• hackbard
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 12:33
master1104 schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 23:16:
[...]

Klopt, hij is daarna weer opgetoerd. Helaas zijn de grafieken daarna verstoord door defrosts (domoticz logt elke 5min, dus die zijn niet heel goed zichtbaar in de grafiek). Oja en er zijn wat vloerlussen in een andere kamer open gestuurd. Die gaan aan zodra die ruimte bezet is en dat was na 18 het geval.

[Afbeelding]
en ik vrees de 5kW vermogen op dat plaatje is de max ivm stille modus en koudere buitentemperatuur? Of heeft die toch slim en met PID iets passends berekend en doet 5kW al zou 6 het max zijn?

Bosch Compress 3000i AW 6, Nefit Enviline ODU split, bbqkees, homeassistant, tibber

• aplender
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22-03 22:59
Hallo, zijn er mensen in dit forum die ervaring hebben met condensstoringen tijdens de winter?

Sinds 3 jaar geleden heb ik een nefit enviline split 9.0 e‑s in gebruik mogen nemen en sinds 2 weken heb ik ook de bekende BBQ-Kees module gekoppeld.

Nu heb ik de laatste weken een aantal keren een H01/5294 mogen ontvangen. Deze valt op zich te verklaren vanwege het feit dat er een warmtepompdroger in de buurt van de Warmtepomp binnenunit staat draaien op die momenten.... Het valt mij alleen op dat er steeds vaker een A01/5294 melding naar voren komt in de EMS berichten,terwijl op dat moment de warmtepompdroger niet aan staat.

Ergens bekruipt mij het gevoel dat de Dauwpunt meter/Condens sensor niet helemaal ok meer is. Hebben jullie nog tips hoe ik deze melding kan verkomen? Ik moet erbij zeggen dat ik de aanvoer en retour leidingen geisoleerd heb, behalve op de plek waar de condenssensor zit.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• master1104
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21-03 09:51
hackbard schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 14:34:
[...]

en ik vrees de 5kW vermogen op dat plaatje is de max ivm stille modus en koudere buitentemperatuur? Of heeft die toch slim en met PID iets passends berekend en doet 5kW al zou 6 het max zijn?
Ik denk dat hij met name meer vermogen krijgt door de oplopende buitentemperatuur (COP hoger), maar zo ver ik kan zien regelt hij niet netjes zoals bij je bij een PID mag verwachten.

Vandaag ook weer een zooitje qua regelgedrag. Ik weet niet wie de regeling ontworpen heeft, maar het is niet best uitgedacht.

(Roze is de vraag temperatuur, even door de gaten in de grafiek heen kijken)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Willem senior
  • Registratie: Juni 2017
  • Nu online
aplender schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 18:41:
Hallo, zijn er mensen in dit forum die ervaring hebben met condensstoringen tijdens de winter?

Sinds 3 jaar geleden heb ik een nefit enviline split 9.0 e‑s in gebruik mogen nemen en sinds 2 weken heb ik ook de bekende BBQ-Kees module gekoppeld.

Nu heb ik de laatste weken een aantal keren een H01/5294 mogen ontvangen. Deze valt op zich te verklaren vanwege het feit dat er een warmtepompdroger in de buurt van de Warmtepomp binnenunit staat draaien op die momenten.... Het valt mij alleen op dat er steeds vaker een A01/5294 melding naar voren komt in de EMS berichten,terwijl op dat moment de warmtepompdroger niet aan staat.

Ergens bekruipt mij het gevoel dat de Dauwpunt meter/Condens sensor niet helemaal ok meer is. Hebben jullie nog tips hoe ik deze melding kan verkomen? Ik moet erbij zeggen dat ik de aanvoer en retour leidingen geisoleerd heb, behalve op de plek waar de condenssensor zit.
De dauwpuntsensor wordt vuil na een tijdje dus dan zou je sneller die storing kunnen krijgen
Schoonmaken kan volgens Nefit niet maar hier is het vorige zomer wel gelukt met beetje terpentine op een zachte spons
En anders kun je altijd nog bij warmte service. nl een nieuwe bestellen
En dan tussen de draadjes stekkertjes maken zo heb ik het ook gedaan
Ik heb de vaatwasser bij de tower staan en dan krijg ik ook sneller de zelfde storing

Nefit enviline A/W split 5.0 Tower

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Nous112
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 22-03 22:42
aplender schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 18:41:

Wat gebeurt er als je de dauwpuntsensor loskoppelt op de Enviline binnenunit?

• Supermario16
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 11:03
Kan iemand mij het verschil tussen dhw_current_intern_temperature and dhw_current_extern_temperature die ik in BBQKees kan zien? Het lijkt mij dat deze temperaturen gerelateerd zijn aan het warm water buffervat, maar ze gedragen zich wel verschillend.

• angelovds
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 22-03 07:14
Supermario16 schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 09:06:
Kan iemand mij het verschil tussen dhw_current_intern_temperature and dhw_current_extern_temperature die ik in BBQKees kan zien? Het lijkt mij dat deze temperaturen gerelateerd zijn aan het warm water buffervat, maar ze gedragen zich wel verschillend.
Twee meetwaarden voor warmwater
Er zijn twee waarden die door je warmtepomp worden gebruikt voor de warmwatervoorziening.
  • Een waarde gemeten met TW1, die meestal ergens halverwege je vat zit. Deze vertelt je hoe "vol" je vat zit met warm water, en wordt door de warmtepomp gebruikt om te bepalen of warmwaterbereiding gestart moet worden. BBQKees meldt dit als de dhw_current_intern_temperature of wwcurtemp2.
  • De getoonde waarde op het scherm van de warmtepomp is een synthetische waarde, die mee omhoog gaat met de gemeten waarde op TW1, en elke 20m met 0.1 graad daalt. Dit geeft een indicatie van de temperatuur bovenin het buffervat, dus de temperatuur van het water wat je uit de kraan krijgt. BBQKees meldt deze waarde als dhw_current_intern_temperature of wwcurtemp.
Illustratief: hier een overzicht van een paar dagen geleden bij mij.

Rood is de ingestelde minimumtemperatuur, geel de streeftemperatuur (die "springt" om ik I2 als PV heb ingesteld). Oranje is de extern, en groen de intern. Je ziet dus dat er wordt verwarmd omdat groen onder rood raakt, en oranje "meestijgt" met groen.

edit: Deze vraag had ik zelf ook, is het een idee dit in de openingspost op te nemen? Ik heb de tekst zo herschreven dat-ie daar zou kunnen passen.

[Voor 20% gewijzigd door angelovds op 02-03-2023 11:06]

• RobEppink
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 12:05
Willem senior schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 13:17:
[...]

Door de hogere aanvoer temperaturen zou de radiator instelling wel beter kunnen werken was mijn gedachte
Of dat zo is weet ik niet dat moet iemand gaan uitproberen
En misschien is dan die golf beweging ook minder met de radiator instelling
Ik kom niet hoger dan 32 graden aanvoertemperatuur met vorst daarna komt het electriche element erbij
@Willem senior

Eén zwaluw maakt nog geen zomer;
Je moet de dag niet prijzen voor het avond is.
Ik weet het

Maar de instelling 'radiatoren' (i.p.v. vvw) sinds 28-02 's ochtends
Sindsdien overshoot i.i.g. 1 gr minder.
Was 2,5 graad, nu 1,5 graad

Bijvangst; onze VVW vloer is langer aangenaam warm; minder pieken en dalen dan voorheen.

Het denken staat niet stil.

• Willem senior
  • Nu online
RobEppink schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 22:18:
[...]

@Willem senior

Ik weet het

Bijvangst; onze VVW vloer is langer aangenaam warm; minder pieken en dalen dan voorheen.

Dat is dan toch wel ietsje beter dan de vloerverwarmings instelling (y)

• HansRemmerswaal
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 22-03 21:22
RobEppink schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 22:18:
[...]

@Willem senior

Ik weet het

Hoe zie je dit terugkomen in het regelgedrag? Is de opstart piek korter? Wordt er langzamer op en af gemoduleerd? Mag de aanvoertemperatuur iets langer onder de targettemperatuur?

Nefit EnviLine A/W Split 7.0 E-S warmtepomp | Nefit HR 300 liter boiler | Nefit 50 liter buffervat | Nefit Moduline 1010H thermostaat | Home Assistant | BBQKees

• hackbard
Willem senior schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 23:20:
[...]

goed dan ga ik hier maar met type verwarming van radiator naar vloerverwarming, het zou erger moeten worden.
Op het eerste gezicht zie ik dat de max flow temperature automatisch van 71 naar 60 gezet wordt, dat is het maximaal mogelijke met vloerverwarming. Voet en eindpunt zijn binnen wat er mag met vvw.
@RobEppink is de stooklijn misschien verandert? Ik heb geen (verstand van) vloerverwarming, maar begreep dat er niet te warm water in mag soms.

Bosch Compress 3000i AW 6, Nefit Enviline ODU split, bbqkees, homeassistant, tibber

Acties:
  • +1Henk 'm!

• RobEppink
HansRemmerswaal schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 07:08:
[...]

Hoe zie je dit terugkomen in het regelgedrag? Is de opstart piek korter? Wordt er langzamer op en af gemoduleerd? Mag de aanvoertemperatuur iets langer onder de targettemperatuur?
@HansRemmerswaal @Willem senior
We beschikken niet over bbqkees of i.d
Zit af en toe met een boek een 1/2 uur voor de display t.a.v. de harde data.

Maar i.d.d. modulatie gaat langzamer.
De kW en de TR 6 gaan wat minder hard tekeer,
muduleert nog wel door terwijl AST bereikt is, maar heel kort.
Golfbeweging steeds 15 min onder (-1.5) en 15 min boven (+1,5) de AST
Maar of die 1.5 +/- (TC1 TC3) nu de trigger is voor het moduleren is?

Overigens is het hier nog best koud.
Eergisternacht nog - 6,7

• RobEppink
hackbard schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 09:16:
[...]

goed dan ga ik hier maar met type verwarming van radiator naar vloerverwarming, het zou erger moeten worden.
Op het eerste gezicht zie ik dat de max flow temperature automatisch van 71 naar 60 gezet wordt, dat is het maximaal mogelijke met vloerverwarming. Voet en eindpunt zijn binnen wat er mag met vvw.
@RobEppink is de stooklijn misschien verandert? Ik heb geen (verstand van) vloerverwarming, maar begreep dat er niet te warm water in mag soms.
@hackbard

Stooklijn.
Ooit begonnen op 25-45
Nu op 23 - 43
Maar recent niet aangepast

Acties:
  • +1Henk 'm!

• hackbard
RobEppink schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 09:29:
[...]

@hackbard

Stooklijn.
Ooit begonnen op 25-45
Nu op 23 - 43
Maar recent niet aangepast
sorry, ik bedoelde of door veranderen vvw naar radiator type automatisch ook de stooklijn werd aangepast. Ik verwacht het eigenlijk niet, alleen andersom van radiator naar vvw zou dat moeten gebeuren als eindpunt boven het qua nefit software toegestane 60grad vvw was. Alleen om te checken dat er geen andere factoren een rol spelen.
Bijvoorbeeld een verandering van de buitentemperatuur/warmtevraag zou ook nog het een en ander kunnen verklaren.
Goed om het allemaal eens te testen, misschien hebben we hier toch nog een verbeter optie gevonden.
Maar nu wil ik even van de zon genieten..misschien zie ik ook nog een zwaluw. ;)

• jaapzb
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 10:06
RobEppink schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 09:26:
[...]
Maar of die 1.5 +/- (TC1 TC3) nu de trigger is voor het moduleren is?
Misschien geheel irrelevant, maar ik heb bij mijn warmtepomp (met buffer) de TC1/TC3 instelling zo laag mogelijk gezet (3K) ook al word aangevolen deze voor vloerverwarming op 5K te zetten. Ik zag in de logging van de BBQkees dat de CV pomp van de WP helemaal terug moduleerde op het moment dat de naregelingen van de ruimtes (aan/uit) geen warmte vroegen.

Ook de compressor reageerde hier weer heel heftig op door telkens op en neer te moduleren als de pomp weer wat meer ging draaien. De pomp kwam vaak na enige tijd op 1% uit maar ging bij een beetje afgifte gelijk naar 10% toe, om daarna gelijk weer terug te moduleren naar 1%. De compressor reageerde hier dan ook telkens meteen op door op en af te schakelen.

Door het TC1/TC3 instelling zo laag mogelijk te zetten blijft de CV pomp harder pompen (vaak tijdens de run niet onder 30% terwijl het eerder bijna altijd de 1% wel haalde na bepaalde periode), waardoor de compressor meer warmte kan afgeven (welke bij ons vervolgens in het buffer gestopt word als er geen afgifte is aan de naregeling).

De boel draait nu een stuk minder zenuwachtig. Helaas vanwege de aan/uit naregeling die wij hebben zal er altijd wel een zaagtandbeweging zijn in de aanvoertemperatuur (temp loopt op als er geen zones zijn die warmte vragen, temp weer naar beneden bij afgifte in de zone).

• Willem senior
  • Nu online
hackbard schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 10:06:
[...]

sorry, ik bedoelde of door veranderen vvw naar radiator type automatisch ook de stooklijn werd aangepast. Ik verwacht het eigenlijk niet, alleen andersom van radiator naar vvw zou dat moeten gebeuren als eindpunt boven het qua nefit software toegestane 60grad vvw was. Alleen om te checken dat er geen andere factoren een rol spelen.
Bijvoorbeeld een verandering van de buitentemperatuur/warmtevraag zou ook nog het een en ander kunnen verklaren.
Goed om het allemaal eens te testen, misschien hebben we hier toch nog een verbeter optie gevonden.
Maar nu wil ik even van de zon genieten..misschien zie ik ook nog een zwaluw. ;)
De radiator instelling kan warmer cv water maken maar pas op voor je vloer met hogere temperaturen want ik weet niet waar en hoe de beveiliging werkt of dat alleen de max temperatuur is die je instel of dat er nog een beveiliging is ingebouwd voor te hoge temperaturen?
Vandaar dat ik deze weer terug op vloerverwarming heb ingesteld
Ik vond de radiator instelling wel goed draaien, reageert iets sneller vond ik
Maar ik hou deze instelling achter de hand voor als we een elfstedentocht krijgen 8)

De nieuwe software regelt beter vind ik
Maar de Bypass moet nog weg gehaald worden en dan kijken wat er gebeurt

• HansRemmerswaal
Willem senior schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 11:00:
[...]

De radiator instelling kan warmer cv water maken maar pas op voor je vloer met hogere temperaturen want ik weet niet waar en hoe de beveiliging werkt of dat alleen de max temperatuur is die je instel of dat er nog een beveiliging is ingebouwd voor te hoge temperaturen?
Vandaar dat ik deze weer terug op vloerverwarming heb ingesteld
Ik vond de radiator instelling wel goed draaien, reageert iets sneller vond ik
Maar ik hou deze instelling achter de hand voor als we een elfstedentocht krijgen 8)

De nieuwe software regelt beter vind ik
Maar de Bypass moet nog weg gehaald worden en dan kijken wat er gebeurt
Wat zie je als verschil bij het regelen met deze nieuwe software versie?

Nefit EnviLine A/W Split 7.0 E-S warmtepomp | Nefit HR 300 liter boiler | Nefit 50 liter buffervat | Nefit Moduline 1010H thermostaat | Home Assistant | BBQKees

Acties:
  • +1Henk 'm!

• HansRemmerswaal
@Willem senior Ik zie net dat ik v1.13 heb, dat is dezelfde die jij hebt geinstalleerd gekregen. Dus blijkbaar is er sinds juni 2022 geen nieuwe versie uitgebracht.

• Willem senior
  • Nu online
HansRemmerswaal schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 11:14:
[...]

Wat zie je als verschil bij het regelen met deze nieuwe software versie?
Ik vind de warmtepomp nu sneller reageren op een verhoging van de thermostaat
En ik kan nu hogere (warmer ) temperaturen halen
Eerst haalde de warmtepomp bij warmwater maken een max temperatuur van 57 graden
Nu werd de 58 graden gehaald die de Nefit monteur had ingesteld
Ik had die laten staan als test :)
En ik heb de stooklijn moeten aanpassen want het huis koelde met de nachtvorst
af en dat was met de zelfde stooklijn als voor de update dus die moest ik aanpassen dinsdag ochtend
En toen haalde ik een aanvoertemperatuur van 33 graden cv water
Dat haalde ik eerst ook niet
Kwa moduleren is het niet veranderd lijkt het
Ik ben tot nu toe blij verrast met de software update
Hopelijk wordt het nog beter als de Bypass weg gehaald is
Edit :
Het kan natuurlijk ook zijn dat nu de sensors opnieuw geijkt zijn met deze software update ?

[Voor 5% gewijzigd door Willem senior op 03-03-2023 11:56. Reden: Calibratie sensors ?]

• Nous112
jaapzb schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 10:36:
[...]

Misschien geheel irrelevant, maar ik heb bij mijn warmtepomp (met buffer) de TC1/TC3 instelling zo laag mogelijk gezet (3K) ook al word aangevolen deze voor vloerverwarming op 5K te zetten. Ik zag in de logging van de BBQkees dat de CV pomp van de WP helemaal terug moduleerde op het moment dat de naregelingen van de ruimtes (aan/uit) geen warmte vroegen.

Ook de compressor reageerde hier weer heel heftig op door telkens op en neer te moduleren als de pomp weer wat meer ging draaien. De pomp kwam vaak na enige tijd op 1% uit maar ging bij een beetje afgifte gelijk naar 10% toe, om daarna gelijk weer terug te moduleren naar 1%. De compressor reageerde hier dan ook telkens meteen op door op en af te schakelen.

Door het TC1/TC3 instelling zo laag mogelijk te zetten blijft de CV pomp harder pompen (vaak tijdens de run niet onder 30% terwijl het eerder bijna altijd de 1% wel haalde na bepaalde periode), waardoor de compressor meer warmte kan afgeven (welke bij ons vervolgens in het buffer gestopt word als er geen afgifte is aan de naregeling).

De boel draait nu een stuk minder zenuwachtig. Helaas vanwege de aan/uit naregeling die wij hebben zal er altijd wel een zaagtandbeweging zijn in de aanvoertemperatuur (temp loopt op als er geen zones zijn die warmte vragen, temp weer naar beneden bij afgifte in de zone).
Al’s bij een naregeling de thermostaten op PWM staan in plaats van op hysterise kan dit ook een versterking van het zenuwachtige gedrag van de cv- temperatuur versterken

• Nous112
HansRemmerswaal schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 11:18:
@Willem senior Ik zie net dat ik v1.13 heb, dat is dezelfde die jij hebt geinstalleerd gekregen. Dus blijkbaar is er sinds juni 2022 geen nieuwe versie uitgebracht.
Is v1.13 de laatste versie voor Enviline binnenunit bij een split? Bij mijn monoblock (juni 2021) zit bij mij sw versie 1.18.

Software versies (via menu Diagnose - Systeem informatie)
Warmtepomp SW-versie koelcirc.type - 04.17
Warmtepomp SW-versie binneneenheid - 01.18
Warmtepomp SW-versie uitbreidingsmodule - 00.00
Bedieningsunit HMC310 - 73.03
Modules Type internetmodule KMx - 04.07
Afstandsbediening type CV-1 RC 100H - 40.04

• master1104
[...]

Dit herken ik idd. Hier zet mijn domoticz de Delta T op 3 graden als het buiten >3 gr is en op 3,7 graden als het buiten <1,5 graden is. Dat laatste is om te voorkomen dat de cv pomp bij voortdurende hoge compressor vermogens te hard moet werken en dus lawaai maakt.

• Willem senior
  • Nu online
Nous112 schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 12:59:
[...]

Is v1.13 de laatste versie voor Enviline binnenunit bij een split? Bij mijn monoblock (juni 2021) zit bij mij sw versie 1.18.

Software versies (via menu Diagnose - Systeem informatie)
Warmtepomp SW-versie koelcirc.type - 04.17
Warmtepomp SW-versie binneneenheid - 01.18
Warmtepomp SW-versie uitbreidingsmodule - 00.00
Bedieningsunit HMC310 - 73.03
Modules Type internetmodule KMx - 04.07
Afstandsbediening type CV-1 RC 100H - 40.04
Volgens de Nefit monteur is dit de laatste software versie voor mijn split binnen unit
Er waren wel nieuwere Software versies maar dan moet je de nieuwe controller hebben werd me verteld
Ik heb Bedieningsunit HMC300
EN SW-versie NF 13.07

[Voor 3% gewijzigd door Willem senior op 03-03-2023 14:10]

• RobEppink
hackbard schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 10:06:
[...]

@hackbard
Was een goed antwoord op een andere vraag.

Als je de boel omzet naar van 'vvw' naar 'radiatoren' dan verschijnt er een andere stooklijn die doorloopt naar 60 graden. De stooklijn heb ik aangepast aan onze bestaande stooklijn van 'vvw' ic 23<>43.

Bij ons ieder geval een bonte specht en een ekster.

Acties:
  • 0Henk 'm!
  • Pinned

• RobEppink
[...]

@jaapzb

Hier helzelfde TC3/TC0 nu op 3.5, een tijd op 3, maar daar kom ik op.
Wij hebben een VVW uit 1996 met lange lussen, > 100 mtr .
Dus veel belang bij flow. Hier ook een b-vat met een 2e circulatiepomp.
Bij TC3/TC0 op geadviseerde stand 5 te vaak de situatie dat pomp 1 snel naar 10% terug gaat vanwege TC3/TC0 = < 5. Bij stand 3 stel je het terugschakelmoment uit.

Stand pomp 2 altijd max, we willen immers flow. Bij pomp 1 > 30 % loopt dat vlekkeloos.
Bij pomp 1 < 30% loopt pomp 2 gedeeltelijk via buffervat. Maar gaat toch de geproduceerde warmte richting VVW, weliswaar gemengd met water b-vat/retour.

TC3/TC0 deze week van 3.0 >> 3.5.
Was hier erg koud deze week. Pomp 1 regelmatig boven 60%. Dan is stand III van pomp 2 niet voldoende en gaat er warmte retour WP via buffervat. Vandaar aanpassing TC3/TC0 3.0 >> 3.5.

Maar ik deel je ervaring met een lage TC3/TC0.

• hackbard
ook mijn conclusie TC0/TC3 pompinstelling: kan lager met hogere buitentemperaturen
Hierdoor loopt die steeds ongeveer even rustig.
Ik heb er meteen een automatie aangemaakt, 5 stappen, afhankelijk van de buitentemperatuur.

• rroetenberg
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 10:38
hackbard schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 16:39:
ook mijn conclusie TC0/TC3 pompinstelling: kan lager met hogere buitentemperaturen
Ik heb er meteen een automatie aangemaakt, 5 stappen, afhankelijk van de buitentemperatuur.
Wil je de automation eens delen hier?

• Nous112
hackbard schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 16:39:
Volgens mij kan dat alleen met bbqkees en niet met husdata? @Willem senior Kan je beide combineren en hoe moet je deze dan aansluiten?

[Voor 5% gewijzigd door Nous112 op 03-03-2023 18:58]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Willem senior
  • Nu online
Nous112 schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 18:53:
[...]

Volgens mij kan dat alleen met bbqkees en niet met husdata? Kan je beide combineren?
Ja ik draai Husdata en het bbqkees kastje
Het Husdata kastje werkt beter voor de driewegklep en het electriche element
En het bbqkees kastje is beter makkelijker om automations met home assistent te maken
Husdata is op de service plug aangesloten en bbqkees is op de thermostaat geprikt met twee draadjes 8)

Acties:
  • +3Henk 'm!
  • Pinned

• hackbard
rroetenberg schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 18:33:
[...]

Wil je de automation eens delen hier?
tuurlijk.
Ik heb alleen radiatoren, met deze automation gaat de TC0/TC3 pompinstelling tussen 5 en 8. Dat moet ik ook nog testen en aanpassen.
https://gist.github.com/d...26a7f1638dd54be0d2710051f

kan zeker nog fijner of eleganter, maar het is een begin.

Trouwens, ik had het al eerder over, hier nog een versie van de softstart automation. Tenminste voor de opstart doet die een overshoot enigzins voorkomen/uitstellen. En kan met lagere temperaturen minder kwaad, omdat dan de mininum flow temperature toch minder invloed heeft. :*)
https://gist.github.com/d...c0026036a3d8ca8ccbe54058b
commentaars welkom

[Voor 36% gewijzigd door hackbard op 03-03-2023 21:44]

• Nous112
Willem senior schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 19:01:
[...]

Ja ik draai Husdata en het bbqkees kastje
Het Husdata kastje werkt beter voor de driewegklep en het electriche element
En het bbqkees kastje is beter makkelijker om automations met home assistent te maken
Husdata is op de service plug aangesloten en bbqkees is op de thermostaat geprikt met twee draadjes 8)
Dus beide op de EMS bus……heb je je thermostaat aansluiting op de binnenunit gebruikt?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Willem senior
  • Nu online
Nous112 schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 19:18:
[...]

Dus beide op de EMS bus……heb je je thermostaat aansluiting op de binnenunit gebruikt?
nee achter op de thermostaat aangesloten zit hier net naast de warmtepomp aan de andere kant van de muur

• MilleRemmy
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 11:15
Goedenavond,
Ik heb een vraag over de internet Gateway2. Tijdens installatie van de warmtepomp was deze niet op voorraad maar kon ik deze via internet bestellen. 23/2 kreeg ik mail van Nefit Bosch dat er “iets” verstuurd was, door wie staat er helaas niet. Contact met Nefit Bosch verloopt ook stroef hierover, die hebben het over een waardebon. Komt iemand dit verhaal bekend voor? Is die gateway2 een toegevoegde waarde? De WP is zoals je wellicht zult begrijpen momenteel niet met internet verbonden.

Groet,
Remco

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Willem senior
  • Nu online
MilleRemmy schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 20:27:
Goedenavond,
Ik heb een vraag over de internet Gateway2. Tijdens installatie van de warmtepomp was deze niet op voorraad maar kon ik deze via internet bestellen. 23/2 kreeg ik mail van Nefit Bosch dat er “iets” verstuurd was, door wie staat er helaas niet. Contact met Nefit Bosch verloopt ook stroef hierover, die hebben het over een waardebon. Komt iemand dit verhaal bekend voor? Is die gateway2 een toegevoegde waarde? De WP is zoals je wellicht zult begrijpen momenteel niet met internet verbonden.

Groet,
Remco
De IP module van Nefit ken ik niet
Maar het kastje van BBQKEES werkt goed en kun je heel veel meedoen samen met Home Assistant

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Nous112
MilleRemmy schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 20:27:
Goedenavond,

Groet,
Remco
In mijn binnenunit zit ook de IP module van Nefit. Toegevoegde waarde is beperkt, werkt alleen maar i.c.m. de Nefit ProControl en de Bosch HomeCom app. De laatste wordt door Bosch nog wel verder ontwikkeld, maar je hebt beperkte mogelijkheden. Wil je alleen basis informatie zien dan zijn deze apps voldoende, wil je meer en wellicht in combinatie met HomeAssistant gaan werken dan zijn de bbqkees of de husdata modules noodzakelijk.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• annoniem83
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 20-03 20:03
Ik heb ook zo’n waardebon gehad en al 2 keer ingevoerd en aangevraagd maar nooit meer wat gehoord. Nog een keer gebeld en customer service wist niet eens wat de up module of gateway was dus ronduit slechte service. Ik heb geen uitgebreide waardes nodig maar wil gewoon af en toe beetje kijken zonder naar m’n pomp te lopen.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Wollie91
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22-03 22:10
Ze hebben hier recent een ip module geplaatst om de warmtepomp te kunnen loggen op afstand. Bijgevoegd aan aantal printscreens van wat je kunt zien/ doen in de app. Met een bbqkees Kastje kun je wel meer trouwens. In de Homecom easy app zie je bijvoorbeeld de (naar mij idee) weinig zeggende fictieve boiler temperatuur.

Enviline 7.0 e-s split + HR300 boiler. 7,7 KWp solar 10*oost/ 11*west

• SuperR1902
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 07:00
Mijn BBQkees kastje lijkt inmiddels bijna dagelijks te rebooten om een onbekende reden. Daarna is Home Assistent hem vaak kwijt. Dit is best vervelend omdat ik regelmatig de WP monitor en omdat voor defrost en de radiator fans ik automations gebruik op basis van de systeem status.

Iemand tips om de setup nog wat robuuster te maken?

• Willem senior
  • Nu online
SuperR1902 schreef op maandag 6 maart 2023 @ 12:41:
Mijn BBQkees kastje lijkt inmiddels bijna dagelijks te rebooten om een onbekende reden. Daarna is Home Assistent hem vaak kwijt. Dit is best vervelend omdat ik regelmatig de WP monitor en omdat voor defrost en de radiator fans ik automations gebruik op basis van de systeem status.

Welk kastje heb je en welke software versie draai je
ik draai 3.5.0 laatste stabiele versie is dat
en geen problemen met het E kastje ( internet + wifi) is dat deze is met kabel op internet aangesloten
Als je het S kastje heb (Wifi ) versie dan kunnen misschien andere apparaten storing veroorzaken
Dan kun je bevoordeeld proberen om het kastje ergens anders op te hangen

• Albs
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 20-03 20:36
TheCeet schreef op zondag 11 december 2022 @ 18:23:
Iemand raad/ervaringen met hetvolgende.
Sinds de koudere temperaturen slaat de warmtepomp hier telkens in error H01/5451 - Alarm Z1 Debiet tijdens ontdooien te laag.
Die deeltjesfilter heb ik al gereinigd zonder succes

Installateur kan pas komende woensdag langskomen. En zit nu in koud huis uiteraard, heb de warmtepomp in vakantiemodus gezet omdat die anders continu probeert aan zijn temperatuur te komen met dus een super hoog elektriciteits verbruik tot gevolg.
Dit probleem heb ik ook al sinds begin vorig jaar.
Laatst is de warmtewisselaar door Nefit schoon gemaakt maar dat heeft niet geholpen.
Nu raadt Nefit aan om het hele systeem door te spoelen omdat er magnetiet in zit. En er moet een magneetfilter geplaatst worden. Dit alles gaat volgens mijn installateur ongeveer 1.400 euro kosten excl de kosten die Nefit al heeft gemaakt.

Mijn systeem kreeg de problemen dus begin vorig jaar toen het 3 jaar oud was.

Mijn vraag is hoe die rommel er in komt en of dat normaal is (en dus voor mijn rekening is) ?

• TheCeet
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 12:19
Albs schreef op maandag 6 maart 2023 @ 15:06:
[...]

Laatst is de warmtewisselaar door Nefit schoon gemaakt maar dat heeft niet geholpen.
Nu raadt Nefit aan om het hele systeem door te spoelen omdat er magnetiet in zit. En er moet een magneetfilter geplaatst worden. Dit alles gaat volgens mijn installateur ongeveer 1.400 euro kosten excl de kosten die Nefit al heeft gemaakt.

Mijn vraag is hoe die rommel er in komt en of dat normaal is (en dus voor mijn rekening is) ?
Probleem bij mij is nog steeds niet verholpen maar het is wel stabieler geworden.
Volgende op de planning:
- Levering van nieuwe warmtewisselaar en deze zal dan vervangen worden door Bosch technieker.
Als ik jouw verhaal hoor beloofd het niet veel goeds voor mij.

