Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• EWK
  • Registratie: mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

ICT Consultant schreef op donderdag 6 december 2018 @ 07:50:
[...]

Klopt, daarom pleit ik ook om niet te gaan transcoderen (met Plex) maar voor een goede speler.

Dat is de prijs die je moet betalen voor de doorgaans beroerde processor en software ondersteuning in een smart tv.
Hmm, ik snap je punt niet. Plex is dan toch de goedkoopste oplossing van de 3?

We nominate you to find out and report back.

• WhatsappHack
  • Registratie: mei 2011
  • Niet online
@The Inquisitor Ja ik ervaar dat als nadeel als die apps het zelf proberen te regelen. Ik heb gewoon een VPN naar huis en dat is voldoende, ik wil niet dat dat third-party spul het zelf probeert te regelen :P

• ICT Consultant
  • Registratie: oktober 2013
  • Laatst online: 17-03 07:21
EWK schreef op donderdag 6 december 2018 @ 17:25:
Hmm, ik snap je punt niet. Plex is dan toch de goedkoopste oplossing van de 3?
Nu misschien wel. Maar om te beginnen niet. Plex heeft een server nodig, en in het geval van een Synology moet het minimaal een + uitvoering zijn. Een j is veel goedkoper, en die volstaat als je een goede mediaspeler hebt.

Transcoderen blijft gekloot, een Apple TV heeft de voorkeur boven een speler op een tv welke geen of weinig support krijgt.

• Sp33dFr34k
  • Registratie: juni 2006
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

EWK schreef op donderdag 6 december 2018 @ 17:22:
[...]

Draai hem ook in docker en heb bijna altijd het transcoderen nodig. Dat is dan wel vreemd.
Je kunt in plex zien als ie aan het transcoderen is, dat doet ie bijna altijd dus.
Ik heb hem gewoon op direct steaming staan zie ik in de interface, maar hij converteert bijvoorbeeld een 4K file van HEVC naar H264 en de audio van TRUEHD naar AC3. Nu ik hem afspeel blijft ie bufferen, dus hij trekt 4K toch niet momenteel. Wellicht omdat ik nu met meerdere zaken tegelijk bezig ben op de server. Zal het later nog eens proberen, de CPU loopt nu ook aardig over. Hij is nu aan het downloaden, seeden, repareren, extracten e.d. tegelijk bezig. Ik weet zeker dat ie het eerst wel vloeiend trok.

Edit: aha got it, lijkt aan de TRUEHD audio steam te liggen die dwars zit. Ik kan in de settings kiezen voor AC3 ipv TRUEHD en dan kan ie weer fatsoenlijk streamen, problem solved. Aangezien ik geen 5.1 systeem heb staan is het voor mij geen issue.

Sp33dFr34k wijzigde deze reactie 06-12-2018 21:46 (13%)

i7 3770k + XSPC Raystorm | Asus Maximus V Formula | GTX1080 EK | Samsung 850 Pro 256GB | 2x8GB DDR3 2400Mhz | Seasonic Platinum 660W | Coolermaster Cosmos S | Liang DDC-1T + XSPC top | Thermochill PA120.3 | Dell Ultrasharp U2713HM | M-Audio AV40

• austin_77
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 11:33
Na flink wat jaren meegelezen te hebben en volgend jaar een flink ‘thuisnetwerk-overhaul’ gepland te hebben wil ik dan ook Synology includeren.
Nu is mijn situatie als volgt:
2x iphone 7 plus128gb (Kids)
2x iphone Xs 64gb (vrouw en ik)
2x win10 laptop 256gb
Ik heb zo geredeneerd dat ik niet voor de 256gb versies van de iphone Xs zou gaan omdat ik backups van de foto’s op alle telefoons ook via synology kan laten lopen en de meerprijs van extra iphoneopslag beter in een goede NAS kan steken.
Nu is mijn vraag of ik dit met Synology iphone apps kan regelen en zodat niet alle fotos van gezinsleden in een ‘bak’ (lees:map) gedonderd worden?
Daarnaast voorzie ik met kids die over 1 jaar naar middelbare school gaan een flinke vraag mbt opslag en dergelijke.
Wat is wijsheid? Gaan voor een 4-bay NAS, twee 4Tb schijven erin raid 1 en tzt uitbreiden, of 2-bay NAS?

• TurboTon1973
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 10:16
Ik heb een vraag waar ik niet direct het antwoord heb gevonden.

Eigenlijk is deze vraag tweeledig.

De eerste is misschien het makkelijkst, als ik bv een DS918+ koop waar je SSD's in kunt doen. Dan worden deze gebruikt voor lees en of schrijf cache. Op zich begrijp ik dit wel. Op deze manier krijg je een snellere verbinding tussen netwerk en schrijven en is er op zich geen snelheidbeperking door dat gegevens geschreven moeten worden naar HDD. Kort door de bocht natuurlijk.

Nu mijn vraag, worden de gegevens van geïnstalleerde packages ook in de cache gezet.
Ik stel deze vraag omdat ik het op zich zonde vind als bij mijn thuis de hele dag een HDD aan het draaien is als deze gegevens ook in een SSD kunnen staan.

De tweede vraag heeft hier dan ook zijdelings mee te maken. Ik heb nu een hostingpakket waar ik mijn eigen domein heb voor de e-mail. Op zich ben ik heel tevreden hoe dat gaat. Maar ik betaal voor producten die ik niet zal gebruiken. Dat hoort bij zo product dat is geen verwijt. Nu heb ik thuis al een DS215j staan. Die voor mij gebruik redelijk voldoet. Het was om te testen of mij dit zou bevallen en ik ben al aan het kijken naar een nieuwere zoals bv de DS 918+ . Dat ik deze nog niet gekocht heb is dat ik hoop dat de DS919+ of 920 een10GB aansluiting heeft. Maar nu ga ik een zijpad in.

Als ik de e-mailserver ingebruik neem op de DS215J gebruikt. Word de package dan in het werkgeheugen geladen. En op het moment dat er een mail binnen komt deze pas na de HDD geschreven.

De nas zoals ik hem nu gebruik is vooral een back-up fileserver. Er word maar door 2 gebruikers gebruik van gemaakt. Soms 3 of 4 maar groot gedeelte van de dag staat hij stil.

In de toekomst wil ik dus een tweede luxere nas neerzetten. Als werkpaard. En deze nas als back-up voor de nieuwe nas.

Misschien hoort de vraag gedeeltelijk of helemaal onder Packages. dan hoor ik dat wel.

• FrankHe
  • Registratie: november 2008
  • Laatst online: 22-03 07:18
TurboTon1973 schreef op zondag 9 december 2018 @ 11:47:
Ik heb een vraag waar ik niet direct het antwoord heb gevonden.

Eigenlijk is deze vraag tweeledig.

De eerste is misschien het makkelijkst, als ik bv een DS918+ koop waar je SSD's in kunt doen. Dan worden deze gebruikt voor lees en of schrijf cache. Op zich begrijp ik dit wel. Op deze manier krijg je een snellere verbinding tussen netwerk en schrijven en is er op zich geen snelheidbeperking door dat gegevens geschreven moeten worden naar HDD. Kort door de bocht natuurlijk.

Nu mijn vraag, worden de gegevens van geïnstalleerde packages ook in de cache gezet.
Ik stel deze vraag omdat ik het op zich zonde vind als bij mijn thuis de hele dag een HDD aan het draaien is als deze gegevens ook in een SSD kunnen staan.

De tweede vraag heeft hier dan ook zijdelings mee te maken. Ik heb nu een hostingpakket waar ik mijn eigen domein heb voor de e-mail. Op zich ben ik heel tevreden hoe dat gaat. Maar ik betaal voor producten die ik niet zal gebruiken. Dat hoort bij zo product dat is geen verwijt. Nu heb ik thuis al een DS215j staan. Die voor mij gebruik redelijk voldoet. Het was om te testen of mij dit zou bevallen en ik ben al aan het kijken naar een nieuwere zoals bv de DS 918+ . Dat ik deze nog niet gekocht heb is dat ik hoop dat de DS919+ of 920 een10GB aansluiting heeft. Maar nu ga ik een zijpad in.

Als ik de e-mailserver ingebruik neem op de DS215J gebruikt. Word de package dan in het werkgeheugen geladen. En op het moment dat er een mail binnen komt deze pas na de HDD geschreven.

De nas zoals ik hem nu gebruik is vooral een back-up fileserver. Er word maar door 2 gebruikers gebruik van gemaakt. Soms 3 of 4 maar groot gedeelte van de dag staat hij stil.

In de toekomst wil ik dus een tweede luxere nas neerzetten. Als werkpaard. En deze nas als back-up voor de nieuwe nas.

Misschien hoort de vraag gedeeltelijk of helemaal onder Packages. dan hoor ik dat wel.
Er zijn discussies over het nut van SSD cache in de Synology NAS. Zover ik heb begrepen is het echt bedoeld als performanceverbetering en niet bedoeld om energie te besparen. De data wordt doorgaans zo snel als mogelijk ook weer op de HDD Storage Pool opgeslagen.

Voor jouw situaties is het wellicht een idee om twee Storage Pools te maken. Eentje met twee of meer SSD's in SHR set en twee of meer HDD's in een SHR set. Dan kun je de volumes voor e-mail en website op de SSD Storage Pool laten draaien en alle andere zaken zet je op een volume op de HDD Storage Pool. Ik weet alleen niet of je de M.2 slots hiervoor kunt aanwenden. Waarschijnlijk kan het niet (standaard) en zul je twee bays moeten opofferen voor je SSD's.

• Jordyz
  • Registratie: maart 2013
  • Laatst online: 13:49
Wat is beter, om de schijven naar 20 minuten in slaapstand te laten gaan of om ze gewoon door te laten draaien? Ik had laatst van iemand gehoord dat 20 minuten beter zijn dan telkens de schijven te laten draaien.

Op internet hoor ik ook twee verschillende meningen en verhalen, heb nu al drie jaar mijn NAS en heb de schijven altijd 24/7 laten draaien.

Hoor graag wat jullie hebben of wat jullie bevindingen zijn?

• JPS
  • Registratie: april 2000
  • Niet online
Tijdje geleden mijn DS712+ vervangen door een DS918+. Nu kan ik ook beter met docker experimenteren, maar loop toch nog geregeld tegen wat dingen aan waardoor de containers niet goed willen starten. Nu ook bij een image van NZBget met een Openvpn optie.

