Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EverLast2002
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 11-07 17:41
ernstoud schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 19:13:
[...]

Oi. Dat vergt een hele toelichting. Je hebt dus een bridge modem. Wat heb je daar achter zitten? Ga je naar XGS-PON krijg je een Nokia xs-2426g-b, een modem/router/accesspoint. Als je geen speciale wensen hebt is dat wellicht goed genoeg.
achter de titanium-52 heb ik een OPNsense firewall/router appliance staan.
dat wil ik zeker zo behouden, en CGNAT wil ik ook niet (hebben ze me tijdje terug weleens stilzwijgend naar overgezet, maar heb ik weer laten terugzetten naar gewoon NAT).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EverLast2002
ernstoud schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 19:13:
[...]

Oi. Dat vergt een hele toelichting. Je hebt dus een bridge modem. Wat heb je daar achter zitten? Ga je naar XGS-PON krijg je een Nokia xs-2426g-b, een modem/router/accesspoint. Als je geen speciale wensen hebt is dat wellicht goed genoeg.
wat bedoel je nu, krijg je dan EXTRA een Nokia achter de Genexis? Of Genexis eruit en Nokia erin?
in de email zei men dat alle hardware onveranderd blijft na de omzetting...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
EverLast2002 schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 20:03:
[...]

achter de titanium-52 heb ik een OPNsense firewall/router appliance staan.
dat wil ik zeker zo behouden, en CGNAT wil ik ook niet (hebben ze me tijdje terug weleens stilzwijgend naar overgezet, maar heb ik weer laten terugzetten naar gewoon NAT).
Dan of de Titanium zo lang mogelijk rekken, dus op AON blijven. Of een Nokia ONT aanschaffen, zie: [Delta XGS-PON Glas] Eigen ONT/modem/router installeren - 2

RIPE Atlas probe: 1005104

Acties:
  • 0 Henk 'm!
EverLast2002 schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 20:07:
[...]

wat bedoel je nu, krijg je dan EXTRA een Nokia achter de Genexis? Of Genexis eruit en Nokia erin?
in de email zei men dat alle hardware onveranderd blijft na de omzetting...
De Genexis gaat weg, de Nokia xs-2426g-b wordt op de FTU aangesloten. Met je eigen router daar weer achter. Maar dat is niet ideaal, geeft dubbel NAT. Of in DMZ zetten. Veel over geschreven in de thread die ik hierboven noemde.

Dat is overigens ook wel een dingetje… die Nokia xs-2426g-b is voorzien van een zgn. Attema slede voor in de Attema FTU. En die heb jij niet denk ik, jij hebt een grondplaat voor de Genexis Titanium. Dan zou er dus een monteur moeten komen om dat om te zetten.

Dus een Nokia ONT aanschaffen, dat is dan vergelijkbaar met wat je nu hebt.

Maar nogmaals, je hebt nu een door Caiway ter beschikking gesteld bridge modem. Ze beweren dat je dan niet naar XGS-PON omgezet gaat worden “zolang Delta geen bridge kan aanbieden”. Wat onzin is want ze leveren de Nokia ONT zelf aan bijvoorbeeld Odido.

In de allereerste aankondiging die ik kreeg eind vorig jaar stond ook dat de hardware onveranderd bleef. Nee dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EverLast2002
ernstoud schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 20:16:
[...]

De Genexis gaat weg, de Nokia xs-2426g-b wordt op de FTU aangesloten. Met je eigen router daar weer achter. Maar dat is niet ideaal, geeft dubbel NAT. Of in DMZ zetten. Veel over geschreven in de thread die ik hierboven noemde.

Dat is overigens ook wel een dingetje… die Nokia xs-2426g-b is voorzien van een zgn. Attema slede voor in de Attema FTU. En die heb jij niet denk ik, jij hebt een grondplaat voor de Genexis Titanium. Dan zou er dus een monteur moeten komen om dat om te zetten.

Dus een Nokia ONT aanschaffen, dat is dan vergelijkbaar met wat je nu hebt.

Maar nogmaals, je hebt nu een door Caiway ter beschikking gesteld bridge modem. Ze beweren dat je dan niet naar XGS-PON omgezet gaat worden “zolang Delta geen bridge kan aanbieden”. Wat onzin is want ze leveren de Nokia ONT zelf aan bijvoorbeeld Odido.

In de allereerste aankondiging die ik kreeg eind vorig jaar stond ook dat de hardware onveranderd bleef. Nee dus.
Dank voor je goede toelichting.
Je laatste zin baart me weer zorgen, m.b.t. hardware.
Ik laat het even op me inwerken allemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
Als je zelf naar Delta overstapt en je sluit een nieuwe abonnement af krijg je nieuwe apparatuur en ga je over op XGS-PON. En ga je meestal minder betalen. Doe je zelf niks dan is het op dit moment gewoon een administratieve wijziging en veranderd er nog niks qua hardware.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
bjusterbaarlik schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 21:04:
Als je zelf naar Delta overstapt en je sluit een nieuwe abonnement af krijg je nieuwe apparatuur en ga je over op XGS-PON. En ga je meestal minder betalen. Doe je zelf niks dan is het op dit moment gewoon een administratieve wijziging en veranderd er nog niks qua hardware.
Als je dus een door Caiway verstrekt (staat niet zo op de website maar zo moet je het denk ik lezen) bridge modem (de Titanium) hebt wordt je niet naar XGS-PON omgezet.

Heb je een Genexis 7840 modem/router/accesspoint dan krijg je dus wel andere hardware: “Over ongeveer 2 weken ontvangt u van ons uw nieuwe apparatuur en een stappenplan om deze te installeren.” (Bron: de e-mail die ik ontving.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Niet online
ernstoud schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 21:10:
[...]

Heb je een Genexis 7840 modem/router/accesspoint dan krijg je dus wel andere hardware: “Over ongeveer 2 weken ontvangt u van ons uw nieuwe apparatuur en een stappenplan om deze te installeren.” (Bron: de e-mail die ik ontving.)
Mensen om me heen die zijn overgegaan van Caiway naar Delta was puur administratief, zelfde hardware. Had jij niet zelf een wijziging aan het abonnement gedaan? Ze zetten vast ook niet voor niks in de mail dat dezelfde hardware blijft.

[ Voor 6% gewijzigd door bjusterbaarlik op 02-05-2025 21:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
bjusterbaarlik schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 21:15:
[...]

Mensen om me heen die zijn overgegaan van Caiway naar Delta was puur administratief, zelfde hardware. Had jij niet zelf een wijziging aan het abonnement gedaan? Ze zetten vast ook niet voor niks in de mail dat dezelfde hardware blijft.
Nee, geen enkele wijziging zelf geïnitieerd. Hoe bedoel je die laatste zin van je post? Want bij mij staat er dus juist wel degelijk dat ik nieuwe hardware krijg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Niet online
Bij EverLast2002 zijn mail.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Maar hij heeft dus een Titanium bridge modem. Ik niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EverLast2002
ernstoud schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 21:29:
[...]

nu snap ik hem, muntje is gevallen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Niet online
ernstoud schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 21:29:
[...]

Ja maar zoals ik al aangaf, in mijn ervaring geld het voor de meeste mensen. Ook al heb je gewoon een Platinum. Maar kan zijn dat ze per gebied AON uitschakelen en dus dat het bij jouw wel zo is, maar hier dus niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isane
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 22-07 09:54
Ik heb een Genexis Platinum 7840 router en ik wil graag mijn eigen router eraan hebben (Unifi Cloud Gateway Ultra)

Ik begreep dat ik de glasvezel kabel uit de Genexis kan halen.
Kan ik deze glaskabel dan aansluiten op: uitvoering: Ubiquiti UF‑AE Converter en dan doorlussen naar de WAN poort van de UCG?

Of moet ik de USG in de DMZ plaatsen?

[ Voor 4% gewijzigd door Isane op 08-05-2025 20:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Isane schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 20:58:
Ik heb een Genexis Platinum 7840 router en ik wil graag mijn eigen router eraan hebben (Unifi Cloud Gateway Ultra)

Ik begreep dat ik de glasvezel kabel uit de Genexis kan halen.
Kan ik deze glaskabel dan aansluiten op: uitvoering: Ubiquiti UF‑AE Converter en dan doorlussen naar de WAN poort van de UCG?

Of moet ik de USG in de DMZ plaatsen?
Ik denk het wel maar het kan zijn dat Ubiquiti weer eigenwijs is en alleen hun eigen SFP werkt.

Dit werkt in ieder geval:

https://www.bol.com/nl/nl...onverter/9200000008278690

En uiteraard niet de glasvezelkabel uit de 7840 halen maar de SFP+kabel.

En toekomstzeker is deze:

https://schenkict.nl/prod...ltimode-single-mode-zwart

Wat duurder maar daar kunnen ook 10 Gbps. SFP+ modules in. Dus ooit ga je naar XGS-PON en dan kun deze ook voor hogere snelheden gebruiken.

[ Voor 18% gewijzigd door ernstoud op 08-05-2025 21:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isane
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 22-07 09:54
ernstoud schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 21:05:
[...]

Ik denk het wel maar het kan zijn dat Ubiquiti weer eigenwijs is en alleen hun eigen SFP werkt.

Dit werkt in ieder geval:

https://www.bol.com/nl/nl...onverter/9200000008278690

En uiteraard niet de glasvezelkabel uit de 7840 halen maar de SFP+kabel.

En toekomstzeker is deze:

https://schenkict.nl/prod...ltimode-single-mode-zwart

Wat duurder maar daar kunnen ook 10 Gbps. SFP+ modules in. Dus ooit ga je naar XGS-PON en dan kun deze ook voor hogere snelheden gebruiken.
Thnx voor je reactie.
Moet ik het MAC adres of iets dergelijks nog doorgeven aan Caiway?

En ik kan de SFP+kabel. simpel uit de router halen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Isane schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 20:28:
[...]

Thnx voor je reactie.

Nee, als je de 7840 hebt dan heb je AON. Dan hoef je niets te laten registreren.

Klepje onderaan 7840 open maken, de glasvezelkabel uit de SFP trekken (niet aan het puntje komen anders vervuil je de vezel). SFP losmaken, zit vast met een heveltje, dat moet je omklappen. SFP kan er dan uit. In mediaconverter plaatsen en glasvezelkabel er goed vast in drukken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EWS99
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11:37
Isane schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 20:28:
[...]

Thnx voor je reactie.

Ik heb nog zo'n TP-Link nieuw in doos liggen. Mijn aansluiting was al direct XGS-PON, ik was iets te snel met bestellen. Stuur maar een DM bij intresse

Hier had uw advertentie kunnen staan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jappas
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14:18
Ik ben even aan het zoeken, maar ik kom er niet uit op een Caiway aansluiting met een Genexis 7840 modem.

MIjn opa gaat binnenkort 'verhuizen' naar een mantelzorgwoning, 30 meter naast zijn huidige woning, waar hij voorzien moet worden van internet (wifi + vaste pc), 2x tv + 1 DECT telefoon. De fysieke verbinding willen we verzorgen met CAT 6 solid in een patchpaneeltje. Vervolgens zullen mijn ouders in de hoofdwoning gaan wonen(1 vaste pc, wifi, 2x tv). Om alles voor hem niet te ingewikkeld te maken moet alles blijven werken zoals nu.

Huidig:
  • Alles direct aangesloten op Genexis 7840 (1 pc, 2 tv ontvangers, 1x telefoon). 1 poort vrij.
Gewenste/bedachte situatie:
  • Genexis 7840 behouden als modem
  • 1x afgaande kabel internet/tv richting mantelzorgwoning. Plaatsing van accespoint/switch om te verdelen in: 2x tv, 1x ethernet + wifi.
  • (1x afgaande kabel telefonie richting mantelzorgwoning, om dit te kunnen laten werken zoals nu)
  • 1x afgaande kabel richting pc hoofdwoning
  • 2x afgaande kabel richting tv ontvangers hoofdwoning
Vragen:
Dien ik rekening te houden met ondersteuning in apparatuur VLANs, IGMP snooping om de ethernet kabel vanuit de hoofdwoning richting het chalet te splitsen een switch/AP? En is het dan mogelijk om de netwerken te scheiden van elkaar/te zoneren (geen must vanuit hen, heeft mijn voorkeur)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
jappas schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 11:18:

Vragen:
Dien ik rekening te houden met ondersteuning in apparatuur VLANs, IGMP snooping om de ethernet kabel vanuit de hoofdwoning richting het chalet te splitsen een switch/AP? En is het dan mogelijk om de netwerken te scheiden van elkaar/te zoneren (geen must vanuit hen, heeft mijn voorkeur)?
VLANs heb je niets mee te maken. Dat handelt de 7840 voor je af. IPTV zit gewoon op LAN, zelfs IGMP is niet nodig.

Wil je de netwerken scheiden dan zul je twee routers met aparte VLANs achter de 7840 moeten zetten. En van die twee routers dan verder naar de devices. Of het ingewikkelder maken met firewall rules i.p.v. VLANs.

Of de 7840 helemaal weg en een eigen router gebruiken met een SFP naar glas. Voor telefonie dan losse ATA’s. Wordt wel een stuk complexer.

Houd er rekening mee dat de infra sowieso een keer naar XGS-PON gaat en je dan weer wat werk krijgt als je eigen apparatuur gaat gebruiken. Doe je dat niet is het t.z.t. een kwestie van de 7840 vervangen door de dan geleverde Nokia xs-2426g-b en klaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jappas
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14:18
ernstoud schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 11:59:
[...]

VLANs heb je niets mee te maken. Dat handelt de 7840 voor je af. IPTV zit gewoon op LAN, zelfs IGMP is niet nodig.

Wil je de netwerken scheiden dan zul je twee routers met aparte VLANs achter de 7840 moeten zetten. En van die twee routers dan verder naar de devices. Of het ingewikkelder maken met firewall rules i.p.v. VLANs.

Of de 7840 helemaal weg en een eigen router gebruiken met een SFP naar glas. Voor telefonie dan losse ATA’s. Wordt wel een stuk complexer.

Houd er rekening mee dat de infra sowieso een keer naar XGS-PON gaat en je dan weer wat werk krijgt als je eigen apparatuur gaat gebruiken. Doe je dat niet is het t.z.t. een kwestie van de 7840 vervangen door de dan geleverde Nokia xs-2426g-b en klaar.
Dank, dat scheelt een hoop :). Dan houden we eenvoudig. Gezien ze ooit naar XGS-PON gaan blijft de Genexis, komt de telefoon achter een directe kabel en gaat er een internet kabel de mantelzorgwoning in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mapje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 08-07 06:36
Wist helemaal niet dat er een datacenter van Caiway in Goes was, ja in de Poel zit een bunker van de TV dat wel..

https://www.caiway.nl/nie...iway-s-datacenter-in-goes

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mapje schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 16:17:
Wist helemaal niet dat er een datacenter van Caiway in Goes was, ja in de Poel zit een bunker van de TV dat wel..

https://www.caiway.nl/nie...iway-s-datacenter-in-goes
Een eigen datacenter? Dan is het niet echt groot of bij een hoster. Maar goed, ik ben niet meer te imponeren als audits hebt gedaan bij de echt groten der aarde 8) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mapje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 08-07 06:36
ernstoud schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 17:40:
[...]

Een eigen datacenter? Dan is het niet echt groot of bij een hoster. Maar goed, ik ben niet meer te imponeren als audits hebt gedaan bij de echt groten der aarde 8) .
Ik ben daar wel eens langs gefietst maar daar zie je niks van dat zit volgens mij allemaal ondergronds

https://datacenterplatform.com/data-centers/delta-fiber/

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mapje schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 18:56:
[...]

Ik ben daar wel eens langs gefietst maar daar zie je niks van dat zit volgens mij allemaal ondergronds

https://datacenterplatform.com/data-centers/delta-fiber/
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iIvvvImVuF5nGlPxkpOE8a4JDD4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/h2hM2beSdxmw3yvckaCdhoVZ.png?f=fotoalbum_large

Uit de kluiten gewassen onderstation voor electriciteit >:) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaNS1443
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14:31
Ik post hier omdat ik een probleem heb waar ik maar niet uit kom.
We hebben zeg twee jaar Caiway. Dat werkte altijd prima (zelfde setup), maar sinds een paar maanden valt de internetverbinding een paar keer par dag weg. Bedraad werkt het dan ook niet. Na een herstart van de Caiway router werkt het weer.
Voorheen hadden we de Caiway router en dan een TP-Link Omada router en dan een TP-Link Omada managed switch. Alles gereset werkt helaas ook niet. Ik heb de TP-Link router en de TP-lLink Switch er tussen uit gehaald en dat lijkt wel goed te werken, maar ik heb de switch wel nodig omdat nu alles maar zeer beperkt is. Maar als ik alleen de switch terug aansluit valt de internetverbinding zeg twee keer per dag weg, en dan moet ik de Caiway router uit en aan zetten en dan werkt het weer.
Volgens Caiway ligt het niet aan hun. Het lijkt er dus op dat de TP-Link managed switch de boosdoener is, maar ik heb geen idee waarom. Het heel lang perfect werkte en nu ineens niet meer.

Ik heb echt geen idee meer, ik snap ook niet hoe het kan het het niet aan Caiway ligt, maar als ik die router uit en aan zet het weer werkt. En dat het niets doet als ik alles van TP-Link herstart.

Heeft toevallig iemand hier een idee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ro-Maniak2
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:24
Tipje, als je je eigen ONT wilt laten registreren (of in mijn geval een vervangende eigen), bel dan meteen 0118 22 55 75 en vraag naar technische afdeling, backoffice.

Je tijd verdoen op de chat of met de eerstelijns aardige meisjes (of jongetjes, daar gaat het me niet om) heeft geen zin en leidt tot niks. Ben nu al 3 dagen bezig.

De eerste keer (maanden geleden) had ik blijkbaar geluk met de juiste persoon op de chat, toen was het binnen 5 minuten gepiept.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjakie0101
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 12:46
HaNS1443 schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 12:59:
We hebben zeg twee jaar Caiway. Dat werkte altijd prima (zelfde setup), maar sinds een paar maanden valt de internetverbinding een paar keer par dag weg. Bedraad werkt het dan ook niet. Na een herstart van de Caiway router werkt het weer.
Voorheen hadden we de Caiway router en dan een TP-Link Omada router en dan een TP-Link Omada managed switch. Alles gereset werkt helaas ook niet. Ik heb de TP-Link router en de TP-lLink Switch er tussen uit gehaald en dat lijkt wel goed te werken, maar ik heb de switch wel nodig omdat nu alles maar zeer beperkt is. Maar als ik alleen de switch terug aansluit valt de internetverbinding zeg twee keer per dag weg, en dan moet ik de Caiway router uit en aan zetten en dan werkt het weer.
Volgens Caiway ligt het niet aan hun. Het lijkt er dus op dat de TP-Link managed switch de boosdoener is, maar ik heb geen idee waarom. Het heel lang perfect werkte en nu ineens niet meer.

Ik heb echt geen idee meer, ik snap ook niet hoe het kan het het niet aan Caiway ligt, maar als ik die router uit en aan zet het weer werkt. En dat het niets doet als ik alles van TP-Link herstart.

Bij mij was het een tijd terug gewoon een kapotte poort van de router. Router gewisseld en alles werkt weer als een zonnetje

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ro-Maniak2 schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 13:48:
Tipje, als je je eigen ONT wilt laten registreren (of in mijn geval een vervangende eigen), bel dan meteen 0118 22 55 75 en vraag naar technische afdeling, backoffice.

Je tijd verdoen op de chat of met de eerstelijns aardige meisjes (of jongetjes, daar gaat het me niet om) heeft geen zin en leidt tot niks. Ben nu al 3 dagen bezig.

De eerste keer (maanden geleden) had ik blijkbaar geluk met de juiste persoon op de chat, toen was het binnen 5 minuten gepiept.
Dat staat dan ook in de TS hier: [Delta XGS-PON Glas] Eigen ONT/modem/router installeren - 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!
HaNS1443 schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 12:59:

Defecte poort op de Omada of Caiway router (welke is dat? AON of XGS-PON?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaNS1443
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14:31
ernstoud schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 17:58:
[...]

Defecte poort op de Omada of Caiway router (welke is dat? AON of XGS-PON?).
XGS-PON, maar ik denk niet dat het aan een defecte poort ligt, we hebben namelijk ook al een nieuwe router gekregen.
Pagina: 1 ... 47 48 Laatste

Let op:
- Post geen informatie zonder deze te kunnen beargumenteren middels een bronvermelding.
- Val elkaar niet persoonlijk aan en speel niet op de man.
- Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van het internet aanbod van Caiway. Voor de (IP)TV dienst is er een los topic: [Caiway Glasvezel] IPTV techniek, aanbod en zenders
- De diensten van Caiway en Delta worden samengevoegd onder de Delta naam, het Delta topic vinden jullie: [Delta glasvezel] Ervaringen & Discussie