[Synology] Vraag en antwoord - deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 35 ... 186 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brambello
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 28-09 09:47
FrankHe schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 13:41:
[...]

Lees je even in of je daarvoor daadwekelijk het 'play' model met transcoding nodig hebt. Veel TV's schijnen tegenwoordig zelf verschillende formaten te kunnen lezen waardoor het wellicht overbodig is.
Goed dat je het zegt. 'Streamen' is dus heel iets anders dan transcoderen zo blijkt. Wanneer moet je eigenlijk transcoderen? Ik stream films alleen naar mijn Sony Bravia tv (KD65XF9005), die kan dus ook al zelf transcoderen? Ik hoef niet op telefoons/tablets te kijken etc.

Nu heb ik zoals ik eerder noemde een DS216j, ik zou hier dus in principe 5-6GB grote 1080p en zelfs 4k films mee kunnen streamen naar mijn tv? Of heb ik dan toch een iets zwaardere Synology nodig, zoals een DS218/218Play of DS218+ (of natuurlijk een 4-bay zoals de 418Play).

Als ik bijvoorbeeld 2/3 beveiligingscameras tegelijkertijd met het streamen van een 4k film, moet ik dan minstens aan een 218+ of 418Play denken?

Op Amerikaanse forums raden ze altijd de + aan en/of 4-bay, maarja dat zijn Amerikanen he....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• metallicattim
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 29-09 23:03
Ik wil graag een andere video player gaan gebruiken in de DS Video app en de Synology website zegt ook:
For video playback, it is suggested that you install a third-party player on your device: MX Player or MX Player Pro. If none is available on your device, you will be prompted to select a currently-installed player to play videos.
Bron

Ik heb de MX Player ook geïnstalleerd, maar hoe zorg ik er nu voor dat de video's vanuit DS Video ook gestart worden met de MX Player? Want ik vind dat nergens terug!?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 20:43
brambello schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 22:40:
[...]

Goed dat je het zegt. 'Streamen' is dus heel iets anders dan transcoderen zo blijkt. Wanneer moet je eigenlijk transcoderen? Ik stream films alleen naar mijn Sony Bravia tv (KD65XF9005), die kan dus ook al zelf transcoderen? Ik hoef niet op telefoons/tablets te kijken etc.

Nu heb ik zoals ik eerder noemde een DS216j, ik zou hier dus in principe 5-6GB grote 1080p en zelfs 4k films mee kunnen streamen naar mijn tv? Of heb ik dan toch een iets zwaardere Synology nodig, zoals een DS218/218Play of DS218+ (of natuurlijk een 4-bay zoals de 418Play).

Als ik bijvoorbeeld 2/3 beveiligingscameras tegelijkertijd met het streamen van een 4k film, moet ik dan minstens aan een 218+ of 418Play denken?

Op Amerikaanse forums raden ze altijd de + aan en/of 4-bay, maarja dat zijn Amerikanen he....
Opzich is een DS216j model al net zo krachtig als, zo niet krachtiger dan, een plus '+' model van vijf of zes jaar terug.
Heb op dit moment geen hands on ervaring met streamen vanaf de NAS dus daarop moet ik je het antwoord helaas schuldig blijven. Hopelijk zijn er anderen die deze vraag kunnen beantwoorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjant2
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 17:09
metallicattim schreef op woensdag 7 november 2018 @ 06:46:
Ik wil graag een andere video player gaan gebruiken in de DS Video app en de Synology website zegt ook:

[...]

Bron

Ik heb de MX Player ook geïnstalleerd, maar hoe zorg ik er nu voor dat de video's vanuit DS Video ook gestart worden met de MX Player? Want ik vind dat nergens terug!?
Even de standaard instellingen wissen van je huidige afspeel app?
Dan zal DS Video vragen waarmee hij af moet spelen, dan kies je MX Player en zeg je altijd gebruiken.
Waarschijnlijk heb je hem nu standaard gekoppeld aan een andere video speler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• metallicattim
Arjant2 schreef op woensdag 7 november 2018 @ 09:29:
[...]

Even de standaard instellingen wissen van je huidige afspeel app?
Dan zal DS Video vragen waarmee hij af moet spelen, dan kies je MX Player en zeg je altijd gebruiken.
Waarschijnlijk heb je hem nu standaard gekoppeld aan een andere video speler.
Ik heb niks gewijzigd en nu opent ie video's toch in MX Player en speelt ie ze ook af! Want had namelijk het probleem dat de video's van de Foscam camera niet afgespeeld werden maar een foutmelding gaven dus wilde ze in een andere player afspelen.
Dat doet ie nu dus, maar heb geen idee wat de oplossing was, afgelopen week werkte het niet en nu opeens wel 8)7

Wat me ook opvalt is dat je 5x moet tikken voor een video start, dus vanaf dat je de video in de lijst ziet staan totdat ie begint met spelen moet je 5 handelingen doen, beetje omslachtig als je het mij vraagt :O

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ikweethetbeter
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 19:35
brambello schreef op maandag 5 november 2018 @ 19:54:
Heb momenteel een DS216j met een 2 TB schijf erin, dus geen RAID en niks in die trant. Nu ben ik mezelf het beetje bij aan het scholen op dit vlak, ik zou er ook een tweede NAS bij willen (ter vervanging en wellicht gebruik ik de oude als een van mijn backups).

Ik zit te denken aan een 4-bay (DS418Play, wil ook streamen). 218+ ook naar gekeken, maar lijkt mij best limiterend een 2-bay (2x 8 TB mirroren gebruik je maar halve schijf).

Raden jullie 4-bay aan? Doe er best veel mee, media bewaren, streamen (liefst 4k proof), pc backuppen en telefoonfotos etc. Zou ik in de oude DS216j alsnog een extra 2 TB steken voor de veiligheid?
Toch nog even een antwoord, de vorige antwoorden op jouw vraag zoomden er net niet genoeg op in...

Je wilt gaan streamen, Dat houdt in dat je NAS "gewoon" een fileserver is, de processor doet dan niet zo veel. In dat geval volstaat een "j" model. En helemaal een DS4xxj (waar xx=16 of 18), want de processor in een 4 bay NAS is net iets krachtiger dan de processor die ze in een 1 of 2 bay NAS stoppen.

Voor streamen volstaat een "j", moet je echt gaan transcoderen, dan ben je met een Play beter af. Maar transcoderen is alleen nodig als je mediaspeler niet capabel is, als je een Apple TV of Nvidia Shield hebt, dan heb je een (zeer) capabele mediaspeler, en dan hoef je alleen maar te streamen. Hetzelfde geldt voor een tv met ingebouwde mediaspeler die veel formaten ondersteunt.
brambello schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 22:40:

Je moet transcoderen als je afspeelapparaat de file die je op je NAS hebt staan niet af kan spelen. Omdat het bestand te groot is, een geluid heeft dat niet ondersteund wordt (bv DTS HD MA), de resolutie niet aankan en het zelf niet kan downscalen, ... In al die gevallen volstaat een "j" niet en heb je een "+" of Play nodig.

Ik heb een DS416j en heb 2 maal een Apple TV met Infuse erop. Ik kan 2 full HD films tegelijk kijken, m'n NAS houdt dat bij. Een full HD film kijken terwijl SABNZB een net gedownloade film aan het uitpakken is kan soms wel een onderbreking geven.

Wat een beveiligingscamera van een NAS vraagt weet ik niet. Dus of een DS418j voor jou zal volstaan of dat je een + of Play nodig hebt kan ik niet beoordelen. Maar als jet gewoon om het streamen van data gaat, dan doet een "j" dat met gemak!

Succes met je keuze!

[ Voor 39% gewijzigd door ikweethetbeter op 07-11-2018 14:25 . Reden: Tweede quote erbij gezet ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhatsappHack
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
@FlorisVN Thanks, heb de Play omgewisseld voor een +. :) Meteen ook 4GB extra geheugen bijgeprikt voor virtuele machines, toppie. Lijkt prima te werken tot dusver. Wel is de Windows 10 performance in de VM extreem slecht met torenhoge CPU-loads. Beetje in het rond lezend op Synology Forums blijkt dat een wijdverspreid probleem te zijn gezien Windows 7 wél prima functioneert. *grom*

Misschien maar eens zoeken naar ervaringen met Server 2016 of 2019 en daar naar overgaan. :P

Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlorisVN
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 08:59
WhatsappHack schreef op woensdag 7 november 2018 @ 16:56:
@FlorisVN Thanks, heb de Play omgewisseld voor een +. :) Meteen ook 4GB extra geheugen bijgeprikt voor virtuele machines, toppie. Lijkt prima te werken tot dusver. Wel is de Windows 10 performance in de VM extreem slecht met torenhoge CPU-loads. Beetje in het rond lezend op Synology Forums blijkt dat een wijdverspreid probleem te zijn gezien Windows 7 wél prima functioneert. *grom*

Misschien maar eens zoeken naar ervaringen met Server 2016 of 2019 en daar naar overgaan. :P
VM's zullen nooit echt snel zijn, het is en blijft een Celeron/Pentium of Atom.
Deze zijn gewoon niet zo snel...

Wil je echt snelle performance, dan heb je bijv. een Xeon gebaseerde Synology nodig, maar daar zijn de prijzen dan ook wel naar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhatsappHack
  • Niet online
@FlorisVN Oh het hoeft niet razendsnel te zijn en dat verwacht ik er niet van, maar 5 minuten wachten tot Edge is geopend en +/- 2 minuten per website om deze voor t eerst te laden is ook weer het andere uiterste :) Dat moet zelfs die Celeron met qemu-sausje een stuk vlotter kunnen.

Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

Oh ik was ook nog van plan een W10 VM te draaien met mijn DS918+/16GB Ram/SSD setup.. misschien moet ik me eerst eens wat inlezen..

i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte RTX5070Ti | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB + 860 QVO 4TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Samsung Oddyssey G7 Neo | Edifier M60

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhatsappHack
  • Niet online
Sp33dFr34k schreef op woensdag 7 november 2018 @ 18:44:
Oh ik was ook nog van plan een W10 VM te draaien met mijn DS918+/16GB Ram/SSD setup.. misschien moet ik me eerst eens wat inlezen..
SSD zal vast al flink verschil maken. Draait hier op normale schijven, SSD is nog te duur/gb plus redelijk onnodig voor wat ik er mee van plan ben :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

WhatsappHack schreef op woensdag 7 november 2018 @ 18:52:
[...]

