Ik heb de afgelopen maand HA + BBQKees geïnstalleerd om mijn verbruik en gedrag van de WP beter te kunnen monitoren. Allereerst grote dank aan iedereen die bijdraagt hier in dit topic, fijn om gebruik te kunnen maken van alle kennis en ervaring. Als ik niet had kunnen staan op de schouders van reuzen hier was ik zeker niet zo ver gekomen! (Geen ICT'er maar type N00B hier.) Ik heb n.a.v. de tips hier mijn gedrag van de WP rustiger gemaakt om pendelen te voorkomen, maar omdat het gisteren en vandaag nogal koud was zie ik toch gedrag terug waar ik graag advies over krijg.
Onze situatie:
- Hoekhuis uit 1951, in 2020 flink verbouwd en goed geïsoleerd (vloer/spouw/dak/ramen). Wel nog wat warmteverlies via wat glas in lood ramen waar ik nog geen oplossing voor heb / wil maken en twee schuifdeuren die wat tochten.
- Volume te verwarmen met totaal 207 M2 / 800M3.
- Nefit EnviLine A/W split ODU split 13t + IDU split 8-15E
- 2x buffervat 200L WW, 1x buffervat 120L voor de vloerverwarming
- BODERUS pomp - stand II
- Vloerverwarming op drie verdiepingen, incl 3x Grundfos Alpha2 pomp op hoogste stand voor max flow.
Instellingen:
- Kamertemperatuur ingesteld op 20 graden (wordt ook gehaald)
- ON/off HYST HEAT: 300 K*min
- Temp diff TC3/TC0: 3,0 K (bij 5K kreeg ik het beeld dat de temp verschillen meer gingen schommelen)
- HC1 Design Temp 41 graden
- HC1 Max flow Temp 50 graden (eindpunt)
- HC1 Min flow Temp 23 graden (voetpunt)
- Selected flow Temp 34 graden
- HC Room influence factor: 2
- Heatpump op AUTO
- Silent mode staat altijd op ON (inschatting is dat de WP niet op vol vermogen hoeft.)
- DHW selected temp: 42 graden
- DHW selected lower temp: 42 graden
- DHW MAX temp: 56 graden
Gegevens 13-14 FEB, circa 1 tot -1 graden Celsius: (5x warm water run, 23x defrost) Verbruik is 31KWh voor heating en 11 KWh voor Warm water.
/f/image/qjAe8xhOItCc3bV82FvbWWfQ.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/669unyN6o7GGYf6v102HJgaB.png?f=fotoalbum_large)
Gegevens 8-9 FEB, circa 8-3 graden Celsius: (1x warm water run, 4x defrost) Verbruik is 27KWh voor heating en 3KWh voor warm water.
/f/image/nH84qo3G1H7zW4rQmGmCHFZa.png?f=fotoalbum_large)
Mijn vragen:
- Is 23 defrosts in 24 uur niet teveel voor temperaturen van 1/-1 graden? (de uitlaat van de buitenunit is helemaal vrij dus daar zou het niet aan moeten liggen...)
- Moet ik de pieken van de WP modulatie tijdens de defrosts wegdenken, en loopt de WP eigenlijk wel lekker zo?
- Ik zie dat mijn Boiler Refrigerant Gas temperature circa 10 graden verschil is tussen de gas side en liquid side. De gasleiding tussen binnen- en buitenunit loopt in een nogal lange buis onder de vloer van de keuken door van 14 meter. Heb ik hier teveel verlies?
- Komt mijn verbruik een beetje overeen met jullie ervaringen? Of andere goede tips om het verbruik naar beneden te krijgen?
Dank voor jullie hulp! En ik hoop dat anderen in een vergelijkbare situatie iets hebben aan bovenstaande info.