Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hema56
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 26-09 11:42
Beste Willem,
Ik heb alles nagekeken en de sensoren zitten op juiste plaats voor de sww en de leidingen van koud en warm water ook.
Als er gedouched wordt dan geeft de boiler nog ongeveer 60 graden aan maar in werkelijkheid krijg ik even vodoende warmwater maar snel daarna nog geen 40 graden op mijn douchekop.
Na het douchen geeft sensor TW1 nog b.v. 60 graden aan maar sensor TS2 van de zonneboiler geeft dan 25 graden aan.
Logisch zou zijn dat de warmtepomp in komt als er koud water bijkomt maar deze blijft uit tot je eigenlijk niet meer kunt douchen omdat het sww dan te koud is.
Ingesteld dat als het sww onder de 48 graden komt moet inkomen en dat doet hij niet.
Vraag zit er een vertraging op of staat er misschien een instelling verkeerd.
Ik heb sensor TW1 al vernieuwd maar geen resultaat.
Graag advies alvast bedankt
Henk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem senior
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 18:50
Hema56 schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 16:01:
Beste Willem,
Ik heb alles nagekeken en de sensoren zitten op juiste plaats voor de sww en de leidingen van koud en warm water ook.
Als er gedouched wordt dan geeft de boiler nog ongeveer 60 graden aan maar in werkelijkheid krijg ik even vodoende warmwater maar snel daarna nog geen 40 graden op mijn douchekop.
Na het douchen geeft sensor TW1 nog b.v. 60 graden aan maar sensor TS2 van de zonneboiler geeft dan 25 graden aan.
Logisch zou zijn dat de warmtepomp in komt als er koud water bijkomt maar deze blijft uit tot je eigenlijk niet meer kunt douchen omdat het sww dan te koud is.
Ingesteld dat als het sww onder de 48 graden komt moet inkomen en dat doet hij niet.
Vraag zit er een vertraging op of staat er misschien een instelling verkeerd.
Ik heb sensor TW1 al vernieuwd maar geen resultaat.
Graag advies alvast bedankt
Henk
De warmwater run start bij 48 ingesteld pas bij 47 het boilervat weer te verwarmen er zit dus 1 graad wacht tijd op

Maar heb je toevallig niet het warmwater met het klokprogramma ingesteld want dan reageert de warmwater run pas bij de ingestelde tijd ( tijd vak dat de warmtepomp het boilervat mag verwarmen)

En wat ook nog kan is dat je thermostaat kraan niet goed kan mengen (werken ) met een lagere warmwater temperatuur

De standaard instellingen kun je vinden in de TS van dit topic en dan downloaden zodat je die kan controleren

[ Voor 3% gewijzigd door Willem senior op 29-07-2025 17:52 ]

Nefit enviline A/W split 5.0 Tower binnenunit met 190 liter boilervat, 50 liter Nefit buffervat, thermostaat 1010H, en boderus pomp unit,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hema56
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 26-09 11:42
Hoi Willem

Bedankt voor je bericht .
Het ww staat bij mij opcontinu aan ik ga topic van TS lezen en deze indtellingen nakijken.
Alvast bedankt voor je reactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JelmerV
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 28-09 07:33
Uitbreiden installatie met extra vloerverwarmingsgroep voor tuinhuis

Hi, als eigenaar van een Nefit Enviline Monoblock all-electric volg ik de laatste jaren dit topic regelmatig en heb al vele tips toegepast. Nu heb ik zelf ook een vraag over hoe ik op een eenvoudige manier een vloerverwarmingszone kan toevoegen.

Ik wil de warmtepomp namelijk gaan gebruiken voor de vloerverwarming van een tuinkantoor wat wij recent hebben laten plaatsen. Het gaat om +/- 10m2 extra en de transportleidingen heb ik inmiddels al in de grond liggen. Vanuit het buffervat komt er een aftakking naar het tuinkantoor, daar wil ik een zoneklep laten plaatsen die afhankelijk van of er warmtevraag is in het tuinkantoor open of dicht wordt gezet.

In principe wil ik in eerste instantie de thermostaat alleen de zoneklep laten regelen, wat betekent dat als de hoofdwoning geen warmtevraag heeft het tuinkantoor dat ook niet krijgt. Ik wil even aankijken hoe dat gaat, omdat volledige naregeling volgens mij een wat kostbaardere operatie is.

Nu lees ik ook dat mensen een thermostaatkraan gebruiken ipv een zoneklep. Zou dat ook een optie zijn? En ik ben uberhaupt benieuwd of er mensen zijn met een soortgelijke situatie en hoe ze dit opgelost hebben en met welke thermostaat(kraan) en/of zoneklep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nous112
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 05:55
JelmerV schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 14:47:
Uitbreiden installatie met extra vloerverwarmingsgroep voor tuinhuis

Hi, als eigenaar van een Nefit Enviline Monoblock all-electric volg ik de laatste jaren dit topic regelmatig en heb al vele tips toegepast. Nu heb ik zelf ook een vraag over hoe ik op een eenvoudige manier een vloerverwarmingszone kan toevoegen.

Ik wil de warmtepomp namelijk gaan gebruiken voor de vloerverwarming van een tuinkantoor wat wij recent hebben laten plaatsen. Het gaat om +/- 10m2 extra en de transportleidingen heb ik inmiddels al in de grond liggen. Vanuit het buffervat komt er een aftakking naar het tuinkantoor, daar wil ik een zoneklep laten plaatsen die afhankelijk van of er warmtevraag is in het tuinkantoor open of dicht wordt gezet.

In principe wil ik in eerste instantie de thermostaat alleen de zoneklep laten regelen, wat betekent dat als de hoofdwoning geen warmtevraag heeft het tuinkantoor dat ook niet krijgt. Ik wil even aankijken hoe dat gaat, omdat volledige naregeling volgens mij een wat kostbaardere operatie is.

Nu lees ik ook dat mensen een thermostaatkraan gebruiken ipv een zoneklep. Zou dat ook een optie zijn? En ik ben uberhaupt benieuwd of er mensen zijn met een soortgelijke situatie en hoe ze dit opgelost hebben en met welke thermostaat(kraan) en/of zoneklep.
Als je een zoneregeling zou gaan toepassen (mijn voorkeur) zou je dat ook voor je bestaande circuit moeten doen. Uit je bericht kan ik niet halen of je hiervoor ook een zoneregeling gebruikt, of dit ook vloerverwarming of verwarming met radiatoren betreft. Bij geen zoneregeling zou je ervoor kunnen kiezen om een thermostaatkraan te kiezen met een externe temperatuurvoeler die dan in de ruimte zelf komt te hangen. In het start topic staan wel een aantal zoneregelingen beschreven, zelf gebruik ik WattsVision welke met zonnekleppen werkt op de vloerverwarming verdelers. Je moet er in elk geval wel rekening mee houden dat je de flow door de nieuwe groep sterk zal moeten gaan knijpen, dit om overshoot van de nieuwe groep te voorkomen en een vermindering van warmtecapaciteit in je bestaande woning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JelmerV
Nous112 schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 09:48:
[...]

Als je een zoneregeling zou gaan toepassen (mijn voorkeur) zou je dat ook voor je bestaande circuit moeten doen. Uit je bericht kan ik niet halen of je hiervoor ook een zoneregeling gebruikt, of dit ook vloerverwarming of verwarming met radiatoren betreft. Bij geen zoneregeling zou je ervoor kunnen kiezen om een thermostaatkraan te kiezen met een externe temperatuurvoeler die dan in de ruimte zelf komt te hangen. In het start topic staan wel een aantal zoneregelingen beschreven, zelf gebruik ik WattsVision welke met zonnekleppen werkt op de vloerverwarming verdelers. Je moet er in elk geval wel rekening mee houden dat je de flow door de nieuwe groep sterk zal moeten gaan knijpen, dit om overshoot van de nieuwe groep te voorkomen en een vermindering van warmtecapaciteit in je bestaande woning.
Ik pas op dit moment geen zoneregeling toe. Het huidige circuit is alleen vloerverwarming voor een 2-kamer appartement van 55m2, dus het is voor ons niet echt nodig de groepen apart te regelen.

In eerste instantie zoek ik een eenvoudige (en budget vriendelijke) oplossing voor het 2e circuit. Een thermostaatkraan die draait de aanvoer naar het circuit dan open of dicht afhankelijk van de ingestelde temperatuur in het tuinkantoor? Dus dan heb je geen 2-weg klep nodig?

