scarwoman schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 15:48:
Installaties zonder buffervat zijn mogelijk en dat weet Nefit ook. Ergens eerder op dit topic las ik over basisvoorwaarde van minimaal vloeroppervlak. >50m2?
Download even de installatiehandleiding van je Nefit WP., daar staan gewoon de voorwaarden beschreven waar je systeem aan moet voldoen om zonder buffervat uit te kunnen. Het wordt in die handleidingen nog min of meer beschreven als een uitzondering, maar 99% van alle installatie met vloerverwarming en zonder zoneregeling voldoet met gemak aan die voorwaarden en kan dus zonder dat buffervat uit.
Dus ook bij Nefit weten ze heel goed dat een buffervat meestal niet nodig is.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 + Ubbink AirExcellent. Stuur DM voor €50 Raisin bonus.

scarwoman schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 16:18:
Voor optimaal comfort en controle is een installatie naregeling (deels) nodig. Comfortwensen zijn dynamisch, soms wil ik de werkkamer wat warmer omdat ik een week thuiswerk of de badkamer wat warmer in de winter omdat het kouder is of door de harde wind buiten koelt het huis net iets sneller af en ik wil toch een behaaglijke kamertemperatuur hebben etc etc. Dat is ook comfort. Een volledig statisch en optimaal ingeregelde installatie kan perfect werken, maar is niet direct aan te passen naar comfort..
Verdiep je even in het thermisch / fysisch gedrag van een moderne goed geïsoleerde nieuwbouwwoning (uitgezonderd HSB). Daarin kun je bovenstaand gedrag wel willen, maar dat gaat gewoon niet. Door de zeer goede uitwendige isolatie en de zeer lage inwendige isolatie (van betonnen vloeren) wordt het in heel die woning gewoon dezelfde temperatuur. Dan zorgt een zoneregeling alleen maar voor een lager rendement en meer kosten (zowel qua aanschaf als qua energie).

En ik kan het weten, want ik heb zo'n woning.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 + Ubbink AirExcellent. Stuur DM voor €50 Raisin bonus.

• Lochnes
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 22-03 19:06
ik heb een enviline met buffervat etc…
Keurig volgens de installatiehandleiding want ik dacht dat ik een naregeling nodig ging hebben net zoals in mijn vorige huis met energielabel c.
Inmiddels energielabel
a+++ en die naregeling is er nooit gekomen want die is niet nodig.
Dus de installateur heeft keurig naar mijn wensen geluisterd maar ik zit nu wel met een buffervat en een pomp die herrie maakt..

Maar het speccen van buffervaten lijkt zowel op google als bij installateurs de eerste keus.
Al mijn vrienden die nadenken over een warmtepomp krijgen ook allemaal
een zo groot mogelijk buffervat geadviseerd…
Het is dus wel erg hardnekkig. Ik heb laatst ook een buffervat ingespecced gezien in een zwembadverwarmingsinstallatie. Heb je een miljoen liter water ofzo, komen ze met een buffervat van 200 liter aan… En een extra pomp en alles wat erbij hoort

Hebben we verder ook nog het verhaal dat je de warmtepomp een maatje groter moet nemen want dan zou hij stiller zijn. Zit je met 11kw in een 2-onder-1-kap. Jaja…

• vdburg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21-03 16:55
Zo zie je maar hoeveel verschillen er tussen installateurs zijn. Ik heb een zeer ervaren installateur die precies wist waar hij het over had. Ons huis betaat uit 2 delen, een oud maar zeer grondig gerenoveerd deel en een nieuw gebouwd deel waar de woonkamer is. Beneden overal vloerverwarming, en ik kreeg het advies om geen buffer vat te nemen, en wel naregeling in het oude deel. Het nieuwe deel heeft geen naregeling. Verder gaf deze installateur aan dat hij liever een iets krappe unit gebruikt dan te veel overcapaciteit ivm het rendement en hij kwam zo op een 7Kw unit.

Het resultaat is dat ik in elk geval een vrijwel probleemloze installatie heb met een goede cop en lange runs waar vrijwel geen tuning voor nodig was.

• scarwoman
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 09:08
Andrehj schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 17:49:
[...]

Verdiep je even in het thermisch / fysisch gedrag van een moderne goed geïsoleerde nieuwbouwwoning (uitgezonderd HSB). Daarin kun je bovenstaand gedrag wel willen, maar dat gaat gewoon niet. Door de zeer goede uitwendige isolatie en de zeer lage inwendige isolatie (van betonnen vloeren) wordt het in heel die woning gewoon dezelfde temperatuur. Dan zorgt een zoneregeling alleen maar voor een lager rendement en meer kosten (zowel qua aanschaf als qua energie).

En ik kan het weten, want ik heb zo'n woning.
Terecht punt, dat is zeker zo bij goed geïsoleerde huizen, ook bij mijn goed geïsoleerde nieuwbouw. Toch zie ik nog steeds een dynamische comfortvraag. Een ruimte kan soms sneller afkoelen dan verwacht om wat voor reden dan ook, raam, wind, menselijk gedrag, etc. Of andersom, het mens in de ruimte kan veranderen in warmtevraag :/ Dan is het toch prettig om de vloer iets verder open te kunnen zetten en warme voeten te hebben. Ook al gaat dat vrij langzaam natuurlijk bij WP. Dit kan wat rendement kosten en tegelijk: gemak en comfort dient de mens. Hier hebben we overigens ook een propaan gashaard die het toch net even wat warmer maakt in de kamer als we dat willen + sfeer, zeker in de winter. Deze haard staat niet iedere avond aan, toch zorgt de WP precies voor dezelfde temperatuur in die ruimte, iedere avond. De ene avond is hij kouwelijk en de andere avond zij... daar kan ik de WP niet op afstellen. De WP blijft hetzelfde, maar de mensen in het huis niet...

Maar ik ben het met je eens dat zoneregeling het ook wel nodeloos ingewikkeld kan maken. Ik ben van mening dat je heel selectief zoneregeling moet toepassen per ruimte. Het scheelt geld en je zorgt er gelijk voor dat er ruimtes zijn die géén zoneregeling hebben waar je WP altijd haar warmte kwijt kan. _/-\o_

• master1104
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21-03 09:51
Hier hebben we naregeling voor de badkamer en een werkkamer met droogbouw vloerverwarming. Tevens hebben we onze werkkamers voorzien van een lucht lucht warmtepomp (airco) voor snel verwarmen en koelen.

Verder is alles gewoon hydraulisch ingeregeld en daardoor op de juiste temperatuur. Al met al regelen we ca 10% van de vloer na en de rest is gewoon nagenoeg precies goed. En zo lang je een grote ruimte (woonkamer) altijd open hebt staan is een buffer sowieso niet nodig om naregeling toe te passen. Pas als je die ook gaat regelen wordt het een ander verhaal, maar waarom je dat zou willen, wetende wat voor een extra installatie je daarvoor nodig hebt? (Pomp, buffer, naregelingen en een lager rendement)

Denk overigens wel dat elke situatie anders is, dus ik praat vooral vanuit mijn persoonlijke ervaring.

• Stan77
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 21-03 20:46
Hallo,

zijn er hier mensen met onderstaande issue, met een Nefit Enviline Split warmtepomp?? Ik ben benieuwd naar jullie tips en ervaringen.

Wij hebben sinds begin 2020 een Nefit Enviline Split (lucht)warmtepomp, naar tevredenheid in gebruik in een duurzame nieuwbouwwoning.

In het kort de situatie;
December 2022 is er ineens een grote storing opgetreden en na onderzoek door een installateur en Nefit blijkt er een lekkage ontstaan te zijn in de condensor (zgn "waterzijdig lek" in de binnenunit). Hierdoor is er koudemiddel en water "uitgewisseld" met als gevolg dat de hele buitenunit kapot is gegaan (water in de compressor/verdamper, bevroren leidingen en elektrische storing, gedurende periode met nachtvorst...).
Aangezien er vervolgens tijdens het vullen van het watercircuit geen druk meer in het systeem bleef heb ik de koudemiddelleidingen net voor de Kerstdagen voor nood laten afdoppen en nu verwarmen we al een tijdje volledig met de elektrische bijverwarming.
Samengevat heb ik nu de volgende schade/kosten (oplopend tot 8-9k...); condensor lek, leidingwerk vol water en afgedopt, buitenunit defect en een flink stroomverbruik.

Zowel mijn bouwer, zijn installateur als Nefit beroepen zich nu op de "standaard" garantie van 2 jaar, terwijl de installatie 2 jaar en 11 maanden gedraaid heeft....
(Nefit biedt inmiddels een beperkte coulance aan, welke naar mijn mening ontoereikend is voor zo'n groot mankement aan een flinke /duurzame investering met een beoogde levensduur van >15 jaar.)
Aanvullend; in de eerste maanden na installatie (begin '20) is er een lekkage van het koudemiddel op de koppelingen geweest en dit is toen bijgevuld door de installateur.

Zijn er hier mensen met een herkenbare situatie en eventuele tips?

BVD en vr gr

[Voor 5% gewijzigd door Stan77 op 20-02-2023 12:54]

• Audione0
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 00:34

Audione0

Strijdt der titanen

Stan77 schreef op maandag 20 februari 2023 @ 11:40:
Hallo,

zijn er hier mensen met onderstaande issue, met een Nefit Enviline Split warmtepomp?? Ik ben benieuwd naar jullie tips en ervaringen.

Wij hebben sinds begin 2020 een Nefit Enviline Split (lucht)warmtepomp, naar tevredenheid in gebruik in een duurzame nieuwbouwwoning.

In het kort de situatie;
December 2022 is er ineens een grote storing opgetreden en na onderzoek door een installateur en Nefit blijkt er een lekkage ontstaan te zijn in de condensor (zgn "waterzijdig lek" in de binnenunit). Hierdoor is er koudemiddel en water "uitgewisseld" met als gevolg dat de hele buitenunit kapot is gegaan (water in de compressor/verdamper, bevroren leidingen en elektrische storing, gedurende periode met nachtvorst...).
Aangezien er vervolgens tijdens het vullen van het watercircuit geen druk meer in het systeem bleef heb ik de koudemiddelleidingen net voor de Kerstdagen voor nood laten afdoppen en nu verwarmen we al een tijdje volledig met de elektrische bijverwarming.
Samengevat heb ik nu de volgende schade/kosten; condensor lek, leidingwerk vol water en afgedopt, buitenunit defect en een flink stroomverbruik.

Zowel mijn bouwer, zijn installateur als Nefit beroepen zich nu op de "standaard" garantie van 2 jaar, terwijl de installatie 2 jaar en 11 maanden gedraaid heeft....
(Nefit biedt inmiddels een beperkte coulance aan, welke naar mijn mening ontoereikend is voor zo'n groot mankement aan een flinke /duurzame investering met een beoogde levensduur van >15 jaar.)
Aanvullend; in de eerste maanden na installatie (begin '20) is er een lekkage van het koudemiddel op de koppelingen geweest en dit is toen bijgevuld door de installateur.

BVD en vr gr
Grote kans dat Nefit straks naar de installateur gaat wijzen en de installateur naar Nefit, en jij als klant staat in het midden naar een soort tenniswedstrijd te kijken.

Heb je een rechtsbijstand verzekering? Zo ja, die in de armen nemen en zelf niet meer de strijd aan gaan. Scheelt een hoop kopzorgen.

Edit:
Grote kans dat het met een rechtsbijstand veel en veel sneller gefixt wordt. Zij kunnen afhandelingen veel sneller afdwingen dan dat een consument dit kan.

Ik had een tijdje geleden een zaak waar ik als consument niet uit kwam, het gesteggel duurde een aantal weken, ik was het op een gegeven moment zat en schakelde mijn rechtbijstand in. Het gesteggel was binnen 2 dagen klaar.
Jammer dat het soms zo moet, maar als consument sta je er vaak bij en kijk je er naar en je rechtbijstand heeft de zaak binnen een paar dagen voor je gefixt, mits je juridisch natuurlijk in het gelijk wordt gesteld.

