[Synology] Vraag en antwoord - deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 156 ... 186 Laatste
Acties:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Saekerhett
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:05
WireGuard (wg-easy) werkt hier weer!

https://github.com/wg-easy/wg-easy/issues/557
Probably have to install a newer version of the WireGuard service.

I've followed https://www.blackvoid.clu...pk-for-your-synology-nas/ which has new packages to install for 7.2 (also steps to roll your own).
Deze stappen uitgevoerd en alles is weer in orde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• watdoethetertoe
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 26-07-2023
Ik heb zojuist een nieuwe hardisk geplaatst in mijn DS220+
Maar afgezien van dat het ledje van de drive gaat branden zie ik geen enkele reactie in het systeem zelf.

Ik zie bij opslag beheer geen enkele extra/nieuwe schijf.
Na het opnieuw opstarten gaat zelfs het lampje van de 2de drive niet branden.

Wat kan ik nog proberen?
Is de nas stuk of de Drive?
Vorige week kwam de NAS met de melding dat een drive badsectors had.
Dus heb ik een nieuwe HDD besteld. (WD60efpx)

Edit: Tssss Never mind! De disk spint niet eens op in een drivebay.

[ Voor 7% gewijzigd door watdoethetertoe op 23-05-2023 22:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reinier68
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 15-09 17:23
watdoethetertoe schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 21:56:
Wat kan ik nog proberen?
Is de nas stuk of de Drive?
Vorige week kwam de NAS met de melding dat een drive badsectors had.
Dus heb ik een nieuwe HDD besteld. (WD60efpx)

Edit: Tssss Never mind! De disk spint niet eens op in een drivebay.
Als je de disk in een externe behuizing zet, of in een PC, doet hij het dan wel ?
Misschien is je SATA slot in je NAS defect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• watdoethetertoe
reinier68 schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 23:22:
[...]
Als je de disk in een externe behuizing zet, of in een PC, doet hij het dan wel ?
Misschien is je SATA slot in je NAS defect.
De oude disk wel, de nieuwe niet.

De nieuwe disk is echt dood als een pier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paniek pinguin
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 02-09 10:11
Ik zit er aan te denken om als mijn eerste NAS een Synology DS923+ te kopen (aangezien die maar iets duurder is dan de DS423+ en veel meer biedt).

Maar nu loop ik vast op RAID type en de bijbehorende schijfkeuze. Op de Synology website wordt SHR aanbevolen voor beginners, maar SHR heeft voor zover ik weet geen parity data om corrupte data te detecteren en corrigeren (zoals RAID 5).
Daarom neig ik naar RAID 5, maar is dat zoveel moeilijker dan SHR (omdat dit aan wordt geraden voor beginners)?

Als ik voor RAID 5 ga heb ik ook 3 HDD's nodig om mee te beginnen, terwijl bij SHR kan ik beginnen met 2 en dit later uitbreiden.

Daarnaast twijfel ik nog ontzettend over welke HDD. De Seagate IronWolf Pro die vaak wordt aangeboden i.c.m. een Synology NAS is bijna 50% duurder als de Seagate Exos of een Toshiba MG08 terwijl (zover ik kan zien) de specificaties hetzelfde zijn. Als ik het goed begrijp (van dit forum) zijn de Seagate Exos en Toshiba gevuld met helium en is dit een relatief nieuwe (dus nog niet bewezen) techniek. De Seagate IronWolf Pro daartegen is bewezen en zeer betrouwbaar en heeft (waarschijnlijk) minder kans op falen (volgens de statistieken op Backblaze).

Is dit ook voor thuis gebruik relevant?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
SHR gebruikt onder water gewoon raid of combinaties van raid soorten afhankelijk van welke combinatie van disken je hebt.
Het heeft dus ofwel parity ofwel miroring.

Helium is echt niet nieuw en onbewezen en wordt al jaren gebruikt in enterprise disken.

En verder maakt welk merk disk erg weinig uit als je raid gebruikt en een goede backup strategie.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dr.Roelski
  • Laatst online: 04-09 21:02

Dr.Roelski

Walk on ....

Kijk in elk geval naar garantieperiode. Sommige enterprise nas disken hebben 3 en anderen 5 jaar. Ik ben voor de Exos schijven gegaan met 5 jaar garantie.Waren op dat moment goedkoopste/GB en nog langste garantie en MTBF ook. Had helaas wel 2 DOA's (van de 7 schijven), maar daar heb je tenslotte de garantie voor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• glnk
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 17:18
Persoonlijk heb ik slechte ervaring met Seagate. De enige schijven die bij mij meermaals stuk zijn gegaan. Toshiba zou ik niet doen ivm ontbrekend rma servicepunt.

Western Digital is het voor mij. Voor performance en garantie Red Pro of Ultrastar.

[ Voor 11% gewijzigd door glnk op 25-05-2023 02:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knorde
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 15-09 20:21
Ik heb een Synology DS220J NAS gekocht.
Kan iemand mij uitleggen waarom er 3 behuizing schroefjes bij zitten (ook volgens de handleiding)?

Ik zie maar 2 plekken om de behuizing vast te zetten (daar zitten standaard geen schroeven in, in ieder geval niet bij die van mij).

Even gezellig kletsen? Check Alltalk.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:24
1 reserve? Ik weet dat je er maar 2 nodig hebt namelijk.

[ Voor 69% gewijzigd door job op 25-05-2023 21:08 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• reinier68
knorde schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 21:00:
Ik heb een Synology 220J NAS gekocht.
Kan iemand mij uitleggen waarom er 3 behuizing schroefjes bij zitten (ook volgens de handleiding)?

Ik zie maar 2 plekken om de behuizing vast te zetten (daar zitten standaard geen schroeven in, in ieder geval niet bij die van mij).
zijn die niet voor de 2.5" adapter?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:24
De adapter moet je los aanschaffen en gebruikt andere schroeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.N.
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 15:58
L.N. schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 16:32:
[...]

Mee eens dat er 2 opties zijn. Ik lees op verschillende plekken dat je de module er flink in moet duwen. Dat is bij mij niet zo. Ik hoef niet hard te duwen. Aan de zijkant van de module zitten 2 nokjes en daar vallen de palletjes gewoon in. De 2 SO DIMMS heb ik in totaal 10 tot 15 keer erin gedaan, waarbij ik soms hard heb gedrukt, soms niet. Soms vooral rechts gedrukt, soms vooral links. Maar het maakt geen verschil. Ik ben bang dat het optie 2 is. Maar probeer natuurlijk jullie suggesties, als die er zijn.
Update: de DS220+ is terug gegaan naar de verkoper, aangezien ik nog garantie had. Die hebben hem naar Synology gestuurd en ik heb een nieuwe DS220+ ontvangen. De Corsair CMSX16GX4M1A2400C16 wordt herkend en de NAS boot zoals het moet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WDaOJ7Cocnabrp8hWKqLWffcnE8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5n3TA3sv2MXKHQbrx0f6Kgzi.png?f=fotoalbum_large

Nu voor de zekerheid nog een geheugentest laten lopen.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• watdoethetertoe
Nou ik snap er niks van
De door synology afgekeurde HD geformateerd in NTFS en daarna een 13 urende chkdsk gedaan.
0 fouten, o badsectors.

terug in de NAS
1 grote verzameling fouten en de uitgebreide s.m.a.r.t. test faalt na 11-12 uur.
???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reinier68
watdoethetertoe schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 19:25:
Nou ik snap er niks van
De door synology afgekeurde HD geformateerd in NTFS en daarna een 13 urende chkdsk gedaan.
0 fouten, o badsectors.

terug in de NAS
1 grote verzameling fouten en de uitgebreide s.m.a.r.t. test faalt na 11-12 uur.
???
Dat had ik recent ook. met een WD Red. 1e disk was gecrashed volgens Synology. Een nieuwe vervangende WD RED erin en rebuild, daarna weer100% fail.
Origine,e disk in andere NAS gezet, en die werkt nog steeds prima. De nieuwe WD RED echter had een lazy head probleem. Een Windows disk test ziet dat niet, maar de Synology gelukkig wel.
Na testen onder Windows met de Western Digital tooling ging ie ook onderuit. Kortom: afhankelijk van je test methode en tools, kom je er pas achter wat er met je disk loos is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knorde
Weet iemand hoe je bij de DS220J een gedeelde share public kan maken zodat je geen login scherm krijgt bij het openen van de share?

[ Voor 18% gewijzigd door knorde op 27-05-2023 00:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Je kunt een "guest" account aanmaken en die rechten geven op die share.
Dan heb je geen password meer nodig, maar ik denk dat je dan nog steeds nog steeds die user "guest" moet opgeven in het login scherm.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knorde
Wat ik ook wel apart vind, de systeemtemperatuur geeft altijd 40 graden aan (onder idle en load).
Ik heb op internet topics gevonden met dezelfde vraag:
https://community.synolog...42822?page=1&reply=497922
https://www.reddit.com/r/..._temp_is_always_40c_104f/

Hoe is dit bij jullie?

[ Voor 17% gewijzigd door knorde op 27-05-2023 12:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svideo
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 29-08 23:47
reinier68 schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 22:54:
[...]

Dat had ik recent ook. met een WD Red. 1e disk was gecrashed volgens Synology. Een nieuwe vervangende WD RED erin en rebuild, daarna weer100% fail.
Origine,e disk in andere NAS gezet, en die werkt nog steeds prima. De nieuwe WD RED echter had een lazy head probleem. Een Windows disk test ziet dat niet, maar de Synology gelukkig wel.
Na testen onder Windows met de Western Digital tooling ging ie ook onderuit. Kortom: afhankelijk van je test methode en tools, kom je er pas achter wat er met je disk loos is.
Dat ga ik ook maar proberen dan.
Ik heb een red pro met fouten en heb een red plus besteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter-rm
  • Registratie: Juni 2015
  • Nu online
@svideo vraag anders bij de leverancier/dealer welke disks wel compatible zijn.

Sommige firmware versies van de disks geven problemen. ik had laast een vergelijkbare ervaring met qnap, de wd40efrx uit mijn andere (nieuwere qnap)nas na upgrade gaven failures op de oude nas en waren niet te lezen, toen azerty als qnap dealer om raad gevraagd ook omdat alles in de compatibility list alleen nog als refirbished te koop was.
zij kwamen met een (nieuwere) wd 40 efzx, wat weer foutllos loopt op de oude nas. kostte mij allleen 4x een nieuwe Hdisk

[ Voor 6% gewijzigd door peter-rm op 27-05-2023 12:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• watdoethetertoe
peter-rm schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 12:07:
@svideo vraag anders bij de leverancier/dealer welke disks wel compatible zijn.

Sommige firmware versies van de disks geven problemen. ik had laast een vergelijkbare ervaring met qnap, de wd40efrx uit mijn andere (nieuwere qnap)nas na upgrade gaven failures op de oude nas en waren niet te lezen, toen azerty als qnap dealer om raad gevraagd ook omdat alles in de compatibility list alleen nog als refirbished te koop was.
zij kwamen met een (nieuwere) wd 40 efzx, wat weer foutllos loopt op de oude nas. kostte mij allleen 4x een nieuwe Hdisk
De oude disk staat niet in de compatibillity list. Heeft wel jaren probleemloos gedraait.
WD8001FFWX een Enterprise NAS Disk aka RED Pro
In de dashbord software is geen nieuwe firmware beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knorde
Rik. schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 09:24:
Kijken jullie wel eens naar de temperatuur van jullie NAS? Het valt mij op dat de systeemtemperatuur altijd 40 graden is, dit is zowel in de zomer als in de winter en dit loopt bij zware belasting niet op.. De schijftemperatuur veranderd uiteraard wel mee, maar ik vind het vreemd dat dit met de systeemtemperatuur niet zo is.

Is dit gewoon een standaard temperatuur die Synology aangeeft?
[Afbeelding]

De schijf temperatuur schommelt wel:
[Afbeelding]

De NAS werkt gewoon prima hoor, maar ik ben even benieuwd hoe dit zit.
Ik heb sinds kort een Synology DS220J NAS en heb exact hetzelfde.
Welke NAS heb jij?

Zowel in idle als onder load blijft hij alleen maar 40 graden aangeven.
Ik vroeg me ook al af of dat normaal is...

EDIT

Oh ik zit in hetzelfde topic waar ik de vraag al gesteld had, ik vond deze reactie via de zoekfunctie.
Sorry voor de enigszins dubbelpost.

[ Voor 5% gewijzigd door knorde op 27-05-2023 14:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reinier68
watdoethetertoe schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 13:10:
[...]

De oude disk staat niet in de compatibillity list. Heeft wel jaren probleemloos gedraait.
WD8001FFWX een Enterprise NAS Disk aka RED Pro
In de dashbord software is geen nieuwe firmware beschikbaar.
en dat vind ik dus erg irritant van WD. Ook al is er andere firmware, je kan het gewoon niet downloaden.
Ook niet als je een support call aanmaakt. Nee, koop maar een nieuwe disk.... 100% bagger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:09

MJV

Krijg vandaag een melding met:
Synology Online Disk Database Upload Pack does not support auto-update due to important changes that may require manual configuration. Go to Package Center and update manually.
Maar in de Package Center kan ik hel die package niet vinden. Draai sinds een aantal dagen DSM7.2 op mijn DS918+.

Meer mensen deze melding gehad? Googlen levert niks op.

-edit-
Iets beter Googlen lever toch wel iets op: https://community.synology.com/enu/forum/1/post/160748

[ Voor 13% gewijzigd door MJV op 27-05-2023 22:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FLA NL
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 17:04
MJV schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 22:00:
Krijg vandaag een melding met:

[...]

Maar in de Package Center kan ik hel die package niet vinden. Draai sinds een aantal dagen DSM7.2 op mijn DS918+.

Meer mensen deze melding gehad? Googlen levert niks op.
Opslag beheer->HDD/SSD->Instellingen->geavanceerd en dan even naar beneden scrollen en daar op nu bijwerken klikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knorde
knorde schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 10:32:
Wat ik ook wel apart vind, de systeemtemperatuur geeft altijd 40 graden aan (onder idle en load).
Ik heb op internet topics gevonden met dezelfde vraag:
https://community.synolog...42822?page=1&reply=497922
https://www.reddit.com/r/..._temp_is_always_40c_104f/

Hoe is dit bij jullie?
Toevallig iemand die dit weet of even wil kijken hoe dit bij jou is? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
De systeemtemperatuur wordt gemeten in de kast en geregeld door de ventilatoren.
Het is dus tamelijk normaal dat die constant blijft zeker in een j versie die erg weinig cpu power hebben en dus zelfs onder belasting weinig warmte produceren.

Mijn Nas die onder DSM 6 draait varieert tussen de 30 en 38 graden.
De andere Nas die onder DSM 7 draait staat bijna constant op 40 graden.

Ik vermoed dus dat Synology in plaats van exacte temperaturen overgegaan is op vaste bereiken en alles wat "normaal" is als 40 graden wordt weergegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knorde
Ben(V) schreef op zondag 28 mei 2023 @ 12:29:
De systeemtemperatuur wordt gemeten in de kast en geregeld door de ventilatoren.
Het is dus tamelijk normaal dat die constant blijft zeker in een j versie die erg weinig cpu power hebben en dus zelfs onder belasting weinig warmte produceren.

Mijn Nas die onder DSM 6 draait varieert tussen de 30 en 38 graden.
De andere Nas die onder DSM 7 draait staat bijna constant op 40 graden.

Ik vermoed dus dat Synology in plaats van exacte temperaturen overgegaan is op vaste bereiken en alles wat "normaal" is als 40 graden wordt weergegeven.
Ik kan dit nergens vinden op internet. Ik vind het best apart dat er een temperatuur wordt weergegeven maar die totaal niet duidelijk is wat de daadwerkelijke temperatuur is. Geef dan alleen normaal, hoog of laag weer.

Is die van jou bijna altijd of altijd 40 graden. Ik heb van alles geprobeerd om de temperatuur ook maar 1 graad te laten veranderen maar het lukt mij gewoon niet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17:22
Ben(V) schreef op zondag 28 mei 2023 @ 12:29:
Heb er meerdere met dsm 7.1 en 2 met 7.2 draaien maar die geven gewoon waarden (ruim) onder 40 weer en ook nu meer variatie nu het overdag wat warmer is.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knorde
DukeBox schreef op zondag 28 mei 2023 @ 17:24:
[...]

Heb er meerdere met dsm 7.1 en 2 met 7.2 draaien maar die geven gewoon waarden (ruim) onder 40 weer en ook nu meer variatie nu het overdag wat warmer is.
Is dat ook een DS220J?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20:23

Wildfire

Joy to the world!

knorde schreef op zondag 28 mei 2023 @ 17:28:
[...]

Is dat ook een DS220J?
Ik heb bij mijn moeder een 218J staan en die geeft ook altijd 40 graden aan. Maakt niet uit of het winter of zomer is, dat ding is altijd 40 graden volgens de systeeminfo.

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
Ik heb geen 220j online. De enige j uitvoering die ik heb draaien is een 115j met dsm7.1 en die geeft 32 graden aan (zit geen HDD in).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knorde
Wildfire schreef op zondag 28 mei 2023 @ 17:34:
[...]

Ik heb bij mijn moeder een 218J staan en die geeft ook altijd 40 graden aan. Maakt niet uit of het winter of zomer is, dat ding is altijd 40 graden volgens de systeeminfo.
Toch is dat best apart (hetzelfde effect wat mijn 220J doet).
Bij een PC schommelt de temperatuur altijd wel iets als je ook maar een klein ding doet.
Ik zie er nooit 1 graad bij of af gaan, altijd 40 graden (idle en onder load).

Het lijkt wel of de sensor defect is of dat dit een bug is van sommige NAS systemen van Synology.
Mijn vorige NAS (een Zyxel NSA325V2) deed dit wel goed.
De nieuwe NAS bevalt me uitstekend, veel uitgebreider maar dit stukje temperatuur maak ik me wel een beetje zorgen over.

Als ze het nou alleen 'laag' 'normaal' of 'hoog' zouden noemen zou ik het nog begrijpen maar juist die temperatuur altijd hetzelfde is toch wel wat vreemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knorde
DukeBox schreef op zondag 28 mei 2023 @ 17:38:
[...]

Ik heb geen 220j online. De enige j uitvoering die ik heb draaien is een 115j met dsm7.1 en die geeft 32 graden aan (zit geen HDD in).
Ik las het ook bij iemand met een 218+. Het lijkt dus heel willekeurig. Welke NAS heb jij nog meer?

[ Voor 4% gewijzigd door knorde op 28-05-2023 17:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
knorde schreef op zondag 28 mei 2023 @ 17:40:
Ik las het ook bij iemand met een 218+. Het lijkt dus heel willekeurig. Welke NAS heb jij nog meer?
De vraag is meer welke niet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knorde
DukeBox schreef op zondag 28 mei 2023 @ 17:44:
[...]

De vraag is meer welke niet ;)
Haha dat kan ook :P
Wil jij eens bij je andere types kijken hoe dat is (en aangeven bij welke dat zijn)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grumsel
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15:27
De systeem temperatuur van mijn DS920+ is 41 graden. De eerste HDD is 36 graden, de andere 3 zijn 38 graden (4x Ironwolf 8TB).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
knorde schreef op zondag 28 mei 2023 @ 18:20:
Haha dat kan ook :P
Wil jij eens bij je andere types kijken hoe dat is (en aangeven bij welke dat zijn)?
Wat wil je precies weten dan? Ik kan er van een aantal wel ff kijken a.s. dinsdag maar ik ga niet alles online zetten om te kijken wat de temp. is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knorde
DukeBox schreef op zondag 28 mei 2023 @ 20:09:
[...]

Wat wil je precies weten dan? Ik kan er van een aantal wel ff kijken a.s. dinsdag maar ik ga niet alles online zetten om te kijken wat de temp. is.
Dat begrijp ik, ik ben meer benieuwd of het alleen bij bepaalde types is dat de temperatuur vast staat op 40 graden of dat het totaal willekeurig is. Ik zoek een soort van verband ertussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

knorde schreef op zondag 28 mei 2023 @ 20:54:
[...]

Dat begrijp ik, ik ben meer benieuwd of het alleen bij bepaalde types is dat de temperatuur vast staat op 40 graden of dat het totaal willekeurig is. Ik zoek een soort van verband ertussen.
Bij mijn moeder staat dus die DS218j die continu 40 graden aangeeft, zelf heb ik een DS1522+ en die geeft wel netjes een correcte temperatuur weer. Heb zelf een klein voorgevoel dat het vooral bij de wat minder high-end oudere modellen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
Mogelijk alleen bepaalde ARM cpu's die dat doen. Ik heb voornamelijk x86 daar heb ik geen rare dingen gezien. De meesten staan ook in gekoelde ruimtes, dan was mij dat al veel eerder opgevallen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Shanquish
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Ik heb Pinksteren voornamelijk gebruikt om een migratie te doen van mijn oude DS412+ naar een gloednieuwe DS923+ :D
aangezien er *iets* mis was met het volume in de oude NAS, heb ik er voor gekozen om een fresh install te doen op de nieuwe. en vervolgens middels shared folders de boel over te kopieren, beide NASen zaten via DLA verbonden, dan heb ik in elk geval de snelst mogelijke verbinding voor de 7TB aan data

wat externe zaken draaien mooi in containers, Databases, pi-hole en met een Kodi headless installatie ben ik nog aan het rommelen, dat wil nog niet lekker, ik kan nergens via SSH bij de bestanden komen.

voor de liefhebbers, heb ik:erin zitten, geluid van de HDD's vind ik alleszins meevallen. ik had het erger verwacht afgaande op de reviews die ik heb zitten lezen.
De NAS vind het niet leuk dat er non-synology geheugen in zit, maar functioneert prima.

ik ben wel blij dat ik uiteindelijk niet voor WD schijven ben gegaan, de glans is daar toch wel een beetje vanaf heb ik het idee, zeker na onderstaand filmpje gezien te hebben

in de oude NAS zitten wel 4 stuks WD schijven :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reinier68
Hoi,

Ik heb een aantal Emulex OCe1110 kaarten liggen (firmware: 12.0.1169.7-1). 1 heb ik in mijn NAS (1821+) gezet, anderen in mijn Windows10 PC's.

Bron van Broadcomm en een andere link
Universal Multi-Channel
Universal Multi-Channel (UMC) allows multiple PCI functions to be created on each
adapter port. With the OCe11102-F, each port enables one FCoE or iSCSI function
and three NIC functions. Ideal for virtualized servers, bandwidth can be allocated
to support storage, virtual machine (VM) migration, management and I/O intensive
applications.

Wat ik gezien heb met MC ingeschakeld:
Windows10 wil iets gaan doen met 8 netwerkkaarten. dat werkt echt voor geen meter. bijna elke minuut raakt hij de connectie kwijt en herbouwt het weer. Soms niet, dan moet ik herstarten.

De NAS wil dan niet eens opstarten, blauw lampje knippert.

Met MC uit:
Windows10 ziet 2 netwerkkaarten, alles werkt eigenlijk zoals je verwacht.
De NAS start op maar ziet de kaart helemaal niet meer. Is ook niet in de Synology supported list, maar dat was deze kaart wel in de 1819+.

Vraag:
Wat doet Multi Chanel Mode precies, en heeft dat nut bij gebruik van Windows10/11, en in een NAS.

Waarom werkt het niet in een 1821+ ?

[ Voor 5% gewijzigd door reinier68 op 30-05-2023 21:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvkreg
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16-09 08:34
Shanquish schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 11:38:
Ik heb Pinksteren voornamelijk gebruikt om een migratie te doen van mijn oude DS412+ naar een gloednieuwe DS923+ :D
aangezien er *iets* mis was met het volume in de oude NAS, heb ik er voor gekozen om een fresh install te doen op de nieuwe. en vervolgens middels shared folders de boel over te kopieren, beide NASen zaten via DLA verbonden, dan heb ik in elk geval de snelst mogelijke verbinding voor de 7TB aan data

wat externe zaken draaien mooi in containers, Databases, pi-hole en met een Kodi headless installatie ben ik nog aan het rommelen, dat wil nog niet lekker, ik kan nergens via SSH bij de bestanden komen.

voor de liefhebbers, heb ik:erin zitten, geluid van de HDD's vind ik alleszins meevallen. ik had het erger verwacht afgaande op de reviews die ik heb zitten lezen.
De NAS vind het niet leuk dat er non-synology geheugen in zit, maar functioneert prima.

ik ben wel blij dat ik uiteindelijk niet voor WD schijven ben gegaan, de glans is daar toch wel een beetje vanaf heb ik het idee, zeker na onderstaand filmpje gezien te hebben
[YouTube: Stop Buying WD NAS Drives.]

Een vinkje uitzetten die ik niet eens heb in DSM 7.2 met 6 WD 14 TB RED disks is teveel moeite?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diotav
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 20:09
Nu mijn DS412+ na 10 jaar de geest heeft gegeven, ben ik direct overgestapt naar een DS1821+. Ik heb enkel gekozen voor behoud van data en heb de verdere configuratie opnieuw gedaan. So far so good.

Nu probeer ik Hyper Backup weer zo in te stellen dat ie een backup hervat/maakt naar een bestaande S3 Glacier vault. Enkel nu krijg ik de hele tijd de volgende error als ik mijn access key en geheime sleutel ingeef.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/doADgfpKHp5ZWx9wF34evvvumO0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/sNMzUuebUiLKolu0TqgzwqUM.png?f=fotoalbum_large

Alle machtigingen lijken verder in orde. Daarnaast zijn de accounts hetzelfde als voorheen. Heeft er iemand enig idee wat hier mis gaat?

dion.dev

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royaljoop
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 16-09 15:06

Geen problemen of meldingen met het geheugen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shanquish
  • Niet online
royaljoop schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 19:30:
[...]

Geen problemen of meldingen met het geheugen?
enkel een melding in het meldingsvenster rechts, en volgens mij uitsluitend na het booten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppeterr
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 20:25
Ik draai hier backups met hyperbackup naar een andere locatie. Dit heeft 2 jaar goed gelopen, tot ik ergens 2 maanden terug foutmeldingen kreeg. Zo af en toe. Op een gegeven moment is dat vaker voorgekomen.
Ik ben even via teamviewer ingelogged op die andere NAS, en kon eigenlijk niks vinden.

Behalve dat als ik via het config gedeelte naar de gedeelde mappen ging, ik een CIFS protocol error kreeg. En vervolgens in de file explorer de dir /Activebacupforbusiness zag staan. En klikken daarop resulteerde in een gelijkwaadige error.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OMU7N9D7XCq8P7rNhTyb_D0ynWc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FQZMnvtcD3EdKBgYCrR8KJdG.png?f=fotoalbum_large

Nou gebruikt hij heel Activebacupforbusiness niet, en het heeft hij dat perongeluk geinstalleerd, maar nooit de install afgemaakt.

Dus er af gehaald, en het liep zowaar een week goed.

Nu dus opeens weer iedere dag bijna errors. Soms een lege error melding en soms weer "Please check if protocol is enabled"

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L3MEVmeva3cX77xSkGikbAoX_3k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/PNsGf6BsScGUPqew89xh2OSK.png?f=fotoalbum_large

En het rare is, als ik kijk in de status van hyperbackup, staat het dus in een error.
Terwijl de connectie met de andere locatie in orde is, en als ik het handmatig start, het gewoon werkt.

Ik heb via logcenter de logs gegenereerd van hyperbackup. Maar daar zie ik en heb ik volgens mij niet veel aan.

Iemand een suggestie hoe ik er achter kan komen wat dit veroorzaakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 17:46

Die Toshiba schrijven zijn mooi, ik heb ze ook, al vind ik ze wel iets meer geluid maken dan de competitie, maar dat is in de praktijk verder geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asprine
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17:10
Als mijn synology een tijdje heeft aangestaan en hem opnieuw opstart werkt 2FA met de authenticator niet. Moet dan altijd een tijdje wachten en hem opnieuw opstarten. Denk dat het te maken heeft met het synchroniseren van de datum/tijd. Dit staat op auto update via gov.nis.
Meer mensen hier last van?3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheOmen
  • Registratie: September 2011
Asprine schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 09:38:
Als mijn synology een tijdje heeft aangestaan en hem opnieuw opstart werkt 2FA met de authenticator niet. Moet dan altijd een tijdje wachten en hem opnieuw opstarten. Denk dat het te maken heeft met het synchroniseren van de datum/tijd. Dit staat op auto update via gov.nis.
Op mijn oude NAS had ik dat zelfde probleem. Als ik dan haast had logde ik in via SSH/TelNet en paste effe met de hand de tijd aan.

Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjowhan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10:06
Ik zit te vogelen wat ik moet doen met het volgende in Synology Photos.

Vanwege een gehele reset van mijn telefoon dacht ik in september "die photos app van Synology kan ook backuppen, waarom niet aanzetten". Dat dus gedaan. Nu zie ik dat (vooral) screenshots/foto's vanuit whatsapp etc die toentertijd lokaal opgeslagen waren, allemaal op dezelfde dag nu staan in Synology photos.
Omdat er geen extra gegevens bij deze bestanden staan (behalve in de bestandsnaam), heeft Synology dit blijkbaar dus niet goed gecategoriseerd.

Ik heb zelf bedacht om alle screenshots/oude foto's uit de lokatie(s) te halen en dan een re-index te laten doen zodat de dag in september weer "leeg" is en niet meer vervuild; heeft wellicht iemand een ander idee om dit goed aan te pakken? Ik zie b.v. geen optie om zelf dit in te stellen zonder een album in te richten.
Er zullen vast wel zaken weg kunnen, maar andere wil ik graag behouden ;)

http://specs.tweak.to/5253

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 20:53
Klinkt alsof er een batterij op het moederbord zit van je NAS, welke mogelijk vanwege de leeftijd niet goed meer is.
Bij reguliere moederborden kan je zo'n knoopcel vervangen.
Voor Synology geldt wellicht hetzelfde?

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reinier68
Kans is groot dat de batterij (op het moederbord) dan leeg is.
Knoopcel vervangen en dan is je issue waarschijnlijk gefixed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferret
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14:15
Vraag; is het slim/verstandig of juist niet om m'n DS720+ zowel als mediaplayer én met Surveillance Station met drie camera's er op aangesloten te gebruiken?
Ik vraag dit omdat de schijven vanwege SS continue draaien om de beelden weg te schrijven maar als ik muziek/films of series kijk moet hij ook veel lezen. Is dat kwalijk voor de levensduur van de schijven? Of is het verstandiger om een andere Nas in te gaan zetten zodat ik de twee 'toepassingen' gescheiden hou?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19:31
Ferret schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 10:49:
Vraag; is het slim/verstandig of juist niet om m'n DS720+ zowel als mediaplayer én met Surveillance Station met drie camera's er op aangesloten te gebruiken?
Ik vraag dit omdat de schijven vanwege SS continue draaien om de beelden weg te schrijven maar als ik muziek/films of series kijk moet hij ook veel lezen. Is dat kwalijk voor de levensduur van de schijven? Of is het verstandiger om een andere Nas in te gaan zetten zodat ik de twee 'toepassingen' gescheiden hou?
Het zal wel loslopen: zoveel data wordt er nu ook weer niet weggeschreven/gelezen.
Wat zullen die camera's qua load doen? 25-30Mbit/s?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferret
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14:15
SniperGuy schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 11:54:
[...]

Het zal wel loslopen: zoveel data wordt er nu ook weer niet weggeschreven/gelezen.
Wat zullen die camera's qua load doen? 25-30Mbit/s?
Oh haha, ik had gehoopt dat iemand zou zeggen dat het niet verstandig was. Dan had ik dat tegen mijn vrouw kunnen zeggen en had ik weer een reden om voor een nieuwe Nas te gaan :+

Maar even zonder gekheid; door het gebruiken van SS draaien de schijven wel continue toch? En zou ik de Nas alleen gebruiken als mediaspeler (eigenlijk meer opslag voor media want ik speel af via Kodi), dan gaan de schijven na een tijd in rust en is dat beter voor de schijven en voor m'n portemonnee...

*houd toch op op een kans een andere Nas te kopen* 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roeleboel
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online

roeleboel

en zijn beestenboel

Sjowhan schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 10:04:
Ik zit te vogelen wat ik moet doen met het volgende in Synology Photos.

Vanwege een gehele reset van mijn telefoon dacht ik in september "die photos app van Synology kan ook backuppen, waarom niet aanzetten". Dat dus gedaan. Nu zie ik dat (vooral) screenshots/foto's vanuit whatsapp etc die toentertijd lokaal opgeslagen waren, allemaal op dezelfde dag nu staan in Synology photos.
Omdat er geen extra gegevens bij deze bestanden staan (behalve in de bestandsnaam), heeft Synology dit blijkbaar dus niet goed gecategoriseerd.

Ik heb zelf bedacht om alle screenshots/oude foto's uit de lokatie(s) te halen en dan een re-index te laten doen zodat de dag in september weer "leeg" is en niet meer vervuild; heeft wellicht iemand een ander idee om dit goed aan te pakken? Ik zie b.v. geen optie om zelf dit in te stellen zonder een album in te richten.
Er zullen vast wel zaken weg kunnen, maar andere wil ik graag behouden ;)
Wat er moet gebeuren:
bij iedere file moet de 'modified' timestamp goed gezet worden, dat is het enige dat gaat helpen.

Bij een whatsapp backup wordt die helaas niet mee opgeslagen/overgezet.

Zelf even een scriptje schrijven of hopen dat er een tooltje bestaat.

Een paar seconden nadat de datum is aangepast pikt photos dit op en zet hem terug correct in de tijdlijn- kan uiteraard wat langer duren als je enkele duizenden bestanden ineens door een script/tool laat aanpassen.

Edit:
met deze google zoekopdracht vind ik een hoop scriptjes die dat claimen te doen, even nakijken voor je ze op een BACKUP van je data loslaat :)

[ Voor 8% gewijzigd door roeleboel op 02-06-2023 16:30 . Reden: linkje toegevoegd naar potentieel gevaar ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ferret schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 13:37:
[...]

Oh haha, ik had gehoopt dat iemand zou zeggen dat het niet verstandig was. Dan had ik dat tegen mijn vrouw kunnen zeggen en had ik weer een reden om voor een nieuwe Nas te gaan :+

Maar even zonder gekheid; door het gebruiken van SS draaien de schijven wel continue toch? En zou ik de Nas alleen gebruiken als mediaspeler (eigenlijk meer opslag voor media want ik speel af via Kodi), dan gaan de schijven na een tijd in rust en is dat beter voor de schijven en voor m'n portemonnee...

Als je continue wilt opnemen met SS dan zal er altijd schijven continue werken of dat nu in een oude Nas is of in een nieuwe.
Maar gelukkig kunnen schijven daar gewoon tegen, daar zijn ze voor gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TyKH
  • Laatst online: 13:33
Gentz,

Ik zit met een issue met qbittorrent waarbij de credentials na een paar uur of 1 dag niet meer werken in docker. Qbittorrent draait wel maar inloggen gaat niet. Ik moet dan de docker stop zetten, de "WebUI\Password_PBKDF2" weghalen uit de .conf bestand en de docker weer starten.

Ik heb al een update gedaan van het misschien maar geen succes. Hebben jullie enig idee wat er aan de hand kan zijn?

PSN: TyKashin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
Als het goed is kun je met 2FA drie keer achter elkaar een (authenticator) code invoeren waarna het systeem in staat is de offset in tijd na te gaan en te corrigeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
Ferret schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 13:37:
[...]

Het hang ook een beetje af van de harde schijven die je erin hebt zitten. Een setje 5400 rpm consumentenschijven kunnen wellicht soms wat roet in het eten gooien maar zouden in beginsel snel genoeg moeten zijn voor deze taken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppeterr
  • Laatst online: 20:25
TyKH schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 03:00:
Gentz,

Ik zit met een issue met qbittorrent waarbij de credentials na een paar uur of 1 dag niet meer werken in docker. Qbittorrent draait wel maar inloggen gaat niet. Ik moet dan de docker stop zetten, de "WebUI\Password_PBKDF2" weghalen uit de .conf bestand en de docker weer starten.

Ik heb al een update gedaan van het misschien maar geen succes. Hebben jullie enig idee wat er aan de hand kan zijn?
Is het van belang dat er een login aanwezig is? Je kan een bypass login doen in de settings.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ggi9_yWcjtfKV3xVHDFSI-9ENjo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/GnsHBqDeIr6uOjgs6jgoZxUd.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow771
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 00:31
ppeterr schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 09:57:
[...]

Is het van belang dat er een login aanwezig is? Je kan een bypass login doen in de settings.

[Afbeelding]
Zolang zn qbittorrent niet Internet exposed is, is dit idd een optie. Ik gebruik dit zelf ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TyKH
  • Laatst online: 13:33
Shadow771 schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 10:28:
[...]

Zolang zn qbittorrent niet Internet exposed is, is dit idd een optie. Ik gebruik dit zelf ook.
Staat wel exposed naar buiten toe. Maar misschien moet ik maar specifiek dat blokken want ik kan me nog geen eens heugen dat ik buiten huis uit een torrent heb toegevoegd.

PSN: TyKashin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henry84
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 12-08 09:52
Hallo, ik heb een vraag over mijn Synology NAS DS215j.

Ik heb één HDD van 2 TB (1 opslagpool, 1 volume) in mijn NAS en een externe USB schijf van 2 TB voor hyperbackup.

Ik heb een tweede HDD gekocht van 4 TB en wilde deze gaan gebruiken als backup ipv de externe usb schijf.

Alleen heb ik volgens mij een fout gemaakt, ik heb namelijk het volume 1 uitgebreid met SHR en heb nu nog steeds maar een volume met 2 TB beschikbaar.

Hoe kan ik dit terugdraaien?
En om de 4 TB als backup te gebruiken moet ik een nieuwe opslagpool aanmaken toch?

Hoor het graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow771
henry84 schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 21:50:
Hallo, ik heb een vraag over mijn Synology NAS DS215j.

Ik heb één HDD van 2 TB (1 opslagpool, 1 volume) in mijn NAS en een externe USB schijf van 2 TB voor hyperbackup.

Ik heb een tweede HDD gekocht van 4 TB en wilde deze gaan gebruiken als backup ipv de externe usb schijf.

Alleen heb ik volgens mij een fout gemaakt, ik heb namelijk het volume 1 uitgebreid met SHR en heb nu nog steeds maar een volume met 2 TB beschikbaar.
Dus je hebt die nieuwe disk per ongeluk toegevoegd aan je bestaande storage pool?
Tja dat kan volgens mij niet meer terugdraaien. Ben bang dat je je hele storage pool opnieuw moet aanmaken..

Ik weet niet of een disk weer 'beschikbaar' komt voor een andere pool als je het Deactivate in Storage Manager.
henry84 schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 21:50:
En om de 4 TB als backup te gebruiken moet ik een nieuwe opslagpool aanmaken toch?
Je had idd een nieuwe opslagpool moeten aanmaken en daar de nieuwe disk in doen.

[ Voor 5% gewijzigd door Shadow771 op 04-06-2023 10:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royaljoop
Als je SHR gezond is, zou die volgens mij gewoon met 1 disk minder moeten kunnen werken. Tenzij de hoeveelheid beschikbare ruimte na het verwijderen minder is dan één disk. Maar check dit even voor de zekerheid!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henry84
Ik heb de nieuwe schijf nu gedeactiveerd, maar dan krijg ik de melding dat opslagpool 1 volume 1 beschadigd is.. dus dat werkt helaas niet.

Hij vraagt nu om een nieuwe harde schijf om de SHR van opslagpool 1 te repareren.

Is er op een of andere manier een mogelijkheid om dit terug te draaien zodat ik een tweede pool aan kan maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nee dat gaat niet.
Maakt een backup van de data, verwijder de storage pool en begin opnieuw en maak nu twee storage pools beiden in SHR zonder dataprotectie aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henry84
Ben(V) schreef op zondag 4 juni 2023 @ 12:20:
Nee dat gaat niet.
Maakt een backup van de data, verwijder de storage pool en begin opnieuw en maak nu twee storage pools beiden in SHR zonder dataprotectie aan.
Kan dat met hyperbackup en daarna alles terugzetten zoals het was? Dus niet alleen data, maar ook synology photos, cloud station etc. ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ja de settings van de Synology packages worden meegenomen.
Packages van derden zul je zelf een configuratie backup van moeten maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow771
henry84 schreef op zondag 4 juni 2023 @ 12:31:
Kan dat met hyperbackup en daarna alles terugzetten zoals het was? Dus niet alleen data, maar ook synology photos, cloud station etc. ?
Ben(V) schreef op zondag 4 juni 2023 @ 13:14:
Ja de settings van de Synology packages worden meegenomen.
Daar zijn ook gewoon vinkjes voor in de HyperBackup backup task opties. Kzou dat nog ff checken voor de zekerheid als ik jouw was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frankinho
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 15-09 20:31
Ik zit een beetje te stoeien met het vervangen van de NAS.

Ik heb nu een DS411 en die draait al een goede 12 jaar zonder problemen. Maar de vraag is hoe lang die dat nog vol kan houden. In de loop van de tijd is die ook langzaam verworden tot puur en alleen data opslag, met de verouderde hardware en de verouderde DSM kun je er steeds minder mee.
Hier zit nu 4x2TB in in Raid, dus 6TB aan opslag. Deze 6TB zit momenteel >80% vol en in verband met de leeftijd van het beestje zit ik met een aantal online oplossingen (DropBox, iCloud & OneDrive) die ik eigenlijk allemaal op de NAS wil laten samen komen)

Nu ben ik mij een beetje aan het orienteren en een aantal dingen kom ik niet uit.

Ik heb een 9U rack staan waar al het unifi/ubiquiti spul in hangt (UDM-PRO + 16 poorts POE switch), dus qua vorm factor is een RackStation het mooist. Toch krijg ik het gevoel dat je voor dezelfde prijs een veel betere DiskStation koopt, dus kom ik automatisch daar op uit. De Diskstation kan prima in of naast de Rack staan, het is wel niet zo mooi, maar geen hond die het ding verder ziet.

Als ik naar de Diskstation kijk dan kom ik automatisch uit op de 923+ als ik op 4 bay blijf (prijsverschil met de 423+ is klein) of de 1522+ als ik naar 5 bay ga.

Qua opslagruimte hink ik nog een beetje tussen 4TB of 8TB schijven. Maar gezien het feit dat opslag rap toe neemt en eerder meer dan minder ruimte nodig hebt neig ik naar 8TB schijven.

Wat ik even niet kan overzien tussen de 923 en de 1522 is wat nou het voordeel is van een 5 bay, behalve dat je 2 schijven redundant kan hebben. Dit lijkt mij een wat specifieke use case en dan zou je eerder uitkomen op 4+1 (en dus 8TB meer opslag). Alternatief is gewoon de 1522 kopen en er 4 schijven in stoppen.

Dan heb ik voor beide ook nog de mogelijk om er een SSD in te prikken, zowel voor cache als "storage pool".

Bij een dagelijks gebruik van:
-backup pc, 2x laptop, 2x iphone
-plex
-remote backup naar en van andere NAS
-Synology Cloud
-Synology photos

Maakt een SSD dan een merkbaar verschil?

En tot slot welk merk harde schijf raden jullie aan, ik zie veel kritiek voorbij komen op WD en zie zowel Toshiba als Seagate regelmatig voorbij komen, is het vooral een kwestie van prijs vergelijken op het einde of zit hier nog verschil tussen?

Dus samenvattend 4 vragen:
- 923+ of 1522+ (4 of 5 bay)?
- 4TB of 8TB schijven?
- Welk merk harde schijf?
- SSD toevoegen (~400GB)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ComTech
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17:11
Frankinho schreef op maandag 5 juni 2023 @ 19:16:
Ik zit een beetje te stoeien met het vervangen van de NAS.

Ik heb nu een DS411 en die draait al een goede 12 jaar zonder problemen. Maar de vraag is hoe lang die dat nog vol kan houden. In de loop van de tijd is die ook langzaam verworden tot puur en alleen data opslag, met de verouderde hardware en de verouderde DSM kun je er steeds minder mee.
Hier zit nu 4x2TB in in Raid, dus 6TB aan opslag. Deze 6TB zit momenteel >80% vol en in verband met de leeftijd van het beestje zit ik met een aantal online oplossingen (DropBox, iCloud & OneDrive) die ik eigenlijk allemaal op de NAS wil laten samen komen)

Nu ben ik mij een beetje aan het orienteren en een aantal dingen kom ik niet uit.

Ik heb een 9U rack staan waar al het unifi/ubiquiti spul in hangt (UDM-PRO + 16 poorts POE switch), dus qua vorm factor is een RackStation het mooist. Toch krijg ik het gevoel dat je voor dezelfde prijs een veel betere DiskStation koopt, dus kom ik automatisch daar op uit. De Diskstation kan prima in of naast de Rack staan, het is wel niet zo mooi, maar geen hond die het ding verder ziet.

Als ik naar de Diskstation kijk dan kom ik automatisch uit op de 923+ als ik op 4 bay blijf (prijsverschil met de 423+ is klein) of de 1522+ als ik naar 5 bay ga.

Qua opslagruimte hink ik nog een beetje tussen 4TB of 8TB schijven. Maar gezien het feit dat opslag rap toe neemt en eerder meer dan minder ruimte nodig hebt neig ik naar 8TB schijven.

Wat ik even niet kan overzien tussen de 923 en de 1522 is wat nou het voordeel is van een 5 bay, behalve dat je 2 schijven redundant kan hebben. Dit lijkt mij een wat specifieke use case en dan zou je eerder uitkomen op 4+1 (en dus 8TB meer opslag). Alternatief is gewoon de 1522 kopen en er 4 schijven in stoppen.

Dan heb ik voor beide ook nog de mogelijk om er een SSD in te prikken, zowel voor cache als "storage pool".

Bij een dagelijks gebruik van:
-backup pc, 2x laptop, 2x iphone
-plex
-remote backup naar en van andere NAS
-Synology Cloud
-Synology photos

Maakt een SSD dan een merkbaar verschil?

En tot slot welk merk harde schijf raden jullie aan, ik zie veel kritiek voorbij komen op WD en zie zowel Toshiba als Seagate regelmatig voorbij komen, is het vooral een kwestie van prijs vergelijken op het einde of zit hier nog verschil tussen?

Dus samenvattend 4 vragen:
- 923+ of 1522+ (4 of 5 bay)?
- 4TB of 8TB schijven?
- Welk merk harde schijf?
- SSD toevoegen (~400GB)?
Ik ben zelf voor een 1522+ gegaan paar maanden geleden, stond beetje voor dezelfde keus.
Voordelen t.o.v. 923+ is 8 gb ram standaard 1 extra bay en de prijs was toen vrij dicht tegen de 923+ aan.
Heb hem gekocht voor €659 dus dat scheelde maar €50.
Ik heb goede ervaring met seagate ironwolf schijven gebruikt goede ervaring mee. WD is de laatste tijd een beetje slecht in het nieuws in bepaalde keuzes die ze maken.
Let wel op met plex want transcoden is met de 923+ en 1522+ wel lastiger de AMD processor heeft geen gpu die hardware acceleratie ondersteund.
Ik heb een m.2 SSD toegevoegd als storage pool (let wel alleen bepaalde types ondersteunen dat) voor docker containers en een enkele VM.
Maar je zou ook in één van de 5 bays een SATA ssd kunnen doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• royaljoop
Ik vind de 1522+ teveel energie verbruiken en verkies daarom de 923+ (+ weer wat recenter). Overigens ga ik straks voor de Toshiba M09 (18TB). Dan ben ik weer toekomst proef en wellicht ook nog wat extra geheugen erbij, maar dat wordt dan ook gelijk het maximale wat erin kan. En dat de komende 10 jaar lekker weer genieten van een nieuwe DS en wellicht ooit nog eens een extra 18TB erbij (als ik geen zin heb om op te ruimen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

ComTech schreef op maandag 5 juni 2023 @ 20:24:

[...]

Ik heb een m.2 SSD toegevoegd als storage pool (let wel alleen bepaalde types ondersteunen dat) voor docker containers en een enkele VM.
Ik heb zelf ook een DS1522+ en zit nu te denken om wat met VM's te gaan knutselen. Zou dan daarvoor een NVMe storage pool willen doen. Maar als ik het goed begrijp zijn daarbij echt alleen de Synology NVMe SSD voor ondersteund? Dat zou wel klote zijn, want zoals bij alle Synology add-on hardware zijn die weer veel te duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ComTech
Wildfire schreef op maandag 5 juni 2023 @ 23:01:
[...]

Ik heb zelf ook een DS1522+ en zit nu te denken om wat met VM's te gaan knutselen. Zou dan daarvoor een NVMe storage pool willen doen. Maar als ik het goed begrijp zijn daarbij echt alleen de Synology NVMe SSD voor ondersteund? Dat zou wel klote zijn, want zoals bij alle Synology add-on hardware zijn die weer veel te duur.
Yep om een storage pool te maken moet je moet bijvoorbeeld deze hebben.
Anders kan je alleen een cache pool maken.
Ik heb er 2e hands één weten te bemachtiging voor een stuk minder, wel vrij duur als je het vergelijkt bijvoorbeeld een samsung 980 maar ach hobby mag wat kosten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

ComTech schreef op maandag 5 juni 2023 @ 23:19:
[...]

Yep om een storage pool te maken moet je moet bijvoorbeeld deze hebben.
Anders kan je alleen een cache pool maken.
Ik heb er 2e hands één weten te bemachtiging voor een stuk minder, wel vrij duur als je het vergelijkt bijvoorbeeld een samsung 980 maar ach hobby mag wat kosten :)
Het zijn absurde woekerwinsten. Ik zou een WD Red SN700 500GB kunnen kopen voor ca. €55, maar een 400GB Synology SNV3410 is ca. €180. Ruim 3x zo duur en dat is echt onzin.

Geheugen is nog veel erger, maar daar kon ik tenminste Kingston reepjes gebruiken wat me ruim een factor 7 in prijs scheelde!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ComTech
Wildfire schreef op maandag 5 juni 2023 @ 23:22:
[...]

Het zijn absurde woekerwinsten. Ik zou een WD Red SN700 500GB kunnen kopen voor ca. €55, maar een 400GB Synology SNV3410 is ca. €180. Ruim 3x zo duur en dat is echt onzin.

Geheugen is nog veel erger, maar daar kon ik tenminste Kingston reepjes gebruiken wat me ruim een factor 7 in prijs scheelde!
Klopt het is een belachelijk prijs voor een 400 gb SSD.
Maar ik heb er 2e hands één gescoord voor de helft wat ook wel duur is maar scheelt al een stuk.
Geheugen zelfde verhaal heb voor €60 een zelfde ram module gekocht als er standaard in zit.
Al met al valt het dan nog wel mee.
Maar ben het wel met je eens dat de prijzen van synology voor upgrades echt belachelijk duur zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frankinho
Vraagje voor de 1522 gebruikers, zijn jullie ook voor 5 schijven gegaan of voorlopig 4 stuks er in? En met 5 schijven ga je dan voor 3+2 of 4+1?

Waar ga je precies het verschil merken met die ssd? Dat kan ik natuurlijk altijd nog een keer in de toekomst doen, of hopen dat er tweedehands iets langs komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

ComTech schreef op maandag 5 juni 2023 @ 23:39:
[...]

Klopt het is een belachelijk prijs voor een 400 gb SSD.
Maar ik heb er 2e hands één gescoord voor de helft wat ook wel duur is maar scheelt al een stuk.
Geheugen zelfde verhaal heb voor €60 een zelfde ram module gekocht als er standaard in zit.
Al met al valt het dan nog wel mee.
Maar ben het wel met je eens dat de prijzen van synology voor upgrades echt belachelijk duur zijn.
Tsja, ik heb toch maar de knop doorgehakt en zojuist besteld. Ik wil wat met VM's gaan knutselen en VM's kun je het beste vanaf SSD gaan draaien -- dat moet dus via een storage pool en dat gaat echt alleen maar met de Synology SSD's zelf helaas.

Frankinho schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 00:09:
Vraagje voor de 1522 gebruikers, zijn jullie ook voor 5 schijven gegaan of voorlopig 4 stuks er in? En met 5 schijven ga je dan voor 3+2 of 4+1?

Waar ga je precies het verschil merken met die ssd? Dat kan ik natuurlijk altijd nog een keer in de toekomst doen, of hopen dat er tweedehands iets langs komt.
Ik ben meteen voor 5 schijven gegaan (5x 16TB) in SHR (dus 1 schijf parity). Is voornamelijk media storage en alhoewel ik verlies erg vervelend zou vinden, kan het altijd opnieuw binnen gehengeld worden. Backups die op de NAS staan worden elke nacht online gemirrored dus bij verlies van de storage array heb ik al het belangrijkste spul nog steeds in de cloud (encrypted natuurlijk).

Qua NVMe SSD... op de 1522+ kun je die inzetten voor caching of voor een storage pool. Of caching nuttig is hangt van je gebruik af. DSM heeft een SSD Advisor ingebouwd, laat die een weekje meedraaien zodat je regulier gebruik van de NAS in kaart kan worden gebracht om te kijken of een caching SSD zin heeft en welke grootte deze zou moeten hebben.

[ Voor 47% gewijzigd door Wildfire op 06-06-2023 00:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElCondor
  • Laatst online: 18:58

ElCondor

Geluk is Onmisbaar

Weet iemand toevallig of de Drive client ook een sync kan starten vanaf de commandline? Ik heb een server waarop ik eigenlijk alleen maar via een ssh verbinding op inlog. Ik merk dan altijd dat bestanden die ik op een ander station geupdate heb, niet geupdate worden tenzij ik inlog op de GUI omgeving op de server.
Ik kan hierover niets in de documentatie terugvinden en ik vind het forum van Synology zelf een crime.

Ik heb gezien dat de service executable wel een aantal commandline switches heeft, maar niet wat ik zoek. Wellicht dat iemand dit hier wel heeft kunnen uitvlooien?

Hay 365 dias en un año y 366 occasiones para festejar (Boliviaans spreekwoord)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemiparo
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Nog geen eigen topic waard maar wil wel even wat hulp/tips van de ervaringsdeskundigen. Nadeel van veel postings is dat het soms lastig is het juiste antwoord te vinden...

Ik heb sinds kort een DS923+ aangeschaft met daarin 4x 18 TB schijven. Heb gekozen voor SHR en heb een opslagpool van 47 TB. Ik kan gebruikers aanmaken, rechten verdelen en de apps installeren maar geen diepgaande kennis. Wellicht daarom ook voor Synology gekozen.

Ik wil de NAS als een grote opslag gebruiken (zal me later weer verdiepen in backup van de belangrijke data) met mijn persoonlijke bestanden, photo's maar ook media die iedereen mag zien. De media kan ik dan weer afspelen met een mediaspeler of via mijn Samsung tv.

Vraagstuk 1:
Ik heb Mediaserver geïnstalleerd en die heeft weer mappen music, photo en video aangemaakt. Klopt het dat die door iedereen in mijn netwerk bekeken kunnen worden? Voor de Samsung hoefde ik in ieder geval niet eens aan te melden. Is dit dan veilig? En is het mogelijk om bepaalde mappen af te schermen zodat te jonge kinderen geen films zien die ze niet hoeven te zien? (en laat vooral je fantasie op de loop wat dit is, de werkelijkheid valt tegen >:) ).

Vraagstuk 2:
Ik heb verschillende hdd's waar data op staat die naar de NAS moet. Is het verstandig alles eerst goed uit te zoeken en daarna te verplaatsen of alles nu overzetten en op de NAS uitzoeken. Heb gemerkt dat het kopiëren via USB niet snel gaat. Heb wel idee dat het op de NAS veiliger staat als op 1 enkele hdd. Alles bij het elkaar is het 15 tot 20 TB maar kan best wat dubbel in zitten.

Vraagstuk 3:
De belangrijkste data wordt al gesynchroniseerd tussen laptop en NAS via Drive. Ook maak ik maandelijks een backup van deze data op een externe SSD. Is er nog een tip om mijn NAS te gebruiken en die data nog beter te beschermen. Deze data is ongeveer 1 TB.

Dit zijn op dit moment mijn 3 belangrijkste vragen... hopelijk kan iemand me een beetje op weg helpen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frankinho
Wildfire schreef op maandag 5 juni 2023 @ 23:22:
[...]

Kun je zonder verdere problemen third party geheugen gebruiken in de NAS. Ik lees wat wisselende verhalen, maar het is onduidelijk of je alleen een melding krijgt of dat er ook daadwerkelijk verschil tussen zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Frankinho schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 18:27:

[...]

Kun je zonder verdere problemen third party geheugen gebruiken in de NAS. Ik lees wat wisselende verhalen, maar het is onduidelijk of je alleen een melding krijgt of dat er ook daadwerkelijk verschil tussen zit.
Meeste geheugen werkt prima. Draai al zo'n 8 maanden Kingston geheugen voor welke DSM meldt dat ze niet ondersteund zijn. Melding wegklikken en gaan met die banaan. De geheugentest die je via de Synology Assistant kunt starten geeft geen errors en in al die tijd dat ik het gebruik nul problemen gehad.

Je kunt altijd [Synology] Geheugen upgrade ervaringen per model nog even checken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shanquish
  • Niet online
Wildfire schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 18:32:
[...]

Meeste geheugen werkt prima. Draai al zo'n 8 maanden Kingston geheugen voor welke DSM meldt dat ze niet ondersteund zijn. Melding wegklikken en gaan met die banaan. De geheugentest die je via de Synology Assistant kunt starten geeft geen errors en in al die tijd dat ik het gebruik nul problemen gehad.

Je kunt altijd [Synology] Geheugen upgrade ervaringen per model nog even checken.
Precies, het geheugen dat ik in mijn vorige post aanhaalt werkt prima, nu inmiddels 2 van die reepjes erin zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjowhan
hemiparo schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 14:12:
[..]
Vraagstuk 2:
Ik heb verschillende hdd's waar data op staat die naar de NAS moet. Is het verstandig alles eerst goed uit te zoeken en daarna te verplaatsen of alles nu overzetten en op de NAS uitzoeken. Heb gemerkt dat het kopiëren via USB niet snel gaat. Heb wel idee dat het op de NAS veiliger staat als op 1 enkele hdd. Alles bij het elkaar is het 15 tot 20 TB maar kan best wat dubbel in zitten.

Dit zijn op dit moment mijn 3 belangrijkste vragen... hopelijk kan iemand me een beetje op weg helpen!
Wat betreft #2.
De data van mijn oude schijven heb ik ook eerst op mijn ds920+ gezet, en op de 920+ via de storage analyzer een taak draaien die duplicate files scant, Hierdoor heb ik een goed overzicht van de dubbele bestanden (kan per scan max 5k bestanden tonen). Als ik hiermee gewerkt heb en dit verwerkt is ververs ik het rapport waardoor de lijst weer wordt aangevuld indien benodigd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
  • Laatst online: 15-09 14:44
Edit:
ActiveInsight eraf gegooid en hibernation werkt weer als vanouds.

Sinds de upgrade van DSM 7.1 naar 7.2 gaat de NAS niet meer in hibernation.

Ik zal sowieso hibernation debugging mode even aanzetten, maar misschien komt het iemand van jullie zo al bekend voor en weet een oorzaak/oplossing?

Het aantal packages dat is geïnstalleerd is beperkt:
[cmd]$ synopkg list --name | sort
ActiveInsight
ContainerManager
FileStation
Git
HybridShare
HyperBackup
OAuthService
PHP7.4
Python2
QuickConnect
ScsiTarget
SecureSignIn
SMBService
SupportService
SynoFinder
SynoOnlinePack_v2
USBCopy
$[/cmd]
Er zijn overigens geen Docker containers actief.

[ Voor 6% gewijzigd door technorabilia op 08-06-2023 15:38 ]

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemiparo
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Sjowhan schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 12:49:
[...]

Wat betreft #2.
De data van mijn oude schijven heb ik ook eerst op mijn ds920+ gezet, en op de 920+ via de storage analyzer een taak draaien die duplicate files scant, Hierdoor heb ik een goed overzicht van de dubbele bestanden (kan per scan max 5k bestanden tonen). Als ik hiermee gewerkt heb en dit verwerkt is ververs ik het rapport waardoor de lijst weer wordt aangevuld indien benodigd.
Dank je wel, ga ik daar alvast mee aan de slag. Alleen jammer dat kopiëren via USB zo langzaam gaat...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjowhan
hemiparo schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 16:13:
[...]

Dank je wel, ga ik daar alvast mee aan de slag. Alleen jammer dat kopiëren via USB zo langzaam gaat...
Ik had hier zelf een soort van Hub voor (oude ide/sata schijven) welke niet direct op de nas, maar via mijn pc dus ging. Dit ging aardig vlot (dus geen ervaring met direct via USB aansluiten). Het is wat werk maar uiteindelijk kom je er wel ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pauldebacker
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 03-09 16:31
Heeft er iemand ervaring met Motioneye en Surveillance Station?
Ik heb 2 RPI's met Motioneye welke voorheen prima werkten op Surveillance Station, alleen sinds een tijdje werkt het niet meer en krijg ik het niet meer aan de gang.

Naam: Oprit
Merk: [Door gebruiker gedefineerd]
Type: Streaming - HTTP
Pad: http://(Surveillance Username):(Surveillance Password)@192.168.2.69:8081/test

Nu heb ik al meerdere dingen geprobeerd waaronder:
- Zonder HTTP:// er voor
- Zonder gebruikersnaam en wachtwoord
- Op basis van hostname (motioneye-garage.home) ipv IP adres
- In motioneye gewisseld tussen Authentication Mode "Disabled", "Basic" of "Digest"

En alleen met de combinatie
http://username:wachtwoord@IPadres:8081/test krijg ik de melding ongeldige gebruikersnaam of wachtwoord. Controleer de gebruikersnaam en het wachtwoord.
Beide heb ik al meerdere keren gewijzigd en met knippen en plakken ingevuld.
Ook al eens het admin account geprobeerd, dit hielp ook niet.
Alle andere manieren krijg ik de melding:
Geen verbinding tussen de Synology-server en camera
1. Controleer het ip-adres, de hostname en het poortnummer van de camera.
2. Controleer de regels van de port fowarding van de camera en router.

Als ik in een browser naar de streaming url ga krijg ik een pop-up voor gebruikersnaam en wachtwoord en na het invullen zie ik de beelden van de camera.

ICT-ertje met passie. Gadget freak, netwerk prutser en op zoek naar alternatieve voor de meest simpele dingen. Waarom makkelijk doen als het ook moeilijk kan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Gokje: Authentication Mode op disabled en dan http://192.168.2.69:8081/test

Inkoppertje: anderen op het netwerk kunnen meekijken. Maar dat zal voor zoiets misschien niet erg zijn.

Langetermijnoplossing is minder oude camera's, denk ik.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amos_x
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 11-06-2024
Domme n00b vraag. Is het mogelijk om shares die gemount zijn in file explorer (driveletter:\) ook automatisch te laten mounten als je niet op je eigen netwerk zit?

Binnen het eigen netwerk krijg ik het meeste wel geconfigureerd met de FAQ en knowledge base.

Kan je 'native' toegang hebben tot die driveletters, buiten je netwerk, alsof je op je netwerk zit? (dus bestanden benaderen, kopieren, ...)

Een eenvoudige hint naar een zoekterm/protocol is voldoende, dan ga ik wel aan de slag met bijlezen

[ Voor 4% gewijzigd door Amos_x op 08-06-2023 13:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
royaljoop schreef op maandag 5 juni 2023 @ 21:25:
Ik vind de 1522+ teveel energie verbruiken en verkies daarom de 923+ (+ weer wat recenter). Overigens ga ik straks voor de Toshiba M09 (18TB). Dan ben ik weer toekomst proef en wellicht ook nog wat extra geheugen erbij, maar dat wordt dan ook gelijk het maximale wat erin kan. En dat de komende 10 jaar lekker weer genieten van een nieuwe DS en wellicht ooit nog eens een extra 18TB erbij (als ik geen zin heb om op te ruimen).
Wat betreft energiegebruik zouden beide systemen elkaar niet veel mogen ontlopen. Over het algemeen zijn het de harde schijven die de meeste energie gebruiken, dus twee of drie schijven in plaats van vier of vijf zou zoden aan de dijk moeten zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pauldebacker
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 03-09 16:31
F_J_K schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 12:37:
Gokje: Authentication Mode op disabled en dan http://192.168.2.69:8081/test

Inkoppertje: anderen op het netwerk kunnen meekijken. Maar dat zal voor zoiets misschien niet erg zijn.

Langetermijnoplossing is minder oude camera's, denk ik.
Dat dacht ik ook, maar zonder authenticatie doet hij het helemaal niet. Om één of andere vage reden verwacht Synology een gebruikersnaam en wachtwoord.

ICT-ertje met passie. Gadget freak, netwerk prutser en op zoek naar alternatieve voor de meest simpele dingen. Waarom makkelijk doen als het ook moeilijk kan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piebas
Amos_x schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 13:03:
Domme n00b vraag. Is het mogelijk om shares die gemount zijn in file explorer (driveletter:\) ook automatisch te laten mounten als je niet op je eigen netwerk zit?

Binnen het eigen netwerk krijg ik het meeste wel geconfigureerd met de FAQ en knowledge base.

Kan je 'native' toegang hebben tot die driveletters, buiten je netwerk, alsof je op je netwerk zit? (dus bestanden benaderen, kopieren, ...)

Een eenvoudige hint naar een zoekterm/protocol is voldoende, dan ga ik wel aan de slag met bijlezen
Nee dat kan niet...
En dat wil je ook niet, dan zou je smb open zetten over internet dat wil je echt niet vanwege de veiligheid.
Je zou dan eerst een vpn-verbinding maken naar jouw netwerk en dan kun je de gedeelde mappen benaderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barchettanl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 26-08 23:15
Met het gevaar dat ik iets vraag wat op de voorgaande 623 pagina's ook al is beantwoord ...

Ik heb sinds 2014 een DS211j. Al 2x eerder de WD Red Plus schijven vervangen (voor grotere), maar het is zo traag allemaal. En streamen naar mijn Android televisie kan vast ook niet. Dus tijd voor een nieuwe. DS220+ of DS223? DS220j valt waarschijnlijk af.
Tweede vraag: kan ik een harddisk zo overpluggen in een nieuwe NAS met behoud van data? Wellicht verstandig om er slechts 1 over te prikken ipv beiden tegelijk en pas op termijn de andere te verhuizen?

Zelfbouw mini-ITX | i7-3770T
Fossil Carlyle HR Gen.5
Philips 55PUS6412
Sony Xperia 5 III

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Airw0lf
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 19:55
In een poging het stroomverbruik wat terug te dringen wil ik de Synology voorzien van een SSD.
Om deze dan in te zetten voor de app-store - met de aanname dat hibernation dan beter gaat werken.

Nu lijkt er formeel geen mogelijkheid te zijn om de app-store over te hevelen naar een ander volume.
Anders dan alle apps verwijderen, de store omzetten naar het nieuwe volume en alles weer opnieuw installeren/configureren.

Informeel lijkt er via SSH een mogelijkheid te zijn. Heeft iemand die ooit eens geprobeerd? En met welk resultaat?

[ Voor 4% gewijzigd door Airw0lf op 09-06-2023 07:07 ]

makes it run like clockwork

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kraats
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online

kraats

Ik rol

@Airw0lf overzetten via SSH meerdere keren gedaan zonder problemen. Één keer gehad dat hij zelf een package ging herstellen, maar inhoud van de package bleef netjes behouden

Waar is Jos de Nooyer toch gebleven?

Pagina: 1 ... 156 ... 186 Laatste

Let op:
Dit topic is onderdeel van de drie topics over Synology:In dit Vraag en Antwoord topic mogen alle vragen over Synology-producten tenzij:
  • ... het een vraag betreft over een addon package voor Synology; daar is een apart topic voor.
  • ... het een aankondiging of discussie-item betreft wat in het Nieuws en discussie topic hoort.
  • ... jouw vraag al beantwoord is in de Veelgestelde vragen (FAQ).