[Synology] Vraag en antwoord - deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 157 ... 186 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Airw0lf
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 21:41
kraats schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 07:17:
@Airw0lf overzetten via SSH meerdere keren gedaan zonder problemen. Één keer gehad dat hij zelf een package ging herstellen, maar inhoud van de package bleef netjes behouden
Top - dank je voor de snelle reactie.

Een vraag nog: heb je dan elk package apart gedaan? Zoals hier en hier?

Of alles in een keer? En hoe?

makes it run like clockwork

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kraats
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09:12

kraats

Ik rol

@Airw0lf inderdaad per package en dan op de manier zoals je tweede linkje

Waar is Jos de Nooyer toch gebleven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reinier68
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 15-09 17:23
barchettanl schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 21:22:
Met het gevaar dat ik iets vraag wat op de voorgaande 623 pagina's ook al is beantwoord ...

Ik heb sinds 2014 een DS211j. Al 2x eerder de WD Red Plus schijven vervangen (voor grotere), maar het is zo traag allemaal. En streamen naar mijn Android televisie kan vast ook niet. Dus tijd voor een nieuwe. DS220+ of DS223? DS220j valt waarschijnlijk af.
Tweede vraag: kan ik een harddisk zo overpluggen in een nieuwe NAS met behoud van data? Wellicht verstandig om er slechts 1 over te prikken ipv beiden tegelijk en pas op termijn de andere te verhuizen?
Jups, was al beantwoord :) reinier68 in "[Synology] Vraag en antwoord - deel 3"

Je kan vaak disken wel overzetten, moet dan wel je hele pool in 1 keer. Als je nu 2 disken in SHR/RAID heb moet je ze beiden overzetten.
De Synology Assistant ziet je NAS dan als "migreerbaar". Volg de stappen en alles gaat (bijna) vanzelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barchettanl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 26-08 23:15
Oh, dat is maar 5 pagina's terug!
En vast niet geheel toevallig dat ook deze tweaker precies tussen deze 2 NAS'sen zat te twijfelen.
Bedankt!

Zelfbouw mini-ITX | i7-3770T
Fossil Carlyle HR Gen.5
Philips 55PUS6412
Sony Xperia 5 III

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Airw0lf
kraats schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 09:15:
@Airw0lf inderdaad per package en dan op de manier zoals je tweede linkje
Dat is nu gedaan en lijkt te zijn gelukt: de apps zijn actief en wijzen nu naar volume3 (was eerst volume1). Maar er blijven een aantal linken in de respectievelijke packages folder wijzen naar volume1: etc, home, tmp en var.

Zou dit nu ook volume3 moeten zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 09:07
Even een snelle check. Kijk ik in Surveillance Center in het Toepassingscenter staat er bij Device Pack de optie "Herstellen". Is dit standaard, oftewel hoort dit zo, of er is er ooit iets fout gegaan en dient het hersteld te worden?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yCAxpM6-TCQJkvHSeif3W9jFA8A=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/fAPNM55w05oOIiPvRSkJcjX5.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhapsody
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:39

Rhapsody

In Metal We Trust

zunrob schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 13:33:
Even een snelle check. Kijk ik in Surveillance Center in het Toepassingscenter staat er bij Device Pack de optie "Herstellen". Is dit standaard, oftewel hoort dit zo, of er is er ooit iets fout gegaan en dient het hersteld te worden?

[Afbeelding]
Dat zou te maken kunnen hebben met een Diskstation update. Dan is deze versie van die package niet meer ondersteund, en de fix is dan updaten. Ik vermoed dat dat ook gebeurd als je op herstellen drukt.

🇪🇺 pro Europa! | Puinhoop Veroorzaken en Vertrekken (PVV)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
Rhapsody schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 13:38:
[...]
Dat zou te maken kunnen hebben met een Diskstation update. Dan is deze versie van die package niet meer ondersteund, en de fix is dan updaten. Ik vermoed dat dat ook gebeurd als je op herstellen drukt.
Daar twijfel ik dus een beetje over. Als ik op de Synology website kijk zit dit namelijk ook een "herstel/reset" na vorige versie kunnen zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martinique
  • Laatst online: 14-09 16:31
barchettanl schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 21:22:
Met het gevaar dat ik iets vraag wat op de voorgaande 623 pagina's ook al is beantwoord ...

Ik heb sinds 2014 een DS211j. Al 2x eerder de WD Red Plus schijven vervangen (voor grotere), maar het is zo traag allemaal. En streamen naar mijn Android televisie kan vast ook niet. Dus tijd voor een nieuwe. DS220+ of DS223? DS220j valt waarschijnlijk af.
Tweede vraag: kan ik een harddisk zo overpluggen in een nieuwe NAS met behoud van data? Wellicht verstandig om er slechts 1 over te prikken ipv beiden tegelijk en pas op termijn de andere te verhuizen?
Ik ben vorige week ook geswitcht van DS212j naar een DS220+. De 220+ direct uitgebreid met 16GB extra RAM. Traagheid is echt verleden tijd nu. Ik gebruik de 220+ ook voor Docker trouwens.

Ik ben qua config opnieuw begonnen en heb op de 220+ in File Explorer de oude NAS via een gedeelde map gekoppeld en daarna data over gekopieerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Mijn encrypted shared folders zijn niet meer zichtbaar sinds ik ben geupdate naar DSM 7.1.1-42962 Update 6.

Het vreemde is dat Storage Manager zegt dat alles in orde is, maar als ik naar File Station ga, zie ik niet de folders van die volume.

Heeft iemand een idee?

Edit: Het is gelukt, ik moest de key voor de Shared Folder opnieuw importeren. Goed om te weten dat ik deze zeker niet moet verliezen.

[ Voor 20% gewijzigd door HollowGamer op 17-06-2023 12:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Airw0lf
Airw0lf schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 11:13:
[...]

De apps zijn actief en wijzen nu naar volume3 (was eerst volume1). Maar er blijven een aantal linken in de respectievelijke packages folder wijzen naar volume1: etc, home, tmp en var.

Zou dit nu ook volume3 moeten zijn?
Iemand die hier nog iets zinnigs over kan zeggen?

En ook:
De NAS wordt elke dag via een schedule af- en in-geschakeld.
Na het inschakelen is het SSD volume (d.w.z. volume3) verdwenen.
Als ik een reboot uitvoer komt ie weer terug - soms na een repair.

De twee andere (non-SSD) volumes hebben dit probleem niet.
Een daarvan is ook een volume met een enkele disk.

Voor de volledigheid: het is geen volume voor SSD caching.

Iemand een idee waarom het volume met SSD wel wegvalt en de andere niet?
Is er een oplossing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rscheper
  • Registratie: November 2007
  • Nu online
Airw0lf schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 10:42:
[...]

Iemand die hier nog iets zinnigs over kan zeggen?

En ook:
De NAS wordt elke dag via een schedule af- en in-geschakeld.
Na het inschakelen is het SSD volume (d.w.z. volume3) verdwenen.
Als ik een reboot uitvoer komt ie weer terug - soms na een repair.

De twee andere (non-SSD) volumes hebben dit probleem niet.
Een daarvan is ook een volume met een enkele disk.

Voor de volledigheid: het is geen volume voor SSD caching.

Iemand waarom het volume met SSD wel wegvalt en de andere niet?
Is er een oplossing?
Je zegt dat het geen volume voor caching is, dus je gebruikt niet de M2 slots voor dit volume? Dat doe ik namelijk wel en laatst viel het volume voor het eerst weg na een reboot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Airw0lf
rscheper schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 12:33:
[...]

Je zegt dat het geen volume voor caching is, dus je gebruikt niet de M2 slots voor dit volume? Dat doe ik namelijk wel en laatst viel het volume voor het eerst weg na een reboot.
Nee - inderdaad.
De NAS waar we hier over spreken heeft geeneens een M2 slot.
De SSD is geïnstalleerd als ware het een normale, traditionele disk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 08:19
Heeft iemand hier problemen met het updaten van DSM 7.1 naar DSM 7.2?

Hoofdzakelijk praat ik dan over de docker containers. Volgens mij hebben ze iets veranderd en heet het geen docker meer, maar ik ben bang dat er ook wat overhoop gegooid wordt en niet meer werkt.

Iemand enige ervaring die hij/zij wilt delen?

Als je dit kunt lezen, dan werkt mij Signature!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kraats
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09:12

kraats

Ik rol

@Wachten... Qua Docker geen enkel probleem. De manager is nu wat mooier en uitgebreider, maar kwam er pas na een tijdje achter dat dit veranderd was. Alles draaide gewoon zoals zou moeten.
Ik had zelf alleen problemen dat oude PHP versies uitgeschakeld waren die ik nog wel gebruikte in Webstation. Kostte weer een tijdje werk voor ik 18 jaar oude sites had omgebouwd naar een nieuwe versie

Waar is Jos de Nooyer toch gebleven?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rhapsody
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:39

Rhapsody

In Metal We Trust

Wachten... schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 22:07:

Hoofdzakelijk praat ik dan over de docker containers. Volgens mij hebben ze iets veranderd en heet het geen docker meer, maar ik ben bang dat er ook wat overhoop gegooid wordt en niet meer werkt.

Heb nog geen 7.2 geïnstalleerd, maar zie in changelog wel onderstaande;
Introducing Container Manager: Create, update, and manage containers, including multi-containers apps, with a fresh new interface. (Formerly Docker)
Hier kun je er nog wat meer over lezen: https://mariushosting.com...he-new-container-manager/

🇪🇺 pro Europa! | Puinhoop Veroorzaken en Vertrekken (PVV)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ComTech
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:44

Geen centje pijn en ik draai zo'n 15 docker containers.
Had de update al gedaan toen het nog de rc versie was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Ik heb net de update gedraaid, alles lijkt prima te werken, Docker ook (11 containers). Ik gebruikte altijd de CLI voor docker, zal dat vermoedelijk ook blijven doen. De nieuwe webinterface/GUI ("Container Manager") ziet er wel beter uit dan de vorige.

[ Voor 3% gewijzigd door begintmeta op 27-06-2023 23:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
@kraats @Rhapsody @ComTech @begintmeta

Dank voor jullie reacties. Ik heb de boel ge-upgrade, en alles werkt inderdaad nog naar behoren.

Alleen jammer om toch en paar dingen te zien bij Synology

1:
Het is erg jammer om erachter te komen dat immutable snapshots niet werkt op de DS918+.
Wat zou hier een reden voor kunnen zijn? Ik zou het namelijk echt enorm jammer vinden als ze een beveiligingstool ergens niet implementeren in de hoop dat je een nieuwe NAS koopt. Je mag toch hopen dat alles wat met beveiliging te maken heeft, ondersteund wordt op alle apparaten (mits de apparaten het hardwarematig aan kunnen). Al lijkt me dat geen probleem bij de DS918+.
Iemand enige verklaring waarom de immutable snapshots niet ondersteund worden op de DS918+?

2:
Daarnaast lijkt het erop dat ze steeds meer dingen pushen. Ik ontvang nu ineens een melding of ik ook Synology office wil installeren :S Wat zijn dat ineens voor Windows praktijken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 21:49
Wachten... schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 09:43:
@kraats @Rhapsody @ComTech @begintmeta
...
[b]Alleen jammer om toch en paar dingen te zien bij Synology

...
Ik zie inderdaad al enige tijd dat Synology een bepaalde richting op gaat, die niet per se gunstig is voor de gebruikers.
Dingen als:
1. geen universele PCIe ondersteuning meer, maar Synology proprietary formaat. (10G netwerk module)
2. Beperkingen aan de lijst van officieel ondersteunde HDDs, terwijl in theorie iedere SATA disk zou moeten werken (muv SMR disks)
3. Waarschuwingen als je disk ouder is dan 3 jaar, terwijl de disk nog in prima staat is.
4. Waarschuwingen indien je niet officieel ondersteunde geheugen modules gebruikt

Als ze in de toekomst deze richting blijven vervolgen, gaat dat voor mij wel reden zijn om naar andere merken te kijken.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
GarBaGe schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 09:56:
[...]

Ik zie inderdaad al enige tijd dat Synology een bepaalde richting op gaat, die niet per se gunstig is voor de gebruikers.
Dingen als:
1. geen universele PCIe ondersteuning meer, maar Synology proprietary formaat. (10G netwerk module)
2. Beperkingen aan de lijst van officieel ondersteunde HDDs, terwijl in theorie iedere SATA disk zou moeten werken (muv SMR disks)
3. Waarschuwingen als je disk ouder is dan 3 jaar, terwijl de disk nog in prima staat is.
4. Waarschuwingen indien je niet officieel ondersteunde geheugen modules gebruikt

Als ze in de toekomst deze richting blijven vervolgen, gaat dat voor mij wel reden zijn om naar andere merken te kijken.
Ja ik heb precies hetzelfde. Ik heb echt wel serieus geld uitgegeven aan Synology producten (ook voor anderen) maar zodra dit soort praktijken worden verricht, dan ben ik er gauw klaar mee. Ik zag nu net ook een video van Spacerex die het daar over heeft en eigenlijk exact hetzelfde zegt. Laten we echt hopen dat al dat soort video`s en reacties helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07:09

Wildfire

Joy to the world!

Docker is nu hernoemd en heet nu Container Manager en is qua interface ook aangepast. Al mijn containers (SABnzbd, Radarr, Sonarr, Smokeping) werkten na de upgrade gewoon zonder problemen.

GarBaGe schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 09:56:
[...]

Dingen als:
Dat is wel jammer ja, maar heb ik zelf niet echt een probleem mee.
Voor de meeste gebruikers is die beperking er helemaal niet, die beperking zit voornamelijk op de Enterprise modellen (8 disks of meer als ik me niet vergis). Daar worden echt de Synology drives afgedwongen.

Ik heb zelf een DS1522+ met 5x WD Red Pro 16TB, staan niet op de lijst, krijg geen waarschuwing ofzo en werkt vanzelfsprekend allemaal pico bello.
Dat is geen Synology dingetje, dat is een Western Digital dingetje en dan nog enkel met drives die WDDA aan boord hebben -- en Synology heeft WDDA in de recente DSM er alweer uitgehaald ook. En QNAP voegt die ondersteuning in de recente beta juist toe. :P
Ja en dat is ook alles, een waarschuwing die je na de boot wegklikt en alles draait dan gewoon als een tierelier. Ik draai zelfs probleemloos 64GB terwijl maximaal 32GB ondersteund wordt en daar krijg ik zelfs helemaal geen melding over.
Alsof je daar dan garanties hebt dat ze niet dezelfde dingen gaan doen. :+

[ Voor 61% gewijzigd door Wildfire op 28-06-2023 10:54 ]

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 15-09 14:44
V.w.b. docker.

De frontend heet nu inderdaad Container Manager en biedt nu ook de mogelijk om docker compose files te gebruiken om de container configuratie aan te geven. In feite wordt de compose file geüpload naar de directory die je aangeeft (wel even goed opletten welke directory structuur wordt gebruikt). Dit naast de Synology docker user interface die we al kenden.

De backend blijft standaard docker en zal gewoon blijven werken zoals eerder.

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinique
  • Laatst online: 14-09 16:31
technorabilia schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 11:38:
De backend blijft standaard docker en zal gewoon blijven werken zoals eerder.
In Package Center staat inderdaad ook gewoon Developer: Docker Inc.

Afbeeldingslocatie: https://mariushosting.com/wp-content/uploads/2023/03/Synology-Docker-Container-Manager-DSM-7.2.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
Martinique schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 21:22:
[...]

[Afbeelding]
Eigenlijk is dat wel een beetje misleidend want het suggereert dat de frontend door Docker Inc. is ontwikkeld terwijl die daar niets mee van doen hebben. De backend natuurlijk wel (op wat tweaks van Synology na).

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heisenbug
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 14-09 22:59

Lijkt erop dat degene met een M.2 NVMe SSD volume problemen hebben sinds de update:

https://www.reddit.com/r/...issing_after_the_7264570/

https://www.reddit.com/r/...ssembly_failed_after_the/

https://www.reddit.com/r/..._breaking_in_72_update_1/

[ Voor 30% gewijzigd door Heisenbug op 29-06-2023 02:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elsinga
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07:13

elsinga

=8-)

Hier ook de stap gezet om mijn DS918+ handmatig naar 7.2 te brengen. Wat viel me op:
- duurt vrij lang (duh... het is een best grote update...)
- Webstation werkt ineens duidelijk anders, met webservices, en als je dan ook nog eens een oudere PHP versie moet uitfaseren is het wat eenvoudiger te vinden allemaal
- Docker is zonder problemen omgezet
- ik moest nog handmatig een aantal packages repairen

Uiteindelijk een uurtje bezig geweest en nu werkt alles gewoon weer.

Robert Elsinga =8-) | IT security, Scouting, zendamateur (PC5E, WC5E) | www.elsinga.net/robert, www.pc5e.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijst
  • Nu online
Gebruiken julie die 2FA codes?
En is er een manier om dat uit te zetten als je thuis bent?

Vraag me een beetje af wat het nut ervan is: mn DS is alleen via VPN te benaderen via internet. Mocht iemand 'm alsnog weten te hacken dan gaat 2FA ook niet helpen toch?
Dus is 2FA dan alleen bedoeld voor als iemand op je thuisnetwerk weet aan te loggen en dan probeert op DSM te komen?

Je zou eigenlijk MAC-adressen van bekende apparaten in een whitelist moeten kunnen zetten. Ik vink nu wel steeds aan dat het appraat onthouden moet worden, maar krijgt toch eens in de x weken een nieuwe vraag om een code, wat vrij irritant is.

Iemand nog een handige tip, of is de enige oplossing om het uit te zetten?

Haters everywhere but I don’t really care

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robbierzz
  • Laatst online: 16-09 09:52
matthijst schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 08:32:
Gebruiken julie die 2FA codes?
En is er een manier om dat uit te zetten als je thuis bent?

Vraag me een beetje af wat het nut ervan is: mn DS is alleen via VPN te benaderen via internet. Mocht iemand 'm alsnog weten te hacken dan gaat 2FA ook niet helpen toch?
Dus is 2FA dan alleen bedoeld voor als iemand op je thuisnetwerk weet aan te loggen en dan probeert op DSM te komen?

Je zou eigenlijk MAC-adressen van bekende apparaten in een whitelist moeten kunnen zetten. Ik vink nu wel steeds aan dat het appraat onthouden moet worden, maar krijgt toch eens in de x weken een nieuwe vraag om een code, wat vrij irritant is.

Iemand nog een handige tip, of is de enige oplossing om het uit te zetten?
Volgens mij is er niet zoiets als conditional access in DSM. Je zult dus moeten kiezen: aan óf uit. Een tussenoplossing kan zijn dat je het vinkje bij 'remember me' plaatst. Dan wordt de 2e facator opgeslagen en niet gevraagd tot een reboot van de NAS.

Of het nuttig is om MFA aan te zetten als je enkel over VPN toestaat is wellicht de vraag. Het is simpelweg een extra hobbel die je introduceert als men in staat is de VPN credentials te achterhalen (als deze al niet hetzelfde zijn als je DSM credentials!) danwel via een kwetsbaarheid de VPN oplossing binnendringt.

Dance with the stars

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijst
  • Nu online
Op 7.2 werkt opeens OpenVPN niet meer hier. Connection refused melding in de cliënt. Geen melding in de VPN log (logisch want komt er niet aan).

Meer mensen hier last van? Al even gegoogled en vond wel soortgelijke issues bij eerdere DSM versies maar nog niks over 7.2.
Verder niks gewijzigd. Firewall op NAS staat uit. Poorten nog steeds geforward op de router. Ook op lan-IP getest. Zelfde resultaat.

Haters everywhere but I don’t really care

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elsinga
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07:13

elsinga

=8-)

Hier na de update naar 7.2 even gecheckt, maar OpenVPN werkt hier nog gewoon. In 7.2 doet je NAS in elk geval niet meer poorten openen on the fly, wellicht dat daar het probleem zit. Al heb je dat al gecontroleerd, wellicht zit er toch nog een foutje in de handmatig toegevoegde poorten in je router... #ikmaakookfoutentenslotte

Robert Elsinga =8-) | IT security, Scouting, zendamateur (PC5E, WC5E) | www.elsinga.net/robert, www.pc5e.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow771
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 00:31
Martinique schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 21:22:
[...]

[Afbeelding]
Ik ben even een tijdje niet online geweest maar zo te zien heb ik aardig wat gemist. Al zal dit voor mij weinig boeien want ik beheer mijn Docker containers vooral via Portainer en commandlines...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
Ik heb de update ook doorgevoerd. Al moesten wel zowat alle packages hersteld worden (19 stuks volgens mij). Mss heeft dat ermee te maken dat mijn DNS in een Docker draait, welke tijdens de update dus offline ging en er niet geswitcht werd naar een alternatieve DNS. Lijkt me namelijk wel dat normaliter bij een update ervoor gezorgd wordt dat de packages blijven werken/ook worden bijgewerkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 16-09 19:48
Iedereen nog een beetje happy met de TS?

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcio
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 24-08 13:48
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/meWY9NHpYcX1BEEkkfFzHF6_dwU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Wq1dSoBzwe1TAPqHvKbwioft.png?f=fotoalbum_large hoe wil ik hier vanaf komen
heb alle search dlm al verwijderd, en oipnieuw ingevoerd. dns al veranderd, heeft ook geen nut gehad. dit na 7.2 update, ik zou niet meer weten waar het aan moet liggen

[ Voor 14% gewijzigd door remcio op 02-07-2023 21:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoogheid
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 22:24
D_Jeff schreef op zondag 2 juli 2023 @ 20:53:
Wat ben je toch geweldig! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoogheid
Ik draai momenteel Home Assistant in Docker op mijn DS220+ met versie: DSM 7.1.1-42962 Update 5
Nu krijg ook ik de melding dat de update "DSM7.2-64570 Update 1" klaar staat.
Dit is de eerste update sinds ik Home Assistant heb draaien op de NAS en nu ben ik wat huiverig om deze en vervolg updates uit te voeren.

Kan ik iemand mij vertellen of ik deze update kan uitvoeren zonder problemen met HA. En nog fijner zou het zijn als iemand mij kan uitleggen hoe ik in de toekomst zelf kan zien of dit problemen gaat opleveren.
Is het zo simpel als de changelog lezen en kijken of er daar signalen te vingen zijn dat het een risico kan vormen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcio
mij zoekfunctie met 7.2 heeft nu al wel kuren met ds download, wat het met ha zou doen weet ik niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• zunrob
Hoogheid schreef op zondag 2 juli 2023 @ 21:15:
Ik draai momenteel Home Assistant in Docker op mijn DS220+ met versie: DSM 7.1.1-42962 Update 5
Nu krijg ook ik de melding dat de update "DSM7.2-64570 Update 1" klaar staat.
Dit is de eerste update sinds ik Home Assistant heb draaien op de NAS en nu ben ik wat huiverig om deze en vervolg updates uit te voeren.

Kan ik iemand mij vertellen of ik deze update kan uitvoeren zonder problemen met HA. En nog fijner zou het zijn als iemand mij kan uitleggen hoe ik in de toekomst zelf kan zien of dit problemen gaat opleveren.
Is het zo simpel als de changelog lezen en kijken of er daar signalen te vingen zijn dat het een risico kan vormen?
Hierboven is al een aantal keer aangegeven dat je Docker containers blijven werken bij de update. Geen garantie natuurlijk. Bij mij werkten ze in ieder geval allemaal meteen weer, ook HA.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hoogheid
remcio schreef op zondag 2 juli 2023 @ 21:18:
mij zoekfunctie met 7.2 heeft nu al wel kuren met ds download, wat het met ha zou doen weet ik niet.
Mijn zoekfunctie in Download Station werkt echt al maanden niet. Ik ben er toen een hele tijd mee bezig geweest om het op te lossen. Maar dat is niet gelukt. Ik voeg nu handmatig magnet-links toe.
zunrob schreef op zondag 2 juli 2023 @ 21:24:
[...]

Hierboven is al een aantal keer aangegeven dat je Docker containers blijven werken bij de update. Geen garantie natuurlijk. Bij mij werkten ze in ieder geval allemaal meteen weer, ook HA.
Mijn excuses, ik had wat zoekwerk kunnen verrichten voor ik deze vraag stelde. En ook bedankt voor het antwoord op mijn vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcio
[quote]Hoogheid schreef op zondag 2 juli 2023 @ 21:28:
[...]

Mijn zoekfunctie in Download Station werkt echt al maanden niet. Ik ben er toen een hele tijd mee bezig geweest om het op te lossen. Maar dat is niet gelukt. Ik voeg nu handmatig magnet-links toe.

ik zat te denken aan dsm volledig te herinstaleren, maar de data te bewaren

Acties:
  • 0 Henk 'm!
En wat denk je daar mee te bereiken?
DSM her-installeren zal echt niets veranderen.

[ Voor 40% gewijzigd door Ben(V) op 03-07-2023 13:36 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• technorabilia
D_Jeff schreef op zondag 2 juli 2023 @ 20:53:
Kan inmiddels wel een updatetje gebruiken denk ik zo.

Of kan ik nu een inkoppertje verwachten?

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 16-09 19:48
technorabilia schreef op maandag 3 juli 2023 @ 18:17:
[...]

Kan inmiddels wel een updatetje gebruiken denk ik zo.

Of kan ik nu een inkoppertje verwachten?
Geef de voorzet maar :p

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
Heeft iemand al de update functie van de nieuwe container manager gebruikt? Tot nu toe downloaden ik altijd de nieuwe image, stopte de docker, deed een reset en startte hem weer. Kan ik daarvoor nu de update functie gebruiken?

Edit: zojuist geprobeerd, en ja, dat werkt. Ideaal.

[ Voor 10% gewijzigd door zunrob op 05-07-2023 16:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 06:36
zunrob schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 16:13:
Heeft iemand al de update functie van de nieuwe container manager gebruikt? Tot nu toe downloaden ik altijd de nieuwe image, stopte de docker, deed een reset en startte hem weer. Kan ik daarvoor nu de update functie gebruiken?

Edit: zojuist geprobeerd, en ja, dat werkt. Ideaal.
Waar zit deze functie?

En kun je ook de huidige container als herstelversie gebruiken.

Laatst geprobeerd de InfluxDB container te stoppen. Dat ging niet soepel.

Zie dat mijn post niet was geplaatst. Maar volgens de manager ook een container actief die niet actief is en deze verspringt iedere keer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gThCT0W-qO1UqD_XkuNmkm67SzI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/huEmCbciZckgE91rskVNkDcW.png?f=fotoalbum_large

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zunrob
John245 schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 16:30:
[...]

Waar zit deze functie?

En kun je ook de huidige container als herstelversie gebruiken.

Laatst geprobeerd de InfluxDB container te stoppen. Dat ging niet soepel.

Zie dat mijn post niet was geplaatst. Maar volgens de manager ook een container actief die niet actief is en deze verspringt iedere keer.

[Afbeelding]
Onder het kopje "Image".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppeterr
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 08:55
@fyr0

Heb je de boel geupdate en werkend kunnen houden?

DS920+ NVMe SSD Volume missing after the 7.2-64570 Update 1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UninPro
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 08:06
Op dit moment ben ik in het bezit van een DS214play en een DS220+. Beide werken nog uitstekend, maar ik loop met de DS220+ tegen de capaciteitslimiet van 4TB aan. Met het delen van back-ups met mijn vriendin en het krijgen van kinderen, vult de ruimte zich snel met foto's en filmpjes. De DS214play is als SHR ingesteld, terwijl de DS220+ als RAID1 is ingesteld.

De DS220+ is de nieuwste NAS-versie en de beschikbare ruimte hiervan moet worden vergroot. De huidige WD-schijven mogen vervangen worden door 2x16TB schijven van Seagate, Exos X18. Voor zover ik het goed begrijp, kan dit gedaan worden door een "oude" WD-schijf te vervangen door de nieuwe Seagate, waarna deze in gebruik kan worden genomen. Als die data overzetting goed is gegaan, kan ik de andere "oude" WD-schijf vervangen door de volgende Seagate, waarna ik zonder dataverlies mijn 220+ kan blijven gebruiken, maar dan met 16TB in plaats van de huidige 4TB.

Nu komt mijn vraag en het volgende aspect. Ik wil de "oude" WD-schijven van de 220+ vervolgens verplaatsen naar de DS214play. Dit wil ik doen omdat deze schijven nog relatief nieuw zijn in vergelijking met de huidige WD-schijven in de DS214play. Hoe gaat dit in zijn werk? Kan ik de WD-schijf die ik uit de 220+ heb gehaald (inclusief data) gewoon in de DS214play schuiven, waarna DSM aangeeft wat ik met die schijf wil doen?

Met andere woorden, ik wil dat de data van de DS214play op de 220+ schijf komt te staan. Is de software zo geavanceerd dat dit automatisch gaat of moet ik data gaan wissen?

Daarnaast heb ik te maken met een SHR ingestelde DS214play Synology en een DS220+ met RAID1. Hebben jullie nog advies over eventuele aanpassingen nu ik toch aan de slag ga met deze apparaten?

Ik ben mij ervan bewust dat ik eerder voor een NAS met meer bays had kunnen kiezen. Echter, beide NAS voldoen aan mijn verwachtingen (DS214 voor documenten en dergelijke, de DS220 voor data zoals foto's en films).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zunrob
UninPro schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 10:37:
Op dit moment ben ik in het bezit van een DS214play en een DS220+. Beide werken nog uitstekend, maar ik loop met de DS220+ tegen de capaciteitslimiet van 4TB aan. Met het delen van back-ups met mijn vriendin en het krijgen van kinderen, vult de ruimte zich snel met foto's en filmpjes. De DS214play is als SHR ingesteld, terwijl de DS220+ als RAID1 is ingesteld.

De DS220+ is de nieuwste NAS-versie en de beschikbare ruimte hiervan moet worden vergroot. De huidige WD-schijven mogen vervangen worden door 2x16TB schijven van Seagate, Exos X18. Voor zover ik het goed begrijp, kan dit gedaan worden door een "oude" WD-schijf te vervangen door de nieuwe Seagate, waarna deze in gebruik kan worden genomen. Als die data overzetting goed is gegaan, kan ik de andere "oude" WD-schijf vervangen door de volgende Seagate, waarna ik zonder dataverlies mijn 220+ kan blijven gebruiken, maar dan met 16TB in plaats van de huidige 4TB.

Nu komt mijn vraag en het volgende aspect. Ik wil de "oude" WD-schijven van de 220+ vervolgens verplaatsen naar de DS214play. Dit wil ik doen omdat deze schijven nog relatief nieuw zijn in vergelijking met de huidige WD-schijven in de DS214play. Hoe gaat dit in zijn werk? Kan ik de WD-schijf die ik uit de 220+ heb gehaald (inclusief data) gewoon in de DS214play schuiven, waarna DSM aangeeft wat ik met die schijf wil doen?

Met andere woorden, ik wil dat de data van de DS214play op de 220+ schijf komt te staan. Is de software zo geavanceerd dat dit automatisch gaat of moet ik data gaan wissen?

Daarnaast heb ik te maken met een SHR ingestelde DS214play Synology en een DS220+ met RAID1. Hebben jullie nog advies over eventuele aanpassingen nu ik toch aan de slag ga met deze apparaten?

Ik ben mij ervan bewust dat ik eerder voor een NAS met meer bays had kunnen kiezen. Echter, beide NAS voldoen aan mijn verwachtingen (DS214 voor documenten en dergelijke, de DS220 voor data zoals foto's en films).
Toch even inhaken op het kiezen voor een NAS met meer bays. Ik heb die keuze een tijdje terug namelijk wel gemaakt. Ik heb de oude NAS toen verkocht, en de kosten voor een NAS met meer bays en een extra schijf (en verkoop van oude NAS) waren min of meer gelijk aan het kopen van 2 nieuwe grotere schijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UninPro
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 08:06
zunrob schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 10:57:
[...]

Toch even inhaken op het kiezen voor een NAS met meer bays. Ik heb die keuze een tijdje terug namelijk wel gemaakt. Ik heb de oude NAS toen verkocht, en de kosten voor een NAS met meer bays en een extra schijf (en verkoop van oude NAS) waren min of meer gelijk aan het kopen van 2 nieuwe grotere schijven.
Welke constructie zou je aanraden en wat is de toegevoegde waarde hiervan? Een aspect dat ik momenteel waardeer, is het gescheiden karakter van de systemen. De DS214, die voornamelijk wordt gebruikt voor het maken van back-ups van documenten, is extern toegankelijk. Daarentegen is de DS220+ uitsluitend beschikbaar binnen ons thuisnetwerk voor het maken van back-ups van onze foto's en video's (van de iPhone) en dient het als een multimedia-apparaat.

Daarnaast vraag ik mij af: is het überhaupt mogelijk om voor een NAS met meer bays te kiezen en vervolgens de data van de DS214 en DS220 te combineren, zodat alles samenkomt in één DSM-omgeving?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fyr0
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 15-09 00:32
ppeterr schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 09:26:
@fyr0

Heb je de boel geupdate en werkend kunnen houden?

DS920+ NVMe SSD Volume missing after the 7.2-64570 Update 1

Nog niet ge-update, las op Reddit wat verhalen over dat ze kapot gingen.
Maar na het draaien van een script zou het opgelost moeten zijn.

Ik heb de tijd er nog niet voor genomen om dit op te paken.

Hier kwam het probleem ook naar voren en met de oplossing in de comments, zelf nog niet kunnen testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppeterr
fyr0 schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 14:07:
[...]

Nog niet ge-update, las op Reddit wat verhalen over dat ze kapot gingen.
Maar na het draaien van een script zou het opgelost moeten zijn.

Ik heb de tijd er nog niet voor genomen om dit op te paken.

Hier kwam het probleem ook naar voren en met de oplossing in de comments, zelf nog niet kunnen testen.
Ik ga de moed eens verzamelen om dit uit te voeren.....binnenkort :)

@fyr0

Binnenkort, is eigenlijk "net gedaan" geworden, en succes!

[ Voor 5% gewijzigd door ppeterr op 06-07-2023 15:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fyr0
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 15-09 00:32
ppeterr schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 15:31:
[...]

Ik ga de moed eens verzamelen om dit uit te voeren.....binnenkort :)

@fyr0

Binnenkort, is eigenlijk "net gedaan" geworden, en succes!
Nice!

Dus eerst geupdate, daarna dat script?
En alles deed het weer?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ppeterr
fyr0 schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 17:01:
[...]

Nice!

Dus eerst geupdate, daarna dat script?
En alles deed het weer?
Yep, even het script op volume1 gezet ergens.
Update gedraait. SSH inloggen en script runnen als root.
Paar packages een "herstel" gedaan.
Reboot.

Klaar :)

Was wel even spannend, maar ja...dat doen we ons zelf aan :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• zunrob
UninPro schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 11:15:
[...]

Welke constructie zou je aanraden en wat is de toegevoegde waarde hiervan? Een aspect dat ik momenteel waardeer, is het gescheiden karakter van de systemen. De DS214, die voornamelijk wordt gebruikt voor het maken van back-ups van documenten, is extern toegankelijk. Daarentegen is de DS220+ uitsluitend beschikbaar binnen ons thuisnetwerk voor het maken van back-ups van onze foto's en video's (van de iPhone) en dient het als een multimedia-apparaat.

Daarnaast vraag ik mij af: is het überhaupt mogelijk om voor een NAS met meer bays te kiezen en vervolgens de data van de DS214 en DS220 te combineren, zodat alles samenkomt in één DSM-omgeving?
Ik bedoelde niet om te combineren. Ik zou ervoor kiezen om de 220+ te verkopen, en een 423+ of 923+ daarvoor terug te kopen. Die 220+ krijg je waarschijnlijk snel voor een net bedrag verkocht. Je schijven kun je dan nog steeds doorschuiven naar de 214 zoals bedacht. Voordeel is dat je dan met de nieuwe NAS meer bays hebt, en dus met goedkopere schijven toe kunt. Bovendien heb je dan altijd nog extra bays tot je beschikking om later makkelijk uit te breiden. Zonder meteen weer 2 nieuwe, grotere schijven te moeten kopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Baddie09
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 12-09 17:58
Wie kan mij helpen, ik heb de volgende uitdaging:
Mijn schoonmoeder van 91 is nog bij de tijd, maar helaas laten haar ogen haar in de steek en is ze vaak voor langere tijd aan bed gekluisterd.Ze kan goed overweg met de standaard TV instelling maar helaas alleen lineair omdat Ziggo het niet makkelijk maakt voor ouderen om bijv uitzending gemist e.d. te bedienen.

Om haar te helpen heb ik een Android tablet ingesteld zodat ze met haar handen kan werken ipv de afstandsbediening, en voor de streaming diensten (die ze wel betaalt, maar niet kan bedienen) heb ik bedacht om de programma's die zij leuk vind klaar te zetten via DS Video. Deze app werkt perfect, simpele interface, maar heeft twee nadelen.
- Ze wil graag bij niet Nederlandse programma's ondertiteling zien
- Er moet een resume functie zijn, zodat ze kan stoppen en verdergaan wanneer ze wil.

In de huidige opzet (DS Video met Samsung Video) kan geen ondertiteling worden toegevoegd en onthoud hij niet de laatst bekeken scene. Ik heb gekeken of ik Kodi kan installeren of Plex, maar nadeel voor beide is dat de bedieningsknoppen erg klein zijn en complex, en ik krijg Plex ook niet aan de praat op mijn NAS.

Weet iemand een simpel progamma waarmee je op afstand kunt inloggen op de NAS en video's kunt kijken met ondertiteling en resume functie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• savagenld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 16-09 21:12
Baddie09 schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 22:48:
Wie kan mij helpen, ik heb de volgende uitdaging:
Mijn schoonmoeder van 91 is nog bij de tijd, maar helaas laten haar ogen haar in de steek en is ze vaak voor langere tijd aan bed gekluisterd.Ze kan goed overweg met de standaard TV instelling maar helaas alleen lineair omdat Ziggo het niet makkelijk maakt voor ouderen om bijv uitzending gemist e.d. te bedienen.

Om haar te helpen heb ik een Android tablet ingesteld zodat ze met haar handen kan werken ipv de afstandsbediening, en voor de streaming diensten (die ze wel betaalt, maar niet kan bedienen) heb ik bedacht om de programma's die zij leuk vind klaar te zetten via DS Video. Deze app werkt perfect, simpele interface, maar heeft twee nadelen.
- Ze wil graag bij niet Nederlandse programma's ondertiteling zien
- Er moet een resume functie zijn, zodat ze kan stoppen en verdergaan wanneer ze wil.

In de huidige opzet (DS Video met Samsung Video) kan geen ondertiteling worden toegevoegd en onthoud hij niet de laatst bekeken scene. Ik heb gekeken of ik Kodi kan installeren of Plex, maar nadeel voor beide is dat de bedieningsknoppen erg klein zijn en complex, en ik krijg Plex ook niet aan de praat op mijn NAS.

Weet iemand een simpel progamma waarmee je op afstand kunt inloggen op de NAS en video's kunt kijken met ondertiteling en resume functie?
Kodi heeft ook skins, wellicht is dat een goede optie? Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar bv Pellucid ziet er wel ok uit:
https://kodi.tv/addons/matrix/skin.pellucid/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baddie09
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 12-09 17:58
savagenld schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 06:34:
[...]

Kodi heeft ook skins, wellicht is dat een goede optie? Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar bv Pellucid ziet er wel ok uit:
https://kodi.tv/addons/matrix/skin.pellucid/
Dank, ik zal er naar kijken, ga vanavond ook wel op zoek naar hoe ik Kodi aan de praat krijg via remote access.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16-09 11:49
Gisteren is na ruim 7 jaar een van de Seagate ST3000 3TB schijven in mijn DS215j overleden. Deze draaide in een RAID1 dus heb ik nog wel al mijn data.

Ook maak ik elk jaar een backup op een externe schijf die ik 'offsite' bewaar, maar je hebt toch even een stress momentje wanneer een disk in je NAS eindelijk de geest geeft.

Omdat ook de DS215j inmiddels wel vervangen mag worden ben ik nu aan het kijken naar een opvolger. Mijn wensen zijn redelijk simpel eigenlijk; de NAS wordt primair gebruikt voor de opslag van ons gehele foto archief, mijn vriendin en kids hebben een eigen fileshare voor document opslag en er staat een share op waar ik films en series op zet die in het netwerk worden afgespeeld met KODI op Google TV devices. Dus geen behoefte en ook geen toekomstige wens om transcoding te doen.

Wel speel ik met de gedachte om het iets beter aan te pakken, vooral op het gebied van schaalbaarheid. Indertijd was de keuze voor 2x3 TB in RAID1 nog een valide keuze, nu overweeg ik minimaal 8TB disken aan te schaffen. Ook het idee van (de snelheid van) een SSD volume spreekt me ook wel aan - i.c.m. het backuppen van de data op de SSD naar een normale HD. Dus mogelijk moet ik dit keer voor een 4 slots gaan en niet meer voor een 2 slots.

- Heeft het voor mijn use case uberhaupt nut om over een SSD volume na te denken?
- Welke Synology NAS zouden jullie op basis van mijn wensen aanbevelen, waarbij ik eerder net iets te veel power / functionaliteiten heb dan dat het net aan allemaal krap wordt.

Sec kijkend naar een directe vervanger zou volgens mij de DS223 een prima opvolger zijn.
Een NAS met 4 sloten is dan de DS423+, maar weet niet of dat nou echt meerwaarde biedt in mijn specifieke geval of dat ik dan echt richting de duurdere modellen moet.

[ Voor 12% gewijzigd door Lord_Dain op 08-07-2023 09:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gynnad
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 08:48
@Lord_Dain de DS223 lijkt inderdaad een goede match voor je te zijn!

"Don't worry, about a thing, Cause every little thing is gonna be alright"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sweetdude
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16-09 13:20
Lord_Dain schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 09:26:
...
Wel speel ik met de gedachte om het iets beter aan te pakken, vooral op het gebied van schaalbaarheid. Indertijd was de keuze voor 2x3 TB in RAID1 nog een valide keuze, nu overweeg ik minimaal 8TB disken aan te schaffen. Ook het idee van (de snelheid van) een SSD volume spreekt me ook wel aan - i.c.m. het backuppen van de data op de SSD naar een normale HD. Dus mogelijk moet ik dit keer voor een 4 slots gaan en niet meer voor een 2 slots.
...
Sec kijkend naar een directe vervanger zou volgens mij de DS223 een prima opvolger zijn.
Een NAS met 4 sloten is dan de DS423+, maar weet niet of dat nou echt meerwaarde biedt in mijn specifieke geval of dat ik dan echt richting de duurdere modellen moet.
voor de disken kijk ik eigenlijk altijd naar de laagste prijs/GB. hierdoor ben ik zelf destijds al voor 8TB gegaan en nu was de 16TB het voordeligst.

Je hebt je use case goed beschreven, maar wat verwacht je zelf juist van datagroei. Ga je de video's juist meer in 4k downloaden en streamen. Worden de backups groter omdat de vrouw en kids meer foto's gaan maken en video's opnemen. Met andere woorden wat verwacht je van je eigen data groei, als deze net zo snel stijgt als de afgelopen jaren kan het juist handig zijn om nu al voor een 4 disk setup te gaan en maar 2 slots te vullen zodat in de toekomst er een 3de of 4de schijf bij kunnen.

SSD in een NAS heeft voor jou momenteel weinig meerwaarde. De extra snelheid ga je pas merken als je virtual machines op de NAS gaat draaien. In jouw geval is eerder het netwerk een bottleneck dan je NAS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
sweetdude schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 13:14:
[...]

voor de disken kijk ik eigenlijk altijd naar de laagste prijs/GB. hierdoor ben ik zelf destijds al voor 8TB gegaan en nu was de 16TB het voordeligst.

Je hebt je use case goed beschreven, maar wat verwacht je zelf juist van datagroei. Ga je de video's juist meer in 4k downloaden en streamen. Worden de backups groter omdat de vrouw en kids meer foto's gaan maken en video's opnemen. Met andere woorden wat verwacht je van je eigen data groei, als deze net zo snel stijgt als de afgelopen jaren kan het juist handig zijn om nu al voor een 4 disk setup te gaan en maar 2 slots te vullen zodat in de toekomst er een 3de of 4de schijf bij kunnen.

SSD in een NAS heeft voor jou momenteel weinig meerwaarde. De extra snelheid ga je pas merken als je virtual machines op de NAS gaat draaien. In jouw geval is eerder het netwerk een bottleneck dan je NAS.
Als je echt snelheid nodig heb dan een NAS met 10GbE aansluiting.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • +2 Henk 'm!
@Lord_Dain
Voor jouw use case zou ik gewoon die DS215j houden en er grotere disken in stoppen.
Anders Nas, Ssd's en 10Gb netwerk zijn enkel hebbe dingen die je zo te lezen niet gebruikt en alleen veel geld kosten.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
Ben(V) schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 14:06:
@Lord_Dain
Voor jouw use case zou ik gewoon die DS215j houden en er grotere disken in stoppen.
Anders Nas, Ssd's en 10Gb netwerk zijn enkel hebbe dingen die je zo te lezen niet gebruikt en alleen veel geld kosten.
De DS215j draait inmiddels sinds medio 2016 en ook 24/7.. ik lees toch her en der dat het na 6-7 jaar verstandig wordt om de NAS als PC te beschouwen en te vervangen.

Qua disken neig ik nu naar de Toshiba schijven, die hebben een mooie prijs/TB verhouding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Geen idee waarom dat verstandig zou zijn.
Waar het om gaat is of hij de functionaliteit kan leveren die je nodig hebt en niet hoe oud hij is.

Bij een pc is het meestal zo dat Windows en Applicaties steeds meer resources nodig hebben waardoor de hardware als het ware verouderd.
Daar heb je bij een Nas nauwelijks last van tenzij je andere en zwaardere functionaliteit wilt gaan gebruiken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
Lord_Dain schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 18:13:
[...]

De DS215j draait inmiddels sinds medio 2016 en ook 24/7.. ik lees toch her en der dat het na 6-7 jaar verstandig wordt om de NAS als PC te beschouwen en te vervangen.

Qua disken neig ik nu naar de Toshiba schijven, die hebben een mooie prijs/TB verhouding.
Vervangen zou ik pas doen als je niet meer een ondersteunde DSM kan draaien.

[ Voor 5% gewijzigd door John245 op 08-07-2023 19:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
John245 schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 18:52:
[...]

Vervangen zou ik pas doen als je niet meer een ondersteunde DSM kan draaien.
Goed punt, ik zie dat DSM 7.1 ondersteund wordt en ben deze nu aan het installeren.
Dan heb ik dus de optie om 2 nieuwe disken te bestellen en die 1 voor 1 te introduceren en de oude uit te faseren. Budget technisch een goede optie iig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• knorde
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 15-09 20:21
Ik heb sinds enige tijd een DS220J NAS.

Eigenlijk heel tevreden over maar het enige wat ik ervaar is dat de netwerksnelheid soms veranderd naar 100 mbit (ipv 1000 mbit).

Als ik de NAS een herstart geef staat hij weer op 1000 mbit.

Dit gebeurt geheel willekeurig, soms na een paar dagen pas en soms al na een paar minuten.
Ik gebruik een CAT 5E kabel en ik heb de nieuwste software/firmware erop staan.

Iemand enig idee waar dit aan zou kunnen liggen?

Even gezellig kletsen? Check Alltalk.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Videopac
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:48

Videopac

Rommelt wat aan.

knorde schreef op zondag 9 juli 2023 @ 13:56:
Ik heb sinds enige tijd een DS220J NAS.

Eigenlijk heel tevreden over maar het enige wat ik ervaar is dat de netwerksnelheid soms veranderd naar 100 mbit (ipv 1000 mbit).

Dit gebeurt geheel willekeurig, soms na een paar dagen pas en soms al na een paar minuten.
Ik gebruik een CAT 5E kabel en ik heb de nieuwste software/firmware erop staan.

Iemand enig idee waar dit aan zou kunnen liggen?
Het meest waarschijnlijke is toch een kabelprobleem: heb je deze kabel zelf gemaakt? En heb je al eens een andere kabel geprobeerd?

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reinier68
knorde schreef op zondag 9 juli 2023 @ 13:56:

Niets zo irritant als intermittend gedrag. Maar al eens een ander poortje op je switch geprobeerd?

je schrijft niets over hoe je netwerk en bekabeling erbij ligt. Ik neem aan dat je NAS in de meterkast staat waar ook je router/switch staat. Anders kan het ook nog aan je patchpanel liggen, of je connectoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 08:31
Lord_Dain schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 18:13:
[...]

Hier draait een DS213+ Deze draait al sinds 2013. Nog geen problemen. Bij een vriend van mij draait een tweetal DS212+ machines. Van één machine hebben de HDD's een upgrade gekregen (van 1 TB naar 4TB). Deze draaien ook nog steeds. Ze doen toch niet meer dan opslag en VPN-server. Ik laat ze werken tot ze echt niet meer kunnen. Ook al zijn ze tig jaar geleden al afgeschreven. Trouwens werk hier ook nog steeds met een PC uit 2009 wel met 4GB, een SSD en windows 10. Daar werk ik bijna iedere werkdag nog op. Ik weet het: Een uitzondering.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• knorde
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 15-09 20:21
Videopac schreef op zondag 9 juli 2023 @ 13:59:
[...]

Het meest waarschijnlijke is toch een kabelprobleem: heb je deze kabel zelf gemaakt? En heb je al eens een andere kabel geprobeerd?
reinier68 schreef op zondag 9 juli 2023 @ 14:02:
[...]

Niets zo irritant als intermittend gedrag. Maar al eens een ander poortje op je switch geprobeerd?

je schrijft niets over hoe je netwerk en bekabeling erbij ligt. Ik neem aan dat je NAS in de meterkast staat waar ook je router/switch staat. Anders kan het ook nog aan je patchpanel liggen, of je connectoren.
De NAS staat bij ons in de kelder (zodat hij lekker koel staat). Er ligt (al jaren) een CAT 5E kabel die via de woonkamer, onder de keuken door (daar kan ik altijd bij als het moet, dan moet ik alleen de afwerkplanken verwijderen) zo de kelderkast in (die met een trap van een paar treden naar beneden gaat). Er hangt een switch in de woonkamer waar deze kabel in gaat. Het zijn inderdaad kabels waar zelf de stekkers aan gemaakt zijn jaren geleden, en hier zit ook gelijk het probleem.

Ik ben erachter gekomen dat aan de kant van de woonkamer het stekkertje niet helemaal lekker is, als ik er iets aan zit krijg ik in de logbestanden van de NAS een link down melding, en vervolgens weer een link up melding (en de snelheid wordt dan gelijk aangepast van 1000 mbit naar 100 mbit). Ik kan het dus reproduceren. Ik zie meer van deze meldingen terug in de logs.

Aan de andere kant van de kabel (bij de NAS) kan ik heen en weer bewegen wat ik wil maar daar gebeurt er niks. Morgen dus even een nieuw stekkertje aanmaken, ik verwacht dat daarmee het probleem verholpen is!

Even gezellig kletsen? Check Alltalk.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dekilo
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 18-02 18:18
Ik wil mijn DS411J upgraden naar een DS423+ en deze gebruiken om 2 bewakings camera's erop aan te sluiten en als backup te gebruiken voor 4 pc's.
Is dit dan een goede oplossing?

Zo ja:
Ik zou graag meteen ram willen upgraden, welke kan ik daar voor gebruiken?
Ik heb nog een Samsung 980 PRO 1 TB liggen, kan die daar ook in?
Alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gynnad
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 08:48
dekilo schreef op maandag 10 juli 2023 @ 11:21:
Ik wil mijn DS411J upgraden naar een DS423+ en deze gebruiken om 2 bewakings camera's erop aan te sluiten en als backup te gebruiken voor 4 pc's.
Is dit dan een goede oplossing?

Zo ja:
Ik zou graag meteen ram willen upgraden, welke kan ik daar voor gebruiken?
Ik heb nog een Samsung 980 PRO 1 TB liggen, kan die daar ook in?
Alvast bedankt
M.b.t. geheugen kijk eens hier: [Synology] Geheugen upgrade ervaringen per model

Als je het bij een 4-bay wilt houden dan lijkt mij de 423+ een goede optie idd, alternatief zou je ook naar de 923+ kunnen kijken .

"Don't worry, about a thing, Cause every little thing is gonna be alright"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dekilo
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 18-02 18:18
Gynnad schreef op maandag 10 juli 2023 @ 11:33:
[...]

M.b.t. geheugen kijk eens hier: [Synology] Geheugen upgrade ervaringen per model

Als je het bij een 4-bay wilt houden dan lijkt mij de 423+ een goede optie idd, alternatief zou je ook naar de 923+ kunnen kijken .
DS923+ heeft geen GPU, wat betekent dit in de praktijk?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
De DS423+ heeft ook geen gpu en zonder een hdmi uitgang is een gpu nutteloos.

En voor waar jij hem wil inzetten is een DS423+ meer dan voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Ben(V) schreef op maandag 10 juli 2023 @ 11:54:
... zonder een hdmi uitgang is een gpu nutteloos. ...
Tenzij je software draait die iets zou kunnen hebben aan een GPU voor GPGPU-toepassingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Het enige wat ik weet is plex met een plexpas en die heeft eigenlijk alleen voordeel van de extra instructieset die intel processoren hebben zoals die in de DS423+ en doet niets met de gpu van de amd ryzen die in DS923+ zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Ham
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 10-07-2023
Heb een DS918+ en kan nergens duidelijk antwoord vinden of het mogelijk is Surveillance Station naar een op e-sata aangesloten HDD te laten opnemen. Heeft iemand hier dit al eens gedaan/geprobeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• el-jorge
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 02-09 20:26

el-jorge

turn around and feel the vibe

Ik heb een ds918+ met 4 WD red schijven van 4TB erin zitten. De volgende:

uitvoering: WD Red Plus, 4TB (64MB cache)

Nu noteert een schijf een bad sector. Die moet dus vervangen worden. Maar waarvoor? Ik las bij de huidige WD red iets met smr en cmr. Geen flauw idee. Kunnen jullie mij advies geven met welke harde schijf ik mijn huidige kan vervangen?

Spielerei...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feelthepower
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 15-09 14:13
Ik heb al een tijd geen NAS meer en wil er eigenlijk weer aan beginnen. In het verleden heb ik Synology gehad en dat is altijd goed bevallen. Deels vanwege DSM, en deels vanwege het plug & play gemak (TOV zelfbouw). Om die reden overweeg ik zeer serieus de DS224+ (als deze snel beschikbaar komt :-) )

Nu heb ik een paar overpeinzingen die ik jullie eens voor wil leggen. Ik denk wel voldoende te hebben aan totaal TB, en mijn belangrijke items backup ik redundant naar 2 verschillende cloud locaties. Oftewel, ik heb graag stabiliteit, maar het is geen halszaak.

Ik heb nog een 4 TB 3.5 inch HDD en nog een oude SSD van ik dacht 250 GB.
Om die reden overweeg ik te beginnen zonder nieuwe schijven, mits stroomverbruik binnen de perken blijft. (ik lees dat een 3.5 inch HDD 6w-9w verbruikt, en SSD / 2.5 inch HDD elkaar eigenlijk niet veel ontlopen (.6w - 3w) Dat zou dan neerkomen op 52kwh extra verbruik op jaarbasis (9 -3 = 6w. 6w*24hr*365 dagen / 1000 = ong 52) als ik voorlopig mijn 3.5 inch zou gebruiken? Klopt die denkwijze?

En stel dat ik toch nieuwe schijven koop en ik dus niet perse voor de >10 TB monsters hoef te gaan, zouden jullie dan SSD's overwegen of 2.5inch schijven? Want als je zoekt naar 2x 2tb ontloopt het elkaar niet gek veel qua prijs.

Kunnen tegenwoordig de synologys schijven onafhankelijk van elkaar in slaapstand doen als je geen raid gebruikt? Oftewel, enkele dockers op de SSD maar een 3.5 inch voor minder gebruikte opslag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SaittamW
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 16-09 03:44
De laatste tijd heb ik een vaag probleem. Als ik wil inloggen op mijn NAS (DS920+) log ik altijd in met username, password en een code uit een authenticator-app. Sinds ik DSM 7.2 geïnstalleerd heb kan ik vaak inloggen zonder een wachtwoord op te geven. Soms moet ik wel een username, wachtwoord en code opgeven. Ook als ik mijn laptop of PC uit heb gehad, opnieuw start en naar mijn NAS ga kom ik er in. Als ik mijn username invul en dan 5-10 seconden niets doe op de pagina om het wachtwoord op te geven schakel ik naar het bureaublad van DSM, wat komt na het inloggen. De password-manager die ik gebruik kent het wachtwoord van mijn NAS niet en is ook niet ingelogd. Het opgeven van een wachtwoord plus de 2FA wordt gewoon overgeslagen.

Heeft iemand een idee waar dit in kan zitten? Ik heb al bij diverse instellingen gekeken, maar ik kan hier niets over vinden. Het wachtwoord en 2FA zou na het opnieuw opstarten toch opnieuw opgegeven moeten worden bij het inloggen? Juist omdat ik wachtwoord en 2FA aan heb staan (rechtsbovenin - 'Persoonlijk' - 'Beveiliging' - 2FA) en ook voor elk account is ingeschakeld (configuratiescherm).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zunrob
SaittamW schreef op maandag 10 juli 2023 @ 22:26:
De laatste tijd heb ik een vaag probleem. Als ik wil inloggen op mijn NAS (DS920+) log ik altijd in met username, password en een code uit een authenticator-app. Sinds ik DSM 7.2 geïnstalleerd heb kan ik vaak inloggen zonder een wachtwoord op te geven. Soms moet ik wel een username, wachtwoord en code opgeven. Ook als ik mijn laptop of PC uit heb gehad, opnieuw start en naar mijn NAS ga kom ik er in. Als ik mijn username invul en dan 5-10 seconden niets doe op de pagina om het wachtwoord op te geven schakel ik naar het bureaublad van DSM, wat komt na het inloggen. De password-manager die ik gebruik kent het wachtwoord van mijn NAS niet en is ook niet ingelogd. Het opgeven van een wachtwoord plus de 2FA wordt gewoon overgeslagen.

Heeft iemand een idee waar dit in kan zitten? Ik heb al bij diverse instellingen gekeken, maar ik kan hier niets over vinden. Het wachtwoord en 2FA zou na het opnieuw opstarten toch opnieuw opgegeven moeten worden bij het inloggen? Juist omdat ik wachtwoord en 2FA aan heb staan (rechtsbovenin - 'Persoonlijk' - 'Beveiliging' - 2FA) en ook voor elk account is ingeschakeld (configuratiescherm).
Ik heb hetzelfde op de DS920+. Door handmatig te klikken op "afmelden" gebeurt dit niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• el-jorge
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 02-09 20:26

el-jorge

turn around and feel the vibe

Thanks. Maar is het handig mijn wd red schijf voor weer een wd red dan te vervangen? En als ik het goed begrijp zou dat dan een uit de plus serie moeten zijn?

Spielerei...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SaittamW
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 16-09 03:44
zunrob schreef op maandag 10 juli 2023 @ 23:01:
[...]

Ik heb hetzelfde op de DS920+. Door handmatig te klikken op "afmelden" gebeurt dit niet.
Hmm.. apart. Lijkt me niet de bedoeling dat dat elke keer nodig is. Dit was niet zo. De sessie blijft dus open staan ook al is mijn laptop uit :X Ik ga het maar melden bij Synology.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zunrob
SaittamW schreef op maandag 10 juli 2023 @ 23:26:
[...]

Hmm.. apart. Lijkt me niet de bedoeling dat dat elke keer nodig is. Dit was niet zo. De sessie blijft dus open staan ook al is mijn laptop uit :X Ik ga het maar melden bij Synology.
Klopt, eerst was dit niet. Denk daarom dat een foutje in de software is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
feelthepower schreef op maandag 10 juli 2023 @ 22:20:
Ik heb al een tijd geen NAS meer en wil er eigenlijk weer aan beginnen. In het verleden heb ik Synology gehad en dat is altijd goed bevallen. Deels vanwege DSM, en deels vanwege het plug & play gemak (TOV zelfbouw). Om die reden overweeg ik zeer serieus de DS224+ (als deze snel beschikbaar komt :-) )

Nu heb ik een paar overpeinzingen die ik jullie eens voor wil leggen. Ik denk wel voldoende te hebben aan totaal TB, en mijn belangrijke items backup ik redundant naar 2 verschillende cloud locaties. Oftewel, ik heb graag stabiliteit, maar het is geen halszaak.

Ik heb nog een 4 TB 3.5 inch HDD en nog een oude SSD van ik dacht 250 GB.
Om die reden overweeg ik te beginnen zonder nieuwe schijven, mits stroomverbruik binnen de perken blijft. (ik lees dat een 3.5 inch HDD 6w-9w verbruikt, en SSD / 2.5 inch HDD elkaar eigenlijk niet veel ontlopen (.6w - 3w) Dat zou dan neerkomen op 52kwh extra verbruik op jaarbasis (9 -3 = 6w. 6w*24hr*365 dagen / 1000 = ong 52) als ik voorlopig mijn 3.5 inch zou gebruiken? Klopt die denkwijze?

En stel dat ik toch nieuwe schijven koop en ik dus niet perse voor de >10 TB monsters hoef te gaan, zouden jullie dan SSD's overwegen of 2.5inch schijven? Want als je zoekt naar 2x 2tb ontloopt het elkaar niet gek veel qua prijs.

Kunnen tegenwoordig de synologys schijven onafhankelijk van elkaar in slaapstand doen als je geen raid gebruikt? Oftewel, enkele dockers op de SSD maar een 3.5 inch voor minder gebruikte opslag?
Jouw getallen voor het verbruik zijn waarschijnlijk gebaseerd op lezen/schrijven van de disk waarbij een ssd en een Hd ongeveer een gelijk verbruik hebben
In idle mode echter verbruiken disken nog steeds 3 a 4 Watt en ssd zo'n 0,2 Watt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Satangel
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 12-09 09:43
Welk protocol wordt gebruikt om een NAS te benaderen in Windows Explorer?

Probleem is dat ik hem wel via zijn IP adres kan benaderen in Windows Explorer, maar neit via zijn DNS naam. \\NAAMNAS gaat niet, hij zegt dat ik geen rechten heb hiervoor. Met IP adres vraagt hij credentials en lukt dit echter wel.

Ik heb al wat zitten spelen met NFS en SMB, dit enablen en disablen maar nog niet gevonden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Het smb protocol wordt gebruikt en de minimum versie die Windows wil gebruiken is smb 2 maar smb 3 heeft de voorkeur.

Als je geen DNS server hebt dan is er niet zoiets als een DNS naam. maar je zult wel de device naam bedoelen.
En op Windows is het format is //NAAMNAS en niet \\NAAMNAS en het is hoofdletter gevoelig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• reinier68
Satangel schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 09:31:
Welk protocol wordt gebruikt om een NAS te benaderen in Windows Explorer?

Probleem is dat ik hem wel via zijn IP adres kan benaderen in Windows Explorer, maar neit via zijn DNS naam. \\NAAMNAS gaat niet, hij zegt dat ik geen rechten heb hiervoor. Met IP adres vraagt hij credentials en lukt dit echter wel.

Ik heb al wat zitten spelen met NFS en SMB, dit enablen en disablen maar nog niet gevonden.
NAS werkt met SMB, net als Windows. Zoals Ben al schreef is het SMB2, en bij voorkeur v3.

Je geeft ons niet veel om mee te werken. Welke versie van Windows heb je? Heb je een DNS server draaien? Hoe krijgt je NAS een IP adres? Vanuit DHCP of statisch ingesteld? Een beetje context is altijd handig :-)

Als je naam niet te resolven is op je lokale netwerk kan het zijn dat je geen DNS hebt. Hoeft ook niet echt, NetBios kan dat dan overnemen (lelijk, maar OK , het werkt), Het kan ook zijn dat je IPv4 en IPv6 door elkaar hebt lopen. Zet voor de aardigheid IPv6 uit op je Windows machine, en op je NAS.

Met \\<naam> of \\<IP nummer> moet je er dan gewoon bij kunnen.

En als dat allemaal niet werkt, dan moet je een regel in je HOSTS file zetten,
Voorbeeld:
192.168.10.123 naamvanjenas

Staat hier: c:\Windows\System32\Drivers\etc\hosts

Toevoegen met een kale text editor als Notepad !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sugarcube
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16-09 17:08
weet er iemand of een DS120j performant genoeg is voor een surveillance station met 2 camera's ? ik zie dat ook nog een dS118 verkrijgbaar is maar lijkt me een vrij oud model.

Ik ben iets dergelijk aan het zoeken voor minimale setup, een DS120j + kleine HD is dan +- 200 euro. Een grotere eg 220+ met 2HD zit je al snel aan 500 euro of zo.

(redundantie / betrouwbaarheids is minder belangrijk, data kan ik misschien naar cloud backuppen of zo.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Kijk in de NVR selector van Synology zou ik zeggen.

https://www.synology.com/nl-nl/support/nvr_selector

Persoonlijk zou ik nooit voor een j versie gaan die zijn altijd kreupel
Te weinig geheugen en wat vaak nog veel belangijker is alleen maar een USB 2.0 aansluiting en geen USB 3.0.
Als je ooit iets via usb over wilt zetten wordt dat erg traag.

[ Voor 53% gewijzigd door Ben(V) op 11-07-2023 13:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drumpy
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 11-07-2023
Ik hoop dat er hier iemand is die me kan helpen

ik zou graag 2 schijven vervangen om uit te breiden

Nu staat mijn NAS voor 90% vol wat te veel is
Hoewel ik al meer dan 1,5 Tb verwijderd heb blijft gebruik op 90% staan

Ik maak geen gebruik van een vuilbak of schaduwkopieën

Wie kan me hier meer uitleg over geven

Alvast Bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Je gebruikt waarschijnlijk btfrs als filesystem die kan niet fatsoenlijk z'n ruimte bijhouden.

Je versteld niet welke Nas je hebt en hoe je disken geconfigureerd zijn.
Heb je ze in SHR staan dan kun je ze gewoon een voor een vervangen door grotere disken.
Wel tussendoor wachten tot ze weer gesynchroniseerd zijn.
En die extra ruimte krijg je er pas bij als beide disken vervangen zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08:57
sugarcube schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 12:32:
weet er iemand of een DS120j performant genoeg is voor een surveillance station met 2 camera's ?
Dat hangt af van de specs van de cameras en kwaliteit (resolutie/fps) die je wilt opslaan. Zelf zou ik niet snel een j model ervoor gebruiken. Als je ooit wat terug wilt kijken ga je je al snel ergeren aan de traagheid wanneer deze op de achtergrond ook nog aan het opnemen is.
Drumpy schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 13:41:
Nu staat mijn NAS voor 90% vol wat te veel is
Hoewel ik al meer dan 1,5 Tb verwijderd heb blijft gebruik op 90% staan
Als je een groot volume hebt kan het natuurlijk zijn dat je van 90,49% naar 89,51% bent gegaan... oftewel, percentage zegt niet veel zonder te weten hoe groot je volume is.

Wat voor filesystem gebruik je? In geval van btrfs, heb je de reclaim al eens laten lopen?

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drumpy
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 11-07-2023
Ben(V) schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 13:47:
Je gebruikt waarschijnlijk btfrs als filesystem die kan niet fatsoenlijk z'n ruimte bijhouden.

Je versteld niet welke Nas je hebt en hoe je disken geconfigureerd zijn.
Heb je ze in SHR staan dan kun je ze gewoon een voor een vervangen door grotere disken.
Wel tussendoor wachten tot ze weer gesynchroniseerd zijn.
En die extra ruimte krijg je er pas bij als beide disken vervangen zijn.
Bedankt voor de reactie

Het is en DS420 met 4 schijven van 4Tb en ze staan in SHR, update 2 schijven van 4 naar 8 Tb
Ik heb in het begin synology de schijven laten formateren

Ik kan ze dus, zonder de schijf de deactiveren of zo een voor een vervangen.
Om zeker te zijn

Nogmaals bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nephtys
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 14-09 07:28
Hallo,

Ik wil minder afhankelijk worden externe bedrijven voor opslag en zit daarom te kijken naar een NAS of thuisserver voor backup van mijn foto's (nu Google foto's) en documenten (nu Onedrive). Ik wil overal toegang hebben en ik wil eenzelfde soort opzet als Google foto's, waarbij gemaakte foto's op de telefoon automatisch geüpload worden en je via de app alles kan bekijken en evt. van die overzichtjes krijgt van bijv. 'een jaar geleden op die dag' (dat is niet heel belangrijk).

Nou ga ik de komende jaren niet heel veel tijd hebben om te puzzelen met hardware, dus een eigen thuisserver maken met bijv. Immich zie ik niet zo zitten. Ik wil iets simpels dat werkt. En zo doende ben ik bij een Synology NAS gekomen. Daarbij zit ik te denken aan:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1NASSynology DiskStation DS223€ 275,-€ 275,-
1Interne harde schijvenSeagate IronWolf NAS HDD, 4TB€ 82,50€ 82,50
Totaal€ 357,50

4TB is veel te veel voor mij (ik maak nu nog niet eens 1TB vol), maar aangezien 2TB net zo veel kost, kan ik net zo goed die nemen. Evt. wil ik een tweede HDD om binnen de NAS een kopie te hebben, Raid1 of SHR als ik het goed lees op hun website. Een andere oplossing i.p.v. 2 schijven in 1 NAS is dat ik een tweede NAS koop en die bij iemand anders neerzet. Maar daar ben ik nog niet uit.
Vragen:
  • Is dit een goede oplossing voor mijn wensen? Ik ga het dus niet gebruiken als media speler.
  • Kan Synology foto's evt. ook comprimeren zoals Google foto's om ruimte te besparen?
  • Als er met Raid1 of SHR een schijf kapot gaat, kan ik er dan een nieuwe inzetten en heb ik dan alle data nog en wordt dit dan automatisch gekopieerd naar de nieuwe schijf?
  • Is een niet NAS HD ook geschikt om erin te doen en 24/7 aan te staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Drumpy schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 13:59:
[...]

Bedankt voor de reactie

Het is en DS420 met 4 schijven van 4Tb en ze staan in SHR, update 2 schijven van 4 naar 8 Tb
Ik heb in het begin synology de schijven laten formateren

Ik kan ze dus, zonder de schijf de deactiveren of zo een voor een vervangen.
Om zeker te zijn

Nogmaals bedankt
Formateren kent DSM helemaal niet alleen initialiseren.
Ja als ze in SHR staan kun je ze gewoon een voor een vervangen.

[ Voor 63% gewijzigd door Ben(V) op 11-07-2023 14:30 ]

Pagina: 1 ... 157 ... 186 Laatste

Let op:
Dit topic is onderdeel van de drie topics over Synology:In dit Vraag en Antwoord topic mogen alle vragen over Synology-producten tenzij:
  • ... het een vraag betreft over een addon package voor Synology; daar is een apart topic voor.
  • ... het een aankondiging of discussie-item betreft wat in het Nieuws en discussie topic hoort.
  • ... jouw vraag al beantwoord is in de Veelgestelde vragen (FAQ).