[Synology] Vraag en antwoord - deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 166 ... 186 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frenkie567917
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21:09
zunrob schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 16:23:

Ik kan je bestand nu niet openen, maar ik heb tot nu toe met elke Synology in meer of mindere mate een tikkend geluid gehoord. Lijkt erbij te horen. Heb de NAS in een kast staan en dan is het niet te horen.
Oke, goed om in het achterhoofd te houden. Ik zal ook contact opnemen met de verkoper of ik een niet tikkende ventilator kan verwachten.

Hier is het geluid alleen hoorbaar tot 2 meter van de NAS. En op hogere fanstand is het langzame getik veranderd / wordt het overstemd door het windgeruis van de ventilator.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zanzibar-1337
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 13-09 10:55
Vraagje, heb gisteren nieuwe NAS binnengekregen en wil de oude NAS eigenlijk naar de schuur verplaatsen (back-up).
Daar is het vorstvrij, minimale temp. is 7 graden (kacheltje met vorstbeveiliging), echter is de vochtigheid wel tussen de 70/80% in de schuur.

Gaat dit een probleem zijn voor de oude NAS?

5100wp Zuid-Oost - SMA 7000TL20 30xSF170s - Live PVoutput - Daikin US 3.5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mike123
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 23:08
Zanzibar-1337 schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 12:09:
Vraagje, heb gisteren nieuwe NAS binnengekregen en wil de oude NAS eigenlijk naar de schuur verplaatsen (back-up).
Daar is het vorstvrij, minimale temp. is 7 graden (kacheltje met vorstbeveiliging), echter is de vochtigheid wel tussen de 70/80% in de schuur.

Even op de website van de NAS kijken en de specsheet downloaden.
Dit staat er bv op van de DS723+
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tP_XsSAfdQTEhQomwhRlUIwBpSg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sVwDErLjlJZtoYHCJfhbt2X3.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gerritjan
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 01:16
mike123 schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 12:30:
[...]

Even op de website van de NAS kijken en de specsheet downloaden.
Dit staat er bv op van de DS723+
[Afbeelding]
Volgens mij kan dat prima. Let wel op de max temperatuur.
Als dat schuurtje de hele dag in de zomerzon staat ga je al snel over die 40 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zanzibar-1337
  • Laatst online: 13-09 10:55
gerritjan schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 12:38:
[...]

Volgens mij kan dat prima. Let wel op de max temperatuur.
Als dat schuurtje de hele dag in de zomerzon staat ga je al snel over die 40 graden.
Dankjewel voor de antwoorden. Nee schuur is eind 2021 gebouwd en is beter geïsoleerd dan het huis 7(8)7 boven de 30 is het daar nog niet geweest afgelopen zomers. Dus dat zal het probleem niet worden dan.

5100wp Zuid-Oost - SMA 7000TL20 30xSF170s - Live PVoutput - Daikin US 3.5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Zanzibar-1337 schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 12:09:

Die luchtvochtogheid valt wel mee. Niet in de schuur zelf, maar in de NAS. Die is immers warmer dan zijn omgeving omdat hij aan staat. Daardoor ook droger.
Condens zal je dus niet krijgen.
Als er condens is in de schuur dan zal het ergens op een buitenmuur of het dak

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zunrob
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 00:22
Frenkie567917 schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 09:52:
[...]

Oke, goed om in het achterhoofd te houden. Ik zal ook contact opnemen met de verkoper of ik een niet tikkende ventilator kan verwachten.

Hier is het geluid alleen hoorbaar tot 2 meter van de NAS. En op hogere fanstand is het langzame getik veranderd / wordt het overstemd door het windgeruis van de ventilator.
Ja, je omschrijving klopt precies. Volgens mij hebben ze dat allemaal, maar er zijn weinig mensen die er zo goed op letten als jij en ik. ;) Benieuwd of je nieuwe beter is. Ik denk wel dat sommige het erger hebben dan andere.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arosa
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22:02
Toch nog even een vraag over een SSD in een Synology NAS (in mijn geval waarschijnlijk de DS224+).

Ik zie ook in de Tweakers PriceWatch de volgende tekst:
Vanaf DSM versie 7.0 kijkt de software strenger naar of een compatible drive is geïnstalleerd. Zo nee, wordt er een duidelijke waarschuwing gegeven en zijn een aantal opties niet of moeilijk beschikbaar. Vanaf DSM 7.1 zijn de waarschuwingen een stuk minder streng geworden en zijn de meeste opties ook gewoon bruikbaar. Zie https://nascompares.com/2...at-you-can-and-cannot-do/ voor meer info en https://www.synology.com/en-my/compatibility voor de Compatibility list
De SSD's van Synology zijn ongeveer 2 keer zo duur als de concurrentie. Maar welke voordelen hebben deze dan ten opzicht van bijvoorbeeld een WD? Of loopt het sinds DSM 7.2 allemaal wel los? Of werkt een WD Red SA500 2,5" 1TB niet? Zoeken in dit topic en google heeft mij geen helderheid gegeven.
Mijn ideale combi lijkt een 1 TB SSD en 4 TB HDD in de DS224+ met merendeel van de data op de HDD en de SSD om foto's sneller te kunnen bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 21:55
Arosa schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 16:49:
Toch nog even een vraag over een SSD in een Synology NAS (in mijn geval waarschijnlijk de DS224+).

[...]

De SSD's van Synology zijn ongeveer 2 keer zo duur als de concurrentie. Maar welke voordelen hebben deze dan ten opzicht van bijvoorbeeld een WD? Of loopt het sinds DSM 7.2 allemaal wel los? Of werkt een WD Red SA500 2,5" 1TB niet? Zoeken in dit topic en google heeft mij geen helderheid gegeven.
Mijn ideale combi lijkt een 1 TB SSD en 4 TB HDD in de DS224+ met merendeel van de data op de HDD en de SSD om foto's sneller te kunnen bekijken.
Zijn de SSD's van Synology gelijkwaardig of zijn het Enterprise versies?

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Arosa schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 16:49:

[...]

Ik draai al een hele tijd met eerst 1TB Samsung QVO 860 SSD's en nu met 4TB QVO 870 SSD's. Inderdaad een waarschuwing bij het installeren maar erna geen issues meer.

Het zijn natuurlijk QLC SSD's met dito lage TBW maar mijn NAS doet meer lezen dan schrijven. Zolang je geen applicaties gaat draaien die veel schrijven naar een log of database dan moet het voor dat geld wel gaan. En foto's indexeren en kijken is lekker snel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r.e.s
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 16-09 19:57
Hey allemaal,

Ik zit te overwegen om het volgende te halen :
  • Synology DS224+
  • 2x Seagate IronWolf, 4 TB
  • 16 GB RAM (Crucial Ct16G4Sfd824A 16Gb Geheugen)
Hiermee wil ik
  • Backups maken van een windows laptop en een macbook
  • Backups maken van de foto's op mobiele devices (android)
  • ---------Primair blijven we de foto functionaliteit van Android gebruiken maar op de achtergrond dan back-uppen naar de Synology.
  • Centrale plek voor een aantal documenten die we veel binnen het gezin gebruiken
  • ---------We gebruiken nu google docs en google sheets, benieuwd wat jullie gebruiken?
Op termijn wil ik gaan experimenteren met :
  • - Beveiliging camera's
  • ---------Bekend met de additionele kosten van extra camera's of AI
  • - Docker applicaties
  • ---------Vraag, ga ik in de knel komen met mijn schijven qua performance als ik bv. ooit media wil streamen?
Bovenstaande setup lijkt aan mijn eisen en wensen te voldoen, maar missschien heb ik nog iets over het hoofd gezien of zouden jullie zaken anders doen?

[ Voor 61% gewijzigd door r.e.s op 07-01-2024 00:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arosa
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22:02
John245 schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 17:17:
[...]

Zijn de SSD's van Synology gelijkwaardig of zijn het Enterprise versies?
De SSD van Synology zijn Enterprise versies, dat gaat mijn huis, tuin en keukendoel ver voorbij waarschijnlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 21:55
Arosa schreef op zondag 7 januari 2024 @ 00:45:
[...]

De SSD van Synology zijn Enterprise versies, dat gaat mijn huis, tuin en keukendoel ver voorbij waarschijnlijk.
Dat verklaart wel het prijsverschil.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P-e-t-j-e
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 02-09 21:28

P-e-t-j-e

dapper oranje: wortheldje

Ik heb een RS812+ waarvan de schijven beginnen te failen. Aangezien deze geen DSM7 ondersteunt ben ik aan het kijken voor vervanging. Ik ben benieuwd naar de nieuwe synology photo's omdat 1 van de pijnpunten foto's op de mobiel zijn: ik wil ze graag per 'evenement' als in 'kerst 2023' bij elkaar zetten, maar via de standaard windows back-up krijg ik dan allemaal dubbelen. Dat zou via photos opgelost zijn door vervangen van filestructuur naar database structuur? Tevens gebruik ik de nas voor de activebackup suite om backups van mijn linux webservers te maken, een unifi docker container te draaien en een homeassistant container (beginnend, nog niet echt mee gewerkt).

Anyway,

ik had een 224+, 423+, 723+ en 923+ op het oog (+ vanwege sommige packages die alleen op + werken), ds vanwege ruimte en hopelijk ook minder energieverbruik.

Na afwegingen ben ik tot de volgende conclusie gekomen:
- 224+: geen nvme, 2sloten, max 6GB, intel met igpu dus beter voor multimedia(?)
- 423+: nvme, 4 sloten, max 6GB, intel met igpu dus beter voor multimedia(?)
- 723+: geen nvme, 2 sloten, max 32GB, amd dus geen igpu
- 923+: nvme, 4 sloten, max 32GB, amd dus geen igpu

Eerste impulsen:
- ik wil storage uit kunnen breiden dus 4 sloten.
- ik wil veel geheugen ivm eventuele vm's/docker containers te draaien
- ik wil snelheid dus nvme ondersteuning

Dus kom ik op de 923+ uit. Maar de prijs en geen igpu houden me tegen (wil graag op mijn smart tv foto's en video's van de nas kunnen bekijken zonder veel vertraging, heb ik dan transcoding nodig? Helemaal top zou zijn als ik via homeassistant als docker op de nas mijn dahua ipc camera's op tv kan tonen). Daarbij zie ik max snelheden tot 5xxMB/s voor lezen en schrijven? Dat is raar, de synology nvme's zijn pci gen (3) meen ik, en dan is de limit <600MB/s? Dan hebben nvme's dus weinig meerwaarde tenzij je storage sloten wilt besparen? Of mis ik iets?

Ik heb al uitbreidingskaarten gezien voor 2x NVME maar dat is in de duurdere modellen met PCIE slot, dat wordt met te gortig qua kosten. Dan kom ik op 1000+.

Ook heb ik gezien dat max geheugen niet echt max geheugen is, er zijn al DS423+ met werkend 18GB geheugen bekend. Dus memory lijkt niet echt direct een probleem.

Dus als nvme geen meerwaarde heeft, dan kan ik er beter (goedkopere) SATA ssd's in zetten toch? Dan kom ik op een DS224+ of DS423+ uit (volgens mij identieke hw, alleen meer sloten)? De DS224+ is zuiniger, maar dan moet dsm op de ssd raid zelf. Bij de DS423+ kan ik een losse (cheap) SSD voor dsm gebruiken en dan 2 of 3 (duurdere?) ssd's in raid als storage (ik neem aan dat de ssd's wel betere performance doen dan sata schijven ivm latency, minder stroomverbruik en minder herrie/warmte?).

Moeten het overigens bijv WD RED NAS SSD's zijn of is dat meer marketing en kan ik bijv ook prima goedkopere WD GREEN/WD BLUE ssd'tjes gebruiken? Of zeggen jullie voor storage geen SSD, te duur in verhouding en weinig meerwaarde?

Dus de vragen:
- heeft het nut NVME te pakken voor storage pools?
- moet ik nas SATA SSD's pakken (bijv wd red) of kan ik met goedkopere even goed vooruit?
- heeft 2 bay nas (DS224+) met 2x grotere SSD waarbij storage en DSM bij elkaar staan nadelen tov 4 bay NAS (DS423+) waarbij DSM op aparte ssd staat (afgezien van spare en meer bays)?

En als laatste:
- kan ik budgetgewijs misschien beter een klein systeempje samen stellen met PCIE3/4 nvme erop (2000+ MB/s) en xpenology? Wat zouden jullie dan aanraden?
- Kan ik beter naar een ander NASplatform kijken met vergelijkbare functies? Bijv QNAP TS-464 oid (eerste google hit, heb hier nog niet echt op gezocht).

Zo heel verhaal maar wil aangeven dat ik al nagedacht heb en enigzins onderzoek gedaan :)

[ Voor 21% gewijzigd door P-e-t-j-e op 08-01-2024 08:07 ]

doe wat je niet laten kunt en laat wat je niet doen kunt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bitpixl
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Ik gebruik op dit moment nog versie 6 van DSM en zit er nu aan te denken om toch te upgraden naar versie 7. Alleen heb ik wel wat extra dingen via SSH geinstalleerd/ingesteld, docker, ssh certificate, rclone, etc

Verlies ik die specifieke dingen als ik upgrade?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heval
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 17-09 15:52
Binnenkort verlopen mijn SSL certificaten die ik via Let's encrypt heb aangevraagd. Dit heb ik via de standaard DSM functionaliteit gedaan (control panel-> security->certificaten).
Bij handmatig vernieuwen krijg ik volgende error:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fNCsMgzM3zACSAEvxWBdr-fWCpM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/PuZTlJgUKcV0Atf82ejRH1qo.png?f=user_large

Weet iemand waar het aan ligt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 15-09 14:44
bitpixl schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 18:44:
Ik gebruik op dit moment nog versie 6 van DSM en zit er nu aan te denken om toch te upgraden naar versie 7. Alleen heb ik wel wat extra dingen via SSH geinstalleerd/ingesteld, docker, ssh certificate, rclone, etc

Het ligt er een beetje aan waar en wat je hebt aangepast, maar die kans is inderdaad groot. In principe wordt (een deel van) het file systeem compleet overschreven.

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucko
  • Laatst online: 17:10

Yucko

One clown to rule them all !

heval schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 23:26:
Binnenkort verlopen mijn SSL certificaten die ik via Let's encrypt heb aangevraagd. Dit heb ik via de standaard DSM functionaliteit gedaan (control panel-> security->certificaten).
Bij handmatig vernieuwen krijg ik volgende error:
[Afbeelding]

Weet iemand waar het aan ligt?
poorten 80 en 443 zijn geforward naar je NAS?

Zelf krijg ik ook wel eens soortgelijke melding, maar als ik die dan wegklik zie ik dat wel dat het certificaat vernieuwd is want de vervaldatum is aangepast.

iPhone 15 Pro Max Titanium Black 256GB -  iPad Pro 2018 12.9" Space Gray 64GB -  AirPods Pro -  Watch 5 Space Gray LTE -  TV 4K 128GB -  TV 4 64GB -  Wireless CarPlay

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heval
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 17-09 15:52
Yucko schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 12:04:
[...]

poorten 80 en 443 zijn geforward naar je NAS?

Zelf krijg ik ook wel eens soortgelijke melding, maar als ik die dan wegklik zie ik dat wel dat het certificaat vernieuwd is want de vervaldatum is aangepast.

Poort 80 had ik nog niet, ik had per ongeluk 89 (typo) geforward. 443 is wel geforward. Na het forwarden van 80 lukt het nog steeds niet. na de error is de vervaldatum helaas nog het oude.

Nu lukt het wel, wellicht had het wat tijd nodig na de wijziging in de router :) bedankt voor je hulp!

[ Voor 32% gewijzigd door heval op 10-01-2024 20:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
bitpixl schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 18:44:

Alles wat niet van Synology is aan applicaties moet opnieuw geïnstalleerd worden als je overgaat naar Dsm 7
Maar er wordt niets van het filesystem overschreven zoal @technorabilia beweert

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
Ben(V) schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 21:40:
[...]

Alles wat niet van Synology is aan applicaties moet opnieuw geïnstalleerd worden als je overgaat naar Dsm 7
Maar er wordt niets van het filesystem overschreven zoal @technorabilia beweert
Als hij zaken heeft aangepast die in de dsm 7 pat file zitten bv. in hda1.tgz dan worden deze toch rücksichtslos overschreven? Althans dat is altijd mij aanname en ervaring geweest. Zeker als poster aangeeft e.e.a via ssh aangepast te hebben.

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dat is wat anders dan dat een deel van het filesysteem kompleet overschreven wordt lijkt mij.
Dit is gewoon dat niet Synology packages opnieuw geïnstalleerd moeten worden en dat de oude dan overschreven worden..

Het beste is altijd backups te maken van configs, de packages verwijderen dan de upgrade(s) naar de nieuwste versie van DSm 7 te doen en de bewuste packages weer installeren en hun config terug zetten

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
Yes, nog steeds wordt een deel van het file system overschreven maar wellicht iets te sterk geformuleerd.

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bitpixl
  • Niet online
Hmm, als ik het zo lees zitten er dus wel wat haken en ogen aan de upgrade.
Nog maar eens over nadenken of het echt nodig is. De NAS werkt momenteel prima en ik mis verder niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 18:13
P-e-t-j-e schreef op maandag 8 januari 2024 @ 01:08:
...
Dus de vragen:
- heeft het nut NVME te pakken voor storage pools?
Bij een reguliere opstelling worden de NVMEs alleen voor caching gebruikt en kunnen deze niet gebruikt worden voor de storage pool.

Daar waar je wel NVME voor storage pool kan gebruiken, moet je afvragen of het zinvol is.
Meeste NASsen hebben 1 Gbps netwerk aansluiting.
Een klassieke SATA harde schijf haalt 200-250MBps (dus 2-2.5Gbps).
Meer dan genoeg om je netwerk te verzadigen
- moet ik nas SATA SSD's pakken (bijv wd red) of kan ik met goedkopere even goed vooruit?
Elk SATA device is mogelijk.
- heeft 2 bay nas (DS224+) met 2x grotere SSD waarbij storage en DSM bij elkaar staan nadelen tov 4 bay NAS (DS423+) waarbij DSM op aparte ssd staat (afgezien van spare en meer bays)?
Synology zet zijn DSM standaard op ALLE SATA devices in kopie van elkaar.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Frenkie567917
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21:09
zunrob schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 21:52:

Ja, je omschrijving klopt precies. Volgens mij hebben ze dat allemaal, maar er zijn weinig mensen die er zo goed op letten als jij en ik. ;) Benieuwd of je nieuwe beter is. Ik denk wel dat sommige het erger hebben dan andere.
Inmiddels een nieuwe ontvangen, helaas geen verbetering... (ook geen verslechtering ;) )
Wel beter dan het allereerste exemplaar.

Zal, zoals je al aangaf, bij het product horen.
Valt me eerlijk gezegd wel wat tegen van een product van het merk Synology.

Ben blij dat mijn desktop/laptop dit geluid niet maakt... :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
@Frenkie567917
Na het luisteren van je audiofragment had ik niet verwacht dat dit een normaal geluid zou zijn. Heel apart.

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edulem
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 17-09 19:34
Beste,
Ik wil een harddisk vervangen van mijn DS220+ synology systeem. De twee WD harddisk (2TB) hebben er al 70.000 uur op zitten en omdat ik meer opslag wil hebben ga ik voor één nieuwe WD RED pro 10TB.
Ik heb op dit moment maar 1.6TB op mijn schijf aan data staan dus moet het op één HD passen.
Alleen draaien mijn twee schijven nu in een opslagpool als JBOD en nu mijn vraag: kan ik er één uithalen en deze vervangen voor de nieuwe? Hoe moet ik dat doen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VtxymCqMTC_niivEuQXKjHr3u08=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3xHL5TD9VcWWOMM1bXqBtOIU.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 41% gewijzigd door Edulem op 14-01-2024 08:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nee dat kan niet.
Je zult een backup moeten maken, het volume en de storage pool verwijderen en dan kun je eerst een nieuwe disken plaatsen zodat DSM daar ook op gezet wordt en vervolgens een tweede plaatsen, dan nieuwe storage pools en volumes maken en de backup terug zetten.

Jbod moet je helemaal nooit gebruiken, dus ook niet in je nieuwe configuratie.

[ Voor 20% gewijzigd door Ben(V) op 14-01-2024 09:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edulem
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 17-09 19:34
Ben(V) schreef op zondag 14 januari 2024 @ 09:27:
Nee dat kan niet.
Je zult een backup moeten maken, het volume en de storage pool verwijderen en dan kun je eerst een nieuwe disken plaatsen zodat DSM daar ook op gezet wordt en vervolgens een tweede plaatsen, dan nieuwe storage pools en volumes maken en de backup terug zetten.

Jbod moet je helemaal nooit gebruiken, dus ook niet in je nieuwe configuratie.
Oke super bedankt voor je feedback! Ik kan dus niet deze storage pool opsplitsen?

Als ik een backup maak van mijn systeem (en mappen structuur) wordt deze na het plaatsten van mijn nieuwe HD op dezelfde manier teruggeplaatst?

[ Voor 3% gewijzigd door Edulem op 14-01-2024 09:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reinier68
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 18-09 13:34
Edulem schreef op zondag 14 januari 2024 @ 09:52:
[...]
Oke super bedankt voor je feedback! Ik kan dus niet deze storage pool opsplitsen?

Als ik een backup maak van mijn systeem (en mappen structuur) wordt deze na het plaatsten van mijn nieuwe HD op dezelfde manier teruggeplaatst?
1.
Nee, splitsen kan niet. Je zal echt vanaf nul opnieuw moeten opzetten (wat helemaal niet zo slecht is of moeilijk).

2.
Hangt van je backup tool af. Als je gewoon alle files kopieert naar een andere plek (USB disk oid) dan kan je dat 1:1 weet terugzetten. Of eventueel mappen herindelen als je dat beter lijkt.

Gebruik je een backup tool, dan is het altijd zo dat je in dezelfde structuur alles terug zet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:50
Edulem schreef op zondag 14 januari 2024 @ 09:52:
Je kan een share en systeem backup maken en deze weer terug zeten. Zo behoudt je alle rechten maar het is vaak niet de snelste manier. Domweg kopiëren en later weer terug zetten gaat vaak sneller, als je veel gebruikers heb met expliciete rechten is dat wel weer meer werk om dan in te stellen.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goldmemberf1
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15-09 22:37
Sinds september is ons stroomverbruik behoorlijk omhoog geschoten en laat dit nu precies het moment zijn dat ik mijn Snyology NAS heb geïnstalleerd. Wat zijn jullie ervaringen hierin?

Ik realiseer me dat dit ontzettend afhangt van het gebruik, hoeveel bays etc. Mijn NAS staat in sync met een NAS op een andere locatie en ik vermoed dat dit aardig wat power consumptie vergt, daar waar andere NAS systemen in slaapmodus gaan bij inactiviteit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mike123
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 23:08
goldmemberf1 schreef op zondag 14 januari 2024 @ 18:58:
Sinds september is ons stroomverbruik behoorlijk omhoog geschoten en laat dit nu precies het moment zijn dat ik mijn Snyology NAS heb geïnstalleerd. Wat zijn jullie ervaringen hierin?

Ik realiseer me dat dit ontzettend afhangt van het gebruik, hoeveel bays etc. Mijn NAS staat in sync met een NAS op een andere locatie en ik vermoed dat dit aardig wat power consumptie vergt, daar waar andere NAS systemen in slaapmodus gaan bij inactiviteit.
En wat is "behoorlijk omhoog geschoten".
Ik heb een 416Play met 3 harde schijven en waar een camera op aangesloten zit en de NAS gaat nooit slapen.
Deze maand heb ik 7,75 KWh verbruikt met de NAS.
In een maand zou ik dus een verbruik hebben van ca 18 kWh.
Zojuist even gekeken en de NAS verbruikt 21W.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 18-09 13:08

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

goldmemberf1 schreef op zondag 14 januari 2024 @ 18:58:
Heb je die 1821+ in huis; kon het niet zo snel terugvinden in dit topic.

Als ik rap zoek, en dan zeker met dingen als sync, meerdere mechanical drives, hogere CPU (want sync-taken) etc, durf ik wel te stellen dat je met 4 grotere drives, rustig 100W trekt? Er zal overigens wel een reden zijn dat de bijgeleverde powerbrick een rating van 250W heeft?

Maar, "behoorlijk"? Heb je meetwaarden? Heb je wel eens geprobeerd aan het eind van de avond (als alle lampen etc al uit zijn) je NAS en infra (switches / etc) uit te zetten; hoeveel geeft je slimme meter dan meer/minder aan?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reinier68
Ik ga binnenkort mijn NAS upgraden naar een sneller model.
Nou wil ik die nieuwe NAS eerst opbouwen met drie disken van 16TB. En dan een Migration Assistant draaien. Zoals hier in dit filmpje is gemeld vanaf 3:48.

Huidige NAS heeft 8x3TB disk, nieuwe NAS 3 x 16TB

Nu draait op mijn hudige NAS een replicatieservice. Dat moet uiteraard ook mee.
Op 5:43 wordt in het filmpje gemeld dat alles na de migratie is zoals op de oude NAS, echter lees ik dat diverse services en configuraties juist niet mee komen, zoals netwerkconfiguratie en Synology Drive configuratie. Link naar artikel HIER
Zie de opmerking, helemaal onderaan het artikel.

Wie kan mij vertellen wat voor handwerk je na de migratie nog moet doen?
Systeemnaam en IP adressen kan ik makkelijk aanpassen. Die Drive Server is wel handig als dat in 1 keer mee komt :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Je kunt ook een hdd migratie doen en vervolgens je disken upgraden naar grotere disken.
Een en ander afhankelijk welke Nas je nu hebt met welke configuraie en wat je nieuwe Nas wordt.

Bij een hdd migratie blijf je in feite op hetzelfde systeem draaien met alleen nieuwe hardware eronder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goldmemberf1
MAX3400 schreef op zondag 14 januari 2024 @ 19:17:
[...]

Heb je die 1821+ in huis; kon het niet zo snel terugvinden in dit topic.

Als ik rap zoek, en dan zeker met dingen als sync, meerdere mechanical drives, hogere CPU (want sync-taken) etc, durf ik wel te stellen dat je met 4 grotere drives, rustig 100W trekt? Er zal overigens wel een reden zijn dat de bijgeleverde powerbrick een rating van 250W heeft?

Maar, "behoorlijk"? Heb je meetwaarden? Heb je wel eens geprobeerd aan het eind van de avond (als alle lampen etc al uit zijn) je NAS en infra (switches / etc) uit te zetten; hoeveel geeft je slimme meter dan meer/minder aan?
Correct, de 1821+ met momenteel 4*28TB Exos schijven erin en een 10GBE LAN kaart. Ik heb nog geen voor- en nameting gedaan, zal ik eens doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m2dekker
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 15-09 22:03
goldmemberf1 schreef op maandag 15 januari 2024 @ 12:24:
[...]

Correct, de 1821+ met momenteel 4*28TB Exos schijven erin en een 10GBE LAN kaart. Ik heb nog geen voor- en nameting gedaan, zal ik eens doen.
Ik heb toevallig ook een DS1821+ staan met 1x4TB, 3x8TB en 1x14TB erin zitten met een 10GbE kaart erin. Die staat groot gedeelte van de dag de idlen en verbruikt gemiddeld 60W.
(per dag 1.4KWh, per week 9.3KWh, per maand 40KWh)

Ik heb er zelf een paar maanden een slimme meter aangehangen, omdat ik zelf nieuwsgierig was naar het verbruik.

Common sense is so rare, it should be classified as a super power.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reinier68
Ben(V) schreef op maandag 15 januari 2024 @ 09:44:
Je kunt ook een hdd migratie doen en vervolgens je disken upgraden naar grotere disken.
Een en ander afhankelijk welke Nas je nu hebt met welke configuraie en wat je nieuwe Nas wordt.

Bij een hdd migratie blijf je in feite op hetzelfde systeem draaien met alleen nieuwe hardware eronder.
Huidige NAS heeft 8x3TB disk, nieuwe NAS 3 x 16TB.
Vandaar de keuze voor een Migratie via de Assistant. Alleen spreekt Synology zich tegen in diverse artikelen. Ene keer is Drive Server geen migreerbaar onderdeel, in een ander artikel staat juist wel dat het meekomt.

Vandaar mijn uitvraag of iemand het al een keer heeft gedaan op die manier, en of de Drive Server configuratie meekomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goldmemberf1
m2dekker schreef op maandag 15 januari 2024 @ 12:37:
[...]

Ik heb toevallig ook een DS1821+ staan met 1x4TB, 3x8TB en 1x14TB erin zitten met een 10GbE kaart erin. Die staat groot gedeelte van de dag de idlen en verbruikt gemiddeld 60W.

Ik heb er zelf een paar maanden een slimme meter aangehangen, omdat ik zelf nieuwsgierig was naar het verbruik.
Dank voor de info! Dat zou in mijn geval toch zo'n 12% van het maandelijks energieverbruik zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• A. Qonsaides
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13-09 11:31
m2dekker schreef op maandag 15 januari 2024 @ 12:37:
[...]

Ik heb een DS1621+ staan met 2x 4TB IronWolf, 2x 2TB WD Red en 1x 4TB WD Purple en dit verbruikt 49W.
10GbE moet ik nog fixen, want pas sinds kort heb ik een Switch met 10G.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UninPro
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 14:58
Ik wil gebruik maken van de 2FA instellen met de "secure sign in" app op de synology. Dit heeft voorheen gewerkt dus het is ook niet de eerste Synology nas waarvoor ik dit instel.

Echter krijg ik bij het scannen van de QR-code de melding dat ik mijn wifi moet inschakelen. Ik heb inmiddels voor mijn gevoel alles geprobeerd maar de melding blijft zich weergeven. Iemand anders hier bekend mee? Ook bij het handmatig willen instellen en inloggen met account gegevens geeft uiteindelijk dezelfde melding.

Edit:/ instellen van OTP is wel mogelijk. Maar dan zit ik met het feit dat ik een "code" handmatig moet invoeren. Ik vind de "Approve Sign In" optie het meest praktisch dus dat heeft de voorkeur.

[ Voor 16% gewijzigd door UninPro op 19-01-2024 19:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:18

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Vandaag eens de moeite genomen om mijn DS918+ te upgraden van DSM 6.5 naar 7 :P

Beetje vreemd proces:
  • Door in het DSM-update scherm op 'Upgrade now to DSM 7!' te klikken werd ik eerst geupgrade naar 7.1.1-42962 Update 5 (12 april 2023).
  • Direct daarna kon ik door naar 7.1.1-42962 Update 6 (5 juni 2023).
  • DSM-update geeft aan: Your DSM version is up-to-date
  • Download ik handmatig de nieuwste release (7.2.1-69057 Update 4, 16 januari 2024) voor de DS918+ (deze file), dan krijg ik bij het upgraden de foutmelding: 'The update you are applying is not compatible with this version of DSM. Please get the compatible file and try again'.
Nu ik toch bezig ben met een dagje upgrades wil ik natuurlijk direct door naar de nieuwste versie, niet een 7.1 van halverwege vorig jaar. Wat doe ik verkeerd? Volgens Product Support Status krijgt mijn DS918+ nog volledige DSM-upgrades. Moet ik een specifieke tussenversie van 7.2 eerst installeren?

edit: ah, zie nu hier dat er een pagina is die alle tussen-versies die je nodig hebt weergeeft. Lekker duidelijk, zo lang je maar een keer op die site uitkomt. Binnen DSM wordt er nergens naar verwezen :z

[ Voor 12% gewijzigd door Gizz op 20-01-2024 12:28 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sweetdude
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17-09 15:42
Gizz schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 12:22:
Vandaag eens de moeite genomen om mijn DS918+ te upgraden van DSM 6.5 naar 7 :P

Beetje vreemd proces:
  • Door in het DSM-update scherm op 'Upgrade now to DSM 7!' te klikken werd ik eerst geupgrade naar 7.1.1-42962 Update 5 (12 april 2023).
  • Direct daarna kon ik door naar 7.1.1-42962 Update 6 (5 juni 2023).
  • DSM-update geeft aan: Your DSM version is up-to-date
  • Download ik handmatig de nieuwste release (7.2.1-69057 Update 4, 16 januari 2024) voor de DS918+ (deze file), dan krijg ik bij het upgraden de foutmelding: 'The update you are applying is not compatible with this version of DSM. Please get the compatible file and try again'.
Nu ik toch bezig ben met een dagje upgrades wil ik natuurlijk direct door naar de nieuwste versie, niet een 7.1 van halverwege vorig jaar. Wat doe ik verkeerd? Volgens Product Support Status krijgt mijn DS918+ nog volledige DSM-upgrades. Moet ik een specifieke tussenversie van 7.2 eerst installeren?

edit: ah, zie nu hier dat er een pagina is die alle tussen-versies die je nodig hebt weergeeft. Lekker duidelijk, zo lang je maar een keer op die site uitkomt. Binnen DSM wordt er nergens naar verwezen :z
DSM is meestal best wel slim met updaten, volgens mij hanteren ze het principe "if it ain't broke...". Het kan dus best zo zijn dat alle latere updates dan 7.1.1. niet van toepassing voor jou zijn. Omdat er of geen fixes inzitten voor jouw 918+ of geen updates inzitten voor de packages die je draait. Maar dat is erg situatie afhankelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Ik zit op 7.2.1-69057 Update 4 nu. T/m 7.2.1-69057 Update 3 ging het goed, maar Update 4 startte op met veel gepiep. Reden: hij vindt het niet meer leuk dat ik mijn SSD's niet als cache, maar als gewoon volume aan het gebruiken was O-)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JuwuWQz7hoWqCFlKWvdX-stGrPA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/JCKL1knCeqyiTSg2uoDFwUpI.png?f=user_large
En een rollback naar Update 3 kan natuurlijk niet (meer) bij Synology, de enige versie-route is voorwaarts..

Kijken hoe we dit gaan oplossen, iemand suggesties?

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boers706
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 15:46
Gizz schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 13:02:
Ik zit op 7.2.1-69057 Update 4 nu. T/m 7.2.1-69057 Update 3 ging het goed, maar Update 4 startte op met veel gepiep. Reden: hij vindt het niet meer leuk dat ik mijn SSD's niet als cache, maar als gewoon volume aan het gebruiken was O-)

[Afbeelding]

En een rollback naar Update 3 kan natuurlijk niet (meer) bij Synology, de enige versie-route is voorwaarts..

Kijken hoe we dit gaan oplossen, iemand suggesties?
https://www.blackvoid.club/dsm-7-to-dsm-6-downgrade/

Veel succes :) , ikzelf heb dit indertijd ook gedaan. Wel om een andere reden maar hierna zou je weer op kunnen waarderen naar de vorige versie.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@boers706 dank voor het meedenken, maar ik heb het gelukkiger eenvoudiger kunnen oplossen :)

In /etc.default/synoinfo.conf dit:
code:
1
support_m2_pool="no"

veranderen in:
code:
1
support_m2_pool="yes"

en daarna een reboot resulteerde erin dat al mijn SSD's weer normaal meedoen.
Bron van deze oplossing

Was in augustus ook al genoemd in dit topic blijkbaar: Heisenbug in "[Synology] Vraag en antwoord - deel 3"

[ Voor 13% gewijzigd door Gizz op 20-01-2024 13:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pascald
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 02-01 12:37
Wat brengt mij een upgrade? van Synology DS713+

Momenteel gebruik ik mijn DS713+ voornamelijk voor opslag van mijn foto’s en de Surveillance station voor een 4K bewakingscamera.Met name dat laatste lijkt de DS713+ moeite te hebben.

Het systeem draait op: DSM 7.1.1-42962 Update 6
Surveillance station 9.1.4

De camera instellingen zijn als volgt:
Hikvision DS-2CD2085G1-I
4K bullet

Hoofdstream: 3840x2160
Bitratetype: Variabel
Videokwaliteit: Hoogste
Beeldfrequentie 20 fps
Maximale bitrate: 8192 kbps
Minimale bitrate: 4096 kbps
Video opname H.265+

Substream: 640x480
Beeldfrequentie 20 fps
Maximale bitrate: 4096 kbps
Video opname H.265

Het liefste zou ik de maximale bitrate willen verhogen alleen loopt het systeem dan regelmatig vast. Er vallen dan gaten in de opnames zo neemt hij dan af en toe zomaar een paar minuten niet op. Hij haalt niet stabiel 20 fps. Maar slaat af en toe frames over.

Daarnaast duurt het opzoeken van beelden via een iPad / iPhone app: ‘DS Cam’ soms echt lang. De ene keer gaat het sneller dan de andere.

De DS713+ heb ik voorzien van 2GB werkgeheugen. En heeft standaard de Processor (2 cores) Intel Atom D2700 met een Processorsnelheid van 2.13 GHz
Ga ik er met een DS224+ er echt veel op vooruit?
Kan deze gemakkelijker de 4K opnames in surveillance station aan?

[ Voor 3% gewijzigd door pascald op 21-01-2024 13:59 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gerritjan
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 01:16
pascald schreef op zondag 21 januari 2024 @ 13:49:
Wat brengt mij een upgrade? van Synology DS713+

Hoofdstream: 3840x2160
Beeldfrequentie 20 fps
Maximale bitrate: 8192 kbps
Minimale bitrate: 4096 kbps
Video opname H.265+
Heb je al eens bij de resource monitor gekeken wat die belasting is? Processor? Schijven? I/O-wait?
Zou me niets verbazen als dat comprimeren naar H.265 flink wat CPU-kracht kost. Kun je ook H.264 proberen?

Edit: Ik vraag me ook af of 4K veel toevoegt tov 2K. De cam kan het dus je wilt het ook gebruiken, maar is 4K en 32 fps echt nodig voor een bewakingscamera?

[ Voor 12% gewijzigd door gerritjan op 21-01-2024 15:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pascald
  • Laatst online: 02-01 12:37
gerritjan schreef op zondag 21 januari 2024 @ 14:46:
[...]

Heb je al eens bij de resource monitor gekeken wat die belasting is? Processor? Schijven? I/O-wait?
Zou me niets verbazen als dat comprimeren naar H.265 flink wat CPU-kracht kost. Kun je ook H.264 proberen?

Edit: Ik vraag me ook af of 4K veel toevoegt tov 2K. De cam kan het dus je wilt het ook gebruiken, maar is 4K en 32 fps echt nodig voor een bewakingscamera?
Natuurlijk als je wil testen draait het als een zonnetje en is het systeem nog nooit zo vlug geweest. 🤨
(Als je naar de tandarts gaat is de kiespijn over)

Tijdens het opzoeken van beelden:
CPU gebruik: 17%
Geheugen gebruik: 33%
Het systeem is met andere woorden niet stabiel snel.

Terug komend op vraag 2. De camera houdt een grote parkeerplaats in de gaten. Met de resolutie van 4K zijn alle kentekens duidelijk leesbaar. Ook zijn eventuele gezichten van ‘gespuis’ achterop het parkeerterrein nog herkenbaar. Op lagere resolutie is dit niet meer het geval. Voor mijn toepassing is 4K echt een must have.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hansermans
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 16-09 13:08
Gizz schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 13:43:
@boers706 dank voor het meedenken, maar ik heb het gelukkiger eenvoudiger kunnen oplossen :)

In /etc.default/synoinfo.conf dit:
code:
1
support_m2_pool="no"

veranderen in:
code:
1
support_m2_pool="yes"

en daarna een reboot resulteerde erin dat al mijn SSD's weer normaal meedoen.
Bron van deze oplossing

Was in augustus ook al genoemd in dit topic blijkbaar: Heisenbug in "[Synology] Vraag en antwoord - deel 3"
Let op dat je dit bij de volgende update waarschijnlijk weer opnieuw moet doen. Of je moet het inbakken in de bootloader. Daar zijn ook wel mogelijkheden voor. In ieder geval misschien verstandig om de automatische updates uit te zetten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supergrover
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 16-09 11:04
Hoi

Ik ben in het bezit van een DS220+ met twee 3TB schijven. Hierop 1 volume in RAID 1.

Ik loop nu echter tegenopslagcapacitiet aan en wil geen nieuwe schijven plaatsen omdat die me te duur zijn.
Ik heb echter niet voor alle data RAID 1 nodig. Dus wil graag het volume verkleinen naar 1TB in RAID 1 en de rest (2 x 2TB als volume zonder RAID gebruiken), zodat ik 2TB extra opslag heb. Dat is voor de komende jaren voldoende.

Hoe kan ik dit nu het makkelijkste regelen zonder dat ik alle instellingen kwijt raak? Ik draai namelijk ook een bitwarden wachtwoordserver en dit was een moeilijke klus voor mij om in te regelen.

Ik wil graag naar minimaal twee volumes, waarvan 1 van 1 TB in RAID 1.

Ik ben al een tijdje aan het zoeken, maar kom er niet uit. Data overzetten en volume opheffen is niet moeilijk, maar hoe zorg ik er voor dat nadat ik een kleiner volume inricht en de data weer terug heb gezet alle pakketten nog werken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hansermans
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 16-09 13:08
supergrover schreef op zondag 28 januari 2024 @ 12:36:
Hoi

Ik ben in het bezit van een DS220+ met twee 3TB schijven. Hierop 1 volume in RAID 1.

Ik loop nu echter tegenopslagcapacitiet aan en wil geen nieuwe schijven plaatsen omdat die me te duur zijn.
Ik heb echter niet voor alle data RAID 1 nodig. Dus wil graag het volume verkleinen naar 1TB in RAID 1 en de rest (2 x 2TB als volume zonder RAID gebruiken), zodat ik 2TB extra opslag heb. Dat is voor de komende jaren voldoende.

Hoe kan ik dit nu het makkelijkste regelen zonder dat ik alle instellingen kwijt raak? Ik draai namelijk ook een bitwarden wachtwoordserver en dit was een moeilijke klus voor mij om in te regelen.

Ik wil graag naar minimaal twee volumes, waarvan 1 van 1 TB in RAID 1.

Ik ben al een tijdje aan het zoeken, maar kom er niet uit. Data overzetten en volume opheffen is niet moeilijk, maar hoe zorg ik er voor dat nadat ik een kleiner volume inricht en de data weer terug heb gezet alle pakketten nog werken?
Om kort te zijn, dit is niet mogelijk :) Je kan of de 2 schijven in raid 1 configureren of je gaat met losse volumes werken. Voordeel van losse volumes is dat je volledige beschikking hebt over je schijfruimte (2 x 3tb). Nadeel is dat je geen "vaste" spiegeling hebt van je schijven. Wat je wel in kan stellen is dat hij bepaalde mappen automatisch gaat backuppen op je tweede schijf. De mappen waar je belangrijke bestanden in staan zoals je foto's, bestanden etc. De rest van je schijfruimte gebruik je dan voor films - series en niet belangrijke bestanden waar je niet noodzakelijk een backup van hoeft te hebben.

Lastige is wel dat je overnieuw zal moeten beginnen. Dus eerst 1 schijf leegtrekken en een los volume aanmaken. Data weer overhevelen naar die schijf en dan schijf 2 verder inrichten als los volume. Daarna je backup van je belangrijke mappen inrichten naar schijf 2 en dan ben je klaar. Even een gedoe maar je wint er uiteindelijk wel een hoop schijfruimte voor terug.

Andere optie zou inderdaad zijn over te stappen op grotere schijven maar dit is inderdaad wat kostbaarder. Of een externe schijf gebruiken voor backup van je belangrijke bestanden maar dit komt eigenlijk op hetzelfde neer als een (automatische) backup instellen naar schijf 2.

Als je nog vragen hebt kun je me altijd benaderen met een dm.

Succes!

mvg, Joep

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchKel
  • Laatst online: 14:56
Hansermans schreef op zondag 28 januari 2024 @ 23:43:
[...]

Om kort te zijn, dit is niet mogelijk :) Je kan of de 2 schijven in raid 1 configureren of je gaat met losse volumes werken. Voordeel van losse volumes is dat je volledige beschikking hebt over je schijfruimte (2 x 3tb). Nadeel is dat je geen "vaste" spiegeling hebt van je schijven. Wat je wel in kan stellen is dat hij bepaalde mappen automatisch gaat backuppen op je tweede schijf. De mappen waar je belangrijke bestanden in staan zoals je foto's, bestanden etc. De rest van je schijfruimte gebruik je dan voor films - series en niet belangrijke bestanden waar je niet noodzakelijk een backup van hoeft te hebben.

Lastige is wel dat je overnieuw zal moeten beginnen. Dus eerst 1 schijf leegtrekken en een los volume aanmaken. Data weer overhevelen naar die schijf en dan schijf 2 verder inrichten als los volume. Daarna je backup van je belangrijke mappen inrichten naar schijf 2 en dan ben je klaar. Even een gedoe maar je wint er uiteindelijk wel een hoop schijfruimte voor terug.

Andere optie zou inderdaad zijn over te stappen op grotere schijven maar dit is inderdaad wat kostbaarder. Of een externe schijf gebruiken voor backup van je belangrijke bestanden maar dit komt eigenlijk op hetzelfde neer als een (automatische) backup instellen naar schijf 2.

Als je nog vragen hebt kun je me altijd benaderen met een dm.

Succes!

mvg, Joep
Je kunt toch verschillende opslagpools maken met elk zijn eigen raid configuratie? Je moet alleen aangeven bij de 1e opslagpool dat deze niet de hele schijf gebruikt maar een bepaald deel.

Helaas moet je dan wel opnieuw beginnen dus alles ergens anders tijdelijk opslaan.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supergrover
Dat tijdelijk opslaan is niet zo erg. Het opnieuw instellen van een goed lopende NAS en met name Het opnieuw opzetten van de bitwarden server zie ik het meest tegen op.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DutchKel
supergrover schreef op maandag 29 januari 2024 @ 08:19:
Dat tijdelijk opslaan is niet zo erg. Het opnieuw instellen van een goed lopende NAS en met name Het opnieuw opzetten van de bitwarden server zie ik het meest tegen op.
Als je zoveel moeite hebt met die bitwarden server, dan vraag ik me af of je de backup daarvan wel op orde hebt. Wat dus betekend dat als je NAS/of meer dan 1 hdd defect is dat je alle wachtwoorden mogelijk kwijt bent.

De bitwarden server is in container manager een kwestie van de bestanden kopiëren en daarna de container opnieuw aanmaken en de config folder weer correct laten verwijzen ernaar. Je kunt in container manager ook een export maken van de configuratie (deze neemt niet de bestanden mee) en die erna importeren.

Mogelijk dien je daarna alleen de proxy nog goed in te stellen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
@DutchKel en @supergrover

Het is echt niet mogelijk.
Zo gauw je een storagepool in welke raid vorm dan ook gemaakt hebt kun je alleen maar andere storagepools in dezelfde raid vorm op die disken maken.

Als je er weinig geld aan wilt uitgeven zou ik voor de niet belangrijke data gewoon een goedkope usb disk op die Nas aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supergrover
Ik maak wel backups van de vault, maar moet toegeven dat het waarschijnlijk beter moet. Ik ga me er nog eens in verdiepen.

Verder goede tip van die USB disk dat moet ook wel lukken.

Bedankt voor de info allemaal. Weet in ieder gevalo weer wat ik kan doen en waar ik moet verbeteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
Ben(V) schreef op maandag 29 januari 2024 @ 09:43:
@DutchKel en @supergrover

Het is echt niet mogelijk.
Zo gauw je een storagepool in welke raid vorm dan ook gemaakt hebt kun je alleen maar andere storagepools in dezelfde raid vorm op die disken maken.

Als je er weinig geld aan wilt uitgeven zou ik voor de niet belangrijke data gewoon een goedkope usb disk op die Nas aansluiten.
Ik ga waarschijnlijk morgen mijn NAS opnieuw indelen, dan heb ik van alles wat erop staat een backup. Dan zal ik het tevens testen. Het zou wel apart zijn als de storage pool dezelfde raids moeten aanhouden, ik zou juist denken dat het op zo'n laag niveau zit dat je daar de raidvorm ook bij kunt kiezen. Dat de volumes die je op een storage pool zet dezelfde raidvorm hebben dat lijkt me wel logisch, maar de storage pool zit een niveau hoger dan dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supergrover
Ik heb nog wel een vraagje, als ik 1 schijf vervang door een grotere schijf, wat gebeurt er dan met de ruimte op de grootste schijf die niet in de oorspronkelijke zat. Kan ik die wel gebruiken of wordt dat dan loze ruimte?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@supergrover heb je hier wat aan? Replace Drives to Expand Storage Capacity

Jij hebt nu RAID 1, daarover wordt gezegd:
For the following RAID types, storage pool capacity will expand once all drives have been replaced: RAID 1
Aan 1 schijf vervangen binnen je RAID1 heb je dus niet direct extra opslag. Dan moet je beide schijven vervangen.

Stap je van RAID1 af en werk je met twee losse schijven, dan kun je natuurlijk wel de volledige opslag van je nieuwe schijf benutten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supergrover
OK duidelijk. Thanks

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DutchKel schreef op maandag 29 januari 2024 @ 13:25:
[...]

Ik ga waarschijnlijk morgen mijn NAS opnieuw indelen, dan heb ik van alles wat erop staat een backup. Dan zal ik het tevens testen. Het zou wel apart zijn als de storage pool dezelfde raids moeten aanhouden, ik zou juist denken dat het op zo'n laag niveau zit dat je daar de raidvorm ook bij kunt kiezen. Dat de volumes die je op een storage pool zet dezelfde raidvorm hebben dat lijkt me wel logisch, maar de storage pool zit een niveau hoger dan dat.
Synology gebruikt mdadm voor raid.
Met mdadm kun je dat wel realiseren op de commandline, maar als je dat doet zie je in Dsm die raidset niet meer terug.
In Dsm zelf kan het helemaal niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FitTiv
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 15:48
Hallo,

Op het moment een RBP3b+ draaien met nextcloud en een zeer oude 1x500Gb HDD met ik weet niet hoeveel draaiuren. Lokaal en niet van internet bereikbaar.

Echter ik ben voor mijzelf begonnen dus wil naar een completere 3-2-1 oplossing toe waarbij zakelijke en prive data ook de cloud in gaat, en liefst een raid opstelling voor zowel mijn werk pc als mijn prive bestanden.

Geschatte grootte is zo'n 500 Gb dus met 1 Tb kom ik de komende tijd wel uit. Betreft synchronisatie van bepaalde mappen; ik hoef geen backup image van een hele pc.

Nu heb ik echter een office 365 zakelijk met 1 Tb cloud service.

Idee is om een simpele NAS met twee schijven RAID te hebben waar ik mijn data naar kan backuppen. Eventueel via internet bereikbaar maar kan evt ook lokaal.

En dan wil ik eigenlijk de data ge-encrypt in de M$ cloud hebben, zodat ik er in een noodgeval wel bijkan maar niet met twee muisklikken. Echt als een 'last resort'.

Nu zat ik naar de apps van synology te kijken maar het is me onduidelijjk welke nu geschikt is om eea te encrypten en dan te backuppen naar de cloud. Bij CloudSync staat bij dat het mogelijk is al encrypte folders te syncen, maar dat is dus niet de bedoeling.

https://www.synology.com/...ages/CloudSync?os_ver=7.2

Wat ik wil is: map backup op NAS, zoals nu mijn nextcloud (Sync folder(s) op pc). NAS encrypt eea tot een zip ofzo en zet in cloud met een passkey oid. Evt. NAS delete encrypted map/zip.
Klinkt dit logisch? Is CloudSync geschikt?

Verder, er is een woud aan types etc. Welke is een aanrader voor mijn -volgens mij vrij lichte- use case?
Of moet ik gewoon 2 externe schijven aan een NUCje hangen en het handmatig instellen dmv een bat script of FreeFileSync ofzo. Het is allemaal nieuwe materie voor me.

Dank alvast.

[ Voor 6% gewijzigd door FitTiv op 29-01-2024 18:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchKel
FitTiv schreef op maandag 29 januari 2024 @ 18:28:
Hallo,

Op het moment een RBP3b+ draaien met nextcloud en een zeer oude 1x500Gb HDD met ik weet niet hoeveel draaiuren. Lokaal en niet van internet bereikbaar.

Echter ik ben voor mijzelf begonnen dus wil naar een completere 3-2-1 oplossing toe waarbij zakelijke en prive data ook de cloud in gaat, en liefst een raid opstelling voor zowel mijn werk pc als mijn prive bestanden.

Geschatte grootte is zo'n 500 Gb dus met 1 Tb kom ik de komende tijd wel uit. Betreft synchronisatie van bepaalde mappen; ik hoef geen backup image van een hele pc.

Nu heb ik echter een office 365 zakelijk met 1 Tb cloud service.

Idee is om een simpele NAS met twee schijven RAID te hebben waar ik mijn data naar kan backuppen. Eventueel via internet bereikbaar maar kan evt ook lokaal.

En dan wil ik eigenlijk de data ge-encrypt in de M$ cloud hebben, zodat ik er in een noodgeval wel bijkan maar niet met twee muisklikken. Echt als een 'last resort'.

Nu zat ik naar de apps van synology te kijken maar het is me onduidelijjk welke nu geschikt is om eea te encrypten en dan te backuppen naar de cloud. Bij CloudSync staat bij dat het mogelijk is al encrypte folders te syncen, maar dat is dus niet de bedoeling.

https://www.synology.com/...ages/CloudSync?os_ver=7.2

Wat ik wil is: map backup op NAS, zoals nu mijn nextcloud (Sync folder(s) op pc). NAS encrypt eea tot een zip ofzo en zet in cloud met een passkey oid. Evt. NAS delete encrypted map/zip.
Klinkt dit logisch? Is CloudSync geschikt?

Verder, er is een woud aan types etc. Welke is een aanrader voor mijn -volgens mij vrij lichte- use case?
Of moet ik gewoon 2 externe schijven aan een NUCje hangen en het handmatig instellen dmv een bat script of FreeFileSync ofzo. Het is allemaal nieuwe materie voor me.

Dank alvast.
Lees je hier maar even in: https://id.nl/huis-en-ent...ynology-nas-naar-onedrive

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FitTiv
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 15:48
Dank voor de link, precies wat ik wilde weten.
Lijkt me een geschikte opzet.

De ds223 leek me meer dan voldoende voor mijn gebruik, met 2x2 Tb schijven kan ik vooruit.
uitvoering: Synology DiskStation DS223

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supergrover
Hallo allemaal,

Gisteren hier een discussie gehad over mogelijkheden om een RAID1 volume te verkleinen (niet mogelijk zonder alles helemaal opnieuw in te richten. Hoewel ik nieuwe schijven eigenlijk te duur vind besloten om toch eens naar nieuwe HDDs te kijken. Als ik de compatibiliteitslijst van Synology er bij haal dan is er maar beperkt keuze.

Ik kwam deze 12TB EXOS X12 schijven tegen bij BOL voor een vriendelijke prijs. Ze komen niet voor op de compatibiliteitslijst. Weet iemand of dat voor problemen gaat zorgen in een DS220+?

pricewatch: klik

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wvkreg
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:55
supergrover schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 12:28:
Hallo allemaal,

Gisteren hier een discussie gehad over mogelijkheden om een RAID1 volume te verkleinen (niet mogelijk zonder alles helemaal opnieuw in te richten. Hoewel ik nieuwe schijven eigenlijk te duur vind besloten om toch eens naar nieuwe HDDs te kijken. Als ik de compatibiliteitslijst van Synology er bij haal dan is er maar beperkt keuze.

Ik kwam deze 12TB EXOS X12 schijven tegen bij BOL voor een vriendelijke prijs. Ze komen niet voor op de compatibiliteitslijst. Weet iemand of dat voor problemen gaat zorgen in een DS220+?

pricewatch: klik
Die werken prima. Heb ze ook in 18TB variant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Bedenk wel dat die Exos nogal wat geluid produceren.
Dus als dat van belang is zou ik ze niet nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
Ben(V) schreef op maandag 29 januari 2024 @ 15:01:
[...]

Synology gebruikt mdadm voor raid.
Met mdadm kun je dat wel realiseren op de commandline, maar als je dat doet zie je in Dsm die raidset niet meer terug.
In Dsm zelf kan het helemaal niet.
Even wat details, ik heb vanmiddag wat zitten spelen met de settings.

Een opslagpool gaat over 1 hele schijf. Je kunt dus niet een deel van de schijf aan een opslagpool koppelen. De opslagpool bepaald welke raid dat je gebruikt. Met 2 schijven is dat beperkt tussen raid 0, raid 1 en waarschijnlijk ook nog jbod.

Een volume kan wel een deel van de opslagpool gebruiken. Deze bevat het bestand systeem (en is dus in feite een partitie binnen de opslagpool).

Omdat je 1 schijf maar in 1 opslagpool kunt zetten kun je dus niet meerdere raid vormen tegelijkertijd gebruiken.

Het is een beetje verwarrend dat als je een opslagpool aanmaakt, je de grootte kunt kiezen. Echter kies je dan de grootte van het 1e volume, die automatisch erna wordt aangemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:48
Zien jullie nog steeds voordelen om twee typen schijven te combineren?

Ik ben voornemens een DS1522+ aan te schaffen met:
2x IronWolf ST8000VN004
2x WD Red Plus (128MB cache), 8TB

Ooit was het argument dat dit veiliger is ivm. eventuele uitval. Is dat nog steeds valide?
Qua lees/schrijfsnelheid lijken ze gelijkwaardig, al heeft de IronWolf dubbel zoveel cache.

Ander dingetje waar ik over pieker is of het zin heeft om de NVME slots te vullen. Ik wil namelijk een aantal dockers draaien met python en een webserver, maar vraag mij af of het echt veel toegevoegde waarde heeft.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Schijven mengen heeft geen enkel voordeel.
Tegen uitval bescherm je door SHR te gebruiken.
Die Ironwolf disk zijn niet de meest betrouwbare disken en ze maken ook veel herrie.

Of het zinvol is om die NVME slots te vullen is afhankelijk waar je die Nas voor gaat gebruiken.
Als je bijvoorbeeld een website gaat hosten met veel verschillende webpaginas en veel gebruikers dan is het zeker zinvol, maar bij weinig webpaginas en weinig gebruikers is het niet zinvol.
Hetzelfde geld voor wat je in die dockers wilt draaien.

Verder is dit interessant leesvoer voor je:
https://nascompares.com/2...ht_NOT_Be_the_NAS_for_You

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XallaX
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16:28

XallaX

Meow

LED-Maniak schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 11:33:
Zien jullie nog steeds voordelen om twee typen schijven te combineren?

Ik ben voornemens een DS1522+ aan te schaffen met:
2x IronWolf ST8000VN004
Als je voor Ironwolf kiest dan de Pro variant nemen, die hebben een lage AFR en zijn gewoon goed.
(en meer garantie, data recovery inbegrepen voor zover nodig in een NAS, sneller, grotere cache, MTBF beter)
De normale Ironwolf schijven zitten nog weleens mindere (series) tussen.

Nadeel: Ze maken inderdaad wat meer geluid dan gemiddeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanthine
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 13-09 00:44
.

[ Voor 99% gewijzigd door Xanthine op 31-01-2024 15:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DorkoTheBeast
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18-08 10:48
XallaX schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 13:23:
[...]

Als je voor Ironwolf kiest dan de Pro variant nemen, die hebben een lage AFR en zijn gewoon goed.
(en meer garantie, data recovery inbegrepen voor zover nodig in een NAS, sneller, grotere cache, MTBF beter)
De normale Ironwolf schijven zitten nog weleens mindere (series) tussen.

Nadeel: Ze maken inderdaad wat meer geluid dan gemiddeld.
Welke disken zijn dan wel heel goeie... Ik heb al veel zitten inlezen maar van elk merk/type lees je goede en slechte zaken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
wd red plus heeft mijn persoonlijke voorkeur.
Seagate Exos zijn goed en goedkoop, maar ook luidruchtig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DorkoTheBeast
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18-08 10:48
Ben(V) schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 16:05:
Alleen zeker zijn dat het geen SMR disken zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• technorabilia
DorkoTheBeast schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 07:23:
[...]

Alleen zeker zijn dat het geen SMR disken zijn?
CMR.

https://support-en.wd.com...ses-cmr-or-smr-technology

CMR voor dynamische data en SMR voor statische data.

Gebruik CMR voor een NAS.

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XallaX
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16:28

XallaX

Meow

DorkoTheBeast schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 16:00:
[...]

Welke disken zijn dan wel heel goeie... Ik heb al veel zitten inlezen maar van elk merk/type lees je goede en slechte zaken?
Het is lastig te bepalen, iedere fabrikant heeft wel een keer een pech serie.
Heb zelf maar dat is persoonlijk goede ervaringen met Ironwolf Pro schijven en WD is ook goed.
Beide hebben een lage fail rate.
Maar ik koop geen standaard desktop schijven, wel de duurdere types.

Hier kun je zien hoeveel de fail rates van de diverse merken zijn maar dit loopt nogal uiteen.
Zijn wel server disken die backblaze meestal gebruikt ...

https://www.backblaze.com...rces/hard-drive-test-data

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Ik heb 2x uitvoering: Synology Plus Series HDD, 4TB in mijn DS723+ omdat ik eigenlijk altijd merkeigen onderdelen en accessoires kies. Weet iemand door welke OEM-fabrikant deze disks worden gemaakt?

Voor de geheugenuitbreiding heb ik overigens een zeldzame uitzondering op m'n regel gemaakt. Ik ben echt wel bereid om fors meer te betalen voor een merkproduct, maar meer dan het vijfvoudige gaat mij zelfs te ver.

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peter-rm
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 23:40
volgens mij gebruikt synology drives(mb series) uit de toshiba fabriek en zet daar eigen firmware op, in ieder geval voor de hat5300 series

wordt ook aangegeven in de nascompares video YouTube: Synology HAT5300 vs WD Ultrastar vs Seagate EXOS - Which Should You ...

[ Voor 69% gewijzigd door peter-rm op 01-02-2024 14:15 . Reden: aanvulling/tekstueel ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cacao70
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 18-09 11:14
Ik ben bezig een nieuwe NAS-systeem samen te stellen.
Inmiddels ben ik gekomen op de DS244+ en mede door de review van Gynnad wil ik een disk uitrusten met een SSD en de andere met een HDD. Hiervoor wilde ik de Seagate Ironwolf 1TB SSD aanschaffen. Deze is nu echter moeilijk verkrijgbaar.

Kan er iemand een andere vergelijkbare SSD aanraden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
cacao70 schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 20:41:
Kan er iemand een andere vergelijkbare SSD aanraden?
Zonder te melden wat je er mee gaat doen, iedere andere SATA SSD? Indien veel writes is dat vrijwel de enige spec die onderscheid maakt qua levensduur/garantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cacao70
DukeBox schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 20:48:
[...]

Zonder te melden wat je er mee gaat doen, iedere andere SATA SSD? Indien veel writes is dat vrijwel de enige spec die onderscheid maakt qua levensduur/garantie.
Ah correct.
Het idee is het volgende:
- Opslag van familiefoto's / documenten.
- Runnen van docker / packages

Qua packages verwacht ik Grafana en Prometheus te draaien met InfluxDB (en wellicht mariaDB), al dan niet via Docker.
Ik wil er voor zorgen dat Home Assistant (deze draait op een HA Yellow) de historische data opslaat in InfluxDB.
Nu heb ik begrepen dat je de packages op de SSD kan installeren ivm performance. Ik weet niet zeker of ik de daadwerkelijke data (dus waar bijv de tables van de databases opgeslagen worden) het liefst op de HDD(WD Red Pro 4TB) moet. Dat zou mijn eerste gedachtegang zijn ivm writes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
cacao70 schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 20:56:
Ik weet niet zeker of ik de daadwerkelijke data (dus waar bijv de tables van de databases opgeslagen worden) het liefst op de HDD(WD Red Pro 4TB) moet. Dat zou mijn eerste gedachtegang zijn ivm writes.
Waarom neem je dan niet 2 HDD's? Het hele voordeel van een SSD is dat door de hoge IOPS deze uitermate geschikt is voor databases. Bijkomend voordeel is ook nog de energie besparing als dat ding 24x7 aanstaat (gezien je er HA e.d. op wil zetten).

Het 'besparen' op writes (anders dan bijv. QVO SSD's) is ook nutteloos, voor het bedrag van die 1TB Ironwolf SSD heb je ook een 2TB midrange SSD die op papier de helft minder writes mtbf heeft maar netto net zoveel (gezien het x2 de grootte is) en dan nog moet je flink wat writes hebben wil je hem binnen 5 jaar naar zijn grootje helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cacao70
DukeBox schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 21:05:
[...]

Waarom neem je dan niet 2 HDD's? Het hele voordeel van een SSD is dat door de hoge IOPS deze uitermate geschikt is voor databases. Bijkomend voordeel is ook nog de energie besparing als dat ding 24x7 aanstaat (gezien je er HA e.d. op wil zetten).

Het 'besparen' op writes (anders dan bijv. QVO SSD's) is ook nutteloos, voor het bedrag van die 1TB Ironwolf SSD heb je ook een 2TB midrange SSD die op papier de helft minder writes mtbf heeft maar netto net zoveel (gezien het x2 de grootte is) en dan nog moet je flink wat writes hebben wil je hem binnen 5 jaar naar zijn grootje helpen.
De HA blijft draaien op de HA Yellow. Echter de databases wil ik enkel draaien op de syno.
Begrijp ik uit "Het hele voordeel van een SSD is dat door de hoge IOPS deze uitermate geschikt is voor databases" dat ik prima voor (nog) een SSD kan gaan voor de use case die is omschreven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
cacao70 schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 21:11:
De HA blijft draaien op de HA Yellow. Echter de databases wil ik enkel draaien op de syno.
Die logica ontgaat mij, ik zou deze lokaal op de NVMe draaien die in de yellow kan en evt. regelmatig een backup naar de syno maken. Waarom zou je naast de yellow ook je NAS 24x7 'draaiend' willen hebben?
Helemaal als je de CM4 met 8GB hebt, dan heb je daar nog meer geheugen voor de database ook (al stelt die voor HA en grafana niet veel voor)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cacao70
DukeBox schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 21:18:
[...]

Die logica ontgaat mij, ik zou deze lokaal op de NVMe draaien die in de yellow kan en evt. regelmatig een backup naar de syno maken. Waarom zou je naast de yellow ook je NAS 24x7 'draaiend' willen hebben?
Helemaal als je de CM4 met 8GB hebt, dan heb je daar nog meer geheugen voor de database ook (al stelt die voor HA en grafana niet veel voor)
Je hebt gelijk! Ik ga even het een en ander overwegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quetensky
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17-09 18:31
Ik vraag me af, als ik mijn DS918+ aan een 1000/1000 glaslijntje hang, wat is dan de uploadsnelheid vanaf de Syno? Is die rap genoeg om de Internetlijn vol te pompen? Ik heb er twee NVME 500GB SSD schijfjes ter cache in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
Quetensky schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 16:25:
Ik vraag me af, als ik mijn DS918+ aan een 1000/1000 glaslijntje hang, wat is dan de uploadsnelheid vanaf de Syno? Is die rap genoeg om de Internetlijn vol te pompen? Ik heb er twee NVME 500GB SSD schijfjes ter cache in.
Het hangt een beetje van type array, aantal/type HDD's en het gebruikte protocol af maar op zich zou dat moeten kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saekerhett
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:09
Meer mensen problemen met DDNS op dit moment? Ik kan niks meer benaderen, certificaat was ook ineens ongeldig, die heb ik vernieuwd, maar daarna krijg ik bij al mijn subdomeinen een 'Referer check failed'. Via het lokale ip-adres kan ik ze wel benaderen. Synology zelf geeft in elk geval aan dat de status normaal is:

https://www.synology.com/nl-nl/support/synology_service

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Jelmer87-
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 10-08 09:47
Goedemorgen,

Ik hoop dat iemand mij kan helpen met het volgende probleem:

Sinds een aantal dagen ben ik in het bezit van een DS1819+ met 8x 16GB (Seagate Exos X18 (SATA, Standard model), 16TB)

Ik heb de Synology NAS een verse DSM gegeven en heb alle volumes en storage pools verwijderd zodat ik 'm helemaal naar eigen voorkeur kon gaan gebruiken.

Waar ik tegenaan loop is het volgende, na het aanmaken van een nieuwe storage pool in SHR begint de NAS netjes met het optimaliseren van de storage pool. Hij geeft aan dat dit ongeveer 18 uur gaat duren. Nu komt het elke keer als hij op 0,68% komt gaat hij niet meer verder en loopt de verwachte tijd flink op. Tot op het punt dat de nas helemaal vast loopt en ook niet meer te bereiken is (via verschillende computers en/of browsers geprobeerd)

Ik heb het proces meerdere keren in gang gezet, maar telkens bij 0,68% hetzelfde probleem.

Iemand een idee wat dit kan zijn en wat ik zou kunnen proberen om de NAS werkend te krijgen.

Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
-Jelmer87- schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 11:33:
Ik heb het proces meerdere keren in gang gezet, maar telkens bij 0,68% hetzelfde probleem.
Kijk eens naar de smart waardes of er een (of meerdere) HDD's met afwijkende waarden tussen zit? Voornamelijk CRC, Read en bad block waarden.

Ik gok dat er een rotte HDD tussen zit. Je zou 4 losse SHR1 arrays aan kunnen maken van ieder 2 drives om zo uitzoeken welke HDD's ok en welke niet ok is (welke vastloopt bij optimize). Je kan ze ook allemaal secure erasen, dan kom je er ook achter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Jelmer87-
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 10-08 09:47
DukeBox schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 11:52:
[...]

Kijk eens naar de smart waardes of er een (of meerdere) HDD's met afwijkende waarden tussen zit? Voornamelijk CRC, Read en bad block waarden.

Ik gok dat er een rotte HDD tussen zit. Je zou 4 losse SHR1 arrays aan kunnen maken van ieder 2 drives om zo uitzoeken welke HDD's ok en welke niet ok is (welke vastloopt bij optimize). Je kan ze ook allemaal secure erasen, dan kom je er ook achter.
Bedankt voor uw snelle antwoord, er zat inderdaad 1 disk tussen die niet door de smart test heen is gekomen.
Wel vreemd dat hij in HDD/SSD schrijf-overzicht wel gewoon als 'gezond' wordt getoond

Ik ga kijken of hij met 7 schrijven de opslagpool kan maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 00:22
De laatste tijd is de DS Cam opeens super traag met inloggen, dit duurt soms tientallen seconden terwijl het eerder binnen ongeveer een seconde was. Alle data van de app weghalen lost het niet op. Andere app, bijvoorbeeld DS File logt wel nog snel in. Iemand bekend met de oorzaak?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvkreg
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:55
Ben(V) schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 16:05:
Ik heb WD Red en Seagate en heb het idee dat het geluidsniveau bij beide zeer minimaal is, zelts onder load.Ik werk in dezelfde ruimte waar de NAS zich bevindt en ik heb er geen last van.

Ik gebruik deze: uitvoering: Seagate Exos X18 (SATA, Standard model), 18TB en deze uitvoering: WD Red Plus, 14TB

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N8052mtxEBZeZef6vX49kpS1cHE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kL9GUDTOblGG2eGyq3xIw7xP.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 45% gewijzigd door wvkreg op 07-02-2024 08:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Hoe kun je nu beoordelen welke disk meer geluid maakt als ze in dezelfde Nas zitten.
En waar jij geen last van hebt kunnen anderen dat anders ervaren.
De wd red zijn altijd stiller want dat zijn 5400 rpm disken en de Exos zijn 72000 rmp
Ook de fabriek specs geven aan dat de Exos veel meer herrie maken.

Verder kun je naast vele andere plekken waar het over geluid van disken gaat dit eens lezen.

https://nascompares.com/2...e-synology-and-more-hdds/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cardinal
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 00:57
Ik heb nu 8 Exos X16 schijven zitten in mijn NAS en die produreceren behoorlijk wat geluid.

Wat je moet afvragen is waar de NAS komt te staan. Als het in de woonkamer is zou ik het niet overwegen. In mijn geval staat de NAS in de meterkast en valt het enigzins mee, maar in de gang van de meterkast kan je de hardeschijven horen en 'snachts is het zelfs op de slaapkamer op de achtergrond te horen.

Mijn conclusie, lawaai, goedkoop, betrouwbaar. geen lawaai = geen Exos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meesje
  • Laatst online: 23:24
reinier68 schreef op zondag 17 december 2023 @ 19:57:
[...]

Het vastlopen van een volume kan komen doordat een diskcache de mist in gegaan is, je disk aan het eind van zijn leven is en teveel fouten heeft gegeven, maar kan ook dat je disk niet uit een hibernate mode gekomen is. Of omdat de NAS zelf fouten heeft gemaakt (denk aan je backplane of SATA bus).

Heel soms kan je een NAS dan een power down geven en opnieuw opstarten Controleer daarna meteen de status van je disk (SMART data). Dat geeft in elk geval een indicatie van je probleem.

Als dat niet lukt, kan je de disk ook aan je PC hangen en daar de SMART uitlezen. Die disk NIET initialiseren oid !!! Alleen aansluiten.
Het heeft even geduurd, maar zo juist even met de NAS aan de slag gegaan. De schijf die vast gelopen was heb ik gedeactiveerd. Er even uit gehaald en toen ik weer terug geplaatst (hot swappable). De vast gelopen schijf werd als nieuw gezien waarna het SHR volume werd hersteld. Helemaal happy! Ik zag er tegen op, maar in het ergste geval heb ik op andere NAS (andere locatie) nog een backup.
Pagina: 1 ... 166 ... 186 Laatste

Let op:
Dit topic is onderdeel van de drie topics over Synology:In dit Vraag en Antwoord topic mogen alle vragen over Synology-producten tenzij:
  • ... het een vraag betreft over een addon package voor Synology; daar is een apart topic voor.
  • ... het een aankondiging of discussie-item betreft wat in het Nieuws en discussie topic hoort.
  • ... jouw vraag al beantwoord is in de Veelgestelde vragen (FAQ).