hackbard schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 11:42:
voor de hybride gebruikers, hier mijn kleine studie over de menger.
Misschien vindt het toch iemand interessant. Als ik op dit forum op menger zoek, zijn de meeste posts van mezelf..
verder is er nog
[...]
heb je trouwens hetzelfde als ik, in het binnendeel, zie mijn foto gisteren? Als je de knop uittrekt en draait, kan je hem ook niet weer helemaal terug in drukken?
mijn bevindingen:
tijdens alleen WP bedrijf, als ik handmatig die knop van 100% naar 0% zet, blijven de leidingen richting cv ketel en de sensor op de ketel eindelijk eens koud. Dus dat wil ik, anders gaat de warmte deels naar de gasketel en misschien zelfs de schoornsteen uit.
Knop op 0%
bijverw. excl., alleen bijverw. ja, bijverwarming uitschakelen: ja: de bijverwarmer gaat aan op hysterese wp (niet helemaal logisch maar oké)
Maar dan: menger sensor toont oplopen openen menger, maar er komt geen warmte in het systeem.
Dit werkt dus helemaal niet, ook niet voor sww. (Ja, warmwater loopt hier via de wp en een driewegklep, werkt prima met hybride voor mij)
Dat betekent wel dat ik voor elke disinfectie run of bijverwarm actie de deksel van het binnendeel moet erafhalen en aan de knop draaien. Tenminste als ik geen onnodig warmteverlies bij wp bedrijf via de cv ketel wil EN een werkende bijverwarming.
Verder heb ik de knop nooit zien bewegen. Ik had hem handmatig nog op 50% gezet, dus het 2e van de 3 streepjes (de 4e zou 100%moeten zijn).
Er bewegt niks, als de menger volgens display van 0 naar 100 gaat en terug.
Wel hebben zowel knop draaien als menger op display soms een effect op de flow temperaturen:
Knop op 0: geen flow
Knop op 100: altijd (een klein beetje) flow
Knop op 100, en sensor gaat richting 0 tijdens bijverwarmen, dan stopt de flow (nagenoeg) en blijft de cv zichzelf verwarmen. Dat was het beginpunt van mijn zoektocht, en hoop ik toch maar op een software oplossing van nefit, voordat ik weer zelf een automatie moet schrijven.
Of klopt er iets anders niet?
Trouwens, aanpassen van mengerlooptijd van 120s naar 500 en 20 had geen effect hier. Vertraging staat op 0.
Zo, dit was mijn ochtend. Tips/opmerkingen welkom.
Volgende keer wil ik weer de modulatie bekijken, daar zou ook voor de all-electric bedrijf misschien nog wat te halen vallen.