Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Mijn warmtepomp pendelt op dit moment.

Op dit moment momenteel staan alleen de vloerverwarming-circuits van de begane grond open. Volgens mij geeft de WP teveel energie af.

Maakt dit uit? If so, is dit te corrigeren?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EFUiViTH8zJvc-g9yDkkxr57WEU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/8aSAAJmpEiNEV0R0ljy2SjBn.png?f=fotoalbum_large

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapzb
  • Registratie: Augustus 2013
  • Niet online
JackBol schreef op donderdag 3 april 2025 @ 09:14:
Mijn warmtepomp pendelt op dit moment.

Op dit moment momenteel staan alleen de vloerverwarming-circuits van de begane grond open. Volgens mij geeft de WP teveel energie af.

Maakt dit uit? If so, is dit te corrigeren?

[Afbeelding]
Je ziet het liever niet, maar heel erg is het denk ik niet. Gaat niks kapot ofzo. De WP maakt waarschijnlijk in de buitenunit wel een instabiel geluid (telkens op en aftoeren van de compressor). Je kan hier misschien uit geraken door ergens een ander gedeelte van de afgifte toch wat verder open te zetten.

[ Voor 7% gewijzigd door jaapzb op 03-04-2025 09:29 ]

Bosch Compress 7400i 7kW (2023) - 16x 395Wp JASolar met SolarEdge SE8K omvormer (2022)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

jaapzb schreef op donderdag 3 april 2025 @ 09:28:
[...]

Je ziet het liever niet, maar heel erg is het denk ik niet. Gaat niks kapot ofzo. De WP maakt waarschijnlijk in de buitenunit wel een instabiel geluid (telkens op en aftoeren van de compressor). Je kan hier misschien uit geraken door ergens een ander gedeelte van de afgifte toch wat verder open te zetten.
Dit gebeurt slechts een uurtje of 2 wanneer de circuits op de 1e en 2e verdieping al gesloten zijn omdat die eerder op temperatuur zijn. De begane grond is ook bijna op temperatuur en dan gaan alle kleppen dicht en schakelt de WP uiteraard af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veloce1
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 12-04 15:37
Ik twijfel over de werking van mijn TW1 sensor. Misschien is deze wel verkeerd geplaatst. Kan iemand mij vertellen hoe deze bij de HR300 Boiler geplaatst moet worden? Ik kan het nergens in de documentatie vinden. Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 16-05 11:23
Veloce1 schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 12:04:
Ik twijfel over de werking van mijn TW1 sensor. Misschien is deze wel verkeerd geplaatst. Kan iemand mij vertellen hoe deze bij de HR300 Boiler geplaatst moet worden? Ik kan het nergens in de documentatie vinden. Alvast bedankt.
Bij mij ongeveer ter hoogte waar het warmte water naar binnen komt, dat draadje links op de foto.
Wat is je twijfel over de TW1 sensor?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oZaSgjOuqpbIbaN-yb_C9Swg9hw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vBLymjCnh1LIFRvATA4eah4g.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 37% gewijzigd door HansRemmerswaal op 04-04-2025 14:18 ]

Nefit EnviLine A/W Split 7.0 E-S warmtepomp | Nefit HR 300 liter boiler | Nefit 50 liter buffervat | Nefit Moduline 1010H thermostaat | Home Assistant | BBQKees

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurice v/d Zwaan
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12:38
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HZY1ou0qgQP85K6pVPaF0fWtMeg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/OdMZscM1naIl5udWQFaM1JUK.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veloce1
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 12-04 15:37
Als ik naar de tekening kijk moet de sensor 5cm in het rechthoekige gat naar beneden. Dan zit hij ongeveer in het midden van de hoogte van de tank.
In welk boekje heb je dat nou gevonden? Ik heb me rot gezocht maar kon het niet vinden.
Ik vraag dit omdat ik soms koud water krijg als ik lang douche. De warmtepomp geeft dan aan dat de temperatuur b.v. 50 graden is terwijl de thermometer op de tank 38 graden aangeeft. Pas als ik de TW1 sensor even los maak en weer aansluit geeft de warmtepomp weer de juiste temperatuur aan en gaat hij weer verwarmen. Alvast bedankt voor de info.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lc8
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 13-05 23:35
@SB[NL]
anyway:
- wat jij wil kan je volgens mij idd gewoon via de easycontrol + app. heb ik hier zelf ook,maar gebruik ik eigenlijk niet.
- daar overheen kun je Homeassistant gebruiken: HA kun je ook prima multi-user maken met dashboards per user etcetc. (en je kunt de easycontrol app blijven gebruiken)
- en als je wil heb ik dus een KF30RF communicatiemodule liggen.. -> PB bij interesse

Enviline 9.0 E-S Mono + 300L buffer +HS25-6, HA + ems-esp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurice v/d Zwaan
Veloce1 schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 14:49:
Als ik naar de tekening kijk moet de sensor 5cm in het rechthoekige gat naar beneden. Dan zit hij ongeveer in het midden van de hoogte van de tank.
In welk boekje heb je dat nou gevonden? Ik heb me rot gezocht maar kon het niet vinden.
Ik vraag dit omdat ik soms koud water krijg als ik lang douche. De warmtepomp geeft dan aan dat de temperatuur b.v. 50 graden is terwijl de thermometer op de tank 38 graden aangeeft. Pas als ik de TW1 sensor even los maak en weer aansluit geeft de warmtepomp weer de juiste temperatuur aan en gaat hij weer verwarmen. Alvast bedankt voor de info.
https://nefit-nl-nl-b.bos.../file/file/6720804927.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
In dat document staat bij positie 2 een opofferingsanode. Dit suggereert dat deze na een bepaalde tijd moet worden vervangen. Er staat echter niets over onderhoud vermeld. Weet iemand hoe dit zit?

Update
Zit even te googlen en lees dat zoiets na 2 a 3 jaar moet worden vervangen. Oeps…

[ Voor 10% gewijzigd door HansRemmerswaal op 04-04-2025 18:39 ]

Nefit EnviLine A/W Split 7.0 E-S warmtepomp | Nefit HR 300 liter boiler | Nefit 50 liter buffervat | Nefit Moduline 1010H thermostaat | Home Assistant | BBQKees

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem senior
  • Registratie: Juni 2017
  • Nu online
HansRemmerswaal schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 18:37:
[...]

