• aplender
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 25-06 15:35
ajaboot schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 19:51:
[...]

Geen probleem; het is te maken met de standaard Home Assistant functionaliteit.
Je definieert eerst het tellertje (ik heb deze 'Defrost counter' genoemd) als een helper van het type counter (met initial value 0)
Vervolgens maak je een automation die wanneer de warmtepomp status verandert naar defrost deze teller met 1 ophoogt. In mijn setup is de identity-id voor deze status: sensor.boiler_hpactivity.

[Afbeelding]

Tenslotte maak je een automation die de counter reset.
Ik wil het per dag bijhouden dus de reset automation wordt om 00:01 getriggered.

[Afbeelding]

In de History van de counter kun je ook mooi zien wanneer de defrostst waren (uiteraard niet hoe lang ze duurden). Je kunt op dezelfde manier natuurlijk ook counter maken voor de hp activities hot water, heating en none.
Hopelijk lukt het je hiermee, anders hoor ik het wel waar je vastloopt.
Thanks, hier kan ik zeker wat mee!

edit: gelukt!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• master1104
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15-09 11:14
Ik heb deze sensor in mijn configfile aangemaakt (unieke id is optioneel en afhankelijk van je taal in bbqkees kan het ook ‘defrost’ heten):

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
# Nefit defrost daycounter
  - platform: history_stats
    name: Defrost daycounter
    unique_id: b2b699d4-70c1-4c9f-a874-df4c519269a2
    entity_id: sensor.boiler_compressor_activity
    state: "ontdooien"
    type: count
    #counting from 00:00 till now and end on 00:00 again
    start: "{{ now().replace(hour=0, minute=0, second=0) }}"
    end: "{{ now() }}"

[ Voor 6% gewijzigd door master1104 op 13-02-2025 23:16 ]

• master1104
(Dubbele quote verwijderd)

[ Voor 173% gewijzigd door master1104 op 13-02-2025 23:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LAGMK
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20-07 11:44
Ik heb de afgelopen maand HA + BBQKees geïnstalleerd om mijn verbruik en gedrag van de WP beter te kunnen monitoren. Allereerst grote dank aan iedereen die bijdraagt hier in dit topic, fijn om gebruik te kunnen maken van alle kennis en ervaring. Als ik niet had kunnen staan op de schouders van reuzen hier was ik zeker niet zo ver gekomen! (Geen ICT'er maar type N00B hier.) Ik heb n.a.v. de tips hier mijn gedrag van de WP rustiger gemaakt om pendelen te voorkomen, maar omdat het gisteren en vandaag nogal koud was zie ik toch gedrag terug waar ik graag advies over krijg.

Onze situatie:
- Hoekhuis uit 1951, in 2020 flink verbouwd en goed geïsoleerd (vloer/spouw/dak/ramen). Wel nog wat warmteverlies via wat glas in lood ramen waar ik nog geen oplossing voor heb / wil maken en twee schuifdeuren die wat tochten.
- Volume te verwarmen met totaal 207 M2 / 800M3.
- Nefit EnviLine A/W split ODU split 13t + IDU split 8-15E
- 2x buffervat 200L WW, 1x buffervat 120L voor de vloerverwarming
- BODERUS pomp - stand II
- Vloerverwarming op drie verdiepingen, incl 3x Grundfos Alpha2 pomp op hoogste stand voor max flow.

Instellingen:
- Kamertemperatuur ingesteld op 20 graden (wordt ook gehaald)
- ON/off HYST HEAT: 300 K*min
- Temp diff TC3/TC0: 3,0 K (bij 5K kreeg ik het beeld dat de temp verschillen meer gingen schommelen)
- HC1 Design Temp 41 graden
- HC1 Max flow Temp 50 graden (eindpunt)
- HC1 Min flow Temp 23 graden (voetpunt)
- Selected flow Temp 34 graden
- HC Room influence factor: 2
- Heatpump op AUTO
- Silent mode staat altijd op ON (inschatting is dat de WP niet op vol vermogen hoeft.)
- DHW selected temp: 42 graden
- DHW selected lower temp: 42 graden
- DHW MAX temp: 56 graden

Gegevens 13-14 FEB, circa 1 tot -1 graden Celsius: (5x warm water run, 23x defrost) Verbruik is 31KWh voor heating en 11 KWh voor Warm water.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iba0Wr3KHxBM2RPPhNnsm2ZM87U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qjAe8xhOItCc3bV82FvbWWfQ.png?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QPijQGrgI8mNUGmUIzub5Tn9zy0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/aMMi48Qmk8zZtSr05xjui7MG.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iOeAEOheDqWJ3S-6oUWoLzXVbJI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/669unyN6o7GGYf6v102HJgaB.png?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ipCbS4CYOG3qWveCifdtEyrhomY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3OkmWCYL85Sgxani0scaw2kO.png?f=fotoalbum_large

Gegevens 8-9 FEB, circa 8-3 graden Celsius: (1x warm water run, 4x defrost) Verbruik is 27KWh voor heating en 3KWh voor warm water.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/47Uq4Hjzou_TWe71Ivg5HtwPq6A=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xZRtLfrCxyQQHfsea50RgScC.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sTRdaDz84zGlaALwjzryO9OCxMo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GgaeUsaDI8uMSGtNaRjPDDT2.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xoTikR1rZzKRM0U5XQczBwanmwc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nH84qo3G1H7zW4rQmGmCHFZa.png?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CzAgPviNuPYx5TqqUWrQOmGLe0w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/blEUbSOdFpwBnaYM3wUYOXjZ.png?f=fotoalbum_large

Mijn vragen:
- Is 23 defrosts in 24 uur niet teveel voor temperaturen van 1/-1 graden? (de uitlaat van de buitenunit is helemaal vrij dus daar zou het niet aan moeten liggen...)
- Moet ik de pieken van de WP modulatie tijdens de defrosts wegdenken, en loopt de WP eigenlijk wel lekker zo?
- Ik zie dat mijn Boiler Refrigerant Gas temperature circa 10 graden verschil is tussen de gas side en liquid side. De gasleiding tussen binnen- en buitenunit loopt in een nogal lange buis onder de vloer van de keuken door van 14 meter. Heb ik hier teveel verlies?
- Komt mijn verbruik een beetje overeen met jullie ervaringen? Of andere goede tips om het verbruik naar beneden te krijgen?

Dank voor jullie hulp! En ik hoop dat anderen in een vergelijkbare situatie iets hebben aan bovenstaande info.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NvG
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 09:24

NvG

LAGMK schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 13:22:
Ik heb de afgelopen maand HA + BBQKees geïnstalleerd om mijn verbruik en gedrag van de WP beter te kunnen monitoren. Allereerst grote dank aan iedereen die bijdraagt hier in dit topic, fijn om gebruik te kunnen maken van alle kennis en ervaring. Als ik niet had kunnen staan op de schouders van reuzen hier was ik zeker niet zo ver gekomen! (Geen ICT'er maar type N00B hier.) Ik heb n.a.v. de tips hier mijn gedrag van de WP rustiger gemaakt om pendelen te voorkomen, maar omdat het gisteren en vandaag nogal koud was zie ik toch gedrag terug waar ik graag advies over krijg.

Onze situatie:
- Hoekhuis uit 1951, in 2020 flink verbouwd en goed geïsoleerd (vloer/spouw/dak/ramen). Wel nog wat warmteverlies via wat glas in lood ramen waar ik nog geen oplossing voor heb / wil maken en twee schuifdeuren die wat tochten.
- Volume te verwarmen met totaal 207 M2 / 800M3.
- Nefit EnviLine A/W split ODU split 13t + IDU split 8-15E
- 2x buffervat 200L WW, 1x buffervat 120L voor de vloerverwarming
- BODERUS pomp - stand II
- Vloerverwarming op drie verdiepingen, incl 3x Grundfos Alpha2 pomp op hoogste stand voor max flow.

Instellingen:
- Kamertemperatuur ingesteld op 20 graden (wordt ook gehaald)
- ON/off HYST HEAT: 300 K*min
- Temp diff TC3/TC0: 3,0 K (bij 5K kreeg ik het beeld dat de temp verschillen meer gingen schommelen)
- HC1 Design Temp 41 graden
- HC1 Max flow Temp 50 graden (eindpunt)
- HC1 Min flow Temp 23 graden (voetpunt)
- Selected flow Temp 34 graden
- HC Room influence factor: 2
- Heatpump op AUTO
- Silent mode staat altijd op ON (inschatting is dat de WP niet op vol vermogen hoeft.)
- DHW selected temp: 42 graden
- DHW selected lower temp: 42 graden
- DHW MAX temp: 56 graden

Gegevens 13-14 FEB, circa 1 tot -1 graden Celsius: (5x warm water run, 23x defrost) Verbruik is 31KWh voor heating en 11 KWh voor Warm water.
[Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding][Afbeelding]

Gegevens 8-9 FEB, circa 8-3 graden Celsius: (1x warm water run, 4x defrost) Verbruik is 27KWh voor heating en 3KWh voor warm water.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding][Afbeelding]

Mijn vragen:
- Is 23 defrosts in 24 uur niet teveel voor temperaturen van 1/-1 graden? (de uitlaat van de buitenunit is helemaal vrij dus daar zou het niet aan moeten liggen...)
- Moet ik de pieken van de WP modulatie tijdens de defrosts wegdenken, en loopt de WP eigenlijk wel lekker zo?
- Ik zie dat mijn Boiler Refrigerant Gas temperature circa 10 graden verschil is tussen de gas side en liquid side. De gasleiding tussen binnen- en buitenunit loopt in een nogal lange buis onder de vloer van de keuken door van 14 meter. Heb ik hier teveel verlies?
- Komt mijn verbruik een beetje overeen met jullie ervaringen? Of andere goede tips om het verbruik naar beneden te krijgen?

Dank voor jullie hulp! En ik hoop dat anderen in een vergelijkbare situatie iets hebben aan bovenstaande info.
Het grootste probleem bij koude dagen is denk ik het warmteverlies door de glas in lood ramen en de tochtige schuifdeuren. Die zorgen ervoor dat de WP op een relatief hoger, dan nodig, niveau moet draaien op deze dagen van rond de nul graden. Dat kan dan het aantal defrosts mede veroorzaken.

Door dit aan te pakken is waarschijnlijk een beter en sneller resultaat te halen dan door het aanpassen van de instellingen. Veranderde instellingen hebben bij een modulerende warmtepomp meestal enige tijd nodig voordat ze volledige effectiviteit laten zien.

Voor glas in lood ramen zijn speciale isolatiefolies verkrijgbaar die er voor zorgen dat oud glas bij het gebruik ervan niet breekt. Dit is een relatief goedkope oplossing met een beperkt resultaat. Let bij deze oplossing wel goed op dat je het juiste isolatiefolie aanschaft want anders kan de rekening alsnog oplopen.

Als je de glas in lood ramen graag wilt behouden is er ook nog de mogelijkheid van voorzetramen die zowel buiten als binnen kunnen worden geplaatst. Dit is optisch vaak niet de mooiste oplossing maar de voorzetramen kunnen na de winter wel verwijderd worden.

De duurste oplossing is om de glas in lood ramen in dubbel glas te laten zetten. In dat geval kunnen er waarschijnlijk ook jaloezieën in geplaatst worden om het helemaal luxe te maken. In de badkamer hebben wij jaloezieën tussen dubbel glas, weliswaar zonder glas in lood, en dat is daar een heel mooie oplossing.

De tochtige schuifdeuren zijn meestal vrij simpel te verhelpen en als dat niet lukt moet je overwegen om ze te vervangen. De tocht kan ook ondervangen worden door het plaatsen van rolluiken voor de schuifdeuren.
Dat geeft ook nog eens een extra isolatieschil die naar believen kan worden ingezet.

Als de glas in lood ramen een betrekkelijk groot oppervlak beslaan kan je met de goedkoopste oplossing, isolatiefolie, snel kijken of het effect heeft op het aantal defrosts. Als dat zo is, kan je vervolgens eventueel met de andere oplossingen aan de slag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de telegraaf
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 07-06 11:38
LAGMK schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 13:22:

Nee dat is hier ook zo, hier gisteren 25 defrosts geteld met een ODU Split11. Buitenunit staat geheel vrij tussen wat struiken.

Verbruik ligt helemaal aan hoe de wp belast wordt. Bij mij loopt ie met dit weer continue volgas; alleen verwarming, geen warmwater. Verbruik is dan rond de 80-85 kWh per 24h.
Uw 31 kWh valt dus mee, maar dat heeft helemaal met de grootte van het afgiftesysteem te maken dus een vergelijking gaat altijd mank.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZonnigY
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 11:01
@de telegraaf 85 kWh per 24 uur :o . Wat heb jij voor n kasteel? Ik verwarm hier 250 m2 met 30 kWh...

[ Voor 25% gewijzigd door ZonnigY op 14-02-2025 19:04 ]

Bosch 5800i 10, vloerverwarming & fancoils, Zehnder Q600

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurice v/d Zwaan
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11:00
ZonnigY schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 18:59:
@de telegraaf 85 kWh per 24 uur :o . Wat heb jij voor n kasteel? Ik verwarm hier 250 m2 met 30 kWh...
Ik 200 m2, vrijstaand, 1995 bouw. Beneden vloerverwarming (als bijverwarming aangelegd) met radiatoren, boven radiatoren. Koudste dagen tot nu toe 20~21kWh voor verwarming per dag.

(Bosch 5800i 7kW met buffervat)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X-rYqhDdAOdsNFSHV0NxWQi2Wa0=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/9oxwiY9FZkekJNHQ6Ig2GSJ4.png?f=user_large

Balkje = kwh
groen = gemiddelde temperatuur die dag
blauw = minimale temperatuur
rood = maximale temperatuur

Stooklijn van -10 to 16, 23 tot 34. Kamer ingesteld op 20C (en daar wijkt het nooit meer dan 0.5C van af).
TC3-TC0 delta op 6C ingesteld (rustiger gedrag). De warmtepomp gaat nooit uit, draait zeg maar 1 run die nu al 2 maanden duurt (alleen SWW tussendoor natuurlijk). Ongeveer 8 defrosts per dag

[ Voor 17% gewijzigd door Maurice v/d Zwaan op 14-02-2025 19:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• master1104
265m2 buitengebied in koud Twente met bwj 2000 en goede isolatie. Alleen het glas is matig (HR met hooguit 1 plus en deels lek). Geheel vloerverwarming.

Alleen verwarming en geen sww. De afvlakking de laatste weken komt door continue silent mode met hogere COP als gevolg.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-liXk7YLL7bC6ub5VC2gBYBExUk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MGKuLJqvtoCFeO8xmWxP5Iuu.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 9% gewijzigd door master1104 op 14-02-2025 19:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonnigY
@master1104 grappig, wij hebben een behoorlijk hetzelfde verbruik. Woning is ook vergelijkbaar in grootte. Mijne is pakweg 100 jaar ouder, maar dan juist wel weer met triple en hr++ glas.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wG7-6-EQGB_W7JbA5amjXlYlYJo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/pCAPrk0JgiwAR58XxrzbGtQh.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonnigY
Dat droge weer scheelt echt enorm in de rust voor de wp trouwens. Nu al 6 uur lang zonder defrosts ondanks temperaturen rond de 0-2 graden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nous112
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 13-09 14:59
175 m2 buitengebied Noord-Oost Twente, bouwjaar 2020, standaard kamertemperatuur 20,5 oC. De grafiek toont verbruik verwarming + sww voor 4 personen gedurende de afgelopen week. Warmtepomp Compress 7400 7kW full-electric.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6JS9G4mk1qiKVWMCGqnqRurogNY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GbWx10Y7vXRZxKOLQlToB3R7.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NvG

NvG

Kan iemand mij uitleggen wat het appelen met peren vergelijken in de laatste zes reacties voor nut heeft, behalve dat het demonstreert dat appelen geen peren zijn en appelen en peren ook onderling binnen hun eigen soort verschillen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maurice v/d Zwaan
NvG schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 10:16:
Kan iemand mij uitleggen wat het appelen met peren vergelijken in de laatste zes reacties voor nut heeft, behalve dat het demonstreert dat appelen geen peren zijn en appelen en peren ook onderling binnen hun eigen soort verschillen?
Ik denk dat het goed is om te zien wat er met dit weer en een warmtepomp gewoon mogelijk is, en de hierboven genoemde 85kWh per dag toch wel heel veel is tenzij er speciale omstandigheden spelen.

Ik vond het iig wel eens goed om te zien wat anderen (ook al is het soms met een andere warmtepomp) met dit weer verbruiken binnen de context van hun huis

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boschhd
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Maurice v/d Zwaan schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 11:01:
[...]

Ik denk dat het goed is om te zien wat er met dit weer en een warmtepomp gewoon mogelijk is, en de hierboven genoemde 85kWh per dag toch wel heel veel is tenzij er speciale omstandigheden spelen.

Ik vond het iig wel eens goed om te zien wat anderen (ook al is het soms met een andere warmtepomp) met dit weer verbruiken binnen de context van hun huis
Precies, een beetje een gevoel van wat normaal is. Wat betekent dit weer, type huis en isolatie voor een warmtepomp. Wat doet dat met warmtepomp gedrag en met je verbruik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jaapzb
  • Registratie: Augustus 2013
  • Niet online
Wat "normaal" is voor jouw huis kan heel laag of hoog zijn voor een ander huis. Vergelijken van verbruik heeft dus eigenlijk alleen zin tenzij je kijkt naar gelijkwaardige situaties, en zelfs dan is het maar een indicatie waar je vooral niet teveel waarde aan moet hechten

@de telegraaf heeft twee warmtepompen staan dus ik acht de kans dat dat een gelijkwaardige situatie is erg klein

Bosch Compress 7400i 7kW (2023) - 16x 395Wp JASolar met SolarEdge SE8K omvormer (2022)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de telegraaf
ZonnigY schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 18:59:
Wij hebben inderdaad een bovengemiddeld grote woning (verbouwde herenboerderij, energielabel A, veel glas) met in totaal (inclusief een bijgebouw) ongeveer 3000m3 inhoud. Twee gescheiden CV circuits met beide een hybride wp, een ODUSPLIT 6 en ODUSPLIT 11. Deze verbruiken met dit weer zo'n 40-45kWh en rond de 85kWh per 24h.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonnigY
@de telegraaf nice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaccoh
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 03-09 11:26
Ik heb uitgebreid gezocht maar niet gevonden:

Binnenkort krijg ik een thuisbatterij setup en (nog) meer zonnepanelen. Nu wil ik eigenlijk via Homey Pro bijv. dat als de batterij vol zit en er stroom terug wordt geleverd aan het net. Dat onze Nefit Enviline zijn 300L buffervat gaat verwarmen tot zo hoog mogelijke temperaturen.

Is zoiets te doen? (de automatisering lukt me wel, het gaat erom of er iets bestaat om de WP te kunnen triggeren).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Jaccoh schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 18:16:
Ik heb uitgebreid gezocht maar niet gevonden:

Binnenkort krijg ik een thuisbatterij setup en (nog) meer zonnepanelen. Nu wil ik eigenlijk via Homey Pro bijv. dat als de batterij vol zit en er stroom terug wordt geleverd aan het net. Dat onze Nefit Enviline zijn 300L buffervat gaat verwarmen tot zo hoog mogelijke temperaturen.

Is zoiets te doen? (de automatisering lukt me wel, het gaat erom of er iets bestaat om de WP te kunnen triggeren).
Ik weet niet of je al een BBQKees gateway hebt, maar dit is veruit de makkelijkste weg. Daarmee krijg je de optie om "dhw one time charging (onetime)" te gebruiken. Deze kan je op 75 graden zetten en met het volgende commando aanroepen:

Bash:
1
curl -s -X POST "http://<EMSBBQKEES_IP>/api/boiler/" --header 'Authorization: Bearer <JE TOKEN>' -H 'Content-Type: application/json' -d '{"cmd":"dhw.charge", "data":"on"}'

Python:
1
2
3
headers =  "Authorization": "Bearer <JE TOKEN>", "Content-Type": "application/json"}
data = {"cmd": "dhw.charge", "data": "on"}
response = requests.post( "http://<EMSBBQKEES_IP>/api/boiler/", headers=headers, json=data)

Je WP zal vervolgens eenmalig het boilervat naar 75 graden verwarmen.

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lc8
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 17-09 22:25
JackBol schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 18:48:
[...]

Ik weet niet of je al een BBQKees gateway hebt, maar dit is veruit de makkelijkste weg. Daarmee krijg je de optie om "dhw one time charging (onetime)" te gebruiken. Deze kan je op 75 graden zetten en met het volgende commando aanroepen:

Bash:
1
curl -s -X POST "http://<EMSBBQKEES_IP>/api/boiler/" --header 'Authorization: Bearer <JE TOKEN>' -H 'Content-Type: application/json' -d '{"cmd":"dhw.charge", "data":"on"}'

Python:
1
2
3
headers =  "Authorization": "Bearer <JE TOKEN>", "Content-Type": "application/json"}
data = {"cmd": "dhw.charge", "data": "on"}
response = requests.post( "http://<EMSBBQKEES_IP>/api/boiler/", headers=headers, json=data)

Je WP zal vervolgens eenmalig het boilervat naar 75 graden verwarmen.
volgens mij zegt @Jaccoh 'buffervat'en niet SWW-vat...
maar ook het buffervat kun je uiteraard via HomeAssistant en een EMS gateway opstoken door de stooklijn te verhogen. Dit doe ik zelf ook al om twee redenen: energie gebruiken die over is, en de run net iets langer extended (effectiev het 'bufferend'vermogen van het buffer vergroten (2x-3x) door de delta-T te verhogen)

met automatisering kan het allemaal ja.

Enviline 9.0 E-S Mono + 300L buffer +HS25-6, HA + ems-esp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

lc8 schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 22:52:
[...]

volgens mij zegt @Jaccoh 'buffervat'en niet SWW-vat...
Ik ben benieuwd wie er een 300L buffervat heeft 🤣

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NvG

NvG

Maurice v/d Zwaan schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 11:01:
[...]

Ik begrijp dat het leuk kan zijn om deze gegevens onderling uit te wisselen maar ze kunnen erg verwarrend zijn voor een argeloze nieuwe bezoeker van dit forum. De suggestie ontstaat snel dat er conclusies aan verbonden kunnen worden terwijl dat, afgezien van het feit dat er altijd een warmtepomp in het spel is voor minstens een deel van de verwarming, duidelijk niet het geval is.

Een argeloze nieuwe bezoeker die vol met vragen zit over de warmtepomp zoekt hulp en informatie op dit forum en wordt door deze gegevensuitwisselingen, zonder kanttekeningen en duidelijke info, regelmatig in verwarring gebracht. Met de grote kans dat door de bomen het bos niet meer gezien wordt.
Als dat gebeurd dan schieten deze uitwisselingen duidelijk te kort in het doel van forums als deze, vermoed ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lc8
JackBol schreef op zondag 16 februari 2025 @ 00:10:
[...]

Ik ben benieuwd wie er een 300L buffervat heeft 🤣
ik.. _/-\o_

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• master1104
NvG schreef op zondag 16 februari 2025 @ 11:31:
[...]

Ik begrijp dat het leuk kan zijn om deze gegevens onderling uit te wisselen maar ze kunnen erg verwarrend zijn voor een argeloze nieuwe bezoeker van dit forum. De suggestie ontstaat snel dat er conclusies aan verbonden kunnen worden terwijl dat, afgezien van het feit dat er altijd een warmtepomp in het spel is voor minstens een deel van de verwarming, duidelijk niet het geval is.

Een argeloze nieuwe bezoeker die vol met vragen zit over de warmtepomp zoekt hulp en informatie op dit forum en wordt door deze gegevensuitwisselingen, zonder kanttekeningen en duidelijke info, regelmatig in verwarring gebracht. Met de grote kans dat door de bomen het bos niet meer gezien wordt.
Als dat gebeurd dan schieten deze uitwisselingen duidelijk te kort in het doel van forums als deze, vermoed ik.
Tweakers forum is een uitwissel en discussie platform. Zou mooie boel worden als we hier niet meer met elkaar van ideeën mogen wisselen omdat iemand anders er wellicht van in de war zou raken 😅

Het is geen voorlichting site, al komt de enorm knap opgezette start topic daar aardig in de buurt. Daar zou ik discutabele informatie ook willen vermijden.

Uiteraard is het wel degelijke nuttige info, want het geeft een mooi inzicht van het verwarmingsvermogen per m2 in wisselende omstandigheden. Ik destilleer daar voor mij zelf uit of ik een beetje in gemiddeld / goed gebied zit. Mocht dat enorm afwijken ga ik verdiepingsvragen stellen om tot de oorzaak van deze afwijking te komen.

Laten we ons vooral vrij blijven voelen om allemaal onze brainstorms en data met elkaar te delen, zolang dat maar met respect gebeurt geniet ik daar bij mijn dagelijkse Tweakers rondje telkens weer van 👍

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• NvG

NvG

@master1104

Ik wil niemand ook maar iets ontzeggen, het was bedoeld als pleidooi om bij de uitwisseling zoveel mogelijk relevante informatie toe te voegen. Als jij toevoegt, “Alleen verwarming en geen sww. De afvlakking de laatste weken komt door continue silent mode met hogere COP als gevolg.”, dan is dat een relevante verhelderende toevoeging waar soms wat uit af te leiden valt.

Ik mis dat soort nodige info voor een goede interpretatie regelmatig en dat kan voor verwarring zorgen. Ik neem aan dat niemand dat wil, maar ik had de indruk dat men zich niet altijd voldoende bewust was van die mogelijkheid.

Mijn excuses voor het feit dat de reactie schijnbaar als kritiek op de open discussie en gegevensuitwisseling is overgekomen, wat ik juist als een pluspunt van dit forum zie. Ik zou ook absoluut geen voorstander zijn van een moderator voor dit forum, omdat zelfdiscipline uiteindelijk het beste kompas is om op te varen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• master1104
Dank voor je verduidelijking! Daarmee snappen we elkaars zienswijze weer aardig denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scarwoman
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 14-09 22:26
Tijdje hier niet meer geweest. Destijds ook (deels) het starttopic vormgegeven. Leuk om vervolgens nu weer te leren van de updates!

Recent weer een beetje aan het tweaken met de TC0/TC3 instelling; nu op 3K ingesteld. Hoe lager hoe beter toch voor een huis met alleen vloerverwarming?

Aanvoertemp. primair: 27,5 waarmee ik het huis (uit 2021) warm kan houden. DeltaT primair van 3K wordt gehaald (foto).
Buderus op stand III. En interne pomp moduleert af en toe een beetje bij

Bij meten op de lussen van de vloer ongeveer 2,0 graden verschil.

Hoe dit het beste verder te tweaken? Is het nu verstandig om de Buderus een standje terug te schakelen? Heb het idee dat er bijgemengd wordt via de buffer (in parallel).

Heb een enviline monoblock 13-17E.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4eUEwCjAzatWLNmpkyKqUIQVfcc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/4mAyQc5CheoTr7EXjE3LWW3k.png?f=fotoalbum_large

Nefit Envilline 13kW all-ellectric | HR 300L boiler | 100L buffervat | Buderus pomp | Vloerverwarming met naregeling: Danfoss Icon | 11,52 kWp zonnepaneel installatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 11:52

The Legend

*Plop*

The Legend schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 17:16:
Hier sinds vandaag ineens issues. Zag de EasyControl rood oplichten, gaf daar fout H01-5331. Soort communicatiefout kennelijk? Die heb ik wel eens een enkele keer vaker gehad. Maar vandaag ineens achter elkaar. Normaal draait mijn Hybride WP (Compress 7400i 5kW monoblock) in 1 lange run in de winter. Vandaag ineens 30 starts, terwijl ik over de hele levensduur vanaf mei 2021 op 432 starts zit. Dat klinkt niet gezond :/

[Afbeelding]

Hier ook te zien dat hij echt uit gaat, en het geen defrosts zijn.

[Afbeelding]

@BramOost @WillemGM ik lees dat jullie dit probleem ook hadden. Is dat nog gefixt?

Normaal gesproken heb ik in de winter eigenlijk 1 lange run waarbinnen de compressor continu verwarmd, en afhankelijk van het weer meer of minder defrosts doet. Het servicemenu zit nu vol met storingen: wisselend A01-5330 en H01-5331. Tijdens zo’n storing slaat de compressor dus helemaal uit.

Doordat de compressor zo vaak afslaat daalt de temperatuur in het cv-systeem en krijgt ‘ie niet voldoende tijd om weer op te warmen, iets wat normaal met veel defrosts nog prima gaat. Nu begint het dus langzaam af te koelen in huis.

Uiteraard heb ik het systeem een keer met de werkschakelaar helemaal uit en weer aan gezet. Daarna komen de foutcodes ook weer terug.
Morgen komt eindelijk Nefit om bovenstaande te trouble shooten. Heb nu bijna vier weken op alleen de gasketel gedraaid. Ik dacht net: laat ik de WP weer eens aanzetten om iig een recente foutcode voor de monteur te creëren: draait dat ding nu als een zonnetje 8)7 Terwijl ik dus al eerder na een paar dagen weer heb getest, en toen schoot ‘ie direct weer in storing. Niks veranderd verder. Om gek van te worden.

Ah “gelukkig”, hij schiet nu weer in storing :+

Ik ben toch malle pietje niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nous112
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 13-09 14:59
The Legend schreef op zondag 16 februari 2025 @ 21:16:
[...]

Morgen komt eindelijk Nefit om bovenstaande te trouble shooten. Heb nu bijna vier weken op alleen de gasketel gedraaid. Ik dacht net: laat ik de WP weer eens aanzetten om iig een recente foutcode voor de monteur te creëren: draait dat ding nu als een zonnetje 8)7 Terwijl ik dus al eerder na een paar dagen weer heb getest, en toen schoot ‘ie direct weer in storing. Niks veranderd verder. Om gek van te worden.

Dan mag je blij wezen dat de storing er weer is, het klinkt alsof je naar de tandarts moet voor kiespijn maar als je er eenmaal bent zijn de klachten over…… :) ……. Duurde het 4 weken omdat je gasketel als backup had, want als je die niet zou hebben gehad dan werd je niet blij met 4 weken zonder verwarming bij deze temperaturen :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NvG

NvG

@The Legend

Ik hoop voor je dat de warmtepomp vannacht toch weer gaat werken bij deze kou, als de ketel tenminste sowieso niet nodig is, want de storingsmeldingen zijn gewoon uit te lezen hoor.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rIrJgZefuJZRbPmFJGRbViLpWok=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XXYc7Ql29MJtXDEqyrioKce2.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door NvG op 16-02-2025 22:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• master1104
@NvG Zijn eerdere post beschreef uitgebreid de storingen die hij had.
Het servicemenu zit nu vol met storingen: wisselend A01-5330 en H01-5331. Tijdens zo’n storing slaat de compressor dus helemaal uit.
Lijkt helaas niet een storing die makkelijk op te lossen is zonder Nefit.

Link naar de originele post: https://gathering.tweaker...message/81357678#81357678

[ Voor 15% gewijzigd door master1104 op 16-02-2025 23:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NvG

NvG

@master1104
Ik mag toch hopen dat in het servicemenu toch minimaal de nodige honderden laatste storingen incl. code, datum en tijd worden opgeslagen zodat het door Nefit altijd uit te lezen is als ze komen om het probleem op te lossen. Daar is niet veel geheugenruimte voor nodig.

Bij mijn bewakingscamera’s worden ook automatisch de oudste beelden gewist als er geheugenruimte tekort is, dus technisch en qua programmatuur kan dat geen probleem zijn.

[ Voor 23% gewijzigd door NvG op 17-02-2025 00:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvw
  • Registratie: September 2020
  • Nu online

bvw

Na lang zoeken... Heb ik uitgevonden waarom mijn CV ketel in de hybride opstelling 0.15 kuub gas per dag stond te verstoken.

Mijn aanname was dat de "dhw Comfort mode" setting in de warmtepomp de ECO mode van de ketel zou aansturen. Dat bleek dus niet zo te zijn, ondanks dat de setting keurig op 'eco' bleef staan.

De hybride ketel (Tzerra ACE) met de hand op ECO gezet (DP200 naar 2) heeft het verbruik gestopt.

Ter lering en vermaak!

LG Therma V MonoBloc HM091MR.U44 hybride | Bosch Compress 3000i (split) 5kW hybride | Home Assistant met WAF

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jaapzb
  • Niet online
bvw schreef op maandag 17 februari 2025 @ 07:58:
Na lang zoeken... Heb ik uitgevonden waarom mijn CV ketel in de hybride opstelling 0.15 kuub gas per dag stond te verstoken.

Mijn aanname was dat de "dhw Comfort mode" setting in de warmtepomp de ECO mode van de ketel zou aansturen. Dat bleek dus niet zo te zijn, ondanks dat de setting keurig op 'eco' bleef staan.

De hybride ketel (Tzerra ACE) met de hand op ECO gezet (DP200 naar 2) heeft het verbruik gestopt.

Ter lering en vermaak!
Ja zo ver ik weet stuurt hij alle ketels gewoon aan met een aan/uit contact. Verder is er dus 0,0 communicatie tussen de warmtepomp en de ketel!

Bosch Compress 7400i 7kW (2023) - 16x 395Wp JASolar met SolarEdge SE8K omvormer (2022)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sheran
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 19-02 13:46
Hallo allemaal, heeft iemand ervaring met het ombouwen van hybride Nefit Bosch naar full electric?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jaapzb
  • Niet online
Sheran schreef op maandag 17 februari 2025 @ 13:10:
Hallo allemaal, heeft iemand ervaring met het ombouwen van hybride Nefit Bosch naar full electric?
Ik heb het mijn installateur eens gevraagd, die het vervolgens weer aan nefit heeft voorgelegd. Volgens hun moest mijn hele binnenunit vervangen worden door de elektrische versie. Simpelweg plaatsen van een elektrisch elementje in de "gas hybride" binnenunit was volgens hun niet mogelijk.

Een andere oplossing was de gasketel vervangen met een elektrische ketel als back-up heat. Maar dat was ongeveer net zo duur als gewoon de hele binnenunit te laten vervangen.

Daarnaast moet je nog een oplossing bedenken voor warm tapwater, dat kan de WP zelf doen (bijplaatsen van een boilervat) of je kan een losse warmtepompboiler laten plaatsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ajaboot
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 18-09 14:19
master1104 schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 23:13:
Ik heb deze sensor in mijn configfile aangemaakt (unieke id is optioneel en afhankelijk van je taal in bbqkees kan het ook ‘defrost’ heten):

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
# Nefit defrost daycounter
  - platform: history_stats
    name: Defrost daycounter
    unique_id: b2b699d4-70c1-4c9f-a874-df4c519269a2
    entity_id: sensor.boiler_compressor_activity
    state: "ontdooien"
    type: count
    #counting from 00:00 till now and end on 00:00 again
    start: "{{ now().replace(hour=0, minute=0, second=0) }}"
    end: "{{ now() }}"
Dit is inderdaad een elegante oplossing. Er is echter wel een verschil met een teller die de starts/statuswisselingen telt.
Bovenstaande code telt de status bij de start van de periode (om 00:00) mee.
De 'aparte' teller telt alleen de nieuwe runs; wanneer de status verandert.

Enviline 13T-T Monoblock | 120 L Buffer | EasyControl | BBQKees | HomeAssistant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de telegraaf
Sheran schreef op maandag 17 februari 2025 @ 13:10:
Mijn antwoord op je vraag is 'nee', maar dit kan wel eens gecompliceerder zijn dan je denkt. Om te beginnen: welke capaciteit heeft je warmtepomp, en hoeveel moet ie daarmee verwarmen. Hybrides worden vaak wat kleiner geïnstalleerd dan full-electric omdat voor die paar echt koude dagen per jaar de CV het altijd wel warm krijgt. Voorts zit je met warm water die nu waarschijnlijk je CV maakt, die daar dan ook nog bij komt. Afhankelijk van je gezinssituatie kan dit een flink deel van de capaciteit opeisen.

Alle situaties zijn verschillend, maar ik zou een goed werkende hybride niet zo maar de-installeren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wimsmit
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 06-06 08:59
Alleerst dank voor jullie kennis op dit forum en de BBQ kees data en inmiddels is Nefit voor de 3x langs geweest en is de oplossing gevonden :).

Ik heb begin december een Enviline Split Unit 11kw laten installeren met buffervat en SWW.

Probleem
In normaal gebruik ging de warmtepomp elke 15 minuten aan voor 5 minuten en deed dat 10 minuten niets. (wel de 4-wegklep omgeschakeld en dacht dus dat die in defrost zat) Bij stil gebruik ging die heel veel aan/uit bij lage tempraturen en niet in "defrost" gaan. Vervolgens ging de temperatuur van de CV installatie naar beneden en werd het niet warm in huis.
De installatie geeft heeft in 2 maanden tijd 8x de storing A01/5347 gegeven. Wat onderspanning bij voeding was geeft. Dit eerste keer nadat Nefit al 1x langs was geweest.

Oorzaak
De nul draad van de 3-fase aansluiting buitenunit maakte geen contact met de werkschakelaar, waarschijnlijk niet goed aangedraaid en bij gebruik van de schakelaar los komen te zitten. Nu loopt de warmtepomp als een zonnetje.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MFOl3DcafLFupr46vhBvLwSObLw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9Oz9kDnaX1HUmlSBl7wZPFCi.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lc8
wimsmit schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 10:07:

Probleem

De installatie geeft heeft in 2 maanden tijd 8x de storing A01/5347 gegeven. Wat onderspanning bij voeding was geeft. Dit eerste keer nadat Nefit al 1x langs was geweest.

Oorzaak
De nul draad van de 3-fase aansluiting buitenunit maakte geen contact met de werkschakelaar, waarschijnlijk niet goed aangedraaid en bij gebruik van de schakelaar los komen te zitten. Nu loopt de warmtepomp als een zonnetje.
dan was de errorcode vanaf het begin juist :) 8)7

ik heb wel eens spijt dat ik een 9kW en geen 11 kW gekocht heb: bij de 9kW of kleiner is de buitenunit enkel-fase gevoed en is de stroom voor de compressor dus niet over de 3 fasen verdeeld. De grotere units hebben idd een 3 fase omvormer die de pomp aanstuurt

[ Voor 17% gewijzigd door lc8 op 19-02-2025 17:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 11:52

The Legend

*Plop*

The Legend schreef op zondag 16 februari 2025 @ 21:16:
[...]

Nou, het probleem is nog niet verholpen. De inverter is nog een keer omgewisseld om die uit te sluiten, daar zit het probleem niet. Compressor lijkt ook te werken, maar die kan hij alleen doormeten als hij uitstaat. Er valt dus verder niks extra door een monteur uit te lezen naast het service menu waar iedereen in kan. Hij gaf nu ook een keer foutcode A01/5514 (verdampingsdruk te laag). Nu moeten ze nog een keer terugkomen om het koelmiddel af te tappen om te zien of dat te weinig is (en er dus een lek ergens zit). Ik zou weer worden gebeld voor een afspraak, maar dat laat natuurlijk weer op zich wachten.

Kan vast incalculeren dat mijn gas vastrecht volgend jaar weer hoger wordt doordat ik boven de 500m3 ga uitkomen :(

Ik ben toch malle pietje niet!

• Okasha
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Hi, ik ben nieuw hier, nog weinig onderzoek/leeswerk kunnen doen, maar toch even een brandende vraag :) Vandaag is onze 5800i towermodel opgeleverd, en einde middag in bedrijf gesteld. Door de drukte bij Nefit kan de opleverinspectie pas in de tweede week van maart gedaan worden, dus de installateur heeft hem in bedrijf gesteld met telefonisch advies vanuit Nefit.

Ik heb wat basis instructies gekregen, en de software geïnstalleerd en de wifi module ingesteld. Nu begon het ein-de-lijk warmer te worden in huis (er is vandaag ook een kozijn vervangen dus het was vrij fris geworden ;)) en nu springt de unit in storing met de melding "Te hoge aanvoertemperatuur" code 6256. Ik ben aan het googlen geweest, gaf geen uitkomst. Ik kan nog niet in de pro-settings. Ik heb alarmsignaal wel uitgekregen, dus de kinderen slapen weer :)

Ik zie in de startpost dat het wellicht te maken heeft met de 60+ graden run van het hete water, maar dat zie ik niet terugkomen, het water is nu 48.4 graden. Flow temp is 47.9 en return 34.5. Actual modulation 0% (ding staat dus uit?)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• master1104
Welkom!

Je kan in het service menu komen door de menu toets 5 seconden ingedrukt te houden. Daar de opties even langslopen voor de maximaal toegestane temperatuur. Tot slot opslaan en ‘in bedrijfstelling afgerond te bevestigen’. Anders verliest hij de instellingen na een spanningsuitval.

Neem aan dat je radiatoren hebt? Want anders is een aanvoertemperatuur van 25 tot 35 graden zat voor een gemiddelde vloerverwarming met dit weer. Overigens wil je ook radiatoren liever tussen 30 en 45 graden maximaal houden, anders gaat je COP wel erg hard omlaag. Sanitair warm water is doorgaans 48 graden een goed uitgangspunt en evt te verhogen als je te weinig warm water hebt in de praktijk.

Edit:
In mijn bbqkees (ems esp, kastje wat de meeste hier gebruiken voor monitoren van de warmtepomp) heet de setting die je zoekt: HC1 maximale aanvoertemperatuur. Vermoedelijk staat die onder cv circuit 1 oid in het service menu.

[ Voor 35% gewijzigd door master1104 op 20-02-2025 22:59 ]

• Okasha
  • Niet online
Hi nee, ik heb vloerverwarming beneden en paar radiatoren boven, maar door verbeterde isolatie staan die in principe meest uit.

De storing is opgelost, heb de temperatuur met 5 geen verhoogd. Maar inderdaad, cv temperatuur van 45 slaat echt nergens op, dus daar moet ik morgen mee aan de slag..

[ Voor 40% gewijzigd door Okasha op 20-02-2025 23:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• master1104
Zet dan je stooklijn maar een heel eind terug, want met bijna 50 graden je vloer in gaat niet goedkomen. Dan is het maar goed dat hij in storing is gevallen.

Starttopic staan alle tips voor de stooklijn instellingen. Als eerste idee kan je 25-35 graden instellen en dan gaan tunen.

• Okasha
  • Niet online
master1104 schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 23:20:
Zet dan je stooklijn maar een heel eind terug, want met bijna 50 graden je vloer in gaat niet goedkomen. Dan is het maar goed dat hij in storing is gevallen.

Starttopic staan alle tips voor de stooklijn instellingen. Als eerste idee kan je 25-35 graden instellen en dan gaan tunen.
Ga morgen kijken. Vloerverwarmingen zitten nog units tussen die zorgen dat er max 35 ingaat, dus dat komt sowieso goed dan toch.

Edit: ok toch nog even gekeken, de stooklijn cv1 heeft Max aanvoer 45 en bij -10 staat hij op 35. Bij 20 staat geen waarde, maar die is lager. Dan is het toch gek dat hij zo heet stookt?

Hij is buiten temperatuur geregeld. Ik vind het ook raar dat hij nu 48,9 graden erheen jast bij ingestelde temperatuur 19 graden en actuele temperatuur 19,9.

[ Voor 24% gewijzigd door Okasha op 20-02-2025 23:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZonnigY
Ja dat is gek inderdaad... Ook gek dat er geen waarde staat bij de 20.

Als je een temperatuur bij 20 instelt (25 graden ofzo), zou het misschien kunnen dat de regeling wel gaat functioneren.

[ Voor 76% gewijzigd door ZonnigY op 20-02-2025 23:37 ]

• Okasha
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Yk_YCt-irPSx7n4rZwvi4L--OTM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bnc2iuo1mZKl98HBUo9ibCyA.jpg?f=fotoalbum_large

Ik kan op 35 en 45 klikken en aanpassen. Overweeg hem toch even uit te schakelen ondertussen, want hij loopt kwhs weg te stampen als een gek..

Correctie heb in het menu "minimale aanvoertemperatuur" op "ja" gezet en nu kan ik in gewoon wel de t20 instellen. Die staat op 22 en dat is de laagst mogelijke waarde.

[ Voor 14% gewijzigd door Okasha op 20-02-2025 23:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walter_321
  • Laatst online: 28-08 10:20
Ik loop even verloren in de Nefit Bosch Compress 5800i AW installatie opties.
Ik wil de warmtepomp gebruiken om een 180m2 vloerverwarming te verwarming. Ik heb maximaal 6kw nodig (bij -8°C). De WP moet enkel verwarmen, sanitair water wordt op een andere manier gemaakt.
Buffervat, extra elektrisch weerstand zijn niet nodig.
Ik koop de warmtepomp maar wat heb ik verder nog nodig?
- is er een binnenunit nodig? Of is enkel een omlooppomp voldoende?
- er zijn wel hybride sets met controller; zijn die voldoende? Maar dat is wat bizar want die komen met bv een open verdeler.
- ik begrijp dat wlan al ingebouwd is of is daarvoor een binnenunit nodig?

Wat zijn hier de opties?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZonnigY
De 5800i is een zogenoemde biblock. De regelzooi de buh, de driewegklep en de circulatiepomp zitten in die binnenunit. Die heb je dus echt nodig. Wlan weet ik niet...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZonnigY
Okasha schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 23:42:
[Afbeelding]

Ik kan op 35 en 45 klikken en aanpassen. Overweeg hem toch even uit te schakelen ondertussen, want hij loopt kwhs weg te stampen als een gek..

Correctie heb in het menu "minimale aanvoertemperatuur" op "ja" gezet en nu kan ik in gewoon wel de t20 instellen. Die staat op 22 en dat is de laagst mogelijke waarde.
Wat is de regeling waar hij op staat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Okasha
  • Niet online
ZonnigY schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 08:57:
[...]

Wat is de regeling waar hij op staat?
Hij staat op regeling door buitensensor. Ik geloof dat het probleem in een niet (goed) werkende buitensensor zit. Als ik de regeling naar kamerthermostaat zegt, geeft hij een rare melding. Ik heb de RT800 hangen in de woonkamer. De monteur komt straks kijken!

Nou update: Er zijn 2 problemen opgelost: de buitensensor was defect (kabelbreuk) en is gemaakt, waardoor hij beter kan terugregelen, en een instelling in de RT800 stond niet lekker (waardoor ik niet kon overschakelen op de huisthermostaat. Die laatste werkt nog steeds niet goed, maar dat gaan we 10 maart aan Nefit voorleggen. Verder stond de flow temp te laag (40) en adviseert Nefit die op 50 te zetten. Dit komt omdat voor het heetwater hij naar 50 gaat. Als het water dan op de gewenste temperatuur is, schakelt hij over naar de CV en heb je kortstondig een hogere temperatuur op je CV. Daar moet hij dan niet van overstuur raken.

Update 2: Flow temp was 54 en weer in storing gesprongen :) Hij moduleert wel netjes naar 0%, dus dat is fijn. Heb warm water toch terug gezet naar ECO want beetje zuinig op de KWH's. Snap nu iig iets beter wat er gebeurd, geluidsmeldingen uitgeschakeld en maar eens kijken dit weekend wat hij zichzelf aanleert. Het is natuurlijk ook gewoon rete warm buiten.

Nou ben benieuwd of ik het einde van het weekend haal :) Het scheelt wel dat het stukje warmer is nu..

[ Voor 59% gewijzigd door Okasha op 21-02-2025 16:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walter_321
ZonnigY schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 08:56:
De 5800i is een zogenoemde biblock. De regelzooi de buh, de driewegklep en de circulatiepomp zitten in die binnenunit. Die heb je dus echt nodig. Wlan weet ik niet...
sorry: wat is een buh?
Driewegklep niet nodig, want WP moet geen SWW maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrubLeo
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 14-09 16:33
Ik had zojuist iets erg "grappigs".

Het begon binnen af te koelen.
Mijn thermostaat stond nog steeds op 20,5C maar de werkelijke temp was nog maar 18C.
En de wp ging niet aan.

Dus maar eens even naar het binnenunit gelopen (hangt in de kelder)

Blijkt het binnenunit op 18C te staan terwijl mijn kamerthermostaat netjes verbonden is en 20,5 "vraagt" (en toch NIET gezien wordt).
Nog even opnieuw de CT200 geaktiveerd in instellingen en opgeslagen maar dat helpt geen barst.
Gevraagde kamertemp blijft 18C volgens de 3000i.

Terug naar de Easycontrol en die maar eens van de muur getrokken en weer erop gezet.
De Easycontrol doet even zijn ding (opstarten en wifi opbouwen) en bevestigt dat de temperatuur op 18 C staat.
WTF!

In het klokprogramma staat echter 20,5.
(Ik draai een klokprogramma met een kleine nachtverlaging).

Ik moet de temperatuur twee keer handmatig op 20,5C zetten (op de Easycontrol) voordat die temperatuur weer ingesteld wordt op 20,5 en de wp weer begint te verwarmen.
De easycontrol gaf de hele tijd aan dat er een programma aktief was (dat met 20,5C gevraagde temperatuur).

Er staan geen errors in het geheugen van de 3000i, er was geen melding van een verloren verbinding.
De instellingen in de 3000i stonden netjes op CT200.

Toch houdt alles er zomaar even mee op.

Iemand al eens meegemaakt?

Kia EV6, Peblar laadpaal, HW P1 meter en Batt., Nefit AW Split 7 B-S, Compress 3000i, Proline NXT HRC30, type 33 rads & home-made vents. 28 panelen 10KWpiek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaay
  • Registratie: Januari 2022
  • Niet online
GrubLeo schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 16:59:
Ik had zojuist iets erg "grappigs".

Het begon binnen af te koelen.
Mijn thermostaat stond nog steeds op 20,5C maar de werkelijke temp was nog maar 18C.
En de wp ging niet aan.

Dus maar eens even naar het binnenunit gelopen (hangt in de kelder)

Blijkt het binnenunit op 18C te staan terwijl mijn kamerthermostaat netjes verbonden is en 20,5 "vraagt" (en toch NIET gezien wordt).
Nog even opnieuw de CT200 geaktiveerd in instellingen en opgeslagen maar dat helpt geen barst.
Gevraagde kamertemp blijft 18C volgens de 3000i.

Terug naar de Easycontrol en die maar eens van de muur getrokken en weer erop gezet.
De Easycontrol doet even zijn ding (opstarten en wifi opbouwen) en bevestigt dat de temperatuur op 18 C staat.
WTF!

In het klokprogramma staat echter 20,5.
(Ik draai een klokprogramma met een kleine nachtverlaging).

Ik moet de temperatuur twee keer handmatig op 20,5C zetten (op de Easycontrol) voordat die temperatuur weer ingesteld wordt op 20,5 en de wp weer begint te verwarmen.
De easycontrol gaf de hele tijd aan dat er een programma aktief was (dat met 20,5C gevraagde temperatuur).

Er staan geen errors in het geheugen van de 3000i, er was geen melding van een verloren verbinding.
De instellingen in de 3000i stonden netjes op CT200.

Toch houdt alles er zomaar even mee op.

Iemand al eens meegemaakt?
Het viel mij zelf ook op dat mijn wp afgelopen 24 uur niets had gedaan en het vandaag wat koud in huis was. Toen bedacht ik mr ineens dat het verwarmen tijdelijk stopt als het een aantal uur een bepaalde buitentemperatuur is geweest ‘s (ik heb hem volgens mij op 4 uur boven de 15 graden, daarna een vertraging van 18 uur).
Met de uitzonderlijk hoge temperaturen op vrijdag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrubLeo
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 14-09 16:33
Mijn wp gaat niet meer aan boven de 18C buitentemp.
Die andere instelling die je beschrijft (her)ken ik niet.
Ik zal eens zoeken.

Kia EV6, Peblar laadpaal, HW P1 meter en Batt., Nefit AW Split 7 B-S, Compress 3000i, Proline NXT HRC30, type 33 rads & home-made vents. 28 panelen 10KWpiek

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZonnigY
walter_321 schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 16:04:
[...]

sorry: wat is een buh?
Driewegklep niet nodig, want WP moet geen SWW maken.
Das tweakers voor backupheater ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walter_321
ik denk eraan de Bosch CS588AW 7 en de 'hybrideset' te nemen (dus met omlooppomp en de MH210 controller). Maar niet als hybride, maar als enige verwarmingssysteem.
Dit om 180m2 vloerverwarming te verwarmen, verwarmen warm water is niet nodig.
Ik zie geen enkele reden een 'echte binnen-unit te nemen. Driewegkranen, Backup-heater zijn niet nodig.

Is die buiten-unit en hybrideset voldoende ? Of mis ik dan iets fundamenteel?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Okasha
  • Niet online
Okasha schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 09:32:
[...]

Hij staat op regeling door buitensensor. Ik geloof dat het probleem in een niet (goed) werkende buitensensor zit. Als ik de regeling naar kamerthermostaat zegt, geeft hij een rare melding. Ik heb de RT800 hangen in de woonkamer. De monteur komt straks kijken!

Nou update: Er zijn 2 problemen opgelost: de buitensensor was defect (kabelbreuk) en is gemaakt, waardoor hij beter kan terugregelen, en een instelling in de RT800 stond niet lekker (waardoor ik niet kon overschakelen op de huisthermostaat. Die laatste werkt nog steeds niet goed, maar dat gaan we 10 maart aan Nefit voorleggen. Verder stond de flow temp te laag (40) en adviseert Nefit die op 50 te zetten. Dit komt omdat voor het heetwater hij naar 50 gaat. Als het water dan op de gewenste temperatuur is, schakelt hij over naar de CV en heb je kortstondig een hogere temperatuur op je CV. Daar moet hij dan niet van overstuur raken.

Update 2: Flow temp was 54 en weer in storing gesprongen :) Hij moduleert wel netjes naar 0%, dus dat is fijn. Heb warm water toch terug gezet naar ECO want beetje zuinig op de KWH's. Snap nu iig iets beter wat er gebeurd, geluidsmeldingen uitgeschakeld en maar eens kijken dit weekend wat hij zichzelf aanleert. Het is natuurlijk ook gewoon rete warm buiten.

Nou ben benieuwd of ik het einde van het weekend haal :) Het scheelt wel dat het stukje warmer is nu..
Oke, even een update voor de annalen.

Het probleem liet zich lastig oplossen. Veel contact met de installateur en de installateur met Nefit. Uiteindelijk vanochtend was er een belafspraak met de senior monteur van Nefit en mijn installateur en ze hebben het probleem gevonden _/-\o_. Het stekkertje van de driewegpomp is een schuifstekkertje (to be improved) en deze was, waarschijnlijk door de electricien, losgeraakt. Daardoor verwarmde hij dus altijd het water én de CV en werd het water dus zo traag opgewarmd en de vloer altijd teveel. En wat ook al opviel: Als ik de buitenunit uitschakelde, dan koelde het water ook heel snel af.

Nou ja, nu kijken of het goed gaat en goed inleren!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudolf65
  • Laatst online: 01-03 11:37
Graag jullie ondersteuning voor het oplossen van een storing in een Split unit.

Installatie:
- Nefit Enviline Bivalent Split 7.0 B.S. Hybride warmtepomp
- Merk/Model: Nefit ODUSPLIT4
- Artikelnummer: 8-738-206-020
- Inbedrijf sinds: 20-4-2022

Installatiestoring:
- 1e foutmelding: H01/5642 Info temperatuur frequentieomv. te hoog (hoger dan 85°C)
- 2e foutmelding: A01/5265 Info Z1 printplaat niet verbonden
Hierna geen warmte levering meer :-(

Is dit een bekend probleem? Welke controles kunnen nog worden uitgevoerd en wat is de beste oplossing?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• master1104
Ik heb die storing nog niet eerder voorbij horen komen. Mijn eerste ingeving zou zijn: printplaat met daarop de aansturing van de compressor in buitenunit is defect.

Checks die je kan doen:
- Power cycle binnen en buitenunit
- Inspectie CAN aansluitingen binnen en buitenunit (kleine kans, geeft andere storingen)
- Visuele inspectie van de printplaten in de buitenunit (brand-, vochtschade?)
- Visuele inspectie van alle stekkers op de prinplaat, zit alles wel goed vast?
- Glaszekeringen in de buitenunit nog heel?

De stap daarna is detail onderzoek naar de storing:
- Documentatie uitspitten
- Doormeten compressor op sluiting of open circuit
- Doormeten FETs van aansturing compressor (= frequentieregeling)
- Klopt de temperatuursensor van de frequentieomvormer wel?
- Vervanging prinplaat buitenunit

Een eerste braindump hoor, kan best dat ik iets simpels over het hoofd zie. Maar het feit dat je eerste een high temp alert krijgt en daarna valt de communicatie weg is niet direct een goed teken.

[ Voor 12% gewijzigd door master1104 op 26-02-2025 10:56 ]

• SuperR1902
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 18-09 12:29
Hebben jullie nog tips om een Enviline 5kw split, Compress 3000i in te stellen voor een nieuwe bewoner/eigenaar van het huis wat we aan het verkopen zijn?

Ik neem Wifi+Home Assistent+Tado thermostaat knoppen+Radiator fans mee naar ons nieuwe huis dus ik wil het een en ander vereenvoudigen. Daardoor wordt het misschien niet de meest efficiënte setup, maar hopelijk wel robuuster met de minste kans op troubleshooting/vragen na de verkoop. De nieuwe eigenaar kan dan naar hartelust klussen en tunen in het nieuwe huis.

Uitdaging 1, Defrost flow.
Als de radiators op de slaapkamers waren gesloten omdat de temperatuur was bereikt, kreeg ik een error van 'te weinig flow' bij defrost. Dat heb ik toen opgelost door de Tado thermostaat radiators in de slaapkamer bij een defrost een paar minuten naar 25 graden te zetten waardoor die open gingen en de flow voldoende was. Daarvoor gebruikte ik de BBQkees, Home Assistent, TADO knoppen en mijn wifi. Als ik een paar van die dingen mee neem zal deze methode niet werken. Ik wil dus simpelweg voorkomen dat er defrosts komen. Op welke minimale buiten temperatuur zou ik met 'zekerheid' defrosts voorkomen? 5*C?

Uitdaging 2, Geluid.
In mijn poging om mogelijke geluid overlast te beperken heb ik ingesteld dat de Home Asisstent 's avond om 22:00 of 22:30 de WP operating mode van heating naar off zet. De verwarming zet ik dus gewoon uit. 's Octhtends om 6 uur zet de Home Asssitent de mode weer op heating waardoor die iets van 6:30 weer aan gaat. Het huis koelt dan 's nachts natuurlijk wat af, maar dat vind ik minder vervelend dan de gedachte dat 's nachts iemand de WP misschien hoort brommen/zoemen. Kan ik hetzelfde gedrag bereiken door de 'nachtverlaging' te gebruiken op bijvoorbeeld 15 graden? Of is er een andere manier om in te stellen tussen welke uren hij uit moet?

• Willem senior
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 18-09 22:34
SuperR1902 schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 13:22:
Hebben jullie nog tips om een Enviline 5kw split, Compress 3000i in te stellen voor een nieuwe bewoner/eigenaar van het huis wat we aan het verkopen zijn?

Ik neem Wifi+Home Assistent+Tado thermostaat knoppen+Radiator fans mee naar ons nieuwe huis dus ik wil het een en ander vereenvoudigen. Daardoor wordt het misschien niet de meest efficiënte setup, maar hopelijk wel robuuster met de minste kans op troubleshooting/vragen na de verkoop. De nieuwe eigenaar kan dan naar hartelust klussen en tunen in het nieuwe huis.

Als de radiators op de slaapkamers waren gesloten omdat de temperatuur was bereikt, kreeg ik een error van 'te weinig flow' bij defrost. Dat heb ik toen opgelost door de Tado thermostaat radiators in de slaapkamer bij een defrost een paar minuten naar 25 graden te zetten waardoor die open gingen en de flow voldoende was. Daarvoor gebruikte ik de BBQkees, Home Assistent, TADO knoppen en mijn wifi. Als ik een paar van die dingen mee neem zal deze methode niet werken. Ik wil dus simpelweg voorkomen dat er defrosts komen. Op welke minimale buiten temperatuur zou ik met 'zekerheid' defrosts voorkomen? 5*C?

Uitdaging 2, Geluid.
In mijn poging om mogelijke geluid overlast te beperken heb ik ingesteld dat de Home Asisstent 's avond om 22:00 of 22:30 de WP operating mode van heating naar off zet. De verwarming zet ik dus gewoon uit. 's Octhtends om 6 uur zet de Home Asssitent de mode weer op heating waardoor die iets van 6:30 weer aan gaat. Het huis koelt dan 's nachts natuurlijk wat af, maar dat vind ik minder vervelend dan de gedachte dat 's nachts iemand de WP misschien hoort brommen/zoemen. Kan ik hetzelfde gedrag bereiken door de 'nachtverlaging' te gebruiken op bijvoorbeeld 15 graden? Of is er een andere manier om in te stellen tussen welke uren hij uit moet?
Zorg dat de warmtepomp goed draait en zoveel mogelijk standaard houden

Defrost kun je niet voorkomen dus Zorg voor voldoende flow bij overdracht woning

En voor het geluid kun je de stille modus aanzet en die automatisch uit laten gaan bij 4 graden buiten dit kun je gewoon op,de warmtepomp instellen

En ik zou het bij verkoop melden zodat het niet als een verborgen gebrek/probleem later gemeld wordt
De woning moet zonder problemen / goocheltrucs / Tweakers oplossingen warm kunnen blijven bij min 10 zover ik het weet

Nefit enviline A/W split 5.0 Tower binnenunit met 190 liter boilervat, 50 liter Nefit buffervat, thermostaat 1010H, en boderus pomp unit,

• jaapzb
  • Niet online

Uitdaging 2, Geluid.
Defrosts horen bij een warmtepomp, dat is simpelweg onderdeel van het werkingsprincipe van het apparaat. Enige methode denk ik om dan genoeg flow te hebben zonder die automation in home assistant, is er voor zorgen dat een aantal radiatoren altijd open staan. D.w.z. daarvan de radiatorkranen op hun maximumstand zetten.

Je kan geluid beperken door de stille modus te gebruiken, deze beperkt het maximale vermogen van de WP. Verder zal een nachtverlaging ook helpen omdat je dan ook minder vermogen vraagt. Jouw home-assistant oplossing hiervoor kan je ook in de WP zelf als het goed is inprogrammeren a.d.h.v. een klokprogramma. Ik weet niet zeker of dat ook in de 3000 units zit, in de mijne (7400i) zit dat in ieder geval wel.

Maar degene die je huis koopt zal misschien hun comfort belangrijker vinden dan geluidsproductie dus ik zou zelf gewoon bij de overdracht aangeven hoe de boel nu werkt, en waarom dat zo is. Daarna is het hun probleem.

• SuperR1902
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 18-09 12:29
Ik zie net dat een van radiators beneden op de gang en 1 in de keuken wel erg ver dicht stond, dus die staan nu open. De impact op de pomp modulatie is best goed zichtbaar.

Verder heb ik net het klokprogramma ingesteld om overeen te komen met wat mijn Home Assistent deed.

Misschien was mijn 'getweak' meer een resultaat van 'omdat het kan' dan 'omdat het moet'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lc8
Okasha schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 10:23:
[...]

Oke, even een update voor de annalen.

Het probleem liet zich lastig oplossen. Veel contact met de installateur en de installateur met Nefit. Uiteindelijk vanochtend was er een belafspraak met de senior monteur van Nefit en mijn installateur en ze hebben het probleem gevonden _/-\o_. Het stekkertje van de driewegpomp is een schuifstekkertje (to be improved) en deze was, waarschijnlijk door de electricien, losgeraakt. Daardoor verwarmde hij dus altijd het water én de CV en werd het water dus zo traag opgewarmd en de vloer altijd teveel. En wat ook al opviel: Als ik de buitenunit uitschakelde, dan koelde het water ook heel snel af.

Nou ja, nu kijken of het goed gaat en goed inleren!
(ps.: ik denk dat je drieweg-klep bedoelt, niet ..-pomp)

Dit zegt toch wel weer iets over het gebrek aan goede service mensen: Een simpele functietest van alle onderdelen van het systeem (gewoon vanaf het servicemenu) had dit snel naar boven gebracht. En wat boerenverstand en systeem kennis + ff goed kijken ook.

[ Voor 3% gewijzigd door lc8 op 28-02-2025 09:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lothlórien
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 11:23

Uitdaging 2, Geluid.
De warmteopname is hier eigenlijk belangrijker dan de flow. Als de radiatoren op de slaapkamers dicht staan dan tellen deze niet mee voor de warmteopname. Een buffervat of andere radiatoren open zetten zou dan de oplossing moeten bieden.

Je hebt nu voor de extra radiatoren gekozen en dat zou moeten helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonnigY
In het kader 'wat heb ik nu weer aan mijn fietsbel hangen'. Komen we terug van wintersport, ligt de warmtepomp in storing.

Storing op de thermostaat: A01/1010 storing aanwezig in het cv systeem. Neem contact op met de installateur

Storingen op de binnenunit:
- 3091: ruimtetemperatuursensor defect
- 1010: geen communicatie via BUS-verbinding EMS
- 3221: geen signaal voor de dauwpunt temperatuur in cv-groep 1 aanwezig.

Via home assistant kan ik zien dat dit probleem waarschijnlijk 1 maart tegen 0.15 uur is begonnen; sindsdien is de waarde voor de binnentemperatuur namelijk niet meer gewijzigd.

Geluk bij een ongeluk: de warmtepomp pruttelt op een of andere manier nog op het minimum Ta 23, waarschijnlijk de Ta die hij had toen de storing optrad. Met heel behoorlijke isolatie en het zonnetje vanmiddag zitten we niet heel erg in de kou, het is nu zelfs nog 18 graden binnen. Ta via de stooklijn of minimale Ta handmatig verhogen werkt niet, zowel niet via de home assistant als via de binnenunit.

Mij analyse is dat er waarschijnlijk een kabeltje gaar is. Das toch bijzonder binnen een jaar op een moment dat er niets in huis gebeurt verder. Ik heb geen spullen om dingen door te meten verder of het lef om aan de kabeltjes te prutsen. Ik ga nu sowieso de installateur bellen, maar misschien heeft hier iemand een idee wat nog wel binnen mijn lekencapaciteit valt...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lc8
ZonnigY schreef op zondag 2 maart 2025 @ 08:51:
In het kader 'wat heb ik nu weer aan mijn fietsbel hangen'. Komen we terug van wintersport, ligt de warmtepomp in storing.

Storing op de thermostaat: A01/1010 storing aanwezig in het cv systeem. Neem contact op met de installateur

Via home assistant kan ik zien dat dit probleem waarschijnlijk 1 maart tegen 0.15 uur is begonnen; sindsdien is de waarde voor de binnentemperatuur namelijk niet meer gewijzigd.

Geluk bij een ongeluk: de warmtepomp pruttelt op een of andere manier nog op het minimum Ta 23, waarschijnlijk de Ta die hij had toen de storing optrad. Met heel behoorlijke isolatie en het zonnetje vanmiddag zitten we niet heel erg in de kou, het is nu zelfs nog 18 graden binnen. Ta via de stooklijn of minimale Ta handmatig verhogen werkt niet, zowel niet via de home assistant als via de binnenunit.

Mij analyse is dat er waarschijnlijk een kabeltje gaar is. Das toch bijzonder binnen een jaar op een moment dat er niets in huis gebeurt verder. Ik heb geen spullen om dingen door te meten verder of het lef om aan de kabeltjes te prutsen. Ik ga nu sowieso de installateur bellen, maar misschien heeft hier iemand een idee wat nog wel binnen mijn lekencapaciteit valt...
volgens mij zegt dit effectief dat je kamerthermostaat disconnected is van de binnenunit: dat verklaart voor mij alle 3 de errors.
dus ff bij de instellingen op de IDU/RC3x0 opnieuw de juiste thermostaat er in zetten en het kabeltje nakijken?
de WP heeft een minimum flow-temp instelling, voor anti-frost etc. Daar zal ie op teruggevallen zijn.

is compensatie gedrag van de WP voor de verbruikte energie om op wintersport te gaan :)

[ Voor 4% gewijzigd door lc8 op 02-03-2025 09:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonnigY
lc8 schreef op zondag 2 maart 2025 @ 08:58:
[...]

...
is compensatie gedrag van de WP voor de verbruikte energie om op wintersport te gaan :)
_O-

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jaapzb
  • Niet online
ZonnigY schreef op zondag 2 maart 2025 @ 08:51:

Je kan via het servicemenu de thermostaat even uitschakelen, dan moet ie als het goed is gewoon weer op de stooklijn moeten gaan draaien, maar dan zonder ruimtecompensatie e.d. Kan je het in ieder geval weer warm krijgen.

De thermostaat is niet veel meer dan een temperatuursensor, vochtsensor en een instelknop voor gewenste temperatuur (het is meer een soort afstandsbediening). Alle logica voor verwarming zit in de binnenunit

[ Voor 5% gewijzigd door jaapzb op 02-03-2025 09:26 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ZonnigY
Zul je altijd zien. 'zet hem eens uit en weer aan' werkt altijd alleen als ik een monteur aan de lijn heb, niet toen ik het zelf deed gisteren |:(

Maar goed, problem fixed 8)

Nu kan hij lekker gaan defrosten in de mist...

[ Voor 14% gewijzigd door ZonnigY op 02-03-2025 09:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lc8
mmm speaking of the devil:

mijn Enviline E9.0S schiet net in de fout met een
code:
1
H01/5505: Alarm Z1 verwarmingselement condensbak werkt niet.

een snelle check via het servicemenu leert echter dat ie gewoon werkt: aan/uit laat zon 55 W verschil in verbruik zien. weet iemand wat het vermogen van de condensbak-heater zou moeten zijn?

iemand al eens meegemaakt? Bak lijkt schoon op een enkel eiken-blaadje na, maar dat kan ik niet iedere dag bijhouden ...

pomp draait weer uiteraard na reset van de error..

[ Voor 31% gewijzigd door lc8 op 02-03-2025 11:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pompadour
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 16-09 21:57
lc8 schreef op zondag 2 maart 2025 @ 11:19:
mmm speaking of the devil:

mijn Enviline E9.0S schiet net in de fout met een
code:
1
H01/5505: Alarm Z1 verwarmingselement condensbak werkt niet.

een snelle check via het servicemenu leert echter dat ie gewoon werkt: aan/uit laat zon 55 W verschil in verbruik zien. weet iemand wat het vermogen van de condensbak-heater zou moeten zijn?
Dit is afhankelijk van de lengte van de kabel:
– Alternatief 1 CSC/TS 2 m/30 W/230 V
– Alternatief 2 CSC/TS 3 m/45 W/230 V
– Alternatief 3 CSC/TS 5 m/75 W/230 V

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• master1104
Dat is toevallig, ik heb net vorige week het lint in de condensbak losgekoppeld om onnodig verbruik te voorkomen. Het defrostwater loopt zo heet van de condensor af dat het me weinig noodzakelijk leek. Ben benieuwd of ik ook een storing ga krijgen. Tot op heden niet in elk geval. Uiteraard het lint om de compressor voor het voorverwarmen van de olie wel laten zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lc8
Pompadour schreef op zondag 2 maart 2025 @ 20:43:
[...]

Dit is afhankelijk van de lengte van de kabel:
– Alternatief 1 CSC/TS 2 m/30 W/230 V
– Alternatief 2 CSC/TS 3 m/45 W/230 V
– Alternatief 3 CSC/TS 5 m/75 W/230 V
oh. Ik ging er eigenlijk vanuit dat de drainPAN zelf (de goot van de condensBAK -> T4) zijn eigen heater heeft? en niet het verwarmingslint wat in de afvoer loopt.

Het lint is bij mij niet echt vol door de condensbak gelegd...

ps.: volgens mij stookt ie dat ding alleen warm tijdens een defrost; weet iemand dat zeker?
edit:
-Ik zie dat EA0 (condensate-reservoir-heater, zichtbaar in HA) ook nooit actief is geweest!.. kan me niet herinneren dat hier een setting voor is... Grote vraag is dan waarom ie hem niet aangezet heeft
- Ik zie ook dat ie niet eens aan een defrost begonnen was: mogelijk ontdooide die juist net zelf omdat ie in de zon kwam...

TA4 liet even -10 zien.. daarom is het alarm afgegaan denk ik. De verdamper stond nogal stijf bevroren vanmorgen en dan komt er toch ineens een dikke laag ijs/water af. Buiten was het maar een paar graden onder nul (-3?) rond 0 graden op dat moment

[ Voor 20% gewijzigd door lc8 op 03-03-2025 00:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• master1104
De enviline met bosch Odu 5 - 8 heeft ook drie verwarmingslinten @lc8:

- het lint rondom de compressor voor olieverwarming om slijtage van koude compressor start te voorkomen.
- het lint wat onderin de condens bak ligt
- het optionele lint wat in de condensafvoerbuis gestoken kan worden.

De eerste twee zitten op de print aangesloten, de laatste op de klemstrook waar ook de voeding op zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lc8
@master1104
het is een 9 kW Odu (geen 5-8). monoblock (E9.0s), een echte goudgrijze Enviline, dus geen compress ofzo).

mbt de linten:
die eerste wist ik
de laatste heb ik bij de installatie gezien, en kan je ook zien lopen door het gat van de condens afvoer
de middelste heb ik nooit gezien: er ligt niets in de condens bak (op een paar eikenblaadjes na :-) ): dat is een RVS-goot en die is duidelijk zichtbaar.. dus dat kun je niet missen. Toch blijft ie goot ontdooid, dus daar moet een heater aan zitten (ik denk aan de onderkant van de goot en dat was uiteraard allemaal voorgemonteerd door Nefit dus heb ik nooit expliciet bekeken.

misschien ooit eens kijken of ze daar wel goed vast zitten: voorlopig te koud buiten, en hij doet t gewoon...

Ik neem aan dat de laatste 2 samen aan schakelen.. en dan is dus de vraag: wat zou het gezamelijk vermogen moeten zijn van die twee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aplender
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 25-06 15:35
Een vraagje voor de mensen die handmatig hun WP schakelen naar Verwarming en Koeling.

Wat doen jullie als de temperaturen van vandaag bijvoorbeeld een tijdje zouden aanhouden, schakelen jullie dan over naar de Koeling modus, laten jullie de modus gewoon op Verwarming staan of is het een optie om hem op permanent zomer te zetten.

Dit om te voorkomen dat er een heating run komt terwijl het buiten al behoorlijk warm is. Ik heb de roominfluence setting op 2 staan, maar ben gewoon benieuwd hoe anderen hier mee om gaan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ZonnigY
Ik laat hem aanstaan. Hij doet eens in de 3 uur een runnetje van ca 25 minuten. Bij ons is dat zeer welkom om de soutterainvloer warm en vooral droog te houden. Totale verbruik per dag is ca 2 kWh, dus daar hoef ik het niet voor te laten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willem senior
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 18-09 22:34
aplender schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 16:05:
Een vraagje voor de mensen die handmatig hun WP schakelen naar Verwarming en Koeling.

Wat doen jullie als de temperaturen van vandaag bijvoorbeeld een tijdje zouden aanhouden, schakelen jullie dan over naar de Koeling modus, laten jullie de modus gewoon op Verwarming staan of is het een optie om hem op permanent zomer te zetten.

Dit om te voorkomen dat er een heating run komt terwijl het buiten al behoorlijk warm is. Ik heb de roominfluence setting op 2 staan, maar ben gewoon benieuwd hoe anderen hier mee om gaan.
Voor nu laat ik de warmtepomp op continu verwarmen staan maar zet ik smorgens de thermostaat op 16 graden zodat er niet verwarmt wordt
Wordt het dan savonds/ snachts weer kouder dan zet ik de thermostaat weer op 20,5 en is het smorgens weer/ nog warm in huis
Volgende week hebben we de verwarming weer nodig als ik de weerberichten zo hoor
Voor nu werkt de zonwering voldoende om het rond de 22 graden te houden
Wordt het warmer dan 23 graden in huis dan schakel ik over naar constant koelen en daar blijft de warmtepomp dan de hele zomer op staan met de thermostaat op 24 zodat het niet te warm wordt in huis

Nefit enviline A/W split 5.0 Tower binnenunit met 190 liter boilervat, 50 liter Nefit buffervat, thermostaat 1010H, en boderus pomp unit,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lc8
aplender schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 16:05:

ik heb de tijden voor het omschakelen (verwarmen/koelen) vrij ruim staan en koelen sowieso pas vanaf 24C binnentemp! Ik vind het onprettig om je huis op 21 te houden.. brrrrr mij veel te koud in de zomer: hebben we eindelijk warmte, moet je er ook een beetje van genieten!. Dus hij gaat nooit zomaar 's nachts verwarmen en dan overdag al koelen ofzo.

Ik laat de WP juist overdag harder lopen: dan heb ik eigen stroom over. Verder doen de ruimteregelingen de rest zodat het nergens te warm wordt. Vanmorgen vroor het hier nog net aan de grond, dus dan moet ie toch ook wel even lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astronaut
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online
lc8 schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 20:03:
[...]

ik heb de tijden voor het omschakelen (verwarmen/koelen) vrij ruim staan en koelen sowieso pas vanaf 24C binnentemp!
Het koelbedrijf start bij 24 graden buitentemperatuur, als je de warmtepomp op automatisch bedrijf hebt staan. (na een aantal uur vertraging)

Het daadwerkelijke koelen begint bij een ingewikkelde rekensom, waarbij (o.a.):
- de warmtepomp in koelbedrijf staat
- de gemeten kamertemperatuur 2 graden boven de ingestelde temperatuur is
- de (streef) aanvoertemperatuur 2 graden boven het dauwpunt ligt
- een aantal opstartvertragingen

(Behoudens de standaardwaarden)

Het schakelen tussen verwarmen, koelen en uit doe ik via Home Assistant op basis van binnen en buitentemperatuur. De automatische regeling ging te snel over tot verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pompadour
lc8 schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 20:03:
[...]

ik heb de tijden voor het omschakelen (verwarmen/koelen) vrij ruim staan en koelen sowieso pas vanaf 24C binnentemp!
Correctie: de warmtepomp wordt gestuurd door BUITEN temperatuur bij koelen. Ik had zelf ook liever gehad dat de thermostaat dit ook kan aansturen, aangezien we een volledig glazen pui hebben op het zuiden (wel met 1m overstek), maar helaas...

[edit] @Astronaut was me voor, maar we zeggen hetzelfde

[ Voor 5% gewijzigd door Pompadour op 09-03-2025 22:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NvG

NvG

Ik ben blij dat wij bij de aankoop van ons huis, nu zeven jaar geleden, al aico in de woning aantroffen over twee verdiepingen.
Koelen via de warmtepomp is dus niet echt nodig. We houden het moeiteloos op 22° C bij buitentemperaturen boven de dertig graden.Dat kost ons dan tussen de € 2,50 en € 3,00 per dag. Afhankelijk van de ernergieprijzen.

Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe hoog de kosten zijn bij koelen met behulp van de warmtepomp. Ik weet dat iedere situatie anders is, maar ik vraag me af of het zin heeft de warmtepomp bij te schakelen voor de koeling.

Kan iemand mij een indicatie daarover geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonnigY
@NvG
Ik heb geen ervaring. Het lijkt me vooral comfortabeler wegens minder geluid. En je kunt meer op zonnestroom (als je die hebt) koelen omdat je domweg meer koelvermogen hebt.

Volgens mij zal het in efficiëntie nooit een wereldschokkend verschil maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapzb
  • Niet online
NvG schreef op maandag 10 maart 2025 @ 15:27:
Ik ben blij dat wij bij de aankoop van ons huis, nu zeven jaar geleden, al aico in de woning aantroffen over twee verdiepingen.
Koelen via de warmtepomp is dus niet echt nodig. We houden het moeiteloos op 22° C bij buitentemperaturen boven de dertig graden.Dat kost ons dan tussen de € 2,50 en € 3,00 per dag. Afhankelijk van de ernergieprijzen.

Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe hoog de kosten zijn bij koelen met behulp van de warmtepomp. Ik weet dat iedere situatie anders is, maar ik vraag me af of het zin heeft de warmtepomp bij te schakelen voor de koeling.

Je zou kunnen kijken naar de COP van je WP (in koelbedrijf) en de COP van je airco (is ook gewoon een warmtepomp). Als daar een heel groot verschil in zit, kan het goedkoper zijn om de WP bij te schakelen. Maar of het zin heeft... Je zegt zelf al dat je het goed koud houd met de airco's en dat je dat niet super veel geld kost, dus om voor centenwerk hieraan te gaan tweaken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s441558
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07:52
Ter indicatie, bij mij was de COP voor koelen 4,6 in augustus 2024 (volgens de Bosch EasyControl app)

Nefit EnviLine IDU Monoblock E 7 E-S, Boiler 200 L, Buffervat 50L. BQQKees

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NvG

NvG

s441558 schreef op maandag 10 maart 2025 @ 18:41:
Ter indicatie, bij mij was de COP voor koelen 4,6 in augustus 2024 (volgens de Bosch EasyControl app)
In dat geval zal het inderdaad centenwerk zijn, zoals jaapzb al verwachtte. De warmtepomp voor koeling gaan gebruiken heeft voorlopig, als de klimaatverandering niet te hard gaat, meer kans op nadelen dan op voordelen verwacht ik. Het kost tenslotte ook tijd om er mee om te leren gaan heb ik begrepen uit de bovenstaande conversaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pompadour
s441558 schreef op maandag 10 maart 2025 @ 18:41:
Dat is een vrij slechte COP voor koelen? Bij mij is deze 9,0 (ter info: COP verwarmen 5,1 en warm water 2,6), gemeten over heel 2024 door de Bosch EasyControl app.

Voordeel van een airco is dat deze naast koelen ook ontvochtigd. Koelen met de Enviline bij hoge luchtvochtigheid werkt in de praktijk vaak slecht vanwege de dauwpuntbeveiliging. En juist dan heb je meeste last van de warmte (droge hitte is beter uit te houden dan klamme, vind ik tenminste)

[ Voor 9% gewijzigd door Pompadour op 10-03-2025 21:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 11:39
NvG schreef op maandag 10 maart 2025 @ 15:27:

Koelen via de warmtepomp koelt de betonvloer, er van uitgaande dat je vloerverwarming hebt. Het zal even duren voordat deze op temperatuur is. Maar als het buiten 30 graden is krijg je het binnen maar een paar graden lager.
Koelen via de airco koelt direct de lucht en ontvocht. Het effect is direct merkbaar en je kunt de binnen temperatuur lager krijgen dan bij koelen via warmtepomp.

Ik denk dat het haast onmogelijk is de kosten te vergelijken, zelfs als je de COP weet van beide systemen. De WP koelt de vloer de hele zomer terwijl de airco alleen aangaat wanneer je dat nodig vindt.

Zelf heb ik vorig jaar airco laten installeren omdat voor de gezondheid van mijn vrouw hogere binnnen temperaturen niet goed zijn. In totaal heb ik 60.4 kWh verbruikt en in de woonkamer en slaapkamer hadden we een heerlijke temperatuur. Dat is zo’n 20 euro aan stroom. Misschien dat het met WP dan 15 of 25 euro was geweest. Een te verwaarlozen verschil.

Nefit EnviLine A/W Split 7.0 E-S warmtepomp | Nefit HR 300 liter boiler | Nefit 50 liter buffervat | Nefit Moduline 1010H thermostaat | Home Assistant | BBQKees

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapzb
  • Niet online
Kan iemand mij vertellen wat de curve precies is van de stooklijn waarbij je zelf het voetpunt niet kan invullen? In mijn installatie krijg ik de "rechte" stooklijn niet goed geoptimaliseerd dat deze op alle temperaturen echt lekker werkt. Ik heb eigenlijk een stooklijn nodig die wat plat begint en bij koudere temperaturen wat steiler word. Als ik de hele stooklijn instel op de wat zachtere dagen, dan mis ik warmte op de koudere dagen. Maar als ik de hele stooklijn instel op de koudere dagen, dan maakt hij op de zachtere dagen eigenlijk te warm water.

Mijn stooklijn heeft nu als voetpunt 20 graden (eindpunt 45), bij die curve is die niet instelbaar en begint die al op 25...

Kan ik het voetpunt met de curve toch op 20 graden krijgen, door de thermostaat lager in te stellen waardoor de hele boel wat opschuift, misschien?

[ Voor 14% gewijzigd door jaapzb op 11-03-2025 11:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maurice v/d Zwaan
jaapzb schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 11:03:
Kan iemand mij vertellen wat de curve precies is van de stooklijn waarbij je zelf het voetpunt niet kan invullen? In mijn installatie krijg ik de "rechte" stooklijn niet goed geoptimaliseerd dat deze op alle temperaturen echt lekker werkt. Ik heb eigenlijk een stooklijn nodig die wat plat begint en bij koudere temperaturen wat steiler word. Als ik de hele stooklijn instel op de wat zachtere dagen, dan mis ik warmte op de koudere dagen. Maar als ik de hele stooklijn instel op de koudere dagen, dan maakt hij op de zachtere dagen eigenlijk te warm water.

Mijn stooklijn heeft nu als voetpunt 20 graden (eindpunt 45), bij die curve is die niet instelbaar en begint die al op 25...

Kan ik het voetpunt met de curve toch op 20 graden krijgen, door de thermostaat lager in te stellen waardoor de hele boel wat opschuift, misschien?
Welke warmtepomp heb je ? Bij de 5800i serie heb je binnen de stooklijn met voetpunt een extra punt genaamd comfortpunt... Daarmee kun je 2 stooklijnen instellen waarbij er wordt geschakeld bij een bepaalde buitentemperatuur.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i4dc8ZU6mAjsx1APJhPJWp5lFx4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/VeMOIw0s7ezTxdZTiVqDCoTb.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 12% gewijzigd door Maurice v/d Zwaan op 11-03-2025 14:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZonnigY
@jaapzb
Welk type regeling heb je? Ik heb een 5800i met het type regeling 'buitentemperatuur met voetpunt'en zo te zien @Maurice v/d Zwaan ook. Als ik hem op buitentemperatuur geregeld zet heb ik minder opties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapzb
  • Niet online
ZonnigY schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 16:09:
@jaapzb
Welk type regeling heb je? Ik heb een 5800i met het type regeling 'buitentemperatuur met voetpunt'en zo te zien @Maurice v/d Zwaan ook. Als ik hem op buitentemperatuur geregeld zet heb ik minder opties.
Bosch Compress 7400i (zie voettekst) met regeling momenteel op Buitentemperatuur met voetpunt, maar daar kan ik dus alleen een voet- en eindpunt instellen. Daar trekt hij dan gewoon een recht lijntje tussen. Ik kan ook kiezen voor een andere stooklijn via dat menu, maar dan mag ik geen voetpunt meer instellen (die staat dan standaard op 25).

Mijn vraag is dus eigenlijk hoe loopt die curve van die stooklijn waar je geen voetpunt kan instellen, en kan ik op de een of andere manier toch bij die curve het voetpunt op 20 krijgen?

Bij mijn model kan ik geen comfortpunt instellen, dat zal dan wel nieuw zijn bij die 5800i. Klinkt wel als precies waar ik naar zoek...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jaapzb
  • Niet online
Ik heb mijn eigen vraag al beantwoord:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yIHYkAF1PeNofRzPTSHNrh6xdiw=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/tsVqxvvl9vVC1Dl6zcjkyuAK.png?f=user_large

De "standaardstooklijn" (waar je dus geen voetpunt kan instellen) kromt voor mij juist de verkeerde kant op, ik zoek juist een holle curve, maar de standaardstooklijn is een bolle curve.

Ik ben bang dat ik met mijn model niet veel meer kan doen dan de stooklijn a.d.h.v de thermostaat wat hoger zetten op het moment dat het buiten koud word. En dan de boel weer terug zetten als het weer wat zachter weer word... Misschien toch maar even een HA-automation gaan opzetten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NvG

NvG

HansRemmerswaal schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 07:02:
[...]

Koelen via de warmtepomp koelt de betonvloer, er van uitgaande dat je vloerverwarming hebt. Het zal even duren voordat deze op temperatuur is. Maar als het buiten 30 graden is krijg je het binnen maar een paar graden lager.
Koelen via de airco koelt direct de lucht en ontvocht. Het effect is direct merkbaar en je kunt de binnen temperatuur lager krijgen dan bij koelen via warmtepomp.

Ik denk dat het haast onmogelijk is de kosten te vergelijken, zelfs als je de COP weet van beide systemen. De WP koelt de vloer de hele zomer terwijl de airco alleen aangaat wanneer je dat nodig vindt.

Zelf heb ik vorig jaar airco laten installeren omdat voor de gezondheid van mijn vrouw hogere binnnen temperaturen niet goed zijn. In totaal heb ik 60.4 kWh verbruikt en in de woonkamer en slaapkamer hadden we een heerlijke temperatuur. Dat is zo’n 20 euro aan stroom. Misschien dat het met WP dan 15 of 25 euro was geweest. Een te verwaarlozen verschil.
We hebben vloerverwarming maar ik heb begrepen, via Willem Senior, dat om deugdelijke koeling met de WP te krijgen er ook een ventilator nodig is.

De koude lucht blijft op de grond hangen, is zwaarder dan warme lucht, en moet rond geblazen worden om voldoende effectief te kunnen zijn. De ventilator gebruikt ook stroom, dus tel uit je winst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 11:39
NvG schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 17:18:
[...]

We hebben vloerverwarming maar ik heb begrepen, via Willem Senior, dat om deugdelijke koeling met de WP te krijgen er ook een ventilator nodig is.

De koude lucht blijft op de grond hangen, is zwaarder dan warme lucht, en moet rond geblazen worden om voldoende effectief te kunnen zijn. De ventilator gebruikt ook stroom, dus tel uit je winst.
Maar als je zonnepanelen hebt is het stroomverbruik totaal niet meer relevant in de zomer als eenmaal de salderingsregeling is afgeschaft. Bij Greenchoice krijg je tegen die tijd netto 0.25 cent per kWh lees ik net. Ik kan tegen die tijd mijn airco tijdens de dag vol laten draaien, de boiler temperatuur hoog zetten en hou nog steeds kWh over om te verspillen.

Nefit EnviLine A/W Split 7.0 E-S warmtepomp | Nefit HR 300 liter boiler | Nefit 50 liter buffervat | Nefit Moduline 1010H thermostaat | Home Assistant | BBQKees

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supermario16
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 18-09 18:43
Ik heb een 9kW monoblock. Bij het verwarmen van het SWW doet hij dit op vol vermogen (3.6kW). In BBQKees zit een optie DHW heat limit. Die heb ik op 2kW gezet maar dit lijkt geen effect te hebben. Is er een andere mogelijkheid het SWW vermogen te beperken?
Pagina: 1 ... 101 ... 105 Laatste