Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonnigY
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 15:05
@master1104 ik heb geen buffervat en dus geen boderus ;)

Bosch 5800i 10, vloerverwarming & fancoils, Zehnder Q600

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartenvdv737
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21-09 19:29
jaapzb schreef op woensdag 4 december 2024 @ 09:26:
[...]

De WP zet alles op alles om T0 zo dicht mogelijk bij de streeftemperatuur te krijgen. Meet hij met T0 boven de streeftemperatuur, dan moduleert hij de compressor naar beneden. Meet T0 te lang, te ver boven de streeftemperatuur, dan schakelt de WP helemaal uit. Zit hij er onder, dan moduleert hij de compressor juist omhoog. En staat de WP uit, en zit de gemeten temperatuur van T0 te lang, te ver onder de streeftemperatuur, dan schakelt hij de WP juist weer aan.

De grafiek die je laat zien in je eerdere post is die van de CV-pomp die het water rondpompt (aan de WP-zijde). Of het heen en weer moduleren van die pomp de oorzaak is of een symptoon kan ik niet zeggen, maar er is wel een instelling waarmee je de snelheid van die pomp kan beinvloeden, namelijk het TC3/TC0 verschil. Deze wordt geadviseerd op 5K voor vloerverwarming en 7K voor radiatoren, maar de beste instelling verschilt per installatie. In mijn situatie met buffer heb ik gemerkt dat 3K het beste werkt, maar de juiste instelling hangt denk ik af van je afnamekant en hoe je water zich mengt in het buffer (en dus hoe het buffer is aangesloten).

Je zou kunnen proberen die instelling te wijzigen en te kijken of je WP anders reageert.
Goede tip, dit ga ik proberen!

Mijn leverancier gaat ook kijken of er een nieuwe software versie te krijgen is bij nefit/bosch. Heeft iemand al een nieuwere versie dan deze?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y0uO6kI7ojqFvQUNRvaBo3YcSng=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Qy0ydrLc8jC7cEG7RavKuG8t.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9mAechxazr4KDH0RcUxQvowxN0M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4oOmFehbdDxKgveRnA66BvjI.jpg?f=fotoalbum_large

Ik blijf er iig vrij nuchter onder....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lc8
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 20-09 09:00
dat zou die moeten doen...

wat mij hier opvalt is dat de circulatiepomp hier zo hoog draait.
de circulatiepomp probeert de delta-T onder de ingestelde delta-T waarde te houden. Als je de delta-T waarde (voor verwarmen) hoger zet, zal de circulatiepomp langzamer draaien.

ALs ie hoog is/blijft suggereert dat dat er weerstand is in het omloop circuit. (ik neem aan dat er een parallel buffer is): de WP -circulatie kan altijd omlopen via het buffervat, en de omloop naar het buffervat zou kort en groot moeten zijn zonder weerstand.

je kunt die grafieken er bij maken en dan een mooi overzicht maken. hier een voorbeeld van mijn Enviline (heeft wel net iets andere parameters..!)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EhhTKFsqwomkoRGqjR7ojLRvwWM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KkT5acuiLBgfAl7R96j6YBF2.png?f=fotoalbum_large

- CV en WP delta-T's (berekend uit de WP-sensoren en een paar extra ds18b20's die je aan de BBQgateway kan knopen. Delta-T verwarmen staat op 3K.
- compressor gevraagd vermogen en werkelijke speed, en de circulatiepomp snelheid
- TC0, T0, TC3 en de Target.
-T0 en TC3 lopen soms iets uit elkaar: dat is het effect over 'bijmenging' van warmer of kouder water uit het parallelle buffer.

je kunt ook zien dat een 'overshoot/undershoot' best twee uur kan duren! omdat het een integratieregeling is: 250 Kelvin*minuten is immers ook 2 uur lang 2 graden er naast...

zo zou t moeten werken denk ik :-)
(ps. twee defrosts zichtbaar deze morgen ook hier... en die waren echt)

[ Voor 7% gewijzigd door lc8 op 04-12-2024 21:57 ]

Enviline 9.0 E-S Mono + 300L buffer +HS25-6, HA + ems-esp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lc8
maartenvdv737 schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 16:04:
[...]

Dank!

Ik heb geen boilervat voor SWW. Ik heb een hybride opstelling met alleen een buffervat.

Ik heb een Bosch binnenunit. Echter, alle temperatuursensoren zien er hetzelfde uit, met een zwarte draad met rode mantel. Waar kan je zien of die 10 of 12k is?
bij een parallel buffer (met 2 aansluitingen) moet T0 op het mengpunt zitten, net NA het punt waar de topleiding van het buffer bij de 'retour-WP'-'aanvoer CV' zit. (zie manual en TBs). In de praktijk kun je hem gewoon op de CV-aanvoer zetten (dus bijv net voor de buderus/wilo pomp, in de 'warme/rode' leiding)

als je makkelijk wil testen kun je hem ook gewoon even op de leiding VOOR het buffervat knopen (dus de warme kant die vanuit de binnenunit komt en naar de top van het buffer/cv-aanvoer gaat): direct onder de binnenunit. T0 ziet dan gewoon hetzelfde als TC3 (met marginaal verschil): dan weetje zeker dat je directe onverstuurde terugkoppeling hebt en zou je geen oscilaties mogen krijgen

Als ie in de top van het buffer zit kan het zeker fout gaan! immers kan de flow door het buffer in richting wisselen: Als de WP hard loopt (de de wp-circulatiepomp dus ook) dan zal de flow neerwaards door het buffer zijn, als ie juist langzaam loopt wordt er vanuit het buffer bijgemend en is de flow opwaards door het buffer en wordt.
of het buffer water dan warm of koud is hangt van de vorige toestand af, maar oscillaties zijn daardoor heel waarschijnlijk !

[ Voor 14% gewijzigd door lc8 op 04-12-2024 21:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• master1104
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21-09 20:13
ZonnigY schreef op woensdag 4 december 2024 @ 19:23:
@master1104 ik heb geen buffervat en dus geen boderus ;)
Ik denk dat ik niet duidelijk genoeg was, of je begrijpt me verkeerd. Wat ik zeg gaat dus alleen op als geen Boderus pomp en buffer hebt. Dan heb je dus de situatie dat je interne pomp uitschakelt waardoor de flow over T0 wegvalt en je regeling niet goed werkt door vertekend beeld van afkoelende leiding. Door het lege contact van waar met buffer de boderus pomp op had gezeten door te lussen naar de aansluiting van je interne pomp blijft deze lopen. Daardoor hou je flow en kloppen je metingen van T0 waardoor de regeling de compressor dus opstart zodra het nodig is en niet pas als het water in de stilstaande leidingen is afgekoeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonnigY
@master1104 ah top. Ik ga van de kerstvakantie eens wat testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonnigY
lc8 schreef op woensdag 4 december 2024 @ 21:23:
[...]

dat zou die moeten doen...

wat mij hier opvalt is dat de circulatiepomp hier zo hoog draait.
de circulatiepomp probeert de delta-T onder de ingestelde delta-T waarde te houden. Als je de delta-T waarde (voor verwarmen) hoger zet, zal de circulatiepomp langzamer draaien.

ALs ie hoog is/blijft suggereert dat dat er weerstand is in het omloop circuit. (ik neem aan dat er een parallel buffer is): de WP -circulatie kan altijd omlopen via het buffervat, en de omloop naar het buffervat zou kort en groot moeten zijn zonder weerstand.

je kunt die grafieken er bij maken en dan een mooi overzicht maken. hier een voorbeeld van mijn Enviline (heeft wel net iets andere parameters..!)

[Afbeelding]

- CV en WP delta-T's (berekend uit de WP-sensoren en een paar extra ds18b20's die je aan de BBQgateway kan knopen. Delta-T verwarmen staat op 3K.
- compressor gevraagd vermogen en werkelijke speed, en de circulatiepomp snelheid
- TC0, T0, TC3 en de Target.
-T0 en TC3 lopen soms iets uit elkaar: dat is het effect over 'bijmenging' van warmer of kouder water uit het parallelle buffer.

je kunt ook zien dat een 'overshoot/undershoot' best twee uur kan duren! omdat het een integratieregeling is: 250 Kelvin*minuten is immers ook 2 uur lang 2 graden er naast...

zo zou t moeten werken denk ik :-)
(ps. twee defrosts zichtbaar deze morgen ook hier... en die waren echt)
Nope, geen buffer hier. Dat de pomp harder moet werken is dan ook niet zo gek omdat beide omlopen erop zitten. Weerstand verkleinen kan; er zijn alleen al 16! knietjes gezet door de deskundige installateur tussen de buitenunit en de binnenunit. Diezelfde installateur zegt dat de enige oplossing is een buffervat te installeren. Op mijn vraag waarom dat helpt is het antwoord 'ervaring' -O-

Delta t hoger zetten heb ik geprobeerd. Dit geeft wel een langzamer draaiende pomp, maar de compressor blijft ook dan optoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VanEck1981
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 04-09 12:59
Benieuwd wat de zuinigste stooklijn is welke gebruikt wordt en toch het huis voldoende warm houd, liefst vergelijkbaar met een nieuwbouw huis van bv vorig jaar welke goed geïsoleerd is?

Ben zelf nog enorm aan het zoeken om de stooklijn zo zuinig mogelijk in te stellen, heb weinig geduld om elke dag alles met mini stapjes te verlagen. Begin liever gelijk wat lager. Alleen dan dus de vraag hoe laag nog een beetje realistisch is om te proberen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lc8
master1104 schreef op woensdag 4 december 2024 @ 22:52:
[...]

Ik denk dat ik niet duidelijk genoeg was, of je begrijpt me verkeerd. Wat ik zeg gaat dus alleen op als geen Boderus pomp en buffer hebt. Dan heb je dus de situatie dat je interne pomp uitschakelt waardoor de flow over T0 wegvalt en je regeling niet goed werkt door vertekend beeld van afkoelende leiding. Door het lege contact van waar met buffer de boderus pomp op had gezeten door te lussen naar de aansluiting van je interne pomp blijft deze lopen. Daardoor hou je flow en kloppen je metingen van T0 waardoor de regeling de compressor dus opstart zodra het nodig is en niet pas als het water in de stilstaande leidingen is afgekoeld.
de interne omlooppomp van de WP zelf draait altijd als het goed is (ik ben niet 100% zeker over de 'standby'modus (tussen koelen en verwarmen), maar als de pomp in verwarm modus staat zeker wel! dus dan zou je dit probleem nooit kunnen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lc8
VanEck1981 schreef op donderdag 5 december 2024 @ 12:47:
Benieuwd wat de zuinigste stooklijn is welke gebruikt wordt en toch het huis voldoende warm houd, liefst vergelijkbaar met een nieuwbouw huis van bv vorig jaar welke goed geïsoleerd is?

Ben zelf nog enorm aan het zoeken om de stooklijn zo zuinig mogelijk in te stellen, heb weinig geduld om elke dag alles met mini stapjes te verlagen. Begin liever gelijk wat lager. Alleen dan dus de vraag hoe laag nog een beetje realistisch is om te proberen?
Zuinigste: alles goed ingeregeld, niks afgeknepen en dus maximale afgifte, daarna laagst mogelijke temperatuur die voldoende afgifte levert om de ruimtes warm te houden (zonder ruimtecompensatie, want dat verschuift de stooklijn juist weer)

maar: Heb je panelen? of dynamisch contract?? Dan is misschien de energie zuinigste oplossing helemaal niet de goedkoopste: immers kunje dan beter overdag je eigen stoom opmaken en overdag wat harder draaien als de zon schijnt of de stroom goedkoop is! (vandaag geen probleeem natuurlijk... wanter is geen zon zucht).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lc8
ZonnigY schreef op donderdag 5 december 2024 @ 11:19:
[...]

Nope, geen buffer hier. Dat de pomp harder moet werken is dan ook niet zo gek omdat beide omlopen erop zitten. Weerstand verkleinen kan; er zijn alleen al 16! knietjes gezet door de deskundige installateur tussen de buitenunit en de binnenunit. Diezelfde installateur zegt dat de enige oplossing is een buffervat te installeren. Op mijn vraag waarom dat helpt is het antwoord 'ervaring' -O-

Delta t hoger zetten heb ik geprobeerd. Dit geeft wel een langzamer draaiende pomp, maar de compressor blijft ook dan optoeren.
misschien dan toch eens de integratiefout er bij plotten (zie integratiefout script in openingstopic, (of zelf uitrekenen)), misschien geeft dat meer inzicht. Bij de Enviline heb je een 'selected burner power' maar die is er bij de compress weer niet meen ik...
gebouw-demping op licht zetten (dan verwacht ie snellere opwarming en staan de PID waarden misschien sneller ingesteld (heb iknooi kunnen bewijzen))

maar in principe zie je in jou plots dat je te weinig flow hebt: je hebt een delta-T van 6 graden ofzo, en de circulatie loopt voluit (kijk naar mijn plots ter vergelijk: daar loopt ie op 1% als de compressor op minimum loopt!. Natuurlijk zal de cv-omloop meer weerstand hebben, maar zoveel mag dat niet zijn (zitten er afsluiters in? ínregel-afsluiters?? naregeling? iets wat blokkeert?; en welke leiding diameters: vanaf de pomp moet meestal 28mm of meer zijn.... zie specificatie)
knietjes kunnen vaak ook bochten zijn, en een beetje slim design en plaatsing helpt ook.

lijkt alsof je buiten de regelbareinstelling zit.... maar je zou meer moeten plotten om te zien of ie echt iets fout doet.

[ Voor 48% gewijzigd door lc8 op 05-12-2024 13:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonnigY
Geen naregeling. Inregelafsluiters zijn er al uit gesloopt. Wel vloerverwarmingverdelers (2, eentje met met dfc dingen, maar die staan vol open. Leiding diameters zijn groot genoeg volgens mij. Ik zal het nog eens nalopen, schetsen en plotten (nu een paar dagen van huis) allemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartenvdv737
lc8 schreef op woensdag 4 december 2024 @ 21:53:
[...]

bij

als je makkelijk wil testen kun je hem ook gewoon even op de leiding VOOR het buffervat knopen (dus de warme kant die vanuit de binnenunit komt en naar de top van het buffer/cv-aanvoer gaat): direct onder de binnenunit. T0 ziet dan gewoon hetzelfde als TC3 (met marginaal verschil): dan weetje zeker dat je directe onverstuurde terugkoppeling hebt en zou je geen oscilaties mogen krijgen

Als ie in de top van het buffer zit kan het zeker fout gaan! immers kan de flow door het buffer in richting wisselen: Als de WP hard loopt (de de wp-circulatiepomp dus ook) dan zal de flow neerwaards door het buffer zijn, als ie juist langzaam loopt wordt er vanuit het buffer bijgemend en is de flow opwaards door het buffer en wordt.
of het buffer water dan warm of koud is hangt van de vorige toestand af, maar oscillaties zijn daardoor heel waarschijnlijk !
Ik heb t0 sensor in de aanvoer gezet naar buffervat, op de bovenste aansluiting. Dat levert niet een significante wijziging op. Er zijn 3 defrosts, maar ook daartussen moduleert hij, zonder dat de streeftemperatuur gehaald wordt. Hieronder de runs van vandaag met de verplaatste t0 sensor.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ygIlly-Wzra3pOIeavXMCdbuWjs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JLam1DnsFj7u8Xzk1xO49YmP.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door maartenvdv737 op 05-12-2024 18:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackbard
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 18-09 16:12
lc8 schreef op donderdag 5 december 2024 @ 12:48:
[...]

de interne omlooppomp van de WP zelf draait altijd als het goed is (ik ben niet 100% zeker over de 'standby'modus (tussen koelen en verwarmen), maar als de pomp in verwarm modus staat zeker wel! dus dan zou je dit probleem nooit kunnen hebben.
niet met bedrijfsmodus op "auto" bij mij, daar stopt de interne circulatiepomp tussen runs (modus verwarmen)
split, 3000i
@maartenvdv737 dat is apart idd, nog niet meegemaakt dat die terug moduleert voordat de streeftemperatuur gehaald word.
Of was de bijverwarming (hybrid, cv-ketel) bij jou op het buffervat en niet in de binnenunit aangesloten?
volgens maartenvdv737 schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 15:05: heb je idd een andere opstelling..

[ Voor 29% gewijzigd door hackbard op 05-12-2024 19:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lc8
hackbard schreef op donderdag 5 december 2024 @ 19:05:
[...]

niet met bedrijfsmodus op "auto" bij mij, daar stopt de interne circulatiepomp tijdens rust/ verwarmen
mm merkwaardig en riskant: immers zouden de buiten leidingen kunnen bevriezen als de flow stopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackbard
lc8 schreef op donderdag 5 december 2024 @ 19:07:
[...]

mm merkwaardig en riskant: immers zouden de buiten leidingen kunnen bevriezen als de flow stopt.
ik heb een split, geen waterleiding buiten.
Zal verschillen met mono's, goed punt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lc8
maartenvdv737 schreef op donderdag 5 december 2024 @ 18:15:
[...]

Ik heb t0 sensor in de aanvoer gezet naar buffervat, op de bovenste aansluiting. Dat levert niet een significante wijziging op. Er zijn 3 defrosts, maar ook daartussen moduleert hij, zonder dat de streeftemperatuur gehaald wordt. Hieronder de runs van vandaag met de verplaatste t0 sensor.

[Afbeelding]
Niet duidelijk: T0 moet op de leiding zitten die permanent doorstroomt is, niet op de leiding naar het buffer zelf, maar voor of NA het T punt ?
De flow naar/van het buffer is namelik niet goed gedefinieerd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i-si0ZiGHRtC8FsvhvJSN752cGA=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/nfxILIPgKpTLPZcTUMCV0HsP.png?f=user_large

anderszijds klopt er hier sowieso iets niet: de compressor lijkt terug te regelen terwijl T0 nog ruim onder de Target zit. hier zijn een aantal oorzaken voor mogelijk:
- de differentiele actie van de regeling is te groot: het plotselinge omhoog schieten regelt de compressor terug (dit lijkt het geval )
- de compressor regelt niet echt terug, maar de output power neemt af: dit kan komen door bevriezing: kijk ook eens wat de compressorspeed, TR1,4,5,6 doen, en evt TL2 ook.
- Target is niet echt Target: ergens zit de verkeerde sensor aangesloten ofzo of de sensor zelf heeft niet de juiste waarde (en de uitlezing geeft iets naders aan dan de regeling gebruikt dus)

ps.: alle andere regelingen, bijverwarmingen hybridedingen en andere troep uit uiteraard he... anders kun je het nooit beoordelen

[ Voor 27% gewijzigd door lc8 op 05-12-2024 19:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lc8
hackbard schreef op donderdag 5 december 2024 @ 19:09:
[...]

ik heb een split, geen waterleiding buiten.
Zal verschillen met mono's, goed punt.
bij een split kan dat idd, en als T0 NA de buffer-top aansluiting zit, dan zal T0 de temperatuur afname zien zodra de secundaire circulatiepomp gaat/blijft draaien, immers is de omloop dan door het buffer, opwaards.

als je alles stil zet moet de kamerthermostaat de circulatiepomp activeren, en mag ie dus niet uit als er wel warmtevraag is (door de thermostaat), maar de WP tijdelijk gestopt is op bases van het feit dar het water warm genoeg is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartenvdv737
lc8 schreef op donderdag 5 december 2024 @ 19:20:
[...]

Niet duidelijk: T0 moet op de leiding zitten die permanent doorstroomt is, niet op de leiding naar het buffer zelf, maar voor of NA het T punt ?
De flow naar/van het buffer is namelik niet goed gedefinieerd.
Mijn buffervat is niet parallel aangesloten, maar zoals hierboven beschreven is met 6 leidingen. 2 naar de WP binnenunit. 2 naar de CV ketel. 2 naar de woning. Ik lees hier veel over het T stuk, maar die heb ik niet. Nog tips waar deze anders zou moeten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartenvdv737
lc8 schreef op donderdag 5 december 2024 @ 19:20:
[...]

anderszijds klopt er hier sowieso iets niet: de compressor lijkt terug te regelen terwijl T0 nog ruim onder de Target zit. hier zijn een aantal oorzaken voor mogelijk:
- de differentiele actie van de regeling is te groot: het plotselinge omhoog schieten regelt de compressor terug (dit lijkt het geval )
- de compressor regelt niet echt terug, maar de output power neemt af: dit kan komen door bevriezing: kijk ook eens wat de compressorspeed, TR1,4,5,6 doen, en evt TL2 ook.
- Target is niet echt Target: ergens zit de verkeerde sensor aangesloten ofzo of de sensor zelf heeft niet de juiste waarde (en de uitlezing geeft iets naders aan dan de regeling gebruikt dus)

ps.: alle andere regelingen, bijverwarmingen hybridedingen en andere troep uit uiteraard he... anders kun je het nooit beoordelen
Bij deze de verschillende sensoren:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X6qhmJbVGiMPuCUaIJf_lVE0mrw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2adFDph9ek2exs6zBikvF1Vv.jpg?f=fotoalbum_large

Weet niet precies wat je bedoelt met compressor speed. Ik heb wel power output en boiler circulation speed.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mw60Gbe3h4u2sMX3Hc1AE0vKyFY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CjYAefUi8BGpwrmAAGm35Bih.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lc8
maartenvdv737 schreef op donderdag 5 december 2024 @ 21:49:
[...]

Mijn buffervat is niet parallel aangesloten, maar zoals hierboven beschreven is met 6 leidingen. 2 naar de WP binnenunit. 2 naar de CV ketel. 2 naar de woning. Ik lees hier veel over het T stuk, maar die heb ik niet. Nog tips waar deze anders zou moeten?
ok. dat was niet duidelijk, misschien heb ik het begin gemist :-)
tegenwoordig adviseert nefit om het buffer met 2 aansluitingen te installeren, niet met 4 (of 6): bij jou is het buffer dus volledig 'doorgemengd'.
Dan maakt het niet zo veel uit waar de T0 zit en snal ik ook waarom ie 'in het buffer' stak.: dan zou voor stabiliteit waarschijnlijk de leiding van de binnenunit naar het buffer het beste zijn: T0 goed klem tegen de leiding (goed thermisch contact) en daaromheen geisoleerd. Dan krijgt ie de snelste en beste terugkoppeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 19-09 11:39
maartenvdv737 schreef op donderdag 5 december 2024 @ 21:57:
[...]

[Afbeelding]

Weet niet precies wat je bedoelt met compressor speed. Ik heb wel power output en boiler circulation speed.
[Afbeelding]
Ik heb / had ook zo’n soort compressor power output. Om gek van te worden. Paar keer per uur hoor je de compressor steeds van min naar max gaan.
Vooral als mijn target temperatuur wat hoger wordt, zeg boven de 30, dan krijg ik zo’n gek gedrag.
Volgens NEFIT is dit allemaal normaal gedrag…
Ik heb mijn stooklijn zo aangepast dat mijn target blijft onder de temperatuur waarop de compressor gek gaat doen…. Het is nog steeds 20 graden in huis. Op dit moment is mijn target 26-27 graden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hOT8y1EFyYFyl7c2CdhRzrN1Q_k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2rqze8bbRfsu20K203wKzg8w.png?f=fotoalbum_large

Nefit EnviLine A/W Split 7.0 E-S warmtepomp | Nefit HR 300 liter boiler | Nefit 50 liter buffervat | Nefit Moduline 1010H thermostaat | Home Assistant | BBQKees

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lc8
maartenvdv737 schreef op donderdag 5 december 2024 @ 21:57:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
in een poging hiermee te helpen:

- compressor speed is het toerental/vermogen/percentage van de compressor. (bij mij heet dat sensor.boiler_hpcompspd)
- de circulatiepomp loopt mooi laag en volgt goed.
- ik neem aan dat de ketel niks doet
- Als T0 op de bufferaanvoer vanaf de binnenunit zit, dan is T0 ongeveer gelijk aan TC3 volgens mij! en dat is ie niet hier: (TC3 is de watertemperatuur in de warme kant van de warmtewisselaar (gas-water), dus het warmste punt van het water, en dat gaat daarna rechtstreeks naar de top van het buffer bij jou). Lijkt er op dat je veel verlies hebt in de water leidingen van de warmte-wisselaar naar het buffer, of dat de T0-sensor niet klopt. (nameten). Of is deze grafiek nog met de T0 in het buffer? Dan zit er idd verschil tussen T0 en TC3. maar dit kan niet de oorzaak van de oscillatie zijn denk ik

- TC3 volgt de target wel netjes dus. en daarop lijkt te pomp te regelen. vreemd... ik dacht toch echt dat dat T0 moest zijn! @HansRemmerswaal volgt ie bij jou wel T0 of ook TC3??

- de oscillatie komt van TR6 (bruin) af (compressor outlet temp): Dat is de grootste temperatuur fluctuatie en bovendien loopt de fase net iets voor (en lijkt zelfs dubbel te zijn). De compressor oscileert dus in ieder geval duidelijk. Dit kan ook wijzen op een installatieissue of apparaat-probleem: niet juist afgevuld bijvoorbeeld.

wat ook nog opvalt:
TR5 (roze) is tijdelijk flink kouder dan TL2: dat betekent dat de radiator/koelmiddel veel kouder is dan de aangezogen lucht: krijgt de buitenunit wel voldoende lucht? radiator schoon en open? voldoende vrij/niet te dicht tegen een muur aan geinstalleeerd (offcieel moet er 40cm tussen zitten meen ik, maar bij mij staat ie ook op 30 en dat gaat wel goed volgens mij).
loopt de Fan wel netjes?

ps:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xfp-XQRiOZeq7mEPXtnGWJ7LYzU=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/Ah6nBb8fAsci1oPEVsBjoPkf.png?f=user_large

[ Voor 10% gewijzigd door lc8 op 05-12-2024 22:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• master1104
lc8 schreef op donderdag 5 december 2024 @ 12:48:
[...]

Dat is bij mijn nefit iig pertinent niet juist. Je kan dat instellen met eerder genoemde setting, maar die heeft @ZonnigY dus niet. Dan zou het heel goed kunnen dat de pomp dus uitgaat net als bij ons het geval is als de setting op automatisch staat.

Let wel op: de pomp geeft altijd 10% in rust aan, ook als de voeding wordt uitgezet door de setting op automatisch in te stellen. Dan denk je dat hij dus loopt, maar dat is niet uit die 10% PWM status af te leiden. De voeding van de pompen PC0 en PC1 worden los geregeld van de PWM signalen van de pomp(en).

[ Voor 5% gewijzigd door master1104 op 05-12-2024 23:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
lc8 schreef op donderdag 5 december 2024 @ 22:33:
[...]

- TC3 volgt de target wel netjes dus. en daarop lijkt te pomp te regelen. vreemd... ik dacht toch echt dat dat T0 moest zijn! @HansRemmerswaal volgt ie bij jou wel T0 of ook TC3??
Bij mij volgt hij niets.

Target onder de 29 graden
Compressor draait op minimaal vermogen met wat kleine golfjes
Current flow en TC3 zijn een stuk boven de target
Gevolg is korte runs

Target 29 graden en hoger
Compressor zou omhoog moeten gaan moduleren maar dat is teveel gevraagd. En dan krijg ik dat min / max patroon van de compressor zoals in dat vorige screenshot.
Current flow en TC3 slingeren als een gek om de target heen.

Nefit EnviLine A/W Split 7.0 E-S warmtepomp | Nefit HR 300 liter boiler | Nefit 50 liter buffervat | Nefit Moduline 1010H thermostaat | Home Assistant | BBQKees

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PieterL
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 14:08
HansRemmerswaal schreef op donderdag 5 december 2024 @ 23:37:
[...]

Bij mij volgt hij niets.

Gevolg is korte runs

Compressor zou omhoog moeten gaan moduleren maar dat is teveel gevraagd. En dan krijg ik dat min / max patroon van de compressor zoals in dat vorige screenshot.
Hier is T0 (huidige aanvoer / open verdeler) permanent exact gelijk aan de target (berekende aanvoertemp)
Kan hooguit paar seconden ff 0.1 afwijken

Bosch 3400iElec 10kw bbqkees HA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartenvdv737
lc8 schreef op donderdag 5 december 2024 @ 22:33:
[...]

in een poging hiermee te helpen:

- compressor speed is het toerental/vermogen/percentage van de compressor. (bij mij heet dat sensor.boiler_hpcompspd)
- de circulatiepomp loopt mooi laag en volgt goed.
- ik neem aan dat de ketel niks doet
- Als T0 op de bufferaanvoer vanaf de binnenunit zit, dan is T0 ongeveer gelijk aan TC3 volgens mij! en dat is ie niet hier: (TC3 is de watertemperatuur in de warme kant van de warmtewisselaar (gas-water), dus het warmste punt van het water, en dat gaat daarna rechtstreeks naar de top van het buffer bij jou). Lijkt er op dat je veel verlies hebt in de water leidingen van de warmte-wisselaar naar het buffer, of dat de T0-sensor niet klopt. (nameten). Of is deze grafiek nog met de T0 in het buffer? Dan zit er idd verschil tussen T0 en TC3. maar dit kan niet de oorzaak van de oscillatie zijn denk ik

- de oscillatie komt van TR6 (bruin) af (compressor outlet temp): Dat is de grootste temperatuur fluctuatie en bovendien loopt de fase net iets voor (en lijkt zelfs dubbel te zijn). De compressor oscileert dus in ieder geval duidelijk. Dit kan ook wijzen op een installatieissue of apparaat-probleem: niet juist afgevuld bijvoorbeeld.

wat ook nog opvalt:
TR5 (roze) is tijdelijk flink kouder dan TL2: dat betekent dat de radiator/koelmiddel veel kouder is dan de aangezogen lucht: krijgt de buitenunit wel voldoende lucht? radiator schoon en open? voldoende vrij/niet te dicht tegen een muur aan geinstalleeerd (offcieel moet er 40cm tussen zitten meen ik, maar bij mij staat ie ook op 30 en dat gaat wel goed volgens mij).
loopt de Fan wel netjes?

ps:
[Afbeelding]
De buitenunit staat behoorlijk dicht bij de muur. Ongeveer 20cm. Ik kan hem verplaatsen want hij staat op voeten, maar is flink wat gedoe. Is er iemand die dat als oorzaak van oscilatie heeft gehad en het daarmee opgelost? @HansRemmerswaal staat jouw buitenunit vlak tegen de muur toevallig?

Ik heb de T0 sensor op de t3 buis gezet. Idd precies dezelfde meting, dus de t0 sensor is niet kapot. Maar het doet niets. Oscilatie blijft hetzelfde alleen nu rond de Target temperatuur. Echter is de temperatuur die uit de buffer komt veel lager. Dus dit is geen oplossing.

Ik heb de leverancier gevraagd wat zij denken over de afstand tot de muur en/of te weinig koelvloeistof.

Ik zal dit weekend even de klep van de buitenunit eraf halen om te zien of hij niet geblokkeerd is. Maar buiten klinkt het prima, niet alsof er iets mis is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartenvdv737
PieterL schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 10:37:
[...]

Hier is T0 (huidige aanvoer / open verdeler) permanent exact gelijk aan de target (berekende aanvoertemp)
Kan hooguit paar seconden ff 0.1 afwijken
Kan je iets herkennen wat bij jou anders is dan bij ons, wat wij kunnen proberen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
maartenvdv737 schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 16:23:
[...]
De buitenunit staat behoorlijk dicht bij de muur. Ongeveer 20cm. Ik kan hem verplaatsen want hij staat op voeten, maar is flink wat gedoe. Is er iemand die dat als oorzaak van oscilatie heeft gehad en het daarmee opgelost? @HansRemmerswaal staat jouw buitenunit vlak tegen de muur toevallig?
Deze staat inderdaad dicht tegen de muur. En is niet eenvoudig te verplaatsen, is hoog tegen de buitenmuur geplaatst op van die beugels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackbard
HansRemmerswaal schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 17:11:
[...]

Deze staat inderdaad dicht tegen de muur. En is niet eenvoudig te verplaatsen, is hoog tegen de buitenmuur geplaatst op van die beugels.
de mijne heeft ook deze problemen, en zit 20cm tegen de muur, op de grond. Zouden 30 moeten zijn tenminste. En soms met wind denk ik toch dat een defrost getriggerd word tijdens hoge temperaturen, boven de 10graden zeg maar.
Nog een vraag- waar zit jullie buitentemperatuursensor? Ook in de buurt toevallig? De mijne zat eerst "in de schaduw" van de buitenunit op dezelfde hoogte, en had ik hem 1m erboven verplaatst, is een Noord muur, geen echte verbetering, maar wie weet is die nog te dichtbij?
@maartenvdv737 met buitenunit verplaatsen zou ik uitkijken met de koudemiddel leiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Albs
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 06-09 09:41
Albs schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 13:14:
[...]

Wij hebben precies hetzelfde, lijkt wel een kopie van jullie verhaal.

Gistermiddag is een monteur geweest en die zag dat de druk op 1,5 bar stond. Hij heeft het verhoogt naar 2,0 en dacht dat het daar deze keer wel aan kon liggen. Gisteravond geen storing meer gehad.

Maar vanmorgen om 7 uur was het weer mis (weet niet hoelang hij toen al in storing stond) en nadien nog een paar keer.

Vorig jaar heeft een monteur van Nefit de warmtepomp doorgespoeld en die zei dat de warmtewisselaar verstopt zat met troep. Die wisselaar schijnt hele dunne kanaaltjes te hebben waar het water door moet, begreep ik.

Maar ik weet het onderhand ook niet meer .......
Afgelopen donderdagnacht was het weer raak :-(

Nu heb ik deze 3 (onnozele) vragen gesteld aan mijn installateur:

Het punt is dat hij in storing gaat en elektrisch blijft ontdooien en niet weer uit storing gaat.

Nu vraag ik me af:

1. is er geen betere/gemodificeerde warmtewisselaar ?

2. waarom gaat hij niet zelf weer uit storing als de boel ontdooit is ?

3. zou het niet op te lossen zijn met zo'n warmtelint (die ook wel om waterleidingen zitten tegen bevriezen) in de buitenunit te monteren ?

Uiteraard nog geen reactie gekregen.

Iemand hier nog een antwoord of suggestie ? Ik word er moedeloos van ......

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
hackbard schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 18:08:
[...]

de mijne heeft ook deze problemen, en zit 20cm tegen de muur, op de grond. Zouden 30 moeten zijn tenminste. En soms met wind denk ik toch dat een defrost getriggerd word tijdens hoge temperaturen, boven de 10graden zeg maar.
Nog een vraag- waar zit jullie buitentemperatuursensor? Ook in de buurt toevallig? De mijne zat eerst "in de schaduw" van de buitenunit op dezelfde hoogte, en had ik hem 1m erboven verplaatst, is een Noord muur, geen echte verbetering, maar wie weet is die nog te dichtbij?
@maartenvdv737 met buitenunit verplaatsen zou ik uitkijken met de koudemiddel leiding.
Mijn buitentemperatuur sensor wordt niet beïnvloed door de WP.

Over die 20 cm… ik vraag me af of dit de root cause is. Bij mij is NEFIT een aantal keer langs geweest. Sensoren, elektronica, koelmiddel zijn vervangen. Ik heb ze nog geen ene keer gehoord over de afstand tot de muur.

Er zijn hier op het forum zat waar de WP perfect werkt. Hoe dicht staat bij die de WP van de muur? En dan ben ik vooral geïnteresseerd in buitenunits bij de muur, niet achterin de tuin :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maartenvdv737
HansRemmerswaal schreef op donderdag 5 december 2024 @ 23:37:
[...]

Bij mij volgt hij niets.

Gevolg is korte runs

Ik heb dit getest en zowaar, bij mij precies hetzelfde!

En ook nu ligt opeens T0 boven de condensor flow temperature, met de sensor in het buffervat.

Het is buiten 9 graden. Ik kan me niet voorstellen dat deze 7kW WP niet water warmer dan 29 graden aanvoertemperatuur constant kan maken.

Ik kan me haast niet indenken dat die 20cm niet voldoende is om warme lucht aan te voeren. Ik heb een balansventilatie daar gaat door 20cm diameter buis ook enorm veel lucht. En deze is rondom 20cm vrij.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h81do25VaTHvIUQtkHRBn3PRO3E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/s8Fsgx6leRdnYPvbbSDl4sWq.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 17% gewijzigd door maartenvdv737 op 06-12-2024 20:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
maartenvdv737 schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 20:51:
[...]

En ook nu ligt opeens T0 boven de condensor flow temperature, met de sensor in het buffervat.

Het is buiten 9 graden. Ik kan me niet voorstellen dat deze 7kW WP niet water warmer dan 29 graden aanvoertemperatuur constant kan maken.

Ik kan me haast niet indenken dat die 20cm niet voldoende is om warme lucht aan te voeren. Ik heb een balansventilatie daar gaat door 20cm diameter buis ook enorm veel lucht. En deze is rondom 20cm vrij.

