Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 6 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 98 ... 106 Laatste
Acties:
  • 519.828 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .hans
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 21-04-2023
Hoi,

Nieuw hier, ben me aan het orienteren op zonnepanelen.

Mijn woning heeft een oost-west gelegen dak met een hoek van ongeveer 55 graden, en daar wil ik graag mijn verbruik van ongeveer 3750kwh mee op gaan wekken.

Nou zijn er verschillende websites waar je mee kunt "uitrekenen" hoeveel Wp aan panelen je er dan op moet plaatsen, en allemaal hanteren ze andere waarden. Het loopt uiteen tussen de 80% van het totaal aantal Wp tot onder de 50% dus ik ben een beetje in dubio.

Wat zijn een beetje betrouwbare reken factoren om zo'n berekening te maken? Zijn daar goede sites/apps/etc voor te vinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 23-10 16:17

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

.hans schreef op woensdag 4 april 2018 @ 22:04:
Hoi,

Mijn woning heeft een oost-west gelegen dak met een hoek van ongeveer 55 graden, en daar wil ik graag mijn verbruik van ongeveer 3750kwh mee op gaan wekken.

Nou zijn er verschillende websites waar je mee kunt "uitrekenen" hoeveel Wp aan panelen je er dan op moet plaatsen, en allemaal hanteren ze andere waarden. Het loopt uiteen tussen de 80% van het totaal aantal Wp tot onder de 50% dus ik ben een beetje in dubio.

Wat zijn een beetje betrouwbare reken factoren om zo'n berekening te maken? Zijn daar goede sites/apps/etc voor te vinden?
O.a. hier kom je deze cirkel tegen (even naar onderen scrollen) daarmee kan je met behulp van de 2 hoeken bepalen hoeveel dat is t.o.v. optimaal. http://www.solar-leiden.nl/zonnepanelen/

Ook zie je een plaatje van NL, bedenk dat je in optimale gevallen net boven de 1 kWh/Wp/Y zit en in de minst goede deel van NL ongeveer op 0,85 kWh/Wp/Y zit. (vuistregel voor kristallijn, dunne film zit rond de 115% daarvan)
Hangt ook af van het omvormer rendement, en of ie goed in het MPP bereik kan werken.
Denk dat je hiermee best in de buurt komt, al zullen er ook mensen zijn die het wat scherper willen stellen.

Maar heb je de middelen, dan adviseren we je altijd: leg de boel in een keer vol. PV is een virus een verslaving (zei hij met 6 draaiende omvormers).

[ Voor 5% gewijzigd door Andre1973 op 04-04-2018 22:49 ]

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hoi,

Je gaat er dus vanuit dat salderen nog wel even voorduurt.
Jaaropwek en verbruik is straks minder van belang.
Direkt verbruik word belangrijker. Dus dakje vol zou ik zeggen, zodat je op een mindere dag ook gratis de warmtepomp kan laten draaien.

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hoi,

Via google kun je een opbrengst tabel zonnepanelen vinden. Ik denk dat jij rond 70 procent zit, 55 graden is best steil.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 17-10 15:50
Hoi,

buig je nadelen (oost-west en 55 graden) om tot een voordeel.
als je het goed bekijkt dan is Wp (panelen) best goedkoop, en elke Wp meer levert meer kWh op.
de omvormer dat is een kosten post die levert je vrij weinig extra op, behalve dat je hem nodig hebt.

mijn set:
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/19-07-2016%20(beetje%20aftopping).jpg
door dat oost-west op een ander moment zijn top bereikt kun je dus af met een kleinere omvormer.
zo kan ik al 6000Wp op een 4000W omvormer hangen. (jij kunt nog verder gaan met je dak hoek)
dit is een dag met volle zon, maar als het bewolkt is dan word het licht weer kaatst op de bewolking en dan maakt de richting die de panelen liggen niet veel meer uit.
en door dat je een massieve "te veel" aan Wp op je omvormer hebt hangen krijgt hij toch nog genoeg W om lekker te werken. ;)

neem ik jouw plan om een 3800kWh op te wekken.
dan zou ik zeggen hang een SMA sb 3.0 op met 2x3000Wp. (dit met 9x330Wp of 12x250Wp)
dat geeft ongeveer 4000kWh per jaar.
(iets anders als een SMA mag ook, maar pas op er zijn omvormer van 3000W die maar max een 2000W per mpp doen, en dat wil je niet met oost-west. aftoppen op een mpp dat is zwaar kl....., aftoppen op de totaal van de omvormer is niet zo erg.
ik gebruik nu een power-one PVI 3.6 er voor, die heeft 4000VA kan net op een 16A groep en heeft 3000W per mpp. op het moment hangt er 5660Wp aan, maar heb panelen in de bestelling om er 6430Wp van te gaan maken.
dit zou net moeten lukken omdat oost bij mij ook nog 2 verschillende hoeken heeft. ;)
(dus daar het ik 2 stringen parallel op 1 mpp hangen.) )

je kunt programmas zoals:
http://re.jrc.ec.europa.eu/pvgis/
of
https://www.sunnydesignweb.com/
gebruiken, maar die schatten standaard niet echt heel lekker.
(meestal voor zuid te laag, en oost-west snappen ze niet.)
dus neem die schattingen met een korrelte (+/- kilo's). ;)

maar als je legt, leg lekker vol.
over productie is allen maar prettig, altijd nog goed te gebruiken voor een warmtepomp of elektra auto etc etc. op maken is echt een stuk simpelere als opwekken. ;)

[ Voor 6% gewijzigd door migjes op 05-04-2018 09:52 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dolbyadt
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 02-10 08:31
@migjes , Mag ik vragen waarom je niet gekozen hebt voor optimizers van Solar Edge? Ik ben van plan namelijk om 12x 300Wp ( 3600WP )Ja Solar panelen te pakken samen met de Solar Edge 3000 Wave met per paneel optimizers van Solar Edge?

Heb namelijk inmiddels 6x verschillende offertes hier liggen. Er was een bedrijf die mij heeft laten zien met een programma Solar monkey van TUdelft. Dat op mijn perfect liggend dak pal op het zuiden 30 graden zonder enige vorm van schaduw. Dat met optimizers 8% meer opbrengst zou zijn. Dan zonder optimizers met een Goodwe omvormer?
migjes schreef op donderdag 5 april 2018 @ 09:46:
[...]

als je het goed bekijkt dan is Wp (panelen) best goedkoop, en elke Wp meer levert meer kWh op.
de omvormer dat is een kosten post die levert je vrij weinig extra op, behalve dat je hem nodig hebt.

mijn set:
[afbeelding]
door dat oost-west op een ander moment zijn top bereikt kun je dus af met een kleinere omvormer.
zo kan ik al 6000Wp op een 4000W omvormer hangen. (jij kunt nog verder gaan met je dak hoek)
dit is een dag met volle zon, maar als het bewolkt is dan word het licht weer kaatst op de bewolking en dan maakt de richting die de panelen liggen niet veel meer uit.
en door dat je een massieve "te veel" aan Wp op je omvormer hebt hangen krijgt hij toch nog genoeg W om lekker te werken. ;)

dan zou ik zeggen hang een SMA sb 3.0 op met 2x3000Wp. (dit met 9x330Wp of 12x250Wp)
(iets anders als een SMA mag ook, maar pas op er zijn omvormer van 3000W die maar max een 2000W per mpp doen, en dat wil je niet met oost-west. aftoppen op een mpp dat is zwaar kl....., aftoppen op de totaal van de omvormer is niet zo erg.
ik gebruik nu een power-one PVI 3.6 er voor, die heeft 4000VA kan net op een 16A groep en heeft 3000W per mpp. op het moment hangt er 5660Wp aan, maar heb panelen in de bestelling om er 6430Wp van te gaan maken.
dit zou net moeten lukken omdat oost bij mij ook nog 2 verschillende hoeken heeft. ;)

of

over productie is allen maar prettig, altijd nog goed te gebruiken voor een warmtepomp of elektra auto etc etc. op maken is echt een stuk simpelere als opwekken. ;)

[ Voor 0% gewijzigd door Dolbyadt op 05-04-2018 10:21 . Reden: informatie toegevoegd Totaal WP ]

SolarEdge SE3000HD Wave Totaal 3600WP (ZO 180°) 35°Dak. Daikin Pefera FTXM35n - RXM35N 3,5Kw, LG S09ET Split Airco 2,5KW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@Dolbyadt
simpel,
1. prijs solaredge is gewoon tering duur.
een 3000W omvormer, kosten destijds bij solaredge mij 2x zoveel geld (800€) als ik mijn omvormer voor heb gescoord(400€).
en dan heb je ook nog al snel 20-30€ extra nodig per paneel.
(voor het prijs verschil kan ik +4 extra panelen leggen en dat levert veel meer op als wat solaredge goed kan maken.)
2. inflexibiliteit van solaredge.
word vaak van gezegd dat het zo flexibel is, maar als je echt de technische stukken leest dan kom je er al snel achter dat er best nog veel haken en ogen aan zitten, het is niet flexibeler als een string omvormer.
ik zit al aan 24 panelen, dus bijna de max van een string serieel.
ik zou het wel parallel kunnen doen, maar dan zit ik wel weer erg aan de onderkant van solaredge en dat is ook niet tof. ;)
(je hebt wel een minimum aantal optimizers nodig om te kunnen starten.)
3. ik heb met oost-west gewoon een zware onder dimensionering nodig. (die geen onder dimensionering is).
en solaredge is daar ook niet echt handig voor, dit doordat de mpp's in de optimizers zit, dus lastig aan testuren van uit de omvormer zelf.

tja een verkoper, kan stront nog mooi praten.
ik ben nog geen solaredge set tegen gekomen die 8% meer scoort in een perfecte situatie als een string omvormer, sterker nog string omvormers (mits goed toegepast) leveren meestal 8% meer. ;)

(gelukkig heeft solaredge ook zijn goede kanten, soms is het de perfecte oplossing die anders gewoon weg niet kon. ;) )

wil je hoog scoren met 12x300Wp.
scoor deze omvormer:
http://www.winkelman-zonn...ifi/51004/?display=detail
(of sma of power-one of hosola etc etc... verschil in omvormers is zo klein. ;)
zolang hij maar +/-3600W is in plaats van 3000W)
dan kun je de 2x mpp in tandum zetten tot 1 grote mpp van 3600W.
en daar hang je gewoon 12x300Wp serieel in 1 string aan.
dat is erg tof want je hebt dan 12x32Vmpp = 384V (en als de panelen heet worden in de zon dan zakt het naar +/-350V)
en dan heb je het rendement grafiekje:
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/rendement%20power-one.jpg
of te wel perfectie voor een string omvormer. ;)

(en dan krijgen we vast mensen die het hier niet mee eens zijn.
en dan zeg ik, weet je wel wat 100% is.
mensen die een solaredge set hebben weten vaak gewoon weg niet wat 100% is, dus kunnen ook niet vergelijken met een string omvormer.
ik zelf scoor nu op een perfect zuid dak 1100kWh/kWp met 12x32Vmpp op een ruime omvormer.
en dit zelfs voor tilburg (dus geen kust streek).
solaredge in mijn stad komt eigenlijk maar amper over de 1000kWh/kWp.)

edit:
heel erg goed doen, is een power-one PVI 3.6 nemen.
die kan nog op een 16A groep met zijn 4000VA en heeft geen problemen met 30mA ALS.
doordat die iets meer ruimte heeft kun je ook 320Wp (of nog iets meer) panelen pakken.
b.v. LG's (ik zie ze alleen nergens meer in de prijslijsten staan.
maar het liefste niet de all-black, die worden toch warmer in het zonnetje en dat kost een beetje opbrengst.)
of andere percium of backplated panelen.
een 300Wp paneel kan in de lente ook best wel een tijdje meer leveren als 300W.
dus als je het vergelijkt met een duur systeem als solaredge is meer W omvormer eigenlijk belangrijker.

maar hoe ver wil je gaan voor een echt hoge opbrengst ?
het word wel steeds duurder als je echt hoge opbrengst wil. ;)
(kwaliteit kost gewoon geld, en soms te veel geld. ;) )

[ Voor 12% gewijzigd door migjes op 05-04-2018 11:03 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 15:45

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Dolbyadt schreef op donderdag 5 april 2018 @ 10:17:

Heb namelijk inmiddels 6x verschillende offertes hier liggen. Er was een bedrijf die mij heeft laten zien met een programma Solar monkey van TUdelft.

