Je kunt ook eerst zijn latere reacties lezen...jeroen79 schreef op maandag 15 september 2025 @ 12:43:
[...]
Kabeltje direct tussen beide NASsen en op beide een vast ip instellen..
En dan vanuit een van de NASsen het kopiëren starten in plaats van via je PC.
Ik heb een 216+II, sinds een paar dagen krijg ik een I/O fout op drive 1, Slechte sectoren zijn toegenomen. Als ik dan op het smart stuk kijk staat er maar 1. Log boek geeft 7 meldingen in de laatste 2 weken. Hoe snel sterft zo een schijf?
Keep it calm...en lek mig de zuk
Ik vervang de schijf dan meteen.kromme schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 13:07:
Ik heb een 216+II, sinds een paar dagen krijg ik een I/O fout op drive 1, Slechte sectoren zijn toegenomen. Als ik dan op het smart stuk kijk staat er maar 1. Log boek geeft 7 meldingen in de laatste 2 weken. Hoe snel sterft zo een schijf?
Gelukkig heb je een backup van je data op de NAS. Je kan twee dingen doen. Een nieuwe schijf aanschaffen en de oude vervangen. Of je vraagt een RMA aan op je oude schijf en laat je NAS een weekje op 1 schijf draaien. De vraag is hoe kritisch je data is?
Mannen!
Kan iemand mij verstellen welk 16GB third party RAM (Kingston, Crucial, etc) compatible is met de Synology DS925+ NAS?
Synology geeft aan dat de volgende RAM modules van hun eigen fabricaat compatible zijn:
D4ES03-16G
D4ES03-8G
D4ES04-4G
De prijzen van deze RAM modules liegen er ook niet om volgens Tweakers pricewatch, dus ik hoef deze exacte modules ook niet perse, maar een alternatief merk zoals Kingston of Crucial of iets dergelijks is ook prima.
Op internet krijg ik niet goed gevonden welke modules dan wel compatible zijn met deze NAS.
Hier lees ik wel iets over dat de Crusial CT16G4SFRA32A zou moeten werken, maar zeker weten doe ik het dus niet.
Kan iemand mij verstellen welk 16GB third party RAM (Kingston, Crucial, etc) compatible is met de Synology DS925+ NAS?
Synology geeft aan dat de volgende RAM modules van hun eigen fabricaat compatible zijn:
D4ES03-16G
D4ES03-8G
D4ES04-4G
De prijzen van deze RAM modules liegen er ook niet om volgens Tweakers pricewatch, dus ik hoef deze exacte modules ook niet perse, maar een alternatief merk zoals Kingston of Crucial of iets dergelijks is ook prima.
Op internet krijg ik niet goed gevonden welke modules dan wel compatible zijn met deze NAS.
Hier lees ik wel iets over dat de Crusial CT16G4SFRA32A zou moeten werken, maar zeker weten doe ik het dus niet.
Geen idee, maar Google en ik vonden dit:BAZtastic schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 20:11:
https://www.reddit.com/r/...r17/925_ram_upgrade_ouch/
[ Voor 11% gewijzigd door gerritjan op 19-09-2025 21:29 ]
Klopt die had ik ook gevonden, maar wat benieuwd of iemand hier er ook ervaring mee had. Ik heb zojuist 2x Crucial CT16G4SFRA32A (16GB) besteld bij de DS925+. Ik laat nog nog wel weten binnenkort of dit functioneerd samengerritjan schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 21:26:
[...]
Geen idee, maar Google en ik vonden dit:
https://www.reddit.com/r/...r17/925_ram_upgrade_ouch/
Vorige week is mijn Synology 920+ overleden, waarna ik hem vervangen heb met een 925+. Backup terug geplaatst (met alle instellingen), en alles leek weer als een zonnetje te werken.
Loop echter tegen het probleem aan macro's binnen Excel-bestanden welke ik open vanaf de NAS door Excel geblokkeerd worden. Heb dit wel vaker gehad, en de oplossing is simpel: Met de verkenner naar het bestand toe gaan, eigenschappen, en op het eerste tabblad bij Beveiliging de optie 'Blokkering opheffen' activeren.
Maar als ik dat op m'n nieuwe NAS doe krijg ik een foutmelding dat het systeem het opgegeven bestand niet kan vinden.
:strip_exif()/f/image/0TfXM1VVfq75BNWjMSFZbkP5.png?f=user_large)
Loop nu al een paar dagen naar een oplossing te zoeken. Het probleem lijkt enkel voor te komen bij Windows 11 Pro, en sommigen wijten het aan een bug in deze versie. Maar een oplossing is niet te vinden. Heb één oplossing gevonden die ik niet uit kon testen: het deactiveren van SMB op de NAS. Maar hiermee verlies ik al mijn gemapte drives.
Als ik via de Verkenner direct naar de NAS ga (in mijn geval \\Zaak) krijg ik de melding niet als ik het Excel bestand open. Als ik op deze manier naar de Eigenschappen van het Excel-bestand ga is de optie 'Blokkering opheffen' niet eens beschikbaar.
Probleem is dat als ik op deze manier de NAS benader ik geen gemapte drives kan maken.
Iemand enig idee?
Loop echter tegen het probleem aan macro's binnen Excel-bestanden welke ik open vanaf de NAS door Excel geblokkeerd worden. Heb dit wel vaker gehad, en de oplossing is simpel: Met de verkenner naar het bestand toe gaan, eigenschappen, en op het eerste tabblad bij Beveiliging de optie 'Blokkering opheffen' activeren.
Maar als ik dat op m'n nieuwe NAS doe krijg ik een foutmelding dat het systeem het opgegeven bestand niet kan vinden.
:strip_exif()/f/image/0TfXM1VVfq75BNWjMSFZbkP5.png?f=user_large)
Loop nu al een paar dagen naar een oplossing te zoeken. Het probleem lijkt enkel voor te komen bij Windows 11 Pro, en sommigen wijten het aan een bug in deze versie. Maar een oplossing is niet te vinden. Heb één oplossing gevonden die ik niet uit kon testen: het deactiveren van SMB op de NAS. Maar hiermee verlies ik al mijn gemapte drives.
Als ik via de Verkenner direct naar de NAS ga (in mijn geval \\Zaak) krijg ik de melding niet als ik het Excel bestand open. Als ik op deze manier naar de Eigenschappen van het Excel-bestand ga is de optie 'Blokkering opheffen' niet eens beschikbaar.
Probleem is dat als ik op deze manier de NAS benader ik geen gemapte drives kan maken.
Iemand enig idee?
If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel
Smb uitzetten is in ieder geval onzinnig.
Het protocol smb wordt gebruikt door Microsoft om via het netwerk bestanden te kunnen benaderen en als je dat uitzet kun je niets meer benaderen.
Je kunt even kijken in het "Vertrouwens centrum" van Excel of daar geen blokkade staat.
Verder is het mogelijk dat je niet de juiste rechten aangemaakt hebt op je Nas om de gebruiker van Excel toegang te verlenen.
En wat is het nut van gemapte drives?
Maar als je dat perse wilt gebruiken kun je in de verkenner toch gewoon een driveletter naar een share aanmaken en die gebruiken.
Het protocol smb wordt gebruikt door Microsoft om via het netwerk bestanden te kunnen benaderen en als je dat uitzet kun je niets meer benaderen.
Je kunt even kijken in het "Vertrouwens centrum" van Excel of daar geen blokkade staat.
Verder is het mogelijk dat je niet de juiste rechten aangemaakt hebt op je Nas om de gebruiker van Excel toegang te verlenen.
Maar als je dat perse wilt gebruiken kun je in de verkenner toch gewoon een driveletter naar een share aanmaken en die gebruiken.
All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.
Kan het inderdaad niet in de toegangsrechten zitten? Ben je als je 'm als driveltter mapt wel met de juiste gebruiker aangemeld?
Thanks, dat was hemBen(V) schreef op maandag 22 september 2025 @ 09:19:
Mijn bestaande map was op basis van het IP adres van de NAS. Heb hem opnieuw aangemaakt met de netwerknaam van de NAS, en nu werkt het wel.
Je Nas heeft dus een ander IPadres gekregen, wat dit probleem veroorzaakte.
Het is verstandig een Nas een vast IPadres te laten krijgen van je DHCP server.
Je maakt dan in de dhcp server van je router een koppeling tussen het macadres van een netwerkkaart van je Nas met een IPadres.
Je maakt dan in de dhcp server van je router een koppeling tussen het macadres van een netwerkkaart van je Nas met een IPadres.
All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.
Hij heeft wel een vast IP.Ben(V) schreef op maandag 22 september 2025 @ 14:20:
Je Nas heeft dus een ander IPadres gekregen, wat dit probleem veroorzaakte.
Kon hem dus voor alles gebruiken, behalve het wijzigen van de blokkering. Lezen, schrijven, kopiëren... alles werkte gewoon.
Maar goed, nu de verwijzing naar de naam is in plaats van naar het IP is de blokkeringsoptie niet eens meer in beeld, en is het bestand ook niet meer geblokkeerd.
De meeste schijven staan bij mij op 0 maar ik heb één schijf die met 41.000 draaiuren in totaal 3.600 bad sectors heeft gemarkeerd. De afgelopen twee maanden zijn daar nieuwe 150 bad sectors bijgekomen. Dat is niets om je zorgen om te maken. Bij duizenden nieuwe bad sectors per dag en dat dagen achtereen is wel iets om actie op te ondernemen.kromme schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 13:07:
Er is hier op het forum een speciaal [Synology] Geheugen upgrade ervaringen per model topic. Daar kun je andermans ervaringen terugvinden. Rapporteer ook meteen wat je ervaringen zijn zodra je het geheugen hebt ingeprikt.BAZtastic schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 20:11:
Mannen!
D4ES03-16G
D4ES03-8G
D4ES04-4G
Klinkt alsof je de NAS als vertrouwde locatie hebt in Excel, en het IP adres niet. Dan is dit een logische verklaring namelijk.alexbl69 schreef op maandag 22 september 2025 @ 15:18:
[...]
