Lochnes schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 21:14:
[...]
Verbruik gas tov kwh: Ja, inderdaad x10 (ietsje minder maar rekent makkelijk) om de warmtbehoefte te berekenen, maar je warmtepomp maakt met een COP van laten we rekenen 3, met 1 kwh stroom 3 kwh warmte, dus nog delen door 3. Dus 21x10=210,gedeeld door 3 = 70kwh elektriciteit.
warm water sww: weetje zeker dat dit door de warmtepomp en niet de cv gaat? Anyway, die warmtepomp kan prima heet water maken. SWW programma doet hij in plaats van je huis verwarmen. Hij krijgt prima de boiler warm, dat is uiteindelijk maar een paar honderd liter en doet hij in een half iirtje ofzo,maar daarna is je huis zover afgekoeld dat hij onvoldoende vermogen heeft om die ook weer op te warmen
Ja, je had beter helemaal all electric kunnen gaan….
Maar of je warmtepomp echt te klein is is nog wel even de vraag. Met wat tunen is ook nog wel wat te winnen. De belangrijkste elementen daarin zijn:
1) heb je data of je warmtepomp nu al constant max vermogen draait? Via bosch app, bbq kees kastje, zelf noteren op papier?
nou ja eigenlijk is dat de belangrijkste. Als hij al aan zijn max zit, dan was dat het. Als hij dat nog niet zit komen de volgende:
1a) aanvoertemperatuur omhoog
1b) gebeuik je navhtverlaging? zoja, dat eraf en de hele nacht lekker laten draaien anders heeft sochtends onvoldoende vermogen je huis op te warmen
1) heb je pomploze vloerverwarmingsverdelers? zonee, die erin
2) staat de flowsnelheid van je pomp op max?
3) heb je naregeling per zone, en staat dat max open, kun je de naregeling eraf halen?
4) zit er een buffervat in en zoja, kan dat eruit?
zoiets.
Dag Lochnes, de Telegraaf,
Bedankt alvast voor jullie antwoorden, ik ga proberen te antwoorden op jullie vragen/opmerkingen
Allereerst mss nog wat extra informatie, er is inderdaad een buffervat aanwezig, en ons boilervat is er 1 van 300l
1) Ik ben op die dagen dat ik merkte dat het wat achterbleef wel 15 keer per dag naar beneden gaan kijken of er iets veranderde en zag constant het verwarmings + compressorsymbooltje staan op de bedieningsunit, alsook voelde ik het water stromen naar de kringen, Ik heb ook die p1 meter van home wizard en daar heb ik ook veel op gekeken en zag altijd een verbruik tussen de 2000 en 3500 watt, wat dus alleen door de warmtepomp kan komen , aangezien er voor de rest niks opstond
Morgen wordt er een ip module geinstalleerd zodat ik ze zoals jij zegt beter kan opvolgen , dit is ook de reden waarom ik eerder hier nog geen vragen had gesteld om nergens dingen te veranderen zonder dat je inderdaad data hebt verzameld + ik verander geen dingen waarvan ik totaal niet weet/snap wat het doet
maar die temperatuur veranderen wanneer de bijverwarming moet inschakelen was natuurlijk een makkie om te snappen
1a) hier bedoel je dan de stooklijn mee? die staat op voetpunt 25 eindpunt 30 graden.... omdat na 2 dagen wachten de verwarming kelder (radiatoren) nog steeds niet was opgesprongen (of mss draaide ze wel maar met23 graden water) had ik de thermostaat eens belachelijk hoog gezet 25 graden, dit had ik ook op het gelijkvloers gedaan (ik heb hier begrepen dat je niet de temperatuur dan verandert maar de stooklijn verlegd afhankelijk van de invloed van die thermostaat) dit had helemaal geen resultaat, steeds bleef de aanvoertemperatuur rond de 23.5 graden zitten (invloed staat van beide op 2k)
Maar zoals vermeld, toen ik veranderde wanneer de bijverwarming mocht opspringen van -5 naar 0 graden was het op het gelijkvloers wel ineens 21.5 graden en in de kelder was het ook aan het verwarmen, daarom mijn vermoedens dat onze warmtepomp op zijn limiet zat , wat ik ook niet zo vreemd vond , het is tenslotte een hybride systeem dacht ik zo
1b) nachtverlaging staat niet op
1)pomploze vloerverwarmingsverdelers: ik vind er net een plaatje van :-) jep ik kan al die kringen per verdiep met rode draaidoppen opendraaien of dicht draaien, staan volledig open
2) flowsnelheid kan ik precies in de instellingen niets van vinden, dus weet niet hoe die in te stellen, is dit de snelheid waarmee het water naar je kringen stroomt?
3) die naregeling per zone weet ik niet precies wat je daarmee bedoelt, volgens mij niet
4) er zit inderdaad een buffervat in (wat daar de functie was is weet ik zelf niet) Ik kreeg al wel de opmerking van een vriend van me die wel wat van sanitair kent "Waarom zon klein buffervat", maar daar moet ik dus het antwoord schuldig op blijven
Mijn kennis is zoals je ziet zeer beperkt, maar ik probeer hier zoveel mogelijk mee te pikken en te leren
Dan wat de telegraaf aanhaalde over het verwarmen van het sww, ik ben er zeker van dat de gasketel dit niet doet , omdat van half mei tot half november geen gas is verbruikt, ook nu de laatste paar dagen is er een 0 gasverbruik, ik heb een klokprogramma dat om 11.30u start voor het sww (met de redenering dat het dan het warmst zou zijn op de dag + als de zon moest schijnen het meeste kans dat er geen electriciteit voor gebruikt zou moeten worden), en ik zie in mijn homewizard inderdaad om 11.30u een piek in mijn electriciteitsverbruik
Ik ben hiervoor ook even gaan neuzen in de instellingen en wat ik gevonden heb is:
extra warmtebron kiezen: bijverwarming met menger paralell staat hier aangevinkt
warmwater install.: hier staat warmtepomp aangevinkt
ik weet niet of dit het verklaart?
Ik moet nog wel iets corrigeren, het is geen 58 graden het warm water, maar zit eerder rond de 50 graden
Nu heb ik als laatste net de klep van het bedieningspaneel van de gasketel eens open gedaan, en daar staat de knop van verwarming op bijna max, net voorbij 6, maar de knop van het water (symbooltje kraantje) staat helemaal naar links gedraaid op het minimum (kan dit ook nog verklaren wrm de gasketel het sww niet verwarmt?)
De warmtepomp is in ieder geval nog nooit tekort geschoten om het sww te verwarmen, dus ik zie niet in wrm dit nodig zou zijn
Ik hoop jullie beiden voldoende geantwoord te hebben en wordt het 1 en ander meer duidelijk,
Ik heb ook nog voor de volledigheid een foto bijgevoegd van ons systeem
grtjes
Philip