[...]
Beweerde hij dat solarmonkey van de TU delft is?

Het is gewoon een opzich zelf staand bedrijf dat met regelmaat studenten laat afstuderen.
de corebuisnes van dat bedrijf is het verkopen van software waarmee je makkelijk daken kan ontwerpen.
De persoon die vorig jaar is afgestudeerd was bezig met het automatisch inteken van daken met behulp van de gratis hoogtekaarten data.
en wat betreft software: bullshit in = builshit out

Even back ontopic

Los van of solaredge meer opbrengt of zelfs minder (lees @migjes hier boven)
Een installatie met overproductie optimizen heeft per definitie erg weinig zin ;) je moet die optimizers dan terug verdienen met 12 cent kWh ipv 22
dus zodra salderen versoberd of wordt afgeschaft ga je al erg snel nat ;)

De name of the game is dus (nog meer dan anders) je stichtingskosten zo laag mogelijk houden.

[ Voor 14% gewijzigd door twain4me op 05-04-2018 11:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Dolbyadt
Kan je aan dat bedrijf vragen, waarom solaredge dan nooit op nr1 staat qua efficiency?
https://pvoutput.org/live....jsp?o=gss&d=desc&tid=426

8%. Dat is best veel.
Ben benieuwd naar het antwoord.
(En zoek meteen een andere en eerlijke installateur op)

[ Voor 23% gewijzigd door AUijtdehaag op 05-04-2018 11:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:27
Hier wordt het waarschijnlijk Solaredge omdat:
- 1 dakvlak met heel veel schaduw die over dak trekt gedurende 2.5 uur. Ik vrees als 3 panelen uit een string van 7 in schaduw komen het met een string inverter niet goed gaat.
- andere dak in oost/west heeft 1 of 2 zaken (orientatie en/of hoek) anders dan zijdak.

Dan zou ik 3 string inverters moeten hebben. een met 7 panelen, en 2 met 8 panelen.
Het worden wel panelen met een Vmp van 55+ volt wat 385 - 440 op een 1 fase inverter zou zijn. Dat zouden dan een 2K en 2 stuks 3 K inverters moeten worden.

Dat is dan 800 + 1000 + 1000 = €2800 ongeveer voor 3 * SMA 1 fase (voor STC vermogen maar dat is wellicht niet nodig)

En 1500 + 23 x 55 = €2765 voor een 3 fase Solaredge.

Oost/West op een Sunny 5K unit zou weer goedkoper zijn, maar dan is het niet selectief.
Wellicht werkt het ook op een Sunnyboy 3.6. Dan zou het wel goedkoper worden (€1900)

Dus maar de "dure" weg met Solaredge 3 fase inverter en alle panelen eraan gekozen in de hoop dat schaduwdak meer oplevert. Je kunt het alleen nooit vergelijken helaas.

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!
jacovn schreef op donderdag 5 april 2018 @ 11:28:
Hier wordt het waarschijnlijk Solaredge omdat:
- 1 dakvlak met heel veel schaduw die over dak trekt gedurende 2.5 uur. Ik vrees als 3 panelen uit een string van 7 in schaduw komen het met een string inverter niet goed gaat.
- andere dak in oost/west heeft 1 of 2 zaken (orientatie en/of hoek) anders dan zijdak.

Dan zou ik 3 string inverters moeten hebben. een met 7 panelen, en 2 met 8 panelen.
Het worden wel panelen met een Vmp van 55+ volt wat 385 - 440 op een 1 fase inverter zou zijn. Dat zouden dan een 2K en 2 stuks 3 K inverters moeten worden.

Dat is dan 800 + 1000 + 1000 = €2800 ongeveer voor 3 * SMA 1 fase (voor STC vermogen maar dat is wellicht niet nodig)

En 1500 + 23 x 55 = €2765 voor een 3 fase Solaredge.

Oost/West op een Sunny 5K unit zou weer goedkoper zijn, maar dan is het niet selectief.
Wellicht werkt het ook op een Sunnyboy 3.6. Dan zou het wel goedkoper worden (€1900)

Dus maar de "dure" weg met Solaredge 3 fase inverter en alle panelen eraan gekozen in de hoop dat schaduwdak meer oplevert. Je kunt het alleen nooit vergelijken helaas.
Een kostal pico 5.5 kost 1400.
Drie fase en drie mpp,tel uit je winst

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@reneeke1970
Maar wel wat lager rendement dan anderen.
Maar who cares met zoveel schaduw ?

@jacovn
Ik heb ook lang over je daksituatie nagedacht....gelukkig heb je zelf de oplossing gevonden. ;)

[ Voor 37% gewijzigd door AUijtdehaag op 05-04-2018 11:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
AUijtdehaag schreef op donderdag 5 april 2018 @ 11:40:
@reneeke1970
Maar wel wat lager rendement dan anderen.
Maar who cares met zoveel schaduw ?

@jacovn
Ik heb ook lang over je daksituatie nagedacht....gelukkig heb je zelf de oplossing gevonden. ;)
Het word wel een dure instalatie.
7 x Sunpower X21-335 op zijdak (zwarte panelen) 60 graden dak richting Zuid/west
16 x Sunpower X22-360 op plat dak, Oost/West op 13 graden schans (Oost = dan Noord/Oost en West is dan Zuid/West)
Solaredge SE7E inverter
Solaredge P500 units bij de panelen.

Kom uit op 1.48€ ex btw per wp voor alles geinstalleerd. (dus na BTW teruggave 1.48€ per Watt peak)

Het zal allicht goedkoper kunnen, maar ik ga maar voor max paneel power op het dak wat ik heb boven. En aan de zijkant wat mijn vrouw accepteerd (het moet egaal zwart zijn)

[ Voor 10% gewijzigd door jacovn op 05-04-2018 12:19 ]

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supertip
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
Over optimizer's, hoe staan we tegenover de tigo?

12X Rec peak energy 275 WP pal Zuid platdak 20° Growatt 3000 MTL-S /bj. Half mei 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@jacovn
Maar minimale lengte is 16 optimizers met P500.
Komt alles op 1 ingang dan? (heb geen ervaring in SE)
https://www.solaredge.com...timizer-datasheet-nld.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
AUijtdehaag schreef op donderdag 5 april 2018 @ 12:39:
@jacovn
Jazeker 23 stuks in een string.

P500 doet max 60 volt en alle 23 samen moeten ze de 750 volt leveren.
Slechtste situatie is de opstart met 8 panelen richting de zon. Die kunnen maximaal 60 volt leveren en de niet naar de zon gerichte panelen moeten de rest leveren neem ik aan.

Ik had gevraagd voor P505 optimizers maar ze wilden geen nieuwe dingen leveren voordat ze minimaal maand of 8 op de markt zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Supertip schreef op donderdag 5 april 2018 @ 12:37:
Over optimizer's, hoe staan we tegenover de tigo?
zelfde probleem als solaredge of elke andere optimizer. ;)

maar ook tigo heeft best wel zo zijn gave dingen.
je hebt de LS (longstring) variant, en dan kun je vet gave lange stringen serieel aansluiten zonder last te hebben van een te hoge Voc.

en tigo grijpt pas in als nodig, niet zoals bij solaredge gewoon continu.

dit maakt tigo leuk als je een dakkapel hebt en je wil er naast onder en boven en nog een paar plat op het dakkapel hebben b.v.
dan kun je toch nog gaaf 14 panelen serieel aansluiten op een vrij simpele omvormer en flink scoren.
maar maakt het de prijs goed, oei lastig hoor het zijn flinke kosten met de goedkope panelen die we tegenwoordig hebben. ;)
(gelukkig doet niet iedereen het alleen maar voor het geld, want als ze echt slim zouden zijn zouden ze dan helemaal geen PV moeten doen. uranium smokkelen levert echt veel beter en meer op b.v. >:) )
jacovn schreef op donderdag 5 april 2018 @ 12:48:
[...]
Slechtste situatie is de opstart met 8 panelen richting de zon. Die kunnen maximaal 60 volt leveren en de niet naar de zon gerichte panelen moeten de rest leveren neem ik aan.
en precies daar zit het probleem. ;)
panelen met optimizers die niet richting de zon liggen, dan leveren de panelen niet altijd genoeg om de optimizer te laten starten.
en met 8 optimizers heb je nog niet genoeg om de omvormer te laten starten. :-(

wanneer start een optimizer wel in de ochtend en wanneer niet is lastig uitleggen.
is het een perfecte zonnige ochtend zonder wolkjes, dan heb je geen weerkaatsing en dus geen diffuse licht.
panelen leveren dan erg weinig tot niet genoeg voor een optimizer.

voorbeeld uit mijn set:
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/diffuse.jpg
dus een klein stukje ochtend.
met de 7 juni een stralende dag en west levert maar erg weinig W in de ochtend.
met de 4 juni een bewolkte dag en west levert een stuk meer W.

gelukkig zijn een groot gedeelte dagen er in Nederland wel eigenlijk wel wat wolkjes of andere lucht vervuiling aanwezig en heb je er geen/weinig last van. :?

(dit is niet bedoeld als info: doe het niet.
dit is bedoeld: weet dat dit kan gebeuren, niet dat het gebeurd.
een gewaarschuwd mens telt voor 2. ;)
ik zelf zie dit niet als info om het plan maar te schrappen. ;) )

[ Voor 41% gewijzigd door migjes op 05-04-2018 13:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dolbyadt
@migjes, Heel erg bedankt voor jouw uitleg (informatie). Wat zou je mij dan wel aanbevelen. Het probleem wat ik heb is dat er maar plaats is voor 12x zonnepanelen op mijn dak. Dus ik wil proberen het beste uit maximaal 12x zonnepanelen prijs technische te halen. Ik weet zelf ook als ik de LG Neon 370WP panelen pak dat ik meer opbreng. Maar kosten technische niet haalbaar en veel te duur. Daarom heb ik op dit moment in gedachten.

Mijn situatie:

12x JA Solar 300Wp mono Black zonnepaneel, 3600 Wp totaal 12 jaar fabrieksgarantie
12x SolarEdge Optimizer P300 + adaptersetpower 25 jaar fabrieksgarantie.
1x SolarEdge HD Wave SE3000H omvormer 20 jaar fabrieksgarantie.

Prijs: 6K.

12x CSUN 300Wp mono, 10 jaar fabrieksgarantie en 25 jaar opbrengstgarantie tot 80,7%
1x GW3000D-NS met Wifi en DC schakelaar, 10 jaar garantie.

prijs: 5K.

Ik weet €1000 is heel veel geld maar als je dat over 25 jaar verdeeld met daarbij 8% meer opbrengst door de optimizers valt de hogere aanschaf kosten weg.

Nogmaals ik heb 6x verschillende offertes ontvangen. Waarvan 2x bedrijven bij me thuis op bezoek zijn geweest. Maar van de 4x bedrijven komen ze standaard met de Solar Edge met optimizers.

PS: Wat ik hier schrijf is gewoon mijn gedachten op dit moment. Het is niet mijn bedoeling om iemand aan te vallen of iets dergelijks.