Hij heeft wel een vast IP.
Kon hem dus voor alles gebruiken, behalve het wijzigen van de blokkering. Lezen, schrijven, kopiëren... alles werkte gewoon.
Maar goed, nu de verwijzing naar de naam is in plaats van naar het IP is de blokkeringsoptie niet eens meer in beeld, en is het bestand ook niet meer geblokkeerd.
Alles went behalve een Twent.
⏩ PVOutput☀️
Dit, Windows 11 doet een uitgebreidere check om te kijken of de source van een bestand wel overeenkomt met het pad dat gekozen wordt om een bestand te openen. Dit om te voorkomen datiemand een mapping naar een extern pad weet aan te maken en jou daar een malafide bestand van laat downloaden.Quad schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 07:35:
[...]
Klinkt alsof je de NAS als vertrouwde locatie hebt in Excel, en het IP adres niet. Dan is dit een logische verklaring namelijk.
Het best is dus om alle mogelijke servernamen op te nemen als vertrouwd. Dus IP adres, Servernaam en FQDN (servernaam.domein.local, bijvoorbeeld).
Hay 365 dias en un año y 366 occasiones para festejar (Boliviaans spreekwoord)
@Quad @ElCondor
Zal eens kijken.
Maar bedenk dat dit niet vanuit Excel gebeurt, maar vanuit de Windows verkenner. Heeft Verkenner dan 'contact' met Excel, ook als deze laatste niet geopend is?
De foutmelding na het deactiveren van de blokkade was dat het bestand niet gevonden kon worden. Lijkt me zo op het oog meer een OS issue dan een Excel issue.
Maar het is zoals gemeld inmiddels opgelost
.
Zal eens kijken.
Maar bedenk dat dit niet vanuit Excel gebeurt, maar vanuit de Windows verkenner. Heeft Verkenner dan 'contact' met Excel, ook als deze laatste niet geopend is?
De foutmelding na het deactiveren van de blokkade was dat het bestand niet gevonden kon worden. Lijkt me zo op het oog meer een OS issue dan een Excel issue.
Maar het is zoals gemeld inmiddels opgelost
Dat klopt, het is ook de Windows Verkenner die het probleem veroorzaakt. Of liever, de Internet Explorer instellingen.alexbl69 schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 10:40:
@Quad @ElCondor
Zal eens kijken.
Maar het is zoals gemeld inmiddels opgelost.
Succes!
Hay 365 dias en un año y 366 occasiones para festejar (Boliviaans spreekwoord)
Crucial CT16G4SFRA32A (16GB) is bij mij werkend op een DS925+ zonder warnings / errors in DSMBAZtastic schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 22:24:
[...]
Klopt die had ik ook gevonden, maar wat benieuwd of iemand hier er ook ervaring mee had. Ik heb zojuist 2x Crucial CT16G4SFRA32A (16GB) besteld bij de DS925+. Ik laat nog nog wel weten binnenkort of dit functioneerd samen
Goed te horen dat het bij jou werkt. Kijk ook even naar het speciale [Synology] Geheugen upgrade ervaringen per model topic en plaats daar je ervaringen in het uniforme formaat wat wordt gehanteerd in dat topic. Wordt zeer gewaardeerd!BAZtastic schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 20:17:
[...]
Crucial CT16G4SFRA32A (16GB) is bij mij werkend op een DS925+ zonder warnings / errors in DSM
Vraag:
Ik heb een aantal shared mappen op mijn Synology, bij 1 van deze mappen kan ik zoeken naar bestanden, zowel in windows maar ook via de webinterface van de NAS. Een aantal andere mappen lukt dit niet. Wie kan mij de hint geven bij welke instelling ik moet kijken? Kan het wellicht met het aantal bestanden in de map te maken hebben?
Ik heb een aantal shared mappen op mijn Synology, bij 1 van deze mappen kan ik zoeken naar bestanden, zowel in windows maar ook via de webinterface van de NAS. Een aantal andere mappen lukt dit niet. Wie kan mij de hint geven bij welke instelling ik moet kijken? Kan het wellicht met het aantal bestanden in de map te maken hebben?
[ Voor 16% gewijzigd door Appie Heijn op 24-09-2025 15:16 ]
44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L
Wat gebeurt er wel /niet?
⏩ PVOutput☀️
Wanneer ik File Station open en ik klik een shared folder aan dan kan ik bij de ene folder wel een zoekopdracht doen. Bij een andere map komen geen zoekresultaten naar voren.Quad schreef op woensdag 24 september 2025 @ 18:05:
Wat gebeurt er wel /niet?
Mogelijk heb ik het al opgelost, er zat een fout in de database dus die heeft ie opnieuw opgebouwd.
Universal Search>Tandwiel>Indexdatabase controleren = fout in 1 van de mappen
Opnieuw op laten bouwen, ineens kan ik wel weer zoeken naar bestanden in die specifieke map.
Morgen testen of windows verkenner ook weer kan zoeken.
