Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• maartenvdv737
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 06:49
Ik wil een verwarmingselement van 3kw bijplaatsen in mijn buffervat die achter de compress 3000i zit. WP heeft een 24v schakeluitgang om het verwarmingselement te schakelen. Daar komt een 24v primair naar 230v secundair relais tussen.

Ik wil de WP het backup element kunnen laten sturen, maar ik wil het zelf ook kunnen. Ik heb de bbqkees aan de ems bus hangen.

Weet iemand of het mogelijk is het backup element aan te zetten? Ik vermoed dat het om de Aux Heater gaat? Ik zie een mogelijkheid deze van Eco naar Comfort te zetten, maar dat lijkt me niet echt een on/off switch.

Ik blijf er iig vrij nuchter onder....

• maartenvdv737
The Legend schreef op zondag 16 november 2025 @ 22:23:
[...]

Ik vind de gedachte ook wel interessant. Ik heb een hybride WP die voor 99% alleen het huis verwarmd. Gasketel is puur back-up en voor SWW. Voor het tapwater stap ik liever over op een WP-boiler. Dan is een E-ketel misschien niet gek als back-up.
Heb je een buffervat in de opstelling? Overweeg dan een verwarmingselement in het buffervat voor backup van de warmtepomp. Zie mijn bericht hierboven. En een warmtepompboiler extra voor SWW (of een elektrische boiler).

Doorstroomverwarmer moet je 3 fase hebben, anders krijg je het niet warm. Een boiler is wellicht beter?

[ Voor 16% gewijzigd door maartenvdv737 op 17-11-2025 06:32 ]

• maartenvdv737
Buis07 schreef op donderdag 13 november 2025 @ 16:49:
[...]

Heb alleen vloerverwarming met evohome zonesysteem.
Welke opstelling heb je precies? Evohome schakelt soms anders dan je denkt. 90% warmtevraag is bijv 90% van het uur aan, 10% uit. Dan schakelt het vloerverwarmingsverdeler bij jou uit via een klep?

Als je wilt dat de vloerverwarming altijd draait tenzij er nul warmtevraag is, dan moet je er een timer (tijdrelais) tussen zetten. Is eerder langs gekomen op dit forum.

• Buis07
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 14:07
zxr king schreef op zondag 16 november 2025 @ 20:51:
[...]

Elektrische ketel / doorstromer is alleen interessant als je geen gas aansluiting hebt of geen mogelijkheid hebt tot een fulltime-electric warmtepomp.

Wat is het idee achter je vraag?
De cv ketel zorgt voor warm water en af en toe in extreme gevallen ondersteunt hij de Wp.

Mijn Wp kan het net niet alleen af, afgelopen stookseizoen alleen in januari af en toe moeten bijspringen.

Ik overweeg om een warmtepompboiler te kopen voor warmwater.

Er is weinig te vinden qua oplossingen van ombouw van hybride warmtepomp naar helemaal van het gas af zonder extreme investeringen te doen.

• Buis07
maartenvdv737 schreef op maandag 17 november 2025 @ 06:26:
[...]

Welke opstelling heb je precies? Evohome schakelt soms anders dan je denkt. 90% warmtevraag is bijv 90% van het uur aan, 10% uit. Dan schakelt het vloerverwarmingsverdeler bij jou uit via een klep?

Als je wilt dat de vloerverwarming altijd draait tenzij er nul warmtevraag is, dan moet je er een timer (tijdrelais) tussen zetten. Is eerder langs gekomen op dit forum.
Ik heb twee HCC100 zoneregelaars. Hierdoor kan ik elke ruimte apart regelen. Elke ruimte heeft ook een eigen thermostaat

• lc8
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 11:43
Buis07 schreef op zondag 16 november 2025 @ 09:07:
Heeft iemand ervaring met een 3 fasen cv doorstroomverwarming als ondersteuning van de Wp ipv een cv ketel?
Enviline kan je met backup heater krijgen: dit is een 3/6/9 kW doorstroom heater in de binnenunit. Deze kan wekren samen met de WP als het buiten te koud wordt en de WP compressor het niet haalt, of als de WP compressor om een andere rede niet werkt.

ik heb deze: 9kW WP (=7kW bij -10C !) en dan max 6 kW E-heater er bij (=samen 13kW verwarming)
draait nu 1,5 jaar, backup heater nog niet nodig gehad (omdat ik ook een houtkachel heb)

[ Voor 16% gewijzigd door lc8 op 17-11-2025 12:30 ]

Enviline 9.0 E-S Mono + 300L buffer +HS25-6, HA + ems-esp

• Buis07
lc8 schreef op maandag 17 november 2025 @ 12:26:
[...]

Enviline kan je met backup heater krijgen: dit is een 3/6/9 kW doorstroom heater in de binnenunit. Deze kan wekren samen met de WP als het buiten te koud wordt en de WP compressor het niet haalt, of als de WP compressor om een andere rede niet werkt.

ik heb deze: 9kW WP (=7kW bij -10C !) en dan max 6 kW E-heater er bij (=samen 13kW verwarming)
draait nu 1,5 jaar, backup heater nog niet nodig gehad (omdat ik ook een houtkachel heb)
Kan je deze backup heater er later in laten zetten?
En zo ja waar komt deze dan te zitten?

• jaapzb
  • Registratie: Augustus 2013
  • Niet online
Buis07 schreef op maandag 17 november 2025 @ 15:08:
[...]

Kan je deze backup heater er later in laten zetten?
En zo ja waar komt deze dan te zitten?
Ik heb een hybride opstelling met een gasketel en wilde deze all electric laten maken, maar dan moet de hele binnenunit vervangen worden door de variant met de doorstroomverwarmer er in

Dat werd mij wat te prijzig

Bosch Compress 7400i 7kW (2023) - 16x 395Wp JASolar met SolarEdge SE8K omvormer (2022)

• Buis07
jaapzb schreef op maandag 17 november 2025 @ 15:10:
[...]

Ik heb een hybride opstelling met een gasketel en wilde deze all electric laten maken, maar dan moet de hele binnenunit vervangen worden door de variant met de doorstroomverwarmer er in

Dat werd mij wat te prijzig
Ik bedoel dit soort . Deze kan je volgens mij gewoon en serie met Wp plaatsen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1Vz49TuQj-XTBup-jbZu8r7UWXI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/KMbBFCjn5whsUYn3BeHibxjX.png?f=fotoalbum_large

• de telegraaf
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 16:11
Buis07 schreef op maandag 17 november 2025 @ 15:30:
[...]

Ik bedoel dit soort . Deze kan je volgens mij gewoon en serie met Wp plaatsen.

[Afbeelding]
Alles bij elkaar moet je investeren in een nieuwe warmtepompboiler, een doorstroomverwarmer en een heleboel dure installatie-uren voor in feite hetzelfde als wat je nu hebt.
Ik zou het nog even heroverwegen; gas is een heel effectieve manier om SWW water goed warm te krijgen en zo'n doorstroomverwarmer slurpt ongelofelijk veel stroom.

• ZonnigY
  • Registratie: Mei 2022
  • Nu online
argh... Mijn wp trekt zijn defrosts soms uit de boiler. Zonde van mijn warme water.
Installateur gaan wij bellen maar die heeft helaas niet mijn volledige vertrouwen (lang verhaal met veel installatiefouten). Wat niet meehelpt in gesprek met de installateur is mijn 'bijzondere' systeem; ik heb heel eigenwijs geen buffervat. Wel zo simpel en efficiënt, maar de installateur wijt alles daaraan. Lijkt me echter sterk dat dit issue door het ontbrekende buffervat komt; of het cv water nu een buffer in stroomt of een vloerverwarming - defrosts horen niet uit de boiler te komen.

Dankzij dit topic heb ik de monitoring opgezet en al zoveel fouten uit mijn installatie kunnen halen. Daarom wou ik jullie ook voor dit punt bevragen; hebben jullie een idee zodat ik wat beter beslagen ten ijs kan komen als ik de installateur bel? Het enige wat ik kan bedenken is dat de driewegklep gaar is.

Onderstaand het plaatje. De defrost om 1.45 en om 8.45 komen uit de boiler, die om 9.23 en 11.09 weer niet :S
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zFdnqtcz8Tz3Mm78FBnImUeg178=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Ny0t9J1kGCxRlgzOgLydYY5j.png?f=fotoalbum_large

Bosch 5800i 10, vloerverwarming & fancoils, Zehnder Q600

• Maurice v/d Zwaan
  • Laatst online: 13:35
ZonnigY schreef op woensdag 19 november 2025 @ 13:18:
argh... Mijn wp trekt zijn defrosts soms uit de boiler. Zonde van mijn warme water.
Installateur gaan wij bellen maar die heeft helaas niet mijn volledige vertrouwen (lang verhaal met veel installatiefouten). Wat niet meehelpt in gesprek met de installateur is mijn 'bijzondere' systeem; ik heb heel eigenwijs geen buffervat. Wel zo simpel en efficiënt, maar de installateur wijt alles daaraan. Lijkt me echter sterk dat dit issue door het ontbrekende buffervat komt; of het cv water nu een buffer in stroomt of een vloerverwarming - defrosts horen niet uit de boiler te komen.

Dankzij dit topic heb ik de monitoring opgezet en al zoveel fouten uit mijn installatie kunnen halen. Daarom wou ik jullie ook voor dit punt bevragen; hebben jullie een idee zodat ik wat beter beslagen ten ijs kan komen als ik de installateur bel? Het enige wat ik kan bedenken is dat de driewegklep gaar is.

Onderstaand het plaatje. De defrost om 1.45 en om 8.45 komen uit de boiler, die om 9.23 en 11.09 weer niet :S
[Afbeelding]
Jij hebt toch ook 5800i ?

Dit gedrag had ik ook toen de 3 weg klep het bij mij na installatie niet deed (3 aderig kabeltje was niet aangesloten met het stekkertje bovenin de klep).

Probleem in de discussie is overigens wel dat een buffervat juist wordt genoemd als buffer voor de defrost, dus dat zal een installateur altijd direct benoemen.

Maar je kunt aantonen dat je SWW vat enorm daalt in temperatuur tijdens defrost en dat mag niet kunnen.

Dat kan dus 3 weg klep zijn maar bijv. ook https://gathering.tweaker...message/56397839#56397839

• ZonnigY
  • Nu online
@Maurice v/d Zwaan jup inderdaad ook een 5800i. Dank voor jou ervaring ook.

Die eenpijpscirculatie hebben we onder schot. (Ook weer, niet vanuit de kennis vanuit de installateur maar vanuit tweakers) Waar een sifon niet kon is een veerbelaste terugslagklep geplaatst. Dat scheelde behoorlijk in afkoeling over de dag heen en de hoop was dat het ook dit 'defrost uit de boiler' probleem zou oplossen. Maar helaas geïnstalleerd na de defrostperiode, dus nu pas zichtbaar dat dat niet het geval is.

• JMS 450
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Maurice v/d Zwaan schreef op woensdag 19 november 2025 @ 13:35:
[...]

Jij hebt toch ook 5800i ?

Dit gedrag had ik ook toen de 3 weg klep het bij mij na installatie niet deed (3 aderig kabeltje was niet aangesloten met het stekkertje bovenin de klep).

Probleem in de discussie is overigens wel dat een buffervat juist wordt genoemd als buffer voor de defrost, dus dat zal een installateur altijd direct benoemen.

Maar je kunt aantonen dat je SWW vat enorm daalt in temperatuur tijdens defrost en dat mag niet kunnen.

Dat kan dus 3 weg klep zijn maar bijv. ook https://gathering.tweaker...message/56397839#56397839
Nu viel mij gister idd het zelfde gedrag op. Maar of het de 3-weg klep is weet ik niet. Hier ook een i5800, eerder problemen gehad met een ventiel in de buiten unit dus ik sta al snel klaar om dat ding te vervloeken.

Als ik naar het gedrag kijk lijkt het mij eerder doelbewust. Ik heb 2 soorten defrosts, 1 korte van vaak maar 1 a 2 minuten, en 1 lange van 12 tot soms 15 minuten. Juist bij die langere word het boiler vat aan gesproken.
De reden dat ik denk dat het niet mijn 3 weg klep is is dat ik geen dip in boiler temp zie bij de korte defrosts en mijn CV circulatie schiet niet omhoog tijdens een warmwater run.

Plaatje voor effect;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uUygSShqykiw5ohDNdfgD1HldFM=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/d8CMmXj7awa3baOS7xqHai15.png?f=fotoalbum_medium

als dit doelbewust is weet ik nog niet of ik hier mee happy ben of niet.

*Toevoeging,
Naar de DHW run zie je wel de circulatie temp even omhoog schieten.

[ Voor 7% gewijzigd door JMS 450 op 19-11-2025 14:54 ]

• ZonnigY
  • Nu online
@JMS 450 Dat zou toch wat zijn als t bewust is...

Bij mij zit er geen patroon in tussen de lengte van de defrost en het gebruik van de boiler.

1.44 met boiler was 4 minuut nog wat
8.45 met boiler 2 min 40
9.23 zonder boiler 11 minuten
11.09 zonder boiler duurde 4 minuut 9

Pagina: 1 ... 105 106 Laatste