[Voor 16% gewijzigd door Audione0 op 20-02-2023 14:29]

Intel 6800k@4000Mhz / Asus Strixx X99 Gaming / Scythe Mugen 4 / Ballistix Elite 32 GB DDR4-2666@3000Mhz / Crucial M500 – Samsung 750 Evo - Samsung F3 1TB@RAID 0 / MSI RTX 2080 Gaming X Trio / Corsair Hx750i / Alles in een Define R5 Black gepropt

• Nous112
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 22-03 22:42
Stan77 schreef op maandag 20 februari 2023 @ 11:40:
Hallo,

In het kort de situatie;
Samengevat heb ik nu de volgende schade/kosten; condensor lek, leidingwerk vol water en afgedopt, buitenunit defect en een flink stroomverbruik.

BVD en vr gr
Duidelijk gevalletje van het afschuiven van verantwoordelijkheden. Op ConsuWijzer staat hierover veel informatie https://www.consuwijzer.n...pot/wat-zijn-mijn-rechten. Je hebt dus recht op een langere wettelijke garantie buiten de fabrieksgarantie van 2 jaar. Maar ik denk dat je deze discussie moet voorleggen aan je rechtsbijstand.

• ajaboot
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 20-03 12:58
RobEppink schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 08:44:
[...]

aan- afvoer buffervat afsluiten
Zit ik ook aan te denken. Maar 1 kraan zou toch genoeg moeten zijn ?

• Willem senior
  • Registratie: Juni 2017
  • Nu online
RobEppink schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 08:44:
[...]

aan- afvoer buffervat afsluiten
Als je dat buffervat toch al hebt zou ik het in de retour plaatsen
Aanvoer loshalen daar retour van je cv systeem opzetten en de aanvoer gelijk op je cv systeem zetten
Zo hou je meer water in je systeem voor een defrost 8)

Nefit enviline A/W split 5.0 Tower

• RobEppink
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 11:25
Willem senior schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 17:50:
[...]

Als je dat buffervat toch al hebt zou ik het in de retour plaatsen
Aanvoer loshalen daar retour van je cv systeem opzetten en de aanvoer gelijk op je cv systeem zetten
Zo hou je meer water in je systeem voor een defrost 8)
@Willem senior
We hebben 90 m2 vloerverwarming beschikbaar. Lijkt me ruim voldoende voor een defrost.

We overwegen wel er kogelkranen in te laten zetten.
Kunnen we testen of uitsluiting van het buffervat tot een beter stookresultaat leidt.
Maar we moeten dat 'laten doen'. Heeft geen haast, de winter is nu voorbij.

[Voor 5% gewijzigd door RobEppink op 21-02-2023 19:04]

• scarwoman
RobEppink schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 19:02:
[...]

@Willem senior
We hebben 90 m2 vloerverwarming beschikbaar. Lijkt me ruim voldoende voor een defrost.

We overwegen wel er kogelkranen in te laten zetten.
Kunnen we testen of uitsluiting van het buffervat tot een beter stookresultaat leidt.
Maar we moeten dat 'laten doen'. Heeft geen haast, de winter is nu voorbij.
Ben benieuwd wat voor effect dat heeft.
En je Buderus pomp laat je die erin zitten? Veelal gaat die er ook uit lees ik...

Ik zat te denken om misschien eens de Buderus helemaal uit te schakelen. En te beoordelen wat voor effect dit heeft. De interne PC0 moet het aankunnen. Voordeel is dat deze pomp kan moduleren.. en water kiest de weg van de minste weerstand. Misschien resulteert het in geen menging meer en toch voordeel van buffervat extra volume.
Iemand enige ervaring hiermee? Of een idee hoe dat ding uit te schakelen?
@Nous112 meen mij te herinneren dat jij je hierin hebt verdiept?

[Voor 10% gewijzigd door scarwoman op 21-02-2023 20:25]

• Willem senior
  • Nu online
scarwoman schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 20:22:
[...]

Ben benieuwd wat voor effect dat heeft.
En je Buderus pomp laat je die erin zitten? Veelal gaat die er ook uit lees ik...

Ik zat te denken om misschien eens de Buderus helemaal uit te schakelen. En te beoordelen wat voor effect dit heeft. De interne PC0 moet het aankunnen. Voordeel is dat deze pomp kan moduleren.. en water kiest de weg van de minste weerstand. Misschien resulteert het in geen menging meer en toch voordeel van buffervat extra volume.
Iemand enige ervaring hiermee? Of een idee hoe dat ding uit te schakelen?
Als je geen kogelkraan plaats in de aanvoerlijn naar het buffervat
En dan de boderus pomp uitzet dan zal het cv water gaan circuleren over het buffervat waarschijnlijk omdat je cv systeem teveel weerstand heeft en dat buffervat heeft geen weerstand
Vandaar dat ik het buffervat in de retour voorstelde voor toch meer systeem inhoud te behouden

• balblas
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22-03 22:01
papaleo schreef op maandag 11 februari 2019 @ 13:05:
[...]

12 dagen verder en eindelijk zijn ze van Nefit/Bosch mijn wp buitenunit komen repareren....,ik vind het gewoon belachelijk dat ze je in deze periode ongegeneerd 12 dagen zonder verwarming kunnen laten zitten.
Maar goed volgens de monteur was het onderdeel niet eerder op voorraad...,volgens mij had hij gewoon geen zin om in de regen buiten mijn wp eerder te komen repareren,want de dagen hiervoor regende het bijna elke dag, vandaag was het over het grote deel van de dag droog met n zonnetje maar toen het n klein beetje ging miezelen kroop hij gelijk de beschutting op. :?

Het was inderdaad een draad die vlakbij de ventilatormotor naar binnen ging in een gesealde-stekker,daar was deze draad door corroderen afgebroken. (Zie foto’s)
Ik heb hem nog de vraag gesteld of ze dit euvel gemodificeerd hadden... NEE,was zijn antwoord..,dus dan moet ik rekening hoouden dat dit over 1 á 2 jaar weer gaat gebeuren??
Daar wist hij geen antwoord op...,hij zei wel dat hij de ventilator nu op een meer gunstige stand had gemonteerd,een derde slag gedraaid, dat er geen vocht kon blijven staan in/op de stekker met de draadjes. :?
Tja,het is nu maar hopen dat dit helpt tegen dit euvel... _/-\o_

[Afbeelding: Ventilator]
Mijn Enviline split geeft sinds vanochtend dezelfde foutmelding H01 5671 en de buitenunit doet het helemaal niet meer. Lijkt op hetzelfde probleem wat jij gehad hebt. Ik ben benieuwd of de oorzaak ook hetzelfde is.

• RB123456
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 19-03 10:00
We hebben hier een split unit 7kw zonder buffervat.
Beneden vloerverwarming en 2 radiatoren.
Boven radiatoren.
Warmtepomp werkt super. Woonkamer blijft netjes op 20,5 graden .
Hysterese op 300k/min. Ruimte temp op 1K
TC0 /TC3 op 4K

• Nous112
scarwoman schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 20:22:
[...]

Ik schakel de Buderus ’s nachts uit middels een relais en een KlikAanKlikUit module, dit om geluidsoverlast van de Buderus pomp tegen te gaan als de circulatie pomp naar de buitenunit gaat draaien bij temperaturen beneden de 5 graden.
Als je Buderus uitschakelt maar in het circuit laat zitten dan gaat het volgens mij niet goed werken, omdat dan de interne pomp het water door de Buderus heen moet gaan drukken.

• Nous112
RB123456 schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 22:35:
Boven radiatoren.
TC0 /TC3 op 4K
Nog wel met een externe Buderus pomp?

• scarwoman
Ik zag deze voorwaarden voorbij komen in de systeemwijzer van Nefit.voor All Electric Monoblock
Nefit; Er moet aan de voorwaarden voldaan worden! (zie tabellen hiervoor in het schema)
Opmerkelijk dat Nefit resoluut is dat 13.0 en meer niet zonder buffervat kan.

[Voor 12% gewijzigd door scarwoman op 22-02-2023 00:58]

• balblas
balblas schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 20:52:
[...]

Mijn Enviline split geeft sinds vanochtend dezelfde foutmelding H01 5671 en de buitenunit doet het helemaal niet meer. Lijkt op hetzelfde probleem wat jij gehad hebt. Ik ben benieuwd of de oorzaak ook hetzelfde is.
Storing ondertussen gemeld bij Nefit door de installateur. Hoop dat het snel verholpen kan worden want de WP draait nu volledig op de elektrische bijverwarming, en dat gaat aardig in de papieren lopen met de voorspelde temperaturen volgende week.

[Voor 14% gewijzigd door balblas op 22-02-2023 08:45]

• Willem senior
  • Nu online
balblas schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 08:43:
[...]

Storing ondertussen gemeld bij Nefit door de installateur. Hoop dat het snel verholpen kan worden want de WP draait nu volledig op de elektrische bijverwarming, en dat gaat aardig in de papieren lopen met de voorspelde temperaturen volgende week.
[Afbeelding]
Zou die draad niet tijdelijk te solderen zijn als nood reparatie.?

• jaapzb
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 10:06
RB123456 schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 22:35:
Boven radiatoren.
TC0 /TC3 op 4K
Heb je nog een naregeling op de radiatoren of de vloer (of beide)?

• balblas
Willem senior schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 11:19:
[...]

Zou die draad niet tijdelijk te solderen zijn als nood reparatie.?
Daar heb ik ook aan gedacht. Ik wacht eerst even de reactie van Nefit af. Ik kon ook niet goed zien of de aansluiting vast is, of dat het een stekkertje is die de ventilator ingaat. Een stekkertje zou eventueel te repareren zijn, maar als de draad vastzit aan de ventilator gaat dat niet lukken vrees ik.

Hoe dan ook, als de aansluiting gerepareerd of vervangen is smeer ik er een dikke klodder siliconenkit omheen om het waterdicht te maken. Echt een ontwerpfout dit!

• Nous112
scarwoman schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 00:54:
Ik zag deze voorwaarden voorbij komen in de systeemwijzer van Nefit.voor All Electric Monoblock

[...]

Opmerkelijk dat Nefit resoluut is dat 13.0 en meer niet zonder buffervat kan.[Afbeelding]
Dat schept wel wat duidelijkheid: bij de Compress 7400 7kW is dus een minimale flow van 0,43 l/s (of te wel 25,8 l/m) noodzakelijk voor een defrost. Alleen mijn beneden verdieping (met alle groepen open!) heeft een flow van 24,5 l/m, de bovenverdieping (die vrijwel altijd uitstaat) heeft een flow 10 l/m. Dat betekent dus dat ik zonder de bovenverdieping te weinig flow zal hebben voor een defrost vereiste flow van 25,8 l/m. Conclusie: buffer is dus noodzakelijk om het restant eraan noodzakelijke flow aan te vullen.

• RobEppink
Mensen.

Hoe is het hoge vermogen van de WP bij een herstart te voorkomen?
Instelling staat al op 'slille modus'.

Voorbeeld nu:
Uitgangspunt
Aanvoerstreef >> 27 gr.
TC3/TC0 >> 23 gr,
WP in rust.

Herstart WP
Vermogen WP = 8 kW
TC3 stijgt tot >> 32 gr.
TC0 binnen 5 minuten naar >> 27 gr
Bij deze buitentemp 11 gr is de warmtevraag/afgifte beperkt.
1e en 2e circ pomp op 60 % resp 100 %, dus die volledige 60% gaat richting VVW.

Na 10 minuten moduleert de WP terug naar 3 kW
TC3 daalt >> 28 gr

Verschil TC3/TC0 < 3 gr. dwz 1e circ pomp daalt naar 30 %, ofwel warmteafgifte daalt.

Lijkt al met al geen ideaal proces.

Daarom de vraag; kan de WP rustiger opstarten?

• master1104
Nous112 schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 12:44:
[...]

Dat schept wel wat duidelijkheid: bij de Compress 7400 7kW is dus een minimale flow van 0,43 l/s (of te wel 25,8 l/m) noodzakelijk voor een defrost. Alleen mijn beneden verdieping (met alle groepen open!) heeft een flow van 24,5 l/m, de bovenverdieping (die vrijwel altijd uitstaat) heeft een flow 10 l/m. Dat betekent dus dat ik zonder de bovenverdieping te weinig flow zal hebben voor een defrost vereiste flow van 25,8 l/m. Conclusie: buffer is dus noodzakelijk om het restant eraan noodzakelijke flow aan te vullen.
Welke leidingdiameters liggen er dan? Vloer 16mm en distributie 32mm?