In dat document staat bij positie 2 een opofferingsanode. Dit suggereert dat deze na een bepaalde tijd moet worden vervangen. Er staat echter niets over onderhoud vermeld. Weet iemand hoe dit zit?

Update
Zit even te googlen en lees dat zoiets na 2 a 3 jaar moet worden vervangen. Oeps…
Die opofferingsanode zit alleen in een emaille boilervat
Als je een rvs boilervat hebt dan heb je geen opofferingsanode en ook geen onderhoud
Heb je wel een emaille boilervat dan kun je er ook een elektrische anode in plaatsen en dan heb je ook geen onderhoud meer :)

Nefit enviline A/W split 5.0 Tower binnenunit met 190 liter boilervat, 50 liter Nefit buffervat, thermostaat 1010H, en boderus pomp unit,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maurice v/d Zwaan
Willem senior schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 19:04:
[...]

Als je een rvs boilervat hebt dan heb je geen opofferingsanode en ook geen onderhoud
Heb je wel een emaille boilervat dan kun je er ook een elektrische anode in plaatsen en dan heb je ook geen onderhoud meer :)
Ik heb dat ook overwogen maar ga denk ik toch voor de opofferingsanode.

1) De electrische variant moet eigenlijk op aarde van de boiler, maar daar is geen echte plek voor bij de hr300, dus wordt hij vaak op de leiding zelf gedaan, maar of dit het circuit goed laat werken vraag ik me af
2) Opofferingsanode kun je al krijgen rond de 40 euro, electrisch is meestal 100+, het is wel makkelijker
3) Als je electische anode niet goed werkt heb je dit denk ik pas door als je vat begint te lekken (evt. zou je iets kunnen merken aan het water/geur etc. lees ik)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem senior
  • Nu online
Maurice v/d Zwaan schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 19:08:
[...]

Ik heb dat ook overwogen maar ga denk ik toch voor de opofferingsanode.

1) De electrische variant moet eigenlijk op aarde van de boiler, maar daar is geen echte plek voor bij de hr300, dus wordt hij vaak op de leiding zelf gedaan, maar of dit het circuit goed laat werken vraag ik me af
2) Opofferingsanode kun je al krijgen rond de 40 euro, electrisch is meestal 100+, het is wel makkelijker
3) Als je electische anode niet goed werkt heb je dit denk ik pas door als je vat begint te lekken (evt. zou je iets kunnen merken aan het water/geur etc. lees ik)
Het verbruik kun je monitoren met home assistent dan kun je zien of de elektrische anode nog werkt
Of zelf iets maken met een ledje tussen de voeding bevoorbeeld
Maar voor de rest weet ik het niet
ik heb me er verder niet inverdiept heb namelijk een rvs boilervat

Nefit enviline A/W split 5.0 Tower binnenunit met 190 liter boilervat, 50 liter Nefit buffervat, thermostaat 1010H, en boderus pomp unit,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
Willem senior schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 19:04:
[...]

Zo te zien is de HR300 staal. Dus ik heb pech. Ik zie prijzen van 120 euro…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem senior
  • Nu online
HansRemmerswaal schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 21:18:
[...]

Zo te zien is de HR300 staal. Dus ik heb pech. Ik zie prijzen van 120 euro…
Je kan eerst kijken of deze anode wordt opgegeten
Ziet deze er nog goed uit kan die weer terug geplaatst worden en dan over 1/2 jaar weer eens kijken
Maar dat is een keuze die je zelf moet maken want het boilervat zal leeg moeten en waarschijnlijk moet de pakking dan ook vervangen worden als je de anode verwijderd om te kijken dus dan kun je misschien beter gelijk ook zo,n nieuwe anode plaatsen elektrisch of een van het zelfde type wat er nu al inzit
Dus het lijkt me geen makkelijk en snel klusje

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pompadour
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 16-05 22:01
Willem senior schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 21:39:
[...]
Maar dat is een keuze die je zelf moet maken want het boilervat zal leeg moeten en waarschijnlijk moet de pakking dan ook vervangen worden
Ik heb de magnesium anode ook laten vervangen door een elektrische anode en het boilervat is daarbij niet eerst leeggemaakt. Gewoon oude anode eruit en nieuwe titanium elektrische anode erin. Aarde op de leiding want pakking zorgt ervoor dat er anders geen aarde wordt gemaakt (snap ook de instelling van aanwezigheid elektrische anode in het instellingenmenu niet, want hoe weet de binnen unit dat er een elektrische anode is gemonteerd?).

De oude magnesium anode was na 5 jaar op zich nog best okay (zie mijn eerdere post), maar ik wil er verder geen omkijken naar hebben dus toch vervangen.

Met een beetje zoeken heb je een Ti elektrische anode voor weinig meer dan een magnesium anode en ben je minstens 10 jaar van onderhoud verlost. Bij mij zit er een led op de voeding van de elektrische anode die de status aangeeft (groen is ok). Ik had de mijne uit Duitsland, maar in Polen exact dezelfde nog goedkoper rechtstreeks te bestellen (hier bijv. https://anoda.pl/pl/p/Ano...370mm-G-1-12-do-500L/6778)

[ Voor 6% gewijzigd door Pompadour op 04-04-2025 23:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
Pompadour schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 23:52:
[...]

Ik heb de magnesium anode ook laten vervangen door een elektrische anode en het boilervat is daarbij niet eerst leeggemaakt. Gewoon oude anode eruit en nieuwe titanium elektrische anode erin. Aarde op de leiding want pakking zorgt ervoor dat er anders geen aarde wordt gemaakt (snap ook de instelling van aanwezigheid elektrische anode in het instellingenmenu niet, want hoe weet de binnen unit dat er een elektrische anode is gemonteerd?).

De oude magnesium anode was na 5 jaar op zich nog best okay (zie mijn eerdere post), maar ik wil er verder geen omkijken naar hebben dus toch vervangen.

Met een beetje zoeken heb je een Ti elektrische anode voor weinig meer dan een magnesium anode en ben je minstens 10 jaar van onderhoud verlost. Bij mij zit er een led op de voeding van de elektrische anode die de status aangeeft (groen is ok). Ik had de mijne uit Duitsland, maar in Polen exact dezelfde nog goedkoper rechtstreeks te bestellen (hier bijv. https://anoda.pl/pl/p/Ano...370mm-G-1-12-do-500L/6778)
“ TiBEST 370 mm G 1 1/2" titanium anode is ontworpen om te beschermen tegen corrosie geëmailleerde huishoudelijke warmwatertanks van verschillende fabrikanten met capaciteiten tot 500 L. Het wordt gekenmerkt door stabiliteit en een lange levensduur. Het slijt praktisch niet tijdens het genereren van kathodische beschermingsstroom, omdat zuurstof op hun oppervlak vrijkomt. In de praktijk kan deze anode meer dan 10 jaar werken, terwijl de verwachte levensduur van een magnesiumanode 2 jaar is.”

