[Synology] Vraag en antwoord - deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 165 ... 186 Laatste
Acties:

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17-09 13:33
Grolsch schreef op woensdag 13 december 2023 @ 15:17:
Tnx voor de tips, ik ga vanavond ff kijken als ik thuis ben, ik kan er nu niet bij van afstand :P

Wat kun je zo'n VPN verbinding toch missen als je hem niet kunt maken :P
Ik heb de configuratie opnieuw gedownload vanuit mijn Synology NAS en het openvpn profile geimporteerd, maar de VPN werkt nog steeds niet.

Ik krijg ook geen foutmelding, hij blijft "dom "rondjes" draaien.

Iemand anders een idee wat het zou kunnen zijn?

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

• Nougat
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 18:35
Verwijdert

[ Voor 96% gewijzigd door Nougat op 14-12-2023 15:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just Me Or Tha One
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15-09 20:41
Grolsch schreef op donderdag 14 december 2023 @ 09:45:
[...]

Ik heb de configuratie opnieuw gedownload vanuit mijn Synology NAS en het openvpn profile geimporteerd, maar de VPN werkt nog steeds niet.

Ik krijg ook geen foutmelding, hij blijft "dom "rondjes" draaien.

Iemand anders een idee wat het zou kunnen zijn?
Wellicht goed om in de logs te kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Just Me Or Tha One schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 10:22:
[...]

Wellicht goed om in de logs te kijken?
Daar staat dus niets.

Het gekke is dat ik dus een dyndns provider gebruik.

Als ik ping naar deze hostname komt deze met het ipadres wat ik ook zie als ik naar de website www.whatismyip.com ga.

Als ik naar het WAN adres van mijn router kijkt lijkt deze een heel ander ip adres te geven :?

Ik heb een Unifi router (USG)

[ Voor 3% gewijzigd door Grolsch op 16-12-2023 11:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaborGardens
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:45
Grolsch schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 11:54:
[...]

Daar staat dus niets.

Het gekke is dat ik dus een dyndns provider gebruik.

Als ik ping naar deze hostname komt deze met het ipadres wat ik ook zie als ik naar de website www.whatismyip.com ga.

Als ik naar het WAN adres van mijn router kijkt lijkt deze een heel ander ip adres te geven :?

Ik heb een Unifi router (USG)
Wat voor internetverbinding heb je en bij welke provider? Dit klinkt namelijk als een “cgnat” gevalletje…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
LaborGardens schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 11:57:
[...]

Wat voor internetverbinding heb je en bij welke provider? Dit klinkt namelijk als een “cgnat” gevalletje…
Ik heb een caiway aansluiting (Alles-in-1 Glas F200).

Er is thuis niets veranderd.

Ik ga van mijn genexis glasmodem rechtstreeks naar mijn Unifi USG router.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaborGardens
  • Laatst online: 20:45
Grolsch schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 13:18:
[...]

Ik heb een caiway aansluiting (Alles-in-1 Glas F200).

Er is thuis niets veranderd.

Ik ga van mijn genexis glasmodem rechtstreeks naar mijn Unifi USG router.
Zoek maar eens op “cgnat” in de Delta en Caiway glasvezel topics hier op Tweakers en dan kom je vanzelf tegen hoe op te lossen… ik denk echt dat dit de boosdoener is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
LaborGardens schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 13:55:
[...]

Zoek maar eens op “cgnat” in de Delta en Caiway glasvezel topics hier op Tweakers en dan kom je vanzelf tegen hoe op te lossen… ik denk echt dat dit de boosdoener is
Daar lag het dus aan, "CGNAT" ofzoiets, zie onderstaande post.
Grolsch schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 14:02:
[...]

Dat is volgens mij hetzelfde, de mevrouw in de chat snapt mij precies :P
Goedemiddag, port forwarding werkt bij mij niet meer, willen jullie dit weer inschakelen?

Klantnummer = ***

Romaissa
Hi, ik ben Romaissa. Dit kan mogelijk door CGNAT komen, ik zal checken of dit ingeschakeld staat op jouw adressen!

Jij
bedankt

Romaissa
Ik heb het gecheckt en CGNAT is inderdaad ingeschakeld op jouw adres. Ik zal dit uitschakelen, na 4 uur is dit verwerkt. Als dit is verwerkt, moet CGNAT weer werken!

Lekkere actie weer, en ik maar zoeken en zoeken en zoeken.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris12
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 19:21
Mijn synology NAS (DS415+) geeft aan dat er op 1 van de 4 drives een aantal IO errors gevonden zijn na een SMART test. De storage pool is nog Healthy.

Nu wil ik de betreffende drive vervangen door een nieuwe HDD.

Huidige setup is een SHR raid, met 4x een WD RED 6TB drive (WD60EFRX-68MYMN)
Moet ik dan een WD RED met dezelfde grootte terug plaatsen, of kan ik ook een WD RED 8TB erin zetten, of blijft die extra 2TB dan eigenlijk ongebruikt? En kan ik 5400/72000 rpm discs mixen?

nieuwe HDD: uitvoering: WD Red Plus (128MB cache), 8TB

En ik begreep dat ik de kapotte drive dan gewoon eruit kan halen (na uitzetten NAS), en vervangen door de nieuwe drive zonder dat er dan data verlies optreed. (SHR with data protection for 1drive fault tolerance, staat er aangegeven bij de storage pool).
Gaat de synology software dan zelf aan de slag met de nieuwe drive opnemen in de storage pool of moet ik daarvoor nog wat doen?

Mijn PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rhapsody
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:01

Rhapsody

In Metal We Trust

Chris12 schreef op zondag 17 december 2023 @ 15:22:
Mijn synology NAS (DS415+) geeft aan dat er op 1 van de 4 drives een aantal IO errors gevonden zijn na een SMART test. De storage pool is nog Healthy.

Nu wil ik de betreffende drive vervangen door een nieuwe HDD.

Huidige setup is een SHR raid, met 4x een WD RED 6TB drive (WD60EFRX-68MYMN)
Moet ik dan een WD RED met dezelfde grootte terug plaatsen, of kan ik ook een WD RED 8TB erin zetten, of blijft die extra 2TB dan eigenlijk ongebruikt? En kan ik 5400/72000 rpm discs mixen?

nieuwe HDD: uitvoering: WD Red Plus (128MB cache), 8TB

En ik begreep dat ik de kapotte drive dan gewoon eruit kan halen (na uitzetten NAS), en vervangen door de nieuwe drive zonder dat er dan data verlies optreed. (SHR with data protection for 1drive fault tolerance, staat er aangegeven bij de storage pool).
Gaat de synology software dan zelf aan de slag met de nieuwe drive opnemen in de storage pool of moet ik daarvoor nog wat doen?
Als het goed is worden hier je vragen beantwoord: https://kb.synology.com/e...nd_replace_disk?version=7

V.w.b. mixen qua grootte; dan blijft volgens mij die 2tb (in jouw voorbeeld) ongebruikt.
Mixen qua RPM heb ik geen ervaring mee.

🇪🇺 pro Europa! | Puinhoop Veroorzaken en Vertrekken (PVV)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris12
Rhapsody schreef op zondag 17 december 2023 @ 15:31:
[...]

Als het goed is worden hier je vragen beantwoord: https://kb.synology.com/e...nd_replace_disk?version=7

V.w.b. mixen qua grootte; dan blijft volgens mij die 2tb (in jouw voorbeeld) ongebruikt.
Mixen qua RPM heb ik geen ervaring mee.
Dank voor de link/info.

Ik lees inderdaad dat enkel de grootte kan worden uitgebreid in SHR als er tenminste 2 drives door HDD's met grotere opslag capaciteit vervangen worden.

Mijn PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 17-09 12:04
Je kunt die 8Tb disk er gewoon inzetten maar dan blijft die 2TB onbruikbaar.
Pas als je een tweede disk vervangt door een 8TB disk zullen die 2x 2TB een mirror gaan vormen en krijg je er netto 2TB bij.

Als je ruim in je diskruimte zit zou ik gewoon een 6TB erin zetten.
Als je krap in de ruimte zit neem je een grotere maar in dat geval zou ik ruim groter nemen en geen 8TB

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris12
Ben(V) schreef op zondag 17 december 2023 @ 16:02:
Je kunt die 8Tb disk er gewoon inzetten maar dan blijft die 2TB onbruikbaar.
Pas als je een tweede disk vervangt door een 8TB disk zullen die 2x 2TB een mirror gaan vormen en krijg je er netto 2TB bij.

Als je ruim in je diskruimte zit zou ik gewoon een 6TB erin zetten.
Als je krap in de ruimte zit neem je een grotere maar in dat geval zou ik ruim groter nemen en geen 8TB
OK, ik gebruik nu 78% en heb nog 3.72TB beschikbaar

Mijn PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Is dus afhankelijk van hoe snel dat aangroeit.
Disken worden continue groter en per TB goedkoper, dus veel te veel capaciteit kopen is ook niet altijd handig.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sweetdude
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17-09 15:42
Een semi synology gerelateerde vraag, maar omdat hier de meeste kennis zit wil ik toch eens polsen.

Mijn NAS staat net als de meesten 24/7 aan. Maar hij gaat nooit naar Idle en blijft dus maar energie gebruiken. Oorzaak is makkelijk verklaarbaar, ik draai surveillancestation met 1 camera. Dit is ondertussen een ouder model foscam d4z om de voordeur/ oprit/ voortuin in de gaten te houden. Ansich ben ik er tevreden over. Enige nadeel van de camera is dat hij geen edge recording ondersteund.
Heeft iemand hier ervaring met een camera die dit wel kan? mijn eisen zijn eigenlijk niet zo heel gek.
buiten camera, hij hangt onder het afdakje van de voordeur.
- Verbinding via Wifi (geen netwerk op die locatie en onmogelijk aan te leggen)
- PTZ
- minimaal HD resolutie, liefst beter.
- edge recording
Ik ben al een tijdje hiernaar op zoek maar kan niet echt eentje vinden die en verkrijgbaar is en betaalbaar is.

Dan kan de Synology in principe in stand-by mode gaan en als hij er uitkomt via de edge recording de SD kaart leeg lezen. Zo scheelt het uiteindelijk flink in het energie verbruik.
Of als iemand andere opties heeft hoor ik ze ook graag natuurlijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meesje
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 23:32
Mijn DS215+ geeft aan dat de opslagpool is beschadigd (zie eerste schermafdruk). HDD1 is de boosdoener. In de tweede afbeelding zie dat deze is vastgelopen. Bij de help (onder in het i bolletje) wordt aangegeven dat ik deze schijf kan deactiveren, de NAS opnieuw opstarten en de schijf opnieuw plaatsen. Dit suggereert dat ik niet perse een nieuw schijf hoef te kopen. Klopt dat? Moet ik de schijf er echt fysiek uithalen of kan ik deze na het deactiveren laten zitten (en daarna de NAS opnieuw starten)? Kan een schijf die is vastgelopen (geen flauw idee hoe dat kan) opeens het weer doen?

Ook al heb ik ooit wel eens een schijf echt moeten vervangen (kreeg steeds meer bad sectors), vind ik het best spannend om met schijven aan de slag te gaan. Ik heb trouwens wel een (dagelijkse) backup op een externe NAS.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ya7V_k7HAoO90lnaHT4OlZIBRzI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uDSRzIe9jrLDjbsW6Scf7izh.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-Z-g-PytTzwEmi4Yz5h2dZ4mdKM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LM9PIFaAbwLY3oPfUAWBR95p.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door meesje op 17-12-2023 18:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reinier68
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 15-09 17:23
meesje schreef op zondag 17 december 2023 @ 18:08:
Moet ik de schijf er echt fysiek uithalen of kan ik deze na het deactiveren laten zitten (en daarna de NAS opnieuw starten)? Kan een schijf die is vastgelopen (geen flauw idee hoe dat kan) opeens het weer doen?

[Afbeelding]
[Afbeelding]
Het vastlopen van een volume kan komen doordat een diskcache de mist in gegaan is, je disk aan het eind van zijn leven is en teveel fouten heeft gegeven, maar kan ook dat je disk niet uit een hibernate mode gekomen is. Of omdat de NAS zelf fouten heeft gemaakt (denk aan je backplane of SATA bus).

Heel soms kan je een NAS dan een power down geven en opnieuw opstarten Controleer daarna meteen de status van je disk (SMART data). Dat geeft in elk geval een indicatie van je probleem.

Als dat niet lukt, kan je de disk ook aan je PC hangen en daar de SMART uitlezen. Die disk NIET initialiseren oid !!! Alleen aansluiten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Chris12
Ben(V) schreef op zondag 17 december 2023 @ 16:19:
Is dus afhankelijk van hoe snel dat aangroeit.
Disken worden continue groter en per TB goedkoper, dus veel te veel capaciteit kopen is ook niet altijd handig.
Vannacht heeft de disc het helemaal begeven, en de melding is dat ik de disc moet vervangen om data integriteit te kunnen behouden (storage pool is nu in warning state).
Heb het even nagekeken en de discs zijn sinds feb-2016 actief in de NAS, dus bijna 63000 uur actief (geen idee of dit een te verwachten levensduur is).

Met de kans dat eventuele andere discs ook nog kunnen uitvallen heb ik reeds een 12TB WD RED-plus besteld, welke morgen binnen komt. Bij de volgende disc uitval kan dan meteen de SHR opslag uitgebreid kan worden (of ik geef mezelf wellicht nog een mooi kerst cadeau in de vorm van nog een 12TB disc ;-) )
Verschil tussen 8TB en 12TB is prijs was ook niet veel.

Mijn PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 21:22
Chris12 schreef op maandag 18 december 2023 @ 11:07:
[...]

Vannacht heeft de disc het helemaal begeven, en de melding is dat ik de disc moet vervangen om data integriteit te kunnen behouden (storage pool is nu in warning state).
Heb het even nagekeken en de discs zijn sinds feb-2016 actief in de NAS, dus bijna 63000 uur actief (geen idee of dit een te verwachten levensduur is).

Met de kans dat eventuele andere discs ook nog kunnen uitvallen heb ik reeds een 12TB WD RED-plus besteld, welke morgen binnen komt. Bij de volgende disc uitval kan dan meteen de SHR opslag uitgebreid kan worden (of ik geef mezelf wellicht nog een mooi kerst cadeau in de vorm van nog een 12TB disc ;-) )
Verschil tussen 8TB en 12TB is prijs was ook niet veel.
Garantie is 3 jaar. Indien je een beter schijf wil kan je voor de Pro gaan (5 jaar garantie.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
Die pro schijven zijn niets beter, wel duurder.
Is voor thuisgebruik niet zinvol.
En de wet van Murphy zegt toch dat disken pas defect raken als ze een week uit de garantie zijn. O-)

Gewoon de disk vervangen door een gelijksoortige disken laten rebuilden.
Juist voor dit soort situatie heb je een SHR set.

Alle disken gaan een keer defect en je kunt geluk of pech hebben of snel of minder snel defect gaan.
Ik heb vier stuks WD red plus al negen jaar lang draaien, een daarvan begon een maand geleden meldingen te geven en die heb ik dus vernieuwd door een iets grotere.
Als het nog eens gebeurd krijg ik er weer ruimte bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:02
Ik zit te denken van een ds218play over te stappen naar een 224+ vanwege docker support. Weet iemand of ik de hdds uit de 218 1op1 kan overzetten naar de 224+ of moet ik daar meer voor doen?

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter-rm
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 00:31
dat kan
zie link (dat had je zelf ook kunnen vinden)
https://kb.synology.com/n...ogy_NAS_DSM_6_0_and_later

[ Voor 102% gewijzigd door peter-rm op 19-12-2023 23:51 . Reden: aanvulling ]

• PizzaFunghi
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 19-04 23:03
Beste lezers,

Ik heb een klein probleem (hoop ik) met mijn NAS. Ik wil het even hier proberen voordat ik een nieuwe topic start.

Sinds vandaag heb ik een nieuwe internet provider en nu kan ik mijn NAS DSM omgeving niet meer benaderen. Hier was ik al een beetje bang voor, maar het aparte is dat ik via de verkenner nog prima bij mijn bestanden kan. Ik vermoed dat het IP adres is gewijzigd, maar mijn kennis op dit gebied is te laag om hier uit te komen. Ik heb het e.e.a. gegoogled maar ik kom er vooralsnog niet uit.

Alle hulp is welkom.

Bvd. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• meesje
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 23:32
PizzaFunghi schreef op donderdag 21 december 2023 @ 20:08:
Beste lezers,

Ik heb een klein probleem (hoop ik) met mijn NAS. Ik wil het even hier proberen voordat ik een nieuwe topic start.

Sinds vandaag heb ik een nieuwe internet provider en nu kan ik mijn NAS DSM omgeving niet meer benaderen. Hier was ik al een beetje bang voor, maar het aparte is dat ik via de verkenner nog prima bij mijn bestanden kan. Ik vermoed dat het IP adres is gewijzigd, maar mijn kennis op dit gebied is te laag om hier uit te komen. Ik heb het e.e.a. gegoogled maar ik kom er vooralsnog niet uit.

Alle hulp is welkom.

Bvd. :)
Kijk even of je de NAS kan vinden via de instructies op onderstaande pagina.
https://kb.synology.com/n...rial/Unable_to_Locate_NAS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• skank
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16-09 14:45
Vraagje,

Nieuw met synology
Heeft er iemand die automated script geprobeerd van trash guides?
https://trash-guides.info...ow-to-setup-for/Synology/

Is die aan te raden?
Das gewoon volgen en gaan?
OF toch beter manueel?

Als je dat script doet, moet je dan ook nog het stukje install docker doen? Ik vermoed van niet?

• Jan Smit
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 17:00
Ik snap iets niet.
Huidige situatie: SHR met gegevensbescherming voor 1-schijf fouttolerantie. .
bestaat uit 2x 18TB harddisk, netto beschikbaar 16,4 TB.
DSM 7.2.1-69057 upd 1 op ds1522+

Ik wil een 10TB schijf bijvoegen in de SHR, om de enige opslagpool te vergroten.
Maar dat weigert ie omdat de nieuwe schijf te klein is.

Wat ik niet snap: ik dacht dat SHR zich flexibel laat uitbreiden met schijven van wisselende grootte.
Wat klopt er niet?

Homo sapiens non urinat in ventum

• WheeleE
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online

WheeleE

Dinges

skank schreef op donderdag 21 december 2023 @ 20:55:
Vraagje,

Nieuw met synology
Heeft er iemand die automated script geprobeerd van trash guides?
https://trash-guides.info...ow-to-setup-for/Synology/

Is die aan te raden?
Das gewoon volgen en gaan?
OF toch beter manueel?

Als je dat script doet, moet je dan ook nog het stukje install docker doen? Ik vermoed van niet?
In het git.io/syno-script kun je de installatie van Docker zien staan. Het script lijkt alles in één te zijn.

Weet je zeker dat je op zo'n technisch niveau via de commandline dingen wil gaan doen? Synology DSM is juist bij uitstek geschikt om op een gebruiksvriendelijke manier dingen te doen.
En als je de *arr applicaties in Docker wil gaan gebruiken zijn er van bijvoorbeeld MariusHosting hele gebruiksvriendelijke handleidingen beschikbaar waar je geen commandline dingen onder root hoeft te doen.

• zunrob
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 00:07
Jan Smit schreef op donderdag 21 december 2023 @ 20:55:
Ik snap iets niet.
Huidige situatie: SHR met gegevensbescherming voor 1-schijf fouttolerantie. .
bestaat uit 2x 18TB harddisk, netto beschikbaar 16,4 TB.
DSM 7.2.1-69057 upd 1 op ds1522+

Ik wil een 10TB schijf bijvoegen in de SHR, om de enige opslagpool te vergroten.
Maar dat weigert ie omdat de nieuwe schijf te klein is.

Wat ik niet snap: ik dacht dat SHR zich flexibel laat uitbreiden met schijven van wisselende grootte.
Wat klopt er niet?
Zover ik weet kunnen er alleen schijven van vergelijkbare of grotere grootte bij. In jouw geval dus minstens 18 TB.

• skank
WheeleE schreef op donderdag 21 december 2023 @ 21:32:
[...]

In het git.io/syno-script kun je de installatie van Docker zien staan. Het script lijkt alles in één te zijn.

Weet je zeker dat je op zo'n technisch niveau via de commandline dingen wil gaan doen? Synology DSM is juist bij uitstek geschikt om op een gebruiksvriendelijke manier dingen te doen.
En als je de *arr applicaties in Docker wil gaan gebruiken zijn er van bijvoorbeeld MariusHosting hele gebruiksvriendelijke handleidingen beschikbaar waar je geen commandline dingen onder root hoeft te doen.
Dus je raadt dat script of de manuele installatie af?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WheeleE
  • Nu online

WheeleE

Dinges

skank schreef op donderdag 21 december 2023 @ 21:47:
[...]

Ik zou óf de manuele installatie doen, óf een van de handleidingen van MariusHosting gebruiken (deze bijvoorbeeld, afhankelijk van wat je einddoel is uiteraard).
Door zelf dingen te doen in de GUI of via de commandline kun je wat meer ervaring opdoen met hoe Synology DSM werkt. Zowel op admin-vlak als gezien van een gewone eindgebruiker. Dat kan je later weer helpen met troubleshooten of het uitbreiden van functionaliteiten.

• gerritjan
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:45
zunrob schreef op donderdag 21 december 2023 @ 21:42:
[...]
Zover ik weet kunnen er alleen schijven van vergelijkbare of grotere grootte bij. In jouw geval dus minstens 18 TB.
SHR is juist bedoeld voor verschillende schijfgroottes:
Minimum drives: 1 (2 for data protection)
Pros: 1 drive redundancy and optimized storage pool size. Best used when combining drives of varying sizes.

En als je de raid-calculator gebruikt lijkt het ook geen probleem:
https://www.synology.com/...%20TB&raid=SHR_1%7CRAID_1

@zunrob wat is de precieze foutmelding?

• PizzaFunghi
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 19-04 23:03
meesje schreef op donderdag 21 december 2023 @ 20:16:
[...]

Kijk even of je de NAS kan vinden via de instructies op onderstaande pagina.
https://kb.synology.com/n...rial/Unable_to_Locate_NAS
Top! Gevonden! Ik kon 'm eerder via de browser al niet vinden. Maar nu met behulp van Synology Assistant wel, nadat ik de optie 'Sta compabiliteit toe met apparaten die geen wachtwoordcodering ondersteunen'. Dat zal te maken hebben gehad met mijn DSM versie die verouderd is. Gelijk maar even updaten!

Bedankt :).

• zunrob
gerritjan schreef op donderdag 21 december 2023 @ 22:17:
[...]

SHR is juist bedoeld voor verschillende schijfgroottes:
Minimum drives: 1 (2 for data protection)
Pros: 1 drive redundancy and optimized storage pool size. Best used when combining drives of varying sizes.

En als je de raid-calculator gebruikt lijkt het ook geen probleem:
https://www.synology.com/...%20TB&raid=SHR_1%7CRAID_1

@zunrob wat is de precieze foutmelding?
Moet groter of gelijk zijn dan al aanwezige disks: https://kb.synology.com/e...rage_pool_expand_add_disk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NaN
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

NaN

SjoebieDoowah.

skank schreef op donderdag 21 december 2023 @ 21:47:
[...]

Ik heb alles geïnstalleerd volgens deze methode: https://drfrankenstein.co.uk/step-1-directory-setup-guide-2/ (goede support via Discord gehad, trouwens!)

En ben er erg tevreden over, voor Radarr en Sonarr heb ik de filters gebruikt die hier te vinden zijn: https://trash-guides.info/

Voor mij de perfecte setup zo.

[ Voor 4% gewijzigd door NaN op 21-12-2023 23:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcoXP
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17-09 12:53
ik ben in de race voor een nieuwe nas en kom maar niet uit de volgende keuze:
DS1522+ vs DS923+
het geheugen wat je erbij krijgt iets minder (maar in beide gevallen zou ik die zelf toch al upgraden.
1 disc minder
Maar buiten dat mis ik toch geen andere info in mijn vergelijk toch?
Nu dacht ik zelf dat de 23 een jaar nieuwe is en mogelijk langere support krijgt maar dat is niet zeker.

Iemand?

Gadget-freakz.com. Feedback en tips zijn welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Misschien heb je hier iets aan:
https://nascompares.com/2...-which-should-you-choose/

[ Voor 60% gewijzigd door Ben(V) op 22-12-2023 09:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:20

JB

Cédric roelt!

Hmm ik zie nu voor het eerst dat mijn DS214play ook DSM 7.0 kan draaien :? Meende dat dat gewoon niet ging, maar klaarblijkelijk wel. Nooit eerder opgevallen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b67CkQ8hg3GyFcEm5M63xXO9OA4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/lOUQW9dwFSKL6r1X11M3BPVI.png?f=user_large

Hoe zijn de ervaringen met DSM 7.0 op dit oude beestje? Moet ik nog opletten of is het gewoon "next-next-finish" om van 6 naar 7 te gaan? Ik merk dat vooral mijn OpenVPN niet erg hard wil, terwijl ik een 1 Gbit pijp heb liggen. Daarom zou ik wel willen patchen naar 7.0 maar geen idee of het dan juist nog trager wordt omdat het beestje niet meer de jongste is. Iemand die ook OpenVPN server draait icm DS214play en DSM 7.0 en wat speedtest gegevens wil delen?

edit:
Mijn raid set is obv EXT4, omdat SHR volgens mij nog niet bestond toen ik het inrichtte. Geeft die nog uitdagingen bij een upgrade?

[ Voor 8% gewijzigd door JB op 22-12-2023 10:08 ]

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 15-09 14:44
@skank
Afhankelijk van je kennis van Docker en Linux etc...

Mijn advies is om het eerst eens zonder script en toeters en bellen te doen. Bijvoorbeeld met de images van LinuxServer.io en met docker compose. De "hardlinks" waarover gesproken wordt zijn wel meer optimaal, maar in de praktijk...ach ja...

Docker heet tegenwoordig Container Manager op Synology. Deze moet je wel installeren anders geen docker...

Edit:
Oeps, dit was een post van eerder.
Ik zie dat anderen ook hebben gereageerd met soortgelijk advies.

Je kunt eventueel ook onderstaand script gebruiken.
Deze zet de docker-compose.yaml file van LinuxServer.io op je Synology op je systeem en doet verder niet zoveel.
https://github.com/technorabilia/scripts#getlsioappsh

[ Voor 28% gewijzigd door technorabilia op 22-12-2023 10:38 ]

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StaticZ
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:50
remcoXP schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 08:22:
DS1522+ vs DS923+
het geheugen wat je erbij krijgt iets minder (maar in beide gevallen zou ik die zelf toch al upgraden.
1 disc minder
Nu dacht ik zelf dat de 23 een jaar nieuwe is en mogelijk langere support krijgt maar dat is niet zeker.

Iemand?
De DS1522+ heeft ook 4x 1gbit, de 923+ maar 2.
Maar voor de rest hetzelfde platform. (AMD ryzen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwinvz1
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 14-09 22:58
JB schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 09:58:
Hmm ik zie nu voor het eerst dat mijn DS214play ook DSM 7.0 kan draaien :? Meende dat dat gewoon niet ging, maar klaarblijkelijk wel. Nooit eerder opgevallen.

[Afbeelding]

Hoe zijn de ervaringen met DSM 7.0 op dit oude beestje? Moet ik nog opletten of is het gewoon "next-next-finish" om van 6 naar 7 te gaan? Ik merk dat vooral mijn OpenVPN niet erg hard wil, terwijl ik een 1 Gbit pijp heb liggen. Daarom zou ik wel willen patchen naar 7.0 maar geen idee of het dan juist nog trager wordt omdat het beestje niet meer de jongste is. Iemand die ook OpenVPN server draait icm DS214play en DSM 7.0 en wat speedtest gegevens wil delen?

edit:
Mijn raid set is obv EXT4, omdat SHR volgens mij nog niet bestond toen ik het inrichtte. Geeft die nog uitdagingen bij een upgrade?
https://www.synology.com/...14play?version=7.1#system
Hij staat ook op de website. Er is alleen 7.1 geweest, nooit 7.0 voor de DS214play.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

Erwinvz1 schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 10:33:
[...]

Hij staat ook op de website. Er is alleen 7.1 geweest, nooit 7.0 voor de DS214play.
Hoe bedoel je dat precies? 7.0 is de voorganger of een geheel andere basis? Of dat ik 'm daarom toentertijd niet heb gezien omdat 7.0 in 1e instantie niet voor die van mij beschikbaar kwam en nu inmiddels wel maar gelijk naar 7.1?

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwinvz1
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 14-09 22:58
JB schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 10:35:
[...]

Hoe bedoel je dat precies? 7.0 is de voorganger of een geheel andere basis? Of dat ik 'm daarom toentertijd niet heb gezien omdat 7.0 in 1e instantie niet voor die van mij beschikbaar kwam en nu inmiddels wel maar gelijk naar 7.1?
7.0 was niet veel alle apparaten.
Voor jouw specifiek model weet ik niet alles dus kan niet alle vragen beantwoorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loyske
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17-09 15:49
Draait 7.2 ook een beetje vlot op een DS216+II? Iemand ervaring?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
JB schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 10:35:
[...]

Voor een DS214play is er ook gewoon DSM7.0.
Sterker nog als je van DSM 6 wilt upgraden zul je eerst naar DSM 7.0 moeten.
zie:

Denk er wel om dat als je naar DSM 7 gaat alle packages van derde partijen (dus niet Synology) opnieuw geïnstalleerd moeten worden.
Zorg er dus voor dat je eerst backups maakt van configuraties en/of databases van die packages.

Het slimste is eerst dat te doen, dan die bewuste packages te verwijderen, dan te upgraden naar DSM 7.0.1-42218 dan naar DSM 7.1.1-42962 (with Update 1), dan naar DSM 7.1.1-42962 Update 6 en als laatste die packages weer te installeren en hun configs terug zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
loyske schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 11:13:
Draait 7.2 ook een beetje vlot op een DS216+II? Iemand ervaring?
DSM is gewoon een gebruikers interface dus het enige verschil is dat DSM 7 die wat vlotter oogt dan DSM 6.
Dus ook op jouw DS16+II

Snelheid verschillen van je Nas zelf zijn er niet tussen de verschillende DSM versies.

[ Voor 3% gewijzigd door Ben(V) op 22-12-2023 11:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

Ben(V) schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 11:17:
[...]

Voor een DS214play is er ook gewoon DSM7.0.
Sterker nog als je van DSM 6 wilt upgraden zul je eerst naar DSM 7.0 moeten.
zie:

Denk er wel om dat als je naar DSM 7 gaat alle packages van derde partijen (dus niet Synology) opnieuw geïnstalleerd moeten worden.
Zorg er dus voor dat je eerst backups maakt van configuraties en/of databases van die packages.

Het slimste is eerst dat te doen, dan die bewuste packages te verwijderen, dan te upgraden naar DSM 7.0.1-42218 dan naar DSM 7.1.1-42962 (with Update 1), dan naar DSM 7.1.1-42962 Update 6 en als laatste die packages weer te installeren en hun configs terug zetten.
Dank! Ik moet even nagaan maar ik draai vrij weinig third party spullen. Behalve wat codec packs zoals FFmpeg en nieuwsgroepen componenten, maar ik gebruik dat nooit meer. Een OpenVPN server maakt geen gebruik van overige componenten toch? Wil dat soort basis functionaliteit niet kwijt raken door een update en veel tijd kwijt zijn met oplossen.

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
OpenVPn is van Synology zelf dus geen probleem.

Alles aan derde partijen packages werkt niet meer naar de upgrade dus eerst verwijderen is slimmer.
Als blijkt dat je ze toch ergens voor gebruikt installeer je ze opnieuw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

Ben(V) schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 11:41:

Alles aan derde partijen packages werkt niet meer naar de upgrade dus eerst verwijderen is slimmer.
Ik zie PHP versies + Apache + Python bijvoorbeeld maar die zullen er wel op staan voor NZBget achtige pakketten :? IK draai geen websites via de NAS bijvoorbeeld.

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ComTech
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17:11
remcoXP schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 08:22:
DS1522+ vs DS923+
1 disc minder

Iemand?
De DS923+ staat nu voor €549 in de pricewatch, de DS1522+ is bijna €200 duurder.
Voor dat geld kun je het geheugen upgraden en hou je nog genoeg over.
Ik denk dat de DS923+ dan de betere keus is.

[ Voor 0% gewijzigd door ComTech op 22-12-2023 13:18 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StaticZ
Mee eens, van de zomer zat de DS5122+ op €659,- toen nog wel overwogen maar inmiddels ook voor de DS923+ gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ComTech
Ik probeer hier active backup voor business op mijn macbook in te stellen maar wat ik ook doe ik krijg elke keer dezelfde error.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7REOUuCPEKaxzEWV0MjGBhK5fWA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/bYveBetO50wL3PXZXE8IdIHv.png?f=user_large

Er is niks mis met de internetverbinding als ik het via lokaal netwerk doe krijg ik dezelfde error.
Ik kan gewoon bij DSM vanaf de macbook.
Heb active backup voor business agent al helemaal verwijderd en opnieuw geinstalleerd.
Niks helpt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulliee
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
ComTech schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 14:24:
Ik probeer hier active backup voor business op mijn macbook in te stellen maar wat ik ook doe ik krijg elke keer dezelfde error.

[Afbeelding]

Er is niks mis met de internetverbinding als ik het via lokaal netwerk doe krijg ik dezelfde error.
Heb active backup voor business agent al helemaal verwijderd en opnieuw geinstalleerd.
Niks helpt.
Ik heb het ook geprobeerd de laatste dagen en is mij ook niet gelukt. Een paar domeinen bij Synology geven een 404 terug (bestaan niet meer of staan uit?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reinier68
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 15-09 17:23
ComTech schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 14:24:

Niks helpt.
Heb je de juiste poorten in je firewall wel open gezet? 5000, 5001 en 5510 moeten in elk geval open.

https://kb.synology.com/n...used_by_Synology_services

[ Voor 3% gewijzigd door reinier68 op 22-12-2023 15:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michiel95
  • Laatst online: 16-09 14:12
Een paar jaar geleden een DS218 met twee 4TB's in JBOD geconfigureerd (Ja, ik weet het...). Enkel gebruikt voor data die opnieuw te downloaden is (films), vandaar dat opslag prioriteit had op redundancy.
Nu is er door een stroomonderbreking een schijf gesneuveld. Ik heb de werkende schijf uitgelezen via een USB docking station mits software ReclaimeMe File Recovery en op eerste zicht lijkt zo goed als alle data nog op de werkende schijf te staan, ik vermoed omdat deze in BAY 1 zat en door JBOD eerst deze slot wordt gevuld en hierna pas de tweede schijf wordt aangevuld.

Mijn vraag; Zal Synology dit terug als één storage pool zien als ik de defecte harde schijf vervang door identiek dezelfde? (ST4000VN006 (Ik heb de 008 maar die verkopen ze blijkbaar niet meer)). Zoja kan ik daarna opschoning houden en ze toch eens in RAID1 zetten.

Of kan ik al onmiddellijk een grotere schijf kopen zodat ik op termijn de andere 4TB ook kan vervangen door een grotere schijf en ze in RAID1 zetten?

Of, derde optie, zal Synology dit nooit meer als dezelfde storage pool zien en sowieso een reset/herconfiguratie vereisen?

Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulliee
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
reinier68 schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 15:40:
[...]

Heb je de juiste poorten in je firewall wel open gezet? 5000, 5001 en 5510 moeten in elk geval open.

Ja staan open op m'n nas iig.
code:
1
2
Error Failed to load resource: Er is geen server gevonden met de opgegeven hostnaam. (report, line 0)
https://secreport.synology.com/csp/report

en
code:
1
Error Refused to load blob:https://activation.synology.com/9131d43c-5223-481e-8df9-0477414a89ef because it does not appear in the script-src directive of the Content Security Policy.

Die url valt ook niet te pingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Michiel95 schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 16:34:
Een paar jaar geleden een DS218 met twee 4TB's in JBOD geconfigureerd (Ja, ik weet het...). Enkel gebruikt voor data die opnieuw te downloaden is (films), vandaar dat opslag prioriteit had op redundancy.
Nu is er door een stroomonderbreking een schijf gesneuveld. Ik heb de werkende schijf uitgelezen via een USB docking station mits software ReclaimeMe File Recovery en op eerste zicht lijkt zo goed als alle data nog op de werkende schijf te staan, ik vermoed omdat deze in BAY 1 zat en door JBOD eerst deze slot wordt gevuld en hierna pas de tweede schijf wordt aangevuld.

Mijn vraag; Zal Synology dit terug als één storage pool zien als ik de defecte harde schijf vervang door identiek dezelfde? (ST4000VN006 (Ik heb de 008 maar die verkopen ze blijkbaar niet meer)). Zoja kan ik daarna opschoning houden en ze toch eens in RAID1 zetten.

Of kan ik al onmiddellijk een grotere schijf kopen zodat ik op termijn de andere 4TB ook kan vervangen door een grotere schijf en ze in RAID1 zetten?

Of, derde optie, zal Synology dit nooit meer als dezelfde storage pool zien en sowieso een reset/herconfiguratie vereisen?

Bedankt!
Allereerst kun je er niet vanuit gaan dat wat je ziet aan bestanden ook werkelijk aanwezig is.
Het kan best zo zijn dat de indexen er zijn maar bestanden verdeelt zijn over de disken en dus corrupt zijn.
Maar je kunt geluk hebben, het is sterk afhankelijk hoe die jbod gebruikt is, als data erg statisch was heb je een goede kans, bij veel verandering op zo'n disk minder.

En dan je andere vragen, nee dat kan niet.
Die disk zal niet meer door DSM herkent worden en dus meteen geinitialiseerd worden als je hem erin stopt en ook niet als het er een nieuwe identieke disk bijplaatst.
Ik denk dat je hem nu via de Usb van een Windows systeem bekijkt.

Koop een nieuwe disk en stop die in je Nas en kopieer wat je hebt kunnen redden via het netwerk erheen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ComTech
Hulliee schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 15:40:
[...]
Ik heb het ook geprobeerd de laatste dagen en is mij ook niet gelukt. Een paar domeinen bij Synology geven een 404 terug (bestaan niet meer of staan uit?)
Goh dat is niet de 1e keer dat ze dat hebben, poosje terug kon je niks meer downloaden uit het package center omdat er ook zoiets was.
Gaat lekker daar bij synology.
reinier68 schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 15:40:
[...]

Ik heb de firewall niet ingeschakeld gebruik cloudflare tunnels en tailscale om dingen via internet te benaderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michiel95
  • Laatst online: 16-09 14:12
Ben(V) schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 19:47:
[...]

Allereerst kun je er niet vanuit gaan dat wat je ziet aan bestanden ook werkelijk aanwezig is.
Het kan best zo zijn dat de indexen er zijn maar bestanden verdeelt zijn over de disken en dus corrupt zijn.
Maar je kunt geluk hebben, het is sterk afhankelijk hoe die jbod gebruikt is, als data erg statisch was heb je een goede kans, bij veel verandering op zo'n disk minder.

En dan je andere vragen, nee dat kan niet.
Die disk zal niet meer door DSM herkent worden en dus meteen geinitialiseerd worden als je hem erin stopt en ook niet als het er een nieuwe identieke disk bijplaatst.
Ik denk dat je hem nu via de Usb van een Windows systeem bekijkt.

Koop een nieuwe disk en stop die in je Nas en kopieer wat je hebt kunnen redden via het netwerk erheen.
Bedankt. Dus best even kijken om daadwerkelijk een license te kopen om (althans te proberen) de meeste data nog te redden via recovery software. Nadien dan al meteen een grotere schijf kopen (8tb) en deze dan in RAID1 zetten met de 4tb schijf. Ik zal dan 4tb ‘verlies’ hebben op de grotere schijf maar dan heb ik tenminste al één schijf voor mijn toekomstige nas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knorde
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 15-09 20:21
Ik heb sinds een tijdje 2 camera's (buiten) hangen.
Nu werken die met een SD kaart.

Daar kun je ook (vrij dure) cloud service bij nemen maar nu zag ik dat mijn NAS (DS220J) ook surveillance station heeft en ik bij het jatten van de camnera's in ieder geval de beelden nog op de NAS heb staan. Ik heb dit geïnstalleerd en het werkt gewoon perfect.

Nu maak ik mij alleen een beetje zorgen over de levensduur van de harde schijven.
Normaal gebruik ik de NAS alleen voor af en toe wat video's kijken en als backup voor foto's (Raid 1). Ik heb ook nog cloud backup overigens.

De NAS staat dus veel in standby stand met als resultaat dat de draaiuren niet hard op lopen van de harde schijven.

Nu ga ik er vanuit dat de NAS niet meer op standby gaat door het 24/7 in de gaten houden van de camera's en beelden op te slaan. Ik heb alleen opnames bij detectie aan staan maar hij moet toch 24/7 het beeld in de gaten houden.

Wat is nu verstandig, valt dit bovenste wel mee of zal ik een (oude) 2de NAS aanschaffen die ik puur alleen gebruik voor de beveiligingscamera's?

Of kan ik bijvoorbeeld een usb stick voor de camerabeelden in de NAS stoppen zodat de harde schijven wel uit gaan? Of bestaan er nog andere opslagapparaten die ik in eigen beheer thuis kan hebben waar ik camerabeelden op kan slaan?

[ Voor 4% gewijzigd door knorde op 23-12-2023 11:47 ]

Even gezellig kletsen? Check Alltalk.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
NaN schreef op donderdag 21 december 2023 @ 23:16:
[...]

Ik heb alles geïnstalleerd volgens deze methode: https://drfrankenstein.co.uk/step-1-directory-setup-guide-2/ (goede support via Discord gehad, trouwens!)

En ben er erg tevreden over, voor Radarr en Sonarr heb ik de filters gebruikt die hier te vinden zijn: https://trash-guides.info/

Voor mij de perfecte setup zo.
Ziet er ook goed uit thx, nog beter dan die andere vind ik.
Dus elke stap doen? ook die van updating containers enzo verder... Ik mis wel de settings in bv sabnzb zelf, er staat wel in hoe te installeren, maar dan in sab zelf... (buiten tab folders)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John245
  • Laatst online: 21:22
knorde schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 11:36:

Daar kun je ook (vrij dure) cloud service bij nemen maar nu zag ik dat mijn NAS (DS220J) ook surveillance station heeft en ik bij het jatten van de camnera's in ieder geval de beelden nog op de NAS heb staan. Ik heb dit geïnstalleerd en het werkt gewoon perfect.

Nu maak ik mij alleen een beetje zorgen over de levensduur van de harde schijven.
Normaal gebruik ik de NAS alleen voor af en toe wat video's kijken en als backup voor foto's (Raid 1). Ik heb ook nog cloud backup overigens.

De NAS staat dus veel in standby stand met als resultaat dat de draaiuren niet hard op lopen van de harde schijven.

Nu ga ik er vanuit dat de NAS niet meer op standby gaat door het 24/7 in de gaten houden van de camera's en beelden op te slaan. Ik heb alleen opnames bij detectie aan staan maar hij moet toch 24/7 het beeld in de gaten houden.

Wat is nu verstandig, valt dit bovenste wel mee of zal ik een (oude) 2de NAS aanschaffen die ik puur alleen gebruik voor de beveiligingscamera's?

Of kan ik bijvoorbeeld een usb stick voor de camerabeelden in de NAS stoppen zodat de harde schijven wel uit gaan? Of bestaan er nog andere opslagapparaten die ik in eigen beheer thuis kan hebben waar ik camerabeelden op kan slaan?
Ik zou surveillance HDD's gbruiken.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knorde
John245 schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 12:00:
[...]

Ik zou surveillance HDD's gbruiken.
Dit is natuurlijk altijd beter, maar ik ben ook benieuwd of er een optie is zodat de harde schijven toch in standby kunnen. Ik ben benieuwd naar alle mogelijkheden hierin en hoe anderen dit eventueel doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mike123
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22:09
knorde schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 12:10:
[...]

Dit is natuurlijk altijd beter, maar ik ben ook benieuwd of er een optie is zodat de harde schijven toch in standby kunnen. Ik ben benieuwd naar alle mogelijkheden hierin en hoe anderen dit eventueel doen.
Standby zal denk ik niet lukken. Ik had ingesteld dat mijn beelden 10 seconden voor beweging tot 20 seconden na beweging opgeslagen moesten worden.
Dus de NAS neemt continu beelden op maar slaat alleen de beelden op van wat ik heb ingesteld.
Dus standby gaat niet lukken. Hij is de hele tijd aan het opnemen 24/7.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• royaljoop
  • Laatst online: 16-09 15:06
knorde schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 11:36:

Ik heb zes camera's hangen op gewone NAS schijven in mijn DS en die hebben het tot op heden vol gehouden (en die heb ik 8 jaar gelden aangeschaft). Dus ik zou me niet zo'n zorgen maken over intensiever gebruik. Bovendien als je de juiste instellingen gebruikt krijg je eerst een melding dat er slechte sectoren op je HDD's voor komen.
Op mijn nieuwe DS heb ik het interne geheugen vergroot en twee SDD toegevoegd via de M2 bus aangesloten. Ik krijg de indruk dat dit het direct schrijven naar de HDD's sterk is verminderd. Maar nogmaals ik zou mij geen zorgen maken over intensiever gebruik van de HDD's.

[ Voor 0% gewijzigd door royaljoop op 23-12-2023 12:24 . Reden: typo's ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
Als je hebt ingesteld dat hij alleen opneemt bij beweging detectie en je heb voor de disken sleep mode ingesteld dan draaien de schijven alleen tijdens het opnemen en verder niet.

De beweging detectie doet over het algemeen de camera maar als de Nas dat moet doen zal alleen de cpu gebruikt worden en ook enkel de schijven laten draaien als er iets wordt opgenomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Mijn NAS gaat zelden in hibernation, als database voor home assistant. Ik zou mij echt geen zorgen maken over de HDD's. Juist als ze constant draaien, is de levensduur beter. Het starten en stoppen vinden ze over het algemeen juist niet leuk.

Niet zoveel bij nadenken, die schijven kunnen écht wel wat aan.

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sweetdude
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17-09 15:42
Ben(V) schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 12:48:
Als je hebt ingesteld dat hij alleen opneemt bij beweging detectie en je heb voor de disken sleep mode ingesteld dan draaien de schijven alleen tijdens het opnemen en verder niet.

De beweging detectie doet over het algemeen de camera maar als de Nas dat moet doen zal alleen de cpu gebruikt worden en ook enkel de schijven laten draaien als er iets wordt opgenomen.
Dit dacht ik dus ook, maar is blijkbaar niet het geval.
Ik heb 1 camera en op de NAS 2 volumes aangemaakt (specifiek omdat ik ook deze gedachte had)
volume 2 is specifiek voor surveillancestation bestaande uit 2 SSD's (die ik nog over had) Daar heb ik ook bewust surveillancestation op geïnstalleerd. Hier worden ook de beelden opgeslagen.
Toch zijn alle schijven in de NAS altijd aan en gaan ze niet in slaapmodus.

@knorde het fijne is dat je camera's op een SD kaart opnemen, dus misschien dat je de mogelijkheid hebt om via edge recording op te nemen. Dan zal hij om de zoveel tijd de SD kaart leeg lezen.
Niet helemaal wat je wil in de use case van het jatten van de camera. Maar wel een mogelijkheid om je disks meer rust te geven.
Al moet ik zeggen dat het nut van speciale surveillance disks mij ontgaat. Alle NAS schijven of pro schijven zijn bedoeld om 24/7 aan te staan en te draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amrod
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 11-08 20:38
Is er hier iemand bekend met een manier om de albums die ik in google photo's heb te migreren naar synology photo's?

Ik heb een ds218+ en heb via google take-out mijn foto's geïmporteerd naar de NAS. Mede gemakkelijk gemaakt door take-out helper. Maar nu loop ik tegen het probleem aan dat ik geen albums meer heb in synology photo. Alles ligt lekker op één grote hoop. Ondanks dat takeout wel alle metadata er netjes inzet en alle foto's ordent in album mappen. Ik ben al even aan het zoeken en vind alleen maar verschillende manieren om foto's van google naar synology te migreren. Maar nergens de albums...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NaN
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

NaN

SjoebieDoowah.

skank schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 11:50:
[...]

Ziet er ook goed uit thx, nog beter dan die andere vind ik.
Dus elke stap doen? ook die van updating containers enzo verder... Ik mis wel de settings in bv sabnzb zelf, er staat wel in hoe te installeren, maar dan in sab zelf... (buiten tab folders)
Hm, ik kan me niet herinneren dat ik bijzondere stappen heb moeten doen...?

Oh my, ik kijk er net weer eens naar, maar de setups zijn wel behoorlijk veranderd, sinds ik de boel heb geinstalleerd, toen was er nog geen "Container Manager"...

Hij beschrijft nog wel "Some Final Steps", die moet je in ieder geval overnemen en voor verdere finetuning moet je verder googelen voor SabNzbd settings. Wat ik in ieder geval wel aan heb gezet is onder "Special, "ignore_unrar_dates", oftewel, die heb ik aangevinkt.

Op: https://sabnzbd.org/wiki/configuration/4.1/special kan je vinden waarom ik dat gedaan heb.

Verder moet je niet zoveel instellen in SabNzbd, als het goed is doen Radarr en Sonarr dat voor je (als ik het mij goed kan herinneren!)

Ik heb voornamelijk aan de hand van zijn instructies (de oude versies dan) de docker-compose.yml bestanden aangemaakt en de rechten/users aangemaakt.

Wat je bedoelt met het updaten van containers en zo, begrijp ik niet goed wat je bedoelt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
sweetdude schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 16:03:
[...]

Ik heb 1 camera en op de NAS 2 volumes aangemaakt (specifiek omdat ik ook deze gedachte had)
volume 2 is specifiek voor surveillancestation bestaande uit 2 SSD's (die ik nog over had) Daar heb ik ook bewust surveillancestation op geïnstalleerd. Hier worden ook de beelden opgeslagen.

@knorde het fijne is dat je camera's op een SD kaart opnemen, dus misschien dat je de mogelijkheid hebt om via edge recording op te nemen. Dan zal hij om de zoveel tijd de SD kaart leeg lezen.
Niet helemaal wat je wil in de use case van het jatten van de camera. Maar wel een mogelijkheid om je disks meer rust te geven.
Al moet ik zeggen dat het nut van speciale surveillance disks mij ontgaat. Alle NAS schijven of pro schijven zijn bedoeld om 24/7 aan te staan en te draaien.
Er kunnen vele redenen zijn waarom de schijven niet in slaap mode gaan, maar in jouw geval heeft dat dus bijna zeker niets met die camera's te maken want daarvoor gebruik je de disken helemaal niet.

Overigens moet je je er niet al te druk over maken, disken zijn gemaakt om te blijven draaien en kunnen daar wel tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knorde
mike123 schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 12:22:
[...]

Standby zal denk ik niet lukken. Ik had ingesteld dat mijn beelden 10 seconden voor beweging tot 20 seconden na beweging opgeslagen moesten worden.
Dus de NAS neemt continu beelden op maar slaat alleen de beelden op van wat ik heb ingesteld.
Dus standby gaat niet lukken. Hij is de hele tijd aan het opnemen 24/7.
Dit ervaar ik ook, doordat hij steeds actief blijft gaat hij niet in standby.
royaljoop schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 12:23:
[...]

Ik heb zes camera's hangen op gewone NAS schijven in mijn DS en die hebben het tot op heden vol gehouden (en die heb ik 8 jaar gelden aangeschaft). Dus ik zou me niet zo'n zorgen maken over intensiever gebruik. Bovendien als je de juiste instellingen gebruikt krijg je eerst een melding dat er slechte sectoren op je HDD's voor komen.
Op mijn nieuwe DS heb ik het interne geheugen vergroot en twee SDD toegevoegd via de M2 bus aangesloten. Ik krijg de indruk dat dit het direct schrijven naar de HDD's sterk is verminderd. Maar nogmaals ik zou mij geen zorgen maken over intensiever gebruik van de HDD's.
Ik maak me meer zorgen over de draaiuren (foutmeldingen daarover in de smart waardes) dan over het falen van de schijf. Als de schijf 24/7 draait lopen de uren aardig op.
Ben(V) schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 12:48:

Dit klopt niet, de schijven blijven gewoon draaien (en uren maken).
Hooglander1 schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 12:53:
Mijn NAS gaat zelden in hibernation, als database voor home assistant. Ik zou mij echt geen zorgen maken over de HDD's. Juist als ze constant draaien, is de levensduur beter. Het starten en stoppen vinden ze over het algemeen juist niet leuk.

Niet zoveel bij nadenken, die schijven kunnen écht wel wat aan.
Ik maak me zorgen over de draaiuren (foutmeldingen daarover in de smart waardes). Als de schijf 24/7 draait lopen de uren aardig op. Daarom vind ik het zo lastig.
sweetdude schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 16:03:
[...]

Het liefste zou ik een usb stick in de usb poort van de NAS stoppen en daar de camerabeelden op laten komen (wel met de vereiste dat de harde schijven dan in standby gaan). Echter denk ik niet dat dit zo gaat werken.
Ben(V) schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 19:24:
[...]

Er kunnen vele redenen zijn waarom de schijven niet in slaap mode gaan, maar in jouw geval heeft dat dus bijna zeker niets met die camera's te maken want daarvoor gebruik je de disken helemaal niet.

Overigens moet je je er niet al te druk over maken, disken zijn gemaakt om te blijven draaien en kunnen daar wel tegen.
Dit is iets waar ik heel tegenstrijdige verhalen over lees.
De ene zegt dat het veel beter voor de NAS en de harde schijf is om hem 24/7 aan te laten zonder standby stand en de ander zegt dat je draaiuren van je schijf mooi beperkt kunt houden door hem in standby te zetten.

Ik weet dus niet wat nu het juiste advies is.

Dit zijn de opties, maar de meningen zijn verdeeld denk ik:
1. NAS en harde schijf altijd aan laten zonder standby.
2. USB stick in de NAS waar de canera beelden opkomen en de harde schijf in standby laten gaan (waarschijnlijk niet mogelijk).
3. Huidige NAS in standby laten gaan (omdat de NAS ook voor andere dingen wordt gebruikt zoals foto's opslag). 2de NAS aanschaffen voor puur en alleen de camera's.
4. Opnames alleen op SD kaart van de camera laten staan (diefstal camera's = beelden weg).
5. Andere optie?

Wat is jullie advies hierin?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ComTech
knorde schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 23:17:
Ik weet dus niet wat nu het juiste advies is.

Dit zijn de opties, maar de meningen zijn verdeeld denk ik:
1. NAS en harde schijf altijd aan laten zonder standby.
2. USB stick in de NAS waar de canera beelden opkomen en de harde schijf in standby laten gaan (waarschijnlijk niet mogelijk).
3. Huidige NAS in standby laten gaan (omdat de NAS ook voor andere dingen wordt gebruikt zoals foto's opslag). 2de NAS aanschaffen voor puur en alleen de camera's.
4. Opnames alleen op SD kaart van de camera laten staan (diefstal camera's = beelden weg).
5. Andere optie?

Wat is jullie advies hierin?
2. Dat kan niet en dat moet je ook niet willen, een usb stick kan erg slecht tegen zoveel schrijfacties, waarschijnlijk houdt die het maar een paar maanden vol.
Net zoals de SD kaartjes in de camera's zelf.

Lekker opslaan op de hardeschijven en gewoon laten draaien die schijven ik draai hier al jaren 24/7 schijven en nog nooit 1 stuk gehad.
Heb er nog 1 liggen die 65000 draaiuren erop heeft zitten, dat is bijna 7,5 jaar!!
Tegen die tijd is je nas al aan vervanging toe :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• knorde
ComTech schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 23:39:
[...]

2. Dat kan niet en dat moet je ook niet willen, een usb stick kan erg slecht tegen zoveel schrijfacties, waarschijnlijk houdt die het maar een paar maanden vol.
Net zoals de SD kaartjes in de camera's zelf.

Lekker opslaan op de hardeschijven en gewoon laten draaien die schijven ik draai hier al jaren 24/7 schijven en nog nooit 1 stuk gehad.
Heb er nog 1 liggen die 65000 draaiuren erop heeft zitten, dat is bijna 7,5 jaar!!
Tegen die tijd is je nas al aan vervanging toe :)
Ok, als dat het advies is dan ga ik dat gewoon doen.

Nog even een hele andere vraag, ik zocht eigenlijk een manier om de SMART waardes te kunnen uitlezen.
Nu heb ik een SMART test gedaan maar daar komt niet het volledige SMART overzicht uit.

Nu heb ik 2 vragen:
1. Waar kan ik de SMART waardes van de harde schijven zien?
2. Hoe kan ik deze testresultaten weer verwijderen (ik wil dat graag weer weg hebben)?
Hierbij een screenshot:
Afbeeldingslocatie: https://kene.nl/nas.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• noobynater
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
knorde schreef op zondag 24 december 2023 @ 11:59:
[...]

Ok, als dat het advies is dan ga ik dat gewoon doen.

Nog even een hele andere vraag, ik zocht eigenlijk een manier om de SMART waardes te kunnen uitlezen.
Nu heb ik een SMART test gedaan maar daar komt niet het volledige SMART overzicht uit.

Nu heb ik 2 vragen:
1. Waar kan ik de SMART waardes van de harde schijven zien?
2. Hoe kan ik deze testresultaten weer verwijderen (ik wil dat graag weer weg hebben)?
Hierbij een screenshot:
[Afbeelding]
1. Dit kan niet meer sinds DSM 7.2.1-69057 (tenzij je via SSH aan de slag gaat).
2. Ik weet niet of je deze kan verwijderen, maar ik raad je aan om ze te bewaren zodat je een geschiedenis hebt van test resultaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knorde
noobynater schreef op zondag 24 december 2023 @ 12:04:
[...]

1. Dit kan niet meer sinds DSM 7.2.1-69057 (tenzij je via SSH aan de slag gaat).
2. Ik weet niet of je deze kan verwijderen, maar ik raad je aan om ze te bewaren zodat je een geschiedenis hebt van test resultaten.
1. Ok apart dat ze dat eruit hebben gehaald.
2. Ok, apart dat het niet te verwijderen is. Misschien ook om de reden die jij zegt maar ik vind dat je dat als eindgebruiker moet beslissen en dat optioneel moet zijn. Zit ook niet in de weg hoor maar wel apart.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ComTech
Als je smart waardes weer wilt zien en je draait ook docker kan je scrutiny proberen.

https://github.com/AnalogJ/scrutiny

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Iq-lcAYMibSCybaqkSyveVv_V5A=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LOrmzT6T9GdJDjM5YgXNyUr3.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LAi3-JuFFU9lE0qgyjLjehTsTiI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GFrm8KZNXIWKzy2tG5ZR7n8v.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 26% gewijzigd door ComTech op 24-12-2023 12:34 . Reden: 2e plaatje toegevoegd ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• technorabilia
@knorde
Via Support Center -> Support Services kun je eventueel hibernation debugging (of zoiets) aanzetten. Je kunt dan zien welk process de boosdoener is.

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knorde
ComTech schreef op zondag 24 december 2023 @ 12:31:
Als je smart waardes weer wilt zien en je draait ook docker kan je scrutiny proberen.

https://github.com/AnalogJ/scrutiny

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ok daar zal ik naar kijken.
technorabilia schreef op zondag 24 december 2023 @ 17:46:
@knorde
Via Support Center -> Support Services kun je eventueel hibernation debugging (of zoiets) aanzetten. Je kunt dan zien welk process de boosdoener is.
Ok, dat is ook handig.

Verder ben ik nog aan het zoeken hoe ik toch de logs kan wissen.
Ik vind op google dat de logs worden opgeslagen in smart_quick_log maar ik heb geen idee hoe ik bij die bestanden kan komen. Iemand enig idee?

Voor het verwijderen van deze log (ik plaats heb nog even een keer om het overzicht te behouden):
Afbeeldingslocatie: https://kene.nl/nas.jpg
Mocht ik er hier niet uitkomen zal ik even het Synology forum proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartske
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 17-09 15:20
Ik heb momenteel een DS216+II, deze doet het nog goed maar ik merk dat ik een beetje tegen de cpu limitaties aan begin te lopen. Ik heb deze in gebruik voor het volgende:

- Home Assistant OS op een virtual machine (kon omdat ik de DS216+II naar 8GB ram heb geupgrade)
- Verschillende 'arr' packages (sonarr etc)
- nzbget
- Obico
- Jellyfin (met HW transcoding)

Nu merk ik vooral dat met zware taken (nzbget die een download uitpakt) mijn home assistant niet meer stabiel is, iets wat natuurlijk ten alle tijden wenselijk is. Zou ik dit kunnen verhelpen met een upgrade, of is Home assistant via een apart device (een Pi bijvoorbeeld) een betere oplossing. Het liefst doe ik alles in 1 apparaat die altijd aanstaat.

Ik zat dan te denken om meteen naar een 4-bay te upgraden:
uitvoering: Synology DiskStation DS423+
uitvoering: Synology DiskStation DS923+, zonder harde schijven

Ik begreep dat de 923 op alle fronten beter is, alleen geen gpu heeft voor transcoding, iets dat wel wenselijk is. Dus dan valt deze eigenlijk af? Alternatief zou nog zijn om zelf een server te bouwen, maar mochten jullie een goed advies hebben voor mij is dat welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knorde
knorde schreef op zondag 24 december 2023 @ 21:02:
[...]

Ok daar zal ik naar kijken.

[...]

Ok, dat is ook handig.

Verder ben ik nog aan het zoeken hoe ik toch de logs kan wissen.
Ik vind op google dat de logs worden opgeslagen in smart_quick_log maar ik heb geen idee hoe ik bij die bestanden kan komen. Iemand enig idee?

Voor het verwijderen van deze log (ik plaats heb nog even een keer om het overzicht te behouden):
[Afbeelding]
Mocht ik er hier niet uitkomen zal ik even het Synology forum proberen.
Ik ben inmiddels zover dat ik via putty /var/log/smart_quick_log kon openen.
Daar staat de informatie in die ik verwijderd wil hebben (datum en tijd klopt ook met de test).

Echter kan ik het niet opslaan omdat hij aangeeft dat het bestand read only is.
Iemand enig idee hoe ik dit bestand kan vernieuwen/ leeghalen?

EDIT

Ik heb de NAS teruggezet naar de fabrieksinstellingen en nu is het weg.

[ Voor 4% gewijzigd door knorde op 27-12-2023 21:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

Ben(V) schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 11:41:

Uiteindelijk soepel verlopen. Draai nu;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qddtlgRfJ672JVTe6dBIDRuNKgc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ju4Qyv0qbdUz3zuOIhqMIGkz.png?f=user_large

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 00:20

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Kan iemand met mij meedenken over iets ogenschijnlijk eenvoudigs: het aanvragen van een Let's encrypt SSL-certificaat?

Stapjes:
  1. Ik heb een domeinnaam geregistreerd (laten we zeggen gizz.nl, maar het is wat anders)
  2. A-records voor gizz.nl verwijzen naar mijn vaste IP-thuis
  3. Daarnaast subdomeinen als dropveter.gizz.nl en nattekrant.gizz.nl, deze verwijzen ook naar mijn vaste IP-thuis
  4. letsdebug.net geeft op gizz.nl en de subdomeinen groen licht op zowel HTTP-01 als DNS-01 dns-validatie *O*
  5. Op mijn Synology staat de firewall uit
  6. Op mijn router zijn zowel poort 80 als 443 geforward naar mijn Synology
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w6ZdZhvSOspPwsOiQOMKdmpPIP8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/hh9sPGWKskRQS0eYy1IsNcpy.png?f=user_large

Als ik het certificaat vervolgens aan probeer te maken krijg ik:"
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2Hq_l9qttvIIUeY4jd6vnS-CTp8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/BuMtHJr7iidzv4nprrksc49I.png?f=fotoalbum_large

De reverse proxy voor dropveter.gizz.nl en nattekrant.gizz.nl had ik nog niet ingesteld, want ik dacht ik maak eerst het certificaat aan. Maar ook nadat ik dropveter.gizz.nl en nattekrant.gizz.nl in het scherm van reverse proxy heb aangemaakt krijg ik dezelfde foutmelding bij het certificaat.

En nu? :)

edit: ik heb het nu geprobeerd door het veld Subject Alternative Name leeg te houden. Ik krijg dan de melding dat ik al teveel certificaten heb aangevraagd voor het domein gizz.nl :') Blijkbaar werd elke keer dat ik een foutmelding kreeg toch een certificaat aangevraagd? Maar nu heb ik alsnog geen certificaat in mijn Synology. Hoe doe ik iets met al die ontzichtbare certificaten die blijkbaar aangemaakt zijn?

[ Voor 11% gewijzigd door Gizz op 29-12-2023 14:00 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StaticZ
Waarschijnlijk loop je tegen de rate limits van Let's Encrypt aan.
https://letsencrypt.org/docs/rate-limits/
Deze certificaten heb je niet en staan ook niet op je Synology.
Er zit niks ander op dan volgende week nog een keer proberen.

Maar nergens een firewall zitten welke met een geoip database dingen dropt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 00:20

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@StaticZ dank voor de informatie, een week valt mee (was al bang dat ik nou 90 dagen moest wachten..) In Synology staat de firewall uit en in mijn router heb ik deze default settings (firmware: FreshTomato):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_C9dbqQwuBHa-zuII7C4WjK1mtA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/cBmTSyg3wBTRhU9Bgbja5fk6.png?f=user_large

Wellicht moet ik de bovenste optie aanzetten als ik het over een week opnieuw probeer.

[ Voor 4% gewijzigd door Gizz op 29-12-2023 17:17 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StaticZ
Ik zelf accepteer altijd wel een PING request. Toch wel makkelijk debuggen enz.
Plus IPv6 leunt zwaar op ICMP pakketten.

Maar het lijkt me niet dat daarom een certificaat aanvragen mislukt.

Wat je ook kunt doen is de docker container starten met acme.sh.
https://github.com/acmesh...iki/Run-acme.sh-in-docker
Dan kun je je certificaten ook aanvragen bij zeroSSL en ben je de rate limits kwijt.
Ook kun je dan een wildcard certificaat aanvragen.
Deze kun je vervolgens automatisch laten pushen naar je Synology.
Via DuckDNS "Gratis en API" en dns alias verficatie.

[ Voor 5% gewijzigd door StaticZ op 29-12-2023 17:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr.Roelski
  • Laatst online: 04-09 21:02

Dr.Roelski

Walk on ....

Ik wil binnenkort mijn 32bit nextcloud container op rpi gaan vervangen. Omdat ik dan toch alles opnieuw moet gaan opzetten zit ik te twijfelen om dit op de synology te gaan doen.
Wat me tot nu toe tegen gehouden heeft is dat ik liever geen forwards direct naar de synology wil ivm security.
Zit daarom te twijfelen tussen rev-proxy van synology gebruiken, nginx proxy in docker op macvlan, of toch alles op rpi.
Maak ik het mezelf te moeilijk? Hoe hebben jullie het ingericht? Security redenen om het niet via synology rev-proxy te doen (of juist wel)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ComTech
Dr.Roelski schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 13:27:
Ik wil binnenkort mijn 32bit nextcloud container op rpi gaan vervangen. Omdat ik dan toch alles opnieuw moet gaan opzetten zit ik te twijfelen om dit op de synology te gaan doen.
Wat me tot nu toe tegen gehouden heeft is dat ik liever geen forwards direct naar de synology wil ivm security.
Zit daarom te twijfelen tussen rev-proxy van synology gebruiken, nginx proxy in docker op macvlan, of toch alles op rpi.
Maak ik het mezelf te moeilijk? Hoe hebben jullie het ingericht? Security redenen om het niet via synology rev-proxy te doen (of juist wel)?
Als je een eigen domeinaam hebt kan je cloudflare tunnels overwegen, geen open poorten en geen gedoe met certificaten.
Anders zou ik lekker nginx proxymanager als docker draaien met macvlan en daar de poorten naar open zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
  • Laatst online: 16-09 19:09
...lekker oenig verhaal ... O-)

[ Voor 103% gewijzigd door Stefke op 02-01-2024 19:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• willem7q
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
Ik heb momenteel een DS118 en een DS115 elk voorzien van een 3TB WD Red HDD.
De DS118 wordt hoofdzakelijk gebruikt als file server en secundair ook als media server (Plex).
De DS115 wordt gebruikt voor backups van de DS118.

De DS118 is 89% vol.
De DS115 is 49% vol.

Ik wil graag:
  1. de opslagcapaciteit van de fileserver uitbreiden tot minstens 4TB en later meer
  2. de snelheid verbeteren: nu is het openen/wegschrijven/kopiëren/... van bestanden op de NAS soms te traag in verhouding tot lokale bestanden (NAS is aangesloten via 1000 Mbps netwerk)
  3. toekomstbestendiger maken (makkelijker uitbreidbaar, Docker is een voordeel,...)
Ik dacht aan het volgende:
DS423+
2 x IronWolf 4TB

Stap 1:
DS423+ met 2x4TB in SHR wordt nieuwe fileserver.
DS118 met 1x3TB wordt "gedegradeerd" tot backup server.
DS115 met 1x3TB blijft voorlopig behouden als bijkomende backup server, tot alles getest is en correct werkt.

Stap 2:
De 3TB HDD uit de DS115 overplaatsen naar de DS423+.
De DS115 wordt dan niet meer gebruikt.

Toekomst:
DS423+ heeft genoeg flexibiliteit om later uit te breiden dmv SHR. Eventueel met M.2 schijven.

Vragen:
Is dit een goed plan?
Of kan ik beter meteen SSD schijven gebruiken?
Als de DS118 met 3TB later te klein wordt, neem ik aan dat er procedures zijn om de schijf te vervangen door een grotere?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sbijlsma
  • Laatst online: 16-09 20:23
Stefke schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 13:33:
Ik heb afgelopen weekend een DS224+ binnengekregen met een 1Tb SSD en 4Tb HD (beide Ironwulf). Ik heb eerst het OS geinstalleerd met alleen de SSD erin, en daarna pas de HD toegevoegd.

Nu valt mij het volgende op: het volume op de SSD wordt weergegeven met de grootte van de HD
[Afbeelding]
Dat wil zeggen, dat was initieel zo. Zojuist heb ik 700Gb aan data overgezet van mijn oude NAS naar de 4Tb HD, en nu groeit het volume op de SSD met dezelfde hoeveelheid... :?

Is dat een bug? (Ik vind het niet echt een issue maar het is wel wat vreemd)

Wordt ook zo weergegeven in de widgets op de desktop van DSM7.2
Volgens mij haal je GB en TB door elkaar ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
  • Laatst online: 16-09 19:09
sbijlsma schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 19:01:
[...]

Volgens mij haal je GB en TB door elkaar ?
o haha ja.. Heb nog halve griep ;) komt denk ik omdat de getallen toevallig gelijk waren (en ik ws. alleen naar het getal keek), maar wat oenig 8)7
Heb er nu meer data opgezet en nu zijn de getallen ook niet meer "gelijk"

[ Voor 17% gewijzigd door Stefke op 02-01-2024 19:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frenkie567917
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21:03
Mijn onlangs aangeschafte DS224+ bleek een tikkende ventilator te hebben.
Nu een nieuw exemplaar ontvangen, maar ook deze ventilator maakt een tikkend/onregelmatig geluid...
Behalve de ervaring van @Gynnad lees ik niet veel over tikkende ventilatoren.

Van een kwaliteitsproduct als Synology zou ik toch mogen verwachten dat de ventilator soepel loopt?
Of is dit iets wat bij Synology 'hoort'?

Toevoeging:
Het onregelmatige geluid is te horen als de fan in quiet mode staat.
Het geluid is exact zoals in deze thread wordt gemeld.
Download link naar geluidsfragment

[ Voor 30% gewijzigd door Frenkie567917 op 03-01-2024 15:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
@Frenkie567917
Dat is niet normaal.

Je kunt het geluid niet reduceren door de case open te maken en her en der wat te duwen en te trekken? Of de fan er helemaal uit de behuizing te halen. Om te kijken waar het nu precies in zit.

Maar dat zal je al geprobeerd hebben?

[ Voor 10% gewijzigd door technorabilia op 03-01-2024 15:37 ]

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
Frenkie567917 schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 14:48:
Mijn onlangs aangeschafte DS224+ bleek een tikkende ventilator te hebben.
Nu een nieuw exemplaar ontvangen, maar ook deze ventilator maakt een tikkend/onregelmatig geluid...
Behalve de ervaring van @Gynnad lees ik niet veel over tikkende ventilatoren.

Van een kwaliteitsproduct als Synology zou ik toch mogen verwachten dat de ventilator soepel loopt?
Of is dit iets wat bij Synology 'hoort'?

Toevoeging:
Het onregelmatige geluid is te horen als de fan in quiet mode staat.
Het geluid is exact zoals in deze thread wordt gemeld.
Download link naar geluidsfragment
Ik kan je bestand nu niet openen, maar ik heb tot nu toe met elke Synology in meer of mindere mate een tikkend geluid gehoord. Lijkt erbij te horen. Heb de NAS in een kast staan en dan is het niet te horen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frenkie567917
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21:03
technorabilia schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 15:37:
@Frenkie567917
Dat is niet normaal.

Je kunt het geluid niet reduceren door de case open te maken en her en der wat te duwen en te trekken? Of de fan er helemaal uit de behuizing te halen. Om te kijken waar het nu precies in zit.

Maar dat zal je al geprobeerd hebben?
Goed om te horen dat dit geen normaal gedrag is :)

Net geprobeerd om de fan wat te duwen/trekken, dit geeft helaas geen verandering.

Ik kan de DS224+ nog retourneren/omruilen. De behuizing uit elkaar halen vind ik daarom wat te riskant.
Denk dat ik hem maar weer ga omruilen voor een nieuwe. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arosa
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 20:36
Met oog op vervanging van mijn DS118, wat is het meest bepalend voor de snelheid waarop Synology Photos (via de browser) de thumbnails (en vervolgens een foto) laad?
Ik heb een prima wifi-verbinding tussen mijn MacBook en thuisnetwerk, NAS hangt met een netwerkkabel aan de glasvezelmodem. Ervaar zelden traagheid met de dingen die ik doe, behoudens bij Photos. Goed het zijn bijna 40.000 foto's, ongeveer 1700 mappen, ongeveer 120 GB verzameld over een periode van 20 jaar.

Ik overweeg de overstap naar de DS224, ik had gezien dat deze voorzien kan worden van veel werkgeheugen (meer dan de voorschriften), heeft dit zin? Of moet ik juist denken aan specifieke harde schijven? Ik wil geen geld uitgeven aan onzinnige upgrades.
Op basis van de broncontrole kom ik er niet uit, zie bij opstarten van een app op de NAS een korte piek bij de CPU naar 100%, maar verder niet, geheugengebruik zit rond de 40 tot 50% continu (tijdens gebruik Photos). Met zoeken werd ik ook niet veel wijzer.

Onze telefoons sturen automatisch hun foto's naar de NAS, fotocamera doe ik handmatig via m'n MacBook. Verder is de NAS vooral een data-dump en Time-Machine. Totaal 1,4 TB aan data op de NAS.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

Arosa schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 16:09:
Met oog op vervanging van mijn DS118, wat is het meest bepalend voor de snelheid waarop Synology Photos (via de browser) de thumbnails (en vervolgens een foto) laad?
Ik heb een prima wifi-verbinding tussen mijn MacBook en thuisnetwerk, NAS hangt met een netwerkkabel aan de glasvezelmodem. Ervaar zelden traagheid met de dingen die ik doe, behoudens bij Photos. Goed het zijn bijna 40.000 foto's, ongeveer 1700 mappen, ongeveer 120 GB verzameld over een periode van 20 jaar.

Ik overweeg de overstap naar de DS224, ik had gezien dat deze voorzien kan worden van veel werkgeheugen (meer dan de voorschriften), heeft dit zin? Of moet ik juist denken aan specifieke harde schijven? Ik wil geen geld uitgeven aan onzinnige upgrades.
Op basis van de broncontrole kom ik er niet uit, zie bij opstarten van een app op de NAS een korte piek bij de CPU naar 100%, maar verder niet, geheugengebruik zit rond de 40 tot 50% continu (tijdens gebruik Photos). Met zoeken werd ik ook niet veel wijzer.

Onze telefoons sturen automatisch hun foto's naar de NAS, fotocamera doe ik handmatig via m'n MacBook. Verder is de NAS vooral een data-dump en Time-Machine. Totaal 1,4 TB aan data op de NAS.
Lijkt me de (lees)snelheid van de harddisk.

Hoi!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• roeleboel
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online

roeleboel

en zijn beestenboel

EWK schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 16:38:
[...]

Lijkt me de (lees)snelheid van de harddisk.
En dan heel specifiek de acces-time, omdat ie hopen kleine bestanden moet inlezen.
Zelf heb ik een sata-ssd er in gestoken voor photos, en dat is dag en nacht verschil qua ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arosa
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 20:36
Oftewel in de volgende NAS een SSD (minimaal 500 gb) voor de foto's en een HDD (minimaal 2 tb) voor de overige data. Klinkt als een plan. Bedankt voor de reacties.

Aanvulling: Nog even zitten zoeken op het world wide web, maar kom er toch nog niet helemaal uit. Synology geeft aan dat een SSD met een bracket geplaatst kan worden in de DS224+, maar vervolgens zijn er alleen SSD's van hun zelf compatibel.. Zo'n Synology SAT5210 480GB is nog best prijzig. Maar wat zou mij tegenhouden om een WD Red SA500 2,5" 1TB te kopen en monteren? Ik zie het verschil in specs niet, of zie ik iets over het hoofd? Het is even geleden dat ik mij verdiept heb in verschillende harde schijven.

[ Voor 71% gewijzigd door Arosa op 05-01-2024 07:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DorkoTheBeast
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18-08 10:48
roeleboel schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 19:22:
[...]
Zelf heb ik een sata-ssd er in gestoken voor photos, en dat is dag en nacht verschil qua ervaring.
Ben zelf ook nog aan het uitzoeken wat ik specifiek wil voor een nieuwe NAS. (DS1522+ 5 bay)

Ik zou eventueel 3x HDD 18TB doen en 2x SSD SATA Crucial MX500 4TB

Kan ik dan van die HDD's een apart volume (raid 5 of SHR) maken
En een apart volume van die 2 SSD's in JBOD voor snelheid ? en heeft NVMe caching dan nog nut?

Kan ik volgende HDD's gebruiken?
- Seagate Exos X18 (SATA, Standard model), 18TB

=> Ik zie dat er ook nog een veel duurdere Seagate Exos X18 (SATA, SED model), 18TB is?

Wat is het verschil met normaal en SED?

[ Voor 19% gewijzigd door DorkoTheBeast op 05-01-2024 08:36 . Reden: toevoeging ]

Pagina: 1 ... 165 ... 186 Laatste

Let op:
Dit topic is onderdeel van de drie topics over Synology:In dit Vraag en Antwoord topic mogen alle vragen over Synology-producten tenzij:
  • ... het een vraag betreft over een addon package voor Synology; daar is een apart topic voor.
  • ... het een aankondiging of discussie-item betreft wat in het Nieuws en discussie topic hoort.
  • ... jouw vraag al beantwoord is in de Veelgestelde vragen (FAQ).