• HansRemmerswaal
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 09-11 10:08
Maurice v/d Zwaan schreef op maandag 9 december 2024 @ 14:45:
[...]

N.B. Ik heb een Nefit/Bosch 5800i 7kW, geen 3000... Mijn onrustigheid zit met name in de modulatie, maar zoals ic8 al aangeeft moet ik meer naar de TR/TL sensoren kijken om dat te verklaren. Daarnaast heb ik sinds het <10C is dat de warmtepomp 24/7 draait, maar ik krijg het gevoel dat dat ook wel prima is, ook al zou hij best wat uurtjes uit kunnen op een dag... Ik heb nog gekeken of er een setting is die dit misschien bepaalt dat hij onder een bepaalde temperatuur niet uitslaat... De enige setting die in de buurt komt is 'doorverwarmen onder' , maar die staat uit..

Al met al denk ik dat ik dus ook geen echte problemen heb, en het ofwel gewoon los moet laten (het is comfortabel in huis en stroomverbruik blijft onder de 20kWh per dag voor vrijstaand huis) of nog eens naar de interne sensoren moet kijken.
In principe is het voldoende om te kijken naar current en target. Als de current netjes de target volgt, zoals bij jou het geval is, dan is het prima. Als je van die gekke spikes ziet dan zijn dat vaak defrosts, kijk daarom ook naar de compressor activity. En altijd leuk om te zien dat de compressor power output omhoog moduleert(bij de meeste)

Al die andere sensoren in de buitenunit... leuk om naar te kijken als je nog steeds gekke dingen hebt. Zoals in die grafieken van mij waar je de compressor power output / current flow ziet golven. "Heel toevallig" laten de temperaturen in de buitenunit dezelfde golven zien.

Nefit EnviLine A/W Split 7.0 E-S warmtepomp | Nefit HR 300 liter boiler | Nefit 50 liter buffervat | Nefit Moduline 1010H thermostaat | Home Assistant | BBQKees

• jaapzb
  • Registratie: Augustus 2013
  • Niet online
[...]

N.B. Ik heb een Nefit/Bosch 5800i 7kW, geen 3000... Mijn onrustigheid zit met name in de modulatie, maar zoals ic8 al aangeeft moet ik meer naar de TR/TL sensoren kijken om dat te verklaren. Daarnaast heb ik sinds het <10C is dat de warmtepomp 24/7 draait, maar ik krijg het gevoel dat dat ook wel prima is, ook al zou hij best wat uurtjes uit kunnen op een dag... Ik heb nog gekeken of er een setting is die dit misschien bepaalt dat hij onder een bepaalde temperatuur niet uitslaat... De enige setting die in de buurt komt is 'doorverwarmen onder' , maar die staat uit..

Al met al denk ik dat ik dus ook geen echte problemen heb, en het ofwel gewoon los moet laten (het is comfortabel in huis en stroomverbruik blijft onder de 20kWh per dag voor vrijstaand huis) of nog eens naar de interne sensoren moet kijken.
Ik begrijp niet zo goed welke onrustigheid je precies bedoeld.

Wat ik op je grafieken zie is een T0 die de streeftemperatuur haalt, en een paar defrosts daartussendoor (de oranje streepjes tussen de blauwe "heating" blokken in je compressor status). Als het blok invriest heeft de compressor meer vermogen nodig om dezelfde warmte op te wekken (er zit immers een laag ijs op), dus dat je compressor harder gaat werken op de momenten dat je blok is ingevroren is normaal.

Je kan aan de compressor inlet temperatuur zien dat je blok steeds verder invriest, die komt steeds verder onder 0 te liggen.

En na een defrost gaat de compressor vaak verder op de compressorstand van voor de defrost, terwijl er opeens weer meer vermogen beschikbaar is (want het blok is niet meer ingevroren). Je water is ook afgekoeld door de defrost, dus de WP probeert die zo snel mogelijk weer op temperatuur te krijgen. Dan zul je dus een klein overshootje zien van je T0, waarna de compressor weer terugmoduleert.

Zoals ik je grafieken interpreteer doet je WP eigenlijk precies wat 'ie moet doen.

Ik heb de 7400i 7kW, en zie precies hetzelfde bij vochtig en koud weer.

[EDIT] incorrecte modelnummer gecorrigeerd

[ Voor 5% gewijzigd door jaapzb op 11-12-2024 13:48 ]

Bosch Compress 7400i 7kW (2023) - 16x 395Wp JASolar met SolarEdge SE8K omvormer (2022)

• HansRemmerswaal
hackbard schreef op maandag 9 december 2024 @ 14:41:
[...]

ik vind wat @Maurice v/d Zwaan laat zien, niet zo erg. De target wordt toch redelijk gehaald, in tegenstelling tot wat @HansRemmerswaal net laat zien. Hoewel er best veel defrosts zijn, die had ik hier vannacht niet nodig.
Hierboven een post, waar de TR6 pendelt tijdens runs, op een keertje na. Toevallig heeft @bvw ook de 3000i. Als ik op dit forum zoek naar "3000i", kom ik niemand met dit type tegen die zoiets rustigs als @Maurice v/d Zwaan kan laten zien.
Afgiftesysteem had ik bij mij eens uitgesloten door helemaal open of dichtzetten van de radiatoren, buffervat heb ik niet, dus de thermostaatknoppen zijn het niet denk ik.
Ik denk toch aan een sturings- component, de PID regeling of EEV sturing ofzo, die maar niet de juiste modulatie kan vinden.
Ik weet niet of we het afgifte systeem hiermee kunnen uitsluiten. Het kan nog steeds zijn dat het water te warm retour komt en dat de WP daar moeite mee heeft. Of dat er niet voldoende flow gaat via het afgifte systeem. Of...

Maar als ik naar het gedrag van de buitenunit kijk bij mijn SWW run van afgelopen nacht, dan vermoed ik inderdaad dat het probleem eerder in de buitenunit zit. Want het lijkt mij dat er voldoende afgifte en flow is in het verwarmen van de boiler (dikke pijpen, weinig bochten)...

Nefit EnviLine A/W Split 7.0 E-S warmtepomp | Nefit HR 300 liter boiler | Nefit 50 liter buffervat | Nefit Moduline 1010H thermostaat | Home Assistant | BBQKees

• hackbard
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 05-11 01:22
nog een leuke ontdekking:
mijn TL2 gaat in stappen van 1, maar dan met een 7 achter het komma. Ook in het diagnose menu van de binnenunit..
Dit was niet altijd zo, op mijn grafiek van een half jaar geleden had die steeds een 8 als decimaal...
Toch ook raar..

• Willem senior
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 22:52
HansRemmerswaal schreef op maandag 9 december 2024 @ 14:52:
Ik had het er over dat bij mijn SWW run het regelgedrag normaal was. Dit klopte afgelopen vrijdag bij de run om 00:00 en om 16:00.

[Afbeelding]

Maar deze ochtend bij de SWW om 00:00 zie je de temperaturen in de buitenunit ook op en neer gaan.

[Afbeelding]
De wind richting is gedraaid vandaag misschien dat dat ermee te maken heeft

Nefit enviline A/W split 5.0 Tower binnenunit met 190 liter boilervat, 50 liter Nefit buffervat, thermostaat 1010H, en boderus pomp unit,

• HansRemmerswaal
Hoe nemen jullie eigelijk contact op met NEFIT-BOSCH voor support klachten?

Die gingen bij mij tot nu toe via de installateur, maar ik krijg het idee dat via die route informatie verloren gaat. Bijvoorbeeld grafieken die duidelijk het probleem laten zien waren onbekend bij de NEFIT-BOSCH monteur.

Ik heb het idee dat je met een direct, remote, contact met een expert wat verder komt. Mijn WP is door NEFIT-BOSCH remote uit te lezen.

• Willem senior
HansRemmerswaal schreef op maandag 9 december 2024 @ 15:36:
Hoe nemen jullie eigelijk contact op met NEFIT-BOSCH voor support klachten?

Die gingen bij mij tot nu toe via de installateur, maar ik krijg het idee dat via die route informatie verloren gaat. Bijvoorbeeld grafieken die duidelijk het probleem laten zien waren onbekend bij de NEFIT-BOSCH monteur.

Ik heb het idee dat je met een direct, remote, contact met een expert wat verder komt. Mijn WP is door NEFIT-BOSCH remote uit te lezen.
Ik heb dit Telefoonnummer gekregen van mijn installateur voor direct contact :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S7cun7dGwSbo15yDj7cjghTbM-s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4VADdWidbrcRXYiETTcSq5oq.jpg?f=fotoalbum_large

Nefit enviline A/W split 5.0 Tower binnenunit met 190 liter boilervat, 50 liter Nefit buffervat, thermostaat 1010H, en boderus pomp unit,

• HansRemmerswaal
Willem senior schreef op maandag 9 december 2024 @ 15:36:
[...]

De wind richting is gedraaid vandaag misschien dat dat ermee te maken heeft
Jammer dat ik geen windrichtingen heb in HA, dan kon ik kijken of er een correlatie was. Toch dan eindelijk maar eens een weerstation aanschaffen...

• Willem senior
HansRemmerswaal schreef op maandag 9 december 2024 @ 16:48:
[...]

Jammer dat ik geen windrichtingen heb in HA, dan kon ik kijken of er een correlatie was. Toch dan eindelijk maar eens een weerstation aanschaffen...
Via buienradar integratie kun je al een hoop in home assistant krijgen :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5MSFFng3x0CV8LfTNR16Haeys0A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Qh9kB8i1F9RVBS2T2q5UT4Sr.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6nZBAIFhAxzxhP4Cf6fdKqGEA7c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rp4HTH3dwxyc7SZxU4HTVLS7.jpg?f=fotoalbum_large

• Willem senior
HansRemmerswaal schreef op maandag 9 december 2024 @ 16:48:
[...]

Was even aan het zoeken maar het is de Knmi integratie
en wat van buienradar is komt denk ik via api call zou ik moeten uitzoeken als je dat wilt weten

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3JfXs_W_AUomz2Fw72MFbUp7bVA=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/YxNNxGvYTKonS8V4EmjQ3TX5.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PaAjtPOErc6DMmajnmALbBWVOnQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ymxo693detxz7CEdRYb10yt8.jpg?f=fotoalbum_large

• maartenvdv737
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11-11 19:26
maartenvdv737 schreef op zondag 8 december 2024 @ 18:46:
[...]

Het lijkt er niet op. Als ik de streeftemperatuur weer omhoog zet naar 35 graden gaat hij weer oscileren. Zelfs met 50% meer toevoer van ruimtes achter de WP. Hij zou toch minimaal een verbetering laten zien als het daar aan lag. Ik laat hem nog even dagje doordraaien, zodat ik het beter kan vergelijken.
Bij deze de bevestiging dat de oscillatie niet opgelost is met het draaien van de WP met 30 graden. Ik kan kijken of hij nog verder kan draaien, maar wil niet de koelvloeistof leiding beschadigen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UY_EDlyn__asaDmjT0qgujRlv_Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/o7vyOIk79y6hnCbfLeqJC76r.jpg?f=fotoalbum_large

Ik blijf er iig vrij nuchter onder....

• Willem senior
maartenvdv737 schreef op maandag 9 december 2024 @ 18:21:
[...]

Bij deze de bevestiging dat de oscillatie niet opgelost is met het draaien van de WP met 30 graden. Ik kan kijken of hij nog verder kan draaien, maar wil niet de koelvloeistof leiding beschadigen.

