Acties:
  • +1Henk 'm!

• RensvN
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 20-03 11:43
Willem senior schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 15:08:
[...]

Als ik de storings lijst bekijk kan het vuil in je filter zijn dus schoonmaken
Tc3/ Tc0 op 7 instellen kan ook helpen als ik de lijst bekijk
Teweinig flow is ook mogelijk en nog lucht in je systeem
En de wat moeilijkere om zelf te testen zijn de sensors [Afbeelding]
En als je twijfelt bel je installateur om het op te lossen die zijn daarvoor
Bedankt voor je reactie.
Installateur is al 2x geweest maar heeft de storingen dus nog niet op kunnen lossen. Als het goed is zou hij contact opnemen met NEFIT, ik hoop dat het snel opgelost wordt.

Als ik de keuze opnieuw moest maken zou ik geen NEFIT nemen, toch wel wat problemen mee gehad.

• de telegraaf
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 23-03 11:35
RensvN schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 15:11:
[...]

Bedankt voor je reactie.
Installateur is al 2x geweest maar heeft de storingen dus nog niet op kunnen lossen. Als het goed is zou hij contact opnemen met NEFIT, ik hoop dat het snel opgelost wordt.

Als ik de keuze opnieuw moest maken zou ik geen NEFIT nemen, toch wel wat problemen mee gehad.
Wanneer ik het zo zie dan is dit meer te wijten aan de installatie dan aan de warmtepomp zelf. En na twee bezoeken nog niet opgelost? Tijd voor iemand van Nefit of in ieder geval een ander persoon lijkt me.

• master1104
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21-03 09:51
Idd, dit is niet een Nefit probleem maar een flow probleem in je installatie. Om te beginnen zou ik de flowregelaars van je vloerverwarming eens helemaal open zetten. Als dat niet helpt zou ik checken of je leidingen naar de verdeler wel 32mm zijn.

Je condensor wordt te koud tijdens het ontdooien, en de oplossing is vrij ‘simpel’. Er moet meer water over je condensor stromen. Aangezien je pomp al naar 100% gaat bij het ontdooien blijft de restrictie in je installatie over. En dat zijn de flowregelaars en evt (radiator)kranen. Als die allemaal open staan en het is nog te weinig flow dan is het leidingwerk vermoedelijk te dun aangelegd.

En uiteraard je filters checken zoals Willem aangeeft.

[Voor 4% gewijzigd door master1104 op 11-03-2023 13:18]

• Albs
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 20:40
RensvN schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 15:11:
[...]

Bedankt voor je reactie.

Inderdaad, ik heb nog steeds de ontdooi problemen. Gisteren de pomp wel 20 a 30 keer moeten resetten.

Net een eerste factuur gehad van mijn installateur van 933 euro voor het verhelpen van het probleem door Nefit (niet dus) en voor het doorspoelen en het plaatsen van een magneetfilter mag ik straks nog eens 1300 euro betalen.

Ik heb spijt van mijn warmtepomp zo langzamerhand.

• master1104
Alle warmtepompen zullen deze problemen geven als de achterliggende installatie de bron van het probleem is. Ik had ook deze storing, maar dat bleek mijn eigen fout door het te ver dichtdraaien van de vloerverwarming.

Het is wel echt teleurstellend hoeveel installateurs er niet de juiste kennis in huis hebben om een installatie op een juiste manier aan te leggen. Er zijn ook toppers, maar overwegend valt er nog een hoop te verbeteren. En dan loop je al snel het risico dat de warmtepomp als techniek wordt afgevallen. Begrijpelijk, maar wel jammer. 😊

En ik kan me ook voorstellen dat je goed zuur bent van zulke facturen als de problemen niet zijn opgelost. Je hebt ook een vorm van garantie op de reparatie toch? Wellicht Nefit terug laten komen en kosteloos alsnog de oorzaak laten achterhalen?

[Voor 18% gewijzigd door master1104 op 11-03-2023 19:10]

• kokpol
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 18:33
Albs schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 16:42:
[...]

Inderdaad, ik heb nog steeds de ontdooi problemen. Gisteren de pomp wel 20 a 30 keer moeten resetten.

Net een eerste factuur gehad van mijn installateur van 933 euro voor het verhelpen van het probleem door Nefit (niet dus) en voor het doorspoelen en het plaatsen van een magneetfilter mag ik straks nog eens 1300 euro betalen.

Ik heb spijt van mijn warmtepomp zo langzamerhand.
Eerlijk gezegd zou ik het factuur van je installateur pas onder protest) betalen als alles volledig is opgelost. Je installateur houdt zich helaas niet aan de wettelijke garantie (die stelt dat als je apparaat niet deugt ,wat bij jou het geval is,je kosteloos recht hebt op reparatie). De kans dat je een eventuele rechtszaak tegen je installateur wint is zeer groot.

In dit geval is het de installateur (onjuiste montage) die fout zit; niet de warmtepomp!
Weet iemand of het mogelijk is bij een Nefit hybride warmtepomp. (Binnenunit: IDU split 2-6 B )om de CV ketel alleen te gebruiken voor de defrost?

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D

• hackbard
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 20:58
DutchWing schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 20:27:
Weet iemand of het mogelijk is bij een Nefit hybride warmtepomp. (Binnenunit: IDU split 2-6 B )om de CV ketel alleen te gebruiken voor de defrost?
bij mij, als de bijverwarming uitgeschakeld staat, springt de bijverwarming soms aan met een defrost. (=De Nefit logica _/-\o_ , wel nuttig soms). Dat is alleen als het systeem nog redelijk koud was, en tijdens de laatste half minuut van de defrost een klein beetje. Als ik de gasketel ook op uit zet, wordt die wel eens gevraagt, maar doet niks, en de wp redt het wel. Dat kan bij anderen anders zijn.

Bosch Compress 3000i AW 6, Nefit Enviline ODU split, bbqkees, homeassistant, tibber

• RobEppink
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 22:22
DutchWing schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 20:27:
Alleen defrost, nee.
De minimum instelling Bijverw. vertraagd aan is 10K*mi.
Daar komt het avontuur van de mengklep nog bij.

Hang af van hoever de boel ( denk TC3?) instort tijdens een defrost.
Denk niet dat je er veel mee wint.

• Jonathan S
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 13-03 18:44
Beste Allen,

Vraag mbt instellingen Nefit Enviline:
ik ben erg gevoelig voor geluid. Merk dat mijn wp erg stabiel en rustig loopt tijdens koude nachten (rondom 0 graden). Als het ietsjes warmer is dan is hij minder stabiel, veel pieken en dalen en meer geluid.
Betreft oud huis, radiatoren met ventilatoren (muv vw in badkamer). instellingen conform advies Nefit.
Stooklijn is 23-60. TC3 Tc0 8 graden.
Welke knop kan ik het beste aan draaien om de regeling stabieler te krijgen? Stooklijn, TC3-TC0 of iets anders?

dank voor enig advies

Jonathan

• Wollie91
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:45
Goedemorgen,

Hebben jullie de instelling cv-pomp aan in SWW bedrijf aan of uit? Wat voor verschil maakt dit?

