Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• brambello
  • Registratie: november 2017
  • Laatst online: 22-03 11:30
Heb een nieuwe DS418Play en daar wil ik 2x 8TB in stoppen.
Heb echter ook nog een DS216j met 2x 2TB. Ben niet per se tevreden over de instellingen/wil best met een schone lei beginnen, maar niet noodzakelijk. Time Machine staat bijvoorbeeld al ingesteld en dat is wel lekker.

Ik wil de oude NAS als backup voor de echt belangrijke dingen gebruiken (daarvoor is 2x 2TB ruim voldoende).

Nu wil ik beginnen met een backup maken van de oude NAS (op externe harddisk), en dan ofwel opnieuw beginnen met de DS418Play, ofwel de 2x 2TB migreren naar de DS418Play, daarna er 2x 8 TB bijplaatsen, daarna de 2x 2 TB weer terugplaatsen in de oude DS216j. Wat is wijsheid?

• BoardCrusher
  • Registratie: januari 2005
  • Laatst online: 22-03 23:10
Sp33dFr34k schreef op donderdag 22 november 2018 @ 15:36:
[...]

Bij mij krijg ik het niet aan de praat, loop tegen deze error aan:

ERROR: Cannot open TUN/TAP dev /dev/net/tun: No such file or directory (errno=2)

Heb jij een bepaalde tutorial of iets gevolgd? Krijg geen fout bij het runnen van TUN.sh, dus denk niet dat het daar aan ligt. Heb al met notepad++ de carriage return eruit gehaald en ook al via SSH de file aangemaakt, heeft geen verschil gemaakt...

EDIT: ik gebruik NordVPN en die hebben er een artikel over (https://nordvpn.com/nl/tutorials/ipfire/openvpn/), heb alleen geen idee wat ik met die instructies moet in deze setup...
ik heb de docker pagina gevolgd: https://github.com/haugene/docker-transmission-openvpn, daarmee werkt het gewoon

• VipeV
  • Registratie: maart 2012
  • Laatst online: 10-02 14:26
Geen idee of ik deze vraag hier mag stellen, maar ik kreeg het advies naar aanleiding van mijn eigen topic (NAS: Synology of eigen build) hier ook nog even om advies te vragen. (Mods alvast mijn excuus als dit hier niet de bedoeling is)

Ik vroeg mij af wat het werkelijke verschil gaat zijn tussen een DS218j / 218play / 218 / 218+ zodra ik de NAS ga gebruiken als opslag en ik een Shield ga gebruiken als media speler en PMS. Moet ik dan 'alsnog' voor een 218+ kiezen of kan een goedkopere variant dan ook prima?

Alvast bedankt!

• ICT Consultant
  • Registratie: oktober 2013
  • Laatst online: 17-03 07:21
VipeV schreef op donderdag 22 november 2018 @ 22:03:
Geen idee of ik deze vraag hier mag stellen, maar ik kreeg het advies naar aanleiding van mijn eigen topic (NAS: Synology of eigen build) hier ook nog even om advies te vragen. (Mods alvast mijn excuus als dit hier niet de bedoeling is)

Ik vroeg mij af wat het werkelijke verschil gaat zijn tussen een DS218j / 218play / 218 / 218+ zodra ik de NAS ga gebruiken als opslag en ik een Shield ga gebruiken als media speler en PMS. Moet ik dan 'alsnog' voor een 218+ kiezen of kan een goedkopere variant dan ook prima?

Alvast bedankt!
Wat denk je zelf?

• ICT Consultant
EWK schreef op woensdag 21 november 2018 @ 22:34:
[...]

Wat ik niet snap omdat de Play nauwelijks kan transcoderen en geen plex ondersteunt.
Ik ben er eens wat dieper ingedoken en je hebt gelijk, de + zit ver boven de Play! Ik dacht dat het bij eerdere generaties andersom was..

• VipeV
  • Registratie: maart 2012
  • Laatst online: 10-02 14:26
Dat weet ik dus nu net niet.. anders zou ik de vraag ook niet stellen toch?
Ik heb zelf geen NAS op dit moment dus ben er in de praktijk nog helemaal niet bekend mee, daardoor ook lastig inschatten wat het verschil gaat zijn (in de praktijk) tussen een 218play en bijv. 218+

• HEY_DUDE
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 09:57
Dat is echt een extreem lichte workload. De shield doet de decoding. Ik denk dat je totaal geen verschil gaat merken voor deze use case. Er vanuit gaande dat je PMS op de shield zet.

• ICT Consultant
VipeV schreef op vrijdag 23 november 2018 @ 00:17:
[...]

Dat weet ik dus nu net niet.. anders zou ik de vraag ook niet stellen toch?
Ik heb zelf geen NAS op dit moment dus ben er in de praktijk nog helemaal niet bekend mee, daardoor ook lastig inschatten wat het verschil gaat zijn (in de praktijk) tussen een 218play en bijv. 218+
Wat jij wil kan met een simpele usb schijf aan een router (zie de discussie in het nieuws op deze site). De simpelste NAS volstaat, en dat is de DS218j voor een 2 bay NAS.

Als je Plex server op je NAS wil gaan draaien, dan zou ik voor een + gaan. Maar je bent beter af met een capabele mediaspeler zoals de Shield.

Met andere woorden, ik adviseer een j.

• BeSTRaaR
  • Registratie: oktober 2016
  • Laatst online: 22-03 23:33
Heeft iemand NZBGet al draaien op de DS218+? Ik kan de package in zijn geheel niet vinden op de SynoCommunity via de NAS.

• ICT Consultant
Ik gebruik SABNZB.

• nooberke
  • Registratie: februari 2009
  • Laatst online: 12:19
Heb hier een Synology DS216J staan met een Seagate 3TB schijf...

Helaas begonnen de problemen met een niet meer zichtbare HDD in de Synology, NAS wilde niet meer opstarten...

Paar weken later De harddisk in de computer gehangen en daar werkt hij zonder problemen, schijf geformatteerd, SMART waarden goed, uitgebreid Seagate Seatools check gedraaid zonder problemen, performance test gedraaid met nette uitkomsten.

Schijf terug in de Synology gezet...nog steeds wilt hij niet opstarten. Schijf er weer uitgehaald en de NAS zonder harddisk aangezet, dat lijkt goed te gaan, hij gaat netjes door tot en met de harde "BIEP"

Harddisk bay 1 en 2 geven gelijke resultaten.

De lampjes geven ook niet echt een eenduidig beeld:
YouTube: Nas 1
YouTube: Nas 2

Iemand enig idee wat ik nog zou kunnen ondernemen om er achter te komen of het de harddisk of de NAS is? Een spare harddisk/Synology heb ik helaas niet liggen }:O

TLDR: Harddisk werkt in computer, niet in mijn Synology, harddisk heeft voorheen wel gewerkt.

• kuwerti
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 22-03 17:53
Beste allemaal,

Ik heb weer een probleem met disk-ruimte in mijn DS212j NAS. Vorige keer heb ik cloudstation verwijderd en dat loste het probleem op, maar nu heb ik geen cloudstation terwijl ik toch een ruimte-probleem heb:

Als ik in de Storage Analyzer kijken ik tel alle shared folders op dan zit ik in totaal op 2TB (recycle bins included) Kijk ik echter in info-center naar Storage dan zie ik dat de nas 4.8TB in gebruik heeft. Hoe kan dit ?
Ik zou werkelijk niet weten hoe dit nu komt. (heb 2 schijven van 6TB in RADI-1 staan) Ontzettend bedankt voor alle suggesties.

• Bananenplant
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 08:51

Bananenplant

🕐 #team_UTC+1 🕐

Ik vraag me nog iets af rondom Synology en BTRFS: zou Synology in dit geval niet iets moeten doen met ECC? Vanwege het "checksum fout bij lezen, ik ga repareren"-verhaal :) .

Mijn computers | Signal, because friends don't let friends use Whatsapp. | Matrimony ftw 🤵👰 ! | #team_UTC+1, voor je nachtrust en gezondheid.

• kuwerti
kuwerti schreef op zondag 25 november 2018 @ 10:41:
Beste allemaal,

Ik heb weer een probleem met disk-ruimte in mijn DS212j NAS. Vorige keer heb ik cloudstation verwijderd en dat loste het probleem op, maar nu heb ik geen cloudstation terwijl ik toch een ruimte-probleem heb:

Als ik in de Storage Analyzer kijken ik tel alle shared folders op dan zit ik in totaal op 2TB (recycle bins included) Kijk ik echter in info-center naar Storage dan zie ik dat de nas 4.8TB in gebruik heeft. Hoe kan dit ?
Ik zou werkelijk niet weten hoe dit nu komt. (heb 2 schijven van 6TB in RADI-1 staan) Ontzettend bedankt voor alle suggesties.
ik heb het gevonden. heel vreemd geval. Ik zie in mijn Storage Analyzer niet alle mappen die ik heb. er waren dus hele grote mappen die niet in storage-analyzer stonden (iemand idee hoe dit kan???)

• Sp33dFr34k
  • Registratie: juni 2006
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

BeSTRaaR schreef op vrijdag 23 november 2018 @ 19:47:
Heeft iemand NZBGet al draaien op de DS218+? Ik kan de package in zijn geheel niet vinden op de SynoCommunity via de NAS.
Docker geen optie voor je? Heb een 918+ en draait prima in Docker.

i7 3770k + XSPC Raystorm | Asus Maximus V Formula | GTX1080 EK | Samsung 850 Pro 256GB | 2x8GB DDR3 2400Mhz | Seasonic Platinum 660W | Coolermaster Cosmos S | Liang DDC-1T + XSPC top | Thermochill PA120.3 | Dell Ultrasharp U2713HM | M-Audio AV40

• rogiertw
  • Laatst online: 21-03 10:12
FrankHe schreef op zaterdag 3 november 2018 @ 12:23:
[...]

Dan is het inderdaad vreemd waarom die met de eerder beschreven melding uitschakelt. Wellicht kun je een support ticket aanmaken bij Synology zodat zij kunnen nagaan wat de werkelijke reden is dat de NAS zichzelf uitzet.
Inmiddels iets nieuws... schijf 2 was soms wat warm, dus die vervangen door een vergelijkbare die ik nog had liggen. Nu begon vrijdag hetzelfde liedje. 's avonds de 2 Noctua fans erin gebouwd die ik al had besteld. Daarna is het heel raar... NAS start op, piept een keer, later weer een keer en dan sluit hij zich weer af/uit.

Elke keer weer. Heb al getest met opstarten zonder schijven en dat gaat goed; power led brand continu en de status led knippert. Uitschakelen gaat ook gewoon daarna met het inhouden van de powerknop.
Als ik daarna de schijven er weer in doe gaat het weer verkeerd en sluit zichzelf weer af na opstarten. Schijf voor schijf erin maakt het helaas niet anders... iemand een idee?

• FrankHe
  • Registratie: november 2008
  • Laatst online: 22-03 07:18
rogiertw schreef op zondag 25 november 2018 @ 22:42:
[...]

Inmiddels iets nieuws... schijf 2 was soms wat warm, dus die vervangen door een vergelijkbare die ik nog had liggen. Nu begon vrijdag hetzelfde liedje. 's avonds de 2 Noctua fans erin gebouwd die ik al had besteld. Daarna is het heel raar... NAS start op, piept een keer, later weer een keer en dan sluit hij zich weer af/uit.

Elke keer weer. Heb al getest met opstarten zonder schijven en dat gaat goed; power led brand continu en de status led knippert. Uitschakelen gaat ook gewoon daarna met het inhouden van de powerknop.
Als ik daarna de schijven er weer in doe gaat het weer verkeerd en sluit zichzelf weer af na opstarten. Schijf voor schijf erin maakt het helaas niet anders... iemand een idee?
Heb je die "te warme" (derde) schijf nog liggen? Wat gebeurt er als je alleen die er instopt?

• rogiertw
  • Laatst online: 21-03 10:12
FrankHe schreef op maandag 26 november 2018 @ 15:15:
[...]

Heb je die "te warme" (derde) schijf nog liggen? Wat gebeurt er als je alleen die er instopt?
hetzelfde, sluit net zo netjes af als met andere schijven erin.

• FrankHe
  • Registratie: november 2008
  • Laatst online: 22-03 07:18
rogiertw schreef op maandag 26 november 2018 @ 16:56:
[...]

hetzelfde, sluit net zo netjes af als met andere schijven erin.
Vreemd. Maak even een support ticket aan bij Synology. Hopelijk hebben de techneuten aldaar nog goede suggesties.

• BeSTRaaR
Sp33dFr34k schreef op zondag 25 november 2018 @ 20:16:
[...]

Docker geen optie voor je? Heb een 918+ en draait prima in Docker.
Thanks, maar het is inmiddels gelukt door de file zelf te downloaden en handmatig te installeren. Werkt als een zonnetje :)

Ik zie 'docker' vaker voorbij komen, maar begrijp nog niet echt wat de voordelen daarvan zijn (buiten het feit om dat applicaties niet geschikt gemaakt hoeven te worden voor de CPU architectuur van je NAS). Vanwaar jouw keuze voor Docker?

• Sp33dFr34k
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

BeSTRaaR schreef op maandag 26 november 2018 @ 21:12:
[...]

Thanks, maar het is inmiddels gelukt door de file zelf te downloaden en handmatig te installeren. Werkt als een zonnetje :)

Ik zie 'docker' vaker voorbij komen, maar begrijp nog niet echt wat de voordelen daarvan zijn (buiten het feit om dat applicaties niet geschikt gemaakt hoeven te worden voor de CPU architectuur van je NAS). Vanwaar jouw keuze voor Docker?
Meer software beschikbaar dan degene die compiled zijn als package, supermakkelijk in te stellen, je hoeft niet te klooien met extra gebruikers en rechtengedoe en je settings zijn makkelijk over te zetten naar een eventuele opvolger als je overstapt :)

i7 3770k + XSPC Raystorm | Asus Maximus V Formula | GTX1080 EK | Samsung 850 Pro 256GB | 2x8GB DDR3 2400Mhz | Seasonic Platinum 660W | Coolermaster Cosmos S | Liang DDC-1T + XSPC top | Thermochill PA120.3 | Dell Ultrasharp U2713HM | M-Audio AV40

• kuwerti
kuwerti schreef op zondag 25 november 2018 @ 20:09:
[...]

ik heb het gevonden. heel vreemd geval. Ik zie in mijn Storage Analyzer niet alle mappen die ik heb. er waren dus hele grote mappen die niet in storage-analyzer stonden (iemand idee hoe dit kan???)
iemand die weet hoe dit kan?

• BeSTRaaR
Sp33dFr34k schreef op maandag 26 november 2018 @ 23:52:
[...]

Meer software beschikbaar dan degene die compiled zijn als package, supermakkelijk in te stellen, je hoeft niet te klooien met extra gebruikers en rechtengedoe en je settings zijn makkelijk over te zetten naar een eventuele opvolger als je overstapt :)
Roger. Ik snap dat dit voor velen handig is, maar in mijn geval is alle software die ik gebruik (nu dus ook NZBGet) beschikbaar. Een overstap zal nog wel even duren, en dat vind ik het ook niet erg om alles opnieuw in te stellen :)

Andere vraag waar ik nog antwoord op zoek: mijn 'oude' NAS (214+) ga ik verkopen. Nu heb ik alle data gewist middels deze procedure. Is dit voldoende of zijn er nog mogelijkheden om de data beter (lees: permanent) te verwijderen? Ik heb geen mogelijkheid om de harde schijven er uit te halen en aan een computer te koppelen.

• Sp33dFr34k
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

BeSTRaaR schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 21:02:
[...]

Roger. Ik snap dat dit voor velen handig is, maar in mijn geval is alle software die ik gebruik (nu dus ook NZBGet) beschikbaar. Een overstap zal nog wel even duren, en dat vind ik het ook niet erg om alles opnieuw in te stellen :)
Je kunt ook precies het CPU en RAM gebruik zien per container, ook wel handig om evt. bugs/problemen op te sporen. Daarnaast heb ik nu een mooie container draaien die VPN combineert met downloadprogramma's, ook wel handig.

• Sp33dFr34k
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

BoardCrusher schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 07:54:
[...]

haugene loopt bij mij. Werkt prima maar ik gebruik het heel weinig, doe eigenlijk niets met torrents.
Eindelijk heb ik hem draaiend gekregen en kom nu tot de conclusie dat ik je gelijk moet geven. Sowieso werkt het niet lekker icm VPN gezien alle providers de poorten dicht hebben staan, wat betekent dat je bij degelijke sites je ratio niet kunt maintainen... bagger :'(

• brambello
  • Registratie: november 2017
  • Laatst online: 22-03 11:30
ICT Consultant schreef op vrijdag 23 november 2018 @ 13:22:
[...]

Wat jij wil kan met een simpele usb schijf aan een router (zie de discussie in het nieuws op deze site). De simpelste NAS volstaat, en dat is de DS218j voor een 2 bay NAS.

Als je Plex server op je NAS wil gaan draaien, dan zou ik voor een + gaan. Maar je bent beter af met een capabele mediaspeler zoals de Shield.

Met andere woorden, ik adviseer een j.
Ik zit in een soortgelijke situatie, heb ook een Nvidia Shield, maar toch besloten voor de 418Play te gaan. Waarom? Hij was 433 bij Alternate en het is ook niet alsof de 418j 200 euro kost. Voor het prijsverschil heb je vele extra mogelijkheden die ik misschien ga gebruiken, een beetje klooien af en toe, en met een levensduur van 5 jaar heb ik daar het prijsverschil best voor over.