Belangrijkste N00b vraagje is nu even hoe/waar je de parameters die op de docker/github zijn gegeven kunt instellen. Denk bijvoorbeeld aan:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
docker run -d \
    --cap-add=NET_ADMIN \
    -p 6789:6789 \
    --name=nzbgetvpn \
    -v /apps/docker/nzbget/data:/data \
    -v /apps/docker/nzbget/config:/config \
    -v /etc/localtime:/etc/localtime:ro \
    -e VPN_ENABLED=yes \
    -e VPN_USER=myusername \
    -e VPN_PASS=mypassword \
    -e VPN_PROV=pia \
    -e STRICT_PORT_FORWARD=yes \
    -e ENABLE_PRIVOXY=yes \
    -e LAN_NETWORK=192.168.1.0/24 \
    -e NAME_SERVERS=209.222.18.222,37.235.1.174,1.1.1.1,8.8.8.8,209.222.18.218,37.235.1.177,1.0.0.1,8.8.4.4 \
    -e DEBUG=false \
    -e UMASK=000 \
    -e PUID=0 \
    -e PGID=0 \
    jshridha/docker-nzbgetvpn:latest

De oplossing zal vast simpel zijn, maar ik heb me een ongeluk gezocht hoe dat moet. In de Syno/docker manuals die ik tegenkom is dit niet beschreven. Ik zou denken in de menusectie met 'Environment variabelen', maar ik kan daar niet zo die code importeren en instellen o.i.d.

• TurboTon1973
FrankHe schreef op zondag 9 december 2018 @ 12:40:
[...]

Er zijn discussies over het nut van SSD cache in de Synology NAS. Zover ik heb begrepen is het echt bedoeld als performanceverbetering en niet bedoeld om energie te besparen. De data wordt doorgaans zo snel als mogelijk ook weer op de HDD Storage Pool opgeslagen.

Voor jouw situaties is het wellicht een idee om twee Storage Pools te maken. Eentje met twee of meer SSD's in SHR set en twee of meer HDD's in een SHR set. Dan kun je de volumes voor e-mail en website op de SSD Storage Pool laten draaien en alle andere zaken zet je op een volume op de HDD Storage Pool. Ik weet alleen niet of je de M.2 slots hiervoor kunt aanwenden. Waarschijnlijk kan het niet (standaard) en zul je twee bays moeten opofferen voor je SSD's.
Dat dacht ik al. Maar wilde het zeker weten de m2 slots worden echt alleen gebruikt als cache. Anders had ik al veel eerder een DS918+ gekocht. Aan de ene kant is het op dit moment overkill voor mij gebruik. Maar als je de M2 slots als schijven had kunnen gebruiken dan had dit lawaai en energie gescheeld. Nu kan ik ook een 418+ kopen en daar een reguliere 2.5 inch SSD indoen. Is goedkoper in aanschaf.

• TurboTon1973
Jordyz schreef op zondag 9 december 2018 @ 13:11:
Wat is beter, om de schijven naar 20 minuten in slaapstand te laten gaan of om ze gewoon door te laten draaien? Ik had laatst van iemand gehoord dat 20 minuten beter zijn dan telkens de schijven te laten draaien.

Op internet hoor ik ook twee verschillende meningen en verhalen, heb nu al drie jaar mijn NAS en heb de schijven altijd 24/7 laten draaien.

Hoor graag wat jullie hebben of wat jullie bevindingen zijn?
Bij mij gaan de WD30 EFRX na 2 jaar stuk. De eerste was voor de garantie vervangen en de tweede is een paar weken geleden defect gegaan in de nas. Nu ben ik in mijn eentje geen goede indicatie. Want 2 schijven is niks natuurlijk.
Bij mij staan de schijven het meest stil. En er was een tijd dat ik aangezien ik toch sliep de nas tussen 23:00 en 6:15 helemaal uitgeschakeld had. En ingesteld dat na 20 min inactief in slaapstand. De Toshiba en Seagate schijven die ik ook gebruik. Zijn stiller en hebben deze problemen niet.

• FrankHe
TurboTon1973 schreef op zondag 9 december 2018 @ 15:45:
[...]

Bij mij gaan de WD30 EFRX na 2 jaar stuk. De eerste was voor de garantie vervangen en de tweede is een paar weken geleden defect gegaan in de nas. Nu ben ik in mijn eentje geen goede indicatie. Want 2 schijven is niks natuurlijk.
Bij mij staan de schijven het meest stil. En er was een tijd dat ik aangezien ik toch sliep de nas tussen 23:00 en 6:15 helemaal uitgeschakeld had. En ingesteld dat na 20 min inactief in slaapstand. De Toshiba en Seagate schijven die ik ook gebruik. Zijn stiller en hebben deze problemen niet.
Wat ik me ervan herinner zijn er inderdaad betrouwbaarheidsproblemen met de 3TB schijven waar de 4 TB en 6 TB schijven geen of minder problemen hebben.

• Sp33dFr34k
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

JPS schreef op zondag 9 december 2018 @ 13:12:
Tijdje geleden mijn DS712+ vervangen door een DS918+. Nu kan ik ook beter met docker experimenteren, maar loop toch nog geregeld tegen wat dingen aan waardoor de containers niet goed willen starten. Nu ook bij een image van NZBget met een Openvpn optie.

Belangrijkste N00b vraagje is nu even hoe/waar je de parameters die op de docker/github zijn gegeven kunt instellen. Denk bijvoorbeeld aan:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
docker run -d \
    --cap-add=NET_ADMIN \
    -p 6789:6789 \
    --name=nzbgetvpn \
    -v /apps/docker/nzbget/data:/data \
    -v /apps/docker/nzbget/config:/config \
    -v /etc/localtime:/etc/localtime:ro \
    -e VPN_ENABLED=yes \
    -e VPN_USER=myusername \
    -e VPN_PASS=mypassword \
    -e VPN_PROV=pia \
    -e STRICT_PORT_FORWARD=yes \
    -e ENABLE_PRIVOXY=yes \
    -e LAN_NETWORK=192.168.1.0/24 \
    -e NAME_SERVERS=209.222.18.222,37.235.1.174,1.1.1.1,8.8.8.8,209.222.18.218,37.235.1.177,1.0.0.1,8.8.4.4 \
    -e DEBUG=false \
    -e UMASK=000 \
    -e PUID=0 \
    -e PGID=0 \
    jshridha/docker-nzbgetvpn:latest

De oplossing zal vast simpel zijn, maar ik heb me een ongeluk gezocht hoe dat moet. In de Syno/docker manuals die ik tegenkom is dit niet beschreven. Ik zou denken in de menusectie met 'Environment variabelen', maar ik kan daar niet zo die code importeren en instellen o.i.d.
Precies wat je zegt, daar moet je zijn. Je voert alle variabelen waar een e voor staat een voor een in met het plusje.

i7 3770k + XSPC Raystorm | Asus Maximus V Formula | GTX1080 EK | Samsung 850 Pro 256GB | 2x8GB DDR3 2400Mhz | Seasonic Platinum 660W | Coolermaster Cosmos S | Liang DDC-1T + XSPC top | Thermochill PA120.3 | Dell Ultrasharp U2713HM | M-Audio AV40

• JPS
  • Niet online
Ok thanks, dan zat ik wel in de richting. Had gedacht dat dat wel even makkelijker had gekund via een importfunctie.

• fspaan
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 20-03 15:24
FrankHe schreef op zondag 9 december 2018 @ 16:07:
[...]

Wat ik me ervan herinner zijn er inderdaad betrouwbaarheidsproblemen met de 3TB schijven waar de 4 TB en 6 TB schijven geen of minder problemen hebben.
Thkx, ik heb dezelfde verschijnselen met de 3TB schijven. Ik heb er al verschillende vervangen van WD Red al dan niet onder garantie. Nu staan er weer 2 met sectorissues. Wordt dat nu veroorzaakt door de Synology server (DS412+) of door de kwaliteit van de schijf?

• FrankHe
Voor zover ik weet zijn er problemen met WD 3 TB schijven in het algemeen. Niet specifiek met Synology.

FrankHe wijzigde deze reactie 10-12-2018 14:47 (18%)

• stekkercontact
  • Registratie: januari 2017
  • Laatst online: 29-01 13:24
Ik heb de Synology DS 218+ gekocht en vandaag laten installeren. Ik wil op verschillende computers op elk willekeurig netwerk de foto- en videobestanden op de NAS kunnen benaderen zodat ik met Lightroom en Premiere Pro kan werken. Degene die het geïnstalleerd heeft, heeft op alle computers Cloud Station Drive geïnstalleerd.

Als ik nu een bestand van 50Gb plaats in de map (Cloudstation) dan downloaden alle computers dit bestand tijdens het synchroniseren. Oftewel, alle computers gebruiken 50Gb opslag voor dit bestand.

Dit lijkt me eigenlijk helemaal niet handig want zo word ik beperkt door de computer met de kleinste opslag. Kan iemand mij helpen hoe ik dit het beste kan regelen?

• maratropa
  • Registratie: maart 2000
  • Niet online
stekkercontact schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 23:08:
Ik heb de Synology DS 218+ gekocht en vandaag laten installeren. Ik wil op verschillende computers op elk willekeurig netwerk de foto- en videobestanden op de NAS kunnen benaderen zodat ik met Lightroom en Premiere Pro kan werken. Degene die het geïnstalleerd heeft, heeft op alle computers Cloud Station Drive geïnstalleerd.

Als ik nu een bestand van 50Gb plaats in de map (Cloudstation) dan downloaden alle computers dit bestand tijdens het synchroniseren. Oftewel, alle computers gebruiken 50Gb opslag voor dit bestand.

Dit lijkt me eigenlijk helemaal niet handig want zo word ik beperkt door de computer met de kleinste opslag. Kan iemand mij helpen hoe ik dit het beste kan regelen?
Ding met premiere is dat je vaak wel je media lokaal wilt hebben wegens de snelheid, al zou je met h264 materiaal ook nog wel over 1gbit kunnen werken, afhankelijk van je eisen...

En bij lightroom kun je de daadwerkelijke library ook niet op een netwerkshare zetten, als je dat al zou willen. De foto's zelf wel.

