brambello schreef op maandag 5 november 2018 @ 19:54:
Heb momenteel een DS216j met een 2 TB schijf erin, dus geen RAID en niks in die trant. Nu ben ik mezelf het beetje bij aan het scholen op dit vlak, ik zou er ook een tweede NAS bij willen (ter vervanging en wellicht gebruik ik de oude als een van mijn backups).
Ik zit te denken aan een 4-bay (DS418Play, wil ook streamen). 218+ ook naar gekeken, maar lijkt mij best limiterend een 2-bay (2x 8 TB mirroren gebruik je maar halve schijf).
Raden jullie 4-bay aan? Doe er best veel mee, media bewaren, streamen (liefst 4k proof), pc backuppen en telefoonfotos etc. Zou ik in de oude DS216j alsnog een extra 2 TB steken voor de veiligheid?
Toch nog even een antwoord, de vorige antwoorden op jouw vraag zoomden er net niet genoeg op in...
Je wilt gaan streamen, Dat houdt in dat je NAS "gewoon" een fileserver is, de processor doet dan niet zo veel. In dat geval volstaat een "j" model. En helemaal een DS4xxj (waar xx=16 of 18), want de processor in een 4 bay NAS is net iets krachtiger dan de processor die ze in een 1 of 2 bay NAS stoppen.
Voor streamen volstaat een "j", moet je echt gaan transcoderen, dan ben je met een Play beter af. Maar transcoderen is alleen nodig als je mediaspeler niet capabel is, als je een Apple TV of Nvidia Shield hebt, dan heb je een (zeer) capabele mediaspeler, en dan hoef je alleen maar te streamen. Hetzelfde geldt voor een tv met ingebouwde mediaspeler die veel formaten ondersteunt.
brambello schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 22:40:
Goed dat je het zegt. 'Streamen' is dus heel iets anders dan transcoderen zo blijkt. Wanneer moet je eigenlijk transcoderen? Ik stream films alleen naar mijn Sony Bravia tv (KD65XF9005), die kan dus ook al zelf transcoderen? Ik hoef niet op telefoons/tablets te kijken etc.
Nu heb ik zoals ik eerder noemde een DS216j, ik zou hier dus in principe 5-6GB grote 1080p en zelfs 4k films mee kunnen streamen naar mijn tv? Of heb ik dan toch een iets zwaardere Synology nodig, zoals een DS218/218Play of DS218+ (of natuurlijk een 4-bay zoals de 418Play).
Als ik bijvoorbeeld 2/3 beveiligingscameras tegelijkertijd met het streamen van een 4k film, moet ik dan minstens aan een 218+ of 418Play denken?
Op Amerikaanse forums raden ze altijd de + aan en/of 4-bay, maarja dat zijn Amerikanen he....
Je moet transcoderen als je afspeelapparaat de file die je op je NAS hebt staan niet af kan spelen. Omdat het bestand te groot is, een geluid heeft dat niet ondersteund wordt (bv DTS HD MA), de resolutie niet aankan en het zelf niet kan downscalen, ... In al die gevallen volstaat een "j" niet en heb je een "+" of Play nodig.
Ik heb een DS416j en heb 2 maal een Apple TV met Infuse erop. Ik kan 2 full HD films tegelijk kijken, m'n NAS houdt dat bij. Een full HD film kijken terwijl SABNZB een net gedownloade film aan het uitpakken is kan soms wel een onderbreking geven.
Wat een beveiligingscamera van een NAS vraagt weet ik niet. Dus of een DS418j voor jou zal volstaan of dat je een + of Play nodig hebt kan ik niet beoordelen. Maar als jet gewoon om het streamen van data gaat, dan doet een "j" dat met gemak!
Succes met je keuze!
[
Voor 39% gewijzigd door
ikweethetbeter op 07-11-2018 14:25
. Reden: Tweede quote erbij gezet ]