Hahaa! Oh joy oh joy. Nog niet te vroeg juichen, maar ik ben net 5 minuten klaar met de hele migratie.
- Ik durfde de migratie niet zonder meer aan. Dus wilde ik 'de belangrijkste zaken' backuppen. Maar daar kwam steeds meer bij. Ik had een oude externe harddisk opgesnord, mijn 'Lassie' (LaCie Porsche), maar die stond nog vol met meuk. Die ging ik leeghalen, maar dan zou ik maar 250GB ruimte hebben. Terwijl mijn fotomap al 380 GB was. En dan zou de rest nog moeten.
- Dus ik heb in twee nachten al mijn fotomappen naar AWS Glacier S3 gedrukt. Die had ik toch al, maar ik syncte maar enkele mappen. Nu de hele trits. Ging eenmaal fout, opnieuw ingestart, toen goed. Schade: 30 euro. Ik weet niet of dat nou maandelijks terugkomt, volgens mij is overpompen geld, opslag niet. Maar we gaan het zien, anders trek ik het er volgende maand weer vanaf.
- Mijn vriend merkte snugger op dat een backupschijfje ook niet zo veel hoefde te kosten. Nee, zoiets kon ik weten, want ik had net 2 WD's aangeschaft, niet? Dus even de Pricewatch doorgerausd, goed klein USB 3.2 schijfje voor 55 euro bij CoolBlue besteld, tzing, volgende dag op de mat. Meteen alles erop gedrukt.
- Mijn Synology DS216se doet geen hotswap

. Nee, daarvoor moet je die zwarte kastjes hebben, waar je letterlijk de drive met of zonder bay eruit kan trekken. Ik heb een glanzend witte. Voor de goede orde heb ik eerst schijf 2 gedeactiveerd. Echt zweterige handjes weer, maar er gebeurde niks heul engs.
- Disk vervangen. Gelijk de fan voorzichtig uitgeborsteld, behuizing van bergen stof ontdaan, 1 dode vlieg

. Disk erin, boel weer aangesloten, laaaaang wachten tot de hele interface er weer stond.
Even bang dat ik een white screen of death had, maar gek genoeg deed de webinterface het na een paar F5's, cache clears en wat elementen wegklikken in de inspector weer. Hoezee, snel naar Opslagbeheer - ho nee, eerst naar Settings, die annoying *beep* uitzetten - en toen in Opslagbeheer mijn degraded pool herstellen.
Dat ging eerst mis - partitioneren mislukte. Maar ja, nog een keer ingestart, en toen liep hij als een zonnetje. Grofweg 3 uur en hij was helemaal gesynct. Ondertussen kon ik in die degraded pool wel gewoon bij mijn data. Ik kon het in Disk Manager in de webinterface zien, maar ook via SMB kon ik er op zich gewoon bij. Niet gedaan, ik heb bewust een middagje niks bewerkt.
En ja, toen was alles stabiel, maar hij nuilde nog wel dat hij op 88% van zijn schijfruimte zat. Dus schijf 1 (nu met wat minder zweterige handjes) gedeactiveerd, nas uit, tweede diskje verwisseld. Hele circus weer opnieuw. Deze leek wel sneller te gaan? Maargoed.
- Na het ready maken van ook die disk heeft hij *zelf* de pool vergroot naar 3,6 TB! Dus ik hoefde niks meer te doen. Ik gebruik weer 20% van de ruimte en ik kan weer een tijdje vooruit.
Wat ik intussen heb gelezen over WD Purples is dat 30% van de mensen die ze in een nas heeft gestopt, het wel prima vindt, en hoopt dat ze het nog lang doen; 10% had ze in een nas of in een surveillance nas zitten en had allemaal disk errors, en dan was er nog de 60% van het internet die nog nooit zo'n ding in handen hadden gehad, maar er wel een mening over hadden dat ze de Purples nooit en te nimmer gebruiken zouden. Niet al te positief voor deze telg van WD! Maar let's hope for the best. Hij is uiteindelijk bedoeld (ook de firmware) om schrijven boven lezen te prefereren, en, als ik het goed las, ook bij stress doorgaat met schrijven ook al is de data erroneous. Dat is niet zo tof. Dat moet dan met een integriteitstest naar boven komen, of in ergste geval, terug te zien zijn als corrupte data wanneer ik na jaren eens een random foto of document probeer te openen. Let's hope not.
Kortom ik had beter Red Plus of Pro's of hoe ze heten kunnen nemen, maar dat station zijn we gepasseerd.
Ik heb op dit moment weer een Gezonde pool! Thanks voor alle mentale steun!
(en ik heb 3 1 TB disks die ik nu nooit meer durf te wissen

... but that's another story...)
heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs