Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 07-09 21:42
Supermario16 schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 20:58:
Ik heb een 9kW monoblock. Bij het verwarmen van het SWW doet hij dit op vol vermogen (3.6kW). In BBQKees zit een optie DHW heat limit. Die heb ik op 2kW gezet maar dit lijkt geen effect te hebben. Is er een andere mogelijkheid het SWW vermogen te beperken?
Waarom wil je deze beperken? WIl je dat de SWW run langer gaat duren om de gewenste boiler tempertuur te bereiken?

Nefit EnviLine A/W Split 7.0 E-S warmtepomp | Nefit HR 300 liter boiler | Nefit 50 liter buffervat | Nefit Moduline 1010H thermostaat | Home Assistant | BBQKees

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonnigY
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 10:04
Ik zat ook te experimenteren. Volgens mij doet die heat limiter alleen maar de buh limiten. Mijn reden: In dit seizoen kan het verlagen van het vermogen zorgen voor meer zelfgebruik van zonne-energie. Zeker in een week als vorige week (als de cv door de zon niets hoeft te doen) zou dat een fijne optie zijn. Op vol vermogen moet ik van het net trekken, als hij de boiler warmpruttelt met zeg 1 kW tussen 12 en 14 uur hoeft dat niet.

Ik mis sowieso een goede uitleg van de installateuropties en wat die uithalen. Het is redelijk intuïtief, maar somt toch net een beetje cryptisch. Iemand daar al een overzicht van gevonden?

[ Voor 27% gewijzigd door ZonnigY op 11-03-2025 22:40 ]

Bosch 5800i 10, vloerverwarming & fancoils, Zehnder Q600

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomtom901
  • Registratie: Maart 2010
  • Nu online

tomtom901

Moderator General Chat
Supermario16 schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 20:58:
Ik heb een 9kW monoblock. Bij het verwarmen van het SWW doet hij dit op vol vermogen (3.6kW). In BBQKees zit een optie DHW heat limit. Die heb ik op 2kW gezet maar dit lijkt geen effect te hebben. Is er een andere mogelijkheid het SWW vermogen te beperken?
Welk programma draai je (comfort, eco, eco+) want volgens mij heeft dit ook invloed op de modulatie van het vermogen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
ZonnigY schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 22:37:
Ik zat ook te experimenteren. Volgens mij doet die heat limiter alleen maar de buh limiten. Mijn reden: In dit seizoen kan het verlagen van het vermogen zorgen voor meer zelfgebruik van zonne-energie. Zeker in een week als vorige week (als de cv door de zon niets hoeft te doen) zou dat een fijne optie zijn. Op vol vermogen moet ik van het net trekken, als hij de boiler warmpruttelt met zeg 1 kW tussen 12 en 14 uur hoeft dat niet.

Ik mis sowieso een goede uitleg van de installateuropties en wat die uithalen. Het is redelijk intuïtief, maar somt toch net een beetje cryptisch. Iemand daar al een overzicht van gevonden?
Ah slim, met een lager vermogen SWW geeft een betere eigen consumptie van de zonnestroom.

Werkt 'silent mode' niet om het vermogen te beperken? Dat werkt voor mij om het vermogen voor CV te beperken.

Nefit EnviLine A/W Split 7.0 E-S warmtepomp | Nefit HR 300 liter boiler | Nefit 50 liter buffervat | Nefit Moduline 1010H thermostaat | Home Assistant | BBQKees

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jaapzb
  • Registratie: Augustus 2013
  • Niet online
HansRemmerswaal schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 17:46:
[...]

Maar als je zonnepanelen hebt is het stroomverbruik totaal niet meer relevant in de zomer als eenmaal de salderingsregeling is afgeschaft. Bij Greenchoice krijg je tegen die tijd netto 0.25 cent per kWh lees ik net. Ik kan tegen die tijd mijn airco tijdens de dag vol laten draaien, de boiler temperatuur hoog zetten en hou nog steeds kWh over om te verspillen.
Beetje off topic maar slaat eigenlijk nergens op dat we straks met z'n allen ons energieverbruik gaan verhogen, omdat het duurder is om het op het net kwijt te kunnen...

Bosch Compress 7400i 7kW (2023) - 16x 395Wp JASolar met SolarEdge SE8K omvormer (2022)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonnigY
HansRemmerswaal schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 09:06:
[...]

Ah slim, met een lager vermogen SWW geeft een betere eigen consumptie van de zonnestroom.

Werkt 'silent mode' niet om het vermogen te beperken? Dat werkt voor mij om het vermogen voor CV te beperken.
Ow, die silent mode ga ik proberen. Thanks!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maurice v/d Zwaan
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online
ZonnigY schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 09:15:
[...]

Ow, die silent mode ga ik proberen. Thanks!
Die werkt zeker, en je kunt op jouw 5800i ook per mode een TC1-TW1 verschil opgeven. Ik gebruik zelf de ECO+ omdat die de beste ranges toestaat, zowel voor trigger temp, eind temp maar ook voor die TC1-TW1 delta. Als je die op 6K zet (laagste voor ECO+) dan gaat SWW veel trager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supermario16
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 17-09 22:10
Nu begint het was minder relevant te worden, maar ik wil inderdaad het vermogen beter uitspreiden in de winter om een groter deel van de SWW runs op zonnestroom te draaien. Ik ga de voorgestelde parameters proberen. Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordyc
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 10:08
HansRemmerswaal schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 09:06:
[...]

Ik heb thuis de 9kwh mono unit staan en kan bevestigen dat de silent mode inderdaad het vermogen beperkt. Als silent mode aan staat trekt hij 2kwh en als deze uit staat gaat hij naar de 2.7kwh.

Dus voor nu zet ik de silent mode uit bij het verwarmen, maar 1 Jan 2027 gaat deze er wel aan als ik niet genoeg opwek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Nu online

The Legend

*Plop*

The Legend schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 18:28:
[...]

Nou, het probleem is nog niet verholpen. De inverter is nog een keer omgewisseld om die uit te sluiten, daar zit het probleem niet. Compressor lijkt ook te werken, maar die kan hij alleen doormeten als hij uitstaat. Er valt dus verder niks extra door een monteur uit te lezen naast het service menu waar iedereen in kan. Hij gaf nu ook een keer foutcode A01/5514 (verdampingsdruk te laag). Nu moeten ze nog een keer terugkomen om het koelmiddel af te tappen om te zien of dat te weinig is (en er dus een lek ergens zit). Ik zou weer worden gebeld voor een afspraak, maar dat laat natuurlijk weer op zich wachten.

Kan vast incalculeren dat mijn gas vastrecht volgend jaar weer hoger wordt doordat ik boven de 500m3 ga uitkomen :(
Story continues… Nieuwe compressor en ventielen zijn besteld en die zouden 13 maart (morgen) worden geïnstalleerd. Vandaag is de afspraak geannuleerd vanwege ziekte van een monteur. Eerstvolgende mogelijkheid: 3 april :F Ik moet er toch niet aan denken dat ik een all-E installatie had. Dan zat ik midden in de winter gewoon drie maanden zonder verwarming en warm water |:(

Ik ben toch malle pietje niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem senior
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 23:02
The Legend schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 21:30:
[...]

Story continues… Nieuwe compressor en ventielen zijn besteld en die zouden 13 maart (morgen) worden geïnstalleerd. Vandaag is de afspraak geannuleerd vanwege ziekte van een monteur. Eerstvolgende mogelijkheid: 3 april :F Ik moet er toch niet aan denken dat ik een all-E installatie had. Dan zat ik midden in de winter gewoon drie maanden zonder verwarming en warm water |:(
Zo dat duurt wel lang voor een reparatie
Je zou haast beter een nieuwe buitenunit kunnen plaatsen dat gaat sneller

Misschien een ideetje voor Nefit om een omruil unit te plaatsen en na reparatie je oude machine weer terug plaatsen

Nefit enviline A/W split 5.0 Tower binnenunit met 190 liter boilervat, 50 liter Nefit buffervat, thermostaat 1010H, en boderus pomp unit,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• master1104
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15-09 11:14
Lijkt toch ook wel samen te hangen met totale onkunde van de monteurs hoor. Een service menu uitlezen en lukraak printen omwisselen, maar niet de kennis hebben om de warmtepomp even uit te zetten en de wikkelingen van de compressor door te meten? Of de output van de frequentieregelaar te checken? Zijn tooltjes met eenvoudige leds voor om de basiswerking te verifiëren.

Controle op koelmiddel is ook grotendeels te zien door de drukmeters er aan te hangen en de compressor te laten starten. Waarden vergelijken met de service manual en je weet al eens stuk meer (drukken zijn koudemiddel en temperatuur afhankelijk, zijn standaard tabellen voor).

Mijn installateur had ons echt niet langer dan een paar dagen in de kou laten zitten. Enerzijds door zijn kennis en oplossend vermogen en anderzijds dat hij anders een leen-alternatief had geplaatst. Maargoed, ik heb geen standaard installateur weet ik inmiddels uit de ervaringen hier op tweakers 😊

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NvG
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 09:46

NvG

The Legend schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 21:30:
[...]

Als je geen onderbouwde aanspraak op je rechten maakt dan is het niet verwonderlijk als je aan het lijntje gehouden wordt. Heeft dat installatiebedrijf maar één monteur of liggen ze allemaal ziek in bed tot 3 april?

Dit is toch duidelijk een geval van onbehoorlijk gedrag naar jou als klant waar je tegen op moet treden.
In het bedrijfsleven wordt dergelijk gedrag echt niet getolereerd hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend
  • Nu online

The Legend

*Plop*

NvG schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 23:20:
[...]

Als je geen onderbouwde aanspraak op je rechten maakt dan is het niet verwonderlijk als je aan het lijntje gehouden wordt. Heeft dat installatiebedrijf maar één monteur of liggen ze allemaal ziek in bed tot 3 april?

Dit is toch duidelijk een geval van onbehoorlijk gedrag naar jou als klant waar je tegen op moet treden.
In het bedrijfsleven wordt dergelijk gedrag echt niet getolereerd hoor.
Dit is niet het installatiebedrijf, maar Nefit zelf. Dat maakt het uiteraard niet beter :P

Maar wel goed nieuws: ik werd vanmiddag gebeld dat ze de boel hebben omgegooid en dat ze morgen met 2 man komen om de compressor en ventielen (?) en misschien nog de aansturingsmodule te vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend
  • Nu online

The Legend

*Plop*

master1104 schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 23:07:
Lijkt toch ook wel samen te hangen met totale onkunde van de monteurs hoor. Een service menu uitlezen en lukraak printen omwisselen, maar niet de kennis hebben om de warmtepomp even uit te zetten en de wikkelingen van de compressor door te meten? Of de output van de frequentieregelaar te checken? Zijn tooltjes met eenvoudige leds voor om de basiswerking te verifiëren.

Controle op koelmiddel is ook grotendeels te zien door de drukmeters er aan te hangen en de compressor te laten starten. Waarden vergelijken met de service manual en je weet al eens stuk meer (drukken zijn koudemiddel en temperatuur afhankelijk, zijn standaard tabellen voor).

Mijn installateur had ons echt niet langer dan een paar dagen in de kou laten zitten. Enerzijds door zijn kennis en oplossend vermogen en anderzijds dat hij anders een leen-alternatief had geplaatst. Maargoed, ik heb geen standaard installateur weet ik inmiddels uit de ervaringen hier op tweakers 😊
Compressor meten is wel gebeurd, maar dat kan alleen als ‘ie uit staat (dat was prima) maar dan weet je nog niet wat er precies gebeurd als ‘ie aanstaat. Het probleem is dat de basiswerking dus prima is, maar dat hij onverklaarbaar uitvalt in storing in steeds kortere intervallen. Dat komt wel overeen met onverklaarbare inductieschade door blikseminslag.

[ Voor 7% gewijzigd door The Legend op 13-03-2025 20:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NvG
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 09:46

NvG

@The Legend
Misschien volgen ze bij Nefit dit forum wel en zijn ze zich daardoor een beetje gaan schamen over hun gedrag naar jou.
Marketingafdelingen houden dat vaak goed in de gaten en zijn erg beducht voor slechte publiciteit. Het kan hun advertentiecampagnes flink ondermijnen.

Het onder de aandacht brengen van dit soort ervaringen is dus altijd nuttig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WilSupport
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 30-05 12:20
Goede vraag. Support hoe ? Ik las hier dat de onverschillige houding van nefit jegens wanhopige eindgebruikers normaal zou zijn. Het is de installateur die bij hen die pomp gekocht heeft. Jij bent slechts de sukkel die er 20K voor betaald heeft en nu met de problemen zit.
Via de installateur is echter weinig heil te verwachten. Die is erg druk met nog meer pompen verkopen en installeren. Wij hebben er blind op vertrouwd dat Nefit wel in orde was. Dom!

Het minste wat Nefit zou kunnen en moeten doen is goede documenten leveren.

Ikzelf zou graag documentatie zie waarin staat hoe ik dat kastje in mijn woonkamer niet alleen kamertemperatuur laat meten, maar die ook laat regelen. Zoals een thermostaat dat normaal doet. De man bij Nefit support die je als eindgebruiker aan de lijn krijgt weet het verschil niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jaapzb
  • Niet online
WilSupport schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 15:51:
Goede vraag. Support hoe ? Ik las hier dat de onverschillige houding van nefit jegens wanhopige eindgebruikers normaal zou zijn. Het is de installateur die bij hen die pomp gekocht heeft. Jij bent slechts de sukkel die er 20K voor betaald heeft en nu met de problemen zit.
Via de installateur is echter weinig heil te verwachten. Die is erg druk met nog meer pompen verkopen en installeren. Wij hebben er blind op vertrouwd dat Nefit wel in orde was. Dom!

Ikzelf zou graag documentatie zie waarin staat hoe ik dat kastje in mijn woonkamer niet alleen kamertemperatuur laat meten, maar die ook laat regelen. Zoals een thermostaat dat normaal doet. De man bij Nefit support die je als eindgebruiker aan de lijn krijgt weet het verschil niet.
In het topicstart is het een en ander geschreven over de stooklijn en hoe de "thermostaat" (eigenlijk meer een afstandsbediening) door middel van ruimteinvloed de stooklijn beinvloed.

Bosch Compress 7400i 7kW (2023) - 16x 395Wp JASolar met SolarEdge SE8K omvormer (2022)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Pompadour
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 16-09 21:57
WilSupport schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 15:51:
Dat je installateur je in de steek laat met een stukje after-service nadat je bij hem die 20K hebt afgerekend dat kun je Nefit toch niet verwijten? Als je problemen hebt met je auto dan wend je je toch ook naar de dealer waar je die auto hebt gekocht en niet rechtstreeks naar de fabrikant?

Ik heb zelf overigens best goede ervaringen met Nefit support (kosteloos omruilen van een niet te upgraden EasyControl thermostaat die ik 2e hands op MP had gekocht) en mijn installateur volgens mij ook wel (was niet helemaal duidelijk hoe het relais aangesloten moest worden voor aansturing van het change over signaal, via Nefit helpdesk telefonisch snel verduidelijkt).
Die zijn er ook, meer dan voldoende en allemaal ook te downloaden via hun website. Je moet ze alleen wel kunnen interpreteren (en nee, dat kon ik ook niet zonder me eerst uitvoerig in te lezen en te verdiepen via o.a. dit forum).
Laat me raden: je bent van een traditionele CV installatie overgestapt naar een warmtepomp? Nefit is op zich prima in orde, maar je hebt blijkbaar onvoldoende uitleg gehad of jezelf verdiept in het verschil in de manier van verwarmen met een warmtepomp. Die thermostaat doet daarbij eigenlijk heel weinig (voornamelijk bijsturen van evt. ruimtecompensatie), het is vooral de weersafhankelijke regeling van de warmtepomp zelf die op basis van je stooklijninstellingen je kamertemperatuur bepaalt.
Als dit niet lekker werkt, door bijv. verkeerde stooklijn instellingen, een slecht gedimensioneerde warmtepomp (teveel/te weinig kW), onvoldoende isolatie van de woning of inefficiënte warmte afgifte systeem, dan moet je daar toch echt eerst je installateur op aanspreken ipv je eigen frustratie botvieren op een forum en klagen dat Nefit ruk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WilSupport
Beste Jaapzb & Pompadour,

Dank voor jullie reacties. Helder!

Ik had al 12 documenten van de Nefit website gedownload en gelezen.
De belangrijkste is: Advies-instellingen-Nefit-Bosch-Compress-3400i-ALL-ELECTRIC-01-09-2023.pdf.
Gaat niet over mijn enviline 5800AW, maar maakt wel melding van de stooklijn en de toegang tot het servicemenu. Zo'n PDF is razendsnel te doorzoeken op zoektermen.

Ook "het topicstart" zoals Jaapzb het noemt is erg goed. Ik had het niet gebookmarked en kon het dus niet terugvinden op mijn tablet. Het lijkt erop dat tweakers geen browse history bijhoudt ? Op mijn desktop PC stond "het topicstart" ineens wel op mijn scherm. We leven in tijden dat de wijsheid moet komen van een gebruikersforum. Ik moet daar aan wennen. Nefit zal binnenkort op haar website verwijzen naar de diverse fora & topics wereldwijd waar info te vinden is over hun warmtepompen. Handig als je overweegt er een te kopen.

Deze post kwam van Andre1973 2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW:
Andre1973 in "Nefit EnviLine warmtepomp ervaringen uitwisselen"

Heerlijk! Nu kan ik aan de hand van de Rt waarde van mijn huis, en de specificaties van mijn radiatoren de stooklijn en de ruimtetemperatuurcompensatie uitrekenen.

Ik heb alvast een leuke bijdrage aan dit forum:

Mijn installateur heeft niet de moeite genomen om de dikke 32mm slangen die buitenom van de buitenunit naar mijn zolder lopen te isoleren. Terwijl Nefit minstens 19mm isolatie voorschrijft. Bij een temperatuurverschil van 50 graden tussen water- en buitentemperatuur en een totaalvermogen van 3KW zijn de verwachte verliezen daardoor 10% . Geen ramp, maar onnodig want niet conform de instructies. Een slangenduo zonder isolatie maar wel in een blikken koker van 10x10 cm heeft een warmtelek van 32W/m (Watts per Strekkende meter)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pompadour
@WilSupport De basis adviesinstellingen zouden door de installateur reeds goed gezet moeten zijn, dit forum zou eigenlijk meer bedoeld moeten zijn om daarna verder te finetunen of experimenteren op basis van ervaringen van anderen.
Helaas blijkt uit jouw ervaring maar weer dat er ook installateurs zijn die maar wat aanrommelen en die het nauwelijks interesseert om een optimale installatie bij de klant neer te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonnigY
@WilSupport niet conform de installatieinstructies van de fabrikant mag je best over klagen bij de installateur. Je haalt domweg het rendement niet wat je belooft is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WilSupport
@Andre1973 ZonnigY,
Hij wil de koker nog best purren, maar dan zit alles daarna voor altijd vast.
Ik zou zelf eerst met metingen het resultaat van mijn sommetje m.b.t verliezen willen bevestigen.
Moeilijk. Met (IR-) thermometers en nog meer sommetje denk ik.
10% verliezen op dit ene aspect is echt op het randje in termen van acceptabel denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WilSupport
@Pompadour
Je hebt gelijk. Maar behalve rommelen kunnen partijen -inclusief ikzelf- ook duiken. Support zou warmtepompen nog duurder maken dan ze al zijn. Ikzelf heb als eindgebruiker de zaak voorlopig opgelost door bij zonnige dagen en temperaturen boven 5C de warmtepomp uit te zetten, of te genieten van een betaalbaar bejaardentemperatuurtje van 22C. Kan ik me even rustig inlezen. De chinese equivalent van tweakers met nuttige info over nefit warmtepompen heb ik nog niet gevonden trouwens. Ik denk dat het met dit forum wel gaat lukken. Daarna hoop ik mijn aandacht te kunnen richten op leuke dingen waarvoor dit leven bedoeld is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WilSupport
@ZonnigY ,
Bedoeld. Met een D. Misschien zou je de TopicStart een keer door de spellingschecker kunnen halen. De resultaten zullen je verrassen.
Hartelijke groeten, WilSupport

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ZonnigY
WilSupport schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 14:12:
@ZonnigY ,
Bedoeld. Met een D. Misschien zou je de TopicStart een keer door de spellingschecker kunnen halen. De resultaten zullen je verrassen.
Hartelijke groeten, WilSupport
Eeh, waar komt dit vandaan 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pompadour
WilSupport schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 14:06:
@PompadourIkzelf heb als eindgebruiker de zaak voorlopig opgelost door bij zonnige dagen en temperaturen boven 5C de warmtepomp uit te zetten, of te genieten van een betaalbaar bejaardentemperatuurtje van 22C.
Ik begrijp uit je verhaal dat de kamertemperatuur bij zonnige dagen te hoog wordt? Daar heb ik zelf ook last van door zoninstraling en goed geïsoleerde woning. Verhoog de ruimte invloed eens en zet die op +2K of hoger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobEppink
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 22:56
master1104 schreef op zondag 2 maart 2025 @ 23:13:
Dat is toevallig, ik heb net vorige week het lint in de condensbak losgekoppeld om onnodig verbruik te voorkomen. Het defrostwater loopt zo heet van de condensor af dat het me weinig noodzakelijk leek. Ben benieuwd of ik ook een storing ga krijgen. Tot op heden niet in elk geval. Uiteraard het lint om de compressor voor het voorverwarmen van de olie wel laten zitten.
Vraag.
Is dat lint in de condensbak niet uit te schakelen zonder deze los te koppelen?
I.d.d. heeft dat lint alleen functie bij een stevige vorst.

Bosch Compress 3000i AW 6, Nefit Enviline ODU split, hybride

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• master1104
Ik zag zo geen optie om dit te doen, maar moet eerlijk zeggen dat ik er ook niet verder ingedoken ben. Deksel er af halen en stekker lostrekken was totaal 5 min werk. Tot nu toe geen storingen gehad trouwens.

Viel me wel op, nu ik de warmtepomp in de nacht probeer uit te laten om met hogere cop in de dag te draaien, dat bij lage temperaturen de compressor continu met het andere lint warm gehouden wordt. Dat zijn stiekem toch enkele tientallen watts die de hele nacht aanstaan en alleen voor de verkleumde egeltjes wat bijdragen.
Kennelijk kijkt de regeling niet naar de waarschijnlijkheid dat de compressor in bedrijf moet komen, maar staat het lint altijd aan bij vermwarmingsbedrijf met lage T buiten en stilstaande compressor.

[ Voor 15% gewijzigd door master1104 op 15-03-2025 23:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurice v/d Zwaan
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online
master1104 schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 23:33:
Ik zag zo geen optie om dit te doen, maar moet eerlijk zeggen dat ik er ook niet verder ingedoken ben. Deksel er af halen en stekker lostrekken was totaal 5 min werk. Tot nu toe geen storingen gehad trouwens.

Viel me wel op, nu ik de warmtepomp in de nacht probeer uit te laten om met hogere cop in de dag te draaien, dat bij lage temperaturen de compressor continu met het andere lint warm gehouden wordt. Dat zijn stiekem toch enkele tientallen watts die de hele nacht aanstaan en alleen voor de verkleumde egeltjes wat bijdragen.
Kennelijk kijkt de regeling niet naar de waarschijnlijkheid dat de compressor in bedrijf moet komen, maar staat het lint altijd aan bij vermwarmingsbedrijf met lage T buiten en stilstaande compressor.
Ik heb altijd begrepen dat dit ook is om de olie/smering in de compressor warm te houden zodat bij een compressorstart het allemaal wat minder zwaar is voor het hele systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caribman
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 02-04 20:42
Na lang zoekwerk en diverse bezoeken van de installateur zit ik nog steeds met het volgende (ik kan een soortgelijk probleem in deze forum niet vinden: Mijn WP maakt een bonkend (zwaar tikkend) geluid, zo zwaar dat het door het hele huis te horen is. Het geluid is met name als het (inderdaad) buiten koud is. Het gaat hier om een Nefit Enviline A/W Split 12 E-T. Overige apparatuur: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DbGqw4s7lRl_tRtNte_TDY5f0VM=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/IaJ5aYdFglUTL8nXdKOnbYYx.png?f=user_large

Het geluid heb ik in een filmpje verwerk met een linkje naar Youtube (meerdere fragmenten achter elkaar geplaatst) :

Zoals gezegd, de installateur heeft dit nooit eerder meegemaakt (nu zijn ze niet meer echt te spreken over Nefit Bosch) en is helaas de kennis daar in mijn optiek te beperkt om dit op te lossen. Wellicht dat jullie hier iets in herkennen waardoor ik de installateur op het goede spoor kan zetten? Ik lees hier dat tijdens het defrosten de WP ook geluid maakt, maar wat ik hier heb is toch best extreem. Ik ben ten einde raad.

Alvast bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Legend
  • Nu online

The Legend

*Plop*

caribman schreef op zondag 16 maart 2025 @ 11:35:
Na lang zoekwerk en diverse bezoeken van de installateur zit ik nog steeds met het volgende (ik kan een soortgelijk probleem in deze forum niet vinden: Mijn WP maakt een bonkend (zwaar tikkend) geluid, zo zwaar dat het door het hele huis te horen is. Het geluid is met name als het (inderdaad) buiten koud is. Het gaat hier om een Nefit Enviline A/W Split 12 E-T. Overige apparatuur: [Afbeelding]

Het geluid heb ik in een filmpje verwerk met een linkje naar Youtube (meerdere fragmenten achter elkaar geplaatst) : [YouTube: Geluid warmtepomp]

Zoals gezegd, de installateur heeft dit nooit eerder meegemaakt (nu zijn ze niet meer echt te spreken over Nefit Bosch) en is helaas de kennis daar in mijn optiek te beperkt om dit op te lossen. Wellicht dat jullie hier iets in herkennen waardoor ik de installateur op het goede spoor kan zetten? Ik lees hier dat tijdens het defrosten de WP ook geluid maakt, maar wat ik hier heb is toch best extreem. Ik ben ten einde raad.

Alvast bedankt!
Is dit opgenomen vlak naast de buitenunit? M.a.w. weet je zeker dat het geluid daar vandaan komt? Het zou ook uit je cv-installatie binnen kunnen komen. Geluid draagt ver door buizen, dus het kan overal vandaan komen.

Hier is Nefit vrijdag geweest voor reparatie van de WP. Monteur die nu kwam vroeg zich af waarom de elektronica in de binnenunit nog niet was vervangen. Dat heb ik ook meermaals gevraagd, maar de vorige zei dat dat niet nodig was. Nu is dus die printplaat vervangen, de expansieventielen bij de compressor en voor de zekerheid de fan waar ook wat elektronica in zit. Compressor zelf is dus niet vervangen. Ding draait nu weer als een zonnetje 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caribman
The Legend schreef op zondag 16 maart 2025 @ 12:18:
[...]

Is dit opgenomen vlak naast de buitenunit? M.a.w. weet je zeker dat het geluid daar vandaan komt? Het zou ook uit je cv-installatie binnen kunnen komen. Geluid draagt ver door buizen, dus het kan overal vandaan komen.

Hier is Nefit vrijdag geweest voor reparatie van de WP. Monteur die nu kwam vroeg zich af waarom de elektronica in de binnenunit nog niet was vervangen. Dat heb ik ook meermaals gevraagd, maar de vorige zei dat dat niet nodig was. Nu is dus die printplaat vervangen, de expansieventielen bij de compressor en voor de zekerheid de fan waar ook wat elektronica in zit. Compressor zelf is dus niet vervangen. Ding draait nu weer als een zonnetje 8)7
Dit geluid is opgenomen in de ruimte van de binnen unit, het wordt getriggert door iets in de WP (alsof het schakelt) en dan hoor je gebonk door de woning, letterlijk in het plafond. De installateur is vrijdag geweest en weet het gewoon niet...:-( heb het idee dat er een bepaalde druk zich opbouwt en dan vervolgens met een knal door de leidingen...maar hoe dan ook, dit is toch niet normaal zo'n geluid?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Legend
  • Nu online

The Legend

*Plop*

caribman schreef op zondag 16 maart 2025 @ 12:22:
[...]