44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L
Ik heb een oude NAS die kuren had en niet meer goed aan wilde. Ik heb een nieuwe NAS gekocht en met de kabels daarvan werkt de oude NAS weer, maar ik wil hem toch gaan vervangen. Ik heb ook een nieuwe grotere HDD gekocht (maar niet twee keer zo groot. Ik wil van 2x 3tb naar 1x3tb en 1x4tb). Het probleem is alleen dat ik beide NASsen niet tegelijk aan kan hebben, omdat ik maar 1 werkend setje kabels heb, dus migratie via de migration assistent lijkt geen optie te zijn want daarvoor moeten ze naast elkaar draaien. HDD migratie wel, maar dan heb ik nog niet de HDD gewisseld. Ik heb nu een DS216 en wil naar een DS223j
Ik heb één hdd die nu geleegd kan worden, die data heb ik op een losse HDD gezet. Ik wil echter juist de andere HDD (die bijna vol zit) vervangen. Ik zou zelf denken: Eerst de ene hdd (A) daadwerkelijk leegmaken. Lege HDD (A) verwijderen, nieuwe hdd (C) in de oude NAS. volle HDD ( B ) overzetten naar de nieuwe HDD (C), beide HDD's ( B en C) in de nieuwe NAS en installeren, data van de losse HDD overzetten op de gemigreerde oude HDD ( B ). Gaat dit werken of is er een beter idee?
Disclaimer: Ik ben niet technisch onderlegd, gebruik normaal gesproken de tutorials van Synology zelf die ik stap voor stap volg om dingen in te stellen, maar ik kan alleen tutorials vinden waarbij over verdubbeling van opslagruimte wordt gesproken bij het upgraden van een HDD.
Ik heb één hdd die nu geleegd kan worden, die data heb ik op een losse HDD gezet. Ik wil echter juist de andere HDD (die bijna vol zit) vervangen. Ik zou zelf denken: Eerst de ene hdd (A) daadwerkelijk leegmaken. Lege HDD (A) verwijderen, nieuwe hdd (C) in de oude NAS. volle HDD ( B ) overzetten naar de nieuwe HDD (C), beide HDD's ( B en C) in de nieuwe NAS en installeren, data van de losse HDD overzetten op de gemigreerde oude HDD ( B ). Gaat dit werken of is er een beter idee?
Disclaimer: Ik ben niet technisch onderlegd, gebruik normaal gesproken de tutorials van Synology zelf die ik stap voor stap volg om dingen in te stellen, maar ik kan alleen tutorials vinden waarbij over verdubbeling van opslagruimte wordt gesproken bij het upgraden van een HDD.
Ik zou een extra setje kabels kopen. Kun je later gebruiken om oude nas te verkopen of gebruiken als backup
De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!
Heeft iemand hier ook ervaring met de Toshiba MG09 HDD's of vergelijkbaar voor in de NAS? Ik wil graag 2 van deze in mijn nas gaan zetten. (DS220+) Opslag is vol en wil direct even future proof kwa opslag dus direct een flinke uitbreiding ; )
Ik heb in mijn DS244+ 2x de MG09 18TB zitten. Ik denk niet dat ik ze nog een keer aanschaf. Als ik een logé heb moet ik de NAS uit doen, anders is het een constant 'pruttelende koffiezetapparaat'. Snelheden lijken oké, maar ik heb, op ssd opslag na, niet echt referentiemateriaal.Wolfcomputers schreef op donderdag 25 september 2025 @ 21:46:
Heeft iemand hier ook ervaring met de Toshiba MG09 HDD's of vergelijkbaar voor in de NAS? Ik wil graag 2 van deze in mijn nas gaan zetten. (DS220+) Opslag is vol en wil direct even future proof kwa opslag dus direct een flinke uitbreiding ; )
Als je NAS weggezet en geluid niet een dingetje is kan het prima.
Mijne draaien nu op een week na een jaar.
[ Voor 3% gewijzigd door Quad op 26-09-2025 08:42 ]
⏩ PVOutput☀️
https://kb.synology.com/e..._DSM_6_0_HDD#x_anchor_id4piemail schreef op donderdag 25 september 2025 @ 18:10:
Ik heb een oude NAS die kuren had en niet meer goed aan wilde. Ik heb een nieuwe NAS gekocht en met de kabels daarvan werkt de oude NAS weer, maar ik wil hem toch gaan vervangen. Ik heb ook een nieuwe grotere HDD gekocht (maar niet twee keer zo groot. Ik wil van 2x 3tb naar 1x3tb en 1x4tb). Het probleem is alleen dat ik beide NASsen niet tegelijk aan kan hebben, omdat ik maar 1 werkend setje kabels heb, dus migratie via de migration assistent lijkt geen optie te zijn want daarvoor moeten ze naast elkaar draaien. HDD migratie wel, maar dan heb ik nog niet de HDD gewisseld. Ik heb nu een DS216 en wil naar een DS223j
Na zo'n 10 jaar Synology werd het voor mij eens tijd voor wat anders.
Voor eventueel geïnteresseerde heb ik zojuist een topic UGREEN NASync - Discussie & Ervaringen aangemaakt.