Er zit bij mij ook om de x-aantal weken redelijk wat magnetiet aan de magneetfilter in het systeem. Maar de laatste Bosch technieker haalde aan dat er beter zo een aparte vuilafscheider geïnstalleerd dient te worden dan het simpele magneetstaafje onder het systeem.

• Nous112
[...]

Magneetfilter hoort standaard in een installatie, staat ook als zodanig in elke systeemwijzer vermeld. Als deze niet geplaatst is dan hoort de installateur deze nog voor zijn kosten te installeren.

• HansRemmerswaal
SuperR1902 schreef op maandag 6 maart 2023 @ 12:41:

Ik had ook meerdere keren per dag last van een reboot en nu sinds een lange tijd niet meer.
Het is een probleem met "free heap", een aantal tips kun je vinden in https://emsesp.github.io/docs/Troubleshooting/

Als je de BBQKees module hebt met Ethernet + WIFI en je gebruikt alleen de WIFI dan kun je een hoop "heap" besparen door de ethernet uit te zetten. Verder alles disablen wat je niet gebruikt zoals OTA updates. Als dit alles nog niet voldoende is dan kun je ook niet relevante sensors "verwijderen". Elke sensor neemt ruimte in ook als je deze exclude van MQTT.

• tonkmen
  • Laatst online: 22-03 17:53
Goedenavond,

Ik heb een nefit enviline monoblock 9.0 en loop sinds enkele maanden tegen problemen aan met de warmtepomp. Eerst had ik debiet storingen (H01/5252 en H01/5451). Deze storingen zijn inmiddels opgelost, waarbij leidingwerk is aangepast en leidingen gespoeld. Een monteur van Nefit is het gaan beoordelen en heeft het inclusief paar aanpassingen goedgekeurd.

Toch loop ik nog tegen een aantal problemen aan en hopelijk kunnen jullie hierbij helpen 😁.

Als ik de Grundfos Alpha circulatiepomp aanzet dan zakt de aanvoertemperatuur met ongeveer 12 graden, dus bv. van 40 graden naar 28 graden. Zet ik de circulatiepomp uit dan stijgt de aanvoertemperatuur weer met ongeveer 12 graden. De circulatiepomp moet echter aan om flow te krijgen.
Met de circulatiepomp aan heb ik voldoende flow op de vloerverwarming verdeler van de 2e verdieping. De vloerverwarming verdelers op de 1e verdieping en begane grond hebben volgens de flowmeters geen flow (de flowmeters zijn volledig open gedraaid tegen de klok in).
Ik heb de thermische motoren van de honeywell naregeling eraf gedraaid met de gedachte dat de thermostatische ventielen dan maximaal openstaan wat de flow ten goede zou moeten komen.

Heeft iemand een idee waarom mijn aanvoertemperatuur zoveel daalt als de circulatiepomp aangaat, kan dit wellicht te maken hebben met onvoldoende tot geen flow op de 1e verdieping en begane grond? Wat is hier eventueel tegen te doen?

En enig idee waarom de flow op de 1e verdieping en begane grond gering tot nihil is en wat zou hier tegen te doen zijn? Wellicht extra circulatiepomp voor de verdelers op de 1e verdieping en begane grond plaatsen?

De binnenunit van de warmtepomp staat op de 2e verdieping. Op elke verdieping vloerverwarming met per verdieping een verdeler.

Alvast bedankt voor jullie hulp!

[Voor 24% gewijzigd door tonkmen op 06-03-2023 23:28]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Nous112
tonkmen schreef op maandag 6 maart 2023 @ 23:27:
Goedenavond,

Ik heb een nefit enviline monoblock 9.0 en loop sinds enkele maanden tegen problemen aan met de warmtepomp. Eerst had ik debiet storingen (H01/5252 en H01/5451). Deze storingen zijn inmiddels opgelost, waarbij leidingwerk is aangepast en leidingen gespoeld. Een monteur van Nefit is het gaan beoordelen en heeft het inclusief paar aanpassingen goedgekeurd.

Toch loop ik nog tegen een aantal problemen aan en hopelijk kunnen jullie hierbij helpen 😁.

Als ik de Grundfos Alpha circulatiepomp aanzet dan zakt de aanvoertemperatuur met ongeveer 12 graden, dus bv. van 40 graden naar 28 graden. Zet ik de circulatiepomp uit dan stijgt de aanvoertemperatuur weer met ongeveer 12 graden. De circulatiepomp moet echter aan om flow te krijgen.
Met de circulatiepomp aan heb ik voldoende flow op de vloerverwarming verdeler van de 2e verdieping. De vloerverwarming verdelers op de 1e verdieping en begane grond hebben volgens de flowmeters geen flow (de flowmeters zijn volledig open gedraaid tegen de klok in).
Ik heb de thermische motoren van de honeywell naregeling eraf gedraaid met de gedachte dat de thermostatische ventielen dan maximaal openstaan wat de flow ten goede zou moeten komen.

Heeft iemand een idee waarom mijn aanvoertemperatuur zoveel daalt als de circulatiepomp aangaat, kan dit wellicht te maken hebben met onvoldoende tot geen flow op de 1e verdieping en begane grond? Wat is hier eventueel tegen te doen?

En enig idee waarom de flow op de 1e verdieping en begane grond gering tot nihil is en wat zou hier tegen te doen zijn? Wellicht extra circulatiepomp voor de verdelers op de 1e verdieping en begane grond plaatsen?

De binnenunit van de warmtepomp staat op de 2e verdieping. Op elke verdieping vloerverwarming met per verdieping een verdeler.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Welkom op dit forum. Het lijkt erop dat je toch een flow probleem hebt, waarbij als alle zones dicht staan de flow te snel retour komt. Een aantal vragen:
- heb je per verdieping een verdeler met pomp? Zit er ook nog een centrale pomp bij de binnenunit?
- Een warmtepomp werkt optimaal met een centrale pomp nabij je binnenunit, maar zonder extra pompen per verdeler (pompen per verdeler hoort bij een CV-ketel, niet bij een warmtepomp). Is de warmtepomp nadien op een bestaande vloerverwarming aangesloten?
- Heb je een hybride of een all-electric?
- Hoeveel zones hebt je? Wat zijn de lengtes van je zones? Wat is de flow per zone?
- Heb je een buffervat? Zo ja hoe groot?
- Wat is zijn je instellingen? Zie ook de openingspost met informatie hierover.
- Wat zijn de diverse temperaturen op de binnenunit? Dus denk aan cv aanvoer, temperatuur van en naar buitenunit. De kan je aflezen in het servicemenu onder diagnose.
- Niet altijd werkt een Honeywell zoneregeling evengoed met een warmtepomp. Zie ook Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10. Een Honeywell regeling werkt veelal proportioneel (gaat in kleine stapjes aan.uit totdat de temperatuur is bereikt, wat slecht werkt bij een warmtepomp. Deze heeft liever een hysteresis regeling (simpel aan/uit) waarbij de zone pas wordt afgeschakeld als je geen flow meer hebt.

• kokpol
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 10:37
[...]

Als je een rechtsbijstandverzekering hebt zou ik het daar bij neerleggen, zeer waarschijnlijk kan je je beroepen op de wettelijke garantie (die is langer dan de fabrieksgarantie). Normaal gesproken installeer je nog een apart magneet filter/vuilafscheider, maar dat wordt door veel installateurs niet gedaan om kosten te besparen.

• tonkmen
Nous112 schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 07:32:
[...]

Welkom op dit forum. Het lijkt erop dat je toch een flow probleem hebt, waarbij als alle zones dicht staan de flow te snel retour komt. Een aantal vragen:
- heb je per verdieping een verdeler met pomp? Zit er ook nog een centrale pomp bij de binnenunit?
- Een warmtepomp werkt optimaal met een centrale pomp nabij je binnenunit, maar zonder extra pompen per verdeler (pompen per verdeler hoort bij een CV-ketel, niet bij een warmtepomp). Is de warmtepomp nadien op een bestaande vloerverwarming aangesloten?
- Heb je een hybride of een all-electric?
- Hoeveel zones hebt je? Wat zijn de lengtes van je zones? Wat is de flow per zone?
- Heb je een buffervat? Zo ja hoe groot?
- Wat is zijn je instellingen? Zie ook de openingspost met informatie hierover.
- Wat zijn de diverse temperaturen op de binnenunit? Dus denk aan cv aanvoer, temperatuur van en naar buitenunit. De kan je aflezen in het servicemenu onder diagnose.
- Niet altijd werkt een Honeywell zoneregeling evengoed met een warmtepomp. Zie ook Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10. Een Honeywell regeling werkt veelal proportioneel (gaat in kleine stapjes aan.uit totdat de temperatuur is bereikt, wat slecht werkt bij een warmtepomp. Deze heeft liever een hysteresis regeling (simpel aan/uit) waarbij de zone pas wordt afgeschakeld als je geen flow meer hebt.
Bedankt voor je reactie!

- ik heb op 3 verdiepingen een verdeler, de verdelers zijn zonder pomp. Wel heb ik zoals op de foto zichtbaar een grundfos alpha 1 pomp in de installatieruimte (zie de foto in mijn eerdere post), dit is denk ik als centrale pomp te beschouwen. In de binnenunit zit de standaardpomp van Nefit.
- de warmtepomp is 6 jaar geleden bij de nieuwbouw woning opgeleverd en is altijd al voorzien van vloerverwarming op alle 3 de verdiepingen.
- het is een all electric monoblock pomp van 9 kw
- ik heb op de begane grond 4 zones, op de 1e verdieping 6 zones en op de 2e verdieping 5 zones. De lengte van de zones weet ik niet precies, maar zal vrij fors zijn aangezien de verdiepingen ongeveer 100m2 per verdieping zijn. Volgens de flow meters die op de verdeler zitten heb ik geen flow op de begane grond en 1e verdieping, ik heb de flowmeters volledig opengezet, maar zie de plotter niet omhoog komen.
- buffervat is 100 liter en is van het merk Nathan, deze is op verzoek van de installateur recent geïnstalleerd en volgens monteur van Nefit die is langs geweest zou dit moeten werken.
- ik heb de standaard instellingen volgens de 1e post gebruikt, overal nieuwbouw gehanteerd
- de temperaturen zijn nu als volgt:
[list] TW1 Temp. WW-start: 48,0
[list] TW1 Temp. warm water: 59,6
[list] TR6 Temp. stookgas: 68,1
[list] TC3 Condensortemp.: 33,4
[list] Einde WW-vraag: 60,0
[list] TC1 Aanvoertemp. primair: 34,0
[list] TC0 Einde Retourtemperatuur: 24,3
[list] TL2 Luchtinlaattemp. 0,2
[list] TR1 Temp. compressor: 59,4
[list] TR3 T.-condensor verw.: 30,2
[list] TR4 T.-condensor koelen: -5,3
[list] TR5 Temp. aanzuigbuis: -17,3
[list] TA4 Temp. cond.bak: 3,2
[list] PL1 lagedruksensor: -17,6
[list] PH1 hogedruksensor: 34,6

De temperatuur die ik op de aanvoer van de verdeler aflees is 24 graden en retour is 23 graden.

