Ik heb anderhalf jaar geleden een DS220+ gekocht met 2x 6TB Red plus. (mirrored)
Na initieel wat er mee te spelen/configureren is 'ie sindsdien anderhalf jaar in een lade beland. Met alles wat opslag en netwerken betreft, merk ik dat ik het toch moeilijk heb om alles te begrijpen. Ik kan wel als een getrainde aap stapjes herhalen uit de knowledge base of quora/internet, maar voel wel aan dat ik 'ten gronde' eigenlijk weinig begrijp van wat ik doe. Beetje waar @
MatMich ook tegenaan botst, denk ik
Had toen even geen tijd (of een goed netwerk eigenlijk) om er mee aan de slag te gaan, dus uiteindelijk heeft 'ie stof liggen vergaren.
Nu bevind ik me in een situatie dat ik er terug mee aan de slag kan.
Terug aangekoppeld, en heb beslist om alles wat er op staat even te off-loaden naar externe discs, zodat ik het hele zaakje terug kan resetten en vanaf 0 terug instellen op DSM 7.1.
Het viel me nog helemaal mee hoe responsief en snel dit ding uit 2020 was. Met alle horrorverhalen die je hier soms leest over underpowered synology hardware, en trage niet vooruit te branden NAS'jes. Maar goed, 2020 is natuurlijk ook nog niet super oud, dus het mag nog wel een aantal jaar mee gaan.
Uiteindelijk doel is simpel. Op interne netwerk storage aanbieden (NAS) en verder weinig spannends eigenlijk. Na verloop van tijd wil ik ook een deel ter beschikking stellen van familie om extern te benaderen, en off-site backups te maken. Dat lijkt me nog een beste opgave als je weinig begrijpt van VPN, veiligheid en het extern beschikbaar maken van dit soort hardware. Al heb ik wel het idee dat synology vrij veel voor je kan doen, en hun "security analysis" is voor een beginner/n00b wel degelijk van waarde om de basis af te dekken. Ook zonder 'ten gronde' te begrijpen wat het allemaal precies is. Een van de redenen dat je als n00b eigenlijk niet voorbij synology kan, imo. Ook al kost het meer, is het beperkt, en veel minder krachtig dan wat je zelf kan bouwen.
Gewoon een "high level" vraag naar gebruik toe =>
Ik merkte dat ik +-2 TB aan media had staan op die mirrored configuratie. Media (films/series) zijn voor mij niet belangrijk genoeg om hier kostbare mirrored ruimte aan op te offeren (op een totaal van 5.5 TB). Zonde om dat soort grote bestanden die gemakkelijk 'terug op te halen' zijn, in tweevoud weg te schrijven. Waar ik die ruimte liever gebruik voor normale bestanden.
Ik heb dit dus weggeschreven naar een 2.5 inch laptop schijfje die ik nog had liggen. De bedoeling is om die achterop aan te sluiten op de usb poort en die op die manier op het netwerk te sharen. Faalt de schijf, geen probleem, kan ik mee leven.
De vraag is nu of een externe disc ook in sleep wordt gezet door het besturingssysteem. Zonde om die 24 uur te laten draaien voor de paar uur 's avonds dat ik 'm af en toe maar nodig heb.