[Afbeelding]
Ik zou de buitenunit maar laten staan dadelijk knikt de koelleiding of gaat er een koppeling los en dan ben je verder van huis (kosten reparatie en garantie bevoorbeeld)

• lc8
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 11-11 12:07
maartenvdv737 schreef op maandag 9 december 2024 @ 18:21:
[...]

[Afbeelding]
lijk heel veel op wat Hans heeft: T0 haalt de Target niet (kruipt er verschrikkelijk langzaam naat toe), en de regeling oscileert. Hij regelt te snel op, schroeft dan te hard en te ver terug als ie er bijna is, en schiet dan weer door naar te weinig. komt nooit in zijn echte regelbereik. de oscilatie lijkt hier wat langzamer 45-min ofzo.

Enviline 9.0 E-S Mono + 300L buffer +HS25-6, HA + ems-esp

• HansRemmerswaal
Ter lering en vermaak heb ik mijn voetpunt en eindpunt op 35 graden gezet. Ruimte invloed staat uit maar om een of andere duistere reden is mijn target tocht van 35 naar 33 gegaan.

Hier een aantal grafieken die het probleem van mijn aan/uit compressor regeling laat zien.

Om 16:50 heb ik de aanpassing gedaan om de target op 35 graden te zetten.
  • Wat als eerste opvalt is dat de compressor output niet direct omhoog gaat. Hij wacht totdat die TR7 golf op het laagste punt is en gaat daarna pas omhoog.
  • Compressor power output gaat naar max, wat mij ook correct lijkt in dit geval
  • Compressor power output blijft lang stabiel en ook alle andere temperaturen, niet zichtbaar voor de leesbaarheid, zijn stabiel
  • Als de current een tijdje boven de target zit dan gaat de compressor power output naar min
  • Current zakt en de compressor gaat weer naar max etc
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UqPWIgpuJDsAL-GZeHl92cH9ATM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/eFEnwZfIdRSDrLr3uJQEg4Rn.png?f=fotoalbum_large

Als ik inzoom op de laatste run, en daar wat extra temperaturen bij zet, dan zien we het volgende:
  • De temperatuur die de buderus pomp ingaat, ofwel het afgifte systeem ingaat, heeft een grote amplitude. Ongeveer 32.5 +/- 1.5 graden
  • De temperatuur die de buderus pomp uitgaat, ofwel terugkomt van het afgifte systeem, heeft een kleine amplitude. Ongeveer 27.8 +/- 0.5 graden
  • Er is een kleine fase verschuiving tussen in en uit. Die fase verschuiving is gerelateerd aan de tijd die het water nodig heeft om door het hele systeem te gaan. Nu lijkt het erop dat die fase verschuiving ongeveer 10 minuten is, dat lijkt mij nogal een lange tijd voor het water door het systeem... Dus misschien is er nog een ander effect
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g-t4mVDxOnipZXtKAQXH-D4tzEU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0GXJJyxzqzgbfDAx1DIXTrPf.png?f=fotoalbum_large

Als toegift nog even het verschil tussen TC3 en T0 (current)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EBMWv1wUNvliTP0x37cCdc0hQ7M=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8nBBHV14bvnAY2D1wb1g62nF.png?f=fotoalbum_large

In het kort...
  • Als TR7 weer omgaat gaat en current is onder target dan gaat de compressor naar max
  • Zodra current een tijdje boven target is gaat de compressor naar min
  • Doordat de compressor van max naar min gaat zakt de current 3 graden waardoor de current onder de target komt
  • Compressor gaat weer naar max en de current stijgt weer 3 graden
  • Etc
  • In de paar jaar dat ik deze WP heb is deze nooit eens een keertje halveweg gaan staan, altijd min/max

[ Voor 6% gewijzigd door HansRemmerswaal op 09-12-2024 21:45 ]

• lc8
mja.. je zou hierbij bijna zeggen dat iemand de input van de inverter die de pomp regelt gewoon verkeerd-om heeft aangesloten: Als ie dichter bij de target is gaat ie juist harder bijregelen ipv rustiger.

ps.: is dee 3 en 6kW echt min/max? Das maar weinig modulatie bereik! (de mono moduleert over een veel ruimer bereik)

• HansRemmerswaal
lc8 schreef op maandag 9 december 2024 @ 21:52:
mja.. je zou hierbij bijna zeggen dat iemand de input van de inverter die de pomp regelt gewoon verkeerd-om heeft aangesloten: Als ie dichter bij de target is gaat ie juist harder bijregelen ipv rustiger.

ps.: is dee 3 en 6kW echt min/max? Das maar weinig modulatie bereik! (de mono moduleert over een veel ruimer bereik)
Ik heb hem in stille modes gezet zodat deze niet nog maximaler gaat. Hierdoor is mijn run iets langer en is er minder herrie als de compressor min-max gaat.

• Willem senior
Tussen 18:00 en 18:08 zie je dat de compressor terug moduleert en dan even stabiel gaat draaien
Waarom die dan om 18:45 nog verder terug zakt in de modulatie is gek gedrag

• HansRemmerswaal
Willem senior schreef op maandag 9 december 2024 @ 22:08:
Tussen 18:00 en 18:08 zie je dat de compressor terug moduleert en dan even stabiel gaat draaien
Ja, ik had even het idee dat alles leek te werken. Maar kort daarna werd mijn droom bruut verstoort...

• Willem senior
HansRemmerswaal schreef op maandag 9 december 2024 @ 22:11:
[...]

Ja, ik had even het idee dat alles leek te werken. Maar kort daarna werd mijn droom bruut verstoort...
Ik begin te twijfelen over je retour
Aanvoer en current flow zakken vrij snel en de retour temperatuur volgt later
Als de warmtepomp daar op regelt is die dus steeds te laat bij jou systeem
Misschien is het mogelijk om dicht bij de binnenunit een radiator meer open te zetten als test zodat je retour sneller mee reageert
Alleen proberen als je niet je hele waterzijdige inregeling om zeep helpt

• maartenvdv737
Ik heb ook maar eens gekeken naar wat dit pendel gedrag mij eigenlijk kost. Je ziet in het energieverbruik op de slimme meter duidelijk terug dat het verbruik door het pendelen stijgt, t.o.v. een rustig lopende WP op 3kW.

Ik denk dat het mij zo'n 5kw per dag minimaal kost.

Mij overigens onduidelijk waarom de runs opeens langer worden na 5pm. Terwijl de vraagkant gelijk blijft en de buitentemperatuur ook.

Dat laatste piekje is als de pomp na het buffer uit gaat. De vraagkant stopt dan. De WP kan dan opeens makkelijk de streeftemperatuur halen. En schakelt dan uit.

Mijn WP gedrag is nog wel wat anders dan @HansRemmerswaal. Zijn condensor flow komt regelmatig boven de target temperatuur. Mijne eigenlijk nooit. Hij pendelt eronder.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bsonGOEbGS_fJY1Ckbt4MSltp9E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VW2FoUEcyJ1L7FagmDsK6Pvf.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 26% gewijzigd door maartenvdv737 op 09-12-2024 22:30 ]

• HansRemmerswaal
maartenvdv737 schreef op maandag 9 december 2024 @ 22:24:
Ik heb ook maar eens gekeken naar wat dit pendel gedrag mij eigenlijk kost. Je ziet in het energieverbruik op de slimme meter duidelijk terug dat het verbruik door het pendelen stijgt, t.o.v. een rustig lopende WP op 3kW.

Mij overigens onduidelijk waarom de runs opeens langer worden na 5pm. Terwijl de vraagkant gelijk blijft en de buitentemperatuur ook.

[Afbeelding]
Gelukkig blijf je er iig vrij nuchter onder....

[ Voor 3% gewijzigd door HansRemmerswaal op 09-12-2024 22:39 ]

• Neerland-warmte
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 22-05 09:27
[...]

Nieuwe bouw huis? Ik zit op 50/60 vrijstaand huis

• Willem senior
maartenvdv737 schreef op maandag 9 december 2024 @ 22:24:

Dat laatste piekje is als de pomp na het buffer uit gaat. De vraagkant stopt dan. De WP kan dan opeens makkelijk de streeftemperatuur halen. En schakelt dan uit.

Mijn WP gedrag is nog wel wat anders dan @HansRemmerswaal. Zijn condensor flow komt regelmatig boven de target temperatuur. Mijne eigenlijk nooit. Hij pendelt eronder.

[Afbeelding]
Pendelen komt door teweinig afgifte of een te lage aanvoertemp
En na 17:00 koelt het buiten ook meestal verder af en kan de compressor iets lager moduleren
En daar door draait die dan wat langer
Dus zorgen voor meer afgifte radiatoren vergroten of verder open zetten dit is bij vloerverwarming het zelfde of het voetpunt wat hoger zetten om Pendelen te voorkomen

• lc8
Willem senior schreef op maandag 9 december 2024 @ 22:08:
hij regelt terug omdat T0 daar nog steeds ruim boven de target ligt en de integratiefout dus oploopt.
(maar vind geen stabiliteit rond het target)

• lc8
ik denk dat we hier een beetje over verschillende dingen spreken: 'pendelen'als in socileren, of 'pendelen' als in losse runs met perioden uit er tussen.

dat laatste (echt pendelen) kost je niks extra als het gewoon nodig is omdat de pomp niet lager kan moduleren..
ps.: kosten kun je niet zien aan het verbuik: Alle verbuik wordt immers gewoon warmte, t is niet weg gegooid. t is wel zo dat de cop slechter wordt als ie periodes hard loopt en dan ineens weer zacht: de gemiddelde cop zal dan slechter zijn dan wanneer ie in 1 rustige run op 1 stand doorloopt.

• Maurice v/d Zwaan
  • Laatst online: 11-11 20:43
Neerland-warmte schreef op maandag 9 december 2024 @ 22:27:
[...]

Uit 1995, met spouwmuurisolatie en dubbel glas vanuit de bouw.

• HansRemmerswaal
HansRemmerswaal schreef op maandag 9 december 2024 @ 21:18:
Ter lering en vermaak heb ik mijn voetpunt en eindpunt op 35 graden gezet. Ruimte invloed staat uit maar om een of andere duistere reden is mijn target tocht van 35 naar 33 gegaan.

Hier een aantal grafieken die het probleem van mijn aan/uit compressor regeling laat zien.

Om 16:50 heb ik de aanpassing gedaan om de target op 35 graden te zetten.
  • Wat als eerste opvalt is dat de compressor output niet direct omhoog gaat. Hij wacht totdat die TR7 golf op het laagste punt is en gaat daarna pas omhoog.
  • Compressor power output gaat naar max, wat mij ook correct lijkt in dit geval
  • Compressor power output blijft lang stabiel en ook alle andere temperaturen, niet zichtbaar voor de leesbaarheid, zijn stabiel
  • Als de current een tijdje boven de target zit dan gaat de compressor power output naar min
  • Current zakt en de compressor gaat weer naar max etc
[Afbeelding]

Als ik inzoom op de laatste run, en daar wat extra temperaturen bij zet, dan zien we het volgende:
  • De temperatuur die de buderus pomp ingaat, ofwel het afgifte systeem ingaat, heeft een grote amplitude. Ongeveer 32.5 +/- 1.5 graden
  • De temperatuur die de buderus pomp uitgaat, ofwel terugkomt van het afgifte systeem, heeft een kleine amplitude. Ongeveer 27.8 +/- 0.5 graden
  • Er is een kleine fase verschuiving tussen in en uit. Die fase verschuiving is gerelateerd aan de tijd die het water nodig heeft om door het hele systeem te gaan. Nu lijkt het erop dat die fase verschuiving ongeveer 10 minuten is, dat lijkt mij nogal een lange tijd voor het water door het systeem... Dus misschien is er nog een ander effect
[Afbeelding]

Als toegift nog even het verschil tussen TC3 en T0 (current)

[Afbeelding]

In het kort...
  • Als TR7 weer omgaat gaat en current is onder target dan gaat de compressor naar max
  • Zodra current een tijdje boven target is gaat de compressor naar min
  • Doordat de compressor van max naar min gaat zakt de current 3 graden waardoor de current onder de target komt
  • Compressor gaat weer naar max en de current stijgt weer 3 graden
  • Etc
  • In de paar jaar dat ik deze WP heb is deze nooit eens een keertje halveweg gaan staan, altijd min/max
Nog even een grafiek met wat delta temperaturen.
  • Als de compressor op max vermogen draait dan zie ik delta temperaturen van 5 graden en hoger
  • Als de compressor op min vermogen draait dan zie ik delta temperaturen van 3 graden en lager
Zou het kunnen zijn dat de retour temperatuur (buderus uit) te hoog is? Dat er niet voldoende warmte afgifte is in mijn systeem en dat de WP daarom "gek" gaat doen omdat er geen tijd is om rustig omhoog/omlaag te moduleren? En dat de compressor snel naar max gaat omdat de current ver onder de target zit?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oknfqVbkh3Sit4sBH4q5No9w18o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/B1GISyYKECiCF5HrNgeouey2.png?f=fotoalbum_large

• Willem senior
HansRemmerswaal schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 09:42:
[...]

• Als de compressor op max vermogen draait dan zie ik delta temperaturen van 5 graden en hoger
  • Als de compressor op min vermogen draait dan zie ik delta temperaturen van 3 graden en lager
Zou het kunnen zijn dat de retour temperatuur (buderus uit) te hoog is? Dat er niet voldoende warmte afgifte is in mijn systeem en dat de WP daarom "gek" gaat doen omdat er geen tijd is om rustig omhoog/omlaag te moduleren? En dat de compressor snel naar max gaat omdat de current ver onder de target zit?

[Afbeelding]
Het verschil tussen Tc3-tc0 en je systeem hoeveel verschil is daar te zien
Hier is dat meestal 0,2
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S-ZLBGGk7QM755Ieix3lhAzlQbI=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/NL8mhAZBKJUY5AIGlqY5tIhS.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nRH4CJfNQBeiAGVix8_QI2EjS5A=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/85XsCjtC3B6sG0RDvtbgLD6f.jpg?f=user_large

• HansRemmerswaal
Willem senior schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 10:45:
[...]

Het verschil tussen Tc3-tc0 en je systeem hoeveel verschil is daar te zien
Hier is dat meestal 0,2
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Volgens mij is de vraag hoeveel bijmenging er is via het buffervat. Ofwel het verschil tussen wat de warmtepomp ingaat en wat er uit het CV systeem terugkomt. In het geval van geen bijmenging is dit 0.

Normaal, als mijn compressor draait op min vermogen is de bijmenging 0.2 - 0.3 graden, dit was gisteren ook zo voordat ik de target verhoogde. Met de hogere target zal ik bij de min een bijmenging van 0.5 graden.

Gisteren toen de compressor op max draaide was de bijmenging ongeveer 1 graad. Ofwel de temperatuur die de WP in ging was 1 graad hoger dan de temperatuur die terug kwam uit de buderus pomp.

Zo terugkijkend op de bijmenging moet ik misschien de test nog eens doen en dan de buderus pomp een standje hoger zetten. Het liefst zou ik een kraan op het buffervat zetten om deze als test eens dicht te zetten...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2mMCgddydbumc6PDtdtlYs2MZZk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/oo4WW8DlfxZGzwQQUZ4PKzrN.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door HansRemmerswaal op 10-12-2024 11:17 ]

• Willem senior
HansRemmerswaal schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 11:13:
[...]

Volgens mij is de vraag hoeveel bijmenging er is via het buffervat. Ofwel het verschil tussen wat de warmtepomp ingaat en wat er uit het CV systeem terugkomt. In het geval van geen bijmenging is dit 0.

Normaal, als mijn compressor draait op min vermogen is de bijmenging 0.2 - 0.3 graden, dit was gisteren ook zo voordat ik de target verhoogde. Met de hogere target zal ik bij de min een bijmenging van 0.5 graden.

Gisteren toen de compressor op max draaide was de bijmenging ongeveer 1 graad. Ofwel de temperatuur die de WP in ging was 1 graad hoger dan de temperatuur die terug kwam uit de buderus pomp.

Zo terugkijkend op de bijmenging moet ik misschien de test nog eens doen en dan de buderus pomp een standje hoger zetten. Het liefst zou ik een kraan op het buffervat zetten om deze als test eens dicht te zetten...

[Afbeelding]
Ik heb deze zomer twee knietjes verwijderd en nu na opnieuw inregelen doet het buffervat niks meer
Run van vanmorgen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tta9zwQ5YIp_qr0aRMHRNDlUhk4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6OHbfgb7N70x69GvHudCkhno.jpg?f=fotoalbum_large
Boderus pomp draait hier nog steeds op stand twee en pompsnelheid ook op twee

• jaapzb
  • Niet online
[...]

[Afbeelding]
Heb je alleen radiatoren of ook vloerverwarming? Misschien hebben je radiatoren niet genoeg bufferend vermogen, waardoor inderdaad je retourtemperatuur veel harder reageert op de (wel opmerkelijk grote) modulatiestappen.

Ik zie je compressor ook heel snel bijna 50% minder vermogen gebruiken. Mijn WP (7400i mono) maakt typisch stappen van 15% ofzo, en meer niet.

Heeft die 3000i ook een instelling voor type afgiftesysteem, en staat die bij jou op radiatoren? Op mijn 7400i kan/moet je dat instellen.

Heeft 'ie ook een stille modus en zie je het daar ook gebeuren? In stille modus word het compressorvermogen begrenst dus zijn de stappen ook kleiner (ook al zijn ze percentueel hetzelfde).

Als je met de retourtemperatuur wilt spelen kan je je snelheid van je buderus pomp lager zetten, en de instelling van de TC3/TC0 verschil hoger instellen. Lagere pompsnelheid zou er denk ik voor moeten zorgen dat je water langer de tijd heeft om warmte af te geven in de radiatoren, waardoor je retourtemperatuur lager is. Misschien als je die retourtemperatuur kan beinvloeden, dat je daarmee net de oscillatie kan breken.

[EDIT] verkeerde modelnummer gecorrigeerd

[ Voor 12% gewijzigd door jaapzb op 11-12-2024 13:47 ]

Bosch Compress 7400i 7kW (2023) - 16x 395Wp JASolar met SolarEdge SE8K omvormer (2022)

• HansRemmerswaal
jaapzb schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 12:07:
[...]

Heb je alleen radiatoren of ook vloerverwarming? Misschien hebben je radiatoren niet genoeg bufferend vermogen, waardoor inderdaad je retourtemperatuur veel harder reageert op de (wel opmerkelijk grote) modulatiestappen.

Ik zie je compressor ook heel snel bijna 50% minder vermogen gebruiken. Mijn WP (5800i mono) maakt typisch stappen van 15% ofzo, en meer niet.

Heeft die 3000i ook een instelling voor type afgiftesysteem, en staat die bij jou op radiatoren? Op mijn 5800i kan/moet je dat instellen.

Heeft 'ie ook een stille modus en zie je het daar ook gebeuren? In stille modus word het compressorvermogen begrenst dus zijn de stappen ook kleiner (ook al zijn ze percentueel hetzelfde).
  • Vloerverwarming begane grond
  • Radiatoren op 1e en 2e etage met ventilatoren
  • Type afgifte systeem is in te stellen maar volgende mij doet dat niet meer dan een paar instellingen aanpassen
  • Stille modus heb ik aanstaan
  • Buderus pomp op laagste stand
Ik wil met liefde de radiatoren vervangen door JAGA low temperature radiatoren, maar dan moet ik wel zekerheid hebben dat de radiatoren het probleem zijn. Anders is het een nogal duur grapje...

• jaapzb
  • Niet online
HansRemmerswaal schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 12:11:
[...]
  • Type afgifte systeem is in te stellen maar volgende mij doet dat niet meer dan een paar instellingen aanpassen
Ik wil met liefde de radiatoren vervangen door JAGA low temperature radiatoren, maar dan moet ik wel zekerheid hebben dat de radiatoren het probleem zijn. Anders is het een nogal duur grapje...
Klinkt als mijn installatie.

Waar staat die type afgifte instelling nu op? Vloer?

Staat je stille modus altijd aan? Of boven een bepaalde buitentemperatuur.

Heb je denk je meer afgifte via je vloer, of meer via je radiatoren? Waar gaat de meeste flow heen?

Water neemt de weg van de minste weerstand, dus als je radiatoren meer flow pakken dan je vloer kan het zijn dat die er voor zorgen dat daar weinig afgifte is en je retourtemperatuur te hoog terugkomt. Meet je die ook los, de retour van de radiatoren en de vloer?

Heb je de radiatoren boven wel eens helemaal dichtgezet en alleen gedraaid op de vloer?

• Maurice v/d Zwaan
jaapzb schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 12:16:
[...]

Ik heb vloerverwarming en radiatoren.. .Als ik in de 5800i afgifte type van vloerverwarming op radiatoren zet gaan er idd wat instellingen naar andere waarden, maar het meeste zichtbare is dat mijn target temperatuur +8C gaat. (van 28-31 naar 38 ging hij direct)

[ Voor 4% gewijzigd door Maurice v/d Zwaan op 10-12-2024 12:34 ]

• HansRemmerswaal
jaapzb schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 12:16:
[...]

Klinkt als mijn installatie.

Staat je stille modus altijd aan? Of boven een bepaalde buitentemperatuur.

Heb je denk je meer afgifte via je vloer, of meer via je radiatoren? Waar gaat de meeste flow heen?

Water neemt de weg van de minste weerstand, dus als je radiatoren meer flow pakken dan je vloer kan het zijn dat die er voor zorgen dat daar weinig afgifte is en je retourtemperatuur te hoog terugkomt. Meet je die ook los, de retour van de radiatoren en de vloer?

Heb je de radiatoren boven wel eens helemaal dichtgezet en alleen gedraaid op de vloer?
Stille modus heb ik nu op altijd aan staan.

Ik heb zoveel Dallas sensoren dat ik bijna alles meet... Onderstaande delta temperaturen over de verdeelunit in de buurt van de WP.

01 is begane grond
02, 03, 04 en 05 is 1e etage
06 en 07 is 2e etage

Als de WP op min draait zijn de radiator deltas ongeveer even hoog.
Delta over vloerverwarming is altijd hoger.

Als ik de radiatoren meer afknijp, of dicht zet, dan gaat de flow via het buffervat omhoog. Dit zou ik misschien kunnen compenseren door de Buderuspomp een standje hoger te zetten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J91qC1-eXxKtaG9XRwsO9udUXtU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GjX2zF9guUn1RKii3kFpi2MB.png?f=fotoalbum_large

• tomtom901
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09:34

tomtom901

Moderator General Chat
Neerland-warmte schreef op maandag 9 december 2024 @ 22:27:
[...]

50/60 kW per dag?

