[Synology] Vraag en antwoord - deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 159 ... 184 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 20:33
WheeleE schreef op maandag 31 juli 2023 @ 20:32:
[...]

Binnen de container is /volume1/openbaar onbekend. Je hebt dat pad gemapped naar interne lokaties in de container:
volumes:
- /path/to/appdata/config:/config
- /path/to/data1:/data1
- /path/to/data2:/data2

Het folder path wordt dus /data1/test of /data2/test
Maar even voor de duidelijkheid, bij mij staan de paden als volgt (onder andere van Mariushostig afgekeken)
/Volume1/docker/synchting/data1

Om eerlijk te zijn weet ik niet eens wat die data1 en data2 doen, kun jij dat uitleggen?

Het uiteindelijk doel is dat ik een consume map heb in docker paperless-NGX.
Die map staat in volume1/docker/paper/consume. Die map is een soort "watch" folder in Paperless-NGX en die wil ik synchroniseren met een map in de home folders, want standaard gebruikers kunnen uiteraard niet in de docker "shared folder" komen.

Als je dit kunt lezen, dan werkt mij Signature!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WheeleE
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:56

WheeleE

Dinges

Wachten... schreef op maandag 31 juli 2023 @ 20:40:
[...]

Maar even voor de duidelijkheid, bij mij staan de paden als volgt (onder andere van Mariushostig afgekeken)
/Volume1/docker/synchting/data1

Om eerlijk te zijn weet ik niet eens wat die data1 en data2 doen, kun jij dat uitleggen?

Het uiteindelijk doel is dat ik een consume map heb in docker paperless-NGX.
Die map staat in volume1/docker/paper/consume. Die map is een soort "watch" folder in Paperless-NGX en die wil ik synchroniseren met een map in de home folders, want standaard gebruikers kunnen uiteraard niet in de docker "shared folder" komen.
Geen flauw idee wat Syncthing is, of waar /data1 en /data2 voor dienen :). Ik vermoed dat ze daarmee directories bedoelen die gesynced moeten?

Jij hebt dus
- /Volume1/docker/synchting/config:/config
- /Volume1/docker/synchting/data1:/data1
- /Volume1/docker/synchting/data1:/data2
in je compose staan? Dan kun je in je GUI alleen folders aanmaken in /data1 of /data2 (in /config lijkt me niet slim).
Als je /Volume1/docker/paper/consume ook wil kunnen gebruiken moet je die extra als los volume in je compose opnemen: /Volume1/docker/paper/consume:/consume bijvoorbeeld.

Ik heb in t verleden ook wel nuttige hulp gevonden in [Docker] [alle OS] Het grote Docker ervaringen en tips topic overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
WheeleE schreef op maandag 31 juli 2023 @ 20:58:
[...]

Geen flauw idee wat Syncthing is, of waar /data1 en /data2 voor dienen :). Ik vermoed dat ze daarmee directories bedoelen die gesynced moeten?

Jij hebt dus
- /Volume1/docker/synchting/config:/config
- /Volume1/docker/synchting/data1:/data1
- /Volume1/docker/synchting/data1:/data2
in je compose staan? Dan kun je in je GUI alleen folders aanmaken in /data1 of /data2 (in /config lijkt me niet slim).
Als je /Volume1/docker/paper/consume ook wil kunnen gebruiken moet je die extra als los volume in je compose opnemen: /Volume1/docker/paper/consume:/consume bijvoorbeeld.

Ik heb in t verleden ook wel nuttige hulp gevonden in [Docker] [alle OS] Het grote Docker ervaringen en tips topic overigens.
Ja zoiets dacht ik eerder ook en heb dus geprobeerd om iets in die data1 en data2 map te doen, maar daar geeft hij exact hetzelfde aan.

@WheeleE
Ik heb nu bijvoorbeeld /volume1/openbaar/test toegevoegd en ik weet dat iedereen daar ook toegang tot heeft, maar hij blijf zeggen "folder path missing" Ik heb de compose geredeployed.

Ik werk overigens vanuit portainer, en ik zie nu ineens een aparte volume sectie links staan (nog nooit hoeven gebruiken) moet ik daar wat mee misschien?

[ Voor 15% gewijzigd door Wachten... op 31-07-2023 21:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WheeleE

WheeleE

Dinges

Wachten... schreef op maandag 31 juli 2023 @ 21:06:
[...]

Ja zoiets dacht ik eerder ook en heb dus geprobeerd om iets in die data1 en data2 map te doen, maar daar geeft hij exact hetzelfde aan.

@WheeleE
Ik heb nu bijvoorbeeld /volume1/openbaar/test toegevoegd en ik weet dat iedereen daar ook toegang tot heeft, maar hij blijf zeggen "folder path missing" Ik heb de compose geredeployed.

Ik werk overigens vanuit portainer, en ik zie nu ineens een aparte volume sectie links staan (nog nooit hoeven gebruiken) moet ik daar wat mee misschien?
Die volumesectie in portainer is niet nodig, alles kan vanuit de compose.
Hoe, aan welke mount heb je /volume1/openbaar/test gekoppeld? Dat moet je namelijk gebruiken in je gui. /volume1 is niet zonder meer bekend in je container. In je eerste screenshot staat /volume1/openbaar/test wel als folder path.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
WheeleE schreef op maandag 31 juli 2023 @ 21:19:
[...]

Die volumesectie in portainer is niet nodig, alles kan vanuit de compose.
Hoe, aan welke mount heb je /volume1/openbaar/test gekoppeld? Dat moet je namelijk gebruiken in je gui. /volume1 is niet zonder meer bekend in je container. In je eerste screenshot staat /volume1/openbaar/test wel als folder path.
Ik heb dit staan in de container: Ik heb even een andere share gepakt "public" die uiteraard ook openbaar is en waar iedereen rechten op heeft.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SvffUPWNhxSF9d8I92xU_8lvgP4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7n6BBY2RGZXnDUI9Fkas5XSY.png?f=fotoalbum_large

Op het moment dat ik het naar je stuur en zelf nog een keer nakijk. begin ik het denk ik iets meer te begrijpen. Klopt het dat het pad /data1 een soort DNS achtig iets is voor /volume1/public/test1 (oftewel data1 is gelijk aan /volume1/public/test1)?

Want ik heb nu in syncthing het pad /data1/test opgegeven, en nu pakt hij hem wel.
Ik moet dan nog steeds alles even in Jip en Janneke taal alles even op een rijtje zetten om het goed te begrijpen, maar ik ben al een mini stapje verder.

[ Voor 21% gewijzigd door Wachten... op 31-07-2023 21:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WheeleE

WheeleE

Dinges

Wachten... schreef op maandag 31 juli 2023 @ 21:25:
[...]

Ik heb dit staan in de container: Ik heb even een andere share gepakt "public" die uiteraard ook openbaar is en waar iedereen rechten op heeft.

[Afbeelding]

Op het moment dat ik het naar je stuur en zelf nog een keer nakijk. begin ik het denk ik iets meer te begrijpen. Klopt het dat het pad /data1 een soort DNS achtig iets is voor /volume1/public/test1 (oftewel data1 is gelijk aan /volume1/public/test1)?

Want ik heb nu in syncthing het pad /data1/test opgegeven, en nu pakt hij hem wel.
Ik moet dan nog steeds alles even in Jip en Janneke taal alles even op een rijtje zetten om het goed te begrijpen, maar ik ben al een mini stapje verder.
Soort van correct, het zijn mapping, niet zo zeer een dns. In de compose-file geef je de volumemappings aan: /Volume1/docker/synchting/config:/config betekent dat je je lokale folder (op je syno-disk) /Volume1/docker/synchting/config mapped naar /config in je container. Dus je root-folder /config.
Zet je vanuit de container/applicatie iets in /config dan zie je dat op je host-OS in /Volume1/docker/synchting/config verschijnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wachten...
WheeleE schreef op maandag 31 juli 2023 @ 21:42:
[...]

Soort van correct, het zijn mapping, niet zo zeer een dns. In de compose-file geef je de volumemappings aan: /Volume1/docker/synchting/config:/config betekent dat je je lokale folder (op je syno-disk) /Volume1/docker/synchting/config mapped naar /config in je container. Dus je root-folder /config.
Zet je vanuit de container/applicatie iets in /config dan zie je dat op je host-OS in /Volume1/docker/synchting/config verschijnen.
Zo dan, soms kost het even wat moeite om iets te begrijpen, maar ik ben weer wat wijzer geworden.
Dit gaat me wel verder helpen om alles correct op te zetten denk ik.

Ook voor de toekomst zal het allemaal wat duidelijker worden hierdoor hoop ik :)

Bedankt tot nu toe voor je tijd en heldere uitleg. Ik ga even kijken of ik alles op deze manier werkend ga krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MeNTaL_TO
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 01:53

MeNTaL_TO

The future is not set

MeNTaL_TO schreef op zondag 30 juli 2023 @ 23:49:
[...]
Hier helaas nog niet na een herstart, Dan toch maar wachten tot Synology een antwoord geeft op mijn ticket.
Thank you for contacting Synology Support.

This problem was due to an incident with the Content Delivery Network (CDN) used to provide package/DSM updates and was resolved this weekend.

We apologize for the inconvenience.
Werkt inderdaad weer.

Wenn ist das Nunstruck git und Slotermeyer? Ja!... Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput! The Hornets of Hades have descended upon me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royaljoop
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 22-07 15:28
Lord_Dain schreef op maandag 31 juli 2023 @ 20:33:
Ik ben inmiddels een stukje wijzer en heb voor het vervangen van mijn defecte Seagate ST3000 disk de volgende 2 disken gevonden die w.m.b. waardige vervangers kunnen worden, voor nu maar ook mocht mijn DS215j binnenkort overlijden om evt. over te zetten naar een nieuwe NAS:

uitvoering: Toshiba MG08 SATA (512e), 16TB
uitvoering: Seagate Exos X16 SATA (Standard model), 16TB

Allebei op dit moment 16TB voor rond de 250€.

Ik neig naar de Seagate omdat ik daar goede ervaringen mee heb (daarom staan er bv. geen WD in de shortlist). Ik weet dat de EXOS een enterprise disk is eigenlijk, maar hij performed even goed tot beter vergeleken met de Seagate Ironwolf series en is ook nog eens heel goedkoop.
Iemand nog een goed argument waarom ik voor de een of de andere zou moeten kiezen?
Volgens mij kun je beter de M09 ipv de M08 van Toshiba te kiezen. De exacte reden weet ik niet meer maar zo heb ik het onthouden voor mijn DS923+. Wellicht even googlen of zoeken binnen tweakers.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dark Blue
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17-07 16:10

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Hahaa! Oh joy oh joy. Nog niet te vroeg juichen, maar ik ben net 5 minuten klaar met de hele migratie.

- Ik durfde de migratie niet zonder meer aan. Dus wilde ik 'de belangrijkste zaken' backuppen. Maar daar kwam steeds meer bij. Ik had een oude externe harddisk opgesnord, mijn 'Lassie' (LaCie Porsche), maar die stond nog vol met meuk. Die ging ik leeghalen, maar dan zou ik maar 250GB ruimte hebben. Terwijl mijn fotomap al 380 GB was. En dan zou de rest nog moeten.

- Dus ik heb in twee nachten al mijn fotomappen naar AWS Glacier S3 gedrukt. Die had ik toch al, maar ik syncte maar enkele mappen. Nu de hele trits. Ging eenmaal fout, opnieuw ingestart, toen goed. Schade: 30 euro. Ik weet niet of dat nou maandelijks terugkomt, volgens mij is overpompen geld, opslag niet. Maar we gaan het zien, anders trek ik het er volgende maand weer vanaf.

- Mijn vriend merkte snugger op dat een backupschijfje ook niet zo veel hoefde te kosten. Nee, zoiets kon ik weten, want ik had net 2 WD's aangeschaft, niet? Dus even de Pricewatch doorgerausd, goed klein USB 3.2 schijfje voor 55 euro bij CoolBlue besteld, tzing, volgende dag op de mat. Meteen alles erop gedrukt.

- Mijn Synology DS216se doet geen hotswap :+ . Nee, daarvoor moet je die zwarte kastjes hebben, waar je letterlijk de drive met of zonder bay eruit kan trekken. Ik heb een glanzend witte. Voor de goede orde heb ik eerst schijf 2 gedeactiveerd. Echt zweterige handjes weer, maar er gebeurde niks heul engs.

- Disk vervangen. Gelijk de fan voorzichtig uitgeborsteld, behuizing van bergen stof ontdaan, 1 dode vlieg :+ . Disk erin, boel weer aangesloten, laaaaang wachten tot de hele interface er weer stond.

Even bang dat ik een white screen of death had, maar gek genoeg deed de webinterface het na een paar F5's, cache clears en wat elementen wegklikken in de inspector weer. Hoezee, snel naar Opslagbeheer - ho nee, eerst naar Settings, die annoying *beep* uitzetten - en toen in Opslagbeheer mijn degraded pool herstellen.

Dat ging eerst mis - partitioneren mislukte. Maar ja, nog een keer ingestart, en toen liep hij als een zonnetje. Grofweg 3 uur en hij was helemaal gesynct. Ondertussen kon ik in die degraded pool wel gewoon bij mijn data. Ik kon het in Disk Manager in de webinterface zien, maar ook via SMB kon ik er op zich gewoon bij. Niet gedaan, ik heb bewust een middagje niks bewerkt.

En ja, toen was alles stabiel, maar hij nuilde nog wel dat hij op 88% van zijn schijfruimte zat. Dus schijf 1 (nu met wat minder zweterige handjes) gedeactiveerd, nas uit, tweede diskje verwisseld. Hele circus weer opnieuw. Deze leek wel sneller te gaan? Maargoed.

- Na het ready maken van ook die disk heeft hij *zelf* de pool vergroot naar 3,6 TB! Dus ik hoefde niks meer te doen. Ik gebruik weer 20% van de ruimte en ik kan weer een tijdje vooruit.

Wat ik intussen heb gelezen over WD Purples is dat 30% van de mensen die ze in een nas heeft gestopt, het wel prima vindt, en hoopt dat ze het nog lang doen; 10% had ze in een nas of in een surveillance nas zitten en had allemaal disk errors, en dan was er nog de 60% van het internet die nog nooit zo'n ding in handen hadden gehad, maar er wel een mening over hadden dat ze de Purples nooit en te nimmer gebruiken zouden. Niet al te positief voor deze telg van WD! Maar let's hope for the best. Hij is uiteindelijk bedoeld (ook de firmware) om schrijven boven lezen te prefereren, en, als ik het goed las, ook bij stress doorgaat met schrijven ook al is de data erroneous. Dat is niet zo tof. Dat moet dan met een integriteitstest naar boven komen, of in ergste geval, terug te zien zijn als corrupte data wanneer ik na jaren eens een random foto of document probeer te openen. Let's hope not.

Kortom ik had beter Red Plus of Pro's of hoe ze heten kunnen nemen, maar dat station zijn we gepasseerd.

Ik heb op dit moment weer een Gezonde pool! Thanks voor alle mentale steun!

(en ik heb 3 1 TB disks die ik nu nooit meer durf te wissen :+ ... but that's another story...)

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
  • Laatst online: 22:21
Heeft er iemand hier ervaring met lacp (link aggregation control protocol) bij Synology?

Ik heb een 1512+ en ik ben benieuwd of het zinvol is om de 2 netwerk poorten van 1 GB te bundelen.

Ik zou graag willen weten of het extra snelheid oplevert bij kopiëren vanaf een ander systeem (uiteraard met 2.5 Gbit netwerkkaart of hoger).

Er wordt vaak gezegd dat het prima kan, maar meestal kom je dan uit dat je vanaf 2 systemen tegelijk opdrachten kan doen of dat je 2 kopieer acties tegelijk kunt doen. Maar dat laatste kost relatief weer heel veel performance op hdd’s.

Ik heb er 3 schijven in zitten die 280 MB/s kunnen doen, door Raid 5 zou ik qua schijven 560 MB/s kunnen halen (denk niet dat de cpu dat trekt :) ). Maar ik haal nu natuurlijk maar 100 MB/s, dat zou met lacp 200 MB/s kunnen zijn.

Ik zit te denken aan de overstap naar een 1522+, maar ik vind het zo’n schijt dat Synology niets anders heeft dan 1 GB netwerk-aansluitingen, dat ik geen zin heb om ook nog eens € 100 te betalen voor een aparte kaart voor een stroom vretende 10 GB-aansluiting (die weer veel te veel van het goede is, dure switches en betere bekabeling nodig heeft). Gooi er gewoon een 2.5 Gbit op.

Dus de vraag is eigenlijk of het meer snelheid oplevert en of ik het op DSM 6.2 ook werkend kan krijgen.

[ Voor 3% gewijzigd door White Feather op 03-08-2023 22:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NaN
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

NaN

SjoebieDoowah.

@Dark Blue mooi verhaal! Ik moest lachen!

_/-\o_ :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Airw0lf
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 22:39
@White Feather - het werkt.
Maar inderdaad - snelheidswinst is er niet zo bar veel - tenzij je met twee of meer apparaten tegelijk "iets" doet wat veel verkeer meebrengt.

makes it run like clockwork

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr.Roelski
  • Laatst online: 16:41

Dr.Roelski

Walk on ....

White Feather schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 21:38:
Heeft er iemand hier ervaring met lacp (link aggregation control protocol) bij Synology?

Ik heb een 1512+ en ik ben benieuwd of het zinvol is om de 2 netwerk poorten van 1 GB te bundelen.

Ik zou graag willen weten of het extra snelheid oplevert bij kopiëren vanaf een ander systeem (uiteraard met 2.5 Gbit netwerkkaart of hoger).

Er wordt vaak gezegd dat het prima kan, maar meestal kom je dan uit dat je vanaf 2 systemen tegelijk opdrachten kan doen of dat je 2 kopieer acties tegelijk kunt doen. Maar dat laatste kost relatief weer heel veel performance op hdd’s.

Ik heb er 3 schijven in zitten die 280 MB/s kunnen doen, door Raid 5 zou ik qua schijven 560 MB/s kunnen halen (denk niet dat de cpu dat trekt :) ). Maar ik haal nu natuurlijk maar 100 MB/s, dat zou met lacp 200 MB/s kunnen zijn.

Ik zit te denken aan de overstap naar een 1522+, maar ik vind het zo’n schijt dat Synology niets anders heeft dan 1 GB netwerk-aansluitingen, dat ik geen zin heb om ook nog eens € 100 te betalen voor een aparte kaart voor een stroom vretende 10 GB-aansluiting (die weer veel te veel van het goede is, dure switches en betere bekabeling nodig heeft). Gooi er gewoon een 2.5 Gbit op.

Dus de vraag is eigenlijk of het meer snelheid oplevert en of ik het op DSM 6.2 ook werkend kan krijgen.
Misschien handiger om als tussenstap alles 2.5Gb te maken? Dan haal je en je hogere snelheid, en je hebt nog laag energieverbruik en kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reinier68
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21:26
Airw0lf schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 23:28:
Maar inderdaad - snelheidswinst is er niet zo bar veel - tenzij je met twee of meer apparaten tegelijk "iets" doet wat veel verkeer meebrengt.
En als je een managed switch hebt die LACP ondersteund :-)
Maar idd, per connectie (PC) helptLACP niets, alleen als je meerdere clients hebt die wat sturen/lezen.

Ik heb nog een 1813+ die met 4 poorten is gebundeld, dat heeft wel voordelen als er meerdere systemen in je netwerk belasting genereren. 10GBe poorten genereren wel veel hitte, als je naar 10GB wil kan je beter DAC kabels gebruiken. Niet alle switches kunnen namelijk genoeg power leveren voor alle 10GB poorten te voorzien van prik... of de warmte onder controle te houden.

En let ook op welke NAS je neemt... Synology ondersteund ook steeds minden 10GB kaarten, maar alleen die van hun zelf. Over vendor lock gesproken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Airw0lf
@reinier68 - kan ook zonder LACP met iets dat heet Adaptive Load Balancing.
Met deze variant heb je geen managed switch nodig omdat alle intelligentie in de drivers en het OS zit.
En nee - dit is geen Synology-eigen techniek - elke Linux versie kan dit.

En v.w.b. de vendor-lock:
Tja - de ontwikkeling van de hard- en software zal toch ergens door betaald moeten worden.
En tot nu toe kan je de meeste Synology app-functies gebruiken zonder een abonnementsvorm.
Waarbij de meeste apps zonder veel moeite aan de praat te krijgen zijn.
Kortom - voor mij is de prijs/prestatie alles bij elkaar wel ok.

Mocht je het nou echt een probleem vinden, dan kan je op zoek gaan naar mainstream hardware en die voorzien van een gratis NAS-OS zoals bijvoorbeeld TrueNAS (maar er zijn er meer). Kost je alles bij elkaar wat tijd om de zaak aan het draaien te krijgen - ook al omdat sommige apps het op een Synology "spontaan" doen (zoals backups maken).

Maar eenmaal gedaan kan je er tot in lengte van jaren op draaien - vervanging is niet meer nodig - tenzij iets stuk gaat.

[ Voor 13% gewijzigd door Airw0lf op 04-08-2023 08:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
Dr.Roelski schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 23:36:
[...]

Misschien handiger om als tussenstap alles 2.5Gb te maken? Dan haal je en je hogere snelheid, en je hebt nog laag energieverbruik en kosten.
Ik zou graag allemaal 2.5 Gbit willen, maar Synology doet daar niet aan. Die geeft je tig x 1 Gbit (alsof een normale consument LACP gaat gebruiken, het enige nuttige is een afgescheiden netwerk).

2.5 Gbit zit al op de meeste nieuwe moederborden. 1 Gbit is al uit 1999 en 10 Gbit uit 2002.

Ze laten je meer dan € 100 betalen voor een custom-size kaart voor 10 Gbit. Die kan ook wel 2.5 Gbit en 5 Gbit, maar 10 Gbit-kaarten staan nu niet bekend als zuinig. Bovendien moet bij 10 Gbit je netwerkbekabeling van hogere kwaliteit zijn dan bij 1 of 2.5 Gbit. En 10 Gbit switches zijn ook niet zuinig en duur.

Er zijn zelfs al Nas-sen met 2.5 Gbit voor minder dan € 200. En Synology heeft het totaal niet, ook niet op iets als een 1522+ van meer dan € 700. Daar krijg je 4x 1 Gbit en de optie voor een 1/2.5/5/10 Gbit-kaart.

Tenzij je exotische configuraties met verschillende netwerken gaat doen of ssd’s hebt om te cachen, kun je er werkelijk niets met 4 netwerkaansluitingen. Van 4 aansluitingen tegelijk vragen van hdd gaat totaal niet werken, daarvoor is de toegangstijd te hoog.

Het is dat de software en beveiliging van Synology zoveel beter is dan van alle anderen dat ik een nieuwe Synology wil, maar ik heeen schijthekel aan dat Apple gedrag (wij bepalen wel wat goed voor u is en als u meer wilt mag u dik dokken) omdat dat ook nog eens met dikke nadelen komt.

Als ze nu gewoon een kaartje van € 50 hadden met 1 of 2 2.5 Gbit poorten, dan was het prima.
En dat kan, want de soc die ze gebruiken ondersteunt gewoon 2 netwerkaansluitingen tot 10 Gbit. (En een soc is op een heel wat kleiner procedé gemaakt dan een 10 Gbit kaart, dus daar zou verbruik minder een probleem zijn.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
Dank je.

Ik was er al bang voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:34

timovd

Voorsprong door techniek

Dit inderdaad, @White Feather . Hier maak ik al jaren gebruik van LACP met een prosumer managed switch en twee volwassenen in het huishouden. We zitten elkaar niet in de weg qua snelheid.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reinier68
Airw0lf schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 07:48:
@reinier68 - kan ook zonder LACP met iets dat heet Adaptive Load Balancing.
Met deze variant heb je geen managed switch nodig omdat alle intelligentie in de drivers en het OS zit.
En nee - dit is geen Synology-eigen techniek - elke Linux versie kan dit.

En v.w.b. de vendor-lock:
..............
Kortom - voor mij is de prijs/prestatie alles bij elkaar wel ok.
Helaas voor de Windows10/11 gebruikers, die hebben dat soort technieken niet (vroeger wel maar MS heeft dat er uit gehaald). Wil je snelheid dan moet je wel naar 2.5 of 10GB.

En ik ben heel blij met mijn Synology, ook de oude modellen doen het nog altijd goed, net weer een DS211+ opgeknapt en klaar voor her-inzet :-)
De hardware is zelden defect, dus dat zegt wel wat over de kwaliteit van de nassen.

Maar als voorbeeld worden Emulex 10GB kaarten ineens niet meer ondersteund in de DS1821+, terwijl alle voorgaande modellen dat wel doen. Dat is dus raar. Die kaarten zijn super, Synology heeft de drivers al, dus wat is dan het probleem? Dat bedoel ik meer met een verdor lock. Dus moest ik een een kaartje bij kopen van dik 250 euro, en dat is wel een domper. Maar over 10 jaar gerekend, is het een geeltje per jaar, dus dat overleef ik wel ;)

[ Voor 0% gewijzigd door reinier68 op 04-08-2023 09:21 . Reden: typo's eruit gehaald ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Airw0lf
@reinier68
In Windows 10/11 zijn die technieken er nog wel - vermits via een Intel NIC.
Die bundelen op driver niveau met iets dat heet adapter teaming.

Een andere (test-)route die ik nog op mijn ToDo heb staan is een goedkope 5 poorts switch met alleen 2,5-Gbps poorten. Dan wil ik 4 poorten koppelen aan de Synology met Adaptive Load Balancing (mode 5 of mode 6). En eens kijken wat er dan gebeurd op gebruikersniveau op het moment dat je daar ook een 2,5-Gbps verbinding hebt - maar wel via een andere, centrale switch die als backbone fungeert.

[ Voor 12% gewijzigd door Airw0lf op 04-08-2023 10:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr.Roelski
  • Laatst online: 16:41

Dr.Roelski

Walk on ....

Heb nog gewoon lekker goedkoop mellanox kaartje in mn 1821+ gezet. Had eerst Mellanox 2, maar later toch 3 erin gezet. Achteraf maakte dat weinig uit. Verder qnap switch (4x 10Gb+8x1Gb) en managed hasivo switch. op die laatste ook kort LACP gedaan met 4x1GB naar synology, maar kwam niet boven de 1Gb uit. Inmiddels die vervangen door 8x2.5Gb qnap switch en de hasivo als backup. Switch is prima, maar heb meer vertrouwen in de qnap. Met wifi6 en 2.5Gb poort op router nu dus zelfs snelheden via wifi boven de 1Gbit/s.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heisenbug
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 22-07 11:49
ppeterr schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 09:26:
@fyr0

Heb je de boel geupdate en werkend kunnen houden?

DS920+ NVMe SSD Volume missing after the 7.2-64570 Update 1

https://www.reddit.com/r/...issing_after_the_7264570/
Ik heb zojuist m'n DS920+ geupdate naar DSM 7.2-64570 Update 3 en ook hier een missende NVMe volume. Heb het kunnen fixen met dit command:

code:
1
sudo /usr/syno/bin/synosetkeyvalue /etc.defaults/synoinfo.conf support_m2_pool yes

Deze oplossing heb ik hier gevonden:
https://www.reddit.com/r/...tm_medium=web2x&context=3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppeterr
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 20:27
Heisenbug schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 18:45:
[...]

Ik heb zojuist m'n DS920+ geupdate naar DSM 7.2-64570 Update 3 en ook hier een missende NVMe volume. Heb het kunnen fixen met dit command:

code:
1
sudo /usr/syno/bin/synosetkeyvalue /etc.defaults/synoinfo.conf support_m2_pool yes

Deze oplossing heb ik hier gevonden:
https://www.reddit.com/r/...tm_medium=web2x&context=3
Top, ik denk dat de methode die jij hier nu post voor mij ook de oplossing was geweest. Ik vermoed dat het script eerder genoemd enkel wat m2 entry's toevoegd aan synoinfo.conf.

Maar mooi, hopelijk houd dit voorlopig even stand de komende update's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neurd
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21-07 22:30
Dirrukje schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 07:44:
Goedemorgen, een snelle vraag. Recentelijk nieuwe NAS neer gezet met 5x 6 TB in een RAID 5 opstellen. Vervolgens gaat hij de opslagpool op de achtergrond optimaliseren en dat gaat uitermate traag. Nu heb ik de fout gemaakt om naast 3 x CMR ook 1 x een SMR schijf te plaatsen. Ik verwacht even dat dit de oorzaak is dat de optimalisatie zo langzaam gaat.

Nu weet ik even niet zo goed of ik de SMR schijf er gewoon uit kan halen terwijl hij nog bezig is met die optimalisatie, of dat het verstandig is even de optimalisatie af te wachten en dan pas de SMR schijf te vervangen. Heb gewoon een vervangende CMR schijf liggen namelijk. Optimalisatie zal nog zo'n 2-3 dagen in beslag nemen denk ik.
Ik heb in het topic hier geen antwoord op gevonden, maar ondervind hetzelfde en vraag mij af of het normaal is.

Situatie: nieuwe ds423 met 3x8TB WDRed plus in SHR met BTFRS bestandsindeling.

De achtergrondoptimalisatie geeft aan hier 12 uur voor nodig te hebben. is dit normaal of kun je van de achtergrond functie een voorgrond functie met prio maken?

Si hoc legere scis nimium eruditiones habes

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nee dit is gewoon een eigenschap van het Btrfs systeem.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• UninPro
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 21-07 01:42
zunrob schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 19:53:
[...]

Ik bedoelde niet om te combineren. Ik zou ervoor kiezen om de 220+ te verkopen, en een 423+ of 923+ daarvoor terug te kopen. Die 220+ krijg je waarschijnlijk snel voor een net bedrag verkocht. Je schijven kun je dan nog steeds doorschuiven naar de 214 zoals bedacht. Voordeel is dat je dan met de nieuwe NAS meer bays hebt, en dus met goedkopere schijven toe kunt. Bovendien heb je dan altijd nog extra bays tot je beschikking om later makkelijk uit te breiden. Zonder meteen weer 2 nieuwe, grotere schijven te moeten kopen.
I did it! Thanks voor het advies. De 220+ verkocht en direct de 1522+ aangeschaft. Dan denk je dat het overplaatsen van de schijven het meest spannende gaat zijn van het gehele proces maar dat is zonder probleem verlopen. De 1522+ draait prima met de twee schijven van mijn "oude" 220+ zonder data verlies.

Edit 4: Voorlopig laatste edit verwacht ik. Heb de 2 schijven van mijn "oude" 214play ook toegevoegd en heb nu weer ruim voldoende om de komende tijd vooruit te kunnen. Geruststellende gedachte dat er nog 1bay vrij is om nog erin te pluggen om vervolgens de huidige 4x4TB schijven weer te vervangen voor grotere wanneer nodig in de toekomst.

[ Voor 95% gewijzigd door UninPro op 05-08-2023 20:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Ik wil graag een persoonlijke cloud omgeving voor mijn devices opzetten probeer nu Synology Drive aan de gang te krijgen. Als ik de Synology Drive app op mijn Android telefoon installeer en verbinding probeer te maken op het lokale IP van de NAS krijg ik de melding dat Synology Drive Server niet op de NAS geïnstalleerd is. Dat klopt, maar ik kan deze ook niet in de Package Center vinden?
Is Synology Drive Server soms niet (meer) beschikbaar voor oudere modellen met DSM 6.2?

Edit:
Drive Server voor DSM 7 zit op 3.3.1(mei 2023), waarbij de versie voor DSM 6.2 is blijven steken op 3.0.3 (jan 2022). Ik vrees dat dat mijn vraag beantwoord...

[ Voor 15% gewijzigd door MadMarky op 06-08-2023 18:37 ]

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kikkeraap
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21-07 22:07
Momenteel gebruik ik een DS418play voor zakelijke mail met Mailplus. Poort 25 omzeilen gaat prima samen met een SMTP relay service. De mail wordt eerst tijdelijk elders opgeslagen en wordt om de paar minuten met POP3 opgehaald. Er zijn 5 gebruikers en er zit nu voor ongeveer 16 gb aan data in de mail.

De mail werkt prima, maar het is alleen soms niet vooruit te branden. Soms gaat het vloeiend, maar een paar minuten later duurt het lang voordat er iets gebeurd op je scherm.

Is een overstap naar een DS923 met een SATA SSD als opslag voor mail een optie? (persoonlijke vind ik de synology NVMEs te duur) Zijn er andere opties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerritjan
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:12
MadMarky schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 17:07:
Is Synology Drive Server soms niet (meer) beschikbaar voor oudere modellen met DSM 6.2?

Edit:
Drive Server voor DSM 7 zit op 3.3.1(mei 2023), waarbij de versie voor DSM 6.2 is blijven steken op 3.0.3 (jan 2022). Ik vrees dat dat mijn vraag beantwoord...
Ik draai DSM6.2.4 en ik zie Drive server gewoon in het Package Center. Dat is inderdaad versie 3.0.3, maar waarom zou die niet meer werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

gerritjan schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 20:26:
[...]

Ik draai DSM6.2.4 en ik zie Drive server gewoon in het Package Center. Dat is inderdaad versie 3.0.3, maar waarom zou die niet meer werken?
Kennelijk staan ze geen nieuwe installaties meer toe
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5XZ0cwscU8IGqKp4yUTtoPEs7Ug=/800x/filters:strip_exif()/f/image/n2oJgyNy2miHKAgvZrAefNQz.png?f=fotoalbum_large

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcio
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 02-07 10:53
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DwiSo_TyiNmMKMD_KPHJYW0JO4k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qCwPrBeBuIeOdrh9kUfrX4jJ.png?f=fotoalbum_large ze hebben een fix

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazzzdafke
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 00:32
Ik zit met een probleempje:

ik gebruik de passwordless sign in voor mijn Syn NAS.
Echter lijkt dit niet te werken met de app DS Audio? Dit blijkt ook uit de syn pagina: https://kb.synology.com/e...gy_apps_for_DSM_web_login

Echter, hoe kan ik dan wel inloggen? Want hij wil op geen enkel manier met mijn user/pass inloggen?

Interesting times...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sparhawk
  • Laatst online: 22:09

Sparhawk

Can bind minds with his spoon

@White Feather, ik heb een 916+, en ik heb het wel voor elkaar gekregen. Kost je we wat gepruts, maar ik kan nu een file copieeren van mijn NAS naar mijn windows machine met 200MB/s

Zie onderstaand topic waar ik (uiteindelijk) heb uitgelegd hoe ik het voor elkaar heb gekregen
Synology 920+ niet sneller door read and write SSD cache

Note, dit is wel met 2x 1Gb nic in de windows machine. Geen idee of dit ook werkt met 2x1Gb van de synology naar een 2.5Gb Gb switch en dan naar een enkele 2.5 Gb nic in je computer

Wil iedereen die in telekinese gelooft mijn hand opheffen a.u.b.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exorcist
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Ik kom ergens niet aan uit:

Ik heb bij mijn ouders nog een 212j staan voor een backup buitenshuis vanaf m'n 218+.
Hier zat een 3TB disk in welke ontoereikend was geworden. Deze heb ik vervangen voor een 6TB WD Red.

Op mijn NAS kreeg ik dezelfde melding als op mijn 215j laatst (die ik thuis gebruik voor een wekelijkse backup van de 218+), namelijk dat de disk unsupported is door de huidige versie van DSM. Bij mijn 215j heb ik dat kunnen oplossen door naar een compatible DSM over te stappen, wat niet mogelijk is met m'n 212j omdat deze ouders is en maximaal DSM 6.2.4 kan draaien (wat deze draait).

Ik heb het script gevonden en succesvol uitgevoerd om de schijf toe te voegen aan de lijst met compatible HDD's. Synology gereboot, maar de melding blijft staan: unsupported.

Nogmaals het script draaien leertt me dat de database de schijf nu wel gewoon bevat en dat dat goed zou moeten zijn:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
MK2561GSYN already exists in ds212j_host.db
MK2561GSYN already exists in ds212j_host_v7.db
MK2561GSYN already exists in ds212j_host.db.new
MK2561GSYN already exists in ds212j_host_v7.db.new
WD6002FFWX-68TZ4N0 already exists in ds212j_host.db
WD6002FFWX-68TZ4N0 already exists in ds212j_host_v7.db
WD6002FFWX-68TZ4N0 already exists in ds212j_host.db.new
WD6002FFWX-68TZ4N0 already exists in ds212j_host_v7.db.new

Support disk compatibility already enabled.

Drive db auto updates already enabled.

Ik heb eigenlijk geen idee meer wat ik nu nog zou kunnen doen. Iemand de gouden tip?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:40
Lord_Dain schreef op maandag 31 juli 2023 @ 20:33:
Ik neig naar de Seagate omdat ik daar goede ervaringen mee heb (daarom staan er bv. geen WD in de shortlist). Ik weet dat de EXOS een enterprise disk is eigenlijk, maar hij performed even goed tot beter vergeleken met de Seagate Ironwolf series en is ook nog eens heel goedkoop.
Iemand nog een goed argument waarom ik voor de een of de andere zou moeten kiezen?
Update:

Ik ben voor de uitvoering: Seagate Exos 7E10 SATA (512e/4KN, Standard), 8TB gegaan, deze komt morgen binnen en dan vervang ik mijn defecte 3TB disk in de DS215J. Ben benieuwd hoe dat gaat verlopen en of het volume succesvol opnieuw opgebouwd wordt!

Zal zeker nog even laten weten hier hoe mijn ervaringen zijn met deze disk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
Sparhawk schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 10:56:
[...]

@White Feather, ik heb een 916+, en ik heb het wel voor elkaar gekregen. Kost je we wat gepruts, maar ik kan nu een file copieeren van mijn NAS naar mijn windows machine met 200MB/s

Zie onderstaand topic waar ik (uiteindelijk) heb uitgelegd hoe ik het voor elkaar heb gekregen
Synology 920+ niet sneller door read and write SSD cache

Note, dit is wel met 2x 1Gb nic in de windows machine. Geen idee of dit ook werkt met 2x1Gb van de synology naar een 2.5Gb Gb switch en dan naar een enkele 2.5 Gb nic in je computer
Dank je voor je reactie. Ik heb een 1512+ en die draait geen DSM 7.1.1 waarin hier voor het eerst ondersteuning in zit.

De 1513+ met dezelfde cpu wordt wel ondersteund, maar ja.

Een vriend van mij wees me op de Qnap TS-462 die nu onder de € 400 was en wel 2.5 GB uit de doos heeft. Ik zat eerst naar de 464 te kijken (2x 2.5 Gbit, quad core cpu, 4 bays, 2x nvme, 1x PCIe uitbreiding en 8 GB Ram), maar die is € 660, wat ik toch veel vond voor de gok om over te stappen. De 462 heeft een een dual core, maar 1x 2.5 Gbit en maar 2 GB Ram, maar dat kan naar 16/32 GB). Hij heeft er zelf ook eentje gekocht, dus bij problemen kan ik bij hem terecht. We gaan een over-en-weer backup doen.

Ik heb nog even zitten dubben en naar een 923+ gekeken, maar die was 50% duurder en dan moet ik nog steeds kutten met de netwerk poorten (of ik moet weer € 120 bijleggen voor een onnodige en onzuinige 10 Gbit-kaart).

Dus jammer voor jullie, Synology, ik wilde erg graag klant bij jullie blijven, maar jullie hardware-aanbod zuigt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CuBras
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 21:12
kikkeraap schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 18:08:
Momenteel gebruik ik een DS418play voor zakelijke mail met Mailplus. Poort 25 omzeilen gaat prima samen met een SMTP relay service. De mail wordt eerst tijdelijk elders opgeslagen en wordt om de paar minuten met POP3 opgehaald. Er zijn 5 gebruikers en er zit nu voor ongeveer 16 gb aan data in de mail.

De mail werkt prima, maar het is alleen soms niet vooruit te branden. Soms gaat het vloeiend, maar een paar minuten later duurt het lang voordat er iets gebeurd op je scherm.

Is een overstap naar een DS923 met een SATA SSD als opslag voor mail een optie? (persoonlijke vind ik de synology NVMEs te duur) Zijn er andere opties?
@kikkeraap , Volgens de specs zit er standaard 2GB aan werkgeheugen in. Dit kan best de oorzaak van je probleem zijn. Je kan er voor kiezen om enkele processen uit te schakelen, extra geheugen bij te prikken of inderdaad overstappen naar een ander model. Met de NAS Selector (https://www.synology.com/nl-nl/support/nas_selector) kan je inzicht krijgen wat je nodig kan hebben.
Volgens "mijn" eisen kom ik uit op een DS1522+. Misschien wel een optie om er naar te kijken. Wellicht dat je ook voor een NAS kan gaan met een NVME SSD Cache.
Genoeg om te proberen in ieder geval!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sparhawk
  • Laatst online: 22:09

Sparhawk

Can bind minds with his spoon

White Feather schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 08:09:
[...]

Dank je voor je reactie. Ik heb een 1512+ en die draait geen DSM 7.1.1 waarin hier voor het eerst ondersteuning in zit.

De 1513+ met dezelfde cpu wordt wel ondersteund, maar ja.
@White Feather, zie mijn andere thread. Ik draai nog DMS 6.XX op mijn 916+, en ik heb dit gewoon werkend gekregen. Ik zie dus niet, waarom jij niet met je 1512+ dit ook niet voor elkaar zou moeten kunnen krijgen.

Jij hebt zelfs 4 poorten om te bundelen :)

Wil iedereen die in telekinese gelooft mijn hand opheffen a.u.b.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reinier68
Zie net dat Synology ook zelf refurbished modellen verkoopt: https://www.synology.com/nl-nl/products/store
Zo te zien alleen 2-4 bay modellen.

Wel volle garantie, maar geen Extended programma.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TurboTon1973
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21:20

Nieuwste versie smb ondersteunt Multi-channel smb. Hierdoor heb je wel hogere snelheden. Althans volgens diverse reviews die ik gezien heb. Heb het zelf nog niet getest

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Airw0lf
Zie ook:
https://kb.synology.com/e...ichannel_link_aggregation

Het lijkt erop dat die multichannel aan client en server kant 2 of meer netwerkkaarten vereist.
Met daarnaast de eis dat het aantal aan beide kanten gelijk moet zijn.
Dus 4 poorten aan Synology kant en 2 poorten aan client lijkt niet te werken... :?
Net zo min als een client met 2.5-Gbps ethernet naar een NAS met vier 1-Gbps poorten... :?

Dus of dit een realistische optie gaat zijn... :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
Airw0lf schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 22:55:
Zie ook:

Het lijkt erop dat die multichannel aan client en server kant 2 of meer netwerkkaarten vereist.
Met daarnaast de eis dat het aantal aan beide kanten gelijke moet zijn.
Dus 4 poorten aan Synology kant en 2 poorten aan client lijkt niet te werken... :?
Net zo min als een client met 2.5-Gbps ethernet naar een NAS met vier 1-Gbps poorten... :?

Bizar, Link aggregation lijkt me op vele punten superieur en praktischer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quetensky
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 22-07 14:51
Airw0lf schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 22:55:
Zie ook:

Met daarnaast de eis dat het aantal aan beide kanten gelijk moet zijn.

Goed, ik heb een 918+, bond 1 is beide op 1G full duplex naar m'n switch, daar is een 2.5G poortje naar de PC toe, die zit nu op een 1G poort NIC, dat word een andere PC met een 2.5G NIC. Dan ga ik dus in snelheid niet vooruit vanaf de PC? Dat blijft gewoon 1G vanaf de Syno?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
Lord_Dain schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 18:39:
[...]

Update:

Ik ben voor de uitvoering: Seagate Exos 7E10 SATA (512e/4KN, Standard), 8TB gegaan, deze komt morgen binnen en dan vervang ik mijn defecte 3TB disk in de DS215J. Ben benieuwd hoe dat gaat verlopen en of het volume succesvol opnieuw opgebouwd wordt!

Zal zeker nog even laten weten hier hoe mijn ervaringen zijn met deze disk.
Nou het is gelukt, gisteren HDD1 in de NAS omgewisseld, daarna is de NAS een uur of 7 bezig geweest om de RAID te repareren. Met als resultaat:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/saxCfTX.png
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/w4HBaoi.png

Nou zie ik alleen dat ik dus op deze RAID1 straks geen extra volumes aan kan maken. Dat is jammer.

De Seagate EXOS maakt een licht hummend geluid in de NAS, ik moet de meterkast openmaken en er naast gaan staan en dan is het hoorbaar. Verder niet storend.
Quetensky schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 09:58:
[...]

Goed, ik heb een 918+, bond 1 is beide op 1G full duplex naar m'n switch, daar is een 2.5G poortje naar de PC toe, die zit nu op een 1G poort NIC, dat word een andere PC met een 2.5G NIC. Dan ga ik dus in snelheid niet vooruit vanaf de PC? Dat blijft gewoon 1G vanaf de Syno?
Klopt, dus ik zou adviseren om link aggregation te gebruiken.

[ Voor 17% gewijzigd door Lord_Dain op 09-08-2023 10:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saekerhett
  • Laatst online: 12-07 00:45
Ik zit de laatste tijd even rond te kijken naar een praktische oplossing voor mijn huidige situatie.

Ik heb hier twee NAS'sen staan:
- Synology DS920+ met vier 4TB WD RED in SHR.
- Synology DS413 met vier 4TB WD RED in SHR.

Op de nieuwere DS920+ doe ik eigenlijk alles. Opslag, Plex, Dockers (*arr, WireGuard, AdGuard, Home Assistant, Omada controller), enfin je kent het wel.
De oudere DS413 wordt eigenlijk alleen gebruikt voor opslag. Deze is inmiddels EOL, maar ontvangt nog wel security updates voor DSM 6.2.4. Vooralsnog dan.

Mijn doel is eigenlijk om naar één NAS toe te werken (scheelt ook weer stroom), waarbij ik minimaal de huidige capaciteit van acht 4TB schijven (in SHR is prima) behoud en het liefst wat ademruimte heb voor mijn 4k collectie die ik wil gaan uitbreiden. Ik heb nu nog zo'n 2TB vrij, maar dat kan hard gaan natuurlijk. Nu denk ik dat ik twee richtingen op kan:

1. De DS920+ en DS413 plus alle acht schijven verkopen. Wat zou dit waard zijn? 500 voor de DS920+, 80 voor de DS413 en 8 x 40 = 320 euro voor de schijven... totaalbedrag om en nabij 900 euro. Aannemelijk? En dan voor dat geld een DS923+ kopen? DIe is toch weer drie jaar jonger en dus langer ondersteund dan de DS920+. Dan heb ik nog ongeveer 300 euro over voor schijven om quitte te spelen qua opslag, dus daar moet dan ook nog geld bij, zeker als je SHR wil blijven gebruiken. 4 x 8TB kan natuurlijk, maar misschien is eerst 2 x 16/18TB (Seagate/Toshiba) wel handiger met het oog op toekomstige uitbreidingen. Voor SHR heb je minimaal drie schijven nodig, stel dat ik 3 x 16TB koop, is dit 750 euro en heb ik 32TB netto opslag. Op zich al een mooie vooruitgang. Plus nog ruimte voor een extra schijf.
Totale geschatte kosten: 450 euro.

2. Alleen de DS413 plus alle schijven verkopen. Dat zou misschien rond de 400 euro opleveren en dan kun je dat weer gebruiken voor nieuwe schijven, bijvoorbeeld 3x 16TB zoals het bovenstaande voorbeeld.
Totale geschatte kosten: 350 euro.

Ikzelf neig een beetje naar het tweede scenario, maar misschien heb ik wel iets compleet over het hoofd gezien, dus als jullie nog advies hebben, graag! En zijn mijn schattingen van de opbrengst van verkoop een beetje reëel? Alle schijven doen het trouwens nog perfect volgens SMART.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quetensky
Lord_Dain schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 09:58:
[...]

Nou het is gelukt, gisteren HDD1 in de NAS omgewisseld, daarna is de NAS een uur of 7 bezig geweest om de RAID te repareren. Met als resultaat:

[Afbeelding]
[Afbeelding]

Nou zie ik alleen dat ik dus op deze RAID1 straks geen extra volumes aan kan maken. Dat is jammer.

De Seagate EXOS maakt een licht hummend geluid in de NAS, ik moet de meterkast openmaken en er naast gaan staan en dan is het hoorbaar. Verder niet storend.

[...]

Klopt, dus ik zou adviseren om link aggregation te gebruiken.
Oké, ga ik doen op de nieuwe PC. Ga jij je kleine HDD nog vervangen door een grotere zodat je de volledige schijf kan gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
Saekerhett schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 10:11:
Voor SHR heb je minimaal drie schijven nodig, stel dat ik 3 x 16TB koop, is dit 750 euro en heb ik 32TB netto opslag. Op zich al een mooie vooruitgang. Plus nog ruimte voor een extra schijf.
Totale geschatte kosten: 450 euro.

