Nadat ik de veiligheidsklep (wat ik eerder nog overdruk-ventiel noemde) in de binnen-unit vervangen had bleef het probleem bestaan. Na de boel een tijdje goed in de gaten gehouden te hebben kwam ik erachter dat de waterdruk varieerde van 1,5 tot soms > 3 bar. Bij > 3 bar gaat de veiligheidsklep open en even later was de druk dan weer < 1 bar, dus ging het systeem in storing.balblas schreef op zondag 8 september 2024 @ 14:36:
[...]
Ondertussen is ook de bovenste ventilator vervangen, daarvan was -zoals te verwachten viel gezien de corrosie- de voedingskabel ook gebroken.
De rekening van Nefit moet ik nog krijgen...
Ondertussen doet het volgende probleem zich voor:
De binnen-unit hangt in de kelder. Daar lag de laatste maanden altijd een paar centimeter water, de binnen-unit hangt boven een betonnen verhoging ruim boven het water dus dat kan geen kwaad. Ik moest de afgelopen tijd regelmatig (om de 1 à 2 weken) water toevoegen omdat de druk te laag werd en het systeem in storing ging. Nu blijkt dat het overdruk-ventiel (ik denk dat het tenminste die functie heeft) die in de binnen-unit zit waarschijnlijk lekt. Zie foto, dat is wat eruit komt in 1 à 2 dagen. Normaal zit het witte buisje erop en loopt het water via een PVC pijip naar de vloer van de kelder achter de betonnen sokkel waar de binnen-unit boven hangt, dus ik had eerst niet door waar het water op de vloer vandaan kwam. Iemand hier ervaring mee?
[Afbeelding]
Het duurde even voor ik besefte dat er ergens een expansievat in het systeem moest zitten die zorgt dat de druk in het systeem constant blijft. En die blijkt er inderdaad te zijn, in de binnen-unit, aan de achterkant. Een rood vierkant metalen vat. Besteld bij warmteservice.nl, onderdeel 8 705 407 006 0 Expansievat 10 L, vervangen en eindelijk, probleem opgelost! De druk blijft nu netjes op 1,5 bar staan, ongeacht de bedrijfsmodus (verwarmen, uit, ontdooien of SWW run) en ongeacht het toerental van de CV pomp.
:strip_exif()/f/image/5PYArQWjAXmiF9sKcrQ2xqmg.jpg?f=fotoalbum_large)
Nefit EnviLine ODUSPLIT15t warmtepomp | Nefit HR 300 liter boiler | Nefit 50 liter buffervat | Bosch EasyControl CT200 thermostaat | Home Assistant | BBQKees | Tesla Model YLR