[ Voor 6% gewijzigd door JelmerV op 17-08-2025 14:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JMS 450
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Als je een heel nieuw circuit aanlegt waarom ga je dan niet een 2e pompgroep?

Misschien overkill voor "enkel 10m2", maar transport door je tuin zou ik graag los houden van de circulatie in huis. Al is het alleen maar vanwege drukverliezen van een lange transport leiding tov bestaande installatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JelmerV
JMS 450 schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 08:50:
Als je een heel nieuw circuit aanlegt waarom ga je dan niet een 2e pompgroep?

Misschien overkill voor "enkel 10m2", maar transport door je tuin zou ik graag los houden van de circulatie in huis. Al is het alleen maar vanwege drukverliezen van een lange transport leiding tov bestaande installatie.
Mensen die ik tot nu toe heb gesproken hebben dat niet geopperd, maar het lijkt mij dat dit ook een duurdere oplossing is. Bedoel je daarmee een vloerverwarming verdeler met pomp of heb ik het dan mis?

Ik heb nu overigens ook een vloerverwarming verdeler met pomp voor het huis (en ken de discussies binnen dit topic hierover) en dat werkt voor ons nog steeds prima. De aanvoer en retour zijn ongeveer 12m enkele reis, dus dat valt denk ik mee qua afstand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VanEck1981
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 04-09 12:59
Heeft er iemand toevallig ervaring met het aansturen van deze WP met Homey? Is het mogelijk om via Homey te sturen indien de dynamische energieprijs bv hoger is dan €0,30. Of wanneer er een overschot aan zonne energie is het warm water vat tot max energie te verwarmen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JMS 450
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
JelmerV schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 13:00:
[...]
.... Bedoel je daarmee een vloerverwarming verdeler met pomp of heb ik het dan mis?
....
Nee ik doelde op een extra Buderus pompgroep met een MM100 module, de pomp die vanuit je buffervat je huis voorziet van CV water.
De pomp die in het zwarte piepschuim zit. Je kan zo'n module er naast zetten en dan kan je de warmte vraag van je schuur los regelen van je huis.

Toevoeging,
Linkje naar aansluitschema's als je op pagina 12 kijkt zie je de aansluiting van een tweede pomp groep.

[ Voor 19% gewijzigd door JMS 450 op 01-09-2025 16:32 ]

• JelmerV
JMS 450 schreef op maandag 1 september 2025 @ 14:41:
[...]

Nee ik doelde op een extra Buderus pompgroep met een MM100 module, de pomp die vanuit je buffervat je huis voorziet van CV water.
De pomp die in het zwarte piepschuim zit. Je kan zo'n module er naast zetten en dan kan je de warmte vraag van je schuur los regelen van je huis.

Toevoeging,
Linkje naar aansluitschema's als je op pagina 12 kijkt zie je de aansluiting van een tweede pomp groep.
Aha helder, ik heb momenteel een Grundfos Alpha2 pomp op mn buffervat zitten die zorgt voor het transport naar de verdeler in mn hoofdwoning. Dit is een gesloten verdeler waar ook een pomp op zit. Een uitbreiding met extra pomp is direct een kostbare investering, ik wil eerst kijken of ik het met de huidige opzet red. Het ombouwen van de huidige verdeler (is een therminon) naar een open verdeler is ook nog een optie die ik daarbij overweeg.

Wat ik nu overweeg is om mijn huidige 1010 thermostaat te vervangen met een Nefit Easy Control thermostaat. In de aanvoerleiding naar mijn tuinhuis plaats ik vervolgens een zoneklep die wordt aangestuurd door een bosch slimme thermostaat die ook gekoppeld is aan easycontrol, zodat deze bij warmte vraag de klep aanstuurt en een signaal geeft aan de warmtepomp. Enige wat ik mij nog afvraag is of ik voor de hoofdwoning dan nog een aparte thermostaat nodig hebben en een zoneklep.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• KaEs
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 16:08
VanEck1981 schreef op maandag 1 september 2025 @ 14:08:
Heeft er iemand toevallig ervaring met het aansturen van deze WP met Homey? Is het mogelijk om via Homey te sturen indien de dynamische energieprijs bv hoger is dan €0,30. Of wanneer er een overschot aan zonne energie is het warm water vat tot max energie te verwarmen?
We zitten hier op Tweakers dus wat spelen met me Homey en HA is natuurlijk helemaal prima. Ik vraag met wel af wat het aan comfort verlies geeft en de daadwerkelijke (financiële) winst is als je sterkt gaat sturen op de actuele (!) energieprijzen.

Ook ik heb een dynamisch energietarief. Sinds een jaar hanteer ik de volgende instelling zonder tussenkomst van Homey of HA.

- via het klokprogramma alle dagen tussen 7:00-9:00 uur en 17:00-20:00 uur de ruimte temperatuur 2 graden lager. Door een goede isolatie en en de bufferende werking van vloerverwarming koelt het niet merkbaar af. De genoemde uren zijn tijdens de winter bijna altijd de duurste uren dus daarmee bespaar je. Zomers zijn dat niet altijd (wel vaak) de duurste uren maar dan staat de verwarming toch niet aan.
- om 14:00 uur heb ik elke dag standaard een Comfort + blok voor het warme tapwater ingesteld. Op dat tijdstip is het tarief voor de dagperiode vaak relatief laag. Na afschaffing van de salderingregeling komt daar het argument bij dat de zonnepanelen op dat tijdstip vaak het meeste stroom opwekken en daarmee het zelfgebruik stijgt.

Ik draai nu ongeveer een jaar met bovenstaande instellingen. Het patroon van de dynamische tarieven is vrijwel elke dag het zelfde. Alleen uitzonderlijke situaties zoals harde wind of geen wind kunnen af en toe het patroon verstoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pachmo
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 28-09 10:28
Heb de zoekfunctie reeds gebruikt maar niet kunnen.

Zit met het volgende we hebben een nefit enviline split 7.0 t-s en onlangs in de keuken en hal een nieuwe dekvloer en plavuizen gekregen.
Nu wil ik het vloerdroog programma laten lopen maar dan word er geen warm water gemaakt in de boiler?
Wat zou hier aan instelling fout kunnen staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pompadour
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 19:29
pachmo schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 22:22:
Nu wil ik het vloerdroog programma laten lopen maar dan word er geen warm water gemaakt in de boiler?
Wat zou hier aan instelling fout kunnen staan.
Dat lijkt me geen instellingsfout, maar eerder een standaard instelling. Het vloerdroogprogramma volgt een aantal dagen met getrapte verwarmingstemperatuurverhogingen en -verlagingen. Ik denk niet dat het programma hierbij ook rekening houdt dat er ook nog warmwater bereid moet worden. Deze instelling is dan ook voornamelijk gericht op nieuwbouwwoningen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gijs-96
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 11:02
Hallo allemaal,
Ik ben bezig met het integreren van mijn Nefit EnviLine warmtepomp in Loxone, via het bekende BBQ-Kees kastje. Op dit moment kan ik al diverse sensoren uitlezen en enkele instellingen aanpassen, maar ik loop tegen een paar beperkingen aan.
Wat ik graag zou willen realiseren:

✅ Alarmmelding: Bij een storing of alarm van de warmtepomp wil ik direct een melding ontvangen in Loxone.
✅ Thermostaat vervangen: Ik wil de originele Nefit thermostaat verwijderen en de gewenste ruimtetemperatuur vanuit Loxone naar de warmtepomp sturen.
✅ Aanvoertemperatuur instellen: Is het mogelijk om via Loxone een gewenste aanvoertemperatuur naar de warmtepomp te sturen?

Zijn er hier mensen die dit al succesvol hebben geïntegreerd via het BBQ-Kees kastje in Loxone? Ik zou het enorm waarderen als iemand een voorbeeldconfiguratie, stappenplan of tips wil delen.
Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Gijs-96 schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 10:56:
Hallo allemaal,
Ik ben bezig met het integreren van mijn Nefit EnviLine warmtepomp in Loxone, via het bekende BBQ-Kees kastje. Op dit moment kan ik al diverse sensoren uitlezen en enkele instellingen aanpassen, maar ik loop tegen een paar beperkingen aan.
Wat ik graag zou willen realiseren:

✅ Alarmmelding: Bij een storing of alarm van de warmtepomp wil ik direct een melding ontvangen in Loxone.
✅ Thermostaat vervangen: Ik wil de originele Nefit thermostaat verwijderen en de gewenste ruimtetemperatuur vanuit Loxone naar de warmtepomp sturen.
✅ Aanvoertemperatuur instellen: Is het mogelijk om via Loxone een gewenste aanvoertemperatuur naar de warmtepomp te sturen?

Zijn er hier mensen die dit al succesvol hebben geïntegreerd via het BBQ-Kees kastje in Loxone? Ik zou het enorm waarderen als iemand een voorbeeldconfiguratie, stappenplan of tips wil delen.
Alvast bedankt!
Ik heb 1 en 3 voor elkaar. 2 zou ik afraden omdat die Nefit een thermostaat op de EMS bus verwacht voor aansturing van hc1.

Ik vanavond wel mijn implementatie van 1 en 3 delen.

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buis07
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 13:37
Afgelopen januari had de hybride Wp monoblok het heel erg zwaar in perioden dat het mistig was en koud.
Hierdoor bevroor de buitenunit steeds en ging al de warmte in het defrossen was de buiten unit zitten.
De woning werd hierdoor niet warm want het defrossen ging de hele dag door omdat het de hele mistig was.

Ik laat de cv ketel zolaat mogelijk bijspringen en wordt pas ingeschakeld onder de 1-2 graden.
Volgens berekeningen was een 5kW Wp voldoende , ik heb gekozen voor een 7kW dus moet sterk genoeg zijn.

Wat zou ik kunnen doen om komende winter dit probleem op te lossen zonder dat ik veel meer gas ga gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

JackBol schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 13:10:
[...]

Ik heb 1 en 3 voor elkaar. 2 zou ik afraden omdat die Nefit een thermostaat op de EMS bus verwacht voor aansturing van hc1.

Ik vanavond wel mijn implementatie van 1 en 3 delen.
Alarmmelding: Bij een storing of alarm van de warmtepomp wil ik direct een melding ontvangen in Loxone.

Ik kijk naar de lastcode waarde in de boiler API (http://<EMSESP_IP>/api/boiler/). Bij een actieve fout staat daar iets zoals:

code:
1
  "last error code (lastcode)": "A01(5271) 16.09.2025 16:48 - now"

En bij een oude error staat er:

code:
1
  "last error code (lastcode)": "A01(5271) 16.09.2025 16:48 - 16.09.2025 17:42"

Ik heb een HTTP virtual input op de boiler API met de onderstaande command recognition die de eerste letter na ' - ' uitleest. Als dat een "n" is (ascii 110) dan gaat het signaal hoog.

code:
1
lastcode":"\i - \i\1

Daarmee kan je vervolgens doen wat je wilt, zoals bijv een push notification.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AX4Ww5AxSij3Vk8JltNqnAYOj5I=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8eSCTB8V1Q7IBFen1ZAfoDWX.png?f=fotoalbum_large

Aanvoertemperatuur instellen: Is het mogelijk om via Loxone een gewenste aanvoertemperatuur naar de warmtepomp te sturen?

Dit heb ik met een selection switch en een virtual out gedaan.
De reden waarom deze overigens op 25 staat is omdat ik vloerverwarming heb en met de valves de room temp beheers.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GRKpfZHmQ9wxEzjBN1oBeqD3iHM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DAfAtEnQEU9Eqyu3hriscBLm.png?f=fotoalbum_large

Dit is de config van de virtual out.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uXI6C71F3LV0hC2_z0d8k7ZRUgw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/q3GFuCWvJDaLlDNHTixz8XD2.png?f=fotoalbum_large

code:
1
{"cmd":"remoteseltemp", "data":"<v>"}

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willem senior
Buis07 schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 14:43:
Afgelopen januari had de hybride Wp monoblok het heel erg zwaar in perioden dat het mistig was en koud.
Hierdoor bevroor de buitenunit steeds en ging al de warmte in het defrossen was de buiten unit zitten.
De woning werd hierdoor niet warm want het defrossen ging de hele dag door omdat het de hele mistig was.

Ik laat de cv ketel zolaat mogelijk bijspringen en wordt pas ingeschakeld onder de 1-2 graden.
Volgens berekeningen was een 5kW Wp voldoende , ik heb gekozen voor een 7kW dus moet sterk genoeg zijn.

Wat zou ik kunnen doen om komende winter dit probleem op te lossen zonder dat ik veel meer gas ga gebruiken.
Onder de 5 graden buiten zijn defrosts normaal vorige winter was extreem mistig en dus ook zeer veel vocht in de lucht wat dan bevriest op de buiten unit
Wat kan helpen is zorgen dat je warmtepomp rustig en continu draait en geen hoge aanvoer temperatuur moet maken max 35 graden lager is nog beter dit kun je door bevooroordeeld je pomp op een hogere snelheid in te stellen dan kun je met een lagere aanvoer temperatuur toch dezelfde warmte in huis krijgen
Maar dat moet je zelf uitzoeken/ proberen want elk huis / systeem is anders
Succes deze winter

Nefit enviline A/W split 5.0 Tower binnenunit met 190 liter boilervat, 50 liter Nefit buffervat, thermostaat 1010H, en boderus pomp unit,

• HansRemmerswaal
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 04:58
Zo, eerste defrost van het nieuwe stookseizoen hebben we weer gehad

Nefit EnviLine A/W Split 7.0 E-S warmtepomp | Nefit HR 300 liter boiler | Nefit 50 liter buffervat | Nefit Moduline 1010H thermostaat | Home Assistant | BBQKees

• Willem senior
HansRemmerswaal schreef op woensdag 24 september 2025 @ 21:43:
Dat is al snel nu al een defrost
Het stook seizoen moet hier nog beginnen
heb net vorige week de filters schoongemaakt en weer bij gevult voor het nieuwe stook seizoen

• RiCkY82
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 25-09 20:48
Ongveer een jaar geleden heb ik contact gehad met Nefit Bosch over een issue met de buitenunit. Deze kon ik met de binnenunit resetten door een combinatie van 2 toetsen iets van 10sec in te drukken. Ik ben deze inmiddels vergeten. Ik weet het...had het ergens moeten noteren in de handleiding oid. Is er iemand die weet welke combinatie dit is?

[ Voor 14% gewijzigd door RiCkY82 op 25-09-2025 09:06 ]

• zxr king
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 15:26
RiCkY82 schreef op donderdag 25 september 2025 @ 09:00:
Ongveer een jaar geleden heb ik contact gehad met Nefit Bosch over een issue met de buitenunit. Deze kon ik met de binnenunit resetten door een combinatie van 2 toetsen iets van 10sec in te drukken. Ik ben deze inmiddels vergeten. Ik weet het...had het ergens moeten noteren in de handleiding oid. Is er iemand die weet welke combinatie dit is?
Buitenunit resetten? Was het niet dat je een combinatie moest indrukken om de wachttijden over te slaan, zodat je warmtepomp meteen ging verwarmen of warmwater ging bereiden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackbard
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 19:22
HansRemmerswaal schreef op woensdag 24 september 2025 @ 21:43:
ik had de afgelopen dagen zo'n 3 per nacht, buitentemperatuur niet onder de 11 graden. Er zit wel een soort patroon in, meestal 10 of 30 minuten na de start, en running time tussen 2 defrosts ca. 50min, de rust tijd dus niet meegerekend.
Dit was al zo sinds de 1e winter, en nefit kon niets aparts vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 04:58
hackbard schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 09:13:
[...]

ik had de afgelopen dagen zo'n 3 per nacht, buitentemperatuur niet onder de 11 graden. Er zit wel een soort patroon in, meestal 10 of 30 minuten na de start, en running time tussen 2 defrosts ca. 50min, de rust tijd dus niet meegerekend.
Dit was al zo sinds de 1e winter, en nefit kon niets aparts vinden.
Inderdaad kort na de start van een run. En uiteraard is er niets aangevroren. Een rare storing in de buitenunit die NEFIT maar niet kan oplossen. Ze zijn hiervoor al een paar keer langs geweest, ik snap niet waarom ze die buitenunit niet gewoon omwisselen. Denk dat er ook een relatie is met dat fantastisch modulatie gedrag van mijn buitenunit, een soort 2 standen schakelaar met min en max.

Op 24 sep had ik de verwarming weer aangezet en had 4 defrosts in 24 uur...
Op 25 sep om 17:18 had ik een defrost bij een buiten temperatuur van 16.0 graden volgens de buitentemperatuur sensor. Een nieuw record.

Nefit EnviLine A/W Split 7.0 E-S warmtepomp | Nefit HR 300 liter boiler | Nefit 50 liter buffervat | Nefit Moduline 1010H thermostaat | Home Assistant | BBQKees

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boschhd
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
HansRemmerswaal schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 17:12:
[...]

Inderdaad kort na de start van een run. En uiteraard is er niets aangevroren. Een rare storing in de buitenunit die NEFIT maar niet kan oplossen. Ze zijn hiervoor al een paar keer langs geweest, ik snap niet waarom ze die buitenunit niet gewoon omwisselen. Denk dat er ook een relatie is met dat fantastisch modulatie gedrag van mijn buitenunit, een soort 2 standen schakelaar met min en max.

Op 24 sep had ik de verwarming weer aangezet en had 4 defrosts in 24 uur...
Op 25 sep om 17:18 had ik een defrost bij een buiten temperatuur van 16.0 graden volgens de buitentemperatuur sensor. Een nieuw record.
Ruwwerg bij mij hetzelfde gedrag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spok9
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 29-09 08:40

spok9

Groen...

Zijn er toevallig mensen die een draadloze CR20RF thermostaat gebruiken i.c.m. een K30 wifi module?

Het lukt me niet deze als afstandsbediening te selecteren in mijn Enviline (Compress Hybrid 3000i), hij verschijnt simpelweg niet in het 'Afstandsbediening' menu van de verwarmingsgroep. Dat is wel de stap die ik volgens de handleiding moet doorlopen. De thermostaat koppelt wel met de wifi module over RF en rapporteert ook een goede verbinding.

Ik zag via EMS-ESP dat er wel een korte periode een "hc1 RF room temperature sensor" entity mét waarde doorgegeven werd. Dat was echter maar een halve dag. Het was overigens binnen die periode dat ik 'm ook probeerde in te stellen in de warmtepomp. Er gaat dus wel iets goed, maar niet helemaal.

Heeft iemand dit werkend gekregen?

Zolang ik het zelf geloof is het goed toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supermario16
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 18:36
Wat kan er voor zorgen dat de compressor niet meer gebruikt wordt om het buffervat met warm tapwater op te warmen, en het systeem terugvalt naar het elektrische element? Ik heb nu al een aantal dagen dat het systeem start met de compressor en uiteindelijk overschakelt naar het elektrische element. Vandaag is de compressor helemaal niet meer gestart en is alleen het elektrische element gebruikt.

De verwarming/koeling is niet actief en ik zie ook geen defrost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapzb
  • Registratie: Augustus 2013
  • Niet online
Supermario16 schreef op maandag 29 september 2025 @ 16:22:
Wat kan er voor zorgen dat de compressor niet meer gebruikt wordt om het buffervat met warm tapwater op te warmen, en het systeem terugvalt naar het elektrische element? Ik heb nu al een aantal dagen dat het systeem start met de compressor en uiteindelijk overschakelt naar het elektrische element. Vandaag is de compressor helemaal niet meer gestart en is alleen het elektrische element gebruikt.

Pin me er niet op vast maar volgens mij zit er in de WP logica die kijkt of je compressor voldoende warmte levert, het vat dus voldoende snel opwarmt via de compressor. Is dat niet zo (bijvoorbeeld als je een best hoge temperatuur wilt maken en de compressor aan het einde van de run steeds inefficienter word), dan schakelt hij over naar het elektrische element (of andere bijverwarming zoals gasketel).

Heeft je WP storingen? Is je systeem nog op voldoende druk?

Bosch Compress 7400i 7kW (2023) - 16x 395Wp JASolar met SolarEdge SE8K omvormer (2022)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem senior
Supermario16 schreef op maandag 29 september 2025 @ 16:22:

Ik vermoed dat er een probleem met de buitenunit dan is
Het Elektrische element wordt gebruikt als de temperatuur niet gehaald wordt en dan ook nog na x minuten er wordt namelijk altijd eerst met de compressor geprobeerd de gevraagde temperatuur te bereiken
Het kan misschien een kapotte ventilator zijn is al bij meerdere buitenunits kapot gegaan ( draadjes door gebrand) dit kun je zien als je het voorpaneel los schroeft of er is een koelmiddel te kort maar dat kun je zelf niet controleren
Ik zou voor dat het echt koud wordt je installateur laten kijken beter nu even op de installateur wachten dan als het vriest en het huis koud wordt
Werkt de compressor wel voor verwarming ?
Want dan zijn het niet de punten die ik eerder schreef en zou je met de standaard instellingen het probleem ook moeten kunnen oplossen deze kun je de downloaden op de eerste pagina van dit topic
Hier foto van ventilator heb ik pas zelf gecontroleerd voor de winter :
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FfWNFccHMMEWwAzRgQKs3kCduo8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5c6Rvcg8MM3K3cfudOc6f3H1.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Supermario16
Ik heb de verwarming even aangezet en het goede nieuws is dat de compressor nu wel loopt. De ventilator draait ook gewoon. De vraag is nu nog: waarom wil het niet lukken met het warm water?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem senior
Supermario16 schreef op maandag 29 september 2025 @ 20:10:
Ik heb de verwarming even aangezet en het goede nieuws is dat de compressor nu wel loopt. De ventilator draait ook gewoon. De vraag is nu nog: waarom wil het niet lukken met het warm water?
Dat is goed nieuws dan zal het in de instellingen zitten waarschijnlijk
even alle instellingen nalopen en op standaard advies van nefit zetten
En hopelijk draait die dan morgen weer normaal warm tapwater
Is er toevallig een stroomstoring of heb je zelf de stroom van de warmtepomp gehaald instellingen die toen niet opgeslagen zijn zet de warmtepomp dan terug
Of heb je een Bbqkees kastje daar kun je ook perongeluk instellingen veranderen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supermario16
De warmwater run vandaag is gestart met de compressor en valt na ongeveer 15 minuten terug naar het elektrisch element. Het warm water warmt wel op. Ik ga vanavond de BBQKees instellingen nog eens nalopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maurice v/d Zwaan
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online
Supermario16 schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 17:22:
De warmwater run vandaag is gestart met de compressor en valt na ongeveer 15 minuten terug naar het elektrisch element. Het warm water warmt wel op. Ik ga vanavond de BBQKees instellingen nog eens nalopen.
Ik had dat eerst ook, kwam doordat het niet snel genoeg ging volgens een instelling. Ik heb niets met die instelling gedaan, maar gewoon elektrische element op disabled gezet indien de compressor loopt. Ook dat is bij mij een instelling (5800i) (Bijverwarming...begrenzen met compressor 0kW)

[ Voor 3% gewijzigd door Maurice v/d Zwaan op 30-09-2025 18:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem senior
Supermario16 schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 17:22:
Omdat je 15 minuten op compressor draait vermoed ik dat het in een timer ergens fout staat ingesteld
Wat @Maurice v/d Zwaan zegt kun je ook doen elektrisch element uitschakelen
Heb deze even opgezocht zie foto :
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZltUVXW6fgKh4wfSt0l6n1ukDAc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WCp0vgo4X5APyva57UDfE6Qc.jpg?f=fotoalbum_large
En dan bij warmwater wisselbedrijf /warmwater voorrang voor 45 minuten
Even nakijken of dat die nog goed staat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maurice v/d Zwaan
  • Nu online
Willem senior schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 18:23:
[...]

En dan bij warmwater wisselbedrijf /warmwater voorrang voor 45 minuten
Even nakijken of dat die nog goed staat
Dat wisselbedrijf is volgens mij wat anders, dat is bij een lange sww run, dat hij even stopt om het huis te verwarmen, omdat anders bij zeer lage temperaturen en een lange sww run je huis teveel afkoelt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maurice v/d Zwaan
  • Nu online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XLtunT3bZUpxTNFIg1bNtXiae20=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gFUlRcHtiOyaMxinVLvwSZ8f.png?f=fotoalbum_large

Hier moet je zijn bij een nefit.

Bijverw. vertraagd aan die zorgt na 15 minuten voor bijschakelen elektrisch element. Ik snap die waarde niet, dus ik zou zelf 150 en 600 proberen en kijken welke kant die parameter op moet voor het gedrag wat je wil.

en daaronder zie je begrenz.m.compressor. Die heb ik dus op 0kw staan omdat ook in de winter de compressor het bij mij prima kan redden. Ik zou ook bijverwarming kunnen uitzetten, maar met mijn huidige instelling zal hij bij kouder dan -15C toch de bijverwarmer gaan gebruiken zodat ik dan niet hoef te zoeken.

[ Voor 7% gewijzigd door Maurice v/d Zwaan op 30-09-2025 18:41 ]

Pagina: 1 ... 104 105 Laatste