[Synology] Vraag en antwoord - deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 160 ... 184 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• feelthepower
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 22-07 16:10
Even een issue waar ik tot een paar minuten geleden last van had.

Bij het proberen te openen van een networkshare op windows 10 van mijn synology kreeg ik de hele tijd opnieuw de pop-up voor gebruikersnaam en wachtwoord met de melding dat het wachtwoord incorrect is.

Het bleek dat niet het wachtwoord incorrect is, maar dat mijn windows10 probeerde te authenticeren via NTLMV1. Op de synology KB kom je veel over SMBV1 tegen, maar dit stond al uit op mijn windowsPC.

Als je hier ook last van hebt kun je deze stappen even proberen:
NTLMV1 aanzetten als het uitstaat (je vind dit onder Control Panel --> File Services --> SMB --> Advanced Settings --> Others)

Als daarna het delen ineens werkt (en je gebruikt geen windows98 meer :+ ), dan zet je NTLMV1 weer uit op je synology, en forceer je windows NTLMV2 te gebruiken.

Dat doe je door de stappen hier te volgen: https://kb.synology.com/e...lders_from_WinXP_computer

Nadat ik dat aan heb gezet werkte het direct.

• DeBaroN
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 12:54
Ortep schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 12:01:
[...]

Hoeft niet hoor. Misschien hebben de buren een andere router en stoort die het kanaal wat je gebruikt. Het kan van alles zijn. Dat het (meestal) goed gaat is absoluut geen garantie dat het altijd goed gaat
Hij is bekabeld aangesloten en nog steeds het probleem. Het ligt dus aan de NAS.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1xwHTGNRS3cwrkiFEz6Z0wLlXDw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7YSZrMxd8L5LE6AJxK80r4Ic.jpg?f=fotoalbum_large

Na een refresh is de NAS weer zichtbaar.

[ Voor 33% gewijzigd door DeBaroN op 17-08-2023 11:47 ]

• Quetensky
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 22-07 14:51
DeBaroN schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 11:45:
[...]

Hij is bekabeld aangesloten en nog steeds het probleem. Het ligt dus aan de NAS.

[Afbeelding]

Na een refresh is de NAS weer zichtbaar.
Heb je al eens een nieuwe kabel geprobeerd tussen de NAS en router? En uiteraard ook een andere poort op de router en/of NAS?

• DeBaroN
Quetensky schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 11:49:
[...]

Heb je al eens een nieuwe kabel geprobeerd tussen de NAS en router? En uiteraard ook een andere poort op de router en/of NAS?
Ja, allemaal gedaan.
Probleem is er sinds de nieuwe Synology er is. Daarvoor nooit dit gehad.
Met Wifi en bekabeld exact zelfde probleem.
Kan het geen instelling zijn?

• Airw0lf
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 13:16
DeBaroN schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 09:00:
Sinds kort de DS210J vervangen door de DS223J. Gewoon migratie doorgevoerd en alles werkt zoals eerder (alleen 10x zo snel)

Alleen raakt de tv soms de verbinding kwijt met de Synology als ik een serie/film kijk.
Dit zal dus de Synology zijn die de verbinding kwijt raakt met de tv?
Ik benader de NAS via de media server op de tv. Dit werkte voorheen met de DS210J prima, alleen nu dus niet meer. Er is niks veranderd hier behalve een nieuwere nas., eerder nooit dit probleem gehad.
Tv is verbonden via wifi trouwens. (=sneller dan de lan verbinding in de tv)
Mijn oog viel hier net op - met de aanname dat het probleem er nog steeds is:
Wat voor TV is het (merk en type)?
Heb je dat probleem ook als je de TV via een UTP kabel aansluit?

makes it run like clockwork

• DeBaroN
Airw0lf schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 13:19:
[...]

Mijn oog viel hier net op - met de aanname dat het probleem er nog steeds is:
Wat voor TV is het (merk en type)?
Heb je dat probleem ook als je de TV via een UTP kabel aansluit?
Probleem is er nog. Tv is de LG C9
Ja, bekabeld en wifi. Probleem is er sinds ik overgestapt ben van een DS210j naar de DS223j.

• Airw0lf
DeBaroN schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 13:22:
[...]

Probleem is er nog. Tv is de LG C9
Ja, bekabeld en wifi. Probleem is er sinds ik overgestapt ben van een DS210j naar de DS223j.
Begin eens met alleen een bekabelde verbinding (wifi staat dan uit).
Werkt het dan goed?

Ik neem aan dat de NAS bekabeld is aangesloten?
Op dezelfde switch poort als de oude NAS?

• DeBaroN
Airw0lf schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 13:30:
[...]

Begin eens met alleen een bekabelde verbinding (wifi staat dan uit).
Werkt het dan goed?

Ik neem aan dat de NAS bekabeld is aangesloten?
Op dezelfde switch poort als de oude NAS?
Sorry, maar heb dat allemaal al gedaan.
Zowel wifi als bekabeld hetzelfde probleem.
Nas is natuurlijk bekabeld en op een switch. Ook al een andere poort en kabel geprobeerd.

• Airw0lf
DeBaroN schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 13:40:
[...]

Nas is natuurlijk bekabeld en op een switch. Ook al een andere poort en kabel geprobeerd.
Mja - ik kan me voorstellen dat je al vele dingen hebt geprobeerd.
Maar met die af-en-toe problemen is het goed om zoveel mogelijk terug te gaan naar de situatie die wel werkt(e) - en van daaruit de draad op te pakken.

Met de aanname dat het probleem nog steeds niet speelt op je oude NAS:
Als je die gebruikt hebt je geen probleem?
Wat als je de nieuwe NAS op dezelfde ethernet poort zet?
En je TV via een UTP kabel hebt aangesloten.

Als ik alles teruglees, dan lijkt het alsof soms spanning tree "iets" doet.
Waardoor je even de verbinding kwijt bent. En een paar seconden later doet ie het weer.
Dan gaat het een tijdje goed en komt "het" ineens weer terug.

• Quetensky
DeBaroN schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 13:40:
[...]

Verbinding valt weg, wat als je vanaf je PC de NAS blijft pingen met WIN+R, cmd <enter>, ping <IP van je NAS> -t ? Valt de verbinding dan ook weg? Probeer hetzelfde ook met het IP van je TV, misschien in de switch/router defekt dan? Blijft dan de TV goed en de NAS niet, dan zit er in de NAS wat minder goed, je zou als je de data kan missen een fabrieksreset kunnen doen? Of sluit de NAS bij een bekende op het netwerk en ga daar ff testen?

• ComTech
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22-07 12:34
Vanmiddag eens lopen prutsen met SMB multichannel, kijken of ik daarmee wat sneller naar de NAS kan kopiëren.
Aangezet in de NAS en op mijn windows 11 PC een 2e nic toegevoegd.
Zou dan toch moeten werken maar met kopiëren kom ik niet verder dan 110MB/sec.
Iemand tips?

• Airw0lf
ComTech schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 17:15:
Vanmiddag eens lopen prutsen met SMB multichannel, kijken of ik daarmee wat sneller naar de NAS kan kopiëren.
Iemand tips?
Zie ook dit artikel van Synology:
Je hebt zowel aan de Windows kant als aan de NAS kant twee keer dezelfde NIC nodig.
Alleen dan heeft multichannel een kans van slagen.

Zo te zien heb je deze hindernis al genomen.
Waarbij ik me wel afvraag hoe je dat aan de Windows 11 kant hebt ingesteld... :?

Daar zit namelijk de volgende hindernis: het OS is er eigenlijk niet op gemaakt! 8)7
Dual homing op zich is al een uitdaging... laat staan ook nog eens bundelen tot een pijp.

Het enige wat wellicht kan werken is NIC-teaming op driver nivo.
Iets dat (bij mijn weten) alleen door bepaalde Intel NIC's ondersteund wordt.

[ Voor 28% gewijzigd door Airw0lf op 17-08-2023 17:59 ]

• DeBaroN
Airw0lf schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 14:04:
[...]

Mja - ik kan me voorstellen dat je al vele dingen hebt geprobeerd.
Maar met die af-en-toe problemen is het goed om zoveel mogelijk terug te gaan naar de situatie die wel werkt(e) - en van daaruit de draad op te pakken.

Met de aanname dat het probleem nog steeds niet speelt op je oude NAS:
Als je die gebruikt hebt je geen probleem?
Wat als je de nieuwe NAS op dezelfde ethernet poort zet?
En je TV via een UTP kabel hebt aangesloten.

Als ik alles teruglees, dan lijkt het alsof soms spanning tree "iets" doet.
Waardoor je even de verbinding kwijt bent. En een paar seconden later doet ie het weer.
Dan gaat het een tijdje goed en komt "het" ineens weer terug.
Quetensky schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 14:05:
[...]

Verbinding valt weg, wat als je vanaf je PC de NAS blijft pingen met WIN+R, cmd <enter>, ping <IP van je NAS> -t ? Valt de verbinding dan ook weg? Probeer hetzelfde ook met het IP van je TV, misschien in de switch/router defekt dan? Blijft dan de TV goed en de NAS niet, dan zit er in de NAS wat minder goed, je zou als je de data kan missen een fabrieksreset kunnen doen? Of sluit de NAS bij een bekende op het netwerk en ga daar ff testen?
Ik denk dat het aan de tv ligt. Heb nu een externe mediaplayer aangesloten en verbinding blijft behouden.
Net wel een vastloper gehad, maar of hij de nas kwijt was?
Aankomende tijd maar blijven proberen.

[ Voor 3% gewijzigd door DeBaroN op 17-08-2023 22:20 ]

Iemand tips?
Moet gewoon werken.
Zie ook dit topic.

https://gathering.tweaker...pdate_relations/2201658/0

Wat van belang is, is dat de nic's rss (receive side scaling) ondersteunen en dat je op Windows dat voor de nic's ook aanzet.

En of het Os er op gebouwd is heeft er niets mee te maken, het is namelijk op Windows een standaard functionaliteit van smb 3 en op linux van Samba

[ Voor 21% gewijzigd door Ben(V) op 17-08-2023 19:03 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

@J.oris probeer het eerst eens even zonder statisch IP adres. Blijft je NAS dan wel voor langere tijd benaderbaar onder het adres dat is toegekend?

🖥️ | 🚗

• Airw0lf
Ben(V) schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 18:55:
[...]

En of het Os er op gebouwd is heeft er niets mee te maken, het is namelijk op Windows een standaard functionaliteit van smb 3 en op linux van Samba
De details weet ik niet meer precies (dus ja - iets van klok-en-klepel-en-zo :+ ):
Had iets te maken met de uitval van de verbinding van een van de twee NIC's.
Waardoor SMB multichannel weliswaar twee NIC's ziet. Maar dat er maar een verbinding is en daardoor SMB als geheel niet meer werkt.

Dan heb je Intel zijn NIC-teaming nodig om SMB nog te kunnen gebruiken over die ene verbinding. Want op Windows 11 nivo is dit er niet.

Los van de precieze details (zie ook deze post):
Hierin is gesteld dat er een bug in Windows 11 zit. Of dat echt zo is en in hoeverre dit opgelost is weet ik niet. Maar wel iets om rekening mee te houden? :?

• ComTech
Ben(V) schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 18:55:
[...]

Moet gewoon werken.
Zie ook dit topic.

https://gathering.tweaker...pdate_relations/2201658/0

Wat van belang is, is dat de nic's rss (receive side scaling) ondersteunen en dat je op Windows dat voor de nic's ook aanzet.

Werkt echt niet helaas, ik heb 2 verschillende nic's de onboard realtek nic rtl8111 en een intel gigabit CT desktop adapter.
De intel ondersteund RSS en de Realtek niet, volgens een zoektocht op google zouden ze dat allebei moeten ondersteunen.

code:
1
2
3
4
5
Interface Index RSS Capable RDMA Capable Speed    IpAddresses                                                                         Friendly Name
--------------- ----------- ------------ -----    -----------                                                                         -------------

30              True        False        1 Gbps   {fe80::5484:2e16:2491:dc6a, 192.168.178.76}                                         Ethernet 2
2               False       False        1 Gbps   {192.168.178.59}

SMB multichannel staat wel aan.
code:
1
2
3
4
5
PS C:\WINDOWS\system32> Get-SmbServerConfiguration | Select EnableSMB2Protocol

EnableSMB2Protocol
------------------
              True

Ik ga er geen moeite meer in steken denk dat ik maar over ga naar een 10G en/of 2,5G netwerkje. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Airw0lf
@ComTech :
Ik meen me te herinneren dat je voor RSS de originele Realtek drivers nodig had.
Of in ieder geval niet wat standaard in Windows zitten.

In de passage met Get-SmbServerConfiguration wordt alleen gesproken over SMB2.
Niet over SMB3 - laat staan multichannel.

En een 2,5 of 10 is altijd beter en minder gedoe met drivers en SMB-instellingen... :+
Tenzij je een NAS hebt die dat niet ondersteund... ;(

[ Voor 21% gewijzigd door Airw0lf op 17-08-2023 19:43 ]

• ComTech
Airw0lf schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 19:42:
@ComTech :
In de passage met Get-SmbServerConfiguration wordt alleen gesproken over SMB2.
Niet over SMB3 - laat staan multichannel.
Ja dat was mij ook al opgevallen maar ik kan nergens iets met SMB3 instellen of controleren met die commando's.
Airw0lf schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 19:42:
@ComTech :
En een 2,5 of 10 is altijd beter en minder gedoe met drivers en SMB-instellingen... :+
Tenzij je een NAS hebt die dat niet ondersteund... ;(
De 1522+ kan een 10G adapter in dus die ga ik maar eens bestellen.
Alleen nog een 10G switch hebben die betaalbaar is of kan ik eerst met een 2,5G switch en NIC beginnen in combinatie met die 10G nic voor de ds155?
Er staat 10G 2,5G 1G compatibel in de specs dus zou moeten kunnen.
Mijn HD's gaan 10G netwerk toch lang niet bijhouden :)

• Airw0lf
@ComTech :
Volgens de Tweakers Pricewatch is dit de goedkoopste 10-Gbps switch om mee te beginnen.
En ja - volgens de specs istie backwards compatible met alle snelheden tot 100 Mbps.

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 09:20
Airw0lf schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 20:10:
@ComTech :
Volgens de Tweakers Pricewatch is dit de goedkoopste 10-Gbps switch om mee te beginnen.
En ja - volgens de specs istie backwards compatible met alle snelheden tot 100 Mbps.
Dan is deze nog wat goedkoper: uitvoering: Ubiquiti UniFi Switch Aggregation

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Gewoon voor een paar tientjes een intel nic kopen en smb muktichannel gebruiken is echt de goedkoopste oplossing.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• Airw0lf
Nou - dat weet ik zo net nog niet. Daar moet je wel nog SFP's of DAC-kabels bij kopen.
En zelfs al heb je er maar één nodig dan ben je al duurder uit - nog maar los van stroomverbruik. :+
Bovendien istie niet backwards compatible met alle lagere snelheden - of staat in ieder geval niet zo genoemd in de specs.

[ Voor 4% gewijzigd door Airw0lf op 17-08-2023 20:32 ]

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Simpel 4 SFP+ (10GBits) switch van MikroTik

uitvoering: MikroTik Cloud Router Switch 305-1G-4S+IN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reinier68
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 12:28
Iemand tips?
Ik heb toevallig afgelopen weekeind heel veel getest om SMB3 MC aan de praat te krijgen.
Zie ook : Optimalisatie bandbreedte 10Gb en 4x1Gb LACP

Voorwaarde is wel dat je niets op je switch instelt, dus geen LAG, bond of trunk maken (geef het maar een naam).

Op een NAS met 1 IP adres op een 10Gb poort, die naar een andere NAS gaat met een "channel' van 4 1Gb poorten (4 static IP adressen) gaat loopt het ook als een dolle. Ik heb dus ergens wel twijfels of SMB3 MC wel 1:1 IP based is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xDXr7cc5SRG5goFctiGefLot8_I=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/zc0UJLlufMArprHL0hmnObXo.jpg?f=user_large
Net als van een PC met een 10Gb kaart naar de NAS met de 4 1Gb poorten gaat het super. Verkeer verdeeld zich over alle 4 de poorten gelijkwaardig.

Op mijn W10 PC, met meerdere RSS kaarten, werkt het voor geen meter. Maar daar zit nu ook een 10Gb kaart in, dus issue opgelost. Nou ja, meer een dure workaround 8)7

Volgens Microsoft werkt het allemaal 'gewoon', maar is het unsupported.
Leesvoer: HIER

@ComTech :
Mijn eigenwijzigheid kon er toch niet tegen dus nog ff aan het stoeien geweest.
Workstation afgestoft en er een HP375T kaart in gezet. Windows10 helemaal bijgewerkt en de drivers voor de Quad Gigabit kaart geïnstalleerd. kabeltjes op de switch geprikt. Nog even met Powershell testen of de kaart RSS ondersteund (uiteraard is dat zo bij enterprise kaarten).

Op het moederbord zitten ook 2 ethernet poorten. Met 1 connect ik daar normaliter standaard mee naar het LAN.

Kopie van lokale SSD naar de NAS leverde maar 1Gb datastream op. 8)7 Ow, zitten nu 5 aansluitingen actief in de PC. 1 kabel losgemaakt van de HP375T en meteen gaan de resterende 4 poorten aan het werk.
SMB3 MC werkt dus alleen met even aantallen connecties. oOo

Onboard zitten 2 Intel 82574L interfaces, die zijn ook RSS compatibel.

[ Voor 33% gewijzigd door reinier68 op 18-08-2023 10:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ComTech
@reinier68

Ik kon het dus ook niet loslaten waarom het niet werkte.
Nu ben ik gisteravond poosje bezig geweest en vond dat de onboard realtek nic van mijn windows pc ook niet de maximale snelheid haalt.
De driver even geupdate en toen deed hij het wel goed, tevens stond nu RSS capable op true waar het voorheen op false stond.
Toch maar weer 2e nic in de windows PC gestopt maar helaas.
Maar ik heb nog even goed de kabels nagekeken en ik had de 2 netwerkkabels van de PC in 1 switch en de 4 van de synology NAS is een andere switch.
Dan gaat het natuurlijk niet werken aangezien er maar 1 kabel tussen de switches zit.

Dus nu werkt het wel _/-\o_

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RUf9IEp5GyqdEPJQuegmMAd_isk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ZvKmfWMYQA7I4ulmZBx5vFUG.png?f=user_large

edit: Nu opzoek naar een goede NIC voor mijn windows PC (liefst gelijk maar 10G) en een goede switch.

[ Voor 5% gewijzigd door ComTech op 18-08-2023 11:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quetensky
Helaas krijg ik geen 2.5GB goed werkend op de DS918+, Aande Windows 11PC hangt een 2.5GB USB LAN adapter die prima werkt, want ik heb keurig 2GB Internet. Loopt door een TP-Link switch heen. Internet en PC beiden op de 2.5GB poorten van de TP-Link. De Syno staat met 2 netwerkkabeltjes op twee 1GB poortjes van de TP-Link. In de settings zie ik dat er een 2GB verbinding is. Dus dacht ik, joepie, dat is 2x zo snel een blue ray verplaatsen. Helaas.... Ik heb in de Syno beide mogelijkheiden voor link aggr. geprobeert, echter geen succes. Na de instellingeh te veranderen een reset van de Syno, geen succes. Ik heb nu dus wel snel Internet, maar geen snelle Syno.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reinier68
Quetensky schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 15:32:
Ik heb in de Syno beide mogelijkheiden voor link aggr. geprobeert, echter geen succes. Na de instellingeh te veranderen een reset van de Syno, geen succes. Ik heb nu dus wel snel Internet, maar geen snelle Syno.
Je moet ook geen BOND op je nas maken, maar SMB3 configureren.
Ook op de switch mag je niets instellen (en LACP op de syno, en niks op de switch werkt ook niet)!
ps; welke switch heb je?

Op de NAS:
Control Panel > File Services > SMB > SMB Settings > Advanced Settings > Others, and select Enable SMB3 multi-channel

En op mijn 918+ werkt het :-)

[ Voor 6% gewijzigd door reinier68 op 18-08-2023 17:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quetensky
reinier68 schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 17:37:
[...]

Je moet ook geen BOND op je nas maken, maar SMB3 configureren.
Ook op de switch mag je niets instellen (en LACP op de syno, en niks op de switch werkt ook niet)!
ps; welke switch heb je?

Op de NAS:
Control Panel > File Services > SMB > SMB Settings > Advanced Settings > Others, and select Enable SMB3 multi-channel

En op mijn 918+ werkt het :-)
Inderdaad, dat werkt, zij het dat ik niet de dubbele snelheid heb, maar ongeveer 75% meer. Beter als niks :)

Ik heb de TP-Link ER707-M2 v1.0 waar de Syno, Internet en de PC op zit.

Dank je wel!

[ Voor 5% gewijzigd door Quetensky op 18-08-2023 18:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.oris
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 10:59
MadMarky schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 19:13:
@J.oris probeer het eerst eens even zonder statisch IP adres. Blijft je NAS dan wel voor langere tijd benaderbaar onder het adres dat is toegekend?
Geprobeerd, ook dan verliest de NAS na een aantal uur verbinding. Via finds.synology.com is ie wel te vinden, maar verbinding maken werkt niet.
Ik zal maar eens contact opnemen met het ondersteuningscentrum van Synology, hopelijk kunnen zij helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11:08

Wildfire

Joy to the world!

Afbeeldingslocatie: http://www.briandickens.nl/GoT/schijfdatabase.png

Viel me opeens op dat ik deze melding recent al twee of drie keer eerder heb gezien. Wat zijn ze bij Synology aan het doen? Hoezo zijn "sommige schijfinstellingen niet geoptimaliseerd"?

Ik heb 5x WD Red Pro 16TB en 2x Synology SNV3410-400G M.2 SD's in mijn DS1522+. Die SSD's zijn enige maanden terug toegevoegd, ik neem dan maar aan dat het daar voor is? Kan me niet herinneren ooit eerder deze melding te hebben gekregen namelijk.

Jammer dat ze ook niet aangeven wat er dan niet optimaal is. Ik zou graag willen weten wat er nu veranderd en/of verbeterd zou moeten zijn.

[ Voor 12% gewijzigd door Wildfire op 19-08-2023 19:55 ]

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ComTech
Wildfire schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 19:55:
[Afbeelding]

Viel me opeens op dat ik deze melding recent al twee of drie keer eerder heb gezien. Wat zijn ze bij Synology aan het doen? Hoezo zijn "sommige schijfinstellingen niet geoptimaliseerd"?
Ik heb die melding ook al eens gezien, ik heb ook een DS1522+ (met Seagate schijven en een SNV3410-400G M.2 ssd).
Is dat niet gewoon de database waar de ondersteunende schijven in staan? Deze wordt dan regelmatig bijgewerkt omdat er meer schijven op de support lijst staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire
  • Laatst online: 11:08

Wildfire

Joy to the world!

ComTech schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 09:42:
[...]

Ik heb die melding ook al eens gezien, ik heb ook een DS1522+ (met Seagate schijven en een SNV3410-400G M.2 ssd).
Is dat niet gewoon de database waar de ondersteunende schijven in staan? Deze wordt dan regelmatig bijgewerkt omdat er meer schijven op de support lijst staan.
Ja, maar waar ik op doel is dat ik deze melding in al die jaren nooit heb gezien (dus ook niet met mijn voorgaande NAS-systemen) en nu dus opeens twee/drie keer in enkele weken tijd. Plus dat er hier specifiek wordt gezegd dat mijn schijven niet met optimale instellingen werken.

[ Voor 5% gewijzigd door Wildfire op 20-08-2023 11:31 ]

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Padje87
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 14:21
Ik zit even in dubio, ik heb een DS215 maar hiervoor zoek ik een back-up oplossing naar een andere locatie. Via Hyper back-up gaat het nu naar een eterne schijf in huis.

Tevens lijkt het mij fijn om gelijk de foto's of documenten van de telefoon naar C2 op te slaan (soort Onedrive).

Dan een paar vragen:
Je hebt C2 back-up (puur back-up vanaf de NAS) en C2 storage (Onedrive achtig), correct? Object storage is dan weer iets anders?

Welke Android app gebruik je voor C2 storage?

Kan je vanaf de NAS een back-up maken naar storage dmv Hyper back-up?

En kan je via de app automatisch een map (foto's) syncen met Storage?

4800Wp - 225° ZW - 12°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RegurBellej
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 08-06 19:55
Hoi,
Sinds een paar dagen trotse bezitter van een DS423+, dit is echt een verademing qua snelheid tov mijn vorige NAS DS212!

Nu heb ik de meeste dingen voglens mij wel ingesteld, maar viel mij op dat het benaderen van de NAS nog niet lukt zoals ik het voor ogen heb (geen idee of ik het juiste voor ogen heb - dus correct me if i'm wrong).
Wil de nieuwe NAS zowel binnen als buiten het netwerk kunnen benaderen.

Bij mijn vorige NAS (volgens mij kon ik die niet buiten het netwerk benaderen), kon ik "DS212:5000" intikken en kwam ik bij de inlogpagina van DSM.
Hetzelfde voor de packages "DS212:package1port" "DS212:package2port" etc..

Echter bij de nieuwe NAS werkt dit nog niet:
servernaam:5000 of 5001 werken niet
ipaddress:5000 - werkt niet
ipaddress:5001 - werkt wel (maar wordt als onveilig bestempeld door Chrome?)
ip-ip-ip-ip.naam.direct.quickconnect.to:5001 - werkt wel (wordt niet als onveilig bestempeld door Chrome?)

Wel heb ik de NAS een static IP adress gegeven vanuit DSM.
Omdat ik 'm in de toekomst ook wil verbinden met mijn Shield met Kodi voor Media.. vind ik de benadering via de servernaam & SMB wel handig... (ik weet waarschijnlijk niet beter, dus vertel me gerust als dat beter kan)?

Gisteren ook via Docker een container geinstalleerd en ondanks dat deze "op groen" stond in Container Manager kon ik 'm niet benaderen op de standaard port van de app. Mogelijk dezelfde oorzaak?
Mijn kennis van Docker is ook nog minimaal dus wellicht klopt mijn verwachting niet dat ik gewoon een webportal krijg van de betreffende package/container (heb de tutorials van Mariushosting gevolgd).

De fysieke positie van de NAS gaat nog veranderen (staat nu op zolder, bekabeld via utp wandcontactdoos naar unmanaged switch in meterkast).
De NAS komt straks in de meterkast te staan, of op dezelfde switch of er komt een nieuwe TP Link Omada switch, hier ben ik nog mee bezig.
Weet niet of dit nog uitmaakt of in de toekomst voor nieuwe uitdagingen gaat zorgen.

Wat zie ik over het hoofd, jullie een idee of suggestie?

PS - hoe zijn jullie ervaringen met het draaien van de TP Link Omada controller op de NAS via Docker?
Moeten alle 4 de schijven daar 24/7 voor "draaien" of staat dit gewoon op de NAS zelf?

[ Voor 7% gewijzigd door RegurBellej op 21-08-2023 14:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• feelthepower
RegurBellej schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 14:03:
Gisteren ook via Docker een container geinstalleerd en ondanks dat deze "op groen" stond in Container Manager kon ik 'm niet benaderen op de standaard port van de app. Mogelijk dezelfde oorzaak?
Mijn kennis van Docker is ook nog minimaal dus wellicht klopt mijn verwachting niet dat ik gewoon een webportal krijg van de betreffende package/container (heb de tutorials van Mariushosting gevolgd).
Heb je bij je nas onder de containersettings een portmapping gedaan? Als bijvoorbeeld al je containers standaard op poort 80 iets aanbieden kun je de portmapping per container hier veranderen zodat je unieke poortnummers gebruikt.
Bij mijn vorige NAS (volgens mij kon ik die niet buiten het netwerk benaderen), kon ik "DS212:5000" intikken en kwam ik bij de inlogpagina van DSM.
Die naam heb je tijdens het installatieproces zelf op moeten geven volgens mij.
Volgens mij staat die in je Control Panel onder Network bij General onder de Server Name.

[ Voor 18% gewijzigd door feelthepower op 21-08-2023 14:45 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hulliee
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
Hoi,
Sinds een paar dagen trotse bezitter van een DS423+, dit is echt een verademing qua snelheid tov mijn vorige NAS DS212!

Nu heb ik de meeste dingen voglens mij wel ingesteld, maar viel mij op dat het benaderen van de NAS nog niet lukt zoals ik het voor ogen heb (geen idee of ik het juiste voor ogen heb - dus correct me if i'm wrong).
Wil de nieuwe NAS zowel binnen als buiten het netwerk kunnen benaderen.

Hetzelfde voor de packages "DS212:package1port" "DS212:package2port" etc..

ip-ip-ip-ip.naam.direct.quickconnect.to:5001 - werkt wel (wordt niet als onveilig bestempeld door Chrome?)

Wel heb ik de NAS een static IP adress gegeven vanuit DSM.
Omdat ik 'm in de toekomst ook wil verbinden met mijn Shield met Kodi voor Media.. vind ik de benadering via de servernaam & SMB wel handig... (ik weet waarschijnlijk niet beter, dus vertel me gerust als dat beter kan)?

De fysieke positie van de NAS gaat nog veranderen (staat nu op zolder, bekabeld via utp wandcontactdoos naar unmanaged switch in meterkast).
De NAS komt straks in de meterkast te staan, of op dezelfde switch of er komt een nieuwe TP Link Omada switch, hier ben ik nog mee bezig.
Weet niet of dit nog uitmaakt of in de toekomst voor nieuwe uitdagingen gaat zorgen.

Wat zie ik over het hoofd, jullie een idee of suggestie?

PS - hoe zijn jullie ervaringen met het draaien van de TP Link Omada controller op de NAS via Docker?
Moeten alle 4 de schijven daar 24/7 voor "draaien" of staat dit gewoon op de NAS zelf?
Je bent denk ik vergeten je firewall in nas in te stellen. De poortjes openzetten voor de diverse applicaties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir Bacon
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 14:29
Goedendag,

Even een checkvraagje of mijn plan goed is.

Ik heb een DS918+ met 16 GB geheugen en 2 Seagate 6 Gb HDD's in 1 RAID 1 BTRFS pool. Er draaien een paar dockers en 1 VM. Nu heb ik 2x een Ironwolf 1TB SSD aangeschaft waar ik met name de VM en Dockers op wil draaien. Die moeten dus overgezet worden.

Mijn plan is als volgt:
1. VM en Dockers backup en exporteren
2. SSD's installeren en Volume2 maken (RAID 1)
3. VMM en Docker verwijderen
4. VMM en Docker opnieuw installeren en laten verwijzen naar Volume 2
5. Containers en VM weer importeren

Klopt dit zo? Of zie ik dan dingen over het hoofd?

Momenteel draai ik nog op DSM7.1. Zal ik eerst updaten naar 7.2 en dan dit doen? Of juist andersom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Sir Bacon schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 09:51:
Goedendag,

Even een checkvraagje of mijn plan goed is.

Ik heb een DS918+ met 16 GB geheugen en 2 Seagate 6 Gb HDD's in 1 RAID 1 BTRFS pool. Er draaien een paar dockers en 1 VM. Nu heb ik 2x een Ironwolf 1TB SSD aangeschaft waar ik met name de VM en Dockers op wil draaien. Die moeten dus overgezet worden.

Mijn plan is als volgt:
1. VM en Dockers backup en exporteren
2. SSD's installeren en Volume2 maken (RAID 1)
3. VMM en Docker verwijderen
4. VMM en Docker opnieuw installeren en laten verwijzen naar Volume 2
5. Containers en VM weer importeren

Klopt dit zo? Of zie ik dan dingen over het hoofd?

Momenteel draai ik nog op DSM7.1. Zal ik eerst updaten naar 7.2 en dan dit doen? Of juist andersom?
Volgens mij gaat dit niet zomaar lukken. De DS-918+ ondersteund het niet. En bij de modellen die het wel ondersteunen, moet je volgens mij SSD's van Synology zelf gebruiken.
https://kb.synology.com/e...port_M_2_SSD_storage_pool

Er zijn wel hacks mogelijk om het alsnog te realiseren.
https://www.reddit.com/r/...ble_poolvolume_to_use_as/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gynnad
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 14:49
S1NN3D schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 10:32:
[...]

Volgens mij gaat dit niet zomaar lukken. De DS-918+ ondersteund het niet. En bij de modellen die het wel ondersteunen, moet je volgens mij SSD's van Synology zelf gebruiken.
https://kb.synology.com/e...port_M_2_SSD_storage_pool

Er zijn wel hacks mogelijk om het alsnog te realiseren.
https://www.reddit.com/r/...ble_poolvolume_to_use_as/
Volgens mij heeft hij 2x een 2.5 SSD met SATA aansluiting, dus niet via M.2 slot

"Don't worry, about a thing, Cause every little thing is gonna be alright"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Gynnad schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 10:35:
[...]

Volgens mij heeft hij 2x een 2.5 SSD met SATA aansluiting, dus niet via M.2 slot
Dat zou inderdaad kunnen ja. Hij heeft nog 2 SATA bays vrij. Ik dacht in eerste instantie aan de NVME bays. :O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir Bacon
Gynnad schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 10:35:
[...]

Inderdaad, de Ironwolf 125 is een SATA SSD, dus die zet ik in de 2 nog vrije sloten. De andere 2 zijn dus al bezet door klassieke HDD's.

Over het gebruik van de NVME sloten heb ik wel nagedacht, maar toch maar niet gedaan. Het kan met een hack, maar wat als Synology dat binnenkort onmogelijk maakt bij een update? Verder zijn de NVME sloten op de DS918+ maar Gen 2x1, dus veel extra snelheid ga je er niet mee halen.

********Edit:
Nog commentaar op de procedure die ik wil volgen?

[ Voor 5% gewijzigd door Sir Bacon op 22-08-2023 11:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kraats
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14:18

kraats

Ik rol

@Sir Bacon ik weet niet of het met VMM en Docker ook werkt, maar met andere packages kun je ook gewoon via cli de mappen naar het nieuwe volume verplaatsen en de symlink aanpassen. Dan hoef je ze niet eens te verwijderen en alles opnieuw te importeren.

Waar is Jos de Nooyer toch gebleven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow771
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 14-07 16:24
kraats schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 12:52:
@Sir Bacon ik weet niet of het met VMM en Docker ook werkt, maar met andere packages kun je ook gewoon via cli de mappen naar het nieuwe volume verplaatsen en de symlink aanpassen. Dan hoef je ze niet eens te verwijderen en alles opnieuw te importeren.
In mijn ervaring werkt Docker slecht met symlinks ...
Toen ik dit probeerd (2/3 jaar geleden ofzo), zag ik regelmatig in de logs (omdat ik wou uitzoeken waarom de container niet meer goed werkte) dat ie af en toe niet naar de locatie kon schrijven waar ik de persistent volume met een symlink had verplaatst. Zelfs als ik een totaal nieuwe volume aanmaakte en via een symlink aan de container koppelde werkte het niet lekker. Heb dit ervaren met meerdere containers (zoals AdGuard en MariaDB).

Maar gelukkig is dit zelf makkelijk te testen met Docker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RegurBellej
feelthepower schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 14:43:
[...]

Heb je bij je nas onder de containersettings een portmapping gedaan? Als bijvoorbeeld al je containers standaard op poort 80 iets aanbieden kun je de portmapping per container hier veranderen zodat je unieke poortnummers gebruikt.

[...]

Die naam heb je tijdens het installatieproces zelf op moeten geven volgens mij.
Volgens mij staat die in je Control Panel onder Network bij General onder de Server Name.
Dank voor je reactie!

Voor zover ik weet heb ik niks met portmapping gedaan in de container settings.. heb ook nog maar 1 container geinstalleerd en die er weer afgegooid omdat het dus niet werkte naar mijn mening!

De servernaam stond inderdaad al ingesteld!
Hulliee schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 17:17:
[...]

Je bent denk ik vergeten je firewall in nas in te stellen. De poortjes openzetten voor de diverse applicaties
Dank voor je reactie! Ik kan me inderdaad niet heugen dat ik dit gedaan heb.. dit doe ik in de NAS zelf of in de settings van de ISP router?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hulliee
  • Niet online
RegurBellej schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 17:33:
[...]

Dank voor je reactie! Ik kan me inderdaad niet heugen dat ik dit gedaan heb.. dit doe ik in de NAS zelf of in de settings van de ISP router?
In de NAS zelf zodat de applicaties binnen jouw netwerk te naderen zijn. In de router daarbuiten toe zou ik zeer terughoudend in zijn; eigenlijk gewoon niet doen. Zeker niet de poorten 5000,5001 want zul je veel inlogpogingen krijgen van onbekenden.

Als je toch een applicatie vanaf buiten wil bereiken, zet dan een poortje open voor een vpn-verbinding dan zodat je bepaalde app's vanaf buiten een vpn-verbinding kunt benaderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• feelthepower
Voor mijn docker containers heb ik aan de firewall niks hoeven te veranderen. Ik zou eens beginnen met bij je containersettings ook naar de poort mapping te kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onno_Devine
  • Laatst online: 22-07 08:51
Iemand tips voor het volgende; Mijn synology (DS920+) en die van mijn vader (DS420+) welke bij mijn vader staat. Deze willen wij naar elkaar backuppen.
Oftewel via Hyper backup mijn NAS backuppen naar mijn pa en de nas van mijn pa via hyper backup backuppen naar die van mij.

Ik zat aan de volgende constructie te denken, beide draaien een VPN server en beide maakt een client verbinding naar de ander. Echter, bij L2TP kan de synology geen server EN client tegelijkertijd aan, wat ergens logisch is.
Is de enige mogelijkheid een site to site VPN verbinding? Maar dit kan dan niet in de Synology? Ik kan het met mijn Unifi router, maar wellicht niet de router van mijn pa (FritzBox).

De andere constructie om poort 6281, 5000 en 5001 te forwarden, is voor mij geen optie.

Andere ideeën??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Onno_Devine schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 21:02:
Iemand tips voor het volgende; Mijn synology (DS920+) en die van mijn vader (DS420+) welke bij mijn vader staat. Deze willen wij naar elkaar backuppen.
Oftewel via Hyper backup mijn NAS backuppen naar mijn pa en de nas van mijn pa via hyper backup backuppen naar die van mij.

Ik zat aan de volgende constructie te denken, beide draaien een VPN server en beide maakt een client verbinding naar de ander. Echter, bij L2TP kan de synology geen server EN client tegelijkertijd aan, wat ergens logisch is.
Is de enige mogelijkheid een site to site VPN verbinding? Maar dit kan dan niet in de Synology? Ik kan het met mijn Unifi router, maar wellicht niet de router van mijn pa (FritzBox).

De andere constructie om poort 6281, 5000 en 5001 te forwarden, is voor mij geen optie.

Andere ideeën??
https://www.blackvoid.clu...pn-for-your-synology-nas/

Wireguard misschien een idee? Tussen de 2 Syno's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RegurBellej
Hulliee schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 17:40:
[...]
In de NAS zelf zodat de applicaties binnen jouw netwerk te naderen zijn. In de router daarbuiten toe zou ik zeer terughoudend in zijn; eigenlijk gewoon niet doen. Zeker niet de poorten 5000,5001 want zul je veel inlogpogingen krijgen van onbekenden.

Als je toch een applicatie vanaf buiten wil bereiken, zet dan een poortje open voor een vpn-verbinding dan zodat je bepaalde app's vanaf buiten een vpn-verbinding kunt benaderen.
Heb nog geen containers verder geinstalleerd.. eerst dit maar eens fixen.
Inmiddels firewall in DSM aangezet, firewall meldingen staan aan en het firewall profiel staat op default, dank voor deze tip!

Update:
servernaam: 5000 werkt niet
servernaam:5001 werkt nu wel (wordt ook als onveilig bestempeld)
ipaddress:5000 werkt niet
ipaddress:5001 werkt ook nog (wordt nog steeds als onveilig bestempeld door Chrome?)
ip-ip-ip-ip.naam.direct.quickconnect.to:5000 - werkt niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just Me Or Tha One
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13:37
Onno_Devine schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 21:02:

Andere ideeën??
Maak gebruik van de (ingebouwde) firewall en laat alleen het IP-adres van je pa toe. En andersom bij je pa alleen die van jou. In je router ook de poort open zetten, heb je geen VPN nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hulliee
  • Niet online
RegurBellej schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 21:11:
[...]

Heb nog geen containers verder geinstalleerd.. eerst dit maar eens fixen.
Inmiddels firewall in DSM aangezet, firewall meldingen staan aan en het firewall profiel staat op default, dank voor deze tip!

[...]

Update:
servernaam: 5000 werkt niet
servernaam:5001 werkt nu wel (wordt ook als onveilig bestempeld)
ipaddress:5000 werkt niet
ipaddress:5001 werkt ook nog (wordt nog steeds als onveilig bestempeld door Chrome?)
ip-ip-ip-ip.naam.direct.quickconnect.to:5000 - werkt niet
Alleen de firewall aanzetten is natuurlijk niet genoeg. Je moet de firewall-regels gaan toevoegen voor iedere app/poort.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Firewall aanzetten heeft hier natuurlijk helemaal niets mee te maken.
Een firewall houd enkel meer tegen dan als de firewall uitstaat.

Die melding "onveilig "kun je gewoon negeren, je zit tenslotte met je eigen browser via je eigen Lan op je eigen Nas, daar is niets onveilig aan.
De Nas schakelt bij poort 5001 namelijk automatisch van https over naar http als https niet lukt en je browser roept dan "onveilg", want die browser is ontworpen om via het "onveilige" internet te werken.

Dat je de Nas niet via https kunt benaderen komt doordat je geen certificate hebt op je Bas waar de browser wat nee kan.

Dat poort 5000 niet werkt komt ofwel doordat je dat uitgezet in DSM of doordat je browser alleen https wil doen.
Bij poort 5001 zal DSM een automatische terugval naar http afdwingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Just Me Or Tha One
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13:37
Hulliee schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 22:18:
[...]

Alleen de firewall aanzetten is natuurlijk niet genoeg. Je moet de firewall-regels gaan toevoegen voor iedere app/poort.
Inderdaad, dat vergat ik erbij te zetten. Je moet de poort van de backupsoftware open zetten naar 1 IP-adres en de rest blokkeren (als je geen andere diensten aanbiedt natuurlijk).
Voor wat betreft de firewall, kijk ook eens op: https://mariushosting.com/ip-block-list/ die heeft best wat handige artikelen staan.

Het automatisch opzetten van VPN-verbindingen vanuit Synology software zelf is niet zo eenvoudig. Want je wilt waarschijnlijk niet de hele tijd dat de VPN aan staat? En wellicht wil je ook niet al het verkeer over de VPN hebben. Daar moet je dan ook regels in gaan stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir Bacon
kraats schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 12:52:
Ik had inderdaad ook wel wat scripts gevonden die kennelijk alle packages verplaatsen van het ene naar het andere volume. Maar ik ben wat huiverig om zoiets te draaien. Zeker met Docker/Container Station schijnt dit problemen te geven. Precies ook wat @Shadow771 antwoord op je bericht.

In dit script wordt Docker zelfs helemaal overgeslagen:
https://github.com/PeterS...edpill/blob/main/mvapp.sh

Gisteren de schijven geïnstalleerd en volume2 aangemaakt. Nog geen tijd gehad om te gaan verplaatsen, wordt volgende week.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roeleboel
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online

roeleboel

en zijn beestenboel

Sir Bacon schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 10:57:
[...]

Ik had inderdaad ook wel wat scripts gevonden die kennelijk alle packages verplaatsen van het ene naar het andere volume. Maar ik ben wat huiverig om zoiets te draaien. Zeker met Docker/Container Station schijnt dit problemen te geven. Precies ook wat @Shadow771 antwoord op je bericht.

In dit script wordt Docker zelfs helemaal overgeslagen:
https://github.com/PeterS...edpill/blob/main/mvapp.sh

Gisteren de schijven geïnstalleerd en volume2 aangemaakt. Nog geen tijd gehad om te gaan verplaatsen, wordt volgende week.
De packages zelf (voor docker & vm) verplaatsen gaat minimale invloed hebben: die worden ingeladen bij boot & zitten vanaf dan gewoon in ram. Dat gaat het hem volgens mij niet maken qua snelheid. (bij andere packages kan dat uiteraard wel behoorlijk uitmaken - per geval te bekijken)

Wat wel belangrijk is is uw containers & vms verplaatsen naar de ssds.
voor docker is dat:
- stop docker
- verplaats via control-panel -> shared-folders de 'docker' map naar het ssd-volume
- start docker
klaar

Zelf heb ik geen ervaring met vms op synology, maar ik kan me inbeelden dat dat soortgelijk gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AytacFx
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 22-07 09:05
Ben benieuwd naar jullie meningen :)

Tijdje heb ik gebruik gemaakt van DS118.
Nu heb ik nog een DS218 met 2GB ram staan die ik nog moet installeren.
Echter twijfel ik of ik niet direct naar DS233j moet overstappen en DS218 verkopen.

Usecase is vooral Synology Pictures en video streamen over DLNA.
Maximaal 1 user te gelijk (ik), maar ben wel van plan om account aan te maken voor mijn ouders wat zij zelden of niet gaan gebruiken.

Ik vroeg me af of ik dat 2GB ram nodig heb met 1 gebruiker en weinig apps.
DS223j heeft wel een nieuwere CPU, langer ondersteuning maar dan met 1GB ram.

Helaas weinig te vinden op het internet/geen vergelijkingen te vinden.

Welke aparaat zouden jullie voor gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WheeleE
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07:26

WheeleE

Dinges

AytacFx schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 15:13:
Ben benieuwd naar jullie meningen :)

Tijdje heb ik gebruik gemaakt van DS118.
Nu heb ik nog een DS218 met 2GB ram staan die ik nog moet installeren.
Echter twijfel ik of ik niet direct naar DS233j moet overstappen.

Usecase is vooral Synology Pictures en video streamen over DLNA.
Maximaal 1 user te gelijk (ik), maar ben wel van plan om account aan te maken voor mijn ouders wat zij zelden of niet gaan gebruiken.

Ik vroeg me af of ik dat 2GB ram nodig heb met 1 gebruiker met weinig apps.
DS223j heeft wel een nieuwere CPU, langer ondersteuning maar dan met 1GB ram.

Helaas weinig te vinden op het internet/geen vergelijkingen te vinden.

Welke aparaat zouden jullie voor gaan?
Als je de DS218 al hebt is het zonde om een nieuw apparaat te kopen. Met jouw use case kan die prima werk leveren. Over een paar jaar kun je altijd nog besluiten om over te stappen naar een dan recent model.

Voor mijn vader heb ik toevallig net een nieuwe DS223j gekocht voor dezelfde use case, maar die had er nog geen. Die 1Gb is prima voor dat beperkte gebruik dus hij zit de komende 7-8 jaar wel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RegurBellej
Hulliee schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 22:18:
[...]

Ben(V) schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 23:54:
Firewall aanzetten heeft hier natuurlijk helemaal niets mee te maken.
Een firewall houd enkel meer tegen dan als de firewall uitstaat.

Die melding "onveilig "kun je gewoon negeren, je zit tenslotte met je eigen browser via je eigen Lan op je eigen Nas, daar is niets onveilig aan.
De Nas schakelt bij poort 5001 namelijk automatisch van https over naar http als https niet lukt en je browser roept dan "onveilg", want die browser is ontworpen om via het "onveilige" internet te werken.

Dat je de Nas niet via https kunt benaderen komt doordat je geen certificate hebt op je Bas waar de browser wat nee kan.

Dat poort 5000 niet werkt komt ofwel doordat je dat uitgezet in DSM of doordat je browser alleen https wil doen.
Bij poort 5001 zal DSM een automatische terugval naar http afdwingen.
Ik sta open om alles te proberen, maar heb net de settings vergeleken met de vorige nas en daar stond de firewall niet eens aan en werkte het wel....

http://ds423:5000 werkt niet, maar schakelt automatisch over na https://ds423:5001 - en wordt dus als onveilig bestempeld.
zelfde logica geld voor IP:address:5000 & 5001

Dus dat lijkt andersom tov je bericht?

Waar in DSM fix ik dit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grumsel
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21-07 14:01
In control panel bij login portal kan je aanvinken dat een http verbinding automatisch wordt ge-redirect naar een https verbinding. Staat dat misschien aan?

Als je de melding van onveilige verbinding krijgt kan je aanklikken dat je toch door wilt gaan, dan opent de pagina alsnog. Bij chrome kan je dan op "not secure" klikken om te zien waarom chrome denkt dat de verbinding niet veilig is, waarschijnlijk omdat het certificaat niet geldig is. Als je dan op die melding klikt krijg je een venster met daarin gegevens van het certificaat. Bij "Common Name (CN)" zie je dan de server waarvoor dit certicaat is afgegeven, daar staat waarschijnlijk niet ds423 in jouw geval. Omdat deze naam niet hetzelfde is als de naam in het certificaat wordt de verbinding als niet veilig beschouwd. Edit: Las net dat chrome niet het "Common Name (CN)" veld gebruikt maar "Certificate Subject Alternative Name" wat op de details pagina van het cerficaat scherm staat, bij mij staan in beide velden echter dezelfde naam.

[ Voor 87% gewijzigd door Grumsel op 23-08-2023 19:52 ]

• Arosa
  • Registratie: Juli 2007
Ik heb een DS118 al een aantal jaar draaien. Echter sinds 26 juni 2023 krijg ik iedere morgen het volgende bericht: "Het systeem is bezet en kan de diagnose niet leveren. Probeer het later opnieuw." in mijn mailbox zonder verder context. Altijd rond kwart voor zes in de ochtend.

Eenmaal ingelogd in DSM vind ik het volgende:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ckVt82002FZTvDFRgnTT7zsXW5E=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/HRcfZAcs6mKrZCiZo2mvrNIZ.png?f=user_large

Kortom het heeft te maken met Synoloyg Active Insight.

Via Google zowel in Nederlands en Engels gezocht naar een oplossing, wel wat gevonden en geprobeerd, maar niet de juiste oplossing. Een paar voorbeelden:
- Een tip was de tijdzone corrigeren ==> gedaan ==> haalt niets uit
- Een tip was de DNS-server handmatig configureren naar 8.8.8.8 ==> gedaan ==> haalt niets uit
- Zorg dat alles up-to-date is ==> => gedaan ==> haalt niets uit
- Het logboek voor CPU en Memory gebruik gecontroleerd ==> geen zware belastingen gevonden
- Ingelogd in het webportaal van Active Insight ==> niets bijzonders gevonden, valt ook weinig aan in te stellen

In de Taakplanner van DMS zie ik geen taken van Active Insight terug.

De DS118 wordt overigens tussen 01:00 en 05:00 uitgeschakeld, bespaart stroom en sindsdien heb ik nooit meer verbindingsproblemen gehad tussen de NAS en één van de laptops. Zit het mogelijk daarin? Er is dan immers een moment waarop Active Insight niet de status van de NAS kan monitoren, maar anderzijds heeft deze instelling mij al jaren prima geholpen. Ik heb rondom 26 juni geen instelling gewijzigd, maar toch is er iets gebeurd. Iemand hier een idee?

De DS118 wordt hoofdzakelijk ingezet voor Apple Time-Machine, als Photo Station en als opslagplaats van wat bestanden die ik wel wil houden, maar niet op de laptop. De DS118 wordt met regelmaat gebackupd naar een USB-schijf (via Hyper Backup).
Active Insight monitored vanuit de Cloud, dus als jij je Nas 's nachts uitzet vind ik dit geen vreemde melding.

• Baddie09
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 27-05 10:26
Heeft iemand ervaring met het laten repareren van een NAS?
Wij hebben recent een blikseminslag gehad in of nabij ons huis. Daarbij zijn alle stoppen gesprongen en zijn enkele apparaten beschadigd geraakt, waaronder mijn DS920+.
Probleem is dat de NAS wel lijkt te functioneren (ik kan hem handmatig aan en uit zetten en de lampjes suggereren dat het apparaat actief is, maar de NAS is niet zichtbaar op het netwerk en lijkt er geen I/O activiteit te zijn op de UTP kabel.
Ik heb meerdere tests gedaan om te kijken of er niet ergens buiten de NAS een probleem was, maar ik ben er zeker van dat het in de NAS zit.
In mijn zoektocht op internet blijkt dat mijn situatie vaker voorkomt na blikseminslag.

Aangezien de DS920+ niet meer wordt verkocht en ik graag met dit model verder wil was het idee om hem te laten nakijken door een professional die evt wat zaken kan vervangen. Ik kan alleen geen reparatiecentrum vinden in de buurt van Hilversum. De enige die ik kan vinden is een reparatiecentrum in Haarlem waarbij ik de NAS voor langere tijd kwijt ben.

Heeft iemand ervaring met een reparateur in het gebied Amsterdam, Almere, Utrecht, Amersfoort waarbij ik langs zou kunnen gaan?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Airw0lf
Baddie09 schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 15:11:
...
Wij hebben recent een blikseminslag gehad in of nabij ons huis. Daarbij zijn alle stoppen gesprongen en zijn enkele apparaten beschadigd geraakt, waaronder mijn DS920+.
....
Ik heb geen ervaring met het repareren van een Synology NAS - wel enige ervaring met het repareren van apparaten die geraakt zijn door blikseminslag: beter niet repareren en helemaal vervangen i.v.m. vage, terugkerende af-en-toe problemen...

• Gynnad
@Baddie09 krijg je niets terug van de verzekering? Lijkt mij idd het beste om hem te vervangen, bijv door de DS423+ als je een 4-bay zoekt met exact dezelfde specificaties?

• reinier68
Baddie09 schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 15:11:
Heeft iemand ervaring met het laten repareren van een NAS?
De enige die ik kan vinden is een reparatiecentrum in Haarlem waarbij ik de NAS voor langere tijd kwijt ben.

Heeft iemand ervaring met een reparateur in het gebied Amsterdam, Almere, Utrecht, Amersfoort waarbij ik langs zou kunnen gaan?
Er is inderdaad maar 1 centrum voor zover ik weet (Haarlem) wat onder garantie zaken kan herstellen en toegang heeft tot de spare parts van Synology.
Echter kan ik je vertellen dat dat financieel niet heel interessant is. Spare parts zijn duur en de manuren ook.

Eigenlijk is na inslag je apparaat afgeschreven. Er kan veel stuk zijn, of nevenschade hebben.
Ik zou zo'n apparaat nooit meer in gaan zetten, Je weet nooit hoe betrouwbaar hij nog is.
Via je verzekering kijken of je wat terug kan krijgen.

[ Voor 3% gewijzigd door reinier68 op 24-08-2023 22:52 ]

• Baddie09
Dank voor de feedback, het bevestigd mijn vermoeden, maar kon het allicht proberen. Punt is dat ik de NAS voornamelijk gebruik als bron voor de mediaspeler, en volgens de recensies zijn de opvolgers hier minder geschikt voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjantje72
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12:38
Baddie09 schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 21:44:
Dank voor de feedback, het bevestigd mijn vermoeden, maar kon het allicht proberen. Punt is dat ik de NAS voornamelijk gebruik als bron voor de mediaspeler, en volgens de recensies zijn de opvolgers hier minder geschikt voor.
Niet geschikt als mediaspeler, hoezo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gynnad
Baddie09 schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 21:44:
De DS224+ en de DS423+ hebben dezelfde hardware setup als de 920+, dus zouden prima vervangers zijn. De DS723+ en DS923+ bieden geen/minder support voor transcoding maar het is de vraag of je dat nodig hebt, wanneer je bestanden in het juiste formaat staan heb je dat niet nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wvkreg
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-07 16:34
Arosa schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 07:17:
Ik heb een DS118 al een aantal jaar draaien. Echter sinds 26 juni 2023 krijg ik iedere morgen het volgende bericht: "Het systeem is bezet en kan de diagnose niet leveren. Probeer het later opnieuw." in mijn mailbox zonder verder context. Altijd rond kwart voor zes in de ochtend.

Eenmaal ingelogd in DSM vind ik het volgende:
[Afbeelding]

Kortom het heeft te maken met Synoloyg Active Insight.

Via Google zowel in Nederlands en Engels gezocht naar een oplossing, wel wat gevonden en geprobeerd, maar niet de juiste oplossing. Een paar voorbeelden:
- Een tip was de tijdzone corrigeren ==> gedaan ==> haalt niets uit
- Een tip was de DNS-server handmatig configureren naar 8.8.8.8 ==> gedaan ==> haalt niets uit
- Zorg dat alles up-to-date is ==> => gedaan ==> haalt niets uit
- Het logboek voor CPU en Memory gebruik gecontroleerd ==> geen zware belastingen gevonden
- Ingelogd in het webportaal van Active Insight ==> niets bijzonders gevonden, valt ook weinig aan in te stellen

In de Taakplanner van DMS zie ik geen taken van Active Insight terug.

De DS118 wordt overigens tussen 01:00 en 05:00 uitgeschakeld, bespaart stroom en sindsdien heb ik nooit meer verbindingsproblemen gehad tussen de NAS en één van de laptops. Zit het mogelijk daarin? Er is dan immers een moment waarop Active Insight niet de status van de NAS kan monitoren, maar anderzijds heeft deze instelling mij al jaren prima geholpen. Ik heb rondom 26 juni geen instelling gewijzigd, maar toch is er iets gebeurd. Iemand hier een idee?

De DS118 wordt hoofdzakelijk ingezet voor Apple Time-Machine, als Photo Station en als opslagplaats van wat bestanden die ik wel wil houden, maar niet op de laptop. De DS118 wordt met regelmaat gebackupd naar een USB-schijf (via Hyper Backup).
Waarom zet je je NAS uit? Je weet dat sata HDD en je voeding daarmee slecht kunnen omgaan?
Een NAS is bedoeld om 24/7 aan te staan. Active Insight draait 24/7 en kent geen te plannen schema voor de gebruiker. Ik wil je dus adviseren om de NAS aan te laten staan. Die 4 uren stroombesparing is 0,4kWh max. Dat is verwaarloosbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baddie09
Arjantje72 schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 08:50:
[...]

Niet geschikt als mediaspeler, hoezo?
De opvolger heeft een AMD processor die kennelijk niet geschikt is voor het op de NAS converteren van videobestanden naar het juiste formaat, en dat heeft voor mij meer prioriteit dan het laaste model.
Gynnad schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 09:21:
[...]

De DS224+ en de DS423+ hebben dezelfde hardware setup als de 920+, dus zouden prima vervangers zijn. De DS723+ en DS923+ bieden geen/minder support voor transcoding maar het is de vraag of je dat nodig hebt, wanneer je bestanden in het juiste formaat staan heb je dat niet nodig.
Dat is niet helemaal waar, wat de NAS ook doet is de benodigde capaciteit voor het ontvangende apparaat berekenen, dan hoef je geen 4k film te downloaden op je telefoon als die genoeg heeft aan een lagere kwaliteit.

Maar heb inmiddels contact gehad met Synology en gaan me verder helpen, dus hopelijk is het snel opgelost.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arosa
  • Registratie: Juli 2007
wvkreg schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 10:47:
[...]

Waarom zet je je NAS uit? Je weet dat sata HDD en je voeding daarmee slecht kunnen omgaan?
Een NAS is bedoeld om 24/7 aan te staan. Active Insight draait 24/7 en kent geen te plannen schema voor de gebruiker. Ik wil je dus adviseren om de NAS aan te laten staan. Die 4 uren stroombesparing is 0,4kWh max. Dat is verwaarloosbaar.
Ik had een jaar of twee geleden veelvuldig verbindingsproblemen tussen de NAS en andere apparatuur in huis (laptops en telefoons), van alles toentertijd geprobeerd (zowel in de NAS, router, etc), maar het enige dat leek te werken was een herstart van de NAS. Uiteindelijk als test via Taakplanner een 'PowerOff task' en 'PowerON task' het uit- en inschakelen van de NAS georganiseerd en sindsdien werkte alles prima. De NAS wordt netjes uitgeschakeld en overdag nooit meer problemen gehad met bereiken van de NAS.

Vanaf de aanschaf maak ik al gebruik 'Active Synology', en pas sinds kort krijg ik vanuit die kant meldingen, terwijl ik de afgelopen jaren niets aan de instellingen heb gewijzigd.

Beetje jammer als dingen die langere tijd prima functioneren, ineens meldingen gaan geven. We zoeken nog even verder. Momenteel heb ik het uit- en inschakelen uitgeschakeld, eens kijken of alles naar behoren blijft draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Airw0lf
[...]

Dat een NAS bedoeld is om 24x7 aan te staan wil niet zeggen dat je het ook zo moet gebruiken. En als dat wel de bedoeling is vanwaar dan de scheduled power-on/power-off functie?

Mijn ervaring is dat 24x7 aan hebben staan eigenlijk ook niet goed is. Tis te zeggen... ik heb de nodige apparaten meegemaakt die jaren 24x7 in gebruik waren. En op enig moment een paar uur uitgeschakeld werden (om wat voor reden dan ook). Om daarna niet meer op te starten...

Als een SATA disk of voeding daar moeite mee heeft, hoe zit dat dan met een desktop die in de morgen aangezet wordt en in de middag/avond weer uitgeschakeld wordt? En hoe zit het dan met de verschillende vormen van hibernation? Want die worden in een NAS ook gebruikt.

Andere invalshoek: stel een mechanische HDD is gebouwd voor 500.000 powercycles (de meeste halen makkelijk het dubbele!). Met twee powercycles per dag kan je dat 250.000 dagen volhouden... :+

En ook: die 0,4 kWh is dagelijks - op jaarbasis komt dat neer op meer dan 50 Euro.
In mijn geval zelfs meer dan het dubbele omdat ik er 7 disken in heb zitten

Ik lees dit soort statements met enige regelmaat. Maar tot nu toe steeds zonder onderbouwing...
Dus als je meer weet: voel je vrij om mij de les te lezen... _/-\o_

[ Voor 3% gewijzigd door Airw0lf op 26-08-2023 22:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11:37
[...]

Onzin, of ga je ook gelijk beweren dat er massaal desktops zijn gesneuveld de afgelopen 40 jaar omdat mensen hun pc uit zetten na gebruik.
Een NAS is bedoeld om 24/7 aan te staan.
Onzin.
Een Nas is gemaakt om 24/7 aan te KUNNEN staan. Dat wil nog niet zeggen dat het ook moet of problemen oplevert met de hardware. Fysiek kan de Nas dat prima aan.

Het zou ook een beetje klungelig zijn als automatisch starten en stoppen standaard bij de power settings staat. Oh wacht… Iedere fabrikant heeft dat, dat is gek hè?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kraanwagen
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 21-12-2023
Edit: klopt niet.

[ Voor 89% gewijzigd door kraanwagen op 03-09-2023 03:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjantje72
  • Laatst online: 12:38
Baddie09 schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 15:59:
[...]

De opvolger heeft een AMD processor die kennelijk niet geschikt is voor het op de NAS converteren van videobestanden naar het juiste formaat, en dat heeft voor mij meer prioriteit dan het laaste model.

[...]

Dat is niet helemaal waar, wat de NAS ook doet is de benodigde capaciteit voor het ontvangende apparaat berekenen, dan hoef je geen 4k film te downloaden op je telefoon als die genoeg heeft aan een lagere kwaliteit.

Maar heb inmiddels contact gehad met Synology en gaan me verder helpen, dus hopelijk is het snel opgelost.
Aah videobestanden.
Bij gewone films moet er geen probleem zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvkreg
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-07 16:34
White Feather schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 08:27:
[...]

Onzin, of ga je ook gelijk beweren dat er massaal desktops zijn gesneuveld de afgelopen 40 jaar omdat mensen hun pc uit zetten na gebruik.
Een NAS is bedoeld om 24/7 aan te staan.
[/quote]
Onzin.
Een Nas is gemaakt om 24/7 aan te KUNNEN staan. Dat wil nog niet zeggen dat het ook moet of problemen oplevert met de hardware. Fysiek kan de Nas dat prima aan.

Het zou ook een beetje klungelig zijn als automatisch starten en stoppen standaard bij de power settings staat. Oh wacht… Iedere fabrikant heeft dat, dat is gek hè?!
Schedule power off on is niet bedoeld voor energiebesparing. Voor de rest nogal ongefundeerde aggressief verhaal waarop ik geen zin heb om op te reageren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11:37
wvkreg schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 13:57:
[...]
Schedule power off on is niet bedoeld voor energiebesparing.
Goed onderbouwd ook.

Redenen om een schedule te doen:
- herstarten voor een schone start
- je Nas niet aan laten staan op de momenten dat dat niet nodig is.

Als het alleen om de herstart zou gaan, dan hadden ze wel puur een herstart-tijd mogelijk gemaakt.
Voor de rest nogal ongefundeerde aggressief verhaal waarop ik geen zin heb om op te reageren.
Je roept allerlei dingen alsof het feiten zijn, zonder ook maar enige onderbouwing te geven.

Beweren dat iets gemaakt is om 24/7 aan te staan en aangeven dat het kapot gaat als je het uitzet is nogal een bewering. Zeker als dat al tientallen jaren goed gaat.

Het is de vraag of 4 uur uitzetten van je Nas nut heeft, maar dat wil nog niet zeggen dat het onzin is of dat de functie om dat mee te doen daar niet voor bedoeld is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• glnk
  • Laatst online: 21-07 08:10
Ik denk dat het in ieder geval geen kwaad kan dat een nas een poweroff/startup per dag uitvoert. Doe ik ook. Snachts staat het 8 uur lang uit en dat scheelt 33% op de draaiuren en stroomverbruik. Daarnaast denk ik dat een mankement zich eerder laat zien door de startup boot sequence waardoor er eerder ingegrepen kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbinonline
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 13:44
Ik krijg sinds kort deze melding voor allebei mijn cache ssd's in mijn DS920+

Cacheapparaat2 op DS920+ is beschadigd en in kritieke status. Maak onmiddellijk een back-up van uw gegevens en vervang vervolgens de schijf.

Schijfinformatie
Merk: Samsung
Model: Samsung SSD 970 EVO Plus 250GB
Capaciteit: 232.9 GB
Serienummer: X
Firmware: 2B2QEXM7

S.M.A.R.T.-status: Van groot belang
Telling herverbindingen schijf: 0
Telling heridentificatiepogingen schijf: 0
Geschatte levensduur: Kan levensduur niet inschatten omdat deze SSD in slechte staat verkeert.

Ik heb nu de cache opslag maar geactiveerd maar begrijp ik nu goed uit deze melding dat er met de ssd zelf niks mis is alleen dat de levensduur overschreven is?

Ga niet uit van het haalbare, maar van het denkbare

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3_s
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 14:43

3_s

Ik heb sinds kort een DS423+.
Vorige week heb ik al m'n foto's opgeladen naar m'n eigen account. Kan ik deze nu eenvoudig allemaal delen?

Eigenlijk wil ik gewoon dat iedere user alle foto's kan zien (zijn toch allemaal gezinsfoto's).

Ongetwijfeld moet dat lukken, maar ik vind het nergens terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kraanwagen
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 21-12-2023
robbinonline schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 15:01:
Ik krijg sinds kort deze melding voor allebei mijn cache ssd's in mijn DS920+

Cacheapparaat2 op DS920+ is beschadigd en in kritieke status. Maak onmiddellijk een back-up van uw gegevens en vervang vervolgens de schijf.

Schijfinformatie
Merk: Samsung
Model: Samsung SSD 970 EVO Plus 250GB
Capaciteit: 232.9 GB
Serienummer: X
Firmware: 2B2QEXM7

S.M.A.R.T.-status: Van groot belang
Telling herverbindingen schijf: 0
Telling heridentificatiepogingen schijf: 0
Geschatte levensduur: Kan levensduur niet inschatten omdat deze SSD in slechte staat verkeert.

Ik heb nu de cache opslag maar geactiveerd maar begrijp ik nu goed uit deze melding dat er met de ssd zelf niks mis is alleen dat de levensduur overschreven is?
Ik had deze melding vorige week. Bij mij werkte opnieuw opstarten (hardwarematig).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robbinonline
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 13:44
kraanwagen schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 16:41:
[...]

Ik had deze melding vorige week. Bij mij werkte opnieuw opstarten (hardwarematig).
Dat werkt bij mij niet

Ga niet uit van het haalbare, maar van het denkbare

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjowhan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:43
Vanochtend bij het starten van de 920+ nas (ik draai deze niet 24/7) tegenaan gelopen dat enkel via Quickconnect.to de nas te bereiken was; intern (web + file services) totaal niet. Via Quickconnect herstart kunnen geven, na deze herstart weer werken. Zal vast een hickup zijn van een service, maar zo gauw kan ik niet vinden waarom dit was gebeurd (eerste keer in tijden). Toevallig wel een update gezien van de Quickconnect toen ik er weer in kwam, die gelijk maar meegenomen (maar zal vast niet oorzaak zijn geweest).

Daarnaast, tussen de bedrijven door, eens bekeken hoe de containers er nu voor staan. Wel gelezen hier, maar dat de docker omgeving wat anders genoemd is en een nieuwe UI had, was toch een kleine verrassing ;) .
De SabNZB die ik eigenlijk het meeste gebruik, maar op de nieuwe manier in die UI (ipv image downloaden -> container stoppen -> container resetten -> container starten) geupdate. Helaas.. dat ging niet helemaal goed.
Blijkbaar wordt bij de laatste ("latest" image bij linuxserver.io) in de variabelen een path toegevoegd waardoor sabnzb geen python meer kan vinden - en werkt de omgeving niet meer. Path variabele daarom verwijderd, reset uitgevoerd en container weer een herstart gegeven - werkt weer als een zonnetje.

http://specs.tweak.to/5253

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbbrans
  • Laatst online: 12:48

jbbrans

Ik heb een DS1821+ draaiend op DSM 7.2, met daarin 7 x 4TB schijven in SHR2.

Nu beginnen de schijven vol te raken en heb ik 4 x 16TB schijven besteld, maar zit ik in dubio hoe ik het ga indelen.

1 - Eén voor één een schijf omwisselen voor een grotere en elke keer een migratie doen. Dit is het makkelijkst, maar ik houd 3 kleinere schijven die ik in principe niet meer nodig heb en mijn schrijf en lees snelheid zouden kunnen afknijpen en 3 x ~5Watt x 24/7 verbruiken.
2 - 1 16TB schjf in slot 8 doen en alle data daar naar toe kopiëren. De 7 oude schijven eruit halen en 3 nieuwe schijven erin in SHR-1. Alles weer terugzetten. (Moet ik dan alle settings weer terugzetten of blijven die bewaard via de enkele disk?) Hierna de schijf in slot 8 bijvoegen aan de andere schijven als een SHR-2 raid.
3 - Een oude DS1512+ inzetten en kijken of deze de 16TB schijven aan kan. Na het kopiëren de nieuwe schijven migreren naar de DS1821+ en een upgrade doen van DSM 6.2 naar DSM 7.2 (Voor de DS1512+ is er geen DSM 7).

Wat is slim om te doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reinier68
jbbrans schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 14:53:
1 - Eén voor één een schijf omwisselen voor een grotere en elke keer een migratie doen. Dit is het makkelijkst, maar ik houd 3 kleinere schijven die ik in principe niet meer nodig heb en mijn schrijf en lees snelheid zouden kunnen afknijpen en 3 x ~5Watt x 24/7 verbruiken.
2 - 1 16TB schjf in slot 8 doen en alle data daar naar toe kopiëren. De 7 oude schijven eruit halen en 3 nieuwe schijven erin in SHR-1. Alles weer terugzetten. (Moet ik dan alle settings weer terugzetten of blijven die bewaard via de enkele disk?) Hierna de schijf in slot 8 bijvoegen aan de andere schijven als een SHR-2 raid.
3 - Een oude DS1512+ inzetten en kijken of deze de 16TB schijven aan kan. Na het kopiëren de nieuwe schijven migreren naar de DS1821+ en een upgrade doen van DSM 6.2 naar DSM 7.2 (Voor de DS1512+ is er geen DSM 7).
1.
Scenario gaat niet echt werken omdat je volume slechts even groot blijft. Wel heb je op de 16TB disken plek voor een extra volume. Maar dat is vast niet wat je wilt.

2.
Ik heb dat nog nooit zo gedaan, maar bedenk wel dat al je packages op je volume staan wat bestaat uit je 4TB disken. Vrees dat als je je 7 disken eruit haalt, je DSM daar niet blij van wordt.

3.
De 1512+ draait max DSM 6.2.4. De 1821+ 7.2.
Je hebt een 108TB volume limiet, en met 16x4 blijf je daar ruim onder.
Op Reddit staan berichten dat ze 14TB disken hebben geplaatst zonder issues. 16 zal vast ook wel lukken.

Aanpak:
4x16 in een andere NAS, die schoon opbouwen.
dan je data migreren/kopie naar die nas.
beide nassen uitzetten
de 4 disken dan in je nieuwere nas zetten
discovery met de assistant en een migrate uitvoeren. Dan zal er vanzelf een recente DSM op komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Gewoon scenario 1 uitvoeren lijkt mij het beste.
Ik zie geen enkele reden waarom die kleinere schijven de snelheid zouden verlagen en dat beetje extra verbruik valt in verhouding tot het geheel wel mee lijkt me.

En omdat je shr gebruikt krijg je echt wel een groter ruimte tot je beschikking.

Persoonlijk zou ik gewoon voor 4 stuk 4TB plus 4 stuks 16TB gaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Nu online

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Ik heb een uitvoering: Synology DiskStation DS413 die ik wel kan benaderen via de webinterface. Ik kan dan de bestanden bekijken, packages updaten, enz. Ik kan ook de packages benaderen via hun eigen webinterface. Wat ik echter niet kan is hem benaderen via Windows Verkenner. Hij wordt wél gevonden bij Deze Computer; hij wordt ook gevonden door de Synology Assistant, maar ik kan de NAS niet openen vanuit Windows. De NAS is up to date (6.2 versie 7) de packages zijn up to date; er wordt vanaf Windows verwezen naar \\DiskStation (met hoofdletters maakt ook geen verschil). Maar ik kan er dus niet bij. Ik heb deze stappen gevolgd, maar dat bracht geen oplossing: https://kb.synology.com/e...le_Explorer#x_anchor_id50 Ik heb ook al geprobeerd om mijn laptop via ethernet aan dezelfde switch te verbinden. Dat hielp ook niets. De volgende stappen om de Synology direct aan de laptop te verbinden heb ik nog niet gedaan. Daarvoor moet ik mijn halve tv-meubel uitruimen en een heleboel aan de kant schuiven. Als ik dat kan voorkomen dan graag.

Iemand ideeën waar dit aan kan liggen en hoe ik het verhelpen kan?

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WheeleE

WheeleE

Dinges

Jorgen schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 20:12:
Ik heb een uitvoering: Synology DiskStation DS413 die ik wel kan benaderen via de webinterface. Ik kan dan de bestanden bekijken, packages updaten, enz. Ik kan ook de packages benaderen via hun eigen webinterface. Wat ik echter niet kan is hem benaderen via Windows Verkenner. Hij wordt wél gevonden bij Deze Computer; hij wordt ook gevonden door de Synology Assistant, maar ik kan de NAS niet openen vanuit Windows. De NAS is up to date (6.2 versie 7) de packages zijn up to date; er wordt vanaf Windows verwezen naar \\DiskStation (met hoofdletters maakt ook geen verschil). Maar ik kan er dus niet bij. Ik heb deze stappen gevolgd, maar dat bracht geen oplossing: https://kb.synology.com/e...le_Explorer#x_anchor_id50 Ik heb ook al geprobeerd om mijn laptop via ethernet aan dezelfde switch te verbinden. Dat hielp ook niets. De volgende stappen om de Synology direct aan de laptop te verbinden heb ik nog niet gedaan. Daarvoor moet ik mijn halve tv-meubel uitruimen en een heleboel aan de kant schuiven. Als ik dat kan voorkomen dan graag.

Iemand ideeën waar dit aan kan liggen en hoe ik het verhelpen kan?
Kun je je apparaat wel benaderen als je de hostname of het ipadres in je verkenner-adresbalk intikt? Dus iets als \\<hostname> of \\<ip-adres>?
Je zegt dat je m wel ziet in Deze Computer. Krijg je een foutmelding als je m dan probeert te openen?
Aan gezien je wel de webinterface kan bereiken zal het niet aan je netwerk liggen en is het ook niet nodig om je laptop direct aan je synology te verbinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Nu online

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

WheeleE schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 21:24:
[...]

Kun je je apparaat wel benaderen als je de hostname of het ipadres in je verkenner-adresbalk intikt? Dus iets als \\<hostname> of \\<ip-adres>?
Je zegt dat je m wel ziet in Deze Computer. Krijg je een foutmelding als je m dan probeert te openen?
Aan gezien je wel de webinterface kan bereiken zal het niet aan je netwerk liggen en is het ook niet nodig om je laptop direct aan je synology te verbinden.
Via hostnaam niet. Als ik \\DiskStation intype in de adresbalk van Windows Verkenner krijg ik een venster met "geen toegang tot DiskStation" De probleemoplosser biedt geen uitkomst.

Via IP-adres wordt daarna automatisch Chrome geopend en krijg ik "Hallo, Welkom bij Synology Webstation"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WheeleE

WheeleE

Dinges

Jorgen schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 21:27:
[...]

Via hostnaam niet. Als ik \\DiskStation intype in de adresbalk van Windows Verkenner krijg ik een venster met "geen toegang tot DiskStation" De probleemoplosser biedt geen uitkomst.

Via IP-adres wordt daarna automatisch Chrome geopend en krijg ik "Hallo, Welkom bij Synology Webstation"
Als je shared folders hebt aangemaakt zou je die kunnen proberen te benaderen via Verkenner (\\<hostname of ipadres>\sharenaam)
Ik heb meerdere 2-disk DS-en gehad en daar werkte dit soort toegang altijd out-of-the-box na het aanmaken van shared folders. Voor zover mij bekend is daar geen aanvullende configuratie voor nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Nu online

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

WheeleE schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 21:36:
[...]

Als je shared folders hebt aangemaakt zou je die kunnen proberen te benaderen via Verkenner (\\<hostname of ipadres>\sharenaam)
Ik heb meerdere DS-en gehad en daar werkte dit soort toegang altijd out-of-the-box na het aanmaken van shared folders. Voor zover mij bekend is daar geen aanvullende configuratie voor nodig.
Ik heb helaas geen shared folders gemaakt vziw. Een nieuwe aanmaken dmv de locatie aangeven werkt ook niet Dan ziet hij wederom wel de DiskStation, maar vervolgens kan hij geen verbinding maken.

[ Voor 9% gewijzigd door Jorgen op 02-09-2023 21:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WheeleE

WheeleE

Dinges

Jorgen schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 21:36:
[...]

Ik heb helaas geen shared folders gemaakt vziw. Een nieuwe aanmaken dmv een schijfletter toevoegen en dan de locatie aangeven werkt ook niet
Een shared folder in je Synology bedoel ik. https://kb.synology.com/e...nCenter/file_share_create
Zonder shared folders is er weinig op je Synology te zien in Windows Verkenner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Nu online

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

WheeleE schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 21:38:
[...]

Een shared folder in je Synology bedoel ik. https://kb.synology.com/e...nCenter/file_share_create
Zodner shared folders is er weinig op je Synology te zien in Windows Verkenner.
O aha. Daarvan heb ik er 9.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reinier68
Jorgen schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 21:40:
[...]

O aha. Daarvan heb ik er 9.
en heb je er ook rechten op uitgedeeld ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Nu online

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

reinier68 schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 21:42:
[...]

en heb je er ook rechten op uitgedeeld ?
Ik heb ze jarenlang probleemloos kunnen benaderen, dus tenzij dat ineens zomaar kan veranderen, zijn die rechten er.

Het wordt nog gekker. Als ik op een videobestand in een gedeelde folder klik (via de Diskstation > Filestation omgeving) dan wordt hij naar mijn laptop gedownload. Als ik rechtsklik en kies voor afspelen wordt de video meteen in Chrome geopend. Afspelen doet hij dan niet omdat er om VLC wordt gevraagd. (Wat overigens wel op mijn laptop geïnstalleerd is)

Als ik de gedownloade video op mijn laptop open, speelt hij probleemloos.

Ergens vinden de NAS en mijn laptop elkaar wel, maar ergens dus ook niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WheeleE

WheeleE

Dinges

Aha, het is dus een bestaande omgeving, geen nieuwe. Qua rechten zit het dan goed zo te lezen.
Dan is de vraag wat er onlangs is veranderd. Een DSM update? Een Windowsupdate?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Nu online

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

WheeleE schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 21:48:
Aha, het is dus een bestaande omgeving, geen nieuwe. Qua rechten zit het dan goed zo te lezen.
Dan is de vraag wat er onlangs is veranderd. Een DSM update? Een Windowsupdate?
Ik heb hem een tijdje vd stroom af gehad omdat mijn UPS een slechte accu krijgt. Ik zet de NAS dus alleen aan als ik hem nodig heb, ipv 24/7 actief te zijn. Verder zijn er natuurlijk wel Windows updates geweest, maar die komen altijd binnen en als ik daarna een keer de NAS nodig had gaf dat geen probleem. Welke update dit evt geweest zou kunnen zijn is lastig te achterhalen omdat de NAS een paar maanden uitstond.

Vwb DSM update. Ik zat op 6.2 versie 6. Daarmee ontdekte ik dit probleem. Na updaten naar 6.2 versie 7 is het probleem er nog steeds.

Ik heb even via het configuratiescherm van de DSM omgeving naar de gedeelde mappen gekeken. Geavanceerde opties staan uit. Op mijn gekozen naam mag ik lezen/schrijven

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reinier68
Jorgen schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 21:45:
[...]

Ik heb ze jarenlang probleemloos kunnen benaderen, dus tenzij dat ineens zomaar kan veranderen, zijn die rechten er.
Heb je SMB2 en 3 al gecontroleerd in DSM?
SMB1 is niet meer toegestaan tegenwoordig.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2ILhxM_vl_vA0XeJ6m-LyuuFXzI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/k1Zutb8TefB5YCHWTdGoywNu.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jorgen
  • Nu online

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

@WheeleE en @reinier68 Jullie zijn helemaal geweldig. Zo kom ik er wel in!
Ik heb de bovenste op SMB3 gezet; de onderste op SMB2, zoals in je screenshot en de regel eronder wordt dan automatisch hetzelfde als in het screenshot. Dan werkt het gewoon.

Was dit dus een protocolprobleem? Stom dat je dat bij Synology dan niet als eerste oplossing tegenkomt.

Pagina: 1 ... 160 ... 184 Laatste

Let op:
Dit topic is onderdeel van de drie topics over Synology:In dit Vraag en Antwoord topic mogen alle vragen over Synology-producten tenzij:
  • ... het een vraag betreft over een addon package voor Synology; daar is een apart topic voor.
  • ... het een aankondiging of discussie-item betreft wat in het Nieuws en discussie topic hoort.
  • ... jouw vraag al beantwoord is in de Veelgestelde vragen (FAQ).