SSD zal vast al flink verschil maken. Draait hier op normale schijven, SSD is nog te duur/gb plus redelijk onnodig voor wat ik er mee van plan ben :P
Naja, de SSD's worden puur voor read/write caching gebruikt (ik heb er alleen een in voor read momenteel), dus het zal geen wereld van verschil maken, als je het überhaupt al merkt.. ga het binnenkort gewoon eens uittesten :)

i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte RTX5070Ti | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB + 860 QVO 4TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Samsung Oddyssey G7 Neo | Edifier M60

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17:13
Oh ik was ook nog van plan een W10 VM te draaien..
Met een J3455 is dat geen pretje.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 04-10 14:24
Ligt er ook een beetje aan wat je doel er mee is. Ik draaI een 2012 r2 Server VM met als enige rol WDS/MDT voor het uitrollen van Windows installaties. Los van het starten liep het ook zonder SSD cache best aardig.
Draait op een 1817+ met 8 GB.

Iemand hier ervaring met de M2D17? Ik overweeg deze module aan te schaffen als SSD cache, ik heb namelijk nog een aantal 'oude' m2 sata SSD's die ik hier voor kan inzetten. de M2D18 zal wellicht sneller zijn, maar dan moet ik de module plus de SSD's aanschaffen, dan kan ik beter 2 nieuwe 2,5" sata aanschaffen.

[ Voor 27% gewijzigd door gastje01 op 07-11-2018 21:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• metallicattim
metallicattim schreef op woensdag 7 november 2018 @ 09:46:
[...]

Ik heb niks gewijzigd en nu opent ie video's toch in MX Player en speelt ie ze ook af! Want had namelijk het probleem dat de video's van de Foscam camera niet afgespeeld werden maar een foutmelding gaven dus wilde ze in een andere player afspelen.
Dat doet ie nu dus, maar heb geen idee wat de oplossing was, afgelopen week werkte het niet en nu opeens wel 8)7
En vandaag heeft ie er toch weer geen zin meer in en krijg ik weer de melding "kan deze link niet afspelen" bij elke Foscam video die ik wil afspelen.
Elke andere video die op de NAS staat is geen probleem, ook mkv formaat, maar de recordings van de Foscam camera willen niet meewerken.

Als ik dezelfde video download naar m'n GSM en dan afspeel in dezelfde MX Player, doet ie het wel. Zou het dan aan de NAS zelf kunnen liggen?

Als ik ze open met DS File krijg ik ook een foutmelding (kan niet afspelen), wederom alleen met de Foscam video's...

[ Voor 6% gewijzigd door metallicattim op 07-11-2018 23:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Ik me maar afvragen waarom 2 840 pro ssd's zo slecht presteerden als los raid 1 volume; stond ssd trim niet aan..duh. Wel raar dat ze dat standaard niet aanzeten op een ssd only volume.

Toen ik wat ging googlen kwam ik er achter trouwens dat trim helemaal niet ondersteund wordt als de ssd's als cache gebruikt worden in de syno, serious? Dat verklaart ook waarom toen mijn readwrite cache vol zat (dezelfde 840 pro's) de prestaties heel raar gingen doen. Achteraf had ik veel meer overprovisioning moeten instellen.

En hou er rekening mee, als je met ssd cache rommelt, dat de interpretatie van Synology van "sequential" data helemaal niet dezelfde hoeft te zijn als die je zelf hanteert, ik merkte best verschil. Ik zou skip sequential nooit aanzetten maar gewoon alles cachen.

Maar onwijze indruk maakt dat ssd cache ook weer niet.. Op een gegeven moment zet ik m'n meest gebruikte actieve data wel gewoon direct op een ssd in de syno..

specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WhatsappHack
  • Niet online
DukeBox schreef op woensdag 7 november 2018 @ 20:22:
[...]

Met een J3455 is dat geen pretje.
Denk dat performance wat dat betreft niet (helemaal) aan de CPU ligt.
Ik heb net Windows 7 geïnstalleerd en het verschil is als dag en nacht. Windows 7 is zelfs redelijk snappy te noemen, het is goed bruikbaar en niet vaak lag. Alles start gewoon normaal, het CPU-verbruik ligt met 2 cores gemiddeld zo rond de 10% idle en ~30% uitschieters. Uiteraard 100% als ik hem zware taken laat uitvoeren maar dat is de bedoeling. Ook de Synology zelf geeft aan dat er +/- 30 tot 50% CPU-kracht wordt gebruikt. De VM heeft 2 van de 2 cores tot zijn beschikking...

... Dit in schril contrast tot Windows 10. Extreem traag, bizarre lags, zowel de guest virtuele CPU als de host CPU bijna constant 100% belast zonder dat daar een reden voor aan te wijzen is. Niet vooruit te branden, hele NAS werd er traag van. Dat terwijl Windows 10 over het algemeen juist even goed of soms zelfs beter draait op dezelfde hardware (zolang het 64Bit is).

Nee er lijkt echt iets mis te zijn met (qemu-)optimalisaties voor Windows 10. Er lopen een paar topics over en had er vanmiddag eentje gevonden waarin een support medewerker aangeeft dat ze het (na maanden zeiken) in behandeling hebben genomen als "reproducable" en gaan kijken hoe ze het kunnen oplossen.

Tot die tijd blijf ik maar lekker Windows 7 gebruiken. Waar de Celeron-cpu gewoon goed lijkt te werken zonder al teveel gezeik. Nee het is geen top-of-the-line CPU natuurlijk, verre van. Maar normale taken zijn probleemloos uit te voeren en de boel reageert gewoon. Dat is veel *veel* meer dan ik kan zeggen van de Windows 10 VM. :P Als Windows 10 even goed kan draaien na optimalisaties vanuit Synology, dan valt het wel mee met dat het geen pretje is... 7 is zeker niet perse onprettig. :)

[ Voor 17% gewijzigd door WhatsappHack op 07-11-2018 23:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
WhatsappHack schreef op woensdag 7 november 2018 @ 23:04:
Ik heb net Windows 7 geïnstalleerd en het verschil is als dag en nacht.
Tnx voor de tip. Vond het verschil tussen centos en win10 ook al zo extreem maar dat verklaart dus een hoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El_Bandito
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 06-05-2024
Gisteren de DS216Play gehaald en vandaag komen m'n 3TB WD Reds (2x) :)

Wat raden jullie aan qua schijfconfig? Opzich hoef ik niet zozeer RAID 1 omdat er toch niet echt spannende data op komt. Mij is al wel aangeraden om één schijf dedicated aan te wijzen voor de IP cams. Dus ik dacht eraan de ene 3TB schijf gewoon voor Kodi etc. te gebruiken, en de andere dus voor de IP cam opslag.

i7 2600K / Gigabyte GA-Z68x-UD3H-B3 / 8GB Corsair / ZoTac GTX570 / 60GB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loyske
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03-10 16:10
El_Bandito schreef op donderdag 8 november 2018 @ 10:37:

Wat raden jullie aan qua schijfconfig? Opzich hoef ik niet zozeer RAID 1 omdat er toch niet echt spannende data op komt. Mij is al wel aangeraden om één schijf dedicated aan te wijzen voor de IP cams. Dus ik dacht eraan de ene 3TB schijf gewoon voor Kodi etc. te gebruiken, en de andere dus voor de IP cam opslag.
2 losse basic volumes? Zo heb ik het hier ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmartinuz
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 19:50
El_Bandito schreef op donderdag 8 november 2018 @ 10:37:

Oef, 3TB aan ipcam opslag? Weet je dat zeker? Ik heb geen idee hoeveel camera's je hebt en wat je reactie tijd is om terug in de tijd te moeten om een evt. inbraak weer terug te zien, maar 3TB is wel veel beeldmateriaal.

Zelf verwijder ik automatisch camerabeelden ouder dan 4 maand.

Mocht je aan 3TB genoeg hebben voor Kodi etc en Op cam opslag-->raid 1

Anders gewoon losse volumes inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeyondThunder
  • Laatst online: 18:44

BeyondThunder

Lost Lightning

Ik ben op zoek naar wat advies.
Ik ga migreren van een DS215+ naar een DS218+.
De DS218+ heeft nieuwe schijven (2 X WDred 4TB).
Mijn oude NAS is meer dan een NAS, ik gebruik hem voor downloads, CCTV beelden worden opgeslagen via Surveillance Station, Pi-Hole, NZBget, Sonarr, Radarr, etc.
Nu zoek ik een manier waarop ik in 1 keer alles kan overzetten. Data, packages en Config. Hoe kan dit nu het handigste?
Uiteraard heb ik zelf al wat info gevonden.
Maar klopt deze info nog wel en heeft iemand wellicht een recente ervaring hiermee?

[ Voor 0% gewijzigd door BeyondThunder op 08-11-2018 18:11 . Reden: Typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 04-10 15:28

JdM

Humbled

@BeyondThunder Als de synology site zegt dat je tussen de twee modellen kunt migreren, dan levert het geen problemen op, het enige wat niet wordt overgezet is de LAN-configuratie en nog wat kleine zaken, afhankelijk van je instellingen (DSM poort, indien gewijzigd bijvoorbeeld).

Zelf recent ervaring met een migratie van een 218+ naar een 718+, dat ging foutloos.

[ Voor 13% gewijzigd door JdM op 08-11-2018 19:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smeerbartje
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 04-10 12:23
kraats schreef op zondag 4 november 2018 @ 21:41:
@smeerbartje heb je niet al toegang door de groep(en) waar je lid van bent?
Ah, dat zal het zijn. Ik ben uiteraard admin. Dus het tabje "applications" onder user management kan gebruikt worden om de permissies vanuit de groups te overrulen. Right?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeyondThunder
  • Laatst online: 18:44

BeyondThunder

Lost Lightning

@JdM Ja maar die migratie how-to's gaan meer over het overzetten van schijven. Ik ga nog even goed lezen en zoeken.

Edit, 2.3 Migratie via Hyper Backup

Deze moet ik hebben volgens mij.

[ Voor 24% gewijzigd door BeyondThunder op 08-11-2018 21:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El_Bandito
Toch nog een vraagje. Waarschijnlijk een hele simpele. Heb vandaag m'n 2x 3TB WD Reds binnen gehad en in de DS216play gezet.