Dus dan is alles lokaal hebben soms best goed voor het werken zelf..

specs

• DukeBox
  • Laatst online: 10:35
stekkercontact schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 23:08:
Lightroom kan helaas niet vanaf een share werken dus blijft er niet veel over alles lokaal te syncen.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• walletje-w
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 22-03 22:22
Wat wel kan is alle ruwe bestanden plaatsen op je Nas en daar de Lightroom catalog naar laten linken en je Lightroom catalog dan synchen met cloud station naar iedere pc. Dan moet je enkel als je van computer a naar computer b gaat je bestanden even opnieuw linken waarschijnlijk omdat de file structuur net wat anders is en Lightroom de originele bestanden dan even niet kan vinden.

• Cardinal
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 08:09
Ik heb een DS1813+ met 8 schijven van 3TB, Ik heb alleen wat vragen over het repairen van een storage pool.

Ik had dus al wat problemen met Disk3. Daar waren al een jaar ofzo bad sectors, maar die konden altijd weggeschreven worden. Afgelopen week gaf mijn NAS piepjes, mijn gedachte was dat Disk3 eindelijk overleden was. Tot mijn verbazing was Disk7 overleden.

Ik heb dus gelijk maar 2 nieuwe schijven besteld voor Disk3 en Disk7 en Disk7 vervangen. Gisteravond ben ik begonnen met de reparatie van Disk7 en die had vanochtend klaar moeten zijn. Alleen kon ik de NAS niet meer vinden. Ook Synology Assistant gaf aan dat er geen NAS beschikbaar was. Ik heb de NAS uit-aan gezet maar hij was nog steeds niet vindbaar. Dit terwijl hij vrolijk liep te zoemen en geen activiteit vertoonde.

Uiteindelijk maar een reset (knop) gegeven en toen was hij weer beschikbaar. Nou moet ik dit process nogmaals doorlopen om Disk3 te vervangen, maar ik heb weinig behoefte aan dit soort grappen.

Heb ik iets verkeerd gedaan of heb ik wat over het hoofd gezien?

• FrankHe
Cardinal schreef op woensdag 12 december 2018 @ 11:06:
Ik heb een DS1813+ met 8 schijven van 3TB, Ik heb alleen wat vragen over het repairen van een storage pool.

Ik had dus al wat problemen met Disk3. Daar waren al een jaar ofzo bad sectors, maar die konden altijd weggeschreven worden. Afgelopen week gaf mijn NAS piepjes, mijn gedachte was dat Disk3 eindelijk overleden was. Tot mijn verbazing was Disk7 overleden.

Ik heb dus gelijk maar 2 nieuwe schijven besteld voor Disk3 en Disk7 en Disk7 vervangen. Gisteravond ben ik begonnen met de reparatie van Disk7 en die had vanochtend klaar moeten zijn. Alleen kon ik de NAS niet meer vinden. Ook Synology Assistant gaf aan dat er geen NAS beschikbaar was. Ik heb de NAS uit-aan gezet maar hij was nog steeds niet vindbaar. Dit terwijl hij vrolijk liep te zoemen en geen activiteit vertoonde.

Uiteindelijk maar een reset (knop) gegeven en toen was hij weer beschikbaar. Nou moet ik dit process nogmaals doorlopen om Disk3 te vervangen, maar ik heb weinig behoefte aan dit soort grappen.

Heb ik iets verkeerd gedaan of heb ik wat over het hoofd gezien?
Gebruik je SHR2, Synology Hybrid RAID met 2 parity schijven? Of gebruik je SHR1, met 1 parity schijf? Als het SHR1 is dan heb je kans dat er zich een dubbele fout heeft voorgedaan. Tijdens het herstellen van de fout met disk 7 (het rebuild proces) heeft er zich een tweede probleem voorgedaan. Bijvoorbeeld met disk 3 of een willekeurige andere disk. Wanneer je SHR2 hebt dan zou het systeem in staat moeten zijn om een dergelijke dubbele fout te ondervangen. Vergeet niet dat bij een rebuild de schijven flink worden belast, van alle schijven wordt immers alle data gelezen om de inhoud van disk 7 terug te rekenen. Bij een storage pool die bestaat uit veel schijven is het aan te raden om te kiezen voor SHR2. Een goede externe backup is natuurlijk ook altijd noodzakelijk.

• Cardinal
Ik gebruik SHR1.

Een dubbele fout zou kunnen, maar ik heb na reset het systeem weer up en running, maar er is geen melding van een fout tijdens de reparatie en een fout heeft er nog nooit toe geleid dat het hele systeem niet te benaderen was.

SHR2 zou beter zijn in de huidige situatie, maar toen ik het systeem opzette was capaciteit belangrijker dan veiligheid en momenteel heb ik niet de capaciteit om de data ergens anders te parkeren.

• brandon
  • Registratie: oktober 2000
  • Laatst online: 22-03 17:59
Waarom een investering van een dure NAS voor backup foto’s terwijl dit via Google Foto’s gratis kan?
austin_77 schreef op zondag 9 december 2018 @ 11:07:
Na flink wat jaren meegelezen te hebben en volgend jaar een flink ‘thuisnetwerk-overhaul’ gepland te hebben wil ik dan ook Synology includeren.
2x win10 laptop 256gb
Ik heb zo geredeneerd dat ik niet voor de 256gb versies van de iphone Xs zou gaan omdat ik backups van de foto’s op alle telefoons ook via synology kan laten lopen en de meerprijs van extra iphoneopslag beter in een goede NAS kan steken.
Nu is mijn vraag of ik dit met Synology iphone apps kan regelen en zodat niet alle fotos van gezinsleden in een ‘bak’ (lees:map) gedonderd worden?
Daarnaast voorzie ik met kids die over 1 jaar naar middelbare school gaan een flinke vraag mbt opslag en dergelijke.
Wat is wijsheid? Gaan voor een 4-bay NAS, twee 4Tb schijven erin raid 1 en tzt uitbreiden, of 2-bay NAS?

• renem
  • Laatst online: 22-03 23:06
brandon schreef op woensdag 12 december 2018 @ 15:32:
Waarom een investering van een dure NAS voor backup foto’s terwijl dit via Google Foto’s gratis kan?
[...]
Omdat Google je foto's niet in het originele formaat opslaat en je NAS wel.

• ikweethetbeter
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 22-03 16:07
austin_77 schreef op zondag 9 december 2018 @ 11:07:
2x win10 laptop 256gb
Wijsheid 1: gebruik iCloud backup, kost 3 euro per maand voor 200 GB.
Wijsheid 2: als je een NAS koopt, ga dan voor een 4 bay NAS, zet daar 2 schijven in in SHR, je kunt dan uitbreiden als je in de toekomst meer ruimte nodig hebt.
Wijsheid 3: bij Google betaal je niet met geld.

• Cardinal
@FrankHe

Ben nu wederom mijn array aan het rebuilden, maar aan het systeemlog kan je geen problemen of uberhaupt de reset vinden, wat opzicht vreemd is.

• austin_77
ikweethetbeter schreef op woensdag 12 december 2018 @ 16:39:
[...]

Wijsheid 1: gebruik iCloud backup, kost 3 euro per maand voor 200 GB.
Wijsheid 2: als je een NAS koopt, ga dan voor een 4 bay NAS, zet daar 2 schijven in in SHR, je kunt dan uitbreiden als je in de toekomst meer ruimte nodig hebt.
Wijsheid 3: bij Google betaal je niet met geld.
Thnx voor je antwoord, echter:
Wijsheid 1: icloud is geen backup, verwijderd op een ‘i’-device is ook weg op icloud.
Wijsheid 2: thnx daar kan ik wat mee
Wijsheid 3: heb nu onedrive (1Tb via office 365 abbo) maar of het nu google of onedrive is, indien geen internetverbinding, ook geen ‘cloudstorage’ en met NAS kan ik fysiek bij mijn data

• FrankHe
Cardinal schreef op woensdag 12 december 2018 @ 18:05:
@FrankHe

Ben nu wederom mijn array aan het rebuilden, maar aan het systeemlog kan je geen problemen of uberhaupt de reset vinden, wat opzicht vreemd is.

[Afbeelding]
Vreemd en niet zoals het eigenlijk zou moeten. Misschien even een support ticket aanmaken bij Synology., wellicht dat ze een bug kunnen opsporen.

• Cardinal
Done. Support ticket aangemaakt en ingezonden.

• trabant
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 16-03 21:06
Ik heb een DS412+ uit juli 2012 en de WD Green 3TB schijven zijn aan vervanging toe.
Bij een groot deel van de (modernere) schijven meldt de Compatibiliteitslijst het volgende:
Dit station is alleen compatibel met Synology NAS-modellen die een harde schijflade-ontwerp gebruiken en die sinds juni 2014 verzonden zijn.
Hoe moet ik dit lezen?
Ik zou er graag een kwartet Ironwolf van 6 of 8 TB (want trillingsensoren) in willen hangen, maar dat is een rib uit mijn lijf en dan het moet natuurlijk wel passen.

Of heeft de 412+ uit 2012 een inmiddels achterhaald lade-ontwerp (type D4) en kan ik beter ook een vervanging daarvoor zoeken, zoals Disk Tray (Type D7) ?

trabant wijzigde deze reactie 13-12-2018 02:40 (9%)

usb is een drieletterwoord

• ikweethetbeter
@trabant
WD Green schijven zijn desktop schijven, voor een NAS kun je beter WD Red gebruiken.
Waar heb je lades voor nodig, moeten de schijven hot swappable zijn?

• ikweethetbeter
austin_77 schreef op woensdag 12 december 2018 @ 18:50:
Thnx voor je antwoord, echter:
Wijsheid 1: icloud is geen backup, verwijderd op een ‘i’-device is ook weg op icloud.
Dat klopt. Kies er bij voorkeur voor om de foto's op je iDevice te laten staan (dus niet kiezen om je opslag te optimaliseren). Dan is het echt een back-up. Verwijderd is overigens niet meteen weg, je hebt een maand respijt.
Wijsheid 2: thnx daar kan ik wat mee
Graag gedaan.
Wijsheid 3: heb nu onedrive (1Tb via office 365 abbo) maar of het nu google of onedrive is, indien geen internetverbinding, ook geen ‘cloudstorage’ en met NAS kan ik fysiek bij mijn data
Daar ben ik het helemaal mee eens! Daarom heb ik ook een NAS, dan heb ik alles zelf in de hand.

• trabant
  • Laatst online: 16-03 21:06
ikweethetbeter schreef op donderdag 13 december 2018 @ 09:23:
@trabant
WD Green schijven zijn desktop schijven, voor een NAS kun je beter WD Red gebruiken.
Waar heb je lades voor nodig, moeten de schijven hot swappable zijn?
Hot swap hoeft niet.
Die oude WD Greens worden vervangen. WD Red heeft ook geen trillingsensoren, WD Red Pro wel.
Dit station is alleen compatibel met Synology NAS-modellen die een harde schijflade-ontwerp gebruiken en die sinds juni 2014 verzonden zijn.
Volgens de compatabiliteitslijst lijken er een heleboel op zich geschikte schijven af te vallen omdat die stations (dat zijn de schijven, neem ik aan) een lade van na 2014 willen hebben. Nou, als dat Disk Tray Type D7 is, bestel ik die er voor dat tientje per stuk wel bij. Maar als dat niet hoeft is dat ook zonde...

E.e.a. zou wel betekenen dat er in het uniforme 3,5" schijfontwerp een wijziging is gekomen waardoor ze niet meer in de oude synology-lades passen. Als dat inderdaad zo is, dan wil ik dat wel weten, want ik heb me in de tussentijd niet met 3.5"schijven bezig gehouden en het kan me dus ontgaan zijn.

Edit: antwoord gevonden. Nieuwe schijven hebben 'verschoven' schroefgaatjes. Met rubberbandjes i.p.v. schroeven zouden zelfs de oude lades gebruikt kunnen worden.

trabant wijzigde deze reactie 13-12-2018 14:27 (8%)
Reden: aanvulling

usb is een drieletterwoord

• austin_77
ikweethetbeter schreef op donderdag 13 december 2018 @ 09:27:
[...]

Dat klopt. Kies er bij voorkeur voor om de foto's op je iDevice te laten staan (dus niet kiezen om je opslag te optimaliseren). Dan is het echt een back-up. Verwijderd is overigens niet meteen weg, je hebt een maand respijt.

[...]

Graag gedaan.

[...]

Daar ben ik het helemaal mee eens! Daarom heb ik ook een NAS, dan heb ik alles zelf in de hand.
Maar is mijn wens van het per iphone backuppen van foto’s naar de Synology NAS en dan per iphone een aparte map mogelijk?

• pietje63
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 12:36
@austin_77 ja dit kan. De doelmap kies je in de software (DS photo / DS file) op je iPhone

De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!

• ikweethetbeter
Pietje63 was me net voor. Hoe eea moet staat hier:
https://www.synology.com/...e/help/DSphoto/iOS_iPhone

Let op hoe je de toegang regelt, geef anderen niet teveel rechten!

• austin_77
ikweethetbeter schreef op donderdag 13 december 2018 @ 10:55:
Pietje63 was me net voor. Hoe eea moet staat hier:
https://www.synology.com/...e/help/DSphoto/iOS_iPhone

Let op hoe je de toegang regelt, geef anderen niet teveel rechten!
Thnx! Fijn dat jullie me even helpen hierin. Ben graag goed voorbereid voordat ik iets aanschaf. (offtopic: zo kon ik bij aanschaf van mijn nieuwe Volvo V40 de verkoper bijpraten over combi van optiepakketten 😂)
Het zal eenrichtingsverkeer zijn van iphone naar NAS 😉

• Binnetie
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 14:25
Voor een bedrijfje met 4 medewerkers ben ik op zoek naar een nas.

Het gaat op dit moment alleen om:
- zowel intern als extern (via VPN van de Synology) de bestanden benaderen
- eventueel de Calendar package voor agenda delen
- CloudStation met Cloudstation share sync

De hoeveelheid data is op dit moment maar 14GB en 2 mensen zullen regelmatig in de bestanden werken.
Ik zit te denken aan de DS218 of de DS218+
Ik wil gebruik van RAID of SHR omdat redundant te zijn + dat ik een backup via Synology S2 of Onedrive (dat moet ik nog even bedenken).

Is SHR betrouwbaar genoeg?
2x 2TB schijven gaan erin. Ik twijfel of ik WD Red of WD Red Pro zou nemen. Is hier iets zinnigs over te zeggen?

• Cybermage2you
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 21-03 19:22
2x 2TB schijven gaan erin. Ik twijfel of ik WD Red of WD Red Pro zou nemen. Is hier iets zinnigs over te zeggen?
[/quote]

Hoe snel is het netwerk? als je maar met 1 link die 1 gbit is een WD Red ruim voldoende. Ga je 2 netwerk verbindingen per stuk 1 gbit aan de nas slurpen dan is een WD red Pro te overwegen.

• itchin
  • Registratie: februari 2010
  • Laatst online: 10-03 01:34
Binnetie schreef op vrijdag 14 december 2018 @ 12:27:
De hoeveelheid data is op dit moment maar 14GB en 2 mensen zullen regelmatig in de bestanden werken.
Ik zit te denken aan de DS218 of de DS218+
Ik wil gebruik van RAID of SHR omdat redundant te zijn + dat ik een backup via Synology S2 of Onedrive (dat moet ik nog even bedenken).

Is SHR betrouwbaar genoeg?
Als je hoeveelheid data zeer beperkt is, zou je ook SSD's kunnen overwegen. Geen draaiende delen, maar qua performance overkill. Zelf gebruik ik Samsung EVO 1TB's in een 412+ die ik synchroniseer met Dropbox.
SHR werkt prima, maar in een 2-bay NAS kun je ook prima direct kiezen voor RAID-1.
Qua performance voor erop werken met 4 personen zouden zowel een 218 als 218+ prima moeten voldoen, maar zelf zou ik altijd voor de snelste gaan (beter mee verlegen, dan om verlegen).

• Binnetie
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 14:25
itchin schreef op zaterdag 15 december 2018 @ 08:48:
[...]

Als je hoeveelheid data zeer beperkt is, zou je ook SSD's kunnen overwegen. Geen draaiende delen, maar qua performance overkill. Zelf gebruik ik Samsung EVO 1TB's in een 412+ die ik synchroniseer met Dropbox.
SHR werkt prima, maar in een 2-bay NAS kun je ook prima direct kiezen voor RAID-1.
Qua performance voor erop werken met 4 personen zouden zowel een 218 als 218+ prima moeten voldoen, maar zelf zou ik altijd voor de snelste gaan (beter mee verlegen, dan om verlegen).
Dat heb ik dus ook vaak. Toen ik begon met een eenvoudige nas was deze al snel te langzaam voor de dingen die ik er mee wilde doen.
Is een SSD geschikt voor een SHR of RAID-1 configuratie? Dacht dat het van nadelige invloed kan zijn op de schijven.

• DivWhis
  • Registratie: april 2005
  • Laatst online: 08:13

DivWhis

Before Sunrise

Morgen komt mijn 918+ binnen met 16 GB RAM en 4x4TB WD Red.

De NAS heeft als hoofddoel dienen als Plex Media Server. In de praktijk betekent dit dat ik Plex ga draaien direct als APP op DSM met daarnaast een zestal docker containers (Ombi, Sonarr, Radarr, Organizr, Deluge, Tautulli). Alle media zal worden opgeslagen op het NAS.

Op zich redelijk overzichtelijk, maar ik heb wat onduidelijkheid over hoe ik de partities en filesystem het beste kan inrichten. De onduidelijkheid komt doordat ik wat tegengestelde berichten lees over ext4 en btrfs. Mijn idee is nu om de vier drives in SHR1 te plaatsen. Hierop een Btrfs volume on DockerDSM te kunnen draaien en de containers, en een ext4 volume voor Plex en de media.

Zie ik iets over het hoofd of is dit een goede oplossing?

• DukeBox
@DivWhis wat zou dan een reden zijn om niet voor btrfs te gaan ? Het biedt zoveel meer mogelijkheden dan ext4.
Zou dan ook zeker niet losse 'partities' (volumes) maken maar alles regelen met quotas op share niveau.

• DivWhis

DivWhis

Before Sunrise

DukeBox schreef op zaterdag 15 december 2018 @ 10:40:
@DivWhis wat zou dan een reden zijn om niet voor btrfs te gaan ? Het biedt zoveel meer mogelijkheden dan ext4.
Zou dan ook zeker niet losse 'partities' (volumes) maken maar alles regelen met quotas op share niveau.
Omdat ik best wat lees over performance problemen bij Btrfs zoals deze quote
I've been running a DS918+ with a single BTRFS volume. I/O operations were really slow. I run several Docker containers and VMs as well as other Synology apps (Moments, Drive, etc). These apps were often slow to load.

Finally, out of frustration, I wiped my NAS and now have one EXT4 volume for most things and one BTRFS volume for my Virtual Machines.

The difference in performance is night-and-day. It would be nice to have the features of BTRFS (bit rot protection, versioning), but it costs too much in terms of performance.
Hierdoor toch een beetje huiverig om alleen voor Btrfs te gaan.

• DukeBox
WD red's (niet pro) zijn hoe dan ook niet echt vlot te noemen qua random IO. Indien je veel met IO intensieve dingen werkt zou ik sterk overwegen 2x8TB wd red en bijv 2x SSD als caching (of dedicated voor dockers e.d.) te nemen.

• DivWhis

DivWhis

Before Sunrise

DukeBox schreef op zaterdag 15 december 2018 @ 11:12:
WD red's (niet pro) zijn hoe dan ook niet echt vlot te noemen qua random IO. Indien je veel met IO intensieve dingen werkt zou ik sterk overwegen 2x8TB wd red en bijv 2x SSD als caching (of dedicated voor dockers e.d.) te nemen.
Dat kan natuurlijk ook. Ik zat er aan te denken om NVMe Cache drives mogelijk toe te voegen als performance toch nog achterbleef. Maar wellicht dat een dedicated SSD volume wel handiger is.

• tim_heijt
  • Registratie: maart 2003
  • Laatst online: 13:10
Beetje offtopic maar hier zijn veel mede Plex Pass Tweakers aanwezig.