Voor eventueel geïnteresseerde heb ik zojuist een topic UGREEN NASync - Discussie & Ervaringen aangemaakt.
“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”
ik zie dat ik al een tijdje de volgende meldingen in mijn NAS krijg
2025-09-26 07:33:33 Info nas user Connection User [user] from [(telefoon_vpn)] via [CIFS(SMB3)] accessed shared folder [Test].
2025-09-26 07:33:32 Warning nas SYSTEM Connection Host [telefoon_vpn] failed to connect via [SMB] due to [SMB1 not permitted].
Het lijkt wel alsof de telefoon met surveillancestation erop eerst probeert te verbinden via SMB1, wat niet toegestaan is en daarna via SMB3 wel verbinding krijgt.
Iemand een idee om dit op te lossen? Als ik zo rondzoek, is het een vaker voorkomend probleem, maar een simpele oplossing is volgens mij nog nergens gevonden.
2025-09-26 07:33:33 Info nas user Connection User [user] from [(telefoon_vpn)] via [CIFS(SMB3)] accessed shared folder [Test].
2025-09-26 07:33:32 Warning nas SYSTEM Connection Host [telefoon_vpn] failed to connect via [SMB] due to [SMB1 not permitted].
Het lijkt wel alsof de telefoon met surveillancestation erop eerst probeert te verbinden via SMB1, wat niet toegestaan is en daarna via SMB3 wel verbinding krijgt.
Iemand een idee om dit op te lossen? Als ik zo rondzoek, is het een vaker voorkomend probleem, maar een simpele oplossing is volgens mij nog nergens gevonden.
SMB1 is erg oud en onveilig, geen enkel apparaat moet nog proberen om daarop te verbinden. In DSM kun je aangeven of je SMB2 en/of SMB3 wilt toestaat. Kijk even hoe die instellingen er uitzien.sweetdude schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 17:37:
ik zie dat ik al een tijdje de volgende meldingen in mijn NAS krijg
Moet je dat niet in de instellingen van de bron [telefoon_vpn] oplossen?
Dat je daar SMB1 uitschakelt.
Dat je daar SMB1 uitschakelt.
klopt, ik heb de settings nagekeken en hij staat op maximaal smb3 en minimaal smb2FrankHe schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 19:40:
[...]
SMB1 is erg oud en onveilig, geen enkel apparaat moet nog proberen om daarop te verbinden. In DSM kun je aangeven of je SMB2 en/of SMB3 wilt toestaat. Kijk even hoe die instellingen er uitzien.
echter in vlc player voor android staat alleen "smb" zonder versienummer. hij kan ook wat ftp varanten aan (ftps, ftpes, sftp) en NFS aan.
Huishoudelijke mededeling: De TS heeft een kleine poets gehad. Mocht je nog wat missen, tag mij even of stuur een DM
Dank
Dank
Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving
Hier twee systemen met ieder twee MG08 schijven erin. Deze 7200 rmp schijven zijn behoorlijk rap in vergelijking met 5400 rpm schijven die vaak in een NAS worden gezet. Zoals @Quad al aangeeft zijn ze inderdaad vrij luid.Wolfcomputers schreef op donderdag 25 september 2025 @ 21:46:
Maar goed, het zijn dan ook geen consumentenschrijven, deze schijven zijn bedoeld voor in het datacenter en komen met datacenter functionaliteit zoals een batterij backup voor het geval de stroom uitvalt en er nog data in het geheugen van de schijf staat die anders verloren zou gaan. Deze schijven zijn in staat de data te behouden, zodra de stroom terugkeert dan wordt het geheugen uitgelezen en de data alsnog op de schijf weggeschreven. Reguliere consumenten- of NAS-schijven hebben een dergelijke functionaliteit niet en zullen dat stukje data in voorkomende gevallen verliezen. Persoonlijk ben ik wel blij met deze functionaliteit die extra zekerheid biedt dat er nooit data verloren gaat.
[ Voor 0% gewijzigd door FrankHe op 01-10-2025 12:47 . Reden: typo ]
Ik heb hier een setup met 3x 20TB (MG10). Inderdaad, best luid. Mijn vrouw, met haar supersonische gehoor, kon het geluid pas na enkele maanden negeren.
Ik hoor het geluid pas als ik bij de meterkast sta, maar dat komt door mijn enorme gehoorverlies.
Ja die gehoorverliesfunctie werd bij geboorte al geactiveerd. Voor dit soort scenario's prima, verder wat onpraktisch. 
Op het geluid na geen klagen hoor over de Toshiba's.
⏩ PVOutput☀️
Verminderd gehoor kan soms handig zijn maar doorgaans lijkt het me dat toch best behelpen.Quad schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 12:35:
Ja die gehoorverliesfunctie werd bij geboorte al geactiveerd. Voor dit soort scenario's prima, verder wat onpraktisch.
Inderdaad geen klachten over de Toshiba MG series. Ze hebben veelal een competitieve prijs en prima specificaties. Moet je opslag nog veel sneller en/of stiller kijk dan naar SSD, maar daar hangt dan weer een heel ander prijskaartje aan.
