• HansRemmerswaal
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 09-11 10:08
PieterL schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 17:37:
[...]

Dank Willem maar tis moeilijk. Probleem koudemiddel of gewoon slecht ontwerp in de fabriek.
Of misschien staat je stooklijn zo hoog dat de WP heel hard moet werken…

Hier in de omgeving van Delft 13 defrosts de afgelopen 24 uur.

[ Voor 10% gewijzigd door HansRemmerswaal op 11-01-2025 18:06 ]

Nefit EnviLine A/W Split 7.0 E-S warmtepomp | Nefit HR 300 liter boiler | Nefit 50 liter buffervat | Nefit Moduline 1010H thermostaat | Home Assistant | BBQKees

• Willem senior
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 22:43
PieterL schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 17:37:
[...]

Dank Willem maar tis moeilijk. Probleem koudemiddel of gewoon slecht ontwerp in de fabriek.
Slecht ontwerp zal het niet zijn dat wordt wel goed getest
Kan wel een software fout zijn ?
Of iets met plaatsing van de warmtepomp of het leiding werk waardoor de warmtepomp nu te hard moet werken
Teweinig koelmiddel zou ook nog kunnen
Hoop verschillende dingen kunnen het zijn
Ik had hier in Zeeland 9 Defrost tot nu toe

Nefit enviline A/W split 5.0 Tower binnenunit met 190 liter boilervat, 50 liter Nefit buffervat, thermostaat 1010H, en boderus pomp unit,

• master1104
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19:04
Te veel defrosts zijn typisch voor een installatie met te kleine warmtepomp (of een matig afgifte systeem met de noodzaak voor hoge temperaturen).

De splits doen het helaas minder goed qua defosts dan een monoblock. In een koud en vochtig oost NL heb ik er elke ~50 minuten een te pakken.

Let wel: de verdamper van een 5kw split buitenunit is gelijk aan een 9kw split buitenunit. Uiteraard vriest de 5kw dan minder snel in doordat er minder energie door de verdamper geleverd moet worden. De opmerking over een ‘te kleine warmtepomp’ gaat dus alleen op als de verdamper daarmee ook fysiek kleiner is dan bij een zwaardere warmtepomp.

• jaapzb
  • Registratie: Augustus 2013
  • Niet online
master1104 schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 18:22:
Te veel defrosts zijn typisch voor een installatie met te kleine warmtepomp (of een matig afgifte systeem met de noodzaak voor hoge temperaturen).

De splits doen het helaas minder goed qua defosts dan een monoblock. In een koud en vochtig oost NL heb ik er elke ~50 minuten een te pakken.

Let wel: de verdamper van een 5kw split buitenunit is gelijk aan een 9kw split buitenunit. Uiteraard vriest de 5kw dan minder snel in doordat er minder energie door de verdamper geleverd moet worden. De opmerking over een ‘te kleine warmtepomp’ gaat dus alleen op als de verdamper daarmee ook fysiek kleiner is dan bij een zwaardere warmtepomp.
Ik zie dat ik in mijn vorige posts weer eens condensor en verdamper door elkaar heb zitten halen 8)7

Bosch Compress 7400i 7kW (2023) - 16x 395Wp JASolar met SolarEdge SE8K omvormer (2022)

• PieterL
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 10-11 13:50
Mijn wp is met zijn 10kwh veel te groot. Niet te klein dus.

Zonder defrosts draait hij bij deze temperaturen op 24% en met deze defrosts op 48%.
Best logisch want hij moet de vele pauzes compenseren met extra vermogen in de te korte werktijd.

Bosch 3400iElec 10kw bbqkees HA

• HansRemmerswaal
PieterL schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 19:30:
Mijn wp is met zijn 10kwh veel te groot. Niet te klein dus.

Zonder defrosts draait hij bij deze temperaturen op 24% en met deze defrosts op 48%.
Best logisch want hij moet de vele pauzes compenseren met extra vermogen in de te korte werktijd.
Wat is je streef temperatuur?

Als mijn streef temperatuur boven de 29 is dan heb ik significant meer defrosts. Ik heb in home assistent een logica dat als mijn streef temperatuur boven de 29 komt dat mijn ruimte invloed naar 1 gaat en zodra de streef temperatuur onder de 29 komt dat de kamer invloed naar 2 gaat. Hierdoor blijf ik langer onder de 30 en heb ik minder defrosts.

Maar goed, ik heb dan ook een hele gekke WP met defrost als de buiten temperatuur 15 graden is…

Nefit EnviLine A/W Split 7.0 E-S warmtepomp | Nefit HR 300 liter boiler | Nefit 50 liter buffervat | Nefit Moduline 1010H thermostaat | Home Assistant | BBQKees

• PieterL
HansRemmerswaal schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 19:40:
[...]

Wat is je streef temperatuur?

Als mijn streef temperatuur boven de 29 is dan heb ik significant meer defrosts. Ik heb in home assistent een logica dat als mijn streef temperatuur boven de 29 komt dat mijn ruimte invloed naar 1 gaat en zodra de streef temperatuur onder de 29 komt dat de kamer invloed naar 2 gaat. Hierdoor blijf ik langer onder de 30 en heb ik minder defrosts.

Maar goed, ik heb dan ook een hele gekke WP met defrost als de buiten temperatuur 15 graden is…
Streeftemperatuur is 26 of 27

En bij 15 graden buiten heb ik ook 4 defrosts per dag maar alleen als het zwaar bewolkt is .

• master1104
jaapzb schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 18:41:
[...]

Ik zie dat ik in mijn vorige posts weer eens condensor en verdamper door elkaar heb zitten halen 8)7
Dit is een leuke vraag 😃 Als de warmtepomp verwarmt is de condensor in de binnenuit. Als hij koelt is de condensor in de buitenunit. Immers, het koude middel condenseert afhankelijk van de bedrijfsmodus op een andere plek.

• master1104
PieterL schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 19:48:
[...]

Streeftemperatuur is 26 of 27

En bij 15 graden buiten heb ik ook 4 defrosts per dag maar alleen als het zwaar bewolkt is .
Dat is een prima temperatuur inderdaad. Te licht is hij ook niet dan. Dan bevreemd elk half uur mij wel. Zeker omdat hij minimaal 10 min bezig is met een defrost + recovery voordat hij weer op dezelfde aanvoertemperatuur zit als daarvoor.

Uiteraard is een defrost zonder dat er daadwerkelijk flink ijs op de verdamper zit natuurlijke onzinnig. Bij 15 graden defrosten is echt een fout, maar ik weet dat er hier meer zijn die er echt niet uitkomen waarom dit zo is.

[ Voor 18% gewijzigd door master1104 op 11-01-2025 20:21 ]

• th0m4sd
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 02-07 21:40
SInds oktober een full electric Monoblock. En sinds eergisteren een BBQKees kastje. Daarvoor een tijdje de bosch-component gebruikt in HA. Tijdje geprobeerd om op dynamische prijzen te draaien maar dat brengt de pomp volgens mijn een beetje op hol.

Gisterenavond een overzichtje in elkaar geknutseld; hieronder het overzichtje met waar ik de temperaturen heb geplaatst.
- PH1, PL1 waar zit dat in het systeem?
- TW1 is gelijk aan dhw_current_extern, wat is de dhw_current_intern?
En klopt de rest? Klopt het schema ook? De pomp (groene rechthoek) zit denk ik pas na de 3-wegklep?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-_qchq6tSKLz-AggCrDB6IhbhXY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/SuMwK4Tj5NuBDribf58rBaK8.png?f=fotoalbum_large

En in HA (picture-element):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YMBn-o4YLF06Hr5G5f494YiSTX4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2A49FUsprgJOpCF2HVqr0IiE.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 16% gewijzigd door th0m4sd op 12-01-2025 10:18 ]

• PieterL
th0m4sd schreef op zondag 12 januari 2025 @ 10:15:
SInds oktober een full electric Monoblock. En sinds eergisteren een BBQKees kastje. Daarvoor een tijdje de bosch-component gebruikt in HA. Tijdje geprobeerd om op dynamische prijzen te draaien maar dat brengt de pomp volgens mijn een beetje op hol.

Gisterenavond een overzichtje in elkaar geknutseld; hieronder het overzichtje met waar ik de temperaturen heb geplaatst.
En klopt de rest? Klopt het schema ook? De pomp (groene rechthoek) zit denk ik pas na de 3-wegklep?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ziet er al super uit!

Hoe/waar haal je die 1200W uit HA?

• Maurice v/d Zwaan
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12-11 14:53
In het info...warmtepomp...koudecircuit schermpje op mijn 5800i zit het volgende diagram. Ik heb zojuist de temperaturen vergeleken met de MQTT waarden en zelf even de namen erbij gezet (nog niet 100% zeker)Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6TvqleeuN5E3p79acz3Q7I30n1c=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/TNdqQXLhbnDkQKJeX9QLXak5.png?f=user_large

en tijdje geleden had ik deze ook al gevonden. Ik wil daarmee ook nog eens een 'alle-temp-sensoren-in-1-plaatje' maken

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PFKrQqkwuxoYh48IU-FKThd_xD4=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/TZghOJjkeNtqR3cdpvNU0Z5l.png?f=user_large

[ Voor 29% gewijzigd door Maurice v/d Zwaan op 12-01-2025 10:54 ]

• PieterL
Maar stond die 1200W in HA?

• th0m4sd
PieterL schreef op zondag 12 januari 2025 @ 10:43:
[...]

Ziet er al super uit!

Hoe/waar haal je die 1200W uit HA?
sensor.boiler_compressor_current_power komt mee via MQTT.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EOMkVRJWWUD69U88pZRFnyikVoM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qWQGK9uobvWSeJclJI71O7cC.jpg?f=fotoalbum_large

• th0m4sd
Maurice v/d Zwaan schreef op zondag 12 januari 2025 @ 10:48:
In het info...warmtepomp...koudecircuit schermpje op mijn 5800i zit het volgende diagram. Ik heb zojuist de temperaturen vergeleken met de MQTT waarden en zelf even de namen erbij gezet (nog niet 100% zeker)[Afbeelding]

en tijdje geleden had ik deze ook al gevonden. Ik wil daarmee ook nog eens een 'alle-temp-sensoren-in-1-plaatje' maken

[Afbeelding]
Oke hier ben ik echt een heel eind mee gekomen. Zie aangepaste figuur hieronder.
De TR4 en de interne en externe temperatuur van het buffervat (sensor.boiler_dhw_current_extern_temperature en sensor.boiler_dhw_current_intern_temperature) heb ik nog niet helemaal met zekerheid kunnen plaatsen. De externe temperatuur is vrijwel gelijk aan TW1.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_jwyg9U3Nt0EHN7feo0KXr-Hjpo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gZrH7rYP8vhzEUcbgsK1mGwA.png?f=fotoalbum_large

• maartenvdv737
  • Laatst online: 11-11 19:26
maartenvdv737 schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 20:32:
Ik heb maar eens uitgetekend hoe mijn systeem in elkaar zit. Mijn installateur verzekert me dat dit een parallel opstelling is voor het buffervat. Het lijkt mij serieel. Maar ik weet ook niet of er veel betere opties zijn in een hybride split opstelling.
[Afbeelding]

Hij blijft golven. Soms iets meer, soms iets minder. De target temperatuur wordt nooit bereikt. Ook niet als ik de T0 sensor buiten het buffervat plaats, vlak voor de buderus pomp. Het blijft gek dat de TL2 precies op de target flow temperatuur zit.

Dit lijkt mij een niet optimale situatie, omdat:
1. het golven leidt tot niet constante verwarming van het huis, met name de LT radiatoren zijn niet erg efficiënt bij te lage temperaturen.
2. De WP altijd warmer moet stoken dan wat de CV krijgt. En op hogere aanvoertemperatuur is de WP minder zuinig. Ik moet namelijk kunstmatig de stooklijn omhoog zetten om toch een goede aanvoertemperatuur te krijgen.

Wie heeft er een betere suggestie voor het plaatsen van de T0 sensor?

Uit frustratie heb ik maar een MI401 reader gekocht voor de Alpha 2 buderus pomp. Daarmee zou je zeer nauwkeurig waterzijdig kunnen inregelen. Hopelijk hebben bovenstaande problemen te maken met het niet constant krijgen van de retourtemperatuur door het afgiftesysteem?

[Afbeelding]
Ik heb de mi401 reader op mijn alpha2 pomp gezet. Daarmee kan ik het systeem balanceren. Nu is het zo dat je alle radiatoren dicht moet draaien om een nuldebiet te meten. De pomp staat dan op de hoogste stand.

Mijn nuldebiet is ongeveer 0.25 m3/h.

Ik vind dat gek. Nuldebiet betekent toch 0 debiet? Als alle radiatoren en vloerverwarmingen afgesloten zijn, dan verwacht ik een debiet van 0 m3/h. Er zit geen bypass in het systeem.

Ik heb bij alle radiatoren een aanvoer en retourmeting gedaan en die zijn gelijk (dus geen flow).

Alleen bij de grote buis 22mm naar beneden is er wel temperatuurverschil tussen aanvoer en retour, echter nadat deze vertakt naar 16mm is dat verschil er niet meer op beide vertakkingen. Beetje gek, alsof er een beetje circulatie is in de aanvoerbuis..

Heeft iemand een idee? Is het niet gek dat een pomp toch wat water kan wegpompen als alles dicht zit? Of is dit normaal.

[ Voor 7% gewijzigd door maartenvdv737 op 12-01-2025 14:32 ]

Ik blijf er iig vrij nuchter onder....

• lc8
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 11-11 12:07
th0m4sd schreef op zondag 12 januari 2025 @ 11:27:
[...]

sensor.boiler_compressor_current_power komt mee via MQTT.

[Afbeelding]
Bij Enviline Ex.0 ..: (en afhankelijk van je BBQkees ems-esp settings:
sensor.boiler_hpcurrpower

was volgens mij eerder niet werkend en is bij een van de nieuwere updates actief geworden denk ik.

[ Voor 11% gewijzigd door lc8 op 12-01-2025 15:06 ]

Enviline 9.0 E-S Mono + 300L buffer +HS25-6, HA + ems-esp

• maartenvdv737
jaapzb schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 13:56:
[...]

De hybride instellingen valt ook altijd nog wel wat aan te tunen. Bij de standaardinstellingen schakelt hij voor mij veel te vroeg naar gas. Ik heb hem nu parallel staan en hem eigenlijk in de 2 jaar dat ik hem nu heb nog nooit echt gas nodig gehad om daadwerkelijk bij te stoken. De compressor werkt wel minder efficient in die koude dagen, maar ik heb zonnestroom over (nu salderen nog mag...) dus dat maakt mij niet uit.
Bij welke temperatuur schakelt de CV ketel bij in de parallel stand? Of heb je hem niet op parallel maar op hybride staan?

Volgens mij is het met de parallel stand zo dat als de buitentemperatuur zakt onder ingestelde grenstemperatuur (bijv 5 graden), dat de CV dan altijd aanslaat, ongeacht of je WP het alleen kan.

In de hybride stand heb je een omrekenfactor. Dan bepaalt de WP zelf wat de goedkoopste wijze is van verwarmen. Via de compressor of via de CV. En schakelt van de een naar de ander. Ze staan dan niet beide aan (parallel).

• Tweety55
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 02-07 07:15
th0m4sd schreef op zondag 12 januari 2025 @ 10:15:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Meet jij met de Tc0 sensor de retour temperatuur van vloerverwarming?
Deze moet toch in de aanvoer zitten?

• lc8
Tweety55 schreef op zondag 12 januari 2025 @ 17:56:
[...]

Meet jij met de Tc0 sensor de retour temperatuur van vloerverwarming?
Deze moet toch in de aanvoer zitten?
kijk ff op het lijstje van Maurice @Maurice v/d Zwaan hierboven:

TC0= heat carrier RETURN
TC3= heat carrier aanvoer (= Condensor-waterzijdig, heetste water punt in het systeem (m.u.v. de E-heater))

T0 = Current flow (=CV aanvoer: water van TC3 gemengt met water van het parallel buffer)

als je TC0 hoger is dan T0 of TC3 (tijdens normaal verwarmen-wp-bedrijf), dan zijn ofwel je parameters verwisseld (benamingen zelf verandert in HA/gateway, ofwel sensors verwissel ofwel (meest waarschijnlij: de WP ledingen verkeerd aangesloten)

[ Voor 18% gewijzigd door lc8 op 12-01-2025 18:22 ]

• jaapzb
  • Niet online
maartenvdv737 schreef op zondag 12 januari 2025 @ 17:15:
[...]

Bij welke temperatuur schakelt de CV ketel bij in de parallel stand? Of heb je hem niet op parallel maar op hybride staan?

Volgens mij is het met de parallel stand zo dat als de buitentemperatuur zakt onder ingestelde grenstemperatuur (bijv 5 graden), dat de CV dan altijd aanslaat, ongeacht of je WP het alleen kan.

In de hybride stand heb je een omrekenfactor. Dan bepaalt de WP zelf wat de goedkoopste wijze is van verwarmen. Via de compressor of via de CV. En schakelt van de een naar de ander. Ze staan dan niet beide aan (parallel).
Precieze moment van bijschakelen CV-ketel weet ik even niet, maar ik heb hem inderdaad in parallel stand staan en dan trekt hij langzaam via de mengklep de CV-ketel er steeds meer bij als de compressor het niet meer in zijn eentje haalt.

Bij de hybride stand schakelt hij echt hard om van compressor naar cv-ketel, op basis van wat op dat moment het goedkoopst moet zijn, maar bij mijn installatie is dat niet aan de orde omdat ik zonnestroom weg kan salderen. Dus zelfs al zou per kWh de compressor momenteel duurder zijn (ergens onder de 2.8 COP geloof ik), ik betaal de volle pond niet voor die kWh dus hier is het nog goedkoper. Daarnaast wil ik mijn oude CV-ketel ook zo min mogelijk belasten, dat ding is al 17 jaar oud inmiddels en ik haal er graag nog een paar jaartjes extra uit...

Bosch Compress 7400i 7kW (2023) - 16x 395Wp JASolar met SolarEdge SE8K omvormer (2022)

• ajaboot
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 12-11 13:58
jaapzb schreef op maandag 13 januari 2025 @ 08:57:
[...]

Precieze moment van bijschakelen CV-ketel weet ik even niet, maar ik heb hem inderdaad in parallel stand staan en dan trekt hij langzaam via de mengklep de CV-ketel er steeds meer bij als de compressor het niet meer in zijn eentje haalt.

Bij de hybride stand schakelt hij echt hard om van compressor naar cv-ketel, op basis van wat op dat moment het goedkoopst moet zijn, maar bij mijn installatie is dat niet aan de orde omdat ik zonnestroom weg kan salderen. Dus zelfs al zou per kWh de compressor momenteel duurder zijn (ergens onder de 2.8 COP geloof ik), ik betaal de volle pond niet voor die kWh dus hier is het nog goedkoper. Daarnaast wil ik mijn oude CV-ketel ook zo min mogelijk belasten, dat ding is al 17 jaar oud inmiddels en ik haal er graag nog een paar jaartjes extra uit...
Wanneer je de kWh's verbruikt die anders gesaldeerd hadden kunnen worden betaal je toch juist wél het volle pond?

Enviline 13T-T Monoblock | 120 L Buffer | EasyControl | BBQKees | HomeAssistant

• aplender
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 14-10 19:44
ik heb nog even gezocht in de topicstart, maar ik kan het antwoord niet vinden op mijn volgende vraag.

Wat is het verschil tussen thermostat_hc1_room_influence en thermostat_hc1_room_influence_factor

Als ik het goed begrijp dan zorgt thermostat_hc1_room_influence ervoor dat er de wamtepomp meer op de ruimtetemperatuur gestuurd word, maar de factor begrijp ik nog niet helemaal

• maartenvdv737
ajaboot schreef op maandag 13 januari 2025 @ 09:57:
[...]

Wanneer je de kWh's verbruikt die anders gesaldeerd hadden kunnen worden betaal je toch juist wél het volle pond?
Niet als je meer opwekt hebt dan verbruik in een jaar. Dan heb je alleen mogelijk een terugleverboete.

• master1104
aplender schreef op maandag 13 januari 2025 @ 13:54:
ik heb nog even gezocht in de topicstart, maar ik kan het antwoord niet vinden op mijn volgende vraag.

Wat is het verschil tussen thermostat_hc1_room_influence en thermostat_hc1_room_influence_factor

Als ik het goed begrijp dan zorgt thermostat_hc1_room_influence ervoor dat er de wamtepomp meer op de ruimtetemperatuur gestuurd word, maar de factor begrijp ik nog niet helemaal
Volgens mij:

Stooklijn correctie = (afwijking thermostaat vs setpoint) x thermostat_hc1_room_influence_factor

Bv:
Stooklijn correctie = (19C - 20C) x 2 = -2C op je stooklijn (of +2C afhankelijk of het te warm of te koud is)

• PieterL
master1104 schreef op maandag 13 januari 2025 @ 19:58:
[...]

Volgens mij:

Stooklijn correctie = (afwijking thermostaat vs setpoint) x thermostat_hc1_room_influence_factor

Bv:
Stooklijn correctie = (19C - 20C) x 2 = -2C op je stooklijn (of +2C afhankelijk of het te warm of te koud is)
Volgens mij is het hier met factor 4 zo:
Temp kamer 0.25 te laag, dan gaat Ta 1 graad omhoog, dus 4x0.25

• Havedebe
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 03-02 21:40
Beste allemaal,

Mijn Nefit Enviline IDU split 2-6E heeft momenteel problemen. Gisteren was het water afgekoeld naar 38 graden en de buitenunit stond uit. Foutcode H01/5266

In de meterkast stond stop/schakelaar buitenunit uit. Aangezet, daarna binnenunit weer aangezet maar foutcode komt terug. Warmtepomp draait nu volledig elektrisch (80 kw/h per dag.....).

Iemand een idee? Installateur kan het zo niet zeggen. Zojuist en 2e/andere foutcode gezien Z1 alarm H01-5671 (ventilator geblokkeerd). Deze draait echter gewoon soepel.

Aangezet Nefit niet eerder dan over 10 dagen langs kan komen doe ik even een poging hier. Iemand suggesties/tips?

• Willem senior
Havedebe schreef op maandag 13 januari 2025 @ 21:16:
Beste allemaal,

Mijn Nefit Enviline IDU split 2-6E heeft momenteel problemen. Gisteren was het water afgekoeld naar 38 graden en de buitenunit stond uit. Foutcode H01/5266

In de meterkast stond stop/schakelaar buitenunit uit. Aangezet, daarna binnenunit weer aangezet maar foutcode komt terug. Warmtepomp draait nu volledig elektrisch (80 kw/h per dag.....).

Iemand een idee? Installateur kan het zo niet zeggen. Zojuist en 2e/andere foutcode gezien Z1 alarm H01-5671 (ventilator geblokkeerd). Deze draait echter gewoon soepel.

Aangezet Nefit niet eerder dan over 10 dagen langs kan komen doe ik even een poging hier. Iemand suggesties/tips?
Misschien een draad breuk bij de ventilator is al meer voorgekomen
En voor het opstarten heb je wel de binnenunit ook eerst uitgezet
Dan vijf minuten wachten dan buitenunit eerst weer aan
Dan nog een keer vijf minuten wachten dan binnenunit ook weer aanzetten
Dit had temaken met de communicatie tussen binnenunit en buitenunit, en het alvast opwarmen van de compressor
Voor dat het systeem opstart doet de binnenunit namelijk een paar test

Nefit enviline A/W split 5.0 Tower binnenunit met 190 liter boilervat, 50 liter Nefit buffervat, thermostaat 1010H, en boderus pomp unit,

• vrouenraths
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 28-03 18:18
Wij hebben sinds 2 jaar een enviline 17. Vandaag korte stroomuitval gehad door probleem bij Liander. Daarna werkte de warmtepomp niet meer. Hij was instellingen voor cv groep 1 vergeten. Opnieuw ingesteld en alles werkt. Even de stroom er af en cv groep 1 is weer kwijt. Iemand een idee? Vermoedelijk is dit altijd zo geweest. We hadden eerder een onverklaarbare storing die Nefit heeft opgelost door alles opnieuw in te stellen...

Bedankt voor suggesties.

• Nous112
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 00:09
vrouenraths schreef op maandag 13 januari 2025 @ 22:07:
Wij hebben sinds 2 jaar een enviline 17. Vandaag korte stroomuitval gehad door probleem bij Liander. Daarna werkte de warmtepomp niet meer. Hij was instellingen voor cv groep 1 vergeten. Opnieuw ingesteld en alles werkt. Even de stroom er af en cv groep 1 is weer kwijt. Iemand een idee? Vermoedelijk is dit altijd zo geweest. We hadden eerder een onverklaarbare storing die Nefit heeft opgelost door alles opnieuw in te stellen...

Bedankt voor suggesties.
Na het maken van alle instellingen in het installatie menu helemaal naar beneden gaan en dan de instellingen opslaan. Anders ben je inderdaad de instellingen bij de volgende stroomuitval weer kwijt.

• master1104
In aanvulling hierop: het opslaan wordt bevestigd met de vraag ‘inbedrijfname afgerond?’. Pas na die bevestiging worden de settings opgeslagen en teruggehaald na spanningsuitval.

• master1104
Havedebe schreef op maandag 13 januari 2025 @ 21:16:
Beste allemaal,

De door @Willem senior genoemde draadbreuk is zeker de eerste verdachte. Even de bovenkant er afschroeven en je kan er redelijk goed bij. Anders het rooster aan de voorzijde. Kijk wel uit voor gevaarlijke 230v spanning in de unit. De draad breekt dan doorgaans net voor dat hij de fanmotor in gaat.

• vrouenraths
master1104 schreef op maandag 13 januari 2025 @ 23:26:
In aanvulling hierop: het opslaan wordt bevestigd met de vraag ‘inbedrijfname afgerond?’. Pas na die bevestiging worden de settings opgeslagen en teruggehaald na spanningsuitval.
Klopt. Vraag bevestigd en daarna ook nogmaals onder in het menu gekozen voor het opslaan van de instelling. Na uitschakeling zijn wederom de cv groep 1 instellingen verdwenen.

• vrouenraths
Zojuist alles nogmaals opnieuw ingesteld (en meerdere keren opgeslagen). Daarna stroom er kort af. Warmtepomp aan, en instellingen waren er nog. Ik blij. Blijkbaar was het toch mijn fout bij het opslaan. Om het zeker te weten: stroom er iets langer af.

Warmtepomp weer aan. Instellingen waren er nog. Wel nieuwe foutcode, netals bij Havedebe, storing dat de ventilator niet goed zou lopen. Even buiten checken. Die loopt weldegelijk goed. Daarna de functietests even doorlopen. Storing weg. Ik vermoed dat het iets met de koude te maken heeft.

Helaas is er nu een nieuwe storing: A11/3081 -Installatiestoring
Configuratiefout: afstandbediening niet gebruikt.

En... de instellingen van cv groep 1 zijn weer verdwenen. CV groep 1 opnieuw instellen, en alles werkt weer zoals het hoort. (Totdat de stroom er even af gaat natuurlijk)

• ajaboot
maartenvdv737 schreef op maandag 13 januari 2025 @ 19:36:
[...]

Niet als je meer opwekt hebt dan verbruik in een jaar. Dan heb je alleen mogelijk een terugleverboete.
Als er meer kWh's aan het net worden terug geleverd dan afgenomen dan kun je dit overschot uiteraard niet salderen. Maar er wordt gesproken over salderen, dus dit is niet het geval.
Wanneer (afhankelijk van je contract) een terugleververgoeding van toepassing is, wordt de totale vergoeding per terug geleverde kWh wel minder dan de prijs van de afgenomen kWh.

• Havedebe
master1104 schreef op maandag 13 januari 2025 @ 23:29:
[...]

De door @Willem senior genoemde draadbreuk is zeker de eerste verdachte. Even de bovenkant er afschroeven en je kan er redelijk goed bij. Anders het rooster aan de voorzijde. Kijk wel uit voor gevaarlijke 230v spanning in de unit. De draad breekt dan doorgaans net voor dat hij de fanmotor in gaat.
Ok, zal hem eens openschroeven aan de bovenkant. Eerst de werkschakelaar ernaast uitzetten. Hij staat overigens op plat dak van nieuwbouwwoning. Optisch was er niets te zien. Ventilator draaide vrij en alle zichtbare kabels zijn heel erg goed ingepakt.

• jaapzb
  • Niet online
ajaboot schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 09:13:
[...]

Als er meer kWh's aan het net worden terug geleverd dan afgenomen dan kun je dit overschot uiteraard niet salderen. Maar er wordt gesproken over salderen, dus dit is niet het geval.
Wanneer (afhankelijk van je contract) een terugleververgoeding van toepassing is, wordt de totale vergoeding per terug geleverde kWh wel minder dan de prijs van de afgenomen kWh.
Mijn punt was: ik heb liever dat de compressor zo veel mogelijk van mijn opgewekte stroom verbruikt die ik in de zomer heb opgewekt, ook als dat met een lage efficientie gaat. Als de opties zijn: efficient gas stoken (waarvoor ik moet betalen) of inefficient gratis kWh's verbruiken die ik nog kan salderen (want overproductie), dan kies ik voor het tweede.

In andere woorden: mijn zonnepanelen wekken veel op in de zomer. Als ik al vroeg omschakel naar gas, heb ik aan het einde van het jaar nog saldeerbare kWh's over (waar ik dan een paar cent op terug krijg) terwijl ik gas heb zitten verbruiken (waar ik per kuub veel geld voor moet betalen).

Technisch zit het "efficientie omschakelpunt" ergens bij een COP van ~2.8 ofzo, vanaf dan is het kosteneffectiever om gas te stoken dan elektra - als je voor beide de volle pond moet betalen. Maar met mijn overproductie heb ik nog elektra over die "gratis" is. Dus heb ik liever dat de WP nog door gaat, ook als deze met koude temperaturen steeds minder efficient word.

Mijn WP is veruit de grootste verbruiker van mijn huis dus het is niet alsof ik die kWh'tjes ergens anders kan inzetten.

[ Voor 3% gewijzigd door jaapzb op 14-01-2025 09:41 ]

• ajaboot
jaapzb schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 09:39:
[...]

Mijn punt was: ik heb liever dat de compressor zo veel mogelijk van mijn opgewekte stroom verbruikt die ik in de zomer heb opgewekt, ook als dat met een lage efficientie gaat. Als de opties zijn: efficient gas stoken (waarvoor ik moet betalen) of inefficient gratis kWh's verbruiken die ik nog kan salderen (want overproductie), dan kies ik voor het tweede.

In andere woorden: mijn zonnepanelen wekken veel op in de zomer. Als ik al vroeg omschakel naar gas, heb ik aan het einde van het jaar nog saldeerbare kWh's over (waar ik dan een paar cent op terug krijg) terwijl ik gas heb zitten verbruiken (waar ik per kuub veel geld voor moet betalen).

Technisch zit het "efficientie omschakelpunt" ergens bij een COP van ~2.8 ofzo, vanaf dan is het kosteneffectiever om gas te stoken dan elektra - als je voor beide de volle pond moet betalen. Maar met mijn overproductie heb ik nog elektra over die "gratis" is. Dus heb ik liever dat de WP nog door gaat, ook als deze met koude temperaturen steeds minder efficient word.

Mijn WP is veruit de grootste verbruiker van mijn huis dus het is niet alsof ik die kWh'tjes ergens anders kan inzetten.
De bedoeling is mij duidelijk. In het initiële bericht staat dat de zonnestroom gesaldeerd kan worden; maar blijkbaar kan dit slechts ten dele. Dit maakt natuurlijk nogal een verschil. Vandaar mijn verwarring.

• rroetenberg
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 00:34
Ik krijg de laatste tijd ook steeds vaker een defrost tijdens warm water maken. Ervaren meer mensen dit?

• tomtom901
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:30

tomtom901

Moderator General Chat
rroetenberg schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 18:51:
Ik krijg de laatste tijd ook steeds vaker een defrost tijdens warm water maken. Ervaren meer mensen dit?
Volgens mij is dat meer het gevolg van warmtevraag, los van verwarming of warm water. Ik zie het in elk geval ook.

[ Voor 4% gewijzigd door tomtom901 op 14-01-2025 19:16 ]

• Willem senior
rroetenberg schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 18:51:
vochtig weer buiten en koud dus ook meer defrosts

• ZonnigY
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 17:40
Yes, vandaag is mijn buitenunit eindelijk goed om aangesloten. Tot 11.40 verkeerd om, vanaf 11.50 goed om. Volgens mij ziet het er een stuk beter uit. Dank allen voor t meedenken d:)b

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wQljPLYuC_WMCnG4fTfnd01XgO0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/jMS002jwzILNpCG5FYG5CAUW.png?f=fotoalbum_large

Het kostte nog ff tijd voor ik de installateur had overtuigd dat de boel echt verkeerdom zat. De tekening van de onderzijde van de binnenunit lazen ze als het ware 'ondersteboven'.

[ Voor 15% gewijzigd door ZonnigY op 15-01-2025 12:35 ]

Bosch 5800i 10, vloerverwarming & fancoils, Zehnder Q600

• ZonnigY
Argh, van de regen in de spreekwoordelijke drup. Na een fantastische run van 2,5 uur was het tijd voor een defrost. En die deed hij ineens op de boiler 8)7 . Inefficiënt natuurlijk. En het bijkomend nadeel is dat de buitenunit zo warm is geworden dat hij daarna uren lang niet aangaat tot we de vraag zover omhoog zetten dat de pomp wel moet gaan lopen. Dat deed hij altijd al na een warm water run en vond ik al vreemd, maar was niet een heel groot probleem eens in de 2/3 dagen voor warm water. Echter als het na iedere defrost ook 2 a 3 uur duurt voor de boel weer op verwarmen schiet...

Zodra het buiten onder de 5 graden is, is het probleem over want dan draait de pomp als vorstbeveiliging. Bij temperaturen boven de 7 graden heb ik geen defrosts. Dus net met waterkoud vochtig prutweer van 7-5 graden) ontstaat dit.

Iemand een idee?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1xi8hjeOS9HZTCPXpdOSkGylaDs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/mohxsuSyAUHUEeBW0AVWtisA.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hECrfM8cOklx8tvawaQC79MaAV0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/NcR1G4HhsoxmTKgr9q5DlbTO.png?f=fotoalbum_large

• jaapzb
  • Niet online
ZonnigY schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 16:53:
Argh, van de regen in de spreekwoordelijke drup. Na een fantastische run van 2,5 uur was het tijd voor een defrost. En die deed hij ineens op de boiler 8)7 . Inefficiënt natuurlijk. En het bijkomend nadeel is dat de buitenunit zo warm is geworden dat hij daarna uren lang niet aangaat tot we de vraag zover omhoog zetten dat de pomp wel moet gaan lopen. Dat deed hij altijd al na een warm water run en vond ik al vreemd, maar was niet een heel groot probleem eens in de 2/3 dagen voor warm water. Echter als het na iedere defrost ook 2 a 3 uur duurt voor de boel weer op verwarmen schiet...

Zodra het buiten onder de 5 graden is, is het probleem over want dan draait de pomp als vorstbeveiliging. Bij temperaturen boven de 7 graden heb ik geen defrosts. Dus net met waterkoud vochtig prutweer van 7-5 graden) ontstaat dit.

Iemand een idee?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Je kan voor de test eens kijken wat er gebeurt als je de cv pomp standaard aan zet, daar is een instelling voor in het servicemenu. Die staat standaard op auto, en zou dan volgens mij naar "aan" moeten. Dan gaat je pompje natuurlijk wel continu stroom zitten vreten, maar houd je wel flow waardoor je geen stilstaand water meer meet.

[ Voor 4% gewijzigd door jaapzb op 15-01-2025 17:00 ]

• ZonnigY
jaapzb schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 16:59:
[...]

Je kan voor de test eens kijken wat er gebeurt als je de cv pomp standaard aan zet, daar is een instelling voor in het servicemenu. Die staat standaard op auto, en zou dan volgens mij naar "aan" moeten. Dan gaat je pompje natuurlijk wel continu stroom zitten vreten, maar houd je wel flow waardoor je geen stilstaand water meer meet.
Die instelling heeft de 5800i niet, daar had ik voor het warm water al eerder naar zitten kijken. De defrosts vanuit de boiler zijn echter nieuw

• jaapzb
  • Niet online
ZonnigY schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 17:03:
[...]

Die instelling heeft de 5800i niet, daar had ik voor het warm water al eerder naar zitten kijken. De defrosts vanuit de boiler zijn echter nieuw
Vreemd dat ze dat weggehaald hebben, lijkt me een nuttige instelling als je geen tweede transportpomp in het cv-circuit hebt (PC1)

• ZonnigY
jaapzb schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 17:06:
[...]

Vreemd dat ze dat weggehaald hebben, lijkt me een nuttige instelling als je geen tweede transportpomp in het cv-circuit hebt (PC1)
De grote versie verplichten ze een tweede cv pomp... Maar volgens mij is de software hetzelfde op de kleine broer en ontbreekt ook daar deze optie.

• Willem senior
ZonnigY schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 17:08:
[...]

De grote versie verplichten ze een tweede cv pomp... Maar volgens mij is de software hetzelfde op de kleine broer en ontbreekt ook daar deze optie.
Kan je ook niet instellen dat de warmtepomp op het cv water ontdooit ?
Dit lijkt mij duurder je boilervat wordt namelijk al niet zo efficiënt opgewarmd

• de telegraaf
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 12-11 08:10
jaapzb schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 09:39:
[...]

Ligt aan de prijzen die je betaalt voor gas / elektra denk ik?
Wanneer ik mijn prijzen invul (1,27 per kuub en 21,2 cent per kWh) in die formule van Nefit kom ik op een factor van 1,7. (ik denk dat die factor de COP moet voorstellen)

Dat betekent in mijn optiek dat de CV eigenlijk alleen maar ingezet wordt wanneer de WP het gewoonweg niet meer trekt. In alle andere gevallen is WP-bedrijf goedkoper.

Deze winter nog geen continue CV bedrijf gehad, wel telkens meehelpen met defrost, hoewel alleen de Compress dit doet; de Enviline niet. Dat zal wel een firmwarekwestie zijn; die Enviline is 7 jaar oud en de compress 2.

• ZonnigY
Willem senior schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 17:44:
[...]

Kan je ook niet instellen dat de warmtepomp op het cv water ontdooit ?
Dit lijkt mij duurder je boilervat wordt namelijk al niet zo efficiënt opgewarmd
Die instelling heb ik niet kunnen vinden. Als ik alles uitlees wat de bbq kees kan uitlezen, zie ik ook geen gewijzigde instellingen...

• Maurice v/d Zwaan
ZonnigY schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 17:03:
[...]

Check even of de 3weg klep (die zit bij de 5800i in de binnenunit) wel functioneert. Je kunt hem via de menu's ook bedienen en dan moet je hem ook horen.

Bij mij was het kabeltje naar het motortje van de 3weg klep niet aangesloten bij de installatie, en toen liep er ook van alles over de boiler.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lXVhtGO07OdaKKsZYJr447Iin-s=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/JiH1Z9ch6DDK08ufKJ7ZnzfZ.png?f=user_large

Zit aan de voorkant onderin, steekt boven het display uit.

Het klinkt iig heel erg als een niet functionerende 3 weg klep... Bij mij stond hij toen in een soort middenstand waardoor hij zowel CV als SWW tegelijk deed.

[ Voor 25% gewijzigd door Maurice v/d Zwaan op 16-01-2025 08:41 ]

• Havedebe
master1104 schreef op maandag 13 januari 2025 @ 23:29:
[...]

Kap eraf gehaald maar ik zie geen bijzonderheden. De melding 'ventilator geblokkeerd' blijft erin. Verbruik momenteel 120 kw/H per dag, volledig elektrisch.

Foto:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F4SInS7hzcSb70zdY6DG2ea-Q84=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kpDfTZRsWwNkEZ1y0GCdGlz5.jpg?f=fotoalbum_large

Denk maar gewoon op de monteur wachten, die komt over een week.

• tomtom901
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:30

tomtom901

Moderator General Chat
Havedebe schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 10:24:
[...]

Kap eraf gehaald maar ik zie geen bijzonderheden. De melding 'ventilator geblokkeerd' blijft erin. Verbruik momenteel 120 kw/H per dag, volledig elektrisch.

Foto:

[Afbeelding]

Dat wordt een boterham minder eten, jeetje. Kan nefit niet eerder?

• Willem senior
[...]

Foto:

[Afbeelding]

Ik heb het gevonden was tijdje terug
Zoek anders dit bericht terug en bekijk de foto groter
Misschien kun je het tijdelijk solderen als het bij jou ook zo is ?
Maar de draad breekt bij de ventilator motor
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5V4Xl2l1inLAIqw6Ocr8jHGrwZ4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2VkvEy70W9W5uPeBCBuU9q5R.jpg?f=fotoalbum_large

• Havedebe
Willem senior schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 11:06:
[...]

Ik heb het gevonden was tijdje terug
Zoek anders dit bericht terug en bekijk de foto groter
Misschien kun je het tijdelijk solderen als het bij jou ook zo is ?
Maar de draad breekt bij de ventilator motor
[Afbeelding]
Dit is de duidelijke foto uit jouw genoemde topic:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JGwL7iDC-eXdEINmbZt9YsGU3Mc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Rt7qLPhphTohzr9GILo1xDL0.jpg?f=fotoalbum_large

Enig idee of de aangewezen connector eruit kan / los kan? Bij mijn warmtepomp lijkt de kabel nog intact maar ik zie wel corrosie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q7WNf0DsFqtSWjgbNnjFU6mZBCE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fz7eJ56r6AGvJNOih3GERU00.jpg?f=fotoalbum_large

• Willem senior
Havedebe schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 12:33:
[...]

Dit is de duidelijke foto uit jouw genoemde topic:

[Afbeelding]

Enig idee of de aangewezen connector eruit kan / los kan? Bij mijn warmtepomp lijkt de kabel nog intact maar ik zie wel corrosie:
[Afbeelding]
Ik heb er zelf nog niet naar gekeken of dat het een stekkertje is ( staat voor de zomer op de agenda als controle puntje)
maar ik vermoed dat de ventilator er uit moet en dan via de achterkant open schroeven als ik het zo zie op de foto
Het ziet er in iedergeval niet goed uit
Mocht je er niet bij kunnen en de draadjes zitten nog vast dan kun je het als nood oplossing proberen met contact spray dat wil dan nog weleens helpen om tijdelijk het contact te herstellen maar uiteindelijk brand het slechte contact weg

[ Voor 12% gewijzigd door Willem senior op 17-01-2025 13:03 ]

• aplender
afgelopen maand heb ik aan de hand van dit forum geprobeerd de ideale stooklijn te vinden en de warmtepomp zo effectief mogelijk te laten draaien door de aanvoertemp dicht bij de streeftemp te krijgen zodat ik langere runs krijg. Bedankt voor alle adviezen daarin, dit heeft tot 2 weken hiervoor heel mooi gelopen, met rustige lange runs. ik loop sinds gister tegen iets aan wat misschien een probleem is..

Ik hoorde gisteravond de Split warmtepomp unit buiten behoorlijk rammelen, dit heb ik naar mijn weten in de laatste 4 jaar nog niet eerder gehoord.

Na het kijken in Home Assistant vielen mij 2 dingen op.

Het geluid leek te ontstaan op het moment dat de Warmtepomp op 2.4KW Compressor output genereerde, waarbij de Boiler Circutaltion speed op ongeveer 20% draaide.

Wat ik nog gekker vond is dat deze boiler circulation speed op een gegeven moment tussen de 1 en 3 % draaide. Dit heb ik in de 4 jaar ook nog nooit meegemaakt, het minimum was altijd 10%..

Dit zijn de settings waarop ik de WP ingesteld had:

MinFlowTemp: 23
DesignTemp: 38
MaxTemp: 50
TC0/TC3 verschil: 5k
roominfluence and factor: 1
kamertemperatuur op dat moment van issue 19,1
Kamertemperatuur ingesteld: 19 (wij prefereren een lage temp, want we hebben het nogal snel warm)
vloerverwarming/verdelers: in feite alles open om zo een goed mogelijk afgifte te hebben in de vloer.

op 16:30 ongeveer is te zien dat de Boiler speedpump naar 1% gaat. Ik vraag mij af of ik een probleem heb in de WP of dat dit misschien simpel weg door de defrosts komen en de Warmtepomp daardoor ander gedrag gaat vertonen?

toevoeging: het lijkt er dan ook wel op dat de aanvoertemp moeite heeft om boven de streeftemp te blijven, zelfs op een korte run. De streeftemp omlaagbrengen helpt daarin misschien, maar daarmee los ik het probleem niet op. Misschien de Delta T heating aanpassen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pS8Bu1DXXiVw9M0pkp54MFfIuCo=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/2WJhvTmTijt07VoiIFOs1wIU.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/21_Od3PCN2ZMPVarbilmoSw3pGA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ifj6TgnVScEYRTips0ZxQvOs.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door aplender op 18-01-2025 12:46 ]

• Philip43
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 05-11 18:28
[...]

Foto:

[Afbeelding]

Hoi,

Ik was even aan het meelezen met alle berichten hier, en zag jou verbruik per dag en schrok serieus,120kw/h per dag is toch megaveel? Ik zit met verbruiken van +- 40-50kwh per dag voor de warmtepomp (verwarming + warm water)

• master1104
Zijn compressor is uitgevallen door een storing, draait dus puur op de backupelementen wat het verbruik verklaard.

Ik zie overigens de aansluiting op de fan wel echt als een design flaw, die mag wel in de TS als regulier onderhoudspunt terug komen lijkt me. De komende jaren zullen heel wat ODU's gaan uitvallen op deze kabelbreuk. Een snelle controle zomers voorkomt dat mogelijk.

Nog een ander leuk weetje. Als je de silent mode aan laat staan met deze kou, en je daardoor de gewenste Ta niet haalt, dan gaat de Enviline stiekem steeds meer van silent mode af. Deze blijft in de settings gewoon aanstaan, maar zie hier het plaatje van afgelopen dag: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ooaMbqWu9f0-CeS5MkqW9bRkqvc=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/9cebeVvRbJ4nFXeoKdCOxny0.png?f=user_large

Duidelijk te zien dat hij langzaam steeds meer vermogen gaat leveren/vragen om kou in de woning te voorkomen. Overigens blijft de COP ca 15 tot 20% beter in silent mode bij vorst. Ik heb ook twee grote airco's in de leefruimte hangen, die zet ik nu iets bij in de avonden. Daardoor is het erg behagelijk en bespaar ik aanzienlijk op het dagverbruik. Totaal zat ik gemiddeld op 30-40 kwh per dag tijdens dit soort dagen, dat is nu 20-30 met ca 5kwh voor de airco. Een besparing van 10 a 20% op de stookkosten wat met dit weer best aantikt.

[ Voor 18% gewijzigd door master1104 op 18-01-2025 12:42 ]

• master1104
aplender schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 11:26:
afgelopen maand heb ik aan de hand van dit forum geprobeerd de ideale stooklijn te vinden en de warmtepomp zo effectief mogelijk te laten draaien door de aanvoertemp dicht bij de streeftemp te krijgen zodat ik langere runs krijg. Bedankt voor alle adviezen daarin, dit heeft tot 2 weken hiervoor heel mooi gelopen, met rustige lange runs. ik loop sinds gister tegen iets aan wat misschien een probleem is..

Ik hoorde gisteravond de Split warmtepomp unit buiten behoorlijk rammelen, dit heb ik naar mijn weten in de laatste 4 jaar nog niet eerder gehoord.

Na het kijken in Home Assistant vielen mij 2 dingen op.

Het geluid leek te ontstaan op het moment dat de Warmtepomp op 2.4KW Compressor output genereerde, waarbij de Boiler Circutaltion speed op ongeveer 20% draaide.

Wat ik nog gekker vond is dat deze boiler circulation speed op een gegeven moment tussen de 1 en 3 % draaide. Dit heb ik in de 4 jaar ook nog nooit meegemaakt, het minimum was altijd 10%..

Dit zijn de settings waarop ik de WP ingesteld had:

MinFlowTemp: 23
DesignTemp: 38
MaxTemp: 50
TC0/TC3 verschil: 5k
roominfluence and factor: 1
kamertemperatuur op dat moment van issue 19,1
Kamertemperatuur ingesteld: 19 (wij prefereren een lage temp, want we hebben het nogal snel warm)
vloerverwarming/verdelers: in feite alles open om zo een goed mogelijk afgifte te hebben in de vloer.

op 16:30 ongeveer is te zien dat de Boiler speedpump naar 1% gaat. Ik vraag mij af of ik een probleem heb in de WP of dat dit misschien simpel weg door de defrosts komen en de Warmtepomp daardoor ander gedrag gaat vertonen?

toevoeging: het lijkt er dan ook wel op dat de aanvoertemp moeite heeft om boven de streeftemp te blijven, zelfs op een korte run. De streeftemp omlaagbrengen helpt daarin misschien, maar daarmee los ik het probleem niet op. Misschien de Delta T heating aanpassen?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Kan heel goed ijsafzetting op je ventilator zijn. Onze units lijken daar niet heel gevoelig voor, maar ik lees wel meer andere warmtepompen die daardoor in onbelans gaan draaien.

Dat de pomp terugzakt naar 1% gebeurt hier wel bij meer mensen. Ik zou de delta T TC3-TC0 even checken. (EDIT: die staat op 5 zie ik. Dat is echt vrij hoog.)
Deze mag voor een vloverwarming ergens tussen de 3.2 en 4.0 graden gezet worden is mijn persoonlijke ervaring. Te lage flow geeft een onnodige hoge Ta door opwarmen van de compressor en kost je COP.

Qua geluid kan eigenlijk alleen de compressor of de ventilator een rammelend geluid maken. De compressor mag je niet hopen, dat is foute boel.

• aplender
master1104 schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 12:46:
[...]

Kan heel goed ijsafzetting op je ventilator zijn. Onze units lijken daar niet heel gevoelig voor, maar ik lees wel meer andere warmtepompen die daardoor in onbelans gaan draaien.

Dat de pomp terugzakt naar 1% gebeurt hier wel bij meer mensen. Ik zou de delta T TC3-TC0 even checken. (EDIT: die staat op 5 zie ik. Dat is echt vrij hoog.)
Deze mag voor een vloverwarming ergens tussen de 3.2 en 4.0 graden gezet worden is mijn persoonlijke ervaring. Te lage flow geeft een onnodige hoge Ta door opwarmen van de compressor en kost je COP.

Qua geluid kan eigenlijk alleen de compressor of de ventilator een rammelend geluid maken. De compressor mag je niet hopen, dat is foute boel.
Bedankt voor je antwoord! ik heb ook het vermoeden dat het de ventilator is op de buitenunit.

- De boiler circulation pump speed heeft volgens mij niks met het buitenunit te maken, maar is toch de internet pomp in mijn binnenunit verwacht ik (split unit, zonder externe pomp)?

- valt de ventilator snelheid van de buitenunit ergens af te lezen op de binnenunit of via de bbqkees module in ha?

[ Voor 5% gewijzigd door aplender op 18-01-2025 13:09 ]

• lc8
aplender schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 12:57:
[...]

- valt de ventilator snelheid van de buitenunit ergens af te lezen op de binnenunit of via de bbqkees module in ha?
nee

• PieterL
master1104 schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 12:38:
Zijn compressor is uitgevallen door een storing, draait dus puur op de backupelementen wat het verbruik verklaard.

Ik zie overigens de aansluiting op de fan wel echt als een design flaw, die mag wel in de TS als regulier onderhoudspunt terug komen lijkt me. De komende jaren zullen heel wat ODU's gaan uitvallen op deze kabelbreuk. Een snelle controle zomers voorkomt dat mogelijk.

Nog een ander leuk weetje. Als je de silent mode aan laat staan met deze kou, en je daardoor de gewenste Ta niet haalt, dan gaat de Enviline stiekem steeds meer van silent mode af. Deze blijft in de settings gewoon aanstaan, maar zie hier het plaatje van afgelopen dag: [Afbeelding]

Duidelijk te zien dat hij langzaam steeds meer vermogen gaat leveren/vragen om kou in de woning te voorkomen. Overigens blijft de COP ca 15 tot 20% beter in silent mode bij vorst. Ik heb ook twee grote airco's in de leefruimte hangen, die zet ik nu iets bij in de avonden. Daardoor is het erg behagelijk en bespaar ik aanzienlijk op het dagverbruik. Totaal zat ik gemiddeld op 30-40 kwh per dag tijdens dit soort dagen, dat is nu 20-30 met ca 5kwh voor de airco. Een besparing van 10 a 20% op de stookkosten wat met dit weer best aantikt.
De 3400i begrenst in stille modus op precies 48% en past dit niet aan als hij de berekende Ta niet kan halen.

• master1104
PieterL schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 15:52:
[...]

De 3400i begrenst in stille modus op precies 48% en past dit niet aan als hij de berekende Ta niet kan halen.
Ook niet nadat hij dit b.v. 24 uur lang niet kan halen?

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 23:42

The Legend

*Plop*

Hier sinds vandaag ineens issues. Zag de EasyControl rood oplichten, gaf daar fout H01-5331. Soort communicatiefout kennelijk? Die heb ik wel eens een enkele keer vaker gehad. Maar vandaag ineens achter elkaar. Normaal draait mijn Hybride WP (Compress 7400i 5kW monoblock) in 1 lange run in de winter. Vandaag ineens 30 starts, terwijl ik over de hele levensduur vanaf mei 2021 op 432 starts zit. Dat klinkt niet gezond :/

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0wc5xe3Aj7eZe6KMipaQFc5YjT4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1B2IaW2r79kyCBCHBgNCHhMk.jpg?f=fotoalbum_large

Hier ook te zien dat hij echt uit gaat, en het geen defrosts zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7yQ0FBVHs7OUF9r6GtPL6zBm75c=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Ln9VTCPQVHKziJosFIYz38b8.png?f=fotoalbum_large

@BramOost @WillemGM ik lees dat jullie dit probleem ook hadden. Is dat nog gefixt?

Normaal gesproken heb ik in de winter eigenlijk 1 lange run waarbinnen de compressor continu verwarmd, en afhankelijk van het weer meer of minder defrosts doet. Het servicemenu zit nu vol met storingen: wisselend A01-5330 en H01-5331. Tijdens zo’n storing slaat de compressor dus helemaal uit.

Doordat de compressor zo vaak afslaat daalt de temperatuur in het cv-systeem en krijgt ‘ie niet voldoende tijd om weer op te warmen, iets wat normaal met veel defrosts nog prima gaat. Nu begint het dus langzaam af te koelen in huis.

Uiteraard heb ik het systeem een keer met de werkschakelaar helemaal uit en weer aan gezet. Daarna komen de foutcodes ook weer terug.

[ Voor 23% gewijzigd door The Legend op 18-01-2025 20:35 ]

Ik ben toch malle pietje niet!

• jaapzb
  • Niet online
The Legend schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 17:16:
Hier sinds vandaag ineens issues. Zag de EasyControl rood oplichten, gaf daar fout H01-5331. Soort communicatiefout kennelijk? Die heb ik wel eens een enkele keer vaker gehad. Maar vandaag ineens achter elkaar. Normaal draait mijn Hybride WP (Compress 7400i 5kW monoblock) in 1 lange run in de winter. Vandaag ineens 30 starts, terwijl ik over de hele levensduur vanaf mei 2021 op 432 starts zit. Dat klinkt niet gezond :/

[Afbeelding]

Hier ook te zien dat hij echt uit gaat, en het geen defrosts zijn.

[Afbeelding]

@BramOost @WillemGM ik lees dat jullie dit probleem ook hadden. Is dat nog gefixt?

Normaal gesproken heb ik in de winter eigenlijk 1 lange run waarbinnen de compressor continu verwarmd, en afhankelijk van het weer meer of minder defrosts doet. Het servicemenu zit nu vol met storingen: wisselend A01-5330 en H01-5331. Tijdens zo’n storing slaat de compressor dus helemaal uit.

Doordat de compressor zo vaak afslaat daalt de temperatuur in het cv-systeem en krijgt ‘ie niet voldoende tijd om weer op te warmen, iets wat normaal met veel defrosts nog prima gaat. Nu begint het dus langzaam af te koelen in huis.

Uiteraard heb ik het systeem een keer met de werkschakelaar helemaal uit en weer aan gezet. Daarna komen de foutcodes ook weer terug.
Lijkt me een goed moment om je installateur te bellen. Misschien een kabel gecorrodeerd in de buitenunit ofzo?

• The Legend

The Legend

*Plop*

jaapzb schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 22:38:
[...]

Lijkt me een goed moment om je installateur te bellen. Misschien een kabel gecorrodeerd in de buitenunit ofzo?
Die doen op zaterdag en zondag ook niet veel ben ik bang ;)

• Philip43
Beste mensen,

Hier wordt het huis verwarmd + sww met een hybride split warmtepomp
Ik heb de temperatuur voor de bijverwarming ingesteld op -3 graden wat perfect werkt (-5 dan wordt het net dat graadje te koud in huis)

Nu heeft de gasketel nog tot januari niet moeten bijspringen, maar vanaf januari wel
Dit gaat om zeer kleine verbruiken, dus hoofdzakelijk doet de warmtepomp nog zijn werk, echter ik heb een zeer duidelijke app van mijn energieleverancier (engie) waar in staat hoeveel ik verbruikt heb tot nu toe en ook hoeveel het mij kost

en dan kom ik tot de onthutsende vaststelling dat verwarmen met electriciteit meer dan dubbel zo duur is als met gas

electriciteit verbruikt deze maand 970kwh aan de prijs van 279.33 euro
gas verbruikt deze maand 107kwh aan de prijs van 12.99 euro

Als ik dit herleid naar de prijs per kwh kom ik voor elec aan 0.2879 eurocent per kwh
voor gas aan 0.1214 eurocent per kwh

Zie ik hier nu iets over het hoofd of ben ik gek dat ik met de warmtepomp mijn huis probeer warm te houden + bereiding van sww

in de info van mijn prijzen staat bij dat dit inclusief de netwerkkosten + taksen + heffingen + btw is

Ik lees ook iets over salderen in NL, ik vermoed dat dit de terugdraaiende teller is die wij hadden hier in Belgie? Dat is hier al enkele jaren geleden afgeschaft

En de zonnepanelen brengen hier voorlopig helemaal niets op

Ik heb als test eens verwarming + bereiding sww op 100% gas gezet ipv electriciteit, om te zien hoeveel gas er nodig is om het huis warm te houden per week, maar dan is mijn vraag dan kan de warmtepomp toch niet vastvriezen? omdat deze niet meer in actie moet komen?

mvg

Philip

• Yaay
  • Registratie: Januari 2022
  • Niet online
Philip43 schreef op zondag 19 januari 2025 @ 08:01:
Beste mensen,

Hier wordt het huis verwarmd + sww met een hybride split warmtepomp
Ik heb de temperatuur voor de bijverwarming ingesteld op -3 graden wat perfect werkt (-5 dan wordt het net dat graadje te koud in huis)

Nu heeft de gasketel nog tot januari niet moeten bijspringen, maar vanaf januari wel
Dit gaat om zeer kleine verbruiken, dus hoofdzakelijk doet de warmtepomp nog zijn werk, echter ik heb een zeer duidelijke app van mijn energieleverancier (engie) waar in staat hoeveel ik verbruikt heb tot nu toe en ook hoeveel het mij kost

en dan kom ik tot de onthutsende vaststelling dat verwarmen met electriciteit meer dan dubbel zo duur is als met gas

electriciteit verbruikt deze maand 970kwh aan de prijs van 279.33 euro
gas verbruikt deze maand 107kwh aan de prijs van 12.99 euro

Als ik dit herleid naar de prijs per kwh kom ik voor elec aan 0.2879 eurocent per kwh
voor gas aan 0.1214 eurocent per kwh

Zie ik hier nu iets over het hoofd of ben ik gek dat ik met de warmtepomp mijn huis probeer warm te houden + bereiding van sww

in de info van mijn prijzen staat bij dat dit inclusief de netwerkkosten + taksen + heffingen + btw is

Ik lees ook iets over salderen in NL, ik vermoed dat dit de terugdraaiende teller is die wij hadden hier in Belgie? Dat is hier al enkele jaren geleden afgeschaft

En de zonnepanelen brengen hier voorlopig helemaal niets op

Ik heb als test eens verwarming + bereiding sww op 100% gas gezet ipv electriciteit, om te zien hoeveel gas er nodig is om het huis warm te houden per week, maar dan is mijn vraag dan kan de warmtepomp toch niet vastvriezen? omdat deze niet meer in actie moet komen?

mvg

Philip
Je ziet de COP over het hoofd.
Als je bij een warmtepomp cop 4 of 5 hebt betekent dat, dat 1 kWh gebruik 4 of 5 kWh warmte oplevert.
Ofwel die 970 KWh staat bij cop 4 gelijk aan 3880 KWh warmte.
Zou je dat willen uitruilen voor gas, dan heb je daar minimaal 388 m3 gas voor nodig.
Met een prijs van 1,30 per kuub gas dus duurder dan elektrisch verwarmen.

• Philip43
Yaay schreef op zondag 19 januari 2025 @ 08:35:
[...]

Je ziet de COP over het hoofd.
Als je bij een warmtepomp cop 4 of 5 hebt betekent dat, dat 1 kWh gebruik 4 of 5 kWh warmte oplevert.
Ofwel die 970 KWh staat bij cop 4 gelijk aan 3880 KWh warmte.
Zou je dat willen uitruilen voor gas, dan heb je daar minimaal 388 m3 gas voor nodig.
Met een prijs van 1,30 per kuub gas dus duurder dan elektrisch verwarmen.
hoi,

Dus eigenlijk zeg je als ik evenveel dagen nu met gas alleen zou verwarmen dat ik op die periode 388 m3 zou verbruiken en dan uiteindelijk toch duurder uit zou komen

Omdat gas veel minder terug geeft dan wat de warmtepomp doet, cop 4 dus

• HansRemmerswaal
Philip43 schreef op zondag 19 januari 2025 @ 09:27:
[...]

hoi,

Dus eigenlijk zeg je als ik evenveel dagen nu met gas alleen zou verwarmen dat ik op die periode 388 m3 zou verbruiken en dan uiteindelijk toch duurder uit zou komen

1 m3 gas staat voor zo’n 9 kWh.
Stel dat de COP is 4.5
Elke 2 kWh die een warmtepomp dan verbruikt, levert dus zo’n 9 kWh (2 x 4.5) aan warmte op. Dat is evenveel als wat 1 m³ gas levert.

[ Voor 10% gewijzigd door HansRemmerswaal op 19-01-2025 09:47 ]

• ZonnigY
Philip43 schreef op zondag 19 januari 2025 @ 09:27:
[...]

hoi,

388 m3 plus de 10 kuub die je nu ook op gas heb gedaan.

• RobEppink
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 18:54
master1104 schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 16:00:
[...]

Ook niet nadat hij dit b.v. 24 uur lang niet kan halen?
Vraagje over temp. instelling 'stille modus'
Van welke temperatuur wordt uitgegaan?
Hier vanochtend buiten -1d, stille modus autom. -5d.
En toch springt de WP uit de stille modus.
Verklaring?

Bosch Compress 3000i AW 6, Nefit Enviline ODU split, hybride

• The Legend

The Legend

*Plop*

Mijn WP is behoorlijk aan het flippen. De afgelopen 24 uur zit ik op 50 ‘heating control starts’. Dat zijn toch gewoon de compressor starts? Dat is meer dan 10% van het totaal aantal starts sinds mei 2021, in één dag :X Is dat ook een risico dat ik m’n compressor in de soep draai zo? Of kan die daar wel tegen?

Vanochtend was de temperatuur gedaald van 20,5 naar 19 graden. Heb nu maar de cv-ketel weer bijgeschakeld. Weet iemand of het mogelijk is om de compressor even permanent uit te schakelen en de bijverwarmer alles te laten doen? De WP moet de ketel natuurlijk wel aansturen.

Morgen maar direct de installateur bellen.

• RobEppink
The Legend schreef op zondag 19 januari 2025 @ 10:57:
Mijn WP is behoorlijk aan het flippen. De afgelopen 24 uur zit ik op 50 ‘heating control starts’. Dat zijn toch gewoon de compressor starts? Dat is meer dan 10% van het totaal aantal starts sinds mei 2021, in één dag :X Is dat ook een risico dat ik m’n compressor in de soep draai zo? Of kan die daar wel tegen?

Vanochtend was de temperatuur gedaald van 20,5 naar 19 graden. Heb nu maar de cv-ketel weer bijgeschakeld. Weet iemand of het mogelijk is om de compressor even permanent uit te schakelen en de bijverwarmer alles te laten doen? De WP moet de ketel natuurlijk wel aansturen.

Morgen maar direct de installateur bellen.
Wij hebben een keuze in het menu bijverwarming 'Alleen bijverwarming'.
Gaat de compressor uit, de gasketel aan.

• The Legend

The Legend

*Plop*

RobEppink schreef op zondag 19 januari 2025 @ 11:41:
[...]

Wij hebben een keuze in het menu bijverwarming 'Alleen bijverwarming'.
Gaat de compressor uit, de gasketel aan.
Thanks, die zocht ik! Nu ruzie met die menger in de binnenunit, dat werkte bij mij vanaf het begin al niet goed (daarom ook snel besloten het cv-bedrijf gewoon uit te zetten). Die blijft gewoon dicht terwijl hij eerder openstond. Nu maar gewoon handmatig helemaal open gedraaid. Buderus even op stand 3 gezet en ff maximaal warmte rondpompen. En in de buurt blijven om te voorkomen dat de ketel straks ineens 40 graden de vloer in jaagt :+

• HansRemmerswaal
RobEppink schreef op zondag 19 januari 2025 @ 10:48:
[...]

Vraagje over temp. instelling 'stille modus'
Van welke temperatuur wordt uitgegaan?
Hier vanochtend buiten -1d, stille modus autom. -5d.
En toch springt de WP uit de stille modus.
Verklaring?
Volgens mij de actuele buitentemperatuur.

Over stille modus gesproken, ik ben er deze ochtend achter gekomen dat mijn WP bij deze buitentemperatuur langere runs maakt als de stille modus uit staat.

Ik heb een automation die stille modus automatisch aanzet bij de start van een heating run en uitzet bij het einde van de heating run. Gisteravond ging deze een keer niet uit stille modus en ik had direct een stabielere run waarbij de PL1 minder snel naar beneden ging. Hierdoor was de run langer dan de voorgaande runs. Helaas werd deze bruut onderbroken door een hot water run. Deze ochtend de stille modus uitgezet en direct zag ik hetzelfde effect.

• jordyc
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 21:26
@HansRemmerswaal wat is precies het doel van die automation? Waarom laat je de stille modus niet aanstaan als de warmtepomp stopt met zn run?

• HansRemmerswaal
jordyc schreef op zondag 19 januari 2025 @ 18:50:
@HansRemmerswaal wat is precies het doel van die automation? Waarom laat je de stille modus niet aanstaan als de warmtepomp stopt met zn run?
Ik merkte dat bij defrosts soms het elektrische element mee ging doen…
En voor de warm water run wil ik ook het volledige vermogen gebruiken, als die te lang duurt springt ook het elektrische element bij.

• RobEppink
HansRemmerswaal schreef op zondag 19 januari 2025 @ 12:51:
[...]

Volgens mij de actuele buitentemperatuur.

Over stille modus gesproken, ik ben er deze ochtend achter gekomen dat mijn WP bij deze buitentemperatuur langere runs maakt als de stille modus uit staat.

Ik heb een automation die stille modus automatisch aanzet bij de start van een heating run en uitzet bij het einde van de heating run. Gisteravond ging deze een keer niet uit stille modus en ik had direct een stabielere run waarbij de PL1 minder snel naar beneden ging. Hierdoor was de run langer dan de voorgaande runs. Helaas werd deze bruut onderbroken door een hot water run. Deze ochtend de stille modus uitgezet en direct zag ik hetzelfde effect.
Dat zal i.d.d. de buitentemperatuur zijn.
Maar de vraag is, waar wordt die gementen.
De display buitentemp. toont minimaal -1.0d.
Ik vraag me af, of die temperatuur b.v. in de buitenunit gemeten wordt?

• RobEppink
The Legend schreef op zondag 19 januari 2025 @ 12:07:
[...]

Thanks, die zocht ik! Nu ruzie met die menger in de binnenunit, dat werkte bij mij vanaf het begin al niet goed (daarom ook snel besloten het cv-bedrijf gewoon uit te zetten). Die blijft gewoon dicht terwijl hij eerder openstond. Nu maar gewoon handmatig helemaal open gedraaid. Buderus even op stand 3 gezet en ff maximaal warmte rondpompen. En in de buurt blijven om te voorkomen dat de ketel straks ineens 40 graden de vloer in jaagt :+
Je kunt de max, temp van de ketel ook op b.v. 40d zetten

Bij ons werkt die mengklep wel. Zij het wat traag
Snap overigens geen barst van de instellingen van dat ding.

• The Legend

The Legend

*Plop*

RobEppink schreef op zondag 19 januari 2025 @ 20:57:
[...]

Je kunt de max, temp van de ketel ook op b.v. 40d zetten

Bij ons werkt die mengklep wel. Zij het wat traag
Snap overigens geen barst van de instellingen van dat ding.
Ja heb ‘m nu op 45 staan. Met name bij het opstarten heeft de ketel de neiging om daar overheen te schieten. Maar hij pruttelt nu sinds vanmiddag netjes op 35 graden en het is weer op temperatuur.

Ben wel benieuwd wat het probleem nu is. Afgelopen zomer blikseminslag gehad, waarna de WP helemaal niets meer deed. Toen is de elektronica en de inverter in de buitenunit vervangen. Dus het is wel vreemd dat hij nu weer H01-5331 (communicatiefout in de compressorregeling) geeft. Tenzij de binnenunit elektronica daar ook een rol in speelt. Dan heeft die wellicht ook een klap gehad, maar is pas later overleden.

• master1104
RobEppink schreef op zondag 19 januari 2025 @ 20:50:
[...]

Dat zal i.d.d. de buitentemperatuur zijn.
Maar de vraag is, waar wordt die gementen.
De display buitentemp. toont minimaal -1.0d.
Ik vraag me af, of die temperatuur b.v. in de buitenunit gemeten wordt?
De buitentemperatuur komt van je sensor die als het goed is buiten aan de noordzijde aan je gevel hangt. Ik dacht dat de stille modus stuurde op gedempte buitentemperatuur, maar zeker weet ik het niet.

Dat de stille modus dus langzaam steeds meer naar de normale modus gaat qua geluid en vermogen klopt met mijn conclusie even hiervoor. Hij staat hier aan, ivm hogere cop (wat weer haaks staat op de bevindingen van @HansRemmerswaal 🤔), maar onderhand loopt door de kou en het niet halen van Ta de buitenunit in stille modus gewoon weer op 100%!
Nefit wil echt voorkomen dat je het koud krijgt 😃

[ Voor 5% gewijzigd door master1104 op 19-01-2025 23:11 ]

• de telegraaf
HansRemmerswaal schreef op zondag 19 januari 2025 @ 09:47:
[...]

1 m3 gas staat voor zo’n 9 kWh.
Stel dat de COP is 4.5
Elke 2 kWh die een warmtepomp dan verbruikt, levert dus zo’n 9 kWh (2 x 4.5) aan warmte op. Dat is evenveel als wat 1 m³ gas levert.
Nu is een COP van 4,5 wel wat positief voor dit weer.
Gemiddeld over een stookseizoen met een heel efficiënt afgiftesysteem (alleen vloerverwarming) in een goed geïsoleerd huis kan dat net zo'n beetje, maar met dit koude weer zit datzelfde efficiënte systeem op zo'n 3,3.
Echter, wanneer je ook met radiatoren moet verwarmen zit je aan een hogere aanvoertemperatuur, en heb je met dit weer zo'n 2,6.
Nochtans nog steeds goedkoper dan gas, dat wel.

• de telegraaf
The Legend schreef op zondag 19 januari 2025 @ 12:07:
[...]

De menger is een bekend probleem. WP geeft aan hulp nodig te hebben, zet de CV aan, die begint te stoken maar de menger gaat nauwelijks open, CV bereikt maximum temperatuur, slaat af en gaat in antipendel-wachttijd. Dit herhaalt zich en intussen wordt je huis koud.

Ikzelf heb de mengerlooptijd op 4000 staan, dat werkt op zijn best redelijk. Maar het allerbest werkt bij mij gewoon de menger handmatig op half te zetten (knop even iets uittrekken en je kunt 'm verdraaien) en het vermogen (niet de max temp dus) van de CV te regelen. Typisch laat ik die dan op 10 of het minimum 7 kW draaien. Bij eventueel een pomploze vloerverwarming wel even de aanvoertemp in de gaten houden natuurlijk.

De WP op parallel zodat ie ook meewerkt, met de huidige gas/elektra prijsverhouding is de hybride stand in mijn optiek overbodig geworden. Gas is alleen een optie wanneer de wp het niet meer trekt, nooit omdat het goedkoper zou zijn in gebruik.

• ZonnigY
de telegraaf schreef op maandag 20 januari 2025 @ 08:58:
[...]

Gemiddeld over een stookseizoen met een heel efficiënt afgiftesysteem (alleen vloerverwarming) in een goed geïsoleerd huis kan dat net zo'n beetje, maar met dit koude weer zit datzelfde efficiënte systeem op zo'n 3,3.
Echter, wanneer je ook met radiatoren moet verwarmen zit je aan een hogere aanvoertemperatuur, en heb je met dit weer zo'n 2,6.
De reactie van Hans ging over een hybride. Die doen met dit weer sowieso niet zoveel. De gemiddelde cop van de warmtepomp zelf (niet van het totaal, want gas is cop 1) ligt bij hybride als het goed is hoger dan bij een volledige warmtepomp en hetzelfde afgiftesysteem.

• RobEppink
master1104 schreef op zondag 19 januari 2025 @ 23:10:
[...]

De buitentemperatuur komt van je sensor die als het goed is buiten aan de noordzijde aan je gevel hangt. Ik dacht dat de stille modus stuurde op gedempte buitentemperatuur, maar zeker weet ik het niet.

Dat de stille modus dus langzaam steeds meer naar de normale modus gaat qua geluid en vermogen klopt met mijn conclusie even hiervoor. Hij staat hier aan, ivm hogere cop (wat weer haaks staat op de bevindingen van @HansRemmerswaal 🤔), maar onderhand loopt door de kou en het niet halen van Ta de buitenunit in stille modus gewoon weer op 100%!
Dank.

Denk dat de temp. WAR-sensor ook op de display wordt weergegeven als buitentemp.
Deze kwam (eergister) niet onder de -1,0d.
Het schakelpunt van de Stille Modus stond op -5,0d.

Ik dacht zelf aan een sensor op/in de buitenunit. Bij ons verzamelt de omgeving van de buitenunit bij windstil weer best veel koude om zich heen.

De Ta blijft hier ook een graadje of drie achter bij de AST.
Hier stookt de gasketel vrolijk mee; en dan nog.
Een WP heeft moeite met deze situatie van koude en mist, onze althans wel.

• HansRemmerswaal
[...]

Ongeacht de COP die iemand op dit moment heeft ging het voornamelijk om het rekenvoorbeeld voor Philip43.

• HansRemmerswaal
master1104 schreef op zondag 19 januari 2025 @ 23:10:
[...]

Ik heb/had ook de stille modus aanstaan voor een langere run en die had ik daarmee ook.
Maar met deze buitentemperaturen kreeg ik veel defrosts en merkte ik dat de tijd tussen de defrosts langer was als ik de stille modus uitzet.

De TR7 temperatuur ging opeens minder hoog en minder op en neer met waarschijnlijk als gevolg dat het langer duurde voordat de PL1 zo laag werd dat een defrost nodig was.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GusJIaJsfSbpsp9LaKR4-hwTv7g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zP5QsKmb4Nc9sFFHleqzDevt.png?f=fotoalbum_large

Maar een paar runs later begon de TR7 weer als vanouds op en neer te gaan. Dus of het toeval was of iets anders durf ik nu niet meer te zeggen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KZNzOvFLaLMU_qGmkRzDgpY0l44=/800x/filters:strip_exif()/f/image/OnvRZLiOvUPAUe8unx7Vy9Ua.png?f=fotoalbum_large

• jaapzb
  • Niet online
ZonnigY schreef op maandag 20 januari 2025 @ 09:30:
[...]

De reactie van Hans ging over een hybride. Die doen met dit weer sowieso niet zoveel. De gemiddelde cop van de warmtepomp zelf (niet van het totaal, want gas is cop 1) ligt bij hybride als het goed is hoger dan bij een volledige warmtepomp en hetzelfde afgiftesysteem.
Dat ligt maar net aan het vermogen van je WP en je stooklijn... Mijn hybride WP draait met dit weer op zo'n 75% compressorvermogen zonder gas bij te hoeven stoken.

• HansRemmerswaal
HansRemmerswaal schreef op maandag 20 januari 2025 @ 10:12:
[...]

Ik heb/had ook de stille modus aanstaan voor een langere run en die had ik daarmee ook.
Maar met deze buitentemperaturen kreeg ik veel defrosts en merkte ik dat de tijd tussen de defrosts langer was als ik de stille modus uitzet.

De TR7 temperatuur ging opeens minder hoog en minder op en neer met waarschijnlijk als gevolg dat het langer duurde voordat de PL1 zo laag werd dat een defrost nodig was.

[Afbeelding]

Maar een paar runs later begon de TR7 weer als vanouds op en neer te gaan. Dus of het toeval was of iets anders durf ik nu niet meer te zeggen.

[Afbeelding]
Nog even een testje gedaan met silent mode aan / uit.
Als ik de silent mode aan zet dan krijg ik hogere pieken bij de TR7 en lijkt daardoor de PL1 iets sneller naar beneden te gaan. Waardoor er eerder een defrost is.

In deze test has ik ook de target flow temperatuur omhoog gezet, vandaar dat na de eerste 2 runs de compressor langer op max blijft. Bij de silent mode komt de current niet meer boven de target flow temperatuur uit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0WA5HA01SvKVk3Qu3Zx5k9pNWGU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jIU42IR3PKf6DsRuXmgiifuK.png?f=fotoalbum_large

• ajaboot
[...]

Een COP van 3.3 lijkt mij weer wat negatief. Mijn systeem haalt vaak nog steeds een COP van ruim boven de 4. De modulatie is bij het opstarten en vlak voor, tijdens en na een defrost hoger dan 50%. Vlak voor een defrost zie je dan ook de COP afnemen. De pieken (de gele hp activity periode) zijn de defrosts; hiervoor klopt de berekening niet goed. In de periodes met de constante COP draait de pomp met 30%.
Mijn idee was altijd dat mijn systeem overgedimensioneerd was, maar ik kijk daar nu toch wat anders tegen aan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oyULsgTgYZgYDomCnxXS-2tca_k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/chBluzmkP9NEWogzvugoXPti.png?f=fotoalbum_large

• The Legend

The Legend

*Plop*

de telegraaf schreef op maandag 20 januari 2025 @ 09:10:
[...]

De menger is een bekend probleem. WP geeft aan hulp nodig te hebben, zet de CV aan, die begint te stoken maar de menger gaat nauwelijks open, CV bereikt maximum temperatuur, slaat af en gaat in antipendel-wachttijd. Dit herhaalt zich en intussen wordt je huis koud.

Ikzelf heb de mengerlooptijd op 4000 staan, dat werkt op zijn best redelijk. Maar het allerbest werkt bij mij gewoon de menger handmatig op half te zetten (knop even iets uittrekken en je kunt 'm verdraaien) en het vermogen (niet de max temp dus) van de CV te regelen. Typisch laat ik die dan op 10 of het minimum 7 kW draaien. Bij eventueel een pomploze vloerverwarming wel even de aanvoertemp in de gaten houden natuurlijk.

De WP op parallel zodat ie ook meewerkt, met de huidige gas/elektra prijsverhouding is de hybride stand in mijn optiek overbodig geworden. Gas is alleen een optie wanneer de wp het niet meer trekt, nooit omdat het goedkoper zou zijn in gebruik.
Zo heb ik het nu ook draaier, menger zelfs helemaal open (handmatig). Probleem is alleen dat de WP de cv niet echt lijkt uit te schakelen. Hij blijft doorpruttelen op zo’n manier dat op een gegeven moment de retour bijna net zo warm is als de aanvoer (ca. 26-28 graden) terwijl de kamertemperatuur al is bereikt 8)7

• jaapzb
  • Niet online
ajaboot schreef op maandag 20 januari 2025 @ 17:20:
[...]

Een COP van 3.3 lijkt mij weer wat negatief. Mijn systeem haalt vaak nog steeds een COP van ruim boven de 4. De modulatie is bij het opstarten en vlak voor, tijdens en na een defrost hoger dan 50%. Vlak voor een defrost zie je dan ook de COP afnemen. De pieken (de gele hp activity periode) zijn de defrosts; hiervoor klopt de berekening niet goed. In de periodes met de constante COP draait de pomp met 30%.
Mijn idee was altijd dat mijn systeem overgedimensioneerd was, maar ik kijk daar nu toch wat anders tegen aan.

[Afbeelding]
Ook dit hangt volledig af van het vermogen van je WP en je stooklijn. Gisteren haalde ik een COP van 2.9 en dat is met dit weer zo slecht nog niet eens.

• Maurice v/d Zwaan
ajaboot schreef op maandag 20 januari 2025 @ 17:20:
[...]

Hoe bereken je deze nu "live" ?

• Neerland-warmte
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 22-05 09:27
die van mijn is. uit buitenunit uitgezet en volledig op gas goedkoper nu en de hout kachel aan ik weiger om 60 cent per kWh te betalen ik trap hem er uit

• SillBro
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 12-11 14:47
Hoi tweakers,

Ik schrijf namens mijn oom. Hij heeft ook de Nefit Envyline, maar hij krijg het ding niet aan de praat. Er zijn 2 problemen (zie plaatjes). Voor de foutmelding is het filter gecontroleerd maar daar is niets mis mee. Bij buitenkomst lekt bij de buitenunit water eruit. Kunnen jullie met jullie ervaring aangeven waar ik het zoeken moet om hem te kunnen helpen? Hij heeft ook nog zo’n Grundfos alpha op auto adapt (weet niet of dat nog nuttige info is). De foto is van gisteren met het koude weer.

Als er extra informatie nodig is hoor ik het graag :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2yeMReKnne9tS3K0AipK5Ektay8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vNfeIuJzFKi4RLmgBglmk6HH.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-wKCnQR7Otgru_dHkbCt1arPXY8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jF2ZZbEYJkHd3QSIzVD8ehb9.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door SillBro op 20-01-2025 20:27 ]

• Willem senior
SillBro schreef op maandag 20 januari 2025 @ 20:26:
Hoi tweakers,

Ik schrijf namens mijn oom. Hij heeft ook de Nefit Envyline, maar hij krijg het ding niet aan de praat. Er zijn 2 problemen (zie plaatjes). Voor de foutmelding is het filter gecontroleerd maar daar is niets mis mee. Bij buitenkomst lekt bij de buitenunit water eruit. Kunnen jullie met jullie ervaring aangeven waar ik het zoeken moet om hem te kunnen helpen? Hij heeft ook nog zo’n Grundfos alpha op auto adapt (weet niet of dat nog nuttige info is). De foto is van gisteren met het koude weer.

Als er extra informatie nodig is hoor ik het graag :)

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Die storing krijg je als er teweinig flow (stroming) in je cv systeem is
Oplossing zoveel mogelijk open zetten van radiatoren en eventueel vloerverwarmings groepen
Als eerste voor nu alles vol open draaien en dan met wat beter weer (minder mistig) de boel waterzijdig inregelen
Komt de storing dan nog een keer terug dan kan je waarschijnlijk de pomp nog hoger zetten

Dat er buiten bij de buitenunit water lekt is normaal is condens en zoals je bij de flow storing ziet ontdooi water van de buitenunit
Knop menu drukken om te bevestigen dat je de storing gezien hebt en dan zou de warmtepomp weet moeten opstarten
Succes

• SillBro
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 12-11 14:47
Willem senior schreef op maandag 20 januari 2025 @ 21:25:
[...]

Die storing krijg je als er teweinig flow (stroming) in je cv systeem is
Oplossing zoveel mogelijk open zetten van radiatoren en eventueel vloerverwarmings groepen
Als eerste voor nu alles vol open draaien en dan met wat beter weer (minder mistig) de boel waterzijdig inregelen
Komt de storing dan nog een keer terug dan kan je waarschijnlijk de pomp nog hoger zetten

Dat er buiten bij de buitenunit water lekt is normaal is condens en zoals je bij de flow storing ziet ontdooi water van de buitenunit
Knop menu drukken om te bevestigen dat je de storing gezien hebt en dan zou de warmtepomp weet moeten opstarten
Succes
Dankjewel voor je snelle reactie! Heel aardig! Fijne avond. Ik ga het doorgeven :)

• balblas
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 10-11 19:28
[...]

Foto:

[Afbeelding]

Zie balblas in "Nefit EnviLine warmtepomp ervaringen uitwisselen"

Nefit EnviLine ODUSPLIT15t warmtepomp | Nefit HR 300 liter boiler | Nefit 50 liter buffervat | Bosch EasyControl CT200 thermostaat | Home Assistant | BBQKees | Tesla Model YLR

Pagina: 1 ... 98 ... 105 Laatste