• ikweethetbeter
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 22-03 16:07
brambello schreef op woensdag 28 november 2018 @ 11:37:
Ik zit in een soortgelijke situatie, heb ook een Nvidia Shield, maar toch besloten voor de 418Play te gaan. Waarom? Hij was 433 bij Alternate en het is ook niet alsof de 418j 200 euro kost. Voor het prijsverschil heb je vele extra mogelijkheden die ik misschien ga gebruiken, een beetje klooien af en toe, en met een levensduur van 5 jaar heb ik daar het prijsverschil best voor over.
Het prijsverschil is 150 euro, daarvoor koop je een WD RED 4TB...

• ICT Consultant
brambello schreef op woensdag 28 november 2018 @ 11:37:
[...]

Een DS418j volstaat, een DS416j volstaat zelfs, dus met een Play komt het zeker goed. Veel plezier ermee!

• Fjeze
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 14:15
Ik ben bezig mijn DS918+ in te richten, heb nu SABnzbd in Docker draaien en dat werkt helemaal top!

Nu heb ik echter mijn schijven als volgt ingedeeld:

1x 1TB HD voor apps, downloads en dergelijke. Hier staat Docker ook op geïnstalleerd, en dus ook SABnzbd.

2x 2TB HD als 1 volume in JBOD. Hier staan mappen films, series, muziek. op.

Nu wil ik dus graag dat SABnzbd alles download op de 1TB schijf, en als alles gerepareerd is hij de map met daarin de MKV verplaatst naar de andere harde schijf. Ook wil ik graag dat hij de bestandsnaam aanpast naar de map filmnaam (jaartal)/filmnaam (jaartal).mkv

Is dit mogelijk, of zal ik de bestanden elke keer handmatig moeten verplaatsen?

Ik heb nu wel gezien dat het verplaatsen op dezelfde schijf lukt, echter staat het nu in de map downloads-incomplete. Deze map zie ik echter niet staan in filestation. Kan ik deze map wel benaderen en de bestanden daaruit halen? staan nu 2 films in van zo'n 65GB, maar krijg ze nergens gevonden.

Fly or Die

• ikweethetbeter
@Fjeze
Waarom 1 en 2 TB schijven? Wat is volgens jou het voordeel van 2 x 2TB in JBOD ipv een 4TB disk?

Ga gewoon voor schijven van minimaal 3TB per stuk. Zelf zou ik voor minimaal 4TB schijven gaan.

• Fjeze
ikweethetbeter schreef op donderdag 29 november 2018 @ 19:48:
@Fjeze
Waarom 1 en 2 TB schijven? Wat is volgens jou het voordeel van 2 x 2TB in JBOD ipv een 4TB disk?

Ga gewoon voor schijven van minimaal 3TB per stuk. Zelf zou ik voor minimaal 4TB schijven gaan.
Omdat ik deze schijven nog heb liggen, en eerste een beetje wil kijken wat alle mogelijkheden zijn. Daarna ga ik ze vervangen voor 2x4TB. De 1TB schijf blijft erin zitten, dit omdat ik mijn downloads apart wil houden van mijn media schijf. (als ik dan stream van de schijf terwijl hij op de andere schijf aan het uitpakken/schrijven is heb ik daar geen last van onder het streamen)

Fly or Die

• Sp33dFr34k
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

Fjeze schreef op donderdag 29 november 2018 @ 19:50:
De 1TB schijf blijft erin zitten, dit omdat ik mijn downloads apart wil houden van mijn media schijf. (als ik dan stream van de schijf terwijl hij op de andere schijf aan het uitpakken/schrijven is heb ik daar geen last van onder het streamen)
Daar ga je sowieso geen last van hebben. Ik heb ook een 918+, kan downloaden uitpakken repareren en weet ik het wat tegelijk zonder een centje pijn tijdens het streamen. Heb er wel 16GB RAM in zitten, maar met de standaard 4GB zou dat ook geen probleem moeten zijn.

• Fjeze
Weet iemand toevallig hoe je door al de mappen op je NAS kan bladeren?
Sabnzbd heeft bijvoorbeeld een aantal films uitgepakt naar \config\films maar kan deze map nergens vinden in file station.

Fly or Die

Ik laat als test ieder uur de tijd van mijn DS214+ updaten via nntp. Dat levert ieder uur weer een correctie van ongeveer 80 seconden op. Dat vind ik best veel. Iemand een idee hoe dat kan?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
29 Nov 08:58:50 ntpdate[32521]: step time server 86.85.103.243 offset -79.475421 sec
29 Nov 09:58:50 ntpdate[27193]: step time server 174.138.9.187 offset -79.804550 sec
29 Nov 10:58:51 ntpdate[4631]: step time server 80.127.119.186 offset -79.334032 sec
29 Nov 11:58:50 ntpdate[14858]: step time server 213.136.0.252 offset -79.230730 sec
29 Nov 12:58:51 ntpdate[25561]: step time server 80.127.119.186 offset -79.372472 sec
29 Nov 13:58:49 ntpdate[2232]: step time server 83.161.64.45 offset -79.809553 sec
29 Nov 14:58:50 ntpdate[12012]: step time server 83.161.64.45 offset -79.307151 sec
29 Nov 15:58:50 ntpdate[22607]: step time server 174.138.107.7 offset -79.337264 sec
29 Nov 16:58:49 ntpdate[31767]: step time server 213.136.0.252 offset -79.597165 sec
29 Nov 17:58:51 ntpdate[25691]: step time server 129.250.35.250 offset -80.020819 sec
29 Nov 18:58:50 ntpdate[2626]: step time server 213.136.0.252 offset -79.560963 sec
29 Nov 19:58:51 ntpdate[11676]: step time server 185.92.220.131 offset -79.624511 sec
29 Nov 20:58:49 ntpdate[21465]: step time server 95.211.212.5 offset -80.261591 sec
29 Nov 21:58:50 ntpdate[30802]: step time server 91.192.36.161 offset -80.100120 sec
29 Nov 22:58:53 ntpdate[7333]: step time server 213.136.0.252 offset -80.252066 sec

Telegram || Marktplaats-meuk. Afdingen mag! ;-) || slotje.com for sale || DM mij

• Domino
  • Registratie: juli 1999
  • Laatst online: 12:00

Domino

30 Watts and overheating...

Fjeze schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 10:19:
Sabnzbd heeft bijvoorbeeld een aantal films uitgepakt naar \config\films maar kan deze map nergens vinden in file station.
Ssh (of telnet) aanzetten en vanaf de command line zoeken?

An IPv6 packet walks into a bar. Nobody talks to him.

Fjeze schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 10:19:
Via de verkenner? Kijk eens of je die mappen terug kan vinden in \\diskstation

Via SSH moet het sowieso lukken.

pven wijzigde deze reactie 01-12-2018 09:07 (4%)

Telegram || Marktplaats-meuk. Afdingen mag! ;-) || slotje.com for sale || DM mij

• vandermark
  • Registratie: augustus 2005
  • Nu online
Ik heb op mijn DS214play NordVPN als VPN geinstalleerd. Dit werkt goed voor torrents als ik het check gaat het via een VPN. Nu zou ik het NZBget verkeer graag niet over de VPN willen laten lopen. Zijn hier mogelijkheden voor? IK heb gekeken bij 'statisch routen' waardoor je de twee gateways (VPN en regulier LAN) kan aanwijzen maar kom hier niet uit.

Reden dat ik het wil is dat NZBget flink langzamer wordt van de VPN en het daarvoor niet echt nodig is.

Trouwfotograaf: https://www.bartvandermark.nl

• kraats
  • Laatst online: 11:36

kraats

Ik rol

pven schreef op zaterdag 1 december 2018 @ 08:36:
Ik laat als test ieder uur de tijd van mijn DS214+ updaten via nntp. Dat levert ieder uur weer een correctie van ongeveer 80 seconden op. Dat vind ik best veel. Iemand een idee hoe dat kan?
Past hij de tijd wel daadwerkelijk aan, of ben je steeds naar dezelfde offset aan het kijken? Of wordt tussendoor de tijd weer met een andere (incorrecte) tijdserver gesynchroniseerd? Waar staat de tijdsynchronisatie in DSM zelf op?

Waar is Jos de Nooyer toch gebleven?

• frankwitte86
  • Registratie: juli 2018
  • Laatst online: 20-03 17:38
Hallo, na al die jaren meelezen een eerste post en gelijk een vraag..

Mijn huidige DS213J is aan vervanging toe omdat ik steeds meer dingen van mijn NAS vraag.. Een DS918+ met een geheugenupgrade (eerst naar 8GB) staat in de pijler. Ik wil graag de huidige DS213J behouden voor een remote backup.

De vraag gaat over de schijven i.r.t. het energieverbruik. In het energiezuinige topic lees ik dat de 2.5" schijven beduidend zuiniger zijn dan 3.5" versies. Werkt deze energiezuinigheid van de 2.5"-ers door in het totale energieverbruik van de DS918+ en heeft iemand hier ervaring mee?

• Fjeze
SABnzbd in de Docker helemaal naar mijn zin werkend gekregen.
Download op schijf 1, past daarna de map en bestandsnaam aan naar de DL naam (welke ik zelf invul hoe ik hem wil) en verplaatst hem naar schijf 2 in de map Films.

Zover alles naar wens.

Echter wil ik nu de map films benaderen via mijn Apple TV.
Via SMB lukt dit allemaal prima, echte via NFS krijg ik het niet goed ingesteld.
Ik heb NFS aangezet, de map films rechten gegeven voor NFS, en heb gebruikers toegang geven tot submappen aangevinkt. Nu krijg ik op de Apple TV netjes de map Films te zien via NFS, echter de submappen krijg ik geen toegang toe.

Kan iemand mij vertellen hoe ik dit in moet stellen?

P.S. of is er eigenlijk geen voordeel aan NFS t.o.v. SMB? Ik dacht dat NFS wat sneller en betrouwbaarder was qua verbinding.

Fjeze wijzigde deze reactie 02-12-2018 15:02 (8%)

Fly or Die

• ShaneV
  • Registratie: maart 2005
  • Laatst online: 07:47

ShaneV

Nikonian

Ik ben opzoek naar een betrouwbare manier om een map op een Synology nas te synchroniseren naar een andere Synology nas met 2 weg synchronisatie.

Ik zoek dus een andere oplossing dan rsync (1 weg) en cloud station. Iemand suggesties?

www.shanevandewalle.be

• ICT Consultant
@Fjeze
NFS is klassiek Unix, SMB is van oorsprong Windows, maar er is geen enkele reden om voor NFS te kiezen. Blijf gewoon bij SMB!

• walletje-w
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 22-03 22:22
Ik zit me af te vragen wat de slimste manier is om mijn huidige setup te upgraden.
Ik gebruik nu een pricewatch: Synology DiskStation DS214se met 1 volume van 8TB (2x4TB JBOD met online back-up). Deze is bijna volledig gevuld met eigen materiaal, zowel prive (30%) als werk (50%) en computer back-ups (time machine). Werk is (ruw) foto en video materiaal voor klanten (archief). Omdat de DS214se zo traag is gebruik ik hem nergens anders voor.

Waar ik de NAS voor zou willen gebruiken.
- Archief (in de komende 10 jaar groeiend naar 12TB max)
- Backup (Time machine 1TB)
- Online foto/video album voor klanten, familie en vrienden (1TB)
- Dropbox alternatief (1TB)

Ik heb nu een DS416 Play aangeschaft voor 290 euro (nieuw, goede aanbieding) + 4GB extra Ram geheugen en 2x8TB. De vraag is nu wat de slimste set-up is en hoe ik hier het makkelijkste toe kom.

Mijn idee:
  1. De huidige synology updaten en dan de 2 4TB schijven in de nieuwe DS416 plaatsen.
  2. 1x 8TB schijf erbij plaatsen als een apart 8TB SHR Volume.
  3. Content van de 2x4TB kopiëren naar het nieuwe 8TB SHR volume.
  4. De 2x4TB schijven formatteren
  5. 2x 4TB schijven Instellen als nieuw SHR volume van 4TB (1 schijf redundancy)
  6. 1x (lege) 8TB schijf toevoegen om een SHR volume van 12TB te maken
  7. content van het 8TB SHR volume naar het 12TB volume kopiëren
  8. 8TB SHR volume formateren en toevoegen aan het 12TB volume om 16TB SHR volume te creëren en alle schijven te kunnen gebruiken.
Nu heb ik 3 vragen.
  1. Is dit de makkelijkste manier om het JBOD volume om te zetten naar SHR en uit te breiden?
  2. Ik zou eigenlijk 4x4TB schijven willen omdat dat ook wel voldoende is voor de komende periode maar ik geen manier kan bedenken om dit te bewerkstelligen, anders dan een externe 8TB schijf kopen als kopieer mechanisme. Zie ik iets over het hoofd? 4444TB is het goedkoopste, levert netto 12TB op, 4466 levert als ik het goed begrijp maar 10TB op en 4488 geeft 16TB
  3. Is de DS416 Play een prima oplossing voor de lange termijn of bied de DS918+ zoveel meer voordelen dat het die 200 euro extra waard is.

• Robbie T
  • Registratie: februari 2006
  • Laatst online: 22-03 21:34
NVM

Robbie T wijzigde deze reactie 03-12-2018 15:56 (98%)

• HEY_DUDE
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 09:57
walletje-w schreef op zondag 2 december 2018 @ 21:57:

Nu heb ik 3 vragen.
[list=1]
• Is dit de makkelijkste manier om het JBOD volume om te zetten naar SHR en uit te breiden?
Ziet er prima uit mits je ook een backup hebt. Volgens mij loop je bij elke uitbreiding een klein risico op dataverlies.
• Ik zou eigenlijk 4x4TB schijven willen omdat dat ook wel voldoende is voor de komende periode maar ik geen manier kan bedenken om dit te bewerkstelligen, anders dan een externe 8TB schijf kopen als kopieer mechanisme. Zie ik iets over het hoofd? 4444TB is het goedkoopste, levert netto 12TB op, 4466 levert als ik het goed begrijp maar 10TB op en 4488 geeft 16TB
4444 geeft 12 TB met 1 schijf als redundantie
4466 geeft 14 TB met 1 schijf als redundantie
4488 geeft 16 TB met 1 schijf als redundantie
• Is de DS416 Play een prima oplossing voor de lange termijn of bied de DS918+ zoveel meer voordelen dat het die 200 euro extra waard is.
Ligt volledig aan je usecase. Wil je met docker aan de slag dan zeker de DS918+ nemen. Voor de gemiddelde consument is de 918+ echt overkill.

• pietje63
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 12:36
@walletje-w Als ik je lijstje zo zie dan heb je 15TB nodig of niet? Of wil je later bijplaatsen?
Daarbij betweijfel ik of stap 6 van je migratie klopt. SHR heeft tot altijd redundancy? hoe kun je dan doorhet bijplaatsen van 8TB groeien van 4TB naar 12TB?

Waarom niet
1.De huidige synology updaten en dan de 2 4TB schijven in de nieuwe DS416 plaatsen.
2.2x 8TB schijf erbij plaatsen als een apart 8TB SHR Volume.
3.Content van de 2x4TB kopiëren naar het nieuwe 8TB SHR volume.
4.De 2x4TB schijven formatteren
5.2x 4TB schijven toevoegen aan het 8TB volume om een SHR volume van 12TB te maken

Overigens heb je dan maar 12TB, maar 16TB lukt volgens mij niet met de schijven (of ik heb het verkeerd)

De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!

• walletje-w
HEY_DUDE schreef op maandag 3 december 2018 @ 19:08:
[...]

Ziet er prima uit mits je ook een backup hebt. Volgens mij loop je bij elke uitbreiding een klein risico op dataverlies.
Er is inderdaad een back-up. Wel eentje die ik nog moet controleren want dit is een online back-up. Goed punt.
[...]

4444 geeft 12 TB met 1 schijf als redundantie
4466 geeft 14 TB met 1 schijf als redundantie
4488 geeft 16 TB met 1 schijf als redundantie
Ah ik zie de fout bij de 4466 setup. Dank.
[...]

Ligt volledig aan je usecase. Wil je met docker aan de slag dan zeker de DS918+ nemen. Voor de gemiddelde consument is de 918+ echt overkill.
Ik denk er aan om de 416 play van 290 euro te verkopen voor zo'n 350 euro op marktplaats en dan de 918+ te kopen van tweakers v&a. (4GB extra geheugen heb ik nog niet gekocht, dat zou ook weer 30 euro zijn) Dat geeft me net weer anderhalf jaar langer updates en iets meer ruimte om te upgraden in de toekomst.
pietje63 schreef op maandag 3 december 2018 @ 19:58:
@walletje-w Als ik je lijstje zo zie dan heb je 15TB nodig of niet? Of wil je later bijplaatsen?
Daarbij betweijfel ik of stap 6 van je migratie klopt. SHR heeft tot altijd redundancy? hoe kun je dan doorhet bijplaatsen van 8TB groeien van 4TB naar 12TB?
Goed punt dan zou ik inderdaad tot een volume komen van 8TB, gelukkig nog steeds groot genoeg voor alle data. Ik zat er inderdaad over te denken om later nog een schijf bij te plaatsen of te vervangen als ik meer ruimte nodig heb. Nu al op 16TB komen is ook niet nodig als ik daar pas over 5 jaar ben.
Waarom niet
1.De huidige synology updaten en dan de 2 4TB schijven in de nieuwe DS416 plaatsen.
2.2x 8TB schijf erbij plaatsen als een apart 8TB SHR Volume.
3.Content van de 2x4TB kopiëren naar het nieuwe 8TB SHR volume.
4.De 2x4TB schijven formatteren
5.2x 4TB schijven toevoegen aan het 8TB volume om een SHR volume van 12TB te maken

Overigens heb je dan maar 12TB, maar 16TB lukt volgens mij niet met de schijven (of ik heb het verkeerd)
Deze manier zou volgens mij dus niet werken omdat je geen kleinere schijven kunt toevoegen dan het formaat waar het volume mee begonnen is. Dit volume is begonnen met een 8TB schijf dus zal ik geen 4TB schijven toe kunnen voegen en zijn die dus helaas waardeloos geworden. (voor deze set-up)

Dus met het originele plan zou ik een SHR volume beginnen van 4TB en dat uitbreiden naar 24TB waarvan 1 8TB schijf redundant is. en dan kom ik uit op 16TB.

