Frankinho schreef op maandag 5 juni 2023 @ 19:16:
Ik zit een beetje te stoeien met het vervangen van de NAS.
Ik heb nu een DS411 en die draait al een goede 12 jaar zonder problemen. Maar de vraag is hoe lang die dat nog vol kan houden. In de loop van de tijd is die ook langzaam verworden tot puur en alleen data opslag, met de verouderde hardware en de verouderde DSM kun je er steeds minder mee.
Hier zit nu 4x2TB in in Raid, dus 6TB aan opslag. Deze 6TB zit momenteel >80% vol en in verband met de leeftijd van het beestje zit ik met een aantal online oplossingen (DropBox, iCloud & OneDrive) die ik eigenlijk allemaal op de NAS wil laten samen komen)
Nu ben ik mij een beetje aan het orienteren en een aantal dingen kom ik niet uit.
Ik heb een 9U rack staan waar al het unifi/ubiquiti spul in hangt (UDM-PRO + 16 poorts POE switch), dus qua vorm factor is een RackStation het mooist. Toch krijg ik het gevoel dat je voor dezelfde prijs een veel betere DiskStation koopt, dus kom ik automatisch daar op uit. De Diskstation kan prima in of naast de Rack staan, het is wel niet zo mooi, maar geen hond die het ding verder ziet.
Als ik naar de Diskstation kijk dan kom ik automatisch uit op de 923+ als ik op 4 bay blijf (prijsverschil met de 423+ is klein) of de 1522+ als ik naar 5 bay ga.
Qua opslagruimte hink ik nog een beetje tussen 4TB of 8TB schijven. Maar gezien het feit dat opslag rap toe neemt en eerder meer dan minder ruimte nodig hebt neig ik naar 8TB schijven.
Wat ik even niet kan overzien tussen de 923 en de 1522 is wat nou het voordeel is van een 5 bay, behalve dat je 2 schijven redundant kan hebben. Dit lijkt mij een wat specifieke use case en dan zou je eerder uitkomen op 4+1 (en dus 8TB meer opslag). Alternatief is gewoon de 1522 kopen en er 4 schijven in stoppen.
Dan heb ik voor beide ook nog de mogelijk om er een SSD in te prikken, zowel voor cache als "storage pool".
Bij een dagelijks gebruik van:
-backup pc, 2x laptop, 2x iphone
-plex
-remote backup naar en van andere NAS
-Synology Cloud
-Synology photos
Maakt een SSD dan een merkbaar verschil?
En tot slot welk merk harde schijf raden jullie aan, ik zie veel kritiek voorbij komen op WD en zie zowel Toshiba als Seagate regelmatig voorbij komen, is het vooral een kwestie van prijs vergelijken op het einde of zit hier nog verschil tussen?
Dus samenvattend 4 vragen:
- 923+ of 1522+ (4 of 5 bay)?
- 4TB of 8TB schijven?
- Welk merk harde schijf?
- SSD toevoegen (~400GB)?