[Synology] Vraag en antwoord - deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 153 ... 183 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 20:36
impactftw schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 16:48:
Sinds gister 'bliept' mijn nas en geeft het aan dat volume 1 (Opslag pool 1) beschadigd is, echter bij het draaien van de S.M.A.R.T testen geeft het aan dat beide schijven gezond zijn....
Is dat de korte / snelle SMART test?
Of de uitgebreide SMART test?

Die uitgebreide kan best 12-24 uur bezig zijn, maar doet een volledige oppervlakte scan en geeft hierdoor een veel beter beeld op de betrouwbaarheid van de disk.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Quakie
Ah, zo bedoel je.
Ja, goed punt zal ik eens doen.
Je hebt gelijk dat ik afgegaan ben op "backup ok" en niet verder heb gekeken dan mijn neus lang is.

[ Voor 3% gewijzigd door technorabilia op 30-03-2023 10:45 ]

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 11:12
Amos_x schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 22:53:
Ik denk na over wat ik wil doen met Time Machine (van een macbook pro). Hiervoor gebruik ik op dit moment gewoon een 2,5" externe HDD. Time Machine is zeer fijn, maar ook 'beperkt' in die zin dat het enkel officieel en goed ondersteund wordt via een beperkt aantal opties:
  • External drive connected to your Mac
  • Network-attached storage (NAS) device that supports Time Machine over SMB
  • Mac shared as a Time Machine backup destination
  • External drive connected to an AirPort Extreme Base Station (802.11ac) or AirPort Time Capsule
  • AirPort Time Capsule
Het meest 'robuuste' is dan natuurlijk de externe disk of een andere mac. Met apple weet je gewoon dat het werkt en goed is.

Je merkt dat ze bij de NAS optie alle compatibiliteit bij de producent van de NAS leggen. Zij moeten het maar zien uit te zoeken.

Het staat me bij, van het bijlezen in dit topic, dat het TM gebeuren op synology "werkt wanneer het werkt". En wanneer het niet (meer) werkt, je weer aan de slag kan gaan met instellingen en gepruts, zonder garantie dat het dan weer werkt.

En het idee met time machine is nu net dat je niet steeds opnieuw hoeft te beginnen en de geschiedenis van de time machine weg doen. Het moet 'robuust' zijn.

Gesteld dat ik met synology een n00b ben, en enkel in de GUI en met de guides dingen correct kan instellen, lijkt het me af te raden?

Ik kan best gewoon de TM HDD af en toe eens syncen naar de NAS, als back-up in het geval de 2,5" HDD het laat afweten. Vanuit de NAS kan ik geen time machine recovery starten, maar wel als ik de bestanden terug naar een schijfje schrijf. Is dit een valide redenering? Uiteindelijk doel redudancy voor de TM externe disk.
Ik heb zelf jaren geleden Apple TimeMachine de deur uit gedaan. De reden was dat Apple enkele malen flink in de fout is gegaan waardoor je TimeMachine backup volledig waardeloos werd door een versieprobleem na het uitrollen van een update. Ik moest opzoek naar iets beters, betrouwbaarder en dat werd uiteindelijk Synology Drive. Dit gebruik ik om in realtime bestanden van m'n laptop naar de NAS te synchroniseren. Drive komt met een mooi versiebeheer en integreert netjes met de Synology NAS. Gegevens op de NAS, onder ander de home directories, sla ik vervolgens met een dubbele backup op. Hiervoor gebruikte ik Hyper Backup, eentje op en aan de NAS aangesloten USB-schijf en de andere naar C2 Storage in Frankfurt am Main, C2 is ook een Synology product. Goede integratie en met als voordeel dat je voor alle support bij één partij kunt aankloppen. Ook dat vind ik wat waard. Wat dat betreft goed ontzorgt!

Houdt je TimeMachine backup nog minimaal een jaar op de plank voor het geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• impactftw
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 22:52
GarBaGe schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 10:12:
[...]

Is dat de korte / snelle SMART test?
Of de uitgebreide SMART test?

Die uitgebreide kan best 12-24 uur bezig zijn, maar doet een volledige oppervlakte scan en geeft hierdoor een veel beter beeld op de betrouwbaarheid van de disk.
Snelle test. ;) Idd dat had ik ook nog kunnen doen, maar heb de HDD al vervangen voor de nieuwe dan weten we zeker dat de HDD in orde is ;) :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:53

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Ben(V) schreef op maandag 27 maart 2023 @ 14:45:
Maakt geen fluit uit.
Disken voldoen aan de Sata standaard dus alle disken werken gewoon.
Shadow771 schreef op maandag 27 maart 2023 @ 18:08:
[...]

In 1 van mijn NAS'en heb ik ook NVMe SSD's die niet in de compatibility list staan, maar ze doen het prima. Zoals @Ben(V) aangaf, SATA standaarden moet Synology niet zo moeilijk over doen (tenzij we het over enterprise spul hebben).

Om jou verder aan te moedigen/helpen, hier kan je al zien wat voor verschil wat SSD's bracht voor mn NAS dat 2 VM's en zo'n 20 docker containers draait. En dit is dus de SSD's ingezet als read-write cache, niet als aparte storage volume.
Nog bedankt voor jullie geruststelling ;)

Op basis van review: Goedkope 2TB-ssd's - Meer opslag voor minder gisteren een product: Lexar NM710 (2TB voor €112) in mijn DS918+ gehangen. Via SSH was het klaarzetten van de SSD om als normaal volume te gebruiken binnen 5 minuten geregeld.

Erg blij mee, dit had ik al veel eerder moeten doen! Mijn loads zijn flink omlaag gegaan en HA in een VM starten duurt nu maximaal 2 minuten, i.p.v. dat ik 20 minuten geratel van mijn SHR-array moet aanhoren voordat HA écht helemaal klaar is voor gebruik :') Ook simpele dingen zoals in HA tussen dagen bladeren in het Energy dashboard gaat nu vrijwel instant, i.p.v. met 2 seconde vertraging.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amos_x
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 11-06-2024
Quakie schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 07:05:
Als dit je enige backup is zou ik het op voorhand testen door je tm backup te kopiëren naar tweede externe disc en dan data restoren. Meer omdat je speciaal moet aangeven dat schijf een tm locatie is. Grote kans dat je tweede dan niet gezien wordt.
Dat heb ik in het verleden wel eens gedaan. Een bestaande 'geschiedenis' aan TM backups gewoon gekopieerd naar een andere harde schijf, omdat ik redundancy wou. En daarna (of eerst, dat weet ik niet meer) aangeven dat het ook een TM locatie is. De macbook hernam gewoon prima voor de volgende TM backup op beide discs.

Ook kan ik op beide discs TM openen, terug scrollen door de tijd, en bestanden terug halen.

Ik begrijp wel het vet gedrukte niet helemaal. Bedoel je dat je maar 1 schijf (of volume) als TM locatie kan aangeven, en de vorige dus niet meer werkt?
Tm op een nas heb ik uit gezet. Te vaak een error. Te vaak als ik iets als test wilt restoren dat het niet lukt.
Dat is op dit moment wat ik ook denk. Beiden vermelden dat het kan (apple en synology), beiden hebben er een support page voor, maar geen enkele partij engageert zich dat het werkt, robuust is, en blijft werken. "Garantie tot de deur".

Begrijp me niet verkeerd, ik heb heel wat apple spul en vind het prima werken, TM inbegrepen. Zolang je de zaken gebruikt zonder 'hacky' tussenstappen, en volledig zoals apple het bedoeld heeft, werkt het gewoon prima. Voor TM dus ofwel rechtstreeks naar disc, of naar airport, zolang het maar binnen een door apple gecontroleerd kader blijft. Een externe disc is een agnostisch apparaat. Een NAS is dat al wat minder.

Ik ben geen IT'er, maar ik begrijp dat hoe meer tussenstappen, abstractielagen en protocollen er zijn, hoe meer je mag 'hopen' dat het goed blijft werken en niet af en toe over de zeik gaat
technorabilia schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 09:49:
@Amos_x Mijn vriendin heeft een MacBook Pro en maakt nu ~2 jaar een Time Machine backup naar de Synology. Dit werkt zonder problemen.

Ik zou de instellingen moeten nakijken, maar volgens mij was de sleutel tot success om ergens SMB te kiezen i.p.v. AFP? Weet ik niet helemaal zeker...
Sinds Mac OSX Sierra schijnt SMB het default protocol te zijn. Vroeger idd AFP (en dat bonjour gedoe)
Quakie schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 10:09:
@technorabilia nogmaals. Zou het testen. Het feit dat MacOS aangeeft dat het gelukt is betekent niet dat het goed gelukt is. Pak een file wat ze al jaar niet gebruikt ofzo en probeer die te vinden en terug te zetten.

AFP wordt inderdaad niet meer bijgehouden/bijgewerkt door Apple.

Voor beide. Ik zou naar eerder naar drive kijken qua backup oplossing. Dan selectief mappen backuppen.
Je bedoelt synology drive? Die richting ga ik inderdaad uit. Ik heb de situatie dat ik zowel een (aantal) windows pc's en mac's naar de synology wil backuppen. Synology drive op beide lijkt me dan wel fijn, gezien ik dan in dezelfde software/omgeving blijf (GUI, gebruik, werkt op dezelfde manier) nog los van de te verwachten voordelen dat het een eigen oplossing is van Synology

@FrankHe Synology drive werkt goed voor je?

Ik zal dit weekend alles implementeren. Weet nog niet precies hoe, maar ik kom er wel uit.

Wellicht houd ik 1 TM disc. Ik ben wel tevreden met die simpele, eenvoudige, robuuste back up oplossing. Even schijfje aankoppelen en TM laten draaien.

En in parallel een backup draaien met Drive naar de NAS. Dan kom ik ook aan "3 locaties voor m'n data". De macbook zelf, de NAS en de TM.

Ofwel steeds naar de hard disc een TM backup trekken, en de inhoud van die disc dan naar de NAS syncen. Hopend dat ik die inhoud indien nodig terug kan 'omzetten' in een TM disc door het over te kopiëren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saekerhett
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:44
Saekerhett schreef op zondag 26 maart 2023 @ 22:12:
[...]

Dit lijkt wat te doen inderdaad! Net weer de meldingen gehad, na dit commando te hebben uitgevoerd in PowerShell deden ze allemaal direct weer! Thanks! :)

Edit: helaas, na een kwartier weer dezelfde foutmelding ;(
Het probleem is denk ik opgelost. Ik heb de Quad9 upstream DNS-server vervangen door https://dns.adguard-dns.com/dns-query en vooralsnog (twee dagen) werkt dit uitstekend, zonder DNS-foutmeldingen.

Maar nu ben ik toch benieuwd hoe dat kan. Waarom gaf die Quad9 DNS-server mij telkens NXDOMAIN errors en doet bovenstaande DNS-server het feilloos?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reinier68
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22:19
Saekerhett schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 17:41:
[...]

Het probleem is denk ik opgelost. Ik heb de Quad9 upstream DNS-server vervangen door https://dns.adguard-dns.com/dns-query en vooralsnog (twee dagen) werkt dit uitstekend, zonder DNS-foutmeldingen.

Maar nu ben ik toch benieuwd hoe dat kan. Waarom gaf die Quad9 DNS-server mij telkens NXDOMAIN errors en doet bovenstaande DNS-server het feilloos?
Adguard heeft twee maand geleden ook al een veel te strakke rate limiter uitgerold met exact dezefde issues. Dus zou me niets verbazen als ze nu ook gewoon weer tegen limieten aanlopen :-)
.. en monitoren is daar blijkbaar ook een issue ...

https://www.reddit.com/r/...rd_dns_connection_issues/

[ Voor 5% gewijzigd door reinier68 op 01-04-2023 08:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saekerhett
  • Laatst online: 20:44
reinier68 schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 08:53:
[...]

Adguard heeft twee maand geleden ook al een veel te strakke rate limiter uitgerold met exact dezefde issues. Dus zou me niets verbazen als ze nu ook gewoon weer tegen limieten aanlopen :-)
.. en monitoren is daar blijkbaar ook een issue ...

https://www.reddit.com/r/...rd_dns_connection_issues/
Handig om te weten! Als AdGuard zo doorgaat, staat er binnen no-time een concurrent op de NAS. Iets met 3,14 :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Quakie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 06:17
Amos_x schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 15:36:
[...]

Dat heb ik in het verleden wel eens gedaan. Een bestaande 'geschiedenis' aan TM backups gewoon gekopieerd naar een andere harde schijf, omdat ik redundancy wou. En daarna (of eerst, dat weet ik niet meer) aangeven dat het ook een TM locatie is. De macbook hernam gewoon prima voor de volgende TM backup op beide discs.

Ook kan ik op beide discs TM openen, terug scrollen door de tijd, en bestanden terug halen.

Ik begrijp wel het vet gedrukte niet helemaal. Bedoel je dat je maar 1 schijf (of volume) als TM locatie kan aangeven, en de vorige dus niet meer werkt?

Dat is op dit moment wat ik ook denk. Beiden vermelden dat het kan (apple en synology), beiden hebben er een support page voor, maar geen enkele partij engageert zich dat het werkt, robuust is, en blijft werken. "Garantie tot de deur".

Begrijp me niet verkeerd, ik heb heel wat apple spul en vind het prima werken, TM inbegrepen. Zolang je de zaken gebruikt zonder 'hacky' tussenstappen, en volledig zoals apple het bedoeld heeft, werkt het gewoon prima. Voor TM dus ofwel rechtstreeks naar disc, of naar airport, zolang het maar binnen een door apple gecontroleerd kader blijft. Een externe disc is een agnostisch apparaat. Een NAS is dat al wat minder.

Je bedoelt synology drive? Die richting ga ik inderdaad uit. Ik heb de situatie dat ik zowel een (aantal) windows pc's en mac's naar de synology wil backuppen. Synology drive op beide lijkt me dan wel fijn, gezien ik dan in dezelfde software/omgeving blijf (GUI, gebruik, werkt op dezelfde manier) nog los van de te verwachten voordelen dat het een eigen oplossing is van Synology

@FrankHe Synology drive werkt goed voor je?

Ik zal dit weekend alles implementeren. Weet nog niet precies hoe, maar ik kom er wel uit.

Wellicht houd ik 1 TM disc. Ik ben wel tevreden met die simpele, eenvoudige, robuuste back up oplossing. Even schijfje aankoppelen en TM laten draaien.

En in parallel een backup draaien met Drive naar de NAS. Dan kom ik ook aan "3 locaties voor m'n data". De macbook zelf, de NAS en de TM.

Ofwel steeds naar de hard disc een TM backup trekken, en de inhoud van die disc dan naar de NAS syncen. Hopend dat ik die inhoud indien nodig terug kan 'omzetten' in een TM disc door het over te kopiëren.
Het is voor mij lang geleden. Ik ging er eigenlijk vanuit dat tm disc dan als locatie inzet dus ging formatteren. Je kunt sowieso meerdere TM locaties hebben. Dat is geen probleem.
Tm op een nas was vroeger een soort van hack aan de kant van synology. Nu werken ze inmiddels wel vaker samen maar dit is volgens mij inderdaad niet 100% goedgekeurd.

Ja synology drive heeft inderdaad een backup functie en sync optie. Je hebt ook versie beheer. Het ziet er minder gelikt uit tov tm maar werkt prettig. Ik zou daar in verdiepen. Dan af een toe externe voor tm backup. In het beste geval die bij iemand anders neerleggen. Zou niet nogmaals kopiëren ofzo.

Ik teken nergens meer voor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reinier68
Hoi,

Mijn trouwe NAS zou eigenlijk een opvolger moeten hebben. Nu is de DS1813+ nog altijd foutloos, maar ik wil niet wachten tot er wat gebeurd.

Ik dacht een 1522+ maar daar zit tegenwoordig een Ryzen in, zonder GPU. De 1622+ en 1821+ hebben hetzelfde euvel.

Wat is het idee van Synology om van Celerons met GPU af te stappen naar een Ryzen zonder GPU? Niet heel leuk voor de mensen die hun video collectie willen afspelen.

En dan de andere vraag, welke synology is dan nog wel geschikt?
Ik heb vooral: backup data en Clones van systemen. De 4 poorts LAN is wel een dikke plus ivm de doorvoer op mijn netwerk.

En heeft iemand al eens een Skyhawk AI 18TB in een Synology gezet? Staat niet op de compatibility lijst, maar de 16TB en lager wel.

[ Voor 9% gewijzigd door reinier68 op 02-04-2023 12:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amos_x
reinier68 schreef op zondag 2 april 2023 @ 12:45:
Hoi,

Mijn trouwe NAS zou eigenlijk een opvolger moeten hebben. Nu is de DS1813+ nog altijd foutloos, maar ik wil niet wachten tot er wat gebeurd.

Ik dacht een 1522+ maar daar zit tegenwoordig een Ryzen in, zonder GPU. De 1622+ en 1821+ hebben hetzelfde euvel.

Wat is het idee van Synology om van Celerons met GPU af te stappen naar een Ryzen zonder GPU? Niet heel leuk voor de mensen die hun video collectie willen afspelen.

Ik heb vooral: backup data en Clones van systemen. De 4 poorts LAN is wel een dikke plus ivm de doorvoer op mijn netwerk.

En heeft iemand al eens een Skyhawk AI 18TB in een Synology gezet? Staat niet op de compatibility lijst, maar de 16TB en lager wel.
De meeste streamdoosjes zijn tegenwoordig toch wel in staat om on-the-fly decoding te doen? Of heb ik dat mis? Er is tegenwoordig overal een overvloed aan rekenkracht, vooral met al die specifieke cores in de meeste ARM cpu's van die dingen.

En anders eens kijken hoeveel van je library echt moet gedecodeerd worden op de NAS. Ik ben daar tegenwoordig een stuk gemakkelijker in geworden. Kan ik een deel van m'n library niet meer afspelen, jammer dan, dan beperk ik mij tot het deel dat wel nog werkt en het leven gaat verder... Te allen tijde alles willen zonder compromis leidt vaak paradoxaal genoeg tot sub optimale setups en aankopen.

Synology's core business is een gebruiksvriendelijke, up to date en goed onderhouden NAS voor de gemiddelde consument. Dat doen ze erg goed, en daar heb je het mee te doen. Ik zou niets anders overwegen voor een NAS, omdat ik er de skills niet voor heb om zelf iets in elkaar te zetten, en vooral onderhouden! Dat is de trade-off die je maakt, je levert een deel mogelijkheden in voor gebruiksgemak en support.

Anders zou je nu zelf overwegen om een zelf een NAS te maken met truenas, unraid of zelfs windows. Maar dat vermeldt je niet.

Er zijn vast nog wel intel modellen te koop bij synology, en anders eentje van een vorige serie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sweetdude
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11:36
reinier68 schreef op zondag 2 april 2023 @ 12:45:
Hoi,

Voor een 6-bay nas met intel CPU (i3) is er een QNAP TVS-h674 :X

Ik zou m.b.t. die skyhawk niet al te veel op de compatability lijst letten. Synology test niet alle nieuwe drives op alle ondersteunde NAS machines. Waarom wil je trouwens specifiek een skyhawk? De Exos serie is een stukje goedkoper, zuiniger en langere fabrieks garantie 5vs 3 jaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reinier68
Hoi,

Ik ga zeker geen NAS bouwen. De DSM vind ik een mooi stuk software en de support van Synology is ook prima. Levensduur van de apparaten is ook heel goed. Mijn 1813+ is dik 8 jaar oud en nooit een issue. (OK, C2 bug daargelaten). Performance is ook vandaag de dag nog best op orde.
En dat zie je ook in het aanbod, weinig jonge modellen te vinden in deze reeks.

Het is gewoon bijzonder dat de Ryzen in de 1522+ tot 1821+ echt heel slecht is met decoden. met de meest simpele media loopt het al vast. Dat is in mijn ogen dus een vreemde beslissing omdat de Intel CPU's dat prima konden verwerken.

Dat Synology nu een deal heeft met AMD zal vast een voordeel hebben, maar zorg dan wel dat je minimaal dezelfde specificaties kan aanbieden. En een GPU loze Ryzen is dat zeker niet. Prik er dan een 1605B in, of geef de keuze aan de klant.

En de Skyhawk Ai, dat viel me gewoon op (en daar kon ik goedkoop aan komen :-) )

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Voor een paar tientjes koop je een Chromecast met Google TV (HD).
Installeer er Kodi op en je kunt alles vanaf je Nas afspelen zonder je Nas ook maar enigszins te belasten.

Heb je meteen een afstandsbediening erbij en voice control.

https://www.androidplanet...-met-google-tv-hd-review/

[ Voor 27% gewijzigd door Ben(V) op 02-04-2023 14:47 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01:22

Wildfire

Joy to the world!

reinier68 schreef op zondag 2 april 2023 @ 13:48:
Hoi,

Ik ga zeker geen NAS bouwen. De DSM vind ik een mooi stuk software en de support van Synology is ook prima. Levensduur van de apparaten is ook heel goed. Mijn 1813+ is dik 8 jaar oud en nooit een issue. (OK, C2 bug daargelaten). Performance is ook vandaag de dag nog best op orde.
En dat zie je ook in het aanbod, weinig jonge modellen te vinden in deze reeks.

Het is gewoon bijzonder dat de Ryzen in de 1522+ tot 1821+ echt heel slecht is met decoden. met de meest simpele media loopt het al vast. Dat is in mijn ogen dus een vreemde beslissing omdat de Intel CPU's dat prima konden verwerken.

Dat Synology nu een deal heeft met AMD zal vast een voordeel hebben, maar zorg dan wel dat je minimaal dezelfde specificaties kan aanbieden. En een GPU loze Ryzen is dat zeker niet. Prik er dan een 1605B in, of geef de keuze aan de klant.

En de Skyhawk Ai, dat viel me gewoon op (en daar kon ik goedkoop aan komen :-) )
Ik denk dat het voor veel minder mensen een probleem is dan je denkt.

Voor mijzelf is het in ieder geval geen enkel probleem. Ik heb zelf de DS1522+ en kijk regelmatig films en series af, maar al mijn apparatuur kan zelf x265 decoden dus mijn NAS hoeft dat niet te doen. No problemo dus dat deze geen hardware decoding ondersteunt.

Wat dan wèl jammer is, wat mij betreft, is dat de Ryzen R1600 10 gigabit ethernet heeft maar die interface wordt door Synology dus niet aangeboden en heb je dus hun add-on kaart nodig.

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• royaljoop
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 08:38
en ... die Ryzen is wel energie zuiniger. Dan helpt wel voor iets dan 24/7 draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenyatta
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 19:25

Zenyatta

Tsjakka!

Ben(V) schreef op zondag 2 april 2023 @ 14:45:
Voor een paar tientjes koop je een Chromecast met Google TV (HD).
Installeer er Kodi op en je kunt alles vanaf je Nas afspelen zonder je Nas ook maar enigszins te belasten.

Heb je meteen een afstandsbediening erbij en voice control.

https://www.androidplanet...-met-google-tv-hd-review/
In plaats van Kodi gebruik ik Plex vanaf mijn 920+. Dat stelt me veel meer in staat de videocollectie met anderen te delen (veel videobanden geconverteerd van familiegelegenheden, die door de familie in bijna heel Europa gekeken worden). Werkt voor mij als een zonnetje. Misschien voor @reinier68 ook een optie?

Je kan maar beter geen signature hebben dan een inhoudsloze.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Het ging er juist om dat de een Ryzen cpu en plex een slecht werkende combinatie is.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 18:42
Ben(V) schreef op maandag 3 april 2023 @ 16:57:
Het ging er juist om dat de een Ryzen cpu en plex een slecht werkende combinatie is.
Slecht is wel enigszins overdreven, voor het gros van de content zal de Ryzen gewoon voldoen, ten koste van een hogere cpu load. Het is minder optimaal dan een Celeron, en als via Plex context transcoden je hoofddoel is koop je beter geen model met Ryzen, maar als Plex een secundaire app is voor je (of je gaat niet transcoden), zal over het algemeen een model met Ryzen prima voldoen.

Slechts in redelijke niche situaties qua content kan de Ryzen het transcoden echt niet meer bijbenen waardoor je de content niet meer fatsoenlijk kan afspelen, waar bijvoorbeeld een Celeron dat nog wel kan vanwege de iGPU. Echter is transcoden sowieso niet optimaal en moet je dat eigenlijk niet willen als je de beste ervaring zoekt.

Neemt niet weg dat voor Plex een Synology met Intel de betere keuze is, maar de Ryzen die je o.a. in de DS923+ vind kan vrijwel alle gangbare huis, tuin en keuken formaten gewoon weergeven en zelfs transcoden als je dat echt zou willen zonder echte problemen.

[ Voor 22% gewijzigd door Dennism op 04-04-2023 00:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Zowel Intel als AMD CPU ondersteunen hardwarematige transcoding via respectievelijk: Intel Quick Sync Video en AMD VCE (Video Coding Engine).

Maar Intel Quick Sync Video wordt over het algemeen beter ondersteund dan AMD VCE. Plex heeft bijvoorbeeld native ondersteuning voor Quick Sync Video.

Well iets om rekening mee te houden.

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paling1
  • Niet online

Paling1

R 8.5

Ik heb op mijn DS223 het probleem dat beeld en geluid bij veel films op de NAS niet synchroon lopen.
Films speel ik af met VLC op een Chromecast met Google TV.
Zou dat dan met Kodi beter gaan? Of is deze NAS gewoon niet snel genoeg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apollo13
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17:14
Vraagje aan de medegebruikers van een Synology NAS.

Sinds, ruim een maand, krijg ik meerdere inbraakpogingen per week op mijn nas via port 21.
Hiervoor waren het er 3-4 per jaar. Heb al jaren een geo-blokkade ingesteld op mijn nas. Alleen IP-adressen uit NL zijn toegestaan.
FTP wordt door mij, familie en vrienden gebruikt om bestanden uit te wisselen.

Heb nu de FTP poort gewijzigd, kijken of dat uitmaakt. Poort zit nu op een veel hoger nummer.

Mijn vraag is, hebben jullie hier de laatste tijd ook meer last van inbraakpogingen gehad?

apollo13

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reinier68
apollo13 schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 11:42:
Vraagje aan de medegebruikers van een Synology NAS.

Sinds, ruim een maand, krijg ik meerdere inbraakpogingen per week op mijn nas via port 21.
Hiervoor waren het er 3-4 per jaar. Heb al jaren een geo-blokkade ingesteld op mijn nas. Alleen IP-adressen uit NL zijn toegestaan.
FTP wordt door mij, familie en vrienden gebruikt om bestanden uit te wisselen.

Heb nu de FTP poort gewijzigd, kijken of dat uitmaakt. Poort zit nu op een veel hoger nummer.

Mijn vraag is, hebben jullie hier de laatste tijd ook meer last van inbraakpogingen gehad?
Helaas hoort dat een beetje bij de huidige tijd.
Port sweeps zie je overal flink toenemen. Geo blokkade helpt maar met VPN's is ook dat niet zaligmakend.
Als je FTP alleen je openstelt voor bekende IP adressen (veel providers kunnen vaste IP adressen leveren) dan hou je het in toom. OK, de aanvallen blijven, ze komen alleen nergens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sand0rf
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 16:14
Is er een specifieke reden dat je niet Synology Drive gebruikt? IMHO een stuk gebruiksvriendelijker dan het ouderwetsche FTP protocol

/post

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apollo13
Sand0rf schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 12:28:
Is er een specifieke reden dat je niet Synology Drive gebruikt? IMHO een stuk gebruiksvriendelijker dan het ouderwetsche FTP protocol
Of het gebruiksvriendelijker is weet ik niet. Familie en vrienden zijn behoorlijk IT-savvy, dus het wijzigen van de FTP poort in hun client is een fluitje van een cent.
We gebruiken allemaal de ingebouwe FTP-client van Total Commander.

Maar heb geen behoefte om het via de Synology drive te doen. Heb graag zelf de teugels in de hand.
De Synology drive voegt, naar mijn mening, weer een extra aanvals- vector toe.
De Synology drive is een veel aantrekkelijker doelwit dan mijn privé nas.

Voor de niet zo zavy nas gebruiker zou idd de Synology drive een beter oplossing kunnen zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door apollo13 op 04-04-2023 12:54 ]

apollo13

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

apollo13 schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 12:50:
[...]
Maar heb geen behoefte om het via de Synology drive te doen. Heb graag zelf de teugels in de hand.
Dit begrijp ik niet helemaal.

Zowel de ftp-server als de Synology Drive server draai je zelf lokaal op je nas. Waarom leidt een ftp-server (ook nog eens écht de basale ftp, dus zonder encryptie?) dan tot een kleiner veiligheidsrisico dan Synology Drive?

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!
apollo13 schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 12:50:
[...]

Voor de niet zo zavy nas gebruiker zou idd de Synology drive een beter oplossing kunnen zijn.
Blijkbaar ben je toch niet zo "zavvy" als je denkt, want een ftp poort openzetten en standaard ftp (dus geen sftp) gebruiken maakt je Nas zo lek als een zeef.

En juist het feit dat je gebruikers een Drive client moeten gebruiken maakt het extra veilig.

[ Voor 7% gewijzigd door Ben(V) op 04-04-2023 14:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apollo13
@Gizz Aha, dacht dat de Synology drive weer een extra stukje software vereiste op de pc/tablet/mobiel. Als het intern draait is het zeker veiliger. Of het veiliger is als FTP, weet ik niet. Moet ik mij maar eens in gaan verdiepen.

Je zegt dat het intern op de nas draait, maar heeft dan de familie/vrienden weer een extra stukje software nodig om mijn nas te benaderen, ik gok van wel?
Net even opgezocht en ja, de client heeft extra software nodig.
Hoe veilig is die software? Zal eens gaan rondneuzen.

apollo13

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apollo13
Ben(V) schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 14:04:
[...]

Blijkbaar ben je toch niet zo "zavvy" als je denkt, want een ftp poort openzetten en standaard ftp (dus geen sftp) gebruiken maakt je Nas zo lek als een zeef.

En juist het feit dat je gebruikers een Drive client moeten gebruiken maakt het extra veilig.
Volgens mij niet "zo lek als een zeef".
Iedere gebruiker heeft een eigen inlog en wachtwoord. Een beperkt aantal mappen zijn bereikbaar. 3 foute inlogpogingen en je ip-adres is permanent geblokkeerd, dit gaat geautomatiseerd.
NAS draait al weer sinds 2018, geen enkele inbraak is succesvol geweest... dus niet zo lek als een zeef.

apollo13

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

apollo13 schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 14:05:
Net even opgezocht en ja, de client heeft extra software nodig.
Een client downloaden kan, maar is niet verplicht; het kan ook gewoon via de browser :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
apollo13 schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 14:12:
[...]

Volgens mij niet "zo lek als een zeef".
Iedere gebruiker heeft een eigen inlog en wachtwoord. Een beperkt aantal mappen zijn bereikbaar. 3 foute inlogpogingen en je ip-adres is permanent geblokkeerd, dit gaat geautomatiseerd.
NAS draait al weer sinds 2018, geen enkele inbraak is succesvol geweest... dus niet zo lek als een zeef.
Tja dat dachten al die bedrijven waarvan momenteel de gebruikers gegevens op straat liggen ook.
Beetje naief denk ik.

@Gizz
Als je dat doet ben je weer een security laag kwijt, dus ook niet verstandig.

Drive met een Drive client is het veiligst of anders de VPN server van Synology gebruiken.

Luiheid is the mother of all sucessfulll hacks

[ Voor 3% gewijzigd door Ben(V) op 04-04-2023 14:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royaljoop
Paling1 schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 10:50:
Ik heb op mijn DS223 het probleem dat beeld en geluid bij veel films op de NAS niet synchroon lopen.
Films speel ik af met VLC op een Chromecast met Google TV.
Zou dat dan met Kodi beter gaan? Of is deze NAS gewoon niet snel genoeg?
Je kunt het beeld en het geluid synchroniseren. Wellicht ook met VLC maar zeker ook met Kodi en ook op veel televisies kun je dat synchroniseren.
Het heeft niets met je Nas te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apollo13
Ben(V) schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 14:18:
[...]

Tja dat dachten al die bedrijven waarvan momenteel de gebruikers gegevens op straat liggen ook.
Beetje naief denk ik.

@Gizz
Als je dat doet ben je weer een security laag kwijt, dus ook niet verstandig.

Drive met een Drive client is het veiligst of anders de VPN server van Synology gebruiken.

Luiheid is the mother of all sucessfulll hacks
Iedereen die toegang tot mijn nas heeft zit al op een VPN.

apollo13

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Workaholic
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Heeft iemand hier wel is overwogen om met dalende prijzen van SSD's, 2x 4TB is geen mega hoeveelheid opslag maar wel lekker zuinig (en stil). Daarnaast zou je kunnen nadenken over maar één schijf ipv 2. Raid1 is mogelijk wat overkill met SSD's (eens?)

Mijn V&A

Acties:
  • +2 Henk 'm!
apollo13 schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 14:21:
[...]

Iedereen die toegang tot mijn nas heeft zit al op een VPN.
Als jij je gebruikers toegang geeft tot jouw Nas via een VPN waarom forward je dan nog die ftp port naar je Nas?

Dat is dan gewoon zinloos een security lek maken.

Of verwar je het gebruik van een VPN provider met zelf een VPN server op je Nas draaien?

[ Voor 11% gewijzigd door Ben(V) op 04-04-2023 15:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paling1
  • Niet online

Paling1

R 8.5

royaljoop schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 14:18:
[...]

Je kunt het beeld en het geluid synchroniseren. Wellicht ook met VLC maar zeker ook met Kodi en ook op veel televisies kun je dat synchroniseren.
Het heeft niets met je Nas te maken.
Ik zal eens kijken of ik zo'n instelling in VLC kan vinden.
Het vreemde is wel dat het niet bij elk bestand hetzelfde is.
Met mijn oude DS212 had ik het overigens ook. Toen ik mijn bestanden nog afspeelde met een WD-tv had ik nergens last van.

Ik zal er eens wat mee gaan klooien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reinier68
Paling1 schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 15:42:
[...]

Ik zal eens kijken of ik zo'n instelling in VLC kan vinden.
Het vreemde is wel dat het niet bij elk bestand hetzelfde is.
Met mijn oude DS212 had ik het overigens ook. Toen ik mijn bestanden nog afspeelde met een WD-tv had ik nergens last van.

Ik zal er eens wat mee gaan klooien.
In het kopje Gereedschap
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o4ckBQJZalA5-lzu0UcadzdnwB8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/MF9B65xn3lxf1l7ncDUJrrnz.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amos_x
Iemand hier die 2 mac's in sync houdt via z'n NAS en synology Drive?

Is het zo simpel als een share aanmaken en beide naar dezelfde mappen laten syncen? Dus bvb
sync mac 1 naar 'desktop', 'documents', 'applications'
sync mac 2 naar 'desktop', 'documents', 'applications'

Aangezien windows min of meer op dezelfde manier is georienteerd voor 'dagelijkse' bestanden waar je op dat moment mee werkt, zou je in principe een mac en windows pc via 'desktop' en 'documents' in sync kunnen houden?

Zijn er addertjes onder het gras of zaken waar ik echt moet voor opletten?

Wat me ietwat verontrust zijn 'declicate' bestanden zoals de photo container in mac os. Uit ervaring, als daar het minste mee misloopt, gaat die hele container over de zeik en kan je niet meer bij je foto's. De container is wel noodzakelijk want het houdt de meta data bij voor de 'photos' app op mac.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
@Amos_x ja werkt zoals je zegt. Het werkt via nieuwe api van Apple dus synology heeft weinig ruimte om zelf dingen te verzinnen. Locatie is dus buiten standaard user. Ik zou ook niet Photos erop zetten. Ik doe het niet nee.

Het is niet 100% stabiel. Het loopt naar mijn idee vaker vast dan zonder on demand.
Verwijderen kan niet blind dus altijd bevestiging nodig. Soms synct het laat als in niet instant, soms log niet up-to-date, maar file staat er wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amos_x
@Quakie , hmmm klinkt niet al te best. Bij best wel wat software kan ik wat 'jank' wel accepteren, maar niet bij dingen die eigenlijk zo goed en foutloos mogelijk moeten werken. Als je een backup draait, wil je ook wel zeker zijn dat alles naar behoren is overgezet.

Op windows gebruik ik Syncbackfree, en dat stukje software is een godsgeschenk. Werkt bijzonder goed!

Misschien freefilesync eens testen op mac. Heb ik in het verleden wel eens gedaan, maar kon er niet bijster goed mee overweg. Misschien zit het nu beter in elkaar.

Zal alles nog eens goed overwegen. Hierbij is 'set it and forget it' toch wel essentieel als principe. Scheduled, zorgeloze incrementele backups.

Ik zal m'n ervaring dan wel posten als ik iets vind wat goed werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Quakie
@Amos_x het is voor mij niet extreem genoeg om te wijken.. In Finder wordt bijv melding gemaakt dat er iets niet reageert/werkt. Na het opnieuw opstarten werkt het vervolgens. Ook heb ik nog niet gemerkt dat een file er niet is/als in niet hetzelfde als op de NAS of andere Mac. Het is dat log in menu balk niet up to date is, maar daar kijk ik uiteraard niet continue.
(Toen er nog geen on demand was, heb ik in al die jaren dat ik het gebruik niks geks gezien. Ik gebruikte het nooit als backup trouwens want ik maak geen backups van mijn Macs).

Uiteraard kan het geen kwaad om verschillende oplossingen te proberen. Ben benieuwd waar je eindigt.

irritantste ben ik vergeten.. Quick view werkt niet :|

[ Voor 4% gewijzigd door Quakie op 05-04-2023 22:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reinier68
Rare vraag misschien, maar ik heb nog een DS508 liggen.
Apparaat werkt nog steeds foutloos maar met DSM 4.0 wel heel erg EOL.

Heeft iemand al eens geprobeerd om van de behuizing een expansion unit te maken?
Het backplane is SATA-300, niet supersnel maar zeker nog OK als extra drivebay :-)
Al zie ik op de print niets wat een controller is, dat zit blijkbaar op het moederbord.

Misschien dat zoiets kan? Backplane board of 5-sata naar 1 SATA of dit

ik vind het gewoon zonde om goede spullen weg te gooien.

[ Voor 54% gewijzigd door reinier68 op 05-04-2023 18:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@reinier68
Mischien kun je de disk over het netwerk beschikbaar maken bijvoorbeeld via het mount commando (of via DSM zelf)?

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reinier68
technorabilia schreef op donderdag 6 april 2023 @ 08:24:
@reinier68
Mischien kun je de disk over het netwerk beschikbaar maken bijvoorbeeld via het mount commando (of via DSM zelf)?
Het kan via iSCSI of CIFS (wat SMB1.0 is). En dan een remote mount doen.
Maar DSM 4.0 is erg oud en derhalve onveilig. Vandaar dat ik aan het kijken was/ben of je zo'n chassis kan ombouwen. Maar weinig van kunnen vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amos_x
reinier68 schreef op donderdag 6 april 2023 @ 08:43:
[...]

Het kan via iSCSI of CIFS (wat SMB1.0 is). En dan een remote mount doen.
Maar DSM 4.0 is erg oud en derhalve onveilig. Vandaar dat ik aan het kijken was/ben of je zo'n chassis kan ombouwen. Maar weinig van kunnen vinden.
Maar als zo'n ding IN je netwerk zit, en niet extern bereikbaar maakt (bvb en media store voor films op je tv of zo), wat is dan nog het risico? Oprechte vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amos_x
Quakie schreef op woensdag 5 april 2023 @ 12:28:
@Amos_x het is voor mij niet extreem genoeg om te wijken.. In Finder wordt bijv melding gemaakt dat er iets niet reageert/werkt. Na het opnieuw opstarten werkt het vervolgens. Ook heb ik nog niet gemerkt dat een file er niet is/als in niet hetzelfde als op de NAS of andere Mac. Het is dat log in menu balk niet up to date is, maar daar kijk ik uiteraard niet continue.
(Toen er nog geen on demand was, heb ik in al die jaren dat ik het gebruik niks geks gezien. Ik gebruikte het nooit als backup trouwens want ik maak geen backups van mijn Macs).

Uiteraard kan het geen kwaad om verschillende oplossingen te proberen. Ben benieuwd waar je eindigt.

irritantste ben ik vergeten.. Quick view werkt niet :|
(y) Wat bedoel je met 'log in menu balk', is dat iets van synology drive?

Ik hoop dit weekend wat tijd te hebben om het allemaal op te zetten...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 11:12
Amos_x schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 22:06:
Iemand hier die 2 mac's in sync houdt via z'n NAS en synology Drive?

Is het zo simpel als een share aanmaken en beide naar dezelfde mappen laten syncen? Dus bvb
sync mac 1 naar 'desktop', 'documents', 'applications'
sync mac 2 naar 'desktop', 'documents', 'applications'

Aangezien windows min of meer op dezelfde manier is georienteerd voor 'dagelijkse' bestanden waar je op dat moment mee werkt, zou je in principe een mac en windows pc via 'desktop' en 'documents' in sync kunnen houden?

Zijn er addertjes onder het gras of zaken waar ik echt moet voor opletten?

Wat me ietwat verontrust zijn 'declicate' bestanden zoals de photo container in mac os. Uit ervaring, als daar het minste mee misloopt, gaat die hele container over de zeik en kan je niet meer bij je foto's. De container is wel noodzakelijk want het houdt de meta data bij voor de 'photos' app op mac.
Heb hier twee MacBook Pro's, mijn oude en mijn nieuwe, beide worden via Synology Drive gesynchroniseerd. Gebruik de applicatie Apple Photos niet actief en heb helaas geen antwoord op dit specifieke vraagstuk maar het klinkt wel als een punt van aandacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rscheper
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 20:08
Misschien is een beetje offtopic, maar wel Synology gerelateerd. Ik heb een DS920+ met 4x een HDD. Daarnaast heb ik een M2 SSD als volume in gebruik waarop ik nu mijn Docker container folder heb staan. Deze verhuizen ging allemaal prima. Ik zou echter graag ook mijn docker installatie opzich op het volume van de M2 willen hebben.

Het verwijderen en weer installeren via het package center levert een kale docker applicatie op, zonder containers, images. Wat logisch is, als ik hem daarna weer verwijder en op volume 1 herinstalleer is alles weer terug. Ik zou liever niet met de hand alles weer willen configureren.

Is er een manier om Docker te verwijderen, te installeren op het andere volume (die bij de M2 SSD hoort) en relatief makkelijk alle containers weer terug te krijgen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Quakie
Amos_x schreef op donderdag 6 april 2023 @ 09:56:
[...]

(y) Wat bedoel je met 'log in menu balk', is dat iets van synology drive?

Ik hoop dit weekend wat tijd te hebben om het allemaal op te zetten...
In je menu balk heb je icon van synology drive. Daarin zie je status bijv syncing. Hij geeft dus aan wat ie aan het doen is of wat het heeft gedaan. Het komt bij mij redelijk vaak voor dat ik niks zie van een nieuw bestand, terwijl het wel gewoon gesynct is / beschikbaar is. Log werkt dus niet helemaal oké.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dedovekwartel
  • Laatst online: 07-04 08:23
Ik ben van plan om uitvoering: Synology DiskStation DS923+ aan te schaffen, maar ik twijfel nog tussen 2 merken harddisks namelijk: uitvoering: Seagate Exos X16 SATA (Standard model), 16TB en uitvoering: Toshiba MG08 SATA (512e), 16TB Dit gaat mijn stokoude zelfbouw NAS vervangen die aardig vol begint te raken.
Ik ga het voornamelijk gebruiken voor opslag en films streamen naar mijn HTPC in mijn woonkamer, wie kan me een goed advies geven met de keuze van harddisks qua betrouwbaarheid en waarom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ComTech
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20:10
rscheper schreef op donderdag 6 april 2023 @ 12:50:
Misschien is een beetje offtopic, maar wel Synology gerelateerd. Ik heb een DS920+ met 4x een HDD. Daarnaast heb ik een M2 SSD als volume in gebruik waarop ik nu mijn Docker container folder heb staan. Deze verhuizen ging allemaal prima. Ik zou echter graag ook mijn docker installatie opzich op het volume van de M2 willen hebben.

Het verwijderen en weer installeren via het package center levert een kale docker applicatie op, zonder containers, images. Wat logisch is, als ik hem daarna weer verwijder en op volume 1 herinstalleer is alles weer terug. Ik zou liever niet met de hand alles weer willen configureren.

Is er een manier om Docker te verwijderen, te installeren op het andere volume (die bij de M2 SSD hoort) en relatief makkelijk alle containers weer terug te krijgen?
De map docker welke op volume 1 staat kopieëren naar volume 2 en dan zal je je docker containers die naar een volume wijzigen ook even moeten aanpassen.
Zo heb ik dat pas gedaan gaat prima.
Ik heb portainer geïnstalleerd en het daarmee gedaan.
Maar ik heb docker gewoon op volume 1 laten staan en alleen de containers aangepast en de docker data verplaatst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• biomass
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 16:07
@Dedovekwartel Alle schijven kunnen stuk, als je keus al hebt bepaald op grootte en aantal komt het erop aan hoe je wil handelen als een schijf (binnen een paar weken?) overlijdt. Koop je voor de laagste prijs ver weg of in een fysieke winkel? Toshiba handelt garantie gevallen niet rechtstreeks met de consument af, bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 18:59
2amazing schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 11:47:
heb nieuwe firmware op mijn Reolink RLC-810A gezet
hardware no. IPC_523128M8MP
firmware v3.1.0.764_22022803
Config Versionv3.1.0.0
sindsdien wekt deze niet meer op mijn synology diskstation voorheen wel.
heb de camera geheel verwijderd en opnieuw toegevoegd helaas verbinding mislukt.
Weet iemand een oplossing?
heb vandaag het zelfde gedaan maar nu werkt de cam niet meer hij geeft in de app aan dat hij moet worden ginitaliseert maar dan failed hij daarna.
andere die zelfe heben met de laatste firmware?

RLC_810A_22041503
IPC_523128M8MP.956_22041503.RLC-810A.IMX415.8MP.REOLINK.pak

[ Voor 4% gewijzigd door Maxwp op 06-04-2023 19:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RegurBellej
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 08-06 19:55
RegurBellej schreef op donderdag 3 november 2022 @ 22:20:
Hoi, wellicht moet ik hier een apart topic voor openen op CKA, maar probeer het eerst eens zo.

Nu heb ik een DS 212 met 2x 4TB (WD RED).
Naast dat opslag capaciteit van mijn huidige DS212 een bottleneck is, werkt de DS212 chipset lastig met sommige packages/DSM versies en zou "Docker" de toekomstbestendige oplossing zijn?
DSM en packages beginnen ook traag te draaien.
Daarnaast niet efficient om maar 2 HDD's te runnen, kortom ik wil vernieuwen naar een 4 bays Synology NAS.

Ben gewend aan de huidige apps en ze schijnen niet veel resources te gebruiken tov andere (voor zover goed geinformeerd/goedgelovig ben) en om die reden eigenlijk nooit andere apps geprobeerd.
Sonarr & Radarr voeden NZBget met NZBs.
Sonarr & Radarr hebben "Mono" nodig (als hulp pakket?), dit schijnt lastig te werken met de chipset van DS212, zie een vergelijkbare ervaring waar ik tegen aan liep.
Link: https://forums.sonarr.tv/...ng-after-dsm-update/27845

Als ik vervolgens naar "Docker" ondersteuning zoek, kom ik dus op een 420+ of 920+ uit. Nieuw erg prijzig en gebruikte zijn minimaal beschikbaar.
Link: https://www.synology.com/en-global/dsm/packages/Docker

Mijn IT kennis is vrij beperkt, een Synology instellen (basis instellingen) en de packages met elkaar verbinden en laten samenwerken lukt nog, maar daarna stopt het wel..
Als ik youtube filmpjes over Docker kijk, begrijp ik de meerwaarde niet echt, dit geeft wellicht een indicatie over mijn niveau.

Waar gebruik ik mijn NAS momenteel voor?
- Automatisch downloaden;
- Centrale opslag van foto's & bestanden (via PC geupload);

Toekomstige wensen:
- Gast user met beperkte read only / admin user alle rechten..;
- NAS ook van buiten netwerk kunnen benaderen via login portal met 2FA en bij de bestanden kunnen (staat vermoedelijk nu uit - geen idee tbh);
- In de toekomst wil ik foto's kunnen uploaden vanuit mijn telefoon naar de NAS (van binnen maar ook buiten netwerk);
- NZBget via VPN laten downloaden?;
- Geen Windows errors bij toegang network drive;

Raden jullie perse een versie met Docker aan of zou een oudere versie 415-419 oid ook prima kunnen (of loop ik dan weer snel tegen - dezelfde - problemen aan)?
Weet niet ook niet of uitbreidbaar geheugen en een M2 slot voor mijn gebruik een vereiste/aan te raden zijn?

Wat zijn jullie ervaringen en hoe pakken jullie dit aan?

Ps ik zoek nog een telefoon app, waarmee je makkelijk downloads kan toevoegen aan Sonarr/Radarr en foto's vanuit je telefoon kan uploaden naar de NAS, als iemand hier tips/ervaringen in heeft, meer dan welkom! (liefst erg gebruiksvriendelijk)
Inmiddels een aantal bruikbare reacties gekregen, erg dank daarvoor!
Met de komst van de 423+ denk ik dat mijn keuze daarop valt.

Echter ik zie enorm op tegen het alles moeten instellen en ben ook bang dat als ik iets verkeerd doe - zeker omdat ik niet bekend ben met docker - ik weer van voor af aan kan beginnen of data verlies.

Tevens wil ik mijn home network setup wat upgraden en mijn ISP router vervangen door een Omada setup (router + access points + controller + tapo camera's in de toekomst).
(wellicht kan de Omada controller ook op de Synology draaien ipv een losse controller - geen idee of dit aan te raden is?).

Weet niet zeker of ik het hier mag vragen, maar niet geschoten altijd mis, zijn er ook mensen die bekend zijn met een dergelijke setup (Synology icm Omada) en dit alles hobby matig naar mijn wensen kunnen configureren tegen kleine vergoeding ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow771
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 16-06 08:34

Tja, voor de advanced docker gebruikers is dit juist 1 van de sterke punten van docker-compose.

Of doe je ales in de Synology GUI?

Alle persistent volumes van je containers moet je zowiezo zelf verhuizen en het aangepaste locatie configueren in de properties per container.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NaN
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

NaN

SjoebieDoowah.

Ik kwam deze link tegen, wel uitdagend: https://veducate.co.uk/sy...-package-between-volumes/

Maar, als je al je containers met docker-compose.yml bestanden in elkaar gezet hebt, of je hebt nog al je docker run commando’s in een tekst bestand opgeslagen en je hebt gebruik gemaakt van persistent volume zaken, dan moet je met een herinstallatie van de docker package zo weer up and running zijn.

Ik spreek uit ervaring, ik heb al mijn run commando’s in een tekstbestand staan. Momenteel ben ik wel alles aan het overgooien naar docker-compose files, dat werkt toch fijner.

[ Voor 19% gewijzigd door NaN op 07-04-2023 10:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reinier68
Ik heb een 4-bay synology.
1. 2TB
2. 2TB
3. 16TB - unassigned
4. 16TB - unassigned

1 en 2 zijn in SHR geconfigureerd.
Kan je zonder gedoe drive 1 overzetten op drive 3, en 2 op 4?
Of moet je 1 vervangen door 3 en dan na rebuild 2 door 4?

Uiteindelijk worden dan ook 1 en 2 vervangen door 16TB disks.
Alle 4 komen dan in dezelfde pool te staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nee dat kan niet.
Je moet eerst drive 3 toevoegen aan de bestaande shr en rebuilden, als dat gereed is drive 4 toevoegen aan de bestaande shr.

Je kunt alleen gelijke of grotere disken toevoegen aan een shr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the noise
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:25
M'n DS112+ lijkt het niet goed meer bij te kunnen houden.
Deze DS is de basis voor 2 kantoorpc's en 2 buitencamera's. Deze DS sync realtime naar een externe HD en een DS220+ en in de nacht via Hypersync naar de externe HD aan de 220+
De DS220+ heeft een VM met W10, 2 camera's en gaat goed.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jN4kAMy-a6-vIIH1UtiiCDt7bKY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WCYoecSrQtzamkQTaJA9tF1N.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tNnTxSydMNtOgOTqlGkE3wSyLTs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/5Jx7Mis8QDwacwCUWY707MzG.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Yqzq2ZGVcNVTxRrUjw-0ZCIAEhk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/QNeMnWeFmnjbAZquDRjr1cG1.jpg?f=user_large

Nu vraag ik me af waar de DS112+ zo druk mee is.. In Broncontrole > Processen zie ik oa SYNO_cloudsync SYNOSurveillance SYNO_indexer SYNO_Backup pieken zeg maar.

Of is het gewoon ouderdom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reinier68
the noise schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 16:59:
M'n DS112+ lijkt het niet goed meer bij te kunnen houden.
Deze DS is de basis voor 2 kantoorpc's en 2 buitencamera's. Deze DS sync realtime naar een externe HD en een DS220+ en in de nacht via Hypersync naar de externe HD aan de 220+
De DS220+ heeft een VM met W10, 2 camera's en gaat goed.