Dit geluid is opgenomen in de ruimte van de binnen unit, het wordt getriggert door iets in de WP (alsof het schakelt) en dan hoor je gebonk door de woning, letterlijk in het plafond. De installateur is vrijdag geweest en weet het gewoon niet...:-( heb het idee dat er een bepaalde druk zich opbouwt en dan vervolgens met een knal door de leidingen...maar hoe dan ook, dit is toch niet normaal zo'n geluid?
Zoek maar eens op bonkende cv leidingen, dat kan van alles zijn. Verkeerd aangesloten thermostaatkranen bijvoorbeeld. Heb je dit geluid ook als je alle afgiftesystemen helemaal open zet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem senior
caribman schreef op zondag 16 maart 2025 @ 11:35:
Na lang zoekwerk en diverse bezoeken van de installateur zit ik nog steeds met het volgende (ik kan een soortgelijk probleem in deze forum niet vinden: Mijn WP maakt een bonkend (zwaar tikkend) geluid, zo zwaar dat het door het hele huis te horen is. Het geluid is met name als het (inderdaad) buiten koud is. Het gaat hier om een Nefit Enviline A/W Split 12 E-T. Overige apparatuur: [Afbeelding]

Het geluid heb ik in een filmpje verwerk met een linkje naar Youtube (meerdere fragmenten achter elkaar geplaatst) : [YouTube: Geluid warmtepomp]

Alvast bedankt!
Moeilijk te horen wat het geluid zou kunnen zijn
Ik denk aan de relay voor het electriche element of een driewegklep die niet goed aangesloten is,
En als laatste wat de @The Legend ook zegt verkeerd aangesloten radiatoren / thermostaat radiator knoppen

Nefit enviline A/W split 5.0 Tower binnenunit met 190 liter boilervat, 50 liter Nefit buffervat, thermostaat 1010H, en boderus pomp unit,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lc8
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 17-09 22:25

Alvast bedankt!
stel hjezelf de volgende vragen:
- is het geluid er altijd? Of alleen bij sterk opwarmen of sterk afkoelen, of bij defrosts?
- zijn de klunks er ook het systeem juist 'áfkoelt en evt zelfs als de pomp uit gaat/is ?
- staat alle afgifte open (ingeregeld?) en wordt het allemaal een beetje gelijk warm?

Als het niet te vinden is met wat common sense, moet je zoiets systematisch zoeken:
Begin met het systeem zo simpel mogelijk: 3 weg klep disabled in de CV stand, alle afgiftes helemaal open, alle regelingen uit etc...
fo wat je ook kunt proberen: juist alles dicht: laat die WP eens alleen het buffervat opstoken: heb je de geluiden dan ook? dan kun je alles is het afgiftesysteem al uitsluiten ... etc.

Enviline 9.0 E-S Mono + 300L buffer +HS25-6, HA + ems-esp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caribman
Ik zal alle feedback maar eens delen! Wat ik al schreef, de installateur weet het zelf niet, maar ik dat het er niet bij zitten. Installatie is 2,5 jaar oud (nieuwbouw). Via een Facebook groep ben ik op deze forum terecht gekomen, daar werd cavitatie genoemd? Dankjewel in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobEppink
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 22:56
master1104 schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 23:33:

OK. Dank. Maar ik ben wat minder v.d. schoevendraaiers.
ik ga het menu nog es doorlopen.

Dat 2e, door jouw genoemde lint is dus een lint, dat voorkomt dat de boel bevriest als de pomp uit staat.
I.d.d. daar veracht je dan ook een vorm van temperatuurmeting om de waarschijnlijkheid te bepalen.

Bosch Compress 3000i AW 6, Nefit Enviline ODU split, hybride

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• noxou
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 05-09 13:52
Gebonk heb ik een keer gehad in een woning waar de hoofd thermostaat in de hal hing en iemand daar de radiator dicht had gedraaid. Rest van het huis had thermostaatkranen. Door de radiator in de hal dicht te draaien was er geen bypass meer waardoor de zwakste thermostaatkraan opgedrukt werd. Druk valt dan even weg, kraan sluit weer, dikke bonk om de zoveel seconden wanneer de druk weer genoeg opgebouwd was. En dat galmt door het hele systeem want de pomp in de unit krijgt ook een knauw elke keer wanneer dat gebeurt. Zal heel wat anders zijn in dit geval, wie weet, maar gebonk oorzaak was de vraag, dus wie weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• master1104
Maurice v/d Zwaan schreef op zondag 16 maart 2025 @ 09:18:
[...]

Ik heb altijd begrepen dat dit ook is om de olie/smering in de compressor warm te houden zodat bij een compressorstart het allemaal wat minder zwaar is voor het hele systeem.
Klopt helemaal, dit specifieke lint dient geen ander doel dan de olie (compressor) warm houden. Maar bij een nacht niet draaien is dat niet erg noodzakelijk en had ik liever gezien dat hij dat begon te doen als er bv een run over 30min start. Dit is aan de hand van de hysterese wel te bepalen, maar ik denk dat er te veel foutrisico in dergelijke benadering zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• master1104
RobEppink schreef op zondag 16 maart 2025 @ 16:20:
[...]

OK. Dank. Maar ik ben wat minder v.d. schoevendraaiers.
ik ga het menu nog es doorlopen.

Dat 2e, door jouw genoemde lint is dus een lint, dat voorkomt dat de boel bevriest als de pomp uit staat.
I.d.d. daar veracht je dan ook een vorm van temperatuurmeting om de waarschijnlijkheid te bepalen.
Betreft een split unit, dus geen risico op kapot vriezen gelukkig. Ben benieuwd wat je gaat vinden in de ems-esp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whoops
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 01-07 13:32
Het is hier bloedheet in huis 🥵Heeft dat te maken met de lage buitentemperaturen s nachts? Kan ik iets aan de instellingen veranderen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hCilbGg14llCJ6SPtc8_p0YeMd8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/40MqofDJ1sfNR4GLnsNyVYAK.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evleerdam
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 10:32
Whoops schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 18:31:
Het is hier bloedheet in huis 🥵Heeft dat te maken met de lage buitentemperaturen s nachts? Kan ik iets aan de instellingen veranderen?

[Afbeelding]
Zonder ook maar enig detail van je huis te kennen.

Het klopt dat het 's nachts best fris is. Kans is groot dat je warmtepomp dan je vloerverwarming en huis gaat opwarmen 's nachts en 's ochtends. Als de zon dan eenmaal wat hoger staat en je huis in schijnt, dan krijg je een flinke overshoot. Vloer is nog warm en huis warmt op door de zon. Met als resultaat een huis wat te warm is.

Oplossing is thermostaat lager zetten.

It was then that I realized that the question mark was the answer to all my questions.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• master1104
Thermostaat lager zetten? Ik zou eerst kijken hoe je stooklijn ingesteld staat en of je de ruimtecompensatie wel aan hebt staan. Zie het starttopic voor uitleg over deze instellingen.

Hier blijft hij netjes binnen 1 graad van zijn setpoint, ook met dit weer met temperatuur uitersten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whoops
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 01-07 13:32
Oké bedankt voor jullie antwoorden, ik ga het uitzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mobstaa
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
Eventueel (tijdelijk) een nachtverlaging inzetten wanneer de warmtepomp in de nacht en ochtend druk bezig blijkt te zijn?

Nefit EnviLine 7400I AW 7 | Nefit HR 300 liter boiler | Nefit 50 liter buffervat | Nefit Moduline 1010H thermostaat | Buderus pomp | Home Assistant | BBQKees | Itho HRU 300R | Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lc8
Whoops schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 18:31:

[Afbeelding]
in volgorde van controle/instelling
- gebouw demping op zwaar en regeling op 'vloer' zetten
- WP-delta-T zo laag mogelijk (3 C)
- naregelingen eerst uit; evt warmteflows instellen voor gelijke verdeling (waterzijdig inregelen..)
- stooklijn goed instellen (met name het voetpunt, maar de rest kan ook fout zijn en mee doen..: dit moet eerst redelijk goed voordat je bijv ruimtecompensatie gaat inzetten)

- ruimtecompensatie indien de ruimte veel zoninstraling heeft of veel wind-invloed, anders minimaal.
- eventuele naregelingen instellen

maar euhm: Dat hoort 'de erkende 'installateur te doen te de subsidie heeft opgestreken ...

[ Voor 6% gewijzigd door lc8 op 20-03-2025 08:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nkooij
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 20-06 07:57

nkooij

Ond

Er komt momenteel een piepend geluid uit de draaiende ventilator van de buitenunit (Bosch Compress 7400i AW buiten-unit).
Dat was eerst alleen bij grote koude maar inmiddels ook bij lagere temperaturen.

Komt iemand dat bekend voor?

Het lijkt me dat er iets gesmeerd moet worden.

Ik heb de buitenmantel al losgehaald maar dan kom je nog niet bij de ventilator om deze te smeren (zit binnen in de isolatie).

ls er een instructie hoe de isolatie los te halen en de ventilator te smeren?

Bosch Compress 7400AW 7 OR, Enviline UDU Monoblock 5-9E, Ariston Lydos Hybrid 100 EMS-ESP

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• The Legend
  • Nu online

The Legend

*Plop*

nkooij schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 11:15:
Er komt momenteel een piepend geluid uit de draaiende ventilator van de buitenunit (Bosch Compress 7400i AW buiten-unit).
Dat was eerst alleen bij grote koude maar inmiddels ook bij lagere temperaturen.

Komt iemand dat bekend voor?

Het lijkt me dat er iets gesmeerd moet worden.

Ik heb de buitenmantel al losgehaald maar dan kom je nog niet bij de ventilator om deze te smeren (zit binnen in de isolatie).

ls er een instructie hoe de isolatie los te halen en de ventilator te smeren?
Geen oplossing voor de piep, maar toevallig vorige week gezien dat het een kwestie is van twee stekkertjes van de fan bovenop losmaken en dan kun je het bovendeel van de isolatie er zo afschuiven en de fan er uit tillen. Houd je dit over:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SJHm8W5kEVfKToF8J0eMdllievY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lU7J2RcRlvDTnbuQRUFRwLrl.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nkooij
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 20-06 07:57

nkooij

Ond

Geweldig, dit helpt mij ontzettend veel. Ik ga het van het weekend gelijk proberen.

Bosch Compress 7400AW 7 OR, Enviline UDU Monoblock 5-9E, Ariston Lydos Hybrid 100 EMS-ESP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Legend
  • Nu online

The Legend

*Plop*

Denk overigens niet dat er iets te smeren valt. Die lagers zijn denk ik niet gemaakt voor onderhoud. Je kunt zo wel vrij eenvoudig de fan zelf vervangen. Piepen kan komen door versleten lagers, en lagers slijten beduidend sneller als de warmtepomp niet waterpas staat. Daar zou ik dus los van de piep ook even goed naar kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aarthodo
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 16-09 09:52
Je kunt voelen of er speling op het lager zit, en kijken of er vocht in zit en dan drogen. Als er geen speling op zit wellicht eens de andere kant op draaien om te luisteren of het lager dan weer stil wordt.
Vaak kun je de unit niet open maken, maar het zijn waarschijnlijk glijlagers van een hardstalen as in een bronzen bus. Deze hoeft niet gesmeerd te worden, maar kan wellicht een slag verdraaid gemonteerd worden waardoor de contact vlakken andere delen van het lager zijn en hij weer een lange tijd mee kan. De opmerking over waterpas hierboven is ook belangrijk. Evt als je niets kan behalve vervangen zou je ook het lager aan de achterzijde aan boren om te kijken hoe het zit. Het uitgedrukte vet kun je dan het lager in drukken. Ook met een soldeerbout de as dan wat opwarmen tot het vet enigzins smelt zou kunnen helpen. Vaak zijn de motoren goed leverbaar. Ook kun je bij de onderdelen leverancier vragen of het vaker voorkomt en de motoren wellicht een update gekregen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aarthodo
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 16-09 09:52
https://techniekgids.nl/glijlager-smeren/

Toch smeren .. maar het vet zit er al, dus verwarmen brengt het vet weer in het lager

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• master1104
Zijn vermoedelijk gewoon enkele rij groef kogellagers. Glijlagers lijkt me sterk in deze toepassing, aangezien die niet voor hoge toerentallen en laag energieverbruik bedoeld zijn.

[ Voor 28% gewijzigd door master1104 op 21-03-2025 19:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supermario16
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 17-09 22:10
jordyc schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 20:24:
[...]

Ik heb thuis de 9kwh mono unit staan en kan bevestigen dat de silent mode inderdaad het vermogen beperkt. Als silent mode aan staat trekt hij 2kwh en als deze uit staat gaat hij naar de 2.7kwh.

Dus voor nu zet ik de silent mode uit bij het verwarmen, maar 1 Jan 2027 gaat deze er wel aan als ik niet genoeg opwek.
Mijn monoblock (ook 9kW) gaat van 3.5kW naar 2.9kW. Op een zonnige dag is dit geen probleem, maar ik zou hem graag omlaag brengen naar maximaal 1.5kW. Ik gebruik overigens een onetimecharge zodat ik zelf volledige controle heb over wanneer SWW gestart wordt. Ik heb het idee dat deze sowieso met vol vermogen gestart wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lc8
Supermario16 schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 06:54:
[...]

Mijn monoblock (ook 9kW) gaat van 3.5kW naar 2.9kW. Op een zonnige dag is dit geen probleem, maar ik zou hem graag omlaag brengen naar maximaal 1.5kW. Ik gebruik overigens een onetimecharge zodat ik zelf volledige controle heb over wanneer SWW gestart wordt. Ik heb het idee dat deze sowieso met vol vermogen gestart wordt.
als je home-assistant hebt: er is een parameter [number.boiler_hpmaxpower] waarmee je zelf de max power kunt limiten (in%). Let op, als silentmode aan staat klopt het weergegeven % niet , dat wordt meegeschaald: kijk naar het echte opgenomen vermogen.

ik weet niet of dit ook voor het SWW werkt.. want dat heb ik niet

[ Voor 4% gewijzigd door lc8 op 22-03-2025 07:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Soms kiest de WP ervoor om de 3w valve om te zetten zonder voor mij aantoonbare reden. Zie bijgevoegde grafiek. Wat zou een reden kunnen zijn voor de WP om om 16:00 te beslissen de 3weg klep om te zetten, maar geen warm water te maken?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Peb5m32ypqU4kz9Ry2-uycAItl8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/AGtvuKGf8cXEdfZmLFJ8CoDe.png?f=fotoalbum_large

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Willem senior
JackBol schreef op zondag 23 maart 2025 @ 18:14:
Soms kiest de WP ervoor om de 3w valve om te zetten zonder voor mij aantoonbare reden. Zie bijgevoegde grafiek. Wat zou een reden kunnen zijn voor de WP om om 16:00 te beslissen de 3weg klep om te zetten, maar geen warm water te maken?

[Afbeelding]
Dat is de automatische omschakeling naar koelen / verwarmen als de timer loopt gaat de driewegklep naar Warmwater totdat er gekoeld of verwarmd moet worden ( in de wacht/rust stand gaat de driewegklep naar het boilervat )
En dat wordt bepaald door de buitentemperatuur (deze kun je zelf instellen) zie de standaard instellingen in de Ts om te downloaden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Willem senior schreef op zondag 23 maart 2025 @ 18:31:
[...]

Dat is de automatische omschakeling naar koelen / verwarmen als de timer loopt gaat de driewegklep naar Warmwater totdat er gekoeld of verwarmd moet worden ( in de wacht/rust stand gaat de driewegklep naar het boilervat )
En dat wordt bepaald door de buitentemperatuur (deze kun je zelf instellen) zie de standaard instellingen in de Ts om te downloaden
Thanks! Het is sinds een paar dagen, dus dat verklaart een hoop!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
JackBol schreef op zondag 23 maart 2025 @ 18:48:
[...]

Thanks! Het is sinds een paar dagen, dus dat verklaart een hoop!
Zie ook het openings topic, bij een aantal installaties veroorzaakt dit versneld afkoelen van de boiler door natuurlijke circulatie via de WP. Een terugslag klep is dan de oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Nu online
Zit er ergens een functie op de EnviLine om de verwarmingsfunctie geheel uit te zetten (dus enkel warm water functie aan)? Ik dacht dat ik dat ergens een keer was tegengekomen in een van de menu's, maar ik kan het nu niet meer terugvinden. Het enige wat ik kan vinden is omzetten van verwarmen naar koelen.

Andere optie is natuurlijk de temperatuur op 10 graden te zetten.

[ Voor 10% gewijzigd door VidaR-9 op 23-03-2025 19:22 ]

Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jaapzb
  • Niet online
VidaR-9 schreef op zondag 23 maart 2025 @ 19:21:
Zit er ergens een functie op de EnviLine om de verwarmingsfunctie geheel uit te zetten (dus enkel warm water functie aan)? Ik dacht dat ik dat ergens een keer was tegengekomen in een van de menu's, maar ik kan het nu niet meer terugvinden. Het enige wat ik kan vinden is omzetten van verwarmen naar koelen.

Andere optie is natuurlijk de temperatuur op 10 graden te zetten.
Via het menu kan je de bedrijfsmodus instellen op continu zomer. Dan doet de verwarming niks meer (koeling ook niet). Volgens mij onder het kopje "Zomer/winter omschakeling" o.i.d?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Nu online
jaapzb schreef op zondag 23 maart 2025 @ 20:31:
[...]
Via het menu kan je de bedrijfsmodus instellen op continu zomer. Dan doet de verwarming niks meer (koeling ook niet). Volgens mij onder het kopje "Zomer/winter omschakeling" o.i.d?
Ah echt. Ik dacht dat hij dan op koelen zou gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jaapzb
  • Niet online
VidaR-9 schreef op zondag 23 maart 2025 @ 20:40:
[...]

Ah echt. Ik dacht dat hij dan op koelen zou gaan.
"Continu zomer" is nog uit de tijd van CV-ketels, waar de ketel in de zomer niks deed :)

Continu koelen is enkel koelbedrijf

Continu verwarmen is enkel verwarmingsbedrijf

En er is nog een modus voor beide (automatisch?) waar hij omschakelt op basis van buitentemperatuur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Nu online
jaapzb schreef op zondag 23 maart 2025 @ 20:53:
[...]
"Continu zomer" is nog uit de tijd van CV-ketels, waar de ketel in de zomer niks deed :)

Continu koelen is enkel koelbedrijf

Continu verwarmen is enkel verwarmingsbedrijf

En er is nog een modus voor beide (automatisch?) waar hij omschakelt op basis van buitentemperatuur
Ik heb drie opties:

>Continu zomer
>Automatisch bedrijf
>Continu verwarmen

Lekker duidelijke termen 🤓

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caribman
Goedenavond,

Iemand bekend met deze melding? Vaak met een storing is het een kwestie van stroom af en op,
Maar deze melding blijft terugkomen. Daarnaast is de WP flink aan het “werken”. Heb nu de stroom eraf en laat even alles afkoelen.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H-zBIWxUe3XKB7Ca0nTNeZLUIfU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rO3xqB4ginq8r3F4crsC81vZ.jpg?f=fotoalbum_large

Alvast bedankt!

[ Voor 23% gewijzigd door caribman op 23-03-2025 22:01 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• master1104
Zit er niet een temperatuurbewaker op de elektrische elementen in de binnenunit? Kan me herinneren dat daar een beveiliging op zit die je kan resetten, maar zou wel erg raar zijn als die geactiveerd is.

Is de waterdruk in de installatie wel goed? Aanvoertemperatuur normaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caribman
master1104 schreef op zondag 23 maart 2025 @ 22:17:
Zit er niet een temperatuurbewaker op de elektrische elementen in de binnenunit? Kan me herinneren dat daar een beveiliging op zit die je kan resetten, maar zou wel erg raar zijn als die geactiveerd is.

Is de waterdruk in de installatie wel goed? Aanvoertemperatuur normaal?
Waar kun je deze resetten dan? Waterdruk is goed, temperatuur zie foto. Volgens mij wel hoog.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R0ELpxRtHYtdsTS_XhsiIqXcBq0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cn5gByzJLBRHwZFUDingLrAQ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willem senior
caribman schreef op zondag 23 maart 2025 @ 21:54:
Goedenavond,

Iemand bekend met deze melding? Vaak met een storing is het een kwestie van stroom af en op,
Maar deze melding blijft terugkomen. Daarnaast is de WP flink aan het “werken”. Heb nu de stroom eraf en laat even alles afkoelen.[Afbeelding]

Alvast bedankt!
Paar dingen kun je zelf nakijken
Waterdruk in het cv systeem moet 1,5 bar zijn onder de 1 bar krijg je storing
Vuil filter schoonmaken
Ontluchtings programma draaien
En eventueel de thermische beveiliging in de binnenunit resetten (indrukken)
deze zit in het midden op een elektrische blok aan de onderkant (zie foto 1 en 2 )
PAS OP VOOR DE STROOM kap zoals eerste foto laten zitten om veilig te kunnen werken

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n3MB2erh-DVHAMKOv9fOD-dVxWY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HoHyL4gK2CIrVYzPqwduf6Vu.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XcGopeyZ6r4yBXHge7QmXFGFwH4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GdOYnaeewGDbJeof8VRTna1U.jpg?f=fotoalbum_large

Deze storing lijst staat ook in de Ts en kun je downloaden :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H_lBvowPPGLktip89LyKm7KTfu4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nPV5RKVWuwOgi5Tx8jr6norI.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• caribman
Dank voor jullie reactie. De installateur is letterlijk 2 weken geleden geweest en heeft de filter schoongemaakt. Ik ben er ook vanuit gegaan dat hij alles heeft gecheckt, o.a. waterdruk, maw ging ik ervan uit dat de waterdruk goed was... Ik heb de WP een nacht uitgezet, vanochtend aangezet en de storing was weg. Ik dacht -> check maar ook de waterdruk...en de waterdruk zat onder 1 bar, deze heb ik meteen aangevuld tot 1,5 bar. Zodra ik weer thuis ben hoop ik dat de melding weg is gebleven en dat het daar aan lag.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XU-749urcTnmMTa-Bt5k4DpiVf8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NmHPinFMZ9Lk7BCv8ZbrrcEH.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_JTAt-uEciuUvZP9Ei9sVvc2NKc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/u6a5p0tOEi0XsP1ND6aXc3Hk.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

HansRemmerswaal schreef op zondag 23 maart 2025 @ 19:16:
[...]

Zie ook het openings topic, bij een aantal installaties veroorzaakt dit versneld afkoelen van de boiler door natuurlijke circulatie via de WP. Een terugslag klep is dan de oplossing.
Ik had daar wel een keer doorheen gescrolled, maar ik had denk ik niet genoeg context om een conclusie te trekken.

Ik kan me herinneren ooit een diagram te hebben gezien die alle fases van de enviline beschrijft tussen het omschakelen van warmtebedrijf en koelbedrijf. Weet je zo of die ook in de openingspost staat? Ik kan hem zo snel niet vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willem senior
JackBol schreef op maandag 24 maart 2025 @ 08:18:
[...]

Ik had daar wel een keer doorheen gescrolled, maar ik had denk ik niet genoeg context om een conclusie te trekken.

Ik kan me herinneren ooit een diagram te hebben gezien die alle fases van de enviline beschrijft tussen het omschakelen van warmtebedrijf en koelbedrijf. Weet je zo of die ook in de openingspost staat? Ik kan hem zo snel niet vinden.
Dat staat in een Technisch bulletin van Nefit
Deze kun je hier downloaden: https://nefit-nl-nl-b.bos...k3blq4i8perfgm4f4g7rto1d6

Deze link staat ook in de Ts :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buis07
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 08:45
Sinds 2,5 heb ik een hybride warmtepomp en mijn ruimtes worden verwarmd met het evohome systeem.

De evohome controller stuurt enkel de buderus pomp aan die na het buffervat op de aanvoer naar woning zit. De WP wordt dus niet aangestuurd en heeft ook geen eigen thermostaat. Die draait op stooklijn met T0 temperatuur in buffervat.

Dit kon destijds niet anders volgens de installateur.

Nu is mijn vraag of ik ondertussen de evohome direct op de warmtepomp kan aansluiten en de buderus pomp ertussen uit kan halen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• balblas
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22:45
caribman schreef op maandag 24 maart 2025 @ 07:53:
Dank voor jullie reactie. De installateur is letterlijk 2 weken geleden geweest en heeft de filter schoongemaakt. Ik ben er ook vanuit gegaan dat hij alles heeft gecheckt, o.a. waterdruk, maw ging ik ervan uit dat de waterdruk goed was... Ik heb de WP een nacht uitgezet, vanochtend aangezet en de storing was weg. Ik dacht -> check maar ook de waterdruk...en de waterdruk zat onder 1 bar, deze heb ik meteen aangevuld tot 1,5 bar. Zodra ik weer thuis ben hoop ik dat de melding weg is gebleven en dat het daar aan lag.
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Als de melding toch weer terug komt en de waterdruk weer onder de 1 bar is gezakt dan kun je eens kijken of er water uit de overloop komt, dat is die PVC buis rechts van je drukmeter. Daar loopt water uit als de druk in het systeem te hoog wordt, iets van > 3,5bar of zo. Bij mij werd dat veroorzaakt omdat het interne expansievat defect was, waardoor de druk tijdens WW runs juist te hoog werd, en er dus water geloosd werd door die PVC buis. Aan het einde van de run was de druk dan juist weer te laag. Dat expansievat is simpel te vervangen.

De monteur kan dat niet zien want het gebeurt alleen tijdens een WW run en daarbuiten kan de druk toen hij klaar was best gewoon op 1,5 bar hebben gestaan. Kan me niet voorstellen dat hij de druk niet gecontroleerd heeft na het vervangen van de filters.

[ Voor 7% gewijzigd door balblas op 24-03-2025 11:17 ]

Nefit EnviLine ODUSPLIT15t warmtepomp | Nefit HR 300 liter boiler | Nefit 50 liter buffervat | Bosch EasyControl CT200 thermostaat | Home Assistant | BBQKees | Tesla Model YLR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem senior
Buis07 schreef op maandag 24 maart 2025 @ 11:13:
Sinds 2,5 heb ik een hybride warmtepomp en mijn ruimtes worden verwarmd met het evohome systeem.

De evohome controller stuurt enkel de buderus pomp aan die na het buffervat op de aanvoer naar woning zit. De WP wordt dus niet aangestuurd en heeft ook geen eigen thermostaat. Die draait op stooklijn met T0 temperatuur in buffervat.

Dit kon destijds niet anders volgens de installateur.

Nu is mijn vraag of ik ondertussen de evohome direct op de warmtepomp kan aansluiten en de buderus pomp ertussen uit kan halen?
De evohome kan volgens mij niet direct op je warmtepomp dit zou dan via de vrije contacten moeten en waarschijnlijk ook met een apart relay
Makkelijker is een 1010H of 1010 thermostaat op marktplaats kopen

En of de boderus pomp weg gehaald kan worden ligt aan je cv systeem en dan het buffervat in je retour opnemen voor de systeem inhoud ?
De boderus pomp met buffervat wordt meestal geplaatst als er verwacht wordt dat er teveel leiding weerstand(boderus pomp) of te weinig water (buffervat) in je cv circuit is voor de standaard pomp in je binnenunit

Alhoewel Nefit in het begin altijd een buffervat met boderus pomp adviserende dus of het kan ligt aan de toegepaste leiding diameters, en de totale water inhoud van het systeem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AJPH
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 15-09 16:26
De lagers van de ventilator in de buitenunit van mijn enviline monoblock zijn versleten, ze geven een beetje een rauw geluid als de fan draait. Nefit geeft aan dat dan de hele ventilator vervangen moet worden,helaas met buiten de garantetermijn. Het onderdeel alleen kost al 870 excl btw. 🙈

Iemand ervaring met revisie en als onderdeel daarvan het laten vervangen van de lagers?

Vooral van belang: is het demonteren van de hele ventilator uit de buitenunit eenvouding zelf te doen, en/of zijn daar nog specialie aandachtspunten bij?

Bvd Hans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasperzzz
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 03-09 19:28
Als je ongeveer 20 berichten terug leest dan wordt daar door iemand verteld dat de ventilator eenvoudig te verwijderen is. Inclusief een foto.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jaapzb
  • Niet online
Mijn WP is nu bezig met een wonderlijke run waar hij stabiel onder het gespecificeerde minimale vermogen van 2.3kW(?) draait, het kan dus blijkbaar wel:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q-kbX4hD6U2w1i9nHY0EYT20534=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7WpatAvFSvYfbEAC2rsCWOhI.png?f=fotoalbum_large

Unit draait in silent mode, de vraagtemperatuur is 25C en daar blijft hij een beetje boven hangen, daadwerkelijke aanvoertemperatuur is 25,8C.

Blijf het vreemd vinden dat dit in sommige situaties opeens gebeurt, en in andere situaties hij zich star aan de gespecifieerde minimumvermogen van 2.3kW(?) blijft houden

EDIT:

En nu is hij weer teruggeschoten naar zijn echte minimumvermogen, terwijl hij nog ruim boven streeftemperatuur zat (waar hij nu natuurlijk flink op overshoot). Als laagste vermogen heeft hij wel de 1.4kW aangetikt, wat mijn WP dus officieel helemaal niet zou moeten kunnen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U_kKp8CV8tQYF04xaKQmgSjOjXs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tzC8B8f3NRaporn0ryqB95H3.png?f=fotoalbum_large

Die regeling blijft een enigma

[ Voor 28% gewijzigd door jaapzb op 26-03-2025 16:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WilSupport
Pompadour schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 14:18:
[...]

Ik begrijp uit je verhaal dat de kamertemperatuur bij zonnige dagen te hoog wordt? Daar heb ik zelf ook last van door zoninstraling en goed geïsoleerde woning. Verhoog de ruimte invloed eens en zet die op +2K of hoger.
Helemaal mee eens. Op zonnige dagen te warm. Ruimtetemperatuur nu gevonden en ingesteld op 6 [K/K]. Dat is graad verlaging van de stooklijn per graad verhoging van de ruimtetemperatuur. Standaardinstelling is 3. Hoger dan 6 lukte niet. Ik heb gelezen dat iemand anders tot 10 kon. Het zou me niet verbazen dat je gezien de aard van de ruimtetemperatuurregeling voor een echt strakke regeling eigenlijk 100 zou wiĺlen instellen. Hangt af van de warmteoverdracht van je radiatoren, [W/K], die van je huis, het door de zon ingestraalde vermogen en de toelaatbare onvermijdelijke temperatuurstijging die bij gebrek aan integrator niet weggeregeld kan worden.(1 graad ?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WilSupport
ZonnigY schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 14:18:
[...]

Beste ZonnigY,

Omdat ik de indruk had dat jij een van de schrijvers van het WP start.topic bent, had ik een dingetje over d-t kwesties geplaatst. Die hele tekst staat er bol van. Dat is best irritant. De spellingschecker fixt dat voor je in no time.
Wat ik mij herinner is dat een voltooid deelwoord geschreven wordt door de verleden tijd te pakken van de jij-vorm en de "e" aan het eind weg de halen.

Hartelijke groeten, Wil

Dus als jij verwarmde, dan heb jij verwarmd. Met een D. Zie starttopic:

Een stappenplan om jouw perfecte stooklijn te vinden
Allereerst is het goed om te weten dat je de perfecte stooklijn het beste kunt vinden als er ook daadwerkelijk verwarmt moet worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jaapzb
  • Niet online
WilSupport schreef op zondag 30 maart 2025 @ 09:31:
[...]

Beste ZonnigY,

Omdat ik de indruk had dat jij een van de schrijvers van het WP start.topic bent, had ik een dingetje over d-t kwesties geplaatst. Die hele tekst staat er bol van. Dat is best irritant. De spellingschecker fixt dat voor je in no time.
Wat ik mij herinner is dat een voltooid deelwoord geschreven wordt door de verleden tijd te pakken van de jij-vorm en de "e" aan het eind weg de halen.

Hartelijke groeten, Wil

Dus als jij verwarmde, dan heb jij verwarmd. Met een D. Zie starttopic:

Een stappenplan om jouw perfecte stooklijn te vinden
Allereerst is het goed om te weten dat je de perfecte stooklijn het beste kunt vinden als er ook daadwerkelijk verwarmt moet worden.
Het stardtopic heefd verschillende schrijvers en word bijgewerkdt als binnen dit topic nieuwe inzichten naar voren komen. Er zijn hier geen professionele schrijvers dus er wort niet heel sterk op spelling en grammatica geled.

Je kund het zien als uitdaging, neem hed voortouw, fix de spelling van het starttopic en stuur deze naar een van de auteurs via PM, ze sdellen het vasdt op prijs

Kunnen we het nu weer over warmtepompen hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WilSupport
jaapzb schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 14:01:
Mijn WP is nu bezig met een wonderlijke run waar hij stabiel onder het gespecificeerde minimale vermogen.........Die regeling blijft een enigma
Interessant. Hoe ingewikkelder het regelprogramma hoe moeilijker het wordt om het op te schrijven zodat wij dat als gebruiker kunnen lezen. Toch hoop ik op een dag nog een beschrijving te mogen lezen. Waarom bijvoorbeeld start een nieuwe run op hoog vermogen? Ook: wat is de nieuwste versie van de software en kan ik die zelf upgraden ? Want nee, ook mijn installateur heeft het te druk.

[ Voor 56% gewijzigd door WilSupport op 30-03-2025 09:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZonnigY
WilSupport schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 23:43:
[...]

Helemaal mee eens. Op zonnige dagen te warm. Ruimtetemperatuur nu gevonden en ingesteld op 6 [K/K]. Dat is graad verlaging van de stooklijn per graad verhoging van de ruimtetemperatuur. Standaardinstelling is 3. Hoger dan 6 lukte niet. Ik heb gelezen dat iemand anders tot 10 kon. Het zou me niet verbazen dat je gezien de aard van de ruimtetemperatuurregeling voor een echt strakke regeling eigenlijk 100 zou wiĺlen instellen. Hangt af van de warmteoverdracht van je radiatoren, [W/K], die van je huis, het door de zon ingestraalde vermogen en de toelaatbare onvermijdelijke temperatuurstijging die bij gebrek aan integrator niet weggeregeld kan worden.(1 graad ?)
Met de ruimtecompensatiefactor op 100 creëer je een aan/uit warmtepomp. Das niet handig.

In een ruimte met een beetje ramen op t zuiden stijgt de temperatuur zo 3 graden met de zon erin, zeker nu de zon zo lekker laag staat. Zelfs al zet je de verwarming uit.

Ik heb de kamertemperatuur nu een graad verlaagd. Dat is net iets frisser in de ochtend maar laat ruimte voor de 3 graden stijging in de loop van de dag. In de avond als de zon weg is net een beetje warmtepruttel in de vloer is lekker. Ruimtecompensatie staat hier op 2.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WilSupport
AJPH schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 20:40:
Nefit geeft aan dat dan de hele ventilator vervangen moet worden,helaas met buiten de garantetermijn. Het onderdeel alleen kost al 870 excl btw. 🙈
Da's niet best Hans. Had ik niet bij stilgestaan (haha) dat er ook dingen stukgaan. Hoe lang heeft het goed gewerkt ? Dit is niet goed voor je terugverdientijd. Anderzijds, op die 32 jaar gaat het niet veel uitmaken. Ik hoop dat je pomp weer snel up en running is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WilSupport
ZonnigY schreef op zondag 30 maart 2025 @ 09:56:
[...]

Met de ruimtecompensatiefactor op 100 creëer je een aan/uit warmtepomp. Das niet handig.

In een ruimte met een beetje ramen op t zuiden stijgt de temperatuur zo 3 graden met de zon erin, zeker nu de zon zo lekker laag staat. Zelfs al zet je de verwarming uit.

Ik heb de kamertemperatuur nu een graad verlaagd. Dat is net iets frisser in de ochtend maar laat ruimte voor de 3 graden stijging in de loop van de dag. In de avond als de zon weg is net een beetje warmtepruttel in de vloer is lekker. Ruimtecompensatie staat hier op 2.
Ha! Dat had ik niet bedacht. Daar kunnen we mee door. Als mijn thermometer een resolutie heeft van 0,2 graden en mijn huis warmt door de zon 8 graden op (is zo), dan heeft een factor van meer dan 40 geen zin.
Als ik een hysterese van 1 graad zou kunnen instellen zouden we op 8 uitkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapzb
  • Niet online
WilSupport schreef op zondag 30 maart 2025 @ 09:48:
[...]

Interessant. Hoe ingewikkelder het regelprogramma hoe moeilijker het wordt om het op te schrijven zodat wij dat als gebruiker kunnen lezen. Toch hoop ik op een dag nog een beschrijving te mogen lezen. Waarom bijvoorbeeld start een nieuwe run op hoog vermogen? Ook: wat is de nieuwste versie van de software en kan ik die zelf upgraden ? Want nee, ook mijn installateur heeft het te druk.
Zo ver ik weet start hij altijd even op hoog vermogen om de smering goed te verspreiden in de compressor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• master1104
Misschien handig als @WilSupport even de zoekfunctie gebruikt in plaats van commentaar te leveren op iedereen die hier uren aan kennis heeft gedeeld met elkaar? Roept bij mij in elk geval weinig begrip op 😇

Ik las hierboven nog een opmerking over het wisselende minimale vermogen. Hou daarbij rekening dat de COP inzakt als het vermogen te laag wordt. Er is een optimum waarop het efficiënter is om het vermogen te verdelen over verschillende runs ipv nog verder terug te moduleren. Dat is vermoedelijk de reden dat fabrikanten een ondergrens aanhouden van 20 a 30%. Even los van de issues met smering die ook opspelen bij zeer lage vermogens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WilSupport
Ik had het niet over deze website, maar over een beschrijving van het stookgedrag zoals je dat op de website van de fanrikant verwacht aan te treffen. Met zoekfunctie. Dat zou ons hier allemaal een hoop tijd schelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WilSupport
noxou schreef op zondag 16 maart 2025 @ 17:45:
Gebonk heb ik een keer gehad in een woning waar de hoofd thermostaat in de hal hing en iemand daar de radiator dicht had gedraaid. Rest van het huis had thermostaatkranen. Door de radiator in de hal dicht te draaien was er geen bypass meer waardoor de zwakste thermostaatkraan opgedrukt werd. Druk valt dan even weg, kraan sluit weer, dikke bonk om de zoveel seconden wanneer de druk weer genoeg opgebouwd was. En dat galmt door het hele systeem want de pomp in de unit krijgt ook een knauw elke keer wanneer dat gebeurt. Zal heel wat anders zijn in dit geval, wie weet, maar gebonk oorzaak was de vraag, dus wie weet.
Blij dit te lezen. Veel mensen vonden dit moeilijk te geloven. Toch doet het zich voor. Sommige thermostaatkranen reageren niet alleen op temperatuur, maar ook op druk. Bij teveel druk gaan ze ineens helemaal open. Daarna zakt de druk en gaat-ie weer afknijpen terwijl de pomp net lekker op toeren is. Een buffervat maakt het er niet beter op. Het doet zich voor als het CV-water of je huis eindelijk op temperatuur gekomen is. Dan staat de thermostaat in zijn regelbereik en is de monteur alweer onverrichterzake naar huis gegaan. Ik had een soort knalhard repetetend geweer in huis dat toch moeilijk traceerbaar was. Nadat ik de pomp op een wat zachtere curve gezet had was het weg. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lc8
jaapzb schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 14:01:
Mijn WP is nu bezig met een wonderlijke run waar hij stabiel onder het gespecificeerde minimale vermogen van 2.3kW(?) draait, het kan dus blijkbaar wel:

[Afbeelding]

Unit draait in silent mode, de vraagtemperatuur is 25C en daar blijft hij een beetje boven hangen, daadwerkelijke aanvoertemperatuur is 25,8C.

Blijf het vreemd vinden dat dit in sommige situaties opeens gebeurt, en in andere situaties hij zich star aan de gespecifieerde minimumvermogen van 2.3kW(?) blijft houden

EDIT:

En nu is hij weer teruggeschoten naar zijn echte minimumvermogen, terwijl hij nog ruim boven streeftemperatuur zat (waar hij nu natuurlijk flink op overshoot). Als laagste vermogen heeft hij wel de 1.4kW aangetikt, wat mijn WP dus officieel helemaal niet zou moeten kunnen

[Afbeelding]

Die regeling blijft een enigma
Ik heb hier enige tijd terug ook meermalig over gepost. mijn conclusies:
- het gebeurt alleen als de target watertemp onder de 25 graden is,
- het levert geen voordeel op (geen betere cop ofzo.. slechter zelfs: maar moeilijk te beoordelen omdat de standby ook langer meetelt in de cop berekening als de pomp een langere run maakt: bovendien allemaal marginaal gel*l.
- het is niet volldedig stabiel, soms schiet ie er weer uit en nooit meer terug, soms toch ook wel terug.
- minimum speed is normaliter 25%, maar in dat rare 'below-spec'regelbereik gaat ie naar 16%
- het lijkt sneller te gebeuren in silent mode, maar het komt ook in normal mode voor.

voorbeeldje van de mijne (met deze fenomenen..):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dCwkHHk3LJOJyLvWFqtZXScdlZ0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jB8CNnqFefehhhKX40pI4Syp.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SB[NL]
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Heb een Nefit Monoblock 9.0 es. Al een hele tijd kan de app alleen de eerste paar minuten na opstarten van de warmtepomp binnenunit, contact maken met ik vermoed een server van Nefit/Bosch.

Als ik snel ben tenminste want binnen een paar minuten is er geen connectie meer.

Nu is het zelfs zo ver dat ik de app zelfs helemaal opnieuw koppelen, maar dat mislukt steeds.

Volgens Nefit/ Bosch zou ik een van de eerste IP modules hebben en ik zou deze moeten vervangen met de nieuwe K40 RF a 300 euro.

1. Heeft iemand soortgelijke problemen
2. Zijn er tips/truuks om het weer aan de praat te krijgen?
3. Heeft iemand die nieuwe module gekocht en werkt het inderdaad als een goede vervanger van de IP module.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pompadour
WilSupport schreef op zondag 30 maart 2025 @ 09:31:
[...]
VerwarmD toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WilSupport

[ Voor 181% gewijzigd door WilSupport op 31-03-2025 21:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WilSupport
Doch: verwärmT 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WilSupport
jaapzb schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 17:01:

De "standaardstooklijn" (waar je dus geen voetpunt kan instellen) kromt voor mij juist de verkeerde kant op, ik zoek juist een holle curve, maar de standaardstooklijn is een bolle curve.
Ik heb ook een compress 5800i AW.
Volgens mij kan je het comfortpunt wel instellen. Door erop te tikken. Anders dan bij voet- of eindpunt.
Wat is de bedoeling van het comfortpunt, anders dan de stooklijn kromtrekken ?
Wat is het voordeel van hol ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lc8
SB[NL] schreef op zondag 30 maart 2025 @ 23:29:
Heb een Nefit Monoblock 9.0 es. Al een hele tijd kan de app alleen de eerste paar minuten na opstarten van de warmtepomp binnenunit, contact maken met ik vermoed een server van Nefit/Bosch.

Als ik snel ben tenminste want binnen een paar minuten is er geen connectie meer.

Nu is het zelfs zo ver dat ik de app zelfs helemaal opnieuw koppelen, maar dat mislukt steeds.

Volgens Nefit/ Bosch zou ik een van de eerste IP modules hebben en ik zou deze moeten vervangen met de nieuwe K40 RF a 300 euro.

1. Heeft iemand soortgelijke problemen
2. Zijn er tips/truuks om het weer aan de praat te krijgen?
3. Heeft iemand die nieuwe module gekocht en werkt het inderdaad als een goede vervanger van de IP module.
- welk model heb je dan zelf? Ik heb hier nog een K30RF-setB nieuw in doos liggen: PB indien interesse
- waarom wil je dat ding uberhaupt? ik zie geen toegevoegde waarde, anders dan dat Nefit jouw WP uit kan lezen en jij er verder niks aan hebt. update van de Enviline software is niet mogelijk via die module, dat zou me nog wat waard zijn misschien maar werkt dus niet.
- hang er Homeassistant aan voor 150 euro en je kunt alle parameters lezen en sturen.

[ Voor 5% gewijzigd door lc8 op 01-04-2025 07:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapzb
  • Niet online
WilSupport schreef op maandag 31 maart 2025 @ 18:19:
[...]

Ik heb ook een compress 5800i AW.
Volgens mij kan je het comfortpunt wel instellen. Door erop te tikken. Anders dan bij voet- of eindpunt.
Wat is de bedoeling van het comfortpunt, anders dan de stooklijn kromtrekken ?
Wat is het voordeel van hol ?
Ik heb een 7400i, daar kan dat niet

In mijn huis kan ik het tussen 20 en 5 graden wel met een vrij lage temperatuur af (zeker als het zonnetje schijnt), daarna moet de lijn eigenlijk wat stijler gaan lopen omdat ik onder de 5 graden steeds een hogere temperatuur nodig heb.

Dus ik moet eigenlijk het comfortpunt hebben, maar mijn model mist dat dus op

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SB[NL]
  • Niet online
lc8 schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 07:02:
[...]

- welk model heb je dan zelf? Ik heb hier nog een K30RF-setB nieuw in doos liggen: PB indien interesse
- waarom wil je dat ding uberhaupt? ik zie geen toegevoegde waarde, anders dan dat Nefit jouw WP uit kan lezen en jij er verder niks aan hebt. update van de Enviline software is niet mogelijk via die module, dat zou me nog wat waard zijn misschien maar werkt dus niet.
- hang er Homeassistant aan voor 150 euro en je kunt alle parameters lezen en sturen.
Zoals aangegeven " Heb een Nefit Monoblock 9.0 es" ;)

Het is niet alleen voor Nefit, maar ook om als consument basis zaken via de Nefit app te kunnen regelen. (Extra warm water wanneer nodig / energie verbruik/afgifte gegevens bekijken)

Ik wil het liefst weg blijven bij home automation, omdat ik dan de enige ben die iets kan/wil aanpassen of veranderen. Het meeste in huis werkt met Apple Homekit en anders de app van de fabrikant zelf zoals in dit geval Homecom Easy.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajaboot
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 17-09 09:25
SB[NL] schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 22:34:
[...]

Zoals aangegeven " Heb een Nefit Monoblock 9.0 es" ;)

Het is niet alleen voor Nefit, maar ook om als consument basis zaken via de Nefit app te kunnen regelen. (Extra warm water wanneer nodig / energie verbruik/afgifte gegevens bekijken)

Ik wil het liefst weg blijven bij home automation, omdat ik dan de enige ben die iets kan/wil aanpassen of veranderen. Het meeste in huis werkt met Apple Homekit en anders de app van de fabrikant zelf zoals in dit geval Homecom Easy.
Ik denk dat @lc8 het model van je IP module bedoelt, maar dat terzijde.

Heb je al eens onderzocht of je een EasyControl thermostaat kunt aansluiten?
https://www.nefit-bosch.n...control/bosch-easycontrol
Deze kun je ook met een app bedienen en is zelfs nog iets goedkoper.

Enviline 13T-T Monoblock | 120 L Buffer | EasyControl | BBQKees | HomeAssistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SB[NL]
  • Niet online
ajaboot schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 23:59:
[...]

Ik denk dat @lc8 het model van je IP module bedoelt, maar dat terzijde.
Het is volgens Nefit de eerste versie die geleverd is. Op de sticker staat "IP-Modul" en de login gegevens
Ziet eruit als een metaal (industrieel) kastje en zit onderin het apparaat zelf gebouwd)
Heb je al eens onderzocht of je een EasyControl thermostaat kunt aansluiten?
https://www.nefit-bosch.n...control/bosch-easycontrol
Deze kun je ook met een app bedienen en is zelfs nog iets goedkoper.
De Evliline Monoblock ES serie staat er niet op zo te zien. Wel de Evliline Monoblock AW. Ik ga ze maar weer eens bellen
Pagina: 1 ... 102 ... 105 Laatste