2. Alleen de DS413 plus alle schijven verkopen. Dat zou misschien rond de 400 euro opleveren en dan kun je dat weer gebruiken voor nieuwe schijven, bijvoorbeeld 3x 16TB zoals het bovenstaande voorbeeld.
Totale geschatte kosten: 350 euro.
Je hebt maar 1 schijf nodig om SHR aan te zetten (in hoeverre het dan daadwerkelijk Raid is...)

Minimaal aantal schijven waarbij er 1 uit kan vallen (dus SHR-1) zonder dat er dataverlies is, is 2. Dan heb je eigenlijk een Raid 1, die kun je altijd omzetten naar Raid 5 met 3+ schijven.

https://kb.synology.com/e..._Synology_Hybrid_RAID_SHR

Dus optie 1 zou dan worden 2x16= € 200 voor 16 TB. € 450 voor 3 nieuwe schijven en 32 TB.

Optie 2 wordt dan 2x16= € 100 voor 16 TB. € 350 voor 3 nieuwe schijven en 32 TB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wim1928
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 24-09-2024
Vraagje: ik heb een DS918.
Nu wil ik mijn schijven even uit de slots halen om schoon te maken.

Moet ik de schijven nu weer exact in de zelfde slots terug stoppen.?
of kunt de schijven ook terug gezet worden in andere willekeurige slots.? Van de DS918

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rally
  • Laatst online: 21:36

rally

Deyterra Consultancy

wim1928 schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 14:39:
Vraagje: ik heb een DS918.
Nu wil ik mijn schijven even uit de slots halen om schoon te maken.

Moet ik de schijven nu weer exact in de zelfde slots terug stoppen.?
of kunt de schijven ook terug gezet worden in andere willekeurige slots.? Van de DS918
In theorie werkt het weer, *ook* als je ze in een ander slot terugstop.
Echter is het gebruikelijk om ze weer in hetzelfde slot terug te stoppen, omdat dit onder sommige omstandigheden wel eens problemen oplevert.

Dus ik adviseer je om de schijven en slots te markeren zodat je ze op dezelde plek terug kunt stoppen (zowel NAS als schijven, want ik heb een situatie meegemaakt dat iemand anders ze in een NAS moest terugplaatsen na een verhuizing en die van rechts naar links telde, terwijl degene die ze er uit had gehaald van links naar rechts had geteld. :X )

http://www.deyterra.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
Quetensky schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 10:26:
[...]

Oké, ga ik doen op de nieuwe PC. Ga jij je kleine HDD nog vervangen door een grotere zodat je de volledige schijf kan gebruiken?
Ja, de andere disk is ook al ruim 7 jaar in gebruik en ik vermoed dat deze ook niet al te lang op zich laat wachten met hemelen. Vervelende is alleen dat ik volgens mij het volume niet kan vergroten. Dus ik moet nog even kijken of ik uberhaupt de extra ruimte kan gebruiken zonder de hele RAID opnieuw op te bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synapse42
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 12-08-2023
Omdat het ik erg bezorgd ben op dit moment een vraag om advies.
TL;DR: heb een DS420+ met 2 2TB schijven en 2 4TB WD Red SMR schijven. 1 van de 2 TB schijven crash en SHR volume degraded. 4TB schijven zijn SMR en heb nu pas door dat dat problematisch is, what do?

Een jaar geleden kocht ik een DS420+ en omdat ik nog twee schijven van 2TB had liggen van een desktop besloot ik die er in te monteren samen met een 4TB wat (zonder beter te weten) een WD40EFAX werd (een SMR schijf dus). Paar dagen geleden zat het SHR volume op 90% dus besloot ik uit te breiden met exact dezelfde WD40EFAX schijf. De uitbreiding slaagde maar even later ging een van de twee desktop schijven in faling en was het SHR volume degraded. Dat was om 5u 's nachts en in paniek bestelde ik alvast twee extra 4TB schijven bij alternate (opnieuw SMR WD40EFAX).

Omdat ik bij de uitbreiding een melding had gezien van "not on compatibility list" vroeg ik em af of de crash van de 2tb schijf daar mee te maken had en ging ik aan het lezen. Nu ben ik op de hoogte van de nadelen van SMR maar weet ik niet goed wat ik nu verder moet.

Huidige situatie:
disk 1: 2TB desktop schijf in faling
disk 2: 2TB desktop schijf healthy
disk 3: 1 jaar oude WD40EFAX healthy
disk 4: nieuwe WD40EFAX healthy

mijn idee momenteel:
stap 1: twee seagate ironwolfs of wd red plus bestellen en dubbel checken op compatibility
stap 2: zodra de WD40EFAX schijven aankomen stuur ik ze op retour
stap 3: bij aankomst seagates disk 1 vervangen met ironwolf 4TB en volume repair runnen
stap 4: repair gedaan, disk 2 deactivate en vervangen met ironwolf 4TB
stap 5: repair volume en dan expand volume
stap 6: over tijd de twee WD Reds vervangen wanneer nood aan expansie

goed idee of niet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 23:15
synapse42 schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 20:32:
mijn idee momenteel:
stap 1: twee seagate ironwolfs of wd red plus bestellen en dubbel checken op compatibility
stap 2: zodra de WD40EFAX schijven aankomen stuur ik ze op retour
stap 3: bij aankomst seagates disk 1 vervangen met ironwolf 4TB en volume repair runnen
stap 4: repair gedaan, disk 2 deactivate en vervangen met ironwolf 4TB
stap 5: repair volume en dan expand volume
stap 6: over tijd de twee WD Reds vervangen wanneer nood aan expansie

goed idee of niet?
Met het idee is niets mis. Je kan deze werkwijze volgen.

• wim1928
Vraagje.
Ik heb 4x18TB schijven in mijn DS918+ zitten.
Van exact zelfde merk en type
Maar ėėn schijf heeft een iets andere oudere firmware.
Kan dit voor problemen gaan zorgen?
De nas zelf geeft aan dat alles gezond is in de SHR pool .

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 22:37

g0tanks

Moderator CSA
Ik zit er aan te denken om een DS224+ te kopen als mijn eerste NAS en daar 2x uitvoering: WD Red Pro (2020) (512MB cache), 16TB in te stoppen. Echter word ik afgeschikt door de reviews over lawaai van de hardeschijven, aangezien het lastig wordt voor mij om de NAS buiten gehoor te plaatsen.

Nu gebruik ik al 10+ jaar alleen maar SSDs in mijn computers. Zijn hardeschijven luidruchtiger geworden, of zijn we gewoon verwend geraakt? Ik kan me namelijk niet herinneren dat ik me vroeger stoorde aan een computer vol HDDs.

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

• reinier68
wim1928 schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 17:44:
Vraagje.
Ik heb 4x18TB schijven in mijn DS918+ zitten.
Van exact zelfde merk en type
Maar ėėn schijf heeft een iets andere oudere firmware.
Kan dit voor problemen gaan zorgen?
Komt vaker voor. Ik heb een setje van WD met 2 versies firmware.
Doen het verder gewoon prima :-)

En als het een disk is die op de compatibiliteit list staat, geld dat vaak ook voor de andere firmware versies.

[ Voor 12% gewijzigd door reinier68 op 10-08-2023 20:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wim1928
g0tanks schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 19:33:
Ik zit er aan te denken om een DS224+ te kopen als mijn eerste NAS en daar 2x uitvoering: WD Red Pro (2020) (512MB cache), 16TB in te stoppen. Echter word ik afgeschikt door de reviews over lawaai van de hardeschijven, aangezien het lastig wordt voor mij om de NAS buiten gehoor te plaatsen.

Nu gebruik ik al 10+ jaar alleen maar SSDs in mijn computers. Zijn hardeschijven luidruchtiger geworden, of zijn we gewoon verwend geraakt? Ik kan me namelijk niet herinneren dat ik me vroeger stoorde aan een computer vol HDDs.
vorig jaar heb ik mij aardig verdiept in het lawaai van harde schijven omdat ik nieuwe wilde aanschaffen.
de 3 oude schijven die ik had WD 6TB pro maakte zoveel lawaai dat ik deze op afstand van 6 mtr met tussendeur nog duidelijk kon horen.
wat mij opviel was dat de meeste klachten over lawaai van kraken en krassen van WD en Seagate schijven kwamen.

uiteindelijk heb ik een keus gemaakt en heb als proef 1 Toshiba 18TB gekocht deze hoorde ik vrijwel niet!
en heb daarna nog een aantal gekocht.
ik heb ze nu ongeveer een jaartje draaien ze blijven redelijk stil, en bijzonder snel, en goedkoop, met 5 jaar garantie.

• reinier68
wim1928 schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 20:32:
[...]

vorig jaar heb ik mij aardig verdiept in het lawaai van harde schijven omdat ik nieuwe wilde aanschaffen.
de 3 oude schijven die ik had WD 6TB pro maakte zoveel lawaai dat ik deze op afstand van 6 mtr met tussendeur nog duidelijk kon horen.
wat mij opviel was dat de meeste klachten over lawaai van WD en Seagate schijven kwamen.

uiteindelijk heb ik een keus gemaakt en heb 1 Toshiba 18TB gekocht deze hoorde ik vrijwel niet!
en heb daarna nog een aantal gekocht.
ik heb ze nu ongeveer een jaartje draaien ze blijven redelijk stil, en bijzonder snel, en goedkoop, met 5 jaar garantie.
lawaai is relatief :-)
Mijn WD30EFRX-en zijn behoorlijk stil (zijn ook oud). De nieuwe IronWolf pro's maken goed lawaai, maar zijn dan ook veel sneller.

In een full metal 8 bay behuizing klinkt het ook anders als in de kleinere plastic nassen.
Maar met een dun viltje tussen drivebay en de behuizing klinkt het een stuk 'rustiger'.

Toshiba geeft geen garatieafhandeling aan jou als persoon. Moet altijd via een reseller waar je hem ooit hebt gekocht. WD en Seagate hebben eigen RMA processen.

• Laurens85
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 18-07 16:46
Vraagje. Heb een eenvoudige DS116, maar krijg de video's maar niet gestreamd naar de Apple TV 4k. Alles is bedraad aangesloten. Apps als DS Video, Plex, VLC.... alles geprobeerd, niks werkt. DS Video geeft aan dat de audiocodec (mp3) niet wordt ondersteund. VLC en Plex indexeren van alles, behalve de juiste map. Allerlei url's/path geprobeerd.... niks.

Heb al tig forums en handleidingen afgestruind, maar dat Synology is zo ongelooflijk en nodeloos ingewikkeld, ik kom er niet uit.

Iemand tips? DSM en ATV zijn volledig geupdate.

Arcam SA20 || MA Silver300 7G || Pro-Ject Debut Carbon EVO met Ortofon 2M Blue || NAD C545bee || NAD T567 || discogs.com/user/Vinyl_Laurens/collection

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Laurens85 schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 22:13:
Vraagje. Heb een eenvoudige DS116, maar krijg de video's maar niet gestreamd naar de Apple TV 4k. Alles is bedraad aangesloten. Apps als DS Video, Plex, VLC.... alles geprobeerd, niks werkt. DS Video geeft aan dat de audiocodec (mp3) niet wordt ondersteund. VLC en Plex indexeren van alles, behalve de juiste map. Allerlei url's/path geprobeerd.... niks.

Heb al tig forums en handleidingen afgestruind, maar dat Synology is zo ongelooflijk en nodeloos ingewikkeld, ik kom er niet uit.

Infuse is de app voor mij op alle Apple iOS devices.

Kwestie van share toevoegen en klaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lord_Dain
Laurens85 schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 22:13:

Tip, klooi niet met Plex oid op de NAS, maar gebruik een goede mediaspeler op je devices. Ik heb overal op mijn TV's een Google TV device met daarop Kodi. Ik heb met Kodi nog nooit meegemaakt dat er iets niet op af wilde spelen. Dan is het idd zoals hierboven gezegd, share toevoegen en gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Laurens85
Vorkie schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 22:46:
[...]

U is geweldig, Dank

Arcam SA20 || MA Silver300 7G || Pro-Ject Debut Carbon EVO met Ortofon 2M Blue || NAD C545bee || NAD T567 || discogs.com/user/Vinyl_Laurens/collection

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wim1928
Vorkie schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 22:46:
[...]

Op je Synology kijken naar de rechten en Plex toe voegen (aanvinken) aan je rechten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lord_Dain
wim1928 schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 08:57:
[...]

Op je Synology kijken naar de rechten en Plex toe voegen (aanvinken) aan je rechten.
Plex op een DS116? Computer says NO!
https://docs.google.com/s..._z7pM/edit#gid=1274624273

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Ik loop plotseling tegen iets raars aan op mijn Syno 220+ met DSM 7.2.

Tot voor kort kon ik met een admin account altijd rechten aanpassen van folder.
Vandaag merkte ik dat ik dat niet meer kan voor een deel van die folders.

Bij sommige kan het prima, selecteer de folder, klik recht, selecteer properties en dan Permission. Dan krijg ik een lijst van users en groups en wat ze mogen of niet mogen. Ik kan dan aanpassen wat ik wil.

Maar nu gaat dat bij sommige gaat dat niet meer. Daar zijn alle users/groups grijs en kan ik niets aanpassen.

Het gaat niet alleen om folders van 'andere' gebruikers, maar ook om die van de admin user zelf.

Wat is er gebeurd? Ik kan niets bedenken. Ik heb ook al een ander admin account gemaakt om te testen en daar gebeurt precies hetzelfde.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jamesz
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 07-07 15:27
Het scenario;

Ik heb sinds ca. 6 jaar thuis een DS115J draaien voorzien van een 2TB WD Red schijf welk ik simpelweg gebruik als netwerk schijf voor het opslaan van allerhande bestanden en als backup locatie voor foto's + reservekopie locatie van een ca. 150gb grote foto-bibliotheek welk ik normaliter op een oude Mac Mini beheer en daar vandaan dus periodiek naar de NAS kopieer.

Periodiek (zeg; ieder kwartaal) maak ik een backup van de NAS naar een losse externe 4tb USB3.0 HD welk de rest van de tijd in een kast ligt bij mijn ouders als off-site backup.

Van de 2TB gebruik ik inmiddels iets meer dat 1Tb dus capaciteit issues zijn nog lang niet ter sprake. Snelheid van toegang middels Windows-verkenner tot netwerk mappen is voor mijn gebruik momenteel al prima

Om drie redenen ben ik aan het kijken naar een vervanging;

* Ouderdom van de NAS en schijf. (gevoelsmatig)
* Traagheid van de (web)interface bij inloggen op DSM middels browser / app.
* Inzet van de NAS als recorder voor een tweetal IP-cams middels surveillance station.

Misschien is het eerste argument niet eens zo relevant. Maandelijkse testen van de schijf laten nog geen errors etc. zien. Wat is een verstandig moment qua ouderdom om tot vervanging over te gaan?

Als vervanger kijk ik naar een 423+ voorzien van twee nieuwe 4TB schijven ingesteld als elkaar mirror. De huidige 2tb schijf zou ik dan toe willen wijzen voor opslag van camera beelden.

Nu mijn vraag;

* Is de hardware van de 423+ snel genoeg voor het fatsoenlijk draaien van Surveillance station?
* Werkt het inloggen op en gebruik van DSM op een dergelijk (recent) model echt zo veel sneller als wat ik nu gewend?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 21:07

Tortelli

mixing gas and haulin ass

Raar probleem bij de Synology DS220j van een vriend van me. Hij zit direct aangesloten op de Ziggo connectbox maar heeft een verbinding van maar 100Mbit.
Andere kabel geprobeerd, reboot etc maar dit lijkt niet te helpen. Iemand enig idee wat het probleem hierbij is?
Rare is dat een ander apparaat (o.a. laptop) op de Ziggo modem/router gewoon op Gbit snelheid werkt.
Jamesz schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 13:36:
Het scenario;

Ik heb sinds ca. 6 jaar thuis een DS115J draaien voorzien van een 2TB WD Red schijf welk ik simpelweg gebruik als netwerk schijf voor het opslaan van allerhande bestanden en als backup locatie voor foto's + reservekopie locatie van een ca. 150gb grote foto-bibliotheek welk ik normaliter op een oude Mac Mini beheer en daar vandaan dus periodiek naar de NAS kopieer.

Periodiek (zeg; ieder kwartaal) maak ik een backup van de NAS naar een losse externe 4tb USB3.0 HD welk de rest van de tijd in een kast ligt bij mijn ouders als off-site backup.

Van de 2TB gebruik ik inmiddels iets meer dat 1Tb dus capaciteit issues zijn nog lang niet ter sprake. Snelheid van toegang middels Windows-verkenner tot netwerk mappen is voor mijn gebruik momenteel al prima

Om drie redenen ben ik aan het kijken naar een vervanging;

* Ouderdom van de NAS en schijf. (gevoelsmatig)
* Traagheid van de (web)interface bij inloggen op DSM middels browser / app.
* Inzet van de NAS als recorder voor een tweetal IP-cams middels surveillance station.

Misschien is het eerste argument niet eens zo relevant. Maandelijkse testen van de schijf laten nog geen errors etc. zien. Wat is een verstandig moment qua ouderdom om tot vervanging over te gaan?

Als vervanger kijk ik naar een 423+ voorzien van twee nieuwe 4TB schijven ingesteld als elkaar mirror. De huidige 2tb schijf zou ik dan toe willen wijzen voor opslag van camera beelden.

Nu mijn vraag;

* Is de hardware van de 423+ snel genoeg voor het fatsoenlijk draaien van Surveillance station?
* Werkt het inloggen op en gebruik van DSM op een dergelijk (recent) model echt zo veel sneller als wat ik nu gewend?
NAS vervangen puur omdat de interface sneller is lijkt mij nogal zinloos. De snellere modellen (1821+ hier) zijn hiermee wel echt snel overigens, maar zo vaak zit je er toch niet in?
De 215j is geen snelheidsmonster maar is voor simpele data transfers prima. Je haal in de praktijk iets van 80-90MB/s ofzo.

HDD vervangen vanwege levensduur is iets voor te zeggen. Al is 6 jaar niet heel oud imo. Hoeveel draaiuren heeft die hdd? Je 2 nieuwe 4TB HDD’s kunnen kopen. 1 toevoegen aan je 215j als SHR) en hij maakt een mirror van je 2TB hdd naar je 4TB hdd. Dit proces zal even duren.
Daarna kun je de 2TB hdd vervangen door de 2e 4TB hdd en heb je 2x4TB in SHR (raid 1, mirror).
Dit proces moet je toch “door” als je naar nieuwe hardware wil gaan (of je moet hem volledig opnieuw op willen bouwen). De 2 hdd’s kun je zo in een nieuw model stoppen en alles werkt gewoon verder.
Met surveillance station heb ik zelf geen ervaring. Feit is wel dat hij continue data naar de NAS zal sturen waardoor de HDD 24/7 aan het schrijven is.

Wat ik misschien wel zou doen als je een (technisch) veel mooiere setup wilt maken en bereid bent wat geld uit te geven:
Nieuwe Synology met 4TB hdd voor je relevante data, en een oude schijf voor de videobeelden. Die schijf zal behoorlijk belast worden omdat er continue of iig intentief op geschreven zal worden. Beelden kwijtraken is waarschijnlijk geen ramp. je zou eea kunnen meenemen in een backup.

4TB in je oude 215j die je als backup target ga gebruiken. Stel hyper backup in op een bepaald tijdstip om backups te maken naar je oude nas. Deze laat je geautomatiseerd aan en uit schakelen wanneer hij nodig is.

Idealiter zet je deze op een fysiek andere locatie neer (familie, vrienden oid).

[ Voor 82% gewijzigd door Tortelli op 11-08-2023 16:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-07 15:53
Tortelli schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 16:04:
Raar probleem bij de Synology DS220j van een vriend van me. Hij zit direct aangesloten op de Ziggo connectbox maar heeft een verbinding van maar 100Mbit.
Andere kabel geprobeerd, reboot etc maar dit lijkt niet te helpen. Iemand enig idee wat het probleem hierbij is?
Rare is dat een ander apparaat (o.a. laptop) op de Ziggo modem/router gewoon op Gbit snelheid werkt.
Instellingen van de syno op fixed 1G zetten?

Best practice in netwerkland:
Beide kanten op hetzelfde instellen, dat wil zeggen:
switch auto - client auto
switch 100Mbit - client 100Mbit
switch 1Gbit - client 1Gbit

Alhoewel dat met consumentenspul en spul wat zich niet aan netwerkstandaarden houd niet altijd mogelijk is...

[ Voor 22% gewijzigd door SniperGuy op 11-08-2023 16:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 21:07

Tortelli

mixing gas and haulin ass

@SniperGuy zover ik kon zien krijg je dit niet ingesteld in de interface (vastzetten op Gbit). Via SSH is dit wel te doen volgens mij.

[ Voor 29% gewijzigd door Tortelli op 11-08-2023 23:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurens85
wim1928 schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 08:57:
[...]

Dat hielp dus niet, maar het is opgelost nu!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nicap
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:07

Nicap

Tsssk....

Heeft iemand anders ook last van het volgende?

Ik heb een aantal docker containers draaien in container manager(7.2). Onder anders SABnzbd. Deze geeft in de app al een tijdje aan dat er een update is, maar die update moet uiteraard met een docker update gaan.
Ik krijg die update echter maar niet te zien. Hetzelfde geldt voor de docker van Radarr. Deze heeft ook al een update van begin juli. Ook hier geen update achter de container.
Het zijn images van ghcr.io.
Iemand een tip?

PVoutput 3.4 kWp Solar Frontier SF-170 + Omnik 4.0 TLII

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tortelli schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 16:04:

[...]

NAS vervangen puur omdat de interface sneller is lijkt mij nogal zinloos. De snellere modellen (1821+ hier) zijn hiermee wel echt snel overigens, maar zo vaak zit je er toch niet in?
De 215j is geen snelheidsmonster maar is voor simpele data transfers prima. Je haal in de praktijk iets van 80-90MB/s ofzo.

HDD vervangen vanwege levensduur is iets voor te zeggen. Al is 6 jaar niet heel oud imo. Hoeveel draaiuren heeft die hdd? Je 2 nieuwe 4TB HDD’s kunnen kopen. 1 toevoegen aan je 215j als SHR) en hij maakt een mirror van je 2TB hdd naar je 4TB hdd. Dit proces zal even duren.
Daarna kun je de 2TB hdd vervangen door de 2e 4TB hdd en heb je 2x4TB in SHR (raid 1, mirror).
Dit proces moet je toch “door” als je naar nieuwe hardware wil gaan (of je moet hem volledig opnieuw op willen bouwen). De 2 hdd’s kun je zo in een nieuw model stoppen en alles werkt gewoon verder.
Met surveillance station heb ik zelf geen ervaring. Feit is wel dat hij continue data naar de NAS zal sturen waardoor de HDD 24/7 aan het schrijven is.

Wat ik misschien wel zou doen als je een (technisch) veel mooiere setup wilt maken en bereid bent wat geld uit te geven:
Nieuwe Synology met 4TB hdd voor je relevante data, en een oude schijf voor de videobeelden. Die schijf zal behoorlijk belast worden omdat er continue of iig intentief op geschreven zal worden. Beelden kwijtraken is waarschijnlijk geen ramp. je zou eea kunnen meenemen in een backup.

4TB in je oude 215j die je als backup target ga gebruiken. Stel hyper backup in op een bepaald tijdstip om backups te maken naar je oude nas. Deze laat je geautomatiseerd aan en uit schakelen wanneer hij nodig is.

Idealiter zet je deze op een fysiek andere locatie neer (familie, vrienden oid).
Als je snelheid terugvalt naar 100Mbps dan is er meestal iets mis met je kabel.
Dat gebeurd namelijk als je een ader mist waardoor er automatisch terug schakelt wordt naar een 100Mbps verbinding waar niet alle aders voor nodig zijn.

Probeer dus eens een andere kabel.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gynnad
  • Laatst online: 22:19
Ik heb afgelopen week de DS224+ binnen gekregen en nu maakt de ventilator een tikkend geluid (alleen hoorbaar van dichtbij), wanneer je de ventilator in volle snelheid zet hoor je het getik toenemen en het geluid is ook hoorbaar zonder harde schijven in het systeem.

Nu heb ik contact opgenomen met de leverancier en is denk ik de kans aanwezig dat er een nieuwe DS224+ deze kant opkomt (of ventilator), in het geval dat er een nieuwe versie deze kant opkomt kan ik de schijven dan zo over zetten (gezien het van DS224+ naar DS224+ is) of die ik een migratie traject te volgen?

"Don't worry, about a thing, Cause every little thing is gonna be alright"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 17:07
Gynnad schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 08:53:
Ik heb afgelopen week de DS224+ binnen gekregen en nu maakt de ventilator een tikkend geluid (alleen hoorbaar van dichtbij), wanneer je de ventilator in volle snelheid zet hoor je het getik toenemen en het geluid is ook hoorbaar zonder harde schijven in het systeem.

Nu heb ik contact opgenomen met de leverancier en is denk ik de kans aanwezig dat er een nieuwe DS224+ deze kant opkomt (of ventilator), in het geval dat er een nieuwe versie deze kant opkomt kan ik de schijven dan zo over zetten (gezien het van DS224+ naar DS224+ is) of die ik een migratie traject te volgen?
Gewoon overzetten. Houd voor de zekerheid de zelfde volgorde aan.

Heb je een filmpje van het getik/geratel? Google even, dit las je bij de 20 modellen ook wel eens namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gynnad
  • Laatst online: 22:19
zunrob schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 10:27:
[...]

Gewoon overzetten. Houd voor de zekerheid de zelfde volgorde aan.

Heb je een filmpje van het getik/geratel? Google even, dit las je bij de 20 modellen ook wel eens namelijk.
Het is op het fragment vrij minimaal (het is ook niet dat je het ontzettend goed hoort, alleen als je je oor in de buurt van de NAS houdt): voor fragment: https://files.fm/f/ztfhe9x9a (stille modus, volle snelheid, stille modus)

"Don't worry, about a thing, Cause every little thing is gonna be alright"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kikkeraap
  • Laatst online: 21-07 22:07
CuBras schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 08:20:
[...]

@kikkeraap , Volgens de specs zit er standaard 2GB aan werkgeheugen in. Dit kan best de oorzaak van je probleem zijn. Je kan er voor kiezen om enkele processen uit te schakelen, extra geheugen bij te prikken of inderdaad overstappen naar een ander model. Met de NAS Selector (https://www.synology.com/nl-nl/support/nas_selector) kan je inzicht krijgen wat je nodig kan hebben.
Volgens "mijn" eisen kom ik uit op een DS1522+. Misschien wel een optie om er naar te kijken. Wellicht dat je ook voor een NAS kan gaan met een NVME SSD Cache.
Genoeg om te proberen in ieder geval!
Er zit nu een 8GB reep extra in. Dat scheelt veel. Synology mail en office zijn een heel stuk responsiever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frankinho
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 22-07 15:00
Ik ben op zoek naar wat advies/best practice.

Ik heb momenteel een NAS staan (DS411) met 4x2GB. Ter vervanging heb ik nu een DS923+ gekocht met 4x4GB. Over een week of 3 ga ik de boel installeren en was op zoek naar hoe ik het een en ander moet inrichten.

Destijds naar de DS411 deed ik alle backup met een simpel kopieer tooltje wat iedere dag een kopietje draait van wat kritische folders. Nu hebben wij het met de 923+ wel over een totaal ander apparaat, dus ik zat mij een beetje in de mogelijkheden te verdiepen en nu zie ik eigenlijk door de bomen het bos niet meer.

Ik heb het volgende wat ik graag wil backuppen naar de NAS:
- 1x PC met Windows 11
- 1x MacBook air (recent model 2021 ofzo)
- 2x iPhone
- 2x iPad

Daarnaast heb ik een aantal cloud diensten die ik het liefst wil afbouwen:
- Dropbox
- Onedrive
- Icloud

En tot slot wil ik de Nas naar 2 locaties backuppen:
- 1x on site naar de oude DS411
- 1x off site naar een DS423+

Nu heb ik een beetje zitten puzzelen en kwam op de volgende applicaties/oplossingen, maar zoals gebruikelijk zijn er heel veel manieren om de boel draaiende te krijgen.

Graag hoor ik wat feedback op de keuzes/oplossing:
- PC kan ik backuppen met "Active Backup for Business (native Synology oplossing). Appje op de PC instellen en gaan
- Mac kan ik backuppen met Timemachine (native Mac) of Active Backup for Business. Als ik de PC al via ABB doe, is het dan makkelijker om de Mac op dezelfde manier te doen of kan ik beter timemachine gebruiken?
- De iphones kunnen automatisch hun fotos en videos backuppen naar de NAS met Synology Photos. Of dit net als met icloud in de achtergrond gebeurt is mij niet helemaal duidelijk
- De rest van de telefoon en bepaalde cloud applicaties gaan niet automatisch via de NAS (voor zover ik kan overzien), klopt het dat je sowieso aan een (hetzij beperkt) icloud abo vast zit of kun je helemaal los komen?
- De ipads zijn alleen applicaties en instellingen, dus daar maak ik mij wat minder druk om, dat is af en toe een keer een backup draaien in itunes en die op de NAS zetten voor als het ooit een keer mis gaat
- Voor Dropbox, volgens mij kan ik gewoon mijn hele dropbox folder in Synology Drive parkeren en dan Dropbox opzeggen. Dropbox is puur een online folder met wat zaken die ik met andere mensen deel. Ik zie dezelfde functionaliteit in Synology Drive
- Onedrive gebruikt die alleen om de hotmail folder met attachments in te parkeren, tot nog toe ook nog gratis, maar dit is ook zo'n subscriptie model waar je ingezogen wordt als je niet op past
- icloud is dus de grootste vraag of je daar helemaal los van komt met behoudt van quality of life
- De DS411 wil ik gewoon helemaal strippen naar een simpele "backup bestemming" en dan met Hyper Backup een kopietje draaien van de kritische data en fotos. Alle overige packages die ik niet meer nodig heb op de DS411 kunnen verder gewoon uit.
- Als ik van de DS923+ wil backuppen naar de DS423+ (beide achter dynamisch WAN IP) kan dat gewoon met Hyper Backup, moet je met Synology Drive in de weer of hoe werkt dit het handigst zonder al te veel bandbreedte in gebruik te nemen.
- Zowel de DS923+ als de DS411 zitten achter en UPS, maar voor zo ver ik kan overzien kan de DS923+ de UPS server zijn voor de DS411 en beide een "safe shutdown" laten doen als de stroom uitvalt

Het is een boel tekst en een boel vragen, maar met al die verschillende Synology applicaties wordt het allemaal wat warrig

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Quakie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:26
- oke
- kan beide, maar je kan er ook voor kiezen om drive te gebruiken. Hier kan je ook mee backuppen maar je kunt ook gewoon sync gebruiken. Het ondersteunt eindelijk on demand waardoor je (net als overige cloud services) je pas files download als je ze nodig hebt waardoor het niet onnodig ruimte in gebruik neem.
Is er een speciale noodzaak om heel je Mac te backuppen?
iPhones backuppen, ja als je maar beperkingen van iOS in achting neemt. Apps hebben niet alle rechten dus op de achtergrond alles 100% backuppen gaat niet. Je zou af en toe moeten checken of het nog draait. Synology zegt zelf dat je app open moet houden en op laadkabel om zeker te zijn dat backup goed gaat.
Ik check het af en toe...en eigenlijk gaat het min of meer wel goed... soms te goed als in dat je een foto verwijdert maar dat het al in je backup zit ;)
-ok
- ja kan je opzeggen
-ok
-ja iCloud houdt je dan bij gratis 5GB voor iOS backup (apps en instellingen). Misschien kans op meldingen dat iCloud vol is als alles 1 appleid gebruikt
- inderdaad met hyper backup. Je moet wel dynamic ip oplossen maar dat kan via Synology / DDNS en een gratis dienst.
-ja

Ik teken nergens meer voor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paling1
  • Niet online

Paling1

R 8.5

Raar probleem hier.
Situatie: 1x een DS923+ die een (Hyper) backup draait naar 2 DS223's die allebei op andere locaties staan.

Probleem:
Sinds een paar weken werkt de backup naar 1 van die DS223's niet meer.

Gebeurt wel vaker dat er een IP-adres van de provider veranderd. Tot nu toe is het dan een kwestie van IP adres in Hyperbackup aanpassen en alles gaat weer verder.
Maar nu krijg ik dat met geen mogelijkheid meer aan de praat.
De DS923+ wil geen verbinding maken.

Volgens whatsmyip.org is het externe IP-adres van de DS223 '62.xx.xx.xx'. Via dit adres kan ik ook niet met https inloggen op die NAS.
De router van Caiway zegt dat het WAN IP-adres van die locatie '100.xx.xx.xx' is. Via dit adres kan ik de NAS gewoon benaderen in mijn browser.
De DS923+ ziet echter op geen van deze beide adressen een NAS. Hyperbackup geeft een melding 'No response from destination server'

Portforwarding in de router is voor zover ik kan zien in orde. TCP-poort 6281 wordt netjes doorverwezen naar de DS223.
Zowel router als DS223 en DS923+ zijn al meerdere keren opnieuw opgestart.

Iemand een idee? Is dit een probleem op de NAS? Of misschien van mijn provider?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Quetensky
Paling1 schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 16:00:
Raar probleem hier.
Situatie: 1x een DS923+ die een (Hyper) backup draait naar 2 DS223's die allebei op andere locaties staan.

Probleem:
Sinds een paar weken werkt de backup naar 1 van die DS223's niet meer.

Gebeurt wel vaker dat er een IP-adres van de provider veranderd. Tot nu toe is het dan een kwestie van IP adres in Hyperbackup aanpassen en alles gaat weer verder.
Maar nu krijg ik dat met geen mogelijkheid meer aan de praat.
De DS923+ wil geen verbinding maken.

Volgens whatsmyip.org is het externe IP-adres van de DS223 '62.xx.xx.xx'. Via dit adres kan ik ook niet met https inloggen op die NAS.
De router van Caiway zegt dat het WAN IP-adres van die locatie '100.xx.xx.xx' is. Via dit adres kan ik de NAS gewoon benaderen in mijn browser.
De DS923+ ziet echter op geen van deze beide adressen een NAS. Hyperbackup geeft een melding 'No response from destination server'

Portforwarding in de router is voor zover ik kan zien in orde. TCP-poort 6281 wordt netjes doorverwezen naar de DS223.
Zowel router als DS223 en DS923+ zijn al meerdere keren opnieuw opgestart.

Iemand een idee? Is dit een probleem op de NAS? Of misschien van mijn provider?
IP 100.xxx is CGNAT, dat moet je uit laten zetten of zelf doen. Klaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Paling1
  • Niet online

Paling1

R 8.5

Quetensky schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 16:08:
[...]

IP 100.xxx is CGNAT, dat moet je uit laten zetten of zelf doen. Klaar.
Bedankt voor je antwoord. Maar voor mij is dit abracadabra... 8)7

Bedoel je dat er bij de provider iets is veranderd? Want dit heeft vele maanden gewoon gewerkt.

[edit]
Ik lees hier meer over CGNAT problemen bij CAIWAY. Ik ga daar effe kijken.

[edit2]
Aanvraag bij CAIWAY gedaan. Paar uurtjes geduld, en dan krijg ik een nieuw IP zonder CG-NAT.

[edit3]
Anderhalf uur na mijn aanvraag had ik een nieuw IP. Die in hyper backup ingevuld en alles werkt weer!

[ Voor 35% gewijzigd door Paling1 op 15-08-2023 21:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quetensky
Paling1 schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 16:15:
[...]

Bedankt voor je antwoord. Maar voor mij is dit abracadabra... 8)7

Bedoel je dat er bij de provider iets is veranderd? Want dit heeft vele maanden gewoon gewerkt.

[edit]
Ik lees hier meer over CGNAT problemen bij CAIWAY. Ik ga daar effe kijken.

[edit2]
Aanvraag bij CAIWAY gedaan. Paar uurtjes geduld, en dan krijg ik een nieuw IP zonder CG-NAT.

[edit3]
Anderhalf uur na mijn aanvraag had ik een nieuw IP. Die in hyper backup ingevuld en alles werkt weer!
Super!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 23:21

DropjesLover

Dit dus ->

Momenteel heb ik een DS215j staan met 2x 8GB (SMR) schijven, in raid 1.
Hij wordt eigenlijk alleen gebruikt als externe / gedeelde schijf voor backups van foto's en filmpjes van onze telefoons, spiegelreflexcamera en fotoshoots. En belangrijke documenten zoals gegevens hypotheek, belastingzaken, etc. Feitelijk wordt hij maar eens per maand of minder benaderd.

Eens in de zo veel tijd maak ik van de paar belangrijke mappen een handmatige kopie naar 2 externe HDD's, 1 thuis, 1 op werk.

De 215j is behoorlijk traag om te benaderen, webinterface is traag, hij is redelijk oud, de SMR schijven zijn ook alweer 4 jaar oud. Maar het werkt nog, en de maandelijkse disc-check zegt dat de schijven gewoon goed zijn.

Heeft het voordelen om over te stappen naar een DS223j en nieuwe schijven?

Ik zou wel meer uit de synology willen halen, maar al mijn pogingen mislukken telkens. Een eenvoudige backup van mijn RPi domoticz logs (energiegebruik en temperaturen) faalt al, terwijl ik alle stappen al doorlopen heb. Ik zit gewoon niet zo diep in de materie en gebruik het te weinig.

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBaroN
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 21:43
Sinds kort de DS210J vervangen door de DS223J. Gewoon migratie doorgevoerd en alles werkt zoals eerder (alleen 10x zo snel)

Alleen raakt de tv soms de verbinding kwijt met de Synology als ik een serie/film kijk.
Dit zal dus de Synology zijn die de verbinding kwijt raakt met de tv?
Ik benader de NAS via de media server op de tv. Dit werkte voorheen met de DS210J prima, alleen nu dus niet meer. Er is niks veranderd hier behalve een nieuwere nas., eerder nooit dit probleem gehad.
Tv is verbonden via wifi trouwens. (=sneller dan de lan verbinding in de tv)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1xwHTGNRS3cwrkiFEz6Z0wLlXDw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7YSZrMxd8L5LE6AJxK80r4Ic.jpg?f=fotoalbum_large

Als ik nu ok klik, kom ik weer bij de mappen en klik ik de video, speelt hij weer.
Heel soms is die even de hele nas kwijt en is het een refresh en is die er weer.

[ Voor 33% gewijzigd door DeBaroN op 16-08-2023 11:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

DeBaroN schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 09:00:

Tv is verbonden via wifi trouwens. (=sneller dan de lan verbinding in de tv)
Dat zal je probleem zijn. Gemiddeld genomen sneller, maar zo nu en dan dus even niet.
Voor betrouwbare verbindingen moet je een kabel gebruiken. Die is snel zat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBaroN
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 21:43
Ortep schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 10:54:
[...]

Dat zal je probleem zijn. Gemiddeld genomen sneller, maar zo nu en dan dus even niet.
Voor betrouwbare verbindingen moet je een kabel gebruiken. Die is snel zat
Vreemd, want heb de tv altijd draadloos en dit heb ik nog nooit gehad in de afgelopen 10jaar. Dus lijkt het me iets anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gregory76
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 02:40

Gregory76

Sony PlayStation freak

Wij hebben sinds kort een DS220+ met nu DSM 7.2-64570 Update 1.

In "Download Station" gaan de downloads allemaal prima, maar staan ze wanneer ze klaar zijn (100% en goed) wel bij de Status op "Fout" in rood.
Ik heb geen idee waar dit aan kan liggen. Komt iemand dit hier misschien bekend voor?

strava.app.link/jmaOuFSwnUb PSN: GregNL76 - Possessor of: PS1, PS2, PS3 phat, slim & superslim, PS4 (fw 5.05), PS4 Pro, PS4 Slim, PS5, PS Portal, PS Vita (HENkaku), PSP, PSVR, Nintendo Wii U, Switch (unpatched), DS, NES, GameBoy and more consoles!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

DeBaroN schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 11:05:
[...]

Vreemd, want heb de tv altijd draadloos en dit heb ik nog nooit gehad in de afgelopen 10jaar. Dus lijkt het me iets anders.
Hoeft niet hoor. Misschien hebben de buren een andere router en stoort die het kanaal wat je gebruikt. Het kan van alles zijn. Dat het (meestal) goed gaat is absoluut geen garantie dat het altijd goed gaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Gregory76 schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 11:56:
Wij hebben sinds kort een DS220+ met nu DSM 7.2-64570 Update 1.

In "Download Station" gaan de downloads allemaal prima, maar staan ze wanneer ze klaar zijn (100% en goed) wel bij de Status op "Fout" in rood.
Ik heb geen idee waar dit aan kan liggen. Komt iemand dit hier misschien bekend voor?
Misschien een rechten kwestie van de plek waar je de downloads laat neerzetten.
Je moet de "system internal user" van de applicatie "DownloadStation" read/write rechten geven op de share waar je de bestanden wilt laten wegschrijven.
De rechten van DSM 7 zijn ingrijpend gewijzigd ten opzichte van DSM 6

[ Voor 5% gewijzigd door Ben(V) op 16-08-2023 12:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gregory76

Gregory76

Sony PlayStation freak

Ben(V) schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 12:04:
[...]

Misschien een rechten kwestie van de plek waar je de downloads laat neerzetten.
Je moet de "system internal user" van de applicatie "DownloadStation" read/write rechten geven op de share waar je de bestanden wilt laten wegschrijven.
De rechten van DSM 7 zijn ingrijpend gewijzigd ten opzichte van DSM 6
Bedankt voor je reactie!

Ik heb dit zojuist even gedaan en weer wat gedownload.
Helaas staat er dan nog steeds "Fout" wanneer de download klaar is. :|

Ik heb daar ook bij "lokale groepen" 'users' even R/W gegeven, maar dat helpt ook niet.

Heeft er iemand nog een ander idee?

strava.app.link/jmaOuFSwnUb PSN: GregNL76 - Possessor of: PS1, PS2, PS3 phat, slim & superslim, PS4 (fw 5.05), PS4 Pro, PS4 Slim, PS5, PS Portal, PS Vita (HENkaku), PSP, PSVR, Nintendo Wii U, Switch (unpatched), DS, NES, GameBoy and more consoles!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Heb je de disk gemigreerd van de oude Nas of is het een nieuwe disk?

Heb je die rechten het op de "gedeelde map" gezet?
Is de locatie van de downloads misschien een subfolder van die "gedeelde map"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gregory76

Gregory76

Sony PlayStation freak

Weer bedankt voor je reactie!
Heb je de disk gemigreerd van de oude Nas of is het een nieuwe disk?
Er zitten nieuwe schijven in. Ik ben helemaal vers begonnen (en heb mijn oude DS203 en DS112 weg gedaan :P).
Heb je die rechten het op de "gedeelde map" gezet?
Ja, inderdaad.
Is de locatie van de downloads misschien een subfolder van die "gedeelde map"?
Nee, dat is geen subfolder.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oVfxuJgNIB-HROL_EBotfANNsmE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/dskdfJE5XATxWx8gndvPAou5.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ComTech
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22-07 12:34
Gregory76 schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 14:04:
Weer bedankt voor je reactie!

[...]

Er zitten nieuwe schijven in. Ik ben helemaal vers begonnen (en heb mijn oude DS203 en DS112 weg gedaan :P).

[...]

Ja, inderdaad.

[...]

Nee, dat is geen subfolder.

[Afbeelding]
Als je kijkt bij locale gebruikers ipv systeem interne gebruikers (dropdown menu) heeft de ingelogde gebruiker die download station gebruikt wel lees/schrijf rechten ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gregory76

Gregory76

Sony PlayStation freak

ComTech schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 14:52:
[...]

Als je kijkt bij locale gebruikers ipv systeem interne gebruikers (dropdown menu) heeft de ingelogde gebruiker die download station gebruikt wel lees/schrijf rechten ?
Dank voor je tijd!

Bij die gebruiker stond bij 'voorbeeldweergave' en 'groepsmachtigingen' Lezen/schrijven, maar er stond geen vinkje verder rechts, onder de kop 'Lezen/schrijven'. Die heb ik toen aangevinkt, de instellingen opgeslagen en toen weer wat gedownload.... nog steeds 'Fout' bij 100% |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ComTech
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22-07 12:34
Gregory76 schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 15:51:
[...]

Dank voor je tijd!

Bij die gebruiker stond bij 'voorbeeldweergave' en 'groepsmachtigingen' Lezen/schrijven, maar er stond geen vinkje verder rechts, onder de kop 'Lezen/schrijven'. Die heb ik toen aangevinkt, de instellingen opgeslagen en toen weer wat gedownload.... nog steeds 'Fout' bij 100% |:(
Bij mij staat bij de systeem interne gebruiker (hoop dat ik de goede naam heb ik heb alles in het engels) geen vinkje bij de rechten van filestation zelf.
Alleen bij de gebruiker staan de rechten lezen/schrijven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• J.oris
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 14-07 22:35
Hoi,
Sinds kort in het bezit van een DS224+, mijn eerste NAS. Ik heb hierbij een probleem waarvan ik niet weet of ik dit in de NAS of in onze modem van Delta (Genexis platinum 7840) moet zoeken. Ik heb de afgelopen dagen op internet gezocht naar oplossingen, helaas nog zonder succes. Daarbij zal ik er eerlijk bij vermelden dat ik nog niet veel begrijp van termen als DNS, DHCP, DDNS en wat er nog wel niet meer bestaat. De NAS is ook aangeschaft om meer over het netwerk etc te leren :).

De NAS is aangesloten op het modem, de NAS heb ik in de instellingen van het modem een statisch IP-adres gegeven. In eerste instantie gaat dat goed, de NAS is benaderbaar. Na een paar uur kun je er echter niet meer mee verbinden. De statuslampjes op de NAS van LAN1 knippert, volgens de handleiding is dat goed. LAN2 is niet aangesloten. Via quickconnect kan geen verbinding worden gemaakt, rechtstreeks naar het IP-adres werkt ook niet, de browser geeft na lang laden een foutmelding. Via finds.synology.com vindt ie hem wel, maar op ‘verbinding maken’ klikken werkt dan ook niet.
Als ik de LAN kabel uit het modem haal en deze in een van de andere poorten steek, werkt alles weer perfect, maar slechts voor een paar uur. Als het weer werkt en ik log in, heeft Synology Active Insight ook een melding dat het geen gegevens kon uploaden.

Heeft iemand enig idee wat ik hieraan kan doen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lP6CG7-lqYGCqLODorT6WbPmSUc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7xAuuvyfSGqoJ6O1Pmk3grK1.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w5yFiq9r0Mf6qVhuoTxsm6FELGs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kU35mt65qktzvU34Acom2WdE.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SjePX00YkVxIfwokUzTvOE7tGXw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/NwN1n2Wtt0EV8zOmS0MtEDFB.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ylfm2JQ1fLmPdzOSQj4vfTeJYkk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aeB2syw6bhVB0BpmnvIRvY7j.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofyduck384
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:27
Ik heb een nieuwe telefoon, waar de 2FA app (die ik gebruik voor inloggen op mijn Nas) niet is overgenomen van de oude telefoon. Gevolg is nu dat ik niet meer op mijn nas kan inloggen.

Zoektocht via internet levert op dat ik via modus 1 de aanmeldingsgegevens kan resetten
https://kb.synology.com/n...Synology_NAS#x_anchor_id5

Even een dubbel check: als ik de resetknop nu 4 seconden indruk, dan wis ik toch niet alle HD’s?? Dus mijn gegevens die erop staan blijven er gewoon op staan, enkel de aanmelding wordt gereset?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reinier68
Goofyduck384 schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 20:14:

Even een dubbel check: als ik de resetknop nu 4 seconden indruk, dan wis ik toch niet alle HD’s?? Dus mijn gegevens die erop staan blijven er gewoon op staan, enkel de aanmelding wordt gereset?
Klopt. 4 sec indrukken ongeveer, tot je een piep hoort.
Alle accounts en IP gaat terug naar default :-)
Data blijft dus bewaard......

.... behalve als je na de piep niet loslaat en een 2e piep hoort ... dan is wel alles factory default, en je data dus weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofyduck384
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:27
Gelukt, dank je

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 21:58
Goofyduck384 schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 20:14:
Ik heb een nieuwe telefoon, waar de 2FA app (die ik gebruik voor inloggen op mijn Nas) niet is overgenomen van de oude telefoon. Gevolg is nu dat ik niet meer op mijn nas kan inloggen.

Zoektocht via internet levert op dat ik via modus 1 de aanmeldingsgegevens kan resetten
https://kb.synology.com/n...Synology_NAS#x_anchor_id5

Je kan toch aangeven dat je op een andere manier wil inloggen?

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Pagina: 1 ... 159 ... 184 Laatste

Let op:
Dit topic is onderdeel van de drie topics over Synology:In dit Vraag en Antwoord topic mogen alle vragen over Synology-producten tenzij:
  • ... het een vraag betreft over een addon package voor Synology; daar is een apart topic voor.
  • ... het een aankondiging of discussie-item betreft wat in het Nieuws en discussie topic hoort.
  • ... jouw vraag al beantwoord is in de Veelgestelde vragen (FAQ).