[Synology] Vraag en antwoord - deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 151 ... 185 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4POX
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07-09 20:06

4POX

Everybody is wired

DSM 7.2 beta is uit. Ik heb twee vragen daarover:

1. De eerste berichten zeggen dat je het hele volume opnieuw moet aanmaken als je systeem wide encrytie wilt gebruiken. Is dat tijdelijk of moet ik alvast gaan zoeken naar een paar TB aan tijdelijke ruimte om bestanden te parkeren als ik in de toekomst die encryptie wil gaan gebruiken.

2. Wat is de reden om geen SMART op m2 nvme ssd's meer te gebruiken. Hoe weet je nu dat een SSD EOL is?

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Quakie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:10
Voor diegene die een 923+ het net niet juiste apparaat vinden komt de 423+. Zelfde cpu als in de 920+ met 2-6GB geheugen.. Kortom lijkt om een. rebrand te gaan zonder uitbreidingsruimte.

Ik teken nergens meer voor

Acties:
  • 0 Henk 'm!
4POX schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 06:45:
DSM 7.2 beta is uit. Ik heb twee vragen daarover:

1. De eerste berichten zeggen dat je het hele volume opnieuw moet aanmaken als je systeem wide encrytie wilt gebruiken. Is dat tijdelijk of moet ik alvast gaan zoeken naar een paar TB aan tijdelijke ruimte om bestanden te parkeren als ik in de toekomst die encryptie wil gaan gebruiken.

2. Wat is de reden om geen SMART op m2 nvme ssd's meer te gebruiken. Hoe weet je nu dat een SSD EOL is?
Ik doe een gok, maar S.M.A.R.T. info is over het algemeen vrij zinloos voor ssd's.
Het zijn allemaal parameters die specifiek voor harddisk zijn en die geen betekenis voor ssd's hebben.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Satangel
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 08:12
Ik wil mijn DS412+ 3 x 8 TB harde schijven geven dit jaar, ipv de huidige 4 x 4 TB.
Na wat verwarring of de DS412+ dit wel aan kon (blijkbaar wel, processor is 64Bit dus 108 TB is grootste mogelijk volume size) , ben ik nu aan het kijken voor HDD's

Nu, volgens deze site ( https://www.synology.com/...ze=8TB&p=1&change_log_p=1 ) is de NAS enkel compatibel met 8TB schijven bij Synology toestellen die geshipped zijn na juni 2014.

Hoe kan ik dit te weten komen? Ik heb de Serienummer vh toestel maar zie niet direct een site om dit op te zoeken. Ik weet dus echt niet op voorhand of mijn NAS 8TB HDD's zelfs aan kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• technorabilia
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 04-09 21:17
Misschien al voorbij gekomen maar misschien handig voor deze of gene...

Mijn disks ratelden de tent uit en heb deze nu, naast de panels, met twee schroefjes elk vastgezet met een positief resultaat. Geen herrie meer.

The noise you heard may be the vibration of drives and drive trays. If so, we suggest replacing the fastening panels with screws to reduce the noise.
https://kb.synology.com/e...%20to%20fix%20the%20issue.

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Satangel schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 10:10:
Ik wil mijn DS412+ 3 x 8 TB harde schijven geven dit jaar, ipv de huidige 4 x 4 TB.
Na wat verwarring of de DS412+ dit wel aan kon (blijkbaar wel, processor is 64Bit dus 108 TB is grootste mogelijk volume size) , ben ik nu aan het kijken voor HDD's

Nu, volgens deze site ( https://www.synology.com/...ze=8TB&p=1&change_log_p=1 ) is de NAS enkel compatibel met 8TB schijven bij Synology toestellen die geshipped zijn na juni 2014.

Hoe kan ik dit te weten komen? Ik heb de Serienummer vh toestel maar zie niet direct een site om dit op te zoeken. Ik weet dus echt niet op voorhand of mijn NAS 8TB HDD's zelfs aan kan.
Een DS412+ komt uit 2012 dus daar geld dat voor.

Neem gewoon vier 6TB disken, als je die in SHR zet hebt je netto 18TB tot je beschikking.
Als je 3x 8TB neemt heb je in SHR netto maar 16TB tot je beschikking

[ Voor 15% gewijzigd door Ben(V) op 08-03-2023 12:12 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Satangel
Ben(V) schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 12:06:
[...]

Een DS412+ komt uit 2012 dus daar geld dat voor.

Neem gewoon vier 6TB disken, als je die in SHR zet hebt je netto 18TB tot je beschikking.
Als je 3x 8TB neemt heb je in SHR netto maar 16TB tot je beschikking
Wel ik ga nu met 3x8 TB met de intentie in enkele jaren er nog 1 bij te steken, dus 4x8TB dan. Zou liever zoiets doen dan nu weer 6TB er tss te gooien.

Verder geraak ik geen wijs uit je bericht. De 412+ is idd van 2012, maar hij kan even goed gefabriceerd en geshipped zijn in 2014, toch?
Ik ga nog eens kijken of er een stickertje op plakt of iets dergelijks, manufacture date. Want is teleurstellend dat je niet gewoon SN kan opzoeken op een site

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dat zou kunnen, maar lijkt me erg onwaarschijnlijk.
Over het algemeen verandert er niets meer aan een model dat eenmaal is uitgebracht.
Bij veranderingen maakt Synology een nieuw model

Wat wel kan is dat Synology pas is met 8TB disken is gaan testen na 2014 en ze dus vanaf dat jaar pas garantie geven.
Persoonlijk lijkt het me onwaarschijnlijk dat 8TB disken het niet zouden doen in een DS212+.
Hier een link waar iemand het ook gedaan heeft.
https://www.synoforum.com/threads/ds412-8tb-wd80efzz.9163/

Wat wel van belang is dat je geen volumes groter dan 16TB kunt maken als je het huidige filesystem houd.
Als je alle volumes weggooit, nieuwe disken plaats en dan een nieuwe storage pool maakt kun je wel grotere volumes maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 07-09 21:13
...
Ik kijk nooit op de compatibiliteitslijst van Synology voor mijn HDDs en nog nooit problemen gehad.
SATA is SATA.
Ik denk dat zelfs die oude DS412 ook makkelijk de nieuwste generatie 20 en 22TB schijven kan hebben.
Sterker nog, de nieuwe HAMR-generatie schijven die eraan komt... met 30TB tot 50TB de komende jaren, werken waarschijnlijk ook nog zonder problemen.

Ik heb zelf in mijn oude DS414 een setje 4TBs vervangen door 8TBs. Een mix van diverse merken, allemaal probleemloos.

Wat mij betreft zijn er maar 2 dingen waar je echt op moet letten bij NAS schijven:
1. GEEN SMR schijven!
2. Geen mix van 4kn en 512e schijven. (meeste schijven zijn 512e, maar toch)

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tjerkpolle
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 25-08 15:30
Beste mede forummers,

Ik kreeg recent een email van Synology ivm de software ondersteuning van mijn NAS.
Het gaat om een DS411. Een oudje dus maar voldoet nog.
De inhoud van de email heb ik onder ingevoegd.

Ik heb inderdaad een oudere DSM versie dan de aangegeven 6.2.3.
Er staat echter ook: Opmerking: dit heeft geen gevolgen voor apparaten die nog in gebruik zijn.
en verder: We raden u aan om uw appara(a)t(en) te upgraden naar de meest recente DSM- en pakketversies.

Hoe moet ik bovenstaande interpreteren? Wel/niet updaten?
Ik kan nog updaten naar 6.2.4, maar ben een beetje huiverig voor alle software die nu vlekkeloos draait op mijn NAS.
============email Synology==========>>>
Vanaf 1 mei 2023 verleent Synology geen toegang meer tot installatiebestanden voor bepaalde oudere versies van DiskStation Manager (DSM), pakketten, firmware, clients en Synology Router Manager (SRM) vanwege veranderingen in licentieovereenkomsten.

Deze verandering kan gevolgen hebben voor eigenaars van oudere Synology-systemen en verouderde Synology-systemen (met status ‘einde levensduur’ ofwel EOL).

Hieronder vallen:
• apparaten die nog niet zijn ingesteld,
• apparaten die opnieuw geïnstalleerd moeten worden,
• apparaten die nog bijgewerkt moeten worden naar de meest recente software.

Opmerking: dit heeft geen gevolgen voor apparaten die nog in gebruik zijn.

De onderstaande softwareversies worden vanaf 1 mei 2023 van onze website en uit de distributie gehaald.

Het betreft de volgende producten

NAS/SAN (DSM)
• 6.2.3 en lager

Video Station
• 3.0.2 en lager

Audio Station
• 7.0.0 en lager
Media Server
• 1.4 en lager

Surveillance
• 8.2.8 en lager

Netwerken (SRM)
• Versie 1.1 - 1.1.7 en 1.2 - 1.2.5

Aanbevelingen

We raden u aan om uw appara(a)t(en) te upgraden naar de meest recente DSM- en pakketversies.

Voor apparaten die niet kunnen worden geüpgraded naar DSM 6.2 raden we aan een kopie van de installatiebestanden en pakketten van uw apparaat te bewaren voor het geval in de toekomst herinstallatie nodig zou zijn.

Opmerking: u ontvangt deze e-mail omdat er verouderde apparaten zijn geregistreerd in uw Synology-account.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Satangel
Ben(V) schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 13:52:
Dat zou kunnen, maar lijkt me erg onwaarschijnlijk.
Over het algemeen verandert er niets meer aan een model dat eenmaal is uitgebracht.
Bij veranderingen maakt Synology een nieuw model

Wat wel kan is dat Synology pas is met 8TB disken is gaan testen na 2014 en ze dus vanaf dat jaar pas garantie geven.
Persoonlijk lijkt het me onwaarschijnlijk dat 8TB disken het niet zouden doen in een DS212+.
Hier een link waar iemand het ook gedaan heeft.
https://www.synoforum.com/threads/ds412-8tb-wd80efzz.9163/

Wat wel van belang is dat je geen volumes groter dan 16TB kunt maken als je het huidige filesystem houd.
Als je alle volumes weggooit, nieuwe disken plaats en dan een nieuwe storage pool maakt kun je wel grotere volumes maken.
Ok dat is geruststellend. De 412+ is echt een prima toestelletje en ik zou hem liever nog wat jaren laten draaien ipv e-waste te creeëren.

Ivm de volumes, dat is inderdaad mijn plan;

Alle data op backups zetten via de superhandige uitvoering: Sharkoon QuickPort XT USB 3.0 V2 Zwart
4 x 4 TB er uithalen
3 x 8 TB erin (met intentie binnen hier en 3 jaar er een 4e bij te steken)
Nieuwe storage pool
Alle data van backups op nieuwe volume plaatsen

Zien jullie dit mogelijk? Of zie ik iets over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcoboy1479
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 22:51
Vanochtend een korte stroomstoring gehad, waarna ik de Synology (218) weer opnieuw heb aangezet.
Daarna kreeg ik een melding per mail:
"Het systeem kan het externe IP-adres XXXX/XXX niet registreren bij XXXX.DiskStation.me in DDNS-server Synology. De gerapporteerde reden is [Verificatie is mislukt.]. Probeer het later opnieuw."

Via het lokale IP ingelogd in DSM, onder Synology-account de melding:
"Kan deze bewerking niet uitvoeren, mogelijk omdat de netwerkverbinding niet stabiel is of het systeem bezet is. Probeer het later opnieuw."
Ook afmelden van het Synology account kan niet.

DNS server al op Google gezet, Synology en router gereboot, vast IP en port forwarding staat nog hetzelfde ingesteld en QuickConnect lijkt ook nog te werken. Updates via Package Center werken ook nog, dus er is gewoon internetverbinding.
Stappen van https://kb.synology.com/e...al/DDNS_cannot_resolve_IP gevolgd.

Waar kan dit mis gaan?

[ Voor 8% gewijzigd door remcoboy1479 op 10-03-2023 09:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RicoK
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 07-09 13:46
Damn, ik had gisteravond mijn eigen IP-adres geblokkeerd op mijn externe back-up DS114, nadat ik binnen het uur 5 foutieve inlogpogingen heb gedaan. Dom en stom. Maar ik begrijp het ook niet daar telkens mijn 6-cijferige secure code werd geblokkeerd.

Binnenkort maar eens naar mijn externe Syno gaan of via een afstand sessie met diegene waar mijn DS114 staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmiGueL
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 23:21
RicoK schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 10:24:
Damn, ik had gisteravond mijn eigen IP-adres geblokkeerd op mijn externe back-up DS114, nadat ik binnen het uur 5 foutieve inlogpogingen heb gedaan. Dom en stom. Maar ik begrijp het ook niet daar telkens mijn 6-cijferige secure code werd geblokkeerd.

Binnenkort maar eens naar mijn externe Syno gaan of via een afstand sessie met diegene waar mijn DS114 staat.
Niet toevallig de 'block expiration' aan staan? (geen idee of dat standaard is)
Dan kun je het na 24 uur / een paar dagen weer opnieuw proberen. :)

Delidded 4770K 4.7GHz @ H220 || Gigabyte Z87X-UD4H || 16GB @ 2400MHz || Gigabyte GTX 760 || 2x128GB Samsung 830 @ RAID-0 & WD 3 TB || Iiyama XB2483HSU-B1 || Synology DS916+ 3x6TB + 120GB SSD Cache || Synology DS213+ 6TB backup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow771
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 05-09 09:44
remcoboy1479 schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 09:22:
... De gerapporteerde reden is [Verificatie is mislukt.].
Het lukt wel om nog met hetzelfde ingestelde wachtwoord te loggen op je Synology account op https://account.synology.com ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcoboy1479
Shadow771 schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 10:53:
[...]

Het lukt wel om nog met hetzelfde ingestelde wachtwoord te loggen op je Synology account op https://account.synology.com ?
Ik weet niet zeker of het ingestelde wachtwoord is wat ik heb opgeslagen, maar kom er zonder problemen in.
Ook voor de stroomstoring geen problemen gehad en wachtwoord al lang niet gewijzigd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RicoK
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 07-09 13:46
Bedankt @SmiGueL , ik weet niet of ik dat aan heb staan. Ik zal dat van het weekend eens gaan zien.

Edit: Ik zal nog eens verbinding gaan proberen te maken met mijn MacBook via de 4G/Hotspot op mijn iPhone.

[ Voor 35% gewijzigd door RicoK op 10-03-2023 11:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcoboy1479
remcoboy1479 schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 09:22:
Vanochtend een korte stroomstoring gehad, waarna ik de Synology (218) weer opnieuw heb aangezet.
Daarna kreeg ik een melding per mail:
"Het systeem kan het externe IP-adres XXXX/XXX niet registreren bij XXXX.DiskStation.me in DDNS-server Synology. De gerapporteerde reden is [Verificatie is mislukt.]. Probeer het later opnieuw."

Via het lokale IP ingelogd in DSM, onder Synology-account de melding:
"Kan deze bewerking niet uitvoeren, mogelijk omdat de netwerkverbinding niet stabiel is of het systeem bezet is. Probeer het later opnieuw."
Ook afmelden van het Synology account kan niet.

DNS server al op Google gezet, Synology en router gereboot, vast IP en port forwarding staat nog hetzelfde ingesteld en QuickConnect lijkt ook nog te werken. Updates via Package Center werken ook nog, dus er is gewoon internetverbinding.
Stappen van https://kb.synology.com/e...al/DDNS_cannot_resolve_IP gevolgd.

Waar kan dit mis gaan?
Ticket bij Synology ondersteuningsdesk geeft aan dat er een probleem was met Synology account en dat is zojuist opgelost. Even "Nu bijwerken" bij externe toegang, nu doet de verbinding het weer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjirafje
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23:57

sjirafje

No inspirational quotes here

Mijn DS920 maakt elke nacht middels hyperbackup een backup naar een offsite Synology. Vanochtend vond ik echter het volgende mailtje in mijn inbox:
Gegevensback-up op DS920 is mislukt.

Controleer het back-uplogboek in Hyper Backup > Logboek
voor meer informatie.

Back-uptaak: Offsite Backup
Back-updoel: [...].synology.me / [...] / DS920_1.hbk
Starttijd: vr, mar 10 2023 03:50:24
Duur: 11 Second

Van DS920
In het logboek vond ik de volgende 2 regels:
Error 2023/03/10 03:50:36 SYSTEM [Network][Offsite Backup] Failed to run backup task.
Error 2023/03/10 03:50:25 SYSTEM [Network][Offsite Backup] Failed to start backup task. (Failed to resolve the destination address. Please check the DNS setting is correct.)
In Hyper Backup stond het doel als offline

Vervolgens heb ik ingelogd op de offsite Synology maar daar heb ik niets vreemds kunnen ontdekken.

Weer terug naar de DS920 en warempel het doel stond weer als on-line, geklikt op "Nu een back-up maken" en vervolgens heeft hij netjes een backup gemaakt en de volgende 3 regels aan het logboek toegevoegd:
Information 2023/03/10 12:39:31 SYSTEM [Offsite Backup] Trigger version rotation.
Information 2023/03/10 12:39:30 SYSTEM [Network][Offsite Backup] Backup task finished successfully. [[...]files scanned] [[...] new files] [[...] files modified] [[...] files unchanged]
Information 2023/03/10 12:21:23 SYSTEM [Network][Offsite Backup] Backup task started.
Ik kan niet ontdekken wat er afgelopen nacht is fout gegaan en wat ik moet doen om te voorkomen dat het in de toekomst weer fout gaat. Heeft een van jullie enig idee?

Rodriguez has the heart of a gentleman. I don't know where he got it, but it's disgusting. - Quinn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loyske
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19-08 15:47
@sjirafje Werkzaamheden aan je internet verbinding of die van de offsite!?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjirafje

sjirafje

@loyske Een weggevallen internet verbinding was het enige wat ik kon bedenken. Op de site van ziggo kon ik voor beide adressen geen storingen of werkzaamheden vinden. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat er geen storing is geweest.

[ Voor 2% gewijzigd door sjirafje op 10-03-2023 15:55 . Reden: tag ]

Rodriguez has the heart of a gentleman. I don't know where he got it, but it's disgusting. - Quinn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shadow771
sjirafje schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 15:55:
@loyske Een weggevallen internet verbinding was het enige wat ik kon bedenken. Op de site van ziggo kon ik voor beide adressen geen storingen of werkzaamheden vinden. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat er geen storing is geweest.
Vroegâh toen ik ook Ziggo had (inmidels verhuisd naar nieuwbouw woning met glasvezel oOo ) had ik ook regelmatig last van outages in de nacht. Nergens berichten te vinden of er storing of onderhoud (soms wel) was snachts.

Maar omdat ik Zabbix (in een Docker container) gebruik om mijn multi-site omgeving te monitoren, waren de ping timeout alerts in de nacht wel redelijk duidelijk voor mij waarom ook mijn backups weleens faalden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjirafje

sjirafje

Bedankt voor de reacties. Ik ga er voorlopig vanuit dat een weggevallen verbinding de oorzaak zal zijn geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redondo1982
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
Ik heb op dit moment een 923+ met twee keer 8tb erin. Nu wil ik gebruik gaan maken van Hyper Backup naar een andere locatie toe. Ik zit alleen te twijfelen welke Syno ik er nu bij moet kopen. Hij zal slechts als backup op de andere locatie gaan dienen plus eventueel drie Hikvision camera’s. Iemand een adviesje voor mij. Het is makkelijk om een te dure versie te kopen, maar ook zonde om een mindere versie te kopen die dan weer niet bevalt.

I don't have dreams, I have goals!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 00:24
Redondo1982 schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 15:37:
Ik heb op dit moment een 923+ met twee keer 8tb erin. Nu wil ik gebruik gaan maken van Hyper Backup naar een andere locatie toe. Ik zit alleen te twijfelen welke Syno ik er nu bij moet kopen. Hij zal slechts als backup op de andere locatie gaan dienen plus eventueel drie Hikvision camera’s. Iemand een adviesje voor mij. Het is makkelijk om een te dure versie te kopen, maar ook zonde om een mindere versie te kopen die dan weer niet bevalt.
Ik heb eigenlijk voor zaken als deze altijd de 'vanilla' modellen gebruikt, Voorbeeld een DS223 als 2 bays voldoet of een DS4xx als 4 bays nodig is. Als het echt alleen backup e.d. gaat worden zal denk ik zelfs een J model nog wel voldoen, maar ga je na een tijdje toch meer eisen stellen heb ik altijd het gevoel bij de J modellen dat het 'net niet' is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redondo1982
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
Dennism schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 19:31:
[...]

Ik heb eigenlijk voor zaken als deze altijd de 'vanilla' modellen gebruikt, Voorbeeld een DS223 als 2 bays voldoet of een DS4xx als 4 bays nodig is. Als het echt alleen backup e.d. gaat worden zal denk ik zelfs een J model nog wel voldoen, maar ga je na een tijdje toch meer eisen stellen heb ik altijd het gevoel bij de J modellen dat het 'net niet' is.
Ik was daar ook bij uitgekomen, dus bedankt voor de bevestiging. De J modellen zou ik persoonlijk ook niet snel doen. Je doet toch een behoorlijke uitgave en dan mag het best wat meer zijn om wat meer futureproof te zijn.

EDIT: het wordt vermoedelijk de vrij recente DS223. Die vind ik ook mooi in balans qua prijs voor het beoogde werk dat ie moet verrichten.

[ Voor 9% gewijzigd door Redondo1982 op 11-03-2023 21:07 ]

I don't have dreams, I have goals!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tjerkpolle
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 25-08 15:30
iemand die hier iets zinnigs over kan zeggen?
Kan ik bij DSM 6.2.4 ook nog "gewoon" mijn SabNZB, Surveillance station etc blijven gebruiken? Heb nu DSM 6.2.3
tjerkpolle schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 15:59:
Beste mede forummers,

Ik kreeg recent een email van Synology ivm de software ondersteuning van mijn NAS.
Het gaat om een DS411. Een oudje dus maar voldoet nog.
De inhoud van de email heb ik onder ingevoegd.

Ik heb inderdaad een oudere DSM versie dan de aangegeven 6.2.3.
Er staat echter ook: Opmerking: dit heeft geen gevolgen voor apparaten die nog in gebruik zijn.
en verder: We raden u aan om uw appara(a)t(en) te upgraden naar de meest recente DSM- en pakketversies.

Hoe moet ik bovenstaande interpreteren? Wel/niet updaten?
Ik kan nog updaten naar 6.2.4, maar ben een beetje huiverig voor alle software die nu vlekkeloos draait op mijn NAS.
============email Synology==========>>>
Vanaf 1 mei 2023 verleent Synology geen toegang meer tot installatiebestanden voor bepaalde oudere versies van DiskStation Manager (DSM), pakketten, firmware, clients en Synology Router Manager (SRM) vanwege veranderingen in licentieovereenkomsten.

Deze verandering kan gevolgen hebben voor eigenaars van oudere Synology-systemen en verouderde Synology-systemen (met status ‘einde levensduur’ ofwel EOL).

Hieronder vallen:
• apparaten die nog niet zijn ingesteld,
• apparaten die opnieuw geïnstalleerd moeten worden,
• apparaten die nog bijgewerkt moeten worden naar de meest recente software.

Opmerking: dit heeft geen gevolgen voor apparaten die nog in gebruik zijn.

De onderstaande softwareversies worden vanaf 1 mei 2023 van onze website en uit de distributie gehaald.

Het betreft de volgende producten

NAS/SAN (DSM)
• 6.2.3 en lager

Video Station
• 3.0.2 en lager

Audio Station
• 7.0.0 en lager
Media Server
• 1.4 en lager

Surveillance
• 8.2.8 en lager

Netwerken (SRM)
• Versie 1.1 - 1.1.7 en 1.2 - 1.2.5

Aanbevelingen

We raden u aan om uw appara(a)t(en) te upgraden naar de meest recente DSM- en pakketversies.

Voor apparaten die niet kunnen worden geüpgraded naar DSM 6.2 raden we aan een kopie van de installatiebestanden en pakketten van uw apparaat te bewaren voor het geval in de toekomst herinstallatie nodig zou zijn.

Opmerking: u ontvangt deze e-mail omdat er verouderde apparaten zijn geregistreerd in uw Synology-account.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 04-09 21:17
@tjerkpolle
Je zou de laatste dsm en package installatiebestanden voor alle zekerheid even kunnen downloaden. Mocht je dan een keer moeten/willen updaten dan kun je dat altijd nog doen.

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!
tjerkpolle schreef op maandag 13 maart 2023 @ 17:03:
iemand die hier iets zinnigs over kan zeggen?
Kan ik bij DSM 6.2.4 ook nog "gewoon" mijn SabNZB, Surveillance station etc blijven gebruiken? Heb nu DSM 6.2.3

[...]
Geen enkel probleem.
Pas als je naar DSM 7 gaat moet je alle packages van derde partijen opnieuw installeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• biomass
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22:43

De compatibility lijst van Synology is prettig om op terug te kunnen vallen, maar claimen dat de webinterface van die lijst makkelijk te doorgronden is, dat ga ik niet doen.
Als ik 'willekeurig' jouw NAS als voorbeeld neem en naar 4TB Desktop schijven van WD ga kijken, kun je de volgende overzichten maken:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3lWqahhON1fwWqaGv21jeDXterw=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/TcnJa3MCjwjCh7iAUoRrVid8.png?f=fotoalbum_medium

Druk deze in zwart-wit af en je kunt vervolgens niet meer zien welke schijf of schijven je niet moest kopen. :| (hint: laat de WD40E31X-00HY4A0 maar in de winkel)

De opmerking die jij las over Synology's verzonden na juni 2014 hangt aan de eerste schijf van de lijst; klap die melding in en zie vervolgens dat elke schijf in de lijst zijn eigen opmerkingen heeft. De/sommige Toshiba N300 modellen in jouw lijst hebben die opmerking niet.

Update @Satangel
De opmerking gaat hoogst waarschijnlijk over de trays: Zie reddit post over de trays
Als ik naar de spare parts lijst kijk van mijn DX513 en DS1512+ kijk, lijkt dat wel te kloppen. Voor de DX513 kan ik tray D5 en D6 bestellen, voor de 1512 alleen D5. Iets zegt mij dat de D6 tray ook in de 1512+ past. Heb alleen geen zin om de NAS nu uit te zetten.

[ Voor 12% gewijzigd door biomass op 13-03-2023 21:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Satangel
biomass schreef op maandag 13 maart 2023 @ 19:40:
[...]

De compatibility lijst van Synology is prettig om op terug te kunnen vallen, maar claimen dat de webinterface van die lijst makkelijk te doorgronden is, dat ga ik niet doen.
Als ik 'willekeurig' jouw NAS als voorbeeld neem en naar 4TB Desktop schijven van WD ga kijken, kun je de volgende overzichten maken:

[Afbeelding]

Druk deze in zwart-wit af en je kunt vervolgens niet meer zien welke schijf of schijven je niet moest kopen. :| (hint: laat de WD40E31X-00HY4A0 maar in de winkel)

De opmerking die jij las over Synology's verzonden na juni 2014 hangt aan de eerste schijf van de lijst; klap die melding in en zie vervolgens dat elke schijf in de lijst zijn eigen opmerkingen heeft. De/sommige Toshiba N300 modellen in jouw lijst hebben die opmerking niet.

Update @Satangel
De opmerking gaat hoogst waarschijnlijk over de trays: Zie reddit post over de trays
Als ik naar de spare parts lijst kijk van mijn DX513 en DS1512+ kijk, lijkt dat wel te kloppen. Voor de DX513 kan ik tray D5 en D6 bestellen, voor de 1512 alleen D5. Iets zegt mij dat de D6 tray ook in de 1512+ past. Heb alleen geen zin om de NAS nu uit te zetten.
Hey dat is fantastisch nieuws. Ik kan dit heel makkelijk checken en evt modificeren, volgens de Reddit post gewoon de tray wat wegsnijden;
DS214+ build before June 2014 does have small "pins" in the middle, which would pushed into the screw holes. As anothernetgeek already wrote, Ironwolf do not have any hole at that point, therefore you cannot install the drive to your tray.

Trays of models after June 2014 do not have that "pin", so you could insert the HDD without problems.

In case you do have this "pin" you can simply cut it using a sharp knife.
Zal dus goed opletten maar dit is hoopgevend, bedankt voor de research! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvlacc
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 10-07-2024
Mijn Synology DS415+ gaat het begeven met WD Red Schijven erin.
Welke DS kan ik nu aanschaffen om via HDD migratie over te gaan.
Zie door de vele modellen niet welke ik moet hebben.

Begrijp ook dat ik eerst DSM naar 7....moet upgraden alvoerens de HDD's over te zetten. Klopt dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
  • Registratie: Januari 2008
  • Nu online
Ik heb hier thuis een NAS staan, en werk ook geregeld via VPN op een andere NAS. Nu is alleen het probleem dat ik ook wel eens op mijn eigen nas moet zijn, terwijl ik met de andere NAS (netwerk) verbonden ben.

Is er een manier dat ik in beide apparaten kan, zonder steeds van de VPN af te gaan? Ik kom er namelijk niet helemaal uit.

Als je dit kunt lezen, dan werkt mij Signature!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkyB
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

MarkyB

The original

Wachten... schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 10:50:
Ik heb hier thuis een NAS staan, en werk ook geregeld via VPN op een andere NAS. Nu is alleen het probleem dat ik ook wel eens op mijn eigen nas moet zijn, terwijl ik met de andere NAS (netwerk) verbonden ben.

Is er een manier dat ik in beide apparaten kan, zonder steeds van de VPN af te gaan? Ik kom er namelijk niet helemaal uit.
In princiepe kan je gewoon je thuisnetwerk aanspreken op het moment dat je met vpn verbonden bent met een ander netwerk MITS dit andere netwerk in een ander subnet valt.

Je zou ook quickconnect kunnen instellen waardoor je niet via je interne adres je nas benadert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 06-09 15:52
Eergisteren tijdens het klussen maakte m'n pa sluiting en viel de nas uit. Deze startte niet vanzelf op (later ingesteld dat hij na stroomuitval automatisch weer opstart). Ik zag een melding dat hij moest scrubben en zag dat het percentage heel langzaam opliep.
Zojuist ineens een piep uit de meterkast. Schijf 3 'vastgelopen'. Ik wilde wat meer info lezen maar ineens bevroor alles en kreeg kon ik de nas niet meer benaderen.

Wat kan ik nu het beste doen? Nas maar gewoon uitzetten en starten zonder schijf 3?
Het is een DS920+ met een 4+4+6+6 schijf in SHR (volume 1). Schijf 3 (6TB) is beschadigd, heeft nog wel garantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4POX
  • Laatst online: 07-09 20:06

4POX

Everybody is wired

YouTube: Massive Flaw in Full Volume Encryption - Synology DSM 7.2 Beta

"Our developer team confirmed that as of now on the DSM 7.2 beta, that this is expected behavior"

Ik hoop het niet Synology.

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow771
4POX schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 18:14:
YouTube: Massive Flaw in Full Volume Encryption - Synology DSM 7.2 Beta

"Our developer team confirmed that as of now on the DSM 7.2 beta, that this is expected behavior"

Ik hoop het niet Synology.
Zo word de feature wel een beetje useless ja... Neem aan dat ze dit nog wel gaan fixen voordat het uit de Beta stage gaat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow771
Wachten... schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 10:50:

Ligt eraan hoe je je NAS benaderd. Gewoon de shares via SMB?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
  • Registratie: Januari 2008
  • Nu online
Shadow771 schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 18:22:
[...]

Ligt eraan hoe je je NAS benaderd. Gewoon de shares via SMB?
Die op afstand via syno drive, de andere (thuis) via smb inderdaad

Als je dit kunt lezen, dan werkt mij Signature!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
Binnetie schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 18:00:
Eergisteren tijdens het klussen maakte m'n pa sluiting en viel de nas uit. Deze startte niet vanzelf op (later ingesteld dat hij na stroomuitval automatisch weer opstart). Ik zag een melding dat hij moest scrubben en zag dat het percentage heel langzaam opliep.
Zojuist ineens een piep uit de meterkast. Schijf 3 'vastgelopen'. Ik wilde wat meer info lezen maar ineens bevroor alles en kreeg kon ik de nas niet meer benaderen.

Wat kan ik nu het beste doen? Nas maar gewoon uitzetten en starten zonder schijf 3?
Het is een DS920+ met een 4+4+6+6 schijf in SHR (volume 1). Schijf 3 (6TB) is beschadigd, heeft nog wel garantie.
Toch de nas maar uitgezet. Na het opstarten werd schijf 3 niet gedetecteerd. De nas draait nu wel gewoon.
Ik heb even een snelle SMART test gedaan via een USB docking op mijn laptop aangesloten en daar zag ik geen beschadigde secteren.
Wel zag ik deze in de SMART: SATA/PCIe CRC Error Count. Deze waarde staat op 2.
Wat ik lees is dat het een slechte SATA kabel kan zijn, maar die heeft de Synology niet, dus of een slechte connector. In Window zie ik de schijf onder schijfbeheer. Met diverse partities.
Ondertussen loopt er een extended schijf test, kijken of hier nog iets uitkomt.

Edit:
Toen ik even later in m'n nas keek zag ik deze melding van de overige 3 schijven (de andere ondergaat nog een extended SMART-test):
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/2yZzG2HX/schijven-vastgelopen.png

En dit vond ik nog in de logboeken. De onderste regel is van vorig jaar toen ik schijf 4 toevoegde om volume 1 te vergroten.
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/cLrNBDr7/schijf-io-errors2.png

Ik weet nu even niet zo goed wat ik moet doen. Als ik kijk naar het screenshot moet ik de schijven deactiveren, opnieuw opstarten en dan opnieuw plaatsen? Hoe werkt dit precies? Als ik de schijf deactiveer dan loopt de nas toch vast?

Iemand tips?

[ Voor 20% gewijzigd door Binnetie op 15-03-2023 20:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakMDS
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 31-08 18:44
Ik ben van plan op korte termijn mijn nas (een DS213j) te vervangen voor een DS423+.
Ik gebruik deze voor backups, wil er wat klein spul in docker op draaien - zoals een reverse proxy (nginx proxy manager). Daarnaast zou ik hem ook als storage voor mijn homelab Kubernetes clusters willen gebruiken.

Ik had het volgende in gedachte:
1 x DS423+
3 x 8TB HDD (ben er nog niet helemaal uit maar neig naar Ironwolf) in SHR
1 x Crucial MX500 1TB SSD.

De HDD's dienen vooral als foto opslag / backup storage.
De SSD zou als homelab storage icm de Talos Synology CSI driver werken.

De SSD storage moet vooral functioneel werken, maar als die kapot gaat kan er best een paar dagen later een andere SSD in en een backup terug. Niets ervan is erg kritiek.
De HDD's krijgen een extra backup op de oude nas beneden (waar een verse HDD in gaat).

Heeft iemand hier iets te zeggen over of het wel of geen goed idee is om met 3 x HDD en 1 x SSD te werken? Ik stel me voor dat er dan twee storage pools zijn. Eén met ~16TB bruikbare storage, en één met 1TB storage. Wellicht maak ik daar nog 2TB van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow771
TweakMDS schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 16:54:
Heeft iemand hier iets te zeggen over of het wel of geen goed idee is om met 3 x HDD en 1 x SSD te werken? Ik stel me voor dat er dan twee storage pools zijn. Eén met ~16TB bruikbare storage, en één met 1TB storage. Wellicht maak ik daar nog 2TB van.
Je gaf al aan dat de data op de volume van de SDD niet kritiek genoeg is om ook redundency te hebben. Dus dat kan prima. Neem aan dat je daar dus ook je docker containers gaat draaien (al is er geen disk redundency?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakMDS
Shadow771 schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 17:26:
[...]

Je gaf al aan dat de data op de volume van de SDD niet kritiek genoeg is om ook redundency te hebben. Dus dat kan prima. Neem aan dat je daar dus ook je docker containers gaat draaien (al is er geen disk redundency?)
Ik had er nog niet echt over nagedacht waar de docker containers zouden draaien, maar dan kan daar ook op ja. Belangrijk vond ik vooral dat de HDD's meer in rust kunnen komen, en niet voor elke storage IO op hoeven te spinnen. Daarnaast leek me de performance op een SSD ietsjes bruikbaarder, niet zozeer qua throughput, maar qua latency.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pepsiblik
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 11-08 10:54
rvlacc schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 18:31:
Mijn Synology DS415+ gaat het begeven met WD Red Schijven erin.
Welke DS kan ik nu aanschaffen om via HDD migratie over te gaan.
Zie door de vele modellen niet welke ik moet hebben.

Begrijp ook dat ik eerst DSM naar 7....moet upgraden alvoerens de HDD's over te zetten. Klopt dit?
De DS 423+ is net gereleased. Dat is logische opvolger in de line-up voor jou NAS.

Ja, eerst even upgraden en dan kun je de schijven gewoon overzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biomass
Binnetie schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 19:12:
[...]

Toch de nas maar uitgezet. Na het opstarten werd schijf 3 niet gedetecteerd. De nas draait nu wel gewoon.
Ik heb even een snelle SMART test gedaan via een USB docking op mijn laptop aangesloten en daar zag ik geen beschadigde secteren.
Wel zag ik deze in de SMART: SATA/PCIe CRC Error Count. Deze waarde staat op 2.
Wat ik lees is dat het een slechte SATA kabel kan zijn, maar die heeft de Synology niet, dus of een slechte connector. In Window zie ik de schijf onder schijfbeheer. Met diverse partities.
Ondertussen loopt er een extended schijf test, kijken of hier nog iets uitkomt.

Edit:
Toen ik even later in m'n nas keek zag ik deze melding van de overige 3 schijven (de andere ondergaat nog een extended SMART-test):
[Afbeelding]

En dit vond ik nog in de logboeken. De onderste regel is van vorig jaar toen ik schijf 4 toevoegde om volume 1 te vergroten.
[Afbeelding]

Ik weet nu even niet zo goed wat ik moet doen. Als ik kijk naar het screenshot moet ik de schijven deactiveren, opnieuw opstarten en dan opnieuw plaatsen? Hoe werkt dit precies? Als ik de schijf deactiveer dan loopt de nas toch vast?

Iemand tips?
Mmh, als je van een SHR-1 volume 1 schijf verwijderd om wat voor redenen dan ook, en vervolgens begeeft nog een schijf het, dan is het tijd voor restoren van backups en de portemonnee..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biomass
Het kan goed zijn dat als je je volume kunt herstellen als je (1 voor 1) schijf 3 en 4 vervangt.
Geen garantie dat je dan geen corrupte data synchroniseerd (want schijf 1 is mirror van schijf 2, en schijf 3 voor schijf 4). Als de SATA controllers beschadigd zijn door de kortsluiting kan je verwachten dat scrubben daarna nooit meer goed gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
biomass schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 19:52:
[...]

Mmh, als je van een SHR-1 volume 1 schijf verwijderd om wat voor redenen dan ook, en vervolgens begeeft nog een schijf het, dan is het tijd voor restoren van backups en de portemonnee..
Ik heb de schijven een extended smart test laten doen en allemaal zijn ze goed. Schijf 3 en 4 hebben die UDMA error. Ik vermoed dat de sata-poorten van de nas niet goed meer zijn. Heb een support ticket ingeschoten bij Synology.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatMich
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 31-08-2023
Ik wil graag een map op mijn Synology samen met iemand delen van buitenaf om er samen bestanden in te kunnen plaatsen.
Ik wil dat we allebei lees en schrijfrechten op die map hebben en dat de map permanent is.
Eigenlijk een cloudservice.
Nu kan ik een bestaande map delen met een link of QR code, maar dat gebruik ik om mensen een bestand bij mij op te kunnen halen en ze kunnen dus zelf geen bestand uploaden. (denk ik)
Ik kan ook een gedeelde nieuwe map maken in DSM maar dat is volgens mij “overkill”
Wat is nu de beste methode?
Ik kan hier via de help op Synology eerlijk gezegd niet iets heel duidelijks over vinden.
Mijn gevoel zegt dat dit een “eitje” hoort te zijn, maar mijn verstand hoort de klok alleen maar luiden en ziet geen klepel ;-)
Wie kan mij uit de brand helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirrukje
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 06-08 06:59
Goedemorgen, een snelle vraag. Recentelijk nieuwe NAS neer gezet met 5x 6 TB in een RAID 5 opstellen. Vervolgens gaat hij de opslagpool op de achtergrond optimaliseren en dat gaat uitermate traag. Nu heb ik de fout gemaakt om naast 3 x CMR ook 1 x een SMR schijf te plaatsen. Ik verwacht even dat dit de oorzaak is dat de optimalisatie zo langzaam gaat.

Nu weet ik even niet zo goed of ik de SMR schijf er gewoon uit kan halen terwijl hij nog bezig is met die optimalisatie, of dat het verstandig is even de optimalisatie af te wachten en dan pas de SMR schijf te vervangen. Heb gewoon een vervangende CMR schijf liggen namelijk. Optimalisatie zal nog zo'n 2-3 dagen in beslag nemen denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yrosma
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 01-08 09:22
TweakMDS schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 16:54:
Ik ben van plan op korte termijn mijn nas (een DS213j) te vervangen voor een DS423+.
Ik gebruik deze voor backups, wil er wat klein spul in docker op draaien - zoals een reverse proxy (nginx proxy manager). Daarnaast zou ik hem ook als storage voor mijn homelab Kubernetes clusters willen gebruiken.

Ik had het volgende in gedachte:
1 x DS423+
3 x 8TB HDD (ben er nog niet helemaal uit maar neig naar Ironwolf) in SHR
1 x Crucial MX500 1TB SSD.

De HDD's dienen vooral als foto opslag / backup storage.
De SSD zou als homelab storage icm de Talos Synology CSI driver werken.

De SSD storage moet vooral functioneel werken, maar als die kapot gaat kan er best een paar dagen later een andere SSD in en een backup terug. Niets ervan is erg kritiek.
De HDD's krijgen een extra backup op de oude nas beneden (waar een verse HDD in gaat).

Ik zie dat deze ook twee m2 slots heeft. Ook al zit het er nu (nog) niet in. Je kunt deze m2's ook gebruiken voor volumes en niet alleen als caching. Ik heb het toevallig laatst gedaan op een DS1821+. En heb ergens nog wel een omschrijving liggen hoe dat te doen. Nadeel is wel dat je 1 a 2 m2 moet kopen dus kosteplaatje gaat omhoog. Maar dan hou je wel je hdd slot vrij voor eventueel meer diskspace

Afgezien van dit hangt het vooral af van wat voor jou van belang is. Je idee gaat gewoon goed werken. Je hebt een backup voor je data en als het voor jou downtime van een paar dagen niet zo'n probleem is dan is er niks met je oplossing. Anders hangt er altijd een extra prijskaartje aan en de vraag is dan is het jou dat waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yrosma
MatMich schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 02:33:
Ik wil graag een map op mijn Synology samen met iemand delen van buitenaf om er samen bestanden in te kunnen plaatsen.
Ik wil dat we allebei lees en schrijfrechten op die map hebben en dat de map permanent is.
Eigenlijk een cloudservice.
Nu kan ik een bestaande map delen met een link of QR code, maar dat gebruik ik om mensen een bestand bij mij op te kunnen halen en ze kunnen dus zelf geen bestand uploaden. (denk ik)
Ik kan ook een gedeelde nieuwe map maken in DSM maar dat is volgens mij “overkill”
Wat is nu de beste methode?
Ik kan hier via de help op Synology eerlijk gezegd niet iets heel duidelijks over vinden.
Mijn gevoel zegt dat dit een “eitje” hoort te zijn, maar mijn verstand hoort de klok alleen maar luiden en ziet geen klepel ;-)
Wie kan mij uit de brand helpen?
Er zijn verschillende opties en hangt ook een beejte af van wat en hoe je het wilt hebben.
Simpele oplossing is gewoon via the synology filestation web interface. Heb gewoon een shared folder waar jullie beide een acount voor hebben met schrijf en lees rechten. Dan kunnen jullie beide via de web interface daar bestanden in zetten. Nadeel is dat alles via een webinterace gaat.

Andere oplossing zou kunnen zijn Synology Drive wat min of meer synologies versie is van Microsofts OneDrive or googles drive. Daarvoor moet je dan ook op je device (pc, mobiel) de Synology Drive app zetten.

Daarnaast zijn er nog andere opties die je op je nas kunt zetten via packages of docker zoals bijvoorbeeld syncthing. Waarmee je ook gewoon folders automatisch mee kunt laten syncen.
Naast syncthing zijn er nog meerdere die min of meer hetzelfde doen wat files betreft (en meer)

Het hangt dus een beejte af van wat je nu precies echt wilt / nodig hebt en hoeveel tijd je wilt stoppen in het uitzoeken/opzetten. Dan is er waarschijnlijk altijd wel een (of meerdere) oplossingen te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatMich
yrosma schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 08:08:
[...]

Er zijn verschillende opties en hangt ook een beejte af van wat en hoe je het wilt hebben.
Simpele oplossing is gewoon via the synology filestation web interface. Heb gewoon een shared folder waar jullie beide een acount voor hebben met schrijf en lees rechten. Dan kunnen jullie beide via de web interface daar bestanden in zetten. Nadeel is dat alles via een webinterace gaat.

Andere oplossing zou kunnen zijn Synology Drive wat min of meer synologies versie is van Microsofts OneDrive or googles drive. Daarvoor moet je dan ook op je device (pc, mobiel) de Synology Drive app zetten.

Daarnaast zijn er nog andere opties die je op je nas kunt zetten via packages of docker zoals bijvoorbeeld syncthing. Waarmee je ook gewoon folders automatisch mee kunt laten syncen.
Naast syncthing zijn er nog meerdere die min of meer hetzelfde doen wat files betreft (en meer)

Het hangt dus een beejte af van wat je nu precies echt wilt / nodig hebt en hoeveel tijd je wilt stoppen in het uitzoeken/opzetten. Dan is er waarschijnlijk altijd wel een (of meerdere) oplossingen te vinden.
Thx voor het “op de rails zetten” dit zijn een paar opties waarmee ik wel aan de slag kan.
Maar ik begrijp wel dat een nieuwe gedeelde map via instellingen (DSM) niet de geëigende manier is als ik jouw suggesties goed lees.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yrosma
MatMich schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 10:17:
[...]

Thx voor het “op de rails zetten” dit zijn een paar opties waarmee ik wel aan de slag kan.
Maar ik begrijp wel dat een nieuwe gedeelde map via instellingen (DSM) niet de geëigende manier is als ik jouw suggesties goed lees.
Hangt er af van wat je wilt. Het is de makkelijkste manier en als het goed genoeg is voor wat je wilt waarom zou je het niet zo gebruiken.

Het wordt anders als je iets meer nodig hebt. Ik heb bijvoorbeeld voor een paar folders syncthing opgezet met een vriend. Zo hebben we een paar mappen die min of meer direct gesynced worden. Bij ons loopt de sync tussen een nas bij hem en bij mij. Maar je zou ook de sync vanuit de nas en zijn PC kunnen hebben. Voor jezelf zou je nog kunnen kiezen of je direct naar de share van je nas gaat (alleen local) of dat je de files ook nog op je device wilt hebben.

Met Synology Drive kun je hetzelfde bereiken en is misschien iets makkelijker op te zetten maar ik heb persoonlijk een voorkeur voor docker images :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatMich
yrosma schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 11:01:
[...]

Hangt er af van wat je wilt. Het is de makkelijkste manier en als het goed genoeg is voor wat je wilt waarom zou je het niet zo gebruiken.

Het wordt anders als je iets meer nodig hebt. Ik heb bijvoorbeeld voor een paar folders syncthing opgezet met een vriend. Zo hebben we een paar mappen die min of meer direct gesynced worden. Bij ons loopt de sync tussen een nas bij hem en bij mij. Maar je zou ook de sync vanuit de nas en zijn PC kunnen hebben. Voor jezelf zou je nog kunnen kiezen of je direct naar de share van je nas gaat (alleen local) of dat je de files ook nog op je device wilt hebben.

Met Synology Drive kun je hetzelfde bereiken en is misschien iets makkelijker op te zetten maar ik heb persoonlijk een voorkeur voor docker images :)
Mijn vriend heeft geen nas en het zou voor hem denk ik het makkelijkst zijn als hij het bv via zijn (Windows)verkenner zou kunnen doen.
Bv. een netwerkmap op afstand over een internetverbinding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 05-09 11:07

Sharky

Skamn Dippy!

MatMich schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 11:20:
[...]

Mijn vriend heeft geen nas en het zou voor hem denk ik het makkelijkst zijn als hij het bv via zijn (Windows)verkenner zou kunnen doen.
Dat zou via webdav kunnen, maar ik weet niet of dit een manier is waar experts achter staan en hoe veilig het is.

This too shall pass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakMDS
yrosma schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 07:59:
[...]

Ik zie dat deze ook twee m2 slots heeft. Ook al zit het er nu (nog) niet in. Je kunt deze m2's ook gebruiken voor volumes en niet alleen als caching. Ik heb het toevallig laatst gedaan op een DS1821+. En heb ergens nog wel een omschrijving liggen hoe dat te doen. Nadeel is wel dat je 1 a 2 m2 moet kopen dus kosteplaatje gaat omhoog. Maar dan hou je wel je hdd slot vrij voor eventueel meer diskspace

Afgezien van dit hangt het vooral af van wat voor jou van belang is. Je idee gaat gewoon goed werken. Je hebt een backup voor je data en als het voor jou downtime van een paar dagen niet zo'n probleem is dan is er niks met je oplossing. Anders hangt er altijd een extra prijskaartje aan en de vraag is dan is het jou dat waard.
Ik heb hiernaar gezocht, en kwam op basis van documentatie en reviews tot de conclusie dat dit enkel werkt met Synology SSD's, en voor zover ik kon vinden ook alleen bij de DS723+ de m.2 SSD's als storage pool kunnen werken.
Als je een linkje hebt van hoe dit werkt (op een min of meer bruikbare manier), dan graag :)

Edit: lijkt dit te zijn, toch? https://www.reddit.com/r/...ble_poolvolume_to_use_as/

Een ssd met een heatsink (mits past) zou kunnen werken, de vraag is alleen of dit ook bij een DS versie-update nog blijft werken, maar zeker een bruikbare oplossing, ook voor de toekomst.

[ Voor 12% gewijzigd door TweakMDS op 17-03-2023 12:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shadow771
[...]

Sharky schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 11:35:
[...]

Dat zou via webdav kunnen, maar ik weet niet of dit een manier is waar experts achter staan en hoe veilig het is.
Via WebDav kan. Maar toch is het gebruik van VPN veiliger (waardoor je dus gewoon SMB kan gebruiken). Die vriend moet dan VPN'en naar de NAS. Of ze koppelen hun netwerken aan elkaar met een site-2-site VPN tunnel (hebben beiden een router oid nodig die een common protocol zoals IPsec ondersteunen).

[ Voor 14% gewijzigd door Shadow771 op 17-03-2023 12:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:10
TweakMDS schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 12:54:
[...]

Ik heb hiernaar gezocht, en kwam op basis van documentatie en reviews tot de conclusie dat dit enkel werkt met Synology SSD's, en voor zover ik kon vinden ook alleen bij de DS723+ de m.2 SSD's als storage pool kunnen werken.
Als je een linkje hebt van hoe dit werkt (op een min of meer bruikbare manier), dan graag :)

Edit: lijkt dit te zijn, toch? https://www.reddit.com/r/...ble_poolvolume_to_use_as/

Een ssd met een heatsink (mits past) zou kunnen werken, de vraag is alleen of dit ook bij een DS versie-update nog blijft werken, maar zeker een bruikbare oplossing, ook voor de toekomst.
Inmiddels uitgebreid:
Series
Models
23-series
DS923+, DS723+. en nu ook de DS423+ dus ze lopen zelf achter..
22-series1
DS1522+
21-series1
DS1821+, DS1621xs+, DS1621+
https://kb.synology.com/e...port_M_2_SSD_storage_pool

Ik teken nergens meer voor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yrosma
[...]

Dat is inderdaad dat verhaal ja.
Ik heb het op een DS1821+ draaien en eigenlijk alleen maar voor docker images / data. Migrate hebben we ook al gedaan en dat werkte. Of het misschien omvalt na een update zou kunnen. Nog niet meegemaakt maar zou ook geen ramp zijn voor mij aangezien ook daar een backup van loopt.

Heatsink is inderdaad wel aan te bevelen want zo werden ze wel aardig heet. Wij hadden voor een paar euro wat van die simpele heatsink plakkers gekocht en die maakte al meer dan genoeg verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fenrir
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

fenrir

——-

[...]

Ik heb het een tijdje op een DS720 gebruikt, werkte prima. Nu zitten een van de m.2's in een Odroid en draai ik daar docker ipv op de Synology.

Van klussen krijg je grijze haren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yrosma
[...]

Het kan ook allemaal via jou nas gaan.
Syncthing op jouw nas. Hij installeerd syncthing op zijn pc/laptop. Jij kunt eventueel rechtstreeks bij je nas lokaal maar als jij er ook buiten je eigen netwerk bij zou willen kun je ook syncthing op je eigen pc/laptop zetten.
Je kunt dan folders (die je van te voren bepaald hebt) makkelijk delen tussen verschillende syncdevices waaronder jullie pc/laptops maar ook zelfs telefoon/tablets.

Maar dit is een van de meerdere oplossing die mogelijk zijn.
Synology Drive zal eigenlijk niet heel anders werken dus ook daar kun je naar kijken.

Opties als webdav is ook een mogelijkheid, al heb ik daar zelf geen ervaring mee.

Maar nogmaals als het puur alleen is om af en toe ergens files te hebben staan waar jullie beide bijkunnnen dan is via een shared folder en filestation waarschijnlijk al genoeg.
Alleen zul je dan als je iets met de file wilt deze moeten downloaden, file aanpassen en weer uploaden. Dat maakt het geheel wat omslachtiger als je dat veel moet doen. Dan is iets als syncthing, Synology Drive, webdav, nextcloud een betere oplossing.

Als versie beheer ook nog van belang is dan kun je dit ook nog meenemen in je keuze. Het hangt dus af van wat je precies wilt doen :)
Er zijn genoeg opties

Maar je mag me ook wel PM sturen als je het een keer wilt doorspreken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Neus
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07-09 12:49

Neus

www.zenaconsult.com

Heb onlangs mijn Synology met DSM 7 gekoppeld aan Google Workspace voor LDAP authenticatie. Werkt uitstekend. Kan zonder geneuzel via AFP de netwerk mappen via mijn Google login & wachtwoord benaderen.

Alleen geeft SMB geneuzel: kan niet inloggen op dezelfde shares; niet in Windows of vanaf een Mac. SMB1 staat liever uit, hetzelfde geldt voor NTLMv1. Maar hoe dan wel? Iemand een gouden tip?

Very funny, Scotty... Now beam down my clothes !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatMich
yrosma schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 13:42:
[...]

Het kan ook allemaal via jou nas gaan.
Syncthing op jouw nas. Hij installeerd syncthing op zijn pc/laptop. Jij kunt eventueel rechtstreeks bij je nas lokaal maar als jij er ook buiten je eigen netwerk bij zou willen kun je ook syncthing op je eigen pc/laptop zetten.
Je kunt dan folders (die je van te voren bepaald hebt) makkelijk delen tussen verschillende syncdevices waaronder jullie pc/laptops maar ook zelfs telefoon/tablets.

Maar dit is een van de meerdere oplossing die mogelijk zijn.
Synology Drive zal eigenlijk niet heel anders werken dus ook daar kun je naar kijken.

Opties als webdav is ook een mogelijkheid, al heb ik daar zelf geen ervaring mee.

Maar nogmaals als het puur alleen is om af en toe ergens files te hebben staan waar jullie beide bijkunnnen dan is via een shared folder en filestation waarschijnlijk al genoeg.
Alleen zul je dan als je iets met de file wilt deze moeten downloaden, file aanpassen en weer uploaden. Dat maakt het geheel wat omslachtiger als je dat veel moet doen. Dan is iets als syncthing, Synology Drive, webdav, nextcloud een betere oplossing.

Als versie beheer ook nog van belang is dan kun je dit ook nog meenemen in je keuze. Het hangt dus af van wat je precies wilt doen :)
Er zijn genoeg opties

Maar je mag me ook wel PM sturen als je het een keer wilt doorspreken.
Top, ik ga even goed lezen wat je schrijft en dan wat zaken proberen.
Ik laat het weten.
Hartstikke bedankt alvast. (geldt overigens voor iedereen die helpt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
biomass schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 19:52:
[...]

Synology support geeft aan dat er de storage pool niet meer kunnen mounten. Ze bieden aan om een backup te maken, maar dan moet ik een externe 12TB schijf hebben.
Lastige is dat wanneer ik alles weer in de benen heb, ik met een stapel schijven zit waar ik geen mooie SHR pool van kan maken.

Ik heb nu 4+4+6+6, dit zat al voor 80% vol.
Volgens mij kan ik niet uitbreiden met 12TB als ik na de backup weer een SHR volume wil maken met alle schijven die ik nu heb: 4+4+6+6. Als ik start met 6+6+4 en daar na terugkopieren van de data dan de 12TB aan toevoeg. Ik heb nog een backup nas bij mijn ouders waar ik nog schijven naar toe kan doen.

Weet iemand een strategie qua hergebruiken van schijven in combinatie met de 12TB?

Backup terugzetten kan ook maar dan ben ik wel mijn media collectie kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biomass
Binnetie schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 15:54:
[...]

Synology support geeft aan dat er de storage pool niet meer kunnen mounten. Ze bieden aan om een backup te maken, maar dan moet ik een externe 12TB schijf hebben.
Lastige is dat wanneer ik alles weer in de benen heb, ik met een stapel schijven zit waar ik geen mooie SHR pool van kan maken.

Ik heb nu 4+4+6+6, dit zat al voor 80% vol.
Volgens mij kan ik niet uitbreiden met 12TB als ik na de backup weer een SHR volume wil maken met alle schijven die ik nu heb: 4+4+6+6. Als ik start met 6+6+4 en daar na terugkopieren van de data dan de 12TB aan toevoeg. Ik heb nog een backup nas bij mijn ouders waar ik nog schijven naar toe kan doen.

Weet iemand een strategie qua hergebruiken van schijven in combinatie met de 12TB?

Backup terugzetten kan ook maar dan ben ik wel mijn media collectie kwijt.
Bite the bullet en koop gewoon vier schijven van dezelfde grootte en een externe schijf van 12TB? Met 4x8TB in SHR-2 heb je 2TB meer dan de 14TB in SHR-1 de je nu hebt? Die externe schijf zou je nog kunnen shucken https://tweakers.net/revi...lag-met-een-12tb-hdd.html En die andere schijven leg je apart voor een DX517? Met schijven van dezelfde grootte maakt het niet zoveel welke er kapot gaan, alleen maar hoeveel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Binnetie
biomass schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 16:57:
[...]

Bite the bullet en koop gewoon vier schijven van dezelfde grootte en een externe schijf van 12TB? Met 4x8TB in SHR-2 heb je 2TB meer dan de 14TB in SHR-1 de je nu hebt? Die externe schijf zou je nog kunnen shucken https://tweakers.net/revi...lag-met-een-12tb-hdd.html En die andere schijven leg je apart voor een DX517? Met schijven van dezelfde grootte maakt het niet zoveel welke er kapot gaan, alleen maar hoeveel.
Het is domme pech dat de voel bij mij corrupt raakt. Ik vind het nogal een aanschaf om 4x 8TB te kopen en dan ook nog een losse 12TB. Op dit moment heb ik iets meer dan 10TB in gebruik. Zo snel groeit mijn data niet. Het bestaat voor 95% uit mediabestanden die ik de moeite waard vind om te bewaren.
Als ik overstap naar 4x6TB dan ben ik wel even zoet.

Ik heb gevraagd of de backup gemaakt kan worden op 2x 6TB. Dan gaan de 2x 4TB naar de backup nas en ga ik in de DS920+ 4x 6TB gebruiken.

- Backup naar 2x 6TB
- Nieuwe SHR-1 aanmaken met op huidige schijven (4+4+6+6).
- 1x 4TB eruit en omwisselen voor 1 van de 2 nieuwe 6TB schijven
- andere 4TB eruit en omwisselen voor een nieuwe 6TB exemplaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biomass
Binnetie schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 18:45:
[...]
- Backup naar 2x 6TB
- Nieuwe SHR-1 aanmaken met op huidige schijven (4+4+6+6).
- 1x 4TB eruit en omwisselen voor 1 van de 2 nieuwe 6TB schijven
- andere 4TB eruit en omwisselen voor een nieuwe 6TB exemplaar.
Nadat je een nieuwe SHR-1 maakt, vul je hem dan wel met je backup? Anders heb je nog meer schijven nodig om echt een backup te hebben ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
biomass schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 20:03:
[...]

Nadat je een nieuwe SHR-1 maakt, vul je hem dan wel met je backup? Anders heb je nog meer schijven nodig om echt een backup te hebben ;)
Ja toch? Wanneer ik de backup naar 2 nieuwe 6TB schijven heb gemaakt en een nieuwe SHR-1 met de bestaande 4+4+6+6TB schijven heb gemaakt kopieer ik de data terug en vervangen dan de 4TB voor 6TB schijven. Van mijn persoonlijke data heb ik een backup bij mijn ouders. Maar ga toch gelijk maar van de mogelijkheid gebruik maken om de ruimte wat te vergroten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatMich
MatMich schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 14:58:
[...]

Top, ik ga even goed lezen wat je schrijft en dan wat zaken proberen.
Ik laat het weten.
Hartstikke bedankt alvast. (geldt overigens voor iedereen die helpt)
Helaas ik gooi de handdoek in de ring.
Dit is mij te ingewikkeld.
Te veel opties en eigenlijk geen enkele duidelijk en straightforward.
Ik hoopte dat het zoiets zou worden als "delen"
links klikken optie kiezen link opsturen klaar.
Alleen is dat alleen voor downloads aan de andere kant.
De help van Synology is absolute overkill, waarom makkelijk uitleggen als het ook moeilijk kan. ;-) nergens iets over wat de "andere kant" zonder nas moet doen.
Althans ongeveer net zo moeilijk te vinden als alles in die helpfiles.
Gewoon een mapje voor mij en mijn vriend om wat te up en downloaden onderling (Ableton-files)
Maar nee hoor weer een eindeloze tsunamie aan settings admins, beveiliging, encryptie etc.
Het lijkt het migrantenbeleid van onze regering wel.
Helemaal niets komt binnen omdat er heel misschien iets ongewenst tussen zit.
Dank jullie wel voor je geduld en hulp maar dit gaat mij boven de pet. _/-\o_

[ Voor 5% gewijzigd door MatMich op 18-03-2023 03:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@MatMich
Waarom gebruik voor zo iets simpels niet gewoon wat Cloud storage zoals OneDrive of Google drive.
Als het om gewoon wat bestanden delen gaat heb je waarschijnlijk meer dan voldoende aan de gratis versies.

Als je zelf zoiets wilt opzetten loop je tegen allerlei security issues aan waardoor het gecompliceerder wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatMich
Ben(V) schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 09:17:
@MatMich
Waarom gebruik voor zo iets simpels niet gewoon wat Cloud storage zoals OneDrive of Google drive.
Als het om gewoon wat bestanden delen gaat heb je waarschijnlijk meer dan voldoende aan de gratis versies.

Als je zelf zoiets wilt opzetten loop je tegen allerlei security issues aan waardoor het gecompliceerder wordt.
Ik denk inderdaad dat dat de beste oplossing is.
Het leek me alleen een beetje zonde omdat ik die nas natuurlijk wel heb.
Maar zoals gezegd ik ga maar naar een andere oplossing zoeken.
Thx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
Binnetie schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 20:18:
[...]

Ja toch? Wanneer ik de backup naar 2 nieuwe 6TB schijven heb gemaakt en een nieuwe SHR-1 met de bestaande 4+4+6+6TB schijven heb gemaakt kopieer ik de data terug en vervangen dan de 4TB voor 6TB schijven. Van mijn persoonlijke data heb ik een backup bij mijn ouders. Maar ga toch gelijk maar van de mogelijkheid gebruik maken om de ruimte wat te vergroten.
Ik zit net te kijken naar 2 nieuwe 6TB schijven.
Nu heb ik zelf de WD60EFZX, deze hebben 128MB cache.
De WD60EFPX hebben 256MB cache en zijn iets goedkoper en iets zuiniger: https://tweakers.net/pricewatch/compare/1657254;1878238/

Kunnen deze door elkaar gebruikt worden in SHR?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ja hoor geen enkel probleem

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• glnk
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 00:03
Binnetie schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 11:55:
[...]

Ik zit net te kijken naar 2 nieuwe 6TB schijven.
Nu heb ik zelf de WD60EFZX, deze hebben 128MB cache.
De WD60EFPX hebben 256MB cache en zijn iets goedkoper en iets zuiniger: https://tweakers.net/pricewatch/compare/1657254;1878238/

Kunnen deze door elkaar gebruikt worden in SHR?
Disks met verschillende sectorgroottes 4Kn en 512e moet je niet willen mixen. Wordt ook afgeraden op de Synology site: "Always use and manage 4K native (4Kn) hard drives separately."

[ Voor 4% gewijzigd door glnk op 18-03-2023 14:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
glnk schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 14:48:
[...]

Disks met verschillende sectorgroottes 4Kn en 512e moet je niet willen mixen. Wordt ook afgeraden op de Synology site: "Always use and manage 4K native (4Kn) hard drives separately."
Heel erg bedankt. Top! Dat had ik nog niet gezien. Alleen verschil in RPM en cache.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
De schijven zijn inmiddels binnen.
Ik heb eens ingelogd op de nas om te kijken, Synology heeft nog weekend.

Ben wel benieuwd wat zij nog kunnen backuppen. Want ik zie dit:

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/6pqMQDGx/hdds.png

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/0y4cKcpM/Opslagpool.png

De derde schijf waar de problemen mee begonnen (overigens is de schijf na de extended smart test in orde bevonden), is niet geinitaliseerd.

Als ik File Station open dan zijn er geen gedeelde mappen/shares beschikbaar. Ik vraag me af hoe Synology dan nog kan proberen te recoveren. Iemand die dat weet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalimRMAF
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 29-08 01:51

SalimRMAF

SpaceX - 4K

Wil graag een upgrade voor mijn trage DS118.

Kijk een tijdje naar de DS723+, maar ik word er niet wijzer van. Ik wil eigenlijk:

-6 x 4K Cam=streams op 1 2TB 2,5" SSD
-4TB HDD voor dataopslag
-2GB RAM laat ik erin
-NVME: in hoeverre is de M.2 2280 echt een plus? Met deze opstelling moet de NAS snel genoeg zijn lijkt me?

Gulfstream G650

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biomass
@SalimRMAF Als je echt backups hebt van je data buiten de DS723+, prima. Als je de 2 slots van de NAS gebruikt voor twee verschillende doelen, ben je ook snel je data kwijt als de HDD het begeeft.
Anders koop je twee HDDs en een M2 SSD, dan kun je de camerabeelden kwijt op de SSD.

Voor Technische support in de toekomst blijf je het best bij de hardware op de supported hardware lijsten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biomass
@Binnetie Ik neem aan dat ze gaan proberen schijf 1, 2 en 4 weer te forceren tot een actieve storagepool.
Afhankelijk van de schade op schijf 4 zul je meer of minder datacorruptie zien als dat lukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
biomass schreef op maandag 20 maart 2023 @ 08:24:
@Binnetie Ik neem aan dat ze gaan proberen schijf 1, 2 en 4 weer te forceren tot een actieve storagepool.
Afhankelijk van de schade op schijf 4 zul je meer of minder datacorruptie zien als dat lukt.
Het vreemde is dat schijf 3 problemen gaf. Tenminste die was als eerste vastgelopen. Schijf zou gewoon moeten werken.

Weet je ook hoe ze dat forceren? Doen ze dat in DSM zelf of via SSH met commandos?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biomass
Schijf 3 is misschien ook uit het array gegooid doordat data van nummer 4 conflicteerde met nummer 3.
Beide schijven hadden fouten
Die disk management functies zitten niet in de DSM GUI nee ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalimRMAF
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 29-08 01:51

SalimRMAF

SpaceX - 4K

biomass schreef op maandag 20 maart 2023 @ 08:22:
@SalimRMAF Als je echt backups hebt van je data buiten de DS723+, prima. Als je de 2 slots van de NAS gebruikt voor twee verschillende doelen, ben je ook snel je data kwijt als de HDD het begeeft.
Anders koop je twee HDDs en een M2 SSD, dan kun je de camerabeelden kwijt op de SSD.

Voor Technische support in de toekomst blijf je het best bij de hardware op de supported hardware lijsten.
Ivm zuinigheid zou ik het OS graag willen laten draaien op een Sata SSD:

"The DSM operating system cannot be installed on M.2 SSDs. For DSM installation to be successful, your Synology NAS must contain at least one drive that is not an M.2 SSD."

HDD 1: Backupdata / videos
SSD 2: OS
M2 SSD: IP CAMS

Ik twijfel alleen of ik Synology M2 SSD's ga nemen, de prijs ligt soms wel tot 3X hoger dan Samsungs... :'(

[ Voor 20% gewijzigd door SalimRMAF op 20-03-2023 14:29 ]

Gulfstream G650

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biomass
De DSM software wordt op alle schijven in de 3.5" bays geinstalleerd, dus ook op de SSD die je voor camerabeelden wilt gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatMich
Ben(V) schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 09:17:
@MatMich

Toch weer aan het proberen.
Kan het niet uitstaan dat het niet lukt 😉
Webdav snap ik helemaal niets van ook al begrijp ik dat dat zou moeten kunnen.
Quickconnect en dan machtigen via eigenschappen lukt ook niet.
Gedeelde map kan blijkbaar ook niet, althans ik kom er geen stap verder mee.
Dus nu heb ik nog Syncthing maar dat moet ik via Github downloaden en is dus geen door Synology geleverde applicatie.
Synology Drive schijnt ook een mogelijkheid te zijn, of synology Cloud?
Ik heb veel gezocht op de help van Synology zelf maar kan eigenlijk nooit specifiek vinden wat ik zoek, laat staan een handig stappenplan.
Ik doe steeds een uurtje proberen totdat de stoom weer uit mijn oren komt vanwege het feit dat zo een simple vraag zo moeilijk oor mij is.
Het is echt jammer dat Quickconnect niet gewoon een optie heeft dat de andere kant ook kan uploaden.
De Synology is heel erg overzichtelijk en begrijpelijk zolang het binnen je eigen netwerk blijft, maar op het moment dat je naar buiten moet is het echt een crime.
Ik ga ervan uit dat dat te maken heeft met privacy en beveiliging.
Ik moet natuurlijk ook wel toegeven dat ik een amateur, weliswaar met de nodige ervaring in de jaren, maar toch echt een amateur ben.
Uiteindelijk mijn vraag, sorry voor de breedsprakigheid, maar is er niet ergens een goed en duidelijk stappenplan wat ik kan gebruiken om deze configuratie op mijn Synology uit te voeren?
Oh ja, DS216J

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GHE
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 25-08 14:28

GHE

Vorige week ben ik overgestapt van een oude J-series model naar een DS220+.
Daarmee heb ik ook de overstap kunnen maken naar het BTRFS file system en de mogelijkheid om snapshots te maken.

Waar ik voorheen gebruik maakte van de recycle bin, kan ik nu dus ook gebruik maken van snapshots. Nu kan ik geen duidelijk antwoord vinden op de vraag of het raadzaam is om naast snapshots ook nog de recycle bin in te schakelen.

Maakt snapshots de recycle bin overbodig of biedt de recycle bin nog voordelen ten opzichte van snapshots (dus is beide inschakelen aan te raden of juist niet)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:33

JdM

Humbled

MatMich schreef op maandag 20 maart 2023 @ 18:06:
[...]

Toch weer aan het proberen.
[....]
Oh ja, DS216J
Ik weet niet goed wat je wil (want dan moet ik het halve topic door denk ik), maar delen van bestanden kan via filestation> delen (desnoods met wachtwoord) en uploaden kan via filestation (desnoods ook met wachtwoord) > bestandsaanvraag maken.
In combinatie met quickconnect heb je geen lastige instellingen of portforwardings nodig en kun je easy bestanden up/downloaden.

[ Voor 6% gewijzigd door JdM op 20-03-2023 19:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatMich
JdM schreef op maandag 20 maart 2023 @ 19:17:
[...]

Ik weet niet goed wat je wil (want dan moet ik het halve topic door denk ik), maar delen van bestanden kan via filestation> delen (desnoods met wachtwoord) en uploaden kan via filestation (desnoods ook met wachtwoord) > bestandsaanvraag maken.
In combinatie met quickconnect heb je geen lastige instellingen of portforwardings nodig en kun je easy bestanden up/downloaden.
Volgens mij zeg ik wat ik wil, maar even ter info omdat de oorspronkelijke vraag inderdaad al weer een paar pagina's terug is, maar ik wilde mijzelf niet quoten, ik wil een map delen met iemand buiten mijn lokale netwerk, up en download.
Verder geef ik toch aan dat het mij als amateur niet lukt.
Dus de snelle opmerking over "filestation" zegt mij weinig.
Voorzover ik weet kan de ontvangende partij met quickconnect toch echt niet uploaden en is het een eenmalige link dus geen bestendige situatie.
Maar wellicht blijft de link altijd geldig.
Moet je hem alleen niet kwijtraken natuurlijk, maar dan kun je weer een nieuwe sturen.
En voorzover ik heb kunnen zien is ook "bestandsaanvraag" hierbij een eenmalige actie.
Ik zou het prettiger vinden om van jou een "stappenplan" te ontvangen ipv de suggestie dat het allemaal een "eitje" is want dat is het voor mij niet.

[ Voor 6% gewijzigd door MatMich op 20-03-2023 23:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yrosma
MatMich schreef op maandag 20 maart 2023 @ 23:54:
[...]

Volgens mij zeg ik wat ik wil, maar even ter info omdat de oorspronkelijke vraag inderdaad al weer een paar pagina's terug is, maar ik wilde mijzelf niet quoten, ik wil een map delen met iemand buiten mijn lokale netwerk, up en download.
Voorzover ik weet kan de ontvangende partij met quickconnect toch echt niet uploaden en is het een eenmalige link dus geen bestendige situatie.
Moet je hem alleen niet kwijtraken natuurlijk, maar dan kun je weer een nieuwe sturen.
En voorzover ik heb kunnen zien is ook "bestandsaanvraag" hierbij een eenmalige actie.
Ik zou het prettiger vinden om van jou een "stappenplan" te ontvangen ipv de suggestie dat het allemaal een "eitje" is want dat is het voor mij niet.
- shared map aan maken in synology
- gebruikers aanmaken die toegang hebben tot deze map.
- dit kun je al lokaal testen voor beide gebruikers.

Om het voor buiten toegankelijk te maken:
- ddns instellen in je synology zodat je een external naam hebt. bijvoorbeeld matmtich.synology.me
- dan bij securty / cerificate een letsencrypt certifacte voor je nas maken met de bovenstaande naam (en wildcard)
- poort 443 open zeten in je router en laten verwijzen naar je local nas IP. Daarvoor is het handig als je nas een vaste IP heeft. Deze kun je vast instellen in je NAS maar netter is het om het via het macaddress te laten lopen zodat je in je router insteld dat je nas met bepaalde macadres altijd hetzelfde IP address insteld.
- dan een reverse proxy instellen op je synology nas die verwijst naar je nas

dit is denk ik min of meer je high level stappen plan om in ieder geval filesharing te kunnen te doen via je nas via file station

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StormRider
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 08:04
Wellicht kan iemand een snel antwoord geven. De support op mijn DS214 is verlopen en er worden geen nieuwe DSM versies meer uitgebracht. Is het nog wel veilig om bijvoorbeeld OpenVPN te blijven gebruiken?

Worden de apps (packages) wel geupdate?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:33

JdM

Humbled

MatMich schreef op maandag 20 maart 2023 @ 23:54:
[...]

Ik doe dit ook voor de lol, dus je houding waarmee je aangeeft zelf weinig onderzoek te doen (gebruik de knowledge base van synology eens bijvoorbeeld: https://kb.synology.com/nl-nl/DSM ) en daarnaast een stappenplan te verwachten waarin je helemaal wordt begeleid gaat mij iets te ver. Hopelijk kom je er met de inmiddels gegeven tips op termijn wel uit (y)

[ Voor 47% gewijzigd door JdM op 21-03-2023 10:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow771
StormRider schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 09:59:
Wellicht kan iemand een snel antwoord geven. De support op mijn DS214 is verlopen en er worden geen nieuwe DSM versies meer uitgebracht. Is het nog wel veilig om bijvoorbeeld OpenVPN te blijven gebruiken?
De OpenVPN onder kap van de Synology VPN Server word op gegeven moment ook niet meer ge-update door hieronder.
Zodra ze de support op een DSM versie gaan stoppen, dan kan ik me voorstellen dat ze ook geen moeite meer doen om toekomstige updates op packages compatible te houden voor EOL DSM versies.. Denk dat je even specifiek moet opzoeken hoelang nog security patches gaan uitbrengen.

[ Voor 5% gewijzigd door Shadow771 op 21-03-2023 12:10 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Shadow771
GHE schreef op maandag 20 maart 2023 @ 19:08:
Vorige week ben ik overgestapt van een oude J-series model naar een DS220+.
Daarmee heb ik ook de overstap kunnen maken naar het BTRFS file system en de mogelijkheid om snapshots te maken.

Waar ik voorheen gebruik maakte van de recycle bin, kan ik nu dus ook gebruik maken van snapshots. Nu kan ik geen duidelijk antwoord vinden op de vraag of het raadzaam is om naast snapshots ook nog de recycle bin in te schakelen.

Maakt snapshots de recycle bin overbodig of biedt de recycle bin nog voordelen ten opzichte van snapshots (dus is beide inschakelen aan te raden of juist niet)?
Heeft wat mij betreft met use-case te maken. Een voorbeeld:

Een snapshot beschermt je niet met het voglende: Iemand maakt tussen de 2 snapshot schedules een file aan en verwijderd het per ongeluk weer. Als de recyclebin niet aanstond, dan is recoveren een uitdaging....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatMich
yrosma schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 07:09:
[...]

- ddns instellen in je synology zodat je een external naam hebt. bijvoorbeeld matmtich.synology.me
- dan bij securty / cerificate een letsencrypt certifacte voor je nas maken met de bovenstaande naam (en wildcard)
- poort 443 open zeten in je router en laten verwijzen naar je local nas IP. Daarvoor is het handig als je nas een vaste IP heeft. Deze kun je vast instellen in je NAS maar netter is het om het via het macaddress te laten lopen zodat je in je router insteld dat je nas met bepaalde macadres altijd hetzelfde IP address insteld.

dit is denk ik min of meer je high level stappen plan om in ieder geval filesharing te kunnen te doen via je nas via file station
Wat aardig dit van je.
Ik ga het proberen.
Gezien mijn expertise denk dat ik hier wel even mee bezig ben ;)
Thx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatMich
JdM schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 10:11:
[...]

Ik doe dit ook voor de lol, dus je houding waarmee je aangeeft zelf weinig onderzoek te doen (gebruik de knowledge base van synology eens bijvoorbeeld: https://kb.synology.com/nl-nl/DSM ) en daarnaast een stappenplan te verwachten waarin je helemaal wordt begeleid gaat mij iets te ver. Hopelijk kom je er met de inmiddels gegeven tips op termijn wel uit (y)
Je hebt helemaal gelijk ik ben iets te lui ;) maar de knowledgebase kan ik wel vinden.
Probleem is meer dat ik met de zoekterm gedeelde map niet echt een duidelijk antwoord vindt wat ik begrijp.

[ Voor 13% gewijzigd door MatMich op 21-03-2023 11:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shadow771
[...]

Ik snap dat dit is om @MatMich te helpen, maar mijn security alarm bellen gaan toch flink van rinkelen als ik dit zo lees.

Als je iets op het Internet wilt exposen, moet je ook wel aan veiligheid denken..
Wmb 1 van de veiligste opties: Externe mensen VPN'en naar je NAS. Zet op die VPN subnet explicit en strenge firewalls dat die VPN gebruikers alleen je NAS mogen bereiken op port 445 (ook port 80/443 als ze perse ook in FileStation/Drive moet kunnen komen) . (Zo hoef je dan niet persee de VPN subnet als route handmatig te definiëren in je router)

Andere poorten opengooien op je netwerk vind ik eng als je het niet goed dichttimmerd met bijv geoblocking en een Threat/Intrusion Prevention systeem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

De laatste DSM versie (7.1.1) is nog gewoon beschikbaar voor de DS214 en dus ook de laatste VPN server.
Wel kan het zijn dat Synology voor oudere modellen niet meer meld dat er een nieuwe DSM versie beschikbaar is , maar je kunt ze dan nog wel zelf downloaden en installeren.
Zie:
https://www.synology.com/.../DS214?version=7.1#system

En zelfs als Synology geen nieuw DSM versies voor een bepaalt type uitbrengt leveren ze nog steeds een aantal jaren de security patches voor die modellen.

[ Voor 16% gewijzigd door Ben(V) op 21-03-2023 15:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

[...]

Ik gebruik al jaren een Synology en als ik hem van buitenaf wil gebruiken, doe ik dat gewoon via QuickConnect.to

Wat is het verschil met jouw methode? Ziet er allemaal een stuk ingewikkelder uit.

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GA!S
  • Niet online

GA!S

295 g/km

Onlangs heb ik twee Synologys gekregen, een DS415+ en een DS211. De DS415 was helemaal dood en heb ik gerepareerd met deze fix. Ding draait weer als een zonnetje en heeft inmiddels mijn ouwe Linux server met 4 data-disks helemaal vervangen.

De DS211 deed het nog prima, maar was vooral een oud beestje. Gisteren een nieuwe Ironwolf 4 TB (ST4000VN006) ingezet en DSM 6.2.4-25556 geïnstalleerd. Wat me opviel is dat de DS211 echt een stuk trager is dan verwacht. Met het overpompen van wat testbestanden (windows ISO's van ca. 4 GB) haal ik 30MB/s lezen en 50MB/s schrijven. Als ik de ouwe reviews lees dan zou het dubbele haalbaar moeten zijn. Mijn DS415+ haalt met dezelfde schijven 100MB/s.

Configuratie: schone installatie DSM 6.2.4. Alle apps die ik kon verwijderen heb ik verwijderd. Er draaien geen services behalve Samba. CPU load zit hoog, maar zeker niet op 100%.

Ik heb het probleem al weten terug te brengen tot de DS211 zelf. Had deze link nog gevonden en als ik via SSH het volgende commando geef dan kom ik op ca. 38MB/s uit.

echo 3 > /proc/sys/vm/drop_caches; time dd if=/dev/sda1 of=/dev/null bs=1M count=1K

Het lijkt mij dus echt aan de interactie schijf en controller te liggen. Zie ik iets over het hoofd of is dit gewoon het maximale van dit ouwe beestje. Ik vind het zo vreemd dat de testen uit 2012 met een generatie oudere HD's lees- en schrijfsnelheden van ca. 100MB/s weten te halen. Hoe dan?

de betaler vervuilt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reinier68
  • Registratie: Februari 2007
  • Nu online
GA!S schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 12:28:
Onlangs heb ik twee Synologys gekregen, een DS415+ en een DS211. De DS415 was helemaal dood en heb ik gerepareerd met deze fix. Ding draait weer als een zonnetje en heeft inmiddels mijn ouwe Linux server met 4 data-disks helemaal vervangen.

De DS211 deed het nog prima, maar was vooral een oud beestje. Gisteren een nieuwe Ironwolf 4 TB (ST4000VN006) ingezet en DSM 6.2.4-25556 geïnstalleerd. Wat me opviel is dat de DS211 echt een stuk trager is dan verwacht. Met het overpompen van wat testbestanden (windows ISO's van ca. 4 GB) haal ik 30MB/s lezen en 50MB/s schrijven. Als ik de ouwe reviews lees dan zou het dubbele haalbaar moeten zijn. Mijn DS415+ haalt met dezelfde schijven 100MB/s.

Configuratie: schone installatie DSM 6.2.4. Alle apps die ik kon verwijderen heb ik verwijderd. Er draaien geen services behalve Samba. CPU load zit hoog, maar zeker niet op 100%.

Ik heb het probleem al weten terug te brengen tot de DS211 zelf. Had deze link nog gevonden en als ik via SSH het volgende commando geef dan kom ik op ca. 38MB/s uit.

echo 3 > /proc/sys/vm/drop_caches; time dd if=/dev/sda1 of=/dev/null bs=1M count=1K

Het lijkt mij dus echt aan de interactie schijf en controller te liggen. Zie ik iets over het hoofd of is dit gewoon het maximale van dit ouwe beestje. Ik vind het zo vreemd dat de testen uit 2012 met een generatie oudere HD's lees- en schrijfsnelheden van ca. 100MB/s weten te halen. Hoe dan?
Alle C serie Atoms hebben dat issue. Maar mooi dat het zo is opgelost, een 415+ is nog een prima NAS.

Synology geeft zelf aan dat bij de DS211 rond de 50MB/s de max is in een RAID1 opstelling. Dus wat jij ziet kan best kloppen. Het blijft een SATA-300 bus.
https://global.download.s..._DS211_Data_Sheet_nld.pdf

PS: waarom heb ik nooit mensen die mij defecte nassen geven :?

[ Voor 4% gewijzigd door reinier68 op 21-03-2023 16:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatMich
Shadow771 schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 11:24:
[...]

Ik snap dat dit is om @MatMich te helpen, maar mijn security alarm bellen gaan toch flink van rinkelen als ik dit zo lees.

Als je iets op het Internet wilt exposen, moet je ook wel aan veiligheid denken..
Wmb 1 van de veiligste opties: Externe mensen VPN'en naar je NAS. Zet op die VPN subnet explicit en strenge firewalls dat die VPN gebruikers alleen je NAS mogen bereiken op port 445 (ook port 80/443 als ze perse ook in FileStation/Drive moet kunnen komen) . (Zo hoef je dan niet persee de VPN subnet als route handmatig te definiëren in je router)

Andere poorten opengooien op je netwerk vind ik eng als je het niet goed dichttimmerd met bijv geoblocking en een Threat/Intrusion Prevention systeem.
Begint het toch nog een spannend verhaal te worden. ;)
Pagina: 1 ... 151 ... 185 Laatste

Let op:
Dit topic is onderdeel van de drie topics over Synology:In dit Vraag en Antwoord topic mogen alle vragen over Synology-producten tenzij:
  • ... het een vraag betreft over een addon package voor Synology; daar is een apart topic voor.
  • ... het een aankondiging of discussie-item betreft wat in het Nieuws en discussie topic hoort.
  • ... jouw vraag al beantwoord is in de Veelgestelde vragen (FAQ).