Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SuperR1902
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 29-09 16:02
Tussen het gemopper en ge-tune door ook even wat leuk nieuws.

Nadat ik vorige week de TC3-TC0 waarde iets had verlaagd is de flow toegenomen waardoor de unit bij een lagere TC3 waarde vermogen het huis in stuurt. Mede daardoor pruttelt de unit sinds gisteren avond enorm steady op zijn laagste vermogen en houdt het huis op 19.5 graden Celcius met een buiten temperatuur van 4 graden celcius zonder defrosts. COP van +/- 3,75

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JP1980
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 22:46
angelovds schreef op maandag 16 januari 2023 @ 11:23:
Monitoring met bbqkees EMS-module zonder domotica-systeem?

Nadat ik er achter kwam dat bij installatie (2021-06) mijn warmtepomp (Enviline Monoblock 9.0 E-S) helemaal niet ingeregeld was, heb ik dankzij dit topic een hoop geleerd over hoe ik dat moet doen. Dank daarvoor!

Om nog wat nauwkeuriger te kunnen tunen, zou ik graag de "mooie grafieken" zoals ik die hier voorbij zie komen met de bbqkees EMS-module willen kunnen inspecteren. Echter, ik heb geen van de genoemde domotica-systemen (ik heb Digitalstrom).

Wat is de beste manier om deze monitoring te doen zonder domoticasysteem of het zelf draaien van componenten? Kan ik bijvoorbeeld nabu casa gebruiken als cloud-based HomeAssistant, of een hosted influx + grafana, of ...?
Indien je toevallig een NAS hebt staan die docker ondersteunt is dat een mooie optie om bijvoorbeeld homeassistant en grafana en mqtt te draaien zonder dat je nieuwe hardware nodig hebt die 24/7 draait.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• angelovds
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 15-02 15:14
Willem senior schreef op maandag 16 januari 2023 @ 13:25:
[...]

Makkelijkste is een Raspberry Pi of een oude pc (Nuc mini pc) of als je een Nas thuis heb draaien daar
Home assistant op zetten op een Windows pc kan je het ook installeren als Virtuele machine
Andere mogelijkheid is om Mqtt Cloud and Grafana Cloud te gaan gebruiken maar of dat veilig en handig werkt weet ik niet
Mqtt heb je nodig om de gegevens van het kastje van BBQKEES door te sturen naar Home Assistant of Grafana
Tja, ik probeer het juist te regelen zonder apparatuur die ik zelf moet managen. Ik heb wel een NAS, maar da's een Synology RS814 uit 2013 :)

Ik zal eens proberen met de cloud-oplossingen, en als ik iets werkbaars heb, zal ik het hier rapporteren!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem senior
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 22:53
angelovds schreef op maandag 16 januari 2023 @ 15:01:
[...]

Tja, ik probeer het juist te regelen zonder apparatuur die ik zelf moet managen. Ik heb wel een NAS, maar da's een Synology RS814 uit 2013 :)

Ik zal eens proberen met de cloud-oplossingen, en als ik iets werkbaars heb, zal ik het hier rapporteren!
Ik zie dat je synology wel Docker heeft daar kun je ook Home Assistant/Mqtt/grafana en InfluxDB op draaien

Nefit enviline A/W split 5.0 Tower binnenunit met 190 liter boilervat, 50 liter Nefit buffervat, thermostaat 1010H, en boderus pomp unit,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nous112
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 21:21
Willem senior schreef op maandag 16 januari 2023 @ 16:06:
[...]

Ik zie dat je synology wel Docker heeft daar kun je ook Home Assistant/Mqtt/grafana en InfluxDB op draaien
Een installatie op een NAS in Docker omgeving kent zijn beperkingen: het lastig om Add-on programma’s te draaien zoals Grafana (in Docker heb je geen Add-On store voor het installeren van Grafana). Meer info op https://www.home-assistant.io/addons. Er is ook een apart Tweakers forum voor HA: Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 4

[ Voor 6% gewijzigd door Nous112 op 16-01-2023 23:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 22:55
Met deze lagere temperaturen eindelijk weer eens een wat langere run (2 - 3 uur). Wat ik nog steeds niet begrijp is waarom die TR6 bij mij zo op en neer gaat tijdens een run. Gevoelsmatig moet dat een vlakke lijn zijn en niet schommelen tussen de 40 en 55 graden.

Tussen 05.00 en 06.00 is de SWW run, vandaar dat die wat afwijkt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hG9xHrq-acq27hwsF9f2ncUHsYM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/TFzYA3Fv2ebuR583GQ1GrkX3.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door HansRemmerswaal op 17-01-2023 08:05 ]

Nefit EnviLine A/W Split 7.0 E-S warmtepomp | Nefit HR 300 liter boiler | Nefit 50 liter buffervat | Nefit Moduline 1010H thermostaat | Home Assistant | BBQKees

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem senior
HansRemmerswaal schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 08:04:
Met deze lagere temperaturen eindelijk weer eens een wat langere run (2 - 3 uur). Wat ik nog steeds niet begrijp is waarom die TR6 bij mij zo op en neer gaat tijdens een run. Gevoelsmatig moet dat een vlakke lijn zijn en niet schommelen tussen de 40 en 55 graden.

Tussen 05.00 en 06.00 is de SWW run, vandaar dat die wat afwijkt.

[Afbeelding]
Ja TR6 wordt een vlakke lijn hier
Maar ik heb al 4 defrost vandaag was koud en vochtig weer maar dat is normaal met koud weer en hoop vocht in de buiten lucht
Hier plaatje van compressor en TR6 Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U4G1OpqusXHQiQT2SlsahrDGbyg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qMZhOMXKoSUjHOZOOugCvfPq.jpg?f=fotoalbum_large

Nefit enviline A/W split 5.0 Tower binnenunit met 190 liter boilervat, 50 liter Nefit buffervat, thermostaat 1010H, en boderus pomp unit,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• angelovds
Nous112 schreef op maandag 16 januari 2023 @ 23:22:
[...]

Een installatie op een NAS in Docker omgeving kent zijn beperkingen: het lastig om Add-on programma’s te draaien zoals Grafana (in Docker heb je geen Add-On store voor het installeren van Grafana). Meer info op https://www.home-assistant.io/addons. Er is ook een apart Tweakers forum voor HA: Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 4
Hoe het ook zij, de RS814 (ik heb geen RS814+) ondersteunt met z'n ARM-processortje geen Docker. Ik ga aan de slag met cloud-oplossingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobEppink
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 20:09
Hoi.
Vraag aan de hybride bezitters met ervaring tijdklok bijverwarming.

We proberen de bijverwarming te sturen met de tijdklok.
Heb de ervaring dat de bijverwarming wel conform de ingestelde klok overneemt, maar dan niet weer afschakelt. Ofwel; de bijverwarming reageert niet op het signaal bijverwarming uit conform de klokinstelling.

Bosch Compress 3000i AW 6, Nefit Enviline ODU split, hybride

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
Met deze buitentemperatuur is mijn compressor blij en maakt hij eindelijk langere runs.

Maar waarom toch wil die compressor toch in een cycle van 30 min steeds zo schommelen? Of springt deze nu gewoon steeds tussen 2 van de laagste compressor niveaus? Hoeveel compressor niveaus heeft de warmtepomp eigenlijk, of kan het vermogen traploos worden geregeld?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fxdKS3cQLQiRjZTbIOPBvMuI_zs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4T9T21Zd1XWOFkUKJ6JHGDOY.png?f=fotoalbum_large

Nefit EnviLine A/W Split 7.0 E-S warmtepomp | Nefit HR 300 liter boiler | Nefit 50 liter buffervat | Nefit Moduline 1010H thermostaat | Home Assistant | BBQKees

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willem senior
HansRemmerswaal schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 14:00:
Met deze buitentemperatuur is mijn compressor blij en maakt hij eindelijk langere runs.

Maar waarom toch wil die compressor toch in een cycle van 30 min steeds zo schommelen? Of springt deze nu gewoon steeds tussen 2 van de laagste compressor niveaus? Hoeveel compressor niveaus heeft de warmtepomp eigenlijk, of kan het vermogen traploos worden geregeld?

[Afbeelding]
Dit zijn de hoeveelheid stappen die de Nefit kan moduleren
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TYNxivFF0C7dY5LNQW0pyf4_haY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LlWALFlW6bTaOHMIDTp7PY6r.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GTc3vMoPILVRR0FLbWYe0yyeGts=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/p7NmSXgVWKBKHQ5hX02NwNQ5.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackbard
  • Registratie: November 2021
HansRemmerswaal schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 14:00:

[Afbeelding]
hier hetzelfde beeld (een paar dagen geleden). Ook interessant, de pieken van de compressor zijn de dalen van de stroom verbruik.
Ik zie het niet echt als modulatie van de compressor, want dan zou die in mijn plaatje meer moeten doen om boven/richting de target te komen. Het lijkt meer een fluctuatie/cyclus, misschien iets met de koelkring ofzo? Een verband met de pomp speed kan ik ook niet echt herkennen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q-11unDuSrABY10fFSHP87TH9Co=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5knZaOaH0hzsY8m3sll9dE25.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steven
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 30-09 14:55
Ik heb sinds vandaag uurtarieven qua electriciteit (bij Tibber), en ben aan het kijken hoe ik het beste gebruik kan maken van uren dat de prijs van stroom laag is. Had zelf al bedacht:
- Legionella run dan draaien
- Warme water extra verwarmen is
- Stooklijn iets aanpassen zodat hij later op de dag minder hard hoeft te werken

Heeft iemand hier al wat voor? Heb zelf de BBQKees module uiteraard en wilde met Domoticz aan de slag. Misschien kunnen we met een groepje een collectie scriptjes bij elkaar op Github zetten.

[ Voor 9% gewijzigd door Steven op 17-01-2023 22:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DhYannick
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 03-09-2023
Ivow85 schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 11:39:
Mijn stooklijn gaat van 25 naar 53 graden.

Ik heb ook geen vloerverwarming, maar oude radiatoren in de woonkamer en slechte isolatie. De elektrische bijverwarming gaat pas aan wanneer de gemeten buitentemperatuur -5 graden is.
De invloed van de kamertemperatuur is bij mij geloof ik 2K.

Is jouw elektriciteitsverbruik nog onder controle met zo een hoge Stooklijn? Wat is dit op een jaar?
Welke delta T heb je staan en blijft de Temp continu gelijk of niet?

De verbruikscijfers die ik bij jou aflees zijn indrukwekkend. Na iets meer dan een jaar zit ik nu rond 3500kWh opgenomen vermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• angelovds
Steven schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 22:08:
Ik heb sinds vandaag uurtarieven qua electriciteit (bij Tibber), en ben aan het kijken hoe ik het beste gebruik kan maken van uren dat de prijs van stroom laag is. Had zelf al bedacht:
- Legionella run dan draaien
- Warme water extra verwarmen is
- Stooklijn iets aanpassen zodat hij later op de dag minder hard hoeft te werken

Heeft iemand hier al wat voor? Heb zelf de BBQKees module uiteraard en wilde met Domoticz aan de slag. Misschien kunnen we met een groepje een collectie scriptjes bij elkaar op Github zetten.
Als je een goede manier hebt om vast te stellen wat een "goede prijs" voor jou is, heeft Enviline een aantal standaard-mogelijkheden om daar gebruik van te maken.
  • je kunt één van de Externe Ingangen (Installatie-instructie HMC310, sec 4.1.3) instellen als "Fotovoltaïsche installatie." Je krijgt er dan een extra menu bij (sec 4.1.5), waarin je aan kunt geven wat er met de extra elektriciteit moet gebeuren.
  • er is ook een Smart Grid ingang (I4), waarvoor je andere waarden kunt instellen. De handleiding is niet erg helder over hoe je die precies moet aansluiten. Ze zijn dan ook voor eigenlijk voor de netbeheerder bedoeld.
De Externe Ingangen (I1 tm I4) zijn potentiaalvrije contacten. Volgens de Installatie-instructie lijken I1 en I4 gereserveerd lijken te zijn voor smart grid resp. load shedding.

Ik heb hier een Shelly Plus 1 aan I2 zitten voor de Fotovoltaïsche installatie. Toevallig is er in de ketel ook al een 12v voeding aanwezig, waar de Shelly ook wel raad mee weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steven
angelovds schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 23:20:
[...]

Als je een goede manier hebt om vast te stellen wat een "goede prijs" voor jou is, heeft Enviline een aantal standaard-mogelijkheden om daar gebruik van te maken.
  • je kunt één van de Externe Ingangen (Installatie-instructie HMC310, sec 4.1.3) instellen als "Fotovoltaïsche installatie." Je krijgt er dan een extra menu bij (sec 4.1.5), waarin je aan kunt geven wat er met de extra elektriciteit moet gebeuren.
  • er is ook een Smart Grid ingang (I4), waarvoor je andere waarden kunt instellen. De handleiding is niet erg helder over hoe je die precies moet aansluiten. Ze zijn dan ook voor eigenlijk voor de netbeheerder bedoeld.
De Externe Ingangen (I1 tm I4) zijn potentiaalvrije contacten. Volgens de Installatie-instructie lijken I1 en I4 gereserveerd lijken te zijn voor smart grid resp. load shedding.

Ik heb hier een Shelly Plus 1 aan I2 zitten voor de Fotovoltaïsche installatie. Toevallig is er in de ketel ook al een 12v voeding aanwezig, waar de Shelly ook wel raad mee weet.
Wow; daar had ik nooit over nagedacht dat dat kon. Ontzettend bedankt voor deze hint de goede kant op.

Wat ik wel kan vinden is dit: https://www.zonnefabriek....eady%E2%80%99-warmtepomp/ En dat ziet er verrassend makkelijk uit. Je sluit twee draadjes kort, en dan snapt het apparaat dat er stroom over is en kan je daar wat mee doen. Mis ik nu iets? Dit voelt bijna te simpel.

Tweede ding wat ik niet helemaal begrijp in hoeverre 'smart grid' en de 'Fotovoltaïsche installatie' (dat zijn gewoon zonnepanelen neem ik aan) verschillen. Beide lijkt hetzelfde te doen?

Ik kan trouwens de door jou genoemde installatieinstructie nergens vinden. Kan je daarbij helpen? Gevonden!

[ Voor 12% gewijzigd door Steven op 17-01-2023 23:47 . Reden: post klopte niet ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• angelovds
Steven schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 23:40:
[...]

Wow; daar had ik nooit over nagedacht dat dat kon. Ontzettend bedankt voor deze hint de goede kant op.

Wat ik wel kan vinden is dit: https://www.zonnefabriek....eady%E2%80%99-warmtepomp/ En dat ziet er verrassend makkelijk uit. Je sluit twee draadjes kort, en dan snapt het apparaat dat er stroom over is en kan je daar wat mee doen. Mis ik nu iets? Dit voelt bijna te simpel.

Tweede ding wat ik niet helemaal begrijp in hoeverre 'smart grid' en de 'Fotovoltaïsche installatie' (dat zijn gewoon zonnepanelen neem ik aan) verschillen. Beide lijkt hetzelfde te doen?

Ik kan trouwens de door jou genoemde installatieinstructie nergens vinden. Kan je daarbij helpen?
De installatie-instructie HMC310 (da's de HMI) kun je vinden op de supportsite van Nefit: https://nefit-nl-nl-b.bos...7tdc39vmg1iebqsp4bavvehb7 . If all else fails, read the manual :)

Je zegt het juist: door de juiste instellingen te maken en een contactje kort te sluiten, "vertel" je de warmtepomp dat er energie over is. In mijn geval komt er dan ook een zonnetje in het display te staan.

Het verschil tussen SG en PV is,
  • Smart grid, zowel het verplicht opnemen van extra vermogen met I1 als het blokkeren van opname met I4, is bedoeld voor de netbeheerder (Enexis, Alliander, ...) om hun stroomnet te kunnen beheren. Ik geloof niet dat dat in Nederland al in gebruik is.
  • De Fotovoltaïsche installatie is bedoeld voor jou, om slim gebruik te maken van je eigen zonnepanelen--of op een andere manier van energie die je graag omgezet ziet worden in warmte of koude.
Ik weet niet of er "voorrang" is tussen de twee verschillende ingangen.

Ze doen ongeveer hetzelfde, maar hebben een ander doel. Zolang jouw netbeheerder niet aangeeft dat-ie per se toegang tot jou warmtepomp wil, zou je het kunnen gebruiken om onderscheid te maken tussen "beetje goedkoop" en "supergoedkoop." Maar, als gezegd, de SG-ingangen zijn beperkt gedocumenteerd, dus misschien roep je onheil over jezelf af als je ze gebruikt. De I2 en I3 zijn vrij te gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
angelovds schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 23:52:
[...]

De installatie-instructie HMC310 (da's de HMI) kun je vinden op de supportsite van Nefit: https://nefit-nl-nl-b.bos...7tdc39vmg1iebqsp4bavvehb7 . If all else fails, read the manual :)

Je zegt het juist: door de juiste instellingen te maken en een contactje kort te sluiten, "vertel" je de warmtepomp dat er energie over is. In mijn geval komt er dan ook een zonnetje in het display te staan.

Het verschil tussen SG en PV is,
  • Smart grid, zowel het verplicht opnemen van extra vermogen met I1 als het blokkeren van opname met I4, is bedoeld voor de netbeheerder (Enexis, Alliander, ...) om hun stroomnet te kunnen beheren. Ik geloof niet dat dat in Nederland al in gebruik is.
  • De Fotovoltaïsche installatie is bedoeld voor jou, om slim gebruik te maken van je eigen zonnepanelen--of op een andere manier van energie die je graag omgezet ziet worden in warmte of koude.
Ik weet niet of er "voorrang" is tussen de twee verschillende ingangen.

Ze doen ongeveer hetzelfde, maar hebben een ander doel. Zolang jouw netbeheerder niet aangeeft dat-ie per se toegang tot jou warmtepomp wil, zou je het kunnen gebruiken om onderscheid te maken tussen "beetje goedkoop" en "supergoedkoop." Maar, als gezegd, de SG-ingangen zijn beperkt gedocumenteerd, dus misschien roep je onheil over jezelf af als je ze gebruikt. De I2 en I3 zijn vrij te gebruiken.
Maar gebruik je dan toch nog wat logica? Bijvoorbeeld als je netto meer dan x aan het terugleveren bent dan pas dat contact sluiten? Als de wasmachine aan het draaien is wil je de stroom daarvoor gebruiken…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robje1244
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22:48
Sinds kort draait er een Enviline split 7.0 bij mijn ouders thuis. Nu ik hem uit kan lezen ben ik bezig met het afstellen van de unit. Onderstaand zie je de grafieken van vannacht. Kan iemand uitleggen waar die pieken vandaan komen? Hij blijft niet mooi continue lopen. Welke instellingen zou ik moeten aanpassen om dit te verhelpen?

Voetpunt: 25
Eindpunt: 37

Verder heb ik nog een aantal kleine aanpassingen gedaan die in de startpost vermeld staan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EenqGNur3nuCWMukwybFwEfeq6M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ff1AKdbGnXwFZW7tuOW3TxUV.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
Robje1244 schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 09:43:
Sinds kort draait er een Enviline split 7.0 bij mijn ouders thuis. Nu ik hem uit kan lezen ben ik bezig met het afstellen van de unit. Onderstaand zie je de grafieken van vannacht. Kan iemand uitleggen waar die pieken vandaan komen? Hij blijft niet mooi continue lopen. Welke instellingen zou ik moeten aanpassen om dit te verhelpen?

Verder heb ik nog een aantal kleine aanpassingen gedaan die in de startpost vermeld staan.

[Afbeelding]
Defrosts

Kijk even naar de sensor compressor activity

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Steven
HansRemmerswaal schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 06:38:
[...]

Maar gebruik je dan toch nog wat logica? Bijvoorbeeld als je netto meer dan x aan het terugleveren bent dan pas dat contact sluiten? Als de wasmachine aan het draaien is wil je de stroom daarvoor gebruiken…
Ik zat eraan te denken aan iets als:
code:
1
2
3
4
5
if (stroomPrijs < €0.25 || energieverbruik < -1000W) {
   // zet aan
} else {
   // zet uit
}

Moet ik alleen nog wat logica bedenken dat er niet voor zorgt dat hij zichzelf weer uitzet omdat de warmtepomp aangaat en mijn energieverbruik daardoor weer positief wordt.

En daarnaast nog een routine die kijkt of de laatste legionellarun meer dan 2 weken geleden is, en daarna 3 dagen gaat proberen dat voor €0,20 te doen, lukt dat niet probeert hij 3 dagen het voor €0,25 te doen, lukt dat niet 3 dagen voor €0,30 etc. etc..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem senior
Robje1244 schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 09:43:

[Afbeelding]
Dat zijn defrost
Die zijn normaal als het vochtig en rond het vriespunt buiten is
Als het lekker zonnig vries weer is stopt dat vanzelf weer
En daar kun je niks aan doen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Robje1244
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22:48
@Willem senior @HansRemmerswaal

Ah oké. Dus dit is dus normaal gedrag met deze temperaturen. (y) Ik zie nu ook dat hij vanaf een uurtje of 11 al stabiel draait met een COP van 3,4 en een vermogen van +-2,7kW. Hij maakt dus lange runs op een laag vermogen.

[ Voor 6% gewijzigd door Robje1244 op 18-01-2023 14:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hackbard
Steven schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 10:29:
[...]

Ik zat eraan te denken aan iets als:
code:
1
2
3
4
5
if (stroomPrijs < €0.25 || energieverbruik < -1000W) {
   // zet aan
} else {
   // zet uit
}

Moet ik alleen nog wat logica bedenken dat er niet voor zorgt dat hij zichzelf weer uitzet omdat de warmtepomp aangaat en mijn energieverbruik daardoor weer positief wordt.

En daarnaast nog een routine die kijkt of de laatste legionellarun meer dan 2 weken geleden is, en daarna 3 dagen gaat proberen dat voor €0,20 te doen, lukt dat niet probeert hij 3 dagen het voor €0,25 te doen, lukt dat niet 3 dagen voor €0,30 etc. etc..
ik heb ook tibber, we kunnen graag ergens een groepje starten voor warmtepomp met dynamische stroomprijs als dat er nog niet is.
Ik speel vooral met de stooklijn, zoals manual temp aanpassen met een factor verkregen met de nordpool diff custom component in home assistant.
Of de softstart of silent mode uit als stroom goedkoop is en andersom.
Ik heb nog geen idee hoeveel winst er precies te halen valt, maar het principe vindt ik al fijn. Als de comfort niet te ver achteruit gaat..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• master1104
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 28-09 14:30
hackbard schreef op zondag 15 januari 2023 @ 19:58:
@master1104
dank, mooi om te zien.
Daar gebeurt iets wat ik hier niet zie:
Helemaal geen overshoot
En een modulatie naar een passend vermogen.
Dat moet toch bijna een software ding zijn?
Zullen we eens versies vergelijken?
Ik heb de volgende:
diagnose:
warmtepomp:
Type sturing: CUHP
Koelcirc. type 1p5-9
binneneenheid: Light1
SW-versie koelcirc.type 00.00
SW-versie binneneenheid 01.13
SW-vers. uitb.mod. 00.00
..
HPC410 (bedieningseenheid) 73.03
afstandsbediening (CR10H) 40.04
Op verzoek 😃

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ht_-e7HjA9CBLQHj0IffY77_fTY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/t0NwM2WoFGoa6sOUBu6gJAbI.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q9Gvvje8tDbwYo7k6g5GP5IF0yI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9ruIiAIagXru7jlouTbDXSNQ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b9vLQsAGdEn8aNme2hQiYpE_MNM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iTMnM9MNdVIQfq06D1nDKzGV.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackbard
dank!
enig verschil is tower versus light. Jammer, want die is denk ik niet zomaar te upgraden. Dan kan ik mijn theorie dat het aan de sw versie binneneenheid ligt, begraven.. :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hblokhuis77
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 03-01-2024
Hi, @hackbard

Ik heb, denk ik, dezelfde problemen met de “menger”….krijg sterk de indruk dat de menger geen (of bijna niks) van het warme water van de bijverwaming doorlaat. Nefit heeft er al naar gekeken en geeft aan de menger gewoon functioneert
hackbard schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 11:42:
voor de hybride gebruikers, hier mijn kleine studie over de menger.
Misschien vindt het toch iemand interessant. Als ik op dit forum op menger zoek, zijn de meeste posts van mezelf..
verder is er nog

[...]

heb je trouwens hetzelfde als ik, in het binnendeel, zie mijn foto gisteren? Als je de knop uittrekt en draait, kan je hem ook niet weer helemaal terug in drukken?

mijn bevindingen:
tijdens alleen WP bedrijf, als ik handmatig die knop van 100% naar 0% zet, blijven de leidingen richting cv ketel en de sensor op de ketel eindelijk eens koud. Dus dat wil ik, anders gaat de warmte deels naar de gasketel en misschien zelfs de schoornsteen uit.

Knop op 0%
bijverw. excl., alleen bijverw. ja, bijverwarming uitschakelen: ja: de bijverwarmer gaat aan op hysterese wp (niet helemaal logisch maar oké)
Maar dan: menger sensor toont oplopen openen menger, maar er komt geen warmte in het systeem.
Dit werkt dus helemaal niet, ook niet voor sww. (Ja, warmwater loopt hier via de wp en een driewegklep, werkt prima met hybride voor mij)

Dat betekent wel dat ik voor elke disinfectie run of bijverwarm actie de deksel van het binnendeel moet erafhalen en aan de knop draaien. Tenminste als ik geen onnodig warmteverlies bij wp bedrijf via de cv ketel wil EN een werkende bijverwarming.

Verder heb ik de knop nooit zien bewegen. Ik had hem handmatig nog op 50% gezet, dus het 2e van de 3 streepjes (de 4e zou 100%moeten zijn).
Er bewegt niks, als de menger volgens display van 0 naar 100 gaat en terug.
Wel hebben zowel knop draaien als menger op display soms een effect op de flow temperaturen:
Knop op 0: geen flow
Knop op 100: altijd (een klein beetje) flow
Knop op 100, en sensor gaat richting 0 tijdens bijverwarmen, dan stopt de flow (nagenoeg) en blijft de cv zichzelf verwarmen. Dat was het beginpunt van mijn zoektocht, en hoop ik toch maar op een software oplossing van nefit, voordat ik weer zelf een automatie moet schrijven.
Of klopt er iets anders niet?
Trouwens, aanpassen van mengerlooptijd van 120s naar 500 en 20 had geen effect hier. Vertraging staat op 0.

Zo, dit was mijn ochtend. Tips/opmerkingen welkom.
Volgende keer wil ik weer de modulatie bekijken, daar zou ook voor de all-electric bedrijf misschien nog wat te halen vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackbard
Hblokhuis77 schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 07:35:
Hi, @hackbard

Ik heb, denk ik, dezelfde problemen met de “menger”….krijg sterk de indruk dat de menger geen (of bijna niks) van het warme water van de bijverwaming doorlaat. Nefit heeft er al naar gekeken en geeft aan de menger gewoon functioneert

[...]
fijn dat ik niet de enige ben.
Zullen we die beter mengventiel noemen zoals in de handleiding?
Hier doet die ook soms iets, gaat een beetje open en dicht, het is niet zo dat die stuk is. En er zijn ook situaties waar je de warmte van de bijverwarming niet helemaal de systeem in wil, met name met vloerverwarming.
Maar helaas regelt die niet op de ingestelde max temperatuur, maar gaat al dicht bij overschrijden target. En ipv dat de bijverwarming eerst omlaag of uit schakelt.
In tijden waar de bijverwarming makkelijk de streeftemeratuur haalt (en die zijn hier vaak, behalve 2 dagen in december dan), is die daardoor veel zichzelf aan het verwarmen. Ik vindt dat geen goed functioneren. Of ben ik gek en moet ik maar niet teveel mopperen en zeuren?
Ik wacht sinds een week op een reactie van nefit via mijn installateur, daar hebben ze van mij een week geleden blijkbaar voor het eerst van de bbqkees gehoord, en doen misschien nu waar wij hier al jaren me bezig zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobEppink
@Hblokhuis77 @hackbard

hier draait de WP in de stille modus (80 % capaciteit) + hybride instelling bijverwarming gas-CV (met te hoge energie/prijs).
denk dat ons mengventiel wel adequaat meedoet. Bijverwarming van 7% tot 40%.

Maar desondanks erg benieuwd naar de reactie van NEFIT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackbard
sorry, welke waarde is dat? Bijverwarming 7-40% van de tijd aan?
Mijn probleem was tijdens parallel bedrijf, misschien kan ik hybride nog eens testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobEppink
hackbard schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 13:30:
[...]

sorry, welke waarde is dat? Bijverwarming 7-40% van de tijd aan?
Mijn probleem was tijdens parallel bedrijf, misschien kan ik hybride nog eens testen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0hSLm2F7fAwXLI4rAlrGWwdoL8A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wihqfPFXdZ3QdVDHS3DCdjB0.jpg?f=fotoalbum_large

Het gaat over dit percentage.

[ Voor 15% gewijzigd door RobEppink op 20-01-2023 13:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackbard
de temperatuur op de cv ketel zelf zou ook interessant zijn. Als die soms (ver) boven de aanvoertemperatuur komt, zou dat een teken zijn dat de menger dicht is. Hier kwam die soms boven te 70graden, totdat ik op de cv ketel een max temperatuur van 70 heb ingesteld waar die eindelijk uit gaat dan. Lager zou ik vanwege de legionella run niet willen.
edit: ik zie nu je edit foto. Als die mengklep tijdens bijverwarming nooit naar 0% gaat, werkt het idd anders/beter dan hier.

[ Voor 11% gewijzigd door hackbard op 20-01-2023 13:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobEppink
hackbard schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 13:48:
[...]

de temperatuur op de cv ketel zelf zou ook interessant zijn. Als die soms (ver) boven de aanvoertemperatuur komt, zou dat een teken zijn dat de menger dicht is. Hier kwam die soms boven te 70graden, totdat ik op de cv ketel een max temperatuur van 70 heb ingesteld waar die eindelijk uit gaat dan. Lager zou ik vanwege de legionella run niet willen.
edit: ik zie nu je edit foto. Als die mengklep tijdens bijverwarming nooit naar 0% gaat, werkt het idd anders/beter dan hier.
CV ketel afgetopt op 50 graden.
De gasboiler staat daarentegen op 65 graden.

CV bijverwarming kent meestal een temp van 45 graden en mengt dan 7% tot 40% met retour en WP.
Hoge percentage vaak na een defrost.

Heb hybride overigens op een te hoog energie/prijs ingesteld. Als de COP in de buurt van 3 komt komt de bijverwarming.

Ik wijzig de instelling vanavond naar Parallel. Kijken wat er gebeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• master1104
De bbqkees is bij Nefit wel bekend hoor. Ik heb daar met een tweedelijns gesproken en die gaf gelijk aan dat hij het apparaat kent en dat hij vond dat de bbqkees een goede werking van de Nefit warmtepomp beïnvloed. Uitgelegd dat het een krachtige tool is, maar dat het apparaat zelf niks verstoord. Uiteraard kan het in handen van verkeerde gebruikers wel zo uitpakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackbard
master1104 schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 17:19:
De bbqkees is bij Nefit wel bekend hoor. Ik heb daar met een tweedelijns gesproken en die gaf gelijk aan dat hij het apparaat kent en dat hij vond dat de bbqkees een goede werking van de Nefit warmtepomp beïnvloed. Uitgelegd dat het een krachtige tool is, maar dat het apparaat zelf niks verstoord. Uiteraard kan het in handen van verkeerde gebruikers wel zo uitpakken.
dat vraag ik me wel eens af, zijn er dingen die je beter niet mee kunt doen? (En dan ook niet op de binnenunit zelf).
Iets als "alleen bijverwarming aan" op moment dat de warmtepomp net is gestart.
Of mag je als normal gebruiker dat service menu ook al niet in? Moet haast, anders kan je niet eens de stooklijn, ruimteinvloed of sww temperatuur instellen.
Soms zie ik bijvoorbeeld de wp wat trillingen krijgen als de buitentemperatuur net rond min temp van de stille modus schommelt. Dan gaat die wat heen en weer qua vermogen. Maar daar zou het niet uitmaken of dat nu via bbqkees of binnenunit is ingesteld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
master1104 schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 17:19:
Ik gok dat de meeste mensen een BBQKees hebben OMDAT de Nefit warmtepomp niet doet wat hij moet doen. Dus schaffen ze deze aan om te monitoren en duidelijkheid te krijgen over welke instelling aan te passen.

Verder kan ik me voorstellen dat die helpdesk medewerker niet blij is met BBQKees klanten omdat deze met grafieken en historische gegevens kunnen aantonen dat er iets raars aan de hand is.

Als Nefit zou ik zelf blij zijn als een klant een probleem heeft en bijna alle sensor waardens heeft van de laatste x maanden. Kan goed helpen bij het localiseren van het probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hblokhuis77
  • Laatst online: 03-01-2024
Hi,

@RobEppink @hackbard
Op advies van de Nefit monteur de CV (is mijn bijverwarming) temp op 42 graden gezet en het CV vermogen zo dicht mogelijk tegen de 9KW aan (in mijn geval is laagste stand 10.2kw vermogen) redenatie:
- CV water moet laag staan ivm lage temperatuur verwarming warmtepomp maar niet te laag want als de temperatuur van de bijverwarming te laag is springt warmtepomp in storing.
- Aangezien de warmtepomp maar een bepaald vermogen heeft (in mijn geval 9 KW) heeft geen zin om de CV op vol vermogen te laten branden maar kan je beter dicht bij Max vermogen warmtepomp zitten. (Mijn CV gebruikt uiteraard wel vol vermogen voor warmwater voor douche etc).

Vandaag toevallig voor het eerst sinds weken dat de CV bijspringt, maar zelfs met deze instelling blijft de CV pendelen omdat het warme water niet kwijt kan…(melding retourtemperatuur hoger dan aanvoertemperatuur). De CV en Warmtepomp tegelijk aangeschaft en beide van Nefit maar eea werkt toch “minder’ naadloos samen dan je zou mogen verwachten van Nefit.)
RobEppink schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 14:01:
[...]

Hi,
Op advies van de Nefit monteur de CV (is mijn bijverwarming) temp op 42 graden gezet en het CV vermogen zo dicht mogelijk tegen de 9KW aan (in mijn geval is laagste stand 10.2kw vermogen) redenatie:
- CV water moet laag staan ivm lage temperatuur verwarming warmtepomp maar niet te laag want als de temperatuur van de bijverwarming te laag is springt warmtepomp in storing.
- Aangezien de warmtepomp maar een bepaald vermogen heeft (in mijn geval 9 KW) heeft geen zin om de CV op vol vermogen te laten branden maar kan je beter dicht bij Max vermogen warmtepomp zitten. (Mijn CV gebruikt uiteraard wel vol vermogen voor warmwater voor douche etc).

Vandaag toevallig voor het eerst sinds weken dat de CV bijspringt, maar zelfs met deze instelling blijft de CV pendelen omdat het warme water niet kwijt kan…(melding retourtemperatuur hoger dan aanvoertemperatuur). De CV en Warmtepomp tegelijk aangeschaft en beide van Nefit maar eea werkt toch “minder’ naadloos samen dan je zou mogen verwachten van Nefit.)

CV ketel afgetopt op 50 graden.
De gasboiler staat daarentegen op 65 graden.

CV bijverwarming kent meestal een temp van 45 graden en mengt dan 7% tot 40% met retour en WP.
Hoge percentage vaak na een defrost.

Heb hybride overigens op een te hoog energie/prijs ingesteld. Als de COP in de buurt van 3 komt komt de bijverwarming.

Ik wijzig de instelling vanavond naar Parallel. Kijken wat er gebeurt.

[ Voor 25% gewijzigd door Hblokhuis77 op 21-01-2023 10:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartenvdv737
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 29-09 23:31
Hblokhuis77 schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 10:29:
Hi,

@RobEppink @hackbard

[...]
Weet niet of dit iemand helpt, maar de installateur gaf mij de tip om de cv temperatuur een aantal graden lager dan de warmtepomp aanvoertemperatuur te zetten. Omdat de CV ook een overshoot kan geven en dus hoger aanlevert naar de WP dan de maximum aanvoertemperatuur van de WP naar de woning.

Ik blijf er iig vrij nuchter onder....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

maartenvdv737 schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 12:41:
[...]

Weet niet of dit iemand helpt, maar de installateur gaf mij de tip om de cv temperatuur een aantal graden lager dan de warmtepomp aanvoertemperatuur te zetten. Omdat de CV ook een overshoot kan geven en dus hoger aanlevert naar de WP dan de maximum aanvoertemperatuur van de WP naar de woning.
Zelfde advies hier, de WP altijd 2 a 3 graden boven de gewenste kamertemperatuur laten. Of liever nog, altijd op 23/24.

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Riddler85
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 27-09 13:57
maartenvdv737 schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 12:41:
[...]

Dank ik was hier zelf al mee aan het proberen.
Nu staat de wp Max op 52 en de cv op 42.
Dit heeft als resultaat dat de cv helpt bij de defrost run.

Dit heeft het volgende effect op het gas verbruik:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IhuUfEIcZQ6U_Je6zzvHWX4Dkr0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9UwQgdpMaSYGPtnljhDkDMG5.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Riddler85
JackBol schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 13:26:
[...]

Zelfde advies hier, de WP altijd 2 a 3 graden boven de gewenste kamertemperatuur laten. Of liever nog, altijd op 23/24.
Bedoel je dat de stook lijn op 23/24?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Riddler85 schreef op zondag 22 januari 2023 @ 08:22:
[...]

Bedoel je dat de stook lijn op 23/24?
Nee, de kamer thermostaat (H1010).

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steven
Herkennen mensen het dat als er warm water gemaakt wordt door de warmtepomp de compressor slechts op 50% draait? Gevolg is dat een warmwater ruj vaak 4-6 uur duurt en dat in de tussentijd de woonkamer afkoelt met meer dan een graad (en dat duurt bij ons zeker 6u (en soms langer) om weer te herstellen bij dit koude weer.

Iemand een idee hoe je de warmtepomp wat meer zijn best kan laten doen als hij warm water maakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Riddler85
JackBol schreef op zondag 22 januari 2023 @ 09:21:
[...]

Nee, de kamer thermostaat (H1010).
Ja daar stel je toch de stook lijn mee in? De temperatuur van ons h1010 wijkt altijd 1 a 2 graden af met de thermostaat die op een zonneklep van de vloer verwarming zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willem senior
Steven schreef op zondag 22 januari 2023 @ 10:56:
Herkennen mensen het dat als er warm water gemaakt wordt door de warmtepomp de compressor slechts op 50% draait? Gevolg is dat een warmwater ruj vaak 4-6 uur duurt en dat in de tussentijd de woonkamer afkoelt met meer dan een graad (en dat duurt bij ons zeker 6u (en soms langer) om weer te herstellen bij dit koude weer.

Iemand een idee hoe je de warmtepomp wat meer zijn best kan laten doen als hij warm water maakt?
Je kunt WW wisselmodus aan zetten dan wordt er tussen door ook omgeschakeld naar verwarming als het warmwater maken te lang duurt
En je kunt ook de comfort instelling gebruiken om warmwater te maken
dan kost het iets meer maar wordt het warmwater wel met meer vermogen bereid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wollie91
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 30-09 17:01

Helaas herken ik dit en naar mijn idee werkt het systeem niet zoals het zou moeten.
Zie mijn post in het algemene lucht warmtepomp topic die ik zojuist heb geplaatst.
Het maximale vermogen dat de warmtepomp kan leveren is wel afhankelijk van de buitentemperatuur dus wellicht verkijk je je daar op?

Kun je specifiek aangeven hoe lang jou boiler erover doet om op te warmen van een begin temperatuur tot een eind temperatuur en welke vermogen de compressor levert gedurende deze run?

Wollie91 in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10"

[ Voor 25% gewijzigd door Wollie91 op 22-01-2023 12:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackbard

geen idee, ook hier geen verschil in vermogen instelling normal (=eco) en comfort. Bij allebei gebruikt de wp niet het volle vermogen, voor verwarmen neemt die wel rond 2,5kW op (zonder stille modus dan). Sww normal en comfort start met 1,5kW en gaat niet verder omhoog dan 2kW. :X
Ik heb maar een 120l boiler, dus dat duurt niet eeuwig, maar zou soms toch handig zijn als het wat sneller zou gaan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uq7UqQoXph5f13uPRkCFuhiJsjs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lJzBOjPGChoHlUeRCu8xg3jJ.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K-VD-OaV659GeovcK73NbnjJgLk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/cz1hBVFctoXXPk4Lp6yyOPE3.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem senior
Wollie91 schreef op zondag 22 januari 2023 @ 11:58:
[...]

Helaas herken ik dit en naar mijn idee werkt het systeem niet zoals het zou moeten.
Zie mijn post in het algemene lucht warmtepomp topic die ik zojuist heb geplaatst.
Het maximale vermogen dat de warmtepomp kan leveren is wel afhankelijk van de buitentemperatuur dus wellicht verkijk je je daar op?

Kun je specifiek aangeven hoe lang jou boiler erover doet om op te warmen van een begin temperatuur tot een eind temperatuur en welke vermogen de compressor levert gedurende deze run?

Wollie91 in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10"
Kijkend naar je plaatjes lijkt me dat je een lekkende driewegklep heb
Want ik zie je current flow oplopen tijdens het warmwater maken
En current flow temperatuur is puur voor je cv systeem en niet voor warmwater bereiding
Je Compressor draait net zo hard als bij mij met warmwater maken 4,5 kw ongeveer dus dat lijkt me goed
Hier duurt warmwater maken nu ongeveer drie kwartier tot een uur is 200 liter boiler in een tower all electric
Van 40 graden laag terug naar 52 graden
En raar dat een installateur zomaar 200 gram koelmiddel bij vult
als je niet weet of er te VEEL of juist Te WEINIG koudemiddel in je systeem zit 8)7
Edit Plaatje bij gevoegd:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OXLXvqDpmUpKJrcmPFNx1hENp7c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MIOohnWzMfjlHqLSrQWpYefo.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 13% gewijzigd door Willem senior op 22-01-2023 14:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• angelovds
angelovds schreef op maandag 16 januari 2023 @ 15:01:
[...]

Een paar dagen verder, en ik heb een keten aan het werk, maar mooi is het niet.
  • EMS gateway publiceert naar HiveMQ MQTT broker. Een private MQTT broker bij HiveMQ kan niet, omdat de EMS gateway geen TLS voor MQTT ondersteunt.
  • NodeRed, draaiend op IBM Code Engine (met Cloud App Starter Kit, een deprecated oplossing vanuit IBM) publiceert MQTT berichten na splitsen naar InfluxDB...
  • ...die InfluxDB draait in InfluxData Cloud,
  • en het geheel wordt gevisualiseerd in Grafana Cloud.
Voorlopig laat ik het zo, maar ls ik nog wat wil uitbreiden schaf ik mooi een Raspberry Pi 4 aan :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wollie91
Willem senior schreef op zondag 22 januari 2023 @ 13:34:
[...]

Kijkend naar je plaatjes lijkt me dat je een lekkende driewegklep heb
Want ik zie je current flow oplopen tijdens het warmwater maken
En current flow temperatuur is puur voor je cv systeem en niet voor warmwater bereiding
Je Compressor draait net zo hard als bij mij met warmwater maken 4,5 kw ongeveer dus dat lijkt me goed
Hier duurt warmwater maken nu ongeveer drie kwartier tot een uur is 200 liter boiler in een tower all electric
Van 40 graden laag terug naar 52 graden
En raar dat een installateur zomaar 200 gram koelmiddel bij vult
als je niet weet of er te VEEL of juist Te WEINIG koudemiddel in je systeem zit 8)7
Edit Plaatje bij gevoegd:
[Afbeelding]
Ik gok dat de current flow iets oploopt door de positie van de sensor (onder het rode dopje). Het leidingwerk zal iets opwarmen vermoed ik...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SQAkF74voz4GT1Ppwru9IPgS3OU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VPDsZojL9Vg979Xw6kyuhifK.jpg?f=fotoalbum_large

200 x 12 (52-40) = 2400 x 4,2kJ = 10080kJ
1 kWh = 3600.000 joule = 3600 kJ = 3,6 MJ

10080/3600=2,8kWh

2,8kWh / 4,5 = 0,62 uur = 38 minuten

Dit ligt natuurlijk veel dichter in de buurt van wat jij daadwerkelijk haalt dan wat ik haal 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wollie91
@Willem senior

Gebeurd het bij jou ook dat de circulation pump speed tijdens de run naar 0 gaat?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JHXn_myk2apEBvsIJswvDDYZkyM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/R6L4xzPqSNqrgYZvcgZFhvZo.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem senior
Wollie91 schreef op zondag 22 januari 2023 @ 19:07:
@Willem senior

Gebeurd het bij jou ook dat de circulation pump speed tijdens de run naar 0 gaat?

[Afbeelding]
Nee je pomp moet juist harder gaan draaien
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7VA7O3fH0gDgptXBdv_vF5cNp7w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Gb06DnVtCQgPWdCdw6oLgOxt.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wollie91
Willem senior schreef op zondag 22 januari 2023 @ 21:11:
[...]

Nee je pomp moet juist harder gaan draaien
[Afbeelding]
Precies, dat zou ik dus ook verwachten.
Bij stopt de pomp dus ineens tijden de sww run. |:(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willem senior
Wollie91 schreef op zondag 22 januari 2023 @ 21:29:
[...]

Beter morgen je installateur bellen
En die het laten oplossen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
Wollie91 schreef op zondag 22 januari 2023 @ 19:07:
@Willem senior

[Afbeelding]
Ik heb een vergelijkbaar beeld.
Tijdens de SWW run is de compressor power output stabiel op 4.3 kW maar de circulation pump speed loopt schuin naar beneden. In het voorbeeld hieronder is deze aan het einde van de SWW ongeveer 16% en tijdens de heating run gaat deze verder naar 1%. Mijn SWW run duurt trouwens 43 min.

Plaatje hieronder is van een paar dagen geleden, ik heb nu regelmatig tijdens een SWW run een defrost, dus ik zocht er een zonder defrost... Bijna elke dag is het patroon vergelijkbaar alleen de duur van de run kan wat variëren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LF7X3bKYIajTq2gi5FVQ-WUWa6g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9CTDWwWaYgaQYoTJ9tvjSQG7.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 14% gewijzigd door HansRemmerswaal op 23-01-2023 07:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de telegraaf
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 07-06 11:38
Riddler85 schreef op zondag 22 januari 2023 @ 08:20:
[...]

Dank ik was hier zelf al mee aan het proberen.
Nu staat de wp Max op 52 en de cv op 42.
Dit heeft als resultaat dat de cv helpt bij de defrost run.

Dit heeft het volgende effect op het gas verbruik:
[Afbeelding]
Dit zou ik ook willen (CV komt er alleen bij met ontdooicycli), maar heb de indruk dat onze iets oudere installatie (5e jaar, firmware 1.09) dit niet goed kan afregelen. Gistermiddag geruime tijd geëxperimenteerd, voor de zoveelste keer zonder succes.
Welke firmware heeft u?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• master1104
Dat de CV pomp zover terug loopt is het gevolg van de Delta T die te klein wordt. De meeste hier hebben hem op 5 graden staan denk ik?
Bij onze sww boiler is de spiraal relatief klein en zorgt de CV pomp bij hoge flow ook dat de delta T veel te klein wordt (lees: de afgifte van het spiraal kan het dan dus niet bijhouden). Volgens mij loopt de CV pomp niet verder terug dan 1%.

Plot je delta T er maar eens bij, dan zie je daar de oorzaak vermoedelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• master1104
Wollie91 schreef op zondag 22 januari 2023 @ 21:29:
[...]

Ik vermoed dus dat hij niet stopt maar op 1% modulatie loopt. En dat is nog steeds best een significante flow voor door een boilerspiraal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobEppink
Mensen; vraag.

We hebben de Wila circulatiepomp van 2 naar 3 gezet.
Doel: meer flow<> lange lussen VVW

Kun je dat ongestraft doen of moet er aan de WP instellingen dan ook iets gewijzigd worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de telegraaf
RobEppink schreef op maandag 23 januari 2023 @ 10:18:
Mensen; vraag.

Kun je dat ongestraft doen of moet er aan de WP instellingen dan ook iets gewijzigd worden?
Bij een groot afgiftesysteem het best inderdaad de pomp maximaal te laten draaien. Is in ieder geval mijn ervaring. Is in principe onafhankelijk van de warmtepomp, maar ik probeer wel de TC0-TC3 zo'n beetje op het verschil te houden tussen de blauwe en rode thermometer op de Buderus unit.
Echter; de optimale TC0-TC3 pompsnelheid verandert voortdurend met de omstandigheden dus dat blijft een beetje gokken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobEppink
de telegraaf schreef op maandag 23 januari 2023 @ 12:18:
[...]

Bij een groot afgiftesysteem het best inderdaad de pomp maximaal te laten draaien. Is in ieder geval mijn ervaring. Is in principe onafhankelijk van de warmtepomp, maar ik probeer wel de TC0-TC3 zo'n beetje op het verschil te houden tussen de blauwe en rode thermometer op de Buderus unit.
Echter; de optimale TC0-TC3 pompsnelheid verandert voortdurend met de omstandigheden dus dat blijft een beetje gokken.
@de telegraaf dank.

TC3-TC0 staat bij ons op 5 (VVW).
Verlagen naar 4,5 zodat de WP-pomp wat alerter reageert?

Een Buderus unit ken ik niet (?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wollie91
HansRemmerswaal schreef op maandag 23 januari 2023 @ 07:37:
[...]

Tijdens de SWW run is de compressor power output stabiel op 4.3 kW maar de circulation pump speed loopt schuin naar beneden. In het voorbeeld hieronder is deze aan het einde van de SWW ongeveer 16% en tijdens de heating run gaat deze verder naar 1%. Mijn SWW run duurt trouwens 43 min.

Plaatje hieronder is van een paar dagen geleden, ik heb nu regelmatig tijdens een SWW run een defrost, dus ik zocht er een zonder defrost... Bijna elke dag is het patroon vergelijkbaar alleen de duur van de run kan wat variëren.

[Afbeelding]
Bij jou gebeurt dit als de run klaar is maar bij gaat de pomp al naar 0 (of bijna 0 zoals @master1104 zegt) ) terwijl de streef temperatuur van de boiler nog lang niet is gehaald.

@master1104
Ik heb nu geen toegang tot home assistant. Zal vanavond eens kijken. Onderstaand plaatje had ik nog wel op mijn telefoon staan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c1Z_R3KWF6SFHG3Q02FIhxKYvF4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tjUkAYoTbnkblqjRwYrE7iO3.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nous112
RobEppink schreef op maandag 23 januari 2023 @ 10:18:
Mensen; vraag.

De flow van je vloerverwarming opnieuw inregelen. Ik ben in november overgegaan van stand 2 naar 3, wel meer lawaai, maar met eenzelfde flow ingeregeld op de vloergroepen een snellere opwarming en lagere cv aanvoertemperatuur. Ik heb (helaas) meerdere groepen die langer zijn dan 120 meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de telegraaf
RobEppink schreef op maandag 23 januari 2023 @ 12:37:
[...]

@de telegraaf dank.

TC3-TC0 staat bij ons op 5 (VVW).
Verlagen naar 4,5 zodat de WP-pomp wat alerter reageert?