Er is toch een manier om 4x4TB te doen kwam ik achter. Door de data iedere keer goed te verdelen over alle schijven. Alleen is dan de upgrade later weer erg duur omdat 4448 dezelfde hoeveelheid geeft als 4444 en je pas bij 4488 voordeel gaat hebben.

• Neft
  • Registratie: december 2018
  • Laatst online: 26-12-2018
Ik ben nieuw op dit forum en relatief nieuw met NAS.

Ik heb een Synology DS416 met 4 van de volgende schijven: Seagate NAS HDD ST2000VN000 2 TB. Nu is een van de schijven stukgegaan en is het lastig om aan exact dezelfde nieuwe schijf te komen. Moet ik exact dezelfde schijf toevoegen om het weer werkend te krijgen of kan het ook een andere schijf zijn. Als het een andere schijf mag zijn, waar moet ik dan op letten? Hebben jullie eventueel suggesties gegeven de hardware die ik al heb?

Alvast bedankt!

• walletje-w
Neft schreef op maandag 3 december 2018 @ 20:51:

Ik heb een Synology DS416 met 4 van de volgende schijven: Seagate NAS HDD ST2000VN000 2 TB...
Voor het antwoord is het erg belangrijk om te weten wat voor type volume je hebt. JBOD/raid 0/1/5 of SHR volume?

• beantje123
  • Registratie: mei 2012
  • Laatst online: 17-03 22:01
Beste ik weet niet of iemand me hier kan helpen, maar zo net heb ik dit probleem

Volume 1 is vast gelopen
http://prntscr.com/lq9skk

maar als ik test doe zijn de schijven in orde het gaat om 2x 8TB ik wil mijn data niet kwijt enig idee hoe ik dit oplos ?
http://prntscr.com/lq9t3c
http://prntscr.com/lq9t88

hopelijk kan iemand van jullie mij helpen
beantje123 schreef op maandag 3 december 2018 @ 21:35:
Beste ik weet niet of iemand me hier kan helpen, maar zo net heb ik dit probleem

Volume 1 is vast gelopen
http://prntscr.com/lq9skk

maar als ik test doe zijn de schijven in orde het gaat om 2x 8TB ik wil mijn data niet kwijt enig idee hoe ik dit oplos ?
http://prntscr.com/lq9t3c
http://prntscr.com/lq9t88

hopelijk kan iemand van jullie mij helpen
Het klinkt alsof je schijf aan het stuk gaan is. Afgaande op wat ik via Google vind, is het vervangen van de schijf de beste optie.

• beantje123
pven schreef op maandag 3 december 2018 @ 22:07:
[...]

Het klinkt alsof je schijf aan het stuk gaan is. Afgaande op wat ik via Google vind, is het vervangen van de schijf de beste optie.
de vraag is welke schijf ?

( en ze zijn nog geen jaar oud :( )

• KRGT
  • Registratie: september 2001
  • Niet online

KRGT

Have a nice day!

beantje123 schreef op maandag 3 december 2018 @ 22:08:
[...]

SMART test doen?
beantje123 schreef op maandag 3 december 2018 @ 22:08:
[...]

Kijk eens bij de SMART-info of je daar afwijkende of opvallende dingen ziet.

• beantje123
die geven geen fouten ...
Laat de output aub eens zien. Want het zijn niet de screenshots die je al liet zien.

• beantje123
pven schreef op maandag 3 december 2018 @ 22:16:
[...]

Laat de output aub eens zien. Want het zijn niet de screenshots die je al liet zien.
smart op syno werkt niet door expenolgy ...

maar dit gaat wel
http://prntscr.com/lqag35
http://prntscr.com/lqagfk

( dit komt uit syno maar heb je niets aan http://prntscr.com/lqagz8 )

beantje123 wijzigde deze reactie 03-12-2018 22:25 (10%)

• KRGT
  • Niet online

KRGT

Have a nice day!

@beantje123 je draait dus niet Synology maar XPenology, de niet officiële ondersteunde versie.

Dat het volume stuk is kan dus nu veel meer redenen hebben dan de disken.

Beste is naar het topic te gaan van XPenology.

• DukeBox
  • Registratie: april 2000
  • Laatst online: 10:35
beantje123 schreef op maandag 3 december 2018 @ 22:24:
smart op syno werkt niet door expenolgy ...
Dan zou ik je vraag in het Het Grote XPenology Topic stellen. Hoe dan ook zijn temp. van tegen de 50 graden wel extreem.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• beantje123
KRGT schreef op maandag 3 december 2018 @ 22:41:
@beantje123 je draait dus niet Synology maar XPenology, de niet officiële ondersteunde versie.

Dat het volume stuk is kan dus nu veel meer redenen hebben dan de disken.

Beste is naar het topic te gaan van XPenology.
Klopt en heb mijn vraag daar dan ook gesteld,
nu moest ik de BTRFS volume kunnen zien in linux en wat data kunnen recoveren zou ik al blij zijn als de syno niet meer werkt is niet zo erg

• DukeBox
beantje123 schreef op maandag 3 december 2018 @ 22:44:
...zou ik al blij zijn als de syno niet meer werkt is niet zo erg
Maar dit brengt alleen maar verwarring. xpenology != synology. Daarnaast heet het OS DSM, Synology is de hardware.

• beantje123
DukeBox schreef op maandag 3 december 2018 @ 23:08:
[...]

Maar dit brengt alleen maar verwarring. xpenology != synology. Daarnaast heet het OS DSM, Synology is de hardware.
maakt eigenlijk niets uit als ik de data wil recoveren of het expe of niet is maar swat
toch bedankt

• DukeBox
beantje123 schreef op maandag 3 december 2018 @ 23:46:
maakt eigenlijk niets uit als ik de data wil recoveren of het expe of niet is...
Wel degelijk aangezien er nu een virtualisatie laag tussen zit.

• beantje123
DukeBox schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 00:03:
[...]

Wel degelijk aangezien er nu een virtualisatie laag tussen zit.
de schijf indeling is dezelfde of het nu expe of syno is ...
maar toch bedankt

• Viper®
  • Registratie: februari 2001
  • Niet online
beantje123 schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 00:04:
[...]

maar toch bedankt
Ik vermoed dat dukebox doelt op het feit dat de manier van opslag overeen kan komen de manier van data recovery kan anders zijn bij deze software.

• Opi
  • Registratie: maart 2002
  • Niet online
Op dit moment heb ik een 4-bay met de volgende configuratie:
Volume 1 is 2x4TB in SHR met gegevensbeveiliging van 1 schijf fouttolerantie (ext4).
Volume 2 is 2x2TB in SHR met gegevensbeveiliging van 1 schijf fouttolerantie (ext4).

Nu heb ik twee schijven aangeschaft en wil ik naar de volgende configuratie.
Volume 1 is 2x6TB en 1x4TB in SHR (btfrs).
Volume 2 is 1x4TB (zonder een voorkeur voor een specifiek format).

De data op de 2x2TB heeft geen waarde, de data op de 2x4TB wel. Hoe kan ik bovenstaande transitie realiseren met een enkele nas?

Waar ik tegen aan loop is dat ik de 2x4TB schijven volgens mij niet zonder meer van positie 1 en 2 naar positie 3 en 4 kan verplaatsen en dat ik ze ook niet zonder meer over kan zetten naar een ander volume cq storage pool.
basdej schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 20:44:
Onze DS415+ heeft gisteren de geest gegeven. Reageerde nergens meer op en stond te knipperen met een blauw lampje. Disk ledjes allemaal oranje. Zonder disken geprobeerd te starten maar zelfde resultaat. Echter is hij een half jaar te lang uit de garantie. Ik vermoed dat het met de cpu bug te maken heeft, maar heeft iemand al ervaring met het omruilen van een diskstation die net over de garantie is?
Hoe is dit afgelopen?
Ik zit in een vergelijkbare situatie en de service support van Synology lijkt qua hardware in schril contrast te staan met de support die ze op software geven.

Opi wijzigde deze reactie 04-12-2018 09:14 (8%)

• DukeBox
Oh, dan is het toch makkelijk, dan haal je die disk er uit en hang je hem in je pc. Middels de Synology Recovery handleiding kan je die dan proberen terug te halen 8)7

• Domino
  • Registratie: juli 1999
  • Laatst online: 12:00

Domino

30 Watts and overheating...

[...]

maar toch bedankt
Je hebt een virtuele disk (vmdk) aangemaakt. Kun je die niet met een andere VM openen/mounten?
Er staan dan als het goed is twee partities op, één met de raid info voor synology/xpenology en één met de daadwerkelijke data.

Wat overigens ook opvalt is de disk omvang die crystaldisk rapporteert: 8001,5 GB.
Ik weet niet precies hoe het programma hieraan komt, gebruiken die dezelfde 10^3 ipv 1024?

An IPv6 packet walks into a bar. Nobody talks to him.

• basdej
  • Registratie: augustus 2010
  • Laatst online: 20-03 23:40

basdej

Student Business IT & Mgmt

Opi schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 09:13:

[...]

Hoe is dit afgelopen?
Ik zit in een vergelijkbare situatie en de service support van Synology lijkt qua hardware in schril contrast te staan met de support die ze op software geven.
Basically komt het erop neer dat je nergens mee wordt geholpen omdat de garantie net is verlopen en je dus kunt fluiten naar je geld. Ze zeggen dat je naar een nieuwe moet aanschaffen. Over die cpu bug zeggen ze dat ze het niet kunnen verifiëren.

Ik mag hem niet eens opsturen voor reparatie -.-

Hoi.

• BeSTRaaR
BeSTRaaR schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 21:02:
Andere vraag waar ik nog antwoord op zoek: mijn 'oude' NAS (214+) ga ik verkopen. Nu heb ik alle data gewist middels deze procedure. Is dit voldoende of zijn er nog mogelijkheden om de data beter (lees: permanent) te verwijderen? Ik heb geen mogelijkheid om de harde schijven er uit te halen en aan een computer te koppelen.
Iemand nog ideeën hiervoor? Ik wil mijn NAS graag z.s.m. verkopen :)

• DukeBox
BeSTRaaR schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 21:21:
Iemand nog ideeën hiervoor? Ik wil mijn NAS graag z.s.m. verkopen :)
Als je op 1 HDD DSM installeert kan je met de andere een secure erase doen. Vervolgens dezelfde stap herhalen voor je andere HDD. (zie: https://www.synology.com/...p/DSM/StorageManager/disk)

• Salix Proper
  • Registratie: augustus 2018
  • Laatst online: 17-12-2018
Willen jullie even met me meedenken?
Mijn zoon in Utrecht is ontwerper en heeft zo’n 4 TB aan data die hij nu over verschillende computers en harde schijven heeft staan, hij heeft niet van alles een back-up.
Hij wil van alles een centrale back-up die hij op afstand moet kunnen benaderen. Ook wil hij samen met collega’s kunnen werken aan bestanden, er moet dus een soort online centrale bestandslocatie zijn met rechten per gebruiker. Dit alles moet natuurlijk veilig zijn tegen onbevoegden.

Ik woon in Groningen en heb 500Gb aan foto’s en ca 1TB aan muziek (concertopnames) op de harde schijf van m’n pc staan die ik onregelmatig kopieer naar een externe harde schijf.

We zaten onafhankelijk van elkaar al aan een NAS te denken en nu zouden we het willen bundelen.
Als we allebei een 418J kopen, hij met 2 keer een WD red 8TB en ik met 2 keer een WD Red 4TB en we maken allebei op 1 schijf een goede backup en kopiëren die naar die tweede schijf.
Vervolgens geeft Tom mij één van zijn 8TB schijven en hij krijgt een 4TB van mij en we laten beide NASsen iedere nacht eventuele wijzigingen op de thuisNAS doorgeven aan de NAS bij de ander.

Voor zover ik kan zien hebben we dan een behoorlijk veilig en redundant systeem dat behoorlijk toekomstbestendig is: We beginnen beiden met een halfvolle schijf en kunnen als die vol is nog een schijf bijplaatsen in beide NASsen. Mocht er een schijf kapot gaan dan staat er 200 kilometer verderop een identieke schijf met alle gegevens.
Zie ik dingen verkeerd of over het hoofd? Alvast bedankt!

• gastje01
  • Registratie: oktober 2005
  • Laatst online: 11:24
Salix Proper schreef op woensdag 5 december 2018 @ 13:36:
Willen jullie even met me meedenken?
Mijn zoon in Utrecht is ontwerper en heeft zo’n 4 TB aan data die hij nu over verschillende computers en harde schijven heeft staan, hij heeft niet van alles een back-up.
Hij wil van alles een centrale back-up die hij op afstand moet kunnen benaderen. Ook wil hij samen met collega’s kunnen werken aan bestanden, er moet dus een soort online centrale bestandslocatie zijn met rechten per gebruiker. Dit alles moet natuurlijk veilig zijn tegen onbevoegden.

Ik woon in Groningen en heb 500Gb aan foto’s en ca 1TB aan muziek (concertopnames) op de harde schijf van m’n pc staan die ik onregelmatig kopieer naar een externe harde schijf.

We zaten onafhankelijk van elkaar al aan een NAS te denken en nu zouden we het willen bundelen.
Als we allebei een 418J kopen, hij met 2 keer een WD red 8TB en ik met 2 keer een WD Red 4TB en we maken allebei op 1 schijf een goede backup en kopiëren die naar die tweede schijf.
Vervolgens geeft Tom mij één van zijn 8TB schijven en hij krijgt een 4TB van mij en we laten beide NASsen iedere nacht eventuele wijzigingen op de thuisNAS doorgeven aan de NAS bij de ander.

Voor zover ik kan zien hebben we dan een behoorlijk veilig en redundant systeem dat behoorlijk toekomstbestendig is: We beginnen beiden met een halfvolle schijf en kunnen als die vol is nog een schijf bijplaatsen in beide NASsen. Mocht er een schijf kapot gaan dan staat er 200 kilometer verderop een identieke schijf met alle gegevens.
Zie ik dingen verkeerd of over het hoofd? Alvast bedankt!
Je idee werkt, maar persoonlijk zou ik het net iets anders aanpakken. Schijven in SHR zetten, dan loopt alles gewoon door mocht er een schijf stuk gaan en wanneer je volume vol is prik je er een schijf bij waarmee je je volume vergroot. Voordeel hiervan is dat alles fijn schaalbaar is. 4x4 TB vol? Vervang je schijven (1 voor 1) door grotere modellen.

Enige verschil is dat je 1 schijf redundant hebt en je deze ruimte effectief niet kunt gebruiken. Jullie zullen in dit geval beiden genoeg schijfruimte moeten hebben voor zowel je eigen data als die van de ander. Hyperbackup aanslingeren en je hebt meteen versioning als je dat zou willen, dit kan de eerste keer voor de snelheid uiteraard ook lokaal.

• WhatsappHack
  • Registratie: mei 2011
  • Niet online
Ik gebruik hier een Synology DS218+ in combinatie met een LG OLED en media server.

Als ik transcodering inschakel dan zegt de TV meteen op heel veel (mkv-)bestanden dat het "Bestandstype niet wordt herkend". Beetje raar. Afijn, dat was redelijk makkelijk op te lossen door de audiotracks om te zetten naar AC3. TrueHD/Atmos in een MKV snapt de TV blijkbaar niet, no problem.

Nu speelt ie met transcodering ingeschakeld wel af, maar verwijdert hij elementen als HDR en heb ik het idee dat ie hem aan het downsamplen is en ik geen 4K-stream meer krijg. Kennelijk is de Synology dus aan het transcoderen terwijl dat helemaal niet noodzakelijk is; als ik transcodering uitschakel dan speelt de TV het namelijk ook af maar dan wél in 4K HDR.

Weet iemand of je een bepaald apparaat kan uitsluiten van transcodering? :)
De pest is dat ik graag transcodering wil hebben voor bijvoorbeeld de iPad en iPhone als ik buitenshuis via de VPN een film/opname wil kijken. Een 4K film ala 25GB slaat dan nergens op, dus lekker naar 1080p transcoderen :P Maar ik wil dat hij de TV met rust laat, daar moet ie nooit voor transcoderen...

Any ideas? :)

• KRGT
  • Niet online

KRGT

Have a nice day!

Beter alles inladen in plex en dan met dlna naar de plex server gaan. Eigenlijk nooit problemen met afspelen van content op de C7 hiermee.

• ICT Consultant
@WhatsappHack
Jouw NAS kan transcoderen, die zou er krachtig genoeg voor moeten zijn. Maar persoonlijk vind ik een capabele mediaspeler een betere oplossing. Dus een Apple TV 4K of een NVidia Shield Android TV.

• EWK
  • Registratie: mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

ICT Consultant schreef op woensdag 5 december 2018 @ 21:09:
@WhatsappHack
Jouw NAS kan transcoderen, die zou er krachtig genoeg voor moeten zijn. Maar persoonlijk vind ik een capabele mediaspeler een betere oplossing. Dus een Apple TV 4K of een NVidia Shield Android TV.
Maarja, plex lifetime is 119 euro, Apple tv 180 en een shield 200.

We nominate you to find out and report back.

• Sp33dFr34k
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

Plex pass is helemaal niet eens nodig imo, ik gebruik de premium opties helemaal niet.

• WhatsappHack
  • Niet online
@KRGT @ICT Consultant Ja klopt. Had eerst de Play die zelfs 4K->4K kan maar ingeruild voor een +. Het probleem is in dit geval niet dat hij niet kan transcoderen, maar dát hij transcodeert. De TV kan alle ruwe content prima afspelen, met transcodering aan kan hij dat of niet of krijg ik geen HDR meer en volgens mij uberhaupt geen 4K maar ramt ie het naar 1080p.

Ik kan alleen nergens instellingen vinden mbt wat hij wel/niet moet transcoderen of beter gezegd: ik wil de TV uitzonderen. De rest mag ie transcoderen wat ie wil, graag zelfs, maar voor de TV moet ie er vanaf blijven en “domme nas” spelen.

Kan dat met Plex?
Ik was niet zo happy met het feit dat Plex naar huis lijkt te bellen en allerlei shit graag wil synchroniseren met m’n Plex account. Ik heb die NAS neergezet om alles lokaal te kunnen doen en veel zaken uit de cloud naar local storage te krijgen zoals iCloud, niet om alsnog “connected apps” te hebben die allerlei gegevens delen :P Is dat geheel uit te zetten in Plex? :)

Of is er een config file voor Media Server die ik kan aanpassen dat iemand toevallig weet? Om die TV uit te zonderen. :)

• EWK
  • Niet online

EWK

Sp33dFr34k schreef op woensdag 5 december 2018 @ 22:14:
Plex pass is helemaal niet eens nodig imo, ik gebruik de premium opties helemaal niet.
Zeker wel nodig, anders werkt hardware ondersteuning van transcoderen niet. En zonder die hw-indersteuning hapert er veel.

• ICT Consultant
EWK schreef op woensdag 5 december 2018 @ 21:56:
[...]

Maarja, plex lifetime is 119 euro, Apple tv 180 en een shield 200.
Klopt, daarom pleit ik ook om niet te gaan transcoderen (met Plex) maar voor een goede speler.

Dat is de prijs die je moet betalen voor de doorgaans beroerde processor en software ondersteuning in een smart tv.

• ICT Consultant
@WhatsappHack
In dat geval is jouw oplossing heel makkelijk, speel af via de SMB link ipv via DS Video. Mogelijk ziet je interface er niet meer uit, maar je kunt dan wel zien hoe goed je tv de video afspeelt.

• Jordyz
  • Registratie: maart 2013
  • Laatst online: 13:49
Maakt er iemand hier ook een Configuratieback-up? Dit is een backup van de instellingen die je ergens opslaat? Ik heb het eerlijk gezegd nog nooit gedaan maar opzicht wel handig als de software crasht dat ik dan niet al die instellingen en mappen terug moet zetten?

Iemand ervaringen mee dat het ook werkt?

• TerrorSource
  • Registratie: januari 2011
  • Laatst online: 11:29
Jordyz schreef op donderdag 6 december 2018 @ 08:15:
Maakt er iemand hier ook een Configuratieback-up? Dit is een backup van de instellingen die je ergens opslaat? Ik heb het eerlijk gezegd nog nooit gedaan maar opzicht wel handig als de software crasht dat ik dan niet al die instellingen en mappen terug moet zetten?

Iemand ervaringen mee dat het ook werkt?
Ik maak soms met de hand config backups. Tijdens het terugzetten van deze configs kan je aangeven wat er allemaal teruggezet moet worden.

Tweakers V&A Ads

• Jordyz
Okee top! Handig dus om een keer te doen :-)

• TerrorSource
  • Registratie: januari 2011
  • Laatst online: 11:29
Jordyz schreef op donderdag 6 december 2018 @ 08:48:
Okee top! Handig dus om een keer te doen :-)
Hou er alleen wel rekening mee dat hij niet alle settings opslaat in de config-backup en dat dus ook niet alle settings te restoren zijn.

Je kan om te testen/kijken hoe het werkt een backup maken en die meteen restoren (en niet niet alle schermen doorlopen ;) )

Tweakers V&A Ads

• Sp33dFr34k
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

EWK schreef op donderdag 6 december 2018 @ 07:11:
[...]

Zeker wel nodig, anders werkt hardware ondersteuning van transcoderen niet. En zonder die hw-indersteuning hapert er veel.
Geen idee hoor, maar ik heb een oude Samsung smart TV van 2014, en via Plex draait alles 100% vloeiend. Heb tot op heden nog geen enkele file gevonden die hij niet draait.

EDIT: https://support.plex.tv/a...re-accelerated-streaming/

Ik lees hier niets over het nodig hebben van een Plex pass. Edit: toch wel: "The server owner must have a Plex Pass subscription"

Ik draai Plex echter in een Docker container, dus hw accelerated transcoding is voor mij dan sowieso niet beschikbaar zie ik.

Volgens de sheet zou het bij mij niet moeten werken, maar ik heb toch echt geen issues, zelfs niet met 4K files...

Sp33dFr34k wijzigde deze reactie 06-12-2018 10:14 (37%)

• renem
  • Laatst online: 22-03 23:06
Ik heb een video bestand met Nederlandse ondertiteling. Als ik deze in VLC op de pc afspeellijst krijg ik gelijk de Nederlandse ondertiteling te zien. Speel ik het bestand af in DS Video, en het dan stream naar mijn tv via Chromecast, dan zie ik alleen Engelse ondertiteling. In de app kan ik nog wel naar het ondertitels menu gaan alwaar ik 2 keuzes heb maar die zijn beide Engels. Hoe kan ik die Nederlandse alsnog selecteren?

• Jordyz
TerrorSource schreef op donderdag 6 december 2018 @ 09:36:
[...]

Hou er alleen wel rekening mee dat hij niet alle settings opslaat in de config-backup en dat dus ook niet alle settings te restoren zijn.

Je kan om te testen/kijken hoe het werkt een backup maken en die meteen restoren (en niet niet alle schermen doorlopen ;) )
Ja inderdaad ik zag het net, ja het ging voornamelijk om de lapindeling en de rechten/accounts, dat ik niet alles terug moet gaan zitten te vogelen..

Heb de NAS nu 4 jaar draaien maar nog nooit nodig gehad eigenlijk.. Maar wel handig dat het bestaat, heeft me even geduurd voordat ik alles ingericht had zoals ik wou :P

• Opi
  • Registratie: maart 2002
  • Niet online
basdej schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 10:19:
Basically komt het erop neer dat je nergens mee wordt geholpen omdat de garantie net is verlopen en je dus kunt fluiten naar je geld. Ze zeggen dat je naar een nieuwe moet aanschaffen. Over die cpu bug zeggen ze dat ze het niet kunnen verifiëren.

Ik mag hem niet eens opsturen voor reparatie -.-
Dit is herkenbaar. En die houding verbaast me eerlijk gezegd.

• Xyphoid
  • Registratie: februari 2007
  • Laatst online: 18-03 17:36
WhatsappHack schreef op woensdag 5 december 2018 @ 17:06:
Ik gebruik hier een Synology DS218+ in combinatie met een LG OLED en media server.

Als ik transcodering inschakel dan zegt de TV meteen op heel veel (mkv-)bestanden dat het "Bestandstype niet wordt herkend". Beetje raar. Afijn, dat was redelijk makkelijk op te lossen door de audiotracks om te zetten naar AC3. TrueHD/Atmos in een MKV snapt de TV blijkbaar niet, no problem.

Weet iemand of je een bepaald apparaat kan uitsluiten van transcodering? :)
De pest is dat ik graag transcodering wil hebben voor bijvoorbeeld de iPad en iPhone als ik buitenshuis via de VPN een film/opname wil kijken. Een 4K film ala 25GB slaat dan nergens op, dus lekker naar 1080p transcoderen :P Maar ik wil dat hij de TV met rust laat, daar moet ie nooit voor transcoderen...
Doe jij transcoderen via DS Video en heb jij op de iPhone DS Video geïnstalleerd?
Ik probeer om zonder de DS Video app op een iPhone videos af te spelen (omdat ik niet wil dat iedereen in de familie met een iPhone DS Video moet installeren om mijn videos te bekijken. Op Android hoeft dat ook niet namelijk), maar videoformaat (mp4) wordt niet ondersteund. Ik heb nog niet de audiotracks omgezet naar AC3. Zal dat ook nog een keer proberen.

Toshiba e755 Pocket PC > Panasonic G500 >Nokia 8210 > Nokia 8850 > Vario MDA (htc wizard 200) > Vario MDA III (htc tytn II) > HTC Hero > HTC Desire HD > Asus Transformer TF101 > Asus Padfone > Oppo Find 5 > LG Nexus 5 > Wileyfox Swift 2X > Razer Phone

• WhatsappHack
  • Niet online
@ICT Consultant DS Video draait niet op de LG? Gebruik de software van LG zelf. Ik kon ook geen optie vinden om met een NAS (of wat voor samba/afs/nfs share dan ook) te verbinden eigenlijk. Dus hij gaat hoe dan ook via de DLNA-server.

Maar goed, ik wil sowieso gewoon dit op de nas geconfigureerd hebben in plaats van een omweg te zoeken op de TV. De nas moet gewoon helemaal niets transcoderen voor de TV en zich er niet mee bemoeien. That simple, maar kennelijk moeilijker dan gedacht/helemaal niet mogelijk gezien niemand een direct antwoord heeft :P Dat wordt verder zoeken dus. ;(

@Xyphoid Ik draai Media Server en Video Station op de NAS en gebruik VLC op de iPhone/iPad. Al is VLC een beetje raar en soms extreem traag zonder reden, dus of je daar nou goed mee af bent... Ehh. VLC lijkt ook niet goed om te kunnen gaan met grote video’s en wil nog wel eens crashen. Beetje jammer. ;(

Een iPhone ondersteund wel gewoon mp4 trouwens (AirDrop maar eens een klein mp4’tje, is geen enkel probleem), dus dan klopt er idd iets niet met een van de gebruikte video/audio codecs :) MKV is weer een ander verhaal.

• ikweethetbeter
WhatsappHack schreef op donderdag 6 december 2018 @ 11:27:
DS Video draait niet op de LG? Gebruik de software van LG zelf. Ik kon ook geen optie vinden om met een NAS (of wat voor samba/afs/nfs share dan ook) te verbinden eigenlijk. Dus hij gaat hoe dan ook via de DLNA-server.
De basisfunctionaliteit van je NAS is file server, je stelt via SMB / Samba / AFS / NFS / FTP / ... bestanden beschikbaar. DS Video draait op je NAS, waardoor je via DLNA video aan je (simpele) mediaspeler aan kunt bieden.
Maar goed, ik wil sowieso gewoon dit op de nas geconfigureerd hebben in plaats van een omweg te zoeken op de TV. De nas moet gewoon helemaal niets transcoderen voor de TV en zich er niet mee bemoeien. That simple, maar kennelijk moeilijker dan gedacht/helemaal niet mogelijk gezien niemand een direct antwoord heeft :P Dat wordt verder zoeken dus. ;(
Met Plex op je NAS zou dat mogelijk moeten zijn. Echter, op internet staan veel meldingen dat het niet gelukt is om 4K te kijken met de Plex client onder WebOS. Of het iemand gelukt is weet ik niet, maar ik heb het niet gezien.

Overweeg de aanschaf van een goede mediaspeler, zoals een Apple TV 4K met Infuse of een Nvidia Shield Android TV met Kodi. Dan is Plex niet nodig en speel je alles probleemloos af.

• WhatsappHack
  • Niet online
@ikweethetbeter Ah dus dat Media Server pakket == DS Video? Als het hetzelfde ding is snap ik waar men het over heeft. :P

Plex server verschijnt ook als DLNA-device op de LG wanneer je die installeert, is de app vanuit de LG Store dan nog nodig?
media server is een dlna server.

Je hebt de ds video package op je nas, en deze communiceert met de ds video app op de tv.
ds video maakt gebruik van dezelfde library (media indexer), zou vast op dlna gebaseerd zijn, maar biedt wel extra's aan tov dlna.

Voordeel tov dlna is betere ondersteuning voor subtitles, verder kijken waar je was gebleven, informatie over afleveringen/films, etc. Je hebt dezelfde mogelijkheden als dat je via de browser gebruik maakt van ds video.

Heeft jouw tv geen ds video app, dan kan je alleen gebruik maken van dlna.

job wijzigde deze reactie 06-12-2018 13:55 (96%)

• The Inquisitor
  • Registratie: april 2010
  • Laatst online: 09:27

The Inquisitor

Greetings weaklings

WhatsappHack schreef op donderdag 6 december 2018 @ 12:46:
Plex server verschijnt ook als DLNA-device op de LG wanneer je die installeert, is de app vanuit de LG Store dan nog nodig?
Dat is meer een bonus, en ook uit te zetten in de settings van Plex. Syno heeft zelf dus al DLNA (via mediaserver) dus het is een beetje onzinnig om ook nog Plex DLNA te laten uitzenden. Datzelfde geldt voor bijv Emby mediaserver.

Voordeel van Plex en DS Video enz, is dat je ook buitenhuis naar je films kan kijken door te streamen naar je tablet, phone of bijv Chromecast.

Alienware M17 | iPhone 8 | iPad Air 2 | aTV 4 | aWatch s3 | Sonos | Philips Hue | Synology DS216+II | PS4 PRO & PSVR

• Neft
  • Registratie: december 2018
  • Laatst online: 26-12-2018

Ik heb een Synology DS416 met 4 van de volgende schijven: Seagate NAS HDD ST2000VN000 2 TB. Nu is een van de schijven stukgegaan en is het lastig, maar niet onmogelijk, om aan exact dezelfde nieuwe schijf te komen.

Ik begreep eerder van een gebruiker dat het goed is om aan te geven welk type volume de NAS heeft. Op dit moment is dat SHR. De schijven zijn echter nog nagenoeg leeg, dus een volledige reset is niet perse bezwaarlijk. Als andere instellingen beter zijn.

Moet ik exact dezelfde schijf toevoegen om het weer werkend te krijgen of kan het ook een andere schijf zijn?

Als het een andere schijf mag zijn, waar moet ik dan op letten? Hebben jullie eventueel suggesties gegeven de hardware die ik al heb?

Alvast bedankt!

• FlorisVN
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 13:09
Neft schreef op donderdag 6 december 2018 @ 15:22:

Ik heb een Synology DS416 met 4 van de volgende schijven: Seagate NAS HDD ST2000VN000 2 TB. Nu is een van de schijven stukgegaan en is het lastig, maar niet onmogelijk, om aan exact dezelfde nieuwe schijf te komen.

Ik begreep eerder van een gebruiker dat het goed is om aan te geven welk type volume de NAS heeft. Op dit moment is dat SHR. De schijven zijn echter nog nagenoeg leeg, dus een volledige reset is niet perse bezwaarlijk. Als andere instellingen beter zijn.

Moet ik exact dezelfde schijf toevoegen om het weer werkend te krijgen of kan het ook een andere schijf zijn?

Als het een andere schijf mag zijn, waar moet ik dan op letten? Hebben jullie eventueel suggesties gegeven de hardware die ik al heb?

Alvast bedankt!
Exact dezelfde hoeft niet, maar is wel wenselijk voor een ideale situatie..
minimum eisen zijn, zelfde capaciteit of groter, en ik adviseer wel zelfde aantal RPM snelheid aan te houden op de vervangende schijf..

Is de data erg belangrijk ?
Maak dan eerst een back-up voordat je de SHR RAID gaat rebuilden...

FlorisVN wijzigde deze reactie 06-12-2018 16:34 (4%)

• Xyphoid
  • Registratie: februari 2007
  • Laatst online: 18-03 17:36
WhatsappHack schreef op donderdag 6 december 2018 @ 11:27:

@Xyphoid Ik draai Media Server en Video Station op de NAS en gebruik VLC op de iPhone/iPad. Al is VLC een beetje raar en soms extreem traag zonder reden, dus of je daar nou goed mee af bent... Ehh. VLC lijkt ook niet goed om te kunnen gaan met grote video’s en wil nog wel eens crashen. Beetje jammer. ;(

Een iPhone ondersteund wel gewoon mp4 trouwens (AirDrop maar eens een klein mp4’tje, is geen enkel probleem), dus dan klopt er idd iets niet met een van de gebruikte video/audio codecs :) MKV is weer een ander verhaal.
Thanks voor de info.
Ik had mijn nichtje VLC laten installeren op haar iPhone, maar die kon het linkje van mijn shared video niet openen (VLC ging zeuren om iTunes of zo). Waarschijnlijk moet je VLC nog goed instellen. Helaas kon ik niet direct meekijken en heb ik zelf geen toegang tot een iPhone. Probeer van het weekend wel met iPhone van mijn broertje.

Waarschijnlijk als ik VLC op die iPhone werkend krijg, dan werkt het mp4 filmpje ook wel.

Toshiba e755 Pocket PC > Panasonic G500 >Nokia 8210 > Nokia 8850 > Vario MDA (htc wizard 200) > Vario MDA III (htc tytn II) > HTC Hero > HTC Desire HD > Asus Transformer TF101 > Asus Padfone > Oppo Find 5 > LG Nexus 5 > Wileyfox Swift 2X > Razer Phone

• EWK
  • Niet online

EWK

Sp33dFr34k schreef op donderdag 6 december 2018 @ 09:59:
[...]

Geen idee hoor, maar ik heb een oude Samsung smart TV van 2014, en via Plex draait alles 100% vloeiend. Heb tot op heden nog geen enkele file gevonden die hij niet draait.

EDIT: https://support.plex.tv/a...re-accelerated-streaming/

Ik lees hier niets over het nodig hebben van een Plex pass. Edit: toch wel: "The server owner must have a Plex Pass subscription"

Ik draai Plex echter in een Docker container, dus hw accelerated transcoding is voor mij dan sowieso niet beschikbaar zie ik.

Volgens de sheet zou het bij mij niet moeten werken, maar ik heb toch echt geen issues, zelfs niet met 4K files...
Draai hem ook in docker en heb bijna altijd het transcoderen nodig. Dat is dan wel vreemd.
Je kunt in plex zien als ie aan het transcoderen is, dat doet ie bijna altijd dus.

Pagina: 1 ... 36 ... 42 Laatste

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True