Quakie schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 07:05:
Als dit je enige backup is zou ik het op voorhand testen door je tm backup te kopiëren naar tweede externe disc en dan data restoren. Meer omdat je speciaal moet aangeven dat schijf een tm locatie is.
Grote kans dat je tweede dan niet gezien wordt.
Dat heb ik in het verleden wel eens gedaan. Een bestaande 'geschiedenis' aan TM backups gewoon gekopieerd naar een andere harde schijf, omdat ik redundancy wou. En daarna (of eerst, dat weet ik niet meer) aangeven dat het ook een TM locatie is. De macbook hernam gewoon prima voor de volgende TM backup op beide discs.
Ook kan ik op beide discs TM openen, terug scrollen door de tijd, en bestanden terug halen.
Ik begrijp wel het vet gedrukte niet helemaal. Bedoel je dat je maar 1 schijf (of volume) als TM locatie kan aangeven, en de vorige dus niet meer werkt?
Tm op een nas heb ik uit gezet. Te vaak een error. Te vaak als ik iets als test wilt restoren dat het niet lukt.
Dat is op dit moment wat ik ook denk. Beiden vermelden dat het kan (apple en synology), beiden hebben er een support page voor, maar geen enkele partij engageert zich dat het werkt, robuust is, en blijft werken. "Garantie tot de deur".
Begrijp me niet verkeerd, ik heb heel wat apple spul en vind het prima werken, TM inbegrepen. Zolang je de zaken gebruikt zonder 'hacky' tussenstappen, en volledig zoals apple het bedoeld heeft, werkt het gewoon prima. Voor TM dus ofwel rechtstreeks naar disc, of naar airport, zolang het maar binnen een door apple gecontroleerd kader blijft. Een externe disc is een agnostisch apparaat. Een NAS is dat al wat minder.
Ik ben geen IT'er, maar ik begrijp dat hoe meer tussenstappen, abstractielagen en protocollen er zijn, hoe meer je mag 'hopen' dat het goed blijft werken en niet af en toe over de zeik gaat
technorabilia schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 09:49:
@
Amos_x Mijn vriendin heeft een MacBook Pro en maakt nu ~2 jaar een Time Machine backup naar de Synology. Dit werkt zonder problemen.
Ik zou de instellingen moeten nakijken, maar volgens mij was de sleutel tot success om ergens SMB te kiezen i.p.v. AFP? Weet ik niet helemaal zeker...
Sinds Mac OSX Sierra schijnt SMB het default protocol te zijn. Vroeger idd AFP (en dat bonjour gedoe)
Quakie schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 10:09:
@
technorabilia nogmaals. Zou het testen. Het feit dat MacOS aangeeft dat het gelukt is betekent niet dat het goed gelukt is. Pak een file wat ze al jaar niet gebruikt ofzo en probeer die te vinden en terug te zetten.
AFP wordt inderdaad niet meer bijgehouden/bijgewerkt door Apple.
Voor beide. Ik zou naar eerder naar drive kijken qua backup oplossing. Dan selectief mappen backuppen.
Je bedoelt synology drive? Die richting ga ik inderdaad uit. Ik heb de situatie dat ik zowel een (aantal) windows pc's en mac's naar de synology wil backuppen. Synology drive op beide lijkt me dan wel fijn, gezien ik dan in dezelfde software/omgeving blijf (GUI, gebruik, werkt op dezelfde manier) nog los van de te verwachten voordelen dat het een eigen oplossing is van Synology
@
FrankHe Synology drive werkt goed voor je?
Ik zal dit weekend alles implementeren. Weet nog niet precies hoe, maar ik kom er wel uit.
Wellicht houd ik 1 TM disc. Ik ben wel tevreden met die simpele, eenvoudige, robuuste back up oplossing. Even schijfje aankoppelen en TM laten draaien.
En in parallel een backup draaien met Drive naar de NAS. Dan kom ik ook aan "3 locaties voor m'n data". De macbook zelf, de NAS en de TM.
Ofwel steeds naar de hard disc een TM backup trekken, en de inhoud van die disc dan naar de NAS syncen. Hopend dat ik die inhoud indien nodig terug kan 'omzetten' in een TM disc door het over te kopiëren.