Ik heb op alle verdiepingen de honeywell uitgeschakeld en de thermische motors van de thermostatische ventielen afgedraaid.

Bedankt voor het meedenken! :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Willem senior
  • Nu online
tonkmen schreef op maandag 6 maart 2023 @ 23:27:
Goedenavond,

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Verdieping 2 waar de warmtepomp staat en de pomp voor je cv installatie heeft nu zoveel flow
Dat er voor beneden niks over is
Dus boven eerst alles dicht zetten en dan langzaam de flow verdelen over je vloerverwarmings verdelers
Beneden beginnen met bevoorbeeld 1 groep open en dan 1 groep op verdeler 2 en zo alles in balans proberen te krijgen
En ik heb weleens ergens gelezen dat bij sommige vloerverwarmingskranen het pinnetje juist moest in drukken om open te gaan dus dat zou het ook nog kunnen zijn maar dat is makkelijk te testen
Pomp aan en ergens een pinnetje van een groep indrukken met achterkant schroevendraaier 8)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• de telegraaf
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 11:35
Willem senior schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 10:33:
[...]

Verdieping 2 waar de warmtepomp staat en de pomp voor je cv installatie heeft nu zoveel flow
Dat er voor beneden niks over is
Dus boven eerst alles dicht zetten en dan langzaam de flow verdelen over je vloerverwarmings verdelers
Beneden beginnen met bevoorbeeld 1 groep open en dan 1 groep op verdeler 2 en zo alles in balans proberen te krijgen
En ik heb weleens ergens gelezen dat bij sommige vloerverwarmingskranen het pinnetje juist moest in drukken om open te gaan dus dat zou het ook nog kunnen zijn maar dat is makkelijk te testen
Pomp aan en ergens een pinnetje van een groep indrukken met achterkant schroevendraaier 8)
Eens met Willem, dit is een kwestie van de flow goed verdelen. Pomp op maximaal en handmatig de zones waar het wel warm wordt gaan knijpen.
Helaas is het goed mogelijk dat u de naregeling in de praktijk moeilijk gebruiken kunt, zeker op de verdieping waar het water het gemakkelijkst naar toe wil. Die moet waarschijnlijk steeds geknepen blijven, wellicht kunt u per lus handmatig een maximum instellen, afhankelijk van het type kraan?
Kwestie van veel uitproberen, maar u heeft gelukkig overal flowmeters.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• tonkmen
Hartelijk dank voor de reacties! Ik ga het proberen en laat het weten.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• tonkmen
Ik heb de flowmeters op de 2e verdieping helemaal dichtgedraaid en heb nu inderdaad flow op de begane grond en 1e verdieping, weliswaar niet heel veel maar met knijpen en balanceren zal dat hopelijk wel goed komen. Het zal dus denk ik inderdaad een kwestie zijn van alles met geduld in balans proberen te krijgen 😁.

Wat ik alleen nog niet snap is waarom de aanvoertemperatuur zoveel naar beneden gaat als ik de circulatiepomp op de 2e aanzet. Waar zou dat mee te maken kunnen hebben?

Acties:
  • +2Henk 'm!

• master1104
Een aanvoertemperatuur voor vloerverwarming van 40 graden is echt bizar (!) hoog en zal zelfs bij -10graden buiten doorgaans niet nodig zijn. Als dat daadwerkelijk de vloer in gaat dan zal de vloer dat water zonder moeite afkoelen tot 28 graden of minder. De exacte waarde is uiteraard afhankelijk van de vloertemperatuur op dat moment. Een vloer is wat dat betreft bijna perfect in het opnemen van alle warmte in het water totdat retourtemperatuur = vloertemperatuur.

Vervolgens zal de compressor maximaal draaien (ca 8 kw met dit weer denk ik) om het water weer op 40 graden te krijgen. Echter, de vloer neemt zonder moeite die 8kw weer op waardoor de aanvoer temperatuur niet veel verder dan 3 - 5 graden boven de retourtemperatuur zal komen.

Ik zou de stooklijn voor alleen vloerverwarming eens zo inregelen dat je minimaal 24 graden als voetpunt en 35 graden hebt als eindpunt bij -10 graden buiten. Van daaruit kan je op zoek naar de juiste stooklijn voor jouw woning.

Om je een idee te geven, vandaag gaat hier ongeveer 29 graden water de vloer in en komt er 26 graden retour. De compressor moduleert daarbij tussen 3 en 6kw vermogen.

• tonkmen
Dank voor de reactie.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Albs
  • Laatst online: 20-03 20:36
Nous112 schreef op maandag 6 maart 2023 @ 18:46:
[...]

Magneetfilter hoort standaard in een installatie, staat ook als zodanig in elke systeemwijzer vermeld. Als deze niet geplaatst is dan hoort de installateur deze nog voor zijn kosten te installeren.
Volgens de installateur stond dat in 2019 nog niet in de systeemwijzer en werd het pas na meerdere problemen erin gezet.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• de telegraaf
tonkmen schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 12:12:
Ik heb de flowmeters op de 2e verdieping helemaal dichtgedraaid en heb nu inderdaad flow op de begane grond en 1e verdieping, weliswaar niet heel veel maar met knijpen en balanceren zal dat hopelijk wel goed komen. Het zal dus denk ik inderdaad een kwestie zijn van alles met geduld in balans proberen te krijgen 😁.

Wat ik alleen nog niet snap is waarom de aanvoertemperatuur zoveel naar beneden gaat als ik de circulatiepomp op de 2e aanzet. Waar zou dat mee te maken kunnen hebben?
Mocht u, na voortdurend proberen, de indruk hebben dat er voor warmte op alle verdiepingen tegelijk niet voldoende flow aanwezig is, dan kunt u wellicht de pomp handmatig nog harder laten draaien.
Kijk hiervoor in de handleiding van uw pomp, maar wees eerst zeker dat u de verschillen tussen de verschillende standen weet (constant toerental, constante druk en proportionele druk).
Belangrijk hierbij is dat constant toerental nooit mag wanneer alle kranen in uw systeem thermostatisch zijn, en onder bepaalde omstandigheden dus allemaal dicht zouden kunnen gaan. Altijd een radiator handmatig open dus, of een hiervoor geinstalleerde bypass natuurlijk.
Maar, weet wat u doet. Wanneer u niet zeker van uw zaak bent zou ik een deskundige raadplegen. Afgaande op de foto's is uw systeem geen standaardinstallatie.

• RobEppink
Nu: Buitentemperatuur - 0,2. Dauwpuntstemperatuur - 0,4
De defrosts vliegen ons om de oren.
Vanaf gisteravond 20.00 uur

• magiel
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 11:53

Buitentemperatuur schommelt hier sinds gister ~18.00 rond het vriespunt. Toch al sinds gister (6 op 7 maart) ~03.00 dezelfde run gehad met enkele defrosts. Zolang de buitentemperatuur onder de 5 graden is draait de WP hier eigenlijk continu op minimaal vermogen. Boven de ~6 graden gaat hij pendelen met runs van enkele uren. Boven de ~12 graden buitentemperatuur wordt het een drama en pendelt hij met runs van ~90 minuten.

@RobEppink heb jij er (veel) meer defrosts dan dit?

Ik wil het er _niet_ over hebben.

• de telegraaf
RobEppink schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 08:41:
Nu: Buitentemperatuur - 0,2. Dauwpuntstemperatuur - 0,4
De defrosts vliegen ons om de oren.
Vanaf gisteravond 20.00 uur
Hier ook, met dit weer (rond vriespunt en erg vochtig) elke 50 minuten

Acties:
  • +1Henk 'm!
magiel schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 09:26:
Boven de ~6 graden gaat hij pendelen met runs van enkele uren. Boven de ~12 graden buitentemperatuur wordt het een drama en pendelt hij met runs van ~90 minuten.
Dat is geen pendelen. Runs van uren of zelfs 90 minuten zijn bij die temperaturen eigenlijk nog steeds prima.
Pendelen treedt op als de WP zijn minimale vermogen niet kwijt kan en dan steeds maar paar minuten of zo aan is.

Het mooist zou het zijn als je een minimale hysterese in zou kunnen stellen. In combinatie met erg veel warmtecapaciteit in je vloer (diep liggende vvw in betonnen vloeren) kun je dan terug naar één run per dag.
Bij mij is dat gelukt, maar over het gedrag van jouw WP zou ik me geen zorgen maken.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 + Ubbink AirExcellent. Stuur DM voor €50 Raisin bonus.

• de telegraaf
Andrehj schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 10:28:
[...]

Dat is geen pendelen. Runs van uren of zelfs 90 minuten zijn bij die temperaturen eigenlijk nog steeds prima.
Pendelen treedt op als de WP zijn minimale vermogen niet kwijt kan en dan steeds maar paar minuten of zo aan is.

Het mooist zou het zijn als je een minimale hysterese in zou kunnen stellen. In combinatie met erg veel warmtecapaciteit in je vloer (diep liggende vvw in betonnen vloeren) kun je dan terug naar één run per dag.
Bij mij is dat gelukt, maar over het gedrag van jouw WP zou ik me geen zorgen maken.
Je kunt toch de hysterese instellen? Of is dat alleen bij de split units (die van een heel andere makelij zijn dan de monoblocs)?
Ik speel daar ook wel eens mee door de hysterese op de max van 1500 te zetten, maar wanneer de warmtevraag te laag wordt dan loopt de aanvoertemp behoorlijk op, hetgeen funest is voor de COP.
Een andere mogelijkheid om runs te verlengen is spelen met de klokthermostaat, en ook hier zal vloerverwarming als buffer een pre zijn.

• aplender
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22-03 22:59
Willem senior schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 20:47:
[...]

