Op dit moment ben ik in het bezit van een DS214play en een DS220+. Beide werken nog uitstekend, maar ik loop met de DS220+ tegen de capaciteitslimiet van 4TB aan. Met het delen van back-ups met mijn vriendin en het krijgen van kinderen, vult de ruimte zich snel met foto's en filmpjes. De DS214play is als SHR ingesteld, terwijl de DS220+ als RAID1 is ingesteld.
De DS220+ is de nieuwste NAS-versie en de beschikbare ruimte hiervan moet worden vergroot. De huidige WD-schijven mogen vervangen worden door 2x16TB schijven van
Seagate, Exos X18. Voor zover ik het goed begrijp, kan dit gedaan worden door een "oude" WD-schijf te vervangen door de nieuwe Seagate, waarna deze in gebruik kan worden genomen. Als die data overzetting goed is gegaan, kan ik de andere "oude" WD-schijf vervangen door de volgende Seagate, waarna ik zonder dataverlies mijn 220+ kan blijven gebruiken, maar dan met 16TB in plaats van de huidige 4TB.
Nu komt mijn vraag en het volgende aspect. Ik wil de "oude" WD-schijven van de 220+ vervolgens verplaatsen naar de DS214play. Dit wil ik doen omdat deze schijven nog relatief nieuw zijn in vergelijking met de huidige WD-schijven in de DS214play. Hoe gaat dit in zijn werk? Kan ik de WD-schijf die ik uit de 220+ heb gehaald (inclusief data) gewoon in de DS214play schuiven, waarna DSM aangeeft wat ik met die schijf wil doen?
Met andere woorden, ik wil dat de data van de DS214play op de 220+ schijf komt te staan. Is de software zo geavanceerd dat dit automatisch gaat of moet ik data gaan wissen?
Daarnaast heb ik te maken met een SHR ingestelde DS214play Synology en een DS220+ met RAID1. Hebben jullie nog advies over eventuele aanpassingen nu ik toch aan de slag ga met deze apparaten?
Ik ben mij ervan bewust dat ik eerder voor een NAS met meer bays had kunnen kiezen. Echter, beide NAS voldoen aan mijn verwachtingen (DS214 voor documenten en dergelijke, de DS220 voor data zoals foto's en films).