[Synology] Vraag en antwoord - deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 155 ... 186 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.N.
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 07:20
technorabilia schreef op zondag 23 april 2023 @ 14:56:
[...]

Het merk Kingston werkt zo zover ik weet prima. Je krijgt standaard alleen een melding van incompatible geheugen.

Edit:
Zie ook hier.
De DS220+ wil niet booten met het geheugen (KVR26S19S6/4). De blauwe lampjes blijven knipperen, maar er komt geen piep. Deze piep komt normaal bij het booten wel. De NAS lijkt ergens op vast te lopen. Ook na 3 of 4 uur wachten is de NAS niet opgestart. De SO-DIMM heb ik meerdere keren opnieuw geïnstalleerd, maar dat helpt niet. De NAS boor gewoon als ik het reepje geheugen er uit haal. Is er iets dat ik fout doe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 15-09 14:44
L.N. schreef op woensdag 26 april 2023 @ 19:27:
[...]

De DS220+ wil niet booten met het geheugen (KVR26S19S6/4). De blauwe lampjes blijven knipperen, maar er komt geen piep. Deze piep komt normaal bij het booten wel. De NAS lijkt ergens op vast te lopen. Ook na 3 of 4 uur wachten is de NAS niet opgestart. De SO-DIMM heb ik meerdere keren opnieuw geïnstalleerd, maar dat helpt niet. De NAS boor gewoon als ik het reepje geheugen er uit haal. Is er iets dat ik fout doe?
Via de eerder genoemde link is er wel iemand die het goed heeft werken in een DS920+ dus ik ben geneigd te zeggen dat het zou moeten werken.

Maar ik heb ook wel eerder gehoord dat hezelfde type RAM in de loop der tijd ander gedrag vertoont i.v.m. andere componenten.

Maar dat blijft giswerk van mijn kant.

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• L.N.
@technorabilia Kingston geeft op hun website aan dat het geschikt is voor de DS220+. Echter lees ik vaak dat problemen komen doordat het geheugen niet ver genoeg in het slot wordt geduwd. Bij mij gaat het geheugen er gemakkelijk in en gaat er ver genoeg in dat de klemmetjes in de nokjes aan de zijkant valt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• piens
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 04-05 10:35
Ben bezig met hobby projectje. Ik kreeg een oude DS213 met een 3Tb en een 4Tb schijf erin die niet werkte. Alles stofvrij gemaakt. Voeding bleek slecht. Met een goede voeding en de laatste DSM voor deze NASs (DSM 6.2) draait alles weer als een zonnetje en heb ik een NAS met 7 Tb opslag.

Ik wil deze gebruiken om op onze kampeervakanties een draadloze mediaserver te hebben. Wij kamperen vaak met het hele gezin op een plak waar helemaal geen communicatie mogelijk is (zelfs geen mobiele telefoonverbindingen)
Ik wil de NAS kunnen gebruiken als media station met draadloze (wifi) toegang.
Ik heb nog een Ziggo C7 wifi-booster (Access point) liggen, die ook kan worden geflashed tot een TP-Link Archer C7 router.
Ik weet nu niet hoe ik verder moet. De C7 als AP laten staan? En hoe stel ik het dan verder in? Flashen tot router?
Later kan ik er misschien nog een Raspberry Pi aan hangen, die dan via HDMI aan de televiesie gehangen kan worden, dat is de volgende fase.
Kan iemand mij op weg helpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Als je geen internet toegang hebt is een router overbodig, want er valt niets te routeren.
Dus die C7 kun je gewoon als accesspoint gebruiken.

Wel is het handig een dhcp server te hebben, daar is een Synology package voor die je kunt gebruiken.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 18-09 22:52
The_Admin schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 23:15:
[...]

Hier ook, ben benieuwd hoe ze hem vinden want hij hangt (goed beveiligd gelukkig) via een port forward op een afwijkende / obscure poort aan het internet. Gelijk die port forward uitgezet en alle IP's van de ASA waar de aanvaller vandaan kwam (een of andere shit hoster in de VS) geblockt op m'n firewall.

Gebruik jij de Synology ddns service? Zo'n synology.me domein met je publieke IP?
nee gebruik ddns niet. Nu even alle porten uitgezet, vertrouw het niet echt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amos_x
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 11-06-2024
Heeft raid 1 op SSD's eigenlijk zin? (ik orienteer me op een mogelijke synology 2xx met 2x 4TB sata SSD).

De failure modes van een SSD zijn verschillend aan die van een HDD (vooral mechanische en plotse failure bij HDD). Bij SSD slijt het boeltje steeds verder af waardoor je gestaag opslag verliest. Maar echt compleet falen? Elektronisch dan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reinier68
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 18-09 13:34
Amos_x schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 14:43:
Heeft raid 1 op SSD's eigenlijk zin? (ik orienteer me op een mogelijke synology 2xx met 2x 4TB sata SSD).

De failure modes van een SSD zijn verschillend aan die van een HDD (vooral mechanische en plotse failure bij HDD). Bij SSD slijt het boeltje steeds verder af waardoor je gestaag opslag verliest. Maar echt compleet falen? Elektronisch dan?
SSD verouderen best rap in een NAS als je veel schrijft. Dus dan moet je al Enterprise modellen gaan inzetten (hebben meer overprovision van geheugen).

Maar aan de andere kant, als jij weinig data steeds opnieuw schrijft dan zal het een afweging zijn of SSD handig is. Wat wil je er mee bereiken? Als je heel veen IO gaat genereren met VM's of steeds nieuwe data, dan is een SSD misschien qua veroudering niet heel handig mara wel sneller :-)

Ik heb zelf een 918+ staan met Iron Wolf disken, en die lopen ook heel rap.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ik heb al twee keer meegemaakt dat een ssd gewoon ineens volkomen defect raakten en niet meer te benaderren waren.
Wel als Windows system disk, maar voor mij zijn harddisk toch nog een stuk betrouwbaarder.
Ik heb wel disken met defecte sectoren meegemaakt, maar nog nooit een harddisk die volkomen dood was.

Is natuurlijk geen echte steekproef maar slechts mijn ervaringen.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reinier68
Midden in de nacht... gepiep in huis.
Met je slaapdronken hoofd alle rookdetectoren af omdat het lijkt of die piepen. Maar nee, het was de NAS.

1 disk was "crashed". na uitlezen van SMART data in DSM was de status "healthy" maar rebuilden ging niet.
Disk gewisseld om van het gepiep van de NAS af te zijn. Altijd leuk midden in de nacht. Grrrr.

Nu even de disk aan de PC gehangen en uitgelezen.
Nu ben ik geen held met die Crystal disk info, maar is de disk aan het einde ?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0uADu0RGRtQZbquhdAHhsIT_Llc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/he8Vv5M4nYoZZN2dfIYUq9Ai.jpg?f=user_large

Windows geeft:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JbNNaUC0tlz5qL-QC-sKorGoAhw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FoQT4gZMWVSH795Yvq4DmBP5.jpg?f=fotoalbum_large

ik zie dus niet de werkelijke waarde in Diskpart. Wel in Schijfbeheer.

Update:
Na wissen van de volumes heb ik ineens maar 746GB over. Zo ziet Windows de disk nu.

Kan ik de disk op een of andere manier weer "resetten" naar de 3TB?

[ Voor 31% gewijzigd door reinier68 op 29-04-2023 10:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
@reinier68
https://www.diskpart.com/...6gb-unallocated-4125.html

Artikel is meer ter illustratie. Wees voorzichtig met al de tooltjes.

[ Voor 25% gewijzigd door technorabilia op 29-04-2023 11:53 ]

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reinier68
dank voor het artikel.

Ik had met de windows diskbeheer de volumes eraf gehaald, na de laaste weggehaald te hebben ging Windows ook ineens terug naar die 746GB. Disk is wel GPT.

Tooltje van AOMEI hielp helaas ook niet. Ook een andere PC geprobeerd, maar ook zonder resultaat.
Ook andere drive bays : 1 x USB van LaCie (zat oorspronkelijk ook al een 3TB disk in) en een Fantec externe behuizing.

Misschien id de disk gewoon op de priint overleden waardoor dit gebeurt.

Nou, schiet mij maar lek....
Disk gewist vanuit windows. In een andere Synology geprikt als enige disk.
Via de Assistant opnieuw de NAS ingericht en DSM geïnstalleerd.... en gewoon 3TB disk en het werkt zonder fouten...... 8)7 :?

[ Voor 13% gewijzigd door reinier68 op 29-04-2023 15:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Die disk is enkel goed voor de afval container.
Ik zou er absoluut niets meer mee doen als ik jouw was.

Een initialisaties maakt enkel wat structuren aan op zo'n disk en zegt helemaal niest over de bruikbaarheid ervan.
Die S.M.A.R.T waarden zeggen genoeg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11:01

Wildfire

Joy to the world!

Ben(V) schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 15:22:
Die disk is enkel goed voor de afval container.
Ik zou er absoluut niets meer mee doen als ik jouw was.

Een initialisaties maakt enkel wat structuren aan op zo'n disk en zegt helemaal niest over de bruikbaarheid ervan.
Die S.M.A.R.T waarden zeggen genoeg
Die SMART waardes tonen geen rare dingen, of zie jij iets anders dan ik?

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ik probeer mailplus op een tablet te installeren, maar Mailplus is niet beschikbaar?
Alle andere Synology apps lijken wel beschikbaar.

Is dat herkenbaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike123
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 08:03
Jelte schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 21:38:
Ik probeer mailplus op een tablet te installeren, maar Mailplus is niet beschikbaar?
Alle andere Synology apps lijken wel beschikbaar.

Is dat herkenbaar?
Even geprobeerd.
Hier geeft mijn Android tablet ook aan dat Synology Mailplus niet beschikbaar is in mijn regio. Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
Dank voor het checken.

Ik heb een ticket ingeschoten bij Synology.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wildfire schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 18:17:
[...]

Die SMART waardes tonen geen rare dingen, of zie jij iets anders dan ik?
Sorry keek even verkeerd.

Maar je moet even een uitgebreide s.m.a.r.t. test door je Nas zelf laten uitvoeren, dat geeft een betere indicatie.
En als je hem weer onderdeel van een raidset gemaak is moet je nadat de boel weer gesynchroniseerd is een scrubbing uitvoeren.

Over het algemeen is een disk crash bij een Nas disk einde oefening en persoonlijk zou ik het risico niet willen nemen.
Heb het hier ook eens gehad, disk vervangen en de probleem disk aan de PC gehangen en de partities eraf gehaald.
Wilde hem gebruiken als system disk voor een Windows systeem, de installatie ging prima, maar toen ik de Windows update erop wilde zetten bleef hij daar in hangen.

[ Voor 3% gewijzigd door Ben(V) op 30-04-2023 11:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reinier68
Ben(V) schreef op zondag 30 april 2023 @ 11:00:
[...]

Sorry keek even verkeerd.

Maar je moet even een uitgebreide s.m.a.r.t. test door je Nas zelf laten uitvoeren, dat geeft een betere indicatie.
En als je hem weer onderdeel van een raidset gemaak is moet je nadat de boel weer gesynchroniseerd is een scrubbing uitvoeren.
Update:

Nieuwe disk in bay 4 gezet en rebuild gedaan, dat ging goed overigens (dag gelopen)
Data scrubbing ook lopende. Performance van je NAS gaat wel meteen naar USB2.0 snelheden... :O

De nieuwe disk geeft ook nu weer IO errors op bay 4. SMART test geeft geen issues.

Info, System , 2023-04-30 11:33:41 , SYSTEM, I/O error at md2 disk [4], serial [WD-WCC4N6SXZP3K], sector 46593264 has been corrected.
... en daar zijn er nog meer van....

Statusled is wel oranje, maar geen degraded RAID.

De andere "defecte" disk heb ik een extended SMART test op losgelaten in een andere Synology NAS, en die is 100% in orde.

Denk dan dat mijn 1813+ gewoon EOL aan het gaan is.

[ Voor 16% gewijzigd door reinier68 op 30-04-2023 12:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Of je disken zijn allemaal uit dezelfde batch en beginnen allemaal gelijktijdig problemen te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reinier68
Ben(V) schreef op zondag 30 april 2023 @ 12:06:
Of je disken zijn allemaal uit dezelfde batch en beginnen allemaal gelijktijdig problemen te geven.
Die nieuwe disk is een later model maar was nog nieuw in seal.
Enige verschil is de firmware, 80 vs 82.
Kan nu ff niet op de disk kijken naar de productiedatum :-)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IpMEI53Bt2ycTFBGiXCHW4C0bDw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/111e9L8FcuWLkOTPXmVeQk6a.jpg?f=user_large

En ale andere 7 disken (wel zelfde batch) zijn nog steeds gezond.
Het lijkt echt alleen bay4 te betreffen. Of ik heb toevallig een slechte nieuwe disk....

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nieuwe slechte disk is het meest onwaarschijnlijke.
Je kunt het testen door een van de bestaande disken over te zetten naar bay4.

Vaak zit het probleem in de sata connector van de Nas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaguar645
  • Laatst online: 18-09 10:28
Ik was al over naar de 7.2 beta gezien de verbeteringen die er zijn met containers en had toen al gezien dat hijwat liep te mekkeren over de M2 drives.

Die heb ik namelijk zelf geformat en als volumes toegevoegd en toen werd er gemekkerd over not compatible. Gelezen dat het wel zou blijven werken dus niet teveel aandacht aan gegeven eigenlijk.

Vandaag de update naar RC gedaan en ineens *poef* beide M2 drives weg en volumes degraded. Kennelijk doen ze nu niet eens meer mounten.

Gelukkig wist ik me te herinneren dat er iemand een drive updates script gemaakt had dus even opgezocht weer op github. Gedraait, drives zijn toegevoegd en gereboot. Gelukkig werkte alles meteen weer :)

Voor wie het ook zoekt, deze is dus ideaal! voegt de drives aan de database toe en maakt het zodat je ook gewoon vanuit storagemanager kunt managen ipv cli

https://github.com/007revad/Synology_HDD_db

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reinier68
Ben(V) schreef op zondag 30 april 2023 @ 12:22:
Nieuwe slechte disk is het meest onwaarschijnlijke.
Je kunt het testen door een van de bestaande disken over te zetten naar bay4.

Vaak zit het probleem in de sata connector van de Nas.
Nou, dat was geen goed idee.
NAS wilde daarna niet opstarten. Duurde een half uur voordat je weer kon inloggen op DSM...
... the horror......
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XlOLXxkGxXAfqYeFeXJkUrj4lKM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sqRi9PqZRfD624wQJrBGCOHr.jpg?f=fotoalbum_large

In de sidebar allemaal hele vervelende meldingen (en ja, niks werkt...) ... en in de Logs is het allemaal goed en toppie. Dus de logging is ook wat mis mee 8)7

Affijn, het lijkt dus eerder dat DSM ergens is ingestort. Of de disk4/bay4 daar wat mee van doen heeft weet ik (nog) niet.

Mental state op dit moment : :( :X

(PS: Ja, ik had gelukkig wel een redelijk actuele backup )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ComTech
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18-09 23:16
Jaguar645 schreef op zondag 30 april 2023 @ 13:01:
Ik was al over naar de 7.2 beta gezien de verbeteringen die er zijn met containers en had toen al gezien dat hijwat liep te mekkeren over de M2 drives.

Die heb ik namelijk zelf geformat en als volumes toegevoegd en toen werd er gemekkerd over not compatible. Gelezen dat het wel zou blijven werken dus niet teveel aandacht aan gegeven eigenlijk.

Vandaag de update naar RC gedaan en ineens *poef* beide M2 drives weg en volumes degraded. Kennelijk doen ze nu niet eens meer mounten.

Gelukkig wist ik me te herinneren dat er iemand een drive updates script gemaakt had dus even opgezocht weer op github. Gedraait, drives zijn toegevoegd en gereboot. Gelukkig werkte alles meteen weer :)

Voor wie het ook zoekt, deze is dus ideaal! voegt de drives aan de database toe en maakt het zodat je ook gewoon vanuit storagemanager kunt managen ipv cli

https://github.com/007revad/Synology_HDD_db
Dat script heb ik ook geprobeerd helaas werkt die (nog) niet op mijn ds1522+
Ik wil dus ook een M.2 storage pool.

Nu heb ik een 2e hands synology M.2 snv3410 op de kop getikt maar daarmee kan ik nog geen volume maken op een M.2 SSD.
Moet ik zeker eerst updaten naar 7.2 :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaguar645
ComTech schreef op maandag 1 mei 2023 @ 20:52:
[...]

Dat script heb ik ook geprobeerd helaas werkt die (nog) niet op mijn ds1522+
Ik wil dus ook een M.2 storage pool.

Nu heb ik een 2e hands synology M.2 snv3410 op de kop getikt maar daarmee kan ik nog geen volume maken op een M.2 SSD.
Denk idd 7.2 nodig dan. Als ik iig deze git link ook zie wat de enable doet (de andere doet dus alleen database updaten zie ik) staat voor mijn 920 bij .1 ook NO en bij 7.2 yes.

https://github.com/007revad/Synology_enable_M2_volume

Maarja moet je wel naar de rc willen idd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4POX
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11:27

4POX

Everybody is wired

L.N. schreef op woensdag 26 april 2023 @ 19:27:
[...]

Tel de chippies op de dimm. Als je 16GB wilt gebruiken dan heb je een dimm nodig met 16 keer 2GB chips. Nieuwe modellen met maar 8 maal 2GB chips gaan niet werken.

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.N.
4POX schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 01:12:
[...]

Tel de chippies op de dimm. Als je 16GB wilt gebruiken dan heb je een dimm nodig met 16 keer 2GB chips. Nieuwe modellen met maar 8 maal 2GB chips gaan niet werken.
Het is een dimm van 4GB en niet 16 GB. Ik heb de verkoper en Kingston gecontacteerd, maar nog geen relevante reactie gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4POX
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11:27

4POX

Everybody is wired

L.N. schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 09:11:
[...]

Het is een dimm van 4GB en niet 16 GB. Ik heb de verkoper en Kingston gecontacteerd, maar nog geen relevante reactie gehad.
Oh sorry. Ik ga tegenwoordig er vanuit dat iedereen gelijk voor 16GB gaat.

Ik heb vrij lang naar mijn 16GB reep moeten zoeken. Synology ondersteunt alleen dualrank met 16GB. Ik weet niet of dat met 4GB ook zo is. Die ik twee maanden geleden verkocht. Dat was een Crucial CT4G4SFS8266

[extra edit]

Jouw Kingston is een single rank uitvoering. Dat kan wel eens de reden zijn dat die het niet doet.

[ Voor 10% gewijzigd door 4POX op 02-05-2023 11:00 ]

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow771
  • Laatst online: 17-09 00:31
ComTech schreef op maandag 1 mei 2023 @ 20:52:
En je moet 1 van de NAS modellen hebben dat hier staat: https://kb.synology.com/e...port_M_2_SSD_storage_pool

Anders moet je het 'om' DSM GUI heen doen via SSH.

[ Voor 12% gewijzigd door Shadow771 op 02-05-2023 17:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ComTech
Shadow771 schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 17:12:
[...]

En je moet 1 van de NAS modellen hebben dat hier staat: https://kb.synology.com/e...port_M_2_SSD_storage_pool

Anders moet je het 'om' DSM GUI heen doen via SSH.
ds1522+ staat ook bovenin m’n bericht ;)
Deze staat ook specifiek vermeld dat de optie wordt toegevoegd.
Moet alleen nog updaten zal vast goed gaan maar heb een hoop docker containers draaien hopen dat die de update allemaal doorstaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaguar645
Jahoor mijn containers zijn prima over gegaan van 7.1 -> 7.2 beta -> 7.2 rc

Wilde juist over omdat er verbeteringen waren in de container manager

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BizzieBis
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-09 19:22
Het is weer de tijd van de maand. Tijd voor data scrubbing. En meteen loop ik weer tegen problemen aan.

Elke keer wanneer data scrubbing loopt, beginnen mijn VMs problemen te vertonen. Één begint langzamer te reageren, maar werkt wel nog erg traag door. Een andere VM springt naar read-only mode en veroorzaakt daardoor allerlei fouten. Niet echt prettig als je domotica op deze VMs draait..

Ik heb een DS1821+ met 12GB geheugen, waarvan nog 4GB vrij was ten tijde van data scrubbing. De CPU van de NAS kwam niet boven 30% uit.

Wat sowieso vreemd is, is dat de data scrubbing plaatsvond op een ander volume dan waar de VMs op draaide. Één VM heeft wel een NFS share van het scrubbende volume gemount, maar heeft daar slechts sporadisch interactie mee. Ik heb 6 mechanical disks in SHR met BTRFS draaien, en 2 SSD's in RAID-1 waar de VMs op draaien. De data scrubbing draaide op de mechanical disks.

Ik kom op over dit issue slecht een handje vol berichten tegen op internet, veelal zonder reacties. Heeft iemand hier een soortgelijk issue meegemaakt, en weet er misschien een oplossing voor?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reinier68
BizzieBis schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 09:01:
Het is weer de tijd van de maand. Tijd voor data scrubbing. En meteen loop ik weer tegen problemen aan.

Elke keer wanneer data scrubbing loopt, beginnen mijn VMs problemen te vertonen. Één begint langzamer te reageren, maar werkt wel nog erg traag door. Een andere VM springt naar read-only mode en veroorzaakt daardoor allerlei fouten. Niet echt prettig als je domotica op deze VMs draait..

Wat sowieso vreemd is, is dat de data scrubbing plaatsvond op een ander volume dan waar de VMs op draaide. Één VM heeft wel een NFS share van het scrubbende volume gemount, maar heeft daar slechts sporadisch interactie mee. Ik heb 6 mechanical disks in SHR met BTRFS draaien, en 2 SSD's in RAID-1 waar de VMs op draaien. De data scrubbing draaide op de mechanical disks.
Ik heb ook scrubbing lopen op een DS1813+ en je ziet dat je disk reads echt gigantisch zijn (450MB/s en hoger). CPU zit rond de 30%.
Op mijn DS918+ loopt ook scrubbing, en daar piekt het op 790MB/s. CPU zit op 18%.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L1X0CpHLDGRK7-lsciA6yv2UP-w=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/LOr2ne23Xp7gAtXdVq8wYB4C.jpg?f=user_large
Ik kan me zo voorstellen dat je gehele SATA bus daardoor vertraagt, ongeacht welk volume er op dat backplane zit. uiteindelijk zal die datatransfer toch samenkomen en elkaar (dus per disk/volume) in de weg gaan zitten.

[ Voor 19% gewijzigd door reinier68 op 03-05-2023 11:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
VM's zijn gewoon een heel slecht idee, zonder veel toegevoegde waarde.
Enkel nuttig voor sandbox omgevingen waar performance geen issue is.

Bedenk dat een OS gemaakt is om zo efficiënt mogelijk zijn beschikbare resources te verdelen over de applicaties die het nodig hebben.
En als je dus VM's gaat gebruiken heb je meerdere OS-en die dat doen maar er is geen (of nauwelijks) een systeem die de verdeling tussen die VM's efficiënt regelt.
Dat gaat gewoon onder het motto "pakken wat je pakken kunt" en aangezien de scrubbing op het host OS draait pakt die gewoon heel veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Ik ben op zoek naar wat advies voor familie. Zij willen graag een NAS om te dienen als backup en als centrale hub voor het bijhouden en beheren van hun foto's. Het idee van automatische backup van de foto's van op hun telefoon en het raadplegen via een app bevalt hen wel.

Ik gebruik zelf naar alle tevredenheid een ds216+II voor deze taken (en meer) en de snelheid daarvan is meer dan voldoende. Maar ik heb geen ervaring met de goedkopere modellen. Deze mensen gaan nooit iets doen met Docker containers of andere spielerei maar het mag ook weer niet tergend langzaam zijn natuurlijk.

Kan je de dag van vandaag dan uit de voeten met een absoluut budgetmodel uit de j reeks of moet je toch naar een ander apparaat gaan kijken om een goede ervaring te hebben? Ik heb niet meer ervaring dan simpelweg bestanden opslaan met de j reeks en dat ging prima maar van zodra je in DSM moest zijn was het vooral geduld hebben...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reinier68
Weet er iemand een adresje voor onderdelen van Synology?

Ik zoek een backplane voor een 8 bay unit, itemcode is 80-18TBP0010.

Ook nog (als experiment) een 5 bay backplane en een moederbord, type is niet zo heel belangrijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reinier68
.

[ Voor 99% gewijzigd door reinier68 op 03-05-2023 16:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BizzieBis
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-09 19:22
reinier68 schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 09:23:
[...]

Ik heb ook scrubbing lopen op een DS1813+ en je ziet dat je disk reads echt gigantisch zijn (450MB/s en hoger). CPU zit rond de 30%.
Op mijn DS918+ loopt ook scrubbing, en daar piekt het op 790MB/s. CPU zit op 18%.
[Afbeelding]
Ik kan me zo voorstellen dat je gehele SATA bus daardoor vertraagt, ongeacht welk volume er op dat backplane zit. uiteindelijk zal die datatransfer toch samenkomen en elkaar (dus per disk/volume) in de weg gaan zitten.
Het zijn inderdaad behoorlijke snelheden. Dat geeft weinig ruimte voor overige zaken die draaien op de NAS.

Jouw post heeft me waarschijnlijk wel richting een mogelijke oplossing gestuurd. Het viel me namelijk in dat ik tijdens de setup van de NAS er een beetje klaar mee was dat het rebuilden van de raid array telkens zo lang duurde. Zodoende dat ik een instelling aangepast had om het rebuilden de prioriteit te geven over de algehele systeemprestaties. Alleen ben ik vergeten om deze optie weer terug te zetten. Dus ook tijdens het scrubben nam hij alle systeem capaciteit weg, wat misschien de reden is van de slecht presterende VMs. Ik heb de optie weer terug gezet op de instelling dat de algehele systeem prestaties de voorkeur hebben. Eens kijken of dat wat oplost.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• technorabilia
Ter info en vermaak.
Voor extra diagnostic tools.
Ik had er zelf nog niet eerder van gehoord...
root@DS716:~# synogear install
download DiagnosisTool 4.0.0-4124 successfully
(synogear) root@DS716:~# synogear list
All tools:
autojump autojump_match.py cifsiostat domain_test
.sh file fio fix_idmap.sh free iftop iostat iotop
 iperf3 kill log-analyzer.sh lsof mpstat ncat net
hogs nmap nping nslookup nsupdate perf-check.py p
grep pidof pidstat pkill pmap ps pwdx sa1 sa2 sad
c sadf sar sid2ugid.sh slabtop sockstat speedtest
-cli.py sysctl sysstat tcpdump tcpdump_wrapper te
lnet tload tmux top uptime vmstat w watch zblackl
ist zmap ztee
(synogear) root@DS716:~# exit
exit
Tools are installed but not loaded yet. You can r
un this command to load it:
   synogear install
root@DS716:~# synogear remove
Tools are not installed yet. You can run this com
mand to install it:
   synogear install
root@DS716:~#

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• L.N.
4POX schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 10:47:
[...]

Oh sorry. Ik ga tegenwoordig er vanuit dat iedereen gelijk voor 16GB gaat.

Ik heb vrij lang naar mijn 16GB reep moeten zoeken. Synology ondersteunt alleen dualrank met 16GB. Ik weet niet of dat met 4GB ook zo is. Die ik twee maanden geleden verkocht. Dat was een Crucial CT4G4SFS8266

[extra edit]

Jouw Kingston is een single rank uitvoering. Dat kan wel eens de reden zijn dat die het niet doet.
Ik heb ondertussen een reepje Corsair CMSX16GX4M1A2400C16 en daar boot de DS220+ mee. Via Synology Assistant heb ik een memory test gedaan en die ging foutloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.N.
L.N. schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 13:25:
[...]

Ik heb ondertussen een reepje Corsair CMSX16GX4M1A2400C16 en daar boot de DS220+ mee. Via Synology Assistant heb ik een memory test gedaan en die ging foutloos.
Hmm, te vroeg gejuicht. De NAS herkent de geheugenmodule niet en ziet dus alleen de standaard 2GB. De bovenstaande memory check was daarom alleen van de 2GB :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
@L.N.
Deze moet het gezien eerdere ervaringen gewoon doen.
[Synology] Geheugen upgrade ervaringen per model

Twee mogelijkheden denk ik:
  1. Je doet iets verkeerds.
  2. Er is iets stuk.

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.N.
technorabilia schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 16:16:
@L.N.
Deze moet het gezien eerdere ervaringen gewoon doen.
[Synology] Geheugen upgrade ervaringen per model

Twee mogelijkheden denk ik:
  1. Je doet iets verkeerds.
  2. Er is iets stuk.
Mee eens dat er 2 opties zijn. Ik lees op verschillende plekken dat je de module er flink in moet duwen. Dat is bij mij niet zo. Ik hoef niet hard te duwen. Aan de zijkant van de module zitten 2 nokjes en daar vallen de palletjes gewoon in. De 2 SO DIMMS heb ik in totaal 10 tot 15 keer erin gedaan, waarbij ik soms hard heb gedrukt, soms niet. Soms vooral rechts gedrukt, soms vooral links. Maar het maakt geen verschil. Ik ben bang dat het optie 2 is. Maar probeer natuurlijk jullie suggesties, als die er zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Ik draai nog DSM6, heb net de laatste update geinstalleerd op mijn DS220+ en na de reboot zegt het dat Audio Station, Video Station, media Server en Advanced Media Solution niet meer compatibel zijn met het OS, geen update, alleen uninstall? Ik ging van DSM 6.2.4-25556 update 6 naar update 7, dat lijkt me toch niet zo'n grote stap...

Ik snap wel dat ze mensen over willen krijgen naar DSM7, maar dat lijkt me toch wel zot?

op https://www.synoforum.com...2-4-25556-update-7.10994/ zie ik staan:
Advanced Media Extensions must be updated to version 1.0.2-0039 to be compatible with this update.
Video Station must be updated to version 2.5.1-1668 to be compatible with this update.
Audio Station must be updated to version 6.5.7-3383 to be compatible with this update.
Media Server must be updated to version 1.8.5-2902 to be compatible with this update.

En nu een reboot later en een kwartier extra, wil het opeens repair doen ipv uninstall. Dat is slecht geimplementeerd.

[ Voor 63% gewijzigd door gambieter op 05-05-2023 17:40 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerritjan
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 11:15
gambieter schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 17:34:
En nu een reboot later en een kwartier extra, wil het opeens repair doen ipv uninstall. Dat is slecht geimplementeerd.
Het schijnt inderdaad even te duren voordat de repair-optie beschikbaar is:
Macron in 'Synology DSM 6.2.4 build 25556 Update 7'

"DSM maakte het na een minuut of tien vanzelf mogelijk om deze twee packages te repairen. Door de nieuwste versie van Advanced Media Extensions te installeren werkten ze beiden weer.
Even geduld dus mocht dit jou ook overkomen.
"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
@L.N.
Volgens mij heb je nu toch twee type modules geprobeerd die beide in andere Synology's goed werken?

Ik zou ook even niet weten wat er verkeerd kan gaan aan het plaatsen ervan.

Zie hier:
https://nascompares.com/2...grade-installation-guide/

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.N.
technorabilia schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 22:15:
@L.N.
Volgens mij heb je nu toch twee type modules geprobeerd die beide in andere Synology's goed werken?

Ik zou ook even niet weten wat er verkeerd kan gaan aan het plaatsen ervan.

Zie hier:
https://nascompares.com/2...grade-installation-guide/
Inderdaad heb ik 2 modules geprobeerd die zouden moeten werken. De installation guide heb ik gevolgd, maar dat helpt niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Goedemiddag,

Vraag: Wij hebben een DS218Play en 2 tablets met DS File. Zolang die tablets op een 'vaste' WiFi verbinding zitten kunnen we inloggen en de bestanden inzien/downloaden.

Nu gebruiken ze onderweg een mobiele hotspot (telefoon) en we kunnen inloggen, maar geen bestanden downloaden. Het schermpje dat de bestanden geladen worden verschijnt maar verder gebeurt er helemaal niets.

Iemand enig idee?

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reinier68
Toppe schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 13:58:
Zolang die tablets op een 'vaste' WiFi verbinding zitten kunnen we inloggen en de bestanden inzien/downloaden.

Nu gebruiken ze onderweg een mobiele hotspot (telefoon) en we kunnen inloggen, maar geen bestanden downloaden.
Allereerst: Hoe heb je DS file op je (Apple?) tablets ingesteld? Met een QuickConnect ID, een extern IP adres of een intern IP adres?
Bij de laatste zal dat idd niet werken via een hotspot, immers kan dat adres niet benaderd worden.

Bij de andere opties heb je misschien geen goede DDNS resolving. Nou heb ik ook ooit gelezen dat je voor Windows PC's wel eens iets in moet stellen op netwerkdeling, je moet dan 56 en 64 bits codering aanzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

reinier68 schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 14:52:
[...]

Allereerst: Hoe heb je DS file op je (Apple?) tablets ingesteld? Met een QuickConnect ID, een extern IP adres of een intern IP adres?
Bij de laatste zal dat idd niet werken via een hotspot, immers kan dat adres niet benaderd worden.

Bij de andere opties heb je misschien geen goede DDNS resolving. Nou heb ik ook ooit gelezen dat je voor Windows PC's wel eens iets in moet stellen op netwerkdeling, je moet dan 56 en 64 bits codering aanzetten.
Zijn Android telefoons en tablets. Op iOS werkt het wél. Quickconnect wordt gebruikt om in te loggen. Aangezien hij wel werkt op een 'vaste' WiFi verbinding ga ik er vanuit dat het geen rechten probleem is.

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ComTech
Ik heb hier ruzie met surveillance station.
Ik heb een camera die een timelaps maakt dagelijks maar dat deed hij op een volume wat behoorlijk vol is dus ik dacht even ik wijzig deze opslag, bij smart timelaps klik ik op te taak en dan bij opslag verander ik hem naar de opslag op het andere volume.
Gaat ie migreren zegt ie en ineens fout opslag niet beschikbaar. :?
Fout opslag niet beschikbaar staat er nu bij de timelaps taak.
Is de map @ timelaps op de oude opslag bijna leeg nog een paar oude mappen, en in de nieuwe opslag stond de map helemaal niet meer.
Heb daar die map maar aangemaakt samen met de naam van de camera map dan is de melding fout opslag niet beschikbaar weg.
Ik zie nu bij opnames wel alle opnames staan maar die zijn donker grijs en niet beschikbaar.
Ben bang dat er een heleboel opnames weg zijn kan toch niet ? Erg slecht dit maar eens een ticket inschieten bij Synology.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jieve
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 02-08 17:48
Ik wil graag mijn oude 412+ vervangen, ik gebruik hem voornamelijk voor backup doeleinden.
PhotoStation gebruik ik veel via de iPad & iPhone.
Kosten speelt hier geen rol in.

Ik kijk op dit moment naar de 423+ en de 923+.

923+ - 423+
- AMD Ryzen - Intel Celeron J4125
- 2 cores - 4 cores
- Max 32GB - 6GB
- No GPU - Intel UHD Graphics 600

Vragen:
- Werkt een geintregeerde GPU beter voor Photostation?
- Is de CPU met 4 cores sneller dan de AMD?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Quakie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08:10
@Jieve Volgens mij heeft GPU grootste nut als je Plex gebruikt wegens encode en decode opties.
Thumbnails bouwen is volgens mij volledig CPU afhankelijk. De AMD is sneller dan de oude 4 cores in de 423+ wat min of meer rebrand 920+ is. En in 2020 was dit al geen nieuwe CPU.
De AMD heeft trouwens 4 threads. Dit is niet zo snel als echte cores maar kan in sommige situaties wel mee helpen.

Mocht ik nu gaan voor een vervanger van mijn DS415+ zou ik de 923+ nemen.

Ik teken nergens meer voor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gynnad
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 09:44
@Jieve weet niet of je per se 4 schijven nodig hebt? Anders zou je ook nog de uitvoering: Synology DiskStation DS723+ kunnen overwegen, scheelt toch weer 100 euro.

Ik zou zelf altijd een backup maken naar een externe locatie/cloud i.v.m. brand o.i.d. in mijn optiek voegen 4 schijven dan niet zoveel toe voor een thuis situatie.

[ Voor 10% gewijzigd door Gynnad op 10-05-2023 12:25 ]

"Don't worry, about a thing, Cause every little thing is gonna be alright"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 18-09 18:13
Admiral Freebee schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 15:23:
Ik ben op zoek naar wat advies voor familie. Zij willen graag een NAS om te dienen als backup en als centrale hub voor het bijhouden en beheren van hun foto's. Het idee van automatische backup van de foto's van op hun telefoon en het raadplegen via een app bevalt hen wel.

Ik gebruik zelf naar alle tevredenheid een ds216+II voor deze taken (en meer) en de snelheid daarvan is meer dan voldoende. Maar ik heb geen ervaring met de goedkopere modellen. Deze mensen gaan nooit iets doen met Docker containers of andere spielerei maar het mag ook weer niet tergend langzaam zijn natuurlijk.

Kan je de dag van vandaag dan uit de voeten met een absoluut budgetmodel uit de j reeks of moet je toch naar een ander apparaat gaan kijken om een goede ervaring te hebben? Ik heb niet meer ervaring dan simpelweg bestanden opslaan met de j reeks en dat ging prima maar van zodra je in DSM moest zijn was het vooral geduld hebben...
Zelf gebruik ik een Synology met Synology Photo hiervoor.
Heb ik ook bij een familie lid draaien.
Via de telefoon, automatisch backups naar de NAS.
Wel makkelijk.
Ik zou niet snel voor een J-model gaan. Dat is toch vaak net ff te weinig.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoeZuCK
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 18-09 20:27

JoeZuCK

_Fonz > all.

Ik zou mijn NAS willen upgraden naar 7, maar lees dat ik Moments niet meer kan gebruiken. Is Photos een waardig alternatief of is de gebruikservaring maar matig?

Aka You.SuCK or less confronting JoeZuCK. Played Return to castle Wolfenstein on a professional level and was within Team Netherlands. Steam: joezuck | PSN: JoeZuCK

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jieve
Gynnad schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 12:24:
@Jieve weet niet of je per se 4 schijven nodig hebt? Anders zou je ook nog de uitvoering: Synology DiskStation DS723+ kunnen overwegen, scheelt toch weer 100 euro.

Ik zou zelf altijd een backup maken naar een externe locatie/cloud i.v.m. brand o.i.d. in mijn optiek voegen 4 schijven dan niet zoveel toe voor een thuis situatie.
Ik zal eens kijken naar de 723+, bedankt voor de tip.
Wat betreft backup van de NAS naar cloud of extern, daar ben ik wel mee bezig, echter zijn er zoveel aanbieders etc.
Jij nog een tip voor een goeie cloud omgeving?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jieve
JoeZuCK schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 13:15:
Ik zou mijn NAS willen upgraden naar 7, maar lees dat ik Moments niet meer kan gebruiken. Is Photos een waardig alternatief of is de gebruikservaring maar matig?
Ik gebruik Photo's werkt wel prima, alleen het is erg traag, maar dat kan komen omdat ik nog een 412+ heb. Elke foto en video die ik maak gaat automatisch naar de NAS, dus kan ik ook foto's en filmpjes verwijderen die ik wel wil bewaren maar niet perse nodig hebt op de iPhone.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08:10
@Jieve de 723+ heeft standaard minder geheugen dan de 923+. Het is ook ecc geheugen wat duurder is. Hierdoor voor mij al reden om voor 923+ gaan.

@Admiral Freebee de 220j is stuk sneller dan de enkele bay versie maar wel een oudje inmiddels. Zou op zich het wel moeten doen, als budget beperkter is.

[ Voor 35% gewijzigd door Quakie op 10-05-2023 23:07 ]

Ik teken nergens meer voor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gynnad
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 09:44
Quakie schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 23:04:
@Jieve de 723+ heeft standaard minder geheugen dan de 923+. Het is ook ecc geheugen wat duurder is. Hierdoor voor mij al reden om voor 923+ gaan.

@Admiral Freebee de 220j is stuk sneller dan de enkele bay versie maar wel een oudje inmiddels. Zou op zich het wel moeten doen, als budget beperkter is.
Wanneer je het bij het officiële geheugen van Synology wilt houden heb je gelijk, maar anders > [Synology] Geheugen upgrade ervaringen per model

M.b.t de backup heb ik HiDrive van Strato.

[ Voor 3% gewijzigd door Gynnad op 11-05-2023 05:54 ]

"Don't worry, about a thing, Cause every little thing is gonna be alright"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amos_x
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 11-06-2024
waar houden jullie een kopie van een encryption key bij?

Ik heb de encryption keys van m'n share op een usb drive staan. Als ik dan op reis vertrek of langere tijd weg ben, haal ik die gewoon uit de synology en ook al wordt 'ie gestolen, dan kan niemand er iets mee zonder die usb drive.

Als ik echter die usb drive verlies, kan ik zelf ook niet meer aan m'n NAS.

Een kopie van de keys in de cloud 'voelt' niet secure. Maar uiteindelijk heb je niets aan de key zonder fysieke toegang tot de NAS, en geen niets aan de NAS zonder toegang tot die keys in de cloud.

En nee, ik heb op zich niets te verbergen. En niemand zal die moeite doen, maar het gaat me om 'good practice'.

Voorlopig heb ik de keys in een cloud staan als backup (zipped)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow771
  • Laatst online: 17-09 00:31
Amos_x schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 15:03:
waar houden jullie een kopie van een encryption key bij?
Op dit moment in mn (self-hosted) BitWarden kluis... O-)

[ Voor 3% gewijzigd door Shadow771 op 11-05-2023 15:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Uit de berichten in dit topic heb ik begrepen dat in principe elke Sata harddisk moet werken in een Diskstation. De compatibilitylijsten van Synology zijn niet altijd bijgewerkt.
Nu wil ik toch even checken of een Toshiba MG09 (SATA, Standard, 512e), 18TB harddisk gaat werken in een DS-119j. Ik wil daar wat "backups van backups" van een DS218j naartoe sturen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reinier68
BounceMeister schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 17:18:
Uit de berichten in dit topic heb ik begrepen dat in principe elke Sata harddisk moet werken in een Diskstation. De compatibilitylijsten van Synology zijn niet altijd bijgewerkt.
Nu wil ik toch even checken of een Toshiba MG09 (SATA, Standard, 512e), 18TB harddisk gaat werken in een DS-119j. Ik wil daar wat "backups van backups" van een DS218j naartoe sturen.
Alleen de x86 CPU's hebben een 16TB limiet, de 119J kan tot 108TB per volume.
Je zou denken dat het dan moet werken, maar garantie geef ik niet >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shanquish
  • Niet online
Gynnad schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 05:53:
[...]

Wanneer je het bij het officiële geheugen van Synology wilt houden heb je gelijk, maar anders > [Synology] Geheugen upgrade ervaringen per model

M.b.t de backup heb ik HiDrive van Strato.
tnx voor de tip, bevalt het goed?
ik heb nu C2 van Synology, werkt opzich prima hoor maar strato is het eerste jaar 1 euro p/m voor 1 TB.. daar wil ik het best eens voor proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Laatst online: 18-09 18:13
reinier68 schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 17:44:
[...]

Alleen de x86 CPU's hebben een 16TB limiet, de 119J kan tot 108TB per volume.
Je zou denken dat het dan moet werken, maar garantie geef ik niet >:)
Huh?!?
Dat klinkt mij al heel raar in de oren.
Voor zover ik weet, is er op dit moment geen limiet mbt de maximale diskgrootte op SATA in welke Synology dan ook.
Zolang het fysiek past en de disks uberhaupt gemaakt worden.
Verder is er (voor zover ik weet) ook geen link tussen processor architectuur en maximale SATA schijfgrootte.

Als je (bijvoorbeeld) 50TB 3,5" SATA disks kan vinden, werken die ook in een 11 jaar oude DS112J, maar ook in een modernere DS723+

108TB in een DS119J lijkt me niet mogelijk.
Er past maar een enkele disk in en geen extensie mogelijkheden.
Er bestaan geen schijven van 108TB in 2023

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reinier68
Het gaat niet over de disk grootte, maar over de maximale volume grootte.
Als je device wel een 20TB disk kan hebben, maar in een single disk maar 16TB kan presenteren, dan heb je maximaal 16TB in dat volume.

[ Voor 48% gewijzigd door reinier68 op 12-05-2023 10:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dôh
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17-09 11:05
Heb een vraag die me al een tijdje bezig houdt. Ik heb een DS920+, waar ik een OpenVPN Server op heb draaien. Ik zou graag gebruik willen maken van de mogelijkheid om via IPv6 te verbinden.

Mijn verbinding is van KPN en ik heb IPv6 geconfigureerd in mijn Ubiquiti USG-PRO4, wat naar behoren werkt. Mijn netwerkapparaten hebben een IPv6 adres, zo ook mijn DS920+.

Wat ik echter niet kan doen is IPv6 intellen bij de configuratie van OpenVPN in DSM. Ik dien hier een prefix te kiezen, echter is deze leeg. Heb diverse tutorials gelezen, waarbij je onder andere Prefix Delegation aan moet zetten (staat naar mijn weten aan), echter zonder succes.

Is er iemand die hier met eenzelfde setup draait en IPv6 wel werkend heeft? Tips zijn welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reinier68
Misschien een rare vraag, maar zijn er service manuals van Synology beschikbaar?
Ik knutsel wel eens met die apparaten, maar heb eigenlijk helemaal geen referentiemateriaal.

Als iemand wat heeft dan hoor ik het graag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dôh
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17-09 11:05
Deze tutorial had ik gevonden. Helaas krijg ik dus niet de optie om prefix te kiezen onder de OPENVPN instellingen. Dat is het probleem wat ik juist probeer op te lossen. IPv6 werkt wel goed in mijn netwerk.

Andere suggesties zijn welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apepannetje
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 18-09 12:46
Wie o wie kan mij verder helpen:

Ik wil mijn synology van 6.2 naar 7.2 brengen.
Wat heb ik gedaan heb verschillende bestanden gedownload, op zich geen probleem.
Bij het installeren van DSM_DS215+_41890(1).pat krijg ik de melding dat ik eerst java7 moet verwijderen.

Aangezien ik een noob ben heb ik heb ik van alles al geprobeerd.
wat is me gelukt ik heb ssh op windows powershell en kom in de root van diskstation.

Mijn vraag is hoe kom ik in de root waar het package van java 7 staat, zodat ik die kan verwijderen.

Het mooiste voor mij zou een stappenplan zijn om java 7 te verwijderen.

Wie kan me verder helpen aan een handleiding of uitleggen hoe ik java7 kan verwijderen?

onderstaande foto laat zien waar ik niet verder kom (te kort aan kennis)

Alvast bedankt, Apepannetje
Ps je mag ook een PM sturen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qSyjrDN-oyXamtrRUXgwLV1LVk8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/9FyCq4cdO01cpWFuGWM64svG.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reinier68
wacht even... wat je moet doen is het volgende:

Open een browser
log in op je NAS (dus op DSM)
Go to DSM Control Panel > Update & Restore > DSM Update and click Manual DSM Update.
geef aan waar je PAT file staat
en installeer die dan.

ps: Volgens mij moet je DSM_DS215+_42218.pat hebben als je nu op 6.2.4-25556 zit!!

Check dit even

Als je JAVA7 via een package hebt geïnstalleerd, moet je hem daar ook weghalen.
Open Package Center -> Installed -> click on Java 7, maar op het pijltje. Kies dan voor uninstall
Ook kan het zijn dat je iets hebt dat Java manager heet. Met die tool kan je JAVA versies beheren en weghalen.

Via SSH kan je Java7 ook verwijderen:
synopkg stop Java7
synopkg uninstall Java7

[ Voor 73% gewijzigd door reinier68 op 15-05-2023 22:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apepannetje
reinier68 schreef op maandag 15 mei 2023 @ 21:27:
wacht even... wat je moet doen is het volgende:

Open een browser
log in op je NAS (dus op DSM)
Go to DSM Control Panel > Update & Restore > DSM Update and click Manual DSM Update.
geef aan waar je PAT file staat
en installeer die dan.

ps: Volgens mij moet je DSM_DS215+_42218.pat hebben als je nu op 6.2.4-25556 zit!!

Check dit even

Als je JAVA7 via een package hebt geïnstalleerd, moet je hem daar ook weghalen.
Open Package Center -> Installed -> click on Java 7, maar op het pijltje. Kies dan voor uninstall
Ook kan het zijn dat je iets hebt dat Java manager heet. Met die tool kan je JAVA versies beheren en weghalen.

Via SSH kan je Java7 ook verwijderen:
synopkg stop Java7
synopkg uninstall Java7
Hé Reinier, ik heb je een PM gestuurd gr Apepannetje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• servies
  • Laatst online: 10:37

servies

Veni Vidi Servici

Misschien is gebruik maken van de spatiebalk ook handig...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucko
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 11:44

Yucko

One clown to rule them all !

@apepannetje

no offence, maar heb je wel basic knowledge van linux? Onder root inloggen en lukraak commando's invoeren via de terminal lijkt me vragen om problemen als je niet weet waar je mee bezig bent :/

iPhone 15 Pro Max Titanium Black 256GB -  iPad Pro 2018 12.9" Space Gray 64GB -  AirPods Pro -  Watch 5 Space Gray LTE -  TV 4K 128GB -  TV 4 64GB -  Wireless CarPlay

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NaN
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

NaN

SjoebieDoowah.

Yucko schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 12:29:
@apepannetje

no offence, maar heb je wel basic knowledge van linux? Onder root inloggen en lukraak commando's invoeren via de terminal lijkt me vragen om problemen als je niet weet waar je mee bezig bent :/
Duidelijk van niet, 'rw' is, naar mijn weten, geen Linux command (maar een property).

@apepannetje stop met die ssh-pogingen, zo gaat er geheid iets kapot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reinier68
Net een Disk migratie gedaan van een 918+ naar een 1821+.
Eerst de laatste DSM op beiden gezet, en alle packages bijgewerkt. Uiteraard een backup gemaak en de configuratie opgeslagen.

De 918+ heeft een bond op 2 poorten. De 1821+ heeft een 10Gb interface, de 4 1Gb poorten zitten in een BOND. Ik heb met de 1821+ eerst een paar dagen getest of alles wel OK werkte.

Deels gaat het volgens Synology docs; disken overprikken, NAS starten, DSM herinstallatie en klaar.

Realiteit:
Na de DSM herinstallatie (waarom eigenlijk???) is de NAS onvindbaar op oude IP adressen. Als je een LACP (BOND) hebt gemaakt gaat dat niet mee. Je managed switch gaat daar flink van over de zeik en blocked de poorten (intrusion detection).
Na wat aanpassingen in de Cisco switch kon de Assistant de NAS weer vinden, dan start de migratietool.

Na inloggen in DSM blijkt dat de netwerk bond een puinhoop is. Blijkbaar kan Synology niet overweg met een 2-ethernet BOND als je NAS 4 poorten heeft. Ook de 10Gb kaart wordt initieel niet goed opgepakt.

Packages corrupt geraakt, moest repair uitvoeren.

Active backup for Business werkte niet, moet je opnieuw registreren.

Affijn, geen groot probleem allemaal, maar toch niet conform verwachting.

Iemand dezelfde ervaring met de netwerkpoorten?
En waarom moet er een DSM installatie worden gedaan, beiden draaiden al op de laatste 71. versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apepannetje
NaN schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 14:31:
[...]

Duidelijk van niet, 'rw' is, naar mijn weten, geen Linux command (maar een property).

@apepannetje stop met die ssh-pogingen, zo gaat er geheid iets kapot.
Oorzaak van alle ellende: begon14 dagen geleden een crash van Domoticz op mijn 215+

Ik kon de usb drivers niet terug zetten op 6.2 waardoor mijn RFXcom niet meer werkte.
Daarna getracht mijn 215+hp to daten en toen overgaan naar de 220+
Zoals gemeld kreeg ik de melding dat eerst java7 moest worden verwijderd, wat niet lukte!,

Ik denk dat ik er wel uit ben: heb een back up van mijn bestanden (foto’s,muziek en bestanden ) gemaakt.
Mijn bedoeling is: mijn nieuwe 220+ te installeren en mijn schijven te formatteren.

En dan de foto’s, (muziek en bestanden) terug te zetten.

Hierna , wil ik Docker en Domoticz opnieuw installeren

Na een week proberen, hoop ik ieder geval mijn nieuwe Nas te kunnen gebruiken!!

Een belangrijke les is, dat mijn kennis na 3 synology nassen onvoldoende mag worden geacht !!!
Andersom had ik deze problemen niet verwacht.

P.s. neem aan dat mijn oude schijven in de nieuwe 220+ automatisch word geformatteerd door DMS ?

Dit gezegd te hebben: Groetjes Apepannetje

Iedereen bedankt voor de inbreng _/-\o_ _/-\o_

[ Voor 11% gewijzigd door apepannetje op 17-05-2023 20:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apepannetje
reinier68 schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 20:15:
Net een Disk migratie gedaan van een 918+ naar een 1821+.
Eerst de laatste DSM op beiden gezet, en alle packages bijgewerkt. Uiteraard een backup gemaak en de configuratie opgeslagen.

De 918+ heeft een bond op 2 poorten. De 1821+ heeft een 10Gb interface, de 4 1Gb poorten zitten in een BOND. Ik heb met de 1821+ eerst een paar dagen getest of alles wel OK werkte.

Deels gaat het volgens Synology docs; disken overprikken, NAS starten, DSM herinstallatie en klaar.

Realiteit:
Na de DSM herinstallatie (waarom eigenlijk???) is de NAS onvindbaar op oude IP adressen. Als je een LACP (BOND) hebt gemaakt gaat dat niet mee. Je managed switch gaat daar flink van over de zeik en blocked de poorten (intrusion detection).
Na wat aanpassingen in de Cisco switch kon de Assistant de NAS weer vinden, dan start de migratietool.

Na inloggen in DSM blijkt dat de netwerk bond een puinhoop is. Blijkbaar kan Synology niet overweg met een 2-ethernet BOND als je NAS 4 poorten heeft. Ook de 10Gb kaart wordt initieel niet goed opgepakt.

Packages corrupt geraakt, moest repair uitvoeren.

Active backup for Business werkte niet, moet je opnieuw registreren.

Affijn, geen groot probleem allemaal, maar toch niet conform verwachting.

Iemand dezelfde ervaring met de netwerkpoorten?
En waarom moet er een DSM installatie worden gedaan, beiden draaiden al op de laatste 71. versie.
Reinier68 ook bedankt voor je inbreng: Super _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reinier68
apepannetje schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 20:35:
[...]

P.s. neem aan dat mijn oude schijven in de nieuwe 220+ automatisch word geformatteerd door DMS ?

Dit gezegd te hebben: Groetjes Apepannetje

Iedereen bedankt voor de inbreng _/-\o_ _/-\o_
Als je je "oude" schijven uit de 215 in de 220 stopt, worden ze NIET geformatteerd.
Alleen DSM wordt er opnieuw opgezet.

Als je je diskindeling wil veranderen of je bestandsindeling, dan moet je met blanco disken beginnen.

Tijdens de Migratie heb je 2 keuzes:
1. alle settings behouden (nou ja, de meeste dan)
2. data behouden en verder met basis inrichting (net alsof je DSM schoon installeert)
(dat lijkt me voor jou eigenlijk een goede optie, uiteraard wel een backup maken !)

Plaatjes:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hytYIyQ5x72KlTmqL0xSmKIOATg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/vprvlSaAMCBVLWDapfwYbGYn.jpg?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ufoixG1fdNuwD9NsCEF08GfBzZ0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/X7mBkogGyVKOl98kOFUBlvrU.jpg?f=user_large

Alle rechten op folders en services moet je wel weer instellen

[ Voor 6% gewijzigd door reinier68 op 17-05-2023 21:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apepannetje
reinier68 schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 21:09:
[...]

Als je je "oude" schijven uit de 215 in de 220 stopt, worden ze NIET geformatteerd.
Alleen DSM wordt er opnieuw opgezet.

Als je je diskindeling wil veranderen of je bestandsindeling, dan moet je met blanco disken beginnen.

Tijdens de Migratie heb je 2 keuzes:
1. alle settings behouden (nou ja, de meeste dan)
2. data behouden en verder met basis inrichting (net alsof je DSM schoon installeert)
(dat lijkt me voor jou eigenlijk een goede optie, uiteraard wel een backup maken !)

Plaatjes:
[Afbeelding]
[Afbeelding]

Alle rechten op folders en services moet je wel weer instellen
Hé Reinier68, dat is goed nieuws, ik wist het niet. Dat gaan we proberen !!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reinier68
apepannetje schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 21:35:
[...]

Hé Reinier68, dat is goed nieuws, ik wist het niet. Dat gaan we proberen !!!
bekijk even dit filmpje: migrate disks
HDD migratie is vanaf 7.45
Het restoren van de configuratie (ca 10:00) hoeft niet altijd, bij mij ging het ook prima zonder deze config file.

Niet altijd is het mogelijk om en HDD migratie te doen, of de Migration Assistant te gebruiken. Kijk even hier in deze beschrijving

En misschien is het wel goed om een schone DSM7 op je 220+ te zetten. Dan heb je ook geen legacy rommel van je oude installatie. En dan je backup terugzetten uiteraard.

[ Voor 48% gewijzigd door reinier68 op 17-05-2023 22:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mls2000
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 16-08-2024
Goedendag, ik ben van plan mijn DS216play te vervangen voor een DS923+.

Hierbij dus van een 2 bay naar een 4 bay.
Ik twijfel even over de juiste aanpak van overzetten.

Optie 1 is HDD’s overzetten in DS923+, 2 nieuwe HDD’s erbij plaatsen en alles intern overzetten.

Optie 2 DS923+ als nieuw instellen met 2 nieuwe HDD’s, en via migration assistent overzetten.

Wat is wijsheid? Of zijn er nog andere opties?

De bedoeling is om vervolgens de DS216 als backup NAS op externe locatie te plaatsen.

Ben benieuwd hoe jullie er tegenaan kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Optie 2 moet alles via het netwerk overzetten den duurt dus veel langer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paniek pinguin
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 02-09 10:11
Ik zit er aan te denken om als mijn eerste NAS een Synology DS923+ te kopen (aangezien die maar iets duurder is dan de DS423+ en veel meer biedt).

Maar die moet dan natuurlijk nog gevuld worden met HDD's. Nu heb ik op dit forum als eens gekeken wat voor HDD's er worden aanbevolen, maar ik heb het idee dat ik iets is mis. Er zit soms een heel groot prijsverschil tussen HDD's die geschikt zijn voor een NAS, zie bijvoorbeeld: https://tweakers.net/pric.../1454998;1859974;1403668/

De Seagate IronWolf Pro die vaak wordt aangeboden i.c.m. een Synology NAS is bijna 50% duurder als de Seagate Exos of een Toshiba MG08 terwijl (zover ik kan zien) de specificaties hetzelfde zijn.

Klopt dit of zie ik iets over het hoofd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HEY_DUDE
  • Registratie: November 2009
  • Nu online
mls2000 schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 12:42:
Goedendag, ik ben van plan mijn DS216play te vervangen voor een DS923+.

Hierbij dus van een 2 bay naar een 4 bay.
Ik twijfel even over de juiste aanpak van overzetten.

Optie 1 is HDD’s overzetten in DS923+, 2 nieuwe HDD’s erbij plaatsen en alles intern overzetten.

Optie 2 DS923+ als nieuw instellen met 2 nieuwe HDD’s, en via migration assistent overzetten.

Wat is wijsheid? Of zijn er nog andere opties?

De bedoeling is om vervolgens de DS216 als backup NAS op externe locatie te plaatsen.

Ben benieuwd hoe jullie er tegenaan kijken.
De twee oude disken in de nieuwe NAS stoppen. En booten. Dat gaat vanzelf goed. Dan de twee nieuwe disken erbij plaatsen en een nieuw BRTFS volume aanmaken. Deze biedt wat meer functionaliteit tegen data verlies maar is niet beschikbaar op de play modellen. Kan je adviseren om dat nu te doen. Later is lastiger.

Je kan vervolgens alle shared folders naar het nieuwe volume verplaatsen. Daarna de oude oude disken wissen en het brtfs volume expanden.

Enige nadeel is dat je dan alle packages opnieuw moet installeren en de settings van jouw packages kwijt bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mls2000
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 16-08-2024
HEY_DUDE schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 14:30:
[...]

De twee oude disken in de nieuwe NAS stoppen. En booten. Dat gaat vanzelf goed. Dan de twee nieuwe disken erbij plaatsen en een nieuw BRTFS volume aanmaken. Deze biedt wat meer functionaliteit tegen data verlies maar is niet beschikbaar op de play modellen. Kan je adviseren om dat nu te doen. Later is lastiger.

Je kan vervolgens alle shared folders naar het nieuwe volume verplaatsen. Daarna de oude oude disken wissen en het brtfs volume expanden.

Enige nadeel is dat je dan alle packages opnieuw moet installeren en de settings van jouw packages kwijt bent.
Ik heb nog eens gekeken op de Synology website en daar raden ze wel aan als je het bestandssysteem wilt wijzigen, je HyperBackup het beste kunt gebruiken. Dus die DS923+ voorzien van 2 nieuwe schijven en DSM installeren, dan via hyperbackup DS216play alles laten backuppen naar DS923+, en dan DS923+ zichzelf laten herstellen met deze backup. Dit gaat ook met behoudt van pakketten, en dus nieuw BTRFS systeem. Zal wel wat meer tijd in beslag nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bn12
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 13-09 07:57
Ik heb pas een Synology 220+ aangeschaft (dus nog een beetje zoekende). Wanneer ik in Synology Photos op mijn Android telefoon probeer in te loggen, lukt dit alleen met het admin account. Bij de andere krijg ik de melding 'verbinding time-out'.

Wat doe ik verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pina
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16-09 22:05
ik heb een 920+ met de volgende HD’s in SHR:

2.7 TB
2.7 TB
3.6 TB
3.6 TB

Ik zou dus graag 2 x 2.7 TB gebruiken in SHR voor mijn belangrijke files
De overige 2 zou ik in JBOD willen plaatsen omdat het gaat om multimedia en als ik die op een dag kwijt zou zijn is dat geen ramp. Daardoor zou ik dan wel 7.2 TB ruimte hebben aan multimedia…

Maar op dit moment zijn alle schijven in SHR, kan ik die omzetting maken zonder dat ik alles moet wissen?
Is het ook mogelijk om bij die 2 x 2.7 TB, een deel in SHR te zetten en een deel in JBOD en te mergen met de 2 x 3.6 TB?

[ Voor 11% gewijzigd door pina op 21-05-2023 16:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NaN
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

NaN

SjoebieDoowah.

pina schreef op zondag 21 mei 2023 @ 16:14:
ik heb een 920+ met de volgende HD’s in SHR:

2.7 TB
2.7 TB
3.6 TB
3.6 TB

Ik zou dus graag 2 x 2.7 TB gebruiken in SHR voor mijn belangrijke files
De overige 2 zou ik in JBOD willen plaatsen omdat het gaat om multimedia en als ik die op een dag kwijt zou zijn is dat geen ramp. Daardoor zou ik dan wel 7.2 TB ruimte hebben aan multimedia…

Maar op dit moment zijn alle schijven in SHR, kan ik die omzetting maken zonder dat ik alles moet wissen?
Is het ook mogelijk om bij die 2 x 2.7 TB, een deel in SHR te zetten en een deel in JBOD en te mergen met de 2 x 3.6 TB?
Ik denk dat dat niet zal gaan. Je moet je volumes verwijderen, daarmee dus ook je data. Je kan niet zo maar 2 disks uit een SHR-array halen.

Dusse... grote backup maken! En dan opnieuw opbouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shanquish
  • Niet online
Dat zal ik strakjes ook moeten, mijn huidige DS412+ vind dat er wat mis is met het huidige volume, ondanks dat alle schijven gewoon in orde zijn. ik heb in het recente verleden af en toe schijven vervangen voor grotere, maar het volume uitbreiden resulteert in een foutmelding.. dus dat ga ik niet migreren en ga gewoon van scratch af aan beginnen.

ik twijfel nog wel een beetje met de nieuwe NAS (DS923+) strakjes of ik voor meer geheugen moet gaan.
zou ik met Docker en een database voor m'n Kodi devices daar veel profijt van hebben? een reepje ECC 16GB is niet zo erg prijzig meer natuurlijk.

voorlopig staat bij mij op de planning dat ik voor 4 stuks 16TB Toshiba MG08 schijven ga, meeste bang for the buck, en CMR maar schijnen niet heel stil te zijn, wat voor mij geen dealbreaker is omdat de NAS toch in de meterkast staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WRT54G
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16-09 22:13
Ik heb zojuist mijn DS920+ naar DSM 7.2 gebracht.
Wil graag Volume Encryption ipv Shared Folder Encryption.

Na de update me een beetje ingelezen maar van wat ik begrijp is dat volume encryption alleen werkt met Encryption Key-kluis. Deze kluis zet je lokaal op je NAS (of via KMIP op een andere Syno) en het systeem ontgrendeld met deze kluis automatisch het volume bij boot.

Wat ik nu niet snap (en dat ligt vast aan mij!) wat is hier het praktisch nut van?
Stel ik ben een week met vakantie, er komt een onverlaat mijn huis binnen, pakt mijn Syno en neemt deze mee elders op deze planeet. Sluit hem aan en start hem op. Dan ontgrendeld de kluis automatisch het volume en is al mijn data alsnog beschikbaar voor deze onbekende voyeur... 8)7
Wat mis ik hier?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reinier68
WRT54G schreef op maandag 22 mei 2023 @ 10:44:

Wat ik nu niet snap (en dat ligt vast aan mij!) wat is hier het praktisch nut van?
Stel ik ben een week met vakantie, er komt een onverlaat mijn huis binnen, pakt mijn Syno en neemt deze mee elders op deze planeet. Sluit hem aan en start hem op. Dan ontgrendeld de kluis automatisch het volume en is al mijn data alsnog beschikbaar voor deze onbekende voyeur... 8)7
Wat mis ik hier?
Niets :)
Zie ook dit filmpje

Misschien dat er al wat is aangepast in de constructie, maar dat heb ik nog niet kunnen vinden.
De paperclip methode zou niet meer mogen werken nu 7.2 officieel released is.

[ Voor 5% gewijzigd door reinier68 op 22-05-2023 11:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sten123
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 09:32
Hallo, Ik zoek een NAS voor het streamen van 4K video`s en opslag voor Foto`s.

Nu zat ik te denken aan de DS220+ of een DS223?

Zijn dit goeie keuzes`?

PSN: MisterxBee : PS5 Pro :Samsung Zfold6:Synology DS220+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -TNT-
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 03-09 15:50
Ik heb mijn DS220+ uitgebreid met exact dezelfde HD als er al in zit (voorheen 1x WD40, nu dus 2x WD40). Ik wil graag redundante data opslag, bij voorkeur SHR. Aangezien het OS en alle data al op de eerste disk staan wil ik de 2e disk aanwijzen als de redundante disk. Echter als ik deze wil toevoegen, krijg ik de foutmelding dat dit RAID type (SHR) niet ondersteund wordt. Ik vermoed dat ik allebei de drives moet leegmaken en opnieuw moet formatteren en DS opnieuw moet installeren. Klopt mijn vermoeden of zijn er nog workarounds?
Blijkbaar was mijn aanpak veel te moeilijk. Ik kon simpel de nieuwe disk toewijzen aan de bestaande volume. Daarmee veranderde SHR naar Storage protection en het volume steeg met 50%.

[ Voor 16% gewijzigd door -TNT- op 23-05-2023 12:57 . Reden: oplossing! ]

--

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reinier68
sten123 schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 10:55:
Hallo, Ik zoek een NAS voor het streamen van 4K video`s en opslag voor Foto`s.

Nu zat ik te denken aan de DS220+ of een DS223?

Zijn dit goeie keuzes`?
Lees : de verschillen

En deze: nas Compares 220+ vs 223

Uit de Synology comparison zie je dat 4K gaat op beiden. Wel is het zo dat de 220+ langer ondersteund zal blijven dan de 223. en de 220+ heeft optie voor meer geheugen en de Active Backup functie (en die vind ik juist zo handig).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sten123
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 09:32
reinier68 schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 13:25:
[...]

Lees : de verschillen

En deze: nas Compares 220+ vs 223

Uit de Synology comparison zie je dat 4K gaat op beiden. Wel is het zo dat de 220+ langer ondersteund zal blijven dan de 223. en de 220+ heeft optie voor meer geheugen en de Active Backup functie (en die vind ik juist zo handig).
Denk dat het dan de 220+ gaat worden :9

PSN: MisterxBee : PS5 Pro :Samsung Zfold6:Synology DS220+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rscheper
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 11:11
Ik had via de manual op Reddit een M2 SSD in mijn DS920+ ingezet als 2e storage pool. Dat ging en gaat nog steeds goed, na de laatste 7.2 update van DSM krijg ik wel een 'Warning' over het feit dat de schijf niet supported is bij de huidige DSM versie.

Ik denk dat het verder niet uitmaakt ten opzichte van versie 7.1, maar toch.
Pagina: 1 ... 155 ... 186 Laatste

Let op:
Dit topic is onderdeel van de drie topics over Synology:In dit Vraag en Antwoord topic mogen alle vragen over Synology-producten tenzij:
  • ... het een vraag betreft over een addon package voor Synology; daar is een apart topic voor.
  • ... het een aankondiging of discussie-item betreft wat in het Nieuws en discussie topic hoort.
  • ... jouw vraag al beantwoord is in de Veelgestelde vragen (FAQ).