[Synology] Vraag en antwoord - deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 150 ... 185 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Die + op het eind geeft aan dat het extended permissions zijn ofwel ACL's.
chmod is echt niet de juiste manier, dat moet je doen met setfacl of gewoon via File Station.
chmod kent alleen de old school Linux permissions.

Je moet juist voorkomen dat er door applicaties rechten gezet worden, ze moeten ze enkel erven van de folder waarin ze geplaatst worden.
Dus als jij folders ge-chmod hebt dan erven de file die foute permissions.

En als bestanden uitgepakt moeten worden met urar dan moet de optie -ai op de commandline meegegeven worden.
zie dit issue bij Nzbget:
https://github.com/SynoCommunity/spksrc/issues/4271

[ Voor 18% gewijzigd door Ben(V) op 21-02-2023 15:40 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 14:33
Ik doe dat op de volgende wijze:

Ik heb een user die ik alleen gebruik voor Docker containers, bijvoorbeeld genaamd docker

Die heeft de volgende rechten op shared folders:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/t1LCLN6.png

Van die user moet je even de PUID / GUID opzoeken door even met SSH naar de NAS te gaan en dan het volgende commando uit te voeren:

"id username" >> in mijn geval "id docker"

Dan zie je een response als "uid=10xx(docker) gid=100(users) groups=100(users)"

Bij het aanmaken van de je docker containers gebruik je onder advanced settings die waardes dan als PGID en PUID (toevoegen via ADD)

Voorbeeld:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/wEvJTsk.png

Dit zorgt er bij mij voor dat zowel Sonarr als NZGBET (en eventueel andere containers) onder dezelfde PUID en PGID draaien en er dus geen issue is met rechten.

Daarnaast heb ik dan nog een 2de user "shield" die ik gebruik op mijn shield om de media share te benaderen om uiteindelijk via o.a. KODI af te kunnen spelen (maar dit zou bijv. ook een user kunnen zijn die Plex draait)..

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/FPaLbPs.png

Deze user zou zelfs enkel read rechten kunnen hebben als nog een extra beveiliging (zodat iemand niet bijv. via de shield iets delete).

[ Voor 3% gewijzigd door Dennism op 21-02-2023 15:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shadow771
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 05-09 09:44
Dennism schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 15:33:
Ik doe dat op de volgende wijze:

Ik heb een user die ik alleen gebruik voor Docker containers, bijvoorbeeld genaamd docker

Die heeft de volgende rechten op shared folders:

[Afbeelding]

Van die user moet je even de PUID / GUID opzoeken door even met SSH naar de NAS te gaan en dan het volgende commando uit te voeren:

"id username" >> in mijn geval "id docker"

Dan zie je een response als "uid=10xx(docker) gid=100(users) groups=100(users)"

Bij het aanmaken van de je docker containers gebruik je onder advanced settings die waardes dan als PGID en PUID (toevoegen via ADD)

Voorbeeld:

[Afbeelding]

Dit zorgt er bij mij voor dat zowel Sonarr als NZGBET (en eventueel andere containers) onder dezelfde PUID en PGID draaien en er dus geen issue is met rechten.

Daarnaast heb ik dan nog een 2de user "shield" die ik gebruik op mijn shield om de media share te benaderen om uiteindelijk via o.a. KODI af te kunnen spelen (maar dit zou bijv. ook een user kunnen zijn die Plex draait)..

[Afbeelding]

Deze user zou zelfs enkel read rechten kunnen hebben als nog een extra beveiliging (zodat iemand niet bijv. via de shield iets delete).
Wel ff erbij roepen dat dit niet voor ELKE container werkt.

Ook vind ik dit qua security niet de beste methode. Liever elke app/docker container zn eigen userID en alleen strict toegang geven tot wat het nodig heeft (gelukkig kan dit met bijv Docker containers van linuxserver.io ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WheeleE
  • Registratie: Juni 2001

WheeleE

Dinges

Voor nieuwe installaties/apps heb ik de juiste aanpak voor rechten volgens mij nu wel in beeld.
Maar...hoe kan ik dat het beste aanpakken bij een restore van data? Ik ben voornemens om mijn Synology helemaal schoon te herinstalleren en daarna data vanuit een backup terug te kopiëren. Daar zal ongetwijfeld nog iets aan privileges op staan. Kan/moet ik die wel éénmalig rechttrekken via de commandline?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
Shadow771 schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 15:48:
[...]

Wel ff erbij roepen dat dit niet voor ELKE container werkt.
Bij welke containers werkt dit dan niet? Ik heb er al best wat getest en bij alle door mij geteste containers werkt dit gewoon. Ik ben nog geen container tegen gekomen waar dit niet werkt.

Dat het nog veiliger kan geloof ik trouwens direct. Dit is echter een privé NAS waar alleen ik zelf bij kan, en die niet extern vanaf Internet te benaderen is, voor mij is dit dus veilig genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
WheeleE schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 15:52:
Voor nieuwe installaties/apps heb ik de juiste aanpak voor rechten volgens mij nu wel in beeld.
Maar...hoe kan ik dat het beste aanpakken bij een restore van data? Ik ben voornemens om mijn Synology helemaal schoon te herinstalleren en daarna data vanuit een backup terug te kopiëren. Daar zal ongetwijfeld nog iets aan privileges op staan. Kan/moet ik die wel éénmalig rechttrekken via de commandline?
Ik heb dit laatst ook gedaan toen ik mijn DS923 kocht.
Wat ik gedaan heb is eerste de DS923 ingericht qua users / shared folders / mappen / rechten zoals ik het wil hebben. Toen de containers geïnstalleerd die ik wilde hebben.

Daarna pas alle data in de mappen gekopieerd vanaf mijn oude NAS, hierbij zijn geen oude permissies meegenomen. Ik weet natuurlijk niet wat voor backup je hebt, maar ik zie bij de zakelijk backup producten vaak wel een optie om te restoren met of zonder originele permissies. Mogelijk dat dit bij jou ook zo is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iAR
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

iAR

Ben(V) schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 15:28:
Die + op het eind geeft aan dat het extended permissions zijn ofwel ACL's.
chmod is echt niet de juiste manier, dat moet je doen met setfacl of gewoon via File Station.
chmod kent alleen de old school Linux permissions.
'Gewoon' via file station werkt niet voor 27 van de 400 titels. Enkele die er echt al jaren zouden staan.
Hoe werkt dat setfacl precies? Ik ken alleen chmod.

En die ACL's zijn de users/groups van de NAS? Waarvan het PIUD/GUID in Sonarr/Radarr goed staan én op mijn Mac ook, aangezien ik inlog met mijn username/password via SMB vanuit Finder.
Je moet juist voorkomen dat er door applicaties rechten gezet worden, ze moeten ze enkel erven van de folder waarin ze geplaatst worden.
Dus als jij folders ge-chmod hebt dan erven de file die foute permissions.
Maar ik weet nog steeds niet de oorzaak van dit alles, dus hoe brei je dat dan veilig recht zonder dat er iemand gaat piepen?!?
En als bestanden uitgepakt moeten worden met urar dan moet de optie -ai op de commandline meegegeven worden.
zie dit issue bij Nzbget:
https://github.com/SynoCommunity/spksrc/issues/4271
Ik gebruik SAB en heb geen idee waar ik die -ai kan toevoegen.

@Dennism ik gebruik de PGID en GUID van mijn user, al jaren. Dus dat is allemaal goed.

En toch is ook dat allemaal geen garantie... |:( |:(
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/djfMkC4g1OPMbfyMUoUl9By377I=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DQW30krogoM2MBghqzEJczOb.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 15% gewijzigd door iAR op 21-02-2023 16:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WheeleE

WheeleE

Dinges

Dennism schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 16:00:
[...]

Ik heb dit laatst ook gedaan toen ik mijn DS923 kocht.
Wat ik gedaan heb is eerste de DS923 ingericht qua users / shared folders / mappen / rechten zoals ik het wil hebben. Toen de containers geïnstalleerd die ik wilde hebben.

Daarna pas alle data in de mappen gekopieerd vanaf mijn oude NAS, hierbij zijn geen oude permissies meegenomen. Ik weet natuurlijk niet wat voor backup je hebt, maar ik zie bij de zakelijk backup producten vaak wel een optie om te restoren met of zonder originele permissies. Mogelijk dat dit bij jou ook zo is.
Er loopt een HyperBackup-taak naar een andere, oudere Synology. Daar zie ik zo even gauw geen optie tussen zitten om de permissies in de backupset te negeren. De bestanden los uit de backupset peuteren lijkt bij HyperBackup niet te kunnen.