Misschien dat iemand mij verder kan helpen.
Mijn DS923+ heeft op onregelmatige tijden de neiging om als een langzaam rijdende trein te klinken.
Ik gebruik de NAS heel onregelmatig, soms intensief, soms een paar weken zelden.
Home Assistant en de andere containers draaien op de SSD (via script als opslag). Dus waarom zijn die schijven dan zo druk? En vooral, waarmee? Het is een heel erg repeterend geluid en je kan er zo een beat van maken (zie de referentie naar de trein). Als ik dan inlog en kijk of er iets of een app druk is, dan zie ik eigenlijk niks, of ik weet niet waar te zoeken.
Wat kan het zijn?
Het mooiste zou zijn, dat de HDD's in deepsleep gaan en de containers rustig vanaf de SSD blijven gaan. Is dat überhaupt mogelijk?
Mijn DS923+ heeft op onregelmatige tijden de neiging om als een langzaam rijdende trein te klinken.
Ik gebruik de NAS heel onregelmatig, soms intensief, soms een paar weken zelden.
Home Assistant en de andere containers draaien op de SSD (via script als opslag). Dus waarom zijn die schijven dan zo druk? En vooral, waarmee? Het is een heel erg repeterend geluid en je kan er zo een beat van maken (zie de referentie naar de trein). Als ik dan inlog en kijk of er iets of een app druk is, dan zie ik eigenlijk niks, of ik weet niet waar te zoeken.
Wat kan het zijn?
Het mooiste zou zijn, dat de HDD's in deepsleep gaan en de containers rustig vanaf de SSD blijven gaan. Is dat überhaupt mogelijk?
Waiting on the world to change
Hebben al die containers totaal geen contact met de HDDs? Bij mij draaien de vele Docker containers ook op de SSD, maar de *arr containers en jellyfin zijn wel regelmatig bezig...
Na lange tijd prima te hebben gedraaid heeft m'n remote backup onlangs de geest gegeven.
Ik backupte mijn DS220+ dagelijks naar een remote DS223j d.m.v. een hyper Backup-taak en een recente stroomstoring op de remote lokatie blijf ik nu de error "Exception occurred while backing up data" krijgen.
De troubleshooting/checks tot nu toe:
- inloggen op de webinterface van remote NAS lukt
- met de backuptaak opnieuw inloggen lukt (certificaat vertrouwd)
- backuptaak starten = actieve taak op remote nas "Waiting to backup" en local NAS "Processing data"
- remote logging geeft error "Failed to start backup"
- vrije schijfruimte op remote nas is ruim voldoende
Meer gedetailleerde logging kan ik helaas niet vinden. Is die er wel?
En zijn er nog meer dingen die ik kan controleren of proberen?
Ik backupte mijn DS220+ dagelijks naar een remote DS223j d.m.v. een hyper Backup-taak en een recente stroomstoring op de remote lokatie blijf ik nu de error "Exception occurred while backing up data" krijgen.
- backuptaak starten = actieve taak op remote nas "Waiting to backup" en local NAS "Processing data"
Mijn eerste reactie is dat het erop lijkt dat de backup database corrupt is geraakt. Je zou een support ticket bij Synology aan kunnen maken met het verzoek om er naar te kijken.WheeleE schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 16:01:
Na lange tijd prima te hebben gedraaid heeft m'n remote backup onlangs de geest gegeven.
De lokale NAS wel, de remote NAS niet, die is na de stroomstoring handmatig aangezet en daarna niet meer gereboot. Ik zal dat alsnog doen.Quad schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 19:35:
+arr stack is elke X tijd wel bezig met scannen van je mediafolders. Is het Sonarr niet dan is het Bazarr of Plex /Jellyfin zelf wel.
@WheeleE beide NAS'en al eens herstart?
Hier al eens gekeken? Via SSH:WheeleE schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 16:01:
/volume1/@appdata/HyperBackup/log
Ik heb Plex draaien als app (via container bleef het misgaan om een of andere reden destijds). Ga via het menu naar Package Center, druk op "stoppen" en gelijk stilQuad schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 19:35:
+arr stack is elke X tijd wel bezig met scannen van je mediafolders. Is het Sonarr niet dan is het Bazarr of Plex /Jellyfin zelf wel.
Dus... misschien nog eens een poging doen of ik die op de ssd kan krijgen.
Thanks voor de tips!
Waiting on the world to change
Plex op ssd zetten schiet je niet veel op, tenzij je al je video's ook op ssd zet.pinda powerrr schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 00:36:
[...]
Ik heb Plex draaien als app (via container bleef het misgaan om een of andere reden destijds). Ga via het menu naar Package Center, druk op "stoppen" en gelijk stil![]()
Dus... misschien nog eens een poging doen of ik die op de ssd kan krijgen.
Thanks voor de tips!
Mensen, vraagje vanaf mijn kant.
