Toon posts:

NAS: Synology of eigen build

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• VipeV
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 22-12-2022
Hi allemaal,

Naast dat ik binnenkort een nieuwe PC ga aanschaffen (gisteren hiervoor een topic geopend) wil ik tevens een NAS gaan gebruiken.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Zoals hierboven vermeld wil ik graag een NAS aanschaffen. Deze NAS wil ik enerzijds gebruiken om bestanden op te slaan en te bewaren (documenten, foto's, videos [series/films]) en anderzijds om het mogelijk te maken dat video's afspeelbaar zijn vanaf de NAS.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Maximaal rond de 800 euro, maar prijs is niet het belangrijkste. Wil 'gewoon' een goede prijs-kwaliteit-performance verhouding hebben.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem? Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ja en nee, daar komt de vraag een beetje op neer. Zoals gezegd ben ik van plan een nieuwe PC aan te schaffen en daardoor komt mijn huidige PC 'vrij'. Ik had daarom voor mijzelf de volgende opties bedacht:

1. Mijn huidige PC ombouwen naar NAS door middel van FreeNAS. Mijn huidige PC bestaat uit de volgende componenten:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-3570K Boxed€ 0,-€ 0,-
1ASRock Z77 Extreme4€ 0,-€ 0,-
1Sapphire Radeon HD 7950 3GB GDDR5 OC€ 0,-€ 0,-
2Seagate Barracuda, 2TB€ 58,-€ 116,-
1Fractal Design Define R4 Arctic White€ 0,-€ 0,-
1Gelid Solutions Tranquillo Rev.2€ 0,-€ 0,-
1Corsair Vengeance LP CML8GX3M2A1600C9€ 53,49€ 53,49
1Corsair Enthusiast TX750M€ 0,-€ 0,-
1Samsung 830 series SSD 128GB€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 169,49

Om ervoor te zorgen dat ie als NAS gebruikt kan gaan worden zat ik te denken aan het verwijderen van de GPU en Harde Schijven en om mijn voeding misschien te vervangen (die is al 6.5j oud en te hoog Wattage). Daarnaast zou ik het geheugen kunnen vergroten naar 16gb? Mijn wensenlijst zou er dan ongeveer zo uit gaan zien denk ik:

#ProductPrijsSubtotaal
2WD Red WD60EFRX, 6TB€ 187,95€ 375,90
1Corsair Vengeance LP CML8GX3M2A1600C9€ 53,49€ 53,49
1Corsair CX450M€ 51,90€ 51,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 481,29

2. Een Synology NAS kopen:

#ProductPrijsSubtotaal
2WD Red WD60EFRX, 6TB€ 187,95€ 375,90
1Synology DiskStation DS218+€ 319,-€ 319,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 694,90

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Grootte van de kast maakt mij niet zoveel uit, die gaat gewoon ergens de kast in (buiten het zicht). Wel een vraag met betrekking tot energieverbruik: zal dit hoog zijn zodra ik mijn oude PC als NAS ga gebruiken?

Wat verwacht je van ons?
Ik zou graag willen weten welke optie voor mij de beste optie zou zijn. Ik neig op dit moment eigenlijk naar het ombouwen van mijn huidige PC naar NAS vanwege verschillende redenen: (1) een veel krachtiger systeem (2) makkelijker om de capaciteit te vergroten (3) ik kan ook direct kiezen om RAID 10 te draaien (dit is veiliger en sneller als ik mij niet vergis?)

Alvast heel erg veel bedankt voor de moeite!

Alle reacties

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-05 21:04

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

2. Koop dan een NAS met 4 of 5 bays?

3. RAID10 vereist minstens 4 disks.

Algemeen: RAID is ook geen vorm van backup; had je al nagedacht of/hoe je maximaal 12TB gaat backuppen?

/edit: NAS (voor dataopslag & media) is al 14 maanden oud; had je in de tussentijd al wat opgezocht / nagedacht? ;)

[Voor 28% gewijzigd door MAX3400 op 22-11-2018 14:59]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• VipeV
MAX3400 schreef op donderdag 22 november 2018 @ 14:57:
2. Koop dan een NAS met 4 of 5 bays?

3. RAID10 vereist minstens 4 disks.

Algemeen: RAID is ook geen vorm van backup; had je al nagedacht of/hoe je maximaal 12TB gaat backuppen?

/edit: NAS (voor dataopslag & media) is al 14 maanden oud; had je in de tussentijd al wat opgezocht / nagedacht? ;)
2. Dan wordt de NAS optie wel 'een stuk' duurder.
3. Ja, ben ik van op de hoogte. Maar zo even uit mijn hoofd kost een 3TB ongeveer de helft van een 6TB schijf en zou ik dus 4* 3TB kunnen gebruiken.

Back-up: ja, ik weet dat een NAS niet 100% veiligheid garandeert maar toch is het ergens ook een vorm van backup (als ik dat zo überhaupt mag zeggen). Maar, daarnaast heb ik ook nog een gewone 2TB harde schijf waar mijn belangrijkste foto's en documenten opstaan.

Toentertijd het het proces toch wat uitgesteld en uiteindelijk dus niks aangeschaft. Maar nu, nu mijn huidige PC vervangen gaat worden verandert dit de situatie voor mij. Vandaar ook even een nieuw topic met een concretere vraag, aangezien ik weet hoe de zelfbouw NAS er grosso modo uit komt te zien.

Als ik jouw antwoorden zo lees, raad je af een zelfbouw NAS te gaan gebruiken?

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:11
Heeft je nas echt een I5 nodig en 16GB ram? Voor mij moet een nas juist zuinig zijn aangezien die alleen wat files en back-ups regelt (die die weer verder back-upt naar een ander systeem)

Zelf heb ik een HPE Microserver Gen10 (8GB) staan die doet bij mij in idle rond de 15watt.

* HKLM_ is wel weer naar een syno aan het loeren omdat dsm zo fijn is

[Voor 14% gewijzigd door HKLM_ op 22-11-2018 15:20]

👩‍🚀 -> Astronauts use Linux because you cant open Windows in space <- 🚀

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 06-06 13:46
Ik zou zelf gewoon een synology pakken. Goedkoopste model is prima. En dat combineren met een goede media speler.

Voor opslag is het goedkoopste model snel zat. En voor het afspelen van video is een dedicated media speler vaak toch fijner....

En het scheelt je gedoe met het bijhouden van de software etc.

Mocht je wel willen zelfbouwen: 16GB voor enkel opslaan van bestanden is overkill....

[Voor 24% gewijzigd door Waah op 22-11-2018 15:22]

• |sWORDs|
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 04-06 17:49

|sWORDs|

vSphere/ESXi

16GB is zeker geen overkill met ZFS en qua zuinigheid kun je natuurlijk ook undervolten en de clocks lager zetten.

TS zou ook voor een tussen oplossing kunnen gaan met XPenology.

[Voor 43% gewijzigd door |sWORDs| op 22-11-2018 15:26]

Te Koop:24 Core Intel Upgradeset

• Waah
|sWORDs| schreef op donderdag 22 november 2018 @ 15:24:
16GB is zeker geen overkill met ZFS.

TS zou ook voor een tussen oplossing kunnen gaan met XPenology.
Maar waarom ZFS voor een simpele file-opslag?

Xpenology kan zeker. Maar zelf ben ik meer van "set and forget". En heb ik geen zin om weer tegen problemen en limitaties aan te lopen. Zeker als een Synology voor dit doel net zo goed werkt, en zo'n beetje gelijke prijs is (en als je de stroomkosten mee rekent is Synology een stuk goedkoper)

[Voor 30% gewijzigd door Waah op 22-11-2018 15:27]

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Waah schreef op donderdag 22 november 2018 @ 15:25:
[...]

Maar waarom ZFS voor een simpele file-opslag?
Waarom dan FreeNAS als je niet met ZFS aan de slag gaat?

Basic Requirements
64-bit hardware is required for current FreeNAS releases. Intel processors are strongly recommended.
8 GB of RAM is required, with more recommended

Home Media Server or Small Office File Share
The iXsystems FreeNAS Mini® and Mini XL® meet these specifications.
Multicore 64-bit processor
16 GB boot drive
16 GB RAM
One Ethernet network port
At least two hard disks for storage

[Voor 57% gewijzigd door |sWORDs| op 22-11-2018 15:30]

• Hari-Bo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22:34

Hari-Bo

F5 addict

@VipeV RAID is in geen enkele vorm backup,RAID is beschikbaarheid tijdens harddisk failure niet meer en niet minder.

Backup wordt als het goed opgepakt ingericht met de 3-2-1-0 regel.
3 Verschillende kopies van je de dataset.
2 Verschillende mediums waar het op weggeschreven wordt.
1 Locatie buiten de deur.
0 Errors, backup maken is leuk maar zonder enige vorm van validatie dmv restore tests heb je garantie tot de deur.

[Voor 57% gewijzigd door Hari-Bo op 22-11-2018 15:30]

• Waah
|sWORDs| schreef op donderdag 22 november 2018 @ 15:26:
[...]

Waarom dan FreeNAS als je niet met ZFS aan de slag gaat?

Basic Requirements
64-bit hardware is required for current FreeNAS releases. Intel processors are strongly recommended.
8 GB of RAM is required, with more recommended
Vraag het TS ;-)

Als ik de TS lees, wil die simpel en goedkoop een NAS bouwen van een oude machine. En dat kan met FreeNas. Ik lees nergens de wens voor ZFS of andere speciale functies. Enkel opslag voor documenten, opslag voor films die daaraf gespeeld kunnen worden.

En hij vraagt zelfs naar stroomverbruik. Ik verwacht dat een oude desktop CPU toch meer stroom pakt dan een speciale NAS.

• ndonkersloot
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 19:05
VipeV schreef op donderdag 22 november 2018 @ 15:14:
[...]

Back-up: ja, ik weet dat een NAS niet 100% veiligheid garandeert maar toch is het ergens ook een vorm van backup (als ik dat zo überhaupt mag zeggen). Maar, daarnaast heb ik ook nog een gewone 2TB harde schijf waar mijn belangrijkste foto's en documenten opstaan.
Ik reageer even specifiek op dit gedeelte, RAID (1, 5, 10) is een vorm van redundantie. Een harde schijf kan defect raken zonder je data kwijt bent. Een back-up is het echter niet.

Verwijder je per-ongeluk net dat ene mapje of is er in het netwerk een besmetting met een cryptolocker die de NAS versleuteld? Dan is het ook echt weg ;) .

Als er niet gekozen wordt om de data degelijk te back-uppen kan dat natuurlijk, wel goed om bekend te zijn met de risico's en voor jezelf te bepalen wat de gevolgen zijn als alle data weg is.

Fujifilm X-T3 | XF16mm f/2.8 | XF35mm f/2.0 | Flickr: ndonkersloot

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Waah schreef op donderdag 22 november 2018 @ 15:29:
[...]

Als ik de TS lees, wil die simpel en goedkoop een NAS bouwen van een oude machine. En dat kan met FreeNas. Ik lees nergens de wens voor ZFS of andere speciale functies. Enkel opslag voor documenten, opslag voor films die daaraf gespeeld kunnen worden.

[...]
Nee dat kan dan niet, sinds 9.3 is FreeNAS ZFS only.
Waah schreef op donderdag 22 november 2018 @ 15:29:
[...]

En hij vraagt zelfs naar stroomverbruik. Ik verwacht dat een oude desktop CPU toch meer stroom pakt dan een speciale NAS.
Op de ARM modellen na zijn de CPU's niet anders dan voor een desktop, ook is er totaal geen verschil in stroomverbruik tussen een CPU met een TDP van 25 Watt of zijn 95/65W broertje op gelijke clocks en voltage. Dan moet je al naar een Atom o.i.d. gaan kijken en dat zou ik niet aanbevelen.
|sWORDs| schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 12:41:
[...]

Ik snap niet waarom je voor een Atom based CPU zou gaan, een G5400 en bord is op een heel systeem maar marginaal duurder en daadwerkelijk krachtig (2,5x een J3455).

[Voor 62% gewijzigd door |sWORDs| op 22-11-2018 15:35]

• Waah
|sWORDs| schreef op donderdag 22 november 2018 @ 15:30:
[...]

Nee dat kan dan niet, sinds 9.3 is FreeNAS ZFS only.
Volgens mij praten we langs elkaar heen :+

TS wil zijn oude PC inzetten als file-server. Niets meer of minder als ik het zo lees.
Dat kan hij doen dmv een oude PC met Freenas (en dan dus voor ZFS kiezen). Maar ik heb niet het idee dat TS veel verder heeft gezocht naar de ins en outs van FreeNas en de consequenties daarvan. O-)

Ik zeg enkel dat, voor een simpele fileserver, Freenas mij overkill lijkt. En ik zou het persoonlijk makkelijker zoeken. Zeker als je je verder nog niet verdiept hebt in alle mogelijkheden, zoals oa Freenas, Xpenology en de voor en nadelen van zo'n systeem.

Met een Synology verbruik je 7 watt met de schijven in Idle, en 17 watt met de HDD aan. wat is dat met een i5 pc? dat zit richting de 67 watt voor het hele systeem?
https://www.tomshardware....70-low-power,3204-13.html

Dat scheelt 50 watt, of 100 euro per jaar :+

[Voor 16% gewijzigd door Waah op 22-11-2018 15:39]

• Xyphoid
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 19:30
pricewatch: Synology DiskStation DS218+

pricewatch: WD Red WD60EFRX, 6TB

Deze combinatie heb ik onlangs gekocht, als vervanging van mijn DS212+
Dan zit je op ongeveer €500.
Dan kan je je oude pc verkopen.

Voordelen:
Klein formaat
Zuiniger
Synology software (heb er zelf geen problemen mee gehad in de 6 jaar dat ik Synology gebruik).

Backuppen doe ik naar twee externe USB schijven, een losse interne schijf en naar mijn oude NAS die naar mijn schoonouders gaat verhuizen.

Toshiba e755 Pocket PC > Panasonic G500 >Nokia 8210 > Nokia 8850 > Vario MDA (htc wizard 200) > Vario MDA III (htc tytn II) > HTC Hero > HTC Desire HD > Asus Transformer TF101 > Asus Padfone > Oppo Find 5 > LG Nexus 5 > Wileyfox Swift 2X > Razer Phone

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Waah schreef op donderdag 22 november 2018 @ 15:34:
[...]

Ik zeg enkel dat, voor een simpele fileserver, Freenas mij overkill lijkt. En ik zou het persoonlijk makkelijker zoeken. Zeker als je je verder nog niet verdiept hebt in alle mogelijkheden, zoals oa Freenas, Xpenology en de voor en nadelen van zo'n systeem.
True, qua touch en forget kun je niet om een kant en klare QNAP of Synology heen, probleem is echter de prijs, zeker als je iets wil hebben wat redelijk presteert (geen ARM/Atom-based CPU).

Is minimale performance voldoende, dan is er natuurlijk niets mis met ARM/Atom-based.
[...]

TS wil zijn oude PC inzetten als file-server. Niets meer of minder als ik het zo lees.
Dat kan hij doen dmv een oude PC met Freenas (en dan dus voor ZFS kiezen). Maar ik heb niet het idee dat TS veel verder heeft gezocht naar de ins en outs van FreeNas en de consequenties daarvan. O-)

Met een Synology verbruik je 7 watt met de schijven in Idle, en 17 watt met de HDD aan. wat is dat met een i5 pc? dat zit richting de 67 watt voor het hele systeem?

Dat is natuurlijk wel appels met peren vergelijken. Als je een Synology met een i3 pakt en de i5 terug brengt naar gelijke clocks en voltage dan zal er bijna geen verschil zijn.
Nogmaals als je alleen maar SMB wil doen dan hoef je geen i3 of hoger te hebben, maar als transcoding, media indexering, downloaden of VMs, etc ook op het lijstje staat dan ga je met ARM/Atom based niet heel blij zijn.

[Voor 52% gewijzigd door |sWORDs| op 22-11-2018 15:44]

• MAX3400

MAX3400

Tiwazz schreef op donderdag 22 november 2018 @ 15:30:
[...]

Ik reageer even specifiek op dit gedeelte, RAID is een vorm van redundantie. Een harde schijf kan defect raken zonder je data kwijt bent. Een back-up is het echter niet.
Specificeer dan wel bij welke RAID-modus. 0 is ook RAID en daar is ook "schijf defect, data kwijt". ;)

Er zijn zat scenario's te bedenken waarin disk / storage de zwakste of sterkste schakel zijn in een opslagstrategie. Denk dat die allemaal al tot in den treure zijn uitgekauwd.

@VipeV de 4* 3TB is RAID10 levert effectief ook maar 6TB op. Geen idee welke snelheid je verwacht te halen maar als eerste zal je netwerk dichtslibben (waarschijnlijk).

