• lc8
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 10-11 09:55
Leonard Smit schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 10:57:
Hallo, na enig inregelen op basis van jullie adviezen doet mijn Enviline 7.0 monoblock het in mijn vrijstaande woning van 600 kuub met een mix van radiatoren, convectoren en vloerverwarming volgens mij bevredigend bij de volgende instellingen: stooklijn 24-56, kamerthermostaat 19,5 zonder nachtverlaging, ruimteinvloed 2k, offset 0 (ik snap eigenlijk niet het nut van een permanente verschuiving van de stooklijn), Buderus op 1. Ik heb regelmatig lange runs met de current flow temperatuur mooi op de set flow. Dat is natuurlijk niet zo als de compressor om de anderhalf uur uit gaat bij stijging van de buitentemperatuur, maar daar hoef ik mij kennelijk geen zorgen om te maken. Het verschil tussen de ta en tr is (bijna) 4. Lijkt me in mijn situatie ook goed. Dan nu de vraag die ik nog heb. TC3/TC0 heb ik van 6 (monteur Nefit) op 5 gezet. Moet ik dit verder terugbrengen naar 4? En wat doet deze instelling eigenlijk? Ik heb me suf gezocht, maar kan het niet vinden. Al moet ik toegeven dat ik door al het technische jargon de draad een beetje kwijt ben geraakt…
permanente verschuiving? die is er met jou instellingen niet:
ruimteinvloed 2K betekent dat er 2k verschuiving is naar boven of beneden ALS de kamer waar de thermostaat hangt te koud of te warm is. de verschuiving is dus afhankelijk van de gemeten versus de ingestelde temperatuur van de ruimte waar de nefit thermostaat hangt.
- die kamer mag uiteraard geen ruimteregeling/naregeling hebben
- als die kamer altijd een verschuiving van 2k oplevert staat de stooklijn gewoon te laag.
- die ruimteinvloed is om effecten van zoninstraling of windfactor weg te nemen, de stooklijn wordt immers alleen naar de buitemtemperatuur gecompenseerd, niet naar wind of zon

of bedoel je wat het nu is van die parameter 'offset'?: die is handig als je op grond van andere parameters zelf de stooklijn wil verschuiven: bijv naar beschikbaarheid van zonneenergie of naar stroomprijs.

Lagere TC0-TC3 geeft in principe een hoger rendement voor de WP: dus ja. Deze delta-T heeft vooral invloed op de primaire waterpomp: harder pompen dan de CV omloop heeft geen zin, dan pomp je het buffervat door.
Met 3 a 4 K haal ik mooiere runs en betere cop.

[ Voor 7% gewijzigd door lc8 op 12-11-2024 22:07 ]

Enviline 9.0 E-S Mono + 300L buffer +HS25-6, HA + ems-esp

• Leonard Smit
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 15-02 15:42
Is er nog iemand stand by? Vanavond lag de binnentemparatuur een stuk onder de streeftemperatuur. Bij controle via Home Assistant bleek dat de compressor vanmorgen om 8.00 uit is gegaan en niet meer aan. Zojuist twee uur de storingsmonteur over de vloer gehad, maar die kon het niet oplossen. Er is geen foutcode. Het uit- en aanschakelen van de buiten- en binnenunit helpt ook niet. Alles lijkt goed te werken. Het enige wat ik zelf had gedaan, was het voetpunt verhogen en dat was twee uur later, dus dat kan het ook niet zijn (dat ik per ongeluk ook een andere instelling heb gewijzigd). Het lukt ook niet om de cv het tijdelijk over te laten nemen (het is een hybride Enveline 7.0 monoblock). Morgen komt de monteur weer. Iemand nog een suggestie?

• lc8
Leonard Smit schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 22:13:
Is er nog iemand stand by? Vanavond lag de binnentemparatuur een stuk onder de streeftemperatuur. Bij controle via Home Assistant bleek dat de compressor vanmorgen om 8.00 uit is gegaan en niet meer aan. Zojuist twee uur de storingsmonteur over de vloer gehad, maar die kon het niet oplossen. Er is geen foutcode. Het uit- en aanschakelen van de buiten- en binnenunit helpt ook niet. Alles lijkt goed te werken. Het enige wat ik zelf had gedaan, was het voetpunt verhogen en dat was twee uur later, dus dat kan het ook niet zijn (dat ik per ongeluk ook een andere instelling heb gewijzigd). Het lukt ook niet om de cv het tijdelijk over te laten nemen (het is een hybride Enveline 7.0 monoblock). Morgen komt de monteur weer. Iemand nog een suggestie?
wat geeft ie op als targetflow-temp? en wat is de werkelijke T0 waarde??
wat zegt de buitentemp sensor?
CV-uit bedrijf temperatuur heel laag gezet?
timers? (als ie ergens gedacht heeft dat ie moet gaan koelen dan lopen de omschakel timers...)

veel mogelijkheden ...

[ Voor 9% gewijzigd door lc8 op 12-11-2024 22:24 ]

• Leonard Smit
Ik heb zelf uitgevonden waarom de compressor het niet deed. Vannacht bedacht ik dat je in het logboek van HA kunt zien wat er is gebeurd op het tijdstip waarop de compressoractiviteit stopte. In het logboek zag ik gisterochtend 8.00 uur : ‘warmtepomp verwarming uitgezet, getriggerd door actie: schakelaar uitzetten’. Ik heb daarop via HA ‘warmtepomp verwarming geactiveerd’ van uit naar aan gezet en toen kwam de wp tot leven (nou ja, eerst moest ik ook nog ‘alleen bijverwarmen’ uit zetten, die had de storingsmonteur gisteravond op aan gezet en niet weer terug, leve het logboek!).
Ik moet er haast van uitgaan dat ik gisterochtend bij het scrollen door HA per ongeluk de schakelaar warmtepomp verwarmen heb uitgezet. Weer wat geleerd.

• Leonard Smit
Ic8 zegt: permanente verschuiving? die is er met jou instellingen niet.

Ik bedoel dat ik de offset van 1 naar 0 heb teruggezet, omdat ik het nut van de permanente verschuiving van de offset van 1 (of meer) niet snap. Die gedachtegang klopt toch? Of niet?

• jaapzb
  • Registratie: Augustus 2013
  • Niet online
Leonard Smit schreef op woensdag 13 november 2024 @ 10:12:
Ic8 zegt: permanente verschuiving? die is er met jou instellingen niet.

Ik bedoel dat ik de offset van 1 naar 0 heb teruggezet, omdat ik het nut van de permanente verschuiving van de offset van 1 (of meer) niet snap. Die gedachtegang klopt toch? Of niet?
Het nut van de offset instelling is volgens mij puur ijking van de sensor van de thermostaat. Dat zijn niet hele dure sensoren, dus kunnen nog wel eens af gaan wijken. Het beste is deze eens per jaar te ijken met een (hele dure) sensor waarvan de meting zeker weten klopt. Maar dat is een duur grapje dus gebeurt eigenlijk nooit.

Zo'n sensor kan zomaar 1 of 2 graden afwijken. Ik heb op mijn werk bij een batch echt slechte sensoren wel eens 3 of 4 graden afwijking gezien, maar dat gebeurt niet zo vaak.

Zet maar eens 3 action temperatuursensoren naast elkaar, ze zullen allemaal net wat anders meten.

Bosch Compress 7400i 7kW (2023) - 16x 395Wp JASolar met SolarEdge SE8K omvormer (2022)

• P-twin
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 10-11 14:59
Maurice v/d Zwaan schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 13:48:
[...]

2 zwarte schroeven losdraaien, voorkant isolatie eraf halen, op de pomp zit 1 knopje, daarmee kun je tussen 3 modi en per modus 3 snelheden kiezen.

Dat is bij de SC (Self Controlled?) versie van de Wilo Para pomp zoals die in mijn Buderus unit zit.
Bedankt voor je reactie.

Is dat een vast ingestelde waarde of wordt dit aangestuurd door de binnenunit,en kan ik deze zomaar lager zetten of gooi ik dan e.e.a. In de war?

Nefit EnviLine IDU Monoblock E 9 E-S, Boiler 300 L, Buffervat 50L. Husdata.

• Maurice v/d Zwaan
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19:06
P-twin schreef op woensdag 13 november 2024 @ 16:31:
[...]

Bedankt voor je reactie.

Is dat een vast ingestelde waarde of wordt dit aangestuurd door de binnenunit,en kan ik deze zomaar lager zetten of gooi ik dan e.e.a. In de war?
Als je de SC hebt zal de warmtepomp hem alleen aan/uit zetten en bepaalt de pomp zelf wat hij doet. Lees even de handleiding van de wilo para door.. De modes zijn afhankelijk van type circuit (vv/radiatoren). De snelheid kun je zelf bepalen en moet je obv de daadwerkelijke afgifte instellen.

• PieterL
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 10-11 13:50
jaapzb schreef op woensdag 13 november 2024 @ 11:13:
[...]

Het nut van de offset instelling is volgens mij puur ijking van de sensor van de thermostaat. Dat zijn niet hele dure sensoren, dus kunnen nog wel eens af gaan wijken. Het beste is deze eens per jaar te ijken met een (hele dure) sensor waarvan de meting zeker weten klopt. Maar dat is een duur grapje dus gebeurt eigenlijk nooit.

Zo'n sensor kan zomaar 1 of 2 graden afwijken. Ik heb op mijn werk bij een batch echt slechte sensoren wel eens 3 of 4 graden afwijking gezien, maar dat gebeurt niet zo vaak.

Zet maar eens 3 action temperatuursensoren naast elkaar, ze zullen allemaal net wat anders meten.
Echter, instelbaar zijn:
hc1 Temperatuur offset (in hc1 menu)
hc1 Offset interne temperatuur (in thermostaat menu)
Wie is wat?

Bosch 3400iElec 10kw bbqkees HA

• lc8
PieterL schreef op donderdag 14 november 2024 @ 10:44:
[...]

Echter, instelbaar zijn:
hc1 Temperatuur offset (in hc1 menu)
hc1 Offset interne temperatuur (in thermostaat menu)
Wie is wat?
zoals ik het zie:
* number.thermostat_hc1_offsettemp (per hele graad) is puur een offset op de ingestelde thermostaat temperatuur en kun je dus zelf makkelijk gebruiken om de stooklijn te verschuiven als 'eigen compensatie' bijv om wat harder te stoken als de stroom goedkoop is ofzo. maar t heeft geen invloed op de andere temperatuur levels (silent-mode, heat/cool switching etcetc).

* internal offset (per tiende graad) is echten een correctie van de thermostaat sensor, en heeft dus effect op alle grenswaarden.

maar getest heb ik het niet...