Heb nu een DS 225 +. Werkt op zich ok, maar met DS Photo zijn zowel mijn vrouw en mijn eigen telefoon gekoppeld. Echter als mijn vrouw nu de app opent dan krijgt ze elke keer de popup dat ze een 6 digit code in moet geven, maar geen idee waar ik die code vandaan zou moeten halen.
Moet ik haar account verwijderen en opnieuw activeren? Of heeft iemand een beter idee?
Heb nu een DS 225 +. Werkt op zich ok, maar met DS Photo zijn zowel mijn vrouw en mijn eigen telefoon gekoppeld. Echter als mijn vrouw nu de app opent dan krijgt ze elke keer de popup dat ze een 6 digit code in moet geven, maar geen idee waar ik die code vandaan zou moeten halen.
Moet ik haar account verwijderen en opnieuw activeren? Of heeft iemand een beter idee?
@BootVluchteling dat heet 2FA (two factor authentication), hangt er vanaf welke instellingen je hebt voor het account. Zelf heb ik het gekoppeld aan een authenticator app (waar dan de code komt), maar volgens mij kun je ook instellen dat je het per mail krijgt ofzo
De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!
Die logging kende ik nog niet, thanks!gerritjan schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 20:01:
[...]
Hier al eens gekeken? Via SSH:
/volume1/@appdata/HyperBackup/log
code:
1
2
3
4
| 2025-10-01T03:30:28+02:00 <NASnaam> img_backup[21523]: [21523]img_backup.cpp:1004 get target resumable failed, error[2103] 2025-10-01T03:30:28+02:00 <NASnaam> img_backup[21523]: [21523]img_backup.cpp:2248 failed to get target resumable. (6), isCanceled[0], gIsSigPipe[0], tm_err[2103] 2025-10-01T03:30:29+02:00 <NASnaam> img_backup[21523]: [21523]image_vm_remote.cpp:503 failed to get versions, response err=[ST_UNKNOWN] 2025-10-01T03:30:29+02:00 <NASnaam> img_backup[21523]: [21523]img_backup.cpp:2849 failed to get version 0 [1] |
Gisteren overdag heb ik nog zitten prutsen met een nieuwe backuptaak naar hetzelfde target, maar dat heeft de boel nog meer om zeep geholpen geloof ik.
Omdat de versiehistorie niet echt belangrijk is heb ik nu een hele nieuwe taak en target opgezet voor een compleet verse backup. Die taak draait nu als een zonnetje.
Ja klopt, ik ken het principe, maar het is meer dat ik niet weet waar die 2FA code vanuit gegenereerd wordt, en waar ik de telefoon van mijn vrouw opnieuw kan koppelen. Want ik heb nu geen idee waar die code uit gegenereerd wordt. Dus als ik het bij wijze van opnieuw kan aanmaken / instellen, ben ik gered. Alleen dus geen idee waar ik het vinden moet.pietje63 schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 09:48:
@BootVluchteling dat heet 2FA (two factor authentication), hangt er vanaf welke instellingen je hebt voor het account. Zelf heb ik het gekoppeld aan een authenticator app (waar dan de code komt), maar volgens mij kun je ook instellen dat je het per mail krijgt ofzo
Ik denk: Inloggen op NAS als Administrator, Control Panel, User & Group, account van je vrouw aanpassen, 2FA uitschakelen en dan weer inschakelen, zodat je een QR code te zien krijgt, waarmee je een 2FA app kan koppelen.BootVluchteling schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 09:54:
[...]
Ja klopt, ik ken het principe, maar het is meer dat ik niet weet waar die 2FA code vanuit gegenereerd wordt, en waar ik de telefoon van mijn vrouw opnieuw kan koppelen. Want ik heb nu geen idee waar die code uit gegenereerd wordt. Dus als ik het bij wijze van opnieuw kan aanmaken / instellen, ben ik gered. Alleen dus geen idee waar ik het vinden moet.
-Edit- Nope, dat gaat niet lukken, geloof ik.
Snuffel maar eens op deze pagina: https://kb.synology.com/e..._authentication?version=7
Ik denk dat ze moet inloggen op DSM, dan aangeven dat ze geen 2FA kan gebruiken, dan krijgt ze, als het goed is een mailtje. Mailadres kan jij als Administrator wel aanpassen, indien nodig.
Daarna kan ze zelf 2FA uitzetten, zoals beschreven op die gelinkte pagina.
[ Voor 23% gewijzigd door NaN op 02-10-2025 10:12 ]
Ik heb al een paar jaar een Synology NAS, goedkoop ding met 2 HDD slots. Nou heb ik een account aangemaakt voor iemand en wil ik dat diegene Audio Station en Mediaserver kan draaien en zien op z'n home screen. Voor zover ik weet heb ik alle toestemmingen die nodig zijn toegewezen, maar ik krijg die 2 programma's nog steeds niet te zien. Wie weet hoe ik dit werkend krijg?
