[Synology] Vraag en antwoord - deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 158 ... 186 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Satangel
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 12-09 09:43
Ben(V) schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 14:28:
[...]

Formateren kent DSM helemaal niet alleen initialiseren.
Ja als ze in SHR staan kun je ze gewoon een voor een vervangen.
Ik heb mijn 412+ met 3 x 8TB HDD's in BTRFS geplaatst

Als ik binnen hier en enkele jaren een 4e 8TB wil toevoegen, gaat dit dan? Heb de KB bekeken en hij staat er niet tussen dus ik vrees er een beetje voor.

Indien niet, gai k toch voor SHR moeten gaan, weer al mijn data kwijt dus. (heb backups maar duurt gewoon een hele tijd)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjantje72
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 06:55
Drumpy schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 13:41:
Ik hoop dat er hier iemand is die me kan helpen

ik zou graag 2 schijven vervangen om uit te breiden

Nu staat mijn NAS voor 90% vol wat te veel is
Hoewel ik al meer dan 1,5 Tb verwijderd heb blijft gebruik op 90% staan

Ik maak geen gebruik van een vuilbak of schaduwkopieën

Wie kan me hier meer uitleg over geven

Alvast Bedankt
Hoezo is 90 procent te veel. Het is geen Windows :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Satangel schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 16:18:
[...]

Ik heb mijn 412+ met 3 x 8TB HDD's in BTRFS geplaatst

Als ik binnen hier en enkele jaren een 4e 8TB wil toevoegen, gaat dit dan? Heb de KB bekeken en hij staat er niet tussen dus ik vrees er een beetje voor.

Indien niet, gai k toch voor SHR moeten gaan, weer al mijn data kwijt dus. (heb backups maar duurt gewoon een hele tijd)
Btrfs is een filesystem, maar omdat de raid functionaliteit van btrfs onbetrouwbaar is heeft Synology er voor gekozen om de raid functionaliteit met behulp van mdadm te realiseren en ze noemen dat SHR.

Dus er is op Synology geen keuze tussen btrfs en SHR.

De keuze is Ext4 of Btrfs als filesysteem en daar boven kun je storage pools met SHR maken wat onder water mdadm is.

Als jij dus een storage pool in SHR hebt gemaakt dan kun je simpelweg een disk toevoegen mits die disk maar gelijk of groter aan de kleinste disk is die er al in zit.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:07
Ik heb een vraagje over de app dsfile.

Bij een zoekopdracht kan ik bepaalde bestanden vinden. Echter kan ik dan niet meerdere of alle bestanden selecteren zoals dat wel in Windows gaat.

Iets wat ik al jaren irritant vind. Weet iemand een alternatieve SMB file app (ios) die dat wel kan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FooLsKi
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 15-09 20:49

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

Djarune schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 22:21:
Ik heb een vraagje over de app dsfile.

Bij een zoekopdracht kan ik bepaalde bestanden vinden. Echter kan ik dan niet meerdere of alle bestanden selecteren zoals dat wel in Windows gaat.

Iets wat ik al jaren irritant vind. Weet iemand een alternatieve SMB file app (ios) die dat wel kan?
Is het niet een kwestie van een file wat langer vasthouden? Volgens mij zou je dan een optie moeten krijgen om meerdere bestanden te selecteren/aan te vinken.

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
FooLsKi schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 22:28:
[...]

Is het niet een kwestie van een file wat langer vasthouden? Volgens mij zou je dan een optie moeten krijgen om meerdere bestanden te selecteren/aan te vinken.
Nee helaas dat werkt niet. Zowel DSFile als File Station kunnen het niet.

Het is trouwens niet zo dat Synology hier niet van af weet:

Synology Community - File Station - Select all files in a folder or search result

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mike123
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 23:19
FooLsKi schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 22:28:
[...]

Bij mij werkt dat wel zo.
Zoeken in een map, gevonden bestanden worden getoond.
1 bestand vasthouden en voor elk bestand komt een selectievakje te staan.
Bovenin komt ook een keuze om om alles te selecteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FooLsKi

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

mike123 schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 23:07:
[...]

Bij mij werkt dat wel zo.
Zoeken in een map, gevonden bestanden worden getoond.
1 bestand vasthouden en voor elk bestand komt een selectievakje te staan.
Bovenin komt ook een keuze om om alles te selecteren.
Dat dacht ik dus ook, al is het een tijdje terug dat ik DS File heb gebruikt. Wellicht verschil tussen de Android en de iOS-client?

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike123
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 23:19
FooLsKi schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 23:54:
[...]

Dat dacht ik dus ook, al is het een tijdje terug dat ik DS File heb gebruikt. Wellicht verschil tussen de Android en de iOS-client?
Ik gebruik een Android versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@FooLsKi
Zowel bij FileStation als DS Files is het enkel probleem dit te doen.

FileStation is gewoon Shift ingedrukt houden en selecteren.
Bij DS Files kunt je gewoon elk bestand aanklikken die dan een vinkje krijgt.

Dus geen idee waar je het over hebtt

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FooLsKi

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

Ben(V) schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 18:49:
@FooLsKi
Zowel bij FileStation als DS Files is het enkel probleem dit te doen.

FileStation is gewoon Shift ingedrukt houden en selecteren.
Bij DS Files kunt je gewoon elk bestand aanklikken die dan een vinkje krijgt.

Dus geen idee waar je het over hebtt
Dat is wel duidelijk, ja. :+
Ik gaf enkel aan dat het met de app op mobiel (Android in mijn geval) een kwestie is van een bestand wat langer ingedrukt te houden zodat je de optie krijgt om meerdere bestanden te selecteren. Ik heb geen mobiel met toetsenbord, dus weinig Shift indrukken ;) Maar blijkbaar werkt de versie op iOS (waarop @Djarune blijkbaar werkt) net iets anders dan de Android-versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gynnad
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 06:25
In de DS2XX+ wil ik naast een HDD (voor data, backup naar de cloud) ook een SSD gaan gebruiken om de OS te hosten, docker en VMs, wat beter zou zijn voor de performance.

Maar nu is het de vraag welke SSD het beste is om te pakken en hoeveel GB/TB. Gezien er alleen de OS/docker/VMs op komen te draaien is 500GB wellicht meer dan voldoende?

De uitvoering: WD Red SA500 2,5" 500GB is ontwikkeld om een NAS-en te draaien, dus lijkt een logische keuze - 45 euro is ook geen geld voor 500GB.

De uitvoering: Crucial MX500 2,5" 500GB is nog wat goedkoper, maar het prijsverschil is niet dusdanig.

Voor iets meer geld heb je 1TB, maar of dit per se een betere keuze is dan de WD Red (eerst genoemde): uitvoering: Samsung 870 QVO 1TB

Wat is jullie ervaring?

"Don't worry, about a thing, Cause every little thing is gonna be alright"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• savagenld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 21:12
FooLsKi schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 20:40:
[...]

Dat is wel duidelijk, ja. :+
Ik gaf enkel aan dat het met de app op mobiel (Android in mijn geval) een kwestie is van een bestand wat langer ingedrukt te houden zodat je de optie krijgt om meerdere bestanden te selecteren. Ik heb geen mobiel met toetsenbord, dus weinig Shift indrukken ;) Maar blijkbaar werkt de versie op iOS (waarop @Djarune blijkbaar werkt) net iets anders dan de Android-versie.
Op iPhone werkt het ook in DS File door rechts boven op … te drukken, en dan “Selecteren”

Edit: het is bij zoeken zie ik nu, verkeerd gelezen…

[ Voor 4% gewijzigd door savagenld op 13-07-2023 21:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
@Ben(V) @FooLsKi zowel bij
dsfile (ios)
En file station via safari en desktop mode krijg ik het niet voor elkaar.

met Windows wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
File Station werkt gewoon met alle standaard browsers(ik gebruik er verschillende op zowel Windows als Linux), dus als het met safari niet lukt moet je het daar zoeken.
En bij Ds Files op android kun je gewoon bestanden aantikken en dan worden ze geselecteerd (krijgen een vinkje).
Kortom ook hier zal het wel aan Apple liggen, maar dat gebruik ik niet dus kan ik je daar niet mee helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dekilo
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 18-02 18:18
Vraagje

Ik heb een Synology DS411J met 3 hdd's in raid 5.
Ik heb tevens een DS923 aangeschaft als vervanger, ik heb 4 nieuwe 4tb hdd's erbij gekocht.
Hoe ga ik te werk om de gegevens zo makkelijk mogelijk van de ene naar de andere nas te krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coach4All
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16-09 17:30

Coach4All

I'm a Coach 4 All

dekilo schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 14:53:
Vraagje

Ik heb tevens een DS923 aangeschaft als vervanger, ik heb 4 nieuwe 4tb hdd's erbij gekocht.
Hoe ga ik te werk om de gegevens zo makkelijk mogelijk van de ene naar de andere nas te krijgen?
Wil je de oude nas nog gebruiken na de migratie (en wat met de schijven uit de oude nas)? Dat maakt nogal uit voor het te volgen scenario.

--- Systeembeheerdersdag --- Voedselintolerantie ---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferrox1
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 21:52
Hier een gecrashte SSD Cache van 2 SSD's (read write), waarvan er 1 niet meer opstart (verschijnt helemaal niet meer in de HDD/SSD terug, ook niet als fout). Hij was blijkbaar al een paar dagen geleden gecrasht. Maar nu komt het, omdat er veel containers op draaien voor o.a. DNS, Huis automatisering en anderen had ik hele gekke gedragingen. Het leek haast wel alsof de cache helemaal niet op 1 schijf kan draaien nadat er 1 van de 2 gecrasht is.

Vooral Pi-Hole had het moeilijk om fatsoenlijk te draaien. Zelf zo erg dat Docker compleet vast liep en ik die container niet meer kon stoppen. Uiteindelijk heb ik de cache verwijderd. en daarna bleek ook een bind voor MACVLAN niet geladen te zijn. Nu draait het weer (zonder cache) als een zonnetje.

Zijn er meer mensen met die ervaring? Het is niet erg dat een SSD hierin crasht, je hebt immers geen data verlies. Maar dat vervolgens er toch vage klachten ontstaan als je hem door laat draaien had ik niet verwacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dekilo
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 18-02 18:18
Coach4All schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 15:12:
[...]

Wil je de oude nas nog gebruiken na de migratie (en wat met de schijven uit de oude nas)? Dat maakt nogal uit voor het te volgen scenario.
Nee oude nas en oude schijven gaan niet meer gebruikt worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shadow771
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 00:31
Ferrox1 schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 15:40:
Hier een gecrashte SSD Cache van 2 SSD's (read write), waarvan er 1 niet meer opstart (verschijnt helemaal niet meer in de HDD/SSD terug, ook niet als fout). Hij was blijkbaar al een paar dagen geleden gecrasht. Maar nu komt het, omdat er veel containers op draaien voor o.a. DNS, Huis automatisering en anderen had ik hele gekke gedragingen. Het leek haast wel alsof de cache helemaal niet op 1 schijf kan draaien nadat er 1 van de 2 gecrasht is.

Vooral Pi-Hole had het moeilijk om fatsoenlijk te draaien. Zelf zo erg dat Docker compleet vast liep en ik die container niet meer kon stoppen. Uiteindelijk heb ik de cache verwijderd. en daarna bleek ook een bind voor MACVLAN niet geladen te zijn. Nu draait het weer (zonder cache) als een zonnetje.

Zijn er meer mensen met die ervaring? Het is niet erg dat een SSD hierin crasht, je hebt immers geen data verlies. Maar dat vervolgens er toch vage klachten ontstaan als je hem door laat draaien had ik niet verwacht.
Mijn SSD cache gaat denk ik binnenkort ermee ophouden want beide SSD's bij mij (read-write cache) geven via de SMART value's aan dat ze fabrieks levensduur verstreken zijn gezien hoe zwaar ik ze belast heb. Ik ga dan wel zien hoe mijn Docker containers (met MariaDB) het gaan overleven. Voordat ik SSD cache had stond mijn volume constant op 100% utilization en dat trok m'n MailCow servertje af en toe niet...

[ Voor 3% gewijzigd door Shadow771 op 18-07-2023 00:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
dekilo schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 14:53:
Vraagje

Ik zou de data gewoon met de nieuwe disken de nieuwe Nas installeren en daarna via het netwerk met behulp van FileStation de data kopieren.

Je kunt het ook anders doen maar dan houd je het oude filesysteem en dat blijf je beperkt beperkt tot volumes die maximaal 16TB groot zijn.
Als je dat geen probleem vind kun je de drie oude disken gewoon in je nieuwe Nas stoppen en ze een voor een vervangen door een nieuwe disk.
Wel tussen door de tijd geven de boel te laten rebuilden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark Blue
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 05-09 10:36

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Ik werd net uit de HK gebonjourd omdat ik zweterige handjes krijg van het volgende:

Ik heb een DS216se (yes, ancient) en daar heb ik in een grijs verleden al eens schijven in vervangen.
On arrival had 1 WD schijf namelijk bad sectors, dus garantie, ene schijf vervangen, toen soortgelijke schijf er zelf bijgekocht en de healthy kennelijk ook vervangen. Ik heb nu een pool van 1TB en ik snap nu eindelijk wat die verdwaalde 500 GB al jaren in mijn kast deed ;) .

Maar, '2'16 zegt het al, ik heb maar 2 slots, en nu moet er fysiek 1 schijf uit om een nieuwe te verwelkomen.
Die nieuwe staan al klaar, 2 WD Purple's van 4TB.
Nu ik dit topic lees twijfel ik of ik er wel goed aan heb gedaan om Purples te kopen.
Aangezien Greens dus een hardnekkige parking-mode hebben? Hebben Purples ook iets raars waar ik rekening mee moet houden? Of moet ik simpelweg het hele zaakje retourneren en 4TB Reds kopen? Ik had me niet zó goed ingelezen.
De Purples die ik heb staan nét niet op de Compatibility list van Synology. :(
De WD40PURZ staat op de lijst, maar ik heb de WD42PURZ . Damnit, beter moeten kijken voor 't bestellen. Maar hij staat ook niet op de Incompatibility list, dus ik vermoed dat hij gewoon te nieuw is?

En dan komt dus dat fysieke 'deactiveren en vervangen' verhaal. Ik heb dat dus al een keer gedaan, lang geleden. En dat ging goed, tweemaal zelfs. Maar toen stond er nog way minder data op dan vandaag de dag.

Ik heb ook een Amazon Glacier opslag, maar die is voor incidentele backups.
En ik heb nog nooit een restore gedaan om te testen, ik weet in theorie dat ik de data binnen 48 uur zou moeten kunnen terughengelen en dat me dat dan 40 cent kost, ofzo. Ook dat soort dingen vergeet je.

Ik heb natuurlijk die 500GB oude wel en een behuizing hier die ik kan gebruiken, USB, maar ik wil eigenlijk niets hoeven te redden. Kan iemand virtueel m'n hand vasthouden terwijl ik dit ergens komende week ga doen? :P

Iemand nog tips?
De handleiding en handleiding met plaatjes heb ik...

Wat ik alleen niet weet is op welke DSM-versie de array initieel gebouwd is. Er staat dat onder DSM 3.0 disks van > 3TB niet kunnen. Maar ik kan maar niet achterhalen met welke DSM-versie mijn array ooit gebouwd is...

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 02:31
Dark Blue schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 11:52:
Ik heb een DS216se (yes, ancient) en daar heb ik in een grijs verleden al eens schijven in vervangen.
Zo oud is het niet. Hier draait een DS213+ en bij een vriend van mij nog een DS212+. Bij de DS212+ zijn de disken al een keer vervangen van 1TB naar 4TB. Die DiskStation is ouder dan die van jou ;)
Nu ik dit topic lees twijfel ik of ik er wel goed aan heb gedaan om Purples te kopen.
Waarom ben je voor WD Purple gegaan en niet voor RED? Was het een betere aanbieding dan 2x een red-disk? Dat is dan meer de vraag. Of het veel uitmaakt durf ik zo niet te zeggen. Ik heb er nog niet in hoeven te duiken.
En dan komt dus dat fysieke 'deactiveren en vervangen' verhaal. Ik heb dat dus al een keer gedaan, lang geleden. En dat ging goed, tweemaal zelfs. Maar toen stond er nog way minder data op dan vandaag de dag.
Hoe heb je de boel ingedeeld? SHR indeling? Dan eerst de ene dan de andere. Bij veel data is het gewoon wachten tot het klaar is. Dan de andere erin. Bij het omzetten van 1GB naar 4 TB nam het bij een DS212+ 3 dagen per disk in beslag. Als de twee schijven zijn vervangen is het groter maken van de opslagpool een laatste dingetje.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• reinier68
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 15-09 17:23
Purples zijn vooral bedoeld voor Video systemen. Maar ze doen het ook gewoon in je 216se.
Als een disk niet op de lijst staat werken ze vaak gewoon wel goed. Je kan aleen een melding krijgen dat ze niet supported zijn.
De RED disken moet je wel selecteren op CMR ! Sommigen zijn SMR en dat werkt voor geen meter. Is al veel over geschreven hier in deze thread.

Ik weet niet wat er op je NAS allemaal staat, maar is het een optie om een backup te maken? Dan 2 nieuwe disken in je NAS zetten, DSM 7.1.1 erop zetten, en dan als alles werkt, je backup terugzetten? Denk dat dat sneller is dan disk voor disk te wisselen.

En als het niet werkt, heb je de 2 oude dismken nog. Die kan je er gewoon weer inzetten zonder problemen.

PS: backup bij voorkeur dan wel via je netwerk, een USB2.0 is nou niet echt snel :-)

PS2: ik ben overgestapt van WD naar IronWolf van Seagate. Die zijn mi. een stuk betrouwbaarder.

[ Voor 22% gewijzigd door reinier68 op 19-07-2023 11:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gwystyl
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:21

gwystyl

Beugeltje dan maar?

@Dark Blue op de DSM-downloadpagina van Synology kan je ook oudere versies downloaden. In het uitklapmenu is de oudste versie die je kan downloaden voor de DS216SE versie 5.2, maar deze review lijkt al versie 6 te hebben (review uit 2016, na een maand gebruik). Ook zie ik dat hij maximaal 16Tb ondersteund, dus ik gok dat je je geen zorgen hoeft te maken over die 2 x 4 Tb.

Zoals al gezegd werkt een WD Purple prima, en mocht je voor WD Red gaan, dan moet je de WD Red Plus hebben ipv de "gewone" Red. Dat zijn namelijk de CMR versies.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sweetdude
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16-09 13:20
Heeft iemand toevallig iets vernomen of er een update van photos zit aan te komen?
Deze gebruikt nog altijd de nodejs v12. Gezien de ouderdom en EOL status ervan wordt het wel eens tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RegurBellej
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 08-06 19:55
RegurBellej schreef op donderdag 3 november 2022 @ 22:20:
Hoi, wellicht moet ik hier een apart topic voor openen op CKA, maar probeer het eerst eens zo.

Nu heb ik een DS 212 met 2x 4TB (WD RED).
Naast dat opslag capaciteit van mijn huidige DS212 een bottleneck is, werkt de DS212 chipset lastig met sommige packages/DSM versies en zou "Docker" de toekomstbestendige oplossing zijn?
DSM en packages beginnen ook traag te draaien.
Daarnaast niet efficient om maar 2 HDD's te runnen, kortom ik wil vernieuwen naar een 4 bays Synology NAS.

Ben gewend aan de huidige apps en ze schijnen niet veel resources te gebruiken tov andere (voor zover goed geinformeerd/goedgelovig ben) en om die reden eigenlijk nooit andere apps geprobeerd.
Sonarr & Radarr voeden NZBget met NZBs.
Sonarr & Radarr hebben "Mono" nodig (als hulp pakket?), dit schijnt lastig te werken met de chipset van DS212, zie een vergelijkbare ervaring waar ik tegen aan liep.
Link: https://forums.sonarr.tv/...ng-after-dsm-update/27845

Als ik vervolgens naar "Docker" ondersteuning zoek, kom ik dus op een 420+ of 920+ uit. Nieuw erg prijzig en gebruikte zijn minimaal beschikbaar.
Link: https://www.synology.com/en-global/dsm/packages/Docker

Mijn IT kennis is vrij beperkt, een Synology instellen (basis instellingen) en de packages met elkaar verbinden en laten samenwerken lukt nog, maar daarna stopt het wel..
Als ik youtube filmpjes over Docker kijk, begrijp ik de meerwaarde niet echt, dit geeft wellicht een indicatie over mijn niveau.

Waar gebruik ik mijn NAS momenteel voor?
- Automatisch downloaden;
- Centrale opslag van foto's & bestanden (via PC geupload);

Toekomstige wensen:
- Gast user met beperkte read only / admin user alle rechten..;
- NAS ook van buiten netwerk kunnen benaderen via login portal met 2FA en bij de bestanden kunnen (staat vermoedelijk nu uit - geen idee tbh);
- In de toekomst wil ik foto's kunnen uploaden vanuit mijn telefoon naar de NAS (van binnen maar ook buiten netwerk);
- NZBget via VPN laten downloaden?;
- Geen Windows errors bij toegang tot network drive (1 drive voor foto's, 1 drive voor films..etc);

Raden jullie perse een versie met Docker aan of zou een oudere versie 415-419 oid ook prima kunnen (of loop ik dan weer snel tegen - dezelfde - problemen aan)?
Weet niet ook niet of uitbreidbaar geheugen en een M2 slot voor mijn gebruik een vereiste/aan te raden zijn?

Wat zijn jullie ervaringen en hoe pakken jullie dit aan?

Ps ik zoek nog een telefoon app, waarmee je makkelijk downloads kan toevoegen aan Sonarr/Radarr en foto's vanuit je telefoon kan uploaden naar de NAS, als iemand hier tips/ervaringen in heeft, meer dan welkom! (liefst erg gebruiksvriendelijk)
Dank voor de paar reacties!!!
Inmiddels ben ik tot onderstaand aanschaflijstje gekomen en wil deze maand knoop doorhakken!

1x Synology DS 423+
1x Synology RAM "D4NESO-2666-4G"
1x Synology M2 SSD "SNV3410-400G"
2x WD RED 12 TB "WD120EFBX"
+ nog nader te bepalen UPS.

+ 2x 4 TB van oude NAS aan toe die ik later vervang voor 2x dezelfde 12 TB.

Use case:
- Centrale opslag & backup van foto's en bestanden
- Automatisch binnen halen media via NZBget/Radarr/Sonarr
- NAS ook buiten netwerk benaderbaar via MFA
- Netwerkdrives toegankelijk via windows verkenner
- Toekomst/optioneel: Storage van beveiliging camera's (nader te bepalen)?
- Toekomst/optioneel: TP-Link Omada Cloud Controller
- Toekomst/optioneel: Extra TV/tablet met zelfde Kodi library?

Vragen waar ik nog advies in zoek:
Welke configuratie zouden jullie adviseren in de geschetste use case?
Wanneer is extra RAM of m2 SSD aan te raden - maw moet ik dit uitgeven of op zak houden?
Docker gebruiken ja of nee?
Omada Cloud controller op de NAS draaien of draaien alle schijven dan 24/7? (wens tot netwerk upgrade tzt).
Moet die 2x 4 TB leeg (backup of als verloren beschouwen) of toevoegen aan nieuwe NAS en verder bouwen?
Wanneer zouden jullie een 923+ aanraden tov een 423+ of juist niet?
- pro van 923+ lijkt me de uitgebreidere & snellere netwerk verbinding + meer RAM?
- con van 923+ lijkt het ontbreken van een integrated GPU?
al weet ik niet waar in mijn situatie het decoderen precies gebeurd (NAS is of op client - idk tbh)
gebruik een Nvidia Shield bij mn TV met Kodi (in de toekomst wellicht een 2de TV met Chromecast stickje).
Omwille tijd gebrek; zijn er mensen die dit remote installeren/configureren tegen kleine vergoeding?

Wat zouden jullie adviseren? Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark Blue
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 05-09 10:36

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

RonnieKo schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 08:49:
[...]

Zo oud is het niet. Hier draait een DS213+ en bij een vriend van mij nog een DS212+. Bij de DS212+ zijn de disken al een keer vervangen van 1TB naar 4TB. Die DiskStation is ouder dan die van jou ;)
Tja ik denk dat ik deze in 2015 gekocht heb. Dat is al acht jaar geleden! Hardware verjaart gewoon snel.
Waarom ben je voor WD Purple gegaan en niet voor RED? Was het een betere aanbieding dan 2x een red-disk? Dat is dan meer de vraag. Of het veel uitmaakt durf ik zo niet te zeggen. Ik heb er nog niet in hoeven te duiken.
Ik heb via de Pricewatch een beetje doorgeklikt naar de originele aanbieder, en die Purples hadden goede reviews + waren bij de aanbieder een goede deal ja. Zo kan ik weer een paar jaar vooruit. Videobewaking is veel continu schrijfwerk, en mijn nas staat ook gerust de hele dag een beetje mijn verzoekjes af te handelen. Dus daar leken ze me wel tegen te kunnen.
Hoe heb je de boel ingedeeld? SHR indeling? Dan eerst de ene dan de andere. Bij veel data is het gewoon wachten tot het klaar is. Dan de andere erin. Bij het omzetten van 1GB naar 4 TB nam het bij een DS212+ 3 dagen per disk in beslag. Als de twee schijven zijn vervangen is het groter maken van de opslagpool een laatste dingetje.
Ja SHR, mirrored. Dus op twee schijven staat in feite hetzelfde.

De engste stap vind ik nu het deactiveren van de ene schijf.
Stel dat de wisseltruc niet werkt, kan ik dan die gedeactiveerde schijf weer terug in z'n behuizing klikken, zien naast de pool, en hem weer activeren? Spelen ze dan weer leuk samen op oude manier?

Ja het syncen van oude met nieuwe schijf zal een dagje oh drie daagjes! :o duren. Daarna is de pool nog niet uitgebreid.
Ik heb ter vergelijk onder Windows genoeg met partities gespeeld, dus in theorie weet ik wel wat ik moet doen, als Synology er de interfaces maar voor heeft. Dus als beide schijven na elkaar gesynct zijn, zijn we een halve kleine week verder, en vergroot ik die pool van 1 naar 4 GB - en dat kan, dan formatteert hij niks, hè? ;)
reinier68 schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 11:42:
Ik weet niet wat er op je NAS allemaal staat, maar is het een optie om een backup te maken? Dan 2 nieuwe disken in je NAS zetten, DSM 7.1.1 erop zetten, en dan als alles werkt, je backup terugzetten? Denk dat dat sneller is dan disk voor disk te wisselen.
Dat is wel een heel uitgebreide route. Met de disks die ik nu in huis heb is dat geen optie. Ik kan nog een 1TB schijfje erbij aanschaffen, maar dat is dan weer een extra uitgave, want daarna verdwijnt dat schijfje weer de kast in. Voelt als zonde.
En als het niet werkt, heb je de 2 oude dismken nog. Die kan je er gewoon weer inzetten zonder problemen.
Ja echt? Gewoon er weer in zetten, beide gedeactiveerd, beide activeren en hoi, ze zitten weer samen in de pool, en als ze beide dezelfde data hebben, is het gewoon have fun en play nice again? :+
PS: backup bij voorkeur dan wel via je netwerk, een USB2.0 is nou niet echt snel :-)
Whut? Ik leer hier wat nieuws. Okay... altijd gedacht dat directe fysieke connectie sneller was dan door een UTP pompen.

Enne wat als ik tijdens dat sync (of: repair) traject met mijn laptop per ongeluk een netwerkschijf aanklikt die op de nas uitkomt? Lezen doet ie wel ook al is de pool degraded? Ik ga natuurlijk niet schrijven, want dan raakt ie in de war.

[ Voor 3% gewijzigd door Dark Blue op 20-07-2023 14:15 ]

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr.Roelski
  • Laatst online: 04-09 21:02

Dr.Roelski

Walk on ....

Ik kijk ook altijd naar garantie en of schijven voor NAS 24/7 gebruik geschikt zijn. Ben om die reden bij Seagate EXOS uitgekomen en niet bij WD red. Was ook goedkoper toen ik mijn schijven aanschafte, dus dat speelde ook zeker mee. Maar 5 jaar garantie ipv 3 was me wel wat waard.
Daarnaast gun ik het WD niet meer na het shingled nas schijven debacle.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reinier68
Dark Blue schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 14:12:

Dat is wel een heel uitgebreide route. Met de disks die ik nu in huis heb is dat geen optie. Ik kan nog een 1TB schijfje erbij aanschaffen, maar dat is dan weer een extra uitgave, want daarna verdwijnt dat schijfje weer de kast in. Voelt als zonde.
Ach, een 1TB diskje kost je ook de kop niet :-)
Voor 5 tientjes heb je een 2TB externe USB3.2 disk.

Ennuh... je maakt dus geen backups nu begrijp ik? Dus NAS defect, data weg?
Ik zou in elk geval 1 x per maand je data dan op de externe disk zetten, en evt die dan weer buitens huis opbergen zodat je bij brand of diefstal nog altijd een recente kopie hebt van je data.
Ja echt? Gewoon er weer in zetten, beide gedeactiveerd, beide activeren en hoi, ze zitten weer samen in de pool, en als ze beide dezelfde data hebben, is het gewoon have fun en play nice again? :+
Ho, stop. je deactiveert niets! Je zet je NAS uit (na de backup), haalt je disken eruit (wel ff sticker erop wat disk1 en 2 is), dan nieuwe disken erin. Boel opbouwen en backup terugzetten.

Als blijkt dat er wat niet werkt, kan je de oude disken weer terugplaatsen in slot 1 en 2.
En dan werkt het gewoon weer alsof er niets veranderd is.

PS: als je de NAS toch open hebt, vervang dan meteen de CR2032 batterij. Die hebben ook niet het eeuwige leven. En daar kan je nu meteen makkelijk bij.
Whut? Ik leer hier wat nieuws. Okay... altijd gedacht dat directe fysieke connectie sneller was dan door een UTP pompen.
Niet met USB2.0 :-) Ik neem wel aan dat je NAS met een 1GB is aangesloten en niet met een 100MB draadje.
Enne wat als ik tijdens dat sync (of: repair) traject met mijn laptop per ongeluk een netwerkschijf aanklikt die op de nas uitkomt? Lezen doet ie wel ook al is de pool degraded? Ik ga natuurlijk niet schrijven, want dan raakt ie in de war.
Dan niets eigenlijk. Lezen en schrijven kan gewoon. Alleen is het wel een heel stuk trager geworden.

[ Voor 14% gewijzigd door reinier68 op 20-07-2023 14:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
[...]

Tja ik denk dat ik deze in 2015 gekocht heb. Dat is al acht jaar geleden! Hardware verjaart gewoon snel.
Ach.. Dat valt met dit spul wel mee. Zeker als je niet veel functie verandering hebt. Een NAS-opslag blijft een NAS-opslag. Tenzij je in de tussentijd veel andere zaken mee gaat doen. Dan kan het wel eens zo zijn dat je het spul wil vervangen. Tot nu toe gebruik ik mijn DS213+ als opslag en VPN-server. Daar hoef ik niet de nieuwste hardware voor te hebben. Het ding staat dan de meeste tijd toch te slapen als ik niet aan het werk ben.
[...]

De engste stap vind ik nu het deactiveren van de ene schijf.
Stel dat de wisseltruc niet werkt, kan ik dan die gedeactiveerde schijf weer terug in z'n behuizing klikken, zien naast de pool, en hem weer activeren? Spelen ze dan weer leuk samen op oude manier?
Zelf gewoon als "hot-swap" gedaan. NAS aan laten staan. HDD eruit. Nieuwe HDD erin. De DSM-omgeving opstarten en een "herstel" laten doen. Dat duurde een dag of 3.
[...]
Ja het syncen van oude met nieuwe schijf zal een dagje oh drie daagjes! :o duren. Daarna is de pool nog niet uitgebreid.
Ik heb ter vergelijk onder Windows genoeg met partities gespeeld, dus in theorie weet ik wel wat ik moet doen, als Synology er de interfaces maar voor heeft. Dus als beide schijven na elkaar gesynct zijn, zijn we een halve kleine week verder, en vergroot ik die pool van 1 naar 4 GB - en dat kan, dan formatteert hij niks, hè? ;)
Nee, het uitbreiden van de pool kan zonder gegevens verlies. Nadat je alle twee de schijven vervangen hebt. Je hebt nog altijd de oude HDD's met alle gegevens. Daar kan je altijd nog je NAS mee herstellen. Dat kan ook een tijdje in beslag nemen. Al met al ben je wel een weekje bezig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 15-09 14:44
reinier68 schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 14:40:
Ho, stop. je deactiveert niets! Je zet je NAS uit (na de backup), haalt je disken eruit (wel ff sticker erop wat disk1 en 2 is), dan nieuwe disken erin. Boel opbouwen en backup terugzetten.
Volgorde maakt niet uit.

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reinier68
Kan een 216se wel hotswap? Ik heb het ooit wel geprobeerd met een 211, maar dat was geen succes :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 21:49
reinier68 schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 15:01:
Kan een 216se wel hotswap? Ik heb het ooit wel geprobeerd met een 211, maar dat was geen succes :-)
Volgens mij ondersteunt de Synology software geen hotswap. Dus geen enkele Synology doet dat.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• reinier68
GarBaGe schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 15:22:
[...]

Volgens mij ondersteunt de Synology software geen hotswap. Dus geen enkele Synology doet dat.
Dat is nonsens (sorry). Heel veel synology's ondersteunen hot swap, daarom zitten de disken ook in drive bays.. Alleen voor deze modellen waarin de disken geschroefd zijn, vraag ik het me af.

Proces wordt dan: NAS uitzetten, disk eruit, nieuwe erin. NAS starten (alarm piep gaat af) en rebuild starten.
Als ie klaar is, dan hetzelfde doen met de 2e disk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
[...]

Nou.. Al een paar keer gedaan: DS212+, DS216+, DS218+. Nooit problemen meegehad. Iedere keer van een kleinere HDD naar een groter volume.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16-09 11:49
Ik ben er uit, denk dat ik de DS215J nog even blijf gebruiken.
De disken zit ik te denken aan de hier genoemde Toshiba MG08 SATA (512e) 16TB.
Nu zie ik gemengde berichten over het maximum TB disk die de DS215J aan kan.

Als ik dit moet geloven zou het kunnen, maar dat kan natuurlijk ook 2x8TB zijn..

https://kb.synology.com/e...le_volume_size_limitation

Iemand hier praktijk ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Een volume kan in deze Nas maximaal 16TB zijn.
Als je op die twee 16TB disken in storagepool in SHR maakt kun je daar dus precies een volume op aanmaken.
Als je geen SHR wilt gebruiken(onverstandig), dan kun je gewoon twee volumes van 16TB maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
Ben(V) schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 21:18:
Een volume kan in deze Nas maximaal 16TB zijn.
Als je op die twee 16TB disken in storagepool in SHR maakt kun je daar dus precies een volume op aanmaken.
Als je geen SHR wilt gebruiken(onverstandig), dan kun je gewoon twee volumes van 16TB maken.
Mijn huidige volume is gebaseerd op RAID-1 (met gegevensbescherming - staat er achter).
ik neem even aan dat het niet mogelijk is om na het vervangen van de defecte disk uit deze RAID-1 het om te zetten naar SHR. Dan kan ik wellicht beter in 1 keer beide disken vervangen en via het netwerk mijn backup terugzetten op het nieuwe volume?

Edit: Ik zie / lees dat bij een 2 disk NAS nou niet 1-2-3 voordelen van SHR. Dit lijkt vooral interessant als je een 4+ disk NAS hebt en je disk space optimaal wil benutten.

[ Voor 11% gewijzigd door Lord_Dain op 20-07-2023 21:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Klopt,
SHR is de default dus ooit het je bewust voor Raid 1 gekozen, maar dat had geen enkel voordeel.

Kan alleen van belang zijn als je de disken ooit naar een 4 bay Nas wilt migreren.

[ Voor 94% gewijzigd door Ben(V) op 20-07-2023 21:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-08 16:48
[...]

Je kunt onder DSM 6.2 onder opslagbeheer bij "HDD/SDD" gewoon een disk deactiveren, verwijderen en dan een nieuwe schijf toevoegen.

Of je trekt de juiste schijf er gewoon uit, werkt ook ;)

Dat is bij mijn 1512+.

Zelfs een 211+ heeft hot swap, 211 niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Zou ik toch echt niet doen als je geen Synology met hot swap functionaliteit hebt.

Hot swap zit op alle plus en rackmount modellen, alle andere modellen moeten eerst een shutdown krijgen voor je disken swaped.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
Ben(V) schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 15:06:
Zou ik toch echt niet doen als je geen Synology met hot swap functionaliteit hebt.

Hot swap zit op alle plus en rackmount modellen, alle andere modellen moeten eerst een shutdown krijgen voor je disken swaped.
Ook een 5 jaar oude 418 non-Plus is al hot-swappable.

Zo goed als alle varianten waarbij de schijven op een tray zit die je er gemakkelijk uit kunt halen (in tegenstelling tot vastgeschroefd) ondersteunen hot-swap.

Alleen de j-tjes niet.

Maar goed, het ging natuurlijk vooral om de bewering dat Synology het niet ondersteunt omdat de software dat niet doet.

[ Voor 9% gewijzigd door White Feather op 21-07-2023 16:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-09 18:35
Wat @White Feather zegt, hotswap bays zitten op de desktop modellen ook - alleen de NVM-e insteekkaarten zijn hier een uitzondering op maar die trek je er ook niet 1-2-3 uit.

Nu we het toch daarover hebben :7 ik gebruik twee 512Gb SSD nvm-e drives als R/W cache maar ben er na een klein jaar al weer doorheen qua levensduur. Dit komt vooral omdat ik er ook camera's aan heb hangen die dus ook alle beelden via de cache laten lopen. Ik kan alleen niet achterhalen of ik bepaalde data wel/niet via de cache kan laten lopen, het lijkt een systeembrede alles-of-niets situatie.

Verder heb ik een DS1517+ met 4 x 4Tb drives erin en overweeg ik over te stappen op een nieuwer model, alleen echt heel spannend zijn die niet. Enige voordeel wat ik zou zien is om een fullflash NAS te regelen, dan is cache niet zo boeiend meer en kan ik ook toe met een piepkleine behuizing. Weet iemand of Synology een NVMe NAS gaat bieden? Of zijn er mensen die een Synology fullflash draaien en wat voor DPWD drives gebruik je dan?

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gynnad
Ik zit er aan te denken om 1 van de HDDs te vervangen door een SSD om daar de OS, containers (Docker) en VMs op te draaien, dit zou aanzienlijke performance winst moeten geven tegenover een HDD.

Nu zit ik te denken om uitvoering: WD Red SA500 2,5" 1TB te nemen, 1TB lijkt mij meer dan voldoende als ik de andere schijf(en) voor opslag gebruik,

Zou ook voor de 500GB kunnen gaan, maar dat scheelt 'maar' 23 euro, de 2TB is wel echt aanzienlijk duurder.

Zie ik iets over het hoofd of zijn er nog alternatieve waar ik naar zou moeten kijken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 06:36
Gynnad schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 19:32:
Ik zit er aan te denken om 1 van de HDDs te vervangen door een SSD om daar de OS, containers (Docker) en VMs op te draaien, dit zou aanzienlijke performance winst moeten geven tegenover een HDD.

Nu zit ik te denken om uitvoering: WD Red SA500 2,5" 1TB te nemen, 1TB lijkt mij meer dan voldoende als ik de andere schijf(en) voor opslag gebruik,

Zou ook voor de 500GB kunnen gaan, maar dat scheelt 'maar' 23 euro, de 2TB is wel echt aanzienlijk duurder.

Zie ik iets over het hoofd of zijn er nog alternatieve waar ik naar zou moeten kijken?
Heb je in kaart gebracht wat je bottleneck is?

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A. Qonsaides
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13-09 11:31
Gynnad schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 19:32:

Als de schijf 24/7 moet draaien zou ik ook het stroomgebruik vergelijken. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferra
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Iemand een idee waarom foto's en filmpjes in Synology Photos soms niet laden of na elke 2 seconden moeten bufferen? Ik krijg het niet voor elkaar om alles vloeiend te krijgen, ondanks dat hij alles geïndexeerd zou moeten hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07:09

Wildfire

Joy to the world!

Zijn er toevallig serverproblemen bij Synology? De Active Insight website werkt niet meer, kan niet inloggen, krijg dan error 500. En in DSM 7 op mijn NAS zie ik opeens staan dat ik niet geregistreerd zou zijn voor Uitgebreide Garantie Plus, terwijl ik dat wel ben. Vreemd genoeg kan ik wel normaal op mijn Synology account inloggen bij de Synology website en daar zie ik netjes de uitgebreide garantie staan. Lijkt me dus serverissues, kan iemand dit bevestigen?

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
Wildfire schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 14:13:
Zijn er toevallig serverproblemen bij Synology? De Active Insight website werkt niet meer, kan niet inloggen, krijg dan error 500. En in DSM 7 op mijn NAS zie ik opeens staan dat ik niet geregistreerd zou zijn voor Uitgebreide Garantie Plus, terwijl ik dat wel ben. Vreemd genoeg kan ik wel normaal op mijn Synology account inloggen bij de Synology website en daar zie ik netjes de uitgebreide garantie staan. Lijkt me dus serverissues, kan iemand dit bevestigen?
https://www.synology.com/...nology_service#c2_service

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07:09

Wildfire

Joy to the world!

Die statuspagina zegt niet alles blijkbaar. Ik heb ondertussen ook op Reddit nagevraagd en daar zijn ook anderen met dit probleem. Er is dus duidelijk iets mis bij Synology maar die server statuspagina laat dat niet zien.

-- Edit: de support forums van Synology geven ook een error 500 wanneer je probeert in te loggen. Ik heb een ticket ingeschoten bij Synology, eens kijken wanneer ik antwoord krijg (en wat dat antwoord is :P).

[ Voor 20% gewijzigd door Wildfire op 22-07-2023 17:01 ]

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gynnad
John245 schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 07:23:
[...]

Heb je in kaart gebracht wat je bottleneck is?
Ik moet nog 1 nieuwe schijf bijkopen en op basis van posts in dit topic zag ik dat de SSD behoorlijk verschil maakt bij het gebruik van Docker/VMs - vandaar dat ik daar direct voor wil gaan i.p.v. een standaard HDD bij te zetten.
A. Qonsaides schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 08:56:
[...]

Als de schijf 24/7 moet draaien zou ik ook het stroomgebruik vergelijken. ;)
Reden dat ik bij de uitvoering: WD Red SA500 2,5" 1TB ben uitgekomen is dat deze zo ontwikkeld is dat hij goed functioneert in een NAS / deze zo gemaakt is dat deze 24/7 kan functioneren.

Ik weet alleen niet goed wat evt. alternatieve zijn / hoe je goed kunt zien of een SSD gebouwd is om goed te functioneren in een NAS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
Gynnad schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 17:30:
[...]

Ik moet nog 1 nieuwe schijf bijkopen en op basis van posts in dit topic zag ik dat de SSD behoorlijk verschil maakt bij het gebruik van Docker/VMs - vandaar dat ik daar direct voor wil gaan i.p.v. een standaard HDD bij te zetten.

[...]

Reden dat ik bij de uitvoering: WD Red SA500 2,5" 1TB ben uitgekomen is dat deze zo ontwikkeld is dat hij goed functioneert in een NAS / deze zo gemaakt is dat deze 24/7 kan functioneren.

Ik weet alleen niet goed wat evt. alternatieve zijn / hoe je goed kunt zien of een SSD gebouwd is om goed te functioneren in een NAS.
Weet niet welke NAS je heb maar een m2 nvme ssd geeft pas echt snelheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gynnad
John245 schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 18:19:
[...]

Weet niet welke NAS je heb maar een m2 nvme ssd geeft pas echt snelheid.
Daar ben ik mij van bewust, alleen heeft mijn NAS geen m2 slot, vandaar de keuze voor een SATA SSD.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• White Feather
Gynnad schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 17:30:
[...]
Waarom zou een SSD niet 24/7 kunnen functioneren? Het is niet alsof hij iedere dag pauze nodig heeft.

Het gaat bij er ssd vooral om het aantal writes wat je er op kunt doen.

Bij hdd heb je wel nog echte NAS-varianten, verschil met consumenten-hdd:
- geluid is minder belangrijk, dus ze zijn vaak luidruchtiger maar wel sneller dan hun consumenten-broertjes
- ze zijn vaak beter gebalanceerd/ze kunnen beter tegen vibraties, iets dat bij veel hdd in 1 kast problemen zou kunnen opleveren (wordt tenminste beweerd).
- ze gaan niet om de haverklap in powersave, waardoor er minder slijtage is
- ze gaan niet zelf proberen een foute sector te recoveren en zo heel het systeem plat leggen, ze laten de recovery aan de Raid-controller over.

Ik zie bijzonder weinig van deze argumenten nog bestaan bij SSD’s.

Het gaat daar meer om aantal writes en caching.

Ik weet niet welke caching je wilt gaan doen, maar afhankelijk van de vorm heb je er minimaal 1 of 2 nodig (1 bij read-only, 2 bij write-only):

https://kb.synology.com/n...ns_for_Creating_SSD_Cache

[ Voor 8% gewijzigd door White Feather op 22-07-2023 19:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sweetdude
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16-09 13:20
sweetdude schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 17:08:
Heeft iemand toevallig iets vernomen of er een update van photos zit aan te komen?
Deze gebruikt nog altijd de nodejs v12. Gezien de ouderdom en EOL status ervan wordt het wel eens tijd.
Niemand? ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijst
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:59
Iemand een idee waar ik overheen kijk?
L2TP VPN werkt. OpenVPN niet, dit werkte altijd, tot de laatste update.
Ik kom niet eens op de server lijkt het.
Synology, OpenVPN scherm. Ik exporteer de config en zet mijn IP erin. Encryption nu op auto, maar ook andere varianten geprobeerd.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3FndwKNn9xMPQojW2GGQOPcWq-A=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZcjBaRMbwX4CpABSAgmok4dG.png?f=fotoalbum_large

Accounts hebben privilege:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5iiHjikvYdjvmiJfR0eYPkzffSI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/U7G158FmWGnIAw1rXJ4d85pO.png?f=fotoalbum_large

Firewall, zowel aan (met VPN poorten open) als uit maakt geen verschil:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y8tb0wdsO7pFIBU1rcJh4r1ZACY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/vRYzTsnBRmvgMhYADcUfI21c.png?f=user_large

Port forward bij Ziggo:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zMasIdceWzrmwekSX0X7QK0OtQM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5O9oKaiOODZUjamR9aWn807Z.png?f=fotoalbum_large

Ook geprobeerd met het lokale ip-adres (dus direct naar NAS, niet via Router), ook geen vermeldingen in de VPN log. Testen buitenom via de router doe ik vanaf telefoon op 5G.

Enige dat vaag is: bij connecten in de OpenVPN app vraagt hij om een External Server Certificate, maar als ik select kies kan ik niks selecteren.
Kan me ook niet herinneren dat ik zoiets ook aangemaakt heb.

Openvpn config, local:
dev tun
tls-client
remote 192.168.0.123 1194
redirect-gateway def1
redirect-gateway ipv6
pull
proto udp
script-security 2
reneg-sec 0
cipher AES-256-CBC
auth SHA256
auth-user-pass
client cert not required
comp-lzo
<ca>
-----BEGIN CERTIFICATE-----
sdsfdsf
-----END CERTIFICATE-----
</ca>

OpenVPN log:
[Jul 23, 2023, 20:24:56] START CONNECTION

[Jul 23, 2023, 20:24:56] ----- OpenVPN Start -----
OpenVPN core 3.git::081bfebe ios arm64 64-bit

[Jul 23, 2023, 20:24:56] OpenVPN core 3.git::081bfebe ios arm64 64-bit

[Jul 23, 2023, 20:24:56] Frame=512/2048/512 mssfix-ctrl=1250

[Jul 23, 2023, 20:24:56] UNUSED OPTIONS
1 [tls-client]
5 [pull]
7 [script-security] [2]

[Jul 23, 2023, 20:24:56] EVENT: RESOLVE
[Jul 23, 2023, 20:24:56] Contacting 192.168.0.123:1194 via UDP
[Jul 23, 2023, 20:24:56] EVENT: WAIT
[Jul 23, 2023, 20:24:56] Connecting to [192.168.0.123]:1194 (192.168.0.123) via UDPv4
[Jul 23, 2023, 20:25:06] Server poll timeout, trying next remote entry...
[Jul 23, 2023, 20:25:06] EVENT: RECONNECTING
[Jul 23, 2023, 20:25:06] EVENT: RESOLVE
[Jul 23, 2023, 20:25:06] Contacting 192.168.0.123:1194 via UDP
[Jul 23, 2023, 20:25:06] EVENT: WAIT
etc..

[ Voor 24% gewijzigd door matthijst op 23-07-2023 20:27 ]

Haters everywhere but I don’t really care

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
  • Registratie: Januari 2008
  • Nu online
Zijn er nog dingen waar jullie op letten bij het aanschaffen van een externe SSD voor backups?

Ik zou zelf zeggen dat ik gewoon de goedkoopste kan nemen, aangezien hij enkel domweg een backup hoeft op te slaan. Het enige waar ik zelf nog aan denk, is dat hij enigszins snel is, zodat backup snel zijn gemaakt, en eventueel snel terug te zetten zijn.

Of zijn er toch nog andere dingen van belang om op te letten?

Als je dit kunt lezen, dan werkt mij Signature!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Bedenk dat een ssd niet gemaakt is om zonder power te werken, dus misschien niet de juiste media voor backup afhankelijk hoe je het gebruikt.

Volgens de jedec moet een ssd minimaal een jaar zijn data behouden zonder spanning met een FFR (Functional Failure Rate) kleiner dan 3% bij 30 graden omgeving temperatuur.

Persoonlijk vind 3% veel te groot om mijn backup aan toe te vertrouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
  • Nu online
Ben(V) schreef op maandag 24 juli 2023 @ 11:30:
Bedenk dat een ssd niet gemaakt is om zonder power te werken, dus misschien niet de juiste media voor backup afhankelijk hoe je het gebruikt.

Volgens de jedec moet een ssd minimaal een jaar zijn data behouden zonder spanning met een FFR (Functional Failure Rate) kleiner dan 3% bij 30 graden omgeving temperatuur.

Persoonlijk vind 3% veel te groot om mijn backup aan toe te vertrouwen.
Dus dan toch liever een standaard harde schijf gebruiken? Ik heb nu een Externe 2,5" HDD, en op zich werkt hij wel fijn, maar als je hem 1x zou laten vallen, dan is zo`n schijf wel kapot. Daarnaast is hij ook niet echt snel met backups maken of terug zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Als je een USB 3 disk hebt is hij niets langzamer dan je Nas disken of heb je daar ook allemaal ssd's in zitten?
Ook dat zou tamelijk zinloos zijn, omdat de snelheid daarvan door je netwerk bepaalt wordt.

En 2,5 inch disken kunnen wel tegen een stootje, ik heb er meerdere keren een laten vallen en nooit problemen mee gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vweereld
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14-09 19:59
Ik heb in het "check je SMART" topic een screenshot geplaatst met de status van de twee WD Red schijven in mijn Synology DS214 maar helaas daar geen reactie. Zou iemand hier eens naar kunnen kijken. Want ik twijfel over een nieuwe NAS met nieuwe schijven vanwege de leeftijd of gewoon doordraaien met de huidige setting. Tot op heden draait namelijk het zaakje al bijna 9 jaar 24/7 probleemloos zijn rondjes.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TLv3T1Ivevi26ADDbD768zqvq7g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/X3YB2qjkHTas9JGVLM6aLuo2.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BuMBXlEmbLploXzGsggjuTjXDB0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mp1OxeEcFzw2Iuqxw3aJhDBa.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Niks mis mee, gewoon lekker door draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 21:49
vweereld schreef op maandag 24 juli 2023 @ 12:05:
Ik heb in het "check je SMART" topic een screenshot geplaatst met de status van de twee WD Red schijven in mijn Synology DS214 maar helaas daar geen reactie. Zou iemand hier eens naar kunnen kijken. Want ik twijfel over een nieuwe NAS met nieuwe schijven vanwege de leeftijd of gewoon doordraaien met de huidige setting. Tot op heden draait namelijk het zaakje al bijna 9 jaar 24/7 probleemloos zijn rondjes.
Puur op basis van de Power On Hours (70.000 uur -> 8 jaar) hoef je ze nog niet te vervangen.
Alhoewel ze niet het eeuwige leven hebben... :)
In mijn eigen geval krijg ik problemen met te weinig opslagruimte na 5 a 6 jaar.
Dan vervang ik de schijven voor een maatje groter.

Draai je wel de Extended SMART test, dus inclusief de oppervlakte scan?
Zou ik wel doen. Zo 1x per maand of 1x per kwartaal.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter-rm
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 00:52
het enige wat hoog i zijn de power-on hours (8 a 9 jaar), verder niets mis mee. Bij mij draaien er ook nog een paar WDreds met 65k+ uren foutloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vweereld
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14-09 19:59
De Power on hours is inderdaad hoog. De waarde die ervoor staat staat bij de ene schijf op 004 en bij de andere op 007. Begint deze waarde bij een nieuwe schijf niet op 100 om vervolgens af te tellen naar 0 en dat dan het einde nadert?
De extended Smart test voor beide schijven heb ik voor het laatst in april gedaan en waren foutloos.

[ Voor 17% gewijzigd door vweereld op 24-07-2023 13:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
  • Nu online
Weet iemand trouwens hoe het kan dat als ik via het thuisnetwerk via de DDNS verbinding probeer te maken, dat hij het certificaat niet vindt? De DDNS link werkt wel, maar hij geeft als certificaat mijn router aan.

Van buitenaf werkt alles wel, en ook via VPN werkt alles naar behoren. Eerder heb ik het wel eens werkend gehad, maar snap dus niet waarom het nu niet werkt. Het liefst heb ik alles wel werkend, want wordt altijd gek van de SSL meldingen.

Mocht het handig zijn qua info: Ik maak ook gebruik van een PiHole, en heb een Unifi Dream Machine router.

[ Voor 11% gewijzigd door Wachten... op 24-07-2023 14:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kjeltonline
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 09-09 22:09
Ik heb ook een Synology SMART vraagje.
Ik heb een DS1522+ met drie 4TB QVO SSDs draait 24/7 vanaf geloof maart dit jaar.
Bij één van de drie drives krijg ik in het health rapport nu twee events van een "drive reconnection count".
In de SMART report wordt deze onder 199 CRC Error Count opgeslagen.

Als ik hier op google kom ik het een aantal keer tegen , die persoon heeft hem zelfs naar Samsung gestuurd en twee maanden later terug gekregen, niets aan de hand.
Ik vind het vreemd dat het maar 1 van de drie drives betreft, kennelijk niet iets om garantie te claimen maar kan iemand hier iets zinnigs over zeggen wat het betekent en of het inderdaad onschuldig is ?

Edit: extended SMART test zegt healthy.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Sj9jj3VcRZWI50TDx9toVrbVPSU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6Qcpq5YsDiwBB0Ep37kISXc5.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/88FMVkGWrXv35uOdJRC1S25e4VA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AvDZHOOaZyRGO6yJmdQmTTyf.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• baszie
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 27-08 17:23
Hi medetweakers,

Ik heb een DS720+ met 2 maal een Samsung 980 1TB M.2 er in
Ik heb deze M.2s al een tijdje draaien als volume ipv cache en alles werkte prima tot ik vandaag m'n DS een keertje weer een reboot gaf... Beide volumes zijn nu niet meer beschikbaar en na een paar pogingen ook niet meer te recoveren of zo (synopartition,mdadm,)... Heb van alles wel een backup maar vroeg mij of of ik de enige ben die dit meemaakt en/of er een oplossing is... Zie dat die 980 M.2s niet in de compatibiliteits lijst staan van Synology maar alles werkte voorheen perfect... Ben bang dat de laatse DSM update dee M.2s geblacklist heeft of zo....

Suggesties zeer welkom.... Bedank

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OkPfNBiJwUrxdHE4qc7T_LbyYSk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8E2gsk5lR7DTWb3uizREUnvG.png?f=fotoalbum_large

Edit:
Ik ga eerst eens even dit scriptje proberen:
https://github.com/007revad/Synology_HDD_db

Edit2:
Ok, dat heeft enigszins geholpen... M.2 drives worden ieder geval weer herkend en nu zelfs gezien als compatible. Originele data partities konden helaas niet meer gered/gemount worden maar gelukkig is daar de backup die nu kan doen waar ie bedoeld voor is...

[ Voor 34% gewijzigd door baszie op 26-07-2023 22:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quetensky
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 05-09 16:10
remcio schreef op zondag 2 juli 2023 @ 22:36:
[quote]Hoogheid schreef op zondag 2 juli 2023 @ 21:28:
[...]

Mijn zoekfunctie in Download Station werkt echt al maanden niet. Ik ben er toen een hele tijd mee bezig geweest om het op te lossen. Maar dat is niet gelukt. Ik voeg nu handmatig magnet-links toe.

ik zat te denken aan dsm volledig te herinstaleren, maar de data te bewaren
Heb ik ook en ik restart de Syno en hoppa, het werkt weer. Geen idee waar het aanligt. Gebeurd gewoon regelmatig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gynnad
TweakerCarlo schreef op maandag 20 februari 2023 @ 11:16:
Vandaag is mijn 2de Samsung evo 870 2TB er plots mee opgehouden -> read only mode na 9600 uur met 25TBW. De andere stopte er al mee naar 3000 uur 15TBW. Ondanks de maandelijkse datascrubbing en quick smart test niet opgemerkt. Gelukkig voor een raid1 gekozen toen der tijd want hier draaien wat VM's op.

Dit gaat wat geld kosten dus wil het graag beter uitzoeken deze keer voordat ik weer falende disks aankoop of ga voor een situatie die afgeraden word. Weg van Samsung want wil hier niet elk half jaar tegen aan lopen. Schijnbaar hebben deze disks sinds eind vorig jaar een andere firmware en controller maar ben er klaar mee.

Nu ga/wil ik overstappen op de WD sa500.
Hoe zijn de ervaringen met deze WD SSD's?
Ik ben benieuwd voor welke SSD je uiteindelijk bent gegaan, is het de uitvoering: WD Red SA500 2,5" 2TB geworden? Waarom heb je niet de uitvoering: Seagate IronWolf 125 SSD 1TB overwogen? Deze lijkt qua specs een net wat betere keuze te zijn, Total Bytes Written (TBW) is aanzienlijk hoger dan die van de WD Red en qua energie is hij net wat zuiniger.

[ Voor 5% gewijzigd door Gynnad op 27-07-2023 14:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoogheid
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 22:24
Quetensky schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 14:28:
[...]

Heb ik ook en ik restart de Syno en hoppa, het werkt weer. Geen idee waar het aanligt. Gebeurd gewoon regelmatig.
Bedankt nog voor jouw reactie. Zodra ik terug ben van mijn welverdiende vakantie ga ik dit eens uitproberen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mickjuh
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 09-09 16:55

mickjuh

Good news everyone!

matthijst schreef op zondag 23 juli 2023 @ 20:02:
Iemand een idee waar ik overheen kijk?
L2TP VPN werkt. OpenVPN niet, dit werkte altijd, tot de laatste update.
Ik kom niet eens op de server lijkt het.
Synology, OpenVPN scherm. Ik exporteer de config en zet mijn IP erin. Encryption nu op auto, maar ook andere varianten geprobeerd.
[Afbeelding]

Accounts hebben privilege:
[Afbeelding]

Firewall, zowel aan (met VPN poorten open) als uit maakt geen verschil:
[Afbeelding]

Port forward bij Ziggo:
[Afbeelding]

Ook geprobeerd met het lokale ip-adres (dus direct naar NAS, niet via Router), ook geen vermeldingen in de VPN log. Testen buitenom via de router doe ik vanaf telefoon op 5G.

Enige dat vaag is: bij connecten in de OpenVPN app vraagt hij om een External Server Certificate, maar als ik select kies kan ik niks selecteren.
Kan me ook niet herinneren dat ik zoiets ook aangemaakt heb.

Openvpn config, local:
dev tun
tls-client
remote 192.168.0.123 1194
redirect-gateway def1
redirect-gateway ipv6
pull
proto udp
script-security 2
reneg-sec 0
cipher AES-256-CBC
auth SHA256
auth-user-pass
client cert not required
comp-lzo
<ca>
-----BEGIN CERTIFICATE-----
sdsfdsf
-----END CERTIFICATE-----
</ca>
Ik zou eens proberen om een nieuwe export te maken van jouw config. In die config file bovenin alleen jouw externe IP adres in te vullen. Importeer die ovpn file in je applicatie. Bij missing certificate kies je continue.

Probeer anders deze er eens uit te halen;
redirect-gateway def1
redirect-gateway ipv6
client cert not required

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppeterr
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 05:57
baszie schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 19:55:
Hi medetweakers,

Ik heb een DS720+ met 2 maal een Samsung 980 1TB M.2 er in
Ik heb deze M.2s al een tijdje draaien als volume ipv cache en alles werkte prima tot ik vandaag m'n DS een keertje weer een reboot gaf... Beide volumes zijn nu niet meer beschikbaar en na een paar pogingen ook niet meer te recoveren of zo (synopartition,mdadm,)... Heb van alles wel een backup maar vroeg mij of of ik de enige ben die dit meemaakt en/of er een oplossing is... Zie dat die 980 M.2s niet in de compatibiliteits lijst staan van Synology maar alles werkte voorheen perfect... Ben bang dat de laatse DSM update dee M.2s geblacklist heeft of zo....

Suggesties zeer welkom.... Bedank

[Afbeelding]

Edit:
Ik ga eerst eens even dit scriptje proberen:
https://github.com/007revad/Synology_HDD_db

Edit2:
Ok, dat heeft enigszins geholpen... M.2 drives worden ieder geval weer herkend en nu zelfs gezien als compatible. Originele data partities konden helaas niet meer gered/gemount worden maar gelukkig is daar de backup die nu kan doen waar ie bedoeld voor is...
Aantal weken terug, dit script ook gedraaid om een nvme als volume weer aan de gang te krijgen. Werkte in een keer goed. Vermoed dat er wellicht iets de boel verstoord heeft voor je aan de gang ging met dit script.

Maar mooi dat het weer werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeNTaL_TO
  • Laatst online: 30-08 23:52

MeNTaL_TO

The future is not set

Iemand anders met dit probleem ik heb 2 Syno's een 420J en een 214SE. Die laatste krijgt geen updates meer en hangt nog op 7.1.1, bij deze laatste kan ik in package center niet meer het onderdeel all packages openen, dan krijg ik een error met een pagina waar ik niets aan heb (http://sy.to/pkgctconnectoin). Ja hij heeft netwerk, DNS is niet het issue (zelfde als de 420J en gebruikt dezelfde NTP pool als de 420 die dit issue uiteraard niet heeft.
Beide staan op dezelfde locatie en gaan via dezelfde switch over dezelfde router.

Ligt dit nu puur dat deze geen firmware updates meer krijgt?

Wenn ist das Nunstruck git und Slotermeyer? Ja!... Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput! The Hornets of Hades have descended upon me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reinier68
MeNTaL_TO schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 18:10:
Iemand anders met dit probleem ik heb 2 Syno's een 420J en een 214SE. Die laatste krijgt geen updates meer en hangt nog op 7.1.1,
Ligt dit nu puur dat deze geen firmware updates meer krijgt?
De 214SE gaat tot maximaal DSM 7.1.1-42962 Update 6, denk niet dat Synology daar nog verder uodates vor maakt richting 7.2.

Enige wat ik kan verzinnen is misschien ene poort geblokkeerd in je router? Dat de 214 er niet doorheen mag op IP basis? Heb je de 214 al opnieuw opgestart (ik neem aan van wel).

Ik weet niet wat je precies zoekt aanpackages, maar staat het hier niet tussen: https://www.synology.com/...14se?version=7.1#packages

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Ik ben positief verrast door Synology Photos.

Wij gebruiken al jaar en dag hier DS File en Photo Back-up naar een folder op de Syno. Ik heb dit afgelopen dagen verplaatst naar de nieuwe app - maar wat fijn dat je nu goed kan zoeken en een goed overzicht hebt.

Nog niet zo goed als Apple foto's zelf, maar een goeie tweede om zelf je back-up lokaal op te slaan. (daarna weer naar C2 en een USB disk :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje112
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16-09 19:03
Sinds kort (vandaag) ook weer een Synology draaien, een 1520+ om mijn oude 3412 te vervangen. Stroom is niet gratis tegenwoordig..

In het package center krijg ik steeds de foutmelding dat er geen verbinding gemaakt kan worden. Alles uit deze link geprobeerd en de firewall staat uit..

Zie ik iets over het hoofd?

https://kb.synology.com/n...connect_to_Package_Center

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nicap
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16-09 19:32

Nicap

Tsssk....

jantje112 schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 20:32:
Sinds kort (vandaag) ook weer een Synology draaien, een 1520+ om mijn oude 3412 te vervangen. Stroom is niet gratis tegenwoordig..

In het package center krijg ik steeds de foutmelding dat er geen verbinding gemaakt kan worden. Alles uit deze link geprobeerd en de firewall staat uit..

Zie ik iets over het hoofd?

https://kb.synology.com/n...connect_to_Package_Center
Ik heb exact hetzelfde. Heb al die stappen al geprobeerd. Zover de statuspagina van Synology laat zien zou er geen storing zijn. Heb PiHole ook al uitgeschakeld, maar dat helpt ook niet.
Het controleren op nieuwe versies lukt btw ook niet.

Geen flauw idee waarom hij deze melding geeft.

[ Voor 3% gewijzigd door Nicap op 28-07-2023 20:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje112
Nicap schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 20:45:
[...]

Ik heb exact hetzelfde. Heb al die stappen al geprobeerd. Zover de statuspagina van Synology laat zien zou er geen storing zijn. Heb PiHole ook al uitgeschakeld, maar dat helpt ook niet.
Het controleren op nieuwe versies lukt btw ook niet.

Geen flauw idee waarom hij deze melding geeft.
Een externe "repo" werkt trouwens ook niet. (synocommunity)

Heeft het bij jou wel gewerkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nicap

Nicap

Tsssk....

jantje112 schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 20:48:
[...]

Een externe "repo" werkt trouwens ook niet. (synocommunity)

Heeft het bij jou wel gewerkt?
Ik heb net een nieuwe nas(923+). Ik heb geen synocommunity meer vanwege docker.
Mijn "oude" DS414 laat in Package center wel alle packages zien. Ook de synocomunnity.

Heb net de 923+ voorzien van de laatste update, maar ook dat verhelpt het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje112
Nicap schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 20:54:
[...]

Ik heb net een nieuwe nas(923+). Ik heb geen synocommunity meer vanwege docker.
Mijn "oude" DS414 laat in Package center wel alle packages zien. Ook de synocomunnity.

Heb net de 923+ voorzien van de laatste update, maar ook dat verhelpt het niet.
Heel vreemd, maar bij mij werkt het nu " opeens " wel.. Heb in de tussentijd niets gereboot, dus ik vermoed toch een storing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nicap

Nicap

Tsssk....

jantje112 schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 21:01:
[...]

Heel vreemd, maar bij mij werkt het nu " opeens " wel.. Heb in de tussentijd niets gereboot, dus ik vermoed toch een storing.
Lol, net een nherstart gedaan. De tweede, want met de uodaste was hij ook al herstart.
Werkte het nog steeds niet. Zie ik net je berichtje. Denk laat ik eens opnieuw kijken. En ja hoor. Nu laat ie ze wel zien. Gister en eergister in elk geval niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje112
Nicap schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 21:03:
[...]

Lol, net een nherstart gedaan. De tweede, want met de uodaste was hij ook al herstart.
Werkte het nog steeds niet. Zie ik net je berichtje. Denk laat ik eens opnieuw kijken. En ja hoor. Nu laat ie ze wel zien. Gister en eergister in elk geval niet.
Opgelost dus :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nicap

Nicap

Tsssk....

Mwoah... ik zie overal hetzelfde icoontje bij staan. En checken op een update geeft ook nog steeds aan mislukt.
Maar ja, alles werkt verder wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeNTaL_TO

MeNTaL_TO

The future is not set

reinier68 schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 19:56:
[...]

De 214SE gaat tot maximaal DSM 7.1.1-42962 Update 6, denk niet dat Synology daar nog verder uodates vor maakt richting 7.2.

Enige wat ik kan verzinnen is misschien ene poort geblokkeerd in je router? Dat de 214 er niet doorheen mag op IP basis? Heb je de 214 al opnieuw opgestart (ik neem aan van wel).

Ik weet niet wat je precies zoekt aanpackages, maar staat het hier niet tussen: https://www.synology.com/...14se?version=7.1#packages
Ik weet dat ik verder geen upgrades krijg, maar had verwacht dat ik mijn packages wel kan upgraden.
Geen port geblokkeerd, dan zou mijn 420J er ook last van moeten hebben.

Als voorbeeld heeft de SMB package op mijn 420 recent een update gehad en op de 214 niet (11/7/23 vs 28/4/23).
Herstarten had ik al een keer gedaan, maar dat heeft het helaas niet verholpen.
Zou ook niet weten waarom het opeens niet meer werkt, de 214 is waar mijn onsite backup heen gaat, en die heeft tot nu toe altijd geupdate, ik heb vandaag wel update 6 geinstalleerd, wellicht dat daar wat verkeerd in zit. Anders maak ik wel een support ticket aan.

Wenn ist das Nunstruck git und Slotermeyer? Ja!... Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput! The Hornets of Hades have descended upon me

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ComTech
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:44
Hmm hier ook vreemde dingen met package center updates en dsm updates.
Op een virtual DSM kan ik helemaal geen package meer zien in het package center. (connection error).
En op een "echte" synology gaat updaten of installeren heel moeilijk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eZE-CsBY_fRgUfWtis-6OA-yW34=/800x/filters:strip_exif()/f/image/chIU1uHZVRTltdsPuWboyLHh.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l8gXvvWowHEM3NjM4GjukPndPRY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/AmNlEtPj1H1Xd8CqA3BnT5ss.png?f=fotoalbum_large

Update van DSM zoeken geeft ook een verbindingsfout en er is echt wel internetverbinding.
Misschien maar gewoon een support ticket inschieten bij synology.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wachten...
  • Nu online
Voor diegene die erop gewacht hebben.

Object recognition is terug bij Synology photos versie 1.5.0-0489 .

Er worden ook automatisch albums gemaakt
Let er wel op of je NAS het ondersteund, want niet iedere NAS kan deze feature gebruiken (staat een

@Vorkie dan vindt je deze update ook wel handig ;)

Ik ben ook zeer te spreken over Synology photos. Het enige wat ik echt jammer vind, is dat het je echt veel klicks kost om facial recognition aan iemand te koppelen. Hij vraagt namelijk "who is this". Dan moet je er op klikken, vervolgens kom je in een andere omgeving waar je weer op "who is this" moet klikken, en daarna kun je pas zoeken.

Nu klinkt dit niet als een ramp. Maar hij vindt hier over een paar maanden zomaar 200 personen die ik moet taggen. Waarom niet 1x klikken op "who is this" en dan je dan direct op naam kunt zoeken om te mergen.

[ Voor 73% gewijzigd door Wachten... op 29-07-2023 08:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Wachten... schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 08:15:
Voor diegene die erop gewacht hebben.

Object recognition is terug bij Synology photos versie 1.5.0-0489 .

Er worden ook automatisch albums gemaakt
Let er wel op of je NAS het ondersteund, want niet iedere NAS kan deze feature gebruiken (staat een

@Vorkie dan vindt je deze update ook wel handig ;)

Ik ben ook zeer te spreken over Synology photos. Het enige wat ik echt jammer vind, is dat het je echt veel klicks kost om facial recognition aan iemand te koppelen. Hij vraagt namelijk "who is this". Dan moet je er op klikken, vervolgens kom je in een andere omgeving waar je weer op "who is this" moet klikken, en daarna kun je pas zoeken.

Nu klinkt dit niet als een ramp. Maar hij vindt hier over een paar maanden zomaar 200 personen die ik moet taggen. Waarom niet 1x klikken op "who is this" en dan je dan direct op naam kunt zoeken om te mergen.
Thx! Mijn Syno wordt ondersteund, heb gelukkig ook 8GB ipv de 2GB van de 1817+ :-)
These models come with two default memory capacities of 2 GB and 8 GB. Only the model with 8 GB memory capacity supports object recognition. You may upgrade the model with 2 GB memory capacity to a minimum of 4 GB to acquire the object recognition feature.
Ik krijg op de computer browser gewoon een dropdown lijstje met de namen op de hoofdpagina als je drukt op “wie is dit” . In de app is het inderdaad nog een extra pagina.

[ Voor 11% gewijzigd door Vorkie op 29-07-2023 08:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wachten...
  • Nu online
Vorkie schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 08:49:
[...]

Thx! Mijn Syno wordt ondersteund, heb gelukkig ook 8GB ipv de 2GB van de 1817+ :-)

[...]

Ik krijg op de computer browser gewoon een dropdown lijstje met de namen op de hoofdpagina als je drukt op “wie is dit” . In de app is het inderdaad nog een extra pagina.
Ja je hebt gelijk. Dit hebben ze wel al aangepast in de browser, dat was eerst niet zo.
Maar om eerlijk te zijn....Met deze mobiele wereld mag je toch bijna verwachten dat mobiel meer of evenveel prioriteit krijgt. Ik ga niet iedere week achter mijn PC zitten om foto`s te taggen. Op mobiel is dit veel makkelijker om even snel tussendoor te doen (mits dit efficiënt werkt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 22:45
Ook hier kan de NAS nu niet controleren op updates van zowel firmware als apps. Toch iets aan de hand bij Synology?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeNTaL_TO

MeNTaL_TO

The future is not set

zunrob schreef op zondag 30 juli 2023 @ 09:42:
Ook hier kan de NAS nu niet controleren op updates van zowel firmware als apps. Toch iets aan de hand bij Synology?
Wat is dan het verschil tussen 7.1.1 en 7.2? Mijn 420J op 7.2 ziet gewoon updates, op mijn 214SE op 7.1.1 de foutmelding.

Op het ticket is nog niet gereageerd, zal vermoedelijk wel wat druk zijn daar.

Welke versie software heb jij draaien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Oudere modellen krijgen geen updates meer via het control panel.
Je moet dan naar de download pagina van Synology en voor jouw Nas de nieuwe firmware downloaden en handmatig installeren.

Als je Nas te oud is is er natuurlijk helemaal geen update meer beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeNTaL_TO

MeNTaL_TO

The future is not set

Ben(V) schreef op zondag 30 juli 2023 @ 11:08:
Oudere modellen krijgen geen updates meer via het control panel.
Je moet dan naar de download pagina van Synology en voor jouw Nas de nieuwe firmware downloaden en handmatig installeren.

Als je Nas te oud is is er natuurlijk helemaal geen update meer beschikbaar.
Dit gaat niet over firmware, maar over app updates via package center.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lord_Dain
zunrob schreef op zondag 30 juli 2023 @ 09:42:
Hier ook opeens, Verbinding is mislukt, controleer uw internetverbinding. Lijkt me dat er iets is omgevallen.
Release info linkje: 504 ERROR
The request could not be satisfied.

[ Voor 9% gewijzigd door Lord_Dain op 30-07-2023 17:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zunrob
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 22:45
MeNTaL_TO schreef op zondag 30 juli 2023 @ 10:20:
[...]

Wat is dan het verschil tussen 7.1.1 en 7.2? Mijn 420J op 7.2 ziet gewoon updates, op mijn 214SE op 7.1.1 de foutmelding.

Op het ticket is nog niet gereageerd, zal vermoedelijk wel wat druk zijn daar.

Welke versie software heb jij draaien?
DS920+, met DSM 7.2-64570 Update 1 als firmware. Vreemde is dat er wel een rood bolletje bij Package Center stond. Toen ik erop klikte gaf ie dus aan dat er geen verbinding was. Lijkt er dus op alsof de verbinding verloren is gegaan ergens, en niet hersteld wordt. Of er is iets mis aan de kant van Synology?

Edit: na een herstart van de NAS werkt het weer.

[ Voor 3% gewijzigd door zunrob op 30-07-2023 23:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeNTaL_TO

MeNTaL_TO

The future is not set

zunrob schreef op zondag 30 juli 2023 @ 22:51:
[...]

DS920+, met DSM 7.2-64570 Update 1 als firmware. Vreemde is dat er wel een rood bolletje bij Package Center stond. Toen ik erop klikte gaf ie dus aan dat er geen verbinding was. Lijkt er dus op alsof de verbinding verloren is gegaan ergens, en niet hersteld wordt. Of er is iets mis aan de kant van Synology?

Edit: na een herstart van de NAS werkt het weer.
Hier helaas nog niet na een herstart, Dan toch maar wachten tot Synology een antwoord geeft op mijn ticket.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
  • Nu online
Weet iemand hier misschien wat ik verkeerd doe.
Ik heb Syncthing draaien in een docker container en alles werkt dus min of meer (ik kan in de webGUI komen)

Ik heb de onderstaande docker compose gebruikt die officieel zo staat omschreven op de website en hier de PUID, GUID en timezone aangepast, en de betreffende mappen aangemaakt in de "docker" map van mijn NAS en daarnaar verwezen in de config.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
---
version: "2.1"
services:
  syncthing:
    image: lscr.io/linuxserver/syncthing:latest
    container_name: syncthing
    hostname: syncthing #optional
    environment:
      - PUID=1000
      - PGID=1000
      - TZ=Etc/UTC
    volumes:
      - /path/to/appdata/config:/config
      - /path/to/data1:/data1
      - /path/to/data2:/data2
    ports:
      - 8384:8384
      - 22000:22000/tcp
      - 22000:22000/udp
      - 21027:21027/udp
    restart: unless-stopped

Als ik nu echter een map aan wil maken in Syncthing zoals onderstaand.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TGTFOsrhd3nyZyw403owJ_OWvNM=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/OT3zgay6CPSbSNhHg7GnJopG.png?f=fotoalbum_medium

Dan geeft hij het volgende aan. terwijl ik heb pad (de folder) wel heb aangemaakt.
Iedereen heeft ook toegang tot die shared folder, dus ik snap niet zo goed waarom ik deze melding krijg.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q5HqAaIEuz9Iz2XNfZLCTGYTkZc=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/zA7vVZnkzjgY5y5ZSUVjXYBk.png?f=fotoalbum_medium

[ Voor 34% gewijzigd door Wachten... op 31-07-2023 18:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WheeleE
  • Laatst online: 05:32

WheeleE

Dinges

Wachten... schreef op maandag 31 juli 2023 @ 18:45:
Weet iemand hier misschien wat ik verkeerd doe.
Ik heb Syncthing draaien in een docker container en alles werkt dus min of meer (ik kan in de webGUI komen)

Ik heb de onderstaande docker compose gebruikt die officieel zo staat omschreven op de website en hier de PUID, GUID en timezone aangepast, en de betreffende mappen aangemaakt in de "docker" map van mijn NAS en daarnaar verwezen in de config.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
---
version: "2.1"
services:
  syncthing:
    image: lscr.io/linuxserver/syncthing:latest
    container_name: syncthing
    hostname: syncthing #optional
    environment:
      - PUID=1000
      - PGID=1000
      - TZ=Etc/UTC
    volumes:
    ports:
      - 8384:8384
      - 22000:22000/tcp
      - 22000:22000/udp
      - 21027:21027/udp
    restart: unless-stopped

Als ik nu echter een map aan wil maken in Syncthing zoals onderstaand.
[Afbeelding]

Dan geeft hij het volgende aan. terwijl ik heb pad (de folder) wel heb aangemaakt.
Iedereen heeft ook toegang tot die shared folder, dus ik snap niet zo goed waarom ik deze melding krijg.

[Afbeelding]
Binnen de container is /volume1/openbaar onbekend. Je hebt dat pad gemapped naar interne lokaties in de container:
volumes:

Het folder path wordt dus /data1/test of /data2/test

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
Ik ben inmiddels een stukje wijzer en heb voor het vervangen van mijn defecte Seagate ST3000 disk de volgende 2 disken gevonden die w.m.b. waardige vervangers kunnen worden, voor nu maar ook mocht mijn DS215j binnenkort overlijden om evt. over te zetten naar een nieuwe NAS:

uitvoering: Toshiba MG08 SATA (512e), 16TB
uitvoering: Seagate Exos X16 SATA (Standard model), 16TB

Allebei op dit moment 16TB voor rond de 250€.

Ik neig naar de Seagate omdat ik daar goede ervaringen mee heb (daarom staan er bv. geen WD in de shortlist). Ik weet dat de EXOS een enterprise disk is eigenlijk, maar hij performed even goed tot beter vergeleken met de Seagate Ironwolf series en is ook nog eens heel goedkoop.
Iemand nog een goed argument waarom ik voor de een of de andere zou moeten kiezen?
Pagina: 1 ... 158 ... 186 Laatste

Let op:
Dit topic is onderdeel van de drie topics over Synology:In dit Vraag en Antwoord topic mogen alle vragen over Synology-producten tenzij:
  • ... het een vraag betreft over een addon package voor Synology; daar is een apart topic voor.
  • ... het een aankondiging of discussie-item betreft wat in het Nieuws en discussie topic hoort.
  • ... jouw vraag al beantwoord is in de Veelgestelde vragen (FAQ).