Hier met de 9 e.s. (11kw split) had ik in het begin defrost problemen door te weinig flow. Door het open zetten van alle groepen op de verdelers en daarna knijpen van de te warme groepen zijn de defrost problemen geheel opgelost. Ik heb 16mm in de vloer en 32mm distributie op 100m vloer.

• master1104
RobEppink schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 21:14:
Mensen.

Hoe is het hoge vermogen van de WP bij een herstart te voorkomen?
Instelling staat al op 'slille modus'.

Voorbeeld nu:
Uitgangspunt
Aanvoerstreef >> 27 gr.
TC3/TC0 >> 23 gr,
WP in rust.

Herstart WP
Vermogen WP = 8 kW
TC3 stijgt tot >> 32 gr.
TC0 binnen 5 minuten naar >> 27 gr
Bij deze buitentemp 11 gr is de warmtevraag/afgifte beperkt.
1e en 2e circ pomp op 60 % resp 100 %, dus die volledige 60% gaat richting VVW.

Na 10 minuten moduleert de WP terug naar 3 kW
TC3 daalt >> 28 gr

Verschil TC3/TC0 < 3 gr. dwz 1e circ pomp daalt naar 30 %, ofwel warmteafgifte daalt.

Lijkt al met al geen ideaal proces.

Daarom de vraag; kan de WP rustiger opstarten?
Volgens de Nefit monteur die hier toen was kan dat niet anders. Zo hebben ze regeling nu eenmaal bedacht was zijn opmerking. Als ik dat vergelijk met bijvoorbeeld onze Mitsubishi Heavy Industry airco’s dan is dat een veel betere opstart (vanaf minimaal vermogen rustig oproeren naar benodigd vermogen).

Hopelijk komt er ooit een update voor.

• balblas
balblas schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 08:43:
[...]

[Afbeelding]
Monteur van Nefit heeft de ventilator-motor vervangen. Gelukkig had hij er toevallig eentje in de auto liggen. De kabel zit vast aan de motor, dus zonder stekkertje en valt dus ook niet te repareren. Dit probleem -corrosie bij het punt waar de kabel de motor in gaat- komt vaker voor en is eigenlijk gewoon een ontwerpfout. Hij heeft nu op beide aansluitpunten een dikke klodder siliconen-kit gesmeerd wat hopelijk op z'n minst de corrosie wat vertraagd. Op m'n bovenste ventilator was ook al wat corrosie te zien, maar de kabel was nog niet gebroken.

WP draait nu weer als een zonnetje. Het puur op de elektrische bijverwarming draaien heeft me de afgelopen dagen toch zo'n €40 per dag gekost, en dat tikt aan...

Ik heb hem ook nog gevraagd naar zijn mening m.b.t. buffervaten. Zijn advies is ALTIJD een buffervat gebruiken. Het risico dat je WP gaat pendelen, zeker bij weer met veelvuldige defrosts, is gewoon te groot, zelfs met een groot afgiftesysteem. Het rendements verlies is te minimaliseren. In mijn geval is die nagenoeg verwaarloosbaar. Het verschil tussen aanvoer temp WP en wat mijn afgiftesysteem (vloerverwarming) binnen krijgt is minder dan 1 graad gedurende lange runs van een paar uur. Dit betekent dat de flow dus goed is ingesteld. Bij een defrost wordt de warmte uit het buffervat gebruikt i.p.v. uit de vloer, dus die koelt ook minder af tijdens een defrost.

• De Eik
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 09:33
balblas schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 08:24:
[...]

Monteur van Nefit heeft de ventilator-motor vervangen. Gelukkig had hij er toevallig eentje in de auto liggen. De kabel zit vast aan de motor, dus zonder stekkertje en valt dus ook niet te repareren. Dit probleem -corrosie bij het punt waar de kabel de motor in gaat- komt vaker voor en is eigenlijk gewoon een ontwerpfout. Hij heeft nu op beide aansluitpunten een dikke klodder siliconen-kit gesmeerd wat hopelijk op z'n minst de corrosie wat vertraagd. Op m'n bovenste ventilator was ook al wat corrosie te zien, maar de kabel was nog niet gebroken.

WP draait nu weer als een zonnetje. Het puur op de elektrische bijverwarming draaien heeft me de afgelopen dagen toch zo'n €40 per dag gekost, en dat tikt aan...

Ik heb hem ook nog gevraagd naar zijn mening m.b.t. buffervaten. Zijn advies is ALTIJD een buffervat gebruiken. Het risico dat je WP gaat pendelen, zeker bij weer met veelvuldige defrosts, is gewoon te groot, zelfs met een groot afgiftesysteem. Het rendements verlies is te minimaliseren. In mijn geval is die nagenoeg verwaarloosbaar. Het verschil tussen aanvoer temp WP en wat mijn afgiftesysteem (vloerverwarming) binnen krijgt is minder dan 1 graad gedurende lange runs van een paar uur. Dit betekent dat de flow dus goed is ingesteld. Bij een defrost wordt de warmte uit het buffervat gebruikt i.p.v. uit de vloer, dus die koelt ook minder af tijdens een defrost.
Kan je nog aan de type gegevens van de ventilatormotor komen?
Mogelijk is de ventilatormotor zelf aan te schaffen en te vervangen.

• De Eik
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 09:33
ajaboot schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 17:37:
[...]

Zit ik ook aan te denken. Maar 1 kraan zou toch genoeg moeten zijn ?
Buffervat in serie! Dan kan er een kortsluitleiding, met T kogelkraan worden gemonteerd. Hierdoor kan je het serie buffervat in of uitschakelen.

• scarwoman
Nous112 schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 12:44:
[...]

Alleen mijn beneden verdieping (met alle groepen open!) heeft een flow van 24,5 l/m, de bovenverdieping (die vrijwel altijd uitstaat) heeft een flow 10 l/m.
@Nous112 hoe kun je berekenen hoeveel flow er nu over je vloer gaat? Dan kan ik dat voor mijn situatie ook eens nalopen.

• scarwoman
[...]

Heeft de installateur het ook gehad over manieren om dit rendementsverlies te verminderen?

Ik heb afgelopen dagen wat geëxperimenteerd om zo min mogelijk verschil tussen T0 en TC1 te bereiken.
Afstellen van Buderus (wilo) met de 3 beschikbare standen wil wel iets helpen, maar minimaal. Mijn conclusie lijkt dat de Buderus op stand 1 moet staan bij mij.
Hoe hebben anderen hier de Buderus goed ingesteld? Ik zoek wat richting om stand 1,2 of 3 in te stellen.

Kunnen we stellen dat je Buderus van stand kunt verlagen totdat je verschil t0 en tc1 het kleinst wordt?
En hoe zit dat dan met de flow...?

• JP1980
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 10:04
Heb een vraag neergelegd bij mijn installateur om aanpassingen om de flow naar de vloerverwarming te verhogen van 20mm naar 28 of 32mm. Tegelijkertijd wil ik van 4 puntaansluiting naar 2 puntaansluiting van het buffervat. Op https://warmtepomp-tips.nl/warmtepomp/buffervat/ zie ik dat er ook hier weer verschillende mogelijkheden zijn. Hoewel deze website parallel optie "D" het beste vind, heb ik eigenlijk ook wel oren naar de optie waarbij het buffervat in serie staat op de retour. Daarmee wordt de buderus pomp geëlimineerd wat energie en herrie bespaart.

Echter in de plaatjes staat dat er altijd en bypass overstort regelaar toegepast wordt. Echter mijn vloerverwarming staat altijd open. Is er dan nog steeds noodzaak voor deze bypass? Persoonlijk zie ik dat niet. Zijn er nog andere dingen waar ik rekening mee moet houden bij een buffer in serie op de retour?

Overigens ik weet dat het nut van het buffervat hier wordt betwist, maar ik zou deze toch graag willen houden omdat ik het gevoel heb dat de WP eigenlijk iets te groot is voor ons.

• Willem senior
  • Nu online
scarwoman schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 15:22:
[...]

Heeft de installateur het ook gehad over manieren om dit rendementsverlies te verminderen?

Ik heb afgelopen dagen wat geëxperimenteerd om zo min mogelijk verschil tussen T0 en TC1 te bereiken.
Afstellen van Buderus (wilo) met de 3 beschikbare standen wil wel iets helpen, maar minimaal. Mijn conclusie lijkt dat de Buderus op stand 1 moet staan bij mij.
Hoe hebben anderen hier de Buderus goed ingesteld? Ik zoek wat richting om stand 1,2 of 3 in te stellen.

Kunnen we stellen dat je Buderus van stand kunt verlagen totdat je verschil t0 en tc1 het kleinst wordt?
Hier heb ik de boderus pomp nu ook op stand 1 ingesteld na ook wat testen met de boderus pomp
Maar bij vorst zet ik deze weer op stand 2 zodat de vloerverwarming gelijkmatiger warm is en je vloerverwarming meer warmte dan afgeeft
Voor de looptijd (run) van de warmtepomp en voor mijn stooklijn maakte het niet uit
Het huis blijft net zo warm
Voor een defrost maakte het wel uit op stand 2 wordt vaker het electriche element gebruikt dan op stand 1
Dat waren mijn bevindingen teminste
En volgende week krijgt eigenlijk de warmtepomp zijn update _/-\o_ :)

• Nous112
scarwoman schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 15:01:
[...]

@Nous112 hoe kun je berekenen hoeveel flow er nu over je vloer gaat? Dan kan ik dat voor mijn situatie ook eens nalopen.
Ik alle groepen van mijn vloerverwarmingverdelers opengezet en de 1010 thermostaat op 30 graden, vervolgens de warmtepomp 15 minuten laten draaien en toen de flow van de zones ingesteld. Het totaal van de ingestelde flow van alle zones is het totaal aan flow.

• Nous112
[...]

Welk type warmtepomp heb je: split of mono en welk model?

• Nous112
scarwoman schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 15:22:
[...]

Ik had de Buderus oorspronkelijk in stand 2 staan met de flows per vloerverwarmingsgroepen ingesteld. Echter de ruimtes warmden langzaam op, de ruimtes met de langste zones (>120 mrt.) kwamen niet op de ingestelde temperatuur. De Buderus op stand 3 gezet met dezelfde flow instellingen: de ruimtes warmen nu sneller op, alle ruimtes komen nu op temperatuur. De cv aanvoertemperatuur ligt hierbij lager dan in stand 2 en is zuiniger qua energieverbruik.

• RobEppink
Nous112 schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 22:00:
[...]

Ik had de Buderus oorspronkelijk in stand 2 staan met de flows per vloerverwarmingsgroepen ingesteld. Echter de ruimtes warmden langzaam op, de ruimtes met de langste zones (>120 mrt.) kwamen niet op de ingestelde temperatuur. De Buderus op stand 3 gezet met dezelfde flow instellingen: de ruimtes warmen nu sneller op, alle ruimtes komen nu op temperatuur. De cv aanvoertemperatuur ligt hierbij lager dan in stand 2 en is zuiniger qua energieverbruik.
Hier dezelfde uitgangspunten, lange lussen.
Dus pomp 2 op de hoogste stand, ofwel de warmte richting vvw.
Als pomp 1 nog te weinig afgeeft, wordt er wel vanaf buffervat getrokken (en dus gemengd), maar de geproduceerde warmte gaat richting afgifte en dat is de bedoeling.
Al snel moduleert pomp 1 omhoog en komt er evenwicht tussen de pompen.

• HansRemmerswaal
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 22-03 21:22
Willem senior schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 17:10:
Het zou toch fijn zijn als er ergens een changelog is van de firmware. Ik ben benieuwd welke issues zich bij jou nu gaan oplossen.

Nefit EnviLine A/W Split 7.0 E-S warmtepomp | Nefit HR 300 liter boiler | Nefit 50 liter buffervat | Nefit Moduline 1010H thermostaat | Home Assistant | BBQKees

• Willem senior
  • Nu online
HansRemmerswaal schreef op maandag 27 februari 2023 @ 07:27:
[...]