Momenteel ben ik mij nieuwe Synology NAS aan het opbouwen, hiervoor heb ik vorige week een WD Elements 10TB externe HDD gekocht via WD zelf met een Plex Perk coupon code voor €192 en de disk 'geshucked'. Hierin zat een mooie Whitelabel 10TB 5400rpm 256mb helium drive (WD100EMAZ) welke gelijk zijn aan WD Reds (alleen een stuk goedkoper en 1 jaar minder garantie).
Nu wil ik er graag nog 3 bij bestellen, maar kom er net achter dat de couponcode van mijn Plex Pass account slechts 1x werkt.
De vraag is dus of iemand met een Plex Pass, welke zelf geen gebruik wil maken van de WD Coupon deze met mij via DM zou willen delen? De pagina waarop deze te vinden is https://plex.tv/plex-pass/perks/ (wanneer ingelogd)

• tim_heijt
  • Registratie: maart 2003
  • Laatst online: 13:10
tim_heijt schreef op zaterdag 15 december 2018 @ 14:13:
Beetje offtopic maar hier zijn veel mede Plex Pass Tweakers aanwezig.

Momenteel ben ik mij nieuwe Synology NAS aan het opbouwen, hiervoor heb ik vorige week een WD Elements 10TB externe HDD gekocht via WD zelf met een Plex Perk coupon code voor €192 en de disk 'geshucked'. Hierin zat een mooie Whitelabel 10TB 5400rpm 256mb helium drive (WD100EMAZ) welke gelijk zijn aan WD Reds (alleen een stuk goedkoper en 1 jaar minder garantie).
Nu wil ik er graag nog 3 bij bestellen, maar kom er net achter dat de couponcode van mijn Plex Pass account slechts 1x werkt.
De vraag is dus of iemand met een Plex Pass, welke zelf geen gebruik wil maken van de WD Coupon deze met mij via DM zou willen delen? De pagina waarop deze te vinden is https://plex.tv/plex-pass/perks/ (wanneer ingelogd)
Inmiddels voorzien met coupon code door de hulp van Roeleboel!

• itchin
  • Registratie: februari 2010
  • Laatst online: 10-03 01:34
Binnetie schreef op zaterdag 15 december 2018 @ 09:04:
[...]
Is een SSD geschikt voor een SHR of RAID-1 configuratie? Dacht dat het van nadelige invloed kan zijn op de schijven.
Zou geen probleem moeten zijn, ze worden tenslotte in een SSD-cache ook als RAID-1 gebruikt. SSDs wil je niet overmatig belasten met schrijfbewegingen, maar zolang er ruimte op de SSD is zorgen ze er zelf wel voor dat ze niet steeds dezelfde geheugencellen belasten. Voorkom dat een partitie volloopt.

• DivWhis

DivWhis

Before Sunrise

DivWhis schreef op zaterdag 15 december 2018 @ 11:43:
[...]

Dat kan natuurlijk ook. Ik zat er aan te denken om NVMe Cache drives mogelijk toe te voegen als performance toch nog achterbleef. Maar wellicht dat een dedicated SSD volume wel handiger is.
Ik heb er toch even een NVMe Cache ingestopt. Werkt perfect voor alle Gui elementen en thumbnails etc. Toch datgene wat je het gevoel geeft dat alles lekker soepel loopt.

Hij draait nog geen dag, maar ben tot dusver tevreden over de 918+. Geen moeite met het transcoden van hoge bitrate 1080P films (30+ GB) en draait ook soepel nog 7 docker containers.

De volgende check is kijken of ik direct play 4k een beetje soepel kan laten lopen.

DivWhis wijzigde deze reactie 16-12-2018 12:14 (5%)

• Jazco2nd
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 22-03 18:33
Vraag: de instapper 218j voldoet aan mijn opslageisen. Echter ben ik ook benieuwd of hier de Unfi Controller op kan draaien? Zijn hier mensen met ervaring daarmee?
En bijvoorbeeld dingen als SyncThing en NextCloud?

Of is de CPU/RAM echt te traag hiervoor? De 218 zal het vast allemaal kunnen, de Plus versie zeker, maar puur voor de opslag/basis NAS functionaliteit heb ik die snelheid niet nodig en omzeil ik de hogere kosten liever.

Jazco2nd wijzigde deze reactie 16-12-2018 23:22 (18%)

• ikweethetbeter
@Jazco2nd
Wat wil je allemaal met je NAS (en dan bedoel ik niet bepaalde apps draaien, want dat is geen doel maar een middel), en wat verwachte je vwb de performance?

• WR.
  • Laatst online: 14-03 18:57
Nou wil ik me DS 1819+ als VPN client draaien. Dus al het verkeer (versleutelt) via de NAS het web op. Dit omdat ik liever niet overgeleverd ben aan het 'grijze' logbeleid van VPN diensten. Nu begreep ik dat als je dat instelt je dus niet van via je Open VPN server van buitenaf meer kan inloggen. Is er een manier om zowel het verkeer versleutelt via de NAS te laten gaan als zowel het nog kunnen inloggen van buitenaf? Of raak ik dan toch aan een externe VPN dienst?

• Jazco2nd
ikweethetbeter schreef op maandag 17 december 2018 @ 16:22:
@Jazco2nd
Wat wil je allemaal met je NAS (en dan bedoel ik niet bepaalde apps draaien, want dat is geen doel maar een middel), en wat verwachte je vwb de performance?
Ik gebruik nu een RPi3 met 2TB USB drive icm SyncThing en Unifi Controller. Doel van SyncThing is efficiënt en snel syncen van data. Ik gebruik zo min mogelijk cloud oplossingen. Een ander middel dan SyncThing om zo efficiënt te syncen is er niet (gratis). WebDAV heb ik voor dit doel geen interesse in. Haalt het in mijn situatie gewoon niet tov SyncThing.
Bijvoorbeeld apps op smartphones die periodiek een lokale backup maken > SyncThing zorgt ervoor dat de backup thuis staat (oa Whatsapp, Enpass password manager, Camera, foto albums etc).

Unifi Controller is puur om mijn Unifi APs te managen. Ook geen ander middel voor.

Nextcloud heb ik niet meer draaien, daarvoor vond ik de Rpi niet krachtig genoeg. Maar doel daarvan is om door mijn (door SyncThing gesyncte) bestanden te kunnen bladeren en file picking. En ook door foto's bladeren middels een 'gallery'. Hier zijn vast wel alternatieven voor. Hoeft niet per se Nextcloud te zijn.

4-6 mensen zullen Nextcloud en SyncThing gebruiken.

Ik verwacht dat deze apps gewoon soepel draaien, niet alle resources van het systeem opeisen.

• TurboTon1973
Jazco2nd schreef op zondag 16 december 2018 @ 22:35:
Vraag: de instapper 218j voldoet aan mijn opslageisen. Echter ben ik ook benieuwd of hier de Unfi Controller op kan draaien? Zijn hier mensen met ervaring daarmee?
En bijvoorbeeld dingen als SyncThing en NextCloud?

Of is de CPU/RAM echt te traag hiervoor? De 218 zal het vast allemaal kunnen, de Plus versie zeker, maar puur voor de opslag/basis NAS functionaliteit heb ik die snelheid niet nodig en omzeil ik de hogere kosten liever.
Voor zover ik weet. word er geadviseerd om de unifi controller in een docker te draaien. En dan kan niet met deze nas. Dat kan enkel bij Synology bij een nas met een intel processor.

Zelf zou ik adviseren, geef dat extra geld uit. Zelf heb ik dat niet gedaan. Toen ik een DS215j kocht. Was ook gewaarschuwd. Maar had op dat moment het geld niet. Maar regelmatig ben ik duimen aan het draaien. Als ik inlog op de nas.

• Jazco2nd
TurboTon1973 schreef op maandag 17 december 2018 @ 18:17:
[...]

Voor zover ik weet. word er geadviseerd om de unifi controller in een docker te draaien. En dan kan niet met deze nas. Dat kan enkel bij Synology bij een nas met een intel processor.

Zelf zou ik adviseren, geef dat extra geld uit. Zelf heb ik dat niet gedaan. Toen ik een DS215j kocht. Was ook gewaarschuwd. Maar had op dat moment het geld niet. Maar regelmatig ben ik duimen aan het draaien. Als ik inlog op de nas.
Ja dat begon ik ook te beseffen. Met docker zal het zeker werken maar dan moet je wel naar een Intel.

Nu vraag ik mij af of Qnap voor mij niet meer biedt voor minder geld. De Qnap TS-231P2 kost €211 en is een flink stuk krachtiger, kan ik evt uitbreiden naar 8GB RAM en kan voor zover ik lees ook Docker draaien.

Of zelf een NAS bouwen obv dit bordje, wss zuiniger (6W tdp) zelfs dan de instap Synology. Maar ook flink duurder..

Synology leek me ideaal omdat Central point de 218j verkoopt inclusief 2x 4TB voor €373, nergens kan je deze WD Red hdds zo goedkoop krijgen.. leek me een goede deal.

• torretje2012
  • Registratie: april 2012
  • Laatst online: 11:00
Sindskort ook eigenaar voor een synology, de ipcamera die ik heb werkt als een zonnetje. Echter zal ik deze waarschijnlijk moeten vervangen. Of zijn er nog manieren om ouderwetse CCTV camera's (composite out) aan een synology te hangen?

• Didius
  • Registratie: februari 2006
  • Laatst online: 11:44
Ik installeerde ruim 4/5 jaar geleden voor een kleine vereniging een NAS (Synology DS213J). Hierin zaten twee 1 TB schijven in RAID 1.

Enkele weken geleden waren er plots fouten, volume 1 was "degraded". Op zich vond ik dat wat vroeg, maar toch 2 nieuwe schijven besteld (Seagate Ironwolf), schijf 1 uitgehaald, zaken overgezet, schijf 2 ook vervangen en opnieuw overgezet.

Helaas blijven er problemen.

De ene keer gaat "Schijf 1" in degraded mode, de andere keer "Schijf 2". De ene keer blijft alles gedurende 8 uur draaiende, de andere keer is het na 4 uur al prijs, ik vind er weinig structuur/patroon in.

Ik liet de (uitgebreide) SMART testen ook al eens draaien, maar dat gat allemaal geen problemen aan...