Een groot dilemma waar ik eigenlijk nog veel meer mee zit. Is wat er gaat gebeuren met de saldering regel. Want dan maakt heel veel uit qua investering die je gaat maken vind ik persoonlijk.
migjes schreef op donderdag 5 april 2018 @ 10:47:
@Dolbyadt
simpel,
1. prijs solaredge is gewoon tering duur.
een 3000W omvormer, kosten destijds bij solaredge mij 2x zoveel geld (800€) als ik mijn omvormer voor heb gescoord(400€).
en dan heb je ook nog al snel 20-30€ extra nodig per paneel.
(voor het prijs verschil kan ik +4 extra panelen leggen en dat levert veel meer op als wat solaredge goed kan maken.)
2. inflexibiliteit van solaredge.
word vaak van gezegd dat het zo flexibel is, maar als je echt de technische stukken leest dan kom je er al snel achter dat er best nog veel haken en ogen aan zitten, het is niet flexibeler als een string omvormer.
ik zit al aan 24 panelen, dus bijna de max van een string serieel.
ik zou het wel parallel kunnen doen, maar dan zit ik wel weer erg aan de onderkant van solaredge en dat is ook niet tof. ;)
(je hebt wel een minimum aantal optimizers nodig om te kunnen starten.)
3. ik heb met oost-west gewoon een zware onder dimensionering nodig. (die geen onder dimensionering is).
en solaredge is daar ook niet echt handig voor, dit doordat de mpp's in de optimizers zit, dus lastig aan testuren van uit de omvormer zelf.

tja een verkoper, kan stront nog mooi praten.
ik ben nog geen solaredge set tegen gekomen die 8% meer scoort in een perfecte situatie als een string omvormer, sterker nog string omvormers (mits goed toegepast) leveren meestal 8% meer. ;)

(gelukkig heeft solaredge ook zijn goede kanten, soms is het de perfecte oplossing die anders gewoon weg niet kon. ;) )

wil je hoog scoren met 12x300Wp.
scoor deze omvormer:
http://www.winkelman-zonn...ifi/51004/?display=detail
(of sma of power-one of hosola etc etc... verschil in omvormers is zo klein. ;)
zolang hij maar +/-3600W is in plaats van 3000W)
dan kun je de 2x mpp in tandum zetten tot 1 grote mpp van 3600W.
en daar hang je gewoon 12x300Wp serieel in 1 string aan.
dat is erg tof want je hebt dan 12x32Vmpp = 384V (en als de panelen heet worden in de zon dan zakt het naar +/-350V)
en dan heb je het rendement grafiekje:
[afbeelding]
of te wel perfectie voor een string omvormer. ;)

(en dan krijgen we vast mensen die het hier niet mee eens zijn.
en dan zeg ik, weet je wel wat 100% is.
mensen die een solaredge set hebben weten vaak gewoon weg niet wat 100% is, dus kunnen ook niet vergelijken met een string omvormer.
ik zelf scoor nu op een perfect zuid dak 1100kWh/kWp met 12x32Vmpp op een ruime omvormer.
en dit zelfs voor tilburg (dus geen kust streek).
solaredge in mijn stad komt eigenlijk maar amper over de 1000kWh/kWp.)

edit:
heel erg goed doen, is een power-one PVI 3.6 nemen.
die kan nog op een 16A groep met zijn 4000VA en heeft geen problemen met 30mA ALS.
doordat die iets meer ruimte heeft kun je ook 320Wp (of nog iets meer) panelen pakken.
b.v. LG's (ik zie ze alleen nergens meer in de prijslijsten staan.
maar het liefste niet de all-black, die worden toch warmer in het zonnetje en dat kost een beetje opbrengst.)
of andere percium of backplated panelen.
een 300Wp paneel kan in de lente ook best wel een tijdje meer leveren als 300W.
dus als je het vergelijkt met een duur systeem als solaredge is meer W omvormer eigenlijk belangrijker.

maar hoe ver wil je gaan voor een echt hoge opbrengst ?
het word wel steeds duurder als je echt hoge opbrengst wil. ;)
(kwaliteit kost gewoon geld, en soms te veel geld. ;) )

SolarEdge SE3000HD Wave Totaal 3600WP (ZO 180°) 35°Dak. Daikin Pefera FTXM35n - RXM35N 3,5Kw, LG S09ET Split Airco 2,5KW

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Dolbyadt
5k is nog teveel.
http://www.sun-solar.nl/i...or-3-5-4-0-euro-sunsolar/
En zelf leggen (of laten leggen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dolbyadt
@AUijtdehaag Waarom solaredge niet op nr1 staat weet ik niet. Over de vraag van 8%. kan ik alleen maar zeggen zoals ik ook al vertelde dat her programma Solar monkey dat tijdens het leggen van de panelen aangaf. Meer kan ik daar niet over zeggen. Contact met een andere installateur. Heb 6x verschillende offertes liggen.
AUijtdehaag schreef op donderdag 5 april 2018 @ 11:14:
@Dolbyadt
Kan je aan dat bedrijf vragen, waarom solaredge dan nooit op nr1 staat qua efficiency?

8%. Dat is best veel.
Ben benieuwd naar het antwoord.
(En zoek meteen een andere en eerlijke installateur op)

[ Voor 5% gewijzigd door Dolbyadt op 05-04-2018 14:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• clemient
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 16-05 10:20
AUijtdehaag schreef op donderdag 5 april 2018 @ 11:14:
@Dolbyadt
Plek 6 is toch netjes voor Solaredge?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dolbyadt
@AUijtdehaag Bedankt voor jouw reactie. Maar zelf legen is geen optie voor mij. Ik doe zo veel mogelijk zelf. Maar ga zelf niet het dak op om alles te installeren. Bij mij moet de meterkast en bekabeling aangepast worden en daar ga ik niet aan beginnen omdat ik geen ervaring heb met stroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvuaemal
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 12-10 20:47
Zelf zit ik nog steeds te twijfelen tussen SE en een normale sting omvormer
Reden ik heb geen idee hoeveel de schaduw mijn string van 22 panelen gaat beinvloeden.
In mijn geval was ik van plan om 3 een fase omvormers te nemen gezien het innitieele prijsverschil van E0.20 Wp tussen SE en normale string omvormer.

Dat prijs verschil is nu gezakt naar E0.05 Wp bij een configuratie van 52 keer 310W panelen - 16kSE - 26 P700 omvormers. (een lichtere SE had ook gekunt maar dan had ik 52 keer P370 moeten nemen wat weer duurder uitvalt) Advies?
AUijtdehaag schreef op donderdag 5 april 2018 @ 12:39:
@jacovn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@Dolbyadt
ik neem deze als basis:
12x CSUN 300Wp mono, 1x GW3000D-NS.

en dan ga je in plaats van 5k ook 6k uitgeven.
dus de GW3000D die vervang je voor een GW3600D die doet 600W meer en dat is toffer. (minder aftoppen)
kosten zijn dan 140€ extra.
dan hebben we nog 1000€ - 140€ = 860€ over voor extra veel Wp panelen.
860€/12 panelen en dan mag je +/-70€ extra uitgeven per paneel.
dan kun je dus wel LG kopen niet de 370Wp maar wel de 335Wp's (hell je kunt zelfs voor panasonic gaan als je wil.)
12x335Wp = 4020Wp en dat gaat meer opleveren als die 8% extra die een verkoper beweerd. >:)
(veel beloven weinig leveren,
doet een verkoper vreugde in het leven.)

dus ik zie geen problemen om gewoon LG te pakken.
maar je zou ook voor b.v QCELL kunnen gaan.
http://www.winkelman-zonn...ame/51512/?display=detail
dat is maar 150€ duurder als JA met 12 panelen en toch weer 240Wp meer.
(maar oppassen met prijzen, soms zijn die vreemd als je rond kijkt op het internet.)

[ Voor 12% gewijzigd door migjes op 05-04-2018 14:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 14:34
Ik zit met een twijfeltje wat ik hier even wil voorleggen...

Ik heb mijn verbruik genomen op een kalenderjaar (2017) en daar kwam iets van een 5500kWh uit (kon ik aflezen op de Engie Boxx (=Eneco Toon) , nu bij mijn afrekening (tijd verschuift 3 à 4 maanden) zie ik dat mijn verbruik *EIGENLIJK* op 5800kWh ligt. Ik leef en woon ook nog niet zo lang in het nieuwe huis dus dit zijn de eerste jaren en meetpunten die ik binnen krijg.

Ik heb nu
14 x Bisol Premium Full Black 280 Wp op ZO -38°
en
9 x Bisol Premium Full Black 280 Wp op ZW 51° liggen.

Beide dakvlakken zijn 40°. Ik heb nog een klein dakje een verdiep lager liggen wat dezelfde dakhelling heeft als het grote dak ZW met de 9 panelen. Mijn bedoeling is nu om dit ook vol te leggen met 2 à 3 panelen maar ik vraag me af hoeveel zin het het heeft. Deze panelen zouden dan bij op de string komen van de 9 panelen, effectief gaande naar 12 panelen.

In functie van het Belgische prosumententarief heb ik namelijk een ondergedimensioneerde omvormer, zijnde van het type SMA SB4.0-1AV-40 . Deze omvormer doet echt prima zijn werk en ik heb an sich met het aftoppen (nu) geen probleem. Ik vraag me alleen af of de 2 tot 3 panelen die ik nu bijleg de opbrengsten meer gaan uitsmeren over de hele dag dan dat ze in verhouding te gek gaan aftoppen.

Ik zie namelijk nergens wat het vermogen in Watt is per MPPT waar bv. @migjes hier eerder over sprak:
migjes in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 6"

Door de dag op bewolkte dagen brengt de installatie altijd wel "ok" op, ik raak natuurlijk bijna de 4kW grens nooit maar ik beklaag me voorlopig het onderdimensioneren nog niet.

[ Voor 14% gewijzigd door HyperBart op 05-04-2018 14:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@HyperBart
je hebt een SB4.0-1AV-40 dat is 1 van de weinige omvormers die dat beperkte vermogen per mpp niet heeft. ;)

je kunt 2 tot 3 panelen bij leggen.
geen probleem, maar pasop de string van 14 stuks is wel aardig op zijn max daar kunnen er geen 3 meer bij.
(niet mpp zijn vermogen grens, maar er is ook een max Voc wat de omvormer kan hebben.)
dus beter om er 3 bij de 9 te doen. ;)
(van de 9 kun je nog met gemak 14 van maken. voor 15 op 1 mpp moet ik ook gaan rekenen, durf ik niet uit het hooft te doen.)
maar kan dat op dak wel?

edit:
valt nog best mee he dat onderdimensioneren. ;)
maar je zult straks nog wel iets meer gaan aftoppen, ergens volgende maand.
maar ach, zo erg is dat niet. ;)
(Nederlandse regels en Belgische onzin (sorrie belgen) het is zo verschillend. :? )

[ Voor 31% gewijzigd door migjes op 05-04-2018 14:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
migjes schreef op donderdag 5 april 2018 @ 14:32:
@HyperBart
je hebt een SB4.0-1AV-40 dat is 1 van de weinige omvormers die dat beperkte vermogen per mpp niet heeft. ;)
oOo

De hele SMA serie niet of bedoel je dit model/serie specifiek? Interessant voor een kennis ook om dit te weten.
je kunt 2 tot 3 panelen bij leggen.
geen probleem, maar pasop de string van 14 stuks is wel aardig op zijn max daar kunnen er geen 3 meer bij.
(niet mpp zijn vermogen grens, maar er is ook een max Voc wat de omvormer kan hebben.)
Die string van 14 is inderdaad wel tot op de grens gegaan. Sunny Design Web gaf hier een rood kruisje op, maar bij installatie heeft men de spanningen op de panelen zelf nog nagekeken en die waren binnen spec. De spanning komt uit op 618V en de SMA mag 600 hebben.
dus beter om er 3 bij de 9 te doen. ;)
maar kan dat op dak wel?
Dat was inderdaad de bedoeling, ik voel me er dan ook wat "beter" bij dat de strings "gelijker" zijn.

Het kan op dat dak. 2 panelen kan zonder problemen, 3 panelen gaat ook wel maar dat is echt het maximum want dan zouden de panelen net boven de dakgoot komen te hangen waardoor er bij zware regenval wel eens wat over de dakgoot zou kunnen gaan.

[ Voor 4% gewijzigd door HyperBart op 05-04-2018 14:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@HyperBart
het is onmogenlijk de spanning van de panelen te checken.
ja je kunt wel een multimeter er in stoppen en de Voc meten.
maar dat is een onzinnig getal wat je er dan uit krijgt.
dit komt doordat de Voc ook afhankelijk is van de temperatuur van de cellen.
en bij -15 is de Voc hoger als +80.
(ja panelen kunnen goed warm worden in het zonnetje. ;)
en volledig bevriezen in de nacht. )

als de Voc te hoog is in de koude maanden, dan behoord een omvormer te weigeren te starten.
helaas werkt deze beveiliging niet 100% en zijn er situaties waarbij hij per ongeluk toch inschakelt.
en kunnen ze als nog kapot gaan.

(heel de sma serie, nee je kunt nooit zeggen heel de serie, sma heeft er ook een paar gehad/nog die dat niet kunnen.
je kunt helaas nooit nooit zeggen, maar wel nooit altijd zeggen. >:)
maar het zijn er wel veel bij SMA die wat meer bereik hebben als anderen.)

voor het gevoel zijn gelijke stringen toffer, technisch maakt het eigenlijk niet zo veel uit. ;)

[ Voor 9% gewijzigd door migjes op 05-04-2018 14:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranberry
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 24-10 21:21
HyperBart schreef op donderdag 5 april 2018 @ 14:38:
[...]

Die string van 14 is inderdaad wel tot op de grens gegaan. Sunny Design Web gaf hier een rood kruisje op, maar bij installatie heeft men de spanningen op de panelen zelf nog nagekeken en die waren binnen spec. De spanning komt uit op 618V en de SMA mag 600 hebben.

[...]
Bij welke temperatuur is dat gemeten? Bij een flinke kou kan die Voc 618 maar zo een stuk hoger worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Cranberry schreef op donderdag 5 april 2018 @ 14:50:
[...]

Bij welke temperatuur is dat gemeten? Bij een flinke kou kan die Voc 618 maar zo een stuk hoger worden
Geen meting, men heeft de specsheets van de panelen er bij genomen en op basis van een vermenigvuldiging van de hoogste spanning bepaald dat dit geen probleem was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
migjes schreef op donderdag 5 april 2018 @ 14:47:
@HyperBart

voor het gevoel zijn gelijke stringen toffer, technisch maakt het eigenlijk niet zo veel uit. ;)
Toch wel een stukje als je Oost/West (ook bij mij) in acht neemt, niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
HyperBart schreef op donderdag 5 april 2018 @ 15:00:
[...]

Geen meting, men heeft de specsheets van de panelen er bij genomen en op basis van een vermenigvuldiging van de hoogste spanning bepaald dat dit geen probleem was.
Voor de gein moet je hem nu eens uitzetten en daarna weer aan. Voor het inschakelen kun je de string spanning af lezen.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
migjes schreef op donderdag 5 april 2018 @ 14:32:
@HyperBart
edit:
valt nog best mee he dat onderdimensioneren. ;)
maar je zult straks nog wel iets meer gaan aftoppen, ergens volgende maand.
maar ach, zo erg is dat niet. ;)
(Nederlandse regels en Belgische onzin (sorrie belgen) het is zo verschillend. :? )
Ja, ik ben er wel happy mee ja, dat onderdimensioneren. Scheelt me 100 EUR per jaar aan kosten naar de netbeheerders. Dat kreeg/krijg ik er volgens mij nooit uit met die pieken. Daarom hoop ik ook dat het uitbreiden van de ZuidWest string de grafiek verder oprekt over de dag waardoor ik in de avonden een hoger rendement heb wat in verhouding beter opbrengt dan het extra piekje wat ik veroorzaak op de middag.
reneeke1970 schreef op donderdag 5 april 2018 @ 15:02:
[...]

Voor de gein moet je hem nu eens uitzetten en daarna weer aan. Voor het inschakelen kun je de string spanning af lezen.
Aflezen? Waar? SMA plaatst op de SB-serie (is een andere serie dan Sunny Boy) geen LCD schermpje meer op het frontje he :(

[ Voor 64% gewijzigd door HyperBart op 05-04-2018 15:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
HyperBart schreef op donderdag 5 april 2018 @ 15:01:
[...]
Toch wel een stukje als je Oost/West (ook bij mij) in acht neemt, niet?
ook oost-west zoals ik heb 2660Wp oost en 3000Wp west.
gevoel zegt beide 3kWp liever als wat ik nu heb, maar praktijk nop het maakt niet veel uit.

(oke ik ga mijn 14x190Wp=2660Wp, nu vervangen voor 14x245Wp.
ben ik nog niet gelijk in beide kanten, maar oost is ook nog 15 en 45 graden hoek.)

maar je hebt dus deze panelen?:
http://www.bisol.com/nl/p...isol-premium-mono-nl.html
die leveren 39,9Voc
39,9 X 14 = 558.6Voc

maar, daar moet nog een temperatuur bekering boven op gelegd worden en dan kom ik uit het hoofd ergens op de 620V uit. (en dat is het rode kruisje van sunnydesign)
dit zou ik even met wat tijd goed moeten uit rekenen.
daar heb ik nu even geen tijd voor.

(14x met dit paneel type, dat zou ik wel durven op mijn power-one, die kan ook tot de 600V in theorie, maar praktijk gaf mij een 630V dus net iets meer ruimte.)

en dan heb je ook nog:
een paneel word gemaakt, daar na gaat hij door een test machiene en weten ze pas hoeveel A en V hij werkelijk geeft.
A x V = Wp.
maar soms hebben ze dan minder A en meer V, of meer V en minder A.
dus de praktijk kan soms anders zijn als de theorie. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
migjes schreef op donderdag 5 april 2018 @ 15:12:
[...]
maar je hebt dus deze panelen?:
http://www.bisol.com/nl/p...isol-premium-mono-nl.html
die leveren 39,9Voc
39,9 X 14 = 558.6Voc
Klopt :) de 280Wp variant
maar, daar moet nog een temperatuur bekering boven op gelegd worden en dan kom ik uit het hoofd ergens op de 620V uit. (en dat is het rode kruisje van sunnydesign)
Klopt ook, Sunny Design geeft 618V aan.
dit zou ik even met wat tijd goed moeten uit rekenen.
daar heb ik nu even geen tijd voor.

(14x met dit paneel type, dat zou ik wel durven op mijn power-one, die kan ook tot de 600V in theorie, maar praktijk gaf mij een 630V dus net iets meer ruimte.)

en dan heb je ook nog:
een paneel word gemaakt, daar na gaat hij door een test machiene en weten ze pas hoeveel A en V hij werkelijk geeft.
A x V = Wp.
maar soms hebben ze dan minder A en meer V, of meer V en minder A.
dus de praktijk kan soms anders zijn als de theorie. ;)
Mja, volgens de installateur werden de panelen van Bisol individueel getest en werden ze per batch samen gelegd waar ze gelijk scoren, zodoende het stickertje per paneel en dat had de voorman gebruikt om te vermenigvuldigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dolbyadt
@migjes Bedankt voor jouw advies met goed uitleg daarbij. Meer WP per paneel is natuurlijk altijd mooi. Maar in mijn situatie zonder enige vorm van schaduw zou dus het beste zijn om een systeem zonder optimizers te pakken en in een string aan te sluiten? Let op ik moet het laten doen. Ik kan en ga het niet zelf monteren.

Ik dacht overal gelezen te hebben om juist onder dimensioneren beter was qua rendement of haal ik nu weer iets doorelkaar. Of geld dat alleen maar bij de optimizers?
migjes schreef op donderdag 5 april 2018 @ 14:19:
@Dolbyadt
ik neem deze als basis:
12x CSUN 300Wp mono, 1x GW3000D-NS.

en dan ga je in plaats van 5k ook 6k uitgeven.
dus de GW3000D die vervang je voor een GW3600D die doet 600W meer en dat is toffer. (minder aftoppen)
kosten zijn dan 140€ extra.
dan hebben we nog 1000€ - 140€ = 860€ over voor extra veel Wp panelen.
860€/12 panelen en dan mag je +/-70€ extra uitgeven per paneel.
dan kun je dus wel LG kopen niet de 370Wp maar wel de 335Wp's (hell je kunt zelfs voor panasonic gaan als je wil.)
12x335Wp = 4020Wp en dat gaat meer opleveren als die 8% extra die een verkoper beweerd. >:)
(veel beloven weinig leveren,
doet een verkoper vreugde in het leven.)

dus ik zie geen problemen om gewoon LG te pakken.
maar je zou ook voor b.v QCELL kunnen gaan.
http://www.winkelman-zonn...ame/51512/?display=detail
dat is maar 150€ duurder als JA met 12 panelen en toch weer 240Wp meer.
(maar oppassen met prijzen, soms zijn die vreemd als je rond kijkt op het internet.)

[ Voor 2% gewijzigd door Dolbyadt op 05-04-2018 15:32 . Reden: Informatie toegevoegd. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Dolbyadt schreef op donderdag 5 april 2018 @ 15:31:
@migjes Bedankt voor jouw advies met goed uitleg daarbij. Meer WP per paneel is natuurlijk altijd mooi. Maar in mijn situatie zonder enige vorm van schaduw zou dus het beste zijn om een systeem zonder optimizers te pakken en in een string aan te sluiten? Let op ik moet het laten doen. Ik kan en ga het niet zelf monteren.

Ik dacht overal gelezen te hebben om juist onder dimensioneren beter was qua rendement of haal ik nu weer iets doorelkaar. Of geld dat alleen maar bij de optimizers?

[...]
gewoon simpel een string omvormer en je bent happie.
kier er lekkere (veel Wp) panelen bij en je gaat glunderen. ;)
(of je moet perse de per paneel monitoring willen. :? )

onderdimensioneren is zeker niet beter voor de opbrengst.
alleen een beetje (tot 30%) onderdimensioneren en het verlies is erg klein tot nauwelijks merkbaar.
maar het is en blijft er.
zie anton zijn cijfers:
antonboonstra in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV)"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Stel nu dat het voltage na verdere berekeningen toch te hoog zou liggen op één string, mag er dan een polystring/parallel van 13 x en 1 x gemaakt worden op ZuidOost of is er ook een minimum aan aantal panelen wat je in één string moet steken voor je ze op een tracker hangt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouske
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 12:32
jacovn schreef op donderdag 5 april 2018 @ 12:48:
[...]

Jazeker 23 stuks in een string.

P500 doet max 60 volt en alle 23 samen moeten ze de 750 volt leveren.