Enviline 7.0 e-s split + HR300 boiler. 7,7 KWp solar 10*oost/ 11*west

• hackbard
Jonathan S schreef op zondag 12 maart 2023 @ 09:53:
Beste Allen,

Vraag mbt instellingen Nefit Enviline:
ik ben erg gevoelig voor geluid. Merk dat mijn wp erg stabiel en rustig loopt tijdens koude nachten (rondom 0 graden). Als het ietsjes warmer is dan is hij minder stabiel, veel pieken en dalen en meer geluid.
Betreft oud huis, radiatoren met ventilatoren (muv vw in badkamer). instellingen conform advies Nefit.
Stooklijn is 23-60. TC3 Tc0 8 graden.
Welke knop kan ik het beste aan draaien om de regeling stabieler te krijgen? Stooklijn, TC3-TC0 of iets anders?

dank voor enig advies

Jonathan
al eens stille modus getest?
En is het echt meer geluid met warmer weer, of heb je last van vaak op en neer gaan van het vermogen, of aan/uit?
Je zou met warmer weer kunnen kijken of voetpunt stooklijn iets hoger en/of TC0/TC3 iets lager helpt. Ik heb met radiatoren stooklijn 27-50, TC3/TC0 met warmer weer 6, met koud weer 8. Liefst maar een ervan veranderen en een dagje aankijken, niet alles tegelijk. Oh, en als je last van te vaak aan/uit heb, kan verhogen hysterese nog een mogelijkheid zijn, maar dat is meer een work-around, de advies van 150K*min is meestal oke.

Bosch Compress 3000i AW 6, Nefit Enviline ODU split, bbqkees, homeassistant, tibber

hackbard schreef op zondag 12 maart 2023 @ 09:11:
[...]

bij mij, als de bijverwarming uitgeschakeld staat, springt de bijverwarming soms aan met een defrost. (=De Nefit logica _/-\o_ , wel nuttig soms). Dat is alleen als het systeem nog redelijk koud was, en tijdens de laatste half minuut van de defrost een klein beetje. Als ik de gasketel ook op uit zet, wordt die wel eens gevraagt, maar doet niks, en de wp redt het wel. Dat kan bij anderen anders zijn.
Dus in theorie als de warmtepomp juist gekozen is, dan is de cv ketel niet nodig bij dit systeem.
Hij werkt dus echt hybride, of je zou de cv ketel gewoon uit kunnen laten.
RobEppink schreef op zondag 12 maart 2023 @ 09:20:
[...]

Alleen defrost, nee.
De minimum instelling Bijverw. vertraagd aan is 10K*mi.
Daar komt het avontuur van de mengklep nog bij.

Hang af van hoever de boel ( denk TC3?) instort tijdens een defrost.
Denk niet dat je er veel mee wint.
Ze krijgen nu geregeld storing:
H01/5451
Alarm Z1 debiet tijdens ontdooien te laag.

Dit heeft sowieso te maken met het feit dat ze de boel gewoon op een vloerverwarming-mengverdeler hebben aangesloten.
Dus dat ga ik voor hun allemaal aanpassen, alleen het liefst willen ze de ketel helemaal niet gebruiken.

Wat bedoel je met:
Denk niet dat je er veel mee wint?

• jaapzb
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 23-03 10:06
DutchWing schreef op zondag 12 maart 2023 @ 13:17:
[...]

Dus in theorie als de warmtepomp juist gekozen is, dan is de cv ketel niet nodig bij dit systeem.
Je kan de bijverwarming op verschillende manieren instellen. Hybride gaat hij kijken naar efficientie van de WP en het kostenratio elek/gas. Parallel gaat hij gewoon pas bijschakelen onder een bepaalde buitentemperatuur. Onder een nog lagere grens schakelt hij helemaal over naar enkel bijverwarming.

Ik heb de CV ketel uit staan, en zet deze pas aan als ik zie dat de temperatuur onder 0 dreigt te komen. In mijn systeem zit een buffer (48L) wat ruim voldoende is om de WP mee te defrosten.

• hackbard
jaapzb schreef op zondag 12 maart 2023 @ 13:39:
[...]

Je kan de bijverwarming op verschillende manieren instellen. Hybride gaat hij kijken naar efficientie van de WP en het kostenratio elek/gas. Parallel gaat hij gewoon pas bijschakelen onder een bepaalde buitentemperatuur. Onder een nog lagere grens schakelt hij helemaal over naar enkel bijverwarming.

Ik heb de CV ketel uit staan, en zet deze pas aan als ik zie dat de temperatuur onder 0 dreigt te komen. In mijn systeem zit een buffer (48L) wat ruim voldoende is om de WP mee te defrosten.
misschien gaan we ons hier in december verder over verbazen, hoewel het donderdag nog even koud zou kunnen worden.
Bij instelling parallel, weten we eigenlijk waar die nog lagere grens is waar hij overschakelt naar enkel bijverwarming?
Wat betreft defrosts, durf ik te stellen dat de bijverwarming gevraagt wordt, als de flow temperatuur ergens onder de 20grad komt. Ongeacht of de instelling hybride, parallel of exclusief is en of bij de laatste 2 ook nog de bijverwarming op uit staat.

• hackbard
DutchWing schreef op zondag 12 maart 2023 @ 13:17:
[...]

wat moet ik daar nou zeggen?
als de cv-ketel helemaal niet nodig is, ook niet bij heel koud weer, dan kan je een hybride warmtepomp gewoon zonder gasketel gebruiken voor verwarmen (beetje zinvrije zin :| ). SWW is weer een ander verhaal.
En zo te zien alleen als je genoeg buffer heb voor de defrosts.
Ik vind de werking van de interne mengklep en ook de instellingen bijverwarming van nefit erg ondermaats. En ben dan ook blij dat ik de ketel niet vaak nodig heb.
[...]

H01/5451

Dit heeft sowieso te maken met het feit dat ze de boel gewoon op een vloerverwarming-mengverdeler hebben aangesloten.
Dus dat ga ik voor hun allemaal aanpassen, alleen het liefst willen ze de ketel helemaal niet gebruiken.
tijdens de storing, stond de ketel zelf op uit? Misschien kan die juist wel helpen met defrosts.
Van vvw heb ik geen verstand, maar ik hoor vaak "verdeler openzetten".
Hebben ze de ketel niet nodig voor de sww/ legionella runs?
ohja, en de instelling hybride gebruik ik niet, omdat ik niet snap naar welke efficientie die kijkt, van die van het moment in ieder geval niet, misschien het jaar of gehele leeftijd, en dan draait de gasketel onnodig veel. Instelling parallel of exclusief met temperatuurgrens bijvoorbeeld 0grad vind ik beter.

[Voor 12% gewijzigd door hackbard op 12-03-2023 14:36]

• Albs
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 20:40
[...]