Of is het gewoon ouderdom?
De DS112+ is een oud beestje met en beperkte CPU en weinig RAM aan boord.
Wat je beschrijft is dat alle data sync taken op de DS112+ draaien en nog 2 IP camera's erbij.
2 real time data syncs, en dan 's nachts ook nog een keer.
Ik kan best snappen dat hij daar niet meer tegenaan kan werken.

De 220+ heeft in elk geval 2 cores, hogere CPU klok en meer RAM.

Misschien de sync taken verplaatsen naar de DS220+ een optie ?
Of een betere NAS neerzetten.

Je schrijft niet welke data volumes er verwerkt worden.
En wat geeft de backup logfile aan?

[ Voor 5% gewijzigd door reinier68 op 07-04-2023 17:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the noise
Of een betere NAS neerzetten.
Ik kijk daar ondertussen wel naar ja. De DS118 lijkt met dan een 1:1 opvolger, maar ook weer een model wat al een 5 jaar oud ontwerp heeft. De DS223 is weer wat nieuwer, maar gelijk 100,- duurder voor een 2e schijf die ik eigenlijk niet nodig heb.
Of is 2GB nodig in de toekomst.. ik twijfel gewoon waar ze nog mee komen in het 1-bay segment en of ik daar op zal wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reinier68
the noise schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 19:17:
[...]

Ik kijk daar ondertussen wel naar ja. De DS118 lijkt met dan een 1:1 opvolger, maar ook weer een model wat al een 5 jaar oud ontwerp heeft. De DS223 is weer wat nieuwer, maar gelijk 100,- duurder voor een 2e schijf die ik eigenlijk niet nodig heb.
Of is 2GB nodig in de toekomst.. ik twijfel gewoon waar ze nog mee komen in het 1-bay segment en of ik daar op zal wachten.
Draai de vraag eens om: wat kost het als de NAS het begeeft, of als je niet de juiste gegevens verwerkt op je kantoor (omdat je replicatie niet snel genoeg werkt)? Als je 2-3 uur aan manuren verspeelt heb je je NAS al betaald. En op DS112+ komt geen DSM update meer, 6.2.4 is de laatste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amos_x
Ik video station kan je enkel de standaard share "video"aanbieden over het netwerk naar eenvoudige mediaspelers (zoals rechtstreeks op de tv). Ik vermoed dat het een DLNA protocol betreft?

In mijn scenario hangt er een extern laptop schijfje via usb aan de NAS (performance is niet zo belangrijk, geen meerdere gelijktijdige streams). Zo gedaan omdat ik op een 2-bay NAS in raid 1 geen opslag wou verspillen aan video.

Met welke software kan je op gemakkelijke wijze ook de media 'serven' uit een aangesloten usb disk?

edit: link vergeten: https://community.synology.com/enu/forum/17/post/36158
Deze thread is niet bruikbaar voor mij, en de eerste 2 antwoorden heb ik de skills niet voor.

[ Voor 5% gewijzigd door Amos_x op 07-04-2023 23:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
@Amos_x ben geen DNLA gebruiker, maar heb je gekeken naar de media server? Die verwijst je door naar de media indexering.. Daar kan je mappen toevoegen. Als je daar je usb disc kan toevoegen om te laten scannen zou videostation het moeten vinden. Of je DNLA apparaat het dan ook vindt ligt aan het apparaat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the noise
reinier68 schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 21:57:
[...]

Draai de vraag eens om: wat kost het als de NAS het begeeft, of als je niet de juiste gegevens verwerkt op je kantoor (omdat je replicatie niet snel genoeg werkt)? Als je 2-3 uur aan manuren verspeelt heb je je NAS al betaald. En op DS112+ komt geen DSM update meer, 6.2.4 is de laatste.
Ja klopt.
Vandaar tijd voor een opvolger. Persoonlijk zou ik liever een DS221 willen met een externe hd voor continue backup dan de DS223 in raid-1.
Of zie jij dat anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royaljoop
@Dedovekwartel Hoi, ik heb dezelfde aankoop plannen echter mijn keuze laten vallen op de MG09 van Toshiba uitvoering: Toshiba MG09 (SATA, Standard, 512e), 18TB deze heeft niet alleen meer opslag capaciteit maar is ook iets sneller had ik her en der gelezen in recensies.
Ga je trouwens ook je geheugen uitbreiden, zoja welke gaat het worden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reinier68
the noise schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 08:18:
[...]

Ja klopt.
Vandaar tijd voor een opvolger. Persoonlijk zou ik liever een DS221 willen met een externe hd voor continue backup dan de DS223 in raid-1.
Of zie jij dat anders?
Allereerst zou ik een een lijstje maken:
- welke functionele requirements heb ik
- welke risico's loop ik (denk aan malware, ransomware, dataverlies, data corruptie, enzovoort)
- wat kost zakelijke uitval
- wat wil ik bereiken met een back up

De meeste mensen focussen op een backup, en dat is niet de juiste benadering. je moet je focussen op een restore!! Je komt er vaak achter dat als er data teruggehaald moet worden dat daar nou net de boel mis gaat. Een backup doe je om data te kunnen restoren als er wat corrupt raakt.

RAID is niet hetzelfde als backup. RAID doe je voor continuïteit bij een defect van een disk.
Wat ik uit je verhaal lees is dat je alleen maar on-the-fly replica's trek van data. Geen versiebeheer, dus recovery bij corrupt of per ongeluk overschreven bestand is eigenlijk al onmogelijk. Ook geen off-site opslag van de USB disk, dus bij brand of diefstal ben je nog steeds alle data kwijt. Denk ook eens aan malware/ransomware. Dan wil je off-site toch wel oudere backups kunnen raadplegen.

Ik zou zelf kiezen voor RAID, disken zijn niet duur in vergelijk wat een uitval en recovery kost. dataverlies nog maar niet over te spreken :-)
De USB disk(en) gebruik je dan als backup van data, en die neem je elke dag mee naar een andere lokatie dan je kantoor. Als er wat gebeurt heb je een backup elders om mee te kunnen restoren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Als toevoeging op het verhaal van @reinier68

Als je een diskfailure van een raid systeem hebt blijft je Nas gewoon werken, kunt je de defecte disk vervangen en tijdens de rebuild gewoon doorwerken.

Heb je geen Raid maar alleen een backup, moet je na een diskfailure een disk gaan kopen, DSM opnieuw installeren, en de backup terugzetten en in die tijd is je Nas niet beschikbaar.

En disken gaan per definitie een keer defect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the noise
Dank je.
Concreet nu:
DS112+ netwerkopslag copy on-the-fly naar DS220+ en externe HD
DS112+ netwerkopslag nachtbackup Hyperbackup versiebeheer naar DS220+
DS220+ maakt copy bestanden on-the-fly naar usb disk
DS220+ maakt bestanden backup in Hyperbackup naar USB
DS220+ maakt sync van belangrijkste bestanden naar cloudsysteem.

-Versiebheer is er met Hyperbackup, al getest en werkt.
-Offsite is cloudopslag.
-DS220+ staat niet op kantoor maar bij woonhuis in de kelder.

Volgens mij een solide basis.

Ter vervanging van de DS112+ zeg jij pak een DSx2x versie dus.

Wat zou dan slim zijn met de DS112+ als die vervangen is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dedovekwartel
  • Laatst online: 07-04 08:23
royaljoop schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 09:11:
@Dedovekwartel Hoi, ik heb dezelfde aankoop plannen echter mijn keuze laten vallen op de MG09 van Toshiba uitvoering: Toshiba MG09 (SATA, Standard, 512e), 18TB deze heeft niet alleen meer opslag capaciteit maar is ook iets sneller had ik her en der gelezen in recensies.
Ga je trouwens ook je geheugen uitbreiden, zoja welke gaat het worden?
Nee, ik denk niet dat het nodig is en mocht het nodig blijkt te zijn dan kan ik alsnog meer geheugen bijprikken. Maar ik ga wel over een tijdje M.2 bijplaatsen als cache.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reinier68
the noise schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 12:11:
Dank je.
Concreet nu:
DS112+ netwerkopslag copy on-the-fly naar DS220+ en externe HD
DS112+ netwerkopslag nachtbackup Hyperbackup versiebeheer naar DS220+
DS220+ maakt copy bestanden on-the-fly naar usb disk
DS220+ maakt bestanden backup in Hyperbackup naar USB
DS220+ maakt sync van belangrijkste bestanden naar cloudsysteem.

-Versiebheer is er met Hyperbackup, al getest en werkt.
-Offsite is cloudopslag.
-DS220+ staat niet op kantoor maar bij woonhuis in de kelder.

Volgens mij een solide basis.

Ter vervanging van de DS112+ zeg jij pak een DSx2x versie dus.

Wat zou dan slim zijn met de DS112+ als die vervangen is?
Ah, dat verduidelijkt het geheel. In basis is dat zeker acceptabel.
Misschien nog snapshotten aanzetten op je DS220 (dat geeft extra bescherming als files ineens encrypted zijn door ransomware). Files zijn nl altijd aanwezig, alleen de verwijzingen kloppen vaak niet meer.
YouTube: PROTECT YOUR FILES - How to Protect your Synology NAS from Ransomwar...

Een DS223 of DS220+ zijn mooie alternatieven, waarbij ik persoonlijk voor de DS220+ zou gaan. Maar kijk even in de specs en vergelijk ze. De Plus modellen hebben vaak ook net ff meer/langer ondersteuning in DSM versies.
https://www.synology.com/nl-nl/products/compare/DS220+/DS223

Wat te doen met de DS112+ ... factory reset doen en schenken aan een goed doel :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the noise
Dan maak ik deze vergelijking

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1Interne harde schijvenWD Red Plus, 4TB (128MB cache)€ 92,90€ 92,90
1NASSynology DiskStation DS118€ 164,90€ 164,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 257,80

2Interne harde schijvenWD Red Plus, 4TB (256MB cache)€ 92,90€ 185,80
1NASSynology DiskStation DS223€ 275,-€ 275,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 460,80

2Interne harde schijvenWD Red Plus, 4TB (128MB cache)€ 92,90€ 185,80
1NASSynology DiskStation DS220+ (zonder harde schijven)€ 317,95€ 317,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 503,75

Waarbij de DS220+ weer Synology High Availability (SHA) te bieden heeft lees ik in je vergelijking.
Dat eerst eens doorlezen. Op de DS220+ heb ik nl 16gb erbij voor een W10 omgeving met 5 verschillende API's voor data tussen Afas en webwinkel-frontend software.
EDIT
Dat HSA gaat wel heel ver. Dan beter om periodiek de VMM te backuppen naar de andere machine..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reinier68
the noise schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 16:19:
Dan maak ik deze vergelijking

Waarbij de DS220+ weer Synology High Availability (SHA) te bieden heeft lees ik in je vergelijking.
Dat eerst eens doorlezen. Op de DS220+ heb ik nl 16gb erbij voor een W10 omgeving met 5 verschillende API's voor data tussen Afas en webwinkel-frontend software.
EDIT
Dat HSA gaat wel heel ver. Dan beter om periodiek de VMM te backuppen naar de andere machine..
Een ander voordeel voor de DS220+ keuze is: als je ene 220 defect raakt, kan je zonder veel tijdverlies je andere 220 inzetten voor je VM.

SHA is misschien overkill, als je met een regelmatige kopie van je VM uit de voeten kan is dat prima.

Let op bij disken dat ze CMR zijn. de WD40EFZX is dat, van de andere (WD40EFPX) weet ik het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amos_x
Quakie schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 23:02:
@Amos_x ben geen DNLA gebruiker, maar heb je gekeken naar de media server? Die verwijst je door naar de media indexering.. Daar kan je mappen toevoegen. Als je daar je usb disc kan toevoegen om te laten scannen zou videostation het moeten vinden. Of je DNLA apparaat het dan ook vindt ligt aan het apparaat...
Ik had vanalle packages aangeklikt bij het instellen van de NAS, "iTunes server", "video station" en "audio station", in de veronderstelling dat dit zou volstaan. Behalve dus inderdaad Media server :F Ik dacht dat ik met deze drie alle media naar keuze kon 'tonen' aan het netwerk, op dezelfde manier zoals ik in een ver verleden ps3 media server gebruikte op een windows pc.

Maar dit lost het inderdaad op d:)b .

En daarna in het menu: "indexing service", een extra folder toevoegen (de usbshare dan), die van toepassing is op media server. Daar staat ook expliciet dat "ïndexed folder settings do not apply to synology Photos and Video Station."

Wel jammer van die video station, want die biedt meer opties om de media library nog wat te managen (artwork, metadata, libraries, opent ook als een app in een nieuw tabblad) terwijl "media server" gewoon een soort algemeen menu is.

Wel een beetje dubbel op dan? Want wat is dan nog de use case voor audio station en video station elk afzonderlijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the noise
reinier68 schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 18:07:
[...]

Een ander voordeel voor de DS220+ keuze is: als je ene 220 defect raakt, kan je zonder veel tijdverlies je andere 220 inzetten voor je VM.

SHA is misschien overkill, als je met een regelmatige kopie van je VM uit de voeten kan is dat prima.

Let op bij disken dat ze CMR zijn. de WD40EFZX is dat, van de andere (WD40EFPX) weet ik het niet.
Dat is inderdaad een goed argument; een 2e DS220+ als complete backup unit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reinier68
Ik zag vanmorgen dat mijn NAS in een soort standby stond, de statusled was langzaam aan het knipperen (niet de snellere knipper bij een fout). Disklampjes waren uit, net als de LAN status.

NAS reageert niet op WOL, ping, of CIFS request. Ook de Synology assistant kon er niet bij.

In de log staat het volgende:
System 9-4-2023 08:42 SYSTEM System started to boot up.
System 9-4-2023 08:40 SYSTEM Server started counting down to shutdown.
System 9-4-2023 00:51 SYSTEM System successfully checked consistency of Storage Pool [1].

Omdat ik niet bij de NAS kon heb ik om 08:40 via de Power knop een shutdown geforceerd.
In DSM staat alleen dat disken in hybernate mogen na 20 minuten inactiviteit.

Om 08:42 heb ik hem weer opgestart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Heb je soms een DS213+ of DS413?
Die kennen een "deep sleep" mode waar je alleen uitkomt via een "scheduled time" of natuurlijk via de knop uitschakelen en weer opstarten.

ZIe:
https://kb.synology.com/n...ibernation_and_Deep_Sleep

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reinier68
Het is een DS211+ met DSM 6.2.4-25556 Update 6

Artikel gelezen maar Deep Sleep is blijkbaar alleen voor expansion units.
WOL instellingen kan ik in dit oude beestje niet terugvinden :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wol zit er gewoon in, (control panel. hardware and power, general)

En een DS211+ is zo oud dat hij niet in die lijst staat maar "Slow blinking" is deep sleep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reinier68
Ben(V) schreef op zondag 9 april 2023 @ 15:51:
Wol zit er gewoon in, (control panel. hardware and power, general)

En een DS211+ is zo oud dat hij niet in die lijst staat maar "Slow blinking" is deep sleep.
Hoi Ben,

Ik zie WOL er niet bij staan, maar idd, de DS211+ is superoud :-)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uq2Oih561cXEjv4D3i2FRSWGGpg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/VFiX7SFYLByE3Zfq2mFKbMCG.jpg?f=user_large

Wat ik wel gedaan heb: uit elkaar gehaald en knoopcel vervangen. Hij is vandaag al een paar keer in hybernate/deep sleep gevallen (trage blink status indicator) maar er ook weer uitgekomen. Kan me niet echt voorstellen dat die knoopcel er iets mee te maken heeft, maar goed. Als ie morgenochtend nog werkt ben ik ook blij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
De Synology documentatie zegt wat anders, maar dat helpt je niets.

Als de knoopcel leeg is dan loop de cmos leeg en verliest hij een aantal settings zoals de tijd en nog een paar dingen.
Dat leeglopen duurt even dus merk je voornamelijk als hij wat langer in sleep mode gaat.
Hij is dan echt niet meer wakker te krijgen behalve door een reboot via de aan/uit knop.

[ Voor 13% gewijzigd door Ben(V) op 09-04-2023 16:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reinier68
Ben(V) schreef op zondag 9 april 2023 @ 16:38:

Hij is dan echt niet meer wakker te krijgen behalve door een reboot via de aan/uit knop.
Dat was dus vanmorgen vroeg het geval blijkbaar.
Nu gaat het ( ook volgens de logfile) wel goed ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KHxK5z3dErn0ryRejksCmKNXXjA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/U4H7XjH5OH7sTAEgbwyxSXQH.jpg?f=user_large

Nou nog even een nieuwe 90x90 (of 92x92??) mm fan zien te krijgen.
Die is ook flink aan zijn eind.
... best goeie hardware die Synology's... zelfs mijn DS508 doet het nog, en die is pas echt oud d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik heb nog een DS 106e die het ook nog steeds doet, alleen wel op DSM 4.xxx
Heeft ondertussen ook al een knoopcel vervanging gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ComTech
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20:10
Ik heb sinds kort een 1522+ (voorheen een 220+).
Hier zitten 2 seagate nas schijven in en één SSD als opslag pool.
Draaien zo’n 15 docker container op.
De schijven blijven bijna continue hoorbaar alsof ze heel druk zijn.
Heb de data van de meeste containers als op de SSD gezet.
Ook heb ik 2 m.2 SSD’s toegevoegd als read/write cache maar echt minder wordt het niet.
Wat kan ik nog meer doen om te zorgen dat de HDD’s wat rustiger worden?
Zit zelf te denken om de docker applicatie zelf ook nog op het volume van de SSD te zetten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Amos_x
Wel goed nieuws, hier in de laatste posts, dat er blijkbaar lange ondersteuning is, het allemaal goede hardware is en dat ze lang dienst kunnen doen.

Ik heb een D220+, en als ik er minimaal zes jaar mee kan doen, vind ik het meer dan prima. Extra is bonus, en zal 'm zeker niet upgraden als 'ie nog gewoon dienst kan doen, ondersteund wordt, en veilig is.

Mijn gebruik is erg basic en eenvoudig. Geen spannende of techy use cases, dockers, torrents, VPN. Ik doe voorlopig rustig aan en zie gaandeweg waar ik nood aan heb. Gewoon een locale storage pool om via verschillende devices aan bestanden te kunnen (NAS dus) en backups (ja, ik weet het, een NAS is geen backup)

Ik zie aan de resource graphs dat het ding nauwelijks aangesproken wordt (cpu/ram) dus ik heb nog massa's overhead.

Vermoedelijk begeeft er eerst fysisch iets van ouderdom, dan dat de NAS op power niet meer mee kan.

Ik heb een 'apple' gevoel bij Synology, en dat bedoel ik op een goede manier. Het product verkoopt zichzelf na een eerste kennismaking, gewoon omdat het goed is. Het voelt goed in gebruik, er is al veel werk verzet door de fabrikant voor de consument (vind ik altijd fijn, meeste consumenten hebben geen tijd of zin in zelfbouw). En het is door een n00b als mezelf redelijk goed te configureren en veilig te houden (DSM updaten, en af en toe eens de security check en logs door lopen)

Prima spul dus d:)b Het is m'n eerste NAS, maar voor een volgende weet ik meteen waar ik moet kijken. Moet zelfs niet meer vergelijken. Dit is typisch zo'n merk waar je bij blijft als het je goed bevalt. Feitelijk kijk ik dan niet meer naar prijs. Het mag dubbel zo duur zijn, dan koop je het nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
Ik ben zelf ook begonnen met een ds106e.
Klein fannetje erin met turbo speed.

Ds213+ draait nog en een ds415+ als hoofd nas. Beide op lanceerdatum gekocht. Tussendoor nog wat andere modellen erbij gehad.

Door gebruik van vele clouddiensten worden ze wel minder actief gebruikt. Daardoor geen noodzaak voor upgrades. Worden vervangen als ze kapot zijn.

[ Voor 13% gewijzigd door Quakie op 10-04-2023 08:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
@Amos_x
Gewoon een locale storage pool om via verschillende devices aan bestanden te kunnen (NAS dus) en backups (ja, ik weet het, een NAS is geen backup)
Hoezo is een backup op een NAS geen backup?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow771
Jelte schreef op maandag 10 april 2023 @ 09:04:
@Amos_x

[...]

LoL really?
Natuurlijk moet het logisch zijn dat een backup op een seperaat medium bewaard moet worden. Anders als bijv je NAS afbrand, dan raak je alles kwijt.

https://www.synology.com/en-uk/dsm/solution/data_backup

[ Voor 4% gewijzigd door Shadow771 op 10-04-2023 10:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amos_x
Jelte schreef op maandag 10 april 2023 @ 09:04:
@Amos_x

[...]

Het wordt hier vaak herhaald, maar wellicht heb ik het verkeerd. De nuance is wellicht dat een NAS in raid 1 geen backup is.

1 versie van je bestanden aanhouden op een raid 1 setup is geen backup, ook al heb je elk bestand 2 keer op een verschillende schijf. Aangezien file corruption, stroomuitval en ransomware nog steeds het bestand onbruikbaar kunnen maken, ook al heb je het 2 keer.

Ik ben geen kenner zoveel is duidelijk. Ik probeer wel zo goed mogelijk de 3-2-1 regel te respecteren voor zover ik ze correct begrijp (*). 1 versie lokaal op de pc, 1 gesynct op de NAS, en 1 die af en toe eens wordt bijgewerkt op een externe HD niet op dezelfde locatie. Niet perfect 3-2-1 maar goed genoeg.

(*) blijkbaar moet het ook over minstens 2 verschillende media gaan. Wat in mij geval dus niet het geval is, alles is SSD/magnetisch. Dus geen tape of optisch (dvd, blu ray) maar ik vermoed dat weinig gebruikers dit op die manier implementeren. Wellicht dat je cloud als 2de medium kan zien, maar cloud ben ik voor bulk opslag geen fan van. Cloud is voor 'live' documenten gemakkelijk beschikbaar te houden, niet voor 'cold' storage, dat doe ik liever zelf. Hoe moeilijk het ook is voor mij als normale consumer.

[ Voor 24% gewijzigd door Amos_x op 10-04-2023 10:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Quakie
Inderdaad, dat wordt er mee bedoeld. Men denkt veilig te zijn omdat ze RAID 1 hebben.. Of men denkt veilig te zijn, want hun data staat op de NAS en niet lokaal. Dat is dus dan enige versie...

En met jouw setup doe je het 99% beter dan de rest...

Ik had een perfecte 3-2-1 draaien, maar jaren geleden heb ik het omgedraaid. Ik stelde de vraag: Waar zou ik echt ongelukkig van worden als ik het niet meer zou hebben? Diep in mijn hart. geboorte foto's kinderen.... Uiteraard houd ik het maar op alle foto's en video's. Ik zorg dat die ten alle tijden deze goed bewaard blijven...

[ Voor 4% gewijzigd door Quakie op 10-04-2023 15:21 . Reden: was nog vroeg... zinsopbouw gewijzigd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow771
Amos_x schreef op maandag 10 april 2023 @ 10:34:
[...]
(*) blijkbaar moet het ook over minstens 2 verschillende media gaan. Wat in mij geval dus niet het geval is,
Als ik dit hieronder lees, heb jij je data wel al over 2 verschillende medium staan:
... 1 gesynct op de NAS, en 1 die af en toe eens wordt bijgewerkt op een externe HD niet op dezelfde locatie. Niet perfect 3-2-1 maar goed genoeg.
Ik hoop alleen voor je dat die 'af en toe' wel minstens 2x per week is, zoniet dagelijks.
Cloud is voor 'live' documenten gemakkelijk beschikbaar te houden, niet voor 'cold' storage,
Ik denk dat we daar ook weer een aparte discussie over kunnen houden. Niet voor niets bied bijv AWS S3 tiered storage aan. Neem aan dat Synology C2 vast ook zoiets heeft waar je je HyperBackups naar kunt targetten.

Maargoed, ikzelf maak geen gebruik van cloud. Ik heb 3 NAS'en in verschillende locaties en 2 daarvan hebben een USB externe HDD die automatisch backups maken (1 daarvan maandelijks, en na elke backup 'ejecten').

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amos_x
Shadow771 schreef op maandag 10 april 2023 @ 10:43:
[...]

Als ik dit hieronder lees, heb jij je data wel al over 2 verschillende medium staan:
YouTube: Don't Lose Your Data Like a Dummy

De video is van mindere kwaliteit dan wat gebruikelijk is op dat channel, want nogal een in-your-face sponsered video. Maar blijkbaar is 2 verschillende media ook echt 2 verschillende types media, en niet enkel 2 locaties. In mijn geval is alles magnetisch, behalve de lokale storage op de pc's/laptops (SSD). Maar beide zijn dus om zeep te helpen door elektronisch falen (stroomspikes, uitval, mechanisch falen...). Een blu ray blijft 30 jaar leesbaar als je het goed bewaart. Zoiets dus...
[...]

Ik hoop alleen voor je dat die 'af en toe' wel minstens 2x per week is, zoniet dagelijks.
Het is puur prive/persoonlijk, en ik 'produceer' niet zoveel data. Eens per week als ik denk dat het nodig is, anders eens per 2 weken.
Ik denk dat we daar ook weer een aparte discussie over kunnen houden. Niet voor niets bied bijv AWS S3 tiered storage aan. Neem aan dat Synology C2 vast ook zoiets heeft waar je je HyperBackups naar kunt targetten.

Maargoed, ikzelf maak geen gebruik van cloud. Ik heb 3 NAS'en in verschillende locaties en 2 daarvan hebben een USB externe HDD die automatisch backups maken (1 daarvan maandelijks, en na elke backup 'ejecten').
Ik heb het ooit opgezocht, en veel over bijgelezen. Maar er komt toch steeds naar voor dat die cloud storage nogal traag is. Stel ik heb een pc met 1 TB aan persoonlijke data (foto's, filmpjes, admin, projecten...). Daar trek ik wekelijk een image van naar een cloud. En stel PC faalt, ik koop een nieuwe, fris beginnen, en dan even die 1TB terug binnentrekken, volledig...

Of zelfs een OS partitie imagen naar de cloud, en binnentrekken van een cloud om je pc terug functioneel te hebben... Niet evident, de snelheid lag bij alle aanbieders echt laag. Tenzij je erg veel gaat betalen.

Die van synology moet ik eens van naderbij bekijken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reinier68
[...]

(*) blijkbaar moet het ook over minstens 2 verschillende media gaan. Wat in mij geval dus niet het geval is, alles is SSD/magnetisch. Dus geen tape of optisch (dvd, blu ray) maar ik vermoed dat weinig gebruikers dit op die manier implementeren.
Tape is risicovol omdat tapes na ca 6-8 jaar gaan verouderen met als gevolg dat je ze niet meer kan lezen.

Als je data ergens op disk staat en niet in huis, dan is dat een redelijk goede oplossing. Recent geval: iemand had alles op een externe disk staan. Gaat foto's bijwerken , maar tikt de USB disk om. resultaat: HDD crash.... alles weg (dus ook de baby foto's). Dus ook hier geld weer: 1 kopie is geen kopie.

Ik presenteer mijn klanten altijd een lijstje met wat er mis kan gaan, en wat je kan doen om dat af te dekken. Levert altijd leuke gesprekken op :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
Ha, leuk dit ;)

Een backup van data van een pc, laptop, telefoon etc op een Nas noem ik zeker wel een backup. Het is een ander fysiek apparaat. En dat is al veel meer dan wat veel mensen doen.
Is het voldoende? Nee.

Maar daarom backup ik nog naar een andere nas die bij mijn moeder staat ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• upje
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 22:27
Ik zit wat te dubben over het vervangen van harde schijven in mijn DS918+. Ik heb nu 4 x 4 TB en wil naar 2 x 16 TB. Dus grotere disks, maar minder disks.

Dit kan niet zonder data-loss, zie https://kb.synology.com/e...torial/Reduce_RAID_drives. Als ik toch wil overstappen naar minder disks moet ik volgens mij de volgende stappen nemen:
* backup maken
* storage pool verwijderen
* oude schijven eruit, nieuwe schijven erin
* nieuwe storage pool aanmaken + nieuw volume
* backup terugzetten

Vragen:
* Hoe kan ik een volledige backup maken? Dus alle data, alle settings van de NAS, alle packages, alle docker containers, alles, alles, alles ;) Ik denk dat Hyper backup de goede oplossing is, maar twijfel of ik dan echt alles heb
* als ik de storage pool verwijder, worden de disks dan ook geformatteerd? Zo nee, kan ik eventueel bij grote problemen deze disks weer koppelen aan een storage pool, en verder gaan alsof er niets gebeurd is?
* als de storage pool is verwijderd dan draait DSM vanaf een stukje flash geheugen of zo?
* welke instellingen moet ik handmatig nog doen na restore van een backup?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Als je die 4x4TB in SHR (of raid 5) hebt staan kun je een van de disken eruit halen en vervangen door een 16TB disk, niet laten recoveren maar een nieuwe storage pool in SHR erop maken.
Daarna kun je alles overzetten naar die 16TB en als dat gedaan is de 4TB's eruit halen en vervangen door de tweede 16TB disk en die aan de SHR toevoegen.

Overigens lijkt het met niet zo zinvol, persoonlijk zou ik gewoon die 4 stuks 4TB vervangen door 4 stuks 6TB disken.
Dat hebt je netto 18TB tot je beschikking in plaats van de 16TB die je krijgt bij 2x16TB disken.
En een SHR van vier disken is beter want die kun je scrubben en met een SHR van 2 disken kan dat niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• upje
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 22:27
Data scrubbing... Niet aan gedacht, je hebt daar minimaal 3 disks voor nodig zie ik. De redenen dat ik het aantal disk van 4 naar 2 zou willen verlagen hebben te maken met geluid & energie (en daarmee geld). Plus, als ik 2 x 16 TB heb kan ik daarna met weer 1 x 16 TB erbij (in de toekomst) snel & efficiënt uitbreiden.

4 x 6 TB heb ik niet overwogen; kost ongeveer hetzelfde als 2 x 16TB, maar dan zit je meteen weer op het maximum "vast". Ik ben op 16 TB disks uitgekomen omdat dat nu de sweet spot is voor disks.

De makkelijke route (minder eng dan storage pools verwijderen) is voor mij denk ik de 4 x 4TB vervangen door 2 x 4TB + 2 x 16TB. Dat is netto 24TB, en dat is voorlopig meer dan genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biomass
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 16:07
@upje En je zou minstens 1 van de 16TB schijven in je PC kunnen hangen om proef te draaien, dan weet je na een paar weken of er geen maandagochtend model bij zit. Daar zou je dan een ook lokale backup van je package settings heen kunnen kopieren. Niet alle Packages worden ondersteund, Docker bijvoorbeeld niet.

@Ben(V) Zinvol of risicovol? Ik snap upje wel, 6TB schijven gaan voor 23 euro per TB en 16TB doet iets van 17 euro per TB? Maar ik zou dan zeggen, gebruik je SHR dan om al je schijven een voor een over te zetten, want je hebt toch een aantal disks (meer dan twee) in je raidset nodig om profijt te hebben van de bescherming tegen uitval van disks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Een WD red plus van 6TB kost minder dan zo'n 150 euro en een WD red van 16TB kost meer dan 400 euro.

Dus 2x 16TB kost dan meer dan 800 euro terwijl 4x 6Tb zo rond de 600 euro uitkomt en zelfs 4x 8TB komt op minder dan 800 euro uit en dan heb je 24TB netto tot je beschikking.
Dus nee ik snap het niet.

Pagina: 1 ... 153 ... 183 Laatste

Let op:
Dit topic is onderdeel van de drie topics over Synology:In dit Vraag en Antwoord topic mogen alle vragen over Synology-producten tenzij:
  • ... het een vraag betreft over een addon package voor Synology; daar is een apart topic voor.
  • ... het een aankondiging of discussie-item betreft wat in het Nieuws en discussie topic hoort.
  • ... jouw vraag al beantwoord is in de Veelgestelde vragen (FAQ).