@
Dolbyadt
simpel,
1. prijs solaredge is gewoon tering duur.
een 3000W omvormer, kosten destijds bij solaredge mij 2x zoveel geld (800€) als ik mijn omvormer voor heb gescoord(400€).
en dan heb je ook nog al snel 20-30€ extra nodig per paneel.
(voor het prijs verschil kan ik +4 extra panelen leggen en dat levert veel meer op als wat solaredge goed kan maken.)
2. inflexibiliteit van solaredge.
word vaak van gezegd dat het zo flexibel is, maar als je echt de technische stukken leest dan kom je er al snel achter dat er best nog veel haken en ogen aan zitten, het is niet flexibeler als een string omvormer.
ik zit al aan 24 panelen, dus bijna de max van een string serieel.
ik zou het wel parallel kunnen doen, maar dan zit ik wel weer erg aan de onderkant van solaredge en dat is ook niet tof.
(je hebt wel een minimum aantal optimizers nodig om te kunnen starten.)
3. ik heb met oost-west gewoon een zware onder dimensionering nodig. (die geen onder dimensionering is).
en solaredge is daar ook niet echt handig voor, dit doordat de mpp's in de optimizers zit, dus lastig aan testuren van uit de omvormer zelf.
tja een verkoper, kan stront nog mooi praten.
ik ben nog geen solaredge set tegen gekomen die 8% meer scoort in een perfecte situatie als een string omvormer, sterker nog string omvormers (mits goed toegepast) leveren meestal 8% meer.
(gelukkig heeft solaredge ook zijn goede kanten, soms is het de perfecte oplossing die anders gewoon weg niet kon.

)
wil je hoog scoren met 12x300Wp.
scoor deze omvormer:
http://www.winkelman-zonn...ifi/51004/?display=detail
(of sma of power-one of hosola etc etc... verschil in omvormers is zo klein.
zolang hij maar +/-3600W is in plaats van 3000W)
dan kun je de 2x mpp in tandum zetten tot 1 grote mpp van 3600W.
en daar hang je gewoon 12x300Wp serieel in 1 string aan.
dat is erg tof want je hebt dan 12x32Vmpp = 384V (en als de panelen heet worden in de zon dan zakt het naar +/-350V)
en dan heb je het rendement grafiekje:

of te wel perfectie voor een string omvormer.
(en dan krijgen we vast mensen die het hier niet mee eens zijn.
en dan zeg ik, weet je wel wat 100% is.
mensen die een solaredge set hebben weten vaak gewoon weg niet wat 100% is, dus kunnen ook niet vergelijken met een string omvormer.
ik zelf scoor nu op een perfect zuid dak 1100kWh/kWp met 12x32Vmpp op een ruime omvormer.
en dit zelfs voor tilburg (dus geen kust streek).
solaredge in mijn stad komt eigenlijk maar amper over de 1000kWh/kWp.)
edit:
heel erg goed doen, is een power-one PVI 3.6 nemen.
die kan nog op een 16A groep met zijn 4000VA en heeft geen problemen met 30mA ALS.
doordat die iets meer ruimte heeft kun je ook 320Wp (of nog iets meer) panelen pakken.
b.v. LG's (ik zie ze alleen nergens meer in de prijslijsten staan.
maar het liefste niet de all-black, die worden toch warmer in het zonnetje en dat kost een beetje opbrengst.)
of andere percium of backplated panelen.
een 300Wp paneel kan in de lente ook best wel een tijdje meer leveren als 300W.
dus als je het vergelijkt met een duur systeem als solaredge is meer W omvormer eigenlijk belangrijker.
maar hoe ver wil je gaan voor een echt hoge opbrengst ?
het word wel steeds duurder als je echt hoge opbrengst wil.

(kwaliteit kost gewoon geld, en soms te veel geld.

)
[
Voor 12% gewijzigd door
migjes op 05-04-2018 11:03
]
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)