Nu maakt hij een SHR raid aan: dus 2 schijven maar slechts volume van 3TB. Ik wil, zoals hier boven gezegd, gewoon 2 losse volumes, dus geen raid zooi. Ik kan alleen in Storage manager geen volume verwijderen of iets. Hoe ga ik dit doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb een probleempje met een NAS op een andere locatie.

De verbinding extern werkt prima. Alleen wat traag maar dat maakt niet uit.(ligt aan de uploadsnelheid op locatie)

Ik heb diverse mappen gemaakt op de NAS.

Afbeeldingslocatie: https://image.ibb.co/kV9w5A/Schermafbeelding-2018-11-07-om-07-34-04.png

Ik wilde dus de map Photo aanleveren selecteren in de Cloud Station app op mijn computer

Afbeeldingslocatie: https://preview.ibb.co/nHP7Cq/Schermafbeelding-2018-11-07-om-07-33-50.png

Maar daar staat die niet in de lijst. En ik heb geen flauw idee waarom.
Afbeeldingslocatie: https://image.ibb.co/k5SSCq/Schermafbeelding-2018-11-07-om-07-33-42.png

Hebben jullie enig idee?

Gaat om een DS918+ met de laatste DSM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhatsappHack
  • Niet online
Ik heb nu dus Windows 7 draaien en dat werkt tot dusver prima, maar ik heb een probleem dat Win7 "USB Host Controller" niet herkent. :+ Die is ehh... Nogal heel erg belangrijk. Weet iemand waar de driver daarvoor te vinden is? (Niet op Windows Update iig) Die Renasas driver lijkt het niet te zijn.

Fixed door USB2 controller in te schakelen ipv USB3. USB3 zou ook gewoon moeten werken natuurlijk, maar in dit geval had ik USB enkel nodig om iDevices te pairen met de VM, dus gelukkig maakt de snelheid daarvoor niets uit.

[ Voor 28% gewijzigd door WhatsappHack op 09-11-2018 00:47 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• elsinga
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 08:51

elsinga

=8-)

Verwijderd schreef op donderdag 8 november 2018 @ 22:02:
Ik heb een probleempje met een NAS op een andere locatie.

De verbinding extern werkt prima. Alleen wat traag maar dat maakt niet uit.(ligt aan de uploadsnelheid op locatie)

Ik heb diverse mappen gemaakt op de NAS.

[Afbeelding]

Ik wilde dus de map Photo aanleveren selecteren in de Cloud Station app op mijn computer

[Afbeelding]

Maar daar staat die niet in de lijst. En ik heb geen flauw idee waarom.
[Afbeelding]

Hebben jullie enig idee?

Gaat om een DS918+ met de laatste DSM.
Ah, nog een scout. ;)

Je moet in Cloud Station Server onder Instellingen voor alle shares die je wil kunnen syncen de status op Ingeschakeld zetten. Dan kun je ze kiezen.

[ Voor 9% gewijzigd door elsinga op 09-11-2018 07:45 ]

Robert Elsinga =8-) | IT security, Scouting, zendamateur (PC5E, WC5E) | www.elsinga.net/robert, www.pc5e.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

elsinga schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 07:45:
[...]

Ah, nog een scout. ;)

Je moet in Cloud Station Server onder Instellingen voor alle shares die je wil kunnen syncen de status op Ingeschakeld zetten. Dan kun je ze kiezen.
Ook een scout moet een beetje met zijn tijd mee gaan toch? :)

Super! Dat was best simpel. Ik heb hem aangepast en nu doet die het. En dat onderweg naar mijn werk in de trein. What a time to be alive. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
El_Bandito schreef op donderdag 8 november 2018 @ 21:25:
Toch nog een vraagje. Waarschijnlijk een hele simpele. Heb vandaag m'n 2x 3TB WD Reds binnen gehad en in de DS216play gezet.

Nu maakt hij een SHR raid aan: dus 2 schijven maar slechts volume van 3TB. Ik wil, zoals hier boven gezegd, gewoon 2 losse volumes, dus geen raid zooi. Ik kan alleen in Storage manager geen volume verwijderen of iets. Hoe ga ik dit doen?
In beginsel is redundancy (de R in RAID) iets moois. Het zorgt namelijk voor meer robuustheid van je systeem. Zodat je nog steeds door kunt ook wanneer er een schijf defect is.

Kun je aangeven wat je precies op de DS216play wilt gaan doen? Veel films downloaden en als de data weg is dan is het geen ramp? Zet de twee schijven dan bijvoorbeeld in JBOD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Horatius
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 20:51
Hallo,

Ik ben vandaag mijn Synology aan het opzetten en volgensmij iets redelijks simpels kan ik voor elkaar krijgen en ook niet op het internet vinden. Ik heb meerdere users en ik wil dat die users in de map /homes/userX kunnen schrijven en lezen maar dat userX niet kan lezen in de map van userY. Die mappen moeten niet zichbaar zijn voor een normale gebruiker of te downloaden. Wat is de makkelijkste oplossing om dit voor elkaar te krijgen?
Ik heb een Synology 218+ met 2x 4TB in RAID 1

Mvg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 14:26

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Rechten geven aan iedereen of group die bij /homes/userX mag. En dan userY map geen rechten geven. Wil je dit voor SMB (netwerkschijven) of op filesystem niveau (wat samba ook al gebruikt geloof ik).

Eigen vraag:
Ik wil haugene/docker-transmission-openvpn gebruiken in combinatie met Goose VPN. Goose VPN geeft wel een .opvpn file. Maar ik loop even vast met het aanmaken van een config. Er staan hier wel wat aanvwijzingen. Maar waar zou ik de image files op mijn Synology moeten vinden? Om adjustConfigs.sh te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cliors
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 15:38
Hallo mensen,

Ik draai een DS1515+ waarvan 1 schijf (enkele maanden na garantietermijn uiteraard) foutmeldingen gaf.
Ik zeg "gaf" want de meldingen waren er alleen in september tot half oktober, om de 2 dagen.
Als eerst beschadigde sectoren die de limiet (1) overschrijden en tot 3 maal toe een I/O fout error.

De laatste weken geen waarschuwingen meer en uitgebreide smart test geeft ook geen fouten. Iemand een idee wat voor test ik nog meer kan draaien of raden jullie aan de schijf gewoon te vervangen?
Gaat om deze schijf overigens pricewatch: WD Red WD40EFRX, 4TB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FlorisVN
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 08:59
cliors schreef op maandag 12 november 2018 @ 07:33:
Hallo mensen,

Ik draai een DS1515+ waarvan 1 schijf (enkele maanden na garantietermijn uiteraard) foutmeldingen gaf.
Ik zeg "gaf" want de meldingen waren er alleen in september tot half oktober, om de 2 dagen.
Als eerst beschadigde sectoren die de limiet (1) overschrijden en tot 3 maal toe een I/O fout error.

De laatste weken geen waarschuwingen meer en uitgebreide smart test geeft ook geen fouten. Iemand een idee wat voor test ik nog meer kan draaien of raden jullie aan de schijf gewoon te vervangen?
Gaat om deze schijf overigens pricewatch: WD Red WD40EFRX, 4TB
Ik adviseer je ook contact op te nemen met Synology support.
Het komt zelden voor, maar soms kan er ook een defect zijn aan de sata aansluiting op je diskstation..
Wellicht dat Synology support hier een uitsluitsel over kan geven...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

Zijn er hier mensen die de VPN containers gebruiken om te downloaden zoals de haugene/transmission-openvpn of jshridha/docker-nzbgetvpn? Zoja, ik vraag me af of deze goed werken of zijn er wellicht betere alternatieven? Ik wil liever niet mijn hele Synology via de VPN laten lopen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fjeze
  • Nu online

Fjeze

AllesPerfect!

Ik ben mijzelf aan het oriënteren op een NAS.
Mijn hoofddoel is het downloaden via sabnzbd, plexserver, backup van foto's en bestanden.

Welke types kunnen dit een beetje normaal aan (vooral dan ook bijvoorbeeld uitpakken, en tegelijk een 4K HDR bestand (45/55GB streamen naar mijn AppleTV 4K)

Ik denk dat ik aan een 2bay nas wel genoeg heb, en 2de hands is zeker ook een optie.
(zelfbouw kan ook, maar weet niet of dat nu zo interessant is)

Fly or Die

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cliors
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 15:38
FlorisVN schreef op maandag 12 november 2018 @ 11:17:
[...]

Ik adviseer je ook contact op te nemen met Synology support.
Het komt zelden voor, maar soms kan er ook een defect zijn aan de sata aansluiting op je diskstation..
Wellicht dat Synology support hier een uitsluitsel over kan geven...
Thanks.

Synology support wil dat ik een extended test doe met, in dit geval, een Western Digital tool. Daarvoor moet ik dus wel eerst de schijf direct op de pc zien aan te sluiten. Zucht..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GVR
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 18:43

GVR

Fjeze schreef op woensdag 14 november 2018 @ 13:56:
Ik ben mijzelf aan het oriënteren op een NAS.
Mijn hoofddoel is het downloaden via sabnzbd, plexserver, backup van foto's en bestanden.

Welke types kunnen dit een beetje normaal aan (vooral dan ook bijvoorbeeld uitpakken, en tegelijk een 4K HDR bestand (45/55GB streamen naar mijn AppleTV 4K)

Ik denk dat ik aan een 2bay nas wel genoeg heb, en 2de hands is zeker ook een optie.
(zelfbouw kan ook, maar weet niet of dat nu zo interessant is)
Precies daarvoor heb ik een half jaar terug de ds218+ aangeschaft. Geen spijt van gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:30

Illusion

(the art of)

Ok, rare vraag.
De laptop van m'n vriendin is stuk, en daar zit/zat een crucial ct250bx100 SSD in: 2,5" SATA.
Nu zou ik graag de data van deze schijf redden. En laten we er even vanuitgaan dat de nieuwe laptop geen 2,5" sata meer heeft. Dus heb ik deze schijf in m'n DS216+ gestoken, en daar wordt hij keurig gevonden als "not initialized".

Is het op een of andere manier mogelijk om deze schijf nu te mounten, zodat ik er data vanaf kan halen?
Ik vermoed dat er windows10 op stond, zonder bitlocker o.i.d.

Uiteraard heb ik een rondje gegoogled, maar dat schiet niet echt op. Alle results gaan over het mappen van network-disks.

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
Illusion schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 21:26:
Is het op een of andere manier mogelijk om deze schijf nu te mounten, zodat ik er data vanaf kan halen?
Dat kan theoretisch via de CLI maar echt verstandig is het niet om op een syno te doen. Voor je het weet gaat hij hem toch initialiseren en ben je alles kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gwystyl
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:37

gwystyl

Beugeltje dan maar?

@Illusion het is makkelijker om die schijf in een willekeurige computer met SATA te hangen, eventueel extern dmv een adapter. De Synology gaat hem waarschijnlijk niet rechtstreeks lezen tenzij hij ext4 of btrfs geformatteerd is, en dan ben je de data kwijt.
Een optie is misschien om hem via een SSH terminal te mounten, maar ik weet niet precies hoe dat moet en of je dan wel makkelijk bij je data kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Illusion

Illusion

(the art of)

gwystyl schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 22:09:
@Illusion het is makkelijker om die schijf in een willekeurige computer met SATA te hangen, eventueel extern dmv een adapter. De Synology gaat hem waarschijnlijk niet rechtstreeks lezen tenzij hij ext4 of btrfs geformatteerd is, en dan ben je de data kwijt.
Een optie is misschien om hem via een SSH terminal te mounten, maar ik weet niet precies hoe dat moet en of je dan wel makkelijk bij je data kan.
DukeBox schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 21:34:
[...]

Dat kan theoretisch via de CLI maar echt verstandig is het niet om op een syno te doen. Voor je het weet gaat hij hem toch initialiseren en ben je alles kwijt.
Oke dank.
Dan ga ik maar eens op zoek naar een externe behuizing ofzo (alleen maar laptops hier). 256GB SSD op USB3 kan best wel eens de moeite zijn.

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iAR
  • Niet online

iAR

Ik wilde mijn Synology met SSL beveiligen. Ik heb deze handleiding doorgelezen en op zich lijkt het gelukt maar toch ook niet.

Ik krijg dus als services alleen maar WebDAV, system default en FTPS te zien, maar niet File Station of SABnzbd e.d. Terwijl in de tutorial een hele rits services staan.
Als ik mijn url invoer met poort 5000 kom ik op de adminpagina, maar als ik 5001 gebruik kom ik niet op de veilige verbinding. Ik wil natuurlijk het adminportaal ook graag beveiligd bezoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
@iAmRenzo waarom volg je niet de wizard op synology zelf i.p.v. een handleiding uit 2016 ? Zolang je syno maar van buitenaf te benaderen is is het met lets encrypt niet meer werk dan next next finish.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iAR
  • Niet online

iAR

DukeBox schreef op zaterdag 17 november 2018 @ 12:07:
@iAmRenzo waarom volg je niet de wizard op synology zelf i.p.v. een handleiding uit 2016 ? Zolang je syno maar van buitenaf te benaderen is is het met lets encrypt niet meer werk dan next next finish.
Uiteindelijk is dat ook wat er in die tutorial staat... neemt niet weg dat ik maar drie services heb en het dus niet werkt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
iAmRenzo schreef op zaterdag 17 november 2018 @ 17:55:
Uiteindelijk is dat ook wat er in die tutorial staat... neemt niet weg dat ik maar drie services heb en het dus niet werkt...
Ok, had hem verder niet bekeken. Wat mis je dan aan services die op DSM draait ? DS file zal alleen een eigen certificaat kunnen instellen als je hem als portal met custom dns draait. SABnzbd wordt volgens mij hoe dan ook niet ondersteund vanuit DSM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El_Bandito
Mannen,

Ik zit met een uitdaging waarvan ik nog net niet de haren uit m'n kop trek. Ik weet dat het iets met subnet te maken heeft, maar ik ben geen doorgewinterde netwerkbeheerder ;)

Situatie: onlangs dus een Synology DS216Play gekocht. Daarnaast heb ik een Foscam IP camera op wifi hangen en 1 bedraad via PoE. Als router heb ik een Experiabox V10 van KPN. Hierachter heb ik twee PoE routers, maakt verder weinig uit. Wifi heb ik uitgeschakeld in de Experiabox, omdat ik dat via het Deco M5 systeem van TP-Link regel. DHCP scope in de Experiabox gezet van 192.168.2.5 t/m 192.168.2.15, voor onder andere mijn KPN tuners: die hebben immers DHCP nodig. De Deco M5 wifi router heeft een DHCP scope van 192.168.1.100 - 250.

Kort door de bocht: wifi devices krijgen een 192.168.1.x IP en wired devices 192.168.2.x

Nu kan ik vanuit mijn wireless netwerk (192.168.1.x) prima bij mijn NAS (welke ip 192.168.2.153 heeft), maar het probleem is nu: ik kan vanuit mijn NAS niet bij mijn wireless IP cam met ip 192.168.1.122. Ik kan deze niet pingen.

Hoe ga ik dit oplossen? Alvast enorm bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
El_Bandito schreef op zondag 18 november 2018 @ 09:57:
Mannen,

Ik zit met een uitdaging waarvan ik nog net niet de haren uit m'n kop trek. Ik weet dat het iets met subnet te maken heeft, maar ik ben geen doorgewinterde netwerkbeheerder ;)

Situatie: onlangs dus een Synology DS216Play gekocht. Daarnaast heb ik een Foscam IP camera op wifi hangen en 1 bedraad via PoE. Als router heb ik een Experiabox V10 van KPN. Hierachter heb ik twee PoE routers, maakt verder weinig uit. Wifi heb ik uitgeschakeld in de Experiabox, omdat ik dat via het Deco M5 systeem van TP-Link regel. DHCP scope in de Experiabox gezet van 192.168.2.5 t/m 192.168.2.15, voor onder andere mijn KPN tuners: die hebben immers DHCP nodig. De Deco M5 wifi router heeft een DHCP scope van 192.168.1.100 - 250.

Kort door de bocht: wifi devices krijgen een 192.168.1.x IP en wired devices 192.168.2.x

Nu kan ik vanuit mijn wireless netwerk (192.168.1.x) prima bij mijn NAS (welke ip 192.168.2.153 heeft), maar het probleem is nu: ik kan vanuit mijn NAS niet bij mijn wireless IP cam met ip 192.168.1.122. Ik kan deze niet pingen.

Je hebt een dubbele NAT (network address translation)
Provider ( publiek IP ) --> Experiadoos ( 192.168.2.0 ) --> TP-Link router ( 192.168.1.0 )
Dan moet je een port forward instellen op de tussenliggende router. Persoonlijk zou ik alles gewoon in hetzelfde subnet zetten en je WIFI router in WIFI access point mode zetten. WIFI uitzetten op die KPN doos is per definitie een goed idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vonkkie
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 07:50
[waarom in 2 aparte forums dezelfde vraag
quote]El_Bandito schreef op zondag 18 november 2018 @ 09:57:
Mannen,

[/quote]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bananenplant
  • Registratie: Januari 2001
Ik heb sinds een klein jaar een HP Microserver met FreeNAS. Ik ben er niet op alle fronten even blij mee, zoals dat FreeBSD 11.1 EOL is gegaan terwijl FreeNAS 11.2 nog niet uit is en je daardoor jails niet meer kunt patchen. Het is nog wel eens gedoe met spullen weer werkend krijgen, ook na kleinere updates. En het ding maakt nogal wat herrie, de schijven kunnen niet downspinnen (vanwege system dataset) en op warme zomerdagen moet ik de deur van de meterkast openzetten om thermal shutdowns te voorkomen.

Waar ik echter wel erg blij mee ben is ZFS. Het idee van een zelfhelend bestandssysteem met de mogelijkheid tot het maken van snapshots vind ik superfijn. Ik vind het ook fijn dat ik met ZFS send/receive een 1:1 kopie van mijn pool naar bijvoorbeeld een externe harde schijf kan maken. Wat ik verder fijn vind is dat ik met rclone simpel mijn data kan backuppen naar Backblaze B2 en naar een lokale ftp. Bestanden in een formaat waar je snel bij kan is immers wel prettig.

Mijn huidige NAS gebruik ik echt alleen als fileserver plus Plex om incidenteel filmpjes in huis te streamen. En ik verwacht ook niet dat mijn gebruiksintensiteit gaat toenemen. Ik wil gewoon mijn data veilig en toegankelijk hebben. Een model dat ik interessant zou vinden voor een eventuele overstap is dit: pricewatch: Synology DiskStation DS218+. De reden hiervoor is dat het een relatief betaalbaar model met ondersteuning voor BTRFS is en ik ook niet meer dan 2 schijven hoef te kunnen plaatsen (de schijven die ik heb zijn echt al groot zat voor mij).

Een paar punten waar ik twijfels over heb:
  • Het model is al meer dan een jaar oud. Hoe lang mag ik security updates verwachten? En wat is de kwaliteit ervan?
  • Kan ik misschien beter wachten tot er een opvolger voor dit model is zodat ik er langer mee kan doen?
  • Ik heb wat twijfels bij de manier waarop BTRFS door Synology gebruikt wordt. Pakweg een jaar terug was er gedoe rondom BTRFS omdat er in de code voor RAID levels 5 en 6 dikke bugs zaten. RAID 1 zou echter gewoon moeten werken. Synology doet dat echter anders: Afbeeldingslocatie: https://www.synology.com/_images/tutorials/What_was_the_RAID_implementation_for_Btrfs_File_System_on_SynologyNAS/2.png
    Wat ik van ZFS weet is dat je door checksums fouten kunt detecteren en ze door de redundantie kunt oplossen. Maar hoe kan BTRFS in de opzet van Synology nu aan foutcorrectie doen als het tegen een abstractielaag praat waarin de redundantie al geregeld is en BTRFS daar dus niet zelf direct bij kan :? ?

💶 Wil je in een vrije democratie blijven wonen? Betaal dan voor nieuws. 📰
❌ ceterum censeo contra factiones ad dextrum extremum esse pugnandum. 🙅🏻‍♂️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Ik heb nu thuis een DS216+II staan met 2x 6TB WD RED met een vast IP (zakelijke verbinding).

Zit er over na te denken om een DS118 + 1x 12TB te halen als offsite backup.

Iemand bezwaren tegen deze opzet of wellicht suggesties om dit goed in te richten? Wil natuurlijk voorkomen dat de tweede NAS de eerste niet meer kan vinden (na verloop van tijd).

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 02-10 13:25
Ik heb ineens een probleem...
Mijn ds214play deed het prima. Na een reboot wordt de disk niet meer herkend/gedetecteerd: de status led wisselt tussen groen en oranje. De led voor de disk blijft uit... Ik heb disk eruit gehaald opnieuw bevestigt maar dit blijft zo. Na opstarten hoor ik de disk wel oplopen (zoemend geluid na paar seconden maar de led van de disk blijft uit... Het lijkt erop dat er fysiek geen contact is met de disk.

Wat kan ik hier aan doen?

Edit, ik heb er dus één disk inzitten. Een 4TB wd green

[ Voor 5% gewijzigd door vandermark op 19-11-2018 12:15 ]

STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
Bananenplant schreef op zondag 18 november 2018 @ 15:16:
Ik heb sinds een klein jaar een HP Microserver met FreeNAS. Ik ben er niet op alle fronten even blij mee, zoals dat FreeBSD 11.1 EOL is gegaan terwijl FreeNAS 11.2 nog niet uit is en je daardoor jails niet meer kunt patchen. Het is nog wel eens gedoe met spullen weer werkend krijgen, ook na kleinere updates. En het ding maakt nogal wat herrie, de schijven kunnen niet downspinnen (vanwege system dataset) en op warme zomerdagen moet ik de deur van de meterkast openzetten om thermal shutdowns te voorkomen.

Waar ik echter wel erg blij mee ben is ZFS. Het idee van een zelfhelend bestandssysteem met de mogelijkheid tot het maken van snapshots vind ik superfijn. Ik vind het ook fijn dat ik met ZFS send/receive een 1:1 kopie van mijn pool naar bijvoorbeeld een externe harde schijf kan maken. Wat ik verder fijn vind is dat ik met rclone simpel mijn data kan backuppen naar Backblaze B2 en naar een lokale ftp. Bestanden in een formaat waar je snel bij kan is immers wel prettig.

Mijn huidige NAS gebruik ik echt alleen als fileserver plus Plex om incidenteel filmpjes in huis te streamen. En ik verwacht ook niet dat mijn gebruiksintensiteit gaat toenemen. Ik wil gewoon mijn data veilig en toegankelijk hebben. Een model dat ik interessant zou vinden voor een eventuele overstap is dit: pricewatch: Synology DiskStation DS218+. De reden hiervoor is dat het een relatief betaalbaar model met ondersteuning voor BTRFS is en ik ook niet meer dan 2 schijven hoef te kunnen plaatsen (de schijven die ik heb zijn echt al groot zat voor mij).

• Het model is al meer dan een jaar oud. Hoe lang mag ik security updates verwachten? En wat is de kwaliteit ervan?
  • Kan ik misschien beter wachten tot er een opvolger voor dit model is zodat ik er langer mee kan doen?
  • Ik heb wat twijfels bij de manier waarop BTRFS door Synology gebruikt wordt. Pakweg een jaar terug was er gedoe rondom BTRFS omdat er in de code voor RAID levels 5 en 6 dikke bugs zaten. RAID 1 zou echter gewoon moeten werken. Synology doet dat echter anders: [Afbeelding]
    Wat ik van ZFS weet is dat je door checksums fouten kunt detecteren en ze door de redundantie kunt oplossen. Maar hoe kan BTRFS in de opzet van Synology nu aan foutcorrectie doen als het tegen een abstractielaag praat waarin de redundantie al geregeld is en BTRFS daar dus niet zelf direct bij kan :? ?
Een DS *18+ model heeft nog voor vele jaren aan firmware support dus die kun je naar mijn mening prima aanschaffen.

Op dit moment functioneert BTRFS betrouwbaar en kent in de praktijk geen problemen. Die problemen waren er in het begin wel maar daar hebben ze dus omheen weten te werken.

Mijn systeem staat ingesteld dat er iedere 6 maanden een Data Scrub wordt gedaan. Die frequentie kun je hoger zetten, iedere maand zo je wilt. Hier is de situatie een Storage Pool SHR mirror set van twee WD RED WD40EFRX schijven en daarop een BTRFS volume. Met dagelijkse snapshots en remote backup naar Synology C2. Ik acht de kans bijzonder klein dat er data verloren gaat door een crash of bit-rot. Overigens een DS716+II
Unidentified schreef op maandag 19 november 2018 @ 12:12:
Ik heb nu thuis een DS216+II staan met 2x 6TB WD RED met een vast IP (zakelijke verbinding).

Zit er over na te denken om een DS118 + 1x 12TB te halen als offsite backup.

Iemand bezwaren tegen deze opzet of wellicht suggesties om dit goed in te richten? Wil natuurlijk voorkomen dat de tweede NAS de eerste niet meer kan vinden (na verloop van tijd).
Met offsite bedoel je ergens bij familie of vrienden? Denk er in dat geval even over na om voor de dagelijkse backup een limiet op de bandbreedte te zetten omdat je anders de hele upload aan jouw kant of de download aan de kant van je familie of vrienden dichttrekt.

Persoonlijk zou ik voor de offsite backup ook een mirrorset neerzetten maar ik kan niet zien wat jouw budget is.

Ik heb gekozen voor Synology C2 als offsite backup, wat betreft kosten ligt het niet ver vandaan van het zelf neerzetten van een degelijke remote backup.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@FrankHe

* DS118 met Ironwolf = 168 + 395 = 563
* DS218+ met 2x 6TB WD RED = 319 + 2x 188 = 695

nieuws: Synology maakt prijzen cloudopslagdienst bekend

De versies met een capaciteit van 100GB, 300GB en 1TB kosten respectievelijk 9,99 euro, 24,99 euro en 59,99 euro per jaar. De 1TB-versie kan ook maandelijks voor 5,99 euro worden verlengd. Het 10TB-pakket kost 69,99 euro per terabyte per jaar.

*C2 zou me dus 69,99x12 = 839,- kosten 8)7 en dat elk jaar.

Denk dat de eerste dan toch het verstandigste blijft.

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FrankHe
Unidentified schreef op maandag 19 november 2018 @ 12:51:
@FrankHe

* DS118 met Ironwolf = 168 + 395 = 563
* DS218+ met 2x 6TB WD RED = 319 + 2x 188 = 695

nieuws: Synology maakt prijzen cloudopslagdienst bekend

De versies met een capaciteit van 100GB, 300GB en 1TB kosten respectievelijk 9,99 euro, 24,99 euro en 59,99 euro per jaar. De 1TB-versie kan ook maandelijks voor 5,99 euro worden verlengd. Het 10TB-pakket kost 69,99 euro per terabyte per jaar.

*C2 zou me dus 69,99x12 = 839,- kosten 8)7 en dat elk jaar.

Denk dat de eerste dan toch het verstandigste blijft.
Heb je die twee 6 TB schijven in mirrorset staan of in stripe / JBOD? Heb je kortom een netto opslag van 6 TB of 12 TB.

Ben je werkelijk van plan om alle data in de backup te gooien? In mijn remote backup heb ik 800 GB aan essentiële data staan. Van andere data vindt ik het niet boeiend als die weg is. Ik draai geen backups van downloads. Voor 69,99 per jaar ben ik dus klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bananenplant
FrankHe schreef op maandag 19 november 2018 @ 12:22:
[...]

Een DS *18+ model heeft nog voor vele jaren aan firmware support dus die kun je naar mijn mening prima aanschaffen.
Mooi :) . Gekwantificeerd is het alleen nog mooier ;) .
Op dit moment functioneert BTRFS betrouwbaar en kent in de praktijk geen problemen. Die problemen waren er in het begin wel maar daar hebben ze dus omheen weten te werken.
De vraag is alleen: hoe? Ik heb bijvoorbeeld dit gevonden:
DSM is now capable of detecting and repairing silent data corruption if your Synology NAS meets the following criteria:

Running Btrfs file system

Built on RAID 1, RAID 5, RAID 6, RAID 10, RAID F1 or non-1 disk SHR
Blijkbaar gebruiken ze de checksumming van BTRFS om als deze blijkt te falen de redundante kopie op te halen ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 02-10 13:25
vandermark schreef op maandag 19 november 2018 @ 12:15:
Ik heb ineens een probleem...
Mijn ds214play deed het prima. Na een reboot wordt de disk niet meer herkend/gedetecteerd: de status led wisselt tussen groen en oranje. De led voor de disk blijft uit... Ik heb disk eruit gehaald opnieuw bevestigt maar dit blijft zo. Na opstarten hoor ik de disk wel oplopen (zoemend geluid na paar seconden maar de led van de disk blijft uit... Het lijkt erop dat er fysiek geen contact is met de disk.

Wat kan ik hier aan doen?

Edit, ik heb er dus één disk inzitten. Een 4TB wd green
Hm... ik heb de schijf aan een Ubunte live usb stick sessie gehangen maar de schijf spint geeneens op en wordt niet zichtbaar. kabels doen het wel bij andere schijf. Lijkt erop dat de schijf echt is overleden |:(

STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
Bananenplant schreef op maandag 19 november 2018 @ 14:51:
[...]

Mooi :) . Gekwantificeerd is het alleen nog mooier ;) .
Daar is voor mijn gevoel niet een heel concreet antwoord op te geven. Op de Synology status pagina https://www.synology.com/en-global/products/status kun je vinden voor welke modellen de support op full, limited of suspended staat. Als je die informatie extrapoleert dan kom ik voor een DS 218+ model op firmware support tot pakweg het jaar 2025.
[...]

De vraag is alleen: hoe? Ik heb bijvoorbeeld dit gevonden:

[...]

Blijkbaar gebruiken ze de checksumming van BTRFS om als deze blijkt te falen de redundante kopie op te halen ofzo.
Heb er ook verschillende dingen over gelezen en weet niet exact hoe het werkt maar ik ga mee in je redenering. En dan te bedenken dat we tot enkele jaren geleden geen enkele bescherming hadden tegen bit-rot. De concepten die data degeneratie tegengaan zullen naar verwachting in de komende tijd nog verder verbeteren. ZFS is zijn tijd ver vooruit maar leunt zwaar op resources. Het is altijd interessant om te zien hoe dergelijke processen stukje bij beetje efficiënter worden gemaakt. BTRFS is niet perfect maar de huidige implementatie is een stap in de goede richting en veel beter dan het EXT4 filesystem.