Het zou toch fijn zijn als er ergens een changelog is van de firmware. Ik ben benieuwd welke issues zich bij jou nu gaan oplossen.
Het zou makkelijker zijn als ze de filmware vrijgeven en dat je deze zelf kan installeren met een USB stick bevoorbeeld 8)
En voor de rest moet ik afwachten wat er veranderd want
er ging van alles mis vandaar dat het zolang duurde |:(

• HansRemmerswaal
Willem senior schreef op maandag 27 februari 2023 @ 08:39:
[...]

Het zou makkelijker zijn als ze de filmware vrijgeven en dat je deze zelf kan installeren met een USB stick bevoorbeeld 8)
En voor de rest moet ik afwachten wat er veranderd want
er ging van alles mis vandaar dat het zolang duurde |:(
Probleem is dat er geen USB ingang is, teminste nog niet gevonden, dus waarschijnlijk gaat dit op een of andere manier via de EMS bus. En dan snap ik wel dat NEFIT dit niet consumenten zelf wil laten installeren.

Daarom zullen ze ook niet snel zo'n changelog publiseren. Waarschijnljk heeft zelfs de installateur geen inzicht in de changelog. Ik gok dat als iemand een klacht heeft waar de installateur niet uitkomt, dat deze contact heeft met NEFIT. Die kijken of er toevallig een firmware fix voor is en zoja dan laten ze deze installeren.

Maar jammer blijft het wel. Zo zullen er mogelijk een groot aantal warmtepompen minder optimaal functioneren omdat ze niet de laatste firmware hebben.

Nefit EnviLine A/W Split 7.0 E-S warmtepomp | Nefit HR 300 liter boiler | Nefit 50 liter buffervat | Nefit Moduline 1010H thermostaat | Home Assistant | BBQKees

• balblas
Nous112 schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 22:00:
[...]

Mijn Buderus staat ook op de hoogste stand 3. Een lagere stand werkte niet goed, net als bij jou.

• de telegraaf
  • Registratie: Januari 2020
  • Nu online
Willem senior schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 17:10:
[...]

Welk probleem ga je oplossen hiermee? Hou ons op de hoogte, heb ook 5 jaar oude firmware.

• HansRemmerswaal
Afgelopen week een goed overleg gehad met de installateur en iemand van NEFIT over het gedrag van mijn warmtepomp. Ging via teams en via scherm delen konden ze meekijken naar de meetgegevens van de afgelopen maanden. De conclusie van NEFIT was dat het gedrag normaal was, dus ook 2x per uur de compressor van min naar max, omdat in die situaties de aanvoertemperatuur steeds te ver onder de gewenste temperatuur zakt.

Maar één vraag van NEFIT kon ik niet goed beantwoorden, wat is nu precies het temperatuurverschil over de in en uitgang van de Burderuspomp.

Na het gesprek herinnerde ik me dat je op de BBQKees ook Dallas temperatuur sensoren kunt aansluiten. En die blijken verrassend goedkoop en verrassend nauwekeurig. Bij Amazon 10 voor EUR 25 gemonteerd op kabel en onderling geven ze dezelfde temperatuur +/- 0.1 graad (een paar tegelijk in het buffervat gehangen). Ik heb er een bij de T1 sensor gehangen en toen bleek het verschil een paar graden, maar nadat ik creatief met aluminiumfolie een soort aluminumdakje had gevouwen over de sensor was het verschil nog maar 0.5 graden.

Toen kon het meten beginnen.

Temperatuurverschil Buderuspomp

Wat ik zie is dat er maar 2 graden temperatuurverschil is tussen het CV water wat de Buderus ingaat en terugkomt. Tja, dan kan ik het me voorstellen dat de warmtepomp moeite heeft om zijn vermogen kwijt te kunnen. Ik begreep dat er over de vloerverwarming ongeveer 5 graden moet staan, dus lijkt het erop dat ergens te snel (te) warm water terugkomt. @Willem senior had het ooit over een radiator die hij dicht moest zetten dus ben ik radiatoren gaan dichtdraaien. Eerst die dicht bij de warmtepomp en toen langszaam allemaal. Uiteindelijk stonden alle 6 de radiatoren dicht en ging alle flow via de vloerverwarming. En toen was het verschil opgelopen tot ongevoor 5 graden.

Mijn conclusie is dat de installatie niet (meer) goed waterzijdig is ingeregeld waardoor (te) warm CV water retour komt via de radiatoren. Wat de oorzaak is weet ik niet, kunnen we uren over gissen. Misschien was deze altijd al niet goed waterzijdig ingeregeld. Misschien doordat de pomp bij de vloerverwarming is verwijderd. Misschien doordat ze daarbij te dunne buisjes hebben gebruikt. Misschien door het vervangen van thermostaatkranen door die van Danfoss. Misschien... In ieder geval moet dit nu eerst zo snel mogelijk worden opgelost.

Buffervat

Een temperatuursensor in het buffervat laat zien wat daar nu eigenlijk gebeurd.
  • Voordat de 6 radiatoren dicht waren was de temperatuur in het buffervat ongeveer gelijk aan de retourtemperatuur van het CV water.
  • Nadat de 6 radiatoren dicht waren was de temperatuur in het buffervat ongeveer gelijk aan de temperatuur die de CV installatie ingaat.
Blijkbaar kan de Buderuspomp niet snel genoeg het water door de vloerverwarming pompen waardoor er een sterkere flow gaat via het buffervat.

Nu is 6 radiatoren dicht natuurlijk wel een hele speciale situatie. Maar mogelijk moet, nadat de installatie weer waterzijdig is ingeregeld, nog een keer naar de pompsnelheid gekeken worden. Of misschien lost dit zich dan vanzelf op.

Hoe erg is nu eigenlijk die flow via het buffervat?

Heel erg...

Een temperatuursensor op de in en uitgang gehangen van de warmtepomp zelf. In een periode van 2 uur waarbij de temperaturen redelijk constant waren (+- 0.1 graad) zie ik 3 graden verschil tussen de retourtemperatuur op de Buderus en de ingang van de warmtepomp. En die 3 graden komen zeer waarschijnlijk door de flow via het buffervat. Hierdoor zit er nog maar een graad of 2 verschil tussn de in en uitgang op de warmtepomp. En ja, dan kan de warmtepomp zijn vermogen niet kwijt.

Conclusies
  • Als je een BBQKees hebt en nog geen Dallas sensoren dan zou ik adviseren er minimaal 5 aan te schaffen voor warmtepomp in/uit, buffervat en Buderus in/uit.
  • Mijn CV installatie moet zo snel mogelijk waterzijdig worden ingeregeld. Is niet gedaan bij de installatie van de warmptepomp en was dus blijkbaar wel nodig.
  • Nadat de CV installatie waterzijdig goed is ingeregeld verwacht ik eigelijk dat het gedrag van mijn warmtepomp een stuk beter zal zijn.
  • Buffervat eruit? Als ik naar de bovenstaande metingen kijk zou ik zeggen van wel, maar eerst eens kijken wat het buffervat doet nadat alles goed is ingeregeld.

• hackbard
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 08:46
HansRemmerswaal schreef op maandag 27 februari 2023 @ 10:27:
..De conclusie van NEFIT was dat het gedrag normaal was, dus ook 2x per uur de compressor van min naar max, omdat in die situaties de aanvoertemperatuur steeds te ver onder de gewenste temperatuur zakt.
dank voor het delen!
ik zit nog met dat modulatie gedrag.
De aanvoer temperatuur schiet hier zo'n 5 graden boven de streeftemperatuur voordat modulatie omlaag gaat. Vinden ze dat echt normaal bij nefit? Effectief is het zeker niet. Veel van die over/onder shoot zou toch te voorkomen zijn als er een passend vermogen gevonden wordt. Zou dat niet toch met een software update te verhelpen zijn?

Bosch Compress 3000i AW 6, Nefit Enviline ODU split, bbqkees, homeassistant, tibber

• HansRemmerswaal
hackbard schreef op maandag 27 februari 2023 @ 10:42:
[...]

dank voor het delen!
ik zit nog met dat modulatie gedrag.
De aanvoer temperatuur schiet hier zo'n 5 graden boven de streeftemperatuur voordat modulatie omlaag gaat. Vinden ze dat echt normaal bij nefit? Effectief is het zeker niet. Veel van die over/onder shoot zou toch te voorkomen zijn als er een passend vermogen gevonden wordt. Zou dat niet toch met een software update te verhelpen zijn?
Ik ben ook niet blij met dit gedrag.

Mijn hoop is dat zodra de installatie goed waterzijdig is ingeregeld, en er ook geen ongewenste flow meer gaat via het buffervat, mijn TC3/TC0 verschil niet meer 2 graden is maar zoiets als 5 of hoger. En dan is mijn hoop dat de warmtepomp wat beter kan gaan regelen waardoor de aanvoertemperatuur niet meer zover inzakt onder de streeftemperatuur. En dan wil je misschien juist wel dat, als iemand een radiator verder opendraaid en daardoor de warmtevraag opeens is toegenomen, de aanvoertemperatuur even tijdelijk sterk omhoog gaat.

• Willem senior
  • Nu online
de telegraaf schreef op maandag 27 februari 2023 @ 10:20:
[...]

Welk probleem ga je oplossen hiermee? Hou ons op de hoogte, heb ook 5 jaar oude firmware.
Het probleem is dat de boilertemperatuur zakt als de warmtepomp in rust staat
En de Nefit monteur is net geweest systeem draait keurig volgens hem
Er is een nieuwe update geplaatst de laatste versie is 01.13

En het probleem met de boilertemperatuur komt omdat er een Bypass geïnstalleerd is op de warmtepomp deze wordt volgende maand door de installateur verwijderd _/-\o_
En dan zou het opgelost moeten zijn *O*

Dit is de geïnstalleerde Bypass die wordt standaard geleverd bij de warmtepomp
Maar is hier dus niet nodig

Ik heb nu als de boderus pomp niet draait circulatie over de Bypass in plaats van via het buffervat
Deze Bypass is alleen nodig voor een installatie zonder buffervat

• HansRemmerswaal
Willem senior schreef op maandag 27 februari 2023 @ 11:28:
[...]

Het probleem is dat de boilertemperatuur zakt als de warmtepomp in rust staat
En de Nefit monteur is net geweest systeem draait keurig volgens hem
Er is een nieuwe update geplaatst de laatste versie is 01.13 [Afbeelding]

[Afbeelding]
En het probleem met de boilertemperatuur komt omdat er een Bypass geïnstalleerd is op de warmtepomp deze wordt volgende maand door de installateur verwijderd _/-\o_
En dan zou het opgelost moeten zijn *O*

Dit is de geïnstalleerde Bypass die wordt standaard geleverd bij de warmtepomp
Maar is hier dus niet nodig
[Afbeelding]
Ik heb nu als de boderus pomp niet draait circulatie over de Bypass in plaats van via het buffervat
Deze Bypass is alleen nodig voor een installatie zonder buffervat
Dus als ik het goed begrijp was de firmware versie upgrade eigenlijk niet nodig omdat het probleem de bypass was?

• Willem senior
  • Nu online
HansRemmerswaal schreef op maandag 27 februari 2023 @ 11:43:
[...]

Dus als ik het goed begrijp was de firmware versie upgrade eigenlijk niet nodig omdat het probleem de bypass was?
Ja dat klopt
de Bypass is hier het probleem
Maar nieuwere filmware is nooit verkeerd toch :)

• HansRemmerswaal
Willem senior schreef op maandag 27 februari 2023 @ 11:57:
[...]

Ja dat klopt
de Bypass is hier het probleem
Maar nieuwere filmware is nooit verkeerd toch :)
Je kon niet ontfrutselen wat de verschillen zijn met de vorige versie?
Hoe installeerde ze de software?

• Willem senior
  • Nu online
HansRemmerswaal schreef op maandag 27 februari 2023 @ 12:11:
[...]

Je kon niet ontfrutselen wat de verschillen zijn met de vorige versie?
Hoe installeerde ze de software?
Een laptop wordt aan de service plug gekoppeld in de warmtepomp En dan wordt de Software geüpdate
Is zwart kabeltje met koptelefoon aansluiting daar lijkt het op namelijk 8)
Er is wel nieuwere Software maar dan moet je de nieuwere controller hebben en ik heb de oude versie nog
Dus ik mis ook de instelling ECO + voor warmwater
En voor verwarming schijnt er nu ook een instelling te zijn voor gecombineerd systeem dus vloerverwarming met radiatoren maar ook voor die nieuwe controller
Voor nu zie ik geen verschil alle instellingen en menu optie,s zijn het zelfde gebleven
Wel zou de warmtepomp beter moeten draaien met deze software volgens de monteur
Er was wel een nieuwe thermostaat van Bosch die je kan gebruiken met meer instel mogelijkheden en die kon op alle warmtepompen

• hackbard
HansRemmerswaal schreef op maandag 27 februari 2023 @ 11:02:
[...]

