Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NvG
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 11:35

NvG

@HansRemmerswaal

Garantieverplichtingen zijn de aansprakelijkheid van de leverancier. Hij kan de hulp van Nefit Bosch inroepen maar dat ontslaat hem niet van zijn verplichtingen. Als Nefit Bosch bijvoorbeeld te lang doet over het oplossen van het probleem tijdens de winterperiode, kan en mag je de leverancier daar op aanspreken.
Een rekening voor de hogere energiekosten kan, mits aan de regels is voldaan, succesvol bij de leverancier worden ingediend. Ik weet dat dat slecht is voor de verhouding met de leverancier.

Een leverancier die duidelijk laat zien dat hij onvoldoende verstand van zaken heeft en probeert de problemen naar Nefit Bosch af te schuiven verdient geen coulante behandeling. Daar zijn je problemen dan wel niet mee opgelost maar de uiteindelijke rekening wordt toch iets draaglijker voor je. Het is ook een duidelijk signaal naar de leverancier dat hij een inspanningsverplichting naar jou als afnemer heeft.

[ Voor 6% gewijzigd door NvG op 30-01-2025 17:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 19-09 11:39
NvG schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 16:51:
@HansRemmerswaal

Garantieverplichtingen zijn de aansprakelijkheid van de leverancier. Hij kan de hulp van Nefit Bosch inroepen maar dat ontslaat hem niet van zijn verplichtingen. Als Nefit Bosch bijvoorbeeld te lang doet over het oplossen van het probleem tijdens de winterperiode, kan en mag je de leverancier daar op aanspreken.
Een rekening voor de hogere energiekosten kan, mits aan de regels is voldaan, succesvol bij de leverancier worden ingediend. Ik weet dat dat slecht is voor de verhouding met de leverancier.

Een leverancier die duidelijk laat zien dat hij onvoldoende verstand van zaken heeft en probeert de problemen naar Nefit Bosch af te schuiven verdient geen coulante behandeling. Daar zijn je problemen dan wel niet mee opgelost maar de uiteindelijke rekening wordt toch iets draaglijker voor je. Het is ook een duidelijk signaal naar de leverancier dat hij een inspanningsverplichting naar jou als afnemer heeft.
Maar tot hoe lang na oplevering van je warmtepomp? En wat als je leverancier er mee stopt? Probeer maar een andere installateur te vinden die je probleem wil helpen oplossen.

Nefit EnviLine A/W Split 7.0 E-S warmtepomp | Nefit HR 300 liter boiler | Nefit 50 liter buffervat | Nefit Moduline 1010H thermostaat | Home Assistant | BBQKees

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NvG

NvG

@HansRemmerswaal
De aansprakelijkheid houdt niet direct na het verlopen van de garantietermijn op. (Non-Conformiteit beginsel) Bij een warmtepomp kan je nog jaren daarna aanspraak maken op het oplossen van problemen, als je deugdelijk onderhoud heb laten plegen en er normaal gebruik heeft plaatsgevonden. Consumentenrecht is daar heel duidelijk over. Leveranciers proberen zich daar, bewust of onbewust, graag aan te onttrekken. Als je een rechtsbijstandsverzekering hebt, kan je daar gratis informatie over opvragen en ook op het internet is daar veel info over te vinden.

Als de leverancier er mee stopt en zijn zaak is overgedragen aan een ander dan heeft de nieuwe eigenaar ook de zakelijke verplichtingen overgenomen. Als hij gewoon gestopt is of failliet is gegaan dan heb je pech. Je kan hooguit proberen om de leverancier persoonlijk aansprakelijk te stellen, maar dat is slechts in uitzonderlijke gevallen succesvol te proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonnigY
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 12:07
HansRemmerswaal schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 18:15:
[...]

Maar tot hoe lang na oplevering van je warmtepomp? En wat als je leverancier er mee stopt? Probeer maar een andere installateur te vinden die je probleem wil helpen oplossen.
Conform de Nederlandse wettelijke garantie (let op, die is een stuk langer dan de fabrieksgarantie); zolang als jij had mogen verwachten dat je product het zou doen is de gene die hem je heeft verkocht je aanspreekpunt.

Voor een warmtepomp gok ik zomaar een jaar of 10.

Je moet buiten de fabrieksgarantie dan wel zelf aantonen dat het een ondeugdelijk product betreft.

[ Voor 8% gewijzigd door ZonnigY op 30-01-2025 18:37 ]

Bosch 5800i 10, vloerverwarming & fancoils, Zehnder Q600

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lothlórien
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 19-09 22:19
Toen ik mijn installatie het nieuw had vond mijn installateur het ook niet leuk dat we met vragen naar de leverancier stapten (nadat de installateur niet thuisgaf.) Nefit biedt cursussen aan installateurs en leveranciers en zij worden dan ook geacht de eerste hulpverlening te kunnen doen.

Het verschil met de combiketel is natuurlijk dat het vaker voor zal komen dat de installateur niets kan betekenen, maar bij een defect aan de combiketel ga je toch ook eerst naar de installateur en dan pas naar de fabrikant?

Edit: ben toevallig afgelopen dinsdag gebeld door Nefit omdat de monteur op 17 februari tijd had de printplaat van de buitenunit te vervangen. Omdat de installateur eerst nog wat voorbereidend werk moet doen en omdat we op dit moment niet eens zeker weten of het niet slimmer is de enviline te vervangen, is die afspraak dus niet ingepland.

[ Voor 24% gewijzigd door Lothlórien op 30-01-2025 19:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lc8
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 20-09 09:00
HansRemmerswaal schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 08:18:
[...]

Als ik mijn Miele wasmachine kapot is kan ik gewoon contact opnemen met de service dienst van Miele en die komen deze dan repareren. En als er nog garantie op zit dan is de reparatie gratis. Dus het hoeft niet altijd via de leverancier te gaan.

Als er in de eerste tijd na de oplevering een probleem is dan is het idd wel logisch om eerst de installateur te benaderen. Het kan ook een installatiefout zijn. Maar als het echt een probleem in de warmtepomp zelf is kan de installateur er ook niets mee en is er een NEFIT/BOSCH service team nodig die het probleem snel komt oplossen.

Het kan niet zo zijn dat je weken in de kou moet blijven zitten. Dat is niet alleen zeer vervelend voor de consument maar ook voor het imago van NEFIT/BOSCH. Als het mij zou overkomen zou ik niemand een warmtepomp van dat merk aanbevelen.

Voor de duidelijkheid, tot nu toe ben ik tevreden over de service van NEFIT/BOSCH.
  • Het feit dat mijn warmtepomp niet wil / kan moduleren (alleen maar hoog/laag/hoog/laag) is zeer storend. Hierdoor moet ik gedwongen mijn target temperatuur lager zetten dan gewenst. Helaas was NEFIT/BOSCH niet in staat dit op te lossen en was het "normaal" gedrag volgens de service monteur.
  • Het feit dat mijn warmtepomp regelmatig een defrost doet terwijl er totaal geen aanleiding voor is, bijvoorbeeld bij 15 graden buitentemperatuur, is zeer storend. Helaas was NEFIT/BOSCH niet in staat dit op te lossen en konden ze ook niet dit gedrag verklaren.
Toch ben ik tevreden omdat NEFIT/BOSCH een aantal keren is langsgekomen en het heeft proberen op te lossen. Sensoren en elektronica is vervangen, koelmiddel is vervangen etc.

Maar als je gewoon rechtstreeks in contact kan komen met NEFIT/BOSCH, in plaats via een installateur die niets snapt van grafieken die het probleem laten zien, dan was mijn ervaring nog beter geweest.
Hans, ik begrijp je hele verhaal en voel daar ook in mee, maar: de Nederlandse wet is er heel simpel in: De verkoper van het systeem is degene die de verantwoordelijkheid voor de garantie draagt: daar moet je dus binnen de garantieperiode aankloppen. Een installateur mag zich niet verschuilen achter het 'merk; wat ie verkoopt. (hetzelfde geldt bijv. voor een verkoop-platform zoals Bol).

Helaas gaat dit vaak fout idd... maar zo is de wet.

NA de garantie periode zijn er 2 opties:
- De wet zegt dat je dan ook nog enige vorm van garantie hebt, op grond van de verwachte levensduur van het apparaat. hiervoor moet je WEL bij de leverancier aankloppen.
- en/of je koopt gewoon een nieuwe service dienst (eenmalige reparatie of onderhoudscontract): dat staat los van alles. Natuurlijk is het mooi als een merk dat zelf aanbiedt, rechtstreeks of via een dienst.

De nederlandse regelgeving stuurt er ook op aan dat je die WP alleen via een installateur mag plaatsen (anders geen subsidie), en vaak krijg je van de fabrikanten ook geen garantie als het niet via een installateur gedaan is. Dus zeg ik tegen die installateurswereld: Neem dan ook je verantwoordelijkheden en kom opdagen als het niet goed is gedaan. De consument mag en kan het bedrijf waar het gekocht is hier aan houden, en kan bijgebrek aan 'levering' van een goed werkend product, zelfs de koop terugdraaien!

dat een Merk als Miele extra service levert is mooi, maar extra. (ik ben ook een miele fan hoor, en ook een best positief over Nefit , dat heeft hier niks mee te maken.)

[ Voor 6% gewijzigd door lc8 op 31-01-2025 09:18 ]

Enviline 9.0 E-S Mono + 300L buffer +HS25-6, HA + ems-esp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
lc8 schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 09:12:
[...]

Hans, ik begrijp je hele verhaal en voel daar ook in mee, maar: de Nederlandse wet is er heel simpel in: De verkoper van het systeem is degene die de verantwoordelijkheid voor de garantie draagt: daar moet je dus binnen de garantieperiode aankloppen. Een installateur mag zich niet verschuilen achter het 'merk; wat ie verkoopt. (hetzelfde geldt bijv. voor een verkoop-platform zoals Bol).

Helaas gaat dit vaak fout idd... maar zo is de wet.

NA de garantie periode zijn er 2 opties:
- De wet zegt dat je dan ook nog enige vorm van garantie hebt, op grond van de verwachte levensduur van het apparaat. hiervoor moet je WEL bij de leverancier aankloppen.
- en/of je koopt gewoon een nieuwe service dienst (eenmalige reparatie of onderhoudscontract): dat staat los van alles. Natuurlijk is het mooi als een merk dat zelf aanbiedt, rechtstreeks of via een dienst.

De nederlandse regelgeving stuurt er ook op aan dat je die WP alleen via een installateur mag plaatsen (anders geen subsidie), en vaak krijg je van de fabrikanten ook geen garantie als het niet via een installateur gedaan is. Dus zeg ik tegen die installateurswereld: Neem dan ook je verantwoordelijkheden en kom opdagen als het niet goed is gedaan. De consument mag en kan het bedrijf waar het gekocht is hier aan houden, en kan bijgebrek aan 'levering' van een goed werkend product, zelfs de koop terugdraaien!

dat een Merk als Miele extra service levert is mooi, maar extra. (ik ben ook een miele fan hoor, en ook een best positief over Nefit , dat heeft hier niks mee te maken.)
Ok duidelijk.

Mijn installateur had een goede naam in de buurt voor CV installaties en gaf aan ook veel WP installaties te hebben gedaan. Na de installatie van de WP waren er nogal wat problemen;
  1. Rookkanaal pijp was niet goed afgesloten, bij regen en wind kwam er water binnen. Hiervoor zijn ze meerdere keren voor terug geweest voordat dit eindelijk goed was opgelost en het niet meer lekte.
  2. Versneld afkoelen van de boiler. Hiervoor zijn ze meerdere keren voor terug geweest, eerst om leidingen te isoleren en later om een terugslag klep te installeren wat het probleem heeft verholpen.
  3. Niet voldoende flow door installatie. Hiervoor hebben we uiteindelijk de verdeelunit van de vloerverwarming vervangen zodat er minder kraantjes en bochten in zitten
  4. Raar regelgedrag compressor, alleen maar min - max - min - max, nog nooit een keer een paar minuten op half vermogen of zo... Dit is iets waarvoor de installateur NEFIT/BOSCH voor nodig had en is uiteindelijk nooit opgelost.
  5. Defrosts bij hoge temperatuur en overbodige defrost. Dit is iets waarvoor de installateur NEFIT/BOSCH voor nodig had en is uiteindelijk nooit opgelost.
Een aantal dingen die duidelijk voor de installateur was en een aantal dingen waarvoor de installateur afhankelijk was van de service van NEFIT/BOSCH. Wat mij stoorde is dat vooral de punten waar NEFIT/BOSCH voor nodig was onnodig lang duurde. In totaal zijn we met bovenstaande punten bijna 2 jaar bezig geweest...

Ondertussen heb ik begrepen dat de installateur zijn zaak heeft overgedaan aan een ander bedrijf maar heb ik daar formeel niets over gehoord. Dus ik neem aan / hoop maar dat als er ooit storingen zijn dat ik daar terecht kan.

Anyhow, ik heb ook nog airco (voor de koeling), dus die kunnen we in noodgevallen ook voor verwarmen gebruiken.

Nefit EnviLine A/W Split 7.0 E-S warmtepomp | Nefit HR 300 liter boiler | Nefit 50 liter buffervat | Nefit Moduline 1010H thermostaat | Home Assistant | BBQKees

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aplender
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 25-06 15:35
edit: verwijderd en verplaats naar ander forum topic.

[ Voor 97% gewijzigd door aplender op 01-02-2025 18:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Riddler85
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20-09 18:04
Goedemiddag alle,

Ik moet een stuk van de koelleiding laten verleggen maar mijn F gas monteur weet niet hoe hij de machine geforceerd gestart krijgt om de gas terug de machine in te pompen.

Onderstaand is uitgevoerd, machine staat op koelen en 3/8 is dicht en we moeten alle de machine gestart krijgen, maar dit lukt niet 🙃

Weet iemand hoe je hem geforceerd gestart krijgt?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_OQ1UFDqe7e5-vO5yBnis4VnAg8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vSnuwp3ibZHRN49Dxb6D1xph.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NvG

NvG

@HansRemmerswaal
Ik heb de indruk dat er een aantal begrippen bij dit onderwerp door elkaar lopen.

De leverancier is diegene die aan jou een wp heeft verkocht en geleverd. Dat is meestal een installatiebedrijf dat eventueel installateurs, in zijn dienst, de installatie en afregeling van de wp in jouw woning laat verzorgen. De leverancier is aansprakelijk voor de garantieverlening.

De fabrikant is de leverancier van een merkproduct dat onder fabrieksgarantie aan het installatiebedrijf wordt verkocht. De fabrikant is dus niet jouw leverancier.
Als Nefit Bosch wordt ingeschakeld in de garantieperiode dan is dat altijd in dienst van het installatiebedrijf als jouw leverancier.
Als Nefit Bosch via jouw leverancier buiten de fabrieksgarantie wordt ingeschakeld kan het zijn dat het volgens consumentenrecht ook in dienst is van jouw leverancier. Dat kan financieel voordelig zijn.

Als bij de aankoop van de wp leveringsvoorwaarden moeten worden ondertekend die een inperking van het consumentenrecht betekenen, dit geldt ook voor de fabrieksgarantie, dan zijn deze bepalingen in principe niet geldig voor de Nederlandse wet.
Ik schrijf hier “in principe” omdat er bijna altijd omstandigheden denkbaar zijn waarin het niet volledig zo is.

Als ik het zo lees is er bij jou geen deugdelijke wp geleverd en is er duidelijk niet voldaan aan wat jij mocht verwachten. De leverancier heeft dan nog verplichtingen inzake de leverantie.
Als jouw installatiebedrijf de zaak heeft overgedragen aan een ander bedrijf dan is daar via de Kamer van Koophandel achter te komen. Hopelijk kunnen ze je ook vertellen in hoeverre de zakelijke verplichtingen daarbij zijn overgedragen. Dat is niet altijd mogelijk zonder juridische ondersteuning.
Als alleen het onroerend goed en de bedrijfsinventaris zoals machines en gereedschap is overgedragen dan is dit mogelijk een doodlopende weg voor je. Het is ook afhankelijk van de bedrijfstructuur die is overgedragen. Was het een vennootschap, maatschap of een eenmanszaak?

Als de zakelijke verplichtingen geheel of gedeeltelijk zijn overgedragen denk ik dat juridische ondersteuning daarna voor jou ook heel nuttig kan zijn bij het oplossen van je problemen en de financiële gevolgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lc8
NvG schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 15:22:
@HansRemmerswaal
Ik heb de indruk dat er een aantal begrippen bij dit onderwerp door elkaar lopen.

De leverancier is diegene die aan jou een wp heeft verkocht en geleverd. Dat is meestal een installatiebedrijf dat eventueel installateurs, in zijn dienst, de installatie en afregeling van de wp in jouw woning laat verzorgen. De leverancier is aansprakelijk voor de garantieverlening.

De fabrikant is de leverancier van een merkproduct dat onder fabrieksgarantie aan het installatiebedrijf wordt verkocht. De fabrikant is dus niet jouw leverancier.
Als Nefit Bosch wordt ingeschakeld in de garantieperiode dan is dat altijd in dienst van het installatiebedrijf als jouw leverancier.
Als Nefit Bosch via jouw leverancier buiten de fabrieksgarantie wordt ingeschakeld kan het zijn dat het volgens consumentenrecht ook in dienst is van jouw leverancier. Dat kan financieel voordelig zijn.

Als bij de aankoop van de wp leveringsvoorwaarden moeten worden ondertekend die een inperking van het consumentenrecht betekenen, dit geldt ook voor de fabrieksgarantie, dan zijn deze bepalingen in principe niet geldig voor de Nederlandse wet.
Ik schrijf hier “in principe” omdat er bijna altijd omstandigheden denkbaar zijn waarin het niet volledig zo is.

Als ik het zo lees is er bij jou geen deugdelijke wp geleverd en is er duidelijk niet voldaan aan wat jij mocht verwachten. De leverancier heeft dan nog verplichtingen inzake de leverantie.
Als jouw installatiebedrijf de zaak heeft overgedragen aan een ander bedrijf dan is daar via de Kamer van Koophandel achter te komen. Hopelijk kunnen ze je ook vertellen in hoeverre de zakelijke verplichtingen daarbij zijn overgedragen. Dat is niet altijd mogelijk zonder juridische ondersteuning.
Als alleen het onroerend goed en de bedrijfsinventaris zoals machines en gereedschap is overgedragen dan is dit mogelijk een doodlopende weg voor je. Het is ook afhankelijk van de bedrijfstructuur die is overgedragen. Was het een vennootschap, maatschap of een eenmanszaak?

Als de zakelijke verplichtingen geheel of gedeeltelijk zijn overgedragen denk ik dat juridische ondersteuning daarna voor jou ook heel nuttig kan zijn bij het oplossen van je problemen en de financiële gevolgen.
Dank voor deze goede toevoeging idd NvG: voor de consument is 'de leverancier' diegene die aan jou het apparaat verkocht heeft, en dat is niet noodzakelijk de installateur.
Het is wel erg verstandig om dat zo te regelen (apparatuur via installateru kopen), want als je zelf de installatie koopt en laat installeren, dan kun je alleen voor het installatieprobleem bij de installateur terecht, en moet je voor de apparatuur naar de verkoper: dat kan erg lastig worden :-). Ook als de installateur het apparaat beschadigd.. heb jij een probleem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lc8
Riddler85 schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 15:12:
Goedemiddag alle,

Ik moet een stuk van de koelleiding laten verleggen maar mijn F gas monteur weet niet hoe hij de machine geforceerd gestart krijgt om de gas terug de machine in te pompen.

Onderstaand is uitgevoerd, machine staat op koelen en 3/8 is dicht en we moeten alle de machine gestart krijgen, maar dit lukt niet 🙃

[Afbeelding]
@Riddler85
Zie HMC300/310 manual: (6721824124 HMC310)

3.8 Snelstart van de warmtepomp
▶ Servicemenu openen.
▶ Menu- en info-toets gelijktijdig indrukken, tot in het display een
popup-venster wordt getoond.
De snelstartfunctie verhoogt de warmtevraag, zodat de warmtepomp
zo snel mogelijk start.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Riddler85
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20-09 18:04
lc8 schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 16:47:
[...]

@Riddler85
Zie HMC300/310 manual: (6721824124 HMC310)

3.8 Snelstart van de warmtepomp
▶ Servicemenu openen.
▶ Menu- en info-toets gelijktijdig indrukken, tot in het display een
popup-venster wordt getoond.
De snelstartfunctie verhoogt de warmtevraag, zodat de warmtepomp
zo snel mogelijk start.
thanks ga ik morgen eens proberen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lothlórien
Voor het terugzuigen zou deze volgens mij in koelbedrijf moeten starten, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajaboot
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 19-09 16:05
Goedemiddag alle,

[Afbeelding]
Uit de instructie begrijp ik dat bij stap 2 de pomp op 100% moet gaat draaien.
Gaat dan op een gegeven moment de buitenunit niet automatisch aan wanneer deze in koelmodus staat ?

[ Voor 5% gewijzigd door ajaboot op 01-02-2025 11:28 ]

Enviline 13T-T Monoblock | 120 L Buffer | EasyControl | BBQKees | HomeAssistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobEppink
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 18-09 13:22
NvG schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 15:22:
@HansRemmerswaal

Mooi uiteengezet en ook helder.

Wij zitten in eenzelfde situatie als @HansRemmerswaal , met dien verstande, dat de zaak hier redelijk loopt.
Maar de facto is na installatie hier nog nooit iemand bij de WP geweest met verstand van zaken.

Wij hebben steeds te maken gehad met dat bedrijf dat bovenaan in de dealerlijst van NEFIT staat qua product en locatie.
a. het bedrijf dat installeerde. Dat liet de afstelling over aan een monteur van NEFIT;. Het bedrijf was na 6 maanden weg
b. vervolgens het bedrijf dat nu bovenaan in de dealerlijst van NEFIT staat is erbij geweest maar wist van de afstelling niets.

We hebben een bekende achter de hand, die de WP-instellingen wel kent en bij een incidentele storing digitaal advies geeft. Voorts geeft dit forum inzicht. WAARVOOR VEEL DANK AAN DE DESKUNDIGEN.

In het begin heb ik geprobeerd van NEFIT enige aanvullende info te krijgen.
Niets, nada, nop. Volleerde tennissers die moeiteloos de bal terugspeelden.

Mijn vraag:
Ligt er geen enkele verplichtingen van de fabrikant jegens de eindgebruiker?

Bosch Compress 3000i AW 6, Nefit Enviline ODU split, hybride

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rob000
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 29-04 15:57
Goedemorgen.

Ik heb een Nefit enviline monoblock waarvan ik blijf merken dat het verbruik hoog is. Met de stijgende kosten toch maar eens kijken of ik het efficiënter kan laten werken.

Allereerst heb ik een week geleden alle standaard instellingen overgenomen zoals hier vermeld in dit forum zodat ik op nul begin.
Het verbruik lijkt iets lager te zijn maar de run van de pomp iets onrustiger.

Hieronder een aantal fotos van de temperaturen die ik kan aflezen terwijl de pomp al een aantal uren aan het draaien is (is van vanmorgen).

Ziet er iemand op het eerste oog al iets geks op deze fotos?

Mij valt het vooral op dat de warmtepomp hele lange runs maakt terwijl het in huis dan gewoon op temperatuur is. (Kamerthermostaat staan op 18,5 ingesteld.)
Woning is overigens meestal goed op de gewenste temperatuur. Ik heb geen nachtverlaging.

Ik heb veel in dit topic zitten lezen maar ik heb eigenlijk geen idee waar ik moet beginnen.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WoQxvtsU4oVrUz_Z5gASdrlH2Ss=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JeqL9aacEsu7UeJYn15PDFY1.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pZIN919mkoUtzBLf7kwB67Ws9Qs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rxO6p5y3mv20JIcCP0jQ3eqm.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6w1ZkBQJjaUyVNzdIP2JSoHwXbc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QpXbb3m2me5tcVWyyWtRpZAB.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0Ytn9GBxyJ3KtaPk0mhaHNAYjaE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OJxacamgGOWKP7ymKL7D9ZoU.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l0YL4m0GWDTxPJo3zujvSGpd65Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7q1wNAAXf4wq9aFPivGuu2f4.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/raIfFfcLbf2aB1BndhbUeQ1oi0I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jeQoJc1gziqNKUlHAxvsjTHJ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vX8HvtPUa-q07Xa2-hzP-aw0D0Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bblW4G4xDEf2XHmc1QTR2eg7.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 10:48

The Legend

*Plop*

RobEppink schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 11:32:
[...]

Mijn vraag:
Ligt er geen enkele verplichtingen van de fabrikant jegens de eindgebruiker?
Als het gaat om de vraag of het product voldoet aan hetgeen je mag verwachten: nee. Je hebt namelijk geen overeenkomst met de fabrikant gesloten, dus er kan geen sprake zijn van wanprestatie van de fabrikant.

Ik ben toch malle pietje niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 10:48

The Legend

*Plop*

rob000 schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 11:35:
Goedemorgen.

Ik heb een Nefit enviline monoblock waarvan ik blijf merken dat het verbruik hoog is. Met de stijgende kosten toch maar eens kijken of ik het efficiënter kan laten werken.

Allereerst heb ik een week geleden alle standaard instellingen overgenomen zoals hier vermeld in dit forum zodat ik op nul begin.

Hieronder een aantal fotos van de temperaturen die ik kan aflezen terwijl de pomp al een aantal uren aan het draaien is (is van vanmorgen).

Mij valt het vooral op dat de warmtepomp hele lange runs maakt terwijl het in huis dan gewoon op temperatuur is. (Kamerthermostaat staan op 18,5 ingesteld.)
Woning is overigens meestal goed op de gewenste temperatuur. Ik heb geen nachtverlaging.

Ik heb veel in dit topic zitten lezen maar ik heb eigenlijk geen idee waar ik moet beginnen.[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Is 18,5 graad je normale kampertemp? Dat is wel aan de lage kant, maar dat kan natuurlijk prima. Je aanvoertemp TC1 is bijna 10 graden hoger dan de gevraagde streeftemperatuur. Hoe is je afgifte geregeld en is dat waterzijdig ingeregeld?

Ik ben toch malle pietje niet!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lc8
Goedemorgen.

vragen-vragen-vragen..:

- Envilne model (mono.. ja, maar all-E met heater? SWW? etc)
- Wel/geen buffer
- secundaire CV pomp Y/N ?
- soort verwarming: Vloer/conv/radiator : evt verdelers en extra CV-pompen?

maar ok:

- waarom vind je het verbruik 'hoog': heb je een vergelijking met iets anders? Het verbruik van de WP wordt hoofdzakelijk bepaald door afgifte = het verbruik van je huis... : isoleren, minder warmwater gebruiken etc.

- de tweede factor is het rendement van de pomp en evt de elektrische bijverwarming:
* Heeft ie een bijverwarmer? (all-E versie?) : kijk eens naar verbruik van de e-heater, COP getallen etc. (waar je geen plaatjes van hebt :-) )
* heb je zonnepanelen en/of een dynamisch stroomcontract? Zoja, dan is COP niet het belangrijkste: je wil immer vooral je eigen solarstroom opmaken.
* Aan de waarden op de plaatjes (momentopname..) is niet zo veel geks te zien. (grafieken zijn beter...)

Het enige wat een beetje opvalt aan de plaatjes:
- T aanvoer (CV1) is veel lager dan T aanvoer primair: dat suggereert dat er een buffervat of verdeler is waaruit op dat moment flink water koud retour water wordt bijgemengt. Dat is natuurlijk ongunstig. De CV-omloop pomp pompt dus veel harder dan de WP-omloop, het buffer wordt opwaards doorgemengt. Dat kost een beetje COP
- DeltaT primair is vrij hoog (32-25 = 7 graden): Welke delta-T instelling heb je gebruikt? Als je die lager zou zetten, zou de primaire delta-T omlaag gaan omdat de primaire pomp harder gaat lopen. (dus gekoppeld aan het eerste punt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem senior
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 13:30
Goedemorgen.

Ik heb veel in dit topic zitten lezen maar ik heb eigenlijk geen idee waar ik moet beginnen.[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik zie dat je een aanvoerstreeftemperatuur van 23 hebt en de warmtepomp momenteel op 25,7 aanvoertemperatuur draait
En dat je kamer temperatuur dan goed blijft
Dus die 23 aanvoerstreeftemperatuur moet je naar 25 zetten door je stooklijn omhoog te zetten
Dan draait de warmtepomp waarschijnlijk rustiger en nog een langere run

Nefit enviline A/W split 5.0 Tower binnenunit met 190 liter boilervat, 50 liter Nefit buffervat, thermostaat 1010H, en boderus pomp unit,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rob000
Ok er is meer info nodig begrijp ik.

De reden dat ik aan het kijken ben is dat ik recent een dag met meer dan 40 kWh verbruik had. De warmtepomp had vrijwel heel de dag gedraaid.
Ik heb dit de afgelopen jaren niet in de gaten gehouden want druk met andere dingen maar niet al te lang geleden een kWh meter gekregen en me er dus wat in aan het proberen te verdiepen.

Dus volgende poging.