Wat ik ook kan doen is een semi-handmatige backupactie doen met bijvoorbeeld een simpele copy-taak. Dan heb ik feitelijk jouw situatie gerepliceerd en kan ik na de herinstallatie de boel terugzetten zonder permissies mee te nemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• technorabilia
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 04-09 21:17
Dennism schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 15:56:
[...]

Bij welke containers werkt dit dan niet? Ik heb er al best wat getest en bij alle door mij geteste containers werkt dit gewoon. Ik ben nog geen container tegen gekomen waar dit niet werkt.
Dit werkt alleen bij die van LinuxServer.io.

Ze doen dat als volgt:
https://github.com/linuxs.../s6-rc.d/init-adduser/run

[ Voor 16% gewijzigd door technorabilia op 22-02-2023 07:11 ]

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
technorabilia schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 07:06:
[...]

Dit werkt alleen bij die van LinuxServer.io.

Ze doen dat als volgt:
https://github.com/linuxs.../s6-rc.d/init-adduser/run
Ah ok, dat zou kunnen verklaren, want waar mogelijk gebruik ik over het algemeen hun containers voor media / download containers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zandhaas
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12-08 22:17

Zandhaas

snelst haas op deze aardekloot

Hi ik heb geprobeerd met zoekfunctie en ik kom niet uit.

Ik heb hier een werklaptop van oom, hij wilt graag een koppeling maken naar zn prive map in de Famillie-Synology server zonder iets op zn fysiek laptop te installeren en opslaan.

Werklaptop, er mag niets prive opslaan en installeren in werkomgeving. Er mag wel via one drive omgeving gebruik van maken en ook mag een netwerkmap aankoppelen. En kan een servers alleen online benaderen.

FamilieSynology, servers die op twee adressen staan. Ik ben hoofdbeheerder geworden na wijlen schoonvader, mijn kennis is iets wat te beperkt.

Bedoeling is:
dat werklaptop een koppeling maakt naar online netwerkmap maakt.

Ik kom niet uit met aantal punten
one drive via cloud synce kon ik het verbinden maar het slaat ook op zn werklaptop in en heeft beperkte GB opslag.
netwerkmap Ik kan netwerkmap niet aanmaken omdat niet lokaal is benaderen. En bij serverIP invoeren, wilt de inloggegevens niet werken?? Herken je dit?

Is er nog andere opties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Er is geen veilige manier om dat te realiseren.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ST10©DE
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12:59

ST10©DE

Dus.............

Sftp?

"Ik heb een hekel aan thuiswerken". Hendrik, 36 jaar, brandweerman.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shadow771
Zandhaas schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 10:22:
Bedoeling is:
dat werklaptop een koppeling maakt naar online netwerkmap maakt.

...
Is er nog andere opties?
Vanuit gaande dat je al een publieke Internet domain en SSL cert voor je NAS heb: WebDav

[ Voor 59% gewijzigd door Shadow771 op 22-02-2023 10:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ook voor webdav en sftp moet dingen op die werklaptop installeren.

De enige optie die ik zie is een bootable USB stick maken met daarop de software die nodig is.
Hij moet dan van die stick booten om bij de Nas te komen, maar vermoedelijk zijn ze op z'n werk niet blij als hij zoiets doet.

Hij kan beter gewoon z'n telefoon gebruiken om bij die Nas te komen.

[ Voor 78% gewijzigd door Ben(V) op 22-02-2023 11:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shadow771
Ben(V) schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 11:47:
Ook voor webdav en sftp moet dingen op die werklaptop installeren.
Nope. WebDAV werkt out-of-the box bij Windows en Mac.

Die synology KB pagina raad voor Windows users aan om 3rd party software te installeren om een WebDAV mapping aan te maken, maar dat is echt niet nodig en onzin. Je kan bijv gewoon direct een mapping maken naar https://webdav.jenasdomain.nl (mits je het op port 443 open zet, anders port nummer erbij doen).

[ Voor 3% gewijzigd door Shadow771 op 22-02-2023 11:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Je gaat dan port forwarding doen en dat is dus niet veilig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow771
Ben(V) schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 11:55:
Je gaat dan port forwarding doen en dat is dus niet veilig.
Dan kun je net zo goed @Zandhaas adviseren om maar een ouderwetse typmachine te kopen. Dat is pas echt veilig. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hmm... een remote typemachine
Mijn mening is dat enkel een VPN veilig genoeg is om je Lan te bereiken via het internet.

Over webdav zie:
https://www.networkworld....-security-researcher.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow771
Ben(V) schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 12:03:
Mijn mening is dat enkel een VPN veilig genoeg is om je Lan te bereiken via het internet.
Daar ben ik het wel mee eens. Maar we kunnen @Zandhaas niet adviseren om met zijn werklaptop een VPN verbinding op te zetten naar een 'foreign' (voor de perspective voor de IT beheerders van zn werk) netwerk. Zal me niet verbazen als je daar zelfs zwaar gestraft voor kan worden want bedrijven kunnen zeer strenge security policies hebben.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
De beste oplossing is om je werklaptop niet voor privé dingen te gebruiken, zeker niet bij een bedrijf die zo te horen strenge security policies heeft.

Wat denk je wat er gebeurt als zo'n bedrijf gehacked wordt en last van ransomware krijgt, dan ben je altijd de pineut ook als was het helemaal niet via die laptop gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vmu
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15-07 11:08

Vmu

Rotatate

Quakie schreef op maandag 20 februari 2023 @ 08:05:
@Vmu dat werkt hier gewoon, zojuist getest met een bestand wat ik maanden niet heb aangeraakt...
Dit wordt netjes gevonden via Finder.

misschien spotlight laten rebuilden?
Ga ik eens proberen, bedankt voor de tip

Vmu

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08:48

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Een van de disken in mijn DS918+ vertoont ineens bad sectors, dus een boel gepiep 's nachts omdat synology die disk naar read only heeft gezet. Uiteraard gewoon een backup van de belangrijke data die er op staat, maar dat wordt weer even een klusje om die disk te vervangen, backup terug te zetten en liefst op zo'n manier dat de backup (incl. versioning) daarna gewoon door kan lopen in plaats van dat al die files ineens als nieuw gezien worden en de omvang van de backup fors toeneemt.

Maar eens even zien of ik meteen van de gelegenheid gebruik maak om de andere even oude disk (die vertoont geen kuren vooralsnog) ook te swappen. Misschien maar van 2 losse 4TB disks naar 2x8TB in raid1 gaan of zo. Even zien wat daar de meest tactische volgorde van handelingen voor is. Eerst de data van de kapotte disk 2 restoren op disk 1 (dat past gelukkig), dan disk 2 vervangen door een 8TB exemplaar, dat samen met disk 1 in RAID zetten en daarna als dat allemaal gesynct is disk 1 vervangen door 8TB exemplaar (en weer syncen).

Iemand nog suggesties voor een slimmere / snellere / toekomstbestendiger aanpak? Alle vier slots zijn in gebruik, allemaal losse basic volumes. Disk 4 bevat de lokale hyperbackup van de belangrijke data op disk 1 en 2 (een tweede hyperbackup staat in Synology C2). Disk 3 bevat voornamelijk allerlei downloads, minder cruciaal en dus geen backup van.

Overigens geeft ook een extended SMART test nog steeds "Healthy" aan. Er zijn nu 24 bad sectors (in 1 dag van 0 naar 24 gegaan). Maar goed, de disk is 5 jaar oud, dus toch maar zo snel mogelijk vervangen nu hij het nog doet en ik ook de data waar ik geen backup van heb nog kan kopiëren.

[ Voor 8% gewijzigd door Orion84 op 23-02-2023 10:03 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• FrenzyFreak
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 10:24
@Orion84 Als je nu al een SHR (single disk) volume had, was uitbreiden heel makkelijk geweest.
Maar volgens de documentatie is het niet mogelijk om van Basic naar SHR te gaan, alleen naar RAID (1 of 5).

De meest toekomstbestendige aanpak zou een SHR volume zijn.
  1. Data disk 2 naar disk 1
  2. Nieuwe 8TB schijf in slot 2, configureren als SHR
  3. Alle data disk 1 kopiëren naar disk 2 of de locatie van de disk 1 Shared folders bewerken naar disk 2
  4. Disk 1 vervangen door nieuwe 8TB schijf
  5. Nieuwe disk 1 toevoegen aan het SHR volume
Aan het SHR volume kun je later altijd nog gelijke of grotere schijven toevoegen, vandaar meest flexibel en toekomstbestendig.

Optioneel: Aangezien disk 1 nog gewoon in orde is (alleen te klein), zet je die in een externe behuizing, sluit je die aan op de USB van de NAS en gebruik je die als... download schijf of doe er iets anders leuks mee.

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 14:18
Orion84 schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 09:55:
...Iemand nog suggesties voor een slimmere / snellere / toekomstbestendiger aanpak? Alle vier slots zijn in gebruik, allemaal losse basic volumes. ...
Waarom allemaal losse basic volumes?
Ik zou een setup maken met 1 SHR over al je disks.
Dan kom je niet direct in de problemen zodra 1 disk wat kuren gaat krijgen.
En een backup zou ik maken op een oude 2e NAS OF online (Bijvoorbeeld Synology C2)

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• Shadow771
Orion84 schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 09:55:
Iemand nog suggesties voor een slimmere / snellere / toekomstbestendiger aanpak? Alle vier slots zijn in gebruik, allemaal losse basic volumes. Disk 4 bevat de lokale hyperbackup van de belangrijke data op disk 1 en 2 (een tweede hyperbackup staat in Synology C2). Disk 3 bevat voornamelijk allerlei downloads, minder cruciaal en dus geen backup van.
GarBaGe schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 11:25:
Waarom allemaal losse basic volumes?
Ik zou een setup maken met 1 SHR over al je disks.
Dan kom je niet direct in de problemen zodra 1 disk wat kuren gaat krijgen.
En een backup zou ik maken op een oude 2e NAS OF online (Bijvoorbeeld Synology C2)
Ik zou idd gewoon 1 SHR array en maar 1 volume maken. Data kun je scheiden met aparte shares en kan ook (zelfde per sub folder) geselecteerd worden welke je meeneemt in je HyperBakcup schedules.

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

De reden dat ik het nu met losse basic volumes heb is deels gewoon omdat de meerwaarde van elke vorm van RAID hem vooral zit in het sneller herstellen van dit soort issues. Maar de vorige keer dat ik dat had is al weer meer dan 5 jaar geleden. En met hoe ik die NAS gebruik is het niet heel spannend dat het dan een week duurt om een nieuwe disk te kopen en data uit backup te herstellen. Terwijl het al die tijd wel gewoon een boel opslagcapaciteit kost en dus geld, want voor dezelfde totale capaciteit moet je meer of grotere (duurdere) schijven kopen.

Dat gezegd hebbende: ik heb sinds een tijdje minio draaien (S3 compatible storage) wat door een applicatie op een andere machine gebruikt wordt als storage engine en daarmee wordt downtime wel vervelender, dus daarvoor zou raid wel meerwaarde hebben. Dat stond gelukkig niet op de getroffen schijf, maar dat had zomaar wel het geval kunnen zijn geweest en dan zou ik wel echt heel blij zijn geweest met raid.

Ik heb nog een DS213+ liggen, dus ik zou inderdaad een paar schijven daarheen kunnen verplaatsen voor backup. Nadeel is dat die inmiddels wel uit support is qua OS updates, dus dat is ook niet ideaal. En het verbruikt weer extra stroom, wat heden ten dage ook wel een aandachtspuntje is.

Ah well, genoeg food for thought, dank voor de input! Misschien dus toch maar 2 8TB disken scoren, daarmee SHR opzetten en data daarheen kopiëren. Disk 2 de prullenbak in, Disk 1 verse start maken met lokale backup van de belangrijke data van het SHR volume en huidige disk 4 even de kast in (voor het geval er toch iets blijkt mis te gaan, zodat ik die lokale backup van voor deze situatie nog heb).

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Shadow771
Orion84 schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 14:11:
Ik heb nog een DS213+ liggen, dus ik zou inderdaad een paar schijven daarheen kunnen verplaatsen voor backup. Nadeel is dat die inmiddels wel uit support is qua OS updates, dus dat is ook niet ideaal. En het verbruikt weer extra stroom, wat heden ten dage ook wel een aandachtspuntje is.
Als je het puur voor backup gaat inzetten dan lijkt geen OS updates me idd niet ideaal, maar nog wel werkbaar. Firewall dan maar helemaal dicht timmeren dat ie alleen verkeer accepteerd van je hoofd NAS op de port dat gebruikt word voor backup verkeer. Misschien zelfs in een aparte vlan plaatsen voor afscherming als je daar netwerk apparatuur voor heb.

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Vraag is wel ook in hoeverre native synology NAS-to-NAS backup mechanismes voldoende backward compatible zijn of je moet weer gaan werken met iets generieks als CIFS/NFS shares of zo.

Voorlopig blijft DSM 6 nog gewoon security updates krijgen, dus als je geen functionaliteit nodig hebt die alleen in DSM 7 zit zou ik me niet druk maken om een DSM 6 NAs voor backup te gebruiken.

En backup met Hyper Backup tussen DSM 7 en DSM 6 is geen enkel probleem.
Doe ik hier ook.

[ Voor 19% gewijzigd door Ben(V) op 23-02-2023 16:10 ]

• Dj Neo Ziggy
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-08 20:34
Ik heb een vraag omtrent de migratie client.
Mijn schoenmoeder heeft een oude 212j en die staat op instorten.
We hebben dus een nieuwe 220j aangeschaft met nieuwe schijven.

Nu heb ik de pool aangemaakt en zag via deze site: https://www.synology.com/nl-nl/dsm/feature/migration
Dat er een migration assistant bestaat. Echter ik kan deze op beide niet vinden.
Hij staat niet geinstalleerd of is ook niet te vinden in de store.

Hoe nu verder?

Wat is hoop? Uitgestelde teleurstelling

Gewoon de disken in de nieuwe Nas stoppen, dan gaat de migratie assistant vanzelf.

• Shadow771
Orion84 schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 16:06:
Vraag is wel ook in hoeverre native synology NAS-to-NAS backup mechanismes voldoende backward compatible zijn of je moet weer gaan werken met iets generieks als CIFS/NFS shares of zo.
Daar heb je verschillende opties mee wat je kan kiezen uiteraard.

Je kan geadvanseerd gaan en de HyperBackup Vault installeren op de 'backup'NAS . Dan kan je vanuit HyperBackup op je hoofdnas je backupnas kiezen als target met allerlij opties om apps mee te nemen, versioning, rotation settings etc etc...

Maar voor iets generics kan je wellicht ook kiezen voor rsync (binnen HyperBackup) waardoor gewoon letterlijk een copy van je files neerzet naar de backup NAS.

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Ik gebruik nu inderdaad hyperbackup (lokaal en naar C2). Dat zou ik graag zou houden vanwege de versioning. Puur een sync is niet echt een backup (want per ongeluk deleten of anderszins verkloten van een bestand en even later is het ook stuk in je backup).

Maar goed, dat is sowieso allemaal voor later zorg, eerst maar eens zien op welke manier ik die disk ga vervangen :P

• ComTech
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07-09 23:16
Vandaag was er een stroomonderbreking (aangekondigde werkzaamheden).
Van 9 uur tot half 4 geen stroom.
Ik heb een UPS aan mijn DS220+ hangen en toch heeft hij niet netjes afgesloten zegt ie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-mXGtklWlVduxLAEXcQ_eYKjSXU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/8Ib7xMS6XXyJgO5AkSz4SS44.png?f=fotoalbum_large

Waarom geeft hij dan toch die melding dat hij niet goed is afgesloten?
Ik heb hem ingesteld dat hij moet afsluiten bij lage accuspanning.
Misschien beter om dat veel eerder te doen (na 10 minuten bijvoorbeeld).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shadow771
ComTech schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 16:21:
Vandaag was er een stroomonderbreking (aangekondigde werkzaamheden).
Van 9 uur tot half 4 geen stroom.
Ik heb een UPS aan mijn DS220+ hangen en toch heeft hij niet netjes afgesloten zegt ie.

[Afbeelding]

Waarom geeft hij dan toch die melding dat hij niet goed is afgesloten?
Ik heb hem ingesteld dat hij moet afsluiten bij lage accuspanning.
Misschien beter om dat veel eerder te doen (na 10 minuten bijvoorbeeld).
Ik heb dit ook vaker ervaren (en express getest). Ik heb dus ook maar ingesteld om het na 10 minuten af te sluiten...

• Dj Neo Ziggy
Ben(V) schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 16:11:
Gewoon de disken in de nieuwe Nas stoppen, dan gaat de migratie assistant vanzelf.
Dat staat haaks op wat de site zegt. En ik moet je ook toekennen, dat ik geen enkele optie voor gezien hebt.
Schijven erin, en toe wilde hij DSM installeren en niets gezien.

Op hun eigen site staat :
stap 1. Installeer Migration Assistant op uw doel-NAS
Hoe kan je dat nou doen als er nog niet eens een OS op staat.

• Shadow771
Dj Neo Ziggy schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 16:43:
[...]

Dat staat haaks op wat de site zegt. En ik moet je ook toekennen, dat ik geen enkele optie voor gezien hebt.
Schijven erin, en toe wilde hij DSM installeren en niets gezien.

