Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stokkie2000
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 16-02-2023
Goedenavond,

Ik heb sinds eind vorige week geen toegang meer via de pro control app. Ik krijg een melding dat verbinding via de gateway niet mogelijk is. De bedrade netwerkverbinding heb ik gecontroleerd en werkt. Ik heb de WP van de stroom gehaald en weer aangezet. Ook geen effect.

Iemand een idee hoe ik dit op kan lossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• master1104
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 28-09 14:30
HansRemmerswaal schreef op maandag 30 januari 2023 @ 12:07:
[...]

Via BBQkees kun je de defrost zien in de compressor activity. Op het display van de EnviLine zelf kun je dit niet zien.

[Afbeelding]
Ik denk dat het type/software afhankelijk is? Bij mij komt er een sneeuwvlokje in beeld naast de compressor. Daarnaast hoor je het duidelijk aan de interne pomp die naar 100% schiet. En bbqkees idd, mits je een recente beta draait.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• master1104
RobEppink schreef op maandag 30 januari 2023 @ 21:03:
Hoi deskundigen.
Een vraag

We bemerken, dat bij een TC3/TC0 instelling van 5, onze VVW erg snel afkoelt als die 5 graden grens overschreden wordt, bv. TC3 = 32, TC0 = 28.
Als ik het goed heb begrepen, gaat dan de waterpomp in de binnen-unit naar een lager niveau (of misschien wel helemaal uit?).

Is er een risico wanneer we de TC3/TC0 instelling verlagen en daarmee de het terugschakelen van de waterpomp uitstellen?

Graag een reactie, waarvoor dank.
Dit herken ik van onze woning. Iedere situatie is uniek, maar bij ons (zonder buffer direct op 100m2 vloerverwarming) loopt het systeem het mooist met een delta T van 4 graden. Qua temperaturen ziet 3.5 graden er nog iets beter uit, maar dan draait de pomp onevenredig hard.

Zolang je onthoudt wat je aanpast kan het geen kwaad om hier in te finetunen, is juist belangrijk om goed op je eigen situatie af te stellen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 04:58
master1104 schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 04:19:
[...]

Ik denk dat het type/software afhankelijk is? Bij mij komt er een sneeuwvlokje in beeld naast de compressor. Daarnaast hoor je het duidelijk aan de interne pomp die naar 100% schiet. En bbqkees idd, mits je een recente beta draait.
Ja correct, tijdens de defrost zie je het sneeuwvlokje op het display. Maar als je tijdens een defrost wilt zien dat er een defrost is dan is het veel leuker om even buiten te kijken naar het ondooien van de buitenunit en de wolk stoom die er vanaf komt :)

Voor het terugkijken of er defrosts zijn gezien kan dat met bbqkees + home assistant of vergelijkbare systemen. Als je niet de recente firmware van bbqkees hebt dan is de defrost te herkennen aan een compressor activitiy zonder beschrijving en ziet je ook de heating pump modulation naar 100% gaan. Met de 3.5 versie zie je de compressor activity defrost.

[ Voor 27% gewijzigd door HansRemmerswaal op 31-01-2023 07:44 ]

Nefit EnviLine A/W Split 7.0 E-S warmtepomp | Nefit HR 300 liter boiler | Nefit 50 liter buffervat | Nefit Moduline 1010H thermostaat | Home Assistant | BBQKees

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobEppink
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 19:01
master1104 schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 04:25:
[...]

Dit herken ik van onze woning. Iedere situatie is uniek, maar bij ons (zonder buffer direct op 100m2 vloerverwarming) loopt het systeem het mooist met een delta T van 4 graden. Qua temperaturen ziet 3.5 graden er nog iets beter uit, maar dan draait de pomp onevenredig hard.

Zolang je onthoudt wat je aanpast kan het geen kwaad om hier in te finetunen, is juist belangrijk om goed op je eigen situatie af te stellen. :)
Dank.
We gaan aan de slag.

Maar wat gebeurt er precies als de TC3/TC0 overschreden wordt?
De waterpomp reageert dan, maar hoe?

Bosch Compress 3000i AW 6, Nefit Enviline ODU split, hybride

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Griffen83
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 15-09 13:50
Ik heb een Nefit Enviline 7KW warmtepomp die ik via domotica aanstuur. Wanneer er warmtevraag is vanuit het huis en rekeninghoudend wanneer het tarief laag is wordt de warmtepomp ingeschakeld.

Ik heb het idee dat de warmtepomp een mooie continue run maakt maar ik vind het temperatuurverschil tussen heen en retour wel erg klein. Ook als de warmtepomp afschakelt komt er een hoge piek in de retour flow. Ik weet niet wat daar de oorzaak van is en of het kwaad kan?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/btLjDfCJi_68KP6fnYvDaBFKS24=/x800/filters:strip_exif()/f/image/pgnrNhHNMzOfnz04VnPdZSS4.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EooFZiHLmVWbbkaRtnRysGLV2qI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/I8LK3bWm8oIh6gPRteOMSD5N.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PyzIDKQsVmk6pIYoXoIiBXD8kRE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/dKx3dOhrRRyxb0eafIg5mALl.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bN5KNA4o3L7T-Ha7opssAFrCFU0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/obSwa6XFbKuJeZN9dl5PBRPS.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• master1104
RobEppink schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 08:31:
[...]

Dank.
We gaan aan de slag.

Maar wat gebeurt er precies als de TC3/TC0 overschreden wordt?
De waterpomp reageert dan, maar hoe?
De regeling is redelijk eenvoudig. Als TC3/TC0 groter wordt dan de ingestelde waarde toert de pomp op en als hij kleiner wordt toert de pomp af.

Voordeel van een iets hogere pompsnelheid (en dus lager delta T setting) is dat de je condensortemperatuur wat lager wordt en dat is gunstig voor je COP. Je wil feitelijk zo veel mogelijk energie met zo laag mogelijke temperatuur je vloer in brengen en dus moet je de flow niet te laag laten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobEppink
master1104 schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 10:41:
[...]

De regeling is redelijk eenvoudig. Als TC3/TC0 groter wordt dan de ingestelde waarde toert de pomp op en als hij kleiner wordt toert de pomp af.

Voordeel van een iets hogere pompsnelheid (en dus lager delta T setting) is dat de je condensortemperatuur wat lager wordt en dat is gunstig voor je COP. Je wil feitelijk zo veel mogelijk energie met zo laag mogelijke temperatuur je vloer in brengen en dus moet je de flow niet te laag laten worden.
Dank.

Double-check.
Dus wil je veel flow (en dat doen we; lange VVW lussen) dan een zo laag mogelijk ingestelde waarde (bij ons TC3/TC0 = 3)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nous112
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 05:55
Lochnes schreef op maandag 30 januari 2023 @ 21:13:
@Andre1973 in de openingpost staat Onder je binnenunit bevindt zich een metertje dat de leidingdruk aangeeft. Controleer dit regelmatig net zoals je dat deed bij een CV-ketel. Is de druk teveel gezakt, vul dan bij naar 2 bar.

die 2 bar is te hoog volgens de nefit monteur. Bij vullen met koud water loopt bij heet water de druk zo hoog op dat het overdrukventiel open kan gaan en als die eenmaal open is geweest wil die niet meer goed sluiten. Systeemontwerpfout, er had een drukvat in het systeem gemoeten maar dat staat niet in de standaard installatie. Bij vullen tot 1,5 bar geen problemen. Kan dat in de openingspost aangepast worden?
Is aangepast :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• master1104
RobEppink schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 11:43:
[...]

Dank.

Double-check.
Dus wil je veel flow (en dat doen we; lange VVW lussen) dan een zo laag mogelijk ingestelde waarde (bij ons TC3/TC0 = 3)?
Correct, maar 3 is wel erg laag. Dan zul je zien dat je waterpomp vrij snel naar >75% gaat als het buiten weer kouder wordt.

Ik zou eens beginnen met 4 graden delta T en het gedrag een tijdje bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackbard
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 19:22
Griffen83 schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 08:49:
Ik heb een Nefit Enviline 7KW warmtepomp die ik via domotica aanstuur. Wanneer er warmtevraag is vanuit het huis en rekeninghoudend wanneer het tarief laag is wordt de warmtepomp ingeschakeld.

Ik heb het idee dat de warmtepomp een mooie continue run maakt maar ik vind het temperatuurverschil tussen heen en retour wel erg klein. Ook als de warmtepomp afschakelt komt er een hoge piek in de retour flow. Ik weet niet wat daar de oorzaak van is en of het kwaad kan?[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
even kijken of de plaatjes begrijp- wp kw is het geleverde vermogen neem ik aan? 4 keer defrost. En rond 7uur gaat die uit? En rond die tijd gaat de vv retour temp richting de 50graden. Dat wil je denk ik niet in je vloer hebben, maar misschien is dat gewoon alleen bij die sensor, die nog wat rest warmte krijgt omdat die in de buurt van de condenser zit en de pomp niet meer de andere richting draait. Of zit er nog een buffer en menger ergens tussen? Ik heb geen vloerverwarming en zulke pieken, maar zie hier wel dat uit de 20l buffer in de retour
soms wat circulatie ontstaat tijdens standby.
Als je de temperatuurverschil te klein vindt, kan je kijken of de TC0/TC3 pomp instelling omhoog kan, zie de discussie hier omheen.

[ Voor 3% gewijzigd door hackbard op 31-01-2023 19:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Griffen83
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 15-09 13:50
hackbard schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 19:15:
[...]

even kijken of de plaatjes begrijp- wp kw is het geleverde vermogen neem ik aan? 4 keer defrost. En rond 7uur gaat die uit? En rond die tijd gaat de vv retour temp richting de 50graden. Dat wil je denk ik niet in je vloer hebben, maar misschien is dat gewoon alleen bij die sensor, die nog wat rest warmte krijgt omdat die in de buurt van de condenser zit en de pomp niet meer de andere richting draait. Of zit er nog een buffer en menger ergens tussen? Ik heb geen vloerverwarming en zulke pieken, maar zie hier wel dat uit de 20l buffer in de retour
soms wat circulatie ontstaat tijdens standby.
Als je de temperatuurverschil te klein vindt, kan je kijken of de TC0/TC3 pomp instelling omhoog kan, zie de discussie hier omheen.
Ja denk inderdaad dat je conclusie juist is voor de rest warmte in de condensor en ook voor de defrost.
Ik vind niet dat het temperatuur verschil te klein is, ik vraag me meer af of dit juist goed of slecht is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobEppink
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gaYqkgucyg93RK2UWHmxtkp-j8A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XrZABB3xxDOHKCvZSWTIbsk7.jpg?f=fotoalbum_large

Inzake hysterese.
Volgens bijschrijving bedieningsunit HPC 410 (Enviline) regelt deze instelling de start en de stop van de WP kijkend naar de aanvoertemperatuur t.o.v. de aanvoer-streef-temperatuur.

Vraag: heeft de instelling hiervan verder nog invloed op het moduleren van de WP, of blijft het bij aan/uit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 04:58
RobEppink schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 12:26:
[Afbeelding]

Inzake hysterese.
Volgens bijschrijving bedieningsunit HPC 410 (Enviline) regelt deze instelling de start en de stop van de WP kijkend naar de aanvoertemperatuur t.o.v. de aanvoer-streef-temperatuur.

Vraag: heeft de instelling hiervan verder nog invloed op het moduleren van de WP, of blijft het bij aan/uit?
Het blijft bij aan / uit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aWpJASeSXe8ZBhyCZ3t2eTpmkfo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/UuoO54zGQefznIJruPCOJAqB.png?f=fotoalbum_large

Nefit EnviLine A/W Split 7.0 E-S warmtepomp | Nefit HR 300 liter boiler | Nefit 50 liter buffervat | Nefit Moduline 1010H thermostaat | Home Assistant | BBQKees

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• O_Tiby
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 21-09 07:18
HansRemmerswaal schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 16:57:
[...]

Kan het zijn dat de instellingen niet waren opgeslagen en dat installateur de WP had uitgezet bij het vervangen van die klep? Dat kan verklaren waarom deze instellingen opeens anders zijn.
Dat durf ik niet te zeggen. Maar afgelopen vrijdag is er een installateur van Nefit zelf geweest!

Allereerst; de mengklep knop moet ingedrukt zijn. Verder leken de instellingen goed te staan. Hij heeft de unit 10x spanningloos gemaakt, een firmware update gedaan, wat diagnose testen en dat was het. Maar wat nu écht het probleem is weet ik niet (misschien dat een sensor zorgde dat ie in een loop bleef hangen). Had een vergadering waardoor ik nog niet de gehele terugkoppeling heb gehad. Die hoop ik nog van mijn installateur te ontvangen.
Het goede nieuws is dat het systeem nu geen 'onterecht' gas meer verbruikt.

Nu dit onder de knie is en ik een beetje kan gaan spelen met de instellingen. Heb nu ingesteld dat het bijverwarmen (/de cv) pas onder de 0C mag bijspringen. De WP redt het daarboven om de begane grond warm te houden.

Een andere vraag:
Ik zie in ons stroomverbruik de volgende weergave:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Obo1_Dqz2R7jU-xuydbP4uDuuo0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kyR6VmyaRXJ2LRHPSb2AOF4h.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wKzxLl7ZV6T2jNOLjbT_GYFANh8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uNm8ktSGCJWkmJ9ZY3zOuVIi.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oNA4Pd2NngecrNEd5wCSL-plw3Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BptF7OrrpGlRpJAhfljhc8wl.jpg?f=fotoalbum_large

De blauwe pieken (fase 3) zijn van de WP. Hij springt dus heel vaak aan, wat mij niet wenselijk lijkt voor de compressor? Klopt dit?
Is dit de trend die je wilt zien? Ik zou denken dat je langere runs wilt hebben met minder vermogen bijv.?

Zo ja:
- welke instelling dien ik dan te veranderen? (Ik heb ook een BBQKEES module er aan hangen)

Dank!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JP1980
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 17:53
O_Tiby schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 18:20:
[...]

Dat durf ik niet te zeggen. Maar afgelopen vrijdag is er een installateur van Nefit zelf geweest!

Allereerst; de mengklep knop moet ingedrukt zijn. Verder leken de instellingen goed te staan. Hij heeft de unit 10x spanningloos gemaakt, een firmware update gedaan, wat diagnose testen en dat was het. Maar wat nu écht het probleem is weet ik niet (misschien dat een sensor zorgde dat ie in een loop bleef hangen). Had een vergadering waardoor ik nog niet de gehele terugkoppeling heb gehad. Die hoop ik nog van mijn installateur te ontvangen.
Het goede nieuws is dat het systeem nu geen 'onterecht' gas meer verbruikt.

Nu dit onder de knie is en ik een beetje kan gaan spelen met de instellingen. Heb nu ingesteld dat het bijverwarmen (/de cv) pas onder de 0C mag bijspringen. De WP redt het daarboven om de begane grond warm te houden.

Een andere vraag:
Ik zie in ons stroomverbruik de volgende weergave:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

De blauwe pieken (fase 3) zijn van de WP. Hij springt dus heel vaak aan, wat mij niet wenselijk lijkt voor de compressor? Klopt dit?
Is dit de trend die je wilt zien? Ik zou denken dat je langere runs wilt hebben met minder vermogen bijv.?

Zo ja:
- welke instelling dien ik dan te veranderen? (Ik heb ook een BBQKEES module er aan hangen)

Dank!
Nee dit pendelen is niet wat je wilt zien. In de eerste post van dit topic staan goede tips om dit tegen te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip43
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 21-08 17:43
Beste forumleden,

Wij hebben sinds april een Compress 3000 AWBS-8 draaien met een gasketel GC7000iW 24kW erbij (hybride dus) in onze nieuwbouwwoning
Bovenverdieping: 8 kringen met in totaal 829 m vloerverwarming
Gelijkvloers: 10 kringen met in totaal 1087m vloerverwarming
Kelder voorzien van 2 grote radiatoren

vrijdag komt mijn electricien een ipmodule inbouwen zodat ik ze eindelijk kan opvolgen

Ik wou eigenlijk vooral een ervaring delen en vragen of hier nog mensen al tegen hetzelfde zijn aangelopen
Toen het kortlings rond de-3 a -5 graden was merkte ik op dat het stilletjes kouder werd in huis, de temperatuur zakte naar ongeveer 19.5 gr (benedenverdieping) normaal was het altijd rond de 21 gr, de aanvoertemperatuur zat rond de 23.5graden op dat moment, op het bedieningspaneel kon ik zien dat de warmtepomp constant draaide

Ook had ik de verwarming in de kelder opgezet maar die wou maar niet opspringen, na wat nadenken realiseerde ik met dat ik zoals vanvoor in het topic beschreven de bijverwarming van mijn gasketel had verlaagd naar -5 graden en dat misschien de warmtepomp op zich te kort schoot

Ik heb de bijverwarming via gasketel op 0 graden gezet ipv -5 graden toen ik ging slapen en inderdaad s morgens was het al 21.5 graden in huis + de kelder was ook aan het verwarmen zoals het hoorde

Hierover mijn eerste vraag? : Hoe komt het dan dat de warmtepomp wel ons sww altijd netjes op 58 graden heeft kunnen houden maar te kort schiet om het huis te verwarmen met veel lagere aanvoertemperaturen zonder dat de gasketel heeft moeten meehelpen?

Wat ik ook opmerk is dat de rest van die koude periode per dag , 6kuub, 10 kuub, 7 kuub en een uitschieter van 21 kuub gas is verbruikt + het verbruik van de warmtepomp, maar ik heb begrepen dat je je verbruik van gas ongeveer x10 moet doen om kwh te bekomen , dan is 21 kuub maar liefst 210kwh wat toch een gigantisch verbruik is tov als de warmepomp alleen draaide, dat was dagelijks rond de 50 a 65 kwh tijdens die eerste vriesdagen (hier zat heel ons huishoudelijk verbruik bij in)

Wat mij brengt tot een volgende vraag/bedenking:

Hadden we hier niet beter een all electric warmtepomp die zwaarder was en wel voldoet bij vriestemperaturen laten installeren

Het is hier echt last minute beslist dat we alsnog voor een warmtepomp gingen en mijn sanitair man zei dat we best een hybride pakten om op safe te spelen omdat we een redelijke oppervlakte hadden + een grote warmwater vraag omdat we met 6 zijn + dat dit in de toekomst alleen maar zal toenemen als onze kinderen ouder worden (alleen in bad/douche)

Dank bij voorbaat,

Philip

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lochnes
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 15:13
Philip43 schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 20:28:
Beste forumleden,

Wij hebben sinds april een Compress 3000 AWBS-8 draaien met een gasketel GC7000iW 24kW erbij (hybride dus) in onze nieuwbouwwoning

vrijdag komt mijn electricien een ipmodule inbouwen zodat ik ze eindelijk kan opvolgen

Ik wou eigenlijk vooral een ervaring delen en vragen of hier nog mensen al tegen hetzelfde zijn aangelopen
Toen het kortlings rond de-3 a -5 graden was merkte ik op dat het stilletjes kouder werd in huis, de temperatuur zakte naar ongeveer 19.5 gr (benedenverdieping) normaal was het altijd rond de 21 gr, de aanvoertemperatuur zat rond de 23.5graden op dat moment, op het bedieningspaneel kon ik zien dat de warmtepomp constant draaide

Ook had ik de verwarming in de kelder opgezet maar die wou maar niet opspringen, na wat nadenken realiseerde ik met dat ik zoals vanvoor in het topic beschreven de bijverwarming van mijn gasketel had verlaagd naar -5 graden en dat misschien de warmtepomp op zich te kort schoot

Ik heb de bijverwarming via gasketel op 0 graden gezet ipv -5 graden toen ik ging slapen en inderdaad s morgens was het al 21.5 graden in huis + de kelder was ook aan het verwarmen zoals het hoorde

Hierover mijn eerste vraag? : Hoe komt het dan dat de warmtepomp wel ons sww altijd netjes op 58 graden heeft kunnen houden maar te kort schiet om het huis te verwarmen met veel lagere aanvoertemperaturen zonder dat de gasketel heeft moeten meehelpen?

Wat ik ook opmerk is dat de rest van die koude periode per dag , 6kuub, 10 kuub, 7 kuub en een uitschieter van 21 kuub gas is verbruikt + het verbruik van de warmtepomp, maar ik heb begrepen dat je je verbruik van gas ongeveer x10 moet doen om kwh te bekomen , dan is 21 kuub maar liefst 210kwh wat toch een gigantisch verbruik is tov als de warmepomp alleen draaide, dat was dagelijks rond de 50 a 65 kwh tijdens die eerste vriesdagen (hier zat heel ons huishoudelijk verbruik bij in)

Hadden we hier niet beter een all electric warmtepomp die zwaarder was en wel voldoet bij vriestemperaturen laten installeren

Het is hier echt last minute beslist dat we alsnog voor een warmtepomp gingen en mijn sanitair man zei dat we best een hybride pakten om op safe te spelen omdat we een redelijke oppervlakte hadden + een grote warmwater vraag omdat we met 6 zijn + dat dit in de toekomst alleen maar zal toenemen als onze kinderen ouder worden (alleen in bad/douche)

Dank bij voorbaat,

Philip
Verbruik gas tov kwh: Ja, inderdaad x10 (ietsje minder maar rekent makkelijk) om de warmtbehoefte te berekenen, maar je warmtepomp maakt met een COP van laten we rekenen 3, met 1 kwh stroom 3 kwh warmte, dus nog delen door 3. Dus 21x10=210,gedeeld door 3 = 70kwh elektriciteit.

warm water sww: weetje zeker dat dit door de warmtepomp en niet de cv gaat? Anyway, die warmtepomp kan prima heet water maken. SWW programma doet hij in plaats van je huis verwarmen. Hij krijgt prima de boiler warm, dat is uiteindelijk maar een paar honderd liter en doet hij in een half iirtje ofzo,maar daarna is je huis zover afgekoeld dat hij onvoldoende vermogen heeft om die ook weer op te warmen

Ja, je had beter helemaal all electric kunnen gaan….
Maar of je warmtepomp echt te klein is is nog wel even de vraag. Met wat tunen is ook nog wel wat te winnen. De belangrijkste elementen daarin zijn:
1) heb je data of je warmtepomp nu al constant max vermogen draait? Via bosch app, bbq kees kastje, zelf noteren op papier?

nou ja eigenlijk is dat de belangrijkste. Als hij al aan zijn max zit, dan was dat het. Als hij dat nog niet zit komen de volgende:

1a) aanvoertemperatuur omhoog
1b) gebeuik je navhtverlaging? zoja, dat eraf en de hele nacht lekker laten draaien anders heeft sochtends onvoldoende vermogen je huis op te warmen
1) heb je pomploze vloerverwarmingsverdelers? zonee, die erin
2) staat de flowsnelheid van je pomp op max?
3) heb je naregeling per zone, en staat dat max open, kun je de naregeling eraf halen?
4) zit er een buffervat in en zoja, kan dat eruit?
zoiets.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de telegraaf
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 07-06 11:38
Philip43 schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 20:28:
Beste forumleden,

Dank bij voorbaat,

Philip
Zo te horen heb je een groot huis met een groot gezin. Een hybride is dan inderdaad de logische oplossing, vooral omdat normaliter de CV dan je warmwater doet. Vandaar dat ik ook, net als Lochnes hierboven, eigenlijk denk dat dit zo is. Mocht dat niet zo zijn; dan is dat de vreemde beslissing, niet zozeer het feit dat je een hybride hebt.
Een warmtepomp kan heel goed een ruimte constant warm houden, maar niet plotseling veel energie leveren, hetgeen bij warm water precies nodig is. Tevens neemt bij vorst het verwarmend vermogen sterk af door alle ontdooislagen (kan elke 50 minuten zijn, vooral rondom vriespunt door veel vocht in de lucht), dus wanneer je hele gezin onder de douche wil bij -1 buitentemperatuur heb je een koude douche en een koud huis.
Een 25kW CV kan dit wel aan, kost gas, maar is vaak maar een paar weken per jaar in totaal. Je SWW water kan je CV sowieso meer economisch maken, zomer en winter. Door de hoge temperaturen gevraagd kost dit met een wp disproportioneel veel stroom.

Realiseer je dat veel reageerders hier relatief kleine, nieuwe woningen hebben met een 5 of 7 kW warmtepomp wat in hun geval een behoorlijke overcapaciteit is. Scroll maar eens naar boven over alle postings over korte runs bij 8 of 9 graden; een teken van een ruim bemeten wp.

Dus, je kunt je wp vast nog wel iets beter instellen, het forum geeft hier veel handvaten voor, maar denk niet direct dat je met een hybride het verkeerde gekocht hebt. Een hybride opstelling waarbij de WP het SWW doet; dat zou wel heel vreemd zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackbard
de telegraaf schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 07:42:
[...]
Een hybride opstelling waarbij de WP het SWW doet; dat zou wel heel vreemd zijn.
hoezo?
Hier werkt het prima, met sww buffer/boilervat. Als je al hybride heb, kan je toch de wp het gedeelte laten doen wat die efficient kan. Hier is dat alles behalve de legionella run. Goed, 58graden zoals blijkbaar bij @Philip43 haalt die niet, maar heb ik ook niet dagelijks nodig dan. En de winst is zeker minder dan voor verwarmen. Maar met 120l vat en runs van minder dan 30min per dag ben ik (en mijn portemonnaie) blij dat ik bijna geen gas meer hoef te stoken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de telegraaf
hackbard schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 08:37:
[...]

hoezo?
Hier werkt het prima, met sww buffer/boilervat. Als je al hybride heb, kan je toch de wp het gedeelte laten doen wat die efficient kan. Hier is dat alles behalve de legionella run. Goed, 58graden zoals blijkbaar bij @Philip43 haalt die niet, maar heb ik ook niet dagelijks nodig dan. En de winst is zeker minder dan voor verwarmen. Maar met 120l vat en runs van minder dan 30min per dag ben ik (en mijn portemonnaie) blij dat ik bijna geen gas meer hoef te stoken.
Met een gezin van 6 heb je veel meer boilerinhoud nodig dan 120l wanneer je dat op wp wil laten doen. Wij zijn met 4 puberdochters in dezelfde situatie. Er is naar gekeken en we zouden een 500l boilervat moeten hebben om de huidige capaciteit te kunnen behouden. En dan nog: op=op; je hebt uren lang geen warm water, en terwijl de wp poogt dat weer aan te maken wordt je huis koud. Dan is het veel efficiënter je CV een boilervat van 120 liter (in ons geval) te laten warmhouden, veel minder investering, ruimtebeslag, en je kunt onbeperkt douchen met twee douches tegelijk. De wp doet onderwijl de verwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magiel
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 16:41
de telegraaf schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 14:14:
[...]

Met een gezin van 6 heb je veel meer boilerinhoud nodig dan 120l wanneer je dat op wp wil laten doen. Wij zijn met 4 puberdochters in dezelfde situatie. Er is naar gekeken en we zouden een 500l boilervat moeten hebben om de huidige capaciteit te kunnen behouden. En dan nog: op=op; je hebt uren lang geen warm water, en terwijl de wp poogt dat weer aan te maken wordt je huis koud. Dan is het veel efficiënter je CV een boilervat van 120 liter (in ons geval) te laten warmhouden, veel minder investering, ruimtebeslag, en je kunt onbeperkt douchen met twee douches tegelijk. De wp doet onderwijl de verwarming.
Ik heb geen kinderen maar ook bewust voor een gescheiden oplossing gekozen. Aparte L/W warmtepompboiler met wtw op de afvoer voor de douche, quooker in de keuken, en L/W warmtepomp voor verwarming van het huis. Drijfveer hier was vooral "van het gas af" en zo min mogelijk inleveren op comfort. Die wpb was nauwelijks duurder dan een wateropslag bij de verwarmingswarmtepomp was geweest.

En ik heb nu overal direct warm water waar ik het nodig heb :)

Verder hangt het natuurlijk van de situatie af. Voor een huis met een gezin met 4 puberdochters en 200m2 oppervlakte zou 1 warmtepomp inderdaad onvoldoende energie leveren. Voor mij had het met 1 warmtepomp wel uit gekund.

[ Voor 8% gewijzigd door magiel op 02-02-2023 15:13 ]

Ik wil het er _niet_ over hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• master1104
magiel schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 15:09:
[...]

....ook bewust voor een gescheiden oplossing gekozen. Aparte L/W warmtepompboiler met wtw op de afvoer voor de douche, quooker in de keuken, en L/W warmtepomp voor verwarming van het huis. Drijfveer hier was vooral "van het gas af" en zo min mogelijk inleveren op comfort. Die wpb was nauwelijks duurder dan een wateropslag bij de verwarmingswarmtepomp was geweest.

En ik heb nu overal direct warm water waar ik het nodig heb :)
+1

En ik heb er een eenvoudige doorstroomverwarmer achter gezet. Als de boiler leeg is en we willen perse op dat moment douchen volstaat 1 druk op de remote in de badkamer om direct warm water te hebben. Na de boiler schakelt een driewegklep dan het water over de 11kw doorstoomverwarmer en door de ingebouwde flowsensor start deze vervolgens automatisch op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magiel
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 16:41
master1104 schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 16:23:
[...]

+1

En ik heb er een eenvoudige doorstroomverwarmer achter gezet. Als de boiler leeg is en we willen perse op dat moment douchen volstaat 1 druk op de remote in de badkamer om direct warm water te hebben. Na de boiler schakelt een driewegklep dan het water over de 11kw doorstoomverwarmer en door de ingebouwde flowsensor start deze vervolgens automatisch op.
offtopic:
Dat is ook mijn backupplan mocht de wpb ooit niet genoeg capaciteit hebben. Een 3kW doorstroomverwarmer zal dan wel voldoende zijn. Het water is immers al warm-ig van de wtw en m'n douchekop produceert maar 5L/min

Ik wil het er _niet_ over hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobEppink
de telegraaf schreef op maandag 23 januari 2023 @ 12:18:
[...]

Bij een groot afgiftesysteem het best inderdaad de pomp maximaal te laten draaien. Is in ieder geval mijn ervaring. Is in principe onafhankelijk van de warmtepomp, maar ik probeer wel de TC0-TC3 zo'n beetje op het verschil te houden tussen de blauwe en rode thermometer op de Buderus unit.
Echter; de optimale TC0-TC3 pompsnelheid verandert voortdurend met de omstandigheden dus dat blijft een beetje gokken.
@de telegraaf @master1104

Zijn er, afgezien van TC3-TC0 nog andere variabelen die invloed hebben op de pompsnelheid?
Wij hebben een VVW net lange lussen, hoge flow gewenst.

TC3-TC0 sinds kort op 3 (was 5), invloed van hogere pompsnelheid al merkbaar.
VVW blijft langer op temperatuur dan voorheen.

Hier hybride/split met SWW op gas. Alleen VVW bgg + badkamer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• master1104
Zo ver mij bekend niet (qua regeling dan, mechanisch zullen leidingen uiteraard wel veel invloed op de flow hebben).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Philip43
Lochnes schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 21:14:
[...]

Verbruik gas tov kwh: Ja, inderdaad x10 (ietsje minder maar rekent makkelijk) om de warmtbehoefte te berekenen, maar je warmtepomp maakt met een COP van laten we rekenen 3, met 1 kwh stroom 3 kwh warmte, dus nog delen door 3. Dus 21x10=210,gedeeld door 3 = 70kwh elektriciteit.

warm water sww: weetje zeker dat dit door de warmtepomp en niet de cv gaat? Anyway, die warmtepomp kan prima heet water maken. SWW programma doet hij in plaats van je huis verwarmen. Hij krijgt prima de boiler warm, dat is uiteindelijk maar een paar honderd liter en doet hij in een half iirtje ofzo,maar daarna is je huis zover afgekoeld dat hij onvoldoende vermogen heeft om die ook weer op te warmen

Ja, je had beter helemaal all electric kunnen gaan….
Maar of je warmtepomp echt te klein is is nog wel even de vraag. Met wat tunen is ook nog wel wat te winnen. De belangrijkste elementen daarin zijn:
1) heb je data of je warmtepomp nu al constant max vermogen draait? Via bosch app, bbq kees kastje, zelf noteren op papier?

nou ja eigenlijk is dat de belangrijkste. Als hij al aan zijn max zit, dan was dat het. Als hij dat nog niet zit komen de volgende:

1a) aanvoertemperatuur omhoog
1b) gebeuik je navhtverlaging? zoja, dat eraf en de hele nacht lekker laten draaien anders heeft sochtends onvoldoende vermogen je huis op te warmen
1) heb je pomploze vloerverwarmingsverdelers? zonee, die erin
2) staat de flowsnelheid van je pomp op max?
3) heb je naregeling per zone, en staat dat max open, kun je de naregeling eraf halen?
4) zit er een buffervat in en zoja, kan dat eruit?
zoiets.
Dag Lochnes, de Telegraaf,

Bedankt alvast voor jullie antwoorden, ik ga proberen te antwoorden op jullie vragen/opmerkingen

Allereerst mss nog wat extra informatie, er is inderdaad een buffervat aanwezig, en ons boilervat is er 1 van 300l

1) Ik ben op die dagen dat ik merkte dat het wat achterbleef wel 15 keer per dag naar beneden gaan kijken of er iets veranderde en zag constant het verwarmings + compressorsymbooltje staan op de bedieningsunit, alsook voelde ik het water stromen naar de kringen, Ik heb ook die p1 meter van home wizard en daar heb ik ook veel op gekeken en zag altijd een verbruik tussen de 2000 en 3500 watt, wat dus alleen door de warmtepomp kan komen , aangezien er voor de rest niks opstond

Morgen wordt er een ip module geinstalleerd zodat ik ze zoals jij zegt beter kan opvolgen , dit is ook de reden waarom ik eerder hier nog geen vragen had gesteld om nergens dingen te veranderen zonder dat je inderdaad data hebt verzameld + ik verander geen dingen waarvan ik totaal niet weet/snap wat het doet

maar die temperatuur veranderen wanneer de bijverwarming moet inschakelen was natuurlijk een makkie om te snappen ;)

1a) hier bedoel je dan de stooklijn mee? die staat op voetpunt 25 eindpunt 30 graden.... omdat na 2 dagen wachten de verwarming kelder (radiatoren) nog steeds niet was opgesprongen (of mss draaide ze wel maar met23 graden water) had ik de thermostaat eens belachelijk hoog gezet 25 graden, dit had ik ook op het gelijkvloers gedaan (ik heb hier begrepen dat je niet de temperatuur dan verandert maar de stooklijn verlegd afhankelijk van de invloed van die thermostaat) dit had helemaal geen resultaat, steeds bleef de aanvoertemperatuur rond de 23.5 graden zitten (invloed staat van beide op 2k)

Maar zoals vermeld, toen ik veranderde wanneer de bijverwarming mocht opspringen van -5 naar 0 graden was het op het gelijkvloers wel ineens 21.5 graden en in de kelder was het ook aan het verwarmen, daarom mijn vermoedens dat onze warmtepomp op zijn limiet zat , wat ik ook niet zo vreemd vond , het is tenslotte een hybride systeem dacht ik zo

1b) nachtverlaging staat niet op

1)pomploze vloerverwarmingsverdelers: ik vind er net een plaatje van :-) jep ik kan al die kringen per verdiep met rode draaidoppen opendraaien of dicht draaien, staan volledig open
2) flowsnelheid kan ik precies in de instellingen niets van vinden, dus weet niet hoe die in te stellen, is dit de snelheid waarmee het water naar je kringen stroomt?
3) die naregeling per zone weet ik niet precies wat je daarmee bedoelt, volgens mij niet
4) er zit inderdaad een buffervat in (wat daar de functie was is weet ik zelf niet) Ik kreeg al wel de opmerking van een vriend van me die wel wat van sanitair kent "Waarom zon klein buffervat", maar daar moet ik dus het antwoord schuldig op blijven

Mijn kennis is zoals je ziet zeer beperkt, maar ik probeer hier zoveel mogelijk mee te pikken en te leren

Dan wat de telegraaf aanhaalde over het verwarmen van het sww, ik ben er zeker van dat de gasketel dit niet doet , omdat van half mei tot half november geen gas is verbruikt, ook nu de laatste paar dagen is er een 0 gasverbruik, ik heb een klokprogramma dat om 11.30u start voor het sww (met de redenering dat het dan het warmst zou zijn op de dag + als de zon moest schijnen het meeste kans dat er geen electriciteit voor gebruikt zou moeten worden), en ik zie in mijn homewizard inderdaad om 11.30u een piek in mijn electriciteitsverbruik

Ik ben hiervoor ook even gaan neuzen in de instellingen en wat ik gevonden heb is:

extra warmtebron kiezen: bijverwarming met menger paralell staat hier aangevinkt
warmwater install.: hier staat warmtepomp aangevinkt

ik weet niet of dit het verklaart?

Ik moet nog wel iets corrigeren, het is geen 58 graden het warm water, maar zit eerder rond de 50 graden

Nu heb ik als laatste net de klep van het bedieningspaneel van de gasketel eens open gedaan, en daar staat de knop van verwarming op bijna max, net voorbij 6, maar de knop van het water (symbooltje kraantje) staat helemaal naar links gedraaid op het minimum (kan dit ook nog verklaren wrm de gasketel het sww niet verwarmt?)

De warmtepomp is in ieder geval nog nooit tekort geschoten om het sww te verwarmen, dus ik zie niet in wrm dit nodig zou zijn

Ik hoop jullie beiden voldoende geantwoord te hebben en wordt het 1 en ander meer duidelijk,

Ik heb ook nog voor de volledigheid een foto bijgevoegd van ons systeem

grtjes

Philip

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DK0-vrwsTeun9T1Qn42p9LBJFLU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oK5lcT89qh5GEJhvyTBDUVzC.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lochnes
ik zou gewoon het eindpunt stooklijn eens optrekken naar 35 graden, op koud weer wachten en dan eens kijken wattie doet.
Niet te zuinig met de verandering. als hij het dan wel red was gewoon je eindpunt te laag. Als hij het niet red, kijk of je nog wat kunt tunen.
Als je het warm krijgt was je vernadering te groot en moet ie iets naar beneden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip43
Lochnes schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 20:08:
ik zou gewoon het eindpunt stooklijn eens optrekken naar 35 graden, op koud weer wachten en dan eens kijken wattie doet.
Niet te zuinig met de verandering. als hij het dan wel red was gewoon je eindpunt te laag. Als hij het niet red, kijk of je nog wat kunt tunen.
Als je het warm krijgt was je vernadering te groot en moet ie iets naar beneden
Ok, thanks, dit ga ik doen en dan de inschakeling van de bijverwarming ook voorlopig terugzetten naar -5 zodat ik dezelfde sitiuatie creeer als van te voren maar dan met het eindpunt 5 graden warmer

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Philip43 schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 19:51:
Ik heb ook nog voor de volledigheid een foto bijgevoegd van ons systeem
[Afbeelding]
Ik zal wel ergens wat gemist hebben, maar drie externe pompgroepen?
Is dat niet wat veel? Wat was daar de gedachte achter?
Gewoon de WP het water direct in de VVW laten pompen (zonder buffervat en al die dure pompgroepen) is zuiniger en veel goedkoper in aanschaf.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip43
Geen flauw idee, ik ken niks van verwarmingssystemen, het is zo gedaan door mijn sanitairman... Heb je niet zowiezo een pompgroep nodig per verdiep dan? Want zo werkt het hier 3 verdiepen, 3 pompgroepen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nous112
Wij hebben in totaal ca. 1700 meter aan vloerverwarming, met 12 groepen beneden en 6 groepen op de 1e verdieping. En met een pompgroep die dit op stand 3 (hoogste stand) dit probleemloos aankan. Dus wat heeft de installateur bezielt om drie pompgroepen te plaatsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip43
Nogmaals,

Ik ken helemaal niets van dat alles,
Per verdiep is hier 1 voorzien... Ik zal het in ieder geval vragen, Maar de kelder werkt met veel hogere temperaturen , rond de 40 a 45 gr(radiatoren) dan de 2 andere verdiepen, dis hadden het er niet zowieso dan minstens 2 moeten zijn? Of kan de temperatuur vh water na die pompgroep nog geregeld worden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de telegraaf
Philip43 schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 07:32:
Nogmaals,

Ik ken helemaal niets van dat alles,
Per verdiep is hier 1 voorzien... Ik zal het in ieder geval vragen, Maar de kelder werkt met veel hogere temperaturen , rond de 40 a 45 gr(radiatoren) dan de 2 andere verdiepen, dis hadden het er niet zowieso dan minstens 2 moeten zijn? Of kan de temperatuur vh water na die pompgroep nog geregeld worden?
Uw vraag is niet waarom u drie pompgroepen heeft, die heeft u nu eenmaal en dat werkt op zich prima.

Ik sluit me bij Lochnes aan, eindpunt stooklijn iets optrekken. Voorts kun je natuurlijk van alles proberen, maar door het forum wat rond te neuzen komt u vast wel op ideeen. Niet van alles tegelijk verzetten, onthouden wat u gedaan heeft, en geduld hebben, een wp systeem is zeer traag.

Speciale aandacht zou ik willen vragen voor de werking van de thermostaat in uw weersafhankelijke systeem. Dat kon nog wel eens anders zijn dan u verwacht, het werkt namelijk niet 'vanzelf' naar de ingestelde temperatuur, maar verschuift de stooklijn, en de mate waarin dat gebeurt kunt u ook weer instellen.

In de startpost is hier iets over geschreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip43
de telegraaf schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 07:42:
[...]

Uw vraag is niet waarom u drie pompgroepen heeft, die heeft u nu eenmaal en dat werkt op zich prima.

Ik sluit me bij Lochnes aan, eindpunt stooklijn iets optrekken. Voorts kun je natuurlijk van alles proberen, maar door het forum wat rond te neuzen komt u vast wel op ideeen. Niet van alles tegelijk verzetten, onthouden wat u gedaan heeft, en geduld hebben, een wp systeem is zeer traag.

Speciale aandacht zou ik willen vragen voor de werking van de thermostaat in uw weersafhankelijke systeem. Dat kon nog wel eens anders zijn dan u verwacht, het werkt namelijk niet 'vanzelf' naar de ingestelde temperatuur, maar verschuift de stooklijn, en de mate waarin dat gebeurt kunt u ook weer instellen.

In de startpost is hier iets over geschreven.
Je hebt helemaal gelijk :-) het werkt perfect zoals het moet en daar ging mijn vraag niet over

ik heb de instelling verandert van wanneer de cv ketel mag opspringen naar -5 graden ipv 0 graden zoals het voorheen stond

en de eindvoet temperatuur verhoogd naar 35 gr ipv 30 gr

Ik heb dat stukje al enkele keren goed doorlezen en daarom had ik inderdaad die thermostaat 4 graden hoger gezet, wat dus de stooklijn serieus opschuift naar boven toe maar zonder enig resultaat na 2 dagen

(verbeter mij gerust als ik dat alsnog verkeerd interpreteer)

Maar ik ga voorlopig niks meer veranderen in het systeem zonder dat ik monitorring heb + terug eventueel koudere temperaturen om te zien of er resultaat geboekt is

vriendelijk bedankt allemaal

grtjs

Philip

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperR1902
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 29-09 16:02
Is er al consensus over de in te stellen CV temperatuur op de gasketel? Iets onder/boven de verwachte streef temperatuur?

Ik heb het idee dat de modulatie van de gasketel (intergas, Aan/Uit) en die van het mengventiel elkaar aardig hebben tegengewerkt in de koude periode waardoor de gasketel niet echt 'HR' heeft gewerkt.

Zou het helpen als ik de gasketel net op of onder de streef temperatuur instel zodat het mengventiel simpelweg helemaal open moet gaan om de streef temperatuur te halen?

Bij Nefit konden ze me aan het begin van de winter met deze vraag niet heel concreet helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de telegraaf
SuperR1902 schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 10:04:
Is er al consensus over de in te stellen CV temperatuur op de gasketel? Iets onder/boven de verwachte streef temperatuur?

Ik heb het idee dat de modulatie van de gasketel (intergas, Aan/Uit) en die van het mengventiel elkaar aardig hebben tegengewerkt in de koude periode waardoor de gasketel niet echt 'HR' heeft gewerkt.

Zou het helpen als ik de gasketel net op of onder de streef temperatuur instel zodat het mengventiel simpelweg helemaal open moet gaan om de streef temperatuur te halen?

Bij Nefit konden ze me aan het begin van de winter met deze vraag niet heel concreet helpen.
Ieder heeft zijn eigen strategie daar in denk ik.

Ik zet die heel hoog (90, zodat ie niet daar op afslaat) en regel het af met het max vermogen van de ketel. Daarbij gebruik ik de mengkraan handmatig, meestal zo op een kwart of een derde, half wanneer het richting -10 gaat.

Dit doe ik omdat ik graag heb dat de wp een beetje mee blijft werken, en op automatisch gaat ie toch altijd of naar 2 a 3% waarbij er niet genoeg warmte geleverd wordt, of naar 100% wat weer duurder stookt.
Dus; mijn afweging is: minimaal ongeveer de helft van het warme water door wp laten leveren, de rest door CV, waarbij ik het vermogen dusdanig instel (bij mij tussen de 7 en 25kW, maar dat maximum is nooit nodig) dat de gewenste aanvoertemp behouden blijft. Wanneer het echt koud wordt kan dat wel 53-54 graden zijn.
Het CV water is dan 60-70 graden.

Maar goed; dat is natuurlijk alleen wanneer het vriest. Ook met het wat koudere weer vorige week kan de wp het nog wel aan en heb ik de bijverwarming uit staan.

[ Voor 5% gewijzigd door de telegraaf op 03-02-2023 11:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip43
de telegraaf schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 07:42:
[...]

Zo te horen heb je een groot huis met een groot gezin. Een hybride is dan inderdaad de logische oplossing, vooral omdat normaliter de CV dan je warmwater doet. Vandaar dat ik ook, net als Lochnes hierboven, eigenlijk denk dat dit zo is. Mocht dat niet zo zijn; dan is dat de vreemde beslissing, niet zozeer het feit dat je een hybride hebt.
Een warmtepomp kan heel goed een ruimte constant warm houden, maar niet plotseling veel energie leveren, hetgeen bij warm water precies nodig is. Tevens neemt bij vorst het verwarmend vermogen sterk af door alle ontdooislagen (kan elke 50 minuten zijn, vooral rondom vriespunt door veel vocht in de lucht), dus wanneer je hele gezin onder de douche wil bij -1 buitentemperatuur heb je een koude douche en een koud huis.
Een 25kW CV kan dit wel aan, kost gas, maar is vaak maar een paar weken per jaar in totaal. Je SWW water kan je CV sowieso meer economisch maken, zomer en winter. Door de hoge temperaturen gevraagd kost dit met een wp disproportioneel veel stroom.

Realiseer je dat veel reageerders hier relatief kleine, nieuwe woningen hebben met een 5 of 7 kW warmtepomp wat in hun geval een behoorlijke overcapaciteit is. Scroll maar eens naar boven over alle postings over korte runs bij 8 of 9 graden; een teken van een ruim bemeten wp.

Dus, je kunt je wp vast nog wel iets beter instellen, het forum geeft hier veel handvaten voor, maar denk niet direct dat je met een hybride het verkeerde gekocht hebt. Een hybride opstelling waarbij de WP het SWW doet; dat zou wel heel vreemd zijn.
Ik heb in de adviesinstellingen van bosch deze regel gevonden:

Warmwater install. Nee Warmwater wordt gerealiseerd door de cv-ketel

En als ik in de instellingen kijk in mijn warmtepomp daar staat het volgende:

Warmwater install. warmtepomp is hier aangevinkt ipv Nee

dat verklaart dus waarom dat mijn warmtepomp het sww opwarmt en niet de cv ketel

En dit verklaar misschien ook ineens waarom de legionella run altijd in foutmelding gaat op de warmtepomp, dat de gasketel dit eigenlijk moet doen

Zou dit kunnen kloppen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nous112
Nous112 schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 14:27:
Ben aan het testen geweest met de instellingen van de diverse ruimte thermostaten van de zone regeling van Watts die aan mijn warmtepomp is gekoppeld.

Standaard waarde vanaf installateur: proportionele regeling (bP-stand). Dit geeft een golvende temperatuur die richting vloerverwarmingsverdeler gaat, wat wel te verklaren is omdat de motorafsluiters op de zones steeds de zones iets knijpen en weer iets open sturen.

Ook de hysteresis-regeling (HYs-stand) met een hysteresis van 0,2 graad geprobeerd. Dit geeft een vlakkere lijn (motorafsluiters op de zones sturen aan of uit afhankelijk van de hysteresis), echter de temperatuur richting vloer blijft ver achter bij de temperatuur die vanuit de buitenunit (monoblock) komt. Ook het energieverbruik ligt hierbij hoger (ca. 10% dan bij de proportionele regeling en ik heb het gevoel dat de ruimtes langzamer opwarmen.

Gevoelsmatig als ik naar de curves kijk lijkt mij de echter de hysteresis regeling de juiste, echter dit wordt tegengesproken door het hogere verbruik en het trager opwarmen van de ruimtes.
[Afbeelding]
Ik kom eventjes terug op mijn eerdere post over de keuze van de hysterese of proportionele regeling van de thermostaten van de Watts zoneregeling.
Na informatie van zowel Nefit als Watts Vision kwam de sterke aanbeveling naar voren om bij een zoneregeling die gecombineerd is een warmtepomp altijd de hysterese regeling toe te passen met daarbij een klein mogelijk ingestelde hysterese.
Bij een hysterese regeling zal de thermostaat pas afschakelen als ingestelde temperatuur plus de hysterese is bereikt en zal pas weer inschakelen als de ingestelde temperatuur minus de hysterese is bereikt. Het resultaat hiervan is een zone die langer open blijft staan, wat een rustiger temperatuursverloop op de desbetreffende zone geeft, weliswaar met een kleine overshoot.
Bij een proportionele regeling schakelt thermostaat steeds de zone aan en uit net zolang de ingestelde temperatuur is bereikt. Hierbij wordt hoe dichter de temperatuur van de zone bij de ingestelde temperatuur komt de zone vaker aan en uitgeschakeld.Dit geeft dus een onrustig beeld het temperatuur verloop op het cv circuit, omdat de zones steeds open dicht worden gestuurd.
Dit kan prima bij een cv ketel, maar is bij een warmtepomp die traag reageert en baadt heeft een constante flow niet ideaal. Vandaar dat zowel Nefit als Wattsvision aangeven dat in combinatie met een warmtepomp een hysterise regeling te adviseren is. Ik feite geldt dit niet alleen voor de combinatie met de Wattsvision zoneregeling, maar geldt dit in principe in basis voor elke zoneregeling met thermostaten.
Wat betreft het energieverbruik: in tegenstelling tot datgene eerder door mij was geschreven kan ik basis van een langere testperiode waarbij ik graaddagen heb vergeleken van de periode met proportionele regeling en die van met hysterese regeling vaststellen, dat de hysterese regeling iets zuiniger is maar vooral er voor zorgt dat de warmtepomp minder start en stops maakt, hierdoor rustiger en gelijkmatiger (zonder de opstartpiek na elke start) loopt. Daarnaast lijkt het opwarmen van de ruimtes iets sneller te gaan, dit in tegenstelling tot mijn eerdere bericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nous112 schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 21:45:
Dit kan prima bij een cv ketel, maar is bij een warmtepomp die traag reageert en baadt heeft een constante flow niet ideaal. Vandaar dat zowel Nefit als Wattsvision aangeven dat in combinatie met een warmtepomp een hysterise regeling te adviseren is. Ik feite geldt dit niet alleen voor de combinatie met de Wattsvision zoneregeling, maar geldt dit in principe in basis voor elke zoneregeling met thermostaten.
Mooi dat je daar nu ook achter bent. Dit wordt namelijk al jaren zo beschreven in het L/W WP topic, waar erg veel ervaring is met welke temperatuurregeling het beste werkt in combinatie met een warmtepomp.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nous112
Andrehj schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 09:26:
[...]

Mooi dat je daar nu ook achter bent. Dit wordt namelijk al jaren zo beschreven in het L/W WP topic, waar erg veel ervaring is met welke temperatuurregeling het beste werkt in combinatie met een warmtepomp.
Het daar niet op kunnen vinden, maar wellicht ligt dat wel aan mij. 8)7
Van Wattsvision begreep ik, omdat standaard hun systeem staat ingesteld op proportionele regeling, dat 90% van de installateurs deze instelling dus niet aanpast bij installatie in combinatie met een warmtepomp. Het gros van de zoneregelingen bij een warmtepomp werkt dus niet optimaal. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nous112 schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 09:41:
Het daar niet op kunnen vinden, maar wellicht ligt dat wel aan mij. 8)7
Van Wattsvision begreep ik, omdat standaard hun systeem staat ingesteld op proportionele regeling, dat 90% van de installateurs deze instelling dus niet aanpast bij installatie in combinatie met een warmtepomp. Het gros van de zoneregelingen bij een warmtepomp werkt dus niet optimaal. O-)
Zoek in het L/W topic, en ook in het Ecodan topic maar eens op PWM (wat de technische naam is voor jouw proportionele regeling). Dan vind je al een heleboel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WinSCaP
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 29-09 10:59
Nous112 schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 09:41:
[...]
Het gros van de zoneregelingen bij een warmtepomp werkt dus niet optimaal. O-)
Heb jij een koppeling tussen de warmtepomp en WattsVision? Hier hebben we dat niet. Op basis van jouw reactie de thermostaren op Hysterese gezet met een 0,2 afwijking.

Ondanks deze instelling en WattsVision op een stabiele comfort temperatuur koelt het 's nachts een graad af, herken jij dit ook?

Daarnaast hebben we op zolder een lage temperatuur radiator, die kent de hysterese instelling niet helaas. Zelf ga ik nu spelen met de bypass mogelijkheid van de radiatorknop.

(Context, bouwjaar 1972, tussenwoning, randstad ongeveer 5km van de kust, 5 groepen beneden 1 zone, 5 groepen 1e etage 4 zones)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nous112
WinSCaP schreef op zondag 5 februari 2023 @ 09:56:
[...]

Heb jij een koppeling tussen de warmtepomp en WattsVision? Hier hebben we dat niet. Op basis van jouw reactie de thermostaren op Hysterese gezet met een 0,2 afwijking.

Ondanks deze instelling en WattsVision op een stabiele comfort temperatuur koelt het 's nachts een graad af, herken jij dit ook?

Daarnaast hebben we op zolder een lage temperatuur radiator, die kent de hysterese instelling niet helaas. Zelf ga ik nu spelen met de bypass mogelijkheid van de radiatorknop.

(Context, bouwjaar 1972, tussenwoning, randstad ongeveer 5km van de kust, 5 groepen beneden 1 zone, 5 groepen 1e etage 4 zones)
Voor verwarmen is er geen koppeling nodig. De WattsVision stuurt domweg zones open of dicht al gelang de temperatuur in een ruimte. Heb hierbij wel de woonkamer ca. 1 graad op de WattsVision hoger ingesteld dan de Nefit thermostaat, anders gooide de WattsVision te snel de zones van de woonkamer dicht stuurt terwijl de Nefit thermostaat nog aan stond, waardoor de warmtepomp zijn warmte niet meer kwijt kon. In feite heb ik dus de woonkamer altijd open staan, deze is met de flowregelaars afgesteld op een temperatuur van ca. 21 graden.. Alleen in de woonkamer zijn al 7 groepen. In totaal 12 groepen beneden (6 zones) en 6 groepen boven (3 zones).
Ons huis in nieuwbouw 2020/2021, dus goed geïsoleerd. Heb nachtverlaging aanstaan, waarbij op hele koude dagen (Oost-Nederland) afgelopen december de temperatuur in de woonkamer ca. 0,5 graad zakte, bij de huidige temperaturen ca. 0,2 graad.
Alleen voor koelen is er een koppeling via een extra relais dat op de koeluitgang van de Enviline binnenunit is geplaatst. Het koelsignaal komt binnen op de speciale koelmodule van WattsVision, die vervolgens alle groepen open stuurt zodra deze een koelsignaal krijgt. Het relais is noodzakelijk i.v.m. de verschillende signaalniveaus tussen de Envline binnenunit en de WattsVision koelmodule.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nous112
Iemand bekend met storingscode 5284, is waarschijnlijk onstaan door douchen tijdens de legionella run. Code staat niet in storingscode overzicht, is in storingsmenu alleen te resetten. Wp werkt wel naar behoren
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1I6jeKes86vG37LczFTtEYRA94U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pEbuer9oTUEd0oyxBYSYLtnV.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martin.h
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13-09 17:40

martin.h

Met een HAMER past ALLES!

Ik heb deze wel eens gehad. Toen lag de sensor eruit. Warmtepomp kon toen de gewenste temperatuur niet bereiken voor de legionella run.

The Souffle will raise or it will not. And there is no damn thing you can do about it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nous112
Sensor van sww zat goed in het gat waar deze hoort te zitten, boiler temperatuur wordt ook correct weergegeven.
Inmiddels de storing kunnen resetten door de wp eventjes spanningsloos te maken, andere opties via het menu werkten niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willem senior
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 18:50
Nous112 schreef op zondag 5 februari 2023 @ 17:47:
Sensor van sww zat goed in het gat waar deze hoort te zitten, boiler temperatuur wordt ook correct weergegeven.
Inmiddels de storing kunnen resetten door de wp eventjes spanningsloos te maken, andere opties via het menu werkten niet.
Door het douchen zal,de temperatuur niet gehaald zijn en heb je daardoor deze storingscode
Het kan ook dat je electriche element niet is ingeschakeld
Dat kun je testen door een keer op extra warmwater maken te drukken dan zou het element aan moeten gaan
Als deze niet aan gaat dan het reset knopje op het electriche element indrukken

Nefit enviline A/W split 5.0 Tower binnenunit met 190 liter boilervat, 50 liter Nefit buffervat, thermostaat 1010H, en boderus pomp unit,

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Chris1986
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 06-01-2024
Een paar dagen geleden heb ik hier vragen gesteld over problemen met de HMC300 regelaar. Na een verplaatsing deed het display niks meer.
Bedankt voor het meedenken en de reacties!

Dit probleem is inmiddels opgelost en ik wil graag de oplossing delen zodat iemand anders er misschien iets aan heeft.
Het display was simpelweg defect! Waarschijnlijk toch iets geraakt tijdens het transport. Er zit nu een nieuwe HMC310 in en alles werkt weer naar behoren.
Geen goedkoop display maar gelukkig scheelt het nog iets als je het in Duitsland koopt (Buderus product)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bllast
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 27-05 21:45
Beste mensen,

Ik heb al wat lopen zoeken hier op deze topic maar kan er zo 123 weinig van vinden.

Ik loop tegen het volgende aan.

Wij vragen dag en nacht 20.5 graden van de wp maar hij valt elke nacht terug naar 19.3.

Iemand enig idee waar dit aan kan liggen.

Groeten bart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nous112
Bllast schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 08:01:
Beste mensen,

Ik heb al wat lopen zoeken hier op deze topic maar kan er zo 123 weinig van vinden.

Wij vragen dag en nacht 20.5 graden van de wp maar hij valt elke nacht terug naar 19.3.

Groeten bart
Welkom op dit forum. Om je te kunnen helpen hebben we meer info nodig. Welke systeem is gemonteerd? Hoe ziet je afgifte systeem eruit? Wat is het soort woning. Wat zijn je instellingen en heb je de standaard instellingen van Nefit al ingesteld (zie start van het forum). Wanneer warmt je sww op, wanneer heb je de legionella run, heb je dagelijks extra warm water aanstaan? Heb je stille modus ‘s nachts aanstaan? Allemaal vragen die van belang zijn om je ideeën te kunnen geven die je helpen om je probleem op te lossen.
Als bijvoorbeeld je woning al wat ouder is en radiatoren heeft en je verliest ‘s nachts relatief veel warmte dan zou je de stooklijn kunnen aanpassen. Maar ook andere factoren kunnen hierbij van invloed zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bllast
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 27-05 21:45
Ik heb een enviline monoblock 7 kw hybride

Mijn woning is van 2008 met beneden en boven vloerverwarming

Ik heb de stooklijn ingesteld op

Eindpunt 35 graden
Voetpunt 20 graden
Max aanv. 48 graden
Kamerinvloed 2k
Offset. 0k

Type regeling buiten temp. Met voetpunt
Stil bedrijf uit.

Bijverwarming vertraagd aan 250k
Paralel bedrijf 5 graden
Buiten temp. Wisselbedrijf 5 graden

Pompen
Bedrijf. Mod prim. cvpomp
Auto
Tc3/tc0 5k

In de onderste grafiek is de blauwe lijn de wp

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yPu_FP8Tt9xQNv6f5USvx_61n8s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RPJmZLqFz9JPDNGo9Gxg5uFD.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 31% gewijzigd door Bllast op 11-02-2023 12:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grimelke
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 02-09 14:12
Bllast schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 08:01:
Beste mensen,

Groeten bart
programma ingesteld!!!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willem senior
Bllast schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 12:13:
Ik heb een enviline monoblock 7 kw hybride

Mijn woning is van 2008 met beneden en boven vloerverwarming

Ik heb de stooklijn ingesteld op

Eindpunt 35 graden
Voetpunt 20 graden
Max aanv. 48 graden
Kamerinvloed 2k
Offset. 0k

Type regeling buiten temp. Met voetpunt
Stil bedrijf uit.

Bijverwarming vertraagd aan 250k
Paralel bedrijf 5 graden
Buiten temp. Wisselbedrijf 5 graden

Pompen
Bedrijf. Mod prim. cvpomp
Auto
Tc3/tc0 5k

In de onderste grafiek is de blauwe lijn de wp

[Afbeelding]
Je kunt het eindpunt op 40 graden zetten om te proberen
Snachts is het kouder en misschien nog een paar defrost erbij en dan is je stooklijn misschien te laag om het warmte verlies weer aan te vullen

Nefit enviline A/W split 5.0 Tower binnenunit met 190 liter boilervat, 50 liter Nefit buffervat, thermostaat 1010H, en boderus pomp unit,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem senior
Met de nachtvorst deze week een paar testjes gedaan met de instellingen van de Buderus pomp
En daar kwam ik bij de laatste test het zelfde gedrag tegen als wat @HansRemmerswaal heb met zijn warmtepomp op toeren en weer terug naar minimum vermogen
Dat gebeurde met de boderus op de tweede stand ( vast debiet vloerverwarming) en dan op stand 3 max
Schijnbaar kan de warmtepomp dan het gevraagde vermogen niet leveren denk ik
Op stand 2 en 3 van de zelfde instelling wordt dan ook het electriche element gebruikt bij een defrost
Op stand 1 gebeurde dat niet defrost met electriche element
Dus hier is stand 1 iets goedkoper met defrosts maar moet ik wel de stooklijn met 1 graad verhogen of dat dan goedkoper over een heel jaar is weet ik niet
Want defrost heb je niet elke week Maar die verhoogde stooklijn wel
Dus vandaar dat ik nu stand twee (vast debiet) en daarvan ook weer stand twee gebruik
Even duidelijk maken :
de boderus kent 3 instellingen met elk ook weer 3 pomp instellingen (snelheid pompdraaien)
Dus probeer welke pomp instelling bij jou systeem past

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nous112
Willem senior schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 13:30:
Met de nachtvorst deze week een paar testjes gedaan met de instellingen van de Buderus pomp
En daar kwam ik bij de laatste test het zelfde gedrag tegen als wat @HansRemmerswaal heb met zijn warmtepomp op toeren en weer terug naar minimum vermogen
Dat gebeurde met de boderus op de tweede stand ( vast debiet vloerverwarming) en dan op stand 3 max
Schijnbaar kan de warmtepomp dan het gevraagde vermogen niet leveren denk ik
Op stand 2 en 3 van de zelfde instelling wordt dan ook het electriche element gebruikt bij een defrost
Op stand 1 gebeurde dat niet defrost met electriche element
Dus hier is stand 1 iets goedkoper met defrosts maar moet ik wel de stooklijn met 1 graad verhogen of dat dan goedkoper over een heel jaar is weet ik niet
Want defrost heb je niet elke week Maar die verhoogde stooklijn wel
Dus vandaar dat ik nu stand twee (vast debiet) en daarvan ook weer stand twee gebruik
Even duidelijk maken :
de boderus kent 3 instellingen met elk ook weer 3 pomp instellingen (snelheid pompdraaien)
Dus probeer welke pomp instelling bij jou systeem past
Bij een defrost haalt de Wp toch de warmte uit het buffervat & cv-circuit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem senior
Nous112 schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 20:21:
[...]

Bij een defrost haalt de Wp toch de warmte uit het buffervat & cv-circuit?
Ja maar als de pomp harder draait zal er niet genoeg warmte in het buffervat zijn vermoed ik
En de stooklijn 1 graad lager zal er ook mee te maken hebben
En mijn aanvoertemperatuur was 27 graden toen bij defrost met electriche element
En 28 graden bij stand 1 en dan wordt het electriche element niet gebruikt 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nous112
Willem senior schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 21:36:
[...]

Ja maar als de pomp harder draait zal er niet genoeg warmte in het buffervat zijn vermoed ik
En de stooklijn 1 graad lager zal er ook mee te maken hebben
En mijn aanvoertemperatuur was 27 graden toen bij defrost met electriche element
En 28 graden bij stand 1 en dan wordt het electriche element niet gebruikt 8)7
Nog niet eerder opgemerkt, maar zal het ook eens in de gaten houden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobEppink
Willem senior schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 16:10:
[...]

Ik zal het proberen te beschrijven hoe het ongeveer werkt
Je hebt een stooklijn die staat op voetpunt 25 graden
Dan bij 20 graden buitentemperatuur wil de warmtepomp warm cv water maken van 25 graden want dat heb je ingesteld met de stooklijn
Maar de thermostaat verlaagd de stooklijn met twee graden want het is al 20 graden in huis
Dus blijft er 23 graden over
Dan komt de hysterese instellingen er nog bij dat is ook ongeveer 2 graden
Dus dan wordt de aanvoerstreeftemperatuur 21 graden voor de warmtepomp Als trigger om weer cv water te gaan opwarmen
Dit wordt gemeten met de T0 sensor op de cv leiding of in je buffervat
@Willem senior

In de display van de Enviline zie ik wel een duiding TC0, echter geen duiding T0.
Ik zie ook geen sensor achter de T van het buffervat.
Mis ik nu wat?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ycWETPQbHbTkR4l38uknkmQj-wY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/754DcGMHnuZ05LOW7wCc05po.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willem senior
RobEppink schreef op zondag 12 februari 2023 @ 16:36:
[...]

@Willem senior

In de display van de Enviline zie ik wel een duiding TC0, echter geen duiding T0.
Ik zie ook geen sensor achter de T van het buffervat.
Mis ik nu wat?
[Afbeelding]
Op je cv leiding zit ergens een sensor op de aanvoer die sensor wordt T0 bij nefit genoemd in de installatie instructies
Bij het kastje van BBQKEES is dan die sensor de current flow temperatuur
En in het diagnose menu van de warmtepomp is het dacht ik TC1 Aanvoertemp primair
Hoop verschillende namen voor de aanvoertemperatuur vond ik zelf toen ik dat aan het uitzoeken was

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapzb
  • Registratie: Augustus 2013
  • Niet online
Ik heb sinds kort ook een enviline WP, en ben hem nu met een BBQkees gateway aan het uitlezen. Ik vroeg mij af of iemand een principeschema heeft waar de verschillende temperatuursensoren duidelijk op ingetekend staan, het is mij wat verwarrend met de verschillende TC's, T0 en de benamingen binnen EMS-ESP.

Ik ben overigens de installatieschema's van nefit al even langs geweest, maar daar staat altijd alleen maar de T0 sensor op (in mijn situatie zit deze achter het buffer).

Daarnaast gaat het om een hybride warmtepomp, met bijverwarming vanuit een bestaande gas cv-ketel. Het is mij nog niet helemaal duidelijk welke parameter ik binnen EMS moet hebben om te zien of de WP om bijverwarming vraagt. Weet iemand dit?

EDIT: ik heb inmiddels de principeschema's gevonden van de hybride binnenunit en het koudemiddelcircuit in de buitenunit, al zijn de benamingen wel weer wat anders dan in EMS-ESP...

EDIT2: ik kwam er achter dat ik nog niet de nieuwste versie van EMS-ESP op mijn BBQkees gateway had, nu heb ik 3.5.0 en staan er gewoon parameters tussen voor de auxilliary mixing valve en auxilliary heat enabled.

[ Voor 34% gewijzigd door jaapzb op 14-02-2023 12:44 . Reden: bijgevoegd dat ik met documentatie van nefit doorgelezen heb ]

Bosch Compress 7400i 7kW (2023) - 16x 395Wp JASolar met SolarEdge SE8K omvormer (2022)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobEppink
Willem senior schreef op zondag 12 februari 2023 @ 17:09:
[...]

Op je cv leiding zit ergens een sensor op de aanvoer die sensor wordt T0 bij nefit genoemd in de installatie instructies
Bij het kastje van BBQKEES is dan die sensor de current flow temperatuur
En in het diagnose menu van de warmtepomp is het dacht ik TC1 Aanvoertemp primair
Hoop verschillende namen voor de aanvoertemperatuur vond ik zelf toen ik dat aan het uitzoeken was
@Willem senior

Cf afbeelding is er wel een verschil tussen TC1 en T0.
Ik maak ervan dat meting van beide grootheden een mogelijk temp. verschil in de aanvoerlijn (i) vóór resp (II) na het buffervat zichtbaar maakt
Vraag is of de Enviline daar dan iets mee doet, met een eventueel verschil??

Wie is hier mee bekend?

Alvast bedankt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GVfMgCgRZp80YkoEVWoBcBQDJVA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AtfkpsN7Obil72yxdrjBJg9G.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem senior
RobEppink schreef op maandag 13 februari 2023 @ 19:51:
[...]

@Willem senior

Cf afbeelding is er wel een verschil tussen TC1 en T0.
Ik maak ervan dat meting van beide grootheden een mogelijk temp. verschil in de aanvoerlijn (i) vóór resp (II) na het buffervat zichtbaar maakt
Vraag is of de Enviline daar dan iets mee doet, met een eventueel verschil??

Wie is hier mee bekend?

Alvast bedankt.

[Afbeelding]
Ik dacht dat er nu maar een aanvoer sensor T0 geplaatst wordt na het buffervat dicht bij het T stuk naar de boderus pomp
En bij geen buffervat en boderus pomp dan gewoon op de aanvoerleiding

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jaapzb
  • Niet online
Willem senior schreef op maandag 13 februari 2023 @ 21:22:
[...]

Ik dacht dat er nu maar een aanvoer sensor T0 geplaatst wordt na het buffervat dicht bij het T stuk naar de boderus pomp
En bij geen buffervat en boderus pomp dan gewoon op de aanvoerleiding
Zo ver ik het begrijp zit TC1 nog in de binnenunit op de aanvoer naar het buffer toe. T0 kan als er geen buffer is geplaatst worden op de zelfde leiding als TC1, als er wel een buffer is word deze geplaatst op de aanvoer uit het buffer naar de CV-groep

EDIT: daarnaast is T0 in de EMS-ESP beschikbaar als "curflowtemp" en word als ik het goed begrijp gebruikt als de primaire meting voor de temperatuurregeling, d.w.z. als de stooklijn aangeeft dat de aanvoertemperatuur 35C moet zijn gebruikt de enviline T0 om te controleren of die temperatuur gehaald word.

Het temperatuurverschil tussen TC0 (platenwisselaar in) en TC3 (platenwisselaar uit) lijkt dan weer gebruikt te worden om de CV-pomp in de binnenunit te moduleren

[ Voor 29% gewijzigd door jaapzb op 14-02-2023 12:43 ]

Bosch Compress 7400i 7kW (2023) - 16x 395Wp JASolar met SolarEdge SE8K omvormer (2022)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RensvN
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 17-12-2024
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7-xv9j7FRd4HJxF7H_Z3EZ6pyQ8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lAaQUTAIoQXyGhAkhFXAzcHG.jpg?f=fotoalbum_large

Is dit cijfer betrouwbaar?
Anders is dat niet best lijkt me, de pomp draait mooi maar de COP moet toch omhoog kunnen?
Hoe is die bij jullie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapzb
  • Niet online
@RensvN de COP op dat scherm is simpelweg het opgewekte warmtevermogen gedeeld door het opgenomen elektrische vermogen, deze zijn ook beide te vinden in het servicemenu als het goed is (bij mij in ieder geval wel). Bij mij staat deze momenteel rond de 3.2. Let wel dat mijn WP momenteel nog op volledig standaard instellingen draait die mijn installateur er in heeft gezet, heb dus nog niks getuned.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nubscake
  • Laatst online: 19-09-2024
Goedemiddag

Ik ben sinds kort eigenaar van een Nefit Enviline A/W split full electric warmtepomp.

Nu was ik benieuwd of iemand weet of het mogelijk is om deze via de mobiel te bedienen?

Ik heb zelf het e.e.a uitgezocht maar misschien dat iemand weet of het zonder alle toebehoren al mogelijk is.

1. Ik heb de Nefit klantenservice gesproken en die geven aan dat je een ip module nodig hebt. Ik kreeg als antwoord: die kan alleen je installateur bestellen..
2. Warmteservice gebeld en zij gaven (na navragen) aan dat de ip module voor de enviline in ontwikkeling is en waarschijnlijk kwartaal 2 op de markt komt.

Artikelnummer: 8750742716 IP module K30RF

Weet iemand of er nog andere mogelijkheden zijn die ik over het hoofd zie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vdburg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18:59
Nubscake schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 15:13:
Goedemiddag

Ik ben sinds kort eigenaar van een Nefit Enviline A/W split full electric warmtepomp.

Nu was ik benieuwd of iemand weet of het mogelijk is om deze via de mobiel te bedienen?

Ik heb zelf het e.e.a uitgezocht maar misschien dat iemand weet of het zonder alle toebehoren al mogelijk is.

1. Ik heb de Nefit klantenservice gesproken en die geven aan dat je een ip module nodig hebt. Ik kreeg als antwoord: die kan alleen je installateur bestellen..
2. Warmteservice gebeld en zij gaven (na navragen) aan dat de ip module voor de enviline in ontwikkeling is en waarschijnlijk kwartaal 2 op de markt komt.

Weet iemand of er nog andere mogelijkheden zijn die ik over het hoofd zie?
zoek in dit forum even op bbq-kees voor monitoring/control, daar is veel over te vinden.

https://bbqkees-electroni...way-e32-ethernet-edition/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobEppink
scarwoman schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 10:21:
[...]

Ja, dat klopt. Niks aan veranderen.
@scarwoman
Ik pak een oude post om aan te haken op het thema T0 sensor.

Ik heb een buffervat, maar m.i. is er bij mij geen T0 sensor gemonteerd.
Er is ook geen duiding op de Enviline display.
Ben bekend met TC3/TC0 instelling.

Concrete vragen:
Als er op de installatie een T0 sensor zit, is dat dan zichtbaar in de display?
Is de T0 sensor van invloed op de werking vd Enviline?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• scarwoman
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 27-09 20:23
RobEppink schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 17:02:
[...]

@scarwoman
Ik pak een oude post om aan te haken op het thema T0 sensor.

Ik heb een buffervat, maar m.i. is er bij mij geen T0 sensor gemonteerd.
Er is ook geen duiding op de Enviline display.
Ben bekend met TC3/TC0 instelling.

Concrete vragen:
Als er op de installatie een T0 sensor zit, is dat dan zichtbaar in de display?
Is de T0 sensor van invloed op de werking vd Enviline?
T0 is de sensor: aanvoertemperatuur in je Envilline display. Het is te zien in zowel het servicemenu als het normale menu.
Het kan wél eens verschillen per installatie waar de T0 zit. Ik heb een Envilline monoblok installatie en T0 zit op de aanvoerleiding richting de VVW.

De binnenunit bepaalt op basis van je stooklijn de gewenste aanvoertemperatuur. In je display ook wel de aanvoerstreeftemperatuur. T0 wordt vervolgens gebruikt om je WP te laten moduleren. Bijv. T0 meet 26 graden en de aanvoerstreeftemperatuur is 25 graden, dan moduleert je WP terug. En vice versa.

TC0 en TC1 meten ongeveer hetzelfde. Het verschil tussen TC0-TC3 gebruikt je WP om de interne CV pomp harder of zachter te laten draaien. Hoe lager je de TC0-TC3 instelt hoe meer toeren je interne pomp (PC0) maakt. Het PCO percentage is te zien in het servicemenu: diagnose --> warmtepomp --> uitgangen

Een PC0 die veel toeren maakt zorgt ervoor dat het water door de VVW en of radiatoren sneller stroomt.
Hoe sneller dit CV water stroomt hoe meer warmteafgifte vermogen je krijgt in kWh. Sneller stromend water of beter gezegd meer flow is wenselijk. Maar er is voor ieder huis een grens, want de sneller draaiende pomp maakt meer lawaai en resoneert meer.

Edit: @RobEppink gevonden:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MuMghwGaNGsJQe4poRlypp6LmoI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0mpiE7omhJOxkoGaBXx0UezE.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 27% gewijzigd door scarwoman op 15-02-2023 00:44 ]

Nefit Envilline 13kW all-ellectric | HR 300L boiler | 100L buffervat | Buderus pomp | Vloerverwarming met naregeling: Danfoss Icon | 11,52 kWp zonnepaneel installatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scarwoman
Nubscake schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 15:13:

Ik ben benieuwd naar de mogelijkheden. Keep us posted :)

Nefit Envilline 13kW all-ellectric | HR 300L boiler | 100L buffervat | Buderus pomp | Vloerverwarming met naregeling: Danfoss Icon | 11,52 kWp zonnepaneel installatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobEppink
scarwoman schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 00:28:
[...]

T0 is de sensor: aanvoertemperatuur in je Envilline display. Het is te zien in zowel het servicemenu als het normale menu.
Het kan wél eens verschillen per installatie waar de T0 zit. Ik heb een Envilline monoblok installatie en T0 zit op de aanvoerleiding richting de VVW.

De binnenunit bepaalt op basis van je stooklijn de gewenste aanvoertemperatuur. In je display ook wel de aanvoerstreeftemperatuur. T0 wordt vervolgens gebruikt om je WP te laten moduleren. Bijv. T0 meet 26 graden en de aanvoerstreeftemperatuur is 25 graden, dan moduleert je WP terug. En vice versa.

TC0 en TC1 meten ongeveer hetzelfde. Het verschil tussen TC0-TC3 gebruikt je WP om de interne CV pomp harder of zachter te laten draaien. Hoe lager je de TC0-TC3 instelt hoe meer toeren je interne pomp (PC0) maakt. Het PCO percentage is te zien in het servicemenu: diagnose --> warmtepomp --> uitgangen

Een PC0 die veel toeren maakt zorgt ervoor dat het water door de VVW en of radiatoren sneller stroomt.
Hoe sneller dit CV water stroomt hoe meer warmteafgifte vermogen je krijgt in kWh. Sneller stromend water of beter gezegd meer flow is wenselijk. Maar er is voor ieder huis een grens, want de sneller draaiende pomp maakt meer lawaai en resoneert meer.

Edit: @RobEppink gevonden:
[Afbeelding]
@scarwoman
Dank je wel, heel duidelijk. Super.

Heb eerder bericht aangepast.

Dus 'aanvoertemperatuur' op de display = T0.
Die is zichtbaar en dus is ie er bij ons wel. Maar binnenin de unit geplaatst.
Zou volgens de installatie instructie achter de T-splitsing bij het buffervat moeten zitten, maar zit daar niet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GVfMgCgRZp80YkoEVWoBcBQDJVA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AtfkpsN7Obil72yxdrjBJg9G.jpg?f=fotoalbum_large

Voldoende voor een gesprek met de installateur.
Dank je wel.

[ Voor 14% gewijzigd door RobEppink op 15-02-2023 10:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stokkie2000
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 16-02-2023
Weet iemand wat de vermogens zijn van de unit als geheel of van de afzonderlijk onderdelen in de unit? Het gaat om een Nefit EnviLine Monoblock 7.0 B-S.

Ik heb wel een eens een smartstekker aan de stekker gekoppeld van de binnen unit, maar die gaf geen data over verbruik.

Ik heb de husdata unit en daarin kun je vermogens invoeren, maar ik kan ze niet vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• scarwoman
RobEppink schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 09:49:
[...]

@scarwoman
Dank je wel, heel duidelijk. Super.

Heb eerder bericht aangepast.