H01/5451

[/quote]

Die foutmelding krijg ik dus ook continu en dat komt doordat de warmtewisselaar vervuild is doordat ze er geen magneetfilter in hebben geplaatst. Aldus Nefit.
Er zit magnetiet in het leidingsysteem 3 jaar na installatie.
hackbard schreef op zondag 12 maart 2023 @ 14:24:
[...]

wat moet ik daar nou zeggen?
als de cv-ketel helemaal niet nodig is, ook niet bij heel koud weer, dan kan je een hybride warmtepomp gewoon zonder gasketel gebruiken voor verwarmen (beetje zinvrije zin :| ). SWW is weer een ander verhaal.
En zo te zien alleen als je genoeg buffer heb voor de defrosts.
Ik vind de werking van de interne mengklep en ook de instellingen bijverwarming van nefit erg ondermaats. En ben dan ook blij dat ik de ketel niet vaak nodig heb.
De bedoeling was full electric, maar ze hebben via een ZZP’er de verkeerde installatie gekregen.
Dus nu aan mij de vraag om te roeien met de riemen die je hebt.
tijdens de storing, stond de ketel zelf op uit? Misschien kan die juist wel helpen met defrosts.
Van vvw heb ik geen verstand, maar ik hoor vaak "verdeler openzetten".
Hebben ze de ketel niet nodig voor de sww/ legionella runs?
ohja, en de instelling hybride gebruik ik niet, omdat ik niet snap naar welke efficientie die kijkt, van die van het moment in ieder geval niet, misschien het jaar of gehele leeftijd, en dan draait de gasketel onnodig veel. Instelling parallel of exclusief met temperatuurgrens bijvoorbeeld 0grad vind ik beter.
Ze hebben alleen CV via de warmtepomp.
SWW gaat nog via de ketel.
Storing was idd zonder ketel en met weinig flow naar mijn mening, maar bij Nefit kun je de flow niet uitlezen. Moet toch een aparte warmtemeter ertussen.
De verdeler was bedoeld voor hoogtemperatuur, deze kan ik gelukkig vrij makkelijk ombouwen.

[Voor 4% gewijzigd door DutchWing op 12-03-2023 17:02]

Albs schreef op zondag 12 maart 2023 @ 14:48:
Die foutmelding krijg ik dus ook continu en dat komt doordat de warmtewisselaar vervuild is doordat ze er geen magneetfilter in hebben geplaatst. Aldus Nefit.
Er zit magnetiet in het leidingsysteem 3 jaar na installatie.
Natuurlijk is een magneetfilter het beste…
Alleen de pomp zelf is namelijk ook permanent magnetisch, die zou sowieso een groot deel van de metaaldeeltjes moeten opvangen.
+ de afsluiter met ingebouwde filter in de retour is ook al een keien vanger.
Problemen waren er al vanaf dag 1

Ik focus voor nu even op de gehele installatie in orde krijgen en voldoende flow.
Daarna kan ik altijd verder kijken na mogelijke oorzaken :)

• master1104
Wellicht handig om te weten dat Nefit zelf de flow meet tijdens een reparatie door de elektrische spiralen aan te zetten met de waterpomp op 100%.

Dit doen ze door de spiralen aan te zetten in het service menu, de cv pomp op 100% te zetten (evt pwm kabel los, dan gaat ie naar 100%) en dan de delta T over de condensor te meten. Je weet het vermogen wat er in gaat en hoeveel graden temperatuur verhoging dat oplevert. Vervolgens kan je de flow daaruit afleiden.

Zal even kijken of ik de formule nog weet te vinden.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• HansRemmerswaal
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 20:42
master1104 schreef op zondag 12 maart 2023 @ 17:26:
Wellicht handig om te weten dat Nefit zelf de flow meet tijdens een reparatie door de elektrische spiralen aan te zetten met de waterpomp op 100%.

Dit doen ze door de spiralen aan te zetten in het service menu, de cv pomp op 100% te zetten (evt pwm kabel los, dan gaat ie naar 100%) en dan de delta T over de condensor te meten. Je weet het vermogen wat er in gaat en hoeveel graden temperatuur verhoging dat oplevert. Vervolgens kan je de flow daaruit afleiden.

Zal even kijken of ik de formule nog weet te vinden.
Hier staat de formule om de flow te berekenen, heb ik zelf nog niet gedaan.
Dan moet er natuurlijk niets via het buffervat lopen, of zie ik dat verkeerd?

https://warmtepomp-weetje...en/#Berekenen_van_de_flow

[Voor 4% gewijzigd door HansRemmerswaal op 12-03-2023 18:39]

Nefit EnviLine A/W Split 7.0 E-S warmtepomp | Nefit HR 300 liter boiler | Nefit 50 liter buffervat | Nefit Moduline 1010H thermostaat | Home Assistant | BBQKees

• master1104
Dank je! Was al even aan het zoeken geweest, maar je hebt hem al 👍

Buffervat maakt niet uit, gaat puur om aanvoer - retour voor de delta T over de condensor.

Zo kwam Nefit er bij mij toen achter dat ik net te weinig flow haalde voor een storingsvrije defrost.

[Voor 3% gewijzigd door master1104 op 12-03-2023 19:15]

• jaapzb
hackbard schreef op zondag 12 maart 2023 @ 14:00:
[...]

misschien gaan we ons hier in december verder over verbazen, hoewel het donderdag nog even koud zou kunnen worden.
Bij instelling parallel, weten we eigenlijk waar die nog lagere grens is waar hij overschakelt naar enkel bijverwarming?
Wat betreft defrosts, durf ik te stellen dat de bijverwarming gevraagt wordt, als de flow temperatuur ergens onder de 20grad komt. Ongeacht of de instelling hybride, parallel of exclusief is en of bij de laatste 2 ook nog de bijverwarming op uit staat.
Je kan beide grenzen (wanneer de bijverwarming bij mag komen, en wanneer hij volledig overschakelt) instellen in het servicemenu.

De cv ketel zit er ook niet alleen als bijverwarming in, ook als "emergency heat" mocht er wat stuk gaan aan de WP. Daarom zet ik de ketel bij temperaturen richting 0 altijd weer aan, ook al mag de WP hem van mij pas gebruiken als bijverwarming onder de -5. Mocht er wat stuk gaan in de WP dan vriest het allemaal in ieder geval niet kapot.

Ik doe dit handmatig omdat het bij mij een oude ketel betreft die altijd het cv water op temperatuur probeert te houden, en er dus altijd een beetje gasverbruik blijft ook als de bijverwarming niet ingeschakeld word. Deze ketel heeft wel een ecomodus, maar die werkt alleen voor het warm tapwater.

• HansRemmerswaal
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 20:42
master1104 schreef op zondag 12 maart 2023 @ 19:15:
Dank je! Was al even aan het zoeken geweest, maar je hebt hem al 👍

Buffervat maakt niet uit, gaat puur om aanvoer - retour voor de delta T over de condensor.

Zo kwam Nefit er bij mij toen achter dat ik net te weinig flow haalde voor een storingsvrije defrost.
Dan meet je de flow door de warmtepomp.
Stel die is 10, dan zegt dat niets over de flow door de CV installatie. Misschien gaat er 2 door de CV en 8 via het buffer vat.

Ah wacht, dit was voor de defrost, dan maakt het waarschijnlijk niet uit waar die flow vandaan komt. Als er maar genoeg is.

[Voor 10% gewijzigd door HansRemmerswaal op 12-03-2023 21:49]

Nefit EnviLine A/W Split 7.0 E-S warmtepomp | Nefit HR 300 liter boiler | Nefit 50 liter buffervat | Nefit Moduline 1010H thermostaat | Home Assistant | BBQKees

• RobEppink
@DutchWing

"Wat bedoel je met:
Denk niet dat je er veel mee wint?"

We hebben wat pogingen gewaagd om de bijverwarming een rol te spelen bij, na een defrost.
Onze ervaring is, dat de bijverwarming (optie parallel) niet snel genoeg voldoende ruimte krijgt in de mengklep.
Mengklepvertraging staat bij ons op '0 min 'De mengklep schakelt direct.'
Dus er is dan een bijdrage van de bijverwarming, maar slechts beperkt.

Wat je wel kunt proberen is de optie 'met menger excl.' maar dan neemt de bijverwarming het geheel over voor langere tijd.

• hackbard
jaapzb schreef op zondag 12 maart 2023 @ 20:16:
[...]

Je kan beide grenzen (wanneer de bijverwarming bij mag komen, en wanneer hij volledig overschakelt) instellen in het servicemenu.
hm, dank je, bij mij niet helaas. Onder "Buitentemp. parallelbedr" de volgende is "Bijverwarming WW-boiler".
In de handleidingen zie ik "Buitentemp wisselbedr" idd wel staan.
Jammer. Zal weer aan de softwareversie liggen. Weer iets om ze mee lastig te vallen.

• master1104
HansRemmerswaal schreef op zondag 12 maart 2023 @ 21:43:
[...]

Ah wacht, dit was voor de defrost, dan maakt het waarschijnlijk niet uit waar die flow vandaan komt. Als er maar genoeg is.
Klopt, mits de retour niet de koud wordt. De flow moet hoog genoeg zijn met minimaal >20graden water in de retour om de storingen te voorkomen. Uiteraard kan het daar bij een parallel buffervat wel mis gaan, wat weer een reden is om geen buffer te plaatsten als het niet echt noodzakelijk is.

• scarwoman
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 00:00
Over storingsmeldingen gesproken. Ik krijg hier geregeld bij kouder weer de storing. A0/5514
De WP probeert dan te starten maar verdampingsdruk op JR0 zou te laag zijn. Van de storingtabel wordt ik niet veel wijzer. Zijn er meer met deze storing?
De teller voor storing 5514 staat hier inmiddels op 15+...
Installateur snapt niet waar het vandaan komt. Maar WP probeert dan steeds te starten totdat het wel lukt.
RobEppink schreef op zondag 12 maart 2023 @ 21:52:
@DutchWing

"Wat bedoel je met:
Denk niet dat je er veel mee wint?"

We hebben wat pogingen gewaagd om de bijverwarming een rol te spelen bij, na een defrost.
Onze ervaring is, dat de bijverwarming (optie parallel) niet snel genoeg voldoende ruimte krijgt in de mengklep.
Mengklepvertraging staat bij ons op '0 min 'De mengklep schakelt direct.'
Dus er is dan een bijdrage van de bijverwarming, maar slechts beperkt.

Wat je wel kunt proberen is de optie 'met menger excl.' maar dan neemt de bijverwarming het geheel over voor langere tijd.
Duidelijk verhaal!

Nefit had tegen hun gezegd dat de CV ketel nodig was voor de defrost, jullie ervaring is dat de warmtepomp er vrij weinig mee doet.

Zij willen het liefst de cv ketel niet gebruiken, alleen eventueel in noodsituaties.

• RensvN
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 20-03 11:43
de telegraaf schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 12:24:
[...]

Wanneer ik het zo zie dan is dit meer te wijten aan de installatie dan aan de warmtepomp zelf. En na twee bezoeken nog niet opgelost? Tijd voor iemand van Nefit of in ieder geval een ander persoon lijkt me.
Ik begin zelf ook te twijfelen inderdaad.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• de telegraaf
DutchWing schreef op maandag 13 maart 2023 @ 00:29:
[...]

Duidelijk verhaal!

Nefit had tegen hun gezegd dat de CV ketel nodig was voor de defrost, jullie ervaring is dat de warmtepomp er vrij weinig mee doet.

Zij willen het liefst de cv ketel niet gebruiken, alleen eventueel in noodsituaties.
Je kunt in het menu de bijverwarming uitschakelen, dan doet de wp nooit een beroep op de CV voor bijverwarmen. De CV kan dan wel aan blijven om eventueel SWW aan te maken.

De CV even aanzetten bij een defrost zou een prima idee zijn, maar de regeling (en dan vooral rondom de mengklep) is hiertoe niet in staat. De 'samenwerking' tussen CV en WP is sowieso hét zwakke punt van een Nefit hybride installatie, maar daar staat dit forum al vol mee.

Ikzelf gebruik de bijverwarming alleen nog maar handmatig, waarbij ik de klep handmatig de gewenste stand geef (knop iets uittrekken en je kunt 'm bewegen zo je wil). Maar dat is alleen bij strengere vorst, bij het weer van afgelopen week kan de wp het nog wel alleen af, ook al zijn er elke 50min defrosts.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• SuperR1902
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 23-03 07:00
Ik had mijn mooie Easy Control thermostaat niet kunnen gebruiken voor de Enviline en heb die toen aan pa-lief gegeven. Nu zag hij dat sinds een update de Enviline toch ondersteund zou worden. Bosch Nefit lijkt dit nu te bevestigen, zie onderstaande.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• RobEppink
DutchWing schreef op maandag 13 maart 2023 @ 00:29:
[...]

Duidelijk verhaal!

We hebben in januari 'gespeeld' met de instelling 'Hybride".
Zet je de 'energie/prijs verhouding' te hoog, in de buurt van de COP.
Dan verwarmt de CV structureel bij en blijft de WP wel leidend.

Hebben dat in januari geprobeerd, vanwege de energieplafonds. Werkte wel.
We hebben een dynamisch energiecontract, de noodzaak om toch gas bij te stoken verdween al snel door de dalende energieprijzen tot onder de plafonds.

• Willem senior
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 23:05
scarwoman schreef op zondag 12 maart 2023 @ 23:57:
Over storingsmeldingen gesproken. Ik krijg hier geregeld bij kouder weer de storing. A0/5514
De WP probeert dan te starten maar verdampingsdruk op JR0 zou te laag zijn. Van de storingtabel wordt ik niet veel wijzer. Zijn er meer met deze storing?
De teller voor storing 5514 staat hier inmiddels op 15+...
Installateur snapt niet waar het vandaan komt. Maar WP probeert dan steeds te starten totdat het wel lukt.

Storingsmelding 5514 dan lijkt er een probleem met de ventilator of de lucht stroom is geblokkeerd bij de buitenunit
Misschien ook de bekende draad breuk bij de ventilator aansluiting

Nefit enviline A/W split 5.0 Tower

• scarwoman
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 00:00
Willem senior schreef op maandag 13 maart 2023 @ 11:59:
[...]

[Afbeelding]
Storingsmelding 5514 dan lijkt er een probleem met de ventilator of de lucht stroom is geblokkeerd bij de buitenunit
Misschien ook de bekende draad breuk bij de ventilator aansluiting
Tja, dat zou het kunnen zijn. De fan heeft hier overigens verder geen problemen oid. Die draait als een zonnetje. Ik zal eens kijken bij de fan en het gevoelige punt van de bekabeling. Ik kan het niet direct vinden.. Moet de hele unit uit elkaar...?
@papaleo zie dat jij hier last van hebt gehad? Anderen?