[Afbeelding]
Als die 20 cm een probleem zou zijn voor de luchttoevoer dan ik een vergelijkbaar probleem moeten hebben bij het verwarmen van de boiler, want daar gaat de temperatuur een stuk hoger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
Dus…

SWW geen probleem
Hoge water temperatuur voor boiler is geen probleem en strakke temperaturen in de buitenunit.

CV wel een probleem
Zodra de target 29 of hoger is dan raakt het regel gedeelte van de WP in de stress en gaat de compressor min-max-min-max in plaats van een beetje omhoog moduleren.

Ik denk dat we kunnen uitsluiten dat de locatie van de buitenunit het probleem is.
Hoeveelheid gas lijkt me dan ook niet het probleem.
Sensoren en elektronica in de buitenunit zijn bij mij vervangen, zou toeval zijn als daar weer defecte onderdelen in zijn gegaan.

Het is jammer dat NEFIT niet de gehele buitenunit had omgewisseld, hadden we de rest van de buitenunit kunnen uitsluiten.

Zou het probleem het afgifte systeem kunnen zijn? Vloerverwarming en radiatoren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartenvdv737
HansRemmerswaal schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 21:49:
Dus…

SWW geen probleem
Hoge water temperatuur voor boiler is geen probleem en strakke temperaturen in de buitenunit.

CV wel een probleem
Zodra de target 29 of hoger is dan raakt het regel gedeelte van de WP in de stress en gaat de compressor min-max-min-max in plaats van een beetje omhoog moduleren.

Ik denk dat we kunnen uitsluiten dat de locatie van de buitenunit het probleem is.
Hoeveelheid gas lijkt me dan ook niet het probleem.
Sensoren en elektronica in de buitenunit zijn bij mij vervangen, zou toeval zijn als daar weer defecte onderdelen in zijn gegaan.

Het is jammer dat NEFIT niet de gehele buitenunit had omgewisseld, hadden we de rest van de buitenunit kunnen uitsluiten.

Zou het probleem het afgifte systeem kunnen zijn? Vloerverwarming en radiatoren?
Ik heb:
1. Deels vloerverwarming beneden met een open verdeler (zonder eigen pomp). Met een bdr91 aangestuurde afsluiter. Echter deze staat in de winter altijd open overdag
2. Deels convectoren met ventilatoren. Deze geven niet geweldig warmte af met 27 graden aanvoertemperatuur. Ook een reden waarom ik de temperatuur omhoog wil. Deze zijn gestuurd met evohome knoppen, maar staan in de winter altijd open.
3. Deel vloerverwarming boven zonder verdeler. Daar zitten mengknoppen op om het water niet te warm de vloer in te sturen.

De evohome controller stuurt enkel de buderus pomp aan die na het buffervat op de aanvoer naar woning zit. De WP wordt dus niet aangestuurd en heeft ook geen eigen thermostaat. Die draait op stooklijn met T0 temperatuur in buffervat.

SWW heb ik niet, dus kan ik niet zien.

Ik heb net de buitenunit 35 graden gedraaid waardoor de ruimte tussen muur en compressor zeker 50% is toegenomen. Kijken of dat iets doet.

Ook de buitenunit en lamellen schoon gemaakt. Was niet erg vies, maar scheelt wellicht iets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartenvdv737
HansRemmerswaal schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 21:21:
[...]

Als die 20 cm een probleem zou zijn voor de luchttoevoer dan ik een vergelijkbaar probleem moeten hebben bij het verwarmen van de boiler, want daar gaat de temperatuur een stuk hoger.
Weet je zeker dat de SWW niet elektrisch bijverwarmd wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VanEck1981
  • Laatst online: 04-09 12:59
lc8 schreef op donderdag 5 december 2024 @ 12:52:
[...]

Zuinigste: alles goed ingeregeld, niks afgeknepen en dus maximale afgifte, daarna laagst mogelijke temperatuur die voldoende afgifte levert om de ruimtes warm te houden (zonder ruimtecompensatie, want dat verschuift de stooklijn juist weer)

maar: Heb je panelen? of dynamisch contract?? Dan is misschien de energie zuinigste oplossing helemaal niet de goedkoopste: immers kunje dan beter overdag je eigen stoom opmaken en overdag wat harder draaien als de zon schijnt of de stroom goedkoop is! (vandaag geen probleeem natuurlijk... wanter is geen zon zucht).
Klopt toevallig idd, 21 panelen en dynamisch. Welke aanpassingen zou je in dit geval aanraden? Heb verder geen smart aansluitingen nog o.i.d., moet het met de instelling opties op de wp zelf doen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
maartenvdv737 schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 12:40:
[...]

Weet je zeker dat de SWW niet elektrisch bijverwarmd wordt?
100% zeker dat het elektrisch element niet wordt gebruikt. Alleen 1x per week als deze een uurtje op 65 aan het verwarmen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steinvoorte
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 20-09 20:11
Ben sinds 2019 in het bezit van een hybride Nefit Enviline warmtepomp en heeft zeker de afgelopen jaren enorm veel gas bespaard.

Met de komende regel wijzigingen rondom saldering ben ik begonnen met het een en andere te koppelen op Home Assistent. Zonnepaneel omvormers zijn gekoppeld, P1 aansluiting zijn functioneel.

Ben nu ook aan het werk om de airco's in te koppelen om automatisch eigen energie te kunnen verbruiken in de zomer om het huis koel te houden.

Ook de Nefit Envilne wil ik in koppelen om deze te monitoren en mogelijk in de toekomst ook aan te sturen.

Heb van de Sint een Gateway E32 V2 KIT (Ethernet + WiFi Editie V2 KIT) gekregen om dit te kunnen doen.

Installatie fysiek was een eitje.
Voeding, netwerk kabel, 3,5m jack en klaar.

Koppeling met HA ook voor elkaar. Echter... 1,5 dag later was het koud in huis. De warmtepomp was niet meer aan geweest.

Ergens lijkt het er op dat er instellingen in de warmte pomp aangepast zijn waardoor deze niet meer functioneert. Op de thermostaat kwam geen indicatie meer dat de warmte pomp aan het verwarmen is.

Heb de gateway maar lost gekoppeld in de hoop dat de WP weer zou gaan draaien, echter was dat niet het geval.

Vandaag maar de warmte pomp gereset naar fabrieksinstellingen en opnieuw de inbedrijfstelling uitgevoerd met de advies instellingen uitgevoerd. https://s3.eu-west-1.amaz...e-HYBRIDE-V01-09-2023.pdf.

De thermostaat geeft nu aan dat hij aan het verwarmen is. Echter merkte mijn vader op dat de buiten unit niet draait. Heb uren zitten kijken naar de handleiding en de instellingen, maar kan niet vinden waarom de buiten unit niet zou starten.

Gezien de hoeveelheid informatie in dit topic hoop ik dat iemand mij in een richting kan wijzen.

Als de spullen boel weer draait ga ik eens voorzichtig kijken hoe dan wel de boel netjes te integreren.

Bij voorbaad dank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem senior
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 15:40
Steinvoorte schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 21:38:
Ben sinds 2019 in het bezit van een hybride Nefit Enviline warmtepomp en heeft zeker de afgelopen jaren enorm veel gas bespaard.

Met de komende regel wijzigingen rondom saldering ben ik begonnen met het een en andere te koppelen op Home Assistent. Zonnepaneel omvormers zijn gekoppeld, P1 aansluiting zijn functioneel.

Ben nu ook aan het werk om de airco's in te koppelen om automatisch eigen energie te kunnen verbruiken in de zomer om het huis koel te houden.

Ook de Nefit Envilne wil ik in koppelen om deze te monitoren en mogelijk in de toekomst ook aan te sturen.

Heb van de Sint een Gateway E32 V2 KIT (Ethernet + WiFi Editie V2 KIT) gekregen om dit te kunnen doen.

Koppeling met HA ook voor elkaar. Echter... 1,5 dag later was het koud in huis. De warmtepomp was niet meer aan geweest.

Ergens lijkt het er op dat er instellingen in de warmte pomp aangepast zijn waardoor deze niet meer functioneert. Op de thermostaat kwam geen indicatie meer dat de warmte pomp aan het verwarmen is.

Heb de gateway maar lost gekoppeld in de hoop dat de WP weer zou gaan draaien, echter was dat niet het geval.

Vandaag maar de warmte pomp gereset naar fabrieksinstellingen en opnieuw de inbedrijfstelling uitgevoerd met de advies instellingen uitgevoerd. https://s3.eu-west-1.amaz...e-HYBRIDE-V01-09-2023.pdf.

De thermostaat geeft nu aan dat hij aan het verwarmen is. Echter merkte mijn vader op dat de buiten unit niet draait. Heb uren zitten kijken naar de handleiding en de instellingen, maar kan niet vinden waarom de buiten unit niet zou starten.

Gezien de hoeveelheid informatie in dit topic hoop ik dat iemand mij in een richting kan wijzen.

Als de spullen boel weer draait ga ik eens voorzichtig kijken hoe dan wel de boel netjes te integreren.

Bij voorbaad dank.
Misschien heb je hier iets aan
Klinkt als dezelfde storing namelijk

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/snk7nbsc93hOdARk5VeWNx4qifA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EyNYPDBj0XTGivyCwcTBeXtf.jpg?f=fotoalbum_large

Nefit enviline A/W split 5.0 Tower binnenunit met 190 liter boilervat, 50 liter Nefit buffervat, thermostaat 1010H, en boderus pomp unit,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steinvoorte
Bedankt voor je reactie.

Ik ben in de log gaan kijken en kwam het volgende tegen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L8jq0N_8WWnQeJY0px_QLC8T30M=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/OK1agHMg3zm8r7VxXneNzF3N.jpg?f=user_large

Blijkbaar heb ik een generiek knopje geraakt en sinds dien is alles over hoop gegaan.

Mijn angst is alleen dat nu door de factory reset van de unit dat nog instellingen verkeerd staan. al hoewel ik alles in de log zou moeten hebben van de paar minuten toen alles nog wel het deed.

Maar waarom komt niet alles terug nadat ik het een aantal seconden later weer aan zet? Wat is de reden dat alles dan zo makkelijk zo overhoop gaat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lc8
HansRemmerswaal schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 17:11:
[...]

dan lijken we hier wel een communality te hebben van drie mensen met de characteristieke oscillatie issues, en kleine afstand tot de muur (20cm ).

maarja, drie is niet veel uiteraard, misschien iets om voor jullie verder mee te gaan

[ Voor 3% gewijzigd door lc8 op 08-12-2024 09:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartenvdv737
Steinvoorte schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 21:38:

Bij voorbaad dank.
Door de installatie van de bbqkees gateway zouden geen instellingen moeten wijzigen. Maar je kan ze wel actief wijzigen via HA of via de EMS-ESP interface van de gateway. Heb je dat gedaan?

Hoe heb je de gateway aangesloten?

Haal eens de stroom van de buitenunit en dan weer erop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lc8
maartenvdv737 schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 20:51:
[...]

[Afbeelding]
die 20cm is wel een probleem omdat de lucht OM de unit heen gezogen wordt: hij gaat zijn eigen koude lucht weer aanzuigen: bij mij staat mijn grote Mono (9kW) op dik 30cm en zie ik het ook al gebeuren. Dit zou weldegelijk tot een oscillatie kunnen leiden denk ik.

In je grafiek doet de regeling precies wat ie moet doen, afgezien van de lelijke oscillatie! : gemiddeld volgt de current (T0) namelijk de Target.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lc8
VanEck1981 schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 13:52:
[...]

Klopt toevallig idd, 21 panelen en dynamisch. Welke aanpassingen zou je in dit geval aanraden? Heb verder geen smart aansluitingen nog o.i.d., moet het met de instelling opties op de wp zelf doen :)
dat is voor iedere installtie en persoonlijke wens anders.
Ik doe 2 dingen:
- beetje nacht verlaging zodat de WP snachts grotendeels uit gaat (waardoor ie overdag hander moet werken om te compenseren0. Darvoor heb je geen automatisering nodig. De COP wordt er slechter van(!), maar als het gratis stroom is...

- overdag verhoog ik de stooklijn middels de hc1-offset, met een factor die afhankelijk is van de beschikbare solarenergie (via HA berekent en bijgesteld ieder 1/2 uur ofzo)

[ Voor 7% gewijzigd door lc8 op 08-12-2024 09:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
lc8 schreef op zondag 8 december 2024 @ 09:39:
[...]

dan lijken we hier wel een communality te hebben van drie mensen met de characteristieke oscillatie issues, en kleine afstand tot de muur (20cm ).

maarja, drie is niet veel uiteraard, misschien iets om voor jullie verder mee te gaan
Dan zou ik een zelfde gedrag verwachten als de WP bezig is met SWW. Dan draait de buitenunit op vol vermogen en is er dus de grootste luchtstroom.

Maar goed, wie op dit forum heeft ook een split waarbij de buitenunit dicht bij de buitenmuur staat? Hoever en hoe is daar het gedrag van de WP?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lc8
maartenvdv737 schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 12:13:
[...]

Ik heb net de buitenunit 35 graden gedraaid waardoor de ruimte tussen muur en compressor zeker 50% is toegenomen. Kijken of dat iets doet.

Ook de buitenunit en lamellen schoon gemaakt. Was niet erg vies, maar scheelt wellicht iets.
Joh, erg benieuwd wat dat doet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lc8
HansRemmerswaal schreef op zondag 8 december 2024 @ 09:55:
[...]

Dan zou ik een zelfde gedrag verwachten als de WP bezig is met SWW. Dan draait de buitenunit op vol vermogen en is er dus de grootste luchtstroom.

Maar goed, wie op dit forum heeft ook een split waarbij de buitenunit dicht bij de buitenmuur staat? Hoever en hoe is daar het gedrag van de WP?
ik begrijp t en heb ook geen enkele zekerheid: ik probeer te helpen analyseren en oplossen (lang mijn vak geweest). soms moet je dan kleine leads gaan volgen en uitsluiten.

Oscillatie is iets lastigs.. op vol vermogen zal er geen oscilaatie zijn. Oscillatie treed meestal maar in een klein deel van de regeling op, onder specifieke omstandigheden en is altijd het gevolg van een onbedoelde
closed loop terugkoppeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
lc8 schreef op zondag 8 december 2024 @ 09:46:
[...]

die 20cm is wel een probleem omdat de lucht OM de unit heen gezogen wordt: hij gaat zijn eigen koude lucht weer aanzuigen: bij mij staat mijn grote Mono (9kW) op dik 30cm en zie ik het ook al gebeuren. Dit zou weldegelijk tot een oscillatie kunnen leiden denk ik.

In je grafiek doet de regeling precies wat ie moet doen, afgezien van de lelijke oscillatie! : gemiddeld volgt de current (T0) namelijk de Target.
De air inlet temperature (TL2) volgt bij mij de buitentemperatuur sensor en wordt niet beinvloed als de buitenunit aangaat. Of kijk ik naar de verkeerde sensor?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/98l9Wl00fmu95odSJotatfBD4u4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MhnDkGEocZJcWN2HA8c3Tl4Y.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lc8
HansRemmerswaal schreef op zondag 8 december 2024 @ 10:05:
[...]

De air inlet temperature (TL2) volgt bij mij de buitentemperatuur sensor en wordt niet beinvloed als de buitenunit aangaat. Of kijk ik naar de verkeerde sensor?

[Afbeelding]
* moeilijk zichtbaar zo want TL2 per 1C, en niet per 0.1 graad (dit komt waarschijnlijk omdat je meer dat 8 dagen terugkijkt en HA daar de data heeft gereduceerd).
* als de outside temp voeler ook vlakbij hangt, krijgt ie dezelfde terugkoppeling dus dat zegt niet alles
* ik kan hiervan niet zien wanneer de pomp gelopen heeft (of ie uit was ergens.. alleen om 12:20 ofzo zit een dip)
* op dit ogenblik waait het behoorlijk, dan zou het effect zeker minder moeten zijn: en bij mij is dat nu ook <1C. maar das zeker niet altijd het geval.

plaatje van mij:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WRQpVfaR9hpd8KuguKy4X0JtxSg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4cudbmw3fPFpD9w7Zlo5HrJe.png?f=fotoalbum_large

TL2 zakt 1 a 2 graden als de pomp loopt
ook de buitentemp zakt iets, maar langzaam natuurlijk.. de sensor hangt 3 meter van de pomp af en 2,5m hoog aan de muur.

[ Voor 5% gewijzigd door lc8 op 08-12-2024 10:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
lc8 schreef op zondag 8 december 2024 @ 10:23:
[...]

* moeilijk zichtbaar zo want TL2 per 1C, en niet per 0.1 graad (dit komt waarschijnlijk omdat je meer dat 8 dagen terugkijkt en HA daar de data heeft gereduceerd).
* als de outside temp voeler ook vlakbij hangt, krijgt ie dezelfde terugkoppeling dus dat zegt niet alles
* ik kan hiervan niet zien wanneer de pomp gelopen heeft (of ie uit was ergens.. alleen om 12:20 ofzo zit een dip)
* op dit ogenblik waait het behoorlijk, dan zou het effect zeker minder moeten zijn: en bij mij is dat nu ook <1C. maar das zeker niet altijd het geval.

plaatje van mij:[Afbeelding]

ook de buitentemp zakt iets, maar langzaam natuurlijk.. de sensor hangt 3 meter van de pomp af en 2,5m hoog aan de muur.
Het is een plaatje van de laatste 1.5 dag niet 8 dagen
Mijn TL2 sensor laat altijd stappen van 1 graad zien, in BBQKees en HA zie ik nu 8.0 graad
Mijn buitensensor hangt op de NW muur, mijn buitenunit op de NE muur. Ver van elkaar, die beinvloeden elkaar niet.
Ik zie mijn TL2 niet zakken als mijn buitenunit bezig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lc8
Steinvoorte schreef op zondag 8 december 2024 @ 00:22:
Bedankt voor je reactie.

Ik ben in de log gaan kijken en kwam het volgende tegen.

[Afbeelding]

Blijkbaar heb ik een generiek knopje geraakt en sinds dien is alles over hoop gegaan.

Mijn angst is alleen dat nu door de factory reset van de unit dat nog instellingen verkeerd staan. al hoewel ik alles in de log zou moeten hebben van de paar minuten toen alles nog wel het deed.

Maar waarom komt niet alles terug nadat ik het een aantal seconden later weer aan zet? Wat is de reden dat alles dan zo makkelijk zo overhoop gaat?
HA heeft bij overzichten van schakelaars vaak (naar keuze) een 'generiek schakelaar' bovenaan de card zitten waarbij je alle switches ineens uitzet! en dat is wel het risico bij deze gateway: je kunt alles zien maar ook veel makkelijk verzetten. Je hebt dus een 'generiek'schakelaar in HA omgezet en daarmee alle (16) switches van de apparaten op de EMS bus; dus WP en thermostaat.

Je hebt nu 8 dagen om met volledige historyterug te kijken; dan kun je zien waar t allemaal stond.

ps.: de benamingen kloppen niet allemaal: zo is "manual defrost", bij mijn E9S in werkelijkheid "ON= HEATER only (compressor off)" en ja.. dan doet ie niks meer :-)

[ Voor 6% gewijzigd door lc8 op 08-12-2024 10:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lc8
HansRemmerswaal schreef op zondag 8 december 2024 @ 10:33:
[...]

Het is een plaatje van de laatste 1.5 dag niet 8 dagen
Mijn TL2 sensor laat altijd stappen van 1 graad zien, in BBQKees en HA zie ik nu 8.0 graad
Mijn buitensensor hangt op de NW muur, mijn buitenunit op de NE muur. Ver van elkaar, die beinvloeden elkaar niet.
vreemd: Is jou TL2 dan ook per graad in de gateway (inloggen in de gateway en daar checken.. dat is de source immers)? if zo: dan is dat anders bij de split tov de Mono enviline

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
lc8 schreef op zondag 8 december 2024 @ 10:39:
[...]

vreemd: Is jou TL2 dan ook per graad in de gateway (inloggen in de gateway en daar checken.. dat is de source immers)? if zo: dan is dat anders bij de split tov de Mono enviline
Met BBQKees bedoel ik de EMS gateway.

Op de WP zelf in het diagnose menu, in de EMS gateway en Home Assistant lees ik 8.0 graden voor TL2.
Nu kan het heel toevallig exact 8.0 graden zijn...
In Home Assistant zie ik alleen stapjes van 1 graden.

Ik zal de komende tijd af en toe kijken in het diagnose menu, maar mijn inschatting is dat het op mijn WP hele graden zijn voor TL2.

Wel vreemd trouwens, andere sensoren van de buitenunit, zoals TR3, hebben wel 1 decimaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willem senior
HansRemmerswaal schreef op zondag 8 december 2024 @ 10:45:
[...]

Met BBQKees bedoel ik de EMS gateway.

Op de WP zelf in het diagnose menu, in de EMS gateway en Home Assistant lees ik 8.0 graden voor TL2.
Nu kan het heel toevallig exact 8.0 graden zijn...
In Home Assistant zie ik alleen stapjes van 1 graden.

Ik zal de komende tijd af en toe kijken in het diagnose menu, maar mijn inschatting is dat het op mijn WP hele graden zijn voor TL2.

Wel vreemd trouwens, andere sensoren van de buitenunit, zoals TR3, hebben wel 1 decimaal.
Hier ook TL2 per hele graad zal zo horen bij split systeem
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KwhO2YDKzVd5wxYWtYbp0oEvZjw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sZ4EaSdhWs8XF6z2tKa3q5VT.jpg?f=fotoalbum_large

Nefit enviline A/W split 5.0 Tower binnenunit met 190 liter boilervat, 50 liter Nefit buffervat, thermostaat 1010H, en boderus pomp unit,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem senior
Moest even terug zoeken naar je foto van je buitenunit @HansRemmerswaal
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EYQKYqsUyDOdo10cQbDXOUS4xU8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Met0E3TNspqOQfJcyBeccsIy.jpg?f=fotoalbum_large
Maar die hangt daar erg krap om voldoende verse lucht aan te zuigen
Zelfs de bovenkant is afgesloten van nieuwe verse lucht
Dus het zou misschien toch met de plaatsing van de buitenunit te maken kunnen hebben
Ik blijf het dan nog wel raar vinden dat de Nefit monteur daar niks van gezegd hebt
Er zijn toch genoeg mensen bij geweest om je probleem te proberen op te lossen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steinvoorte
maartenvdv737 schreef op zondag 8 december 2024 @ 09:46:
[...]

Door de installatie van de bbqkees gateway zouden geen instellingen moeten wijzigen. Maar je kan ze wel actief wijzigen via HA of via de EMS-ESP interface van de gateway. Heb je dat gedaan?

Hoe heb je de gateway aangesloten?

Haal eens de stroom van de buitenunit en dan weer erop.
Dat zou ik ook verwachten. Wel instellingen gewijzigd, zie de post hierboven, want door dat generieke uitschakel veranderde er heel veel instellingen. Ik ging er vanuit dat het los koppelen factory reset en dan opnieuw in bedrijfstellen dat alle instellingen gereset zouden worden.

De EMS-ESP is middels de 3,5 mm jack aangesloten op de 3,5mm jack in de unit.

Verder heb ik inderdaad ook al meerdere malen de spanning van het hele systeem en ook alleen van de buiten unit afgehaald.

Ik heb gisteravond ook de buiten unit de stroom vanaf gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurice v/d Zwaan
  • Laatst online: 12:20
Mijn 5800i 7kw monoblock gaat eigenlijk nooit uit. Ingestelde temperatuur staat op 20.0 en hij draait nu al uren op 20.3 kamertemperatuur, met wel steeds veranderende power. Hij moduleert wel vaak helemaal terug naar 15%

Ik zat even te kijken naar de hysterese. Die staat voor cool en heat op 0, en voor de pool op 1125 K/min.

Ik zie in dit topic vooral waarden van 250~400 terugkomen.

Klopt dit dan wel qua instellingen ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
lc8 schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 14:23:
misschien iets om in het start topic op te nemen?

stappen plan inregelen WP:
  1. begin met de standaard instellingen te checken
  2. zorg dat er geen andere regelingen lopen anders dan de WAR van de WP zelf.: Zet alle naregelingen open, verwijder/disable 'inregel afsluiters' etc, zet alle secundaire regelingen en externe warmtebronnen uit. zet de ruimteinvloed op 0 : alleen de WP mag lopen en die moet via het CV water alle ruimtes ongeveer warm krijgen...
  3. regel het systeem hydrolisch (waterzijdig) in: dat houdt in dat alle radiatoren en alle vloeren ongeveer gelijk warm worden en blijven, en ongeveer dezelfde delta-T geven (dus gelijke aanvoer en gelijke retour temperaturen. evt per gescheiden systeem (vloer / radiatoren).
  4. ga nu de stooklijn aanpassen zodat het in de referentie ruimte (waar de thermostaat hangt) de gewenste temperatuur wordt (+/- 1 graad): let op.. dit is een langzaam process, en daar kun je enkele dagen over doen. Liefst bij mooi 'constant'weer! indien de temperaturen in de andere ruitmes te hoog en te laag worden is er eigenlijk te veel of te weinig verwarmingscapaciteit in die ruimte aanwezig. Je kunt dit een beetje aanpassen door de inregeling te wijzigen: let wel.. als je de ene inregeling verder open zet, gaat er effectief minder naar alle anderen: dat gaat vrij snel! De retourtemperaturen mogen niet te veel verschillen. Blijf er af als het eenmaal goed staat :-)
  5. je kunt nu de ruimte invloed weer aan zetten: minder is beter, dit is alleen om tijdelijk weers effecten zoals zon-instraling en wind op het huis iets te compenseren. Bedenk je ook dat deze compensatie alleen geldt voor de ruimte waar de thermostaat hangt... en dat alle andere ruimtes mee gaan in de bijregeling.
  6. als laatste kun je locale na-regelingen/vloervermarmingsregelingen weer aanzetten: hiermee kun je dan per ruimte nog invloed uitoefenen.
Als je andere warmtebronnen hebt die warmte toevoegen aan een van de ruimtes, dan is het onvermijdelijk dat de temperatuur in die ruimtes niet meer alleen van de WP afhangt, en dus flink zal varieren als er geen naregeling is.
Pas op met meerdere regelingen die elkaar tegen kunnen werken zoals naregeling+ruimteinvloed: deze mogen NIET in dezelfde ruimte toegepast worden.

ZOals je ziet is dit geen makkelijk en een heel tijdrovend process: dat is de hoofd rede dat het door installateurs vaak niet perfect gedaan kan worden: die hebben daar simpelweg niet de tijd voor. (van jouw budget :-) )
Verwerkt in het stappenplan in de openingspost

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/73WkWHqDAEGOJNV-FcMDqDLRZWc=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/NDPA1CjgDNUaVvEOEug3Eqal.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
maartenvdv737 schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 12:13:
[...]

Zie je verbetering?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Willem senior
Maurice v/d Zwaan schreef op zondag 8 december 2024 @ 11:36:
Mijn 5800i 7kw monoblock gaat eigenlijk nooit uit. Ingestelde temperatuur staat op 20.0 en hij draait nu al uren op 20.3 kamertemperatuur, met wel steeds veranderende power. Hij moduleert wel vaak helemaal terug naar 15%

Ik zat even te kijken naar de hysterese. Die staat voor cool en heat op 0, en voor de pool op 1125 K/min.

Ik zie in dit topic vooral waarden van 250~400 terugkomen.

Klopt dit dan wel qua instellingen ?
Ik dacht dat je bij een monoblock geen Hysterese zelf in kon stellen
Bij een split systeem kun je die wel zelf instellen om zo een iets langere run te forceren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
Willem senior schreef op zondag 8 december 2024 @ 11:23:
Moest even terug zoeken naar je foto van je buitenunit @HansRemmerswaal
[Afbeelding]
Maar die hangt daar erg krap om voldoende verse lucht aan te zuigen
Zelfs de bovenkant is afgesloten van nieuwe verse lucht
Dus het zou misschien toch met de plaatsing van de buitenunit te maken kunnen hebben
Ik blijf het dan nog wel raar vinden dat de Nefit monteur daar niks van gezegd hebt
Er zijn toch genoeg mensen bij geweest om je probleem te proberen op te lossen
Misschien is dit is wel tegen de installateur gezegd maar heeft deze het voor zich gehouden om niet voor de kosten op te draaien van het verplaatsen...

Maar... waarom heb ik dan niet het probleem bij SWW waarbij de compressor op max aan het draaien is en dus de meeste luchttoevoer nodig heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem senior
HansRemmerswaal schreef op zondag 8 december 2024 @ 11:53:
[...]

Misschien is dit is wel tegen de installateur gezegd maar heeft deze het voor zich gehouden om niet voor de kosten op te draaien van het verplaatsen...

Maar... waarom heb ik dan niet het probleem bij SWW waarbij de compressor op max aan het draaien is en dus de meeste luchttoevoer nodig heeft?
Die kosten post had ik ook ingedachten waarom het niet gemeld is
Gaat waarschijnlijk om meer woningen ook nog ?
Waarom je dit probleem bij SWW niet hebt zou met het op vol vermogen draaien te maken kunnen hebben dan wordt er niet terug geregeld
Maar dat is een vermoeden zeker weten doe ik dat ook niet
Zelfde met je defrosts die zou ik dan met SWW ook vaker verwacht en juist minder bij verwarming
Hoop vragen zonder antwoord jammer genoeg
Als het bij @maartenvdv737 werkt dan hebben we een punt gevonden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
In de split buitenunit installatie instructie, van mijn buitenunit staan, staat trouwens dat de minimale ruimte tussen de muur en de buitenunit 30 cm is bij plaatsing op de grond en 15 cm bij wandmontage. Daaraan voldoet mijn buitenunit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FhcptME4s82MkiXiWeptGodWpTY=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/yo1twxtoz0cBTBAPXjMf9Lxb.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapzb
  • Registratie: Augustus 2013
  • Niet online
HansRemmerswaal schreef op zondag 8 december 2024 @ 13:29:
In de split buitenunit installatie instructie, van mijn buitenunit staan, staat trouwens dat de minimale ruimte tussen de muur en de buitenunit 30 cm is bij plaatsing op de grond en 15 cm bij wandmontage. Daaraan voldoet mijn buitenunit.

[Afbeelding]
Als ik je foto zo bekijk zit je buitenunit wel veel krapper op de overkapping dan geadviseerd word? Maar dat kan ook door de hoek van de foto zo lijken

[ Voor 3% gewijzigd door jaapzb op 08-12-2024 13:48 ]

Bosch Compress 7400i 7kW (2023) - 16x 395Wp JASolar met SolarEdge SE8K omvormer (2022)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• master1104
[...]

Oscilleren lijkt bij jou echt het gevolg van een regeling te zijn en niet van een fysieke terugval in COP door grote hoeveelheden steenkoude lucht door je verdamper. Dat laatste had je ook in TL2 wel terug gezien.

Als hij echter af en toe een hap koude lucht meekrijgt (die afhankelijk van het pad van de kortsluiting niet per se door TL2 gezien hoeft te worden!) dan kan dat heel goed de regeling verstoren waardoor je regeling geïnduceerde oscillatie krijgt.

De plaatsing is echt wel heel erg op het randje en zou ik zeker als risico zien.

Mijn split kent dit gedrag dus niet, maar staat in het open veld. Geen vergelijking helaas voor je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajaboot
  • Laatst online: 08:51

[Afbeelding]
Opvallend dat bij wandmontage er voor onderhoud aan de achterzijde slechts de helft van de ruimte nodig is als bij vloermontage?

Enviline 13T-T Monoblock | 120 L Buffer | EasyControl | BBQKees | HomeAssistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem senior

[Afbeelding]
Zoals ik het zie zit er weinig ruimte boven je buitenunit
Hoever de kap (dak) doorloopt voor de buitenunit kan ik niet goed zien
Dus mijn gedachten waren koude gebruikte lucht wordt tegen de kap geblazen naar beneden maar in dit geval zuigt je buitenunit juist ook die koude lucht vanonder weer aan omdat de bovenkant weinig tot geen lucht geeft
En de TL2 sensor zit aan de bovenkant van de buitenunit dus die ziet de koude lucht niet
Eigenlijk zou in jouw geval de TL2 sensor naar beneden verplaatst moeten worden om weer een goede meting te kunnen gaan doen
En ook mijn buitenunit staat vrij in de tuin dus die is ook niet te vergelijken met jouw situatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajaboot
Willem senior schreef op zondag 8 december 2024 @ 14:38:
[...]

Dus mijn gedachten waren koude gebruikte lucht wordt tegen de kap geblazen naar beneden maar in dit geval zuigt je buitenunit juist ook die koude lucht vanonder weer aan omdat de bovenkant weinig tot geen lucht geeft
En de TL2 sensor zit aan de bovenkant van de buitenunit dus die ziet de koude lucht niet
Eigenlijk zou in jouw geval de TL2 sensor naar beneden verplaatst moeten worden om weer een goede meting te kunnen gaan doen
En ook mijn buitenunit staat vrij in de tuin dus die is ook niet te vergelijken met jouw situatie
De vrije ruimte boven de unit is zo te zien inderdaad veel minder dan de 100 cm die voor 'onderhoud' wordt voorgeschreven. Volgens deze instructie zou je ook voor de unit op 70 cm een wand mogen plaatsen?
Ik kan me niet voorstellen dat zo een opstelling goed gaat werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem senior
ajaboot schreef op zondag 8 december 2024 @ 14:54:
[...]

De vrije ruimte boven de unit is zo te zien inderdaad veel minder dan de 100 cm die voor 'onderhoud' wordt voorgeschreven. Volgens deze instructie zou je ook voor de unit op 70 cm een wand mogen plaatsen?
Ik kan me niet voorstellen dat zo een opstelling goed gaat werken.
Ik zou niks voor de buitenunit plaatsen
De uitgeblazen koude lucht wil je juist zo snel mogelijk kwijt
En een muur voor de buitenunit kan ook het geluid verergeren door de weerkaatsing
Allemaal dingen die je niet wilt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lc8
ajaboot schreef op zondag 8 december 2024 @ 14:30:
[...]

Opvallend dat bij wandmontage er voor onderhoud aan de achterzijde slechts de helft van de ruimte nodig is als bij vloermontage?
plaatsingsregels zijn voor geluid en lucht flow (samen).

bij een vlakke wand 'ver' van de vloer en dak af, heb je natuurlijk sowieso al een hoek-vlak minder (de vloer) en bovendien stroomt de lucht langs die gevel.
Overigens gelden voor het monoblock veel ruimere maten: daar is het 40cm en ook de afstanden naar andere hoekvlakken zijn groter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lc8
[...]

zoals ik reeds zei: als je de compressor gewoon op max zet, is er geen 'regeling'meer en zal er niks te oscileren zijn: oscilatie is een 'eigenfrequentie' van het hele systeem in een loop: de vraag is welke...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajaboot
lc8 schreef op zondag 8 december 2024 @ 17:18:
[...]

plaatsingsregels zijn voor geluid en lucht flow (samen).

bij een vlakke wand 'ver' van de vloer en dak af, heb je natuurlijk sowieso al een hoek-vlak minder (de vloer) en bovendien stroomt de lucht langs die gevel.
Overigens gelden voor het monoblock veel ruimere maten: daar is het 40cm en ook de afstanden naar andere hoekvlakken zijn groter.
Waar het mij om ging is dat bij de afbeelding expliciet 'voor onderhoudsdoeleinden' staat.
Dat hier een aparte instructie/maatvoering voor wordt gegeven begrijp ik niet goed.
En de reden waarom voor onderhoud de benodigde ruimte achter een unit die aan de muur zit maar 15 cm hoeft te zijn en voor een unit die op de vloer staat het dubbele is mij ook niet duidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartenvdv737
lc8 schreef op zondag 8 december 2024 @ 10:23:
[...]

plaatje van mij:[Afbeelding]

De temperatuur sensor hangt bij mij net naast, maar vlakbij de achterkant van de WP. Ik zie net als bij jullie een kleine dip in temperatuur als de WP aangaat. Maar niet echt noemenswaardig. Dus het idee dat de compressor gaat oscilleren omdat hij veel koude lucht aanzuigt..?

Heeft iemand die temperatuursensor zelf verplaatst? Lijkt me evt te verlengen met een lasdoos en een 2 draad kabel?

Maar goed, in mijn geval gok ik dat de sensor juist wel oppikt of koude lucht die er vooruit komt toch aan de achterkant wordt aangezogen, omdat de sensor zo dicht op de compressor zit.

Mijn buitenunit staat tegen een buitenmuur op de grond. Hij blaast vooruit de tuin in, tegen wat struikjes, maar het kaatst niet terug. Erboven en eromheen is wel genoeg ruimte.

[ Voor 15% gewijzigd door maartenvdv737 op 08-12-2024 18:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartenvdv737
Het lijkt er niet op. Als ik de streeftemperatuur weer omhoog zet naar 35 graden gaat hij weer oscileren. Zelfs met 50% meer toevoer van ruimtes achter de WP. Hij zou toch minimaal een verbetering laten zien als het daar aan lag. Ik laat hem nog even dagje doordraaien, zodat ik het beter kan vergelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackbard
master1104 schreef op zondag 8 december 2024 @ 13:50:
[...]

Oscilleren lijkt bij jou echt het gevolg van een regeling te zijn en niet van een fysieke terugval in COP door grote hoeveelheden steenkoude lucht door je verdamper. Dat laatste had je ook in TL2 wel terug gezien.

Als hij echter af en toe een hap koude lucht meekrijgt (die afhankelijk van het pad van de kortsluiting niet per se door TL2 gezien hoeft te worden!) dan kan dat heel goed de regeling verstoren waardoor je regeling geïnduceerde oscillatie krijgt.
maar zou zo'n hap koude lucht af en toe een heel regelmatige oscillatie kunnen verklaren? Of defrosts bij 19 graden buitentemperatuur? Of dat heel soms (zo rond de 7 graden) opeens wel een passende modulatie verschijnt?
Mijn buitenunit staat op de grond, op voeten van ca. 30cm, en 20cm van een muur.
Als er nou iemand met een betere opstelling wat kliko's of planken in de buurt van zijn buitenunit zet, zal die dan dezelfde rare gedrag krijgen?
Is hier iemand met dezelfe wp als @HansRemmerswaal of ik, waar het wel werkt zoals het hoort?
Ik heb de 3000i binnenunit en buiten 7kW oftewel ODU Split 6.
@maartenvdv737 wat had jij alweer? Ik had trouwens zoals verteld de buitentemeratuursensor zelf 1m verplaatst, volgens handleiding hoort die tenminste 2m van de grond. Heeft het niet opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartenvdv737
hackbard schreef op zondag 8 december 2024 @ 19:36:
[...]

maar zou zo'n hap koude lucht af en toe een heel regelmatige oscillatie kunnen verklaren? Of defrosts bij 19 graden buitentemperatuur? Of dat heel soms (zo rond de 7 graden) opeens wel een passende modulatie verschijnt?
Mijn buitenunit staat op de grond, op voeten van ca. 30cm, en 20cm van een muur.
Als er nou iemand met een betere opstelling wat kliko's of planken in de buurt van zijn buitenunit zet, zal die dan dezelfde rare gedrag krijgen?
Is hier iemand met dezelfe wp als @HansRemmerswaal of ik, waar het wel werkt zoals het hoort?
Ik heb de 3000i binnenunit en buiten 7kW oftewel ODU Split 6.
@maartenvdv737 wat had jij alweer? Ik had trouwens zoals verteld de buitentemeratuursensor zelf 1m verplaatst, volgens handleiding hoort die tenminste 2m van de grond. Heeft het niet opgelost.
Binnenunit: Bosch Compress 3000i AW 6. Buitenunit: Nefit Enviline ODU split type 5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lc8
maartenvdv737 schreef op zondag 8 december 2024 @ 18:46:
[...]

Het lijkt er niet op. Als ik de streeftemperatuur weer omhoog zet naar 35 graden gaat hij weer oscileren. Zelfs met 50% meer toevoer van ruimtes achter de WP. Hij zou toch minimaal een verbetering laten zien als het daar aan lag. Ik laat hem nog even dagje doordraaien, zodat ik het beter kan vergelijken.
jammer.. ALs het niet een duidelijk anders gdrag geeft dan is het niet de oorzaak van de oscilatie.

t was overigens alleen maar een constatering aan de hand van de data in het originele bericht, waarbij ik een groot verschil tussen de condensor temperatuur (en TL2) en de buitenTemp zag: wat er kan wijzen dat de luchtstroom verstoord is. (dit zie je ook gebeuren als ie dichtvriest bijv.)

mbt die oscilatie: oscilaties komen voor uit een eigenfrequenty van het hele systeem: een loop die je niet altijd meteen ziet omdat je ook alles in de omgeving wat meedoet mee moet nemen.

De oplossing is meestal het veranderen van die frequentie door iets af te dempen ('gebouw'instelling is waarschijnlijk een demping, evenals de gedempte buitentemperatuur gebruiken/aanzetten) ; Zonder exact begrip van de oorzaak is dat een beetje trial en error.

Oorzaak en gevolg zijn vaak moeilijk te scheiden omdat het een loop is: je kunt soms de loop breken en er dan achter komen. of op zijn minst de loop zo simpel mogelijk maken (bijv door T0 bij TC3 te plakken, en de effecten van een buffer op het systeem daarmee gedeeltelijk weg te nemen uit de regelin
Zo zou je ook nog volgende kunnen proberen:
- CV zijdige pomp op constant Volume zetten.. zodat de flow minder verandert
- de koppeling van T0 met de te meten buis verkleinen (door wat tussen sensor en buis te doen, en/of de sensor zelf meer massa te geven.
- de omloop verkleinen ( doorbijv een alleen het parallel buffer te pompen (buderus ff stilzetten): dan zou de oscilatie moeten veranderen, of juist de CV omloop via een klein loopje laten lopen (een klein radiatortje vol open oid als je de mogelijkheid hebt (thermische massa verkleinen/vergroten).

[ Voor 43% gewijzigd door lc8 op 08-12-2024 20:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
ajaboot schreef op zondag 8 december 2024 @ 17:51:
[...]

Waar het mij om ging is dat bij de afbeelding expliciet 'voor onderhoudsdoeleinden' staat.
Dat hier een aparte instructie/maatvoering voor wordt gegeven begrijp ik niet goed.
En de reden waarom voor onderhoud de benodigde ruimte achter een unit die aan de muur zit maar 15 cm hoeft te zijn en voor een unit die op de vloer staat het dubbele is mij ook niet duidelijk.
Mogelijk omdat, zoals @lc8 zei, je een vlak minder hebt doordat deze niet op de grond staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartenvdv737
lc8 schreef op zondag 8 december 2024 @ 19:59:
[...]

jammer.. ALs het niet een duidelijk anders gdrag geeft dan is het niet de oorzaak van de oscilatie.

t was overigens alleen maar een constatering aan de hand van de data in het originele bericht, waarbij ik een groot verschil tussen de condensor temperatuur (en TL2) en de buitenTemp zag: wat er kan wijzen dat de luchtstroom verstoord is. (dit zie je ook gebeuren als ie dichtvriest bijv.)

mbt die oscilatie: oscilaties komen voor uit een eigenfrequenty van het hele systeem: een loop die je niet altijd meteen ziet omdat je ook alles in de omgeving wat meedoet mee moet nemen.

De oplossing is meestal het veranderen van die frequentie door iets af te dempen ('gebouw'instelling is waarschijnlijk een demping, evenals de gedempte buitentemperatuur gebruiken/aanzetten) ; Zonder exact begrip van de oorzaak is dat een beetje trial en error.

Oorzaak en gevolg zijn vaak moeilijk te scheiden omdat het een loop is: je kunt soms de loop breken en er dan achter komen. of op zijn minst de loop zo simpel mogelijk maken (bijv door T0 bij TC3 te plakken, en de effecten van een buffer op het systeem daarmee gedeeltelijk weg te nemen uit de regelin
Zo zou je ook nog volgende kunnen proberen:
- CV zijdige pomp op constant Volume zetten.. zodat de flow minder verandert
- de koppeling van T0 met de te meten buis verkleinen (door wat tussen sensor en buis te doen, en/of de sensor zelf meer massa te geven.
- de omloop verkleinen ( doorbijv een alleen het parallel buffer te pompen (buderus ff stilzetten): dan zou de oscilatie moeten veranderen, of juist de CV omloop via een klein loopje laten lopen (een klein radiatortje vol open oid als je de mogelijkheid hebt (thermische massa verkleinen/vergroten).
CV zijdige pomp op constant Volume zetten. Doe je dat in de binnenunit? Heeft iemand dat gedaan? Er zit wel een draaiknop op de pomp in de binnenunit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurice v/d Zwaan
lc8 schreef op zondag 8 december 2024 @ 19:59:
[...]

Dank voor deze tip, ik ga dit eens even proberen. De T0 vlak na T-stuk is bij mij altijd 0.5-1.0 graad lager dan de streeftemperatuur (waarschijnlijk door menging in de 50L buffer). Hierdoor blijft de warmtepomp onrustig omdat hij de streeftemperatuur niet goed haalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• master1104
maartenvdv737 schreef op zondag 8 december 2024 @ 20:47:
[...]

CV zijdige pomp op constant Volume zetten. Doe je dat in de binnenunit? Heeft iemand dat gedaan? Er zit wel een draaiknop op de pomp in de binnenunit
Het makkelijkste om de pomp op 100% aan te zetten is de PWM kabel even lostrekken. Dan gaat hij naar volledig aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
Praten we hier over de pomp IN de warmtepomp of de (buderus) pomp BUITEN de warmtepomp? Die laatste kun je eenvoudig op constant volume zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajaboot
HansRemmerswaal schreef op zondag 8 december 2024 @ 20:22:
[...]

Mogelijk omdat, zoals @lc8 zei, je een vlak minder hebt doordat deze niet op de grond staat.
Omdat er lucht vanuit de onderzijde kan worden aangezogen heb je maar 15 i.p.v. 30 cm nodig om de unit te kunnen onderhouden ? Ik zie het verband niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
ajaboot schreef op maandag 9 december 2024 @ 09:11:
[...]

Omdat er lucht vanuit de onderzijde kan worden aangezogen heb je maar 15 i.p.v. 30 cm nodig om de unit te kunnen onderhouden ? Ik zie het verband niet.
ah ok... onderhoud...

Ik gok dat ze voor onderhoud minimaal 30 cm willen hebben, maar dat dit bij beugels op de muur niet te doen is (meer kracht op de muur) en dat ze daarom daarvoor minimaal 15 cm willen om toch nog onderhoud te kunnen uitvoeren.

[ Voor 3% gewijzigd door HansRemmerswaal op 09-12-2024 09:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lc8
maartenvdv737 schreef op zondag 8 december 2024 @ 20:47:
[...]

CV-zijdige circulatie pomp = pomp die CV water door de vloer/convectoren/radiator pmopt, die zit dus normaliter niet in de binneunit: meestal een 'Buderus'pompgroep, met daarin een Wilo pomp. Hangt natuurlijk af van wat er gekozen is, maar meestal zit daar een contast-P/constant-V en/ diff-P stand op.

Dus NIET de pomp in de binnenunit; die pompt het water rond door de warmtewisselaar en door het parallelle buffer terug. (aangenomen dat er een parallel buffer is en twee pompen ; dat is de nefit standaard)

ps.: de binnenunit pomp zou je idd ook vol kunnen laten lopen, (das eigenlijk WP-delta-T heel klein zetten). Maar ik weet niet of dat meteen foutcodes levert ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lc8
Maurice v/d Zwaan schreef op zondag 8 december 2024 @ 21:42:
[...]

Dank voor deze tip, ik ga dit eens even proberen. De T0 vlak na T-stuk is bij mij altijd 0.5-1.0 graad lager dan de streeftemperatuur (waarschijnlijk door menging in de 50L buffer). Hierdoor blijft de warmtepomp onrustig omdat hij de streeftemperatuur niet goed haalt.
Eigenlijk na dat niet: de WP regelt de geintegreerde waarde (PID) van T0 op de Target... dus langdurig 1C afwijking zou een oplopende integratiefout op moeten leveren en dat zou de regeling dus bij moeten stellen.
Let wel: een piekje er boven kost weer lang voordat dat gecompenseerd is...: integratie '!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurice v/d Zwaan
lc8 schreef op maandag 9 december 2024 @ 10:55:
[...]

Eigenlijk na dat niet: de WP regelt de geintegreerde waarde (PID) van T0 op de Target... dus langdurig 1C afwijking zou een oplopende integratiefout op moeten leveren en dat zou de regeling dus bij moeten stellen.
Let wel: een piekje er boven kost weer lang voordat dat gecompenseerd is...: integratie '!
En ik heb natuurlijk steeds pieken en dalen... zowel bij een SWW run (omschakelen, dan zie ik daarna de T0 spiken) als bij een defrost.

