De 16TB schijven waar ik aan denk zijn deze: uitvoering: Toshiba MG08 SATA (512e), 16TB. Twee daarvan kosten samen 500 euro. De goedkoopste 6TB (geschikt voor nas) is 130 euro, dus 4 x 6TB is ietsje duurder dan 2 x 16TB. WD red plus is vast goed, maar de Toshiba is goed genoeg volgens mij.
qua merkenbetrouwbaarheid is het echt koffiedik kijken, ik denk zelf dat er geen slechte merken zijjn, hooguit een persoonlijke voorkeur omdat die of gene er goeie ervaringen mee hebt.Dedovekwartel schreef op donderdag 6 april 2023 @ 17:18:
Ik ben van plan om uitvoering: Synology DiskStation DS923+ aan te schaffen, maar ik twijfel nog tussen 2 merken harddisks namelijk: uitvoering: Seagate Exos X16 SATA (Standard model), 16TB en uitvoering: Toshiba MG08 SATA (512e), 16TB Dit gaat mijn stokoude zelfbouw NAS vervangen die aardig vol begint te raken.
Ik ga het voornamelijk gebruiken voor opslag en films streamen naar mijn HTPC in mijn woonkamer, wie kan me een goed advies geven met de keuze van harddisks qua betrouwbaarheid en waarom?
ik sta voor dezelfde keus als jou trouwens, ook een DS923+ met uiteindelijk nieuwe HDD's
wat ik doe om het risico zoveel als mogelijk te spreiden is proberen de HDD's uit verschillende batches te krijgen (verschillende merken, winkels, aanschafdatum wat verder uit elkaar)
ik heb namelijk zakelijk al verschillende keren gehad dat bepaalde type HDD's uitvielen die allemaal in dezelfde batch geproduceerd bleken te zijn. als je dan een hele RAID config zowat om ziet vallen omdat diverse HDD's achter elkaar de geest geven.. dan krijg je het best warm
@Shanquish Volgens mij wordt je juist afgeraden om verschillende merken HD samen in één raid te zetten. Bovendien kun je ook denken dat er dan een grotere kans is dat er wel ergens een slecht exemplaar tussen zit en met de gedachte dat er dan een rotte peer tussen de appels zit... ben je sneller in de problemen dan alleen maar peren of appels. Ik zou voor allemaal dezelfde siere HD's gaan en ik neem ook de Toshiba maar niet de M08 zoals @upje maar de M09 serie uitvoering: Toshiba MG09 (SATA, Standard, 512e), 18TB.
@Shanquish en @royaljoop
Beide argumenten zijn aannames die niet te verifiëren zijn.
En wat betreft die Toshiba schijven:
Ze lijken wel goedkoop maar zijn FC-MAMR disken die ook smr technology gebruiken.
En we weten allemaal wat voor ellende smr disken in een Nas opleveren.
Het kan best dat toshiba de techniek beter onder controle heeft, maar zolang dat nog niet in de praktijk bewezen is zou ik persoonlijk er niet aan beginnen.
Beide argumenten zijn aannames die niet te verifiëren zijn.
En wat betreft die Toshiba schijven:
Ze lijken wel goedkoop maar zijn FC-MAMR disken die ook smr technology gebruiken.
En we weten allemaal wat voor ellende smr disken in een Nas opleveren.
Het kan best dat toshiba de techniek beter onder controle heeft, maar zolang dat nog niet in de praktijk bewezen is zou ik persoonlijk er niet aan beginnen.
All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.
ik was net op zoek wat voor schrijftechniek ze hebben.... Voor de duidelijkheid: Je moet echt CMR in een NAS hebben. Bij SMR wordt het erg onaangenaam.
Lees hier wat het precies betekent: LINK
Uitleg van Synology zelf
Ook NAS leveranciers (resellers) raden het niet aan : LINK
Lees hier wat het precies betekent: LINK
Uitleg van Synology zelf
Ook NAS leveranciers (resellers) raden het niet aan : LINK
[ Voor 28% gewijzigd door reinier68 op 10-04-2023 17:29 ]
interessant. Ik keek net even de prijzen van SATA SSD's na hier op de PW, en de standaard schijfjes (samsung, gewoon goede kwaliteit lijkt me) zitten op 55 euro/TB ongeveer.biomass schreef op maandag 10 april 2023 @ 14:00:
@Ben(V) Zinvol of risicovol? Ik snap upje wel, 6TB schijven gaan voor 23 euro per TB en 16TB doet iets van 17 euro per TB? Maar ik zou dan zeggen, gebruik je SHR dan om al je schijven een voor een over te zetten, want je hebt toch een aantal disks (meer dan twee) in je raidset nodig om profijt te hebben van de bescherming tegen uitval van disks.
Dubbel zo duur, maar als je geen sloten opslag nodig hebt, misschien wel te overwegen. Ik kom met 6TB ongeveer uit, dus 12x55 = +- 600 euro.
Ik ben net meerdere dagen aan de slag geweest met externe schijfjes overpompen, syncs en backups te trekken van allerhande pc's. En dan duurt alles toch wel erg lang. Het gaat me niet over stroomverbruik, maar meer over hoe lang het allemaal duurt. Nu is dat de volgende jaren niet meer nodig, maar toch. Ook het lawaai (staat in een bureau, meterkast is niet mogelijk) is echt wel hard. De schijven zijn naar mijn weten in goede staat, nauwelijks gebruikt (WD RED), en de SMART laat ook geen problemen zien, maar het ratelt wel erg fel allemaal.
Vraagje dus, iemand die in een DS220+ twee sata SSD disks heeft hangen? Ik hoor zelden van een complete failure van SSD disks. Eerder van 'slijtage' waardoor bepaalde blocks niet meer bruikbaar zijn. Dus een geleidelijke afnamen van capaciteit in de loop van de tijd door read write cycles. Dit wordt normaalgezien door de logica op het schijfje bijgehouden, toch?
Is Raid 1, 5, enz.. dan nog een dingetje op SATA?
Volgens Toshiba zijn de uitvoering: Toshiba MG08 SATA (512e), 16TB CMR disks. Zie ook https://storage.toshiba.c...cale-capacity/mg08-series
De uitvoering: Toshiba MG09 (SATA, Standard, 512e), 18TB zijn ook CMR disks volgens Toshiba, zie https://toshiba.semicon-s...articles/mg09-series.html. Daar staat inderdaad wel bij “Toshiba Flux Control Microwave-assisted Magnetic Recording (FC-MAMR) Technology”.
Ik ben geen connaisseur op het gebied van disks, maar als leek weet ik dat ik CMR disks moet hebben voor een nas. Dat zijn de MG08’s. Op tweakers staan deze in de pricewatch aangemerkt als geschikt voor nas. En ook bij synology staan deze disks op de compatibiliteitslijst. Dus tja, dan denk ik dat deze disks een goede keuze zijn. Maar dat klopt dus niet?
De uitvoering: Toshiba MG09 (SATA, Standard, 512e), 18TB zijn ook CMR disks volgens Toshiba, zie https://toshiba.semicon-s...articles/mg09-series.html. Daar staat inderdaad wel bij “Toshiba Flux Control Microwave-assisted Magnetic Recording (FC-MAMR) Technology”.
Ik ben geen connaisseur op het gebied van disks, maar als leek weet ik dat ik CMR disks moet hebben voor een nas. Dat zijn de MG08’s. Op tweakers staan deze in de pricewatch aangemerkt als geschikt voor nas. En ook bij synology staan deze disks op de compatibiliteitslijst. Dus tja, dan denk ik dat deze disks een goede keuze zijn. Maar dat klopt dus niet?
Synology's HAT en HAS series zijn rebranded toshiba drives, uit mijn hoofd zijn de HAT's onderhuids MG06 drives en de HAS modellen MG08's.upje schreef op maandag 10 april 2023 @ 18:31:
Ik loop tegen een probleem aan en weet niet hoe ik verder moet.
Ik wil graag via Photos Mobile een set van 300 foto's overzetten van mijn iPhone naar mijn Synology. Ik doe de volgende stappen in de Photos Mobile app: Bij foto's navigeer ik naar de gewenste map >> ... >> Uploaden >> Foto's selecteren >> Uploaden.
Vervolgens verschijnen de taken ook zoals verwacht in de Uploadwachtrij. Maar daar stopt het. Bij de eerste foto blijft de melding "Bezig met uploaden..." staan, maar verder gebeurt er niks. Het vervelende is dat er geen foutmelding komt die een indicatie geeft. Ik heb zowel de iOS app als de Synology volledig bijgewerkt en alle updates geïnstalleerd, maar dat heeft niet mogen baten.
Waar moet ik gaan zoeken? En hoe?
Ik wil graag via Photos Mobile een set van 300 foto's overzetten van mijn iPhone naar mijn Synology. Ik doe de volgende stappen in de Photos Mobile app: Bij foto's navigeer ik naar de gewenste map >> ... >> Uploaden >> Foto's selecteren >> Uploaden.
Vervolgens verschijnen de taken ook zoals verwacht in de Uploadwachtrij. Maar daar stopt het. Bij de eerste foto blijft de melding "Bezig met uploaden..." staan, maar verder gebeurt er niks. Het vervelende is dat er geen foutmelding komt die een indicatie geeft. Ik heb zowel de iOS app als de Synology volledig bijgewerkt en alle updates geïnstalleerd, maar dat heeft niet mogen baten.
Waar moet ik gaan zoeken? En hoe?
Ik heb in mijn DS220+ 2 crucial mx500 1 TB SATA SSD's gehad, ongeveer 3 maanden.Amos_x schreef op maandag 10 april 2023 @ 18:11:
[...]
Vraagje dus, iemand die in een DS220+ twee sata SSD disks heeft hangen? Ik hoor zelden van een complete failure van SSD disks. Eerder van 'slijtage' waardoor bepaalde blocks niet meer bruikbaar zijn. Dus een geleidelijke afnamen van capaciteit in de loop van de tijd door read write cycles. Dit wordt normaalgezien door de logica op het schijfje bijgehouden, toch?
Is Raid 1, 5, enz.. dan nog een dingetje op SATA?
Draaide prima alleen ze hebben wel aardig wat wear-out gekregen.
18 TB schrijfacties. (ze kunnen 360TB hebben volgens de specs dan zouden ze het theoretisch 5 jaar kunnen volhouden).
Ik draai wel veel (15) docker containers (met veel database dingen).
Ondertussen heb ik geupgrade naar een DS1522 en de configuratie iets anders gemaakt, wel met nog één crucial SSD (voor VM's en de simpelen docker containers).
Ik ben ben bezig om een VM te draaien op mijn DS720+ (2x2tb + 2x512 cache) met in totaal 10gb geheugen.
Nog weinig spannends mee gedaan omdat ik steeds tegen het volgende aanloop:

telkens na een update geeft ie dit.
Standaard ubuntu 22.10 redelijk default installatie.
Ik heb de firmware op EUFY en BIOS gehad, maar dat maakt niet uit. Ook bij de CPU settings is niets wat uitmaakt.
Ook als ik:
doe krijg ik:
Iemand een idee?
Nog weinig spannends mee gedaan omdat ik steeds tegen het volgende aanloop:

telkens na een update geeft ie dit.
Standaard ubuntu 22.10 redelijk default installatie.
Ik heb de firmware op EUFY en BIOS gehad, maar dat maakt niet uit. Ook bij de CPU settings is niets wat uitmaakt.
Ook als ik:
code:
1
| sudo needrestart -w |
doe krijg ik:
code:
1
| Failed to check for processor microcode upgrades. |
Iemand een idee?
https://f1nerd.nl
Zo blijkt maar zoveel mensen zoveel wensenroyaljoop schreef op maandag 10 april 2023 @ 16:20:
@Shanquish Volgens mij wordt je juist afgeraden om verschillende merken HD samen in één raid te zetten. Bovendien kun je ook denken dat er dan een grotere kans is dat er wel ergens een slecht exemplaar tussen zit en met de gedachte dat er dan een rotte peer tussen de appels zit... ben je sneller in de problemen dan alleen maar peren of appels. Ik zou voor allemaal dezelfde siere HD's gaan en ik neem ook de Toshiba maar niet de M08 zoals @upje maar de M09 serie uitvoering: Toshiba MG09 (SATA, Standard, 512e), 18TB.
Ik zelf ben van mening dat ik zo het risico van defective schijven zo veel als mogelijk spreidt.
Maar als t stuk gaat, dan is garantie afhandeling ook belangrijk
Dag allemaal,
Ik heb sinds kort een issue op mijn Synology DS220+. Ik draai DSM versie 7.1.1-42962 Update 4. Het volgende is er aan de hand:
Ik heb een aantal shared folders ingesteld. Dit heeft altijd goed gewerkt. Sinds kort (ik weet niet precies hoe kort) kan ik met mijn administrator account niet meer in één van de shared folders komen. De andere folders zijn prima te benaderen. Ook via Windows heb ik geen toegang tot de desbetreffende folder. Ik krijg de foutmelding dat ik mogelijk niet de juiste machtigingen heb voor de netwerkbron.
Via SSH heb ik het ook geprobeerd. Daar krijg ik een "permission denied".
In DSM zie ik de desbetreffende folder ("downloads") ook niet in File station. In de shared folders (configuratiescherm -> gedeelde map) zie ik hem wel staan.
Wat ik kan zien is dat het een rechtendingetje lijkt. De rechten staan in deze map ook anders weergegeven dan in andere shared folders. Ik krijg ze alleen niet aangepast.
Ik heb een aantal schermafbeeldingen toegevoegd. Het is vast heel simpel, maar zou iemand mij op weg kunnen helpen? Op internet kom ik er niet echt uit en Tweakers weten altijd alles
In "geavanceerde machtigingen" heb ik niets veranderd. Ik heb al geprobeerd om "geavanceerde machtingen voor gedeeld map inschakelen" aan te vinken, maar dat veranderde ook niets...
Ik heb sinds kort een issue op mijn Synology DS220+. Ik draai DSM versie 7.1.1-42962 Update 4. Het volgende is er aan de hand:
Ik heb een aantal shared folders ingesteld. Dit heeft altijd goed gewerkt. Sinds kort (ik weet niet precies hoe kort) kan ik met mijn administrator account niet meer in één van de shared folders komen. De andere folders zijn prima te benaderen. Ook via Windows heb ik geen toegang tot de desbetreffende folder. Ik krijg de foutmelding dat ik mogelijk niet de juiste machtigingen heb voor de netwerkbron.
Via SSH heb ik het ook geprobeerd. Daar krijg ik een "permission denied".
In DSM zie ik de desbetreffende folder ("downloads") ook niet in File station. In de shared folders (configuratiescherm -> gedeelde map) zie ik hem wel staan.
Wat ik kan zien is dat het een rechtendingetje lijkt. De rechten staan in deze map ook anders weergegeven dan in andere shared folders. Ik krijg ze alleen niet aangepast.
Ik heb een aantal schermafbeeldingen toegevoegd. Het is vast heel simpel, maar zou iemand mij op weg kunnen helpen? Op internet kom ik er niet echt uit en Tweakers weten altijd alles
In "geavanceerde machtigingen" heb ik niets veranderd. Ik heb al geprobeerd om "geavanceerde machtingen voor gedeeld map inschakelen" aan te vinken, maar dat veranderde ook niets...
![]() | ![]() | ![]() |
Microcode updates lijkt me iets wat Synology moet verzorgen, want je VM klaagt dat de onderliggende hardware niet bij is?ymoona schreef op maandag 10 april 2023 @ 20:03:
Iemand een idee?
Toshiba probeert er omheen te praten, omdat inmiddels niemand meer smr disken wil hebben, maar ze gebruiken een combinatie van technologieën waaronder smr.upje schreef op maandag 10 april 2023 @ 18:31:
Volgens Toshiba zijn de uitvoering: Toshiba MG08 SATA (512e), 16TB CMR disks. Zie ook https://storage.toshiba.c...cale-capacity/mg08-series
ZIe:
https://www.anandtech.com...ap-smr-mamr-tdmr-and-hamr
Het kan ook nauwelijks anders want de dichtheid van magnetische sporen heeft gewoon zijn maximum bereikt en zonder smr kom je gewoon niet op hogere dichtheden.
smr is een techniek waarbij de magnetische sporen gedeeltelijk overlappen.
All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.
Ik zal het melden, is 20.04 wel supported?technorabilia schreef op maandag 10 april 2023 @ 20:54:
@ymoona
Kun je beter bij Synology support melden.
Of 20.04 draaien.
De vraag is al vaker gesteld op internet, maar ik zie ook meerdere antwoorden. Ben dan ook benieuwd wanneer het nodig is om je volume te vergroten middels een extra schijf. Doe je dit bij 80% vulling? 90%?
Ik gebruik nu 5.9 van de 7 TB, oftewel 84%.
[ Voor 10% gewijzigd door zunrob op 10-04-2023 22:15 ]
Je hebt gelijk! Maar waarom? zowel 20 als 22 zijn volgens synology supported in een vm.
Iets in de richting van:ymoona schreef op maandag 10 april 2023 @ 23:02:
[...]
Je hebt gelijk! Maar waarom? zowel 20 als 22 zijn volgens synology supported in een vm.
https://askubuntu.com/que...dated-processor-microcode
Maar beste is om Synology te vragen.
👉🏻 Blog 👈🏻
Ik heb op dit moment een Synology DS213J al een aantal jaren met 2x een WD red van 3tb.
Qua geluid en snelheid van deze disks (en wellicht ook in combinatie met toch oude model nas) ben ik momenteel niet meer tevreden. Ik zoek een oplossing die sneller en stiller is.
Heeft het zin om andere harde schrijven aan te schaffen die sneller en stiller zijn? Of is het zinvoller om in zijn geheel nieuw te gaan inclusief nieuwe nas?
Qua geluid en snelheid van deze disks (en wellicht ook in combinatie met toch oude model nas) ben ik momenteel niet meer tevreden. Ik zoek een oplossing die sneller en stiller is.
Heeft het zin om andere harde schrijven aan te schaffen die sneller en stiller zijn? Of is het zinvoller om in zijn geheel nieuw te gaan inclusief nieuwe nas?
Je NAS is al van een oud model, met maar 1 Core en een SATA300 bus.. Echt snel gaat ie nooit worden, al stop je er een SSD in. Persoonlijk vind ik de WD Red van 'vroeger' stiller dan de huidige disken.Zarox schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 16:14:
Ik heb op dit moment een Synology DS213J al een aantal jaren met 2x een WD red van 3tb.
Zal ook schelen dat mijn oude NAS geheel metaal is, en veel meer demping geeft dan dat plastic van tegenwoordig. Mijn DS1813+ is stiller dan dezelfde disk in een DS918+.
Maar de nieuwe nassen zijn wel een heel stuk sneller dan een 213J :-)
Hoe oud zijn die WD's ?
Backup maken van je data, en disken evt overprikken in de nieuwe NAS.
Ik heb hier een DS112+ en DS220+(18gb) staan, wereld van verschil. De DS112+ red zich met eenvoudige doc's en backuppen nog steeds maar met ietsje meer taken (aangesloten camera) is het al op.Zarox schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 16:14:
Ik zou beide upgraden en de huidige als backupdoel inzetten.
Dat is echter niet wat in de aangehaalde bron staat, daar staat dat ze MAMR in zoveel CMR als SMR disks willen gebruiken:Ben(V) schreef op maandag 10 april 2023 @ 20:34:
[...]
Toshiba probeert er omheen te praten, omdat inmiddels niemand meer smr disken wil hebben, maar ze gebruiken een combinatie van technologieën waaronder smr.
ZIe:
https://www.anandtech.com...ap-smr-mamr-tdmr-and-hamr
Het kan ook nauwelijks anders want de dichtheid van magnetische sporen heeft gewoon zijn maximum bereikt en zonder smr kom je gewoon niet op hogere dichtheden.
smr is een techniek waarbij de magnetische sporen gedeeltelijk overlappen.
Maar ook dat Toshiba op het moment van schrijven (van dat artikel) nog geen commerciële SMR disks heeft uitgebracht, ik weet niet of dat tot op heden wel zo is.“MAMR will be used to advance the capacity of both CMR (discrete track) recording and to SMR (shingled track) recording,” Scott Wright, director of HDD marketing at Toshiba America Electronic Components.
Je hebt dus schijven (FC-)MAMR en CMR combineren en mogelijk ook types die (FC-)MAMR en SMR combineren, al weet ik niet of deze al dan niet op de markt gebracht zijn, juist vanwege het stigma dat aan SMR hangt.
[ Voor 5% gewijzigd door Dennism op 11-04-2023 18:41 ]
Kortom, onduidelijk.
En mijn motto is "bij twijfel niet doen".
Ik heb dit weekend kort de synology drive client geprobeerd op mac. Eenvoudige interface, lijkt goed te werken.Quakie schreef op woensdag 5 april 2023 @ 12:28:
@Amos_x
Uiteraard kan het geen kwaad om verschillende oplossingen te proberen. Ben benieuwd waar je eindigt.
irritantste ben ik vergeten.. Quick view werkt niet
Echter lijkt volgende niet correct te werken:
Keep locally deleted files on the remote backup destination folder: Tick to prevent backed up files from being deleted.
En dit heb ik dus NIET aangevinkt. Ik wil dus dat een deleted file ook weggenomen wordt uit de remote synology drive backup. De macbook is het 'hoofd' apparaat, en ik werk meestal lokaal. Het gebeurt wel eens dat ik bestanden verplaats of anders groepeer. Als alles blijft staan op de NAS, en daarbovenop krijg je nog eens alles dubbel na verplaatsing wordt het snel een rommeltje.
Ik heb echter eerst m'n volledige user map gebackupt. Daarna 'library' uitgevinkt en opnieuw gebackupt. Library werd echter op de NAS niet verwijderd en bleef gewoon staan.
Iemand anders problemen met die setting? Wat ik wil is dus wat normaalgezien mirror wordt genoemd (ofwel backup met verwijderen van bestanden die op de source zijn verwijderd)
Ik probeer nu ook andere software uit.
Maar wat is er exact onduidelijk?Ben(V) schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 19:56:
Kortom, onduidelijk.
Bijv. de M09 schijven zijn FC-MAMR + CMR: https://www.toshiba-stora...-series-hard-disk-drives/
Daarnaast zijn alle MG serie enterprise schijven CMR volgens Toshiba: https://www.toshiba-stora...ity-hard-drive-mg-series/
Ik mis dus even wat nu exact de onduidelijkheid is.
Dat heb ik gedaan, nu afwachten. Support engineer kon het niet reproduceren op dekstop, maar daar mist de needrestart package. Voornu gefixt door de needrestart package te verwijderen.technorabilia schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 08:13:
[...]
Iets in de richting van:
https://askubuntu.com/que...dated-processor-microcode
Maar beste is om Synology te vragen.
Gebruik de backup functie niet dus kan dat niet testen, maar waarom niet voor een sync optie gegaan?Amos_x schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 20:06:
[...]
Ik heb dit weekend kort de synology drive client geprobeerd op mac. Eenvoudige interface, lijkt goed te werken.
Echter lijkt volgende niet correct te werken:
Keep locally deleted files on the remote backup destination folder: Tick to prevent backed up files from being deleted.
En dit heb ik dus NIET aangevinkt. Ik wil dus dat een deleted file ook weggenomen wordt uit de remote synology drive backup. De macbook is het 'hoofd' apparaat, en ik werk meestal lokaal. Het gebeurt wel eens dat ik bestanden verplaats of anders groepeer. Als alles blijft staan op de NAS, en daarbovenop krijg je nog eens alles dubbel na verplaatsing wordt het snel een rommeltje.
Ik heb echter eerst m'n volledige user map gebackupt. Daarna 'library' uitgevinkt en opnieuw gebackupt. Library werd echter op de NAS niet verwijderd en bleef gewoon staan.
Iemand anders problemen met die setting? Wat ik wil is dus wat normaalgezien mirror wordt genoemd (ofwel backup met verwijderen van bestanden die op de source zijn verwijderd)
Ik probeer nu ook andere software uit.
Edit: snelle backup taak aangemaakt en bij mij verwijderd Synology netjes files naar prullenbak..
daarna libary toegevoegd en backup onderbroken en libary excluded.. Dan verwijderd de nas niks. Had je complete backup afgemaakt>?
[ Voor 8% gewijzigd door Quakie op 11-04-2023 22:45 . Reden: getest. ]
Ik teken nergens meer voor
Je moet eerst kijken wat je groeiverwachting van je data is. Als dat niet groeit heb je geen probleem.zunrob schreef op maandag 10 april 2023 @ 22:11:
De vraag is al vaker gesteld op internet, maar ik zie ook meerdere antwoorden. Ben dan ook benieuwd wanneer het nodig is om je volume te vergroten middels een extra schijf. Doe je dit bij 80% vulling? 90%?
Wordt het wel meer moet je even bekijken hoe snel het groeit. Als je 10 jaar doet over 1 TB, dan kan je nog even. Al zou ik bij 85% volling wel wat gaan doen aan mijn opslagcapaciteit.
Je kan ook data die je nooit meer gebruikt archiveren en van je NAS afhalen.
Dat kan het wel zijn. Ik zag dat het allemaal lang duurde, dus op pauze gezet, en heb de library map excluded (want erg veel erg kleine bestandjes, waardoor alles 'inkakt'). Dus, library excluden, en daarna was 'ie niet weg. Ik ga het nog eens rustig testen (helemaal vanaf nul) vanavond.Quakie schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 22:29:
[...]
Gebruik de backup functie niet dus kan dat niet testen, maar waarom niet voor een sync optie gegaan?
Edit: snelle backup taak aangemaakt en bij mij verwijderd Synology netjes files naar prullenbak..
daarna libary toegevoegd en backup onderbroken en libary excluded.. Dan verwijderd de nas niks. Had je complete backup afgemaakt>?
Syncen kan, maar ik moet de documentatie nog eens goed doorlezen. Ik gebruik op pc al tien jaar syncbackfree, en die synct A <+> B, en niet A <-> B (dus enkel links en recht bijzetten, zonder bijhouden van file deletion) dus ik ben voorzichtig geworden met syncen. Als synology drive met syncen het tweede doet, is dat dus hetzelfde als wat ik wil.
Hoe meer ik synology gebruik, hoe meer ik het allemaal geweldig vind
De volgende wordt weer een synology! Elke uitgekauwde prijsvergelijking op droge specs brengt totaal niet in rekening wat je eigen investering is in tijd voor een zelfbouw. Zeker als het niet je beroep is en je alles van nul moeten leren zoals bij mij. Bij synology is 90% van het werk al gedaan, en moet je zelf proberen de settings te begrijpen.
[ Voor 27% gewijzigd door Amos_x op 12-04-2023 10:16 ]
Kan ik jullie om advies vragen, ik heb een Synology DS216j en wil graag naar een DS423+ ik gebruik synology C2 storage om de NAS te back-uppen, op dit moment gebruik ik 1 Seagate ironwolf HDD en heb de tweede al klaar liggen.
Ik ben aan het twijfelen hoe ik mijn NAS overzet naar een nieuwe systeem, ik zou graag met een schonelij beginnen maar wel mijn bestanden willen behouden. De NAS wordt voornamelijk gebruikt voor opslag van foto's door 4 personen dus dit betekent ook meer dan 4 users aangemeld staan op de NAS iedereen logt in op de NAS via een VPN verbinding en ieder heeft ook zijn eigen account voor de VPN verbinding dus totaal hebben we meer dan 8 users op de NAS.
Nu is mijn twijfel ga ik de nieuwe NAS installeren met behulp van de C2 storage of door simpelweg de oude HDD in de nieuwe NAS te plaatsen, de twijfel ligt hem erin dat ik bang ben dat ik meer dan een dag aan het downloaden ben van mijn bestanden. Ik vraag mij af hoe lang het zou duren voordat de 870 gb vanuit de C2 storage gedownload word naar de nieuwe NAS.
Kan ik hiervoor gewoon simpelweg de volgende som maken?
870000mb / 150mbps = 5800 seconden
5800 seconden / 3,6 = 1,61 uur (Dus het downloaden kost in elk geval minder dan een dag)
De 150 mbps is de downloadsnelheid van speedtest met de server op Frankfurt waar ook de Synology server zich bevindt?
Ik ben aan het twijfelen hoe ik mijn NAS overzet naar een nieuwe systeem, ik zou graag met een schonelij beginnen maar wel mijn bestanden willen behouden. De NAS wordt voornamelijk gebruikt voor opslag van foto's door 4 personen dus dit betekent ook meer dan 4 users aangemeld staan op de NAS iedereen logt in op de NAS via een VPN verbinding en ieder heeft ook zijn eigen account voor de VPN verbinding dus totaal hebben we meer dan 8 users op de NAS.
Nu is mijn twijfel ga ik de nieuwe NAS installeren met behulp van de C2 storage of door simpelweg de oude HDD in de nieuwe NAS te plaatsen, de twijfel ligt hem erin dat ik bang ben dat ik meer dan een dag aan het downloaden ben van mijn bestanden. Ik vraag mij af hoe lang het zou duren voordat de 870 gb vanuit de C2 storage gedownload word naar de nieuwe NAS.
5800 seconden / 3,6 = 1,61 uur (Dus het downloaden kost in elk geval minder dan een dag)
De 150 mbps is de downloadsnelheid van speedtest met de server op Frankfurt waar ook de Synology server zich bevindt?
Nieuwe schijf er in, daar vers op installeren en daarna de data overzetten van de huidige schijf?scrapzz schreef op woensdag 12 april 2023 @ 20:04:
Kan ik jullie om advies vragen, ik heb een Synology DS216j en wil graag naar een DS423+ ik gebruik synology C2 storage om de NAS te back-uppen, op dit moment gebruik ik 1 Seagate ironwolf HDD en heb de tweede al klaar liggen.
Helemaal mee eens! Ik ben ooit begonnen met een DS212+ als impulsaankoop, daarna naar een DS216 gegaan, opgevolgd door een DS220+, daarna een DS920+ die ik al vrij snel verving door een DS1522+.Amos_x schreef op woensdag 12 april 2023 @ 10:05:
[...]
Hoe meer ik synology gebruik, hoe meer ik het allemaal geweldig vindErg sterk product. Ja, je hebt maar te accepteren wat synology als hardware uitbrengt, maar zo is het dan maar.
Het blijven echt heerlijke systemen en ik moet zeggen, die eerste Synology NAS was de beste aankoop die ik ooit heb gedaan als ik kijk naar hoeveel nuttig gebruik ik uit mijn NASjes heb gehaald in al die jaren.
Ik vraag me nu af welke capaciteit ik in mijn eerste NAS had. Ik vermoed dat dat 2x 2TB was. Zit in mijn huidige NAS op 5x 16TB.
[ Voor 8% gewijzigd door Wildfire op 12-04-2023 22:21 ]
Aangezien we aardig wat foto's en filmpjes maken heb ik een 4TB WD Red Plus (uitvoering: WD Red Plus, 4TB (256MB cache)) gekocht en erbij gestoken, die wordt nu toegevoegd aan de pool. Ik zie dat dit alweer een nieuw type is van WD, die een stukje zuiniger is dan de vorige versie.reinier68 schreef op woensdag 12 april 2023 @ 08:44:
[...]
Je moet eerst kijken wat je groeiverwachting van je data is. Als dat niet groeit heb je geen probleem.
Wordt het wel meer moet je even bekijken hoe snel het groeit. Als je 10 jaar doet over 1 TB, dan kan je nog even. Al zou ik bij 85% volling wel wat gaan doen aan mijn opslagcapaciteit.
Je kan ook data die je nooit meer gebruikt archiveren en van je NAS afhalen.
[ Voor 8% gewijzigd door zunrob op 13-04-2023 09:33 ]
Het is afhankelijk wat je wilt met die twee schijven.scrapzz schreef op woensdag 12 april 2023 @ 20:04:
Als de huidige storagepool Basic is en je wilt in de nieuwe Nas weer een basic disk dan kun je de disk gewoon overzetten.
Als je er een SHR van wilt hebben in de nieuwe Nas en je huidige storagepool is SHR zonder gegevens bescherming dan kun je ook gewoon de disk overzetten en daarna de tweede disk bijplaatsen en aan de storage pool toevoegen
Is je huidige storagepool basic en je wilt naar SHR dan moet je in je nieuwe Nas opnieuw beginnen met de nieuwe disk, een SHR aanmaken, de data via het lan overzetten en daarna de oude disk toevoegen aan de nieuwe SHR.
Opnieuw beginnen om een vers systeem te hebben is onzin, al je configuraties en apps zijn dan weg en het heeft geen nut.
Alleen bij oude Windows(pre Windows 10) systemen had dat nut.
[ Voor 16% gewijzigd door Ben(V) op 13-04-2023 12:10 ]
Ik zit nu ook meer te twijfelen of het niet beter is om gewoon de HDD te migreren naar de nieuwe NAS. De huidige NAS draait nu overigens met SHR, de gedachte was om ooit een tweede HDD toe te voegen wanneer de HDD's goedkoper werden maar dat is tot nu toe niet echt gebeurt.Ben(V) schreef op donderdag 13 april 2023 @ 12:03:
[...]
Het is afhankelijk wat je wilt met die twee schijven.
Als de huidige storagepool Basic is en je wilt in de nieuwe Nas weer een basic disk dan kun je de disk gewoon overzetten.
Als je er een SHR van wilt hebben in de nieuwe Nas en je huidige storagepool is SHR zonder gegevens bescherming dan kun je ook gewoon de disk overzetten en daarna de tweede disk bijplaatsen en aan de storage pool toevoegen
Is je huidige storagepool basic en je wilt naar SHR dan moet je in je nieuwe Nas opnieuw beginnen met de nieuwe disk, een SHR aanmaken, de data via het lan overzetten en daarna de oude disk toevoegen aan de nieuwe SHR.
Opnieuw beginnen om een vers systeem te hebben is onzin, al je configuraties en apps zijn dan weg en het heeft geen nut.
Alleen bij oude Windows(pre Windows 10) systemen had dat nut.
Ik wil opnieuw beginnen omdat ik een aantal pakkage heb draaien die ik nooit gebruik, misschien deels omdat de NAS in de loop van tijd te langzaam is geworden om fijn mee te werken. Plex heeft ook nooit goed gewerkt op de huidige NAS
Packages die je niet gebruikt kun je gewoon verwijderen.
Daar hoeft je echt niet opnieuw voor te beginnen.
Migreren is gewoon veel slimmer.
[ Voor 14% gewijzigd door Ben(V) op 13-04-2023 18:45 ]
Even een update: er bestaat een replace Drive functie. Hiermee heb ik nu een 16TB (bay 4) unassigned drive als vervanger voor de 2TB (bay 1) ingesteld.:
Ik heb een 4-bay synology.
1. 2TB
2. 2TB
3. 16TB - unassigned
4. 16TB - unassigned
1 en 2 zijn in SHR geconfigureerd.
Kan je zonder gedoe drive 1 overzetten op drive 3, en 2 op 4?
Of moet je 1 vervangen door 3 en dan na rebuild 2 door 4?
Uiteindelijk worden dan ook 1 en 2 vervangen door 16TB disks.
Alle 4 komen dan in dezelfde pool te staan.
Je kan het vinden onder Manage Available Drives.
Je geeft aan in welke storage pool je die nieuwe drive wil asignen (zelfde dus waar je oude in zit). Vervolgens welke disk je wil toevoegen, en welke disk je wil Replacen.
Dat loopt nu te "Replacen ". Ik kijk ff wat er gebeurt als ik over 5 uur (zucht) disk 01 eruit kan halen.
Linkje van Synology
Edit 14-04, 23:38
Disk is netjes "replaced". Disk in Bay 1 is op "deactivated gezet en kan dus gewisseld worden.
Na hetzelfde gedaan te hebben met bay2 te vervangen voor een 16TB disk in bay3, werd ook meteen gevraagd of je het volume wil expanden naar max grootte.
Deze "replace" actie kost 2 uur. Waarom dat nu ineens sneller kan is mij even een raadsel.
disken van bay 1 en 2 zijn identiek, die van bay 3 en 4 ook.
The story continues :-)
[ Voor 27% gewijzigd door reinier68 op 14-04-2023 23:43 ]
Ik heb op dit moment 2 storage pools één mirrorpool met 2 Seagate ST4000VN008 en een pool met 1 Seagate ST4000VN006.
Nu zit ik te denken om één ST4000VN006 erbij te kopen en opnieuw te starten met een SHR2 pool van die 4 schijven.
Maar er zit toch best wel wat verschil tussen de 2 schijf types.
Ze zeggen altijd dat je geen verschillende schijven moet mixen in een pool maar in hoeverre is dat hier van toepassing?
Nu zit ik te denken om één ST4000VN006 erbij te kopen en opnieuw te starten met een SHR2 pool van die 4 schijven.
Ze zeggen altijd dat je geen verschillende schijven moet mixen in een pool maar in hoeverre is dat hier van toepassing?
Nu ik een DS220+ ongeveer goed heb ingesteld voor m'n gebruik (nog een aantal puntjes waar ik het moeilijk mee heb), overweeg ik een tweede 2 bay nas in raid 1 aan te schaffen, om off-site te plaatsen, en ze naar elkaar te laten kopieren. En delen met familie uiteraard.
Op dit moment heb je DS220+; DS220j; DS223 en DS723+
DS723+ is een meer luxe model met een M2 slot, en een amd processor. Wel meer dan ik nodig heb en ietwat buiten budget.
Een 220+ en 223 liggen ongeveer rond dezelfde prijs. Wat draagt hier de voorkeur weg? Het voelt in 2023 niet fijn een 3 jaar oud product aan nagenoeg nieuwprijs te kopen. Het up to date product lijkt echter een minder goede deal.
Het grootste verschil ligt mi in de processor (realtek tov intel J), ram (geen uitbreiding), en 1 versus 2 netwerkpoorten.
https://www.synology.com/...DS220j/DS223/DS423/DS723+
Nu is het zo dat m'n gebruik als 'zeer licht' kan omschreven worden. Data opslag, media streaming, dat is het zowat. Team folder met Synology drive. Ik loop op dit moment nergens tegen de limieten aan van 2GB ram, dus dat moet geen probleem zijn, denk ik dan. Maar uitbreiding indien nodig of mogelijk is altijd fijn.
Misschien tegen een lichte meerprijs naar een 4bay NAS kijken?
Hoe is het verschil in praktijk tussen een 4 core realtek en 2 core intel J?
DS723+ is een meer luxe model met een M2 slot, en een amd processor. Wel meer dan ik nodig heb en ietwat buiten budget.
Een 220+ en 223 liggen ongeveer rond dezelfde prijs. Wat draagt hier de voorkeur weg? Het voelt in 2023 niet fijn een 3 jaar oud product aan nagenoeg nieuwprijs te kopen. Het up to date product lijkt echter een minder goede deal.
Het grootste verschil ligt mi in de processor (realtek tov intel J), ram (geen uitbreiding), en 1 versus 2 netwerkpoorten.
Nu is het zo dat m'n gebruik als 'zeer licht' kan omschreven worden. Data opslag, media streaming, dat is het zowat. Team folder met Synology drive. Ik loop op dit moment nergens tegen de limieten aan van 2GB ram, dus dat moet geen probleem zijn, denk ik dan. Maar uitbreiding indien nodig of mogelijk is altijd fijn.
[ Voor 3% gewijzigd door Amos_x op 15-04-2023 13:41 ]
Ik weet niet wie "ze" is maar zolang de schijven aan de Sata norm voldoen is het mengen van verschillende typen en een storagepool geen enkel probleem.ComTech schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 21:33:
Ik heb op dit moment 2 storage pools één mirrorpool met 2 Seagate ST4000VN008 en een pool met 1 Seagate ST4000VN006.
Inmiddels heb ik de HDD's gemigreerd dit gaat toch vrij makkelijkeBen(V) schreef op donderdag 13 april 2023 @ 18:45:
Packages die je niet gebruikt kun je gewoon verwijderen.
Neh maakt niets uit.
Die cache doet niet voor het gebuilden.
Verwacht overigens niet te veel van ssd cache dat valt vaak tegen.
Die cache doet niet voor het gebuilden.
je zegt het zelf al, je hebt een 220+.Amos_x schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 13:40:
Nu ik een DS220+ ongeveer goed heb ingesteld voor m'n gebruik (nog een aantal puntjes waar ik het moeilijk mee heb), overweeg ik een tweede 2 bay nas in raid 1 aan te schaffen, om off-site te plaatsen, en ze naar elkaar te laten kopieren. En delen met familie uiteraard.
use case data opslag/ mediastreaming
je wil een off-site backup
en twijfelt nu al over toekomstige uitbreiding. spoiler alert: die wil je uiteindelijk toch als je er nu al over denkt.
ga fijn voor de 4 bay en gebruik je huidige 220+ als offsite backup. Deze gaat het minste doen en hoeft niet een 1 op 1 kopie van je eigen DS te zijn. De media die je streamt kun je toch altijd opnieuw krijgen lijkt mij dus dat backuppen heeft weinig zin.
sweetdude schreef op zondag 16 april 2023 @ 15:55:
[...]
je zegt het zelf al, je hebt een 220+.
use case data opslag/ mediastreaming
je wil een off-site backup
en twijfelt nu al over toekomstige uitbreiding. spoiler alert: die wil je uiteindelijk toch als je er nu al over denkt.
ga fijn voor de 4 bay en gebruik je huidige 220+ als offsite backup. Deze gaat het minste doen en hoeft niet een 1 op 1 kopie van je eigen DS te zijn. De media die je streamt kun je toch altijd opnieuw krijgen lijkt mij dus dat backuppen heeft weinig zin.
Ik volg je redenering wel, dat wel
Hi Yrosma,
Nogmaals hartelijk dank voor het delen van de voorgaande informatie
Inmiddels zijn de NAS en SSD's aangeschaft, behalve bij de installatie klaagt de NAS verder niet over de compatibility.
Toch even gekeken of ik de door jouw gegeven hack kon uitvoeren maar het ziet er allemaal toch wat anders uit dan in jouw voorbeeld.
Bv:
Als ik dat doe op mijn NAS krijg ik :
Is het model en firmware dan Product en Revision?
Verder niet heel erg want zoals ik al zei krijg ik geen compatibility waarschuwing althans nog niet
Nogmaals hartelijk dank voor het delen van de voorgaande informatie
Inmiddels zijn de NAS en SSD's aangeschaft, behalve bij de installatie klaagt de NAS verder niet over de compatibility.
Toch even gekeken of ik de door jouw gegeven hack kon uitvoeren maar het ziet er allemaal toch wat anders uit dan in jouw voorbeeld.
Bv:
Ik heb geen sdc op mijn NAS, wel sata1, sata2 en sata3.yrosma schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 20:33:
[...]
voor je eigen disks moet je zo'n blok toevoegen. Waar in bovenstaand voorbeeld "MG04ACA200E" het model is en "FP4B" de firmware version.
om te weten wat deze waardes voor je model zijn kun je het volgende commando uitvoeren
code:
1 sudo smartctl -i /dev/sdc
Het kan zijn dat de structuur niet helemaal hetzelfde is. Kan verschillen per nas model. Maar dan is het even kijken hoe de structuur precies is maar het je moet altijd het model en firmware toevoegen in de structuur die al op de nas aanwezig is.
Als ik dat doe op mijn NAS krijg ik :
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
| Userxxxxx@DS1522:/dev$ sudo smartctl -i sata1 smartctl 6.5 (build date Oct 7 2021) [x86_64-linux-4.4.180+] (local build) Copyright (C) 2002-16, Bruce Allen, Christian Franke, www.smartmontools.org === START OF INFORMATION SECTION === Vendor: Samsung Product: SSD Revision: 2B6Q User Capacity: 4,000,787,030,016 bytes [4.00 TB] Logical block size: 512 bytes LU is fully provisioned Rotation Rate: Solid State Device Form Factor: 2.5 inches Logical Unit id: 0x5002533f42c13f98 Serial number: S5STNF0TC03423K Device type: disk Local Time is: Sun Apr 16 17:58:13 2023 CEST SMART support is: Unavailable - device lacks SMART capability. |
Is het model en firmware dan Product en Revision?
Verder niet heel erg want zoals ik al zei krijg ik geen compatibility waarschuwing althans nog niet

:strip_exif()/f/image/HX1L8E9tmiyJqbJQeCdcplbZ.jpg?f=fotoalbum_large)
Goedemorgen Tweakers!
Even een technische vraag. Ik heb een DS 220+ draaien in onze woning. Ik en mijn vrouw slaan daar onze bestanden daar op en benaderen ze vanaf daar ook regelmatig. Nu heb ik een DS 212J bij mijn moeder in huis geparkeerd. Ik zou graag een backup willen maken vanaf onze NAS naar de NAS die bij mijn moeder in de woning staat. Ik heb dit geprobeerd via Quickconnect. Maar quickconnect via hyperbackup (b)lijkt daar niet geschikt voor te zijn. Het is een keer gelukt om op die manier een backup te maken maar dat is inmiddels al een tijdje terug.
Mijn moeder is aangesloten bij Ziggo en heeft een dynamisch IP-adres. Ik ben opzoek naar een geschikte manier om met regelmaat een backup te maken vanaf onze woning naar die van mijn moeder.
Kunnen jullie ons hierin verder helpen? Alvast bedankt!
Even een technische vraag. Ik heb een DS 220+ draaien in onze woning. Ik en mijn vrouw slaan daar onze bestanden daar op en benaderen ze vanaf daar ook regelmatig. Nu heb ik een DS 212J bij mijn moeder in huis geparkeerd. Ik zou graag een backup willen maken vanaf onze NAS naar de NAS die bij mijn moeder in de woning staat. Ik heb dit geprobeerd via Quickconnect. Maar quickconnect via hyperbackup (b)lijkt daar niet geschikt voor te zijn. Het is een keer gelukt om op die manier een backup te maken maar dat is inmiddels al een tijdje terug.
Mijn moeder is aangesloten bij Ziggo en heeft een dynamisch IP-adres. Ik ben opzoek naar een geschikte manier om met regelmaat een backup te maken vanaf onze woning naar die van mijn moeder.
Kunnen jullie ons hierin verder helpen? Alvast bedankt!
Thanks, hier ga ik werk van maken!
Stom dat ik hier zelf nog niet achter was gekomen maar fijn dat ik nu richting heb gekregen in het leven!
Ligt er natuurlijk aan voorwat je het wilt gebruiken en weten dat dit alleen kan helpen bij random I/O ipv sequential I/O access patternsBen(V) schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 15:32:
Ik ben mij aan het orienteren op een nieuwe NAS DS220+ of DS723+ (Thuis NAS/docker instantie (Synology?)) - maar begrijp ik het goed dat Docker niet helemaal lekker werkt op de Synology NAS-en, bijv. Home Assistant?
Las her en der in het topic dat ze als VM worden gedraaid omdat het in docker niet lekker werkend te krijgen is.
Las her en der in het topic dat ze als VM worden gedraaid omdat het in docker niet lekker werkend te krijgen is.
"Don't worry, about a thing, Cause every little thing is gonna be alright"
Ik zou zo niet iets kunnen bedenken waarom HA niet lekker zou werken met Docker.Gynnad schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 21:07:
Ik ben mij aan het orienteren op een nieuwe NAS DS220+ of DS723+ (Thuis NAS/docker instantie (Synology?)) - maar begrijp ik het goed dat Docker niet helemaal lekker werkt op de Synology NAS-en, bijv. Home Assistant?
Het voordeel van Docker is juist dat je maar 1 host OS nodig hebt, i.p.v. voor elke machine 1
:fill(white):strip_exif()/f/image/fhouvFtD5yoLwh8qsviXcepf.png?f=user_large)
In het begin kan het netwerkdeel wat gek zijn, maar daar zijn genoeg tutorials van te vinden.
@Gynnad
Docker werkt voor het meeste prima op een Synology. Je zit wel vast aan de Docker versie die met Synology meekomt. Je kunt deze niet zelf upgraden omdat Synology heeft gesleuteld aan de installatie.
Home Assistant is (was?) vrij picky voor wat betreft de Docker omgeving. Je kunt dan al snel een unhealthy installatie krijgen. Maar dat kun je beter elders navragen.
Docker werkt voor het meeste prima op een Synology. Je zit wel vast aan de Docker versie die met Synology meekomt. Je kunt deze niet zelf upgraden omdat Synology heeft gesleuteld aan de installatie.
Home Assistant is (was?) vrij picky voor wat betreft de Docker omgeving. Je kunt dan al snel een unhealthy installatie krijgen. Maar dat kun je beter elders navragen.
👉🏻 Blog 👈🏻
Ik zit met een een probleem, waar ik niet echt uit kom. Een aantal maanden heb ik de gegevens en instellingen van mijn DS412+ gemigreerd naar een DS220+ (2 x 6 TB WD Red). Nu is de DS220+ aanzienlijk trager met diverse zaken, o.a. het laden van DSM, connectie DS cam (app), browsen door de bestanden op mijn Macbook (AFP). Het maken van een backup via Time Machine (AFP) is vaak niet mogelijk. Het duurt lang om de Time machine schijf te vinden, te initiëren en dan wordt er met zeer lage snelheid geschreven, waardoor de backup failed. Ook hoor ik de harde schijven continu ratelen en zie ik in DSM dat er continu rond de 6 MB/s wordt geschreven. Dit laatste is ook als ik alle packages heb uitgezet en de NAS is niet aan het indexen of syncen. De oude NAS had 4 schijven en deze hoorde ik bijna nooit.
Opmerkelijk genoeg geeft Broncoltrole wel aan dat er continu op de HDD's van de DS220+ wordt geschreven. Maar als je dan bij Services (onder Broncontrole) kijkt, dan zie je geen service die verantwoordelijk is voor het schrijven. Er lijkt dus iets te zijn dat de HDD's continu bezig houdt, maar ik weet niet wat. Het CPU gebruik is laag (7%), net als het geheugen (max 25%). De netwerkverbinding wordt niet echt belast (<500 KB/s). De HDD SMART test geeft geen problemen.
Wat kan er aan de hand zijn?
/f/image/Zta6ohikREiDqIH1bvClRL8F.png?f=fotoalbum_large)
Opmerkelijk genoeg geeft Broncoltrole wel aan dat er continu op de HDD's van de DS220+ wordt geschreven. Maar als je dan bij Services (onder Broncontrole) kijkt, dan zie je geen service die verantwoordelijk is voor het schrijven. Er lijkt dus iets te zijn dat de HDD's continu bezig houdt, maar ik weet niet wat. Het CPU gebruik is laag (7%), net als het geheugen (max 25%). De netwerkverbinding wordt niet echt belast (<500 KB/s). De HDD SMART test geeft geen problemen.
/f/image/Zta6ohikREiDqIH1bvClRL8F.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/6z5DC6MVghvTbg5Xmj3ip0Pm.png?f=fotoalbum_large)
Welke schijven zitten er in en heb je als eens gekeken bij de hdd. Wellicht is tie nog bezig met indexeren. Gebruik je vm’s of docker en heb je camera’s aangesloten …..
Er zitten 2 WD Red 6 TB HDD's in. Wat bedoel je met "heb je als eens gekeken bij de hd"? Het systeem draait al maanden, dus zou niet meer moeten indexeren (en zeker niet continu). Ik gebruik geen VM's, maar wel Docker en Surveillance Station (1 camera). Maar het probleem blijft als ik de Docker en SS-packages uit zet.royaljoop schreef op woensdag 19 april 2023 @ 09:57:
Welke schijven zitten er in en heb je als eens gekeken bij de hdd. Wellicht is tie nog bezig met indexeren. Gebruik je vm’s of docker en heb je camera’s aangesloten …..
Ik heb een maandje geleden van een ds220 naar een ds1522 gemigreerd en ervaar hetzelfde.L.N. schreef op woensdag 19 april 2023 @ 09:39:
Ik zit met een een probleem, waar ik niet echt uit kom. Een aantal maanden heb ik de gegevens en instellingen van mijn DS412+ gemigreerd naar een DS220+ (2 x 6 TB WD Red). Nu is de DS220+ aanzienlijk trager met diverse zaken, o.a. het laden van DSM, connectie DS cam (app), browsen door de bestanden op mijn Macbook (AFP). Het maken van een backup via Time Machine (AFP) is vaak niet mogelijk. Het duurt lang om de Time machine schijf te vinden, te initiëren en dan wordt er met zeer lage snelheid geschreven, waardoor de backup failed. Ook hoor ik de harde schijven continu ratelen en zie ik in DSM dat er continu rond de 6 MB/s wordt geschreven. Dit laatste is ook als ik alle packages heb uitgezet en de NAS is niet aan het indexen of syncen. De oude NAS had 4 schijven en deze hoorde ik bijna nooit.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Je hoort alleen niet continue de HDD’s maar met tussenpozen.
Hij is alleen niet traag met de webinterface of andere zaken.
Als je bij broncontole kijkt wat is dan bij het volume de utalisation (laatste optie weet even niet hoe dat in het Nederlands precies heet ik heb de taal in het Engels).
Volume utilization is een getal van hoeveel procent er in gebruik is van het volume, dat maakt geen geluid.
Kijk bij services wleke service actief is.
Zie:
https://kb.synology.com/e..._high_in_Resource_Monitor
Zie:
Dat is hoog:ComTech schreef op woensdag 19 april 2023 @ 10:23:
[...]
Ik heb een maandje geleden van een ds220 naar een ds1522 gemigreerd en ervaar hetzelfde.
Je hoort alleen niet continue de HDD’s maar met tussenpozen.
Hij is alleen niet traag met de webinterface of andere zaken.
Als je bij broncontole kijkt wat is dan bij het volume de utalisation (laatste optie weet even niet hoe dat in het Nederlands precies heet ik heb de taal in het Engels).
/f/image/PimgkKEZ3y3RV7NHK0lQjZMk.png?f=fotoalbum_large)
Volgens mij niets dat het het verklaart.Ben(V) schreef op woensdag 19 april 2023 @ 10:40:
Volume utilization is een getal van hoeveel procent er in gebruik is van het volume, dat maakt geen geluid.
Zie:
/f/image/jyBy5ixJkvH7WdFg7aBDY41A.png?f=fotoalbum_large)
Andere optie is al je log files uitpluizen. Overigens als het enkel gaat over het horen van de HD’s dan kan het zijn dat je nieuwe HD’s meer geluid maken. Bij de review’s van NAS HD’s klagen daar meer mensen over.
De HDD's lijken meer lawaai te maken, maar dat is ook logisch omdat ze meer platters bevatten. Maar in de vorige setup ratelden ze niet continu. Dat doen ze nu wel.royaljoop schreef op woensdag 19 april 2023 @ 11:17:
Andere optie is al je log files uitpluizen. Overigens als het enkel gaat over het horen van de HD’s dan kan het zijn dat je nieuwe HD’s meer geluid maken. Bij de review’s van NAS HD’s klagen daar meer mensen over.
Als je er met ssh bij kunt zou je ook met het commando top of htop kunnen dubbelchecken.
👉🏻 Blog 👈🏻
Vraagje vooruitlopend op de nabije toekomst...
Binnenkort verhuizen we. Mijn plan is per verhuizing over te stappen (of vlak daarna) naar een andere internetprovider. Moet ik daarvoor netwerkinstellingen aanpassen in mijn NAS? Ik heb best wat materiaal waar de familie via Plex naar mee kijkt, dat laat ik graag gewoon werken na de verhuizing en verandering van provider.
Binnenkort verhuizen we. Mijn plan is per verhuizing over te stappen (of vlak daarna) naar een andere internetprovider. Moet ik daarvoor netwerkinstellingen aanpassen in mijn NAS? Ik heb best wat materiaal waar de familie via Plex naar mee kijkt, dat laat ik graag gewoon werken na de verhuizing en verandering van provider.
Je kan maar beter geen signature hebben dan een inhoudsloze.
@Zenyatta Dat weet je zelf het best.. Als je alleen een portforward op je modem/accespoint hebt ingesteld: nee.
Raar want ik heb 2 volumes eentje zit propvol (alleen maar backup) en geeft maar heel weinig aanBen(V) schreef op woensdag 19 april 2023 @ 10:40:
Zie:
Mijn andere volume die wisselt net zoals bij @L.N. maar dan niet zo hoog.
Ik dacht echt dat het aangeeft hoe druk er op het volume aan het lezen en schijven is.
Home assistant draaien in een VM, werkt fantastisch op synology. Nadeel aantal USB poorten.technorabilia schreef op woensdag 19 april 2023 @ 09:24:
@Gynnad
Toch maar een weblog?
Dat is mij gelukt, alleen weet ik niet hoe ik de resultaten moet interpreteren.technorabilia schreef op woensdag 19 april 2023 @ 12:23:
Als je er met ssh bij kunt zou je ook met het commando top of htop kunnen dubbelchecken.
/f/image/fRQX987DOhp9gszqZfyKGozF.png?f=fotoalbum_large)
Misschien even sudo voor het commando zetten anders heb je geen permission om de disk read/writes weer te geven.
Dus:
Dus:
Verder zie ik dat er swap gebuikt wordt, dat is nooit een goed teken want dat betekent dat je processen meer memory gebruiken(of gebruikt hebben) dan dat er beschikbaar is.sudo htop
[ Voor 37% gewijzigd door Ben(V) op 20-04-2023 13:36 ]
Waar kan het gebruik van swap vandaag komen, aangezien mijn geheugengebruik nog geen 25% is.Ben(V) schreef op donderdag 20 april 2023 @ 13:31:
Misschien even sudo voor het commando zetten anders heb je geen permission om de disk read/writes weer te geven.
Dus:
[...]
Verder zie ik dat er swap gebuikt wordt, dat is nooit een goed teken want dat betekent dat je processen meer memory gebruiken(of gebruikt hebben) dan dat er beschikbaar is.
Hier is het resultaat van de "sudo htop":
/f/image/vAlb2SqCXWcX4xqrzMxWXwyq.png?f=fotoalbum_large)
Ik hoop dat iemand mij een steuntje in de rug kan geven voor een mijns inziens heel simpel probleem.
Ik heb op mijn (MikroTik) router een Wireguard service lopen waar ik bijvoorbeeld met mijn telefoon mee kan verbinden. Vervolgens kan ik alles in mijn thuisnetwerk bereiken behalve DSM inclusief de DSM packages zoals bijv. DS Audio. De dockers die op de NAS draaien kan ik wél benaderen via de VPN. De gebruikte poorten voor verschillende services variëren van 80, tot 3001 tot 8081. Synology zit daar tussen in met 5503 voor HTTPS. Ik blokkeer niet poort 5503 op de router.
De firewall van de NAS staat uit (in principe geen verbinding met internet), en ik zie ook nergens dat er iets geblokkeerd is.
NAS IP is 192.168.10.50 en Wireguard gebruikt 192.168.100.x, heb al gespeeld met de firewall door hem aan te zetten en lokale adressen (192.168.0.0 / 255.255.0.0) toe te staan, maar het mag niet baten:
/f/image/rTlozcfehFH0ccSqVmDS7sZA.png?f=fotoalbum_large)
Gekke is dat ik op een andere locatie eenzelfde soort netwerk heb draaien inclusief MikroTik router + Wireguard (192.168.11.x) en daar kan ik via Wireguard wél bij een andere Synology NAS zonder er iets te hebben aangepast.
Beide NAS'en draaien 6.2.4-25556 update 6.
Is er ergens nog een (flut-)instelling waar ik naar kan kijken?
Ik heb op mijn (MikroTik) router een Wireguard service lopen waar ik bijvoorbeeld met mijn telefoon mee kan verbinden. Vervolgens kan ik alles in mijn thuisnetwerk bereiken behalve DSM inclusief de DSM packages zoals bijv. DS Audio. De dockers die op de NAS draaien kan ik wél benaderen via de VPN. De gebruikte poorten voor verschillende services variëren van 80, tot 3001 tot 8081. Synology zit daar tussen in met 5503 voor HTTPS. Ik blokkeer niet poort 5503 op de router.
De firewall van de NAS staat uit (in principe geen verbinding met internet), en ik zie ook nergens dat er iets geblokkeerd is.
NAS IP is 192.168.10.50 en Wireguard gebruikt 192.168.100.x, heb al gespeeld met de firewall door hem aan te zetten en lokale adressen (192.168.0.0 / 255.255.0.0) toe te staan, maar het mag niet baten:
/f/image/rTlozcfehFH0ccSqVmDS7sZA.png?f=fotoalbum_large)
Gekke is dat ik op een andere locatie eenzelfde soort netwerk heb draaien inclusief MikroTik router + Wireguard (192.168.11.x) en daar kan ik via Wireguard wél bij een andere Synology NAS zonder er iets te hebben aangepast.
Beide NAS'en draaien 6.2.4-25556 update 6.
Is er ergens nog een (flut-)instelling waar ik naar kan kijken?
@L.N. surveillance station zou mijn eerste verdachte zijn.
@technorabilia @Ben(V)
Ik heb jullie opmerkingen in 1 keer in de post proberen te beantwoorden.
Met Surveillance Station aan en gesorteerd op geheugengebruik:
/f/image/uE2a63OHEhchQv4P72MBAQUL.png?f=fotoalbum_large)
Met Surveillance Station aan en gesorteerd op cpugebruik:
/f/image/dUwx5Ixtnwhn4wXeOCZArbQQ.png?f=fotoalbum_large)
Surveillance Station uit en gesorteerd op geheugengebruik:
/f/image/jgfacETgpa5UCdqFB7Qe3kcF.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/6cDbyiwuOJmGCA25onXi6ab8.png?f=fotoalbum_large)
Helaas kan ik niet sorteren op HDD-gebruik.
Ik heb jullie opmerkingen in 1 keer in de post proberen te beantwoorden.
Met Surveillance Station aan en gesorteerd op geheugengebruik:
/f/image/uE2a63OHEhchQv4P72MBAQUL.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/dUwx5Ixtnwhn4wXeOCZArbQQ.png?f=fotoalbum_large)
Surveillance Station uit en gesorteerd op geheugengebruik:
/f/image/jgfacETgpa5UCdqFB7Qe3kcF.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/6cDbyiwuOJmGCA25onXi6ab8.png?f=fotoalbum_large)
Zo te zien is voornamelijk timemachine bezig op de disks.
Kan iemand met helpen? Ik gebruik de synology photo's app. Heb nu een nieuwe toestel maar foto's worden niet gebacked up automatisch, de app zegt alle fotos zijn gebacked up terwijl het 2 maanden aan fotos betreft.
Iemand hier een fix voor?
@L.N. Als ik de VIRT kolom lees, is de eerste gedachte van @Ben(V) geen gek idee, je Surveillance Station processen hebben een klein percentage in RAM en een flinke portie geheugen virtueel geheugen in gebruik? 1 sscamerad proces doet al 1416M -> 1.38 GB? En de DS220+ heeft standaard 2GB RAM tot maximaal 6GB. Als er nu 4GB in zit, is dat ene proces al 25% van je RAM geheugen.Ben(V) schreef op donderdag 20 april 2023 @ 18:13:
@L.N. surveillance station zou mijn eerste verdachte zijn.
[ Voor 4% gewijzigd door biomass op 20-04-2023 22:22 ]
Dit zou kunnen verklaren waarom ik er met mijn DS412+ geen last van had, want die had 4 GB RAM. Ik ga eens op zoek naar een geheugenmodule van 4 GB, waardoor het RAM-geheugen 6 GB wordt.biomass schreef op donderdag 20 april 2023 @ 22:17:
[...]
@L.N. Als ik de VIRT kolom lees, is de eerste gedachte van @Ben(V) geen gek idee, je Surveillance Station processen hebben een klein percentage in RAM en een flinke portie geheugen virtueel geheugen in gebruik? 1 sscamerad proces doet al 1416M -> 1.38 GB? En de DS220+ heeft standaard 2GB RAM tot maximaal 6GB. Als er nu 4GB in zit, is dat ene proces al 25% van je RAM geheugen.
@technorabilia Ik probeer dit weekend jouw optie.
@L.N. Als je een Windows apparaat in huis hebt, is het aan te raden het geheugen van de NAS te controleren met Synology Assistant . Of je nu compatible memory gaat gebruiken of niet. Dat kun je het best doen met een test schijf in de NAS, dan riskeer je je huidige NAS inhoud niet.
https://kb.synology.com/e...y_test_on_my_Synology_NAS
https://kb.synology.com/e...y_test_on_my_Synology_NAS
Kun je iets meer informatie verschaffen?dutchnltweaker schreef op donderdag 20 april 2023 @ 21:38:
Kan iemand met helpen? Ik gebruik de synology photo's app. Heb nu een nieuwe toestel maar foto's worden niet gebacked up automatisch, de app zegt alle fotos zijn gebacked up terwijl het 2 maanden aan fotos betreft.
- Heb je een android/iOS toestel?
- Heb je via Synology Photos gecontroleerd of de foto's wel of niet zijn opgeslagen in Synology Photos?
[ Voor 3% gewijzigd door Hoogheid op 21-04-2023 20:03 ]
Ik heb een oude Synology DS415+ NAS waar er maar 2 schijven (van de 4 max) in zaten en die kapot is.
Als vervanging heb ik de DS220+ (waar er 2 schijven in kunnen) gekocht. Nu wil ik de schijven in het nieuwe model steken op een manier dat er geen gegevens verloren kunnen gaan.
Volgens de info die ik bij Synology terugvond moet je in dit geval HDD migratie toepassen.
https://kb.synology.com/n..._0_and_later#x_anchor_id7
Maar als ik de documentatie van hdd migratie dan bekijk staat er dat je eerst op de oude nas moet aanmelden en daar een configuratie backup maken. Aangezien de oude nas kapot is kan ik dit dus niet doen.
https://kb.synology.com/n..._Synology_NAS_DSM_6_0_HDD
Aangezien er geen backup van de instellingen van de oude nas meer kan genomen worden, kunnnen de gegevens op de schijven dan wel correct overgezet worden door de schijven in de juiste volgorde in de nieuwe nas te steken en de juiste RAID in te stellen? Of welke stappen moeten ondernomen worden?
Als vervanging heb ik de DS220+ (waar er 2 schijven in kunnen) gekocht. Nu wil ik de schijven in het nieuwe model steken op een manier dat er geen gegevens verloren kunnen gaan.
Volgens de info die ik bij Synology terugvond moet je in dit geval HDD migratie toepassen.
https://kb.synology.com/n..._0_and_later#x_anchor_id7
Maar als ik de documentatie van hdd migratie dan bekijk staat er dat je eerst op de oude nas moet aanmelden en daar een configuratie backup maken. Aangezien de oude nas kapot is kan ik dit dus niet doen.
https://kb.synology.com/n..._Synology_NAS_DSM_6_0_HDD
Aangezien er geen backup van de instellingen van de oude nas meer kan genomen worden, kunnnen de gegevens op de schijven dan wel correct overgezet worden door de schijven in de juiste volgorde in de nieuwe nas te steken en de juiste RAID in te stellen? Of welke stappen moeten ondernomen worden?
Gewoon migreren.
Je gaat misschien wat configuraties missen, maar je hebt geen andere optie.
Het belangrijkste (je data) blijft gewoon beschikbaar.
Configuratie backups moet je gewoon altijd op regelmatige basis maken om dit te voorkomen.
Je gaat misschien wat configuraties missen, maar je hebt geen andere optie.
Het belangrijkste (je data) blijft gewoon beschikbaar.
Configuratie backups moet je gewoon altijd op regelmatige basis maken om dit te voorkomen.
[ Voor 23% gewijzigd door Ben(V) op 22-04-2023 20:26 ]
Volgens mij doet F5 het tegenovergestelde:technorabilia schreef op donderdag 20 april 2023 @ 21:07:
@L.N.
Is lastig zeggen zo.
Mischien kun je F5=Tree aanzetten en kijken of er een logische groepering ontstaat die wat duidelijkheid geeft.
/f/image/kkiHfDnbBW8eR1z0dKpzRoOa.png?f=fotoalbum_large)
Tip: gebruik deze site om te kijken welke modules er eventueel in kunnen.L.N. schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 09:31:
[...]
Dit zou kunnen verklaren waarom ik er met mijn DS412+ geen last van had, want die had 4 GB RAM. Ik ga eens op zoek naar een geheugenmodule van 4 GB, waardoor het RAM-geheugen 6 GB wordt.
@technorabilia Ik probeer dit weekend jouw optie.
https://nascompares.com/2...ial-memory-upgrade-guide/
Heb ik laatst ook gedaan en heb er nu 16 GB inzitten (maximale voor mijn DS) voor maar een paar tientjes. in plaats van de officiële Synology reepjes die stervens duur zijn. Eventueel kun je de oude bewaren mocht het ooit zijn dat je voor support doeleinden discussie zou krijgen.
jouw ds220+ zou zelfs met 18GB kunnen werken:
https://nascompares.com/2...grade-installation-guide/
[ Voor 8% gewijzigd door sweetdude op 23-04-2023 13:01 ]
Bedankt, ik heb vanmorgen een reepje Kingston KVR26S19S6/4 besteld. Dat zou volgens Kingston moeten werken.sweetdude schreef op zondag 23 april 2023 @ 12:59:
[...]
Tip: gebruik deze site om te kijken welke modules er eventueel in kunnen.
https://nascompares.com/2...ial-memory-upgrade-guide/
Heb ik laatst ook gedaan en heb er nu 16 GB inzitten (maximale voor mijn DS) voor maar een paar tientjes. in plaats van de officiële Synology reepjes die stervens duur zijn. Eventueel kun je de oude bewaren mocht het ooit zijn dat je voor support doeleinden discussie zou krijgen.
jouw ds220+ zou zelfs met 18GB kunnen werken:
https://nascompares.com/2...grade-installation-guide/
Het blijft helaas lastig debuggen vanaf afstand.L.N. schreef op zondag 23 april 2023 @ 12:21:
[...]
Volgens mij doet F5 het tegenovergestelde:
[Afbeelding]
👉🏻 Blog 👈🏻
Het merk Kingston werkt zo zover ik weet prima. Je krijgt standaard alleen een melding van incompatible geheugen.L.N. schreef op zondag 23 april 2023 @ 13:06:
[...]
Bedankt, ik heb vanmorgen een reepje Kingston KVR26S19S6/4 besteld. Dat zou volgens Kingston moeten werken.
Edit:
Zie ook hier.
[ Voor 10% gewijzigd door technorabilia op 23-04-2023 14:58 ]
👉🏻 Blog 👈🏻
Dit moet wel kunnen. Ik krijg dit wel voor elkaar...L.N. schreef op donderdag 20 april 2023 @ 19:08:
Ik krijg net een mail vna synology nas dat er meer dan 5 pogingen zijn geweest om mijn admin account te hacken. Ik gebruik geen admin account (maar een eigen account). Moet ik mij zorgen maken of is dit 'normaal'?
[ Voor 6% gewijzigd door TweakerVincent op 25-04-2023 22:17 ]
Welcome to the Internet....TweakerVincent schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 22:14:
Ik krijg net een mail vna synology nas dat er meer dan 5 pogingen zijn geweest om mijn admin account te hacken. Ik gebruik geen admin account (maar een eigen account). Moet ik mij zorgen maken of is dit 'normaal'?
Ja dit kun je verwachten als je je NAS exposed op het Internet. Daarom als je port forwarding doet, moet je goed je security op orde hebben. Bijv geo blocking op firewall, IDPS, autoblocks, software en alles uptodate.
heb hem maar even van port forwarding af gehaald. 2 factor staat aan en admin account is disabled. Op zich kunnen ze dan niet veel toch? Laatste update ook uiteraard.Shadow771 schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 22:37:
[...]
Welcome to the Internet....
Ja dit kun je verwachten als je je NAS exposed op het Internet. Daarom als je port forwarding doet, moet je goed je security op orde hebben. Bijv geo blocking op firewall, IDPS, autoblocks, software en alles uptodate.
Hier ook, ben benieuwd hoe ze hem vinden want hij hangt (goed beveiligd gelukkig) via een port forward op een afwijkende / obscure poort aan het internet. Gelijk die port forward uitgezet en alle IP's van de ASA waar de aanvaller vandaan kwam (een of andere shit hoster in de VS) geblockt op m'n firewall.TweakerVincent schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 22:14:
Gebruik jij de Synology ddns service? Zo'n synology.me domein met je publieke IP?
Onderschat hackers nooit.... Die zoeken ook elke dag naar vulnerabilties om te kunnen explioten om alsnog in system te kunnen binnen brengen. Dus wij moeten elke dag onze security reviewen en updaten.TweakerVincent schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 22:51:
[...]
heb hem maar even van port forwarding af gehaald. 2 factor staat aan en admin account is disabled. Op zich kunnen ze dan niet veel toch? Laatste update ook uiteraard.
Als bij nginx bijvoorbeeld een major vulnerability ontdekt word (aangeduid als CVE), dan zijn zowiezo alle exposed Synology NASen op de wereld ook kwetsbaar hiervoor. 2 factor en een disabled admin account kunnen ze zo bypassen.
Er is genoeg te vinden om je Synology verder te beveiligen maar een aardig startpunt is:
https://kb.synology.com/e...rity_to_your_Synology_NAS
https://kb.synology.com/e...rity_to_your_Synology_NAS
👉🏻 Blog 👈🏻
Als je autoblock aanzet worden IP-adressen automatisch op de blocklist gezet na een instelbaar aantal pogingen.The_Admin schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 23:15:
[...]
Hier ook, ben benieuwd hoe ze hem vinden want hij hangt (goed beveiligd gelukkig) via een port forward op een afwijkende / obscure poort aan het internet. Gelijk die port forward uitgezet en alle IP's van de ASA waar de aanvaller vandaan kwam (een of andere shit hoster in de VS) geblockt op m'n firewall.
Weet iemand of je Synology ook zover kan krijgen dat de 2-factor auth werkt via bijvoorbeeld de MS authenticator met verzoeken goedkeuren (al dan niet met number matching) in plaats van het nummer op te moeten zoeken in de app en dan in te moeten vullen iedere keer?
Goedkeuren is zoveel gebruiksvriendelijker
Goedkeuren is zoveel gebruiksvriendelijker
[ Voor 12% gewijzigd door Dennism op 26-04-2023 18:47 ]
Let op:
Dit topic is onderdeel van de drie topics over Synology:In dit Vraag en Antwoord topic mogen alle vragen over Synology-producten tenzij:
Dit topic is onderdeel van de drie topics over Synology:In dit Vraag en Antwoord topic mogen alle vragen over Synology-producten tenzij:
- ... het een vraag betreft over een addon package voor Synology; daar is een apart topic voor.
- ... het een aankondiging of discussie-item betreft wat in het Nieuws en discussie topic hoort.
- ... jouw vraag al beantwoord is in de Veelgestelde vragen (FAQ).