[Synology] Vraag en antwoord - deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 33 ... 186 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Highfive95
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 21:55
Ik heb nu een automatische backup met hyperbackup van kantoor naar huis. Dit werkte prima tot dat KPN de experiabox vervangen heeft. Sindsdien werkt de automatische backup niet meer. Ik krijg steeds de melding:

Failed to start backup task (Network connection timed out. Please check your network settings or the firewall settings.

Ik heb uiteraard op de nieuwe experiabox de ports geforward. Vreemde is ook dat als ik handmatig een backup maak via Hyperbackup het wel werkt. Dan gaat hij netjes backuppen van kantoor op de nas thuis.

Hij geeft ook aan dat doel gewoon online is.

Iemand een idee hoe ik dit op kan lossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01-10 00:07
En als je de bestaande backup bewerkt (url/ip aanpassen en weer terugzetten)? Lost dat het op?

[ Voor 3% gewijzigd door job op 03-10-2018 13:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deef_K
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 05-10 17:18
Highfive95 schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 09:57:
Ik heb nu een automatische backup met hyperbackup van kantoor naar huis. Dit werkte prima tot dat KPN de experiabox vervangen heeft. Sindsdien werkt de automatische backup niet meer. Ik krijg steeds de melding:

Failed to start backup task (Network connection timed out. Please check your network settings or the firewall settings.

Ik heb uiteraard op de nieuwe experiabox de ports geforward. Vreemde is ook dat als ik handmatig een backup maak via Hyperbackup het wel werkt. Dan gaat hij netjes backuppen van kantoor op de nas thuis.

Misschien heb je een nieuw ip adres?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blauw_
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 01-10 21:28
Een vraag waar ik mee worstel: ik heb sinds maart 2013 een Synology Diskstation DS412+ draaien met 4x 3TB WD Red schijven in raid-5, zodat effectief iets meer dan 8 TB beschikbaar is.
Aangezien de NAS functioneert als backup van vanalles en nogwat en ik hem daarnaast gebruik om media te streamen, wil ik voorkomen dat ik mijn data kwijt raak doordat een of meerdere harde schijven uitvallen, bijvoorbeeld vanwege ouderdom. Hoe bepaal ik het beste wanneer het tijd is om één (of meerdere?) hdd's te vervangen? Hoe gaan jullie hiermee om?
Alvast bedankt voor jullie reacties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JdM
  • Laatst online: 04-10 15:28

JdM

Humbled

Blauw_ schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 13:45:
[...]Hoe gaan jullie hiermee om?
Door SHR of Raid1 te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

Ik heb nu een begin gemaakt aan een aantal packages in Docker (NZBGet, Sonarr, Radarr), instellingen weer finetunen is nogal wat werk. Maar waar ik nu tegenaan loop is dat ik de Video Station indexer niet meer kan gebruiken, hij geeft aan failed. Deze stelde ik voorheen op mijn DS216Play gewoon in onder connect en dan Synology Indexer, simple as that. Het zal wel een rechten issue zijn denk ik, heeft iemand hier wellicht de oplossing hiervoor? Kan via google geen eenduidig antwoord vinden.

Edit 1: Ik vond net dit script, wat ik nog niet helemaal begrijp hoe ik dat aan moet roepen vanuit Sonarr:
https://github.com/racklin/simple-synoindex-server

Hopelijk kan het ook makkelijker?

Edit 2: Hier heeft iemand een handleidinkje getikt, eens kijken of ik hiermee verder kom:
https://www.synology-foru.../sonarr-simple-synoindex/

Weet alleen nog niet hoe ik deze stap uit moet voeren: 10. Stel de synoindexer in onder Sonarr en/of Radarr.

Edit 3: na een paar uur prutsen kom ik er nog niet uit, iemand die me hiermee kan helpen? :'(

[ Voor 37% gewijzigd door Sp33dFr34k op 05-10-2018 00:49 ]

i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte RTX5070Ti | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB + 860 QVO 4TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Samsung Oddyssey G7 Neo | Edifier M60

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 04-10 14:24
Blauw_ schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 13:45:
Een vraag waar ik mee worstel: ik heb sinds maart 2013 een Synology Diskstation DS412+ draaien met 4x 3TB WD Red schijven in raid-5, zodat effectief iets meer dan 8 TB beschikbaar is.
Aangezien de NAS functioneert als backup van vanalles en nogwat en ik hem daarnaast gebruik om media te streamen, wil ik voorkomen dat ik mijn data kwijt raak doordat een of meerdere harde schijven uitvallen, bijvoorbeeld vanwege ouderdom. Hoe bepaal ik het beste wanneer het tijd is om één (of meerdere?) hdd's te vervangen? Hoe gaan jullie hiermee om?
Voorkomen dat je data kwijt raakt doe je met een back-up, downtime voorkomen doe je met RAID.

Voordeel van SHR is dat je schijven relatief eenvoudig kunt vervangen door grotere exemplaren en je volume mee laten schalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tayram
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 16-09 09:34
Ik heb nu een DS213+ met 2x3tb schijven SHR. Ik heb mijn nieuwe NAS ( DS918+ ) en extra schijven ( 2x3tb ) binnen. Ik wil nu mijn nieuwe DS918+ gebruiken met 4x3tb schijven. Hoe kan ik mijn oude nas migreren naar de nieuwe nas zonder data verlies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
  • Laatst online: 04-10 14:24
tayram schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 23:31:
Ik heb nu een DS213+ met 2x3tb schijven SHR. Ik heb mijn nieuwe NAS ( DS918+ ) en extra schijven ( 2x3tb ) binnen. Ik wil nu mijn nieuwe DS918+ gebruiken met 4x3tb schijven. Hoe kan ik mijn oude nas migreren naar de nieuwe nas zonder data verlies?
Schijven over zetten in je nieuwe NAS, opstarten, 2 nieuwe schijven toevoegen en dan je volume uitbreiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Highfive95
job schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 13:20:
En als je de bestaande backup bewerkt (url/ip aanpassen en weer terugzetten)? Lost dat het op?
Dat was de oplossing! _/-\o_

Geen idee waarom het in een keer niet meer werkte. Maar hij maakt weer automatisch de backup!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

Is er hier iemand die succesvol Bazarr en/of Lidarr (Lidarr = fixed!) heeft draaien in Docker? Zoja, dan hoor ik het graag. Heb wat setup probleempjes en vermoed dat het ergens een simpele instelling is, maar kom er even niet uit, helpt ook niet dat ik nieuw ben met Docker.. :)

Bazarr ook fixed, dom foutje gemaakt :)

[ Voor 11% gewijzigd door Sp33dFr34k op 06-10-2018 12:36 ]

i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte RTX5070Ti | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB + 860 QVO 4TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Samsung Oddyssey G7 Neo | Edifier M60

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bongoarnhem
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:00
Sp33dFr34k schreef op vrijdag 5 oktober 2018 @ 19:27:
Is er hier iemand die succesvol Bazarr en/of Lidarr (Lidarr = fixed!) heeft draaien in Docker? Zoja, dan hoor ik het graag. Heb wat setup probleempjes en vermoed dat het ergens een simpele instelling is, maar kom er even niet uit, helpt ook niet dat ik nieuw ben met Docker.. :)

Bazarr ook fixed, dom foutje gemaakt :)
Welk foutje? Missch lopen wij daar ook tegenaan...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

Bongoarnhem schreef op zaterdag 6 oktober 2018 @ 13:58:
[...]

Welk foutje? Missch lopen wij daar ook tegenaan...
Ik wist dat dat ging komen, maar het was écht dom haha. Nouja, ik dacht dus ze moeten simpelweg toegang hebben tot dezelfde map/share. Niet bij stilgestaan dat ik in Sonarr zelf wel al geïndexeerd had, maar in Radarr niet.. dat was dus het domme foutje...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japsuh
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21:40
Ik heb problemen met mijn Time Machine back-up na de update naar Mojave, wat er nu voor heeft gezorgd dat de hoeveelheid data op mijn NAS niet klopt.

