Acties:
  • +2 Henk 'm!

• balblas
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16:05
balblas schreef op zondag 8 september 2024 @ 14:36:
[...]

Ondertussen is ook de bovenste ventilator vervangen, daarvan was -zoals te verwachten viel gezien de corrosie- de voedingskabel ook gebroken.

De rekening van Nefit moet ik nog krijgen...

Ondertussen doet het volgende probleem zich voor:
De binnen-unit hangt in de kelder. Daar lag de laatste maanden altijd een paar centimeter water, de binnen-unit hangt boven een betonnen verhoging ruim boven het water dus dat kan geen kwaad. Ik moest de afgelopen tijd regelmatig (om de 1 à 2 weken) water toevoegen omdat de druk te laag werd en het systeem in storing ging. Nu blijkt dat het overdruk-ventiel (ik denk dat het tenminste die functie heeft) die in de binnen-unit zit waarschijnlijk lekt. Zie foto, dat is wat eruit komt in 1 à 2 dagen. Normaal zit het witte buisje erop en loopt het water via een PVC pijip naar de vloer van de kelder achter de betonnen sokkel waar de binnen-unit boven hangt, dus ik had eerst niet door waar het water op de vloer vandaan kwam. Iemand hier ervaring mee?

[Afbeelding]
Nadat ik de veiligheidsklep (wat ik eerder nog overdruk-ventiel noemde) in de binnen-unit vervangen had bleef het probleem bestaan. Na de boel een tijdje goed in de gaten gehouden te hebben kwam ik erachter dat de waterdruk varieerde van 1,5 tot soms > 3 bar. Bij > 3 bar gaat de veiligheidsklep open en even later was de druk dan weer < 1 bar, dus ging het systeem in storing.

Het duurde even voor ik besefte dat er ergens een expansievat in het systeem moest zitten die zorgt dat de druk in het systeem constant blijft. En die blijkt er inderdaad te zijn, in de binnen-unit, aan de achterkant. Een rood vierkant metalen vat. Besteld bij warmteservice.nl, onderdeel 8 705 407 006 0 Expansievat 10 L, vervangen en eindelijk, probleem opgelost! De druk blijft nu netjes op 1,5 bar staan, ongeacht de bedrijfsmodus (verwarmen, uit, ontdooien of SWW run) en ongeacht het toerental van de CV pomp.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R39LPITnxbbwAcE97gyNMUwFPuo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5PYArQWjAXmiF9sKcrQ2xqmg.jpg?f=fotoalbum_large

Nefit EnviLine ODUSPLIT15t warmtepomp | Nefit HR 300 liter boiler | Nefit 50 liter buffervat | Bosch EasyControl CT200 thermostaat | Home Assistant | BBQKees | Tesla Model YLR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• master1104
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:13
HansRemmerswaal schreef op maandag 20 januari 2025 @ 13:01:
[...]

Nog even een testje gedaan met silent mode aan / uit.
Als ik de silent mode aan zet dan krijg ik hogere pieken bij de TR7 en lijkt daardoor de PL1 iets sneller naar beneden te gaan. Waardoor er eerder een defrost is.

In deze test has ik ook de target flow temperatuur omhoog gezet, vandaar dat na de eerste 2 runs de compressor langer op max blijft. Bij de silent mode komt de current niet meer boven de target flow temperatuur uit.

[Afbeelding]
Duidelijk plaatje idd 👍 Ben wel benieuwd of de oppervlakte onder de vermogens grafiek (integraal?) niet ongeveer gelijk is. Dat zou betekenen dat de defrost wel sneller komt, maar de hoeveelheid geleverde warmte gelijk is. Hoe dan ook herken ik wat je zegt en lijkt de stille modus bij jou niet voordelig uit te pakken bij echte kou.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajaboot
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 19-09 16:05
Door het afgegeven vermogen (uit BBQ Kees) te delen door het opgenomen vermogen (uit HomeWizard kWh meter op de groep van de buitenunit).

Enviline 13T-T Monoblock | 120 L Buffer | EasyControl | BBQKees | HomeAssistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neerland-warmte
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 22-05 09:27
SillBro schreef op maandag 20 januari 2025 @ 20:26:
Hoi tweakers,

Ik schrijf namens mijn oom. Hij heeft ook de Nefit Envyline, maar hij krijg het ding niet aan de praat. Er zijn 2 problemen (zie plaatjes). Voor de foutmelding is het filter gecontroleerd maar daar is niets mis mee. Bij buitenkomst lekt bij de buitenunit water eruit. Kunnen jullie met jullie ervaring aangeven waar ik het zoeken moet om hem te kunnen helpen? Hij heeft ook nog zo’n Grundfos alpha op auto adapt (weet niet of dat nog nuttige info is). De foto is van gisteren met het koude weer.

Als er extra informatie nodig is hoor ik het graag :)

[Afbeelding]

[Afbeelding]
geen buffer vat dus niet genoeg warmte om te ontdooien

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de telegraaf
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 07-06 11:38
ajaboot schreef op maandag 20 januari 2025 @ 17:20:
[...]

Een COP van 3.3 lijkt mij weer wat negatief. Mijn systeem haalt vaak nog steeds een COP van ruim boven de 4. De modulatie is bij het opstarten en vlak voor, tijdens en na een defrost hoger dan 50%. Vlak voor een defrost zie je dan ook de COP afnemen. De pieken (de gele hp activity periode) zijn de defrosts; hiervoor klopt de berekening niet goed. In de periodes met de constante COP draait de pomp met 30%.
Mijn idee was altijd dat mijn systeem overgedimensioneerd was, maar ik kijk daar nu toch wat anders tegen aan.

[Afbeelding]
Ik denk dat uw systeem inderdaad groot gedimensioneerd is ten opzichte van de afgifte, maar het is de vraag of dat ook overgedimensioneerd is.. Het is normaal dat full-electric wat groter gedimensioneerd wordt dan hybride, omdat hybride goedkoper en meer kan bijverwarmen dan full-electric.
Het nadeel is dat bij koud weer duurder gestookt wordt door lagere COP en sneller bijverwarmen, het voordeel is bij milder weer de lagere afgifte zonder voortdurend aan-uit te gaan. .
Per situatie is deze afweging anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aplender
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 25-06 15:35
master1104 schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 12:46:
[...]

Kan heel goed ijsafzetting op je ventilator zijn. Onze units lijken daar niet heel gevoelig voor, maar ik lees wel meer andere warmtepompen die daardoor in onbelans gaan draaien.

Dat de pomp terugzakt naar 1% gebeurt hier wel bij meer mensen. Ik zou de delta T TC3-TC0 even checken. (EDIT: die staat op 5 zie ik. Dat is echt vrij hoog.)
Deze mag voor een vloverwarming ergens tussen de 3.2 en 4.0 graden gezet worden is mijn persoonlijke ervaring. Te lage flow geeft een onnodige hoge Ta door opwarmen van de compressor en kost je COP.

Qua geluid kan eigenlijk alleen de compressor of de ventilator een rammelend geluid maken. De compressor mag je niet hopen, dat is foute boel.
ik heb de delta TC0/TC3 teruggeschroefd naar 3,2 en ik zie dat de WP iets makkelijker zijn aavoer/streeftemperatuur haalt, thanks voor de tip.

Ondertussen ben ik er wel achter dat het geratel (wat lijkt op het geluid van een kliko die over de straattegels rijdt) voorkomt net op het moment voor een defrost (wanneer de Inlet TR5 temp rond de -10 zit). Ik kan op dit moment nog niet achterhalen waardoor het geratel exact word veroorzaakt, maar ik verwacht onbalans inderdaad.

het stomme is dat als ik naast de warmtepomp sta ik het geluid niet hoor, maar wanneer ik er een paar meter vanaf sta (of in huis) dat ik het dan wel heel duidelijk hoor.

- Heeft iemand hier misschien nog tips voor zodat het hinderlijke geluid misschien onderzocht/weg genomen kan worden?

Ik zelf maak mij hier een klein beetje zorgen om, gezien de onderhoudsmonteur in de zomer aangaf "een koppeling" een beetje vettig was waardoor hij dacht dat er misschien wat koudemiddel verlies was maar dat het koudemiddel nog niet vervangen hoefde te worden omdat hij dit wel vaker had gezien. Dit moeten we deze zomer dan ook even nakijken.

- hier komt ook mijn 2e vraag uit voort, welke sensoren/temperaturen moet ik even in de gaten houden deze winter die zouden kunnen duiden op te weinig koudemiddel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 22:08
Sinds oktober wonen we in onze woning en afgelopen koude weken erachter gekomen dat de EnviLine het toch wel wat lastig heeft om het huis echt comfortabel te verwarmen (vloerverwarming + radiatoren woonkamer, radiatoren rest vh huis). Ik heb nav wat onderzoek uit dit topic het eindpunt van de stooklijn al verhoogd (nu 22-45), maar het blijft net niet comfortabel onder de 5 graden. Vooral extra merkbaar tijdens deze grijze dagen. Een beetje zon en het is wel comfortabel (woonkamer op zuid). Het scheelt echt net 0.5-1 graad.

Als iemand nog tips heeft?

Verder valt het mij op dat het systeem afgelopen nachten continu zo'n 45 min op ~2.200W en dan weer 15 min op ~1.500W draait. Is dat iets om verder te onderzoeken?

Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maurice v/d Zwaan
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20:51
aplender schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 08:54:
[...]

ik heb de delta TC0/TC3 teruggeschroefd naar 3,2 en ik zie dat de WP iets makkelijker zijn aavoer/streeftemperatuur haalt, thanks voor de tip.
Ik zie dat ook, maar mijn COP gaat dan direct flink omlaag. Draai ik op delta van 9, dan haalt hij de streeftemperatuur niet meer, maar blijft wel gewoon op de laagste modulatie draaien.

Ik zie mijn buffervat als schuldige hieraan... Lage delta -> hogere pompsnelheid PC0 -> meer bijmenging vanuit buffervat

[ Voor 11% gewijzigd door Maurice v/d Zwaan op 21-01-2025 10:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willem senior
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 22:16
VidaR-9 schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 09:51:
Sinds oktober wonen we in onze woning en afgelopen koude weken erachter gekomen dat de EnviLine het toch wel wat lastig heeft om het huis echt comfortabel te verwarmen (vloerverwarming + radiatoren woonkamer, radiatoren rest vh huis). Ik heb nav wat onderzoek uit dit topic het eindpunt van de stooklijn al verhoogd (nu 22-45), maar het blijft net niet comfortabel onder de 5 graden. Vooral extra merkbaar tijdens deze grijze dagen. Een beetje zon en het is wel comfortabel (woonkamer op zuid). Het scheelt echt net 0.5-1 graad.

Als iemand nog tips heeft?

Verder valt het mij op dat het systeem afgelopen nachten continu zo'n 45 min op ~2.200W en dan weer 15 min op ~1.500W draait. Is dat iets om verder te onderzoeken?
Als de warmtepomp 2200W nu trekt dan draait deze op vol vermogen waarschijnlijk
Je kunt kijken welke aanvoertemperatuur nu nog wel gehaald wordt en die instellen als max temperatuur op de stooklijn
Dan zal de warmtepomp niet proberen een hogere aanvoer temperatuur te maken en zal daardoor minder snel dicht vriezen zodat er meer tijd overblijft voor verwarming en daardoor koelt het huis dan niet af
Nu is het wel extreem weer met de mist en koude dagen en daardoor heeft de warmtepomp het moeilijker dan als het zou vriezen

Maar het lijkt er op dat de warmtepomp dan eigenlijk te klein gekozen is voor je huis

Geen nachtverlaging en probeer warm water als je dat ook met de warmtepomp maakt zoveel mogelijk overdag te doen dan is het buiten warmer en heeft de warmtepomp meer vermogen zodat de warm water bereiding sneller klaar is en de warmtepomp makkelijker de verwarming weer terug op temperatuur kan krijgen

Nefit enviline A/W split 5.0 Tower binnenunit met 190 liter boilervat, 50 liter Nefit buffervat, thermostaat 1010H, en boderus pomp unit,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 19-09 11:39
master1104 schreef op maandag 20 januari 2025 @ 23:18:
[...]

Duidelijk plaatje idd 👍 Ben wel benieuwd of de oppervlakte onder de vermogens grafiek (integraal?) niet ongeveer gelijk is. Dat zou betekenen dat de defrost wel sneller komt, maar de hoeveelheid geleverde warmte gelijk is. Hoe dan ook herken ik wat je zegt en lijkt de stille modus bij jou niet voordelig uit te pakken bij echte kou.
Goed punt. Ik heb in HA nu een meeting op de geleverde kWh en opgenomen kWh per run. Kan ik direct de COP per run berekenen en de afgeven kWh per uur. Kijken of dat allemaal nog een verschil maakt met stille modus aan/uit.

Nefit EnviLine A/W Split 7.0 E-S warmtepomp | Nefit HR 300 liter boiler | Nefit 50 liter buffervat | Nefit Moduline 1010H thermostaat | Home Assistant | BBQKees

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spiekman
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 06-09 18:29
Ik snap dat dit niet de meest gunstige omstandigheden zijn voor een WP
Maar is het normaal dat een overgedimensioneerde 9kW WP z'n stooklijn bij lange na niet haalt?

Voetpunt is 22, eindpunt 45, ruimteinvloed staat op 1K TC1/TC0 op 3,3K en bijverwarmer <0 gr C. en Hysteryse op 250k/min
Stooklijn verlagen naar eindpunt 40 lijkt mij niet reel om het huis warm te houden.
Betreft een 2 onder 1 kap van 2004 met 80m2 vloeroppervlak vloerverwarming op de begane grond.
Eerste verdieping staat 2 (Niet lage temperatuur) radiatoren open.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nSqfNcJazuGr3Ug1WwHkjNQXZio=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/BHyWu0BKQ4gGw79C57MUKmBE.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000

The Legend

*Plop*

spiekman schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 17:33:
Maar is het normaal dat een overgedimensioneerde 9kW WP z'n stooklijn bij lange na niet haalt?

Voetpunt is 22, eindpunt 45, ruimteinvloed staat op 1K TC1/TC0 op 3,3K en bijverwarmer <0 gr C. en Hysteryse op 250k/min
Stooklijn verlagen naar eindpunt 40 lijkt mij niet reel om het huis warm te houden.
Betreft een 2 onder 1 kap van 2004 met 80m2 vloeroppervlak vloerverwarming op de begane grond.

[Afbeelding]
Maar hoe weet je dat ‘ie z’n stooklijn niet haalt? Eindpunt op 45 graden wil niet zeggen dat die temperatuur altijd wordt bereikt. Dat is namelijk het eindpunt bij een buitentemperatuur van iets van -10? Wat is nu het probleem, wordt je huis niet warm? Dan moet je niet het eindpunt van je stooklijn verlagen maar juist je voetpunt verhogen.

Ik ben toch malle pietje niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spiekman
The Legend schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 18:01:
[...]

Maar hoe weet je dat ‘ie z’n stooklijn niet haalt? Eindpunt op 45 graden wil niet zeggen dat die temperatuur altijd wordt bereikt. Dat is namelijk het eindpunt bij een buitentemperatuur van iets van -10? Wat is nu het probleem, wordt je huis niet warm? Dan moet je niet het eindpunt van je stooklijn verlagen maar juist je voetpunt verhogen.
Ik heb het idee dat jij de bijbehorende grafiek over het hoofd hebt gezien, kan dat kloppen? Daaruit valt op te maken dat de gevraagde target flow op vol vermogen niet wordt gehaald. Als gevolg afkoeling van de woning met circa 1 graag celcius in de nacht en bijna geen opwarming overdag. Het verhogen van de voetpunt zorgt ook voor een hogere target flow die ook niet zal worden gehaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem senior

[Afbeelding]
Als het huis blijft afkoelen kun je als noodgreep die twee radiatoren boven bevoorbeeld dicht draaien dan is er meer vermogen over voor de vloerverwarming beneden
Kun je misschien wel een flow storing krijgen maar dat is dan makkelijk op te lossen door die radiatoren weer open te zetten
Maar de 40/45 graden haalt je warmtepomp momenteel niet zo te zien op je grafiek
en dan zou je het eindpunt op 35 graden kunnen zetten voorlopig

vergeten te vermelden :
Vergeet de optie niet als je een boderus pomp hebt om die 1 standje hoger te zetten meer flow is ook meer warmte het huis in pompen

[ Voor 5% gewijzigd door Willem senior op 21-01-2025 18:29 ]

Nefit enviline A/W split 5.0 Tower binnenunit met 190 liter boilervat, 50 liter Nefit buffervat, thermostaat 1010H, en boderus pomp unit,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Legend

The Legend

*Plop*

spiekman schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 18:05:
[...]

Ik heb het idee dat jij de bijbehorende grafiek over het hoofd hebt gezien, kan dat kloppen? Daaruit valt op te maken dat de gevraagde target flow op vol vermogen niet wordt gehaald. Als gevolg afkoeling van de woning met circa 1 graag celcius in de nacht en bijna geen opwarming overdag. Het verhogen van de voetpunt zorgt ook voor een hogere target flow die ook niet zal worden gehaald.
Die had ik gemist ja :P Maar dan lijkt je WP toch niet over- maar ondergedimensioneerd? Hij draait kennelijk op vol vermogen en haalt tussen de defrosts de gewenste aanvoertemperatuur niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapzb
  • Registratie: Augustus 2013
  • Niet online

[Afbeelding]
Wat is de retourtemperatuur (TC0)? Hoe ziet de rest van je systeem er uit, heb je een buffer, heb je een tweede CV-pomp?

Bosch Compress 7400i 7kW (2023) - 16x 395Wp JASolar met SolarEdge SE8K omvormer (2022)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasperzzz
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 03-09 19:28
Iemand enig idee of er een parameter is die ervoor zorgt dat mijn warm water run gelimiteerd wordt op een compressor speed van 43%.

Ik gebruik geen stille modus. En bij een heating of defrost run gaat die wel regelmatig hoger.

Betreft een 7kw monoblock.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaay
  • Registratie: Januari 2022
  • Niet online
Jasperzzz schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 21:46:
Iemand enig idee of er een parameter is die ervoor zorgt dat mijn warm water run gelimiteerd wordt op een compressor speed van 43%.

Ik gebruik geen stille modus. En bij een heating of defrost run gaat die wel regelmatig hoger.

Betreft een 7kw monoblock.
Ik herken dit bij mijn monoblock maar heb het gevoel dat die beperking er niet op ‘comfort’ stand is. Deze draai ik voor mijn legionella run en zie hem dan wel hoger komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasperzzz
Yaay schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 22:25:
[...]

Ik herken dit bij mijn monoblock maar heb het gevoel dat die beperking er niet op ‘comfort’ stand is. Deze draai ik voor mijn legionella run en zie hem dan wel hoger komen.
Je hebt gelijk, even gekeken naar afgelopen zaterdag en dan inderdaad wel hogere snelheid en output. Draai op zaterdag ook een comfort run voor legionella.

Normaal allemaal niet zo'n issue, maar met deze temperaturen duurt de warm water run veels te lang waardoor het huis afkoelt.

Eens even nadenken of dit met simpele automation in HA op te lossen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurice v/d Zwaan
Jasperzzz schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 22:56:
[...]

Je hebt gelijk, even gekeken naar afgelopen zaterdag en dan inderdaad wel hogere snelheid en output. Draai op zaterdag ook een comfort run voor legionella.

Normaal allemaal niet zo'n issue, maar met deze temperaturen duurt de warm water run veels te lang waardoor het huis afkoelt.

Eens even nadenken of dit met simpele automation in HA op te lossen is.
Ik heb een parameter per eco/eco+ met het gewenste temperatuurverschil voor opwarming van SWW, daarmee kan ik invloed hebben op de snelheid.

Daarnaast kun je wisselbedrijf overwegen, je kunt dan aangeven of een SWW run wordt onderbroken door CV, en wat de tijdsduur van elk is (bijv. 1 uur SWW, dan 45 minuten CV, en dan weer SWW etc.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasperzzz
Maurice v/d Zwaan schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 08:20:
[...]

Ik heb een parameter per eco/eco+ met het gewenste temperatuurverschil voor opwarming van SWW, daarmee kan ik invloed hebben op de snelheid.
Hoe bedoel je dat? Ik heb idd ook de parameters voor min / max temperatuur voor de eco/eco+. Maar ik zie niet hoe ik daarmee de snelheid kan beïnvloeden.

Meestal draai ik 1 SWW run per dag, meestal s middags. De boiler heeft dan een temperatuur van bijvoorbeeld 20 graden. Dus hij moet sowieso wel flink wat verwarmen. Maar toch doet die dan met 43% compressor speed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurice v/d Zwaan
Jasperzzz schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 09:13:
[...]

Hoe bedoel je dat? Ik heb idd ook de parameters voor min / max temperatuur voor de eco/eco+. Maar ik zie niet hoe ik daarmee de snelheid kan beïnvloeden.

Meestal draai ik 1 SWW run per dag, meestal s middags. De boiler heeft dan een temperatuur van bijvoorbeeld 20 graden. Dus hij moet sowieso wel flink wat verwarmen. Maar toch doet die dan met 43% compressor speed.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U89tN5_DkaGTytmCJNe1c2WsAVA=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/sS559MdcP3UpFrsrlDsbIQmo.png?f=user_large

N.B.Dit is 5800i....

TC1 is de aanvoertemperatuur (na electrisch element, TC3 is die ervoor). Dus als verschil 7 is, en TW1 (SWW vat 2/3) is 31, dan zet hij de TC1 op 38 graden... Door een groter verschil gaat het opwarmen sneller (en minder efficient denk ik dan)

[ Voor 15% gewijzigd door Maurice v/d Zwaan op 22-01-2025 10:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spiekman
jaapzb schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 20:47:
[...]

Wat is de retourtemperatuur (TC0)? Hoe ziet de rest van je systeem er uit, heb je een buffer, heb je een tweede CV-pomp?
Retourtemperatuur TC0 komt overheen met de gewenste verschil van 3,3.
De installatie is voorzien van een buffervat en een Biral PrimAX pomp(stond op stand 2 van 4, nu stand 3 van 4) Dit heeft vannacht niet veel effect gehad helaas. Er is een 50L buffervat aanwezig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapzb
  • Niet online
spiekman schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 10:49:
[...]

Retourtemperatuur TC0 komt overheen met de gewenste verschil van 3,3.
De installatie is voorzien van een buffervat en een Biral PrimAX pomp(stond op stand 2 van 4, nu stand 3 van 4) Dit heeft vannacht niet veel effect gehad helaas. Er is een 50L buffervat aanwezig
Heb je enig idee hoeveel kW de radiatoren boven zijn, en of die ruimtes op temperatuur komen? Ik neem aan dat je een goed geisoleerd huis hebt?

Bosch Compress 7400i 7kW (2023) - 16x 395Wp JASolar met SolarEdge SE8K omvormer (2022)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• balblas
Maurice v/d Zwaan schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 09:52:
[...]

Ik zie dat ook, maar mijn COP gaat dan direct flink omlaag. Draai ik op delta van 9, dan haalt hij de streeftemperatuur niet meer, maar blijft wel gewoon op de laagste modulatie draaien.

Ik zie mijn buffervat als schuldige hieraan... Lage delta -> hogere pompsnelheid PC0 -> meer bijmenging vanuit buffervat
Hoe is je buffervat momenteel aangesloten, met 4- of 2-poorts? Nefit heeft op een gegeven moment haar advies aangepast, daar waar vroeger alle 4 poorten gebruikt werden adviseert men nu er maar 2 te gebruiken, juist om onnodige vermenging te voorkomen. Ookal zegt men dat het niet nodig is bestaande installaties aan te passen heb ik dat destijds wel gedaan, en daardoor een beter rendement gehaald.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PLHudaf-J_i_uT0wUSX15qI5How=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OoLsdafNjW4lup3VY5cwg9P6.jpg?f=fotoalbum_large

Nefit EnviLine ODUSPLIT15t warmtepomp | Nefit HR 300 liter boiler | Nefit 50 liter buffervat | Bosch EasyControl CT200 thermostaat | Home Assistant | BBQKees | Tesla Model YLR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurice v/d Zwaan
balblas schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 11:48:
[...]

Hoe is je buffervat momenteel aangesloten, met 4- of 2-poorts? Nefit heeft op een gegeven moment haar advies aangepast, daar waar vroeger alle 4 poorten gebruikt werden adviseert men nu er maar 2 te gebruiken, juist om onnodige vermenging te voorkomen. Ookal zegt men dat het niet nodig is bestaande installaties aan te passen heb ik dat destijds wel gedaan, en daardoor een beter rendement gehaald.
2 poorts, parallel.... Als de interne pomp harder loopt dan de externe buderus dan gaat er meer via het buffervat. Ik monitor de delta van de CV retour voor en na het buffervat. Als ik de TC3/TC0 laag zet en de interne pomp gaat 50%+ draaien, dan zie ik al snel delta van 1.5C... Als ik de TC3/TC0 hoog zet, dan blijft de interne pomp op 30% draaien, de buderus staat ook op laagste stand en dan is de delta over het buffervat nog maar 0.4C. Het huis wordt dan ook prima warm, alleen de T0 haalt nooit meer de streeftemperatuur. Maar de warmtepomp blijft ook gewoon op laagste modulatie, de COP is dan goed, dus ik laat dat lekker zo.

De buderus harder zetten is ook nog een optie, maar mijn wilo para SC maakt op alle standen "lawaai", dus ik draai hem liever zo rustig mogelijk. In de zomer ga ik de wilo nog eens olpenmaken en reinigen want dat lijkt het probleem (dat en het feit dat hij van boven naar onder moet pompen waardoor ontluchten een drama is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• balblas
Maurice v/d Zwaan schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 12:02:
[...]

2 poorts, parallel.... Als de interne pomp harder loopt dan de externe buderus dan gaat er meer via het buffervat. Ik monitor de delta van de CV retour voor en na het buffervat. Als ik de TC3/TC0 laag zet en de interne pomp gaat 50%+ draaien, dan zie ik al snel delta van 1.5C... Als ik de TC3/TC0 hoog zet, dan blijft de interne pomp op 30% draaien, de buderus staat ook op laagste stand en dan is de delta over het buffervat nog maar 0.4C. Het huis wordt dan ook prima warm, alleen de T0 haalt nooit meer de streeftemperatuur. Maar de warmtepomp blijft ook gewoon op laagste modulatie, de COP is dan goed, dus ik laat dat lekker zo.

De buderus harder zetten is ook nog een optie, maar mijn wilo para SC maakt op alle standen "lawaai", dus ik draai hem liever zo rustig mogelijk. In de zomer ga ik de wilo nog eens olpenmaken en reinigen want dat lijkt het probleem (dat en het feit dat hij van boven naar onder moet pompen waardoor ontluchten een drama is)
Tja, als je buderus te langzaam draait houdt het op. Die van mij zit in de kelder en maakt sowieso niet veel lawaai en draait op de hoogste stand, ik heb dan ook nauwelijks menging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurice v/d Zwaan
balblas schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 12:30:
[...]

Tja, als je buderus te langzaam draait houdt het op. Die van mij zit in de kelder en maakt sowieso niet veel lawaai en draait op de hoogste stand, ik heb dan ook nauwelijks menging.
Niet te laag dus, want het huis wordt en blijft prima warm met de buderus op de laagste stand. En de COP is ook prima

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapzb
  • Niet online
Maurice v/d Zwaan schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 12:02:
[...]

Als hij met een lagere temperatuur dan je streeftemperatuur je huis warm houdt, kan je de streeftemperatuur via de stooklijn dus ook gewoon verlagen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurice v/d Zwaan
jaapzb schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 13:07:
[...]

Als hij met een lagere temperatuur dan je streeftemperatuur je huis warm houdt, kan je de streeftemperatuur via de stooklijn dus ook gewoon verlagen
Ik heb het over de berekende streeftemperatuur obv de buitentemperatuur met de stooklijn. Niet over de target temperatuur in de stooklijn. Als ik mijn stooklijn verlaag, zal de berekende streeftemperatuur lager worden, en vervolgens zal de T0 dat weer niet halen.

[ Voor 13% gewijzigd door Maurice v/d Zwaan op 22-01-2025 13:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobEppink
  • Registratie: September 2022
  • Nu online
balblas schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 11:48:
[...]

[Afbeelding]
'en op pendelen (te veel start en stops) te voorkomen.'
Zo te zien wil Nefit deze mythe van het buffervat graag overeind houden?

Het effect van een buffervat van 100 ltr is bij een flow van 20lpm na 5 minuten al uitgewerkt.
Buffervat als remedie tegen pendelen lijkt een sprookje.
Of zijn er andere inzichten?

Bosch Compress 3000i AW 6, Nefit Enviline ODU split, hybride

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• master1104
Nu heb ik gelukkig geen ervaring met buffervaten, maar het lijkt er op dat je te veel water over je vloer laat lopen. Als je met bv 40 graden je vloer in gaat komt het never met meer dan 30 graden er weer uit. Dat betekend dat je warmtepomp van je vloer dus 20 tot 30 graden retour krijgt en dat moet opwarmen als het langs de condensor stroomt. Dat vraagt zoveel vermogen dat je niet hoger dan bv 35 graden aanvoer komt.

Vloerverwarming en hoge temperatuur radiatoren is bij een warmtepomp een slechte combinatie en werkt alleen goed als je een mengverdeler (met alle verlies aan COP) gebruikt.

Als je de woning niet warm houdt met 27 t/m 33 graden in je vloerverwarming dan is de vloerverwarming niet in orde (te lange lussen, te weinig flow, te dunne slangen, hart op hart meer dan 125mm, verkeerd patroon gelegd).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• master1104
Yaay schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 22:25:
[...]

En zo leer ik ook weer bij :D Ik heb mij al maanden af gevraagd waarom tapwater opeens zo langzaam verliep. We gebruiken de Nefit puur als boost functie, normaal draait de warmtepompboiler stand alone. Maar als we een keer het warme water op hebben en snel weer willen kunnen douchen schakelen we de warmtepomp via de spiraal in de warmtepompboiler bij. Voorheen trok hij dan makkelijk 3100W opgenomen vermogen, maar de laatste maanden was dat maar 2200W. Stille modus stond uiteraard daarbij uit.

Wat blijkt: ik heb de automation in HA toen bijgewerkt en i.p.v. comfort gekozen voor normal SWW stand. Sindsdien is dit de uitkomst. Net weer terug gezet naar comfort en voila, ruime 3kw opgenomen vermogen en >8kw afgifte.

Wat een heerlijk forum is dit toch O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Kan iemand mij uitleggen hoe K*min precies werkt, voor bijv. voor "aux heater on delay (auxheaterdelay)". Deze staat standaard op 300 K*min. Voor mijn gevoel is dit gerelateerd aan hysteresis, maar ik krijg het in mijn hoofd niet aan elkaar verbonden.

Mijn idee is dat als de target temperatuur bijv 21 graden is en de ruimte temperatuur 19 graden is (en delta is 2K) dat het dan 150 min duurt voordat de aux heater bijspringt?

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• master1104
Verschil in graden tussen setpoint en werkelijke meting x het aantal minuten dat het zo is.

Bv: Tvraag = 30gr, Ta = 20gr. Verschil is 10gr. Als dit 30 min duurt en gelijk blijft is dit 10 x 30 =300 k.min

Hij pakt dus elke minuut een meting van het verschil en telt die waardes op tot het moment dat de grens bereikt is en voert dan de bijbehorende actie uit.

Voor de backup heater is het dus zo als de Ta met alleen de compressor niet gehaald wordt de k.min beginnen te lopen. Als de ingestelde k.min waarde overschreden wordt dan wordt de backup heater vrijgegeven.

[ Voor 24% gewijzigd door master1104 op 22-01-2025 20:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasperzzz
Maurice v/d Zwaan schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 09:44:
[...]

[Afbeelding]

N.B.Dit is 5800i....

TC1 is de aanvoertemperatuur (na electrisch element, TC3 is die ervoor). Dus als verschil 7 is, en TW1 (SWW vat 2/3) is 31, dan zet hij de TC1 op 38 graden... Door een groter verschil gaat het opwarmen sneller (en minder efficient denk ik dan)
Ik denk niet dat die optie bestaat op een Enviline. Althans, ik kan me niet herinneren aan het ooit gezien te hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SuperR1902
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 18-09 12:29
Ik heb thuis nu een paar jaar een Nefit Split 5.0 B-S Hybride hangen. Deze zorgt er voor dat het huis lekker warm is, maar ik ben sinds de installatie altijd wel heel bewust van de bijgeluiden. Dat dempte mijn enthousiasme.

Nu gaan we later dit jaar naar een nieuw huis dus de vraag 'wat zal ik doen?' is er weer.

Stel dat ik weer de (hybride) WP route bewandel, is de Nefit Split 5.0 B-S dan nog steeds een prima keuze of zijn er inmiddels Nefit/Bosch modellen op de markt die overduidelijk beter zijn dan de Nefit Split 5.0 B-S?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonnigY
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 12:07
Mijn monoblock is fluisterstil, die is er ook in hybride. Als je ervoor staat hoor je eerder de Daikin altherma van de buren 15 meter verderop dan de onze.

Kost je wel wat meer ruimte en is dacht ik ook een pak duurder

[ Voor 3% gewijzigd door ZonnigY op 23-01-2025 14:39 ]

Bosch 5800i 10, vloerverwarming & fancoils, Zehnder Q600

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Als ik de "hc1 target flow temperature (targetflowtemp)" met de bbqkees uitlees van de Enviline zie ik die zo nu en dan een beetje bewegen. Ook is deze waarde zelf niet te editten. Dat geeft mij de indruk dat deze waarde berekent wordt adhv ander waardes.

Weet iemand zo hoe de waarde "hc1 target flow temperature (targetflowtemp)" is samengesteld?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maurice v/d Zwaan
JackBol schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 14:52:
Als ik de "hc1 target flow temperature (targetflowtemp)" met de bbqkees uitlees van de Enviline zie ik die zo nu en dan een beetje bewegen. Ook is deze waarde zelf niet te editten. Dat geeft mij de indruk dat deze waarde berekent wordt adhv ander waardes.

Weet iemand zo hoe de waarde "hc1 target flow temperature (targetflowtemp)" is samengesteld?
Staat in de startpost.. Ik heb deze formule overgenomen in excel, en bij mij klopt het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem senior
SuperR1902 schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 13:38:
Ik heb thuis nu een paar jaar een Nefit Split 5.0 B-S Hybride hangen. Deze zorgt er voor dat het huis lekker warm is, maar ik ben sinds de installatie altijd wel heel bewust van de bijgeluiden. Dat dempte mijn enthousiasme.

Nu gaan we later dit jaar naar een nieuw huis dus de vraag 'wat zal ik doen?' is er weer.

Stel dat ik weer de (hybride) WP route bewandel, is de Nefit Split 5.0 B-S dan nog steeds een prima keuze of zijn er inmiddels Nefit/Bosch modellen op de markt die overduidelijk beter zijn dan de Nefit Split 5.0 B-S?
Ik zou dan kijken naar de nieuwste modellen die zijn alweer wat stiller

En welk merk je dan ook kiest ?
Opletten dat de warmtepomp goed kan terug moduleren en voldoende vermogen heeft voor eventueel all electric tegaan later als je eerst hybride wilt draaien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Maurice v/d Zwaan schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 14:57:
[...]

Staat in de startpost.. Ik heb deze formule overgenomen in excel, en bij mij klopt het.
Thanks, dat had ik nog niet gezien. Ik moet dit weekend hier eens goed voor gaan zetten, dit is wel stevige kost!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperR1902
Willem senior schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 15:42:
[...]
Ik zou dan kijken naar de nieuwste modellen die zijn alweer wat stiller
Zijn de 'problemen' met trillingen op een houten dak ook minder bij die nieuwe modellen (5800i bijvoorbeeld)? Of is met name het geluid op locatie van de buitenunit verbeterd/verminderd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willem senior
SuperR1902 schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 16:17:
[...]

Zijn de 'problemen' met trillingen op een houten dak ook minder bij die nieuwe modellen (5800i bijvoorbeeld)? Of is met name het geluid op locatie van de buitenunit verbeterd/verminderd?
Of de nieuwe modellen minder trillen weet ik niet
Maar de warmtepomp op een houten dak kan altijd trillingen doorgeven aan de constructie
Dit kun je oplossen met andere veren en met genoeg ballast op het dak
Maar ik zou zelf geen warmtepomp op het platte dak plaatsen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperR1902
Mijn buitenunit staat ook op wat rvs balken met veren, dus ik ben bekend met de uitdagingen. De vraag is natuurlijk wel welke opstellingen er dan wel geschikt zijn.

Ik heb liever niet een buitenunit pontificaal in de tuin staan met een hoop leiding lengte langs de muur naar de de CV ketel op de 2e verdieping.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willem senior
SuperR1902 schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 16:36:
Mijn buitenunit staat ook op wat rvs balken met veren, dus ik ben bekend met de uitdagingen. De vraag is natuurlijk wel welke opstellingen er dan wel geschikt zijn.

Ik heb liever niet een buitenunit pontificaal in de tuin staan met een hoop leiding lengte langs de muur naar de de CV ketel op de 2e verdieping.
Als het een stenen muur is dan zou je de buitenunit op beugels kunnen hangen
Maar dan zit je met een storing op een ladder en in het slechtste geval met een hoogwerker die je moet huren
Dus ik zelf zou altijd voor de plaatsing op de grond gaan indien mogelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ziegler94
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 24-01 12:51
[URL="https://tweakers.net/i/jS-_RFKcdydfK0wPOn2vQ-sdL_k=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/MQUURhSpmZTTYgHw8XRocR4Y.jpg?f=user_large",,"1"][IMG=800,600]https://tweakers.net/i/LXHxNongWOR51YrE4AVzOsH3mSM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MQUURhSpmZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ziegler94
  • Laatst online: 24-01 12:51
Hello, I have the same problem in France 😁
Has anyone found the solution?

Yesterday a technician told me to turn the three-way valve to the maximum because my return pipe was too cold. I'll try again this evening.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Havedebe
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 03-02 21:40
Willem senior schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 12:50:
[...]

Ik heb er zelf nog niet naar gekeken of dat het een stekkertje is ( staat voor de zomer op de agenda als controle puntje)
maar ik vermoed dat de ventilator er uit moet en dan via de achterkant open schroeven als ik het zo zie op de foto
Het ziet er in iedergeval niet goed uit
Mocht je er niet bij kunnen en de draadjes zitten nog vast dan kun je het als nood oplossing proberen met contact spray dat wil dan nog weleens helpen om tijdelijk het contact te herstellen maar uiteindelijk brand het slechte contact weg
Gisteren is de monteur geweest. Was inderdaad kabelbreuk bij de ventilator. Maar er was ook een (glas) zekering doorgebrand op de print. Maar loopt weer als een zonnetje. Tx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem senior
Havedebe schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 14:23:
[...]

Gisteren is de monteur geweest. Was inderdaad kabelbreuk bij de ventilator. Maar er was ook een (glas) zekering doorgebrand op de print. Maar loopt weer als een zonnetje. Tx
Mooi dat het gerepareerd is (y)
De glas zekering zal gesprongen zijn door die kabel breuk goed dat die extra beveiliging er is
Heb je kunnen zien of die kabel aansluiting inmiddels is aangepast ?
Ik dacht namelijk als het hier ook zo zit aangesloten om er dan van de zomer wat silicone kit omheen te plakken/ spuiten zodat er minder kans op vocht in die aansluiting kan komen en het helpt ook om de draadjes te beschermen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lc8
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 20-09 09:00
Willem senior schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 15:04:
[...]

Mooi dat het gerepareerd is (y)
De glas zekering zal gesprongen zijn door die kabel breuk goed dat die extra beveiliging er is
Heb je kunnen zien of die kabel aansluiting inmiddels is aangepast ?
Ik dacht namelijk als het hier ook zo zit aangesloten om er dan van de zomer wat silicone kit omheen te plakken/ spuiten zodat er minder kans op vocht in die aansluiting kan komen en het helpt ook om de draadjes te beschermen
als je siliconen neemt: zorg dan wel dat het zuurvrij siliconen is: 'gewone'badkamer kit bevat azijnzuur (stinkt een beetje naar azijn) en daarmee maak je het alleen maar veel erger omdat dat zuur de corrosie van het koper en aluminium bevorderd.

Enviline 9.0 E-S Mono + 300L buffer +HS25-6, HA + ems-esp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
ziegler94 schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 12:31:
Hello, I have the same problem in France 😁
Has anyone found the solution?

Yesterday a technician told me to turn the three-way valve to the maximum because my return pipe was too cold. I'll try again this evening.
I think something went wrong with the cut & paste. What is the question?

Nefit EnviLine A/W Split 7.0 E-S warmtepomp | Nefit HR 300 liter boiler | Nefit 50 liter buffervat | Nefit Moduline 1010H thermostaat | Home Assistant | BBQKees

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Maurice v/d Zwaan schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 14:57:
[...]

Ik heb er wat tijd aan besteed en een stukje Python geschreven om het uit te rekenen, incl. de mappings naar de relevante variabelen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AbMjsMlSuCS-mSb-qxa889i2LQ8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/OK6sHqMMH9iCb9FAvKMa1DRa.png?f=user_large

Python:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
#               BBQ Kees            Aquarea
x1 = -10        # minexttemp        - AT Low
y1 = 40         # designtemp        - VLT Low
x2 = 13         # dampedoutdoortemp - Aussentemp
y2 = None       # targetflowtemp    - VLT1
x3 = 20         # 20                - AT High
y3 = 25         # seltemp           - VLT High

xTeller = x2 - x1
yTeller = y3 - y1
Teller = xTeller * yTeller
Noemer = x3 - x1

y2 = (Teller / Noemer) + y1
print(y2)

[ Voor 12% gewijzigd door JackBol op 24-01-2025 20:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nous112
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 13:05
Havedebe schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 14:23:
[...]

Heeft de monteur alleen de stekker, een stekker met kabelboom of de ventilator met stekker en kabelboom vervangen. En viel het bij jou nog onder garantie c.q. coulance?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maurice v/d Zwaan
JackBol schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 20:44:
[...]

Ik heb er wat tijd aan besteed en een stukje Python geschreven om het uit te rekenen, incl. de mappings naar de relevante variabelen.

[Afbeelding]

Python:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
#               BBQ Kees            Aquarea
x1 = -10        # minexttemp        - AT Low
y1 = 40         # designtemp        - VLT Low
x2 = 13         # dampedoutdoortemp - Aussentemp
y2 = None       # targetflowtemp    - VLT1
x3 = 20         # 20                - AT High
y3 = 25         # seltemp           - VLT High

xTeller = x2 - x1
yTeller = y3 - y1
Teller = xTeller * yTeller
Noemer = x3 - x1

y2 = (Teller / Noemer) + y1
print(y2)
x3 = number.thermostat_hc1_summertemp (bij mij is die 16)

In home assistant :

code:
1
{{ (((states('sensor.thermostat_dampedoutdoortemp')|float(0)-states('number.thermostat_minexttemp')|float(0))*(states('number.thermostat_hc1_minflowtemp')|float(0)-states('number.thermostat_hc1_designtemp')|float(0)))/(states('number.thermostat_hc1_summertemp')|float(0)-states('number.thermostat_minexttemp')|float(0)))+states('number.thermostat_hc1_designtemp')|float(0)+states('number.thermostat_hc1_offsettemp')|float(0)+ ((states('number.thermostat_hc1_seltemp')|float(0)-states('sensor.thermostat_hc1_currtemp')|float(0)) * states('number.thermostat_hc1_roominfluence')|float(0)) }}

Je moet de offset er dus ook nog bij optellen en ruimteinvloed * verschil ingesteld/huidig.

Wat ook nog meespeelt is dat het lijkt alsof de software van bosch/nefit op bepaalde moment een afronding doet (soms misschien zelfs een Floor ipv een echte afronding)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aJykYhGoUk9gPccbp9Jw71jvoNQ=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/yXk3hlWhFCARPVCo7jDU9oDn.png?f=user_large

Geel is wat er uit de unit komt als berekende streef, groen is mijn formule.

Ik krijg soms ook het idee dat de 5800i wel degelijk werkt met de niet afgeronde streeftemperatuur maar dat er op de ems bus de afgeronde waarde wordt gezet (en je die dus ziet via bbqkees)

[ Voor 16% gewijzigd door Maurice v/d Zwaan op 25-01-2025 13:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Maurice v/d Zwaan schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 11:18:
[...]

In home assistant :

code:
1
{{ (((states('sensor.thermostat_dampedoutdoortemp')|float(0)-states('number.thermostat_minexttemp')|float(0))*(states('number.thermostat_hc1_minflowtemp')|float(0)-states('number.thermostat_hc1_designtemp')|float(0)))/(states('number.thermostat_hc1_summertemp')|float(0)-states('number.thermostat_minexttemp')|float(0)))+states('number.thermostat_hc1_designtemp')|float(0)+states('number.thermostat_hc1_offsettemp')|float(0)+ ((states('number.thermostat_hc1_comforttemp')|float(0)-states('sensor.thermostat_hc1_currtemp')|float(0)) * states('number.thermostat_hc1_roominfluence')|float(0)) }}

Je moet de offset er dus ook nog bij optellen en ruimteinvloed * verschil ingesteld/huidig.

Wat ook nog meespeelt is dat het lijkt alsof de software van bosch/nefit op bepaalde moment een afronding doet (soms misschien zelfs een Floor ipv een echte afronding)

[Afbeelding]

Ik krijg soms ook het idee dat de 5800i wel degelijk werkt met de niet afgeronde streeftemperatuur maar dat er op de ems bus de afgeronde waarde wordt gezet (en je die dus ziet via bbqkees)
Thanks! Mijn sommetje klopt met de formule in de startpost en die kurv tool, maar komt in werkelijkheid niet uit. Dus ik moet hier nog even verder induiken. Dank voor de pointers!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurice v/d Zwaan
JackBol schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 12:49:
[...]

Thanks! Mijn sommetje klopt met de formule in de startpost en die kurv tool, maar komt in werkelijkheid niet uit. Dus ik moet hier nog even verder induiken. Dank voor de pointers!
Formule nog aangepast, ik gebruikte comforttemp ipv seltemp bij de ruimte correctie.

Daarnaast zie ik dat er nog een correctie moet plaatsvinden als de seltemp niet gelijk is aan de comforttemp

[ Voor 12% gewijzigd door Maurice v/d Zwaan op 25-01-2025 13:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Maurice v/d Zwaan schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 11:18:
[...]

In home assistant :

code:
1
{{ (((states('sensor.thermostat_dampedoutdoortemp')|float(0)-states('number.thermostat_minexttemp')|float(0))*(states('number.thermostat_hc1_minflowtemp')|float(0)-states('number.thermostat_hc1_designtemp')|float(0)))/(states('number.thermostat_hc1_summertemp')|float(0)-states('number.thermostat_minexttemp')|float(0)))+states('number.thermostat_hc1_designtemp')|float(0)+states('number.thermostat_hc1_offsettemp')|float(0)+ ((states('number.thermostat_hc1_seltemp')|float(0)-states('sensor.thermostat_hc1_currtemp')|float(0)) * states('number.thermostat_hc1_roominfluence')|float(0)) }}

[Afbeelding]

Dank voor de formule, die werkt voor mij. Echter geeft deze wel een probleem als de ruimte invloed 0 is. Ik weet niet of dat bij jouw ook zo is of dat je er niet tegenaan gelopen bent?

Ik heb nu dit en dit lijkt voor mij te kloppen:

Python:
1
2
3
4
5
6
xT = r['dampedoutdoortemp'] - r['minexttemp']
yT = r['hc1_minflowtemp'] - r['hc1_designtemp']
T = xT * yT
N = r['hc1_summertemp'] - r['minexttemp']
C = r['hc1_designtemp'] + (r['hc1_comforttemp'] - r['hc1_currtemp'])
res = (T / N) + C

[ Voor 8% gewijzigd door JackBol op 25-01-2025 13:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aplender
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 25-06 15:35
Omdat mijn vloerverwarming waterzijdig niet optimaal is ingeregeld bij de oplevering van mijn woning 2 jaar geleden wil ik hier even goed naar gaan kijken. Nu zit een beetje met de volgorde van het optimaal inregelen van mijn warmtepomp en vloerverdelers.

Wat adviseren jullie? Eerst Waterzijding inregelen en daarna de Stooklijn of precies andersom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supermario16
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 19:51
Ik heb zojuist mijn BBQKees van firmware 3.5.0 geupgrade naar 3.7.1 maar mis de waarden "hp heating" en "hp cooling". Deze gebruikte ik om te zien wat de warmtepomp aan het doen was. Ik kan in de changelogs zo snel niets vinden. Herkent iemand dit probleem?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willem senior
aplender schreef op zondag 26 januari 2025 @ 13:10:
Omdat mijn vloerverwarming waterzijdig niet optimaal is ingeregeld bij de oplevering van mijn woning 2 jaar geleden wil ik hier even goed naar gaan kijken. Nu zit een beetje met de volgorde van het optimaal inregelen van mijn warmtepomp en vloerverdelers.

Wat adviseren jullie? Eerst Waterzijding inregelen en daarna de Stooklijn of precies andersom?
Alle twee tegelijk kan ook
Voor waterzijdig moet je na aanpassing tijdje wachten en dat geldt voor de stooklijn ook
Dus Alle twee beetje aanpassen en dan zijn ze na een weekje puzzelen goed

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willem senior
Supermario16 schreef op zondag 26 januari 2025 @ 14:23:
Ik heb zojuist mijn BBQKees van firmware 3.5.0 geupgrade naar 3.7.1 maar mis de waarden "hp heating" en "hp cooling". Deze gebruikte ik om te zien wat de warmtepomp aan het doen was. Ik kan in de changelogs zo snel niets vinden. Herkent iemand dit probleem?
Draai hier filmware 3.7.2 dev 14
de naam is veranderd van meerdere entity,s
Zie hier :
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Bp7BbsrPJh8E2AyULsdtGo7zpq4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NRtusajPv8BRM0zHqv5V2GFS.jpg?f=fotoalbum_large

Om te laten zien wat de warmtepomp aan het doen is gebruikt ik deze op mijn Dashboard :

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K2xBwmM41o05cS5_-0l8lt2ZPzM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/T3Ls8moqZVaeFJ7G89AXJFkB.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 21% gewijzigd door Willem senior op 26-01-2025 14:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
Supermario16 schreef op zondag 26 januari 2025 @ 14:23:
In deze sensor heb je none, heating, hot water, defrost waaraan je kunt zien wat de WP aan het doen is.
sensor.boiler_compressor_activity
sensor.boiler_hpactivity

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Supermario16
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 19:51
HansRemmerswaal schreef op zondag 26 januari 2025 @ 14:54:
[...]

In deze sensor heb je none, heating, hot water, defrost waaraan je kunt zien wat de WP aan het doen is.
sensor.boiler_compressor_activity
sensor.boiler_hpactivity
Bedankt voor de reactie. Ik heb een eigen geschreven systeem en heb het wat aan moeten passen, maar het is goed gekomen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
Omdat ik wat beter het effect wilde zien van de silent mode op de COP en warmte output heb ik een COP gemaakt per run. Hiermee kun je wat sneller de impact zien van een bepaalde configuratie aanpassing.

Via deze LINK kun je de code vinden. In de code wordt gebruik gemaakt van een externe kWh meter, dus die sensor moet je aanpassen naar de externe kWh meter die je zelf hebt.

In het begin van de run gaat de COP een beetje op en neer, dit komt door het aantal decimalen van de gebruikte sensoren, maar na een paar minuten is dit over.

De COP van de run met silent mode aan was hoger (4.12) dan de COP van de run die daarna kwam met silent mode uit (3.86). Kan toeval zijn of komen door andere buitentemperatuur.
Kijk je naar de hoeveel warmte per tijdseenheid (um_heatpump_compressor_power_output gedeeld door de lengte van de run) dan is deze tussen die twee runs ongeveer hetzelfde; 53.3 W/min vs 52.5 W/min

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x86mhFcFZIw18hiIfhNGdevx7yI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YahSAeMp5ygTYmrtqUZNxFZA.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• th0m4sd
  • Laatst online: 02-07 21:40
HansRemmerswaal schreef op zondag 26 januari 2025 @ 16:12:
Omdat ik wat beter het effect wilde zien van de silent mode op de COP en warmte output heb ik een COP gemaakt per run. Hiermee kun je wat sneller de impact zien van een bepaalde configuratie aanpassing.

Via deze LINK kun je de code vinden. In de code wordt gebruik gemaakt van een externe kWh meter, dus die sensor moet je aanpassen naar de externe kWh meter die je zelf hebt.

In het begin van de run gaat de COP een beetje op en neer, dit komt door het aantal decimalen van de gebruikte sensoren, maar na een paar minuten is dit over.

De COP van de run met silent mode aan was hoger (4.12) dan de COP van de run die daarna kwam met silent mode uit (3.86). Kan toeval zijn of komen door andere buitentemperatuur.
Kijk je naar de hoeveel warmte per tijdseenheid (um_heatpump_compressor_power_output gedeeld door de lengte van de run) dan is deze tussen die twee runs ongeveer hetzelfde; 53.3 W/min vs 52.5 W/min

[Afbeelding]
Ben wel benieuwd hoe je de switch naar silent mode doet als de heating run begint. Zou je die automation kunnen delen?

Daarnaast ben ik sowieso wel benieuwd wat voor automations mensen draaien i.r.t. hun warmtepomp. En wat er wel/niet werkt.

Had een maandje dynamsich contract en heb toen op stroomprijs wat gedaan (zowel thermostaat als instelling van SWW), dat was niet zo'n succes.
Heb nu nog enkel een home/away instelling die de thermostaat 0.5 graden aanpast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

-

[ Voor 104% gewijzigd door JackBol op 26-01-2025 20:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
th0m4sd schreef op zondag 26 januari 2025 @ 19:41:
[...]

Ben wel benieuwd hoe je de switch naar silent mode doet als de heating run begint. Zou je die automation kunnen delen?
Voor automatisch silent mode on bij start van heating run en silent mode off bij einde van heating run heb ik het volgende in mijn automation.yaml staan. Dit geeft bij mij een langere run met een iets hogere COP voor die run. Let wel... als het van het weer is dat er veel defrost zijn dan heb ik de indruk dat ik met silent mode on sneller een defrost heb.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
- id: '1735898924216'
  alias: Silent mode on when heating run starts
  description: ''
  triggers:
  - trigger: state
    entity_id:
    - sensor.boiler_compressor_activity
    to: heating
  conditions: []
  actions:
  - action: select.select_option
    metadata: {}
    data:
      option: 'on'
    target:
      entity_id: select.boiler_silent_mode
  mode: single
- id: '1735899021682'
  alias: Silent mode off when heating run ends
  description: ''
  triggers:
  - trigger: state
    entity_id:
    - sensor.boiler_compressor_activity
    from: heating
  conditions: []
  actions:
  - action: select.select_option
    data:
      option: 'off'
    target:
      entity_id: select.boiler_silent_mode
  mode: single

Hieronder een voorbeeld waar de silent mode dan automatisch aan en uit gaat.
Bij linker run had ik de automation uit gezet, bij de rechter run stond de automation aan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gOawURIIZUzl5hTqtSqB8BI5aIY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3kEjswvabL3dzZrHqFIAiCXi.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 23% gewijzigd door HansRemmerswaal op 26-01-2025 21:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasperzzz
Ik ben benieuwd hoe accuraat de kwh verbruik is die de wp zelf rapporteert via BBQkees. Kan iemand met een externe kwh meter dat valideren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
Jasperzzz schreef op zondag 26 januari 2025 @ 21:08:
Ik ben benieuwd hoe accuraat de kwh verbruik is die de wp zelf rapporteert via BBQkees. Kan iemand met een externe kwh meter dat valideren?
Als ik kijk naar afgelopen week, 19-JAN 00:00 t/m 25-JAN 23:55

SensorEndStartDiff
ems-esp Boiler Total energy consumption74977363134
ems-esp Boiler Total aux elec. Heater energy consumption1157114413
kWh meter 3 phase Energy import8604.318450.48153.83

Volgens warmtepomp: 134 + 13 = 147 kWh
Volgens kWh meter: 153.83 kWh
Een verschil van 153.83 - 147 = 6.83 kWh

Tussen 2 runs door meet ik een verbruik van 62 watt voor de elektronica van de warmtepomp en buderus pomp.
Dus voor die hele week is dat 0.062 kW * 24 * 7 = 10.4 kWh
Dit komt niet overeen met die 6.83 kWh gemeten verschil in verbruik.

Daarnaast meet de warmtepomp de kWh zonder decimalen. Dit is over het algemeen geen probleem, behalve als je een COP meting wilt doen over een kleinere tijds periode.

[ Voor 14% gewijzigd door HansRemmerswaal op 26-01-2025 21:44 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• lc8
th0m4sd schreef op zondag 26 januari 2025 @ 19:41:
[...]

Daarnaast ben ik sowieso wel benieuwd wat voor automations mensen draaien i.r.t. hun warmtepomp. En wat er wel/niet werkt.
mbt 'automatiseriungen':

ik heb via de HA frontend een paar (template) helper-sensors en simpele automatiseringen gedefinieerd.

1) helper voor een WP offset die ik bereken op basis van:
- home/away (-x graden shift op de stooklijn bij afwezigheid (manueel home/away button per persoon en een 'anyone home' helpertje))
- het beschikbare Solar power (omvormer power/ factor) : verhoogt de stooklijn als er voldoende eigen solarpower is.
- WP compressor power : hiermee verhoog ik 'stiekem' de stooklijn als de compressor bijna uit gaat en minimaal draait: daardoor loopt ie dan wat langer door en stookt mijn buffer iets hoger op (en verlengt de run, ten koste van cop overigens)

Het resultaat van deze helper schrijf ik periodiek in de WP_offset met een automatisering (ook via front-end met een stukje code omdat een fatsoenlijke number-set action nog steeds lijkt te ontbreken in HA-frontend
code:
1
2
3
4
5
6
action: number.set_value
data:
  value: "{{ states('number.wp_offset_temperature') }}"
target:
  entity_id: number.thermostat_hc1_offsettemp

(als iemand een betere optie weet om met een front-end automatisering een berekende template waarde NAAR een Entity te pushen hoor ik het graag)

2) alle ruimtes hebben bij mij een ruimte-regelaar (met eigen thermostaat en TRV (zigbee thermostatic radiator valve)) met schedules etc.
- een automatisering die periodiek het setpoint voor the Easycontrol thermostaat schrijft: gelijk hierboven een number.set_value action: (kiest het punt op de stooklijn)
- het setpoint wordt bepaald door een helper die de max van alle ruimte regelaars is: immers bepaalt die ruimte de benodigde stooklijn op dat moment
- setpoints van de ruimteregelaars worden bepaald door schedules, waarbij verschillende schedules gekozen worden op basis van aanwezigheid van personen.
- voor enkele ruimtes stel ik het temperatuur setpoint automatisch bij op basis van beschikbare solar power: e.g. stook de schuur maar wat bij als ik toch solar-power over heb...

3) nog mee aan het experimenteren!: om de delta-T van de WP gelijk te krijgen aan die van de CV-omloop (buderus-wilo-self-controlled pomp) stel ik de WP-delta-T gelijk aan de CV-delta-T (gemeten met dallas sensoren die op de BBQ-Kees gateway zitten). hierdoor probeert de WP de gelijke delta-T te maken hetgeen volgens mij de beste cop oplevert. (ps: gelijke delta-T betekent niet dat de flow in de WP-omloop en de CV-omloop gelijk zijn!)

(ik wilde het eerst andersom doen: de CV-Wilo-pomp bijregelen zodat de cv-delta-T gelijk zou zijn aan de ingestelde WP-delta-T. Maar mijn huidige wilo-SC kan ik niet bijregelen, dus dan moet ik de pomp vervangen (doe ik ooit nog wel: dan regeling met ESP-home bordje er aan: experimentele versie ligt al klaar :) ).

all in al stel ik dus dynamisch de volgende zaken bij:
- ingestelde temp op de easycontrol (setpoint op de stooklijk)
- offset van de stooklijn
- WP-delta-T
- locale ruimte-temperaturen.

Ik denk dat ik misschien helemaal van het stooklijn concept afstap (WAR), en gewoonweg op de watertemp (T0) ga regelen: dat setpoint bijstellen aan de ruimte die de hoogste warmtebehoefte heeft. (dus waar de ruimteregeling vol-open staat en de temperatuur niet gehaal wordt (delta-K*min integratie voor de betreffende ruimte gebruiken om het setpoint voor T0 langzaam bij te regelen; waarschijnlijk door de stooklijn gewoon helemaal vlak te zetten en bij te regelen met bijv de offset).

ps.: hier alles radiator aan een enviline E9s, geen SWW en wel een houtkachel in huis >:)

ideeen en commentaar altijd welkom (of ik er wat mee doe is wat anders.. :-) )

[ Voor 3% gewijzigd door lc8 op 26-01-2025 22:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lc8
Maurice v/d Zwaan schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 13:27:
[...]

Formule nog aangepast, ik gebruikte comforttemp ipv seltemp bij de ruimte correctie.

Daarnaast zie ik dat er nog een correctie moet plaatsvinden als de seltemp niet gelijk is aan de comforttemp
@Maurice v/d Zwaan

laatste paar dagen even uitgeprobeerd met jouw stukje code, maar voor mij werkt het sommetje niet... (Enviline e9s): geel is volgens jou code: blauw is Enviline selected fT
ik dnek dat er nog een paar parameters missen ofzo

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pSZ6U0085ymNZ-8Nrv13vpQSzjQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/CndLjrPDa7lJlJZNyDpvR9G2.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door lc8 op 27-01-2025 08:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurice v/d Zwaan
lc8 schreef op maandag 27 januari 2025 @ 08:26:
[...]

@Maurice v/d Zwaan

laatste paar dagen even uitgeprobeerd met jouw stukje code, maar voor mij werkt het sommetje niet... (Enviline e9s): geel is volgens jou code: blauw is Enviline selected fT
ik dnek dat er nog een paar parameters missen ofzo
Ik heb hem nog wat aangepast uiteindelijk (maar wilde niet blijven delen in de groep).

Ik heb de 20C als default stooklijn ingestelde temperatuur er nu ook hard ingezet.

code:
1
2
{{ (((states('sensor.thermostat_dampedoutdoortemp')|float(0)-states('number.thermostat_minexttemp')|float(0))*(states('number.thermostat_hc1_minflowtemp')|float(0)-states('number.thermostat_hc1_designtemp')|float(0)))/(states('number.thermostat_hc1_summertemp')|float(0)-states('number.thermostat_minexttemp')|float(0)))+states('number.thermostat_hc1_designtemp')|float(0)+states('number.thermostat_hc1_offsettemp')|float(0)+ ((states('number.thermostat_hc1_seltemp')|float(0)-states('sensor.thermostat_hc1_currtemp')|float(0)) * states('number.thermostat_hc1_roominfluence')|float(0))
+ (states('number.thermostat_hc1_seltemp')|float(0) - 20.0) }}

Hij klopt bij mij nu redelijk ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yZe4bYunB3nR3weBb0eKUsqZ5T0=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/gmfZR8Z2oVbOlGBvg1RblXWf.png?f=user_large

Ging met name fout toen de kamer flink opwarmde door de zon, en toen de zon opeens weg was en de kamer heel hard afkoelde. Er lijkt ergens nog iets van damping in te zitten.

[ Voor 13% gewijzigd door Maurice v/d Zwaan op 27-01-2025 08:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lc8
Maurice v/d Zwaan schreef op maandag 27 januari 2025 @ 08:29:
[...]

Ging met name fout toen de kamer flink opwarmde door de zon, en toen de zon opeens weg was en de kamer heel hard afkoelde. Er lijkt ergens nog iets van damping in te zitten.
- ik zal je nieuwe code proberen

mbt de demping:
Of de Enviline de gedempte buitentemp gebruikt of niet kun je instellen (switch.thermostat_damping): waarschijnlijk heeft dat invloed op welke temp gebruikt wordt voor de berekening.
(jij gebruikt de gedempte, maar misschien staat dat niet aan bij jou?)

ps.:
- ik denk dat de gebouwsoort invloed heeft op de dempingsfactor van de gedempte buitentemp;
- en volgens mij is de 'heating-type'(vloer/radiator/conv) alleen maar een soort preselectie van enkele andere settings (e.g. bij 'radiator'zet ie de delta-T hoger)

[ Voor 23% gewijzigd door lc8 op 27-01-2025 09:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
lc8 schreef op maandag 27 januari 2025 @ 09:11:
[...]
- en volgens mij is de 'heating-type'(vloer/radiator/conv) alleen maar een soort preselectie van enkele andere settings (e.g. bij 'radiator'zet ie de delta-T hoger)
Dat denk ik ook. Ik zie tenminste geen aanpassing in het regelgedrag.

De volgende settings worden aangepast;
- Boiler On/Off Hyst Heat
- Max Flow Temperature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasperzzz
HansRemmerswaal schreef op zondag 26 januari 2025 @ 21:24:
[...]

Als ik kijk naar afgelopen week, 19-JAN 00:00 t/m 25-JAN 23:55

SensorEndStartDiff
ems-esp Boiler Total energy consumption74977363134
ems-esp Boiler Total aux elec. Heater energy consumption1157114413
kWh meter 3 phase Energy import8604.318450.48153.83

Volgens warmtepomp: 134 + 13 = 147 kWh
Volgens kWh meter: 153.83 kWh
Een verschil van 153.83 - 147 = 6.83 kWh

Tussen 2 runs door meet ik een verbruik van 62 watt voor de elektronica van de warmtepomp en buderus pomp.
Dus voor die hele week is dat 0.062 kW * 24 * 7 = 10.4 kWh
Dit komt niet overeen met die 6.83 kWh gemeten verschil in verbruik.

Daarnaast meet de warmtepomp de kWh zonder decimalen. Dit is over het algemeen geen probleem, behalve als je een COP meting wilt doen over een kleinere tijds periode.
Thanks Hans! De afwijking is over deze periode dus +4.6%. Dat valt me nog mee, als ik dat toepas op mijn hele 2024 verbruik dan zou m'n COP met 0.2 zakken. (Van 5.1 naar 4.9).

Iemand enig idee hoe die waarde van wp zelf tot stand komt? Is dat simpelweg berekend obv compressor snelheid?

[ Voor 4% gewijzigd door Jasperzzz op 27-01-2025 19:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Weet er iemand wat de waarde "hc1_tempautotemp" (hc1 temporary set temperature automode) in de bbqkees betekend?

Deze staat op -1 maar zo nu en dan (ik heb nog geen patroon ontdekt) "override" deze de hc1_seltemp (wat de stooklijn beïnvloedt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
JackBol schreef op maandag 27 januari 2025 @ 20:29:
Weet er iemand wat de waarde "hc1_tempautotemp" (hc1 temporary set temperature automode) in de bbqkees betekend?

Deze staat op -1 maar zo nu en dan (ik heb nog geen patroon ontdekt) "override" deze de hc1_seltemp (wat de stooklijn beïnvloedt).
De afgelopen 2 jaar had deze bij mij altijd de waarde -1. Jij ziet ook andere waarden?

Ik heb veel sensoren die nooit een andere waarde hebben.

[ Voor 6% gewijzigd door HansRemmerswaal op 27-01-2025 20:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

HansRemmerswaal schreef op maandag 27 januari 2025 @ 20:45:
[...]

De afgelopen 2 jaar had deze bij mij altijd de waarde -1. Jij ziet ook andere waarden?

Ik heb veel sensoren die nooit een andere waarde hebben.
Jep, maar volgens mij pas sinds kort, 50 dagen of zo. Echter gaat mijn data maar 180 dagen terug, dus ik kan niet met zekerheid zeggen dat het niet eerder is voorgekomen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jAldxAgpjijqmphR4LTNIzmE8Io=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bZiImViyPSmo1fzPXOlPG1AT.png?f=fotoalbum_large

Ik heb nog een oude bucket met data gevonden. Dit lijkt echt super random voor te komen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2vjuZBUMURumVd-FiN9OjZ4rHIQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lSeEUkJuhv2FwGVvEnrC0nop.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 21% gewijzigd door JackBol op 27-01-2025 20:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaay
  • Registratie: Januari 2022
  • Niet online
Vraagje over de extra warm water functie.
Ik heb deze zojuist gebruikt en mijn monoblock gaat netjes naar 100% modulatie, echter duurt het dan ook nog wel even voordat je dit gaat merken (op een boiler van 300 liter).
Ik had eigenlijk verwacht dat het electrische element mee zou gaan doen om ook snel extra warm water ter beschikking te hebben, maar dat lijkt niet het geval.
Ik zie in het menu ook geen instellingen voor deze extra warm water functie. Hoeveel extra wordt er eigenlijk verwarmt.

Wat zijn jullie ervaringen met deze functie en wat kan ik verwachten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZonnigY
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 12:07
@Yaay
Volgens mij werkt het zo; de extra warm water triggert alleen een extra run. Dus stel min staat op 44 en max op 55. Extra warm water start een run en verwarmt de boel tot 50, onafhankelijk van waar wat de temperatuur van de boiler was.

Alle bovenstaande temperaturen zijn in te stellen in het installateursmenu.

[ Voor 3% gewijzigd door ZonnigY op 27-01-2025 22:00 ]

Bosch 5800i 10, vloerverwarming & fancoils, Zehnder Q600

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Okasha
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Wij gaan op korte termijn de installatie van onze i5800 starten, ben de laatste dingen op orde aan het maken na het afronden van de installatie van de HR+++ ramen. Nu wilde mijn installateur eerst voor een losse wandunit gaan met 300 liter vat, terwijl ik vond dat de 170 liter voldoende was. Nu gaat hij toch mee, mede ook om de reden dat het "koelkastmodel" wel érg mooi in de ruimte past.

Toen ik eens op een info avond van Nefit was, was er een heel betoog dat de 170 liter genoeg is voor een 4 persoons gezin, maar kan daar in hun folder eigenlijk weinig over vinden. Wel dat met "bijmengen" er effectief meer water is, maar hoeveel? Wij hebben sowieso een groot ligbad (190x90), maar die gaat voor de kinderen maximaal half vol (=170 liter).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• master1104
We hebben hier 270l en met een erg actief / sportend gezin + ligbad krijgen we die geregeld leeg.

Vergeet niet, een grotere boiler kan je op lagere temperatuur houden (minder bijmenging nodig om tekort te voorkomen) waardoor je minder warmte verliest en met veel hogere COP je vat kan verwarmen.

Als je het vat op 55 graden gaat houden zal je aardig uitkomen met 4 personen, maar dat is wel slecht voor je rendement. Als je het vat zoals bij ons op 47 graden houdt zouden we niet genoeg aan 170l hebben.

[ Voor 5% gewijzigd door master1104 op 27-01-2025 23:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krizzziz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20-09 07:11
hjh514 schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 21:16:
In HA bereken ik de COP per dag.....
Kan jij je yaml delen hiervoor? Ik heb ook een BBQKees en HA maar krijg de COP niet goed berekend......

ehhhh..HOI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lothlórien
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 18:59
ik ben me ook nog een beetje aan het orienteren op een eventuele vervanging van onze hybride warmtepomp.
Nu vroeg ik me af: wordt de compress 5800i nog aangesloten via koudemiddelleidingen? of beschikt de buitenunit over een geïntegreerd kort koudemiddelcircuit zodat je de buitenunit via warmwaterleidingen aan kunt sluiten op de binnenunit?

wij hebben namelijk koudemiddelleidingen door de muren en vloer lopen en ik zie ook geen makkelijke mogelijkheid om nog heetwaterleidingen binnenlangs naar boven te trekken en 10 meter aan heetwaterleiding over de buitenmuren trekken lijkt me niet ideaal qua rendement en vanuit esthetisch oogpunt. Alternatief is dat we de warmtepomp toch op het dak van de aanbouw zetten (daar heeft de aannemer geen rekening mee gehouden omdat de situatie 3 maanden geleden zo was dat we dat niet zouden doen) of aan de muur van de werkkamer bevestigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurice v/d Zwaan
Lothlórien schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 16:24:
ik ben me ook nog een beetje aan het orienteren op een eventuele vervanging van onze hybride warmtepomp.
Nu vroeg ik me af: wordt de compress 5800i nog aangesloten via koudemiddelleidingen? of beschikt de buitenunit over een geïntegreerd kort koudemiddelcircuit zodat je de buitenunit via warmwaterleidingen aan kunt sluiten op de binnenunit?
De 5800i is een monoblock met warmwaterleidingen tussen de binnen en buitenunit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lothlórien
Bedankt Maurice. We vragen binnenkort een 2e offerte aan en dan weet ik een beetje wat ik met de installateur kan overleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Okasha
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
master1104 schreef op maandag 27 januari 2025 @ 23:32:
We hebben hier 270l en met een erg actief / sportend gezin + ligbad krijgen we die geregeld leeg.

Vergeet niet, een grotere boiler kan je op lagere temperatuur houden (minder bijmenging nodig om tekort te voorkomen) waardoor je minder warmte verliest en met veel hogere COP je vat kan verwarmen.

Als je het vat op 55 graden gaat houden zal je aardig uitkomen met 4 personen, maar dat is wel slecht voor je rendement. Als je het vat zoals bij ons op 47 graden houdt zouden we niet genoeg aan 170l hebben.
Hmm thanks voor je antwoord. Met googlen en op de Nefit website kijken word ik er eigenlijk weinig wijs uit. Wij zijn met 4, kinderen zitten 2x per week in de avond in bad, maar dan wordt er niet gedoucht. Wij douchen allebei maar kort. Met hoeveel zijn jullie thuis?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bvw
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 18:08

bvw

krizzziz schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 09:37:
[...]

Kan jij je yaml delen hiervoor? Ik heb ook een BBQKees en HA maar krijg de COP niet goed berekend......
Mocht het je helpen, hier staat mijn code voor de COP, efficientie per graaddag en de hystereseberekening: https://github.com/bvweerd/Nefit-Bosch-Heatpump

LG Therma V MonoBloc HM091MR.U44 hybride | Bosch Compress 3000i (split) 5kW hybride | Home Assistant met WAF

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hjh514
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 23-06 16:25
krizzziz schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 09:37:
[...]

Ik gebruik de volgende YAML code voor het berekenen van verschillende COP waarden:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265
266
267
268
269
270
271
272
273
274
275
276
277
278
279
280
281
282
283
284
285
286
287
288
289
290
291
292
293
294
295
296
297
298
299
300
301
302
303
304
305
306
307
308
309
310
311
312
313
314
315
316
317
318
319
320
321
322
323
324
325
326
327
328
329
330
331
332
333
334
335
336
337
338
339
340
341
342
343
344
345
346
347
348
349
350
351
352
353
354
355
356
357
358
359
360
361
362
363
364
365
366
367
368
369
# Bosch 5800i warmtepomp berekening COP
utility_meter:
  warmtepomp_verbruikte_energie_per_dag:
    name: Warmtepomp verbruikte energie per dag
    unique_id: warmtepomp_verbruikte_energie_per_dag
    source: sensor.boiler_meter_total
    cycle: daily
    always_available: true
  warmtepomp_verbruikte_energie_aux_per_dag:
    name: Warmtepomp verbruikte energie aux per dag
    unique_id: warmtepomp_verbruikte_energie_aux_per_dag
    source: sensor.boiler_total_aux_elec_heater_energy_consumption
  warmtepomp_geleverde_energie_per_dag:
    name: Warmtepomp geleverde energie per dag
    unique_id: warmtepomp_geleverde_energie_per_dag
    source: sensor.boiler_total_energy_supplied

warmtepomp_verbruikte_energie_cv_per_dag:
    name: Warmtepomp verbruikte energie cv per dag
    unique_id: warmtepomp_verbruikte_energie_cv_per_dag
    source: sensor.boiler_meter_heating
  warmtepomp_verbruikte_energie_cv_aux_per_dag:
    name: Warmtepomp verbruikte energie cv aux per dag
    unique_id: warmtepomp_verbruikte_energie_cv_aux_per_dag
    source: sensor.boiler_aux_elec_heater_energy_consumption_heating
  warmtepomp_geleverde_energie_cv_per_dag:
    name: Warmtepomp geleverde energie cv per dag
    unique_id: warmtepomp_geleverde_energie_cv_per_dag
    source: sensor.boiler_total_energy_supplied_heating

warmtepomp_verbruikte_energie_sww_per_dag:
    name: Warmtepomp verbruikte energie sww per dag
    unique_id: warmtepomp_verbruikte_energie_sww_per_dag
    source: sensor.boiler_dhw_meter
  warmtepomp_verbruikte_energie_sww_aux_per_dag:
    name: Warmtepomp verbruikte energie sww aux per dag
    unique_id: warmtepomp_verbruikte_energie_sww_aux_per_dag
    source: sensor.boiler_dhw_aux_elec_heater_energy_consumption
  warmtepomp_geleverde_energie_sww_per_dag:
    name: Warmtepomp geleverde energie sww per dag
    unique_id: warmtepomp_geleverde_energie_sww_per_dag
    source: sensor.boiler_dhw_total_energy_warm_supplied

warmtepomp_verbruikte_energie_per_maand:
    name: Warmtepomp verbruikte energie per maand
    unique_id: warmtepomp_verbruikte_energie_per_maand
    cycle: monthly
  warmtepomp_verbruikte_energie_aux_per_maand:
    name: Warmtepomp verbruikte energie aux per maand
    unique_id: warmtepomp_verbruikte_energie_aux_per_maand
  warmtepomp_geleverde_energie_per_maand:
    name: Warmtepomp geleverde energie per maand
    unique_id: warmtepomp_geleverde_energie_per_maand

warmtepomp_verbruikte_energie_cv_per_maand:
    name: Warmtepomp verbruikte energie cv per maand
    unique_id: warmtepomp_verbruikte_energie_cv_per_maand
  warmtepomp_verbruikte_energie_cv_aux_per_maand:
    name: Warmtepomp verbruikte energie cv aux per maand
    unique_id: warmtepomp_verbruikte_energie_cv_aux_per_maand
  warmtepomp_geleverde_energie_cv_per_maand:
    name: Warmtepomp geleverde energie cv per maand
    unique_id: warmtepomp_geleverde_energie_cv_per_maand

warmtepomp_verbruikte_energie_sww_per_maand:
    name: Warmtepomp verbruikte energie sww per maand
    unique_id: warmtepomp_verbruikte_energie_sww_per_maand
  warmtepomp_verbruikte_energie_sww_aux_per_maand:
    name: Warmtepomp verbruikte energie sww aux per maand
    unique_id: warmtepomp_verbruikte_energie_sww_aux_per_maand
  warmtepomp_geleverde_energie_sww_per_maand:
    name: Warmtepomp geleverde energie sww per maand
    unique_id: warmtepomp_geleverde_energie_sww_per_maand

warmtepomp_verbruikte_energie_per_jaar:
    name: Warmtepomp verbruikte energie per jaar
    unique_id: warmtepomp_verbruikte_energie_per_jaar
    cycle: yearly
  warmtepomp_verbruikte_energie_aux_per_jaar:
    name: Warmtepomp verbruikte energie aux per jaar
    unique_id: warmtepomp_verbruikte_energie_aux_per_jaar
  warmtepomp_geleverde_energie_per_jaar:
    name: Warmtepomp geleverde energie per jaar
    unique_id: warmtepomp_geleverde_energie_per_jaar

warmtepomp_verbruikte_energie_cv_per_jaar:
    name: Warmtepomp verbruikte energie cv per jaar
    unique_id: warmtepomp_verbruikte_energie_cv_per_jaar
  warmtepomp_verbruikte_energie_cv_aux_per_jaar:
    name: Warmtepomp verbruikte energie cv aux per jaar
    unique_id: warmtepomp_verbruikte_energie_cv_aux_per_jaar
  warmtepomp_geleverde_energie_cv_per_jaar:
    name: Warmtepomp geleverde energie cv per jaar
    unique_id: warmtepomp_geleverde_energie_cv_per_jaar

warmtepomp_verbruikte_energie_sww_per_jaar:
    name: Warmtepomp verbruikte energie sww per jaar
    unique_id: warmtepomp_verbruikte_energie_sww_per_jaar
  warmtepomp_verbruikte_energie_sww_aux_per_jaar:
    name: Warmtepomp verbruikte energie sww aux per jaar
    unique_id: warmtepomp_verbruikte_energie_sww_aux_per_jaar
  warmtepomp_geleverde_energie_sww_per_jaar:
    name: Warmtepomp geleverde energie sww per jaar
    unique_id: warmtepomp_geleverde_energie_sww_per_jaar

warmtepomp_compressor_starts_per_dag:
    name: Warmtepomp compressor starts per dag
    unique_id: warmtepomp_compressor_starts_per_dag
    source: sensor.boiler_total_compressor_control_starts

template:
  - sensor:
    - name: "Warmtepomp cop totaal"
      unique_id: warmtepomp_cop_totaal
      state: >
        {% set s = states('sensor.boiler_total_energy_supplied') | float %}
        {% set c = states('sensor.boiler_total_energy_consumption') | float %}
        {% if s >= 0 and c > 0 %}
          {{ (s / c) | round(2) }}
        {% else %}
            0
        {% endif %}
  - sensor:
    - name: "Warmtepomp cop cv totaal"
      unique_id: warmtepomp_cop_cv_totaal
        {% set s = states('sensor.boiler_total_energy_supplied_heating') | float %}
        {% set c = states('sensor.boiler_meter_heating') | float %}
        {% if states('sensor.boiler_aux_elec_heater_energy_consumption_heating')|is_number %}
          {% set a = states('sensor.boiler_aux_elec_heater_energy_consumption_heating') | float %}
        {% else %}
          {% set a = 0 | float %}
        {% endif %}          
        {% if s >= 0 and (c + a) > 0 %}
          {{ (s / (c + a)) | round(2) }}
        {% else %}
            0
        {% endif %}
  - sensor:
    - name: "Warmtepomp cop sww totaal"
      unique_id: warmtepomp_cop_sww_totaal
        {% set s = states('sensor.boiler_dhw_total_energy_warm_supplied') | float %}
        {% set c = states('sensor.boiler_dhw_energy_consumption_compressor') | float %}
        {% if states('sensor.boiler_dhw_aux_elec_heater_energy_consumption')|is_number %}
          {% set a = states('sensor.boiler_dhw_aux_elec_heater_energy_consumption') | float %}
        {% else %}
          {% set a = 0 | float %}
        {% endif %}          
        {% else %}
            0
        {% endif %}
  - sensor:
    - name: "Warmtepomp cop per dag"
      unique_id: warmtepomp_cop_per_dag
        {% set s = states('sensor.warmtepomp_geleverde_energie_per_dag') | float %}
        {% set c = states('sensor.warmtepomp_verbruikte_energie_per_dag') | float %}
        {% if states('sensor.warmtepomp_verbruikte_energie_aux_per_dag')|is_number %}
          {% set a = states('sensor.warmtepomp_verbruikte_energie_aux_per_dag') | float %}
        {% else %}
          {% set a = 0 | float %}
        {% endif %}          
        {% else %}
            0
        {% endif %}
  - sensor:
    - name: "Warmtepomp cop cv per dag"
      unique_id: warmtepomp_cop_cv_per_dag
        {% set s = states('sensor.warmtepomp_geleverde_energie_cv_per_dag') | float %}
        {% set c = states('sensor.warmtepomp_verbruikte_energie_cv_per_dag') | float %}
        {% if states('sensor.warmtepomp_verbruikte_energie_cv_aux_per_dag')|is_number %}
          {% set a = states('sensor.warmtepomp_verbruikte_energie_cv_aux_per_dag') | float %}
        {% else %}
          {% set a = 0 | float %}
        {% endif %}          
        {% else %}
            0
        {% endif %}
  - sensor:
    - name: "Warmtepomp cop sww per dag"
      unique_id: warmtepomp_cop_sww_per_dag
        {% set s = states('sensor.warmtepomp_geleverde_energie_sww_per_dag') | float %}
        {% set c = states('sensor.warmtepomp_verbruikte_energie_sww_per_dag') | float %}
        {% if states('sensor.warmtepomp_verbruikte_energie_sww_aux_per_dag')|is_number %}
          {% set a = states('sensor.warmtepomp_verbruikte_energie_sww_aux_per_dag') | float %}
        {% else %}
          {% set a = 0 | float %}
        {% endif %}          
        {% else %}
            0
        {% endif %}
  - sensor:
    - name: "Warmtepomp cop per maand"
      unique_id: warmtepomp_cop_per_maand
        {% set s = states('sensor.warmtepomp_geleverde_energie_per_maand') | float %}
        {% set c = states('sensor.warmtepomp_verbruikte_energie_per_maand') | float %}
        {% if states('sensor.warmtepomp_verbruikte_energie_aux_per_maand')|is_number %}
          {% set a = states('sensor.warmtepomp_verbruikte_energie_aux_per_maand') | float %}
        {% else %}
          {% set a = 0 | float %}
        {% endif %}          
        {% else %}
            0
        {% endif %}
  - sensor:
    - name: "Warmtepomp cop cv per maand"
      unique_id: warmtepomp_cop_cv_per_maand
        {% set s = states('sensor.warmtepomp_geleverde_energie_cv_per_maand') | float %}
        {% set c = states('sensor.warmtepomp_verbruikte_energie_cv_per_maand') | float %}
        {% if states('sensor.warmtepomp_verbruikte_energie_cv_aux_per_maand')|is_number %}
          {% set a = states('sensor.warmtepomp_verbruikte_energie_cv_aux_per_maand') | float %}
        {% else %}
          {% set a = 0 | float %}
        {% endif %}          
        {% else %}
            0
        {% endif %}
  - sensor:
    - name: "Warmtepomp cop sww per maand"
      unique_id: warmtepomp_cop_sww_per_maand
        {% set s = states('sensor.warmtepomp_geleverde_energie_sww_per_maand') | float %}
        {% set c = states('sensor.warmtepomp_verbruikte_energie_sww_per_maand') | float %}
        {% if states('sensor.warmtepomp_verbruikte_energie_sww_aux_per_maand')|is_number %}
          {% set a = states('sensor.warmtepomp_verbruikte_energie_sww_aux_per_maand') | float %}
        {% else %}
          {% set a = 0 | float %}
        {% endif %}          
        {% else %}
            0
        {% endif %}

- sensor:
    - name: "Warmtepomp cop per jaar"
      unique_id: warmtepomp_cop_per_jaar
        {% set s = states('sensor.warmtepomp_geleverde_energie_per_jaar') | float %}
        {% set c = states('sensor.warmtepomp_verbruikte_energie_per_jaar') | float %}
        {% if states('sensor.warmtepomp_verbruikte_energie_aux_per_jaar')|is_number %}
          {% set a = states('sensor.warmtepomp_verbruikte_energie_aux_per_jaar') | float %}
        {% else %}
          {% set a = 0 | float %}
        {% endif %}          
        {% else %}
            0
        {% endif %}
  - sensor:
    - name: "Warmtepomp cop cv per jaar"
      unique_id: warmtepomp_cop_cv_per_jaar
        {% set s = states('sensor.warmtepomp_geleverde_energie_cv_per_jaar') | float %}
        {% set c = states('sensor.warmtepomp_verbruikte_energie_cv_per_jaar') | float %}
        {% if states('sensor.warmtepomp_verbruikte_energie_cv_aux_per_jaar')|is_number %}
          {% set a = states('sensor.warmtepomp_verbruikte_energie_cv_aux_per_jaar') | float %}
        {% else %}
          {% set a = 0 | float %}
        {% endif %}          
        {% else %}
            0
        {% endif %}
  - sensor:
    - name: "Warmtepomp cop sww per jaar"
      unique_id: warmtepomp_cop_sww_per_jaar
        {% set s = states('sensor.warmtepomp_geleverde_energie_sww_per_jaar') | float %}
        {% set c = states('sensor.warmtepomp_verbruikte_energie_sww_per_jaar') | float %}
        {% if states('sensor.warmtepomp_verbruikte_energie_sww_aux_per_jaar')|is_number %}
          {% set a = states('sensor.warmtepomp_verbruikte_energie_sww_aux_per_jaar') | float %}
        {% else %}
          {% set a = 0 | float %}
        {% endif %}          
        {% else %}
            0
        {% endif %}

Compress 5800i 5kW Tower

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
Okasha schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 17:28:
[...]

Hmm thanks voor je antwoord. Met googlen en op de Nefit website kijken word ik er eigenlijk weinig wijs uit. Wij zijn met 4, kinderen zitten 2x per week in de avond in bad, maar dan wordt er niet gedoucht. Wij douchen allebei maar kort. Met hoeveel zijn jullie thuis?
Ik heb een 300 L boiler en vandaag is er in totaal ongeveer 40 min gedoucht. Ik weet niet hoe zich dat vertaald naar het vullen van een bad.

Mijn boiler staat op 48 graden ingesteld. De temperatuursensor in het midden (er is ook maar een sensor) van de boiler meet 43 graden na de hot water run. Zou je de temperatuur hoger instellen dan kun je langer douchen (of meer bad kunnen vullen).

[ Voor 22% gewijzigd door HansRemmerswaal op 28-01-2025 22:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• master1104
Okasha schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 17:28:
[...]

Met ons vieren. Scenario waarin hij bij ons leeg gaat is allemaal met enige tijd er tussen na elkaar douchen. Als daar bv een uur tussen zit dan is de warmtepompboiler bij ons begonnen aan het weer opwarmen. Daardoor mengt het vat en gaat je gelaagdheid verloren. Waar je eerst bv 20gr onderin en 45 graden bovenin had, gaat het dan snel naar 37 graden in het hele vat.

Overigens heb ik er een 13kw doorstroomverwamer achter hangen met eenvoudige driewegklep. Als het water op is drukken we in de badkamer een zwave knop in die de klep omschakelt. De doorstoomverwarmer schakelt dan in op gemeten flow en zorgt weer voor 50gr water. Wel met COP1 en veel lager debiet dan de boiler, maar het is een optie om te overwegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend

The Legend

*Plop*

The Legend schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 17:16:
Hier sinds vandaag ineens issues. Zag de EasyControl rood oplichten, gaf daar fout H01-5331. Soort communicatiefout kennelijk? Die heb ik wel eens een enkele keer vaker gehad. Maar vandaag ineens achter elkaar. Normaal draait mijn Hybride WP (Compress 7400i 5kW monoblock) in 1 lange run in de winter. Vandaag ineens 30 starts, terwijl ik over de hele levensduur vanaf mei 2021 op 432 starts zit. Dat klinkt niet gezond :/

[Afbeelding]

Hier ook te zien dat hij echt uit gaat, en het geen defrosts zijn.

[Afbeelding]

@BramOost @WillemGM ik lees dat jullie dit probleem ook hadden. Is dat nog gefixt?

Normaal gesproken heb ik in de winter eigenlijk 1 lange run waarbinnen de compressor continu verwarmd, en afhankelijk van het weer meer of minder defrosts doet. Het servicemenu zit nu vol met storingen: wisselend A01-5330 en H01-5331. Tijdens zo’n storing slaat de compressor dus helemaal uit.

Doordat de compressor zo vaak afslaat daalt de temperatuur in het cv-systeem en krijgt ‘ie niet voldoende tijd om weer op te warmen, iets wat normaal met veel defrosts nog prima gaat. Nu begint het dus langzaam af te koelen in huis.

Uiteraard heb ik het systeem een keer met de werkschakelaar helemaal uit en weer aan gezet. Daarna komen de foutcodes ook weer terug.
10 dagen later eindelijk een afspraak met een Nefit monteur. Dat kan niet eerder dan 17 februari ;w Dit zet je wel aan het denken over deze mooie nieuwe techniek. Als ik nu een all-E systeem had, dan was ik dus 4 weken aan het verwarmen / tapwater maken op elektra met een COP van 1 :X Dan jaag je in een maand een half jaarverbruik erdoor? De tijd dat een willekeurige installateur een cv-ketel kon repareren, was zo slecht nog niet 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapzb
  • Niet online
The Legend schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 21:00:
[...]

10 dagen later eindelijk een afspraak met een Nefit monteur. Dat kan niet eerder dan 17 februari ;w Dit zet je wel aan het denken over deze mooie nieuwe techniek. Als ik nu een all-E systeem had, dan was ik dus 4 weken aan het verwarmen / tapwater maken op elektra met een COP van 1 :X Dan jaag je in een maand een half jaarverbruik erdoor? De tijd dat een willekeurige installateur een cv-ketel kon repareren, was zo slecht nog niet 8)7
Nefit schijnt wat dit betreft wel echt de slechtste te zijn hoor, mijn installateur moppert ook altijd over de manier waarop nefit de ondersteuning doet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasperzzz
hjh514 schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 20:47:
[...]

Ik gebruik de volgende YAML code voor het berekenen van verschillende COP waarden:
Thanks hiervoor, deze overgenomen en de sensor namen aangepast.
De totale COP werkt direct. De dag, maand en jaar nog niet. Ik vermoed dat die ook obv die intervallen worden berekend? Enig idee of dat op de 1 of andere manier ook nog historisch met terugwerkende kracht gedaan kan worden.
Ben wel een HA gebruiker, maar geen expert:-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lothlórien
De ervaring van één installateur zegt niet zo heel veel. Veel installateurs werken alleen met hun favoriete merk.

Toen de lokale installateur een monteur stuurde om onze enviline af te koppelen leverde dat vooral gemopper op over Nefit omdat de monteur de "terugzuig" functie niet in het menu kon vinden. Bij Remeha (en misschien ook wel de nieuwere nefits) is dit slechts een kwestie van "één druk op de knop" Uiteindelijk heb ik de monteur voorzien van handleiding + protocol.
Ik kan helaas niet stellen dat het afkoppel klusje echt voorzichtig en zonder klagen is aangepakt.

Toen er na aankoppeling en bij inbedrijfname defecten verschenen (printplaat error, thermostaat defect en één of ander ventieltje was kapot) heeft het de installateur verbaasd dat Nefit vrij snel een storingsmonteur beschikbaar had.

Overigens ben ik nu ook wel blij met de hybride. Anders hadden we niet alleen gedurende de verbouwing van half september tot november alles elektrisch kunnen doen, maar waren we ook vanaf 11 november tot nu volledig op warmte elementen aan het stoken

[ Voor 11% gewijzigd door Lothlórien op 29-01-2025 23:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lc8
jaapzb schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 21:40:
[...]

Nefit schijnt wat dit betreft wel echt de slechtste te zijn hoor, mijn installateur moppert ook altijd over de manier waarop nefit de ondersteuning doet
niet vergeten dat je bij een installatiebedrijf jou installatie koopt: Het is niet Nefit die de garantie moet leveren, maar het bedrijf waar jij je product gekocht hebt!

Maar aan een warmtepompje neerkwakken verdien je veel.. aan service leveren niet.. das lange termijn visie etc..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
lc8 schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 00:49:
[...]
niet vergeten dat je bij een installatiebedrijf jou installatie koopt: Het is niet Nefit die de garantie moet leveren, maar het bedrijf waar jij je product gekocht hebt!

Maar aan een warmtepompje neerkwakken verdien je veel.. aan service leveren niet.. das lange termijn visie etc..
Als ik mijn Miele wasmachine kapot is kan ik gewoon contact opnemen met de service dienst van Miele en die komen deze dan repareren. En als er nog garantie op zit dan is de reparatie gratis. Dus het hoeft niet altijd via de leverancier te gaan.

Als er in de eerste tijd na de oplevering een probleem is dan is het idd wel logisch om eerst de installateur te benaderen. Het kan ook een installatiefout zijn. Maar als het echt een probleem in de warmtepomp zelf is kan de installateur er ook niets mee en is er een NEFIT/BOSCH service team nodig die het probleem snel komt oplossen.

Het kan niet zo zijn dat je weken in de kou moet blijven zitten. Dat is niet alleen zeer vervelend voor de consument maar ook voor het imago van NEFIT/BOSCH. Als het mij zou overkomen zou ik niemand een warmtepomp van dat merk aanbevelen.

Voor de duidelijkheid, tot nu toe ben ik tevreden over de service van NEFIT/BOSCH.
  • Het feit dat mijn warmtepomp niet wil / kan moduleren (alleen maar hoog/laag/hoog/laag) is zeer storend. Hierdoor moet ik gedwongen mijn target temperatuur lager zetten dan gewenst. Helaas was NEFIT/BOSCH niet in staat dit op te lossen en was het "normaal" gedrag volgens de service monteur.
  • Het feit dat mijn warmtepomp regelmatig een defrost doet terwijl er totaal geen aanleiding voor is, bijvoorbeeld bij 15 graden buitentemperatuur, is zeer storend. Helaas was NEFIT/BOSCH niet in staat dit op te lossen en konden ze ook niet dit gedrag verklaren.
Toch ben ik tevreden omdat NEFIT/BOSCH een aantal keren is langsgekomen en het heeft proberen op te lossen. Sensoren en elektronica is vervangen, koelmiddel is vervangen etc.

Maar als je gewoon rechtstreeks in contact kan komen met NEFIT/BOSCH, in plaats via een installateur die niets snapt van grafieken die het probleem laten zien, dan was mijn ervaring nog beter geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjh514
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 23-06 16:25
Jasperzzz schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 22:09:
[...]

Thanks hiervoor, deze overgenomen en de sensor namen aangepast.
De totale COP werkt direct. De dag, maand en jaar nog niet. Ik vermoed dat die ook obv die intervallen worden berekend? Enig idee of dat op de 1 of andere manier ook nog historisch met terugwerkende kracht gedaan kan worden.
Ben wel een HA gebruiker, maar geen expert:-)
De berekening van de geleverde energie gaat per hele kWh en begint bij 0 voor elke nieuwe dag/maand/jaar maar zodra er een hele kWh bij komt zou hij de COP moeten aangeven. In het begin van de dag is er wel een afwijking omdat de verbruikte energie per tiende kWh omhoog gaat en de geleverde energie per hele kWh. In de loop van de dag middelt zich dat wel uit.

Compress 5800i 5kW Tower

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
hjh514 schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 09:22:
[...]
De berekening van de geleverde energie gaat per hele kWh
Dat los je op met de integration optie, dan heb je decimalen. Ik gebruik dit om heel nauwkeurig de COP per run te kunnen bepalen.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
sensor:
  - platform: integration
    method: left  
    source: sensor.boiler_compressor_power_output
    name: "Total compressor power output"
    unit_time: h
    max_sub_interval:
      seconds: 10

utility_meter:
  um_heatpump_compressor_power_output:
    source: sensor.total_compressor_power_output

[ Voor 7% gewijzigd door HansRemmerswaal op 30-01-2025 11:07 ]

Pagina: 1 ... 99 ... 105 Laatste