Ik ben ook niet blij met dit gedrag.

Mijn hoop is dat zodra de installatie goed waterzijdig is ingeregeld, en er ook geen ongewenste flow meer gaat via het buffervat, mijn TC3/TC0 verschil niet meer 2 graden is maar zoiets als 5 of hoger. En dan is mijn hoop dat de warmtepomp wat beter kan gaan regelen waardoor de aanvoertemperatuur niet meer zover inzakt onder de streeftemperatuur. En dan wil je misschien juist wel dat, als iemand een radiator verder opendraaid en daardoor de warmtevraag opeens is toegenomen, de aanvoertemperatuur even tijdelijk sterk omhoog gaat.
ik denk niet dat waterzijdig inregelen de rare modulatie sturing verandert. Als je meer afgifte hebt zal een cyclus van omhoog en weer omlaag moduleren wat langer duren. Maar het blijft minder efficiënt en comfortabel dan als die op een passend vermogen zou draaien en dichter bij de streeftemperatuur blijft.
Als iemand opeens een radiator open zet, wil je daar liefst meteen de streeftemperatuur krijgen, en niet een kwartier lang iets van 5 graden minder, en dan een half uur 5 graden hoger. (Als er zoals hier geen buffer tussen zit). Uiteindelijk wordt het vast wel (te) warm, en die paar graden te hoog drukken de COP omlaag.

Bosch Compress 3000i AW 6, Nefit Enviline ODU split, bbqkees, homeassistant, tibber

• hackbard
Willem senior schreef op maandag 27 februari 2023 @ 12:39:
[...]

Een laptop wordt aan de service plug gekoppeld in de warmtepomp En dan wordt de Software geüpdate
Is zwart kabeltje met koptelefoon aansluiting daar lijkt het op namelijk 8)
Er is wel nieuwere Software maar dan moet je de nieuwere controller hebben en ik heb de oude versie nog
Dus ik mis ook de instelling ECO + voor warmwater
En voor verwarming schijnt er nu ook een instelling te zijn voor gecombineerd systeem dus vloerverwarming met radiatoren maar ook voor die nieuwe controller
Voor nu zie ik geen verschil alle instellingen en menu optie,s zijn het zelfde gebleven
Wel zou de warmtepomp beter moeten draaien met deze software volgens de monteur
Er was wel een nieuwe thermostaat van Bosch die je kan gebruiken met meer instel mogelijkheden en die kon op alle warmtepompen
zou benieuwd zijn waar die modulatie sturing in zit. Ik denk niet in de software binneneenheid. Misschien de module?
Is er een nieuw thermostaat? Hier kon alleen de Moduline 1010H, en daar kan ik bijzonder weinig mee.

• Nous112
hackbard schreef op maandag 27 februari 2023 @ 22:33:
[...]

zou benieuwd zijn waar die modulatie sturing in zit. Ik denk niet in de software binneneenheid. Misschien de module?
Is er een nieuw thermostaat? Hier kon alleen de Moduline 1010H, en daar kan ik bijzonder weinig mee.
Ja de CR10, maar of je daar veel mee opschiet? https://www.nefit-bosch.nl/producten/thermostaten/cr10h

• Willem senior
  • Nu online
hackbard schreef op maandag 27 februari 2023 @ 22:33:
[...]

Ja er was een andere thermostaat van Bosch die groepen kon aansturen
Maar ik weet niet welke dat is
En de software zal zich ook wel met de modulatie bemoeien lijkt mij
Alleen hoe dat geregeld wordt blijft een vraag
Voorlopig draait de warmtepomp en gaan kijken of er iets veranderd is met deze software

• master1104
Die 5 graden doorschot vanwege te traag moduleren herken ik in mijn installatie niet hoor. Hij schiet inderdaad wat door, maar dat is enkele tienden tot een keer 1 graad max. En die hele graad is alleen in het voor en najaar waarbij de vloer eigenlijk al warm genoeg is en de warmtepomp toch nog een run maakt. Ik denk dat bij een doorschot van 5 graden er iets niet in de haak is met afgifte. Ofwel te weinig massa door alleen radiatoren en geen buffer of een stroming die zonder veel afgifte retour komt. De radiatoren te ver open wellicht? Of een buffervat waar het water zonder goede menging retour komt? Een overbodige bypass? Een hele korte ongeknepen vloerlus?

Zoals jullie weten loopt hier al het water door de vloeren zonder buffervat. Om dat 5 graden te laten doorschieten moet de warmtepomp uren achter elkaar draaien. Ik ben nu bv aan het testen met nachtverlaging om tijdens de ‘warme’ uren de woning op te warmen en dan loopt hij rustig 6 uur op 5kw om de vloer weer op 30 graden te krijgen.

• hackbard
master1104 schreef op maandag 27 februari 2023 @ 23:28:
Die 5 graden doorschot vanwege te traag moduleren herken ik in mijn installatie niet hoor. Hij schiet inderdaad wat door, maar dat is enkele tienden tot een keer 1 graad max. En die hele graad is alleen in het voor en najaar waarbij de vloer eigenlijk al warm genoeg is en de warmtepomp toch nog een run maakt. Ik denk dat bij een doorschot van 5 graden er iets niet in de haak is met afgifte. Ofwel te weinig massa door alleen radiatoren en geen buffer of een stroming die zonder veel afgifte retour komt. De radiatoren te ver open wellicht? Of een buffervat waar het water zonder goede menging retour komt? Een overbodige bypass? Een hele korte ongeknepen vloerlus?

Zoals jullie weten loopt hier al het water door de vloeren zonder buffervat. Om dat 5 graden te laten doorschieten moet de warmtepomp uren achter elkaar draaien. Ik ben nu bv aan het testen met nachtverlaging om tijdens de ‘warme’ uren de woning op te warmen en dan loopt hij rustig 6 uur op 5kw om de vloer weer op 30 graden te krijgen.
ik dacht dat de modulatie bij jou ook wel beter/goed werkt, inklusieve een PID regeling. Dat begreep ik van deze post:
master1104 schreef op zondag 15 januari 2023 @ 17:20:
(Ja ik ben jaloers)

Hoewel mij het plaatje daar niet helemaal duidelijk is, het max vermogen daar is 6kW en min 3kW en dan tussen 3 en 10 ietsje hoger. In ieder geval heel anders dan
Heb je soms een tijd stabiel constant geleverd vermogen van bijvoorbeeld 4 of 5 KW?
Ik geef toe, het zijn hier alleen 5 graden overshoot als ondertussen de streeftemperatuur verandert. Anders is het meer 2 tot 3 graden.
Ik denk nog steeds dat dit niet te maken heeft met de afgifte, want de modulatie zou toch alleen naar de streeftemperatuur versus aanvoer moeten kijken. TC0/TC3 is dan voor de pompsturing.
Trouwens hebben wij volgens het gesprek toen allebei software versie binneneenheid 01.13, wat @Willem senior net als nieuwste mogelijke versie kreeg. Daarom denk ik dat de modulatiesturing niet in dat deel zit.

[Voor 2% gewijzigd door hackbard op 28-02-2023 09:52. Reden: vraag toegevoegt: Heb je soms een tijd stabiel constant geleverd vermogen van 4 of 5 KW?]

• RobEppink
master1104 schreef op maandag 27 februari 2023 @ 23:28:

Bij ons ook met regelmaat een doorschieten van de TC1 boven de aanvoerstreeftemp.
Meer regel dan uitzondering 2 tot 3 graden.
Begrijp alleen niet zo goed wat de link is met de afgifte.
Als er nul afgifte (theoretisch) zou zijn dan moduleert de WP terug lijkt me.
Of is hier ook een vorm van hysterese van toepassing?

• hackbard
RobEppink schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 09:47:
[...]

Bij ons ook met regelmaat een doorschieten van de TC1 boven de aanvoerstreeftemp.
Meer regel dan uitzondering 2 tot 3 graden.
Begrijp alleen niet zo goed wat de link is met de afgifte.
Als er nul afgifte (theoretisch) zou zijn dan moduleert de WP terug lijkt me.
Of is hier ook een vorm van hysterese van toepassing?
ja dat idee had ik ook eens. Maar als je naar mijn plaatje hierboven kijkt, de volume van de bergjes verschilt wel een beetje, dus ik denk het is niet hetzelfde soort hysterese als voor aan/uit.
Maar het is ook niet "verschil 2,5graden" of "20 minuten sinds kruisen target/current flow".

Als er nul afgifte is maar wel flow, gaat de aanvoer net als retour erg snel omhoog, en moduleert de WP omlaag als .. nou dat is een mooie test voor vandaag.. de radiatoren behalve in de kamer met thermostaat gaan zo even dicht en dan maar kijken. Hoewel het plaatje wel wat door de defrosts verprutst zal worden..

[Voor 3% gewijzigd door hackbard op 28-02-2023 10:11]

• HansRemmerswaal
@hackbard bij mij is het gedrag vergelijkbaar. Wat ik meet is dat het verschil over de warmtepomp maar 2 graden is. En ik denk dat dit het probleem is, in ieder geval bij mij.

Als ik verder meet dan zie ik dat dit komt doordat;
a) retourtemperatuur is 2 graden lager (radiatoren open)
a) retourtemperatuur is 5 graden lager (radiatoren dicht, alles via vloerverwarming) maar wordt weer opgewarmd met 3 graden door het buffervat

Vandaar dat mijn vermoeden is dat als de boel goed waterzijdig is ingeregeld ik wel constant 5 graden verschil ga krijgen over de warmtepomp. Dan zal er wel voldoende flow gaan door de vloerverwarming, waardoor dat blok beton langzaam gaat opwarmen, en verwacht ik dat de watertemperatuur minder snel gaat dalen waardoor de compressor meer tijd krijgt om te moduleren.

• RobEppink
@HansRemmerswaal @hackbard @master1104

Een plaatje van zojuist.
Ik heb niet de beschikking over BBQ of i.d.
We doen het maar met gewone plaatjes.

Maar ik begrijp: dit is niet normaal?

• hackbard
ik vindt het niet normaal, nefit misschien wel. Ik zou het vermogen erbij pakken. Dan zien we of de piek/ overshoot komt door te traag omlaag moduleren. Anders zou het ook te weinig flow/afgifte kunnen zijn.

• RobEppink
hackbard schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 11:05:
ik vindt het niet normaal, nefit misschien wel. Ik zou het vermogen erbij pakken. Dan zien we of de piek/ overshoot komt door te traag omlaag moduleren. Anders zou het ook te weinig flow/afgifte kunnen zijn.
De compressor 7.2 kW >> 7.0 kW. Die stoomt vrolijk door.
De vloer voelt heerlijk warm aan.

Begrijp ik het goed, dat jij het al bij NEFIT hebt aangekaart en dat een overshoot van 2.5 gr. als acceptabel/normaal wordt beschouwd?

• hackbard
HansRemmerswaal schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 10:48:
@hackbard bij mij is het gedrag vergelijkbaar. Wat ik meet is dat het verschil over de warmtepomp maar 2 graden is. En ik denk dat dit het probleem is, in ieder geval bij mij.

Als ik verder meet dan zie ik dat dit komt doordat;
a) retourtemperatuur is 2 graden lager (radiatoren open)
a) retourtemperatuur is 5 graden lager (radiatoren dicht, alles via vloerverwarming) maar wordt weer opgewarmd met 3 graden door het buffervat

Vandaar dat mijn vermoeden is dat als de boel goed waterzijdig is ingeregeld ik wel constant 5 graden verschil ga krijgen over de warmtepomp. Dan zal er wel voldoende flow gaan door de vloerverwarming, waardoor dat blok beton langzaam gaat opwarmen, en verwacht ik dat de watertemperatuur minder snel gaat dalen waardoor de compressor meer tijd krijgt om te moduleren.
met goed waterzijdig inregelen is vast de meeste winst te halen.
Maar dan- bij @master1104 het plaatje van januari zag ik dat die meteen(!) bij aantikken current en target omlaag moduleert. Dat zie ik hier met wat meer of minder flow of afgifte niet gebeuren.

• HansRemmerswaal
RobEppink schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 11:09:
Begrijp ik het goed, dat jij het al bij NEFIT hebt aangekaart en dat een overshoot van 2.5 gr. als acceptabel/normaal wordt beschouwd?
Ja ik heb dit een paar maanden geleden aangekaart en afgelopen week met NEFIT besproken.

Ze zien de current flow snel zakken onder de target flow en zeggen dat de warmtepomp doet wat deze moet doen door snel bij te verwarmen. En ik denk dat ze daar ook wel een puntje hebben, de current flow zakt ook veel te snel bij mij. De compressor krijgt gewoon niet de tijd om te gaan moduleren.

Naar aanleiding van dat gesprek ben ik extra sensoren gaan ophangen en kwam ik op het probleem met niet goed waterzijdig ingegeregeld.

Ik zie dit patroon eigenlijk alleen bij target temperatuur van boven de 30 graden, dus ik had mijn eindpunt dusdanig verlaagd om dit te voorkomen. Met als resultaat dat ik het echte probleem eigenlijk een hele tijd had verborgen...

• hackbard
RobEppink schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 11:09:
[...]

De compressor 7.2 kW >> 7.0 kW. Die stoomt vrolijk door.
De vloer voelt heerlijk warm aan.

nou, ik had contact met nefit en die zeggen de warmtepomp draait altijd zo efficiënt mogelijk.
Voor verdere vragen graag bij de installateur.
En die was eens kijken, vindt het prima maar was wel nog in gesprek met nefit.
Ik had er 3 issues tegelijk aangekaart, de mengklepsturing van de hybride, rare defrosts en dus modulatie, dat is ook moeilijk voor hun om alles tegelijk te bewerken. De installateur heeft weer 3 weken niet op een email reageert, dat is weer tijd voor navraag..

Ik begreep iets van
master1104 schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 08:48:
[...]

Volgens de Nefit monteur die hier toen was kan dat niet anders. Zo hebben ze regeling nu eenmaal bedacht was zijn opmerking. Als ik dat vergelijk met bijvoorbeeld onze Mitsubishi Heavy Industry airco’s dan is dat een veel betere opstart (vanaf minimaal vermogen rustig oproeren naar benodigd vermogen).

Hopelijk komt er ooit een update voor.
maar te hoog vermogen tijdens opstart is maar een klein onderdeel van mijn issue.
Dus, nee, ik heb van nefit nog geen duidelijk antwoord. Moet misschien leren om de vragen een op een te stellen..
Als je iets van overshoot verteld, kijken ze vast altijd eerst naar voldoende flow/afgifte, en daar ben je zo lang bezig dat ondermaatse inefficiënte modulatie sturing weer uit beeld komt..

• RobEppink
hackbard schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 11:34:
[...]

nou, ik had contact met nefit en die zeggen de warmtepomp draait altijd zo efficiënt mogelijk.
Voor verdere vragen graag bij de installateur.
En die was eens kijken, vindt het prima maar was wel nog in gesprek met nefit.
Ik had er 3 issues tegelijk aangekaart, de mengklepsturing van de hybride, rare defrosts en dus modulatie, dat is ook moeilijk voor hun om alles tegelijk te bewerken. De installateur heeft weer 3 weken niet op een email reageert, dat is weer tijd voor navraag..

Ik begreep iets van
[...]

maar te hoog vermogen tijdens opstart is maar een klein onderdeel van mijn issue.
Dus, nee, ik heb van nefit nog geen duidelijk antwoord. Moet misschien leren om de vragen een op een te stellen..
Als je iets van overshoot verteld, kijken ze vast altijd eerst naar voldoende flow/afgifte, en daar ben je zo lang bezig dat ondermaatse inefficiënte modulatie sturing weer uit beeld komt..
Dank je.

Ik ga het aankaarten. Hier zo'n 90 m2 VVW die warm wordt.
Wat moeten we dan, de ramen wagenwijd open zetten om voldoende afgifte te krijgen.
Hebben een onderbemeten WP dus van overcapaciteit is bij ons ook geen sprake.

• hackbard
HansRemmerswaal schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 11:30:
[...]

Ja ik heb dit een paar maanden geleden aangekaart en afgelopen week met NEFIT besproken.

Ze zien de current flow snel zakken onder de target flow en zeggen dat de warmtepomp doet wat deze moet doen door snel bij te verwarmen. En ik denk dat ze daar ook wel een puntje hebben, de current flow zakt ook veel te snel bij mij. De compressor krijgt gewoon niet de tijd om te gaan moduleren.

Naar aanleiding van dat gesprek ben ik extra sensoren gaan ophangen en kwam ik op het probleem met niet goed waterzijdig ingegeregeld.

Ik zie dit patroon eigenlijk alleen bij target temperatuur van boven de 30 graden, dus ik had mijn eindpunt dusdanig verlaagd om dit te voorkomen. Met als resultaat dat ik het echte probleem eigenlijk een hele tijd had verborgen...

[Afbeelding]
hier maakt het niet uit of de current flow snel of langzaam verandert. Er is gewoon nooit een stabiel passend vermogen, behalve als min of max vermogen net past. Het woord stabiliseren had nefit wel in de mond genomen in de email, dus daar wil ik graag op verder.

• Willem senior
  • Nu online
Wat jullie nog kunnen proberen is om de instelling vloerverwarming te veranderen in radiatoren
Dan regelt de warmtepomp anders en kan ook tot hogere temperaturen komen
Toen ik die instelling gebruikte om te proberen werkte dat best goed
maar omdat je dan hogere temperaturen kan maken heb ik deze toch maar weer op vloerverwarming gezet
Was bang om mijn vloer namelijk kapot te stoken

• hackbard
Willem senior schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 11:53:
Wat jullie nog kunnen proberen is om de instelling vloerverwarming te veranderen in radiatoren
maar omdat je dan hogere temperaturen kan maken heb ik deze toch maar weer op vloerverwarming gezet
ja ik dacht het enige wat de instelling vloerverwarming/radiatoren/convector doet is de max flow en design temp/ stooklijn eindpunt naar een standaard max waarde aanpassen.
Ik heb radiatoren (ingesteld) maar heb toch genoeg aan 45graden max.

• RobEppink
Willem senior schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 11:53:
@Willem senior
Dank en even hardop denken.
VVW is een traag systeem, radiatoren geven sneller warmte af.
Dus de aanname is dan, dat de WP eerder terug moduleert bij aanhoudend hoge/stijgende aanvoertemperatuur?

• Willem senior
  • Nu online
RobEppink schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 12:08:
[...]

@Willem senior
Dank en even hardop denken.
VVW is een traag systeem, radiatoren geven sneller warmte af.
Dus de aanname is dan, dat de WP eerder terug moduleert bij aanhoudend hoge/stijgende aanvoertemperatuur?
Nou het regelen bleef wel aardig het zelfde
Maar omdat ik zowel radiatoren boven heb en beneden vloerverwarming
Dacht ik ik probeer radiatoren instelling een keer en toen maakte de warmtepomp een hogere aanvoertemp temperatuur ineens wat die met de vloerverwarming instelling niet deed
En daar schrok ik toen van en dat komt denk ik doordat de max aanvoertemperatuur dan hoger ingesteld kan worden is 65 graden namelijk bij radiator instelling
En ik zie in jullie plaatjes een aanvoertemperatuur van ongeveer 33 graden
Dus daar past denk ik de radiatoren instelling beter bij
Maar dat zul je zelf moeten gaan uitvinden
In het eerste jaar met de warmtepomp hadden we in februari behoorlijke vorst
En toen rede ik het net niet was toen -7 snachts
Daarom staat mijn electriche element om bij te verwarmen op min 6 ingesteld dat vond de Nefit monteur gisteren eigenlijk te hoog 8)
Normaal wordt het electriche element bij 0 graden vrij gegeven om mee te mogen helpen met verwarmen
Ik zie net dat de max aanvoertemp vloerverwarming hier ingesteld is op 50 graden was 55 graden
En radiatoren staat op max aanvoertemp 65 graden
Dus misschien werkt een hogere max aanvoertemp instellen bij vloerverwarming ook wel ?

[Voor 8% gewijzigd door Willem senior op 28-02-2023 12:51. Reden: Instelling warmtepomp gekeken]

• RobEppink
Willem senior schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 12:38:
[...]

Nou het regelen bleef wel aardig het zelfde
Maar omdat ik zowel radiatoren boven heb en beneden vloerverwarming
Dacht ik ik probeer radiatoren instelling een keer en toen maakte de warmtepomp een hogere aanvoertemp temperatuur ineens wat die met de vloerverwarming instelling niet deed
En daar schrok ik toen van en dat komt denk ik doordat de max aanvoertemperatuur dan hoger ingesteld kan worden is 65 graden namelijk bij radiator instelling
En ik zie in jullie plaatjes een aanvoertemperatuur van ongeveer 33 graden
Dus daar past denk ik de radiatoren instelling beter bij
Maar dat zul je zelf moeten gaan uitvinden
In het eerste jaar met de warmtepomp hadden we in februari behoorlijke vorst
En toen rede ik het net niet was toen -7 snachts
Daarom staat mijn electriche element om bij te verwarmen op min 6 ingesteld dat vond de Nefit monteur gisteren eigenlijk te hoog 8)
Normaal wordt het electriche element bij 0 graden vrij gegeven om mee te mogen helpen met verwarmen
Ik zie net dat de max aanvoertemp vloerverwarming hier ingesteld is op 50 graden was 55 graden
En radiatoren staat op max aanvoertemp 65 graden
Dus misschien werkt een hogere max aanvoertemp instellen bij vloerverwarming ook wel ?
@Willem senior
Dank.
Volg je niet helemaal, maar dat ligt aan mij.

Wij stoken op een lijn 23<>43 graden
Plaatjes zijn vanochtend gemaakt bij 3.5 graad WAR temp.
Geen ruimte-invloed, dus dan aanvoerstreef 34 graden.
Waarom past daar de radiatorinstelling beter bij?

• hackbard
oké, ik heb een klein work-out uurtje gedaan met om het kwartier trappen lopen en radiator knoppen open en dicht zetten. Dit was dus een beetje de ergste flow en afgifte situatie. Steeds als die omlaag wil moduleren alles open, en als die omhoog gaat (bijna) alles dicht.
Er waren geen defrosts, maar de bbq valt soms uit/ restart?, misschien door zwak wifi signaal?

Wat ik nog niet eerder had meegemaakt, is dat die pas echt naar max vermogen gaat rond het moment dat current boven target temp komt. Hoewel, de gasketel deed dat ook eens, helemaal gek.
Verder is er vóór het duidelijk omhoog moduleren een tijdje een minder steile steiging in het vermogen. Voor de 4rde piek leek het zelfs 10min stabiel. Aardig, maar ik snap het niet.
Mijn voorzichtige conclusie is dat de afgifte en flow invloed hebben op de hoogte van de overshoot en frequentie, maar de modulatie in principie ook met een betere situatie net zo lomp werkt. Stabiel zou iets anders zijn. Want als je alleen naar het vermogen kijkt, golft die tussen 3 en 8kW afgifte heen en weer, als je zeg maar 5 nodig heb, ongeacht de situatie. Soms sneller, 4 keer per uur, soms langzamer. Soms is de overshoot meer soms minder.
Of is het toch een vraag van hoe ver je inzoomt en de flow/afgifte? Als ik op week niveau kijk, zonder bril en veel teveel drank, zou ik hier misschien een lijn op 5kW afgifte kunnen vinden. Maar anders zie ik het niet gebeuren, ook niet met het perfecte afgiftesysteem. Toch?

• Willem senior
  • Nu online
RobEppink schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 13:03:
[...]

@Willem senior
Dank.
Volg je niet helemaal, maar dat ligt aan mij.

Wij stoken op een lijn 23<>43 graden
Plaatjes zijn vanochtend gemaakt bij 3.5 graad WAR temp.
Geen ruimte-invloed, dus dan aanvoerstreef 34 graden.
Waarom past daar de radiatorinstelling beter bij?
Door de hogere aanvoer temperaturen zou de radiator instelling wel beter kunnen werken was mijn gedachte
Of dat zo is weet ik niet dat moet iemand gaan uitproberen
En misschien is dan die golf beweging ook minder met de radiator instelling
Ik kom niet hoger dan 32 graden aanvoertemperatuur met vorst daarna komt het electriche element erbij

• RobEppink
hackbard schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 13:10:
oké, ik heb een klein work-out uurtje gedaan met om het kwartier trappen lopen en radiator knoppen open en dicht zetten. Dit was dus een beetje de ergste flow en afgifte situatie. Steeds als die omlaag wil moduleren alles open, en als die omhoog gaat (bijna) alles dicht.
Er waren geen defrosts, maar de bbq valt soms uit/ restart?, misschien door zwak wifi signaal?
[Afbeelding]
Wat ik nog niet eerder had meegemaakt, is dat die pas echt naar max vermogen gaat rond het moment dat current boven target temp komt. Hoewel, de gasketel deed dat ook eens, helemaal gek.
Verder is er vóór het duidelijk omhoog moduleren een tijdje een minder steile steiging in het vermogen. Voor de 4rde piek leek het zelfs 10min stabiel. Aardig, maar ik snap het niet.
Mijn voorzichtige conclusie is dat de afgifte en flow invloed hebben op de hoogte van de overshoot en frequentie, maar de modulatie in principie ook met een betere situatie net zo lomp werkt. Stabiel zou iets anders zijn. Want als je alleen naar het vermogen kijkt, golft die tussen 3 en 8kW afgifte heen en weer, als je zeg maar 5 nodig heb, ongeacht de situatie. Soms sneller, 4 keer per uur, soms langzamer. Soms is de overshoot meer soms minder.
Of is het toch een vraag van hoe ver je inzoomt en de flow/afgifte? Als ik op week niveau kijk, zonder bril en veel teveel drank, zou ik hier misschien een lijn op 5kW afgifte kunnen vinden. Maar anders zie ik het niet gebeuren, ook niet met het perfecte afgiftesysteem. Toch?
@hackbard
Dank, even resumerend..

Als de flow/afgifte beperkt wordt, dan lopen twee zaken op
(i) de aanvoertemperatuur
(ii) het vermogen van de pomp

Is dat juist?

• RobEppink
Willem senior schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 13:17:
[...]

Door de hogere aanvoer temperaturen zou de radiator instelling wel beter kunnen werken was mijn gedachte
Of dat zo is weet ik niet dat moet iemand gaan uitproberen
En misschien is dan die golf beweging ook minder met de radiator instelling
Ik kom niet hoger dan 32 graden aanvoertemperatuur met vorst daarna komt het electriche element erbij
@Willem senior

Kun je bij radiator instelling de aanvoer maximeren via een instelling?

• Willem senior
  • Nu online
RobEppink schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 13:19:
[...]

@Willem senior

Kun je bij radiator instelling de aanvoer maximeren via een instelling?
Ja die kun je dan ook apart in te stellen net als bij de vloerverwarming
Ziet er helemaal het zelfde uit eerst vloerverwarming veranderen in radiatoren
Dan opslaan dan terug naar cv groep 1 en dan is het menu het zelfde als bij vloerverwarming
Stooklijn weer aanpassen zoals die was bij vloerverwarming en eventueel de max aanvoertemperatuur lager instellen

• HansRemmerswaal
hackbard schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 13:10:
[Afbeelding]
Dat is nog erger dan bij mij...

> BBQKees valt uit
Ik had ook last van restarts. Je kunt het een en ander uitschakelen om geheugen te besparen, dat heeft bij mij het probleem verholpen. Zie https://emsesp.github.io/docs/Troubleshooting/

> Min / Max gedrag van compressor
Wat is het verschil tussen TC1 en TC0, liefst voor een moment dat de compressor niet zo op en neer gaat? Bij mij komt dit verschil redelijk overeen met het verschil tussen CV water in/uit van de warmtepomp als er geen bijmenging is vanuit het buffervat. Maar aangezien jij geen bufffervat hebt, heb je ook geen bijmenging en zou dit redelijk overeen kunnen komen met het temperatuurverschil over je CV installatie.

[Voor 3% gewijzigd door HansRemmerswaal op 28-02-2023 16:56]

• master1104
Even een korte reactie ivm drukte. Een doorschoot kan bij alleen vloer bijna niet zo groot zijn als wat jullie ervaren. Zie de grafieken van vandaag hoe lang het duurt om die massa op temperatuur te krijgen. Hier stond de boel vannacht uit omdat ik aan het testen ben wat zuiniger is (wel / geen nachtverlaging). De warmtepomp schiet in de plaatje niet door, wel zie je dat de vraagtemperatuur onder de de geleverde temperatuur duikt. Vervolgens moduleert daarop de compressor terug, maar dat is gewoon een traag proces om veelvuldig op en af toeren te voorkomen. Als je dan niet veel massa hebt of het water via een kortsluiting terug komt bij de warmtepomp dan kan je een groot doorschot krijgen lijkt me.

• RobEppink
master1104 schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 18:01:
Even een korte reactie ivm drukte. Een doorschoot kan bij alleen vloer bijna niet zo groot zijn als wat jullie ervaren. Zie de grafieken van vandaag hoe lang het duurt om die massa op temperatuur te krijgen. Hier stond de boel vannacht uit omdat ik aan het testen ben wat zuiniger is (wel / geen nachtverlaging). De warmtepomp schiet in de plaatje niet door, wel zie je dat de vraagtemperatuur onder de de geleverde temperatuur duikt. Vervolgens moduleert daarop de compressor terug, maar dat is gewoon een traag proces om veelvuldig op en af toeren te voorkomen. Als je dan niet veel massa hebt of het water via een kortsluiting terug komt bij de warmtepomp dan kan je een groot doorschot krijgen lijkt me.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
@master1104
Ik ben op zoek naar jouw correlatie tussen een 'kortsluiting' ofwel het opgewarmde aanvoerwater komt niet
bij de afgifte, maar komt via een kort rondje terug bij de (in ons geval) binnenunit. Dan kan de TC1 oplopen.

Maar op basis daarvan gaat de WP toch niet extra gas geven?
Dit is bij ons het geval en ik zie het ook op de plaatjes van @hackbard

• HansRemmerswaal
@RobEppink zoals ik het begrijp;
  • Aanvoertemperatuur zakt te snel te ver onder de streeftemperatuur.
  • Warmtepomp gooit vermogen omhoog om dit snel te corrigeren.
  • Binnen een paar minuten is de aanvoertemperatuur ver boven de streeftemperatuur omdat de retourtemperatuur te snel te warm wordt, en dit komt weer door de “kortsluiting“
  • Als reactie moduleert de warmtepomp snel terug naar min.
  • De aanvoertemperatuur zakt snel naar beneden door de “kortsluiting”
  • En we gaan weer terug naar het eerste punt.
Als de installatie goed waterzijdig is ingeregeld dan zal het totale water in de installatie gelijkmatig verwarmen en daardoor langzamer verwarmen en afkoelen. De aanvoertemperatuur zal dan rustiger de streeftemperatuur benaderen en de compressor kan rustig gaan moduleren.

Aanvulling: als je installatie wel goed waterzijdig is ingeregeld kun je ook nog steeds een “kortsluiting” krijgen via je buffervat als de flow die de warmtepomp uitgaat een stuk hoger is dan de flow die de CV installatie ingaat via de Buderuspomp.

[Voor 12% gewijzigd door HansRemmerswaal op 28-02-2023 20:11]

• master1104
Klopt wat je schrijft @HansRemmerswaal, met als verschil dat ik denk dat de compressor niet snel terug naar de min gaat, maar dat dit vrij lang duurt (zie mijn grafieken). Gevolg is dat het doorschot dus vrij groot is.

Eigenlijk kan je zeggen dat water wat te snel retour komt zorgt voor een veel kleiner afgifte systeem dan wanneer al het water rustig door de vloer heen circuleert. Je ziet in mijn grafieken hoe enorm traag de vloer opwarmt. De warmtepomp heeft dus royaal de tijd om een doorschot tijdig terug te moduleren. Stel dat dit terugmoduleren 30 minuten duurt, dan nog is de aanvoer maar een paar tiende te warm geworden. De vloer fungeert dus als een enorme buffer, zowel qua water als qua energie.

Als bij jullie de aanvoertemperatuur (en uitgaande van een gezonde flow dus ook je retourtemperatuur) veel sneller doorschiet dan komt dat dus doordat het water ergens een snellere route naar de warmtepomp heeft. Dat kan dus een bypass/radiator/buffer zijn.

Kan zijn dat ik er naast zit hoor, maar volgens mij is dat het grootste verschil met onze installaties. Het water kan bij mij nergens snel retour stromen en moet altijd minimaal een 65m lus vloerverwarming door.

[Voor 3% gewijzigd door master1104 op 28-02-2023 20:08]

• hackbard
HansRemmerswaal schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 20:00:
... en de compressor kan rustig gaan moduleren.
nou, dat rustig moduleren kan ik zelfs bij @master1104 niet meer echt vinden.
In zijn laatste plaatje gaat het vermogen tegen 17uur heel hard omlaag, van 6kW naar 3, terwijl de vraag/streef temperatuur niet is verandert. Dit nadat meer dan een uur lang de aanvoer net geen grad boven de streeftemperatuur zit. Ik begin te denken dat de modulatie daar principiel toch net zo werkt als hier.
Er zijn wel eerst 2 mooie stapjes van 6,5 naar 6,2 en 5,8 ofzo. Maar zo zou je toch verder willen gaan, zeg maar naar 4 of 5 maar niet binnen een paar minuten naar 3?
Het enige verschil is duidelijk de grote buffer in de vloer, opwarmen duurt bij @master1104 5 uur, en hier (met dichtknijpen radiatoren >:) een kwartier. En de overshoot is daar 0,9grad, en hier 5. Maar in elk geval komt er geen passend stabiel vermogen tot stand.

• HansRemmerswaal
Bij ons gaat die compressor wel snel terug naar de min. Een paar keer per uur van min naar max en weer terug….

Bij mijn installatie heb ik kunnen aantonen dat mijn retourwater te snel te warm wordt doordat de meeste flow gaat via de radiatoren en haast niets door de vloerverwarming. Daardoor maar 2 graden tussen TC0 en TC1.

En gooi ik de radiatoren dicht dan heb ik 5 graden verschil maar dan krijg in een “kortsluiting “ via het buffervat waardoor ik nog steeds maar 2 graden heb.

Elke verhoging van de aanvoertemperatuur zie ik daardoor direct terug in de retourtemperatuur.

Nu alleen nog even wachten op de installateur…

• hackbard
HansRemmerswaal schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 14:46:
[...]

Dat is nog erger dan bij mij...

> BBQKees valt uit
Ik had ook last van restarts. Je kunt het een en ander uitschakelen om geheugen te besparen, dat heeft bij mij het probleem verholpen. Zie https://emsesp.github.io/docs/Troubleshooting/

> Min / Max gedrag van compressor
Wat is het verschil tussen TC1 en TC0, liefst voor een moment dat de compressor niet zo op en neer gaat? Bij mij komt dit verschil redelijk overeen met het verschil tussen CV water in/uit van de warmtepomp als er geen bijmenging is vanuit het buffervat. Maar aangezien jij geen bufffervat hebt, heb je ook geen bijmenging en zou dit redelijk overeen kunnen komen met het temperatuurverschil over je CV installatie.
TC1 is bijna gelijk TC3, en TC3/TC0 is tijdens rustig verwarmen op miminum vermogen zo'n 4,5K. Pompinstelling TC0/TC3 staat op 7. En tijdens max vermogen/opstart is de deltaT ook wel eens 9K, misschien ook dankzij het 20l buffervatje in de retour.

