Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.
OSx versie maakt ook veel uit.smeerbartje schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 19:45:
Clients zijn enkel Macs...
Ik heb hem op de ruimste optie staan. Mijn Macbook pro (volledig geupdate) gebruikt SMB3, terwijk mijn Android TV box SMB1 gebruikt.smeerbartje schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 19:45:
Waar hebben jullie de gebruikte SMB versie op staan? Dus wat heb je als minimum en maximum SMB versies?
- transportcodering: uitEn die andere settings die je in file services in kunt stellen onder het kopje 'advanced' bij SMB?
- Opportunistic lock & smb-2 lease: aan
- symbo koppeling toestaan in gedeelde mappen
- VFS-modele inschakelen voor conversie tekens mac
- geeb schijfruimte reserveren tijdens het maken
- SMB-duurzame ingangen
Rest staat uit.
Ik heb er lang mee geworsteld (zie bijv Quakie in "[Synology] Vraag en antwoord - deel 3" ).. Uiteindelijk een ds115j geupgrade naar een ds118. Was voor mij een wereld van verschil. Een tip is je verdiepen in VFS_fruit, dit scheelde bij mij veel, alleen werkt timemachine dan niet.Nog tips? Clients zijn enkel Macs...
Zelf gebruik ik momenteel AFP voor TimeMachine en SMB voor de rest. Heb veel last gehad van corrupte TM backups. Sinds AFS en enkel handmatig niet meer (mijn macbook staat vaak kort aan, waardoor de backup steeds niet afrond, hier werd hij denk ik een beetje gek van).
De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!
Verwijderd
Dank voor je antwoorden! Ik ga ermee aan de slagpietje63 schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 08:59:
[...]
Ik heb hem op de ruimste optie staan. Mijn Macbook pro (volledig geupdate) gebruikt SMB3, terwijk mijn Android TV box SMB1 gebruikt.
[...]
- transportcodering: uit
- Opportunistic lock & smb-2 lease: aan
- symbo koppeling toestaan in gedeelde mappen
- VFS-modele inschakelen voor conversie tekens mac
- geeb schijfruimte reserveren tijdens het maken
- SMB-duurzame ingangen
Rest staat uit.
[...]
Ik heb er lang mee geworsteld (zie bijv Quakie in "[Synology] Vraag en antwoord - deel 3" ).. Uiteindelijk een ds115j geupgrade naar een ds118. Was voor mij een wereld van verschil. Een tip is je verdiepen in VFS_fruit, dit scheelde bij mij veel, alleen werkt timemachine dan niet.
Zelf gebruik ik momenteel AFP voor TimeMachine en SMB voor de rest. Heb veel last gehad van corrupte TM backups. Sinds AFS en enkel handmatig niet meer (mijn macbook staat vaak kort aan, waardoor de backup steeds niet afrond, hier werd hij denk ik een beetje gek van).
Ander vraag voor hier: ik probeer een Let's Encrypt certificaat te installeren, maar ik krijg steevast de melding: log uit en probeer het opnieuw
Die heb je nodig voor verificatie vanuit Let's encrypt.smeerbartje schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 09:40:
[...]
Dank voor je antwoorden! Ik ga ermee aan de slag.
Ander vraag voor hier: ik probeer een Let's Encrypt certificaat te installeren, maar ik krijg steevast de melding: log uit en probeer het opnieuw. Nu lees ik her-en-der dat poort 80 beschikbaar moet zijn, maar dat wil ik helemaal niet! Ik wil enkel poortje 5000, 5001 en de Drive app beschikbaar hebben voor buitenaf, maar dan op m'n https-enabled domain. Wat heb ik dan te schaffen met poortje 80?
Maar zet je die toch even open en na het aanmaken weer dicht, moet je alleen dan wel herhalen om de 3 maanden.
Wenn ist das Nunstruck git und Slotermeyer? Ja!... Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput! The Hornets of Hades have descended upon me
Poort 80 open laten staan om te verlengen is niet nodig. (Ik heb het in de afgelopen 6 jaar nog nooit hoeven doen iig.MeNTaL_TO schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 12:27:
moet je alleen dan wel herhalen om de 3 maanden.
Het certificaat verlengd zichzelf elke 3 maanden automatisch (en poort 80 staat dicht, alles draait op een custom poorten bijv. 5678
[ Voor 5% gewijzigd door SmiGueL op 25-10-2018 13:53 ]
Delidded 4770K 4.7GHz @ H220 || Gigabyte Z87X-UD4H || 16GB @ 2400MHz || Gigabyte GTX 760 || 2x128GB Samsung 830 @ RAID-0 & WD 3 TB || Iiyama XB2483HSU-B1 || Synology DS916+ 3x6TB + 120GB SSD Cache || Synology DS213+ 6TB backup
Bijzonder, bij mij verviel het certificaat na 3 maanden als ik port 80 niet open had staan (ik draaide deze eerst op een andere port).SmiGueL schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 12:35:
[...]
Poort open laten staan om te verlengen is niet nodig. (Ik heb het in de afgelopen 6 jaar nog nooit hoeven doen iig.)
Het certificaat verlengd zichzelf elke 3 maanden automatisch (en poort 80 staat dicht, alles draait op een custom poorten bijv. 5678
Wenn ist das Nunstruck git und Slotermeyer? Ja!... Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput! The Hornets of Hades have descended upon me
Ik zie in het Control Panel, onder Security, het tabblad Certificate, achter For ook een poortnummer staan.MeNTaL_TO schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 12:39:
Bijzonder, bij mij verviel het certificaat na 3 maanden als ik port 80 niet open had staan (ik draaide deze eerst op een andere port).
*:5678
Of ik poort 80 bij de aanvraag eenmalig open had durf ik niet met zekerheid te zeggen, ik heb het certificaat volgens mij geexporteerd van m'n oude NAS, en weer geimporteerd in de nieuwe.
Maar je zou altijd kunnen proberen om het certificaat even opnieuw aan te vragen met alleen de custom poort open. Als dit werkt zal het vernieuwen via die poort ook wel goed gaan.
@ hieronder:
Uiteraard bedoel ik met 'poorten open' dat ik poort 5678 geforward heb naar m'n NAS.
[ Voor 9% gewijzigd door SmiGueL op 25-10-2018 13:55 ]
Delidded 4770K 4.7GHz @ H220 || Gigabyte Z87X-UD4H || 16GB @ 2400MHz || Gigabyte GTX 760 || 2x128GB Samsung 830 @ RAID-0 & WD 3 TB || Iiyama XB2483HSU-B1 || Synology DS916+ 3x6TB + 120GB SSD Cache || Synology DS213+ 6TB backup
Ik moet dus elke 3 maanden de poorten openzetten om het certificaat bij te werken.
[Edit] Kennelijk is die verplichting aanvragen via poort 80 bij Let'sEncrypt eraf. Ik heb een nieuw certificaat aangemaakt en de poorten 80 niet opengezet. Alleen mijn vpn-poort staat open en dat werkt nu dus ook. Ik weet zeker dat dat vroeger niet kon.
[ Voor 42% gewijzigd door Hulliee op 25-10-2018 15:16 ]
Maar dan is het toch ook logisch dat jij geen poort 80 open hoeft te hebben? Jij moet poort 5678 open hebben staan omdat daar het certificaat over gaat. Normaal wordt er uitgegaan van gewoon http-verkeer, zodat Let's Encrypt poort 80 nodig heeft om te verifiëren dat jij bent wie je claimt te zijn.SmiGueL schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 13:10:
Ik zie in het Control Panel, onder Security, het tabblad Certificate, achter For ook een poortnummer staan.
*:5678
Ik draai zelf meerdere sites op poort 80 (met redirect naar https poort 443 natuurlijk), dus is het geen probleem om die poort open te hebben staan voor deze controle. Ik vind het alleen wel lastig dat ik meerdere keren per jaar het nieuwe certificaat moet accepteren in m'n mobiele apps voor ik daar op kan inloggen (en hij in DS Photo ook niet meer automatisch upload bijvoorbeeld)
Waar is Jos de Nooyer toch gebleven?
Nu twijfel ik tussen een Synology NAS en een standalone NVR van Hikvision. Wat zijn jullie gewoon?
Gulfstream G650
Ik heb:
- een eigen domein, laten we zeggen: pietjepuk.nl
- hierop een CNAME gezet: nas.pietjepuk.nl
- een server (dus NIET de Synology) waarop 80 en 443 naar toe worden geforward in de router
- op deze server draait een reverse proxy: verkeer op 80 en 443 (voor de host nas.pietjepuk.nl) worden "geforward" naar de Synology op respectievelijk 5000 en 5001. De reverse proxy (Traefik, aanrader!) zorgt voor het verkrijgen van de lets encrypt certificates
- tevens in de router poortje 6690 (de Drive app) geforward naar het interne IP van de Synology.
Zie ik iets over het hoofd?
