[Synology] Vraag en antwoord - deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 164 ... 186 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slaapje
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 15:34
Ik ben voornemens mijn ds218+ te voorzien van een nieuwe schijf van 8tb. Momenteel heb ik er twee schijven inzitten van 2tb per stuk. Op de een of andere manier is de ene schijf SHR geconfigureerd en de andere als basic.

Nu heb ik alle belangrijke data op de basic schijf gezet met de hoop dat ik eerst de Synology opnieuw kan installeren met de nieuwe schijf , vervolgens de basic schijf erbij te plaatsen, data naar de nieuwe schijf verplaatsen en daarna de oude schijf ook instellen. Of kan ik simpelweg disc 1 (shr) verwijderen. Nieuwe disc plaatsen als basic en beide schijven werken?

Klopt mijn denkwijze, of gaat dit niet lukken? Of wellicht is er een makkelijkere optie? Ik heb geen externe schijf waar ik deze data even op kan parkeren.

@Xymox Heb jij jouw schijf al vervangen? Klinkt namelijk alsof wij hetzelfde willen uitvoeren.

[ Voor 17% gewijzigd door Slaapje op 14-11-2023 22:18 ]

To dare is to do

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake
  • Laatst online: 10:46

XanderDrake

Build the future!

Hallo Synologen. Ik ben sinds jaar en dag een tevreden DS215j gebruiker met 2x 1TB schijf, en draai daarop een Synology Hybrid RAID met 1 disk redundancy. Op zich gaat het prima, want ik gebruik het met name voor foto backups en een beetje videos, maar nu ik een kleine heb rondlopen gaat het ineens een stuk sneller met de opslag.

Ik zit te kijken naar een nieuwere DS opties met grotere schijven, maar ik ben eigenlijk wel tevreden en wil niet teveel moeite doen met migratie, kopen/verkopen, etc. Daarbij zijn nieuw modellen niet perse zuiniger of zo.

Ik zat dus te denken om het SHR volume uit te breiden met een externe schijf, wat mogelijk de capaciteit verdubbelt en toch de redundancy behoudt. Ik vind hier online, hier en op de Synology site niet veel informatie over.
Of is dit niet aan te raden vanwege risicos rondom een externe schijf of veel hoger energie gebruik, etc?

Hephaestus: Xeon 2680 v2 - 64GB ECC Quad - WD Blue 3D 1TB
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Agon:Valve Steam Deck 64GB
Non scholae sed vitae discimus Seneca

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Slaapje schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 18:52:
Ik ben voornemens mijn ds218+ te voorzien van een nieuwe schijf van 8tb. Momenteel heb ik er twee schijven inzitten van 2tb per stuk. Op de een of andere manier is de ene schijf SHR geconfigureerd en de andere als basic.

Nu heb ik alle belangrijke data op de basic schijf gezet met de hoop dat ik eerst de Synology opnieuw kan installeren met de nieuwe schijf , vervolgens de basic schijf erbij te plaatsen, data naar de nieuwe schijf verplaatsen en daarna de oude schijf ook instellen. Of kan ik simpelweg disc 1 (shr) verwijderen. Nieuwe disc plaatsen als basic en beide schijven werken?

Klopt mijn denkwijze, of gaat dit niet lukken? Of wellicht is er een makkelijkere optie? Ik heb geen externe schijf waar ik deze data even op kan parkeren.

@Xymox Heb jij jouw schijf al vervangen? Klinkt namelijk alsof wij hetzelfde willen uitvoeren.
DSM staat op elke schijf in een hidden partitie met elkaar in een mirror.

Verder maakt het niet uit of je volume een SHR (zonder gegevens bescherming) is of een basic volume.
Wat belangrijk is op welk volume je de applicaties hebt geïnstalleerd.
Dat volume kunt je het beste niet vervangen.

Wat je dus het beste doet is alle data naar het volume waar je de applicaties hebt staan (meestal volume1) heen kopiëren.
Het andere volume verwijderen.
Nieuwe disk plaatsen.
Nieuw volume daar op aanmaken.
Wel even oppassen dat als je het SHR volume hebt behouden je niet de default gebruikt, want dan maakt hij geen nieuw volume aan maar voegt hem toe aan de SHR.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slaapje
  • Laatst online: 15:34
Ben(V) schreef op woensdag 15 november 2023 @ 12:08:
[...]

DSM staat op elke schijf in een hidden partitie met elkaar in een mirror.

Verder maakt het niet uit of je volume een SHR (zonder gegevens bescherming) is of een basic volume.
Wat belangrijk is op welk volume je de applicaties hebt geïnstalleerd.
Dat volume kunt je het beste niet vervangen.

Wat je dus het beste doet is alle data naar het volume waar je de applicaties hebt staan (meestal volume1) heen kopiëren.
Het andere volume verwijderen.
Nieuwe disk plaatsen.
Nieuw volume daar op aanmaken.
Wel even oppassen dat als je het SHR volume hebt behouden je niet de default gebruikt, want dan maakt hij geen nieuw volume aan maar voegt hem toe aan de SHR.
Dank voor de uitleg, ik was ondertussen al begonnen en heb het grotendeels gedaan zoals jij aangaf en het lijkt goed te gaan. Schijf wordt alleen nu gecontroleerd en dat kan nog wel even duren.

To dare is to do

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barryvdh
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 13:00
L.N. schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 16:32:
[...]

Mee eens dat er 2 opties zijn. Ik lees op verschillende plekken dat je de module er flink in moet duwen. Dat is bij mij niet zo. Ik hoef niet hard te duwen. Aan de zijkant van de module zitten 2 nokjes en daar vallen de palletjes gewoon in. De 2 SO DIMMS heb ik in totaal 10 tot 15 keer erin gedaan, waarbij ik soms hard heb gedrukt, soms niet. Soms vooral rechts gedrukt, soms vooral links. Maar het maakt geen verschil. Ik ben bang dat het optie 2 is. Maar probeer natuurlijk jullie suggesties, als die er zijn.
Was dit nog gelukt? Ik heb deze in mijn DS220+ zitten (cmsx16gx4m1a2400c16) maar hij blijft blauw knipperen (langer dan uur). Ik kan hem niet echt verder aanduwen zo te zien, zit idd tussen de nokjes.

Iemand anders tips om hem er met een trucje uit te krijgen weer? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.N.
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 15:58
Barryvdh schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 22:14:
[...]

Was dit nog gelukt? Ik heb deze in mijn DS220+ zitten (cmsx16gx4m1a2400c16) maar hij blijft blauw knipperen (langer dan uur). Ik kan hem niet echt verder aanduwen zo te zien, zit idd tussen de nokjes.

Iemand anders tips om hem er met een trucje uit te krijgen weer? :+
Bij mij is de NAS omgeruild voor een nieuw exemplaar en daar werkt de geheugenmodule (CMSX16GX4M1A2400C16) zonder problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barryvdh
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 13:00
L.N. schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 08:07:
[...]

Bij mij is de NAS omgeruild voor een nieuw exemplaar en daar werkt de geheugenmodule (CMSX16GX4M1A2400C16) zonder problemen.
Oh die van mij ja 2,5 jaar oud, dus omruilen zal niet meer gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edwin90
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 16:40
Sinds een aantal weken heb ik de Synology DS423+ en hier zeer tevreden mee! Waar ik wel tegenaan loop is dat ik de foto's uit een Teammap niet kan toevoegen in een album in Synology Photo's. Ik heb een teammap aangemaakt waarin mijn vrouw en ik gezamenlijke bestanden en foto's kunnen opslaan. Hier hebben we mappen met foto's toegevoegd en die wilde ik vervolgens aan albums toevoegen in Synology Photo's, maar ik kan niet vinden hoe dat moet. Kijk ik niet goed, of kan dit niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Je moet waarschijnlijk die Teammap aan de indexer toevoegen(control panel) en laten indexen.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake
  • Laatst online: 10:46

XanderDrake

Build the future!

XanderDrake schreef op woensdag 15 november 2023 @ 11:43:
Hallo Synologen. Ik ben sinds jaar en dag een tevreden DS215j gebruiker met 2x 1TB schijf, en draai daarop een Synology Hybrid RAID met 1 disk redundancy. Op zich gaat het prima, want ik gebruik het met name voor foto backups en een beetje videos, maar nu ik een kleine heb rondlopen gaat het ineens een stuk sneller met de opslag.

Ik zit te kijken naar een nieuwere DS opties met grotere schijven, maar ik ben eigenlijk wel tevreden en wil niet teveel moeite doen met migratie, kopen/verkopen, etc. Daarbij zijn nieuw modellen niet perse zuiniger of zo.

Ik zat dus te denken om het SHR volume uit te breiden met een externe schijf, wat mogelijk de capaciteit verdubbelt en toch de redundancy behoudt. Ik vind hier online, hier en op de Synology site niet veel informatie over.
Of is dit niet aan te raden vanwege risicos rondom een externe schijf of veel hoger energie gebruik, etc?
Kan iemand mij hier nog mee verder helpen please O+ ?

Hephaestus: Xeon 2680 v2 - 64GB ECC Quad - WD Blue 3D 1TB
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Agon:Valve Steam Deck 64GB
Non scholae sed vitae discimus Seneca

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16-09 14:45
Vriend van me wil een synology nas kopen maar twijfelt tss ds423+ en ds 923+
Ik heb volgende vergelijking gevonden

https://nascompares.com/c..._kzJNwRRKe_adNyk3Ooab3-d4

Echter kom ik niet verder mee, alleen extra twijfels.

Hij zal niet direct expanden, sterker zal zelfs starten met 2 disks.
Wel wou ik 4gb ram...

En mss later een cache.
Maar
Ik denk dat transcoding voor hem ook wel een ding is... hij kijkt soms films op zn gsm en dergelijke...

Is transcoding het belangrijkste, i dunno maar mss wel handig
Is upgraden het belangrijkste, nee maar 4 gig ram is wel het minimum en een cache zou wel handig zijn
Dus ja, ik twijfel

Wat zouden jullie doen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!
XanderDrake schreef op woensdag 22 november 2023 @ 12:00:
[...]

Kan iemand mij hier nog mee verder helpen please O+ ?
Gewoon twee grotere disken kopen.
Eerst een vervangen en laten rebuilden, daarna de tweede.

De ruimte krijg je er pas bij als de tweede klaar is met rebuilden.

Een USB disk is geen goed idee, dan heb je geen redundancy en als die disk dan defect raakt ben je alles kwijt en moet je de backup terug gaan zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
skank schreef op woensdag 22 november 2023 @ 12:12:
Vriend van me wil een synology nas kopen maar twijfelt tss ds423+ en ds 923+
Ik heb volgende vergelijking gevonden

https://nascompares.com/c..._kzJNwRRKe_adNyk3Ooab3-d4

Echter kom ik niet verder mee, alleen extra twijfels.

Hij zal niet direct expanden, sterker zal zelfs starten met 2 disks.
Wel wou ik 4gb ram...

En mss later een cache.
Maar
Ik denk dat transcoding voor hem ook wel een ding is... hij kijkt soms films op zn gsm en dergelijke...

Is transcoding het belangrijkste, i dunno maar mss wel handig
Is upgraden het belangrijkste, nee maar 4 gig ram is wel het minimum en een cache zou wel handig zijn
Dus ja, ik twijfel

Wat zouden jullie doen?
Zonder te weten wat hij met die Nas gaat doen is het lastig advies te geven.
Extra geheugen is niet duur maar vaak volkomen nutteloos, behalve als je iets met VMM gaat doen.
Cache is meestal ook zinloos, de beperkende factor is het netwerk tenzij je veel data binnen de Nas heen en weer schuift, maar dat doe je meestal niet in een Nas.

Transcoding is alleen zinvol als je dat ook gebruikt, maar dan moet je een gaan streamen met zoiets als plex.
Gewoon een filmpje kijken vanaf een netwerkshare trancodeert niet en is geen enkel belasting voor een Nas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
Ben(V) schreef op woensdag 22 november 2023 @ 13:14:
[...]

Zonder te weten wat hij met die Nas gaat doen is het lastig advies te geven.
Extra geheugen is niet duur maar vaak volkomen nutteloos, behalve als je iets met VMM gaat doen.
Cache is meestal ook zinloos, de beperkende factor is het netwerk tenzij je veel data binnen de Nas heen en weer schuift, maar dat doe je meestal niet in een Nas.

Transcoding is alleen zinvol als je dat ook gebruikt, maar dan moet je een gaan streamen met zoiets als plex.
Gewoon een filmpje kijken vanaf een netwerkshare trancodeert niet en is geen enkel belasting voor een Nas.
JA tis super moeilijk, ik moet beslissen in zijn plaats maar hij kent er niks van.
Ookal leg ik hem uit wat transcoderen is.
vm's gaat hij niet doen, enkel photos en bestanden stockage, + emby server erop en streamen naar emby clients, zijnde google home, shield, en mss toch wel smartphone/laptop ook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWizza
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
skank schreef op woensdag 22 november 2023 @ 13:36:
[...]

JA tis super moeilijk, ik moet beslissen in zijn plaats maar hij kent er niks van.
vm's gaat hij niet doen, enkel photos en bestanden stockage, + emby server erop en streamen naar emby clients, zijnde google home, shield, en mss toch wel smartphone/laptop ook
Als je het jezelf makkelijk wilt maken: DS423+ halen en niet meer naar omkijken, dat ding gaat prima doen wat ie wilt.

SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Zendure 2400AC 8,64kWh thuisbatterij, Fresh-r on the wall compac WTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Eens met @DaWizza

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
DaWizza schreef op woensdag 22 november 2023 @ 13:42:
[...]

Als je het jezelf makkelijk wilt maken: DS423+ halen en niet meer naar omkijken, dat ding gaat prima doen wat ie wilt.
Met 2gig of direct ram. Bijprikken.?
Ik wou min 4gig

Hopelijk ook actie met BF de andere staat nu mooi afgeprijsd bij megekko.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Waarom meer ram wat is het doel daarvan?
Als je geen VM's of Docker gebruikt zit dat ram alleen maar niks te doen.

Het is een Linux en geen geheugen vretende Windows bak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWizza
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Eens met @Ben(V) B-)

SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Zendure 2400AC 8,64kWh thuisbatterij, Fresh-r on the wall compac WTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sweetdude
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:42
skank schreef op woensdag 22 november 2023 @ 13:36:
[...]

Nou je geeft aan dat transcoden een ding is en bij de clients geef je aan "shield".
Dan is het dus handig om op de Shield de Emby server (of eventueel Plex server) te installeren. Die doet dan de transcoding. De media library is dan gewoon een share op de NAS.
Dan ben je van dat transcoding probleem al helemaal af. Zo kun je de goedkoopste optie van de 423 of 923 kiezen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Als je een shield hebt sluit je die aan via hdmi op je tv en stream je dus helemaal niet en valt er dus niets te transcoderen.
Een shield kan gewoon vanaf een netwerk share afspelen met bijvoorbeeld Vlc of Kodi.
Emby is volkomen overbodig op een shield

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
sweetdude schreef op woensdag 22 november 2023 @ 15:47:
[...]

Nou je geeft aan dat transcoden een ding is en bij de clients geef je aan "shield".
Dan is het dus handig om op de Shield de Emby server (of eventueel Plex server) te installeren. Die doet dan de transcoding. De media library is dan gewoon een share op de NAS.
Dan ben je van dat transcoding probleem al helemaal af. Zo kun je de goedkoopste optie van de 423 of 923 kiezen ;)
Emby server plaats je niet op de shield he, de shield is de client, de nas wordt de emby server.
Niet omgekeerd...
Zou heel onlogisch zijn.

Shield kan idd kodi bevatten met de emby client in. Doe ik zelf nu ook zo met mn unraid machine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
Ben(V) schreef op woensdag 22 november 2023 @ 16:19:
Als je een shield hebt sluit je die aan via hdmi op je tv en stream je dus helemaal niet en valt er dus niets te transcoderen.
Een shield kan gewoon vanaf een netwerk share afspelen met bijvoorbeeld Vlc of Kodi.
Emby is volkomen overbodig op een shield
De emby client komt op de shield in plaats van kodi
EMby server komt op de nas.
MAar voor de shield heb ik idd geen transcoding nodig.

Wanneer heb je wel transcoding nodig?
Wel... als je bv op de laptop via browser kijkt of via 4v op je smartphone, dan komt die transcoding van te pas.
De vraag is wel of hij het nodig heeft.
Bij megekko is de prijs van de dure , nu met BF gelijk aan de 423+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
Tis 500 euro voor de 423+ en 550 euro voor de 923+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edwin90
Ben(V) schreef op woensdag 22 november 2023 @ 11:51:
Je moet waarschijnlijk die Teammap aan de indexer toevoegen(control panel) en laten indexen.
Zoiets was ik naar op zoek inderdaad. Heb dit nu gedaan, maar kan de foto's uit de teammap nog steeds niet terugvinden in Synology Photos.

Iemand nog een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nee dan komt er ook geen transcoding aan te pas.
Transcoding gebeurt alleen als je over het netwerk streamt via het dlna protocol en de ontvanger niet het dlna profiel van de te zenden video aan kan, dan moet er getranscideert worden aan de bron(de Nas dus)
Als je iets in een browser bekijkt dan wordt dat als het nodig is door de browser geconverteerd oo her device waar de browser draait en niet door de Nas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@edwin90
Je moet de indexering nog opstarten dat gebeurd niet vanzelf als er al bestanden op staan.
Alleen als de map als te indexeren is aangemerkt zal als je vanaf het netwerk er iets bij zet dit automatisch geïndexeerd worden

[ Voor 3% gewijzigd door Ben(V) op 22-11-2023 20:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edwin90
Ben(V) schreef op woensdag 22 november 2023 @ 20:53:
@edwin90
Je moet de indexering nog opstarten dat gebeurd niet vanzelf als er al bestanden op staan.
Alleen als de map als te indexeren is aangemerkt zal als je vanaf het netwerk er iets bij zet dit automatisch geïndexeerd worden
Via de knop 'Opnieuw indexeren' neem ik aan? Dat heb ik ook gedaan, maar dan nog steeds komen ze niet in Photos te staan. Het gaat wel vrij vlot voor m'n gevoel. Klopt dat? Of hoort het wel een tijdje te duren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Heb je wel photo gekozen voor de indexer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edwin90
Ben(V) schreef op woensdag 22 november 2023 @ 21:09:
Heb je wel photo gekozen voor de indexer?
Ja, die heb ik aangevinkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nietwijk
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 29-08 08:41
Hallo, ik ben nieuw hier en wil graag een "sanity check doen". Ik ben van plan een Synology NAS aan te schaffen om foto's e.d. niet meer op de telefoon e.d. op te slaan en om te zorgen dat foto's die met verschillende devices direct voor andere gezinsleden beschikbaar komen. In de toekomst mogelijk zelfs meer functionaliteiten gebruiken. Ik zit te denken aan een DS224+ met 4GB ram uitbreiding voor objectherkenning en 2x HAT3300-4T (1 voor redundantie) en vervolgens een DS120j op een ander adres voor back-up. Mijn grootste twijfels zitten bij de DS120j. Dat is natuurlijk niet het meest fancy apparaat, maar mogelijk wel fit-for-purpose. Denkt iemand daar anders over? Het valt op dat de DS120j geen Btrfs aan kan. Is dat een gemis? Alternatief is de DS223j, maar die is gelijk een stuk groter en bijna dubbel zo duur. Alvast bedankt voor het meedenken. :)

• sweetdude
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:42
skank schreef op woensdag 22 november 2023 @ 16:29:
[...]

Emby server plaats je niet op de shield he, de shield is de client, de nas wordt de emby server.
Niet omgekeerd...
Zou heel onlogisch zijn.

Shield kan idd kodi bevatten met de emby client in. Doe ik zelf nu ook zo met mn unraid machine.
Nou dat is minder onlogisch dan je doet voorkomen hoor.
Als je de shield alleen gebruikt als mediaspeler voor je TV heb je een punt.
Maar hij kan ook als mediaserver dienen met emby server of plex server erop. Dan doet de NAS nog alleen dienst als bestandsopslag (waar het ding ook voor bedoeld is).
De shield neemt dan als mediaserver de rol over als server voor als je ook een film/serie buiten je netwerk wil bekijken. Dat ding is krachtig genoeg om goede transcoding te doen. Iets waar de synology NASsen nogal problemen mee hebben.

• WheeleE
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07:47

WheeleE

Dinges

Ik gebruik al enkele jaren een Shield TV Pro met daar op Plex Media Server. Die leest videobestanden vanaf een gedeelde map op mijn DS220+. Nul problemen met afspelen, alles doet het, ook grote/zware videobestanden.
Voorheen gebruikte ik de Plex-speler app op mijn smart TV en de Plex Media Server op mijn DS214. Dat zorgde voor stotterend beeld bij voornamelijk 1080p-bestanden en hogere kwaliteit. 720p deed ie netaan.
Plex en Emby zijn bedoelt als dlna servers om via het dlna protocol over het netwerk naar een tv te streamen die dlna ondersteund.
Als je dan een video hebt die niet aan de specificaties van een van zijn dlna profielen voldoet dan gaat Emby of Plex die transcoderen en dat kost gewoon heel veel cpu power.

Als je echter een shield hebt, sluit die je via hdmi aan op je TV en hoeft die shield enkel bestanden in te lezen van ofwel een eigen disk ofwel een netwerkshare zoals een Nas en wordt er helemaal niets gestreamd over het netwerk en dus ook nooit getranscodeerd.

Die streaming functionaliteit van Emby of Plex is dan nooit nodig dus het nut van die applicaties daarmee dan ook weg.
Dan kun je net zo goed Vlc op die shield zetten of als je een library beheer fijn vind neem je Kodi.

Emby en Plex zijn dinosaurussen uit het verleden.
Als je geen shield hebt koop je tegenwoordig een veel goedkopere "google chromecast met google tv" die ook alles moeiteloos vanaf netwerk zoals een Nas afspeelt en nog veel meer functionaliteiten heeft.
Dat doe je dan ook met Vlc of Kodi die je daarop zet.

[ Voor 18% gewijzigd door Ben(V) op 23-11-2023 15:32 ]

• skank
Ben(V) schreef op donderdag 23 november 2023 @ 15:27:
Plex en Emby zijn bedoelt als dlna servers om via het dlna protocol over het netwerk naar een tv te streamen die dlna ondersteund.
Als je dan een video hebt die niet aan de specificaties van een van zijn dlna profielen voldoet dan gaat Emby of Plex die transcoderen en dat kost gewoon heel veel cpu power.

Als je echter een shield hebt, sluit die je via hdmi aan op je TV en hoeft die shield enkel bestanden in te lezen van ofwel een eigen disk ofwel een netwerkshare zoals een Nas en wordt er helemaal niets gestreamd over het netwerk en dus ook nooit getranscodeerd.

Die streaming functionaliteit van Emby of Plex is dan nooit nodig dus het nut van die applicaties daarmee dan ook weg.
Dan kun je net zo goed Vlc op die shield zetten of als je een library beheer fijn vind neem je Kodi.

Emby en Plex zijn dinosaurussen uit het verleden.
Als je geen shield hebt koop je tegenwoordig een veel goedkopere "google chromecast met google tv" die ook alles moeiteloos vanaf netwerk zoals een Nas afspeelt en nog veel meer functionaliteiten heeft.
Dat doe je dan ook met Vlc of Kodi die je daarop zet.
Zelf heb ik op mijn unraid machine (geen synology hier) ook emby server staan.
Als clients heb ik idd google tv's en een vero 4K, de google's hebben de emby client staan, en de vero 4K kodi met emby for kodi..
Maar dus de emby server staat op de server/nas
Maar als ik het hoor, zetten jullie dus de server op de client die wijst naar de nas?
Dus in principe zou je dit op de google tv (maar doe je niet wegens niet genoeg power en storage) of op de vero 4K kunnen doen?

Ik heb namelijk zaken die gekoppeld zijn aan de emby, maar doordat mn server offline gaat, zijn die zaken onbeschikbaar
Ik zou dus kunnen op de vero koppelen in mijn geval.
Moet ik es over nadenken

Heeft die vero 4k wel enough power voor transcoding?

Maakt dus als nas zijn, helemaal niks uit dat hij transcoding doet? Dan is mn besluit vast en ga ik voor de duurdere :p
Je schijnt niet te kunnen lezen.

Zowel een shield als een google chromecast met google tv transcodeert helemaal nooit en is emby dus volkomen overbodig.
Instaleer vlc op die google chromecast voor google tv en hij speelt alles af vanaf een netwerk share.
Die chromecast heeft hardware aan boord die alles moeiteloos omzet naar een hdmi signaal.

• skank
Ben(V) schreef op donderdag 23 november 2023 @ 19:17:
Je schijnt niet te kunnen lezen.

Zowel een shield als een google chromecast met google tv transcodeert helemaal nooit en is emby dus volkomen overbodig.
Instaleer vlc op die google chromecast voor google tv en hij speelt alles af vanaf een netwerk share.
Die chromecast heeft hardware aan boord die alles moeiteloos omzet naar een hdmi signaal.
Dat kan ik van jou ook zeggen,

Nee ik ga geen vlc op mijn google tv zetten, ik wil emby !
De emby client, ik wil een mooie library, geen vlc.

Dat hij niet transcodeert, dat weet ik ook.

Maar ik probeer te begrijpen of je de emby server ook op bv je vero 4K kan zetten ipv op de nas/server.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
skank schreef op donderdag 23 november 2023 @ 19:48:
[...]
Maar ik probeer te begrijpen of je de emby server ook op bv je vero 4K kan zetten ipv op de nas/server.
Emby Server for Android

Installation
Download and Install APK
com.emby.embyserver_4.7.14.0.apk

Install Emby Server
Simply run Emby Server like any other Android app.

Supported Devices
NVidia Shield and other Android devices running Android 6.0+.
Ik zag dit op de website. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• avec_style
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16:31
skank schreef op donderdag 23 november 2023 @ 19:48:
[...]

Normaalgesproken wil je de server en filmbestanden niet gescheiden houden. Hoe dichter bij elkaar hoe minder vertraging. Als je films alleen op 1 cliënt bekijkt maakt het iets minder uit. Maar als je meerdere clients hebt dan zou ik de server op de nas houden. De nas staat (waarschijnlijk) altijd aan en dan kunnen alle clients daar makkelijk bij. Als je de server op alleen 1 cliënt installeert dan moet je deze eerst altijd aanzetten voordat je films op een andere cliënt kunt bekijken. (Daarnaast moeten films volgens mij eerst vanaf de nas naar de server ge streams worden voordat deze naar de cliënt gestreamd kan worden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Nu online
edwin90 schreef op woensdag 22 november 2023 @ 10:58:
Sinds een aantal weken heb ik de Synology DS423+ en hier zeer tevreden mee! Waar ik wel tegenaan loop is dat ik de foto's uit een Teammap niet kan toevoegen in een album in Synology Photo's. Ik heb een teammap aangemaakt waarin mijn vrouw en ik gezamenlijke bestanden en foto's kunnen opslaan. Hier hebben we mappen met foto's toegevoegd en die wilde ik vervolgens aan albums toevoegen in Synology Photo's, maar ik kan niet vinden hoe dat moet. Kijk ik niet goed, of kan dit niet?
Dit vergelijkbare probleem heb ik zelf ook bij een vriendin gehad. Map aangemaakt genaamd Fotos, fotos van haar laptop naar de map gekopieerd. Map geindexeerd en dan daarna....geen fotos zichtbaar.

Na wat zoekwerk ben ik erachter gekomen dat Synology Photos per profiel werkt. Met andere woorden, je ziet alleen de foto's van je eigen HOME map.

Beste is om de stappen van dit artikel te volgen: https://kb.synology.com/e...ick_Start_Synology_Photos (een hoop tekst I know).

De oude manier van Foto's kopieren naar een map en dan via de app bekijken is dus iets anders gemaakt nu door Synology.

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bananarama
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 22-08 18:03
Hallo deskundigen,
ik gebruik al zo'n 8 jaar naar tevredenheid een ds214play met opgeteld ca 5 TB aan ruimte.
De schijfruimte wil ik uitbreiden, want die wordt te krap. Dus ben ik van plan een toshiba 12 GB kopen.
Daarnaast loopt naar mijn gevoel mijn nas op zijn einde, dus wil een ds223j kopen.

De nas gebruik ik puur voor thuisgebruik. Dus films en series streamen naar mijn tv en voor foto opslag.
Ik weet dat er betere nassen zijn. Ik zit met een krap budget (wil niet meer uitgeven dan nodig), maar heb dus ook beperkte wensen.

Wat is jullie advies? Lever ik qua functionaliteit en snelheid in tov de 214play (die juist gemaakt is om te streamen) of is het een verstandige vervanging, omdat de nas al 3x is afgeschreven?
Of gewoon nog even een jaar wachten tot bijv de 220+ of 224+ goedkoper wordt?
Nu stream ik nog via de mappenstructuur. Stel ik wil gaan werken met Plex of alternatief (voor rechten / mappen voor kinderen etc., heeft dat gevolgen?

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edwin90
Wylana schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 09:26:
[...]

Dit vergelijkbare probleem heb ik zelf ook bij een vriendin gehad. Map aangemaakt genaamd Fotos, fotos van haar laptop naar de map gekopieerd. Map geindexeerd en dan daarna....geen fotos zichtbaar.

Na wat zoekwerk ben ik erachter gekomen dat Synology Photos per profiel werkt. Met andere woorden, je ziet alleen de foto's van je eigen HOME map.

Beste is om de stappen van dit artikel te volgen: https://kb.synology.com/e...ick_Start_Synology_Photos (een hoop tekst I know).

De oude manier van Foto's kopieren naar een map en dan via de app bekijken is dus iets anders gemaakt nu door Synology.
Ik was al een beetje bang dat het zo zou werken inderdaad, jammer. Ga ik mij eens verdiepen in shared space, misschien dat dat een oplossing kan zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ngami
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 30-11-2023
Hoe best zou ik mijn DS213+ (2TB x2 op EXT4 met 6.5 DSM) upgraden naar nieuwe aangekocht DS224+ (6TB x 2 op Brtfs met 7.2 DSM) ? Graag advies en kennis. Alvast bedankt.

ter info: ik dacht eerst hotswap nieuwe 6TB in DS213 maar dan zit ik nog op EXT4 pool, Toen dacht ik hotswap 2TB in DS224+ maar nu denk ik zet ze naast mekaar op dezelde LAN en Hyper Backup van DS213+ naar DS224+... ?

MIskien heeft iemand beter advies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Ik heb een vraag over Snapshot Replication na een upgrade van schijven op de destination NAS.
De situatie is als volgt:
  • Source NAS: een DS916+
  • Destination NAS: een DS216+II met 2x 4TB SSD (de oude 2x 1TB SSD's heb ik vervangen)
De oude SSD's waren geconfigureerd als JBOD dus ik moest DSM opnieuw installeren. Ik heb een backup van de shares en settings gemaakt op een externe SSD. Alles werkt mooi terug en de data zit terug op zijn plek.

Voorheen had ik een Snapshot Replication taak staan van de DS916+ naar de DS216+II. Hierbij wordt de photo share gekopiëerd naar de DS216+II. Deze taak werkte niet meer na het opnieuw installeren van DSM. Ik heb hierop de replication task verwijderd en een nieuwe aangemaakt maar deze maakt een nieuwe map aan op de target NAS (photo-1).

Ik zou graag de replication task inzetten zoals voorheen zodat ik niet alle foto's opnieuw moet schrijven naar de target NAS. Het ultieme doel is gewoon om de foto's van de source in sync te krijgen met die van de target. De source bevat immers mijn backup en de target staat 24/7 aan om foto's te serveren via Synology Photos. Een andere manier om de foto's mooi in sync te krijgen is ook welkom, het hoeft niet per se met snapshots.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ngami schreef op zondag 26 november 2023 @ 14:22:
Hoe best zou ik mijn DS213+ (2TB x2 op EXT4 met 6.5 DSM) upgraden naar nieuwe aangekocht DS224+ (6TB x 2 op Brtfs met 7.2 DSM) ? Graag advies en kennis. Alvast bedankt.

ter info: ik dacht eerst hotswap nieuwe 6TB in DS213 maar dan zit ik nog op EXT4 pool, Toen dacht ik hotswap 2TB in DS224+ maar nu denk ik zet ze naast mekaar op dezelde LAN en Hyper Backup van DS213+ naar DS224+... ?

Gewoon Ext4 lijven gebruiken.
De disken overzetten en dan upgraden naar DSM7

Tenzij je heel hard iets als snapshots nodig hebt heeft Btrfs geen voordelen boven Ext4.

[ Voor 3% gewijzigd door Ben(V) op 27-11-2023 10:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Niet online
Ngami schreef op zondag 26 november 2023 @ 14:22:

Een schone installatie doen op de nieuwe NAS met nieuwe schijven en daarna de data van de oude naar de nieuwe kopieëren. Ik denk dat je dan sneller klaar bent dan de schijven overzetten, upgraden en daarna nog 2x de array herstellen met nieuwe schijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Ben(V) schreef op maandag 27 november 2023 @ 10:22:
Tenzij je heel hard iets als snapshots nodig hebt heeft Btrfs geen voordelen boven Ext4.
Data scrubbing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wat heeft dat met al of niet Btrfs te maken?
Dat kan gewoon op beide Filesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Nu online
Ik vind Copy-on-Write (CoW) anders een vrij belangrijke toevoeging om corruptie/verlies te voorkomen. Daarnaast mis je met Ext4 opties als SSD-cache, quota's, deduplicatie, iSCSI lun's, HA, volumes > pb, distributed volumes.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wat is het voordeel van Copy-on-write dan wel?
Heeft helemaal niets met data corrruptie/verllies te maken.
Daar heb je raid voor nodig en dat is op zowel Ext4 als Btrfs gewoon mdadm.

En ik weet niet hoe je eraan komt maar al die andere dingen zijn ook gewoon bij een Ext4 filesystem aanwezig.
Behalve deduplicatie misschien, maar dat is een keuze van Synology want het kan natuurlijk ook op Ext4.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markweb4871
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08:47
Mijn DS720+ knippert plotseling met het blauwe power led. Ik heb alle instructies doorlopen van Synology: https://kb.synology.com/n...ED_is_flashing_constantly

Deze werken niet en met 3 jaar valt de Synology buiten de garantie.

Mijn issues is gelijk aan onderstaande video. Kent iemand een Synology reparateur in de regio Gelderland?

YouTube: Synology DS918+ Bricked / Blue LED of death.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reinier68
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 15-09 17:23
markweb4871 schreef op maandag 27 november 2023 @ 19:46:
Mijn DS720+ knippert plotseling met het blauwe power led.
Mijn issues is gelijk aan onderstaande video. Kent iemand een Synology reparateur in de regio Gelderland?

YouTube: Synology DS918+ Bricked / Blue LED of death.
RS Haarlem is de enige officiële voor zover ik weet:
https://www.rshaarlem.com/synology-benelux-repair-center/

Deze kwam ik ook tegen, maar ik ken ze verder niet.
https://synology-specialist.nl/contact/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 15-09 14:44
[...]

Gewoon Ext4 lijven gebruiken.
De disken overzetten en dan upgraden naar DSM7

Let op. Geen Virtual Machine Manager op ext4.

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peter-rm
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 16:41
deze toko is uitgeschreven uit het handelsregister,
bestaat dus niet meer, of is niet meer actief

Van Hoof IT, Hoofdvestiging

Handelsnamen
Van Hoof IT synology-specialist.nl HoMe Page-Design

KvK 17121936
Vestigingsnr. 000009176136
Mastbos 23
5531MX Bladel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucko
  • Registratie: Mei 2000
  • Nu online

Yucko

One clown to rule them all !

raar, ik krijg een update melding (7.2.1-69057 Update 3), en ik kan daarna ook "download" selecteren, maar na het daadwerkelijk downloaden (je krijgt een melding rechts bovenin dat download voltooid is en dat de update geinstalleerd kan worden) blijft er alleen een downloadknop zichtbaar :?

Ik dacht eerst dat het te maken had omdat ik via mijn mobiel bezig was, maar ook vanaf een PC hetzelfde gedrag.

nu maar handmatig de PAT file gedownload en gepushed naar mijn DS1019+ en dat lukt wel.

Nog iemand dit probleem?

iPhone 15 Pro Max Titanium Black 256GB -  iPad Pro 2018 12.9" Space Gray 64GB -  AirPods Pro -  Watch 5 Space Gray LTE -  TV 4K 128GB -  TV 4 64GB -  Wireless CarPlay

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frenkie567917
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15:38
Zojuist een DS224+ besteld, waar ik graag extra RAM aan toe wil voegen.
Ik twijfel tussen 4 GB of gelijk 16 GB.

De NAS zal gebruikt worden als opslag van files / backuppen van devices en (voor nu) het draaien van Home Assistant en Unify Controller in Docker.

Is 4 GB extra (totaal dan 6 GB RAM) voldoende?
Ik verwacht in de toekomst nog een paar extra Dockers te gaan draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 09:57
Frenkie567917 schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 09:39:

De NAS zal gebruikt worden als opslag van files / backuppen van devices en (voor nu) het draaien van Home Assistant en Unify Controller in Docker.

Je Docker containers worden zeer waarschijnlijk de grootste RAM vreters.
Dus, een en ander is heel erg afhankelijk van wat je wilt draaien.
Mijn Unifi controller gebruik al snel bijna 1GB aan RAM.
Persoonlijk denk ik dat 6GB krap is, zeker als je in de toekomst wilt uitbreiden.
Mijn advies: ga gelijk voor 16GB (ondersteunt je model dat?)

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Als ik jou was zou ik Home Assistant in een VM draaien. Geen gezeur met usb dingen die niet werken en je hoeft niet na te denken over hoe je alles aan elkaar knoopt. Dat regelt een HA helemaal zelf voor je.

Dat draait bij mij op een 220+ prima. Inclusief een serie dockers voor andere zaken

[ Voor 8% gewijzigd door Ortep op 28-11-2023 13:38 ]

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frenkie567917
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15:38
GarBaGe schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 10:21:

Je Docker containers worden zeer waarschijnlijk de grootste RAM vreters.
Dus, een en ander is heel erg afhankelijk van wat je wilt draaien.
Mijn Unifi controller gebruik al snel bijna 1GB aan RAM.
Persoonlijk denk ik dat 6GB krap is, zeker als je in de toekomst wilt uitbreiden.
Mijn advies: ga gelijk voor 16GB (ondersteunt je model dat?)
Dat gaat hard met Docker containers...
Lijkt me dan inderdaad beter om te kiezen voor meer geheugen.

Er zijn een aantal tweakers waarbij 16GB werkt in de DS224+: [Synology] Geheugen upgrade ervaringen per model

8 GB module, bijv. uitvoering: Crucial CT8G4SFS824Am zou ook nog kunnen, maar daar vind ik nog geen ervaringen mee op een DS224+.
Ortep schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 13:37:

Als ik jou was zou ik Home Assistant in een VM draaien. Geen gezeur met usb dingen die niet werken en je hoeft niet na te denken over hoe je alles aan elkaar knoopt. Dat regelt een HA helemaal zelf voor je.

Dat draait bij mij op een 220+ prima. Inclusief een serie dockers voor andere zaken
Thanks, ga ik een VM proberen. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Niet online
Frenkie567917 schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 13:54:
Er zijn een aantal tweakers waarbij 16GB werkt in de DS224+: [Synology] Geheugen upgrade ervaringen per model

8 GB module, bijv. uitvoering: Crucial CT8G4SFS824Am zou ook nog kunnen, maar daar vind ik nog geen ervaringen mee op een DS224+.
Ik heb de uitvoering: Crucial CT16G4SFD824A uit die serie in een 423+ voor 16GB extra gestopt en die werkt probleemloos.

[ Voor 57% gewijzigd door S1NN3D op 28-11-2023 14:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pvanmegen
  • Laatst online: 16-09 14:42

Ik heb in de DS224+ ook deze uitvoering: Crucial CT16G4SFD824A toegevoegd en het werkt probleemloos.

Live today! Nobody promised you tomorrow.

• goldmemberf1
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15-09 22:37
Hoihoi!

Ik probeer een map op 2 Synology NAS'en te syncen dmv Synology Drive Sync. Ondanks de 1Gbit up/down aan beide kanten, is de bestandsoverdracht ontzettend traag. We zijn verbonden d.v.m. Quickconnect.

Wat kunnen we doen om de snelheid omhoog te krijgen? Moeten we bepaalde poorten open zetten o.i.d.?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14:08

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@goldmemberf1 kun je de synologies zelf al uitsluiten als oorzaak? Als je bestanden overpompt met compressie en versleuteling krijgt een oude Synology het erg zwaar. Zou de load van beide nassen checken om dat uit te sluiten.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• sbijlsma
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16-09 20:23
goldmemberf1 schreef op donderdag 30 november 2023 @ 16:45:
Hoihoi!

Ik probeer een map op 2 Synology NAS'en te syncen dmv Synology Drive Sync. Ondanks de 1Gbit up/down aan beide kanten, is de bestandsoverdracht ontzettend traag. We zijn verbonden d.v.m. Quickconnect.

Wat kunnen we doen om de snelheid omhoog te krijgen? Moeten we bepaalde poorten open zetten o.i.d.?
Quickconnect beperkt de snelheid, bij mij haalt het 1 Mb/s niet eens. Dus een andere manier van verbinden zoeken.

• reinier68
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 15-09 17:23
Vreemd probleem met nieuwe disk.

Net een 16TB Seagate X16 in mijn DS1821+ gezet and 5e disk. Er zitten al 4 16TB Seagate Pro's in.
Meteen vielen disk 1 t/m4 uit met een "unknown error". Niet dat er wat uitviel, maar ik denk aan een power surge op het backplane.

Daarna de 5e disk toegevoegd aan de pool, en kort daarop een status "Critical'.

Het builden gaat verder gewoon door, en in de logfiles zie ik verder ook niets komen aan foutmeldingen.
Bij SMART data kan ik nog niet zolang het build proces loopt.
Maar gerust ben ik er niet op.

iemand suggesties?

Disk is al overleden. Ook met de Seagate tools komt hij niet eens door de korte testen
DOA dus :( :(

[ Voor 43% gewijzigd door reinier68 op 30-11-2023 23:15 ]

• goldmemberf1
sbijlsma schreef op donderdag 30 november 2023 @ 19:20:
[...]

Quickconnect beperkt de snelheid, bij mij haalt het 1 Mb/s niet eens. Dus een andere manier van verbinden zoeken.
Ik was al bang dat dit de issue was. Betekent dit dus enkel betaalde alternatieven (DDNS, VPN)?

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@goldmemberf1 VPN lijkt mij een goede oplossing, maar waarom denk je dat het geld kost? Synology heeft zelf een VPN-optie ingebouwd waarmee je een openvpn-server kunt opzetten. En anders kun je vast iets als Wireguard draaien.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gynnad
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 09:38
Ik ben de photos app goed aan het inregelen op alle devices (telefoons, televisie, etc.) maar bizar dat de tijdlijn het niet doet wanneer je niet alle rechten hebt - terwijl je voor bijv. de televisie juist alleen maar read only rechten op alles wilt zetten maar wel gebruik wilt maken van de tijdlijn.

Is al een issue wat erg lang speelt, jammer dat het nog steeds niet is opgelost / geen prioriteit heeft: https://community.synolog...t/149800?page=1&sort=like

"Don't worry, about a thing, Cause every little thing is gonna be alright"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piebas
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17:10
sbijlsma schreef op donderdag 30 november 2023 @ 19:20:
[...]

Als je quickconnect gebruikt gaat al het verkeer via servers van synology, ik kan mij voorstellen dat dit niet geschikt is voor deze toepassing.

Als je op bijde nassen dyndns instelt kun je verbinden via een dns-naam, dan moet je ook de juiste poorten openen op het modem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Ik krijg een usb-device niet geselecteerd voor de passthrough naar de VM:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jdtdVbzXuVHjRKpNlItnrbl0kTI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/mCP7CFYroVX5ttT8x0JawlSb.png?f=user_large

Het gaat om de onderste, die grijs blijft. Ook na een complete herstart van de Synology. Het gaat om een uitvoering: Google Coral USB Accelerator

Al mijn andere devices (rfxcom, zigbee + z-wave-sticks) kan ik al jaren wel gewoon selecteren en doorsluizen..

Iemand een idee? Ik draai DSM 6.2.4-25556 Update 7 op een DS918+.

edit: mijn virtual USB-controller stond nog op USB2.0 en dat vond hij niet leuk :z Nu op USB3.0 ingesteld en de Coral is wel gewoon te kiezen,.

[ Voor 9% gewijzigd door Gizz op 03-12-2023 15:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kraats
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online

kraats

Ik rol

Piebas schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 19:37:
Als je quickconnect gebruikt gaat al het verkeer via servers van synology, ik kan mij voorstellen dat dit niet geschikt is voor deze toepassing.
Dat is niet de bedoeling. Quickconnect probeert altijd een rechtstreekse verbinding op te zetten tussen client en NAS. Pas als dat niet gaat wordt het verkeer over een relay server van Synology gestuurd

Waar is Jos de Nooyer toch gebleven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Toch te vroeg gejuigd:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8IzfN75wkkxe74UC6012UQK_UqY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/3NBdCuavcUaRHNrLGIvVZ0jC.png?f=user_large
Ziet er prima uit. Dit kan ik ook opslaan. Alleen is de stick niet bruikbaar in mijn VM.

Wat blijkt, als ik na het mounten direct weer terugkeer naar dit menu, dan zie je dat de stick meteen weer unmounted is..
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Lxb43Bt58EZh-I_CkptHGmKfLpE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/34mxTjIyXig3aZeebYeuOrgB.png?f=user_large

Het zou zo simpel moeten zijn. Hoe nu verder qua troubleshooten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goldmemberf1
kraats schreef op zondag 3 december 2023 @ 15:58:
[...]
Dat is niet de bedoeling. Quickconnect probeert altijd een rechtstreekse verbinding op te zetten tussen client en NAS. Pas als dat niet gaat wordt het verkeer over een relay server van Synology gestuurd
Is het onverstandig om de 3 gebruikte poorten van Synology open te zetten om de Relay server te omzeilen? Ik weet niet hoe groot de veiligheidsimplicaties zijn, maar we hebben dit getest en dit werkt zo perfect.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Porten forwarden is erg onveilig en onnodig.

Als je denkt dat het te traag is gebruik de VPN server en een Vpn client op je device om vanaf het internet binnen te komen.
Dat is de enige echt veilige manier.

Overigens kan QuickConnect best snel zijn als hij de "hole punching gebruikt" in plaats van de relay server.

Zie hier hoe quickconnect werkt:
https://global.download.s...nnect_White_Paper_enu.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 17:06
IK heb twee (2) RS820+'en en ben van plan deze met glasvezel te verbinden.

Als ik met SFP+ wil verbinden heb ik de volgende opties:
  1. Synology E10G21-F2 2x 10GbE SFP+ ETHERNET Adapter
  2. 10G Server Dual Port SFP+ Netwerkkaart met Intel® X520 Chipset (Uptimed), hierbij is echter aangegeven "Supported by Intel® tot minimaal Q4 2024"
  3. 10G Server SFP+ Netwerkkaart met Mellanox® ConnectX-3 EN Chipset
Is de Intel chipset beter dan de Mellanox chipset? Hoe belangrijk is die intel support? Wat is de beste keuze of zijn er betere alternatieven?

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fugitive2008
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 15-09 15:54
Heeft er iemand een alternatief voor Syncthing op de Synology? Ik ben overstapt van een 214+ naar een 723+ maar krijg het niet werkend...
Wil graag onze android telefoons backuppen op de nas

[ Voor 16% gewijzigd door Fugitive2008 op 07-12-2023 15:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Niet online
Fugitive2008 schreef op donderdag 7 december 2023 @ 15:33:
Heeft er iemand een alternatief voor Syncthing op de Synology? Ik ben overstapt van een 214+ naar een 723+ maar krijg het niet werkend...
Wil graag onze android telefoons backuppen op de nas
Synology Photos is de eerste waar je naar kunt kijken. Nextcloud kan een alternatief zijn. Volgens mij zijn er diverse opties te verzinnen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ragnar9999
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 16:52
Deze melding wordt blijkbaar getriggerd bij minder dan 20% vrije ruimte
"Volume 1 on DS916 is running out of available capacity. Please monitor the volume usage. To expand the volume size, you can add additional drives or replace existing drives with larger ones.

Total capacity: 10053.65 GB
Available capacity: 2010.69 GB (20.00%)"

is die 20% ergens aan te passen naar bijvoorbeeld 10% ?

Zie het niet terug komen in de event message (Events - Internal Storage)
"Volume %VOLUME_ID% on %HOSTNAME% is running out of available capacity. Please monitor the volume usage. To expand the volume size, you can add additional drives or replace existing drives with larger ones.

Total capacity: %VOLUME_SIZE% GB
Available capacity: %FREE_SPACE% GB (%USAGE%%)

From %HOSTNAME%"

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• matthijst
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:06
Storage settings op volume:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2iE6Bcuztcw3QW7VU-IvIWDc160=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FLSzAWnDKWlEdq7ltTJZFnrA.jpg?f=fotoalbum_large

Haters everywhere but I don’t really care

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ragnar9999
  • Registratie: Januari 2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michielsweb
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 08-09 12:20
vraagje

ik probeer een map op mijn nas extern toegangelijk te maken.
liefst via een subdomein. anders direct ip. (als network map met login uiteraard)

maar ik loop tegen wat problemen aan.
1. ik kan mijn pakket manager niet openen, zelfde als quick connect iets met dns.
8.8.8.8 en 8.8.4.4

de nas zit achter 2 routers, dus als er poorten open moete geen probleem maar welke?
iemand die tijd heeft on my te ondersteuen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DNS heeft er niets mee te maken.

Achter twee router moet je dus twee keer een portforward doen.
Eerst van de eerste router naar de tweede en dan in de tweede router een naar je Nas.

Ik hoop dat je realiseert dat een netwerkshare open zetten naar het internet vragen om gehacked te worden is.
Een username/password is volkomen ontoereikend om een smb share te beveiligen.

smb is een lan protocol en niet bedoelt om veilig (en goed) over het internet te werken.

[ Voor 15% gewijzigd door Ben(V) op 10-12-2023 12:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michielsweb
Ben(V) schreef op zondag 10 december 2023 @ 12:10:
DNS heeft er niets mee te maken.

Achter twee router moet je dus twee keer een portforward doen.
Eerst van de eerste router naar de tweede en dan in de tweede router een naar je Nas.

Ik hoop dat je realiseert dat een netwerkshare open zetten naar het internet vragen om gehacked te worden is.
Een username/password is volkomen ontoereikend om een smb share te beveiligen.

smb is een lan protocol en niet bedoelt om veilig (en goed) over het internet te werken.
Het zou hier gaan om 1 map, die we eigenlijk willen gebruiken als usb stick zeg maar.
ik vindt het niet erg om poorten open te gooien. maar welke?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nogmaals begin er niet aan je maakt je Nas hackable.
Zet de VPN server van Synology op met OPenVpn en connect vanaf het internet met een OpenVpn client
Dat kom je gewoon op je lan terecht en kun je doen en laten wat je wilt maar wel veilig.

En een share over het internet werkt niet lekker en betrouwbaar.

Maar als je eigenwijs wilt zijn, dan moet je in de eerste router poort 445 forwarden naar het Wan ipadres van je tweede router en in je tweede router poort 455 forwarden naar het ipadres van je Nas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michielsweb
Ben(V) schreef op zondag 10 december 2023 @ 15:29:
Nogmaals begin er niet aan je maakt je Nas hackable.
Zet de VPN server van Synology op met OPenVpn en connect vanaf het internet met een OpenVpn client
Dat kom je gewoon op je lan terecht en kun je doen en laten wat je wilt maar wel veilig.

En een share over het internet werkt niet lekker en betrouwbaar.

Maar als je eigenwijs wilt zijn, dan moet je in de eerste router poort 445 forwarden naar het Wan ipadres van je tweede router en in je tweede router poort 455 forwarden naar het ipadres van je Nas
als dat het 1 connect verhaal is. dan kom ik daar niet eens in

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wat bedoel je met "als het dan 1 connect verhaal is"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michielsweb
Sorry quickconnect.
update: package manager werkt, bedoel je de app vpn server van synologie?

[ Voor 66% gewijzigd door michielsweb op 10-12-2023 15:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ja

En Quickconnect gebruikt de poorten 5000 en 5001
Maar dat is heel wat anders dan een share beschikbaar maken.

[ Voor 96% gewijzigd door Ben(V) op 10-12-2023 15:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cardinal
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08:38
Vandaag 3 extra schijven in mijn RS1221+ gezet. Het toevoegen van de schijven gaat tussen de 3 en 4 dagen duren. Weten we dat ook weer. :X
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/4cuf0Rxl.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13:33
Ik gebruik al vele jaren OPEN VPN om vanaf buiten mijn thuisnetwerk te benaderen, en sinds gisteren werkt dit "spontaan" niet meer :?

Weet iemand van jullie of dit een bekend actueel probleem is :?

Zowel via een externe desktop als via mijn Android telefoon krijg ik geen verbinding via openVPN

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
Cardinal schreef op maandag 11 december 2023 @ 13:04:
Vandaag 3 extra schijven in mijn RS1221+ gezet. Het toevoegen van de schijven gaat tussen de 3 en 4 dagen duren. Weten we dat ook weer. :X
[Afbeelding]
Dat is niet zo gek.
Een gemiddeld disk heeft grofweg 24 uur nodig om ALLE sectors van de disk te lezen of te schrijven.
3 disks... 3x24 uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
John245 schreef op woensdag 6 december 2023 @ 22:08:
IK heb twee (2) RS820+'en en ben van plan deze met glasvezel te verbinden.

Als ik met SFP+ wil verbinden heb ik de volgende opties:
  1. Synology E10G21-F2 2x 10GbE SFP+ ETHERNET Adapter
  2. 10G Server Dual Port SFP+ Netwerkkaart met Intel® X520 Chipset (Uptimed), hierbij is echter aangegeven "Supported by Intel® tot minimaal Q4 2024"
  3. 10G Server SFP+ Netwerkkaart met Mellanox® ConnectX-3 EN Chipset
Is de Intel chipset beter dan de Mellanox chipset? Hoe belangrijk is die intel support? Wat is de beste keuze of zijn er betere alternatieven?
Mellanox is recent overgenomen door Nvidia.
Dit is ook een goed server merk.
Ik gebruik zelf een Mellanox ConnectX-3 in mijn DS1621+
Ik zou ook naar andere aspecten kijken, zoals.... heb je dual port nodig? of... wat zijn de kosten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sbijlsma
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16-09 20:23
Grolsch schreef op woensdag 13 december 2023 @ 14:59:
Ik gebruik al vele jaren OPEN VPN om vanaf buiten mijn thuisnetwerk te benaderen, en sinds gisteren werkt dit "spontaan" niet meer :?

Zowel via een externe desktop als via mijn Android telefoon krijg ik geen verbinding via openVPN
Ik kreeg gisteren een mail van mijn NAS dat de standard gateway instellingen zijn gewijzigd, blijkbaar door Synology. Kan dat iets met je probleem te maken hebben ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gbspeel
  • Registratie: Mei 2013
Grolsch schreef op woensdag 13 december 2023 @ 14:59:

Een tijdje geleden had ik hetzelfde probleem. Het self-signed certificaat was verlopen en vernieuwd. De config opnieuw downloaden en ik kon er weer in.

Je kunt de verloopdatum checken via Control Panel > Security > tabje Certificate. Als hier een recente datum staat, is de config vervangen het makkelijkste om eerst te proberen.

[ Voor 13% gewijzigd door gbspeel op 13-12-2023 15:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13:33
Tnx voor de tips, ik ga vanavond ff kijken als ik thuis ben, ik kan er nu niet bij van afstand :P

Wat kun je zo'n VPN verbinding toch missen als je hem niet kunt maken :P

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
GarBaGe schreef op woensdag 13 december 2023 @ 15:05:
[...]

Mellanox is recent overgenomen door Nvidia.
Dit is ook een goed server merk.
Ik gebruik zelf een Mellanox ConnectX-3 in mijn DS1621+
Ik zou ook naar andere aspecten kijken, zoals.... heb je dual port nodig? of... wat zijn de kosten?
Dual port is wel nodig want ik draai ze in High Availability.

Kosten spelen wel een rol, maar liever iets zonder problemen tegen iets hogere kosten dan iets dat jaarlijks aandacht nodig heeft tegen lagere kosten.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
John245 schreef op woensdag 13 december 2023 @ 15:52:
[...]

Dual port is wel nodig want ik draai ze in High Availability.

Kosten spelen wel een rol, maar liever iets zonder problemen tegen iets hogere kosten dan iets dat jaarlijks aandacht nodig heeft tegen lagere kosten.
Die Connect X-3 is (voor zover ik weet) geen dual-port.
Dan blijven de andere 2 over

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
GarBaGe schreef op woensdag 13 december 2023 @ 17:58:
[...]

Die Connect X-3 is (voor zover ik weet) geen dual-port.
Dan blijven de andere 2 over
https://www.uptimed.nl/pr...aart-mellanox-cx3-chipset

Ik neem aan van wel of zie ik iets over het hoofd?

• Cardinal
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08:38
GarBaGe schreef op woensdag 13 december 2023 @ 15:02:
[...]
Dat is niet zo gek.
Een gemiddeld disk heeft grofweg 24 uur nodig om ALLE sectors van de disk te lezen of te schrijven.
3 disks... 3x24 uur.
Uiteindelijk 2 dagen en 13 uur over gedaan om te voltooien. De schijven waren voor 50% gevuld, waarbij het proces na 50%+ significant sneller ging. Ik weet niet wat het proces daadwerkelijk is, maar krijg het vermoeden dat lege sectoren alleen gelezen en niet geschreven werden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GarBaGe
Je zei eerder: "10G Server SFP+ Netwerkkaart met Mellanox® ConnectX-3 EN Chipset"
De link die je nu stuurt heeft 2 poorten (model CX312)
Ik kan je verzekeren dat mijn ConnectX-3 slechts 1 poort heeft.
Ik heb een CX311.
Het zijn allebei "Mellanox ConnectX-3" kaarten.
ff goed opletten dat je de juiste kiest :)
.

Pagina: 1 ... 164 ... 186 Laatste

Let op:
Dit topic is onderdeel van de drie topics over Synology:In dit Vraag en Antwoord topic mogen alle vragen over Synology-producten tenzij:
  • ... het een vraag betreft over een addon package voor Synology; daar is een apart topic voor.
  • ... het een aankondiging of discussie-item betreft wat in het Nieuws en discussie topic hoort.
  • ... jouw vraag al beantwoord is in de Veelgestelde vragen (FAQ).