Ik heb een RS812+ waarvan de schijven beginnen te failen. Aangezien deze geen DSM7 ondersteunt ben ik aan het kijken voor vervanging. Ik ben benieuwd naar de nieuwe synology photo's omdat 1 van de pijnpunten foto's op de mobiel zijn: ik wil ze graag per 'evenement' als in 'kerst 2023' bij elkaar zetten, maar via de standaard windows back-up krijg ik dan allemaal dubbelen. Dat zou via photos opgelost zijn door vervangen van filestructuur naar database structuur? Tevens gebruik ik de nas voor de activebackup suite om backups van mijn linux webservers te maken, een unifi docker container te draaien en een homeassistant container (beginnend, nog niet echt mee gewerkt).
Anyway,
ik had een 224+, 423+, 723+ en 923+ op het oog (+ vanwege sommige packages die alleen op + werken), ds vanwege ruimte en hopelijk ook minder energieverbruik.
Na afwegingen ben ik tot de volgende conclusie gekomen:
- 224+: geen nvme, 2sloten, max 6GB, intel met igpu dus beter voor multimedia(?)
- 423+: nvme, 4 sloten, max 6GB, intel met igpu dus beter voor multimedia(?)
- 723+: geen nvme, 2 sloten, max 32GB, amd dus geen igpu
- 923+: nvme, 4 sloten, max 32GB, amd dus geen igpu
Eerste impulsen:
- ik wil storage uit kunnen breiden dus 4 sloten.
- ik wil veel geheugen ivm eventuele vm's/docker containers te draaien
- ik wil snelheid dus nvme ondersteuning
Dus kom ik op de 923+ uit. Maar de prijs en geen igpu houden me tegen (wil graag op mijn smart tv foto's en video's van de nas kunnen bekijken zonder veel vertraging, heb ik dan transcoding nodig? Helemaal top zou zijn als ik via homeassistant als docker op de nas mijn dahua ipc camera's op tv kan tonen). Daarbij zie ik max snelheden tot 5xxMB/s voor lezen en schrijven? Dat is raar, de synology nvme's zijn pci gen (3) meen ik, en dan is de limit <600MB/s? Dan hebben nvme's dus weinig meerwaarde tenzij je storage sloten wilt besparen? Of mis ik iets?
Ik heb al uitbreidingskaarten gezien voor 2x NVME maar dat is in de duurdere modellen met PCIE slot, dat wordt met te gortig qua kosten. Dan kom ik op 1000+.
Ook heb ik gezien dat max geheugen niet echt max geheugen is, er zijn al DS423+ met werkend 18GB geheugen bekend. Dus memory lijkt niet echt direct een probleem.
Dus als nvme geen meerwaarde heeft, dan kan ik er beter (goedkopere) SATA ssd's in zetten toch? Dan kom ik op een DS224+ of DS423+ uit (volgens mij identieke hw, alleen meer sloten)? De DS224+ is zuiniger, maar dan moet dsm op de ssd raid zelf. Bij de DS423+ kan ik een losse (cheap) SSD voor dsm gebruiken en dan 2 of 3 (duurdere?) ssd's in raid als storage (ik neem aan dat de ssd's wel betere performance doen dan sata schijven ivm latency, minder stroomverbruik en minder herrie/warmte?).
Moeten het overigens bijv WD RED NAS SSD's zijn of is dat meer marketing en kan ik bijv ook prima goedkopere WD GREEN/WD BLUE ssd'tjes gebruiken? Of zeggen jullie voor storage geen SSD, te duur in verhouding en weinig meerwaarde?
Dus de vragen:
- heeft het nut NVME te pakken voor storage pools?
- moet ik nas SATA SSD's pakken (bijv wd red) of kan ik met goedkopere even goed vooruit?
- heeft 2 bay nas (DS224+) met 2x grotere SSD waarbij storage en DSM bij elkaar staan nadelen tov 4 bay NAS (DS423+) waarbij DSM op aparte ssd staat (afgezien van spare en meer bays)?
En als laatste:
- kan ik budgetgewijs misschien beter een klein systeempje samen stellen met PCIE3/4 nvme erop (2000+ MB/s) en xpenology? Wat zouden jullie dan aanraden?
- Kan ik beter naar een ander NASplatform kijken met vergelijkbare functies? Bijv QNAP TS-464 oid (eerste google hit, heb hier nog niet echt op gezocht).
Zo heel verhaal maar wil aangeven dat ik al nagedacht heb en enigzins onderzoek gedaan
[
Voor 21% gewijzigd door
P-e-t-j-e op 08-01-2024 08:07
]