Dus 'aanvoertemperatuur' op de display = T0.
Die is zichtbaar en dus is ie er bij ons wel. Maar binnenin de unit geplaatst.
Zou volgens de installatie instructie achter de T-splitsing bij het buffervat moeten zitten, maar zit daar niet.

[Afbeelding]

Voldoende voor een gesprek met de installateur.
Dank je wel.
Geen probleem, het is ook onduidelijk. Nefit heeft er een onnodig doolhof van gemaakt..

Ik heb hier wel eens gelezen dat een split of hybride installatie een intern ingebouwde T0 hebben. Geen idee verder hoe dat zit. Wat voor installatie heb jij staan? Bij mij zit de T0 aan een rood kabeltje vast, misschien kun je hem daarmee al vinden als je in je binnenunit kijkt?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DpnapCuKJgCcuYYJ3JzOc17xKeA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/B35tV5GfuKm3U0v83qPB8bk8.jpg?f=fotoalbum_large

Zo ziet het er bij mij uit. Zelf verplaatst direct na het T-stuk (zoals in openingspost). De installateur had hem hier in het buffervat zelf gemonteerd..

Edit: T0 en zijn andere namen even toegevoegd in de openingspost

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hackbard
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kS3cVG4Iccmqn4A-XiSNUgc57sI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qDyhTC0RF4bCYi8hSKXRDuyJ.jpg?f=fotoalbum_large
@RobEppink
de foto had ik eerder gepost. Ook te zien tussen de kabel salade: Hier zit de T0 in de binnenunit net achter de TC1. Dus vanuit de mengklep zie je hier eerst de TC1, dan tussen de 2 bochten de T0, met verder op de kabel het label T0, de nul is net te zien op de foto.
mijn buffervatje is een 20l in de retour. De T0 is dus verder niet nodig en laat ik hem maar waar die is. Hij meet keurig hetzelfde of een ietsje lager temperatuur dan de TC1.

Mijn mengklep staat trouwens inmiddels op halve stand. Op die manier is die dicht genoeg dat de ketel niet onnodig wordt verwarmt, en gaat staat die nog open als de ketel wel eens in actie komt. (Dit jaar tot nu toe alleen voor desinfectie run).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobEppink
scarwoman schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 16:31:
[...]

Geen probleem, het is ook onduidelijk. Nefit heeft er een onnodig doolhof van gemaakt..

Ik heb hier wel eens gelezen dat een split of hybride installatie een intern ingebouwde T0 hebben. Geen idee verder hoe dat zit. Wat voor installatie heb jij staan? Bij mij zit de T0 aan een rood kabeltje vast, misschien kun je hem daarmee al vinden als je in je binnenunit kijkt?
[Afbeelding]

Zo ziet het er bij mij uit. Zelf verplaatst direct na het T-stuk (zoals in openingspost). De installateur had hem hier in het buffervat zelf gemonteerd..

Edit: T0 en zijn andere namen even toegevoegd in de openingspost
Wij hebben een 7 kW Bosch buitenunit i.c.m. Compress Hybrid 3000i AW binnenunit.
SWW en bijverwarming via NEFIT gas ketel.

Bij ons moet de T0 dan in de binnenunit aangesloten zijn, vlak bij de TC1 aanvoersensor.
Deze hebben ook steeds bijna dezelfde temperatuur.
Dit terwijl het advies van NEFIT is aansluiting 'aan de uitlaat van het buffervat".
I.i.g. een bespreekdingetje met de installateur.

• Nous112
scarwoman schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 00:28:
[...]

En hoe verhoudt zich dat dan met de externe Buderus cv-pomp? Deze draait altijd op het vast ingesteld toerental…….

• Nous112
Stokkie2000 schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 10:35:
Weet iemand wat de vermogens zijn van de unit als geheel of van de afzonderlijk onderdelen in de unit? Het gaat om een Nefit EnviLine Monoblock 7.0 B-S.

Ik heb wel een eens een smartstekker aan de stekker gekoppeld van de binnen unit, maar die gaf geen data over verbruik.

Ik heb de husdata unit en daarin kun je vermogens invoeren, maar ik kan ze niet vinden.
In heb op de 3-fase hoofdgroep van de warmtepomp een kWh-meter geplaatst waarmee het verbruik is uit te lezen (systeem HomeWizard). Het vermogen hangt af van een type warmtepomp en staat in je handleiding van je binnenunit en buitenunit gespecificeerd. Het verbruik wisselt met de werking van de warmtepomp pomp (de pieken in de ochtend werden veroorzaakt door defrostst):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r7gMVUJ1SaQvdbKuVF67StMK7iI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NGINkYptAxsK3WTY8x1nt9DA.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door Nous112 op 16-02-2023 07:41 ]

• jaapzb
  • Niet online
hackbard schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 16:50:

Mijn mengklep staat trouwens inmiddels op halve stand. Op die manier is die dicht genoeg dat de ketel niet onnodig wordt verwarmt, en gaat die nog open als de ketel wel eens in actie komt. (Dit jaar tot nu toe alleen voor desinfectie run).
De mengklep word toch automatisch bijgeregeld op het moment dat er vraag is voor de bijverwarming? Daar hoef je zelf toch niet de klep met de hand open voor te zetten? Voor zo ver ik weet is die draaiknop op de klep alleen voor wanneer je met de hand de sturing die de binnenunit bedacht heeft wilt overriden, of heb ik dat mis?

• RobEppink
Nous112 schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 07:30:
[...]

En hoe verhoudt zich dat dan met de externe Buderus cv-pomp? Deze draait altijd op het vast ingesteld toerental…….
Volgens mij, althans bij ons, gaat dat verre van optimaal.
We hebben ook een tweede circulatiepomp, achter het buffervat.
Pomp 1 moduleert, pomp 2 niet, dat gaat niet altijd goed.
Heb de indruk dat af en toe, pomp 1 op minimaal, pomp 2 maximaal, het buffervat leeg wordt getrokken en er een rondje ontstaat, retourleiding > .buffervat > aanvoerleiding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• warchaser
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21-09 21:41
Even een update voor degene met dezelfde H01/5451 error tijdens de ontdooi cyclus.

Monteur van Nefit is hier langs geweest na aandringen van de installateur. Hij heeft de buitenunit gespoeld (monoblock all electric) en geconstateerd dat de intern gebruikte leidingen, welke inmiddels al vervangen zijn bij nieuw uitgeleverde modellen, zorgen voor 'vervuiling'. Deze zijn kosteloos vervangen.

Ondanks de vervuiling in de buitenunit was dit niet te zien aan de filters (leiding filter en geïnstalleerde magneetfilter) in de binnen unit.

Sindsdien geen enkele error meer gehad, ondanks een aantal koude nachten met voldoende ontdooi cyclussen.

• hackbard
jaapzb schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 09:18:
[...]

De mengklep word toch automatisch bijgeregeld op het moment dat er vraag is voor de bijverwarming? Daar hoef je zelf toch niet de klep met de hand open voor te zetten? Voor zo ver ik weet is die draaiknop op de klep alleen voor wanneer je met de hand de sturing die de binnenunit bedacht heeft wilt overriden, of heb ik dat mis?
ja klopt. Alleen werkt het niet goed hier. De draaiknop stond op helemaal open. In ruststand bijverwarming en volgens display mengklep 0% werd toch de gasketel warm, de klep sluit dus niet goed. Wat dichtdraaien heeft dat verholpen. Het andere is dat de klep naar 0% gaat zodra de aanvoer vanuit de ketel boven de streeftemperatuur komt, en de ketel de warmte niet meer kwijt kan (ook al staat de draaiknop helemaal open) ipv dat de ketel wordt uitgeschakelt. Dat is gewoon zo zeggen de installateur en nefit. 8)7
Tip van de installateur en anderen hier op forum was spelen met de draaiknop.

• Nous112
RobEppink schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 09:57:
[...]

Heb de indruk dat af en toe, pomp 1 op minimaal, pomp 2 maximaal, het buffervat leeg wordt getrokken en er een rondje ontstaat, retourleiding > .buffervat > aanvoerleiding.
Wat is dan het nut dat deze moduleert, alleen om tijdens een defrost het buffervat gedoseerd leeg te trekken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobEppink
Nous112 schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 12:42:
[...]

Wat is dan het nut dat deze moduleert, alleen om tijdens een defrost het buffervat gedoseerd leeg te trekken?
Don't shoot me, i'am only the pianoplayer.

Ben alleen maar een consument, die een aanbieder heeft gevraagd mij een warmtepomp te installeren in een bestaande woning. Een consument die zich, achteraf, over tal van dingen verbaast inzake.

Maar wil het toch proberen.
Dat pomp 1 moduleert lijkt me prima, afhankelijk van de instelling TC3/TC0.
Maar pomp 2 gooit roet in die modulatie.

[ Voor 13% gewijzigd door RobEppink op 16-02-2023 13:05 ]

• jaapzb
  • Niet online
hackbard schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 11:53:
[...]
In ruststand bijverwarming en volgens display mengklep 0% werd toch de gasketel warm, de klep sluit dus niet goed.
Als ik het goed begrijp van het principeschema zit er een soort bypass of open verdeler in het circuit van de bijverwarmer, ik denk zodat de CV-pomp (als de mengklep dicht staat) in een bijverwarmingsketel kan draaien zonder dat deze kapot gaat. Er zit voor de mengklep een directe verbinding tussen de aanvoer van de WP en de retour van de bijverwarming.

Misschien kan het zijn dat, als de CV-pomp in de ketel niks doet, de CV-pomp van de binnenunit misschien flow door de leidingen naar de CV-ketel veroorzaakt waardoor de ketel telkens (vanwege een of andere interne regeling in die CV ketel) een beetje aan wil (omdat het lijkt alsof er een beetje vraag is)?

Ik weet niet of dit hydraulisch uberhaupt mogelijk is

[ Voor 4% gewijzigd door jaapzb op 16-02-2023 13:36 ]

• hackbard
jaapzb schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 13:34:
[...]

Als ik het goed begrijp van het principeschema zit er een soort bypass of open verdeler in het circuit van de bijverwarmer, ik denk zodat de CV-pomp (als de mengklep dicht staat) in een bijverwarmingsketel kan draaien zonder dat deze kapot gaat. Er zit voor de mengklep een directe verbinding tussen de aanvoer van de WP en de retour van de bijverwarming.

Misschien kan het zijn dat, als de CV-pomp in de ketel niks doet, de CV-pomp van de binnenunit misschien flow door de leidingen naar de CV-ketel veroorzaakt waardoor de ketel telkens (vanwege een of andere interne regeling in die CV ketel) een beetje aan wil (omdat het lijkt alsof er een beetje vraag is)?

Ik weet niet of dit hydraulisch uberhaupt mogelijk is
op dit moment is dit voor mij niet zo een issue, ik wou het gewoon delen voor het geval dat iemand iets aan heeft. Toen de draaiknop helemaal open stond, toonde de gasketel sensor tijdens wp bedrijf iets rond de 30graden, terwijl gas zeker uit stond. Nu is dat 17grad met draaiknop op half open, net de temperatuur van de ruimte en dat vindt ik beter.
Als de draaiknop helemaal op nul staat, komt de bijverwarming (als die toch eens nodig is) hier niet meer doorheen ook al toont de sensor mengklep 100%. Dan draait die inderdaad in zijn eigen circuit totdat er de ingestelde max temperatuur is bereikt.

[ Voor 9% gewijzigd door hackbard op 16-02-2023 17:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• scarwoman
RobEppink schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 09:57:
[...]

Dit is precies de situatie die hier ook ontstaat. Retour mengt dan via de buffer met CV-aanvoer. Daarom zie je een verschil tussen TC1 en T0, mits de T0 dus ná het T-stuk met de buffer is geplaatst. Uiteindelijk gaat er dus een lagere aanvoertemperatuur je afgiftesysteem in. Deze situatie is het meest prominent aanwezig richting het einde van een run als de WP de warmte niet meer kwijt kan en de TC3-TC0 kleiner wordt. Dan moduleert de interne pomp (PC0) namelijk terug richting 0% omdat de Buderus alles al doorpompt..
Hier perfect weergegeven in B https://warmtepomp-tips.nl/warmtepomp/buffervat/
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tN28HSlVXZFN8t3k-yr8bPpLjow=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Wm9DrpcOwXsQR2oWS7usi5z6.png?f=fotoalbum_large

Je warmtepomp stuurt op de T0. Met weertypes van afgelopen dagen rond de 10 graden overdag zal de warmtepomp geen aaneengeschakelde runs kunnen draaien. Door de paralel schakeling van je buffervat kun je toch op minimaal vermogen een langere run draaien. Deze extra draaitijd komt de levensduur van je WP ten goede. Nadeel is dat retour en aanvoer mengt, mogelijk lever je hierdoor iets in op je COP. Maar ja blindstaren op een COP kan, maar levensduur is natuurlijk ook wat waard. Welke van de twee zou uiteindelijk meer kosten? Nefit vindt levensduur belangrijker. Desalniettemin blijft de uitdaging voor de Tweaker om zo goed mogelijk beide pompen op elkaar te finetunen. oOo

Je kunt de instelling van de Buderus aanpassen (3standen) en de PC0 instellen met TC3-TC0.
Ik heb de pompsnelheid van de interne PC0 verhoogd waardoor ik meer flow krijg in mijn hele systeem, minder groot verschil tussen TC1 en T0, dus minder menging. En door de hogere flow kon ik mijn stooklijn 1 graad verlagen wat weer ten goede komt aan de COP. Dit is wel voor iedere installatie trial n error, want veel heeft invloed op je leidingweerstand zoals leidingdiameter, aantal bocht etc.

Ik ben er nog niet want ik heb nog 2 graden menging op T0 - TC1. Hoeveel verschil hebben anderen hier als je dit kunt meten?

[ Voor 3% gewijzigd door scarwoman op 16-02-2023 23:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobEppink
scarwoman schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 23:19:
[...]

Dit is precies de situatie die hier ook ontstaat. Retour mengt dan via de buffer met CV-aanvoer. Daarom zie je een verschil tussen TC1 en T0, mits de T0 dus ná het T-stuk met de buffer is geplaatst. Uiteindelijk gaat er dus een lagere aanvoertemperatuur je afgiftesysteem in. Deze situatie is het meest prominent aanwezig richting het einde van een run als de WP de warmte niet meer kwijt kan en de TC3-TC0 kleiner wordt. Dan moduleert de interne pomp (PC0) namelijk terug richting 0% omdat de Buderus alles al doorpompt..
[Afbeelding]

Je warmtepomp stuurt op de T0. Met weertypes van afgelopen dagen rond de 10 graden overdag zal de warmtepomp geen aaneengeschakelde runs kunnen draaien. Door de paralel schakeling van je buffervat kun je toch op minimaal vermogen een langere run draaien. Deze extra draaitijd komt de levensduur van je WP ten goede. Nadeel is dat retour en aanvoer mengt, mogelijk lever je hierdoor iets in op je COP. Maar ja blindstaren op een COP kan, maar levensduur is natuurlijk ook wat waard. Welke van de twee zou uiteindelijk meer kosten? Nefit vindt levensduur belangrijker. Desalniettemin blijft de uitdaging voor de Tweaker om zo goed mogelijk beide pompen op elkaar te finetunen. oOo

Je kunt de instelling van de Buderus aanpassen (3standen) en de PC0 instellen met TC3-TC0.
Ik heb de pompsnelheid van de interne PC0 verhoogd waardoor ik meer flow krijg in mijn hele systeem, minder groot verschil tussen TC1 en T0, dus minder menging. En door de hogere flow kon ik mijn stooklijn 1 graad verlagen wat weer ten goede komt aan de COP. Dit is wel voor iedere installatie trial n error, want veel heeft invloed op je leidingweerstand zoals leidingdiameter, aantal bocht etc.

Ik ben er nog niet want ik heb nog 2 graden menging op T0 - TC1. Hoeveel verschil hebben anderen hier als je dit kunt meten?
Mooi omschreven.
Ik kan het verschil niet meten de T0 zit in de binnenunit, dus is gelijk aan TC1.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lochnes
er zit bij mij 5 graden verschil tussen aanvoertemperatuur naar het buffervat en van buffervat uit naar de vloer.
buffervat aangesloten met 4 aansluitingen.
ik heb de pompsnelheid primair wat opgevoerd en kijk dan eens even wat hij doet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapzb
  • Niet online
Klopt het dat wanneer je de pompsnelheid verhoogt (door het verschil TC0/TC3 te verlagen), je ook de efficientie van de WP weer in de weg zit? Immers je zorgt er voor dat er meer flow uit het buffer gehaald word en over het blok gepompt word, waardoor je meer menging hebt in je buffer en er dus warmer water richting het blok gaat?

Ik heb hem momenteel op 5K staan omdat dat hier in de beginpost word aangeraden bij vloerverwarming, maar zie nogsteeds dat PC0 in elke run langzaam uiteindelijk toch altijd uitkomt op een pompsnelheid van 1 a 2%

[ Voor 23% gewijzigd door jaapzb op 17-02-2023 10:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nous112
[...]

[Afbeelding]

@scarwoman beter had ik het niet kunnen omschrijven. Het zal inderdaad een afweging zijn van Nefit om dit te doen. Echter Nefit geeft tegenwoordig zelf ook aan dat niet altijd een buffervat meer noodzakelijk is als je voldoende volume in je vloerverwarming hebt. In te technisch bulletin 61 staat een stukje over de Compress 3400, waarbij de volgende tekst staat: ‘Als aan onze basisvoorwaarden wordt voldaan, is een installatie zonder buffervat mogelijk.’. De vraag is dus: wat zijn deze basisvoorwaarden?
Bij mij varieert het verschil tussen T0 en TC1, ca. 1,0 tot 2,5 graden afhankelijk van het moment dat je kijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• master1104
Als ik dit allemaal zo lees dan ben ik echt overtuigd van de kracht van eenvoud. Hier een installatie met alleen de interne pomp van de binnenunit en geen buffer. Omdat we alles over de vloer laten lopen is dat een zeer mooie buffer. Groot voordeel is dat je aanvoertemperatuur dus ook lager kan zijn (geen mening in een buffer oid) en daarmee de COP hoger. Van pendelen is absoluut geen sprake door een goede hysterese te kiezen (400K.min in mijn geval).

Als je de kans hebt zou ik zeker de buffer en extra pomp proberen uit je installatie te laten. Alleen bij radiatoren of kleine vloerverwarming oppervlakte zou ik een buffer overwegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• balblas
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 29-09 16:43
[...]

[Afbeelding]

Mijn buffervat heb ik van 4-punts parallel naar 2-punts parallel laten ombouwen, dus zoals in jouw schema. Het verschil tussen T0 en TC1 is bij mij < 0,5 graden tijdens een run. Alleen aan het begin van een run als de PC0 nog rond de 10% draait is de aanvoer van de WP tot zo'n 2,5 graden hoger dan de aanvoertemp in mijn afgiftesysteem en gaat de rest dus het buffervat in, maar dat is dus enkel aan het begin van de run gedurende een relatief korte periode. Mijn runs zijn ook lekker lang, minimaal een uur of twee, maar meestal veel langer zolang de buitenunit geen defrost hoeft te doen.

Nefit EnviLine ODUSPLIT15t warmtepomp | Nefit HR 300 liter boiler | Nefit 50 liter buffervat | Bosch EasyControl CT200 thermostaat | Home Assistant | BBQKees | Tesla Model YLR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lochnes
balblas schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 17:51:
[...]

Mijn buffervat heb ik van 4-punts parallel naar 2-punts parallel laten ombouwen, dus zoals in jouw schema. Het verschil tussen T0 en TC1 is bij mij < 0,5 graden tijdens een run. Alleen aan het begin van een run als de PC0 nog rond de 10% draait is de aanvoer van de WP tot zo'n 2,5 graden hoger dan de aanvoertemp in mijn afgiftesysteem en gaat de rest dus het buffervat in, maar dat is dus enkel aan het begin van de run gedurende een relatief korte periode. Mijn runs zijn ook lekker lang, minimaal een uur of twee, maar meestal veel langer zolang de buitenunit geen defrost hoeft te doen.
met die gedachte speel ik ook, mag ik vragen wat dat ongeveer kost?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• balblas
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 29-09 16:43
Lochnes schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 19:00:
[...]

met die gedachte speel ik ook, mag ik vragen wat dat ongeveer kost?
Ik heb het laten doen icm andere werkzaamheden, zoals een UTP kabel van m'n WP naar m'n meterkast voor de IP module en nog wat zaken. Was meen ik € 300 kwijt.

Maar dit verschilt per situatie, gewoon even een offerte opvragen. Is gewoon loodgieter klusje.

Nefit EnviLine ODUSPLIT15t warmtepomp | Nefit HR 300 liter boiler | Nefit 50 liter buffervat | Bosch EasyControl CT200 thermostaat | Home Assistant | BBQKees | Tesla Model YLR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobEppink
master1104 schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 17:49:
Als ik dit allemaal zo lees dan ben ik echt overtuigd van de kracht van eenvoud. Hier een installatie met alleen de interne pomp van de binnenunit en geen buffer. Omdat we alles over de vloer laten lopen is dat een zeer mooie buffer. Groot voordeel is dat je aanvoertemperatuur dus ook lager kan zijn (geen mening in een buffer oid) en daarmee de COP hoger. Van pendelen is absoluut geen sprake door een goede hysterese te kiezen (400K.min in mijn geval).

Als je de kans hebt zou ik zeker de buffer en extra pomp proberen uit je installatie te laten. Alleen bij radiatoren of kleine vloerverwarming oppervlakte zou ik een buffer overwegen.
Na een 1/2 jaar experimenteren met een buffervat en 2 circulatiepompen lijkt de belangrijkste vraag:
Wat kosten twee kogelkranen incl, montage?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nous112
RobEppink schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 19:40:
[...]

Na een 1/2 jaar experimenteren met een buffervat en 2 circulatiepompen lijkt de belangrijkste vraag:
Wat kosten twee kogelkranen incl, montage?
Zoiets? https://www.warmteservice...oor-cv-KNEL-22/p/47652225 maar…..wat wil je daarmee gaan doen? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobEppink
aan- afvoer buffervat afsluiten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• scarwoman
Nous112 schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 12:35:
[...]

@scarwoman beter had ik het niet kunnen omschrijven. Het zal inderdaad een afweging zijn van Nefit om dit te doen. Echter Nefit geeft tegenwoordig zelf ook aan dat niet altijd een buffervat meer noodzakelijk is als je voldoende volume in je vloerverwarming hebt. In te technisch bulletin 61 staat een stukje over de Compress 3400, waarbij de volgende tekst staat: ‘Als aan onze basisvoorwaarden wordt voldaan, is een installatie zonder buffervat mogelijk.’. De vraag is dus: wat zijn deze basisvoorwaarden?
Bij mij varieert het verschil tussen T0 en TC1, ca. 1,0 tot 2,5 graden afhankelijk van het moment dat je kijkt.
Over die afweging van Nefit. Stel je bent de inhoudelijk directeur van Nefit. Je weet -als het goed is- precies hoe de WP systemen werken. Warmtepomp technologie is een relatief nieuwe techniek die toegepast wordt in particuliere huizen. In een nog ontwikkelende afzetmarkt moet je een goede reputatie als Bosch/Nefit neerzetten; hoogwaardig kwalitatief en lange levensduur. Hiermee creëer je een kwaliteitsmerk dat marktleider wordt en iedereen je systeem wilt hebben ($$$).
Je weet ook dat je reputatie afhankelijk is van de installaties die installateurs opleveren. En je weet dat deze installateurs nog CV-ketel (gas) kennis hebben die niet zomaar op warmtepomp installaties toegepast kan worden, want het is een andere techniek.

Een warmtepomp installeren hoeft niet moeilijk te zijn, mits de installateur dus kennis van zaken heeft en richtlijnen volgt. Alleen dat is theorie en gebeurt niet in de praktijk. In een overgangsfase zoals in dit geval de energietransitie heb je ook tijd voor overgang van kennis nodig. Daar zitten we nu in. Zie als voorbeeld dit forum; even kort door de bocht, allemaal eenzelfde soort systeem Nefit Envilline wamtepomp en toch veel verschillende manieren van installatie en zaken die fout gaan. Waardoor komt dat...?
Als inhoudelijk directeur zou ik ook het installatiewerk zo universeel mogelijk houden voor de installateur. Dan maar een buffervat teveel en iets inleveren op COP, maar wel een goede reputatie en commercieel marktleider worden $$$.

Installaties zonder buffervat zijn mogelijk en dat weet Nefit ook. Ergens eerder op dit topic las ik over basisvoorwaarde van minimaal vloeroppervlak. >50m2?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scarwoman
master1104 schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 17:49:

Ik denk dat er in de basisvoorwaarden voor installatie zonder buffervat nog meer zaken horen te staan dan alleen vloeroppervlak als buffer. Namelijk, naregeling en vermogen van de warmtepomp.

Mensen willen comfort en controle. Er komen steeds meer vormen van naregeling op de VVW. Als je een installatie hebt die geen naregeling heeft, heb je een afgifte-systeem dat altijd open staat. Als de WP aangaat krijg je dus altijd dezelfde warmtevermogensverdeling, want je installatie is statisch ingeregeld. De warmtepomp moet daar precies haar vermogen in kwijt kunnen. Dan is er geen buffervat nodig, omdat warmtepomp de energie altijd kwijt kan in de installatie.

Voor optimaal comfort en controle is een installatie naregeling (deels) nodig. Comfortwensen zijn dynamisch, soms wil ik de werkkamer wat warmer omdat ik een week thuiswerk of de badkamer wat warmer in de winter omdat het kouder is of door de harde wind buiten koelt het huis net iets sneller af en ik wil toch een behaaglijke kamertemperatuur hebben etc etc. Dat is ook comfort. Een volledig statisch en optimaal ingeregelde installatie kan perfect werken, maar is niet direct aan te passen naar comfort..

Met een naregeling kan de situatie dus ontstaan dat alle ruimtes op temperatuur zijn en de warmtepomp net is aangegaan. Zonder buffer zou je WP haar warmte niet meer kwijt kunnen in de installatie en gedwongen uitschakelen. Met buffervat kan je WP dan wél doordraaien.
Mensen willen comfort en controle. Indirect kan een buffer helpen bij comfort en tegelijkertijd een lange levensduur van je installatie.

Ben benieuwd wat jullie van deze redenatie vinden. En zou vooral ook willen zeggen, haal niet zomaar je buffervat eruit zonder dat je weet wat voor effect dit heeft op korte- en lange termijn.

Hier twee voorbeelden van https://warmtepomp-weetje...at-warmtepompinstallatie/
over de werking van een buffervat als 'anti-pendel' systeem als de naregeling dichtloopt. De stroming door een buffer kan dus twee kanten op gaan. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/diyv0SATEcq2o94feD0HOoQ5uQo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rubCVqsDyfmFPJqyZo3Mo7W8.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EU52_i6qkG3fK7K-QbcoxdplA3o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VWdyJleERSnDb5IZRvbYLFYK.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 20% gewijzigd door scarwoman op 18-02-2023 16:35 ]

Pagina: 1 ... 46 ... 105 Laatste