Overigens blijf ik het mooier vinden om al het verkeer van de bron encrypted te doen, ook al zit er nog een reverse proxy tussen. Maar dat kan ook prima met een selfsigned certificaat.
ik zou het in theorie inderdaad allemaal op de synology zelf kunnen zetten, maar ik houd juist van de flexibiliteit om er een ubuntu servertje tussen te hebben. Reverse proxying, containers, samba, "speelruimte", ARQ backups, etc. gebeurt allemaal met de server als direct aanspreekpunt. De server heet een aantal smb3 mounts naar de synology, die dus puur als "stomme storage" wordt gebruikt (zoals een NAS mijn inziens ook zou moeten zijnkraats schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 14:41:
@smeerbartje Ik vraag me alleen af waarom er nog een server tussen zit, terwijl een Synology de rest ook prima zelf kan.
Overigens blijf ik het mooier vinden om al het verkeer van de bron encrypted te doen, ook al zit er nog een reverse proxy tussen. Maar dat kan ook prima met een selfsigned certificaat.
Ik twijfel om te upgraden naar een DS119j. Ga ik hiermee duidelijk snelheidsverschil merken? Zou het verder nog uitmaken de 3TB HDD te vervangen door een SSD?
Afhankelijk van welk model je van Synology wil aanschaffen.SalimRMAF schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 13:49:
Ik moet een 12-camera beveiligingssysteem opzetten. De eisen zijn audio, PoE en vooral stabiliteit.
Nu twijfel ik tussen een Synology NAS en een standalone NVR van Hikvision. Wat zijn jullie gewoon?
Als je een zwaar model koopt zou het geen probleem moeten zijn, echter denk ik dat je met een NVR goedkoper uit bent met 12 camera's.
Persoonlijk zou ik beide apparaten van elkaar scheiden.
3TB HDD vervangen voor SSD kan. Maar als je een 3TB SSD neemt dan ben je een vermogen kwijt. Gewoon HDD overzetten.Spixo schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 20:54:
Ik heb op dit moment een DS112+ welke bedraad is aangesloten op mijn netwerk. De laatste tijd erger ik mij aan de snelheid van deze NAS, zeker als ik een grote berg foto's probeer te openen in Verkenner duurt dit lang.
Ik twijfel om te upgraden naar een DS119j. Ga ik hiermee duidelijk snelheidsverschil merken? Zou het verder nog uitmaken de 3TB HDD te vervangen door een SSD?
119j is 1 disk model, jaar 2019, j = low-end model.
Je hebt nu een 112+, 1 disk, jaar 2012, + = top model.
Ik denk dat je er qua snelheid niet heel veel op voor uit gaat. Dan zou ik je adviseren om weer een + model te nemen. Die zijn vaak een stukje sneller(betere processor/meer geheugen) dan en j model.
Jouw NAS is via ethernet aangesloten, maar is jou pc / laptop dat ook?Spixo schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 20:54:
Ik heb op dit moment een DS112+ welke bedraad is aangesloten op mijn netwerk. De laatste tijd erger ik mij aan de snelheid van deze NAS, zeker als ik een grote berg foto's probeer te openen in Verkenner duurt dit lang.
Is bedraad 100 Mbps of 1 Gbps?
Hoe snel is je wifi netwerk?
Waarschijnlijk is je netwerk de bottleneck, je gaat het dus niet merken als je een SSD gebruikt. Ja, wel in je portemonnee...
Wat wel een mogelijkheid is, is dat je HDD bezig is te overlijden. Wat is de SMART status?
Als je niet gaat transcoderen dan is er mogelijk geen noodzaak voor een + uitvoering van een Synology NAS. Een j uitvoering van nu is misschien wel sneller dan een + uitvoering van 6 jaar geleden.
Ik zou trouwens geen 1 bay NAS kopen. Met een 2 of 4 bay NAS heb je veel meer mogelijkheden en is je data beschermd tegen hardware falen (als je RAID gebruikt).
Mijn advies is een DS418j (onder de voorwaarde dat je geen zware apps op je NAS draait). Een prima basis NAS, stop er 2 WD Red 4TB schijven in, en je hebt ook nog ruimte om later uit te breiden.
DS112+: 2GHz CPU + 512MB RAMSpixo schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 20:54:
DS119j: 800MHz CPU + 256MB RAM
Nu zeggen die GHz niet alles, want de architecturen zijn anders EN deze worden elk jaar (marginaal) sneller. Maar ook gezien de hoeveelheid RAM denk ik echt niet dat dit een geweldige upgrade gaat zijn..
Ik denk dat het, zoals hierboven ook al is aangegeven, belangrijk is om eerst te kijken WAAR de bottleneck zit.
- Wat is de CPU belasting tijdens het openen van de grote berg foto's? (Zie Recource Manager in DSM)
Als deze naar de 100% schiet dan zou ik je NAS upgraden naar een sneller model. Persoonlijk zou ik toch echt een iets duurder model kiezen dan de 119j...
De DS118 bijvoorbeeld komt hier zeer goed uit de benchmarks! Volgens mij een prima upgrade zolang je niet veeleisend bent.
- Wat is de Disk / Volume belasting tijdens het openen van de grote berg foto's? (Zie Recource Manager in DSM)
Indien de schijf constant op 100% loopt te pieken dan zit het probleem in deze schijf.
Misschien is hij wel aan het overlijden (zie S.M.A.R.T. waardes).
Vervangen voor een SSD is dan inderdaad 'een' oplossing, maar ook een gewone HDD zou niet voor extreme vertraging moeten zorgen bij het doorbladeren van fotomappen.. SSD's van enkele TB's zijn nog vrij duur.

- Benader je de NAS via een trage verbinding? (alles bekabeld? / WIFI?)
Zo ja, wat is de snelheid als je gewoon een simpele ISO / video oid van de NAS naar je pc kopieert?
Als dit met hooguit een paar MB/s gaat dan kan het ook aan je bekabeling / WIFI liggen.
Daarbij heeft de DS112+ een oude singe core processor, en de DS119j een nieuwe dual core processor. Het is waarschijnlijk een veilige gok dat de nieuwe processor sneller is, ook al daait-ie op 40% van de kloksnelheid.SmiGueL schreef op vrijdag 26 oktober 2018 @ 10:08:
DS112+: 2GHz CPU + 512MB RAM
DS119j: 800MHz CPU + 256MB RAM
Nu zeggen die GHz niet alles, want de architecturen zijn anders EN deze worden elk jaar (marginaal) sneller. Maar ook gezien de hoeveelheid RAM denk ik echt niet dat dit een geweldige upgrade gaat zijn..
Een SSD is een NAS is kapitaalvernietiging!Vervangen voor een SSD is dan inderdaad een oplossing, maar ook een gewone HDD zou niet voor extreme vertraging moeten zorgen bij het doorbladeren van fotomappen.. SSD's van enkele TB's zijn nog vrij duur.
@Spixo
Ik blijf bij mijn advies: neem een DS418j.
Deze heeft een snelle dual core CPU en voldoende werkgeheugen (1GB). Dit is een verbetering tov de oude DS112+, en het volstaat ruimschoots als je niet gaat transcoderen.
Dank je wel. Wat bedoel je met scheiden?Jordyz schreef op vrijdag 26 oktober 2018 @ 04:37:
[...]
Afhankelijk van welk model je van Synology wil aanschaffen.
Als je een zwaar model koopt zou het geen probleem moeten zijn, echter denk ik dat je met een NVR goedkoper uit bent met 12 camera's.
Persoonlijk zou ik beide apparaten van elkaar scheiden.
Gulfstream G650
En dat je dus en zeker voor 12 camera's beter een NVR kunt gaan gebruiken, die zijn daar beter op ingericht, dan een NAS die als toevoeging ook een NVR in zich heeft.
Niks mis met single bay NASsen imho, als je weinig waarde hecht aan meerdere schijven en "availability" dan zijn ze prima. Backup is belangrijker, maar dat kan mooi op de 112+ offsite.
Ik merkte met een ds115j dat de cpu gewoon erg vertragend werkte qua datatransfer. Ik zou ook niet snel een (single disk) J meer nemen, liever iets meer uitgeven aan een ds118, een ds116 tov een 115j is een wereld van verschil hier. Die 115j zet ik nu alleen in voor rsync shared folder sync; al het andere werd bepekrt door de cpu (smb, vpn, hyperbackup etc)
SSD heeft niet zo snel nut, alleen als je intensief met kleine files direct op je NAS bekabeld werkt zou ik het overwegen, bijv. Save je er vooral .doc bestanden op of is het vooral media dan is het zonde van het geld.
Niemand?Sp33dFr34k schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 11:25:
Gebruikt iemand hier Watchtower in Docker momenteel? Ik vraag het omdat op de Github nog steeds de waarschuwing staat dat de Docker versie in DSM te oud is voor Watchtower:
https://github.com/v2tec/...gy-DSM-Installation-Guide
Wil het graag zonder de bijhorende risico's gebruiken, maar is me niet geheel duidelijk of dit nu het geval is.
i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte RTX5070Ti | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB + 860 QVO 4TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Samsung Oddyssey G7 Neo | Edifier M60
Dit loopt allemaal via een vpn verbinding via een andere synology als vpn server. Gekke is dat er wel gewoon hyperbackups naar de synology gemaakt kunnen worden, in hyperbackup is hij gewoon online..
Tijd voor een upgrade! Ik zat te denken aan een DS918+ met 2x Samsung 860 EVO 1TB speciaal voor opslag van Surveillance Station (en Docker/VMs). Is I/O hier echt de bottlenek of heeft het meer nu om een model met snellere CPU en meer RAM te pakken?
🔋 MG Marvel R Luxury 70kWh | ☀️ 2225Wp oost, 1580Wp zuid, 2225Wp west | 🌡️ Daikin 3,5kW + 3x 2,5kW l/l & Ariston Nuos Split 270L l/w warmtepomp
Een DS918+ is echt snel! Zeker met SSD’s er in.Freekers schreef op zondag 28 oktober 2018 @ 02:26:
Ik heb momenteel een DS216j met 5 IP camera's eraan hangen. Je voelt hem al aankomen: dat ding is niet vooruit te branden. Inloggen op Surveillance Station duurt al 2 a 3 minuten en het terugkijken van beeldmateriaal via de Tijdlijn is haast niet te doen; vooruitspoelen sneller dan 2x kan niet, dan loopt ie vast en de algehele performance is gewoon traag.
Tijd voor een upgrade! Ik zat te denken aan een DS918+ met 2x Samsung 860 EVO 1TB speciaal voor opslag van Surveillance Station (en Docker/VMs). Is I/O hier echt de bottlenek of heeft het meer nu om een model met snellere CPU en meer RAM te pakken?
Misschien is het zelfs al een beetje overkill.
In een DS918+ kan je sowieso al 16GB ram doen en 2 m2 ssd’s voor caching. Dat scheelt ook al een heel stuk en dan zijn normale HDD’s prima. Hij cached alles wat je veel gebruikt en door het 16GB RAM reageert hij ook sneller.
i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte RTX5070Ti | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB + 860 QVO 4TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Samsung Oddyssey G7 Neo | Edifier M60
Mijn probleem is eigenlijk tweeledig. Het begon ermee dat ik een een wildcard SSL heb aangeschaft om op mijn DS916+ te installeren ter vervanging van het let's encrypt certificaat dat elke 3 maanden verloopt.
Los van het verlopen van let's encrypt ging de rest eigenlijk altijd prima.
Nu heb ik dat certificaat verwijderd en ik heb mijn nieuwe wildcard certificaat geïnstalleerd.
Probleem 1) als ik via de browser met mijn NAS verbindt, dan ziet de browser alleen het synology certificaat en niet mijn nieuwe certificaat. Ik heb de NAS al meerdere malen gereboot, evenals mijn PC en mijn android telefoon. Ook chrome geprobeerd in incognitomodus maar helpt allemaal niks.
Toen las ik ergens dat er misschien ergens nog een certificaat bleef 'hangen' en dat dat opgelost kon worden door de de _archive folder leeg te gooien in /usr/syno/etc.
Stom beginnersfoutje en mea maxima culpa, maar... heb geen backup gemaakt van die map... (sukkel).
Na het rebooten van de NAS werd de folder netjes opnieuw aangemaakt, maar nu kan ik geen services meer toekennen aan het certificaat. Dus het werkt alsnog niet. Ik bedoel deze lijst

Ik hoop dat iemand me kan helpen om dit weer te herstellen? Ik heb al contact gehad met synology support, maar ik heb het gevoel dat die persoon ook niet echt weet waar hij over praat. Zo moest ik bijvoorbeeld een DDNS aanmaken op mijn NAS en dan werkte het weer. Nou... ik heb nog nooit DDNS nodig gehad op mijn NAS en het werkte met let's encrypt altijd prima. Maar voor de zekerheid toch DDNS aangemaakt en dat hielp, natuurlijk, ook niet.
Is er misschien iemand hier die er wél verstand van heeft en me kan helpen?
1) Hoe krijg ik weer het lijstje services te zien bij configure certificate?
2) Hoe krijg ik het voor elkaar dat mijn browser het aangeschafte certificaat gaat zien ipv de default synology?
Please help
Is het te doen om een DS418play met een 4TB schijf aan te schaffen (of toch nog 2 2TBschijven), dit op te starten, bestanden over zetten van 214 en vervolgens de 2 bestaande schijven over te zetten naar de 418 en raid in te stellen? Wat is een handige route?
Ik gebruik het nu vooral voor back-ups van PC en telefoons en voor streamen media-bestanden. Video bestanden films series die bekeken zijn wis ik meestal wel na enige tijd. De 918+ is mooi maar op dit moment wel veel duurder. Hebben jullie advies?
Ik kan uit de docs niet opmaken welke minimale versie van Docker benodigd is door Watchtower, anders zou je die kunnen vergelijken met de Docker versie die je momenteel hebt draaien op je Synology.Sp33dFr34k schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 11:25:
Gebruikt iemand hier Watchtower in Docker momenteel? Ik vraag het omdat op de Github nog steeds de waarschuwing staat dat de Docker versie in DSM te oud is voor Watchtower:
https://github.com/v2tec/...gy-DSM-Installation-Guide
Wil het graag zonder de bijhorende risico's gebruiken, maar is me niet geheel duidelijk of dit nu het geval is.
Thanks voor je reply! Het irritante is dat ik geen vinger kan leggen op waar m'n 216j performance tekort komt. Bij het terugkijken zie ik de CPU niet bepaald spiken, het RAM is voor 75% leeg dus ik kan me alleen maar indeken dat het I/O is, vandaar het idee om SSDs erin te gooien. Tegelijkertijd zou elke NAS met een beetje schijven het lezen van 5 simultane videostreams toch wel aan moeten kunnen....TerrorSource schreef op zondag 28 oktober 2018 @ 08:11:
Een DS918+ is echt snel! Zeker met SSD’s er in.
Misschien is het zelfs al een beetje overkill.
In een DS918+ kan je sowieso al 16GB ram doen en 2 m2 ssd’s voor caching. Dat scheelt ook al een heel stuk en dan zijn normale HDD’s prima. Hij cached alles wat je veel gebruikt en door het 16GB RAM reageert hij ook sneller.
Het caching stuk ben ik nog niet helemaal over uit. De een zegt dat het fantastisch werkt en de andere zegt juist het tegenovergestelde. Ik denk dat het ook erg te maken heeft met je usecase, al twijfel ik of Surveillance Station een goede usecase is aangezien die data niet erg statistisch (Wordt elke 2 weken overschreven).
Welke SSDs heb je erin zitten als ik vragen mag? Doet de 918+ veel bewerkingen in het RAM? Ik wil namelijk upgraden naar 12GB, dat lijkt me voldoende (stock 4GB + 8GB reepje erbij) voor wat Docker images en 1 VM (Windows Server 2016).Sp33dFr34k schreef op zondag 28 oktober 2018 @ 11:15:
Ik heb een 918+ met 16GB RAM en SSD en kan beamen dat het echt rap is. Ik draai er echter (nog) geen surveillance station op, maar wel een hoop docker images en dat werkt zéér goed.
Let's Encrypt certificaten worden automatisch vernieuwd voordat ze aflopen. Als dat bij jou niet het geval is/was, dan klopt er iets niet aan je configuratie. Mogelijk staat er een poort dicht (bijv. poort 80 of 443) of kan certbot de ./well-known folder niet aanmaken vanwege permissie issues.dromer1967 schreef op zondag 28 oktober 2018 @ 14:07:
Ik hoop dat iemand me kan helpen met dit probleem, want ik kom er echt niet uit en heb me inmiddels rotgegoogeld.
Mijn probleem is eigenlijk tweeledig. Het begon ermee dat ik een een wildcard SSL heb aangeschaft om op mijn DS916+ te installeren ter vervanging van het let's encrypt certificaat dat elke 3 maanden verloopt.
Los van het verlopen van let's encrypt ging de rest eigenlijk altijd prima.
Nu heb ik dat certificaat verwijderd en ik heb mijn nieuwe wildcard certificaat geïnstalleerd.
Probleem 1) als ik via de browser met mijn NAS verbindt, dan ziet de browser alleen het synology certificaat en niet mijn nieuwe certificaat. Ik heb de NAS al meerdere malen gereboot, evenals mijn PC en mijn android telefoon. Ook chrome geprobeerd in incognitomodus maar helpt allemaal niks.
Toen las ik ergens dat er misschien ergens nog een certificaat bleef 'hangen' en dat dat opgelost kon worden door de de _archive folder leeg te gooien in /usr/syno/etc.
Stom beginnersfoutje en mea maxima culpa, maar... heb geen backup gemaakt van die map... (sukkel).
Na het rebooten van de NAS werd de folder netjes opnieuw aangemaakt, maar nu kan ik geen services meer toekennen aan het certificaat. Dus het werkt alsnog niet. Ik bedoel deze lijst
[Afbeelding]
Ik hoop dat iemand me kan helpen om dit weer te herstellen? Ik heb al contact gehad met synology support, maar ik heb het gevoel dat die persoon ook niet echt weet waar hij over praat. Zo moest ik bijvoorbeeld een DDNS aanmaken op mijn NAS en dan werkte het weer. Nou... ik heb nog nooit DDNS nodig gehad op mijn NAS en het werkte met let's encrypt altijd prima. Maar voor de zekerheid toch DDNS aangemaakt en dat hielp, natuurlijk, ook niet.
Is er misschien iemand hier die er wél verstand van heeft en me kan helpen?
2) Hoe krijg ik het voor elkaar dat mijn browser het aangeschafte certificaat gaat zien ipv de default synology?
Please help
Om terug te komen op je vragen: Ik zie in je screenshot dat je nog een certificaat geïnstalleerd hebt. Uit je verhaal begrijp ik dat dit het standaard Synology certificaat is. Je moet eerst de services die met dit certificaat geassocieerd zijn loskoppelen van dit certificaat voordat je ze kunt toewijzen aan een nieuw certificaat. Dat gaat op dezelfde manier als het koppelen, alleen dan dus bij het andere certificaat.
Je kunt je (werkende) schijf/schijven gewoon overzetten in een nieuwe Synology, in dit geval je DS418play, dat zou moeten werken. Zie: https://www.synology.com/...ogy_NAS_DSM_6_0_and_laterdwaallicht schreef op zondag 28 oktober 2018 @ 16:46:
Eén van de twee schijven 2TB WD RED in mijn DS214play heeft twee slechte sectoren. Ik heb dit destijds ingesteld als JBOD. Nu overweeg ik te upgraden naar een DS418play zodat ik RAID kan instellen. Ik heb wel een back-up naar de cloud van de belangrijke bestanden maar toch. Ik gebruik iets minder dan 2TB aan ruimte.
Is het te doen om een DS418play met een 4TB schijf aan te schaffen (of toch nog 2 2TBschijven), dit op te starten, bestanden over zetten van 214 en vervolgens de 2 bestaande schijven over te zetten naar de 418 en raid in te stellen? Wat is een handige route?
Ik gebruik het nu vooral voor back-ups van PC en telefoons en voor streamen media-bestanden. Video bestanden films series die bekeken zijn wis ik meestal wel na enige tijd. De 918+ is mooi maar op dit moment wel veel duurder. Hebben jullie advies?
[ Voor 10% gewijzigd door Freekers op 28-10-2018 19:15 ]
🔋 MG Marvel R Luxury 70kWh | ☀️ 2225Wp oost, 1580Wp zuid, 2225Wp west | 🌡️ Daikin 3,5kW + 3x 2,5kW l/l & Ariston Nuos Split 270L l/w warmtepomp
Momenteel heb ik de volgende setup:
-LG OLED 65C8
-QNAP TS412 NAS (niet ingebruik nu, schat dat deze 6 jaar oud is?)
-Apple TV 4K
-Nexbox A95X-B7N (RAM 2G/ROM 16G)
Mijn vraag: ik wil 4K films streamen vanaf mijn NAS naar mijn OLED. Ik verwacht dat ik dus een nieuwe NAS nodig heb, aangezien de QNAP niet meer toereikend is. Wie kan mij een beetje op weg helpen met wat ik nodig heb?
1. Welke NAS? Is een simpele Synology voldoende? Ik verwacht niet meer dan 2 bays nodig te hebben.
2. Welke apps heb ik nodig op mijn TV/NAS?
3. Kan ik met mijn Apple TV 4K ook alles streamen ipv. via de TV app?
Ik draai ze even om want het is oorzaak gevolg..dromer1967 schreef op zondag 28 oktober 2018 @ 14:07:
2: Ik weet niet waar je deze hebt aangeschaft maar hij is self signed dus niet geaccepteerd..
1: ..daardoor dus ook niet toe te wijzen aan een service.
Je huidige NAS is alleen een bottleneck wanneer je van plan bent om aan transcoding te doen. Wanneer je dat wilt doen dan zijn de meeste huis-tuin en keuken modellen van Synology op 4k ook niet voldoende.-Muncky- schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 08:36:
Hi all,
-LG OLED 65C8
-Apple TV 4K
Mijn vraag: ik wil 4K films streamen vanaf mijn NAS naar mijn OLED. Ik verwacht dat ik dus een nieuwe NAS nodig heb, aangezien de QNAP niet meer toereikend is. Wie kan mij een beetje op weg helpen met wat ik nodig heb?
1. Welke NAS? Is een simpele Synology voldoende? Ik verwacht niet meer dan 2 bays nodig te hebben.
Dank voor je reactie. Ik had geen probleem met het let's encrypt certificaat. Dat wordt inderdaad automatisch vernieuwd. Ik was het echter zat dat de cloudapplicatie elke keer stopte met syncen tot je weer had aangegeven dat het vernieuwde certificaat ok was. Daarom dus zelf maar een certicaat gekocht.Freekers schreef op zondag 28 oktober 2018 @ 19:13:
[...]
Let's Encrypt certificaten worden automatisch vernieuwd voordat ze aflopen. Als dat bij jou niet het geval is/was, dan klopt er iets niet aan je configuratie. Mogelijk staat er een poort dicht (bijv. poort 80 of 443) of kan certbot de ./well-known folder niet aanmaken vanwege permissie issues.
Om terug te komen op je vragen: Ik zie in je screenshot dat je nog een certificaat geïnstalleerd hebt. Uit je verhaal begrijp ik dat dit het standaard Synology certificaat is. Je moet eerst de services die met dit certificaat geassocieerd zijn loskoppelen van dit certificaat voordat je ze kunt toewijzen aan een nieuw certificaat. Dat gaat op dezelfde manier als het koppelen, alleen dan dus bij het andere certificaat.
Ik heb inmiddels van alles geprobeerd met meerdere certificaten. De screenshot was meer ter illustratie van het probleem. Op geen enkel certificaat wordt nu aangegeven dat er services zijn gekoppeld. Ik kan daarom ook niets ontkoppelen. Overal is het lijstje leeg. Dus blijkbaar is er onder de motorkap iets kapot of zo, maar ik weer niet hoe ik dit kan herstellen.
Inmiddels heb ik van alles geprobeerd en de screenshot was meer ter illustratie. Excuses voor de mogelijke verwarring.DukeBox schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 08:43:
[...]
Ik draai ze even om want het is oorzaak gevolg..
2: Ik weet niet waar je deze hebt aangeschaft maar hij is self signed dus niet geaccepteerd..
1: ..daardoor dus ook niet toe te wijzen aan een service.
Wat je ziet is inderdaad een self signed testcertificaat omdat ik van alles heb geprobeerd.
Mijn 'echte' certificaat is een wildcard van Komodo.
Mijn probleem nu is dat er aan geen enkel certificaat een service gekoppeld kan worden omdat de lijst met services leeg is. Ik kan ook geen services ontkoppelen omdat er in de UI niets gekoppeld is.
Vreemd, want zover ik weet is mijn dsm van buiten niet bereikbaar.
Ja de interface is traag. Video's via ds video naar ipad moeten vaak bufferen. Indexeren van foto's en maken van miniaturen gaat traag. Het uitpakken van downloads gaat niet snel. Ik blijf enorm twijfelen om € 326 uit te geven om de overstap te maken.
Anderzijds denk ik ach, zolang ik niet omkijk naar dat indexeren en uitpakken valt het allemaal wel mee. 4K films streamen gaat ook gewoon prima dus waarom zal ik overstappen?
Ik zie geen reden voor overstap. Zelf heb ik een DS212 en idd, interface kan wel wat sneller. Indexeren heb ik nog geen eens aangezet. Gewoon via de verkenner van je platform naar de plaatjes gaan.Deef_K schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 11:42:
Van het weekend met een ds218+ in mijn handen gestaan ter vervanging voor mijn ds211+. Heb de vraag hier eerder gesteld maar ik kan het nog steeds niet recht praten voor me zelf.
Ja de interface is traag. Video's via ds video naar ipad moeten vaak bufferen. Indexeren van foto's en maken van miniaturen gaat traag. Het uitpakken van downloads gaat niet snel. Ik blijf enorm twijfelen om € 326 uit te geven om de overstap te maken.
Anderzijds denk ik ach, zolang ik niet omkijk naar dat indexeren en uitpakken valt het allemaal wel mee. 4K films streamen gaat ook gewoon prima dus waarom zal ik overstappen?
Suggestie: videos openen via de verkenner van een mediaspeler op je IPAD zoals VLC. Gaat vlekkeloos.
PSN: TyKashin
- Een Pfsense bakje met een J3355 @ 2.00GHz cpu
- Een Ubuntu bakje met een J3455 @ 1.50GHz cpu
De Ubuntubak is voor downloads en als fileserver. Nu wil ik graag beide functies integreren in 1 apparaat en na wat rond gelezen te hebben, heb ik het idee dat dat zou kunnen met een Synology nas mits er maar voldoende cpukracht (en AES-NI ) en ram beschikbaar is.
Ik kwam uit bij een DS718+. Kan ik deze instellen als openvpn client, zodat alle apparaten erachter automatisch gebruikmaken van de tunnel, en kan de NAS dan gelijktijdig dienstdoen als filerserver en downloadstation (en evt 1 VM draaien na een ram upgrade)?
Installeer Infuse op je Apple TV, deze speelt alles af. Een simpele USB schijf volstaat dan, dus ook de simpelste NAS. Bijvoorbeeld een DS418J of je oude QNAP.-Muncky- schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 08:36:
Hi all,
-LG OLED 65C8
-Apple TV 4K
Ik adviseer je Infuse Pro, deze is z'n aanschaf waard!
Heb je je bij synology.me aangemeld? Dan kun je van buiten op je NAS komen zonder dat je port forwarding aan hoeft te zetten.Viper® schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 11:03:
Krijg zojuist een email van DSM dat een ip adres 5 maal geprobeerd heeft in te loggen en geblokkeerd is.
Deze mails krijg ik ook af en toe...
Nee, kan wel inloggen zie ik, was ik helemaal vergeten.ICT Consultant schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 17:06:
[...]
Heb je je bij synology.me aangemeld? Dan kun je van buiten op je NAS komen zonder dat je port forwarding aan hoeft te zetten.
Deze mails krijg ik ook af en toe...
Maar zie geen status, heb ook geen ddns, quickconnect & heartbeat aan staan.
kan me alleen voorstellen dat ze via de wifi binnengekomen zijn...
zal vnv eens kijken
Ik ben even out of ideas. Je hebt je NAS al herstart lees ik en ook in incognito modus werkt het niet.dromer1967 schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 10:39:
Mijn probleem nu is dat er aan geen enkel certificaat een service gekoppeld kan worden omdat de lijst met services leeg is. Ik kan ook geen services ontkoppelen omdat er in de UI niets gekoppeld is.
Enige wat ik nog kan verzinnen: Certificaat weer weggooien, rebooten, en opnieuw toevoegen.
Ik krijg net op beide NASsen (?)Viper® schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 11:03:
Krijg zojuist een email van DSM dat een ip adres 5 maal geprobeerd heeft in te loggen en geblokkeerd is.
Fijn dat je toch nog even meedenkt hoor!Freekers schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 20:50:
[...]
Ik ben even out of ideas. Je hebt je NAS al herstart lees ik en ook in incognito modus werkt het niet.
Enige wat ik nog kan verzinnen: Certificaat weer weggooien, rebooten, en opnieuw toevoegen.
Helaas weggooien, rebooten en weer toevoegen helpt ook niet. Het certificaat wordt prima toegevoegd, maar de lijst met services blijft leeg.
Zou jij anders misschien, als je een NAS hebt, even kunnen kijken wat er bij jou in de file /usr/syno/etc/certificate/_archive/INFO staat? Als het goed is staat daar iets als
{
"<iets>" : {
"desc" : "<iets>",
"services" : [<services>]
}
}
Als ik weet wat er tussen de brackets moet staan bij services kan ik het wellicht handmatig proberen in die file te zetten. Dus misschien zou je alle services die in die file staan even kunnen neerzetten hier?
Ik kreeg gisteren om half 6 (op maandag dus, net als jij) ook al zo'n mailtje. Het IP komt uit Rusland volgens een geo ip lookup. De login pogingen waren voor de 'admin' account (welke mijn NAS helemaal niet heeft/compleet dicht staat).Electromonkey schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 21:10:
[...]
Ik krijg net op beide NASsen (?)dezelfde mail. Bijzonder toevallig
Mijn NAS staat wel open naar buiten, maar niet in de Synology cloud (dus enkel via mijn prive domein). Lijkt er op dat iemand dus loopt te crawlen naar kwetsbare NAS-en...
You see things; and you say, "Why?" But I dream things that never were; and I say, "Why not?"
dromer1967 schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 10:50:
[...]
Zou jij anders misschien, als je een NAS hebt, even kunnen kijken wat er bij jou in de file /usr/syno/etc/certificate/_archive/INFO staat? Als het goed is staat daar iets als
{
"<iets>" : {
"desc" : "<iets>",
"services" : [<services>]
}
}
Als ik weet wat er tussen de brackets moet staan bij services kan ik het wellicht handmatig proberen in die file te zetten. Dus misschien zou je alle services die in die file staan even kunnen neerzetten hier?
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
| INHOUD VAN => /usr/syno/etc/certificate/_archive/INFO { "<unieke code>" : { "desc" : "<domein naam>", "services" : [ { "display_name" : "FTPS", "isPkg" : false, "owner" : "root", "service" : "ftpd", "subscriber" : "smbftpd" }, { "display_name" : "DSM Desktop Service", "display_name_i18n" : "common:web_desktop", "isPkg" : false, "owner" : "root", "service" : "default", "subscriber" : "system" }, { "display_name" : "Drive", "display_name_i18n" : "SYNO.SDS.Drive.Application:drive:displayname", "isPkg" : true, "owner" : "SynologyDrive", "service" : "SynologyDrive", "subscriber" : "SynologyDrive" }, { "display_name" : "Log Receiving", "display_name_i18n" : "helptoc:logcenter_server", "isPkg" : true, "owner" : "root", "service" : "pkg-LogCenter", "subscriber" : "LogCenter" }, { "display_name" : "MailPlus-Server-postfix", "display_name_i18n" : "MailPlus-Server-postfix", "isPkg" : true, "owner" : "MailPlus-Server", "service" : "postfix", "subscriber" : "MailPlus-Server" }, { "display_name" : "MailPlus-Server-dovecot", "display_name_i18n" : "MailPlus-Server-dovecot", "isPkg" : true, "owner" : "MailPlus-Server", "service" : "dovecot", "subscriber" : "MailPlus-Server" }, { "display_name" : "VPNServer", "display_name_i18n" : "SYNO.SDS.VPN.Instance:app:app_name", "isPkg" : true, "owner" : "root", "service" : "OpenVPN", "subscriber" : "VPNCenter" } ] }, "uoongX" : { "desc" : "", "services" : [] } } |
Helpt dit je iets verder?
[ Voor 0% gewijzigd door m2dekker op 30-10-2018 13:05 . Reden: netjes in code tabel gezet :-) ]
Common sense is so rare, it should be classified as a super power.
dromer1967 schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 10:50:
Zou jij anders misschien, als je een NAS hebt, even kunnen kijken wat er bij jou in de file /usr/syno/etc/certificate/_archive/INFO staat?
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
| { "8MRsP4" : { "desc" : "qik", "services" : [ { "display_name" : "drive", "isPkg" : false, "owner" : "root", "service" : "SynologyDrive", "subscriber" : "AppPortal" }, { "display_name" : "Replication Service", "display_name_i18n" : "app:displayname", "isPkg" : true, "owner" : "root", "service" : "snapshot_receiver", "subscriber" : "ReplicationService" }, { "display_name" : "Log Receiving", "display_name_i18n" : "helptoc:logcenter_server", "isPkg" : true, "owner" : "root", "service" : "pkg-LogCenter", "subscriber" : "LogCenter" }, { "display_name" : "FTPS", "isPkg" : false, "owner" : "root", "service" : "ftpd", "subscriber" : "smbftpd" }, { "display_name" : "DSM Desktop Service", "display_name_i18n" : "common:web_desktop", "isPkg" : false, "owner" : "root", "service" : "default", "subscriber" : "system" }, { "display_name" : "filetransfer", "isPkg" : false, "owner" : "root", "service" : "FileStation", "subscriber" : "AppPortal" } ] } } |
Exact ditShadowLord schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 11:55:
[...]
Ik kreeg gisteren om half 6 (op maandag dus, net als jij) ook al zo'n mailtje. Het IP komt uit Rusland volgens een geo ip lookup. De login pogingen waren voor de 'admin' account (welke mijn NAS helemaal niet heeft/compleet dicht staat).
Mijn NAS staat wel open naar buiten, maar niet in de Synology cloud (dus enkel via mijn prive domein). Lijkt er op dat iemand dus loopt te crawlen naar kwetsbare NAS-en...
Ik krijg het ook regelmatig.Electromonkey schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 15:59:
[...]
Exact ditBijzonder om te zien, hij was ook na 3x gelocked en geblocked. Grappig om te zien dat er zoveel mensen dit opgemerkt hebben.
Ik ben inmiddels op een niet standaard poort gaan zitten en dan is het direct een stuk minder
Shrouded by night, but with steady stride. Colored by blood, but always clear of mind. - AMD 9800X3D - Asus RTX 5090 Astral - PS5

Ik wilde opnieuw beginnen met backuppen vanuit een andere map. Ik had 400+ foto's in de back-up staan, deze heb ik allemaal "handmatig" verwijderd uit de map, dus ik dacht dat de 220 foto's die de app aangaf bij "ruimte vrijmaken" ook nog wel weg konden, er staat immers "Klik op "Wissen" om geback-upte foto's in geselecteerde mappen te verwijderen" en het waren er maar 220/400+.
Echter heeft ie nu die foto's uit de Camera map van mijn GSM verwijderd!?
De prullenbak had ik nog niet aan staan op dat moment

Dank voor de hulp! Het ziet er helaas wel een stuk complexer uit dan ik had gehoopt

Even kijken hoever we komen
https://flexget.com/InstallWizard/SynologyNAS ?
Het VPN verhaal kan.Chiel schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 15:03:
Ik heb nu 2 computers staan voor 2 verschillende taken.De Pfsense is puur voor het delen van de vpnverbinding zodat al het verkeer door de tunnel gaat.
- Een Pfsense bakje met een J3355 @ 2.00GHz cpu
- Een Ubuntu bakje met een J3455 @ 1.50GHz cpu
De Ubuntubak is voor downloads en als fileserver. Nu wil ik graag beide functies integreren in 1 apparaat en na wat rond gelezen te hebben, heb ik het idee dat dat zou kunnen met een Synology nas mits er maar voldoende cpukracht (en AES-NI ) en ram beschikbaar is.
Ik kwam uit bij een DS718+. Kan ik deze instellen als openvpn client, zodat alle apparaten erachter automatisch gebruikmaken van de tunnel, en kan de NAS dan gelijktijdig dienstdoen als filerserver en downloadstation (en evt 1 VM draaien na een ram upgrade)?
De nas kan dienst doen als fileserver.
De nas kan dienst doen als downloadstation.
De NAS is snel genoeg.
De vraag mbt VM na ene upgrade snap ik echter niet/weet niet wat je bedoeld.
Mijn vraag was of ik dan ook nog naast de bovengenoemde taken ook nog bijvoorbeeld linux in een virtual machine kan draaien, na een geheugen uitbreiding van de nas. De huidige filerserver draait ubuntu, en ik vind het toch wel handig om een linux systeem bij de hand te hebben. Maar als ik die als VM op de nas kan draaien als ik hem nodig heb, scheelt dat weer een fysiek systeem dat stroom verbruikt.Bongoarnhem schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 11:48:
[...]
De vraag mbt VM na ene upgrade snap ik echter niet/weet niet wat je bedoeld.
Het enige wat mij te binnen schiet is dat binnenkort de firmware support voor de DS211+ gaat vervallen. Alleen bij ernstige security issues zal er nog een fix worden uitgebracht. Voor de rest ga je vanaf dat moment niet meer meedingen in nieuwe functionaliteiten. Zolang je het nog kunt uitzingen kun je de investering uitstellen tot medio volgend 2019.Deef_K schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 11:42:
Van het weekend met een ds218+ in mijn handen gestaan ter vervanging voor mijn ds211+. Heb de vraag hier eerder gesteld maar ik kan het nog steeds niet recht praten voor me zelf.
Het exacte antwoordt weet ik hierop niet. Weet wel dat je door docker uitgebreide mogelijkheden heb.Chiel schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 16:09:
[...]
Mijn vraag was of ik dan ook nog naast de bovengenoemde taken ook nog bijvoorbeeld linux in een virtual machine kan draaien, na een geheugen uitbreiding van de nas. De huidige filerserver draait ubuntu, en ik vind het toch wel handig om een linux systeem bij de hand te hebben. Maar als ik die als VM op de nas kan draaien als ik hem nodig heb, scheelt dat weer een fysiek systeem dat stroom verbruikt.
Chiel schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 16:09:
Mijn vraag was of ik dan ook nog naast de bovengenoemde taken ook nog bijvoorbeeld linux in een virtual machine kan draaien, na een geheugen uitbreiding van de nas. De huidige filerserver draait ubuntu, en ik vind het toch wel handig om een linux systeem bij de hand te hebben. Maar als ik die als VM op de nas kan draaien als ik hem nodig heb, scheelt dat weer een fysiek systeem dat stroom verbruikt.
Met Virtual Machine manager, beschikbaar op de meeste plus versies, kun je een gewone VM draaien op je NAS. Dus ook een volledige Ubuntu machine (of Windows 10/Server)Bongoarnhem schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 18:39:
Het exacte antwoordt weet ik hierop niet. Weet wel dat je door docker uitgebreide mogelijkheden heb.
Dank! Ik ga het op die manier even proberen.ICT Consultant schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 17:01:
[...]
Installeer Infuse op je Apple TV, deze speelt alles af. Een simpele USB schijf volstaat dan, dus ook de simpelste NAS. Bijvoorbeeld een DS418J of je oude QNAP.
Ik adviseer je Infuse Pro, deze is z'n aanschaf waard!
Idd, ik gebruik InFuse pro al jaren, met veel plezier i.c.m met onze DS1512+ Synology NAS.-Muncky- schreef op donderdag 1 november 2018 @ 07:53:
[...]
Dank! Ik ga het op die manier even proberen.
Speelt alles keurig af, nooit problemen mee gehad...
... Nu blijkt dat die hele transcodering nooit gebruikt wordt door het apparaat dat 4K-afspeelt, m'n OLED TV.
Nu zit ik er dus over te denken om de Play terug te sturen en er een DS218+ voor in de plaats te halen, zodat ik virtuele machines kan draaien wat voor automatisering her en der een verrekte handige toevoeging is.
Voordat ik dat doe, vroeg ik me toch af of er nog voordelen zijn (buiten 4K->4K wat ik dus niet nodig heb) die ik misschien over het hoofd heb gezien waardoor ik beter bij de Play kan blijven?
Kan je trouwens gewoon de schijven overzetten en zal de DS218+ die herkennen of moet je de boel formatteren en de inhoud overzetten naar een schijfje vanaf de Play en weer terugknallen naar de +? Ik hoop op het eerste
[ Voor 14% gewijzigd door WhatsappHack op 01-11-2018 11:04 ]
Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)
Schijven overzetten van bijv. een DS218 Play naar een 218+ is geen probleem.WhatsappHack schreef op donderdag 1 november 2018 @ 11:01:
Ik heb zo'n DS218Play gekocht, vanwege z'n mogelijkheden om 4K naar 4K te transcoderen wat geen van de andere modellen (behalve zelfde type met andere schijfcount (1 of 4)) aankan. En hij kan 60FPS aan, dat is ook erg fijn.
... Nu blijkt dat die hele transcodering nooit gebruikt wordt door het apparaat dat 4K-afspeelt, m'n OLED TV.Ik dacht dat dit voor sommige formaten nodig was (de documentatie is echt ruk.), maar dat blijkt dus niet zo te zijn. Dan boeit het vrij weinig.
Nu zit ik er dus over te denken om de Play terug te sturen en er een DS218+ voor in de plaats te halen, zodat ik virtuele machines kan draaien wat voor automatisering her en der een verrekte handige toevoeging is.
Voordat ik dat doe, vroeg ik me toch af of er nog voordelen zijn (buiten 4K->4K wat ik dus niet nodig heb) die ik misschien over het hoofd heb gezien waardoor ik beter bij de Play kan blijven?
Kan je trouwens gewoon de schijven overzetten en zal de DS218+ die herkennen of moet je de boel formatteren en de inhoud overzetten naar een schijfje vanaf de Play en weer terugknallen naar de +? Ik hoop op het eerste
meer informatie is hier te vinden :
https://www.synology.com/...ogy_NAS_DSM_6_0_and_later
Ik zou persoonlijk ook nooit een play kopen, maar altijd voor de + series gaan, dus als je nog kan omruilen zou ik dat zeker doen..
Ik zou echter wel eerder voor een DS718+ of DS1517+ gaan, ipv dan een 218+.
maar die keuze is natuurlijk persoonlijk...
onze DS1512+ is ook niet sterk genoeg voor transcoding alles boven 720p content.
Echter gebruik wij transcoding nooit, alles word automatisch gestreamd via Plex (kodi) of via Infuse..
[ Voor 5% gewijzigd door FlorisVN op 01-11-2018 13:02 ]

Kent iemand dit en weet iemand wat ik ermee moet? Is het een harde schijf of is het de interne schijf van de DS414?
Heb je gekeken wat de temperaturen zijn van de individuele schijven die er in zitten? En vergelijken met de stand een paar uur later. Zie je bijzonderheden?rogiertw schreef op vrijdag 2 november 2018 @ 13:48:
Ik heb iets raars de laatste tijd met mijn DS414. Elke keer gaat hij na een halve dag draaien automatisch uit. In de log zie ik dan de melding "DS414 is uitgeschakeld als gevolg van oververhitting van de schijf." staan. Heb al geGoogled, maar kan niet echt achterhalen wat het issue exact is.
Kent iemand dit en weet iemand wat ik ermee moet? Is het een harde schijf of is het de interne schijf van de DS414?
Links boven pijltje naar links klikkenFreekers schreef op donderdag 1 november 2018 @ 14:23:
Weet iemand waar de extra informatie over geinstalleerde pakketten naar toe is verhuisd, zoals de log en de URL om het pakket aan te roepen? Vroeger stonden die in dit overzicht erbij, maar kan ze sinds kort niet meer terug vinden:
[Afbeelding]
Schijven geven normale warmte aan.Schijf 1 en 2 zijn 2 graden warmer dan de andere 2,FrankHe schreef op vrijdag 2 november 2018 @ 15:31:
[...]
Heb je gekeken wat de temperaturen zijn van de individuele schijven die er in zitten? En vergelijken met de stand een paar uur later. Zie je bijzonderheden?
Kan niet in historie kijken (toch?)
Nee, ik bedoel dit (per package)

Dan is het inderdaad vreemd waarom die met de eerder beschreven melding uitschakelt. Wellicht kun je een support ticket aanmaken bij Synology zodat zij kunnen nagaan wat de werkelijke reden is dat de NAS zichzelf uitzet.rogiertw schreef op vrijdag 2 november 2018 @ 21:41:
[...]
Schijven geven normale warmte aan.Schijf 1 en 2 zijn 2 graden warmer dan de andere 2,
Kan niet in historie kijken (toch?)
[ Voor 54% gewijzigd door brambello op 04-11-2018 17:38 ]
Maar de j ondersteunt geen transcoding, dus als hij het niet aan zou kunnen dan zou je media gaan stotteren en niet in kwaliteit omlaag gaan. Correct me if I'm wrong here... ik denk dat het aan je materiaal ligt.brambello schreef op zondag 4 november 2018 @ 17:22:
Als ik met mijn Synology DS216j films stream via DS Video naar mijn nieuwe Sony Bravia tv, vind ik de kwaliteit van 1080p films toch tegenvallen. Ligt dit aan de gebrekkige kracht van de DS216j? Of heb ik dan gewoon geen echte 1080p te pakken?
Welke NAS is een beetje krachtig genoeg om een behoorlijk bestand (+/- 40/50GB) op de maximale snelheid te downloaden (200mbit) en beetje op normaal tempo uit te pakken.
Huidige situatie:
Een oude PC met een AMD A4-3400 met 3GB intern geheugen en een 2TB harde schijf.
Ik zie 2e hands bijvoorbeeld genoeg DS214+ te koop staan, is deze al geschikt of is deze daar wel te licht voor?
Fly or Die
Zou opzich voldoende moeten zijn.Fjeze schreef op maandag 5 november 2018 @ 15:45:
Ik zit er aan te denken een NAS aan te schafffen, deze zal vooral dienst doen om te downloaden (sabnzbd) media server voor mijn Apple TV, en als backup voor bijv. foto's en dergelijke.
Welke NAS is een beetje krachtig genoeg om een behoorlijk bestand (+/- 40/50GB) op de maximale snelheid te downloaden (200mbit) en beetje op normaal tempo uit te pakken.
Huidige situatie:
Een oude PC met een AMD A4-3400 met 3GB intern geheugen en een 2TB harde schijf.
Ik zie 2e hands bijvoorbeeld genoeg DS214+ te koop staan, is deze al geschikt of is deze daar wel te licht voor?
Als je meer snelheid wilt dan kun je kijken naar een wat nieuwere versie met meer geheugen en wellicht een snellere CPU.Synology DiskStation DS214+ Specifications:
CPU Model: Marvell Armada XP.
CPU Frequency: Dual Core 1.33 GHz.
Memory: DDR3 1GB.
Ik zit te denken aan een 4-bay (DS418Play, wil ook streamen). 218+ ook naar gekeken, maar lijkt mij best limiterend een 2-bay (2x 8 TB mirroren gebruik je maar halve schijf).
Raden jullie 4-bay aan? Doe er best veel mee, media bewaren, streamen (liefst 4k proof), pc backuppen en telefoonfotos etc. Zou ik in de oude DS216j alsnog een extra 2 TB steken voor de veiligheid?
Het hangt van twee dingen af. Hoeveel opslag heb je nodig en hoe belangrijk vind je beschikbaarheid? Als je minder dan 10 TB opslag nodig hebt dan is een stripe set naar mijn mening overbodig. Is beschikbaarheid niet heel boeiend zet dan een systeem neer met een enkele schijf van 6TB, 8TB of 10TB. Voldoet dat naar jou gevoel dan zou ik het daar bij houden.brambello schreef op maandag 5 november 2018 @ 19:54:
Heb momenteel een DS216j met een 2 TB schijf erin, dus geen RAID en niks in die trant. Nu ben ik mezelf het beetje bij aan het scholen op dit vlak, ik zou er ook een tweede NAS bij willen (ter vervanging en wellicht gebruik ik de oude als een van mijn backups).
Ik zit te denken aan een 4-bay (DS418Play, wil ook streamen). 218+ ook naar gekeken, maar lijkt mij best limiterend een 2-bay (2x 8 TB mirroren gebruik je maar halve schijf).
Raden jullie 4-bay aan? Doe er best veel mee, media bewaren, streamen (liefst 4k proof), pc backuppen en telefoonfotos etc. Zou ik in de oude DS216j alsnog een extra 2 TB steken voor de veiligheid?
Voor mezelf vindt ik het wel een beetje belangrijk dat mijn data beschikbaar is. Daarom heb ik twee schijven van 4TB in een "mirror set" gezet. SHR vergelijkbaar met RAID1. Aangevuld met dagelijkse snapshots en vier maal daags een backup naar Synology C2 backup in Frankfurt am Main.
Stel ik zou een zware downloader zijn, dat ben ik niet maar stel dat, dan zou ik een NAS kopen met 5, 6 of 8 bays en alle schijven in een "stripe set met dubbele pariteit" zetten. SHR vergelijkbaar met RAID6. Dan heb je een mooie combinatie van veel opslag en voldoende veiligheid. Een backupoplossing hangt af van hoe vervelend het is dat bepaalde data niet meer terug te krijgen is. Voor de meeste films is dat waarschijnlijk minder belangrijk dan voor documenten en vakantiefoto's. Daar wil je natuurlijk een degelijke backup voor hebben.
Wat betreft streaming en transcoding schijnen de meningen te wisselen over de Synology 'play' serie. Sommigen zegen dat je in zulke gevallen beter een plus '+' model kunt kopen in plaats van de 'play' versie. Veel (smart) TV's zijn tegenwoordig goed in staat om verschillende formaten te lezen en deze zelf te transcoderen.
Mooie uitleg, dankjewel. Wat bedoel je precies met beschikbaarheid? Voor een twee bay wat ik nu heb lijkt het mij sowieso goed om RAID 1 te gebruiken (voor als er een schijf kapotgaat). Ik ben nu opzoek naar een upgrade, had in gedachten een 218+, een 418Play of een 918+. Neig toch naar 4-bay, omdat, als ik bijvoorbeeld 2x 8 TB heb, dit met een 4-bay makkelijker uit kan breiden, dan als ik een 2-bay zou hebben, naar mijn idee. Ik weet ook dat RAID geen backup is, maar het is wel iets wat mij goed lijkt om te gebruiken.FrankHe schreef op maandag 5 november 2018 @ 22:41:
[...]
Het hangt van twee dingen af. Hoeveel opslag heb je nodig en hoe belangrijk vind je beschikbaarheid? Als je minder dan 10 TB opslag nodig hebt dan is een stripe set naar mijn mening overbodig. Is beschikbaarheid niet heel boeiend zet dan een systeem neer met een enkele schijf van 6TB, 8TB of 10TB. Voldoet dat naar jou gevoel dan zou ik het daar bij houden.
Voor mezelf vindt ik het wel een beetje belangrijk dat mijn data beschikbaar is. Daarom heb ik twee schijven van 4TB in een "mirror set" gezet. SHR vergelijkbaar met RAID1. Aangevuld met dagelijkse snapshots en vier maal daags een backup naar Synology C2 backup in Frankfurt am Main.
Stel ik zou een zware downloader zijn, dat ben ik niet maar stel dat, dan zou ik een NAS kopen met 5, 6 of 8 bays en alle schijven in een "stripe set met dubbele pariteit" zetten. SHR vergelijkbaar met RAID6. Dan heb je een mooie combinatie van veel opslag en voldoende veiligheid. Een backupoplossing hangt af van hoe vervelend het is dat bepaalde data niet meer terug te krijgen is. Voor de meeste films is dat waarschijnlijk minder belangrijk dan voor documenten en vakantiefoto's. Daar wil je natuurlijk een degelijke backup voor hebben.
Wat betreft streaming en transcoding schijnen de meningen te wisselen over de Synology 'play' serie. Sommigen zegen dat je in zulke gevallen beter een plus '+' model kunt kopen in plaats van de 'play' versie. Veel (smart) TV's zijn tegenwoordig goed in staat om verschillende formaten te lezen en deze zelf te transcoderen.
Hoeveel opslag ik nodig heb weet ik ook niet, maar kan me voorstellen dat dit met media content etc. vrij hard kan groeien als ik een aantal jaar met een NAS doe, en als ik dan aan de limiet zit van bijv. 8 TB (natuurlijk zijn die ook weer te vervangen door grotere, maar duur en gedoe), lijkt het me toch fijn een 4-bay te hebben.
Of is een 4-bay overkill? Ik stream films (hoe hogere resolutie hoe beter) en beheer het foto-archief, icm backups van een paar pcs. Misschien surveillance station in de toekomst.
Met een Android telefoon en op een pc werkt de link en speelt het filmpje gewoon af. Maar op een iPhone krijg je dit te zien:

Is dit op te lossen? Of is het gewoon een stomme iPhone/Safari beperking?
Heb het ook geprobeerd door de file gewoon met de Share file functie van DSM te delen, maar dat werkt ook niet.
Heb wel https aan staan, maar geen certificaat ingesteld. Je krijgt op Android en op de pc dus een waarschuwing te zien, maar die kan je wegklikken.
Toshiba e755 Pocket PC>Panasonic G500>Nokia 8210>Nokia 8850>Vario MDA (htc wizard 200)>Vario MDA III (htc tytn II)>HTC Hero>HTC Desire HD>Asus Transformer TF101>Asus Padfone>Oppo Find 5>LG Nexus 5>Wileyfox Swift 2X>Razer Phone>Pixel 8 Pro
Maar is hier nog RAID5 van te maken of moet ik eerst het huidige volume verwijderen en opnieuw maken en er dan RAID5 van maken. Of kan ik er beter gewoon SHR van maken. Is beide ongeveer hetzelfde idee. En is er uit te breiden naar SHR met 3 schijven zonder gegevensverlies van de huidige schijf?
Kiezen bij Storage Pool, actie, converteren naar ondersteuningvan meerdere volumes door harde shijven toe te voegen? Zag wel in het scherm dat de gegevens op de nieuw toe te voegen HDD's worden gewist. (zijn nieuw).
Inderdaad dat. Daarmee kun je door blijven werken ook wanneer er een probleem is met een hardeschijf. Advies is overigens om Synology SHR te gebruiken, dan kun je later gemakkelijk uitbreiden.brambello schreef op maandag 5 november 2018 @ 22:57:
[...]
Mooie uitleg, dankjewel. Wat bedoel je precies met beschikbaarheid? Voor een twee bay wat ik nu heb lijkt het mij sowieso goed om RAID 1 te gebruiken (voor als er een schijf kapotgaat).
Als je de twee 8TB schijven wilt inzetten met optie tot uitbreiding dan klinkt een 4 of 5 bay NAS als een logische keuze. Lees je even in over de voordelen en nadelen van de 'play' serie. Zoals gezegd hoor ik daar wisselende verhalen over.Ik ben nu opzoek naar een upgrade, had in gedachten een 218+, een 418Play of een 918+. Neig toch naar 4-bay, omdat, als ik bijvoorbeeld 2x 8 TB heb, dit met een 4-bay makkelijker uit kan breiden, dan als ik een 2-bay zou hebben, naar mijn idee. Ik weet ook dat RAID geen backup is, maar het is wel iets wat mij goed lijkt om te gebruiken.
Hoeveel opslag ik nodig heb weet ik ook niet, maar kan me voorstellen dat dit met media content etc. vrij hard kan groeien als ik een aantal jaar met een NAS doe, en als ik dan aan de limiet zit van bijv. 8 TB (natuurlijk zijn die ook weer te vervangen door grotere, maar duur en gedoe), lijkt het me toch fijn een 4-bay te hebben.
Of is een 4-bay overkill? Ik stream films (hoe hogere resolutie hoe beter) en beheer het foto-archief, icm backups van een paar pcs. Misschien surveillance station in de toekomst.
Als je verwacht in de toekomst nog heel veel meer opslag nodig te hebben, bijvoorbeeld 40TB (netto), denk dan eventueel na over een uitbreidbaar systeem zoals de 918+. Beginnen met 4 bays en de mogelijkheid om er een kast naast te zetten zodat je kunt doorgroeien naar 9 bays. Als dat ten minste is waar je naartoe wilt. Zet de schijven vanaf het begin in een SHR schijvenset.
Ik heb persoonlijk voldoende aan een 4TB mirrorset (SHR vergelijkbaar met RAID1)
Het is goed dat je inziet dat een 'schijvenset met redundantie' geen backup is. Een backup gaat altijd apart, op een fisiek ander medium, het liefst op een andere plek. Wat betreft online backup vindt ik de prijzen van Synology C2 heel prima. Ik zou dan niet alle gedownloade films in de backup doen maar alleen documenten en foto's.
Ik wil een beroep doen op jullie expertise. Ik ben onlangs verhuisd en nu bezig om het geheel een beetje smart home te maken. Daar horen ook IP camera's bij. Nu is mij hiervoor de DS218Play aangeraden. Echter zit ik een beetje tegen de prijs aan te hikken: namelijk een ruime 220 euro.
Nu kan ik voor 140 euro een gebruikte DS216Play overnemen. Wat is wijsheid? Ik wil de NAS ook gaan gebruiken om naar Kodi te streamen. Zal sporadisch 4K zijn, maar niet heel vaak. Maar wie weet, met het oog op de toekomst..
Wie kan me helpen kiezen? Thanks!
i7 2600K / Gigabyte GA-Z68x-UD3H-B3 / 8GB Corsair / ZoTac GTX570 / 60GB SSD
Voor wat je wil zijn ze beide ruim voldoende.El_Bandito schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 12:20:
Mannen,
Ik wil een beroep doen op jullie expertise. Ik ben onlangs verhuisd en nu bezig om het geheel een beetje smart home te maken. Daar horen ook IP camera's bij. Nu is mij hiervoor de DS218Play aangeraden. Echter zit ik een beetje tegen de prijs aan te hikken: namelijk een ruime 220 euro.
Nu kan ik voor 140 euro een gebruikte DS216Play overnemen. Wat is wijsheid? Ik wil de NAS ook gaan gebruiken om naar Kodi te streamen. Zal sporadisch 4K zijn, maar niet heel vaak. Maar wie weet, met het oog op de toekomst..
Wie kan me helpen kiezen? Thanks!
De kracht van de NAS die je nodig hebt hangt af van de resolutie en de hoeveelheid frames per seconde die je wilt hebben. Voor veel toepassingen volstaat een vijf jaar oud plus '+' model of een recent 'normaal' model. Maar als je bijvoorbeeld 4 camera's full HD bij 30 frames wilt gebruiken dan zou ik toch even checken of het model dat je voor ogen hebt dat wel kan verwerken.
Ik ben nieuw in de NAS wereld en de 218Play is mij aangeraden. Toen kwam ik dus de 216Play tegen voor bijna 100 euro minder.FrankHe schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 13:09:
Waarom zou je in hemels naam een 'play' model nemen voor Surveillance Station?
Waarom zou het niét werken dan?
In ieder geval maakt Surveillance Station voor zover ik weet geen gebruik van de extra video transcoding mogelijkheden van een 'play' model. Ik hoor wisselende geluiden over de al dan niet toegevoegde waarde van de 'play' modellen voor transcoding bij gebruik van Kodi of soortgelijke zaken. Heb er zelf geen hands on ervaring mee.El_Bandito schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 13:15:
[...]
Ik ben nieuw in de NAS wereld en de 218Play is mij aangeraden. Toen kwam ik dus de 216Play tegen voor bijna 100 euro minder.
Waarom zou het niét werken dan?
Naast de camera's, wil ik ook media gaan streamen, dus jaFrankHe schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 13:38:
[...]
In ieder geval maakt Surveillance Station voor zover ik weet geen gebruik van de extra video transcoding mogelijkheden van een 'play' model. Ik hoor wisselende geluiden over de al dan niet toegevoegde waarde van de 'play' modellen voor transcoding bij gebruik van Kodi of soortgelijke zaken. Heb er zelf geen hands on ervaring mee.
Lees je even in of je daarvoor daadwekelijk het 'play' model met transcoding nodig hebt. Veel TV's schijnen tegenwoordig zelf verschillende formaten te kunnen lezen waardoor het wellicht overbodig is.El_Bandito schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 13:38:
[...]
Naast de camera's, wil ik ook media gaan streamen, dus ja
Inderdaad verder is er ook iets van voorschrijdende techniek. Dat ze in de toekomst weer een nieuwe formaat hebben uitgevonden die getranscodeerd moet worden.FrankHe schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 13:41:
[...]
Lees je even in of je daarvoor daadwekelijk het 'play' model met transcoding nodig hebt. Veel TV's schijnen tegenwoordig zelf verschillende formaten te kunnen lezen waardoor het wellicht overbodig is.
naar mijn inziens kan je dat beter door een pctje af laten handelen met wat pc power. vinden ze weer wat uit dan kan ie het aan.
[ Voor 34% gewijzigd door El_Bandito op 06-11-2018 14:49 ]
Ik probeer de guide te volgen (https://github.com/v2tec/...gy-DSM-Installation-Guide), maar loop vast op het mappen van de docker.sock file. Ik heb de task aangemaakt en handmatig gedraaid, maar ik zie de docker.sock file niet verschijnen in de docker map... Ik krijg ook geen foutmelding oid bij het draaien van het script. Iemand een idee?
Lijkt me in dit geval een goede aanschaf. Die kan volgens mij tot 6 full HD camera's bij 30 FPS aan. Maar werkt natuurlijk ook prima wanneer je een of twee camera's aansluitEl_Bandito schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 14:49:
Ach, 140 euro voor een DS216Play lijkt me een prima prijsZolang 'ie maar goed de IP cams aan kan is het voor mij goed.
Dit topic is onderdeel van de drie topics over Synology:In dit Vraag en Antwoord topic mogen alle vragen over Synology-producten tenzij:
- ... het een vraag betreft over een addon package voor Synology; daar is een apart topic voor.
- ... het een aankondiging of discussie-item betreft wat in het Nieuws en discussie topic hoort.
- ... jouw vraag al beantwoord is in de Veelgestelde vragen (FAQ).