Iemand enig idee wat ik kan doen om de situatie weer gezond te krijgen?
Nu zal ik schijf 1 opnieuw herstellen, maar binnen x uur zal schijf 1 of schijf 2 opnieuw in "degraded" mode staan, dit lijkt niet echt veel op te lossen...

• KRGT
  • Registratie: september 2001
  • Niet online

KRGT

Have a nice day!

Didius schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 21:11:
Ik installeerde ruim 4/5 jaar geleden voor een kleine vereniging een NAS (Synology DS213J). Hierin zaten twee 1 TB schijven in RAID 1.

Enkele weken geleden waren er plots fouten, volume 1 was "degraded". Op zich vond ik dat wat vroeg, maar toch 2 nieuwe schijven besteld (Seagate Ironwolf), schijf 1 uitgehaald, zaken overgezet, schijf 2 ook vervangen en opnieuw overgezet.

[Afbeelding]
De ene keer gaat "Schijf 1" in degraded mode, de andere keer "Schijf 2". De ene keer blijft alles gedurende 8 uur draaiende, de andere keer is het na 4 uur al prijs, ik vind er weinig structuur/patroon in.

Ik liet de (uitgebreide) SMART testen ook al eens draaien, maar dat gat allemaal geen problemen aan...

Nu zal ik schijf 1 opnieuw herstellen, maar binnen x uur zal schijf 1 of schijf 2 opnieuw in "degraded" mode staan, dit lijkt niet echt veel op te lossen...
Dit herken ik vooral van een defecte voeding, niet zo zeer een defecte schijf of diskstation.

• ShadowLord
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 11:03
Didius schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 21:11:

[Afbeelding]

De disk reconnect (herverbinding) wijst meestal op een issue met de SATA verbinding tussen de schijf en de NAS. Zoals hierboven aangegeven kan dit een issue zijn met de voeding. Ook kan het een issue zijn met de connectors of een stukje hardware van de NAS wat defect is/begint te raken.

Hadden je oude schijven ook dit probleem? Zo ja, dan is er waarschijnlijk een probleem met je NAS/voeding. Is dit enkel met de nieuwe schijven, controleer dan of ze goed in de NAS gezet zijn en goed contact maken met de SATA connectoren.

Zoek ook eens naar disk reconnection count op Google voor veel voorkomende problemen en oplossingen.

You see things; and you say, "Why?" But I dream things that never were; and I say, "Why not?"

• jarsiv
  • Registratie: juni 2008
  • Laatst online: 18-03 22:26
-is vermoedelijk opgelost

jarsiv wijzigde deze reactie 19-12-2018 21:20 (106%)

• Wobblier
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 22-03 11:55
Wanneer ik video via upnp of ds video afspeel op mijn LG tv dan werken externe subs niet. Ik vrees dat dit een beperking is van de TV. Of misschien het upnp protocol.

Herkennen jullie dit en hebben jullie een workaround?

Ik heb nu een script gemaakt voor een folder met subliminal / mkvmerge subs download en in een .mkv's stopt middels docker. Dit werkt best stabiel .. maar niet echt ideaal omdat .mkv's met correcte subs ook geprocessed worden...

• dirks
  • Registratie: december 2006
  • Laatst online: 15-03 15:38
Ik zit na te denken over het op termijn vervangen van mijn Win7 thuisservertje die al vijf jaar mee gaat. Dat zal of een Linux pc of een Synology NAS worden. Over de Synology heb ik mij de afgelopen dagen wat ingelezen maar zit toch met wat praktische vragen, misschien kan iemand hier een korte reactie geven.

Hoe veilig of gevaarlijk is het om de Synology "Drive" vrij te geven via internet. Deze toepassing heeft voor mij grote meerwaarde, bestandjes up/downloaden en met de "Office" offline aantekeningen kunnen maken of eenvoudige spreadsheets. Ik heb al vanaf het begin het e.e.a. in Google Drive staan maar wil dat graag afbouwen en zelf hosten. De ftp-server die ik al 15 jaar heb draaien mag ook wel met pensioen.

Ik heb al online naar ervaringen gezocht en vind veel "Doe het niet", kijk naar wat er in 2014 gebeurt is. Is dat de mening hier ook?

Verder ben ik benieuwd naar de geluidsproductie, ik zit te denken aan een DS918+ met op termijn vier schijven. In mijn huidige server staan schijven met statische data (archieven en backups) in slaap en zijn dus stil. De hele pc met vijf schijven is bijna onhoorbaar. Hoe werkt dat met een Synology? Wat ik begrijp dat je met SHR data verdeelt. Er is altijd wel wat schijfactiviteit, blijven alle schijven dan altijd draaien? Nu zou de DS niet op een slaapkamer komen maar in een werkkamer cq mancave maar stilte wordt wel op prijs gesteld.

dirks wijzigde deze reactie 23-12-2018 12:11 (0%)
Reden: Tikfout

• KRGT
  • Registratie: september 2001
  • Niet online

KRGT

Have a nice day!

dirks schreef op zaterdag 22 december 2018 @ 21:44:
Ik zit na te denken over het op termijn vervangen van mijn Win7 thuisservertje die al vijf jaar mee gaat. Dat zal of een Linux pc of een Synology NAS worden. Over de Synology heb ik mij de afgelopen dagen wat ingelezen maar zit toch met wat praktische vragen, misschien kan iemand hier een korte reactie geven.

Hoe veilig of gevaarlijk is het om de Synology "Drive" vrij te geven via internet. Deze toepassing heeft voor mij grote meerwaarde, bestandjes up/downloaden en met de "Office" offline aantekeningen kunnen maken of eenvoudige spreadsheets. Ik heb al vanaf het begin het e.e.a. in Google Drive staan maar wil dat graag afbouwen en zelf hosten. De ftp-server die ik al 15 jaar heb draaien mag ook wel met pensioen.

Ik heb al online naar ervaringen gezocht en vind veel "Doet het niet", kijk naar wat er in 2014 gebeurt is. Is dat de mening hier ook?

Verder ben ik benieuwd naar de geluidsproductie, ik zit te denken aan een DS918+ met op termijn vier schijven. In mijn huidige server staan schijven met statische data (archieven en backups) in slaap en zijn dus stil. De hele pc met vijf schijven is bijna onhoorbaar. Hoe werkt dat met een Synology? Wat ik begrijp dat je met SHR data verdeelt. Er is altijd wel wat schijfactiviteit, blijven alle schijven dan altijd draaien? Nu zou de DS niet op een slaapkamer komen maar in een werkkamer cq mancave maar stilte wordt wel op prijs gesteld.
Synology heeft in ieder geval 2FA en zelfs een VPN server onboard, dus 2 smaken mogelijk. Enerzijds via dNAT direct aan het internet of via VPN, zodat je altijd veilig verbonden bent via thuis.

Synology's zelf zijn stil en qua ventilator ook in te stellen, de gewone dan, vaak zijn het juist de schijven welke het geluid maken, vooral als ze actief zijn.

• elsinga
  • Registratie: februari 2003
  • Laatst online: 22-03 13:08
Ik heb Drive draaien voor onze scoutinggroep, inclusief 2FA op alle accounts. Werkt prima hier.

Robert Elsinga =8-) | IT consultant, scoutsleiding, zendamateur (PC5E) | www.elsinga.net/robert

• HEY_DUDE
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 09:57
dirks schreef op zaterdag 22 december 2018 @ 21:44:

Elk apparaat dat je direct aan het internet hangt brengt risico's met zich mee. Dat staat los van Synology, W7, ftp-server of anders. Synology is daarentegen wel goed toegerust om direct aan internet te hangen. Je kan 2FA gebruiken, IP adressen blokkeren die een paar een verkeerd wachtwoord invoeren etc. VPN zou nog een extra beveiligingslaag geven. In 2014 zijn volgens mij alleen NASsen getroffen die fors achterliepen met software updates. Het ligt er ook aan hoe je er zelf mee omgaat.

• FrankHe
Synology Drive is zo veilig of onveilig als je het er zelf van maakt. Maak gebruik van SSL-versleuteling en een goed certificaat. Let's Encrypt is prima.

Dwing 'lange' wachtwoorden af en stel 'Auto Block' in zodat je het gespuis buiten kunt houden.

Zorg ervoor dat de NAS firmware altijd up-to-date is, zet automatische updates aan.

• smeerbartje
  • Registratie: september 2006
  • Laatst online: 13:35
Hey vraag: ik heb m'n synology draaien achter een reverse proxy; het interne adres is 192.168.1.100, maar van buiten is hij enkel te benaderen als "mijnnas.mijndomain.com". Dit werkt goed. Echter als ik een shared link o.i.d. aanmaak, dan staat er by-default nog steeds het 192.168.1.100 adres ingevuld, hier moet eigenlijk dus de fqdn staan.

Dus de vraag is: hoe vertel ik de synology dat hij bereikbaar is op dat subdomein?

[edit]
Never mind, heb 't al; invullen bij "external access", "advanced". Hier je hostname + poort invullen en voila.

smeerbartje wijzigde deze reactie 24-12-2018 18:00 (12%)

Wobblier schreef op donderdag 20 december 2018 @ 23:35:
Wanneer ik video via upnp of ds video afspeel op mijn LG tv dan werken externe subs niet. Ik vrees dat dit een beperking is van de TV. Of misschien het upnp protocol.

Herkennen jullie dit en hebben jullie een workaround?

Ik heb nu een script gemaakt voor een folder met subliminal / mkvmerge subs download en in een .mkv's stopt middels docker. Dit werkt best stabiel .. maar niet echt ideaal omdat .mkv's met correcte subs ook geprocessed worden...
Ik weet niet zeker of je dit bedoelt, maar ik gebruik https://xplay.itkey.ru (app voor LG-TV). Werkt voor mij prima.

Telegram || Marktplaats-meuk. Afdingen mag! ;-) || slotje.com for sale || DM mij

• angerfist-yentl
  • Registratie: december 2004
  • Laatst online: 22-03 22:24

angerfist-yentl

vake bei te bange!

Ik heb misschien een aparte vraag maar hebben er mensen van hier mee gedaan aan de Kerstactie van Synology, deze om welteverstaan : https://event.synology.com/nl-nl/christmas2018/game
Nu lijkt het dat ik iets gewonnen heb, alleen weet het niet zeker, Ervaren jullie het zelfde?

angerfist-yentl wijzigde deze reactie 24-12-2018 19:59 (57%)

Mijn Systeem(en)

• Sp33dFr34k
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

Ik krijg hetzelfde te zien, dus sorry man :P

• Sp33dFr34k
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

pven schreef op maandag 24 december 2018 @ 17:56:
[...]

Ik weet niet zeker of je dit bedoelt, maar ik gebruik https://xplay.itkey.ru (app voor LG-TV). Werkt voor mij prima.
Nice, kende die niet. Dus het is een third party Plex client? Want de officiële app is niet te installeren op LG? Werkt deze net zo goed? Nieuwsgierigheid hier want mijn volgende TV wordt denk ik een LG. Mijn huidige Samsung heb ik gewoon de Plex app op draaien...

• Jeroen V
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 13:44

Jeroen V

yadda yadda yadda

angerfist-yentl schreef op maandag 24 december 2018 @ 19:49:
Ik heb misschien een aparte vraag maar hebben er mensen van hier mee gedaan aan de Kerstactie van Synology, deze om welteverstaan : https://event.synology.com/nl-nl/christmas2018/game
Nu lijkt het dat ik iets gewonnen heb, alleen weet het niet zeker, Ervaren jullie het zelfde?
Ik krijg ook te zien dat ik een ds918+ en 2 schijven zou hebben gewonnen.... (dat geloof ik pas als ik het ontvang, lijkt me niet te kloppen)

• mike123
  • Registratie: oktober 2007
  • Laatst online: 00:32
Jeroen V schreef op maandag 24 december 2018 @ 23:48:
[...]

Ik krijg ook te zien dat ik een ds918+ en 2 schijven zou hebben gewonnen.... (dat geloof ik pas als ik het ontvang, lijkt me niet te kloppen)
Volgens mij staat er dat de winnaar van de prijs is geworden K*************.
Als je email begint met K maak je nog een kans denk ik.
En anders snap ik het ook niet. 8)7

• R2L
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 22-03 16:13
Herkent iemand onderstaand probleem? Als ik (zowel via de PC als de telefoon) naar de live camerabeelden van Surveillance Station kijk, dan zie ik op alle camera's steeds storingen in beeld? Als ik de beelden vervolgens terug kijk dan is de storing in het geheel niet zichtbaar. Ook als ik met een ander programma (iSpy) naar de livebeelden kijk, zie ik geen storingen.

• Neft
  • Registratie: december 2018
  • Laatst online: 26-12-2018
Beste forum-leden,

Ik ben bezig met de installatie van mijn Synology DS416 nas. Ik ben bezig met de beveiliging, bij het punt van het omzetten van http naar https. Als ik dit doe krijg ik echter de melding dat het niet veilig is, omdat het certificaat niet gecontroleerd (standaard certificaat van Synology) kan worden.

De volgende stap is dan een eigen certificaat maken, maar vanaf hier snap ik het niet helemaal meer. Daar wordt gevraagd om een domein en een email adres dat hoort bij dat domein. Heb je standaard een domein bij je NAS? En hoe maak je anders een domein? Moet dat perse iets zijn als www.willekeurigdomein.com of .nl of .net of mag dat ook naamnas:5001 zijn?

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Groet,

Kevin

• DukeBox
Neft schreef op dinsdag 25 december 2018 @ 08:53:
..Daar wordt gevraagd om een domein en een email adres dat hoort bij dat domein. Heb je standaard een domein bij je NAS?
Als je niet zelf een domein in bezit hebt dan kan je een gratis subdomein via de ddns services registreren.
Daarop kan je dan vervolgens je certificaat aanvragen.

• FrankHe
R2L schreef op dinsdag 25 december 2018 @ 00:59:
Herkent iemand onderstaand probleem? Als ik (zowel via de PC als de telefoon) naar de live camerabeelden van Surveillance Station kijk, dan zie ik op alle camera's steeds storingen in beeld? Als ik de beelden vervolgens terug kijk dan is de storing in het geheel niet zichtbaar. Ook als ik met een ander programma (iSpy) naar de livebeelden kijk, zie ik geen storingen.

[Afbeelding: Live beelden storen]
Ik zit op een veel oudere versie van Surveillance Station dus kan het niet vergelijken. Krijg de indruk dat de live view beelden worden voorzien van een zware vorm van compressie bedoeld voor laag datagebruik door mobiele apparaten. Kan dit inderdaad verwachten op smartphone app maar in beginsel zou de PC een live stream door moeten krijgen met een hogere bandbreedte. Welke datacompressie staat er ingesteld? MJPEG of MPEG4?

• Jeroen V
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 13:44

Jeroen V

yadda yadda yadda

Neft schreef op dinsdag 25 december 2018 @ 08:53:
De volgende stap is dan een eigen certificaat maken, maar vanaf hier snap ik het niet helemaal meer. Daar wordt gevraagd om een domein en een email adres dat hoort bij dat domein. Heb je standaard een domein bij je NAS? En hoe maak je anders een domein? Moet dat perse iets zijn als www.willekeurigdomein.com of .nl of .net of mag dat ook naamnas:5001 zijn?
Je kunt niet een ‘echt’ certificaat van alleen de naam van de NAS krijgen, het lijkt me handiger als je het certificaat vertrouwt dat door de NAS is gemaakt...

• svenvbins
  • Registratie: februari 2015
  • Laatst online: 27-02 22:44
TLDR: Hoe benader ik met Windows Explorer (of een programma als Cobian) mijn NAS van buiten het lokale netwerk? Port forwarding, DDNS en [nasname].synology.me domein zijn volgens mij allemaal goed ingesteld. Het gaat met niet om DSM/Quickconnect, maar om de daadwerkelijke locatie van de files.

---------------------------------

Dag allemaal, heb mijzelf deze kerst op een Synology DS218Play getrakteerd. Plan is om hem bij mijn ouders te zetten en backups van mijn eigen pc thuis daar naartoe te sturen. Het gaat puur om *backups*, geen opslag, dus ik doe op moment niet aan dubbele schijven, RAID, etc. Alle data staat ook nog gewoon op mijn eigen computer.

Ik ben redelijk ver, heb user accounts aangemaakt, een quickconnect verbinding en volgens mij zelfs al de port forwarding bij m'n ouders geregeld. (Dit is een Fritzbox 7490 die niet via EZ-internet herkend werd, dus daar handmatig poorten 5000, 5001, 80 en 443 doorgestuurd).

Zolang ik bij mijn ouders aan het netwerk hang kan ik de Synology makkelijk benaderen als netwerkschijf via Windows Explorer --> \\nasname\home. Ik wil daar vervolgens met een extern programma (Cobian) mijn backups plaatsen.

Als ik zo echter weer thuis zit, werkt dat natuurlijk niet. Ik heb zitten prutsen met DDNS en nu nasname.synology.me als domein. (Heb ik ook meteen gebruikt om een LetsEncrypt certificaat aan te vragen)
Ik kan DSM nu dan ook bereiken via quickconnect.to/nasname, maar ook via https://nasname.synology.me:5001/. Echter niet via nasname.synology.me - is daar een reden voor?

Belangrijkste vraag, hoe kan ik nu bij "de schijf" vanuit mijn eigen huis? Ik dacht dat dat via "Add a network location" zou gaan in Windows Explorer, maar dat werkt niet. Wie kan mij helpen? Ik ben (dacht ik) voldoende handig met computers, maar onbekend met de netwerkhoek. Heb vandaag al een boel geleerd, maar nog niet voldoende ;)

Alvast bedankt!

svenvbins wijzigde deze reactie 25-12-2018 21:54 (13%)
Reden: TLDR toegevoegd

Je hebt ergens de optie om beelden van mindere kwaliteit te laten zien als je live aan het kijken bent. Ik gok dat het in die hoek zit?

Telegram || Marktplaats-meuk. Afdingen mag! ;-) || slotje.com for sale || DM mij

• HEY_DUDE
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 09:57
@svenvbins bestanden benaderen over het internet werkt het beste via webdav. Hiervoor moet je ook specifieke poorten open zetten en deze service activeren op de nas meen ik.

• nielsn
  • Registratie: november 2010
  • Laatst online: 14:05
Gisteravond was ik een beetje aan het spelen met de OpenVPN package. Een verbinding maken met mijn telefoon is geen probleem, maar wanneer ik een verbinding wil maken met mijn laptop krijg ik TLS errors te zien.

Is hier een makkelijke oplossing voor?
nielsn schreef op woensdag 26 december 2018 @ 08:29:
Gisteravond was ik een beetje aan het spelen met de OpenVPN package. Een verbinding maken met mijn telefoon is geen probleem, maar wanneer ik een verbinding wil maken met mijn laptop krijg ik TLS errors te zien.

Begrijp ik nou goed dat je je Synology met je telefoon laat verbinden? Ik neem aan dat je andersom bedoelt? Welke melding krijg je precies met je laptop?

• nielsn
pven schreef op woensdag 26 december 2018 @ 08:39:
[...]

Begrijp ik nou goed dat je je Synology met je telefoon laat verbinden? Ik neem aan dat je andersom bedoelt? Welke melding krijg je precies met je laptop?
Het staat er misschien wat ongelukkig maar ik bedoel inderdaad dat ik met de OpenVPN for Android app verbinding maak met mijn NAS.

Met een Windows 10 laptop via tethering kreeg ik een TLS server authentication error en TLS handshake error. De precieze melding zou ik na kunnen kijken wanneer ik weer thuis ben.
nielsn schreef op woensdag 26 december 2018 @ 08:55:
[...]
Het staat er misschien wat ongelukkig maar ik bedoel inderdaad dat ik met de OpenVPN for Android app verbinding maak met mijn NAS.

Met een Windows 10 laptop via tethering kreeg ik een TLS server authentication error en TLS handshake error. De precieze melding zou ik na kunnen kijken wanneer ik weer thuis ben.
Misschien dat dit helpt: https://openvpn.net/faq/t...-occur-within-60-seconds/

• nielsn
Bedankt, ik ga het straks eens doornemen na het eten.

• Jassy
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 11:01
Op dit moment maken wij met onze telefoons backups in de Google Foto cloud (Met gereduceerde kwaliteit) en hebben we 2 laptops in huis. Van één laptop is op dit moment de schijf niet meer zo lekker en de andere heeft chronisch ruimte gebrek met slechts een 128GB SSD.

In plaats van te investeren in een nieuwe HDD voor de laptop wil ik een instap NAS kopen en alle storage gaan bundelen. In plaats van de Google foto cloud wil ik dat de telefoons worden gesynced met de NAS, ook extern. Verder wil ik de laptopschijf niet vervangen maar de data via de NAS beschikbaar maken. Tevens is dan het probleem met de andere laptop en zijn ruimtegebrek opgelost.

Ik zit op een DS119j te loeren. Deze valt prima in het budget en volgens mij is dat voor mijn doeleinden een voldoende krachtige NAS. Ik zit naar deze NAS te kijken om dat ik graag de software van Synology wil gaan gebruiken. Ik heb nog een 2TB schijf thuis liggen welke ik ga gebruiken, vraag me zo niet welk merk die schijf is...

Ik wil dagelijks backups gaan maken van een aantal mappen op een externe harde schijf die aan de NAS hangt, of eventueel in mijn TransIP Stack van 1TB.

Apps of streamen/transcoding vanaf de NAS gaan we niet doen, het is puur om de Google cloud niet meer te hoeven gebruiken voor ongecomprimeerde opslag en om in de laptops geen extra schijf meer te hebben.

Een complete cloudoplossing is hier vanwege de lage upload geen optie, vandaar het idee van een goedkope NAS.

Ben ik hiermee goed geholpen?

Bekijk op www.dabmonitor.nl informatie over diverse Nederlandse DAB Ensembles.

• Sp33dFr34k
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

nielsn schreef op woensdag 26 december 2018 @ 08:29:

Misschien niet specifiek voor jou, maar ik dacht ik gooi de vraag er eens uit. Wat zijn nu de voor- en nadelen van het draaien van een OpenVPN server op een NAS t.o.v. een router. Ik draai hem zelf op de router (Asus RT-AC87U) en dat werkt perfect. Maar geen idee of het op de NAS beter of handiger zou zijn?

• nielsn
Sp33dFr34k schreef op woensdag 26 december 2018 @ 12:40:
[...]

Misschien niet specifiek voor jou, maar ik dacht ik gooi de vraag er eens uit. Wat zijn nu de voor- en nadelen van het draaien van een OpenVPN server op een NAS t.o.v. een router. Ik draai hem zelf op de router (Asus RT-AC87U) en dat werkt perfect. Maar geen idee of het op de NAS beter of handiger zou zijn?
Misschien is de CPU in de NAS krachtiger als de CPU in een router wat de snelheid ten goede komt.

• MAX3400
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 09-03 10:18

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Kon het niet direct terugvinden in het topic dus hier even een (simpele?) vraag: DS414, DSM 6.2.1.-23824. Heb al weken / maanden geen veranderingen doorgevoerd in mijn configuratie maar toch, het lijkt sinds een week of 2, is mijn CPU een stuk drukker.

Als ik onder Processes kijk, vreet "syno.finder.fil" regelmatig tussen de 8 en 12% en dat is best veel. Maar ik kan niet achterhalen waarom dit gestart / gebruikt wordt ineens. De verbonden apparaten en protocollen zijn niet veranderd, de inhoud van de shares is niet veranderd, het netwerk is niet veranderd en de packages zijn niet veranderd (anders dan de verplichte updates die in een DSM-releases nodig zijn).

Het resultaat is wel dat, als dat proces draait, mijn transfer-speeds dramatisch droppen. Heb altijd snelheden > 110MB/s gehad maar zodra ik iets wil lezen of schrijven en het proces is bezig, kom ik niet verder dan 80MB/s.

Package-list:
Cloud Sync
File Station
Hyper Backup
Universal Search
Storage Analyzer

Add and message me on XBL for FM7 or DIV2: OctagonQontrol

• Bongoarnhem
  • Laatst online: 20-03 09:47

Mijn ervaring is dat ik eerder veel verstoringen ervaarde, maar sinds ik de boel bekabeld heb aangesloten is dat niet meer het geval.

Misschien dat het daarin zit.

• Neft
  • Registratie: december 2018
  • Laatst online: 26-12-2018
Beste Forum-leden,

Wederom een vraag. Ik ben nog steeds bezig met het instellen van mijn NAS, naar aanleiding van een antwoord van een van jullie heb ik nu een subdomein aangemaakt (*****.synology.me) voor externe toegang. Er gaat echter nog iets niet helemaal goed. Als ik namelijk naar het gekozen domein ga dan kom ik op de inlogpagina van mijn modem terecht. Er wordt ook alleen iets geladen als ik op het wifi netwerk zit (waarschijnlijk, omdat daar alleen mijn modem inlog actief kan zijn).

Gaat er dan nog iets mis in de instellingen bij mijn modem of bij de instellingen in mijn NAS? En zo ja wat zou ik dan nog moeten doen?

Alvast bedankt!

Met vriendelijke groet,

Kevin
MAX3400 schreef op woensdag 26 december 2018 @ 12:53:
Kon het niet direct terugvinden in het topic dus hier even een (simpele?) vraag: DS414, DSM 6.2.1.-23824. Heb al weken / maanden geen veranderingen doorgevoerd in mijn configuratie maar toch, het lijkt sinds een week of 2, is mijn CPU een stuk drukker.

Als ik onder Processes kijk, vreet "syno.finder.fil" regelmatig tussen de 8 en 12% en dat is best veel. Maar ik kan niet achterhalen waarom dit gestart / gebruikt wordt ineens. De verbonden apparaten en protocollen zijn niet veranderd, de inhoud van de shares is niet veranderd, het netwerk is niet veranderd en de packages zijn niet veranderd (anders dan de verplichte updates die in een DSM-releases nodig zijn).

Het resultaat is wel dat, als dat proces draait, mijn transfer-speeds dramatisch droppen. Heb altijd snelheden > 110MB/s gehad maar zodra ik iets wil lezen of schrijven en het proces is bezig, kom ik niet verder dan 80MB/s.

Package-list:
Cloud Sync
File Station
Hyper Backup
Universal Search
Storage Analyzer
Kan je met een prompt inloggen en dan via top kijken wat er zo druk is?

Ik verdenk overigens die twee laatste packages. Misschien is een van hen recent geupdate?

• DukeBox
MAX3400 schreef op woensdag 26 december 2018 @ 12:53:
Als ik onder Processes kijk, vreet "syno.finder.fil" regelmatig tussen de 8 en 12% en dat is best veel. ...
Heb altijd snelheden > 110MB/s gehad maar zodra ik iets wil lezen of schrijven en het proces is bezig, kom ik niet verder dan 80MB/s.
Opzich is cpu load niet zo erg, zou ook weinig impact op je transfer mogen hebben. Wat doet je IO wait ?

• sn0w13
  • Registratie: december 2007
  • Laatst online: 22-03 16:38
Neft schreef op woensdag 26 december 2018 @ 15:49:
Beste Forum-leden,

Wederom een vraag. Ik ben nog steeds bezig met het instellen van mijn NAS, naar aanleiding van een antwoord van een van jullie heb ik nu een subdomein aangemaakt (*****.synology.me) voor externe toegang. Er gaat echter nog iets niet helemaal goed. Als ik namelijk naar het gekozen domein ga dan kom ik op de inlogpagina van mijn modem terecht. Er wordt ook alleen iets geladen als ik op het wifi netwerk zit (waarschijnlijk, omdat daar alleen mijn modem inlog actief kan zijn).

Gaat er dan nog iets mis in de instellingen bij mijn modem of bij de instellingen in mijn NAS? En zo ja wat zou ik dan nog moeten doen?

Alvast bedankt!

Met vriendelijke groet,

Kevin
Ik gebruik ook een adres om extern in te loggen.
Ik moet er wel mijn poort achter zetten om de synology te kunnen bereiken.

bv http://******.synology.me:5000 (standaard is 5000 maar kan ook veranderd worden)

• extreme8eight
  • Registratie: april 2013
  • Laatst online: 20-03 14:37
Neft schreef op woensdag 26 december 2018 @ 15:49:
Beste Forum-leden,

Alvast bedankt!

Met vriendelijke groet,

Kevin
Je zal je poort erachter moeten zetten en/of werken met portforwarding op je router.

PSN: extreme8eight

• Twixie
  • Registratie: oktober 2005
  • Laatst online: 14:31
Ik heb momenteel mijn DS418j opgezet met 4x3TB in RAID10. Was RAID10 al gewoon van mijn vorige NAS en had ook niet echt meer storage nodig. Nu heb ik me voorgenomen (het is de tijd van het jaar voor voornemens :)) om nog veel meer zaken te gaan backuppen: alle iPads, PS3, PS4, system images van de PCs... waardoor ik vrij zeker niet meer genoeg ga hebben met de 5.5TB die ik nu beschikbaar heb.

Mijn idee is om te migreren naar SHR, zodat ik zo'n 2.7TB extra ter beschikking heb en het later ook gemakkelijker wordt om grotere disks te steken.

Vraagjes:
1. Is er een manier om echt te migreren van RAID10 naar SHR, of moet ik alles weg zien te copiëren en dan vanaf scratch alles terug zetten ?
2. Als ik van scratch moet herbeginnen, is het dan beter om btrfs volumes te nemen ? Toen ik mijn NAS kocht, leken er toch nog problemen met btrfs waardoor ik gewoon ext4 genomen heb. Deze is gemakkelijk, want mijn model blijkt geen btrfs te supporteren.
3. Andere overwegingen die ik moet doen ?

EDIT: beslist om maar mooi vanaf scratch te herbeginnen. Al alles aan het copiëren op vrij diskspace her en der. Zal wel enkele uren duren. Vraag me enkel af of je dan ook de volledige settings (users e.d.) opnieuw moet installeren. Mijn vorige NAS had al zijn software en settings immers op de schijven zelf.

EDIT2: antwoord is blijkbaar simpelweg een config backup & restore. Ziet er dus naar uit dat het allemaal vrij pijnloos zal zijn.

Twixie wijzigde deze reactie 27-12-2018 14:45 (21%)

• mark184
  • Laatst online: 17-03 23:54
Nieuwe update vrienden!! updatepack met pleisters versie 4
https://archive.synology....date/update_pack/23824-4/
Pagina: 1 ... 37 ... 42 Laatste

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True