De dauwpuntsensor wordt vuil na een tijdje dus dan zou je sneller die storing kunnen krijgen
Schoonmaken kan volgens Nefit niet maar hier is het vorige zomer wel gelukt met beetje terpentine op een zachte spons
En anders kun je altijd nog bij warmte service. nl een nieuwe bestellen
En dan tussen de draadjes stekkertjes maken zo heb ik het ook gedaan
Ik heb de vaatwasser bij de tower staan en dan krijg ik ook sneller de zelfde storing
Bedankt voor de reacties. Ik heb de dauwpunt sensor eerst van de leiding gehaald en de error-melding bleef 3 dagen weg. Vervolgens heb ik de Dauwpunt Sensor met 1 Tie-Wrap vast gemaakt en bleef de melding nog steeds weg. Ik heb 1 Tie-Wrap gedaan, omdat hij origineel ook zo vast zat.

Een paar dagen daarna een 2e Tie-Wrap aan de kant gedaan waar de 2 draden bevestigd zijn en nog geen 30 minuten later weer een storing. Ik denk dat het handig is als ik een nieuwe dauwpunt sensor ga bestellen :)

• RobEppink
magiel schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 09:26:
[Afbeelding]

Buitentemperatuur schommelt hier sinds gister ~18.00 rond het vriespunt. Toch al sinds gister (6 op 7 maart) ~03.00 dezelfde run gehad met enkele defrosts. Zolang de buitentemperatuur onder de 5 graden is draait de WP hier eigenlijk continu op minimaal vermogen. Boven de ~6 graden gaat hij pendelen met runs van enkele uren. Boven de ~12 graden buitentemperatuur wordt het een drama en pendelt hij met runs van ~90 minuten.

@RobEppink heb jij er (veel) meer defrosts dan dit?
@magiel
Beschik niet over een dergelijke monitoring.
Maar het door jou geschetste beeld lijkt me ook voor ons van toepassing.
Een grove benadering via 'SlimmeMeterPortal' bevestigt dit.

Vorige week bij lagere (nacht) temperaturen, maar een veel lagere vochtigheid, nauwelijks/geen defrosts.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• jaapzb
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 10:06

Zo gedraagt onze warmtepomp zich vandaag. In principe 1 lange run de hele nacht door, met in totaal 5 defrosts er tussendoor. Volgens mij niet slecht zo.

• SuperR1902
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 07:00
HansRemmerswaal schreef op maandag 6 maart 2023 @ 22:51:
[...]

Ik had ook meerdere keren per dag last van een reboot en nu sinds een lange tijd niet meer.
Het is een probleem met "free heap", een aantal tips kun je vinden in https://emsesp.github.io/docs/Troubleshooting/

Als je de BBQKees module hebt met Ethernet + WIFI en je gebruikt alleen de WIFI dan kun je een hoop "heap" besparen door de ethernet uit te zetten. Verder alles disablen wat je niet gebruikt zoals OTA updates. Als dit alles nog niet voldoende is dan kun je ook niet relevante sensors "verwijderen". Elke sensor neemt ruimte in ook als je deze exclude van MQTT.
Ik heb de tips gevolgd en het een en ander aangepast/uitgezet. Eens kijken of het nu beter gaat. Toen ik de Wifi TX power naar 10 dbm zette kon ik de web interface mniet/moeilijk bereiken dus dat werkte bij mij niet zo lekker en staat nu op 16 dbm.

Eens kijken of het nu stabieler werkt.

• HansRemmerswaal
SuperR1902 schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 15:49:
[...]

Ik heb de tips gevolgd en het een en ander aangepast/uitgezet. Eens kijken of het nu beter gaat. Toen ik de Wifi TX power naar 10 dbm zette kon ik de web interface mniet/moeilijk bereiken dus dat werkte bij mij niet zo lekker en staat nu op 16 dbm.

Eens kijken of het nu stabieler werkt.
De Wifi TX power heb ik niet aangepast, denk niet dat dit veel impact op die "Heap" heeft (zie Systems)
Als je BBQ kees ook een ethernet aansluiting heeft dan scheelt het veel als je die disabled.

• Tover
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 21-03 13:04
Sinds juni 2017 heb ik een Nefit Enviline A/W Monoblock 13 tt in gebruik. Op een kleine foutmelding in de eerste maand na heeft het systeem tot januari dit jaar goed gewerkt. Maar half januari gaf het systeem een foutmelding, die volgens de installateur geen kwaad kon: ik had immers nog warm water. Eind januari ontdekte ik echter dat mijn elektriciteitsverbruik gigantisch was gestegen. De installateur kwam er niet uit en enkele dagen later kwam er een monteur van Nefit langs. En die had slecht nieuws: de compressor was stuk. Hij bereidde me alvast voor met de mededeling dat reparatie niet goedkoop zou zijn. Een week later kreeg ik via de installateur een prijsopgave: omdat de compressor al na 5,5 jaar kapot was gegaan (net buiten de garantietermijn van 5 jaar) wilde Nefit de helft van de kosten van de compressor uit coulance vergoeden, want de compressor zou toch wel 10 jaar mee moeten gaan. De kosten van de reparatie zouden dan € 2.204 excl. BTW bedragen (2.666 incl BTW, garantie slechts 2 jaar). Voor dat bedrag heb je tegenwoordig een nieuwe warmtepomp met aftrek van subsidie.

• Audione0
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 00:34

Audione0

Strijdt der titanen

Ik vind t sowieso nog niet een bewezen volwassen techniek in vergelijking met een CV ketel. En dan nog niet te spreken over de investering van gemiddeld 10 a 15k

Als je indd die reparatie kosten in jouw geval erbij pakt.. Man wat een geld allemaal. En dat net na de garantie periode.

Intel 6800k@4000Mhz / Asus Strixx X99 Gaming / Scythe Mugen 4 / Ballistix Elite 32 GB DDR4-2666@3000Mhz / Crucial M500 – Samsung 750 Evo - Samsung F3 1TB@RAID 0 / MSI RTX 2080 Gaming X Trio / Corsair Hx750i / Alles in een Define R5 Black gepropt

• de telegraaf
Tover schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 16:50:
Sinds juni 2017 heb ik een Nefit Enviline A/W Monoblock 13 tt in gebruik. Op een kleine foutmelding in de eerste maand na heeft het systeem tot januari dit jaar goed gewerkt. Maar half januari gaf het systeem een foutmelding, die volgens de installateur geen kwaad kon: ik had immers nog warm water. Eind januari ontdekte ik echter dat mijn elektriciteitsverbruik gigantisch was gestegen. De installateur kwam er niet uit en enkele dagen later kwam er een monteur van Nefit langs. En die had slecht nieuws: de compressor was stuk. Hij bereidde me alvast voor met de mededeling dat reparatie niet goedkoop zou zijn. Een week later kreeg ik via de installateur een prijsopgave: omdat de compressor al na 5,5 jaar kapot was gegaan (net buiten de garantietermijn van 5 jaar) wilde Nefit de helft van de kosten van de compressor uit coulance vergoeden, want de compressor zou toch wel 10 jaar mee moeten gaan. De kosten van de reparatie zouden dan € 2.204 excl. BTW bedragen (2.666 incl BTW, garantie slechts 2 jaar). Voor dat bedrag heb je tegenwoordig een nieuwe warmtepomp met aftrek van subsidie.
Dat is pech, niks aan te doen lijkt me.
Had je misschien veel start-stops?

• Tover
de telegraaf schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 17:06:
[...]

Dat is pech, niks aan te doen lijkt me.
Had je misschien veel start-stops?
De monteur heeft geen oorzaak gevonden. Gewoon een slechte compressor lijkt mij.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• master1104
Veel compressorschades zijn terug te leiden naar een verkeerde (monteurs)handeling in de jaren er voor.

Schade kan b.v. ontstaan als:
  • Er onvoldoende gevacuumeerd is bij de inbedrijfstelling. Hier zit nogal wat kaf onder het koren qua hoe secuur dit wordt uitgevoerd en met welke apparatuur. Soms (vaak?) wordt ook het afpersen met stikstof overgeslagen. Het vocht wat dan achterblijft geeft na jaren oxideschade aan zaken als de vierwegklep, expansieventiel en de compressor zelf.
  • Het koudemiddel op gevoel wordt aangevuld bij lange leidingen, waardoor overvullen kan ontstaan met risico op vloeistofslag door de compressor.
  • De boel niet goed wordt ingeregeld waardoor de compressor gaat pendelen met buitensporig veel starts als gevolg.
Wel flink balen, want een compressor is echt duur idd. Wat was er aan stuk? Elektrisch doorgebrand of mechanisch stuk gelopen?

• Tover
master1104 schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 18:59:
Veel compressorschades zijn terug te leiden naar een verkeerde (monteurs)handeling in de jaren er voor.

Schade kan b.v. ontstaan als:
  • Er onvoldoende gevacuumeerd is bij de inbedrijfstelling. Hier zit nogal wat kaf onder het koren qua hoe secuur dit wordt uitgevoerd en met welke apparatuur. Soms (vaak?) wordt ook het afpersen met stikstof overgeslagen. Het vocht wat dan achterblijft geeft na jaren oxideschade aan zaken als de vierwegklep, expansieventiel en de compressor zelf.
  • Het koudemiddel op gevoel wordt aangevuld bij lange leidingen, waardoor overvullen kan ontstaan met risico op vloeistofslag door de compressor.
  • De boel niet goed wordt ingeregeld waardoor de compressor gaat pendelen met buitensporig veel starts als gevolg.
Wel flink balen, want een compressor is echt duur idd. Wat was er aan stuk? Elektrisch doorgebrand of mechanisch stuk gelopen?
Waarschijnlijk mechanisch defect omdat de compressor volgens de monteur een vreemd geluid gaf als ie moest starten.

• RobEppink
Willem senior schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 23:20:
[...]

@Willem senior @HansRemmerswaal @master1104

Als we naar buiten kijken blijkt die ene zwaluw toch niet het hele verhaal te zijn.
Item dus overshoot. Is er nog steeds.

Mij valt op, dat de volgende parameters een eigenaardig beeld vertonen.
TR6 Temperatuursensor compressor-uitgangsleiding (compressor)
TR7 Temperatuursensor koudemiddel gas (binnenunit)
TC3 Temperatuursensor uitlaat platenwisselaar (binnenunit)

Na een defrost/herstart stijgen de temperaturen van deze drie parameters gelijkmatig.
Totdat TC3 in de buurt komt van de AanvoerStreefTemperatuur.
Op dat moment stijgen TR6/TR7 rustig verder.
TC3 blijft dan hangen (TC1 etc ook).
Dan maken TR6/TR7 een pas op de plaats.
TC3 blijft nog steeds hangen.
Dan gaat de compressor gas geven van 4 kW naar 7 kW. TR6/TR7 ook + 20%.
Het lijkt of de compressor dan TC3 over een dood punt trekt en moduleert terug.
De overshoot is compleet.

Bijgaand plaatje is vanmiddag gemaakt na een defrost bij een Aanvoer Streef Temperatuur van 31 graden.
Deze situatie staat weer aan de wieg van een volgende defrost.

Dus het gaat mis bij de platenwisselaar.
Vraag: Wat doet deze platenwisselaar precies?

• Stan77
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 21-03 20:46
Tover schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 16:50:
Ik herken je gevoel, van vooral onbegrip en machteloosheid, net buiten de "garantie" van een duur(zaam) produkt :? ... en ben nog druk met een correcte afhandeling, sinds december '22... (zie mijn post van 20 februari op p185) Succes en sterkte

• HansRemmerswaal
RobEppink schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 14:58:
[...]

Als we naar buiten kijken blijkt die ene zwaluw toch niet het hele verhaal te zijn.

Na een defrost/herstart stijgen de temperaturen van deze drie parameters gelijkmatig.

Bijgaand plaatje is vanmiddag gemaakt na een defrost bij een Aanvoer Streef Temperatuur van 31 graden.

[Afbeelding]

Ik ben de verkeerde persoon om dat te vragen, mijn TR6 en TR7 gaan alle kanten op... Volgende week dinsdag wordt mijn vloerverwarmingverdeler vervangen, dan gaan er een hoop buisjes, knietjes en ander zooi weg. Dan zou de flow door de vloerverwarming beter moeten worden. Hoop is dan dat de TC1/TC0 groter gaat worden waardoor de compressor eindelijk eens kan gaan moduleren.

• hackbard
RobEppink schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 14:58:
[...]

[Afbeelding]
hier een plaatje van mijn meting, met 2 defrosts.

zoals ik het zie draait die na een defrost 5min op lager vermogen en moduleert dan naar max. Bij een gewone start is het hetzelfde, pas na 5min richting max vermogen.
Is bij jou na 5 min de TC1 al rond de Aanvoerstreeftemperatuur? Hier niet want weinig buffer.
Dat TC1 en TC3 ergens blijven hangen, zou misschien door de pompsturing te verklaren zijn.
Maar hoe die omlaag modulatie werkt weet ik nog steeds niet.
Instelling radiator naar vloerverwarming had hier trouwens geen merkbaar effect.
dat is toch de warmtewisselaar, die voor energie overdracht tussen koelmiddel/gas en cv water zorgt. Ik zou niet kunnen zeggen of/wat daar mis gaat. De energie van TR7 verwarmt het cv water van retour tot aanvoer temperatuur.

• RobEppink
@hackbard

==Is bij jou na 5 min de TC1 al rond de Aanvoerstreeftemperatuur? Hier niet want weinig buffer?==

Twee metingen vanmiddag rond 10 minuten om te komen tot AST.
Hier op een AST van 32 graden. Zie bij jou 40 graden?

Wat is bij jou de overshoot TC3? Lijkt beperkt

==Dat TC1 en TC3 ergens blijven hangen, zou misschien door de pompsturing te verklaren zijn.==

Welke link leg je dan tussen TR7 enerzijds en TC1/TC3 anderzijds?

• Willem senior
  • Nu online
Tr 6 is het hete gas wat de compressor verlaat
Je wilt Tr7 (input condensor) en tr 3 ( output condensor) dat zijn de temperaturen van de condensor
De condensor kun je zien als de brander van een cv ketel die verwarmt je cv of boiler water

Hier een plaatje van vandaag
En dan zie je dat de Current flow netjes het gevraagde/Target flow volgt
En hier is het systeem ook nog niet goed
Vandaag is de monteur wezen kijken wat er morgen aangepast moet worden
En wat hij er voor nodig had
We gaan het zien of dan het systeem nog beter gaat draaien 8)

• Willem senior
  • Nu online

En als we dan naar nu kijken zie je dat de Current flow gaat oplopen omdat het huis op temperatuur is
Ik maak nu meer warmte dan dat het huis verliest :)

• HansRemmerswaal
Willem senior schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 22:15:
Je wilt Tr7 (input condensor) en tr 3 ( output condensor) dat zijn de temperaturen van de condensor
De condensor kun je zien als de brander van een cv ketel die verwarmt je cv of boiler water[Afbeelding]

[Afbeelding]
> Vandaag is de monteur wezen kijken wat er morgen aangepast moet worden
> En wat hij er voor nodig had
> We gaan het zien of dan het systeem nog beter gaat draaien 8)

Wat is hier aan te verbeteren? Op de defrosts na ziet het er toch goed uit?
Als het er bij mij zo zou uitzien zou ik een bos bloemen gaan brengen naar de installateur...

• Willem senior
  • Nu online
HansRemmerswaal schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 07:13:
[...]

> Vandaag is de monteur wezen kijken wat er morgen aangepast moet worden
> En wat hij er voor nodig had
> We gaan het zien of dan het systeem nog beter gaat draaien 8)

Wat is hier aan te verbeteren? Op de defrosts na ziet het er toch goed uit?
Als het er bij mij zo zou uitzien zou ik een bos bloemen gaan brengen naar de installateur...
Door de Bypass gaat er nu gelijk warm cv water terug naar de retour
Die Bypass blijkt een open verbinding te zijn volgens de monteur
Normaal zou je de Bypass op druk kunnen regelen en dan was het niet erg geweest
Dus nu heb ik eigenlijk een kortsluiting die altijd openstaat in mijn cv systeem
En dat kost rendement
Het buffervat is eigenlijk ook al een Bypass dus een tweede is niet nodig
En omdat hier de vloerverwarming altijd open staat heb je helemaal geen Bypass nodig in het systeem

[Voor 9% gewijzigd door Willem senior op 10-03-2023 08:03]

• RobEppink
De condensor kun je zien als de brander van een cv ketel die verwarmt je cv of boiler water[Afbeelding]

[Afbeelding]
@Willem senior
Dank voor je reactie.
Maar alvorens op de inhoud in te gaan een afstemming of we over dezelfde kengetallen praten.
Wij hebben een split.
TR7 is output gas compressor (buitenunit)
TR6 is input gas platenwisselaar (binnenunit).

Ik lees in de tekst en de plaatjes iets anders en vandaar mijn aanname dat jij met een monoblok werkt?

• Willem senior
  • Nu online
RobEppink schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 08:02:
[...]

@Willem senior
Dank voor je reactie.
Maar alvorens op de inhoud in te gaan een afstemming af we over dezelfde kengetallen praten.
Wij hebben een split.
TR7 is output gas compressor (buitenunit)
TR6 is input gas platenwisselaar (binnenunit).

Ik lees in de tekst en de plaatjes iets anders en vandaar mijn aanname dat jij met een monoblok werkt?
Nee ik heb ook een split systeem met tower binnen unit

• Willem senior
  • Nu online
Op dit plaatje kun je het gas verloop goed zien van een split systeem
Dit plaatje heb ik gebruikt om de sensors nu goed in mijn plaatje op mijn Home Assistant dashboard te krijgen
En dan zie je dat hotgas tr6 uit de compressor naar je condensor binnen gaat daar wordt het tr7en tr3
TR3 Condensor output en Tr7 Condensor input
Brine is de bron buiten bij ons systeem dus de buiten lucht als bron :)

[Voor 4% gewijzigd door Willem senior op 10-03-2023 08:16]

• RobEppink
OK

Hierbij een excel plaatje van het verloop.
Het is hier (oosten) al dagen rond het vriespunt met een dauwtemp = buitentemp.
Ieder uuw een defrost.

Mijn vraag:
Waarom gaat TR6 (=TR7/compressor) tot 17.04 uur door op hoog niveau, terwijl
TC3 om 16.52 uur de AanvoerStreefTemperatuur al heeft bereikt?

Om 17.40 uur kondigt zich hetzelfde patroon aan.

[Voor 3% gewijzigd door RobEppink op 10-03-2023 08:22]

• Willem senior
  • Nu online
RobEppink schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 08:16:
OK

Hierbij een excel plaatje van het verloop.
Het is hier (oosten) al dagen rond het vriespunt met een dauwtemp = buitentemp.
Ieder uuw een defrost.

[Afbeelding]

Mijn vraag:
Waarom gaat TR6 (=TR7/compressor) tot 17.04 uur door op hoog niveau, terwijl
TC3 om 16,52 uur de AanvoerStreefTemperatuur al heeft bereikt?
Ja dat zit in het regel gedrag van de warmtepomp vermoed ik
Of te weinig afgifte zodat er niet genoeg warmte kan worden afgeven
En daardoor blijft de retour te warm en gaat de warmtepomp gasgeven om toch een verschil tussen aanvoer en retour te krijgen

• RobEppink
Willem senior schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 08:22:
[...]

En daardoor blijft de retour te warm en gaat de warmtepomp gasgeven om toch een verschil tussen aanvoer en retour te krijgen
@Willem senior
Verschil TC0/TC3 is op dat moment 4 graden, is dat veel of weinig?

Vraag me af of dit over afgifte gaat.
In deze fase krijgen we de boel gewoon niet warm genoeg en heel langzaam (4dagen) kachelt de kamertemperatuur terug van 20 naar 18 graden. VVW staat als gebruikelijk helemaal open. Nog nooit eerder gezien.
Kan wel een slinger aan de kamertermostaat geven, dat is het probleem niet.
Ik heb de indruk dat er iets niet klopt.

[Voor 27% gewijzigd door RobEppink op 10-03-2023 08:31]

• Willem senior
  • Nu online
RobEppink schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 08:26:
[...]

@Willem senior
Verschil TC0/TC3 is op dat moment 4 graden, is dat veel of weinig?

Vraag me af of dit over afgifte gaat.
In deze fase krijgen we de boel gewoon niet warm genoeg en heel langzaam (4dagen) kachelt de kamertemperatuur terug van 20 naar 18 graden. VVW staat als gebruikelijk helemaal open. Nog nooit eerder gezien.
Kan wel een slinger aan de kamertermostaat geven, dat is het probleem niet.
Ik heb de indruk dat er iets niet klopt.
Tc3/tc0 is goed ik heb hier 2,5 als het systeem rustig draait en 4,5 alleen bij opstarten
Maar als alles open staat is het dan wel waterzijdig ingeregeld
want elke vloerverwarmings lus moet je inregelen op retour temperatuur
en die proberen op een verschil van 4 a 5 graden te krijgen bij ongeveer 30 graden aanvoertemperatuur
Als dan het systeem rustig draait zoals hier dan heb je een verschil tussen aanvoer en retour van rond de 3,5 bij 27 graden aanvoertemperatuur

• hackbard
RobEppink schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 21:30:
@hackbard

==Is bij jou na 5 min de TC1 al rond de Aanvoerstreeftemperatuur? Hier niet want weinig buffer?==

Twee metingen vanmiddag rond 10 minuten om te komen tot AST.
Hier op een AST van 32 graden. Zie bij jou 40 graden?
ja, alleen radiatoren
Wat is bij jou de overshoot TC3? Lijkt beperkt
voor de overshoot kijk ik naar verschil aanvoer/ streeftemperatuur, die is nu vaak rond 2 graden, maar kan ook meer zijn.
==Dat TC1 en TC3 ergens blijven hangen, zou misschien door de pompsturing te verklaren zijn.==

Welke link leg je dan tussen TR7 enerzijds en TC1/TC3 anderzijds?
TR7 moet wel een stuk hoger zijn, anders is er niet genoeg warmte.

• hackbard

[Afbeelding]
ook in dat laatste plaatje is die rare nefit modulatie gedrag mooi te zien. Nadat de streeftemperatuur is bereikt, gaat de wp ca. een kwartier door op vol vermogen, wat bij jou een overshoot van 2 graden betekent. Als die nou meteen bij bereiken van de streeftemperatuur naar een passend vermogen zou gaan, zou het een stuk efficiënter werken.

• hackbard
Willem senior schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 08:22:
[...]

ik dacht TC0/TC3 gaat alleen om de pomp snelheid, en de modulatie is puur op verschil aanvoer/streeftemperatuur.
Of bedoel je met gasgeven een hogere pompsnelheid?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• RobEppink
Willem senior schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 08:39:
[...]

Tc3/tc0 is goed ik heb hier 2,5 als het systeem rustig draait en 4,5 alleen bij opstarten
Maar als alles open staat is het dan wel waterzijdig ingeregeld
want elke vloerverwarmings lus moet je inregelen op retour temperatuur
en die proberen op een verschil van 4 a 5 graden te krijgen bij ongeveer 30 graden aanvoertemperatuur
Als dan het systeem rustig draait zoals hier dan heb je een verschil tussen aanvoer en retour van rond de 3,5 bij 27 graden aanvoertemperatuur
@Willem senior
Krijg volgende week de installateur, dus lopen we de hele zaak wel door.
Vraag ook bij NEFIT neergelegd.
De aardige mevrouw beloofde, dat ze mijn mail boven op de stapel zou leggen, ben benieuwd.

Wat ik me wel afvraag:
Krijgt een systeem 'out of the blue' last van het niet goed waterzijdig ingeregeld zijn?
Zit hier nu, op dit moment, met een heerlijk warme vloer om me heen.
Maar de volgende defrost komt er al weer aan. En dan stort de hele boel weer in.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Willem senior
  • Nu online
hackbard schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 08:58:
[...]

ik dacht TC0/TC3 gaat alleen om de pomp snelheid, en de modulatie is puur op verschil aanvoer/streeftemperatuur.
Of bedoel je met gasgeven een hogere pompsnelheid?
de pomp snelheid heeft ook te maken met het verschil tussen tc0 en tc3 staat hier gewoon op 5 ingesteld
maar als je retour te warm is blijft de aanvoer te hoog en kan niet terug moduleren want dan blijven de gassen ook te warm
en ik merkte dat als de retour oploopt de warmtepomp steeds harder gaat draaien(geeft gas bij)
dus er wordt ook geregelt op retour door de warmtepomp
en bij een bepaalde buitentemperatuur kan de warmtepomp niet verder terug moduleren dan zeg 3 kw vermogen en dat moet je dus kwijt kunnen in je vloerverwarming en radiatoren
en daarom moet je waterzijdig inregelen want anders regelt het systeem niet goed
je afgifte moet kloppen en dan moeten de pompen redelijk gelijk lopen was bij mij zeker belangrijk anders ging het warme water gelijk weer retour via die extra bypass

dus eerst alles standaard instellen via de Nefit documentatie
dan stooklijn vast op 30 graden zetten en waterzijdig inregelen
als dat goed is en dan stooklijn weer normaal instellen en dan pas met de andere instellingen gaan spelen om nog iets meer te Tweaken zo heb ik het hier gedaan koste twee weken maar dan draait het wel zoals ik het wil hebben 8)

• Willem senior
  • Nu online
RobEppink schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 09:52:
[...]

@Willem senior
Krijg volgende week de installateur, dus lopen we de hele zaak wel door.
Vraag ook bij NEFIT neergelegd.
De aardige mevrouw beloofde, dat ze mijn mail boven op de stapel zou leggen, ben benieuwd.

Wat ik me wel afvraag:
Krijgt een systeem 'out of the blue' last van het niet goed waterzijdig ingeregeld zijn?
Zit hier nu, op dit moment, met een heerlijk warme vloer om me heen.
Maar de volgende defrost komt er al weer aan. En dan stort de hele boel weer in.
ja waterzijdig inregelen is heel belangrijk

• RobEppink
Willem senior schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 09:53:
[...]

de pomp snelheid heeft ook te maken met het verschil tussen tc0 en tc3 staat hier gewoon op 5 ingesteld
maar als je retour te warm is blijft de aanvoer te hoog en kan niet terug moduleren want dan blijven de gassen ook te warm
en ik merkte dat als de retour oploopt de warmtepomp steeds harder gaat draaien(geeft gas bij)
en bij een bepaalde buitentemperatuur kan de warmtepomp niet verder terug moduleren dan zeg 3 kw vermogen en dat moet je dus kwijt kunnen in je vloerverwarming en radiatoren
en daarom moet je waterzijdig inregelen want anders regelt het systeem niet goed
je afgifte moet kloppen en dan moeten de pompen redelijk gelijk lopen was bij mij zeker belangrijk anders ging het warme water gelijk weer retour via die extra bypass

dus eerst alles standaard instellen via de Nefit documentatie
dan stooklijn vast op 30 graden zetten en waterzijdig inregelen
als dat goed is en dan stooklijn weer normaal instellen en dan pas met de andere instellingen gaan spelen om nog iets meer te Tweaken zo heb ik het hier gedaan koste twee weken maar dan draait het wel zoals ik het wil hebben 8)
@Willem senior

Ik, niet gehinderd door enige technische kennis, ben wel verbaasd over het door jou geschetste beeld.
'Bij oplopende retour gaat de warmtepomp harder draaien."

In mijn simplistische opvatting zou een oplopende retourtemperatuur een signaal moeten zijn. dat er geen warmte meer gevraagd wordt. Ofwel de warmtepomp zou juist terug moeten moduleren.

Ben bang, dat dit, opnieuw, een leerzame dag voor me wordt. :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• hackbard
Willem senior schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 09:53:
[...]

je zegt dus dat het vermogen omhoog gaat omdat de retour oploopt? Begrijp ik niet, ik zou het verband andersom zien, retour loopt op omdat het vermogen hoog is.
En eigenlijk zie ik hier het tegendeel, als de retour oploopt, loopt ook de aanvoer omhoog, en gaat op een bepaald (onbekend, te laat) punt het vermogen juist omlaag. Behalve als die net in een opstart/ na en defrost zit, dan moet die na 5 minuten zijn ding doen en moduleert omhoog ongeacht of de aanvoer het doel al heeft bereikt.

• Willem senior
  • Nu online
RobEppink schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 10:05:
[...]

@Willem senior

Ik, niet gehinderd door enige technische kennis, ben wel verbaasd over het door jou geschetste beeld.
'Bij oplopende retour gaat de warmtepomp harder draaien."

In mijn simplistische opvatting zou een oplopende retourtemperatuur een signaal moeten zijn. dat er geen warmte meer gevraagd wordt. Ofwel de warmtepomp zou juist terug moeten moduleren.

Ben bang, dat dit, opnieuw, een leerzame dag voor me wordt. :)
Klopt Maar als dit al zijn minimale vermogen is dan kan de warmtepomp alleen maar de pomp harder zetten om zijn deltaT te houden Maar dat doet die niet althans hier niet maar geeft juist wat gas

• hackbard
Willem senior schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 10:21:
[...]

Klopt Maar als dit al zijn minimale vermogen is dan kan de warmtepomp alleen maar de pomp harder zetten om zijn deltaT te houden Maar dat doet die niet althans hier niet maar geeft juist wat gas
de pomp gaat alleen harder draaien als deltaT groter is dan de instelling TC3/TC0, niet als die te klein is.
Heb je een plaatje van waar het over gaat?
Hier bij mij zie ik niets geks. Plaatje is van een paar dagen geleden, zonder defrosts. Zolang deltaT onder de instel waarde is (hier op dat moment: 7) doet de pomp 1%.
Vermogen gaat moduleren als current flow en target te erg verschillen.

• Willem senior
  • Nu online
hackbard schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 10:50:
[...]

de pomp gaat alleen harder draaien als deltaT groter is dan de instelling TC3/TC0, niet als die te klein is.
Heb je een plaatje van waar het over gaat?
Hier bij mij zie ik niets geks. Plaatje is van een paar dagen geleden, zonder defrosts. Zolang deltaT onder de instel waarde is (hier op dat moment: 7) doet de pomp 1%.
Vermogen gaat moduleren als current flow en target te erg verschillen.
[Afbeelding]
Nee ik heb er geen plaatje van
Ziet er goed uit niks meer aandoen zou ik zeggen d:)b

• RensvN
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 20-03 11:43
Helaas nog steeds erg veel terugkomende storingen op onze warmtepomp. (NEFIT EnviLine Tower A/W Split 14 E-T)

Gisteren wederom 3 storingen:
A01/5374
A01/5375
A01/5378

De warmtepomp gebruikt op dat moment zo'n 6kw per uur tot ik deze storing reset en dan werkt alles weer.

[Voor 7% gewijzigd door RensvN op 10-03-2023 14:42]

• Willem senior
  • Nu online
RensvN schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 14:41:
Helaas nog steeds erg veel terugkomende storingen op onze warmtepomp. (NEFIT EnviLine Tower A/W Split 14 E-T)

Gisteren wederom 3 storingen:
A01/5374
A01/5375
A01/5378

De warmtepomp gebruikt op dat moment zo'n 6kw per uur tot ik deze storing reset en dan werkt alles weer.
Als ik de storings lijst bekijk kan het vuil in je filter zijn dus schoonmaken
Tc3/ Tc0 op 7 instellen kan ook helpen als ik de lijst bekijk
Teweinig flow is ook mogelijk en nog lucht in je systeem
En de wat moeilijkere om zelf te testen zijn de sensors
En als je twijfelt bel je installateur om het op te lossen die zijn daarvoor

Pagina: 1 ... 47 48 49 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee