Thuis NAS/docker instantie (Synology?)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gynnad
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 19:11
In 2013 heb ik de uitvoering: Synology DiskStation DS214 gekocht en deze is inmiddels aan vervanging toe. Althans als NAS functioneert hij nog prima, maar ik zou graag ook enkele (docker) applicaties willen draaien en dat support de DS214 niet en daarnaast worden er geen nieuwe DSM versies meer uitgebracht voor de DS214. Ik zou dit op kunnen lossen door enkele Raspberry Pi's te kopen, maar dat lijkt mij niet de juiste investering.

Nu zou het een optie kunnen zijn om voor een zelfbouw thuisserver of NUC te gaan, echter dien je die zelf in te richten en moet zeggen dat ik de software (DSM) van Synology erg prettig vind werken out of the box, vandaar dat mijn voorkeur uit zou gaan voor een Synology - of het moet in kosten dusdanig schelen dat het wellicht slimmer is om voor een NUC te gaan, maar het gemak van DSM/Synology heeft zeker een pre.

Qua functionaliteit ga ik niet direct ontzettend veel van de hardware vragen, maar wil ik wel graag toekomstbestendig zijn omdat ik hier verwacht een +/- 10 jaar mee te willen doen.
  • Foto's/video's opslaan
  • Foto's/video's bekijken op andere apparaten (bijv. TV)
  • Backups maken van persoonlijke bestanden (via Hyper Backup)
  • Portainer (in Docker)
  • WatchTower (in Docker)
  • Flame (in Docker)
  • Home Assistant (in Docker of VM)
  • Pi-Hole (in Docker)
  • UniFi Controller (in Docker)
  • Simpele SpringBoot applicaties (in Docker)
  • Gitlab en wellicht wat andere developer software gerelateerde applicaties (in Docker)
Nu heb ik zelf wat zitten vergelijken (https://tweakers.net/pric...;1900854;1919088;1883870/) en valt mijn keuze op de uitvoering: Synology DiskStation DS220+ (zonder harde schijven), omdat deze zo'n 150 a 200 euro goedkoper is dan degene die daarna komt - wat behoorlijk wat scheelt. Volgens mij is het voor wat ik er mee wil doen meer dan voldoende en ook als ik in de toekomst eventueel andere zaken erop wil gaan draaien. Echter als ik de reviews lees zou de investering in de uitvoering: Synology DiskStation DS720+ (zonder harde schijven) of uitvoering: Synology DiskStation DS723+ op langere termijn het waard zijn?

Wat zouden jullie adviseren?

Verder heb ik in de DS214 de uitvoering: WD Red Plus, 4TB (64MB cache) zitten met een kleinere andere harde schijf die ik nog had liggen, deze laatste wil ik vervangen met de uitvoering: WD Red Plus, 4TB (256MB cache), welke even duur is als de uitvoering: WD Red Plus, 4TB (128MB cache). Zou er een reden zijn om toch voor de 128MB te gaan i.p.v. 256?

Bij aanschaf ga ik direct het geheugen uitbreiden, maar die informatie zal ik uit het aparte topic halen: ([Synology] Geheugen upgrade ervaringen per model).

"Don't worry, about a thing, Cause every little thing is gonna be alright"

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 22:46
Gynnad schreef op maandag 10 april 2023 @ 20:26:
...deze laatste wil ik vervangen met de uitvoering: WD Red Plus, 4TB (256MB cache), welke even duur is als de uitvoering: WD Red Plus, 4TB (128MB cache). Zou er een reden zijn om toch voor de 128MB te gaan i.p.v. 256?
Zo te zien is de 128 MB cache versie het model uit 2021, in het 2022 model zit 256 MB. De enige overweging om voor het 128 MB model te gaan lijkt me prijs, nu is hij nog niet goedkoper, wellicht komt dat nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gynnad
martyw schreef op maandag 10 april 2023 @ 21:42:
[...]

Zo te zien is de 128 MB cache versie het model uit 2021, in het 2022 model zit 256 MB. De enige overweging om voor het 128 MB model te gaan lijkt me prijs, nu is hij nog niet goedkoper, wellicht komt dat nog.
Wel opvallend dat ze beide even duur zijn, terwijl de ene toch iets beter zou moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gynnad
Iemand die kan adviseren of het de bijna 200 euro meer waard is om voor de uitvoering: Synology DiskStation DS723+ te gaan i.p.v. de uitvoering: Synology DiskStation DS220+ (zonder harde schijven)?

Voordeel van de 723+ is nieuwer en dus langer support van nieuwe DSM versies, wellicht ook iets sneller en officieel support het ook meer geheugen, al begrijp ik dat je ook meer in de DS220+ kunt stoppen. Vraag mij dus af of het echt waard is om 200 euro meer uit te geven voor de DS723+ ten opzichte van de DS220+.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18-09 17:55
De DS723+ heeft een Ryzen die minder goed video kan transcoden dan de Intel van de DS220+. Ik zou zeker niet 200 euro meer betalen voor de DS723+. Je zou nog kunnen wachten wat de de DS223+ gaat brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gynnad
Djarune schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 12:22:
De DS723+ heeft een Ryzen die minder goed video kan transcoden dan de Intel van de DS220+. Ik zou zeker niet 200 euro meer betalen voor de DS723+. Je zou nog kunnen wachten wat de de DS223+ gaat brengen.
Maar gaat de DS223+ komen, gezien ze een normale DS223 hebben uitgebracht..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
Gynnad schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 12:45:
[...]

Maar gaat de DS223+ komen, gezien ze een normale DS223 hebben uitgebracht..
Het feit dat er ook een DS223, DS223J, DS423, DS423+ bestaan ga ik er derhalve vanuit dat de DS223+ snel uitkomt. Maargoed ik heb geen glazen bol.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Red Cell
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19-09 07:08
Je zou eventueel nog iets anders kunnen overwegen.
Ik ben destijds ook begonnen met een synology met docker erop maar dit lekker werkend krijgen op synology vereist wel wat aanpassingen die mogelijk niet altijd lekker werken. o.a. een issue is om elke docker container z'n eigen externe IP te laten krijgen zodat je meermaals poort 443 kan gebruiken. De GUI interface op DSM lijkt leuk maar heeft zijn beperkingen. Plus je NAS moet je 24x7 aan hebben staan.

Ik ben er uiteindelijk voor gegaan om die docker taken van m'n NAS af te halen, ding uit laten gaan als ik lig te slapen (energiebesparing) en een Raspberry Pi te gebruiken voor docker. Betere ondersteuning voor wat je wil doen met docker, lager energieverbruik en waarschijnlijk meer beschikbare memory (afhankelijk van het model natuurlijk).

Het vereist wel wat meer hobby'en maar gezien wat je in docker heb draaien ben je denk ik wel tegen die uitdaging opgewassen. Enigste beperking zou zijn de CPU power op de RPI maar dat kan je zelf het beste inschatten.

The mystery of life isn't a problem to solve, but a reality to experience. A process that cannot be understood by stopping it. We must move with the flow of the process. We must join it. We must flow with it. - Jamis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gynnad
Djarune schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 12:56:
[...]

Het feit dat er ook een DS223, DS223J, DS423, DS423+ bestaan ga ik er derhalve vanuit dat de DS223+ snel uitkomt. Maargoed ik heb geen glazen bol.
Zou mooi zijn, heb eens een balletje opgegooid bij Synology op Twitter, geen idee of ze daar op gaan reageren, DS223+ zou voor mij wellicht wel de beste optie zijn.
Red Cell schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 13:00:
Ik ben destijds ook begonnen met een synology met docker erop maar dit lekker werkend krijgen op synology vereist wel wat aanpassingen die mogelijk niet altijd lekker werken. o.a. een issue is om elke docker container z'n eigen externe IP te laten krijgen zodat je meermaals poort 443 kan gebruiken. De GUI interface op DSM lijkt leuk maar heeft zijn beperkingen. Plus je NAS moet je 24x7 aan hebben staan.

Ik ben er uiteindelijk voor gegaan om die docker taken van m'n NAS af te halen, ding uit laten gaan als ik lig te slapen (energiebesparing) en een Raspberry Pi te gebruiken voor docker. Betere ondersteuning voor wat je wil doen met docker, lager energieverbruik en waarschijnlijk meer beschikbare memory (afhankelijk van het model natuurlijk).

Het vereist wel wat meer hobby'en maar gezien wat je in docker heb draaien ben je denk ik wel tegen die uitdaging opgewassen. Enigste beperking zou zijn de CPU power op de RPI maar dat kan je zelf het beste inschatten.
Welke Synology NAS had jij, lees inderdaad her en der op het forum wel wat gedoe met Synology NAS en Home Assistant in Docker.

Raspberry Pi's aanschaffen heb ik naar gekeken (heb momenteel een RPi2 draaien met Pi-Hole), nadeel is dat je meerdere Pi's zult moeten aanschaffen en qua kosten loopt het dan ook wel redelijk flink op terwijl ik al met een oude NAS (DS214) zit en een upgrade geen gekke move zou zijn op dit moment.

[ Voor 4% gewijzigd door Gynnad op 18-04-2023 21:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
Red Cell schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 13:00:
Afgezien van het 24x7 stroomgebruik zijn de overige punten geen nadelen.

De docker GUI van Synology is totale ruk, maar daarom ook direct Portainer installeren zoals TS al vermeld en je hoeft nooit meer in die GUI. Of gewoon via CLI en überhaupt geen GUI gebruiken.

Waarom zou je 2x poort 443 willen hebben extern? Poort 443 is al in gebruik door Synology, maar je kunt altijd een andere poort gebruiken en die toewijzen aan 443 binnen een docker container. Mocht je persé meerdere 443’s willen hebben extern kun je een simpel macvlan netwerk opzetten. Zo krijgen de desbetreffende containers een individuele ip binnen het subnet waardoor je zoveel 443’s kan maken als je wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gwystyl
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:58

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Geen rechtstreeks antwoord op je vraag, maar ik heb redelijk wat dezelfde packages draaien in Docker op mijn DS218+ (Sonarr, PiHole, Portainer) maar draai HomeAssistant in Virtual Machine omdat dat een native uitvoering is die je dan ook vanuit de GUI kan updaten. Ik liep met HA in Docker altijd te klooien hoe ik het moest updaten en sommige add-ons (van HA zelf of van HACS) waren voor mij lastiger in te stellen dan via de VM.
De andere backup-taken gaan ook prima.

Ik zit ook met een schuin oog te kijken naar een upgrade, maar eerlijkheid gebied met te zeggen dat de DS218+ eigenlijk nog erg goed presteert. Gevoelsmatig zou een 223+ een aardige upgrade zijn, maar een 220+ niet (vanaf de 218+). Ik heb een upgrade gemaakt vanaf een DS114, en toen voelde de DS218+ zeker als een upgrade. Gezien de lange ondersteuning van Synology zou ik in jouw geval wel eerder voor een DS220+ gaan dan een DS723+. Zeker met wat extra geheugen (RAM, niet per se SSD-cache) moet die het nog best lang uithouden met de taken die je omschrijft.

[ Voor 4% gewijzigd door gwystyl op 19-04-2023 08:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biomass
  • Registratie: Augustus 2004
  • Nu online
@Gynnad De 723 heeft zin als je een DX517 overweegt. Maar in dat geval kun je misschien beter meteen met een 4 of 5 bay NAS beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gynnad
gwystyl schreef op woensdag 19 april 2023 @ 08:46:
Geen rechtstreeks antwoord op je vraag, maar ik heb redelijk wat dezelfde packages draaien in Docker op mijn DS218+ (Sonarr, PiHole, Portainer) maar draai HomeAssistant in Virtual Machine omdat dat een native uitvoering is die je dan ook vanuit de GUI kan updaten. Ik liep met HA in Docker altijd te klooien hoe ik het moest updaten en sommige add-ons (van HA zelf of van HACS) waren voor mij lastiger in te stellen dan via de VM.
De andere backup-taken gaan ook prima.

Ik zit ook met een schuin oog te kijken naar een upgrade, maar eerlijkheid gebied met te zeggen dat de DS218+ eigenlijk nog erg goed presteert. Gevoelsmatig zou een 223+ een aardige upgrade zijn, maar een 220+ niet (vanaf de 218+). Ik heb een upgrade gemaakt vanaf een DS114, en toen voelde de DS218+ zeker als een upgrade. Gezien de lange ondersteuning van Synology zou ik in jouw geval wel eerder voor een DS220+ gaan dan een DS723+. Zeker met wat extra geheugen (RAM, niet per se SSD-cache) moet die het nog best lang uithouden met de taken die je omschrijft.
Inmiddels zijn we wat verder in de tijd en is er nog geen nieuwe NAS in huis maar zijn er wel wat ontwikkelingen in de markt, de DS224+ komt er namelijk aan (https://nascompares.com/2...ology-ds224-nas-revealed/).

Qua kenmerken lijkt de DS224+ erg veel op de uitvoering: Synology DiskStation DS720+ (zonder harde schijven), verschil is dat het maar 2 schijven support en geen M.2 slot(en) heeft.

Nadat ik de comment van @Gizz heb gelezen in Gizz in "[Synology] Vraag en antwoord - deel 3", lijkt het mij haast wel essentieel om een NAS te pakken met M.2 slot(en) waarop de software/docker/VMs komen te draaien voor een betere performance.

Je hebt natuurlijk ook 2.5" SSD schijven met een SATA aansluiting, alleen die halen ooit de snelheid van een M.2, vaak gaan die tot +/- 500MB/s terwijl een M.2 makkelijk boven de 4000MB/s komen, zoals de uitvoering: Lexar NM710 2TB

Dat de DS7xx support biedt aan meerdere schijven dan een DS2xx is voor mij geen voordeel. Ik maak gebruik van een backup naar de cloud dus zie niet de meerwaarde om de data over 4 of meer schijven te verspreiden.

Al met al is de investering in de DS723+ wat meer dan de DS224+ maar denk dat ik er op langere termijn zeker meer plezier van gaan beleven.

Zie ik nog iets over het hoofd of klopt het bovenstaande in grote lijnen wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19:00

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@Gynnad ik denk dat je voor simpele server-zaken zoals wat dockers weinig verschil zult merken tussen een SATA en M.2 SSD. Beide hebben een gigantisch lagere toegangstijd t.o.v. (meerdere) ouderwetse harde schijven en daar zit de meeste winst in.

Ik ben wel voor M.2 gegaan: simpelweg omdat ik die mogelijkheid had én al mijn SATA-plekjes al bezet zijn door 4 HD's :)

[ Voor 20% gewijzigd door Gizz op 13-07-2023 10:45 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gynnad
Gizz schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 10:45:
@Gynnad ik denk dat je voor simpele server-zaken zoals wat dockers weinig verschil zult merken tussen een SATA en M.2 SSD. Beide hebben een gigantisch lagere toegangstijd t.o.v. (meerdere) ouderwetse harde schijven en daar zit de meeste winst in.

Ik ben wel voor M.2 gegaan: simpelweg omdat ik die mogelijkheid had én al mijn SATA-plekjes al bezet zijn door 4 HD's :)
Klopt - maar de lees en schrijfsnelheden tussen de SATA en M.2 versies is toch een factor 10. Terwijl het verschil tussen HDD en SSD (SATA) een factor 3 is. Nu ben ik zelf geen expert op dat gebied, maar kan mij voorstellen dat dat toch behoorlijk wat uit kan maken qua performance.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@Gynnad in je lijst met applicaties zie ik op het eerste gezicht weinig waarbij je in de praktijk het verschil qua ruwe lees- en schrijfsnelheden gaat merken. Wel veel dingen die samen veel kleine lees- en schrijfacties uitvoeren, precies hetgeen waar harde schijven lekker traag van worden (zeker als de data op verschillende plekken op de schijf staat). Dan heb je het over toegangstijden en de latency die daarbij komt kijken als factor die de performance het meest beïnvloedt. Maar daarvoor maak je al een gigantische stap door geen HD maar een SATA SSD te pakken :)

Om wat voorbeelden te pakken:
Foto's/video's opslaan
Waar komen deze foto's en video's vandaan? Waarschijnlijk is de bron (geheugenkaartjes of internet) een stuk trager dan 500MB/s en loop je dus niet tegen de grens van een SATA SSD aan.
Foto's/video's bekijken op andere apparaten (bijv. TV)
Dit zal maximaal zo'n 100Mb/s (12MB/s) per stream zijn, maar gemiddeld véél minder
Backups maken van persoonlijke bestanden (via Hyper Backup)
Naar de cloud? Je internetverbinding is véél trager dan een enkele SATA SSD.
Pi-Hole (in Docker)
Doet (vrijwel) niks met je storage, draait grotendeels in je ram.

[ Voor 36% gewijzigd door Gizz op 13-07-2023 11:27 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Laatst online: 18-09 18:03
Ik denk dat je meer baat hebt bij meer geheugen erbij zetten dan dit verschil tbh. Ik draai zelf ook wat containers uit jouw lijstje maar loop meer tegen een geheugenprobleem aan dan een read/write issue op het moment.. Draai overigens geen software development tools, maar de rest wel zo'n beetje wat jij ook doet..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Gynnad schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 11:19:
[...]

Klopt - maar de lees en schrijfsnelheden tussen de SATA en M.2 versies is toch een factor 10. Terwijl het verschil tussen HDD en SSD (SATA) een factor 3 is. Nu ben ik zelf geen expert op dat gebied, maar kan mij voorstellen dat dat toch behoorlijk wat uit kan maken qua performance.
Lees/schrijf snelheid is maar één factor, en de meest insignificante van een SSD.
IOPS en Access Latency zijn belangrijker. De meeste transacties naar een drive zijn relatief klein.
Een applicatie openen (b.v. Word) is een serie van allemaal kleine bestanden die worden geladen.

Een reguliere harddisk heeft tussen elke transactie zo'n 15ms nodig, waar een SATA SSD slechts 0,1ms nodig heeft. Dat is slechts 1/150ste van de tijd.
Een NVMe SSD heeft slechts 0,025ms nodig, maar dat is slechts een factor 4 sneller dan een SATA SSD. Daarom merk je in dagelijks gebruik nauwelijks verschil tussen een SATA SSD en NVMe SSD.
Die MB's per seconde doen er niet zo veel toe, tenzij je de hele dag complete blueray ISO's aan het kopieren bent.

Edit: en dan hebben we het nog niet gehad over potentiele fragmentatie op een harddisk, wat er voor zorgt dat je nog weer extra latency krijgt gedurende het lezen van 1 bestandje.
SSD's hebben daar niet of nauwelijks last van.

[ Voor 8% gewijzigd door McKaamos op 13-07-2023 11:30 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gynnad
ID-College schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 11:23:
Ik denk dat je meer baat hebt bij meer geheugen erbij zetten dan dit verschil tbh. Ik draai zelf ook wat containers uit jouw lijstje maar loop meer tegen een geheugenprobleem aan dan een read/write issue op het moment.. Draai overigens geen software development tools, maar de rest wel zo'n beetje wat jij ook doet..
Geheugen wil ik er sowieso bij prikken, mocht ik voor de DS224+ (gelijk aan DS720+ qua hardware) gaan dan wil ik er 16GB bij zetten, zoals ook Shadow771 in "[Synology] Geheugen upgrade ervaringen per model" en Schaapke in "[Synology] Geheugen upgrade ervaringen per model" hebben gedaan.

Mocht ik voor de DS723+ gaan dan moet ik nog even kijken wat de beste match is qua geheugen [Synology] Geheugen upgrade ervaringen per model en [Synology] Geheugen upgrade ervaringen per model

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gynnad
McKaamos schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 11:27:
[...]

Lees/schrijf snelheid is maar één factor, en de meest insignificante van een SSD.
IOPS en Access Latency zijn belangrijker. De meeste transacties naar een drive zijn relatief klein.
Een applicatie openen (b.v. Word) is een serie van allemaal kleine bestanden die worden geladen.

Een reguliere harddisk heeft tussen elke transactie zo'n 15ms nodig, waar een SATA SSD slechts 0,1ms nodig heeft. Dat is slechts 1/150ste van de tijd.
Een NVMe SSD heeft slechts 0,025ms nodig, maar dat is slechts een factor 4 sneller dan een SATA SSD. Daarom merk je in dagelijks gebruik nauwelijks verschil tussen een SATA SSD en NVMe SSD.
Die MB's per seconde doen er niet zo veel toe, tenzij je de hele dag complete blueray ISO's aan het kopieren bent.

Edit: en dan hebben we het nog niet gehad over potentiele fragmentatie op een harddisk, wat er voor zorgt dat je nog weer extra latency krijgt gedurende het lezen van 1 bestandje.
SSD's hebben daar niet of nauwelijks last van.
Bedankt voor de toelichting dat maakt het een stuk duidelijker dat het verschil niet dusdanig groot zal zijn qua performance voor de containers/VMs, dan lijkt de DS224+ een prima keuze te zijn voor thuisgebruik met een SSD erin. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 23:41

Quad

Doof

Je kan tegenwoordig zelfs DSM in docker draaien: https://github.com/kroese/virtual-dsm
Werkt prima wat mij betreft, je kan dan overige docker containers buiten DSM om gebruiken en beheren.

Kan je gebruik maken van SMB en foto zaken in DSM, en docker op de fysieke host.
Nadeel is dat quickconnect, Synology account, Virtual Machine manager en Surveillance station niet functioneren.

Maar met deze optie kan je dus zelf een systeem samenstellen ipv een kant en klare Synology te kopen.

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InSander
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 18-09 17:21
En wat is het geworden? Ik ben zelf ook erg aan het twijfelen tussen de DS723+ en DS224+.
Wat heeft bij jou de doorslag gegeven? Ik twijfel met name richting de DS723+, omdat deze dat 2 HDD's kan hebben en een aparte SSD voor de docker zaken. Ik wil graag Raid1 draaien en dat lijkt op de DS224+ wel mogelijk, maar dan heb ik geen SSD voor de snelheid i.v.m. Docker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gynnad
@InSander ik ben uiteindelijk voor de DS224+ gegaan, heb er ook een review over geschreven: Synology DiskStation DS224+ review door Gynnad

Ik ben van mening dat je ook een backup extern nodig hebt in het geval van brand/diefstal, dan kun je je afvragen wat RAID 1 toevoegd. Ik ben zelf dus voor een SSD en HDD gegaan zoals je in de review kunt lezen en daar tot nu toe erg tevreden over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Gynnad schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 17:22:
Ik ben van mening dat je ook een backup extern nodig hebt in het geval van brand/diefstal, dan kun je je afvragen wat RAID 1 toevoegd.
RAID1 voegt (zoals de R in RAID al aangeeft) redundantie toe, wat je veel gedoe en downtime kan besparen.

Of je dat belangrijk vindt is een afweging die iedereen zelf moet maken, maar als jouw SSD nu kapot gaat heb je een dode server. Je kunt die data wel als backup hebben, maar je server en alle diensten die erop draaien liggen plat. Met RAID1 had je een melding gekregen dat je een schijf moet vervangen, die je vervolgens besteld en de volgende dag installeert terwijl alles blijft draaien :)

Om de afweging plat te slaan: vind je het prima als je server een paar dagen uitstaat bij een disk error? Dan is alleen een goede backup-strategie voldoende. Vind je het onwenselijk dat je server het een paar dagen niet doet door een enkele kapotte schijf, dan is (naast een goede backup-strategie) redundantie belangrijk.

Persoonlijk vind ik redundantie wel belangrijk, omdat ik het vrij irritant vind als Home Assistant een paar dagen offline is. Iets als pi-hole heb ik zelfs dubbel draaien op twee devices (Synology en een Pi) zodat dns blijft werken als er iets is met een van de twee :)

[ Voor 12% gewijzigd door Gizz op 21-08-2023 18:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gynnad
Gizz schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 18:16:
[...]

RAID1 voegt (zoals de R in RAID al aangeeft) redundantie toe, wat je veel gedoe en downtime kan besparen.

Of je dat belangrijk vindt is een afweging die iedereen zelf moet maken, maar als jouw SSD nu kapot gaat heb je een dode server. Je kunt die data wel als backup hebben, maar je server en alle diensten die erop draaien liggen plat. Met RAID1 had je een melding gekregen dat je een schijf moet vervangen, die je vervolgens besteld en de volgende dag installeert terwijl alles blijft draaien :)

Om de afweging plat te slaan: vind je het prima als je server een paar dagen uitstaat bij een disk error? Dan is alleen een goede backup-strategie voldoende. Vind je het onwenselijk dat je server het een paar dagen niet doet door een enkele kapotte schijf, dan is (naast een goede backup-strategie) redundantie belangrijk.

Persoonlijk vind ik redundantie wel belangrijk, omdat ik het vrij irritant vind als Home Assistant een paar dagen offline is. Iets als pi-hole heb ik zelfs dubbel draaien op twee devices (Synology en een Pi) zodat dns blijft werken als er iets is met een van de twee :)
Ik ben het helemaal met je uitgebreide feedback eens en het is inderdaad een afweging van hoe erg het is mocht je belangrijke data/services een dag (of wanneer je even geen tijd hebt enkele dagen) niet bereikbaar zijn. In mijn geval kies ik voor een SSD, boven dit gemak en dus data dubbel opslaan.

Maar, zoals je zelf ook aangeeft, naast je RAID 1 backup dien je ook nog op een andere locatie een backup te bewaren indien er brand uitbreekt of er sprake is van diefstal.

[ Voor 5% gewijzigd door Gynnad op 21-08-2023 18:58 ]

Pagina: 1