Ik heb de .sparsebundle verplaatst naar een submap, om een nieuwe aan te maken. Dit zorgt voor te veel data, dus ik heb deze verwijderd. Helaas komt er geen ruimte vrij. Ik ben nu ongeveer een 1TB kwijt. De prullenbak staat niet aan, dus dat kan het niet zijn (alhoewel ik hem kort heb aangezet, en heb geleegd om te bekijken of dat hielp). Time Machine zelf geeft de vrijgekomen ruimte wel aan (ik gebruik quota voor verschillende computers).

Een herstart van de NAS lost het probleem niet op.

Hoe kan ik ervoor zorgen dat in het Synology menu en opslagbeheer de vrijgekomen ruimte ook is te zien?

Edit: ik heb ook de opslag-analyser gedraaid, en als ik de mappen optel kom ik zeker 700GB tekort nu ten opzichte van wat er als totaal wordt aangegeven.

[ Voor 12% gewijzigd door Japsuh op 06-10-2018 17:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tozzke
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 26-09 09:51

tozzke

aka tozzert

Japsuh schreef op zaterdag 6 oktober 2018 @ 16:35:
Ik heb problemen met mijn Time Machine back-up na de update naar Mojave, wat er nu voor heeft gezorgd dat de hoeveelheid data op mijn NAS niet klopt.

Ik heb de .sparsebundle verplaatst naar een submap, om een nieuwe aan te maken. Dit zorgt voor te veel data, dus ik heb deze verwijderd. Helaas komt er geen ruimte vrij. Ik ben nu ongeveer een 1TB kwijt. De prullenbak staat niet aan, dus dat kan het niet zijn (alhoewel ik hem kort heb aangezet, en heb geleegd om te bekijken of dat hielp). Time Machine zelf geeft de vrijgekomen ruimte wel aan (ik gebruik quota voor verschillende computers).

Een herstart van de NAS lost het probleem niet op.

Hoe kan ik ervoor zorgen dat in het Synology menu en opslagbeheer de vrijgekomen ruimte ook is te zien?

Edit: ik heb ook de opslag-analyser gedraaid, en als ik de mappen optel kom ik zeker 700GB tekort nu ten opzichte van wat er als totaal wordt aangegeven.
Gebruik je versioning?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japsuh
  • Registratie: Januari 2009
Bedankt voor deze hint, dit was het blijkbaar. Ik dacht dat voor de CloudStation backup (net als bij Time Machine) versies werden bewaard, niet dat alles van een map werd bewaard. Na de-installatie van Cloud Station heb ik alles weer terug, en ik zet versioning nu uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 23:55
Highfive95 schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 09:57:

Na even in mijn geheugen gegraven te hebben kwam het volgende op:
Het is goed mogelijk dat die doos van KPN alleen port forwards uitvoert voor dynamische IP-adressen die hij zelf via DHCP heeft uitgedeeld. Als je NAS een statisch IP-adres heeft dan negeert die dat gewoon. Dat is kennelijk een of andere security feature die ik nooit heb begrepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AleSyS
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 15-04-2021
Ik ondervind een vreemd probleem met mijn 415+ sinds vrijdag. Iedere 10 à 20 min verliest ie zijn netwerkverbinding en/of is niet meer mogelijk om een verbinding te maken met DSM
Via Synology Assistent is de de NAS vindbaar op mijn netwerk, maar onmogelijk om verbinding te krijgen.
Vaak enkele seconden later komt de verbinding weer terug, maar regelmatig ook enkele minutes later (soms is de ping alweer terug)

Ik heb de stroom er al voor een dag afgehaald en getest op netwerk aansluiting Asus Blue Cave en Free (franse ISP) internet box.

Hebben anderen dezelfde soort ervaring met wegvallende verbinding?

NOTE. ik draai de laaste versie DSM en IP fix is ingesteld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Laatst online: 01-10 00:07
Ik zou eerst je netwerk uitsluiten. Dus wissel de netwerkpoorten, wissel utp kabels.
Kijk naar de leds op je router en nas. Bij een verlies van de verbinding zie je dit terug in de leds.

Andere gedachte die bij mij opkomt: Misschien een ip-conflict? Bekijk of het vaste ip niet per ongeluk wordt uitgedeeld door de dhcp van je router. Twee apparaten met hetzelfde ip in een netwerk geeft problemen.

[ Voor 39% gewijzigd door job op 08-10-2018 14:12 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hari-Bo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 05-10 12:30
Misschien interessant voor diegene die hier ook tegenaan lopen. Vandaag een Synology DiskStation DS214se opgehaald om voor backup doeleinde te gebruiken. Alleen erachter gekomen dat deze geen stroomschema ondersteund om op bepaalde tijd in en uit te schakelen.

Nu de volgende oplossing bedacht;
Uitschakelen; Met een custom taak een script afroepen welke shutdown -h uitvoert. En via domotica de stekker uitschakelen qua stroomtoevoer.
Inschakelen; Optie inschakelen NAS na stroomuitval, de stekker via domotica weer inschakelen en de NAS start weer op. :)

Bos Stern Service Onafhankelijke automotive dienstverlening; diagnose, codering, retrofit, sleutelservice, ECU en tuning. Projecten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mike123
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22:36
Hari-Bo schreef op maandag 8 oktober 2018 @ 17:11:
Misschien interessant voor diegene die hier ook tegenaan lopen. Vandaag een Synology DiskStation DS214se opgehaald om voor backup doeleinde te gebruiken. Alleen erachter gekomen dat deze geen stroomschema ondersteund om op bepaalde tijd in en uit te schakelen.

Nu de volgende oplossing bedacht;
Uitschakelen; Met een custom taak een script afroepen welke shutdown -h uitvoert. En via domotica de stekker uitschakelen qua stroomtoevoer.
Inschakelen; Optie inschakelen NAS na stroomuitval, de stekker via domotica weer inschakelen en de NAS start weer op. :)
Als je via domotica de 230V kan schakelen dan kan je natuurlijk ook een relais schakelen. Als je dan over de aan/uit knop een draad kan solderen die via het relais loopt kan je hem zo ook inschakelen. Spanning langer op het relais houden en hij schakelt zichzelf weer uit.
Heb dit zo ook gedaan met mijn DS508. Had ook nog geen WOL.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hari-Bo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 05-10 12:30
mike123 schreef op maandag 8 oktober 2018 @ 23:06:
[...]

Als je via domotica de 230V kan schakelen dan kan je natuurlijk ook een relais schakelen. Als je dan over de aan/uit knop een draad kan solderen die via het relais loopt kan je hem zo ook inschakelen. Spanning langer op het relais houden en hij schakelt zichzelf weer uit.
Heb dit zo ook gedaan met mijn DS508. Had ook nog geen WOL.
Dat heeft wel een hoger tweakers gehalte, maar mijn optie is wat laagdrempeliger. ;)

Bos Stern Service Onafhankelijke automotive dienstverlening; diagnose, codering, retrofit, sleutelservice, ECU en tuning. Projecten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• So_Surreal
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 04-10 16:34
Ik heb zelf een 2bay Synology staan, waar ik veel foto's en documenten op heb staan.
Deze wil ik elke week back-uppen naar een externe USB-HDD.

Dit heb ik een tijdje met Hyper Back-up gedaan, maar vaak doet dit programma het niet en als het werkt is het heel traag.

Nu had ik het idee om de externe USB-HDD gewoon aan mijn PC te hangen en hier back-up software voor te kopen, en de bestanden die op mijn NAS staan, via software die op de PC staat te back-uppen naar een USB-HDD die ook aan de PC hangt.

Welke software kan ik hier het beste voor gebruiken ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 00:58
So_Surreal schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 08:53:
Dit heb ik een tijdje met Hyper Back-up gedaan, maar vaak doet dit programma het niet en als het werkt is het heel traag.
Ik heb er eigenlijk geen slechte ervaringen mee maar het hangt ook wel erg af van de gekozen opties. Extern (usb) gebruik ik vaak niet voor versioning maar puur als disaster recovery. Met name 'housekeeping' is op een enkele disk erg intensief qua IO. Daarom maar 1 versie en dat gaat (op de achtergrond middels rsync) erg snel.

[ Voor 6% gewijzigd door DukeBox op 09-10-2018 10:18 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• So_Surreal
DukeBox schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 10:09:
[...]

Ik heb er eigenlijk geen slechte ervaringen mee maar het hangt ook wel erg af van de gekozen opties. Extern (usb) gebruik ik vaak niet voor versioning maar puur als disaster recovery. Met name 'housekeeping' is op een enkele disk erg intensief qua IO. Daarom maar 1 versie en dat gaat (op de achtergrond middels rsync) erg snel.
Wat wordt er bedoeld met housekeeping ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
So_Surreal schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 10:49:
Wat wordt er bedoeld met housekeeping ?
Met name het opschonen van verlopen versies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wish
  • Laatst online: 18:37

Wish

ingwell

Hmmm. Ik heb een DS411j. Had ik al een tijdje (1 jaar :) )niet meer gebruikt en mijn backups liepen nogal achter. Met behulp van de Synology Cloud Station Backup heb ik een verse back up gedraaid van mijn 2 belangrijkste onderwerpen Foto's en Muziek (schijven D & G).

Bij mijn weten heb ik 1 taak afgetrapt. Dat duurde best lang, maar goed, het was dan ook een flink aantal gig. Kijk ik vandaag in mijn DSM, zie ik dat mijn storage manager staat te piepen dat er bijna geen ruimte meer is. Met drie schijven van 2 TB en 1 van 4 TB lijkt me dat nogal stug.

In File station zie ik vervolgens dat er blijkbaar twee back-ups zijn gedraaid...
eentje volgens het pad:
code:
1
Home - Cloudstation - Backup - Desktopnaam - D & G (Timestamp: 2018-09-18 15:23:17)

en het andere volgens
code:
1
HomeS - Admin - Cloudstation - Backup - Desktopnaam - D & G  (Timestamp: 2018-09-18 15:23:17)

Dus beiden op het zelfde moment aangemaakt. Ok, dat is wel heel erg redundant.

Hoe kom ik er nu achter welke van de 2 weg kan? Of wat zouden logische stappen zijn om dit dubbele gebeuren te herstellen?

No drama

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tozzke
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 26-09 09:51

tozzke

aka tozzert

Wish schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 19:15:
Hmmm. Ik heb een DS411j. Had ik al een tijdje (1 jaar :) )niet meer gebruikt en mijn backups liepen nogal achter. Met behulp van de Synology Cloud Station Backup heb ik een verse back up gedraaid van mijn 2 belangrijkste onderwerpen Foto's en Muziek (schijven D & G).

Bij mijn weten heb ik 1 taak afgetrapt. Dat duurde best lang, maar goed, het was dan ook een flink aantal gig. Kijk ik vandaag in mijn DSM, zie ik dat mijn storage manager staat te piepen dat er bijna geen ruimte meer is. Met drie schijven van 2 TB en 1 van 4 TB lijkt me dat nogal stug.

In File station zie ik vervolgens dat er blijkbaar twee back-ups zijn gedraaid...
eentje volgens het pad:
code:
1
Home - Cloudstation - Backup - Desktopnaam - D & G (Timestamp: 2018-09-18 15:23:17)

en het andere volgens
code:
1
HomeS - Admin - Cloudstation - Backup - Desktopnaam - D & G  (Timestamp: 2018-09-18 15:23:17)

Dus beiden op het zelfde moment aangemaakt. Ok, dat is wel heel erg redundant.

Hoe kom ik er nu achter welke van de 2 weg kan? Of wat zouden logische stappen zijn om dit dubbele gebeuren te herstellen?
Geen kan weg, het is namelijk dezelfde :)
Ik schat dat je onder 'Admin' ingelogd bent en dan verwijst je /volume1/home/ naar /volume1/homes/Admin/. Log je onder 'Pietje' in, verwijst /volume1/home/ naar /volume1/homes/Pietje etc

Ik denk eerder dat het iets te maken heeft met versioning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wish

Wish

ingwell

tozzke schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 19:35:
[...]

Geen kan weg, het is namelijk dezelfde :)
Ik schat dat je onder 'Admin' ingelogd bent en dan verwijst je /volume1/home/ naar /volume1/homes/Admin/. Log je onder 'Pietje' in, verwijst /volume1/home/ naar /volume1/homes/Pietje etc

Ik denk eerder dat het iets te maken heeft met versioning
Odd - ik heb maar 1 account op de DSM (admin). Lijkt me niet dat het versioning is (er is namelijk niks gewijzigd, op dit moment bestaat er maar 1 versie). En versioning zegt niet dat hij alles dubbel moet opslaan bij mijn weten :) .

No drama

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shinji
  • Laatst online: 22:41
Meer mensen gehad bij laatste update dat na de update QuickConnect disabled was?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
Wish schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 19:15:
Als het wel dubbel op je syno staat kan kan je prima in de log terug vinden welke het oudste is.

[ Voor 6% gewijzigd door DukeBox op 09-10-2018 21:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twixie
  • Laatst online: 18:05
Shinji schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 20:51:
Meer mensen gehad bij laatste update dat na de update QuickConnect disabled was?
Ah, dacht al dat het aan mij lag. Ik kreeg effen schrik toen mijn browser shortcut niet meer werkte en ik al dacht dat mijn NAS niet meer bereikbaar was. Gelukkig werkte een rechtstreekse connect naar IP:5000 wel nog.

Ik wist overigens niet dat dit ergens een setting in DSM was. Dus even gecheckt en was inderdaad disabled. Wanneer ik enable, krijg ik vreemd genoeg de melding dat mijn account al met een andere Synology gekoppeld is. Lijkt er dus op dat de upgrade ergens een identifier van de NAS gewijzigd heeft, waardoor de koppeling niet meer ok is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shinji
  • Laatst online: 22:41
Twixie schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 22:35:
[...]

Ah, dacht al dat het aan mij lag. Ik kreeg effen schrik toen mijn browser shortcut niet meer werkte en ik al dacht dat mijn NAS niet meer bereikbaar was. Gelukkig werkte een rechtstreekse connect naar IP:5000 wel nog.

Ik wist overigens niet dat dit ergens een setting in DSM was. Dus even gecheckt en was inderdaad disabled. Wanneer ik enable, krijg ik vreemd genoeg de melding dat mijn account al met een andere Synology gekoppeld is. Lijkt er dus op dat de upgrade ergens een identifier van de NAS gewijzigd heeft, waardoor de koppeling niet meer ok is.
Dat had ik ook inderdaad, gewoon forceren dat die naar deze NAS verwijst en daarna werkt het weer. Ik zag er echter niks over staan in de changelog dus wel vreemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• So_Surreal
DukeBox schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 10:56:
[...]

Met name het opschonen van verlopen versies.
Ik heb gisteren Acronis True Image 2019 gedownload en de USB-HDD aan mijn NAS gehangen.
Via de software op mijn PC kan ik makkelijk de source (mappen op de NAS) selecteren en destination (USB-HDD aan de NAS) selecteren zodat de bestanden daar op geplaatst worden :)

Werkt erg goed, snel en stabiel op op deze manier !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wish

Wish

ingwell

DukeBox schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 20:59:
[...]

Als het wel dubbel op je syno staat kan kan je prima in de log terug vinden welke het oudste is.
De timestamps op de verschillende back-up folders en de eerste twee random files zijn hetzelfde. Als ik kijk naar mijn backup taak komt deze overeen met
code:
1
Home - Cloudstation - Backup - Desktopnaam - D & G

Dus die andere, waar ook nog een admin in voor komt lijkt mij dubbel?

Maar ik ben ook nog een beetje een DSM beginner - als je zegt logs... waar kan ik die vandaan toveren?

[ Voor 9% gewijzigd door Wish op 10-10-2018 08:27 ]

No drama

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
Wish schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 08:26:
Maar ik ben ook nog een beetje een DSM beginner - als je zegt logs... waar kan ik die vandaan toveren?
Om ze te bekijken vanuit DSM kan je Log Center installeren: https://www.synology.com/.../LogCenter/logcenter_desc
So_Surreal schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 07:56:
Werkt erg goed, snel en stabiel op op deze manier !
Mooi, vergeet niet ook te testen of je een restore kan doen zonder je bron.

[ Voor 25% gewijzigd door DukeBox op 10-10-2018 08:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• So_Surreal
DukeBox schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 08:43:
[...]

Om ze te bekijken vanuit DSM kan je Log Center installeren: https://www.synology.com/.../LogCenter/logcenter_desc

[...]

Mooi, vergeet niet ook te testen of je een restore kan doen zonder je bron.
Dat is wel een goede trouwens, want hij ziet bij de back-up job de bron als pad op de NAS.
Dus ik vraag me inderdaad af of ik een restore kan uitvoeren wanneer de NAS zelf defect is.

Wat is de beste manier om dat te testen ?
De USB-HDD op de computer openen en dan een restore daar vandaan proberen te maken ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
So_Surreal schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 09:55:
Wat is de beste manier om dat te testen ?
De USB-HDD op de computer openen en dan een restore daar vandaan proberen te maken ?
Bijvoorbeeld.. maar begrijp ik nu dat je met een externe app op je PC een volume op je nas back-upped naar je USB disk ? Klinkt niet lekker efficient (data gaat dan 2 keer heen en weer over je netwerk wat waarschijnlijk al de bottleneck is)

Zou dan gewoon toch kiezen voor native synology (werkt dan tenminste onafhankelijk). Van synology kan je ook restoren op je PC zonder een NAS via Hyper Backup Explorer:
https://www.synology.com/...ith_Hyper_Backup_Explorer

[ Voor 6% gewijzigd door DukeBox op 10-10-2018 11:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• So_Surreal
DukeBox schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 11:04:
[...]

Bijvoorbeeld.. maar begrijp ik nu dat je met een externe app op je PC een volume op je nas back-upped naar je USB disk ? Klinkt niet lekker efficient (data gaat dan 2 keer heen en weer over je netwerk wat waarschijnlijk al de bottleneck is)

Zou dan gewoon toch kiezen voor native synology (werkt dan tenminste onafhankelijk). Van synology kan je ook restoren op je PC zonder een NAS via Hyper Backup Explorer:
https://www.synology.com/...ith_Hyper_Backup_Explorer
Klopt, toch heb ik niet het idee dat het traag is geweest.
Hij heeft namelijk 153GB gedaan in 4 uur en 51 minuten.
En dat is inclusief compressie & 256 bit encryptie .
Edit: 262,6 Mbps (32,8 MB per seconde)

Dat is niet heel traag toch ?

[ Voor 4% gewijzigd door So_Surreal op 10-10-2018 12:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
So_Surreal schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 12:17:
Edit: 262,6 Mbps (32,8 MB per seconde)
Snel vind ik het zeker niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakster86
  • Registratie: September 2009
  • Niet online
Hoe hebben jullie je NAS beveiligd tegen fysieke diefstal?

Bij het in kaart brengen van alle backups en beveiliging kwam ik erachter dat mijn eigen NAS (en eigenlijk elke NAS waarop Cloud Station draait) eigenlijk het grootste (en enige) veiligheidsrisico met zich meebrengt.

Fysieke diefstal i.c.m. een fysieke reset betekent eigenlijk dat al je data op straat ligt... Alle apparaten en backups zijn encrypted, maar de Synology zelf is na zo'n reset in zijn geheel toegankelijk. Meerdere accounts/pc's worden hier middels Cloud Station gesynct met mijn NAS. Aardig wat privé gegevens dus. De homes folder is zelf niet te encrypten en, ook al kon dat wel, is dat niet iets wat door Cloud Station wordt ondersteund voor zover ik dat kan nagaan.

Ik ben daarom wel benieuwd hoe jullie omgaan met dit risico.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
Freakster86 schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 15:01:
Mijn volumes zijn ook encrypted.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twixie
Je kan toch gewoon je volumes encrypten in DSM ? Mijn gevoelige volumes zijn in elk geval geëncrypteerd, en je moet dan ook bij elk (re)boot terug in DSM om je passphrase in te geven. Als iemand fysiek mijn NAS steelt, gaat de power eraf en zal bij nieuwe power-up elders de data niet meer leesbaar zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prx
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22:16

Prx

De homes folder is zelf niet te encrypten en, ook al kon dat wel, is dat niet iets wat door Cloud Station wordt ondersteund voor zover ik dat kan nagaan.
DSM
Version: 6.1-15047
(2017-02-21)
Shared Folder Encryption
In addition to encrypting a shared folder as you create it, you can now encrypt an existing shared folder, including the "homes" folder, after its creation.
Bron: Synology
Cloud Station Server
Version: 4.2-4408
(2018-03-19)
Fixed Issues
Fixed an issue where synchronization of the “homes” folder might fail after the folder is encrypted.

Version: 3.1-3317
(2014-12-09)
Supports syncing encrypted shared folders.

Niets wat je dus nog tegen houdt om dit gewoon te doen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:57

Videopac

Rommelt wat aan.

Bij het in kaart brengen van alle backups en beveiliging kwam ik erachter dat mijn eigen NAS (en eigenlijk elke NAS waarop Cloud Station draait) eigenlijk het grootste (en enige) veiligheidsrisico met zich meebrengt.

Fysieke diefstal i.c.m. een fysieke reset betekent eigenlijk dat al je data op straat ligt... Alle apparaten en backups zijn encrypted, maar de Synology zelf is na zo'n reset in zijn geheel toegankelijk. Meerdere accounts/pc's worden hier middels Cloud Station gesynct met mijn NAS. Aardig wat privé gegevens dus. De homes folder is zelf niet te encrypten en, ook al kon dat wel, is dat niet iets wat door Cloud Station wordt ondersteund voor zover ik dat kan nagaan.

Encriptie moet ik nog toepassen. Hij ligt wel vast met een Kensington slot.

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakster86
  • Niet online
DukeBox schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 15:19:
[...]

Mijn volumes zijn ook encrypted.
Twixie schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 15:32:
[...]

Je kan toch gewoon je volumes encrypten in DSM ? Mijn gevoelige volumes zijn in elk geval geëncrypteerd, en je moet dan ook bij elk (re)boot terug in DSM om je passphrase in te geven. Als iemand fysiek mijn NAS steelt, gaat de power eraf en zal bij nieuwe power-up elders de data niet meer leesbaar zijn.
Ik heb 1 volume en ik zie geen mogelijkheid om die te encrypten in opslag beheer of elders? Maar als dat al kon, dan blijft het voor mij onduidelijk hoe dit dan precies mijn data veilig houdt bij fysieke diefstal. Mogelijk denk ik helemaal verkeerd...

Stel dat ik de folder "Homes" encrypt
Als ik @Twixie begrijp mag de NAS in feite niet meer uitgaan/herstarten, anders is er een passphrase nodig om Cloud Station weer te laten werken. De NAS gaat hier 's nachts vaak uit. Dat zou dan niet meer kunnen, begrijp ik dat goed? En bij een fysieke diefstal en een reset via de reset button is alsnog de passphrase nodig om de data in "Homes" te kunnen benaderen?
Prx schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 15:39:
[...]

[...]

{...]

Niets wat je dus nog tegen houdt om dit gewoon te doen. :)
Oké, ik heb blijkbaar verkeerd gezocht dan. Bij Synology vond ik dit: https://www.synology.com/...olders_on_my_Synology_NAS
Als beheerder (DSM admin of DSM-gebruiker van de groep beheerders) kunt u een gedeelde map uitsluitend coderen tijdens het maken van de desbetreffende map.
Dat klopt dus niet? Zie nu inderdaad dat onder gedeelde mappen > bewerken de optie codering i.c.m. sleutelbeheer mogelijk is. Had dat nog niet gevonden. Dus als ik bovenstaande goed interpreteer:
- NAS niet meer uitzetten
- De gedeelde mappen via config > gedeelde mappen > map selecteren > bewerken > coderen
- Na een herstart van de NAS inloggen en handmatig decrypten met passphrase
Videopac schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 15:42:
[...]

Encriptie moet ik nog toepassen. Hij ligt wel vast met een Kensington slot.
Kensington slot ook aan gedacht, maar vind dat niet bepaald een toereikende oplossing. Wel beter dan niets natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Twixie
Freakster86 schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 16:50:
[...]
- De gedeelde mappen via config > gedeelde mappen > map selecteren > bewerken > coderen
- Na een herstart van de NAS inloggen en handmatig decrypten met passphrase
Klopt, unlocken is ook daar: config > gedeelde mappen > map selecteren > codering en dan 'mount' (wellicht iets anders in het Nederlands). Het hangslot toont of de het volume nog gelockt is of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakster86
  • Niet online
Twixie schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 17:57:
[...]

Klopt, unlocken is ook daar: config > gedeelde mappen > map selecteren > codering en dan 'mount' (wellicht iets anders in het Nederlands). Het hangslot toont of de het volume nog gelockt is of niet.
Met volume bedoel je gedeelde map neem ik aan?

Via een reddit topic hier op uitgekomen: https://www.synology.com/..._the_Synology_product_for

Je kunt dus
- Map encrypten
- Auto mount toepassen
- NAS uitschakelen

En bij een reset middels de reset button (en dus diefstal) dan wordt auto mount uitgeschakeld en zijn die mappen. Ideaal dus. In vervolg minder googlen en meer de knowledgebase raadplegen. Ik kan echter niks vinden over "full disk" of "bestaand volume" in zijn geheel encrypten. Binnen DSM kan ik ook niks vinden, dus ik neem aan dat je dan dus elke shared folder apart encrypt en op die manier dat dus alsnog bewerkstelligt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prx
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22:16

Prx

Freakster86 schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 20:08:
In vervolg minder googlen en meer de knowledgebase raadplegen.
Grappig, aangezien daar dus totaal de verkeerde informatie staat over wanneer je een shared folder nog kunt encrypten. Dus de knowledgebase is ook niet altijd je vriend. ;)

[ Voor 11% gewijzigd door Prx op 10-10-2018 20:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakster86
  • Niet online
@Prx Ja, daar heb je wel een punt :) Ik heb het inmiddels aan Synology doorgegeven, dus hopelijk gaan ze dat aanpassen. Tijd lang gedacht dat dit dus niet mogelijk was, maar de eerste map wordt nu geëncrypt. }:O Dank voor de hulp allemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xyphoid
  • Laatst online: 04-10 01:02
Over encrypted gesproken:

Ik heb een encrypted shared folder.
Die backup ik met Hyper Backup naar een externe schijf.
Nu heb ik getest of ik de schijf kan uitlezen met Hyper Backup Explorer, maar mijn Windows 10 PC ziet de hele schijf niet (in Linux werkt het wel).
Hoe zorg ik er voor dat de schijf ook in Windows 10 te zien is? Zodat ik de schijf ook bij iemand anders kan uitlezen.

Pas ook al mijn data met Hyper Backup (rsync optie) 1 op 1 naar een losse interne harde schijf gezet. Maar na checken met BeyondCompare bleek dat een heleboel files niet gekopieerd waren, terwijl hij wel aangaf dat de backup succesvol was. Waar kan dit aan liggen?

- Edit -
Oh wacht, was vergeten dat ik als ext4 geformatteerd had...

[ Voor 5% gewijzigd door Xyphoid op 11-10-2018 10:23 ]

Toshiba e755 Pocket PC>Panasonic G500>Nokia 8210>Nokia 8850>Vario MDA (htc wizard 200)>Vario MDA III (htc tytn II)>HTC Hero>HTC Desire HD>Asus Transformer TF101>Asus Padfone>Oppo Find 5>LG Nexus 5>Wileyfox Swift 2X>Razer Phone>Pixel 8 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gpgekko
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 02-10 09:30
Gisteren heeft mijn Synology de MariaDB 10 package automatisch geupdate en sindsdien wil MariaDB niet meer opstarten... :(
In de logs snuffelen lijkt erop te wijzen dat er een bug in de update zat, waardoor de interne tabellen niet goed zijn bijgewerkt
AssertionError
InnoDB: Error: Column last_update in table “mysql”.”innodb_table_stats” is INT UNSIGNED NOT NULL but should be BINARY(4) NOT NULL (type mismatch)
Kennelijk ben ik in elk geval niet alleen met dit probleem: https://community.synology.com/forum/14/post/119658

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

Gebruikt iemand hier Watchtower in Docker momenteel? Ik vraag het omdat op de Github nog steeds de waarschuwing staat dat de Docker versie in DSM te oud is voor Watchtower:

https://github.com/v2tec/...gy-DSM-Installation-Guide

Wil het graag zonder de bijhorende risico's gebruiken, maar is me niet geheel duidelijk of dit nu het geval is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakster86
  • Niet online
Nog even een vraag over encryptie. Wil net de Homes folder gaan encrypten en krijg daarbij de volgende melding: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/0HjcfEFaSz34O12QQ0gFbaYv/full.jpg

Even het zekere voor het onzekere, want ik snap niet helemaal wat er met die laatste zin wordt bedoeld.
- Nas encrypt Homes
- Homes wordt daardoor in zijn geheel geleegd
- Na ecnrypten haalt hij weer alles op van devices en vult de home folders weer van alle users?

Dus in feite zijn alle oude bestandsversies en recent verwijderde bestanden dan weg? Kan ik dan niet beter services uitschakelen, inhoud van Homes verplaatsen, Homes legen en encrypten en vervolgens data weer terugzetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaz
  • Laatst online: 21:50

klaaz

it's me!

Ik heb een 1511+ die na enkele dagen draaien niet meer te benaderen is met de webinterface EN SSH. Ik kom er dan op geen enkele mogelijkheid in. Uitschakelen via de powerbutton (beep) werkt dan ook niet meer. Het enige wat dan nog werkt is de powerbutton ingedrukt houden waarna hij uiteindelijk hardware matig uitschakelt. Na opstarten werkt alles gewoon weer zoals het hoort en kom ik er keurig weer in.

Terwijl de Syno in deze staat is werken de shares wel gewoon, heel vaag.

Een tijdje geleden heb ik problemen gehad met vollopende ruimte waarbij het overduidelijk was dat de ruimte die verdween niet in de shares zat maar in het OS van Synology zelf. Iemand van Synology heeft me daar een paar maanden geleden mee geholpen maar heeft verzuimd mij te vertellen wat de oorzaak was (had hij geen zin in volgens mij). Ik heb echter het idee dat het probleem er nog steeds is en dat dit tevens de oorzaak van de voornoemde problemen is:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/H65PkhW.png

Na het (geforceerd) opnieuw booten is er in beide volumes gewoon rond de 50% ruimte beschikbaar. Ik kan het niet helemaal terugleiden maar ik heb het idee dat het begonnen is toen ik de remote backup van Synology (C2) ben gaan gebruiken.

Afijn: Ik ben er ondertussen wel klaar mee en heb besloten om opnieuw te beginnen met twee frisse WD red's van 4Tb per stuk. Gewoon een mirrored RAID (RAID1 of SHR), de Syno volledig opnieuw geïnstalleerd en opnieuw geconfigureerd / ingericht, alles volgens het boekje. Ik heb het idee dat het allemaal wel beter kan dan wat ik destijds heb gedaan.

Ik heb nu 2x een mirrorset van 2 disks , de ene set een standaard RAID1 en de andere set Synology's SHR ingesteld. Kan ik wanneer deze setup up and running is disk uit de bestaande RAID's er in duwen en data kopieren naar de nieuwe volumes?

Is het slim om met een mirror van 2x4Tb te starten of kan ik beter gelijk drie 4Tb schijven er in duwen en RAID5 gebruiken? Ik ben geen experimenteerder op NAS gebied, ik wil gewoon dat hij (goed) werkt, als NAS maar ook als Backup doel voor mijn webservers (Rsync en FTP).

[ Voor 3% gewijzigd door klaaz op 12-10-2018 07:10 . Reden: PLaatje toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ossi
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:25
Shinji schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 20:51:
[...]

Hmm, dat is dus het probleem. Krijg al dagenlang geen verbinding meer.
Zal dus thuis en op de externe locatie dus moeten gaan verbinden en de setting weer aanzetten... :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deef_K
Ik heb een DS211+. Een leuk beestje voor het standaard streamen van 4k zonder transcoden en backups draaien van allerhande foto's en documenten. Ik maak er geen intensief gebruk van.

Toch als ik er mee bezig ben is het beestje niet echt snel meer. Mijn oog valt dan op een DS218+. Echter kan ik mij deze aankoop niet rechtvaardigen. Zou dit nou echt merkbaar sneller zijn? Verbinding is via wifi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:57

Videopac

Rommelt wat aan.

Deef_K schreef op vrijdag 12 oktober 2018 @ 11:10:
Ik heb een DS211+. Een leuk beestje voor het standaard streamen van 4k zonder transcoden en backups draaien van allerhande foto's en documenten. Ik maak er geen intensief gebruk van.

Toch als ik er mee bezig ben is het beestje niet echt snel meer. Mijn oog valt dan op een DS218+. Echter kan ik mij deze aankoop niet rechtvaardigen. Zou dit nou echt merkbaar sneller zijn? Verbinding is via wifi.
Is wel was sneller, maar of het voor jouw voldoende is om hem aan te schaffen? Hoe heb je je backup op afstand geregeld? Ik koop elke 3 jaar een nieuwe NAS en schuif de oude door voor offsite backup doeleinden.

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deef_K
Videopac schreef op vrijdag 12 oktober 2018 @ 11:24:
[...]

Is wel was sneller, maar of het voor jouw voldoende is om hem aan te schaffen? Hoe heb je je backup op afstand geregeld? Ik koop elke 3 jaar een nieuwe NAS en schuif de oude door voor offsite backup doeleinden.
Backup gaat via een externe harde schijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mark_1987
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 05-10 17:38
Deef_K schreef op vrijdag 12 oktober 2018 @ 11:10:

Het precies hetzelfde. Heb dan een DS211, en mijn ook valt ook op een DS218.
De DS211 interface is echt heel traag. Collega heeft een nieuwe versie, en verschil is overduidelijk.

En om 4K films te streamen, en op te slaan ben ik ook aan het kijken voor een nieuwe NAS. Ik wil er ook Plex op draaien, en dat verantwoord wel mijn aankoop :)
Meer de vraag of een ds218 of een ds218+....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deef_K
Mark_1987 schreef op vrijdag 12 oktober 2018 @ 15:55:
[...]

Het precies hetzelfde. Heb dan een DS211, en mijn ook valt ook op een DS218.
De DS211 interface is echt heel traag. Collega heeft een nieuwe versie, en verschil is overduidelijk.

En om 4K films te streamen, en op te slaan ben ik ook aan het kijken voor een nieuwe NAS. Ik wil er ook Plex op draaien, en dat verantwoord wel mijn aankoop :)
4k streamen lukt mij met de DS211+ ook wel. Ik zou dan sowieso wel weer voor een + versie gaan.Uitbreidbaar geheugen en burst tot 2,5ghz tegenover 1,4ghz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatrickPR
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 03-10 16:29
[...]

Ik weet niet of het bij jou inmiddels is opgelost, maar ik kwam hier ook achter omdat alle apps niet meer konden connecten (DS file, DS photo etc.).
Moest eerst Quickconnect disablen, toen enablen en kreeg inderdaad de melding dat de identifier al in gebruik was. Ik kreeg toen de optie om de identifier opnieuw aan de NAS te koppelen. Hier voor gekozen en sindsdien werkt het weer prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Twixie
PatrickPR schreef op vrijdag 12 oktober 2018 @ 16:09:
[...]
Moest eerst Quickconnect disablen, toen enablen en kreeg inderdaad de melding dat de identifier al in gebruik was. Ik kreeg toen de optie om de identifier opnieuw aan de NAS te koppelen. Hier voor gekozen en sindsdien werkt het weer prima.
Ja, kon je uit mijn 2de paragraaf afleiden dat het weer werkte :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakster86
  • Niet online
Extra backup van Homes gemaakt, maar ik loop met het encrypten nu aan tegen de melding dat
de naam van gecodeerde betanden of mappen mag niet meer dan 143 Engelse of 47 Aziatische tekens bevatten
Weet iemand een manier binnen DSM om de 'rotte appels' in een gedeelde map gemakkelijk te vinden?

Ik vind hier nogal verschillende berichten over. Zelfs dat die 143 in werkelijkheid 130 is, maar hoe je ze kunt vinden... Ik vond https://forum.synology.co...475473dab1a9de22&start=15 waar in een laatste post deze commands worden genoemd.
code:
1
2
find /sharedfolder/ -type f -exec basename {} \; | grep -P .{140}.*
find /sharedfolder/ -type d -exec basename {} \; | grep -P .{140}.*

Iemand hier ervaring mee?

EDIT

Opgelost! Inloggen (als root) via Putty en dan het volgende commando invoeren:
code:
1
find /volume1/homes/ -maxdepth 15 | grep -P '\/[^\/]{143,}[^\/]'

Letterlijk 1 bestand met 144 tekens |:(

[ Voor 11% gewijzigd door Freakster86 op 14-10-2018 00:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pven
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online
pven schreef op zondag 15 juli 2018 @ 11:44:
Ik verbind naar huis via L2TP/IPSec (VPN). Dat verbinden werkt op zich prima. Maar ... als ik daarna naar mijn diskstation wil verbinden, dan kan ik niet vinden via welk IP-adres dat nou moet. Het is iig niet het lokale, maar iets als 10.2.0.1 werkt ook niet. Iemand een idee hoe ik kan achterhalen via welk IP ik mijn diskstation via de VPN kan benaderen?

[Afbeelding]
Ik weet niet of het komt doordat ik weer een paar updates verder ben. Maar uiteindelijk kan ik via VPN via IP 10.2.0.0 op mijn DS inloggen. Dit IP heb ik gevonden door de VPN te verbinden, en daarna lokaal (dus vanuit huis) even met ifconfig te kijken welke IP-adressen er bekend zijn,

Hoop gedoe, maar de korte versie: IP lijkt niet te wijzigen, ik vind het goed genoeg. :)

|| Marktplaats-meuk. Afdingen mag! ;-) || slotje.com for sale || Dank pven! ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dooiedodo
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 03-10 10:26
hi allen,

ik zit met een raar DS CAM ssl probleem sinds vandaag. Ik gebruik al tijden een let's encrypt certificaat en wordt netjes gerenewed iedere keer.
Dan doen de moblie apps een keer zeuren over fingerprint accepteren en klaar.
Maar met laaste renewal, vertikt DSCAM om er iets mee te doen. DS file en DS audio werken prima na accepteren vernieuwde certificaaat. Helaas blijft DSCAM zeuren om not trusted certificate.
WIE heeft er een idee dit te fixen? Waaorm is het voor deze app anders dan de andere apps? Is dat omdat surveillance station door 3e partij wordt gebakken? (dan nog snap ik niet wwaarom de app niet certifcate update wil slikken)?

hellup...

(al verschillende fora door zocht, maar niks gelijk waardigs gevonden. en die community.synology.com is echt te vaag)

[ Voor 8% gewijzigd door dooiedodo op 14-10-2018 19:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kraats
  • Registratie: Januari 2004

kraats

Ik rol

@dooiedodo had ik ook. Even de data van de app wissen en opnieuw inloggen was voor mij voldoende. Wel irritant dat dit steeds bij de apps terugkomt. Is bij mij bij DS cam wel een stuk minder erg dan bijvoorbeeld bij DS Photo die dan ook stopt met foto's uploaden

Waar is Jos de Nooyer toch gebleven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dooiedodo
  • Laatst online: 03-10 10:26
kraats schreef op zondag 14 oktober 2018 @ 20:53:
@dooiedodo had ik ook. Even de data van de app wissen en opnieuw inloggen was voor mij voldoende. Wel irritant dat dit steeds bij de apps terugkomt. Is bij mij bij DS cam wel een stuk minder erg dan bijvoorbeeld bij DS Photo die dan ook stopt met foto's uploaden
krijg nou wat, dat doet inderdaad een hoop goed. THX! (logica ontgaat me even, daarom had ik het ook niet zelf verzonnen in dit geval :-))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalimRMAF
  • Laatst online: 03-10 01:18

SalimRMAF

SpaceX - 4K

Ik probeer een Dahua 6MP IP Camera te koppelen aan mijn Synology DS116 NAS, maar krijg het maar niet aan de praat.

Met H264 lijkt het deels te werken, maar met H265 wilt de camera niet activeren. Dit is een bekend probleem heb ik gelezen. Hoe kun je H265 toch activeren? Heb hoop ik niet voor noppe extra Synology licenties aangeschaft.

Gulfstream G650

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erwinb
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 30-09 13:32

erwinb

Cloud addict

Ik heb momenteel een DS212J, met een 3 TB disk en een 500 gb disk.
3TB gebruik ik voor data en de 500 gb gebruik ik voor surveillance station.

Nu wil ik een nieuwe synology aanschaffen, weer met twee disks loten en dan 2 x 4 TB disk.
Hier zou ik dan twee volumes op willen aanmaken. 3TB van de disken in een mirror voor mijn data en dan de resterende 1tb per disk in een stripe set voor survailance station.
Die 3 tb voor data is ruim voldoende, maar ik zou graag meer storage hebben voor mijn cameras.
En mijn data wil ik dubbel opslaan en de video hoeft niet.

De DS212J wil ik dan als backup inzetten.

De vraag,
Kan ik mijn disken indelen zoals ik wil op een nieuwe DiskStation?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bongoarnhem
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:00
Mark_1987 schreef op vrijdag 12 oktober 2018 @ 15:55:
[...]
........
wil er ook Plex op draaien, en dat verantwoord wel mijn aankoop :)
Altijd voor een plus gaan als het kan, heb je zo veel langer plezier van en zoveel minder irritaties over de snelheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
erwinb schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 18:32:
De vraag,
Kan ik mijn disken indelen zoals ik wil op een nieuwe DiskStation?
Je kan wel meerdere volumes aanmaken op een array maar per array kan je maar voor een type 'raid' kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19:54

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Zijn er hier nog mensen die gebruik maken van de Synology ddns functie? Gebruik al jaren een synology.me adres, maar sinds een paar dagen werkt dat niet lekker meer. Host unresolved meldingen enzo. Herkent iemand dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• makooy
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 22:38
MikeyMan schreef op woensdag 17 oktober 2018 @ 07:07:
Zijn er hier nog mensen die gebruik maken van de Synology ddns functie? Gebruik al jaren een synology.me adres, maar sinds een paar dagen werkt dat niet lekker meer. Host unresolved meldingen enzo. Herkent iemand dat?
Zeker. Ik gebruik MyDS.me en werkt nog steeds.
Ook als DDNS voor andere web applicaties.

TWEAKERS EREDIVISIE VOETBALPOULE!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietje63
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:49

pietje63

RTFM

@MikeyMan synology.me werkt hier gewoon priima. Weet niet wanneer mijn ip voor het laatst gewijzigd is, maar zag daar weekje terug ofzo nog een melding van in DSM

De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19:54

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Heb het voor elkaar, was blijkbaar toch iets in de war geraakt bij Synology. Heb via myds.synology.com de link vrijgegeven en via ddns weer opnieuw aangemeld, en werkt nu weer prima!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Highfive95
Ik heb nog steeds problemen met het maken van automatische backups met Hyperbackup. Het probleem is dat de doel nas offline is. Ik heb geen idee waarom dat is. Als ik de nas herstart komt deze weer online voor een tijdje. Maar als hij dan weer een automatische backup moet maken is hij soms weer offline. Als hij eenmaal offline is komt hij ook niet meer online tot een herstart.

Deze problemen zijn ontstaan nadat ik problemen had met internet thuis. KPN heeft twee keer de experiabox vervangen. Nu staat er een V10A. Ports zijn goed geforward want als ik herstart dan kan ik gewoon handmatig een backup maken. Meestal werkt deze dag de automatische backup dan ook. Tot dat hij weer offline is.

Voorheen voor de internetproblemen had ik nergens last van. Iemand een idee waaraan dit kan liggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArawnofAnnwn
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 18-08 17:13
Hallo. Ik wil graag een (2ehands) Synology kopen, vanwege surveillancestation (ik ga er verder niets mee doen). Ik wil hier 2 Full HD camera's op aansluiten.

Wat zijn de types waar ik naar moet kijken? Ik wil graag een goedkope die wel de camera's aan kan. Een 1 bay is wat mij betreft zat. Als de schijf stuk gaat, ben ik alleen de camera opnames kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalimRMAF

SalimRMAF

SpaceX - 4K

ArawnofAnnwn schreef op woensdag 17 oktober 2018 @ 11:08:
Hallo. Ik wil graag een (2ehands) Synology kopen, vanwege surveillancestation (ik ga er verder niets mee doen). Ik wil hier 2 Full HD camera's op aansluiten.

Wat zijn de types waar ik naar moet kijken? Ik wil graag een goedkope die wel de camera's aan kan. Een 1 bay is wat mij betreft zat. Als de schijf stuk gaat, ben ik alleen de camera opnames kwijt.
DS116/5

Gulfstream G650

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miekol
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:11

miekol

erm

Korte vraag, is er geen manier/loophole om een shared folder lokaal met Synology Drive naar twee verschillende lokaties te syncen? Ik wil een shared folder '2018' namelijk gedeeltelijk naar mijn 'working SSD' syncen en integraal naar mijn 'archief HD lokaal.' Iemand enig idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xyphoid
Ik heb gister Video Station geïnstalleerd en alle poorten in mijn router goed ingesteld.
Ik heb een video geshared (.mp4-file en transcoding staat aan) en die opent op mijn Android telefoon buiten mijn netwerk.
De link begint met https://<Naam>.synology.me:5001/...

Maar op iPhone werkt de link niet. Link werkt ook niet op de pc (Brave browser. Buiten mijn netwerk).

Als ik de poort verander naar 5000 werkt de link wel op de pc, maar nog steeds niet op iPhone.
Hoe krijg ik het werkend voor een iPhone? Of wordt dat niet ondersteund?

Ook wil ik graag weten hoe ik het standaard pad van een share kan veranderen.
Nu neemt ie het pad waar je op dat moment bent ingelogd. Als ik thuis ben ingelogd, maakt ie:
https://<Naam>.synology.me:5001/... (Werkt in Android, maar niet op pc en iPhone)

Verander ik dit naar:
http://<Naam>.synology.me:5000/... (Werkt in Android en op pc, maar niet op iPhone)

Maar als ik via quickconnect ben ingelogd, maakt ie:
https://<Naam>.fr2.quickconnect.to/... (Werkt op pc, maar niet op Android en iPhone)

Toshiba e755 Pocket PC>Panasonic G500>Nokia 8210>Nokia 8850>Vario MDA (htc wizard 200)>Vario MDA III (htc tytn II)>HTC Hero>HTC Desire HD>Asus Transformer TF101>Asus Padfone>Oppo Find 5>LG Nexus 5>Wileyfox Swift 2X>Razer Phone>Pixel 8 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArawnofAnnwn
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 18-08 17:13
Dank je wel, ik zal daar op gaan zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackouts
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 01-10 15:20
Ik heb een DS213+ met een 3TB en een 1TB schijf in JBOD. (Data staat er op als backup en is geen ramp als deze verloren zou gaan)

Nu geeft de 1TB schijf errors en wil ik deze vervangen. Kan ik op een of andere manier de 1TB schijf clonen naar een nieuwe (3TB) schijf en zo de data die er op staat behouden?

Maar goed, ik zeg ook maar wat....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BollieBolstra
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 30-09 21:42
Ik heb het internet en het forum afgezocht en waarschijnlijk niet goed genoeg, want het lukt me gewoon niet om HTTPS (SSL) goed werkend te krijgen. Wat heb ik gedaan. Ik heb via RapidSSL een certificate gekocht voor mijn domein aabbcc.nl. Dit domein loopt via strato en forward gelijk naar mijn extern ip adres incl poort van de synology.

De installatie van het certificate ging prima op de synology ,echter als ik mijn domein intype in een willekeurige browser, dan komt gelijk in de browser mijn ip adres te staan, en daarna de melding dat het certificate niet goed is.

Het certifitcate is voor aabbcc.nl en niet voor 111.22.34.56:5000.

Maar ik heb geen idee hoe ik het wel werkend krijg..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kraats
  • Registratie: Januari 2004

kraats

Ik rol

@BollieBolstra Even in Control Panel - Network - DSM Settings instellen dat http naar https redirect en daarna bij Control Panel - External Acces - Advanced je domeinnaam invullen?

Waar is Jos de Nooyer toch gebleven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
bramv82 schreef op vrijdag 19 oktober 2018 @ 11:24:
Nu geeft de 1TB schijf errors en wil ik deze vervangen. Kan ik op een of andere manier de 1TB schijf clonen naar een nieuwe (3TB) schijf en zo de data die er op staat behouden?
Vanuit de CLI kan dat wel, eerst alles unmounten, dan een dd kopie en vervolgens wisselen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BollieBolstra
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 30-09 21:42
kraats schreef op vrijdag 19 oktober 2018 @ 13:41:
@BollieBolstra Even in Control Panel - Network - DSM Settings instellen dat http naar https redirect en daarna bij Control Panel - External Acces - Advanced je domeinnaam invullen?
Nee helaas dat was niet de oplossing...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakster86
  • Niet online
Ik wil een System Image door Windows laten backuppen naar de NAS. Instellen gaat prima, maar wanneer de backup start krijg ik elke keer rond de 27% een foutmelding met foutcode: 0x807800C5 "De opgegeven back-upschijf is niet gevonden".

Letterlijk 1 hit op google en lijkt een Synology dingetje te zijn, maar geen antwoord/oplossing anders dan andere software gebruiken voor het maken van een System Image. https://social.technet.mi...5?forum=win10itprogeneral

Iemand een idee waar dit aan ligt? SMB instelling?

Geen oplossing voor te vinden, dus een poging gedaan met Macrium Reflect en dat werkt prima met Synology.

[ Voor 11% gewijzigd door Freakster86 op 20-10-2018 23:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalimRMAF

SalimRMAF

SpaceX - 4K

Ik probeer een Dahua 6MP IP Camera te koppelen aan mijn Synology DS116 NAS, maar krijg het maar niet aan de praat.

Met H264 lijkt het deels te werken, maar met H265 wilt de camera niet activeren. Dit is een bekend probleem heb ik gelezen. Hoe kun je H265 toch activeren? Heb hoop ik niet voor noppe extra Synology licenties aangeschaft.

Gulfstream G650

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
@Xyphoid Je gebruikt de dsvideo app niet op de iphone?

specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miyamoto
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 05-10 15:00
MikeyMan schreef op woensdag 17 oktober 2018 @ 07:07:
Hier ook idd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xyphoid
maratropa schreef op zaterdag 20 oktober 2018 @ 22:37:
@Xyphoid Je gebruikt de dsvideo app niet op de iphone?
Nee. Ook niet op de andere apparaten.
Dit zijn iPhones van mensen die mijn linkje willen openen.

Op mijn Android/pc (buiten mijn eigen netwerk) open ik gewoon het linkje in mijn browser en dan speelt het filmpje af.
Heb gister een filmpje via gofile geshared (via de file manager).
Maar die link doet het dus ook niet op de iPhone.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smeerbartje
  • Laatst online: 04-10 12:23
Sinds vandaag een 918+ in huis. Mooi ding! Alleen nu zit ik op het punt dat ik hem van "buitenaf" wil kunnen benaderen. De situatie is als volgt:
  • Ik heb een eigen domain, hierop heb ik een CNAME geconfigureerd op "nas.mijndomein.nl"
  • Deze komt dus uit op m'n router (een fritzbox)
  • Op de fritzbox heb ik poort 80 geforward naar mijn server (dit is NIET de Synology)
  • Op de server heb ik traefik draaien (een reverse proxy) die automatisch op basis van de host (nas.mijndomein.nl dus) de requests forward naar de Synology (192.168.1.101)
  • Ook regelt traefik de https certificaat-aanvraag bij let's encrypt.
Nu als ik een request doe naar nas.mijndomein.nl, dan krijg ik netjes een redirect naar https en daarna krijg ik de html geserveerd van de webmanager van Synology. Dit werkt dus prima.

Echter ik krijg Synology Drive maar niet aan de praat. Op welke poort verbindt de drive client op m'n mac met de Synology? Iemand enig idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clumsy Smurf
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18:01
Ik denk zoals de oude Synology Cloudstation, poort 6690

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smeerbartje
ALvHelvoort schreef op zondag 21 oktober 2018 @ 17:24:
Ik denk zoals de oude Synology Cloudstation, poort 6690
Geprobeerd, werkt helaas niet. Moet ik deze poort dan ook in de firewall (van synology) openzetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clumsy Smurf
Nee niet dat ik weet, maar krijg je hem in je eigen netwerk wel verbonden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smeerbartje
ALvHelvoort schreef op zondag 21 oktober 2018 @ 17:32:
Nee niet dat ik weet, maar krijg je hem in je eigen netwerk wel verbonden?
Yes, als ik vanaf m'n mac connect naar 192.168.1.101 (dus rechtstreeks op ip), dan lukt het. Als ik op dezelfde mac een cURL doe naar 192.168.1.101:6690, dan krijg ik een empty reply:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
me@imac [~]$ curl -vvv 192.168.1.101:6690
* Rebuilt URL to: 192.168.1.101:6690/
*   Trying 192.168.1.101...
* TCP_NODELAY set
* Connected to 192.168.1.101 (192.168.1.101) port 6690 (#0)
> GET / HTTP/1.1
> Host: 192.168.1.101:6690
> User-Agent: curl/7.54.0
> Accept: */*
>
* Empty reply from server
* Connection #0 to host 192.168.1.101 left intact
curl: (52) Empty reply from server

De vraag is nu een beetje: hoe check ik nu of ik daadwerkelijk op de Drive app uitkom? Als ik een telnet sessie open, dan krijg ik netjes een escape char:

code:
1
2
3
4
telnet 192.168.1.101 6690
Trying 192.168.1.101...
Connected to 192.168.1.101.
Escape character is '^]'.

[ Voor 15% gewijzigd door smeerbartje op 21-10-2018 17:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clumsy Smurf
Als ik het goed zie, gebruik je in je script 6690 en spreek jij over 6090, daarom even mijn vraag, heb je misschien iets verkeerds staan.
Curl is niet mijn ding, maar dit is wat me nu even opvalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smeerbartje
ALvHelvoort schreef op zondag 21 oktober 2018 @ 17:41:
Als ik het goed zie, gebruik je in je script 6690 en spreek jij over 6090, daarom even mijn vraag, heb je misschien iets verkeerds staan.
Curl is niet mijn ding, maar dit is wat me nu even opvalt.
Sorry, dat was een typo. Wat moet ik nu in de mobile (iOS) drive app instellen om te verbinden? Als host doe ik nu "nas.mijndomein.nl" en ik vink "https" aan. Dit werkt alleen niet en ik weet niet meer hoe ik dit verder kan debuggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vraagje. Hoe wordt DSM gebruikt wanneer het is opgestart? Komt dit volledig in het RAM te staan? Ik neem aan dat bij wijzigingen de hdd gelijk weer aan het werk moet (dus ook bij een eventuele spindown). Ik kwam er als nieuwe gebruiker net achter dat je DSM op je eigen schijf moest installeren. Ik had eerlijk gezegd verwacht dat er iets als een eMMC chip o.i.d. op zou zitten.
Pagina: 1 ... 33 ... 186 Laatste

Let op:
Dit topic is onderdeel van de drie topics over Synology:In dit Vraag en Antwoord topic mogen alle vragen over Synology-producten tenzij:
  • ... het een vraag betreft over een addon package voor Synology; daar is een apart topic voor.
  • ... het een aankondiging of discussie-item betreft wat in het Nieuws en discussie topic hoort.
  • ... jouw vraag al beantwoord is in de Veelgestelde vragen (FAQ).