Nefit EnviLine IDU Monoblock E 7 E-S, Boiler 200 L, Buffervat 50L. BQQKees
Ik gebruik twee homewizard meterstomtom901 schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 12:42:
[...]
Hoe meet jij dat verbruik zo exact? Heb je iets tussen de meter gezet?
1 . 1 fase voor de buitenunit en
1 . 3 fase voor de binnenunit ( Tower)
Deze twee meters telt home assistant op om zo het totale verbruik van de warmtepomp bij te houden
Nefit enviline A/W split 5.0 Tower binnenunit met 190 liter boilervat, 50 liter Nefit buffervat, thermostaat 1010H, en boderus pomp unit,
Geen naregeling.ZonnigY schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 12:23:
@Yaay lijkt me sterk dat dit de ruimte-invloed is. Je ruimtetemperatuur gaat waarschijnlijk ook niet zo hard op en neer... Zit er naregeling in je systeem? Kan zijn dat die is gaan flippen.
Ik heb rond 12.30 de stooklijn weer terug gezet naar 21 / 48 en waar de pieken eerst elk kwartier / 20 min zichtbaar worden zie ik nu al heel duidelijk een rustiger beeld.
:strip_exif()/f/image/yitYh9XZ6jXxb6Uib0TnWGqA.jpg?f=fotoalbum_large)
Die pieken en weer inzakken lijkt wel wat overeenkomsten te hebben met de schreenshots die @Buis07 eerder deelde.
Wel benieuwd of iemand dit gedrag als gevolg van aanpassing stooklijn kan verklaren.
Heb je een linkje van 't spul? En hoe moeilijk is dat te installeren?Willem senior schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 12:58:
[...]
Ik gebruik twee homewizard meters
1 . 1 fase voor de buitenunit en
1 . 3 fase voor de binnenunit ( Tower)
Deze twee meters telt home assistant op om zo het totale verbruik van de warmtepomp bij te houden
Hier het linkje naar de Homewizard shop daar kun je dan zelf de KWh meters opzoekentomtom901 schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 12:58:
[...]
Heb je een linkje van 't spul? En hoe moeilijk is dat te installeren?
https://www.homewizard.co...E3FdIPxiAhYxoCJDoQAvD_BwE
Het aansluiten vind ik niet moeilijk paar draadjes voor mij in de meterkast (ben elektromonteur)
Maar als je dat nooit gedaan het zou ik je adviseren om het een elektromonteur / installateur te laten doen
[ Voor 13% gewijzigd door Willem senior op 22-11-2024 13:08 ]
Nefit enviline A/W split 5.0 Tower binnenunit met 190 liter boilervat, 50 liter Nefit buffervat, thermostaat 1010H, en boderus pomp unit,
Als je bezig bent met de stooklijn dan zou ik persoonlijk de ruimte invloed uit zetten. Zodra je een redelijk goede ruimte temperatuur hebt die schommelt rond je ingestelde kamertemperatuur dan zet je de ruimte invloed weer aan.Yaay schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 12:12:
[...]
Na aanpassing van de stooklijn zie ik een heel onrustig beeld in de logging in home assistant.
Waar dit voorheen vrij stabiel was zie ik nu steeds een piek naar 43% en weer in stapjes omlaag, je zou zeggen dat het defrosts zijn maar dat is het niet.
[Afbeelding]
Wellicht moet de kamerinvloed nu weer omlaag maar dat ga ik later testen, voor nu weer even terug naar de oude settings.
Nefit EnviLine A/W Split 7.0 E-S warmtepomp | Nefit HR 300 liter boiler | Nefit 50 liter buffervat | Nefit Moduline 1010H thermostaat | Home Assistant | BBQKees
Ik had mijn ruimteinvloed altijd op 4 staan, dat hielp in sept/okt perfect zodat de warmtepomp urenlang uit kon gaan zodra de ruimte temperatuur 20.5 werd (20.0 ingesteld).ZonnigY schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 12:23:
@Yaay lijkt me sterk dat dit de ruimte-invloed is. Je ruimtetemperatuur gaat waarschijnlijk ook niet zo hard op en neer... Zit er naregeling in je systeem? Kan zijn dat die is gaan flippen.
Toen werd het echter kouder en zag ik mijn warmtepomp opgenomen vermogen ook opeens fluctueren tussen 300-750W, ipv strak op 300 te blijven. Ik heb de ruimteinvloed teruggezet naar 2, en het is nu veel rustiger
/f/image/Mn7Jrdv3ezWOsQDpRVKh4v6i.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 19% gewijzigd door Maurice v/d Zwaan op 22-11-2024 13:32 ]
stappen plan inregelen WP:
- begin met de standaard instellingen te checken
- zorg dat er geen andere regelingen lopen anders dan de WAR van de WP zelf.: Zet alle naregelingen open, verwijder/disable 'inregel afsluiters' etc, zet alle secundaire regelingen en externe warmtebronnen uit. zet de ruimteinvloed op 0 : alleen de WP mag lopen en die moet via het CV water alle ruimtes ongeveer warm krijgen...
- regel het systeem hydrolisch (waterzijdig) in: dat houdt in dat alle radiatoren en alle vloeren ongeveer gelijk warm worden en blijven, en ongeveer dezelfde delta-T geven (dus gelijke aanvoer en gelijke retour temperaturen. evt per gescheiden systeem (vloer / radiatoren).
- ga nu de stooklijn aanpassen zodat het in de referentie ruimte (waar de thermostaat hangt) de gewenste temperatuur wordt (+/- 1 graad): let op.. dit is een langzaam process, en daar kun je enkele dagen over doen. Liefst bij mooi 'constant'weer! indien de temperaturen in de andere ruitmes te hoog en te laag worden is er eigenlijk te veel of te weinig verwarmingscapaciteit in die ruimte aanwezig. Je kunt dit een beetje aanpassen door de inregeling te wijzigen: let wel.. als je de ene inregeling verder open zet, gaat er effectief minder naar alle anderen: dat gaat vrij snel! De retourtemperaturen mogen niet te veel verschillen. Blijf er af als het eenmaal goed staat :-)
- je kunt nu de ruimte invloed weer aan zetten: minder is beter, dit is alleen om tijdelijk weers effecten zoals zon-instraling en wind op het huis iets te compenseren. Bedenk je ook dat deze compensatie alleen geldt voor de ruimte waar de thermostaat hangt... en dat alle andere ruimtes mee gaan in de bijregeling.
- als laatste kun je locale na-regelingen/vloervermarmingsregelingen weer aanzetten: hiermee kun je dan per ruimte nog invloed uitoefenen.
Pas op met meerdere regelingen die elkaar tegen kunnen werken zoals naregeling+ruimteinvloed: deze mogen NIET in dezelfde ruimte toegepast worden.
ZOals je ziet is dit geen makkelijk en een heel tijdrovend process: dat is de hoofd rede dat het door installateurs vaak niet perfect gedaan kan worden: die hebben daar simpelweg niet de tijd voor. (van jouw budget :-) )
Enviline 9.0 E-S Mono + 300L buffer +HS25-6, HA + ems-esp
Geel = defrost
Rood = warm water
Blauw = verwarmen
:strip_exif()/f/image/IO0DoBoC1k2cOC6GqDBaT8eq.jpg?f=fotoalbum_large)
Nefit EnviLine 7400I AW 7 | Nefit HR 300 liter boiler | Nefit 50 liter buffervat | Nefit Moduline 1010H thermostaat | Buderus pomp | Home Assistant | BBQKees | Itho HRU 300R | Tibber
Gebruikte je vorig jaar ook nachtverlaging ?mobstaa schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 15:05:
Bij mij ook veel defrosts. Kan me niet herinneren dat dit vorig jaar bij vergelijkbare temperaturen ook het geval was. Valt op dat hij steeds het verwarmings proces onderbreekt. Daarnaast gisteravond ook steeds onderbreking van het warm water proces.
Geel = defrost
Rood = warm water
Blauw = verwarmen
[Afbeelding]
Want nu mis je snachts wat verwarming zie ik
En dat moet de warmtepomp dan overdag weer aanvullen ( lees harder werken) gevolg kan dan zijn meer defrost
Bij kans op vorst geen Nachtverlaging toepassen ik zelf hou daar de 5 graden grens voor aan
je kunt wel de temperatuur bevoorbeeld 0,5 op de thermostaat lager instellen dan draait namelijk nog wel de warmtepomp snachts (dit doe ik nu zelf)
maar niet echt uitzetten of je thermostaat op 17/18 zetten voor de nacht onder de 5 graden grens dan moet overdag de warmtepomp te hard werken om de verloren warmte weer aan te vullen
Daar heb je een punt. Dat is in ieder geval een verschil met afgelopen winter. Ik ga dat voor vannacht in ieder geval uitzetten, gezien ik morgen nog 1 dag heb om de werking te controleren. Daarna is het ineens 17 graden.Willem senior schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 15:30:
[...]
Gebruikte je vorig jaar ook nachtverlaging ?
Want nu mis je snachts wat verwarming zie ik
En dat moet de warmtepomp dan overdag weer aanvullen ( lees harder werken) gevolg kan dan zijn meer defrost
Bij kans op vorst geen Nachtverlaging toepassen ik zelf hou daar de 5 graden grens voor aan
je kunt wel de temperatuur bevoorbeeld 0,5 op de thermostaat lager instellen dan draait namelijk nog wel de warmtepomp snachts (dit doe ik nu zelf)
maar niet echt uitzetten of je thermostaat op 17/18 zetten voor de nacht onder de 5 graden grens dan moet overdag de warmtepomp te hard werken om de verloren warmte weer aan te vullen
Deze verlaging heb ik nu via de warmtepomp ingeschakeld. Dat ga ik nu op die manier ook even uitschakelen. Dit weekend wel weer even tijd om dit via home assistant in te gaan regelen met de 5 graden regel die je aangeeft. Thanks!
Nefit EnviLine 7400I AW 7 | Nefit HR 300 liter boiler | Nefit 50 liter buffervat | Nefit Moduline 1010H thermostaat | Buderus pomp | Home Assistant | BBQKees | Itho HRU 300R | Tibber
Wij hebben nu al 3 jaar last van de Z01 Debiet te laagH01/ 5451 melding, de installateur en Nefit zijn er al meerdere keren bij geweest. We hebben een lucht/water warmtepomp met split unit. Acties tot nu toe uitgevoerd:
- Filters meerdere keren schoongemaakt
- Alle regeling op de vloerverwarming volledig open gezet.
- Installatie met Fernox gespoeld door installateur.
- Installatie door Nefit gespoeld met hun speciale pomp
- Tijdelijk nieuwe CV Pomp geplaatst (Nefit dacht de originele pomp stuk was, bleek achteraf helemaal niet het geval deze is inmiddels weer vervangen door de originele pomp)
- Magneetfilter geplaatst, deze was bij de oplevering van ons huis 6 jaar geleden niet geplaatst.
Tot nu toe heeft niets mogen baten. Vertrouwen in Nefit is ook laag, dat er een flowprobleem is weet ik nu inmiddels wel maar ze communiceren slecht, zijn niet transparant in kosten en kunnen de oorzaak na 3 jaar nog steeds niet aangeven. Ik heb het idee dat de warmtewisselaar gewoon stuk is, telkens bij temperaturen onder de 5 graden treedt het probleem op, in de nacht gaat de warmtepomp dan over naar elektrische element omdat ie het huis gewoon niet meer verwarmd krijgt. Gevolg: energierekening die door het plafond vliegt.
Ik ben benieuwd of hier nog mensen zijn die deze melding ook hebben gehad, of dit opgelost is of dat er nog andere tips zijn
Is er ooit een flow test gedaan om te kijken of dat niet het probleem isStephanLu schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 11:52:
Hallo,
Wij hebben nu al 3 jaar last van de Z01 Debiet te laagH01/ 5451 melding, de installateur en Nefit zijn er al meerdere keren bij geweest. We hebben een lucht/water warmtepomp met split unit. Acties tot nu toe uitgevoerd:
- Tijdelijk nieuwe CV Pomp geplaatst (Nefit dacht de originele pomp stuk was, bleek achteraf helemaal niet het geval deze is inmiddels weer vervangen door de originele pomp)
- Magneetfilter geplaatst, deze was bij de oplevering van ons huis 6 jaar geleden niet geplaatst.
Tot nu toe heeft niets mogen baten. Vertrouwen in Nefit is ook laag, dat er een flowprobleem is weet ik nu inmiddels wel maar ze communiceren slecht, zijn niet transparant in kosten en kunnen de oorzaak na 3 jaar nog steeds niet aangeven. Ik heb het idee dat de warmtewisselaar gewoon stuk is, telkens bij temperaturen onder de 5 graden treedt het probleem op, in de nacht gaat de warmtepomp dan over naar elektrische element omdat ie het huis gewoon niet meer verwarmd krijgt. Gevolg: energierekening die door het plafond vliegt.
Ik ben benieuwd of hier nog mensen zijn die deze melding ook hebben gehad, of dit opgelost is of dat er nog andere tips zijn
Kan door teveel knietjes of te dunne leidingen ook een flow probleem geven met Defrost
Alleen jammer dat we de flow niet kunnen uitlezen op,de warmtepomp
Dat moet via metingen en het diagnose menu
Hier Link naar flow test: https://www.nefit-bosch.n...ectie-onderhoud#rekentool
En een stukje wat ik voor me zelf had opgeslagen om de test te kunnen doen
:strip_exif()/f/image/pTizfPvyLXj6B32xNYw5LeJt.jpg?f=fotoalbum_large)
Wij hebben precies hetzelfde, lijkt wel een kopie van jullie verhaal.StephanLu schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 11:52:
Hallo,
Gistermiddag is een monteur geweest en die zag dat de druk op 1,5 bar stond. Hij heeft het verhoogt naar 2,0 en dacht dat het daar deze keer wel aan kon liggen. Gisteravond geen storing meer gehad.
Maar vanmorgen om 7 uur was het weer mis (weet niet hoelang hij toen al in storing stond) en nadien nog een paar keer.
Vorig jaar heeft een monteur van Nefit de warmtepomp doorgespoeld en die zei dat de warmtewisselaar verstopt zat met troep. Die wisselaar schijnt hele dunne kanaaltjes te hebben waar het water door moet, begreep ik.
Maar ik weet het onderhand ook niet meer .......
Ik heb de WP op hybride stand gezet, met de energie-kost ratio op 1.7.
Nu dacht ik dat met deze instelling hij altijd op WP verwarmt, totdat de COP zo laag wordt dat het goedkoper is om op gas te verwarmen, en dan over schakelt.
Echter, als ik in de instellingen onder 'bijverwarming met Mengklep' de 'buitentemperatuur parallelbedrijf' instel op bijv 5 graden. Dan gaat bij een buitentemperatuur onder de 5 graden de WP toch in parallelbedrijf, deels gas en deels de compressor.
Klopt het dat dit zou moeten gebeuren? Het is mij onduidelijk welke instellingen in de sectie bijverwarming wel, en welke niet, van toepassing zijn als de warmtepomp in stand Hybride staat.
Wat ik vooral wil bereiken is dat de aanvoertemperatuur heel constant is, en dat dit zoveel mogelijk door de compressor wordt gedaan en alleen indien nodig met gas. Mijn eerdere ervaringen met de stand 'bijverwarming met menger parallel' waren niet geweldig. Dan werd het gasverbruik flink hoog.
Iemand die wel succesvol de parallel stand weet te gebruiken?
:strip_exif()/f/image/BjulNbkMA1ePsEVPpljIjYjK.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik blijf er iig vrij nuchter onder....
Zitten er magneetfilters in je systeem?Albs schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 13:14:
[...]
Wij hebben precies hetzelfde, lijkt wel een kopie van jullie verhaal.
Gistermiddag is een monteur geweest en die zag dat de druk op 1,5 bar stond. Hij heeft het verhoogt naar 2,0 en dacht dat het daar deze keer wel aan kon liggen. Gisteravond geen storing meer gehad.
Maar vanmorgen om 7 uur was het weer mis (weet niet hoelang hij toen al in storing stond) en nadien nog een paar keer.
Vorig jaar heeft een monteur van Nefit de warmtepomp doorgespoeld en die zei dat de warmtewisselaar verstopt zat met troep. Die wisselaar schijnt hele dunne kanaaltjes te hebben waar het water door moet, begreep ik.
Bosch Compress 7400i 7kW (2023) - 16x 395Wp JASolar met SolarEdge SE8K omvormer (2022)
Parallel stuur je gewoon de mengklep open als de WP het niet meer haalt in zijn eentje. Dan heb je dus gedeelte compressor en de rest gasketelmaartenvdv737 schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 13:31:
Ik heb de enviline compress 3000i in hybride opstelling met CV en buffervat.
Ik heb de WP op hybride stand gezet, met de energie-kost ratio op 1.7.
Nu dacht ik dat met deze instelling hij altijd op WP verwarmt, totdat de COP zo laag wordt dat het goedkoper is om op gas te verwarmen, en dan over schakelt.
Echter, als ik in de instellingen onder 'bijverwarming met Mengklep' de 'buitentemperatuur parallelbedrijf' instel op bijv 5 graden. Dan gaat bij een buitentemperatuur onder de 5 graden de WP toch in parallelbedrijf, deels gas en deels de compressor.
Klopt het dat dit zou moeten gebeuren? Het is mij onduidelijk welke instellingen in de sectie bijverwarming wel, en welke niet, van toepassing zijn als de warmtepomp in stand Hybride staat.
Wat ik vooral wil bereiken is dat de aanvoertemperatuur heel constant is, en dat dit zoveel mogelijk door de compressor wordt gedaan en alleen indien nodig met gas. Mijn eerdere ervaringen met de stand 'bijverwarming met menger parallel' waren niet geweldig. Dan werd het gasverbruik flink hoog.
Iemand die wel succesvol de parallel stand weet te gebruiken?
[Afbeelding]
Hybride doet volgens mij hetzelfde (?), maar baseert de hoeveelheid klepstand dan op energieprijs en COP van de compressor.
Met parallel krijg je een extra instelling "bijverw. vertraagd aan". Door met deze instelling te pielen kan je instellen hoe snel je gasketel bijspringt. Is hier in het topic al wat over gediscussieerd
Bosch Compress 7400i 7kW (2023) - 16x 395Wp JASolar met SolarEdge SE8K omvormer (2022)
Ja er zijn telkens flowtests uitgevoerd en daar blijkt ook telkens uit dat de warmwater flow niet goed is. Als het aan de leidingen had gelegen dat had het probleem volgens mij vanaf dag 1 zichtbbaar moeten zijn. De defrosting heeft in het verleden gewoon goed gewerkt maar sinds 3 jaar dus niet meer vandaar het vermoeden dat de warmtewisselaar verstopt zit. Deze is nu al 2 maal doorgespoeld en dat heeft het probleem niet verholpen vandaar mijn idee dat het ding gewoon stuk is.Willem senior schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 13:09:
[...]
Is er ooit een flow test gedaan om te kijken of dat niet het probleem is
Kan door teveel knietjes of te dunne leidingen ook een flow probleem geven met Defrost
Alleen jammer dat we de flow niet kunnen uitlezen op,de warmtepomp
Dat moet via metingen en het diagnose menu
Hier Link naar flow test: https://www.nefit-bosch.n...ectie-onderhoud#rekentool
En een stukje wat ik voor me zelf had opgeslagen om de test te kunnen doen![]()
[Afbeelding]
Hoi druk verhogen tot 2.0 bar hebben wij ook regelmatig gedaan maar helpt inderdaad niets.Albs schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 13:14:
[...]
Wij hebben precies hetzelfde, lijkt wel een kopie van jullie verhaal.
Ik weet niet of je een losse boderus pomp hebt anders zou je deze om te proberen 1 stand hoger kunnen zettenStephanLu schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 14:14:
[...]
Ja er zijn telkens flowtests uitgevoerd en daar blijkt ook telkens uit dat de warmwater flow niet goed is. Als het aan de leidingen had gelegen dat had het probleem volgens mij vanaf dag 1 zichtbbaar moeten zijn. De defrosting heeft in het verleden gewoon goed gewerkt maar sinds 3 jaar dus niet meer vandaar het vermoeden dat de warmtewisselaar verstopt zit. Deze is nu al 2 maal doorgespoeld en dat heeft het probleem niet verholpen vandaar mijn idee dat het ding gewoon stuk is.
En als de flow meting steeds niet goed was waarom is het dan niet opgelost door je installateur of de Nefit monteur

Een andere oplossing weet ik jammer genoeg ook niet
Boderus pomp hebben we ook al eens in stand 3 laten draaien, probleem niet opgelost. Er zijn wel flow metingen uitgevoerd waarbij de gewenste 0,34 wel net werd aangetikt, bijvoorbeeld na het uitvoeren van het spoelen. Tenminste ....dat moet je dan maar geloven aan de hand van de parameters die in de Excel worden ingevoerd door de monteur, dat valt natuurlijk makkelijk te manipuleren met manuele input. Het probleem is ook dat alle reparaties uit worden gevoerd in de lente periode als de temperatuur buiten voldoende hoog is en dan treedt het probleem niet op. Dat die flow daarna weer heel ver terugzakt laat toch zien dat er een structureel issue is en blijft.Willem senior schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 14:54:
[...]
Ik weet niet of je een losse boderus pomp hebt anders zou je deze om te proberen 1 stand hoger kunnen zetten
En als de flow meting steeds niet goed was waarom is het dan niet opgelost door je installateur of de Nefit monteur
Een andere oplossing weet ik jammer genoeg ook niet
Andere oorzaak kan een buffer zijn (bij veel vloerverwarming: eruit met de parallelbuffers) door ongewenste kortsluiting naar retour. Andere optie is nog een lekkende bypass.
Als je flowtest goed is, en al je water door de vloer gaat (dus geen parallelbuffer of bypass ellende) dan moet het goed gaan met defrosten.
Al een paar jaar volg ik dit forum en probeer nu voor vrienden hun Enviline goed in te stellen.
Systeem:
Nefit Compress 7400I AW-5 hybride + 50L buffervat
Intergas Kombi Kompakt Hre 36/30 cw5
3 jaar geleden geinstalleerd door installatiebedrijf
![]() | ![]() | ![]() |
![]() |
Huis:
Verbouwde boerderij (2010)
Grote ruimte 200m2, plavuizen vloer
Het systeem draait nu een aantal jaren maar heeft moeite / het lukt niet om de temperatuur stabiel op 20C te houden tijdens deze koudere dagen. Installateur heeft een paar keer iets geprobeerd maar lijkt er niet uit te komen. Dus heb nu mijn BBQkees module en HA geinstalleerd om het (goed) in te regelen.
Ben nu 2 dagen bezig maar het lukt mij ook niet om alleen met de warmtepomp de temperatuur op 20C te krijgen/houden. Ben begonnen met de temperatuursettings van de installateur en een paar andere basisinstellingen zoals de Nefit handleiding voorschrijft. De CV is nog niet bijgesprongen, maar dat wil ik even zo houden. Ben benieuwd of de warmtepomp het huis kan verwarmen.
Hieronder een aantal screenshots:
![]() | ![]() | ![]() |
![]() |
Sommige waarden heb ik expres hoger gezet in de hoop dat de temperatuur omhoog zou gaan. Wat mij opvalt is dat de Current Flow constant rond de 26C-27C blijft, en niet hoger lijkt te komen?
De grafieken zien er naar mijn mening niet heel gek uit.
De vloer is overal in huis 21/22C (gemeten met temperatuurmeter).
ps. het vermogen gemeten door de Shelly klopt niet (Shelly lijkt defect)
Wat te doen? Alvast bedankt!
[ Voor 25% gewijzigd door O_Tiby op 23-11-2024 20:29 . Reden: foto's installatie toegevoegd ]
Het kan natuurlijk zijn dat het vermogen van de WP te laag is.O_Tiby schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 19:34:
Hallo allen,
Al een paar jaar volg ik dit forum en probeer nu voor vrienden hun Enviline goed in te stellen.
Systeem:
Nefit Compress 7400I AW-5 hybride + 50L buffervat
Intergas Kombi Kompakt Hre 36/30 cw5
3 jaar geleden geinstalleerd door installatiebedrijf
Huis:
Verbouwde boerderij (2010)
Grote ruimte 200m2, plavuizen vloer
Het systeem draait nu een aantal jaren maar heeft moeite / het lukt niet om de temperatuur stabiel op 20C te houden tijdens deze koudere dagen. Installateur heeft een paar keer iets geprobeerd maar lijkt er niet uit te komen. Dus heb nu mijn BBQkees module en HA geinstalleerd om het (goed) in te regelen.
Ben nu 2 dagen bezig maar het lukt mij ook niet om alleen met de warmtepomp de temperatuur op 20C te krijgen/houden. Ben begonnen met de temperatuursettings van de installateur en een paar andere basisinstellingen zoals de Nefit handleiding voorschrijft. De CV is nog niet bijgesprongen, maar dat wil ik even zo houden. Ben benieuwd of de warmtepomp het huis kan verwarmen.
Hieronder een aantal screenshots:
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
Sommige waarden heb ik expres hoger gezet in de hoop dat de temperatuur omhoog zou gaan. Wat mij opvalt is dat de Current Flow constant rond de 26C-27C blijft, en niet hoger lijkt te komen?
De grafieken zien er naar mijn mening niet heel gek uit.
De vloer is overal in huis 21/22C (gemeten met temperatuurmeter).
ps. het vermogen gemeten door de Shelly klopt niet (Shelly lijkt defect)
Wat te doen? Alvast bedankt!
Het lijkt erop dat de WP op max vermogen aan het draaien is, ik weet niet hoe lang al, het kost tijd om die 200m2 opt te warmen…
Op welke stand staat de Buderuspomp? Wat is het effect als je die hoger / lager zet?
Nefit EnviLine A/W Split 7.0 E-S warmtepomp | Nefit HR 300 liter boiler | Nefit 50 liter buffervat | Nefit Moduline 1010H thermostaat | Home Assistant | BBQKees
Hi Hans, dank voor de snelle reactie. Heb even foto's van de installatie toegevoegd. Misschien dat dit nog helpt.HansRemmerswaal schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 20:03:
[...]
Het kan natuurlijk zijn dat het vermogen van de WP te laag is.
Het lijkt erop dat de WP op max vermogen aan het draaien is, ik weet niet hoe lang al, het kost tijd om die 200m2 opt te warmen…
Op welke stand staat de Buderuspomp? Wat is het effect als je die hoger / lager zet?
En ik denk dat ik niet de buderus pomp heb, maar een Wilo. Deze zou ik op een hogere stand kunnen zetten.
[ Voor 9% gewijzigd door O_Tiby op 23-11-2024 20:59 ]
Na wat zoekwerk zie ik dat er 17november servers geupdate zijn.
Het lijkt er op dat ik sinds toen geen toegang meer kan krijgen tot de app.
Ook zag ik dat er een nieuwe app is, als vervanger voor de procontrol app. De homecom easy. Als ik hier de warmtepomp in probeer te registreren krijg ik ook geen respons.
Foto 3 is van de vloerverwarming?O_Tiby schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 20:29:
[...]
Hi Hans, dank voor de snelle reactie. Heb even foto's van de installatie toegevoegd. Misschien dat dit nog helpt.
Toen mijn WP werd geïnstalleerd heeft de installateur het meeste bij de vloerverwarming weggehaald zoals die thermostaatkraan etc. En zoveel mogelijk knietjes verwijderd om de flow zo hoog mogelijk te krijgen.
Zit dit er allemaal nog met een reden? Bijvoorbeeld omdat er nog radiatoren zijn die op een hoge temperatuur worden verwarmd?
Er is alleen vloerverwarming. Een goede installateur verwijderd het inderdaad. Hier hebben ze het systeem toegevoegd en oude laten zitten.HansRemmerswaal schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 21:00:
[...]
Foto 3 is van de vloerverwarming?
Toen mijn WP werd geïnstalleerd heeft de installateur het meeste bij de vloerverwarming weggehaald zoals die thermostaatkraan etc. En zoveel mogelijk knietjes verwijderd om de flow zo hoog mogelijk te krijgen.
Zit dit er allemaal nog met een reden? Bijvoorbeeld omdat er nog radiatoren zijn die op een hoge temperatuur worden verwarmd?
We hebben iig nu even de Wilo-Yonos PICO iets harder/hoger gezet. Staat nu halverwege. Nog hoger dan gaat de cv brommen (misschien resonantie)
Die vloerverwarmingsverdeler moet je vervangen of ombouwenO_Tiby schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 21:16:
[...]
Er is alleen vloerverwarming. Een goede installateur verwijderd het inderdaad. Hier hebben ze het systeem toegevoegd en oude laten zitten.
We hebben iig nu even de Wilo-Yonos PICO iets harder/hoger gezet. Staat nu halverwege. Nog hoger dan gaat de cv brommen (misschien resonantie)
Nu door het mengen van aanvoer en retour en de krappe doorlaten van de thermostaat kraan en waarschijnlijk ook een voetventiel + hoop knietjes ben je all 50% kwijt van het vermogen van de warmtepomp
Dus vloerverwarmingsverdeler weg en veranderen naar open verdeler
Dan de cv ketel juist begrenzen op aanvoertemperatuur van 45 graden
Op die manier kan de warmtepomp zijn flow en warmte goed kwijt en voor de cv ketel maakt die temperatuur begrenzing niet uit
En die twee weg klep hoort onder de cv ketel om te zorgen dat er geen flow over de cv ketel is als de warmtepomp draait
Ik vond nog een stukje waarom die twee wegklep moet bij een intergas ketel moet
:strip_exif()/f/image/Z4kbcHuAl2N0FeWMqc900LFM.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 17% gewijzigd door Willem senior op 23-11-2024 22:24 ]
Dank! Dit (technische) vermoeden heb ik ook. Echter hoopte ik nog iets met de settings te kunnen tweaken (bijv voetpunt naar 35 graden).Willem senior schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 22:06:
[...]
Die vloerverwarmingsverdeler moet je vervangen of ombouwen
Nu door het mengen van aanvoer en retour en de krappe doorlaten van de thermostaat kraan en waarschijnlijk ook een voetventiel + hoop knietjes ben je all 50% kwijt van het vermogen van de warmtepomp
Dus vloerverwarmingsverdeler weg en veranderen naar open verdeler
Dan de cv ketel juist begrenzen op aanvoertemperatuur van 45 graden
Op die manier kan de warmtepomp zijn flow en warmte goed kwijt en voor de cv ketel maakt die temperatuur begrenzing niet uit
En die twee weg klep hoort onder de cv ketel om te zorgen dat er geen flow over de cv ketel is als de warmtepomp draait
Ik vond nog een stukje waarom die twee wegklep moet bij een intergas ketel moet
[Afbeelding]
Maar volgens mij draait hij nu op vol vermogen en kan hij het vermogen niet kwijt door de technische installatie belemmeringen?

Kan niet terugvinden in de topic en zie geen optie in de simpele instellingen
[ Voor 18% gewijzigd door Riddler85 op 24-11-2024 07:41 ]
Is er een lijst met BBQkees parameters met betekenis (bijv gekoppeld aan de termen in de Nefit handleiding?
Ik ben oa op zoek naar de parameter voor het overschakelen naar de cv.
Deze stond op '5C' ingesteld, heb hem naar '0C' gezet. Maar zie in BBQkees meerdere parameters met '0'
EDIT: gevonden; het is 'outside temp parallel mode' voor Buitentemp. parallelbedr
[ Voor 11% gewijzigd door O_Tiby op 24-11-2024 09:28 . Reden: antwoord zelf getest ]
Knop menu langer vast houden als het display opgelicht isRiddler85 schreef op zondag 24 november 2024 @ 07:40:
Korte vraag is het ook mogelijk historische meldingen terug te halen? Mijn warmtepomp stond net in storing maar dacht activeer backlight van display en plop melding was weg
Kan niet terugvinden in de topic en zie geen optie in de simpele instellingen
dan kun je naar diagnose menu gaan
en daar kun je de oude meldingen / storingen terug lezen
De current zit ver onder de target, silent mode staat niet aan, dus het lijkt erop dat de WP op vol vermogen draait.O_Tiby schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 22:40:
[...]
Dank! Dit (technische) vermoeden heb ik ook. Echter hoopte ik nog iets met de settings te kunnen tweaken (bijv voetpunt naar 35 graden).
Maar volgens mij draait hij nu op vol vermogen en kan hij het vermogen niet kwijt door de technische installatie belemmeringen?
Er zit een 7 graden tussen de TC0 en TC1, dus de warmte gaat wel ergens heen en dat moet dan wel de vloer zijn. Het kan natuurlijk nog steeds zo zijn dat het vermogen van de WP te laag is om bij deze temperaturen de kamer op temperatuur te krijgen.
Ik had ook zo'n een verdeler, die heb ik laten vervangen door eentje met flow meters waarbij ze direct zoveel mogelijk bochtjes hebben verwijderd. Dat had bij mij een positieve invloed op de flow. De weerstand werd lager waardoor er meer flow ging door mijn vloerverwarming en minder via het buffervat.
Of dit bij deze installatie het probleem gaat verhelpen is natuurlijk niet vooraf te voorspellen. Maar het probleem lijkt zo op het eerste gezicht niet in een verkeerde setting te zitten.
Als je handig bent kunt je een paar Dallas DS18B20 aansluiten op de BBQKees en hiermee de temperatuur meten die retour komt van de CV installatie en de temperatuur die de WP ingaat. Als de temperatuur die de WP ingaat een stuk hoger is dan de retour temperatuur dan heb je flow via het buffervat. Je kunt ook nog een extra sensor hangen in het bufffervat (als die daarvoor de mogelijkheid heeft).
Verwijderd
Wat is het nut van een voetpunt als die onder het voetpunt gaat zitten. Frustrerend apparaat. Onder de 30c kan die zijn vermogen niet kwijt hier.
Ruimteinvloed schuift je hele stooklijn op. Ik zou zeggen dat je met dit weer je ruimteinvloed niet nodig zou moeten hebben, dat is toch vooral voor zonnige dagen? Heb je dan niet gewoon te groot vermogen voor jouw situatie? Die 31-35C is nogal een krap regelbereik. Wat bedoel je precies dat je onder de 30C je vermogen niet kwijt kan? Wat voor gedrag laat je WP dan zien?Verwijderd schreef op zondag 24 november 2024 @ 10:14:
Hier blijft de wp steeds weer op en neer gaan qua vermogen. Heb helaas niet kunnen checken of het defrosts zijn of gezeik in de regeling vsn het temperatuur. Maar ik kan de ruimte invloed niet uit zetten. Met ruimte invloed op 1 is de streef aanvoer 33c, zonder ruimte invloed 28. Terwijl m'n stooklijn 31-35 is...
Wat is het nut van een voetpunt als die onder het voetpunt gaat zitten. Frustrerend apparaat. Onder de 30c kan die zijn vermogen niet kwijt hier.
Verwijderd
Onder de 30c aanvoer gaat die pendelen, we hebben maar 5groepen vvw (14mm, 50m2) als enige afgifte, 2 mini radiatoren niet meegenomen.
Als je warmer cv water wilt maken kun je het eindpunt op 45 zettenVerwijderd schreef op zondag 24 november 2024 @ 10:44:
@jaapzb als ik de ruimte invloed uit zet, wordt de aanvoerstreeftemp 28 graden. 3 graden onder mijn voetpunt. Ik heb het juist aan zodat die warmer water maakt, gezien we vanwege geluid gedwongen zijn tussen 10 en 8 de wp uit te hebben. Bij 1 graad verschil maakt die normaal gesproken wat warmer water waardoor het sneller warm wordt. Maar deze stookseizoen werkt de hele WP ineens flut. Ik dacht eens testen of ruimteinvloed uit helpt om stabieler te werken, maar dan komt de aanvoerstreeftemp ruim onder mijn voetpunt.
Onder de 30c aanvoer gaat die pendelen, we hebben maar 5groepen vvw (14mm, 50m2) als enige afgifte, 2 mini radiatoren niet meegenomen.
Dus dan bevoorbeeld een voetpunt van 26/27 instellen en eindpunt op 45 dan wordt de stooklijn ook verschoven en wordt en meer en sneller warm cv water gemaakt
Maar zijn die twee mini radiatoren wil goed ingeregeld Want dat waterzijdig inregelen is heel belangrijk
Is er verder niets veranderd in de instellingen van de WP en/of het afgifte systeem?Maar deze stookseizoen werkt de hele WP ineens flut.
Als er instellingen zijn gedaan op de WP en deze zijn niet opgeslagen en de stroom is er even afgeweest dan krijg je de laatst opgeslagen instellingen. Zoiets kan ook eventueel verklaren dat het gedrag dit stookseizoen anders is.
Verwijderd
Ik heb tot het ineens koud werd ook geen problemen gehad, de afgelopen weken verwarmde die prima met het niet al te koude weer. Beetje aan en uit omdat die z'n vermogen niet kwijt kon met het warmere weer, maar geen problemen.
Eindpunt 45 wordt wel heel intens, dat gaat direct de vloer in. Met 35c redden we het prima. Met 30c eigenlijk ook, alleen met het hele koude weer wil ik iets meer warmte. Eigenlijk wil ik gewoon een minimum temperatuur instellen. Als ik instel dat het minimaal 30c moet zijn, wil ik geen 28. Wij hebben meer vermogen nodig om de nachtverlaging bij te kunnen benen.
@HansRemmerswaal het instellen deed ik idd met ruimteinvloed uit, maar wel op andere temperaturen.
Het enige wat averanderd is, is dat ik de wp op veren heb gezet. Hierdoor is die veel heen en weer bewogen. Ik zit zelf te denken aan te weinig koudemiddel, zou de enorme hoeveelheid defrosts moeten verklaren. Maar ik wil nog geen hulp inschakelen als ik niet exact weet wat het is. Onze installateur snapt helemaal niets van warmtepompen maar vraagt wel steeds een vermogen. Helaas willen de andere lokale installateurs ons niet een onderhoudscontract geven (wil eigenlijk ook voor de cv weg bij de huidige).
De warmtepomp is gemaakt om continu aan te staan en niet voor vermogen om een nachtverlaging te compenserenVerwijderd schreef op zondag 24 november 2024 @ 13:51:
@Willem senior ik heb idd alles waterzijdig ingeregeld met temperatuursensoren naar een delta T van 5c. Dus de handdoekradiator en kleine t11 in de hal zijn zo'n beetje 98% dichtgeknepen met de voetventielen.
Ik heb tot het ineens koud werd ook geen problemen gehad, de afgelopen weken verwarmde die prima met het niet al te koude weer. Beetje aan en uit omdat die z'n vermogen niet kwijt kon met het warmere weer, maar geen problemen.
Eindpunt 45 wordt wel heel intens, dat gaat direct de vloer in. Met 35c redden we het prima. Met 30c eigenlijk ook, alleen met het hele koude weer wil ik iets meer warmte. Eigenlijk wil ik gewoon een minimum temperatuur instellen. Als ik instel dat het minimaal 30c moet zijn, wil ik geen 28. Wij hebben meer vermogen nodig om de nachtverlaging bij te kunnen benen.
@HansRemmerswaal het instellen deed ik idd met ruimteinvloed uit, maar wel op andere temperaturen.
Het enige wat averanderd is, is dat ik de wp op veren heb gezet. Hierdoor is die veel heen en weer bewogen. Ik zit zelf te denken aan te weinig koudemiddel, zou de enorme hoeveelheid defrosts moeten verklaren. Maar ik wil nog geen hulp inschakelen als ik niet exact weet wat het is. Onze installateur snapt helemaal niets van warmtepompen maar vraagt wel steeds een vermogen. Helaas willen de andere lokale installateurs ons niet een onderhoudscontract geven (wil eigenlijk ook voor de cv weg bij de huidige).
Een warmtepomp hou je huis warm door de verloren warmte aan te vullen
Dus beter is het om continu te verwarmen daarom schreef ik deze week ook hou 5 graden buitentemperatuur aan als schakel punt om continu te gaan verwarmen daar boven kun je dan wel nachtverlaging toepassen
Nefit kan geen vaste aanvoer instelling
Wel zou je op alleen buitentemperatuur regeling kunnen draaien maar dan is er geen ruimte compensatie Dus kan dan te warm met zonnige weer worden en net te koud bij bewolkt weer
Verwijderd

Begin dit jaar hebben we er overigens weinig problemen mee gehad na de dakisolatie en het glas te vervangen. Ik had verwacht dat het nu nog beter zou moeten gaan nu ook de vloer van bodemisolatie > 10,5cm pir is gegaan. Onze huis is ondertussen aardig geïsoleerd en met een hoop beton als buffer. In de ergste situatie daalde onze woonkamer 1.5 graad, maar eigenlijk daalt die maar 1 graad op een dag. In ieder geval alle afgelopen dagen. Dat kan die in principe goed bijbenen, alleen doet die nu raar.
[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 24-11-2024 15:03 ]
In het menu verwarmen en koelen kun je op ontwerp temperatuur zetten dat is buitentemperatuur geregeldVerwijderd schreef op zondag 24 november 2024 @ 15:01:
@Willem senior hoe werkt de buitentemperatuur regeling? Helaas zit onze wp op het dak van de bijkeuken, de buren (en wij zelf ook) kunnen niet slapen als die aan staat. Toen we het huis kochten wisten we van niets, vandaar dat ik de installateur pas wil inschakelen als ik weet wat er is. Ze hebben een hoop rekeningen gestuurd en weinig opgelost. Het verplaatsen is bijna net zo duur als een nieuwe kopen met subsidie + installatie.![]()
Begin dit jaar hebben we er overigens weinig problemen mee gehad na de dakisolatie en het glas te vervangen. Ik had verwacht dat het nu nog beter zou moeten gaan nu ook de vloer van bodemisolatie > 10,5cm pir is gegaan. Onze huis is ondertussen aardig geïsoleerd en met een hoop beton als buffer. In de ergste situatie daalde onze woonkamer 1.5 graad, maar eigenlijk daalt die maar 1 graad op een dag. In ieder geval alle afgelopen dagen. Dat kan die in principe goed bijbenen, alleen doet die nu raar.
Maar ook bij die instelling moet je continu draaien met een warmtepomp dus dat maakt geen verschil
In jouw geval met net te weinig vermogen zou ik het eindpunt toch dan hoger instellen
Nu heb je 35 ingesteld dacht ik gelezen te hebben verhoog die naar 40 of wat je zelf een mooi getal vind (bevoorbeeld 37 ) en kijk of het dan wel beter gaat
En 40 graden wil niet zeggen dat er ook daadwerkelijk 40 graden je vloerverwarming in gaat
Super bedankt!Willem senior schreef op zondag 24 november 2024 @ 09:04:
[...]
Knop menu langer vast houden als het display opgelicht is
dan kun je naar diagnose menu gaan
en daar kun je de oude meldingen / storingen terug lezen
En jij zit dan ook met een gelijkaardige afwijking als mij?lc8 schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 09:54:
[...]
ik heb alleen een shelly power meter aan de butenunit zitten (monoblock..). De binnenunit en de E-heaters tel ik niet mee: Wat je dan niet meetelt zijn: de WP-waterpomp in de binnenunit,
[...]
Zoals je zegt eigenlijk meten we de circulatiepomp niet mee, daar was ik me van bewust.
Als je het verbruik afleest op de warmtepomp staat er ook bij "compressor", dus ik ga er dan vanuit dat het enkel de warmtepomp is. Als je een gasketel of mazout ketel hebt tel je ook enkel het verbruikt gas/mazout en niet het verbruik van de rest.
Maar ondanks er staat "compressor" zal de warmtepomp dan wel de volledige installatie tellen?
Ik heb bij Nefit een gateway aangevraagd en krijg 2 opties om uit te kiezen. Hebben jullie advies voor welke te gaan?
Zie hieronder de mail van Nefit:
[b]K30 module, ofwel de internet gateway:[/b]
Deze module zal door een van onze monteurs bij de binnenunit van uw warmtepomp geplaatst worden, door de koppeling met wifi kunt u inloggen met de HomeCom Easy app. Deze app geeft u de mogelijkheid om gegevens uit te wisselen met uw installateur en zelf ook de warmtepomp te monitoren en in te stellen. Hierbij zal in uw woonkamer de basisthermostaat ModuLine 1010H blijven hangen. Voordeel van de module is dat meerdere apparaten in een app kunnen worden weergegeven, dus uw warmtepomp en airco in app.
Bosch EasyControl thermostaat (alleen geschikt voor Nefit EnviLine en Bosch Compress 3400I en 7400I modellen):
Deze thermostaat vervangt de huidige ModuLine 1010H in uw woonkamer en is verkrijgbaar in een witte of zwarte uitvoering. In bijgevoegde instructie kunt u lezen hoe u de vervanging kunt uitvoeren. Op het startscherm van de thermostaat kunt u kiezen voor een tijdsweergave of de buitentemperatuur weergave. Tevens kunt u aan de backlights van de thermostaat zien wanneer iemand via de app de thermostaat bediend of dat er een storing is.
Via de Bosch EasyControl app krijgt u de mogelijkheid om de instellingen te wijzigen en monitoren en ook uw installateur kan toegang krijgen tot uw warmtepomp. Verder bied de Bosch EasyControl thermostaat mogeljikheden tot uitbreiding met extra hardware, hiermee word het mogelijk om ruimtes apart van elkaar te regelen. Door het koppelen van slimme radiatorkranen op radiatoren of slimme radiatorkranen op verdelers van de vloerverwarming met een extra temperatuursensor in de betreffende zone kunnen verschillende ruimtes een eigen klokprogramma hebben. Koelen is momenteel al handmatig via de thermostaat mogelijk, we verwachten dit in augustus ook toe te voegen als optie in de app.
We zien vaak dat de Bosch EasyControl thermostaat een betere internetverbinding heeft dan een internet gateway omdat deze dichter bij het modem word geplaatst, zo ontstaan er minder problemen omdat de bijbehorende app beter verbinding kan krijgen met internet.
Afwijking: dat weet ik niet:M2c schreef op maandag 25 november 2024 @ 10:33:
[...]
En jij zit dan ook met een gelijkaardige afwijking als mij?
Zoals je zegt eigenlijk meten we de circulatiepomp niet mee, daar was ik me van bewust.
Als je het verbruik afleest op de warmtepomp staat er ook bij "compressor", dus ik ga er dan vanuit dat het enkel de warmtepomp is. Als je een gasketel of mazout ketel hebt tel je ook enkel het verbruikt gas/mazout en niet het verbruik van de rest.
Maar ondanks er staat "compressor" zal de warmtepomp dan wel de volledige installatie tellen?
Per dag is dat te klein om te zien denk ik en over langere tijd heb ik te veel dingen gedaan met het systeem (die Shelly is niet altijd actief geweest etcetc)
volgens mij tellen WP fabrikanten alleen de compressor voor de COP. De buitenunit in standby is ovirgens bij mij maar ~10w, met korte piekjes ~70w er in (waarschijnlijk compressor heater).
de WP-Waterpomp is maar 7 watt ofzo (wel 24/7). en dat geldt ook voor de cv-waterpomp.
Er zijn natuurlijk ook nog andere electrische heaters zoals het verwarmingslint voor de afvoer en de drainpan... dat zou ook een verschil kunnen maken. Maar ik denk dat een van de metingen gewoon onnoukeurig is. of je door netwerk/telling gewoon een stukje niet meegerekend hebt
Ik heb deze er standaard bijgekregen... Is absoluut geen volwaardige monitoring (overigens is een cartridge die je prima zelf onderin de unit kan steken, geen monteur voor nodig). Is leuk om op hoofdlijnen wat dingen te zien, en om via de app de warmtepomp aan te sturen. Dan met name handig voor het maken van klokprogramma's.Marquinhos schreef op maandag 25 november 2024 @ 14:43:
Hoe hebben jullie de mogelijkheid om de data van je warmtepomp in te zien?
Ik heb bij Nefit een gateway aangevraagd en krijg 2 opties om uit te kiezen. Hebben jullie advies voor welke te gaan?
Zie hieronder de mail van Nefit:
[b][i]K30 module, ofwel de internet gateway:[/b]
Deze module zal door een van onze monteurs bij de binnenunit van uw warmtepomp geplaatst worden, door de koppeling met wifi kunt u inloggen met de HomeCom Easy app. Deze app geeft u de mogelijkheid om gegevens uit te wisselen met uw installateur en zelf ook de warmtepomp te monitoren en in te stellen. Hierbij zal in uw woonkamer de basisthermostaat ModuLine 1010H blijven hangen. Voordeel van de module is dat meerdere apparaten in een app kunnen worden weergegeven, dus uw warmtepomp en airco in app.
Voor echte monitoring zou ik altijd een BBQKees adviseren. Die kon ik zo inpluggen op de service poort (moet de metalen kap er wel even af) en dan zie je wel echt alles.
De meeste hier (schat ik in) gebruiken geen officiele Nefit/Bosch gateway, maar gebruiken de module van BBQKees.Marquinhos schreef op maandag 25 november 2024 @ 14:43:
Deze plug je relatief simpel (check de juiste aansluiting) in de serviceport van je WP. En die module creeert dan een lokale webpagina waar je wat data kan uitlezen (lees geen grafieken en dergelijke). Wil je een stapje verder dan kan je Home Assistant installeren (op een laptop, raspberry pi etc etc) en daar met dat programma kan je de module van BBQKees ook uitlezen. Die creeert dan grafiekjes en kan je je eigen dashboard mee maken. Let op, dit wordt niet officieel ondersteund, dus voor support ben je aangwezen bij BBQKees en hier op het forum en niet via NEFIT/Bosch zelf.
ehhhh..HOI
Wat een voordeel is...krizzziz schreef op maandag 25 november 2024 @ 14:57:
[...]
Let op, dit wordt niet officieel ondersteund, dus voor support ben je aangwezen bij BBQKees en hier op het forum en niet via NEFIT/Bosch zelf.
Ik heb beide. De gateway hangt nog, maar is niet actief. De Easycontrol is wel actief. De gateway had iets meer mogelijkheden, meen ik me te herinneren. De Easycontrol ziet er mooier uit.Marquinhos schreef op maandag 25 november 2024 @ 14:43:
Het is maar net wat je doel is, want zoals ik het lees, ben je beide niet nodig. Maar sluit een BBQ beter aan, die heb ik dan weer niet.
Ah duidelijk, bedankt voor je terugkoppelingkrizzziz schreef op maandag 25 november 2024 @ 14:57:
[...]
De meeste hier (schat ik in) gebruiken geen officiele Nefit/Bosch gateway, maar gebruiken de module van BBQKees.
Deze plug je relatief simpel (check de juiste aansluiting) in de serviceport van je WP. En die module creeert dan een lokale webpagina waar je wat data kan uitlezen (lees geen grafieken en dergelijke). Wil je een stapje verder dan kan je Home Assistant installeren (op een laptop, raspberry pi etc etc) en daar met dat programma kan je de module van BBQKees ook uitlezen. Die creeert dan grafiekjes en kan je je eigen dashboard mee maken. Let op, dit wordt niet officieel ondersteund, dus voor support ben je aangwezen bij BBQKees en hier op het forum en niet via NEFIT/Bosch zelf.
Heeft iemand hier een verklaring voor en is dit iets wat voorkomen kan/moet worden?
De andere stappen laten wel een constante speed zien.
/f/image/y69XSN6IjlXBPUlnRm1SEtje.png?f=fotoalbum_large)
Enviline 13T-T Monoblock | 120 L Buffer | EasyControl | BBQKees | HomeAssistant
Bosch 5800i 10, vloerverwarming & fancoils, Zehnder Q600
Ik heb zowel de BBQkees, als de gateway, als de EasyControl.Marquinhos schreef op maandag 25 november 2024 @ 14:43:
- De EasyControl is een (smart) thermostaat die je in je woonkamer hangt, maar dus ook via de app enige informatie kan geven over bijv. Energy verbruik van je warmtepomp. Voornaamste functie van dit apparaat is dus de thermostaat.
- De gateway is meer een monitoringstool. Hiervoor krijg je toegang via een andere app, die wat meer gegevens toont. Denk hierbij aan temperaturen en energieverbruik. Iets meer data dan de EasyControl, maar dit is dus geen thermostaat. Hij hangt dan ook via een kabel vlak bij de warmtepomp.
- De BBQ Kees is ook een monitoringstool, maar dan met veeeeeel meer sensor data. In combinatie met Home Assistant krijg je inzicht in alles wat je wilt.
Mijn advies zou zijn om voor de EasyControl te gaan als thermostaat in de woonkamer, en een BBQkees aanschaffen voor de monitoring ivm home assistant.
Nefit EnviLine IDU Monoblock E 7 E-S, Boiler 200 L, Buffervat 50L. BQQKees
Heb ik ook ik denk dat ie lage toerentallen minder precies kan meten.ajaboot schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 18:52:
Wanneer de compressor naar de laagste stand terug moduleert varieert de speed tussen 14 en 15 %.
Heeft iemand hier een verklaring voor en is dit iets wat voorkomen kan/moet worden?
[Afbeelding]
Dat deed de mijne ook niet tot dit jaar tot mijn verbazing. Eerst had ik geen idee totdat ik mij bedacht dat we een radiator hadden weggehaald. Dit was de radiator die maar een hele korte circulatie had. Mijn theorie is nu dat die radiator steeds te warm retourwater terugstuurde waardoor er een soort kortsluiting optreed. Misschien kan je experimenten met radiatoren knijpen als je die hebt. Geen idee of mijn verhaal hot snijd wellicht kunnen de experts deze mogelijkheid bevestigen.ZonnigY schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 19:36:
@ajaboot mijn warmtepomp moduleert helemaal niet terug, dus ik zou in mijn handjes knijpen
de 'variatie' tussen 14 en 15% is enkel een digitalisatie effect van de weergave: hij kan geen 14.3 weergeven bijv. In de werkelijkheid loopt ie gewoon constant hoor. Daarbij: wat zou het uitmaken als ie heen en weer regelt tussen 14 en 15 % ?ajaboot schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 18:52:
Wanneer de compressor naar de laagste stand terug moduleert varieert de speed tussen 14 en 15 %.
[Afbeelding]
Ik snap uberhaubt niet waarom die niet traploos geregeld is, er zit gewoon een frequentieomzetter in die de pomp traploos kan sturen. Bosch en liebherr kunnen dat voor een eenvoudige vrieskast ook al jaren prima.
en technisch niet s op tegen dus.
wat ik inmiddel weet:
* modulatie naar deze hele lage bereiken gebeurt alleen als de targettemperatuur van het water <=25C is.
het levert niks op, de COP wordt er meestal slechter van (dan kan komen omdat de 'standby' stroom een groter percentage is, en die gaat dan weer grotendeels niet weg als je hem stopt...)
* de schaal wordt aangepast aan het ingestelde max-vermogen, dat maakt interpretatie soms lastig.
de hele lage modulatie is wel echt: luister/kijk maar bij je pomp.
[ Voor 6% gewijzigd door lc8 op 26-11-2024 22:47 ]
Ik heb geen radiatoren, wel fancoils boven. Die staan dicht als er geen warmtevraag is, retour is ook koud. Delta t van het hele systeem is ook 5... Maar alle waarschijnlijke oorzaken zijn al uitgesloten dus ik zal eens proberen de fancoils helemaal dicht te draaien om uit te sluiten dat dit het probleem is. Dank voor t delen!JP1980 schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 22:23:
[...]
Dat deed de mijne ook niet tot dit jaar tot mijn verbazing. Eerst had ik geen idee totdat ik mij bedacht dat we een radiator hadden weggehaald. Dit was de radiator die maar een hele korte circulatie had. Mijn theorie is nu dat die radiator steeds te warm retourwater terugstuurde waardoor er een soort kortsluiting optreed. Misschien kan je experimenten met radiatoren knijpen als je die hebt. Geen idee of mijn verhaal hot snijd wellicht kunnen de experts deze mogelijkheid bevestigen.
Mag ik vragen welke fancoils je hebt?ZonnigY schreef op woensdag 27 november 2024 @ 09:05:
[...]
Ik heb geen radiatoren, wel fancoils boven. Die staan dicht als er geen warmtevraag is, retour is ook koud. Delta t van het hele systeem is ook 5... Maar alle waarschijnlijke oorzaken zijn al uitgesloten dus ik zal eens proberen de fancoils helemaal dicht te draaien om uit te sluiten dat dit het probleem is. Dank voor t delen!
Ik wil het er _niet_ over hebben.
Dan is de vraag of er niet een bypass op het ventiel van die units zit zit die toch voor (ongebruikte) flow zorgen.ZonnigY schreef op woensdag 27 november 2024 @ 09:05:
[...]
Ik heb geen radiatoren, wel fancoils boven. Die staan dicht als er geen warmtevraag is, retour is ook koud. Delta t van het hele systeem is ook 5... Maar alle waarschijnlijke oorzaken zijn al uitgesloten dus ik zal eens proberen de fancoils helemaal dicht te draaien om uit te sluiten dat dit het probleem is. Dank voor t delen!
ehhhh..HOI
binary_sensor.boiler_auxheaterstatus in de gaten houdenO_Tiby schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 22:34:
Hoe kun je eenvoudig zien in HA + BBQKees dat de CV bijspringt bij de warmtepomp?
Instelling vakantiestand betreft alleen de cv, aangepast naar 17gr in huis maar blijft nu verwarmen tot 21gr.
Wat kan hiervan de oorzaak zijn?
Misschien de datum verkeerd ingesteld ?VanEck1981 schreef op maandag 2 december 2024 @ 09:12:
Goedemorgen allen, ik heb vorige week de vakantiestand aangezet maar bij thuiskomt gisteren zie ik dat de wp dit genegeerd heeft en het huis blijft verwarmen.
Instelling vakantiestand betreft alleen de cv, aangepast naar 17gr in huis maar blijft nu verwarmen tot 21gr.
Wat kan hiervan de oorzaak zijn?
Kan het zijn dat er een defect is waardoor de wp gewoon blijft draaien ook boven die 17gr? De wp stond voor de vakantie ook al een week op 17gr ingesteld en bleef ook toen warmte afgeven tot 21-22gr.
als de ruimtecompensatie op 0 staat heeft de ruimtetemperatuur geen invloed op het lopen van de pomp.VanEck1981 schreef op maandag 2 december 2024 @ 14:40:
Ik merk nu dat wanneer ik hem op 17gr constante temperatuur instel tijdens de vakantieperiode dat hij gewoon blijft draaien. Zet ik de cv op instelling uit dan schakelt hij ook daadwerkelijk direct uit.
Kan het zijn dat er een defect is waardoor de wp gewoon blijft draaien ook boven die 17gr? De wp stond voor de vakantie ook al een week op 17gr ingesteld en bleef ook toen warmte afgeven tot 21-22gr.
de CV watertemperatuur (geintegreerde fout) t.o.v. de targettemperatuur (die uit de stooklijn wordt gehaald) bepaalt of de pomp blijft lopen of niet.
Staat je stooklijn niet gewoon veel te hoog?
Eindpunt gisteren verlaagd van 35 naar 33gr. Voetpunt staat op 20gr.
Met veel zon op de woonkamer is dus eigenlijk het advies om de kamer invloed instelling weer op 2-3 te zetten? Deze stond eerder op 6 (installateur) maar ik begrijp van een ander advies dat de kamer dan juist met 6gr hoger verwarmd kan worden dan de temp is ingesteld?
Vind ik een lastige om te beantwoorden, zoveel kennis heb ik daar nog niet van. Heb hem nu net enkele keren aangepast.lc8 schreef op maandag 2 december 2024 @ 16:30:
[...]
als de ruimtecompensatie op 0 staat heeft de ruimtetemperatuur geen invloed op het lopen van de pomp.
de CV watertemperatuur (geintegreerde fout) t.o.v. de targettemperatuur (die uit de stooklijn wordt gehaald) bepaalt of de pomp blijft lopen of niet.
Staat je stooklijn niet gewoon veel te hoog?
Onderstaande gisteren verlaagd:
Max aanvoertemp van 40gr naar 38gr. Installateur had deze pas naar 55gr verhoogd.
Eindpunt van 35gr naar 33gr.
Voetpunt onveranderd op 20gr.
Huis van vorig jaar dus zeer goed geïsoleerd en krijg veel warmte van de zon.
Met de huidige temperatuur kan die nog wel iets omlaag is mijn inschatting maar ik had van de installateur wel begrepen dat de wp toe zou werken naar de ingestelde temperatuur. Begrijp niet zo goed waarom ik die op 19gr kan instellen als de wp er vervolgens niks mee doet. Of is het dan juist van belang om de kamerinvloed weer van 0 naar 1 of 2 aan te passen?
Feit dat de wp blijft doorlopen ook tijdens de vakantiestand waarin ik aangeef op constante temp te houden van 17gr deed me vermoeden dat er een defect is, dat er dus helemaal geen sturing meer is op de gemeten binnen temp.
Mijn installateur deed hetzelfde. Stooklijn omhoog en belachelijke ruimtecompensatie = nooit koude klachten. Wel een onzuinig systeem, maar dat is niet hun probleem
Op wat voor 'instelling' draait je wp normaal? Ik kan mij voorstellen dat hij bijvoorbeeld op een klokprogramma weer terugschiet, of juist op een vaste temperatuur instelling de vakantistand genegeerd wordt.... Zoiets geks moet het bijna wel zijn.
Mijn opstelling: de WP gaat naar een buffervat 100l. Na het buffervat zit een pomp, die stuurt het warme water de cv leidingen in.
Ik heb convectoren en vloerverwarming die continu open zijn.
Wat mij opvalt is dat de boiler current flow temperature nagenoeg gelijk is aan de heat carrier return (TC0). Maar wellicht snap ik niet goed waar beiden gemeten worden. Wie weet dat?
Ik heb al met de stooklijn gespeeld om te zien of met een lagere target temperature hij minder pendelt. Maar dat is niet zo.
De Topic Starter heeft een voorbeeld van een goede run en daar zie ik dit pendelen niet.
Snachts staat de WP uit. Vandaar de langzaam dalende temperatuur.
Suggesties?
:strip_exif()/f/image/Lj4UdL8lBORD03NuESwh2qAq.jpg?f=fotoalbum_large)
De WP pendelt door te moduleren
:strip_exif()/f/image/gFnRKam1xqI3THcKeMIHtytf.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 16% gewijzigd door maartenvdv737 op 03-12-2024 11:44 ]
Dat je heat carrier return (TC0) en de current flow temperature (T0) zo dicht op elkaar liggen lijkt mij niet normaal. Return is weer terug het buffervat uit, de warmtepomp in. Current flow temperature zou het buffervat uit de CV-zijde in moeten zijn, die zou dus eerder dichtbij TC1 (heat carrier forward) moeten liggen.maartenvdv737 schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 11:40:
Ik kom maar niet van het pendelen af. Het is niet zo dat de WP nog echt aan en uitschakelt, maar hij pendelt wel tussen een hoog en laag temperatuur.
Mijn opstelling: de WP gaat naar een buffervat 100l. Na het buffervat zit een pomp, die stuurt het warme water de cv leidingen in.
Ik heb convectoren en vloerverwarming die continu open zijn.
Wat mij opvalt is dat de boiler current flow temperature nagenoeg gelijk is aan de heat carrier return (TC0). Maar wellicht snap ik niet goed waar beiden gemeten worden. Wie weet dat?
Ik heb al met de stooklijn gespeeld om te zien of met een lagere target temperature hij minder pendelt. Maar dat is niet zo.
De Topic Starter heeft een voorbeeld van een goede run en daar zie ik dit pendelen niet.
Snachts staat de WP uit. Vandaar de langzaam dalende temperatuur.
Suggesties?
[Afbeelding]
De WP pendelt door te moduleren
[Afbeelding]
Ik denk dat de T0 op de verkeerde buis is gemonteerd.
Ter referentie, ik heb zelf eens een schematisch tekeningetje gemaakt van mijn installatie, waar ik TC0, TC1 en T0 heb omcirkeld:
/f/image/l0CM4K0d96lmvBGYRw7gv7u4.png?f=fotoalbum_large)
TC1 zit dus na bijverwarming, voor buffer aan WP zijde
TC0 zit buffer uit richting de WP
T0 zit buffer uit richting CV-zijde (als het goed is)
Af fabriek zit T0 gemonteerd op de plek van TC1 (zo ver ik weet). Echter als je een buffer toepast zegt nefit dat je die moet verplaatsen naar de plek waar ik hem nu heb.
Misschien heeft je installateur wel gelezen dat hij hem moest verplaatsen, maar per ongeluk op de verkeerde buis gezet?
Mijn installatie is een hybride monoblock 7kW met dus gas als bijverwarming.
[ Voor 20% gewijzigd door jaapzb op 03-12-2024 13:11 ]
heb je de TS al door gespit? En advies instellingen gedownload? Daar staat advies kamerinvloed 1, of Op "Uit" instellen als er niet op ruimtetemperatuur geregeld moet worden.VanEck1981 schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 00:28:
Met veel zon op de woonkamer is dus eigenlijk het advies om de kamer invloed instelling weer op 2-3 te zetten? Deze stond eerder op 6 (installateur) maar ik begrijp van een ander advies dat de kamer dan juist met 6gr hoger verwarmd kan worden dan de temp is ingesteld?
[...]
En ook op 0 als je nog de stooklijn wil instellen en de zon niet schijnt.. Die ruimteinvloed is een factor (maar de preciese formule hebben we nog niet kunnen vinden..)
Niet te verwarren met Kamertemperatuur-Offset , die verschuift het geheel.
Dank, zeer nuttig!jaapzb schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 13:01:
[...]
Dat je heat carrier return (TC0) en de current flow temperature (T0) zo dicht op elkaar liggen lijkt mij niet normaal. Return is weer terug het buffervat uit, de warmtepomp in. Current flow temperature zou het buffervat uit de CV-zijde in moeten zijn, die zou dus eerder dichtbij TC1 (heat carrier forward) moeten liggen.
Ik denk dat de T0 op de verkeerde buis is gemonteerd.
Ter referentie, ik heb zelf eens een schematisch tekeningetje gemaakt van mijn installatie, waar ik TC0, TC1 en T0 heb omcirkeld:
[Afbeelding]
TC1 zit dus na bijverwarming, voor buffer aan WP zijde
TC0 zit buffer uit richting de WP
T0 zit buffer uit richting CV-zijde (als het goed is)
Af fabriek zit T0 gemonteerd op de plek van TC1 (zo ver ik weet). Echter als je een buffer toepast zegt nefit dat je die moet verplaatsen naar de plek waar ik hem nu heb.
Misschien heeft je installateur wel gelezen dat hij hem moest verplaatsen, maar per ongeluk op de verkeerde buis gezet?
Mijn installatie is een hybride monoblock 7kW met dus gas als bijverwarming.
Mijn sensor zit in het buffervat. Ik heb de draad gevolgd en hij gaat in de groene bus, waar T0 op staat. Zou dus goed moeten zijn?
:strip_exif()/f/image/C8EgANhFdUD4XmEbRNfsd6vg.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/aGXlwzE9St9eKKXxHpvtKMAc.jpg?f=fotoalbum_large)
Overigens is mijn buffervat als volgt aangesloten:
Een aanvoer en retour van zowel de WP als de CV ketel aan de ene kant (4 buizen). En de aanvoer en retour naar de vraagkant van de woning. De circulatiepomp zit na het buffervat op de aanvoer naar de woning. Er is een terugslagklep voor de circulatiepomp.
:strip_exif()/f/image/OMmulIFpdVbr7CczRzZVz002.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/5JpjRvHdNsLqYbbXnQshyejP.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 18% gewijzigd door maartenvdv737 op 03-12-2024 15:24 ]
Klinkt dit logisch?
Nefit EnviLine ODUSPLIT15t warmtepomp | Nefit HR 300 liter boiler | Nefit 50 liter buffervat | Bosch EasyControl CT200 thermostaat | Home Assistant | BBQKees | Tesla Model YLR
Heb je een Nefit of een Bosch ? Bij nefit zijn beide sensoren 10K, bij Bosch is 1 sensor 12K en 1 sensor 10K... De rode sensor (10K) moet op het T stuk bij het buffervat.maartenvdv737 schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 15:05:
[...]
Dank, zeer nuttig!
Mijn sensor zit in het buffervat. Ik heb de draad gevolgd en hij gaat in de groene bus, waar T0 op staat. Zou dus goed moeten zijn?
Bij mij was dat verkeerd omgedaan, en zat de rode kabel in het boilervat zoals ik op jouw foto ook zie... Hierdoor kwamen beide temperaturen verkeerd door in de warmtepomp en lukte het hem maar niet om de CV naar de juiste streef te krijgen... Voor het boilervat maakt het minder uit.
Overigens moet T0 bij het buffervat, en boiler is TW1. Dus als die kabel vanuit het boilervat idd naar T0 gaat dan zit er iets niet goed (ik praat vanuit mijn situatie met een 5800i, maar die benamingen zijn gelijk met de enviline)
[ Voor 15% gewijzigd door Maurice v/d Zwaan op 03-12-2024 15:48 ]
Op welke mode draait je hem ?balblas schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 15:39:
Heeft iemand wel eens meegemaakt dat de Buderus pomp een heel fluctuerend toerental heeft? Het viel mij zojuist op door te luisteren naar de pomp. Toen ik de potmeter op de pomp even terugdraaide naar 1 of 2, en vervolgens weer naar stand 3 waar die origineel op stond was het toerental direct weer constant zoals het dient te zijn. Ik had de afgelopen maanden last van lage druk in het afgiftesysteem doordat het overdruk ventiel soms open ging (en de druk inderdaad soms boven de 3 bar kwam). Als het ventiel dan open was gegaan was de druk even later onder de 1 bar en ging het systeem in storing. Na bijvullen tot 2 bar werkte alles even weer. Dit herhaalde zich eerst 1 a 2 keer per week, maar de laatste weken een paar keer per dag. Ik denk nu dat de haperende Buderus het probleem was. De druk tussen CV-pomp en Buderus loopt op omdat de Buderus nauwelijks pompt terwijl de CV-pomp wel gewoon doordraait, na een tijdje loopt de Buderus weer normaal en zakt de druk weer, etc etc.
Klinkt dit logisch?
Op constant toerental, stand 3
Nefit EnviLine ODUSPLIT15t warmtepomp | Nefit HR 300 liter boiler | Nefit 50 liter buffervat | Bosch EasyControl CT200 thermostaat | Home Assistant | BBQKees | Tesla Model YLR
Dank!Maurice v/d Zwaan schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 15:40:
[...]
Heb je een Nefit of een Bosch ? Bij nefit zijn beide sensoren 10K, bij Bosch is 1 sensor 12K en 1 sensor 10K... De rode sensor (10K) moet op het T stuk bij het buffervat.
Bij mij was dat verkeerd omgedaan, en zat de rode kabel in het boilervat zoals ik op jouw foto ook zie... Hierdoor kwamen beide temperaturen verkeerd door in de warmtepomp en lukte het hem maar niet om de CV naar de juiste streef te krijgen... Voor het boilervat maakt het minder uit.
Overigens moet T0 bij het buffervat, en boiler is TW1. Dus als die kabel vanuit het boilervat idd naar T0 gaat dan zit er iets niet goed (ik praat vanuit mijn situatie met een 5800i, maar die benamingen zijn gelijk met de enviline)
Ik heb geen boilervat voor SWW. Ik heb een hybride opstelling met alleen een buffervat.
Ik heb een Bosch binnenunit. Echter, alle temperatuursensoren zien er hetzelfde uit, met een zwarte draad met rode mantel. Waar kan je zien of die 10 of 12k is?
Welk model binnenunit en buitenunit heb je? Apart dat je CV-ketel direct aan het buffer zit, i.p.v. via de binnenunit zoals het bij mij loopt.maartenvdv737 schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 16:04:[/b]
[...]
Dank!
Ik heb geen boilervat voor SWW. Ik heb een hybride opstelling met alleen een buffervat.
Ik heb een Bosch binnenunit. Echter, alle temperatuursensoren zien er hetzelfde uit, met een zwarte draad met rode mantel. Waar kan je zien of die 10 of 12k is?
Als je T0 inderdaad in het buffer zit gemonteerd dan is het denk ik niet zo vreemd dat T0 en TC1 dezelfde temperatuur meten, immers TC1 meet ook de temperatuur van water wat rechtstreeks uit het buffer de WP in gaat.
Maar zo ver ik weet adviseert bosch/nefit tegenwoordig (ook voor 4pijps aangesloten buffers) om de T0 op de leiding richting de afnamezijde te doen. Ik denk dat de regeling dan een stuk stabieler kan zijn, omdat hij niet in de war raakt door wisselende menging in het buffer.
Ik weet alleen niet of je zomaar die sensor uit het buffer kan halen. Als dat zo is zou je hem even met een tie-wrap en een stuk buisisolatie of ander soort schuim (sponsje ofzo) vast kunnen maken aan die andere leiding, en dan kijken wat de WP doet.
De rode mantel is de 10K (bij mij). De TW1 moest bij mij 12k zijn maar dat is op boilervat en die heb jij niet. Dus we moeten er even vanuit gaan dat jij alleen 10K sensoren hebt, en "mijn" probleem niet bij jou speelt.maartenvdv737 schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 16:04:
[...]
Dank!
Wat echter hierboven ook al gezegd wordt... De T0 moet direct na het T stuk geplaatst worden volgens Nefit. Dat is bij een parallel buffervat, en de T is dan de splitsing naar CV en naar buffervat invoer. Ik heb zelf een eigen temperatuur sensor geplaatst in mijn buffervat en dat is echt een andere temperatuur.
:strip_exif()/f/image/1MF5Dr9L76OHjo9fRrkPOoZV.png?f=user_large)
TC1 = 27.3
T0 (curflow) = 25.5
SelFlow = 26.0
TC0 = 24.7 (is niet helemaal de temperatuur die uit de CV komt
TC3 = 26.6 (niet in dit plaatje)
Buffervat = 24.8
Ik heb ook nog een andere :
:strip_exif()/f/image/aDTmehDz9kEfT9fpPVZszvfe.png?f=user_large)
Deze heeft 2 temperatuursensoren erbij die op de pompunit zitten (25.1, 23.9). Buffervat is 24.5 en je ziet dus dat de T0 van 25.4 naar 25.1 gaat na het buffervat... en wat er terugkomt gaat van 23.9 naar 24.5 door het buffervat
[ Voor 21% gewijzigd door Maurice v/d Zwaan op 03-12-2024 16:55 ]
Ik weet niet precies wat je bedoelt met T stuk. Mijn buffervat is niet parallel aangesloten volgens mij, als je de foto's ziet?Maurice v/d Zwaan schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 16:46:
[...]
De rode mantel is de 10K (bij mij). De TW1 moest bij mij 12k zijn maar dat is op boilervat en die heb jij niet. Dus we moeten er even vanuit gaan dat jij alleen 10K sensoren hebt, en "mijn" probleem niet bij jou speelt.
Wat echter hierboven ook al gezegd wordt... De T0 moet direct na het T stuk geplaatst worden volgens Nefit. Dat is bij een parallel buffervat, en de T is dan de splitsing naar CV en naar buffervat invoer. Ik heb zelf een eigen temperatuur sensor geplaatst in mijn buffervat en dat is echt een andere temperatuur.[Afbeelding]
TC1 = 27.3
T0 (curflow) = 25.5
SelFlow = 26.0
TC0 = 24.7 (is niet helemaal de temperatuur die uit de CV komt
TC3 = 26.6 (niet in dit plaatje)
Buffervat = 24.8
Ik heb ook nog een andere :
[Afbeelding]
Deze heeft 2 temperatuursensoren erbij die op de pompunit zitten (25.1, 23.9). Buffervat is 24.5 en je ziet dus dat de T0 van 25.4 naar 25.1 gaat na het buffervat... en wat er terugkomt gaat van 23.9 naar 24.5 door het buffervat
De leverancier heeft deze instructie gevolgd:
:strip_exif()/f/image/hoEHFqAXP1YtCZFp6kolVNcd.png?f=user_large)
Ik heb toevallig een temperatuursensor op na de circulatiepomp op de leiding richting afnamezijde. Die is nagenoeg identiek aan de sensor T0 die in het buffervat zit. Ik denk niet dat het verplaatsen daarom iets gaat doen, maar kan het proberen.jaapzb schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 16:35:
[...]
Welk model binnenunit en buitenunit heb je? Apart dat je CV-ketel direct aan het buffer zit, i.p.v. via de binnenunit zoals het bij mij loopt.
Als je T0 inderdaad in het buffer zit gemonteerd dan is het denk ik niet zo vreemd dat T0 en TC1 dezelfde temperatuur meten, immers TC1 meet ook de temperatuur van water wat rechtstreeks uit het buffer de WP in gaat.
Maar zo ver ik weet adviseert bosch/nefit tegenwoordig (ook voor 4pijps aangesloten buffers) om de T0 op de leiding richting de afnamezijde te doen. Ik denk dat de regeling dan een stuk stabieler kan zijn, omdat hij niet in de war raakt door wisselende menging in het buffer.
Ik weet alleen niet of je zomaar die sensor uit het buffer kan halen. Als dat zo is zou je hem even met een tie-wrap en een stuk buisisolatie of ander soort schuim (sponsje ofzo) vast kunnen maken aan die andere leiding, en dan kijken wat de WP doet.
Weet iemand hoe de WP de TC1 TC0 en T0 gebruikt om te moduleren? Is de T0 wel van belang daarin? Of gebruikt hij gewoon TC1 en TC0 om te bepalen of de delta T wel groot genoeg is?
En gebruikt hij de T0 enkel om te bepalen of de streeftemperatuur wel gehaald wordt?
Want als dat zo is, dan heeft het pendelen niets met de T0 te maken?
de pompsnelheid regelt op TC0/TC3, en T0 (aanvoertemperatuur) t.o.v. streeftemperatuur is bepalend voor aan/uit hysterese en ook modulatie. Alleen, modulatie is bij mij ook bijna altijd zo'n golven, en daar zijn er nog meer hier, met onduidelijke oorzaak. Ik heb trouwens geen echte buffervat, dus TC1 en T0 zitten naast elkaar in de binnenunit, en geven nagenoeg hetzelfde aan.maartenvdv737 schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 18:10:
[...]
Ik heb toevallig een temperatuursensor op na de circulatiepomp op de leiding richting afnamezijde. Die is nagenoeg identiek aan de sensor T0 die in het buffervat zit. Ik denk niet dat het verplaatsen daarom iets gaat doen, maar kan het proberen.
Weet iemand hoe de WP de TC1 TC0 en T0 gebruikt om te moduleren? Is de T0 wel van belang daarin? Of gebruikt hij gewoon TC1 en TC0 om te bepalen of de delta T wel groot genoeg is?
En gebruikt hij de T0 enkel om te bepalen of de streeftemperatuur wel gehaald wordt?
Dank. Ik begreep dat het tegenwoordig wordt aangeraden T0 buiten de binnenunit te meten. Je kan eventueel proberen die te verlengen?hackbard schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 19:08:
[...]
de pompsnelheid regelt op TC0/TC3, en T0 (aanvoertemperatuur) t.o.v. streeftemperatuur is bepalend voor aan/uit hysterese en ook modulatie. Alleen, modulatie is bij mij ook bijna altijd zo'n golven, en daar zijn er nog meer hier, met onduidelijke oorzaak. Ik heb trouwens geen echte buffervat, dus TC1 en T0 zitten naast elkaar in de binnenunit, en geven nagenoeg hetzelfde aan.

Extra info, een plaatje:
/f/image/PpZOqTdZRYJofRtu7Ahxi1mA.png?f=fotoalbum_large)
En verder:
- Tc0 is gelijk aan de boiler return temperature. Daarom geen losse lijn
- De verwarming gisteren hebben we 'aan' geforceerd door rond half 6 de wenstemperatuur tijdelijk even op te schroeven. Als ie eenmaal loopt dan gaat het goed
- Het probleem van de tijd tussen warm water en verwarmen alleen boven de 5 graden omdat onder de 5 graden wel de circulatiepomp blijft lopen
- Ik heb geen buffervat of naregeling.
[ Voor 16% gewijzigd door ZonnigY op 03-12-2024 19:45 ]
Beter terug zetten naar 55 graden om te voorkomen dat je foutmelding AO1/5271 krijgt. Dit staat ook zo in de adviesinstellingen.VanEck1981 schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 00:28:
Installateur heeft alles hier niet zo lang geleden aangepast en verhoogd, max aanvoer temp stond bv op 55gr. Die heb ik nu verlaagd naar 38gr.
dank voor de reactie!hackbard schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 23:36:
[...]
binary_sensor.boiler_auxheaterstatus in de gaten houden
[ Voor 42% gewijzigd door O_Tiby op 03-12-2024 21:33 ]
waarom loopt de circulatiepomp niet altijd? Dat zou het wel kunnen verklaren..ZonnigY schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 19:39:
Jullie brengen me op een idee. Ik wil van het weekend ook de sensoren eens nalopen. Mijn warmtepomp doet namelijk na het warm water maken een hele tijd helemaal niets aan verwarmen...
• Het probleem van de tijd tussen warm water en verwarmen alleen boven de 5 graden omdat onder de 5 graden wel de circulatiepomp blijft lopen
[/list]
Waarschijnlijk omdat het energieverlies geeft als de pomp het water door de buitenunit stuurt en de compressor niet aan staat. Ik heb geen buffervat, dus maar ėėn pomp. Ik kan hier ook niets aan sturen verder.hackbard schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 21:43:
[...]
waarom loopt de circulatiepomp niet altijd? Dat zou het wel kunnen verklaren..
Dan gaat de hysterese pas lopen en pas als die voorbij is gaat de compressor weer aan voor verwarmen. Pomp daarom op “altijd aan” zetten en niet op ‘auto’ (moduleren blijft in tact, alleen het relais van de voeding van de pomp blijft dan aanstaan). Dan hou je altijd wat flow en na het SWW koelt het systeem vlot af door de koudere vloer zodat de regelingen snel weer op verwarmen verder gaan.
[ Voor 8% gewijzigd door master1104 op 03-12-2024 23:40 ]
Die instelling 'altijd aan' heb ik alleen volgens mij niet. Of heeft iemand met een 5800i die wel kunnen vinden?master1104 schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 23:38:
Ergens in dit topic heb ik het probleem van de uitgeschakelde pomp al eens belicht. Als de pomp uit gaat na sww dan moeten je leidingen afkoelen tot het moment dat ze onder de gewenste streefrendement komen.
Dan gaat de hysterese pas lopen en pas als die voorbij is gaat de compressor weer aan voor verwarmen. Pomp daarom op “altijd aan” zetten en niet op ‘auto’ (moduleren blijft in tact, alleen het relais van de voeding van de pomp blijft dan aanstaan). Dan hou je altijd wat flow en na het SWW koelt het systeem vlot af door de koudere vloer zodat de regelingen snel weer op verwarmen verder gaan.
De WP zet alles op alles om T0 zo dicht mogelijk bij de streeftemperatuur te krijgen. Meet hij met T0 boven de streeftemperatuur, dan moduleert hij de compressor naar beneden. Meet T0 te lang, te ver boven de streeftemperatuur, dan schakelt de WP helemaal uit. Zit hij er onder, dan moduleert hij de compressor juist omhoog. En staat de WP uit, en zit de gemeten temperatuur van T0 te lang, te ver onder de streeftemperatuur, dan schakelt hij de WP juist weer aan.maartenvdv737 schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 18:10:
[...]
Ik heb toevallig een temperatuursensor op na de circulatiepomp op de leiding richting afnamezijde. Die is nagenoeg identiek aan de sensor T0 die in het buffervat zit. Ik denk niet dat het verplaatsen daarom iets gaat doen, maar kan het proberen.
De grafiek die je laat zien in je eerdere post is die van de CV-pomp die het water rondpompt (aan de WP-zijde). Of het heen en weer moduleren van die pomp de oorzaak is of een symptoon kan ik niet zeggen, maar er is wel een instelling waarmee je de snelheid van die pomp kan beinvloeden, namelijk het TC3/TC0 verschil. Deze wordt geadviseerd op 5K voor vloerverwarming en 7K voor radiatoren, maar de beste instelling verschilt per installatie. In mijn situatie met buffer heb ik gemerkt dat 3K het beste werkt, maar de juiste instelling hangt denk ik af van je afnamekant en hoe je water zich mengt in het buffer (en dus hoe het buffer is aangesloten).
Je zou kunnen proberen die instelling te wijzigen en te kijken of je WP anders reageert.
[ Voor 7% gewijzigd door jaapzb op 04-12-2024 09:30 ]
Was het maar waarjaapzb schreef op woensdag 4 december 2024 @ 09:26:
[...]
De WP zet alles op alles om T0 zo dicht mogelijk bij de streeftemperatuur te krijgen. Meet hij met T0 boven de streeftemperatuur, dan moduleert hij de compressor naar beneden. Meet T0 te lang, te ver boven de streeftemperatuur, dan schakelt de WP helemaal uit. ...
/f/image/pdWh9W3BlJ0S0umjxMVvDtsM.png?f=fotoalbum_large)
Dat is hoe het zou moeten werken, in ieder geval.
Ik vraag mij af, wordt die 5800i wel officieel ondersteund door de BBQKees? De verschillende modellen (zelfs de modellen die heel erg op elkaar lijken) communiceren soms best wel verschillend over de EMS-bus. Misschien leest de BBQkees de waardes simpelweg verkeerd uit? Je grafiekje zou veel logischer zijn als je de meting van current flow en return temperature om zou wisselen.
EDIT: sorry, ik interpreteerde die grafiek helemaal verkeerd, negeer bovenstaande maar
[ Voor 5% gewijzigd door jaapzb op 04-12-2024 10:46 ]
gaat het niet om die bedrijfsmodus? Even in de handleiding van de 5800i gezocht:ZonnigY schreef op woensdag 4 december 2024 @ 07:29:
[...]
Die instelling 'altijd aan' heb ik alleen volgens mij niet. Of heeft iemand met een 5800i die wel kunnen vinden?
:strip_exif()/f/image/LdRW16pGxX50mAOuo0Vsg8OG.png?f=user_large)
Heb je dat toevallig op automatisch staan, en zou je "handmatig" kunnen proberen?
Dit lijkt iig op wat "continue" op mijn 3000i is...
goede uitleg van master1104 hierboven master1104 in "Nefit EnviLine warmtepomp ervaringen uitwisselen"
[ Voor 10% gewijzigd door hackbard op 04-12-2024 14:43 ]
Hij stond al op handmatig. Het enige verschil is dat hij dan niet het ingestelde klokprogramma volgt, maar een vaste wenstemperatuur aanhoudt. Deze instelling is het dus niet.
Edit: heb even een foto van een eerder post hierover erbij gezocht. Je lust dus 51 en 52 door, zodat de voeding aan blijft.
:no_upscale():strip_exif()/f/image/bi9HTLTb6aFj3x4LYBahML3w.webp?f=user_large)
[ Voor 32% gewijzigd door master1104 op 04-12-2024 19:03 ]