Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 6 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 97 ... 106 Laatste
Acties:
  • 519.796 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bvuaemal
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 12-10 20:47
Zal ik doen. Mijn set up begint al aardig op die van Gaschuif te lijken = 3 L/L Wps nu zonnepanlen en straks nog een kleine houtkachel.
PS: Ik vind het wel grappig. Je komt dezelfde mensen tegen op veschillende duurzame energie forums.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 16:30

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Andrehj schreef op zaterdag 31 maart 2018 @ 14:37:
[...]

De keuze is dus gemakkelijk.
In dit specifieke geval wel, tof dat je de moeite hebt genomen de grafiekjes hier te posten.

3fase omvormer in jouw vergelijking presteerd toch minder efficent bij minimum en maximum MPP en je komt natuurlijk niet altijd netjes uit op 580 V (ik denk op consumenten daken vaker niet dan wel)

Waneer je dan kunstgrepen uit moet halen om op 580V uit te komen gaat je financiele rendement weer omlaag door extra kosten (bv duurdere panelen) en het eventuele extra eigen verbuik door optimizers.
Het is erg makkelijk vergelijken als je in de sweetspot zit, daarbuiten wordt het een ander verhaal ben ik bang. Uiteindelijk gaat het niet om wat je opbrengt maar om wat je voor die opbrengst hebt uitgegeven.
Ook is het belangrijik wat je eigen verbruik is, wek je al meer op dan je verbuikt moet je dus al die extra kosten (dikkere kabel optimizer etc) wel verrekenen met het teruglever tarief. nu ligt dat rond de 12c, maar kale energie prijzen liggen nog veel lager, en ergens verwacht ik dat we daar heen gaan in de toekomst.
Kortom, het zal steeds moeilijker worden om een dikker kabeltje terug te verdienen. met 22 cent/ kWh gaat dat wel lukken, met 5 cent/kWh echter...

Begrijp me niet verkeerd ik ben zelf een groot voorstander van 3fase omvormers op 3 fase aansluitingen.
Je eigen verbuik is vele malen hoger, je belasting voor het net is lager en omdat je nooit weet wat ze gaan doen in denhaag lijkt het me de beste keuze voor waneer salderen eventueel ten einde loopt.
Dat er spreekwoordelijk rook uit de meterkast gaat komen op het moment dat ik mijn installatie ga aansluiten op 1 fase laten we maar even buiten beschouwing ;)
Zolang we niet weten waar we nu eigenlijk mee bezig zijn (salderen) lijkt het me verstandig om de stichtingskosten zo laag mogelijk te houden en een extra paneeltje in een string kost vaak minder dan te gaan optimalizeren. het kan dus voorkomen dat 1fase alsnog een betere keuze is, zeker wanneer er nog geen 3 fase in een huis zit. (los van de extra kosten heeft een 1 fase omvormer op een 1 fase aansluiting extra voordelen waneer salderen er niet meer zou zijn)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Andrehj schreef op zaterdag 31 maart 2018 @ 14:37:
[...]

Nou, ik heb de curves er maar even bijgezocht:
SMA heeft daarvoor een heel handig document gemaakt, waarin alle rendementscurves van hun omvormers staan.
Wat daarin opvalt is dat hun 1-fase omvormers (de Sunny Boy of SB series) een maximaal rendement halen van zo'n 97%, terwijl de 3-fase omvormers tot 98% gaan.

In detail even de 5 kW versies vergeleken.

Eerst de 1 fase SB 5000TL-20:
[afbeelding]
Max 97% rendement dus, en bij 20% belasting zo'n 96%

Dan de 3 fase STP 5000TL-20:
[afbeelding]
Max 98% dus (mits goed afgestemd qua voltage) en bij 20% belasting bijna 97% rendement.

Ik weet niet hoe het bij andere fabrikanten zit, maar in ieder geval gaat bij SMA je stelling niet op. De 3-fase omvormer is efficiënter, en dan zijn de verliezen in de bedrading ook nog een factor 6 kleiner (bij 5 kW over 15m scheelt dat nog eens 1 a 1.5% van je rendement!)
De keuze is dus gemakkelijk.
Voor de efficiency kan je bijna niet om de 1-fase StecaGrid 3000/3600/4200 heen:
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/rendement%20steca.jpg

Mijn complimenten voor de berekening van de kabelverliezen. In SMA SunnyDesign kan je ook nog de kabelverliezen op jaarbasis uitrekenen in kWh. Het is immers (helaas) niet altijd volle bak zon in Nederland.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 01001000
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 01:29
bvuaemal schreef op zaterdag 31 maart 2018 @ 16:57:
Gevonden ...

[afbeelding]
[afbeelding]

Omvormer efficiency 0.975 * optimizer effciency 0.98.5 = overall effieciency 0.96???

[...]
Bijna, maar niet helemaal, je vergeet de winst van de optimizers mee te nemen, en dat ze op het ideale voltage blijven.
Voor het complete plaatje heb je ook de tolerantie van je zonne panelen nodig, en tenzij je individueel kan meten, zal je wat aannames moeten doen. Een string zal zich houden aan het ‘slechtste’ paneel per string.

Met de betere merken krijg je alleen een positieve tolerantie tegenwoordig (bij mijn set is het +5 watt, bij goedkopere panelen kan het +/- 3% zijn, maar ik weet niet of die nog worden verkocht).
Met genoeg panelen zal je met optimizers gemiddeld (in mijn geval na wat aannames) 2.5 watt extra krijgen per paneel, wat iets onder de 1% is. Dit heft in mijn geval de ‘kosten’ van de optimizers aan stroom verbruik op en ik kom dan uit op 97.9%. Als deze omvormer met een string zou kunnen werken en ik geen schaduw heb dan komt er als basis het zelfde uit, mits de verminderde efficientie van een ander voltage niet teveel impact heeft.

In het kort, het idee dat SE een procent minder efficientie heeft door de omvormers is iets complexer omdat je ook de individuele (positieve) toleranties als voordeel hebt, het verschil is echter vrij klein helemaal met moderne panelen.

11.7 kWp PVOutput: KwikCentrale, west-zuid-west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13-10 23:45

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Dre schreef op zaterdag 31 maart 2018 @ 18:12:
[...]

Voor de efficiency kan je bijna niet om de 1-fase StecaGrid 3000/3600/4200 heen:
[afbeelding]

Mijn complimenten voor de berekening van de kabelverliezen. In SMA SunnyDesign kan je ook nog de kabelverliezen op jaarbasis uitrekenen in kWh. Het is immers (helaas) niet altijd volle bak zon in Nederland.
die moet je dan ook vergelijken met de 3 fase versie. :)

Ik zit nu zo om en nabij de 600V (als het koud is pieken van 700V) op de stecagrid 3600 en het vermogen in procenten is dan wel weer wat hoger dus veel maakt het niet uit en gerommel in de marge. Op het laagste voltage is het efficientst maar owee als je daar onder zakt, dan gaat het wel hard naar beneden.
Het hogere voltage is wel fijn, het systeem gaat bijna nooit uit door slecht weer, die 350v start voltage haal je altijd wel, dat is voor mij minder dan 10V per paneel.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

01001000 schreef op zaterdag 31 maart 2018 @ 18:25:
[...]

In het kort, het idee dat SE een procent minder efficientie heeft door de omvormers is iets complexer omdat je ook de individuele (positieve) toleranties als voordeel hebt, het verschil is echter vrij klein helemaal met moderne panelen.
Je zou er bijna een keer een string omvormer aan hangen om het te testen _/-\o_ (wellicht ook wat bomen omzagen dan ;) )
Rol-Co schreef op zaterdag 31 maart 2018 @ 18:44:
[...]
die moet je dan ook vergelijken met de 3 fase versie. :)
Nee hoor, het ging om de voor en nadelen van 1 fase vs 3fase (veder gelijke omstandigheden)
Dan mag je best wel het ene merk/type tegenover het andere zetten (graag zelfs)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

twain4me schreef op zaterdag 31 maart 2018 @ 18:49:
[...]

Je zou er bijna een keer een string omvormer aan hangen om het te testen _/-\o_ (wellicht ook wat bomen omzagen dan ;) )
[...]

Nee hoor, het ging om de voor en nadelen van 1 fase vs 3fase (veder gelijke omstandigheden)
Dan mag je best wel het ene merk/type tegenover het andere zetten (graag zelfs)
Volgens mij antwoord hij hier op
Andrehj in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 6"

Dat is ook 1 merk en bijna zelfde type, dus ook met de coolcept doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

@Rol-Co
Niet iedereen heeft het geluk dat zijn dak >350 Volt haalt met standaard panelen. In de praktijk levert de StecaGrid ook bij 340 Volt nog gewoon terug. Wanneer de StecaGrid stopt met terugleveren, of minder stroom kan terugleveren, is mij niet bekend. Boven de 350 Volt zit je veilig, maar iets daaronder valt ie niet compleet uit ofzo, hij pakt zelfs het MPP dat op 340 Volt zit.

En 0,4%. verschil, tja waar hebben we het over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Dre schreef op zaterdag 31 maart 2018 @ 18:58:
@Rol-Co
Niet iedereen heeft het geluk dat zijn dak >350 Volt haalt met standaard panelen. In de praktijk levert de StecaGrid ook bij 340 Volt nog gewoon terug. Wanneer de StecaGrid stopt met terugleveren, of minder stroom kan terugleveren, is mij niet bekend. Boven de 350 Volt zit je veilig, maar iets daaronder valt ie niet compleet uit ofzo, hij pakt zelfs het MPP dat op 340 Volt zit.

En 0,4%. verschil, tja waar hebben we het over.
Hij valt niet uit maar de efficientie dropt hard onder de 340V , kan je op de display zien in de curve.

@Dre
Filmpje om 19:47 vanavond, donker en regen buiten.
YouTube: stecagrid 19:47

[ Voor 9% gewijzigd door Rol-Co op 31-03-2018 19:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvuaemal
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 12-10 20:47
Inderdaad, je hebt daar groot gelijk in.

Zoals vaker genoemd: SE is technisch een mooi product waar je E0.20 per Wp extra voor betaald!
Als je een wat grotere installatie hebt dan kun je de prijs terug misschien brengen naar 0.10E Wp
(moet je wel P600 of P700 gebruiken). Alleen dan en in conbinatie met veel schaduw wordt SE een interressant optie.
01001000 schreef op zaterdag 31 maart 2018 @ 18:25:
[...]

Bijna, maar niet helemaal, je vergeet de winst van de optimizers mee te nemen, en dat ze op het ideale voltage blijven.
Voor het complete plaatje heb je ook de tolerantie van je zonne panelen nodig, en tenzij je individueel kan meten, zal je wat aannames moeten doen. Een string zal zich houden aan het ‘slechtste’ paneel per string.

Met de betere merken krijg je alleen een positieve tolerantie tegenwoordig (bij mijn set is het +5 watt, bij goedkopere panelen kan het +/- 3% zijn, maar ik weet niet of die nog worden verkocht).
Met genoeg panelen zal je met optimizers gemiddeld (in mijn geval na wat aannames) 2.5 watt extra krijgen per paneel, wat iets onder de 1% is. Dit heft in mijn geval de ‘kosten’ van de optimizers aan stroom verbruik op en ik kom dan uit op 97.9%. Als deze omvormer met een string zou kunnen werken en ik geen schaduw heb dan komt er als basis het zelfde uit, mits de verminderde efficientie van een ander voltage niet teveel impact heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Rol-Co schreef op zaterdag 31 maart 2018 @ 19:08:
[...]

Hij valt niet uit maar de efficientie dropt hard onder de 340V , kan je op de display zien in de curve.

@Dre
Bedoel je dan de "generatorcurve"?

Die begint namelijk pas vanaf 350 Volt met meten. Maar deze functie meet alleen het optimale vermogenspunt van de zonnepanelen.

Afbeeldingslocatie: http://oi68.tinypic.com/15i43gn.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Dre schreef op zaterdag 31 maart 2018 @ 21:39:
[...]

Bedoel je dan de "generatorcurve"?

Die begint namelijk pas vanaf 350 Volt met meten. Maar deze functie meet alleen het optimale vermogenspunt van de zonnepanelen.

[afbeelding]
Ja, dus niet onder de 350 komen, hij levert wel maar een stuk slechter rendement. Ik kon dat goed zien omdat ik 2 steca's heb hangen.
In de morgen was hij traag/bleef achter, met hogere voltage heb ik dat niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Het is jammer dat ik geen schikte DC-voeding heb, anders kon ik het onder bekende omstandigheden testen.

Het duurt een paar seconde om de generatorcurve te maken en daarom werkt ie het beste bij een stabiele instraling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supertip
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
Hier ben ik met mijn vragen als zonne newbee.

ik wil na jaren dubben/twijfelen toch zonnepanelen op ons platte dak.
Helaas zitten er een cv/afvoer en een ventilatie pijp in, en als grootste spelbreker een vide die 1,2m hoger is als het platte dak.
Dus puzzelen voor een legplan, 1x5 1x3 3x2 alles landscape, waar het volgende uitkomt, 14 panelen poly, 250wp (100E pst).
Betonnen voet 20 Graden 19 x= 390 euro en een omvormer 1 fase(25a-- 1 fase meterkast) gericht op evt uitbreiding(4x paneel op de vide) Omniksol 5.0K-TL2 750euro of de 4.0K-TL2 650 euro.
Een dhz pv systeem dus, alles op het zuiden gericht zonder schaduw.
Tvt hopelijk 3,5 jaar heeft iemand nog suggesties met betrekking op de gebruikte Hardware?
Met name de omvormer is voor mij een black hole.
Ik heb ook nog aan een oost/west opstelling zitten denken, maar dan krijg ik 2 aparte opstellingen, en of dat wenselijk is?

Alvast bedankt voor jullie input. _/-\o_

Note. Mijn budget is 2500 euro.

12X Rec peak energy 275 WP pal Zuid platdak 20° Growatt 3000 MTL-S /bj. Half mei 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18-10 06:46
Hier staan al die Solaredge grafiekjes van de optimizers: https://www.solaredge.com...optimizers_efficiency.pdf

Helaas gebruiken ze verschillende schaalverdeling. Verder lijkt de text onder de grafiek niet altijd met de grafiek te kloppen.

En deze blogger heeft wel testen gedaan met panelen (zelfe wattage niet zelfde panelen) met solaredge en Fronius.

https://mcelectrical.com....solaredge-hd-wave-review/

Ook met maxim/fronius tegen canadian solar/solaredge

Het is niet helemaal goed vergelijken, maar veel beter heb ik niet kunnen vinden.

[ Voor 36% gewijzigd door jacovn op 01-04-2018 07:37 ]

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Supertip schreef op zaterdag 31 maart 2018 @ 22:53:

ik wil na jaren dubben/twijfelen toch zonnepanelen op ons platte dak.
Helaas zitten er een cv/afvoer en een ventilatie pijp in, en als grootste spelbreker een vide die 1,2m hoger is als het platte dak.
Dus puzzelen voor een legplan, 1x5 1x3 3x2 alles landscape, waar het volgende uitkomt, 14 panelen poly, 250wp (100E pst).
Betonnen voet 20 Graden 19 x= 390 euro en een omvormer 1 fase(25a-- 1 fase meterkast) gericht op evt uitbreiding(4x paneel op de vide) Omniksol 5.0K-TL2 750euro of de 4.0K-TL2 650 euro.
Een dhz pv systeem dus, alles op het zuiden gericht zonder schaduw.
Tvt hopelijk 3,5 jaar heeft iemand nog suggesties met betrekking op de gebruikte Hardware?
Met name de omvormer is voor mij een black hole.
Ik heb ook nog aan een oost/west opstelling zitten denken, maar dan krijg ik 2 aparte opstellingen, en of dat wenselijk is?

Alvast bedankt voor jullie input. _/-\o_

Note. Mijn budget is 2500 euro.
Let even op het max V van de mppt, 14x 35V van een paneel zal wel gaan maar als je er nog 4 bij wilt leggen later kom je op 18x35V en is vaak teveel.
14x 250W =3500W dus zou voor een 4000 gaan of een steca 4200 omdat die hoog voltage mpp heeft, de omnik weet ik niet. Kost ongeveer het zelfde, soms zelfs minder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16:12
twain4me schreef op zaterdag 31 maart 2018 @ 17:33:
[...]
het kan dus voorkomen dat 1fase alsnog een betere keuze is, zeker wanneer er nog geen 3 fase in een huis zit. (los van de extra kosten heeft een 1 fase omvormer op een 1 fase aansluiting extra voordelen waneer salderen er niet meer zou zijn)
Dat laatste is in dit topic helaas een hardnekkig misverstand. Salderen gaat niet per fase, maar altijd over de som van de fasen. (Tenzij je een foutief type meter hebt, er schijnen wat meters te zijn geweest die dit verkeerd deden, maar in de huidige generatie (slimme) meters is dit opgelost).
Hierover is in 2015 al een topic geopend, waarin deze conclusie eenduidig werd getrokken.
De beste bijdrage in dat topic is van Stedin Webcare, die het netjes uitlegt.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Andrehj schreef op zondag 1 april 2018 @ 10:33:
[...]

Dat laatste is in dit topic helaas een hardnekkig misverstand. Salderen gaat niet per fase, maar altijd over de som van de fasen. (Tenzij je een foutief type meter hebt, er schijnen wat meters te zijn geweest die dit verkeerd deden, maar in de huidige generatie (slimme) meters is dit opgelost).
Hierover is in 2015 al een topic geopend, waarin deze conclusie eenduidig werd getrokken.
Klopt!
Ik heb een 3 fase slimme meter en lever op 2 fase terug met 2 omvormers. Maar het word netjes op totaal berekend. (Dsm 5.0)
Ook een 3 fase omvormer leverd niet altijd op 3 fase, bij lage vermogens is dat ook 1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Andrehj schreef op zondag 1 april 2018 @ 10:33:
[...]

Nu ik het nalees was ik niet helemaal volledig met de richting waar ik heen ging (hopelijk heb je genoeg aluminium folie, want we gaan die kant nu wel op:p )

Op dit moment is het geen issue, Het "probleem" is dat de slimme meter de fases appart registreren, de kans is er dus dat in de toekomst ze dit gaan verrekenen ipv salderen net zoals we in de toekomst dagprijzen voor energie kunnen verwachten. Al maakt de stedin reactie me wel stukken minder "angstig"

"Je moet niet denken dat die slimme meters er alleen hangen voor ons gemak." Is wat er door mijn hoofd speelt. En ja het is een beetje alu hoedje, maar zeker niet ondenkbaar. Ik verbruik het liever direct zelf dan ben je niet afhankelijk van het intern meten en verreken en de rillen en grillen van dit of een volgende kabinet. thats all.
Het was zeker niet mijn bedoeling om te beweren dat op dit moment tussen fases niet gesaldeerd zou worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
Ik heb de bron er nog maar even bijgezocht (van de site van netbeheernederland). Voor zover ik kon vinden is de laatste versie van de specificaties van de slimme meter versie 4.2.2, en daarin lees je dan op pagina 30:
Poly-phase E meter shall use the Ferraris method in which both energy directions of
the 3 phases are summed and depending of the results, stored in a “+” or “-” register.
The integration period shall be small enough for an accurate registration of delivered
(A-) and consumed (A+) energy in separate registers.
Voorlopig geen zorgen dus.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
twain4me schreef op zondag 1 april 2018 @ 11:27:
[...]

Nu ik het nalees was ik niet helemaal volledig met de richting waar ik heen ging (hopelijk heb je genoeg aluminium folie, want we gaan die kant nu wel op:p )

Op dit moment is het geen issue, Het "probleem" is dat de slimme meter de fases appart registreren, de kans is er dus dat in de toekomst ze dit gaan verrekenen ipv salderen net zoals we in de toekomst dagprijzen voor energie kunnen verwachten. Al maakt de stedin reactie me wel stukken minder "angstig"

"Je moet niet denken dat die slimme meters er alleen hangen voor ons gemak." Is wat er door mijn hoofd speelt. En ja het is een beetje alu hoedje, maar zeker niet ondenkbaar. Ik verbruik het liever direct zelf dan ben je niet afhankelijk van het intern meten en verreken en de rillen en grillen van dit of een volgende kabinet. thats all.
Het was zeker niet mijn bedoeling om te beweren dat op dit moment tussen fases niet gesaldeerd zou worden.
Ben het helemaal met je eens, wat geregistreerd word kan gebruikt worden.
Voorlopig kan ik zelf heel goed nagaan wat ik echt opmaak want mijn meter saldeerd niet.
Wat ook door enexis erkent is, zit al meer dan jaar op afspraak te wachten.....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15:01
migjes schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 13:08:
@MDadm
je geeft niet de juiste gegevens om echt te zeggen of dit goed of slecht is.

maar dit is mijn 7x190Wp(15 graden) + 7x190Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west.
[afbeelding]
op een 3kW omvormer.
dit is erg afhankelijk van de dak hoeken die je gaat toepassen, platter = grotere omvormer, steiler is kleinere omvormer nodig.

(prijsje is wel pittig, en zoizo wil je wel solaredge dat is best duur?
je kunt zo te lezen aan de hand van deze gegevens ook wel zonder mischien?
en dat is een stuk goedkoper.)
Moet jij geen 3000 watt halen op die datum? Of is die hoek zo groot dat je veel verliest? Zelf kwam ik er pas na een jaar achter dat de installateur 3000 WP op 1 MPP had aangesloten, en dat 1 MPP maximaal 2200 watt kon verwerken. Auw..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjants
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Ik heb besloten om toch voor LG neon panelen te gaan en zet mijn SF165 in de verkoop mocht iemand deze nog zoeken :P
Heb er een aantal in de schuur staan

[ Voor 17% gewijzigd door arjants op 03-04-2018 09:56 ]

We worden allemaal geconfronteerd met een reeks grootse kansen, op schitterende wijze vermomd als onoplosbare problemen. (John W. Gardner)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakersAddict
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 20-12-2021
Als we het over bijvoorbeeld SMA Sunny Boy omvormers hebben:

De MPP range is gebaseerd op een vaste voltage range (b.v. 150-500Volt). Dit is het gebied waar de MPP de stroom (Ampere) versus voltage (Volt) zo kan regelen dat er maximaal rendement (Watt) behaald wordt.

Zakt de voltage onder de opgegeven MPP grens, dan kan de omvormer simpelweg het maximale rendement niet meer behalen, maar dat wil niet zeggen dat ze geen stroom meer genereerd. Integendeel, mijn SMA SB 2.5 genereerd bij zeer lage licht opbrengst nog tot 4 Watt opbrengst. (Wel na het tweaken van wat parameters).

Staar je dus niet volledig blind op de MPP range (wederom: kan alleen spreken voor SMA), het is perfect mooi als je erin kan komen qua serie spanning van je panalen, maar er net onder is zo erg nog niet. Pas wel op met de bovengrens!

Zie: < https://www.sma-benelux.com/kenniscentrum/faq.html#c238393 > Onder kopje: < Waarom start het MPP gebied bij 160V (260V) op bij de Sunny Boy 1.5 (2.5) terwijl de opstartspanning 80V is? Wat doet hij onder die 160V (260V)? >
Rol-Co schreef op zaterdag 31 maart 2018 @ 19:08:
[...]

@Dre

TrinaSolar All Black 2377Wp (DC) + SMA SB 2.5 ozo | TrinaSolar All Black 1127 Wp (DC) + SMA SB 1.5 wnw | JASolar All Black 500Wp (DC) + APS YC500I wnw | In de maak: JA Solar 1231 Wp (DC) + SMA SB 1.5 wnw | OptiTrac Global Peak AAN | Kruimte iso Rc 4.41

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

TweakersAddict schreef op zondag 1 april 2018 @ 17:04:
Als we het over bijvoorbeeld SMA Sunny Boy omvormers hebben:

De MPP range is gebaseerd op een vaste voltage range (b.v. 150-500Volt). Dit is het gebied waar de MPP de stroom (Ampere) versus voltage (Volt) zo kan regelen dat er maximaal rendement (Watt) behaald wordt.

Zakt de voltage onder de opgegeven MPP grens, dan kan de omvormer simpelweg het maximale rendement niet meer behalen, maar dat wil niet zeggen dat ze geen stroom meer genereerd. Integendeel, mijn SMA SB 2.5 genereerd bij zeer lage licht opbrengst nog tot 4 Watt opbrengst. (Wel na het tweaken van wat parameters).

Staar je dus niet volledig blind op de MPP range (wederom: kan alleen spreken voor SMA), het is perfect mooi als je erin kan komen qua serie spanning van je panalen, maar er net onder is zo erg nog niet. Pas wel op met de bovengrens!

Zie: < https://www.sma-benelux.com/kenniscentrum/faq.html#c238393 > Onder kopje: < Waarom start het MPP gebied bij 160V (260V) op bij de Sunny Boy 1.5 (2.5) terwijl de opstartspanning 80V is? Wat doet hij onder die 160V (260V)? >

[...]
Klopt, ik zeg ook niet dat hij uit valt, maar als het 32 graden is en de zon er flink op staat te bakken zakt je voltage drastisch en je zal dan onder die 350v komen, of als je ook nog een klein schaduw gevalletje hebt van dakkapel bijv net als hier, dan gaat er hard voltage af maar wel op het heetst van de dag.
Onder de mpp range en de efficientie word dan dramatisch lager, net als bij je 4 Watt voorbeeld alleen is het daar niet merkbaar/normaal/erg omdat het al slecht is kwa vermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakersAddict
Dat de panelen in de MPP range "moeten" uitkomen is een veel gehoord misverstand. Ideaal is het echter wel en tevens een van de redenen om flink onder te dimentioneren van omvormers in Nederland.

Op de predicted values, te zien op de SMA website, is de zomermaand juli niet voor niets met een lagere opbrengst, de panelen verwarmen flink op in die maand.

Om de juiste startvoltage te vinden is het goed luisteren wat de omvormer doet. Al deze parameters zijn instelbaar bij een SMA, maar moeten met de nodige aandacht op de juiste waardes gezet worden. B.v. standaard ingesteld is 65 Volt bij 1 seconde wachttijd voor de opstart, maar dat kan gerust hier naar 55 Volt en 1 seconde wachttijd. Relais moet niet hoorbaar meerdere keren "aanslaan". Bij 50 graden gaat ze aan en vervolgens weer uit en dan weer aan, veroorzaakt meer slijtage aan de relais. Dat is te voorkomen door de wachttijd of de opstart voltage iets te vergroten in waarde. We zijn niet voor niets "tweakers' 8)
Rol-Co schreef op zondag 1 april 2018 @ 17:16:
[...]

Klopt, ik zeg ook niet dat hij uit valt, maar als het 32 graden is en de zon er flink op staat te bakken zakt je voltage drastisch en je zal dan onder die 350v komen, of als je ook nog een klein schaduw gevalletje hebt van dakkapel bijv net als hier, dan gaat er hard voltage af maar wel op het heetst van de dag.
Onder de mpp range en de efficientie word dan dramatisch lager, net als bij je 4 Watt voorbeeld alleen is het daar niet merkbaar/normaal/erg omdat het al slecht is kwa vermogen.

TrinaSolar All Black 2377Wp (DC) + SMA SB 2.5 ozo | TrinaSolar All Black 1127 Wp (DC) + SMA SB 1.5 wnw | JASolar All Black 500Wp (DC) + APS YC500I wnw | In de maak: JA Solar 1231 Wp (DC) + SMA SB 1.5 wnw | OptiTrac Global Peak AAN | Kruimte iso Rc 4.41

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@TweakersAddict SMA is alleen niet Tweaker vriendelijk in mijn geval. Ik zit nu ruim 2 weken met een kapotte display en BT en krijg het op geen enkele manier voor elkaar onderdelen te verkrijgen zodat ik zelf eventueel de boel zou kunnen vervangen. Wordt er moedeloos van hoe dit op te lossen zonder tegen schrikbarende kosten aan te lopen. Hun geautoriseerde servicedealer is ook nog eens waardeloos want die komt nergens op terug en mijn leverancier destijds, Stelwagen Solar Electric uit Heeze doet al helemaal niets. SMA is top zolang hij werkt, totdat hij kapot gaat blijkbaar..... Ik ga mijn recht bijstand maar aan het werk zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Verwijderd schreef op zondag 1 april 2018 @ 17:33:
@TweakersAddict SMA is alleen niet Tweaker vriendelijk in mijn geval. Ik zit nu ruim 2 weken met een kapotte display en BT en krijg het op geen enkele manier voor elkaar onderdelen te verkrijgen zodat ik zelf eventueel de boel zou kunnen vervangen. Wordt er moedeloos van hoe dit op te lossen zonder tegen schrikbarende kosten aan te lopen. Hun geautoriseerde servicedealer is ook nog eens waardeloos want die komt nergens op terug en mijn leverancier destijds, Stelwagen Solar Electric uit Heeze doet al helemaal niets. SMA is top zolang hij werkt, totdat hij kapot gaat blijkbaar..... Ik ga mijn recht bijstand maar aan het werk zetten.
Koop je het toch zelf op ebay.de

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakersAddict
Ik neem even aan dat je buiten de garantieperiode zit met deze omvormer. In Nederland is de leverancier de verantwoordelijke in dit geval (verkooppunt), niet de fabrikant zelf. Als je lid bent van de consumentenbond, kan je daar goed advies inwinnen en wellicht ook gebruik maken van de juridische dienst indien nodig. Heb je je leverancier schriftelijk aangesproken, met een gestelde termijn dat jij een antwoord verwacht (2 weken ofzo)?

Spijtig om te horen dat je omvormer (deels) de geest gegeven heeft, is er een blikseminslag in de buurt geweest dat je weet?

Er zijn ook firma's die omvormers repareren, is dat een optie buiten je rechtsbijstand?
Verwijderd schreef op zondag 1 april 2018 @ 17:33:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Langley78
  • Laatst online: 26-07 21:25
Als long time lurker van onder meer dit topic, wil ik hier graag het volgende voorleggen:

Onze nieuwbouwwoning-in-aanbouw is standaard voorzien van 10 Trina Solar 275Wp panelen op een GoodWe NS-2500 op het schuine dak op pal oost (38 graden helling).

Nu gaan wij ook een warmtepomp laten plaatsen; de woning is wel voorzien van CV en gas, maar daar gaan we dus geen gebruik van maken...Helaas voor ons wilde de bouwer de CV-ketel niet weglaten en ook de gasaansluiting krijgen we gewoon.

Om nu het meerverbruik te compenseren, laten we ook extra panelen plaatsen door de installateur die ook de warmtepomp plaatst. Het plan is om op het schuine dak op pal west (ook 38 graden helling) 12 Trina Solar 300 Wp panelen bij te plaatsen en op de uitbouw nog eens 8 onder een hoek van 10 graden op het zuiden. De 8 panelen op het zuiden komen op de aanwezige GoodWe omvormer, de de 10 275Wp en 12 300Wp panelen op een Omnik 4k-TL2 (2x MPP)

Dat laatste is een behoorlijke onderdimensionering en ik twijfel enigszins of het niet net teveel is. Er komt in totaal 6350Wp op een omvormer die max. 4600 aankan. Uiteraard zal die 6350Wp nooit geleverd gaan worden, maar ik vind het lastig te bepalen hoeveel er wel bij benadering piek geleverd gaat worden. Locatie is Enschede bijna-centrum. Schaduw speelt op oost en west geen rol van betekenis.

Ik weet dat o.a. @migjes hier veel over heeft gezegd, dus advies is zeer welkom. In de meterkast is een 3x 25A aansluiting voorhanden, dus ook een 3-fasen omvormer behoort tot de mogelijkheden.

Haast creëer je zelf:-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Langley78 schreef op zondag 1 april 2018 @ 19:45:
Als long time lurker van onder meer dit topic, wil ik hier graag het volgende voorleggen:

Onze nieuwbouwwoning-in-aanbouw is standaard voorzien van 10 Trina Solar 275Wp panelen op een GoodWe NS-2500 op het schuine dak op pal oost (38 graden helling).

Nu gaan wij ook een warmtepomp laten plaatsen; de woning is wel voorzien van CV en gas, maar daar gaan we dus geen gebruik van maken...Helaas voor ons wilde de bouwer de CV-ketel niet weglaten en ook de gasaansluiting krijgen we gewoon.

Om nu het meerverbruik te compenseren, laten we ook extra panelen plaatsen door de installateur die ook de warmtepomp plaatst. Het plan is om op het schuine dak op pal west (ook 38 graden helling) 12 Trina Solar 300 Wp panelen bij te plaatsen en op de uitbouw nog eens 8 onder een hoek van 10 graden op het zuiden. De 8 panelen op het zuiden komen op de aanwezige GoodWe omvormer, de de 10 275Wp en 12 300Wp panelen op een Omnik 4k-TL2 (2x MPP)

Dat laatste is een behoorlijke onderdimensionering en ik twijfel enigszins of het niet net teveel is. Er komt in totaal 6350Wp op een omvormer die max. 4600 aankan. Uiteraard zal die 6350Wp nooit geleverd gaan worden, maar ik vind het lastig te bepalen hoeveel er wel bij benadering piek geleverd gaat worden. Locatie is Enschede bijna-centrum. Schaduw speelt op oost en west geen rol van betekenis.

Ik weet dat o.a. @migjes hier veel over heeft gezegd, dus advies is zeer welkom. In de meterkast is een 3x 25A aansluiting voorhanden, dus ook een 3-fasen omvormer behoort tot de mogelijkheden.
Denk dat jij wel goed zit, ik kom tot gezamenlijk vermogen van 70 procent van het aantal wp. Maar jij komt schuiner met je panelen dan ik(15 graden ) dus vermoedelijk stopt het al bij 60 procent. Oftewel 3800 watt

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rol-Co schreef op zondag 1 april 2018 @ 18:26:
[...]

Hij zoekt een display, geen hele denk ik.
Ik weet helaas niet wat precies het probleem is want de Bluetooth functioneert ook niet meer. Ik upload hiermee middels een Android naar PV Output en van de een op andere dag doet hij niets meer. En tegelijkertijd geen info en verlichting meer op de display. Heb me helemaal suf gegoogled en kan nergens een soortgelijk probleem vinden.

@TweakersAddict Heb de leverancier zoals je zegt al een termijn gesteld en die doet niets. Vandaar dat ik hier ook zijn naam noem zodat andere gewaarschuwd zijn. Recht bijstand is de volgende stap. Maar ik vind het absurd dat SMA geen onderdelenservice heeft.

@AUijtdehaag Ik ga geen goed functioneerde omvormer van de muur rukken alleen vanwege een BT en display. Beetje zonde en €300,- vind ik een bak geld. Maar bedankt voor het meedenken allemaal. _/-\o_

Jullie zijn hier trouwens niet weg te branden na al die jaren. Jullie zijn echt verslaafd aan PV. :+

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 01-04-2018 20:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Langley78
reneeke1970 schreef op zondag 1 april 2018 @ 19:54:
[...]

Denk dat jij wel goed zit, ik kom tot gezamenlijk vermogen van 70 procent van het aantal wp. Maar jij komt schuiner met je panelen dan ik(15 graden ) dus vermoedelijk stopt het al bij 60 procent. Oftewel 3800 watt
De installateur had het inderdaad over maximaal ongeveer 2/3 van het aantal Wp, dus dat zou dan kloppen. Dat zou dan betekenen dat we het inderdaad met deze omvormer gaan redden; deze zal dan wel op 20A afgezekerd moeten worden lijkt me?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakersAddict
Je wederverkoper is js eerste aanspreekpunt. Daar zal je rechtsbijstand in eerste instantie mee aan de gang moeten.

Je hebt gewoon pech gehad denk ik met de SMA.

PS: Alle lof dat je het beestje bij de naam noemt, daar hebben we zeker wat aan.

Zoals eerder werd aangegeven, als alles nog in het 100 loopt qua mogelijkheden, een gebruikte van zelfde type omvormer via b.v. Marktplaats geen optie?
Verwijderd schreef op zondag 1 april 2018 @ 19:57:
[...]

Ik weet helaas niet wat precies het probleem is want de Bluetooth functioneert ook niet meer. Ik upload hiermee middels een Android naar PV Output en van de een op andere dag doet hij niets meer. En tegelijkertijd geen info en verlichting meer op de display. Heb me helemaal suf gegoogled en kan nergens een soortgelijk probleem vinden.

@TweakersAddict Heb de leverancier zoals je zegt al een termijn gesteld en die doet niets. Vandaar dat ik hier ook zijn naam noem zodat andere gewaarschuwd zijn. Recht bijstand is de volgende stap. Maar ik vind het absurd dat SMA geen onderdelenservice heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Verwijderd schreef op zondag 1 april 2018 @ 19:57:
[...]

Jullie zijn hier trouwens niet weg te branden na al die jaren. Jullie zijn echt verslaafd aan PV. :+
Yep, Guilty! ;)

Bt en display, tja dan kan het ook de print zijn natuurlijk, wat voor omvormer type is het?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Langley78 schreef op zondag 1 april 2018 @ 20:03:
[...]

De installateur had het inderdaad over maximaal ongeveer 2/3 van het aantal Wp, dus dat zou dan kloppen. Dat zou dan betekenen dat we het inderdaad met deze omvormer gaan redden; deze zal dan wel op 20A afgezekerd moeten worden lijkt me?
Dat zal de omvormer wel voorschrijven inderdaad een 20A.
Maar dan ben je niet selectief aan je hoofd zekering. Mocht je je daar wel aan willen houden kun je ook 16 pakken, de omvormer gaat waarschijnlijk niet hoger dan 17 en dan springt hij echt nog niet.
Persoonlijk nam ik 20 ,selectief staat bij mij niet als noodzaak, maar dat moet ieder voor zich maar bepalen.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rol-Co schreef op zondag 1 april 2018 @ 20:17:
[...]

Yep, Guilty! ;)

Bt en display, tja dan kan het ook de print zijn natuurlijk, wat voor omvormer type is het?
2000HF

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Langley78
de 10 275Wp en 12 300Wp panelen op een Omnik 4k-TL2 (2x MPP)
Hoeveel kan 1x mppt ingang maximaal leveren?
Dat is 2750 Wp en 3600 Wp. (zijn de chinezen niet beperkt op de ingangen?)

Edit: ik zou toch gaan voor een 3-fase omvormer.
Beter rendement en minder belastend voor jouw bedrading en dat van het net.
Echter vereist dat een heel andere aanpak met 54 Vmpp panelen (en dat wordt stukken duurder, maar ook meer Wp)

[ Voor 39% gewijzigd door AUijtdehaag op 01-04-2018 20:31 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Langley78
reneeke1970 schreef op zondag 1 april 2018 @ 20:18:
[...]

Dat zal de omvormer wel voorschrijven inderdaad een 20A.
Maar dan ben je niet selectief aan je hoofd zekering. Mocht je je daar wel aan willen houden kun je ook 16 pakken, de omvormer gaat waarschijnlijk niet hoger dan 17 en dan springt hij echt nog niet.
Persoonlijk nam ik 20 ,selectief staat bij mij niet als noodzaak, maar dat moet ieder voor zich maar bepalen.
Duidelijk; ga ik dat nog even bespreken met een bevriende electriciën!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Langley78
AUijtdehaag schreef op zondag 1 april 2018 @ 20:23:
@Langley78

[...]

Hoeveel kan 1x mppt ingang maximaal leveren?
Dat is 2750 Wp en 3600 Wp. (zijn de chinezen niet beperkt op de ingangen?)
Klopt, 2600W per MPP. Dat zal aan de kant van de 2750Wp nog wel goed gaan zou ik denken, maar aan de kant van de 3600Wp zal er waarschijnlijk enigszins afgetopt gaan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wetsteyn
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 21-03 10:11
Vraagje, op een Sma tripower 5000TL 3-fase met aan de ene kant vol op 170 graden op zuiden 12x280wp wil mijn maatje nu op noorden 350 graden 12x250wp neerleggen om zn warmtepomp te compenseren.
Naar mijn weten geen probleem maar wilde toch even dubbel checken

8*250wp Garage 12*290wp Zolder

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Langley78
Die 10x 275 verplichte panelen op je uitbouw ( 8x ) (en op de fase van de warmtepomp, mits 1 fase)
En voor de rest (als het zwart moet zijn) neem je Panasonic hit Kuro 325 Wp (54 Vmpp) (moeten nog op de markt komen)
En anders bijvoorbeeld Benq 335 Wp sunforte, als het niet zwart hoeft te zijn.
En dan oost/west op een 3-fase omvormer.
(wel dakje vol leggen)

Heb je nog schaduw?

[ Voor 16% gewijzigd door AUijtdehaag op 01-04-2018 20:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Langley78
AUijtdehaag schreef op zondag 1 april 2018 @ 20:39:
@Langley78
Die 10x 275 verplichte panelen op je uitbouw ( 8x ) (en op de fase van de warmtepomp, mits 1 fase)
En voor de rest (als het zwart moet zijn) neem je Panasonic hit Kuro 325 Wp (54 Vmpp) (moeten nog op de markt komen)
En anders bijvoorbeeld Benq 335 Wp sunforte, als het niet zwart hoeft te zijn.
En dan oost/west op een 3-fase omvormer.
(wel dakje vol leggen)

Heb je nog schaduw?
Zo had ik 'm nog niet bekeken, schuiven met de aanwezige panelen. Ga ik over nadenken. Ik probeer het een en ander wel binnen een redelijk budget te houden, dus ik ga checken bij de installateur wat dat schuiven eventueel aan meerwerk gaat kosten.
Schaduw van betekenis alleen op de panelen op de uitbouw, west helemaal niet en oost schat ik heel weinig (we wonen er nog niet en nog niet alle huizen zijn klaar). Warmtepomp heeft inderdaad maar 1 fase nodig (Loria Duo 6008).

[ Voor 3% gewijzigd door Langley78 op 01-04-2018 20:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Supertip schreef op zaterdag 31 maart 2018 @ 22:53:
[...]
Je vragen zijn aardig situatie specifiek, in dat soort gevallen zien we liever een eigen topic.
Zie ook de topicwarning :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Die zijn al weer wat ouder, ik heb nog een 2500hf namelijk, zal redelijk gelijk zijn. Ik zag wel 1-2 losse display op ebay voor 35-49,- maar er kan bij jou meer aan de hand zijn natuurlijk.
In reeuwijk zit een reparateur in omvormers, je kan eens een belletje wagen of hij er iets in ziet en wat dat ongeveer kost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supertip
  • Niet online
Rol-Co schreef op zondag 1 april 2018 @ 08:31:
[...]

Let even op het max V van de mppt, 14x 35V van een paneel zal wel gaan maar als je er nog 4 bij wilt leggen later kom je op 18x35V en is vaak teveel.
14x 250W =3500W dus zou voor een 4000 gaan of een steca 4200 omdat die hoog voltage mpp heeft, de omnik weet ik niet. Kost ongeveer het zelfde, soms zelfs minder.
Of is het vedelen van de panelen in 2 stringen van 7 panelen een betere optie? mbt de opbrengst.

12X Rec peak energy 275 WP pal Zuid platdak 20° Growatt 3000 MTL-S /bj. Half mei 2018

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Rol-Co schreef op zondag 1 april 2018 @ 20:59:
[...]

Die zijn al weer wat ouder, ik heb nog een 2500hf namelijk, zal redelijk gelijk zijn. Ik zag wel 1-2 losse display op ebay voor 35-49,- maar er kan bij jou meer aan de hand zijn natuurlijk.
In reeuwijk zit een reparateur in omvormers, je kan eens een belletje wagen of hij er iets in ziet en wat dat ongeveer kost.
Die heb ik al eens gebeld. Kan geen prijsopgave doen zolang hij niet weet wat het is. En ik wil er geen honderden euro's aan uitgeven. En wat je zegt, ik denk dus ook dat het niet de display en BT zijn die kapot zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Supertip schreef op zondag 1 april 2018 @ 21:16:
[...]

Of is het vedelen van de panelen in 2 stringen van 7 panelen een betere optie? mbt de opbrengst.
Nee niet echt, 7 is vrij laag aan voltage.

Edit:
Je kan er wel rekening mee houden door 2x 7 te installeren en dus 4kabels binnen te hebben die je daar in serie zet. Plaats je later 4 bij is het zaak om elke string er 2 bij te leggen zodat ze gelijk blijven en binnen opdelen in 2 met een splitter parallel te zetten.

[ Voor 34% gewijzigd door Rol-Co op 01-04-2018 21:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supertip
  • Niet online
Rol-Co schreef op zondag 1 april 2018 @ 21:26:
[...]

Nee niet echt, 7 is vrij laag aan voltage.

Edit:
Je kan er wel rekening mee houden door 2x 7 te installeren en dus 4kabels binnen te hebben die je daar in serie zet. Plaats je later 4 bij is het zaak om elke string er 2 bij te leggen zodat ze gelijk blijven en binnen opdelen in 2 met een splitter parallel te zetten.
Oke duidelijk (y) , ik zag wel in mijn speurtocht dat de growatt 4000 wel betere spec;s had mbt het max voltage 500v max.starten bij 80v.
Ik heb wel vertrouwen in de chineese omvormers, en zit natuurlijk wel ook een beetje met de prijs, en die SMA schiet aardig door qa prijs.SMA Sunny Boy 3.6 1AV-40 1025 euro

Ook wat wijzer geworden over het voltage van de talesun wp265 poly. dat is 30,8 V X 14 kom ik uit op 431,2V.
Als ik de waardes van de datasheet goed interpreteer dan.

[ Voor 12% gewijzigd door Supertip op 02-04-2018 01:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Supertip schreef op zondag 1 april 2018 @ 23:27:
[...]

Oke duidelijk (y) , ik zag wel in mijn speurtocht dat de growatt 4000 wel betere spec;s had mbt het max voltage 500v max.starten bij 80v.
Ik heb wel vertrouwen in de chineese omvormers, en zit natuurlijk wel ook een beetje met de prijs, en die SMA schiet aardig door qa prijs.SMA Sunny Boy 3.6 1AV-40 1025 euro

Ook wat wijzer geworden over het voltage van de talesun wp265 poly. dat is 30,8 V X 14 kom ik uit op 431,2V.
Die 30 volt is wanneer ze belast zijn, met de 430 zit je iets boven optimum van 360 maar prima. Wat niet prima is, dat is de onbelaste spanning, voordat de omvormer gaat starten. Dat is die 37 volt. Daar komt nog een temperatuur coëfficiënt bij, staat ook op die sheet, wat inhoud dat met beetje vorst er zo 10 procent bij komt, dus gaat ie naar 40/41 ,en dat maal 14 dan kom je in het risico gebied dat omvormer alarm geeft en niet start die dag, en je zult niet de eerste zijn waarbij omvormer zelfs sneuvelt want de beveiliging faalt wel eens. Dus simpel gezegd 14 stuks is no go. Tenzij omvormer die tot 650/700 volt kan hebben. Beter is die 4 er gelijk bij leggen en dan aansluiten als 2×9 ,of je neemt een drie fase omvormer die werkt ook al wel aardig met 14 in één string, al is 18 tot 22 wel beter......

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TweakersAddict
SMA omvormers worden regelmatig spiksplinter nieuw aangeboden op MP tegen behoorlijk lagere prijzen. Soms houden groothandels of installateurs wel es wat over, of van een gewijzigde bestelling. Wellicht helpt je dat in de kosten wat te verminderen.
Supertip schreef op zondag 1 april 2018 @ 23:27:
[...]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 21-10 13:54

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

Noord-Holland investeert in zonnepanelenfabriek Energyra: eerste zonnepanelen rollen eind 2018 van de band.

https://solarmagazine.nl/...len-eind-2018-van-de-band

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakersAddict
Gaaf zulke initiatieven in ons koude kikkerlandje, mag best gezegd worden.
Gasschuif schreef op maandag 2 april 2018 @ 11:58:
Noord-Holland investeert in zonnepanelenfabriek Energyra: eerste zonnepanelen rollen eind 2018 van de band.

https://solarmagazine.nl/...len-eind-2018-van-de-band

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nuveo
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 26-11-2024
Langley78 schreef op zondag 1 april 2018 @ 19:45:
Dat laatste is een behoorlijke onderdimensionering en ik twijfel enigszins of het niet net teveel is. Er komt in totaal 6350Wp op een omvormer die max. 4600 aankan. Uiteraard zal die 6350Wp nooit geleverd gaan worden, maar ik vind het lastig te bepalen hoeveel er wel bij benadering piek geleverd gaat worden. Locatie is Enschede bijna-centrum. Schaduw speelt op oost en west geen rol van betekenis..
Als je je panelen + hellingshoek + orientatie invoert op https://www.sunnydesignweb.com/sdweb/#/Home krijg je een advies voor een omvormer dat rekening houdt met je specifieke situatie, en kan je voor andere omvormervermogens precies zien hoeveel opbrengst er dan verloren gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supertip
  • Niet online
TweakersAddict schreef op maandag 2 april 2018 @ 10:37:
SMA omvormers worden regelmatig spiksplinter nieuw aangeboden op MP tegen behoorlijk lagere prijzen. Soms houden groothandels of installateurs wel es wat over, of van een gewijzigde bestelling. Wellicht helpt je dat in de kosten wat te verminderen.

[...]
Dankje net gekeken op mp, maar veel oude modellen of 200/300 euro van de nieuwprijs geen of 1 jaar garantie.
Maar ik blijf allert op evt. aanbiedingen.
Ben er nu wel achter de de SMA veel start voltage aan kan, en dat de china omvormers dat niet kunnen.
Dus de 1 fase SMA SB 3.6 TL INT lijkt me de beste keuze voor zo rond de 1000euro.
Kan ik ook de string van 14 panelen handhaven.
en die 4 panelen erbij moet ik nog goed bekijken, ze komen op een vide ruim een meter boven het hoofddak, ziet er niet uit vrees ik.

Als ik alles goed begrijp.

[ Voor 9% gewijzigd door Supertip op 02-04-2018 18:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakersAddict
Graag gedaan! Het kan soms even lonen om even te wachten of er toch niet wat wordt aangeboden op MP of... hier! Mijn SMA SB 1.5 heb ik via dit medium bekomen, iemand reageerde spontaan dat ie er nog eentje nieuw in dichte doos had liggen, tegen 65% van de normale (laagste die ik toen kon vinden) verkoopprijs. Soms moet je geluk hebben...
Supertip schreef op maandag 2 april 2018 @ 18:12:
[...]

Dankje net gekeken op mp, maar veel oude modellen of 200/300 euro van de nieuwprijs geen of 1 jaar garantie.
Ben er nu wel achter de de SMA veel start voltage aan kan, en dat de china omvormers dat niet kunnen.
Dus de 1 fase SMA SB 3.6 TL INT lijkt me de beste keuze voor zo rond de 1000euro.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Supertip schreef op maandag 2 april 2018 @ 18:12:
[...]

Maar ik blijf allert op evt. aanbiedingen.
en die 4 panelen erbij moet ik nog goed bekijken, ze komen op een vide ruim een meter boven het hoofddak, ziet er niet uit vrees ik.

Kan je niet een plattere hoek aanhouden? zolang je de hoogte van de panelen vrij blijft van de randen zul je ze vanaf beneden nouwelijks kunnen zien.

Om topic vervuiling te voorkomen heb je ook nog een pm :)

[ Voor 3% gewijzigd door twain4me op 02-04-2018 19:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online

BCC

Ik ben ook van plan de dakkapel te laten volleggen. Zijn er nog installateurs aanbevolen in de regio zwolle? Of kan ik beter de aanbiedingen in de gaten houden? Het is een dakkapel met 5 bij 2.4 meter ruimte en ik ga ze niet zelf leggen :) Extra groep voor de inverter naar zolder is al aanwezig.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 17-10 15:50
BasvanS schreef op zondag 1 april 2018 @ 12:57:
[...]

Moet jij geen 3000 watt halen op die datum? Of is die hoek zo groot dat je veel verliest? Zelf kwam ik er pas na een jaar achter dat de installateur 3000 WP op 1 MPP had aangesloten, en dat 1 MPP maximaal 2200 watt kon verwerken. Auw..
de dag was 19-07-2016 van de grafiek.
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/19-07-2016%20(beetje%20aftopping).jpg
dat is niet een moment dat je STC waardes haalt met de panelen, eerder NOCT ;)

en toen hing hij nog aan een power-one PVI 3.0.
die is "maar" 3000W (+/-3300VA) en doet per mpp ook maar 2000W (2100VA).
dus de 10x300Wp deed wel wat aftoppen, maar de 2x7x190Wp met verschillende hoeken deed dat nog net niet.

hier nog 1, maar dan met 10x190Wp en 10x195Wp op 16-4-2014.
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/16-4-2014.jpg
ook daar zie je dat het net geen STC doet.
is een beetje een nadeel van perfecte dagen, de panelen worden gewoon warm en daar door zakt de W iets.
helaas het hoort er bij. ;)

(nu hangt alles aan een power-one PVI 3.6, ik scoor nu een +/- 250kWh meer per jaar.
4000VA totaal en 3000VA mpp's.
maar mijn 2x7x190Wp gaan nu vervangen worden voor 14x245Wp.
dus werken zal hij moeten anders word hij vervangen. >:) )

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tallguy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

Tallguy

There is no place like 127.0.0

Ik ben in contact met een elektricien om een kWh DIN rail meter te laten plaatsen om zo de netto opbrengst van mijn panelen te meten (met een Youless eraan gekoppeld). Ik lees echter ook dat een aantal van jullie het bruto verbruik van je woning kan meten.

Met welke meter doen jullie dat dan? Want mijn slimme meter verrekend het verbruik met de opwekking van de panelen al waardoor ik niet meer kan zien wat mijn woning nu echt verbruikt (dus zonder rekening te houden met de zonnepanelen).
Ik heb wel een 3-fase in mijn woning (weet niet of dat uitmaakt?). De zonnepanelen zitten echter op een 1-fase aansluiting.

specs | 3360wP met SE3000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15:25
Je kan toch ook een kWh meter plaatsen voor al je verbruikers? En dan de zonnepanelen parallel op een aparte meter aansluiten.

Dan meet jij je bruto verbruik en je opbrengst van je zonnepanelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:50

Wailing_Banshee

You're Next

Tallguy schreef op dinsdag 3 april 2018 @ 15:31:
Ik ben in contact met een elektricien om een kWh DIN rail meter te laten plaatsen om zo de netto opbrengst van mijn panelen te meten (met een Youless eraan gekoppeld). Ik lees echter ook dat een aantal van jullie het bruto verbruik van je woning kan meten.

Met welke meter doen jullie dat dan? Want mijn slimme meter verrekend het verbruik met de opwekking van de panelen al waardoor ik niet meer kan zien wat mijn woning nu echt verbruikt (dus zonder rekening te houden met de zonnepanelen).
Ik heb wel een 3-fase in mijn woning (weet niet of dat uitmaakt?). De zonnepanelen zitten echter op een 1-fase aansluiting.
Door de zonnepanelen output mee te nemen. Dat is de enige manier. Of je moet elke groep gaan meten en die bij elkaar op gaan tellen (wat sommige mensen volgens mij ook doen, als ik sommige foto's zie :p)

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frost_Azimov
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21-10 00:05
Tallguy schreef op dinsdag 3 april 2018 @ 15:31:

De youless laat zowel de opbrengst van je panelen zien als je verbruik. Het is dus een eenvoudig optelsommetje. Stel je huis verbruikt 800W/h, je panelen brengen 200W/h op, dan zal je youless je vertellen dat je opbrengst 200 is, en je verbruik 600. Overigens monitor ik met de youless ook nog mijn gas-verbruik...
Forum
poshgraphs

PowerShell/javascript voorbeeldje (zie youless forum) (December, dus niet echt fraaie getallen ;-) Je ziet wel hoe de solar mijn usage in het negatieve brengt.

[ Voor 5% gewijzigd door Frost_Azimov op 03-04-2018 15:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Tallguy
Met zonnepaneeldata (je kWh meter en youless) en P1 data, kan je, je verbruik uit laten rekenen met een lua script in domoticz. Wel even een Pi met pidrive aanschaffen.

Of je plaatst een 3-fase kWh meter (met modbus en pi bijv)
Dan weet je het per fase.
https://nl.aliexpress.com...e-Output/32524506891.html

[ Voor 15% gewijzigd door AUijtdehaag op 03-04-2018 15:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tallguy
  • Niet online

Tallguy

hmmm...wat ik dus wil is een aparte meter die dus alleen kijkt naar de panelen. Want mijn SolarEdge heeft eind vorig jaar 2x een boeboe gedaan en bizar hoge waardes doorgegeven.

En voordat ik de zonnepanelen had wist ik wat mijn huis verbruikt. De meter verrekend dit dus nu, waardoor ik het zicht kwijt ben op het verbruik.

Ik wil niet elke groep gaan monitoren. De kWh moeten op de leidingen geplaatst worden van de panelen. Een Pi heb ik echt geen kaas van gegeten en durf ik me nog steeds niet aan te wagen. Had de hoop dat daar ook een meter voor was die je ergens tussen kon zetten en een youless op kon plakken (p1)

[ Voor 3% gewijzigd door Tallguy op 03-04-2018 15:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frost_Azimov
Tallguy schreef op dinsdag 3 april 2018 @ 15:46:
hmmm...wat ik dus wil is een aparte meter die dus alleen kijkt naar de panelen. Want mijn SolarEdge heeft eind vorig jaar 2x een boeboe gedaan en bizar hoge waardes doorgegeven.

En voordat ik de zonnepanelen had wist ik wat mijn huis verbruikt. De meter verrekend dit dus nu, waardoor ik het zicht kwijt ben op het verbruik.

Ik wil niet elke groep gaan monitoren. De kWh moeten op de leidingen geplaatst worden van de panelen. Een Pi heb ik echt geen kaas van gegeten en durf ik me nog steeds niet aan te wagen. Had de hoop dat daar ook een meter voor waas die je ergens tussen kon zetten.
Yep, zet je nieuwe kWh meter op de S0 ingang van de youless en je krijgt precies wat je wilt: de youless geeft apart weer -alleen- wat je opbrengst van je panelen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tallguy
  • Niet online

Tallguy

Frost_Azimov schreef op dinsdag 3 april 2018 @ 15:51:
[...]

Yep, zet je nieuwe kWh meter op de S0 ingang van de youless en je krijgt precise wat je wilt: de youless geeft apart weer -alleen- wat je opbrengst van je panelen is.
yep, dat stukje was wel duidelijk :D maar nu nog het deel van je verbruik van de woning. Ik dacht dat er wel iets zou zijn dat je makkelijk(?) op de rest vd meterkast kon zetten en dat je daar het verbruik kon meten. Die modbus van AUijtdehaag lijkt dat te doen, maar kan naw niet op een youless?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Tallguy
Jammer dat je niet aan een pi wilt.
Die heb je toch echt nodig om de berekening uit te laten voeren tussen P1 en de aparte PV kWh meter die aan de youless hangt met s0
Daar heb je eigenlijk genoeg aan...

Leuk speelgoed hoor.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/8V4CDO9MFcRf5ZTq7XcBR8hk/thumb.jpg
Edit:
Ik gebruik zelf M-bus (=meterbus) (alleen kost 2x Finder 3-fase met m-bus, 2x 205 euro :'( )
Maar voor modbus is er ook een topic
Uitlezen Eastron kwh meters via Modbus

Je kan natuurlijk ook 2x een modbus kWh nemen...

[ Voor 39% gewijzigd door AUijtdehaag op 03-04-2018 16:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tallguy
  • Niet online

Tallguy

@AUijtdehaag Tjsa..vroegah had ik geen probleem met gadgets, maar de laatste jaren hou ik me er niet meer mee bezig en merk ik dat het (vooral het Pi verhaal) helemaal langs me heen is gegaan (en nog steeds gaat).
Is Domoticz op een NAS een alternatief? Want daar heb ik tot ong 2 jaar geleden wel wat mee geëxperimenteerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:27
@Tallguy 800W/h? wat is dat voor eenheid? ;)

Oeps, sorry @Tallguy , ik bedoelde natuurlijk @Frost_Azimov

[ Voor 42% gewijzigd door borft op 03-04-2018 17:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Tallguy
Ik ga ervanuit dat die Nas ook de youless (netwerkdevice) kan uitlezen in domoticz.
Dus P1 van de slimme meter en S0 van de kWh meter (van je panelen) is bekend in domoticz via de youless.
Met een lua script kan je dan je eigen verbruik uitrekenen. (ik heb geen ervaring met lua scripts op de nas, maar moet lukken volgens mij)
(ik zit nog ff na te denken of dat wel kan, als je 1 fase terugleverd en 3 fase verbruikt en dan juist kan uitrekenen)

[ Voor 14% gewijzigd door AUijtdehaag op 03-04-2018 16:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tallguy
  • Niet online

Tallguy

borft schreef op dinsdag 3 april 2018 @ 16:03:
Moet je niet aan mij vragen...is niet mijn tekst hè? :+
AUijtdehaag schreef op dinsdag 3 april 2018 @ 16:04:
@Tallguy
Ik ga ervanuit dat die Nas ook de youless (netwerkdevice) kan uitlezen in domoticz.
Dus P1 van de slimme meter en S0 van de kWh meter (van je panelen) is bekend in domoticz via de youless.
Met een lua script kan je dan je eigen verbruik uitrekenen. (ik heb geen ervaring met lua scripts op de nas, maar moet lukken volgens mij)
(ik zit nog ff na te denken of dat wel kan, als je 1 fase terugleverd en 3 fase verbruikt en dan juist kan uitrekenen)
Mijn slimme meter heeft geen P1 poort trouwens.

[ Voor 59% gewijzigd door Tallguy op 03-04-2018 17:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Tallguy gewoon nog een kWh meter naar je huis toe, een drie fase waarschijnlijk. De nieuwste youles heeft twee aansluitingen. Loggen naar een website en aangeven welke verbruikt en welke opwekt en klaar. Het eigen verbruik word voor je uitgerekend bij enologic de betaalde versie.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tallguy schreef op dinsdag 3 april 2018 @ 17:04:
[...]
Mijn slimme meter heeft geen P1 poort trouwens.
Das geen slimme dan! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@reneeke1970
De youless LS120, kan P1 uitlezen EN s0 OF knipperend ledje.

Niet S0 EN knipperend ledje
(toch?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tallguy
  • Niet online

Tallguy

@AUijtdehaag Voor zover ik heb gelezen bij Youlessis het idd òf en niet èn

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Tallguy
Dan schaf je er toch nog een aan.
https://www.marktplaats.n...abe740c1b&previousPage=lr (LS110)
twee draadjes aan solderen en bouw het in een mooi kastje.Dan heb je ook s0
AUijtdehaag in "YouLess pulsteller/elektriciteitsmeter"

(of neem een te dure Iungo oplossing Te duur omdat een pi hetzelfde kan)

Edit:
En een slimme meter laten installeren kan niet meer?
Onder het mom van "de oude is stuk" ;)

[ Voor 11% gewijzigd door AUijtdehaag op 03-04-2018 18:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Wailing_Banshee schreef op dinsdag 3 april 2018 @ 15:41:
[...]

Door de zonnepanelen output mee te nemen. Dat is de enige manier. Of je moet elke groep gaan meten en die bij elkaar op gaan tellen (wat sommige mensen volgens mij ook doen, als ik sommige foto's zie :p)
Nee hoor, een kwh meter tussen hoofdschakelaar en aardlek en de pv levert terug via automaat, kWh meter, aardlek en direct op de hoofdschakelaar.
Heb je bruto meter en pv apart ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tallguy
  • Niet online

Tallguy

Meter is net 2,5jaar oud (nieuwbouwhuis) dus daar zullen ze niet zomaar intrappen. Enige is dat mijn meter dus geen data kan doorsturen.
Ik ga iig een Youless 120 bestellen met de kWh DIN meter bij Youless zelf. Daar maar eens mee beginnen. Ik heb nog een youless type 110 trouwens ;)

@Rol-Co Ja, zoiets als jij zegt had ik in mijn gedachten ook (visueel dan)...maar ik weet niet of zoiets kan? De elektricien wist het nl ook niet zeker.

Is het handig als ik een foto plaats van de meterkast zodat er wat geschetst kan worden waar wat zou moeten?

[ Voor 32% gewijzigd door Tallguy op 03-04-2018 18:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 14:32
Tallguy schreef op dinsdag 3 april 2018 @ 15:46:

Ik wil niet elke groep gaan monitoren. De kWh moeten op de leidingen geplaatst worden van de panelen. Een Pi heb ik echt geen kaas van gegeten en durf ik me nog steeds niet aan te wagen. Had de hoop dat daar ook een meter voor was die je ergens tussen kon zetten en een youless op kon plakken (p1)
Jouw solaredge omvormer kan je dat allemaal vertellen als je er een solaredge modbus en stroomklem bijkoopt. Zie je zowel je opbrengst, je verbruik en je direct geconsumeerde opbrengst in een prachtige grafiek in je solaredge portal.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

@Tallguy
Ik heb het zo, bruto 3 fase kWh meter en 2 setjes pv met eigen automaat en aardlek die op de hoofdschakelaar terug leveren ieder op 1 fase.
Met 1 fase had ik dit ook al zo.
Pulsen tellen met een netduino en klaar, ik doe 4 kWh meters zo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jacovn
Tallguy schreef op dinsdag 3 april 2018 @ 15:58:
@AUijtdehaag Tjsa..vroegah had ik geen probleem met gadgets, maar de laatste jaren hou ik me er niet meer mee bezig en merk ik dat het (vooral het Pi verhaal) helemaal langs me heen is gegaan (en nog steeds gaat).
Is Domoticz op een NAS een alternatief? Want daar heb ik tot ong 2 jaar geleden wel wat mee geëxperimenteerd.
Een Pi was ook niet mijn ding, maar het valt erg mee. Voor Solaredge is er een thread hier die beschrijft hoe je die data af kunt vangen en in een database stoppen.

Voor M-bus heeft @AUijtdehaag mij een voorbeeld gestuurd wat ook goed te snappen is.
Ik ga ook maar van die €205 mbus meters kopen voor 3-fase en €100 voor 1-fase om ze kunnen monitoren.

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
AUijtdehaag schreef op dinsdag 3 april 2018 @ 15:54:
@Tallguy
Jammer dat je niet aan een pi wilt.
Die heb je toch echt nodig om de berekening uit te laten voeren tussen P1 en de aparte PV kWh meter die aan de youless hangt met s0
Daar heb je eigenlijk genoeg aan...
Leuk speelgoed hoor.
[afbeelding]
Edit:
Ik gebruik zelf M-bus (=meterbus) (alleen kost 2x Finder 3-fase met m-bus, 2x 205 euro :'( )
Wat een mooi systeem! Begint bij mij ook te kriebelen. Wat heb je hiervoor nodig? Zou je een (kort) lijstje kunnen posten?
Hoe meet je bijvoorbeeld de verbruiken? Via stekkers, of meters in de meterkast?
En hoe meet je al die waardes van je WP en krijg je die in Domoticz?

Domoticz op een Pi installeren zal me nog wel lukken, maar hoe krijg ik al die meetwaardes binnen...

[ Voor 5% gewijzigd door Andrehj op 03-04-2018 19:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jacovn
Finder 1 fase m-bus €99: https://www.elektrowelt-z...ttstelle-mid-konform.html

Finder 3 fase m-bus €205: https://www.elektrowelt-z...ttstelle-mid-konform.html

USB mbus ding via aliexpress €23,50 https://nl.aliexpress.com...75406a43&rmStoreLevelAB=0

Pidrive foundation edition €20,73 https://www.wdc.com/nl-nl...e-foundation-edition.html

Pidrive enclosure 6x6 €7.68: https://www.wdc.com/nl-nl...ive-enclosure-square.html

Pidrive 3A power supply €9.68 https://www.wdc.com/nl-nl...er-kit-3a.html#WDLB029RNE

Pi is op veel plaatsen te koop.

Overal komen wel verzendkosten bij, maar is het goedkoopste wat ik kon vinden.
De WD store heeft vaak acties. Ofwel 20% korting of gratis verzenden, en als je geluk hebt beide..

[ Voor 31% gewijzigd door jacovn op 03-04-2018 21:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@jacovn
DIe USB mbus ding via aliexpress moet je deze hebben, de "master"
https://nl.aliexpress.com...75406a43&rmStoreLevelAB=0
Wel handig die linkjes.....

@Andrehj
Wat je nog meer ziet is een kamstrup met m-bus https://www.energie-zaehl.../WMZ-Multical-302-25-Mbus
AUijtdehaag in "Kamstrup Multical 302 met Pi uitlezen en domoticz"
Twee finder kWh meters voor de WP, met 2 youlessen LS110
Melcloud to domoticz script van Albert Hakvoort (Mitsubishi melcloud wifi)
En nog een Sensus watermeter sensor met een s0PCM5
P1 kabel slimme meter
Aangepaste versie van SBFspot (SMA)
Nog wat zwave tussenstekkers

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/fF4gZnLMFSmM5rWtcZqA81Kb/thumb.jpg

En als dat alles werkt, dan laat je domoticz in influx.db schrijven en maak je grafiekjes met Grafana

[ Voor 16% gewijzigd door AUijtdehaag op 03-04-2018 21:11 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Modbreak:Psssssssssst: Datalogging: PV systemen

[ Voor 6% gewijzigd door ThinkPad op 03-04-2018 21:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
@jacovn en @AUijtdehaag : Dank voor de uitvoerige lijstjes. Voorlopig ga ik mij (gezien de hoeveelheid werk die hierin gaat zitten) maar even beperken tot het reserveren van voldoende ruimte in de meterkast en het zorgen dat er een loze leiding ligt naar WP en PV-omvormer.

[ Voor 73% gewijzigd door Andrehj op 03-04-2018 22:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Andrehj schreef op dinsdag 3 april 2018 @ 22:08:

Kortom, nog een boel vragen...
klik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
@twain4me Sorry, ik haalde twee topics door elkaar, maar dat was al gefixt voordat jij gereageerd had...

[ Voor 9% gewijzigd door Andrehj op 03-04-2018 22:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Andrehj schreef op dinsdag 3 april 2018 @ 22:14:
@twain4me Sorry, ik haalde twee topics door elkaar, maar dat was al gefixt voordat jij gereageerd had...
Kan gebeuren :) link opzoeken en op verstuur drukken kost ook tijd. Ik ga natuurlijk niet het hele forum doorbladeren of iemand toevallig intussen op een edit knop heeft gedrukt.
van een nieuwe post krijg je melding, van een edit niet. :+

En ik moet ook nog aan de warmtepomp, dus ik ga je elders gewoon volgen O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frost_Azimov
borft schreef op dinsdag 3 april 2018 @ 16:03:

Oeps, sorry @Tallguy , ik bedoelde natuurlijk @Frost_Azimov
Geeft niet hoor, vergissen is menselijk...

3600 Joule bedoelde ik ;-) Het ging over hoe de YouLess in te zetten is, en ik bedoelde Watt natuurlijk. Ik refereerde idd naar de 'nieuwe' S0 ingang op de YouLess 120.

Met niet al te veel moeite is die dus uit te lezen, en uit te rekenen, en daar moet je met die wattages werken die je zo kan 'oppikken'. Die youless is met practisch ieder script -taal wel te benaderen, en in het youless forum heb ik een voorbeeldje in Powershell gezet.

[Maar goed.. back on topic.. ] (zag net de modbreak)
Als solarpanel 'noob' heb ik een vraag: mijn panels zijn LG 320's, mijn micro omvormers zijn de enphase M250's.

'mis' ik nu power, omdat mijn panels (piek 320) meer kunnen leveren dan mijn omvormers (250) aankunnen? Of is dat te simpel gedacht...?

[ Voor 66% gewijzigd door Frost_Azimov op 03-04-2018 23:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Frost_Azimov dat heb je goed gedacht. Alleen is de vraag komt je paneel boven 250 uit? Hangt van de richting en helling hoek af. Kun je het niet in de logging zien. Bv als je tien panelen hebt dat je strakke lijn van 2500 watt ziet?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben totaal nieuw hier, dus excuus als jullie hier niks mee kunnen. Graag wil ik voor mijn dak (tussenwoning 2002, goed geïsoleerd) ligging dat zuid-westen onderzoeken of zonnepanelen interessant is. Betreft gedeeltelijk schuin dak.

De panelen wil ik laten leggen. Tips m.b.t. bedrijven/leveranciers zijn welkom.

Denk zelf aan 10 panelen (als daar ruimte voor is).

Doel: reductie vaste lasten
Gezin: Alleenstaand
verbruik: 2500kWH jaarbasis

Postcode: 7331za

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frost_Azimov
reneeke1970 schreef op woensdag 4 april 2018 @ 09:08:
@Frost_Azimov dat heb je goed gedacht. Alleen is de vraag komt je paneel boven 250 uit? Hangt van de richting en helling hoek af. Kun je het niet in de logging zien. Bv als je tien panelen hebt dat je strakke lijn van 2500 watt ziet?
Precies, dat was wat me triggerde (is dat een woord?) ik zie een cap op 3006 watt als er maximaal gepresteerd wordt. Jammer dat ik dan blijkbaar wat mis... Ik realiseer me dat het natuurlijk niet helemaal weggegooid geld is omdat de panelen an sich natuurlijk ook bij mindere omstandigheden beter presteren, maar toch...

Ik zag overigens dat er inmiddels nieuwere versies van de enphase microomvormers zijn die meer aankunnen, maar om dat nu te gaan vervangen gaat me wat ver :-(

Ik zie overigens geen echt afvlakken over langere termijn, net wat pieken hier en daar die wat ' afplatten' . Uiteindelijk dus misschien niet eens zo gek gedimensioneerd als ik er zo over nadenk... Als je het ' goed doet' heb je hier en daar een vlakje, maar zolang dat niet te veel is heb je wel een betere 'overall' opbrengst.. O-)

[ Voor 16% gewijzigd door Frost_Azimov op 04-04-2018 11:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomic2005
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 12-10 18:39

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

Verwijderd schreef op woensdag 4 april 2018 @ 10:38:
Ik ben totaal nieuw hier, dus excuus als jullie hier niks mee kunnen. Graag wil ik voor mijn dak (tussenwoning 2002, goed geïsoleerd) ligging dat zuid-westen onderzoeken of zonnepanelen interessant is. Betreft gedeeltelijk schuin dak.

De panelen wil ik laten leggen. Tips m.b.t. bedrijven/leveranciers zijn welkom.

Denk zelf aan 10 panelen (als daar ruimte voor is).

Doel: reductie vaste lasten
Gezin: Alleenstaand
verbruik: 2500kWH jaarbasis

Postcode: 7331za
Zou je foto's van je dak willen plaatsen? En exacte afmetingen van je dak.
Heb je 1 of 3fase electra aansluiting.
Heb je op dit moment (nog) een gasaansluiting, zo ja, wil je die kwijt?

En denk dat de mod's graag zien dat je een los topic er voor aan maakt.

16500Wp PV Live - Panasonic Wp - Ioniq 28kWh - All Eletric

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 17-10 15:50
Frost_Azimov schreef op woensdag 4 april 2018 @ 10:50:
[...]

Precies, dat was wat me triggerde (is dat een woord?) ik zie een cap op 3006 watt als er maximaal gepresteerd wordt. Jammer dat ik dan blijkbaar wat mis... Ik realiseer me dat het natuurlijk niet helemaal weggegooid geld is omdat de panelen an sich natuurlijk ook bij mindere omstandigheden beter presteren, maar toch...

Ik zag overigens dat er inmiddels nieuwere versies van de enphase microomvormers zijn die meer aankunnen, maar om dat nu te gaan vervangen gaat me wat ver :-(

Ik zie overigens geen echt afvlakken over langere termijn, net wat pieken hier en daar die wat ' afplatten' . Uiteindelijk dus misschien niet eens zo gek gedimensioneerd als ik er zo over nadenk... Als je het ' goed doet' heb je hier en daar een vlakje, maar zolang dat niet te veel is heb je wel een betere 'overall' opbrengst.. O-)
het is geen ramp, maar het is er.
kosten voor vervangen is te hoog, maar plan je een nieuwe set dan is het toch anders. ;)

kijk ik naar mijn west set 10x300Wp LG, op een 2000W mpp met 45 graden dak hoek en vol west.
dan weet ik dat 300Wp niet vaak gehaald word, maar dat paneel doet 220W met NOCT omstandigheden.
en dat topt toch vaak af.
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/19-07-2016%20(beetje%20aftopping).jpg

omvormer vervangen voor 1 met 3000W per mpp.
en de opbrengst ging 250kWh omhoog. ;)
en tja grotere omvormer is maar 100€ verschil in prijs, dus dat is er dan toch binnen een paar jaar weer uit.
dus voor mij erg kosten effectief. (de omvormer was zelfs gratis voor mij.)

(en dan kan er nu nog een 770Wp bij gehangen worden op oost.
nu met de warmtepomp kan ik weer elke kWh gebruiken die ik kan oogsten. ;) )

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

[...]

Precies, dat was wat me triggerde (is dat een woord?)
Ja zeker! En je hebt het nog juist gebruikt ook. Om je emotie beter uit te drukken zou je eigenlijk "mij" ipv "me" moeten/kunnen gebruiken :+

http://www.woorden.org/woord/triggeren&from=triggerde

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

Nou dat heb je dan ook weer goed overdacht..... Een enkele afvlakking kan geen kwaad er mis je erg weinig mee. Lekker zo laten en van genieten, tenzij je jaar opbrengst niet voldoet dan moet je het nader onderzoeken.

1 PVoutput . Dongen NB

Pagina: 1 ... 97 ... 106 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Losse aankoopadviezen en het bespreken van offertes horen in een eigen topic.
Tevens discussies over wel/niet laten plaatsen van een slimme meter NIET hier, maar hier: Slimme energiemeter, weigeren??