• HansRemmerswaal
Experiment dag 2
Buderus pomp van van stand 1 op stand 2 gezet
Zelfde instellingen als gisteren voor de stooklijn
  • Het leek heel goed te gaan, het verschil tussen wat terug kwam vanuit de Buderus pomp (CV retour) en de ingang van de WP was 0, dus geen bijmenging via het buffervat.
  • Current liep keurig naar de target en bleef daarop
  • Compressor power output zat op ongeveer max
Toen werd ik overmoedig en heb de silent mode uitgezet... Compressor ging omhoog en kort daarop een defrost. Daarna was het puin met hoge golven.

Wat me opvalt is dat het buffervat voor de defrost een lage temperatuur heeft en na de defrost een hoge temperatuur rond de target.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QkMWrHi9sYxXVPsQtGQDPbFNSOM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ml0FbLhZtiKrkC4EJgxEPM9N.png?f=fotoalbum_large

• Willem senior
HansRemmerswaal schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 18:32:
Experiment dag 2
Buderus pomp van van stand 1 op stand 2 gezet
Zelfde instellingen als gisteren voor de stooklijn
  • Het leek heel goed te gaan, het verschil tussen wat terug kwam vanuit de Buderus pomp (CV retour) en de ingang van de WP was 0, dus geen bijmenging via het buffervat.
  • Current liep keurig naar de target en bleef daarop
  • Compressor power output zat op ongeveer max
Toen werd ik overmoedig en heb de silent mode uitgezet... Compressor ging omhoog en kort daarop een defrost. Daarna was het puin met hoge golven.

Wat me opvalt is dat het buffervat voor de defrost een lage temperatuur heeft en na de defrost een hoge temperatuur rond de target.

[Afbeelding]
Het eerste stuk tot 16:30 was goed
Alleen na de defrost gaat er iets mis met je aanvoer over het buffervat
Het buffervat is hier gelijk met de retour temperatuur
Zit er niet een bypass ergens in je systeem ?

• HansRemmerswaal
Willem senior schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 19:03:
[...]

Het eerste stuk tot 16:30 was goed
Alleen na de defrost gaat er iets mis met je aanvoer over het buffervat
Het buffervat is hier gelijk met de retour temperatuur
Zit er niet een bypass ergens in je systeem ?
Nee

• lc8
[...]

[Afbeelding]
Wat de aanvoer en retour temperatuur van de CV-omloop is zou weinig invloed moeten hebben op het WP-systeem (wat feitelijjk een circulatie over het buffer heeft): Normaliter zou de interne circulatiepomp toch bij moeten regelen op de ingestelde delta-T?? (=TC3-TC0 )

waarom varieert die hier zo?? lijkt eigenlijk wel alsof jou interne circulatiepomp niet meeregelt.
mogelijk heb je de ingestelde delta-T hoog staan, en komt ie daar nooit (draait de wp-circulatiepomp op minimum, terwijl de compressor dat niet doet?) . Doorlooptijd van het buffer zou wel eens 40minuten kunnen zijn id...

zet je delta-T eens op 3C, en de buderus hoger (wat je al gedaan hebt..) en kijk eens naar de WP-circulatiepump er bij

[ Voor 22% gewijzigd door lc8 op 10-12-2024 20:52 ]

• rroetenberg
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 08:13
Ik zit al een tijd te kijken naar het optimaliseren van de stooklijn/vloerverwarming. Wat mij opvalt is dat er best wel verschil zitten tussen de compressor temperatuur (dallas), current flow temperatuur (van nefit zelf) en mijn overige dallas sensors.

Zou je zeggen juist teveel flow of te weinig kijkend naar de gegevens? Wij hebben een buffetvat en een aparte wigo pomp na het t-stuk waar het buffervat zit.

TC3 staat op 5.0. TC3 is 29.1

Delta T over de vloerverwarming is 2.0 ongeveer volgens de dallas sensoren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hF-kRHPY5gKc9GAbAGdpzgl3ZCg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fgJKSwS6C03QD4pF8phM2ROD.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/npDnzy8GDy6B6RkFRAyN-6WXPq4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ARYa100wyHjiBaDHlKzVTnzj.jpg?f=fotoalbum_large

• maartenvdv737
HansRemmerswaal schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 12:11:
[...]
  • Buderus pomp op laagste stand
Ik heb de Jaga hybrid convectoren met ventilatoren. Dat is duidelijk niet echt een oplossing. Die convectoren geven wel makkelijker warmte af op lagere temperaturen. Maar er gaat maar heel weinig water doorheen. Dus het bufferend vermogen lijkt me klein.

• HansRemmerswaal
lc8 schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 20:16:
[...]

Wat de aanvoer en retour temperatuur van de CV-omloop is zou weinig invloed moeten hebben op het WP-systeem (wat feitelijjk een circulatie over het buffer heeft): Normaliter zou de interne circulatiepomp toch bij moeten regelen op de ingestelde delta-T?? (=TC3-TC0 )

waarom varieert die hier zo?? lijkt eigenlijk wel alsof jou interne circulatiepomp niet meeregelt.
mogelijk heb je de ingestelde delta-T hoog staan, en komt ie daar nooit (draait de wp-circulatiepomp op minimum, terwijl de compressor dat niet doet?) . Doorlooptijd van het buffer zou wel eens 40minuten kunnen zijn id...

zet je delta-T eens op 3C, en de buderus hoger (wat je al gedaan hebt..) en kijk eens naar de WP-circulatiepump er bij
TC3/TC0 stond op 5, zal morgen nog eens dezelfde test doen met 3.
Ik twijfel even of ik dit doe met of zonder silent mode aan…

• lc8
rroetenberg schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 22:28:
Ik zit al een tijd te kijken naar het optimaliseren van de stooklijn/vloerverwarming. Wat mij opvalt is dat er best wel verschil zitten tussen de compressor temperatuur (dallas), current flow temperatuur (van nefit zelf) en mijn overige dallas sensors.

Zou je zeggen juist teveel flow of te weinig kijkend naar de gegevens? Wij hebben een buffetvat en een aparte wigo pomp na het t-stuk waar het buffervat zit.

TC3 staat op 5.0. TC3 is 29.1

Delta T over de vloerverwarming is 2.0 ongeveer volgens de dallas sensoren.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
als je een delta-T over je vloerverwarming hebt van 2K, waarom zou je dan 5K over je warmtepomp willen hebben? dat betekend dat je veel door het buffer terugspoelt (opwaards) en een klein beetje warm vanaf de WP bijvoegd.

Hoe kleiner de delta-T des te beter de cop zal zijn (maar de waterpomp van de WP moet iets harder lopen). Ik zou die dus op 3 instellen. dan heb je minder bufferflow

let op: met delta-T verandert ook de target mee, dus effectief wordt je stooklijn dan ook 2K lager (indien wenselijk compenseren)

[ Voor 4% gewijzigd door lc8 op 10-12-2024 22:56 ]

• rroetenberg
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 08:13
lc8 schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 22:54:
[...]

als je een delta-T over je vloerverwarming hebt van 2K, waarom zou je dan 5K over je warmtepomp willen hebben? dat betekend dat je veel door het buffer terugspoelt (opwaards) en een klein beetje warm vanaf de WP bijvoegd.

Hoe kleiner de delta-T des te beter de cop zal zijn (maar de waterpomp van de WP moet iets harder lopen). Ik zou die dus op 3 instellen. dan heb je minder bufferflow

let op: met delta-T verandert ook de target mee, dus effectief wordt je stooklijn dan ook 2K lager (indien wenselijk compenseren)
Thanks. Ik zal dat eens proberen, maar ik vind het gek blijven dat de tc3 zoveel anders is als de dallas sensor en de aanvoer temperatuur in de vloer. Ziet eruit alsof ik paar graad laat verdwijnen in het buffervat, terwijl ik al meerdere snelheden heb geprobeerd van de pomp

• lc8
rroetenberg schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 23:01:
[...]

Thanks. Ik zal dat eens proberen, maar ik vind het gek blijven dat de tc3 zoveel anders is als de dallas sensor en de aanvoer temperatuur in de vloer. Ziet eruit alsof ik paar graad laat verdwijnen in het buffervat, terwijl ik al meerdere snelheden heb geprobeerd van de pomp
begrijp niet erg goed wat je hier bedoelt. (welke pomp? mono/split etc...? signature is handig...)

* TC3 is het warmste punt in de wateromloop, direct aan de uitgang van de warmtewisselaar.
* wat jij 'retour compressor noemt is waarschijnlijk hetzelfde, maar dan gemeten net voor de binnenunit ofzo?
* geen idee wat 'nefit aanvoer CV' is... zelfde leiding, alleen dan net NA de binneunit?

daarna zit je na het T stuk... en is de temperatuur veel lager: dat komt omdat de secundaire pomp dus veel harder loopt dan de primaire circulatiepomp (die in de binnenunit), dat matcht met wat je zegt: dT=5k over de WP omloop, en dT=2K over de CV omloop: die laatste loopt dus veel harder om en spoelt het koude water terug opwaards door het buffervat, waarboven het dan bijmengt bij het T-stuk.

'buffer-uitgang': is dat de TOP van het buffer? uitgang is relatief... hangt af van de waterstroom richting en die kan wisselen bij een buffer

ergo: zet de WiLo lager, (en)of zet de dT van de WP lager; dat laatste zal de circulatiepomp van de WP hoger zetten namelijk.

dus: t lijkt mij allemaal volledig te kloppen (aangenomen dat ik je benamingen snap :-) )

ps.: dit is ook een momentopname: die temperaturen wisselen natuurlijk, zeker als er ook nog een secundair regeling is (vloerverwarming/radiator regelingen). eignelijk moet je grafiekjes gebruiken:
bijv mijn buffer (waar je duidelijk kan zien dat het water zowel opwaards als neerwaards kan stromen door t buffer (omdat ik secundair naregel)
:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6mrAFk7_6C_DHpGMVV-3y1CPHN4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0rkpdr5uuJPywnGeRHdbUbeJ.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 24% gewijzigd door lc8 op 10-12-2024 23:23 ]

• master1104
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09-11 23:35
Ik vraag met toch echt wel af waarom jullie allemaal (?) een buffer gekozen hebben? Nefit staat installatie bij een groot vloerverwarming oppervlak ook gewoon zonder toe. Scheelt zoveel kosten en inregel werk. Installatie is goedkoper, stroomverbruik boderus valt weg, COP is hoger ivm lagere Ta en geen gedoe met verschillende flows op elkaar inregelen.

Ik draai hier 120m2 vloerverwarming en twee jaga hybrid radiatoren op de interne pomp en heb daardoor een ontzettend stabiele en eenvoudige installatie. Lees maar eens in het algemene warmtepomp topic hier op tweakers hoeveel ellende die buffers soms geven. Let wel: zonder groot vloerverwarming oppervlak is er uiteraard wel een use case voor.

• lc8
master1104 schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 23:33:
Ik vraag met toch echt wel af waarom jullie allemaal (?) een buffer gekozen hebben? Nefit staat installatie bij een groot vloerverwarming oppervlak ook gewoon zonder toe. Scheelt zoveel kosten en inregel werk. Installatie is goedkoper, stroomverbruik boderus valt weg, COP is hoger ivm lagere Ta en geen gedoe met verschillende flows op elkaar inregelen.

Ik draai hier 120m2 vloerverwarming en twee jaga hybrid radiatoren op de interne pomp en heb daardoor een ontzettend stabiele en eenvoudige installatie. Lees maar eens in het algemene warmtepomp topic hier op tweakers hoeveel ellende die buffers soms geven. Let wel: zonder groot vloerverwarming oppervlak is er uiteraard wel een use case voor.
ik denk vaak omdat Nefit (en de installateurs) het adviseren; en een installateur hebben is nu eenmaal verplicht om subsidie te krijgen in Nl. (tja...)
Bij mij heb ik er zelf voor gekozen, omdat ik alleen met radiatoren stook, en persee ook nog een ruimteregeling wilde hebben. Het buffer stabiliseert de regeling wel mooi (scheelt wat start-stops), en je kunt er ook nog wat energie in opslaan als de zon effe schijnt (maar dan moet t al wel groot zijn en een flink aantal graden stijgen). Achteraf gezien had ik het misschien liever in serie gezet; daar heb ik de Nefit adviezen gevolgt.
Ik heb overigens geen enkel instabiel probleem en t werkt nu ook allemaal mooi samen etcetc. maar dat was wel wat uitzoekwerk idd.

[ Voor 4% gewijzigd door lc8 op 11-12-2024 00:00 ]

• HansRemmerswaal

Ik ging uit van de expertise van de installateur die meer ervaring heeft met installeren van warmtepompen.

• maartenvdv737
Willem senior schreef op maandag 9 december 2024 @ 22:37:
[...]

Pendelen komt door teweinig afgifte of een te lage aanvoertemp
En na 17:00 koelt het buiten ook meestal verder af en kan de compressor iets lager moduleren
En daar door draait die dan wat langer
Dus zorgen voor meer afgifte radiatoren vergroten of verder open zetten dit is bij vloerverwarming het zelfde of het voetpunt wat hoger zetten om Pendelen te voorkomen
Ik snap het idee. Maar dan zou hij in de ochtend ook stabiel moeten draaien. Ik zie ook geen omslagpunt bij een bepaalde temperatuur.

Ik vermoed eerder dat het iets te maken kan hebben met het in sync komen van de pomp in de WP (geregeld door aanvoer/retour temperatuur en de buderus pomp achter het buffervat (grundfos alpha2 in stand auto)

Hoe brengen jullie de twee pompen in sync? Door ze beide op een vaste stand te zetten? Of enkel de buderus pomp bij de buffer op vaste snelheid te zetten? En dan de WP de eigen pompsnelheid laten regelen?

En als je de pomp achter de buffer op vaste snelheid instelt, hoe werkt dat dan als de vraag minder is of weg valt? Dan trekt hij de buffer leeg?

• HansRemmerswaal
maartenvdv737 schreef op woensdag 11 december 2024 @ 07:43:
[...]

Ik snap het idee. Maar dan zou hij in de ochtend ook stabiel moeten draaien. Ik zie ook geen omslagpunt bij een bepaalde temperatuur.

Ik vermoed eerder dat het iets te maken kan hebben met het in sync komen van de pomp in de WP (geregeld door aanvoer/retour temperatuur en de buderus pomp achter het buffervat (grundfos alpha2 in stand auto)

Hoe brengen jullie de twee pompen in sync? Door ze beide op een vaste stand te zetten? Of enkel de buderus pomp bij de buffer op vaste snelheid te zetten? En dan de WP de eigen pompsnelheid laten regelen?

En als je de pomp achter de buffer op vaste snelheid instelt, hoe werkt dat dan als de vraag minder is of weg valt? Dan trekt hij de buffer leeg?
De pompen zullen maar een paar momenten per dag in sync zijn. De rest van de tijd pompt of de ene of de andere sneller.... En dan gaat de flow door het buffervat of de ene of de andere kant op.

https://warmtepomp-weetje...at-warmtepompinstallatie/

• maartenvdv737
HansRemmerswaal schreef op woensdag 11 december 2024 @ 08:37:
[...]

De pompen zullen maar een paar momenten per dag in sync zijn. De rest van de tijd pompt of de ene of de andere sneller.... En dan gaat de flow door het buffervat of de ene of de andere kant op.

https://warmtepomp-weetje...at-warmtepompinstallatie/
Kan me indenken dat dit idd zo is bij een parallel buffer. Maar die van mij is serieel. Dus de cv pomp pompt het buffervat in. En de buderus daarachter pompt het eruit. De buderus achter het buffervat zit erop zodat het systeem na te regelen is, alsmede dat hij langere runs kan maken. Dat is ook gelukt, mijn runs zijn heel lang. Maar helaas wel met het oscilleren erin.

• ZonnigY
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 11-11 22:00

Ik snap het wel. Je wilt een warmtepomp en vertrouwt je installateur dat hij daarbij de boel zo installeert dat het efficiënt loopt. De installateur installeert het zo dat hij de kleinste kans heeft op klachten, dus met buffervat. Het aantal mensen dat voor het kopen van een warmtepomp voorbij de eerste drie hits op google, die een buffervat erin adviseren, komt is nihil.

Nefit staat het zonder buffer trouwens niet toe bij de 5800i vanaf 10kW. Ik heb het eigenwijs toch gedaan, met dezelfde redenatie als jij, en het lijkt erop dat de pomp inderdaad te klein is voor mijn afgiftesysteem. (160 m2 vloerverwarming zonder naregeling en 4 fancoils sl600 innova) -O-

Maar goed, bij te kleine pomp lijkt me eerder een tweede pomp in serie nodig, dan die parallelbuffer. Dat is natuurlijk een absolute leken-logica waar de installateur (nog) niet in meegaat. Van de kerstvakantie nog een paar dingen testen en dan ga ik weer het gesprek verder aan met ze. Voorlopig draait de boel met een cop ca 4, vergelijkbaar met wat ik hoor van veel systemen met buffer.

[ Voor 26% gewijzigd door ZonnigY op 11-12-2024 10:13 ]

Bosch 5800i 10, vloerverwarming & fancoils, Zehnder Q600

• ZonnigY
lc8 schreef op zondag 17 maart 2024 @ 22:57:
[...]

volgens mij is het om heel precies te zijn zo:
  • T0=Currentflowtemperature: de 'losse' sensor aan de rode draad die direct na het T-stuk (naar de top van het buffer) op de CV aanvoer zit (meet CV aanvoer gemengd met wat er evt uit het buffer komt; Als er geen buffer is, zit ie ergens op de CV aanvoer)
  • TC0 (heat carrier return (to ODU)) zit in de IDU op de retour naar de ODU
  • TC1 (heat carrier forward (from ODU)) zit ook in de IDU volgens mij net na de elektrische-heater: is dus erg gelijkend aan T0 zolang er geen menging uit het buffer is)
  • TC3 zit in de ODU, (water)uitgang van de condensor (en is dus nagenoeg gelijk aan TC1 zolang de E-heater niet aan is)
- de compressor probeert T0 gelijkt te maken aan de target-flow-temperatuur
- de primaire cv pomp (in de IDU) probeert de delta-T tussen TC3 en TC0 (niet T0!) constant te houden op ingestelde delta-T door meer of minder te pompen.

Dit 'plaatje' staat (deels) in de Nefit documentatie van de IDU en ODU. daar staat TC1 echter op de CV groep getekend, terwijl ie bij mij toch echt inde IDU zit...
Mijn unit geeft amper verschil tussen de tc0 en tc3...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fKFHpG07cJJsjI0TUn7QiSkVicM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/BBpdttKerL4mQ1DVpCrWO557.png?f=fotoalbum_large

Deze grafiek is hetzelfde als ik de waarden in de binnenunit zelf aflees, dus het is geen bbqkees gekke benaming.

Zou dit een mogelijke verklaring kunnen zijn waarom mijn warmtepomp niet naar beneden moduleert?

• jaapzb
  • Niet online
ZonnigY schreef op woensdag 11 december 2024 @ 10:38:
[...]

[Afbeelding]

Deze grafiek is hetzelfde als ik de waarden in de binnenunit zelf aflees, dus het is geen bbqkees gekke benaming.

Zou dit een mogelijke verklaring kunnen zijn waarom mijn warmtepomp niet naar beneden moduleert?
Je hebt geen buffer en toch liggen TC3 en TC0 zo dicht bij elkaar? Dat is vreemd. Heb je een bypass? Of een radiator of kleine vloerverwarmingslus die vlak aan het begin van de CV-zijde zit waar misschien meteen flow over terug de WP in gaat?

Wat is je instelling TC3/TC0 verschil?

Wat is precies het verschil tussen de twee? De range van de temperatuuras van je grafiek is nogal groot, maar het lijkt dat er zo'n 1 of 2 graad halve graad verschil tussen zit?

Ook frappant dat je TC1 zo heen en weer schiet, bij mij is die net zo stabiel als die andere twee:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mP__Aqc5tkFmEeeTorO_lmHCXKc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/AY67Z5cFwdEnrwRFRuJXuOAs.png?f=fotoalbum_large

(de dips zijn defrosts)

[ Voor 17% gewijzigd door jaapzb op 11-12-2024 11:01 ]

• Debuteer
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 11-11 22:30
Ik heb hier nu twee jaar naar tevredenheid een Enviline 9.0T draaien.
Nu wil ik alleen ook de warmtepomp kunnen monitoren, maar ik kom er niet helemaal uit.
In de meterkast hangt een utp socket waar WP op staat, door de installateur aangebracht. Deze heb ik met mijn router verbonden. Waar kan ik in mijn warmtepomp zien of deze met een gateway verbonden is?
Ik heb de app HomeCom gedownload, maar als ik de warmtepomp wil toevoegen pakt hij de QR code bovenop de warmtepomp niet, en voor handmatig toevoegen mis ik volgens mij gegevens.

• ZonnigY
jaapzb schreef op woensdag 11 december 2024 @ 10:56:
[...]

Je hebt geen buffer en toch liggen TC3 en TC0 zo dicht bij elkaar? Dat is vreemd. Heb je een bypass? Of een radiator of kleine vloerverwarmingslus die vlak aan het begin van de CV-zijde zit waar misschien meteen flow over terug de WP in gaat?

Wat is je instelling TC3/TC0 verschil?

Wat is precies het verschil tussen de twee? De range van de temperatuuras van je grafiek is nogal groot, maar het lijkt dat er zo'n 1 of 2 graad halve graad verschil tussen zit?

Ook frappant dat je TC1 zo heen en weer schiet, bij mij is die net zo stabiel als die andere twee:

[Afbeelding]

(de dips zijn defrosts)
Instelling delta t is 5 graden. Er echter zit amper een halve tussen tc0 en tc3...

Een bypass lijkt me erg onwaarschijnlijk in mijn systeem (alle buizen nagemeten). Maar ook omdat de tc1 wel de delta t haalt.

Dat de tc1 heen en weer schiet komt door 2 defrosts en ook door uitslaan van de warmtepomp steeds. Omdat de compressor omhoog blijft moduleren komt de t1 hoger dan de target steeds. Te weinig pompvermogen was de eerste theorie. Maar ik vraag me af of die gekke tc3 de boel niet in de war aan het sturen is.

Meer plaatjes voor t complete beeld
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tLEOkRUgaAPU_GcVUf_DnU-80-g=/x800/filters:strip_exif()/f/image/f4eFkGGiSRTXeP6zoplbmBKg.png?f=fotoalbum_large

• jaapzb
  • Niet online
ZonnigY schreef op woensdag 11 december 2024 @ 12:05:
[...]

Instelling delta t is 5 graden. Er echter zit amper een halve tussen tc0 en tc3...

Een bypass lijkt me erg onwaarschijnlijk in mijn systeem (alle buizen nagemeten). Maar ook omdat de tc1 wel de delta t haalt.