Ik ben een leek in anode land. Kun je in principe elk type anode gebruiken zolang het aantal liters en maat maar klopt? Dus niet een van Bosch voor 130 euro maar ook een ander type voor 30 euro?

Zo’n elektrische lijkt me dan wel wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pompadour
HansRemmerswaal schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 06:30:
[...]
Ik ben een leek in anode land. Kun je in principe elk type anode gebruiken zolang het aantal liters en maat maar klopt? Dus niet een van Bosch voor 130 euro maar ook een ander type voor 30 euro?
Ik ben ook geen expert, maar op basis van de informatie die ik tot nu toe heb kunnen vinden: ja, geen enkel probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobEppink
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 16-05 19:24
master1104 schreef op zondag 16 maart 2025 @ 23:25:
[...]

Betreft een split unit, dus geen risico op kapot vriezen gelukkig. Ben benieuwd wat je gaat vinden in de ems-esp!
Blijkbaar gaat dat over EA1 verwarmingskabel?
Staat bij T boven 0 steeds op 'uit'.
Althans ik heb em nog niet op 'aan' kunnen betrappen. Geen waarneming bij T onder 0 .

Voorzichtige conclusie dat ie 'aan' gaat bij gemeten vorst?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cyeif98OtvPyeq9dh0lC5CjEhHA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ezvmLRTo9VcOmKCJsaVIS33Y.jpg?f=fotoalbum_large

Bosch Compress 3000i AW 6, Nefit Enviline ODU split, hybride

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• master1104
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14-05 17:13
Bij mijn unit is er nog een lint actief. Dat zal dus zeer waarschijnlijk de gene zijn die om de compressor gewonden zit om de olie warm te houden. Behoorlijk zinloos verlies als de warmtepomp modus niet op heating/auto maar op off staat zoals hier afgelopen nachten door mij ingesteld. Toch gaat het lint dan aan, terwijl zelfs na omschakelen op heating mode het zeker een 45 min duurt voordat de compressor start en er dus zat tijd is deze dan op te warmen met het lint.

Zie de foto van vannacht waar het inschakelen van het lint onder ongeveer 6 graden duidelijk zichtbaar is.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tScC3DzVAYpUrZ23-gfeg18p334=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nEyNPmcFnOWkSMKNU3dEGDUD.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartenvdv737
  • Laatst online: 15-05 05:55
Buis07 schreef op maandag 24 maart 2025 @ 11:13:
Sinds 2,5 heb ik een hybride warmtepomp en mijn ruimtes worden verwarmd met het evohome systeem.

De evohome controller stuurt enkel de buderus pomp aan die na het buffervat op de aanvoer naar woning zit. De WP wordt dus niet aangestuurd en heeft ook geen eigen thermostaat. Die draait op stooklijn met T0 temperatuur in buffervat.

Dit kon destijds niet anders volgens de installateur.

Nu is mijn vraag of ik ondertussen de evohome direct op de warmtepomp kan aansluiten en de buderus pomp ertussen uit kan halen?
Ik zou het niet doen. Grote kans dat hij dan gaat pendelen. Evohome schakelt heel onregelmatig en dat vindt een wp niet fijn. Lekker laten zoals het is met de schakeling op de buderus pomp achter het buffervat.

Ik blijf er iig vrij nuchter onder....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapzb
  • Niet online
maartenvdv737 schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 06:47:
[...]

Ik zou het niet doen. Grote kans dat hij dan gaat pendelen. Evohome schakelt niet heel onregelmatig en dat vindt een wp niet fijn. Lekker laten zoals het is met de schakeling op de buderus pomp achter het buffervat.
Evohome kan inderdaad onregelmatig schakelen, als je een WP-module (BDR91T) hebt dan kan je het aantal schakelingen per uur naar 1 zetten, en de minimale aan tijd zo hoog mogelijk. Deze staan standaard op respectievelijk 6x per uur en 1 minuut geloof ik.

Als je schakelingen per uur naar 1 zet gaat hij dus 1x per uur kijken of de WP aan dan wel uit moet. Worst case krijg je dan dus een run van maximaal 1 uur, maar meestal zullen ze waarschijnlijk langer zijn.

Ik heb zelf de BDR91T op de cv-pomp achter het buffer en dat werkt prima. De enige reden om hem over te zetten zou zijn als je het buffer wilt elimineren om nog net even wat extra efficientie er uit te persen, maar ik vraag me af of de kosten van die ombouw afwegen tov de winst aan efficientie. Dat weet je van te voren eigenlijk niet denk ik.

[ Voor 9% gewijzigd door jaapzb op 11-04-2025 10:36 ]

Bosch Compress 7400i 7kW (2023) - 16x 395Wp JASolar met SolarEdge SE8K omvormer (2022)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartenvdv737
  • Laatst online: 15-05 05:55
jaapzb schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 10:30:
[...]

Evohome kan inderdaad onregelmatig schakelen, als je een WP-module (BDR91T) hebt dan kan je het aantal schakelingen per uur naar 1 zetten, en de minimale aan tijd zo hoog mogelijk. Deze staan standaard op respectievelijk 6x per uur en 1 minuut geloof ik.

Als je schakelingen per uur naar 1 zet gaat hij dus 1x per uur kijken of de WP aan dan wel uit moet. Worst case krijg je dan dus een run van maximaal 1 uur, maar meestal zullen ze waarschijnlijk langer zijn.

Ik heb zelf de BDR91T op de cv-pomp achter het buffer en dat werkt prima. De enige reden om hem over te zetten zou zijn als je het buffer wilt elimineren om nog net even wat extra efficientie er uit te persen, maar ik vraag me af of de kosten van die ombouw afwegen tov de winst aan efficientie. Dat weet je van te voren eigenlijk niet denk ik.
1x per uur schakelen is voor een WP nog steeds dramatisch. Ik heb toen juist een buffervat bijgeplaatst om het gependel op te lossen. Ik heb dezelfde opstelling als jij, met de brt91t. Dat lost het pendelen wel op

Ik blijf er iig vrij nuchter onder....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buis07
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 14:14
Ik heb op dit moment een hybride warmtepomp (monoblok) .

Mijn gas verbruik is gedaald van 1900m3 naar 180m3 per jaar.
Stroom wek ik op via PV systeem.

Ik moet nog een stap maken om nog een bezuiniging door te voeren en dat is van het gas af. Hierdoor vervalt mijn vast recht en dat levert een besparing op.

Ik merk dat ik niet zonder de cv ketel kan. Vooral in januari en februari schakelt de cv ketel af en toe bij bij koude nachten. Dan trekt de warmtepomp het niet en krijgen we het niet warm in huis.

Nu gebruik is de cv ketel hoofdzakelijk voor warm water.
Een optie zou kunnen zijn een warmtepompboiler of zonnestroomboiler.

Echter dan heb ik mijn bijverwarming probleem nog niet opgelost.

Ik zit te denken aan een pellet cv ketel of elektrische cv ketel.

Maar het moet ook wel rendabel zijn en ik wil rekening houden met afschaffing salderingsregeling in 2027.

Heeft iemand ideeën?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapzb
  • Niet online
Buis07 schreef op woensdag 16 april 2025 @ 10:36:

Ik moet nog een stap maken om nog een bezuiniging door te voeren en dat is van het gas af. Hierdoor vervalt mijn vast recht en dat levert een besparing op.

Ik merk dat ik niet zonder de cv ketel kan. Vooral in januari en februari schakelt de cv ketel af en toe bij bij koude nachten. Dan trekt de warmtepomp het niet en krijgen we het niet warm in huis.

Maar het moet ook wel rendabel zijn en ik wil rekening houden met afschaffing salderingsregeling in 2027.

Heeft iemand ideeën?
Warm water kan je inderdaad dan het beste doen met een losse warmtepompboiler, zeker als je nu al te weinig capaciteit hebt.

Als je ketel nodig hebt om echt bij te verwarmen dan gaat een elektrische CV-ketel heel erg duur worden. Je kunt ook de binnenunit vervangen met de all-electric versie, dat is ongeveer net zo duur en zal qua verbruikskosten dan gelijk zijn aan de elektrische CV-ketel (werkt allebei met een elektrisch element met een "COP" van 1).

Je kan nog de buitenunit vervangen met een grotere unit, zodat je minder bijverwarming nodig hebt. Maar ook dit is duur, en dan heb je je bijverwarming ook nog niet opgelost, dus dan moet je ook de binnenunit vervangen of een elektrische CV-ketel bijhangen.

Dan blijft denk ik over bijverwarming met pelletkachel (of gas dus aanhouden). Of dat goedkoper is hangt natuurlijk af van je vastrecht, gasprijs en pelletprijs.

Als ik in jouw situatie zat zou ik een excelsheetje opzetten en verbruik van je gasketel omzetten naar gelijkwaardig verbruik van een pelletkachel en een elektrische CV-ketel. Dat valt wel om te rekenen. Dan kan je het verschil in verbruikskosten duidelijk zien.

Verschil in plaatsingskosten is denk ik niet zo groot.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NvG
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 11-05 16:02

NvG

@Buis07
Milieutechnisch is het waarschijnlijk het verstandigste om te wachten tot de cv ketel aan vervanging toe is. Een gasketel vervangen die nog niet aan het einde van zijn latijn is, met milieubelasting voor het slopen en misschien gedeeltelijk recyclen, kan geen bijdrage leveren aan de klimaatproblematiek. Als hij niet meer bruikbaar is dan is het vroeg genoeg en is de milieubelasting verdedigbaar.
Als de gasketel normaal gesproken een te verwachten levensduur van een bepaald aantal branduren heeft dan wordt de levensduur na het aanschaffen van de wp dus veel langer. Je verbruikt nu maar ongeveer 10% van de hoeveelheid gas in verhouding tot jouw gebruik voordat de wp werd geïnstalleerd.
Het zal niet betekenen dat de resterende gebruiksduur tien keer zo lang gaat duren, maar een drie tot vijf keer langere tijd lijkt mij geen overdreven inschatting.

Als de gasketel maar sporadisch, afgaande op het gasgebruik, hoeft bij te schakelen in de winter dan is er ook geen directe aanleiding om de wp te vervangen. Het is tenslotte niet voor niets een hybride systeem.
Ik mag tenminste aannemen dat de gasketel het huis, na inschakeling, moeiteloos onder winterse omstandigheden op temperatuur kan houden, zoals in de situatie voordat de wp werd geplaatst.

Te overwegen is nog om een elektrisch keukenboilertje te installeren zodat de gasketel alleen gebruikt wordt voor het warme water in de badkamer. Dat is een relatief kleine investering die zich snel terug verdiend.

Mogelijk is door de geopolitieke ontwikkelingen en de tarievenoorlog het wachten ook uit financieel oogpunt nog verstandig.

Een pelletketel is ter vervanging van de gasketel, denk ik, uit milieu-overwegingen de slechtste oplossing.
Ze brengen ook nog eens veel meer fijnstof in de atmosfeer waar je buren, als ze longproblemen hebben of krijgen door dat fijnstof, niet blij mee zullen zijn.

Het financiële plaatje is blijkbaar nog niet duidelijk en moeilijk in te vullen, dus wachten is vanwege de bovenstaande overwegingen volgens mij de beste optie. Hopelijk zijn de financiële overwegingen niet doorslaggevend voor je.

[ Voor 34% gewijzigd door NvG op 16-04-2025 15:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem senior
  • Nu online

Heeft iemand ideeën?
Voor het warme water zou een elektrische boiler ook nog kunnen kun je zomers met je eigen Pv stroom warm water gratis gemaakt / hebben

Voor je verwarming is de hybride warmtepomp eigenlijk te klein zoals ik het nu lees
Dus daar zou dan eigenlijk een grotere warmtepomp Voor moeten komen want je wilt het bij min 10 buiten ook je huis nog warm houden
Voor nu met deze kwakkel winter was het niet zo koud maar wel extreem vochtig met die mist dat zorgde ook voor veel defrosts en dus had de warmtepomp minder tijd om het huis te verwarmen
Beste oplossing wachten totdat je cv ketel of hybride warmtepomp vervangen / gerepareerd moet worden
En dan voor een all electric warmtepomp oplossing gaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordyc
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 18:32
Een zonneboiler is opzich geen slecht idee. Ze kosten relatief geen stroom om warm water te maken en sommige systemen kun je ook op de cv aansluiten om warm water mee je verwarming in te krijgen. Op koude, mistige dagen heb je hier niet veel aan, dus dat is wel een risico.

Eventuele kosten durf ik niet te zeggen. Zelfs al zou je alleen warm water met een zonnesysteem doen dan is je stroom besparing ook nog redelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mobstaa
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
Zelf heb ik een zonneboiler waar 3 panelen het werk verrichten. Grofweg haal ik vanaf half maart t/m oktober al het warme water (300 liter vat) uit de zon. Sporadisch dient de pomp het mindere weer op te vangen, bijvoorbeeld om dat laatste stukje op te warmen voor de wekelijkse legionella run.

Nefit EnviLine 7400I AW 7 | Nefit HR 300 liter boiler | Nefit 50 liter buffervat | Nefit Moduline 1010H thermostaat | Buderus pomp | Home Assistant | BBQKees | Itho HRU 300R | Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PieterL
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 18:23
HC1 Huidige ruimteinvloed is in bbqkees en homeassistant altijd 0

Is dit werkend te maken???

Bosch 3400iElec 10kw bbqkees HA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem senior
  • Nu online
PieterL schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 12:07:
HC1 Huidige ruimteinvloed is in bbqkees en homeassistant altijd 0

Is dit werkend te maken???
Ik gebruik deze in home assistant om de ruimteinvloed op afstand te veranderen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ykmtq0gJDsjxiNRwKBdoM6W-ALI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jAtGrAIMwI6lW704klcKZId5.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PieterL
Willem senior schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 13:01:
[...]

Ik gebruik deze in home assistant om de ruimteinvloed op afstand te veranderen

[Afbeelding]
Dank Willem, gebruik ik ook.
Ik bedoel echter "Huidige ruimteinvloed" ... dus de huidige werkelijke ruimteinvloed die de wp toepast. De echte correctie dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wocko
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 14-05 23:18
Hier volgens mij al veelvuldig voorbij gekomen, maar mijn warmtepomp start op vol vermogen. Aangezien de WP dicht bij ons terras staat is dit qua geluid minder wenselijk nu mooie weer eraan komt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TzOxRz432PD1rBHjIY6V-AOg2Yo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/6dhPiaOLEiPYjICykHb7vmsv.png?f=fotoalbum_large

Na zoeken op internet en Chatgpt kwam ik tegen dat softwareversie 01.21 voor binnenunit minder heftig opstart en aanpassing opstart gedrag mogelijk maakt (via BbqKees). Op forum kwam ik één reactie tegen die v1.21 heeft. Heeft iemand ervaring of het opstartgedrag met nieuwere versies milder is? En instelbaar is?

Mijn software betreft 01.13 voor binnenunit, 73.04 voor HMC310 en 23.01 voor RC100H.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem senior
  • Nu online
PieterL schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 13:12:
[...]

Dank Willem, gebruik ik ook.
Ik bedoel echter "Huidige ruimteinvloed" ... dus de huidige werkelijke ruimteinvloed die de wp toepast. De echte correctie dus.
Dat zou dan deze sensor moeten zijn en die werk hier ook net even getest want wordt hier namelijk niet gebruikt staat standaard op 4 en ik heb deze even naar 3 gezet als test
Als deze het ook niet is dan weet ik het ook niet meer ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pKzFzFC9rEx-q9QuPOQhTrn8rRk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iJdOl1rBTcu7uTKlFVCoWwt5.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem senior
  • Nu online
wocko schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 14:09:
Hier volgens mij al veelvuldig voorbij gekomen, maar mijn warmtepomp start op vol vermogen. Aangezien de WP dicht bij ons terras staat is dit qua geluid minder wenselijk nu mooie weer eraan komt.

[Afbeelding]

Na zoeken op internet en Chatgpt kwam ik tegen dat softwareversie 01.21 voor binnenunit minder heftig opstart en aanpassing opstart gedrag mogelijk maakt (via BbqKees). Op forum kwam ik één reactie tegen die v1.21 heeft. Heeft iemand ervaring of het opstartgedrag met nieuwere versies milder is? En instelbaar is?

Mijn software betreft 01.13 voor binnenunit, 73.04 voor HMC310 en 23.01 voor RC100H.
Maakt de stille modus ook nog teveel geluid ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PieterL
Willem senior schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 14:21:
[...]

Dat zou dan deze sensor moeten zijn en die werk hier ook net even getest want wordt hier namelijk niet gebruikt staat standaard op 4 en ik heb deze even naar 3 gezet als test
Als deze het ook niet is dan weet ik het ook niet meer ;)

[Afbeelding]
Willem, je kijkt naar
Ruimteinvloed en
Factor ruimteinvloed
Beide zijn instelbaar

Ik bedoel de Huidige ruimteinvloed
Deze is niet instelbaar maar geeft de huidige dus actuele ruimtecorrectie. Dus de actuele wijziging van de Berekende Ta op dit moment.

Mijn Berekende Ta wordt netjes gecorrigeerd door de woning temperatuur, alleen is dat niet zichtbaar op TC1 Huidige ruimteinvoed. Deze wijst altijd 0.0 aan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wocko
Willem senior schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 14:24:
[...]

Maakt de stille modus ook nog teveel geluid ?
Is uiteraard wel minder. Maar het nadeel vind ik dat die dan overdag continue in stille modus moet staan, vrijwel gehele lente en zomer. Ook het lagere vermogen na de piek gaat dan via stille modus (ipv alleen de piek afvlakken). En stille modus is minder gunstig voor (S)COP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wocko
wocko schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 14:09:

[Afbeelding]

JvdBosch schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 10:45:
[...]

Ik heb 1.21 voor de binneneenheid, en een RC100H op 40.04, verder hetzelfde...
@JvdBosch Heb jij betere ervaring met v1.21? Kun jij opstart gedrag aanpassen in Service-menu of via BbqKees?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lc8

Heeft iemand ideeën?
in je overweging: vergeet niet dat jenu met de gasketel ook een backup hebt.. als er iets is met de WP kun je gewoon een tijdje gas stoken. DUs als die Ketel nog goed is.. zou ik hem lekker laten hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• master1104
wocko schreef op zondag 20 april 2025 @ 07:32:
[...]
En stille modus is minder gunstig voor (S)COP.
Waar baseer je dat op? Zoals eerder uitgewerkt laat mijn data het tegenovergestelde zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvdBosch
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:49
wocko schreef op zondag 20 april 2025 @ 07:38:
[...]

