[Synology] Vraag en antwoord - deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 162 ... 186 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 21:49
reinier68 schreef op donderdag 21 september 2023 @ 23:59:
[...]

Da's persoonlijke voorkeur denk ik :-)
Met SFP+ heb je de keus wat je wil aansluiten: RJ45, Glas of DAC.

Een RJ45 module neemt het meeste energie op en genereert dus warmte.
...
Niet alleen genereert RJ45 de meeste warmte (2-3x meer), maar veel 10G switches kunnen maar een beperkt aantal 10G RJ45 bedienen daardoor.
Bijvoorbeeld de Unifi Aggregation Switch heeft 8x SFP+ maar kan maximaal 4x 10G RJ45 aan.

Ook in latency is RJ45 de slechtste optie en heeft bijna 10x hogere latency dan glas.

Dus wellicht met als argument "ik heb al kabels liggen" en in het kader van de transitie van 1G naar 10G.
Maar naarmate netwerken sneller worden... 10G, 25G... 100G wordt RJ45 steeds een slechtere optie

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 21:49
John245 schreef op donderdag 21 september 2023 @ 21:42:
[...]

IK ga volgend jaar ook 2 van deze switches aanschaffen. Heb je goede ervaringen?
Ik zou zeggen "ja", maar eigenlijk heb ik hiervoor de switch nog niet zwaar genoeg belast.
De switch heeft in interne switching capaciteit van 160 Gbps.
Ik heb hiervan hooguit 10-15Gbps gebruikt, sinds ik op dit moment pas 2x 10G apparaten heb.

Daarnaast, het schijnt dat sommige 10G switches moeite hebben om een stream van data te kunnen vertalen van 10G naar 1G.
Daar lijkt de Aggregation Switch vooralsnog geen problemen mee te hebben.

Ik ben voorzichtig optimistisch over de switch, maar ben er wel degelijk van bewust dat dit een hele goedkope switch is en mogelijk alleen geschikt is voor lichtigere workloads. Beetje consumenten / MKB gebruik.
Als ik in de toekomst echt tegen problemen aanloop, kan ik deze switch vervangen door een zwaardere/betere en kan ik de Aggregation Switch op andere plekken inzetten waar nu alleen 1G switches staan, bijvoorbeeld.

Edit: ik zou zeggen: een goede instap 10G entry switch :)

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dr.Roelski
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-09 21:02

Dr.Roelski

Walk on ....

A. Qonsaides schreef op donderdag 21 september 2023 @ 21:06:
[...]

Welk type Mellanox gebruik je? Ik zit ook nog te denken om een 10Gb NIC in de DS1621+ te zetten. ;)
Iets als deze: https://nl.aliexpress.com...urPageLogUid=TVTPBB98OAEG
Verbonden met sfp+ dac kabel naar mn switch. Zelfde naar pc die ook de mellanox 3 kaart heeft. https://nl.aliexpress.com...4166326826880001823598_10. Switches die ik gebruik: QNAP QSW-M408-2Chttps://tweakers.net/pric...572/qnap-qsw-m408-2c.html (vond prijsverschil naar QNAP QSW-M2108-2C te hoog en hobbyhok heeft verder alleen raspberry pi's met 1Gb poorten). Bied zowel SFP+ als UTP 10G poorten. Woonkamerswitch: QNAP QSW-1108-8T https://tweakers.net/pric...168/qnap-qsw-1108-8t.html via CAT6 op UTP poort verbonden. Uiteindelijk via 2.5G naar mn RT-AX86U router die ook 2.5G aansluiting heeft, zodat zelfs mn wifi6 boven 1Gb/s uitkomt naar de rest van netwerk.

Ik heb eerst connect-x2 gebruikt en kreeg deze eerst niet aan de praat. Toen ik de connect-x3 besteld had werkte het inmiddels. Uiteindelijk toch de 3 gebruikt. Je kan heel goedkoop x2 vinden op ali, dus wellicht een poging waard. Firmware was bij mij het probleem waardoor ik oude pc moest gebruiken om eerst te flashen. Connect x3 wordt nog wat beter ondersteund, maar is wel net wat duurder (maar nog steeds heel goedkoop op ali).
Voor laptop: 2.5Gb usb aansluiting https://nl.aliexpress.com...8055355587470001746676_19
Verder heb ik in bay8 een 'normale' sata SSD zitten als apart volume voor o.a. mn docker containers, maar ook snelle opslag voor o.a. video bewerken. Ben alleen nog te weinig met video bewerken bezig geweest om er echt iets over te zeggen.

[ Voor 14% gewijzigd door Dr.Roelski op 22-09-2023 13:23 ]

• Pjotter87
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 08:30
Een vraag:
Ik heb een 918+ staan
2 x 6 TB disk 1 en 2
2 x 2 TB disk 3 en 4

Nu is er iets mis gegaan met disk 2 en deze doet echt niks meer.
Nu zou je zeggen geen vuiltje aan de lucht disk vervangen en klaar.
Niet dus.
Op de 6 TB staat niet zo heel veel gegevens meer dus ik dacht ik draai een backup naar de 2 TB schijven.
Tijdens de backup is er iets mis gegaan met disk 1 en deze is nu vastgelopen. Ik kan nu alleen nog maar lezen van deze schijf en een aantal bestanden zijn beschadigd en krijg ik niet meer gekopieeerd.

Kan ik nu gewoon disk 1 en 2 er uit trekken en er nieuwe inplaatsen?
Ik kan bij de HDD's alleen nog maar op verwijderen klikken en niet op vervangen.
Het idee is om disk 1 en 2 op te sturen om te kijken of ze deze bestanden nog terug kunnen halen.
Alleen ik wil ook niet dat als ik 1 en 2 er uithaal dat er dan iets mis gaat met de synologie dat ik ook niet meer bij disk 3 en 4 kan.
Ik dacht namelijk dat op disk 1 je configuratie en dergelijken staat dus, klopt dit?

• Cardinal
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08:38
@Pjotter87 Kan je iets meer vertellen hoe je de schijven hebt ingedeeld? Als het een RAID5 partitie was, zou ik verwachten dat de array down was, maar draai je hier RAID0, JBOD, wat eigenlijk? Als je SHR zegt, welke versie?

[ Voor 7% gewijzigd door Cardinal op 23-09-2023 23:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pjotter87
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 08:30
@Cardinal
De 2 x 6 TB is in RAID 1 en vormt Opslagpool 1 met volume 1 (disk 1 en 2)
De 2 x 2 TB ook in RAID 1 en vormt Opslagpool 2 met volume 2 (disk 3 en 4)

Hoop dat het zo wat duidelijker is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wim1928
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 24-09-2024
heeft iemand ervaring met het herstellen SHR set met 1 fouttolerantie ?

ik heb namelijk een aantal keren gelezen dat het herstellen van zo'n Raid5 of SHR set nogal wat tijd kost.
hoeveel tijd zou het in beslag nemen als je 3 x 18TB schijven hebt en er valt èèn uit en deze vervangt,
voor een nieuwe zelfde 18TB schijf ?

of hebben jullie ook andere ervaringen, of dat het niet goed ging met het herstellen van een Raid SHR set?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elsinga
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07:13

elsinga

=8-)

Hier al eens een set van 4x10TB moeten repareren. Duurt wel even (een dag of 2, meen ik me te herinneren), maar buiten dat de NAS wat trager reageert (ze zijn voor de repair domweg heel veel aan het lezen en schrijven) heb je er geen last van.

Robert Elsinga =8-) | IT security, Scouting, zendamateur (PC5E, WC5E) | www.elsinga.net/robert, www.pc5e.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ragnar9999
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 08:17
Volgens mij ook afhankelijk van de hoeveelheid data die er op staat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reinier68
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 15-09 17:23
wim1928 schreef op maandag 25 september 2023 @ 19:57:
heeft iemand ervaring met het herstellen SHR set met 1 fouttolerantie ?

of hebben jullie ook andere ervaringen, of dat het niet goed ging met het herstellen van een Raid SHR set?
Al een paar keer gedaan. Eigenlijk niet heel spannend. Disk vervangen en rebuilden starten.
Je kan het rebuild proces iets versnellen door er een hogere prioriteit aan te geven (zit in DSM).

Afhankelijk van het werkelijke volume aan data kan het even duren. 1-2 dagen is geen uitzondering.
Wel scheelt het of je een 8 bay hebt en 1 disk vervangt, versus een 3 bay met1 disk defect. De 8 bay is sneller klaar.

Recovery gaat eigenlijk altijd goed. Ik heb zelfs een fail van een nieuwe disk gehad tijdens een rebuild. Ook dat ging daarna foutloos.
Als je het budget hebt, zou ik in elk geval een hot spare inzetten. Of SHR2. Dan ben je beter gedekt bij defecten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Nu online
Jup, hier meerdere drives zowel prive als zakelijk vervangen, duurt inderdaad lang, zeker als er veel activiteit op de NAS is. Overigens afhankelijk van de use case inderdaad optie om een hot spare toe te voegen, maar vergeet ook niet dat je NAS ook gebackupped moet worden. Alleen redundantie is geen backup, tenzij je Syno de backup is, etc.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3_s
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 08:45

3_s

Ik heb quickconnect geactiveerd op m'n DS423+.

http://quickconnect.to/QuickConnectID/ -> deze werkt
http://quickconnect.to/QuickConnectID/photo -> deze werkt niet, terwijl dat volgens internet wel zou moeten.
(ja, ik ben slim genoeg om QuickConnectID te veranderen door m'n eigen ID 8))

Ik krijg steeds de boodschap 'Sorry, de pagina die u zoekt kan niet weergegeven worden.'.
De relay-service staat ingeschakeld, machtigingen zijn toegekend.

Mis ik nog iets?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dennisje7
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 00:22
@3_s
Heb je in het configuratiescherm bij Aanmeldingsportaal -> Toepassing een Alias ingesteld bij Photos?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3_s

3_s

dennisje7 schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 15:30:
@3_s
Heb je in het configuratiescherm bij Aanmeldingsportaal -> Toepassing een Alias ingesteld bij Photos?
Neen, daar is alles blanco (domein, http/https, alias)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dennisje7
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 00:22
3_s schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 16:00:
[...]

Neen, daar is alles blanco (domein, http/https, alias)
Ik heb bij de alias van Photos 'photo' ingesteld en daarmee kon ik /photo gebruiken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 3_s

3_s

@dennisje7 Top, dat was de oplossing. Lekker simpel :). Thx!

• hemertje
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 16-09 12:58
Hallo,

Mijn 713 Syno is in het voorjaar overleden, de NAS wil niet meer opstarten.
Dus tijd voor vervanging.

Ik heb hetzelfde voor ogen qua configuratie zoals wat @Gynnad aangeeft in de DS224+ review:

Synology DiskStation DS224+ review door Gynnad

Ik heb een paar vragen daarover, hopelijk kan iemand me hier helpen hiermee?

Gynnad geeft aan dat hij het OS op de SSD heeft geïnstalleerd.
Van anderen verneem ik dat het Synology OS altijd geïnstalleerd is op alle geïnstalleerde schijven!?

Ik heb beide SDD en HDD in de DS224+ samen met de extra geheugenuitbreiding geplaatst maar met de installatie heb ik alleen de vraag gehad m.b.t. het instellen van de HDD en niet de SSD?
Hoe stel je de SSD in?
En hoe stel je deze in als ‘OS-schijf’?

Gelukkig heb ik geen last van een tikkende ventilator.
Bij de korte productreview las ik dat men de 2,5” hardeschijf brackets mist.
Maar deze zijn niet nodig, je kunt de 2,5” schijven gelijk in de houder schroeven.

Waar en hoe stel je de dagelijkse / wekelijkse backup van de SSD naar de HDD in?
Verder wil ik de HDD dagelijkse / wekelijkse backuppen naar een DS124 die bij mijn ouders staat, deze backup stel ik op een zelfde manier in?

Zijn bovenstaande vragen al eerder op tweakers behandeld, zo ja, wellicht heb je een linkje voor me?

Alvast hartelijk dank voor jullie reacties!

Gasloos 2019 + WP Panasonic H-serie 7kW + 300 liter boilervat + PV 12.415Wp + Home Assistant + Hyundai Ioniq 6 First Edition + Zaptec laadpaal

• ComTech
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:44
Ik probeer een backup naar een webdav server in te stellen via cloudsync maar krijg elke keer als een foutmelding "failed to upload encryption key"
Ik weet zeker dat de rechten van de webdav server goed zijn ingesteld zonder encryptie werkt het wel gewoon.
De backup wordt naar een andere synology gestuurd waar webdav package op is geinstalleerd.
Als ik naar een andere webdav server met nextcloud een backup instel werkt het wel gewoon.
Iemand tips in dit werkend te krijgen?

• wim1928
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 24-09-2024
heb iets raars

ik heb 9.5 TB aan mediabestanden van mijn Synology naar een externe schijf op mijn Mac gekopieerd.
nu staat er op mijn Mac ineens 10.5 TB aan bestanden op mijn Externe schijf,
dus 1TB meer ??

ik zie ook niet dat er dubbele bestanden op mijn Externe schijf staan, want dat kan ook niet
want anders krijg ik daar natuurlijk een melding van.

mijn Synology 3 schijven zijn Btrfs en mijn Mac is APFS geformatteerd.

is dit te verklaren ?

[ Voor 6% gewijzigd door wim1928 op 28-09-2023 22:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reinier68
hemertje schreef op donderdag 28 september 2023 @ 20:37:

Gynnad geeft aan dat hij het OS op de SSD heeft geïnstalleerd.
Van anderen verneem ik dat het Synology OS altijd geïnstalleerd is op alle geïnstalleerde schijven!?

Ik heb beide SDD en HDD in de DS224+ samen met de extra geheugenuitbreiding geplaatst maar met de installatie heb ik alleen de vraag gehad m.b.t. het instellen van de HDD en niet de SSD?
Het OS wordt op elke disk geplaatst. Linkje HIER

Wel is het zo dat al je packages standaard op Volume1 terecht komen. Maar als je 2 disken in 1 SHR hebt, en in 1 volume heb je dus een soort veiligheid.

Backups:
Kan je uren over discussieren. Een NAS is geen backup, dus een kopie naar een ander opslagmedium is dan raadzaam. Als je data weinig veranderd heb je misschien aan een manuele backup/kopie al genoeg.

Bedenk dat een een kopie op een externe disk wel een backup is, maar als die naast je nas staat en er brand uitbreekt, je nog altijd niets hebt. Zorg dan dat een backup buiten je eigen huis wordt opgeslagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemertje
reinier68 schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 11:27:
[...]

Het OS wordt op elke disk geplaatst. Linkje HIER

Wel is het zo dat al je packages standaard op Volume1 terecht komen. Maar als je 2 disken in 1 SHR hebt, en in 1 volume heb je dus een soort veiligheid.

Backups:
Kan je uren over discussieren. Een NAS is geen backup, dus een kopie naar een ander opslagmedium is dan raadzaam. Als je data weinig veranderd heb je misschien aan een manuele backup/kopie al genoeg.

Bedenk dat een een kopie op een externe disk wel een backup is, maar als die naast je nas staat en er brand uitbreekt, je nog altijd niets hebt. Zorg dan dat een backup buiten je eigen huis wordt opgeslagen.
hallo @reinier68

Stel je deze SSD dan in als Storage Pool 1 met Volume 1?

En daarna de HDD plaatsen en deze instellen als Storage Pool 2 met Volume 2?

De DS124 wil ik als 1 op 1 backup gaan van de DS224+ maken welke bij mijn ouders op een externe locatie komt te staan

Gasloos 2019 + WP Panasonic H-serie 7kW + 300 liter boilervat + PV 12.415Wp + Home Assistant + Hyundai Ioniq 6 First Edition + Zaptec laadpaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennisZ88
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 15-09 14:41
Ik heb momenteel een DS 916+ (8gb) die het nog prima doet. Deze wordt gebruikt voor docker, data opslag en entertainment (plex), dit werkt allemaal naar behoren. Echter begint de opslag vol te raken en wil ik dat (grondig) uitbreiden. Wat mij betreft dan een goed moment om gelijk de DS zelf ook te upgraden ( i.c.m mooie schone versie en dat maakt het wat makkelijker data overpompen)

Nu denk ik eraan om de DS gelijk ook te upgraden, zodat het flink wat jaartjes mee kan. Ik kijk dan nu naar de 423+ (intel) en 923+ (amd) versies. Wat ik mij hierbij afvraag;
1. welke processor is ook alweer beter i.c.m. afspelen met Plex? Meen mij een flink verschil te herinnneren?
2. de 423+ is het lichtere model, maar heeft een gpu, is dat heel veel beter voor transcoding indien nodig of blijft de 923+ de zeg maar 'pro' versie?
3. 1 of 2 SSD's voor opslag/cache toevoegen, hoeveel meerwaarde heeft dat voor met name Plex?
4. Is het wel een grote verbetering t.o.v. mijn huidige DS? Qua geheugen kan ik er best wat bij prikken, maar zal ik er in eerste instantie op achteruit gaan denk ik?
5. Het helemaal anders te doen; een kleine krachtige DS kopen, die alleen vullen met SSD's en de oude behouden en meer op de achtergrond gaan gebruiken?

[ Voor 6% gewijzigd door DennisZ88 op 29-09-2023 17:59 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• peter-rm
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 08:49
@DennisZ88 nascompares heeft dit prima uitgezocht, zie
https://nascompares.com/2...mance-guide-2023-edition/

• wcduck
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Een vraag: kan ik bij een Synology DS218+ een (nu kapotte) harde schijf vervangen door een 8TB SSD uitvoering: Samsung 870 QVO 8TB? De reden dat ik het vraag is dat hier https://www.synology.com/...S218%2B&category=hdds&p=1 enkele een aantal schijven wordt weergegeven met een lagere capaciteit en van andere merken.

Mocht het wel kunnen werken, heb ik dan enkel een simpele bracket nodig zoals deze https://www.amazon.nl/ada...+to+3.5%2Caps%2C77&sr=8-4 ?

I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.

• NaN
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

NaN

SjoebieDoowah.

wcduck schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 09:39:
Een vraag: kan ik bij een Synology DS218+ een (nu kapotte) harde schijf vervangen door een 8TB SSD uitvoering: Samsung 870 QVO 8TB? De reden dat ik het vraag is dat hier https://www.synology.com/...S218%2B&category=hdds&p=1 enkele een aantal schijven wordt weergegeven met een lagere capaciteit en van andere merken.

Mocht het wel kunnen werken, heb ik dan enkel een simpele bracket nodig zoals deze https://www.amazon.nl/ada...+to+3.5%2Caps%2C77&sr=8-4 ?
Zitten er dan geen brackets in de 218+? Dan hoef je dat ding van Amazon helemaal niet te kopen, lijkt mij?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• reinier68
hemertje schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 13:27:
[...]

hallo @reinier68

Stel je deze SSD dan in als Storage Pool 1 met Volume 1?

En daarna de HDD plaatsen en deze instellen als Storage Pool 2 met Volume 2?
Ja, zo kan je het gaan doen.

Al snap ik je inzet van een SSD niet. Waarom niet gewoon 2 HDD's en dan in SHR zetten?
Een 218 heeft max 1Gb poort, een vlotte HDD kan dat makkelijk behappen.

• hemertje
reinier68 schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 12:32:
[...]

Al snap ik je inzet van een SSD niet. Waarom niet gewoon 2 HDD's en dan in SHR zetten?
het OS zal altijd 'draaien' toch?
en de Data alleen bij het plaatsen, kopieren of lezen ervan?

Dus leek het me verstandiger voor het OS een SSD te nemen ipv een HDD

Maar ik kan het natuurlijk mis hebben :D

• reinier68
hemertje schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 14:41:
[...]
het OS zal altijd 'draaien' toch?
en de Data alleen bij het plaatsen, kopieren of lezen ervan?

Dus leek het me verstandiger voor het OS een SSD te nemen ipv een HDD

Maar ik kan het natuurlijk mis hebben :D
OS en data staan op dezelfde disk. Dus daarvoor hoef je niet te splitsen.
SSD is nuttig als je heel veel en snelle toegang moet hebben tot bestanden. Denk aan video edditing, docker containers enzovoort. Ik weet niet of je dat nodig hebt, maar ik vermoed van niet (een 218 is daar niet geschikt voor). Een SSD zal ook sneller "verouderen" in een NAS dan een gewone HDD. HDD's zijn gebouwd om lang mee te gaan met data operaties. En moderne HDD's hebben ook mooie doorvoer getallen, zeker als je een 218 als NAS hebt staan.

Je ethernet poort is 1Gb. Als je die al 100% vol weet te krijgen, dan heb je grof gerekend 120 MegaByte. Een beetje disk doet al makkelijk 250MB. Dus die doet dat op zijn sloffen.

In jouw geval zou ik dan juist 2 HDD's plaatsen in SHR. Dan heb je redundantie als 1 disk uitvalt.
Met een SSD en HDD heb je dat dus niet. Is 1 van de 2 defect, dan moet je manueel heel veel gaan herstellen.
Mijn motto: Keep it simple !!

• wcduck
  • Niet online
reinier68 schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 12:32:
[...]

Bedankt!

De eerste schijf wordt gebruikt voor het synchroniseren van data met andere computers en nassen. Op de tweede schijf wordt, afhankelijk van de data, elke dag/week/maand een snapshot gemaakt van de data van de eerste schijf. De eerste schijf is nu, na 8 jaar, overleden.

De reden van deze opzet is dat als er een schijf faalt, er altijd nog een andere schijf met data (backup) is, en dat er geen verlies is van RAID. Overigens: we draaien drie van deze nassen op drie locaties met allemaal dezelfde data.

De SSD wordt nu gekozen vanwege twee redenen:
1. We hopen op een langere levensduur dan een mechanische schijf.
2. Het geratel wordt op deze manier wat minder.

• wcduck
  • Niet online
NaN schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 10:55:
[...]

Zitten er dan geen brackets in de 218+? Dan hoef je dat ding van Amazon helemaal niet te kopen, lijkt mij?
Goed punt. Ik zal dit nagaan. Ik weet het niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Over het algemeen is de levensduur niet van belang.
Wat van belang is zijn de failure rates, ofwel wat is de kans dat een SSD defect gaat.

Mijn persoonlijke ervaring is dat ssd's vaker defect gaan dan harddisks
En daar komt nog bij dat als er een harddisk defect gaat je meestal het grootste deel van de data er gewoon af kunt halen terwijl bij een SSD is dat meestal niet het geval met name als de controller chip overlijd.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• wcduck
  • Niet online
Ben(V) schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 15:43:
Over het algemeen is de levensduur niet van belang.
Wat van belang is zijn de failure rates, ofwel wat is de kans dat een SSD defect gaat.

Mijn persoonlijke ervaring is dat ssd's vaker defect gaan dan harddisks
En daar komt nog bij dat als er een harddisk defect gaat je meestal het grootste deel van de data er gewoon af kunt halen terwijl bij een SSD is dat meestal niet het geval met name als de controller chip overlijd.
Bedankt voor de info. Mijn eigen ervaring is overigens anders, maar dat ligt denk ik ook aan de verhouding SSD-HDD die ik heb meegemaakt. Ik heb nog nooit een SSD failure gezien (ik gebruik nog een Intel 80 GB SSD, een van de eerste die gemaakt is). HDD's heb ik meerdere exemplaren van die over de jaren kapot zijn gegaan.

Ik ga kijken of ik wat data kan vinden mbt failure rates van SSD's en HDD's.

Edit: https://www.zdnet.com/art...arch-may-have-the-answer/

Blijkbaar heeft een SSD toch de overhand mbt failure rate.

[ Voor 8% gewijzigd door wcduck op 30-09-2023 16:18 ]

• hemertje
reinier68 schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 14:55:
[...]

OS en data staan op dezelfde disk. Dus daarvoor hoef je niet te splitsen.
SSD is nuttig als je heel veel en snelle toegang moet hebben tot bestanden. Denk aan video edditing, docker containers enzovoort. Ik weet niet of je dat nodig hebt, maar ik vermoed van niet (een 218 is daar niet geschikt voor). Een SSD zal ook sneller "verouderen" in een NAS dan een gewone HDD. HDD's zijn gebouwd om lang mee te gaan met data operaties. En moderne HDD's hebben ook mooie doorvoer getallen, zeker als je een 218 als NAS hebt staan.

Je ethernet poort is 1Gb. Als je die al 100% vol weet te krijgen, dan heb je grof gerekend 120 MegaByte. Een beetje disk doet al makkelijk 250MB. Dus die doet dat op zijn sloffen.

In jouw geval zou ik dan juist 2 HDD's plaatsen in SHR. Dan heb je redundantie als 1 disk uitvalt.
Met een SSD en HDD heb je dat dus niet. Is 1 van de 2 defect, dan moet je manueel heel veel gaan herstellen.
Mijn motto: Keep it simple !!
dank voor je toelichting en onderbouwing!

doel van de NAS is opslag van documenten en foto's etc

PS de DS218 is de vraag van iemand anders :P

nu heb ik dus de SSD als Drive 1
en ben op Drive 2 de oude backup aan het terugzetten

kan ik Drive 1 (SSD) gewoon verwijderen en daar een HDD in plaatsen?
hoe stel ik Drive 1 dan als 'bron' in met Drive 2 de backup van Drive 1?

ik hoor nogal eens dat je ook twee verschillende merken, types en ook vanuit verschillende fabricage badges moet hebben wil je geen risico nemen met de backup tussen 1 en 2 in 1 NAS?

daarnaast ga ik ook een DS124 op een externe locatie plaatsen waar ook dagelijks de backup heen gaat
dus een dagelijkse backup tussen de 2 schijven in de DS224+ en naar de DS124 op een externe locatie

is dat een beter plan?

[ Voor 6% gewijzigd door hemertje op 30-09-2023 16:13 ]

• reinier68
hemertje schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 16:11:
[...]
kan ik Drive 1 (SSD) gewoon verwijderen en daar een HDD in plaatsen?
hoe stel ik Drive 1 dan als 'bron' in met Drive 2 de backup van Drive 1?

ik hoor nogal eens dat je ook twee verschillende merken, types en ook vanuit verschillende fabricage badges moet hebben wil je geen risico nemen met de backup tussen 1 en 2 in 1 NAS?
Ik denk niet dat je de SSD nu nog kan vervangen voor een HDD en er een SHR set van kan maken.
Ik heb dat nooit zo geprobeerd. Je 1e disk bevat naast het OS ook je packages en evt data.
Dat staat niet standaard op de 2e disk. Wel het OS, maar niet de store met packages.
@Ben(V) : jij hier ervaring mee?

Ik zou dan liever even je data op een externe disk zetten. De NAS afbouwen en van scratch opnieuw beginnen. Dan 2 disken onder SHR zetten. Dan staat alles wel op beide disken.

Een replica op een externe NAS of cloud storage is altijd een goed plan.
Je data leeft dan ook ergens anders voor het geval je nas stuk gaat, gejat wordt of hoe dan ook ontoegankelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Het Os staat op elke disk in je Nas op een eigen systeem partitie met elkaar in een mirror.
Verder is DSM een Linux variant en niet de bloatware die Windows heet.
Als je Nas eenmaal is opgestart zit het Os in memory en wordt de disk daarvoor niet tot nauwelijks gebruikt, dus dat is geen reden om een ssd daarvoor te gebruiken.

Package staan altijd op een volume en de default daarvoor is volume1.
Als je die ssd door een hd wilt vervangen maak je een backup van de packages en de data.
Daarna vervang je die ssd door een hd en maakt er een SHR volume zonder gegevens bescherming van.
Daarna zet je de backup terug, verwijdert het volume van die tweede hd en voegt hem aan die SHR toe, waarna het een SHR met gegevens bescherming hebt.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemertje
Dank @reinier68 en @Ben(V) voor jullie reacties!

Is het nog raadzaam om de HDD1 in te delen in meerdere volumes met een speciale functie?

Of simpel
  • HDD1 > Pool 1 en Volume 1 en
  • HDD2 > Pool 2 en Volume 2
?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goldmemberf1
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15-09 22:37
Zijn hier mensen die Lightroom voor iPad gebruiken icm hun NAS?

Ik heb Lightroom classic prima draaien op mijn Mac over 10GBe netwerk. De catalogus staat op een lokale schijf; Adobe accepteert geen catalogus die op een netwerkschijf staat.

Nu zoek ik een workflow om diezelfde catalogus te gaan gebruiken op mijn iPad Pro, zodat rating en fotobewerkingen in sync zijn. Heeft iemand tips hiervoor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koekstra
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
Heeft iemand enig idee hoe ik de map structuur (breadcrumb) kan aanpassen op de NAS bij gebruik van Drive voor synchronisatie/backup?

Heb een specifieke folder die ik continu naar mijn nas sync, maar in de nas zou ik hem graag onder mijn User/Home hebben staan, in plaats van

/home/Backup/User/source_device/C/Users/_user_/Documents/folder 1/folder 2/folder 3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WheeleE
  • Laatst online: 07:47

WheeleE

Dinges

Koekstra schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 21:33:
Heeft iemand enig idee hoe ik de map structuur (breadcrumb) kan aanpassen op de NAS bij gebruik van Drive voor synchronisatie/backup?

Heb een specifieke folder die ik continu naar mijn nas sync, maar in de nas zou ik hem graag onder mijn User/Home hebben staan, in plaats van

/home/Backup/User/source_device/C/Users/_user_/Documents/folder 1/folder 2/folder 3
Bij een synchronisatietaak kun je het pad gewoon aanpassen:
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/BKB9pj4/12345.png

Voor een backuptaak lijkt dat niet mogelijk, die komt altijd in /home/Backup/. Misschien kun je in het geval van jouw voorbeeldpad backuptaken maken voor een Documents-folder, een Desktop-folder, een Pictures folder, etcetera. Dan heb je C/Users/_User_ er in ieder geval al niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koekstra
  • Niet online
WheeleE schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 22:06:
[...]

Bij een synchronisatietaak kun je het pad gewoon aanpassen:
[Afbeelding]

Voor een backuptaak lijkt dat niet mogelijk, die komt altijd in /home/Backup/. Misschien kun je in het geval van jouw voorbeeldpad backuptaken maken voor een Documents-folder, een Desktop-folder, een Pictures folder, etcetera. Dan heb je C/Users/_User_ er in ieder geval al niet meer.
Zoals ik het nu bekijk moet ik de bewuste mappen maar direct op de C schijf zetten. Ik snap niet zogoed waarom de gehele (irrelevante) mapstructuur moet worden aangehouden van de bron, bij het back-uppen naar de synology. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WheeleE

WheeleE

Dinges

Dat zal voor het overzicht zijn vermoed ik. Als je meerdere folders met dezelfde naam backupt is het wel handig om te weten welke waarvandaan komt op je HD.
Is er een specifieke reden waarom je dat hele pad niet in de backupmap wil? Voor het (regelmatig) raadplegen van bestanden is zo'n pad inderdaad niet handig. Dankan een synchronisatietaak wellicht ook bruikbaar zijn, inclusief versiehistorie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemertje
hemertje schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 20:29:
Dank @reinier68 en @Ben(V) voor jullie reacties!

Is het nog raadzaam om de HDD1 in te delen in meerdere volumes met een speciale functie?

Of simpel
  • HDD1 > Pool 1 en Volume 1 en
  • HDD2 > Pool 2 en Volume 2
?
ik wil nu de DS224+ opnieuw gaan instellen met de HDD1 als Volume 1 met bv 250GB, Volume 1 op HDD1 voor de data/bestanden

ik zie dat ik de oude HDD in een externe USB behuizing niet aan de Synology kan koppelen omdat de Synology dit niet vreet!?
kan ik tijdelijk de oude HDD als HDD2 aansluiten en dan de aanwezige data kopieren naar HDD1/Volume2 (data) en wanneer deze data op HDD1 staat, de oude schijf verwijderen, de nieuwe HDD2 erin en HDD1 1 op 1 backuppen naar HDD?

snappen jullie het nog?
op die manier kan ik het snelste de data van de oude schijf kopieren naar de nieuwe HDD1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reinier68
hemertje schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 21:40:
[...]

snappen jullie het nog?
op die manier kan ik het snelste de data van de oude schijf kopieren naar de nieuwe HDD1
Eh, nee. Niet echt.

Een externe disk (USB of eSATA) wordt niet gezien als storage disk zoals jij bedoeld.
Die zijn alleen voor backups of om ruwe data van te lezen of schrijven.

Zoals ik het zou doen:
Maak een backup van al je data naar een externe disk of via ethernet naar je PC als daar plek genoeg is.
Valideer je backup op volledigheid. Als het maar om 250GB gaat, maak dan 2 backups, better safe then sorry ;)

Bouw je NAS af, plaats 2 disken van dezelfde grootte, installeer DSM7 opnieuw, maak 1 pool en 1 volume aan met SHR (want wat is je doel met meerdere volumes?).

Maak shared folders aan en deel rechten uit,
Zet je data terug op de shares waar het hoort. Valideer of alles goed werkt en of je data correct is.

Dat is de makkelijkste methode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saekerhett
  • Laatst online: 08:50
Is er een manier om containers in de Container Manager in het bridge netwerk een static IP toe te wijzen? Elke keer als mijn Synology (DS920+) herstart, krijgen ze random IP-adressen toegewezen waardoor mijn hele *arr collectie elkaar niet meer kan vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StaticZ
  • Nu online
Met compose kun je een static ip meegeven.
Maar dit is helemaal niet nodig gebruik gewoon de naam van je container docker houd deze automatisch bij"DNS".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 16-09 16:52
Saekerhett schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 13:56:
Is er een manier om containers in de Container Manager in het bridge netwerk een static IP toe te wijzen? Elke keer als mijn Synology (DS920+) herstart, krijgen ze random IP-adressen toegewezen waardoor mijn hele *arr collectie elkaar niet meer kan vinden.
Klinkt als iets wat je beter op kan lossen met DNS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saekerhett
StaticZ schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 13:57:
Met compose kun je een static ip meegeven.
Maar dit is helemaal niet nodig gebruik gewoon de naam van je container docker houd deze automatisch bij"DNS".
gastje01 schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 13:58:
[...]

Klinkt als iets wat je beter op kan lossen met DNS.
Kunnen jullie iets meer context geven? Wat heeft DNS te maken met statische IP-adressen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 16-09 16:52
Saekerhett schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 14:05:
[...]

[...]

Kunnen jullie iets meer context geven? Wat heeft DNS te maken met statische IP-adressen?
Niet per se met statische adressen, wel met het probleem wat je daarmee opgelost hebt, namelijk dat de *arr collectie elkaar niet kan vinden. Je kan in de containers gewoon de container/hostname van de andere container gebruiken waar je aan wil linken, dan maakt het IP adres (statisch of niet) ook niets meer uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StaticZ
  • Nu online
Docker gebruikt DNS om de naam van de container om te zetten in het IP adres dit gebeurt vanzelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WheeleE

WheeleE

Dinges

Saekerhett schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 13:56:
Kun je de containers niet benaderen via localhost:<poortnr> ? Dat zou, dacht ik, ook moeten werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemertje
reinier68 schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 23:00:
[...]

Eh, nee. Niet echt.

Een externe disk (USB of eSATA) wordt niet gezien als storage disk zoals jij bedoeld.
Die zijn alleen voor backups of om ruwe data van te lezen of schrijven.

Zoals ik het zou doen:
Maak een backup van al je data naar een externe disk of via ethernet naar je PC als daar plek genoeg is.
Valideer je backup op volledigheid. Als het maar om 250GB gaat, maak dan 2 backups, better safe then sorry ;)

Bouw je NAS af, plaats 2 disken van dezelfde grootte, installeer DSM7 opnieuw, maak 1 pool en 1 volume aan met SHR (want wat is je doel met meerdere volumes?).

Maak shared folders aan en deel rechten uit,
Zet je data terug op de shares waar het hoort. Valideer of alles goed werkt en of je data correct is.

Dat is de makkelijkste methode.
Had van het weekend de tool 'DiskInternals Linux Reader' op de W11 laptop geïnstalleerd, daarmee kan ik wel de oude HDD uit de 713Syno lezen en van kopiëren

Mijn gedacht was dus deze via een externa USB aan de Syno te hangen en zo de gegevens naar de nieuwe schijf te kunnen kopiëren
Maar de Syno vreet geen externe USB-HDD apparaten

Vervolg gedachte is dus NAS opnieuw installeren met HDD1 erin.
De oude HDD van de 713 Syno intern op plek HDD2 eraan hangen, en data kopiëren naar HDD1
Oude HDD eruit, nieuwe HDD2 erin en intern een backup van HDD1 naar HDD2

Of kan de Syno de oude 713 HDD op plek HDD2 ook niet lezen als een data-schijf om niet via netwerk te hoeven kopieren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Saekerhett
gastje01 schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 14:07:
[...]

Niet per se met statische adressen, wel met het probleem wat je daarmee opgelost hebt, namelijk dat de *arr collectie elkaar niet kan vinden. Je kan in de containers gewoon de container/hostname van de andere container gebruiken waar je aan wil linken, dan maakt het IP adres (statisch of niet) ook niets meer uit.
Goeie, die IP-adressen boeien me niet, als ik ze via de hostname kan laten verbinden met elkaar is dat ook prima. Echter, voorbeeld vanuit Radarr:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dWlZ_oWqruKPoE9fbM5xS_1DsbE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/xNotdwvCMGIZGkqlGgZxl4SE.png?f=user_large

'qbittorrent' is dus de naam van de docker en hij kan hem niet resolven. Alle betrokken dockers zitten op hetzelfde 172.17.0.x subnet.
WheeleE schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 14:32:
[...]

Kun je de containers niet benaderen via localhost:<poortnr> ? Dat zou, dacht ik, ook moeten werken.
'localhost' werkt helaas ook niet. Ik zoek ondertussen ook even verder, jullie hulp wordt in elk geval gewaardeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noobynater
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
Saekerhett schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 14:50:
[...]
'qbittorrent' is dus de naam van de docker en hij kan hem niet resolven. Alle betrokken dockers zitten op hetzelfde 172.17.0.x subnet.
Zitten ze ook op hetzelfde Docker netwerk? Klein compose voorbeeld:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
version: '3'

networks:
  example-network-name:

services:
  container1:
    container_name: container1-name
    networks:
      - example-network-name

container2:
    container_name: container2-name
    networks:
      - example-network-name

container3:
    container_name: container3-name
    networks:
      - example-network-name

container4:
    container_name: container4-name
    networks:
      - example-network-name

In dit voorbeeld kan container4 benaderd worden met "container4-name".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saekerhett
noobynater schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 14:56:
[...]

Zitten ze ook op hetzelfde Docker netwerk? Klein compose voorbeeld:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
version: '3'

networks:
  example-network-name:

services:
  container1:
    container_name: container1-name
    networks:
      - example-network-name

container2:
    container_name: container2-name
    networks:
      - example-network-name

container3:
    container_name: container3-name
    networks:
      - example-network-name

container4:
    container_name: container4-name
    networks:
      - example-network-name

In dit voorbeeld kan container4 benaderd worden met "container4-name".
Jep, ze zitten allemaal in hetzelfde netwerk 'bridge'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucko
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 03:46

Yucko

One clown to rule them all !

Saekerhett schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 15:08:
[...]

Jep, ze zitten allemaal in hetzelfde netwerk 'bridge'.
ik weet niet beter dan dat DNS resolving tussen containers op het standaard bridge netwerk van Docker niet werkt.

Dan moet je een eigen bridge netwerk ernaast aanmaken en je containers daarop zetten ... dan werkt het wel.

[ Voor 18% gewijzigd door Yucko op 05-10-2023 18:05 ]

iPhone 15 Pro Max Titanium Black 256GB -  iPad Pro 2018 12.9" Space Gray 64GB -  AirPods Pro -  Watch 5 Space Gray LTE -  TV 4K 128GB -  TV 4 64GB -  Wireless CarPlay

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tozzke
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 06:43

tozzke

aka tozzert

Ik laat alles babbelen via het IP van m'n NAS (de host dus) en dat werkt al jaren prima?
En ja, ik heb alle *arr containers (en meer) in bridge geconfigureerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saekerhett
Yucko schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 18:04:
[...]

ik weet niet beter dan dat DNS resolving tussen containers op het standaard bridge netwerk van Docker niet werkt.

Dan moet je een eigen bridge netwerk ernaast aanmaken en je containers daarop zetten ... dan werkt het wel.
Ok, gaan we dat proberen!

Edit: een nieuw netwerk binnen Docker aanmaken was inderdaad de oplossing! Alle betreffende containers heb ik nu daar ingehangen en nu kunnen ze allemaal met de hostname (lees: Docker naam) met elkaar praten.

Thx!

[ Voor 22% gewijzigd door Saekerhett op 05-10-2023 21:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Capt Waffles
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 05:59
Ik ben de wall brick/voeding van m’n DS218+ kwijtgeraakt bij verhuis, weet iemand welke afmeting DC plug dat moet zijn? Ik heb het proberen te meten en het lijkt 6.3mm x 2.7mm te zijn.

Ik zou graag een degelijke & efficiënte adapter kopen ter vervanging, maar holy cow, wat een wildgroei er is in verschillende maten! En ze liggen zo dicht bij elkaar dat meten al heel nauwkeurig moet gebeuren om ‘t zeker te weten.

Belgisch Limburg | Mitsubishi Electric MSZ-LN35VG2 binnenunit + MUZ-LN35VG2 buitenunit | Diehl 4601S + 3850 Wp (22x Sunflower 175W ZO) | SMA Sunny Boy 4.0 + 7070 Wp (7x JinkoSolar 505W NO + 7x JinkoSolar 505W ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerritjan
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 08:37
Capt Waffles schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 12:56:
Ik ben de wall brick/voeding van m’n DS218+ kwijtgeraakt bij verhuis, weet iemand welke afmeting DC plug dat moet zijn? Ik heb het proberen te meten en het lijkt 6.3mm x 2.7mm te zijn.

Ik zou graag een degelijke & efficiënte adapter kopen ter vervanging, maar holy cow, wat een wildgroei er is in verschillende maten! En ze liggen zo dicht bij elkaar dat meten al heel nauwkeurig moet gebeuren om ‘t zeker te weten.
Wat is er mis met zoiets?

https://maxict.nl/synolog...-60-w-zwart-p7060618.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Capt Waffles
Terechte vraag :) . Technisch niets, als ik de originele voeding nog had dan gebruikte ik die gewoon. Maar als ik er dan toch eentje moet aanschaffen steun ik liever een bedrijf dat fatsoenlijke informatie verschaft over zijn producten, en ook bijvoorbeeld verteld wat het sluipverbruik en de efficientie is. Een beetje een principe kwestie. Adapters zijn typisch zo'n dingetje waar het veelal een oerwoud van semi-anonieme (rebranded) China meuk is.

Ik zie bijvoorbeeld veel liever iets zoals deze, dat is netjes gedocumenteerd, en ik weet van Meanwell dat het goede kwaliteit is. En nog goedkoper ook. Dus ja, op zich werkt je suggestie perfect, maar daar steun ik zakelijk gedrag mee waar ik geen fan van ben :)

Belgisch Limburg | Mitsubishi Electric MSZ-LN35VG2 binnenunit + MUZ-LN35VG2 buitenunit | Diehl 4601S + 3850 Wp (22x Sunflower 175W ZO) | SMA Sunny Boy 4.0 + 7070 Wp (7x JinkoSolar 505W NO + 7x JinkoSolar 505W ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 16-09 08:42

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

Beste mensen, ik zoek me suf en hoop dat hier iemand me verder kan helpen.

Ik heb hier een Synology NAS van mijn zwager. Hij is al een aantal jaren geleden overleden en zijn vrouw is nu aan het dementeren. Gelukkig heb ik aantekeningen met. gebruikersnamen en wachtwoorden, want ik wil de foto's van die server halen voor de kinderen.

Als root inloggen lukt niet; mogelijk heeft hij er een beperking op gezet met welk IP-adres je toegang kunt krijgen en welk adres dat is weet ik niet.

Nu kwam ik erachter dat ik wel smb-toegang kan krijgen. Dat wil zeggen: op mijn iPhone kan ik met 'Bestanden' prima in een aantal mappen kijken. Probeer ik dat echter op mijn Macbook (Finder > cmd-K en dan het IP-adres van die NAS) lukt het niet. Ik kan gebruikersnaam en wachtwoord invullen, maar dan schud het venstertje van nee. Ik kom er niet in. En dat terwijl het met dezelfde gebruikersnaam en wachtwoord op de iPhone geen enkel probleem is.

Wat doe ik verkeerd, waarom kom ik er niet in vanaf mijn Mac?
Ik heb overal gezocht, maar vond geen vergelijkbare situatie (of ik gebruikte niet de juiste zoekwoorden?).

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• upje
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 16-09 18:50
@Hippe Lip Je kan het admin wachtwoord resetten als je, zoals jij, fysieke toegang hebt tot de NAS. Zie https://kb.synology.com/e...forgot_the_admin_password

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reinier68
Hippe Lip schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 14:22:
Beste mensen, ik zoek me suf en hoop dat hier iemand me verder kan helpen.

Ik heb hier een Synology NAS van mijn zwager.

Wat doe ik verkeerd, waarom kom ik er niet in vanaf mijn Mac?
Ik heb overal gezocht, maar vond geen vergelijkbare situatie (of ik gebruikte niet de juiste zoekwoorden?).
Hoi,

Welk type NAS is het?

Oude modellen hebben alleen SMB1, soms nog net 2. Windows en MAC babbelen alleen nog SMB3 uit veiligheidsoverwegingen.

Inloggen doe je niet met ROOT maar met admin. Al is de kans heel groot dat 'admin' disabled is en dat hij er een alternatief account voor heeft gemaakt (en zo hoort het ook:-) ).

Probeer gewoon met alle accounts die je hebt in te loggen via een browser om te zien of je daarmee admin rechten hebt. Als de NAS heel oud is, dan zal dat ook niet werken, iets met TLS 1.0 wat tegenwoordig ook niet meer mag.

SMB1 en 2 kan je nog wel op je MAC aanzetten, misschien TLS1.0 ook nog wel (ik ken de MAC niet heel goed).

Pas de reset uitvoeren als je SMB1,2 en TLS zaken hetbt uitgesloten.
Als je te lang de reset uitvoert is alles weg, ook je data.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

upje schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 14:30:
@Hippe Lip Je kan het admin wachtwoord resetten als je, zoals jij, fysieke toegang hebt tot de NAS. Zie https://kb.synology.com/e...forgot_the_admin_password
Reset je daarmee alleen het adminwachtwoord? En blijft de rest, inclusief de share-definities (smb), dan bewaard? Das mijn grote angst namelijk…

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

reinier68 schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 15:17:
[...]
Hoi,

Welk type NAS is het?
Oud beestje van meer dan 10 jaar geleden: DS212+
Oude modellen hebben alleen SMB1, soms nog net 2. Windows en MAC babbelen alleen nog SMB3 uit veiligheidsoverwegingen.
Hoe zet ik dat aan op mijn Mac?

Edit:
Blijkt standaard aan te staan op Mac.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P3meqJ3MbDlcIjzl8chvemPy1fk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ailvw2tWF5rTinkRRa5Inke3.jpg?f=fotoalbum_large
Inloggen doe je niet met ROOT maar met admin. Al is de kans heel groot dat 'admin' disabled is en dat hij er een alternatief account voor heeft gemaakt (en zo hoort het ook:-) ).
Nou, in het wachtwoordenlijstje staat 'root' met een wachtwoord. Vandaar.
Maar ik kom er ook niet in met admin, zijn voornaam, achternaam of een bekende verbastering daarvan.
Probeer gewoon met alle accounts die je hebt in te loggen via een browser om te zien of je daarmee admin rechten hebt. Als de NAS heel oud is, dan zal dat ook niet werken, iets met TLS 1.0 wat tegenwoordig ook niet meer mag.

SMB1 en 2 kan je nog wel op je MAC aanzetten, misschien TLS1.0 ook nog wel (ik ken de MAC niet heel goed).
SMB1 blijkt standaard dus aan te staan, dus het lijkt wat anders te zijn.
Het vreemdste vind ik dat het wél lukt op de iPhone, maar niet op de Mac...
Pas de reset uitvoeren als je SMB1,2 en TLS zaken hetbt uitgesloten.
Als je te lang de reset uitvoert is alles weg, ook je data.
Ja, daarvoor ben ik ook bang, dus ik wil alle opties eerst proberen voordat ik aan de reset ga beginnen. Het is altijd de vraag hoe je uit zo'n procedure komt...

[ Voor 16% gewijzigd door Hippe Lip op 08-10-2023 16:36 ]

<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peter-rm
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 08:49
reset en meteen na de eerste beep stoppen. aanloggen in het webinterface, user admin, zonder ww

dan kun je met admin rechten alles herstellen.

wel weer een ww aan het admin account toekennen

[ Voor 0% gewijzigd door peter-rm op 08-10-2023 16:35 . Reden: typo ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reinier68
Hippe Lip schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 14:22:

Nu kwam ik erachter dat ik wel smb-toegang kan krijgen. Dat wil zeggen: op mijn iPhone kan ik met 'Bestanden' prima in een aantal mappen kijken. Probeer ik dat echter op mijn Macbook (Finder > cmd-K en dan het IP-adres van die NAS) lukt het niet.
Heb je in finder wel: SMB://<ip adres> gedaan?
Als je er SMB voor zet weet de MAC die hij SMB moet gebruiken

Dat een MAC anno 2023 SMB1 standaard nog aan heeft staan vind ik heel bijzonder, in negatieve zin, gezien MAC altijd veiligheid voorop heeft staan.

[ Voor 13% gewijzigd door reinier68 op 08-10-2023 16:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

reinier68 schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 16:41:
[...]
Heb je in finder wel: SMB://<ip adres> gedaan?
Als je er SMB voor zet weet de MAC die hij SMB moet gebruiken
Jazeker. Geprobeerd mét en zónder.
Ook in Safari geprobeerd, met als resultaat dat het in Finder geopend wordt. Dus ik krijg wel contact, maar om de een of andere reden wordt gebruikersnaam en wachtwoord (via de Mac) niet geaccepteerd. Het loginschermpje schud van nee.
En dat terwijl het op de iPhone (Bestanden) wel werkt met diezelfde credentials...

De hamvraag is dus waarom dezelfde credentials wél geaccepteerd worden vanaf een iPhone en niet vanaf een Mac.
Dat een MAC anno 2023 SMB1 standaard nog aan heeft staan vind ik heel bijzonder, in negatieve zin, gezien MAC altijd veiligheid voorop heeft staan.
Bron:
https://support.apple.com...0SMB%201%20indien%20nodig.

[ Voor 10% gewijzigd door Hippe Lip op 08-10-2023 17:46 ]

<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reinier68
Hippe Lip schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 17:36:
[...]

Jazeker. Geprobeerd mét en zónder.
Ook in Safari geprobeerd, met als resultaat dat het in Finder geopend wordt. Dus ik krijg wel contact, maar om de een of andere reden wordt gebruikersnaam en wachtwoord (via de Mac) niet geaccepteerd. Het loginschermpje schud van nee.
En dat terwijl het op de iPhone (Bestanden) wel werkt met diezelfde credentials...

[/quote]
[/quote]
Bron:
https://support.apple.com...0SMB%201%20indien%20nodig.
Ik las het idd. Ben geen specialist op MAC gebied, dus hier stopt het voor mij een beetje.
Wel raar dat het via de iphone wel werkt.

Misschien kan je dit nog even proberen: https://www.mucommander.com/
Kwam ik tegen via deze link: https://www.tutonaut.de/e...cos-and-windows-10-again/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

@reinier68
Het lijkt dus geen smb-probleem te zijn, want ik krijg wel een login-popupschermpje, maar een authenticatieprobleem tussen Mac en Synology.

Enig idee hoe authenticatie afgehandeld wordt?

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

peter-rm schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 16:34:
reset en meteen na de eerste beep stoppen. aanloggen in het webinterface, user admin, zonder ww

dan kun je met admin rechten alles herstellen.

wel weer een ww aan het admin account toekennen
Dank voor de hint. Duidelijke procedure.

Toch bewaar ik die reset voor het laatst. Er staat in de notes namelijk een wat ontmoedigend punt:
Encrypted folders are unmounted and the feature Mount automatically on startup is disabled.
en
Encrypted volumes are locked because the Encryption Key Vault has been erased and disabled. You must re-enable the vault and then use the respective recovery key to unlock each encrypted volume.
Moet je die key natuurlijk wel hebben.

Die zwager heeft dingen (met hulp van een wat fanatieke vriend) soms wat zwaar beveiligd. Zou dus zomaar kunnen dat hij alle content versleuteld opgeslagen heeft en dan ben ik bij zo'n reset alles kwijt. 8)7

[ Voor 14% gewijzigd door Hippe Lip op 08-10-2023 17:57 ]

<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reinier68
@Hippe Lip
Heb je de beschikking over een Windows machine toevallig?
Of kan je er even eentje lenen?
Ben benieuwd of dat wel kan verbinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

reinier68 schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 18:03:
@Hippe Lip
Heb je de beschikking over een Windows machine toevallig?
Of kan je er even eentje lenen?
Ben benieuwd of dat wel kan verbinden.
Hmm, zal eens kijken of ik mijn oude laptop nog aan de praat krijg. Die heb ik al zeker 2 jaar niet meer aan gehad.
En anders iemand hier uitnodigen met een Win-machine idd.

Dank voor de suggestie. d:)b

<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reinier68
Hippe Lip schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 18:09:
[...]

En anders iemand hier uitnodigen met een Win-machine idd.

Dank voor de suggestie. d:)b
Linkje voor TLS1.0 aan te zetten onder windows browsers... voor DSM beheer :-)
https://knowledge.digicer...information/INFO3297.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad-dog
  • Laatst online: 23:42
Vol goede moed dit weekend een DS124 geïnstalleerd, nadat ik Xpenology wat zat was. Via zowel Download Station als SabNZBD is de performance echter 3x zo laag als op de Xpenology bak(Pentium G4000 serie) en op m'n werkbak(Ryzen 5600X)

Belasting op CPU en RAM gaan niet over de 50% heen

Is dit toch puur een kwestie van gebrek aan CPU-power van de DS124(Realtek 1619B) of doe ik hier zelf iets verkeerd?

Downloadsnelheid(10 verbindingen)

DS124: 30-40MB/sec
XP & Werkbak: 90-100MB/sec

PS.
Alles op basis van dezelfde SSD, bottleneck zit em niet in de opslag

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Een pentium G4000 heeft minimaal een factor 5x de cpu performance ten opzichten van die realtek 1619.
Dus een behoorlijk verschil voor cpu intensieve taken is te verwachten, maar bij downloaden zou het netwerk de bottleneck moeten zijn dus je moet het daar zoeken.

Hoe test je die snelheden?
Doe je dat soms met torrents want dat vergt wel veel cpu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hans_lenze
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 16-09 09:46
mad-dog schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 10:20:
Vol goede moed dit weekend een DS124 geïnstalleerd, nadat ik Xpenology wat zat was. Via zowel Download Station als SabNZBD is de performance echter 3x zo laag als op de Xpenology bak(Pentium G4000 serie) en op m'n werkbak(Ryzen 5600X)

Belasting op CPU en RAM gaan niet over de 50% heen

Is dit toch puur een kwestie van gebrek aan CPU-power van de DS124(Realtek 1619B) of doe ik hier zelf iets verkeerd?

Downloadsnelheid(10 verbindingen)

DS124: 30-40MB/sec
XP & Werkbak: 90-100MB/sec

PS.
Alles op basis van dezelfde SSD, bottleneck zit em niet in de opslag
Ik heb precies de tegenovergestelde stap gemaakt: van een instap ARM Synology naar XPenology op een instap desktop.
Bij mij was het snelheidsverschil ongeveer gelijk en ik ben dus heeel erg blij met de overstap.

while (! ( succeed = try ()));

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad-dog
hans_lenze schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 11:39:
[...]

Ik heb precies de tegenovergestelde stap gemaakt: van een instap ARM Synology naar XPenology op een instap desktop.
Bij mij was het snelheidsverschil ongeveer gelijk en ik ben dus heeel erg blij met de overstap.
Heb je een gigabit verbinding? Met een 400Mbit verbinding zou ik het verschil ook niet gaan merken namelijk. Voor de rest werkt alles prima. Gewone filetransfers tikken ook gewoon de gigabit aan, alleen usenet is een ander verhaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad-dog
Ben(V) schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 11:09:
Een pentium G4000 heeft minimaal een factor 5x de cpu performance ten opzichten van die realtek 1619.
Dus een behoorlijk verschil voor cpu intensieve taken is te verwachten, maar bij downloaden zou het netwerk de bottleneck moeten zijn dus je moet het daar zoeken.

Hoe test je die snelheden?
Doe je dat soms met torrents want dat vergt wel veel cpu.
Nee, via usenet. Ik begrijp dat een 1619B geen snelheidsmonster is, echter gaat het hier alleen puur om het downloaden. Zaken als PAR repair staat allemaal uit.

Wat ik in de andere post ook al aangeef, pure filetransfers geven geen problemen

[ Voor 6% gewijzigd door mad-dog op 09-10-2023 11:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hans_lenze
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 16-09 09:46
mad-dog schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 11:43:
[...]

Heb je een gigabit verbinding? Met een 400Mbit verbinding zou ik het verschil ook niet gaan merken namelijk. Voor de rest werkt alles prima. Gewone filetransfers tikken ook gewoon de gigabit aan, alleen usenet is een ander verhaal
Nee, ik heb geen gigabit internet verbinding.
Met intern netwerk gebruik is het verschil al enorm. Rsync en Drive synchronisaties (dingen die wat CPU van de NAS vragen voor hash & compare) gaan een factor 4 sneller van/naar de Xpenology machine.

while (! ( succeed = try ()));

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Capt Waffles
Capt Waffles schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 12:56:

Update: ik heb 't aan Synology gevraagd middels support ticket en die weten 't ook niet 8)7
Kreeg een antwoord dat de enige specs die ze konden vinden dezelfde specs zijn die ik ook al op hun site gevonden had (zeer summier) en een linkje naar de adapter in de Synology store.

Op zich wel netjes geantwoord, maar toch een beetje jammer als je als fabrikant een vrij basis dingetje over je product niet weet :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rscheper
  • Laatst online: 09:11
Misschien heeft hier iemand een idee..

Ik heb een DS620slim met 6x 960GB SSD. Ik wil graag terug naar 2x1.6TB (later 4, maar voor nu vul ik deze 2 aan met 2 van de bestaande pool). maar ik draai SHR (1) dus ik mag maar 1 schijf weghalen. Ik kan het aantal schijven dus niet zomaar verlagen.

Dus ik dacht: complete backup naar mijn backup NAS, daarna alle huidige schijven er uit en 2 nieuwe schijven er in (om later nog 2 toe te voegen) Vervolgens kun je de back-up niet terugzetten omdat er schijven ontbreken want hij wil ook de pool/volume terugzetten zoals het was) Is mijn enige manier nu om DSM helemaal nieuwe te configureren met de hand en alle bestanden ook vanuit de backup terug halen?

[ Voor 12% gewijzigd door rscheper op 09-10-2023 17:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reinier68
rscheper schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 17:34:
Dus ik dacht: complete backup naar mijn backup NAS, daarna alle huidige schijven er uit en 2 nieuwe schijven er in (om later nog 2 toe te voegen) Vervolgens kun je de back-up niet terugzetten omdat er schijven ontbreken want hij wil ook de pool/volume terugzetten zoals het was) Is mijn enige manier nu om DSM helemaal nieuwe te configureren met de hand en alle bestanden ook vanuit de backup terug halen?
Ik neem aan dat je met Hyper Backup werkt?
En gekozen hebt voor "entire system"? Dan heb je geheel DSM, configuratie en data.
Als je gaat restoren (ook entire sytem) dan zal alles worden teruggezet. Het is immers een volledige systeem backup.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rscheper
reinier68 schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 19:49:
[...]

Ik neem aan dat je met Hyper Backup werkt?
En gekozen hebt voor "entire system"? Dan heb je geheel DSM, configuratie en data.
Als je gaat restoren (ook entire sytem) dan zal alles worden teruggezet. Het is immers een volledige systeem backup.
Zeker heb ik hier voor gekozen, maar omdat ik van 6 naar nu 2 (of 4) schijven gaat, zegt hij dat schijven 3,4,5 en 6 ontbreken. En dus wil hij geen restore doen, omdat hij ook de pool/volume wil herstellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reinier68
rscheper schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 19:59:
[...]

Zeker heb ik hier voor gekozen, maar omdat ik van 6 naar nu 2 (of 4) schijven gaat, zegt hij dat schijven 3,4,5 en 6 ontbreken. En dus wil hij geen restore doen, omdat hij ook de pool/volume wil herstellen.
Je zou ook alleen data moeten kunnen restoren: YouTube: How to Use Hyper Backup to Restore Data or LUN
Kijk vanaf 1:30.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rscheper
reinier68 schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 20:07:
[...]

Je zou ook alleen data moeten kunnen restoren: YouTube: How to Use Hyper Backup to Restore Data or LUN
Kijk vanaf 1:30.
Ik had gehoopt alles in 1x te kunnen restoren middels de Entire System optie. Ik had gelukkig ook een backup rechtstreeks gemaakt op een USB schijf. Ik krijg geen data vanaf mijn backup nas (waar ik dus alleen voor entire system heb gekozen). Maar vanaf mijn USB schijf kun je alsnog de hele system config en alle applicaties + data herstellen. Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oesie
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16-09 14:57
Ik sta op het punt om van mijn de data van mijn 1511+ (één raid 5 array van 10 TB) te migreren naar een 923+ met 32 GB RAM en een 10Gbit NIC (16 TB in raid 1). Ik overweeg ook nog nvme drives. Wellicht dat jullie feedback hebben op mijn use cases:
  • Niet onnodig laten draaien van de sata disks (2 * 16 TB raid 1). Met de gedachte dat dit mogelijk de levensduur van de 16TB's verlengd. Maar maakt dat wat uit?
  • Door het opslaan van een stream van een camera zullen de hdd's natuurlijk niet in standby gaan. Daarom zit ik eraan te denken om een oude harde schijf uit mijn 1511+ over te zetten (er zijn nog twee slots over en anders kan dat nog via USB). Dan ratelen niet twee of meer hdd's maar eentje.
  • Eventueel meerdere vm's/containers draaien op de NAS (daarom ook de 32 gb mem geplaatst). Maar dan zullen de hdd's ook niet uit gaan. Heb nog een aparte NUC met Proxmox erop welke ik nu gebruik voor o.a. Home Assistant. Daar zou geheugen bij moeten wil ik daar meerdere containers/vm's op kunnen draaien. Is natuurlijk de goedkopere optie alleen dan geen raid. In de NUC zit namelijlk één nvme disk.
  • Nog een 10GB nic plaatsen in mijn desktop zodat ik een directe 10GB verbinding kan maken. En daarmee bestanden op de NAS opsla i.p.v. de desktop
Dus wat is wijsheid in deze. Bijvoorbeeld:
  • Extra nvme storage pool aanmaken op de NAS en de dure prijs van Synology voor lief nemen.
  • Toch de raid1 array gebruiken omdat constante belasting niet zoveel uit maakt (op stroom verbruik na).
  • De NUC upgraden (misschiend dan weer zonde van de 32 GB memory).
  • Wat anders?
Keuzes, keuzes, keuzes :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr.Roelski
  • Laatst online: 04-09 21:02

Dr.Roelski

Walk on ....

Oesie schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 09:05:
Ik sta op het punt om van mijn de data van mijn 1511+ (één raid 5 array van 10 TB) te migreren naar een 923+ met 32 GB RAM en een 10Gbit NIC (16 TB in raid 1). Ik overweeg ook nog nvme drives. Wellicht dat jullie feedback hebben op mijn use cases:
  • Niet onnodig laten draaien van de sata disks (2 * 16 TB raid 1). Met de gedachte dat dit mogelijk de levensduur van de 16TB's verlengd. Maar maakt dat wat uit?
  • Door het opslaan van een stream van een camera zullen de hdd's natuurlijk niet in standby gaan. Daarom zit ik eraan te denken om een oude harde schijf uit mijn 1511+ over te zetten (er zijn nog twee slots over en anders kan dat nog via USB). Dan ratelen niet twee of meer hdd's maar eentje.
  • Eventueel meerdere vm's/containers draaien op de NAS (daarom ook de 32 gb mem geplaatst). Maar dan zullen de hdd's ook niet uit gaan. Heb nog een aparte NUC met Proxmox erop welke ik nu gebruik voor o.a. Home Assistant. Daar zou geheugen bij moeten wil ik daar meerdere containers/vm's op kunnen draaien. Is natuurlijk de goedkopere optie alleen dan geen raid. In de NUC zit namelijlk één nvme disk.
  • Nog een 10GB nic plaatsen in mijn desktop zodat ik een directe 10GB verbinding kan maken. En daarmee bestanden op de NAS opsla i.p.v. de desktop
Dus wat is wijsheid in deze. Bijvoorbeeld:
  • Extra nvme storage pool aanmaken op de NAS en de dure prijs van Synology voor lief nemen.
  • Toch de raid1 array gebruiken omdat constante belasting niet zoveel uit maakt (op stroom verbruik na).
  • De NUC upgraden (misschiend dan weer zonde van de 32 GB memory).
  • Wat anders?
Keuzes, keuzes, keuzes :o
Ik heb aparte ssd in bay 8 zitten als volume2 en heb daar al m'n dockers op staan. Folder wordt gebackupt naar de raid6 op volume1. Echter gaan bij mij nooit de schijven van volume1 in standby, dus als je aanname is dat dit wel zou moeten kunnen is dat wellicht je eerste uitdaging. Als je dat namelijk niet gaat lukken is het energie argument al weg.
Verder wellicht ook kijken of je je netwerk ook op de 10Gb kan aansluiten. Heb dit zelf gedaan door een 10Gb switch. Rest van netwerk is 2.5Gbit geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koekstra
  • Niet online
WheeleE schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 09:46:
Dat zal voor het overzicht zijn vermoed ik. Als je meerdere folders met dezelfde naam backupt is het wel handig om te weten welke waarvandaan komt op je HD.
Is er een specifieke reden waarom je dat hele pad niet in de backupmap wil? Voor het (regelmatig) raadplegen van bestanden is zo'n pad inderdaad niet handig. Dankan een synchronisatietaak wellicht ook bruikbaar zijn, inclusief versiehistorie.
Ik heb 1 Nas specifiek voor het back-uppen van een bepaalde map (met submappen).
Elke wijziging wordt automatisch naar de Nas geschreven, maar ik moet nu (niet dagelijks gelukkig) eerst eindeloos veel irrelevante mappen open klikken op de Nas om bij de inhoud te komen.

Waar ik op mijn laptop gewoon een snelkoppeling heb, en een linkje naar de map bij 'recent gebruikt' heb ik dat niet op de Nas.

Wat is het verschil tov een synchronisatie taak? Feitelijk doe ik nu ook syncen toch? Elk bestandje wat ik nieuw plaats of aanpas wordt direct op de Nas gezet (bij een actieve netwerk/internet verbinding iig)

Edit:
Dit nog gevonden
https://reddit.com/r/synology/s/qvhFloFeDN

Mijn methode is wel juist, want ik wil voorkomen dat er bestanden verdwijnen op de Nas als er perongeluk wat mis gaat op de laptop.

Anyhow, ik zal er mee moeten leren leven :+

[ Voor 10% gewijzigd door Koekstra op 12-10-2023 11:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ComTech
Ik zie op de frontpage dat 7.2.1-69057 Update 1 al uit is maar ik zit nog op 7.2-64570.
Geen melding gehad dat er een update beschikbaar is, ik weet dat het staged rolout is maar dan zou ik toch eerst 7.2.1-69057 wel gehad moeten hebben voordat update 1 uit komt.
Als ik handmatig zoek naar updates geeft hij aan dat ik up to date ben :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RicoK
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 16-09 20:12
ComTech schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 20:31:
Ik zie op de frontpage dat 7.2.1-69057 Update 1 al uit is maar ik zit nog op 7.2-64570.
Geen melding gehad dat er een update beschikbaar is, ik weet dat het staged rolout is maar dan zou ik toch eerst 7.2.1-69057 wel gehad moeten hebben voordat update 1 uit komt.
Als ik handmatig zoek naar updates geeft hij aan dat ik up to date ben :?
Zie de important notes:

Important notes
Your Synology NAS may not notify you of this DSM update because of the following reasons. If you want to update your DSM to this version now, please click here to update it manually.
Your DSM is working fine without having to update. The system evaluates service statuses and system settings to determine whether it needs to update to this version.

Ofwel, als je NAS deze update niet nodig hebt, krijg je deze niet aangeboden.

Mijn DS216+II update ik ook altijd handmatig door het bestand te downloaden van de Synology site.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ComTech
RicoK schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 20:53:
[...]

Zie de important notes:

Important notes
Your Synology NAS may not notify you of this DSM update because of the following reasons. If you want to update your DSM to this version now, please click here to update it manually.
Your DSM is working fine without having to update. The system evaluates service statuses and system settings to determine whether it needs to update to this version.

Ofwel, als je NAS deze update niet nodig hebt, krijg je deze niet aangeboden.

Mijn DS216+II update ik ook altijd handmatig door het bestand te downloaden van de Synology site.
Dat staat inderdaad bij 7.2.1-69057 Update 1 maar bij 7.2.1-69057 staat :
For the models below, you can only download the upgrade patch from Synology Download Center because you won't receive notifications for this update on your DSM.
FS Series: FS3017, FS2017, FS1018
XS Series: RS18016xs+, RS4017xs+, RS3617xs+, RS3617xs, RS3617RPxs, RS18017xs+, DS3617xs, DS3617xsII, DS3018xs
Plus Series: RS2416RP+, RS2416+, DS916+, DS716+II, DS716+, DS216+II, DS216+, DS1817+, DS1517+, RS2818RP+, RS2418RP+, RS2418+, RS818RP+, RS818+, DS1618+, DS918+, DS718+, DS218+, RS1219+
Value Series: DS416, DS416play, DS216, DS216play, DS116, RS816, DS1817, DS1517, RS217, DS418play
J Series: DS416slim, DS416j, DS216j, DS418j, DS218j, DS419slim, DS119j
Ik heb een DS1522+ deze staat niet in deze lijst dus zou die toch wel een notificatie moeten krijgen voor deze update?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sh623661
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 21:26
Soms moet je blij zijn dat je een versie niet zo snel krijgt.
Ik heb de DS-1621XS+ en heb de 7.2.1-69057 versie maandag geinstalleerd.
Een dag later kwam ik er achter dat ik niets meer kon kopieren naar de Synology vanaf mijn pc etc.
Na veel zoeken op internet kwam ik er achter dat de driver voor mijn 10GbE netwerkinterfacekaart niet goed was. Ik kon hem wel via de 1GbE aansluiten. Gelukkig is er nu snel de update uitgebracht en werkt het nu ook weer via de 10GbE netwerkinterfacekaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RicoK
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 16-09 20:12
ComTech schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 21:13:
Ik heb een DS1522+ deze staat niet in deze lijst dus zou die toch wel een notificatie moeten krijgen voor deze update?
Net wat in de important notes staat die ik deelde, als je NAS deze update niet nodig hebt, krijg je deze niet gepusht. Wél kun je je deze handmatig downloaden en installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nappie
  • Laatst online: 03-11-2024

Nappie

Share and enjoy

Ik ben aan het twijfelen tussen een DS224+ en een DS223. Op papier verbruiken ze ongeveer evenveel stroom (idle 4,4 vs 4,1W, "busy" 14.7 vs 17.3W). Is er iets bekend over hoe dat in de praktijk uitpakt? Het komt denk ik een beetje neer op Celeron J4125 vs Realtek RTD1619B.
Het apparaat gaat bij mij niet heel erg druk zijn. De meeste activiteit wordt veroorzaakt door Surveillance Station met 1 camera.

Only way to feel the noise is when its good and loud.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08:23

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@Nappie Louter kijkend naar de specs lijkt me de keuze eenvoudig: de DS224+.

Door z'n x86 processor kun je docker en vm's gebruiken en je kunt het intern geheugen uitbreiden. Daarmee is het apparaat veelzijdiger en meer toekomstbestendig.

Een nas gaat vaak vele jaren mee, daarom handig om niet alleen naar je huidige use case te kijken maar er ook rekening mee te houden dat je de nas over enkele jaren nog meer taken wilt geven.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xymox
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09-09 13:19

Xymox

Determinism rulez !

Ik zoek naar de juiste acties die ik moet uitvoeren voor het vervangen van een oude HD in mijn DS420j.

Er zitten 4 HD's in.
Configuratie is : raid type basic

4 storage pools met ieder 1 volume.
Dus elke HD los volume.

Volume1 is een oude HDD die ik preventief wil vervangen door een nieuwe.

Ik heb reeds alle applicaties verplaatst van volume1 naar volume2
Alle shared folders van volume1 weggehaald.

Ik neem aan dat ik nu volume1 HDD kan vervangen en dat DSM automatisch een nieuw volume1 maakt en dat alles blijft draaien.

Kan ik simpel gezegd de NAS uitzetten, de HDD vervangen en weer aanzetten?

Of moet ik eerst andere handelingen uitvoeren met de oude HDD er nog in?

Intel i9-9900K | MSI MPG Z390 Gaming Pro Carbon | MSI RTX 2080Ti Gaming X Trio | Ballistix Sport LT (32GB) | MSI Optix MAG274QRF-QD 1440p | Samsung 970 EVO Plus (2TB) | NZXT Kraken X52 | Valve Index | Fractal Design R6 | Synology DS420j

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemiparo
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Voor de DSM update kon ik via mijn Samsung TV mijn NAS benaderen (de media mappen). Nu kan dit niet meer. Ik zie de NAS wel en kan selecteren maar krijg de melding 'Geen inhoud gevonden'. Daardoor schrok ik maar gelukkig zijn de mappen nog wel gevuld alleen zie ik zie niet. Via de PlayStation 3 hetzelfde maar krijg ik ook een melding: Een DLNA protocolfout (501) is opgetreden.

Wat lopen 'rommelen' en alles werkt weer. Blijkbaar ergens toch iets verkeerds ingesteld.
Het package Mediaserver heeft met installeren de mappen 'music', 'photo' en 'video' aangemaakt. Stel dat ik dat package deinstalleer, gaan die mappen (en de inhoud) dan ook weg? Zou sowieso graag een of meerdere mappen van video willen afschermen met een wachtwoord voor jonge kijkers, is dat een optie? Aangezien ik geen wachtwoord nodig heb.

[ Voor 70% gewijzigd door hemiparo op 17-10-2023 06:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• technorabilia
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 15-09 14:44
Hippe Lip schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 17:54:
[...]

Dank voor de hint. Duidelijke procedure.

Toch bewaar ik die reset voor het laatst. Er staat in de notes namelijk een wat ontmoedigend punt:

[...]

en

[...]

Moet je die key natuurlijk wel hebben.

Die zwager heeft dingen (met hulp van een wat fanatieke vriend) soms wat zwaar beveiligd. Zou dus zomaar kunnen dat hij alle content versleuteld opgeslagen heeft en dan ben ik bij zo'n reset alles kwijt. 8)7
Ik zou dit inderdaad tot het laatst bewaren. Het kan zijn dat er nog een oude DSM versie opstaat waar je nog met root (i.p.v. admin) moet inloggen. Aangezien je ook via je telefoon verbinding kunt maken zou ik daar vanuit gaat en een geschikte client vinden waar je e.e.a. mee kunt kopiëren.

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hgwj1983
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 23:48
Mijn broertje heeft een DS918+. Deze was vandaag heel stroperig met inloggen. Bij een fysieke check was het lampje van disk2 oranje. Na het uitzetten van de synology en het opnieuw opstarten waren alle DISK lampjes weer groen. Maar het status lampje knippert vrij snel groen. Soms komt er wel een login scherm soms ook niet. Het inloggen werkt niet; Kan de aanmelding op het systeem niet uitvoeren. Probeer het later opnieuw of neem contact op met de technische ondersteuning van synology.

Iemand ideeen/tips om e.e.a. weer werkend te krijgen?
Pagina: 1 ... 162 ... 186 Laatste

Let op:
Dit topic is onderdeel van de drie topics over Synology:In dit Vraag en Antwoord topic mogen alle vragen over Synology-producten tenzij:
  • ... het een vraag betreft over een addon package voor Synology; daar is een apart topic voor.
  • ... het een aankondiging of discussie-item betreft wat in het Nieuws en discussie topic hoort.
  • ... jouw vraag al beantwoord is in de Veelgestelde vragen (FAQ).