Op hun eigen site staat :
stap 1. Installeer Migration Assistant op uw doel-NAS
Hoe kan je dat nou doen als er nog niet eens een OS op staat.
Had je dit gelezen:

https://kb.synology.com/e..._Synology_NAS_DSM_6_0_HDD
Scroll naar beneden naar: "To migrate between different Synology NAS models"

• Dj Neo Ziggy
Shadow771 schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 16:53:
[...]

Had je dit gelezen:

https://kb.synology.com/e..._Synology_NAS_DSM_6_0_HDD
Scroll naar beneden naar: "To migrate between different Synology NAS models"
Ja die heb ik gelezen, maar die gaat er vanuit dat ik de schijven meeneem naar een ander model/groter model.

Het is echt data van 212j oude schijven naar 220j met nieuwe schijven. Schijven 12 jaar oude wd greens blijven ook acher in de 212j.

We gaan deze maar eens volgen:
https://kb.synology.com/e..._NAS_DSM_6_0_Hyper_Backup

[ Voor 10% gewijzigd door Dj Neo Ziggy op 23-02-2023 17:33 ]

• Shadow771
Dj Neo Ziggy schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 17:23:
[...]
Het is echt data van 212j oude schijven naar 220j met nieuwe schijven. Schijven 12 jaar oude wd greens blijven ook acher in de 212j.

We gaan deze maar eens volgen:
https://kb.synology.com/e..._NAS_DSM_6_0_Hyper_Backup
Ik had eroverheen gelezen dat je ook nieuwe schijven gekocht had... Dus met die KB moet het lukken ja.

[ Voor 10% gewijzigd door Shadow771 op 23-02-2023 17:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

FrenzyFreak schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 11:20:
De meest toekomstbestendige aanpak zou een SHR volume zijn.
  1. Data disk 2 naar disk 1
  2. Nieuwe 8TB schijf in slot 2, configureren als SHR
  3. Alle data disk 1 kopiëren naar disk 2 of de locatie van de disk 1 Shared folders bewerken naar disk 2
  4. Disk 1 vervangen door nieuwe 8TB schijf
  5. Nieuwe disk 1 toevoegen aan het SHR volume
Ik ben nu in elk geval bezig alle shared folders van disk 2 naar disk 1 te verplaatsen. Daarna zou ik dan inderdaad de boel van disk 1 naar een verse 8TB disk (als SHR) kunnen schuiven. Voor de shared folders is dat hetzelfde als wat ik nu al aan het doen ben, maar hoe verplaats ik de packages die allemaal op disk 1 staan ook naar die nieuwe disk? Of moet ik de CLI in en daar op een of andere manier de inhoud van disk 1 naar de verse disk 2 schuiven?

Edit: via CLI dus zo te zien. Eens zien of ik er uit kom met https://bartlaarhoven.nl/posts/synology-move-packages/

[ Voor 5% gewijzigd door Orion84 op 24-02-2023 17:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrenzyFreak
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 10:24
Packages heb ik nooit verplaatst, gewoon weggegooid en opnieuw geïnstalleerd.

Mijn meest kritische apps draaien in Docker en na herinstallatie van Docker op een ander volume heb ik die na 1 commando allemaal weer draaien.

Enkele configuraties kun je ook restoren (indien gebackupped) via Hyper backup overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

FrenzyFreak schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 23:59:
Packages heb ik nooit verplaatst, gewoon weggegooid en opnieuw geïnstalleerd.

Mijn meest kritische apps draaien in Docker en na herinstallatie van Docker op een ander volume heb ik die na 1 commando allemaal weer draaien.

Enkele configuraties kun je ook restoren (indien gebackupped) via Hyper backup overigens.
Right, maar eens zien. Inmiddels wel al een paar stapjes verder.

Het nodige opgeschoond (daar was dit ook een mooie aanleiding voor), zowel qua data als geïnstalleerde packages. Nu bezig met het omzetten van de twee recentere 4TB disken naar een SHR BTRFS volume incl. het heen en weer schuiven van wat data die daar dan op terecht komt.

De disk met bad sectors kan dan plaats maken voor een nieuwe 8TB disk die ik toevoeg aan die SHR pool. Die daarmee dan naar ik begrijp groeit tot 8TB beschikbare opslagruimte.

Dat is genoeg om dan de data en packages van disk 1 (een van de twee oude 4TB disken) daarheen te verplaatsen.

Waarna die oude disk ook vervangen kan worden door een 8TB exemplaar die ik wederom toevoeg aan de SHR pool. Die dan daarmee op 16TB uitkomt. Dat is dus effectief wat ik al had met 4 losse disken, maar dan nu met de voordelen van SHR.

Daarna even zien hoe ik met name de lokale backup opnieuw ga inrichten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Da_maniaC
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 31-05 14:58

Da_maniaC

a.k.a. The Sequenz Pounder

Ik ben aan het kijken om te upgraden naar een DS723+. Nu zat ik de volgende review te lezen en met name de M2/SSD storage pools.
https://www.blackvoid.club/synology-ds723-review/#ssd

Ik had hierover nog een vraag:
Is het nu mogelijk om op 1 SSD Synology Diskstation te installeren en een deel van de SSD ook te gebruiken als cache?

Inventory | Instagram: @sequenzpounder | http://www.zdaemon.org | ZDaemon! Client/Server port for DOOM!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jannus66
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 09:53
Kan iemand mij in Jip en Janneke taal uitleggen wat de 2 netwerk aansluitingen op mijn DS923+ voor zin hebben?
Verhoogt het de doorvoersnelheid als ik ze allebei aansluit?
Ik heb iets gelezen met bonding maar snap het niet...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mototaz
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 08:58

Mototaz

Hobbymatige beunhaas

jannus66 schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 01:58:
Kan iemand mij in Jip en Janneke taal uitleggen wat de 2 netwerk aansluitingen op mijn DS923+ voor zin hebben?
Het is voornamelijk redundancy. Dat als er iets met de ene kabel en/of switch is dat hij via het andere kanaal alsnog verbonden is.

Qua doorvoersnelheid is er, voor zover ik weet, wel een minimaal theoretische verhoging maar word dat pas nuttig bij meerdere verbindingen. Ik dacht dat er ook nog iets was dat je harde schijven dan weer een bottleneck vormen, maar daar kan ik naast zitten.

In ieder geval is de conclusie dat het voor thuis gebruik niet noodzakelijk is :)

Wil je iets snel of goed, zorg dan dat je het zelf doet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DUX
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12:18

DUX

blijft ook nu voor Oranje

Mototaz schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 07:54:
[...]

Het is voornamelijk redundancy. Dat als er iets met de ene kabel en/of switch is dat hij via het andere kanaal alsnog verbonden is.

Qua doorvoersnelheid is er, voor zover ik weet, wel een minimaal theoretische verhoging maar word dat pas nuttig bij meerdere verbindingen. Ik dacht dat er ook nog iets was dat je harde schijven dan weer een bottleneck vormen, maar daar kan ik naast zitten.

In ieder geval is de conclusie dat het voor thuis gebruik niet noodzakelijk is :)
Je kunt ze combineren voor een verhoogde snelheid of voor uitwijkmogelijkheden. Zie: https://kb.synology.com/e...nnection_network_linkaggr
Linkaggregratie. Je netwerkswitch moet het wel ondersteunen en je hebt natuurlijk mogelijk nog steeds bottlenecks elders (zoals doorvoersnelheid van de schijven).

Je kunt het apparaat ook met meerdere netwerken verbinden, natuurlijk.

.    < G o o o o o o o o g l e >
Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 Volgende

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shadow771
Da_maniaC schreef op maandag 27 februari 2023 @ 20:59:
Is het nu mogelijk om op 1 SSD Synology Diskstation te installeren en een deel van de SSD ook te gebruiken als cache?
Niet binnen DSM iig...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Da_maniaC
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 31-05 14:58

Da_maniaC

a.k.a. The Sequenz Pounder

Dus diskstation gaat nog altijd op de grootste schijf? Of kan je het wel op een SSD installeren?

Inventory | Instagram: @sequenzpounder | http://www.zdaemon.org | ZDaemon! Client/Server port for DOOM!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennism
Da_maniaC schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 11:30:
[...]

Dus diskstation gaat nog altijd op de grootste schijf? Of kan je het wel op een SSD installeren?
Ligt eraan hoe je dat bedoeld denk ik, als jij 1 of meerdere SSD's in de sata sloten steekt zal DSM op die SSD(s) komen te staan. Net als dat de Synology DMS op iedere schijf in het apparaat mirrored, zie ook hun eigen uitleg: https://kb.synology.com/e...drive_is_DSM_installed_on

Wat echter niet kan is alleen M.2 ssd(s) installeren en dan DSM te gaan installeren op de NAS, o.a. NAScompares heeft dat getest met de DS923+. Er moet minimaal een 1 Sata disk in het apparaat aanwezig zijn om deze in gebruik te kunnen nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Orion84 schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 18:00:
[...]

Right, maar eens zien. Inmiddels wel al een paar stapjes verder.

Het nodige opgeschoond (daar was dit ook een mooie aanleiding voor), zowel qua data als geïnstalleerde packages. Nu bezig met het omzetten van de twee recentere 4TB disken naar een SHR BTRFS volume incl. het heen en weer schuiven van wat data die daar dan op terecht komt.

De disk met bad sectors kan dan plaats maken voor een nieuwe 8TB disk die ik toevoeg aan die SHR pool. Die daarmee dan naar ik begrijp groeit tot 8TB beschikbare opslagruimte.

Dat is genoeg om dan de data en packages van disk 1 (een van de twee oude 4TB disken) daarheen te verplaatsen.

Waarna die oude disk ook vervangen kan worden door een 8TB exemplaar die ik wederom toevoeg aan de SHR pool. Die dan daarmee op 16TB uitkomt. Dat is dus effectief wat ik al had met 4 losse disken, maar dan nu met de voordelen van SHR.

Daarna even zien hoe ik met name de lokale backup opnieuw ga inrichten.
Inmiddels een heel eind verder. Alle shared folders en packages staan nu op het nieuwe SHR Btrfs volume dat voor nu bestaat uit 2x4TB en 1x8TB. C2 backup draait ook netjes door zonder alles als nieuwe bestanden te zien of iets dergelijks.

Docker verplaatsen ging mis, dus daar maar even opnieuw begonnen, hing alleen een vrij verse Home Assistant container in met maar een paar simpele integraties, dus dat was snel genoeg opnieuw opgezet.

Nu de laatste stap: disk 1 er uit en dan het SHR volume verder uitbreiden met een tweede 8TB disk. Is dat een kwestie van shutdown, 4TB disk er uit, 8TB disk er in en dan zoals gewoonlijk die 8TB disk toevoegen aan de SHR pool? Of zijn er nog dingen om rekening mee te houden als ik die originele disk 1 er uit haal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow771
Orion84 schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 11:44:
Nu de laatste stap: disk 1 er uit en dan het SHR volume verder uitbreiden met een tweede 8TB disk. Is dat een kwestie van shutdown, 4TB disk er uit, 8TB disk er in en dan zoals gewoonlijk die 8TB disk toevoegen aan de SHR pool? Of zijn er nog dingen om rekening mee te houden als ik die originele disk 1 er uit haal?
Shutdown is niet nodig voor dit. In Storage Manager kan je die disk 'Deactivaten'. Daarna kun je het veilig eruit halen. Nieuwe disk erin, initializen en dan toevoegen aan je nieuwe SHR pool.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Shadow771 schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 12:12:
[...]

Shutdown is niet nodig voor dit. In Storage Manager kan je die disk 'Deactivaten'. Daarna kun je het veilig eruit halen. Nieuwe disk erin, initializen en dan toevoegen aan je nieuwe SHR pool.
Dat dacht ik ook, maar dan klaagt ie dat ie niet kan deactivaten omdat dan de storage pool die op die disk draait (basic volume) crasht. Dat is vast te verhelpen door het volume er eerst af te gooien, maar ik houd die disk liever even in takt voor het geval er iets toch niet goed werkt na het verwijderen.

Bedankt voor het meedenken in elk geval :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paling1
  • Niet online

Paling1

R 8.5

Ik heb het hier recent ook maar eens zo aangesloten. Had eerst een DS916+ en sinds kort een DS923+ erbij.
Beide nassen zijn nu met 2 kabels aangesloten op de switch.
Vooral filetransfers tussen beide nassen gaan nu veel sneller.
Van de verschillende aangesloten PC's naar de nassen is eigenlijk niet merkbaar sneller.

Hangt een beetje van de instelling van de 'bond' af volgens mij. Als 2 PC's tegelijk een hoop dataverkeer naar de nas zouden hebben, dan zal het wel wat uitmaken.
DUX schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 09:18:
[...] Je netwerkswitch moet het wel ondersteunen [..]
Is niet helemaal waar. Er zijn verschillende instellingen mogelijk in DSM. Mijn switch ondersteunt het ook niet, maar met de eerste instelling in het lijstje werkt het wel gewoon.
Als je switch het ondersteunt kan je een ander protocol voor de bond kiezen dat ongetwijfeld sneller zal zijn.

Ben wel op zoek naar een betaalbare switch met liefst >24 poorten die het ondersteund. Heb nu een 16-poorts switch met 1 poortje over...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter-rm
  • Registratie: Juni 2015
  • Nu online
Paling1 schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 12:32:
[...]

Ben wel op zoek naar een betaalbare switch met liefst >24 poorten die het ondersteund. Heb nu een 16-poorts switch met 1 poortje over...
op marktplaats, managed switch met port aggregation, 24G, spf
https://www.marktplaats.n...184-3x-hp-1920-24g-switch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paling1
  • Niet online

Paling1

R 8.5

@peter-rm
Thanks voor de tip! Maar het is voor zakelijk gebruik, dus ik denk niet dat ik daar een 2e hands voor neem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Vergeet de meeste commentaren hierover.

Je kunt die twee poorten het beste in een bond zetten.
Dan kunnen ze beiden gelijktijdig gebruikt worden, maar wel door twee verschillende devices.
Een device connect maar met een poort, maar gelijktijdig kan een ander device met de andere poort connect.
Je hebt dus 2x 1Gbps ter beschikking maar geen 2Gbps.
Je verhoogt dus je bandbreedte, maar niet de maximale snelheid.

Het verhaal dat filetransfer van een device naar je Nas sneller is, is dus niet mogelijk.

Er zijn vier verschillende bond opties en wat de verschillende zijn wordt in DSM goed uitgelegd.
Als je op een simpele switch bent aangesloten kies je het bovenste bond type, heb je een managed switch die Lacp ondersteund dan kies je het Lacp bond type.

Een poort niet aansluiten is niet verstandig, je loopt dan het risico dat bij een verkeerde configuratie je Nas gaat proberen te antwoorden via de niet aangesloten poort

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m.eddy
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 12:41
Paling1 schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 12:32:
[...]

Ik heb het hier recent ook maar eens zo aangesloten. Had eerst een DS916+ en sinds kort een DS923+ erbij.
Beide nassen zijn nu met 2 kabels aangesloten op de switch.
Vooral filetransfers tussen beide nassen gaan nu veel sneller.
Van de verschillende aangesloten PC's naar de nassen is eigenlijk niet merkbaar sneller.

Hangt een beetje van de instelling van de 'bond' af volgens mij. Als 2 PC's tegelijk een hoop dataverkeer naar de nas zouden hebben, dan zal het wel wat uitmaken.

[...]

Is niet helemaal waar. Er zijn verschillende instellingen mogelijk in DSM. Mijn switch ondersteunt het ook niet, maar met de eerste instelling in het lijstje werkt het wel gewoon.
Als je switch het ondersteunt kan je een ander protocol voor de bond kiezen dat ongetwijfeld sneller zal zijn.

MikroTik CSS326 is een optie (oef wel wat duurder geworden helaas :/ ):
https://tweakers.net/pric...switch-326-24g-2s+rm.html

https://wiki.mikrotik.com/wiki/SwOS/CSS326

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paling1
  • Niet online

Paling1

R 8.5

Ben(V) schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 13:02:
[...]

Vergeet de meeste commentaren hierover.

Je kunt die twee poorten het beste in een bond zetten.
Dan kunnen ze beiden gelijktijdig gebruikt worden, maar wel door twee verschillende devices.
Een device connect maar met een poort, maar gelijktijdig kan een ander device met de andere poort connect.
Je hebt dus 2x 1Gbps ter beschikking maar geen 2Gbps.
Je verhoogt dus je bandbreedte, maar niet de maximale snelheid.

Het verhaal dat filetransfer van een device naar je Nas sneller is, is dus niet mogelijk.

Er zijn vier verschillende bond opties en wat de verschillende zijn wordt in DSM goed uitgelegd.
Als je op een simpele switch bent aangesloten kies je het bovenste bond type, heb je een managed switch die Lacp ondersteund dan kies je het Lacp bond type.

Een poort niet aansluiten is niet verstandig, je loopt dan het risico dat bij een verkeerde configuratie je Nas gaat proberen te antwoorden via de niet aangesloten poort
Ik weet niet of je (ook) op mij reageerde, maar bij merkte ik toch echt een verschil met een hoop filetransfers tegelijk tussen 2 nassen die beide met 2 kabels zijn aangesloten. Moest een paar mappen synchroniseren en een backup van een aantal mappen wegschrijven. In totaal zo'n 1,5 TB.
Tussen PC's en de nassen verder geen verschil inderdaad.

Maar met een switch die LACP ondersteunt wordt het dus niet sneller dan met een normale switch en de eerste optie uit het rijtje?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kraats
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07:04

kraats

Ik rol

LACP maakt een bond wel degelijk sneller. Er is wel een proces wat er voor zorgt dat pakketjes zoveel mogelijk bij elkaar blijven over één netwerkinterface om out-of-order pakketjes te voorkomen, dus je zult met twee interfaces niet helemaal de dubbele snelheid van één interface bereiken, maar het komt er wel bij in de buurt.

Waar is Jos de Nooyer toch gebleven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Paling1 schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 16:30:
[...]

Ik weet niet of je (ook) op mij reageerde, maar bij merkte ik toch echt een verschil met een hoop filetransfers tegelijk tussen 2 nassen die beide met 2 kabels zijn aangesloten. Moest een paar mappen synchroniseren en een backup van een aantal mappen wegschrijven. In totaal zo'n 1,5 TB.
Tussen PC's en de nassen verder geen verschil inderdaad.

Maar met een switch die LACP ondersteunt wordt het dus niet sneller dan met een normale switch en de eerste optie uit het rijtje?
Kan absoluut niet.

Tussen twee devices wordt maar een poort gebruikt ook als de een switch hebt die lacp ondersteund.
Wel heb je vanaf een ander device nogmaals 1Gbps tot je beschikking via de andere poort.
Gelukkig gaat dat allemaal automatisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
kraats schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 17:23:
LACP maakt een bond wel degelijk sneller. Er is wel een proces wat er voor zorgt dat pakketjes zoveel mogelijk bij elkaar blijven over één netwerkinterface om out-of-order pakketjes te voorkomen, dus je zult met twee interfaces niet helemaal de dubbele snelheid van één interface bereiken, maar het komt er wel bij in de buurt.
Onzin, het gaat gewoon per connectie, niet per pakketje.

Dat kan alleen met smb multichannel wat momenteel enkel op Windows operationeel is en niet op DSM.

[ Voor 9% gewijzigd door Ben(V) op 28-02-2023 18:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Orion84 schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 12:28:
[...]

Dat dacht ik ook, maar dan klaagt ie dat ie niet kan deactivaten omdat dan de storage pool die op die disk draait (basic volume) crasht. Dat is vast te verhelpen door het volume er eerst af te gooien, maar ik houd die disk liever even in takt voor het geval er iets toch niet goed werkt na het verwijderen.

Bedankt voor het meedenken in elk geval :)
En zojuist succesvol uitgevoerd. Diskstation uit, disk 1 er uit, nieuwe disk er in, booten en zo te zien werkt alles gewoon. Alleen de C2 hyperbackup was z'n local index kwijt ofzoiets, dus moest "relinken".

Zodra dat klaar is de uitbreiding van het SHR volume maar eens in gang zetten, dat zal ook nog wel wat tijd nodig hebben, maar goed, dat maakt verder niet uit natuurlijk.

En dan binnenkort de "missing" Storage Pool 1 maar eens wegmikken en zien wat ik met die disk ga doen. Denk dat ik hem of in een USB enclosure stop of in mijn oude DS213+ en op die manier als local backup target inzet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kjeltonline
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 22-08 23:21
Vraagje voor de experts hier, ik wil graag een nieuwe Synology DS aanschaffen voor 24/7 gebruik en 10Gb NIC. Zit te twijfelen tussen de DS923+ of DS1522+.

Aangezien het 24/7 gebruik is wil ik de idle stroom verbruik laag houden.
Omdat HDDs het niet leuk vinden om steeds weer op te starten, dacht ik er over om ditmaal Samsung 870-QVO SSD's te gebruiken (dus in plaats van normale HDD's en niet als cache).
Ik ga geen TBs / week schrijven dus de duurzaamheid zal wel loslopen.

Nu weet ik dat Synology vendor lockin aan het doen is op zijn nieuwste NASsen.
Ik heb me suf gegoogled maar kan nergens vinden of dit wel of niet gaat werken met een DS923+ of DS1522+ ? Iemand ervaring hier mee ? Een warning van DSM maakt me niets uit maar als het echt niet werkt is het wel een heel duur probeersel.

Alvast bedankt :)

[ Voor 6% gewijzigd door kjeltonline op 01-03-2023 14:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faece
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 02-09 18:30
jarsiv schreef op maandag 5 december 2022 @ 20:48:
Hele handleiding gevolgd, maar hij maakt geen ttyusb0 aan
Al een oplossing gevonden ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenyatta
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 10:20

Zenyatta

Tsjakka!

kjeltonline schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 14:54:
Vraagje voor de experts hier, ik wil graag een nieuwe Synology DS aanschaffen voor 24/7 gebruik en 10Gb NIC. Zit te twijfelen tussen de DS923+ of DS1522+.

Aangezien het 24/7 gebruik is wil ik de idle stroom verbruik laag houden.
Omdat HDDs het niet leuk vinden om steeds weer op te starten, dacht ik er over om ditmaal Samsung 870-QVO SSD's te gebruiken (dus in plaats van normale HDD's en niet als cache).
Ik ga geen TBs / week schrijven dus de duurzaamheid zal wel loslopen.

Nu weet ik dat Synology vendor lockin aan het doen is op zijn nieuwste NASsen.
Ik heb me suf gegoogled maar kan nergens vinden of dit wel of niet gaat werken met een DS923+ of DS1522+ ? Iemand ervaring hier mee ? Een warning van DSM maakt me niets uit maar als het echt niet werkt is het wel een heel duur probeersel.

Alvast bedankt :)
Al in de compatibility-lijst gekeken?

Zie https://www.synology.com/...d_trim&p=1&change_log_p=1

The answer is 42.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kjeltonline
Ja Synology adviseert alleen Synology SSD's voor maffia prijzen,
in de trend van "wij van wc eend" .... hopeloos.

Er zal toch wel iemand hier zijn die al SSD's in zijn Synology heeft gestopt ipv HDD's ? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roeleboel
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online

roeleboel

en zijn beestenboel

kjeltonline schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 16:50:
[...]

Er zal toch wel iemand hier zijn die al SSD's in zijn Synology heeft gestopt ipv HDD's ? :)
yep, en werkt gewoon, denk dat het een samsung 970 is maar ben niet zeker (en niet thuis) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ron555
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 03-09 11:50
[...]

Ik heb er een samsung evo inzitten 500GB en een crucial MX500 2TB werkt prima. (DS220+)
Ga niet voor onbekendere merken en el cheapo daar kan wat miscommunicatie zitten tussen de DS en de controller icm trim functie. Samsung EVO en MX500 werk probleemloos. Heb ook nog een QVO 1TB gebruikt werkte ook prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kjeltonline
Hartelijke dank roeleboel en Ron555 _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ron555
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 03-09 11:50
kjeltonline schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 18:41:
Hartelijke dank roeleboel en Ron555 _/-\o_
Geen "garantie" dat het in toekomstige firmware versies ook zo blijft.
Als Synology het doorzet dan kunnen ze via firmware natuurlijk regelen dat alleen de door Synology geleverde disken goed werken. Dan gaan ze denk ik wel een probleem krijgen met de thuis users. Hoe mooi Synology ook is: als ik niet meer de vrije keus heb om er hdd/ssd in te zetten dan wordt het geen Synology meer. ;w

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennism
[...]

Alles Sata zal in principe prima werken, pas als je storage pools op NVME wil gaan doen loop je tegen issues aan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• yrosma
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 01-08 09:22
[...]

Er zijn wel manieren om hier mee om te gaan aangezien de schijven over het algemeen wel werken maar je wel een waarschuwing krijgt van de de NAS.

Deze is uit te zetten via ssh en wat files aanpassen. Ook kun je de disken zelf aan de lijst toevoegen om deze waarschuwing niet meer te krijgen. Ik heb wel al gemerkt dat de lijst door synology geupdate wordt en dan zijn je eigen wijzigingen weer weg. Niet dat de schijven dan stoppen met werken maar dan krijg je weer de waarschuwing. Maar dan is het weer even het truukje herhalen.

Ik zit nu op het werk en heb de gedetaileerde informatie niet voorhanden maar laat maar weten als je geinteresseerd bent want dan zet ik ze hier vanavond wel neer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kjeltonline
Hi Yrosma,
Daar ben ik zeker in geïnteresseerd!
Alvast hartelijke dank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glnk
  • Registratie: Juni 2006
  • Nu online
Klein beetje spijt dat ik voor BTRFS ben gegaan ipv Ext4. Het neemt 4% weg van de geformatteerde ruimte. In mijn geval is dat al terabytes zoek.

Zeker omdat het vooral een media server is voor mij haal ik geen voordeel uit BTRFS. Bestanden worden niet gewijzigd maar nieuw toegevoegd en blijven vervolgens staan.

[ Voor 37% gewijzigd door glnk op 02-03-2023 11:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kraats

kraats

Ik rol

@glnk Waar zie je dat BTRFS 4% extra aan overhead gebruikt? Ik zie dat zelf niet terug

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glnk
  • Nu online
kraats schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 12:07:
@glnk Waar zie je dat BTRFS 4% extra aan overhead gebruikt? Ik zie dat zelf niet terug
In de storage manager. Het verschil in de grootte van “storage pool” en “storage pool volume”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kraats

kraats

Ik rol

@glnk Als ik me niet vergis is dat verschil de grootte van het system volume wat naast je eigen gemaakte volume aangemaakt wordt op de storage pool. Voor zover ik weet is dat verschil met ext4 even groot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmie1
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 07-09 17:17
Ik wil mijn huidige setup verbeteren door middel van het bijplaatsen van een schijf en een herverdeling van de data over verschillende, nieuw aan te maken volumes. Data is momenteel verdeeld over twee Synology NASen en drie schijven, dit worden dus vier schijven. Hoe kan ik dit het beste aanpakken? Data verplaatsen naar een externe SSD, schijven formatteren en de twee NASen resetten naar fabrieksinstellingen en opnieuw instellen? Of heeft Synology daar zelf bepaalde tools voor?

[ Voor 6% gewijzigd door timmie1 op 02-03-2023 13:38 ]

Spiegeltje, spiegeltje aan de wand, wie heeft de mooiste telefoon van het land?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow771
Hoezo meerdere volumes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
Ik vermoed mogelijk omdat er gesproken wordt over 2 synology's, daardoor dus 1 volume per NAS misschien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmie1
Dennism schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 15:26:
[...]

Ik vermoed mogelijk omdat er gesproken wordt over 2 synology's, daardoor dus 1 volume per NAS misschien?
Dat sowieso. Maar ook voor scheiding van verschillende soorten bestanden en het beperken van toegang van bepaalde gebruikers tot bepaalde data.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
timmie1 schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 15:32:
[...]

[...]

Dat sowieso. Maar ook voor scheiding van verschillende soorten bestanden en het beperken van toegang van bepaalde gebruikers tot bepaalde data.
Voor dat laatste heb je geen meerdere volumes nodig, en zou ik eigenlijk ook niet direct aanraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmie1
Dennism schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 15:35:
[...]

Voor dat laatste heb je geen meerdere volumes nodig, en zou ik eigenlijk ook niet direct aanraden.
Dus Ik kan beter 1 volume maken van de gehele opslagcapaciteit per NAS en per shared folder gaan werken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennism
timmie1 schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 15:40:
[...]

Dus Ik kan beter 1 volume maken van de gehele opslagcapaciteit per NAS en per shared folder gaan werken?
Dat is wel hoe ik het in eigen alle gevallen doe en wat ook volgens mij normaliter als best practise wordt gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmie1
Prima, dan doe ik dat op die manier. Echter, nu de vraag: hoe richt ik elke NAS nu opnieuw in op een manier dat alle data die eropstaat bewaard blijft? Alles extern back-uppen op een externe schijf of cloud, schijven formatteren, NAS resetten, opnieuw installeren en data terug kopiëren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
timmie1 schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 15:50:
Prima, dan doe ik dat op die manier. Echter, nu de vraag: hoe richt ik elke NAS nu opnieuw in op een manier dat alle data die eropstaat bewaard blijft? Alles extern back-uppen op een externe schijf of cloud, schijven formatteren, NAS resetten, opnieuw installeren en data terug kopiëren?
Dat is zeker een manier inderdaad, of bijvoorbeeld (wanneer mogelijk) alle data tijdelijk op 1 NAS zetten, dan de andere NAS voorzien van nieuwe schijven en de juiste inrichting, alle data tijdelijk naar die NAS halen en dan bijvoorbeeld de 2de nas inrichten. Dit heb ik zelf gedaan toen ik mijn DS923+ installeerde naast mijn oude 4 en 2 bay NASsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow771
Kan je die 2e nas niet puur voor DR en/of backup inrichten en offsite neerzetten? Dat is wat ik zou doen althans.

[ Voor 13% gewijzigd door Shadow771 op 02-03-2023 16:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glnk
  • Nu online
kraats schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 12:13:
@glnk Als ik me niet vergis is dat verschil de grootte van het system volume wat naast je eigen gemaakte volume aangemaakt wordt op de storage pool. Voor zover ik weet is dat verschil met ext4 even groot
Kan iemand met Ext4 dit bevestigen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brambello
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 28-07 22:23
Ik heb toch wat te vaak problemen met het benaderen van mijn DS418Play via Verkenner in Windows. Inloggen lukt wel, maar soms bij kopieren of verplaatsen van bestanden vliegt de verbinding eruit en loopt de boel vast. Daarna inloggen via Verkenner lukt dan een tijdje niet meer. Wie weet waar deze problemen door kunnen komen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• yrosma
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 01-08 09:22
kjeltonline schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 09:05:
Hi Yrosma,
Daar ben ik zeker in geïnteresseerd!
Alvast hartelijke dank.
Ik ga er even voor het gemak uit dat je ik gebruik van ssh niet hoef uit te leggen.

om bij de files te komen die je moet updaten moet je gaan naar de volgende lokatie:
code:
1
cd /var/lib/disk-compatibility

Daar vind je de files voor min of meer alle nassen. Daar moet je dan de files vinden die bij jou type nas horen. Een list van de folder zal er ongerveer zo uit zien
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
ls -la 

...
-rw-r--r--  1 root root      8 Aug 27  2021 ds3615xs_m2d20_v7.release
-rw-r--r--  1 root root      4 Aug 27  2021 ds3615xs_m2d20_v7.version
-rw-r--r--  1 root root      4 Mar 18  2021 ds3615xs_m2d20.version
-rw-r--r--  1 root root   2119 Oct 11 18:51 ds3617xs_e10m20-t1_v7.db
-rw-r--r--  1 root root   2119 Oct 11 18:51 ds3617xs_e10m20-t1_v7.db.bak
-rw-r--r--  1 root root   2119 Oct 11 18:51 ds3617xs_e10m20-t1_v7.db.new
-rw-r--r--  1 root root      8 Oct 11 18:51 ds3617xs_e10m20-t1_v7.release
-rw-r--r--  1 root root      4 Oct 11 18:51 ds3617xs_e10m20-t1_v7.version
-rw-r--r--  1 root root 134298 Feb 21 03:16 ds3617xs_host_v7.db
-rw-r--r--  1 root root 134084 Feb 21 03:16 ds3617xs_host_v7.db.bak
-rw-r--r--  1 root root 134298 Feb 21 03:16 ds3617xs_host_v7.db.new
-rw-r--r--  1 root root      8 Oct 11 18:51 ds3617xs_host_v7.release
-rw-r--r--  1 root root      4 Feb 21 03:16 ds3617xs_host_v7.version
-rw-r--r--  1 root root     52 Apr  1  2022 ds3617xs_m2d17_v7.db
-rw-r--r--  1 root root      8 Apr  1  2022 ds3617xs_m2d17_v7.release
-rw-r--r--  1 root root      4 Apr  1  2022 ds3617xs_m2d17_v7.version
-rw-r--r--  1 root root   6411 Oct 11 18:51 ds3617xs_m2d18_v7.db
...

In de list moet je dan even de files vinden die bij jou nas horen en dan moeten de files *_host.db en *_host.db.new aanpassen en daar je drives aan toevoegen. Dit kan met bijvoorbeeld de vim editor. De files zijn in het json format en kun je editen.
Maar je kunt de file bijvoorbeeld ook naar een volume share kopieren, bijvoorbeeld
code:
1
2
sudo cp ds3622xs+_host_v7.db /volume1/data/ds3622xs+_host_v7.db.json
sudo cp ds3622xs+_host_v7.db.new /volume1/data/ds3622xs+_host_v7.db.new.json

Voordat je iets verandert zou ik wel een backup maken van de bestaande files zodat je deze altijd nog kunt terug zetten.
Deze kun je dan met een editor aanpassen, bijvoorbeeld visual studio code. Je kunt de files zoals in bovenstaand voorbeeld dus kopieren naar de json extensie waardoor ze met een editor die json support heeft beter leesbaar kunnen zijn voor ons mensen :)
Je kunt dan blokken zien zoals:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
"MG04ACA200E": {
            "FP4B": {
                "compatibility_interval": [
                    {
                        "compatibility": "support",
                        "not_yet_rolling_status": "support",
                        "fw_dsm_update_status_notify": false,
                        "barebone_installable": true
                    }
                ]
            },
            "default": {
                "compatibility_interval": [
                    {
                        "compatibility": "support",
                        "not_yet_rolling_status": "support",
                        "fw_dsm_update_status_notify": false,
                        "barebone_installable": true
                    }
                ]
            }
        },

en voor je eigen disks moet je zo'n blok toevoegen. Waar in bovenstaand voorbeeld "MG04ACA200E" het model is en "FP4B" de firmware version.

om te weten wat deze waardes voor je model zijn kun je het volgende commando uitvoeren
code:
1
sudo smartctl -i /dev/sdc

Het kan zijn dat de structuur niet helemaal hetzelfde is. Kan verschillen per nas model. Maar dan is het even kijken hoe de structuur precies is maar het je moet altijd het model en firmware toevoegen in de structuur die al op de nas aanwezig is.

als je de files hebt aangepast. En mocht je ze via de volume share aangepast hebben ook weer terugkopieerd te hebben naar de juiste lokatie. Dan kun je de nas herstarten en zou na de restart je waarschuwings meldingen weg moeten zijn.

Heb je in bovenstaande geen zin kun je ook support voor de disk compatibility uitzetten. Dan moet je de volgende 2 files aanpassen.
code:
1
2
/etc/synoinfo.conf
/etc.defaults/synoinfo.conf

om het rechtstreeks op de nas aan te passen kun je vim gebruiken
code:
1
sudo vim /etc/synoinfo.conf

in deze files moet je
code:
1
support_disk_compatibility="yes"

veranderen in
code:
1
support_disk_compatibility="no"

De file saven en daarna weer rebooten en zou je de melding ook niet meer moeten krijgen na de restart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kjeltonline
Top! Super bedankt, daar kom ik wel uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr.Roelski
  • Laatst online: 04-09 21:02

Dr.Roelski

Walk on ....

yrosma schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 08:08:
[...]

Er zijn wel manieren om hier mee om te gaan aangezien de schijven over het algemeen wel werken maar je wel een waarschuwing krijgt van de de NAS.

Deze is uit te zetten via ssh en wat files aanpassen. Ook kun je de disken zelf aan de lijst toevoegen om deze waarschuwing niet meer te krijgen. Ik heb wel al gemerkt dat de lijst door synology geupdate wordt en dan zijn je eigen wijzigingen weer weg. Niet dat de schijven dan stoppen met werken maar dan krijg je weer de waarschuwing. Maar dan is het weer even het truukje herhalen.

Ik zit nu op het werk en heb de gedetaileerde informatie niet voorhanden maar laat maar weten als je geinteresseerd bent want dan zet ik ze hier vanavond wel neer.
Ik heb een Crucial 4TB in bay 8 van mn DS1821+
gestopt, en werkt prima. Welliswaar geen samsung, maar het werkt.
Krijg alleen waarschuwingen van geheugenuitbreiding na opstarten, maar die kan je wegklikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r_buren
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 10:08
Ik ben ff benieuwd naar jullie mening.

Ik heb nu een DS716 + II met 2 maal 4 TB in SHR. Dit wordt volgende week 2 maal 12 TB.

Maar zit ook nog te denken aan upgraden naar DS723+ MET 2 NVM SSD's .
Aan de ene kant omdat ik gewoon nieuwsgierig ben om te zien of ik het qua snelheid ga merken en aan de andere kant omdat ik hou van soms wat nieuws kopen.

Maar... heeft het qua snelheid echt nut? Want geld weggooien is natuurlijk ook zonde :)

Eigenlijk doe ik alleen films en series afspelen op mijn tv via Plex Lifetime Pass.
Het meeste op 4K met HDR dus best grote bestanden.
En nzbget draait in een docker container.

Ben benieuwd naar jullie mening.
Ik ga daarnaast wat youtube videos zoeken of ik misschien een antwoord vindt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• glnk
  • Nu online
kraats schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 12:13:
glnk schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 17:16:
[...]

Kan iemand met Ext4 dit bevestigen?
Inmiddels heb ik dit getest. Het resultaat exact zoals ik vermoedde: met Btrfs zo'n 4% verlies in capaciteit en in mijn geval kost dit 600GB per disk:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8geLWg0e6nO1bhMyPsbIXVpX6fA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gEam0CCmMRJVWiKpHezvW8ue.jpg?f=fotoalbum_large

Een enorm nadeel van Btrfs wat mij betreft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeacekeeperNL
  • Registratie: Augustus 2013
  • Niet online

PeacekeeperNL

Koning Review 2023 en 2024

r_buren schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 17:39:

Ik heb nu een DS716 + II met 2 maal 4 TB in SHR. Dit wordt volgende week 2 maal 12 TB.

Aan de ene kant omdat ik gewoon nieuwsgierig ben om te zien of ik het qua snelheid ga merken en aan de andere kant omdat ik hou van soms wat nieuws kopen.

Maar... heeft het qua snelheid echt nut? Want geld weggooien is natuurlijk ook zonde :)

Eigenlijk doe ik alleen films en series afspelen op mijn tv via Plex Lifetime Pass.

Ik draai een 920+ met 16TB storage voor Plex (verder geen docker) en was snelheidsverschil niet noemenswaardig met SSD voor caching (sowieso lijkt me die voor Plex ook niet ideaal, alleen voor thumbnail database denk ik, dat de interface iets vlotter gaat uiteindelijk). Maar wellicht met docker containers dat je wel het nodige verschil kan gaan merken.

Mijn reviews al gezien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
glnk schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 18:12:
[...]

[...]

Inmiddels heb ik dit getest. Het resultaat exact zoals ik vermoedde: met Btrfs zo'n 4% verlies in capaciteit en in mijn geval kost dit 600GB per disk:

[Afbeelding]

Een enorm nadeel van Btrfs wat mij betreft.
Btrfs slaat alle metadata twee keer op voor hogere betrouwbaarheid.
Helaas heb je daar enkel iets aan als er btrfs raid gebruikt zou worden, maar dat wordt nergens gebruikt omdat het onbetrouwaar is.
Overal wordt mdadm voor raid gebruikt, dus ook door zSynology.

Verder is het een Copy On Write(COW) filesysteem, wat inhoud dat bij wijzigingen er een nieuwe copie gemaakt wordt en de oude data blijft staan.
Die data zie je niet als file maar verbruikt wel ruimte.
Die ruimte komt wel weer beschikbaar maar wanneer weet je niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glnk
  • Nu online
Ben(V) schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 19:25:
[...]

Btrfs slaat alle metadata twee keer op voor hogere betrouwbaarheid.
Helaas heb je daar enkel iets aan als er btrfs raid gebruikt zou worden, maar dat wordt nergens gebruikt omdat het onbetrouwaar is.
Overal wordt mdadm voor raid gebruikt, dus ook door zSynology.

Verder is het een Copy On Write(COW) filesysteem, wat inhoud dat bij wijzigingen er een nieuwe copie gemaakt wordt en de oude data blijft staan.
Die data zie je niet als file maar verbruikt wel ruimte.
Die ruimte komt wel weer beschikbaar maar wanneer weet je niet.
Toch is Btrfs recommended door Synology in de wizard en daardoor ben ik er te snel doorheen geklikt. Ik vind er eigenlijk teveel nadelen aan zitten. Meer fragmentatie, minder geschikt voor surveillance, meer verloren ruimte. Enkel als het doel van de NAS het bieden van een werkmap voor gebruikers is, zie ik er voordelen in. Nu ik een raid heb draaien met een aantal 18tb disks is het achteraf balen en teveel werk om alles weer om te zetten :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Mijn persoonlijke voorkeur is Ext4.
Btrfs is alleen zinvol als je erg veel behoefte hebt aan snapshots.

En wat fabrikanten aanraden moet je altijd met de nodige achterdocht behandelen.
Het belang van Synology is niet jouw belang, zij willen omzet jij een goedwerkende Nas

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Shadow771
r_buren schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 17:39:

Als ik dit zo lees vind ik het de investering niet waard... Kbdoel, ik lees niet dat je applicaties dat samen met een mysql/mariadb database docker container heb draaien ofzo dat kan benutten van NVM SSD caches.
Pagina: 1 ... 150 ... 185 Laatste

Let op:
Dit topic is onderdeel van de drie topics over Synology:In dit Vraag en Antwoord topic mogen alle vragen over Synology-producten tenzij:
  • ... het een vraag betreft over een addon package voor Synology; daar is een apart topic voor.
  • ... het een aankondiging of discussie-item betreft wat in het Nieuws en discussie topic hoort.
  • ... jouw vraag al beantwoord is in de Veelgestelde vragen (FAQ).