Ik had gevraagd voor P505 optimizers maar ze wilden geen nieuwe dingen leveren voordat ze minimaal maand of 8 op de markt zijn.
Waarom dan niet de P404's gebruiken?
Die zijn nagenoeg hetzelfde als de P500 qua input, alleen MPPT scheelt iets.
Maar die P404's kunnen wel max 85Vdc leveren en dan zit je met 8 stuks toch al op 680V.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
[b]migjes schreef op donderdag 5 april 2018 @ 12:53:[/b

[...]

panelen met optimizers die niet richting de zon liggen, dan leveren de panelen niet altijd genoeg om de optimizer te laten starten.

wanneer start een optimizer wel in de ochtend en wanneer niet is lastig uitleggen.
is het een perfecte zonnige ochtend zonder wolkjes, dan heb je geen weerkaatsing en dus geen diffuse licht.

voorbeeld uit mijn set:
[afbeelding]
dus een klein stukje ochtend.
met de 7 juni een stralende dag en west levert maar erg weinig W in de ochtend.
met de 4 juni een bewolkte dag en west levert een stuk meer W.

gelukkig zijn een groot gedeelte dagen er in Nederland wel eigenlijk wel wat wolkjes of andere lucht vervuiling aanwezig en heb je er geen/weinig last van. :?

(dit is niet bedoeld als info: doe het niet.
dit is bedoeld: weet dat dit kan gebeuren, niet dat het gebeurd.
een gewaarschuwd mens telt voor 2. ;)
ik zelf zie dit niet als info om het plan maar te schrappen. ;) )
Met de P505 optimizers zou het met 8 x 85 volt = 680 volt zijn, en dan zit je nog een 70 volt van de 750 af. Dan zouden de overblijvende 15 optimizers nog elk 4.6 volt moeten doen rekenkundig.

Of het echt zo werkt snap ik nog steeds niet 100%

Je kunt er een basis stuk over vinden: https://www.solaredge.com..._fixed_string_voltage.pdf

daar wordt echter gerekend met 1 van de 8 panelen die in schaduw komt. Dat is toch anders dan 15 van de 23 panelen...
Rouske schreef op donderdag 5 april 2018 @ 16:08:
[...]

Waarom dan niet de P404's gebruiken?
Die zijn nagenoeg hetzelfde als de P500 qua input, alleen MPPT scheelt iets.
Maar die P404's kunnen wel max 85Vdc leveren en dan zit je met 8 stuks toch al op 680V.
maximale stroomsterkte is 10.1 tegen 14 Ampere, geen idee of je daar tegen aan loopt.

[ Voor 10% gewijzigd door jacovn op 05-04-2018 16:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Dolbyadt
Je schrijft ik heb een perfect liggend dak op het zuiden op 30 graden helling.
Betekend dit dat je ook een perfect liggend dak op noord hebt?
Noord doet hier nog altijd 55% op jaarbasis op 35 graden helling....
https://pvoutput.org/aggr...sp?id=17683&sid=15478&t=m
(klik op blokje extended data, als je het kan zien zonder pvoutput account)

Dan gewoon 12 op zuid (zwarte mono, niet al te dure), sma 4000 of 5000 TL-21 (Markplaats of ebay.de) en wat SF op noord.

Edit: laat maar, je LAAT het installeren, dan is creatief shoppen lastig..

[ Voor 17% gewijzigd door AUijtdehaag op 05-04-2018 16:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 08:32
Is al bekend wat er met de salderingsregeling gaat gebeuren na 2020 :?

Ik dacht dat de minister hier het eerste kwartaal 2018 op terug zou komen :? Of was dit weer zo'n (loze) politieke belofte?

Ik kan er niets over vinden eigenlijk....

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rouske
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 12:32
jacovn schreef op donderdag 5 april 2018 @ 16:35:
[...]
maximale stroomsterkte is 10.1 tegen 14 Ampere, geen idee of je daar tegen aan loopt.
Dit is Maximale kortsluitstroom (lsc) van je panelen, bij jouw gekozen 360Wp Sunpowers max 6,5A.

Bij mij liggen 12 P404's, met Sunpower X20-327-BLK.
Als voorbeeld dag hoe een en ander verloopt:
Op 19 Maart was het een prachtige dag zonder wolken.
Voor 6:00 gaven alle 12 panelen (portrait) al tussen de 55 en 60V.
's Morgens lagen de onderste 2 panelen het langst in de (harde) schaduw tot ongeveer 6:20.
De optimizers van die onderste 2 panelen gaven tot dat moment 6V, de overige 10 optimizers elk ~36 a 37 V.
De 2 panelen die boven de 2 onderste liggen deden iets eerder mee, maar tot 6:10 deden die 2 optimizers ook maar 8V, de overige 8 elk tussen de 42 en 45V en uiteaard die 2 ondersten met elk 6V.

De gedurende de dag zakt de paneel spanning iets van ~60V naar 58V aangezien ze warmer worden de optimizers blijven rond de 32V.

Er gebeurd ook van alles door de schaduw van de eigen schoorsteen, zie afbeelding.

Alle panelen lagen die dag na 15:30 in de schaduw van het eigen dak.
De paneel spanning zakte van ~58V naar ~53V (die bovenaan het dak wat hoger, die onderaan wat lager)
De optimizers die bovenaan het dak liggen bleven rond de 32V, die onderaan lagen zakte iets naar 29V.
De stroom neemt vervolgens gelijdelijk af van 0.3A tot enkele mA om 17:30 .

Een plaatje verduidelijkt het misschien nog :9

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/SwbVcqmWaK4QGWPvK3iEpuwL/full.jpg

[ Voor 5% gewijzigd door Rouske op 05-04-2018 17:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Grolsch schreef op donderdag 5 april 2018 @ 16:51:

Ik dacht dat de minister hier het eerste kwartaal 2018 op terug zou komen :? Of was dit weer zo'n (loze) politieke belofte?

Ik lees net in Eigen huis Magazine dat in de NEV rapportage staat dat Nederland in 2020 niet de 14% duurzame opwekking haalt, maar blijft steken op 12.4%
Dut prima plan om zonnepanelen installatie behoefte naar beneden te trappen door met salderen te stoppen >:)

Dat rapport staat erg goed bekend, maar de regering doet er weinig mee.

Edit: hier staat het
2016: https://www.rijksoverheid...le-energieverkenning-2016

2017: https://www.rijksoverheid...le-energieverkenning-2017

[ Voor 13% gewijzigd door jacovn op 05-04-2018 20:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakersAddict
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 20-12-2021
Ja daar was ik ook benieuwd naar, is schijnbaar uitgesteld die rapportage?
Grolsch schreef op donderdag 5 april 2018 @ 16:51:

TrinaSolar All Black 2377Wp (DC) + SMA SB 2.5 ozo | TrinaSolar All Black 1127 Wp (DC) + SMA SB 1.5 wnw | JASolar All Black 500Wp (DC) + APS YC500I wnw | In de maak: JA Solar 1231 Wp (DC) + SMA SB 1.5 wnw | OptiTrac Global Peak AAN | Kruimte iso Rc 4.41

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

@jacovn

Ze stellen het gewoon netzo lang als ze kunnen uit, en dat doet vermoeden dat ze het gaan aanpassen.
zolang de salderingsregeling er is kopen mensen die panelen, en straks hebben ze het "subsidie" geld nodig voor warmtepompen.
Hoe meer mensen een warmte pomp en panelen, hoe duurder salderen is voor de overheid.
Dus door warmtepompen te gaan "pushen" schieten ze zichzelf in hun poot.
Door de beslissing om gasloos te gaan is het vraagstuk salderen nog ingewikkelder geworden dan het al was. |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Maar met een wp stijgt elektra gebruik, en dus geinstalleerde pv capaciteit.
helaas veel minder stroom nodig in de zomer, dus saldeer probleem blijft.

Edit: kan alleen de brief van Kamp vinden uit 2017:
https://www.rijksoverheid...de-salderingsregeling.pdf

De 4 opties die beschrven zijn lijkt geen echte winnaar op te leveren.

[ Voor 49% gewijzigd door jacovn op 05-04-2018 20:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dolbyadt
@AUijtdehaag Ik heb inderdaad het zelfde dak op noord liggen alleen zit daar een klein dakraampje. Maar dat zou fase 2 mogelijk kunnen worden wanneer we gasloos moeten. Heb gelukkig nog een keuken uitbouw en garage waar ook netjes de zon opkomt en ondergaat. Maar dat is stap 2. Ik moet eerst zien om stap 1 te maken.

Ik neem aan dat als ik een 2de set zonnepanelen ooit zou pakken dat je dan een nieuwe omvormer nodig hebt wat mij logies lijkt. Maar hoe zit het dan met de meterkast. Moet per omvormer ook een nieuwe groep in de meterkast geplaatst worden?

PS: Zelf zonnepanelen plaatsen zou ik wel kunnen doen op mijn uitbouw keuken en op het garagedak. Dit omdat ik dan een plat dak heb. Op mijn schuindak die best hoog is vind ik het net iets te gevaarlijk om veilig te werken.
AUijtdehaag schreef op donderdag 5 april 2018 @ 16:36:
@Dolbyadt
Je schrijft ik heb een perfect liggend dak op het zuiden op 30 graden helling.
Betekend dit dat je ook een perfect liggend dak op noord hebt?
Noord doet hier nog altijd 55% op jaarbasis op 35 graden helling....
https://pvoutput.org/aggr...sp?id=17683&sid=15478&t=m
(klik op blokje extended data, als je het kan zien zonder pvoutput account)

Dan gewoon 12 op zuid (zwarte mono, niet al te dure), sma 4000 of 5000 TL-21 (Markplaats of ebay.de) en wat SF op noord.

Edit: laat maar, je LAAT het installeren, dan is creatief shoppen lastig..

[ Voor 7% gewijzigd door Dolbyadt op 05-04-2018 20:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Dolbyadt
Een string omvormer kan 2x mppt ingang hebben.

Ik ben begonnen met 12 panelen op zuid - SMA 2500 hf, die had 1 mppt ingang
Toen 14 panelen op zuid - SMA 4000 TL-21, die had 2 mppt ingang en 1 onbenut
Toen 14 panelen op zuid en 10 op noord - SMA 5000 TL-21, beide ingangen benut.
Toen 14 panelen op zuid en 15 op noord - SMA 5000 TL-21
Toen een overstap naar 3-fase en bovenstaande op een SMA STP 6000 TL-20

Jij kan een paar stapjes overslaan, en nu al een SMA X.X ophangen.
Met 2x mppt ingang, kan je ook 2 verschillende oriëntaties doen.

Er zijn er zelfs bij, die doen oost/west parallel en nog een platdak op 1 omvormer.
@Noord27 Toch?

Alle nieuwe omvormers moeten op een aparte groep idd.

Ik heb ook twee dakraampjes op noord, die tussen de panelen vallen.
Zie mijn signature voor de fotos

[ Voor 18% gewijzigd door AUijtdehaag op 05-04-2018 20:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dolbyadt
@AUijtdehaag Bedankt voor je reactie. En dat kan allemaal op een stroom groep? Sorry voor deze vraag maar je zult wel aan mijn reactie zien dat ik absoluut geen stroom specialist ben.
AUijtdehaag schreef op donderdag 5 april 2018 @ 20:42:
@Dolbyadt
Een string omvormer kan 2x mppt ingang hebben.

Ik ben begonnen met 12 panelen op zuid - SMA 2500 hf, die had 1 mppt ingang
Toen 14 panelen op zuid - SMA 4000 TL-21, die had 2 mppt ingang en 1 onbenut
Toen 14 panelen op zuid en 10 op noord - SMA 5000 TL-21, beide ingangen benut.
Toen 14 panelen op zuid en 15 op noord - SMA 5000 TL-21
Toen een overstap naar 3-fase en bovenstaande op een SMA STP 6000 TL-20

Jij kan een paar stapjes overslaan, en nu al een SMA X.X ophangen.
Met 2x mppt ingang, kan je ook 2 verschillende oriëntaties doen.

Er zijn er zelfs bij, die doen oost/west parallel en nog een platdak op 1 omvormer.
@Noord27 Toch?

Alle nieuwe omvormers moeten op een aparte groep idd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Dolbyadt
Je kan met 1x 35A hoofdzekering een 5000 watt omvormer ophangen idd.

Of met 3x 25 A hoofdzekeringen, nog meer omvormers of 1 of meerdere 3-fase omvormers.

Maar ik weet niet wat je hebt.
Belangrijk is, iedere omvormer is een aparte groep. (maar kan dus op 1 omvormer, verschillende dakvlakken hebben met panelen)
(en om het nog ingewikkelder te maken, mag je dat combineren met een wasmachine aansluiting groep via een pv verdeler tot max 3000 watt op 1-fase)

EDIT:
Er zitten wat randvoorwaarden aan, een string met wat panelen aan te sluiten op de omvormer.
De juiste Vmpp moet worden gehaald, eventueel schaduw situatie, etc.

Beste is dan denk ik, een apart topic te starten met gegevens...
Bedenk eerst waar en hoeveel panelen je kan leggen.
Daarna zoek je er een omvormer(s) bij (met wat hulp van ons ;) )

[ Voor 37% gewijzigd door AUijtdehaag op 05-04-2018 21:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:10
Hier nog slimme tips om de zonnepanelen handelbaar (voor zover mogelijk) te krijgen? Heb het ei van Columbus nog niet echt gevonden voor het hanteren van de panelen op het dak. Vorige keer met de montagehulp van Esdec gewerkt, maar dat was het ook niet echt. Zie links/rechts ook wel eens een zuignap voorbij komen, maar lees daar wisselende verhalen over (zou niet goed voor de panelen zijn?).

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Niek_ schreef op donderdag 5 april 2018 @ 21:05:
Hier nog slimme tips om de zonnepanelen handelbaar (voor zover mogelijk) te krijgen? Heb het ei van Columbus nog niet echt gevonden voor het hanteren van de panelen op het dak. Vorige keer met de montagehulp van Esdec gewerkt, maar dat was het ook niet echt. Zie links/rechts ook wel eens een zuignap voorbij komen, maar lees daar wisselende verhalen over (zou niet goed voor de panelen zijn?).
Zelfs ik liep bij het derde paneel fluitend naar boven, op je arm pakken en met paneel kant tegen je schouder of hoofd laten leunen. Met andere hand rails vast blijven houden

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Michiel193
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 08:12
AUijtdehaag schreef op donderdag 5 april 2018 @ 20:48:
@Dolbyadt
Maar ik weet niet wat je hebt.
Belangrijk is, iedere omvormer is een aparte groep. (maar kan dus op 1 omvormer, verschillende dakvlakken hebben met panelen)
(en om het nog ingewikkelder te maken, mag je dat combineren met een wasmachine aansluiting groep via een pv verdeler tot max 3000 watt op 1-fase)
Ik zie inderdaad in de datasheets van abb en Hager pc verdeler deze max staan... Ik was van plan 10x 320 wp hierop aan te sluiten, zie jij een andere oplossing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Mayet193
10x320 kan toch prima op een 3000 watt omvormer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michiel193
AUijtdehaag schreef op donderdag 5 april 2018 @ 21:55:
@Mayet193
10x320 kan toch prima op een 3000 watt omvormer?
Zeker , ik kom dan op een theoretisch max van 3200wattpiek dit zal de omvormer prima aankunnen maar de PV verdeler kan max 3000watt hebben? Of maak ik hier een denkfout?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Mayet193
Volgens de Nen1010 mag er maar 3000 watt door de bedrading gaan van een PV verdeler.
Als de omvormer 3000 watt is, zal er nooit meer dan 3000 watt geleverd worden, ook al sluit je 6000 Wp
aan.
(uitzonderingen daargelaten. Een hosola bijv. wil wel eens kortstondig hoger pieken)

Wil je meer terugleveren dan 3000 watt en dus een grotere omvormer ophangen, zul je een aparte groep moeten maken.

Maar omvormers moet je op een koel plekje ophangen, is mijn mening. Dus niet op zolder (vaak)

[ Voor 63% gewijzigd door AUijtdehaag op 05-04-2018 22:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michiel193
AUijtdehaag schreef op donderdag 5 april 2018 @ 22:02:
@Mayet193
Volgens de Nen1010 mag er maar 3000 watt door de bedrading gaan van een PV verdeler.
Als de omvormer 3000 watt is, zal er nooit meer dan 3000 watt geleverd worden, ook al sluit je 6000 Wp
aan.
(uitzonderingen daargelaten. Een hosola bijv. wil wel eens kortstondig hoger pieken)

Wil je meer terugleveren dan 3000 watt en dus een grotere omvormer ophangen, zul je een aparte groep moeten maken.

Maar omvormers moet je op een koel plekje ophangen, is mijn mening. Dus niet op zolder (vaak)
Dus toch een denkfoutje! Fijn dat dit mogelijk is!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• .hans
migjes schreef op donderdag 5 april 2018 @ 09:46:
[...]

mijn set:
[afbeelding]

of

Super bedankt!

Ik heb nu een offerte voor 16x Csun panelen van 355Wp (2x1 meter) komt totaal op 5680Wp, maar er is ook plek voor 20 dus denk dat ik gewoon 10 oost en 10 west ga leggen dan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ocaj
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
migjes schreef op donderdag 5 april 2018 @ 12:53:

Valt in de praktijk echt reuze mee hoor.
Voor het idee wat plaatjes van dezelfde mooie kraakheldere winterse dag (gemiddelde buitentemperatuur net iets onder nul) als waar @Rouske al plaatjes van had: 19 maart 2018.

Dit is van mijn SE2200 omvormer met 4 x P404 op Oost en 4x P404 op West, beide op ca 40 graden. Alle 8 Sunpower X21-335 panelen. Als de zon opkomt liggen er dus slechts 4 panelen in de zon. Daar start de omvormer moeiteloos mee op.
Het eerste bericht van een optimizer komt om 06:48 en het begin van een productie van meer dan een paar watt ligt rond 07:07.
Op mijn SE3000 met alleen 8 panelen op Oost is dat nagenoeg identiek (alleen begint die qua productie uiteraard ongeveer 2 keer zo hoog. De SE2200 met 4 x Oost , 4 X West heeft juist een lagere brede grafiek)

Spanning per paneel:
20180319 V_DC In
Spannings-output per optimizer:
20180319 V_DC Out
Vermogen per paneel/optimizer:
20180319 Vermogen

Wat je goed kunt zien is dat panelen eigenlijk bij het kleinste beetje licht al gelijk opstarten met een hoge spanning.
Gedoe midden op de dag komt door allerlei schaduw-ellende doordat de zon nog te laag staat in maart.

Als je alle panelen bij elkaar optelt dan kom je op deze grafiekjes:
20180319 Dagproductie

Hoe meer panelen je hebt, hoe flexibeler het wordt. Ik ben er van overtuigd dat @jacovn met zijn 23 panelen geen opstartproblemen gaat krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Hier nog slimme tips om de zonnepanelen handelbaar (voor zover mogelijk) te krijgen? Heb het ei van Columbus nog niet echt gevonden voor het hanteren van de panelen op het dak.
agh je hebt ze in iedergeval al boven ;)

twain4me in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 6"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakersAddict
Heeft iemand hier op het forum een of twee stuks van de DEHNcube YPV SCI 1000 1M overspanningsbeveiligings units over voor een leuk prijsje? Ik zoek ook nog 4 stuks van de 100cm lange DEHN Y kabels erbij...

http://www.dehn-internati...mer-pdf/407471/900910.pdf

TrinaSolar All Black 2377Wp (DC) + SMA SB 2.5 ozo | TrinaSolar All Black 1127 Wp (DC) + SMA SB 1.5 wnw | JASolar All Black 500Wp (DC) + APS YC500I wnw | In de maak: JA Solar 1231 Wp (DC) + SMA SB 1.5 wnw | OptiTrac Global Peak AAN | Kruimte iso Rc 4.41

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:10
Ha, inderdaad :) en alles veilig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
TweakersAddict schreef op donderdag 5 april 2018 @ 22:42:
Heeft iemand hier op het forum een of twee stuks van de DEHNcube YPV SCI 1000 1M overspanningsbeveiligings units over voor een leuk prijsje? Ik zoek ook nog 4 stuks van de 100cm lange DEHN Y kabels erbij...

http://www.dehn-internati...mer-pdf/407471/900910.pdf
Hier staan wel prijzen: https://www.elektro4000.de//#q=DEHNcube

€13,21

Ik wil er maar 1 hebben en we krijgen 1 string, maar dus nog geen ervaring.
De verhalen van de bliksem instaleurs die ik gesproken heb gaven wel aan dat deze unit de overspanning door inductie op aarde loost. Tegen directe inslag helpt het niet.

Dus ik wil het maar doen voor bescherming als het bij buren in slaat dan. Die hebben een hoger huis met ook panelen. Hele bliksem verhaal werd me te duur.

[ Voor 29% gewijzigd door jacovn op 05-04-2018 23:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakersAddict
Dankje. Ik zag ze ook bij Conrad, maar prijzig (alhoewel, dan weer wel geen verzendkosten...)

Welicht iemand hier op het forum die er aan kan komen tegen een leuke prijs of gewoon 1 (liefst 2) stuk(s) over heeft? Y kabels van 1m lengte heb ik ook nodig, 4 stuks...

Aardpen 22m diep de grond in hier op zijkant huis, die is voor de directe inslagen. PS: Wat is duur, als je een directe inslag krijgt kan de schade enorm zijn...
jacovn schreef op donderdag 5 april 2018 @ 22:52:
[...]

Hier staan wel prijzen: https://www.elektro4000.de//#q=DEHNcube

€13,21

Ik wil er maar 1 hebben en we krijgen 1 string, maar dus nog geen ervaring.
De verhalen van de bliksem instaleurs die ik gesproken heb gaven wel aan dat deze unit de overspanning door inductie op aarde loost. Tegen directe inslag helpt het niet.

Dus ik wil het maar doen voor bescherming als het bij buren in slaat dan. Die hebben een hoger huis met ook panelen. Hele bliksem verhaal werd me te duur.

[ Voor 8% gewijzigd door TweakersAddict op 05-04-2018 23:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
TweakersAddict schreef op donderdag 5 april 2018 @ 23:10:
Dankje. Ik zag ze ook bij Conrad, maar prijzig (alhoewel, dan weer wel geen verzendkosten...)

Welicht iemand hier op het forum die er aan kan komen tegen een leuke prijs of gewoon 1 (liefst 2) stuk(s) over heeft? Y kabels van 1m lengte heb ik ook nodig, 4 stuks...

Aardpen 22m diep de grond in hier op zijkant huis, die is voor de directe inslagen. PS: Wat is duur, als je een directe inslag krijgt kan de schade enorm zijn...

[...]
Ik heb er haast wakker van gelegen. Maar het is heel specifiek hoe duur duur wordt/is. Diepte eigen beurs, hoe ziet je dak eruit, hoe ziet je omgeving eruit, en als laatste hoe groot is de kans.

Als eerste: van zonnepanelen wordt de kans NIET groter dat de bliksem inslaat.

Ik dacht dat wel, omdat het een geaard geheel is, en het dikke kans de weg van de minste weerstand is.
Maar blijkbaar verhoogt het de kans op inslag niet echt.

Ten tweede: je hebt een afstand S. Dat is de scheidingsafstand van een geleider waar de bliksem door loopt zodat er niet iets anders door overslag of inductie risico loopt.

Met 1 paal op het dak, en 1 afleider zou je een afstand van 75 cm of zo hebben.
Dat is heel veel bij een normaal huis. Je kunt geen electradraad, geen latei, geen zonnepaneel en liever geen betonbewapening etc binnen die 75 cm hebben.
Meer afleiders verlaagd de afstand S

Iets als Dehn HVI heb je alleen afstand S aan de ingaande kant van afleider. Dus je zet een geisoleerde paal op je dak, HVI geleider(s) eraan en die gaan tot aan de grond over op een aardpen (die dan weer een ring moeten zijn)
€5000 was het min of meer voor mijn situatie.

Ik ga het nog een keer bekijken als mijn dak klaar is en ik de afstanden heb van de zonnepanelen tot de dakrand etc.

In principe valt het wel mee overigens,

Vangpaal kan zo een zijn:
https://www.elektro4000.d...29-23819380::1162050.html

Hvi leiding €25 per meter (helaas alleen per rol te koop)
https://www.elektro4000.d...tung-819-125::253718.html

En dak heb je afhankelijk van je dak allemaal klemmen etc. nodig om de afleiders vast te zetten.

Als voorbeeld een regenpijp klem a 10,50€ (elke zakkende meter x 3 regenpijpen van 6 meter lang)
https://www.elektro4000.d...lter-275-320::202636.html

Wat koppelblokjes voor hvi a 22€ (6x met 3 afleiders)
https://www.elektro4000.d...eset-819-299::274944.html

Platdak steun a 15€
https://www.elektro4000.d...23-23253229::1162015.html

En dan heb je ook nog controleboxen in elke leiding nodig waar je de geleider los kan koppelen van de aardpen om te meten. Die zijn er van 30-150€ per stuk, maar die wil je dan IN je muur, of IN de grond en dus hebnje dan die dure smaak uiteraard nodig.

[ Voor 29% gewijzigd door jacovn op 06-04-2018 07:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loyske
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 24-10 16:45
Ik heb mijn SMA SB3.0 achter een Aardlekautomaat 32A 300mA hangen.
Kan/Mag ik hier nog een Steca500 bij hangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 28-09 17:45
loyske schreef op vrijdag 6 april 2018 @ 10:09:
Het kan zeker.
Of het mag is een heel goede vraag. Ze mogen niet nieuw meer verkocht worden omdat ze nieuw niet meer op de oudewetse stekkermanier geplaatst mogen worden. Ik heb er thuis nog 2 in dienst en die draaiden jaren op de huisaardlek mee zonder gedonder en met 2.25 amp invoedvermogen val je je er sowieso geen bult aan.
Als je het zelf maakt komt je er zonder gedonder mee weg, als je het wil laten installeren dan mag het niet meer op die manier als ik goed heb opgelet.
Gevaar is nihil imho, maar ik kan de thuissituatie niet goed inschatten bij jou.

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
.hans schreef op donderdag 5 april 2018 @ 22:16:
[...]

Super bedankt!

Ik heb nu een offerte voor 16x Csun panelen van 355Wp (2x1 meter) komt totaal op 5680Wp, maar er is ook plek voor 20 dus denk dat ik gewoon 10 oost en 10 west ga leggen dan.
oei dat is wel gaaf.

die panelen hebben 72 cellen en dat 10x geeft 720cellen, en dat geeft je +/-350Vmpp.
wat 1fase omvormers lekker vinden. >:)

alleen 10x355Wp (is het geen 335?) geeft dan weer 3550Wp en er zijn maar erg weinig omvormers die dat dan weer aan kunnen. ;)
dus welke omvormer wil je er aanhangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 28-09 17:45
migjes schreef op vrijdag 6 april 2018 @ 11:57:
[...]

oei dat is wel gaaf.

die panelen hebben 72 cellen en dat 10x geeft 720cellen, en dat geeft je +/-350Vmpp.

alleen 10x355Wp (is het geen 335?) geeft dan weer 3550Wp en er zijn maar erg weinig omvormers die dat dan weer aan kunnen. ;)
330 volt bij 7 amp geeft (in de zomer) 2400 Watt per kant. Een omvormer die 4k aankan is allicht een goed idee hier inderdaad. OMNIKSOL 4.0k-TL2 kan 2600 watt per pootje, 19 amp max AC output. Zou net goed moeten gaan op een 20A aansluiting. Wel minimaal 4mm kwadraat gebruiken hè :)

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brutuss
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 24-10 12:23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Lardman schreef op vrijdag 6 april 2018 @ 12:07:
[...]

330 volt bij 7 amp geeft (in de zomer) 2400 Watt per kant. Een omvormer die 4k aankan is allicht een goed idee hier inderdaad. OMNIKSOL 4.0k-TL2 kan 2600 watt per pootje, 19 amp max AC output. Zou net goed moeten gaan op een 20A aansluiting. Wel minimaal 4mm kwadraat gebruiken hè :)
het zijn geen 60 cel panelen maar 72 cel panelen. ;)
dus Vmpp zit dan ook niet rond de 32V maar rond de 36V+.
dus zelfs bij NOCT nog steeds een +/-350Vmpp.

de Ampp durf ik dan weer niks van te zeggen, want ik vermoed een type foutje.
die zal zo rond de 8 tot 9A moeten zitten.
en dan weet ik wel betere (en zelfs net zo duur) omvormers als de omnik die dat beter aan kunnen en zelfs nog op een 16A groep kunnen. ;)
Brutuss schreef op vrijdag 6 april 2018 @ 12:15:
[...]
Fijn heb ze net een jaar op Zuid liggen...
Begin nu langzaam te twijfelen om ze anders te gaan leggen.
met mijn kennis van oost-west vind ik dit een veel te kort door de bocht verhaal.
lekker scoren met gekwats, maar eigenlijk zijn andere zaken belangrijker. ;)

[ Voor 18% gewijzigd door migjes op 06-04-2018 12:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loyske
Lardman schreef op vrijdag 6 april 2018 @ 10:51:
[...]

Het kan zeker.
Of het mag is een heel goede vraag. Ze mogen niet nieuw meer verkocht worden omdat ze nieuw niet meer op de oudewetse stekkermanier geplaatst mogen worden. Ik heb er thuis nog 2 in dienst en die draaiden jaren op de huisaardlek mee zonder gedonder en met 2.25 amp invoedvermogen val je je er sowieso geen bult aan.
Als je het zelf maakt komt je er zonder gedonder mee weg, als je het wil laten installeren dan mag het niet meer op die manier als ik goed heb opgelet.
Gevaar is nihil imho, maar ik kan de thuissituatie niet goed inschatten bij jou.
Steca steekt nu op een groep in de kelder. Maar ik wil een finder ertussen hangen.
Aangezien ik al 8 groepen heb die per 4 achter een aardlek hangen, zou ik nu dus een nieuwe groep + 3de aardlek moeten maken en dat dan alleen voor de steca ;)
Vandaar de vraag of hij niet bij de SMA mag op dezelfde aardlekautomaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
loyske schreef op vrijdag 6 april 2018 @ 12:49:
[...]

Steca steekt nu op een groep in de kelder. Maar ik wil een finder ertussen hangen.
Aangezien ik al 8 groepen heb die per 4 achter een aardlek hangen, zou ik nu dus een nieuwe groep + 3de aardlek moeten maken en dat dan alleen voor de steca ;)
Vandaar de vraag of hij niet bij de SMA mag op dezelfde aardlekautomaat.
officieel:
steca 500 mag niet meer op een groep met gebruikers zitten.
een apparaat dat meer als 2000W doet, moet zijn eigen groep hebben en mag niet gedeeld worden.

onofficieel:
moaaa, een steca500 gewoon ophangen samen met gebruikers, dat is geen probleem.
als alles een beetje in orde is in het huis dan is er marge genoeg om dit gewoon te doen. ;)
(sommige regels zijn wel heel erg vreemd geworden en hebben eigenlijk niet de veiligheid als reden maar geldelijk gewin voor sommige partijen ;) )

het combineren van de SMA en de steca, het kan wel, maar is toch wel wat veel over het randje voor mijn gevoel.
het zal echt niet fout gaan, maar als het fout gaat kan het dan wel goed fout gaan.

verstandiger is om eens rond te kijken naar een andere oplossing als finder, is goedkoper en heb je al die problemen niet.
dan laat je de steca gewoon hangen op de groep waar hij nu op zit, en log je het daar gewoon even. ;)
(of de finder daar ook installeren)

[ Voor 5% gewijzigd door migjes op 06-04-2018 13:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loyske
De finder heb ik al haha.
Maar ik hang dan de steca gewoon op eigen stopcontact.
Dat stopcontact dan aan de finder en die weer aan de kelder groep.

Thanks! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb sinds kort zonnepanelen liggen met een sma converter. Bestaat er iets van sma dat ook mijn energieverbruik kan meten ? Vind er niet direct iets van terug op hun site.

Dan kan ik alles gaan inbrengen in Home Assistant ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Verwijderd schreef op vrijdag 6 april 2018 @ 16:23:
Ik heb sinds kort zonnepanelen liggen met een sma converter. Bestaat er iets van sma dat ook mijn energieverbruik kan meten ? Vind er niet direct iets van terug op hun site.

Dat bestaat, de Sunny Home Manager doet dat, wel een prijzig iets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

HyperBart schreef op vrijdag 6 april 2018 @ 16:24:
[...]

Dat bestaat, de Sunny Home Manager doet dat, wel een prijzig iets...
Bedankt voor je snelle reactie. Rond de 600 euro is inderdaad wel wat van de pot gerukt. Zal iets z-wave achtig zoeken, zal goedkoper zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelzadh
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 23-10 13:35
Ik lees met home-assistant de slimme meter uit met een 12 eur usb kabel.

PUHZ-SW100YAA & 7440wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brutuss
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 24-10 12:23
roelzadh schreef op vrijdag 6 april 2018 @ 16:40:
Ik lees met home-assistant de slimme meter uit met een 12 eur usb kabel.

[...]
Maar dan zie je niet wat je zonnepanelen opleveren... Je ziet alleen wat ze eventueel terug leveren. Je eigen verbruik ben je dan al kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
loyske schreef op vrijdag 6 april 2018 @ 10:09:
Achter iedere aardlekschakelaar mogen vier groepen, dus ik neem aan ook vier omvormers achter één aparte aardlekschakelaar. Ik heb tenminste gewoon drie omvormers achter één aardlekschakelaar zitten.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 14:20

Heb je een slimme meter ? Dan de p1 poort uitlezen met een raspberry pi en een USB p1 kabel. Kun je direct je sma uitlezen SMASpot en alles automatisch laten uitrekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakersAddict
Situatie hier is een afleider (50mm2) op zijkant muur van huis, komt uit in het midden van het puntdak. 22m diep de grond in, meetpunt op 1.5 meter boven maaiveld. Huis (veiligheids) aarde aansluiting is gekoppeld met 25mm2.

Op een meter afstand liggen de eerste zonnepanelen. Een directe inslag wordt verwacht op deze afleider, maar restveld aan spanningen zal gaan zoeken naar een weg om zo snel als mogelijk de stroom af te voeren naar aarde.

De DEHNcube wil ik binnenshuis monteren, naast de omvormer die op zijn beurt vlak bij de meterkast hangt die de aardrails heeft.
jacovn schreef op vrijdag 6 april 2018 @ 06:47:
[...]

Ik heb er haast wakker van gelegen. Maar het is heel specifiek hoe duur duur wordt/is. Diepte eigen beurs, hoe ziet je dak eruit, hoe ziet je omgeving eruit, en als laatste hoe groot is de kans.

Als eerste: van zonnepanelen wordt de kans NIET groter dat de bliksem inslaat.

Ik dacht dat wel, omdat het een geaard geheel is, en het dikke kans de weg van de minste weerstand is.
Maar blijkbaar verhoogt het de kans op inslag niet echt.

Ten tweede: je hebt een afstand S. Dat is de scheidingsafstand van een geleider waar de bliksem door loopt zodat er niet iets anders door overslag of inductie risico loopt.

Met 1 paal op het dak, en 1 afleider zou je een afstand van 75 cm of zo hebben.
Dat is heel veel bij een normaal huis. Je kunt geen electradraad, geen latei, geen zonnepaneel en liever geen betonbewapening etc binnen die 75 cm hebben.
Meer afleiders verlaagd de afstand S

Iets als Dehn HVI heb je alleen afstand S aan de ingaande kant van afleider. Dus je zet een geisoleerde paal op je dak, HVI geleider(s) eraan en die gaan tot aan de grond over op een aardpen (die dan weer een ring moeten zijn)
€5000 was het min of meer voor mijn situatie.

Ik ga het nog een keer bekijken als mijn dak klaar is en ik de afstanden heb van de zonnepanelen tot de dakrand etc.

In principe valt het wel mee overigens,

Vangpaal kan zo een zijn:
https://www.elektro4000.d...29-23819380::1162050.html

Hvi leiding €25 per meter (helaas alleen per rol te koop)
https://www.elektro4000.d...tung-819-125::253718.html

En dak heb je afhankelijk van je dak allemaal klemmen etc. nodig om de afleiders vast te zetten.

Als voorbeeld een regenpijp klem a 10,50€ (elke zakkende meter x 3 regenpijpen van 6 meter lang)
https://www.elektro4000.d...lter-275-320::202636.html

Wat koppelblokjes voor hvi a 22€ (6x met 3 afleiders)
https://www.elektro4000.d...eset-819-299::274944.html

Platdak steun a 15€
https://www.elektro4000.d...23-23253229::1162015.html

En dan heb je ook nog controleboxen in elke leiding nodig waar je de geleider los kan koppelen van de aardpen om te meten. Die zijn er van 30-150€ per stuk, maar die wil je dan IN je muur, of IN de grond en dus hebnje dan die dure smaak uiteraard nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Verwijderd schreef op vrijdag 6 april 2018 @ 16:35:
[...]

Bedankt voor je snelle reactie. Rond de 600 euro is inderdaad wel wat van de pot gerukt. Zal iets z-wave achtig zoeken, zal goedkoper zijn :)
Kijk ook eens naar de Eastron SD630, modbus, verbruik en productie worden apart gemeten als ik het goed snap.

En post je ervaringen dan even hier, dan weet ik of ik het ook moet kopen 🤓

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

Als je het niet gewend bent dan zeker met 2 man, dan kan je m elke keer even plaatsen en zelf gaan verplaatsen terwijl de ander m vasthoud. En niet met teveel wind het dak op. maak het jezelf makkelijk door een steiger onder je werkplek te plaatsen.
Ik werk graag met die montage hulpjes van Esdec, dan hang je ze op de rail en daarna kan je nog schuiven.
Ook kan je ze als je naar boven gaat even aan een rail onderweg hangen.
Het is niet ieder gegeven (fysiek) om met een paneel op de schouder de ladder / het dak op te lopen.

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

Brutuss schreef op vrijdag 6 april 2018 @ 12:15:
[...]

Fijn heb ze net een jaar op Zuid liggen...
Begin nu langzaam te twijfelen om ze anders te gaan leggen.
zolang je plek zat (of beperkt budget) hebt is Z prima zolang we kunnen salderen, als je meer opwek wil op beperkt oppervlak, dan is O-W de logische oplossing.
En als het bijvoorbeeld op Fusion ligt kan je dat nog voorzichtig uit elkaar nemen en ombouwen naar O-W.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijs8472
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 12:51
Ik heb een SMA Sunny Boy 2500HF met 2500Wp op ZWW die sinds een week of wat smorgen's al zijn ventilator laat draaien bij nog geen 200W vermogen. Heeft iemand een idee wat er aan de hand kan zijn?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 08:32
Vandaag maar eens de stoute schoenen aangetrekken en de panelen schoongemaakt.

Voor:

Afbeeldingslocatie: http://i66.tinypic.com/dhais2.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i66.tinypic.com/2vct3q9.jpg

Na:

Afbeeldingslocatie: http://i68.tinypic.com/30ng187.jpg

Omdat de panelen nagenoeg vlak staan zat er vooral groene aanslag onderaan.

Was trouwens heel eenvoudig te verwijderen, en ik had ook niet het idee dat het iets met de opbrengst zou doen. Maar bijhouden is beter als laten verslonzen :P

Alleen de dakkapellen heb ik me niet aan gewaagd.
Ik heb normaal al hoogtevrees als ik de sokken aan heb, dus het pannendak mag m'n maat (schilder) een keer op klauteren :+

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 24-10 07:28

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Grolsch schreef op zaterdag 7 april 2018 @ 15:13:
Vandaag maar eens de stoute schoenen aangetrekken en de panelen schoongemaakt.

Voor:

[afbeelding]

[afbeelding]

Na:

[afbeelding]

Omdat de panelen nagenoeg vlak staan zat er vooral groene aanslag onderaan.

Was trouwens heel eenvoudig te verwijderen, en ik had ook niet het idee dat het iets met de opbrengst zou doen. Maar bijhouden is beter als laten verslonzen :P

Alleen de dakkapellen heb ik me niet aan gewaagd.
Ik heb normaal al hoogtevrees als ik de sokken aan heb, dus het pannendak mag m'n maat (schilder) een keer op klauteren :+
Heel herkenbaar, ik heb ook altijd van die randen na de winter, het scheelt een heel klein beetje in vermogen heb ik gezien.
En gaat er makkelijk af inderdaad.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22-10 16:00
Onze Hosola omvormer maakt in de ochtend bij het opstarten circa 15 minuten een flink tikkend geluid. Na zoeken blijkt dat normaal te zijn: het is het relais wat telkens 'open gaat' om te bepalen of er genoeg spanning is om te beginnen heb ik begrepen.

Mijn zoon wordt er alleen elke keer wakker van en het wordt logischer wijs steeds vroeger. Kan ik een tijdschakelaar op de omvormer zetten zodat die pas na 7.00 mag starten (tot 7.00 geen 220V aansluiting dus)? Onze panelen liggen vol op het westen dus veel energie zal ik er niet mee missen.

STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TFHfony
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:03

TFHfony

Professional Weirdo

Topicstarter
vandermark schreef op zaterdag 7 april 2018 @ 21:09:
Onze Hosola omvormer maakt in de ochtend bij het opstarten circa 15 minuten een flink tikkend geluid. Na zoeken blijkt dat normaal te zijn: het is het relais wat telkens 'open gaat' om te bepalen of er genoeg spanning is om te beginnen heb ik begrepen.

Mijn zoon wordt er alleen elke keer wakker van en het wordt logischer wijs steeds vroeger. Kan ik een tijdschakelaar op de omvormer zetten zodat die pas na 7.00 mag starten (tot 7.00 geen 220V aansluiting dus)? Onze panelen liggen vol op het westen dus veel energie zal ik er niet mee missen.
Moet in principe geen probleem zijn.
Wel stom dat ze nog mechanische relais in dit soort apparaten bouwen ipv een Solid State Relais. Een paar euro duurder, geruisloos en ook nog eens geen slijtage.

www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Flink tikken? Mijne geeft twee zachte klikken en meer niet

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocaj
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
Kan ik een tijdschakelaar op de omvormer zetten zodat die pas na 7.00 mag starten (tot 7.00 geen 220V aansluiting dus)?
Principe kan natuurlijk wel, maar aangezien een omvormer vast aangesloten moet worden heb je dan wel een model tijdschakelaar nodig dat in je groepenkast gemonteerd wordt.
Zie bijvoorbeeld https://www.elektramat.nl...mponenten/tijdschakelaar/ (geen ervaring mee of belang bij)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 24-10 07:28

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

@vandermark

Hangt hij aan een houten wand dat het zo door dringt en er iemand wakker van word?
1)
Kan je hem niet verplaatsen naar een plek wat minder last geeft?
2) een andere omvormer de stecagrid en sma die ik hier heb geven niet van die harde tikken als bijv de effekta 4 jaar geleden. Een beetje hoger segment heeft dat beter geregeld blijkbaar.
3)
1-2 panelen bij plaatsen, je zit vrij laag aan voltage blijkbaar, 2 extra geeft hoger voltage en resulteert in minder vaak tikken, 2-3x blijf je houden.

De tijdklok is wel een idee maar in de avond heb je het ook vermoed ik, dus ga je ook eerder uitschakelen? Straks is dat rond 22:00 en later voor west.
Ook komt de omvormer vol met fouten te staan van missen AC net voltage.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .hans
migjes schreef op vrijdag 6 april 2018 @ 11:57:
[...]

oei dat is wel gaaf.

Op mijn offerte staat: Husola bright 5000MTL omvormer met wifi (a 635 euro), dat is dan wel die offerte voor 16 panelen, dus misschien moet dat een andere worden als het er 20 zijn.

En ja het zijn echt "CSUN Mono 355Wp full black" (ze zijn ook 196x100cm) dat scheelt een stuk of 4 optimizers volgens de installateur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 01001000
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22-10 01:29
.hans schreef op zondag 8 april 2018 @ 09:45:
[...]

Op mijn offerte staat: Husola bright 5000MTL omvormer met wifi (a 635 euro), dat is dan wel die offerte voor 16 panelen, dus misschien moet dat een andere worden als het er 20 zijn.

En ja het zijn echt "CSUN Mono 355Wp full black" (ze zijn ook 196x100cm) dat scheelt een stuk of 4 optimizers volgens de installateur
Als je met SolarEdge werkt scheelt dat inderdaad 4 optimizers, maar met een Husola? Dat is toch gewoon een string omvormer dacht ik? Scheelt wel wat in installatie materiaal en tijd uiteraard.

11.7 kWp PVOutput: KwikCentrale, west-zuid-west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -SimJoc-
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Is er hier iemand mogelijk met een SMA grid code die mij kan assisteren vandaag? :)

Heb wat doms gedaan en heb mijn code nergens meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
.hans schreef op zondag 8 april 2018 @ 09:45:
[...]

2x8x355Wp op een hosola bright 5000MTL, dat gaat wel oke.(ik had voor die set-up eigenlijk een 4200MTL genomen)

2x10x355Wp op een hosola bright 5000MTL, dat kan ook nog wel, maar is wat minder omdat de mpp's een beperking hebben.
(het is nog wel binnen verstandige marges, dus het kan wel.)

ik zal het uitleggen aan de hand van mijn oost-west:
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/19-07-2016%20(beetje%20aftopping).jpg
omvormer was: 3300W en per mpp kon die 2000W verwerken.
west had toen 3000Wp, en dan zie je dat die toch aftopte.
(verlies voor mij was 250kWh per jaar op een 3900kWh opbrengst)

jouw dak is extremer, ik heb 45graden, jij gaat 55 graden doen.
dus jouw oost en west zullen nog verder uit elkaar komen te liggen.
dus de top is in de middag nog minder hoog, maar de voor en na middag zijn wel hoog.
dus eigenlijk heb je helemaal geen 5kW (de hosola 5000) nodig, maar een 3,6 - 4kW omvormer is wel genoeg.

probleem is dan weer: neem je een hosola bright 4200MTL of 3680MTL, dan zie je dat de mpp nog maar 2600 of 2200W kan doen. en een hosola bright 500MTL doet maar 3000W per mpp.
en dat is toch wel zonde.
dit kun je dan weer oplossen door een sma sunnyboy 3.6 of 4.0 te nemen.
die kunnen gewoon het volle bereik per mpp doen.
dit zal de prijs versus de hosola maar amper duurder maken. (100€ meer voor omvormer en een paar 10tjes minder als je de 3.6 gebruikt, want is simpeler aan te sluiten.)

je opmerking over optimizers snap ik dan weer niet, die heb je niet nodig met deze omvormers?

Pagina: 1 ... 98 ... 106 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Losse aankoopadviezen en het bespreken van offertes horen in een eigen topic.
Tevens discussies over wel/niet laten plaatsen van een slimme meter NIET hier, maar hier: Slimme energiemeter, weigeren??