• ndonkersloot
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 19:05
MAX3400 schreef op donderdag 22 november 2018 @ 15:41:
[...]

Specificeer dan wel bij welke RAID-modus. 0 is ook RAID en daar is ook "schijf defect, data kwijt". ;)
Fair enough :+ .

Fujifilm X-T3 | XF16mm f/2.8 | XF35mm f/2.0 | Flickr: ndonkersloot

• Waah
@|sWORDs| lees de TS nog even. Ik pak die processor omdat TS die processor heeft ;-) Niet omdat dat beter uitkomt voor mijn vergelijking.

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Waah schreef op donderdag 22 november 2018 @ 15:51:
@|sWORDs| lees de TS nog even. Ik pak die processor omdat TS die processor heeft ;-) Niet omdat dat beter uitkomt voor mijn vergelijking.
Heb het ook niet over die CPU, maar om hem tegenover een ARM based Synology te zetten.

• VipeV
Er zijn heel veel reacties gekomen binnen korte tijd, waarvoor dank! Ik zal proberen om even zo goed mogelijk op iedereen te reageren.
HKLM_ schreef op donderdag 22 november 2018 @ 15:17:
Heeft je nas echt een I5 nodig en 16GB ram? Voor mij moet een nas juist zuinig zijn aangezien die alleen wat files en back-ups regelt (die die weer verder back-upt naar een ander systeem)

Zelf heb ik een HPE Microserver Gen10 (8GB) staan die doet bij mij in idle rond de 15watt.

* HKLM_ is wel weer naar een syno aan het loeren omdat dsm zo fijn is
Ja, misschien niet nodig, maar heb ik nog liggen.
Waah schreef op donderdag 22 november 2018 @ 15:21:
Ik zou zelf gewoon een synology pakken. Goedkoopste model is prima. En dat combineren met een goede media speler.

Voor opslag is het goedkoopste model snel zat. En voor het afspelen van video is een dedicated media speler vaak toch fijner....

En het scheelt je gedoe met het bijhouden van de software etc.

Mocht je wel willen zelfbouwen: 16GB voor enkel opslaan van bestanden is overkill....
Bedoel je met het goedkoopste model dan een 218j? En met een dedicated media speler ben je daardoor wel gebonden aan Kodi neem ik aan? Aangezien de goedkoopste NAS niet als Plex Media Server te gebruiken is voor zover ik begrijp.

Vraag: is een 218+ dat wel? Of is ook alleen dan een mediaspeler met Kodi bruikbaar?
Hari-Bo schreef op donderdag 22 november 2018 @ 15:28:
@VipeV RAID is in geen enkele vorm backup,RAID is beschikbaarheid tijdens harddisk failure niet meer en niet minder.

Backup wordt als het goed opgepakt ingericht met de 3-2-1-0 regel.
3 Verschillende kopies van je de dataset.
2 Verschillende mediums waar het op weggeschreven wordt.
1 Locatie buiten de deur.
0 Errors, backup maken is leuk maar zonder enige vorm van validatie dmv restore tests heb je garantie tot de deur.
MAX3400 schreef op donderdag 22 november 2018 @ 15:41:
[...]

Er zijn zat scenario's te bedenken waarin disk / storage de zwakste of sterkste schakel zijn in een opslagstrategie. Denk dat die allemaal al tot in den treure zijn uitgekauwd.

@VipeV de 4* 3TB is RAID10 levert effectief ook maar 6TB op. Geen idee welke snelheid je verwacht te halen maar als eerste zal je netwerk dichtslibben (waarschijnlijk).
Duidelijk! Had ik misschien beter moeten verwoorden. Maar ik snap: NAS is alleen veilig bij HDD failure, alle andere dingen die kunnen gebeuren = data weg.
+
Ja, ik snap 4* 3TB = 6TB effectief, vandaar ook die vergelijking.
[...]

Ik heb wat artikelen gelezen over ZFS, en denk idd niet dat ik dat per se nodig heb. Maar het is en blijft allemaal heel erg lastig om te snappen wat er in de praktijk gaat/dient te gebeuren als je nog nooit met de systemen (en überhaupt een NAS) gewerkt heb; daarom ook de reden dat ik hier een topic geopend heb.
|sWORDs| schreef op donderdag 22 november 2018 @ 15:38:
[...]

True, qua touch en forget kun je niet om een kant en klare QNAP of Synology heen, probleem is echter de prijs, zeker als je iets wil hebben wat redelijk presteert (geen ARM/Atom-based CPU).

Is minimale performance voldoende, dan is er natuurlijk niets mis met ARM/Atom-based.

[...]

Dat is natuurlijk wel appels met peren vergelijken. Als je een Synology met een i3 pakt en de i5 terug brengt naar gelijke clocks en voltage dan zal er bijna geen verschil zijn.
Nogmaals als je alleen maar SMB wil doen dan hoef je geen i3 of hoger te hebben, maar als transcoding, media indexering, downloaden of VMs, etc ook op het lijstje staat dan ga je met ARM/Atom based niet heel blij zijn.
Ik snap het gebruiksgemak van een kant-en-klare NAS inderdaad! Maar dan om hier even op in te haken en te proberen een conclusie te trekken, de volgende vraag:

Stel ik neem een Synology 218 variant (j/play/normaal/+ dat laat ik even in het midden), hoe kan ik deze dan gebruiken voor het afspelen van mijn videos op een niet smart tv? Dan dien ik een media speler te gebruiken? Is dan alleen Kodi mogelijk? Aannemende dat PMS niet kan draaien op de NAS ivm de processorkracht + geheugen van de NAS?

Om meteen al even antwoord te geven op een mogelijke vraag: in het geval van mijn oude PC als NAS was ik van plan een chromecast (die ik reeds heb) te gebruiken om media af te spelen op de tv en mijn oude PC het rekenwerk te laten doen.

(ik hoop dat ik geen posts over het hoofd heb gezien, anders voeg ik deze later nog toe!)

• Xyphoid
VipeV schreef op donderdag 22 november 2018 @ 16:11:
Ik snap het gebruiksgemak van een kant-en-klare NAS inderdaad! Maar dan om hier even op in te haken en te proberen een conclusie te trekken, de volgende vraag:

Stel ik neem een Synology 218 variant (j/play/normaal/+ dat laat ik even in het midden), hoe kan ik deze dan gebruiken voor het afspelen van mijn videos op een niet smart tv? Dan dien ik een media speler te gebruiken? Is dan alleen Kodi mogelijk? Aannemende dat PMS niet kan draaien op de NAS ivm de processorkracht + geheugen van de NAS?

Om meteen al even antwoord te geven op een mogelijke vraag: in het geval van mijn oude PC als NAS was ik van plan een chromecast (die ik reeds heb) te gebruiken om media af te spelen op de tv en mijn oude PC het rekenwerk te laten doen.

(ik hoop dat ik geen posts over het hoofd heb gezien, anders voeg ik deze later nog toe!)
Ik heb een Raspberry Pi 2 met Kodi gekoppeld aan mijn tv. Mijn tv ondersteund Cec, dus kan de afstandsbediening van de tv gebruiken voor Kodi.

Raspberry is gekoppeld aan een Asus RT-N66U (ingesteld als access point, omdat ik geen UTP kabel naar de tv kan leggen). 1080P .mkv files en filmpjes geschoten op mijn Canon 650D spelen met gemak af. Weet niet hoe megagrote ultra 4k 3d dolby Atmos surround Bluray afspelen, want die heb ik niet.

Ik heb geen media server draaien op de DS218+ en speel gewoon direct af via de Raspberry.

Daarnaast steekt er ook een Chromecast in mijn tv voor als ik via mijn telefoon iets wil kijken.

[Voor 3% gewijzigd door Xyphoid op 22-11-2018 16:43]

Toshiba e755 Pocket PC > Panasonic G500 >Nokia 8210 > Nokia 8850 > Vario MDA (htc wizard 200) > Vario MDA III (htc tytn II) > HTC Hero > HTC Desire HD > Asus Transformer TF101 > Asus Padfone > Oppo Find 5 > LG Nexus 5 > Wileyfox Swift 2X > Razer Phone

• Waah
Eerste vraag is inderdaad: hoe ga je de films afspelen op je tv?
Chromecast vanaf de nas?
Mediaspeler bij de tv (Raspberry of een duurdere oplossing)
Hoeveel tv's?

Zelf heb ik een "dure" oplossing. Ik heb een ds214+ met een Nvidia Shield. De Shield draait Plex en Kodi.

Plex zorgt ervoor dat elk apparaat in huis de films kan afspelen. Via de Chromecast of elke andere media speler kan ik via Plex de video naar een speelbaar formaat laten omzetten, on the fly. Maar dat gebeurt dus allemaal op de Nvidia Shield. De NAS heeft enkel de bestanden

Dus: wat wil je precies bereiken? Dan kunnen we gerichter helpen. Je kan namelijk direct vanaf de nas kijken zelfs :)

Misschien is de pc als nas inzetten wel de beste optie. Maar dan moeten we dus weten wat je van plan bent.

[Voor 13% gewijzigd door Waah op 22-11-2018 17:06]

• VipeV
Waah schreef op donderdag 22 november 2018 @ 16:48:
Eerste vraag is inderdaad: hoe ga je de films afspelen op je tv?
Chromecast vanaf de nas?
Mediaspeler bij de tv (Raspberry of een duurdere oplossing)
Hoeveel tv's?

Zelf heb ik een "dure" oplossing. Ik heb een ds214+ met een Nvidia Shield. De Shield draait Plex en Kodi.

Plex zorgt ervoor dat elk apparaat in huis de films kan afspelen. Via de Chromecast of elke andere media speler kan ik via Plex de video naar een speelbaar formaat laten omzetten, on the fly. Maar dat gebeurt dus allemaal op de Nvidia Shield. De NAS heeft enkel de bestanden

Dus: wat wil je precies bereiken? Dan kunnen we gerichter helpen. Je kan namelijk direct vanaf de nas kijken zelfs :)

Misschien is de pc als nas inzetten wel de beste optie. Maar dan moeten we dus weten wat je van plan bent.
Goeie!

Om daar even op te reageren:

We hebben 2 TVs thuis (1x woonkamer, 1x slaapkamer), beide TVs zijn non-smart. Wat ik voor ogen heb is om bestanden die op de NAS staan, hier gaat het dan voornamelijk om videobestanden van bijvoorbeeld een film, overal in huis af te kunnen spelen. Oftewel zowel op de TVs als op de PCs en laptops die aanwezig zijn.

Daarnaast heb ik dus een chromecast, dus die kan ik gebruiken in het totale verhaal, maar is niet per se noodzakelijk.

De vragen hoe ga je het afspelen, die heb ik dus nog niet beantwoord want dat hangt af van de door mij gekozen oplossing lijkt me zo?

• Waah
Pc en laptop is simpel: daar kan je opzetten wat je wil (direct afspelen, Kodi, Plex). Dus daar hoeven we geen rekening mee te houden...

Wat overblijft zijn de 2 tv's. Elke NAS kan prima een film naar elke mediaspeler sturen. Het gaat pas mis als de mediaspeler het formaat van de video/audio niet ondersteund. Dan moet de NAS/media speler "transcoden" en dat is best zwaar.

Dus je kan 2 Chromecasts kopen en via je telefoon met DS video de films afspelen. Maar als de Chromecast het formaat niet ondersteund moet je OF een dure nas/pc, of een betere mediaspeler.

De PC die je nu hebt kan waarschijnlijk gewoon transcoden. Dus die kan je dan als NAS inrichten. Dan zou je Plex kunnen installeren en via de mobiel dit kunnen casten naar de tv's. Dan kan je alles afspelen, want als de Chromecast het niet ondersteund kan je PC/NAS het live naar een bruikbaar formaat omzetten.

Als je foolproof will (dus elk bestand kunnen afspelen wat je wilt) kan je ook kijken naar een NAS + Nvidia Shield (of soortgelijk). Dan is de Shield soort van je PC. Die speelt namelijk alles af wat je maar wilt. 4K HDR inclusief. Het omzetten is die ook heel goed in. En als extra heb je meteen één centrale Plex voor YouTube, Videoland, Netflix, games streamen van PC naar TV etc.

De kosten van beide kan ik evt morgen wel samenvatten. Of iemand anders moet zo vrij zijn.

Zelf ben ik altijd voorstander om de mediaspeler de media te laten afhandelen. De NAS de opslag te laten afhandelen etc. Elk apparaat zijn specialiteit zeg maar.

• VipeV
Waah schreef op donderdag 22 november 2018 @ 19:21:
Pc en laptop is simpel: daar kan je opzetten wat je wil (direct afspelen, Kodi, Plex). Dus daar hoeven we geen rekening mee te houden...

Wat overblijft zijn de 2 tv's. Elke NAS kan prima een film naar elke mediaspeler sturen. Het gaat pas mis als de mediaspeler het formaat van de video/audio niet ondersteund. Dan moet de NAS/media speler "transcoden" en dat is best zwaar.

Dus je kan 2 Chromecasts kopen en via je telefoon met DS video de films afspelen. Maar als de Chromecast het formaat niet ondersteund moet je OF een dure nas/pc, of een betere mediaspeler.

De PC die je nu hebt kan waarschijnlijk gewoon transcoden. Dus die kan je dan als NAS inrichten. Dan zou je Plex kunnen installeren en via de mobiel dit kunnen casten naar de tv's. Dan kan je alles afspelen, want als de Chromecast het niet ondersteund kan je PC/NAS het live naar een bruikbaar formaat omzetten.

Als je foolproof will (dus elk bestand kunnen afspelen wat je wilt) kan je ook kijken naar een NAS + Nvidia Shield (of soortgelijk). Dan is de Shield soort van je PC. Die speelt namelijk alles af wat je maar wilt. 4K HDR inclusief. Het omzetten is die ook heel goed in. En als extra heb je meteen één centrale Plex voor YouTube, Videoland, Netflix, games streamen van PC naar TV etc.

De kosten van beide kan ik evt morgen wel samenvatten. Of iemand anders moet zo vrij zijn.

Zelf ben ik altijd voorstander om de mediaspeler de media te laten afhandelen. De NAS de opslag te laten afhandelen etc. Elk apparaat zijn specialiteit zeg maar.
Dank! Dit was inderdaad ook precies wat ik dacht (maar misschien heb ik het verkeerd verwoord en ben ik niet helemaal duidelijk geweest vanaf het begin; excuus!)

Qua kosten komt het dan lijkt me toch neer op wat ik in mijn eerste post al poste, met het verschil dat ik misschien een goedkopere NAS kan kiezen (bijvoorbeeld een 218play) en ik de Shield moet toevoegen aan de lijst. Daarmee wordt de PC NAS +- 500 euro (wat ie al was) en de 218play + Shield +- 700 euro. Een redelijk verschil in het voordeel van mijn PC, echter als het stroomverbruik mij 100euro per jaar extra kost en ik FreeNas moet 'leren' is het tamelijk 50-50.

Een aanvullende vraag heb ik nog: stel ik kies voor de 218play + Shield variant, waar draai ik dan PMS op? Vanuit PMS wordt toch alles getranscoded? Daar is de NAS toch niet sterk genoeg voor?

Aanvullend 2: ik heb ook nog een oude PS3 staan (maakt wel een hoop herrie op dit moment, maar kan door stof komen). Die kan ik ook gebruiken ipv de Shield?

• MAX3400

MAX3400

Een Shield kan bijna alles native afspelen; je hebt PMS dan alleen nog nodig om "mooie plaatjes en dergelijke" te voorzien. Er gebeurt geen transcoding; eventuele downmixing gebeurt op de Shield of je versterker/TV.

PS3? Zou ik vooral niet doen; iets met HDMI-versie etc...

Je stroomverbruik kan je berekenen; een PC of NAS die 20 uur per dag echt idle staan en dan 4 uur per dag wat moeten opspinnen, versturen; dat ligt in de orde van grootte van 40 tot 100W. De NAS zal zuiniger zijn maar je hebt het over enkele tientjes verschil per jaar.

Hint: de Shield is in de aanbieding nu op verschillende sites voor ook nog eens enkele tientjes onder de 200 Euro. Heb je je eerste jaar stroomverbruikverschil al meteen terugverdiend.

• VipeV
MAX3400 schreef op donderdag 22 november 2018 @ 20:32:
Een Shield kan bijna alles native afspelen; je hebt PMS dan alleen nog nodig om "mooie plaatjes en dergelijke" te voorzien. Er gebeurt geen transcoding; eventuele downmixing gebeurt op de Shield of je versterker/TV.

PS3? Zou ik vooral niet doen; iets met HDMI-versie etc...

Je stroomverbruik kan je berekenen; een PC of NAS die 20 uur per dag echt idle staan en dan 4 uur per dag wat moeten opspinnen, versturen; dat ligt in de orde van grootte van 40 tot 100W. De NAS zal zuiniger zijn maar je hebt het over enkele tientjes verschil per jaar.

Hint: de Shield is in de aanbieding nu op verschillende sites voor ook nog eens enkele tientjes onder de 200 Euro. Heb je je eerste jaar stroomverbruikverschil al meteen terugverdiend.
Thanks! Oke, dus dan draait PMS wel op de NAS maar al het echte werk wordt op de Shield of PC/Laptop gedaan als ik het goed begrijp?

Ja! Ik zag al dat de Shield zo'n 50 euro korting heeft op dit moment, dus zeker interessant.

Dan als laatste vraag (denk/hoop ik) en dan moet ik er wel uit zijn. Is er nog groot verschil of ik dan een 218j / 218play / 218 / 218+ neem? Welke is aan te raden?

Thanks again!

• MAX3400

MAX3400

De Play en J zou ik meteen al afvinken; bij zwaar gebruik, zie je het RAM vrij rap teruglopen. Als het dan toch over tientjeswerk gaat (maar ik ga niet beslissen over jouw portomonnee); ik zou de + kopen.

Disclaimer; ik werk professioneel met honderden TB in SANs dus thuis wil ik ook graag "het beste" in een bepaalde range. Als ik dus een 218 moet kopen, wordt het dus de +

• Waah
Bijna goed!

PMS (Plex media server) draai ik zelf op de Shield.... Waarom? Omdat de Shield heel goed is in transcoding! Die kan namelijk de gpu gebruiken en die is krachtig.

Als je zo werkt, kan de NAS gewoon een simpele nas zijn.... Want dan gebruik je de nas enkel als opslag. Al is de 218play niet eens heel veel duurder. En extra snelheid is fijn met instellen en geeft de mogelijkheid om extra dingetjes te doen zoals automatisch downloaden etc. Al is het niet per definitie nodig....

Met de play heb je hardware transcoding ook van h.265 10 bit 4k30. Dus misschien heb je daar ook voldoende aan als PMS. Maar ik heb enkel op de Shield ervaring met PMS en dat werkt altijd (en daar streamen meerdere mensen vanaf tegelijk)
MAX3400 schreef op donderdag 22 november 2018 @ 20:41:
De Play en J zou ik meteen al afvinken; bij zwaar gebruik, zie je het RAM vrij rap teruglopen. Als het dan toch over tientjeswerk gaat (maar ik ga niet beslissen over jouw portomonnee); ik zou de + kopen.

Disclaimer; ik werk professioneel met honderden TB in SANs dus thuis wil ik ook graag "het beste" in een bepaalde range. Als ik dus een 218 moet kopen, wordt het dus de +
De play is juist perfect voor file storage en video. Daar is die voor gemaakt. En waarschijnlijk beter in dan de + variant. Juist vanwege hardware decoding.

PS3 Ken ik de mogelijkheden niet van. Maar je kan dan vanaf de NAS de video's afspelen. Als de PS3 het formaat niet kan afspelen moet je NAS het oppakken als je geen Shield hebt. Dus dan zou ik voor de 218 Play gaan. Die is gemaakt hiervoor. En als het tegenvalt is een Shield altijd nog een optie. Maar Full HD zou de Play met 2 vingers in de neus moeten kunnen.

[Voor 42% gewijzigd door Waah op 22-11-2018 21:27]

• VipeV
Waah schreef op donderdag 22 november 2018 @ 21:21:
Bijna goed!

PMS (Plex media server) draai ik zelf op de Shield.... Waarom? Omdat de Shield heel goed is in transcoding! Die kan namelijk de gpu gebruiken en die is krachtig.

Als je zo werkt, kan de NAS gewoon een simpele nas zijn.... Want dan gebruik je de nas enkel als opslag. Al is de 218play niet eens heel veel duurder. En extra snelheid is fijn met instellen en geeft de mogelijkheid om extra dingetjes te doen zoals automatisch downloaden etc. Al is het niet per definitie nodig....

Met de play heb je hardware transcoding ook van h.265 10 bit 4k30. Dus misschien heb je daar ook voldoende aan als PMS. Maar ik heb enkel op de Shield ervaring met PMS en dat werkt altijd (en daar streamen meerdere mensen vanaf tegelijk)

[...]

De play is juist perfect voor file storage en video. Daar is die voor gemaakt. En waarschijnlijk beter in dan de + variant. Juist vanwege hardware decoding.

PS3 Ken ik de mogelijkheden niet van. Maar je kan dan vanaf de NAS de video's afspelen. Als de PS3 het formaat niet kan afspelen moet je NAS het oppakken als je geen Shield hebt. Dus dan zou ik voor de 218 Play gaan. Die is gemaakt hiervoor. En als het tegenvalt is een Shield altijd nog een optie. Maar Full HD zou de Play met 2 vingers in de neus moeten kunnen.
Ah zo! Dan snap ik 'm. Ik was in de veronderstelling dat de plek waar je bestanden staan je ook als PMS moet gebruiken, maar dat is dus niet nodig.

Dan weet ik nu dat ik sowieso voor een NAS ga in combo met de Shield (mede doordat ie in de aanbieding is en ik zo in ieder geval op zeker kan spelen). Dan inderdaad nog even de vraag of ik voldoende heb aan een play of dat ik toch meer wil (scheelt 100 euro). Als iemand daar nog iets lumineus over te melden heeft hoor ik dat graag :)

• Xyphoid
VipeV schreef op donderdag 22 november 2018 @ 21:35:
[...]

Ah zo! Dan snap ik 'm. Ik was in de veronderstelling dat de plek waar je bestanden staan je ook als PMS moet gebruiken, maar dat is dus niet nodig.

Dan weet ik nu dat ik sowieso voor een NAS ga in combo met de Shield (mede doordat ie in de aanbieding is en ik zo in ieder geval op zeker kan spelen). Dan inderdaad nog even de vraag of ik voldoende heb aan een play of dat ik toch meer wil (scheelt 100 euro). Als iemand daar nog iets lumineus over te melden heeft hoor ik dat graag :)
PS3 is een drama als mediaplayer. Speelt veel formaten niet af.

Je had toch 2 tv's?
Dan moet je 2 Shields kopen, toch?

Suggestie:
Waarom niet een NAS (+ of Play heb ik geen verstand van. Heb altijd een DS212+ gehad en nu een DS218+) en twee Raspberry Pi's?

Raspberry Pi met accessoires heb je voor rond de €75, dus voor €150 weet je alles.
Dan hoef je ook geen PMS te draaien. Tenzij het echt een 4k Bluray etc. filmpje van 10Gb is. Weet niet of de nieuwe Raspberry dat wel aankan eigenlijk. Heb zelf de 3B versie staan en kijk maximaal 1080P films.

Nadeel is dat je wel zelf Kodi op de Pi moet installeren. Ik neem aan dat de Shield gewoon Plug and pray is.

Je zou even je eisenlijst qua mediaplayer even moeten opstellen en vergelijken of de Raspberry Pi of de Shield er het meeste aan voldoet.

En PMS kan ook op de Synology draaien, dus dat is ook een punt waar je rekening mee moet houden.

• Waah
@Xyphoid Voordeel van PMS is, dat als iets niet ondersteund wordt (door bijvoorbeeld de PS3) PMS ervoor zorgt dat het naar een formaat wordt omgezet dat WEL wordt ondersteund. En daar merk je niets van eigenlijk. Dat is het voordeel van PMS.

Als Plex draait op een DS Play, dan heb je aan 2 chromecasts al genoeg zelfs. Dan kan het in principe zonder Shield. Maar ik heb geen ervaring met de Play-modellen. Ik heb het destijds gedaan met een DS-215j (instap dus) en een Shield. En dat werkte prima. Dat was toen goedkoper dan een play-model kopen.

Als voorbeeld:
  • Ik draai PMS op de Shield. Daarmee kijk ik direct op TV 1 op de Shield (die alle formaten ondersteund, ook HDR).
  • Daarnaast kijk ik via de Chromecast op mijn slaapkamer. Dus de 4K HDR films worden omgezet naar 1080p welke de Chromecast kan afspelen. Inclusief eventuele ondertiteling.
  • Op zolder heb ik een aparte mediaspeler die 3D ondersteund. Die kan PLEX ook als basis gebruiken, en als die een formaat niet ondersteund (zoals 4K) zet PMS dit om naar iets bruikbaars.
  • Mijn vrienden/familie hebben allemaal Chromecasts. En zij kunnen van mijn NAS/PLEX films bekijken. PMS op de shield haalt de film van de nas, zet het om naar iets bruikbaars voor de Chromecast en stuurt dat via het internet naar hun Chromecast.
Daarom zou ik niet snel naar een Raspberry pi kijken in dit geval. Als je slechts 1 device hebt? Raspberry pi for sure (als je zelf de installatie wil doen). Maar meerdere devices of hogere eisen aan beeldkwaliteit? Shield = King.

[Voor 7% gewijzigd door Waah op 23-11-2018 10:13]

• Xyphoid
Waah schreef op vrijdag 23 november 2018 @ 10:12:
@Xyphoid Voordeel van PMS is, dat als iets niet ondersteund wordt (door bijvoorbeeld de PS3) PMS ervoor zorgt dat het naar een formaat wordt omgezet dat WEL wordt ondersteund. En daar merk je niets van eigenlijk. Dat is het voordeel van PMS.

Als Plex draait op een DS Play, dan heb je aan 2 chromecasts al genoeg zelfs. Dan kan het in principe zonder Shield. Maar ik heb geen ervaring met de Play-modellen. Ik heb het destijds gedaan met een DS-215j (instap dus) en een Shield. En dat werkte prima. Dat was toen goedkoper dan een play-model kopen.

Daarom zou ik niet snel naar een Raspberry pi kijken in dit geval. Als je slechts 1 device hebt? Raspberry pi for sure (als je zelf de installatie wil doen). Maar meerdere devices of hogere eisen aan beeldkwaliteit? Shield = King.
Ach ja, dan kan je PS3 wel gebruiken. Vergeten.
Ik moest even jouw stukje paar keer lezen, maar nu begrijp ik je keuze voor de Shield.

Maar daarom is het voor de TS handig om even op een rijtje te zetten op welke devices hij wilt gaan kijken en in welke kwaliteit.
Ik kan me behelpen met een Raspberry, omdat ik op mijn tv toch geen verschil zie tussen 760p en 1080p. En al helemaal geen 4k kan kijken...
Maar in het kader van futureproof klinkt de Shield met een CC voor de TS wel passend.

• Satangel
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 21:36
Schitterend en leerrijk topic, heb hier veel bijgeleerd. Een vd meest relevante/uptodate topics inzake NAS/zelfbouw NAS van de laatste maanden.

Wel nog snel een vraagje, die chromecasts die je dan dus als ‘mediaplayer’ gebruikt voor je TV’s, heb je daarvoor een smartphone nodig? Of hoe gaat dat in zijn werk? Ik heb er nog geen ervaring mee....

Want Synology + Shield en dan chromecasts is wel een leuke oplossing. Qua stroomverbruik heb ik nog niet gezocht hoe het zit met de Shield erbij.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee