Nous112 schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 07:32:
[...]
Welkom op dit forum. Het lijkt erop dat je toch een flow probleem hebt, waarbij als alle zones dicht staan de flow te snel retour komt. Een aantal vragen:
- heb je per verdieping een verdeler met pomp? Zit er ook nog een centrale pomp bij de binnenunit?
- Een warmtepomp werkt optimaal met een centrale pomp nabij je binnenunit, maar zonder extra pompen per verdeler (pompen per verdeler hoort bij een CV-ketel, niet bij een warmtepomp). Is de warmtepomp nadien op een bestaande vloerverwarming aangesloten?
- Heb je een hybride of een all-electric?
- Hoeveel zones hebt je? Wat zijn de lengtes van je zones? Wat is de flow per zone?
- Heb je een buffervat? Zo ja hoe groot?
- Wat is zijn je instellingen? Zie ook de openingspost met informatie hierover.
- Wat zijn de diverse temperaturen op de binnenunit? Dus denk aan cv aanvoer, temperatuur van en naar buitenunit. De kan je aflezen in het servicemenu onder diagnose.
- Niet altijd werkt een Honeywell zoneregeling evengoed met een warmtepomp. Zie ook
Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10. Een Honeywell regeling werkt veelal proportioneel (gaat in kleine stapjes aan.uit totdat de temperatuur is bereikt, wat slecht werkt bij een warmtepomp. Deze heeft liever een hysteresis regeling (simpel aan/uit) waarbij de zone pas wordt afgeschakeld als je geen flow meer hebt.
Bedankt voor je reactie!
- ik heb op 3 verdiepingen een verdeler, de verdelers zijn zonder pomp. Wel heb ik zoals op de foto zichtbaar een grundfos alpha 1 pomp in de installatieruimte (zie de foto in mijn eerdere post), dit is denk ik als centrale pomp te beschouwen. In de binnenunit zit de standaardpomp van Nefit.
- de warmtepomp is 6 jaar geleden bij de nieuwbouw woning opgeleverd en is altijd al voorzien van vloerverwarming op alle 3 de verdiepingen.
- het is een all electric monoblock pomp van 9 kw
- ik heb op de begane grond 4 zones, op de 1e verdieping 6 zones en op de 2e verdieping 5 zones. De lengte van de zones weet ik niet precies, maar zal vrij fors zijn aangezien de verdiepingen ongeveer 100m2 per verdieping zijn. Volgens de flow meters die op de verdeler zitten heb ik geen flow op de begane grond en 1e verdieping, ik heb de flowmeters volledig opengezet, maar zie de plotter niet omhoog komen.
- buffervat is 100 liter en is van het merk Nathan, deze is op verzoek van de installateur recent geïnstalleerd en volgens monteur van Nefit die is langs geweest zou dit moeten werken.
- ik heb de standaard instellingen volgens de 1e post gebruikt, overal nieuwbouw gehanteerd
- de temperaturen zijn nu als volgt:
[list] TW1 Temp. WW-start: 48,0
[list] TW1 Temp. warm water: 59,6
[list] TR6 Temp. stookgas: 68,1
[list] TC3 Condensortemp.: 33,4
[list] Einde WW-vraag: 60,0
[list] TC1 Aanvoertemp. primair: 34,0
[list] TC0 Einde Retourtemperatuur: 24,3
[list] TL2 Luchtinlaattemp. 0,2
[list] TR1 Temp. compressor: 59,4
[list] TR3 T.-condensor verw.: 30,2
[list] TR4 T.-condensor koelen: -5,3
[list] TR5 Temp. aanzuigbuis: -17,3
[list] TA4 Temp. cond.bak: 3,2
[list] PL1 lagedruksensor: -17,6
[list] PH1 hogedruksensor: 34,6
De temperatuur die ik op de aanvoer van de verdeler aflees is 24 graden en retour is 23 graden.
Ik heb op alle verdiepingen de honeywell uitgeschakeld en de thermische motors van de thermostatische ventielen afgedraaid.
Bedankt voor het meedenken!