Vrijstaande woning uit 2018.
Warmtepomp is all electric.
Hangt een buffervat aan. Ik denk 50 of 100 liter. Zie dit er niet zo snel op staan.
Boderus vloerverwarmingspomp die op stand 3 draait.
En een 300 liter vat voor het warm water.

Hele huis heeft vloerverwarming. Elke verdieping heeft een aparte verdeler.
Op zolder staat deze dicht.
Boven staat enkel de badkamer en toilet voor een gedeelte open.
Beneden staan alle groepen open.

Vloerverwarming ligt 10 op 10 en de groepen zijn ongeveer allemaal even lang. Verdeling warmte is ben den dan ook redelijk gelijk al wordt het in de garage en hal wel wat warmer.
Deze stonden eerst wat dicht maar heb ik open gezet om een goed beeld te krijgen.

Boven en zolder 5 groepen. Beneden het dubbele.

Vanmorgen gemeten en de vloer is beneden overal even warm. Rond 22.3 graden. In en uitstroom is van alle groepen beneden ook hetzelfde. Verschil in en uit is ongeveer 22.3/20.5

Er ligt voor zon 5000 kWh opbrengst zonnepanelen op het dak.

Het is nieuwbouwhuis dus isolatie etc. is in orde.
Inregelen etc. geen idee hoe dat gedaan is.

Als ik het gemiddeld verbruik uitreken vanuit de historie Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1bxrIG7sxFjkSr_xk_aUPgWHofw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RIXh7UMHOLjiKSHpODAWNSHH.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v2ieOF82E_1WJLio-Qwq2tPf3Jo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rxvM8Io6YGCAhyZ5Y39lWbYI.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/59U-lEbCXcKfZnuzd5pShkNG_jA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/h9aKavE63FbFuDBainaBsR4J.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eFgq03TDpZQW-77iVaGsfsz1_hs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bn8n1X94IO5srWAkG8dGCcML.jpg?f=fotoalbum_largeis het nu ongeveer. Per jaar
4659 kWh verbruik. Waarvan 433 elektrische bijverwarming. ( Voor zover ik de afgelopen tijd heb kunnen zien is dat alleen bij inschakelen desinfectie)

Ik kom dan snel gerekend uit op cop van 3.07

2478 kWh voor verwarming gemiddeld pj
1643 kWh voor warm water pj ( gezin van 5)

Warmwater heb ik vorig jaar al ingesteld op 1 run per dag in de middag voor optimaal gebruik zonnepanelen.. Staat op eco (zie foto 1 en 2) die duurt 45 min.

Stooklijn staat standaard ingesteld. (Zie fotos)
Instelling heb ik uit handleiding Nefit gehaald met standaard instellingen.
Verschil t staat op 7 zoals daarin vermeld is.

Ergens staat er in het menu ook pompsnelheid. (Krijg het nu zo snel even niet meer gevonden) Die staat op 10%. Is dat de interne pomp?

Geeft dit al wat meer inzicht?

Valt het wel mee of is er op een of andere manier wel verbetering te halen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rob000
Even nog een aanvulling van waardes tijdens ww run. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PJ_Y5EUY9q22HiRJXvSyog11ztM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qXPJgVBE9eUr3cZjvt3742Jv.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xgmREYlxA2kxfonQenZOVzpH8AM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NvHLopVVg7BUfxTIR2AyQxmC.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MRFv6DVXL4u956IoZI63JcjozA4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/y6akptuwNZiRPUGjgGVsAPLk.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dQWs58hsMMmbXqroXbbEz_Mhk5M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1LNH4yCQrrKS6DOUE7EjOhfL.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nRywLOXZuGvVycCty0kcoUeJIuI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rIyqV1LygfNTzg7vEk0Glxyz.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NvG

NvG

@RobEppink
Nefit Bosch is verplicht om een product van goede kwaliteit te leveren dat functioneert zoals de consument mag verwachten. Binnen de garantietermijn is de fabrikant verplicht, via de leverancier, de wp eventueel te repareren, de wp eventueel te vervangen of terugbetaling aan te bieden.
Er kan wel degelijk sprake zijn van wanprestatie, denk aan terugroepacties bij auto’s jaren na de productie, waar een fabrikant als Nefit Bosch aansprakelijk voor te stellen is.

Als de wp gebrekkig functioneert kan ook Nefit Bosch aansprakelijk worden gesteld voor de schade die door het niet of slecht functioneren van de wp wordt veroorzaakt. Dus ook financiële schade door bijvoorbeeld hogere energiekosten, dat moet wel goed onderbouwd zijn, kunnen op Nefit Bosch worden verhaald. Door op de juiste toon kenbaar te maken dat je op de hoogte bent van je rechten en hun plichten kan je misschien een meegaande houding bij hen veroorzaken.

De grote vraag bij deze mogelijkheden, rechten en verplichtingen is natuurlijk in hoeverre ze effectief te maken zijn zonder in langdurige juridische procedures te verzanden?
Daar ben ik persoonlijk, bij een fabrikant, niet zo positief over gestemd.
Omdat een fabrikant vaak een eigen juridische afdeling heeft zullen ze, vanwege de soms voor hen verreikende gevolgen, een gerechtelijke confrontatie niet uit de weg gaan.

Bij een installatiebedrijf als leverancier, dat meer verplichtingen heeft naar jou als afnemer, liggen de kansen vaak veel beter. Ze zien tegen de eventuele gerechtelijke rompslomp op en hebben een hekel aan slechte mond tot mond reclame waardoor ze eerder inschikkelijk zullen zijn. Je moet ze natuurlijk wel als bedrijf of persoonlijk nog aansprakelijk kunnen stellen.

[ Voor 5% gewijzigd door NvG op 01-02-2025 15:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• master1104
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15-09 11:14
rob000 schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 14:16:
Ok er is meer info nodig begrijp ik.

De reden dat ik aan het kijken ben is dat ik recent een dag met meer dan 40 kWh verbruik had. De warmtepomp had vrijwel heel de dag gedraaid.
Ik heb dit de afgelopen jaren niet in de gaten gehouden want druk met andere dingen maar niet al te lang geleden een kWh meter gekregen en me er dus wat in aan het proberen te verdiepen.

Dus volgende poging.

Hangt een buffervat aan. Ik denk 50 of 100 liter. Zie dit er niet zo snel op staan.

Vloerverwarming ligt 10 op 10 en de groepen zijn ongeveer allemaal even lang. Verdeling warmte is ben den dan ook redelijk gelijk al wordt het in de garage en hal wel wat warmer.
Deze stonden eerst wat dicht maar heb ik open gezet om een goed beeld te krijgen.

Vanmorgen gemeten en de vloer is beneden overal even warm. Rond 22.3 graden. In en uitstroom is van alle groepen beneden ook hetzelfde. Verschil in en uit is ongeveer 22.3/20.5

Als ik het gemiddeld verbruik uitreken vanuit de historie [Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]is het nu ongeveer. Per jaar
4659 kWh verbruik. Waarvan 433 elektrische bijverwarming. ( Voor zover ik de afgelopen tijd heb kunnen zien is dat alleen bij inschakelen desinfectie)

Warmwater heb ik vorig jaar al ingesteld op 1 run per dag in de middag voor optimaal gebruik zonnepanelen.. Staat op eco (zie foto 1 en 2) die duurt 45 min.

Ergens staat er in het menu ook pompsnelheid. (Krijg het nu zo snel even niet meer gevonden) Die staat op 10%. Is dat de interne pomp?

Op zich is een dag van 40kwh niet schokkend, als je het deelt door ongeveer een factor 9 dan heb je het gasverbruik. Dus ca 4m3 gas. Even afhankelijk van waar je woont heb je een paar dagen met veel defrosts en nachtemperaturen van -3 graden te pakken gehad.

Neemt niet weg dat er overduidelijk zaken zijn die niet optimaal zijn in je installatie.
Allereerst is je delta T (zoals @lc8 ook aangaf). Deze is een beetje afhankelijk van je installatie, maar zal bij vloerverwarming zo rond 3,5 tot 4,5 graden optimaal zijn. Dit kan je instellen als verschil TC0/TC3 in settings. Hierdoor gaat je interne pomp harder draaien en zal de aanvoertemperatuur zakken, gevolg is hogere COP.

Helaas heb je een buffer in je installatie zitten. Ik vermoed dat het een parallel geplaatste buffer is, als het een serie buffer is dan gaat onderstaand verhaal niet op. Ik ben daar behoorlijk tegenstander van, want het kost je simpelweg rendement en komt voort uit angst bij de installateur om het zonder buffer op te leveren. Je hebt een moderne woning, met goede en volledige vloerverwarming. Daardoor kan je vermoedelijk met een stooklijn van 24 graden voetpunt tot 30 graden eindpunt je woning prima warm houden. Zonder buffer is dit heel eenvoudig, het water wordt door je interne pomp gelijk de vloerverdelers ingebracht en verliest nergens warmte door menging.
Je huidige situatie levert altijd menging op in je buffer, waardoor de warmtepomp onnodige warm CV water maakt. Daarnaast heb je nu een boderuspomp lopen die extra stroom gebruikt en geluid maakt, en extra risico op uitval en kosten met zich meebrengt. Wil je echt optimaliseren dan zou ik de buffer voorzien van afsluiters zodat je hem dicht kan zetten en alles rechtstreeks over je verdelers loopt. Als je dan tevreden bent over de resultaten kan je de buffer en boderuspomp verwijderen.

Samenvattend:
- De delta T staat te hoog -> hoge Taanvoer -> lagere COP
- Je buffer levert menging op -> hogere Taanvoer -> lagere COP
- Je boderus verbruikt onnodig stroom -> hoger verbruik -> lagere COP

Verdere analyse waard:
- Kan je SWW temperatuur omlaag naar b.v. 46 graden? Zo ja, levert COP winst op voor SWW.
- Uitsluiten dat er mengverdelers geplaatst zijn (er mag geen pomp op de verdeler zitten)
- Staan de regelaars op de groepen op je verdeler die het meest warmte nodig hebben (koude vloerdelen, langste groepen) helemaal open? Zo nee, die helemaal openen en alleen groepen knijpen wat noodzakelijk is om de temperatuur niet door te laten schieten. Hoe hoger de flow, waarbij comfort wel goed moet blijven, hoe lager de Taanvoer hoe hoger de COP.

Tot slot, waarom een buffer in een systeem met vele duizenden kilo's aan beton die als thermische buffer dienen? Een parallelbuffer is alleen uitlegbaar als je radiatoren hebt, en dan nog kan een seriebuffer al voldoende zijn. Maar dat is helaas bij installatietechniek nederland op niet veel plekken doorgedrongen. Een seriebuffer om bij defrost wat meer inhoud te krijgen en daarmee het risico op een mislukte defrost te verkleinen is wel een goed idee bij radiatoren en droogbouw vloerverwarming. Die kost nauwelijks COP omdat er dan dus geen menging optreed. :)

Edit: de pompsnelheid die je gevonden hebt in het menu (10%) is inderdaad die van de interne waterpomp. Let wel, de ruststand is 10% (PWM signaal), waarbij afhankelijk van de settings de voeding van de pomp wordt uitgeschakeld of juist niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Havedebe
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 03-02 21:40
Willem senior schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 15:04:
[...]

Mooi dat het gerepareerd is (y)
De glas zekering zal gesprongen zijn door die kabel breuk goed dat die extra beveiliging er is
Heb je kunnen zien of die kabel aansluiting inmiddels is aangepast ?
Ik dacht namelijk als het hier ook zo zit aangesloten om er dan van de zomer wat silicone kit omheen te plakken/ spuiten zodat er minder kans op vocht in die aansluiting kan komen en het helpt ook om de draadjes te beschermen
Zal volgende week even het dak op gaan voor een foto!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Havedebe
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 03-02 21:40
Nous112 schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 20:54:
[...]

Heeft de monteur alleen de stekker, een stekker met kabelboom of de ventilator met stekker en kabelboom vervangen. En viel het bij jou nog onder garantie c.q. coulance?
Nog niet gekeken. Alles werkte weer zei hij. Bij mij was het garantie. Warmtepomp is 23 maanden oud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lc8
rob000 schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 14:16:

Als ik het gemiddeld verbruik uitreken vanuit de historie
....
is het nu ongeveer. Per jaar

een paar zaken:
- ik ben niet zo sterkt tegen dat buffer: het lijkt me bij een vloerverwarmin idd niet nodig, maar ik snap wel dat Nefit het standaard 'voorschrijft': bij een defrost MOET er voldoende energie van binnen komen en een klein buffer garandeert dat altijd.
Maar: De water-pompen moeten inderdaad goed ingesteld staan zodat ze ongeveer even hard pompen en de buffer-doorstroom geminimaliseerd wordt... en dat staan ze dus niet!

- Beste COP haal je als er geen 'delta-T megning'is: dus als de delta-T over de WP hetzelfde is als over je CV (je vloer...): 7 graden delta-T is dus veeel te hoog (en is ook zeker niet de standaar instelling voor vloerverwarming!) --> zet delta T maar op 3 !! (zo laag mogelijk, immers is de delta-T van je vloer ook <=3)

ALS de delta-T van de vloer dan LAGER (<3K) blijft , dan kun je de Buderus nog wat lager zetten. als ie HOGER wordt dan 3, dan kun je de buderus evt 1 stapje hoger zetten...

- de COP van 3 zie ik niet: ps: die kun je gewoon in het menu aflezen (bij mij: 'ínfo'knop-> enegrieverbruik) voor CV en WW apart.
- 2500kWh verwarming is weinig: vergelijk nog geen 300 kuub aardgas.
- maar zoals je zelf al aangeeft: ook 1600kWh aan water... misschien worden de kinderen groot en douchen te lang :-). => monitor je gebruik eens wat vaker.

- 5kW panelen: ALS je stroom overhoudt kun je kiezen om overdag iets meer te verwarmin (nacht-verlaging), dan maak je mogelijk wel beter gebruik van je eigen stroom: dit moet je monitoren uiteraard en evt dynamisch bijstellen.

Wat me opvalt in de laatste plaatjes is dat dat de compressor wel verschrikkelijk warm wordt: (was dit tijdens sww run?) TR6=95C en TR1=87C! Ik heb geen SWW maar tijdens normaal CV bedrijf komt ie bij mij nier verder dan een graad of 60. Dit roept wel vragen op: misschien blijft bijv. de compressor verwarming hangen ofzo? (wordt gebruikt voor koude start).

Andere mensen hier die dergelijk hoge TR6 en TR1 waarden zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rob000
Bedankt voor de reacties / uitleg.

Zoals ik lees is de grootste winst dus te halen op het warmwater.
De hoge compressor temp was inderdaad tijdens warm water run naar 60 graden. Had hem per ongeluk op comfort gezet. Mogelijk daarom zo'n hoge compressor temp?

Wat ik nu heb gedaan voor warm water:
- Warm water heb ik standaard eco gezet, hele week. Weekend was eerder comfort.
- warm water run in de middag. Start 14.00 voor maximaal gebruik zonnepanelen. (Stond het al)
- Komende week meet ik het verbruik en opbrengst warm water met deze instellingen.
- Hierna verlaag ik het warm water naar 46 graden om te kijken wat dit doet met verbruik.

Mocht dit veel uitmaken en qua comfort voldoende zijn dan zit daar de winst.

Is hier nog meer te halen door bv. maar 1x per 2 weken legionella run te doen?
Maakt de tijdsinstelling voor legionella of bv. Begrenzen elektrisch element nog iets uit voor verbruik?

Verwarming valt gebruik dus wel mee. Al stoken we natuurlijk niet echt warm. In de avond steken we nog wel ooit de kachel aan als we het te koud vinden.
Maar hoe warm het hier ook is de dames liggen toch altijd onder een dekentje dus kan de verwarming wel wat lager leek mij.

Antwoorden op eerder vragen:
- Er zitten geen aparte pompen op de verdelers van de vloerverwarming.
- Het verwijderen van het buffervat is nu geen optie voor mij. ( Kan dit niet zo snel zelf denk ik).
- Alle regelaar beneden staan open. Heb nu niets geknepen.
-Cop kan ik niet aflezen in het menu. Staat alleen verbruik. Enig idee hoe ik dat erin kan krijgen?

Wat heb ik gedaan:
- Delta T heb ik voor warmtepomp nu op 3 gezet. (Lager kan niet.)
Delta T voor vloerverwarming is die af te lezen of moet ik die meten? Indien meten doe ik dat dan op de verdeler of bij de boderus pomp?

- Als de delta T van de vloerverwarming onder de drie blijft zou de boderuspomp terug naar stand 2 kunnen.
Dan neemt de flow toch af en zou het temp. Verschil in en uitstroom groter worden?
Zolang dit onder 3 blijft is dit dus prima?
Wat nu als dit boven de drie komt doordat ik de delta T van de warmtepomp heb aangepast? Ik kan de boderus stand niet verhogen want die staat al op stand drie.

- mijn stooklijn staat nu 20-35. De temperatuur in de kamer is tijdens/na een run gewoon op de ingestelde waarde.
Het lijkt me dat ik dit dus gewoon kan laten staan omdat dit goed lijkt te zijn.

-in de flow etc. Heb ik me nog niet verdiept. Die lijkt beneden rond de 2 te zitten. Wat is hier een 'gemiddelde' waarde? Of is dat niet te zeggen? Ik heb nu geen berekeningen tot mijn beschikking wat dit zou moeten zijn.

Ik ga nu iig de komende week het verbruik, temperaturen en opbrengst per dag monitoren en kijken wat de aanpassing van de delta T doet.

Mocht er iemand nog denken dat ik het anders moet aanpakken dan hoor ik dat graag.

Bedankt alvast voor al het meedenken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
rob000 schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 19:28:
Is hier nog meer te halen door bv. maar 1x per 2 weken legionella run te doen?
Het officiële advies is één keer per week.
Persoonlijk zou ik op veiligheid niet bezuinigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• master1104
lc8 schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 17:34:
[...]

een paar zaken:
- ik ben niet zo sterkt tegen dat buffer: het lijkt me bij een vloerverwarmin idd niet nodig, maar ik snap wel dat Nefit het standaard 'voorschrijft': bij een defrost MOET er voldoende energie van binnen komen en een klein buffer garandeert dat altijd.
Maar: De water-pompen moeten inderdaad goed ingesteld staan zodat ze ongeveer even hard pompen en de buffer-doorstroom geminimaliseerd wordt... en dat staan ze dus niet!
Maar dat gaat toch nooit goed lukken? De interne pomp moduleert continue om de ingestelde delta T vast te houden. Het is daardoor onmogelijk om de twee pompen altijd te matchen, tenzij je de interne pomp vast zou zetten op een vast debiet en de delta T laat veranderen.

Voor de defrost kan een parallelbuffer ook tegen werken, want op is op (interne pomp draait immers op 100% bij defrost en trekt daarmee sneller de energie uit de buffer dan vanuit de vloer wordt aangevoerd).
De thermische massa van een betonvloer is zo groot dat je never leeg kan trekken met een defrost.

En mocht je echt daarom een buffer willen hebben dan is een serie buffer met stip een betere keuze. Je hebt dan geen van de nadelen van een parallel buffer, maar wel wat extra warm water voor een defrost.

Misschien mis ik iets hoor, maar ik denk dat de buffer puur door installateurs geplaatst wordt om de afgifte hydraulisch los te koppelen van de warmtepomp om zo discussie met een slecht gebouwd afgifte systeem te voorkomen. Alles valt of staat met flow en dus de juiste vloerverwarming met dikke leidingen en gesloten verdelers. Als je dat hebt dan is de buffer echt zonde van je stook- en materiaalkosten 😇

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neerland-warmte
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 22-05 09:27
Goedemiddag alle,

[Afbeelding]
dit meen je niet, tja krijg je er van 1 dags cursus ik moets zelf 3 jaar avond school twee keer per week van 5 tot 10 en mijn diploma was niet goed genoeg smerige verdien modellen van de fop overheid net als dat votje van co veilig, een dag naar school dus en een boel centjes betalen en u bent een vakman
wat een land kansloos en u bent de klos wat je in je huis haalt

[ Voor 6% gewijzigd door Neerland-warmte op 02-02-2025 10:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rob000
Ik heb net weer even gemeten om te kijken Hoe het zit met de aanvoer /retour na het instellen van gisteren.

Op dit moment draait de warmtepomp rustig op 2 kW vermogen. Maar heeft wel al een run vanaf 3 uur vannacht.

Warmtepomp op display (Dit is dus da verandering van delta T naar 3 gisteren)
Aanvoer 24.3 graden
Retour 23.3 graden.

Cv op display.
Aanvoer streef temp 23 graden
Aanvoer temp 23.4 graden

Gemeten op verdeler beneden.
Aanvoerleidingen 21.8
Retourleidingen 20.9

Alle groepen hebben nagenoeg dezelfde waarde.
Flow is ongeveer 2 bij alle leidingen.

Nu vraag ik me dus af of dit goede waarde zijn of
zie ik het goed dat de temp verschillen tussen vloer in en uit te klein zijn waardoor het langzaam warm wordt? Dus de flow te hoog?
Betekent dit dat de boderuspomp naar stand 2 kan om energie te besparen en te kijken wat dit goed met delta T van de vloerverwarming?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s7Sy0_HoJ-LnTHWVTzttdrvY6O4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/k8Ly0I5LHHwHMcd3FXnES6AK.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZfQQ0S20zXb4fjBad5JwuqZueJA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KJOqBTZxWNsOnaixzpqoXjkX.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8OCbBxKs5XQsaOv9hOG5HLv2_aI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DVhbTHPQCb5ALt9rwZPpEbyE.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qv0n7RS-c6UC5peaAhHrXcyhyMY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8vjWxsV0dvUZ0ufQB4RyhI4o.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lc8
master1104 schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 23:38:
[...]

Maar dat gaat toch nooit goed lukken? De interne pomp moduleert continue om de ingestelde delta T vast te houden. Het is daardoor onmogelijk om de twee pompen altijd te matchen, tenzij je de interne pomp vast zou zetten op een vast debiet en de delta T laat veranderen.
Naar mijn idee zouden de delta-T's van de beide omlopen gelijk moeten zijn voor optimale efficiency. ps.: dat betekent NIET dat de flows hetzelfde zijn: het buffer dempt dan het (tijdelijke) verschil in vermogens afgifte/opname.

Om dit te bereiken zou je
- de delta-T van beide omlopen kunnen regelen: De WP doet dit primair, secundair kan dat standaard niet (wilde ik eigenlijk maken..), OF
- de delta-T van de WP matchen aan de delta-T van de CV (afgifte): dit laatste kan wel, door de delta-T van de WP dynamisch bij te stelen (dat doe ik nu en werkt aardig.. alleen is de eigen regeling van de Enviline langzaam), Voordeel: De delta-T wordt verhoogt als er veel afgifte is: dit laat vol vermogen toe van de WP. Nadeel: de delta-T is niet altijd minimaal zodat de cop mogelijk wat sclechter is (moeijlijk exact te bepalen).

maar je hebt gelijk hoor: als het kan zou zonder buffer of met serie-buffer beter zijn. Dan moet je wel een vloerverwarming hebben die altijd voldoende flow garandeert. (ik heb zelf radiator met naregeling, dan gaat dat zeker niet goed zonder een buffer. seriebuffer met cv-bypass zou wel kunnen)
keuzes-keuzes-keuzes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapzb
  • Registratie: Augustus 2013
  • Niet online
rob000 schreef op zondag 2 februari 2025 @ 11:27:
Ik heb net weer even gemeten om te kijken Hoe het zit met de aanvoer /retour na het instellen van gisteren.

Op dit moment draait de warmtepomp rustig op 2 kW vermogen. Maar heeft wel al een run vanaf 3 uur vannacht.

Warmtepomp op display (Dit is dus da verandering van delta T naar 3 gisteren)
Aanvoer 24.3 graden
Retour 23.3 graden.

Cv op display.
Aanvoer streef temp 23 graden
Aanvoer temp 23.4 graden

Gemeten op verdeler beneden.
Aanvoerleidingen 21.8
Retourleidingen 20.9

Alle groepen hebben nagenoeg dezelfde waarde.
Flow is ongeveer 2 bij alle leidingen.

Nu vraag ik me dus af of dit goede waarde zijn of
zie ik het goed dat de temp verschillen tussen vloer in en uit te klein zijn waardoor het langzaam warm wordt? Dus de flow te hoog?
Betekent dit dat de boderuspomp naar stand 2 kan om energie te besparen en te kijken wat dit goed met delta T van de vloerverwarming?
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Bij vloerverwarming wil je meestal een delta T over de lussen hebben van ongeveer 5 graden (C of K, maakt niet uit). Als je vloer al warm is, kan die delta T natuurlijk kleiner worden omdat je water zijn warmte niet meer kwijt kan. Normaliter zou de WP dan op een gegeven moment moeten afschakelen. Dus je kan inderdaad je buderus pomp wat zachter zetten, dan heeft het water wat meer tijd om warmte af te geven aan je vloer. En heb je waarschijnlijk minder flow over je buffer.

Het is altijd een beetje pielen met de instelling van de buderus pomp en de interne pomp van de WP om die flows goed op elkaar af te stellen. Momenteel draait je WP circuit 2 graden hoger dan je afgiftecircuit - het doel is die twee zo gelijk mogelijk te krijgen (terwijl je huis ook nog normaal warm wordt), dat is het efficientst.

Je draait op een uitermate lage temperatuur voor dit weer, maar als je huis echt goed geisoleerd is kan dat natuurlijk prima - zolang de boel maar warm (genoeg) word.

Een warmtepomp en vloerverwarming zijn beide hele trage systemen, dus dat het lang duurt om op te warmen is normaal, maar ligt er ook aan wat "lang" is. Als je de boel een graad hoger wilt hebben kan dat zo een paar tot vele uren duren. Als je wilt dat dit sneller gaat, kan je je aanvoerstreeftemperatuur hoger zetten (door je thermostaat hoger te stellen of je stooklijn aan te passen), maar een hogere aanvoerstreeftemperatuur gaat uiteraard ten koste van efficientie en energieverbruik.

Overigens, lange runs is over het algemeen een goed teken bij een WP (zo lang je huis warm blijft). Eigenlijk wil je dat hij zo laag mogelijke stand, zo lang mogelijk door blijft draaien. Dat is een teken dat je stooklijn goed is ingesteld en je WP zo efficient mogelijk (op een zo laag mogelijke modulatie) net genoeg warmte je huis in pompt om de boel nog warm te houden.

Bosch Compress 7400i 7kW (2023) - 16x 395Wp JASolar met SolarEdge SE8K omvormer (2022)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lc8
jaapzb schreef op zondag 2 februari 2025 @ 12:00:
[...]

Bij vloerverwarming wil je meestal een delta T over de lussen hebben van ongeveer 5 graden (C of K, maakt niet uit).
waar haal je dat vandaan? waarop is dat gebaseerd?

Lagere delta-T is in principe efficiënter, alleen zal de flow hoger moeten zijn wat electrische pomp-verliezen geeft: nu zijn die moderne pompjes verschikkelijk zuinig en die 10 watt extra win je al snel terug in COP.
hogere flow kan ook leiden tot geluid uiteraard...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapzb
  • Niet online
lc8 schreef op zondag 2 februari 2025 @ 12:04:
[...]

Lagere delta-T is in principe efficiënter, alleen zal de flow hoger moeten zijn wat electrische pomp-verliezen geeft: nu zijn die moderne pompjes verschikkelijk zuinig en die 10 watt extra win je al snel terug in COP.
Toen ik mijn WP/afgifte aan het afstellen was vond ik die waarde overal terug, als ik een beetje rondzoek op internet is dat nogsteeds zo. Kan natuurlijk zijn dat dat info is uit het gasketel tijdperk... Op de WP zijde heb ik hem wel op 3K staan. Ik zal voor de test hier de pomp bv aan de afgiftezijden eens een tijdje wat hoger zetten kijken of wat voor verschil dat maakt

Bosch Compress 7400i 7kW (2023) - 16x 395Wp JASolar met SolarEdge SE8K omvormer (2022)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rob000
Ok dus eigenlijk is de lange run goed als ik het begrijp.
De wp is inderdaad uitgeschakeld tijdje nadat ik alles gemeten heb dus deze temperaturen zijn wel richting het einde van de run.

Lage delta T op compressor en vloer is gunstig.
Verschil in temperatuur zou tussen beide nog kleiner kunnen tussen compressor en vloer?
Hoe krijg ik dat voor elkaar? Pomp zachter zetten?
(Heb nu wel wat last van het geluid van de pomp, dus daar zou niet verleerd zijn)
Dit alleen zolang de delta T van de vloer onder de drie blijft?

( Ik heb net even gekeken en ik kan mijn boderuspomp traploos instellen en geluid gaat bij stand 2 drastisch naar beneden)

Als ik dit doe dan neemt de temperatuur in de woning ook toe toch? Er komt dan meer afgifte aan de vloer door lagere flow? Maar koelt het water in de vvw dan weer niet sneller af waardoor de wp weer eerder moet gaan verwarmen?

Kan ik om dit helder te krijgen nog bepaalde stappen ondernemen?
Moet ik het loggen om verder te komen? (Dan ga ik me daar in verdiepen)

Als ik het verbruik en de opbrengst voor verwarmen van de run van vannacht deel kom ik op een cop van 3.75. is dat goed of kun je daar niets van zeggen met 1 run?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
rob000 schreef op zondag 2 februari 2025 @ 12:56:
In het meest ideale geval heb je een super langer run het stookseizoen waarbij de warmtepomp elke joule warmteverlies 1 op 1 aanvult. Helaas is dat een utopia.

Je run is zo lang mogelijk als de aanvoertemperatuur een fractie boven de aanvoerstreeftemperatuur is. Uiteraard is het dan wel van belang dat de aanvoerstreeftemperatuur correct is anders wordt het te warm of te koud. Deze aanvoerstreeftemperatuur is weer afhankelijk van de "stooklijn" die is ingesteld.
Als je zin hebt in een nieuwe hobby dan kun je een EMS gateway kopen (bijvoorbeeld BBQKees, zie openingspost) en alle sensoren van de warmtepomp uitlezen. Koppel je dit aan Home Assistant (gratis) dan kun de je sensor waarden door de tijd heen zien en beter begrijpen wat de warmtepomp doet EN wat het effect is van het aanpassen van een instelling. Bij mij heeft de aanschaf van de BBQKees zich waarschijnlijk al terugverdiend door een lager stroomverbruik door de inzichten die ik kreeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• master1104
Wat @lc8 zegt zou ik aanhouden. Zeker niet oke om 5 graden delta T inregelen op je lussen, dat is echt te hoog! Je houdt dan bijna geen flow meer over en je Ta zal oplopen. Vermoedelijk krijg je de woning ook niet meer goed warm dan.

1-3 graden is prima, je knijpt eigenlijk alleen de lussen van ruimtes waar het te warm wordt.

Bij CV is een zo laag mogelijke retour van belang (maakt condensatie in verbrandingsgassen mogelijk wat rendement verhoogt), bij een warmtepomp wil je zo laag mogelijke Ta en is de retour temperatuur niet van belang. Zo hoog mogelijke flow helpt daarbij.

Dus nee, lagere flow geeft minder warmte in je vloer en niet meer zoals je zelf hierboven denkt. Overigens wel een bekende gedachten waar ook in het algemeen wp topic al heel uitgebreid aan gerekend is.

Een zo lang mogelijke run is ook alleen van toepassing als je woning daardoor niet te warm wordt. Alles van meer dan een uur wordt als prima gezien. De reden dat een warmtepomp niet verder terugmoduleert is enerzijds de beperking van de smering en anderzijds dat de COP op hele lage modulaties inzakt. De meeste fabrikanten kiezen er daarom het modulatie bereik te stoppen op het kantelpunt waarop de COP omlaag gaat door te lage compressor snelheid.

[ Voor 22% gewijzigd door master1104 op 02-02-2025 13:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• th0m4sd
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 02-07 21:40
Bovenstaande discussie triggert mij wel een beetje. Sinds november hier een Monoblock 7kw full eletric.
Jaren '20 huis, redelijk geïsoleerd van binnenuit, voorzetwanden, bijna overal HR++;
- Op de begane grond een groot deel vloerverwarming liggen (onder de terazzo niet), zit nog een pomp op deze groepen, lees hierboven dat die beter uit kan klopt dat? Nog een radiator voor de schuiframen voor (zitje erbovenop).
- 1e verdieping radiatoren (die staan op 15 graden, en op 17 graden bij mijn dochtertje).
- De vloerverwarming op de 2e verdieping staat nu flink geknepen, ben van plan om daar een thermostaat met gestuurde motors op de vloerverwarming te plaatsen. Deze ruimte wordt maar een aantal keer per week gebruikt.

Stooklijn staat standaard ingesteld, Delta-T op 5 graden. Buderus geen idee waar die op ingesteld staat. Buffervat en 300L SWW.

Hebben jullie misschien wat pointers op basis van onderstaande plaatjes waar ik zou kunnen beginnen met onderzoeken, aanpassen? Ook maar is een laserthermometer aanschaffen denk ik.
Viel mij al op dat de aanvoer- en retour temperaturen elkaar zo af wisselen, is dat oa. bijmenging vanuit het buffervat? Of gebeurt er wat anders.

Draai nu twee automations, de silent run van @HansRemmerswaal , heb er nog aan toe gevoegd dat hij dat niet moet doen als het kouder dan 2 graden is. En een away automation dat de temperatuur met 0,5 graden wordt verlaagd als we niet thuis zijn voor de vloerverwarming. En 2 graden bij de radiatoren.

Bij voorbaat dank voor alle hulp en advies!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O04i7x4EXBXfbtdAeQCpRUKS66U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NOku7Svuoq52QwMyJ1hf05W2.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VDUmu15IgDLXlo9n0pdm_T6hSjA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xdznk4Rs4XQ5JDJwxnQsQ9QM.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lc8
jaapzb schreef op zondag 2 februari 2025 @ 12:35:
[...]

Toen ik mijn WP/afgifte aan het afstellen was vond ik die waarde overal terug, als ik een beetje rondzoek op internet is dat nogsteeds zo. Kan natuurlijk zijn dat dat info is uit het gasketel tijdperk... Op de WP zijde heb ik hem wel op 3K staan. Ik zal voor de test hier de pomp bv aan de afgiftezijden eens een tijdje wat hoger zetten kijken of wat voor verschil dat maakt
ja: Als je de WP zijde op 3K hebt staan en de vloer afregelt op 5K, dan moet er dus aan de retour zijde van het parallel-buffer water uit het buffer bij water uit de vloer mengen: het waterr uit het buffer is dan warmer dan dat wat uit de vloer terug komt: Ergo, de WP 'spoelt' het buffer door en de WP staat 'onnodig' warm aanvoer water te maken.
Als je de CV/vloer-pomp dus iets hoger zet idd, dan zal de afgifte van de vloer hoger worden (zoals Master correct zegt), en dus de 'gemiddelde' temperatuur omlaag kunnen en dus ook de aanvoertemp van de WP omlaag = betere cop.
Je kunt het ook anders zien: Als je die 5K over de vloer naar 2K omlaag brengt, dan hoeft de WP minstens 1K minder warm aanvoer (Ta) te maken ('de helft van die 2K', want de vloer moet gemiddeld even warm blijven natuurlijk. )

alleen geluid kan een rede zijn om de flow lager te houden (en de delta-T hoger): Geluid komt meestal niet van de buizen zelf, maar van overgangen en afknijp punten waar het water doorheen geperst wordt

[ Voor 7% gewijzigd door lc8 op 02-02-2025 18:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lc8
rob000 schreef op zondag 2 februari 2025 @ 12:56:
De wp is inderdaad uitgeschakeld tijdje nadat ik alles gemeten heb dus deze temperaturen zijn wel richting het einde van de run.

Lage delta T op compressor en vloer is gunstig.
Verschil in temperatuur zou tussen beide nog kleiner kunnen tussen compressor en vloer?
Hoe krijg ik dat voor elkaar? Pomp zachter zetten?
(Heb nu wel wat last van het geluid van de pomp, dus daar zou niet verleerd zijn)
Dit alleen zolang de delta T van de vloer onder de drie blijft?

( Ik heb net even gekeken en ik kan mijn boderuspomp traploos instellen en geluid gaat bij stand 2 drastisch naar beneden)

Als ik dit doe dan neemt de temperatuur in de woning ook toe toch? Er komt dan meer afgifte aan de vloer door lagere flow? Maar koelt het water in de vvw dan weer niet sneller af waardoor de wp weer eerder moet gaan verwarmen?

Kan ik om dit helder te krijgen nog bepaalde stappen ondernemen?

Als ik het verbruik en de opbrengst voor verwarmen van de run van vannacht deel kom ik op een cop van 3.75. is dat goed of kun je daar niets van zeggen met 1 run?
buderus ff op 2 proberen:... en dan weer eens meten (als alleen een beetje stabiel in een run draait!) en kijken wat de delta-T van de vloer is. Zoals gezegd: best is als dan ook ongeveer 3K is.
Harder pompen -> lagere delta-T, maar minder dan 3K heeft geen zin want de WP maakt 3K minimaal. langzamer pompen _> hogere delta-T: maar als ie hoger is dan de 3K van de WP, dan meng je het verschil vanuit het buffer bij .. zie hierboven.

cop van 3.75 is met dit weer niet slecht: maar t zegt ook weinig: Hangt af van de dimensionering van de pomp, wat er precies mee getelt wordt (bijv defrosts) etcetc. een paar gradne kouder buiten en de cop zakt flink (snachts dus!) , wat mist en hij vriest dicht en moet defrosten: dat kost ook een boel (ff een liter ijs smelten...)

[ Voor 8% gewijzigd door lc8 op 02-02-2025 19:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rob000
Ok duidelijk verhaal ga ik dat een keer proberen en weer volgen.
Verder ga ik me zodra ik wat meer tijd heb even verdiepen in het loggen want ik vind het wel interessant om te kijken waar winst te behalen is.
Ook in combinatie met opstelling zonnepanelen en evt ooit thuis accu etc.

Wel nog even iets wat me vanmorgen opviel.

Rond 0545 uur liep er een run met dezelfde temperatuur verschillen als gisteren dus zag er redelijk goed uit. Temperaturen waren iets hoger maar dat is logisch omdat het buiten ook kouder was.

Toen ik om 0830 nog een keer de vloerverwarming checkte viel me op dat de temperatuur gezakt was bij de verdeler beneden.
De aanvoertemp was enkele graden kouder dan de aanvoer. Volgens mij iets van 19 instroom en 21 uitstroom.
Toen ik boven ging kijken zag ik dat de wp bezig was met een defrost en de boderus liep nog.
Temperatuurwaardes ook allemaal erg laag.

Mijn indruk was hierbij dat het koude water van de defrost zo de vloer inging. Dat zou wel verklaren waarom de run snachts zo lang is terwijl de temperatuur redelijk snel gehaald wordt.

Na de defrost zie je ook de benodigde temperatuur weer snel behaald worden.
Is dit normaal of is mijn conclusie niet correct?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tEimo0Y6aSVt2v1Up_umbsgSaK8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZBK0JHYnyB6JEdHw5ogCCBXR.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OA4rUIvSLwCGJ-aRx2ZExkoAMB0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/otnQ1vYnEZmOcwEZslqP6DLG.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wxCOJTHamzH5meZfzxW6o-2znUs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LLqzWzPGWsTwuKPAcRGvq2x0.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PieterL
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 16-09 12:02
Al 5 uur een stralende zon en kurkdroog weer.
Echter ... sinds de defrosts vannacht blijft het brandervermogen precies 2x zonder defrost. Met de zon schiet ook het compressor vermogen omhoog.
Resultaat: t wordt snikheet hier. TC3 is inmiddels ruim 6 graden boven de berekende Ta.

Het wordt nu de derde hete dag binnen.
Iemand een goed idee?
Of is dit weer die geheime logica van Nefit die niemand snapt?

Bosch 3400iElec 10kw bbqkees HA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapzb
  • Niet online
PieterL schreef op maandag 3 februari 2025 @ 13:06:
Echter ... sinds de defrosts vannacht blijft het brandervermogen precies 2x zonder defrost. Met de zon schiet ook het compressor vermogen omhoog.
Resultaat: t wordt snikheet hier. TC3 is inmiddels ruim 6 graden boven de berekende Ta.

Iemand een goed idee?
Heb je ruimteinvloed aan staan? Als hij echt ver boven gewenst komt zou hij daarmee je streeftemperatuur mee moeten corrigeren waarna de WP wat sneller uit zou moeten schakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapzb
  • Niet online
rob000 schreef op maandag 3 februari 2025 @ 12:29:
Ok duidelijk verhaal ga ik dat een keer proberen en weer volgen.
Verder ga ik me zodra ik wat meer tijd heb even verdiepen in het loggen want ik vind het wel interessant om te kijken waar winst te behalen is.
Ook in combinatie met opstelling zonnepanelen en evt ooit thuis accu etc.

Wel nog even iets wat me vanmorgen opviel.

Rond 0545 uur liep er een run met dezelfde temperatuur verschillen als gisteren dus zag er redelijk goed uit. Temperaturen waren iets hoger maar dat is logisch omdat het buiten ook kouder was.

Toen ik om 0830 nog een keer de vloerverwarming checkte viel me op dat de temperatuur gezakt was bij de verdeler beneden.
De aanvoertemp was enkele graden kouder dan de aanvoer. Volgens mij iets van 19 instroom en 21 uitstroom.
Toen ik boven ging kijken zag ik dat de wp bezig was met een defrost en de boderus liep nog.
Temperatuurwaardes ook allemaal erg laag.

Mijn indruk was hierbij dat het koude water van de defrost zo de vloer inging. Dat zou wel verklaren waarom de run snachts zo lang is terwijl de temperatuur redelijk snel gehaald wordt.

Na de defrost zie je ook de benodigde temperatuur weer snel behaald worden.
Is dit normaal of is mijn conclusie niet correct?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Het is normaal dat tijdens defrost er tijdelijk kouder water je vloer in gaat (hij gebruikt immers warmte uit je vloer om de condensor te ontdooien).

Als ik jou was zou ik een BBQKees bakje aanschaffen en monitoring opzetten zodat je kan zien wat je systeem nou echt aan het doen is. Wat je nu ziet is toch telkens een momentopname en daar kan je lang over lullen maar grafieken zijn vaak een stuk duidelijker :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonnigY
PieterL schreef op maandag 3 februari 2025 @ 13:06:

Iemand een goed idee?
Hier gaat het prima. Ik heb nu wel de thermostaat verlaagd (naar 19,5) zodat hij 's nachts niet zo hard werkt. De ruimte-invloed zet de gevraagde Ta omlaag en TC3 volgt netjes. Ik heb de ruimtecompensatie bewust niet heel hoog staan dus met volle zon tikt de thermostaat rond een uurtje of 3 een heerlijke 20,5/21 graden aan.

Maar TC3 en Ta zouden wel ongeveer moeten matchen... Heb je een buffer ofzo die de boel in de war schopt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PieterL
jaapzb schreef op maandag 3 februari 2025 @ 13:23:
[...]

Heb je ruimteinvloed aan staan? Als hij echt ver boven gewenst komt zou hij daarmee je streeftemperatuur mee moeten corrigeren waarna de WP wat sneller uit zou moeten schakelen.
De streeftemp Ta was 24 en de TC3 aanvoer 30gr. Denk dat die Nefit programmateur iets aparts bedacht heeft voor het geval er defrosts waren. Iets heel aparts want vocht was er al uren niet meer maar hebben misschien 5 uur Nefit verlenging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PieterL
ZonnigY schreef op maandag 3 februari 2025 @ 13:34:
[...]

Hier gaat het prima. Ik heb nu wel de thermostaat verlaagd (naar 19,5) zodat hij 's nachts niet zo hard werkt. De ruimte-invloed zet de gevraagde Ta omlaag en TC3 volgt netjes. Ik heb de ruimtecompensatie bewust niet heel hoog staan dus met volle zon tikt de thermostaat rond een uurtje of 3 een heerlijke 20,5/21 graden aan.

Maar TC3 en Ta zouden wel ongeveer moeten matchen... Heb je een buffer ofzo die de boel in de war schopt?
6 graden verschil tussen tc3 en ta ligt niet aan mijn buffer. Hij bleef op de zeer hoge defrost stand draaien. Dan krijg je die gekte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
PieterL schreef op maandag 3 februari 2025 @ 13:36:
[...]

De streeftemp Ta was 24 en de TC3 aanvoer 30gr. Denk dat die Nefit programmateur iets aparts bedacht heeft voor het geval er defrosts waren. Iets heel aparts want vocht was er al uren niet meer maar hebben misschien 5 uur Nefit verlenging
Wacht even, uren lang was de current 6 graden boven de target zonder defrosts? Of met defrosts...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PieterL
HansRemmerswaal schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 10:27:
[...]

Wacht even, uren lang was de current 6 graden boven de target zonder defrosts? Of met defrosts...?
Ja met defrosts. Al was het al uren droog buiten.
Urenlang bleven defrosts komen met het brandervermogen op precies 2x de normale hoogte.
Omdat de zon fel scheen leverde de compressor steeds warmer water en werd de kamer steeds warmer.
Dit gaat dubbel op want met een hete kamer wordt de berekende Ta steeds lager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
Ja met veel defrost kan het erg vervelend worden.
Als je steeds een defrost krijgt voordat die aan/uit hysterese is bereikt dan kan dit heel lang doorgaan.
Een keer heb ik de verwarming op OFF gezet via de thermostaat om dit te doorbreken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rob000
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LqNEOLDralz-gfOW_9_XgD2VMHo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zigzxyYea7NhRz48oxWzC2cj.jpg?f=fotoalbum_large

Is dit de serviceaansluiting voor de bbqkees module?

Kan iemand me verder vertellen wat je het beste kan gebruiken om dit vervolgens op te laten draaien.

Ik heb al van alles gelezen maar kom er niet echt uit wat de setup moet zijn om dit mogelijk te maken.
In dit forum ook niet of ik moet er vreselijk overheen lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapzb
  • Niet online
rob000 schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 10:07:
[Afbeelding]

Kan iemand me verder vertellen wat je het beste kan gebruiken om dit vervolgens op te laten draaien.

Ik heb al van alles gelezen maar kom er niet echt uit wat de setup moet zijn om dit mogelijk te maken.
De meesten hier gebruiken BBQKees gateway in combinatie met HomeAssistant (zie Nefit EnviLine warmtepomp ervaringen uitwisselen)

HomeAssistant kan je bijvoorbeeld op een raspberry pi draaien, maar ze verkopen zelf ook "bakjes" wat wat makkelijker opstarten is

BBQKees moet inderdaad in dat poortje gestoken worden wat je gefotografeerd hebt. Als het goed is geeft die ook voeding aan de BBQKees, als je de BBQKees handleiding volgt kan je die alvast opzetten zonder dat je HomeAssistant hebt: https://bbqkees-electroni...connecting-a-gateway.html

[ Voor 20% gewijzigd door jaapzb op 05-02-2025 10:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajaboot
rob000 schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 10:07:
[Afbeelding]

Aangezien je 24/7 gegevens wilt verzamelen moet het systeem dat je hiervoor gebruikt altijd aan staan.
Ik heb goede ervaringen met HomeAssistant op een Raspberry.
BBQ Kees met HomeAssistant laten communiceren vond ik niet heel eenvoudig (je moet hiervoor op HomeAssistant een MQTT server opzetten), maar op de site van de BBQ Kees staat uitgelegd hoe je dit moet doen.

Veel andere apparaten worden overigens wel standaard door HomeAssistant herkend.
Wanneer je HomeAssistant werkend hebt gaat er een wereld open met apparaten die op een of andere manier in je netwerk hangen. Van Philips Hue tot aan een Oral-B tandenborstel.
Maar dat is voor andere forums.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
ajaboot schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 12:49:
[...]

Veel andere apparaten worden overigens wel standaard door HomeAssistant herkend.
Wanneer je HomeAssistant werkend hebt gaat er een wereld open met apparaten die op een of andere manier in je netwerk hangen. Van Philips Hue tot aan een Oral-B tandenborstel.
Maar dat is voor andere forums.
Wel handig, als 's avonds Oral-B tandenborstel wordt gebruikt kun je automatisch de thermostaat een paar graden lager zetten voor de nacht ;)

[ Voor 25% gewijzigd door HansRemmerswaal op 05-02-2025 13:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JP1980
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 20-09 20:30
Ben weer eens aan het troubleshooten waar het 'testbeeld' geluid vandaan komt. Enerzijds vermoed ik de ventilator, maar het gebeurd alleen bij een bepaalde modulatie, en dat wijst (denk ik) meer naar de compressor.

Weet iemand hoe je toegang krijgt tot de compressor bij een Monoblock 9? Kan alleen dat onderste deel open, of moet je de bovenkant, zijkanten en daarna de hele voorkant weghalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reinhold
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 02-03 13:47
Ik heb de afgelopen tijd wat tijd besteed om deze forum door te lezen maar heb eigenlijk geen goed andwoord kunnen vinden.

Ik heb zelf een hybride 3000i AW 6 met een proline NxT ik heb daar 6 goepen vloerverwarming, de vloerverwarming zijn zonder menggroepen en gaar rechtstreeks de vloer in. Ook zitten en ik heb hier 3 radiatoren die voor een kwart open staan.

Ik heb afgelopen november het probleem gehad dat bij mij dat de condensor in mijn binnen unit lek is geraakt en heb dus alle koelmiddel in mijn installatie gekregen, er was gelukkig geen water in mijn buiten unit terecht gekomen. Nefit heeft een service monteur gestuurd en heeft dit geconstateerd, Nefit is 6 januari geweest om deze condensor te vervangen en alles is weer in werking gesteld. 10 januari is opnieuw de condensor kapot gegaan en deze keer is er wel water in de buiten unit gekomen waar dus nu ook de buiten unit defect is geraakt, en afgelopen zondag is door water in de buiten unit deze kapot gevroren.

Nu is Nefit 7 februari langs geweest en hebben nu alles vervangen de buiten en binnen unit dus alles zou nu weer moeten werken.

Maar Nefit heeft een test gedraaid en nadien alles buiten werking gesteld met het verhaal dat er volgens hun niet genoeg flow over de installatie is en dat dit de reden is dat de condensor gescheurd is. Dus de installatie mag niet draaien op deze manier. Nu geven zij aan dat er een buffervat moet worden gemonteerd.
Hier is mijn installateur het niet mee eens en zegt dat het gewoon zou moeten gaan werken.

Nu is mijn vraag wie heeft ongeveer dezelfde opstelling en waarom zou dit niet gewoon kunnen werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NvG

NvG

@reinhold

Nefit Bosch concludeert eigenlijk dat er geen deugdelijke installatie heeft plaatsgevonden.

De installateur, die neem ik aan jouw leverancier is, ontkent dit om niet aansprakelijk gesteld te willen worden.
Jij moet daar als ondeskundige niet tussen willen gaan zitten, maar wel actie ondernemen om je problemen opgelost te krijgen.

Als je een rechtsbijstandverzekering hebt zou ik daar contact mee opnemen voor advies en ondersteuning.

Als je geen rechtsbijstandverzekering hebt dan zijn er de volgende mogelijkheden voor je:

Als consument in Nederland kun je gratis juridisch advies en ondersteuning krijgen bij diverse instanties wanneer je te maken hebt met niet-deugdelijke producten of diensten die zijn geleverd en geïnstalleerd. Hier zijn enkele mogelijkheden:

1. ConsuWijzer (Autoriteit Consument & Markt)
• Website: www.consuwijzer.nl
• Dit is een initiatief van de Autoriteit Consument & Markt (ACM). Hier kun je informatie en advies krijgen over jouw rechten als consument en wat je kunt doen als een product of dienst niet aan de verwachtingen voldoet.

2. Juridisch Loket
• Website: www.juridischloket.nl
• Het Juridisch Loket biedt gratis juridisch advies, ook specifiek voor consumentenproblemen. Je kunt hen telefonisch bereiken, een afspraak maken of online hulp krijgen via hun website.

3. Rechtswinkel
• In veel steden zijn er rechtswinkels waar je gratis of tegen een kleine vergoeding juridisch advies kunt krijgen. Deze organisaties worden vaak gerund door rechtenstudenten onder begeleiding van professionals.

4. Klachtencommissies en Geschillencommissies
• Als je een conflict hebt met een bedrijf, kun je contact opnemen met een branchevereniging of een geschillencommissie, zoals de Geschillencommissie Consumentenzaken.
• Website: www.degeschillencommissie.nl

5. Vakbond of Consumentenorganisatie
• Organisaties zoals de Consumentenbond bieden vaak juridische ondersteuning aan hun leden. Soms kun je ook gratis informatie krijgen zonder lidmaatschap.
• Website: www.consumentenbond.nl

6. Gemeentelijke ondersteuning
• Sommige gemeenten bieden gratis juridische steun via maatschappelijke dienstverleners of wijkteams. Je kunt informeren bij jouw gemeente.

Het is handig om eerst je rechten goed te kennen en te bepalen wat je wilt eisen, zoals reparatie, vervanging of ontbinding van de overeenkomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobEppink
reinhold schreef op zondag 9 februari 2025 @ 11:32:
Ik heb de afgelopen tijd wat tijd besteed om deze forum door te lezen maar heb eigenlijk geen goed andwoord kunnen vinden.

Ik heb zelf een hybride 3000i AW 6 met een proline NxT ik heb daar 6 goepen vloerverwarming, de vloerverwarming zijn zonder menggroepen en gaar rechtstreeks de vloer in. Ook zitten en ik heb hier 3 radiatoren die voor een kwart open staan.

Ik heb afgelopen november het probleem gehad dat bij mij dat de condensor in mijn binnen unit lek is geraakt en heb dus alle koelmiddel in mijn installatie gekregen, er was gelukkig geen water in mijn buiten unit terecht gekomen. Nefit heeft een service monteur gestuurd en heeft dit geconstateerd, Nefit is 6 januari geweest om deze condensor te vervangen en alles is weer in werking gesteld. 10 januari is opnieuw de condensor kapot gegaan en deze keer is er wel water in de buiten unit gekomen waar dus nu ook de buiten unit defect is geraakt, en afgelopen zondag is door water in de buiten unit deze kapot gevroren.

Nu is Nefit 7 februari langs geweest en hebben nu alles vervangen de buiten en binnen unit dus alles zou nu weer moeten werken.

Maar Nefit heeft een test gedraaid en nadien alles buiten werking gesteld met het verhaal dat er volgens hun niet genoeg flow over de installatie is en dat dit de reden is dat de condensor gescheurd is. Dus de installatie mag niet draaien op deze manier. Nu geven zij aan dat er een buffervat moet worden gemonteerd.
Hier is mijn installateur het niet mee eens en zegt dat het gewoon zou moeten gaan werken.

Nu is mijn vraag wie heeft ongeveer dezelfde opstelling en waarom zou dit niet gewoon kunnen werken?
Wij hebben ongeveer dezelfde opstelling.
Onze installatie is geplaatst binnen een bestaande woning op een bestaande (25 jaar oud) vloerverwarming.
We hebben wel flow problemen gekend in eerste aanleg.
We hebben de oplossing gezocht en gevonden in het vervangen van het leidingensysteem daar waar dit een kleine diameter had. Dus zoveel mogelijk flow genereren.
De door jou geschetste problemen hebben we niet gehad.
Ik hoop dat je er iets aan hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reinhold
@NvG

Ik denk in dit geval niet de installateur/leverancier weg wil lopen voor dit probleem. Zij zijn achter de schermen hier druk mee bezig en heeft contact met Nefit hierover. ze sturen mij ook de mail die heen en weer gaat naar mij toe,

En ik ben best wel bereid om een buffervat aan te schaffen maar ik vraag mij af of het scheuren van de condensor wel daadwerkelijk word veroorzaakt door de flow in het systeem.

Ik heb eerder een hybride warmtepomp gehad van Dykin intergas op een installatie met nog minder water inhoud en dit systeem heeft 4 jaar probleemloos gedraaid. en de nieuwe eigenaar van deze woning heeft dit systeem nog steeds draaiend.

@RobEppink
Ik ben nu bezig met meer flow over de installatie te generen door meer radiatoren open te zetten. Maar ik durf momenteel nog niet de warmtepomp in werking te stellen. Ben dan toch bang dat ik straks weer met een gescheurde condensor zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapzb
  • Niet online
Legt nefit ook uit hoe het kan dat bij te weinig flow de condensor scheurt? En genereert de WP dan een flowstoring bij lage flow, als dit zo erg kan zijn dat de boel kapot gaat?

[ Voor 40% gewijzigd door jaapzb op 09-02-2025 13:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
jaapzb schreef op zondag 9 februari 2025 @ 13:21:
Legt nefit ook uit hoe het kan dat bij te weinig flow de condensor scheurt? En genereert de WP dan een flowstoring bij lage flow, als dit zo erg kan zijn dat de boel kapot gaat?
Klinkt als te weinig flow waardoor de defrost niet voldoende is met als resultaat dat iets kapot vriest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reinhold
De uitleg van Nefit is dat er over de installatie te weinig flow is waardoor de condensor bevriest en hierdoor scheurt. Maar als er volgens mij 6 groepen vloerverwarming open staan en 3 radiatoren moet er toch voldoende flow zijn naar mijn zeggen.

Maar waarom er dan alsnog de condensor in de binnen unit bevriest is mij een raadsel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NvG

NvG

@reinhold
Als Nefit concludeert dat er een buffervat moet worden gemonteerd dan zeggen ze daarmee impliciet, als deskundige voor hun eigen product, dat er geen deugdelijke installatie heeft plaatsgevonden. Jouw leverancier, die bekend moet zijn met gevallen waarbij een buffervat gemonteerd behoort te worden, is daarbij volgens Nefit in gebreke gebleven.

Hij kan zich nu heel bereidwillig opstellen maar ontkent wel dat er bij de installatie fouten zijn gemaakt door geen buffervat te adviseren en te weigeren om die niet te monteren. In mijn ogen is dat een vorm van weglopen voor zijn verantwoordelijkheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
NvG schreef op zondag 9 februari 2025 @ 14:09:
@reinhold
Als Nefit concludeert dat er een buffervat moet worden gemonteerd dan zeggen ze daarmee impliciet, als deskundige voor hun eigen product, dat er geen deugdelijke installatie heeft plaatsgevonden. Jouw leverancier, die bekend moet zijn met gevallen waarbij een buffervat gemonteerd behoort te worden, is daarbij volgens Nefit in gebreke gebleven.

Hij kan zich nu heel bereidwillig opstellen maar ontkent wel dat er bij de installatie fouten zijn gemaakt door geen buffervat te adviseren en te weigeren om die niet te monteren. In mijn ogen is dat een vorm van weglopen voor zijn verantwoordelijkheid.
Het kan natuurlijk ook zo zijn dat door wat overbodige kraantjes en bochtjes te verwijderen etc de flow kan worden vergroot. Of dit voldoende is... Waarschijnlijk zal NEFIT op het standpunt blijven staan dat er dan alsnog een buffervat moet komen omdat ze de boel al twee keren hebben moeten repareren... En is het aanzetten van de warmtepomp zonder buffervat op eigen risico. Linksom of rechtsom, dat buffervat gaat er waarschijnlijk komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NvG

NvG

@HansRemmerswaal
Linksom of rechtsom is er iets fout gegaan en is er waarschijnlijk een buffervat nodig om toekomstige problemen te voorkomen.
Nefit heeft bij herhaling inspanningen geleverd om de problemen op te lossen en concludeert uiteindelijk dat een buffervat nodig is.

Door wat overbodige kraantjes en bochtjes te verwijderen de flow vergroten is iets wat de installateur, als vakman, had moeten zien en adviseren. Als dat de oplossing zou zijn is hij daarin dan ook in gebreke gebleven.

Als consument kan je deze inschattingen meestal niet maken en moet je vertrouwen op je leverancier die daarin verplichtingen naar jou heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobEppink
NvG schreef op zondag 9 februari 2025 @ 16:34:
@HansRemmerswaal
Linksom of rechtsom is er iets fout gegaan en is er waarschijnlijk een buffervat nodig om toekomstige problemen te voorkomen.
Nefit heeft bij herhaling inspanningen geleverd om de problemen op te lossen en concludeert uiteindelijk dat een buffervat nodig is.

Door wat overbodige kraantjes en bochtjes te verwijderen de flow vergroten is iets wat de installateur, als vakman, had moeten zien en adviseren. Als dat de oplossing zou zijn is hij daarin dan ook in gebreke gebleven.

Als consument kan je deze inschattingen meestal niet maken en moet je vertrouwen op je leverancier die daarin verplichtingen naar jou heeft.
Maar ik leer graag.
Wat kan een buffervat oplossen bij flow-problemen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NvG

NvG

@RobEppink

Dat is een vraag die in dit specifieke geval duidelijk bij Nefit Bosch thuis hoort.

Voor algemene kennis over een buffervat bij de warmtepomp kan je misschien via deze link: https://warmtepomp-tips.nl/warmtepomp/buffervat/ wat leren. Ik vermoed echter, vanwege jouw ervaringen, dat het een beetje vragen naar de bekende weg is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZonnigY
RobEppink schreef op zondag 9 februari 2025 @ 18:37:
[...]

Maar ik leer graag.
Wat kan een buffervat oplossen bij flow-problemen?
Ik ga ervanuit dat ze een parallelbuffer bedoelen...
Zonder de weerstand van het afgiftesysteem zal er meer flow aan de warmtepompzijde kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pompadour
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 16-09 21:57
NvG schreef op zondag 9 februari 2025 @ 14:09:
@reinhold

Jouw installateur is je eerste aanspreekpunt voor garantie. het is aan hem om met een deugdelijke oplossing te komen. Dat Nefit aangeeft dat het zonder buffervat niet goed werkt is alleen maar extra ondersteuning tegenover de installateur dat deze zelf dan maar moet aantonen dat dit niet zo is om onder zijn aansprakelijkheid als leverancier uit te komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
reinhold schreef op zondag 9 februari 2025 @ 11:32:

Dit is een rekentool die NEFIT gebruikt om te meten of er voldoende flow is. Deze zou je installateur eventueel kunnen gebruiken om de conclusie te controleren en om te zien of met wat aanpassingen in de installatie wel voldoende flow is te krijgen.

https://www.nefit-bosch.n...ectie-onderhoud#rekentool

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• master1104
Er zijn in de begindagen van de enviline de nodige condensors stuk gevroren tijdens het defrosten. Daarom dat de nieuwe software (ergens rond 2021 vertelde Nefit mij destijds) een stuk eerder in debiet storing gaat. De temperatuur hoeft maar enkele secondes onder het vriespunt te zakken en de boel vriest kapot.

De test waar Hans hierboven naar linkt zal door Nefit uitgevoerd zijn. Als daar onvoldoende flow uit komt dan kan je de installatie niet gebruiken en is je installateur nalatig geweest bij de installatie. Er even vanuitgaande dat je zelf geen afsluiters hebt dichtgezet en de filters nog schoon zijn.

Mijn inschatting: oude software die te lage Ta toeliet zonder storing icm te krappe leidingen/appendages of te weinig groepen.

Vervelende situatie in elk geval met al dat touwtrekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
@reinhold hoe lang heb je de installatie eigenlijk? Is dit de eerste winter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de telegraaf
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 07-06 11:38
reinhold schreef op zondag 9 februari 2025 @ 13:34:
De uitleg van Nefit is dat er over de installatie te weinig flow is waardoor de condensor bevriest en hierdoor scheurt. Maar als er volgens mij 6 groepen vloerverwarming open staan en 3 radiatoren moet er toch voldoende flow zijn naar mijn zeggen.

Maar waarom er dan alsnog de condensor in de binnen unit bevriest is mij een raadsel.
Kunt u uw installatie iets gedetailleerder beschrijven? Vooral diktes van leidingen?

Ik heb dezelfde warmtepomp als u (Compress 3000) en ook 6 vloerverwarmingsgroepen zonder buffervat, de binnenunit zit direct boven de pomploze verdeler middels 32mm leidingen die dus maar iets van 1,5m lang zijn met een paar bochten er in. Verder geen radiatoren, een heel simpele opstelling dus.

Ik had bij begin twee groepen half geknepen, en direct die flow-fout bij defrosts. Alles open gezet en vanaf toen geen probleem meer. Draait nu twee winters.

Dit verhaal is dus een grensgeval wat net wel / net niet kan bij een Compress 3000. Hopelijk helpt dit bij inschatten of uw installateur een goede inschatting of niet gemaakt heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajaboot
reinhold schreef op zondag 9 februari 2025 @ 13:11:
@NvG

Ik denk in dit geval niet de installateur/leverancier weg wil lopen voor dit probleem. Zij zijn achter de schermen hier druk mee bezig en heeft contact met Nefit hierover. ze sturen mij ook de mail die heen en weer gaat naar mij toe,

En ik ben best wel bereid om een buffervat aan te schaffen maar ik vraag mij af of het scheuren van de condensor wel daadwerkelijk word veroorzaakt door de flow in het systeem.

Ik heb eerder een hybride warmtepomp gehad van Dykin intergas op een installatie met nog minder water inhoud en dit systeem heeft 4 jaar probleemloos gedraaid. en de nieuwe eigenaar van deze woning heeft dit systeem nog steeds draaiend.

@RobEppink
Ik ben nu bezig met meer flow over de installatie te generen door meer radiatoren open te zetten. Maar ik durf momenteel nog niet de warmtepomp in werking te stellen. Ben dan toch bang dat ik straks weer met een gescheurde condensor zit.
Als het gaat om (een gebrek aan) flow lijkt mij de inhoud van het systeem niet relevant.
Een vergelijjking met andere systemen met dezelfde inhoud zegt dan ook niet zo veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aplender
Onlangs heb ik mijn Vloerverwaming/Verdelers waterzijdig ingeregeld zodat alle groepen dezelfde retourtemperatuur teruggeven. Ik heb dit gedaan door alle groepen open te zetten en te kijken welke groep de laagste retourtemperatuur teruggaf en daar de rest op afgesteld.

dit zorgt er nu voor dat ik mooie lang runs heb, van iig 1,5 uur of meer.

Huidige instellingen wartmepomp:

Hysterese heating: 150 K
TC0/TC3 verschil: 3,5
MinflowTemp:23
DesignTemp:32

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CMnnmHGHc4J8qr8BwbczGWgGTlo=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/X9oj9B0MyVoqbBQ2qyezPvdx.jpg?f=user_large

Nu heb ik het idee dat ik iets sneller een defrost heb als voorheen. Met de hudige buitentemperatuur van 3,5 graad en een humitidy van 77% heb ik dat volgens mij voorheen nog niet gezien. Hoe is jullie ervaring met deze temperaturen/Humidity, zien jullie vandaag ook gewoon nog Defrosts in jullie systeem?

Ik weet niet of ik nu blij moet zijn met de huidge settings, het feit dat ik dit systeem zelf zoveel moet inregelen als persoon die weinig ervaringen heeft met Warmtesystemen maakt mij behoorlijk onzeker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jaapzb
  • Niet online
aplender schreef op maandag 10 februari 2025 @ 14:33:
Onlangs heb ik mijn Vloerverwaming/Verdelers waterzijdig ingeregeld zodat alle groepen dezelfde retourtemperatuur teruggeven. Ik heb dit gedaan door alle groepen open te zetten en te kijken welke groep de laagste retourtemperatuur teruggaf en daar de rest op afgesteld.

[Afbeelding]

Nu heb ik het idee dat ik iets sneller een defrost heb als voorheen. Met de hudige buitentemperatuur van 3,5 graad en een humitidy van 77% heb ik dat volgens mij voorheen nog niet gezien. Hoe is jullie ervaring met deze temperaturen/Humidity, zien jullie vandaag ook gewoon nog Defrosts in jullie systeem?

Ik weet niet of ik nu blij moet zijn met de huidge settings, het feit dat ik dit systeem zelf zoveel moet inregelen als persoon die weinig ervaringen heeft met Warmtesystemen maakt mij behoorlijk onzeker.
Mijn WP draait de hele dag al (sinds zondag 18:00). Vandaag 4 defrosts gezien (tot nu toe).

Het is hier koud (3C) dus de WP moet flink zijn best doen om warmte op te wekken, wat betekend dat het aan de verdamperkant structureel onder 0 is, dus vriest hij in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZonnigY
@aplender hier vandaag tot dusver 5 defrosts. Als de compressor continu draait dan is het wellicht ook wel verklaarbaar dat je iets meer defrosts hebt. Als hij kort draait en dan kort niet kan de buitenlucht de boel weer ontdooien. Ik denk dat pendelen wat je eerst had niet efficiënter was dan dit.

Als je systeem met 3 graden buiten nog niet 24 uur draait is de warmtepomp misschien wat overbemeten. klopt dat? Of heeft hij een heel hoog minimum vermogen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• master1104
In een erg fris Twente vandaag 11 defrosts gehad. Gevoelstemperatuur ruim onder nul, waardoor de woning flink afkoelt en er hard gewerkt moet worden om de boel warm te houden. Dus invriezen van de verdamper inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 14-09 22:26

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

Topicstarter
Ik heb de afgelopen week mijn Nefit Enviline laten vervangen door n VEEEL stillere Viessmann warmtepomp, wie nog onderdelen nodig heeft moet maar even contact opnemen.

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aplender
ZonnigY schreef op maandag 10 februari 2025 @ 16:07:
@aplender hier vandaag tot dusver 5 defrosts. Als de compressor continu draait dan is het wellicht ook wel verklaarbaar dat je iets meer defrosts hebt. Als hij kort draait en dan kort niet kan de buitenlucht de boel weer ontdooien. Ik denk dat pendelen wat je eerst had niet efficiënter was dan dit.

Als je systeem met 3 graden buiten nog niet 24 uur draait is de warmtepomp misschien wat overbemeten. klopt dat? Of heeft hij een heel hoog minimum vermogen?
@ZonnigY , hij draait zeker niet 24 uur,heb een standaard 2 on 1 kap huis waarbij ik de begane grond de groepen op dezelfde retourtemp heb ingeregeld en de 1e verdieping heb ik de kleinste groep (badkamer) en de werkkamer open staan. Mijn voorkeur is om de slaapkamers niet open te hebben (2 groepen).

Dat de warmtepomp overgedemensioneerd is dat heb ik van het begin af aan al aangegeven, maar daar wilde de installateur niet echt veel boodschap aan.

Als ik nu zo kijk heb sinds gisterochtend 6 defrosts gehad, maar heb dan ook niet 24 uur gedraaid. Bedankt iedereen voor de reacties!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobEppink
master1104 schreef op maandag 10 februari 2025 @ 19:26:
In een erg fris Twente vandaag 11 defrosts gehad. Gevoelstemperatuur ruim onder nul, waardoor de woning flink afkoelt en er hard gewerkt moet worden om de boel warm te houden. Dus invriezen van de verdamper inderdaad.
Hier in de Achterhoek idem.
Luchtvochtigheid is 80 % a 90 %, dan ieder twee uur een defrost.
Bij een luchtvochtigheid tegen de 100%, bij mist, dan ieder uur een defrost.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jaapzb
  • Niet online
lc8 schreef op zondag 2 februari 2025 @ 12:04:
[...]

Hier op terugkomend, ik had mijn pomp op proportionele druk 2 staan, omdat ik ook radiatoren heb (boven).

Ik heb deze aangepast naar constante druk 3, dit zorgt al voor meer flow en met name stabielere flow door de vloer heen. Is ook logischer om de pomp in te stellen op constant omdat de vloer veel meer afgifte heeft hier in vergelijking met de radiatoren. Hoor ook geen extra geluid in de radiatoren, dus dat is helemaal mooi.

Ik zie de delta T over de vloer hierdoor al zakken. Daarnaast had ik alle vloergroepen op 2.0 liter (per minuut?) ingesteld via de stelknopjes op de verdeler. Dit om zo gelijk mogelijke warmteverdeling te krijgen was mijn idee. Ik heb daar nog even weer aan lopen pielen om zo veel mogelijk flow te krijgen, de meeste groepen heb ik nu op 2.4 liter staan. Dit helpt ook een lagere delta T te krijgen.

Helaas krijg ik de delta T niet structureel lager dan 4K (absolute laagste waarde was 3.8K ofzo). Ik vermoed dat dit komt omdat de vloerverwarmingsverdeler achter een T-stuk zit, waarbij dus al het water een hoek van 90 graden door moet om in de vloer te komen...

Misschien valt er nog wat waterzijdig in te regelen bij de radiatoren boven om daar wat minder flow te krijgen, zodat er wat meer flow richting de vloeren gaat, maar boven hebben de radiatoren het al niet makkelijk om het op 18C te houden... Maar zou het altijd kunnen proberen.

Lang verhaal kort, door dus hogere flow te maken over de afgifte zie ik een daling van de delta T over de lussen (zoals verwacht), en dus ook een daling van het verschil tussen de temperaturen voor het buffer (warmtepompcircuit) en na het buffer (afgiftecircuit). Dit betekent dat mijn WP nu dus op nog iets lagere temperaturen draait, en dat zie ik ook terug in de COP. Na dit getweak lijkt de COP iets beter, zit nu structureel boven de 3.0 (over 24 uur gezien) terwijl bij deze temperaturen hij eerder regelmatig onder de 3 kwam.

Ik denk dat ik ook nog maar even wat meer dallas sensortjes op moet gaan hangen zodat ik kan zien of de aanvoer/retour uit de vloer ook flink verschilt van de aanvoer/retour bij het buffer en de aanvoer/retour van de radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aplender
RobEppink schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 09:55:
[...]

Hier in de Achterhoek idem.
Luchtvochtigheid is 80 % a 90 %, dan ieder twee uur een defrost.
Bij een luchtvochtigheid tegen de 100%, bij mist, dan ieder uur een defrost.
vandaag met een behoorlijke hoge luchtvochtigheid minder defrosts dan gister. Ik vind het prima, maar het verhaal van hoge luchtvochtigheid icm temperatuur tussen de 0 en 5 graden is voor mij niet altijd te verklaren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de telegraaf
Hier in Salland beide warmtepompen op volle kracht, en elke 50 minuten een defrost. Alleen verwarming, geen warmwater.
De 12kW verbruikt dan 75kWh (over 24h) met een COP van 3,1 en de Compress 7kW verbruikt 42 kWh met een COP van 3,7.
Het verschil in COP zit 'm in de hogere aanvoertemp nodig voor radiatoren in het systeem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ajaboot
aplender schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 09:21:
[...]

@ZonnigY , hij draait zeker niet 24 uur,heb een standaard 2 on 1 kap huis waarbij ik de begane grond de groepen op dezelfde retourtemp heb ingeregeld en de 1e verdieping heb ik de kleinste groep (badkamer) en de werkkamer open staan. Mijn voorkeur is om de slaapkamers niet open te hebben (2 groepen).

Dat de warmtepomp overgedemensioneerd is dat heb ik van het begin af aan al aangegeven, maar daar wilde de installateur niet echt veel boodschap aan.

Als ik nu zo kijk heb sinds gisterochtend 6 defrosts gehad, maar heb dan ook niet 24 uur gedraaid. Bedankt iedereen voor de reacties!
Ik was eerder ook in de veronderstelling dat mijn warmtepomp overgedimensioneerd was. Maar ik ben daar nu toch wat anders tegen aan gaan kijken.

Met deze temperaturen ben ik prima tevreden met circa 4-5 runs per dag en 3 a 4 defrosts.
Ik heb een tellertje gemaakt die het aantal defrosts per dag telt en ook nog een automatisering die door de thermostaat naar beneden te zetten de pomp uitschakelt wanneer de modulatie onder 25% zakt.
(en als deze inderdaad uit is gegaan wordt de thermostaat weer naar de oude waarde teruggezet)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a4JBaIf-4PGE5Gy3Dy8TfcM3WOw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rPeUNYDdHvssDDVwjBm4Byam.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NvG

NvG

aplender schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 14:57:
[...]

vandaag met een behoorlijke hoge luchtvochtigheid minder defrosts dan gister. Ik vind het prima, maar het verhaal van hoge luchtvochtigheid icm temperatuur tussen de 0 en 5 graden is voor mij niet altijd te verklaren
Zo simpel als luchtvochtigheid i.c.m. temperatuur is het natuurlijk nooit. Windkracht, windrichting, turbulentie rond de buitenunit, ligging van de woning t.o.v. de windrichting en mogelijke belemmeringen voor de windkracht in de vorm van bomen en gebouwen spelen allemaal een rol. Het is daarom logisch dat het voor jou niet altijd te verklaren is. In principe klopt het wel maar er zit vaak de nodige variatie in.

De periode in januari met dagelijks mist en temperaturen tussen 0 en 5 zorgden voor veel defrosts en soms aangevroren ventilatorbladen. Ook in die tamelijk gelijksoortige dagen was er nog duidelijke variatie bij mij te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aplender
NvG schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 19:52:
[...]

Zo simpel als luchtvochtigheid i.c.m. temperatuur is het natuurlijk nooit. Windkracht, windrichting, turbulentie rond de buitenunit, ligging van de woning t.o.v. de windrichting en mogelijke belemmeringen voor de windkracht in de vorm van bomen en gebouwen spelen allemaal een rol. Het is daarom logisch dat het voor jou niet altijd te verklaren is. In principe klopt het wel maar er zit vaak de nodige variatie in.

De periode in januari met dagelijks mist en temperaturen tussen 0 en 5 zorgden voor veel defrosts en soms aangevroren ventilatorbladen. Ook in die tamelijk gelijksoortige dagen was er nog duidelijke variatie bij mij te zien.
zo had ik er nog niet naar gekeken, maar klinkt inderdaad aannemelijk. De aangevroren ventilatorbladen heb ik ook last van gehad, maar dit was voornamelijk tijdens de lange periode met het mistige weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woltingb
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 02-09 13:30
Dag allen,

Ook mijn WP Enviline Split 5.0 T-S heeft regelmatig de storing 'H01/5451 Alarm Z1 debiet tijdens ontdooien te laag'.
Dit vooral bij hoge luchtvochtigheid bij temperaturen rond het vriespunt. Over de oorzaken en wat er aan te doen is lijkt weinig bekend.
De storing wordt ook gemeld op het forum: https://radar-forum.avrot...t-warmtepomp-t202882.html

Graag hoor ik ervaringen, tips (software instellingen?) etc.

P.S. Wie kan mij helpen aan Technisch bulletin 53? (staat niet meer op de NEFIT site)

Dank

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NvG

NvG

aplender schreef op maandag 10 februari 2025 @ 14:33:

[Afbeelding]

Afhankelijk van de isolatiegraad van je woning kan je overwegen om de aan/uit hysterese, in geleidelijke stappen, wat op te schroeven tot bijvoorbeeld 250 K. Daardoor worden je runs langer en zullen ze stabieler draaien, met een gemiddeld lager vermogen, met als gevolg ook meestal minder defrosts.

Het gevolg is wel dat de tijd tussen de runs ook langer wordt wat gevolgen kan hebben, bij een minder isolatieniveau van de woning, voor het comfort wat ervaren wordt. Er kan dus wat meer fluctuatie in de temperatuur ontstaan wat bezwaarlijk kan zijn.

Dit zijn wel de ideale dagen om dat uit te proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NvG

NvG

woltingb schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 22:57:
Dag allen,

Ook mijn WP Enviline Split 5.0 T-S heeft regelmatig de storing 'H01/5451 Alarm Z1 debiet tijdens ontdooien te laag'.
Dit vooral bij hoge luchtvochtigheid bij temperaturen rond het vriespunt. Over de oorzaken en wat er aan te doen is lijkt weinig bekend.
De storing wordt ook gemeld op het forum: https://radar-forum.avrot...t-warmtepomp-t202882.html

P.S. Wie kan mij helpen aan Technisch bulletin 53? (staat niet meer op de NEFIT site)

Dank
Het Technisch bulletin 53 kan je nog steeds bij Nefit Bosch downloaden.

https://nefit-nl-nl-b.bos...irection=desc&language=nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• master1104
Ik zou beginnen met checken of de groepen op je vloerverwarming wel goed open gedraaid zijn. Alles open draaien en dan alleen de groepen van de plekken waar het te warm wordt smoren. Mocht dat niet de oorzaak zijn dan zijn de CV leidingen je tweede verdachte (diameter en bochten) en uiteraard het vuilfiltertje wat er mogelijk (vermoedelijk) in zit.

Gelukkig dat hij in storing valt, anders was je condensor mogelijk stuk gevroren! Zie paar berichten terug de ellende die dat kan geven.
Hij heeft echt veel debiet nodig bij het ontdooien. Iig veel meer dan bij regulier verwarmen.

[ Voor 11% gewijzigd door master1104 op 11-02-2025 23:24 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de telegraaf
woltingb schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 22:57:
Dag allen,

Dank
In mijn optiek is die debiet-storing bij ontdooien vrijwel altijd te wijten aan hoe het geheel geïnstalleerd is. Niet zozeer de techniek van de warmtepomp zelf. Ofwel de inhoud te weinig / leidingen te krap, ofwel een vervuilde installatie waarbij het zeefje bij die blauwe kraan en/of de warmtewisselaar dicht slibt.
Beide zijn door de installateur te voorzien danwel te vermijden. Nefit kan hier niet zo veel aan doen anders dan de duidelijke installatie-voorschriften welke ze communiceren.
In uw situatie: wanneer alles zoveel mogelijk open zetten en dat zeefje schoonmaken de zaak niet verhelpt rest slechts een gang naar uw installateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapzb
  • Niet online
de telegraaf schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 08:52:
[...]

In mijn optiek is die debiet-storing bij ontdooien vrijwel altijd te wijten aan hoe het geheel geïnstalleerd is. Niet zozeer de techniek van de warmtepomp zelf. Ofwel de inhoud te weinig / leidingen te krap, ofwel een vervuilde installatie waarbij het zeefje bij die blauwe kraan en/of de warmtewisselaar dicht slibt.
Beide zijn door de installateur te voorzien danwel te vermijden. Nefit kan hier niet zo veel aan doen anders dan de duidelijke installatie-voorschriften welke ze communiceren.
In uw situatie: wanneer alles zoveel mogelijk open zetten en dat zeefje schoonmaken de zaak niet verhelpt rest slechts een gang naar uw installateur.
Klopt, bij defrost gaat het waterpompje van de warmtepomp gewoon op 100% draaien. Meer dan dat kan de warmtepomp ook niet doen om genoeg debiet te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lothlórien
hierbij is niet alleen het debiet belangrijk, maar ook de inhoud waaruit warmte ontrokken kan worden.
In de installatiehandleiding van mijn enviline buitenunit (ODU split) staat o.a het volgende opgenomen: minimaal 22 m2 vloerverwarming of minimaal 4 radiatoren van 500 watt afgifte. Uiteraard moet je er wel voor zorgen dat de thermostaatkranen volledig open staan.

De nieuwere systemen heb ik dit niet zo duidelijk van gevonden, maar in de handleiding staat soms wel opgenomen wat het minimale volume van het systeem moet zijn. Dat is natuurlijk afhankelijk van de grootte van je warmtepomp, zo is dat bij de 3400i 4 minimaal 13 l in de vloer en bij de 3400i 6 t/m 10 minimaal 27 l. minimale debiet is bij deze systemen 15l/min.

Ik bedenk me trouwens net.... Zou het benodigde debiet niet afhankelijk zijn van de temperatuur van het water? En zal de warmtepomp een te laag debiet dan niet kunnen compenseren door de bijverwarming in te schakelen? (Waarna een melding nog wel gewenst is trouwens).

[ Voor 15% gewijzigd door Lothlórien op 12-02-2025 14:24 ]

• aplender
ajaboot schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 17:39:
[...]

Ik was eerder ook in de veronderstelling dat mijn warmtepomp overgedimensioneerd was. Maar ik ben daar nu toch wat anders tegen aan gaan kijken.

Met deze temperaturen ben ik prima tevreden met circa 4-5 runs per dag en 3 a 4 defrosts.
Ik heb een tellertje gemaakt die het aantal defrosts per dag telt en ook nog een automatisering die door de thermostaat naar beneden te zetten de pomp uitschakelt wanneer de modulatie onder 25% zakt.
(en als deze inderdaad uit is gegaan wordt de thermostaat weer naar de oude waarde teruggezet)

[Afbeelding]
zie jij het zitten om de code voor tellerje m.b.t de defrosts te delen? ik heb daar wel belang bij. Een hint welke functie je gebruikt is voor mij ook genoeg.

• aplender
NvG schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 22:58:
[...]

Afhankelijk van de isolatiegraad van je woning kan je overwegen om de aan/uit hysterese, in geleidelijke stappen, wat op te schroeven tot bijvoorbeeld 250 K. Daardoor worden je runs langer en zullen ze stabieler draaien, met een gemiddeld lager vermogen, met als gevolg ook meestal minder defrosts.

Het gevolg is wel dat de tijd tussen de runs ook langer wordt wat gevolgen kan hebben, bij een minder isolatieniveau van de woning, voor het comfort wat ervaren wordt. Er kan dus wat meer fluctuatie in de temperatuur ontstaan wat bezwaarlijk kan zijn.

Dit zijn wel de ideale dagen om dat uit te proberen.
Bedankt voor je reactie. ik ga hier de komende paar dagen even naar kijken, zit er zelf aan te denken om dit in een automatisering te zetten die aan de hand van luchtvochtigheid en temperatuur de Heating Hysterese veranderd. De woning is goed geisoleerd en de warmte blijt dan ook lang in de woning.

edit: het verlengen van hysterese heeft denk ik niet veel zin voor mij aangezien ik nu al vaak heb dat de run het einde van de hysterese (150) niet haalt vervolgens elke "nieuwe" run een defrost fabriceert.

[ Voor 9% gewijzigd door aplender op 13-02-2025 19:09 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ajaboot
aplender schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 18:52:
[...]

zie jij het zitten om de code voor tellerje m.b.t de defrosts te delen? ik heb daar wel belang bij. Een hint welke functie je gebruikt is voor mij ook genoeg.
Geen probleem; het is te maken met de standaard Home Assistant functionaliteit.
Je definieert eerst het tellertje (ik heb deze 'Defrost counter' genoemd) als een helper van het type counter (met initial value 0)
Vervolgens maak je een automation die wanneer de warmtepomp status verandert naar defrost deze teller met 1 ophoogt. In mijn setup is de identity-id voor deze status: sensor.boiler_hpactivity.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HajNrciagl10SHOooU2zFyABgk0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6AQsDJdWQpaiZrBmSTtwKNDU.png?f=fotoalbum_large

Tenslotte maak je een automation die de counter reset.
Ik wil het per dag bijhouden dus de reset automation wordt om 00:01 getriggered.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aOhIiB2Tw5fHrU-up_jie4gzGu0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WShtPRLQAWZNEIxUtUrKKVCA.png?f=fotoalbum_large

In de History van de counter kun je ook mooi zien wanneer de defrostst waren (uiteraard niet hoe lang ze duurden). Je kunt op dezelfde manier natuurlijk ook counter maken voor de hp activities hot water, heating en none.
Hopelijk lukt het je hiermee, anders hoor ik het wel waar je vastloopt.

Pagina: 1 ... 100 ... 105 Laatste