In dit specifieke geval wel, tof dat je de moeite hebt genomen de grafiekjes hier te posten.
3fase omvormer in jouw vergelijking presteerd toch minder efficent bij minimum en maximum MPP en je komt natuurlijk niet altijd netjes uit op 580 V (ik denk op consumenten daken vaker niet dan wel)
Waneer je dan kunstgrepen uit moet halen om op 580V uit te komen gaat je financiele rendement weer omlaag door extra kosten (bv duurdere panelen) en het eventuele extra eigen verbuik door optimizers.
Het is erg makkelijk vergelijken als je in de sweetspot zit, daarbuiten wordt het een ander verhaal ben ik bang. Uiteindelijk gaat het niet om wat je opbrengt maar om wat je voor die opbrengst hebt uitgegeven.
Ook is het belangrijik wat je eigen verbruik is, wek je al meer op dan je verbuikt moet je dus al die extra kosten (dikkere kabel optimizer etc) wel verrekenen met het teruglever tarief. nu ligt dat rond de 12c, maar kale energie prijzen liggen nog veel lager, en ergens verwacht ik dat we daar heen gaan in de toekomst.
Kortom, het zal steeds moeilijker worden om een dikker kabeltje terug te verdienen. met 22 cent/ kWh gaat dat wel lukken, met 5 cent/kWh echter...
Begrijp me niet verkeerd ik ben zelf een groot voorstander van 3fase omvormers op 3 fase aansluitingen.
Je eigen verbuik is vele malen hoger, je belasting voor het net is lager en omdat je nooit weet wat ze gaan doen in denhaag lijkt het me de beste keuze voor waneer salderen eventueel ten einde loopt.
Dat er spreekwoordelijk rook uit de meterkast gaat komen op het moment dat ik mijn installatie ga aansluiten op 1 fase laten we maar even buiten beschouwing

Zolang we niet weten waar we nu eigenlijk mee bezig zijn (salderen) lijkt het me verstandig om de stichtingskosten zo laag mogelijk te houden en een extra paneeltje in een string kost vaak minder dan te gaan optimalizeren. het kan dus voorkomen dat 1fase alsnog een betere keuze is, zeker wanneer er nog geen 3 fase in een huis zit. (los van de extra kosten heeft een 1 fase omvormer op een 1 fase aansluiting extra voordelen waneer salderen er niet meer zou zijn)