Mij streeftemperatuur is nu al 12 uur 29 graden, de T0 (nu direct bij de uitgang van de warmtepomp) is al 12 uur 28.9~29.0. En toch schiet het vermogen van de warmtepomp in die 12 uur (boiler_hppower) tussen 300W en 600W random op en neer (niet oscillerend) terwijl ook de buitentemperatuur vrij constant is.

Misschien zoek ik wel naar een probleem wat er helemaal niet is.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UITOlOFbvhb48x-KDw49SiHCu9E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/q23pkk1jaAZMUKVxOsSLZ5ae.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
Maurice v/d Zwaan schreef op maandag 9 december 2024 @ 11:51:
[...]

En ik heb natuurlijk steeds pieken en dalen... zowel bij een SWW run (omschakelen, dan zie ik daarna de T0 spiken) als bij een defrost.

Mij streeftemperatuur is nu al 12 uur 29 graden, de T0 (nu direct bij de uitgang van de warmtepomp) is al 12 uur 28.9~29.0. En toch schiet het vermogen van de warmtepomp in die 12 uur (boiler_hppower) tussen 300W en 600W random op en neer (niet oscillerend) terwijl ook de buitentemperatuur vrij constant is.

Misschien zoek ik wel naar een probleem wat er helemaal niet is.[Afbeelding]
Kijk bij de temperaturen eens alleen naar de current flow en target flow. Waarschijnlijk ga je zien dat de compressor wat omhoog gaat als de current (wat langer) onder de target zit? In dit geval waarschijnlijk door die paar defrosts?

Ik denk dat je bij de compressor activity ziet dat er defrost waren?

[ Voor 5% gewijzigd door HansRemmerswaal op 09-12-2024 12:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lc8
Maurice v/d Zwaan schreef op maandag 9 december 2024 @ 11:51:
[...]

Misschien zoek ik wel naar een probleem wat er helemaal niet is.[Afbeelding]
ja ik zie hier niet welk probleem je hebt:

- T0 lijkt perfect Target te volgen (maar lastig te zien door grote schaal)
- je compressor power gaat omhoog omdat je COP terug loopt, en dat komt omdat de condensor naar de -10C loopt en dus dicht vriest. duidelijk zichtbaar in de TR5 enzo. De defrosts zijn ook echt (maar een beetje matig effectief lijkt)
Het vermogen schiet dus niet 'random' op en neer maar volgt de delta-T, die oploopt omdat de koude zijde ver onder nul loopt.

Ook hier valt me op dat TL2 veel lager is dan de buitentemperatuur: das suggereert dus dat de hele omgevinge van de buitenunit aanzienlijk kouder is dan de werkelijke buitentemp: Er is een 'ventilatie' gebrek rondom de buitenunit. (maar misschien pompen jullie veel harder dan ik gewend ben :-) ; draai hier op 500W opgenomen continu ofzo (3 a 4 kW afgegeven))

kun je aub dezelfde grafiek nogmaals maken maar dan alleen:
T0(current), Target, en TC0 en TC3? (en de schaal dan aanpassen zodat de kleinere verschillen zichtbaar zijn? (bijv 20 tot 40C)

(die kleine snelle oscilaties heb ik trouwens ook wel.. lijkt normaal, geen idee wat dat veroorzaakt maar t lijkt t systeem niet te verstoren ofzo)

[ Voor 17% gewijzigd door lc8 op 09-12-2024 12:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurice v/d Zwaan
lc8 schreef op maandag 9 december 2024 @ 12:32:
[...]
kun je aub dezelfde grafiek nogmaals maken maar dan alleen:
T0(current), Target, en TC0 en TC3? (en de schaal dan aanpassen zodat de kleinere verschillen zichtbaar zijn? (bijv 20 tot 40C)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7kG1Rosx5Q87ClZMuVfwL2rFnAs=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/clN1KpSopvRuHyGeta1LpOV4.png?f=user_large

Ik denk dat ik, zoals je zegt ook meer moet kijken naar wat er in de buitenunit gebeurt, daar komen de reacties in modulatie vandaan en niet vanuit wat er binnen aan de hand is.

Ik ga vanavond de T0 ook weer na T splitsing zetten (wel iets verder er vanaf dan hoe het zat)

Mijn TL2 is overigens vrijwel gelijk aan de buitentemperatuur (maar de installateur heeft de buitentemperatuursensor dan wel weer achterop de buitenunit gemonteerd tegen alle instructies in, die ga ik nog verplaatsen)

[ Voor 19% gewijzigd door Maurice v/d Zwaan op 09-12-2024 13:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
Willem senior schreef op zondag 8 december 2024 @ 14:38:
[...]

Er zit inderdaad minder ruimte boven de buitenunit dan voor "onderhoud" wordt geadviseerd.
Het uitblaas gedeelte zit trouwens laag genoeg om te zorgen dat het niet tegen de onderkant van de kap blaast. Dat is misschien niet goed op de foto te zien. Wat aanzuigen van lucht betreft maak ik mij geen zorgen. Zelfs door een smallere opening kun je voldoende aanzuigen, de luchtsnelheid gaat alleen omhoog.

De lucht die aan de voorkant wordt uitgeblazen is een stuk kouder dan de omringende lucht. Deze uitgeblazen lucht is dus zwaarder en zal dus met een boog naar beneden zakken. Het is zeer onwaarschijnlijk dat bij een buitenunit hoog aan de lucht de uitgeblazen lucht wordt aangezogen aan de achterkant van de buitenunit. Dit verklaart ook waarom mijn TL2 niet zakt.

Bij een buitenunit op de grond is dit een ander verhaal. Daar zal de uitgeblazen lucht op de grond blijven hangen in de buurt van de buitenunit en is het meer waarschijnlijk dat deze uiteindelijk wordt aangezogen. Zeker als er obstakels in de buurt staan. Dit verklaart ook waarom de TL2 zakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
lc8 schreef op maandag 9 december 2024 @ 10:52:
[...]

CV-zijdige circulatie pomp = pomp die CV water door de vloer/convectoren/radiator pmopt, die zit dus normaliter niet in de binneunit: meestal een 'Buderus'pompgroep, met daarin een Wilo pomp. Hangt natuurlijk af van wat er gekozen is, maar meestal zit daar een contast-P/constant-V en/ diff-P stand op.

Dus NIET de pomp in de binnenunit; die pompt het water rond door de warmtewisselaar en door het parallelle buffer terug. (aangenomen dat er een parallel buffer is en twee pompen ; dat is de nefit standaard)

ps.: de binnenunit pomp zou je idd ook vol kunnen laten lopen, (das eigenlijk WP-delta-T heel klein zetten). Maar ik weet niet of dat meteen foutcodes levert ofzo.
Een tijdje geleden heb ik alle 9 standen (3 snelheden, 3 pomp karakteristieken) van die Wilo pomp in de Buderus uitgeprobeerd en dat maakte bij mij geen verschil in het regelgedrag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lc8
HansRemmerswaal schreef op maandag 9 december 2024 @ 13:51:
[...]

Een tijdje geleden heb ik alle 9 standen (3 snelheden, 3 pomp karakteristieken) van die Wilo pomp in de Buderus uitgeprobeerd en dat maakte bij mij geen verschil in het regelgedrag.
kijk: dat betekend dus dat de Buderus/CV-omloop niet in de oscilatie loop zit en dat we die eigenlijk al kunnen uitsluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
Als ik naar dit plaatje kijk zitten de laagste punten grofweg om de 30 min. Dat is wel een hele lage oscillatie frequentie...

08:14
08:44
09:14
09:43

12:13
12:41
13:10
13:37

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0N3qCIyIWOkb_x-oz_QIjuNwcGY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3Zz3ik8HcFjaWiwKS24SEYLS.png?f=fotoalbum_large

Kijk ik een jaar terug, naar een periode met de target op 30. Dan is de frequentie van de golven nog lager.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/va0MqMt-DgwvYKpKmcBYo1oP59A=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DwUzhzYLFAsEjkhtZ4RmQMOm.png?f=fotoalbum_large

In dat geval zie ik tussen de laagste punten van bijvoorbeeld TR7, 03:52, 04:40 en 05:28, zo'n 50 minuten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8m5JTi2jbcHKBec32ujb2Sui_R0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9uxsgwuYGWnpUbTtVx308T1K.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 47% gewijzigd door HansRemmerswaal op 09-12-2024 14:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackbard
bvw schreef op zondag 10 november 2024 @ 13:20:
[...]

@HansRemmerswaal Al een logica gevonden met een andere parameter? Ik heb het nog niet gevonden over de afgelopen week. Soms is het goed, soms is het bal.

[Afbeelding]

[...]

Het afgiftesysteem van 't huis van m'n ouders is ook niet zo super eerlijk gezegd, oud systeem vvw, lekker diep in de vloer en kleine radiatoren.
ik vind wat @Maurice v/d Zwaan laat zien, niet zo erg. De target wordt toch redelijk gehaald, in tegenstelling tot wat @HansRemmerswaal net laat zien. Hoewel er best veel defrosts zijn, die had ik hier vannacht niet nodig.
Hierboven een post, waar de TR6 pendelt tijdens runs, op een keertje na. Toevallig heeft @bvw ook de 3000i. Als ik op dit forum zoek naar "3000i", kom ik niemand met dit type tegen die zoiets rustigs als @Maurice v/d Zwaan kan laten zien.
Afgiftesysteem had ik bij mij eens uitgesloten door helemaal open of dichtzetten van de radiatoren, buffervat heb ik niet, dus de thermostaatknoppen zijn het niet denk ik.
Ik denk toch aan een sturings- component, de PID regeling of EEV sturing ofzo, die maar niet de juiste modulatie kan vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurice v/d Zwaan
hackbard schreef op maandag 9 december 2024 @ 14:41:
[...]

ik vind wat @Maurice v/d Zwaan laat zien, niet zo erg. De target wordt toch redelijk gehaald, in tegenstelling tot wat @HansRemmerswaal net laat zien. Hoewel er best veel defrosts zijn, die had ik hier vannacht niet nodig.
Hierboven een post, waar de TR6 pendelt tijdens runs, op een keertje na. Toevallig heeft @bvw ook de 3000i. Als ik op dit forum zoek naar "3000i", kom ik niemand met dit type tegen die zoiets rustigs als @Maurice v/d Zwaan kan laten zien.
N.B. Ik heb een Nefit/Bosch 5800i 7kW, geen 3000... Mijn onrustigheid zit met name in de modulatie, maar zoals ic8 al aangeeft moet ik meer naar de TR/TL sensoren kijken om dat te verklaren. Daarnaast heb ik sinds het <10C is dat de warmtepomp 24/7 draait, maar ik krijg het gevoel dat dat ook wel prima is, ook al zou hij best wat uurtjes uit kunnen op een dag... Ik heb nog gekeken of er een setting is die dit misschien bepaalt dat hij onder een bepaalde temperatuur niet uitslaat... De enige setting die in de buurt komt is 'doorverwarmen onder' , maar die staat uit..

Al met al denk ik dat ik dus ook geen echte problemen heb, en het ofwel gewoon los moet laten (het is comfortabel in huis en stroomverbruik blijft onder de 20kWh per dag voor vrijstaand huis) of nog eens naar de interne sensoren moet kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
hackbard schreef op maandag 9 december 2024 @ 14:41:
[...]

Afgiftesysteem had ik bij mij eens uitgesloten door helemaal open of dichtzetten van de radiatoren, buffervat heb ik niet, dus de thermostaatknoppen zijn het niet denk ik.
Ik denk toch aan een sturings- component, de PID regeling of EEV sturing ofzo, die maar niet de juiste modulatie kan vinden.
Die laatste twee grafieken zijn van een jaar geleden.
Nu ik mijn target zoveel mogelijk onder de 29 graden heb zijn mijn defrost een stuk afgenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
Ik had het er over dat bij mijn SWW run het regelgedrag normaal was. Dit klopte afgelopen vrijdag bij de run om 00:00 en om 16:00.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qq-An_QUhR_8nYs1KMM8lqY4H-Y=/800x/filters:strip_exif()/f/image/IGUUzr2QG4IzzuagVq6EIZM3.png?f=fotoalbum_large

Maar deze ochtend bij de SWW om 00:00 zie je de temperaturen in de buitenunit ook op en neer gaan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sugFGkmC2Brlt-fyIi4lX01v4vs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GNWcbTROFGACBn4ecVwiBe6q.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 20% gewijzigd door HansRemmerswaal op 09-12-2024 14:56 ]

Pagina: 1 ... 92 ... 105 Laatste