Dat de tc1 heen en weer schiet komt door 2 defrosts en ook door uitslaan van de warmtepomp steeds. Omdat de compressor omhoog blijft moduleren komt de t1 hoger dan de target steeds. Te weinig pompvermogen was de eerste theorie. Maar ik vraag me af of die gekke tc3 de boel niet in de war aan het sturen is.

Meer plaatjes voor t complete beeld
[Afbeelding]
Meet je ook ergens de retourtemperatuur van je verwarmingssysteem? Dus de temperatuur die weer terug komt uit je vloer/radiatoren?

TC0 zou daar heel dicht bij moeten liggen.

TC3 zou juist heel dicht bij de aanvoer van die systemen moeten liggen.

Dat je TC3 en TC0 zo krap bij elkaar liggen lijkt het wel alsof er amper warmte afgenomen word door je afgiftesysteem.

Of zijn de TC3, TC0 en TC1 op de 5800i op andere plekken gemonteerd dan van de andere modellen?

TC1 is immers de aanvoertemperatuur (na bijverwarming) naar het cv-circuit (zo goed als), en TC3 is de temperatuur die uit de condenser komt, deze zouden erg dicht op elkaar moeten liggen. Tenzij die dus op een andere plek gemonteerd zijn, of de BBQKees wisselt ze om, o.i.d.

Als TC3 bij de 5800i onderin de condenser is gemonteerd, zou deze grafiek een stuk logischer zijn.

offtopic:
ik heb hiervoor een paar keer gezegd dat ik ook de 5800i heb, maar dat is helemaal niet zo 8)7 ik heb de 7400i... oeps!

[ Voor 18% gewijzigd door jaapzb op 11-12-2024 13:58 ]

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Debuteer schreef op woensdag 11 december 2024 @ 11:36:
Ik heb hier nu twee jaar naar tevredenheid een Enviline 9.0T draaien.
Nu wil ik alleen ook de warmtepomp kunnen monitoren, maar ik kom er niet helemaal uit.
In de meterkast hangt een utp socket waar WP op staat, door de installateur aangebracht. Deze heb ik met mijn router verbonden. Waar kan ik in mijn warmtepomp zien of deze met een gateway verbonden is?
Ik heb de app HomeCom gedownload, maar als ik de warmtepomp wil toevoegen pakt hij de QR code bovenop de warmtepomp niet, en voor handmatig toevoegen mis ik volgens mij gegevens.
Als je volledige inzage wil, daar ik je aan naar EMS-ESP te kijken.
Makkelijkste optie is om een module van BBQ Kees te kopen.

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

• HansRemmerswaal
Test dag 3...

TC3/TC0 op 3 gezet
Target op 33, 30 en weer op 33
Kamer invloed uit
Stille modus aan
Buderus pomp op stand 2 en later op stand 3

Heel veel defrosts. En ja dat is normaal voor deze tijd van het jaar maar ik denk dat de temperaturen in de buitenunit die hard op en neer gaat ook bijdragen aan extra defrosts.

In ieder geval nog steeds geen stabiel run. Het verbaast me dat de temperatuur in het buffervat zo omhoog gaat, dit geeft aan dat de interne pomp harder pompt dan de buderus pomp op stand 3.

Ik vraag me steeds meer af hoe het beeld eruit zou zien als het buffervat en buderus pomp er even tussenuit zijn...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YzMeN037y3Fdz4e1NpOvW-FSlW0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7GQwtjEW5Vr1CsjB4QM11225.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AX7ioKZgceLFFkrvBA-sbvrtS8U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/VyoAp6Pb7us6L3MNgNYPHVKU.png?f=fotoalbum_large

• HansRemmerswaal
Ik zie net dat bij mijn warmtepomp alles is aangesloten met buizen buitenmaat 28, om daarna op het laatst te worden aangesloten op de verdeelunit met een buis buitenmaat 22.

• hackbard
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 05-11 01:22
HansRemmerswaal schreef op woensdag 11 december 2024 @ 15:46:
Test dag 3...

Ik vraag me steeds meer af hoe het beeld eruit zou zien als het buffervat en buderus pomp er even tussenuit zijn...
ik heb geen echt buffervat, geen extra pomp, wel vergelijkbare oscillatie..
In de retour hangt een 20l vatje, maar dat zal het verschil niet maken, zolang ik niet alles dichtgooi en de bypass open zou gaan..

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Ik heb een Nefit-Bosch boiler HR300 bij mijn Enviline (Split 7.0) En ik zie dat die relatief veel temperatuur verliest zonder gebruik. Als ik kijk naar bijv. 00:00 tot 06:00 waarin we geen warm water gebruikt hebben, zakt het boilervat (curtemp2) met zo'n 4 graden van 58C naar 54C. Dat is 0,6C per uur. Is dat normaal?

• HansRemmerswaal
JackBol schreef op woensdag 11 december 2024 @ 16:38:
Ik heb een Nefit-Bosch boiler HR300 bij mijn Enviline (Split 7.0) En ik zie dat die relatief veel temperatuur verliest zonder gebruik. Als ik kijk naar bijv. 00:00 tot 06:00 waarin we geen warm water gebruikt hebben, zakt het boilervat (curtemp2) met zo'n 4 graden van 58C naar 54C. Dat is 0,6C per uur. Is dat normaal?
We hebben dezelfde WP en boiler?
In de openingspost staat iets over versneld afkoelen van de boiler wat is te verhelpen met een veerbelaste terugslagklep

[ Voor 7% gewijzigd door HansRemmerswaal op 11-12-2024 16:47 ]

• Maurice v/d Zwaan
JackBol schreef op woensdag 11 december 2024 @ 16:38:
Ik heb ook een HR300, eerst verwarmde ik hem tot 55C, vervolgens ging hij met 0.3C per uur, dat komt overeen met de specificaties. Tegenwoordig verwarm ik hem tot 50C, en heel gek, dan gaat hij met 0.2C per uur.

0.6C lijkt mij teveel... Heb je last van warmte lekkage via de verwarmingsspiraal ? Zie https://gathering.tweaker...message/56397839#56397839

Volgens de specs 2.19kWh/24h en dat is volgens copilot :
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7eENAfNwzEjKC__um5TIuA_Q3oI=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/lmPdscSnhxamMGm7hHvStpm0.png?f=user_large dus 0.26C per uur

[ Voor 13% gewijzigd door Maurice v/d Zwaan op 11-12-2024 17:11 ]

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Ik zal dit vanavond eens gaan bekijken.

• master1104
ZonnigY schreef op woensdag 11 december 2024 @ 09:44:
[...]

Ik snap het wel. Je wilt een warmtepomp en vertrouwt je installateur dat hij daarbij de boel zo installeert dat het efficiënt loopt. De installateur installeert het zo dat hij de kleinste kans heeft op klachten, dus met buffervat. Het aantal mensen dat voor het kopen van een warmtepomp voorbij de eerste drie hits op google, die een buffervat erin adviseren, komt is nihil.

Nefit staat het zonder buffer trouwens niet toe bij de 5800i vanaf 10kW. Ik heb het eigenwijs toch gedaan, met dezelfde redenatie als jij, en het lijkt erop dat de pomp inderdaad te klein is voor mijn afgiftesysteem. (160 m2 vloerverwarming zonder naregeling en 4 fancoils sl600 innova) -O-

Maar goed, bij te kleine pomp lijkt me eerder een tweede pomp in serie nodig, dan die parallelbuffer. Dat is natuurlijk een absolute leken-logica waar de installateur (nog) niet in meegaat. Van de kerstvakantie nog een paar dingen testen en dan ga ik weer het gesprek verder aan met ze. Voorlopig draait de boel met een cop ca 4, vergelijkbaar met wat ik hoor van veel systemen met buffer.
Wat is het percentage van je pomp dan? Draait die echt op 100% PWM stuur signaal? Te zien in de bbqkees. Ik heb echt nog zat capaciteit over op de interne pomp, aangezien ik moeiteloos delta T 3 graden haal met 30-70% PWM op de pomp. Zet ik hem op delta T van 5 graden dan zakt de pomp naar 1-20%.

Let wel: als je TC3 dus verkeerd aangeeft, zoals het geval lijkt te zijn bij je, dan regelt de interne pomp veel te ver terug om de delta T omhoog te krijgen. Het is idd de vraag waar de TC3 bij jouw in de condensor zit, want hij hoort bij de enviline split iig niet gelijk met de retourtemperatuur te lopen.

• ZonnigY
jaapzb schreef op woensdag 11 december 2024 @ 13:39:
[...]

Meet je ook ergens de retourtemperatuur van je verwarmingssysteem? Dus de temperatuur die weer terug komt uit je vloer/radiatoren?

TC0 zou daar heel dicht bij moeten liggen.

TC3 zou juist heel dicht bij de aanvoer van die systemen moeten liggen.

Dat je TC3 en TC0 zo krap bij elkaar liggen lijkt het wel alsof er amper warmte afgenomen word door je afgiftesysteem.

Of zijn de TC3, TC0 en TC1 op de 5800i op andere plekken gemonteerd dan van de andere modellen?

TC1 is immers de aanvoertemperatuur (na bijverwarming) naar het cv-circuit (zo goed als), en TC3 is de temperatuur die uit de condenser komt, deze zouden erg dicht op elkaar moeten liggen. Tenzij die dus op een andere plek gemonteerd zijn, of de BBQKees wisselt ze om, o.i.d.

Als TC3 bij de 5800i onderin de condenser is gemonteerd, zou deze grafiek een stuk logischer zijn.

offtopic:
ik heb hiervoor een paar keer gezegd dat ik ook de 5800i heb, maar dat is helemaal niet zo 8)7 ik heb de 7400i... oeps!
Ik heb er geen andere meters opzitten, maar de delta t die ik meet met mijn warmtepistool liggen in dezelfde orde grootte.

BbqKees wisselt ze niet om, want ook op de binnenunit zelf wordt de tc3 weergegeven met een waarde die erg dicht op de tc0 ligt.

Het kan zijn dat die tc3 inderdaad op de buitenunit. Maar dan loopt de software deels achter. Daar kan ik namelijk wel een tc3-tc0 delta instellen. Die dus verwaarloosbaar is en waar hij ook niet op lijkt te regelen. Hij lijkt de pomp te sturen op een delta tussen de tc1 en tc0 of tc3 (welke van die laatste twee het is kan ik niet zien). Daarom kwam bij mij het idee op dat hij bij mij de target temperatuur stuurt op tc3, die dus bij mij de retourtemperatuur geeft.

• ZonnigY
master1104 schreef op woensdag 11 december 2024 @ 17:29:
[...]

Wat is het percentage van je pomp dan? Draait die echt op 100% PWM stuur signaal? Te zien in de bbqkees. Ik heb echt nog zat capaciteit over op de interne pomp, aangezien ik moeiteloos delta T 3 graden haal met 30-70% PWM op de pomp. Zet ik hem op delta T van 5 graden dan zakt de pomp naar 1-20%.

Let wel: als je TC3 dus verkeerd aangeeft, zoals het geval lijkt te zijn bij je, dan regelt de interne pomp veel te ver terug om de delta T omhoog te krijgen. Het is idd de vraag waar de TC3 bij jouw in de condensor zit, want hij hoort bij de enviline split iig niet gelijk met de retourtemperatuur te lopen.
Soms inderdaad 100%, zeker als ik mijn delta onder de 5 graden zet. De warmtepomp geeft ook foutmelding 6291. Zie ook de grafiek;
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/80994596

Toch toert de pomp, net als de compressor op...

• HansRemmerswaal
ZonnigY schreef op woensdag 11 december 2024 @ 09:44:
[...]
Maar goed, bij te kleine pomp lijkt me eerder een tweede pomp in serie nodig, dan die parallelbuffer. Dat is natuurlijk een absolute leken-logica waar de installateur (nog) niet in meegaat.
Zou dat werken? Dan heb je een Buderus pomp die het water door je WP heen zuigt.

• lc8
ZonnigY schreef op woensdag 11 december 2024 @ 10:38:
[...]

[Afbeelding]

Aaangenomen dat jij eenzelfde soort installatie hebt als hieronder weergegeven (uit Bosch-nefit: 6721824770 ODU 5s-9s documentatie van de mono 5-9S)

ALS TC0 en TC3 bijna gelijk zijn, maar TC1 veel hoger is: dan verwarmt het systeem niet op de compressor maar op de (elektrsiche) bijverwarming!
TC1 is namelijk gelijk aan TC3+ bijverwarming

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mw2oHzqt7u7pLgLwmFHIrchKGpw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/odz0efGvl0NjNNsCm7TvDv7z.png?f=fotoalbum_large

• ZonnigY
@lc8 Nope. Bijverwarming staat uit. Is alleen in mei voor het inregelen gebruikt. Aux elec. Heater energy consumption is ook 0

Ik heb net een ander type (de 10 OR-S), maar ook daar zou de TC3 de aanvoertemperatuur moeten geven.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zSOd-b96O0xEU4ulI9jKJhFwySE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/4lWcXsN9oxLkvBnDlzVDoy5j.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 88% gewijzigd door ZonnigY op 11-12-2024 21:09 ]

• ZonnigY
HansRemmerswaal schreef op woensdag 11 december 2024 @ 20:26:
[...]

Zou dat werken? Dan heb je een Buderus pomp die het water door je WP heen zuigt.
Geen idee, maar ik zie eerlijk gezegd niet in waarom niet.

• lc8
HansRemmerswaal schreef op woensdag 11 december 2024 @ 15:46:
Test dag 3...

TC3/TC0 op 3 gezet
Target op 33, 30 en weer op 33
Kamer invloed uit
Stille modus aan
Buderus pomp op stand 2 en later op stand 3

Heel veel defrosts. En ja dat is normaal voor deze tijd van het jaar maar ik denk dat de temperaturen in de buitenunit die hard op en neer gaat ook bijdragen aan extra defrosts.

In ieder geval nog steeds geen stabiel run. Het verbaast me dat de temperatuur in het buffervat zo omhoog gaat, dit geeft aan dat de interne pomp harder pompt dan de buderus pomp op stand 3.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
lastig te zien nu.. want geen idee waar je 'buffervat'meet (top-toevoer, fo bottom-toevoer of mid?
(en je weet nooit goed wat er in het buffer zit.. dat is 'gelaagd'water!

Best meet je steeds 2 van de 3 pijpen op de T splitsingen aan de top en de bodem van het buffer: Persoonlijk vind ik het handigst om gewoon WP aanvoer en retour te meten (TC0 en TC3) en CV aanvoer en retour (eigen sensors (evt T0)

: ps.: met TC3 en T0 nu bij elkaar geknoopt heb je nog steeds oscilaties: dus de oscilatie wordt niet beinvloed door het bijmengen of de secudaire omloop, dat kun je uitsluiten denk ik.

je delta-T TC0-TC3 is nu redelijk wat ie moet zijn.. 3 graden! (en ja, dan zal de primaire pomp veel harder draaien, en dat doet ie ook... Dat mag ook want je WP houdt weinig over en stookt maar langzaam je buffer warm zo te zien.

voor mij klopt er nu meer in het gedrag, maar hij oscileert nog steeds :?

• lc8
ZonnigY schreef op woensdag 11 december 2024 @ 20:57:
@lc8 Nope. Bijverwarming staat uit. Is alleen in mei voor het inregelen gebruikt. Aux elec. Heater energy consumption is ook 0

Ik heb net een ander type (de 10 OR-S), maar ook daar zou de TC3 de aanvoertemperatuur moeten geven.[Afbeelding]
ok.. hoe kan TC1 dan veel warmer zijn dan TC3... waar komt die warmte dan vandaan? 8)7
(ik zou zuinig zijn op die geheime energiebron.. )

• maartenvdv737
HansRemmerswaal schreef op woensdag 11 december 2024 @ 16:02:
Ik zie net dat bij mijn warmtepomp alles is aangesloten met buizen buitenmaat 28, om daarna op het laatst te worden aangesloten op de verdeelunit met een buis buitenmaat 22.
Mij viel dit op, dat de aanvoer en retour van de koelvloeistofleidingen andere diameters hebben bij mij. Bij jullie ook?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Bz1H5yNISIpSxN3YSOeIsaWjh5c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/unpAtE5abRUZ1GCavYluTiNN.jpg?f=fotoalbum_large

• ZonnigY
lc8 schreef op woensdag 11 december 2024 @ 21:06:
[...]

ok.. hoe kan TC1 dan veel warmer zijn dan TC3... waar komt die warmte dan vandaan? 8)7
(ik zou zuinig zijn op die geheime energiebron.. )
Ik bedenk me nu; de sensor kan verkeerd gemonteerd zitten of de monteur heeft de aanvoer en de retour omgedraaid. Dat laatste lijkt me best waarschijnlijk eerlijk gezegd. Gelet op de rest van de installatiekwaliteit stelletje ##_--€ O-)

[ Voor 8% gewijzigd door ZonnigY op 11-12-2024 21:10 ]

• lc8
ZonnigY schreef op woensdag 11 december 2024 @ 21:09:
[...]

Ik bedenk me nu; de sensor kan verkeerd gemonteerd zitten of de monteur heeft de aanvoer en de retour omgedraaid. Dat laatste lijkt me best waarschijnlijk eerlijk gezegd.
nee hoor.. ik heb al eerder ook CV ketels gezien die gewoonweg verkeerdom ge monteerd waren , door 'de erkende'installateur (ik zal de naam van de bekende firma F niet noemen) en vervolgens ook nog 10jaar lang geserviced, en ondanks klachten van de eigenaar over niet warm worden... was t nooit opgevallen.
dus niet onwaarschijnlijk idd.

ga dan eerst maar eens zelf goed na wat waar zit....

[ Voor 7% gewijzigd door lc8 op 11-12-2024 21:36 ]

• ZonnigY
@lc8 ik zeg toch ook best waarschijnlijk? Of snap ik je niet goed?

• HansRemmerswaal
maartenvdv737 schreef op woensdag 11 december 2024 @ 21:07:
[...]

Mij viel dit op, dat de aanvoer en retour van de koelvloeistofleidingen andere diameters hebben bij mij. Bij jullie ook?

[Afbeelding]
Hier ook, de dikke is warmer dan de dunne.

• HansRemmerswaal
ZonnigY schreef op woensdag 11 december 2024 @ 21:18:
@lc8 ik zeg toch ook best waarschijnlijk? Of snap ik je niet goed?
Volgens mij kreeg je een bevestiging en het advies zelf die installatie even na te kijken. Als het goed is heb je alle installatie manuals ook gekregen en anders zijn die bij NEFIT te downloaden.

Wat ik alleen niet begrijp, stel de boel is verkeerd aangesloten, hoe kun je dan wel een warm huis hebben met een COP van 4.

Ah wacht. De WP zelf blijft het wel doen alleen de regeling is dan crap. Zoals bij mij en hier is het ook warm. Misschien moet ik ook de boel eens nalopen.

[ Voor 13% gewijzigd door HansRemmerswaal op 11-12-2024 21:32 ]

• ZonnigY
HansRemmerswaal schreef op woensdag 11 december 2024 @ 21:27:
[...]

Volgens mij kreeg je een bevestiging en het advies zelf die installatie even na te kijken. Als het goed is heb je alle installatie manuals ook gekregen en anders zijn die bij NEFIT te downloaden.

Wat ik alleen niet begrijp, stel de boel is verkeerd aangesloten, hoe kun je dan wel een warm huis hebben met een COP van 4.
Het begin van "nee hoor" van @lc8 snap ik niet, maar ik denk dat we inderdaad hetzelfde bedoelen. Ik ga vrijdag bij daglicht eens ff alles nalopen.

Cop 4 is waarschijnlijk vanwege zeer goede na-isolatie en ruim gedimensioneerde vloerverwarming. Het 'doorschieten' van de regeling is naar 33 graden (ik heb misschien 27 nodig nu). Runs zijn tussen de 25 minuten en een uur. Nog steeds geen wereldramp qua cop,. Wat ook helpt is dat de 5800i rustig start itt de andere types Nefit/Bosch die ik hier voorbij zie komen.

[ Voor 5% gewijzigd door ZonnigY op 11-12-2024 21:39 ]

• ZonnigY
HansRemmerswaal schreef op woensdag 11 december 2024 @ 21:27:
[...]

Ah wacht. De WP zelf blijft het wel doen alleen de regeling is dan crap. Zoals bij mij en hier is het ook warm. Misschien moet ik ook de boel eens nalopen.
Lijkt me inderdaad ook zinnig. Hoop dat jij ook snel het lek boven water weet te halen d:)b

• lc8
ZonnigY schreef op woensdag 11 december 2024 @ 21:34:
[...]

Het begin van "nee hoor" van @lc8 snap ik niet, maar ik denk dat we inderdaad hetzelfde bedoelen. Ik ga vrijdag bij daglicht eens ff alles nalopen.
min crappy reactie, no worries... aangepast
ps.: ik draai voorlopig cop gemiddeld 5 met een oud vijstaand huis, alleen radiatoren; maar dat zegt allemaal weinig denk ik.. als je de details er niet bij hebt.

[ Voor 20% gewijzigd door lc8 op 11-12-2024 21:41 ]

• lc8
ZonnigY schreef op woensdag 11 december 2024 @ 21:35:
[...]

Lijkt me inderdaad ook zinnig. Hoop dat jij ook snel het lek boven water weet te halen d:)b
worse-case loopt het water verkeerdom door de warmtewisselaar :-) daar wordt het niet beter van maar hij doet het misschien toch nog, lol.
ff met de handen aan de buizen ingang IDU voelen: die 3-5 graden verschil voel je wel hoor.

ps.: als je 'alleen' T0 aan de retour plakt (dus aan TC0), dan wordt t0=tc0, maar TC3 blijft gelijk aan TC1 (zonder bijverwarming) en delta-T staat nog steeds over TC0-TC3: ergo, dat is niet genoeg om te krijgen wat jij hebt... ik vrees echt dat er een leiding is omgewisseld, of intern (in de IDU) een sensor verkeerd zit: ik denk dat laatste, maar ik heb een mono waar condensor en idu volledig apart zijn, dus lastig in te beelden voor me.

[ Voor 44% gewijzigd door lc8 op 11-12-2024 22:00 ]

• HansRemmerswaal
ZonnigY schreef op woensdag 11 december 2024 @ 21:34:
[...]
Cop 4 is waarschijnlijk vanwege zeer goede na-isolatie en ruim gedimensioneerde vloerverwarming.
Hier volgens de WP zelf een COP van 19452 / 4366 = 4,455 over de afgelopen 907 dagen. Waarvan operation time compressor heating afgerond 210 dagen is. Dus met een slechte regeling is een goede COP te halen.

• lc8
HansRemmerswaal schreef op woensdag 11 december 2024 @ 22:11:
[...]

Hier volgens de WP zelf een COP van 19452 / 4366 = 4,455 over de afgelopen 907 dagen. Waarvan operation time compressor heating afgerond 210 dagen is. Dus met een slechte regeling is een goede COP te halen.
hybride of solo.. (is er nog andere verwarming dan de WP.?) : dat maakt een groot verschil, dan hoef je namelijk in de slechtste periodes niet zo hard te pompen

• HansRemmerswaal
lc8 schreef op woensdag 11 december 2024 @ 22:14:
[...]

hybride of solo.. (is er nog andere verwarming dan de WP.?) : dat maakt een groot verschil, dan hoef je namelijk in de slechtste periodes niet zo hard te pompen
Full electric. Kort na de installatie van mij WP is de gasaansluiting verwijderd.

• master1104
ZonnigY schreef op woensdag 11 december 2024 @ 18:22:
[...]

Soms inderdaad 100%, zeker als ik mijn delta onder de 5 graden zet. De warmtepomp geeft ook foutmelding 6291. Zie ook de grafiek;
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/80994596

Toch toert de pomp, net als de compressor op...
In de grafiek staat hij niet op 100%, behalve bij een defrost maar dat hoort zo (defrost is gelijk 100% pomp aan om bevriezen van de condensor te voorkomen).

Ik heb ook aan verkeerd om aangesloten zitten denken, maar dan zou ook de retour en aanvoertemperatuur verkeerd om moeten aanduiden toch? Nu is de aanvoer wel hoger dan retour, alleen TC3 past niet in het plaatje. Ik zou ook even de elektrische aansluiting van de sensoren op de controller nalopen en niet alleen de waterzijde aansluiting van de binnenunit nalopen.

• HansRemmerswaal
lc8 schreef op woensdag 11 december 2024 @ 21:05:
[...]

lastig te zien nu.. want geen idee waar je 'buffervat'meet (top-toevoer, fo bottom-toevoer of mid?
(en je weet nooit goed wat er in het buffer zit.. dat is 'gelaagd'water!

Best meet je steeds 2 van de 3 pijpen op de T splitsingen aan de top en de bodem van het buffer: Persoonlijk vind ik het handigst om gewoon WP aanvoer en retour te meten (TC0 en TC3) en CV aanvoer en retour (eigen sensors (evt T0)

: ps.: met TC3 en T0 nu bij elkaar geknoopt heb je nog steeds oscilaties: dus de oscilatie wordt niet beinvloed door het bijmengen of de secudaire omloop, dat kun je uitsluiten denk ik.

je delta-T TC0-TC3 is nu redelijk wat ie moet zijn.. 3 graden! (en ja, dan zal de primaire pomp veel harder draaien, en dat doet ie ook... Dat mag ook want je WP houdt weinig over en stookt maar langzaam je buffer warm zo te zien.

voor mij klopt er nu meer in het gedrag, maar hij oscileert nog steeds :?
Ik heb sensoren op de in en uitgang van de WP, op de in en uitgang van de Buderus en in het gat in buffervat. De sensoren zijn onderling geijkt, geven naast elkaar dezelfde temperatuur.

Het plaatje tussen twee defrosts door…

De temperatuur die terugkomt van de CV, Buderus uit, is iets lager dan de temperatuur die de warmtepomp in gaat. Er is dus een flow van warmtepomp uit naar warmtepomp in via het buffervat. Vandaar dat de temperatuur in het buffervat oploopt. Dus moet de Buderus eigenlijk iets harder pompen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Eb7c6n5eQ4kCYHDysQd4w_TegOo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/c6b6ogRWBhSmc03wBpT7pKda.png?f=fotoalbum_large

Je praat over oscilleren. Er is een relatie tussen de golven die ik zie temperaturen en compressor power output en het golven van de TR7. Ik zie de TR7 elke 20-30 zo’n golfje maken. We kunnen proberen de frequentie uit te rekenen maar dat is dan wel een hele hele hele lage frequentie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pKAFUjtZ4itx41FDAtcvT5U3FQo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HI0OrTr60OIY3i8yD84MP24N.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/je36Kxjes3IlxE61lg22f2gJv2o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HeCpefAZRvnnQSav1QxD1Kge.png?f=fotoalbum_large

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Ik kom er net achter dat ik al een tijdje error H01(5646) heb. Ik kan zo snel niet vinden wat die betekent, maar dat ding heeft me wel een klap met geld gekost deze dagen... Nefit komt op 8 Januari repareren, maar het leed is al geschiedt. Zie hier het verbruik van de compressor vs de aux heating. Ik zou verbaast zijn als mijn COP > 2 is op dit moment 😭

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iPqgwVyhA2YH6BtfjprwUQXwXVc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rZCwMUhlsrMDa2Lmk1TkZLuS.png?f=fotoalbum_large

De blauwe lijn is de aanwezigheid van een foutcode (lastcode).

• HansRemmerswaal
JackBol schreef op woensdag 11 december 2024 @ 22:56:
Ik kom er net achter dat ik al een tijdje error H01(5646) heb. Ik kan zo snel niet vinden wat die betekent, maar dat ding heeft me wel een klap met geld gekost deze dagen... Nefit komt op 8 Januari repareren, maar het leed is al geschiedt. Zie hier het verbruik van de compressor vs de aux heating. Ik zou verbaast zijn als mijn COP > 2 is op dit moment 😭

[Afbeelding]

De blauwe lijn is de aanwezigheid van een foutcode (lastcode).
Ik zou zelfs verbaast zijn als deze groter dan 1 is. Wordt een hoge energierekening.

• JackBol
  • Niet online

JackBol

HansRemmerswaal schreef op woensdag 11 december 2024 @ 22:59:
[...]

Ik zou zelfs verbaast zijn als deze groter dan 1 is. Wordt een hoge energierekening.
Is het mogelijk dat je de compressor kan uitschakelen en dat hij alleen op de aux heat? Of wordt de compressor altijd meegenomen?

• master1104
Kan zeker alleen op Aux. Dat gebeurt bij een aantal storingen en kan echt gemeen duur uitpakken.

Bij mij liggen de stekkers van de bijverwarmers er daarom gewoon af. Zijn niet nodig en als er een storing is wordt het vanzelf koud in huis (nog niet meegemaakt)

[ Voor 46% gewijzigd door master1104 op 11-12-2024 23:09 ]

• HansRemmerswaal
JackBol schreef op woensdag 11 december 2024 @ 23:02:
[...]

Is het mogelijk dat je de compressor kan uitschakelen en dat hij alleen op de aux heat? Of wordt de compressor altijd meegenomen?
Geen idee, maar nu verwarm je op je elektrische element? Dat is een COP van 1.

Ik weet niet hoe universeel de error codes zijn maar waarschijnlijk is dit het probleem.

https://lviraty.fi/data/d...mpress-3000-AWS-Split.pdf

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/poxDwuSQPtavrfDVSYTP720iz34=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1pvRTaykhPQqYNk8MvwBVha9.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door HansRemmerswaal op 11-12-2024 23:12 ]

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Ik heb even terug gekeken en het begin van de errors valt samen met de upgrade van EMS-ESP 3.6.4 naar 3.7.0-dev.32. Geen idee of er correlatie is.

• lc8
HansRemmerswaal schreef op woensdag 11 december 2024 @ 22:55:
[...]

Ik heb sensoren op de in en uitgang van de WP, op de in en uitgang van de Buderus en in het gat in buffervat. De sensoren zijn onderling geijkt, geven naast elkaar dezelfde temperatuur.

Het plaatje tussen twee defrosts door…

De temperatuur die terugkomt van de CV, Buderus uit, is iets lager dan de temperatuur die de warmtepomp in gaat. Er is dus een flow van warmtepomp uit naar warmtepomp in via het buffervat. Vandaar dat de temperatuur in het buffervat oploopt. Dus moet de Buderus eigenlijk iets harder pompen.

[Afbeelding]

Je praat over oscilleren. Er is een relatie tussen de golven die ik zie temperaturen en compressor power output en het golven van de TR7. Ik zie de TR7 elke 20-30 zo’n golfje maken. We kunnen proberen de frequentie uit te rekenen maar dat is dan wel een hele hele hele lage frequentie.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
idd. primaire circulatiepomp loopt nu iets harder rond dan de buderus denk ik (eerst is het buffer water koud, dan zie je dat koud water wordt bijgemengd in de retour. iets later is het buffer warm en wordt warm water bijgemengd.
Het maakt niet veel uit overigens he: het betekent alleen dat de delta-T over de WP dan iets lager is dan over de CV omloop. de WP regelt vanzelf bij.

Maar goed: oscilatie (golven in TR7) zijn er nog steeds. Dat lijkt hier dan toch echt alleen van de buitenunit te komen. immers schommelt T0 nauwelijks, en TR7 hard. ik vrees dat dat toch puur met de opstelling buitenunit of de regelelectronica daarin te maken heeft.
(ps.:de primaire circulatiepomp lijkt ook vrij stabiel.. maar cehck dit nog effe).

Ik zou toch eens kijken of je de luchtstroming om je buitenunit anders kunt maken en of dat invloed heeft... en anders met data naar Nefit...

• JackBol
  • Niet online

JackBol

HansRemmerswaal schreef op woensdag 11 december 2024 @ 23:09:
[...]

Geen idee, maar nu verwarm je op je elektrische element? Dat is een COP van 1.

Ik weet niet hoe universeel de error codes zijn maar waarschijnlijk is dit het probleem.

https://lviraty.fi/data/d...mpress-3000-AWS-Split.pdf

[Afbeelding]
Dat kan goed kloppen, die H01(5647) error heb ik ook gezien.

• ZonnigY
lc8 schreef op woensdag 11 december 2024 @ 21:43:
[...]

worse-case loopt het water verkeerdom door de warmtewisselaar :-) daar wordt het niet beter van maar hij doet het misschien toch nog, lol.
ff met de handen aan de buizen ingang IDU voelen: die 3-5 graden verschil voel je wel hoor.

ps.: als je 'alleen' T0 aan de retour plakt (dus aan TC0), dan wordt t0=tc0, maar TC3 blijft gelijk aan TC1 (zonder bijverwarming) en delta-T staat nog steeds over TC0-TC3: ergo, dat is niet genoeg om te krijgen wat jij hebt... ik vrees echt dat er een leiding is omgewisseld, of intern (in de IDU) een sensor verkeerd zit: ik denk dat laatste, maar ik heb een mono waar condensor en idu volledig apart zijn, dus lastig in te beelden voor me.
Net gecheckt, was inderdaad prima te voelen geen daglicht nodig. De installateur heeft inderdaad de in en de uit van de warmtepomp omgewisseld. Hij is ook het magneetfilter vergeten. Die mag nog een keer op de koffie dus. |:(

De volgende warmtepomp installeer ik zellef wel.

Dank voor t meedenken allemaal. _/-\o_

Sterkte @JackBol , das niet een heel fijn verbruik.

[ Voor 4% gewijzigd door ZonnigY op 11-12-2024 23:21 ]

• HansRemmerswaal
JackBol schreef op woensdag 11 december 2024 @ 23:13:
Ik heb even terug gekeken en het begin van de errors valt samen met de upgrade van EMS-ESP 3.6.4 naar 3.7.0-dev.32. Geen idee of er correlatie is.
Ik gok dat je de WP al een keer van het stroom af hebt gehaald om te zien of dat misschien helpt?

Pagina: 1 ... 93 ... 105 Laatste