[...]

@JvdBosch Heb jij betere ervaring met v1.21? Kun jij opstart gedrag aanpassen in Service-menu of via BbqKees?
Opstart gedrag is best aardig denk ik. Even teruggebladerd en ook al is de resolutie dan maar 30m, hij lijkt prima laag op te starten en dan rustig te regelen naar gewenste output. Ik heb geen opstart gedrag instelling zien staan, weet je hoe die heet?

e-Niro Runway Red met Smokey Grey interieur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapzb
  • Niet online
master1104 schreef op zondag 20 april 2025 @ 19:46:
[...]

Waar baseer je dat op? Zoals eerder uitgewerkt laat mijn data het tegenovergestelde zien.
Daar ben ik ook wel benieuwd naar, volgens mij limiteert de "stille modus" alleen maar het maximaal vermogen van de WP, dat zou toch geen negatieve impact op de COP moeten hebben?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
wocko schreef op zondag 20 april 2025 @ 07:32:
[...]
En stille modus is minder gunstig voor (S)COP.
Ik meet mijn COP per run en zie geen significant verschil tussen een run met en zonder stille modus.

Nu is het altijd lastig runs vergelijken omdat de buitentemperatuur etc net iets anders is. Maar ik heb de tests meerdere keren gedaan en de COP was steeds vergelijkbaar.

Maar doe de test. Met BBQKees en Home Assistant kun je redelijk nauwkeurig de COP per run bepalen.
In onderstaande grafiek de COP van een run over de tijd. Tijdens de opstartpiek is deze even hoog en daarna zakt deze langzaam naar een COP van 4.97 deze ochtend.

En ojee, ik had zo te zien 2 defrosts deze ochtend...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Zmlwg7Ligmwe8vfm2hnon_0z_rI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FwR9KXWbXCvb2Jb59QdnqinY.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warchaser
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16-05 16:33
iemand hier toevallig nog ervaring met een kapotte ventilator met foutcode 5445 van een full electric enviline? De monteur is hier langsgeweest maar verder dan vervanging van de ventilator kwam hij ook niet. Na 2 jaar geleden een nieuwe printplaat te hebben betaald valt het te proberen voordat we weer 1k+ euro's neerleggen...

[ Voor 4% gewijzigd door warchaser op 22-04-2025 14:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

- never mind, opgelost!

[ Voor 94% gewijzigd door JackBol op 23-04-2025 08:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• master1104
warchaser schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 14:14:
iemand hier toevallig nog ervaring met een kapotte ventilator met foutcode 5445 van een full electric enviline? De monteur is hier langsgeweest maar verder dan vervanging van de ventilator kwam hij ook niet. Na 2 jaar geleden een nieuwe printplaat te hebben betaald valt het te proberen voordat we weer 1k+ euro's neerleggen...
Een defecte ventilator is al een aantal keer voorbij gekomen. Gaat doorgaans om de Bosch ODU 5 t/m 9 serie waarbij de draad afbreekt direct op de aansluiting van de fan motor. Is een ongelukkige constructie waardoor de draad langzaam breekt en als eerste oxidatie laat zien. Daarna volgt uitval.

Zie oa: https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/57960826

[ Voor 5% gewijzigd door master1104 op 22-04-2025 23:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wocko
@master1104 @jaapzb @HansRemmerswaal
Dat was mijn veronderstelling op basis wat ik had eerder had gelezen en gedachtegang dat ventilator en compressor minder hard draait, dus hoger elektraverbruik om zelfde output te halen. Maar dat is dus blijkbaar niet het geval voor de Enviline (alleen max vermogen wordt beperkt?). In ieder geval goed om te horen, dat lost het probleem al voor een deel op.
JvdBosch schreef op zondag 20 april 2025 @ 20:31:
[...]
Ik heb geen opstart gedrag instelling zien staan, weet je hoe die heet?
Op internet vond ik dat het moet staan onder service menu, warmtepomp instelling en dan iets in trant van maximaal vermogen, vermogenslimiet of compressor frequentiebeperking.

En als dat niet kan, dan kan het wellicht via BbqKees+Home Assistant via Sensor of Number objecten via Developer tools. Entries zoals number.heating_power_limit, number.wp_max_output, number.wp_flow_temp_setpoint.

Maar dus geen idee of bovenstaande daadwerkelijk kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JvdBosch
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:49
wocko schreef op woensdag 23 april 2025 @ 10:06:
@master1104 @jaapzb @HansRemmerswaal
Dat was mijn veronderstelling op basis wat ik had eerder had gelezen en gedachtegang dat ventilator en compressor minder hard draait, dus hoger elektraverbruik om zelfde output te halen. Maar dat is dus blijkbaar niet het geval voor de Enviline (alleen max vermogen wordt beperkt?). In ieder geval goed om te horen, dat lost het probleem al voor een deel op.

[...]

Op internet vond ik dat het moet staan onder service menu, warmtepomp instelling en dan iets in trant van maximaal vermogen, vermogenslimiet of compressor frequentiebeperking.

En als dat niet kan, dan kan het wellicht via BbqKees+Home Assistant via Sensor of Number objecten via Developer tools. Entries zoals number.heating_power_limit, number.wp_max_output, number.wp_flow_temp_setpoint.

Maar dus geen idee of bovenstaande daadwerkelijk kan.
Die Max output heb ik wel ja (boiler_hpmaxpower). Jullie niet dan? Maar die begrenst alleen het maximale vermogen (vrijwel gelijk aan max toerental compressor volgens mij). Maar met het opstart gedrag heeft hij niets te maken vziw. Ik gebruik hem om bij hoge stroomprijs het vermogen wat te knijpen.

Ook heb ik boiler_selflowtemp, maar die is niet te wijzigen volgens mij.

e-Niro Runway Red met Smokey Grey interieur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lc8
JvdBosch schreef op woensdag 23 april 2025 @ 13:06:
[...]

Die Max output heb ik wel ja (boiler_hpmaxpower). Jullie niet dan? Maar die begrenst alleen het maximale vermogen (vrijwel gelijk aan max toerental compressor volgens mij). Maar met het opstart gedrag heeft hij niets te maken vziw. Ik gebruik hem om bij hoge stroomprijs het vermogen wat te knijpen.

Ook heb ik boiler_selflowtemp, maar die is niet te wijzigen volgens mij.
number.boiler_hpmaxpower heb ik ook bij mijn enviline 9.0 E-S Mono en beperkt idd het max vermogen. geen invloed op opstartgedrag: als je hem onder de opstartwaarde instelt.. start ie niet meer :-)

[ Voor 11% gewijzigd door lc8 op 23-04-2025 21:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warchaser
master1104 schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 23:30:
[...]

Een defecte ventilator is al een aantal keer voorbij gekomen. Gaat doorgaans om de Bosch ODU 5 t/m 9 serie waarbij de draad afbreekt direct op de aansluiting van de fan motor. Is een ongelukkige constructie waardoor de draad langzaam breekt en als eerste oxidatie laat zien. Daarna volgt uitval.

Zie oa: https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/57960826
thanks maar helaas toch een ander type ventilator. Ik ben via zoeken een reparateur tegengekomen die er naar gaat kijken. Zal het resultaat hier nog wel posten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warchaser
inmiddels een tweede storing bijgekomen door het koel proces: 5296. Na de ventilator vermoed ik dus dat de i/o module defect is. Volgens de foutcodes uit de OP zie ik de volgende instructie:

Activate function test for the heat pump. (Service menu >> Diagnosis >> Function test >> Activate function tests = Yes. Heat pump >> Outdoor unit test = On.) Check that the control signal shifts between 0 and 230 VAC during the 2 minute test cycle. If the voltage is always 0 V, replace the I/O module.

iemand enig idee waar het stukje 'control signal' op slaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WvM82
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 16:40
Ik heb een offerte gehad voor de Nefit Enviline ODU 5s all-electric van een Nefit-Bosch installateur, ik was een beetje verbaasd dat ze niet een offerte hebben gemaakt voor een Bosch compress 5800i. Is er een rede om de Enviline op het moment te kiezen boven 5800i?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem senior
  • Nu online
WvM82 schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 14:02:
Ik heb een offerte gehad voor de Nefit Enviline ODU 5s all-electric van een Nefit-Bosch installateur, ik was een beetje verbaasd dat ze niet een offerte hebben gemaakt voor een Bosch compress 5800i. Is er een rede om de Enviline op het moment te kiezen boven 5800i?
Misschien goedkoper de Enviline omdat deze wat ouder zijn
Ik zou nu zelf naar de nieuwere warmtepompen kijken van Nefit Bosch
Maar die keuze moet je zelf maken is van meerdere factoren afhankelijk
Anders nog een offerte opvragen voor de Bosch Compress en dan een keuze maken
Je kan je geld maar 1 keer uitgeven :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JMS 450
  • Niet online
Ik heb een probleem met onze i5800 (full electric) in koel bedrijf. Af en toe loopt de pomp vast op een foutcode 5141. Met wat zoeken op de interwebs kom ik op een probleem met de circulatie in of naar de buiten unit. (bron is gebruikershandleiding van de hybrit-set)

Heeft iemand ervaring met deze storing? En vooral waarom wel bij koelen en niet bij verwarmen...

TOEVOEGING;
Inmiddels thuis en ik heb een 2e foutmelding, 5155 JR0 (lagedruk zeide) heeft een te lagedruk.
Eerder zijn er mensen geweest die hun koelgas hebben aangevuld, maar bij het terug lezen zijn dat allemaal split units... Iemand ervaring met monoblocks en een lagedruk in het koude circuit?

[ Voor 31% gewijzigd door JMS 450 op 12-05-2025 22:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• master1104
Gebrek aan koudemiddel bij een jonge monoblock zou wel heel raar zijn. Dat kan haast alleen als er echt iets fysiek beschadigd is geraakt of dat er vanaf de fabriek al een soldeerkoppeling lekt.

Volgens mij is de enige betrouwbare manier om de hoeveelheid koudemiddel te bepalen om hem af te zuigen met de koudemiddel fles op een weegschaal. Daarna opnieuw vacuumeren en kijken of hij de onderdruk goed vasthoudt en vervolgens weer vullen met de juiste hoeveel.

Je weet wel zeker dat je voldoende waterflow over de condensor hebt? Kan me voorstellen dat die ook rare druk kan opleveren bij onvoldoende flow en dus hele koude condensor. De druk van koudemiddel is vreemd genoeg direct evenredig met een bepaalde temperatuur, dus een hele koude condensor levert ook een hele lage druk op.

[ Voor 11% gewijzigd door master1104 op 12-05-2025 23:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JMS 450
  • Niet online
De temperaturen op moment van error;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iBCoEKNfIlCDVDaSF3ILeykzBZM=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/G0i7swvCB7L38TPfy3gcxVBN.png?f=fotoalbum_medium

Compressor en Circulatie;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LNNQeQCxvP1HQSLPXlyKYY3kmFY=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/l5DwzQ8lTIe6zgM2FS9TBnE5.png?f=fotoalbum_medium

Inmiddels de installateur gebeld en ze gaan kijken of ze deze week nog lang kunnen komen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapzb
  • Niet online
Misschien is die 24% compressorsnelheid ook wel onder het officiele minimale vermogen? Er zijn meer monoblocks hier die regelmatig onder het gespecificeerde minimale vermogen duiken.

Misschien is het monoblock wel af fabriek volgens specificaties afgevuld met net genoeg koelmiddel, maar is dat aan de ondergrens van de specificatie gebeurd, en is dat niet genoeg om met lager dan het gespecificeerde minimale vermogen nog voldoende druk op te bouwen.

Je zou even kunnen kijken wat het minimaal gespecificeerde vermogen is van jouw model en wat hij zelf als vermogen rapporteerde op het moment van de storing.

Of er is gewoon ergens een lekje ontstaan...

Maargoed dat is allemaal speculatie, zou zeker de installateur hierbij halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajaboot
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 15-05 09:01
WvM82 schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 14:02:
Heb je deze vraag ook aan je installateur gesteld?
Een ander punt dat naast de technische en prijsverschillen relevant kan zijn, is dat plaatsing van een buitenunit die hoger is dan 1 meter niet vergunningsvrij is. Volgens mij is de Enviline hoger dan 1 m en de 5800i niet?

Enviline 13T-T Monoblock | 120 L Buffer | EasyControl | BBQKees | HomeAssistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WvM82
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 16:40
ajaboot schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 13:02:
[...]

Heb je deze vraag ook aan je installateur gesteld?
Een ander punt dat naast de technische en prijsverschillen relevant kan zijn, is dat plaatsing van een buitenunit die hoger is dan 1 meter niet vergunningsvrij is. Volgens mij is de Enviline hoger dan 1 m en de 5800i niet?
Ja heb ook een offerte voor de 5800i gekregen, die was 2000 EUR duurder, omdat de Enviline op het moment in de ´aanbieding´ is volgens hem (verschil in catalogus prijs is rond de 1260 EUR). Weet niet zo wat ik hiervan moet denken. Totaal rond de 18000 EUR voor een all-electric oplossing met een 300L RVS boiler en zonder buffervat (subsidie gaat er nog van af, gaten boren door de buitenmuur en elektra komen er nog wel bij).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rotzooi007
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 20:08
Hallo, ik heb nu een jaar of 5 de Nefit Enviline Monoblock (all electric). Heb in het hele huis leidingen in de vloer voor verwarming/ koeling. Ik heb al vaak goede tips uit dit forum kunnen halen waarbij ik de installateur vaak nog wat bij kon brengen 😀

Momenteel heb ik een probleem met de koeling. Veel gebruikelijke instellingen heb ik eens gewijzigd nav tips in dit topic. Verder heb ik niets gewijzigd tov vorig jaar en toen ging het koelen top (doordat ik uiteindelijk de 1010h maar heb vervangen voor een 1010).

Bedrijfsmodus staat op koelen, gewenste aanvoertemperatuur op 16 graden. Binnentemperatuur loopt op tot 23/24 graden en dat komt omdat de daadwerkelijke aanvoertemperatuur ook rond de 23/24 graden schommelt. Daarmee koelt het natuurlijk niet echt af! Iemand eerder dit probleem gehad? Of een tweaker nog wat tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2c
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 15-05 15:29

M2c

Hey,

Zoals andere hier heb ik dit jaar ook een probleem met koelen.
Dit is momenteel de 3de zomer met de warmtepomp en voorgaande jaren geen problemen gehad.

Ik wissel elk jaar manueel in de instellingen tussen "constant verwarmen" en "constant koelen". Ik heb deze maandag middag (12/05) op "constant koelen" gezet.

Ik vraag 19°C en de thermostaat meet 22,5°C. (ik heb de 1010)
De streefaanvoertemperatuur is momenteel al een paar dagen 17°C. Maar toch wel deze niet starten met koelen.
Ik merk ook op dat dat er pieken zijn in de aanvoertemperatuur en retourstemperatuur en dat mijn boiler sneller afkoelt. Wat vreemd is, want zou net niet mogen gebeuren omdat ik steeds manueel kies tussen "constant verwarmen" en "constant koelen".

Normaal zie je altijd dat na een "hot water" run de retourtemperatuur uitvlakt naar de omgevingstemperatuur. Maar nu zie je aanvoer+retour temperatuur op en neer gaan. Alsook dat dus de boiler sneller afkoelt. Heb de indruk dat de warmte van de boiler komt, wat vreemd is want bij "constant koelen" zou deze dacht ik naar CV kant gaan in rust. Dit fenomeen is gekomen op moment dat ik "constant koelen" heb geselecteerd. Alsook waarom wilt de unit maar niet starten met koelen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vEVcCBbhjTziLPGUQpka6af7ZVs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ptyyS8rRQiMhCWUu0tZzOgSK.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pompadour
@Rotzooi007 @M2c wat zijn jullie gemeten buitentemperaturen en de ingestelde temperatuur voor “koelbedrijf uit”? Als de buitentemperatuur lager is dan deze ingestelde temperatuur zal de wp niet aanslaan, ongeacht de binnentemperatuur en ingestelde thermostaat temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2c

M2c

Pompadour schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 18:58:
@Rotzooi007 @M2c wat zijn jullie gemeten buitentemperaturen en de ingestelde temperatuur voor “koelbedrijf uit”? Als de buitentemperatuur lager is dan deze ingestelde temperatuur zal de wp niet aanslaan, ongeacht de binnentemperatuur en ingestelde thermostaat temperatuur.
Is niet van tel bij mij, omdat ik op "constant koelen" zit.
Enkel bij "automatisch bedrijf" kun je de parameter "koelbedrijf uit" instellen.

Probleem zal iets complexer zijn, omdat er niks veranderd is en de voorbije 3 jaar altijd op deze manier heb gekoeld.
Zoals je ook ziet heb op de grafiek, zit ik nog met het bijkomend probleem dat mijn aanvoer+retourstemperatuur veranderd, ondanks de warmtepomp stil ligt. (volgens mij is het afkomstig van de boiler. Dat probleem heb ik ook nog nooit gezien bij mij.

Ik ga de warmtepomp al eens van het stroom halen voor een aantal seconden.

[ Voor 19% gewijzigd door M2c op 14-05-2025 19:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2c

M2c

Als ik kijk naar hot water runs voordat ik op "constant koelen" zet merk ik ook op dat de retour temperatuur normaal ineens zakt. Terwijl deze nu geleidelijk aan daalt.

Hier zie je de oranje lijn (retourtemp) na een hot water run ineens zakken. Dit is voor "constant koelen".
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eXpMTX2pPUapodkBWbFcBQ-XfQE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MQpixtXTkKnKJfeGKuDItzg1.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb de binnen/buiten unit zonder stroom gezet voor 1 minuut (19:35u). Ik merk nu ook op dat de retourstemperatuur ineens daalt. Nadien stijgt alles terug.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jCf4OdmeiD0tLVFHLjEczDxzhu8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IoLo063Du8UgjLORmw5p2V2P.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rotzooi007
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 20:08
Pompadour schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 18:58:
Koelbedrijf uit op 20 graden, en de buitentemperatuur afgelopen dagen zelfs boven de 30 graden gekomen. Verder alle vertragingen ook zo gezet dat hij wel moet blijven koelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JMS 450
  • Niet online
jaapzb schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 11:54:
Misschien is die 24% compressorsnelheid ook wel onder het officiele minimale vermogen? Er zijn meer monoblocks hier die regelmatig onder het gespecificeerde minimale vermogen duiken.
Minimaal vermogen van de 5800i (5kw) is volgens BBQKees rond de 18%,
Inmiddels een afspraak staan met Nefit Bosch nadat mijn installateur de gevleugelde woorden sprak, "mmm de buiten unit.. ja dat zijn dingen met gas en ik doe niets met air-co's"

Overigens is nu alles plat, we hebben enkel nog warmwater op de bijverwarming...
Pagina: 1 ... 102 103 Laatste