[Synology] Vraag en antwoord - deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 186 187 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patrick_6369
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 16:34
@Ben(V)
Als je het per bestand bekijkt niet. Maar je moet wel beginnen met een map of share op je NAS en die wordt vervolgens aan een nieuwe map op je apparaat gehangen. Als ik mij de installatie van Drive goed herinner kun je niet een bestaande map van je PC kiezen om naar de NAS te syncen.

Hier zou een handtekening kunnen staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rieverst
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 14:22
Wildfire schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 21:19:
Ik zit midden in de overstap van een "oude" Synology NAS (DS1522+) naar een nieuwe (DS1525+), beetje onzinnig, I know, daar aub geen vragen over stellen, het is wat het is. :P

In de nieuwe NAS heb ik grotere schijven geplaatst en ik wil nu alle data van de oude naar de nieuwe NAS kopiëren.

Ik kan de mappen via File Station delen en dan zo kopiëren maar dat lijkt echt erg traag te gaan. Idem dito via FTP via File Station.

Nou heb ik dan wel een 10 gigabit netwerk en beide NAS'en hebben ook 10 gigabit, maar ik weet dat harde schijven natuurlijk geen 10 gigabit kunnen volpompen. Maar als ik nu kijk, ben een bepaalde map met ca. 135 gigabyte via gekoppelde map aan het kopiëren in FileStation. Duurt meer dan een dag volgens de verwachting van File Station... laat staan een andere map waar 13.5 terabyte in staat. Dat zou dan richting twee weken gaan...

Wie o wie heeft de gouden tip voor de snelste manier om alle data van de ene Synology NAS naar de andere over te zetten?
Je kunt de Migratie Assistent gebruiken..... https://www.synology.com/nl-nl/dsm/feature/migration

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rieverst
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 14:22
Patrick_6369 schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 13:59:
@Ben(V)
Als je het per bestand bekijkt niet. Maar je moet wel beginnen met een map of share op je NAS en die wordt vervolgens aan een nieuwe map op je apparaat gehangen. Als ik mij de installatie van Drive goed herinner kun je niet een bestaande map van je PC kiezen om naar de NAS te syncen.
Volgens mij kan dat wel, maar je kunt ook de standaardlokatie gebruiken en vervolgens de te syncen mappen naar deze map verplaatsen. Bijvoorbeeld de map Documenten met de rechtermuis, kiezen voor verplaatsen en in de drive-map plaatsen. Zo werkt in de basis OneDrive ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Patrick_6369 schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 13:59:
@Ben(V)
Geloof niet dat jij Drive helemaal begrijpt.
Uiteraard moet je een map op je Nas aanmaken die door drive gebruikt wordt, maar die kan gewoon leeg zijn.
Het is echt niet zo dat je met bestanden vanuit je Nas moet beginnen.
Sterker nog, de eerste versie van drive deed alleen een sync van PC naar Nas.
Pas later is de twee weg sync erbij gekomen die ook van Nas naar PC kon syncen.

[ Voor 7% gewijzigd door Ben(V) op 22-10-2025 14:27 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malfoi
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 14:54
Patrick_6369 schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 13:12:
[...]

De NAS is de basis en daar staan alle bestanden. Door de Synology Drive app op meerdere apparaten te gebruiken kun je die bestanden vanaf die apparaten benaderen als stonden ze op je apparaat zelf. Eventueel kun je SMB gebruiken voor binnen je thuisnetwerk.

En zoals @Ben(V) aangeeft is Drive geen backup. Dus je maakt periodiek van de NAS een backup op een externe USB-schijf, een andere NAS of een Cloud-locatie.
Backup maak ik handmatig vanaf de pc, minstens 1x per maand. De Synology is puur om een eigen "cloud" te hebben maar eentje die wel altijd in sync is met mijn pc.
Ben(V) schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 13:26:
@Patrick_6369
Er is helemaal geen bepaalde basis voor de bestanden.
Als je de bestanden op je PC hebt staan zal drive ze syncen naar je Nas, dat doet de Windows drive client.
Als je tweeweg sync hebt aanstaan zullen bestanden op je Nas die niet op je PC staan naar de PC "gesynct" worden.
Heb je nog een device met een drive client dan zullen die bestanden ook naar die PC gestuurd worden.

Het is dus afhankelijk van welk type sync je kiest (twee weg of eenweg).
2-weg is dan wat ik zoek. Want als ik onderweg op mijn laptop iets verander aan de bestanden op de NAS wil ik dat deze gewijzigde bestanden dan direct op de pc worden gewijzigd.

www.flickr.com/malvlex

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20:28

Wildfire

Joy to the world!

Niet eens aan gedacht :p

Maar met Syncthing heb ik alle data kunnen overzetten. Waren heel wat terabytes maar the job is done :)

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Pagina: 1 ... 186 187 Laatste

Let op:
Dit topic is onderdeel van de drie topics over Synology:In dit Vraag en Antwoord topic mogen alle vragen over Synology-producten tenzij:
  • ... het een vraag betreft over een addon package voor Synology; daar is een apart topic voor.
  • ... het een aankondiging of discussie-item betreft wat in het Nieuws en discussie topic hoort.
  • ... jouw vraag al beantwoord is in de Veelgestelde vragen (FAQ).