Een Buderus unit ken ik niet (?).
Velen hier hebben een secundair circuit; de warmtepomp houdt dus alleen een buffervat warm, en vanuit het buffervat pompt een tweede pomp het afgiftesysteem rond. Dit wordt bij Nefit installaties vaak gedaan met een unit van het merk Buderus, één van de vele Bosch-merken. In deze unit zit een Wilo pomp, vandaar dat ik er vanuit ging dat je die bedoelde. En op de unit zit een thermometer op de aanvoer én retour, waarop je dus in één oogopslag het verschil kunt zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
Mijn warmtepomp heeft zijn eigen 3 phase aansluiting. Hieronder het verbruik van 2 runs met tussendoor een defrost. Nu zie ik elke 30 min een piekje. Enig idee wat dat kan zijn?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TyPLrnOQFTmPlZj2vlBftE__M5k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Mb8MkJK58o9GgsrBWY8NLRBK.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobEppink
de telegraaf schreef op maandag 23 januari 2023 @ 14:50:
[...]

Velen hier hebben een secundair circuit; de warmtepomp houdt dus alleen een buffervat warm, en vanuit het buffervat pompt een tweede pomp het afgiftesysteem rond. Dit wordt bij Nefit installaties vaak gedaan met een unit van het merk Buderus, één van de vele Bosch-merken. In deze unit zit een Wilo pomp, vandaar dat ik er vanuit ging dat je die bedoelde. En op de unit zit een thermometer op de aanvoer én retour, waarop je dus in één oogopslag het verschil kunt zien.
We hebben wel een buffervat van 50 ltr maar dat is met T koppelingen naast het normale circuit van aan/afvoerleidingen geplaatst. Wat is dat parallel, of juist niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobEppink
Nous112 schreef op maandag 23 januari 2023 @ 14:07:
[...]

De flow van je vloerverwarming opnieuw inregelen. Ik ben in november overgegaan van stand 2 naar 3, wel meer lawaai, maar met eenzelfde flow ingeregeld op de vloergroepen een snellere opwarming en lagere cv aanvoertemperatuur. Ik heb (helaas) meerdere groepen die langer zijn dan 120 meter.
Dus de stooklijn kan omlaag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem senior
HansRemmerswaal schreef op maandag 23 januari 2023 @ 16:42:
Mijn warmtepomp heeft zijn eigen 3 phase aansluiting. Hieronder het verbruik van 2 runs met tussendoor een defrost. Nu zie ik elke 30 min een piekje. Enig idee wat dat kan zijn?

[Afbeelding]
Volgens mij is dat om de olie terug te pompen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hackbard
[...]

Tijdens de SWW run is de compressor power output stabiel op 4.3 kW maar de circulation pump speed loopt schuin naar beneden. In het voorbeeld hieronder is deze aan het einde van de SWW ongeveer 16% en tijdens de heating run gaat deze verder naar 1%.
hoe stuurd de interne pomp tijdens sww? Hier loopt die van rond 30 tot 50% omhoog, terwijl delta T, TC3/TC0 van 2,9 naar 1,7 gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nous112
RobEppink schreef op maandag 23 januari 2023 @ 17:23:
[...]

Dus de stooklijn kan omlaag?
Bij mij heb ik de startpunt 1 graad verlaagd (nu 20 graden), eindpunt van 34 naar 32 graden gebracht. Kwestie van uitproberen…..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scarwoman
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 27-09 20:23
Nous112 schreef op maandag 23 januari 2023 @ 20:02:
[...]

Bij mij heb ik de startpunt 1 graad verlaagd (nu 20 graden), eindpunt van 34 naar 32 graden gebracht. Kwestie van uitproberen…..
Hoeveel heb je je TC3-TC0 ingesteld?
Ik heb eens geëxperimenteerd afgelopen dagen. 4K haalt mijn warmtepomp prima. 3.5K zou ook wel lukken vermoed ik, maar geen idee of dit daadwerkelijk verstandig is?

Nefit Envilline 13kW all-ellectric | HR 300L boiler | 100L buffervat | Buderus pomp | Vloerverwarming met naregeling: Danfoss Icon | 11,52 kWp zonnepaneel installatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nous112
scarwoman schreef op maandag 23 januari 2023 @ 23:03:
[...]

Hoeveel heb je je TC3-TC0 ingesteld?
Ik heb eens geëxperimenteerd afgelopen dagen. 4K haalt mijn warmtepomp prima. 3.5K zou ook wel lukken vermoed ik, maar geen idee of dit daadwerkelijk verstandig is?
5K, oorspronkelijk stond deze op 7K na oplevering…….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
[...]

[Afbeelding]
Correctie... het was 43 min omdat het water nog warm genoeg was door de desinfectie run.
Paar voorbeelden van vorige week;

DHW current extern temperature
Van 39.6 naar 48 is 0h43 (4.2 kW)
Van 14.7 naar 47.5 is 1h48 (5 kW) met defrost

Die lage start temperatuur is als mijn zoon de boiler de vorige dag heeft "leeg" gedouched.
Ik zie verschillende vermogens, maar vermogen is wel stabiel. Blijkbaar bepaald de WP het vermogen aan de hand van het te overbruggen tempertuurverschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wollie91
HansRemmerswaal schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 08:25:
[...]

Correctie... het was 43 min omdat het water nog warm genoeg was door de desinfectie run.
Paar voorbeelden van vorige week;

DHW current extern temperature
Van 39.6 naar 48 is 0h43 (4.2 kW)
Van 14.7 naar 47.5 is 1h48 (5 kW) met defrost

Die lage start temperatuur is als mijn zoon de boiler de vorige dag heeft "leeg" gedouched.
Ik zie verschillende vermogens, maar vermogen is wel stabiel. Blijkbaar bepaald de WP het vermogen aan de hand van het te overbruggen tempertuurverschil.
Dat lijkt me prima.
Weer een bevestiging dat er bij mij iets gigantisch mis is. De vraag staat in ieder geval uit bij Nefit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackbard
HansRemmerswaal schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 08:25:
[...]
Zo slim lijkt die mij niet. Het geleverd vermogen verschilt omdat die met verschillende temperaturen bezig is. Als die op lagere temperatuur start, kan die meer leveren, hogere COP. Het opgenomen vermogen zou wel steeds hetzelfde zijn, dat zie ik tenminste hier (helaas, ongeacht de verschillende instellingen eco of comfort).
Met mijn "7kW" wp, hoezo komt die nooit in die buurt met sww, ook niet als die de boiler van 15 tot 35 grad verwarmt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
hackbard schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 14:03:
[...]

Zo slim lijkt die mij niet. Het geleverd vermogen verschilt omdat die met verschillende temperaturen bezig is. Als die op lagere temperatuur start, kan die meer leveren, hogere COP. Het opgenomen vermogen zou wel steeds hetzelfde zijn, dat zie ik tenminste hier (helaas, ongeacht de verschillende instellingen eco of comfort).
Met mijn "7kW" wp, hoezo komt die nooit in die buurt met sww, ook niet als die de boiler van 15 tot 35 grad verwarmt?
Als ik terug kijk dan zie ik op 3 november de SWW run met 6.3 kW. Kijk ik op andere dagen dan zie ik een zelfde of lagere compressor output bij een vergelijkbare 20 naar 48 graden verwarming. Het lijkt haast op een relatie tussen buiten temperatuur en compressor output voor SWW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackbard
HansRemmerswaal schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 15:14:
[...]

Als ik terug kijk dan zie ik op 3 november de SWW run met 6.3 kW. Kijk ik op andere dagen dan zie ik een zelfde of lagere compressor output bij een vergelijkbare 20 naar 48 graden verwarming. Het lijkt haast op een relatie tussen buiten temperatuur en compressor output voor SWW.
zeker is er een relatie, dat betwijfel ik ook niet. Alleen denk ik dat de wp altijd hetzelfde opgenomen vermogen heeft voor sww, het geleverde vermogen verschild vanwege externe factoren (temperaturen), en is niet een keuze van de wp.
Of heeft die voor de 6.3kW output wel de volle 2,5kW input gebruikt? Hier is het met sww nooit boven 2kW input, met verwarmen is max vermogen wel 2,5kW ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
hackbard schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 16:26:
[...]

zeker is er een relatie, dat betwijfel ik ook niet. Alleen denk ik dat de wp altijd hetzelfde opgenomen vermogen heeft voor sww, het geleverde vermogen verschild vanwege externe factoren (temperaturen), en is niet een keuze van de wp.
Of heeft die voor de 6.3kW output wel de volle 2,5kW input gebruikt? Hier is het met sww nooit boven 2kW input, met verwarmen is max vermogen wel 2,5kW ofzo.
Ah, nu zie ik wat je bedoeld. Ja natuurlijk is de output dan afhankelijk van de buitentemperatuur.
Nee, bij de SWW run is het ongenomen vermogen nooit 2.5kW, deze loopt op van +/-1.5kW naar +/-2kW.
Tijdens de desinfectie zie ik deze trouwens oplopen naar 2.5 - 2.7kW totdat het elektrische element het overneemt met 3 kW.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dF4nYj6asXJjln1pnv0cua5Au2Q=/800x/filters:strip_exif()/f/image/e9FSTCO5Mhh5bzUH6qQmTAWF.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 26% gewijzigd door HansRemmerswaal op 24-01-2023 17:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• O_Tiby
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 21-09 07:18
O_Tiby schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 10:44:
[...]

Hoi Willem, dank voor de reactie. CV wordt voornamelijk gebruikt voor het verwarmen van tapwater en bijspringen in de winter wanneer de warmtepomp het niet redt.
Ik zal ook eens in het andere topic advies vragen. Al gaat het mij niet perse om het koelen maar nu is mijn twijfel of dit wel een correct systeem is. 8)7
Onderstaande ook gepost in https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2095684

Afbeeldingen van ons hybride systeem:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VZnfQS7D1UvVmUVXVjHApps9VAk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tEX2gF0KwHjES1pEFFiR02Ft.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IHIGgsicJi6DuheLuriKdkowpKQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HwtMX8BNwaMEEpHWJeneJcTc.jpg?f=fotoalbum_large

We zijn bijna een jaar verder en heb het één en ander geprobeerd (ook nog de rest van het huis aan het verbouwen/tuin aan het aanleggen dus niet alle tijd aan de wp besteed;

Een klein overzichtje van afgelopen jaar;
- opstelling gewijzigd op het dakkapel om minder (geluids)resonantie te hebben
- verbruik afgelopen jaar was ong: gas 2m3 p/maand en in december voor de wp 8kW/dag (oftewel de WP nam volledig de vloerverwarming voor zijn rekening, cv hoefde niet bij te springen)

Maandag 16-01: Mengklep in wp blijkt defect, maakt raar tikkend geluid en lijkt niet goed om te schakelen oid. Installateur heeft deze vervangen. Direct jullie adviezen voor het systeem besproken. Nu na 2 jaar heeft hij meer kennis over wp-systemen en (h)erkend meerdere punten. Als eerste stap hebben we de vloerverwarmingverdeler thermostaat helemaal open gezet. En gaan we kijken naar een andere vv-verdeler/het ombouwen er van.

Maandag 23-01:
Een document van Nefit gevonden met ideale 'standaard'-settings voor de wp. Deze heb ik even naast onze wp instellingen gelegd en ik zie vele verschillen. Deze settings heb ik nu overgenomen (de instellingen voor 'Oudbouw' (huis uit 1926, geheel geisoleerd/verbouwd))

Echter, mijn eerste issue waarvoor ik nu even hulp vraag;
- Sinds de vervanging van de mengklep zie ik het gasverbruik structureel toegenomen zijn naar 2m3 per dag en het stroomverbruik/het in bedrijf zijn van de WP is een stuk minder geworden. Ik kan niet achterhalen waarom, dit kan toch niet zijn omdat de vv-thermostaat helemaal openstaat? Installateur geeft aan dat hij de mengklep 1-op-1 heeft vervangen. De wijziging van instellingen op 23-01 heeft geen invloed.

Even een paar grafieken:
Typerende grafiek van vóór 16-01:
Donker blauwe (fase3) is verbruik van de WP. Regelmatige pieken te zien. Ik weet niet of dit een juist 'gedrag'/trend is voor een WP, maar in deze tijd hadden we dus nauwelijks/geen gasverbruik.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y40LSxmeBMSQ6fb6dTQ0kC3afZI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3tYedntVmC4nSClLN4ZiEjfU.jpg?f=fotoalbum_large

En gasgebruik vóór 16-01:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WRC4WjlcgKARpaazpj-uo7n0KgA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5EkjYmOFMnmSUnUHNhJLuqsS.jpg?f=fotoalbum_large

Grafieken van ná 16-01:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/56qAQVQhYlzl4EZkNida1w_dqCk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ESPUwRw8ljHocMVKIMZJjIX8.jpg?f=fotoalbum_large

En gasverbruik ná 16-01:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X11h-hUWIu-35Z81YubwbwVzyNo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8fKTK2UcYkNADixxRzUCRUNl.jpg?f=fotoalbum_large

Nieuwe mengklep
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qvZXHE_J87xtc4GD-3FzajByoN0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xN5WvVw9JWNCrc0PhHtqrxJm.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackbard
@O_Tiby
van vloerverwarming heb ik geen verstand.
Met die mengklep ben ik wel al wat bezig, misschien had je dit al gezien:
hackbard schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 11:42:
voor de hybride gebruikers, hier mijn kleine studie over de menger.
De gasverbruik na 16 jan is idd raar.
Je zou kunnen kijken of je het ook zonder bijverwarming redt boven een bepaalde buitentemperatuur. Ik heb de laatste dagen de gasketel niet nodig, de bijverwarming staat dus uit (en gaat alleen heel even aan tijdens een defrost). Wat zijn de instellingen bijverwarming is dan de vraag.
De installateur vertelde dat waarschijnlijk de regeling van de mengklep gewoon zo is, dat die dichtgaat zodra de aanvoer vanuit de gasketel boven de streeftemperatuur komt. De ketel blijft dan verder zichzelf stoken totdat die zijn eigen ingestelde maximum temperatuur bereikt en uiteindelijk zelf uit of in storing gaat. En na een tijd begint het dansje opnieuw. Vindt ik wel gek dat ze zo iets als werkend hybride installatie willen verkopen. Maar ze zijn er ook nog over in gesprek met nefit, misschien komt er nog wat.
Als dit echt ook bij jou het geval is, zou ik eerst proberen om op de ketel zelf de max aanvoer temperatuur wat lager te zetten.
Je zou evtl. ook nog de mengklep handmatig open kunnen zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackbard
spok9 schreef op donderdag 15 december 2022 @ 20:30:
[...]

..de mengklep voor bijverwarming. En daarmee vind ik ineens een verklaring voor het ‘sluipverbruik’. De warmtepomp vraagt warmte van de ketel bij defrosts! Dit ongeacht alle instellingen…
@spok9 heb je hier ooit een tweak voor gevonden?
edit: toch nog iets bedacht: gewoon de cv ketel op "verwarming uit" zetten werkt 8)

[ Voor 10% gewijzigd door hackbard op 25-01-2023 13:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• O_Tiby
hackbard schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 21:00:
@O_Tiby
van vloerverwarming heb ik geen verstand.
Met die mengklep ben ik wel al wat bezig, misschien had je dit al gezien:

[...]

De gasverbruik na 16 jan is idd raar.
Je zou kunnen kijken of je het ook zonder bijverwarming redt boven een bepaalde buitentemperatuur. Ik heb de laatste dagen de gasketel niet nodig, de bijverwarming staat dus uit (en gaat alleen heel even aan tijdens een defrost). Wat zijn de instellingen bijverwarming is dan de vraag.
De installateur vertelde dat waarschijnlijk de regeling van de mengklep gewoon zo is, dat die dichtgaat zodra de aanvoer vanuit de gasketel boven de streeftemperatuur komt. De ketel blijft dan verder zichzelf stoken totdat die zijn eigen ingestelde maximum temperatuur bereikt en uiteindelijk zelf uit of in storing gaat. En na een tijd begint het dansje opnieuw. Vindt ik wel gek dat ze zo iets als werkend hybride installatie willen verkopen. Maar ze zijn er ook nog over in gesprek met nefit, misschien komt er nog wat.
Als dit echt ook bij jou het geval is, zou ik eerst proberen om op de ketel zelf de max aanvoer temperatuur wat lager te zetten.
Je zou evtl. ook nog de mengklep handmatig open kunnen zetten.
Dank voor de reactie. Echter we hebben een heel jaar bijna volledig op de WP gedraaid. Hadden nauwelijks gasverbruik (<2m3 per maand) Maar nu, sinds de mengklep vervanging, is er dus duidelijk iets aan de hand

Welke setting moet ik hebben om de bijverwarming uit te zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackbard
O_Tiby schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 22:20:
[...]

Dank voor de reactie. Echter we hebben een heel jaar bijna volledig op de WP gedraaid. Hadden nauwelijks gasverbruik (<2m3 per maand) Maar nu, sinds de mengklep vervanging, is er dus duidelijk iets aan de hand

zijn er geen instellingen verandert ondertussen?
Waarschijnlijk heb je onder servicemenu- extra warmtebr. kiezen: Hybride staan. Dan is ergens een optie energie prijsverhouding. Als je die laag zet, bijvoorbeeld op 2 ipv 3, zou de ketel minder/niet aanspringen. Zelf gebruik ik hybride niet omdat ik niet begrijp hoe dat precies werkt/ hoe die de cop bepaalt/ toch aansprong terwijl de dagelijkse cop ver boven de ingestelde waarde was.
Ik heb extra warmtebron: excl. met menger, en dan is er een optie bijverwarming uitschakelen. :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rroetenberg
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:10
mij valt juist op dat wanneer de eco modus staat geselecteerd als SWW dat de compressor ook maar 2.6kW gebruikt van de 7kW. Schakel ik echter over op comfort dan stijgt de compressor wel naar een hoger getal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de telegraaf
O_Tiby schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 22:20:
[...]

'menu' knop paar seconden ingedrukt houden --> optie 'bijverwarming instellen' --> algemene instellingen --> 'bijverwarming uit' op 'ja' zetten.

Maar ik denk dat je de hybride factor even wat lager moet zetten, naar 2 of 2,5 bijvoorbeeld. Na 16 jan werd het aanmerkelijk kouder en wellicht dat je wp gewoon doet wat ie moet doen, maar nu mét een werkende mengklep.

Tenslotte, velen hier hebben ruzie met de afstelling CV-WP, ik ook. Gebruikt de cv stand eigenlijk alleen maar handmatig meer, waarbij ik handmatig de klep verdraai. Dit kan wanneer je de knop iets uittrekt. Paralell bedrijf of beter nog: alleen CV met defrost, lukt me gewoon niet met mijn 5 jaar oude firmware versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Eik
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 23:05
hackbard schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 08:16:
[...]

zijn er geen instellingen verandert ondertussen?
Waarschijnlijk heb je onder servicemenu- extra warmtebr. kiezen: Hybride staan. Dan is ergens een optie energie prijsverhouding. Als je die laag zet, bijvoorbeeld op 2 ipv 3, zou de ketel minder/niet aanspringen. Zelf gebruik ik hybride niet omdat ik niet begrijp hoe dat precies werkt/ hoe die de cop bepaalt/ toch aansprong terwijl de dagelijkse cop ver boven de ingestelde waarde was.
Ik heb extra warmtebron: excl. met menger, en dan is er een optie bijverwarming uitschakelen. :*)
Misschien onderstaande proberen;

Onder, bijverwarming met mengklep, kan de temperatuur, bij " Buitentemp. Paralelbedr." worden ingesteld op de situatieafhankelijke gewenste temperatuur.

Wat mogelijk goed werkt is dat het parallelbedrijf is ingesteld op een temperatuur waarbij de CV ook daadwerkelijk het benodigde vermogen kan leveren (minimale vermogen afgifte), om pendelen te voorkomen en de CV efficient te blijven laten werken.

De WP-instelling zelf, moet dan weer aansluiten op de Hybride instelling, afhankelijk van de kwh en M3 prijsverhouding.

Kortom de CV laten bijspringen op het moment dat de WP bijna maximal moet presteren tot het C.O.P. afhankelijke bedrijf niet meer economisch is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• O_Tiby
De Eik schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 11:41:
[...]

Misschien onderstaande proberen;

Onder, bijverwarming met mengklep, kan de temperatuur, bij " Buitentemp. Paralelbedr." worden ingesteld op de situatieafhankelijke gewenste temperatuur.

Wat mogelijk goed werkt is dat het parallelbedrijf is ingesteld op een temperatuur waarbij de CV ook daadwerkelijk het benodigde vermogen kan leveren (minimale vermogen afgifte), om pendelen te voorkomen en de CV efficient te blijven laten werken.

De WP-instelling zelf, moet dan weer aansluiten op de Hybride instelling, afhankelijk van de kwh en M3 prijsverhouding.

Kortom de CV laten bijspringen op het moment dat de WP bijna maximal moet presteren tot het C.O.P. afhankelijke bedrijf niet meer economisch is.
Dank allen! Heb toevallig vanochtend de instelling zelf gevonden. Heb inderdaad "bijverwarming uit" op AAN gezet. Nu draait ie alleen op de WP. Geen CV verbruik meer gehad sindsdien en hoor hem nu al de hele dag draaien. Dat lijkt dus goed te gaan.

Verder heb ik de instellingen op 'hybride' staan. Stond op 'parallel bedrijf' maar heb de 'optimale' settings overgenomen uit de voorschriften van afgelopen jaar van Nefit (zie: https://s3.eu-west-1.amaz...e-HYBRIDE-V02-05-2022.pdf en dan heb ik "OUDBOUW" aangehouden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
O_Tiby schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 15:21:
[...]

Dank allen! Heb toevallig vanochtend de instelling zelf gevonden. Heb inderdaad "bijverwarming uit" op AAN gezet. Nu draait ie alleen op de WP. Geen CV verbruik meer gehad sindsdien en hoor hem nu al de hele dag draaien. Dat lijkt dus goed te gaan.

Verder heb ik de instellingen op 'hybride' staan. Stond op 'parallel bedrijf' maar heb de 'optimale' settings overgenomen uit de voorschriften van afgelopen jaar van Nefit (zie: https://s3.eu-west-1.amaz...e-HYBRIDE-V02-05-2022.pdf en dan heb ik "OUDBOUW" aangehouden).
Kan het zijn dat de instellingen niet waren opgeslagen en dat installateur de WP had uitgezet bij het vervangen van die klep? Dat kan verklaren waarom deze instellingen opeens anders zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Riddler85
de telegraaf schreef op maandag 23 januari 2023 @ 08:16:
[...]

Dit zou ik ook willen (CV komt er alleen bij met ontdooicycli), maar heb de indruk dat onze iets oudere installatie (5e jaar, firmware 1.09) dit niet goed kan afregelen. Gistermiddag geruime tijd geëxperimenteerd, voor de zoveelste keer zonder succes.
Welke firmware heeft u?
Excuses voor de vertraagde reactie was paar dagen op cursus.

Sw 01.13 voor de wp
Se 73.03 voor de Bediening

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• O_Tiby
HansRemmerswaal schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 16:57:
[...]

Kan het zijn dat de instellingen niet waren opgeslagen en dat installateur de WP had uitgezet bij het vervangen van die klep? Dat kan verklaren waarom deze instellingen opeens anders zijn.
Neen, helaas dat is het niet. Sinds het begin stond ie op "... parallel" (2.5 jaar geleden). Misschien was dat niet de optimale instelling maar het werkte wel.

Bijna 2 weken geleden is de mengklep vervangen en sindsdien verbruikt het systeem voornamelijk de bijverwarming = cv = gas verbruik.
Toen kwam ik de settings voorgeschreven door Nefit op internet tegen, maar ook dit mag niet baten. Nog steeds gas verbruik.
Pas wanneer ik de optie "bijverwarming uitschakelen" op AAN zet, dan doet de wp het goed. Maar op hele koude momenten zal de cv dus niet automatisch bijspringen.

Morgen komt een monteur van Nefit. Ben benieuwd wat zijn bevindingen zullen zijn. Ik houd jullie op de hoogte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackbard
rroetenberg schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 09:47:
mij valt juist op dat wanneer de eco modus staat geselecteerd als SWW dat de compressor ook maar 2.6kW gebruikt van de 7kW. Schakel ik echter over op comfort dan stijgt de compressor wel naar een hoger getal.
oké, nu ik toch nog eens kijk zie ik ook een klein verschil tussen eco en comfort modus sww. Eco gebruikt iets minder vermogen. Ik had meer verschil verwacht, maar goed.
Ik kijk trouwens vooral naar het opgenomen vermogen, het geleverde verschild toch erg afhankelijk van de buitentemperatuur ect.
Opnemen doet de mijne nooit meer dan 2,4kW voor verwarmen. Voor sww comfort is dat helaas maar 1,6-2kW, en eco gaat van 1,4 tot 1,9.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris1986
  • Laatst online: 06-01-2024
Ik zit helaas met een probleem aan een Enviline warmtepomp. Zou iemand mij op weg kunnen helpen?

Betreft een Enviline monoblock 5kw.
Deze set is eerder in bedrijf geweest in mijn oude woning, maar ik heb hem al even geleden werkend afgekoppeld om te plaatsen in mijn nieiwe woning. Nu enkele maanden later heb ik de set aangesloten en geprobeerd in bedrijf te stellen.
Helaas loop ik nu tegen het probleem aan dat de uitlezing op de binnenunit niet werkt. De achtergrondverlichting doet het wel maar er wordt verder niks weergegeven. Iemand die dit ook al eens heeft gehad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nous112
Chris1986 schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 17:18:
Ik zit helaas met een probleem aan een Enviline warmtepomp. Zou iemand mij op weg kunnen helpen?

Betreft een Enviline monoblock 5kw.
Deze set is eerder in bedrijf geweest in mijn oude woning, maar ik heb hem al even geleden werkend afgekoppeld om te plaatsen in mijn nieiwe woning. Nu enkele maanden later heb ik de set aangesloten en geprobeerd in bedrijf te stellen.
Helaas loop ik nu tegen het probleem aan dat de uitlezing op de binnenunit niet werkt. De achtergrondverlichting doet het wel maar er wordt verder niks weergegeven. Iemand die dit ook al eens heeft gehad?
Werkt je 1010h thermostaat nog wel en reageert de warmtepomp indien je deze bijvoorbeeld uitzet en weer op 30 graden? Indien dit ook niet werkt heb je wellicht een storing (draadbreuk, sluiting of slechte aansluiting) op de EMS bus. Het display wordt ook via deze bus aangestuurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris1986
  • Laatst online: 06-01-2024
Nous112 schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 20:51:
[...]

Werkt je 1010h thermostaat nog wel en reageert de warmtepomp indien je deze bijvoorbeeld uitzet en weer op 30 graden? Indien dit ook niet werkt heb je wellicht een storing (draadbreuk, sluiting of slechte aansluiting) op de EMS bus. Het display wordt ook via deze bus aangestuurd.
Tijdens het opstarten werd de bovenste helft van het scherm op de hmc300 zwart voor circa 30seconden. Daarna blijft die totaal leeg, ook na spanningsreset.
1010h geeft temperatuur weer en na een korte tijd storing A11/3081. Buitendeel start gewoon op om boilervat op te warmen. Helaas nog geen tijd gehad om te wachten tot de boiler op temperatuur is om te zien of die überhaupt omschakeld.

Ik zal de bekabeling van de EMS bus nog eens nalopen, bedankt voor de tip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• angelovds
Chris1986 schreef op zondag 29 januari 2023 @ 11:29:
[...]

Tijdens het opstarten werd de bovenste helft van het scherm op de hmc300 zwart voor circa 30seconden. Daarna blijft die totaal leeg, ook na spanningsreset.
1010h geeft temperatuur weer en na een korte tijd storing A11/3081. Buitendeel start gewoon op om boilervat op te warmen. Helaas nog geen tijd gehad om te wachten tot de boiler op temperatuur is om te zien of die überhaupt omschakeld.

Ik zal de bekabeling van de EMS bus nog eens nalopen, bedankt voor de tip.
Binnen- en buitendeel communiceren met een CAN bus, die helemaal los staat van de EMS bus.
Bekabeling controleren lijkt me inderdaad nuttig. Ik heb ook gemerkt dat, hoewel EMS in principe geen polariteit heeft, het kan uitmaken maken of je de kabeltjes al dan niet omgedraaid hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobEppink
Vraag.

Registreert de Enviline de defrost op een of andere manier?
Zo te zien wordt de defrost niet geregistreerd als een start.
Heeft iemand kennis hieromtrent (en wil deze delen)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
RobEppink schreef op maandag 30 januari 2023 @ 11:35:
Vraag.

Registreert de Enviline de defrost op een of andere manier?
Zo te zien wordt de defrost niet geregistreerd als een start.
Heeft iemand kennis hieromtrent (en wil deze delen)?
Via BBQkees kun je de defrost zien in de compressor activity. Op het display van de EnviLine zelf kun je dit niet zien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x3oifN02Qh17VokiDJjQo_EpFsw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/TQhLdmqYPj6iugpGg9mXCkho.png?f=user_large

[ Voor 25% gewijzigd door HansRemmerswaal op 30-01-2023 12:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobEppink
Hoi deskundigen.
Een vraag

We bemerken, dat bij een TC3/TC0 instelling van 5, onze VVW erg snel afkoelt als die 5 graden grens overschreden wordt, bv. TC3 = 32, TC0 = 28.
Als ik het goed heb begrepen, gaat dan de waterpomp in de binnen-unit naar een lager niveau (of misschien wel helemaal uit?).

Is er een risico wanneer we de TC3/TC0 instelling verlagen en daarmee de het terugschakelen van de waterpomp uitstellen?

Graag een reactie, waarvoor dank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lochnes
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 22:20
@Andre1973 in de openingpost staat Onder je binnenunit bevindt zich een metertje dat de leidingdruk aangeeft. Controleer dit regelmatig net zoals je dat deed bij een CV-ketel. Is de druk teveel gezakt, vul dan bij naar 2 bar.

die 2 bar is te hoog volgens de nefit monteur. Bij vullen met koud water loopt bij heet water de druk zo hoog op dat het overdrukventiel open kan gaan en als die eenmaal open is geweest wil die niet meer goed sluiten. Systeemontwerpfout, er had een drukvat in het systeem gemoeten maar dat staat niet in de standaard installatie. Bij vullen tot 1,5 bar geen problemen. Kan dat in de openingspost aangepast worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matadores
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 21:59
angelovds schreef op maandag 30 januari 2023 @ 07:25:
[...]

Binnen- en buitendeel communiceren met een CAN bus, die helemaal los staat van de EMS bus.
Bekabeling controleren lijkt me inderdaad nuttig. Ik heb ook gemerkt dat, hoewel EMS in principe geen polariteit heeft, het kan uitmaken maken of je de kabeltjes al dan niet omgedraaid hebt.
Bij mij had de installateur de CAN bus niet correct op de buiten unit aangesloten, wat een storing tot gevolg had.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Rksv0_zR-gpXg5IPcC5AMf-Wmzw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MEc6IWQPsNjzWLu8EnR4uMYT.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3eaC28FHbVpeN44RkkpP8VXSpFE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZIiPPKxIPtNLn1HDwJnKfHeS.jpg?f=fotoalbum_tile
Pagina: 1 ... 45 ... 105 Laatste