Koop geen Synology product als je echt ZFS denkt nodig te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

Sp33dFr34k schreef op dinsdag 13 november 2018 @ 23:54:
Zijn er hier mensen die de VPN containers gebruiken om te downloaden zoals de haugene/transmission-openvpn of jshridha/docker-nzbgetvpn? Zoja, ik vraag me af of deze goed werken of zijn er wellicht betere alternatieven? Ik wil liever niet mijn hele Synology via de VPN laten lopen..
Nobody? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirrukje
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22-09 11:08
Hier weer een koekenbakker die de host van sabnzbd op z´n synology heeft aangepast naar localhost en dus niet meer in de webinterface kan komen. Volgens mij zat dit in de config file (is me al eens vaker overkomen |:( ) en moet je die kunnen editten. Maar ik google me al een ongeluk hoe ik hierbij kom, kennelijk kan dit vanuit de diskstation zelf? (En ja ik weet niet meer hoe ik het de vorige keer heb opgelost, volgens mij gewoon met reinstall van sabnzbd :+ )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtua
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 03-10 23:28
Ik heb een vraagje over Pi-Hole,de mensen die dit gebruiken op de nas kunnen jullie iets toevoegen aan de white list? of black mijne doet dat dus niet, verder loopt die perfect.
heb hem nu maar naast Domoticz geïnstalleerd op de pi maar heb hem liever op de nas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen V
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 03-10 16:37

Jeroen V

yadda yadda yadda

Grmbl, eergisteren heeft mijn DS2415+ de geest gegeven… Via het network was de NAS niet benaderbaar (geen DSM, geen ping, helemaaal niets) maar ook geen vreemde LEDjes aan op de NAS. Dus geprobeerd dat ding opnieuw op te starten (aan/uit knopje ingedrukt houden) Maar helaas is hij bij het booten in de welbekende Blue Blink of Death terecht gekomen. Ticket aangemaakt bij Synology en daar wordt aangegeven dat het apparaat vervangen moet worden. Via Synology zelf kan, maar dan moet ik de internationale verzendkosten zelf betalen, via Azerty kan ook, maar daar werd direct aangegeven dat het 3 weken gaat duren… :S

Aangezien 3 weken me te lang is heb ik maar een nieuwe besteld en omdat ik geen 'oud' model wil ben ik voor de RS2418+ gegaan… (en die hoop ik later vandaag te ontvangen, nu maar hopen dat de pakketdiensten het niet al te gek druk hebben…. :))

Iemand ervaring met het vervangen van de NAS waarbij de inhoud van de schijven niet verloren gaat? Volgens de Synology website zou van een Plus naar Plus vervanging goed moeten gaan dus fingers crossed dat het zonder problemen gaat. (mocht het niet lukken dan is het nog geen ramp want ik heb overall backups van, maar het zou me wel een berg werk schelen)

Overigens gaat de 'oude' DS2415+ een backup NAS worden zodra deze is gerepareerd of vervangen want ik vind het nu echt lasting dat ik nu geen werkende oplossing heb...

Toch vraag ik me nu af of dit een gevolg is van de Atom bug of dat het iets anders is...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BoardCrusher
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 03-10 14:00
haugene loopt bij mij. Werkt prima maar ik gebruik het heel weinig, doe eigenlijk niets met torrents.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iAR
  • Niet online

iAR

DukeBox schreef op zaterdag 17 november 2018 @ 19:41:
Ok, had hem verder niet bekeken. Wat mis je dan aan services die op DSM draait ? DS file zal alleen een eigen certificaat kunnen instellen als je hem als portal met custom dns draait. SABnzbd wordt volgens mij hoe dan ook niet ondersteund vanuit DSM.
Nou ja, de DS-apps, waaronder file. Ik begrijp dan ook even niet wat je bedoelt met portal als custom dns...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
Jeroen V schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 07:17:
Grmbl, eergisteren heeft mijn DS2415+ de geest gegeven… Via het network was de NAS niet benaderbaar (geen DSM, geen ping, helemaaal niets) maar ook geen vreemde LEDjes aan op de NAS. Dus geprobeerd dat ding opnieuw op te starten (aan/uit knopje ingedrukt houden) Maar helaas is hij bij het booten in de welbekende Blue Blink of Death terecht gekomen. Ticket aangemaakt bij Synology en daar wordt aangegeven dat het apparaat vervangen moet worden. Via Synology zelf kan, maar dan moet ik de internationale verzendkosten zelf betalen, via Azerty kan ook, maar daar werd direct aangegeven dat het 3 weken gaat duren… :S

Aangezien 3 weken me te lang is heb ik maar een nieuwe besteld en omdat ik geen 'oud' model wil ben ik voor de RS2418+ gegaan… (en die hoop ik later vandaag te ontvangen, nu maar hopen dat de pakketdiensten het niet al te gek druk hebben…. :))

Iemand ervaring met het vervangen van de NAS waarbij de inhoud van de schijven niet verloren gaat? Volgens de Synology website zou van een Plus naar Plus vervanging goed moeten gaan dus fingers crossed dat het zonder problemen gaat. (mocht het niet lukken dan is het nog geen ramp want ik heb overall backups van, maar het zou me wel een berg werk schelen)

Overigens gaat de 'oude' DS2415+ een backup NAS worden zodra deze is gerepareerd of vervangen want ik vind het nu echt lasting dat ik nu geen werkende oplossing heb...

Toch vraag ik me nu af of dit een gevolg is van de Atom bug of dat het iets anders is...
Sterkte met de afwikkeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shapeshifter
  • Laatst online: 02-10 14:23

Shapeshifter

Get it over with

Ik heb hier een DS1513+ staan met 5x4TiB schijven die al een tijdje loopt te mekkeren dat er nog maar 800 GiB vrij is. Tijd dus om na te gaan denken over uitbreiden / upgraden.

Volgens mij heb ik een paar opties:
1. Nieuwe NAS en schijven kopen, bijvoorbeeld een DS1818+ of DS1815+ met 8xWD RED 8TiB schijven (qua hardware lijkt er niet dramatisch veel verschil tussen te zitten). Voordeel hiervan is dat ik schoon kan beginnen en dat ik dubbel vooruit kan (meer bays en grotere schijven). Heb wat packages die ook niet lekker meer draaien, dus met een schoon systeem beginnen zou dat op kunnen lossen.
2. Nieuwe schijven kopen en die een voor een wisselen en rebuilden. Bijvoorbeeld 5x8TiB schijven halen en die een voor een wisselen. Ik denk dat dit kan, draai nu RAID-6 (dus geen SHR2). Nadeel is dat ik dan twee volumes over houd als ik het goed begrijp en heb het liever allemaal in een volume. Plus dat 5 keer je array rebuilden misschien niet bevordelijk is voor je harde schijven?
3. Tijdelijke NAS van marktplaats oid plukken en daar mijn data op zetten. Huidige NAS een factory reset geven en daar nieuwe harde schijven in duwen en alles weer terugzetten. Mogelijk nadeel is dat je niet weet wat er met een tweedehands NAS met schijven is gebeurd en het een risico is om daar je data op te zetten (kan zijn dat hij weg wordt gedaan omdat schijven niet lekker zijn oid).
4. Je hebt ook nog extenders zag ik, heb er geen ervaring mee en weet niet wat ik daarvan vind. Heb liever een homogeen systeem denk ik.

Wat zouden jullie doen en waarom? Also, zijn er nog voordelen aan SHR2 draaien in plaats van RAID-6? Oh, in hoeverre kun je een Synology factory resetten zonder je data / array te verliezen?

[ Voor 6% gewijzigd door Shapeshifter op 20-11-2018 11:25 ]

HP ZBook Studio G3 - Hyundai Ioniq EV Classic - Opel Vivaro-e 75kWh - 22x Prusa i3 MK3S - 8x Prusa MINI+ - Ooznest Workbee 1,5m x 1,5m

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikweethetbeter
@pietje63
Mooie NAS, en voldoet prima als fileserver voor 2 Apple TV's en Photo Station en SABNZB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 04-10 11:53
Bananenplant schreef op zondag 18 november 2018 @ 15:16:

• Ik heb wat twijfels bij de manier waarop BTRFS door Synology gebruikt wordt. Pakweg een jaar terug was er gedoe rondom BTRFS omdat er in de code voor RAID levels 5 en 6 dikke bugs zaten. RAID 1 zou echter gewoon moeten werken. Synology doet dat echter anders: [Afbeelding]
Waarom niet Esxi op de Microserver installeren en Xpenology draaien?

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bananenplant
Ora et Labora schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 11:30:
[...]

Waarom niet Esxi op de Microserver installeren en Xpenology draaien?
Als ik dan toch naar een ander platform ga profiteer ik er liever ook van dat hij minder stroom verbruikt, schijven kunnen downspinnen en waarschijnlijk minder hitteontwikkeling heeft. En het hele punt van het platform is nu net minder DIY zodat ik er minder gedoe van heb op momenten dat het me niet uit komt ;) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
Bananenplant schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 13:53:
[...]

Als ik dan toch naar een ander platform ga profiteer ik er liever ook van dat hij minder stroom verbruikt, schijven kunnen downspinnen en waarschijnlijk minder hitteontwikkeling heeft. En het hele punt van het platform is nu net minder DIY zodat ik er minder gedoe van heb op momenten dat het me niet uit komt ;) .
Daarvoor heb ik inderdaad een Synology product gekozen, het werkt heel goed en ik heb geen last van gedoe zoals vele uren aan onderhoud.

Voor mij persoonlijk was het eigenlijk heel simpel. Heb voor mezelf een inschatting gemaakt hoeveel serieuze opslag ik in de komende drie jaar verwacht nodig te heb en ben tot de conclusie gekomen dat 4TiB voldoende zou moeten zijn. Vervolgens heb ik een NAS met twee bays gekocht en twee 4TB schijven in een SHR mirrorset gezet waarop ik vervolgens een BTRFS volume heb aangemaakt. Alles functioneert probleemloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basdej
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 03-10 14:56

basdej

OutSystems Consultant

Onze DS415+ heeft gisteren de geest gegeven. Reageerde nergens meer op en stond te knipperen met een blauw lampje. Disk ledjes allemaal oranje. Zonder disken geprobeerd te starten maar zelfde resultaat. Echter is hij een half jaar te lang uit de garantie. Ik vermoed dat het met de cpu bug te maken heeft, maar heeft iemand al ervaring met het omruilen van een diskstation die net over de garantie is?

Hoi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen V

Jeroen V

yadda yadda yadda

FrankHe schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 11:06:
[...]

Sterkte met de afwikkeling.
Zojuist de nieuwe RS2418+ ontvangen en de schijven overgezet, en dan word je toch wel blij van Synology. Ik krijg vrijwel direct te zien dat hij gaat migreren van een DS2415+ naar een RS2418+ en ik kan keurig netjes kiezen dat de meeste instellingen en data behouden blijven. Dat ding is nu druk bezig en ik hoop straks weer een werkende NAS te hebben…
basdej schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 20:44:
Onze DS414+ heeft gisteren de geest gegeven. Reageerde nergens meer op en stond te knipperen met een blauw lampje. Disk ledjes allemaal oranje. Zonder disken geprobeerd te starten maar zelfde resultaat. Echter is hij een half jaar te lang uit de garantie. Ik vermoed dat het met de cpu bug te maken heeft, maar heeft iemand al ervaring met het omruilen van een diskstation die net over de garantie is?
Weet je zeker dat je een DS414+ hebt? Ik kan namelijk nergens dat model vinden. Wel de DS414, DS414j en de DS414slim maar die hebben geen van allen de slechte Atom CPU. (dus ik vraag me af of daar dan ook extra garantie op gegeven zal worden.) Gewoon een ticket aanmaken bij Synology en dan merk je het snel genoeg….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basdej
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 03-10 14:56

basdej

OutSystems Consultant

Jeroen V schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 20:56:

[...]

Weet je zeker dat je een DS414+ hebt? Ik kan namelijk nergens dat model vinden. Wel de DS414, DS414j en de DS414slim maar die hebben geen van allen de slechte Atom CPU. (dus ik vraag me af of daar dan ook extra garantie op gegeven zal worden.) Gewoon een ticket aanmaken bij Synology en dan merk je het snel genoeg….
Excuus, het was een typfout. Ik bedoelde de DS415+

Hoi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen V

Jeroen V

yadda yadda yadda

basdej schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 20:58:
[...]

Excuus, het was een typfout. Ik bedoelde de DS415+
Dat zit je dus net over de 3 jaar heen? (2 jaar standard garantie en 1 jaar extra vanwege de CPU?) Geen idee wat ze doen, maar ik zou gewoon een ticket aanmaken bij Synology en zien wat er gebeurt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joskuiper
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18:08

joskuiper

PapaCooper

Ik ben van plan om een NAS aan te schaffen en dan wel de Synology 218play.
Dit omdat ik (in de toekomst) 4k wil gaan streamen en deze daar voor geschikt is.
De 218j is daar niet voor geschikt en de 218 is dan net weer wat duurder, wat voor mij overkill is.

Ik wil de NAS gebruiken voor opslag van belangrijke documenten (daarom de 2 serie, wil ze in mirror).
Daarnaast gebruiken voor opslag films en series en die daarvan afspelen op mijn 4k TV (Panasonicmet Firefox OS).
Ook gebruiken om NZB's te downloaden rechtstreeks op de NAS.

Mijn vragen concreet:
- Kan ik de 218play inzetten om 4k te coderen naar mijn TV? Want ik lees alleen iOS en Adnroid support, niks over support voor firefox os?
- Is er een beter alternatief voor mij dan de 218play of heb ik de juiste gezocht en gevonden?

[ Voor 5% gewijzigd door joskuiper op 21-11-2018 08:16 ]

Game-PC: NZXT H7 Flow | Asus TUF Gaming x670E-plus | AMD 7700x | NZXT Kraken Z53 | 32GB Kingston Fury Renegade | Corsair RM1000x | Gigabyte RTX 4090 Gaming OC | 2x WD Black SN850x 2TB | LG Ultragear 27GL850 | LG Ultragear 27GR95QE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xyphoid
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 04-10 01:02
Op Android telefoons kunnen shared filmpjes gewoon geopend worden in de browser door op het linkje te klikken die de Synology aanmaakt voor het bestand. Het filmpje speelt dan gewoon af in de browser. Je ziet ook een

Op iPhone krijg je de melding dat het bestandsformaat niet ondersteund wordt (het is een .mp4 bestand). Weet iemand hoe ik er voor kan zorgen dat de iPhone het linkje kan openen of het bestand kan opslaan (ook daar krijg je een melding dat de link niet geopend kan worden. Ook bij andere bestanden)?

Synology share ios

Toshiba e755 Pocket PC>Panasonic G500>Nokia 8210>Nokia 8850>Vario MDA (htc wizard 200)>Vario MDA III (htc tytn II)>HTC Hero>HTC Desire HD>Asus Transformer TF101>Asus Padfone>Oppo Find 5>LG Nexus 5>Wileyfox Swift 2X>Razer Phone>Pixel 8 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aimless
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-10 21:45
joskuiper schreef op woensdag 21 november 2018 @ 08:13:
Dit omdat ik (in de toekomst) 4k wil gaan streamen en deze daar voor geschikt is.
De 218j is daar niet voor geschikt en de 218 is dan net weer wat duurder, wat voor mij overkill is.

Ik wil de NAS gebruiken voor opslag van belangrijke documenten (daarom de 2 serie, wil ze in mirror).
Daarnaast gebruiken voor opslag films en series en die daarvan afspelen op mijn 4k TV (Panasonicmet Firefox OS).

Mijn vragen concreet:
- Kan ik de 218play inzetten om 4k te coderen naar mijn TV? Want ik lees alleen iOS en Adnroid support, niks over support voor firefox os?
- Is er een beter alternatief voor mij dan de 218play of heb ik de juiste gezocht en gevonden?
Ik zit met bijna de zelfde vraag. Firefox Os maakt mij niet zoveel uit. Maar ik zou inderdaad willen weten of een 218Play niet al voldoende is. Ik ga niks zwaars doen ik wil gewoon een makkelijk beheersbaar centraal datasysteem dat ook nog wat zaken kan doen als downloaden en waarvanaf 4k valt te streamen.

In welke maten haal ik voordeel uit een 218 of zelfs een 218+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjant2
Xyphoid schreef op woensdag 21 november 2018 @ 09:18:
Op Android telefoons kunnen shared filmpjes gewoon geopend worden in de browser door op het linkje te klikken die de Synology aanmaakt voor het bestand. Het filmpje speelt dan gewoon af in de browser. Je ziet ook een

Op iPhone krijg je de melding dat het bestandsformaat niet ondersteund wordt (het is een .mp4 bestand). Weet iemand hoe ik er voor kan zorgen dat de iPhone het linkje kan openen of het bestand kan opslaan (ook daar krijg je een melding dat de link niet geopend kan worden. Ook bij andere bestanden)?

[Afbeelding: Synology share ios]
ook niet als je VLC installeert op je iphone?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ikweethetbeter
joskuiper schreef op woensdag 21 november 2018 @ 08:13:

Mijn vragen concreet:
Correct me if I'm wrong, maar volgens mij is dit de volgorde van instap naar krachtiger:
DS218j
DS218
DS218+
DS218 Play

De DS218j is net als alle andere NAS-sen van Synology heel goed geschikt om video te streamen naar welke mediaspeler dan ook. Dus voor het streamen van 4K video volstaat een DS218j.

Als je een mediaspeler hebt die niet zo goed is, zoals de meeste in smart tv's ingebouwde mediaspelers, dan kan het zijn dat je Plex op je NAS moet installeren. Dan volstaat een j niet, en moet je voor een + of Play gaan. De Play is speciaal gemaakt om video te kunnen transcoderen. Synology heeft geen FireOS apps, maar dat boeit niet, het gaat erom of er een goede mediaspeler (of een Plex client) voor is.

Het heeft mijn voorkeur om niet te gaan transcoderen, maar om gewoon een goede mediaspeler te kopen, zoals een Apple TV 4K of Nvidia Shield Android TV. Dan volstaat een eenvoudige NAS weer.

Ik heb een DS416j, destijds de 4-bay instapper, die overigens wel significant sneller is dan de DS216j. Hierop werkt SABNZB prima! Downloaden gaat net zo snel, alleen uitpakken duurt langer. Geen probleem als je dagelijks een aflevering downloadt, mogelijk een probleem als je niks anders det dan hele dagen downloaden.

Aan jou de keuze, koop je een krachtige NAS of koop een capabele mediaspeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

ikweethetbeter schreef op woensdag 21 november 2018 @ 15:40:
[...]

Correct me if I'm wrong, maar volgens mij is dit de volgorde van instap naar krachtiger:
DS218j
DS218
DS218play
DS218+
Ftfy :P

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ICT Consultant
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 23-08-2024
@EWK
Kijk eens naar wat de Play kan en de + niet... 4K 60 fps video soepel afspelen!

Gigahertz is niet het enige! Processor architectuur telt ook mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ICT Consultant
Xyphoid schreef op woensdag 21 november 2018 @ 09:18:

[Afbeelding: Synology share ios]
DS File, VLC, Infuse,...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kraats
  • Laatst online: 21:40

kraats

Ik rol

ICT Consultant schreef op woensdag 21 november 2018 @ 17:08:
@EWK

maar dat is ook het enige. Verder is de Play langzamer. En dat video omzetten gebeurt alleen als je de eigen apps van Synology gebruikt. 9 van de 10 gebruikers die video afspelen vanaf hun NAS doen dat zonder transcoding

Waar is Jos de Nooyer toch gebleven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ICT Consultant
@kraats
Klopt, en die gebruikers hebben genoeg aan een j...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Niet online

EWK

ICT Consultant schreef op woensdag 21 november 2018 @ 17:08:
@EWK

Er werd gezegd 'krachtiger'. Wat maakt een nas krachtiger? Volgens mij heb jij over meer/andere functionaliteit tov elkaar, niet kracht.
En verder wat @kraats zegt.

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kraats
  • Laatst online: 21:40

kraats

Ik rol

ICT Consultant schreef op woensdag 21 november 2018 @ 19:59:
@kraats
Klopt, en die gebruikers hebben genoeg aan een j...
Als ze het alleen daarvoor gebruiken wel, maar ga je flink apps er bij draaien kun je vaak toch wel wat kracht gebruiken. Persoonlijk zou ik nooit de j aanraden, omdat het veel te leuk is een Synology voor meer taken te gaan gebruiken :)
Wat mij tegenstaat is dat er door Synology gepromoot wordt dat als je iets met Video doet je voor de Play modellen moet gaan, terwijl dat slechts in een zeer klein percentage van meerwaarde heeft ten opzichte van de prijs-performance verhouding van een gewoon of + model.

Waar is Jos de Nooyer toch gebleven?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ICT Consultant
De Play wordt inderdaad gepositioneerd als video transcoder NAS. Dat kan hij en ook goed.

Zelf zou ik voor een "gewone" of + gaan als ik meer zou willen dan een fileserver en sabnzb download functionaliteit.

Voor video zou ik een goede mediaspeler nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shapeshifter
  • Laatst online: 02-10 14:23

Shapeshifter

Get it over with

Schaamteloze kick. Neig nu naar optie 3b, gewoon een lege 1515+ halen, 5x8TiB schijven erin doen en die als main gaan gebruiken. Verschil tussen 1515+ en 1517+ is verwaarloosbaar voor zover ik kan zien (zeker met 6GiB geheugen in de 1515+). Wel weer 1200 euro aftikken voor 5 schijven, pfff...
Shapeshifter schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 11:13:
Ik heb hier een DS1513+ staan met 5x4TiB schijven die al een tijdje loopt te mekkeren dat er nog maar 800 GiB vrij is. Tijd dus om na te gaan denken over uitbreiden / upgraden.

Volgens mij heb ik een paar opties:
1. Nieuwe NAS en schijven kopen, bijvoorbeeld een DS1818+ of DS1815+ met 8xWD RED 8TiB schijven (qua hardware lijkt er niet dramatisch veel verschil tussen te zitten). Voordeel hiervan is dat ik schoon kan beginnen en dat ik dubbel vooruit kan (meer bays en grotere schijven). Heb wat packages die ook niet lekker meer draaien, dus met een schoon systeem beginnen zou dat op kunnen lossen.
2. Nieuwe schijven kopen en die een voor een wisselen en rebuilden. Bijvoorbeeld 5x8TiB schijven halen en die een voor een wisselen. Ik denk dat dit kan, draai nu RAID-6 (dus geen SHR2). Nadeel is dat ik dan twee volumes over houd als ik het goed begrijp en heb het liever allemaal in een volume. Plus dat 5 keer je array rebuilden misschien niet bevordelijk is voor je harde schijven?
3. Tijdelijke NAS van marktplaats oid plukken en daar mijn data op zetten. Huidige NAS een factory reset geven en daar nieuwe harde schijven in duwen en alles weer terugzetten. Mogelijk nadeel is dat je niet weet wat er met een tweedehands NAS met schijven is gebeurd en het een risico is om daar je data op te zetten (kan zijn dat hij weg wordt gedaan omdat schijven niet lekker zijn oid).
4. Je hebt ook nog extenders zag ik, heb er geen ervaring mee en weet niet wat ik daarvan vind. Heb liever een homogeen systeem denk ik.

Wat zouden jullie doen en waarom? Also, zijn er nog voordelen aan SHR2 draaien in plaats van RAID-6? Oh, in hoeverre kun je een Synology factory resetten zonder je data / array te verliezen?

HP ZBook Studio G3 - Hyundai Ioniq EV Classic - Opel Vivaro-e 75kWh - 22x Prusa i3 MK3S - 8x Prusa MINI+ - Ooznest Workbee 1,5m x 1,5m

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Niet online

EWK

ICT Consultant schreef op woensdag 21 november 2018 @ 21:41:
De Play wordt inderdaad gepositioneerd als video transcoder NAS. Dat kan hij en ook goed.

Zelf zou ik voor een "gewone" of + gaan als ik meer zou willen dan een fileserver en sabnzb download functionaliteit.

Voor video zou ik een goede mediaspeler nemen.
Wat ik niet snap omdat de Play nauwelijks kan transcoderen en geen plex ondersteunt.

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joskuiper
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18:08

joskuiper

PapaCooper

Als de 218play geen Plex ondersteund houd dat voor mij op ben ik bang.
Ik wil namelijk rechtstreeks van een NAS naar mijn Panasonic TC55CX700 zonder mediaspeler 4K content kunnen streamen.
De nas zal dus moeten encoden.
Helaas ondersteund Mn TV lang niet alles met FireOS maar plex dus wel.
Is de 218+ dan het enige juiste alternatief?

Game-PC: NZXT H7 Flow | Asus TUF Gaming x670E-plus | AMD 7700x | NZXT Kraken Z53 | 32GB Kingston Fury Renegade | Corsair RM1000x | Gigabyte RTX 4090 Gaming OC | 2x WD Black SN850x 2TB | LG Ultragear 27GL850 | LG Ultragear 27GR95QE

• Jeroen V

Jeroen V

yadda yadda yadda

Shapeshifter schreef op woensdag 21 november 2018 @ 22:16:
Schaamteloze kick. Neig nu naar optie 3b, gewoon een lege 1515+ halen, 5x8TiB schijven erin doen en die als main gaan gebruiken. Verschil tussen 1515+ en 1517+ is verwaarloosbaar voor zover ik kan zien (zeker met 6GiB geheugen in de 1515+). Wel weer 1200 euro aftikken voor 5 schijven, pfff...

[...]
Wat misschien nog het belangrijkste verschil is, is de tijd dat je nog updates voor de NAS krijgt. De 1515+ is een paar jaartjes ouder dan de 1517+ dus ondersteuning zal ook een paar jaartjes eerder stoppen…

Dat was voor mij de reden om nu voor een xx18+ model te gaan en niet de xx15+...

• Xyphoid
Arjant2 schreef op woensdag 21 november 2018 @ 15:18:
[...]

ook niet als je VLC installeert op je iphone?
Is niet mijn iPhone, dus moet nog proberen, als ik bij diegene weer langs ga.
Helemaal niet aan gedacht dat het de player kan zijn 8)7. Zat me te focussen op de browser en IOS in het algemeen, omdat het bij andere Android gebruikers (die gewoon de standaard Android player gebruiken) direct werkte. Maar waarschijnlijk ondersteund de standaard player in Android dan wel gewoon .mp4.

Ik dacht dat iPhone ook gewoon .mp4 af kon spelen. Had hem in Hitfilm Express speciaal met iPhone settings geëxporteerd en ook bij het sharen transcoding aangezet (ook geprobeerd met transcoding uit).

Toshiba e755 Pocket PC>Panasonic G500>Nokia 8210>Nokia 8850>Vario MDA (htc wizard 200)>Vario MDA III (htc tytn II)>HTC Hero>HTC Desire HD>Asus Transformer TF101>Asus Padfone>Oppo Find 5>LG Nexus 5>Wileyfox Swift 2X>Razer Phone>Pixel 8 Pro

• ikweethetbeter
@Xyphoid
Een iPhone kan standaard h.264 (mp4, m4v, ...) en h.265 (meestal UHD) video afspelen. Een .mp4 file is een container, misschien staat er een tag iets anders dan wat Apple verwacht.

Als je een Synology NAS hebt, dan is het handig om DS File (dus niet DS Video!!!) op je telefoon te zetten. Met DS File kan ik door mijn NAS bladeren en content (mp4, m4v, mkv, ...) op mijn iPhone en iPad afspelen.

• Arjant2
Xyphoid schreef op donderdag 22 november 2018 @ 09:39:
[...]

Is niet mijn iPhone, dus moet nog proberen, als ik bij diegene weer langs ga.
Helemaal niet aan gedacht dat het de player kan zijn 8)7. Zat me te focussen op de browser en IOS in het algemeen, omdat het bij andere Android gebruikers (die gewoon de standaard Android player gebruiken) direct werkte. Maar waarschijnlijk ondersteund de standaard player in Android dan wel gewoon .mp4.

Ik dacht dat iPhone ook gewoon .mp4 af kon spelen. Had hem in Hitfilm Express speciaal met iPhone settings geëxporteerd en ook bij het sharen transcoding aangezet (ook geprobeerd met transcoding uit).
Standaard speelt een iphone/ipad ook de meeste videos niet af via DS Video heb ik een keer ondervonden, dus inderdaad VLC erop gezet. Overigens wil je dat sowieso want standaard videospelers op iOS en Android spelen vaak niet alle audio/video codex af. Dus ik zou dat eerst maar eens proberen.

• Xyphoid
ikweethetbeter schreef op donderdag 22 november 2018 @ 10:22:
@Xyphoid
Een iPhone kan standaard h.264 (mp4, m4v, ...) en h.265 (meestal UHD) video afspelen. Een .mp4 file is een container, misschien staat er een tag iets anders dan wat Apple verwacht.

Als je een Synology NAS hebt, dan is het handig om DS File (dus niet DS Video!!!) op je telefoon te zetten. Met DS File kan ik door mijn NAS bladeren en content (mp4, m4v, mkv, ...) op mijn iPhone en iPad afspelen.
Ik ga het filmpje nog een keer testen, als ik hem direct kopieer naar de telefoon.

Ik share de filmpjes met meerdere familieleden. Het is niet handig om ze allemaal DS apps te laten installeren. Is ook niet nodig op Android. Alle Android gebruikers kunnen de linkjes van de shares openen en het filmpje bekijken in hun browser. Alleen iPhone doet raar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ikweethetbeter
@Xyphoid
In dat geval lijkt VLC op die iPhone zetten het handigst, dat werkt ongetwijfeld.

• Sp33dFr34k
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

BoardCrusher schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 07:54:
[...]

haugene loopt bij mij. Werkt prima maar ik gebruik het heel weinig, doe eigenlijk niets met torrents.
Bij mij krijg ik het niet aan de praat, loop tegen deze error aan:

ERROR: Cannot open TUN/TAP dev /dev/net/tun: No such file or directory (errno=2)

Heb jij een bepaalde tutorial of iets gevolgd? Krijg geen fout bij het runnen van TUN.sh, dus denk niet dat het daar aan ligt. Heb al met notepad++ de carriage return eruit gehaald en ook al via SSH de file aangemaakt, heeft geen verschil gemaakt...

EDIT: ik gebruik NordVPN en die hebben er een artikel over (https://nordvpn.com/nl/tutorials/ipfire/openvpn/), heb alleen geen idee wat ik met die instructies moet in deze setup...

[ Voor 12% gewijzigd door Sp33dFr34k op 22-11-2018 16:08 ]

Pagina: 1 ... 35 ... 186 Laatste

Let op:
Dit topic is onderdeel van de drie topics over Synology:In dit Vraag en Antwoord topic mogen alle vragen over Synology-producten tenzij:
  • ... het een vraag betreft over een addon package voor Synology; daar is een apart topic voor.
  • ... het een aankondiging of discussie-item betreft wat in het Nieuws en discussie topic hoort.
  • ... jouw vraag al beantwoord is in de Veelgestelde vragen (FAQ).