• PieterL
lc8 schreef op donderdag 14 november 2024 @ 19:02:
[...]

zoals ik het zie:
* number.thermostat_hc1_offsettemp (per hele graad) is puur een offset op de ingestelde thermostaat temperatuur en kun je dus zelf makkelijk gebruiken om de stooklijn te verschuiven als 'eigen compensatie' bijv om wat harder te stoken als de stroom goedkoop is ofzo. maar t heeft geen invloed op de andere temperatuur levels (silent-mode, heat/cool switching etcetc).

* internal offset (per tiende graad) is echten een correctie van de thermostaat sensor, en heeft dus effect op alle grenswaarden.

maar getest heb ik het niet...
Glashelder lc8. Bedankt.

Vraag me nog wel af waarom de term.offsettemp niet standaard op 0 staat. Geen offset dus ...

Verder lukt het me niet de internal offset met een decimaal in te typen. Kan geen punt en geen komma intypen. Heb Nederlandstalige versie
Moet dat helaas in de thermostaat zelf proberen (complex) want hij geeft bijna 2 graden lager aan dan de werkelijke temperatuur.

• PieterL
Hoera, het is gelukt de interne offset van de thermometer met decimalen aan te passen.
In BBQKees kun je hierin geen decimalen typen. Ook met de schuiver decimaal verhogen kan niet. Verlagen wel.
Met de Y toets liep de decimaal echter op. Gelukt!

Reparatie in BBQKees nodig dus ...

• HansRemmerswaal
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 09-11 10:08
PieterL schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 10:08:
Hoera, het is gelukt de interne offset van de thermometer met decimalen aan te passen.
In BBQKees kun je hierin geen decimalen typen. Ook met de schuiver decimaal verhogen kan niet. Verlagen wel.
Met de Y toets liep de decimaal echter op. Gelukt!

Reparatie in BBQKees nodig dus ...
Even hier rapporteren en vaak is het binnen een paar dagen opgelost.

Nefit EnviLine A/W Split 7.0 E-S warmtepomp | Nefit HR 300 liter boiler | Nefit 50 liter buffervat | Nefit Moduline 1010H thermostaat | Home Assistant | BBQKees

• PieterL
HansRemmerswaal schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 10:15:
[...]

Even hier rapporteren en vaak is het binnen een paar dagen opgelost.
Is engelstalig???

• LennartTW94
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22:43
Wij hebben in onze achtertuin een Nefit Bosch 7400i tegen de garage aanstaan. Qua looks is het voor ons een doorn in het oog dus we willen graag iets doen zodat hij minder opvalt. Hebben jullie ideen? Wij dachten aan een haag eromheen te plaatsen, maar ik vraag me af of de warmtepomp dan nog genoeg lucht kan aantrekken? Iemand hier ervaring mee?

• HansRemmerswaal
Ja. De firmware is open source die door een klein team wordt onderhouden. Ik weet niet wat precies de link is met BBQKees anders dan dat deze de firmware gebruikt. Maar in principe kun je ook zelf je eigen EMS-ESP maken en de firmware erop zetten.

Nefit EnviLine A/W Split 7.0 E-S warmtepomp | Nefit HR 300 liter boiler | Nefit 50 liter buffervat | Nefit Moduline 1010H thermostaat | Home Assistant | BBQKees

• jaapzb
  • Niet online
LennartTW94 schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 13:32:
Wij hebben in onze achtertuin een Nefit Bosch 7400i tegen de garage aanstaan. Qua looks is het voor ons een doorn in het oog dus we willen graag iets doen zodat hij minder opvalt. Hebben jullie ideen? Wij dachten aan een haag eromheen te plaatsen, maar ik vraag me af of de warmtepomp dan nog genoeg lucht kan aantrekken? Iemand hier ervaring mee?
Als het goed is staat in de montagehandleiding van de buitenunit welke afstanden er moeten zijn tussen het apparaat en blokkades zoals heggen, hekken en muren

Bosch Compress 7400i 7kW (2023) - 16x 395Wp JASolar met SolarEdge SE8K omvormer (2022)

• ajaboot
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 10-11 18:28
LennartTW94 schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 13:32:
Ik heb er zelf geen ervaring mee (en ook geen behoefte aan) maar ik kwam op internet een artikel tegen over het wrappen van de unit.
https://www.installatie.n...t-buitendelen-warmtepomp/

Enviline 13T-T Monoblock | 120 L Buffer | EasyControl | BBQKees | HomeAssistant

• jaapzb
  • Niet online
Gebruikt hier ook iemand een van de externe contacten om het cv bedrijf te blokkeren? Werkt dat simpelweg als een "domme" blokkade zonder het resetten van hystereses en tellers enzo? Kan je dit contact gebruiken om een externe aan/uit thermostaat de warmtevraag door te laten geven?

• magiel
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 08-11 18:47
jaapzb schreef op maandag 18 november 2024 @ 23:42:
Gebruikt hier ook iemand een van de externe contacten om het cv bedrijf te blokkeren? Werkt dat simpelweg als een "domme" blokkade zonder het resetten van hystereses en tellers enzo? Kan je dit contact gebruiken om een externe aan/uit thermostaat de warmtevraag door te laten geven?
Ik gebruik dat in de zomer om koelen alleen toe te staan als er opbrengst is van de zonnepanelen. Dat lijkt best goed te werken in de zin van; de koeling is niet ingeschakeld zonder opbrengst van de panelen. Maar de koelbehoefte van mijn huis is minimaal geweest deze zomer dus ik kan niet met zekerheid zeggen dat de koeling ingeschakeld zou zijn zonder deze blokkades.

Ik wil het er _niet_ over hebben.

• tomtom901
  • Registratie: Maart 2010
  • Nu online

tomtom901

Moderator General Chat
Vannacht voor het eerst een defrost waargenomen met buitentemperatuur rond de 5 graden. Normaal denk ik (tov wat ik hier lees over onnodige defrosts), is er een technisch bulletin van Nefit wat uitlegt wanneer de WP een defrost uit zou moeten voeren?

• arjenvdknijff
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 10-11 13:08
tomtom901 schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 10:16:
Vannacht voor het eerst een defrost waargenomen met buitentemperatuur rond de 5 graden. Normaal denk ik (tov wat ik hier lees over onnodige defrosts), is er een technisch bulletin van Nefit wat uitlegt wanneer de WP een defrost uit zou moeten voeren?
Bij mij zijn vannacht/vanmorgen ook voor het eerst defrosts zichtbaar dit jaar. Wat mij betreft logisch met deze temperaturen, natte sneeuw en wind. Maar ik woon in Leeuwarden en het is nu buiten nog onder de 2 graden. Kijkend naar de data van vannacht start een defrost een aantal minuten nadat de evaporator inlet (TR4) onder nul duikt. Geen idee of er een exacte threshold is. Misschien dat iemand anders dit weet?

NB: De TR4 duikt dan in een minuut of tien van iets boven 0 naar tussen de -10 -25.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gKndNDfaY-s_K4k6ncliTqNVcRw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Xp2GHWz8i1YnVWW7uhH4wEdo.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 22% gewijzigd door arjenvdknijff op 19-11-2024 10:44 ]

• tomtom901
  • Nu online

tomtom901

Moderator General Chat
arjenvdknijff schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 10:31:
[...]

Bij mij zijn vannacht/vanmorgen ook voor het eerst defrosts zichtbaar dit jaar. Wat mij betreft logisch met deze temperaturen, natte sneeuw en wind. Maar ik woon in Leeuwarden en het is nu buiten nog onder de 2 graden. Kijkend naar de data van vannacht start een defrost een aantal minuten nadat de evaporator inlet (TR4) onder nul duikt. Geen idee of er een exacte threshold is. Misschien dat iemand anders dit weet?
Mijn TR-4 was al sinds 21.30 onder 0, pas om 01.30 kwam de defrost.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lNRqXnzz8AUD5tYHo1uCqjlR71E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/We0XdBU554VNafVFWD0U6Tdz.png?f=fotoalbum_large

• Maurice v/d Zwaan
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19:06
Ik heb al wel iets meer defrosts nu (~5C buiten).. Wat ik echt steeds zie is dat de warmtepomp een hele korte defrost doet (<2 minuten), en dan even later een langere (4-10 minuten) omdat die korte niet voldoende was. Het betreft hier een 5800i 7kw.

Is dit normaal gedrag ? Ik zie zo snel nergens parameters mbt defrosts om in te stellen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BGucvjTjNodfQxu5ONYHriUhHHk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/31Hlpw3BBJpU9rohwHzPbs3U.png?f=fotoalbum_large

• HansRemmerswaal
tomtom901 schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 10:16:
Er is helaas geen enkel document beschikbaar waarin staat onder welke condities de defrost wordt uitgevoerd.

Ik heb vele uren gespendeerd aan het analyseren van de data van alle sensoren om een patroon te vinden, maar die kan ik voor mijn WP niet vinden. De expert van NEFIT kon mij ook niet vertellen wat de condities zijn.

Van wat ik van NEFIT begreep zit er in de buitenunit een logica die bepaald dat er een defrost moet komen. Ik begreep dat NEFIT die buitenunits ergens inkoopt, dus misschien dat ze het daarom zelf niet weten...

[ Voor 6% gewijzigd door HansRemmerswaal op 19-11-2024 12:02 ]

• tomtom901
  • Nu online

tomtom901

Moderator General Chat
HansRemmerswaal schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 12:01:
[...]
Van wat ik van NEFIT begreep zit er in de buitenunit een logica die bepaald dat er een defrost moet komen. Ik begreep dat NEFIT die buitenunits ergens inkoopt, dus misschien dat ze het daarom zelf niet weten...
8)7 Meer heb ik er niet over te zeggen. Jij zit ook nog met het probleem van die onverklaarbare defrosts toch?

• HansRemmerswaal
tomtom901 schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 12:12:
[...]

8)7 Meer heb ik er niet over te zeggen. Jij zit ook nog met het probleem van die onverklaarbare defrosts toch?
Helaas wel ja

Verwijderd

Iemand enig idee waarom er zo veel defrosts zijn vandaag? Normaal gesproken heb ik pas een defrost als de hele verdamper een bonk ijs is, maar nu defrost die continu bij het minst geringe aan ijs. Foto is bij de start van een defrost, enkel wat ijs rondom de heatpipes (?).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0NMIaiUQltOwJk66dfmDdDEE2oo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/XtLEjk024qlaiMS2xE8U48h2.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LyPJA38JMaJYputE-l25_JKYrHw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ju2v9ARUmWg34cpi2MYZk47F.jpg?f=fotoalbum_large

Ik merk trouwens ook snellere defrosts achter elkaar sinds ik de stille modus uit heb gezet. Misschien toch beter aan laten?

