[Synology] Vraag en antwoord - deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 149 ... 186 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 10-09 15:29
sweetdude schreef op maandag 6 februari 2023 @ 09:47:
[...]

Echt hard bewijs heb ik er niet voor. Heb het zelf nu zo ingericht op mijn ds1817+
Daar heb ik nu 4x 8TB ironwolf draaien, toen deze vol raakten, 2x 16TB exos erbij gestoken. en ik had als experiment 2 oude SSD's als cache in de laatste 2 bays gedaan. Maar de cache zat met mijn gebruik meer in de weg dan dat ik er voordeel uit had.
Met name door de energie prijzen en eerdere discussie hier in deze draad over stroomverbruik eens gaan kijken wat ik kon doen. Toen heb ik de SSD's als 2de volume aangemaakt en surveillance-station (ss) als opslag daar toegewezen. Maar ik merkte aan het geratel dat de andere schijven niet rustig werden. Daarom SS verwijderd en opnieuw geïnstalleerd, maar nu op volume 2. Nu is het hele ding een stuk stiller.

Als schijven in hibernate zetten echt zo slecht zou zijn waarom bouwen schijf fabrikanten dan de optie in, ook voor de nterprise schijven met 5milioen uren MTBF? Ook Synology heeft het in de software staan en ondersteunt het. Dus ik kan mij zelf slecht voorstellen dat het echt zo slecht is als veel mensen erover doen.
We hebben ook jaren met zijn alle de pc netjes afgesloten zonder dat de disken iedere keer kapot waren, dus ik twijfel of het wel zo enorm slecht is.
- precies, wat betreft sleepmode van HDD is het wat ik net hoor, heb nog geen onderzoek gedaan zelf
- de 3x 8TB, maakt het nog wat uit of dit SMR of CMR schijven zijn? :o Ik lees dat CMR beter/sneller zou zijn?

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 12:02
PCJR schreef op maandag 6 februari 2023 @ 10:15:
[...]

- precies, wat betreft sleepmode van HDD is het wat ik net hoor, heb nog geen onderzoek gedaan zelf
- de 3x 8TB, maakt het nog wat uit of dit SMR of CMR schijven zijn? :o Ik lees dat CMR beter/sneller zou zijn?
Ik zou SMR niet aanraden.
SMR zijn Shingled Magnetic Recording: Wikipedia: Shingled magnetic recording
Normale harde schrijven schrijven tracks naar magnetische platen.
Bij SMR worden deze tracks deels over elkaar heen geschreven.
Voordeel: meer storage met dezelfde technologie
Nadeel: een willekeurige sector herschrijven kan niet. Dan moet de volledige shingle eerst worden ingelezen en daarna worden herschreven.
De performance van SMR kan veel meer varieren, afhankelijk van wat en hoe geschreven wordt.
Als SMR disks nu beduidend goedkoper zijn dan CMR, zou het nog een optie kunnen zijn, maar dit is vaak ook niet het geval.
Vaak staan SMR disks ook op de "niet compatible" list van de NAS.

Persoonlijk vind ik SMR disks een kansloze hack van de industrie in een poging wat meer data op een disk kwijt te kunnen, terwijl de betrouwbaarheid daarvoor flink moet inleveren.

De best Use Case voor een SMR disk is voor "archiving".
Maar ja, als het prijsverschil met een reguliere disk amper wat scheelt? Waarom dan niet een normale disk nemen?

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
GarBaGe schreef op maandag 6 februari 2023 @ 10:27:
[...]

Ik zou SMR niet aanraden.
SMR zijn Shingled Magnetic Recording: Wikipedia: Shingled magnetic recording
Normale harde schrijven schrijven tracks naar magnetische platen.
Bij SMR worden deze tracks deels over elkaar heen geschreven.
Voordeel: meer storage met dezelfde technologie
Nadeel: een willekeurige sector herschrijven kan niet. Dan moet de volledige shingle eerst worden ingelezen en daarna worden herschreven.
De performance van SMR kan veel meer varieren, afhankelijk van wat en hoe geschreven wordt.
Als SMR disks nu beduidend goedkoper zijn dan CMR, zou het nog een optie kunnen zijn, maar dit is vaak ook niet het geval.
Vaak staan SMR disks ook op de "niet compatible" list van de NAS.

Persoonlijk vind ik SMR disks een kansloze hack van de industrie in een poging wat meer data op een disk kwijt te kunnen, terwijl de betrouwbaarheid daarvoor flink moet inleveren.

De best Use Case voor een SMR disk is voor "archiving".
Maar ja, als het prijsverschil met een reguliere disk amper wat scheelt? Waarom dan niet een normale disk nemen?
Helder, ik wil geen SMR (was ik ook al beetje achter na wat googlen).
Dingetje is hoe dat goed te achterhalen is, de WD RED is SMR schijnt? PMR=SMR?

En die Ironwolfs... ben er nog niet achter. Bij de pricewatch is het geen filter optie helaas.

https://www.seagate.com/nl/nl/products/cmr-smr-list/
Ik zie net deze site... ALLE Ironwolfs CMR?! Moet ik dat geloven :>

[ Voor 3% gewijzigd door PCJR op 06-02-2023 11:00 ]

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GarBaGe
PCJR schreef op maandag 6 februari 2023 @ 10:53:
[...]

Helder, ik wil geen SMR (was ik ook al beetje achter na wat googlen).
Dingetje is hoe dat goed te achterhalen is, de WD RED is SMR schijnt? PMR=SMR?

En die Ironwolfs... ben er nog niet achter. Bij de pricewatch is het geen filter optie helaas.

CMR = Conventional Magnetic Recording ( de C zegt eigenlijk niet zoveel)
PMR = Perpendicular Magnetic Recording

Eigenlijk zijn CMR en PMR hetzelfde, want PMR werd geintroduceerd ergens in 2005 en is nog steeds de meest gebruikte manier van informatie opslaan op de magnetische disk.

Daarvoor werd voornamelijk LMR gebruikt (Longitudinal Magnetic Recording).
In de toekomst gaan we naar HAMR (Heat-Assisted Magnetic Recording)

Anyway, de Ironwolf serie is bedoeld voor NAS, dus het kan goed kloppen dat in die serie NOOIT SMR schijven zijn uitgebracht.
Terwijl de BarraCuda meer voor desktop is bedoeld. En de non-pro versie daarvan is dus SMR.

Zelf gebruik ik nu de Exos serie (16TB) voor de NAS.

[ Voor 3% gewijzigd door GarBaGe op 06-02-2023 11:37 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FrenzyFreak
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 13:53
Dit is wat een SMR schijf tussen je CMR schijven doet, wanneer je Array idle is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vm6FXp5MFsu3nBxzYPaP3Q7e3pA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1MVc0t7s0gZ1CLxVAQE8SF9y.png?f=fotoalbum_large

Wanneer de NAS wat te doen heeft, zoals een RAID resync, vraag je je af waarom de NAS max 90-100MB/s haalt. Dan zie je opeens 1 schijf op 99% staan en de rest rond de 45%...

Bij het shucken van externe schijven kun je nog wel eens pech hebben en een SMR ertussen vinden. Uiteraard is deze weer mooi in zijn behuizing retour gegaan.
PCJR schreef op maandag 6 februari 2023 @ 10:53:
[...]

Ja, zo'n lijsten mag je wel vertrouwen.

Zelf heb ik nu een aantal Toshiba MG09 nieuwe schijven.
Bij WD vertrouw ik onder Red Pro niet veel meer. Fool me once...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
Helder, komen 3x 8TB Ironwolfs in. Evt + een ourdere 256GB SSD SATA 2.5inch voor de Surveillance.

Ff over deze:

https://www.amazon.nl/dp/...FL3NK25&linkCode=asn&th=1
Ik lees net hier reviews van die nvme SSD waar ik er 2 van wil voor cache, schijnt dat die te heet worden.

Andere suggesties voor een puike 2x 500GB? SSD nvme cache voor in de 1522+ ? (rond 40-50 euro ps)
Dacht aan de Lexar NM760 512GB of de Samsung PM9A1 256GB...

[ Voor 15% gewijzigd door PCJR op 06-02-2023 12:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
PCJR schreef op maandag 6 februari 2023 @ 12:38:
...
Ik lees net hier reviews van die nvme SSD waar ik er 2 van wil voor cache, schijnt dat die te heet worden.

Andere suggesties voor een puike 2x 500GB? SSD nvme cache voor in de 1522+ ? (rond 40-50 euro ps)
Ik denk dat alle PCIe 4 SSDs behoorlijk warm kunnen worden, afhankelijk van gebruik.
Tussen de verschillende merken zit doorgaans niet zoveel verschil kwa warmteontwikkeling.
Wat helpt is een heatsink en een beetje luchtstroom.

De vraag is natuurlijk: hoe gebruikt je NAS de SSDs voor cache?
Als alles over een enkele 1Gbitps verbinding moet, zal het een en ander best meevallen.

In worst-case als de SSDs te warm worden, gaan ze throttlen en dan kan wat merkbare performance kosten.
Mijn vermoeden is dat dit soort effecten in een NAS veel minder te merken zijn dan bijvoorbeeld op een Desktop waar een interactieve gebruiker actief zit te wachten totdat de SSD klaar is met zijn activiteiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
GarBaGe schreef op maandag 6 februari 2023 @ 13:49:
[...]

Ik denk dat alle PCIe 4 SSDs behoorlijk warm kunnen worden, afhankelijk van gebruik.
Tussen de verschillende merken zit doorgaans niet zoveel verschil kwa warmteontwikkeling.
Wat helpt is een heatsink en een beetje luchtstroom.

