permanente verschuiving? die is er met jou instellingen niet:Leonard Smit schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 10:57:
Hallo, na enig inregelen op basis van jullie adviezen doet mijn Enviline 7.0 monoblock het in mijn vrijstaande woning van 600 kuub met een mix van radiatoren, convectoren en vloerverwarming volgens mij bevredigend bij de volgende instellingen: stooklijn 24-56, kamerthermostaat 19,5 zonder nachtverlaging, ruimteinvloed 2k, offset 0 (ik snap eigenlijk niet het nut van een permanente verschuiving van de stooklijn), Buderus op 1. Ik heb regelmatig lange runs met de current flow temperatuur mooi op de set flow. Dat is natuurlijk niet zo als de compressor om de anderhalf uur uit gaat bij stijging van de buitentemperatuur, maar daar hoef ik mij kennelijk geen zorgen om te maken. Het verschil tussen de ta en tr is (bijna) 4. Lijkt me in mijn situatie ook goed. Dan nu de vraag die ik nog heb. TC3/TC0 heb ik van 6 (monteur Nefit) op 5 gezet. Moet ik dit verder terugbrengen naar 4? En wat doet deze instelling eigenlijk? Ik heb me suf gezocht, maar kan het niet vinden. Al moet ik toegeven dat ik door al het technische jargon de draad een beetje kwijt ben geraakt…
ruimteinvloed 2K betekent dat er 2k verschuiving is naar boven of beneden ALS de kamer waar de thermostaat hangt te koud of te warm is. de verschuiving is dus afhankelijk van de gemeten versus de ingestelde temperatuur van de ruimte waar de nefit thermostaat hangt.
- die kamer mag uiteraard geen ruimteregeling/naregeling hebben
- als die kamer altijd een verschuiving van 2k oplevert staat de stooklijn gewoon te laag.
- die ruimteinvloed is om effecten van zoninstraling of windfactor weg te nemen, de stooklijn wordt immers alleen naar de buitemtemperatuur gecompenseerd, niet naar wind of zon
of bedoel je wat het nu is van die parameter 'offset'?: die is handig als je op grond van andere parameters zelf de stooklijn wil verschuiven: bijv naar beschikbaarheid van zonneenergie of naar stroomprijs.
Lagere TC0-TC3 geeft in principe een hoger rendement voor de WP: dus ja. Deze delta-T heeft vooral invloed op de primaire waterpomp: harder pompen dan de CV omloop heeft geen zin, dan pomp je het buffervat door.
Met 3 a 4 K haal ik mooiere runs en betere cop.
[ Voor 7% gewijzigd door lc8 op 12-11-2024 22:07 ]
Enviline 9.0 E-S Mono + 300L buffer +HS25-6, HA + ems-esp
:strip_exif()/f/image/Xp2GHWz8i1YnVWW7uhH4wEdo.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/We0XdBU554VNafVFWD0U6Tdz.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/31Hlpw3BBJpU9rohwHzPbs3U.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/XtLEjk024qlaiMS2xE8U48h2.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Ju2v9ARUmWg34cpi2MYZk47F.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/b0OHXubFrBk0N0aN9e3ix30J.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/tDRE4agqkYFCKatra1vUHPpu.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/UOkl5uteXnocRpZPrffxmqrm.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/kyYX4sEiLQ0EcfRlvSePkGcP.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ntrIOjqQFT2VIt9unycveIHO.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/QQAv44HJzkyCRR0YnVpZG8TV.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/lA7vPIKQ53xbj5tey0G39Fox.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/4L4kbfYWX0UeLcgxyegyPrTy.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/GMBcmYWCHyFAIGnRKiBi2RJP.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/zu7puTmaTNV1uqcX6EWac1Np.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/JQauymC1vtt25VtYej1lii3h.png?f=fotoalbum_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/gYnQU4IYcM7eEILHYs5tmot3.jpg?f=user_large)
/f/image/sCted03K3HgthXq8W8UiEho9.png?f=fotoalbum_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/pfA3L7OHHc0JAQER2NQ4NjGa.jpg?f=user_large)