Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

[Synology] Vraag en antwoord - deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 187 188 Laatste
Acties:

• GaMbiNo
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 20:49

GaMbiNo

1337

Ben(V) schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 14:02:
@GaMbiNo
Mariadb geeft voor HA geen voordeel boven de standaard Sqlite database van home Assistant.
Mariadb heeft enkel voordelen als database wanneer je veel gecompliceerde queries gebruikt of heel veel gebruikers hebt en dat is bij Home Assistant nooit het geval.( Maar een user(HA) en vrij simpele queries).
Ik vind het zelf wel veel mooier om een losse MariaDb container te gebruiken. ;)

Daarnaast koppel je zo Dbeaver of elke andere db tool. Het geeft me wat meer config mogelijkheden dan de standaard .db file.

Ik heb zelf trouwens wel de indruk dat MariaDb beter presteert. Maar ik heb destijds meer dingen tegelijk gewijzigd, waardoor ik niet precies kan weten waar die prestatieverbetering vandaan komt, namelijk.
Ha in VM -> HA in Docker
Standaard Db -> MariaDb
Database van gewone schijf naar M2.

[ Voor 18% gewijzigd door GaMbiNo op 14-11-2025 15:28 ]

• Mk23
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 18:52
Hulliee schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 14:35:
[...]

Qua camera's krijg je volgens mij een gratis licentie voor 3 camera's mee geleverd. Voor extra moet je bijbetalen.
twee licenties per NAS, maar je kunt ze wel poolen en combineren in één surveillance station als de 2e nas in hetzelfde netwerk hangt. Je kunt nog een sommetje maken, 2 licenties kopen of een goedkope 2e hands erbij voor de licenties en waar je nog een losse HDD in moet stoppen

DS1817+& DS923+ DX513 & DX517

• Mk23
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 18:52
Ben(V) schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 14:02:
SNIP
@Mk23
Als je Home Assistant als native applicatie op een Synology wilt draaien krijgt enkel HA Core waardoor je geen AddOns kunt gebruiken en je voor versie beheer afhankelijk bent van bijvoorbeeld de Synology Community die voor HA maar zelden een update uitbrengen.
Kortom dat zou ik nooit doen en altijd voor een oplossing kiezen waarbij je HAOS gebruikt.
Ook een docker zou ik persoonlijk niet aan beginnen en uiteraard is een eigen HA servertje het mooiste.

Een Zigbee controller als router gebruiken lijkt mij een beetje nutteloos want elk Zigbee device is een router tenzij je alleen ergens bereik kunt maken via een netwerkkabel.
Die SLZB heb ik via twee netwerkaansluitingen aan mijn HA geloppeld en is dus niet afhankelijk van andere devices in mijn mesh en heeft dus ook geen last van betonnen vloeren en wanden. Met name in de garage had ik lange tijd een traag reagerend en wankel netwerk. Dat is nu voorbij,

Wat HA op mijn NAS betreft, ik heb ermee geëxperimenteerd en het werkte maar ben uiteindelijk bij mijn NUC gebleven. Dat was de eenvoudigste oplossing, ook qua beheer naar de toekomst.

DS1817+& DS923+ DX513 & DX517

• Edgarz
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 20:15

Edgarz

Tweako-active since1986

reinier68 schreef op donderdag 13 november 2025 @ 19:15:
[...]

Dus omdat een DS112 uit ca 2012 en een DS209 van voor 2009 overleden is, ga je naar een ander merk?
Vreemde redenering.

Heb je al eens geprobeerd de Assistant in te stellen met "compatibiliteit voor oude apparaten' (of zoiets was het)?
En een nieuw knoopcelletje doet soms ook wonderen, raar maar waar.
Ga het knoopccelletje eens vervangen, dank.

En nee, nietomdatr er nu twee kapot zijn maar Ugreen biedt veel goede hardware voor een sterke prijs.
Zoals de DP2800/4800 met hardware die alleen prijzigere Syno's hebben (SSD cache, standaard 2.5Gb netwerk...)

• Edgarz
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 20:15

Edgarz

Tweako-active since1986

GeeBee schreef op donderdag 13 november 2025 @ 20:05:
[...]

Spanning er afhalen, alle drives eruit halen.
Opstarten zonder drives, wat gebeurt er dan?
Zelfde. Amber flashing LED.

Ga eens op zoek naar de knoopcel, wie weet :-)
Pagina: 1 ... 187 188 Laatste

Let op:
Dit topic is onderdeel van de drie topics over Synology:In dit Vraag en Antwoord topic mogen alle vragen over Synology-producten tenzij:
  • ... het een vraag betreft over een addon package voor Synology; daar is een apart topic voor.
  • ... het een aankondiging of discussie-item betreft wat in het Nieuws en discussie topic hoort.
  • ... jouw vraag al beantwoord is in de Veelgestelde vragen (FAQ).