De vraag is natuurlijk: hoe gebruikt je NAS de SSDs voor cache?
Als alles over een enkele 1Gbitps verbinding moet, zal het een en ander best meevallen.

In worst-case als de SSDs te warm worden, gaan ze throttlen en dan kan wat merkbare performance kosten.
Mijn vermoeden is dat dit soort effecten in een NAS veel minder te merken zijn dan bijvoorbeeld op een Desktop waar een interactieve gebruiker actief zit te wachten totdat de SSD klaar is met zijn activiteiten.
Helemaal mee eens ja. Alleen in de NAS is niks te doen met flow en heatsinks, de 2 nmve's zittena chter 2 klepjes en her is verder niks te tunen (denk dat ook een heatsink niet past).
Ondanks dat kies ik liever een iets veiligere optie dan, 1 van de 2 die ik noemde. Hier las ik geen hitte problemen mee zo ver.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sweetdude
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14-09 12:51
PCJR schreef op maandag 6 februari 2023 @ 12:38:
Helder, komen 3x 8TB Ironwolfs in. Evt + een ourdere 256GB SSD SATA 2.5inch voor de Surveillance.

Ff over deze:

Ik zou het geld voor de SSD in jouw geval nog even in mijn zak houden en de komende tijd als je de NAS hebt ingericht en in gebruik hebt kijken of het wel wat toevoegt.
Nu klinkt het leuk, maar als je nu zonder cache al tevreden bent over de performance, dan kun je als het dadelijk langzamer wordt, of als de use case het nodig heeft, alsnog het cache toevoegen.

Cache kan afhankelijk van het gebruik ook vertragend werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
sweetdude schreef op maandag 6 februari 2023 @ 14:38:
[...]

Cache kan afhankelijk van het gebruik ook vertragend werken.
Kun je hier wat meer over vertellen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sweetdude
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14-09 12:51
PCJR schreef op maandag 6 februari 2023 @ 15:18:
[...]

Kun je hier wat meer over vertellen?
Simpel gezegd, SSD-caching verbetert de prestaties van uw NAS door veelgebruikte bestanden op een solid-state schijf te plaatsen in plaats van op een traditionele harde schijf. Omdat moderne NAS-systemen kunnen worden geconfigureerd om automatisch te 'leren' welke bestanden het vaakst worden geopend en deze op de SSD te cachen.
als je een aantal bittorrent downloads hebt lopen naar je NAS, gaat hij de tijdelijke bestandjes cachen en vele onnodige writes op de SSD plaatsen.

Als je films gaat kijken is het dan handig om de hele film in de cache in te lezen?

Voor pure file storage (share die je via windows of anders benaderd) werkt het natuurlijk weer wel sneller.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• peter-rm
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 13:41
hier staat een aardige uitleg wanneer wel/niet zinnig
https://kb.synology.com/n...ns_for_Creating_SSD_Cache

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• glnk
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 13:57
sweetdude schreef op maandag 6 februari 2023 @ 16:47:
[...]

[...]

als je een aantal bittorrent downloads hebt lopen naar je NAS, gaat hij de tijdelijke bestandjes cachen en vele onnodige writes op de SSD plaatsen.
...
Liever dat dan fragmentatie op je disks. :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FrenzyFreak
Als je NAS uitbreidbaar geheugen ondersteunt, kun je beter het RAM uitbreiden dan die SSD cache. Als je in een 1522+ 32 of 64GB aan RAM plaatst, werkt dat voor het hele systeem en alle apps die je draait.

Naast je applicaties en OS wordt al het 'ongebruikte' geheugen gewoon ingezet als cache. Het RAM werkt tevens voor je hele NAS, niet zoals een SSD cache voor maar 1 volume.

Een SSD slot kun je nog beter gebruiken door een volume ervan te maken om bv al je Docker apps van te draaien. Applicaties zoals Plex met veel thumbnails, kleine bestanden en een database worden merkbaar sneller wanneer ze van een SSD gedraaid worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackouts
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 14-09 20:23
Inmiddels hopeloos met mijn DS213+.

Opeens geen verbinding meer, dus ik probeer dsm opnieuw te installeren.
- Reset werkt niet (4sec reset + 4 reset --> 2x enkele beep, geen reset)
- Schijven er uit. 1 schijf er in: geen respons. Onderstaand screenshot.
- Schijf via PC geformatteerd en in NAS --> onderstaand screenshot
- ANdere schijf uit een externe disk er in gezet --> Onderstaand screenshot

Installatie wil niet beginnen... Ik zie alleen onderstaand scherm

NAS kapot?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nY1E_M3IQyjcG-EM-s0io9NYLFM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/dsVPRk5o0zxcB0XeEI0GQCT9.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door Blackouts op 06-02-2023 20:53 ]

Maar goed, ik zeg ook maar wat....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeacekeeperNL
  • Registratie: Augustus 2013
  • Niet online

PeacekeeperNL

Koning Review 2023 en 2024

Blackouts schreef op maandag 6 februari 2023 @ 20:52:

NAS kapot?[Afbeelding]
Evt met Edge proberen te benaderen? Heb wel eens wat gekkigheid gehad met mijn Syno i.c.m. Firefox en Chrome, maar vervolgens werkt het wel in IE (discontinued) en Edge... 8)7

Mijn reviews al gezien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blackouts
PeacekeeperNL schreef op maandag 6 februari 2023 @ 21:02:
[...]

Evt met Edge proberen te benaderen? Heb wel eens wat gekkigheid gehad met mijn Syno i.c.m. Firefox en Chrome, maar vervolgens werkt het wel in IE (discontinued) en Edge... 8)7
Edge al geprobeerd. Zelfde resultaat.

Edit: Ingognitovenster lijkt wel te werken 8)7

[ Voor 6% gewijzigd door Blackouts op 06-02-2023 22:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
begintmeta schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 17:28:
...
Ben nu een beetje met Docker aan het stoeien om uit te vinden hoe alle services weer kunnen draaien (die had ik eerder zonder containers geinstalleerd). Ik heb een NVMe-pool gemaakt voor Docker en andere apps.
...
Na het wat stoeien met docker heb ik in principe de meeste configuraties wel rond, ik ga docker-compose gebruiken. alleen zit ik nog een beetje te kijken naar wat ik zal doen qua volumes/bind mounts (of eventueel een VM om docker te draaien in plaats van de Synology-versie)...

ZIjn er voor/nadelen bij het gebruik van de bind-mounts ipv de volumes (het grootste voordeel lijke me dat bind-mounts makkelijker in de rest van de NAS zijn in te passen), en zijn er mensen die docker in een VM draaien... dat lijkt me op zich ook nog wel te doen met een DS923+ met 8MB RAM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m.eddy
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 12:55
Blackouts schreef op maandag 6 februari 2023 @ 20:52:

NAS kapot?[Afbeelding]
Probeer eens de synology assistant te downloaden ipv via de browser te draaien.

Als dat niet helpt...zonder schijven opstarten en kijken of je hem dan kunt vinden.
Als je hem dan wel vind een sata schijf hot pluggen en vervolgens DSM vers installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
FrenzyFreak schreef op maandag 6 februari 2023 @ 19:40:
Als je NAS uitbreidbaar geheugen ondersteunt, kun je beter het RAM uitbreiden dan die SSD cache. Als je in een 1522+ 32 of 64GB aan RAM plaatst, werkt dat voor het hele systeem en alle apps die je draait.

Naast je applicaties en OS wordt al het 'ongebruikte' geheugen gewoon ingezet als cache. Het RAM werkt tevens voor je hele NAS, niet zoals een SSD cache voor maar 1 volume.

Een SSD slot kun je nog beter gebruiken door een volume ervan te maken om bv al je Docker apps van te draaien. Applicaties zoals Plex met veel thumbnails, kleine bestanden en een database worden merkbaar sneller wanneer ze van een SSD gedraaid worden.
Volgens mij kan ik geen apps draaien of een volume maken van de nvme ssd's in de 1522+.
De 923+ kan als enige dit wel, maar dit is voor mij geen reden om naar de 923 te gaan.

Ik kan altijd nog een ssd data 2.5inch plaatsen, los/alleenstaand, en hier specifiek dan iets op draaien.

Shoppinglist:
3x ST8000VN004
1x 1522+
2x KSM26SED8/16MR
2x PM9A1 256GB

Losse 2.5 ssd nog wel liggen om evt Surveillance op te draaien en de camera opslag.

>:)

[ Voor 7% gewijzigd door PCJR op 06-02-2023 22:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrenzyFreak
PCJR schreef op maandag 6 februari 2023 @ 22:43:
[...]

Volgens mij kan ik geen apps draaien of een volume maken van de nvme ssd's in de 1522+.
De 923+ kan als enige dit wel, maar dit is voor mij geen reden om naar de 923 te gaan.
De 923+ is de eerste die een volume van een m.2 SSD ondersteunt via de interface ja. Mogelijk komt dit in DSM 7.2 naar meer apparaten.

Via SSH is het al jaren mogelijk via een beetje zoekwerk. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 12:53

ericplan

5180 Wp PV

Iemand een suggestie?
Ik heb een script draaien dat iedere dag een snapshot maakt van de daktuin. Die foto's worden gebruikt voor een timelapse. De task scheduler pas ik bij elke zomer/wintertijd overgang aan, zodat de foto op dezelfde zonnetijd gemaakt wordt.

Maar eigenlijk zoek ik een task scheduler waar ik de tijdzone op UTC kan zetten, want dit is echt een klusje om te vergeten. (er staat een reminder in de agenda, maar dan moet je ook nog op de juiste plaats zijn) De Synology op UTC zetten is niet het plan, dat geeft weer problemen met andere processen.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Je kunt in de task scheduler toch gewoon een als schedule "Daily" kiezen.
Dan heb je niets meer met zomertijd te maken want DSM past automatisch de tijd aan dan.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boost9898
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 10:50

Boost9898

Software developer

Hi Tweakers, ik heb een specifieke vraag met betrekking tot Hyper Backup.

Sinds een weekje heb ik een tweede NAS op een externe locatie welke als Hyper Backup Vault functioneert. (Want Backblaze liep financieel uit de klauwen.)

Maar wat ik mij afvraag, ik heb nu 'smart recycle' aan staan met 256 versies (4 jaar).
Wat wordt nu exact bewaard en hoe lang? Als ik vandaag bestand A erop zet. Wordt deze dan 4 jaar bewaard vanaf het moment dat bestand A op mijn 'werk NAS' verwijderd wordt? Of wordt de eerste back-up die ik draai 4 jaar bewaard en dan volledig verwijderd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 12:53

ericplan

5180 Wp PV

Ben(V) schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 09:21:
Je kunt in de task scheduler toch gewoon een als schedule "Daily" kiezen.
Dan heb je niets meer met zomertijd te maken want DSM past automatisch de tijd aan dan.
Dat is juist het probleem. De foto moet genomen worden met dezelfde zonnestand, niet op dezelfde tijd.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dan maak je toch een script dat zelf loopt en alleen maar opgestart wordt tijdens het booten van de Nas.
Dan heb je alles onder je eigen controle.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paling1
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Paling1

R 8.5

Boost9898 schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 09:30:
Hi Tweakers, ik heb een specifieke vraag met betrekking tot Hyper Backup.

Sinds een weekje heb ik een tweede NAS op een externe locatie welke als Hyper Backup Vault functioneert. (Want Backblaze liep financieel uit de klauwen.)

Maar wat ik mij afvraag, ik heb nu 'smart recycle' aan staan met 256 versies (4 jaar).
Wat wordt nu exact bewaard en hoe lang? Als ik vandaag bestand A erop zet. Wordt deze dan 4 jaar bewaard vanaf het moment dat bestand A op mijn 'werk NAS' verwijderd wordt? Of wordt de eerste back-up die ik draai 4 jaar bewaard en dan volledig verwijderd?
Volgens mij is het dit. (vetgedrukt).
Ik heb het ook al vele jaren ongeveer zo ingericht. Ik kan heel makkelijk bestanden van jaren geleden terughalen uit de back-up. Werkt heel mooi.
Volgens mij worden alleen de verschillen tussen back-up en huidige bestanden opgeslagen.
De ruimte die de totale back-up inneemt is daardoor veel kleiner dan je zou verwachten.

Een klein nadeel van Hyper Back-up vind ik dat je de back-up explorer nodig hebt om bestanden te kunnen bekijken of terug zetten. Met de oude Time Back-up ging dat gewoon in de file explorer.
Ook die back-ups heb ik nog op een back-up NAS staan. Inmiddels 12 jaar oud geloof ik. Maar die nemen wel meer ruimte in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow771
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 05-09 09:44
Paling1 schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 10:39:
Een klein nadeel van Hyper Back-up vind ik dat je de back-up explorer nodig hebt om bestanden te kunnen bekijken of terug zetten.
Dat ligt eraan welke backup optie(s) je kiest. Als je bijv rsync single version kiest, dan zet is gewoon een letterlijke kopie van de bestanden op de door jou aangegeven backup destination.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackouts
Blackouts schreef op maandag 6 februari 2023 @ 21:03:
[...]

Edge al geprobeerd. Zelfde resultaat.

Edit: Ingognitovenster lijkt wel te werken 8)7
Helaas te vroeg gejuichd. Gisteren wilde installatie lukken, maar de NAS verloor de configuratie weer toen ik data van disk 1 naar disk 2 was aan het kopieren.
Inmiddels krijg ik met geen mogelijkheid verbinding met de NAS. Zonder schijven,met 1 van de 2 NAS schijven, met een lege SSD die ik nog had liggen en met een 3,5 drive uit een extwerne schijf.
De NAS krijgt geen IP adres op de router, dus lijkt gewoon helemaal niet op te starten.

Ik ben geneigd om een nieuwe te gaan bestellen of zien jullie nog mogelijkheden?

Het feit dat mijn belangrijke data nu maar 1 op plek staat maakt me een beetje zenuwachtig. ;)

Edit: En ineens weer bereikbaar. DSM geinstalleerd en na het aftellen gedurende 10 minuten gaat ie herstarten. En daarna? Wederom onvindbaar...
Gevalletje defect?

Edit2: Bedacht dat het wellicht de voeding kon zijn. Nu met een andere voeding een RAID1 aan het aanmaken. Fingers crossed..... oOo

Edit3: te vroeg gejuichd -O-

[ Voor 16% gewijzigd door Blackouts op 08-02-2023 19:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Hmm, bij het verder instellen van de synology als server kom ik een vreemd fenomeen tegen: LDAP STARTTLS (evenals LDAPS) tussen Nextcloud en de Synology LDAP server werkt niet altijd.

Ik heb de LDAP-server van Synology ingesteld, en via het gewone protocol werkt alles naar behoren samen met Nextcloud. Ik heb een sleutel voor mijn LAN toegewezen aan de LDAP-server, met de LAN-FQHN als common name voor het certificaat. (zit in de DNS van de router) Ik heb verder het CA-certificaat ingeladen in Nextcloud.

De verbinding tussen Nextcloud en de LDAP server mislukt vaak (maar niet altijd), met de foutmelding "ldap starttls failed" in het geval van een STARTTLS-verbinding met poort 389, of "Lost connection to LDAP server." met een ldaps:// verbinding met poort 636...

Heeft iemand hier meer zicht op? Het is ook niet makkelijk om fatsoenlijke logs te vinden (zowel op de client als de server), eerst maar een proberen dat aan te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Airw0lf
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 11:11
begintmeta schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 22:18:
Hmm, bij het verder instellen van de synology als server kom ik een vreemd fenomeen tegen: LDAP STARTTLS (evenals LDAPS) tussen Nextcloud en de Synology LDAP server werkt niet altijd.

Ik heb de LDAP-server van Synology ingesteld, en via het gewone protocol werkt alles naar behoren samen met Nextcloud. Ik heb een sleutel voor mijn LAN toegewezen aan de LDAP-server, met de LAN-FQHN als common name voor het certificaat. (zit in de DNS van de router) Ik heb verder het CA-certificaat ingeladen in Nextcloud.

De verbinding tussen Nextcloud en de LDAP server mislukt vaak (maar niet altijd), met de foutmelding "ldap starttls failed" in het geval van een STARTTLS-verbinding met poort 389, of "Lost connection to LDAP server." met een ldaps:// verbinding met poort 636...

Heeft iemand hier meer zicht op? Het is ook niet makkelijk om fatsoenlijke logs te vinden (zowel op de client als de server), eerst maar een proberen dat aan te zetten.
Ik weet niet beter als poort 389 is voor LDAP zonder TLS.
En poort 636 is voor LDAP met TLS.
Misschien heeft het daar iets mee te maken?

makes it run like clockwork

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13:27

Haan

dotnetter

Haan schreef op zondag 29 januari 2023 @ 09:52:
Ik denk er over om mijn oude DS214+ met 3,5" disks maar eens te gaan vervangen door een nieuw model. 1TB storage is eigenlijk nog lang niet vol, al die streaming diensten van tegenwoordig scheelt een hoop opslagruimte :+ Maar dat verdubbel ik dan meteen naar 2TB, dan moet het de komende jaren voldoende blijven zijn. Wel weer Synology want dat werkt allemaal prima (en geen behoefte / tijd om in een ander systeem te verdiepen).
Ik had een beetje gehoopt dat er inmiddels ook een model zou zijn waar je gewoon een stel nvme disks in zou kunnen steken (dat zou mooi in een klein zuinig kastje kunnen) maar dat lijkt er nog niet te zijn helaas.

Dus dan pak ik de DS223 wanneer deze beschikbaar is (ik heb geen haast dus dan kan ik denk ik beter even wachten op dit model) en daar stop ik dan gewoon 2 willekeurige Sata SSD's in die op dat moment de beste prijs/kwaliteit verhouding hebben? Of moet je toch liever ook een speciale disk hebben. De NAS staat bij mij voornamelijk niks te doen, alleen backup van mijn pc en de foto's van mijn telefoon gaan er naar toe.
Heeft iemand hier nog iets zinnigs over te zeggen? De DS223 is inmiddels beschikbaar dus de vraag is weer actueel ;)

Kater? Eerst water, de rest komt later

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paling1
  • Niet online

Paling1

R 8.5

@Haan
Goed gespot! Had gisteravond nog gekeken en toen stonden ze nog niet in de pricewatch met een prijs.
Zit ook al een tijdje te kijken voor vervanging van 2x een 212j.
Met een 2023 model kan ik er dan weer 10 jaar tegenaan. Straks maar effe 2 bestellen dus.

Ik heb niet heel veel ruimte nodig, dus even kijken naar een paar niet al te grote schijven. Denk dat 2 betaalbare ssd's net een beetje te weinig opslag gaat worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13:27

Haan

dotnetter

Paling1 schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 14:13:
@Haan
Goed gespot! Had gisteravond nog gekeken en toen stonden ze nog niet in de pricewatch met een prijs.
Ik had er een alert op staan voor als ie beschikbaar zou zijn, dus ik kreeg gewoon een melding ;)

Kater? Eerst water, de rest komt later

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paling1
  • Niet online

Paling1

R 8.5

@Haan had ik natuurlijk ook kunnen doen. Maar ja... Al die nieuwerwetse dingen..;)

Had niet direct haast.
Ik was sowieso niet van plan om een ouder model te halen. De 212j's werken nog goed genoeg. Alleen was ik voor vervanging aangewezen op een 220 of zelfs ouder. Dat is wel een beetje zonde van het geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLBUURMAN
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 13:16

NLBUURMAN

Het Koffiemonster

ik zit een beetje te kijken naar een Synology NAS, wat ik me wel afvroeg; stel ik haal een 4bay nas en druk daar 4 schijven in in RAID1/5; en de NAS begeeft het; hoe kan ik dan mijn data terughalen?

R7-3700X/MSI B550 Tomahawk/32GB RAM/NZXT H440/Phanteks TC14PE/Asrock RX6600XT Challenger

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter-rm
NLBUURMAN schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 16:50:
ik zit een beetje te kijken naar een Synology NAS, wat ik me wel afvroeg; stel ik haal een 4bay nas en druk daar 4 schijven in in RAID1/5; en de NAS begeeft het; hoe kan ik dan mijn data terughalen?
meestal is er een migratie traject beschikbaar en kun je de schijven direct (wel in dezelfde volgorde) in een nieuwer model van dezelfde leverancier stoppen.
synology kent hiervoor een drive migration facility
https://kb.synology.com/e...ogy_NAS_DSM_6_0_and_later

[ Voor 14% gewijzigd door peter-rm op 08-02-2023 22:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paling1
  • Niet online

Paling1

R 8.5

@NLBUURMAN
Door een back-up te maken?
Raid of data op 1 NAS is geen back-up.

Ik gebruik zelf Synology C2 voor back-up van al mijn foto's en wat andere belangrijke data.

Zakelijk hebben we 4 NASsen waarvan er 3 een back-up van de eerste krijgen. Van die 3 staan er 2 off-site.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLBUURMAN
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 13:16

NLBUURMAN

Het Koffiemonster

Paling1 schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 16:56:
@NLBUURMAN
Door een back-up te maken?
Raid of data op 1 NAS is geen back-up.

Ik gebruik zelf Synology C2 voor back-up van al mijn foto's en wat andere belangrijke data.

Zakelijk hebben we 4 NASsen waarvan er 3 een back-up van de eerste krijgen. Van die 3 staan er 2 off-site.
ik snap dat RAID geen back up is, maar ik hoopte eigenlijk dat je de resterende schijf in de PC kon drukken om deze direct uit te lezen/data te migreren. Maar van wat ik begrijp is dat niet mogelijk?

R7-3700X/MSI B550 Tomahawk/32GB RAM/NZXT H440/Phanteks TC14PE/Asrock RX6600XT Challenger

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Airw0lf schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 22:56:
[...]

Ik weet niet beter als poort 389 is voor LDAP zonder TLS.
En poort 636 is voor LDAP met TLS.
Misschien heeft het daar iets mee te maken?
389 doet ook STARTTLS, maar is verder inderdaad de in ieder geval aanvankelijk onversleutelde.

Het lijkt erop dat de Synology LDAP server niet voortdurend hetzelfde certificaat aanbood, had alles herstart, en ook nog eens het certificaat in de /etc/openldap/ldap.conf gezet van de nextcloud-container (zou eigenlijk niets uit moeten maken), en het lijkt te werken op poort 636 met TLS. Maar zie in de logs af en toe verbroken verbindingen, zal eens zien waar dat van komt, maar praktisch lijkt dat geen probleem te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pzijde
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 13-09 00:32
ik snap dat RAID geen back up is, maar ik hoopte eigenlijk dat je de resterende schijf in de PC kon drukken om deze direct uit te lezen/data te migreren. Maar van wat ik begrijp is dat niet mogelijk?
Dat wordt een beetje lastig, want bij RAID 5 heb je minstens 3 schijven nodig om de data terug te halen. Een andere NAS met dezelfde DSM is dan misschien een optie, maar ik zou gaan voor een goede backup. Die moet je sowieso hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WheeleE
  • Laatst online: 07:55

WheeleE

Dinges

Ik ben momenteel aan mijn derde Synology bezig en heb de overstap altijd door een HD-migratie gedaan. Schijf uit de oude, in de nieuwe, en bijwerken. Nooit een schone installatie dus.
Nu wordt het toch wel een keer tijd daar voor om de boel een keer goed op te schonen.

De hoofdtaak van mijn NAS is media-opslag. Dat is simpel opnieuw in te richten. Voor het dozijn Docker containers ben ik daar niet zo zeker van. Zijn er hier mensen die ervaring hebben met containers backuppen en restoren? De meeste data staat op schijf, een klein deel in volumes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12:23
WheeleE schreef op zondag 12 februari 2023 @ 20:34:
Zijn er hier mensen die ervaring hebben met containers backuppen en restoren? De meeste data staat op schijf, een klein deel in volumes.
Dockers via export/import, als je de images al op de nieuwe NAS hebt staan kan je kiezen voor 'settings' only.
Volumes kan je op de 'standaard' manier restorenmet Hyper Backup. Als je al zowel je nieuwe als oude NAS online hebt vind ik Shared Folder Sync (rsync) het makkelijkst.
Let wel op dat je niet advanced security gebruikt op je shares.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsn
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 10:56
Is er eigenlijk een nette manier om Synology Drive netjes in de finder te krijgen op een Mac?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Quakie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14-09 12:08
@nielsn wat is er niet netjes aan hun standaard installatie?

Ik heb netjes hun on demand syncs links in de Finder balk.

Ik teken nergens meer voor

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• peter-rm
nielsn schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 09:18:
Is er eigenlijk een nette manier om Synology Drive netjes in de finder te krijgen op een Mac?
in de finder settings/preferences aanvinken dat servers ook getoond moeten worden.

de nas wordt dan zichtbaar in de kolom links onder locations

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jnaaazer
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 14-09 19:01
Ik heb sinds vandaag een ds723+ binnengekregen en dit is mijn eerste nas dus ben al de hele dag druk met alles uitzoeken en gelukkig is er genoeg informatie te vinden maar het volgende kan ik nergens vinden:
ik heb nu dat ie automatische mijn foto synkroniseert met me telefoon naar de synology drive maar het komt dan in deze map structuur te staan: mijn bestanden/photos/mobilebackup/galaxy s9+/dcim

kan ik dit aanpassen dat bijvoorbeeld alles gelijk in map galaxy s9+ komt te staan zonder dcim

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 10:26

Sharky

Skamn Dippy!

Ik heb een raar probleem dat zich opeens voordoet. Ik heb een zwik Dockers die het altijd perfect deden, de meeste via reverse proxy. Opeens kan ik een aantal Dockers niet meer bereiken, en nu blijkt dat dit alleen geldt voor de Dockers waarvan het netwerk als Bridge is geconfigureerd, de Dockers die ingesteld staan als Host doen het als vanouds. De Dockers zijn via het lokale adres:poort gewoon bereikbaar. Iemand enig idee hoe zich dit opeens voordoet?

This too shall pass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow771
Sharky schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 19:30:
Ik heb een raar probleem dat zich opeens voordoet. Ik heb een zwik Dockers die het altijd perfect deden, de meeste via reverse proxy. Opeens kan ik een aantal Dockers niet meer bereiken, en nu blijkt dat dit alleen geldt voor de Dockers waarvan het netwerk als Bridge is geconfigureerd, de Dockers die ingesteld staan als Host doen het als vanouds. De Dockers zijn via het lokale adres:poort gewoon bereikbaar. Iemand enig idee hoe zich dit opeens voordoet?
Hoe heb je je reverse proxy entries voor je docker containers geconfigureerd? Ben benieuwd of je het op docker naam, docker IP adres of toch de localhost/ip van je NAS gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BruceLee
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

BruceLee

i9 9900K - Geforce 4080 RTX

ik heb intresse om een 923+ of een 1522+ te kopen maar ik vraag mij af of deze 18 tb schijven die ik heb wel gaan werken er in WD Ultrastar DC HC550 WUH721818ALE6L4 - Hard drive

Want die lijst met compatibel schijven is wel heel benauwd staan er amper op. ze willen hun eigen meuk verkopen ofzo.

Maar mijn vraag is werkt random kwaliteits nas schijf gewoon of word dat geblokkeerd door dat ding ?

het hoeft voor mij alleen maar gewoon te werken om films te streamen naar een tv met een apple tv er aan

[ Voor 11% gewijzigd door BruceLee op 18-02-2023 23:26 ]

Sim Racing SK ----> Klik Hier voor mijn YouTube Simrace Kanaal <----

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow771
BruceLee schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 23:21:
ik heb intresse om een 923+ of een 1522+ te kopen maar ik vraag mij af of deze 18 tb schijven die ik heb wel gaan werken er in WD Ultrastar DC HC550 WUH721818ALE6L4 - Hard drive

Want die lijst met compatibel schijven is wel heel benauwd staan er amper op. ze willen hun eigen meuk verkopen ofzo.

Maar mijn vraag is werkt random kwaliteits nas schijf gewoon of word dat geblokkeerd door dat ding ?
Als synology daar mee gaat beginnen op dit soort NAS modellen gaan ze denk ik best wel wat klanten kwijt raken in de consumentenmarkt.. Dat iets (nog) niet in de compatibiliteit lijst staat (vooral met HDD dst gewoon via een common SATA port aangesloten) kan gewoon betekenen dat Synology het ook zelf (nog) niet getest hebben. Maar uiteraard zullen ze nu idd hun eigen gebadgde meuk voortrekken. Vooral voor hun 'enterprise' spul doen ze dat al.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BruceLee
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

BruceLee

i9 9900K - Geforce 4080 RTX

https://youtu.be/oK9qqvo1zf4?t=252
Dat is nou precies wat ze doen youtube timed link naar specifiek stuk

[ Voor 62% gewijzigd door BruceLee op 19-02-2023 02:10 ]

Sim Racing SK ----> Klik Hier voor mijn YouTube Simrace Kanaal <----

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m.eddy
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 12:55
BruceLee schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 23:21:

het hoeft voor mij alleen maar gewoon te werken om films te streamen naar een tv met een apple tv er aan
Verwacht dat het gewoon werkt. Heb zelf 920+ met mg09 18TB’s draait prima. Wel krijg je bij het toevoegen eenmalig een melding naar je kunt gewoon verder.

Synology lijkt wel steeds verder te gaan met dit gedrag. Bij de nieuwe optie op de laatste modellen/firmware om nvme’s niet alleen als cache maar ook als volume te gebruiken schijnen ze Synology nvme’s af te dwingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharky

Sharky

Skamn Dippy!

Shadow771 schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 20:02:
[...]

Hoe heb je je reverse proxy entries voor je docker containers geconfigureerd? Ben benieuwd of je het op docker naam, docker IP adres of toch de localhost/ip van je NAS gebruikt.
Als volgt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qprQ8-fXUcKq7aMhxnbrEMsv1GM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/YIXqGvhdGMwZKVZd6Q1j5hBS.png?f=user_large

En als ik deze bezoek krijg ik:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NKKHRZhpSoJon1YG0SlGYJFXCX4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/8JEnw0w30VIt73ye83Xblipn.png?f=user_large

[ Voor 18% gewijzigd door Sharky op 19-02-2023 10:27 ]

This too shall pass

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shadow771
Sharky schreef op zondag 19 februari 2023 @ 10:15:
[...]

Als volgt:

[Afbeelding]

En als ik deze bezoek krijg ik:

[Afbeelding]
Probeer 'ns voor de gein:

1. Bestemming IP: 127.0.0.1 / localhost
2. Als nr 1 niet werkt, Bestemming IP: <IP adres van Docker container>

Dit kan helpen het probleem te isoleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharky

Sharky

Skamn Dippy!

Shadow771 schreef op zondag 19 februari 2023 @ 10:32:
[...]

Probeer 'ns voor de gein:

1. Bestemming IP: 127.0.0.1 / localhost
2. Als nr 1 niet werkt, Bestemming IP: <IP adres van Docker container>

Dit kan helpen het probleem te isoleren.
Optie 1 lost het meteen op :D Thanks man.

This too shall pass

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shadow771
Sharky schreef op zondag 19 februari 2023 @ 10:39:
[...]

Optie 1 lost het meteen op :D Thanks man.
Bijzonder. @tomic had precies ditzelfde probleem ook (lees hier onze discussie) . Alsof Synology ergens een patch uitgerold heeft op OS of package niveau dat dit soort reverse proxy methodes niet meer zomaar werken.. Al blijf ik van mening dat 127.0.0.1 de beste methode is als de target op hetzelfde machine draait als de reverse proxy..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharky

Sharky

Skamn Dippy!

Shadow771 schreef op zondag 19 februari 2023 @ 10:46:
[...]

Bijzonder. @tomic had precies ditzelfde probleem ook (lees hier onze discussie) . Alsof Synology ergens een patch uitgerold heeft op OS of package niveau dat dit soort reverse proxy methodes niet meer zomaar werken.. Al blijf ik van mening dat 127.0.0.1 de beste methode is als de target op hetzelfde machine draait als de reverse proxy..
Bij mij ontstond het een paar dagen geleden, raar verhaal inderdaad. Het probleem doet zich ook voor met de connectie met Download Station tussen Radarr/Sonarr. Ik wilde toch al overstappen naar een andere download client, dan lijkt dit me een goed moment.

This too shall pass

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hostnamen gebruiken is altijd een beetje een gok en werkt soms en soms niet.

Zoals @Shadow771 al aangaf is 127.0.0.1 het beste en het snelste, als alternatief kun je localhost gebruiken.

Heeft overigens niets met de download client te maken maar ligt op operating systeem niveau en hoe reverse proxy er mee omgaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow771
BruceLee schreef op zondag 19 februari 2023 @ 02:09:
https://youtu.be/oK9qqvo1zf4?t=252
Dat is nou precies wat ze doen youtube timed link naar specifiek stuk
Die gasten speculeren alleen maar.. Ze kunnen wel eens gelijk hebben maar beiden kunnen geen officiele Synology statements maken.

Hoe dan ook zoals ik al zei zou ik de HDD lockouts wel begrijpen voor enterprise spul, maar daarbuiten slaat dit nergens op als ze dit serieus introduceren. Ik zal dan wel waarschijnlijk overstappen naar een andere fabrikant als ik een nieuwe NAS moet kopen (ter vervanging van... (ik heb nu DS718+ en DS720+ dus ik kan daar nog wel een paar jaar mee voorruit))

[ Voor 5% gewijzigd door Shadow771 op 19-02-2023 18:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iAR
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

iAR

Ik heb ineens een heel vreemd probleem. Ik gebruik Plex Server en ineens zijn sommige afleveringen en films niet meer beschikbaar. Terwijl ze nog wel gewoon op de NAS staan. Ze zijn ook gewoon te vinden via file station en via VLC is het gewoon af te spelen.

Wat is hier aan de hand? Is het Plex? Okay, verkeerde topic. Maar waarom scant die selectief? Of is het Synology? Maar hoezo dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WheeleE

WheeleE

Dinges

iAR schreef op zondag 19 februari 2023 @ 19:46:
Ik heb ineens een heel vreemd probleem. Ik gebruik Plex Server en ineens zijn sommige afleveringen en films niet meer beschikbaar. Terwijl ze nog wel gewoon op de NAS staan. Ze zijn ook gewoon te vinden via file station en via VLC is het gewoon af te spelen.

Wat is hier aan de hand? Is het Plex? Okay, verkeerde topic. Maar waarom scant die selectief? Of is het Synology? Maar hoezo dan?
Heb ik ook eens gehad. Bleek een autorisatie-issue te zijn. De plex-user mocht niet overal (meer) bij. Waarschijnlijk werden de bestanden weggeschreven door een user met hogere rechten dan de plex-user.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badkuip
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 04:18
Al jaren gebruik ik een een Synology DS216j voor het opslaan van bestanden.
Alles wat ik belangrijk vindt staat op de NAS, niet op mijn Macbook.
Op de NAS heb ik hiervoor SMB-shares aangemaakt.

Tot zover alles goed.
Het vervelende van mijn set up is, is dat als mijn macbook mee op reis is gegaan en bij terugkomst thuis mijn share opnieuw gemount moet worden. Dat is niet het enige: het wachtwoord staat in Bitwarden, dus elke keer ook copy-pasten van het wachtwoord.

Luxeprobleem maar irritant.
Bestaat er iets van een automount voor Mac waarmee je makkelijk een Synology kan mounten? Of kan je ergens instellen dat client (Mac) en NAS elkaar vetrouwen en standaard aanmelden met een account zonder dat elke keer naar een wachtwoord gevraagd wordt?

Ik heb al even zitten kijken naar Synology Drive maar dat schiet zijn doel voorbij. Drive wil namelijk ook alle bestanden lokaal zetten, maar zoveel disk space heeft m'n macbook niet eens.

Als ik eens van het wachtwoordprobleem af zou kunnen komen.
Iemand tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
Wij gebruiken daar een automount script voor i.c.m. windows AD authenticatie.
Je kan ook de keychain gebruiken voor automount via add-internet-password met -r smb

[ Voor 17% gewijzigd door DukeBox op 19-02-2023 22:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badkuip
DukeBox schreef op zondag 19 februari 2023 @ 22:07:
[...]

Wij gebruiken daar een automount script voor i.c.m. windows AD authenticatie.
Je kan ook de keychain gebruiken voor automount via add-internet-password met -r smb
Ik kan je niet helemaal volgen. Welk automount script gebeuk je daarvoor? Een bash script? Wat bedoel je met -r smb?

[ Voor 3% gewijzigd door badkuip op 19-02-2023 22:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Quakie
badkuip schreef op zondag 19 februari 2023 @ 21:26:
Al jaren gebruik ik een een Synology DS216j voor het opslaan van bestanden.

Ik heb al even zitten kijken naar Synology Drive maar dat schiet zijn doel voorbij. Drive wil namelijk ook alle bestanden lokaal zetten, maar zoveel disk space heeft m'n macbook niet eens.

Iemand tips?
Sinds kort is on demand beschikbaar. Moet je wel laatste Mac OS versie draaien. Kost je geen lokale ruimte dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vmu
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15-07 11:08

Vmu

Rotatate

Quakie schreef op zondag 19 februari 2023 @ 23:05:
[...]

Sinds kort is on demand beschikbaar. Moet je wel laatste Mac OS versie draaien. Kost je geen lokale ruimte dan.
Die gebruik ik ook sinds een paar maanden. Wat mij opvalt is dat de inhoud van alles wat on-demand sync heeft niet of nauwelijks wordt geïndexeerd door spotlight en onvindbaar is geworden. Dat is toch wel een groot nadeel.
Iemand dit ook al gezien? Ik ben benieuwd of hier nog een update voor komt.

Vmu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
@Vmu dat werkt hier gewoon, zojuist getest met een bestand wat ik maanden niet heb aangeraakt...
Dit wordt netjes gevonden via Finder.

misschien spotlight laten rebuilden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badkuip
@Quakie @Vmu kijk, dat is een nuttige toevoeging, dat on demand.
Heb de app geinstalleerd en on demand aangezet.
Lijkt goed te werken. Bedankt voor de tip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iAR
  • Niet online

iAR

WheeleE schreef op zondag 19 februari 2023 @ 20:35:
Heb ik ook eens gehad. Bleek een autorisatie-issue te zijn. De plex-user mocht niet overal (meer) bij. Waarschijnlijk werden de bestanden weggeschreven door een user met hogere rechten dan de plex-user.
Ah ha. Dan toch ook maar even de noob vraag, hoe fix ik dit?

De bestanden worden vaak door sonarr en radarr weggeschreven, volgens mij door mijn PUID/GUID. Echter is dit altijd al zo geweest (!) Dus ik begrijp ook niet goed waarom dit nu anders is, en niet voor alle bestanden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
@badkuip np! :). Het werkt redelijk goed, het is niet zo stabiel als oude manier. Het komt nog wel eens voordat Synology Drive niet juist meer werkt. Dit wordt wel netjes in de Finder weer gegeven.... Kwestie van de opnieuw opstarten.. (als je beta's niet mee rekent zitten we pas op 3e officiële versie, Synology kennende komt dat wel goed..)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
@badkuip
Er zijn meerdere mogelijkheden, autofs zit native in osx: https://gist.github.com/r...igure-smb-do-it-like-this
Alleen moet je daar je ww/username in plain text in meegeven en biedt het niet veel 'recovery' opties.

ConnectMeNow lijkt mij het beste voor jou: https://www.tweaking4all....software/connectmenow-v4/ slaat het wachtwoord tenminste nog encryted op (maar wel te lezen en de salt is niet aan te passen) geeft ook betere domain integratie indien dit nodig is.

Je hebt ook nog https://automounter.app/ volgens mij hebben wij daar wel eens naar gekeken maar (toen!) was de conclusie dat als iets failed, er niet opnieuw geprobeerd wordt te mounten.

Het automount script dat wij gebruiken haalt het password op uit de keychain, er is een ander script dat het daar opslaat. Samengevat is dit wat er gebeurd:
code:
1
2
3
4
5
opslaan username/password in keychain:
security add-internet-password -a "[username]" -D "Network Password" -r "smb" -l "smbsharelabel" -s "[servername]" -p "[sharename]" -w "[password]"  -T "/System/Library/CoreServices/NetAuthAgent.app/Contents/MacOS/NetAuthAgent"

mounten met gebruik van keychain credentials:
mount -t smbfs //[username]:$(security find-internet-password -D "Network Password" -l "smbsharelabel" -w)@[servername]/[sharename] /Volumes/[mount]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WheeleE

WheeleE

Dinges

iAR schreef op maandag 20 februari 2023 @ 09:41:
[...]

De bestanden worden vaak door sonarr en radarr weggeschreven, volgens mij door mijn PUID/GUID. Echter is dit altijd al zo geweest (!) Dus ik begrijp ook niet goed waarom dit nu anders is, en niet voor alle bestanden!
Ik heb er toen ook flink op lopen vloeken.
Het zou voldoende moeten zijn om je plex-user expliciet leesrechten te geven op de mappen waar je mediabestanden in staan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lWaujaOXVaIKBnb5KQlpudjdc20=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2mfa9YuweU9CKjQdT9bq5dgi.png?f=fotoalbum_large
Afhankelijk van hoe je groepsstructuur en overge-erfte rechten in elkaar zitten kan het complexer zijn uiteraard.

Werkt bovenstaande niet dan zou je kunnen testen met een nieuwe user voor Plex die lid is van geen enkele groep, en die de losse leesrechten op de mediafolders toekennen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerCarlo
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 14-09 14:57
Vandaag is mijn 2de Samsung evo 870 2TB er plots mee opgehouden -> read only mode na 9600 uur met 25TBW. De andere stopte er al mee naar 3000 uur 15TBW. Ondanks de maandelijkse datascrubbing en quick smart test niet opgemerkt. Gelukkig voor een raid1 gekozen toen der tijd want hier draaien wat VM's op.

Dit gaat wat geld kosten dus wil het graag beter uitzoeken deze keer voordat ik weer falende disks aankoop of ga voor een situatie die afgeraden word. Weg van Samsung want wil hier niet elk half jaar tegen aan lopen. Schijnbaar hebben deze disks sinds eind vorig jaar een andere firmware en controller maar ben er klaar mee.

Nu ga/wil ik overstappen op de WD sa500.
Hoe zijn de ervaringen met deze WD SSD's?

Daarbij loopt een andere SHR-2 pool (4x8tb ironwolf) redelijk vol..
Nu ik toch disks ga kopen neem ik deze ook mee.
Ik kan nu 2x de dezelfde er bij te gaan plaatsen voor 360 euro. Dit was initieel het idee maar aangezien de huidige 16TB in 9 maanden vol is gelopen denk ik dat ik het anders ga aanpakken.

Kan ook 2x de MG09 erbij plaatsen voor 560 euro of de EXOS X20 voor 600 euro en dan in in het de komende jaar als deze (effectief 16TB) ook vol zit de 4 andere disks gaan vervangen waardoor de pool ineens veel groter word.

Ik heb gelezen dat die X20 en Ironwolf samen gaan omdat dat intern het zelfde is (kan ook zijn dat dit helemaal niet is) waardoor de voorkeur initieel naar 2x X20 gaat echter heeft die 256MB cache en de MG09 heeft 512MB.
Als ik zie hoe weinig failure verhalen en info te vinden is over de MG09 buiten de verkoop informatie van Toshiba zelf, en de 512MB cache wil ik eigenlijk voor deze gaan.
Het zou mogelijk moeten zijn, maar ik vind erg weinig info hierover.

Wat denken jullie over deze theorie?
Heeft hier iemand van verschillende merken drives met andere cachegroote en opslag techniek in een SHR2 Pool staan en zo ja wat zijn de ervaringen?

Inmiddels rond pagina 460 in dit topic iets meer info gevonden, maar hoor graag meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr.Roelski
  • Laatst online: 04-09 21:02

Dr.Roelski

Walk on ....

TweakerCarlo schreef op maandag 20 februari 2023 @ 11:16:
Vandaag is mijn 2de Samsung evo 870 2TB er plots mee opgehouden -> read only mode na 9600 uur met 25TBW. De andere stopte er al mee naar 3000 uur 15TBW. Ondanks de maandelijkse datascrubbing en quick smart test niet opgemerkt. Gelukkig voor een raid1 gekozen toen der tijd want hier draaien wat VM's op.

Dit gaat wat geld kosten dus wil het graag beter uitzoeken deze keer voordat ik weer falende disks aankoop of ga voor een situatie die afgeraden word. Weg van Samsung want wil hier niet elk half jaar tegen aan lopen. Schijnbaar hebben deze disks sinds eind vorig jaar een andere firmware en controller maar ben er klaar mee.

Nu ga/wil ik overstappen op de WD sa500.
Hoe zijn de ervaringen met deze WD SSD's?

Daarbij loopt een andere SHR-2 pool (4x8tb ironwolf) redelijk vol..
Nu ik toch disks ga kopen neem ik deze ook mee.
Ik kan nu 2x de dezelfde er bij te gaan plaatsen voor 360 euro. Dit was initieel het idee maar aangezien de huidige 16TB in 9 maanden vol is gelopen denk ik dat ik het anders ga aanpakken.

Kan ook 2x de MG09 erbij plaatsen voor 560 euro of de EXOS X20 voor 600 euro en dan in in het de komende jaar als deze (effectief 16TB) ook vol zit de 4 andere disks gaan vervangen waardoor de pool ineens veel groter word.

Ik heb gelezen dat die X20 en Ironwolf samen gaan omdat dat intern het zelfde is (kan ook zijn dat dit helemaal niet is) waardoor de voorkeur initieel naar 2x X20 gaat echter heeft die 256MB cache en de MG09 heeft 512MB.
Als ik zie hoe weinig ellende te vinden is over de MG09 buiten de verkoop informatie van Toshiba zelf, en de 512mb cache wil ik eigenlijk voor deze gaan.
Het zou mogelijk moeten zijn, maar ik vind erg weinig info hierover.

Wat denken jullie over deze theorie?
Heeft hier iemand van verschillende merken verschillende drives in een SHR2 Pool staan en wat zijn de ervaringen?

Inmiddels rond pagina 460 iets meer info gevonden, maar hoor graag meer
Wellicht heeft het hiermee te maken?
https://nascompares.com/2...verything-we-know-so-far/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeacekeeperNL
  • Registratie: Augustus 2013
  • Niet online

PeacekeeperNL

Koning Review 2023 en 2024

TweakerCarlo schreef op maandag 20 februari 2023 @ 11:16:
Klinkt vergelijkbaar met dit issue. Wellicht vergelijkbaar daarmee.

Scheelt in ieder geval dat als het zo snel gebeurt, je nog garantie hebt. Maar blijft minder prettig dat je er (weer) mee bezig mag om het weer werkend te krijgen

Mijn reviews al gezien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerCarlo
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 14-09 14:57
PeacekeeperNL schreef op maandag 20 februari 2023 @ 12:47:
[...]

Klinkt vergelijkbaar met dit issue. Wellicht vergelijkbaar daarmee.

Scheelt in ieder geval dat als het zo snel gebeurt, je nog garantie hebt. Maar blijft minder prettig dat je er (weer) mee bezig mag om het weer werkend te krijgen
Gelukkig is het uiteindelijk is een andere disk plaatsen en rebuilden wat vrij rap gaat. Als deze disk terug komt maak ik er denk ik een Ext SSD van. Heb de disk vervangen voor een van het zelfde type met nieuwere firmware. Ecthter vertrouw ik het door deze ervaring niet meer zo goed.

Vandaar mijn eerdere vraag, ik hoop dat iemand ervaringen kan delen.

[ Voor 5% gewijzigd door TweakerCarlo op 20-02-2023 19:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
iAR schreef op maandag 20 februari 2023 @ 09:41:
[...]

Het heeft met DSM 7 te maken.
Vanaf DSM 7 draaien alle packages onder een eigen user en krijgen de bestanden die ze aanmaken die user ook als eigenaar.
Andere packages hebben dan geen rechten op die bestanden want die draaien onder een andere user.

Wat je moet doen is een share aanmaken of bestaande share gebruiken en op die share in het controle panel de "system internal user" van beide beide packages lees en schrijf rechten geven.
Dit kan alleen op share nivo dus niet op andere folders of files.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iAR
  • Niet online

iAR

WheeleE schreef op maandag 20 februari 2023 @ 10:52:
Ik heb er toen ook flink op lopen vloeken.
Het zou voldoende moeten zijn om je plex-user expliciet leesrechten te geven op de mappen waar je mediabestanden in staan.
[Afbeelding]
Afhankelijk van hoe je groepsstructuur en overge-erfte rechten in elkaar zitten kan het complexer zijn uiteraard.

Werkt bovenstaande niet dan zou je kunnen testen met een nieuwe user voor Plex die lid is van geen enkele groep, en die de losse leesrechten op de mediafolders toekennen.
Het lijkt ingewikkelder dan dit. De internal system user (dat is Plex sinds dsm7) heeft op alle share volledige rechten.
En het gekke is bij een serie staan er 3 seizoenen in, maar wordt het 4e seizoen niet gezien door Plex. In file station staan die mappen op mijn naam. Andere bestanden zijn ooit wel gescant, maar hebben nu een trashcan. Dus daar is de ‘verbinding’ verbroken naar het pad.
Ben(V) schreef op maandag 20 februari 2023 @ 13:19:
Het heeft met DSM 7 te maken.
Vanaf DSM 7 draaien alle packages onder een eigen user en krijgen de bestanden die ze aanmaken die user ook als eigenaar.
Andere packages hebben dan geen rechten op die bestanden want die draaien onder een andere user.

Wat je moet doen is een share aanmaken of bestaande share gebruiken en op die share in het controle panel de "system internal user" van beide beide packages lees en schrijf rechten geven.
Dit kan alleen op share nivo dus niet op andere folders of files.
Ik heb tijdens DSM7 tot nu toe nog geen problemen gehad. Plex is een package, met een internal system users (met alle rechten op de shares). Dit is tijdens de migratie ingesteld.
Nu begint het af te brokkelen.
Sonarr, radarr en sab draaien via de docker package. Maar die schrijven de bestanden wel weg onder mijn naam. Docker heeft geen system internal user…

Zoals ik hierboven al schreef, series doen het met seizoen 1 wel maar seizoen 4 word dan gewoon niet gezien. Dus het is zeer selectief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reinier68
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 12-09 22:43
Hallo allemaal,

Ik heb nog een DS508 staan waar nu niets mee gedaan wordt.
Uiteraard hopeloos verouderd maar weinig draaiuren. Is er nog iets van een aangepaste firmware op te zetten (dus met TLS 1.2 support) of is het echt einde oefening voor dit model?

Ik heb nu de laatste 4.0-2265 DSM erop staan.
Uiteraard ge-Googled, maar niets nuttgs kunnen vinden.

[ Voor 8% gewijzigd door reinier68 op 20-02-2023 17:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow771
reinier68 schreef op maandag 20 februari 2023 @ 17:42:
Hallo allemaal,

Ik heb nog een DS508 staan waar nu niets mee gedaan wordt.
Uiteraard hopeloos verouderd maar weinig draaiuren. Is er nog iets van een aangepaste firmware op te zetten (dus met TLS 1.2 support) of is het echt einde oefening voor dit model?

Ik heb nu de laatste 4.0-2265 DSM erop staan.
Uiteraard ge-Googled, maar niets nuttgs kunnen vinden.
Denk dat je net zo goed op die DSM 4 kan blijven en zowiezo dat ding van het Internet af houden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WheeleE

WheeleE

Dinges

iAR schreef op maandag 20 februari 2023 @ 17:29:
[...]

Het lijkt ingewikkelder dan dit. De internal system user (dat is Plex sinds dsm7) heeft op alle share volledige rechten.
En het gekke is bij een serie staan er 3 seizoenen in, maar wordt het 4e seizoen niet gezien door Plex. In file station staan die mappen op mijn naam. Andere bestanden zijn ooit wel gescant, maar hebben nu een trashcan. Dus daar is de ‘verbinding’ verbroken naar het pad.

[...]

Ik heb tijdens DSM7 tot nu toe nog geen problemen gehad. Plex is een package, met een internal system users (met alle rechten op de shares). Dit is tijdens de migratie ingesteld.
Nu begint het af te brokkelen.
Sonarr, radarr en sab draaien via de docker package. Maar die schrijven de bestanden wel weg onder mijn naam. Docker heeft geen system internal user…

Zoals ik hierboven al schreef, series doen het met seizoen 1 wel maar seizoen 4 word dan gewoon niet gezien. Dus het is zeer selectief.
Heb je de kennis om via ssh in te loggen op je Synology? Dat heeft mij ook geholpen om de oorzaak te vinden.
Ik vermoed dat je via de commandline een verschil gaat zien tussen de rechten op de folders van S1-3 en S4.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reinier68
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 12-09 22:43
Shadow771 schreef op maandag 20 februari 2023 @ 17:46:
[...]

Denk dat je net zo goed op die DSM 4 kan blijven en zowiezo dat ding van het Internet af houden..
NAS hangt niet aan het internet, was ook niet de bedoeling om dat te doen.
Met de huidige browsers kan je dus niet meer inloggen om beheer te doen op de NAS, DSM4.0-2265 heeft geen TLS 1.2. En de huidige browsers ondersteunen lager dan 1.2 niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow771
reinier68 schreef op maandag 20 februari 2023 @ 19:47:
[...]

NAS hangt niet aan het internet, was ook niet de bedoeling om dat te doen.
Met de huidige browsers kan je dus niet meer inloggen om beheer te doen op de NAS, DSM4.0-2265 heeft geen TLS 1.2. En de huidige browsers ondersteunen lager dan 1.2 niet meer.
Dus HTTP gebruiken is geen optie voor je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iAR
  • Niet online

iAR

WheeleE schreef op maandag 20 februari 2023 @ 18:07:
Heb je de kennis om via ssh in te loggen op je Synology? Dat heeft mij ook geholpen om de oorzaak te vinden.
Ik vermoed dat je via de commandline een verschil gaat zien tussen de rechten op de folders van S1-3 en S4.
Lukt, maar geen verschil...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BNJ9yDyRoj8tbrKhvPeym4ajQFo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LIUNjfj1qzN3dlVrKTV1a6KM.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZUtdKF_vmUXOWvHdTxZhTE5w7Ro=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7G0jUO4tmqwr5BTNcLi6t8ys.png?f=fotoalbum_large

Voor de duidelijkheid, seizoen 5 was compleet maar werkte niet. Ik heb de bestanden proberen af te spelen op mijn Mac. Problemen met de audio track. Alles dus verwijderd en 1 goede aflevering gedownload. Die speelt correct af op mijn Mac maar wordt dus niet geïndexeerd.

[ Voor 11% gewijzigd door iAR op 21-02-2023 08:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WheeleE

WheeleE

Dinges

Qua folders inderdaad niks bijzonders te zien.
En de afleveringen zelf, is daar verschil te zien via de commandline tussen die van S5 en de andere?
Een haperende soundtrack klinkt niet als een aannemelijke oorzaak voor het überhaupt niet zichtbaar zijn in Plex.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
iAR schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 07:59:
[...]

Lukt, maar geen verschil...

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Voor de duidelijkheid, seizoen 5 was compleet maar werkte niet. Ik heb de bestanden proberen af te spelen op mijn Mac. Problemen met de audio track. Alles dus verwijderd en 1 goede aflevering gedownload. Die speelt correct af op mijn Mac maar wordt dus niet geïndexeerd.
Heb hetzelfde probleem. Heeft niets met de user rechten te maken.

Ligt wat mij betreft bij Plex en ik vermoed dat Plex bepaalde encoding niet meer 'ziet'

Bij mij ziet Plex vooral alle *.x265 bestanden niet meer.

Zoek ik een ander format (h264) van dezelfde serie, seizoen en aflevering dan ziet Plex de aflevering wel (in dezelfde map als waar de x265 versie staat; die via VLC etc wel gewoon te zien is)

Heb op het internet nog niets over dit probleem kunnen vinden.

Edit: nog iets diffuser dan ik dacht. Plex herkent van onderstaande bestanden afl. 1-5 wel. 6 - 8 niet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dm9rW0DJKpuEz4vuUniTYfWVolE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/lGuukDdslh651JBlaaSa6IOz.jpg?f=user_large

[ Voor 11% gewijzigd door jeroenkb op 21-02-2023 08:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iAR
  • Niet online

iAR

WheeleE schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 08:17:
Qua folders inderdaad niks bijzonders te zien.
En de afleveringen zelf, is daar verschil te zien via de commandline tussen die van S5 en de andere?
Een haperende soundtrack klinkt niet als een aannemelijke oorzaak voor het überhaupt niet zichtbaar zijn in Plex.
Nou, ik dacht als de audio track fout is, dan is er iets mis met het bestand om te detecteren. Maar dat is het inderdaad niet.

Maar hey, de bestanden zelf zijn inderdaad wel anders.
Niet gedetecteerd: -rw-rw----
Wel gedetecteerd: -rwxrwxrwx+

Als ik het bestand chmod met 777 dan is hij ook echt instant zichtbaar in Plex! Thanks.

Maar nu, heb ik nog twee vragen:
1. Hoe wijzig ik de rechten recursief voor alle bestanden en mappen op de share?
2. Ondanks de juiste user en group ID in Sonarr, moet ik dan chmod 777 toevoegen aan de advanced instellingen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tugwaoDkFozvtgLarPH73ocRdX0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bpzUhhEIfEDVTCQimacGe7V2.png?f=fotoalbum_large

@jeroenkb lees je mee, ben benieuwd of dit het probleem bij jou ook oplost!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WheeleE

WheeleE

Dinges

iAR schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 09:05:
[...]

Nou, ik dacht als de audio track fout is, dan is er iets mis met het bestand om te detecteren. Maar dat is het inderdaad niet.

Maar hey, de bestanden zelf zijn inderdaad wel anders.

Als ik het bestand chmod met 777 dan is hij ook echt instant zichtbaar in Plex! Thanks.

Maar nu, heb ik nog twee vragen:
1. Hoe wijzig ik de rechten recursief voor alle bestanden en mappen op de share?
2. Ondanks de juiste user en group ID in Sonarr, moet ik dan chmod 777 toevoegen aan de advanced instellingen?
[Afbeelding]

@jeroenkb lees je mee, ben benieuwd of dit het probleem bij jou ook oplost!
Als je het vinkje 'Set Permissions' aanzet zou het voor nieuwe bestanden en folders moeten werken.
Om de boel eenmalig recht te trekken kun je chmod -R 755 /volume1/Tv/* gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
In applicaties zelf moet je beslist nooit rechten gaan wijzigen.
De manier van werken is om tevoren de rechten vanuit DSM goed te zetten op de share en de applicaties gewoon de rechten van de folder te laten erven en dus geen rechten toevoegen of wijzigen.

DSM gebruikt tegenwoordig ACL's (extended permissions) en de applicaties gebruiken over het algemeen enkel de old school Linux permissions.
Als de applicatie dat doet wordt de ACL permissions vervangen en werkt de boel niet meer.

Je kunt met File Station de folder selecteren waar de bestanden in staan en dan via properties de rechten goed zetten.
Vergeet niet linksonder het vinkje aan te zetten om het voor alle subfolders en files te doen.

[ Voor 15% gewijzigd door Ben(V) op 21-02-2023 09:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iAR
  • Niet online

iAR

Ben(V) schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 09:24:

DSM gebruikt tegenwoordig ACL's (extended permissions) en de applicatie gebruiken over het algemeen enkel de old school Linux permissions.
Als de applicatie dat doet wordt de ACL permissions vervangen en werkt de boel niet meer.
Maar dan aan jou de vraag: waarom plaatst Sonarr/Radarr dan tegenwoordig de bestanden met de verkeerde rechten op de schijf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Het begint met de download client die geen rechten op het bestand moet zetten, en daarna moet Sonarr/Radarr er ook afblijven

Ik zie in je post dat je een chmod 755 instelt, dat is een probleem dat veld moet leeg blijven.

Het process moet zijn dat je de "internal user" van zowel de download client als Sonarr/Radarr tevoren rechten geeft op de share.
Als die applicaties dan subfolders en files aanmaken moeten ze niet zelf rechten gaan uitdelen maar gewoon de rechten laten erven van de folder waarin ze de boe aanmaken.
Dan blijven alle rechten goed staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
Ben(V) schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 09:24:
De manier van werken is om tevoren de rechten vanuit DSM goed te zetten op de share en de applicaties gewoon de rechten van de folder te laten erven en dus geen rechten toevoegen of wijzigen.

DSM gebruikt tegenwoordig ACL's (extended permissions) en de applicaties gebruiken over het algemeen enkel de old school Linux permissions.

Je kunt met File Station de folder selecteren waar de bestanden in staan en dan via properties de rechten goed zetten.
Vergeet niet linksonder het vinkje aan te zetten om het voor alle subfolders en files te doen.
Op zich mee eens, alleen:
Ik heb Plex volledige rechten gegeven op mijn folder 'series' (en alle vinkjes aan gezet). Nu loop ik dus ook tegen probleem aan dat de laatste tijd sommige episodes niet herkend worden door Plex (andere versie van die episode dan weer wel)
Als ik nu handmatig Plex toevoeg bij de rechten van het specifieke bestand dan ziet Plex het opeens weer wel.

Dat is dan toch raar?

@iAR

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Als je files hebt die in een zip, rar of nzb zitten dan kunnen daar rechten in zitten(dat hoort niet maar gebeurt wel).
Als je download client of (Sonarr/Radarr) die dan met de verkeerde switch uitpakt dan worden die rechten meegenomen en hebt je ook weer een probleem.

Hetzelfde probleem zat in SabNzbd, daar kon je in de settings die switch wijzigen.

[ Voor 13% gewijzigd door Ben(V) op 21-02-2023 09:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iAR
  • Niet online

iAR

jeroenkb schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 09:37:
Op zich mee eens, alleen:
Ik heb Plex volledige rechten gegeven op mijn folder 'series' (en alle vinkjes aan gezet). Nu loop ik dus ook tegen probleem aan dat de laatste tijd sommige episodes niet herkend worden door Plex (andere versie van die episode dan weer wel)
Als ik nu handmatig Plex toevoeg bij de rechten van het specifieke bestand dan ziet Plex het opeens weer wel.

Dat is dan toch raar?
Plex als interval user heeft bij mij ook read/write rechten op alle shares.
Ik weet niet wie jouw bestanden daar neer zet, maar hier is dat sonarr/radarr. Opeens besluiten die de boel met verkeerde rechten in de map te plaatsen. Eenmaal gewijzigd vind Plex ze ineens.

Ik weet dus niet wát er gebeurt en of het bij elk nieuwe bestand is. Ik wil het wel graag opgelost hebben. Ik kan de rechten via Sonarr/Radarr afdwingen, via advanced options (zie boven)

Maar dat raadt @Ben(V) af. Ik ben dan benieuwd hoe het wel moet. En vooral, hoe het ineens mis is gegaan. Want anders begrijp ik het nog niet. En ik heb zelf niets binnen de applicaties gewijzigd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
iAR schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 09:45:
[...]

Plex als interval user heeft bij mij ook read/write rechten op alle shares.
Ik weet niet wie jouw bestanden daar neer zet, maar hier is dat sonarr/radarr. Opeens besluiten die de boel met verkeerde rechten in de map te plaatsen. Eenmaal gewijzigd vind Plex ze ineens.

Ik weet dus niet wát er gebeurt en of het bij elk nieuwe bestand is. Ik wil het wel graag opgelost hebben. Ik kan de rechten via Sonarr/Radarr afdwingen, via advanced options (zie boven)

Maar dat raadt @Ben(V) af. Ik ben dan benieuwd hoe het wel moet. En vooral, hoe het ineens mis is gegaan. Want anders begrijp ik het nog niet. En ik heb zelf niets binnen de applicaties gewijzigd.
Ik gebruik SABnzb. Inderdaad erg raar. Misschien dat posters minder precies worden, zoals Ben(V) in post hierboven schrijft.
De relatief snelle oplossing voor mij lijkt te zijn om niet elke file rechten te geven, maar de bovenliggende folder. Heb nu serie waar Plex maar 1 bestand van herkende door toevoeging van Plex aan de folder rechten en nu alle afleveringen herkent.

Niet ideaal en ik ga nog verder snuffelen, maar is in ieder geval werkbaar zo

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De bovenliggende de folder heeft al de juiste rechten anders zou geen enkele file in die folder bereikbaar zijn door plex, dus dat gaat niet werken.
Je moet het echt zoeken in het uitpakken van de bestanden dat zonder meenemen van de permissions moet gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iAR
  • Niet online

iAR

Ben(V) schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 10:14:
De bovenliggende de folder heeft al de juiste rechten anders zou geen enkele file in die folder bereikbaar zijn door plex, dus dat gaat niet werken.
Je moet het echt zoeken in het uitpakken van de bestanden dat zonder meenemen van de permissions moet gebeuren.
En waar regel je dat precies in sab?
En wat moet er dan wel en niet aanstaan in de *rr dockers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Van dockers heb ik geen verstand.
Kun je kijken wat de permissions zijn van de bestanden die plex niet kan zien?

[ Voor 54% gewijzigd door Ben(V) op 21-02-2023 11:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iAR
  • Niet online

iAR

Ben(V) schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 11:05:
Van dockers heb ik geen verstand.
Kun je kijken wat de permissions zijn van de bestanden die plex niet kan zien?

Maar dat stuk hadden we al getackeld. Ik heb nu de hele bende ge-chmod- en nu word alles (behalve enkele (!) met goede rechten) hekend zoals het lijkt.

Het probleem is, dat jij of iemand stelde, dat sab of sonarr/radarr verkeerde rechten maken of overnemen. Dát moet dus niet. Of ik zet gewoon aan dat sonarr/radarr elk bestand gewoon de juiste rechten geven.
Pagina: 1 ... 149 ... 186 Laatste

Let op:
Dit topic is onderdeel van de drie topics over Synology:In dit Vraag en Antwoord topic mogen alle vragen over Synology-producten tenzij:
  • ... het een vraag betreft over een addon package voor Synology; daar is een apart topic voor.
  • ... het een aankondiging of discussie-item betreft wat in het Nieuws en discussie topic hoort.
  • ... jouw vraag al beantwoord is in de Veelgestelde vragen (FAQ).