:strip_exif()/f/image/GjHK54rHslETUp7BreYMqGrT.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/GjHK54rHslETUp7BreYMqGrT.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/TZkZfmtzKhCw0Ly9aNPg72Ec.jpg?f=fotoalbum_large)
Sony A1II • Sony A7RV • Sony 14mm F/1.8 GM • Sony 28-60mm F/5-6.3 • Sony 35mm F1.4 GM • Sony 70-200mm F/2.8 GM II • Sony 135mm F/1.8 GM • Sony 400-800mm • Laowa 85mm 2:1 macro • Sigma 105mm F/2.8 Macro • Laowa Aurogon 10-50x • Hobby Fotograaf
Dankje! Ik zie Audio Station er nu wel tussen staan, Mediaserver nog niet. Zal misschien een tijdje duren voordat het zichtbaar is...jeroen3 schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 18:37:
Die user moet vanuit het app menu het icoon op "desktop" zetten.
[Afbeelding]
Sony A1II • Sony A7RV • Sony 14mm F/1.8 GM • Sony 28-60mm F/5-6.3 • Sony 35mm F1.4 GM • Sony 70-200mm F/2.8 GM II • Sony 135mm F/1.8 GM • Sony 400-800mm • Laowa 85mm 2:1 macro • Sigma 105mm F/2.8 Macro • Laowa Aurogon 10-50x • Hobby Fotograaf
Media server is volgens mij alleen voor admins. Daarmee kun je publieke mappen via dlna sharen. Geen reden on users toegang tot die settings te geven.
[ Voor 22% gewijzigd door jeroen3 op 04-10-2025 20:47 ]
Aha vandaar, ik dacht dat het gebruikt werd om films mee af te spelenjeroen3 schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 20:46:
Media server is volgens mij alleen voor admins. Daarmee kun je publieke mappen via dlna sharen. Geen reden on users toegang tot die settings te geven.
Heeft de Group Users ook de goede rechten?Yzord schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 02:41:
Ik heb een weird probleem. Ik kan de File Station niet meer benaderen.
[Afbeelding]
Maar ga ik naar Application Privileges dan staat het toch echt goed. Het heeft ook altijd gewerkt
[Afbeelding]
Iemand hier ook last van op DSM 7.2.2-72806 Update 4?
/f/image/tCDwfhkf9ont9cJ5Uq1zcK5N.png?f=fotoalbum_large)
Ja staat ook prima. Ik snap er echt niks van. Het heeft altijd gewerkt en ineens krijg ik dit. Ik heb ook geen issues met containers of plex enzo, maar als ik in de dsm omgeving naar de file station wil, dan heb ik ineens de rechten niet meer terwijl ik gewoon admin ben.
[ Voor 20% gewijzigd door Yzord op 05-10-2025 11:22 ]
Heb je de NAS al eens een herstart gegeven?
⏩ PVOutput☀️
Je moet toegang geven tot de applicatie zelf voor die gebruiker.Yzord schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 02:41:
Ik heb een weird probleem. Ik kan de File Station niet meer benaderen.
[Afbeelding]
Maar ga ik naar Application Privileges dan staat het toch echt goed. Het heeft ook altijd gewerkt
[Afbeelding]
Iemand hier ook last van op DSM 7.2.2-72806 Update 4?
Ga naar het control panel, "Application Privileges", kies "File Station" dan "Edit" en geef daar de gebruiker rechten om deze apllicatie te gebruiken.
Maar dat heb ik toch? Zie tweede plaatje.Ben(V) schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 12:53:
[...]
Je moet toegang geven tot de applicatie zelf voor die gebruiker.
Ga naar het control panel, "Application Privileges", kies "File Station" dan "Edit" en geef daar de gebruiker rechten om deze apllicatie te gebruiken.
/f/image/77sn8BTxcP5N6PiYm8fPHmyF.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 29% gewijzigd door Yzord op 05-10-2025 13:46 ]
Je kijkt op een andere plek.Yzord schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 13:42:
[...]
Maar dat heb ik toch? Zie tweede plaatje.
[Afbeelding]
Deze bedoelt @Ben(V)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/nUO0cslXl8moWzp6Iy4ohI8e.jpg?f=user_large)
Maar heb je de NAS al eens herstart?
⏩ PVOutput☀️
Yzord in "[Synology] Vraag en antwoord - deel 3"Quad schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 16:00:
[...]
Je kijkt op een andere plek.
Deze bedoelt @Ben(V)
[Afbeelding]
Maar heb je de NAS al eens herstart?
Zie tweede plaatje. En ja ik ga hem maar restarten, maar vreemd is het wel.
Edit: na restart kan ik er weer bij.
[ Voor 3% gewijzigd door Yzord op 05-10-2025 22:59 ]
Let op:
Dit topic is onderdeel van de drie topics over Synology:In dit Vraag en Antwoord topic mogen alle vragen over Synology-producten tenzij:
Dit topic is onderdeel van de drie topics over Synology:In dit Vraag en Antwoord topic mogen alle vragen over Synology-producten tenzij:
- ... het een vraag betreft over een addon package voor Synology; daar is een apart topic voor.
- ... het een aankondiging of discussie-item betreft wat in het Nieuws en discussie topic hoort.
- ... jouw vraag al beantwoord is in de Veelgestelde vragen (FAQ).