Ik heb een 1511+ die na enkele dagen draaien niet meer te benaderen is met de webinterface EN SSH. Ik kom er dan op geen enkele mogelijkheid in. Uitschakelen via de powerbutton (beep) werkt dan ook niet meer. Het enige wat dan nog werkt is de powerbutton ingedrukt houden waarna hij uiteindelijk hardware matig uitschakelt. Na opstarten werkt alles gewoon weer zoals het hoort en kom ik er keurig weer in.
Terwijl de Syno in deze staat is werken de shares wel gewoon, heel vaag.
Een tijdje geleden heb ik problemen gehad met vollopende ruimte waarbij het overduidelijk was dat de ruimte die verdween niet in de shares zat maar in het OS van Synology zelf. Iemand van Synology heeft me daar een paar maanden geleden mee geholpen maar heeft verzuimd mij te vertellen wat de oorzaak was (had hij geen zin in volgens mij). Ik heb echter het idee dat het probleem er nog steeds is en dat dit tevens de oorzaak van de voornoemde problemen is:
Na het (geforceerd) opnieuw booten is er in beide volumes gewoon rond de 50% ruimte beschikbaar. Ik kan het niet helemaal terugleiden maar ik heb het idee dat het begonnen is toen ik de remote backup van Synology (C2) ben gaan gebruiken.
Afijn: Ik ben er ondertussen wel klaar mee en heb besloten om opnieuw te beginnen met twee frisse WD red's van 4Tb per stuk. Gewoon een mirrored RAID (RAID1 of SHR), de Syno volledig opnieuw geïnstalleerd en opnieuw geconfigureerd / ingericht, alles volgens het boekje. Ik heb het idee dat het allemaal wel beter kan dan wat ik destijds heb gedaan.
Ik heb nu 2x een mirrorset van 2 disks , de ene set een standaard RAID1 en de andere set Synology's SHR ingesteld. Kan ik wanneer deze setup up and running is disk uit de bestaande RAID's er in duwen en data kopieren naar de nieuwe volumes?
Is het slim om met een mirror van 2x4Tb te starten of kan ik beter gelijk drie 4Tb schijven er in duwen en RAID5 gebruiken? Ik ben geen experimenteerder op NAS gebied, ik wil gewoon dat hij (goed) werkt, als NAS maar ook als Backup doel voor mijn webservers (Rsync en FTP).
[
Voor 3% gewijzigd door
klaaz op 12-10-2018 07:10
. Reden: PLaatje toegevoegd ]