TLDR: Hoe benader ik met Windows Explorer (of een programma als Cobian) mijn NAS van buiten het lokale netwerk? Port forwarding, DDNS en [nasname].synology.me domein zijn volgens mij allemaal goed ingesteld. Het gaat met niet om DSM/Quickconnect, maar om de daadwerkelijke locatie van de files.
---------------------------------
Dag allemaal, heb mijzelf deze kerst op een Synology DS218Play getrakteerd. Plan is om hem bij mijn ouders te zetten en backups van mijn eigen pc thuis daar naartoe te sturen. Het gaat puur om *backups*, geen opslag, dus ik doe op moment niet aan dubbele schijven, RAID, etc. Alle data staat ook nog gewoon op mijn eigen computer.
Ik ben redelijk ver, heb user accounts aangemaakt, een quickconnect verbinding en volgens mij zelfs al de port forwarding bij m'n ouders geregeld. (Dit is een Fritzbox 7490 die niet via EZ-internet herkend werd, dus daar handmatig poorten 5000, 5001, 80 en 443 doorgestuurd).
Zolang ik bij mijn ouders aan het netwerk hang kan ik de Synology makkelijk benaderen als netwerkschijf via Windows Explorer --> \\nasname\home. Ik wil daar vervolgens met een extern programma (Cobian) mijn backups plaatsen.
Als ik zo echter weer thuis zit, werkt dat natuurlijk niet. Ik heb zitten prutsen met DDNS en nu nasname.synology.me als domein. (Heb ik ook meteen gebruikt om een LetsEncrypt certificaat aan te vragen)
Ik kan DSM nu dan ook bereiken via quickconnect.to/nasname, maar ook via
https://nasname.synology.me:5001/. Echter niet via nasname.synology.me - is daar een reden voor?
Belangrijkste vraag, hoe kan ik nu bij "de schijf" vanuit mijn eigen huis? Ik dacht dat dat via "Add a network location" zou gaan in Windows Explorer, maar dat werkt niet. Wie kan mij helpen? Ik ben (dacht ik) voldoende handig met computers, maar onbekend met de netwerkhoek. Heb vandaag al een boel geleerd, maar nog niet voldoende
Alvast bedankt!
[
Voor 13% gewijzigd door
svenvbins op 25-12-2018 21:54
. Reden: TLDR toegevoegd ]