[Synology] Vraag en antwoord - deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 163 ... 186 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowBumble
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online

ShadowBumble

Professioneel Prutser

Vanavond brak er toch bijna paniek uit want mijn DS918+ na ruim 5.5 jaar trouwe dienst het begeven, althans zo lijkt het, ik kwam vanmiddag thuis en zag dat de NAS uit stond. Raar maar kan gebeuren, dus ik druk de NAS weer aan knippert enkel kortstondig het blauwe lampje en deze gaat na een tijdje weer uit.

Om te testen of het moederbord het had begeven heb ik dus alle disks los gehaald en nogmaals proberen op te starten en nu kwam hij door de boot heen en kon ik hem via het netwerk benaderen ( het zij zonder disks ).

Dacht laat ik eens proberen de disks er een voor een in te duwen maar zodra je er een disk doet maakt niet uit welk slot klapt hij weer uit. Wat ik zo gelezen heb lijkt dat een probleem te zijn met de voeding dus maar een vervangende voeding besteld morgen de definitieve uitslag.

Fingers crossed dat hij het dan weer doet want er staat best wat een berg met foto's en documenten op die ik graag wil behouden.

"Allow me to shatter your delusions of grandeur."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gerritjan
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 11:19
ShadowBumble schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 21:13:

Fingers crossed dat hij het dan weer doet want er staat best wat een berg met foto's en documenten op die ik graag wil behouden.
Voorspelbare reactie in dit topic: Fingers crossed dat je een recente backup hebt van die berg met foto's en documenten!
Ik ben wel benieuwd wat je onder "benaderen" verstaat. Als je kunt inloggen moet er nog een schijf inzitten.

[ Voor 12% gewijzigd door gerritjan op 17-10-2023 23:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Vanavond brak er toch bijna paniek uit want mijn DS918+ na ruim 5.5 jaar trouwe dienst het begeven, althans zo lijkt het, ik kwam vanmiddag thuis en zag dat de NAS uit stond. Raar maar kan gebeuren, dus ik druk de NAS weer aan knippert enkel kortstondig het blauwe lampje en deze gaat na een tijdje weer uit.

Om te testen of het moederbord het had begeven heb ik dus alle disks los gehaald en nogmaals proberen op te starten en nu kwam hij door de boot heen en kon ik hem via het netwerk benaderen ( het zij zonder disks ).

Dacht laat ik eens proberen de disks er een voor een in te duwen maar zodra je er een disk doet maakt niet uit welk slot klapt hij weer uit. Wat ik zo gelezen heb lijkt dat een probleem te zijn met de voeding dus maar een vervangende voeding besteld morgen de definitieve uitslag.

Volgens mij kun je een Synology zonder disken helemaal nooit via het netwerk benaderen, want er is dan geen DSM, die staat namelijk op elke disk in de systeem partitie in een mirror met elkaar.

In het slechtste geval is dat je moederbord defect is.
Minder slecht is dat DSM corrupt geraakt is en daardoor niet opstart.
Wat je het beste kunt doen is een andere lege disk in de Nas stoppen en kijken of je daar DSM op kunt installeren.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowBumble
  • Nu online

ShadowBumble

Professioneel Prutser

gerritjan schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 23:02:
[...]

Voorspelbare reactie in dit topic: Fingers crossed dat je een recente backup hebt van die berg met foto's en documenten!
Ik ben wel benieuwd wat je onder "benaderen" verstaat. Als je kunt inloggen moet er nog een schijf inzitten.
Benaderen bedoel ik mee, via http://find.synology.com/ vind het de NAS op het netwerk ( ook krijgt deze netjes zijn DHCP ip weer toegewezen) en is pingbaar op het normalle NAS adres, je kan op de web interface van de DSM komen alleen krijg je dan direct de melding dat er geen schijven inzitten..
Ben(V) schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 23:28:
[...]

Volgens mij kun je een Synology zonder disken helemaal nooit via het netwerk benaderen, want er is dan geen DSM, die staat namelijk op elke disk in de systeem partitie in een mirror met elkaar.
Er zit een ROM op je Moederbord die in ieder geval de basis opstart doet incl de start van de webserver. Dus dat werkt prima.

Misschien niet helemaal hetzelfde type maar deze geeft een goed tour door de hardware:

[ Voor 6% gewijzigd door ShadowBumble op 18-10-2023 09:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aap
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 09:50

aap

Ik heb volgens mij een soortgelijk probleem als @ShadowBumble : mijn trouwe DS212J begaf het gisteren. Ik kreeg gedurende de dag een paar mails over onverwachte powercycles en toen ik 's avonds thuiskwam deed hij het niet meer.

Ik had geprobeerd de voeding van een camera te gebruiken en dan start de NAS nog gedeeltelijk op: LEDs gaan aan; na ca. 30 s de gebruikelijk pieptoon, maar dan blijft status-LED oranje knipperen; het apparaat geeft dan wel een ping-response, maar Synology Assistent vindt hem niet.

Ik vermoed dat de voeding stuk is en dat de cameravoeding te zwak is om de disks te laten opstarten. (Synology voeding is 5.4A en de cameravoeding 0.3 A...)

Omdat ik dringend bij bepaalde files moet zijn, geen recente backup heb (dacht tot nu toe dat twee schijven in RAID1 wel voldoende was; stom!) en ik er toch al over nadacht de NAS eens te upgraden, heb ik maar gelijk een nieuwe DS223J besteld, die vandaag binnen zou moeten komen.

Wat is dan de beste strategie om zo snel mogelijk weer up en running te zijn?
Ik twijfel tussen de volgende strategieen:
  • nieuwe voeding op de oude NAS aan te sluiten en als alles dan zou werken, eerst een backup te maken, voor verder te gaan met migreren van disks.
  • Disks meteen in de nieuwe NAS zetten en vertrouwen dat de Synology software e.a.a. zal migreren
  • Een disk in mijn PC zetten en met een Linux bootdisk de disk mounten en files kopieren naar mijn PC drive
Bij het eerste plan zie ik als risico dat als de schade in de voeding niet de bronoorzaak was, ik misschien de nieuwe voeding ook weer beschadig.
Het tweede is natuurlijk wat riskanter, omdat er geen backup is.
Het derde lijkt me gewoon te veel gedoe O-)

Ik kan ermee leven als de configuratie van de Diskstation-omgeving verloren gaat; mijn prioriteit is nu om zo snel mogelijk bij mijn persoonlijke bestanden te komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ragnar9999
  • Laatst online: 11:09
@aap
Denk dat dit stukje niet echt aan de orde is ?
"Bij het eerste plan zie ik als risico dat als de schade in de voeding niet de bronoorzaak was, ik misschien de nieuwe voeding ook weer beschadig."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aap

aap

Ragnar9999 schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 09:46:
@aap
Denk dat dit stukje niet echt aan de orde is ?
"Bij het eerste plan zie ik als risico dat als de schade in de voeding niet de bronoorzaak was, ik misschien de nieuwe voeding ook weer beschadig."
Mijn gedachtengang was: stel dat er iets kapot is in het moederbord of een disk en dat als gevolg schade aan de voeding geeft, dan zou dat weer kunnen gebeuren met de nieuwe voeding.

Maar misschien is dit sowieso vergezocht? En het feit dat de cameravoeding vooralsnog niet kapot gegaan is, geeft ook wel hoop.

Maar ik hoor graag van een ander dat ik me hier geen zorgen over hoef te maken. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reinier68
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 15-09 17:23
aap schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 09:33:

• nieuwe voeding op de oude NAS aan te sluiten en als alles dan zou werken, eerst een backup te maken, voor verder te gaan met migreren van disks.
  • Disks meteen in de nieuwe NAS zetten en vertrouwen dat de Synology software e.a.a. zal migreren
  • Een disk in mijn PC zetten en met een Linux bootdisk de disk mounten en files kopieren naar mijn PC drive
1. Gaat waarschijnlijk wel werken, voedingen kunnen nu eenmaal defect raken, maar een NAS ook (ook al zijn de SYNO's bijna onverwoestbaar).

2. Dat lijkt me een beter plan, de migartie zet dan meteen een nieuwe DSM erop en je bent snel weer online. Echter: hoe oud zijn die disken eigenlijk? Net zo oud als je 212j? Dan zou ik meteen de data daar afhalen en nieuwe disken in je NAS zetten.

3. Zie optie 2. Data vanuit je nieuwe Synology naar een backup locatie zetten.

4. Een echt backup plan maken :-) Maar dat heb je waarschijnlijk nu zelf ook wel bedacht.

Hopelijk de nieuwe Syno snel binnen en ben je niets aan data kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aap

aap

reinier68 schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 11:34:
[...]
Echter: hoe oud zijn die disken eigenlijk? Net zo oud als je 212j? Dan zou ik meteen de data daar afhalen en nieuwe disken in je NAS zetten.
De disks zijn tussentijds ooit geupgraded en de huidige zijn uit 2016.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ShadowBumble
  • Nu online

ShadowBumble

Professioneel Prutser

Helaas kreeg ik gisteravond laat de nieuwe voeding pas binnen, maar dat bleek een DoA te zijn. Lampje op de voeding ging niet eens branden uiteraard meerdere kabels geprobeerd en uiteindelijk zelfs de pinnen in de stekker doorgemeten maar helaas echt een DoA.

Als het goed is komt er vandaag een nieuwe binnen en dan hoop ik definitief de conclusie te kunnen trekken dat het inderdaad aan de voeding lag :D
aap schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 09:33:
Wat is dan de beste strategie om zo snel mogelijk weer up en running te zijn?
Optie 1: Dit zou je ideale situatie natuurlijk zijn
Optie 2: Dat zou ik nooit zomaar doen, dan zou ik eerst liever gelijk voor optie 3 gaan.
Optie 3: Dit is mijn last resort ( de setup heb ik vandaag helemaal geprepped ) mocht een nieuwe voeding niet resulteren een werkend NAS.

EDIT:

Nieuwe voeding binnen, alles is weer up & running *O* *O* *O* *O*

[ Voor 3% gewijzigd door ShadowBumble op 18-10-2023 16:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aap

aap

Mijn oude DS212J doet het op het eerste gezicht ook weer prima met de voeding die met de nieuwe DS223J kwam. Dus dat wordt plan #1.

@ShadowBumble : waar vond jij een compatibele voeding? Ik had er gisteren al een Google-sessie aan gewaagd, maar vond het moeilijk iets te vinden waarvan ik durf te zeggen dat het past en werkt.
(Zou voor de DS212J een 12V / 65 W voeding moeten zijn.)

Edit:
Deze is vast goed: uitvoering: Synology Voedingsadapter 72W voor Dual bay

Ik zie dat er goedkopere voedingen aangeboden worden voor LED-strips, bijv. deze. Is er een reden waarom deze niet zouden werken op mijn NAS?

[ Voor 48% gewijzigd door aap op 18-10-2023 20:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ShadowBumble
  • Nu online

ShadowBumble

Professioneel Prutser

aap schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 19:19:
Mijn oude DS212J doet het op het eerste gezicht ook weer prima met de voeding die met de nieuwe DS223J kwam. Dus dat wordt plan #1.

@ShadowBumble : waar vond jij een compatibele voeding? Ik had er gisteren al een Google-sessie aan gewaagd, maar vond het moeilijk iets te vinden waarvan ik durf te zeggen dat het past en werkt.
Ik heb gewoon even gegoogled op replacement 4 pin power adapter synology DS918+ eigenlijk niet veel bijzonders dus,
Ik zie dat er goedkopere voedingen aangeboden worden voor LED-strips, bijv. deze. Is er een reden waarom deze niet zouden werken op mijn NAS?
Geen idee wat jouw aansluiting is maar als dat een 5.5 x 2.1 DC stekker is en je stroom waardes kloppen dan zou dat moeten werken. Let wel dan moet je connector wel kloppen en de waardes ik heb niet de tijd genomen om uit te googlen welk type adapter en connector op jouw type past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwinW
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11:32
@aap Op https://www.synology.com/...h_by=product&model=DS212j kun je zien welke reserve-onderdelen beschikbaar zijn voor de 212J.
Deze adapter is inmiddels end-of-life. Klik je op de foto, dan moet je kijken naar het EAN nummer, het unieke artikelnummer. Kopieer dit nummer in Google en je ziet welke winkels dit artikel nog verkopen. Op Tweakers staat een overzicht van dit artikel: https://tweakers.net/pric...r-dual-bay/specificaties/. Hier zie je hetzelfde EAN nummer vermeld staan en deze is nog bij verschillende webshops te koop.
Die adapter voor LED strips is niet te gebruiken, deze heeft nl. een andere aansluiting. Je Synology moet nl een stekker hebben met daarin vier kleine pennetjes.

[ Voor 11% gewijzigd door EdwinW op 18-10-2023 22:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aap

aap

Mijn voeding heeft geen vier pennetjes; het is gewoon zo'n ronde stekker als op sommige laptopvoedingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reinier68
Is er een reden waarom deze niet zouden werken op mijn NAS?
In principe heeft de NAS een stabiele 12Volt nodig met de juiste amperages.
Dat is eigenlijk alles.

Dan nu de hamvraag: wat is "stabiel"? Dat is dus, onder belasting, een bijna rimpelvrije 12volt.
De goedkope voedingen hebben veel meer rimpel dan een deugdelijke PC/NAS voeding. Computers houden niet van rimpels op je gelijkspanning, vandaar speciale NAS voedingen.

Een 12v batterij levert altijd strak 12 volt, een 12V voeding heeft altijd een rimpel.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gg17ox1pCIYOWNXw31hcqjpkLVo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/K8l0KdQz8JZO9DmBvQgfYiSJ.jpg?f=fotoalbum_large

Een hele goede voeding geeft heel weinig rimpel, een goedkope heel veel.

Tegenwoordig zijn veel voedingen van het geschakelde type ipv de klassieke trafo.
Daar gelden andere spelregels voor, maar ook daar heb je rimpel aan de 12V kant. Hoe beter het circuit (oscillator en filters) hoe vlakker de 12Volt is.

[ Voor 9% gewijzigd door reinier68 op 19-10-2023 09:24 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EdwinW
@aap Dan nog zou ik daar mee oppassen. De doorsnede van de stekker kan verschillend zijn, dus je moet dit kunnen vergelijken met die van Synology, maar op internet zie ik niet vermeld staan welke stekker er precies door Synology wordt gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16-09 22:48

Videopac

Rommelt wat aan.

Ik had dat ook: bij de DS918+ (en mogelijk andere modellen ook) begeeft de voeding het na een paar jaar: ze vallen echt bij bosjes uit. Ik heb een nieuwe voeding gekocht en nu werkt hij weer perfect.

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Videopac
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16-09 22:48

Videopac

Rommelt wat aan.

EdwinW schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 22:05:
@aap Op https://www.synology.com/...h_by=product&model=DS212j kun je zien welke reserve-onderdelen beschikbaar zijn voor de 212J.
Deze adapter is inmiddels end-of-life. Klik je op de foto, dan moet je kijken naar het EAN nummer, het unieke artikelnummer. Kopieer dit nummer in Google en je ziet welke winkels dit artikel nog verkopen. Op Tweakers staat een overzicht van dit artikel: https://tweakers.net/pric...r-dual-bay/specificaties/. Hier zie je hetzelfde EAN nummer vermeld staan en deze is nog bij verschillende webshops te koop.
Die adapter voor LED strips is niet te gebruiken, deze heeft nl. een andere aansluiting. Je Synology moet nl een stekker hebben met daarin vier kleine pennetjes.
Even zoeken op "PSU DS212J" op Amazon (bv) en je vindt de nodige compatibele voedingen.

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Edit:
Deze is vast goed: uitvoering: Synology Voedingsadapter 72W voor Dual bay

https://www.truebase.nl/p...80/synology-adapter-60w-1

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
reinier68 schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 09:22:
[...]

In principe heeft de NAS een stabiele 12Volt nodig met de juiste amperages.
Dat is eigenlijk alles.

Dan nu de hamvraag: wat is "stabiel"? Dat is dus, onder belasting, een bijna rimpelvrije 12volt.
De goedkope voedingen hebben veel meer rimpel dan een deugdelijke PC/NAS voeding. Computers houden niet van rimpels op je gelijkspanning, vandaar speciale NAS voedingen.

Een 12v batterij levert altijd strak 12 volt, een 12V voeding heeft altijd een rimpel.
[Afbeelding]

Een hele goede voeding geeft heel weinig rimpel, een goedkope heel veel.

Tegenwoordig zijn veel voedingen van het geschakelde type ipv de klassieke trafo.
Daar gelden andere spelregels voor, maar ook daar heb je rimpel aan de 12V kant. Hoe beter het circuit (oscillator en filters) hoe vlakker de 12Volt is.
Wat jij daar laat zien is een voeding die alleen uit een gelijkrichter en een elco bestaat.
Er zit gewoon een regelaar in elke normale voeding die gewoon een strakke gelijkspanning aflevert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
  • Laatst online: 09:37
Zijn er hier mensen die ook wel eens bezig zijn (geweest) met het verbruik van de NAS?
Ik heb hier een DS918+ staan, en het verbruik is continue 32 Watt (best veel)

Het probleem is volgens mij hier dat de NAS niet/nooit in hibernate gaat, aangezien in VM draai en Synology Drive. Voor de VM kan ik nog wel wat ander verzinnen, maar Synology Drive is wel echt heel handig, aangezien ik daarmee ook backups maak van alle telefoons en dat de foto`s die je maakt direct in Synology Photo`s worden gezet.

Ik ben dus benieuwd of anderen hier wel eens naar gekeken hebben, en wat een oplossing zou kunnen zijn om de NAS weer in hibernate te krijgen.

Als je dit kunt lezen, dan werkt mij Signature!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Sleep is enkel dat de harddisken down spinnen en ja daar loopt het verbruik van terug.
Drive doet alleen maar wat op de hardisken als er iets te syncen is.
Het is voornamelijk die VM vermoed ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ComTech
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16-09 21:44
Wachten... schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 10:40:
Zijn er hier mensen die ook wel eens bezig zijn (geweest) met het verbruik van de NAS?
Ik heb hier een DS918+ staan, en het verbruik is continue 32 Watt (best veel)

Het probleem is volgens mij hier dat de NAS niet/nooit in hibernate gaat, aangezien in VM draai en Synology Drive. Voor de VM kan ik nog wel wat ander verzinnen, maar Synology Drive is wel echt heel handig, aangezien ik daarmee ook backups maak van alle telefoons en dat de foto`s die je maakt direct in Synology Photo`s worden gezet.

Ik ben dus benieuwd of anderen hier wel eens naar gekeken hebben, en wat een oplossing zou kunnen zijn om de NAS weer in hibernate te krijgen.
Hoeveel Schijven heb je erin? Dat maakt best verschil.
Ik heb hier een ds1522+ met 4 Hardeschijven 1 Sata SSD en 2 M.2 SSD's.
Draaien 2 VM's op en 15+ docker containers.
50 Watt verbruik wat best veel is, maar er draait dan ook van alles.

Wel eens geprobeerd om HD's in hibernate te krijgen maar dan gaan ze soms 10 minuten uit en weer aan voor een half uur wat resulteert in 20-30 starts per dag wat mij ook niet bevordelijk lijkt voor de schijven.
Schijven vervangen voor SSD's is ook best een investering voor je dat voordeel eruit hebt ben je ook een paar jaar verder.

Als ik reken wat het per maand kost kan ik daarvoor geen clouddiensten (google drive, dropbox enz) of VPS voor afnemen en alles draait nu gewoon lokaal zodat ik altijd bij mijn data kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
ComTech schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 11:43:
[...]

Wel eens geprobeerd om HD's in hibernate te krijgen maar dan gaan ze soms 10 minuten uit en weer aan voor een half uur wat resulteert in 20-30 starts per dag wat mij ook niet bevordelijk lijkt voor de schijven.
Schijven vervangen voor SSD's is ook best een investering voor je dat voordeel eruit hebt ben je ook een paar jaar verder.

Als ik reken wat het per maand kost kan ik daarvoor geen clouddiensten (google drive, dropbox enz) of VPS voor afnemen en alles draait nu gewoon lokaal zodat ik altijd bij mijn data kan.
50 Watt, dat is toch zo 150 euro per jaar met de huidige prijzen.
Ik ben nu dus bezig met een proxmox project, en die verbruikt momenteel 5 Watt idle met HA en een aantal containers. Ik heb hierdoor de VM op de Synology uit kunnen zetten, en dit bespaart me circa 4 Watt, Dus in totaal verbruik ik 1 Watt meer, maar ik heb nog niet alles containers over gezet. De server die ik heb draaien is ook vele malen sneller en daar kan ik echt oneindig containers op draaien.

Ik denk dat als ik alle containers over heb gezet, dat de NAS nog iets zuiniger is.
Ik kan overigens door het gebruik van de Proxmox ook een Raspberry pi de deur uit doen, wat weer circa 3 Watt bespaart. het klinkt allemaal niet als veel, maar onder de streep tikt het toch best aan.

Maar misschien moet ik dan eerder gaan kijken of ik een schijf eruit kan halen, want die schijven in de NAS zijn echt de stroomvreters. Het zou nog mooier zijn als ik een backup kan maken, en dan alles op 1 grotere schijf te zetten in een RAID1 configuratie (mirror) Ik heb namelijk 'maar' 4TB aan opslag in gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow_J
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 12-09 10:42
ComTech schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 11:43:
[...]

Precies de reden waarom ik ook is aan het kijken ben wat tegenwoordig andere opties zijn. Ik heb hierjuist ook een post gemaakt in dit topic : https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2185774 en ben eens benieuwd naar de reacties. Als je alles in een klein apparaat kan laten draaien, met wat M.2 schijven dan zal dat best per jaar heel wat stroom schelen. De prijs van M.2 schijven begint stilaan goed mee te vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
Shadow_J schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 12:57:
[...]

Precies de reden waarom ik ook is aan het kijken ben wat tegenwoordig andere opties zijn. Ik heb hierjuist ook een post gemaakt in dit topic : https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2185774 en ben eens benieuwd naar de reacties. Als je alles in een klein apparaat kan laten draaien, met wat M.2 schijven dan zal dat best per jaar heel wat stroom schelen. De prijs van M.2 schijven begint stilaan goed mee te vallen.
Ik moet wel gelijk zeggen dat ik wel enorm tevreden ben met de stabiliteit van de Synology. Ik draai het al 12 jaar denk ik, en nog nooit echt grote problemen gehad.

Met van die 'zelf knutsel' projecten ben ik toch wat voorzichtig. Dit is ook één van de redenen dat ik alles VMs en dockers nu op een aparte server wil draaien.

Ik denk dus dat ik dan beter een keer kan kijken naar de andere optie die ik gaf (RAID1) Of toch een keer investeren in SSDs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow_J
Wachten... schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 13:00:
[...]

Ik moet wel gelijk zeggen dat ik wel enorm tevreden ben met de stabiliteit van de Synology. Ik draai het al 12 jaar denk ik, en nog nooit echt grote problemen gehad.

Met van die 'zelf knutsel' projecten ben ik toch wat voorzichtig. Dit is ook één van de redenen dat ik alles VMs en dockers nu op een aparte server wil draaien.

Ik denk dus dat ik dan beter een keer kan kijken naar de andere optie die ik gaf (RAID1) Of toch een keer investeren in SSDs.
Daar kan ik je geen ongelijk geven. Ik gebruik ook al meer dan 10 jaar synology en ben er heel tevreden van. Ook in werk omgevingen heb ik dit jaar de eerste maal een chrash in boot sector van een schijf gehad waardoor de NAs niet meer wou opstarten. Na de schijf te verwijderen kon ik alles goed zetten op de mirror schijf & wanneer ik nieuwe schijf had en deze er terug in plaatste bleef alles mooi werken. Maw het systeem is heel goed, stabiel , maar daar boven op gaat het ook heel goed om bij fouten.

Op zich zou ik niet liever hebben dat Synology aan het werken is aan een apparaat dat kan werken met enkel M.2 schijven. Maar dat is er helaas nog niet. Zelfs voor 2.5'' schijven is er momenteel maar 1 apparaat beschikbaar ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ComTech
  • Laatst online: 16-09 21:44
Shadow_J schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 13:06:
[...]
Op zich zou ik niet liever hebben dat Synology aan het werken is aan een apparaat dat kan werken met enkel M.2 schijven. Maar dat is er helaas nog niet. Zelfs voor 2.5'' schijven is er momenteel maar 1 apparaat beschikbaar ...
Je kunt toch in de meeste synology's sata SSD's plaatsen?
Ik heb een tijdje een DS220+ gehad met 2 sata SSD's, draaide prima en best zuinig (~15Watt).

Ik heb van alles gedraaid van truenas unraid en proxmox en toch kom ik elke keer weer terug bij synology.
Ik heb nu bewust gekozen om alles alleen op de synology te draaien vandaar dat ik nu een ds1522+ heb.
Alles op één apparaat had op een gegeven moment 3 pc's draaien en nog een synlogy dat verbruikte veel te veel.
Als ik wil klooien heb ik nog 2 nucjes die ik af en toe aanzet maar gaan gewoon weer uit als ik ermee klaar ben.

De DS1522+ is overigens niet de zuinigste nas volgens mij door de AMD processor. De Intel's zijn zuiniger.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Shadow_J
Op dat vlak hebben ze momenteel 1 apparaat dat enkel 2.5'' qua groote heeft, namelijk de DS620slim. Al de rest is nog steeds gemaakt op 3.5''. Als je iets gemaakt hebt dat zuiver draait op een kleinere vormfactor, zal het ook minder verbruiken, want dan zal de voeding, koeling, enz er allemaal op aangepast zijn.

Zeker als ik zie naar het apparaatje dat ik aanhaalde Asustor Flashstor 12 Pro (FS6712X), dat is koeling op een printplaat waar de m.2 schijfjes in zitten, een processor en nog wat chips. Toch heel wat anders dan grote schijven erbij in het systeem.

Afbeeldingslocatie: https://www.jeffgeerling.com/sites/default/files/images/flashstor05-fan-unit.jpeg

Afbeeldingslocatie: https://www.jeffgeerling.com/sites/default/files/images/flashstor04-bottom-fan.jpeg

[ Voor 15% gewijzigd door Shadow_J op 19-10-2023 13:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowBumble
  • Nu online

ShadowBumble

Professioneel Prutser

Wachten... schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 13:00:
[...]

Ik moet toegeven dat ik eerst best wat containers had draaien op mijn Synology, maar sinds ik een k3s cluster thuis heb (Tpi2 + 4x RPi4 CM 32/8) ik het meeste daarheen heb verhuist met uitzondering van eventuele downloaders (alhoewel die tegenwoordig niet meer zoveel doen) omdat ik die graag direct access wil geven naar de disks.

De rest is allemaal verhuist of staat op de lijst om te verhuizen zodra ik weer wat tijd heb om manifests te bouwen. (Zoals Home Assistant + Multus).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• aap

aap

Voor het geval er iemand in de toekomst met hetzelfde te maken krijgt:

Na het backuppen van de files van mijn DS212J waarvan de voeding stukgegaan was (aap in "[Synology] Vraag en antwoord - deel 3"), heb ik de drives overgezet in de nieuwe DS223J.
find.synology.com meldde dat de disks "migreerbaar" waren en dat was inclusief de configuratie en apps. 30 minuten later was de nieuwe NAS gebruiksklaar en werkten alle drive mappings etc. weer precies zoals daarvoor.
Ik heb alleen wat moeten stoeien om de DDNS weer werkend te krijgen, maar verder was het allemaal een heel soepele upgrade. Dat heeft Synology toch mooi voor elkaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
ShadowBumble schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 14:40:
[...]

Ik moet toegeven dat ik eerst best wat containers had draaien op mijn Synology, maar sinds ik een k3s cluster thuis heb (Tpi2 + 4x RPi4 CM 32/8) ik het meeste daarheen heb verhuist met uitzondering van eventuele downloaders (alhoewel die tegenwoordig niet meer zoveel doen) omdat ik die graag direct access wil geven naar de disks.

De rest is allemaal verhuist of staat op de lijst om te verhuizen zodra ik weer wat tijd heb om manifests te bouwen. (Zoals Home Assistant + Multus).
Wat verbruikt zo'n kluster als ik vragen mag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowBumble
  • Nu online

ShadowBumble

Professioneel Prutser

Wachten... schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 21:24:
[...]

Wat verbruikt zo'n kluster als ik vragen mag?
/offtopic

De hele setup (TPi2 + 4x RPI CM4 8/32 + 128GB SSD) zit bij normaal gebruikt ergens rond tussen de 10-15 Watt, max wat ik gemeten heb met de setup onder full load is 28Watt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renem
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16-09 11:24
kraats schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 22:17:
@Wachten... Qua Docker geen enkel probleem. De manager is nu wat mooier en uitgebreider, maar kwam er pas na een tijdje achter dat dit veranderd was. Alles draaide gewoon zoals zou moeten.
Ik had zelf alleen problemen dat oude PHP versies uitgeschakeld waren die ik nog wel gebruikte in Webstation. Kostte weer een tijdje werk voor ik 18 jaar oude sites had omgebouwd naar een nieuwe versie
Ik heb gisteren de update ook gedraaid, zonder me verder te verdiepen wat er nu precies veranderd was. Ik kreeg alleen de melding dat een oude Apache versie niet meer werkte en dat ik die moest verwijderen voordat ik de update kon draaien.

Ik schrok wel dat mijn websites het allemaal niet meer deden, ik zit met hetzelfde probleem, al die sites zijn met oude php versies gemaakt en ik heb me al jaren niet meer met php bezig gehouden. Is niet echt ontopic maar bestaat daar ook een tool voor die je sites kan analyseren, wat je allemaal moet aanpassen om het weer met de nieuwste versie te laten werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markos
  • Laatst online: 25-09-2024

Markos

FKA > Ik_ben_Mark3

Kan de DS1511+ 2x 4GB geheugen aan? Officieel zou deze maar max 3GB kunnen (32bit) maar volgens de post van tdotrob hier (onderaan de eerste pagina): https://community.synology.com/enu/forum/17/post/30184
zou hij nu 64bit zijn en dus meer ondersteunen. Heeft 5GB nut? Of eventueel 8GB wanneer je de 1GB ook vervangt en dus 2x4GB hebt? (Het blijft natuurlijk een oud beestje, maar met een beetje zoeken is dat geheugen vast nog wel ergens op de kop te tikken en wellicht een leuke upgrade om de NAS nog in leven te houden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RegurBellej
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 08-06 19:55
Dank voor alle eerdere reacties m.b.t. Synology Photo's, nu ik er langere tijd mee werk, vallen ook de adviezen / puzzelstukje achteraf beter op z'n plek en snap ik m'n eigen misverstanden, fijn dat jullie standvastig waren :) ! Kudo's & dank daarvoor!

Andere vraag; Hoe zorgen jullie dat je Kodi library up to date blijft over meerdere apparaten ?

https://kodi.wiki/view/Syncing_and_sharing
Hier kwam ik op uit, maar dit leek me best omslachtig allemaal.. en ms dos like schermpjes/programmeren gaat 'm denk ik niet worden voor mij..
Trakt.tv ook onderzocht, maar die lijkt niet terug te praten...
Een media server oplossing lijkt me omslachtig enkel voor het doel van bijhouden of je iets wel of niet gekeken hebt?

Bestaat er niet zoals een kodi addon inladen op de client (tablet / nvidia shield / firestick / telefoon) die "praat" met een app op je NAS?

Hoe doen jullie doen dat? Zoek met name een oplossing die gebruiksvriendelijk is / weinig programmeer kennis vereist.

En bestaat er ook zoiets voor al je kodi instellingen, zodat je eenmalig die instelling op de server zet en alle clienten die automatisch kunnen inladen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
RegurBellej schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 20:29:
Dank voor alle eerdere reacties m.b.t. Synology Photo's, nu ik er langere tijd mee werk, vallen ook de adviezen / puzzelstukje achteraf beter op z'n plek en snap ik m'n eigen misverstanden, fijn dat jullie standvastig waren :) ! Kudo's & dank daarvoor!

Andere vraag; Hoe zorgen jullie dat je Kodi library up to date blijft over meerdere apparaten ?

https://kodi.wiki/view/Syncing_and_sharing
Hier kwam ik op uit, maar dit leek me best omslachtig allemaal.. en ms dos like schermpjes/programmeren gaat 'm denk ik niet worden voor mij..
Trakt.tv ook onderzocht, maar die lijkt niet terug te praten...
Een media server oplossing lijkt me omslachtig enkel voor het doel van bijhouden of je iets wel of niet gekeken hebt?

Bestaat er niet zoals een kodi addon inladen op de client (tablet / nvidia shield / firestick / telefoon) die "praat" met een app op je NAS?

Hoe doen jullie doen dat? Zoek met name een oplossing die gebruiksvriendelijk is / weinig programmeer kennis vereist.

En bestaat er ook zoiets voor al je kodi instellingen, zodat je eenmalig die instelling op de server zet en alle clienten die automatisch kunnen inladen?
Je hebt een 423+ toch. Installeer Plex daarop, zou ik zeggen. Die houdt je library bij voor je. Op de clients kun je eventueel overstappen naar Plex. Of niet maar in Kodi de Plex add-on gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trifo
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 24-10-2023
rally schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 11:51:
[...]

Is een Synology 220+ en inderdaad de Sonos S1 app.

Darn… heel vervelend :(
Ik ga maar een ticket aanmaken bij Sonos en Synology dan… :(
Heb je inmiddels de zaak al werkend? Ik heb precies hetzelfde probleem, wel de nas kunnen toevoegen aan de library maar bij afspelen een ‘toegang geweigerd’ error. Hoor het graag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rally
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

rally

Deyterra Consultancy

trifo schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 18:09:
[...]

Heb je inmiddels de zaak al werkend? Ik heb precies hetzelfde probleem, wel de nas kunnen toevoegen aan de library maar bij afspelen een ‘toegang geweigerd’ error. Hoor het graag!
Afgelopen vrijdag i.d.d. Maar je gaat niet blij worden van het antwoord...

Op het zelfde netwerk een Sonos Port geinstalleerd (wel een downgrade moeten doen naar S1) en het werkt weer als een zonnetje (behalve in zijn keuken en slaapkamer waar nog 2 Sonos AMP's staan).

Maarrrrr... Als hij muziek afspeeld via de Sonos Port en dan de Keuken en/of de slaapkamer bij schakelt, dan werkt het wel in de keuken en slaapkamer. Maar alleen de keuken en/of slaapkamer werkt dus helaas niet.

Mijn klant was wel heel blij dat het weer werkte, maar niet dat het zo'n investering was.
Voor de keuken en slaapkamer zou hij dan namelijk 2 Sonos AMP's nodig hebben van € 799 per stuk!
En de Port was al niet goedkoop met € 399.

Probleem is dat hij geen stroom heeft op die locaties, en dus ook geen "reguliere" Sonos speakers kan ophangen :(

http://www.deyterra.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trifo
rally schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 18:59:
[...]

Afgelopen vrijdag i.d.d. Maar je gaat niet blij worden van het antwoord...

Op het zelfde netwerk een Sonos Port geinstalleerd (wel een downgrade moeten doen naar S1) en het werkt weer als een zonnetje (behalve in zijn keuken en slaapkamer waar nog 2 Sonos AMP's staan).

Maarrrrr... Als hij muziek afspeeld via de Sonos Port en dan de Keuken en/of de slaapkamer bij schakelt, dan werkt het wel in de keuken en slaapkamer. Maar alleen de keuken en/of slaapkamer werkt dus helaas niet.

Mijn klant was wel heel blij dat het weer werkte, maar niet dat het zo'n investering was.
Voor de keuken en slaapkamer zou hij dan namelijk 2 Sonos AMP's nodig hebben van € 799 per stuk!
En de Port was al niet goedkoop met € 399.

Probleem is dat hij geen stroom heeft op die locaties, en dus ook geen "reguliere" Sonos speakers kan ophangen :(
Bedankt voor je bericht. Maar pfff ik begrijp er niks van het heeft steeds gewerkt. Wat is de reden dat het misgaat? Heeft niets met netwerk instellingen te maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rally
  • Nu online

rally

Deyterra Consultancy

trifo schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 19:39:
[...]

Bedankt voor je bericht. Maar pfff ik begrijp er niks van het heeft steeds gewerkt. Wat is de reden dat het misgaat? Heeft niets met netwerk instellingen te maken?
Het *lijkt* er op dat de problemen zijn begonnen na een update.

Sosos gaf een bericht dat er een update was en mijn klant heeft eenvoudigweg op “update” gedrukt, zoals hij altijd deed.
Alleen daarna stopte het dus met werken, maar daar kwam hij pas een tijdje later achter als gevolg van vakantie en ze niet altijd lokaal bestanden afspelen, maar ook internet radio, Spotify, etc afspelen.

Dus het was voor mij niet meer te achterhalen welke update het exact was. Het is i.i.g. al enkele maanden geleden gestart en ik heb me he-le-maal blauw gezocht.

http://www.deyterra.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trifo
rally schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 20:07:
[...]

Het *lijkt* er op dat de problemen zijn begonnen na een update.

Sosos gaf een bericht dat er een update was en mijn klant heeft eenvoudigweg op “update” gedrukt, zoals hij altijd deed.
Alleen daarna stopte het dus met werken, maar daar kwam hij pas een tijdje later achter als gevolg van vakantie en ze niet altijd lokaal bestanden afspelen, maar ook internet radio, Spotify, etc afspelen.

Dus het was voor mij niet meer te achterhalen welke update het exact was. Het is i.i.g. al enkele maanden geleden gestart en ik heb me he-le-maal blauw gezocht.
Wat een ellende. Bij mij is het idiote dat ik wel vanaf de Sonos 3 kan spelen (twee zelfs, allebei wired) en niet vanaf de Sonos connect (ook wired). Heb de stekker van de Connect er al uitgetrokken en de synology opnieuw opgestart, zelfde resultaat. Word er gek van

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wokschotel
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 09:23

Wokschotel

Op 6 wielen

Mijn 4TB (WD4003FFBX) schijven in mijn DS220+ lopen vol en ik wil ze vervangen door een WD Red Plus 8TB of 10 TB (WD80EFZZ of WD101EFBX). Op de HCL van Synology staat: "Gebruik en beheer de systeemeigen 4K-harde schijven (4Kn) altijd gescheiden. 4Kn-harde schijven worden ondersteund vanaf DSM 5.1-5021. Gebruik 4Kn-harde schijven afzonderlijk van harde schijven in andere schijfsectorindelingen als u een volume, schijfgroep, RAID-group en LUN maakt, repareert, uitbreidt of migreert."

Enige wat ik kan vinden op https://drivesolutions.co...hard-drive-wd101efbx.html en https://drivesolutions.co...ard-drive-wd4003ffbx.html (huidige schijf) is "Advanced Format Yes - 512e (emulation) 4096 (4Kn native) Logical Data Block Length" maar dat zegt me nog niks. Volgens DSM is mijn huidige schijf '4k native drive: nee".

Mij is niet helemaal duidelijk of ik op een normale manier kan migreren naar deze nieuwe schijven?

[ Voor 44% gewijzigd door Wokschotel op 22-10-2023 20:55 ]

De islam kan uw vrijheid schaden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wokschotel

Wokschotel

Op 6 wielen

Wokschotel schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 20:37:
Mijn 4TB (WD4003FFBX) schijven in mijn DS220+ lopen vol en ik wil ze vervangen door een WD Red Plus 8TB of 10 TB (WD80EFZZ of WD101EFBX). Op de HCL van Synology staat: "Gebruik en beheer de systeemeigen 4K-harde schijven (4Kn) altijd gescheiden. 4Kn-harde schijven worden ondersteund vanaf DSM 5.1-5021. Gebruik 4Kn-harde schijven afzonderlijk van harde schijven in andere schijfsectorindelingen als u een volume, schijfgroep, RAID-group en LUN maakt, repareert, uitbreidt of migreert."

Enige wat ik kan vinden op https://drivesolutions.co...hard-drive-wd101efbx.html en https://drivesolutions.co...ard-drive-wd4003ffbx.html (huidige schijf) is "Advanced Format Yes - 512e (emulation) 4096 (4Kn native) Logical Data Block Length" maar dat zegt me nog niks. Volgens DSM is mijn huidige schijf '4k native drive: nee".

Mij is niet helemaal duidelijk of ik op een normale manier kan migreren naar deze nieuwe schijven?
Iemand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09:58
Wellicht krijg je geen reactie omdat mensen net als ik de uitdaging niet helemaal snappen, maar ik probeer het toch :)

Je hebt geen 4kn schijven en je wilt geen 4kn schijven kopen of configureren. Je hebt wel een SHR2 set die groot genoeg is om per drive te expanden, dus je wilt er een drive uithalen, een grotere terugplaatsen, resilveren en de volgende eruit halen, klopt?

Ik denk dat op basis van wat je volgens mij zegt dat dit geen probleem is. Ik zou je wel adviseren een backup voorhanden te hebben: tijdens het resilveren heb je geen SHR / RAID bescherming van je data en de drive die je eruit haalt is niet meer te gebruiken om je dataset te repareren zodra de nieuwe drive aan het resilveren is volgens mij (danwel verouderde data).

Maar schiet vooral op m'n aannames als je merkt dat ik je vraag verkeerd begrepen heb.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bove027
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15-09 18:20
trifo schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 18:09:
[...]

Ik heb de ellende met Sonos nu werkend door de max. SMB op 2 te zetten (min SMB1, max SMB2), nu werkt het.

(Ik heb wel nog steeds DSM 6.2, dus geen idee of de optie in 7 hetzelfde is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bove027
Nou, het grote avontuur gaat hier beginnen: Upgraden van DSM 6.2 naar 7.

Waarom een avontuur? Omdat ik al 15 jaar mijn Synology "upgrade" (nieuwe nas met schijven overzetten, of schijven upgraden (1 voor 1)). Ik heb dus eigenlijk nog alles meegemigreerd alle jaren. Mijn schijven zijn dus ook nog ext3.... :+

Enige oplossing (eigenlijk): Full reinstall. Dus al 2 dagen bezet met "alle" mappen backuppen naar een externe USB, instellingen en alles nalopen en backuppen. Bijna klaar om de rode "Factory Reset" knop te gaan aanklikken.

Iemand nog tips, ervaringen? Voordat ik iets obscuurs ben vergeten.... :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wokschotel

Wokschotel

Op 6 wielen

NiGeLaToR schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 15:21:
[...]

Wellicht krijg je geen reactie omdat mensen net als ik de uitdaging niet helemaal snappen, maar ik probeer het toch :)

Je hebt geen 4kn schijven en je wilt geen 4kn schijven kopen of configureren. Je hebt wel een SHR2 set die groot genoeg is om per drive te expanden, dus je wilt er een drive uithalen, een grotere terugplaatsen, resilveren en de volgende eruit halen, klopt?

Ik denk dat op basis van wat je volgens mij zegt dat dit geen probleem is. Ik zou je wel adviseren een backup voorhanden te hebben: tijdens het resilveren heb je geen SHR / RAID bescherming van je data en de drive die je eruit haalt is niet meer te gebruiken om je dataset te repareren zodra de nieuwe drive aan het resilveren is volgens mij (danwel verouderde data).

Maar schiet vooral op m'n aannames als je merkt dat ik je vraag verkeerd begrepen heb.
Wat ik wil is idd wat jij omschrijft. Dus idd in stappen:

1) eerste oude disk eruit
2) eerste nieuwe grotere disk erin
3) resilveren
4) tweede oude disk eruit
5) tweede nieuwe grotere disk erin
6) resilveren

Ik gebruik nu SHR. Dus volgens mij gewoon https://kb.synology.com/t...place_disk?version=7#b_12 onder het kopje ' To replace a drive (when there are no unused drives or empty drive slots):' volgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwinW
@bove027 Volgens mij is een volledige factory reset niet nodig. Nadat je alle data hebt veilig gesteld, de-installeer je de verschillende apps die gebruik maken van het data-volume (videostation, plex, apache, etc.). Als je die allemaal hebt verwijderd, kun je je volume verwijderen. Dan de upgrade van DSM naar 7.2. Na de upgrade maak je weer een nieuw volume aan met btrfs. Ik heb dit enkele jaren geleden gedaan om btrfs te kunnen gebruiken.
Edit: als je je Synology weer helemaal opnieuw wilt instellen via find.synology.com, moet je volgens mij in de instellingen van DSM aangeven dat je je NAS weer op deze manier via het netwerk gevonden kan worden.

[ Voor 19% gewijzigd door EdwinW op 25-10-2023 08:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Als je dat zo doet zal de systeem partitie waar DSM op staat niet veranderen en Ext3 blijven.
Ook loop je de kans dat die systeem partitie te klein of in de toekomst te klein blijkt te zijn, want vroeger werden die veel kleiner gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bove027
Ben(V) schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 09:37:
Als je dat zo doet zal de systeem partitie waar DSM op staat niet veranderen en Ext3 blijven.
Ook loop je de kans dat die systeem partitie te klein of in de toekomst te klein blijkt te zijn, want vroeger werden die veel kleiner gemaakt.
Ja, en eigenlijk is er in de 12+ jaar van alles ingeslopen. Dus ook een mooie kans om ALLES even goed te doen. Beter user management, security settings meteen strak zetten, alleen de apps die ik echt gebruik.

Alleen nog wat foto en muziek mappen naar de backup drive jassen en we kunnen fris beginnen! }:O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemertje
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 16-09 12:58
Wokschotel schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 20:37:

Heb je ook gezien dat 'Synology' een pulldown is en je ook voor 'Derde Partij' kunt kiezen en dus normale WD schijven uit deze lijst?

Gasloos 2019 + WP Panasonic H-serie 7kW + 300 liter boilervat + PV 12.415Wp + Home Assistant + Hyundai Ioniq 6 First Edition + Zaptec laadpaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wokschotel

Wokschotel

Op 6 wielen

hemertje schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 21:29:
[...]

Heb je ook gezien dat 'Synology' een pulldown is en je ook voor 'Derde Partij' kunt kiezen en dus normale WD schijven uit deze lijst?
Ja, die lijst ken ik en beide schijven (mijn oude en nog nieuw aan te schaffen) staan op die lijst. Maar wat bedoel je met 'normale' WD-schijven? Het gaat mij om het 4kn vs 512 bytes verhaal waarvoor werd gewaarschuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric H
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 08:25
Oke, volgende probleem en ik weet niet echt (lees: echt niet) goed hoe ik dit moet oplossen.

In en verleden heb ik 2FA ingesteld op mijn DS1515+. Dit heb ik toen gedaan met Okta verify en dat werkte naar behoren.
Nou ben ik pasgeleden overgestapt op een nieuwe telefoon en helemaal dat Okta vergeten.

Als ik nu wil inloggen heb ik dus geen werkende Okta, want dat moet eerst overgezet worden van de oude telefoon naar de nieuwe, maar ook de mogelijkheid om een herstelcode te laten mailen werkt niet.

Ik weet zeker dat mijn juiste mail adres op de Synology staat, maar mail komt gewoon niet binnen. (ook niet in de SPAM folder)

Verschillende searches gedaan op het internet, bij Okta gekeken, bij Synology op de site gekeken maar nog niets wijzer geworden. Dit komt waarschijnlijk ook mede doordat ik wellicht niet de juiste zoektermen gebruik.

Wie heeft voor mij de gouden tip zodat ik weer kan inloggen op mijn DS1515+

Eric, Signing off !!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reinier68
Eric H schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 16:08:
Oke, volgende probleem en ik weet niet echt (lees: echt niet) goed hoe ik dit moet oplossen.

In en verleden heb ik 2FA ingesteld op mijn DS1515+. Dit heb ik toen gedaan met Okta verify en dat werkte naar behoren.
Nou ben ik pasgeleden overgestapt op een nieuwe telefoon en helemaal dat Okta vergeten.

Als ik nu wil inloggen heb ik dus geen werkende Okta, want dat moet eerst overgezet worden van de oude telefoon naar de nieuwe, maar ook de mogelijkheid om een herstelcode te laten mailen werkt niet.
Als eerste zou ik contact zoeken met Okta om te zien of jouw mailadres ook werkelijk daar bestaat.
IS je oude telefoon nog in je bezit? Dan kan je die gebruiken, en bekijken hoe je geregistreerd ben bij OKTA.

Om 2FA van je NAS af te halen: dat gaat niet, het is gekoppeld aan je beheeraccount. Misschien heb je een 2e beheer account zonder MFA, dan heb je mazzel.

Er is een andere optie, maar omdat ik vanaf hier niet kan valideren of je de legitieme eigenaar bent (sorry) ga ik dat niet aandragen.

[ Voor 5% gewijzigd door reinier68 op 26-10-2023 17:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Eric H schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 16:08:

Ik weet zeker dat mijn juiste mail adres op de Synology staat, maar mail komt gewoon niet binnen. (ook niet in de SPAM folder)

Verschillende searches gedaan op het internet, bij Okta gekeken, bij Synology op de site gekeken maar nog niets wijzer geworden. Dit komt waarschijnlijk ook mede doordat ik wellicht niet de juiste zoektermen gebruik.

Wie heeft voor mij de gouden tip zodat ik weer kan inloggen op mijn DS1515+
De ondersteunde manier - voor een reset van een admin wachtwoord - volgens mij haalt ie dan ook de 2FA weg.

https://kb.synology.com/e...ion#x_anchor_id98951459e7

https://kb.synology.com/e...eset_my_Synology_NAS_7#t1
Mode 1: Reset administrator login credentials and network settings to default1
  • Locate the RESET button on your Synology NAS.2
  • Press and hold down the RESET button for about 4 seconds until you hear a beep. Release the button immediately.
  • Launch Web Assistant. Double-click on your Synology NAS. On the login page, enter the system default username admin, leave the password field blank, and click Sign In.
  • Reset the password for your account and click Submit.
  • If there is only one administrator account named admin, the system automatically fills in the name admin in the username field.
  • If there are multiple administrators accounts, select an administrator account from the drop-down menu to change its password.3
  • Once you have successfully reset the password, click Sign In Now.
  • Sign in to DSM using the password you have just created.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roeleboel
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online

roeleboel

en zijn beestenboel

Vorkie schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 17:01:
[...]
De ondersteunde manier - voor een reset van een admin wachtwoord - volgens mij haalt ie dan ook de 2FA weg.
[...]
Het wordt hier door synology bevestigd dat idd de 2FA dan ook weg is:
https://kb.synology.com/en-uk/DSM/tutorial/How_do_I_reset_2_step_verification

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric H
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 08:25
Vorkie schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 17:01:
[...]

https://kb.synology.com/e...ion#x_anchor_id98951459e7

https://kb.synology.com/e...eset_my_Synology_NAS_7#t1

[...]
Gelukt !!!

Ik wijt het aan het gebruik van de verkeerd zoektermen, want op de site van Synology staat idd een hele duidelijke werkinstructie.

Het is dus gelukt en ik kan mijn Synology weer benaderen en beheren,
Wel weer gelijk 2FA aangezet met OKTA.

Bedankt !

Eric, Signing off !!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemertje
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 16-09 12:58
Wokschotel schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 07:38:
[...]
Ja, die lijst ken ik en beide schijven (mijn oude en nog nieuw aan te schaffen) staan op die lijst. Maar wat bedoel je met 'normale' WD-schijven? Het gaat mij om het 4kn vs 512 bytes verhaal waarvoor werd gewaarschuwd.
heb geen idee met wat Synology met 4kn schijven bedoelt

ik legde de link van 4kn met hun eigen 'synology schijven en niet de harde schijven van bv WD!?

Gasloos 2019 + WP Panasonic H-serie 7kW + 300 liter boilervat + PV 12.415Wp + Home Assistant + Hyundai Ioniq 6 First Edition + Zaptec laadpaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xymox
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09-09 13:19

Xymox

Determinism rulez !

Ik heb begrepen dat de system volume (partition?) op alle disks gedupliceerd wordt.

Het betreft DSM zelf.

Maar wat ik mij afvraag is wat er nu allemaal valt onder system?

Bijvoorbeeld de certificates die geïnstalleerd staan.

Die zijn te vinden in deze directory:

/usr/syno/etc/certificate

Is deze folder onderdeel van system en daarmee automatisch gedupliceerd?

Of is dit niet het geval. Dan is de vraag, op welk volume staat deze folder dan en hoe kan ik dit met een commando in CLI achterhalen?

Ik vraag dit omdat ik volume1 (harddisk 1) wil vervangen door een nieuwe en of ik dan mijn certificates kwijt raak of dat bij het plaatsen van nieuwe HD deze automatisch terug komen na initialisatie.

[ Voor 19% gewijzigd door Xymox op 27-10-2023 15:09 ]

Intel i9-9900K | MSI MPG Z390 Gaming Pro Carbon | MSI RTX 2080Ti Gaming X Trio | Ballistix Sport LT (32GB) | MSI Optix MAG274QRF-QD 1440p | Samsung 970 EVO Plus (2TB) | NZXT Kraken X52 | Valve Index | Fractal Design R6 | Synology DS420j

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ragnar9999
Meer mensen problemen met het ophalen van de pakketten in Package Center ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WheeleE
  • Laatst online: 07:47

WheeleE

Dinges

Tot nu toe heb ik een Openvpn-client in Docker draaien, maar dat wil ik omzetten naar Wireguard.
Het image linuxserver/wireguard:latest werkt probleemloos op een Raspberry Pi. Als ik dezelfde config op m'n DS220+ gebruik geeft de containerlog meldingen:
code:
1
2
3
4
**** The wireguard module is not active. If you believe that your kernel should have wireguard support already, make sure that it is activated via modprobe! ****
Uname info: Linux 9cce25d097f0 4.4.302+ #64570 SMP Tue Jun 13 21:39:55 CST 2023 x86_64 GNU/Linux
RTNETLINK answers: Not supported
****  If you have an old kernel without wireguard support built-in, you can try using the legacy tag for this image to compile the modules from scratch.   ****

Er is ook geen VPN-connectie.
Nu zijn er wel handleidingen te vinden voor alternatieven (o.a. deze: https://www.blackvoid.clu...pk-for-your-synology-nas/) maar ik ben een beetje huiverig om zomaar dingen te gaan installeren.

Hebben mensen hier al eens een Wireguard VPN opgezet op een Synology NAS?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Xymox schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 14:25:
Ik heb begrepen dat de system volume (partition?) op alle disks gedupliceerd wordt.

Het betreft DSM zelf.

Maar wat ik mij afvraag is wat er nu allemaal valt onder system?

Bijvoorbeeld de certificates die geïnstalleerd staan.

Die zijn te vinden in deze directory:

/usr/syno/etc/certificate

Is deze folder onderdeel van system en daarmee automatisch gedupliceerd?

Of is dit niet het geval. Dan is de vraag, op welk volume staat deze folder dan en hoe kan ik dit met een commando in CLI achterhalen?

Ik vraag dit omdat ik volume1 (harddisk 1) wil vervangen door een nieuwe en of ik dan mijn certificates kwijt raak of dat bij het plaatsen van nieuwe HD deze automatisch terug komen na initialisatie.
Elke disk bevat minimaal drie partities te weten een system partitie een swap partitie en een Data partitie.
Op de Data partitie worden de volumes aangemaakt.

Als je dus een disk vervangt en je hebt meer dan een disk in je Nas, dan zal DSM automatisch bij het initialiseren van die nieuwe disk de system partitie gelijk trekken met de system partities van de andere disk(en).
En dus ook je certificaten.

Heb je maar een disk in je systeem dan werkt dat uiteraard niet en als je dan een disk vervangt moet je DSM opnieuw installeren.

En als je op de commandline kijkt zijn alle folders die met volume beginnen je data volumes (bijvoorbeeld volume1 of volume2) en de rest staat op de systeem partitie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
WheeleE schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 11:44:
Tot nu toe heb ik een Openvpn-client in Docker draaien, maar dat wil ik omzetten naar Wireguard.
Het image linuxserver/wireguard:latest werkt probleemloos op een Raspberry Pi. Als ik dezelfde config op m'n DS220+ gebruik geeft de containerlog meldingen:
code:
1
2
3
4
**** The wireguard module is not active. If you believe that your kernel should have wireguard support already, make sure that it is activated via modprobe! ****
Uname info: Linux 9cce25d097f0 4.4.302+ #64570 SMP Tue Jun 13 21:39:55 CST 2023 x86_64 GNU/Linux
RTNETLINK answers: Not supported
****  If you have an old kernel without wireguard support built-in, you can try using the legacy tag for this image to compile the modules from scratch.   ****

Er is ook geen VPN-connectie.
Nu zijn er wel handleidingen te vinden voor alternatieven (o.a. deze: https://www.blackvoid.clu...pk-for-your-synology-nas/) maar ik ben een beetje huiverig om zomaar dingen te gaan installeren.

Hebben mensen hier al eens een Wireguard VPN opgezet op een Synology NAS?
Je bent huiverig om een docker image te installeren?
Maar je hebt er wel al een geïnstalleerd die niet werkt vanwege het feit dat je een oude kernel hebt?
Waarom die wel en die van je link niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WheeleE

WheeleE

Dinges

Ben(V) schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 13:04:
[...]

Je bent huiverig om een docker image te installeren?
Maar je hebt er wel al een geïnstalleerd die niet werkt vanwege het feit dat je een oude kernel hebt?
Waarom die wel en die van je link niet?
Met veelgebruikte images heb ik geen problemen. Het installeren van niet-Synology en niet-Synocommunity spk's, daar ben ik wat voorzichtiger mee. Zeker omdat deze specifieke handleiding nogal de diepte in gaat. Ik kom er vast wel uit maar als iemand hier al (andere) ervaringen heeft met deze of andere oplossingen geeft dat wat extra vertrouwen.

Het image wat ik op mijn Pi gebruik en nu op m'n Synology heb geprobeerd is van Linuxserver.io. Veelgebruikt, goed beoordeeld en betrouwbaar, en daarom heb ik daar geen moeite mee. De ondersteuningsoptie voor oudere kernels die ze hebben ingebouwd in hun image heeft bij mij geen effect.

[ Voor 5% gewijzigd door WheeleE op 28-10-2023 13:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijst
  • Laatst online: 11:25
Iemand hier toevallig changedetection aan de praat met Playwright Chrome, zodat die visual filter selection werkt?
Krijg het wel draaiend met selenium, maar dan mist die optie.
Inmiddels een paar varianten geprobeerd, maar krijg t niet werkend. Serverless chrome bijvoorbeeld, geeft beeld op localhost:3000, maar changedetestion geeft errors.

edit, pff, toch gelukt, met deze: https://pastebin.com/SLceLERf

[ Voor 8% gewijzigd door matthijst op 28-10-2023 14:16 ]

Haters everywhere but I don’t really care

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wcduck
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Ik heb hier een 218+ Nas waarvan hdd 1 kapot is gegaan. Is het volgende stappenplan het correcte:
1. HDD1 eruit
2. opnieuw opstarten en afsluiten, zodat de NAS ziet dat er geen hdd in zit
3. nieuwe HDD1 erin en aangeven dat de nas deze weer in de pool moet zetten
4. de software en de backup plannen weer handmatig toevoegen (deze zijn helaas nooit gebackupt)

I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• reinier68
wcduck schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 19:08:
Ik heb hier een 218+ Nas waarvan hdd 1 kapot is gegaan. Is het volgende stappenplan het correcte:
1. HDD1 eruit
2. opnieuw opstarten en afsluiten, zodat de NAS ziet dat er geen hdd in zit
3. nieuwe HDD1 erin en aangeven dat de nas deze weer in de pool moet zetten
4. de software en de backup plannen weer handmatig toevoegen (deze zijn helaas nooit gebackupt)
1. uitzetten
2. open maken en disk vervangen door nieuw exemplaar
3. NAS opstarten
4. Inloggen op DSM en starten met rebuilden

Tussendoor opstarten is nergens voor nodig, de nas ziet vanzelf dat er een nieuwe disk in zit en zal in DSM aangeven dat er een blanco disk is gevonden. Dan volgt een wizzard om je te helpen om je array weer op rode te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Niet online
Voor een upgrade van de schijven ben ik aan het kijken naar deze WD Red Plus van 4TB:
https://www.mediamarkt.de...-zoll-intern-2838250.html. Zijn momenteel slechts € 90 na btw korting.

Ze verkopen ook de uitvoering: WD Red Plus, 4TB (256MB cache) voor € 108.

Weet iemand wat het verschil is tussen deze 2 WD Red Plus schijven? Of is het gewoon dezelfde WD40EFPX? Ik wil wel dat ze gewoon werken in de Synology. ;)

Edit: Ze hebben er niet voldoende op voorraad om op te halen bij de voor mij makkelijk te bereizen vestiging. Misschien kan iemand anders er nog zijn voordeel mee doen.

[ Voor 13% gewijzigd door S1NN3D op 29-10-2023 11:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Bij mediamarkt kun je ze bestellen en laten afleveren in de door jouw gewenst winkel waar je ze dan op kunt halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wcduck
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
reinier68 schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 10:25:
[...]

1. uitzetten
3. NAS opstarten

Tussendoor opstarten is nergens voor nodig, de nas ziet vanzelf dat er een nieuwe disk in zit en zal in DSM aangeven dat er een blanco disk is gevonden. Dan volgt een wizzard om je te helpen om je array weer op rode te krijgen.
Bedankt voor het antwoord. Is er ook nog een mogelijkheid dat ik de data (mocht de disk nu wel opstarten) backup, zodat ik alle apps en instellingen niet opnieuw in hoef te stellen? Het zijn zo'n 20 backup taken die ik had ingesteld, en ook een synchronisatie app die veel werk behoeven om in te stellen. De twee losse schijven zijn apart aanspreekbaar (geen RAID of SHR). Dagelijks worden meerdere backups gemaakt van gesyncte bestanden van andere nassen van HDD1 naar HDD2 (timesnaps).

I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gerritjan
  • Laatst online: 11:19
reinier68 schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 10:25:
[...]
1. uitzetten
3. NAS opstarten

Sterker nog, de schijven in de 218+ zijn hot-swappable, dus uit- en aanzetten is niet nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sweetdude
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16-09 13:20
S1NN3D schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 10:53:
Voor een upgrade van de schijven ben ik aan het kijken naar deze WD Red Plus van 4TB:
https://www.mediamarkt.de...-zoll-intern-2838250.html. Zijn momenteel slechts € 90 na btw korting.

Ze verkopen ook de uitvoering: WD Red Plus, 4TB (256MB cache) voor € 108.

Weet iemand wat het verschil is tussen deze 2 WD Red Plus schijven? Of is het gewoon dezelfde WD40EFPX? Ik wil wel dat ze gewoon werken in de Synology. ;)

Edit: Ze hebben er niet voldoende op voorraad om op te halen bij de voor mij makkelijk te bereizen vestiging. Misschien kan iemand anders er nog zijn voordeel mee doen.
Wat is de reden dat je specifiek voor deze WD schijven wil gaan?
Ze zijn relatief duur (prijs/GB) en 4 TB noem ik tegenwoordig niet echt een upgrade.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xymox
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09-09 13:19

Xymox

Determinism rulez !

Ik heb momenteel Container Manager (docker) op volume1 geïnstalleerd staan.
(het package).

De docker shared folder stond ook op volume1 en heb ik gemigreerd naar volume2.
Ik moest idd voor elke container de docker folder locatie wijzigen naar volume2 en daarna starten de containers correct op,

Nu wil ik het package zelf (Container Manager) ook verplaatsen naar volume2.

De vraag is of ik nu in package manager de Container Manager kan uninstallen en daarna opnieuw installeren en dan op volume2? Raak ik dan niet de container settings en de setting dat docker folder op volume2 staat kwijt?

Of is een herinstallatie veilig en dat alles blijft werken?

Intel i9-9900K | MSI MPG Z390 Gaming Pro Carbon | MSI RTX 2080Ti Gaming X Trio | Ballistix Sport LT (32GB) | MSI Optix MAG274QRF-QD 1440p | Samsung 970 EVO Plus (2TB) | NZXT Kraken X52 | Valve Index | Fractal Design R6 | Synology DS420j

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Niet online
sweetdude schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 12:46:
[...]

Wat is de reden dat je specifiek voor deze WD schijven wil gaan?
Ze zijn relatief duur (prijs/GB) en 4 TB noem ik tegenwoordig niet echt een upgrade.
Ik ben geen data hoarder (meer) en heb genoeg aan mijn 4x 3TB. De 4TB zijn niet al te duur. Grotere zijn per GB goedkoper inderdaad. Om er 4x 8TB in te zetten vind ik echter overkill en te kostbaar voor mijn gebruik. Ik wil enkel vervangen gezien de leeftijd; niet om meer ruimte te hebben.

[ Voor 6% gewijzigd door S1NN3D op 29-10-2023 15:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07:09

Wildfire

Joy to the world!

Ik heb een DS1522+ met 5x 16TB in SHR1 op BTRFS. Hoe vaak zou data scrubbing ("Gegevens opschonen" in DSM) uitgevoerd moeten worden? Is voornamelijk media storage (ik heb al mijn TV-series en films gedigitaliseerd) en ook backup van data van mijn primaire PC.

[ Voor 12% gewijzigd door Wildfire op 29-10-2023 17:24 ]

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppeterr
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 11:31
Wildfire schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 17:22:
Ik heb een DS1522+ met 5x 16TB in SHR1 op BTRFS. Hoe vaak zou data scrubbing ("Gegevens opschonen" in DSM) uitgevoerd moeten worden? Is voornamelijk media storage (ik heb al mijn TV-series en films gedigitaliseerd) en ook backup van data van mijn primaire PC.
Iets minder storage hier, maar ik heb het ooit ingesteld op eens per 3 maanden. De NAS is er dan wel een aantal dagen mee bezig, maar ik merk geen performance verlies. Wat ik wel merk, is dat de HDD "geluidjes' een stuk minder zijn na het scrubben.

Ik denk dat het ook wel afhankelijk is van de algemene bezigheid van het systeem. Ik draai er een berg dockers, een aantal VM's en services op die wel veel data heen en weer gooien. Is je systeem meer idle, denk ik dat het eens per 6 maanden wellicht wel OK is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07:09

Wildfire

Joy to the world!

ppeterr schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 17:32:
[...]

Iets minder storage hier, maar ik heb het ooit ingesteld op eens per 3 maanden. De NAS is er dan wel een aantal dagen mee bezig, maar ik merk geen performance verlies. Wat ik wel merk, is dat de HDD "geluidjes' een stuk minder zijn na het scrubben.

Ik denk dat het ook wel afhankelijk is van de algemene bezigheid van het systeem. Ik draai er een berg dockers, een aantal VM's en services op die wel veel data heen en weer gooien. Is je systeem meer idle, denk ik dat het eens per 6 maanden wellicht wel OK is.
Ik heb wel wat containers draaien maar primair is het media. Ik laat de scrubbing wel op eens per zes maanden staan.

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remarkablez
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 15-09 22:53
Al enkele uren bezig met de installatie van Vaultwarden in een Docker container voor lokaal gebruik, maar ik krijg het niet werkend.

Ik gebruik hiervoor Caddy en Duck DNS (voor de HTTPS), maar hier gaat het steeds mis. De installatie lijkt goed te gaan maar het lijkt fout te gaan bij het ophalen van het certificaat. Bij het verbinden met Vaultwarden na Docker-compose, krijg ik steeds een 'Secure connection failed'. Ik heb hiervoor eerst deze tutorial gevolgd, vervolgens als alternatief geprobeerd om hetzelfde te doen met een stack in Portainer, en ten slotte de Docker Compose stappen onder Caddy with DNS Challenge van de wiki van Vaultwarden zelf gevolgd. Steeds met min of meer hetzelfde resultaat.

Als ik de poort weglaat krijg ik via het aangemaakte Duck DNS subdomein wel gewoon de loginpagina van de NAS via HTTP, dus het lijkt echt mis te gaan bij het certificaat. Dat is ook te zien in onderstaande log files. De eerste errors kreeg ik waarschijnlijk ivm de DNS rebind protection van mijn router, maar ik heb het Duck DNS subdomein al als uitzondering toegevoegd, dus dat kan het niet meer zijn.

Heeft iemand hier een tip voor waar ik moet zoeken? Of een goede andere tutorial die wel werkt?

code:
1
2
3
{"level":"error","ts":************,"logger":"tls.obtain","msg":"could not get certificate from issuer","identifier":"***.duckdns.org","issuer":"acme.zerossl.com-v2-DV90","error":"account pre-registration callback: performing EAB credentials request:*****************************}

{"level":"error","ts":***********,"logger":"tls.obtain","msg":"will retry","error":"[***.duckdns.org] Obtain: account pre-registration callback: performing EAB credentials request: Post \"https://api.zerossl.com/acme/eab-credentials-email\": **************************************}

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WheeleE

WheeleE

Dinges

Een wireguard-client in Docker op mijn DS220 leek me een eitje maar dat blijkt toch een hele uitdaging te zijn. Na een paar dagen prutsen en raad in te hebben gewonnen in de officiële linuxserver.io discord waar het image vandaan komt heb ik besloten het experiment af te ronden en als mislukt te beschouwen.
Wireguard support voor de Synology kernel blijkt te gebrekkig

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• matthijst
  • Laatst online: 11:25
Irritant ja, dat dat Wireguard zoveel moeite moet kosten.
Waarom hebben ze die bende nog niet standaard in DSM.

Haters everywhere but I don’t really care

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bove027
bove027 schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 15:35:
[...]

Ja, en eigenlijk is er in de 12+ jaar van alles ingeslopen. Dus ook een mooie kans om ALLES even goed te doen. Beter user management, security settings meteen strak zetten, alleen de apps die ik echt gebruik.

Alleen nog wat foto en muziek mappen naar de backup drive jassen en we kunnen fris beginnen! }:O
Update! Even een kleine update van hoe het ging en wat ik heb ervaren.

Ten eerste: Reinstall zelf ging soepeler dan ik dacht. 8 TB harde schijf gekocht om alle data de backuppen. En dan niet alles, maar "slim": Met de hand alle shared folders doorlopen en alles gekopieerd wat ik wou bewaren. Docker containers en instellingen gebackuped (Teslamate database backup, HomeAssistant mappen gekopieerd.

Eerste les: De "4.8 TB in gebruik" was dus ook niet helemaal waar. Uiteindelijk 3 TB gebackupped. Dus de externe schijf had ook wat kleiner gekund. Nou ja, "future proof" dan maar...

Herinstalleren super soepel, de basis settings waren ook zo gedaan, users, applicaties, shared folders staan zo. Teslamate, PiHole en Home Assistant (de 3 dingen die ik erbij draai altijd) waren ook zo weer online. Even kort wennen aan de "nieuwe" Container Manager, maar werkt super fijn. Home assistant is idd "de mappen kopieren" en hij loopt. Teslamate nu netjes via de GUI geinstalleerd (ipv commandline, doordat je in Container Manger met docker-compose bestanden kan werken) en na de database backup ook weer naadloos online. Pihole is niet spannend dus "gewoon" kaal geinstalleerd.

Tweede les: Het restoren van de data duurde allemaal enorm lang. Ook "hing" de Synology zich op bij schrijfacties (hoge IO Waits). Had ik eerst ook, maar nu valt het ineens enorm op (op een clean install). Onderzoek leert dat ik bij het swappen van een kapotte disk een tijdje terug er een SMR schijf in heb gezet.
Dat was nieuw, weer wat geleerd: Geen CMR en SMR schijven mengen. SMR is ook niet "supported" (meer) door Synology.

Dus als PostNL straks langskomt met een nieuwe schijf ga ik verder :+

Derde les: Als je eenmaal gewend bent aan PiHole is het echt heel irritant als het een paar dagen er niet meer is _/-\o_ Jantje wat een berg advententies eigenlijk overal 8)7

DS Photo vervangen met Synology Photo's ging ook wel goed. Synology Photo voelt een beetje als de mix van DS Photo en DS Moments, maar dan de "niet-niet" versie nog. Belangrijkstje: Backup van foto's op de telefoon werkt gelukkig nog wel "hetzelfde" . Shared space inschakelen en dan is de backup eigenlijk hetzelfde _/-\o_

Dus in het kort: Clean install van DSM 6.2 naar 7.2, van ext3 naar btrfs (de reden van de clean install) en een goede schijf erin en het is weer super snappy!

Het lijkt er zelfs op dat het stroomverbruik minder is, maar daar heb ik niet de moeite voor genomen om dat ook echt door te meten (was wel leuk geweest) maar ik zie mijn sluipverbruik in de nacht toch echt structureel lager zijn. En verder heb ik niets veranderd...

DSM 7 voelt super responsive, functioneel eigenlijk alleen een andere Container manger en even wennen aan Synology Photo's. Verder wat slickere GUI vooral. En ja, ik moet verder nog in de verdere opties duiken. Voor nu vooral zaak om weer "online" te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc3l
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 10:43
Ik wil een subdomein koppelen aan mijn Synology, op zich is dat gelukt en het werkt maar hij geeft aan 'verbinding niet beveiligd' als ik het subdomein:5001 bezoek.

Wat ik heb gedaan
  • Gebruik gemaakt van synology.me service
  • Bij mijn domein/hosting provider een subdomein aangemaakt en de CNAME verwijst naar xxx.synology.me
  • In DSM onder beveiliging een Letsencrypt certificaaat aangemaakt voor dit subdomein
Als ik nu het certificaat bekijk op het subdomein geeft hij aan dat deze voor xxx.synology.me is en niet voor mijn subdomein. Vandaar natuurlijk 'verbinding niet beveiligd'.

Ik heb alleen geen idee wat ik nu nog moet doen om ook het subdomein veilig te krijgen, hebben jullie een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Laatst online: 11:26

timovd

Voorsprong door techniek

@Marc3l je kunt meerdere certificaten aanmaken. Wel er op letten dat je niet het default certificaat gebruikt voor het nieuwe aangemaakte domein.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flex
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09:45
Bekijk je je sub domein niet toevallig met of zonder www? En heb je bij CNAME wel XXX.synology.me. ingevoerd (let op de punt achter me)?
Marc3l schreef op zondag 5 november 2023 @ 14:04:
Ik wil een subdomein koppelen aan mijn Synology, op zich is dat gelukt en het werkt maar hij geeft aan 'verbinding niet beveiligd' als ik het subdomein:5001 bezoek.

Wat ik heb gedaan
  • Gebruik gemaakt van synology.me service
  • Bij mijn domein/hosting provider een subdomein aangemaakt en de CNAME verwijst naar xxx.synology.me
  • In DSM onder beveiliging een Letsencrypt certificaaat aangemaakt voor dit subdomein
Als ik nu het certificaat bekijk op het subdomein geeft hij aan dat deze voor xxx.synology.me is en niet voor mijn subdomein. Vandaar natuurlijk 'verbinding niet beveiligd'.

Ik heb alleen geen idee wat ik nu nog moet doen om ook het subdomein veilig te krijgen, hebben jullie een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc3l
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 10:43
timovd schreef op zondag 5 november 2023 @ 15:13:
@Marc3l je kunt meerdere certificaten aanmaken. Wel er op letten dat je niet het default certificaat gebruikt voor het nieuwe aangemaakte domein.
Heb dat inderdaad niet aanstaan, dat het default certificaat is voor het subdomein.
Flex schreef op zondag 5 november 2023 @ 15:23:
Bekijk je je sub domein niet toevallig met of zonder www? En heb je bij CNAME wel XXX.synology.me. ingevoerd (let op de punt achter me)?

[...]
Nee, bekijk hem zonder www en werkt ook gewoon behalve dat ik de melding krijg dat de verbinding niet beveiligd is.

Geen punt achter .me Ik krijg dat ook niet voor elkaar, bij opslaan verdwijnt deze punt weer (ook bij verwijderen en opnieuw opslaan). Waarvoor is dit precies, aangezien hij wel gewoon goed werkt?
Als dit echt nodig is zal ik morgen even de hostingpartij benaderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InSander
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 12-09 13:24
Mijn vraag
Ik heb een DS723+ waar ik in docker Unifi Controller en Unifi Protect draai
Alleen bij de Unifi Protect blijft hij na het inloggen "connecting to your NVR" zeggen

Relevante software en hardware die ik gebruik
Ik gebruik de docker van markdegroot/unifi-protect-x86

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb nagekeken of de juiste poorten op de firewall op de DS723+ open staan.
Ik heb gekeken of de gebruiker de juiste rechten heeft op de folder.
Daar staat wel een gebruiker Onbekend: 101, maar die durf ik niet zomaar de rechten te geven. Kan dat iemand van buitenaf zijn?

Wat kan ik doen om te kijken waarom ik Unifi Protect niet via docker kan laten werken.

Waarom gebruik ik geen Cloudkey 2 Plus?
Dit heb ik gedaan, maar deze is er mee gestopt, omdat de interne batterij kapot is gegaan. RMA heeft niets uitgehaald en de verkopende partij kan of wil ook niets doen. Kapotte Baterijen klinken erg brandgevaarlijk en heb toen besloten dat ik dit liever via mijn synology wilde regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bongoarnhem
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16-09 16:37
Ik loop tegen een "omgekeerd" probleem aan waardoor ik me begin te twijfelen aan mijn kennis en kunde :)

Ik heb een DSM7 Synology met daarop Synology Photo's.

Via mijn domein wil ik een subdomein doorschakelen naar photostation.

Dus www.subdomein.mijndomein.nl en dan wil ik uitkomen bij Synology Photo's.
Poortforwarding en dergelijke gaat allemaal goed.

Alleen wat ik ook probeer in DSM, hij logt direct in, dus als ik van een PC(waarvan de cookies zijn verwijderd en die zich buiten het thuisnetwerk bevind) van buitenaf deze domeinnaam benader dan zie ik meteen mapjes met photo's. Dat is niet helemaal de bedoeling vanaf het grote www.

Ik wil graag eerst het inlogscherm krijgen.

Wat doe ik fout?!?

Ik heb in DSM via het control panel en de login portal een poort toegewezen aan Synology Photo's.
"Vroeger" kreeg je dan gewoon een inlogscherm waar gebruikers dan konden inloggen, nu krijg ik dat niet voor elkaar.

Hoe krijg ik weer gewoon het inlogscherm ipv dat ik direct in Synology photo's zit?

[ Voor 9% gewijzigd door Bongoarnhem op 08-11-2023 12:15 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• roeleboel
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online

roeleboel

en zijn beestenboel

Bongoarnhem schreef op woensdag 8 november 2023 @ 11:59:
Hoe krijg ik weer gewoon het inlogscherm ipv dat ik direct in Synology photo's zit?
Als je rechtsboven op het cirkeltje (met ofwel je profielfoto ofwel de eerste letter van je profielnaam) klikt en voor 'uitloggen' kiest, werkt dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bongoarnhem
roeleboel schreef op woensdag 8 november 2023 @ 12:53:
[...]

Als je rechtsboven op het cirkeltje (met ofwel je profielfoto ofwel de eerste letter van je profielnaam) klikt en voor 'uitloggen' kiest, werkt dat?
Als ik daarop klik dan logt deze meteen uit en krijg ik het gewenste inlogscherm.
Als ik de pagina echter vernieuw met F5 zit ik er meteen weer in.

Ben ik uitgelogd, sluit ik de browser af en start ik deze opnieuw op en ga ik naar de link dan zit ik er ook weer direct in. Lijkt mij nogal een beveiligingsrisico.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Laatst online: 09:57
InSander schreef op maandag 6 november 2023 @ 13:24:
Mijn vraag
Alleen bij de Unifi Protect blijft hij na het inloggen "connecting to your NVR" zeggen

Daar staat wel een gebruiker Onbekend: 101, maar die durf ik niet zomaar de rechten te geven. Kan dat iemand van buitenaf zijn?
...
Als je docker image wilt connecten met andere apparaten op je netwerk, dan moet je docker image wel in hetzelfde netwerk zitten.

By Synology noemen ze de settings:
- bridge: an isolated network namespace。
- host: the same network namespace with Docker host

In jouw geval wil je dus je Docker image in "host" hebben (namelijk zelfde netwerk als je Synology zelf) en NIET "bridge".

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ragnar9999
Bongoarnhem schreef op woensdag 8 november 2023 @ 15:21:
[...]

Als ik daarop klik dan logt deze meteen uit en krijg ik het gewenste inlogscherm.
Als ik de pagina echter vernieuw met F5 zit ik er meteen weer in.

Ben ik uitgelogd, sluit ik de browser af en start ik deze opnieuw op en ga ik naar de link dan zit ik er ook weer direct in. Lijkt mij nogal een beveiligingsrisico.....
En als je een andere browser gebruikt?
eentje die je nog niet eerder gebruikt hebt om in te loggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bongoarnhem
Ragnar9999 schreef op woensdag 8 november 2023 @ 15:39:
[...]

En als je een andere browser gebruikt?
eentje die je nog niet eerder gebruikt hebt om in te loggen
Dat is het hem, ik gebruik telkens een andere browser.
Voor de zekerheid start ik deze telkens opnieuw op nadat ik ook de cookies heb verwijderd(ctrl+shift+del).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Nu online

Sharky

Skamn Dippy!

Mijn vraag

Wat kan ik doen om te kijken waarom ik Unifi Protect niet via docker kan laten werken.

Dit heb ik gedaan, maar deze is er mee gestopt, omdat de interne batterij kapot is gegaan. RMA heeft niets uitgehaald en de verkopende partij kan of wil ook niets doen. Kapotte Baterijen klinken erg brandgevaarlijk en heb toen besloten dat ik dit liever via mijn synology wilde regelen.
Wil je werkelijk software gebruiken die al een paar jaar niet meer ondersteund of geupdate wordt? En heb je container aangemaakt volgens de instructies op github?

This too shall pass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr.Roelski
  • Laatst online: 04-09 21:02

Dr.Roelski

Walk on ....

Mijn vraag

Ik gebruik het zelf niet, maar ik zou kijken of de instructies van Mariushosting wel werken:
https://mariushosting.com...r-7-on-your-synology-nas/
Github gebruikt macvlan en dat is draak om in te stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InSander
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 12-09 13:24
Dr.Roelski schreef op donderdag 9 november 2023 @ 10:27:
[...]

Ik gebruik het zelf niet, maar ik zou kijken of de instructies van Mariushosting wel werken:
https://mariushosting.com...r-7-on-your-synology-nas/
Github gebruikt macvlan en dat is draak om in te stellen.
Dank je voor je reactie. De Unifi controller werkt prima. Het gaat specifiek over Unifi Protect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr.Roelski
  • Laatst online: 04-09 21:02

Dr.Roelski

Walk on ....

InSander schreef op donderdag 9 november 2023 @ 13:27:
[...]

Dank je voor je reactie. De Unifi controller werkt prima. Het gaat specifiek over Unifi Protect.
Ja, die werkt met macvlan zodat docker container een eigen ip adres krijgt. Daar zal ook je probleem zitten. Ik heb op synology keer getest hoe dat werkte met macvlan en heb het werkend gekregen. Ik doe wel alles vanuit portainer. Weet nog dat synology of cocker container in synology zelf niet kan communiceren met de container die in het macvlan deel zit. Vanaf andere netwerk devices kom je er wel bij. Ook ip reeks in macvlan definieren is verwarrend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dekilo
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 18-02 18:18
Vraagje van een beginnende synology gebruiker:
Ik heb een DS923+
Ik ben bezig om pc met behulp van synology active backup for business in te stellen zodat ik regelmatige backup kan maken.

Op de NAS heb ik ook quickconnect aanstaan.
Nu is DDNS ingesteld op de NAS en heb status normaal.
Echter als ik hostnaam of extern adres invoer in de backup client op de pc kan die geen verbinding maken.
Moet ik nog iets in de router aanpassen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Niet online
dekilo schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 16:44:
Vraagje van een beginnende synology gebruiker:
Ik heb een DS923+
Ik ben bezig om pc met behulp van synology active backup for business in te stellen zodat ik regelmatige backup kan maken.

Op de NAS heb ik ook quickconnect aanstaan.
Nu is DDNS ingesteld op de NAS en heb status normaal.
Echter als ik hostnaam of extern adres invoer in de backup client op de pc kan die geen verbinding maken.
Moet ik nog iets in de router aanpassen?
Ik gebruik dit zelf niet maar het lijkt me dat je de port-forward voor de betreffende package niet gemaakt hebt in de router. 5510 volgens mij Google. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dekilo
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 18-02 18:18
S1NN3D schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 16:59:
[...]

Ik gebruik dit zelf niet maar het lijkt me dat je de port-forward voor de betreffende package niet gemaakt hebt in de router. 5510 volgens mij Google. :)
top thanks, alles werkt, heb al 2 uur liggen zoeken op internet..........
Pagina: 1 ... 163 ... 186 Laatste

Let op:
Dit topic is onderdeel van de drie topics over Synology:In dit Vraag en Antwoord topic mogen alle vragen over Synology-producten tenzij:
  • ... het een vraag betreft over een addon package voor Synology; daar is een apart topic voor.
  • ... het een aankondiging of discussie-item betreft wat in het Nieuws en discussie topic hoort.
  • ... jouw vraag al beantwoord is in de Veelgestelde vragen (FAQ).