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 19-11-2024 13:19 ]

• tomtom901
  • Nu online

tomtom901

Moderator General Chat
Verwijderd schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 13:03:
Iemand enig idee waarom er zo veel defrosts zijn vandaag? Normaal gesproken heb ik pas een defrost als de hele verdamper een bonk ijs is, maar nu defrost die continu bij het minst geringe aan ijs. Foto is bij de start van een defrost, enkel wat ijs rondom de heatpipes (?).
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik heb net nog gevraagd hoe dat zit, maar schijnt hogere wiskunde te zijn :)

Verwijderd

tomtom901 schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 13:10:
[...]

Ik heb net nog gevraagd hoe dat zit, maar schijnt hogere wiskunde te zijn :)
Bij jou dus ook zonder dat de hele verdamper een blok ijs is en elke paar minuten al? Vorig winter zag ik het nog doodleuk draaien terwijl het 1 grote blok ijs was. Nu kan die een paar zielige plekjes nog niet hebben. 8)7

• tomtom901
  • Nu online

tomtom901

Moderator General Chat
Verwijderd schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 13:16:
[...]

Bij jou dus ook zonder dat de hele verdamper een blok ijs is en elke paar minuten al? Vorig winter zag ik het nog doodleuk draaien terwijl het 1 grote blok ijs was. Nu kan die een paar zielige plekjes nog niet hebben. 8)7
Ik heb vannacht 1 defrost gehad, niet elke paar minuten al gelukkig. Kan straks wel even het plat dak op gaan om te kijken.

Verwijderd

@tomtom901 oh ja bij mij gaat die nu echt om en om voor het minste geringe aan ijs. 8 defrosts sinds 8 uur sochtends.

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 19-11-2024 13:24 ]

• ZonnigY
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 10-11 18:31
Maurice v/d Zwaan schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 11:34:
Ik heb al wel iets meer defrosts nu (~5C buiten).. Wat ik echt steeds zie is dat de warmtepomp een hele korte defrost doet (<2 minuten), en dan even later een langere (4-10 minuten) omdat die korte niet voldoende was. Het betreft hier een 5800i 7kw.

Is dit normaal gedrag ? Ik zie zo snel nergens parameters mbt defrosts om in te stellen.

[Afbeelding]
Deze herken ik ook in mijn wp, ook een 5800i maar dan de grote. Gezien het me er niet zoveel lijken (5 defrosts in de afgelopen 24 uur bij zeer nat weer tussen de 2 en 6 graden) maak ik mij niet zo'n zorgen.

[ Voor 9% gewijzigd door ZonnigY op 19-11-2024 14:50 ]

Bosch 5800i 10, vloerverwarming & fancoils, Zehnder Q600

• JP1980
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 10-11 18:10
Heel erg opvallend. Mijn monoblock 9 heb ik al een jaar of 6. Heb mij altijd geërgerd aan dat deze nooit naar onder de 25% terug moduleert. Deed hij alleen als we met vakantie gingen en de thermostaat onder de 18 graden zetten. Maar ineens lijkt het ding door te hebben dat dit ook een optie is in plaats van steeds aan en uit springen en moduleert hij de laatste tijd terug tussen 11-13%. Hij levert daarmee precies de target temperatuur. Geen idee waarom, ik geloof niet dat ik instellingen heb gewijzigd. Ben er op zich wel blij mee.

Bijzondere is wel dat 25% modulatie altijd strak is, maar daaronder is het een beetje grillig tussen 11-13%. Ik hoop dat dit gewoon de meting is en dat de unit niet in werkelijkheid steeds heen en weer moduleert. De pieken van de laatste run vind ik ook vreemd. Zijn geen defrosts.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BJPrQXqX8G3JzhPxJGMPYjipBXM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/b0OHXubFrBk0N0aN9e3ix30J.jpg?f=fotoalbum_large

• Noxa
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 09-11 15:48
Ook hier defrosts. Ben nu niet thuis dus kan niet kijken hoe de buiten unit er bij staat.

Had overigens wel een kaarsrechte run van 17u daarvoor. Met een COP van ongeveer 4,5 is dat wel lekker.

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 13:03:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik merk trouwens ook snellere defrosts achter elkaar sinds ik de stille modus uit heb gezet. Misschien toch beter aan laten?
Pas sinds het einde van de middag werkt die weer normaal. Nu doet die wel pas een defrost nadat die volledig bevroren is. Wat maakt het dat die de halve dag niet fatsoenlijk heeft verwarmd met defrost na defrost, en dat die nu wel pad een defrost doet nadat de hele verdamper bevroren is? :? Blijft een ingewikkeld systeem wat een eigen leven lijkt te bewandelen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GA7jS5xwP-gUoWKPcSpvzYW6wAI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tDRE4agqkYFCKatra1vUHPpu.png?f=fotoalbum_large

• Yaay
  • Registratie: Januari 2022
  • Niet online
Hier vandaag ook de eerste 2 defrosts gezien.

Het monoblock zag er 1.5 uur na een defrost als volgt uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dDMy8IoMtVnC1x6OyQtyAL4voe8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UOkl5uteXnocRpZPrffxmqrm.jpg?f=fotoalbum_large

Met dit weer wel een prachtig lange run van ondertussen >24 uur.
Gisteren avond en afgelopen nacht zo rond de 15% vermogen, in de middag strak 25% en nu nog een stapje omhoog naar 34%. Er moet dus wat harder gewerkt worden.

• Willem senior
  • Registratie: Juni 2017
HansRemmerswaal schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 12:01:
[...]

Er is helaas geen enkel document beschikbaar waarin staat onder welke condities de defrost wordt uitgevoerd.

Ik heb vele uren gespendeerd aan het analyseren van de data van alle sensoren om een patroon te vinden, maar die kan ik voor mijn WP niet vinden. De expert van NEFIT kon mij ook niet vertellen wat de condities zijn.

De ingekochte enviline split buitenunits kwamen van midea dat heb ik ergens gelezen
Dus misschien dat je bij midea wat kunt vinden in de documentatie

Nefit enviline A/W split 5.0 Tower binnenunit met 190 liter boilervat, 50 liter Nefit buffervat, thermostaat 1010H, en boderus pomp unit,

• tomtom901
  • Nu online

tomtom901

Moderator General Chat
Nu net weer een defrost, mag ook wel met 0 graden buiten.

• master1104
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09-11 23:35
Ik heb het hier al wel vaker getypt, maar zover ik kan zien ontstaat bij mijn enviline 9kw (ODU 9) de defrost op het moment dat de verdamper temperatuur onder nul ligt en opeens scherp omlaag duikt.

Lijkt dus geen exacte temperatuur aan te hangen, maar iets in de logica van:
code:
1
2
3
if Tverdamper is < 0 and Tverdamper_decline_last_minute > 10 do 

defrost_start()

• HansRemmerswaal
master1104 schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 23:24:
Ik heb het hier al wel vaker getypt, maar zover ik kan zien ontstaat bij mijn enviline 9kw (ODU 9) de defrost op het moment dat de verdamper temperatuur onder nul ligt en opeens scherp omlaag duikt.

Lijkt dus geen exacte temperatuur aan te hangen, maar iets in de logica van:
code:
1
2
3
if Tverdamper is < 0 and Tverdamper_decline_last_minute > 10 do 

defrost_start()
Welke sensor denk je dan aan? TR4?
Ik zie op andere momenten vergelijkbare patronen en geen defrost.
Maar goed, misschien is mijn buitenunit niet het juiste referentie model….

• HansRemmerswaal
Willem senior schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 21:26:
[...]

De ingekochte enviline split buitenunits kwamen van midea dat heb ik ergens gelezen
Dus misschien dat je bij midea wat kunt vinden in de documentatie
Geen idee hoe je kunt zien of de buitenunit bij midea vandaan komt. Net een manual doorgelezen van een willekeurige midea buitenunit, hierop gokken dat ze allemaal ongeveer hetzelfde werken. Hierin staat over de defrost…

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T4oCLXA1yyqz4SPVMHYLa_WRCew=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kyYX4sEiLQ0EcfRlvSePkGcP.png?f=fotoalbum_large

• cybrother
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 18-02 21:53
Sinds vanmorgen staat mijn WP vast in de "De-Ice"/defrost -modus met volledig overgeschakeld op gas-bijverwarming. Ik zet de kamerthermostaat op de laagst mogelijke temperatuur. Bijverwarming gestopt. Maar het "De-Ice" / defrost -icoontje verdwijnt niet.

Mijn opstelling
Compress 3400i Hybride - 6kw

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6fgZ4y26RDR0nC3IFL7U-662FlQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ntrIOjqQFT2VIt9unycveIHO.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8Nkrx40YSJ2uYY9lL76SiHo7vsY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QQAv44HJzkyCRR0YnVpZG8TV.png?f=fotoalbum_large

• Willem senior
HansRemmerswaal schreef op woensdag 20 november 2024 @ 07:01:
[...]

Geen idee hoe je kunt zien of de buitenunit bij midea vandaan komt. Net een manual doorgelezen van een willekeurige midea buitenunit, hierop gokken dat ze allemaal ongeveer hetzelfde werken. Hierin staat over de defrost…

[Afbeelding]
Hoe je kunt zie of je een midea unit hebt dat weet ik ook niet Misschien staat het ergens in de buitenunit op een component / printplaat
Maar over het Defrosten zou ik me niet druk maken dat is normaal bij vochtig weer en rond de 5 graden buitentemperatuur
Als het dan weer echt vriest met mooi winter weer dan stopt dat weer omdat er dan juist weer minder vocht in de koude vries lucht zit

Nefit enviline A/W split 5.0 Tower binnenunit met 190 liter boilervat, 50 liter Nefit buffervat, thermostaat 1010H, en boderus pomp unit,

• HansRemmerswaal
Willem senior schreef op woensdag 20 november 2024 @ 08:45:
[...]

Hoe je kunt zie of je een midea unit hebt dat weet ik ook niet Misschien staat het ergens in de buitenunit op een component / printplaat
Maar over het Defrosten zou ik me niet druk maken dat is normaal bij vochtig weer en rond de 5 graden buitentemperatuur
Als het dan weer echt vriest met mooi winter weer dan stopt dat weer omdat er dan juist weer minder vocht in de koude vries lucht zit
Dat is waar als je een normaal werkende buiten unit hebt... Maar zoals je weet zijn er hier een aantal die defrosts krijgen bij hoge temperaturen en andere situaties waar andere geen defrosts krijgen... En dan wil je graag de oorzaak achterhalen. Dan helpt het als je weet wat een defrost triggered.

• tomtom901
  • Nu online

tomtom901

Moderator General Chat
HansRemmerswaal schreef op woensdag 20 november 2024 @ 08:57:
[...]
Dan helpt het als je weet wat een defrost triggered.
Idd, ook gewoon uit interesse ondanks dat het hier naar behoren lijkt te werken.

• Willem senior
Hier een stukje informatie over het defrosten
Niet wat het triggert maar gewoon algemene informatie
Zie link :
https://www.klimaattechni...rmte-techniek/defrosting/

• RobEppink
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 22:18
Willem senior schreef op woensdag 20 november 2024 @ 08:45:
[...]

Hoi.
Even geleden, maar de minnetjes zijn er weer, hier aan de Duitse grens.
Met veel vocht. Dus defrosten.

Hier een hybride installatie met de bijverwarming op standje parallel.
En ja, de ketel die komt er een beetje bij met 0,02 kuub gas per keer..
Hebben we nu voor max. 0,48 kuub per dag een lekker constante kamertemperatuur (want daar is het natuurlijk allemaal om te doen).

Is voor de eerste keer dat het wel lukt om de ketel er een beetje bij te krijgen.
Had altijd last van een behoorlijke terugval bij defrost. Lijkt nu opgelost

Bosch Compress 3000i AW 6, Nefit Enviline ODU split, hybride

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 20:05:
[...]

Pas sinds het einde van de middag werkt die weer normaal. Nu doet die wel pas een defrost nadat die volledig bevroren is. Wat maakt het dat die de halve dag niet fatsoenlijk heeft verwarmd met defrost na defrost, en dat die nu wel pad een defrost doet nadat de hele verdamper bevroren is? :? Blijft een ingewikkeld systeem wat een eigen leven lijkt te bewandelen.
[Afbeelding]
Ook vandaag weer defrost na defrost... De airco maar aangezet op de slaapkamer met de deur open. Gisteren bijna de hele dag bezig geweest om de woonkamer 1 graad te verhogen van 18 naar de ingestelde 19.

De airco heeft 0 defrosts. De WP doet niets anders dan elk uur een defrost (wel beter dan elk half uur zoals gisteren..). Tijd om de monteur er bij te halen en wellicht de koudemiddel te laten checken?

• master1104
HansRemmerswaal schreef op woensdag 20 november 2024 @ 06:29:
[...]

Welke sensor denk je dan aan? TR4?
Ik zie op andere momenten vergelijkbare patronen en geen defrost.
Maar goed, misschien is mijn buitenunit niet het juiste referentie model….
Ik zou zeggen PL1, maar ook TR4 geeft soort gelijk patroon.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/07Wi3WfEyVdu_WR7grDGl4k1q60=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lA7vPIKQ53xbj5tey0G39Fox.jpg?f=fotoalbum_large

• master1104
Verwijderd schreef op woensdag 20 november 2024 @ 11:28:
[...]

Ook vandaag weer defrost na defrost... De airco maar aangezet op de slaapkamer met de deur open. Gisteren bijna de hele dag bezig geweest om de woonkamer 1 graad te verhogen van 18 naar de ingestelde 19.

De airco heeft 0 defrosts. De WP doet niets anders dan elk uur een defrost (wel beter dan elk half uur zoals gisteren..). Tijd om de monteur er bij te halen en wellicht de koudemiddel te laten checken?
Als je vermogen van de buitenunit klopt zou ik te hoge aanvoertemperatuur verdenken. Dan zakt je rendement (COP) in en moet de unit steeds meer zijn best doen om het warm te houden. Hoe meer vermogen hij moet leveren hoe meer defrosts je krijgt.

En uiteraard je temperatuur goed constant houden in huis, het is geen CV. Dus bij koud weer veel afgifte openzetten (zodat je aanvoertemperatuur laag kan blijven) en de thermostaat vooral niet terugdraaien.

Je hebt de silent mode wel uitgezet? O-)

Verwijderd

@master1104 silent mode staat nu uit idd, heb het van aan op 0 naar 5 graden aangepast. De aanvoerstreeftemp is 33 graden, wat niet gek hoog is. Eerder lukte het prima met warmer water van 38ish voordat de verdeler pomploos werd gemaakt en met baggere isolatie. Heb wel eens wat regelmatige defrosts gehad, maar niet zo vaak bij zo weinig ijsvorming. En zo gek zijn deze weersomstandigheden nog niet eens.

• Buis07
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 09-11 14:21
Misschien is dit onderwerp al vaker behandeld maar omdat ik dit niet kan vinden stel ik de vraag opnieuw.

Ik heb een hybride warmtepomp met meer vermogen (ipv 5kW een 7kW) dan nodig is volgens berekening installateur en Nefit/Bosch.

Mijn huis is niet perfect geïsoleerd maar de afgelopen twee jaren hoefde de cv ketel maar weinig bij te springen, alleen wanneer het behoorlijk vriest en de warmtepomp veel moet ontdooien.

Nu heb en in mijn hele huis vloerverwarming en laat de temperatuur dag en nacht op 20 graden staan.

Nu is mijn vraag:

Is dit verstandig of is een nachtverlaging van enkele graden verstandig qua energie gebruik?

• Willem senior
Buis07 schreef op woensdag 20 november 2024 @ 15:03:
Misschien is dit onderwerp al vaker behandeld maar omdat ik dit niet kan vinden stel ik de vraag opnieuw.

Ik heb een hybride warmtepomp met meer vermogen (ipv 5kW een 7kW) dan nodig is volgens berekening installateur en Nefit/Bosch.

Mijn huis is niet perfect geïsoleerd maar de afgelopen twee jaren hoefde de cv ketel maar weinig bij te springen, alleen wanneer het behoorlijk vriest en de warmtepomp veel moet ontdooien.

Nu heb en in mijn hele huis vloerverwarming en laat de temperatuur dag en nacht op 20 graden staan.

Nu is mijn vraag:

Is dit verstandig of is een nachtverlaging van enkele graden verstandig qua energie gebruik?
Dat ligt aan hoe ver je huis dan snachts afkoelt
En onder de 5 graden buitentemperatuur kun je dat beter niet doen want dan moet smorgens je warmtepomp te hard draaien met dan ook nog meer kans op defrosts om weer op temperatuur te komen
Maar is het buiten warmer dan die 5 graden dan doe ik het zelf wel
Want na 10 uur smorgens wordt het buiten warmer dan snachts en krijg je overdag met die hogere temperaturen buiten minder verbruik en langere run ook nog
Dat het dan smorgens 1 graad in huis even wat kouder is vind ik niet erg
Gewoon proberen bevalt het niet kun je makkelijk weer terug naar continu verwarmen :)

• HansRemmerswaal
master1104 schreef op woensdag 20 november 2024 @ 13:48:
[...]

Ik zou zeggen PL1, maar ook TR4 geeft soort gelijk patroon.

[Afbeelding]
Op basis van jouw grafiek zou dat inderdaad de trigger kunnen zijn.
Kijk ik bij mij bij een willekeurige defrost dan zie ik geen aanleiding bij diezelfde sensoren. En zijn er genoeg patronen die vergelijkbaar zijn of veel langer en lager in temperatuur terwijl er geen defrost is.

Dus of mijn defrosts zijn "random" of de trigger voor een defrost is iets anders. Zelf gok ik op het eerste.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YDTEInfhmB_-b7vAwnBghLEUA5Y=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4L4kbfYWX0UeLcgxyegyPrTy.png?f=fotoalbum_large

• jaapzb
  • Niet online
Buis07 schreef op woensdag 20 november 2024 @ 15:03:

Nu is mijn vraag:

Ik doe het wel, maar alleen bij buitentemperaturen boven de 5 graden (zonnig weer) of 10 graden (grijs weer).

Om 23 uur zet ik de boel een paar graden lager (a.d.h.v schema) en om 6 uur gaat het weer naar 20. Hiermee koelt het huis wat af 's nachts, maar zo lang het dus niet te koud of te grijs is komt hij er wel weer bij na 6 uur, zonder heel hard te hoeven werken.

Hiermee bespaar ik wat nachtelijke runnetjes, heb ik gemerkt. Precieze besparing kan ik je niet geven.

Als het koud/grijs is doe ik de nachtverlaging niet, omdat dan mijn huis niet meer op temperatuur blijft. Het koelt dan te ver af.

Er zijn ook mensen die zeggen dat je absoluut geen nachtverlaging moet doen want als je 's ochtends dan weer moet bijverwarmen verbruik je veel meer energie omdat de WP dan opeens heel hard moet werken om de boel weer op te warmen (of zo iets). Maar in mijn ervaring is dat niet het geval.

[ Voor 4% gewijzigd door jaapzb op 20-11-2024 16:31 ]

• master1104
HansRemmerswaal schreef op woensdag 20 november 2024 @ 16:19:
[...]

Op basis van jouw grafiek zou dat inderdaad de trigger kunnen zijn.
Kijk ik bij mij bij een willekeurige defrost dan zie ik geen aanleiding bij diezelfde sensoren. En zijn er genoeg patronen die vergelijkbaar zijn of veel langer en lager in temperatuur terwijl er geen defrost is.

Dus of mijn defrosts zijn "random" of de trigger voor een defrost is iets anders. Zelf gok ik op het eerste.

[Afbeelding]
Eens met wat je zegt, ik zie bij jou ook geen patroon. Ik lees ook al een tijdje met je mee, maar het blijft mij een raadsel waardoor jouw ODU7 zich zo anders gedraagt dan mijn ODU9. Je zou haast een software fout vermoeden, die specifiek voor een aantal modellen zijn gebruikt.

• SuperR1902
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 07-11 13:58
Is er een manier om in hybride mode de circulatie pomp in de binnenunit een minimale snelheid te geven?

• Albs
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 09-11 17:30
Albs schreef op zondag 12 maart 2023 @ 14:48:
[...]

Ze krijgen nu geregeld storing:
H01/5451
Alarm Z1 debiet tijdens ontdooien te laag.

[/quote]

Die foutmelding krijg ik dus ook continu en dat komt doordat de warmtewisselaar vervuild is doordat ze er geen magneetfilter in hebben geplaatst. Aldus Nefit.
Er zit magnetiet in het leidingsysteem 3 jaar na installatie.
Nou, na anderhalf jaar heb ik de foutmelding weer terug en vliegt hij regelmatig in storing :(

Ik heb het weer gemeld bij mijn installateur en die komt binnenkort langs.

Alle 11 groepen staan als altijd open met 2 radiatoren boven en een buffervat.

• Willem senior
Albs schreef op woensdag 20 november 2024 @ 19:59:
[...]

Nou, na anderhalf jaar heb ik de foutmelding weer terug en vliegt hij regelmatig in storing :(

Ik heb het weer gemeld bij mijn installateur en die komt binnenkort langs.

Alle 11 groepen staan als altijd open met 2 radiatoren boven en een buffervat.
Heb je wel de filters schoon gemaakt voor het stookseizoen

• krizzziz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:55
Wat is nou exact de functie van de thermostaat in Home Assistant via de BBQKees gateway?

Ik zie bijvoorbeeld een entiteit (
code:
1
number.thermostat_hc1_selected_room_temperature
) wat een invulveld is en die continue 20.5 graden aangeeft. De daadwerkelijke thermostaat in de woonkamer heb ik op 20 staan.

Is er dus wel een entitieit in de BBQKees gateway waar je de gevraagde temp kan zien? Want ik zie de gevraagde 20 graden nergens terugkomen...

Nog even een overzichtje van de performance van mijn Hybride 3000I. De CV-ketel is nog niet bijgesprongen, maar ik moet wel de COP berekening van mijn setup anders gaan doen. Echt niet dat ik nu tussen de 6 en 7 haal.
Wat ik alleen niet begrijp is dat ik een utlity meter heb gezet op de entiteit
code:
1
sensor.boiler_compressor_power_output
. Deze blijft alleen de kW aan geproduceerde energie in kW op tellen ipc kWh. Ben wel benieuwd hoe ik dat kan omzetten om mijn COP goed te berkenen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S0QCp0L66gwp6HvYW_Pz6WRT-ok=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GMBcmYWCHyFAIGnRKiBi2RJP.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/82RLD6tmrmplfY-PqLwx93aiVqU=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/7jnRPvmwbTku7XprDSqr8iD4.jpg?f=user_large

ehhhh..HOI

• lc8
@krizzziz welke thermostaat?? easycontrol/ 1010H ?? ze zijn allemaal verschillend

'Home assistant' heeft geen thermostaat tenzij je die zelf aanmaakt. (ik heb er velen.. voor iedere kamer een andere bijv.)

niet allles wat schrijfbaar aangegeven is in de EMS-ESP gateway is ook echt schrijfbaar.. : vaak is het schrijfbaar, maar wordt het ook al door een ander apparaat op de EMS bus geschreven. Dit geldt voor 'selected room temp" Deze wordt door de Easycontrol zelf gebruikt als waarde vanuit het klokprogramma.

Als je zelf de thermostaat instelling van de easycontrol wil schrijven moet je deze op manual zetten, en de HC1.manual.temperature schrijven
ps.: dat geldt dan voor een Enviline 9Es met easycontrol...
Helaas zijn de benamingen en instellingen bij ieder model weer net anders: beetje een zooitje

echt COP berekenen kun je niet want je weet het opgenomen vermogen niet. Ik heb zelf een vermogensmetertje (shelly) aan de buitenunit supply gehangen die netjes continu het opgenomen vermogen meet. COP is dan makkelijk te berekenen. De afgegeven vermogen waarde klopt vrij aardig denk ik.

[ Voor 15% gewijzigd door lc8 op 20-11-2024 22:51 ]

• krizzziz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:55
lc8 schreef op woensdag 20 november 2024 @ 22:49:
@krizzziz welke thermostaat?? easycontrol/ 1010H ?? ze zijn allemaal verschillend

'Home assistant' heeft geen thermostaat tenzij je die zelf aanmaakt. (ik heb er velen.. voor iedere kamer een andere bijv.)

niet allles wat schrijfbaar aangegeven is in de EMS-ESP gateway is ook echt schrijfbaar.. : vaak is het schrijfbaar, maar wordt het ook al door een ander apparaat op de EMS bus geschreven. Dit geldt voor 'selected room temp" Deze wordt door de Easycontrol zelf gebruikt als waarde vanuit het klokprogramma.

Als je zelf de thermostaat instelling van de easycontrol wil schrijven moet je deze op manual zetten, en de HC1.manual.temperature schrijven
ps.: dat geldt dan voor een Enviline 9Es met easycontrol...
Helaas zijn de benamingen en instellingen bij ieder model weer net anders: beetje een zooitje

echt COP berekenen kun je niet want je weet het opgenomen vermogen niet. Ik heb zelf een vermogensmetertje (shelly) aan de buitenunit supply gehangen die netjes continu het opgenomen vermogen meet. COP is dan makkelijk te berekenen. De afgegeven vermogen waarde klopt vrij aardig denk ik.
Als de BBQKees gateway aan HA koppel dan maakt deze automatisch een thermostaat module aan binnen HA. Ik heb overigens geen Bosch/Nefit thermostaat hangen. Bij mij word de Hybride WP aangestuurd via “zone-thermostaten” van het bedrijf Tech https://tech-controllers.com/p/eu-l-9-r.

Wat bedoel je overigens met afgegeven vermogen? De energie die de WP gebruikt? Ik heb een 1-fase Homewizard MID meter in de meterkast om het verbruik uit te lezen via home assist.

ehhhh..HOI

• lc8
krizzziz schreef op woensdag 20 november 2024 @ 23:07:
[...]

Als de BBQKees gateway aan HA koppel dan maakt deze automatisch een thermostaat module aan binnen HA.
welke entity is dat dan en welk device type/class is dit? want ik heb deze niet. (en wel HA..).
Thermostaten hebben de device class "climate".
'iets' wat thermostat heet.. is een sensor of een number of anders... het kunnen allerlei entiteiten zijn.
Ik heb overigens geen Bosch/Nefit thermostaat hangen. Bij mij word de Hybride WP aangestuurd via “zone-thermostaten” van het bedrijf Tech https://tech-controllers.com/p/eu-l-9-r.
grappig ding, kende ik niet. Wat aan de WP stuurt dit dan? Als ik het zo snel lees stuurt het alleen je vloerverwarmingsactuators, en niet de WP; hooguit de CV-zijdige pomp van het systeem zo te zien.

Maar: als je GEEN thermostaat hebt, waar zoek je dan naar in HA?? Iets wat er niet is kun je ook niet sturen. BBQ maakt alle entiteiten aan, ook degene die niet gebruikt zijn/ niet 'bestaan'. je kunt ze uitzetten door in te loggen op bbq-kees gateway.
Wat bedoel je overigens met afgegeven vermogen? De energie die de WP gebruikt? Ik heb een 1-fase Homewizard MID meter in de meterkast om het verbruik uit te lezen via home assist.
Afgegeven = afgegeven: ik ken geen beter woord in het nederlands. Het vermogen wat de WP afgeeft aan het CV water (en dus ook indirect aan je huis). Output power dus in het Dengels.
een WP 'produceert' geen energie (helaas :-) )

Opgenomen is wat de WP (de compressor + randapparaten) opneemt uit het net. Dat meet je dus blijkbaar: deel die twee op elkaar en je hebt de COP... waar zit je mee en waarom klopt het niet? (COP6-7 is idd wat onwaarschijnlijk met dit weer).

[ Voor 15% gewijzigd door lc8 op 20-11-2024 23:37 ]

• Willem senior
lc8 schreef op woensdag 20 november 2024 @ 23:27:
[...]

welke entity is dat dan en welk device type/class is dit? want ik heb deze niet. (en wel HA..).
Thermostaten hebben de device class "climate".
'iets' wat thermostat heet.. is een sensor of een number of anders... het kunnen allerlei entiteiten zijn.

[...]

grappig ding, kende ik niet. Wat aan de WP stuurt dit dan? Als ik het zo snel lees stuurt het alleen je vloerverwarmingsactuators, en niet de WP; hooguit de CV-zijdige pomp van het systeem zo te zien.

Maar: als je GEEN thermostaat hebt, waar zoek je dan naar in HA?? Iets wat er niet is kun je ook niet sturen. BBQ maakt alle entiteiten aan, ook degene die niet gebruikt zijn/ niet 'bestaan'. je kunt ze uitzetten door in te loggen op bbq-kees gateway.

[...]

Afgegeven = afgegeven: ik ken geen beter woord in het nederlands. Het vermogen wat de WP afgeeft aan het CV water (en dus ook indirect aan je huis). Output power dus in het Dengels.
een WP 'produceert' geen energie (helaas :-) )

Opgenomen is wat de WP (de compressor + randapparaten) opneemt uit het net. Dat meet je dus blijkbaar: deel die twee op elkaar en je hebt de COP... waar zit je mee en waarom klopt het niet? (COP6-7 is idd wat onwaarschijnlijk met dit weer).
@krizzziz
Je hebt energy supplied , dat is de opgewekte energie (geproduceerde warmte)
Er zijn 4 supplied entiteiten : heating, DHW, Cooling, en een Total
En je hebt energy consumptie dat is het opgenomen energie van het net
Consumptie gebruik je niet daar gebruik je je eigen energie meter voor en dan kun je de cop berekenen

• Marquinhos
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 13-01 09:32
Recent is mijn nieuwbouwwoning opgeleverd met een Nefit enviline warmtepomp.
Inmiddels woon ik hier 2 maanden en heb ik mijn eerste ervaringen opgedaan hiermee.
Nu loop ik tegen het probleem aan dat de warmtepomp erg lang door blijft verwarmen na het bereiken van de ingestelde temperatuur. Ik had deze ingesteld op 19 graden, maar de warmtepomp blijft zeker doorverwarmen tot een temperatuur van 23 graden. Ik snap dat de warmtepomp niet direct stopt als de temperatuur bereikt is en dat er nog restwarmte is waardoor de temperatuur nog verder kan stijgen, maar de temperatuur van 23 graden lijkt me veel te hoog.
Als eerst heb ik de instructies op de eerste pagina van dit topic gelezen en alle instellingen gecheckt van mijn warmtepomp, hier zie ik echter geen instellingen verkeerd staan.
Nadat de kamer een temperatuur van 23 graden had bereikt, heb ik de ingestelde kamertemperatuur uitgezet om te voorkomen dat deze verder door blijft verwarmen. Na 2 dagen heb ik bijna 70kwh per dag verbruikt! Dit is niet alleen de warmtepomp, maar wel verreweg de grootste verbruiker. Op andere dagen zonder te verwarmen, verbruik ik ongeveer 10kwh per dag.

Instellingen:
- Stooklijn:
Voetpunt 20 graden
Eindpunt 35 graden
- Kamerinvloed 1K
- Off-set kamertemperatuur 0

Heeft iemand een idee wat de oorzaak is dat de warmtepomp zo ver blijft doorverwarmen?

• Yaay
  • Niet online
Marquinhos schreef op donderdag 21 november 2024 @ 17:10:
Recent is mijn nieuwbouwwoning opgeleverd met een Nefit enviline warmtepomp.
Inmiddels woon ik hier 2 maanden en heb ik mijn eerste ervaringen opgedaan hiermee.
Nu loop ik tegen het probleem aan dat de warmtepomp erg lang door blijft verwarmen na het bereiken van de ingestelde temperatuur. Ik had deze ingesteld op 19 graden, maar de warmtepomp blijft zeker doorverwarmen tot een temperatuur van 23 graden. Ik snap dat de warmtepomp niet direct stopt als de temperatuur bereikt is en dat er nog restwarmte is waardoor de temperatuur nog verder kan stijgen, maar de temperatuur van 23 graden lijkt me veel te hoog.
Als eerst heb ik de instructies op de eerste pagina van dit topic gelezen en alle instellingen gecheckt van mijn warmtepomp, hier zie ik echter geen instellingen verkeerd staan.
Nadat de kamer een temperatuur van 23 graden had bereikt, heb ik de ingestelde kamertemperatuur uitgezet om te voorkomen dat deze verder door blijft verwarmen. Na 2 dagen heb ik bijna 70kwh per dag verbruikt! Dit is niet alleen de warmtepomp, maar wel verreweg de grootste verbruiker. Op andere dagen zonder te verwarmen, verbruik ik ongeveer 10kwh per dag.

Instellingen:
- Stooklijn:
Voetpunt 20 graden
Eindpunt 35 graden
- Kamerinvloed 1K
- Off-set kamertemperatuur 0

Heeft iemand een idee wat de oorzaak is dat de warmtepomp zo ver blijft doorverwarmen?
70KwH per dag is absurd veel, ik vermoed dan dat het elektrische element (cop1) gebruikt wordt.
In vergelijk ik gebruik nog geen 10kwh per dag in een huis wat zeker niet perfect geïsoleerd is zoals je bij nieuwbouw zou verwachten.

Ik heb zelf na instellen van de kamerinvloed op 3 of 4 dat ik met een thermostaat op 19 de werkelijke temperatuur op ong 21 graden heb.

• ZonnigY
Yaay schreef op donderdag 21 november 2024 @ 17:17:
[...]

70KwH per dag is absurd veel, ik vermoed dan dat het elektrische element (cop1) gebruikt wordt.
In vergelijk ik gebruik nog geen 10kwh per dag in een huis wat zeker niet perfect geïsoleerd is zoals je bij nieuwbouw zou verwachten.

Ik heb zelf na instellen van de kamerinvloed op 3 of 4 dat ik met een thermostaat op 19 de werkelijke temperatuur op ong 21 graden heb.
Eens. Voor jouw warmtepomp: denk dat je stooklijn naar beneden kan...

• Siedo
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 10-11 15:55
[...]

10kwh?! Ik zit met deze dagen ook op 30-50kwh totaal. Gezin van vier, vrijstaande woning welke niet heel goed geïsoleerd is. Heb eerder in dit topic gelezen dat het niet extreem is.

• HansRemmerswaal
Verbruik is lastig te vergelijken, is afhankelijk van teveel factoren.

De afgelopen weken verbruikte de warmtepomp bij mij gemiddeld zo'n 10 kWh per dag. Dat is inclusief het opwarmen van een 200 L boiler die elke dag leeg is gedouched door mijn zoon. Exclusief de thermische desinfectie, wat een extra piek is van een 10 kWh of zo. De laatste 3 dagen is het gemiddeld 17 kWh.

Groot hoekhuis, jaar of 14 oud, met gezin van 3 personen.

• ZonnigY
Siedo schreef op donderdag 21 november 2024 @ 18:04:
[...]

10kwh?! Ik zit met deze dagen ook op 30-50kwh totaal. Gezin van vier, vrijstaande woning welke niet heel goed geïsoleerd is. Heb eerder in dit topic gelezen dat het niet extreem is.
Ik zit op 30 met een groot vrijstaand huis (250m2) en een slecht ingeregeld systeem nog, goed nageisoleerd dat wel. Linksom of rechtsom; 70 is echt belachelijk veel voor nieuwbouw, of je moet een zwembad erbij verwarmen.

• Albs
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 09-11 17:30
Willem senior schreef op woensdag 20 november 2024 @ 21:01:
[...]

Heb je wel de filters schoon gemaakt voor het stookseizoen
Jazekers

Monteur is vandaag niet geweest wegens drukte, ik heb de warmtepomp vandaag zowat elk uur moeten resetten ;(

• Yaay
  • Niet online
Siedo schreef op donderdag 21 november 2024 @ 18:04:
[...]

Ik moet hier wel aan toevoegen dat we ‘s avonds vaak de houtkachel nog even aan hebben en alleen de begane grond verwarmen en de oppervlakte van de woning niet groot is.
ZonnigY schreef op donderdag 21 november 2024 @ 17:38:
[...]

Eens. Voor jouw warmtepomp: denk dat je stooklijn naar beneden kan...
Zou daarmee de gevraagde temperatuur dichter bij de daadwerkelijke temperatuur moeten komen?
Ik heb nu voetpunt 21 en eindpunt 48 (door de installateur zo ingesteld)
Ik zal deze eens naar de advies settings zetten voetpunt 20, eindpunt 45 of advieseer je een nog grotere stap?

• HansRemmerswaal
Yaay schreef op donderdag 21 november 2024 @ 20:47:
[...]

Ik moet hier wel aan toevoegen dat we ‘s avonds vaak de houtkachel nog even aan hebben en alleen de begane grond verwarmen en de oppervlakte van de woning niet groot is.

[...]

Zou daarmee de gevraagde temperatuur dichter bij de daadwerkelijke temperatuur moeten komen?
Ik zal deze eens naar de advies settings zetten voetpunt 20, eindpunt 45 of advieseer je een nog grotere stap?
Als het met deze temperaturen buiten te warm is dan inderdaad je eindpunt in stappen naar beneden. Het kost even tijd voordat de warmte uit je huis is, dus na elke verlaging een dag of wat wachten. Er kan niets fout gaan, als het te koud wordt dan verhoog je weer iets…

Van 48 naar 45 is een mooie eerste stap…

• Buis07
Vandaag kreeg ik het moeilijk warm in huis.

Er waren ontzettend veel defrost momenten waardoor de temperatuur in leiding systeem afnam.

Is dit gedrag van de warmtepomp normaal en moet ik accepteren dat gezien de omstandigheden, paar graden boven nul en hoge luchtvochtigheid, dit normaal gedrag is?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oRxfN72cykFm-7AMAYKAOz6wnro=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zu7puTmaTNV1uqcX6EWac1Np.png?f=fotoalbum_large

• s441558
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10-11 18:42
Dat zijn wel heel veel defrosts. Ik had er zelf 5 gehad over de afgelopen 24 h. Defrosts zijn niet vreemd met dit weer, maar zoveel als jij er hebt lijkt me niet goed

Nefit EnviLine IDU Monoblock E 7 E-S, Boiler 200 L, Buffervat 50L. BQQKees

• lc8
Buis07 schreef op donderdag 21 november 2024 @ 22:48:

Er waren ontzettend veel defrost momenten waardoor de temperatuur in leiding systeem afnam.

Is dit gedrag van de warmtepomp normaal en moet ik accepteren dat gezien de omstandigheden, paar graden boven nul en hoge luchtvochtigheid, dit normaal gedrag is?

[Afbeelding]
weet je zeker dat dit defrosts zijn? tenslotte zie je hier alleen energieverbuik, en tijdens een defrost draait de compressor nog steeds. Is de defrost onvolledig? Als het wel echt defrosts zijn: zit de radiator dicht gevroren als ie begint? is er misschien een rede te vinden dat ie veel heel vochtige lucht aanzuigt (e.g. op een nat plat dak... of omdat het condenswater niet goed weg loopt?)
wat voor pomp is het? opgenomen vermogen van ruim 2kW lijkt ook veel. is het niet een electrische bijverwarming die mee loopt en schakelt?

hier vriest ie een paar keer per dag dicht nu. Hangt erg af van je opstelling, waar je wwont etc.. grote verschillen in NL nu

[ Voor 9% gewijzigd door lc8 op 22-11-2024 00:03 ]

• master1104
Hier vandaag 26kwh verbruikt in het koude oosten met grote vrijstaande woning in de volle wind. Isolatie acceptabel en her en der top nageisoleerd.

14 defrosts trouwens. Als de defrosts nodig zijn (verdamper dichtgevroren) en ze volledig verlopen (geheel ijsvrij) dan zou ik me er niet druk om maken. Meest extreme wat ik hier ken is elke 45 minuten defrost met een stuk of 30 op 1 dag. Installatie is goed ingeregeld en draait uitstekend.
Hangt uiteraard ooo samen met vermogen, bij gelijk verdamper oppervlak vriest een 9kw nu eenmaal eerder dicht dan een 6kw. Daar zijn de tower modellen met dubbele verdamperoppervlak ook echt in het voordeel.

[ Voor 19% gewijzigd door master1104 op 21-11-2024 23:22 ]

• HansRemmerswaal
Buis07 schreef op donderdag 21 november 2024 @ 22:48:

[Afbeelding]
Ik heb ook zulke grafieken gehad met zo’n patroon. Uit deze grafieken van HomeWizard kun je niet het verschil zien tussen een defrost elk uur en de compressor die elk uur van min naar max gaat. HomeWizard maakt mooie vloeiende lijnen van het verbruik waardoor je de details niet kunt zien. Daarvoor heb je echt zoiets als BBQKees en Home Assistent nodig. Als je trouwens de HomeWizard uitleest met Home Assistent dan kun je het wel redelijk goed zien. Onderstaan is een voorbeeld van een defrost afgelezen van de HomeWizard stroommeter uitgelezen door Home Assistent.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0mSJdo8pfQh9sZTKFdfuAD4ELak=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JQauymC1vtt25VtYej1lii3h.png?f=fotoalbum_large

Maar elke uur een defrost en/of de compressor van min naar max, daar wordt je niet blij van kan ik je uit eigen ervaring vertellen. Bij mij gaat die ook zo gek doen als de target temperatuur in de buurt van de 30 komt… en volgens NEFIT is dit “normaal” gedrag.

[ Voor 21% gewijzigd door HansRemmerswaal op 21-11-2024 23:50 ]

• M2c
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 28-10 13:40

M2c

Hoe meten jullie de warmtepomp?

Ik heb de monoblock en heb enkel een meter (homewizard kwh meter) gezet op de voeding van de buitenunit. Ik zat met het gedacht dat ik het wat te zot vind om de binnenunit te meten, omdat uiteindelijk hier vooral de circulatiepomp draait.
De elektrische weerstanden zitten daar ook in, maar bij mij staat deze uit en het verbruik wordt hiervoor ook apart weergeven op de unit. Op eind van het jaar kan het het dan eventueel nog bijtellen.

Maar nu valt het me op dat er toch een grote afwijking zit op wat de unit opgeeft en wat ik zelf meet.
Volgens de unit zou ik voor deze maand 183kWh hebben verbruikt voor de compressor (warm water + cv). Maar homewizard meet maar 160kWh.
Is de meting van de warmtepomp zo onnauwkeurig of zit de circulatiepomp ook mee in de compressor waarde? Kortom als ik binnen + buitenunit zou meten en deze optel, wel uitkomen op 183kWh?

• HansRemmerswaal
M2c schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 00:55:

Ik heb de monoblock en heb enkel een meter (homewizard kwh meter) gezet op de voeding van de buitenunit. Ik zat met het gedacht dat ik het wat te zot vind om de binnenunit te meten, omdat uiteindelijk hier vooral de circulatiepomp draait.
De elektrische weerstanden zitten daar ook in, maar bij mij staat deze uit en het verbruik wordt hiervoor ook apart weergeven op de unit. Op eind van het jaar kan het het dan eventueel nog bijtellen.

Maar nu valt het me op dat er toch een grote afwijking zit op wat de unit opgeeft en wat ik zelf meet.
Volgens de unit zou ik voor deze maand 183kWh hebben verbruikt voor de compressor (warm water + cv). Maar homewizard meet maar 160kWh.
Is de meting van de warmtepomp zo onnauwkeurig of zit de circulatiepomp ook mee in de compressor waarde? Kortom als ik binnen + buitenunit zou meten en deze optel, wel uitkomen op 183kWh?
Ik heb een 3 phase kWh meter op mijn warmtepomp groep staan. Als ik kijk over de periode 1 november 00.00 uur tot en met 22 november 06.00 uur dan heb ik verbruikt;

Energiemeter: 256.51 kWh
Warmtepomp: 224 kWh (boiler total energy consumption)

Het verschil over deze 510 uur is 32.72 kWh ofwel een gemiddeld verbruik van 64 watt.
Kijk ik naar het verbruik tussen twee runs dan zie ik, niet geheel toevallig, een verbruik rond de 64 watt.
In juni, als de buderus in rust is, zie ik een verbruik van 15 watt.

Dus het “klopt” dat je een verschil meet.

Verwijderd

lc8 schreef op donderdag 21 november 2024 @ 23:06:
[...]

weet je zeker dat dit defrosts zijn? is er misschien een rede te vinden dat ie veel heel vochtige lucht aanzuigt (e.g. op een nat plat dak... of omdat het condenswater niet goed weg loopt?)
Hier ook nog steeds defrost mania met 20+ per dag (terwijl we alleen stoken tussen 8 en 10 ivm lawaai). Die van ons zit wel op een plat dak met uiteraard veel water en ijs. Voorgaande jaren was dat op de een of andere manier geen probleem, zou dit nu het probleem ineens kunnen zijn?

Ik weet het wel zeker gezien ik regelmatig de binnen- en buitenunit had gecontroleerd.

• Willem senior
Hier gisteren 3 defrosts
Verbruik valt me ook mee met verwarming en warmwater bereiding gisteren
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gVY0jNWcSL0mUOG1-1gvCGvV1sw=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/gYnQU4IYcM7eEILHYs5tmot3.jpg?f=user_large
En een aanvoerstreeftemperatuur van 28 graden
Eindelijk draait de warmtepomp naar mijn zin deze zomer heb ik nog twee knietjes verwijderd waar ik makkelijk bij kon en dat het zoveel zou schelen had ik niet verwacht
Hoe lager je aanvoer temperatuur kan om je huis warm te houden des te minder minder defrosts want dan hoeft je warmtepomp ook minder hard te werken
Maar helemaal verkomen kun je defrosts niet dat hoort bij vochtig en koud weer

• ZonnigY
Yaay schreef op donderdag 21 november 2024 @ 20:47:

[...]

Ik ben geen expert ofzo maar mijn redenatie zou zijn; als met kamerinvloed 3 (of 4) de kamer twee graden te warm wordt dan moet de stooklijn 6 (of 8 ) graden maar beneden. Je voetpunt staat al heel laag. Lager heeft geen zin want dan kan je warmtepomp de warmte niet kwijt en dat geeft een pendelfeest. Om bij 0 graden zoveel om laag te gaan moet je eindpunt nog verder naar beneden. Ik zou t eindpunt op 40 of zelfs 35 proberen. Je weet gauw genoeg of t werkt en het is zo weer teruggezet. Maar stapsgewijs met een graad of 3 steeds en een dag er tussen werkt ook. Als je met de houtkachel die 21 graden hebt bereikt, dan zeker kleinere stappen.

[ Voor 4% gewijzigd door ZonnigY op 22-11-2024 09:05 ]

• Buis07
Onderstaande grafiek is vanuit HA van mijn vermogenmeter die alleen de gehele warmtepomp hybride systeem meet.

Of het defrost momenten zijn weet ik niet maar het is gek dat het vermogen van max in één keer terug valt naar ongveeer 400W.

De pomp staat op garage dak en gisteren was het extreem weer in noord Nederland. De gehele dag natte sneeuw en temperaturen net boven de 0

Mijn cv ketel komt pas bij bij temperaturen onder de 0 graden.
Heb deze vandaag maar ingesteld op 5 graden.

Hoop dat het pendelen nu wat over is.
Blijf het monitoren

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lBpx81s2vWA8PLrUBdN8UMqKvo8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/sCted03K3HgthXq8W8UiEho9.png?f=fotoalbum_large

• M2c
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 28-10 13:40

M2c

HansRemmerswaal schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 06:34:
[...]

Ik heb een 3 phase kWh meter op mijn warmtepomp groep staan. Als ik kijk over de periode 1 november 00.00 uur tot en met 22 november 06.00 uur dan heb ik verbruikt;

Energiemeter: 256.51 kWh
Warmtepomp: 224 kWh (boiler total energy consumption)

Het verschil over deze 510 uur is 32.72 kWh ofwel een gemiddeld verbruik van 64 watt.
Kijk ik naar het verbruik tussen twee runs dan zie ik, niet geheel toevallig, een verbruik rond de 64 watt.
In juni, als de buderus in rust is, zie ik een verbruik van 15 watt.

Dus het “klopt” dat je een verschil meet.
Als ik het dan goed begrijp meet je ook enkel uw buitenunit?

Als ik hier zowel de buiten als binnenunit wil meten heb ik 2 meters nodig. Want zijn 2 aparte voedingen.
Maar omdat de warmtepomp het verbruik weergeeft van de compressor, zal dat normaal toch enkel het verbruik zijn van de buitenunit?

Bij u is het dus andersom. Uw energiemeter geeft meer aan als de warmtepomp. In mijn geval is de warmtepomp in de praktijk zuiniger dan wat zijn eigen meting geeft.

Voor maand november tot nu, kom ik uit op.
Warmtepomp:191kWh
Energiemeter:168kWh

Vind dat toch al een groot verschil.
Wilt dat dan zeggen dat mijn buitenunit 168kWh verbruikt en binnenunit (wat dus voornamelijk de circulatiepomp is voor de vloerverwarming), 191 - 168= 23kWh verbruikt?

Kortom de warmtepomp geeft wel weer het verbruik van de compressor, maar in de praktijk is het inclusief de circulatiepomp?

• ZonnigY
Buis07 schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 08:59:
Onderstaande grafiek is vanuit HA van mijn vermogenmeter die alleen de gehele warmtepomp hybride systeem meet.

Of het defrost momenten zijn weet ik niet maar het is gek dat het vermogen van max in één keer terug valt naar ongveeer 400W.

De pomp staat op garage dak en gisteren was het extreem weer in noord Nederland. De gehele dag natte sneeuw en temperaturen net boven de 0

Mijn cv ketel komt pas bij bij temperaturen onder de 0 graden.
Heb deze vandaag maar ingesteld op 5 graden.

Hoop dat het pendelen nu wat over is.
Blijf het monitoren

[Afbeelding]
Ca een dip per uur bij prutweer lijken me defrosts.

• HansRemmerswaal
M2c schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 09:15:
[...]

Als ik het dan goed begrijp meet je ook enkel uw buitenunit?

Als ik hier zowel de buiten als binnenunit wil meten heb ik 2 meters nodig. Want zijn 2 aparte voedingen.
Maar omdat de warmtepomp het verbruik weergeeft van de compressor, zal dat normaal toch enkel het verbruik zijn van de buitenunit?

Bij u is het dus andersom. Uw energiemeter geeft meer aan als de warmtepomp. In mijn geval is de warmtepomp in de praktijk zuiniger dan wat zijn eigen meting geeft.

Voor maand november tot nu, kom ik uit op.
Warmtepomp:191kWh
Energiemeter:168kWh

Vind dat toch al een groot verschil.
Wilt dat dan zeggen dat mijn buitenunit 168kWh verbruikt en binnenunit (wat dus voornamelijk de circulatiepomp is voor de vloerverwarming), 191 - 168= 23kWh verbruikt?

Kortom de warmtepomp geeft wel weer het verbruik van de compressor, maar in de praktijk is het inclusief de circulatiepomp?
Mijn binnen en buitenunit zitten op één groep. Op diezelfde groep zit ook de buderus pomp.

• jaapzb
  • Niet online
Hier ongeveer elke 1.5 uur een defrost (monoblock 7kW). De unit die ik heb heeft een grote verdamper, lijkt me niet onwaarschijnlijk dat de kleinere buitenunits van de splits eerder dichtvriezen.

Met mijn redelijk nageisoleerde vrijstaande huis uit 1923 zat ik gister op 30kWh verbruik met een COP van 3.4 (geen warm water, binnentemperatuur beneden 20C, boven 18C).

[ Voor 9% gewijzigd door jaapzb op 22-11-2024 09:35 ]

• Wollie91
  • Laatst online: 21:27
Zijn er mensen die goede ervaringen hebben met een lage temperatuur radiator in de douche t.o.v. een normale radiator?

Wij hebben een goed geïsoleerde woning en een aantal jaren geleden zijn we overgegaan naar een warmtepomp. Beneden hebben we vloerverwarming en dat werkt prima. Boven hoeven de radiatoren nooit aan, behalve in de douche.

Ik zou graag een wat aangename temperatuur in de douche willen aangezien de gewone radiator te weinig warmte afgeeft om de ruimte goed te verwarmen.

Ideeën zijn welkom.

• ZonnigY
Wollie91 schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 09:39:
Zijn er mensen die goede ervaringen hebben met een lage temperatuur radiator in de douche t.o.v. een normale radiator?

Wij hebben een goed geïsoleerde woning en een aantal jaren geleden zijn we overgegaan naar een warmtepomp. Beneden hebben we vloerverwarming en dat werkt prima. Boven hoeven de radiatoren nooit aan, behalve in de douche.

Ik zou graag een wat aangename temperatuur in de douche willen aangezien de gewone radiator te weinig warmte afgeeft om de ruimte goed te verwarmen.

Ideeën zijn welkom.
Wij hebben fancoils boven op de slaapkamers en dat werkt prima. We hebben ze niet in de badkamer, maar volgens mij kan dat ook wel als je ze niet te dicht naast of boven bad of douche hangt.

Andere ideeën;
In de badkamer boven hebben we zelf een straalkacheltje hangen. Niet op een thermostaat, maar een ouderwets trektouwtje. Geeft direct een warm gevoel als je hem aanzet.

Vloerverwarming in de badkamer aanleggen is fijn, maar ingrijpender dan een lt-radiator of fancoil ophangen. Wandverwarming is soms een makkelijkere optie dan vloerverwarming, maar dat is situatieafhankelijk. Out-of-the-boxadkamer; wandverwarming in een aanliggende slaapkamer werkt ook, mits er geen wandisolatie zit in die binnenmuur.

• lc8
M2c schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 00:55:
ik heb alleen een shelly power meter aan de butenunit zitten (monoblock..). De binnenunit en de E-heaters tel ik niet mee: Wat je dan niet meetelt zijn: de WP-waterpomp in de binnenunit,
Wollie91 schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 09:39:

Ideeën zijn welkom.
9 van de 10x zijn de radiatoren in de badkamer van huizen gewoon onderbemeten.. omdat er weinig ruimte is en mensen het lelijk vinden. Een eenvoudige warmteverlies berekeningvan de ruimte wijst dat zo uit.

Bij lage aanvoertemperaturen loopt het radiator vermogen hard terug, vooral als het een 'laag' model is en als er geen lamellen in zitten. 'design'radiatoren zijn al helemaal rampzalig slecht

daarbij komt: met een WP kun je slecht een ruimte 'opstoken': dus je zult de badkamer continu warm moeten houden (comprimis in ouder huis!)

een ander probleem kan nog zijn dat de water-flow gewoon niet goed ingesteld is: wordt de huidige radiator wel warm (gelet op de WP-watertemp..) en wat is de delta-T over de radiator? (3-5C) => zonee; fatsoenlijk inregelen

Dus:
- check eerst de huidige condities , vermogens verlies en inregeling (anders doe je misschien onnodig werk)
- neem een overbemeten radiator, met interne lamellen. liever te groot met een thermostaat er op dan te klein!
- neem een hoge radiator (95cm of meer)

een convector (evt met extra fans) is een goed alternatief: maar daar wordt ie niet kleiner van. want ook een convector heeft een hoge trekschacht nodig bij lage temperaturen. Alleen als je een actieve fan er op zet kan dat met minder (Ik haat die dingen persoonlijk: extra electra (in de badkamer..) vuil en herrie, maar das mijn menig)

[ Voor 3% gewijzigd door lc8 op 22-11-2024 09:56 ]

• lc8
ZonnigY schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 09:50:
[...]

Wij hebben fancoils boven op de slaapkamers en dat werkt prima. We hebben ze niet in de badkamer, maar volgens mij kan dat ook wel als je ze niet te dicht naast of boven bad of douche hangt.

Andere ideeën;
In de badkamer boven hebben we zelf een straalkacheltje hangen. Niet op een thermostaat, maar een ouderwets trektouwtje. Geeft direct een warm gevoel als je hem aanzet.

Vloerverwarming in de badkamer aanleggen is fijn, maar ingrijpender dan een lt-radiator of fancoil ophangen. Wandverwarming is soms een makkelijkere optie dan vloerverwarming, maar dat is situatieafhankelijk. Out-of-the-boxadkamer; wandverwarming in een aanliggende slaapkamer werkt ook, mits er geen wandisolatie zit in die binnenmuur.
idd: een simpel straalkacheltje doet soms ook wonderen: natuurlijk is dat COP=1, maar.. als jij het ok vind om dat alleen in die 15 minuetn te doen dat je op de badkamer bent.. kan daar geen WP tegenop!

• Marquinhos
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 13-01 09:32
[...]

Zou ik ergens kunnen zien of inderdaad het elektrisch element (cop1) gebruikt wordt? En hoe zou ik dit kunnen wijzigen?

Mijn huis is goed geïsoleerd, dus het verbruik zou zeker niet zo hoog moeten zijn. Is de enige invloed die ik heb het aanpassen van de stooklijn?

• ZonnigY
Marquinhos schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 10:17:
[...]

Zou ik ergens kunnen zien of inderdaad het elektrisch element (cop1) gebruikt wordt? En hoe zou ik dit kunnen wijzigen?

Mijn huis is goed geïsoleerd, dus het verbruik zou zeker niet zo hoog moeten zijn. Is de enige invloed die ik heb het aanpassen van de stooklijn?
Bij mij is dat te zien in het menu van de warmtepomp zelf, maar ik heb net een ander type.

Er zijn wel meer instellingen aan de warmtepomp dan de stooklijn. De backup heater is meestal wel uit te zetten bijvoorbeeld. Maar dat hij überhaupt nu al aan gaat is al wonderlijk, dus of je dan het huis nog warm krijgt....

Alleen obv kWh verbruik ga je er waarschijnlijk niet achterkomen waar het probleem zit.

Stooklijn naar beneden is wel goed om te proberen, gezien je zover over het doel heen schiet. Dat scheelt ook weer in defrosts.

[ Voor 14% gewijzigd door ZonnigY op 22-11-2024 10:34 ]

• Wollie91
  • Laatst online: 21:27
lc8 schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 09:54:
[...]

ik heb alleen een shelly power meter aan de butenunit zitten (monoblock..). De binnenunit en de E-heaters tel ik niet mee: Wat je dan niet meetelt zijn: de WP-waterpomp in de binnenunit,
[...]

9 van de 10x zijn de radiatoren in de badkamer van huizen gewoon onderbemeten.. omdat er weinig ruimte is en mensen het lelijk vinden. Een eenvoudige warmteverlies berekeningvan de ruimte wijst dat zo uit.

Bij lage aanvoertemperaturen loopt het radiator vermogen hard terug, vooral als het een 'laag' model is en als er geen lamellen in zitten. 'design'radiatoren zijn al helemaal rampzalig slecht

daarbij komt: met een WP kun je slecht een ruimte 'opstoken': dus je zult de badkamer continu warm moeten houden (comprimis in ouder huis!)

een ander probleem kan nog zijn dat de water-flow gewoon niet goed ingesteld is: wordt de huidige radiator wel warm (gelet op de WP-watertemp..) en wat is de delta-T over de radiator? (3-5C) => zonee; fatsoenlijk inregelen

Dus:
- check eerst de huidige condities , vermogens verlies en inregeling (anders doe je misschien onnodig werk)
- neem een overbemeten radiator, met interne lamellen. liever te groot met een thermostaat er op dan te klein!
- neem een hoge radiator (95cm of meer)

een convector (evt met extra fans) is een goed alternatief: maar daar wordt ie niet kleiner van. want ook een convector heeft een hoge trekschacht nodig bij lage temperaturen. Alleen als je een actieve fan er op zet kan dat met minder (Ik haat die dingen persoonlijk: extra electra (in de badkamer..) vuil en herrie, maar das mijn menig)
@ZonnigY @lc8

Voorheen was de radiator in de douche bij een aanvoertemperatuur van 45 of 50 graden prima dus oorspronkelijk klopte het wel.

Maar maakt een lage temperatuur radiator echt veel verschil? Ik heb de mogelijkheid om een langere radiator te plaatsen.

De douche loopt mee met de vloerverwarming beneden dus die wordt sowieso de hele dag mee verwarmd. Dat wil ik ook graag want ik hou van comfort.

• lc8
Wollie91 schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 10:58:
[...]

@ZonnigY @lc8

Maar maakt een lage temperatuur radiator echt veel verschil? Ik heb de mogelijkheid om een langere radiator te plaatsen.
dat het vroeger goed was zegt weinig over de instelling nu: Inregelen is bij een WP veel essentieler.

maar:
zoals je aangeeft : het was bij 45-50 graden goed: (delta-T met binnenlucht ~25-30 K) . Nu stook je ~30 graden ofzo, dus delta-T ~10C max... das dus al bijna 1/3 van het vermogen ALS het linear was... Maar doordat je nu veel minder convectie in die radiator hebt is het nog wat minder: dus waarschijnlijk heb je minder dan 1/3 van het vermogen tov de oude situatie.. en das dan niet genoeg uiteraard.

Als je ff googled vind je zo wat tabellen voor de vermogensafgifte van standaard radiatoren (met of zonder lamellen): hogere radiatoren hebben snel veel meer vermogen omdat je er gratis (fanloos) convetie bij krijgt.
(ff snel gezocht:) hier vind je al wel vanalles:
https://klimaatproductenk...radiator-lage-temperatuur

ik zou zeggen: reken eens uit of je de huidge radiator kan veranderen (heeft ie al lamellen (type 22?) en verhogen? en kijk of je daar 3 a 4x het vermogen mee kunt bereiken: dat geeft een idee van de mogelijkheden

[ Voor 3% gewijzigd door lc8 op 22-11-2024 11:20 ]

• Yaay
  • Niet online
ZonnigY schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 08:56:
[...]

Ik ben geen expert ofzo maar mijn redenatie zou zijn; als met kamerinvloed 3 (of 4) de kamer twee graden te warm wordt dan moet de stooklijn 6 (of 8 ) graden maar beneden. Je voetpunt staat al heel laag. Lager heeft geen zin want dan kan je warmtepomp de warmte niet kwijt en dat geeft een pendelfeest. Om bij 0 graden zoveel om laag te gaan moet je eindpunt nog verder naar beneden. Ik zou t eindpunt op 40 of zelfs 35 proberen. Je weet gauw genoeg of t werkt en het is zo weer teruggezet. Maar stapsgewijs met een graad of 3 steeds en een dag er tussen werkt ook. Als je met de houtkachel die 21 graden hebt bereikt, dan zeker kleinere stappen.
Na aanpassing van de stooklijn zie ik een heel onrustig beeld in de logging in home assistant.
Waar dit voorheen vrij stabiel was zie ik nu steeds een piek naar 43% en weer in stapjes omlaag, je zou zeggen dat het defrosts zijn maar dat is het niet.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KY03Zpd2VUfpfp80c_gIfljEoPM=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/pfA3L7OHHc0JAQER2NQ4NjGa.jpg?f=user_large

Wellicht moet de kamerinvloed nu weer omlaag maar dat ga ik later testen, voor nu weer even terug naar de oude settings.

• ZonnigY
@Yaay lijkt me sterk dat dit de ruimte-invloed is. Je ruimtetemperatuur gaat waarschijnlijk ook niet zo hard op en neer... Zit er naregeling in je systeem? Kan zijn dat die is gaan flippen.

• tomtom901
  • Nu online

tomtom901

Moderator General Chat
Willem senior schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 08:56:
Hier gisteren 3 defrosts
Verbruik valt me ook mee met verwarming en warmwater bereiding gisteren
[Afbeelding]
En een aanvoerstreeftemperatuur van 28 graden
Eindelijk draait de warmtepomp naar mijn zin deze zomer heb ik nog twee knietjes verwijderd waar ik makkelijk bij kon en dat het zoveel zou schelen had ik niet verwacht
Hoe lager je aanvoer temperatuur kan om je huis warm te houden des te minder minder defrosts want dan hoeft je warmtepomp ook minder hard te werken
Maar helemaal verkomen kun je defrosts niet dat hoort bij vochtig en koud weer
Hoe meet jij dat verbruik zo exact? Heb je iets tussen de meter gezet?
Pagina: 1 ... 90 ... 105 Laatste