[Synology] Vraag en antwoord - deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 161 ... 185 Laatste
Acties:

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 10:45

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

@WheeleE @reinier68 Dit is waarom ik al 16 jaar lid ben van Tweakers. Elkaar helpen en geholpen worden door een fijne community. Dankjewel!

[ Voor 9% gewijzigd door Jorgen op 02-09-2023 22:02 ]

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reinier68
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 10-09 12:50
Jorgen schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 21:58:
@WheeleE en @reinier68 Jullie zijn helemaal geweldig. Zo kom ik er wel in!
Ik heb de bovenste op SMB3 gezet; de onderste op SMB2, zoals in je screenshot en de regel eronder wordt dan automatisch hetzelfde als in het screenshot. Dan werkt het gewoon.

Was dit dus een protocolprobleem? Stom dat je dat bij Synology dan niet als eerste oplossing tegenkomt.
Nou, is een Windows dingetje. SMB1 was al heel lang obsolete omdat het onveilig is.
Synology heeft al jaren SMB2 en 3 actief. Ik denk dat door een recente Windows update op je pc/laptop SMB1 eindelijk de nek omgedraaid is en SMB2 niet meer als default staat. SMB3 is de default voor Windows tegenwoordig :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

reinier68 schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 22:02:
[...]

Nou, is een Windows dingetje. SMB1 was al heel lang obsolete omdat het onveilig is.
Synology heeft al jaren SMB2 en 3 actief. Ik denk dat door een recente Windows update op je pc/laptop SMB1 eindelijk de nek omgedraaid is. SMB3 is de default voor Windows tegenwoordig :-)
Dat is goed om te weten! Mocht het nog eens voorkomen, dan weet ik waar ik moet kijken. Ik had al die andere stappen al gedaan en er veranderende helemaal niks en dat is dan best frustrerend.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• reinier68
Jorgen schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 22:01:
@WheeleE @reinier68 Dit is waarom ik al 16 jaar lid ben van Tweakers. Elkaar helpen en geholpen worden door een fijne community. Dankjewel!
Precies!
En daar zijn we techies voor toch ?? Samen weten we veel _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

reinier68 schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 22:05:
[...]

Precies!
En daar zijn we techies voor toch ?? Samen weten we veel _/-\o_
Zeker weten!

De volgende stap wordt weer eens rommelen met een shared database om te gebruiken met verschillende devices. Voor nu kan ik in elk geval weer bij mijn foto's en video's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RegurBellej
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 08-06 19:55
3_s schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 16:36:
Ik heb sinds kort een DS423+.
Vorige week heb ik al m'n foto's opgeladen naar m'n eigen account. Kan ik deze nu eenvoudig allemaal delen?

Eigenlijk wil ik gewoon dat iedere user alle foto's kan zien (zijn toch allemaal gezinsfoto's).

Ongetwijfeld moet dat lukken, maar ik vind het nergens terug.
Hoi - had je hier inmiddels al een oplossing voor gevonden?
Ik zit - gok ik - met dezelfde vraagtekens.. en vraag me ook af welke oplossingen men hier gebruikt voor foto's.

Heb bijv alle foto's in een gedeelde map staan op de NAS.
Eigenlijk zoek ik een package (voor DSM) en app (voor Android telefoon) die met elkaar praten.
Het idee is eigenlijk dat als ik een foto op m'n telefoon maak, dat ik 1x per x periode een aantal foto's selecteer en die kan kopieren naar de NAS - draadloos, zonder tussenkomst kabel of PC.

Had Synology photo's al even kort geprobeerd, maar het lijkt erop dat je daar geen foto's kan inladen die al op de NAS in een folder staan?
Daarnaast wil ik niet dat de foto's "vast" in een app komen, maar gewoon benaderbaar blijven in de gedeelde folders.

Wat gebruiken jullie hiervoor ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
RegurBellej schreef op zondag 3 september 2023 @ 14:28:
[...]

Hoi - had je hier inmiddels al een oplossing voor gevonden?
Ik zit - gok ik - met dezelfde vraagtekens.. en vraag me ook af welke oplossingen men hier gebruikt voor foto's.

Heb bijv alle foto's in een gedeelde map staan op de NAS.
Eigenlijk zoek ik een package (voor DSM) en app (voor Android telefoon) die met elkaar praten.
Het idee is eigenlijk dat als ik een foto op m'n telefoon maak, dat ik 1x per x periode een aantal foto's selecteer en die kan kopieren naar de NAS - draadloos, zonder tussenkomst kabel of PC.

Had Synology photo's al even kort geprobeerd, maar het lijkt erop dat je daar geen foto's kan inladen die al op de NAS in een folder staan?
Daarnaast wil ik niet dat de foto's "vast" in een app komen, maar gewoon benaderbaar blijven in de gedeelde folders.

Wat gebruiken jullie hiervoor ?
Synology Photos...

Zoals je ziet is de URL initieel, Personal; ?launchApp=SYNO.Foto.AppInstance#/personal_space/folder/2

Je kan dus ook een gedeelde ruimte maken;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ayi3_9K7lP9JYnD2cEOKszjGXgI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/jHUyOZrruOPQih4JE2KoDOk4.png?f=user_large

En dan kan je van alles instellen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HxoL5MYTV6_E-9JJunwYQUEOUPs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/9hjtQiBgU5xJYGM3eVLHxIzC.png?f=user_large

Dan kan je omschakelen van Personal - naar gedeelde. .
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j_eU_v3Gqz-VsGTF8LHWaZxfMQ0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/cZcfsB2TQUvT67C2Oo4jymgU.png?f=user_large

En hij maakt dan een nieuwe share aan: photo

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KtC5b-AgKjCXJC_T1rR9QZ4G8yE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/okznKyu11MRh5TlJUJJ0SNwE.png?f=fotoalbum_large

Daarnaast blijven je foto's gewoon ten alle tijden benaderbaar voor iedereen...als je maar de rechten goed inregelt.

Heb je echt de app al eens gestart en ingesteld?

Met Syno Foto's aan krijg je zelf een share: home, dat is een link naar Homefolders.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KTX4JurRC0QLK7k3K3IqvTxuqqA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/I4pFMuNEmGcXtxTX2c8EfG5R.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3_s
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 10-09 22:13

3_s

@Vorkie kan je makkelijk in bulk al je albums kopiëren van de eigen naar de gedeelde folder? Of allemaal tegelijk delen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RegurBellej
Dank voor je reactie @Vorkie
Bij mij staan de foto's al als losse be standen in 1 gedeelde folder (gedeelde folder van Synology DSM).

Maar het was me in Synology foto's nog niet gelukt om die folder als bronlocatie toe te voegen waar al foto's staan.

Het lijkt alsof je enkel nieuwe mappen en foto's kan toevoegen, terwijl een logische mappen structuur al bestaat, die wil ik niet perse wijzigen...
Maar misschien doe ik iets verkeerd of zie ik iets over het hoofd?

Kun je met Synology Photos onderstaande ook bewerkstelligen vanaf je telefoon?
[...]

[ Voor 46% gewijzigd door RegurBellej op 03-09-2023 20:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AytacFx
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 07-09 19:01
Beste tweakers,

Ik heb twee vragen.

Vraag 1:
Op dit moment heb ik twee NAS HDD's staan en wil ik graag gebruik van maken. Echter twijfel ik tussen twee nieuwe modellen, DS223 en DS223j.

Verschil is +1gb ram.

Use case:
- 1 tot max 2 gebruiker, niet te gelijk.
- Video's afspelen via DLNA.
- Synology Photos

Mijn vorige nas DS118 was voldoende met ram, maar die had geen BTRFS en SHR etc. Vraagt deze opties ook extra ram, waardoor de DS223J toch sneller trager zal worden in de toekomst?

Vraag 2:
Gebruiken jullie ook Synology Photos voor video's? Als ik ze van buiten wil benaderen waar snelheid niet voldoende is om ze te afspelen krijg ik een optie voor 'medium 15fps' kwaliteit als ik ze niet via mijn telefoon upload. Zonde van schijfruimte, want ze zijn super slecht in kwaliteit en hij wil ze toch omzetten bij Photos app..

Alvast dank voor jullie reacties 🙂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Inmiddels probeer ik een VPN verbinding op te zetten naar buiten. (Ik wil alleen maar dat mijn eigen verkeer vanaf de NAS beveiligd is; ik hoef niks van buitenaf op de NAS te bereiken) Ik heb alle stappen van NordVPN gevolgd. Nu bleek ik al een oude verbinding te hebben en die heb ik te snel verwijderd omdat ik de nieuwe wilde gaan gebruiken. Nu blijft de NAS wel via LAN verbonden, maar kan hij geen verbinding maken via VPN.

Ik heb deze stappen gevolgd: https://support.nordvpn.c...-up-a-VPN-on-Synology.htm Ik heb het met een OpenVPN UDP en TCP geprobeerd. (in de stappen werd UDP gebruikt, maar aangezien die andere ook te downloaden was heb ik deze ook getest). Allebei geen succes.

Iemand tips wat ik kan doen?
Het is me uiteindelijk gelukt. Ik moest beter lezen en de juiste credentials gebruiken. Wat me wel opviel is dat er heel veel invulvelden leeg blijven; klopt dat?

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/DKzKSzC.png

[ Voor 12% gewijzigd door Jorgen op 03-09-2023 23:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frankinho
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 22-08 01:50
RegurBellej schreef op zondag 3 september 2023 @ 20:28:
Bij mij staan de foto's al als losse be standen in 1 gedeelde folder (gedeelde folder van Synology DSM).

Maar het was me in Synology foto's nog niet gelukt om die folder als bronlocatie toe te voegen waar al foto's staan.

Het lijkt alsof je enkel nieuwe mappen en foto's kan toevoegen, terwijl een logische mappen structuur al bestaat, die wil ik niet perse wijzigen...

[...]
Je moet niet je bestaande map willen toevoegen, gewoon die “gedeelde map” aanzetten en dan je huidige mappenstructuur in de “photo” shared folder parkeren. Ik ben momenteel een 923+ aan het inrichten en heb dat vanmiddag zo gedaan. Hij is nu als een dolle de boel aan het indexeren.
Dat synology photos werkt wel mooi, het is alleen even wennen aan hoe je de toko moet inrichten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furfoot
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 08:52
Gebruik al jaren mijn router met een externe HD en een cron job om mijn data te backupen naar een cloud drive via rsync. Ik gebruik een waslijst aan rsync arguments om de backup precies zo in te richten zoals ik dat wil (o.a. snapshots).

Nu zit ik te kijken om een synology twee bay NAS te kopen. Kan ik ook specifieke rsync arguments als taak schedulen met de DSM software van Synology? De tutorials die ik zie geven mij alleen een aantal standaard vinkjes als opties voor een rsync job.

Instagram

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grumsel
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 10-09 22:06
Furfoot schreef op maandag 4 september 2023 @ 10:29:
Kan ik ook specifieke rsync arguments als taak schedulen met de DSM software van Synology?
In DSM kan je in task scheduler ook eigen taken schedulen. Je kan daar opgeven als welke gebruiker die moet starten en welk commando moet worden gestart. Ik denk dat je daar ook een rsync met specifieke argumenten kan toevoegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3_s

3_s

Frankinho schreef op maandag 4 september 2023 @ 00:59:
[...]

Je moet niet je bestaande map willen toevoegen, gewoon die “gedeelde map” aanzetten en dan je huidige mappenstructuur in de “photo” shared folder parkeren. Ik ben momenteel een 923+ aan het inrichten en heb dat vanmiddag zo gedaan. Hij is nu als een dolle de boel aan het indexeren.
Dat synology photos werkt wel mooi, het is alleen even wennen aan hoe je de toko moet inrichten.
Het ligt ongetwijfeld aan mij, maar ik ben niet mee.
Ik heb alle foto's in m'n persoonlijke map gezet. Daarin zijn albums gemaakt. Ik wil nu dat mijn gezin al die foto's kan zien, ook ingedeeld in albums.

Als ik naar Photos ga, naar de gedeelde ruimte, kan ik daar foto's toevoegen vanaf m'n pc. Daar zie ik niets van mogelijkheid om bestaande foto's te delen.
Ga ik in Photos naar de albums, kan ik album per album delen. Dat is veel werk, geen zin om dat een voor een te doen.

Er moet toch een manier zijn om alles in een keer te delen? Liefst met lees/schrijf-rechten voor m'n vrouw en enkel leesrechten voor m'n kinderen. Ook toekomstige foto's, dat ik die niet altijd expliciet moet gaan delen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Quakie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10-09 22:22
@3_s

Je hebt een persoonlijke ruimte onder photos ( map onder homes) en je hebt een door DSM aangemaakte map: photo. Onder die map is het makkelijker om foto’s te delen met andere bijv door gebruikers toegang te geven tot die map. Je kunt dus switchen in de Photos app.

Zo houd je het dus gescheiden.

Ik teken nergens meer voor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeuske
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23-07 21:12
Hey,

Ik heb een DS414 met 6.2.4 25556 update 7(als versie) . Als ik naar config ga en bijwerken kijk dan staat er: DSM 7.0.1 biedt een betere gebruikervaring met nieuw functies. Ik dacht dat er een DS414 niet ondersteunen. Ik weet dat er sommige hem gedownload hebben en dat alles goed gaat. Maar hoeveel kans is er dat het mis loopt?
En worden toekomstige updates gewoon aangeboden op mijn nas als ik naar DSM7 ga?

Bedankt voor de antwoorden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reinier68
Zeuske schreef op maandag 4 september 2023 @ 19:17:
Hey,

Ik heb een DS414 met 6.2.4 25556 update 7(als versie) . Als ik naar config ga en bijwerken kijk dan staat er: DSM 7.0.1 biedt een betere gebruikervaring met nieuw functies. Ik dacht dat er een DS414 niet ondersteunen. Ik weet dat er sommige hem gedownload hebben en dat alles goed gaat. Maar hoeveel kans is er dat het mis loopt?
En worden toekomstige updates gewoon aangeboden op mijn nas als ik naar DSM7 ga?

Je kan gewoon updaten naar DSM7. Dat is nu de standaard (waar het kan).
Je moet waarschijnlijk wel zelf even de PAT file voor DSM7 downloaden, hij gaat niet vanzelf naar DSM7, dat gaat via de handmatige manier.

Qua updates, Synology zal onder 7 echt wel alle updates bijhouden. Gebruik je nu packages die standaard niet van Synology afkomen? Als dat niet zo is, zou ik me geen zorgen maken. DSM7 bestaat ook al even, als er issues zijn met 3e partij packages had je dat vast al kunnen vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sir Bacon
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 23:09
roeleboel schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 12:11:
[...]

De packages zelf (voor docker & vm) verplaatsen gaat minimale invloed hebben: die worden ingeladen bij boot & zitten vanaf dan gewoon in ram. Dat gaat het hem volgens mij niet maken qua snelheid. (bij andere packages kan dat uiteraard wel behoorlijk uitmaken - per geval te bekijken)

Wat wel belangrijk is is uw containers & vms verplaatsen naar de ssds.
voor docker is dat:
- stop docker
- verplaats via control-panel -> shared-folders de 'docker' map naar het ssd-volume
- start docker
klaar

Zelf heb ik geen ervaring met vms op synology, maar ik kan me inbeelden dat dat soortgelijk gaat.
Zo, even tijd gehad. Hierbij wat ik gedaan heb:
Docker:
Zoals @roeleboel beschreven heeft werkt het prima. Bij het opnieuw opstarten piepte Container Manager over alle containers die ik had. Bleek dat de Volume Settings niet meer bekend waren. Na het opnieuw erin zetten van deze starten alle containers op.

Virtual Machine:
In de VMM de machine gestopt, voor de zekerheid even een export gedaan. Daarna in VMM bij Storage een Storage op de nieuwe SSD's toegevoegd. Dan onder Edit de optie Migrate selecteren om de VM te verplaatsen naar de nieuwe storage pool. Duurt even, daarna opnieuw opstarten.

Eindresultaat: zolwe de dockers als de VM reageren veel snappier. HomeAssistant draait snel, reageert veel sneller om grafieken te tonen. Al met al een goede move om SSD's in te bouwen. Nu in de gaten houden of de HDD's in hibernate gaan.

Dank allen voor de hulp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Iemand die weet wat Transmission met downloads doet die compleet zijn? Ik zie in de gekozen downloadfolder op dit moment alleen de bestanden staan die nog gedownload worden en dus niet compleet zijn. Alles wat wel compleet is verdwijnt spoorloos. Het komt niet terecht in de downloadfolders en ook niet in de folders waar de bestanden bewaard worden. Ik zie dat door de jaren heen veel meer mensen dit probleem hebben, maar ik vind zo 1 2 3 geen oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RegurBellej
Frankinho schreef op maandag 4 september 2023 @ 00:59:
[...]

Dank voor je reactie en uitleg net als @Quakie!
Sta wel open om dit te proberen met eerst 1 map, voor er 5000 in te moeten kopieren. (dat moet toch slimmer kunnen?)..

Maar als je bovenstaande doet.. Dan kopieren je alles in de app/structuur van Synology Photos.. Raak je je foto's kwijt als die package perongeluk verwijderd wordt?
Is het niet mogelijk zelf een appen structuur op je Nas aan te houden?

Daarnaast weet iemand of onderstaande mogelijk is?
[...]

[ Voor 13% gewijzigd door RegurBellej op 04-09-2023 23:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Quakie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10-09 22:22
@RegurBellej

Sorry wat is er niet handig aan ?
Probeer eens blank te kijken als in een lege NAS en naar wat je wilt.

Je installeert de app op je NAS. folder photo wordt aangemaakt. Alles wat je hierin zet wordt geïndexeerd voor app synology photos. Je kan onder folders gewoon je eigen mappen structuur houden.
Je installeert de app syno photos op je telefoon en stelt in waar je backup heen moet. Je kunt dus kiezen of je het apart wilt.

In mijn geval. Telefoon gaat naar persoonlijke ruimte onder Home via de app en automatisch. Hierdoor komen ook onzin foto’s op de nas.
Albums voor het gezin gaan onder photo folder en die plaats ik handmatig nadat ik het uitgezocht heb.

Zo heb ik een backup van telefoon en nette structuur. Ja dat houdt in dubbele foto’s maar dat boeit niet zoveel Terrabytes aan ruimte. Zolang photo folder maar netjes is en ook in een backup zit.

Ik teken nergens meer voor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arosa
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 08:06
Ik volg vrijwel exact dezelfde methode als Quakie. Mijn telefoon en die van mijn vrouw synchroniseren automatisch via de wifi naar de NAS middels de Photos app naar de gewenste persoonlijke map op de NAS.

Alle foto's van de fotocamera's van de afgelopen 20 jaar staan netjes in mappen, in dezelfde structuur als ik daarvoor al jaren hanteer. In 2018 heb ik mijn mappenstructuur met inhoud in de Photo map gesleept en vervolgens ben ik daar doorgegaan volgens dezelfde structuur. Het indexeren van Synology heeft bij mij nog nooit geresulteerd in foto's die werden verplaatst of verwijderd.

Ik begin alleen nog wel tegen de limieten van mijn DS118 te lopen, althans zo voelt het. Hardeschijf ruimte nog voldoende, maar processor en/of werkgeheugen lijken soms wat te beperkt tegenwoordig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 3_s

3_s

Ik denk dat ik gewoon verkeerd gestart ben: via de photos-app in de browser alles ingeladen.
Die ga ik eens wissen en opnieuw kopiëren naar de persoonlijke map op Drive.
En nu eerst eens met één mapje testen, ipv direct alles :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frankinho
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 22-08 01:50
3_s schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 16:42:
Ik denk dat ik gewoon verkeerd gestart ben: via de photos-app in de browser alles ingeladen.
Die ga ik eens wissen en opnieuw kopiëren naar de persoonlijke map op Drive.
En nu eerst eens met één mapje testen, ipv direct alles :).
Volgens mij kun je gewoon je mapjes verslepen, maar probeer het eens met een map voordat je de hele handel over gooit. Ik ga er eigenlijk van uit dat als de fotos uit een mapje verdwijnen ze ook automatisch uit het overzicht verdwijnen. Waarschijnlijk gaat hij daarna opnieuw de boel classificeren, dus afhankelijk van de hoeveelheid fotos staat die wel even te pruttelen.

Het heeft bij mij even geduurd voordat ik achter die "shared folder" kwam, maar het houdt het wel lekker schoon. Zo heb je je eigen map met al je eigen zooi fotos die je in de loop van de tijd verzamelt (en die je makkelijk ook allemaal op kan ruimen) en een gedeelde map die iedereen met een account op de NAS kan zien (mits de rechten zijn geactiveerd), de gedeelde map kan iedere structuur hebben die je wil en kun je veilig je eigen methodologie blijven volgen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RegurBellej
Bovenstaande 3 berichten trekken me denk ik wel over de streep, er komt steeds meer info naar boven wat rijmt met mijn casus :)

En mede ook na het zien van deze tutorial/review ben ik toch wel overgehaald! Dank daarvoor!
YouTube: Synology Photos Overview & Review - Better than Google Photos?

De aankomende dagen/weken ga ik er - in de vrije uurtjes - maar eens mee stoeien! Bedankt!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Ragnar9999
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 10-09 18:07
"The COMPLETE Synology Photo Guide"

https://www.youtube.com/w...-GLi8Qqw&list=WL&index=31

Vond deze wel handig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WheeleE
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10:40

WheeleE

Dinges

Een uitdaging waarvan ik niet zeker weet of het bij Synology ligt of bij Windows: op een DS223j op een andere lokatie heb ik een openvpn-server draaien.
Vanaf mijn eigen pc thuis kan ik een connectie opzetten, de vpn client log geeft geen errors. Ook zie ik in de ipconfig output netjes een extra lan-verbinding verschijnen met een ip-adres in de vpn-reeks 10.8.0.x
Volgens mij kan ik daar uit afleiden dat de verbinding correct wordt opgezet?

Ik kan echter geen verbinding maken met de externe Diskstation, en het externe ip-adres van mijn pc is ook niet veranderd. Ergens gaat het routeren van het verkeer door de vpn-connectie dus niet goed. Zit dat in de configuratie van de vpn-server of client?

//edit: gevonden: in de ovpn-file de regel redirect-gateway def1 aanzetten

[ Voor 5% gewijzigd door WheeleE op 06-09-2023 13:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
RegurBellej schreef op zondag 3 september 2023 @ 20:28:

[...]
Je kan geen bestaande toevoegen - dus je moet wel verplaatsen.

Wat jij wilt kan je dan doen met DS File bijvoorbeeld - Synchroniseren naar een doelfolder bijvoorbeeld.

Je kan ook foto back-up gebruiken naar een specifieke folder en dan eens in de zoveel tijd uitzoeken en verplaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ComTech
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10-09 18:21
Ik zoek een makkelijke manier om alle docker containers naar een ander volume te verplaatsen zonder dat ik alle containers weer opnieuw moet installeren?
Ik dacht zelf om de docker map te kopiëren naar het nieuwe volume en dan container manager deinstalleren en weer installeren op het nieuwe volume.
Maar wijst de dockermap dan ook naar de goeie map op het andere volume?
Iemand eens met dit bijltje gehakt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dr.Roelski
  • Laatst online: 04-09 21:02

Dr.Roelski

Walk on ....

ComTech schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 20:07:
Ik zoek een makkelijke manier om alle docker containers naar een ander volume te verplaatsen zonder dat ik alle containers weer opnieuw moet installeren?
Ik dacht zelf om de docker map te kopiëren naar het nieuwe volume en dan container manager deinstalleren en weer installeren op het nieuwe volume.
Maar wijst de dockermap dan ook naar de goeie map op het andere volume?
Iemand eens met dit bijltje gehakt?
Ik heb dit gedaan, maar gebruik vrijwel uitsluitend portainer met stacks. Dus docker-compose files in portainer. Daarna was het kwestie van portainer installeren (zie Marius hosting), docker folders kopiëren naar nieuwe volume, stacks aanpassen met nieuwe paden en starten maar. Uiteraard eerst backup van je paden buiten je docker containers maken en alle compose configs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ComTech
Dr.Roelski schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 16:41:
[...]

Ik heb dit gedaan, maar gebruik vrijwel uitsluitend portainer met stacks. Dus docker-compose files in portainer. Daarna was het kwestie van portainer installeren (zie Marius hosting), docker folders kopiëren naar nieuwe volume, stacks aanpassen met nieuwe paden en starten maar. Uiteraard eerst backup van je paden buiten je docker containers maken en alle compose configs.
Ik gebruik inderdaad portainer en met stacks, ondertussen heb ik al een aantal containers overgezet.
Het is even wat handmatig werk maar goed te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 09:50

g0tanks

Moderator CSA
Ik heb mjin gloednieuwe NAS als netwerkschijf toegevoegd in Windows. Is het mogelijk om te zien hoeveel ruimte er nog beschikbaar is op de NAS, zoals in het voorbeeld hieronder? Dit lijkt me een basisvraag, maar ik kon niets vinden op Google.

Afbeeldingslocatie: https://realhost.pro/data/posts/hHVYy1yG.png

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ragnar9999
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 10-09 18:07
snip

[ Voor 98% gewijzigd door Ragnar9999 op 09-09-2023 22:25 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• reinier68
g0tanks schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 22:09:
Dit lijkt me een basisvraag, maar ik kon niets vinden op Google.

[Afbeelding]
Dit is je standaard mapping in de Verkenner:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V96wwaRmKdTnMFte_EQ-O48Xw6I=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/sBzrKgfCRIb3ghFzrdi8lHRa.jpg?f=user_large

Als je met je muis op je share gaat hooveren wordt het zichtbaar:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wAQEVnI3FTsqLBJIOU4Q9HD2zGQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Tgz0vRu12r2R99dUBFRlUzs9.png?f=user_large

Maar de trick is: Klik 2 x langzaam op de properties in je drive, maak de naam korter.. en
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sNULE3NWCPT-JgUJU6SOXi5kjpc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/c96UzNqU1EHkWLka6r0cjuH5.jpg?f=user_large

Uitleg:
Is een Windows dingetje. Als er meer data in het properties veld staat dan er op 1 regel past, gaat Windows dat in 2 regels laten zien (zie foto 1 en 2). Daardoor schuift alles naar beneden en laat hij de regel onder de statusbalk niet meer zien. Dus las je de naam wat inkort, dan zie je het ineens weer.

[ Voor 47% gewijzigd door reinier68 op 10-09-2023 00:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 09:50

g0tanks

Moderator CSA
reinier68 schreef op zondag 10 september 2023 @ 00:19:
[...]

Dit is je standaard mapping in de Verkenner:
[Afbeelding]

Als je met je muis op je share gaat hooveren wordt het zichtbaar:
[Afbeelding]

Maar de trick is: Klik 2 x langzaam op de properties in je drive, maak de naam korter.. en
[Afbeelding]

Uitleg:
Is een Windows dingetje. Als er meer data in het properties veld staat dan er op 1 regel past, gaat Windows dat in 2 regels laten zien (zie foto 1 en 2). Daardoor schuift alles naar beneden en laat hij de regel onder de statusbalk niet meer zien. Dus las je de naam wat inkort, dan zie je het ineens weer.
Dank voor het meedenken, maar het lag uiteindelijk ergens anders aan. Ik had de NAS toegevoegd via 'add a network location' i.p.v. 'map network drive'. Alleen bij die laatste optie kan je ook een schijfletter toewijzen en krijg je de beschikbare ruimte te zien.

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ComTech
Ik probeer mijn reverse proxy van nginx reverse proxy over te zetten naar die van synology.
Maar elke reverse proxy die ik maak in DSM werkt niet.
Hij blijft een poos laden en geeft aan deze pagina kan niet worden geladen.
Als ik kijk naar de url zet hij elke keer de DSM login poort erachter.

Ik typ dus https://xxx.mijndomein.nl en zie dan elke keer https://xxx.mijndomein.nl:5001
Als ik dus die poort forward naar de synology dan opent hij de DSM web interface bij elke reverse proxy die ik aangemaakt heb.

Gekke is intern werkt het wel, ik draai pihole en als ik daar een local dns aanmaak en deze naar het IP van de synology stuur dan werkt het perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@ComTech
Wellicht de firewall die dwars doet?

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
  • Registratie: November 2000
  • Nu online
Zijn er hier meer mensen die sinds gisteren telkens een mail krijgen dat de verbinding met Synology DSNS is verbroken en dan weer hersteld is?
Ik krijg telkens mailtjes. Laatst had ik dat ook al eens en toen was het na een dag weg.
Ik heb geen problemen met internet. Teams vergaderingen gaan zonder problemen en de status pagina van Synology zegt ook geen problemen te hebben toen ik vanochtend keek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 10-09 14:08
Zeuske schreef op maandag 4 september 2023 @ 19:17:
Hey,

Het hangt er van af wat je wilt. In DSM 6.x heb je Synology Moments en Photo Station. In DSM 7.x ga je naar Synology Photos. Ik zit op DSM 7 maar persoonlijk had ik liever Moments en Photo Station behouden. Ik kan nog niet helemaal wennen aan Synology Photos.

• pina
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 10-09 10:42
Ik zie dat op mijn synology de HD’s de hele tijd aan het werken zijn maar uit task manager kan ik niet afleiden welk proces het doet want qua belasting is er geen uitschieter.

Kan ik op een andere manier te weten komen wat DSM aan het doen is?

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10:31

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@pina met atop kun je disk usage zien.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• FrankHe
pina schreef op woensdag 13 september 2023 @ 08:19:
Ik zie dat op mijn synology de HD’s de hele tijd aan het werken zijn maar uit task manager kan ik niet afleiden welk proces het doet want qua belasting is er geen uitschieter.

Kan ik op een andere manier te weten komen wat DSM aan het doen is?
Er draaien heel veel verschillende processen tegelijk, afhankelijk van de services die je aan hebt staan worden met regelmaat bestanden geïndexeerd. Bestanden synchroniseren met andere devices via Synology Drive, Synology Photos die foto's doorloopt en aan het rekenen slaat voor gezichtsherkenning, mits ingeschakeld. Ik zou me er geen zorgen over maken.

• pina
FrankHe schreef op woensdag 13 september 2023 @ 10:41:
[...]

Er draaien heel veel verschillende processen tegelijk, afhankelijk van de services die je aan hebt staan worden met regelmaat bestanden geïndexeerd. Bestanden synchroniseren met andere devices via Synology Drive, Synology Photos die foto's doorloopt en aan het rekenen slaat voor gezichtsherkenning, mits ingeschakeld. Ik zou me er geen zorgen over maken.
maar zo lang heb ik het nog nooit gehad. Toch wil ik weten wat die aan het doen is. Want is nu intussen al de hele dag aan het ratelen, de hele tijd 600kb/s aan het schrijven met een cpu load van 20%.

• pina
je bedoelt toch ssh naar de synology zeker?
ik krijg dan deze fout:

sudo: apt: command not found

• FrankHe
pina schreef op woensdag 13 september 2023 @ 22:23:
[...]

maar zo lang heb ik het nog nooit gehad. Toch wil ik weten wat die aan het doen is. Want is nu intussen al de hele dag aan het ratelen, de hele tijd 600kb/s aan het schrijven met een cpu load van 20%.
Je kunt in 'Resource Monitor' bij 'Task Manager' sorteren op Read of Write en op die manier nagaan welke service bezig is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9ZbO4Ae6Dvr4GCnkkGN1CzOBNks=/800x/filters:strip_exif()/f/image/iTvd7J2yhndeepKB7Y0NTgwK.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gynnad
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 10-09 19:33
Ik ben benieuwd waar jullie je backups bewaren in de Cloud? Ik heb nu alles bij HiDrive (Strato) staan, wat het eerste jaar 1 euro per maand was, wat ik een zeer mooie prijs vind. Maar inmiddels betaal ik 6 euro per maand wat ik eigenlijk iets te gortig vind.

Synology S2 is wat goedkoper met 42.34 euro per jaar voor 500GB (wat nu voldoende is), maar ben benieuwd of er nog goedkopere /betere alternatieven worden gebruikt hier.

"Don't worry, about a thing, Cause every little thing is gonna be alright"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerritjan
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 10:25
Gynnad schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 13:28:
Ik ben benieuwd waar jullie je backups bewaren in de Cloud? Ik heb nu alles bij HiDrive (Strato) staan, wat het eerste jaar 1 euro per maand was, wat ik een zeer mooie prijs vind. Maar inmiddels betaal ik 6 euro per maand wat ik eigenlijk iets te gortig vind.

Synology S2 is wat goedkoper met 42.34 euro per jaar voor 500GB (wat nu voldoende is), maar ben benieuwd of er nog goedkopere /betere alternatieven worden gebruikt hier.
Mijn backup gaat ook naar Strato, volgens mij zelfs 1 euro voor het hele jaar, tot november dacht ik.
Ik zit te denken om daarna een lifetime deal bij Koofr af te sluiten, 1 TB hier en daar te vinden voor 160 dollar. Lijkt veel geld maar dan hoef ik er voorlopig niet meer over na te denken of elk jaar te speuren naar een andere deal.
Ik kan dit topic aanraden, zitten veel mensen met een NAS.
Het Online Backup Topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RicoK
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 09-09 23:21
Ik heb een oude DS114 extern staan, waar elke avond mijn back-up naar toe gaat. Is dat geen (betere) optie dan een back-up in de cloud?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hulliee
  • Niet online
RicoK schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 16:42:
Ik heb een oude DS114 extern staan, waar elke avond mijn back-up naar toe gaat. Is dat geen (betere) optie dan een back-up in de cloud?
:)
Ik vind van wel. Geen vaste maandlasten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09:56

Videopac

Rommelt wat aan.

+ geen maandkosten
+ privacy
- meer manueel werk
- meer risico op uitval (enkele schijf)

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gynnad
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 10-09 19:33
Als hij binnen hetzelfde gebouw staat en er breekt brand uit dan ben je al je data kwijt.. mocht hij op een externe locatie staan dan is dat ook zeker een goede optie.

"Don't worry, about a thing, Cause every little thing is gonna be alright"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerritjan
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 10:25
Hulliee schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 17:01:
[...]

stroomkosten al eens uitgerekend?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RicoK
Hulliee schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 17:01:
Dat, en alles in eigen beheer. Het zijn jouw data en blijven daar ook. Geen kans op hacks, geen sprake van eventuele mogelijke onduidelijke voorwaarden, etc etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RicoK
Stroomkosten voor 60 minuten aan staan? Nihil toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RicoK
Gynnad schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 17:36:
Als hij binnen hetzelfde gebouw staat en er breekt brand uit dan ben je al je data kwijt.. mocht hij op een externe locatie staan dan is dat ook zeker een goede optie.
Ik zeg toch ‘extern staan’ 🙄. Mijn DS114 staat extern bij een familielid en diens back-up NAS staat bij mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RicoK
Videopac schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 17:28:
- meer manueel werk
- meer risico op uitval (enkele schijf)
Manueel werk?!?! Een keer een taak maken….

Risico op uitval enkele schijf. Klopt, maar ik heb al een dualbay disc en omdat de back-up elke avond op een vast tijdstip plaats vindt, word ik hiervan natuurlijk wel direct van op de hoogte gebracht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Airw0lf
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 10-09 12:53
Ik probeer een Hyper backup schedule in elkaar te steken waarbij een aantal folders naar een Wasabi immutable S3 storage gekopieerd worden. Als ik de actie handmatig start wordt alles netjes gekopieerd. Maar in een schedule gaat het steeds fout - nog niet een keer dat het goed is gegaan.

De foutmelding aan Synology kant gaat niet verder dan "is niet goed gegaan".
Maar er staat niet bij waarop het spaak is gelopen. Aan Wasabi-S3 kant zie ik niks binnen komen - nog niet eens een login.

Iemand die me wat pointers kan geven om te achterhalen waarop het mis loopt?

makes it run like clockwork

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarten.mees
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 09-03 14:56
Hey,

Ik wist niet eigenlijk in welk topic dit moest plaatsen.
Een systeem voor 16 schijven zoals dit
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jyQYiWYU5e2hhvMv-b5ryqF05Ag=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cq3gHGkI0w7bgQgJVyKQGjNl.jpg?f=fotoalbum_large
(Moet wel nog voeding+ram+raidcontroller bij) +- 1300€ samen

- veel goedkoper
- veel diverser(uitbreidingsmogelijkheden software + hardware)

Buiten de small-formfactor van de NAS kan iemand mij zeggen waarom niet voor zoiets gaan?

Groeten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Nu online
maarten.mees schreef op maandag 18 september 2023 @ 11:16:
Hey,

Ik wist niet eigenlijk in welk topic dit moest plaatsen.
Een systeem voor 16 schijven zoals dit
[Afbeelding]
(Moet wel nog voeding+ram+raidcontroller bij) +- 1300€ samen

- veel goedkoper
- veel diverser(uitbreidingsmogelijkheden software + hardware)

Buiten de small-formfactor van de NAS kan iemand mij zeggen waarom niet voor zoiets gaan?

Groeten
In een 4U behuizing passen geen 16 3,5" schijven.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarten.mees
GarBaGe schreef op maandag 18 september 2023 @ 11:26:
[...]

In een 4U behuizing passen geen 16 3,5" schijven.
Volgens tweakers en website van fabrikant:

16x 3.5 hot swappable

https://www.inter-tech.de/productdetails-142/4U-4416_EN.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Nu online
Verrek zeg, je hebt gelijk. 16 drive cages.
Bizar groot.

Echter, ik denk eerder dat je dit topic zoekt: Het grote DIY RAID NAS topic deel 3
of deze: Storage showcase topic - 50+ TB storage systems

omdat deze topics zijn toegespitst op zelf bouw storage oplossingen.
Dit topic gaat specifiek over de Synology.
Dit zijn doorgaans veel kleinere systemen.
Zeg ergens tussen 1 en 6 schijven met standaard Synology software.

Edit: ik neem aan dat je hier wel een 10G netwerk mogelijkheid aan hangt?
Of beter gezegd: minimaal 10G.
Zou zonde zijn om anders zoveel performance te laten liggen.

Wordt het dan een 16x20TB opslag systeem? Dus iets van 320TB bruto en dan mogelijk iets van 280TB netto?

[ Voor 15% gewijzigd door GarBaGe op 18-09-2023 12:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarten.mees
GarBaGe schreef op maandag 18 september 2023 @ 12:19:
[...]

Bizar groot.

Echter, ik denk eerder dat je dit topic zoekt: Het grote DIY RAID NAS topic deel 3

Wordt het dan een 16x20TB opslag systeem? Dus iets van 320TB bruto en dan mogelijk iets van 280TB netto?
GarBaGe schreef op maandag 18 september 2023 @ 12:19:
[...]

Bizar groot.

Hey,

Bedankt voor de doorverwijzing!
Nee geen 10gbit netwerk. Het zijn kleinere 8tb hdd die in de jaren zijn aangegroeid in raid 5..
We gaan de overstap nu maken naar een NAS daarmee in dit topic.
Deze opstelling was het alternatief. Daarmee de vraag of er echt een groot verschil was buiten het compactere formaat

Bedankt

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Nu online
maarten.mees schreef op maandag 18 september 2023 @ 13:28:
[...]

[...]

Hey,

Bedankt voor de doorverwijzing!
Nee geen 10gbit netwerk. Het zijn kleinere 8tb hdd die in de jaren zijn aangegroeid in raid 5..
We gaan de overstap nu maken naar een NAS daarmee in dit topic.
Deze opstelling was het alternatief. Daarmee de vraag of er echt een groot verschil was buiten het compactere formaat

Bedankt
Als je zoveel kleine schijven hebt (16x8TB), dan is het al snel veel interessanter (en goedkoper kwa stroomverbruik) om over te stappen op grotere disks.
Bijvoorbeeld 7x20 (140TB bruto) of 6x22 (132TB bruto) ipv 16x8 (128TB bruto).
Hiermee halveert je stroomverbruik.

Met 6 disks kan je makkelijk in een standaard Synology behuizing :)

[ Voor 6% gewijzigd door GarBaGe op 18-09-2023 13:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarten.mees
GarBaGe schreef op maandag 18 september 2023 @ 13:43:
[...]

Als je zoveel kleine schijven hebt (16x8TB), dan is het al snel veel interessanter (en goedkoper kwa stroomverbruik) om over te stappen op grotere disks.
Bijvoorbeeld 7x20 (140TB bruto) of 6x22 (132TB bruto) ipv 16x8 (128TB bruto).
Hiermee halveert je stroomverbruik.

Met 6 disks kan je makkelijk in een standaard Synology behuizing :)
Daar had ik inderdaad nog niet bij stil gestaan. Vond het wat spijtig om weg te doen, maar is geen slecht idee.
Bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Ik heb als test een keer Plex geinstalleerd op mijn DS220+.
Dat bevioel me totaal niet en ik hebt het weer verwijderd. Maar het deinstalleren gaat niet goed. Het lijkt wel Windows uit 1990. Ik vind overal in mijn systeem nog sporen van Plex.
Mappen die plex in hun naam hebben. Een user die plexmediaserver heet en niet te verwijderen is maar te pas en te onpas overal in mijn systeem rechten heeft gekregen.
Echt een rommeltje dus. Die mappen heb ik, voor zover ik ze heb kunnen vinden, met de hand kunnen verwijderen. Maar die user is hardnekkig. Het lijk me een totale security chaos als zomaar een user kan bestaan die nog rechten heeft ook.
Is er iemand ei wel in staat is gebleken om van heel plex af te komen? En zo ja, hoe dan?

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Je kunt die user verwijderen vanaf de command line
zie:
https://global.download.s...inistration_CLI_Guide.pdf

Niet vergeten in te logen als admin en eerst jezelf rechten te geven met het commando
sudo -i

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DancePlaza
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 02-09 11:07

DancePlaza

ninja

Sinds enkele dagen ondervind ik problemen met mijn Synology NAS, die lijkt te zijn gecompromitteerd door een SSH-brute force-aanvallen en SPAM naar de buitenwereld toe. Om de situatie aan te pakken, heb ik al een aantal stappen ondernomen:

Alle port forwarding-instellingen zijn uitgeschakeld.
QuickConnect is uitgeschakeld.
DSM is opnieuw geïnstalleerd naar versie 7.2, nadat ik eerder op versie 7.1 zat.
Het admin-account is uitgeschakeld.

Echter, nadat ik mijn NAS afgelopen weekend heb uitgezet en weer ingeschakeld, lijkt het probleem nog steeds niet opgelost te zijn.

Mijn vraag is: hoe kan ik zien welke processen momenteel op mijn NAS worden uitgevoerd en hoe kan ik ervoor zorgen dat ik van specifieke lijsten afkom? Ik ben opgelucht dat mijn internetprovider, KPN, me heeft gewaarschuwd voor verdachte activiteiten op mijn verbinding. (hier zie je de recente activeiten op basis van het ip adres https://threatbook.io/ip/213.10.148.129)

Welke verdere stappen kan ik nemen om mijn NAS af tekomen van deze rotzooi? Op dit moment heb ik mijn NAS geïsoleerd, wat betekent dat er geen uitgaand internetverkeer is.

Alle hulp en suggesties worden zeer op prijs gesteld.

Van het kastje naar de muur lopen...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Komadi
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 10-09 15:19
DancePlaza schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 10:11:
Sinds enkele dagen ondervind ik problemen met mijn Synology NAS, die lijkt te zijn gecompromitteerd door een SSH-brute force-aanvallen en SPAM naar de buitenwereld toe. Om de situatie aan te pakken, heb ik al een aantal stappen ondernomen:

DSM is opnieuw geïnstalleerd naar versie 7.2, nadat ik eerder op versie 7.1 zat.

Echter, nadat ik mijn NAS afgelopen weekend heb uitgezet en weer ingeschakeld, lijkt het probleem nog steeds niet opgelost te zijn.

Mijn vraag is: hoe kan ik zien welke processen momenteel op mijn NAS worden uitgevoerd en hoe kan ik ervoor zorgen dat ik van specifieke lijsten afkom? Ik ben opgelucht dat mijn internetprovider, KPN, me heeft gewaarschuwd voor verdachte activiteiten op mijn verbinding. (hier zie je de recente activeiten op basis van het ip adres https://threatbook.io/ip/213.10.148.129)

Welke verdere stappen kan ik nemen om mijn NAS af tekomen van deze rotzooi? Op dit moment heb ik mijn NAS geïsoleerd, wat betekent dat er geen uitgaand internetverkeer is.

Ten eerste. Zet die port forward naar SSH uit. Dit is waarschijnlijk hoe ze binnen zijn gekomen en wellicht hoe ze weer binnenkomen. Daarna DSM compleet herinstalleren. De draaiende processen kan je binnen DSM zien met de Resource Monitor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Quetensky
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 05-09 16:10

SSH kan je toch beveiligen tegen brute force? Simpelweg het probende IP adres blokkeren na 3 pogingen binnen 99999 minuten oid? Ik heb dat ook ingesteld en zie al maanden iedere dag SSH hackertjes geblokkeerd worden. In te stellen in configuratiescherm -> Beveiliging - Vinkje bij Automatisch blokkeren inschakelen. Pogingen op 3 en de tijd op bv 999999 minuten. Gelijk DDOS beveiliging aanzetten. En de verlooptijd uitschakelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WheeleE
  • Laatst online: 10:40

WheeleE

Dinges

Op basis waarvan concludeer je dit?:
Zonder actieve portforwarding zou er niks bij je NAS moeten kunnen komen. Als je je NAS toch bereikbaar wil hebben voor de buitenwereld is het handig om alleen die poorten open te zetten die je nodig hebt. SSH-poort 22 zou daar niet bij moeten zitten.
Mocht je toch beheerwerk via SSH willen doen op afstand dan kun je beter een VPN-server opzetten in je thuisnetwerk en daar verbinding mee maken.
Een andere poort instellen voor SSH kan ook geen kwaad. Dat voorkomt willekeurige pogingen op poort 22 (maar komt tijdens een volledige poortscan wel naar boven helaas).

Ik weet niet zeker of een herinstallatie van DSM ook alle apps en eventuele custom scripts/cronjobs verwijderd die een inbreker kan hebben geïnstalleerd.
Via Control Panel >> Task Scheduler kun je ingeplande taken/scripts zien.
In de Resource Monitor app in DSM kun je processen bekijken.

Hopelijk lukt het om alle kwaadwillende elementen uit te schakelen en je weer van de blacklist te krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Als je DSM 7.2 erop zet doe je helemaal geen herinstallatie maar een upgrade van in dit geval DSM 7.1 naar DSM 7.2.
Dan worden dus alleen de zaken die nieuw zijn in DSM 7.2 erop gezet, al het andere blijft gewoon zoals het was.

Opnieuw beginnen kan alleen als je alle disken eruit haalt en de partities verwijderd door ze bijvoorbeeld aan je PC te hangen en met diskmanagement die partities te verwijderen.
Dsm staat namelijk op elke disk met elkaar in een mirror in een eigen systeem partitie.

Aan de melding te zien ben je opgenomen in een botnet en ben je nu een spam generator.
Overigens kan dat net zo goed een ander device in je Lan zijn zoals een PC, want dat kun je op basis van die melding niet zien.

[ Voor 17% gewijzigd door Ben(V) op 19-09-2023 11:53 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

@Ben(V)

Gelukt, de naam is weg. Maar nu staat overal in plaats van PlexMediaServer -> Unknown: 397536.

Gaat er in Linux ooit wel eens wel wat in een keer goed? Hoe verwijder ik dat nu weer

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ligt niet aan Linux maar aan die bagger die plex heet.
De uninstall van plex ruimt gewoon niets op.

Maar overal is te vaag om je mee te kunnen helpen, kun je iets specifieker zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Ben(V) schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 21:06:
Maar overal is te vaag om je mee te kunnen helpen, kun je iets specifieker zijn?
Sorry, ik dacht dat ik duidelijk was. Er was een PlexMediaServer user die op allerlei mappen rechten als read/write had. Die heb ik hem nooit gegeven, dat heeft hij zichzelf blijkbaar toegeeigend. Of misschen mocht hij dat indirect van me omdat ik aangaf dat hij naar Media files mocht zoeken.

Zo te zien zijn het mappen waarin ergens iets van media files staan.

Die user heb ik dus via de CLI verwijderd. En inderdaad hij is verdwenen als user met al die rechten.
Alleen is daar dus nu die Unknown:123456 user voor terug gekomen die dezelfde rechten heeft als de PlexMediaServer user eerst had.

Ik raak voortal plex met geen stok meer aan. Wat een rommel is dat.

Ja dat deel begreep ik wel, maar waar zie je die "unknown user" ergens staan?
In File Station of in de cli of ergens anders?

Is die "unkown user" soms eigenaar van die files en/of folder?
In dat geval moet je een andere user eigenaar maken met chown.

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

@Ben(V)

Ik zie die unknown123456 staan in Filestation. Hij is niet de eigenaar van de folders. Het is een van de paar users die (verschillende) rechten hebben. Hij is in de plaats gekomen van de PlexMediaServer met dezelfde rechten

Je kunt alle rechten verwijderen met het chmod commando.
chmod 700 <Name>
<Name> is de volledige naam van de file of folder dus inclusief path
Hierna heeft alleen de eigenaar nog rechten op die bewuste file of folder.
Als er nog andere rechten op die file nodig zijn moet je die weer toevoegen, het liefst gewoon via de Dsm gui.

[ Voor 10% gewijzigd door Ben(V) op 20-09-2023 12:57 ]

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Oke, die gaan we proberen zodra ik weer thuis ben.

• NaN
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

NaN

SjoebieDoowah.

Ben(V) schreef op woensdag 20 september 2023 @ 12:49:
Je kunt alle rechten verwijderen met het chmod commando.

[...]

<Name> is de volledige naam van de file of folder dus inclusief path
Hierna heeft alleen de eigenaar nog rechten op die bewuste file of folder.
Als er nog andere rechten op die file nodig zijn moet je die weer toevoegen, het liefst gewoon via de Dsm gui.
Ben, moet je dat niet doen met chown? chmod 700 veranderd toch alleen de RWX properties?

@Ben(V) Duidelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Dat is ook de bedoeling.

Chown gebruik je als je de eigenaar wilt veranderen.
De eigenaar is Ok dus dat moet zo blijven

Met chmod 700 haal je alle permissies weg behalve die van de eigenaar.
Dus ook die van de niet (meer) bestaande user.

[ Voor 30% gewijzigd door Ben(V) op 20-09-2023 14:33 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

@Ben(V)

Ik heb het inmiddels opgelost. Het is zelfs iets dat in de synology documentatie staat.

https://kb.synology.com/e...sion_entry_become_unknown

• goldmemberf1
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09-09 20:22
Ik ben nieuw in de wereld van NAS en heb inmiddels het nodige gelezen / gezien.

Wij zijn 2 video-editors en werken beiden vanuit huis. Momenteel liggen hier zo'n 20 externe harde schijven om mij heen met geeltjes erop, die letterlijk pendelen tussen beide huizen. Niet te doen dit dus, en ook nog eens onveilig.

Ons idee nu: beiden een NAS aanschaffen die draait in raid-5 en in-sync staan met elkaar. We denken nu aan 2x Synology DS1821+ met in eerste instantie 3 Seagate Exos X20 schijven en een 10Gbit expansion card. Een paar vragen hierover:
  • kunnen wij lokaal vanaf deze NAS gaan editen? We editen normaal gesproken met Prores 4K files, die schommelen zo tussen de 600-800Mbps waarmee een 10GBe verbinding genoeg zou moeten zijn. Geldt dat ook voor de snelheid van de schijven?
  • We hebben beiden een 1Gbit/s up/down internetsnelheid. Het KPN modem heeft 1Gbit poorten. Als we nu een cat 5e kabel trekken van het modem naar een 10Gbit switch, en van de switch een cat 6a kabel naar 1) de NAS en 2) de PC (een Mac Studio die 10Gbit ondersteunt), hebben we lokaal dan een 10Gbit verbinding met de NAS?
  • Kunnen we het raid 5 systeem, startend met 3 schijven, moeiteloos uitbreiden zonder verlies van data en met behoud van raid 5? Uitgaande van dezelfde schijven.
Ik zou in iedere geval voor SHR kiezen in plaats van Raid 5.
Shr is flexibeler en met gelijke disken onder water ook Raid 5.

Ook zou ik overwegen om te beginnen met vier schijven.
Drie schijven heeft een overhead van 33.3% en vier schijven maar 25%.

In plaats van een 10Gb switch kun je ook de Mac rechtstreeks aan een 10Gb poort van de Nas te hangen en 1Gb poorten te gebruiken op de Mac en de Nas om aan het Lan te connecten.

Voordat je veel geld uit gaat geven aan 10Gb poorten kun je eerst proberen of 1Gbps poorten gebruiken voldoende is.
Eventueel meerdere poorten samenvoegen in een multichannel configuratie.

• reinier68
goldmemberf1 schreef op donderdag 21 september 2023 @ 09:45:
Ons idee nu: beiden een NAS aanschaffen die draait in raid-5 en in-sync staan met elkaar. We denken nu aan 2x Synology DS1821+ met in eerste instantie 3 Seagate Exos X20 schijven en een 10Gbit expansion card.
Hoi,

Ik heb zelf een 1821+ staan met 10Gb en 4 IronWolf Pro disken erin.
De NAS is een snelle machine, de disken gelukkig ook. Doorvoer op zo'n setup is prima. Of je ervanaf kan editten durf ik niet zo te zeggen, ik ken je applicatie niet.

Zoals BenV al schreef, met 3 disken ben je wel beperkt in overhead. Daarom zet ik vaak minimaal 4 disken in. Komt ook de gehele doorvoer ook weer ten goede.

Als je een SHR volume hebt gemaakt, dan kan je gewoon extra disken toevoegen aan dat volume. Na een tijdje ratelende disken te horen wordt ook het volume automatisch groter. En met 8 plekken loop je niet snel tegen een grens aan :-)

Ik weet niet of je 10Gb switch ook 1Gb compatibel is, dat moet je wel even controleren.

Ter overweging; je kan je NAS met 10Gb aan je PC/Mac koppelen, en vervolgens de 4 resterende 1Gb poorten aan je switch voor replicatie via Internet.

Als je niet bang bent van Linux kan je ook via USB3 poorten 2.5Gb adapters koppelen. Drivers kan je vinden als je zoekt op bb-qq.

Success!!

• goldmemberf1
Dank voor jullie reacties!

Begrijp ik goed dat ik dan de NAS (met de 10Gbe uitbreidingspoort) aan de mac kan hangen, en de 1Gbit poort van de NAS op het modem kan aansluiten? Heb ik dan via die constructie internet op mijn Mac? Of moet ik dan nog een kabel trekken van de Mac naar het modem? (er zit immers maar 1 Ethernet-poort op de Mac studio) Sorry voor deze noob vraag 😅 Maar dat zou een hoop gedoe schelen (ook qua kabels trekken).

SHR vs raid5 ga ik even induiken!

[ Voor 14% gewijzigd door goldmemberf1 op 21-09-2023 12:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reinier68
goldmemberf1 schreef op donderdag 21 september 2023 @ 12:39:
Dank voor jullie reacties!

Begrijp ik goed dat ik dan de NAS (met de 10Gbe uitbreidingspoort) aan de mac kan hangen, en de 1Gbit poort van de NAS op het modem kan aansluiten? Heb ik dan via die constructie internet op mijn Mac? Of moet ik dan nog een kabel trekken van de Mac naar het modem? (er zit immers maar 1 Ethernet-poort op de Mac studio) Sorry voor deze noob vraag 😅 Maar dat zou een hoop gedoe schelen (ook qua kabels trekken).

SHR vs raid5 ga ik even induiken!
Hoi,

Nee, zo zou ik het nooit doen. Dan wordt je NAS een router en daar is hij niet voor bedoeld.

Ik zou me houden aan je originele setup. Dus van KPN router met een 1Gb naar de switch. Dan via de switch verder met de 10Gb naar je NAS en een 10Gb poort aan je MAC.
Heb jij maximale doorvoer naar je nas vanuit de MAC, en LAN/Internet loopt dan via de 1Gb poort op je switch. Keep it Simple ;)

Synology ondersteund SMB3 MultiChannel. Daarmee kan je de 4 1Gb poorten op je switch aansluiten, en kan een ander systeem wat ook SMB3 MC ondersteund met 4x1Gb connecten.
Let wel op dat SMB3 MC niet altijd even vlekkeloos werkt, en er wat spelregels voor zijn.
https://support.apple.com/nl-nl/HT212277

Voor Synology kant:
https://www.wundertech.ne...hannel-on-a-synology-nas/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dr.Roelski
  • Laatst online: 04-09 21:02

Dr.Roelski

Walk on ....

reinier68 schreef op donderdag 21 september 2023 @ 15:26:
[...]

Hoi,

Nee, zo zou ik het nooit doen. Dan wordt je NAS een router en daar is hij niet voor bedoeld.

Ik zou me houden aan je originele setup. Dus van KPN router met een 1Gb naar de switch. Dan via de switch verder met de 10Gb naar je NAS en een 10Gb poort aan je MAC.
Heb jij maximale doorvoer naar je nas vanuit de MAC, en LAN/Internet loopt dan via de 1Gb poort op je switch. Keep it Simple ;)

Synology ondersteund SMB3 MultiChannel. Daarmee kan je de 4 1Gb poorten op je switch aansluiten, en kan een ander systeem wat ook SMB3 MC ondersteund met 4x1Gb connecten.
Let wel op dat SMB3 MC niet altijd even vlekkeloos werkt, en er wat spelregels voor zijn.
https://support.apple.com/nl-nl/HT212277

Voor Synology kant:
https://www.wundertech.ne...hannel-on-a-synology-nas/
Als je al de 10Gb op de NAS gebruikt, waarom zou je dan nog de 4x1Gb gaan gebruiken?
Ik ben ook voor een 10Gb switch gegaan, met mellanox3 kaart (goedkoop via aliexspress te krijgen) in mijn DS1821+ en mn pc. Verder is de rest van mijn netwerk 2.5Gb. Voor laptop gebruik ik een usb-2.5Gb adapter.

• goldmemberf1
Dr.Roelski schreef op donderdag 21 september 2023 @ 19:08:
[...]

Als je al de 10Gb op de NAS gebruikt, waarom zou je dan nog de 4x1Gb gaan gebruiken?
Ik ben ook voor een 10Gb switch gegaan, met mellanox3 kaart (goedkoop via aliexspress te krijgen) in mijn DS1821+ en mn pc. Verder is de rest van mijn netwerk 2.5Gb. Voor laptop gebruik ik een usb-2.5Gb adapter.
Welke switch heb jij aangeschaft? Ik heb momenteel een 5 poorts 1Gb switch volledig bezet. Idealiter gaat die er dus uit voor een 10Gb switch met 1Gb compatibility.
Die Mac heeft volgens mij een thunderbolt aansluiting, daar kun zowel een 10Gbps als gelijktijdig een 1Gbps op aansluiten.

• A. Qonsaides
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10-09 22:02
Dr.Roelski schreef op donderdag 21 september 2023 @ 19:08:
[...]

Welk type Mellamox gebruik je? Ik zit ook nog te denken om een 10Gb NIC in de DS1621+ te zetten. ;)

• goldmemberf1
Ben(V) schreef op donderdag 21 september 2023 @ 21:00:
Die Mac heeft volgens mij een thunderbolt aansluiting, daar kun zowel een 10Gbps als gelijktijdig een 1Gbps op aansluiten.
Bedoel je dan een TB naar 1Gb ethernet adapter en de 10Gb rechtstreeks in de Mac (voor de nas)?

Persoonlijk vind ik het zonde om een TB poort op te geven. Ze zitten al aardig vol met spul namelijk :-)

• goldmemberf1
A. Qonsaides schreef op donderdag 21 september 2023 @ 21:06:
[...]

Welk type Mellamox gebruik je? Ik zit ook nog te denken om een 10Gb NIC in de DS1621+ te zetten. ;)
Ben ook benieuwd waarom je daarvoor kiest en niet voor de kaart van Synology zelf

• reinier68
goldmemberf1 schreef op donderdag 21 september 2023 @ 19:30:
[...]

Welke switch heb jij aangeschaft? Ik heb momenteel een 5 poorts 1Gb switch volledig bezet. Idealiter gaat die er dus uit voor een 10Gb switch met 1Gb compatibility.
Ik heb deze: Linksys LGS328C (4x10Gb SFP+ en 24 poorten 1Gb) + een Binardat 8-poorts 2.5G-switch met 10G SFP+ poort.

Beiden zijn best netjes geprijsd :-)
uitvoering: Linksys LGS328C-EU

https://www.amazon.nl/Bin...&pd_rd_i=B0C4XF9BSB&psc=1

[ Voor 34% gewijzigd door reinier68 op 21-09-2023 21:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Nu online
Ik gebruik ook een Mellanox ConnectX-3 is mijn DS1621+. Half height bracket erop.
Voor een paar tientjes via Ebay.
Mijn switch is een Unifi Aggregation switch.
8x SFP+ 10G
10G verbindingen lopen over OM4 glasvezel met LC connectors

[ Voor 15% gewijzigd door GarBaGe op 21-09-2023 21:36 ]

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Nu online
GarBaGe schreef op donderdag 21 september 2023 @ 21:34:
Ik gebruik ook een Mellanox ConnectX-3 is mijn DS1621+. Half height bracket erop.
Voor een paar tientjes via Ebay.
Mijn switch is een Unifi Aggregation switch.
8x SFP+ 10G
10G verbindingen lopen over OM4 glasvezel met LC connectors
IK ga volgend jaar ook 2 van deze switches aanschaffen. Heb je goede ervaringen?

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

• goldmemberf1
reinier68 schreef op donderdag 21 september 2023 @ 21:20:
[...]

Ik heb deze: Linksys LGS328C (4x10Gb SFP+ en 24 poorten 1Gb) + een Binardat 8-poorts 2.5G-switch met 10G SFP+ poort.

Beiden zijn best netjes geprijsd :-)
uitvoering: Linksys LGS328C-EU

https://www.amazon.nl/Bin...&pd_rd_i=B0C4XF9BSB&psc=1
Zien er beiden netjes uit. Weet niet of er nog eens 10Gbit internet komt, maar dan kan meerdere 10G poorten natuurlijk handig zijn :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• A. Qonsaides
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10-09 22:02
goldmemberf1 schreef op donderdag 21 september 2023 @ 21:19:
[...]

Ben ook benieuwd waarom je daarvoor kiest en niet voor de kaart van Synology zelf
De kaart van Synology is zo’n factor 5 duurder. ;)

• goldmemberf1
Wat is eigenlijk de reden dat jullie voor SFP kiezen ipv Rj45? Bij mij liggen de cat6 kabels er al, dus rj45 zou een heel stuk makkelijker zijn.

• reinier68
goldmemberf1 schreef op donderdag 21 september 2023 @ 23:50:
Wat is eigenlijk de reden dat jullie voor SFP kiezen ipv Rj45? Bij mij liggen de cat6 kabels er al, dus rj45 zou een heel stuk makkelijker zijn.
Da's persoonlijke voorkeur denk ik :-)
Met SFP+ heb je de keus wat je wil aansluiten: RJ45, Glas of DAC.

Een RJ45 module neemt het meeste energie op en genereert dus warmte.
Een glasaansluiting is weer zuiniger dan RJ45 en geeft minder warmte af. Je kan ook grote afstanden overbruggen maar is wel kwetsbaarder.
Een DAC connector neemt bijna niets aan energie op. Nadeel van DAC is dat je ze tot max 10 meter hebt.
Pagina: 1 ... 161 ... 185 Laatste

Let op:
Dit topic is onderdeel van de drie topics over Synology:In dit Vraag en Antwoord topic mogen alle vragen over Synology-producten tenzij:
  • ... het een vraag betreft over een addon package voor Synology; daar is een apart topic voor.
  • ... het een aankondiging of discussie-item betreft wat in het Nieuws en discussie topic hoort.
  • ... jouw vraag al beantwoord is in de Veelgestelde vragen (FAQ).