• RobEppink
HansRemmerswaal schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 20:00:
@RobEppink zoals ik het begrijp;
  • Aanvoertemperatuur zakt te snel te ver onder de streeftemperatuur.
  • Warmtepomp gooit vermogen omhoog om dit snel te corrigeren.
  • Binnen een paar minuten is de aanvoertemperatuur ver boven de streeftemperatuur omdat de retourtemperatuur te snel te warm wordt, en dit komt weer door de “kortsluiting“
  • Als reactie moduleert de warmtepomp snel terug naar min.
  • De aanvoertemperatuur zakt snel naar beneden door de “kortsluiting”
  • En we gaan weer terug naar het eerste punt.
Als de installatie goed waterzijdig is ingeregeld dan zal het totale water in de installatie gelijkmatig verwarmen en daardoor langzamer verwarmen en afkoelen. De aanvoertemperatuur zal dan rustiger de streeftemperatuur benaderen en de compressor kan rustig gaan moduleren.

Aanvulling: als je installatie wel goed waterzijdig is ingeregeld kun je ook nog steeds een “kortsluiting” krijgen via je buffervat als de flow die de warmtepomp uitgaat een stuk hoger is dan de flow die de CV installatie ingaat via de Buderuspomp.
@HansRemmerswaal
Dank, maar je uitgangspunt vraagt om aanpassing
= De TC1 zit onder de Aanvoer Streef Temp (ca 2 graden)
= De WP verhoogt vermogen van 3 kW naar 5kW
= De TC1 (en TC3) lopen op tot 2 gr boven AST
= de WP verhoogt vermogen van 5 kW naar 7kW
= Overigens; TC0 loopt langzaam op, maar niet overdreven;
= TC1 loopt op tot 3 gr boven AST
= WP moduleert terug naar 3 kW
= TC1 loopt terug naar 2 graden onder AST
= Verschil TC0/TC3 blijft minimaal 2 graden.

Zie verder reactie aan @master1104

Dan begint de cyclus (duur 1/2 uur) opnieuw.

• hackbard
RobEppink schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 19:37:
[...]

@master1104
Ik ben op zoek naar jouw correlatie tussen een 'kortsluiting' ofwel het opgewarmde aanvoerwater komt niet
bij de afgifte, maar komt via een kort rondje terug bij de (in ons geval) binnenunit. Dan kan de TC1 oplopen.

Maar op basis daarvan gaat de WP toch niet extra gas geven?
Dit is bij ons het geval en ik zie het ook op de plaatjes van @hackbard
nou die correlatie wou ik niet zo leggen, het zal wel andersom zijn, de TC1 loopt op vanwege hoog vermogen. En vanwege beperkte flow/kortsluiting extra snel. En omdat het gekozen vermogen het maximum is en iets minders beter zou passen, krijg je vroeg of laat een overshoot.

• hackbard
RobEppink schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 20:30:
[...]

@HansRemmerswaal
Dank, maar je uitgangspunt vraagt om aanpassing
= De TC1 zit onder de Aanvoer Streef Temp (ca 2 graden)
= De WP verhoogt vermogen van 3 kW naar 5kW
= Overigens; TC0 loopt langzaam op, maar niet overdreven;
= TC1 loopt op tot 3 gr boven AST
= WP moduleert terug naar 3 kW
= TC1 loopt terug naar 2 graden onder AST
= Verschil TC0/TC3 blijft minimaal 2 graden.

Zie verder reactie aan @master1104

Dan begint de cyclus (duur 1/2 uur) opnieuw.
de volgorde van de stappen
is hier meestal andersom, en de 5kW is een punt op de steigende lijn tussen 3 en 7kW. Misschien doet die altijd zo'n 20min voor die "vermogens modulatie berg". En als ik dan net op de steigende helling rond 4kW de radiatoren dichtknijp, wil die toch nog even dolgraag doorgaan omhoog..

• HansRemmerswaal
Ja die start van zo’n nieuwe run lijkt op een vast programma.

• RobEppink
master1104 schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 20:07:
Klopt wat je schrijft @HansRemmerswaal, met als verschil dat ik denk dat de compressor niet snel terug naar de min gaat, maar dat dit vrij lang duurt (zie mijn grafieken). Gevolg is dat het doorschot dus vrij groot is.

Eigenlijk kan je zeggen dat water wat te snel retour komt zorgt voor een veel kleiner afgifte systeem dan wanneer al het water rustig door de vloer heen circuleert. Je ziet in mijn grafieken hoe enorm traag de vloer opwarmt. De warmtepomp heeft dus royaal de tijd om een doorschot tijdig terug te moduleren. Stel dat dit terugmoduleren 30 minuten duurt, dan nog is de aanvoer maar een paar tiende te warm geworden. De vloer fungeert dus als een enorme buffer, zowel qua water als qua energie.

Als bij jullie de aanvoertemperatuur (en uitgaande van een gezonde flow dus ook je retourtemperatuur) veel sneller doorschiet dan komt dat dus doordat het water ergens een snellere route naar de warmtepomp heeft. Dat kan dus een bypass/radiator/buffer zijn.

Kan zijn dat ik er naast zit hoor, maar volgens mij is dat het grootste verschil met onze installaties. Het water kan bij mij nergens snel retour stromen en moet altijd minimaal een 65m lus vloerverwarming door.
@master1104

Zie mijn reactie aan @HansRemmerswaal

Verder.
Ik heb niet de indruk, dat bij ons die retourproblematiek aan de orde is.

Mijn twijfel over je stelling wordt ingegeven door de constatering dat ondanks een oplopende TC1 (niet TC0 dus) de WP verder gas geeft, doormoduleert van 5 kW naar 7 kW.
Ik zou zeggen dat een oplopende TC1 (of TC3) boven de AST voor de WP aanleiding zou zijn om juist terug te moduleren.

En bij mij moet het water door 82 m2 VVW.
Pomp 2 staat altijd max (III) bij pomp 1 op 20% tot op 60%.
Dus geen twijfel over warmteafgifte via de VVW.

Heb eerder wel getest.
Als pomp 1 op > 40% en pomp 2 op II, dan is de door jou geschetste kortsluiting van toepassing. Dan loopt TC0 fors op.
Schakel je pomp 2 dan naar III, dan loopt TC0 als een speer terug. Kortsluiting opgeheven.
Daarom bij ons pomp 2 altijd standje III

Hoop dat ik mijn verhaal duidelijk heb weergegeven.

• hackbard
HansRemmerswaal schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 20:22:
Bij ons gaat die compressor wel snel terug naar de min. Een paar keer per uur van min naar max en weer terug….

Bij mijn installatie heb ik kunnen aantonen dat mijn retourwater te snel te warm wordt doordat de meeste flow gaat via de radiatoren en haast niets door de vloerverwarming. Daardoor maar 2 graden tussen TC0 en TC1.

En gooi ik de radiatoren dicht dan heb ik 5 graden verschil maar dan krijg in een “kortsluiting “ via het buffervat waardoor ik nog steeds maar 2 graden heb.

Elke verhoging van de aanvoertemperatuur zie ik daardoor direct terug in de retourtemperatuur.

Nu alleen nog even wachten op de installateur…
waterzijdig inregelen en de flow buffervat/pompen afstellen heeft voor jouw prioriteit lijkt mij. De modulatie is ermee vergeleken een luxe probleem.

• RobEppink
hackbard schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 20:42:
[...]

de volgorde van de stappen
is hier meestal andersom, en de 5kW is een punt op de steigende lijn tussen 3 en 7kW. Misschien doet die altijd zo'n 20min voor die "vermogens modulatie berg". En als ik dan net op de steigende helling rond 4kW de radiatoren dichtknijp, wil die toch nog even dolgraag doorgaan omhoog..
@hackbard

Blijft voor mij nog steeds een raadsel waarom in jou plaatje (28-02, tussen 11.00 en 11.30 uur) de WP 10 minuten doormoduleert van 6 kW naar 8 kW, dit terwijl de TC1 de Aanvoer Streef Temp al heeft bereikt?

• master1104
Eens met jullie conclusie dat de opstart altijd een gelijk patroon laat zien, dat herken ik hier ook. Wat de aanvoer ook doet hij lijkt altijd naar een bepaald hoog vermogen te willen. Bij mij is de max begrenst door de stille modus, maar anders liep hij na de opstart verder door. Dat patroon zie ik ook na een defrost, met als gevolg dat de boel heel snel weer dichtvriest tgv het hoge vermogen.

Wel mooie en fijne discussie zo 👍👍👍

[Voor 9% gewijzigd door master1104 op 28-02-2023 21:20]

• hackbard
RobEppink schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 20:56:
[...]

@hackbard

Blijft voor mij nog steeds een raadsel waarom in jou plaatje (28-02, tussen 11.00 en 11.30 uur) de WP 10 minuten doormoduleert van 6 kW naar 8 kW, dit terwijl de TC1 de Aanvoer Streef Temp al heeft bereikt?
precies, een moderne wp zou een regeling moeten hebben waarmee die het vermogen niet verder omhoog gooit zodra de streeftemperatuur is bereikt.
Het is alsof die ergens op mikt en zich dan ondertussen niks aantrekt van de omgeving. Zo van "omdat nu een tijd de aanvoer erg ver onder de streeftemperatuur zit, ga ik 20min omhoog moduleren, maakt niet uit wat in die tijd gebeurt, en ongeacht of het veel te warm wordt.
@master1104 als je het niet te druk heb- hoe ging het verder na 17uur? Die 3kW zijn toch echt te weinig, of zie ik dat verkeerd?

• HansRemmerswaal
Stille modus helpt zeker. Maar ik merkte wel dat toen ik deze 24/7 had aanstaan dat het elektrische element zo af en toe werd gebruikt. Nu heb ik stille modus alleen tijdens de nacht en dan heb ik dat probleem niet.

• master1104
hackbard schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 21:22:
[...]
@master1104 als je het niet te druk heb- hoe ging het verder na 17uur? Die 3kW zijn toch echt te weinig, of zie ik dat verkeerd?
Klopt, hij is daarna weer opgetoerd. Helaas zijn de grafieken daarna verstoord door defrosts (domoticz logt elke 5min, dus die zijn niet heel goed zichtbaar in de grafiek). Oja en er zijn wat vloerlussen in een andere kamer open gestuurd. Die gaan aan zodra die ruimte bezet is en dat was na 18 het geval.

[Voor 7% gewijzigd door master1104 op 28-02-2023 23:18]

• master1104
HansRemmerswaal schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 21:27:
Stille modus helpt zeker. Maar ik merkte wel dat toen ik deze 24/7 had aanstaan dat het elektrische element zo af en toe werd gebruikt. Nu heb ik stille modus alleen tijdens de nacht en dan heb ik dat probleem niet.
Ik heb de stekkers van de bijverwarming standaard los liggen om niet verrast te worden. Het kan alleen zijn dat dit uiteindelijk nadelig is voor het rendement bij veel ontdooien, daar ben ik nog niet uit.

Overigens loont het deze dagen in onze woning om snachts de boel uit te zetten en overdag de warmte van de buitenlucht te gebruiken om de vloer weer op te stoken. Scheelt zo’n 20 a 30% in verbruik op de tussenmeter, met als nadeel een frisser ontbijt. Zodra de vloer opwarmt is het comfort weer goed. Als de nachten weer minder vorst geven of de dagen weer kouder worden gaat hij weer naar continu bedrijf.

• RobEppink
master1104 schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 23:16:
[...]

Klopt, hij is daarna weer opgetoerd. Helaas zijn de grafieken daarna verstoord door defrosts (domoticz logt elke 5min, dus die zijn niet heel goed zichtbaar in de grafiek). Oja en er zijn wat vloerlussen in een andere kamer open gestuurd. Die gaan aan zodra die ruimte bezet is en dat was na 18 het geval.

[Afbeelding]
@master1104
'De boel uit'
Is dat niet tricky i.v.m. vorst. Blijft de SWW dan wel overeind?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• master1104
Ik zie er geen risico in met vorst nee, het is een split dus hij kan zelfs rustig uit staan in de vorst. Warm water loopt via de warmtepompboiler, de Nefit zit er wel aan via een spiraal maar wordt alleen gebruikt om ‘supersnel’ warm water te maken, bv bij vertrek op de MTB zodat bij terugkomst het vat heet is. Dan loopt hij tot 55 graden, waar geen bijverwarming voor nodig is. Legionella wordt door de warmtepompboiler gedaan (die kan het wel op de compressor)

[Voor 19% gewijzigd door master1104 op 01-03-2023 13:33]

Pagina: 1 ... 47 48 49 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee