Ik zal eens kijken hoe dat bij mij gaat. Hoe los je dat vervolgens op?magiel schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 12:58:
[...]
[...]
Nou de BBQKees toch weer eens voorbij komt ... Ik heb met mijn Enviline monoblock 9.0 E-S het probleem dat bij de meeste aanpassingen aan instellingen die ik doe vanuit BBQKees, de binnenunit meteen in storing schiet met een melding in de trant van "aanpassingen buiten configuratie gemaakt. neem contact op met de service monteur". Enige wat wel goed gaat is de thermostaat aanpassen.
Iemand anders hier ook last van?
Pomp OEG5122 en unit 3400i.Maurice v/d Zwaan schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 10:47:
[...]
Wat voor pomp ? Welke binnenunit.
Wilo Para SC (self-controlled) op de 5800i moet gewoon op een aan/uit relais [Afbeelding]
Paneel van jouw 5800i ziet er moderner uit.
Bedankt voor je poging
Bosch 3400iElec 10kw bbqkees HA
Dank voor die indeling Willem.Willem senior schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 10:54:
[...]
Dit plaatje heeft @master1104 gedeeld kun je terug zoeken
[Afbeelding]
Van links naar rechts is het eerst aarde (geel/groen)
Dan middelste neutraal (blauwe draad)
En als laatste fase (bruin) nummer 52 in dit plaatje kan bij jou misschien ander nummer zijn
AUB WEL DE STROOM VAN DE WARMTEPOMP HALEN ALS JE DAAR WERKT
Kan PC1 dus aansluiten met links de aarde en rechts de stroom + en - op de 2e en 3e schroef?
Nee, zelfde WP en ook geen issues mee.magiel schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 12:58:
[...]
[...]
Nou de BBQKees toch weer eens voorbij komt ... Ik heb met mijn Enviline monoblock 9.0 E-S het probleem dat bij de meeste aanpassingen aan instellingen die ik doe vanuit BBQKees, de binnenunit meteen in storing schiet met een melding in de trant van "aanpassingen buiten configuratie gemaakt. neem contact op met de service monteur". Enige wat wel goed gaat is de thermostaat aanpassen.
Iemand anders hier ook last van?
De hele configuratie opnieuw instellen op de binnen unit.MertijnW schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 14:13:
[...]
Ik zal eens kijken hoe dat bij mij gaat. Hoe los je dat vervolgens op?
Ik wil het er _niet_ over hebben.
magiel schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 14:53:
[...]
De hele configuratie opnieuw instellen op de binnen unit.
En hebben jullie deze allebei gewoon op de service jack aangesloten? Wellicht dat daar een verschil in zit?
Ik zal het in ieder geval testen als ik Home Assistant op mijn NUC draaiende heb en BBQKees binnen is.
Ik zou niet weten hoe het anders kan idd, dus gewoon op de service jack.MertijnW schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 15:04:
[...]
[...]
En hebben jullie deze allebei gewoon op de service jack aangesloten? Wellicht dat daar een verschil in zit?
Ik zal het in ieder geval testen als ik Home Assistant op mijn NUC draaiende heb en BBQKees binnen is.
Inderdaad, gewoon op de Service Jack.MertijnW schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 15:04:
[...]
[...]
Ik wil het er _niet_ over hebben.
Parallel aan de thermostaat is de andere optie. Ik heb dat draad doorgeknipt, kroonsteen en buiten de WP aangesloten. Maar zou geen verschil mogen maken.tomtom901 schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 15:06:
[...]
Ik zou niet weten hoe het anders kan idd, dus gewoon op de service jack.
Nefit EnviLine A/W Split 7.0 E-S warmtepomp | Nefit HR 300 liter boiler | Nefit 50 liter buffervat | Nefit Moduline 1010H thermostaat | Home Assistant | BBQKees
Die service jack is ook gewoon onderdeel van de EMS bus. Je kan op een willekeurige plek de BBQkees inprikken op die bus. De servicejack lijkt me de meest eenvoudige plek.
De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt
Bij mijn WP zit de service jack binnen in, dus leek het mij handiger om het EMS draadje dat toch al naar buiten loopt richting thermostaat te gebruiken.JackBol schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 17:20:
Die service jack is ook gewoon onderdeel van de EMS bus. Je kan op een willekeurige plek de BBQkees inprikken op die bus. De servicejack lijkt me de meest eenvoudige plek.
Voordeel van de service jack gebruiken is dat als er een service monteur komt die zijn systeem aansluit dat deze niet een conflict heeft met de BBQKees. Bij mij was de service monteur iets aan het aanpassen via de service jack en Home Assistant via de BBQKees ook, dat ging niet helemaal goed. Uiteindelijk even de BBQKees losgekoppeld.
Nefit EnviLine A/W Split 7.0 E-S warmtepomp | Nefit HR 300 liter boiler | Nefit 50 liter buffervat | Nefit Moduline 1010H thermostaat | Home Assistant | BBQKees
Bij mij zit de jack ook binnen, maar het kabeltje is bij mij lang genoeg om deze naar buiten te laten komen. Dus ik heb die met een stukje klittenband op de buitenkant zitten.HansRemmerswaal schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 17:30:
[...]
Bij mijn WP zit de service jack binnen in, dus leek het mij handiger om het EMS draadje dat toch al naar buiten loopt richting thermostaat te gebruiken.
Voordeel van de service jack gebruiken is dat als er een service monteur komt die zijn systeem aansluit dat deze niet een conflict heeft met de BBQKees. Bij mij was de service monteur iets aan het aanpassen via de service jack en Home Assistant via de BBQKees ook, dat ging niet helemaal goed. Uiteindelijk even de BBQKees losgekoppeld.
Vanwege je tweede punt heb ik deze juist op de service jack zitten. Wanneer de monteur aan de slag is, heb ik liever dat die BBQkees niet aangesloten is om niet in de weg te zitten terwijl die man zijn werk doet.
Uiteindelijk is het natuurlijk allemaal redelijk om het even.
De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt
Ik heb zelfgebouwde ventilatoren in convectorput. Als je ze groot genoeg neemt en dan met een PWM controller ertussen, dan kan je de snelheid instellen zodat hij niet gaat zingen in je put, en toch genoeg verticale flow creëert.Leonard Smit schreef op zondag 5 januari 2025 @ 09:04:
Hallo tweakers,
Na 32 uur uit de pas te zijn geweest, kwamen de streefaanvoertemperatuur en de huidige aanvoertemperatuur gistermiddag weer bij elkaar. De werkelijke kamertemperatuur en de streefkamertemperatuur waren precies gelijk. Zie plaatje.
[Afbeelding]
Waarom het weer goed is gekomen, is niet helemaal duidelijk:
- De buitentemperatuur is natuurlijk van -2 gestegen naar +2,5, dat scheelt.
- Verder had ik de Buderus op 6 gezet, maar toen de huidige aanvoertemperatuur daardoor nóg verder daalde, heb ik deze wat teruggezet naar 3 (hij stond oorspronkelijk op 1). Ik zal kijken of deze verder omlaag kan. Vannacht was de situatie namelijk vergelijkbaar met de periode waarin de boel van slag raakte en is de wp netjes op temperatuur gebleven.
- Tot slot had ik de ruimte-invloed van 4 naar 1 gezet met de gedachte dat de compressor dan minder hard hoeft te werken.
Niet volgens het boekje, zoveel tegelijk, maar je wil de dames thuis niet in de kou zetten.
Dan nu de stooklijn in combinatie met de vele defrosts. Ik kijk een beetje op van de reacties op mijn (steile) stooklijn met eindpunt 59. Ik vond die acceptabel omdat:
- dit was ook zo ongeveer de stooklijn toen de verwarming alleen nog op de cv draaide. Je kunt toch moeilijk verwachten dat het huis met een veel lagere stooklijn voldoende warm te krijgen is.
- eindpunt 60 is in de handleiding van Nefit toch het advies voor verwarming met radiatoren/convectoren?
- de storingsmonteur van Bosch-Nefit (die eigenlijk voor de geluidsoverlast kwam) heeft de verwarmingsmethodes in huis bekeken (alle vertrekken met radiatoren, alleen de woonkamer met convectoren en de keuken/badkamer met vloerverwarming erbij) en daarna het eindpunt op 59 ingesteld. Wie was ik om te twijfelen aan zijn deskundigheid?
Ik heb nu wel het eindpunt teruggezet van 59 naar 57. Kijken wat dat gaat doen. Maar ik heb ‘m al eerder teruggezet, zelfs naar 50 (op advies van @Willem senior die ‘m eigenlijk op 45 wilde) maar geleidelijk aan toch weer moeten verhogen naar 59. Dus of dat een blijverdje is…
Tot zover even. Ik kan ook nog reageren op allerlei detailvragen en opmerkingen, maar dat wordt te veel voor nu.
Ik ga wel met ventilatoren in de convectorput aan de slag, maar ben een beetje bang voor geluid want daar lees je veel over. Met één setje beginnen maar.
Je hoort het wel, maar heel zacht. Stoort mij niet en ik heb 20 ventilatoren in de woonkamer en keuken samen.
Ik blijf er iig vrij nuchter onder....
Ik heb 18 ventilatoren in een convectorput en nog twee keer acht ventilatoren onder type 33 radiatoren elders in de kamer. Allemaal in groepjes van 3 of 4 aan een LM317 met 10-slags potmetertje om de spanning te regelen (~7 tot 11 Volt).
Gaan aan bij een luchttemperatuur >23C loven de radiator/convector.
Je hoort ze nauwelijks.
Gaan aan bij een luchttemperatuur >23C loven de radiator/convector.
Je hoort ze nauwelijks.
Kia EV6, Peblar laadpaal, HW P1 meter en Batt., Nefit AW Split 7 B-S, Compress 3000i, Proline NXT HRC30, type 33 rads & home-made vents. 28 panelen 10KWpiek
Na een verbouwing en aanleg van vloerverwarming is twee week geleden ook een 5kW 5800i monoblock plus tower binnenunit geïnstalleerd, en ik heb gelijk maar HA aangeschaft en een BBQKees aangesloten. Het wordt prima warm en het sanitair warm water werkt ook goed maar ik snap de temperaturen die ik terugzie in HA niet goed.
/f/image/9IqM0PeR8IR95wHv6D3s7JUa.png?f=fotoalbum_large)
De TC3 en TC0 zijn altijd hetzelfde terwijl er in de instellingen wel een TC0/TC3 verschil van 4,5 K is ingesteld. Ik zou ook verwachten de Current flow temperature de Target flow temperature volgt maar het is allemaal nieuw voor me dus misschien zit ik hier naar de verkeerde waarden te kijken. Op het schema op het display van de binnenunit zijn ook de temperaturen van en naar de buitenunit altijd vrijwel gelijk met soms de retour een graad hoger dan de aanvoer terwijl hij dan toch echt aan het verwarmen is.
Af en toe heeft ie een mooie vlakke run van een uur of 5 op minimaal vermogen, vooral bij hogere buitentemperaturen, maar als het vermogen omhoog moet begint hij meer te pendelen met runs van een uur of zo in plaats van te moduleren naar een iets hoger constant vermogen. In HA bereken ik de COP per dag en dat ligt afgelopen dagen tussen de 3 en de 4, het verbruik van tussen de 12 en 23 kWh per dag lijkt me ook niet onacceptabel hoog met deze buitentemperaturen.
Voor zover ik kan nagaan lijkt het systeem goed aangesloten te zijn, de leidingen die warm moeten zijn zijn dat ook.
Zie ik spoken of klopt er inderdaad iets niet met de temperaturen die ik terug krijg?
/f/image/9IqM0PeR8IR95wHv6D3s7JUa.png?f=fotoalbum_large)
De TC3 en TC0 zijn altijd hetzelfde terwijl er in de instellingen wel een TC0/TC3 verschil van 4,5 K is ingesteld. Ik zou ook verwachten de Current flow temperature de Target flow temperature volgt maar het is allemaal nieuw voor me dus misschien zit ik hier naar de verkeerde waarden te kijken. Op het schema op het display van de binnenunit zijn ook de temperaturen van en naar de buitenunit altijd vrijwel gelijk met soms de retour een graad hoger dan de aanvoer terwijl hij dan toch echt aan het verwarmen is.
Af en toe heeft ie een mooie vlakke run van een uur of 5 op minimaal vermogen, vooral bij hogere buitentemperaturen, maar als het vermogen omhoog moet begint hij meer te pendelen met runs van een uur of zo in plaats van te moduleren naar een iets hoger constant vermogen. In HA bereken ik de COP per dag en dat ligt afgelopen dagen tussen de 3 en de 4, het verbruik van tussen de 12 en 23 kWh per dag lijkt me ook niet onacceptabel hoog met deze buitentemperaturen.
Voor zover ik kan nagaan lijkt het systeem goed aangesloten te zijn, de leidingen die warm moeten zijn zijn dat ook.
Zie ik spoken of klopt er inderdaad iets niet met de temperaturen die ik terug krijg?
Compress 5800i 5kW Tower
Heb je een hybride? Bij de hybrides van bosch/nefit word vaak met een mengklep gewerkt waarbij eerst de compressor gebruikt word om zoveel mogelijk warmte te maken, en als die de streeftemperatuur niet meer haalt word warm water van de cv ketel bijgemengd om het laatste stukje warmte te leveren.hjh514 schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 21:16:
Na een verbouwing en aanleg van vloerverwarming is twee week geleden ook een 5kW 5800i monoblock plus tower binnenunit geïnstalleerd, en ik heb gelijk maar HA aangeschaft en een BBQKees aangesloten. Het wordt prima warm en het sanitair warm water werkt ook goed maar ik snap de temperaturen die ik terugzie in HA niet goed.
[Afbeelding]
TC3 en current flow temp worden gemeten na de bijverwarming (cv-ketel). TC1 word gemeten voor de bijverwarming. Gezien je aanvoertemp en TC3 ook omhoog gaan als de WP niet in heating mode staan zou het best kunnen zijn dat je CV-ketel ook telkens warmte aan het maken is, waardoor je aanvoertemperatuur te hoog wordt.
Misschien dat de mengklep op de hand open staat, of er staat een instelling voor de bijverwarming verkeerd.
Edit: ik zie nu dat de grafiek niet helemaal lekker uitlijnd met de statussen daaronder, dus wat ik zei over dat de temperatuur ook omhoog gaat als hij buiten heating mode zit had ik verkeerd gezien
[ Voor 3% gewijzigd door jaapzb op 07-01-2025 22:09 ]
Bosch Compress 7400i 7kW (2023) - 16x 395Wp JASolar met SolarEdge SE8K omvormer (2022)
De target flow wil de warmtepomp maken(stooklijn met buitentemperatuur en ruimteinvloed) dat is de berekende aanvoertemperatuur voor je cv systeemhjh514 schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 21:16:
[Afbeelding]
Dan current flow temperatuur is de aanvoertemperatuur nu op dat moment en die schiet te hoog door
Waarschijnlijk door teweinig afgifte
Dan bij heating zie je ook rode blokjes dat zijn Defrost is normaal bij koud vochtig weer daar door zie je de aanvoer/ tc3 / eigenlijk alles wat er nu op de grafiek zichtbaar is zakken in temperatuur behalve de aanvoerstreeftemperatuur (target flow)
Na een defrost start de warmtepomp weer op en gaat weer verwarmen
Nefit enviline A/W split 5.0 Tower binnenunit met 190 liter boilervat, 50 liter Nefit buffervat, thermostaat 1010H, en boderus pomp unit,
Full electric en het electrisch element staat ook niet aan. De twee grafieken zijn inderdaad niet helemaal mooi uitgelijnd.jaapzb schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 22:07:
[...]
Heb je een hybride? Bij de hybrides van bosch/nefit word vaak met een mengklep gewerkt waarbij eerst de compressor gebruikt word om zoveel mogelijk warmte te maken, en als die de streeftemperatuur niet meer haalt word warm water van de cv ketel bijgemengd om het laatste stukje warmte te leveren.
Compress 5800i 5kW Tower
@hjh514
Bij mij is tc0 en tc3 ook gelijk. Hier blijkt de warmtepomp verkeerd om verbonden te zijn met de binnenunit
. Bij mij zie ik iets ander gedrag, maar ik heb dan ook geen buffervat. Misschien de moeite om even te checken.
Edit: Zie deze post en mijn andere posts van 11 december
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/80993546
Bij mij is tc0 en tc3 ook gelijk. Hier blijkt de warmtepomp verkeerd om verbonden te zijn met de binnenunit
[ Voor 22% gewijzigd door ZonnigY op 08-01-2025 09:57 . Reden: aanvulling ]
Bosch 5800i 10, vloerverwarming & fancoils, Zehnder Q600
De defrosts snap ik maar ik begrijp niet goed waarom hij tussen de defrosts door naar boven blijft moduleren terwijl de Current flow temperatuur ruim boven de Target flow temperatuur komt. De stooklijn is nu ingesteld op 25 bij 20 graden tot 35 bij -10 met de ruimteinvloed ingesteld op 3K. De vloerverwarming is een open systeem van ca 60 m3 vloeroppervlak met ook nog een paar open radiatoren boven dus volgens mij zou hij de aangevoerde warmte goed kwijt moeten kunnen. Volgende week wordt hij officieel in gebruik gesteld en dan ga ik maar eens wat experimenteren met de stooklijn en de ruimte invloed om te kijken of ik de regeling kan verbeteren.Willem senior schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 22:32:
[...]
De target flow wil de warmtepomp maken(stooklijn met buitentemperatuur en ruimteinvloed) dat is de berekende aanvoertemperatuur voor je cv systeem
Dan current flow temperatuur is de aanvoertemperatuur nu op dat moment en die schiet te hoog door
Waarschijnlijk door teweinig afgifte
Dan bij heating zie je ook rode blokjes dat zijn Defrost is normaal bij koud vochtig weer daar door zie je de aanvoer/ tc3 / eigenlijk alles wat er nu op de grafiek zichtbaar is zakken in temperatuur behalve de aanvoerstreeftemperatuur (target flow)
Na een defrost start de warmtepomp weer op en gaat weer verwarmen
Compress 5800i 5kW Tower
In je grafiek kan ik geen lijntje zien die modulatie aangeeft, alleen temperaturen. Als je wilt zien of de compressor helemaal teruggemoduleerd is naar zijn minimum vermogen kan je de power output in kW of de compressor speed in % uitlezen.hjh514 schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 10:02:
[...]
De defrosts snap ik maar ik begrijp niet goed waarom hij tussen de defrosts door naar boven blijft moduleren terwijl de Current flow temperatuur ruim boven de Target flow temperatuur komt. De stooklijn is nu ingesteld op 25 bij 20 graden tot 35 bij -10 met de ruimteinvloed ingesteld op 3K. De vloerverwarming is een open systeem van ca 60 m3 vloeroppervlak met ook nog een paar open radiatoren boven dus volgens mij zou hij de aangevoerde warmte goed kwijt moeten kunnen. Volgende week wordt hij officieel in gebruik gesteld en dan ga ik maar eens wat experimenteren met de stooklijn en de ruimte invloed om te kijken of ik de regeling kan verbeteren.
Ik vermoed eigenlijk ook wat @Willem senior al zegt dat je al op minimum vermogen zit maar dat er simpelweg niet genoeg afgifte is, waardoor je aanvoertemperatuur een paar graden boven je streeftemperatuur uit komt.
Zijn een paar mogelijkheden (vast nog meer dan dit):
- je vloer is al warm, en omdat je kamer ook warm is gaat de warmteafgifte gewoon niet zo snel meer, je WP maakt met minimum vermogen dan te veel warmte en kan dat simpelweg niet meer kwijt in het afgiftesysteem;
- er is een kortsluiting in je circuit waardoor warm cv-water te snel weer terugkomt, bijvoorbeeld een radiator die nog niet goed is waterzijdig ingeregeld waardoor veel warm water meteen weer terug naar de WP stroomt zonder zijn warmte goed af te geven (is er al waterzijdig ingeregeld?);
Word je huis verder wel aangenaam warm?
Weet je wat de temperatuur is die terugkomt uit je vloerverwarming? En wat is de temperatuur die terugkomt uit je radiatoren? Wat gebeurt er als je alle radiatoren dichtzet (zodat alle flow alleen over de vloer kan)?
Bosch Compress 7400i 7kW (2023) - 16x 395Wp JASolar met SolarEdge SE8K omvormer (2022)
Dit zou ook nog heel goed kunnen inderdaad, zou ik zeker even checken met de installatiehandleiding van bosch/nefit erbij.ZonnigY schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 09:44:
@hjh514
Bij mij is tc0 en tc3 ook gelijk. Hier blijkt de warmtepomp verkeerd om verbonden te zijn met de binnenunit. Bij mij zie ik iets ander gedrag, maar ik heb dan ook geen buffervat. Misschien de moeite om even te checken.
Aan de andere kant zou ik dan andere waarden verwachten voor de current flow, denk ik.
[ Voor 13% gewijzigd door jaapzb op 08-01-2025 10:23 ]
Ik heb ook een 5800i en ben er na een jaar nog niet achter hoe de pomp zich zelf regelt. Current flow blijft soms ook prima een graad boven of onder de target flow terwijl de compressor relaxt op 30% aan het pompen is.hjh514 schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 10:02:
[...]
... de Current flow temperatuur ruim boven de Target flow temperatuur komt. ...
Ook het verschil in out, current, en return flow temperatuur gooi ik maar op slecht gekalibreerde sensoren (2 in de units en 1 op het T-stuk). Op mijn wensen lijstje staat het toevoegen van een aantal eigen sensoren die ik op 1 esp verwerk, puur om de waardes (output van BBQKees) te dubbelchecken.
Een ander ding wat ik deze winter merk is dat de frost beveiliging (pomp gaat 's nachts uit ivm geluid in CV systeem) deze winter anders reageert dan vorige winter. Hij staat ingesteld op 2 graden buiten temp maar vannacht hield de pomp een flow naar buiten instant terwijl het 6 graden was.
Voor een paar euro koop je 5 Dallas DS18B20 sensoren aan een kabel die je rechtstreeks op je BBQKees kunt aansluiten. Die kan snel van je wensenlijstje af...JMS 450 schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 10:26:
[...]
Ik heb ook een 5800i en ben er na een jaar nog niet achter hoe de pomp zich zelf regelt. Current flow blijft soms ook prima een graad boven of onder de target flow terwijl de compressor relaxt op 30% aan het pompen is.
Ook het verschil in out, current, en return flow temperatuur gooi ik maar op slecht gekalibreerde sensoren (2 in de units en 1 op het T-stuk). Op mijn wensen lijstje staat het toevoegen van een aantal eigen sensoren die ik op 1 esp verwerk, puur om de waardes (output van BBQKees) te dubbelchecken.
Een ander ding wat ik deze winter merk is dat de frost beveiliging (pomp gaat 's nachts uit ivm geluid in CV systeem) deze winter anders reageert dan vorige winter. Hij staat ingesteld op 2 graden buiten temp maar vannacht hield de pomp een flow naar buiten instant terwijl het 6 graden was.
De current flow is bij mij identiek aan TC1 en lijkt gemeten te worden tussen de binnenunit en het afgiftesysteem. Daarmee is het logisch dat de current flow wel een goede waarde aangeeft terwijl, als het water in de warmtewisselaar buiten verkeerdom stroomt, TC3 gelijk is aan TC0.jaapzb schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 10:21:
[...]
Dit zou ook nog heel goed kunnen inderdaad, zou ik zeker even checken met de installatiehandleiding van bosch/nefit erbij.
Aan de andere kant zou ik dan andere waarden verwachten voor de current flow, denk ik.
Er lijkt wel een beveiliging of regeling in te zitten of iets dergelijks waardoor hij graag op een bepaalde modulatiestap/trap blijft "plakken". Dat zie ik bij mijn 7400i ook. Als hij niet ontzettend afwijkt en de temperatuur stabiel blijft, blijft hij op een bepaalde trap staan, ook al haalt hij de streeftemperatuur niet precies.JMS 450 schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 10:26:
[...]
Ik heb ook een 5800i en ben er na een jaar nog niet achter hoe de pomp zich zelf regelt. Current flow blijft soms ook prima een graad boven of onder de target flow terwijl de compressor relaxt op 30% aan het pompen is.
Soms schiet hij dan na uren draaien opeens toch naar een trapje hoger of lager waardoor hij uiteindelijk wel precies op de streeftemperatuur komt.
Misschien wisselen ze bewust niet te vaak van vermogen omdat daardoor het geproduceerde geluid van de WP constanter is?
jaapzb schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 10:14:
[...]
In je grafiek kan ik geen lijntje zien die modulatie aangeeft, alleen temperaturen. Als je wilt zien of de compressor helemaal teruggemoduleerd is naar zijn minimum vermogen kan je de power output in kW of de compressor speed in % uitlezen.
Ik vermoed eigenlijk ook wat @Willem senior al zegt dat je al op minimum vermogen zit maar dat er simpelweg niet genoeg afgifte is, waardoor je aanvoertemperatuur een paar graden boven je streeftemperatuur uit komt.
Zijn een paar mogelijkheden (vast nog meer dan dit):
- je vloer is al warm, en omdat je kamer ook warm is gaat de warmteafgifte gewoon niet zo snel meer, je WP maakt met minimum vermogen dan te veel warmte en kan dat simpelweg niet meer kwijt in het afgiftesysteem;
- er is een kortsluiting in je circuit waardoor warm cv-water te snel weer terugkomt, bijvoorbeeld een radiator die nog niet goed is waterzijdig ingeregeld waardoor veel warm water meteen weer terug naar de WP stroomt zonder zijn warmte goed af te geven (is er al waterzijdig ingeregeld?);
Word je huis verder wel aangenaam warm?
Weet je wat de temperatuur is die terugkomt uit je vloerverwarming? En wat is de temperatuur die terugkomt uit je radiatoren? Wat gebeurt er als je alle radiatoren dichtzet (zodat alle flow alleen over de vloer kan)?
/f/image/X3GoQQhHIHPakRLkGCUv6F79.png?f=fotoalbum_large)
Mijn huis wordt goed warm, de exacte temperaturen die terugkomen uit de vloerverwarming en de radiatoren weet ik niet. Maar ik kan wel voelen dat de retourtemperatuur duidelijk lager is dan de aanvoertemperatuur. De inregeling moet nog gebeuren, de radiatoren dichtzetten heb ik in het begin al een keer geprobeerd, dat maakte toen geen verschil maar ik ga dat nog een keer proberen. Het vreemde vind ik ook dat ik een paar mooie runs heb gezien bij een buitentemperatuur van 10 graden op minimale modulatie van de compressor. Maar bij lagere temperaturen rondom 0 graden heb ik nog geen echt mooie runs op een constante modulatie gezien.
Compress 5800i 5kW Tower
Ik heb de 5800i 7kw, met wandunit en apart 50l buffervat. Ik ervaar ook dat de 5800i niet graag uit gaat... Soms is de targetflow 22, terwijl er 25 retour komt, en dan nog blijft hij urenlang vrolijk doordraaien op de laagste modulatie. Pas met ruimte invloed 4K heb ik dat hij soms even een tijd uitgaat... Lijkt wel alsof de target flow <22 moet worden en dat dat de trigger is om uit te gaan bij deze unit.
Overigens moet je niet alleen naar de targetflow/tc3/tc0 kijken om te snappen dat de unit blijft draaien en soms zelfs harder gaat draaien terwijl die waarden aangeven dat het niet nodig is. Kijk je naar de TR5 en PL1 sensoren dan zie je die langzaam kouder en kouder worden. Bij een PL1 van -15 start een defrost (denk ik, kan ook TR5 < -10 zijn). Wat je dus ziet is dat de kamer temperatuur constant blijft maar dat het de buitenunit steeds meer moeite kost om dat voor elkaar te krijgen terwijl alle "binnensensoren" stabiel zijn, en boven de waarden die je denkt dat nodig zijn.
Daarnaast is het mij opgevallen dat de 5800i wat hij ook probeert geen curflow lager dan 24.5~25 kan leveren (7kw en 5kw hebben hetzelfde minimale modulatie bereik). Dus dan zie ik een target van 24, en vervolgens gaat er vrolijk 25 het huis in. Ik moet dan ook vaststellen dat wanneer ik de warmtepomp zelf uitzet, de temperatuur dan ook binnen 10 minuten begint te dalen in huis. Ik geloof dat dus inmiddels wel.
Voor wat betreft de dallas sensoren, ik heb die ook, maar probleem is wel dat alle temperatuur sensoren, zowel die van bosch, als die je zelf koopt een afwijking hebben die significant kan zijn. Ik had de TW1 en een eigen sensor tegen elkaar zitten, en vervolgens een afwijking van 0.5C, die ook nog eens niet constant was (de ene sensor reageerde sneller op wisselingen). Dit is alleen op te lossen door ze allemaal op elkaar te ijken, danwel een gecalibreerde sensor te kopen (prijzig).
Met betrekking tot de TC3/TC0 heb ik lang gedacht dat ik deze lager moest zetten dan de default van bosch (4.5) of het advies van Nefit (5). Ik heb toen ook de test gedaan met alles volle bak draaien en kijken wat de delta was en die vervolgens in te stellen (3.3). Het gevolg was een hard draaiende interne pomp en daardoor veel bijmening vanuit het buffervat). Ik kon dat oplossen door de buderus pompunit harder te zetten, maar dan kreeg ik een niet wenselijke delta-T over mijn vloerverwarming (en meer lawaai). Ik heb toen als test de TC3/TC0 gewoon op 7 gezet (in dit topic is er nog iemand die met een hoge TC3/TC0 delta draait)... Gevolg is dat de interne pomp altijd op 30% draait (tenzij er een defrost is), ik vrijwel geen bijmenging meer heb vanuit buffervat en het hele gedrag veel rustiger is geworden.
/f/image/F44b0FSiwm1SFscPoIrU7BRO.png?f=fotoalbum_large)
Je ziet defrost rond 0:20 en 8:00 (het is hier ~4C buiten temperatuur). En om 2:00 een legionella run naar 62C volledig op de warmtepomp. Ook zie je hier de orangje en bruine lijnen waar ik het over had die langzaam naar beneden gaan waar de pomp z'n vermogen op aanpast.
Overigens moet je niet alleen naar de targetflow/tc3/tc0 kijken om te snappen dat de unit blijft draaien en soms zelfs harder gaat draaien terwijl die waarden aangeven dat het niet nodig is. Kijk je naar de TR5 en PL1 sensoren dan zie je die langzaam kouder en kouder worden. Bij een PL1 van -15 start een defrost (denk ik, kan ook TR5 < -10 zijn). Wat je dus ziet is dat de kamer temperatuur constant blijft maar dat het de buitenunit steeds meer moeite kost om dat voor elkaar te krijgen terwijl alle "binnensensoren" stabiel zijn, en boven de waarden die je denkt dat nodig zijn.
Daarnaast is het mij opgevallen dat de 5800i wat hij ook probeert geen curflow lager dan 24.5~25 kan leveren (7kw en 5kw hebben hetzelfde minimale modulatie bereik). Dus dan zie ik een target van 24, en vervolgens gaat er vrolijk 25 het huis in. Ik moet dan ook vaststellen dat wanneer ik de warmtepomp zelf uitzet, de temperatuur dan ook binnen 10 minuten begint te dalen in huis. Ik geloof dat dus inmiddels wel.
Voor wat betreft de dallas sensoren, ik heb die ook, maar probleem is wel dat alle temperatuur sensoren, zowel die van bosch, als die je zelf koopt een afwijking hebben die significant kan zijn. Ik had de TW1 en een eigen sensor tegen elkaar zitten, en vervolgens een afwijking van 0.5C, die ook nog eens niet constant was (de ene sensor reageerde sneller op wisselingen). Dit is alleen op te lossen door ze allemaal op elkaar te ijken, danwel een gecalibreerde sensor te kopen (prijzig).
Met betrekking tot de TC3/TC0 heb ik lang gedacht dat ik deze lager moest zetten dan de default van bosch (4.5) of het advies van Nefit (5). Ik heb toen ook de test gedaan met alles volle bak draaien en kijken wat de delta was en die vervolgens in te stellen (3.3). Het gevolg was een hard draaiende interne pomp en daardoor veel bijmening vanuit het buffervat). Ik kon dat oplossen door de buderus pompunit harder te zetten, maar dan kreeg ik een niet wenselijke delta-T over mijn vloerverwarming (en meer lawaai). Ik heb toen als test de TC3/TC0 gewoon op 7 gezet (in dit topic is er nog iemand die met een hoge TC3/TC0 delta draait)... Gevolg is dat de interne pomp altijd op 30% draait (tenzij er een defrost is), ik vrijwel geen bijmenging meer heb vanuit buffervat en het hele gedrag veel rustiger is geworden.
/f/image/F44b0FSiwm1SFscPoIrU7BRO.png?f=fotoalbum_large)
Je ziet defrost rond 0:20 en 8:00 (het is hier ~4C buiten temperatuur). En om 2:00 een legionella run naar 62C volledig op de warmtepomp. Ook zie je hier de orangje en bruine lijnen waar ik het over had die langzaam naar beneden gaan waar de pomp z'n vermogen op aanpast.
[ Voor 9% gewijzigd door Maurice v/d Zwaan op 08-01-2025 11:08 ]
Oeh, Chill dacht dat ik er maar 1 DS18 aan kon hangen... Dan gaan we dit weekend ff regelen.HansRemmerswaal schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 10:32:
[...]
Voor een paar euro koop je 5 Dallas DS18B20 sensoren aan een kabel die je rechtstreeks op je BBQKees kunt aansluiten. Die kan snel van je wensenlijstje af...
Jouw posts had ik inderdaad gezien, anders was ik er denk ik ook vanuit gegaan dat dit normaal was in een 5800i. Een buffervat heb ik ook niet en voor zover ik kan nagaan zijn de aanvoeren en retouren goed aangesloten.ZonnigY schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 09:44:
@hjh514
Bij mij is tc0 en tc3 ook gelijk. Hier blijkt de warmtepomp verkeerd om verbonden te zijn met de binnenunit. Bij mij zie ik iets ander gedrag, maar ik heb dan ook geen buffervat. Misschien de moeite om even te checken.
Compress 5800i 5kW Tower
Heb je een tower of wandhangend ? want in de tower zit natuurlijk wel een (zeer klein) buffervathjh514 schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 11:09:
[...]
Jouw posts had ik inderdaad gezien, anders was ik er denk ik ook vanuit gegaan dat dit normaal was in een 5800i. Een buffervat heb ik ook niet en voor zover ik kan nagaan zijn de aanvoeren en retouren goed aangesloten.
Als je afgifte geen warmte genoeg afgeeft loopt de retour temperatuur op en wordt om te compenseren de aanvoer temperatuur verhoogd dit gebeurt tot dat de hysterese regeling ingrijpt en dat is gemiddeld 2 graden boven de target temperatuurhjh514 schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 10:02:
[...]
De defrosts snap ik maar ik begrijp niet goed waarom hij tussen de defrosts door naar boven blijft moduleren terwijl de Current flow temperatuur ruim boven de Target flow temperatuur komt. De stooklijn is nu ingesteld op 25 bij 20 graden tot 35 bij -10 met de ruimteinvloed ingesteld op 3K. De vloerverwarming is een open systeem van ca 60 m3 vloeroppervlak met ook nog een paar open radiatoren boven dus volgens mij zou hij de aangevoerde warmte goed kwijt moeten kunnen. Volgende week wordt hij officieel in gebruik gesteld en dan ga ik maar eens wat experimenteren met de stooklijn en de ruimte invloed om te kijken of ik de regeling kan verbeteren.
Plaatje van mij deze nacht en ochtend:
:strip_exif()/f/image/8U0wLNrnNDSP9aIhFNPX0yjS.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/2QJj9Y2mU0MggoM0DL8MFsPG.jpg?f=fotoalbum_large)
Target temperatuur ging om 1:30 naar 29 graden
Nefit enviline A/W split 5.0 Tower binnenunit met 190 liter boilervat, 50 liter Nefit buffervat, thermostaat 1010H, en boderus pomp unit,
Ja dat klopt, ik heb inderdaad een tower met een klein ingebouwd buffervatMaurice v/d Zwaan schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 11:10:
[...]
Heb je een tower of wandhangend ? want in de tower zit natuurlijk wel een (zeer klein) buffervat
Compress 5800i 5kW Tower
In de tower zit geen buffervat zover ik weet maar wel je boilervat van 200 L en de regeling van de warmtepompMaurice v/d Zwaan schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 11:10:
[...]
Heb je een tower of wandhangend ? want in de tower zit natuurlijk wel een (zeer klein) buffervat
Schiet mij maar lek, het lijkt wel alsof hij op TC0 regelt i.p.v. op de aanvoertemperatuur... Omhoog moduleren terwijl de aanvoertemperatuur zo veel boven de streef zit is niet normaal.hjh514 schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 11:05:
[...]
[Afbeelding]
Mijn huis wordt goed warm, de exacte temperaturen die terugkomen uit de vloerverwarming en de radiatoren weet ik niet. Maar ik kan wel voelen dat de retourtemperatuur duidelijk lager is dan de aanvoertemperatuur. De inregeling moet nog gebeuren, de radiatoren dichtzetten heb ik in het begin al een keer geprobeerd, dat maakte toen geen verschil maar ik ga dat nog een keer proberen. Het vreemde vind ik ook dat ik een paar mooie runs heb gezien bij een buitentemperatuur van 10 graden op minimale modulatie van de compressor. Maar bij lagere temperaturen rondom 0 graden heb ik nog geen echt mooie runs op een constante modulatie gezien.
Klopt de aanvoertemperatuur die je in home assistant ziet met de aanvoertemperatuur op de binnenunit in het diagnose menu?
[ Voor 3% gewijzigd door jaapzb op 08-01-2025 11:13 ]
De tower heeft volgens mijn info 170L boiler, en 16L buffervatWillem senior schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 11:12:
[...]
In de tower zit geen buffervat zover ik weet maar wel je boilervat van 200 L en de regeling van de warmtepomp
https://s3.eu-west-1.amaz...00i-Monoblock-5-Tower.pdf
171 boiler
• Geïntegreerd cv-zijdig micro buffervat 16 liter
[ Voor 28% gewijzigd door Maurice v/d Zwaan op 08-01-2025 11:15 ]
Na lang experimenteren heb ik de T0 overigens achter de buderus pompunit gezet, zodat hij kan sturen op de temperatuur die daadwerkelijk het huis in gaat.Maurice v/d Zwaan schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 11:06:
Ik heb de 5800i 7kw, met wandunit en apart 50l buffervat.
Direct achter de 5800i gaf wel rustig gedrag (want minder extra invloed), en direct na het T stuk van het buffervat zoals wordt aangeraden werkte bij mij heel slecht omdat de menging daar nog niet goed was (dus hij was altijd hoger dan wat er daadwerkelijk het huis in ging).
Ja, ik heb alle temperaturen uit de grafiek in HA vergeleken en die kloppen precies met de waarden in het diagnose menu.jaapzb schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 11:12:
[...]
Schiet mij maar lek, het lijkt wel alsof hij op TC0 regelt i.p.v. op de aanvoertemperatuur... Omhoog moduleren terwijl de aanvoertemperatuur zo veel boven de streef zit is niet normaal.
Klopt de aanvoertemperatuur die je in home assistant ziet met de aanvoertemperatuur op de binnenunit in het diagnose menu?
De indruk dat hij op de verkeerde temperatuur regelt had ik ook al, maar ja, voor mij is het ook nieuw allemaal dus ik moet ook een beetje uitvinden hoe alles werkt. En mijn huis blijft prima op temperatuur.
Compress 5800i 5kW Tower
Wat is verbruik tov de buitentemperatuur, ik vind dat uiteindelijk, samen met de comfort beleving, het belangrijkst.hjh514 schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 11:23:
[...]
Ja, ik heb alle temperaturen uit de grafiek in HA vergeleken en die kloppen precies met de waarden in het diagnose menu.
De indruk dat hij op de verkeerde temperatuur regelt had ik ook al, maar ja, voor mij is het ook nieuw allemaal dus ik moet ook een beetje uitvinden hoe alles werkt. En mijn huis blijft prima op temperatuur.
Ja bij jou Tower wel bij mijn met split systeem niet zal verschil zijn tussen monoblock en split warmtepompMaurice v/d Zwaan schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 11:14:
[...]
De tower heeft volgens mijn info 170L boiler, en 16L buffervat
https://s3.eu-west-1.amaz...00i-Monoblock-5-Tower.pdf
171 boiler
• Geïntegreerd cv-zijdig micro buffervat 16 liter
De nefit en bosch lijken veel op elkaar, heel veel, maar er zijn wel degelijk significante verschillen waardoor het soms niet handig is dat we deze samen in 1 topic bespreken, maar juist door de vele overlap en de vele kennis hier, heeft het toch mijn voorkeurWillem senior schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 11:26:
[...]
Ja bij jou Tower wel bij mijn met split systeem niet zal verschil zijn tussen monoblock en split warmtepomp
[Afbeelding]
Al gevoeld bij de buitenunit als die draait? Links moet warmer zijn dan rechts in verwarmingsbedrijf. TC3 meet links.hjh514 schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 11:09:
[...]
Jouw posts had ik inderdaad gezien, anders was ik er denk ik ook vanuit gegaan dat dit normaal was in een 5800i. Een buffervat heb ik ook niet en voor zover ik kan nagaan zijn de aanvoeren en retouren goed aangesloten.
Heel vreemd. Misschien is het de moeite om te informeren bij nefit of je installateur of de nieuwste versie van de firmware er wel op staat.hjh514 schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 11:23:
[...]
Ja, ik heb alle temperaturen uit de grafiek in HA vergeleken en die kloppen precies met de waarden in het diagnose menu.
ZonnigY schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 11:28:
[...]
Al gevoeld bij de buitenunit als die draait? Links moet warmer zijn dan rechts in verwarmingsbedrijf. TC3 meet links.
Compress 5800i 5kW Tower
Bosch/nefit heeft toch wel een klassieke fout gemaakt door die aansluitingen van de buizen bij deze nieuwe variant net even anders te doen dan bij alle voorgaande varianten...hjh514 schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 12:36:
[...]
Dank voor de tip hier had ik inderdaad niet aan gedacht. De leidingen buiten zijn goed geïsoleerd maar als ik aan de vorstbeveiligers voel dan is links koud en rechts warm tijdens verwarmingsbedrijf. De sticker op de buitenunit is ook duidelijk en geeft aan dat dit andersom moet zijn. Terug naar de installateur dan maar.
Je kunt er meerdere parallel aan elkaar aanhangen, ik weet niet hoeveel de max is. Ik heb er zelf 5 aangehangen. Verder heb ik een paar andere ESP bordjes met een zooi sensoren, steeds 5 per port.JMS 450 schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 11:09:
[...]
Oeh, Chill dacht dat ik er maar 1 DS18 aan kon hangen... Dan gaan we dit weekend ff regelen.
Weer eentje waar ze zijn omgewisseld...hjh514 schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 12:36:
[...]
Dank voor de tip hier had ik inderdaad niet aan gedacht. De leidingen buiten zijn goed geïsoleerd maar als ik aan de vorstbeveiligers voel dan is links koud en rechts warm tijdens verwarmingsbedrijf. De sticker op de buitenunit is ook duidelijk en geeft aan dat dit andersom moet zijn. Terug naar de installateur dan maar.
Onderling kalibreren is inderdaad het handigste, dat heb ik ook gedaan en kan eenvoudig met een offset per sensor in de BBQKees en/of op het ESP bordje. De absolute temperatuur is vaak niet zo belangrijk, meer de relatieve temperatuur ten opzichte van elkaar. De temperatuur gaat toch nooit overeenkomen met de sensoren in je WP zelf.Maurice v/d Zwaan schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 11:06:
Deze convectorput doet het niet als het water geen 70+ graden wordt. De lucht wordt niet warm genoeg om uit de put te stijgen.Leonard Smit schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 12:21:
@jaapzb
Ik reageer toch maar even meteen. Zonder enige technische achtergrond was mijn conclusie ook dat het probleem in de woonkamer zit. Overal elders is het juist lekker warm. Ik heb geen enkele kennis van radiatorventilatoren, zeker niet in een convectorput. Heb je suggesties welke ik zou kunnen nemen?
[Afbeelding]
Moderne convector putten zijn nog maar 30cm diep ofzo.
Kia EV6, Peblar laadpaal, HW P1 meter en Batt., Nefit AW Split 7 B-S, Compress 3000i, Proline NXT HRC30, type 33 rads & home-made vents. 28 panelen 10KWpiek
Als ik de laatste grafiek van jou hierboven bekijk dan zie ik dat de current flow termperature vaak net 1 a 1,5 graad boven de targetflow temperature ligt en dat je Heat carrier return nooit boven de Targetflow/Currentflow uitkomt.Willem senior schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 11:10:
[...]
Als je afgifte geen warmte genoeg afgeeft loopt de retour temperatuur op en wordt om te compenseren de aanvoer temperatuur verhoogd dit gebeurt tot dat de hysterese regeling ingrijpt en dat is gemiddeld 2 graden boven de target temperatuur
Plaatje van mij deze nacht en ochtend:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Target temperatuur ging om 1:30 naar 29 graden
Als ik dan dit met mijn Metrics vergelijk dan zie ik toch wel een heel ander beeld, waardoor ik gelijk denk dat er in mijn systeem nog wel wat winst te behalen valt.
Wat zou de oorzaak kunnen zijn dat tijdens een heating run met CurrentFlow vaak 2 graden boven de targetflow ligt en dat er tijdens geen activiteit van de warmtepomp mijn currentlfow onder de targetflow ligt. Is dit normaal gedrag (Nefit Enviline Split 9KW, de vloerverwarming op de benedenverdieping geknepen op 2L per groep)?
Heb ik ook. Dat is de PWM regeling van de vloerverwarming. Die stelmotoren kunnen niet zoals de radiatorknoppen lineair regelen, alleen aan-uit. De WP reageert hier gelukkig niet op, die filtert dit eruit.JackBol schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 12:14:
Ik zie de aanvoer en afvoer fluctueren, wat is daar de oorzaak van?
[Afbeelding]
e-Niro Runway Red met Smokey Grey interieur
Voor nu onder de 5 graden buiten kan ik het minimum vermogen kwijt vanaf 28 graden aanvoerstreeftemperatuuraplender schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 17:15:
[...]
Als ik de laatste grafiek van jou hierboven bekijk dan zie ik dat de current flow termperature vaak net 1 a 1,5 graad boven de targetflow temperature ligt en dat je Heat carrier return nooit boven de Targetflow/Currentflow uitkomt.
Als ik dan dit met mijn Metrics vergelijk dan zie ik toch wel een heel ander beeld, waardoor ik gelijk denk dat er in mijn systeem nog wel wat winst te behalen valt.
Wat zou de oorzaak kunnen zijn dat tijdens een heating run met CurrentFlow vaak 2 graden boven de targetflow ligt en dat er tijdens geen activiteit van de warmtepomp mijn currentlfow onder de targetflow ligt. Is dit normaal gedrag (Nefit Enviline Split 9KW, de vloerverwarming op de benedenverdieping geknepen op 2L per groep)?
[Afbeelding]
Als het buiten warmer wordt krijg ik kortere runs omdat een langere run op laag vermogen minder kost doe ik nachtverlaging boven de 5 graden snachts
De current flow koelt af onder de streeftemperatuur omdat je vloerverwarming de rest warmte afgeeft en je warmtepomp geen warmte meer toevoegt
Je kunt kijken om met een hogere flow in je systeem (pomp stand je hoger )
Of de stooklijn iets verhogen zodat de aanvoertemperatuur hoger is dan kun je ook meer warmte kwijt
En zoveel mogelijk alles open houden maar wel waterzijdig inregelen dat helpt allemaal om vermogen kwijt te raken in je cv systeem
Ik zelf hou minimaal 1 uur draaien als kortste run aan zodat de warmtepomp de tijd heeft om terug te moduleren als je warmtepomp dan daarna ook nog 1 uur uitblijft is het goed en pendelt je warmtepomp niet
Het is veel uitproberen en elk systeem / huis is anders
Als je instellingen veranderd geeft die dan 24 uur de tijd en verander niet te veel in een keer
Misschien is het probleem inmiddels opgelost.
Komt ook nog wel eens voor dat de aardkabel aan twee kanten word aangesloten.
Dit veroorzaakt ook vaak com.problemen.
Komt ook nog wel eens voor dat de aardkabel aan twee kanten word aangesloten.
Dit veroorzaakt ook vaak com.problemen.
Van @Maurice v/d Zwaan
Als je die calibreert kun je misschien binnen 0,1 graad komen, maar dat is voor deze toepassing nauwelijks relevant.
NTC's zitten vaak in een beschermend "huisje". De grootte van zo'n ding, hoe dik en waarvan het buitenmateriaal is, waar het mee gevuld is en hoe het met de te meten plek verbonden is maakt veel uit voor de reactie tijd.
Verschillen binnen een halve graad zijn een goed resultaat.
Goedkope NTC's kunnen volgens spec een afwijking tot 3C (te hoog of te laag) hebben. De "duurdere" versies halen tegenwoordig beter dan 0,5C.Voor wat betreft de dallas sensoren, ik heb die ook, maar probleem is wel dat alle temperatuur sensoren, zowel die van bosch, als die je zelf koopt een afwijking hebben die significant kan zijn. Ik had de TW1 en een eigen sensor tegen elkaar zitten, en vervolgens een afwijking van 0.5C, die ook nog eens niet constant was (de ene sensor reageerde sneller op wisselingen). Dit is alleen op te lossen door ze allemaal op elkaar te ijken, danwel een gecalibreerde sensor te kopen (prijzig).
Als je die calibreert kun je misschien binnen 0,1 graad komen, maar dat is voor deze toepassing nauwelijks relevant.
NTC's zitten vaak in een beschermend "huisje". De grootte van zo'n ding, hoe dik en waarvan het buitenmateriaal is, waar het mee gevuld is en hoe het met de te meten plek verbonden is maakt veel uit voor de reactie tijd.
Verschillen binnen een halve graad zijn een goed resultaat.
Pomp was inderdaad defect, kwam volgens de installateur wel eens vaker na zo’n 4-5 jaar, helaas was de mijne net buiten de garantietermijn defect, dus volle mep van nieuwe pomp, voorrijkosten, onderzoekskosten en installatiekosten te betalen….Nous112 schreef op zondag 5 januari 2025 @ 20:03:
[...]
Bedankt voor het meedenken. Omdat ik vandaag weer eens was gestart met HA, dacht ik eerst dat de oorzaak hierin te vinden was, maar ook na uitschakelen van de HA PC bleef het probleem bestaan.
Maar oorzaak gevonden: waarschijnlijk een defecte Buderus Wilo pomp. Ik had een hoge retour temperatuur, welke er voor zorgde dat de buitenunit niet aan ging. Ik hoor in Diagnose modus bij de pomptest dat het moederbord in de Eviline dat er een relais schakelt, echter de pomp schakelt niet in. Als ik handmatig spanning zet op de voedingsdraden richting pomp zet blijft de pomp uit en gaan er geen leds hierop branden. Meet wel spanning op de uitgang van het moederbord van de Enviline. Ik ben bang dat de pomp is overleden (na ca. 3,5 jaar gewerkt te hebben). Morgen de installateur maar bellen.
De warmtepomp was “nukkig “ na het opnieuw opstarten, ondanks het feit dat er geen instellingen waren gewijzigd, de nieuwe cv pomp goed draaide leek het net of de warmtepomp er geen zin meer in had. Met inmiddels een kamertemperatuur van 18 graden en thermostaat instelling van 21 graden was de warmtepomp niet van zin om te starten…..alleen sww werkte wel correct. Uiteindelijk vele uren later de binnen- en buitenunit opnieuw opgestart, echter zonder echte verbetering.
Pas na de thermostaat volledig in de maximale stand gezet te hebben kwam er weer leven de brouwerij. Nadat de kamertemperatuur na vele uren weer op “normale” temperatuur was gekomen de thermostaat weer teruggezet op de standaard temperatuur. De warmtepomp draait nu weer als vanouds op het klokprogramma, maar waarom deze eerst niet wilde starten toen de kamer nog “koud” was, geen idee.
Misschien zat hij nog in die wachtperiode tussen koelen/verwarmen modus in automatisch bedrijf? Heb dat ook wel eens gehad, dan staat dat kleine radiator icoontje onderin het scherm er ook niet.Nous112 schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 21:28:
[...]
Pomp was inderdaad defect, kwam volgens de installateur wel eens vaker na zo’n 4-5 jaar, helaas was de mijne net buiten de garantietermijn defect, dus volle mep van nieuwe pomp, voorrijkosten, onderzoekskosten en installatiekosten te betalen….
De warmtepomp was “nukkig “ na het opnieuw opstarten, ondanks het feit dat er geen instellingen waren gewijzigd, de nieuwe cv pomp goed draaide leek het net of de warmtepomp er geen zin meer in had. Met inmiddels een kamertemperatuur van 18 graden en thermostaat instelling van 21 graden was de warmtepomp niet van zin om te starten…..alleen sww werkte wel correct. Uiteindelijk vele uren later de binnen- en buitenunit opnieuw opgestart, echter zonder echte verbetering.
Pas na de thermostaat volledig in de maximale stand gezet te hebben kwam er weer leven de brouwerij. Nadat de kamertemperatuur na vele uren weer op “normale” temperatuur was gekomen de thermostaat weer teruggezet op de standaard temperatuur. De warmtepomp draait nu weer als vanouds op het klokprogramma, maar waarom deze eerst niet wilde starten toen de kamer nog “koud” was, geen idee.
Heb een Nefit Bosch 5800i AW warmtepomp.
Nu lees ik dat bij de Eviline ingesteld kan worden bij welke buiten temperatuur (standaard 10c maar kan op 0c of -5 worden gezet) de bijverwarming mag inschakelen indien nodig.
Nu kan ik deze instelling niet vinden in het menu van de 5800, wel helemaal uit (alleen aan bij de-frost of vortsbescherming).
Weet iemand of dit mogelijk is met deze warmtepomp?
Dit is het menu in de handleiding:
4.1.4 Menu: Bijverwarming
In dit menu worden de instellingen voor het elektrische verwarmingselement
uitgevoerd. Deze instellingen zijn alleen beschikbaar, wanneer het
systeem is ontworpen en geconfigureerd zoals hier beschreven en de
unit deze instelling ondersteunt.
Menupunt Beschrijving
Expertenaanzicht
Kies Aan voor meer menu-opties.
Bij uitlevering is Expertenaanzicht ingesteld op Uit
en worden alleen de meest belangrijke parameters
getoond. Wanneer de parameter wordt ingesteld op
Aan, worden alle instellingen parameters getoond.
Standalone bedrijf
Kies Ja om de elektrische bijverwarming te activeren
in de autonome modus. Deze functie wordt gebruikt
wanneer een warmtepomp niet tijdelijk is aangesloten.
Elektrische bijverwarming
Het menu wordt getoond wanneer de elektrische bijverwarming
is gekozen als Elektrische bijverwarming
bij de inbedrijfname.
▶ Elektrisch bedrijf. Kies hoeveel standen mogelijk
moeten zijn in bijverwarmingsmodus -of- kies
een stand voor verlaagde bijverwarmingsmodus.
▶ Begrenzing met compressor. Stel het maximale
bijverwarmingsvermogen in gedurende compressorbedrijf.
▶ Begrenzing zonder compressor. Stel het maximale
bijverwarmingsvermogen in bij bedrijf zonder
compressor.
▶ Begrenzing in warmwatermodus. Stel het maximale
bijverwarmingsvermogen in gedurende
warmwaterbedrijf.
Alleen bijverwarming
Kies Ja om te activeren.
Deze instelling blokkeert de warmtepomp (compressor)
zodat de warmte en de warmwatervoorziening
alleen worden geleverd via de elektrische
bijverwarming.
Bijverw.blokkering
Kies Ja om te activeren. Deze instelling blokkeert de
elektrische bijverwarming zodat de warmte en
warmwatervoorziening alleen worden geleverd via
de warmtepomp (de compressor). Wanneer de
compressor niet beschikbaar is, kan de bijverwarming
nog steeds worden ingeschakeld om de vorstbescherming
en het ontdooien te waarborgen, zelfs
wanneer de blokkering actief is.
Vertraging CV K x min
De elektrisch bijverwarming wordt ingeschakeld
conform de ingestelde vertraging. De vertraging
hangt af van de tijd en de mate waarin de aanvoertemperatuur
afwijkt van de ingestelde waarde.
Bevestigen
-of-
Annuleren om terug te gaan naar de voorgaande ingestelde
waarde.
Max. begrenzing K
Kies Aan om de functie te activeren, kies Uit om de
functie te deactiveren.
Stel de minimale grenswaarde in tussen 0,1 en
10,0 K. Deze instelling specificeert vanaf waar onder
de maximale aanvoertemperatuur voor de
warmtepomp de elektrische bijverwarming wordt
geblokkeerd, teneinde stoppen daarvan te voorkomen
tijdens simultaan bedrijf
Nu lees ik dat bij de Eviline ingesteld kan worden bij welke buiten temperatuur (standaard 10c maar kan op 0c of -5 worden gezet) de bijverwarming mag inschakelen indien nodig.
Nu kan ik deze instelling niet vinden in het menu van de 5800, wel helemaal uit (alleen aan bij de-frost of vortsbescherming).
Menupunt Beschrijving
Expertenaanzicht
Standalone bedrijf
bij de inbedrijfname.
compressor.
warmwaterbedrijf.
Alleen bijverwarming
Kies Ja om te activeren.
bijverwarming.
Bijverw.blokkering
Vertraging CV K x min
Bevestigen
-of-
waarde.
Max. begrenzing K
functie te deactiveren.
Je zoekt nu bij de bijverwarmingTweety55 schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 21:58:
Heb een Nefit Bosch 5800i AW warmtepomp.
Menupunt Beschrijving
Expertenaanzicht
Standalone bedrijf
bij de inbedrijfname.
compressor.
warmwaterbedrijf.
Alleen bijverwarming
Kies Ja om te activeren.
bijverwarming.
Bijverw.blokkering
Vertraging CV K x min
Bevestigen
-of-
waarde.
Max. begrenzing K
functie te deactiveren.
En bij de Enviline staat dat onder verwarmen en koelen Dan naar cv circuit En daar zie je dan de vorst beveiliging instelling
Of dat bij jouw warmtepomp 5800i daar ook staat ?
Beetje moeilijk te zien door de defrostMertijnW schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 20:35:
Ik zit dit forum af te struinen om mij te verdiepen in mijn warmtepomp. Mijn pomp heeft nu het volgende gedrag en volgens mij is dit 'prima'. Kan iemand mijn conclusie bevestigen in deze? Of van advies voorzien?[Afbeelding]
Maar de heat carrier forward schiet te hoog boven de target flow
Dus als je die iets kan laten zakken door meer afgifte / meer flow , of hogere aanvoer dan zal de warmtepomp langer kunnen blijven door draaien
Deze instelling "vorstbev. grenstemp" staat er niet onder CV1.
Mijn nefit monoblock “denkt” dat de boilertemperatuur 55 graden is en doet dus geen warmwater maken.
Hij heeft geen sensor bovenin, dus dit leid hij ergens uit af. De actuele temperatuur van de sensor die wel in boiler zit is 10,2 graden. Hoe reset ik die twmpwratuur van 50 graden hij berekent heeft maar het dus niet is?
Hij heeft geen sensor bovenin, dus dit leid hij ergens uit af. De actuele temperatuur van de sensor die wel in boiler zit is 10,2 graden. Hoe reset ik die twmpwratuur van 50 graden hij berekent heeft maar het dus niet is?
Deze vorstbeveiliging staat onder Verw. menu, maar is niet de schakelaar of de bijverwarming wel/niet wordt gebruikt. Deze staat standaard op 5C en dat is het al regelmatig geweest zonder dat bij mij de bijverwarming wordt gestart. Ik vermoed dat de vorstbeveiliging volor de buitenunit is, zodat er buiten geen leidingen bevriezen als de warmtepomp uitgaat en het kouder is dan 5C... Ik wil hier nog eens mee gaan spelen om te kijken of dit de reden is dat mijn 5800i nooit stopt en altijd blijft doordraaien op laagste modulatie, al is dat ook het geval bij 6CTweety55 schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 22:46:
Deze instelling "vorstbev. grenstemp" staat er niet onder CV1.
Ik beperk de bijverwarming tot 0 bij compressor. Dus zolang de warmtepomp het kan doen, zal er geen bijverwarmer schakelen. Vervolgens staat de minimum buitentemperatuur voor de warmtepomp op -10, dus pas onder de -10 gaat de warmtepomp zelf uit, en zal de bijverwarmer het gaan overnemen. Volgens de specs kan de 5800i tot -20 functioneren, dus dat ga ik mogelijk nog aanpassen (maar moet dan ook de stooklijn even corrigeren omdat die de minimale temperatuur als parameter gebruikt).
De enviline heeft wel een setting 'bijverwarming... buitentemp. grensw.' maar die zie ik nergens terug in de 5800i. Ik zal vanavond nog eens zoeken.
[ Voor 5% gewijzigd door Maurice v/d Zwaan op 10-01-2025 09:17 ]
Het belangrijkste sturingsmiddel voor de bijverwarming op de 5800i is volgens mij de K/min setting. Als het de warmtepomp niet snel genoeg lukt om op temperatuur te komen dan schakelt deze bij. Deze setting stond bij mij vrij laag waardoor de eerste dagen er enorm veel door de bijverwarmer werd gedaan. Ik heb hem toen dus helemaal uitgezet (maart 2024), en heb het deze winter in de gaten gehouden of het nodig is hem toch te gebruiken. Aangezien het de 5800i bij 1C gewoon lukt een efficiente legionella run te doen tot 65C zonder bijverwarmer zie ik vooralsnog geen noodzaak om de bijverwarmer weer aan te zetten en goed te gaan tunen. Misschien als we -5 of -10 nog gaan zien dat het wel nodig is.
[ Voor 3% gewijzigd door Maurice v/d Zwaan op 10-01-2025 09:24 ]
Dat was het vreemde juist, dat werd wel aangegeven, maar de compressor wilde niet starten. Pas na het extreem verhogen van de thermostaat temperatuur kwam direct er weer leven in de brouwerij.jaapzb schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 21:51:
[...]
Misschien zat hij nog in die wachtperiode tussen koelen/verwarmen modus in automatisch bedrijf? Heb dat ook wel eens gehad, dan staat dat kleine radiator icoontje onderin het scherm er ook niet.
Bedankt. Ik zie mensen vaak over een pomp spreken. Ik zelf heb zoals gemeld een enviline split 9kw. Zit die desbetreffende pomp in de WP binnenunit? Ik kan zelf namelijk geen pomp ontdekken om en nabij de WP installatie.Willem senior schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 18:15:
[...]
Voor nu onder de 5 graden buiten kan ik het minimum vermogen kwijt vanaf 28 graden aanvoerstreeftemperatuur
Als het buiten warmer wordt krijg ik kortere runs omdat een langere run op laag vermogen minder kost doe ik nachtverlaging boven de 5 graden snachts
De current flow koelt af onder de streeftemperatuur omdat je vloerverwarming de rest warmte afgeeft en je warmtepomp geen warmte meer toevoegt
Of de stooklijn iets verhogen zodat de aanvoertemperatuur hoger is dan kun je ook meer warmte kwijt
En zoveel mogelijk alles open houden maar wel waterzijdig inregelen dat helpt allemaal om vermogen kwijt te raken in je cv systeem
Ik zelf hou minimaal 1 uur draaien als kortste run aan zodat de warmtepomp de tijd heeft om terug te moduleren als je warmtepomp dan daarna ook nog 1 uur uitblijft is het goed en pendelt je warmtepomp niet
Als je instellingen veranderd geeft die dan 24 uur de tijd en verander niet te veel in een keer
ps: ik vind dat je als leek trouwens behoorlijk je best moet doen om een warmtepomp van Nefit efficient te laten draaien :-)
[ Voor 4% gewijzigd door aplender op 10-01-2025 19:39 ]
Met pomp kun je bedoelen :aplender schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 19:34:
[...]
Bedankt. Ik zie mensen vaak over een pomp spreken. Ik zelf heb zoals gemeld een enviline split 9kw. Zit die desbetreffende pomp in de WP binnenunit? Ik kan zelf namelijk geen pomp ontdekken om en nabij de WP installatie.
ps: ik vind dat je als leek trouwens behoorlijk je best moet doen om een warmtepomp van Nefit efficient te laten draaien :-)
* De warmtepomp/compressor an sich t.o.v. de electrische bijverwarmer
* De circulatie pomp in je binnenunit
* De circulatie pomp in je aparte pomp unit
* De circulatie pomp in je buitenunit (volgens mij is dat een aparte ?!?)
de pomp waar Willem_Senior het over heeft in onderstaande reactie (hogere flow bereiken door de pomp een standje hoger te zetten)Maurice v/d Zwaan schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 19:57:
[...]
Met pomp kun je bedoelen :
Willem senior schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 18:15:
[...]
Voor nu onder de 5 graden buiten kan ik het minimum vermogen kwijt vanaf 28 graden aanvoerstreeftemperatuur
Dat is de cv circulatie pomp, dus ofwel in je aparte pompunit (buderus vaak), danwel als je die niet hebt,de circulatie pomp in je binnenunit. Je krijgt dan dus een hogere flow in je CV circuit. @Willem senioraplender schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 20:28:
[...]
de pomp waar Willem_Senior het over heeft in onderstaande reactie (hogere flow bereiken door de pomp een standje hoger te zetten)
[...]
[ Voor 27% gewijzigd door Maurice v/d Zwaan op 10-01-2025 20:33 ]
- compressorMaurice v/d Zwaan schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 19:57:
[...]
Met pomp kun je bedoelen :
- primaire water-circulatiepomp (zit in de Binnenunit (IDU))
- secundair water-circulatiepomp (= 'de CV pomp' = losse pomp, vaak Buderus (=ook Nefit...) unit met Wilo cv-pomp ...)
er zit geen circulatiepomp in de buitenunit (niet bij een Mono, en natuurlijk ook niet bij een split, want dan komt daar alleen koelgas en geen cv water)
[ Voor 7% gewijzigd door lc8 op 10-01-2025 20:38 ]
Enviline 9.0 E-S Mono + 300L buffer +HS25-6, HA + ems-esp
Ik ging natuurlijk weer uit van mijn eigen situatie met een monoblock. Dan heb je toch een aparte stroom met water uit de buitenunit ? Ik zoek eigenlijk nog altijd naar een plaatje hoe alles op elkaar zit.lc8 schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 20:37:
[...]
- compressor
- primaire water-circulatiepomp (zit in de Binnenunit (IDU))
- secundair water-circulatiepomp (= 'de CV pomp' = losse pomp, vaak Buderus (=ook Nefit...) unit met Wilo cv-pomp ...)
er zit geen circulatiepomp in de buitenunit
Het CV circuit en sww opwarm circuit zijn gedeeld (met 3weg klep). Gaat dit circuit naar de buitenunit, of loopt dat apart met een heat exchange in de binnenunit ? (je geeft me al bijna antwoord met je edit
/f/image/PSfGxR53R0Po6YczNUGCcYnI.png?f=fotoalbum_large)
Daar zie ik het al
[ Voor 21% gewijzigd door Maurice v/d Zwaan op 10-01-2025 20:46 ]
bedankt, dan ga ik binnenkort de plaat van de binnenunit er maar eens afhalen om te kijken of ik een circulatiepomp kan vinden.Maurice v/d Zwaan schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 20:31:
[...]
Dat is de cv circulatie pomp, dus ofwel in je aparte pompunit (buderus vaak), danwel als je die niet hebt,de circulatie pomp in je binnenunit. Je krijgt dan dus een hogere flow in je CV circuit. @Willem senior
ook bij een monoblok zit er geen circulatiepomp in de buitenunit: de water leidingen lopen (aanvoer en retour) van de ODU (buiten) naar de IDU en daar zit de primaire circulatiepump.Maurice v/d Zwaan schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 20:41:
[...]
Ik ging natuurlijk weer uit van mijn eigen situatie met een monoblock. Dan heb je toch een aparte stroom met water uit de buitenunit ? Ik zoek eigenlijk nog altijd naar een plaatje hoe alles op elkaar zit.
Het CV circuit en sww opwarm circuit zijn gedeeld (met 3weg klep). Gaat dit circuit naar de buitenunit, of loopt dat apart met een heat exchange in de binnenunit ? (je geeft me al bijna antwoord met je edit
CV versus SWW is gewoon een wisseling van de secundaire omloop (via de CV of via het SWW vat).
plaatjes vind je in de installatiehandleidingen etc:
https://www.nefit-bosch.n...l/info-voor-professionals
6721882027 electrisch en hydrolisch schemas
en ook zeer interessant:
technisch bulletin 53_6721815552
bijv voor Tower-Mono:
[ Voor 18% gewijzigd door lc8 op 10-01-2025 21:03 ]
De secundaire pomp kun je met een knopje van mode veranderen... De primaire pomp naar mijn weten niet.aplender schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 20:47:
[...]
bedankt, dan ga ik binnenkort de plaat van de binnenunit er maar eens afhalen om te kijken of ik een circulatiepomp kan vinden.
Ik kan de flow van de primaire pomp wel beinvloeden door de TC3/TC0 delta aan te passen
en waarom zou je dat doen? die pomp wordt door de IDU gestuurd (PWM) en daar kan je zelf niks aan veranderen. De snelheid van die pomp wordt ingesteld door de Delta-T instelling van de WP.aplender schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 20:47:
[...]
bedankt, dan ga ik binnenkort de plaat van de binnenunit er maar eens afhalen om te kijken of ik een circulatiepomp kan vinden.
(ps.: document referentie toegevoegd aan vorige posting)
[ Voor 6% gewijzigd door lc8 op 10-01-2025 21:02 ]
Dan is het idd niet nodig om de kap eraf te halen en dan ga ik nu eerst kijken naar de Delta-T settings om eventueel meer flow te kunnen genereren. Misschien dat deze tip werd gegeven omdat men ervan uit ging dat mijn installatie een externe pomp bevatte.lc8 schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 20:50:
[...]
en waarom zou je dat doen? die pomp wordt door de IDU gestuurd (PWM) en daar kan je zelf niks aan veranderen. De snelheid van die pomp wordt ingesteld door de Delta-T instelling van de WP.
Ik ging inderdaad uit van een aparte cv pomp (boderus pomp)aplender schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 20:54:
[...]
Dan is het idd niet nodig om de kap eraf te halen en dan ga ik nu eerst kijken naar de Delta-T settings om eventueel meer flow te kunnen genereren. Misschien dat deze tip werd gegeven omdat men ervan uit ging dat mijn installatie een externe pomp bevatte.
Voor meer flow kun je misschien nog wat radiatoren of vloerverwarming iets meer open zetten dat werkt ook
[ Voor 10% gewijzigd door Willem senior op 10-01-2025 20:58 ]
Die vorstbeveiliging setting heeft volgens mij geen betrekking op de bijverwarming maar op de temperatuur vanaf waar het vorstbeveiligingslint voor de condensafvoer actief wordt.Willem senior schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 22:14:
[...]
Je zoekt nu bij de bijverwarming
En bij de Enviline staat dat onder verwarmen en koelen Dan naar cv circuit En daar zie je dan de vorst beveiliging instelling
Of dat bij jouw warmtepomp 5800i daar ook staat ?
[Afbeelding]
De setting voor de minimale temperatuur grenswaarde voor activatie van de bijverwarming zit bij de Enviline onder bijverwarming instellen > elektrische bijverwarming > buitentemp. grensw.
Die staat bij mij op -4 graden.
[ Voor 4% gewijzigd door Pompadour op 10-01-2025 21:00 ]
Ja klopt ik keek gisteren verkeerd in het menuPompadour schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 20:59:
[...]
Die vorstbeveiliging setting heeft volgens mij geen betrekking op de bijverwarming maar op de temperatuur vanaf waar het vorstbeveiligingslint voor de condensafvoer actief wordt.
De setting voor de minimale temperatuur grenswaarde voor activatie van de bijverwarming zit bij de Enviline onder bijverwarming instellen > elektrische bijverwarming > buitentemp. grensw.
Die staat bij mij op -4 graden.
inderdaad: zet de delta-T-verwarmen omlaag en de primaire-cv pomp zal harder lopen (resulterend in een lagere delta-T over de condensor bij gelijk WP vermogen). inherent zal de delta-T over je CV circuit ook lager worden als dit circuit geen eigen pomp heeft (en er geen parallel buffer aanwezig is).aplender schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 20:54:
[...]
Dan is het idd niet nodig om de kap eraf te halen en dan ga ik nu eerst kijken naar de Delta-T settings om eventueel meer flow te kunnen genereren. Misschien dat deze tip werd gegeven omdat men ervan uit ging dat mijn installatie een externe pomp bevatte.
[ Voor 6% gewijzigd door lc8 op 10-01-2025 21:29 ]
Sinds vannacht is mijn hybride systeem (compress 3400i met nefit trendline) alleen nog maar op gas aan het verwarming, terwijl met deze temperaturen de warmtepomp het normaal gesproken makkelijk redt. Als ik de thermosthaat omlaag zet en weer omhoog gaat de warmtepomp een uurtje aan, en daarna weer op de de ketel verder. Verder valt me op dat de hele buitenunit onder het ijs zit, maar er geen defrost plaatsvind. Iemamd een idee hoe ik een defrost kan initiëren? De optie handmatige defrost kan ik helaas niet aanzetten, die springt dan gelijk weer naar uit.
EDIT: Handmatige defrost toch kunnen aanzetten. Wp loopt weer, eens kijken of het nu blijft werken
EDIT: Handmatige defrost toch kunnen aanzetten. Wp loopt weer, eens kijken of het nu blijft werken
[ Voor 8% gewijzigd door howareyou2day op 11-01-2025 11:45 ]
Reset van het hele systeem. Was bij mij laatst ook de oplossing. Dus binnen- en buitenunit uitschakelen, minuut wachten, buitenunit weer aanzetten, na ca. 10 minuten binnenuit weer aan. Daarna na ca. 10 kijken wat de warmtepomp doet en als hij zelf nog niet is gaan ontdooien een handmatige defrost proberen te starten.howareyou2day schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 11:27:
Sinds vannacht is mijn hybride systeem (compress 3400i met nefit trendline) alleen nog maar op gas aan het verwarming, terwijl met deze temperaturen de warmtepomp het normaal gesproken makkelijk redt. Als ik de thermosthaat omlaag zet en weer omhoog gaat de warmtepomp een uurtje aan, en daarna weer op de de ketel verder. Verder valt me op dat de hele buitenunit onder het ijs zit, maar er geen defrost plaatsvind. Iemamd een idee hoe ik een defrost kan initiëren? De optie handmatige defrost kan ik helaas niet aanzetten, die springt dan gelijk weer naar uit.
Is al opgelost zie ikNous112 schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 13:16:
[...]
Reset van het hele systeem. Was bij mij laatst ook de oplossing. Dus binnen- en buitenunit uitschakelen, minuut wachten, buitenunit weer aanzetten, na ca. 10 minuten binnenuit weer aan. Daarna na ca. 10 kijken wat de warmtepomp doet en als hij zelf nog niet is gaan ontdooien een handmatige defrost proberen te starten.
Voor nu....
Er komt inmiddels weer een laagje ijs, na 1.5h nog geen defrost geweest.
Vraag me af wat een defrost precies triggert?
Mijn 3400i heeft 2x een nieuw moederbord gekregen en doet het nu prima. Behalve de defrostst ...howareyou2day schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 11:27:
In dit weer zijn het 45 defrosts in 24 uur. Helaas dus ook een compressor die 2x zoveel toeren en stroom draait dan normaal.
Las dat de 5800i met dit weer maar 1 defrost per uur heeft maar ik heb geen idee hoe andere merken dit doen
Nouja, eerder ook geen problemen gehad, maar de installateur heeft gisteren wat instellingen in de kleppen gewijzigd, misschien dat het daar aan ligt.PieterL schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 13:36:
[...]
Mijn 3400i heeft 2x een nieuw moederbord gekregen en doet het nu prima. Behalve de defrostst ...
In dit weer zijn het 45 defrosts in 24 uur. Helaas dus ook een compressor die 2x zoveel toeren en stroom draait dan normaal.
Las dat de 5800i met dit weer maar 1 defrost per uur heeft maar ik heb geen idee hoe andere merken dit doen
Viel me wel op hoe snel de defrost ging toen ik dezd aanzette. Was echt een dikke laag ijs en die was er in no time af.
Als het goed is pas wanneer de verdamper helemaal is ingepakt met echt een flinke laag ijs. De temperatuur het koudemiddelcircuit daalt dan steeds harder, bij mij treed vaak bij -15 in het koudemiddelcircuit een defrost op. De verdamper is dan 1 groot wit blok geworden. Een laagje ijs is op zich niks mis mee.howareyou2day schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 13:21:
[...]
Voor nu....
Er komt inmiddels weer een laagje ijs, na 1.5h nog geen defrost geweest.
Vraag me af wat een defrost precies triggert?
Maar ja met een warmtepomp is het simpelweg een fact of life dat er met deze temperaturen en hoge luchtvochtigheid heel veel defrosts optreden. Bij de monoblocks zijn de verdampers meen ik significant groter dan bij de splits, en hoe groter je verdamper hoe langer het duurt voor hij helemaal ingevroren is.
Edit: verdamper ipv condensor
[ Voor 14% gewijzigd door jaapzb op 11-01-2025 18:45 ]
Ok. Op zich haalde de wp nog prima temperatuur met al dat ijs, maar ging na exact 1 uur over op de cv ketel. Voor nu iig alweer 2 uur aan het draaien en zojuist een deforst gehad. Lijkt weer te werken zoals het hoortjaapzb schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 13:41:
[...]
Als het goed is pas wanneer de condensor helemaal is ingepakt met echt een flinke laag ijs. De temperatuur het koudemiddelcircuit daalt dan steeds harder, bij mij treed vaak bij -15 in het koudemiddelcircuit een defrost op. De condensor is dan 1 groot wit blok geworden. Een laagje ijs is op zich niks mis mee.
Maar ja met een warmtepomp is het simpelweg een fact of life dat er met deze temperaturen en hoge luchtvochtigheid heel veel defrosts optreden. Bij de monoblocks zijn de condensoren meen ik significant groter dan bij de splits, en hoe groter je condensor hoe langer het duurt voor hij helemaal ingevroren is.
De hybride instellingen valt ook altijd nog wel wat aan te tunen. Bij de standaardinstellingen schakelt hij voor mij veel te vroeg naar gas. Ik heb hem nu parallel staan en hem eigenlijk in de 2 jaar dat ik hem nu heb nog nooit echt gas nodig gehad om daadwerkelijk bij te stoken. De compressor werkt wel minder efficient in die koude dagen, maar ik heb zonnestroom over (nu salderen nog mag...) dus dat maakt mij niet uit.howareyou2day schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 13:53:
[...]
Ok. Op zich haalde de wp nog prima temperatuur met al dat ijs, maar ging na exact 1 uur over op de cv ketel. Voor nu iig alweer 2 uur aan het draaien en zojuist een deforst gehad. Lijkt weer te werken zoals het hoort
Klopt, ik heb het nu anderhalf jaar, eigenlijk de cv nooit nodig gehad. Volgens mij alleen af en toe met een defrost (maar kan dat niet precies zien), en verder alleen een keer toen het huis moest opwarmen vanaf 16 graden bij 0 graden buiten.jaapzb schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 13:56:
[...]
De hybride instellingen valt ook altijd nog wel wat aan te tunen. Bij de standaardinstellingen schakelt hij voor mij veel te vroeg naar gas. Ik heb hem nu parallel staan en hem eigenlijk in de 2 jaar dat ik hem nu heb nog nooit echt gas nodig gehad om daadwerkelijk bij te stoken. De compressor werkt wel minder efficient in die koude dagen, maar ik heb zonnestroom over (nu salderen nog mag...) dus dat maakt mij niet uit.
Scop voor nu 5.2, niks mis mee.
Ik heb het cv-bedrijf gewoon uitgezet op de ketel om ongewenst bijverwarmen te voorkomen.
Ik ben toch malle pietje niet!
Nog niet eens een keer per uur... Mijn monoblock doet bij dit weer circa 8 defrosts per dag. En dan is hij nog verkeerd aangesloten ook. Ik ben benieuwd hoe vaak er overblijft als hij goed is aangesloten.jaapzb schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 13:41:
[...]
Maar ja met een warmtepomp is het simpelweg een fact of life dat er met deze temperaturen en hoge luchtvochtigheid heel veel defrosts optreden. Bij de monoblocks zijn de condensoren meen ik significant groter dan bij de splits, en hoe groter je condensor hoe langer het duurt voor hij helemaal ingevroren is.
Klinkt goed. Een echte BoschZonnigY schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 14:21:
[...]
Nog niet eens een keer per uur... Mijn monoblock doet bij dit weer circa 8 defrosts per dag. En dan is hij nog verkeerd aangesloten ook. Ik ben benieuwd hoe vaak er overblijft als hij goed is aangesloten.
Ik zie op de monoblock een defrost per 3 uur gemiddeld, met wat vaker in de nacht en overdag minder (zoals je zou verwachten). Dus dat lijkt me prima.ZonnigY schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 14:21:
[...]
Nog niet eens een keer per uur... Mijn monoblock doet bij dit weer circa 8 defrosts per dag. En dan is hij nog verkeerd aangesloten ook. Ik ben benieuwd hoe vaak er overblijft als hij goed is aangesloten.
Dus elk half uur een defrost is te gortig.
Kan ik hiervoor Nefit mailen?
Doen ze daar iets mee???
Doen ze daar iets mee???
Geen idee, lijkt mij wel erg veel ja. Weet alleen niet welk type je hebt?PieterL schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 16:17:
Doen ze daar iets mee???
Staat toch in m'n onderschrift???tomtom901 schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 16:18:
[...]
Geen idee, lijkt mij wel erg veel ja. Weet alleen niet welk type je hebt?
Oja, je hebt gelijk
Elk halfuur is wel kort op elkaar voor DefrostsPieterL schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 16:17:
Doen ze daar iets mee???
Nefit kun je bellen voor advies
Wil je iemand van Nefit thuis op bezoek dan moet je betalen
Het kan ook gratis maar dan moet je installateur dat aanvragen
Dank Willem maar tis moeilijk. Probleem koudemiddel of gewoon slecht ontwerp in de fabriek.Willem senior schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 16:48:
[...]
Elk halfuur is wel kort op elkaar voor Defrosts
Nefit kun je bellen voor advies
Wil je iemand van Nefit thuis op bezoek dan moet je betalen
Het kan ook gratis maar dan moet je installateur dat aanvragen
:strip_exif()/f/image/9scBb4lRKG6UCPky8AKj68nJ.jpg?f=fotoalbum_large)