Deze storing vindt overigens alleen plaats als het heel koud is 3 graden en kouder. Dan kan de WP wel 3-5 keer achter elkaar proberen te starten totdat het een 6e keer lukt. Maak me beetje zorgen over deze onnodige starts die de compressor laten slijten.. Als ik er namelijk 15+- in 1 maand heb en zeg 3 koude maanden per jaar. Dan heb ik er al 45 per winter. OVer 10 jaar levert dat alweer snel 450 onnodige starts van de compressor op...

[Voor 8% gewijzigd door scarwoman op 13-03-2023 16:05]

• Cybot12999
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 23:54
Willem senior schreef op maandag 28 november 2022 @ 12:38:
[...]

10% is normaal in rust
hier tijdens verwarmen draait die op 1% als die terug is gemoduleert
Is het bekend waarom in rust de pomp op 10% blijft draaien? Vandaag de WP ingesteld op ‘continu zomer’, de PC0 pomp blijft dan actief op 10% en na 4-5 uur gaat de driewegklep naar de boiler en wordt dus het warme water naar de buitenunit gecirculeerd. Zelfde gebeurd overigens ook in die 4-5 uur dat de PC0 actief is, dan wordt het water uit de vloer gecirculeerd over de buitenunit. Waarom gaat de pomp niet gewoon uit? Pomp staat in menu pompen overigens op ‘automatisch’.

Edit: na net weer aanpassen naar ‘continu zomer’ vrijwel gelijk klep weer naar boiler. Dus niet x aantal uur later pas…

[Voor 8% gewijzigd door Cybot12999 op 14-03-2023 22:11]

• jaapzb
Cybot12999 schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 21:52:
[...]

Is het bekend waarom in rust de pomp op 10% blijft draaien? Vandaag de WP ingesteld op ‘continu zomer’, de PC0 pomp blijft dan actief op 10% en na 4-5 uur gaat de driewegklep naar de boiler en wordt dus het warme water naar de buitenunit gecirculeerd. Zelfde gebeurd overigens ook in die 4-5 uur dat de PC0 actief is, dan wordt het water uit de vloer gecirculeerd over de buitenunit. Waarom gaat de pomp niet gewoon uit? Pomp staat in menu pompen overigens op ‘automatisch’.

Edit: na net weer aanpassen naar ‘continu zomer’ vrijwel gelijk klep weer naar boiler. Dus niet x aantal uur later pas…
Mijn vermoeden is dat dit om vorstbeveiliging gaat

• master1104
master1104 schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 21:36:
[...]

Dit probleem heb ik ook gehad. Let wel, onderstaand verhaal geldt alleen voor mensen met alleen de interne PC0 CV pomp. Als je twee pompen en een buffer in je systeem hebt dan werkt het anders.
Bij mij was het terug te leiden aan de interne pomp die op 'altijd aan' stond. In de 'rust stand' zet de warmtepomp dan inderdaad de 3-weg klep open en i.c.m. deze pompstand bleef er water uit de boiler over de wisselaar stromen. Ik heb hier een Nefit monteur voor laten komen, aangezien ik tegen het volgende aanliep:

- Verwarmen / koelen op automatisch veroorzaakte dat de 3-weg klep naar de boiler ging in rust. Oplossing leek de interne pomp op automatisch te zetten, maar dan gaat je CV pomp ook uit als de warmtepomp op 'verwarmen modus' staat en even geen warmtevraag heeft. Daardoor meet je op TC0, TC1 en TC3 niet meer de temperatuur van het water uit je vloer, maar slechts het stilstaande water wat aan het afkoelen is. Hierdoor regelt de warmtepomp heel slecht en gaat b.v. aan t.g.v. afgekoelde leidingen terwijl de vloer nog veel warmer water heeft. M.a.w. de hysterese van het weer inschakelen wordt veel te snel getriggerd. Ook het openen van een extra groep met dus nieuw koud water in het systeem wordt zo niet gemerkt door de warmtepomp.

- De warmtepomp op verwarmen of koelen handmatig zetten lost wel het drieweg-klep probleem op, maar is uiteraard een workaround. Bovendien slaat de interne pomp nog steeds af (zie hierboven). De interne pomp weer op handmatig zetten lost dit op, maar voorkomt weer dat de interne pomp uit gaat als er geheel geen warmte vraag is (streeftemperatuur 0 graden) en kost dus extra stroom.

Uiteindelijk is Nefit met de oplossing gekomen om de fase van de CV pomp (PC0) en de Boderus pomp (PC1) door te lussen. Dus PC0 houdt gewoon zijn eigen PWM signaal/fase/aarde/nul, maar de fase van PC1 komt bij het contact van de fase van PC0 op.
Het effect is dat de pomp weer op automatisch ingesteld kan worden, maar dat de pomp door blijft lopen als er tijdelijk geen warmtevraag is. Tijdens het verwarmen neemt de interne pomp dus de logica van een boderus pomp over. De leidingen blijven dus flow houden, waardoor je de interne temperatuur van je vloer goed blijft meten. Als er echter helemaal geen vraag is (streeftemperatuur 0 graden) of de 'rust stand' actief is dan stopt de pomp wel netjes om stroom te sparen. Het doorlussen is noodzakelijk, want als je de fase van PC0 helemaal weg zou laten dan start je pomp niet meer als de warmtepomp je boilervat wil verwarmen.

Ik moet zeggen dat ik blij verrast was met deze oplossing van Nefit. Ik heb gelukkig geen natuurlijke circulatie over mijn wisselaar vanuit de boiler, dus als de pomp uit is verlies ik geen warmte.

Zie hieronder van welke twee aansluitingen ze de fase hebben doorgelust. Gaat dus om contact 52 en 51.
[Afbeelding]
Ik quote mijzelf even m.b.t. de vraag hierboven over het gedrag van de drieweg klep. Wellicht heb je er wat aan.

• Willem senior
Nadat vrijdag middag de Bypass is verwijderd
En weer wat afstellen van het weekend
Draait nu eindelijk de warmtepomp weer redelijk stabiel
Vannacht was het gelukkig aardig koud om te testen en dit is tot nu toe het resultaat :)

Aanvoerstreeftemperatuur was 28 tot 29 graden vanmorgen om 9:30 met 1 graad de stooklijn verlaagd want het werd te warm in huis nu stooklijn van 24 voetpunt en 36 graden eindpunt ( eindpunt was 37 graden )
Nu weer afwachten en hopelijk nog een paar nachtvorstjes om te kijken of ik nog wat kan verbeteren 8)
En ik vergeet bijna te vermelden dat nu bij een defrost het electriche element niet meer wordt gebruikt d:)b

[Voor 5% gewijzigd door Willem senior op 15-03-2023 13:22. Reden: Defrost met electriche element erbij vermeld]

• Cybot12999
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 23:54
master1104 schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 12:09:
[...]

Ik quote mijzelf even m.b.t. de vraag hierboven over het gedrag van de drieweg klep. Wellicht heb je er wat aan.
Thanks, had je bericht idd gezien. Maar mijn situatie lijkt niet helemaal vergelijkbaar, de PC0 pomp slaat niet af maar houdt vast aan 10%. Zorgt de automatische stand van de pomp (menu pompen) bij jou wel voor dat PC0 afslaat bij geen warmtevraag?

Heb je ook een monoblock?

Nog wat verder teruggelezen in het topic en die 10% betekent blijkbaar niet dat de pomp ook altijd op 10% draait maar ook soms gewoon uit staat. Dat was ook het geval bij mij. Gisteren vanwege de vorstbeveiliging ging de pomp wel aan en dat in combinatie met de stand 'continu zomer' zorgt voor dat water over de boiler gaat lopen. Bugje...?

[Voor 25% gewijzigd door Cybot12999 op 15-03-2023 18:42]

• Wollie91
Valt dit gedrag tegen te gaan? De warmtepomp gaat aan terwijl de ruimtetemperatuur al lang bereikt is. Vervolgens gaat de warmtepomp vrij snel weer uit omdat de current flow hoger blijft dan de target flow... Dit is toch gewoon energie verspillen? 😅

Stooklijn: 25-31

Anders valt er wellicht iets te programmeren in combinatie met home assistant...?

• master1104
Voorkomen kan bijna niet zonder iets met HA te scripten, maar je kan het wel minder maken door de ruimteinvloed goed in te stellen. Hoe staat die nu? Hier is 2K de sweetspot.

• Wollie91
master1104 schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 20:18:
Voorkomen kan bijna niet zonder iets met HA te scripten, maar je kan het wel minder maken door de ruimteinvloed goed in te stellen. Hoe staat die nu? Hier is 2K de sweetspot.
Staat hier momenteel op 1.
Als ik deze op 2 of hoger zet wordt de target flow naar beneden bijgesteld. Dan schakelt de warmtepomp sneller uit maar gaat hij nog steeds aan toch? Of zit ik hier verkeerd?

Ik zou het logisch vinden dat de warmtepomp uitblijft als de ruimtetemperatuur met bijvoorbeeld 0,3 of 0,5 graden is overschreden.

• master1104
Klopt inderdaad. Als je strooklijn precies klopt zou de ruimtetemperatuur in theorie niet overschreden moeten worden. In de praktijk gebeurt dit door diverse oorzaken (zon, visite, koken etc) af en toe wel. Je kan je stooklijn nog iets verlagen en de invloed op 2K zetten. Misschien dat iemand anders hier weet hoe je het helemaal kan voorkomen? Mij is het iig nog niet gelukt zonder Domoticz de thermostaat te laten manipuleren.

[Voor 35% gewijzigd door master1104 op 15-03-2023 20:48]

• Willem senior
Wollie91 schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 20:30:
[...]

Staat hier momenteel op 1.
Als ik deze op 2 of hoger zet wordt de target flow naar beneden bijgesteld. Dan schakelt de warmtepomp sneller uit maar gaat hij nog steeds aan toch? Of zit ik hier verkeerd?

Ik zou het logisch vinden dat de warmtepomp uitblijft als de ruimtetemperatuur met bijvoorbeeld 0,3 of 0,5 graden is overschreden.
De warmtepomp kijkt niet naar de temperatuur in huis Maar naar de buitentemperatuur
De stooklijn en de buitentemperatuur bepalen de aanvoerstreeftemperatuur
en de thermostaat maakt door de instelling ruimte invloed daar een correctie op door de stooklijn hoger of lager te zetten

• Willem senior
master1104 schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 20:47:
Klopt inderdaad. Als je strooklijn precies klopt zou de ruimtetemperatuur in theorie niet overschreden moeten worden. In de praktijk gebeurt dit door diverse oorzaken (zon, visite, koken etc) af en toe wel. Je kan je stooklijn nog iets verlagen en de invloed op 2K zetten. Misschien dat iemand anders hier weet hoe je het helemaal kan voorkomen? Mij is het iig nog niet gelukt zonder Domoticz de thermostaat te laten manipuleren.
Je kunt op het vrije contact de warmtepomp met een extra aan / uit thermostaat of een relay uitzetten
Blokkeren heet het dan dacht ik
Met een relay kun je dan zelf met Home Assistant of Domoticz sturen op temperatuur of tijd schema maken bevoorbeeld
Met de thermostaat kan dat dan niet
Het is maar wat je zelf makkelijker vind werken
Ik ga met het relay de boderus pomp schakelen en wil ook op die manier de warmtepomp zelf uit gaan zetten
Zodat de boiler in rust stand niet meer warmte over de warmtewisselaar verliest
En de warmtepomp dus altijd op verwarmen of op koelen kan blijven staan inplaats van de automatische stand
De warmwater bereiding blijft dan gewoon werken begreep ik

• Wollie91
master1104 schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 20:47:
Willem senior schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 21:02:
[...]

De warmtepomp kijkt niet naar de temperatuur in huis Maar naar de buitentemperatuur
De stooklijn en de buitentemperatuur bepalen de aanvoerstreeftemperatuur
en de thermostaat maakt door de instelling ruimte invloed daar een correctie op door de stooklijn hoger of lager te zetten
Zou het niet mogelijk zijn om met homeassistant het volgende te doen?

Als de gemeten ruimte temperatuur hoger is dan de ingestelde ruimtetemperatuur (overschreden met 0,5 graad bijvoorbeeld) om dan de "hc1 summer temperature" aan te passen. Door deze waarde te verschuiven naar onder 1 graad onder de "damped outdoor temperature" zal de aanvoerstreeftemperatuur naar 0 graden gaan. Probleem opgelost? 😅

Uiteraard moet je eerst een stooklijn hebben die in de basis goed werkt.

• Willem senior
Wollie91 schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 11:09:
[...]

[...]

Zou het niet mogelijk zijn om met homeassistant het volgende te doen?

Als de gemeten ruimte temperatuur hoger is dan de ingestelde ruimtetemperatuur (overschreden met 0,5 graad bijvoorbeeld) om dan de "hc1 summer temperature" aan te passen. Door deze waarde te verschuiven naar onder 1 graad onder de "damped outdoor temperature" zal de aanvoerstreeftemperatuur naar 0 graden gaan. Probleem opgelost? 😅

Uiteraard moet je eerst een stooklijn hebben die in de basis goed werkt.
Of Home Assistant de thermostaat 2 graden lager laten zetten dat werkt ook maar dan stoppen niet je pompen :)

• Wollie91
Willem senior schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 12:04:
[...]

Of Home Assistant de thermostaat 2 graden lager laten zetten dat werkt ook maar dan stoppen niet je pompen :)
Dus als het verschil te groot wordt (2 graden?) grijpt de thermostaat toch in?

• Willem senior
Wollie91 schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 13:42:
[...]

Dus als het verschil te groot wordt (2 graden?) grijpt de thermostaat toch in?
Nee door de thermostaat lager te zetten gaat je stooklijn naar beneden en zal,de warmtepomp niet aangaan
Door je thermostaat lager te zetten veranderd namelijk je aanvoerstreeftemperatuur die berekend wordt door je stooklijn en binnen temperatuur waar de thermostaat hangt
Even een voorbeeld
Het is 20 graden in de kamer met aanvoerstreeftemperatuur van 28 graden
Door de thermostaat lager te zetten wordt dan de aanvoerstreeftemperatuur 24 graden ongeveer
Dus dan moet het cv water eerst afkoelen tot 24 graden en dan gaat de Hysterese tellen en daarna gaat dan pas de warmtepomp weer aan
Thermostaat verlaagd of verhoogd alleen de stooklijn
Gaat de aanvoertemperatuur over de aanvoerstreeftemperatuur dan gaat ook de hysterese aftellen om dan na die tijd de warmtepomp uit te schakelen

• Wollie91
Willem senior schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 12:04:
[...]

Ik heb net even gekeken naar de data van 13 maart. Toen was de buitentemperatuur hoger dan de ingestelde "hc1 summer temperature" en ging de gevraagde aanvoertemperatuur naar 0. De "circulation pump speed" bleef op 10% draaien...!

Is er iemand die wat verstand heeft van programmeren en dit samen met mij zou willen testen? 🥲

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Riddler85
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20:07
Goedenavond allemaal,

Wat statistieken na 1 jaar gebruik vandaag.
Oud gebruik 2750 - 2900 m3

Gebruik 17 maart 22 tm vandaag:

380 m3 gas (inclusief warmwater en kopen)
3554 kWh voor de warmtepomp.

Besparing 86.43%

In mijn Businesscase gerekend met 60%. Dus jullie snappen dat ik super blij met dit resultaat ben.

Toch eens stiekem aan het kijken of ik warmwater op een andere manier kan gaan maken. 250m3 gas gaat hier aan op namelijk

• Willem senior
Riddler85 schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 19:01:
Goedenavond allemaal,

Besparing 86.43%

In mijn Businesscase gerekend met 60%. Dus jullie snappen dat ik super blij met dit resultaat ben.

Toch eens stiekem aan het kijken of ik warmwater op een andere manier kan gaan maken. 250m3 gas gaat hier aan op namelijk
Als je de ruimte hebt voor een boilervat en deze kan op je warmtepomp aangesloten worden
Dan is dat een mooie oplossing en anders misschien een aparte wpb (warmtepompboiler)
En dan ben je gasloos :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• master1104
Wollie91 schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 10:17:
[...]

Ik heb net even gekeken naar de data van 13 maart. Toen was de buitentemperatuur hoger dan de ingestelde "hc1 summer temperature" en ging de gevraagde aanvoertemperatuur naar 0. De "circulation pump speed" bleef op 10% draaien...!

Is er iemand die wat verstand heeft van programmeren en dit samen met mij zou willen testen? 🥲
De pomp kan ook op 10% staan en niet draaien. De voeding wordt via een relay geschakeld (PC0). Volgens mij kan de modulatie niet naar 0% en is 10% met PC0 off de uit-stand voor de pomp.

• Bllast
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 21-03 17:59
Beste mensen,

Vannacht is de wp uit gegaan en geheel op gasketel overgeschakeld.
Wp toon geen enkele storing en er is niets aan de instellingen veranderd. Iemand enig idee wat dit kan zijn.

Groet Bart

• SuperR1902
Geen storing? Dan zal hij wel hebben gedacht dat het voordeliger was om op de gasketel te stoken. Maar daar zijn het de temperaturen niet naar. Hier (kust regio) is het in ieder geval niet onder de 10*C geweest vannacht.

• SuperR1902
Riddler85 schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 19:01:
Goedenavond allemaal,

Besparing 86.43%
Wat goed. Wellicht was je ketel niet heel efficient want +/- 2400 m^3 besparen door 3600 kWh klinkt bijna te mooi om waar te zijn. Is je stook gedrag of isolatie ook aangepast?

Wat zegt de warmtepomp over zijn geschatte COP over het jaar?

Uit je besparing zou dat namelijk >5 zijn.
2400*8/3600=5.3

• RobEppink
Bllast schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 08:24:
Beste mensen,

Vannacht is de wp uit gegaan en geheel op gasketel overgeschakeld.
Wp toon geen enkele storing en er is niets aan de instellingen veranderd. Iemand enig idee wat dit kan zijn.

Groet Bart
Vannacht is het (bij ons althans) minimaal 10 graden geweest.
Waarom staat jou bijverwarming dan standby?
Is dat ergens een voordeel of zo?

• Bllast
Bijverwarming staat op 0 graden dus zou de ketel helemaal niet aan mogen gaan.
Toch nam hij de wp geheel over.
Dit heb ik nog geen een keer eerder gehad.

• jaapzb
Bllast schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 20:12:
Bijverwarming staat op 0 graden dus zou de ketel helemaal niet aan mogen gaan.
Toch nam hij de wp geheel over.
Dit heb ik nog geen een keer eerder gehad.
Zo ver ik weet schakelt hij alleen over als er een storing is waardoor de WP geen warmte meer kon maken. Deze zou in de storingshistorie af te lezen moeten zijn op de binnenunit

• Bllast
Wp geeft storing a01/5272

• Wollie91
In de start post staat een link naar bestand met alle foutcodes.

• Buis07
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 23-03 07:38

Gisteren had ik veel start en stops van de warmtepomp (hybride)
Hij staat gewoon op standaard instellingen.

Is dit gedrag normaal of moet ik wat parameters wijzigen?

• de telegraaf
Buis07 schreef op maandag 20 maart 2023 @ 08:14:
[Afbeelding]

U zou het klokprogramma kunnen gebruiken zodat ie een bepaalde periode van de dag (naar uw keuze) niet werkt. U stelt die temperatuur dan op 'UIT', en de andere op uw gewenste streeftemp. U dient dus zowel het klokprogramma als de bijbehorende temperaturen in te stellen.
U kunt in combinatie daarmee, om het nog mooier te maken, met de instelling 'doorverwarmen onder' een buitentemperatuur instellen waaronder ie niet gaat verlagen.

Dit doe ik ook zo bij dit veel mildere maar toch wat wisselende weer.

• kokpol
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 18:33
[Afbeelding]

De staandaard instellingen zijn meestal niet de meeste efficiënte instellingen. Elke huis is namelijk anders.

Dit aan/uit gedrag kan 2 dingen betekenen:
- je wp kan z'n vermogen niet kwijt, daarvoor dien je de stooklijn te verhogen.
-je thermostaat grijpt elke keer in -> dan zou het verlagen van de stooklijn het probleem kunnen verhelpen.

• jaapzb
[Afbeelding]

Om hier echt wat nuttigs over te zeggen moet je iets meer delen over hoe je systeem in elkaar zit (buffervat, naregeling etc)

• RobEppink
[Afbeelding]

Vanuit mijn ervaring. Hybride Enviline, split.

De NEFIT start fors op; met een hele dikke overshoot t.o.v. de target.
De WP wordt uitgeschakeld op basis van:
a. de omvang van je overshoot x de tijdsduur t.o.v.
b. de ingestelde hysterese.

Ik heb
a. de overshoot beperkt door het voetpunt (target) fors te verhogen (24 >> 28);
b. de hysterese verhoogd van 150 naar 250.

Hier gister 5 runs van 4 uur.

NB: systeem draait in de 'stille modus'.

• Griffen83
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 22-03 15:09
Ik stuur mijn warmtepomp voor de vloerverwarming via domotica aan met klok programma en afhankelijk van de warmtevraag per kamer. Dit werkt goed, ik kan via de api van BBQKees de warmtepomp voor de vloerverwarming aan of uit schakelen.
Maar als ik dit ook probeer voor warmwater dan zegt de logging binnen EMS-ESP wel dat hij het commando ontvangen heeft maar de settings in de warmtepomp worden niet gewijzigd. Resultaat de warmtepomp blijft opstarten om warm water te maken ook wanneer ik signaal geef dat wwactice 0 zou moeten zijn.

Iemand hier ervaring mee?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Nous112
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 23:32
Griffen83 schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 10:54:
Ik stuur mijn warmtepomp voor de vloerverwarming via domotica aan met klok programma en afhankelijk van de warmtevraag per kamer. Dit werkt goed, ik kan via de api van BBQKees de warmtepomp voor de vloerverwarming aan of uit schakelen.
Maar als ik dit ook probeer voor warmwater dan zegt de logging binnen EMS-ESP wel dat hij het commando ontvangen heeft maar de settings in de warmtepomp worden niet gewijzigd. Resultaat de warmtepomp blijft opstarten om warm water te maken ook wanneer ik signaal geef dat wwactice 0 zou moeten zijn.

Iemand hier ervaring mee?
Ik heb geen BBQKees maar Husdata, maar weet dat er ook hierbij bepaalde commando’s zijn waarop de warmtepomp geen actie zal uitvoeren (read only). Zie https://online.husdata.se/h-docs/C10.pdf

Acties:
  • +1Henk 'm!

• hackbard
lijkt idd erop dat die switch.boiler_wwactivated read-only is.
Ik gebruik dhw mode: off/eco/normal/comfort om het warmwater te sturen, werkt prima. (select.thermostat_wwmode)

• maartenvdv737
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22-03 21:38
Weet iemand of het mogelijk is om met de BBQKees EMS module een aan/uit relais te simuleren?

Ik heb een fysiek relais die bekabeld is naar poort i1 (13) en GND (14) op de nefit bosch compress 3000i.

Maar dit relais heeft een protocol (evohome) dat ik niet kan lezen noch besturen. Dus zou ik wellicht de evohome relais eruit willen halen en zelf de WP aan/uit zetten via de EMS.

Iemand dit al gedaan?

Ik blijf er iig vrij nuchter onder....

• Willem senior
maartenvdv737 schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 22:02:
Weet iemand of het mogelijk is om met de BBQKees EMS module een aan/uit relais te simuleren?

Ik heb een fysiek relais die bekabeld is naar poort i1 (13) en GND (14) op de nefit bosch compress 3000i.

Maar dit relais heeft een protocol (evohome) dat ik niet kan lezen noch besturen. Dus zou ik wellicht de evohome relais eruit willen halen en zelf de WP aan/uit zetten via de EMS.

Iemand dit al gedaan?
of het met alleen het kastje van BBQKEES kan weet ik niet
Dat Kun je beter aan BBQKEES vragen
Als je Home assistant gebruikt dan kan het wel
Home assistant en een esp met een relay daar aan gemaakt werkt

• Griffen83
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 22-03 15:09
hackbard schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 16:27:
lijkt idd erop dat die switch.boiler_wwactivated read-only is.
Ik gebruik dhw mode: off/eco/normal/comfort om het warmwater te sturen, werkt prima. (select.thermostat_wwmode)
Ja dit lijkt te werken, thnx!

• Nous112
Willem senior schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 22:42:
[...]

of het met alleen het kastje van BBQKEES kan weet ik niet
Dat Kun je beter aan BBQKEES vragen
Als je Home assistant gebruikt dan kan het wel
Home assistant en een esp met een relay daar aan gemaakt werkt
Het kan ook met KaKu. Ik gebruik een KaKu schakelmodule met een extern relais om te voorkomen dat als de warmtepomp op nachtverlaging staat maar de buitentemperatuur beneden de 5 graden komt, dat de cv-pomp wordt aangestuurd ter voorkoming van bevriezing. Scheelt een hoop herrie s nachts en het afkoelen van de vloer. KuKa kan je weer koppelen met HA.

• maartenvdv737
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22-03 21:38
Nous112 schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 15:03:
[...]

Het kan ook met KaKu. Ik gebruik een KaKu schakelmodule met een extern relais om te voorkomen dat als de warmtepomp op nachtverlaging staat maar de buitentemperatuur beneden de 5 graden komt, dat de cv-pomp wordt aangestuurd ter voorkoming van bevriezing. Scheelt een hoop herrie s nachts en het afkoelen van de vloer. KuKa kan je weer koppelen met HA.
Zet je die ook op de bus van de enviline? Hoe heb je achterhaald welk voltage je mag gebruiken om te schakelen met het relais?

Ik blijf er iig vrij nuchter onder....

• Nous112
maartenvdv737 schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 21:38:
[...]

Zet je die ook op de bus van de enviline? Hoe heb je achterhaald welk voltage je mag gebruiken om te schakelen met het relais?
Nee, niet op de bus. Ik gebruik een van de uitgangen van de Enviline module. Zie de handleiding van de Enviline voor meer details. De EMS is een digitaal signaal dat je alleen via een interface zoals bbqkees of husdata kan benaderen. Als de bbqkees module uitgangen heeft (DO of AO) die je kan instellen via de software van bbqkees (of via een webinterface) dan is dat ook een mogelijkheid. De husdata interface heeft geen eigen io-interface board.

• Riddler85
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20:07
Willem senior schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 19:57:
[...]

Als je de ruimte hebt voor een boilervat en deze kan op je warmtepomp aangesloten worden
Dan is dat een mooie oplossing en anders misschien een aparte wpb (warmtepompboiler)
En dan ben je gasloos :)
Dank voor je reactie! Moet ik dan niet een zwaardere buitenunit hebben als je boiler op de warmtepomp aansluit? We hebben nu 7kw voor 140m2.
SuperR1902 schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 09:14:
[...]

Wat goed. Wellicht was je ketel niet heel efficient want +/- 2400 m^3 besparen door 3600 kWh klinkt bijna te mooi om waar te zijn. Is je stook gedrag of isolatie ook aangepast?

Wat zegt de warmtepomp over zijn geschatte COP over het jaar?

Uit je besparing zou dat namelijk >5 zijn.
2400*8/3600=5.3
Ja dat wel, we zijn naar Hrone glas gegaan & vloer heb ik zelf na geïsoleerd.
Maar we stoken nu wel meer dan op de cv, de warmtepomp staat altijd aan.
Riddler85 schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 18:26:
Dank voor je reactie! Moet ik dan niet een zwaardere buitenunit hebben als je boiler op de warmtepomp aansluit? We hebben nu 7kw voor 140m2.
Niet of nauwelijks. SWW kost hooguit een uur per dag (hier gemiddeld maar een half uur oid). Dat is dus hooguit 5% van de tijd.
Je zou dus een 5% zwaardere WP moeten kiezen als deze ook SWW moet doen, maar dat is in het overgrote merendeel van de gevallen gewoon dezelfde.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 + Ubbink AirExcellent. Stuur DM voor €50 Raisin bonus.

• Willem senior
Riddler85 schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 18:26:
[...]

[...]

Ja dat wel, we zijn naar Hrone glas gegaan & vloer heb ik zelf na geïsoleerd.
Maar we stoken nu wel meer dan op de cv, de warmtepomp staat altijd aan.
De warmtepomp trekt dat wel
Maar je moet wel de ruimte voor het boilervat hebben

Pagina: 1 ... 47 48 49 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee