mike123 schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 12:22:
[...]
Standby zal denk ik niet lukken. Ik had ingesteld dat mijn beelden 10 seconden voor beweging tot 20 seconden na beweging opgeslagen moesten worden.
Dus de NAS neemt continu beelden op maar slaat alleen de beelden op van wat ik heb ingesteld.
Dus standby gaat niet lukken. Hij is de hele tijd aan het opnemen 24/7.
Dit ervaar ik ook, doordat hij steeds actief blijft gaat hij niet in standby.
royaljoop schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 12:23:
[...]
Ik heb zes camera's hangen op gewone NAS schijven in mijn DS en die hebben het tot op heden vol gehouden (en die heb ik 8 jaar gelden aangeschaft). Dus ik zou me niet zo'n zorgen maken over intensiever gebruik. Bovendien als je de juiste instellingen gebruikt krijg je eerst een melding dat er slechte sectoren op je HDD's voor komen.
Op mijn nieuwe DS heb ik het interne geheugen vergroot en twee SDD toegevoegd via de M2 bus aangesloten. Ik krijg de indruk dat dit het direct schrijven naar de HDD's sterk is verminderd. Maar nogmaals ik zou mij geen zorgen maken over intensiever gebruik van de HDD's.
Ik maak me meer zorgen over de draaiuren (foutmeldingen daarover in de smart waardes) dan over het falen van de schijf. Als de schijf 24/7 draait lopen de uren aardig op.
Ben(V) schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 12:48:
Als je hebt ingesteld dat hij alleen opneemt bij beweging detectie en je heb voor de disken sleep mode ingesteld dan draaien de schijven alleen tijdens het opnemen en verder niet.
De beweging detectie doet over het algemeen de camera maar als de Nas dat moet doen zal alleen de cpu gebruikt worden en ook enkel de schijven laten draaien als er iets wordt opgenomen.
Dit klopt niet, de schijven blijven gewoon draaien (en uren maken).
Hooglander1 schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 12:53:
Mijn NAS gaat zelden in hibernation, als database voor home assistant. Ik zou mij echt geen zorgen maken over de HDD's. Juist als ze constant draaien, is de levensduur beter. Het starten en stoppen vinden ze over het algemeen juist niet leuk.
Niet zoveel bij nadenken, die schijven kunnen écht wel wat aan.
Ik maak me zorgen over de draaiuren (foutmeldingen daarover in de smart waardes). Als de schijf 24/7 draait lopen de uren aardig op. Daarom vind ik het zo lastig.
sweetdude schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 16:03:
[...]
Dit dacht ik dus ook, maar is blijkbaar niet het geval.
Ik heb 1 camera en op de NAS 2 volumes aangemaakt (specifiek omdat ik ook deze gedachte had)
volume 2 is specifiek voor surveillancestation bestaande uit 2 SSD's (die ik nog over had) Daar heb ik ook bewust surveillancestation op geïnstalleerd. Hier worden ook de beelden opgeslagen.
Toch zijn alle schijven in de NAS altijd aan en gaan ze niet in slaapmodus.
@
knorde het fijne is dat je camera's op een SD kaart opnemen, dus misschien dat je de mogelijkheid hebt om via edge recording op te nemen. Dan zal hij om de zoveel tijd de SD kaart leeg lezen.
Niet helemaal wat je wil in de use case van het jatten van de camera. Maar wel een mogelijkheid om je disks meer rust te geven.
Al moet ik zeggen dat het nut van speciale surveillance disks mij ontgaat. Alle NAS schijven of pro schijven zijn bedoeld om 24/7 aan te staan en te draaien.
Het liefste zou ik een usb stick in de usb poort van de NAS stoppen en daar de camerabeelden op laten komen (wel met de vereiste dat de harde schijven dan in standby gaan). Echter denk ik niet dat dit zo gaat werken.
Ben(V) schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 19:24:
[...]
Er kunnen vele redenen zijn waarom de schijven niet in slaap mode gaan, maar in jouw geval heeft dat dus bijna zeker niets met die camera's te maken want daarvoor gebruik je de disken helemaal niet.
Overigens moet je je er niet al te druk over maken, disken zijn gemaakt om te blijven draaien en kunnen daar wel tegen.
Dit is iets waar ik heel tegenstrijdige verhalen over lees.
De ene zegt dat het veel beter voor de NAS en de harde schijf is om hem 24/7 aan te laten zonder standby stand en de ander zegt dat je draaiuren van je schijf mooi beperkt kunt houden door hem in standby te zetten.
Ik weet dus niet wat nu het juiste advies is.
Dit zijn de opties, maar de meningen zijn verdeeld denk ik:
1. NAS en harde schijf altijd aan laten zonder standby.
2. USB stick in de NAS waar de canera beelden opkomen en de harde schijf in standby laten gaan (waarschijnlijk niet mogelijk).
3. Huidige NAS in standby laten gaan (omdat de NAS ook voor andere dingen wordt gebruikt zoals foto's opslag). 2de NAS aanschaffen voor puur en alleen de camera's.
4. Opnames alleen op SD kaart van de camera laten staan (diefstal camera's = beelden weg).
5. Andere optie?
Wat is jullie advies hierin?