Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2c
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 04-09 19:03

M2c

Willem senior schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 13:00:
[...]

Ja wat ik bedoel is een extra sensor die kijkt of je leiding nat van condens wordt
Is deze sensor :
[Afbeelding]
Dus dat is het probleem dan ook niet
staat er bij diagnose en dan historie geen storing welke het koelen misschien blokkeert
Zo'n sensor zit er inderdaad niet op.

Als ik ga kijken bij diagnose, daar staat:
"Momenteel geen storingen of onderhoud in systeem aanwezig.

Bij historie:
Zijn foutmeldingen door de unit eens op en af te zetten.

Ondertussen zijn we al bijna 24 uur ver zonder aanpassingen te doen en start nog steeds niet.
Ik ga nu eens de BBQkees gateway afkoppelen en de binnen/buiten unit eens af (1 minuut) en opzetten.
Misschien dat die via die weg iets fout doet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• master1104
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 10-09 20:47
Mogelijk is er een software update geweest tijdens onderhoud waardoor een dauwpuntsensor nu een voorwaarde is? Ik heb mijn 1010 destijds vervangen door een 1010H toen ik wilde gaan koelen. Ik kreeg met de 1010 het koelen ook niet aan (en wist toen nog vrij weinig van de installatie), waarop Nefit mij attendeerde dat ik een H versie nodig had om te kunnen koelen. Direct na aansluiten van de 1010H werkte koelen inderdaad.

Andere ingevingen heb ik ook niet helaas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 900SSR
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 30-08 11:06
Willem senior schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 13:21:
[...]

Je zou kunnen controleren of de buitenunit nog waterpas staat
Is dat goed en de ventilator en het voorpaneel/ afdekplaat zitten ook nog goed vast
Dan de installateur bellen beter nu de installateur laten komen dan swinters geen verwarming en een week moeten wachten
Succes en laat weten wat het is geweest en hoe het opgelost is
Vandaag de installateur er bij gehad. Ventilator uit z'n lagers gelopen. Blad uit balans, zo erg dat 2 bevestigingspunten uit het rooster gescheurd waren. Gelukkig net binnen de garantie periode van 6 jaar op de ventilator. Nieuwe ventilator plus rooster gemonteerd. Gelukkig had de pomp ook een fout gezet en de ventilator uitgeschakeld. Als alle 4 punten gescheurd zouden zijn kan de fan met motor en al in de warmtewisselaar terecht komen. Schade zou dan veel groter zijn geweest.

De unit doet zn werk weer geruisloos nu

Groet,
Erik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem senior
  • Registratie: Juni 2017
  • Nu online
900SSR schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 23:07:
[...]

Vandaag de installateur er bij gehad. Ventilator uit z'n lagers gelopen. Blad uit balans, zo erg dat 2 bevestigingspunten uit het rooster gescheurd waren. Gelukkig net binnen de garantie periode van 6 jaar op de ventilator. Nieuwe ventilator plus rooster gemonteerd. Gelukkig had de pomp ook een fout gezet en de ventilator uitgeschakeld. Als alle 4 punten gescheurd zouden zijn kan de fan met motor en al in de warmtewisselaar terecht komen. Schade zou dan veel groter zijn geweest.

De unit doet zn werk weer geruisloos nu

Groet,
Erik
Gelukkig is het snel opgelost en had je nog garantie
Bedankt voor het laten weten wat het was
en hoe het probleem opgelost wordt

Nefit enviline A/W split 5.0 Tower binnenunit met 190 liter boilervat, 50 liter Nefit buffervat, thermostaat 1010H, en boderus pomp unit,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ctrl-tab
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07:40
Ben wat aan het orienteren op warmtepompen. Lokale aansturen middels HA is een vereiste voor mij.
Thread goed doorgelezen. Klopt het als ik zeg dat de SWW run en de legionella run niet programmatisch aan te sturen zijn?
Ben wel onder de indruk van de integratiemogelijkheden verder maar dit is allemaal read-only?
Setpoint , kan wel overruled worden t.a.v. de kamer thermostaat?

[ Voor 9% gewijzigd door ctrl-tab op 14-06-2025 14:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurice v/d Zwaan
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12:19
ctrl-tab schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 14:36:
Ben wat aan het orienteren op warmtepompen. Lokale aansturen middels HA is een vereiste voor mij.
Thread goed doorgelezen. Klopt het als ik zeg dat de SWW run en de legionella run niet programmatisch aan te sturen zijn?
Ben wel onder de indruk van de integratiemogelijkheden verder maar dit is allemaal read-only?
Met de 5800i en BBQKees kastje kun je sww run starten middels de boost switch (switch.thermostat_wwcharge). De te bereiken boost temperatuur is ook gewoon in te stellen.

Legionella run kun je via HA de temperatuur van instellen, er is volgens mij geen 'start now', gaat altijd obv een timer die je kunt instellen op aantal minuten (altijd hele kwartieren) na middernacht en de dag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ctrl-tab
Maurice v/d Zwaan schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 14:40:
[...]

Met de 5800i en BBQKees kastje kun je sww run starten middels de boost switch (switch.thermostat_wwcharge). De te bereiken boost temperatuur is ook gewoon in te stellen.

Legionella run kun je via HA de temperatuur van instellen, er is volgens mij geen 'start now', gaat altijd obv een timer die je kunt instellen op aantal minuten (altijd hele kwartieren) na middernacht en de dag.
Dankjewel voor je reactie. Compress 5800i AW betreft het denk ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurice v/d Zwaan
  • Laatst online: 12:19
ctrl-tab schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 14:49:
[...]

Dankjewel voor je reactie. Compress 5800i AW betreft het denk ik?
Klopt Bosch Compress 5800i AWAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BM4eyQ2APQMvxm4ytRRpWJAzWPE=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/CUTOF2eUdFriUALlLEtkdtzx.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ctrl-tab
Kijk daar word ik blij van :)
Zou de 3400i dit ook kunnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SRB12
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 10:12
master1104 schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 22:43:
Mogelijk is er een software update geweest tijdens onderhoud waardoor een douwpuntsensor nu een voorwaarde is? Ik heb mijn 1010 destijds vervangen door een 1010H toen ik wilde gaan koelen. Ik kreeg met de 1010 het koelen ook niet aan (en wist toen nog vrij weinig van de installatie), waarop Nefit mij attendeerde dat ik een H versie nodig had om te kunnen koelen. Direct na aansluiten van de 1010H werkte koelen inderdaad.

Ik heb wel de 1010h, maar bij mij staat hij ook nog niet in de koelmodus, terwijl ik dat nu toch had verwacht.
Ik heb nog niet in de storingslijst gekeken, bedenk ik me nu. Ga ik nog doen. En ik moet even opzoeken wat de dauwpunt temperatuur nu is.

Maar je bent dus niet de enige met een issue . Vorige jaren werkte het prima en ik heb niet aan de instellingen gezeten, alleen hebben we wel een keer een stroomstoring gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2c

M2c

master1104 schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 22:43:
Mogelijk is er een software update geweest tijdens onderhoud waardoor een douwpuntsensor nu een voorwaarde is? Ik heb mijn 1010 destijds vervangen door een 1010H toen ik wilde gaan koelen. Ik kreeg met de 1010 het koelen ook niet aan (en wist toen nog vrij weinig van de installatie), waarop Nefit mij attendeerde dat ik een H versie nodig had om te kunnen koelen. Direct na aansluiten van de 1010H werkte koelen inderdaad.

Er is na de installatie geen installateur meer aangekomen. Dus een update zal er niet zijn gebeurd.

Voorbije zomers was het geen probleem met de 1010. Alsook in de topic lees ik vaker dat ze net van de H wisselen naar de niet H versie, omdat door de dauwpunt deze niet wil starten met koelen.

Heb een mail gestuurd naar de installateur, ondertussen zijn we weer 48 uur verder en nog steeds start die niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SRB12
Heb jij al bericht?
Mijn Enviline zou nu sowieso al in het koelbedrijf moeten staan, omdat het al (veel) langer dan 1,5 uur boven de 24 graden buitentemperatuur is. Dan moet hij al zelf omgeschakeld zijn.
Of hij dan daadwerkelijk gaat koelen hangt uiteraard af van binnentemperatuur, aanvoertemperatuur en dauwpunt. Maar zover kom ik al niet eens.
Ik heb hem nu maar zelf handmatig op koelen gezet, maar dat hoort niet, want hij stond op de auto functie. Zoals de afgelopen jaren.

En waarom staat de aanvoerstreeftemperatuur op 0 graden?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tClGz1xLiPSHMTgrwTueQFmGqIc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Iw8uPMJTIDmLW7u1r6FiQXTO.jpg?f=fotoalbum_large

Edit: dit was nog wel op "geoptimaliseerd"- oftewel verwarmen. Nu in de koelmodus staat daar wel 18.

Inmiddels staat er zelfs een sneeuwvlokje. Ik denk dat het binnenkort gaat gebeuren.
Maar ik snap niet dat hij niet vanzelf overschakelde...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ckmJnJPuOaWbVVL9cK9tBTPVYeI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JiJCgb8PObwBmJbevEPnfWlG.jpg?f=fotoalbum_large

Edit 2: hij is nu inderdaad aan het koelen. Dat werkt gelukkig, maar de vraag blijft waarom dit niet automatisch ging.
Als ik een dag thuis ben wil ik hem nog wel een keer op automatisch zetten om te kijken of het dan wel wil, maar ik laat hem nu eerst wel even koelen.

[ Voor 63% gewijzigd door SRB12 op 16-06-2025 22:24 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SRB12
Ik heb hem vanochtend teruggezet op automatisch verwarmen/koelen en de verwarmingskring functie op verwarmen/koelen gezet en nu koelt hij wel. Alsof hij er aan herinnerd moest worden.
Vreemd, maar ok.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2c

M2c

@SRB12

De installateur komt morgen langs, dus ben benieuwd.

Bij mij vraagt hem bij streefaanvoertemperatuur 16°C, maar toch komt dat sneeuwvlokje niet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• M2c

M2c

Installateur is geweest en de "fout" gevonden.

Ik woon in België en bij land staat dan ook België. Blijkbaar zijn door EPB de regels over actief koelen streng bewaakt en wordt het vermogen enorm beperkt. De voorwaarde voor koelen ligt dan achterliggend ook anders. Start pas zeer laat op. Het moet buiten en binnen al zeer warm zijn. Al stel je de thermostaat op 18°C in, dan gaat die niks doen.
In Nederland is dat niet.

Wat heeft hij dan gedaan.
Land op Nederland gezet en de spanning eraf gehaald. Nadien terug opgestart. Dan moesten we de wachttijd afwachten dat je kunt terug vinden onder "actieve timers", na de timer sprong de koeling op.

Probleem dus opgelost. :D

Hij zei ook dat dit niet in de handleiding terug te vinden is en dat je dat gewoon maar moet weten.

[ Voor 7% gewijzigd door M2c op 18-06-2025 14:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JMS 450
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
JMS 450 schreef op maandag 19 mei 2025 @ 10:59:
[...]

Nefit service dienst is langs geweest, "oh ja je hebt nog de originele software. We gaan die eerst updaten en dan kijken of het werkt."

Alles is bijgewerkt, nieuwe inbedrijfsstelling, en afgelopen weekend heeft de pomp 2 warmwaterruns gedraaid zonder problemen. Dus tip voor wie een 5800i heeft, bij problemen vragen voor updates.
Vandaag weer een monteur langs gehad, de 5145 en 5155 melding kwam afgelopen weekend weer terug.
Nogmaals alles opengehaald conclusie, eind van de maand komt er weer een nieuwe versie van de software voor de buiten unit uit. Als dat niet helpt dan gaan ze vulling en smoor ventiel controleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaay
  • Registratie: Januari 2022
  • Niet online
Sinds een aantal dagen merk ik dat mijn enviline monoblock zo nu en dan het elektrisch element gebruikt om water te verwarmen. Ik heb het symbool 1x waargenomen op de thermostaat maar zie vandaag opnieuw een hoog stroom verbruik (6,5kwh uur gebruikt in een uur)
Nu zag ik dat er op 10 juni een nieuwe firmware van de easy control is geïnstalleerd (v05.04.00), mogelijk totaal ongerelateerd maar wel opvallend.

Meer mensen die dit hebben waargenomen of kunnen verklaren? Het elektrisch element wordt normaal enkel gebruikt bij de legionella run.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Willem senior
  • Nu online
Yaay schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 21:30:
Sinds een aantal dagen merk ik dat mijn enviline monoblock zo nu en dan het elektrisch element gebruikt om water te verwarmen. Ik heb het symbool 1x waargenomen op de thermostaat maar zie vandaag opnieuw een hoog stroom verbruik (6,5kwh uur gebruikt in een uur)
Nu zag ik dat er op 10 juni een nieuwe firmware van de easy control is geïnstalleerd (v05.04.00), mogelijk totaal ongerelateerd maar wel opvallend.

Meer mensen die dit hebben waargenomen of kunnen verklaren? Het elektrisch element wordt normaal enkel gebruikt bij de legionella run.
Staat je buitenunit in de zon want ik dacht dat boven de 30 graden de buitenunit geen warm water meer maakt
( kun je waarschijnlijk wel terug vinden hier op het forum)
De oplossing kan zijn door boven de sensor die achter op de buitenunit zit een een afdekplaatje te maken voor een beetje schaduw of nog iets makkelijker met deze tropische temperaturen smorgens het boilervat te verwarmen

Nefit enviline A/W split 5.0 Tower binnenunit met 190 liter boilervat, 50 liter Nefit buffervat, thermostaat 1010H, en boderus pomp unit,

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jordyc
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 13:09
Boven de 35 graden gaat de buitenunit inderdaad uit. Als hij dan warm water gaat maken doet hij dat op het volledige vermogen van de elektrische elementen.

Hou hierbij rekening dat als je thermometer op de unit hangt deze in de volle zon een paar graden warmer wordt dan dat het daadwerkelijk is. Dan kan het goed dat hij bij een graad of 28 er al mee ophoudt omdat de thermometer dan al over de 35 graden komt.

Ik heb in HA een automation gemaakt die kijkt naar de voorspelde temperaturen voor die dag en als deze boven de 28 graden komen dan verplaats ik de warm water run naar 10 uur. Idee is dat de buitenunit dan zn werk nog kan doen en dat de stroom dan ook al goedkoop is. Dit vanwege een dynamisch contract.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaay
  • Registratie: Januari 2022
  • Niet online
Dank @Willem senior en @jordyc dat zal het probleem zijn geweest!

Buitenunit staat inderdaad rond het middaguur in de zon, op de achterkant van de buiten unit (waar de zon op staat) zie ik een koperen buisje, is dat de sensor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordyc
Dat zou ik niet goed durven te zeggen. Ik heb een losse unit die aan de achterkant op de unit zit geschoefd. Maar dit is nog uit de tijd dat de thermometer als standaard werd ingebouwd in de units.

Ik zou zelf eerder een digitale sensor verwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem senior
  • Nu online
Yaay schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 11:18:
Dank @Willem senior en @jordyc dat zal het probleem zijn geweest!

Buitenunit staat inderdaad rond het middaguur in de zon, op de achterkant van de buiten unit (waar de zon op staat) zie ik een koperen buisje, is dat de sensor?
Bij mij is het deze op de achterkant dat witte blokje

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/izLPBUTm_VHvBZ0_AILAeTeXhVw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/evgx2J5OksYtkszbBVeElB54.jpg?f=fotoalbum_large

En aan je huis zit ook een buitenvoeler die zit als het goed is op het noorden gemonteerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krizzziz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10:47
Ik heb een 3000i Hybride WP aangesloten op een zoneregeling. Geadviseerd vanuit een installateur die er achteraf de ballen verstand over heeft.

Iemand hier ervaring met een zoneregeling omzetten naar een naregeling? Ik wil de Easycontrol van Bosch ophangen en vraag mij af of er ervaringen zijn met naregeling bij 1 "hoofd-thermostaat".

Wat nog een optie kan zijn, begreep dat je slimme ventielen kan gebruiken bij een Easycontrol. Misschien deze maar op de vloerverdeler plaatsen...

ehhhh..HOI

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willem senior
  • Nu online
krizzziz schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 12:43:
Ik heb een 3000i Hybride WP aangesloten op een zoneregeling. Geadviseerd vanuit een installateur die er achteraf de ballen verstand over heeft.

Iemand hier ervaring met een zoneregeling omzetten naar een naregeling? Ik wil de Easycontrol van Bosch ophangen en vraag mij af of er ervaringen zijn met naregeling bij 1 "hoofd-thermostaat".

Wat nog een optie kan zijn, begreep dat je slimme ventielen kan gebruiken bij een Easycontrol. Misschien deze maar op de vloerverdeler plaatsen...
Het mooiste is geen Naregeling dus alles open zetten en waar het te warm wordt met je stooklijn daar verminder je de flow dus beetje knijpen per groep / radiator ( waterzijdig inregelen ) en zo is je hele huis lekker warm
En zo kan de warmtepomp zijn vermogen ook goed kwijt en draait die lekker rustig
Wel wachten op wat kouder weer voor het waterzijdig inregelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Onder welke condities gaat de PK2 uitgang (koelbedrijf) hoog? Mijn HP is momenteel in cooling mode (hpoperatingstate = cooling) maar PK2 is niet hoog. Zijn er andere condities waaraan voldaan moet worden?

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Ik ben inmiddels zover dat ik weet dat PK2 pas hoog gaat als de Compressor Activity op Cooling staat.
Operating Mode staat op cooling, maar hoe krijg ik "koelvraag" zodat de compressor iets gaat doen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_zHzrrlrCbO-0z4eoYTEn1CUkTM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ecFVhJjMJHNnxBNJePrrl3YF.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem senior
  • Nu online
JackBol schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 14:46:
Ik ben inmiddels zover dat ik weet dat PK2 pas hoog gaat als de Compressor Activity op Cooling staat.
Operating Mode staat op cooling, maar hoe krijg ik "koelvraag" zodat de compressor iets gaat doen?

[Afbeelding]
Thermostaat lager zetten ( staat standaard op 24 graden) en kijken of koelen met deze buitentemperaturen vrijgegeven mag worden ( ligt aan je instellingen buiten temperatuur ) en hou er rekening mee dat als je iets in de instellingen veranderd dat dan waarschijnlijk de timer ook weer opnieuw begint

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pompadour
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 10-09 18:05
JackBol schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 14:46:

[Afbeelding]
PK2 gaat aan als de waarde "HC1 cooling on" wordt gezet. Maar dan kan de Compressor Activity nog wel steeds uit staan. Ik kan dat namelijk in Home Assistant monitoren omdat mijn zoneregeling via een Homematic warmtepomp module het change over signaal PK2 oppikt om de ventielen te openen bij koelen.

Welke thermostaat heb je eraan hangen? De luchtvochtigheid is momenteel relatief hoog.
Een 1010H is zeer (teveel) conservatief in de dauwpuntberekening en blokkeert koelen al snel bij relatief lage luchtvochtigheid. Het is dan de compressor activity die uit staat, niet cooling/PK2.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QpUAOpr08uUGYHOO3wyGlxNRpE4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/uNydv7sa9aQNDJ1u0yuPOwuQ.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 15% gewijzigd door Pompadour op 26-06-2025 23:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Willem senior schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 18:04:
[...]

Thermostaat lager zetten ( staat standaard op 24 graden) en kijken of koelen met deze buitentemperaturen vrijgegeven mag worden ( ligt aan je instellingen buiten temperatuur ) en hou er rekening mee dat als je iets in de instellingen veranderd dat dan waarschijnlijk de timer ook weer opnieuw begint
Thanks! Selected room temp stond inderdaad te hoog. Nadat ik deze omlaag had gedraaid sprong de koeling meteen aan! Dank!
"HC1 cooling on" was bij mij inderdaad 0. Dus dat komt in ieder geval overeen. Ook goed om te weten dat dit softwarematig gekoppeld is aan de PK2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• menn0
  • Laatst online: 10-09 22:27
jaapzb schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 15:57:
[...]

Mijn technische ruimte (waar de thermostaat hangt) is altijd een stuk frisser dan de rest van het huis. Maar de temperatuur die hij daar meet gebruikt hij niet voor het verschuiven van de stooklijn of het bepalen wanneer de warmtepomp aan of uit moet. Tenminste, zo lang je de instellingen voor ruimtecompensatie allemaal uit zet.

De thermostaat werkt niet zoals een traditionele thermostaat. Hij word alleen gebruikt om bij ruimtecompensatie de stooklijn te verschuiven als je boven of onder de gewenste temperatuur zit, en als je aan de knop draait zal hij de stooklijn ook verschuiven.

Dus zolang je die ruimtecompensatie uit laat, en je niet aan de knop draait zal het verder geen impact hebben op de rest van je regeling.
Ook de condenssensor zit eraan :) die moest op aanvoer, ik heb hem op de retour leiding gedaan omdat ik begreep dat bij het koel proces, het circuit de andere kant op stroomt. Wellicht kan nog even iemand bevestigen dat hij inderdaad op de retour (koud/blauw) moet. Zo niet dan doe ik hem later nog even op de warme (aanvoer bij verwarmen) leiding. Dit mag zeker in dit stadium de pret niet drukken :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uB43Jv92m5-eSrhdjoor6mFHKB8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MvBzfyUCGnReqiavtjlRc4vU.jpg?f=fotoalbum_large

Wel nu, ik heb het koelen nog niet werkend gekregen, het maximale wat gelukt is; het woord koelen op de tower binnenunit. Even nog ter informatie; ik heb een Monoblock 5-9TS (tower solar) waarvan ik solar overigens niet gebruik.
Het koelen ziet er dan zo uit (en helaas volgens mij dus niet het gewenste sneeuwvlokje)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TK0cRgwInCNxw84oYjW2VenJj-M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uy5a8tuUPjH3jgZWwozMkn8H.jpg?f=fotoalbum_large

Stap 1. Doet de condensensor het?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w49dM_qC3rPUzG4RbdD4TzoVlt0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8DNl9Z24LnFBFUhAwnQ1uYRm.jpg?f=fotoalbum_large

Ik denk het wel, daar staat ie toch? TR4? ik denk dat dit ook verklaard waarom (wellicht?!) geen 1010 of 1010h nodig is, die condenssensor meet ook temperatuur?

In eerste instantie zag ik dit vaak op de Bosch app;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/prR4v9HFOLlKx94wiEgR-B54n3k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EpepAm1g5QheLbquloIicpX8.jpg?f=fotoalbum_large

Ik schakel veel op de binnenunit (tower) tussen zomer / auto en permanent koelen maar het is nog nooit tot het rondpompen van koud water gekomen.

Vanochtend in de app;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IOJA_eBR7dtSr3MPF7P5uX_4djA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8xCjbdE0Z3TZvHzogvKGjSsb.jpg?f=fotoalbum_large

Ik denk, wow, dit wordt wat, maar boven op de unit nog steeds geen sneewvlokje. Ik druk ook op een BD91T knopje om het ventiel relais te schakelen maar de waterflow komt niet op gang.

Wat is bedrijfsmodus vermwarmen/koelen : "neutraal"?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/toRfDlZkXD4fuskLfM7vopww7Jk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NCGIirJkY8vmu6aSrCXsc5k1.jpg?f=fotoalbum_large

Soms blijf ik ook in een soort programma hangen met een zonnetje

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kdz7Kg3QkvcKMmlWEn8zxdDJWG4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BCmmCwU29lSzGNovkR9xulu2.jpg?f=fotoalbum_large

Dit was dus vanochtend; het was buiten nog geen 24 graden dus wellicht dat het daarom geen sneeuwvlokje kreeg maar ik vind het allemaal veel gedoe, is er geen test modus waarin je gewoon geforceert het koelcircuit kan testen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FvFb_8njNeMiP0dyb3vgIwkzusk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qeW3jOMPvMiYKy1DCAU32phD.jpg?f=fotoalbum_large

Graag puzzel ik even verder met jullie voordat het straks echt heet wordt buiten :)

_/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pompadour
Condenssensor moet op de aanvoer, niet op de retour leiding. De aanvoer wordt immers het koudst.
En die condenssensor meet geen temperatuur, die geeft enkel een signaal aan de WP als ie nat (van de condens) wordt, waarna de WP het koelen stopt met een error code.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordyc
Sinds dit jaar hebben we dynamische tarieven, ik wil het koelen nu ook optimaliseren op basis van de uurprijs. In de winter heb ik via home assistant en BBQkees al verschillende automatiseringen gemaakt om er voor te zorgen dat tijdens de duurste uren niet verwarmd wordt. Iets soortgelijks wil ik ook voor het koelen maken. Dus wel koelen overdag, maar niet in de avond. Het gaat hierbij om een Enviline 9Kw warmtepomp.

Ik zat er aan te denken om met de thermostaat dit te regelen, dus hoger als ie niet moet koelen en lager als hij wel mag koelen. Zijn er mensen die iets soortgelijks hebben gemaakt? Zo ja, hoe hebben jullie het aangepakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pompadour
jordyc schreef op zondag 29 juni 2025 @ 21:09:
Sinds dit jaar hebben we dynamische tarieven, ik wil het koelen nu ook optimaliseren op basis van de uurprijs. In de winter heb ik via home assistant en BBQkees al verschillende automatiseringen gemaakt om er voor te zorgen dat tijdens de duurste uren niet verwarmd wordt. Iets soortgelijks wil ik ook voor het koelen maken. Dus wel koelen overdag, maar niet in de avond. Het gaat hierbij om een Enviline 9Kw warmtepomp.
Het verwarmen maar meer nog het koelen is een langdurig proces. Het is niet als bij een airco met aan/uit stand en dat je het effect direct merkt. Ik zou het zelf niet willen want prefereer comfort boven kostenbesparing.
Maar als je ‘s avonds niet wil koelen, waarom zet je de uitschakelvertragingstijd dan niet gewoon korter, bijv. 1 uur ipv 15 uur? Zodra de buitentemperatuur dan onder de ingestelde grenswaarde zakt, stopt ie 1 uur later met koelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartenvdv737
  • Laatst online: 31-08 10:19
Weet iemand waar op de nefit compress 3000i de dauwpunt sensor aangesloten moet worden? Is dat MK2 (in handleiding staat vochtsensor).

Ik blijf er iig vrij nuchter onder....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lc8
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-09 23:59

Ik zat er aan te denken om met de thermostaat dit te regelen, dus hoger als ie niet moet koelen en lager als hij wel mag koelen. Zijn er mensen die iets soortgelijks hebben gemaakt? Zo ja, hoe hebben jullie het aangepakt.
Ik heb het inmiddels in HA gemaakt. nu ook voor koelen:

Ik heb er voor gekozen dit ook min of meer met een 'stooklijn'te doen, die ik dan zelf in HA maak.
- Tijdens het koelbedrijf regelt de Enviline op de 'minimale aanvoer streeftemperatuur' af (number.thermostat_hc1_hpminflowtemp) (+dauwpuntverschuiving): dus de geintegreerde 'hysterese'van de pomp wordt bepaald door de integraal (Tminflow-T0).
- ik stel die T_min-flow-temperatuur dynamisch bij met HA. met als input parameters de buiten- en binnen-temp als offset en mijn eigen solar productie als factor.
- om die T_minflow uit te rekenen heb ik 2 'helpers' gemaakt: de eerste rekent de temperatuur uit, de tweede is een filter om te zorgen dat dit allemaal langzaam gaat (tijdconstante ~2h)
- tot slot een kleine automatisering die de berekende T_minflow target waarde in de number.thermostat_hc1_hpminflowtemp van de pomp schrijft (via de BBQ) :-).

* Koelen en koel/warm vertragingstijden lopen nog gewoon via het pomp menu
* 'kamer'thermostaat waarde bepaalt of er uberhaubt gekoeld moet worden zoals normaal
* aanvoer flow temperatuur wordt constant bijgeregeld: als er veel stroom over is gaat de watertemp verder naar beneden. met inachtneming van dauwpunt verschuiving etc. zoals normaal.

Als extra: ik koel hier alleen met radiatoren (dat gaat maar beperkt goed, omdat de water-flow verkeerd-om is om te koelen...) en ik heb alle ruimtes hier nageregeld met TRVs (zigbee radiatorknoppen).
* Deze TRV knoppen kunnen niet koelen (daar moet ik nog eens naar kijken). dus als de WP op koelen gaat, schroef ik ze allemaal automatisch vol- open (HA)
* de ruimte met de hoogste temperatuur is leidend: deze waarde wordt aan de WP als 'kamertemp'doorgegeven. de rest regelt mee bij verwarmen dus, maar bij koelen staat alles gewoon vol open. (totale koeling dus geregeld via de watertemp: bij koelbedrijf is de exacte ruimtetemperatuur toch niet zo kritisch vind ik, het is alleen om de echte hitte beetje buiten te houden. 23-25C binnen is prima vind ik als het buiten 30+ is.)
(ik heb natuurlijk wel eerder een totale flow inregeling gedaan met alles open.. zie eerdere postings)

[ Voor 5% gewijzigd door lc8 op 30-06-2025 09:18 ]

Enviline 9.0 E-S Mono + 300L buffer +HS25-6, HA + ems-esp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• menn0
Pompadour schreef op zondag 29 juni 2025 @ 19:49:
Condenssensor moet op de aanvoer, niet op de retour leiding. De aanvoer wordt immers het koudst.
En die condenssensor meet geen temperatuur, die geeft enkel een signaal aan de WP als ie nat (van de condens) wordt, waarna de WP het koelen stopt met een error code.
Ik dacht dat het circuit aan de waterkant ook omdraaide bij koelen. Ik zal hem dan gewoon op de "warm" leiding aansluiten.

Verder nog een idee waarom hij niet echt begint te koelen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hackbard
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 05-09 18:35

ik koel alleen met een airco, niet de wp, maar het principe is hetzelfde als met verwarmen, alleen andersom:
Op ha met de nordpool_diff integratie krijgt ieder uur een factor ten opzichte van de komende (en hier ook voorgaande) uren. Dan heb ik een helpertje thermostaat basis waarde. Aan hand van de basiswaarde en de factor wordt dan om het uur de thermostaat waarde aangepast.
Dit geheel kan dan nog worden overruled door op de duurste x aantal uren niets te laten doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jaapzb
  • Registratie: Augustus 2013
  • Niet online
menn0 schreef op maandag 30 juni 2025 @ 12:48:
[...]

Ik dacht dat het circuit aan de waterkant ook omdraaide bij koelen. Ik zal hem dan gewoon op de "warm" leiding aansluiten.

Verder nog een idee waarom hij niet echt begint te koelen?
Met koelen wordt alleen het circuit van de compressor omgedraaid, met het koelmiddel wat daar in zit. De waterzijdige kant (wat uiteindelijk door je vloer stroomt) blijft gewoon dezelfde kant op pompen. Deze twee circuits zijn hydraulisch van elkaar gescheiden en wisselen warmte uit via een warmtewisselaar.

Het circuit van de compressor moet omdraaien omdat het dan warmte uit je CV-water kan onttrekken en die naar de buitenlucht kan verplaatsen. In de winter onttrekt de compressor juist warmte aan de buitenlucht en verplaatst die naar je CV-water.

Bosch Compress 7400i 7kW (2023) - 16x 395Wp JASolar met SolarEdge SE8K omvormer (2022)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rroetenberg
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 09:37
Hallo,

Hebben jullie nog iets ingesteld met de groepen of met de pomp om het koelen te versnellen? Of is de standaard waardes voor de winter gelijk aan de zomerinstellingen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willem senior
  • Nu online
rroetenberg schreef op maandag 30 juni 2025 @ 15:04:
Hallo,

Hebben jullie nog iets ingesteld met de groepen of met de pomp om het koelen te versnellen? Of is de standaard waardes voor de winter gelijk aan de zomerinstellingen?
Ik zet hier de boderus pomp op zijn hoogste stand 3 in de zomer zodat er met de jaga convectoren beter gekoeld wordt
In de winter staat de boderus pomp op stand twee en ik gebruik altijd de middelste stand ( constante druk )
En dat werkt hier het beste maar dat is voor elk huis en cv systeem anders en zul je moeten uitproberen en testen wat voor jou situatie goed werkt :)

Toevallig gisteren en vandaag getest met pomp snelheid
Gisteren op stand 2 winter stand kortere runs dan vandaag pomp op zomer stand 3
En het huis koelt dan ook verder af
Zie hier het verschil:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u24jECOouttsEeyEUZfdonLqt2c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/egnyLur9j7O9gB4aFdCbdBqz.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RmcymYjPLEzR0U6x4yYcjlo58Gg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ptpjwB1j6MlEGzmkL9vK0KjP.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 41% gewijzigd door Willem senior op 30-06-2025 16:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• menn0
jaapzb schreef op maandag 30 juni 2025 @ 14:34:
[...]

Met koelen wordt alleen het circuit van de compressor omgedraaid, met het koelmiddel wat daar in zit. De waterzijdige kant (wat uiteindelijk door je vloer stroomt) blijft gewoon dezelfde kant op pompen. Deze twee circuits zijn hydraulisch van elkaar gescheiden en wisselen warmte uit via een warmtewisselaar.

Het circuit van de compressor moet omdraaien omdat het dan warmte uit je CV-water kan onttrekken en die naar de buitenlucht kan verplaatsen. In de winter onttrekt de compressor juist warmte aan de buitenlucht en verplaatst die naar je CV-water.
Dank! Ik ga dit later herstellen.
Ik heb deels HCC100 en nog 3 BD91T's. Heb jij die ook toevallig? Behoeven die BD91T's nog een extra stap? Bij mij brand een groen lampje en dus is het relais geactiveerd en neem dus aan dat dit goed is.

Op een of andere manier wordt de installatie niet getriggerd om te gaan pompen, of ligt dan nog aan die Boderus dan wellicht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapzb
  • Niet online
menn0 schreef op maandag 30 juni 2025 @ 16:57:
[...]

Dank! Ik ga dit later herstellen.
Ik heb deels HCC100 en nog 3 BD91T's. Heb jij die ook toevallig? Behoeven die BD91T's nog een extra stap? Bij mij brand een groen lampje en dus is het relais geactiveerd en neem dus aan dat dit goed is.

Op een of andere manier wordt de installatie niet getriggerd om te gaan pompen, of ligt dan nog aan die Boderus dan wellicht?
Heb je ook een BDR91T op de CV-pomp? Of zit de CV-pomp direct op de WP nog aangesloten? Het is van belang dat als de honeywell installatie vraagt om warmte/koude, dat dan meteen de CV-pomp gaat draaien, zodat er flow langs de aanvoertemperatuursensor van de WP gaat. De WP schakelt vervolgens weer aan als deze meting de streefwaarde niet haalt.

Voor die BDR91T's op de zonekleppen heb ik een tijdsrelais moeten zetten om van gependel af te komen, die kleppen gingen veel te vaak open/dicht om goede flow te houden over de warmtepomp.

Bosch Compress 7400i 7kW (2023) - 16x 395Wp JASolar met SolarEdge SE8K omvormer (2022)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• menn0
jaapzb schreef op maandag 30 juni 2025 @ 17:14:
[...]

Heb je ook een BDR91T op de CV-pomp? Of zit de CV-pomp direct op de WP nog aangesloten? Het is van belang dat als de honeywell installatie vraagt om warmte/koude, dat dan meteen de CV-pomp gaat draaien, zodat er flow langs de aanvoertemperatuursensor van de WP gaat. De WP schakelt vervolgens weer aan als deze meting de streefwaarde niet haalt.

Voor die BDR91T's op de zonekleppen heb ik een tijdsrelais moeten zetten om van gependel af te komen, die kleppen gingen veel te vaak open/dicht om goede flow te houden over de warmtepomp.
De CV pomp zit direct op de WP aangsloten. De BD91T wordt gebruikt op verdiepingen waar maar 1 zone is( 3x). De HC100 op 2 verdiepingen met meerdere zones op die verdieping.

Schermpje EVO -home;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F45saYa9LbXigimovCz9JC6v_do=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uqUyCGZn90NDHP22coqVb9fW.jpg?f=fotoalbum_large

Plaatje is niet van vandaag (tel er daarvoor een paar graden bij op :))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapzb
  • Niet online
menn0 schreef op maandag 30 juni 2025 @ 17:23:
[...]

De CV pomp zit direct op de WP aangsloten. De BD91T wordt gebruikt op verdiepingen waar maar 1 zone is( 3x). De HC100 op 2 verdiepingen met meerdere zones op die verdieping.

Schermpje EVO -home;

[Afbeelding]

Plaatje is niet van vandaag (tel er daarvoor een paar graden bij op :))
En staat die CV-pomp aan op het moment dat de honeywell zones koude (of warmte) vragen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• menn0
jaapzb schreef op maandag 30 juni 2025 @ 20:50:
[...]

En staat die CV-pomp aan op het moment dat de honeywell zones koude (of warmte) vragen?
Nee er wordt niet gepompt dat zie ik ook op de glaasjes van de vloerverwarming. Maar die boderus die werkt in de winter prima, ik heb het idee dat de Tower dus geen pomp signaaltje geeft, ik meen ook te lezen dat er in de display niet alleen "koelen" moet staan maar ook een sneeuwvlokje. Dat is helaas niet zo.

Wat ik altijd begrepen heb, of het nou om verwarmen of koelen gaat, klepjes gaan open dat geeft iets van een onderdruk een stukje flow, de boderus herkent dat (of de wp?) en begint te pompen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lc8
menn0 schreef op maandag 30 juni 2025 @ 22:25:
[...]

Nee er wordt niet gepompt dat zie ik ook op de glaasjes van de vloerverwarming. Maar die boderus die werkt in de winter prima, ik heb het idee dat de Tower dus geen pomp signaaltje geeft, ik meen ook te lezen dat er in de display niet alleen "koelen" moet staan maar ook een sneeuwvlokje. Dat is helaas niet zo.

Wat ik altijd begrepen heb, of het nou om verwarmen of koelen gaat, klepjes gaan open dat geeft iets van een onderdruk een stukje flow, de boderus herkent dat (of de wp?) en begint te pompen.
ik moet zeggen dat ik dat rare symbooltje op jou RC310(?) diosplay niet herken (lijkt meer op iest van die connect box): normaliter (bij Enviline) staat daar een sneeuwvlokje als ik in koelmodus staat (en dan nog een compressor symbooljte als de compressor ook echt loopt).
bij Koelen regelt de WP de watertemperatuur af op ingestelde minimum flow-temp+dauwpuntverschuiving. (zie tech bulletin 53). en de CV pomp gaat alleen lopen als er koel-behoefte is: als de ruimte warmer is dan de ingestelde thermostaat waarde. Maar dat zou niet anders moeten zijn dan bij warm bedrijf.
heeft niks te maken met druk/onderdruk.

Kijk eens naar de wacht-timers in het diagnose menu (is de koel-vertraging timer afgeslopen en staat op 0 ?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• menn0
lc8 schreef op maandag 30 juni 2025 @ 22:33:
[...]

ik moet zeggen dat ik dat rare symbooltje op jou RC310(?) diosplay niet herken (lijkt meer op iest van die connect box): normaliter (bij Enviline) staat daar een sneeuwvlokje als ik in koelmodus staat (en dan nog een compressor symbooljte als de compressor ook echt loopt).
bij Koelen regelt de WP de watertemperatuur af op ingestelde minimum flow-temp+dauwpuntverschuiving. (zie tech bulletin 53). en de CV pomp gaat alleen lopen als er koel-behoefte is: als de ruimte warmer is dan de ingestelde thermostaat waarde. Maar dat zou niet anders moeten zijn dan bij warm bedrijf.
heeft niks te maken met druk/onderdruk.

Kijk eens naar de wacht-timers in het diagnose menu (is de koel-vertraging timer afgeslopen en staat op 0 ?)
Ik heb een HMC 310, symbooltje;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GS6xecfstg3IGtlJL1ss_liUPwY=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/tI9TaY62IOJMO2jVOKxynCyF.jpg?f=user_large

Zegt iets over de communicatie.
Zelfs een professional laten komen lijkt onmogelijk, er is niet veel kennis, sommige partijen installeren blijkaar ook alleen maar de verwarm optie.

Wacht timers;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n_KEfYTHrGLbv_6MsbLk8g_8ee0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/77b2pLGOHQZderpTHyPn2LCY.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Zo nu en dan springt mijn enviline van "heating & cooling" mode terug in enkel "heating" mode.
Ik heb nog niet direct kunnen correleren waar het aan ligt.

De eerste keer was dat 2 minuten nadat de compressor voor het eerst ook echt ging koelen.

De tweede keer is het gebeurt exact 30 minuten nadat ik "heating activated" op off had gezet (dit is geïntegreerd met mijn domotica en als de dynamische energieprijs boven de 60 cent komt schakelt de domotica tijdelijk de mogelijkheid tot heating af.

Iemand een idee wat de verandering van "hc1 HP Mode (hpmode)" van "heating & cooling" terug naar "heating" doet schakelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem senior
  • Nu online
JackBol schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 15:50:
Zo nu en dan springt mijn enviline van "heating & cooling" mode terug in enkel "heating" mode.

De eerste keer was dat 2 minuten nadat de compressor voor het eerst ook echt ging koelen.

De tweede keer is het gebeurt exact 30 minuten nadat ik "heating activated" op off had gezet (dit is geïntegreerd met mijn domotica en als de dynamische energieprijs boven de 60 cent komt schakelt de domotica tijdelijk de mogelijkheid tot heating af.

Iemand een idee wat de verandering van "hc1 HP Mode (hpmode)" van "heating & cooling" terug naar "heating" doet schakelen?
Misschien komt het doordat je Home Assistant opnieuw opstart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lc8
menn0 schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 11:09:
[...]

Ik heb een HMC 310, symbooltje;

[Afbeelding]

Zegt iets over de communicatie.
Zelfs een professional laten komen lijkt onmogelijk, er is niet veel kennis, sommige partijen installeren blijkaar ook alleen maar de verwarm optie.

Wacht timers;

[Afbeelding]
ja helaas is het die andere actieve timer:
Diagnose->monitorwaarden-> verwarmingsgoep-1 -> actieve timer.
Daar staan de verwarm/koel delay timers

en er moet dus gewoon een sneeuwvlokje staan: systeem staat dus niet in koel modus.

(ps.Ja die communicatiemodule heb ik er niet aanhangen: leuk dat de fabrikant kan meekijken.. maar als ze niet eens een software update kunnen doen en alleen maar data van mij tappen dan hoeft dat voor mij niet... HA laat alles zien wat ik wil zien immers)

[ Voor 11% gewijzigd door lc8 op 01-07-2025 19:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Willem senior schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 17:34:
[...]

Misschien komt het doordat je Home Assistant opnieuw opstart
Ik gebruik geen HA, gewoon rauwe API calls naar die BBQkees doos :)
Maar ik merk inderdaad dat wanneer ik heatingactivated toggle, dat die hpmode soms afschakelt inderdaad. Ik heb nu een stukje logic en API call toegevoegd die de hpmode weer hard op 2 zet nadat heatingactivated weer ingeschakeld wordt.

heatingactivated is feitelijk heating_en_cooling_activated. Want als je die off toggled gaat de koeling ook uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lc8

is het wel zo slim om de warmtepomp zo hard af te schakelen? Het kan goed zijn dat ie net is aangesprongen en flink vermogen loopt, dan knal je de compressor uit.

Kun je niet beter het compressor gedrag indirect bijsturen (met ook als voordeel dat de WP gewoon nog zijn eigen regelingen blijft volgen?).
Ik stuur ook op 'éigen gebruik' , maar daarmee beinvloed ik het setpoint van de CV-watertemperatuur. Ik gebruik daar de beschikbare óffset' voor. ALs er meer eigen zonnenergie is zal ie het water warmer (ofkouder bij koelen) gaan maken. kan met je eigen gewenste formule...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

lc8 schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 20:18:
[...]

is het wel zo slim om de warmtepomp zo hard af te schakelen? Het kan goed zijn dat ie net is aangesprongen en flink vermogen loopt, dan knal je de compressor uit.
Het is gewoon een bestaande software setting in the HP. Het is niet dat ik de stroom afkap of zo. Ik ga er vanuit dat die HP zelf de logic heeft om een graceful shutdown te doen.
Kun je niet beter het compressor gedrag indirect bijsturen (met ook als voordeel dat de WP gewoon nog zijn eigen regelingen blijft volgen?).
Ik stuur ook op 'éigen gebruik' , maar daarmee beinvloed ik het setpoint van de CV-watertemperatuur. Ik gebruik daar de beschikbare óffset' voor. ALs er meer eigen zonnenergie is zal ie het water warmer (ofkouder bij koelen) gaan maken. kan met je eigen gewenste formule...
Interessante approach inderdaad. Daar zal ik ook eens induiken.

[ Voor 35% gewijzigd door JackBol op 01-07-2025 21:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svendebie
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 13-07 21:57
Beste,

Ik heb een Bosch Compress 7800i LW. Heel tevreden tot nu toe.
Het koelen op deze hete dagen is niet zo geweldig. Ik begrijp dat de flow temp in principe op het dauwpunt + 2 graden zou moeten liggen, maar ik begrijp de dauwpunt berekening niet.
HC1 Current room temperature:23.9C
Relative air humidity: 64%
Dewpoint temp: 18.5C
Met als gevolg een selected flow temp van 21C.

Als ik een dauwpunt berekening doe, kom ik op een dauwpunt van 16.7C.

Enig idee waar het fout zit?

Sven
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/os33U4ANHyGzWR3FbJbQ0CWznUs=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/ORlJot56dSY80Ohc8AimV9rW.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lc8
svendebie schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 23:20:
Beste,

Het koelen op deze hete dagen is niet zo geweldig. Ik begrijp dat de flow temp in principe op het dauwpunt + 2 graden zou moeten liggen, maar ik begrijp de dauwpunt berekening niet.

Sven
[Afbeelding]
plaatje is niet leesbaar
- heb je de dewpoint offset op 2 staan?
- wat heb je voor minimum flow-temperature ingesteld? (hpminflowtemp)
- en je hebt het hierboven over selected flowtemp: die ken ik niet, wel target flow temp ... misschien de verkeerde?

en hoe ziet je T0 er dan uit? is ie onder de Targetflow gekomen of komt ie daar nooit?
-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonnigY
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 11:15
svendebie schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 23:20:
Beste,

Sven
[Afbeelding]
Ik vond het ook al gek. Volgens mij berekent hij het dauwpunt adhv de condities buiten, want de luchtontvochtiger heeft geen enkel effect. Maar ook als ik hem voor de buitencondities uitreken klopt het niet.

Selected flow temp is hier 20 graden nog, dus dat schiet niet op ook.

Bosch 5800i 10, vloerverwarming & fancoils, Zehnder Q600

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svendebie
hc1 dewpoint offset 2K
hc1 HP min flow temp: 7C
(ik heb ook nog een hc1 min flow temp: 25C, maar die wordt enkel bij heating gebruikt)
thermostat hc1 target temp = boiler selected flow temp = 21C
TC0 = 21.3C

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8z_WRGi0dPkEojuyHXR7rGBUi9E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/sH7v9GoPl5hx5D7jTtQeQ4mw.png?f=fotoalbum_large

Bosch Compress 7800i LW 8 + CR10H + HP-PCU + ems-esp + HA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• menn0
lc8 schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 19:54:
[...]

ja helaas is het die andere actieve timer:
Diagnose->monitorwaarden-> verwarmingsgoep-1 -> actieve timer.
Daar staan de verwarm/koel delay timers

en er moet dus gewoon een sneeuwvlokje staan: systeem staat dus niet in koel modus.

(ps.Ja die communicatiemodule heb ik er niet aanhangen: leuk dat de fabrikant kan meekijken.. maar als ze niet eens een software update kunnen doen en alleen maar data van mij tappen dan hoeft dat voor mij niet... HA laat alles zien wat ik wil zien immers)
Ik heb die settings daar niet, dat komt denk ik omdat ik die groep "hard" op koelen heb gezet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/htAYLXwQKp3GFyC8_rnnHK4KfLs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/A5ZeaRIm8xGcWtUzhh72X0bb.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qHKDyWFYPRl4hRPs6BNnWy_m7fQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EncGUD1e5a10Ywz39UWXDwoZ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PieterL
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 11:36
svendebie schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 08:54:
hc1 dewpoint offset 2K
hc1 HP min flow temp: 7C
(ik heb ook nog een hc1 min flow temp: 25C, maar die wordt enkel bij heating gebruikt)
thermostat hc1 target temp = boiler selected flow temp = 21C
TC0 = 21.3C

[Afbeelding]

Bosch Compress 7800i LW 8 + CR10H + HP-PCU + ems-esp + HA
Klopt ja.
Bij een dauwpunt van 18gr start het koelen pas bij een vloer(T0) van 18+2+3= 23 graden.

Koelen met een Nefit wp kan dus niet bij warm weer. In ons land loopt dan namelijk ook de vochtigheid op. Jammer ...

Bosch 3400iElec 10kw bbqkees HA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svendebie
Eerste probleem is de dauwpunt berekening.

Dewpoint temp: 18.5C (?????????)

Hoe berekent Bosch de dauwpunt temp?

En dan.. koelen doet hij zeker wel. Maar met een veel te hoge temp/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PieterL
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 11:36
Je waarden zijn hier ongeveer hetzelfde en de dew 18.2C

Knap als je 7800i dan koelt. Volgens Technisch Bulletin 53 is je vloer dan minstens 23C.

Bosch 3400iElec 10kw bbqkees HA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapzb
  • Niet online
svendebie schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 11:21:
Eerste probleem is de dauwpunt berekening.

Dewpoint temp: 18.5C (?????????)

Hoe berekent Bosch de dauwpunt temp?

En dan.. koelen doet hij zeker wel. Maar met een veel te hoge temp/
Meestal word simpelweg de magnus formule gebruikt, of er word een tabelletje geraadpleegd. Maar wat ze echt doen zullen we waarschijnlijk nooit weten.

De kans bestaat wel dat ze nog wat plussen op de waarde die uit de berekening komt (of de waardes die de berekening in gaan), omdat de magnus-formule een benadering is en dus niet geheel accuraat. De Nefit/Bosch warmtepompen zijn erg conservatief wat betreft kans op vochtproblemen.

Als je van die dauwpuntberekening af wilt heb je twee opties:

- condenssensor op je aanvoerbuis plaatsen en een 1010 zonder H ophangen (ik weet niet zeker of hij met een 1010H de condenssensor voorrang geeft);
- alleen 1010 zonder H ophangen, dan heb je geen RV-meting en zal hij gewoon gaan koelen zonder beveiliging op vocht (zou ik niet aanbevelen, de kans is dus groot dat je vochtproblemen krijgt, en dit werkt op mijn model maar kan op andere modellen weer anders werken)

[ Voor 20% gewijzigd door jaapzb op 02-07-2025 12:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvdBosch
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 06-09 19:07

Ik zocht me ook een ongeluk naar de cooling instellingen. Blijkt dat bij Heating Activated op Off, alle koeling onzichtbaar is... De WP is dus daar niet op te sturen bij koelen. Ik dacht de thermostat_hc1_hpoperatingmode op off te zetten bij hoge prijs en op cooling bij lage, maar dit heb ik nog niet getest.

e-Niro Runway Red met Smokey Grey interieur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvdBosch
Koelen blijft een black box bij mij. Ik heb het nu redelijk aan de praat en hij was lekker aan het koelen vanaf gister. Maar vandaag om 11.42 stopt hij er ineens mee. Aan alle voorwaarden is voldaan volgens mij (kamer 25 graden, thermostaat op 17), en ik heb de condensbescherming uitgezet.

Enige wat ik kan bedenken is dat de current flow (15 graden) lange tijd lager was dan de selected flow (16 graden). Dus dat hij zijn koeling niet kwijt kan en dus maar even uitgaat?

Dus nu al bijna 3 1/2 uur zonder koelen, en ik weet niet waarom... Irritant!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

JvdBosch schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 15:21:
Koelen blijft een black box bij mij. Ik heb het nu redelijk aan de praat en hij was lekker aan het koelen vanaf gister. Maar vandaag om 11.42 stopt hij er ineens mee. Aan alle voorwaarden is voldaan volgens mij (kamer 25 graden, thermostaat op 17), en ik heb de condensbescherming uitgezet.

Enige wat ik kan bedenken is dat de current flow (15 graden) lange tijd lager was dan de selected flow (16 graden). Dus dat hij zijn koeling niet kwijt kan en dus maar even uitgaat?

Kijk ff of je een error hebt (lastcode).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvdBosch
JackBol schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 15:27:
[...]

Kijk ff of je een error hebt (lastcode).
Dank, dauwpuntsensor.... Even afdekken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• menn0
JvdBosch schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 15:21:

Ik kom nog helemaal niet aan koelen toe vanwege die black box :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astronaut
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online
Heeft iemand de virtuele thermostaat van BBQKees werkend gekregen? Mij is het nog niet goed gelukt.
Deze documentatie is alles wat ik er over kan vinden: https://github.com/emsesp/EMS-ESP32/discussions/1287

Dan zou je (op eigen risico natuurlijk) de gemeten luchtvochtigheid (op basis van een andere sensor) wat kunnen tweaken om de dauwpuntstemperatuur wat omlaag te brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

lc8 schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 20:18:
Even voor de duidelijkheid, jij gebruikt dit field: "hc1 offset temperature (offsettemp)" daarvoor denk ik?
En voor mijn begrip, als je heating wilt "uitschakelen", dan zet je deze offset op +10 en als je koeling wil forceren naar -10? Of moet ik het anders zien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lc8
JackBol schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 18:41:
[...]

Even voor de duidelijkheid, jij gebruikt dit field: "hc1 offset temperature (offsettemp)" daarvoor denk ik?
En voor mijn begrip, als je heating wilt "uitschakelen", dan zet je deze offset op +10 en als je koeling wil forceren naar -10? Of moet ik het anders zien?
yep. bij verwarmen werkt dat, bij koelen niet, want dan wordt naar de flow-min-temp gekeken: hieronder de automation die iedere minuut de waarde van de stooklijn of koel-target bij stelt.

de waarde die ik er in schrijf is een zelf gecreerde sensor (template-helper) met een formuletje aan de hand van een aantal inputs, waaronder mijn eigen solar-productie. die ik nog eens door een filter haal.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
alias: Solar stel stooklijn bij
description: ""
triggers:
  - trigger: time_pattern
    minutes: /1
conditions: []
actions:
  - action: number.set_value
    data:
      value: "{{ states('sensor.wp_offset_temperature_filtered') }}"
    target:
      entity_id: number.thermostat_hc1_offsettemp
  - action: number.set_value
    data:
      value: "{{ states('sensor.wp_cooling_min_flowtemp_filtered') }}"
    target:
      entity_id: number.thermostat_hc1_hpminflowtemp
mode: single

verder integreerd de WP regeling wel net als bij verwarmen het verschil tussen T0 (CV_aanvoer) en de selected-flow-temperature (bij koelen)
maar er zitten ook een paar factoren in die ik niet zo snap.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8Y-HG-5kC0rkQ1EC1zNRsB1BoHQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/s21YUbm7BiIwFlWUY8LoDqia.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 17% gewijzigd door lc8 op 02-07-2025 22:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lc8
PieterL schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 10:33:
[...]

Klopt ja.
Bij een dauwpunt van 18gr start het koelen pas bij een vloer(T0) van 18+2+3= 23 graden.

Koelen met een Nefit wp kan dus niet bij warm weer. In ons land loopt dan namelijk ook de vochtigheid op. Jammer ...
hele goeie: je moet idd dewpointoffset EN delta-T voor koelen er nog bij optellen voordat de pomp aanslaat!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Dank! Dat wordt een mooi projectje voor dit weekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip43
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 21-08 17:43
Hoi allen,

Kan er iemand mij een verklaring geven waarom mijn Warmtepomp op het dak een verschil geeft van soms maar liefst 7 graden tov de echte buitentemperatuur?

Ik heb gister avond nog gekeken in de monitorring app van bosch, 24.00u, gaf ie 24 graden, terwijl het maar 17 graden was

Dit wil dus ook zeggen dat de warmtepomp heel de nacht blijft koelen terwijl dit niet nodig is, en ook dat wanneer het te heet word door de dag de warmtepomp stopt met koelen terwijl ik net wil dat ie blijft koelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapzb
  • Niet online
Philip43 schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 08:45:
Hoi allen,

Kan er iemand mij een verklaring geven waarom mijn Warmtepomp op het dak een verschil geeft van soms maar liefst 7 graden tov de echte buitentemperatuur?

Ik heb gister avond nog gekeken in de monitorring app van bosch, 24.00u, gaf ie 24 graden, terwijl het maar 17 graden was

Dit wil dus ook zeggen dat de warmtepomp heel de nacht blijft koelen terwijl dit niet nodig is, en ook dat wanneer het te heet word door de dag de warmtepomp stopt met koelen terwijl ik net wil dat ie blijft koelen
Als die in de zon staat dan kan de sensor het snel een stuk warmer hebben. Zeker plat dak met zwarte bitumen, ga er maar eens naast staan op een zonnige dag dan zal je wel merken dat het daar goed warm kan worden.

Er zijn in dit topic ik geloof ik meer mensen met dit probleem, die hebben het volgens mij opgelost door het sensortje wat verder af te dekken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip43
jaapzb schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 09:58:
[...]

Als die in de zon staat dan kan de sensor het snel een stuk warmer hebben. Zeker plat dak met zwarte bitumen, ga er maar eens naast staan op een zonnige dag dan zal je wel merken dat het daar goed warm kan worden.

Er zijn in dit topic ik geloof ik meer mensen met dit probleem, die hebben het volgens mij opgelost door het sensortje wat verder af te dekken?
Dan Moet ik eens het dak op die sensor zoeken, hangt die gewoon in het zicht?
Ik stel mij dan wel de vraag: Als het heel de nacht donker en koud is zou dat verschil toch weg moeten zijn en dat was deze morgend om 7.30u nog steeds 4 graden

Ik heb witte dakbedekking laten leggen om geen hitte aan te trekken zoals bij zwarte bekleding :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip43
Philip43 schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 11:12:
[...]

Dan Moet ik eens het dak op die sensor zoeken, hangt die gewoon in het zicht?
Ik stel mij dan wel de vraag: Als het heel de nacht donker en koud is zou dat verschil toch weg moeten zijn en dat was deze morgend om 7.30u nog steeds 4 graden

Ik heb witte dakbedekking laten leggen om geen hitte aan te trekken zoals bij zwarte bekleding :-)
edit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jrk4ovdD1cL_j3OCxQFcXVzkyQM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GaBeSozpRhPltPVNjCsEPs6B.jpg?f=fotoalbum_large

Ik denk gevonden? waar dat tegenhangt voelt ook licht warm aan dus dat zal + de zon het verschil verklaren?

Ik ga er morgen iets boven maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjefke32
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 08-09 14:25
Wij zijn inmiddels een jaar of vier in bezit van een Enviline Split 7.0Kw. In het begin hebben we wat last gehad van geluid, met name op hele koude dagen. We hebben destijds een Merford behuizing over de buitenunitngeplaatst.

Echter willen we de buitenunit nu gaan verplaatsen naar een locatie waarvan ik denk dat we geen last van het geluid zullen hebben.

Ik wil dit graag testen. Iemand enig idee hoe we de compressor manueel op volle kracht kunnen laten draaien zonder de winter af te hoeven wachten?

Het idee is de warmtepomp te verhuizen, testen en eventueel terug te verhuizen bij negatieve test. Mocht het wel goed gaan dan blijft hij natuurlijk staan en kan de dakdoorvoer herbruikt worden voor een airco.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomtom901
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12:58

tomtom901

Moderator General Chat
Sjefke32 schreef op maandag 7 juli 2025 @ 22:38:
Wij zijn inmiddels een jaar of vier in bezit van een Enviline Split 7.0Kw. In het begin hebben we wat last gehad van geluid, met name op hele koude dagen. We hebben destijds een Merford behuizing over de buitenunitngeplaatst.

Echter willen we de buitenunit nu gaan verplaatsen naar een locatie waarvan ik denk dat we geen last van het geluid zullen hebben.

Ik wil dit graag testen. Iemand enig idee hoe we de compressor manueel op volle kracht kunnen laten draaien zonder de winter af te hoeven wachten?

Het idee is de warmtepomp te verhuizen, testen en eventueel terug te verhuizen bij negatieve test. Mocht het wel goed gaan dan blijft hij natuurlijk staan en kan de dakdoorvoer herbruikt worden voor een airco.
Comfort warm water run trekt hem bij mij naar de max.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem senior
  • Nu online
Sjefke32 schreef op maandag 7 juli 2025 @ 22:38:

Op continu verwarmen zetten dan uurtje wachten ( zijn de timers voor omschakelen ) en dan de thermostaat op 35 graden zetten Dan gaat die vol draaien
En zoals Tomtom901 schrijft kan een warm water run ook als test
Succes met verplaatsen de het testen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svendebie
jaapzb schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 12:15:
[...]

Meestal word simpelweg de magnus formule gebruikt, of er word een tabelletje geraadpleegd. Maar wat ze echt doen zullen we waarschijnlijk nooit weten.

De kans bestaat wel dat ze nog wat plussen op de waarde die uit de berekening komt (of de waardes die de berekening in gaan), omdat de magnus-formule een benadering is en dus niet geheel accuraat. De Nefit/Bosch warmtepompen zijn erg conservatief wat betreft kans op vochtproblemen.

Als je van die dauwpuntberekening af wilt heb je twee opties:

- condenssensor op je aanvoerbuis plaatsen en een 1010 zonder H ophangen (ik weet niet zeker of hij met een 1010H de condenssensor voorrang geeft);
- alleen 1010 zonder H ophangen, dan heb je geen RV-meting en zal hij gewoon gaan koelen zonder beveiliging op vocht (zou ik niet aanbevelen, de kans is dus groot dat je vochtproblemen krijgt, en dit werkt op mijn model maar kan op andere modellen weer anders werken)
Derde optie (tip van Bosch technieker). Zet type verwarming op convectoren ipv vloerverwarming. Hij bevestigde dat er veel marge wordt genomen om condensatie te vermijden... mss wat te veel. Ik test het uit bij de volgende warme dagen. En op die manier kan ik nog steeds de vochtigheid uitlezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lc8
svendebie schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 17:57:
[...]

Derde optie (tip van Bosch technieker). Zet type verwarming op convectoren ipv vloerverwarming. Hij bevestigde dat er veel marge wordt genomen om condensatie te vermijden... mss wat te veel. Ik test het uit bij de volgende warme dagen. En op die manier kan ik nog steeds de vochtigheid uitlezen.
het instellen van de pomp op 'convetor/radiator/vloer verwarming' heeft alleen tot gevolg dat een aantal van de op zich inidividueel in te stellen parameters tegelijk veranderen (een soort scenario-instelling dus). Makkelijk voor installateurs die niet weten wat de individuele parameters precies doen, maar t voegt weinig toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• menn0
Eindelijk het fel begeerde sneeuwvlokje!...... De sleutel was inderdaad het aansluiten van een 1010h.
Echter nog geen koelen, ik zag wel dat Evohome succesvol BD91T's open zet, en er is zelfs flow.

De Bosch Nefit doet echter geen Koel run, dat zie ik hierboven vaker. De timer stond op 1 uur dus ik denk, geen probleem, gewoon een kwestie van geduld.
Echter, in de bedrijfsgegevens zie ik ook terug dat er geen run is gestart, en dat de aanvoertemperatuur ook veel te hoog is (23.9).

Ik las in dit topic dat het soms helpt om de tower (IDU monoblock 5-9TS) even uit en weer aan te zetten.
Nu heb ik geen foutmeldingen maar wel het volgende , status koel circuit; Alarm

Ik hoop dat dit betekent dat hij signaleert dat aan alle koel voorwaarden is voldaan maar de timer afwacht, maar dat is waarschijnlijk wishful thinking. Iemand een idee?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0Q1ZQuKoW_BdyZMBNbk5HyN5RsM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RT97qUOi0ti9bOPMMKE1wxUR.jpg?f=fotoalbum_large

Update; alarm is eraf

Nog green koeling :(
Ik heb deze getallen;Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YEsi8fgGARl0-uimQWfDysVW5xM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6oo8iet5ooXDFY1IyPsfjJUs.jpg?f=fotoalbum_large

Is dit het rijstzakje/silicone problem?
Je Zou morgen verwachten dat als je net als ik een dedicated condenssensor hebt, deze uiteindelijk Denise rem mag zijn. Als je wel een 1010h hebr maar green condenssensor snap ik het nog maar nu niet.

Kan iemand bevestigen dat deze tempersturen in combi met luchtvochtigheid de llatste drempel is?

[ Voor 24% gewijzigd door menn0 op 12-07-2025 14:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartenvdv737
  • Laatst online: 31-08 10:19
Ik denk erover mijn hybride nefit bosch compress 3000i van het gas te halen. Dat kan met een elektrisch cv ketel ter ondersteuning. Bij mij loopt alle cv verwarming via een 100l buffervat achter de warmtepomp.

Zou het ook een optie zijn in de 1 1/2" aansluiting van het buffervat een warmtespiraal (6kw) te doen en die als bijverwarming instellen op de warmtepomp?

Deze spiralen zijn meestal niet traploos in te stellen.

Het gaat hier dus over het ondersteunen als de WP de aanvoertemperatuur niet haalt.

Heeft iemand dit gedaan?

Ik blijf er iig vrij nuchter onder....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pompadour
menn0 schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 16:24:

Nog green koeling :(
Ik heb deze getallen;[Afbeelding]

Kan iemand bevestigen dat deze tempersturen in combi met luchtvochtigheid de llatste drempel is?
Met 64% luchtvochtigheid en de huidige buitentemperaturen vrijwel gegarandeerd dat de 1010H de boel blokkeert. Je dauwpunt ligt ook 5K boven de aanvoerstreeftemperatuur (en dan moet je de marge van minimaal 2K er nog bij optellen), dus de compressor gaat niet aan.
De dauwpuntstemperatuur berekening van Nefit klopt volgens mij ook voor geen meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• menn0
Pompadour schreef op maandag 14 juli 2025 @ 14:54:
[...]

Met 64% luchtvochtigheid en de huidige buitentemperaturen vrijwel gegarandeerd dat de 1010H de boel blokkeert. Je dauwpunt ligt ook 5K boven de aanvoerstreeftemperatuur (en dan moet je de marge van minimaal 2K er nog bij optellen), dus de compressor gaat niet aan.
De dauwpuntstemperatuur berekening van Nefit klopt volgens mij ook voor geen meter.
Het is dus of een zakje rijst of een 1010 icm condens sensor, optie 3 is geloof ik met HA een fake thermostaat maken. Jammer is dat als je een 1010H hebt en een condensatie sensor (zoals ik) de condensatie sensor de 1010h ook niet overruled. En die berekening van ze klopt inderdaad niet.
Toch is dit moeilijk te bevatten, dit betekent toch dat in het allergrootste deel van de gebruikers het koelen gewoon niet werkt. Ik zal ze een mailtje sturen om in volgende firmware te kijken naar dauwpunt berekening van een enviline icm 1010h. Ik ga naast het siliconen zakje, er maar wat rijst bijgooien en marktplaats een 1010 zoeken grrrr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pompadour
menn0 schreef op maandag 14 juli 2025 @ 15:16:
[...]

Het is dus of een zakje rijst of een 1010 icm condens sensor, optie 3 is geloof ik met HA een fake thermostaat maken.
Optie 4 en voor mij beste optie is een Bosch EasyControl thermostaat. Die heeft een meer nauwkeurige dauwpuntberekening die je eventueel ook nog kunt uitschakelen (dan gedraagt ie zich dus ook als 1010).
Qua uiterlijk ook niet verkeerd 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• menn0
Pompadour schreef op maandag 14 juli 2025 @ 15:37:
[...]

Optie 4 en voor mij beste optie is een Bosch EasyControl thermostaat. Die heeft een meer nauwkeurige dauwpuntberekening die je eventueel ook nog kunt uitschakelen (dan gedraagt ie zich dus ook als 1010).
Qua uiterlijk ook niet verkeerd 8)
Mooi apparaat, alleen voor in de technische ruimte wel wat overkill :) Voor na-regeling ben ik aan evohome gebonden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pompadour
menn0 schreef op maandag 14 juli 2025 @ 15:16:
[...]
. Jammer is dat als je een 1010H hebt en een condensatie sensor (zoals ik) de condensatie sensor de 1010h ook niet overruled. En die berekening van ze klopt inderdaad niet.
De WP ‘weet’ volgens mij ook niet dat er een condenssensor aan hangt, deze krijgt pas op het moment dat er vocht op de sensor zit een signaal en breekt dan koelen af met storingsmelding A01/5294 of 5295.

EasyControls staan er ook genoeg op Marktplaats (heb ik de mijne ook vandaan)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jaapzb
  • Niet online
Als er toch een vochtsensor op de buis zit, dan is het een stuk goedkoper om een 1010 (zonder H) te kopen, twee tientjes op marktplaats. EasyControls op marktplaats gaan voor de 90 en de 175 euro en dat is toch jammer voor een thermostaat die je verder helemaal niet gebruikt (er zit immers al evohome).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Online JJ
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 07-08 23:01
Inmiddels de warmtepomp aangesloten op Home Assistant met BBQKees. Kan alles prima uitlezen. Echter het instellen van de temperatuur valt nog niet mee. Als ik de gewenste kamertemperatuur instel, dan wordt deze binnen seconde weer teruggezet op de oude waarde. Waarschijnlijk probeer ik de verkeerde parameter te overschrijven. Weet iemand welke waarde ik moet hebben om te temperatuur in te stellen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Willem senior
  • Nu online
Online JJ schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 16:35:
Inmiddels de warmtepomp aangesloten op Home Assistant met BBQKees. Kan alles prima uitlezen. Echter het instellen van de temperatuur valt nog niet mee. Als ik de gewenste kamertemperatuur instel, dan wordt deze binnen seconde weer teruggezet op de oude waarde. Waarschijnlijk probeer ik de verkeerde parameter te overschrijven. Weet iemand welke waarde ik moet hebben om te temperatuur in te stellen?
Ik gebruik deze voor de thermostaat : climate.thermostat_hc1 maar die werkt wel bij verwarmen maar niet bij koelen
Dan als je ook bij koelen de temperatuur wilt instellen kun je deze gebruiken: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-nDouXB5gpv7W8Jo7DJmIEoF8Hg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BISrY0cQd1zp5BQrt95JRc4K.jpg?f=fotoalbum_large
In home assistant is al een standaard thermostaat kaartje dat is deze met die climate.thermostat_hc1
Dat ziet er zo uit : Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GWComAdzkq7WOYlndAWDvSdWa84=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EvJEqvQTK2dwJx3YDsYWLLFn.jpg?f=fotoalbum_large
Ik zelf gebruik deze simpele thermostaat met home assistant kun je via Hacs downloaden dit kaartje
En dan kun je zelf er sensors in plaatsen wat je zou willen monitoren
Deze gebruik ik met mijn sensors die moet je dus zelf aanpassen als je ook zoiets na wilt maken
Hier is het voorbeeld :
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uoXDn1hkeNsY1hRwTiCO4-n8w4Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dw6dvFLDQVY4SiLk7ksaYTJm.jpg?f=fotoalbum_large dat rondje boven 24 graden zie je normaal niet maar daar druk je om de temperatuur te verhogen en onder de 24 is er ook een rondje om te verlagen ( die zie je nu niet)
Hier is de code die je bij dit kaartje gebruikt :
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dXiY5feoSsVrjz0WG_ymE2quWTI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wtDUCBEZYKWhmpCCPX9WsphJ.jpg?f=fotoalbum_large

:) succes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hema56
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 11:08
Beste,

Ik Heb een Nefit Envile monoblock all electric met zonnecollectoren .

Nu blijft mijn temperatuur in de boiler hoog en als ik ww neem lijkt het dat ik het ww van de boiler onderin te nemen waar het zonnesysteem gemeten wordt b.v boiler temperatuur 65 graden en en onderin 45 graden

Probleem heb maar een beetje ww en de warmtepomp komt pas laat in dus koude douche.

B.v. ingesteld om ww te verwarmen op 45 graden dan komt deze pas in op 32 graden.

Heb al de tw1 voeler vernieuwd maar het lijkt erop dat de waarde daar niets mee gedaan wordt

Voor alle duidelikheid er zitten dus 2 voelers op de boiler en het lijkt erop dat erop de onderste geregeld wordt.

Vraag wat te doen alvast bedankt voor de suggesties.

Groet Henk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willem senior
  • Nu online
Hema56 schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 08:42:
Beste,

Ik Heb een Nefit Envile monoblock all electric met zonnecollectoren .

Nu blijft mijn temperatuur in de boiler hoog en als ik ww neem lijkt het dat ik het ww van de boiler onderin te nemen waar het zonnesysteem gemeten wordt b.v boiler temperatuur 65 graden en en onderin 45 graden

Probleem heb maar een beetje ww en de warmtepomp komt pas laat in dus koude douche.

B.v. ingesteld om ww te verwarmen op 45 graden dan komt deze pas in op 32 graden.

Heb al de tw1 voeler vernieuwd maar het lijkt erop dat de waarde daar niets mee gedaan wordt

Voor alle duidelikheid er zitten dus 2 voelers op de boiler en het lijkt erop dat erop de onderste geregeld wordt.

Vraag wat te doen alvast bedankt voor de suggesties.

Groet Henk
Je sensor zou op 3/4 of in het midden van het boilervat moeten zitten
Dan de leidingen :
warm water tap je aan de bovenkant en koud water komt in (aanvoer koud ) aan de onderkant van het boilervat zodat er een gelaagd boilervat ontstaat met drie punten van een temperatuur verschil onderin is het koude inkomen leiding water dan in het midden is de gemeten temperatuur van het boilervat en boven in het boilervat is het heetste water verschil met meting van standaard boilervat van Nefit 5 graden met de gemeten sensor (sensor meet 45 dan is het boven waar je het hete water tapt 50 graden)
De gelaagdheid wordt verstoord door het boilervat weer te gaan opwarmen dat komt door de pomp

Dus kijk je sensors na of die goed geplaatst zijn en ook of de leidingen wel kloppen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buis07
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 08:14
Online JJ schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 16:35:
Heb jij een handleiding hoe ik de bbq lees koppelen aan Homeassistant?

BBQ Kees werkt bij mij prima maar kan hem niet gekoppeld krijgen aan home assistant

[ Voor 7% gewijzigd door Buis07 op 19-07-2025 15:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem senior
  • Nu online
Buis07 schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 15:33:
[...]

BBQ Kees werkt bij mij prima maar kan hem niet gekoppeld krijgen aan home assistant
Misschien helpt deze link je verder om bbqkees in home assistant te krijgen
Link : https://bbqkees-electroni...way/configuring-mqtt.html

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Online JJ
Buis07 schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 15:33:
[...]

Ik heb gewoon de handleiding gevolgd vanaf hoofdstuk 9: https://bbqkees-electroni...er-manual-EMS-Gateway.pdf

Je moet je Home Assistant wel als MQTT broker instellen. Dat is te vinden bij add-ons.

Vervolgens een dashboard maken:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wpxjllPpLBX2CMBOaiEzFO6Wh08=/800x/filters:strip_exif()/f/image/SHjvmTjLjmmMzgrx2qbseBg1.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 34% gewijzigd door Online JJ op 19-07-2025 18:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krizzziz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10:47
Online JJ schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 18:32:
[...]

Ik heb gewoon de handleiding gevolgd vanaf hoofdstuk 9: https://bbqkees-electroni...er-manual-EMS-Gateway.pdf

Je moet je Home Assistant wel als MQTT broker instellen. Dat is te vinden bij add-ons.

Vervolgens een dashboard maken:

[Afbeelding]
Gaaf dashboard! Zou je de yaml willen delen? In principe moeten de benamingen overeenkomen vanuit de BBQkees en zou de integratie makkelijk moeten kunnen verlopen :)

ehhhh..HOI

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Online JJ
krizzziz schreef op zondag 20 juli 2025 @ 09:19:
[...]

Gaaf dashboard! Zou je de yaml willen delen? In principe moeten de benamingen overeenkomen vanuit de BBQkees en zou de integratie makkelijk moeten kunnen verlopen :)
Zeker:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
type: picture-elements
elements:
  - type: image
    style:
      left: 50%
      top: 50%
      width: 100%
    entity: binary_sensor.boiler_dhw_3wayvalve
    image: /api/image/serve/380186e2f28a606787ba64a43910bf8c/original
    state_image:
      "on": /api/image/serve/2e3cf52754c4cb8b5e04cbb4d37ba0a3/original
      "off": /api/image/serve/2ceecaaae6ef075faee03b854f71bab3/original
    tap_action:
      action: none
    hold_action:
    style:
    entity: binary_sensor.boiler_heatingpump
    state_image:
      "on": /api/image/serve/5806c96e9394b3a396a2a11488e4ca79/original
    tap_action:
    hold_action:
    style:
    entity: binary_sensor.boiler_pc1on
    state_image:
      "on": /api/image/serve/4411544307114b96fd6fa551801c6aae/original
    tap_action:
    hold_action:
    style:
    entity: binary_sensor.compressor_on
    state_image:
      "on": /api/image/serve/958cb6e3c924846aa884923d45c58b6d/original
    tap_action:
    hold_action:
    style:
    image: /api/image/serve/980ef9650847dd789744557541fb5464/original
    tap_action:
    hold_action:
  - type: state-label
    entity: sensor.boiler_rettemp
    style:
      left: 39%
      top: 49.2%
      font-size: 1.2vw
    entity: sensor.boiler_hptc0
    style:
      left: 44.1%
      top: 37.1%
    entity: sensor.boiler_hptc3
    style:
      top: 30.6%
    entity: sensor.boiler_hptc1
    style:
      top: 24.2%
    entity: sensor.boiler_hptw1
    style:
      left: 13.2%
      top: 29.5%
    entity: sensor.boiler_curflowtemp
    style:
      left: 30.0%
      top: 66.0%
    entity: sensor.thermostat_hc1_currtemp
    style:
      left: 6.0%
      top: 84.2%
    entity: sensor.boiler_hptr3
    style:
      left: 53.9%
      top: 24.1%
    entity: sensor.boiler_hptr7
    style:
    entity: sensor.boiler_hptr5
    style:
      left: 62.3%
      top: 33.3%
    entity: sensor.boiler_hptr6
    style:
      left: 76.3%
    entity: sensor.boiler_hptr4
    style:
      left: 76.5%
      top: 11.6%
    entity: sensor.boiler_hppl1
    style:
      left: 96.6%
      top: 12.0%
    entity: sensor.boiler_hptl2
    style:
      top: 21.4%
    entity: sensor.boiler_hpph1
    style:
      top: 31.0%
    entity: sensor.boiler_hpcircspd
    style:
      left: 35.2%
      top: 19.6%
    entity: sensor.boiler_heatingpumpmod
    style:
      left: 20.6%
      top: 84.1%
    entity: sensor.thermostat_hc1_targetflowtemp
    style:
      left: 48.2%
    entity: sensor.delta_currentflow_targetflow
    style:
      left: 39.0%
      top: 77.7%
    entity: sensor.thermostat_dampedoutdoortemp
    style:
      left: 59.7%
      top: 5.3%
    entity: sensor.boiler_hp4way
    style:
      left: 57.4%
      top: 53.3%
    entity: sensor.boiler_hppower
    style:
      left: 69.2%
      top: 23.1%
    entity: sensor.boiler_hpactivity
    style:
      top: 17.1%
    entity: sensor.boiler_auxheaterstatus
    style:
      left: 23.0%
      top: 7.7%
    entity: sensor.hysteresis_delta_current_target_flow_afgerond
    style:
      left: 55.5%
    entity: sensor.delta_tc3_tc0
    style:
      left: 35.4%
      top: 33.8%
    entity: sensor.thermostat_hc1_airhumidity
    style:
      top: 90.1%
    entity: sensor.thermostat_hc1_dewtemperature
    style:
      top: 95.9%
    entity: number.thermostat_hc1_seltemp
    style:
      top: 78.3%
    suffix: " °C"
image: /api/image/serve/d662c8315a95817e1e37dc7ba7b43925/original
dark_mode_image: /api/image/serve/5b76538ee27290578c87c49c5612d4fa/original

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mobstaa
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
Online JJ schreef op zondag 20 juli 2025 @ 12:42:
[...]

Zeker:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
type: picture-elements
elements:
    style:
    entity: binary_sensor.boiler_dhw_3wayvalve
    state_image:
      "on": /api/image/serve/2e3cf52754c4cb8b5e04cbb4d37ba0a3/original
      "off": /api/image/serve/2ceecaaae6ef075faee03b854f71bab3/original
    tap_action:
    hold_action:
    style:
    entity: binary_sensor.boiler_heatingpump
    state_image:
      "on": /api/image/serve/5806c96e9394b3a396a2a11488e4ca79/original
    tap_action:
    hold_action:
    style:
    entity: binary_sensor.boiler_pc1on
    state_image:
      "on": /api/image/serve/4411544307114b96fd6fa551801c6aae/original
    tap_action:
    hold_action:
    style:
    entity: binary_sensor.compressor_on
    state_image:
      "on": /api/image/serve/958cb6e3c924846aa884923d45c58b6d/original
    tap_action:
    hold_action:
    style:
    image: /api/image/serve/980ef9650847dd789744557541fb5464/original
    tap_action:
    hold_action:
    entity: sensor.boiler_rettemp
    style:
      left: 39%
      top: 49.2%
    entity: sensor.boiler_hptc0
    style:
    entity: sensor.boiler_hptc3
    style:
      top: 30.6%
    entity: sensor.boiler_hptc1
    style:
      top: 24.2%
    entity: sensor.boiler_hptw1
    style:
      left: 13.2%
      top: 29.5%
    entity: sensor.boiler_curflowtemp
    style:
      left: 30.0%
    entity: sensor.thermostat_hc1_currtemp
    style:
      top: 84.2%
    entity: sensor.boiler_hptr3
    style:
      top: 24.1%
    entity: sensor.boiler_hptr7
    style:
    entity: sensor.boiler_hptr5
    style:
      left: 62.3%
    entity: sensor.boiler_hptr6
    style:
      left: 76.3%
    entity: sensor.boiler_hptr4
    style:
      left: 76.5%
      top: 11.6%
    entity: sensor.boiler_hppl1
    style:
      top: 12.0%
    entity: sensor.boiler_hptl2
    style:
      top: 21.4%
    entity: sensor.boiler_hpph1
    style:
      top: 31.0%
    entity: sensor.boiler_hpcircspd
    style:
      left: 35.2%
      top: 19.6%
    entity: sensor.boiler_heatingpumpmod
    style:
      left: 20.6%
      top: 84.1%
    entity: sensor.thermostat_hc1_targetflowtemp
    style:
      left: 48.2%
    entity: sensor.delta_currentflow_targetflow
    style:
      left: 39.0%
    entity: sensor.thermostat_dampedoutdoortemp
    style:
      left: 59.7%
      top: 5.3%
    entity: sensor.boiler_hp4way
    style:
      left: 57.4%
      top: 53.3%
    entity: sensor.boiler_hppower
    style:
      top: 23.1%
    entity: sensor.boiler_hpactivity
    style:
      top: 17.1%
    entity: sensor.boiler_auxheaterstatus
    style:
      left: 23.0%
      top: 7.7%
    entity: sensor.hysteresis_delta_current_target_flow_afgerond
    style:
      left: 55.5%
    entity: sensor.delta_tc3_tc0
    style:
      left: 35.4%
      top: 33.8%
    entity: sensor.thermostat_hc1_airhumidity
    style:
      top: 90.1%
    entity: sensor.thermostat_hc1_dewtemperature
    style:
      top: 95.9%
    entity: number.thermostat_hc1_seltemp
    style:
      top: 78.3%
    suffix: " °C"
image: /api/image/serve/d662c8315a95817e1e37dc7ba7b43925/original
dark_mode_image: /api/image/serve/5b76538ee27290578c87c49c5612d4fa/original
Ziet er erg tof uit! Heb je ook de afbeelding? :P

Nefit EnviLine 7400I AW 7 | Nefit HR 300 liter boiler | Nefit 50 liter buffervat | Nefit Moduline 1010H thermostaat | Buderus pomp | Home Assistant | BBQKees | Itho HRU 300R | Tibber

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• menn0
Hierbij nog even mijn bevindingen en hopelijk tips voor andere tweakers aangaande koeling!

- Nefit Enviline Monoblock Tower model 5-9TS
- Evohome Naregeling met kleppen aangestuurd door BD91T (3x) en ruimten dmv HCC100
- Thermostaten in elke ruimte soms een Round Wireless soms een D4TR

Probleem: Bedieningspaneel HMC310 op de boiler gaf aan koeling, evohome openende de kleppen, maar compressor ging niet aan, en dus werd er niet gekoeld.

Stap 1: Condensensor monteren op leiding
Resultaat geen effect
Stap 2 : 1010H afstandsbediening aansluitem op EMS bus van de boiler
Resultaat: Geen effect -> Luchtvochtigheid icm dauwpunt liet koelen niet toe, letop! de condensatiesensor overruled hier de berekening dus NIET. Daadwerkelijk wel of geen condensatie op basis van de sensor stop wellicht het proces wel (zover niet gekomen) maar staat het proces van koelen iig niet toe als er geen condensatie is.
Stap 3: 1010H vervangen door 1010 (geen luchtvochtigheid meting)
Resultaat: Er wordt gekoeld!

Aanvoerstreef: 16 graden, -> (zeer) lichte condensatie rond unit, delta retour 2 a 2,5 graden) bij kamertemperatuur van 25 graden.

Ik heb hem laten draaien in geforceerde koelmodus, positief daaraan is dat je gewoon een lange run krijgt er wordt nooit gependeld omdat immers de kamertemperatuur (streef) van 21 nooit gehaald wordt (in ieder geval mij niet gelukt in 34 uur draaien)
-> Nadeel bij dit is dat je em niet zo maar kan uitzetten.

Oplossing:
Hij staat nu op geforceerd koelen met aanvoerstreef van 16 maar dan wel in vakantiemodus, zegt het weerbericht dat het morgen of overmorgen bijv >30 graden wordt, haal je hem dus 1 a 2 dagen vantevoren van vakantiemodus af.

Ik zal ook nog eens proberen met adaptief wisselen tussen verwarmen/koelen dan zal het koelbedrijf stoppen op basis van vooraf ingesltede parameters. Ik las hier wel dat ie dan best vaak ermee stopt en dus pendelt, dat wilde ik niet.

Ook zijn de uiteindelijke resultaten bij mij overigens ook niet heeeel geweldig (behoeft meer testen), maar doordat in NL de luchtvochtigheid in algemene zin hoog is, kan er uberhaupt lastig gekoeld worden als je die niet eerst naar beneden brengt. In mijn geval zou ik dan de aanvoerstreef nog wat verder kunnen laten zaken, maar goed. Een andere tweaker heeft hier een topic over gemaakt, om via de WTW je lucht te laten ontvochtigen.
Je merkt dat je een hele koude vloer krijgt maar ik denk dat de lucht max 1 graad gekoeld heb gekregen (lastig te concluderen natuurlijk).

Dank iedereen voor alle hulp!
Pagina: 1 ... 104 105 Laatste