Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hema56
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 08-09 10:32
Beste Willem,
Ik heb alles nagekeken en de sensoren zitten op juiste plaats voor de sww en de leidingen van koud en warm water ook.
Als er gedouched wordt dan geeft de boiler nog ongeveer 60 graden aan maar in werkelijkheid krijg ik even vodoende warmwater maar snel daarna nog geen 40 graden op mijn douchekop.
Na het douchen geeft sensor TW1 nog b.v. 60 graden aan maar sensor TS2 van de zonneboiler geeft dan 25 graden aan.
Logisch zou zijn dat de warmtepomp in komt als er koud water bijkomt maar deze blijft uit tot je eigenlijk niet meer kunt douchen omdat het sww dan te koud is.
Ingesteld dat als het sww onder de 48 graden komt moet inkomen en dat doet hij niet.
Vraag zit er een vertraging op of staat er misschien een instelling verkeerd.
Ik heb sensor TW1 al vernieuwd maar geen resultaat.
Graag advies alvast bedankt
Henk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem senior
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 23:10
Hema56 schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 16:01:
Beste Willem,
Ik heb alles nagekeken en de sensoren zitten op juiste plaats voor de sww en de leidingen van koud en warm water ook.
Als er gedouched wordt dan geeft de boiler nog ongeveer 60 graden aan maar in werkelijkheid krijg ik even vodoende warmwater maar snel daarna nog geen 40 graden op mijn douchekop.
Na het douchen geeft sensor TW1 nog b.v. 60 graden aan maar sensor TS2 van de zonneboiler geeft dan 25 graden aan.
Logisch zou zijn dat de warmtepomp in komt als er koud water bijkomt maar deze blijft uit tot je eigenlijk niet meer kunt douchen omdat het sww dan te koud is.
Ingesteld dat als het sww onder de 48 graden komt moet inkomen en dat doet hij niet.
Vraag zit er een vertraging op of staat er misschien een instelling verkeerd.
Ik heb sensor TW1 al vernieuwd maar geen resultaat.
Graag advies alvast bedankt
Henk
De warmwater run start bij 48 ingesteld pas bij 47 het boilervat weer te verwarmen er zit dus 1 graad wacht tijd op

Maar heb je toevallig niet het warmwater met het klokprogramma ingesteld want dan reageert de warmwater run pas bij de ingestelde tijd ( tijd vak dat de warmtepomp het boilervat mag verwarmen)

En wat ook nog kan is dat je thermostaat kraan niet goed kan mengen (werken ) met een lagere warmwater temperatuur

De standaard instellingen kun je vinden in de TS van dit topic en dan downloaden zodat je die kan controleren

[ Voor 3% gewijzigd door Willem senior op 29-07-2025 17:52 ]

Nefit enviline A/W split 5.0 Tower binnenunit met 190 liter boilervat, 50 liter Nefit buffervat, thermostaat 1010H, en boderus pomp unit,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hema56
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 08-09 10:32
Hoi Willem

Bedankt voor je bericht .
Het ww staat bij mij opcontinu aan ik ga topic van TS lezen en deze indtellingen nakijken.
Alvast bedankt voor je reactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JelmerV
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 07-09 17:44
Uitbreiden installatie met extra vloerverwarmingsgroep voor tuinhuis

Hi, als eigenaar van een Nefit Enviline Monoblock all-electric volg ik de laatste jaren dit topic regelmatig en heb al vele tips toegepast. Nu heb ik zelf ook een vraag over hoe ik op een eenvoudige manier een vloerverwarmingszone kan toevoegen.

Ik wil de warmtepomp namelijk gaan gebruiken voor de vloerverwarming van een tuinkantoor wat wij recent hebben laten plaatsen. Het gaat om +/- 10m2 extra en de transportleidingen heb ik inmiddels al in de grond liggen. Vanuit het buffervat komt er een aftakking naar het tuinkantoor, daar wil ik een zoneklep laten plaatsen die afhankelijk van of er warmtevraag is in het tuinkantoor open of dicht wordt gezet.

In principe wil ik in eerste instantie de thermostaat alleen de zoneklep laten regelen, wat betekent dat als de hoofdwoning geen warmtevraag heeft het tuinkantoor dat ook niet krijgt. Ik wil even aankijken hoe dat gaat, omdat volledige naregeling volgens mij een wat kostbaardere operatie is.

Nu lees ik ook dat mensen een thermostaatkraan gebruiken ipv een zoneklep. Zou dat ook een optie zijn? En ik ben uberhaupt benieuwd of er mensen zijn met een soortgelijke situatie en hoe ze dit opgelost hebben en met welke thermostaat(kraan) en/of zoneklep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nous112
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 20:56
JelmerV schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 14:47:
Uitbreiden installatie met extra vloerverwarmingsgroep voor tuinhuis

Hi, als eigenaar van een Nefit Enviline Monoblock all-electric volg ik de laatste jaren dit topic regelmatig en heb al vele tips toegepast. Nu heb ik zelf ook een vraag over hoe ik op een eenvoudige manier een vloerverwarmingszone kan toevoegen.

Ik wil de warmtepomp namelijk gaan gebruiken voor de vloerverwarming van een tuinkantoor wat wij recent hebben laten plaatsen. Het gaat om +/- 10m2 extra en de transportleidingen heb ik inmiddels al in de grond liggen. Vanuit het buffervat komt er een aftakking naar het tuinkantoor, daar wil ik een zoneklep laten plaatsen die afhankelijk van of er warmtevraag is in het tuinkantoor open of dicht wordt gezet.

In principe wil ik in eerste instantie de thermostaat alleen de zoneklep laten regelen, wat betekent dat als de hoofdwoning geen warmtevraag heeft het tuinkantoor dat ook niet krijgt. Ik wil even aankijken hoe dat gaat, omdat volledige naregeling volgens mij een wat kostbaardere operatie is.

Nu lees ik ook dat mensen een thermostaatkraan gebruiken ipv een zoneklep. Zou dat ook een optie zijn? En ik ben uberhaupt benieuwd of er mensen zijn met een soortgelijke situatie en hoe ze dit opgelost hebben en met welke thermostaat(kraan) en/of zoneklep.
Als je een zoneregeling zou gaan toepassen (mijn voorkeur) zou je dat ook voor je bestaande circuit moeten doen. Uit je bericht kan ik niet halen of je hiervoor ook een zoneregeling gebruikt, of dit ook vloerverwarming of verwarming met radiatoren betreft. Bij geen zoneregeling zou je ervoor kunnen kiezen om een thermostaatkraan te kiezen met een externe temperatuurvoeler die dan in de ruimte zelf komt te hangen. In het start topic staan wel een aantal zoneregelingen beschreven, zelf gebruik ik WattsVision welke met zonnekleppen werkt op de vloerverwarming verdelers. Je moet er in elk geval wel rekening mee houden dat je de flow door de nieuwe groep sterk zal moeten gaan knijpen, dit om overshoot van de nieuwe groep te voorkomen en een vermindering van warmtecapaciteit in je bestaande woning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JelmerV
Nous112 schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 09:48:
[...]

Als je een zoneregeling zou gaan toepassen (mijn voorkeur) zou je dat ook voor je bestaande circuit moeten doen. Uit je bericht kan ik niet halen of je hiervoor ook een zoneregeling gebruikt, of dit ook vloerverwarming of verwarming met radiatoren betreft. Bij geen zoneregeling zou je ervoor kunnen kiezen om een thermostaatkraan te kiezen met een externe temperatuurvoeler die dan in de ruimte zelf komt te hangen. In het start topic staan wel een aantal zoneregelingen beschreven, zelf gebruik ik WattsVision welke met zonnekleppen werkt op de vloerverwarming verdelers. Je moet er in elk geval wel rekening mee houden dat je de flow door de nieuwe groep sterk zal moeten gaan knijpen, dit om overshoot van de nieuwe groep te voorkomen en een vermindering van warmtecapaciteit in je bestaande woning.
Ik pas op dit moment geen zoneregeling toe. Het huidige circuit is alleen vloerverwarming voor een 2-kamer appartement van 55m2, dus het is voor ons niet echt nodig de groepen apart te regelen.

In eerste instantie zoek ik een eenvoudige (en budget vriendelijke) oplossing voor het 2e circuit. Een thermostaatkraan die draait de aanvoer naar het circuit dan open of dicht afhankelijk van de ingestelde temperatuur in het tuinkantoor? Dus dan heb je geen 2-weg klep nodig?

[ Voor 6% gewijzigd door JelmerV op 17-08-2025 14:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JMS 450
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Als je een heel nieuw circuit aanlegt waarom ga je dan niet een 2e pompgroep?

Misschien overkill voor "enkel 10m2", maar transport door je tuin zou ik graag los houden van de circulatie in huis. Al is het alleen maar vanwege drukverliezen van een lange transport leiding tov bestaande installatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JelmerV
JMS 450 schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 08:50:
Als je een heel nieuw circuit aanlegt waarom ga je dan niet een 2e pompgroep?

Misschien overkill voor "enkel 10m2", maar transport door je tuin zou ik graag los houden van de circulatie in huis. Al is het alleen maar vanwege drukverliezen van een lange transport leiding tov bestaande installatie.
Mensen die ik tot nu toe heb gesproken hebben dat niet geopperd, maar het lijkt mij dat dit ook een duurdere oplossing is. Bedoel je daarmee een vloerverwarming verdeler met pomp of heb ik het dan mis?

Ik heb nu overigens ook een vloerverwarming verdeler met pomp voor het huis (en ken de discussies binnen dit topic hierover) en dat werkt voor ons nog steeds prima. De aanvoer en retour zijn ongeveer 12m enkele reis, dus dat valt denk ik mee qua afstand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VanEck1981
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 04-09 12:59
Heeft er iemand toevallig ervaring met het aansturen van deze WP met Homey? Is het mogelijk om via Homey te sturen indien de dynamische energieprijs bv hoger is dan €0,30. Of wanneer er een overschot aan zonne energie is het warm water vat tot max energie te verwarmen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JMS 450
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
JelmerV schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 13:00:
[...]
.... Bedoel je daarmee een vloerverwarming verdeler met pomp of heb ik het dan mis?
....
Nee ik doelde op een extra Buderus pompgroep met een MM100 module, de pomp die vanuit je buffervat je huis voorziet van CV water.
De pomp die in het zwarte piepschuim zit. Je kan zo'n module er naast zetten en dan kan je de warmte vraag van je schuur los regelen van je huis.

Toevoeging,
Linkje naar aansluitschema's als je op pagina 12 kijkt zie je de aansluiting van een tweede pomp groep.

[ Voor 19% gewijzigd door JMS 450 op 01-09-2025 16:32 ]

• JelmerV
JMS 450 schreef op maandag 1 september 2025 @ 14:41:
[...]

Nee ik doelde op een extra Buderus pompgroep met een MM100 module, de pomp die vanuit je buffervat je huis voorziet van CV water.
De pomp die in het zwarte piepschuim zit. Je kan zo'n module er naast zetten en dan kan je de warmte vraag van je schuur los regelen van je huis.

Toevoeging,
Linkje naar aansluitschema's als je op pagina 12 kijkt zie je de aansluiting van een tweede pomp groep.
Aha helder, ik heb momenteel een Grundfos Alpha2 pomp op mn buffervat zitten die zorgt voor het transport naar de verdeler in mn hoofdwoning. Dit is een gesloten verdeler waar ook een pomp op zit. Een uitbreiding met extra pomp is direct een kostbare investering, ik wil eerst kijken of ik het met de huidige opzet red. Het ombouwen van de huidige verdeler (is een therminon) naar een open verdeler is ook nog een optie die ik daarbij overweeg.

Wat ik nu overweeg is om mijn huidige 1010 thermostaat te vervangen met een Nefit Easy Control thermostaat. In de aanvoerleiding naar mijn tuinhuis plaats ik vervolgens een zoneklep die wordt aangestuurd door een bosch slimme thermostaat die ook gekoppeld is aan easycontrol, zodat deze bij warmte vraag de klep aanstuurt en een signaal geeft aan de warmtepomp. Enige wat ik mij nog afvraag is of ik voor de hoofdwoning dan nog een aparte thermostaat nodig hebben en een zoneklep.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• KaEs
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 20:06
VanEck1981 schreef op maandag 1 september 2025 @ 14:08:
Heeft er iemand toevallig ervaring met het aansturen van deze WP met Homey? Is het mogelijk om via Homey te sturen indien de dynamische energieprijs bv hoger is dan €0,30. Of wanneer er een overschot aan zonne energie is het warm water vat tot max energie te verwarmen?
We zitten hier op Tweakers dus wat spelen met me Homey en HA is natuurlijk helemaal prima. Ik vraag met wel af wat het aan comfort verlies geeft en de daadwerkelijke (financiële) winst is als je sterkt gaat sturen op de actuele (!) energieprijzen.

Ook ik heb een dynamisch energietarief. Sinds een jaar hanteer ik de volgende instelling zonder tussenkomst van Homey of HA.

- via het klokprogramma alle dagen tussen 7:00-9:00 uur en 17:00-20:00 uur de ruimte temperatuur 2 graden lager. Door een goede isolatie en en de bufferende werking van vloerverwarming koelt het niet merkbaar af. De genoemde uren zijn tijdens de winter bijna altijd de duurste uren dus daarmee bespaar je. Zomers zijn dat niet altijd (wel vaak) de duurste uren maar dan staat de verwarming toch niet aan.
- om 14:00 uur heb ik elke dag standaard een Comfort + blok voor het warme tapwater ingesteld. Op dat tijdstip is het tarief voor de dagperiode vaak relatief laag. Na afschaffing van de salderingregeling komt daar het argument bij dat de zonnepanelen op dat tijdstip vaak het meeste stroom opwekken en daarmee het zelfgebruik stijgt.

Ik draai nu ongeveer een jaar met bovenstaande instellingen. Het patroon van de dynamische tarieven is vrijwel elke dag het zelfde. Alleen uitzonderlijke situaties zoals harde wind of geen wind kunnen af en toe het patroon verstoren.
Pagina: 1 ... 104 105 Laatste